[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:25
DanielAlm schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:24:
[...]

Zou handig zijn als dit soort info op de voorpagina kan komen. Soort up to date verzameling van prijzen e.d.
Ja ik ben voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Gecko123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:53:
[...]

Mijn ID3 die kan laden op 475kW. In theorie dan. ;)
Trouwens, waar zie jij 475 kW, ik zie maar 300 kW maximaal
https://find.shell.com/nl...ll-station-hofplein/nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gecko123 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:53:
[...]

Mijn ID3 die kan laden op 475kW. In theorie dan. ;)
Die 475, weet je dat zeker? de vernieuwde id.3 gaat tot maar 170.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
In de freshmile app staat 475kW. Geen idee wat het werkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:11:
Dit zijn alle? 53 Shell 175/300kW laders in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 21ct/kWh + 7ct/min (€0,2520 bij ±100kWh/u)

[table border=1 width=700 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
[tr]
[td]Provincie[/td]
[td]Plaats[/td]
[td]Locatie[/td]
[td]Shell Station[/td]
[/tr]

[tr]
[td]Drenthe[/td]
[td]Hoogeveen[/td]
[td]A28 (Schutstraat)[/td]
[td]Klok[/td]
[/tr]
Weet je zeker dat Hoogeveen klopt? Staat helemaal niet in de FM app namelijk en ook geen 175 kW lader

en de laadsnelheid klopt in theorie 100 kWh/u, maar je bedoelt 100 kW

[ Voor 4% gewijzigd door maharens op 25-04-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:10
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:39:
Wat doen jullie als Freshmile gewoon het correcte tarief in rekening brengt? Dat is een buitenlandse aanbieder, ga je dan in gebrekkig Frans contact opnemen met Freshmile? Of uit welk land komt deze aanbieder?

Of storneren, waarna freshmile gewoon aanmaningen verstuurd? Ik ben echt enorm sceptisch wat betreft deze aanbieder: dat begint al, wanneer ik op de laadpaal kaart van Freshmile kijkt. Daar staat meestal € 0,30 per minuut, naast het kWh tarief.
Grappig, ik vind Freshmile echt 1 van de beste passen van het moment, samen met E-Flux (maar die gebruik ik maar bij 1 specifiek laadpunt). Wederom, voor mij persoonlijk.

Ik ben wel enorm sceptisch om mijn creditcard te koppelen, dus ik werk met saldo en laad de kaart op wanneer het weer onder de 19 euro (of onder 12 euro wanneer in Frankrijk) komt. Ik kijk voor ik ga laden eerst nog even in de Freshmile app of er nog steeds dezelfde prijs staat, dan ga ik laden, en na afloop kijk ik gelijk weer in de app. Tot op heden geen verrassingen. :)

Toegegeven, met die minuut prijzen, naast de kWh prijzen, is het altijd wel even uitrekenen (wat ik trouwens enorm leuk vind) om te kijken want dan ongeveer de uiteindelijke kWh prijs is.
teslagroningen schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:04:
Even een waarschijnlijk onpopulaire mening, tussen alle vreugde door. Maar ik rijd ook elektrisch omdat ik een bijdrage wil en kan leveren aan een groenere toekomst.

Ik zou dus juist alles op alles zetten om NIET bij een van de vervuilendste bedrijven ter wereld te laden die met hun winsten nog steeds investeren in fossiel.

Don't shoot the messenger.
Nobel.
Helaas moeten sommigen toch ook naar de portomonnee kijken en is/wordt het een afweging.
maharens schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:01:

Weet je zeker dat Hoogeveen klopt? Staat helemaal niet in de FM app namelijk en ook geen 175 kW lader
Zijn er meerdere die niet in de FM-app staan, hence dat lijstje. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik kom er net achter dat je in Düsseldorf gratis midden in de stad mag parkeren, onder de voorwaarde dat je E-Auto gebruik maakt van een laadstation. Voorheen mochten EV's sowieso al gratis parkeren in Düsseldorf, maar daar moest je voor registreren.

Hier kun je als Nederlander dus ook van profiteren: je moet dan wel je parkeerschijf voor de ruit leggen, maar dit staat ook duidelijk aangegeven met onderborden. Dat scheelt toch de nodige euros aan parkeergeld, want je auto in een krappe parkeergarage zetten kost in Düsseldorf tegenwoordig € 3 per uur.

Op deze manier vindt ik het helemaal niet erg om wellicht € 0,59 voor een kWh te betalen. Want mijn auto laadt toch langzaam, aangezien het wel de voorwaarde is. Dat je auto op moet laden.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Zjanzjak schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:35:
[...]

[...]

Zijn er meerdere die niet in de FM-app staan, hence dat lijstje. ;)
De clou is juist dat het nagenoeg alleen de 175 kW laders zijn, in Hoogeveen zijn het 300 kW laders, ik ben benieuwd of de 21/7 dan daar wel geldt, dus verwijzen naar het lijstje lijkt me iets te kort door de bocht. Niet elke Shell Recharge lader komt voor dit goedkope tarief in aanmerking.

Zou me niet verbazen als het 30/30 is en dan wordt het toch wel een stukje duurder.

Even benieuwd, hoe pakt E-flux voordelig voor jou uit?

[ Voor 19% gewijzigd door maharens op 25-04-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:54
Airpower schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:52:
Ik zie het volgende in de Term of Use staan bij Enel X:
[...]
Heeft iemand er ervaring mee of er daadwerkelijk idle time in rekening wordt gebracht bij Enel?
Ja, werkt prima, als je op tijd weghaalt krijg je geen boete.
Kwestie van plannen, geen probleem.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:38:
Ik kom er net achter dat je in Düsseldorf gratis midden in de stad mag parkeren, onder de voorwaarde dat je E-Auto gebruik maakt van een laadstation. Voorheen mochten EV's sowieso al gratis parkeren in Düsseldorf, maar daar moest je voor registreren.

Hier kun je als Nederlander dus ook van profiteren: je moet dan wel je parkeerschijf voor de ruit leggen, maar dit staat ook duidelijk aangegeven met onderborden. Dat scheelt toch de nodige euros aan parkeergeld, want je auto in een krappe parkeergarage zetten kost in Düsseldorf tegenwoordig € 3 per uur.

Op deze manier vindt ik het helemaal niet erg om wellicht € 0,59 voor een kWh te betalen. Want mijn auto laadt toch langzaam, aangezien het wel de voorwaarde is. Dat je auto op moet laden.

Bron
Dan moet je als buitenlander wel de blauwe E sticker hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:59:
[...]

Dan moet je als buitenlander wel de blauwe E sticker hebben.
Je bedoeld het E-Kenteken? Ik denk dat je het verward, met het algemeen gratis parkeren van je electrische auto in Düsseldorf. Die regeling wordt of is al afgeschaft, dus als je alleen parkeert moet je gewoon parkeergeld betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2xcaFG8AzeOGbbFqr32G_jBH3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYg9nuxwUSIdPTB11F1OwwNi.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals op de bovenstaande foto ziet, kun je 4 uur met de parkeerschijf.
In Düsseldorf dürfen Elektroautos mit und ohne E-Kennzeichen derzeit an Ladestationen kostenlos parken.
Hier staat geschreven, dat EV's met en zonder E-Kentekenplaat kosteloos aan een laadpaal mogen parkeren. Dus dan mag je er ook kosteloos parkeren tijdens het laden als Nederlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:47:
[...]

Je bedoeld het E-Kenteken? Ik denk dat je het verward, met het algemeen gratis parkeren van je electrische auto in Düsseldorf. Die regeling wordt of is al afgeschaft, dus als je alleen parkeert moet je gewoon parkeergeld betalen.

[Afbeelding]

Zoals op de bovenstaande foto ziet, kun je 4 uur met de parkeerschijf.

[...]

Hier staat geschreven, dat EV's met en zonder E-Kentekenplaat kosteloos aan een laadpaal mogen parkeren. Dus dan mag je er ook kosteloos parkeren tijdens het laden als Nederlander.
Mijn Duits is wat roestig maar volgens mij staat hier dat je een E kenteken moet hebben om van de voordelen gebruik te maken?
Damit ein Fahrzeug bevorzugt werden kann, muss es zudem das sogenannte E-Kennzeichen haben. Dieses wurde mit dem Inkrafttreten des Elektromobilitätsgesetzes im Jahr 2015 eingeführt. Sie erkennen das Kennzeichen am Buchstaben „E“, der auf die Nummernkombination folgt. Diese Kennzeichnung ist Besitzer:innen von Elektro- und Brennstoffzellautos sowie Plug-in-Hybriden vorbehalten und wird auf Antrag bei der Zulassungsstelle vergeben. Das E-Kennzeichen ist jedoch keine Pflicht.
En voor buitenlanders is er die blauwe sticker want die krijgen logischerwijs geen E kenteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:31

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:23:
[...]

Mijn Duits is wat roestig maar volgens mij staat hier dat je een E kenteken moet hebben om van de voordelen gebruik te maken?

[...]

En voor buitenlanders is er die blauwe sticker want die krijgen logischerwijs geen E kenteken.
Das E-Kennzeichen ist jedoch keine Pflicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:04
Zjanzjak schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:35:
[...]

Grappig, ik vind Freshmile echt 1 van de beste passen van het moment, samen met E-Flux (maar die gebruik ik maar bij 1 specifiek laadpunt). Wederom, voor mij persoonlijk.
Ik ben benieuwd wat ik over het hoofd zie met E-Flux.

E-Flux is een LMS pas die 3,95 per maand kost.
Andere LMS passen zijn zonder maandelijkse kosten en bv 0,12 start tarief (vb is NL MAB).

Dan moet ik dus om E-flux goedkoper te hebben dan de andere passen 31x moeten laden in een maand. Dat haal ik gewoon niet, maar andere blijkbaar wel? Of wat is mijn denk fout.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10 19:15
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:38:

Bron
Je moet je auto registreren lees ik. Geen idee of dat ook voor buitenlandse auto's geldt.
https://www.duesseldorf.d...ahrzeuge-in-duesseldorf-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
Vandaag mijn Model Y in Luxemburg geladen in Muensbach aan 30ct/kWh.
Stonden 4 laders voor een hotel, en het laden ging eigenlijk te snel…. Lunch was nog niet op, en ik zat al aan 80%. Dan toch maar laadlimiet gezet op 100%, en minuten later ben ik,vertrokken met 95%.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrChair
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:37
oltk schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:44:
[...]

Je moet je auto registreren lees ik. Geen idee of dat ook voor buitenlandse auto's geldt.
https://www.duesseldorf.d...ahrzeuge-in-duesseldorf-1
dat was vroeger zo (sinds 2019).

Sinds kort (1 april) is dit gewijzigd:
https://www.duesseldorf.d...2d19cf79b7fe16af37f2ca09d

Nu alleen nog maar gratis parkeren tijdens het laden.
(en mogelijk dus maximaal 4 uur volgens de foto van Marco-Peters).

Gratis parkeren voor EVs op andere plekken is niet meer.

En voor Düsseldorf heb je volgens mij ook nog wel een groene umwelt sticker nodig, als je in de binnenstad wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik moet toegeven, verwarrend is wel hoor: zelfs voor de Duitser lijkt mij.
Verkehrszeichen 1010-66: Auf dem Schild ist ein Auto mit Stromstecker zu sehen. Es zeigt an, dass auf dem Parkplatz nur Autos mit einem E-Kennzeichen parken dürfen.
Strikt gesproken betekend dat onderbord met de electrische auto erop: dit is een parkeerplaats alleen voor autos met E-Kenteken. Dus als enkel dit onderbord er zou staan, mag je er als Nederlander inderdaad niet parkeren.

Maar je hebt al die andere borden: welke aangeeft, tijdens de laadvoortgang. En dan nog een bord welke aangeeft dat je de parkeerschijf moet gebruiken, waarmee je maximaal 4 uur kunt parkeren.

Zonder dat onderbord "tijdens de laadvoortgang" zou een EV met Duits E-Kenteken hier gewoon mogen parkeren, zonder op te laden. Die discussie was ook gaande op GoingElectric. Een van de forumleden wilde Düsseldorf bezoeken en had de laadpaal in zijn navigatiesysteem ingevoerd, hij komt daar aan. Staat er een plugin hybride geparkeerd welke niet eens het laden is.

Dus hij een foto naar de handhaving gestuurd: welke hem vertelde, dat die auto daar gewoon mocht staan.

@oltk ja dat is een goede vraag, maar ik heb ook gelezen dat ze het af zouden schaffen. Alleen in die nieuwsberichten wordt geen datum genoemd. Ah vanaf 1 april dus thx @DrChair .
DrChair schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:53:
[...]
En voor Düsseldorf heb je volgens mij ook nog wel een groene umwelt sticker nodig, als je in de binnenstad wil komen.
Ja die heb je helaas nog steeds nodig: alleen in Beieren heeft de politie de instructie gekregen, om EV's geen bekeuring te geven als ze geen Umwelt Sticker hebben. Dus daar zou je met je EV wel zonder die sticker de Umwelt zone in kunnen gaan, alleen met een Nederlandse kenteken zou ik dat niet riskeren.
DrChair schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:53:
[...]
Nu alleen nog maar gratis parkeren tijdens het laden.
(en mogelijk dus maximaal 4 uur volgens de foto van Marco-Peters).
Ik kwam er echt bij toevallig over: gisteravond zei ik tegen mijn vrouw, als ik de auto bij de Duitse Lidl/Aldi aan de laadpaal zet. Dan hoef ik geen parkeerkosten te betalen, wat ook klopt. Alleen je moet dan wel de tram naar de stad nemen.

Dus ik zocht op Google, want mijn vrouw zei: oh dit is een goed idee, de auto aan de oplader te parkeren. Zodoende heb ik gezocht of dat wellicht het geval was, want meestal moet je wel gewoon de parkeerkosten betalen.

Tot eind 2023 hoef je ook geen vaste kosten van € 3 per maand te betalen, voor de laadpas van Düsseldorf Stadtwerke. Welke voor in Düsseldorf dus een scherper tarief heeft, dan wanneer je een andere laadpas gebruikt. Die laadpas heb ik dus ook besteld, aangezien hij nu nog gratis is.

Als je voor minimaal € 3 per maand laad, wordt die € 3 verrekend met je laadkosten. Weet alleen niet of ik de laadpas na 31-12-2023 nog aan zal houden. Voor Duitsland lijkt mij die laadpas wel handig.

[ Voor 38% gewijzigd door Marco-Peters op 25-04-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
Kodess schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:40:
[...]

Andere LMS passen zijn zonder maandelijkse kosten en bv 0,12 start tarief (vb is NL MAB).

Dan moet ik dus om E-flux goedkoper te hebben dan de andere passen 31x moeten laden in een maand. Dat haal ik gewoon niet, maar andere blijkbaar wel? Of wat is mijn denk fout.
Bracht je ook het prijsverschil per kWh in rekening, en niet enkel de connectiekost ?

Ook de dekking is voor velen van belang, hoe zit dat met de dekking van die die jij aanhaalt ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
flupp schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:56:
[...]

Bracht je ook het prijsverschil per kWh in rekening, en niet enkel de connectiekost ?

Ook de dekking is voor velen van belang, hoe zit dat met de dekking van die die jij aanhaalt ?
DIe zijn dus identiek want ze doen beide CPO tarief.
En de LMS kaarten hebben volgens mij tegenwoordig meer dekking dan EFlux

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Damit ein Fahrzeug bevorzugt werden kann, muss es zudem das sogenannte E-Kennzeichen haben.
Zoals ik het interpreteer is het niet verplicht om een E kenteken te hebben maar heb je het wel nodig als je van de voordelen gebruik wilt maken.

Hoe lees jij dat anders, met de eerste zin in je achterhoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:02
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:23:
[...]

[...]

Ik heb op mijn Zoe een groene sticker gekregen!

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
Kodess schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:06:
[...]

DIe zijn dus identiek want ze doen beide CPO tarief.
En de LMS kaarten hebben volgens mij tegenwoordig meer dekking dan EFlux
Heb je een voorbeeld van zo'n LMS pas?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
grunaubaby schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:37:
[...]

Ik heb op mijn Zoe een groene sticker gekregen!
Die blauwe moet je volgens mij aanvragen, kan je niet in de winkel halen. Daarnaast vervangt de blauwe niet de groene maar je kan ze allebei plakken (van wat ik ervan begreep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:13:
[...]

[...]

Zoals ik het interpreteer is het niet verplicht om een E kenteken te hebben maar heb je het wel nodig als je van de voordelen gebruik wilt maken.

Hoe lees jij dat anders, met de eerste zin in je achterhoofd?
Ik denk dat het E-Kenzeichen achterhaald is: dat was bedoeld om onderscheid te maken tussen gewone autos en EV's. Echter ook Plugin Hybride's konden zo'n kenteken aanvragen, waarmee ze van veel voordelen konden genieten.

Kijk een Plugin Hybride is ja niet direct herkenbaar als: hebben immers gewoon een benzine of diesel motor, dus ook met bijhorende uitlaat. Dat is voor een handhaver, dan niet duidelijk of het nou een hybride of normale ICE is.

Maar bij het laden is dat obvious: je moet de auto ook daadwerkelijk opladen, dat kan alleen met een EV of Plugin Hybride. Het is allemaal een beetje verwarrend inderdaad.

De laadkaart van Düsseldorf Stadtwerke heb ik ook besteld: AC laden in Düsseldorf voor € 0,47 wat goedkoper is, dan roamen. Maar ik ben bang dat ik de laadpas niet voor vrijdag ontvang, dan rij ik naar Düsseldorf namelijk. De Vattenfall laadpas is dan schijnbaar het goedkoopste, met € 0,5593 per kWh.

Die laadpalen in Düsseldorf berekenen na 4 uur trouwens ook een tarief van € 0,10 per minuut, om laadpaal kleven tegen te gaan. Je kunt dus ook gewoon je auto inpluggen, terwijl je accu eigenlijk bijna vol is.

Maar wij willen sowieso het centrum bezoeken en dat komt dan goed uit, dat het parkeren tijdens het laden gratis is. Want die parkeergarages zijn echt duur tegenwoordig en nog krap ook, dus grotere kans op schade aan je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat het E-Kenzeichen achterhaald is: dat was bedoeld om onderscheid te maken tussen gewone autos en EV's. Echter ook Plugin Hybride's konden zo'n kenteken aanvragen, waarmee ze van veel voordelen konden genieten.

Kijk een Plugin Hybride is ja niet direct herkenbaar als: hebben immers gewoon een benzine of diesel motor, dus ook met bijhorende uitlaat. Dat is voor een handhaver, dan niet duidelijk of het nou een hybride of normale ICE is.

Maar bij het laden is dat obvious: je moet de auto ook daadwerkelijk opladen, dat kan alleen met een EV of Plugin Hybride. Het is allemaal een beetje verwarrend inderdaad.

De laadkaart van Düsseldorf Stadtwerke heb ik ook besteld: AC laden in Düsseldorf voor € 0,47 wat goedkoper is, dan roamen. Maar ik ben bang dat ik de laadpas niet voor vrijdag ontvang, dan rij ik naar Düsseldorf namelijk. De Vattenfall laadpas is dan schijnbaar het goedkoopste, met € 0,5593 per kWh.

Die laadpalen in Düsseldorf berekenen na 4 uur trouwens ook een tarief van € 0,10 per minuut, om laadpaal kleven tegen te gaan. Je kunt dus ook gewoon je auto inpluggen, terwijl je accu eigenlijk bijna vol is.

Maar wij willen sowieso het centrum bezoeken en dat komt dan goed uit, dat het parkeren tijdens het laden gratis is. Want die parkeergarages zijn echt duur tegenwoordig en nog krap ook, dus grotere kans op schade aan je auto.
Ik heb een bekeuring gekregen omdat ik met een electrische auto op een electrische auto only rijstrook reed...je raadt het al...omdat mijn auto niet in Duitsland als electro fahrzeug staat geregistreerd.

Dat had ik met een E kenteken of blauwe sticker kunnen voorkomen. Gelukkig had men er begrip voor dat ik als toerist de regels niet kende en is de bekeuring kwijtgescholden O-)

Je kan het er dus gewoon op gokken. Sowieso vind ik dat de openbare laadplekken in DE vaak bezet zijn door ICE voertuigen dus of er uberhaupt wordt gehandhaafd :?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 25-04-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:15:
[...]
Je kan het er dus gewoon op gokken. Sowieso vind ik dat de openbare laadplekken in DE vaak bezet zijn door ICE voertuigen dus of er uberhaupt wordt gehandhaafd :?
Het staat toch ook duidelijk in dat artikel? Ik begrijp dat je inderdaad niet van de andere voordelen gebruik mag maken, maar hoe verwacht de Duitse overheid dat de toerist zich daarin verdiept? Was die bekeuring door een staandehouding uitgedeeld? Of flitspaal?

Je kunt trouwens inderdaad zo'n sticker kopen, dan mag je ook op die speciale rijstrook voor electrische autos. Zelf vind ik het van de zotte, dar je in Duitsland überhaupt nog steeds een Umwelt Sticker moet plakken. Dat zou anno 2023 eigenlijk digitaal moeten kunnen, zoals het vignet van Oostenrijk.

Ik heb namelijk nog nooit een vignet op de voorruit geplakt: altijd neem ik de digitale variant. Oh ze handhaven wel hoor, maar alleen tijdens kantooruren _O-
In Düsseldorf dürfen Elektroautos mit und ohne E-Kennzeichen derzeit an Ladestationen kostenlos parken. Das ist ansonsten nur in Berlin, Dresden, Magdeburg und Stuttgart erlaubt.
Dit stukje is eigenlijk het belangrijkste: in Düsseldorf heb je die E-Kennzeichen of de blauwe E-Sticker, welke buitenlandse auto de gelijke rechten geeft. Die heb je dus niet nodig om gratis te parkeren tijdens het laden.
Damit ein Fahrzeug bevorzugt werden kann, muss es zudem das sogenannte E-Kennzeichen haben. Dieses wurde mit dem Inkrafttreten des Elektromobilitätsgesetzes im Jahr 2015 eingeführt. Sie erkennen das Kennzeichen am Buchstaben „E“, der auf die Nummernkombination folgt. Diese Kennzeichnung ist Besitzer:innen von Elektro- und Brennstoffzellautos sowie Plug-in-Hybriden vorbehalten und wird auf Antrag bei der Zulassungsstelle vergeben. Das E-Kennzeichen ist jedoch keine Pflicht.
Dit gaat eigenlijk erover, dat je wanneer je wilt dat je gebruik kunt maken van alle voordelen die je EV met zich meebrengt. Dan heb je die E-Kennzeichen if E-Sticker nodig, maar dit is dus niet verplicht.

Allemaal heel verwarrend, maar daarom is het belangrijk het gehele artikel te lezen. Dan wordt het duidelijk, dat je deze niet nodig als je gebruik maakt van gratis parkeren terwijl je oplaadt.

Scheelt weer een stickertje: ik vind het echt vreselijk om stickers op een auto te plakken.

[ Voor 44% gewijzigd door Marco-Peters op 25-04-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Eiríkr schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:42:
[...]

Heb je een voorbeeld van zo'n LMS pas?
Elbizz en NL MAB

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 22:02

Malarky

Wils voor wat ieder

maharens schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:01:
[...]

Nee, niet zeker. Er missen best wat Shell stations in de FM app. Zal dus iemand moeten testen maar hij is het proberen waard. Lijkt volgens diverse apps wel een echte Shell lader te zijn. Dit is een lader van E-Flux, veel anderen zijn volgens mij van origineel Allego of The New Motion en tegenwoordig Tritium

[ Voor 20% gewijzigd door Malarky op 25-04-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

koboy

Heb een idee voor een icon

Over Allego gesproken: gisteravond laat iets meer dan 3 uur AC geladen aan een 11 kW Allego paal. Gestart en gestopt via de Maingau app. Vanochtend stond deze nog in de lijst zonder prijs, met als melding "in progress". Nu is de hele laadsessie verdwenen. Geloof dat dat een goedkope sessie was.....
Iemand anders dit al een keer overkomen? Tijdelijk hikje tussen Maingau en Allego, of een paal om te koesteren?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak

Zie mijn post hieronder, spoiler, geen abonnement. :P
maharens schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:44:
De clou is juist dat het nagenoeg alleen de 175 kW laders zijn, in Hoogeveen zijn het 300 kW laders, ik ben benieuwd of de 21/7 dan daar wel geldt, dus verwijzen naar het lijstje lijkt me iets te kort door de bocht. Niet elke Shell Recharge lader komt voor dit goedkope tarief in aanmerking.

Zou me niet verbazen als het 30/30 is en dan wordt het toch wel een stukje duurder.

Even benieuwd, hoe pakt E-flux voordelig voor jou uit?
Net als jij ben ik ook benieuwd, misschien kort door de bocht geredeneerd en ook totaal niet op feiten gebaseerd maar gewoon op een gevoel gebaseerd dat ik denk dat het 'goedkoop' is. ;)

Aangaande E-Flux:
Ik heb de pas voor 5 euro aangeschaft, gewoon voor de heb, met de gedachte om wat back-up laadpassen te hebben. Het is de Pay as you charge variant, vandaar die 5 euro.

Nooit gebruikt, tot ik er echt bij toeval achter kwam dat er net buiten mijn dorp, bij een piepkleine industrie-omgeving, een E-flux laad punt is waar in de app staat dat die 31 cent rekent per kWh.
Er staat bij de 'Pay as you charge' variant dat je wel 32 cent per laadbeurt betaalt maar ik weet niet hoe, al paar keer factuur gehad maar als ik het dan weer terug reken kom ik op 29,7 cent de kWh uit.

Ik klaag niet haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-10 20:08
Hallo, iemand die ervaring heeft met laden bij aire de phalempin ouest? Shell recharge geeft deze niet weer maar het zou toch moeten werken? Ik twijfel enigszins of het slim is om erop te gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:25
EVdriver schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:55:
Hallo, iemand die ervaring heeft met laden bij aire de phalempin ouest? Shell recharge geeft deze niet weer maar het zou toch moeten werken? Ik twijfel enigszins of het slim is om erop te gokken.
Dat zijn de Engie snelladers toch ? Ja met de Elli pas werkt dat prima. Overigens zit niet heel veel verder ook een Fastned.... of je pakt net de afslag ervoor (seclin), er is een redelijke grote Ionity daar

[ Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 25-04-2023 23:02 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:32:
[...]
Maar het lijkt mij geen doen om Shell Recharge te boycotten: want de andere snelladers zijn nog duurder, want op een zondag kun je bijvoorbeeld niet snelladen bij een supermarkt keten.
Dat is juist heel makkelijk. Er is DC aanbod genoeg, wat je maar relatief weinig nodig hebt.
[...]

E-Flux is geen LMS pas.
DanielAlm schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:24:
[...]

Zou handig zijn als dit soort info op de voorpagina kan komen. Soort up to date verzameling van prijzen e.d.
Nee joh, morgen is het weer anders. Dan blíjf je bezig, en bovendien waar trek je de grens.
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:41:
[...]

Nee, niet zeker. Er missen best wat Shell stations in de FM app. Zal dus iemand moeten testen maar hij is het proberen waard. Lijkt volgens diverse apps wel een echte Shell lader te zijn. Dit is een lader van E-Flux, veel anderen zijn volgens mij van origineel Allego of The New Motion en tegenwoordig Tritium
Hoogeveen kan je wel van de lijst afhalen, de kans dat Freshmile daar werkt is zeer klein omdat deze HPC op het backend van E-Flux zit en Freshmile daar afaik geen connectie mee heeft.

Tritium is het merk van de fabrikant van de snellader. Als je NL*TRIT* bedoelt als ID dan zijn dit de voormalige New Motion laders welke dan weer de 'echte' Shell Recharge' laders zijn en dus nooit door Allego zijn ge-exploiteerd. Deze laders werken wél met Freshmile.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:50:
[...]

[Afbeelding]

Ik noemde maar een voorbeeld: hier bij deze Shell Recharge staat € 0,30 per minuut. Maar € 0,04 per minuut is bij AC laden alsnog veel, want als ik met slechts 3kw op kan laden. Staat de auto ook 2x zolang aan de lader.

[...]

Ja misschien wel? Maar ik heb simpelweg de ervaring, dat veel bedrijven niet thuis geven wanneer zaken verkeerd gaan. Dan hang je uren aan de telefoon, of moet vele mailtjes schrijven?

Waar komt Freshmile nou vandaan? Frankrijk?
Kwestie van niet op 3kW gaan laden dus.

Relax, Freshmile is een hele stabiele en welbekende speler in de MSP markt, heb het even nagekeken, eerste laadsessie was in 2018 en mijn saldo van toen staat er nog steeds op :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:50:
[...]

Die blauwe moet je volgens mij aanvragen, kan je niet in de winkel halen. Daarnaast vervangt de blauwe niet de groene maar je kan ze allebei plakken (van wat ik ervan begreep).
Jongens, wat maken ze het ingewikkeld bij onze oosterburen
Die blauwe sticker (de E-plaquette) zou dus alleen voor privileges zijn. Maar het is onhelder of dat geldt voor de stad waar je heen wil (en de stad meldt daar zelf niets over). Er zouden zelfs twee blauwe stickers komen? 8)7

Andere websites hierover zijn weg, oud of het is onduidelijk hoe oud ze zijn. Bijvoorbeeld deze.

Maar die blauwe sticker kan je dus wel bestellen. op zn goedkoopst 86 Euro :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Die blauwe sticker heeft nooit een officiele status gehad zover ik weet.

Ik snap de functie ook niet echt, elke handhaver ziet meteen de letter E op het Duitse kenteken, of (bij de buitenlandse kentekens) dat je geen uitlaat hebt / staat te laden wat bij een brandstofauto toch lastig is.

De groene sticker kost €4,50 ofzoiets, als je €86 uitgeeft voor een blauwe officieuze knutselsticker dan ben je echt gek, dan kan je ze nog beter zelf printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Hachy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:35:
[...]

Dat is een Ionity station. Ik weet niet waarom Shell die op hun site heeft gezet. Het was de eerste van Nederland, zitten ook Shell stickers op, zal wel een dealtje ofzo geweest zijn.
In Frankrijk is het overigens de gewoonte op de verzorgingsplaatsen dat de Ionity laders bestickerd zijn met het logo van het tankstation ernaast. Heel veel Shell gezien, maar ook zeker de andere fossiele merken. Shell heeft dan daar ook geen eigen laders staan, zoals je in Nederland veel ziet.

En die staan inderdaad ook allemaal op de Shell website, zoals: https://find.shell.com/fr...-charentes-nord-a10/nl_NL, https://find.shell.com/fr...-bonneville-sud-a40/nl_NL en https://find.shell.com/fr/fuel/11795214-dagneux-a42/nl_NL zijn gewoon Ionity stations.
Hachy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:05:
Hoogeveen kan je wel van de lijst afhalen, de kans dat Freshmile daar werkt is zeer klein omdat deze HPC op het backend van E-Flux zit en Freshmile daar afaik geen connectie mee heeft.

Tritium is het merk van de fabrikant van de snellader. Als je NL*TRIT* bedoelt als ID dan zijn dit de voormalige New Motion laders welke dan weer de 'echte' Shell Recharge' laders zijn en dus nooit door Allego zijn ge-exploiteerd. Deze laders werken wél met Freshmile.
Dan kan Rilland 300kW (enige in Zeeland) ook eraf, is ook E-Flux. Ik zie zowel Shell Recharge stations met NLTRIT als NLTNM, is dat beiden een Tritium lader?

Shell Hofplein blijft dan over als niet 175kW. Volgens de Shell website is het 10x300kW, volgens Chargepoint een combinatie van Allego 150kW en alpitronic 300kW.

Ik heb overigens al 2x een Italiaanse bestelbus van het Italiaanse alpitronic een Shell laadstation zien repareren in Nederland, wist niet dat het de moeite voor ze was om zover ervoor te rijden.

[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 25-04-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:28:
[...]

Dan kan Rilland 300kW ook weg, is ook E-Flux. Ik zie zowel Shell Recharge stations met NLTRIT als NLTNM, is dat beiden van Tritium?
Correct. Het kán wel maar hoeft niet. NL-TNM Kan ook ABB of een andere fabrikant zijn. NLTRIT is altijd Tritium.
Shell Hofplein zijn volgens de Shell website 10x300kW, volgens Chargepoint een combinatie van Allego 150kW en alpitronic 300kW.
Klopt het is 4x Allego en 11x NLTNM maar ik dacht dat het fysiek wel allemaal Alpi's waren. (niet 100% zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hachy schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:24:

Ik snap de functie ook niet echt, elke handhaver ziet meteen de letter E op het Duitse kenteken, of (bij de buitenlandse kentekens) dat je geen uitlaat hebt / staat te laden wat bij een brandstofauto toch lastig is.

De groene sticker kost €4,50 ofzoiets, als je €86 uitgeeft voor een blauwe officieuze knutselsticker dan ben je echt gek, dan kan je ze nog beter zelf printen.
Die blauwe sticker is volgens mij gewoon voor 6 euro te bestellen, bijvoorbeeld in Berlijn.

De functie is dus dat je niet een bekeuring krijgt als je bijvoorbeeld geflitst wordt op een E-only strook (zoals ik :X ). Ik vermoed dat die flitser niet kijkt of er een sticker op zit maar dat er gewoon in de database wordt gekeken of jouw voertuig bekend is als E voertuig, dus zelf knutselen werkt dan niet (en is waarschijnlijk ook nog hoogst illegaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters

Die blauwe sticker stelt de buitenlandse EV gelijk aan de Duitse met E-Kenzeichen: hij bestaat wel en kost echt geen € 86 maar eerder € 11 a € 15 ofzo. Echter ik ben het met je eens, dat het van de zotte is wanneer je naast de groene sticker ook nog een blauwe nodig hebt.

Duits is mijn derde taal, dus ik heb het een paar keer gelezen: er staat echt duidelijk, dat het gratis parkeren tijdens opladen zowel voor electrische auto met en zonder E-Kenzeichen is.

Maar ik begrijp @Wolly wel als je ooit staande bent gehouden, omdat je met je EV op een rijstrook voor EV's rijdt. Wat schijnbaar een privilege is, wanneer je extra geld voor zo'n stom stickertje neerlegt.

Oostenrijk heeft die E-Kennzeichen ook en die gelden dan wel in Duitsland blijkbaar: ik moet eerlijk bekennen, als ik vrijdag zo'n rijstrook tegen komt waar een verkeersbord bij staat. Nur für E-Autos, dan ga ik er waarschijnlijk nog op rijden ook _O-

Deed ik ook toen er in Düsseldorf een speciale rijstrook was, wanneer je met 3 of meer personen in de auto zat. Dan mocht je ook gebruik ervan maken, of zou ik een stickertjes nodig gehad hebben?

Als het niet duidelijk op de verkeersborden staat, nur für PKW mit E-Kennzeichen. Dan vindt ik niet dat Duitsland kan verwachten, dat buitenlanders dit weten. Dat bord bij de laadpaal is ja gewoon een stekkerauto, daar staat geen bord bij: nur für E-Kennzeichen Pkw :+
Wolly schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:39:
[...]

Die blauwe sticker is volgens mij gewoon voor 6 euro te bestellen, bijvoorbeeld in Berlijn.

De functie is dus dat je niet een bekeuring krijgt als je bijvoorbeeld geflitst wordt op een E-only strook (zoals ik :X ). Ik vermoed dat die flitser niet kijkt of er een sticker op zit maar dat er gewoon in de database wordt gekeken of jouw voertuig bekend is als E voertuig, dus zelf knutselen werkt dan niet (en is waarschijnlijk ook nog hoogst illegaal).
Okay nu durf ik niet meer op die rijstrook te rijden _O- Zo'n flitser die gaat toch niet dat stickerkje herkennen? Waarschijnlijk scant die gewoon je kentekenplaat, dan loop je alsnog het risico een boete te krijgen?

Was dit trouwens ook in Düsseldorf? Ik ben er al een tijdje niet geweest: kwam er voorheen met de ICE, dus met de EV is nieuw en mooi meegenomen dat parkeren tijdens laden gratis is.

[ Voor 22% gewijzigd door Marco-Peters op 25-04-2023 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@Wolly In die shop zie ik alleen rode, gele en groene stickers. Het hele punt is dus juist dat er geen regeltjes voor de officieuze blauwe bestaan en dat je ze daarom ook niet eens op je voorruit mág plakken. Bovendien heb je al zo'n officiele groene. Maar raar is het wel met die 'privileges'.

In Italië hebben EV's ook een eigen aanduiding op de kentekenplaat. Ik ben daar een keer bekeurd voor het parkeren op een laadplek, terwijl ik daar gewoon mijn Renault Zoe aan het laden was. Op de boete stond dus dat ik illegaal stond geparkeerd op een laadplek omdat de scanauto de combi 'buitenlands kenteken + elektrisch' niet kon verwerken. Duurde anderhalf jaar voor de boete binnenkwam in Nederland. Bezwaar aangetekend en toen na nog een jaar kreeg ik weer dezelfde boete. Weer bezwaar aangetekend en nu hoor ik al een jaar niets meer, dus er zal binnenkort wel weer post zijn... 8)

[ Voor 65% gewijzigd door Hachy op 25-04-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-10 14:42
driel24 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:32:
Ik kan met de Elli pas sinds 19-4 niet meer laden bij LMS palen. De palen staan ook niet meer in de app. Elli zegt dat er een probleem is bij LMS.

Iemand iets gehoord van dit probleem?
ik zie de LMS paal bij mij in de buurt nu wel weer in de app staan (wel offline) zijn er inderdaad 6 dagen ofzo uit geweest

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teslagroningen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Ik spreek toevallig vloeiend Duits, dus heb het hele artikel even gelezen en in Dusseldorf heb je dus GEEN blauwe sticker of E-kenteken nodig om gebruik te maken van het voordeel van gratis parkeren (alleen tijdens laden en max. 4 uur met schijf).

Verwarring ontstaat omdat er in het eerste gedeelte van het artikel heel uitgebreid wordt ingegaan op de landelijke wettelijke basis voor de voordelen voor ev-rijders en welke voordelen er allemaal kunnen zijn. In het vervolg wordt aangegeven dat uiteindelijk de gemeentes zelf bepalen wat de regels in de eigen gemeente zijn. En dan pas worden de regels voor Dusseldorf toegelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
jaroen89 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:50:
[...]
ik zie de LMS paal bij mij in de buurt nu wel weer in de app staan (wel offline) zijn er inderdaad 6 dagen ofzo uit geweest
Klopt, ik heb ze gemaild. Ze zouden onderzoek gaan doen. Vandaag belde Elli dat ze het gevonden hadden. Elli heeft een update van hun eigen software gedaan. In het telefoongesprek zeiden ze dat het in iedergeval 1 mei opgelost zou moeten zijn. Gelukkig was het vandaag al verholpen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Marco-Peters schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:43:
[...]

Okay nu durf ik niet meer op die rijstrook te rijden _O- Zo'n flitser die gaat toch niet dat stickerkje herkennen? Waarschijnlijk scant die gewoon je kentekenplaat, dan loop je alsnog het risico een boete te krijgen?

Was dit trouwens ook in Düsseldorf? Ik ben er al een tijdje niet geweest: kwam er voorheen met de ICE, dus met de EV is nieuw en mooi meegenomen dat parkeren tijdens laden gratis is.
Was in Dortmund, gelukkig vond ik op een website een wervende flyer (website is inmiddels verdwenen) die ik met mijn bezwaar heb meegestuurd. Dat van die uberraschung klopte in mijn geval wel :+

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GtsxmWDh/screenshot-326.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Zijn er veel banen op de snelweg in duitsland voor e-rijders dan en waar kan ik dan een sticker krijgen ? Ik ga later dit jaar naar Praag, dus als ik daarmee sneller door Duitsland rijd ?

Voor frankrijk heb ik er trouwens ook eentje om bepaalde steden in te kunnen, waaronder parijs. Maar dat had weer met milieu zones te maken

[ Voor 7% gewijzigd door Brotuck op 26-04-2023 08:26 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:12

Het is overigens in D geen automatisme cq verplichting dat EV's een E-kenzeichen krijgen bij de uitgifte, je moet dat (zelf) aanvragen. Meestal gebeurt dat wel maar niet altijd, er zijn dus uitzonderingen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Brotuck schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:25:
Zijn er veel banen op de snelweg in duitsland voor e-rijders dan en waar kan ik dan een sticker krijgen ? Ik ga later dit jaar naar Praag, dus als ik daarmee sneller door Duitsland rijd ?

Voor frankrijk heb ik er trouwens ook eentje om bepaalde steden in te kunnen, waaronder parijs. Maar dat had weer met milieu zones te maken
Nee waarschijnlijk niet: dat is een ding in grote steden, zoals Düsseldorf. Dus niet op de snelweg. Terugkomend op dat hele onderwerp, er schijnt in meerdere Duitse steden zo geregeld te zijn dat je tijdens het laden geen parkeerkosten hoeft te betalen.

Alleen de ene stad hanteert maximaal 4 uur met de parkeerschijf, maar in Aken is het weer 2 uur. Als je dan die stomme blauwe sticker op je mooie in Nederland geleverde EV plakt, dan kun je in Aken overal waar je een parkeerkaartje normaal gesproken nodig hebt. Twee gratis parkeren met de parkeerschijf.

Die sticker dien je trouwens aan de buitenkant op je achterruit te bevestigen en niet je voorruit en ook niet van binnenin, maar goed ook want in een achterruit zit een verwarming....

Maja zul je zien, heb geïnvesteerd in die stomme blauwe sticker: wordt dan het gratis parkeren afgeschaft. Zo vaak kom ik nou ook niet in Aken, ondanks dat ik praktisch naast Aken woon en binnen 5 minuten de autobahn oprij. Ware het niet dat die momenteel gesloten is, i.v.m. onderhoudswerkzaamheden.
PeterZ(on) schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:28:
[...]

Het is overigens in D geen automatisme cq verplichting dat EV's een E-kenzeichen krijgen bij de uitgifte, je moet dat (zelf) aanvragen. Meestal gebeurt dat wel maar niet altijd, er zijn dus uitzonderingen.
Ja veel Duitsers hebben die inderdaad ook niet: hoe willen ze trouwens je EV afslepen, terwijl deze aan de laadpaal zit? Zoals ik het nu begrijp, mag een auto met E-Kennzeichen daar parkeren buiten de laadtijden.

In sommige steden is laden alleen toegestaan van zeg maar 8 uur tot 20 uur, dus als je een E-Kennzeichen hebt. Mag je daar je auto parkeren zonder te laden, mits buiten de geldende tijden.
Ausländische Fahrzeuge, die die Kriterien eines deutschen E-Kennzeichens erfüllen, können eine Vignette beim Straßenverkehrsamt erhalten; für diese Fahrzeuge gilt die Regelung ebenfalls.
Je kunt de blauwe sticker krijgen bij het Duitse RDW/CBR: dus ergens in Aken zou je hem moeten kunnen ophalen. Maar ik wil gewoon geen sticker op mijn mooie geblindeerde achterruit, dat ziet gewoon voor geen meter uit.

Maar als je regelmatig in Aken komt, scheelt het wel heel veel parkeerkosten zolang deze regeling er nog is.

Ik heb dit alles toegevoegd in de OP, onder mijn stuk over het gratis opladen. Zo is het makkelijk vindbaar in het topic.

[ Voor 29% gewijzigd door Marco-Peters op 26-04-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:28:
[...]

Shell Hofplein blijft dan over als niet 175kW.
op mijn lijstje stond ook Milheeze als niet 175 kW zijnde, namelijk 150 kW, maar 25+3 cent vind ik ook een mooie prijs.

ik had trouwens ook nog Achim in DE gevonden, die is 475 kW, ook 21+7 ct, dus ook in het buitenland zijn er nog een paar. Berlijn ook nog een paar trouwens.

[ Voor 21% gewijzigd door maharens op 26-04-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

maharens schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:15:
[...]

op mijn lijstje stond ook Milheeze als niet 175 kW zijnde, namelijk 150 kW, maar 25+3 cent vind ik ook een mooie prijs.

ik had trouwens ook nog Achim in DE gevonden, die is 475 kW, ook 21+7 ct, dus ook in het buitenland zijn er nog een paar. Berlijn ook nog een paar trouwens.
Oh, kijk de Shell app maar en filter op 'Shell Recharge 100kW+'. Er zijn in Duitsland misschien wel 75+ laders die voldoen, maar dat naast 175kW veelal 300/360 kW laders, weet niet of dat laders zijn op een back-end die ook werken met FM. Maar je zou zeker net zo'n lijst kunnen aanleggen voor Duitsland ;)

Ieder geval goed om te weten als je naar Duitsland gaat - met ABRP route (filteren op Shell Recharge) en de FM pas in de auto - Berlijn wellicht bereikt voor een spot prijsje.

[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 26-04-2023 10:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bij nader inzien toch maar even een blogje getypt over de Freshmile / Shell Recharge combinatie.

Lastig is altijd dat je het mensen helemaal voor moet rekenen maar het is aardig gelukt. Zal mij benieuwen hoe lang Freshmile dit tarief blijft hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Hachy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:40:
Bij nader inzien toch maar even een blogje getypt over de Freshmile / Shell Recharge combinatie.

Lastig is altijd dat je het mensen helemaal voor moet rekenen maar het is aardig gelukt. Zal mij benieuwen hoe lang Freshmile dit tarief blijft hanteren.
Nog een kleine aanvulling, het is per gestarte kWh en per gestarte minuut, dus 45,1 kWh wordt afgerekend als 46 kWh en 20:01 wordt afgerekend als 21 minuten.

Daar staat weer tegenover dat je met Shell ook een starttarief hebt en met FM niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Malarky schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:37:
[...]

Ieder geval goed om te weten als je naar Duitsland gaat - met ABRP route (filteren op Shell Recharge) en de FM pas in de auto - Berlijn wellicht bereikt voor een spot prijsje.
Ah super, dat werkt goed idd en met 2 stops ben ik in Berlijn en 2 x voor dit bedrag. Thanks, gebruik ABRP haast nooit, dus was het even vergeten dat je daar exploitant kan kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 09:14

Ik zie in je tabel Shell Recharge Alkmaar, maar die bestaat niet meer.
Het tankstation op de rotonde is nu een BP Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ah ja natuurlijk, per gestarte kWh... wat ze ook verzinnen he, creatief afronden naar boven :)
@yannienl zal hem even verwijderen, foutje in de dataset, dank u.

[ Voor 26% gewijzigd door Hachy op 26-04-2023 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topper, jij hebt er nog 2 extra gevonden, maar je zal wel mooie dataset/API hebben. Al geeft deze zoek URL ze ook allemaal (behalve de AVIA)

BTW die in Nieuw- en Sint Joostland is geen Shell maar een AVIA: https://goo.gl/maps/U7V3sjHtHaHNoKXXA, er zit daar ook geen Shell.

Edit: @Hachy je mist in je lijst Breukelen https://find.shell.com/nl...hell-station-ruwiel/nl_NL en Rhoon: https://find.shell.com/nl...97-shell-station-portland

[ Voor 27% gewijzigd door Malarky op 26-04-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 22:11
In dat blauwe sticker verhaal in DLD heb ik me vorig jaar ook proberen te verdiepen toen ik een weekendje naar Keulen ging.
Ik vond het toen erg onduidelijk wat die sticker zou toevoegen aan de verplichte groene sticker en of je die blauwe ook echt nodig had.
Bij de ANWB was er ook maar weinig over te vinden.

Mijn oplossing was uiteindelijk om bij Q-Park voor €8 per dag een plaatsje te reserveren in een parkeergarage 500m van het hotel af en onderweg een keertje extra stoppen bij een snel lader.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
Hmm, nu 2x gehad dat mijn FM pas werd geweigerd aan een paal. Binnenkort weer even bij bekende paal uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Malarky schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:28:
[...]

Topper, jij hebt er nog 2 extra gevonden, maar je zal wel mooie dataset/API hebben.

BTW die in Nieuw- en Sint Joostland is geen Shell maar een AVIA: https://goo.gl/maps/U7V3sjHtHaHNoKXXA, er zit daar ook geen Shell.

Edit: @Hachy je mist in je lijst Breukelen https://find.shell.com/nl...hell-station-ruwiel/nl_NL en Rhoon: https://find.shell.com/nl...97-shell-station-portland
Avia even uitgezocht, dank voor de tip. Dit Avia station dat was eerst een Shell maar die laders staan er nog steeds en zijn voor hetzelfde tarief te gebruiken. Ruwiel staat voor het hoge tarief en Rhoon staat al in de lijst alleen heet hij in mijn dataset ' A15 Rijksweg 2 Waalhaven Zuidzijde'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-08-2023
Ricard0o schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:06:
Ik heb sinds kort een Eneco emobility Alfen eve single pro line via mijn werkgever.
Alleen met een pas te activeren en zakelijk werkt dit prima.
Alles wordt netjes vergoed.

Nu krijg ik privé ook een elektrische auto en uiteraard wil ik de laadpaal gebruiken.
Welke pas kan ik het beste aanvragen zonder start tarief?
E-Flux, Shell en Vattenfall pasje geprobeerd en daar betaal ik thuis gewoon een start tarief.

Het enige wat ik heb gevonden is de pas van Eneco zelf maar die kost 3 euro per maand.
Deze vind ik wel interresant, want ik zit met hetzelfde.
Ik weiger eigenlijk een pas van 3 euro te nemen om thuis te kunnen laden, die vervolgens eigenlijk best duur is op andere plekken (flink starttarief en kWh prijs hoger dan Recharge).

E-Flux weet niet wat het uiteindelijke CPO tarief is van de paal thuis, heb jij dat al wel terug kunnen zien?

Als het CPO tarief van de Eneco paal thuis 23 cent is zoals Eneco met zijn eigen pas doet, en je pakt E-flux op een abonnement, dan kom je best goedkoop uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 19:17
Ai Hyundai mailt net dat de tarieven per 1 juni naar €0,59 per kWh gaan. (Met abo van 9,99)

ESB pas lijkt niet meer te komen, nog een goed alternatief voor vaste prijs laden zonder pakketten/tijdsduur zoals enelX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
stenbk schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:32:
Ai Hyundai mailt net dat de tarieven per 1 juni naar €0,59 per kWh gaan. (Met abo van 9,99)

ESB pas lijkt niet meer te komen, nog een goed alternatief voor vaste prijs laden zonder pakketten/tijdsduur zoals enelX?
Als je veel in ZH bent, de ZH-laadpas. Voordeel op de Engie\Equans palen: 31ct voor de eerste generatie palen en 38 ct voor de nieuwere.
verder geen kosten.
(op andere palen wel starttarief en CPO met opslag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-10 19:12
Hachy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:10:
[...]

Avia even uitgezocht, dank voor de tip. Dit Avia station dat was eerst een Shell maar die laders staan er nog steeds en zijn voor hetzelfde tarief te gebruiken. Ruwiel staat voor het hoge tarief en Rhoon staat al in de lijst alleen heet hij in mijn dataset ' A15 Rijksweg 2 Waalhaven Zuidzijde'
Om verwarring te voorkomen mss beter om 'Waalhaven' weg te laten en 'Portland' toe te voegen?

De Waalhaven Zuidzijde is namelijk een weg dichtbij de Rijksweg A15 waar op nr 76 een Shell pomp zit. Die heeft geen laadfaciliteiten.

De Shell locatie die wordt bedoeld langs de A15 heet 'A15 Rijksweg 2 ZZ' in Rotterdam. Zuidzijde slaat op de rijbaan. Heeft geen relatie met de Waalhaven. Op de afslag naar dit station staat 'Portland', vernoemd naar de naastgelegen gelijknamige wijk in Rhoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Ricard0o schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:06:
Ik heb sinds kort een Eneco emobility Alfen eve single pro line via mijn werkgever.
Alleen met een pas te activeren en zakelijk werkt dit prima.
Alles wordt netjes vergoed.

Nu krijg ik privé ook een elektrische auto en uiteraard wil ik de laadpaal gebruiken.
Welke pas kan ik het beste aanvragen zonder start tarief?
E-Flux, Shell en Vattenfall pasje geprobeerd en daar betaal ik thuis gewoon een start tarief.

Het enige wat ik heb gevonden is de pas van Eneco zelf maar die kost 3 euro per maand.
Kan je de paal niet naar je privé naar je laten uitbetalen? Of de paal prive overnemen. Eigenlijk wil je helemaal niet met een pasaanbieder in zee want het is jouw stroom en je gebruikt deze dan enkel als wandcontactdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricard0o
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-04 13:06
parfait schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:24:
[...]

Ik weiger eigenlijk een pas van 3 euro te nemen om thuis te kunnen laden, die vervolgens eigenlijk best duur is op andere plekken (flink starttarief en kWh prijs hoger dan Recharge).

E-Flux weet niet wat het uiteindelijke CPO tarief is van de paal thuis, heb jij dat al wel terug kunnen zien?

Als het CPO tarief van de Eneco paal thuis 23 cent is zoals Eneco met zijn eigen pas doet, en je pakt E-flux op een abonnement, dan kom je best goedkoop uit :)
Tarief is gelijk aan mijn kWh prijs thuis, 39 cent.
Zelf ingesteld via Mijnladen.
Anders zou ik 39 cent betalen privé en mijn werkgever 23 cent vergoeden.

Uiteindelijk komt het erop neer voor mijn privé auto dat ik 39 cent per kWh moet betalen en daarna 39 cent vergoed krijgt via Eneco.

Nu zoek ik hier de beste pas voor met de laagste combinatie van starttarief en/of abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sneezle
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06-2023
joepie de p schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:43:
[...]

Om verwarring te voorkomen mss beter om 'Waalhaven' weg te laten en 'Portland' toe te voegen?

De Waalhaven Zuidzijde is namelijk een weg dichtbij de Rijksweg A15 waar op nr 76 een Shell pomp zit. Die heeft geen laadfaciliteiten.

De Shell locatie die wordt bedoeld langs de A15 heet 'A15 Rijksweg 2 ZZ' in Rotterdam. Zuidzijde slaat op de rijbaan. Heeft geen relatie met de Waalhaven. Op de afslag naar dit station staat 'Portland', vernoemd naar de naastgelegen gelijknamige wijk in Rhoon.
Deze locatie zo net geprobeerd; kreeg het met geen enkele pas (FM, Maingau en Shell) aan de praat. Elke pas werd geaccepteerd, maar laden startte niet. van de twee palen (elk met een chademo en een CCS aansluiting) was er 1 beschikbaar, de andere was buiten bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
Ricard0o schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:48:
[...]

Tarief is gelijk aan mijn kWh prijs thuis, 39 cent.
Zelf ingesteld via Mijnladen.
Anders zou ik 39 cent betalen privé en mijn werkgever 23 cent vergoeden.

Uiteindelijk komt het erop neer voor mijn privé auto dat ik 39 cent per kWh moet betalen en daarna 39 cent vergoed krijgt via Eneco.

Nu zoek ik hier de beste pas voor met de laagste combinatie van starttarief en/of abonnement.
Ik sprak Eneco vandaag met deze vraag, en als je via hun een laadpas besteld die je ook op je eigen paal kan gebruiken dan betaal je met die pas 23 cent per kW voor alle Eneco emobility palen. De eigen kosten voor je paal verrekenen ze naar nul. Ik heb een paar keer doorgevraagd, maar dit is volgens hun echt de manier van werken.

Als je een anwb pas hebt betaal je b.v. 60 cent, en verrekenen ze de stroom ook naar nul, je betaald dan eigenlijk meer.

Tenzij degene bij Eneco emobility het niet begreep zou dit moeten kloppen O-)

Vandaar de vraag, wat rekent e-flux dan op papier, als dat het tarief van mijnladen is, en Eneco 23cent, dan is de keus wel makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:18
Het is hier al een aantal keer langs gekomen maar Shuttel Service is niet te vertrouwen.
Ik heb in maart een paar keer geladen met hun pas, eind maart contact gehad per mail dat ik las dat hun tarieven afwijken, toen gingen ze mij al andere tarieven melden dan dat ik bij de pas activeren zag.

Vervolgens heb ik ze aangegeven dat mijn reeds uitgevoerde transactie in mijn ogen niet volgens die nieuwe tarieven gefactureerd mogen worden, dan hoor je natuurlijk niets meer. Vorige week kreeg ik de factuur met inderdaad verkeerde (hogere) tarieven, toen direct weer gemaild dat ze het niet mogen afschrijven en de tarieven niet kloppen, wederom natuurlijk geen reactie. Vandaag toch afgeschreven net maar gestorneerd.

Dus iedereen pas op bij het gebruik van Shuttel Service, ze zijn zo onbetrouwbaar als maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricard0o
parfait schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:10:
[...]

Ik sprak Eneco vandaag met deze vraag, en als je via hun een laadpas besteld die je ook op je eigen paal kan gebruiken dan betaal je met die pas 23 cent per kW voor alle Eneco emobility palen. De eigen kosten voor je paal verrekenen ze naar nul. Ik heb een paar keer doorgevraagd, maar dit is volgens hun echt de manier van werken.

Als je een anwb pas hebt betaal je b.v. 60 cent, en verrekenen ze de stroom ook naar nul, je betaald dan eigenlijk meer.

Tenzij degene bij Eneco emobility het niet begreep zou dit moeten kloppen O-)

Vandaar de vraag, wat rekent e-flux dan op papier, als dat het tarief van mijnladen is, en Eneco 23cent, dan is de keus wel makkelijker.
Ik heb nu privé geladen met Eflux, Shell en vattelfall en met alle passen betaal ik het tarief wat ik heb ingevoerd. 0,39 cent dus maar helaas ook een starttarief.

Ik ga dus opzoek naar de goedkoopste (Nederlandse) pas zonder starttarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
Ricard0o schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:07:
[...]

Ik heb nu privé geladen met Eflux, Shell en vattelfall en met alle passen betaal ik het tarief wat ik heb ingevoerd. 0,39 cent dus maar helaas ook een starttarief.

Ik ga dus opzoek naar de goedkoopste (Nederlandse) pas zonder starttarief.
Ah, dat is goed om te weten.
Als je e-flux pakt met een abonnement dan heb je geen starttarief. Van alles wat ik bij elkaar heb gezocht lijkt dat de voordeligste voor het gros van de palen. Voor de shell family pak ik er een recharge pas bij 😂. Ga proberen het op twee te houden.

Nog steeds wel benieuwd naar het tarief thuis voor een extra laadpas van Eneco zelf dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricard0o
parfait schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:12:
[...]

Ah, dat is goed om te weten.
Als je e-flux pakt met een abonnement dan heb je geen starttarief. Van alles wat ik bij elkaar heb gezocht lijkt dat de voordeligste voor het gros van de palen. Voor de shell family pak ik er een recharge pas bij 😂. Ga proberen het op twee te houden.

Nog steeds wel benieuwd naar het tarief thuis voor een extra laadpas van Eneco zelf dan.
Met een Eneco pas betaald je bij vrijwel alle locaties van Eneco meer als 0,23 cent.
Anders gaat iedereen hier daar laden.
Zie: https://a.storyblok.com/f...d-tarief-januari-2023.pdf

Ik ga volgende week even bellen om te kijken wat mogelijk is via Eneco.

Staat wel op de website dat je een pas (gratis) bij een laadpaal krijg, zal wel niet gelden als je werkgever ervoor betaald, maar ga het wel proberen :p

Mocht dat niet lukken dan lijkt E-Flux een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
Ricard0o schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:25:
[...]

Met een Eneco pas betaald je bij vrijwel alle locaties van Eneco meer als 0,23 cent.
Anders gaat iedereen hier daar laden.
Zie: https://a.storyblok.com/f...d-tarief-januari-2023.pdf

Ik ga volgende week even bellen om te kijken wat mogelijk is via Eneco.

Staat wel op de website dat je een pas (gratis) bij een laadpaal krijg, zal wel niet gelden als je werkgever ervoor betaald, maar ga het wel proberen :p

Mocht dat niet lukken dan lijkt E-Flux een mooie optie.
De mtc kaart bij je leaseauto is de gratis kaart die je hebt. Die is via eMobility gekoppeld.

Ben benieuwd wat Eneco jou verteld of de laadkosten thuis met een Eneco pas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Heeft iemand toevallig ervaring met de MKaart waarmee je in Luxemburg kunt laden? Op Chargy.lu geven ze aan dat je daarmee bij de Chargy laders kunt laden alsmede ook met andere laadpas aanbieders zoals Shell. Dus ik ben benieuwd of die MKaart nog voordelen heeft boven de Shell pas.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 19:17
Het viel me ook op dat in regio Amsterdam de CPO volgende passen veel meer vragen dan wordt gerekend.

https://www.amsterdam.nl/...e-oplaadpunten-amsterdam/
Hier staat €0,34 per kWh ex btw, dus €0,41 inclusief. (Bij TE palen)
Veel aanbieders rekenen nog rond €0,60?

TE zelf rekent €0,42 via charge assist app. (Volgens hun site is het zelfs 0,34 incl btw, maar ga er van uit dat dat verkeerd is)

Geeft TE de tarieven verkeerd door of gaat dit (om)bewust mis bij de laadpas aanbieders?
Ik heb al eens een vergelijkbaar probleem gehad met vandebron en heel veel onjuiste tarieven, dus dat account is verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
Zjanzjak schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:36:
[...]

[...]

Ja, die had ik ook gezien, en 'ergens' (uiteraard weer vergeten waar) gelezen dat het 'gratis' was.
Als je ook op 1 van die foto's klikt van die Chargemap-pagina zie je dit, lees maar links onderaan:

[Afbeelding]

Weet alleen niet van wanneer die foto is, dus had ik de ijdele hoop dat misschien 1 vd mensen hier wel eens kwam in die garage en uitsluitsel kon/kan geven. ;)

[...]
Ben nu toevallig in Antwerpen. De parkeergarage kost 4 euro/ uur en het laden is (volgens de QR code) 55 Ct/ kWh. Ik werd hiernaartoe gelinked:

https://www.interparking.be/charging/index.nl.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ricard0o schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:25:
Zit daar niet een abonnement van 3 euro per maand aan vast?
oltk schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:39:
Ben nu toevallig in Antwerpen. De parkeergarage kost 4 euro/ uur en het laden is (volgens de QR code) 55 Ct/ kWh. Ik werd hiernaartoe gelinked:

https://www.interparking.be/charging/index.nl.html
Ik was er ook. :D

Wat een drukte zeg, dacht de drukte van Koningsdag te ontlopen en er een rustig dagje Antwerpen van te maken. Parkeergarage Oudaen (mijn meest favoriete parking in Antwerpen) nog nooit zo druk gezien, zelfs niet op een zaterdag, attenooijen.

Maar goed, zag het ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jt1CH3qd2JYsYCJMbDxIhz_J-PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiQkH6G7IsMI5fl00eeBAR5e.jpg?f=fotoalbum_large

De foto's op Chargemap kloppen in elk geval niet, waren gewone parkeerplaatsen, haaks parkeren, waar ze wat laadpalen tussen gevrot hadden was m'n gevoel, erg krap allemaal. Maar goed, naar min 2 gereden en een 'mooi' plekje uitgezocht. Laden was niet nodig, tenzij het gratis zou zijn....Ollanders hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Voor de Kia rijders.
Vandaag bericht: Kia Charge per 1 juni tarieven AC laden (Advanced) 40% omhoog.
Leuk kadootje voor koningsdag moeten zij gedacht hebben :o . AC laden kost dan bij Kia Charge 0,59/kWh + maandelijks 9,99.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 27-04-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
Zjanzjak schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:17:
[...]

Zit daar niet een abonnement van 3 euro per maand aan vast?

[...]

Ik was er ook. :D

Wat een drukte zeg, dacht de drukte van Koningsdag te ontlopen en er een rustig dagje Antwerpen van te maken. Parkeergarage Oudaen (mijn meest favoriete parking in Antwerpen) nog nooit zo druk gezien, zelfs niet op een zaterdag, attenooijen.

Maar goed, zag het ook:
[Afbeelding]

De foto's op Chargemap kloppen in elk geval niet, waren gewone parkeerplaatsen, haaks parkeren, waar ze wat laadpalen tussen gevrot hadden was m'n gevoel, erg krap allemaal. Maar goed, naar min 2 gereden en een 'mooi' plekje uitgezocht. Laden was niet nodig, tenzij het gratis zou zijn....Ollanders hè.
Eneco zit op 3 nog wat per maand inderdaad. En dan alsnog een starttarief buiten Eneco palen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:17:
[...]
Maar goed, naar min 2 gereden en een 'mooi' plekje uitgezocht. Laden was niet nodig, tenzij het gratis zou zijn....Ollanders hè.
Het is ook erg aan de prijs met € 0,55 voor een kWh, dan kun je net zo goed aan de snellader bij McDonalds gaan staan met je Vattenfall laadpas. Ik ben trouwens een Limburger _O-

Voor Duitsland heb ik binnenkort de Düsseldorf Stadtwerke Laadpas erbij, die is compatibel met Ladenetz. Weet alleen niet of hem aan ga houden na 31-12-2023 want dan heb je een minimum bedrag van € 3 welke Düsseldorf Stadtwerke inhoudt, al wordt het verrekend met je laadkosten.

En nu ben ik helemaal in de ban van &Charge: heb vanmiddag zeker drie a vijf laadpalen gefotografeerd, dus dat heeft mij nu 70km opgeleverd. Welke ik straks via Maingau kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 13:53
Maar wat nog onbegrijpelijker is; met het optionele Ionity pakket (dat je als nieuwe Kia rijder 1 jaar krijgt) betaal je nu ook voor AC maar EUR 0,29 / kWh (DC was al die prijs):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxJ7R7D6ga1yrl8ktYh4A3b1ddc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hEAdthpcgUh5sSv7BMtNMPdH.png?f=user_large

ben benieuwd of dat echt klopt. dat maakt het straks ineens goedkoper dan FM terwijl Kia momenteel altijd veel (en veel) duurder is. Snelladers gebruik ik eigenlijk niet (behalve tijdens vakanties).

edit: oh wacht... het moet zeker wel een ionity ac lader zijn dan 8)7 .... bestaan die wel?

[ Voor 10% gewijzigd door itsjohan op 27-04-2023 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

itsjohan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:59:
Maar wat nog onbegrijpelijker is; met het optionele Ionity pakket (dat je als nieuwe Kia rijder 1 jaar krijgt) betaal je nu ook voor AC maar EUR 0,29 / kWh (DC was al die prijs):

[Afbeelding]

ben benieuwd of dat echt klopt. dat maakt het straks ineens goedkoper dan FM terwijl Kia momenteel altijd veel (en veel) duurder is. Snelladers gebruik ik eigenlijk niet (behalve tijdens vakanties).

edit: oh wacht... het moet zeker wel een ionity ac lader zijn dan 8)7 .... bestaan die wel?
Zag gisteren een Duits interview op YouTube (https://youtu.be/ctfpaAiqDAM) met een ionity manager. Ging over kosten van laadplein en en zo. Daar kwam ook ter sprake dat er ionity AC palen kwamen.
Let wel op dat die 29 cent met het optionele ionity abonnement van 13 euro is. Blijkbaar krijgen alle Kia rijders een jaar gratis. Bij grote zus Hyundai alleen het introductie model

[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 27-04-2023 20:49 . Reden: YouTube link opgezocht ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
itsjohan schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:59:

[Afbeelding]

Ik heb het ook zo opgevat dat je bij een Ionity AC lader voor 0,29 kunt laden (en dat tarief is gelijk gebleven).
Maar heb nog nooit een Ionity AC lader waargenomen. Dus wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:05
Nou nog 4 weken dan is mijn gratis jaartje Ionity voorbij en kan mijn Kia pas blijkbaar bij het oud vuil. 60 cent/kWh voor AC laden. Hoe verzin je het. En dat bij het abonnement van €10 per maand 8)7

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Marco-Peters schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:53:
Het is ook erg aan de prijs met € 0,55 voor een kWh, dan kun je net zo goed aan de snellader bij McDonalds gaan staan met je Vattenfall laadpas. Ik ben trouwens een Limburger _O-
Nah, hoef nog niet te laden, vant weekend misschien even bij het 22kWh E-Flux laadpunt hier net buiten het dorp voor 31 cent, of eigenlijk 29,7 cent. :P

Ollander (Hollander) is meer een verwijzing naar Nederlander dan aan een regio gebonden persoon. ;)
Onze zuiderburen noemen ons namelijk nog wel eens zo, tesaam met de Vlaamse tongval vind ik het grappig.
Marco-Peters schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:53:
En nu ben ik helemaal in de ban van &Charge: heb vanmiddag zeker drie a vijf laadpalen gefotografeerd, dus dat heeft mij nu 70km opgeleverd. Welke ik straks via Maingau kan gebruiken.
Daar heeft @Hachy laatst nog een leuk stukje over geschreven op zijn blog: https://goedkoperrijden.blogspot.com/
eltron schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:40:
Voor zover ik weet iig niet in Nederland, in Frankrijk heb je een paar Ionity AC laders van 48 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:27
eltron schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:40:
[...]
Ik heb het ook zo opgevat dat je bij een Ionity AC lader voor 0,29 kunt laden (en dat tarief is gelijk gebleven).
Volgens de Ionity site hebben ze "many" triple's.
In France, the Netherlands, Belgium, Italy and Austria at many IONITY sites there is also a Multicharger available, which besides CCS also offers CHAdeMo and Type 2 connectors, with power levels of up to 50 kW.
Ik laad niet vaak bij Ionity maar wel eens bij Hauconcourt gestaan. Daar stond ook een Triple. Of er echt "many" zijn weet ik niet. Daar zit dan dus 43kW AC op.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:47:
[...]

Ik laad niet vaak bij Ionity maar wel eens bij Hauconcourt gestaan. Daar stond ook een Triple. Of er echt "many" zijn weet ik niet. Daar zit dan dus 43kW AC op.
Volgens mij is Ionity het in Frankrijk verplicht om naast de HPC's ook Chademo en Type2 aan te bieden, dus een triple. Tot nu toe ben ik die op elke locatie tegengekomen en die gebruik ik ook, lekker voordelig met 39ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

B-Bandit schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:22:
Nou nog 4 weken dan is mijn gratis jaartje Ionity voorbij en kan mijn Kia pas blijkbaar bij het oud vuil. 60 cent/kWh voor AC laden. Hoe verzin je het. En dat bij het abonnement van €10 per maand 8)7
Gelukkig zit er geen opzegtermijn aan, en kun je zo heen en weer naar de versies zonder maandelijkse kosten; betaal je het (in elk geval bij Allego hogere) CPO tarief met starttarief. Onderliggend probleem is natuurlijk dat de prijzen van de CPO's flink gestegen zijn, en is de vraag hoe lang de goedkope pas aanbieders dat nog vol kunnen houden.
Wanneer was trouwens de vorige tarief wijziging?

[ Voor 15% gewijzigd door koboy op 27-04-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-10 16:01
parfait schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:24:
[...]

Laadpas aan whitelist toe (laten) voegen waarmee je de privé auto laad.
@parfait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
En weer werkt Elli niet. Niet op allego en niet op Lms. App en pas.

Dit gebeurt wel te vaak...
Gelukkig backup passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parfait
Niek_ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:40:
[...]

Laadpas aan whitelist toe (laten) voegen waarmee je de privé auto laad.
@parfait
Is dat ook nodig?
Eneco gaf aan dat elke pas werkt op de paal. Alleen de Eneco passen staan in het overzicht in de backoffice.

Wordt weer een belletje dan gok ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:41
koboy schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:34:
[...]

Gelukkig zit er geen opzegtermijn aan, en kun je zo heen en weer naar de versies zonder maandelijkse kosten; betaal je het (in elk geval bij Allego hogere) CPO tarief met starttarief. Onderliggend probleem is natuurlijk dat de prijzen van de CPO's flink gestegen zijn, en is de vraag hoe lang de goedkope pas aanbieders dat nog vol kunnen houden.
Wanneer was trouwens de vorige tarief wijziging?
Er zit wel een opzegtermijn aan van 1 maand je kunt pas omschakelen per 1ste van de maand. Ik was geswitcht naar easy ivm ESB (die volgens mij nooit meer gaat komen maar verdiep ik me volgende week wel in nu bezig met belangrijkere prive zaken). Heb 1,5 week geleden weer omgezet naar advanced dit gaat pas per 1/5 in en kan met het bericht van gisteren niet meer terug naar easy. Moet waarschijnlijk wachten tot 1/5 dan omzetten zodat per 1/6 weer geactiveerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
driel24 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:47:
En weer werkt Elli niet. Niet op allego en niet op Lms. App en pas.

Dit gebeurt wel te vaak...
Gelukkig backup passen.
Kun je iets specifieker zijn ? En heb je melding gedaan bij de support ?

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
Brotuck schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:55:
[...]

Kun je iets specifieker zijn ? En heb je melding gedaan bij de support ?
Heb het idd per mail gemeld.

---
driel24 schreef op 28-04-2023 09:06:

Hallo,

Vielen Dank für Ihre Nachricht.
Inzwischen habe ich am 25.04 einen Rückruf erhalten, in dem mir mitgeteilt wurde, dass es ein Softwareproblem zwischen LMS und Elli gibt. Dieses würde bis spätestens 01-05 behoben sein.
Noch am selben Abend konnte ich mit dem Pass an einem LMS-Säule laden. 
Leider gibt es jetzt ein neues Problem. LMS und Allego-Säule lassen sich nicht starten. Nicht über die App und nicht über den Pass.

Können Sie es sich noch einmal ansehen?

Mfg

---

Antwoord:

---
Elli Support schreef op 28-04-2023 09:20:
Hallo,

vielen Dank für Ihre Rückmeldung zu den Ladesäulen.

Wie in dem Telefonat besprochen, liegt bis dato noch ein Softwarefehler vor. Wir bitten Sie daher weiterhin bis zum genannten Termin auf andere Ladestationen auszuweichen. Der Fehler der Nichtsichtbarkeit ist zwar behoben, aber dennoch sind die Ladesäulen nicht vollumfänglich funktionsfähig. Wir bitten Sie hierbei noch um etwas Geduld.
Bei weiteren Fragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr Elli Service Team

---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Wingie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:06:
[...]

Er zit wel een opzegtermijn aan van 1 maand je kunt pas omschakelen per 1ste van de maand. Ik was geswitcht naar easy ivm ESB (die volgens mij nooit meer gaat komen maar verdiep ik me volgende week wel in nu bezig met belangrijkere prive zaken). Heb 1,5 week geleden weer omgezet naar advanced dit gaat pas per 1/5 in en kan met het bericht van gisteren niet meer terug naar easy. Moet waarschijnlijk wachten tot 1/5 dan omzetten zodat per 1/6 weer geactiveerd is.
Daar ben ik nog niet zo zeker van, zie wat ik in mijn PostNL app zie zojuist ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5VA0xHdfpnfhfVxYuACZ7970qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEiAnzFDzpfaDdryXvo0t9nb.jpg?f=fotoalbum_large

*O*
Edit: besteldatum was 19-3

[ Voor 10% gewijzigd door davidov2008 op 28-04-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
davidov2008 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:11:
[...]

Daar ben ik nog niet zo zeker van, zie wat ik in mijn PostNL app zie zojuist ;)

[Afbeelding]

*O*
Edit: besteldatum was 19-3
Hier ook! eindelijk :)

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
driel24 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:10:
[...]

Heb het idd per mail gemeld.

---
driel24 schreef op 28-04-2023 09:06:

Hallo,

Vielen Dank für Ihre Nachricht.
Inzwischen habe ich am 25.04 einen Rückruf erhalten, in dem mir mitgeteilt wurde, dass es ein Softwareproblem zwischen LMS und Elli gibt. Dieses würde bis spätestens 01-05 behoben sein.
Noch am selben Abend konnte ich mit dem Pass an einem LMS-Säule laden. 
Leider gibt es jetzt ein neues Problem. LMS und Allego-Säule lassen sich nicht starten. Nicht über die App und nicht über den Pass.

Können Sie es sich noch einmal ansehen?

Mfg

---

Antwoord:

---
Elli Support schreef op 28-04-2023 09:20:
Hallo,

vielen Dank für Ihre Rückmeldung zu den Ladesäulen.

Wie in dem Telefonat besprochen, liegt bis dato noch ein Softwarefehler vor. Wir bitten Sie daher weiterhin bis zum genannten Termin auf andere Ladestationen auszuweichen. Der Fehler der Nichtsichtbarkeit ist zwar behoben, aber dennoch sind die Ladesäulen nicht vollumfänglich funktionsfähig. Wir bitten Sie hierbei noch um etwas Geduld.
Bei weiteren Fragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr Elli Service Team

---
Dus de officiele statement is dat het voor 01-05 verholpen zou moeten zijn voor LMS ?
Men gaat niet specifiek op Allegro issues in, maar wellicht is dat hetzelfde issue.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wingie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:06:
[...]

Ik heb de Hyundai versie, ergens halverwege de maand aangevraagd meteen op flex (advanced). Het ingezet naar Easy, en de app geeft al Easy aan, bij het omzetten kreeg ik de datum van 1 mei te zien.
De Hyundai versie rekent officiëel ook een opzegtermijn van 1 kalendermaand, maar als je voor het einde van de maand bent, ben je zo te zien op tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
De ladenetz app is echt heel onbetrouwbaar: laadpunten in Düsseldorf werden als vrij aangegeven, waren ze gewoon allemaal bezet. Uiteindelijk naar een andere locatie gereden, alsnog heel dicht in de buurt van het centrum. Ik kon de laadpaal ook niet starten met de Ladenetz app, dus uiteindelijk de Vattenfall laadpas gebruik welke werkte.

Wel echt een enorm groot voordeel gratis parkeren tijdens het laden, want anders zou € 4,50 per uur betalen. Zouden ze in Nederland ook moeten doen: kijken hoe snel je Nederlanders dan in de EV krijgt, wanneer ze gratis in grote steden kunnen parkeren. Als ik daadwerkelijk 4 uur de auto aan de lader heb, dan bespaar je € 18 aan parkeerkosten.

Ik heb 2u24m de auto opgeladen: kosten € 6,12 voor net geen 11kwh, dus voor dat geld heb ik en opgeladen en gratis geparkeerd. Parkeertarief in een parkeergarage in Düsseldorf is tegenwoordig € 3 per uur, dus tel uit je winst. Met 57% had ik genoeg om thuis te komen, voller hoefde niet.

En minder kans op krasjes, want die andere autos staan er natuurlijk ook een langere tijd. In de parkeergarages is het veel krapper en kans op beschadigingen aan je auto is aanzienlijk, want het is een komen en gaan van automobilisten. Ik zie dat overigens bijna geen een Duitser een E-Kennzeichen heeft in Düsseldorf _O- ( Oh toch wel, die E staat op de het einde van die kentekenplaten |:( )

Parkeerkosten heb ik nooit bij de autokosten gerekend, maar als je regelmatig in Düsseldorf komt. Scheelt dat enorm veel geld en geen fratsen meer uithalen, om ergens op een afgelegen plek gratis te parkeren. Om vervolgens klem gezet te worden door een van de vele arbeidersbusjes. Dat heb ik met de vorige auto mee gemaakt.....

[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 28-04-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Marco-Peters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:12:
En minder kans op krasjes, want die andere autos staan er natuurlijk ook een langere tijd. In de parkeergarages is het veel krapper en kans op beschadigingen aan je auto is aanzienlijk, want het is een komen en gaan van automobilisten.
Liefst heb ik dan spliksplinternieuwe parkeergarage's (Spoorzone Zwijsen in Tilburg bijv.), daar zijn de plekken net wat ruimer opgezet voor ev's. Ik gruwel sowieso van haakse parkeerplaatsen en zeker zoals in bijvoorbeeld Antwerpen waar ze laadpalen tussen zulke parkeerplaatsen hebben gevrot. Of het lang duurt voordat de eigenaars hun wagen ophalen of niet boeit me niet zo, ik heb het liefst 85 meter links en 85 meter rechts ruimte van me als ik zo moet parkeren. :9

Anyways;
Marco-Peters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:12:
De ladenetz app is echt heel onbetrouwbaar: laadpunten in Düsseldorf werden als vrij aangegeven, waren ze gewoon allemaal bezet. Uiteindelijk naar een andere locatie gereden, alsnog heel dicht in de buurt van het centrum. Ik kon de laadpaal ook niet starten met de Ladenetz app, dus uiteindelijk de Vattenfall laadpas gebruik welke werkte.
Bijna elke app heeft wel wat, ik check er zeker een aantal als ik ergens heen ga waar ik eventueel wil laden, of zal moeten laden. Dan zoek ik ook nog eens wat back up laadpunten op. Daarnaast kijk ik wat de goedkoopste pas voor mij zal zijn, en welke pas er daarna goedkoop is, etc.. Qua goede bezettingsweergave vind ik de Vattenfall app wel 1 van de betere trouwens.
Pagina: 1 ... 49 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2