[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08
eltron schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:41:
[...]
...
en 24u is natuurlijk bespottelijk lang. Dit soort dingen moet je meten op max 12u of minder.
met 11kW is de gemiddelde batterij in 4u van 20 naar 90% wat in 99 van de 100 gevallen meer dan genoeg is voor volgende rit.
Houd er rekening mee dat lang niet iedere EV met 11 kW kan laden, de 1-fase EV's laden bij de meeste laadpalen met hooguit 3,7 kW per uur. Zeker sinds veel laadpalen zijn teruggezet naar 3x25A om kosten te besparen, en in de drukke uren soms ook nog geknepen worden qua capaciteit om het net te ontlasten, mag je vaak al blij zijn als je dat haalt.

1-fase EV's met bv. een 64 kWh accu hebben dus tot wel 18 uur laadtijd of nog langer nodig van bijna leeg tot vol. Dit geldt voor mijn Opel Ampera-e maar volgens mij ook voor jouw eNiro MY2019 :) .

Wel eens dat het niet zo zinvol is om alleen op 24 uur te meten, dan vis je alleen de excessen eruit. Maar het is vast niet moeilijk om alle laadsessies in een periode in een gemeente naar connectietijd te ordenen in een mooie grafiek (x-as aantal uren connectietijd, y-as percentage van de laadsessies).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06

Oekol

waka waka hey hey

Hachy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:42:
Laadpaalkleven op AC wordt best vaak overschat als probleem. Natuurlijk komt het voor maar het is de kunst het wel in perspectief te kunnen blijven zien.

In Den Haag hadden ze bijvoorbeeld uitgezocht dat laadsessies van 24 uur in minder dan 1,5% van alle gevallen voorkomt. Ze hebben ook gemeten wat er gebeurt als op die locaties een laadpaal wordt bijgeplaatst.

De 1,5% verlaagde toen naar 0,4%. Meten is dus weten, in 99,6% van de gevallen wordt er korter geladen. Nu is 24h in mijn ogen wel zeer lang, maar het geeft toch een indicatie dat grote excessen dus relatief mee lijken te vallen.
24 uur niet nee. Maar je moet kijken wanneer jij zelf kan laden in de tijd dat je heen kon.

Echt gebeurd: ik kom even voor middernacht terug met 6% en wil hem er aan hangen. Twee auto's er aan en paal groen. Geïrriteerd maar vrouw zegt alsof jij het als je slaapt er uit haalt. Dat klopt en je weet ook niet of ze al lang op groen staan. Oké prima. Ergens verderop geparkeerd en dan volgende dag op weg naar bouwmarkt toch even gekeken. Als je dan met je luie reet je auto nog niet hebt weggehaald om 13u in de middag ben je een volledige aso. Dat merk ik vooral in het weekend.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-10 22:55
eltron schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:44:
[...]

Gewoon betere plannen en zorgen dat je niet 4,5u een laadpaal onnodig bezet houdt.
Dat er nog andere plekken vrij waren is een geluk bij een ongeluk, maar had je vantevoren ook niet kunnen bedenken. Gewoon je verantwoordelijkheid nemen en niet alleen aan jezelf denken.
(niet persoonlijk bedoelt, maar meer in het algemeen. Als iedereen wat meer aan de ander dacht zou de wereld een betere plek zijn).
Ik vind dit echt onzin. Bij veel P+R-plaatsen zijn laders, zoals in Amsterdam, Woerden en Bunnik. Die plaatsen zijn gewoon bedoeld om 's ochtends te parkeren en 's avonds weer naar huis te gaan. Als ze elke dag bezet zijn, dan moet er een laadpaal bij komen. Zo simpel is dat. Als er in de tussentijd iemand niet kan laden, dan kan hij aan het einde van de dag bij de snellader terecht.

Het hele idee dat je je bezoek aan de stad moet onderbreken om de auto van de lader te halen, vind ik eerlijk gezegd een beetje gestoord.

Het hangt echt helemaal af van de context. Maar als uitgangspunt voor gemeentelijk beleid zou mijns inziens moeten zijn: als er vijf van de zeven dagen een auto aan op de laadplek staat, dan moet er een laadplek bij. Als dat in een gemeente niet lukt, dan is het fijn als iedereen zich sociaal opstelt richting anderen. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-10 10:25
Oekol schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:34:
[...]

24 uur niet nee. Maar je moet kijken wanneer jij zelf kan laden in de tijd dat je heen kon.

Echt gebeurd: ik kom even voor middernacht terug met 6% en wil hem er aan hangen. Twee auto's er aan en paal groen. Geïrriteerd maar vrouw zegt alsof jij het als je slaapt er uit haalt. Dat klopt en je weet ook niet of ze al lang op groen staan. Oké prima. Ergens verderop geparkeerd en dan volgende dag op weg naar bouwmarkt toch even gekeken. Als je dan met je luie reet je auto nog niet hebt weggehaald om 13u in de middag ben je een volledige aso. Dat merk ik vooral in het weekend.
Dit is precies de reden waarom ik hem direct weg zou halen. Uit fatsoen. Ik zou het zelf namelijk vervelend vinden als ik onnodig een plek bezet hou voor iemand die hoognodig moet. Als iedereen dit doet zijn boetes echt niet nodig. Als het dan toch een enkele keer niet anders kan dan is het ook niet zo'n punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:07
DDDikkiedik schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:52:
[...]

Ik vind dit echt onzin. Bij veel P+R-plaatsen zijn laders, zoals in Amsterdam, Woerden en Bunnik. Die plaatsen zijn gewoon bedoeld om 's ochtends te parkeren en 's avonds weer naar huis te gaan. Als ze elke dag bezet zijn, dan moet er een laadpaal bij komen. Zo simpel is dat. Als er in de tussentijd iemand niet kan laden, dan kan hij aan het einde van de dag bij de snellader terecht.

Het hele idee dat je je bezoek aan de stad moet onderbreken om de auto van de lader te halen, vind ik eerlijk gezegd een beetje gestoord.

Het hangt echt helemaal af van de context. Maar als uitgangspunt voor gemeentelijk beleid zou mijns inziens moeten zijn: als er vijf van de zeven dagen een auto aan op de laadplek staat, dan moet er een laadplek bij. Als dat in een gemeente niet lukt, dan is het fijn als iedereen zich sociaal opstelt richting anderen. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Ja eens, het is gestoord om je auto aan een laadpaal te zetten als je weet dat je die er niet op tijd vanaf kan halen.
Dan moet je die er gewoon niet aan zetten en het eventueel tekort bij de snellader oplossen.
Snap zelf de hele casus eerlijk gezegd niet zo goed. Ik hoef nooit te laden bij een bezoek aan enige stad in NL, Niet in de stad, niet op de heenweg, en niet op de terugweg.
(maar ik weet dat er ook auto's zijn met minder range. blijft ook (en vooral) dan een kwestie van plannen).
En houdt alsjeblieft ook rekening met een ander die de laadpaal nodig heeft.
(dat ben ik dus bijna nooit)

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 22-04-2023 11:53 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Wesco schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:29:
[...]

Houd er rekening mee dat lang niet iedere EV met 11 kW kan laden, de 1-fase EV's laden bij de meeste laadpalen met hooguit 3,7 kW per uur. Zeker sinds veel laadpalen zijn teruggezet naar 3x25A om kosten te besparen, en in de drukke uren soms ook nog geknepen worden qua capaciteit om het net te ontlasten, mag je vaak al blij zijn als je dat haalt.

1-fase EV's met bv. een 64 kWh accu hebben dus tot wel 18 uur laadtijd of nog langer nodig van bijna leeg tot vol. Dit geldt voor mijn Opel Ampera-e maar volgens mij ook voor jouw eNiro MY2019 :) .

Wel eens dat het niet zo zinvol is om alleen op 24 uur te meten, dan vis je alleen de excessen eruit. Maar het is vast niet moeilijk om alle laadsessies in een periode in een gemeente naar connectietijd te ordenen in een mooie grafiek (x-as aantal uren connectietijd, y-as percentage van de laadsessies).
Mijn E-niro is een van de eerste en kan dus helaas maar op 1F laden.
Maar ik hoef bijna nooit van leeg naar vol. Het is geen ICE maar een EV. Dus meestal is een uurtje of 4 wel weer genoeg voor volgende rit.
(overigens wel regelmatig meer dan 3,7kW op AC paal, als het 22kW is dus 7,4 en bij 17kW 5,6. Daar is wel veel onduidelijkheid over, hoeveel je echt mag verwachten.)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 21-04-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-10 11:46
vanaalten schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:24:
[...]

Overzichtje van alle ESB-bestellers voor zover mij bekend:
@Peutpeut heeft op 19-3 de ESB pas besteld en 7-4 ontvangen
@Headshot_NL heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 11-4 kreeg hij/zij bevestiging dat 'ie binnen twee weken geleverd zou worden en op 21-4 was de pas nog niet gearriveerd.
@CrazyMinded heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 31-3 nagevraagd en werd bevestigd dat deze binnen twee weken geleverd zou worden; 21-4 nog niet gearriveerd.
* vanaalten heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen.
@Wingie heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen
@Medjai heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen
@marcieking heeft op 21-3 besteld en kreeg op 11-4 bevestiging dat de pas nog geleverd zou gaan worden.
@Steve79 heeft op 22-3 besteld
Ik heb op 20-3 pas besteld en ook nog niet binnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-10 10:28
Heb een Ioniq 28kwh. Met gemiddeld 100km woon-werkverkeer moest de auto iedere dag aan de oplader tijdens de koude maanden. Just to be sure.

Gelukkig zijn er weinig andere EVs en is dit een zo goed als "privé" laadpaal. Woon helemaal aan de rand van de stad, met meerdere palen centraler gelegen in de wijk. Toch haal ik hem netjes weg als het even kan, al is een voorverwarmde auto soms ook prettig... ;)

Staan in de wijk wel veel Connexxion vervoersbussen te laden valt mij altijd op. Minimaal 4 verschillende. Die gaan er bepaald minder netjes mee om.
eltron schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 23:00:
[...]

Ja eens, het is gestoord om je auto aan een laadpaal te zetten als je weet dat je die er niet op tijd vanaf kan halen.
Dan moet je die er gewoon niet aan zetten en het een eventueel tekort bij de snellader oplossen.
Snap zelf de hele casus eerlijk gezegd niet zo goed. Ik hoef nooit te laden bij een bezoek aan enige stad in NL, Niet in de stad, niet op de heenweg, en niet op de terugweg.
(maar ik weet dat er ook auto's zijn met minder range. blijft ook (en vooral) dan een kwestie van plannen).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:15
Iemand maakte deze vergelijking, die ik zo grappig en toepasselijk vond dat ik 'm met jullie wil delen:

Een laadpaal onnodig bezet houden is net zoiets als een wc onnodig bezet houden. De een heeft de wc langer nodig dan de ander, en dat is prima, maar als je lang op de wc blijft zitten terwijl je al lang klaar bent, dan ben je gewoon een eikel. Maar is het je eigen wc, die niemand anders nodig heeft, dan is het prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 22-04-2023 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
DDDikkiedik schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:52:
[...]

gebruik gewoon een paal als je die nodig hebt, merendeel kijken teveel TeslaBjorn en volgen het credo ABC (always be charging). Ze komen ergens toe met SOC 90% en eerste wat ze doen is zoeken achter een paal terwijl dit gewoon niet nodig is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• freegeek
[...]

Dan moet je die er gewoon niet aan zetten en het een eventueel tekort bij de snellader oplossen.
Velen zijn gewoon geobsedeerd en moet ergens een paal vinden als ze ergens toekomen. Maakt niet uit of ze 90% soc hebben en perfect de dag door kunnen, neen, ze komen ergens toe en de auto moet aan een paal. Uurtje in een winkelcentrum, auto moet aan de paal. 30 minuten bij de Lidl boodschappen doen, waar is de (gratis) paal. Namiddag naar het subtropisch zwemparadijs, waar is die laadpaal terwijl ze perfect nog terug naar huis kunnen en/of even stoppen aan een snellader. Als iedereen zo een obsessief gedrag zal hebben dan zullen er nooit genoeg laadpalen zijn. Je ging vroeger ook toch niet tanken als je ergens toe kwam met een halve tank? Ik begrijp gewoon dat gedrag niet. Ik kan enkel publiek laden en gebruik een laadpaal wanneer het nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 19:11
freegeek schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:10:
Velen zijn gewoon geobsedeerd en moet ergens een paal vinden als ze ergens toekomen. Maakt niet uit of ze 90% soc hebben en perfect de dag door kunnen, neen, ze komen ergens toe en de auto moet aan een paal. Uurtje in een winkelcentrum, auto moet aan de paal. 30 minuten bij de Lidl boodschappen doen, waar is de (gratis) paal. Namiddag naar het subtropisch zwemparadijs, waar is die laadpaal terwijl ze perfect nog terug naar huis kunnen en/of even stoppen aan een snellader. Als iedereen zo een obsessief gedrag zal hebben dan zullen er nooit genoeg laadpalen zijn. Je ging vroeger ook toch niet tanken als je ergens toe kwam met een halve tank? Ik begrijp gewoon dat gedrag niet. Ik kan enkel publiek laden en gebruik een laadpaal wanneer het nodig is.
Helemaal mee eens. Ik denk dat dat gedrag nog stamt uit de tijd dat EVs kleinere batterijen met beperktere reikwijdte hadden en veel vaker moesten opladen. Geldt idem voor PHEVs met hun kleine batterijen die ook veel vaker weer moeten opladen als ze zo weinig mogelijk op benzine willen rijden.

Maar de moderne generatie EVs met hun WLTP bereik van 350-500 km hoeven echt niet elke dag en na elk ritje weer aan de lader. Ik heb mijn (eerste) EV nu precies drie weken en heb in die 21 dagen de auto twee keer aan de openbare laadpaal gehad. Eerste keer had ik nog 24% over en de tweede keer had ik nog 30% over. Laden tot 90% aan de publieke laadpaal in de wijk (ik heb ook geen eigen oprit) en daarna opgehaald en weer op de publieke parkeerplek voor mijn huis gezet. Wanneer ik even ergens naar toe ga en nog ruim genoeg batterij over heb om weer thuis te komen zie ik geen reden om tussentijds ergens te gaan bijladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 22:11
Ik ben het er mee eens dat de meeste EV's niet altijd en overal aan de laadpaal hoeven te staan en 100% vol hoeven te zijn.

Ook ik heb geen eigen laadplek dus probeer ik zoveel mogelijk mijn auto te laden als ie op mij staat te wachten in plaats van dat ik moet wachten op mijn auto.
Dat betekent dat ik, als het nodig is, zo veel mogelijk mijn auto zal laden als ik ergens op bezoek ben zodat ik zonder extra laadstop naar huis kan rijden en ik thuis de auto ook niet meer aan een openbare laadpaal hoef te zetten.
Als het kan probeer ik het zo te plannen dat de auto tussen de 80 en 100% is op het moment dat ik weer wil vertrekken.

Als de auto vol is en ik nog van plan ben veel langer ergens te blijven zal ik, als dat mogelijk is, de auto verplaatsen.

Stoppen bij een snellader en wachten tot ik genoeg heb geladen om op mijn bestemming te komen zie ik als een noodzakelijk kwaad. Als het kan zal ik dat dus proberen te voorkomen.

Gelukkig zijn er ook plaatsen als de Efteling of dat grote winkelcentum in Leidschendam waar zoveel laadpalen staan dat het minder uitmaakt als je iets langer staat dan gepland.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 22:02

Malarky

Wils voor wat ieder

Offtopic en alleen maar sfeer verlagend. Niet nodig dus.

[ Voor 95% gewijzigd door deepbass909 op 23-04-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Wesco schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:29:
[...]

Klopt, mijn Up kan 2 fase laden op max 7,2kW maar afgelopen jaar haal ik op veel plekken, waaronder praktisch alle laadpalen hier in Groningen, meestal maar zo'n 4-4,5kW, soms zelfs maar 3. Af en toe blaast ie nog wel op volle kracht bij een publieke paal elders dus alles in de auto werkt naar behoren.

Thuis kan t me niet zoveel schelen maar onderweg is t wel knap vervelend als je in 4 uur eigenlijk een volle batterij nodig hebt om thuis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Haay schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:44:
[...]

Helemaal mee eens. Ik denk dat dat gedrag nog stamt uit de tijd dat EVs kleinere batterijen met beperktere reikwijdte hadden en veel vaker moesten opladen. Geldt idem voor PHEVs met hun kleine batterijen die ook veel vaker weer moeten opladen als ze zo weinig mogelijk op benzine willen rijden.

Maar de moderne generatie EVs met hun WLTP bereik van 350-500 km hoeven echt niet elke dag en na elk ritje weer aan de lader. Ik heb mijn (eerste) EV nu precies drie weken en heb in die 21 dagen de auto twee keer aan de openbare laadpaal gehad. Eerste keer had ik nog 24% over en de tweede keer had ik nog 30% over. Laden tot 90% aan de publieke laadpaal in de wijk (ik heb ook geen eigen oprit) en daarna opgehaald en weer op de publieke parkeerplek voor mijn huis gezet. Wanneer ik even ergens naar toe ga en nog ruim genoeg batterij over heb om weer thuis te komen zie ik geen reden om tussentijds ergens te gaan bijladen.
Het Always Be Charging principe...Tja, tegenwoordig hoeft dat niet echt meer. Oplossing is simpelweg een idle fee na bijv. 4 uur laden. Dat voorkomt ook dat mensen moedwillig de laadstroom op 6A zetten om zo deze fees te ontsnappen. Na 4 uur toch aan de paal? Dan mag je daar extra voor betalen. Volgens mij doet Tesla dat ook met haar SuC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Xenir schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:34:
[...]

Het Always Be Charging principe...Tja, tegenwoordig hoeft dat niet echt meer. Oplossing is simpelweg een idle fee na bijv. 4 uur laden. Dat voorkomt ook dat mensen moedwillig de laadstroom op 6A zetten om zo deze fees te ontsnappen. Na 4 uur toch aan de paal? Dan mag je daar extra voor betalen. Volgens mij doet Tesla dat ook met haar SuC's.
men moet inderdaad dringend af van die ABC mindset. Kan je je voorstellen wat het zal zijn wanneer we quasi 100% elektrificatie hebben? Grote shopping centra hebben 1500+ parkeerplaatsen, verwacht men dan 1500 laadpalen op die locatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 22:11
Waarom niet?
Als er genoeg plaatsen zijn met een laadpaal maakt het niet meer uit als er een ICE staat of een laadpaalklever want dan isner altijd wel een vrije paal te vinden

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:13
Weet iemand nog lagere tarieven bij de grote snellaad-aanbieders? Voorwaarde is dat de pas gratis is aan te vragen én dat er geen abonnement aan vast zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srUX_PQ9VlFSu1NohOVy1h90i8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AK4fx56qNTnolSLVgzL4G0HS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door nathalia op 23-04-2023 14:16 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Ok eerste echte slechte ervaring met Enel X vandaag. Had nog 7% en dacht bij de Shell even snelladen, moest ik even wachten want waren beide bezet. Audi eindelijk klaar dus ik sluit em aan en vervolgens kon ik niet laden want hij gaf aan dat hij nog bezet was. 10 min wachten, meerdere keren proberen maar de app bleef bezet aangeven. Naar andere Shell gereden en daar accepteerde ie de pas niet en de app gaf een foutmelding. Toen maar 15kwh met Shell pas a €0,65/kWh geladen. Erg jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Jaapio_B schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:01:
Waarom niet?
Als er genoeg plaatsen zijn met een laadpaal maakt het niet meer uit als er een ICE staat of een laadpaalklever want dan isner altijd wel een vrije paal te vinden
Een laadpaal gaat inclusief electrische installatie direct naar 2000€ per stuk.
Je kan toch niet verwachten dat elke plaats uitgerust wordt….
Ik zou bij een shopping in eigen regio trouwens nooit aansluiten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:10

koboy

Heb een idee voor een icon

Denk dat een probleem is dat mensen de gemeente vragen een laadpaal te plaatsen, en deze vervolgens als een prive eigendom/parkeerplaats gaan zien. Gemeentes proberen dit wel te voorkomen door palen niet voor huizente plaatsen, maar het gaat om de mindset: ik heb die paal aangevraagd, dus is hij van mij.
Mogelijke oplossing zou zijn om tussen 23 en 10 uur bij niet (meer) laden een opslag te laten gelden van 44 euro ofzo, gelijk aan een boete voor foutparkeren.
Ben niet zo bang dat de laadsnelheid omlaag gezet gaat worden; die instelling wordt vergeten, en als ze dan een keer het volle vermogen nodig hebben komen ze van een koude kermis thuis.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricard0o
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-04 13:06
Ik heb sinds kort een Eneco emobility Alfen eve single pro line via mijn werkgever.
Alleen met een pas te activeren en zakelijk werkt dit prima.
Alles wordt netjes vergoed.

Nu krijg ik privé ook een elektrische auto en uiteraard wil ik de laadpaal gebruiken.
Welke pas kan ik het beste aanvragen zonder start tarief?
E-Flux, Shell en Vattenfall pasje geprobeerd en daar betaal ik thuis gewoon een start tarief.

Het enige wat ik heb gevonden is de pas van Eneco zelf maar die kost 3 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
nathalia schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:32:
Weet iemand nog lagere tarieven bij de grote snellaad-aanbieders? Voorwaarde is dat de pas gratis is aan te vragen én dat er geen abonnement aan vast zit:

[Afbeelding]
Als je bereid bent om eenmalig 5 euro uit te geven aan een Freshmile-pas zonder abbonement dan heb je een tarief van 0,23-0,29 ct snelladen bij de 175kW Shell Recharge stations.

Dat is flink lager dan deze tarieven en het verschil heb je waarschijnlijk na 1 of 2 keer gebruik terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Gecko123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:20:
[...]

Als je bereid bent om eenmalig 5 euro uit te geven aan een Freshmile-pas zonder abbonement dan heb je een tarief van 0,23-0,29 ct snelladen bij de 175kW Shell Recharge stations.

Dat is flink lager dan deze tarieven en het verschil heb je waarschijnlijk na 1 of 2 keer gebruik terugverdiend.
Je vergeet alleen te vermelden dat je daarnaast ook nog per minuut betaald: ik zie in de Freshmile laadpaal kaart € 0,30 per minuut staan. Dus zoveel goedkoper is dat helemaal niet, al helemaal niet wanneer je auto niet snel kan laden vanwege Coldgate, Rapidgate of het feit dat hij maar maximaal 50kw kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ricard0o schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:06:
E-Flux, Shell en Vattenfall pasje geprobeerd en daar betaal ik thuis gewoon een start tarief.

Het enige wat ik heb gevonden is de pas van Eneco zelf maar die kost 3 euro per maand.
Vattenfall heeft bij zijn eigen laadpalen en snellaadstations ( McDonalds ) geen starttarief: volgens mij geldt dit ook bij Shell, als je de laadpas bij hun eigen netwerk gebruikt. Maar daar kan ik mij in vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezle
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06-2023

[Afbeelding]
Fijn overzichtje, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:29:
[...]

Je vergeet alleen te vermelden dat je daarnaast ook nog per minuut betaald: ik zie in de Freshmile laadpaal kaart € 0,30 per minuut staan. Dus zoveel goedkoper is dat helemaal niet, al helemaal niet wanneer je auto niet snel kan laden vanwege Coldgate, Rapidgate of het feit dat hij maar maximaal 50kw kan laden.
Zie posts eerder in dit topic. Voor de Shell Recharge 170kw is Freshmile nu ongeveer 25 gem (19ct + 3ct per minuut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:29:
[...]

Ik heb het dus over de 175kW laadstations van Shell Recharge. Zie in meerdere vorige posts van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 22-04-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door Gecko123 op 22-04-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gecko123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb het dus over de 175kW laadstations van Shell Recharge.
Okay, ja die zal ik wel niet vinden: want ik filter op CHAdeMO. Maar daarmee zag ik direct, dat Freshmile helemaal niet zo goedkoop is. De vraag is ook, hoelang blijft dat tarief zo laag? Daarom bestel ik dit soort laadpassen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 16-10 11:57
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:13:
[...]
De vraag is ook, hoelang blijft dat tarief zo laag? Daarom bestel ik dit soort laadpassen niet.
Dan kan je geen enkele pas bestellen, de prijzen veranderen continu. 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pmiddeld schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:18:
[...]

Dan kan je geen enkele pas bestellen, de prijzen veranderen continu. 8)7
Ik bestel enkel de gratis laadpassen: net zoals die Maingau laadpas, welke enkele nog steeds niet ontvangen hadden en ondertussen de tarieven al verhoogd zijn. Die heb ik bewust niet besteld: omdat je ervoor moest betalen.

Anders ben je dus geld aan het besteden voor zo'n laadpas en een paar maanden of soms dagen, weken worden de tarieven verhoogd. Daar trap ik simpelweg niet in en eigenlijk, vind ik ook dat de laadpas wel mag verdwijnen.

Gewoon met je pinpas/credit kaart bij de laadpaal betalen: gaat bij diverse aanbieders ook, waaronder de Duitse Aldi. Waarschijnlijk zal dit in de toekomst ook vaker het geval zijn, maar vooralsnog heb je een hele collectie pasjes nodig 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 22-04-2023 19:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Nee hoor, je hebt alleen een hele collectie pasjes nodig als je zo goedkoop mogelijk wil laden. En een pasje waarmee het vandaag te duur is, die bewaar je tot een paar maanden (of misschien wel een paar jaar) later die pas opeens weer de goedkoopste is. Goed voorbeeld is de Freshmile pas. Die was voor de prijsexplosie heel duur met z'n kWh+tijdstarief. Tot met name Allego z'n prijzen ging verveelvoudigen, toen was FM opeens weer woest aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:25:
[...]

Ik bestel enkel de gratis laadpassen: net zoals die Maingau laadpas, welke enkele nog steeds niet ontvangen hadden en ondertussen de tarieven al verhoogd zijn. Die heb ik bewust niet besteld: omdat je ervoor moest betalen.

Anders ben je dus geld aan het besteden voor zo'n laadpas en een paar maanden of soms dagen, weken worden de tarieven verhoogd. Daar trap ik simpelweg niet in en eigenlijk, vind ik ook dat de laadpas wel mag verdwijnen.

Gewoon met je pinpas/credit kaart bij de laadpaal betalen: gaat bij diverse aanbieders ook, waaronder de Duitse Aldi. Waarschijnlijk zal dit in de toekomst ook vaker het geval zijn, maar vooralsnog heb je een hele collectie pasjes nodig 8)7
Je hoeft slechts welgeteld 14 kWh te laden om deze 5 euro alweer terug te verdienen. Zelfs als je dit op een snelheid van 50 kW doet. Daarmee bedoel ik te zeggen dat het bedrag van 5 euro "bijna" gratis is en wel te overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gecko123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:11:
[...]

Je hoeft slechts welgeteld 14 kWh te laden om deze 5 euro alweer terug te verdienen. Zelfs als je dit op een snelheid van 50 kW doet. Daarmee bedoel ik te zeggen dat het bedrag van 5 euro "bijna" gratis is en wel te overwegen waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Qd5C9M4UyMAcdhHzjeom5c3U3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u0W0SujXp5oSwwl0lOZp1zko.png?f=fotoalbum_large

Hier een Shell Recharge: er staat toch echt € 0,30 per kWh en € 0,30 per minuut. Dus stel ik laad per minuut een kWh? Dan zit ik gewoon op € 0,60 per kWh oftewel, bijna het tarief wat Shell zelf hanteert.

Dus het is geen € 0,03 per minuut, maar € 0,30 per minuut en ook geen € 0,19 per kWh. Dat is precies wat ik bedoelde en juist die prijs per minuut, maakt het naar mijn mening onaantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-10 12:10
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:25:
Zo zat ik in het begin ook in de 'wedstrijd', toen ging ik eens rekenen:
Gecko123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:11:
En dat dus.

Op dit moment gebruik ik alleen maar de Freshmile pas en daarnaast de E-Flux pas (50/50).
BIj die 175 kWh Shell laadpunten is het helemaal feest met de Freshmile pas, daarnaast kan mijn wagen tot 22 kWh AC-laden, ben ik bij zo'n AC-laadpunt dus ook spekkoper. En laten die nou bij mijn kantoor staan. ;)

Dus die 5 euro heb je er allang uit als ze een maand later dan eventueel de prijzen verhogen.

Freshmile pas had ik binnen 5 dagen in huis trouwens, en volgens mij iedereen hier zo'n beetje.
Niks geen aparte fratsen om 'em op te laten sturen.

Noot; als je wagen niet de 11 kWh haalt qua AC-laden dan is het wat minder aantrekkelijk, qua AC-laden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:39:
[...]

Zo zat ik in het begin ook in de 'wedstrijd', toen ging ik eens rekenen:

[...]
Het zal er ook aan liggen hoeveel je doet ( betaald ) opladen: ik heb nu mijn ouders uitgenodigd om naar het mooie Zeebrugge in België te gaan, daar heb ik dus geen laadpas voor nodig. Die zou ik bij wijze van spreken gewoon thuis kunnen laten.

Maar ik vind Freshmile ook niet overtuigend: want ik zie daar echt hogere tarieven staan, dan wat hier in het topic verteld wordt. Kan het zijn dat ze zeer recent hun tarieven verhoogd hebben?
Zjanzjak schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:39:
[...]
Noot; als je wagen niet de 11 kWh haalt qua AC-laden dan is het wat minder aantrekkelijk, qua AC-laden dan.
Nee dat haalt ie ook niet inderdaad: volgens mij was het 6.6kw AC laden maximaal bij de Nissan Leaf.

[ Voor 20% gewijzigd door Marco-Peters op 22-04-2023 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:42:

Maar ik vind Freshmile ook niet overtuigend: want ik zie daar echt hogere tarieven staan, dan wat hier in het topic verteld wordt. Kan het zijn dat ze zeer recent hun tarieven verhoogd hebben?
Het is ook vrij persoonlijk, voor mij is het ERG overtuigend, voor een ander weer niet.
Ik gebruik 'em eigenlijk altijd op kantoor waar er 22 kWh laadpunten zijn.

Het is afhankelijk van 3 factoren, type wagen (ook max. laadvermogen AC), locatie en welke laadpaal-aanbieders er daar zijn.

Woon je bijvoorbeeld in Venlo, dan zit je goed bij dit Shell Recharge punt (175 kWh):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exj0U1UTru7R5ai1qGF7QmWb0-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwVrHWOv7JcrTXQA4yhnwP7U.jpg?f=fotoalbum_large

Zou voor mij dan uitkomen op 26 cent de kWh, bij een snellader wel te verstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:48
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

Hier een Shell Recharge: er staat toch echt € 0,30 per kWh en € 0,30 per minuut. Dus stel ik laad per minuut een kWh? Dan zit ik gewoon op € 0,60 per kWh oftewel, bijna het tarief wat Shell zelf hanteert.

Dus het is geen € 0,03 per minuut, maar € 0,30 per minuut en ook geen € 0,19 per kWh. Dat is precies wat ik bedoelde en juist die prijs per minuut, maakt het naar mijn mening onaantrekkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DddmvWbvM2RAXOnoUHSqfo_1sZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erQnrNMo1GG7x7d7TPixptSo.jpg?f=fotoalbum_large

Met deze laadsnelheid bij Shell, laad je bijna 3 Kw per minuut. 1 Kw kost dan iets meer dan 0,10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:44
Ricard0o schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:06:
Ik heb sinds kort een Eneco emobility Alfen eve single pro line via mijn werkgever.
Alleen met een pas te activeren en zakelijk werkt dit prima.
Alles wordt netjes vergoed.

Nu krijg ik privé ook een elektrische auto en uiteraard wil ik de laadpaal gebruiken.
Welke pas kan ik het beste aanvragen zonder start tarief?

Gelijkaardige situatie hier.
Ik heb gewoon een extra pas gevraagd die privé is, en waarvan de stroom gewoon niet met een derde partij verrekend wordt.
Bij Numobi (50five) kan dat perfect.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nathalia
Gecko123 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:20:
[...]

Ik dacht dat ik duidelijk was in mijn bericht.... Ik heb er bij gezet "Voorwaarde is dat de pas gratis is aan te vragen én dat er geen abonnement aan vast zit". Ik volg dit topic vanaf het eerste uur, dus ik weet best hoe Freshmile werkt. Vandaar dat ik juist bij voorbaat een restrictie aan mijn vraag geef, zodat mensen niet met Freshmile, BeCharge of Enel X aankomen :-( Lezen is blijkbaar lastig |:(

Ik heb voor jullie een matrix gemaakt, zodat je kunt zien welke gratis passen zonder abo je het best kunt gebruiken bij de grote Nederlandse DC-aanbieders. Kom dan dus niet aan met betaalde passen! Daarvoor maak ik nog wel een andere matrix.

Dus leuk om met een Freshmile pas van € 5,- aan te komen, maar daar vroeg ik niet om. In principe laad ik altijd AC. Heel incidenteel laad ik DC. Vandaar dat ik geen zin heb in aanschaf- en/of abonnementskosten voor een pas om DC te laden.

Overigens, het idee dat een Freshmile pas voor iedereen handig is, moet men hier ook eens overboord gooien. Niet iedereen heeft een EV die op hoge snelheden kan DC-laden. Mijn EV komt bij een snellader tot snelheden tussen de 10 kW en 38 kW, dus dan is Freshmile totaal niet aantrekkelijk.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Ergens de komende weken wil ik naar zuid-Frankrijk met de auto. Ik heb nog geen ervaringen met de buitenlandse laadpalen en een zeer beperkte ervaringen met openbare laadpalen in NL. De enkele keer dat ik in NL openbaar heb moeten laden zijn op de vingers van één hand te tellen (mijn prive aangeschafte auto is van 5 januari 2023, dus niet in het bezit van een altijd werkende laadpas van een leasemaatschappij). Wat me die paar keer wel opviel, is dat niet alle passen (ik heb er zes) werken bij een laadpaal, zelfs niet in NL.... Dit zijn zeker in het buitenland toch stress-momenten, waar de dekking van laadpalen minder goed is (zeker in Frankrijk), of laten jullie het niet op de laatste paar procenten aan komen? Hoe doen jullie dit? Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53
HenryP schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:57:
Ergens de komende weken wil ik naar zuid-Frankrijk met de auto. Ik heb nog geen ervaringen met de buitenlandse laadpalen en een zeer beperkte ervaringen met openbare laadpalen in NL. De enkele keer dat ik in NL openbaar heb moeten laden zijn op de vingers van één hand te tellen (mijn prive aangeschafte auto is van 5 januari 2023, dus niet in het bezit van een altijd werkende laadpas van een leasemaatschappij). Wat me die paar keer wel opviel, is dat niet alle passen (ik heb er zes) werken bij een laadpaal, zelfs niet in NL.... Dit zijn zeker in het buitenland toch stress-momenten, waar de dekking van laadpalen minder goed is (zeker in Frankrijk), of laten jullie het niet op de laatste paar procenten aan komen? Hoe doen jullie dit? Hoe pakken jullie dit aan?
Dat hangt helemaal van je EV en de route af maar via de Route du Soleil kom je eigenlijk alleen maar Ionity, Fastned en TotalEngergie tegen. Dus neem een paar passen en apps die die ondersteunen, zoals bijvoorbeeld Shell, Chargemap en Maingau enz... Voor een binnendoor route krijg je met lokale aanbieders te maken en dan ben je vaak aangewezen op Franse aanbieders zoals Chargemap, Freshmile, KiWhi enz...

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
nathalia schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:38:
[...]
Ik dacht dat ik duidelijk was in mijn bericht.... Ik heb er bij gezet "Voorwaarde is dat de pas gratis is aan te vragen én dat er geen abonnement aan vast zit". Ik volg dit topic vanaf het eerste uur, dus ik weet best hoe Freshmile werkt. Vandaar dat ik juist bij voorbaat een restrictie aan mijn vraag geef, zodat mensen niet met Freshmile, BeCharge of Enel X aankomen :-( Lezen is blijkbaar lastig |:(
Bij Enel X Way krijg je nu de pas er gratis bij, bij 320kWh bundel.
Dat is dan weer een beetje een abonnement, maar je kunt wel omschakelen naar pay per use zodat er niet automatisch weer een nieuwe bundel wordt gestart.
Voor mij klinkt dat als gratis pas en geen abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@PeterZ(on): Dank voor je snelle reactie. Ik heb inderdaad al de passen van Shell en Maingau (en ANWB). Is er ergens een overzicht van de Franse aanbieders? Of kan ik "zorgeloos rijden" als ik ook de passen van Chargemap, Freshmile en KiWhi aanvraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:38:
[...]

[Afbeelding]

Nogmaals het gaat om de 175kW laadpunten. Check is Shell Oirschot A58 in de Freshmile app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 09:53
HenryP schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:23:
@PeterZ(on): Dank voor je snelle reactie. Ik heb inderdaad al de passen van Shell en Maingau (en ANWB). Is er ergens een overzicht van de Franse aanbieders? Of kan ik "zorgeloos rijden" als ik ook de passen van Chargemap, Freshmile en KiWhi aanvraag?
Wat ik zei, hangt ook van je route/bestemming af, maar met de genoemde passen kan je weinig meer gebeuren denk ik. KiWhi heet tegenwoordig trouwens Fulli. En kijk anders ook even op laadpastop10.nl en selecteer Frankrijk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nathalia
eltron schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:22:
[...]

Dat is dan weer een beetje een abonnement, maar je kunt wel omschakelen naar pay per use zodat er niet automatisch weer een nieuwe bundel wordt gestart.
De reacties worden hier steeds zieliger. Ik plaatste hier het volgende overzicht (omdat ik dacht dat mede-tweakers dit zouden waarderen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srUX_PQ9VlFSu1NohOVy1h90i8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AK4fx56qNTnolSLVgzL4G0HS.png?f=fotoalbum_large

Ik vroeg bij dit overzicht aan de mede-tweakers of ze wellicht nog gratis passen zonder abo kenden die lagere tarieven geven bij de DC-aanbieders. Ik gaf daarbij later ook nog aan dat ik zeer incidenteel naar de DC-laders ga. IK ZIT DUS NIET TE WACHTEN OP EEN BUNDEL! Ook gaf ik nogmaals aan dat ik dus geen tips hoef te zien over bijv. Freshmile, Be Charge of Enel X.

En wat doe jij? Je gaat tóch heel zielig de tip geven over Enel X, omdat je betweterig wilt overkomen. Je denkt zeker de leukste thuis te zijn! Ik maak hier heel vaak overzichtjes om andere mede-tweakers te helpen. Maar de zin om anderen te helpen, wordt zo steeds minder door alle zogenaamde grappige betweters die zo graag hun gelijk willen krijgen. Eerst iemand die zonodig weer Freshmile wilde aanbevelen en nu jij die zonodig weer Enel X wil noemen.

Voorlopig pas ik even. Dan hou ik mijn matrixjes en tabelletjes lekker voor mezelf, m'n collega's en vrienden. En dat alleen maar omdat mensen óf niet lezen óf betweterig zijn :? |:( ;w

[ Voor 6% gewijzigd door nathalia op 23-04-2023 14:17 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
[@PeterZ(on) Dank weer.

Op laadpastop10 zou ik met de passen die ik heb (Shell, Maingau, ANWB, Plugsurfing) én de Freshmile (die ik net heb aangevraagd) plus de Tesla App me geen zorgen hoeven maken, maar "The proof of the pudding is in the eating", dus een bevestiging van ervaringsdeskundigen stel ik op prijs. Met mijn EV kan ik met een 100% volle accu een kleine 400 km rijden.

Fulli vraagt €19 voor haar pas, dus daar ben ik maar even niet op in gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
nathalia schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:38:
[...]

Je bent niet helemaal consequent. Zo heb je Tesla en MVV wel in je tabel staan, terwijl daar geen pas van is. Waarom zouden EnelX, Freshmile en BeCharge er dan niet in mogen staan, de app van hun zijn gratis en er is geen sprake van een abonnement. Je kunt ook zonder de pas laden, net als bij MVV en Tesla |:( (verder geen aandelen hoor ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
pmiddeld schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:02:
[...]

Je bent niet helemaal consequent. Zo heb je Tesla en MVV wel in je tabel staan, terwijl daar geen pas van is. Waarom zouden EnelX, Freshmile en BeCharge er dan niet in mogen staan, de app van hun zijn gratis en er is geen sprake van een abonnement. Je kunt ook zonder de pas laden, net als bij MVV en Tesla |:( (verder geen aandelen hoor ;) )
Dus nu word ik door een 3e betweter aangepakt, omdat ik de vraag stel "Voorwaarde is dat de pas gratis is aan te vragen én dat er geen abonnement aan vast zit".

Nu krijg ik van deze 3e betweter te horen dat mijn vraag niet consequent is, omdat ik Tesla en MVV in m'n tabel heb staan, terwijl daar geen pas van is. Tja, dat weet ik ook nog wel! Daarom staat er linksboven in de tabel dan ook "Aanbieders van gratis laadpas of -app". Maar het is hier blijkbaar een sport om tweakers af te zeiken i.p.v. blij te zijn met een handige tabel.

Zometeen zegt een 4e betweter waarschijnlijk "Bij MVV heb je geschreven dat het een site is, maar er is ook een app van!".

En dit is precies wat ik bedoel: ik doe mijn best om mijn mede-tweakers te helpen, maar iedereen lijkt het beter te weten. Het is op deze manier niet echt leuk meer om zo'n tabel hier te plaatsen, dus dat doe ik dan voortaan maar niet meer ;w

Het is m'n eigen schuld. In plaats van het woord "pas" had ik ook de woorden "app" en "site" moeten gebruiken. En in plaats van het woord "abonnement" had ik ook het woord "bundel" moeten noemen.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 21:43
eltron schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:22:
[...]

Hoeft die 320kwh dan ook niet binnen een maand op?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gecko123
Volgens mij delen we hier informatie om iedereen op de hoogte te brengen van mogelijkheden van verschillende lage tarieven. Verschillende leden betweterig noemen vind ik eigenlijk kinderachtig en haalt het forum naar beneden. Deze tarieven zitten al complex genoeg in elkaar. Laten we open blijven staan voor elkaars input en kritieken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
Gecko123 schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:40:
Volgens mij delen we hier informatie om iedereen op de hoogte te brengen van mogelijkheden van verschillende lage tarieven. Verschillende leden betweterig noemen vind ik eigenlijk kinderachtig en haalt het forum naar beneden. Deze tarieven zitten al complex genoeg in elkaar. Laten we open blijven staan voor elkaars input en kritieken.
Beste Gecko123. Ik heb het volgende overzicht geplaatst:

Dat lijkt me toch prachtige input voor dit forum! Maar het enige wat er gebeurt, is dat ik door jan en alleman neergehaald wordt omdat ik vergeet het woordje "app" of "bundel" te plaatsen. Dus als jij zegt "Laten we open blijven staan voor elkaars input" dan ben ik het helemaal met je eens. Ik hoopte dat men open stond voor mijn input. Maar het voelt voor mij alsof mijn input niet gewaardeerd wordt:

De eerste persoon ziet mijn overzicht en zegt dat het veel goedkoper kan met de Freshmile pas, terwijl dat helemaal niet voldoet aan de eisen die in dit overzicht worden gesteld: gratis passen en apps

De tweede persoon ziet mijn overzicht en vindt dat de bundels van Enel X er in hadden moeten staan, terwijl dat helemaal niet voldoet aan wat ik gesteld had: het ging mij om incidenteel DC-laden

De derde persoon ziet mijn overzicht en valt over het feit dat ik het bij het begeleidend schrijven heb over laadpassen. Hij valt me aan op het feit dat MVV en Tesla alleen met een app werken. Terwijl ik in mijn overzicht toch duidelijk erbij heb gezet welke aanbieders er met een pas, app of site werken!

Ik dacht zelf waardevolle input gegeven te hebben aan het forum en ben van mening dat bovengenoemde 3 personen juist geen waardevolle input leveren, omdat ze gewoonweg niet lezen maar wel gaan blaten. Maar ja, ik snap nu dat niemand zit te wachten op mijn input, dus laten we er over ophouden. Fijn weekend!

[ Voor 32% gewijzigd door nathalia op 23-04-2023 14:18 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
[Afbeelding]
[/quote]

Ik mis ChargePoint Usa. €0.42 per kWh zonder starttarief en zonder abonnement.

Edit: komt denk ik door een ander CPO tarief van MRA. Tarief geldt in Amsterdam en omstreken.

[ Voor 11% gewijzigd door Hyena op 23-04-2023 08:54 ]

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Rustig aan hoor, adem in en adem uit :+

En bedankt voor je overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39

[Afbeelding]
Het escaleert snel, dus even terug naar het begin.

Op basis van de eerste vraag was het oor mij niet duidelijk dat dit overzicht van jouw kwam en de vraag input was voor de tabel, ipv voor persoonlijk gebruik. Dus ik wilde ook FM voorstellen indien je 5 euro eenmalig kon missen. Dus verkeerd begrepen en kan gebeuren. Uiteindelijk proberen we elkaar allemaal te helpen, maar met geschreven tekst is een misverstand zo ontstaan.

Neem aan dat dit overzicht voor aanbieders in Nederland is, dus aanbieders in het buitenland niet relevant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricard0o
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-04 13:06
Tommie12 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:31:
[...]

Gelijkaardige situatie hier.
Ik heb gewoon een extra pas gevraagd die privé is, en waarvan de stroom gewoon niet met een derde partij verrekend wordt.
Bij Numobi (50five) kan dat perfect.
Bedankt, ik ga er naar kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
AirJonn schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:34:
[...]
Hoeft die 320kwh dan ook niet binnen een maand op?
Is een maand geldig. Maar hoeft niet binnen maand op al is dat wel een beetje zonde.
Maar ook als je maar 300 of 280 gebruikt kan het nog steeds voordelig zijn. (bij 280 zit je op 35ct, wat zowel voor DC als AC nog steeds aantrekkelijk is), eventueel kun je het overschot aan de buurman geven.

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 23-04-2023 09:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hyena
nathalia schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:54:
[...]

[Afbeelding]

Dat lijkt me toch prachtige input voor dit forum! Maar het enige wat er gebeurt, is dat ik door jan en alleman neergehaald wordt omdat ik vergeet het woordje "app" of "bundel" te plaatsen. Dus als jij zegt "Laten we open blijven staan voor elkaars input" dan ben ik het helemaal met je eens. Ik hoopte dat men open stond voor mijn input. Maar het voelt voor mij alsof mijn input niet gewaardeerd wordt:

De eerste persoon ziet mijn overzicht en zegt dat het veel goedkoper kan met de Freshmile pas, terwijl dat helemaal niet voldoet aan de eisen die in dit overzicht worden gesteld: gratis passen en apps

De tweede persoon ziet mijn overzicht en vindt dat de bundels van Enel X er in hadden moeten staan, terwijl dat helemaal niet voldoet aan wat ik gesteld had: het ging mij om incidenteel DC-laden

De derde persoon ziet mijn overzicht en valt over het feit dat ik het bij het begeleidend schrijven heb over laadpassen. Hij valt me aan op het feit dat MVV en Tesla alleen met een app werken. Terwijl ik in mijn overzicht toch duidelijk erbij heb gezet welke aanbieders er met een pas, app of site werken!

Ik dacht zelf waardevolle input gegeven te hebben aan het forum en ben van mening dat bovengenoemde 3 personen juist geen waardevolle input leveren, omdat ze gewoonweg niet lezen maar wel gaan blaten. Maar ja, ik snap nu dat niemand zit te wachten op mijn input, dus laten we er over ophouden. Fijn weekend!
Ik waardeer je informatie enorm. We moeten het met zijn allen doen. Ik snap dat het zo kan overkomen als iemand zoiets schrijft. Het is juist een kunst om een eenvoudig overzicht te maken uit alle constant wijzigende informatie. Je zou het natuurlijk ook kunnen interpreteren dat als iemand iets roept ze denken dat het nog goedkoper kan en proberen te helpen. Dat ze dan de specifieke gedachte en opzet van het overzicht missen of negeren kan ik mij wel voorstellen. Ik denk dat je dit bijna altijd gaat tegenkomen waar je je informatie ook publceert, het blijft tenslotte het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hyena schreef op zondag 23 april 2023 @ 01:26:
En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
[Afbeelding]
[/quote]

Ik mis ChargePoint Usa. €0.42 per kWh zonder starttarief en zonder abonnement.

Edit: komt denk ik door een ander CPO tarief van MRA. Tarief geldt in Amsterdam en omstreken.
Definieer 'amsterdam en omstreken' ? Ik zit ook in MRA gebied, maar dan in Flevoland.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
nathalia schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:43:
[...]

De reacties worden hier steeds zieliger. Ik plaatste hier het volgende overzicht (omdat ik dacht dat mede-tweakers dit zouden waarderen):

[Afbeelding]

Ik vroeg bij dit overzicht aan de mede-tweakers of ze wellicht nog gratis passen zonder abo kenden die lagere tarieven geven bij de DC-aanbieders. Ik gaf daarbij later ook nog aan dat ik zeer incidenteel naar de DC-laders ga. IK ZIT DUS NIET TE WACHTEN OP EEN BUNDEL! Ook gaf ik nogmaals aan dat ik dus geen tips hoef te zien over bijv. Freshmile, Be Charge of Enel X.

En wat doe jij? Je gaat tóch heel zielig de tip geven over Enel X, omdat je betweterig wilt overkomen. Je denkt zeker de leukste thuis te zijn! Ik maak hier heel vaak overzichtjes om andere mede-tweakers te helpen. Maar de zin om anderen te helpen, wordt zo steeds minder door alle zogenaamde grappige betweters die zo graag hun gelijk willen krijgen. Eerst iemand die zonodig weer Freshmile wilde aanbevelen en nu jij die zonodig weer Enel X wil noemen.

Voorlopig pas ik even. Dan hou ik mijn matrixjes en tabelletjes lekker voor mezelf, m'n collega's en vrienden. En dat alleen maar omdat mensen óf niet lezen óf betweterig zijn :? |:( ;w
Tjonge,
Sorry hoor,
als mijn goed bedoelde reactie zo wordt opgevat.
En ik reageer niet alleen voor jou, maar voor de hele community hier die dit niet allemaal even scherp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Benny schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:39:
Ok eerste echte slechte ervaring met Enel X vandaag. Had nog 7% en dacht bij de Shell even snelladen, moest ik even wachten want waren beide bezet. Audi eindelijk klaar dus ik sluit em aan en vervolgens kon ik niet laden want hij gaf aan dat hij nog bezet was. 10 min wachten, meerdere keren proberen maar de app bleef bezet aangeven. Naar andere Shell gereden en daar accepteerde ie de pas niet en de app gaf een foutmelding. Toen maar 15kwh met Shell pas a €0,65/kWh geladen. Erg jammer
Er zijn laders waar je explicitiet eerst de Enel (of andere) pas moet gebruiken en dan pas de kabel in je auto doen. Anders ziet hij de laadpaal als bezet terwijl je dat zelf bent.

En soms werkt de pas niet maar de app wel (paal in mijn straat waar RFID lezer stuk is) terwijl soms de app niet werkt (pas staat op het grijze maintenance) maar de pas doet het wel. Maar dat is incidentieel. Goed om te weten zodat je niet te snel opgeeft en altijd beiden probeert.

Gisteren had ik nog een groene maar kapotte Shell 175kw lader bij Harmelen die dan oneindig blijft zeggen “je laadsessie is gestopt” terwijl die nooit gestart is. Paal ernaast doet het wel. Eigenlijk moet je dan even bellen om door te geven want de paal staat als “werkend” in de apps

[ Voor 4% gewijzigd door Malarky op 23-04-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Malarky schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:14:
Gisteren had ik nog een groene maar kapotte Shell 175kw lader bij Harmelen die dan oneindig blijft zeggen “je laadsessie is gestopt” terwijl die nooit gestart is. Paal ernaast doet het wel. Eigenlijk moet je dan even bellen om door te geven want de paal staat als “werkend” in de apps
En dan maar hopen dat ze er wat aan doen. Misschien zal een probleem met een snellaad-punt sneller verholpen zijn dan een AC-laadpunt. Al zowat 2 maanden een lader vlakbij mijn vader zijn huis die mooi 17 kWh levert en met de Engie pas (want Rotterdam) 'maar' 31 cent kost. Ding staat op groen, ook in alle apps, maar laden ho maar. Uiteraard naast de Engie-pas ook andere passen geprobeerd, maar helaas.
Gebeld, meerdere keren, werd mij zelfs verteld dat ze er al vanaf begin Maart van op de hoogte zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:29
Ik kan met de Elli pas sinds 19-4 niet meer laden bij LMS palen. De palen staan ook niet meer in de app. Elli zegt dat er een probleem is bij LMS.

Iemand iets gehoord van dit probleem?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
nathalia schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:54:
[...]

[Afbeelding]

Jouw input wordt wel gewaardeerd, geen zorgen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
Gunner schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:08:
[...]

Definieer 'amsterdam en omstreken' ? Ik zit ook in MRA gebied, maar dan in Flevoland.
Net even gekeken in Flevoland (Almere) daar is het tarief €0.62 per kWh. In Weesp is het €0.42 per kWh. Goed opletten weer. Al blijft de ChargePoint app Interessant omdat je snel soms goedkopere tarieven kunt vind op bijvoorbeeld industrie terreinen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-10 20:27
driel24 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:32:
Ik kan met de Elli pas sinds 19-4 niet meer laden bij LMS palen. De palen staan ook niet meer in de app. Elli zegt dat er een probleem is bij LMS.

LMS is toch Shell ? Daar had ik recentelijk ook issues idd

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneezle
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06-2023
Begrijp ik het goed dat met de freshmile pas de tarieven op een 175kwh-paal van Shell lager zijn dan op een 150kwh-paal van Shell? Geldt voor elke Shell 150-kwh paal hetzelfde tarief (e0,30/kwh + e0,30/min) bij Freshmile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Marco-Peters schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 19:13:
[...]

Okay, ja die zal ik wel niet vinden: want ik filter op CHAdeMO. Maar daarmee zag ik direct, dat Freshmile helemaal niet zo goedkoop is. De vraag is ook, hoelang blijft dat tarief zo laag? Daarom bestel ik dit soort laadpassen niet.
als je een paar keer kan laden dan heb je die 5 euro zo terug, is simpele wiskunde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freegeek
Het gezeik omdat ze 1 malig 5 euro moeten betalen voor een rfid. Er gaan er hier veel mentale bijstand nodig hebben omdat Lidl stopt met gratis laden in Belgie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 21:10
Je zal maar moeten betalen voor een dienst ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Sneezle schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:12:
Begrijp ik het goed dat met de freshmile pas de tarieven op een 175kwh-paal van Shell lager zijn dan op een 150kwh-paal van Shell? Geldt voor elke Shell 150-kwh paal hetzelfde tarief (e0,30/kwh + e0,30/min) bij Freshmile?
Ja en ja. Tenzij jij met een screenshot of link naar een Freshmile paal het tegendeel laat zien.
Heb gisteren nog bij Shell Maasboulevard geladen voor 24ct/kW, dat is toch nog wat fijner dan thuis aan de AC met Enel 31ct.

Wel jammer dat ik nu einde jaar ook Franse BTW terug moet vragen voor Freshmile (moet ik wel over de limiet van 50 euro BTW per jaar komen), bij het Italiaanse Enel zit ik daar al ruim over. Dat is met dit soort prijzen toch wel 1200 kW laden bij Freshmile.

Een update over Shuttel Services: nadat ik gedreigd heb dat ik langs zou komen op hun kantoor in Utrecht om mijn geld terug te eisen hebben ze mij een creditfactuur gestuurd (en betaald) ter hoogte van het volledige bedrag van mijn 2 - vrije kleine - maandfacturen. In ruil heb ik uiteraard de gestorneerde betaling handmatig overgemaakt. Het is hen helaas nog niet steeds niet gelukt hun prijzen te updaten op deze laadpas aanvraag en contracts pagina: https://laadpas.shuttelservices.nl/request-card. De prijs is al maanden 60ct/kWh in plaats van 44ct/kWh.

[ Voor 55% gewijzigd door Malarky op 23-04-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 09:14
driel24 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:32:

Wat valt er onder LMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-10 19:34
Heeft iemand al met Fresmile geladen bij de Shell aan de A2 bij Breukelen (richting Amsterdam ). Volgens de shell app is het een 175 kw lader maar in de FM app staat maximaal 50 kw.
Zou zonde zijn als ik daar voor niets sta of als FM het hoge tarief vraagt

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
nathalia schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:24:
Daarom staat er linksboven in de tabel dan ook "Aanbieders van gratis laadpas of -app". Maar het is hier blijkbaar een sport om tweakers af te zeiken i.p.v. blij te zijn met een handige tabel.
Om mijn opbouwend bedoelde commentaar als "afzeiken" te bestempelen zegt meer over jou denk ik.

Mijn punt is: Er zijn nog veel meer gratis apps. Dat de pas daarvan wel betaald is doet niets af aan het feit dat je zonder pas met de gratis app kunt laden, net als met Tesla en MVV. Niemand is verplicht om de laadpas aan te schaffen. Daarom voldoet bijvoorbeeld Freshmile volledig aan je eigen criterium (Aanbieders van gratis laadpas of -app). Door zulke strikte criteria te gebruiken blijft de meerwaarde van je tabelletje gering. Ook mensen die maar af en toe snelladen kijken naar de goedkoopste optie en tegenwoordig is dat bij bepaalde snelladers Freshmile. Zelfde geldt voor EnelX. Mensen kopen deze bundels vaak om in NL bij AC palen voordelig te laden. Als ze deze bundel toch hebben en ze moeten incidenteel een keertje aan de snellader, is het goed te weten dat het bij DC net zo goedkoop is en bij welke snelladers die app werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
freegeek schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:26:
Het gezeik omdat ze 1 malig 5 euro moeten betalen voor een rfid. Er gaan er hier veel mentale bijstand nodig hebben omdat Lidl stopt met gratis laden in Belgie.
Het is geen gezeik: want op die 175kw palen van Shell na, is freshmile gewoon net zo duur als de rest. Waarom zou ik dan € 5 aan een laadpas gaan verspillen? Dat Lidl België gaat stoppen met gratis opladen, juich ik eerlijk gezegd toe. Want hoe het nu gaat is ook geen feest.

Andere EV bestuurders die je laadvoortgang proberen te stoppen, of simpelweg de beperkte laadsnelheid. Leuk als je de tijd hebt en in je auto kunt werken, zoals ik die mevrouw in electrische Audi zag doen. Maar zodra ik er voor moet betalen, ga ik echt liever gewoon hier in de wijk aan de laadpaal.

Ik vind een tarief van € 0,39 ( Vattenfall ) reuze meevallen en waarschijnlijk zal Lidl ook iets van € 0,30 voor AC gaan vragen en € 0,40 voor DC snelladen. Althans dat zijn zo'n beetje de tarieven in Duitsland nu en vind ik echt heel schappelijk: als ik in Duitsland woonde wist ik het wel hoor, dan zou ik mijn EV tijdens de openingstijden van Aldi-Sud/Lidl gewoon aan de lader hangen.

In Düsseldorf kun je bijvoorbeeld bij de Kaufland snelladen, of AC laden. Ideaal toch? Parkeren in de stad is stervensduur, laden ook overigens.

Dus je auto aan de AC lader bij Kaufland, Lidl of Aldi is ideaal: want doordat je ervoor moet betalen, hoef je auto niet na een uurtje weer weg te halen. Je maakt immers gebruik van de laadpaal. Ik heb dus echt geen problemen ermee, als je straks moet gaan betalen. Maar het moet wel via Lidl zelf gaan, anders betaal je waarschijnlijk een hoger tarief via je laadpas.

Lidl heeft dat van die E-Mobiliteit in de Lidl Plus uitgerold in Duitsland: nog niet in Nederland of België, al gaan ze daar schijnbaar wel mee beginnen. Zal nog wel even duren tot het gratis opladen afgelopen is, want daarvoor moeten die machines wel bijgewerkt worden. En ook duidelijk instructies.

[ Voor 8% gewijzigd door Marco-Peters op 23-04-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Slinnenb schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:29:
Heeft iemand al met Fresmile geladen bij de Shell aan de A2 bij Breukelen (richting Amsterdam ). Volgens de shell app is het een 175 kw lader maar in de FM app staat maximaal 50 kw.
Hmm, vreemd, zie inderdaad de 175 kWh lader niet in de Freshmile-app, wel in de Shell app.
Voor zover te overzien is, is elk 175 kWh Shell Recharge laadpunt het meest goedkoop met de FM-pas.
Dan is het kwestie van trial en error haha, iemand dat eerst uit proberen en uit te vinden welk tarief het nu is.
Marco-Peters schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:13:

want op die 175kw palen van Shell na, is freshmile gewoon net zo duur als de rest.
Ik verbeter je een klein beetje.

Want je bedoelde natuurlijk te zeggen: want op die 175kw palen van Shell na, is freshmile gewoon net zo duur als de rest voor mij persoonlijk.

Wel hè. ;)

Want voor mij is het wel goedkoper.
Zoals ik al eerder aangaf, ligt aan een aantal factoren of Freshmile nou wel of niet voordelig is.

Voor de rest(ant van je post) helemaal eens hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:46:
[...]
Want je bedoelde natuurlijk te zeggen: want op die 175kw palen van Shell na, is freshmile gewoon net zo duur als de rest voor mij persoonlijk.
Naja dat is wel wel waar: want mijn auto kan slechts maximaal 50kw snelladen en als het drie keer achter elkaar doet, is het de derde keer nog maar 20kw. Wat ik nu dus gratis kan doen.....

Dat laatste neemt echter veel tijd in beslag: halfuurtje rijden tot Maasmechelen, vervolgens een uur aan de lader als hij niet bezet is. Dus morgen ga ik eens opladen bij de Duitse Aldi.

Ik heb nog steeds zo'n Umwelt Plakette nodig voor de mijn electrische auto: dus dan zet ik de auto bij Aldi-Sud aan de lader en ga te voet naar de TüV, circa 15 min lopen. Want ik zit nu op ongeveer 53% ofzo, dus in twee uur tijd zou ik dan weer op bijna 80% moeten zitten.

Eventueel nog naar de DM etc en voordat je het weet heb je al twee uur tijd besteed, het is alleen hoofdzaak om de boodschappen bij Aldi-Sud als laatste te doen. Wij komen daar eigenlijk bijna wel wekelijks, daar ligt ook een McDonalds.

Maja dat is € 0,29 per kWh en je betaald gewoon met je betaalkaart, geen laadpas daarvoor nodig. Wat ik wel stom vind van Aldi: een filiaal met een snellader betekent, zowel voor AC als DC € 0,40 betalen. In mijn geval loont zich dat niet, want Aldi heeft geen CHAdeMO.

Dat doet Lidl beter: die maakt daar onderscheid in, met AC laden is € 0,29 en DC is dan € 0,40 geloof ik. Waarbij ze ook CHAdeMO hebben: aan CCS heb ik helaas niets.

Je komt dan weer terug bij de discussie: hoelang moet je auto aan de lader staan? Dan is 4 uur toch echt genoeg, als je van 20% naar 80% wilt opladen. Maar mijn auto heeft maar een 40kwh batterij, dus kan mij voorstellen dat sommige autos langer nodig hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Marco-Peters op 23-04-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Slinnenb schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:29:
Zjanzjak schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:46:
Hmm, vreemd, zie inderdaad de 175 kWh lader niet in de Freshmile-app, wel in de Shell app.
Voor zover te overzien is, is elk 175 kWh Shell Recharge laadpunt het meest goedkoop met de FM-pas.
Dan is het kwestie van trial en error haha, iemand dat eerst uit proberen en uit te vinden welk tarief het nu is.
Dat komt omdat die 175KW setup echt net nieuw is, daarom staat die nog niet in (alle) apps. Ik heb ook al een paar keer gekeken want kom er elke paar dagen langs.

Ik ga er vanuit dat de lage FM prijs daar gewoon geldt, maar iemand moet het even testen. Volgens de Shell website zou het 6x70kW + 6x175kW moeten zijn: https://find.shell.com/nl...hell-station-ruwiel/nl_NL, maar volgens mij is de helft pas in gebruik (3 laders met 2 aansluitingen dus)

[ Voor 39% gewijzigd door Malarky op 23-04-2023 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-10 19:34
Malarky schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:42:
[...]

[...]

Dat komt omdat die 175KW setup echt net nieuw is, daarom staat die nog niet in (alle) apps. Ik heb ook al een paar keer gekeken want kom er elke paar dagen langs.

Ik ga er vanuit dat de lage FM prijs daar gewoon geldt, maar iemand moet het even testen. Volgens de Shell website zou het 6x70kW + 6x175kW moeten zijn: https://find.shell.com/nl...hell-station-ruwiel/nl_NL, maar volgens mij is de helft pas in gebruik (3 laders met 2 aansluitingen dus)
Zal morgen testen :)

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Gratis laden bij Lidl in NL lijkt ook te verdwijnen. In Lelystad is het al aangepast. Je kan 40 min goedkoop laden via de Lidl app en daarna gaat het tarief omhoog. Staat een website aangegeven waar de actuele tarieven te vinden zijn maar ik kan ze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Benny schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:56:
Gratis laden bij Lidl in NL lijkt ook te verdwijnen. In Lelystad is het al aangepast. Je kan 40 min goedkoop laden via de Lidl app en daarna gaat het tarief omhoog. Staat een website aangegeven waar de actuele tarieven te vinden zijn maar ik kan ze niet vinden.
Nee ik ook niet en "E-Mobiliteit" zie ik alleen als ik de landinstellingen op Duits zet: zelf snap ik dus niet, waarom het in Gent al op de snellaadstation hangt? Terwijl in de Lidl Plus app het enkel beschikbaar is voor Duitsland.

Doe dan zoals Aldi-Sud: gewoon met je betaalpas betalen. Het kostte ook de nodige moeite om Lidl Pay werkend te krijgen, want wie weet wat je betaald als je gebruik maakt van je laadpas.

Naja wij gaan het zien: ik juich opladen bij een supermarkt wel toe, maar vooralsnog zie ik dat hier eigenlijk heel weinig. Waar ik werk is een enorme parkeerplaats voor twee supermarkten en geen enkele laadpaal op die parkeerplaats 8)7

Dat zijn gemiste kansen als je het mij vraagt: genoeg klanten die met een EV komen. Het hoeft echt niet gratis hoor, zolang de laadpalen er maar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:38
Omdat mijn ESB pas nog steeds niet binnen is en ik bijna door mijn Enel bundel heen ben zat ik eens te zoeken.
Dit stond er in het mailtje van enel over de tarief wijzigingen.
Zou dit betekenen dat hij op mijn verloop datum (26-04) automatisch een verlenging krijgt tegen de oude tarieven en voorwaarden? Ik heb hem immers tussen 13 en 26 maart gestart en de verlenging is voor het begin van de maand mei.
Dan heb ik nog een maandje de bundel voor 31 cent per kWh.
If you have signed up for a subscription between March 13 and 26, you can use your subscription on the same economic terms until its renewal in May. Only starting from the May monthly renewal, subscriptions will be automatically updated as described above: the Small subscription will become a City subscription (from 70 kWh to 80 kWh) while the Large subscription will become a Travel subscription (from 145 kWh to 160 kWh). You’re free to amend or cancel your subscription directly on the Enel X Way app, and the edit or cancellation will take effect starting from the next monthly renewal (conditions described in Art. 4 of the T&Cs). This way, you’ll be free to keep using any kWh left in your Flat subscription until the scheduled deadline. After having performed a rate change, the new rate plan activation will be pending, and until its confirmation, you will not be able to cancel the ongoing rate plan or perform further plan amends.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Headshot_NL schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:59:
Omdat mijn ESB pas nog steeds niet binnen is en ik bijna door mijn Enel bundel heen ben zat ik eens te zoeken.
Dit stond er in het mailtje van enel over de tarief wijzigingen.
Zou dit betekenen dat hij op mijn verloop datum (26-04) automatisch een verlenging krijgt tegen de oude tarieven en voorwaarden? Ik heb hem immers tussen 13 en 26 maart gestart en de verlenging is voor het begin van de maand mei.
Dan heb ik nog een maandje de bundel voor 31 cent per kWh.
[...]
Als je nu de flat large hebt krijg je dus op 26/4 de travel. dat is € 69 voor 160kWh oftewel 43ct.
Als je 31ct wilt moet je voor 26/4 omschakelen op travel plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:08
We zijn weer aan het kijken waar we heengaan met vakantie. Optie A is vliegen maar de tickets zijn echt onbetaalbaar tegenwoordig, de 2e optie is met de auto (het laden is gratis) om so goedkoop op bestemming aan te komen met daarbij de optie Portugal of Albanië.

Portugal ben ik 2 jaar geleden geweest met de id3 en dat ging prima, maar is er iemand hier bekend met het laden in en/of richting Albanië?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10 18:46
Ik overweeg de aanschaf van een tweede EV en nu vraag ik me af of ik ook op dezelfde accounts (in mijn geval Ionity, Maingau en Shell Recharge) een tweede laadpas kan aanvragen. Op die manier hoef ik dan niet na te denken of de juiste laadpassen wel in de juiste auto liggen. Of ben ik dan aangewezen op de desbetreffende apps?

Ik zie trouwens in de Shell Recharge app wel de mogelijkheid om een nieuwe laadpas te bestellen. Vervalt de huidige laadpas dan niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
Falch schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:24:
Ik overweeg de aanschaf van een tweede EV en nu vraag ik me af of ik ook op dezelfde accounts (in mijn geval Ionity, Maingau en Shell Recharge) een tweede laadpas kan aanvragen. Op die manier hoef ik dan niet na te denken of de juiste laadpassen wel in de juiste auto liggen. Of ben ik dan aangewezen op de desbetreffende apps?

Ik zie trouwens in de Shell Recharge app wel de mogelijkheid om een nieuwe laadpas te bestellen. Vervalt de huidige laadpas dan niet?
Ik heb van Shell zowel de druppel als de pas. Ik had eerst alleen de pas heb de druppel later bijbesteld en zonder problemen toegevoegd op hetzelfde account.

Ik gebruik de druppel aan mijn sleutelbos. De pas gebruik ik als reserve die ligt altijd in de auto of voor het geval mijn vrouw met de auto op stap gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Gecko123 op 23-04-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door Gecko123 op 23-04-2023 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-10 22:55
[...]

Dan moet je die er gewoon niet aan zetten en het eventueel tekort bij de snellader oplossen.
Volkomen oneens. Ik rijd een e-golf. Als ik een beetje doorrijd, dan is die na 150 kilometer leeg. Als ik dan naar een stad wat verderop ga met de auto (ik ga liever met de trein) dan vind ik dat hij de hele tijd aan de lader moet kunnen staan, zonder gedoe. En zeker bij een P+R-locatie lijkt mij dat de gewoonste zaak van de wereld. Als een ander er dan niet bij kan, laat die het dan bij de snellader oplossen (en laat de parkeergarage zorgen voor heel snel wat extra laders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
eltron schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:06:
[...]

Als je nu de flat large hebt krijg je dus op 26/4 de travel. dat is € 69 voor 160kWh oftewel 43ct.
Als je 31ct wilt moet je voor 26/4 omschakelen op travel plus.
Is dat echt zo? In het mailtje staat dit dus "Only starting from the May monthly renewal, subscriptions will be automatically updated as described above"

Dus starting from May. Ik snap dat ik met die bundel dat tarief heb, alleen is die bundel te groot en maak ik die niet in een maand op.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Headshot_NL schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:00:
[...]

Is dat echt zo? In het mailtje staat dit dus "Only starting from the May monthly renewal, subscriptions will be automatically updated as described above"

Dus starting from May. Ik snap dat ik met die bundel dat tarief heb, alleen is die bundel te groot en maak ik die niet in een maand op.
ja, in jouw geval: "while the Large subscription will become a Travel subscription (from 145 kWh to 160 kWh)".
Als travel plus teveel is dan kun je misschien nog iets regelen met een buurman met soortgelijk probleem(?)

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 24-04-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DDDikkiedik schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:07:
[...]
Volkomen oneens. Ik rijd een e-golf. Als ik een beetje doorrijd, dan is die na 150 kilometer leeg. Als ik dan naar een stad wat verderop ga met de auto (ik ga liever met de trein) dan vind ik dat hij de hele tijd aan de lader moet kunnen staan, zonder gedoe. En zeker bij een P+R-locatie lijkt mij dat de gewoonste zaak van de wereld. Als een ander er dan niet bij kan, laat die het dan bij de snellader oplossen (en laat de parkeergarage zorgen voor heel snel wat extra laders).
Ja, ook een goede kans dat jij die ander bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:57
hjs schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 20:09:
[...]

19de besteld, 2-4 gemaild, 5-4 antwoord van vertraging en twee weken geduld, 17-4 weer eens gemaild en nog geen antwoord en nog geen kaart.

Oh, dan had ik @vanaalten moeten quoten natuurlijk 8)7
Nou ja, je MOET natuurlijk niets, maar leek mij wel leuk om een overzichtje bij te houden. :)

Vooralsnog slechts 1 persoon (@Peutpeut) die de pas daadwerkelijk gekregen heeft. En net dus @hjs en @bubbelbart toegevoegd aan dat overzicht.
[edit]
Kijk even online en zie nu dit staan, zou de kaart woensdag verzonden zijn?

[Afbeelding]
Zo iets staat er bij mij ook (begin date 20-04-2023, end date 20-05-2023), wat denk ik niets meer betekent dan dat de volgende contractmaand ingegaan is. Zal mij benieuwen of er ooit een pas binnen gaat komen (of dat ik antwoord krijg op de mail die ik vorige week gestuurd heb...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Malarky schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:43:
[...]

Ja en ja. Tenzij jij met een screenshot of link naar een Freshmile paal het tegendeel laat zien.
Heb gisteren nog bij Shell Maasboulevard geladen voor 24ct/kW, dat is toch nog wat fijner dan thuis aan de AC met Enel 31ct.

Wel jammer dat ik nu einde jaar ook Franse BTW terug moet vragen voor Freshmile (moet ik wel over de limiet van 50 euro BTW per jaar komen), bij het Italiaanse Enel zit ik daar al ruim over. Dat is met dit soort prijzen toch wel 1200 kW laden bij Freshmile.

Een update over Shuttel Services: nadat ik gedreigd heb dat ik langs zou komen op hun kantoor in Utrecht om mijn geld terug te eisen hebben ze mij een creditfactuur gestuurd (en betaald) ter hoogte van het volledige bedrag van mijn 2 - vrije kleine - maandfacturen. In ruil heb ik uiteraard de gestorneerde betaling handmatig overgemaakt. Het is hen helaas nog niet steeds niet gelukt hun prijzen te updaten op deze laadpas aanvraag en contracts pagina: https://laadpas.shuttelservices.nl/request-card. De prijs is al maanden 60ct/kWh in plaats van 44ct/kWh.
ik heb een b2b overeenkomst met Freshmiles en ik krijg facturen met Belgische BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
AMARONE schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:14:
We zijn weer aan het kijken waar we heengaan met vakantie. Optie A is vliegen maar de tickets zijn echt onbetaalbaar tegenwoordig, de 2e optie is met de auto (het laden is gratis) om so goedkoop op bestemming aan te komen met daarbij de optie Portugal of Albanië.

Portugal ben ik 2 jaar geleden geweest met de id3 en dat ging prima, maar is er iemand hier bekend met het laden in en/of richting Albanië?
Je zal wel tot aan de grens met Albanie geraken mits de nodige planning maar Albanie zelf lijkt mij de laadwoestijn. Volgens chargemap zijn er her en der wat ac laadpunten. Denk dat Albanie + EV een avontuur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
eltron schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:39:
[...]

ja, in jouw geval: "while the Large subscription will become a Travel subscription (from 145 kWh to 160 kWh)".
Als travel plus teveel is dan kun je misschien nog iets regelen met een buurman met soortgelijk probleem(?)
Vreemd, dan klopt hun communicatie toch niet? In de mail staat toch echt aangegeven dat wanneer je een subscription hebt gestart tussen 13 en 26 maart (dat heb ik) het op deze basis gaat: "on the same economic terms until its renewal in May"

"Only starting from the May monthly renewal, subscriptions will be automatically updated as described above" (met daaronder de oude en nieuwe pakketten)

Ik weet zo niemand waar ik hem mee kan delen helaas. Het zijn voornamelijk lease-rijders met een zakelijke laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 16:33
Nieuw bij E-Flux, 1 laadpunt wordt 2x aangegeven. de ene is Equans voor € 0.34 En de andere NLNUO voor € 0.68

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S7NA2AJdLNQv6BvBKmeksgorQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMkoicmOUqQmhK0jIevNQqhE.jpg?f=fotoalbum_large

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 19-10 08:30

bert pit

asdasd

nathalia schreef op zondag 23 april 2023 @ 00:24:
[...]

Dus nu word ik door een 3e betweter aangepakt, omdat ik de vraag stel "Voorwaarde is dat de pas gratis is aan te vragen én dat er geen abonnement aan vast zit".

Nu krijg ik van deze 3e betweter te horen dat mijn vraag niet consequent is, omdat ik Tesla en MVV in m'n tabel heb staan, terwijl daar geen pas van is. Tja, dat weet ik ook nog wel! Daarom staat er linksboven in de tabel dan ook "Aanbieders van gratis laadpas of -app". Maar het is hier blijkbaar een sport om tweakers af te zeiken i.p.v. blij te zijn met een handige tabel.

Zometeen zegt een 4e betweter waarschijnlijk "Bij MVV heb je geschreven dat het een site is, maar er is ook een app van!".

En dit is precies wat ik bedoel: ik doe mijn best om mijn mede-tweakers te helpen, maar iedereen lijkt het beter te weten. Het is op deze manier niet echt leuk meer om zo'n tabel hier te plaatsen, dus dat doe ik dan voortaan maar niet meer ;w

Het is m'n eigen schuld. In plaats van het woord "pas" had ik ook de woorden "app" en "site" moeten gebruiken. En in plaats van het woord "abonnement" had ik ook het woord "bundel" moeten noemen.
c'est la zone qui fait la musique

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1 ... 47 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2