[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 213 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 21:17

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
da_Mastah schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:44:
[...]

Eigenlijk zou de (Europese) overheid een API verplicht moeten stellen voor iedere laadpas aanbieder, waar je de laadpaal identifier in kan vullen, en dat de API terug rapporteert of deze paal werkt met je laadpas, en wat het tarief zou zijn.

Dan komen er vanzelf wel app-bouwers die het makkelijk maken dat je je een overzicht van je laadpassen (of bestelbare laadpassen) hebt, waarbij het scannen van de (QR)-code van de laadpaal alle relevante prijzen kan zien.

Want zelf handmatig alle apps checken, dat is geen doen.
Voor banken is zoiets ook afgedwongen met PSD2, dat er een verplichte API is voor toegang.

@Hachy jij praat vast wel eens met beleidsmakers gok ik zo. Kun je een balletje opgooien? :-)
Voorlopig focust de beleidsdiscussie zich nog op het delen van data, API's is voor sommige partijen nog steeds een brug te ver. In Europa zijn we bijvoorbeeld best ver met OCPI qua delen van locaties en tarieven maar er zijn hele grote spelers die nog altijd geen OCPI spreken. Als je al niet eens dezelfde taal spreekt is het lastig beginnen.

Dat heb je in zo'n startup-cowboy markt. Maar er zijn wel hele mooie ontwikkelingen waar je zeer binnenkort meer van gaat horen 8)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik laad al een paar maanden vrijwel alleen met Freshmile, omdat dat simpelweg de goedkoopste was. Omdat ik hier las dat er een prijsverhoging was ben ik ook eens gaan kijken en hier valt het mee: van 0,19/kWh en 0,03/minuut gaat het naar 0,23/kWh en 0,04/minuut.

Vraag me alleen af: is hier iemand op de hoogte gesteld van die aanpassing in prijzen? Ik had echt van niks geweten als ik dit topic niet had gelezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kaanmijo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:47:
Ik laadt al een paar maanden vrijwel alleen met Freshmile, omdat dat simpelweg de goedkoopste was. Omdat ik hier las dat er een prijsverhoging was ben ik ook eens gaan kijken en hier valt het mee: van 0,19/kWh en 0,03/minuut gaat het naar 0,23/kWh en 0,04/minuut.

Vraag me alleen af: is hier iemand op de hoogte gesteld van die aanpassing in prijzen? Ik had echt van niks geweten als ik dit topic niet had gelezen.
Dat is inderdaad vrij recent :/ Geen notificatie van gehad verder.

Volgens mijn berekeningen gaat het dan bij eenzelfde gehouden sessie van 36 cent naar 45.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edutch
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-05 13:28
Ik laadt al een paar maanden vrijwel alleen met Freshmile, omdat dat simpelweg de goedkoopste was. Omdat ik hier las dat er een prijsverhoging was ben ik ook eens gaan kijken en hier valt het mee: van 0,19/kWh en 0,03/minuut gaat het naar 0,23/kWh en 0,04/minuut.

Ik heb ook geen heads up gehad maar een verhoging van ruim 25% met dalende energieprijzen vind ik iig niet meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

edutch schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:01:
[...]

Ik heb ook geen heads up gehad maar een verhoging van ruim 25% met dalende energieprijzen vind ik iig niet meevallen.
Dat is ook zo, maar @Shiphost in dit topic had bij zijn paal een stijging van 70%. Dan valt dit nog mee :+ Alles is relatief natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door kaanmijo op 19-04-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Laatst online: 01-05 12:35
Vraagje: ik heb thuis een (hele) oude ICU Compact laadpaal. Afgelopen maand stopte hij opeens met werken. Na uren bellen met Shell Recharge kreeg ik het advies om een nieuwe laadpaal aan te schaffen, omdat reserve-onderdelen niet meer beschikbaar waren. Totdat opeens een medewerker erachter kwam dat gast-gebruik van de laadpas niet aanstond. Ergo: het was gewoon een instelling die niet goed stond.

Je snapt dat ik nogal boos om Shell Recharge ben geworden, en ik heb dan ook mijn abbo bij hen opgezegd. Ze kunnen toch geen ondersteuning meer verlenen.

Nu zit ik alleen zonder provider, maar het opladen werkt gewoon prima. Kan dat eigenlijk wel, heeft dat nadelen en zijn er alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:22
Aristos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:36:
Vraagje: ik heb thuis een (hele) oude ICU Compact laadpaal. Afgelopen maand stopte hij opeens met werken. ...
Je kunt beter hier even vragen: Thuisladen van je EV deel 2

[ Voor 48% gewijzigd door Wesco op 19-04-2023 10:59 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42
Steve79 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:41:
Ik heb mijn ESB pas 22 maart besteld, nog niks vernomen. Ik wacht het wel rustig af.
Inloggen op de site is geen probleem.
En al iets ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:31
INsaiGN schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Als ik je een vrijblijvende tip mag geven verander dan direct na oplevering je backend. Coolblue is een geweldig bedrijf maar qua laadpalen echt een drama. Heb er zelf ook heel veel last en frustratie mee gehad. Lange reactietijden, geen kennis op de helpdesk, geen mogelijkheid om tarieven juist te zetten, erg instabiele backend, laadpaal vaak niet zichtbaar. Ik heb de backoffice in de paal omgezet naar E-Flux en het werkt vanaf dag 1 vlekkeloos.
Zo herkenbaar dit, ik ben sinds de dag van installatie al 3,5 week bezig om het zakelijk verrekenen goed werkend te krijgen en ben er helemaal klaar mee. Fijn om te lezen dat de ervaringen bij E-Flux goed zijn, heb zojuist mijn account geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:33
@Wingie ik in elk geval nog niet (besteld 20 maart). En misschien goed om @Steve79 te mentionnen zodat 'ie je vraag (ESB pas al ontvangen?) niet mist. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik had anderhalf week geleden een Maingau pas aangevraagd, deze is nog niet binnen. Kan ik het nog annuleren en mijn geld terug krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11
mister_S schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:09:
Ik had anderhalf week geleden een Maingau pas aangevraagd, deze is nog niet binnen. Kan ik het nog annuleren en mijn geld terug krijgen?
inloggen en kijken of je hem kan cancellen?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 21:23
4v4t4r schreef op woensdag 19 april 2023 @ 14:13:
[...]

inloggen en kijken of je hem kan cancellen?
De bestelling staat erin, maar helaas is er geen optie om te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:32
Wesco schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Je hoeft niet eens een fysieke pas te clonen, je kunt in een aantal laad-apps zoals Smoov en Fastned een laadpasnummer invoeren waar de laadsessies dan op afgeschreven worden.

Zorg dus dat je dat laadpasnummer nooit publiekelijk deelt, met foto's van je laadpas(sen), screenprints van een app waar het in staat of facturen bijvoorbeeld.
Hoe werkt dat precies met Smoov en laadpas koppelen?

Kan ik daar gewoon een willekeurige andere pas opgeven die ik heb? Krijg ik dan de prijzen die Smoov hanteert?

Hoe loopt de betaling dan?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Devian schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:06:
[...]
Hoe werkt dat precies met Smoov en laadpas koppelen?

Kan ik daar gewoon een willekeurige andere pas opgeven die ik heb? Krijg ik dan de prijzen die Smoov hanteert?

Hoe loopt de betaling dan?
In de Smoov-app kun je bij 'Mijn Smoov' kiezen voor 'Mijn profiel' en dan 'Oplaadpassen'. Daar kun je het nummer van je laadpas toevoegen. Volgens de (i) kunnen niet alle laadpassen worden geregistreerd, dit is afhankelijk van de laadpasverstrekker. Met een laadpas van LMS (Last Mile Solutions) werkt het in elk geval.

Je kunt dan bij laadpalen die dit ondersteunen (in elk geval de Allego laadpalen en misschien sommige andere) de laadsessie via de Smoov-app starten en die wordt dan via je laadpas afgerekend, tegen de tarieven die je laadpas-aanbieder rekent voor de betreffende laadpaal.

De prijzen die in de Smoov-app getoond worden gelden alleen bij rechtstreekse betaling met je bankrekening (via SEPA Direct Debit) of creditcard.

Het voordeel van laden via de Smoov-app op je laadpas zou zijn dat je de voortgang van je laadsessie in de Smoov-app kunt volgen, en als je de laadpas vergeten bent.
Het nadeel vind ik dat laden via een app over het algemeen meer gedoe is en vaker niet werkt dan het simpel starten met je laadpas of -druppel.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-05 11:53
Wesco schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:43:
[...]
Het voordeel van laden via de Smoov-app op je laadpas zou zijn dat je de voortgang van je laadsessie in de Smoov-app kunt volgen, en als je de laadpas vergeten bent.
Dat is volgens mij al heel lang niet meer mogelijk.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhcn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik laad al een paar maanden vrijwel alleen met Freshmile, omdat dat simpelweg de goedkoopste was. Omdat ik hier las dat er een prijsverhoging was ben ik ook eens gaan kijken en hier valt het mee: van 0,19/kWh en 0,03/minuut gaat het naar 0,23/kWh en 0,04/minuut.

Er is vorige week een e-mail gestuurd in het Frans….
“Bonjour,

A partir d'aujourd'hui, la tarification en itinérance évolue, c’est-à-dire l’accès aux points de charge des opérateurs tiers. Certains tarifs vont baisser et d'autres vont augmenter.

Compte tenu du nombre de bornes concernées , nous vous invitons à consulter directement les informations sur l’application Freshmile ou la carte en ligne.”

Vergis je niet in de verhoging.. het lijkt niet veel maar stel dat je aan een 10kW paal 40kW wilt laden. Dat is optimaal gezien minimaal 4u laden (= 240min).
Oude tarief: 0.19x40 + 0.03x240 = 14.80€ —> 0.37€/kWh
Nieuwe tarief: 0.23x40 + 0.04x240 = 18.80€ —> 0.47€/kWh

Verhoging van 27% in 1 klap…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-04 22:39
vanaalten schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:42:
[...]

@Wingie ik in elk geval nog niet (besteld 20 maart). En misschien goed om @Steve79 te mentionnen zodat 'ie je vraag (ESB pas al ontvangen?) niet mist. :)
Ik heb de pas ook de 20e aangevraagd en ook nog steeds niet binnen. Ik heb de hoop opgegeven, blijf bij Enel voorlopig. Bevalt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:33
rhcn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:02:
[...]

Er is vorige week een e-mail gestuurd in het Frans….
“Bonjour,

A partir d'aujourd'hui, la tarification en itinérance évolue, c’est-à-dire l’accès aux points de charge des opérateurs tiers. Certains tarifs vont baisser et d'autres vont augmenter.

Compte tenu du nombre de bornes concernées , nous vous invitons à consulter directement les informations sur l’application Freshmile ou la carte en ligne.”

Vergis je niet in de verhoging.. het lijkt niet veel maar stel dat je aan een 10kW paal 40kW wilt laden. Dat is optimaal gezien minimaal 4u laden (= 240min).

Valt eigenlijk best mee. We zien hier regelmatig veel hogere prijsstijgingen voorbij komen.
En niemand verplicht je om nog met die MSP te laden als de prijs je niet bevalt. Voorlopig nog genoeg voordeliger alternatieven.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04

koboy

Heb een idee voor een icon

rhcn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:02:
[...]

Vandaag een pas aangevraagd. Voor 11 kW laden is mijn charge my Hyundai pas net goedkoper (afgezien van de 10 euro per maand, dus nog eens exact narekenen of ik die op die versie laat).
Geen idee wat de oude tarieven waren voor snelladen, maar voor onze Ioniq 6 is het ongeveer het oude Maingau tarief nu (0,30 / kWh + 0,30 / min)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:20

Ik heb een e-mail gisteren ontvangen over de prijsverandering. In de Franse taal overigens😉

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:58
Goedemorgen. Ik rij mijn eerste EV (Polestar 2) en ben veroordeeld tot openbaar laden. Ik heb passen van Plugsurfing (ivm Polestar IONITY voordeel) E-Flux ANWB en Shell. Ik oriënteer me suf op goedkoop laden. Zijn er nog meer suggesties? Dank alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44

tomic

Smexylittlebabe!

Pjotr70 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:25:
Goedemorgen. Ik rij mijn eerste EV (Polestar 2) en ben veroordeeld tot openbaar laden. Ik heb passen van Plugsurfing (ivm Polestar IONITY voordeel) E-Flux ANWB en Shell. Ik oriënteer me suf op goedkoop laden. Zijn er nog meer suggesties? Dank alvast.
gefeliciteerd met je eerste EV! Prijzen zijn nog ondoorzichtig en afhankelijk van:
- je behoefte qua laadhoeveelheid per maand
- je behoefte om zo goedkoop mogelijk te kunnen laden. (alleen shell vs. 8 passen)

Hou lekker dit topic in de gaten en abonneer je op laadpastop10's nieuwsbrief. ;)

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
Gunner schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:54:
[...]

Dat is inderdaad vrij recent :/ Geen notificatie van gehad verder.

Volgens mijn berekeningen gaat het dan bij eenzelfde gehouden sessie van 36 cent naar 45.
ook geen notificatie, ik heb ook eens een herberekening gedaan op basis van een sessie voor de aanpassing, prijs gaat van 0,35 naar 0,47. Ik gebruik zoveel mogelijk de Enel x met de travel plus pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
als je veel publiek laadt is Enel x met prepaid packs de goedkoopste, Freshmiles is in veel gevallen ook goedkoper dan anderen niettegenstaande de recente prijsstijging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

freegeek schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:11:
[...]

ook geen notificatie, ik heb ook eens een herberekening gedaan op basis van een sessie voor de aanpassing, prijs gaat van 0,35 naar 0,47. Ik gebruik zoveel mogelijk de Enel x met de travel plus pack.
Ik lees net even teveel gedoe met Enel X en de pas bundels en app hier dat ik dat dat de ergernis me niet waard is. Ik verdeel het wel met goedkoop DC-laden bij Shell wel met FM kan en AC in de wijk.

Wel heb ik even de nieuwsbrief aangezet bij FM, misschien helpt dat om geinformeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Gunner schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:19:
[...]

Ik lees net even teveel gedoe met Enel X en de pas bundels en app hier dat ik dat dat de ergernis me niet waard is. Ik verdeel het wel met goedkoop DC-laden bij Shell wel met FM kan en AC in de wijk.

Wel heb ik even de nieuwsbrief aangezet bij FM, misschien helpt dat om geinformeerd te worden.
is inderdaad een kleine beetje gedoe maar het prijsverschil ac laden is nu toch wel substantieel. Voor dc laden is Freshmiles wel nog interessant voor mij wegens beperkte prijsverhoging bij bepaalde DC chargers maar daar speelt uw laadcurve een grote rol. Wikken en wegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:07
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Sinds een kleine drie weken ook in het bezit van mijn eerste EV, en geen eigen oprit dus ook veroordeeld tot openbaar laden.

Bij mij in de wijk zijn vrijwel alle laadpalen van Total Energies, op één laadpaal na die van Vattenfall is. Bij die paal van Vattenfall heb ik anderhalve week geleden voor het eerst opgeladen, voor een flat-rate vaste prijs van €0,34 per kWh. Bij de Total laadpalen zie ik veel hogere prijzen in diverse (grote) apps en laadpassen, hoewel ik nog lang niet alle mogelijkheden heb bekeken of uitgezocht.

Ik heb me ook aangemeld op de Laadpas Top 10 nieuwsbrief maar houd me aanbevolen voor tips voor het goedkoop/goedkoper kunnen laden op Total laadpalen. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Haay schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:44:
[...]
Bij mij in de wijk zijn vrijwel alle laadpalen van Total Energies, op één laadpaal na die van Vattenfall is. Bij die paal van Vattenfall heb ik anderhalve week geleden voor het eerst opgeladen, voor een flat-rate van €0,34 per kWh.
Een flat-rate fee betekent iets heel anders dan jij dit hier gebruikt. Flat-rate fee is een eenmalig bedrag ongeacht het aantal verbruik (kWh dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:07
nannoe schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:01:
Een flat-rate fee betekent iets heel anders dan jij dit hier gebruikt. Flat-rate fee is een eenmalig bedrag ongeacht het aantal verbruik (kWh dus).
Je hebt gelijk. Verkeerde woordkeuze. Ik bedoelde een vast bedrag per kWh en niet een CPO tarief + opslag zoals je bij veel andere aanbieders hebt. En het CPO tarief van Total is ... niet erg concurrerend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04

koboy

Heb een idee voor een icon

Haay schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:03:
[...]

Je hebt gelijk. Verkeerde woordkeuze. Ik bedoelde een vast bedrag per kWh en niet een CPO tarief + opslag zoals je bij veel andere aanbieders hebt. En het CPO tarief van Total is ... niet erg concurrerend. :P
Is er geen laadpas vanuit de autofabrikant? Bij Hyundai heeft de versie met (maandelijks opzegbaar) abonnement een vast tarief voor alle palen van een bepaald type. Hier in Leiderdorp is Allego dominant, en op deze manier heb ik een tarief dat lager is dan direct via Allego.
Voor snelladen in Nederland zijn er dan weer duidelijk goedkopere oplossingen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:27

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Laatst online: 19:58
Dank voor alle reacties. Ben weer wijzer en heb zojuist een FM pas besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:16

Malarky

Wils voor wat ieder

Meer informatie hier: https://www.agenzianova.c...el%27s-electric-mobility/

Als ik het goed begrijp is de Italiaanse marktauthoriteit het niet eens met de Enel laadbundels met flat fee die blijkbaar energieleveranciers uitsluiten die geen scherpe prijs aan Enel willen leveren (die doen het dan immers niet met de Enel pas) en maakt daarmee toetreding van nieuwe concurrentie op de markt lastiger.

Daarnaast zou Enel hoge tarieven rekenen voor gebruik van haar eigen laadpalen met laadpassen van andere aanbieders terwijl ze blijkbaar op haar eigen palen wel voor die 30ct/kWh uitkan. In Italie zijn inderdaad veel laadpalen van Enel te vinden.

Zou erg spijtig zijn als juist dit onderzoek een einde zou maken aan de mooie laadbundels bij Enel.

[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 20-04-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnC
  • Laatst online: 25-12-2024
Iemand al ingeslaagd om bij de superchargers bij gabriels op te laden met je enel pas (palen zijn gezet door eflux)? Zie de laders staan op de enel app, ga er dan vanuit dat je deze dan ook kan gebruiken, of is dit fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:59

bert pit

asdasd

Haay schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:44:
[...]

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Sinds een kleine drie weken ook in het bezit van mijn eerste EV, en geen eigen oprit dus ook veroordeeld tot openbaar laden.

Bij mij in de wijk zijn vrijwel alle laadpalen van Total Energies, op één laadpaal na die van Vattenfall is. Bij die paal van Vattenfall heb ik anderhalve week geleden voor het eerst opgeladen, voor een flat-rate vaste prijs van €0,34 per kWh. Bij de Total laadpalen zie ik veel hogere prijzen in diverse (grote) apps en laadpassen, hoewel ik nog lang niet alle mogelijkheden heb bekeken of uitgezocht.

Ik heb me ook aangemeld op de Laadpas Top 10 nieuwsbrief maar houd me aanbevolen voor tips voor het goedkoop/goedkoper kunnen laden op Total laadpalen. :>
Hier wel een eigen oprit maar zie dat ik inmiddels boven het plafond volume zit. Dus nu terug naar 48 cent de kW bij thuisladen. Komende week volgt de overstap naar een dynamisch contract.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01
Hoe lang kan het duren voordat mijn laadsessie bij een paal van Orange Charging (Center Parcs de Kempervennen) zichtbaar is met een shell recharge laadpas? Gisteravond/nacht daar geladen, maar de sessie zie ik nu niet in de app/website van shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 19:48
Als navigatie gebruik ik Waze. Ik heb in instellingen --> voertuiggegevens--> elektische voertuigen --> Zet functies elektrisch rijden aan en stekkers (type 2 - mennekes, CCS1, CCS2 aangevinkt). Toch zie ik op de kaart geen laadpalen, zelfs de laadpaal hier om de hoek, of de Fastned op de snelweg, staan niet op de kaart.
Ik zie wel de Mac Donalds en de Spar...

Weet iemand toevallig hoe ik laadpalen kan zien in Waze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 19:48
Archiebald schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:44:
Hoe lang kan het duren voordat mijn laadsessie bij een paal van Orange Charging (Center Parcs de Kempervennen) zichtbaar is met een shell recharge laadpas? Gisteravond/nacht daar geladen, maar de sessie zie ik nu niet in de app/website van shell.
Shell heeft gisteren een mail gestuurd, dat ze een storing hebben met de administratrieve verwerking van laadtransacties. Maar of dat ook iets te maken kan hebben, met jouw situatie weet ik niet. Ik volg het niet op dagbasis, maar ik heb niet het idee dat er laadsessies bij mij langer dan 24 uur duren voordat ze erin staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Ben ik dan één van de weinigen die wel een ESB pas heeft ontvangen? :) Heb er tot nu toe één keer mee geladen bij een Vattenfall paal, die sessie is overigens nog steeds niet terug te zien mijn 'Konto'. Nu mijn Enel bundel op is zal ik er meer gebruik van gaan maken. We wachten het af.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01
Burns schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:03:
[...]

Shell heeft gisteren een mail gestuurd, dat ze een storing hebben met de administratrieve verwerking van laadtransacties. Maar of dat ook iets te maken kan hebben, met jouw situatie weet ik niet. Ik volg het niet op dagbasis, maar ik heb niet het idee dat er laadsessies bij mij langer dan 24 uur duren voordat ze erin staan.
Thnx, van die storing heb ik geen mail gehad. Zal het in de gaten houden en als het er morgen nog niet in staat contact opnemen met shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Na de prijsverhoging van Freshmile ook maar een 320 kWh bundel van Enel besteld. Ben benieuwd wanneer de kaart binnen is zodat ik het kan gaan proberen. Ik weet dat het ook via de app kan, maar daar zijn de ervaringen hier niet zo heel goed mee volgens mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkalokka
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik ben ook al een tijdje aan het wachten op ESB maar heb in de tussentijd een Enel bundel aangeschaft en de app werkt prima als ik de laadpaal die beschikbaar zijn selecteer om te laden. Iets wat bij mij niet werkt is het QR code scannen dan krijg ik eigenlijk altijd ‘something went wrong error code 108’ doe ik iets verkeerd? Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 19:04
mokkalokka schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:39:
Ik ben ook al een tijdje aan het wachten op ESB maar heb in de tussentijd een Enel bundel aangeschaft en de app werkt prima als ik de laadpaal die beschikbaar zijn selecteer om te laden. Iets wat bij mij niet werkt is het QR code scannen dan krijg ik eigenlijk altijd ‘something went wrong error code 108’ doe ik iets verkeerd? Iemand tips?
Same, QR code scannen lukt niet dus goed kijken dat je de juiste aansluiting kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Malarky schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:27:
[...]

Meer informatie hier: https://www.agenzianova.c...el%27s-electric-mobility/

Als ik het goed begrijp is de Italiaanse marktauthoriteit het niet eens met de Enel laadbundels met flat fee die blijkbaar energieleveranciers uitsluiten die geen scherpe prijs aan Enel willen leveren (die doen het dan immers niet met de Enel pas) en maakt daarmee toetreding van nieuwe concurrentie op de markt lastiger.

Daarnaast zou Enel hoge tarieven rekenen voor gebruik van haar eigen laadpalen met laadpassen van andere aanbieders terwijl ze blijkbaar op haar eigen palen wel voor die 30ct/kWh uitkan. In Italie zijn inderdaad veel laadpalen van Enel te vinden.

Zou erg spijtig zijn als juist dit onderzoek een einde zou maken aan de mooie laadbundels bij Enel.
Spijtig ja....maar wel het juiste om te doen. Het kan ook zijn dat andere MSP's tegen dezelfde voorwaarden/tarieven toegang bieden en dat er dus meer partijen met soortgelijke tarieven op de markt gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42
Peutpeut schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:36:
Ben ik dan één van de weinigen die wel een ESB pas heeft ontvangen? :) Heb er tot nu toe één keer mee geladen bij een Vattenfall paal, die sessie is overigens nog steeds niet terug te zien mijn 'Konto'. Nu mijn Enel bundel op is zal ik er meer gebruik van gaan maken. We wachten het af.
wat ??? , super zeg dat jij hem ontvangen hebt dat geeft de burger moed. Wanneer had jij hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kaanmijo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:43:
Na de prijsverhoging van Freshmile ook maar een 320 kWh bundel van Enel besteld. Ben benieuwd wanneer de kaart binnen is zodat ik het kan gaan proberen. Ik weet dat het ook via de app kan, maar daar zijn de ervaringen hier niet zo heel goed mee volgens mij :+
Bij mij werkt de app beter dan de kaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 15:51
eltron schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:18:
[...]

Wanneer dan niet? Ik weet van mijn EV, vooraf, ongeveer op de seconde wanneer die vol is.

(en ik kan hem ook eerder weghalen als mij dat beter uit komt. Meestal hoeft hij helemaal niet vol om volgende bestemming te kunnen bereiken).

Dus ben wel voorstander van stevig bekeuren als iemand laadplek bezet houd zonder te laden.
Ook geen moeite mee om oom agent of BOA even te attenderen.
Ik vind bekeuren bij laadpaalkleven wel discutabel. Bij een snelle DC-lader begrijp ik dat, maar een trap AC-lader niet. Als ik naar een stad ga en mijn auto aan de lader hang voor de terugweg, staat deze wel langer 'vol' aan de paal. Ik ga niet terug naar die paal om de auto tussentijds te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
ik heb ook de 320 kWh bundel, 2 x geladen met de rfid, die sessies zijn nog altijd niet van mijn bundel, 1 van die sessies is al van 1 week geleden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Hachy schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:22:
[...]

Spijtig ja....maar wel het juiste om te doen. Het kan ook zijn dat andere MSP's tegen dezelfde voorwaarden/tarieven toegang bieden en dat er dus meer partijen met soortgelijke tarieven op de markt gaan komen.
ik zie het probleem niet, partijen die weigeren kan je niet gebruiken met enel x, lijken mij toch puur commercieel onderhandelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
corvankruchten schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:27:
[...]
Ik vind bekeuren bij laadpaalkleven wel discutabel. Bij een snelle DC-lader begrijp ik dat, maar een trap AC-lader niet. Als ik naar een stad ga en mijn auto aan de lader hang voor de terugweg, staat deze wel langer 'vol' aan de paal. Ik ga niet terug naar die paal om de auto tussentijds te verplaatsen.
uurtje marge lijkt me redelijk.
Maar als je geen zin/gelegenheid hebt om de auto van de lader te halen alstie vol is, dan heb je natuurlijk ook een keuze om hem helemaal niet aan de lader te zetten. Blijkbaar heb jij het niet zo hard nodig en een ander mogelijk wel. Alternatief is natuurlijk gewoon de boete betalen als je dat er voor over hebt.

En er zijn natuurlijk altijd extreme voorbeelden. Het gaat mij meer om de situaties dat bijvoorbeeld een PHEV in de eigen woonwijk 3 dagen aan de lader staat terwijl die na 3u vol is.
Of degene die eigenlijk alleen wil parkeren. De auto op de laadplek zet en de kabel er ook nog in doet, maar het niet nodig vind om dan het laden te starten.
etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:46
eltron schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:45:
[...]

uurtje marge lijkt me redelijk.
Maar als je geen zin/gelegenheid hebt om de auto van de lader te halen alstie vol is, dan heb je natuurlijk ook een keuze om hem helemaal niet aan de lader te zetten. Blijkbaar heb jij het niet zo hard nodig en een ander mogelijk wel. Alternatief is natuurlijk gewoon de boete betalen als je dat er voor over hebt.

En er zijn natuurlijk altijd extreme voorbeelden. Het gaat mij meer om de situaties dat bijvoorbeeld een PHEV in de eigen woonwijk 3 dagen aan de lader staat terwijl die na 3u vol is.
Of degene die eigenlijk alleen wil parkeren. De auto op de laadplek zet en de kabel er ook nog in doet, maar het niet nodig vind om dan het laden te starten.
etc.
Niks een uurtje marge. Direct weghalen. Je hebt een app waarin je ziet hoelaat hij klaar is en dan zet je hem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
freegeek schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:32:
[...]

ik zie het probleem niet, partijen die weigeren kan je niet gebruiken met enel x, lijken mij toch puur commercieel onderhandelingen.
Enel-X is zeker voor 85% van Italië alleenheerser qua laadpalen. Zonder roaming met Enel is een laadpas in Italië niets waard. Dat geeft Enel een bepaalde verantwoordelijkheid jegens de rest van MSP land en omdat Enel ook nog eens voortkomt vanuit de overheid ligt daar imho wel een taak voor het creëren van een gelijk speelveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:00:
[...]

Niks een uurtje marge. Direct weghalen. Je hebt een app waarin je ziet hoelaat hij klaar is en dan zet je hem weg.
Hier in Amersfoort iemand die hem rustig 24 tot 48u laat staan en daarmee een plek voor een ander blokkeert.

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:50
[...]

Vind ik wel afhankelijk van de situatie. Zijn zat laadpalen waar amper EV's komen bijvoorbeeld om maar wat te noemen. Kan me ook voorstellen als je ergens in een stadje loopt te shoppen en je bent aan de andere kant dat je dan niet ff naar je wagen loopt om 'em te ontkoppelen en te verplaatsen, en dan moet je ook nog eens een parkeerplek vinden. Dan vind ik een uurtje wel acceptabel. Moet ook geen tig uur zijn uiteraard.

Maar soms vraag je je wel eens af....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIpO6DOdPU9DDTnkpc1-3v9FF3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHi6EVEmUHhDTtmKvSVzphYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Recentelijk in de (openbare) parkeergarage bij mijn kantoor. Ik neem aan dat zijn pas het niet deed op het laadpunt voor zijn neus maar waarschijnlijk te lui om 'em te verzetten maar daarmee ook technisch gezien een extra plek bezet.

Over parkeergarage's gesproken, it's a longshot, maar iemand toevallig bekend met de laadpunten in de betaalde parkeergarage Oudaen te Antwerpen? Las ergens dat het gratis was, maar zou graag bevestiging willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 08:09
[...]

ik heb een Hyundai Ionic (classic). Die heeft geen app. De laadtijd is ook een benadering, afhankelijk van de buurman die ook aan het laden is.

Kortom: jouw "generieke" oplossing is wat kort door de bocht :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Zjanzjak schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:30:
[...]

Over parkeergarage's gesproken, it's a longshot, maar iemand toevallig bekend met de laadpunten in de betaalde parkeergarage Oudaen te Antwerpen? Las ergens dat het gratis was, maar zou graag bevestiging willen.
Dit zegt chargemap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:06
[...]

En hoe moet je dit doen als je je zelf 80 km verderop bevindt?

Vorige week zaterdag was ik met een vriend op pad. Auto om 7 uur bij hem in de straat aan de lader en met hem meegereden, want accu was redelijk leeg en zondag moest ik ook nog weg.
Om 12:30u komt er een berichtje dat ie vol is. Hoe had ik hem dan weg moeten halen? Ik was om 17:00u pas weer terug??

Overigens waren er nog laadplekken genoeg. De 2e aansluiting was nog vrij en 150 meter verder was ook nog een paal met een vrije aansluiting. Dus nog twee vrije laadplekken en toen ik terug kwam waren dat er zelfs drie.

Ik ben zelf voor weghalen zodra dit mogelijk is. 9 van de 10 keer is dat vrijwel direct en dan doe ik dit ook, maar soms gaat dat een keer niet. Het zou jammer zijn als daar gelijk bekeuringen of boetetarieven tegenover zouden staan.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:02
Jeroen O schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:34:
[...]

Vorige week zaterdag was ik met een vriend op pad. Auto om 7 uur bij hem in de straat aan de lader en met hem meegereden, want accu was redelijk leeg en zondag moest ik ook nog weg.
Om 12:30u komt er een berichtje dat ie vol is. Hoe had ik hem dan weg moeten halen? Ik was om 17:00u pas weer terug??

Overigens waren er nog laadplekken genoeg. De 2e aansluiting was nog vrij en 150 meter verder was ook nog een paal met een vrije aansluiting. Dus nog twee vrije laadplekken en toen ik terug kwam waren dat er zelfs drie.

Ik ben zelf voor weghalen zodra dit mogelijk is. 9 van de 10 keer is dat vrijwel direct en dan doe ik dit ook, maar soms gaat dat een keer niet. Het zou jammer zijn als daar gelijk bekeuringen of boetetarieven tegenover zouden staan.
Ja dat soort dingen zijn een lastige. Een aantal pagina's geleden is dit ook besproken.
Zelf kan mijn laadtijd heel erg wisselen. Het volledig opladen van mijn auto kan aan een 11 kW paal van 5-6 uur tot wel 12 uur duren. Afhankelijk van een auto die wel/niet aan de andere aansluiting van de paal staat te laden. Ik heb ook een classic ioniq dus zonder app dus ik kan niks bijhouden. Het is altijd een gok. Soms verwacht ik dat hij vol is en blijkt hij maar tot 60% te zijn geladen omdat er vlak na mij een 2e auto is begonnen te laden. Soms werkt het ook weer de andere kant op.

Meestal haal ik mijn auto direct weg als hij (bijna) vol is. Maar mochten ze een idle tarief gaan instellen als ik lig te slapen dan zou ik daar wel van balen. Dan beperk ik de laadsnelheid wel in het menu in de auto voor die gevallen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:07
[...]

Vind ik wel afhankelijk van de situatie. Zijn zat laadpalen waar amper EV's komen bijvoorbeeld om maar wat te noemen. Kan me ook voorstellen als je ergens in een stadje loopt te shoppen en je bent aan de andere kant dat je dan niet ff naar je wagen loopt om 'em te ontkoppelen en te verplaatsen, en dan moet je ook nog eens een parkeerplek vinden. Dan vind ik een uurtje wel acceptabel. Moet ook geen tig uur zijn uiteraard.

Maar soms vraag je je wel eens af....
[Afbeelding]

Recentelijk in de (openbare) parkeergarage bij mijn kantoor. Ik neem aan dat zijn pas het niet deed op het laadpunt voor zijn neus maar waarschijnlijk te lui om 'em te verzetten maar daarmee ook technisch gezien een extra plek bezet.

of... zijn laadpunt zit in de neus... en kon hij er niet "makkelijk" bij.

dan had hij de auto iets naar achter moeten zetten....te lui?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
Wingie schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:52:
[...]

wat ??? , super zeg dat jij hem ontvangen hebt dat geeft de burger moed. Wanneer had jij hem besteld?
Overzichtje van alle ESB-bestellers voor zover mij bekend:
@Peutpeut heeft op 19-3 de ESB pas besteld en 7-4 ontvangen
@Headshot_NL heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 11-4 kreeg hij/zij bevestiging dat 'ie binnen twee weken geleverd zou worden en op 21-4 was de pas nog niet gearriveerd. Volgens ESB is de pas in week 16 verstuurd.
@CrazyMinded heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 31-3 nagevraagd en werd bevestigd dat deze binnen twee weken geleverd zou worden; 21-4 nog niet gearriveerd.
@hjs heeft 'm ook op 19-3 besteld, 2-4 gemaild, 5-4 antwoord van vertraging en twee weken geduld, 17-4 weer eens gemaild en nog geen antwoord; nog geen pas ontvangen.
* vanaalten heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen.
@Wingie heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen
@Medjai heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen
@bubbelbart heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen
@marcieking heeft op 21-3 besteld en kreeg op 11-4 bevestiging dat de pas nog geleverd zou gaan worden.
@Steve79 heeft op 22-3 besteld

[ Voor 22% gewijzigd door vanaalten op 25-04-2023 08:22 . Reden: CrazyMinded; Medjai info toegevoegd.; hjs en bubbelbart info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
vanaalten schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:24:
[...]

@Headshot_NL heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 11-4 kreeg hij/zij bevestiging dat 'ie binnen twee weken geleverd zou worden en op 13-4 was de pas nog niet gearriveerd.
@marcieking heeft op 21-3 besteld en kreeg op 11-4 bevestiging dat de pas nog geleverd zou gaan worden.
Klopt. Pas is momenteel nog niet binnen. Ben bijna door mijn 2e Enel bundel heen dus de tijd begint te dringen. woensdag 19-04 nog een mailtje richting ESB gedaan met de vraag om een update. Nog geen reactie.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Headshot_NL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:28:
[...]
Klopt. Pas is momenteel nog niet binnen. Ben bijna door mijn 2e Enel bundel heen dus de tijd begint te dringen. woensdag 19-04 nog een mailtje richting ESB gedaan met de vraag om een update. Nog geen reactie.
Je kunt altijd nog een extra Enel X-account aanmaken met een ander email-adres. Verdere gegevens mogen gelijk zijn. Wel weer voor het eind van de maand switchen naar Pay per Use als je niet drie bundels tegelijk wilt hebben lopen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Wesco schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:41:
[...]

Je kunt altijd nog een extra Enel X-account aanmaken met een ander email-adres. Verdere gegevens mogen gelijk zijn. Wel weer voor het eind van de maand switchen naar Pay per Use als je niet drie bundels tegelijk wilt hebben lopen.
Ja dat klopt. ik heb al 2 Enel accounts en 2 apps op 1 telefoon. Maar dat waren nog de bundels met de oude tarieven.

Ik loop er nog steeds tegen aan dat de Enel app niet werkt bij vrijwel alle shell/new motion palen hier in de buurt. Bij het starten van een sessie krijg ik de melding: Attention. Something went wrong.
Ik heb minstens 15 palen getest, zowel AC als DC maar de shell/new motion palen werken hier structureel niet.
Er loopt al een ticket bij Enel waarin ze bevestigen dat er problemen zijn bij bepaalde palen/providers maar dat loopt al enige weken ondertussen.
Het liefste stap ik dus gewoon over naar ESB maar dan moeten ze even opschieten met die pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Headshot_NL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:48:
[...]
Ja dat klopt. ik heb al 2 Enel accounts en 2 apps op 1 telefoon. Maar dat waren nog de bundels met de oude tarieven.

Ik loop er nog steeds tegen aan dat de Enel app niet werkt bij vrijwel alle shell/new motion palen hier in de buurt. Bij het starten van een sessie krijg ik de melding: Attention. Something went wrong.
...
Je hebt geen extra app nodig voor een extra account (op iPhone kan dat denk ik niet eens), je kunt gewoon uitloggen en met een ander account inloggen op de app. Let op dat de oude bundels per einde van je maandperiode worden omgezet naar een nieuwe (iets grotere/duurdere) bundel, tenzij je deze tevoren hebt omgezet naar Pay per Use.

Ik heb ook wel problemen ervaren met Enel X met sommige laadpalen. De nieuwste Equans laadpaal in mijn straat kon wel starten via de app maar ging mijn auto niet laden, ik moest bellen om mijn laadkabel weer te laten ontgrendelen. Zelfde verhaal met een Alfen laadpaal bij een restaurant. Misschien dat het met een laadpas van Enel X beter gaat als die binnen is.

Afgelopen week stond de WeDriveSolar laadpaal hier in de straat (waar het laden met Enel X wel goed werkt) op Charging/Busy in de Enel X app terwijl er niemand stond. Dus toen ben ik uitgeweken naar een andere WeDriveSolar laadpaal iets verderop, maar die staat net in betaald parkeren-gebied, dus kan alleen tussen 21 en 9 uur en op zondag. Daar was ik eerder al eens achtergekomen door een brief op de mat, dat was mijn duurste laadsessie ooit :'( .

Inmiddels is bij de WeDriveSolar laadpaal in de straat weer een van de twee aansluitingen op Available gekomen dus kunnen we hem volladen voor de vakantie.

Laadpalen/snelladers die (meestal) goed werken met de Enel X app uit mijn ervaring: WeDriveSolar (via LMS), Allego en Ionity.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyMinded
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-04 18:39
[...]

@Headshot_NL heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 11-4 kreeg hij/zij bevestiging dat 'ie binnen twee weken geleverd zou worden en op 21-4 was de pas nog niet gearriveerd.
Ik heb de pas ook op 19 maart besteld en op 31 maart een mailtje gestuurd met de vraag of het al onderweg was. Toen kreeg ik ook de reactie dat het 2 weken kon duren, ondertussen dus al 3 weken verder en nog geen pas ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:06
Headshot_NL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:49:
[...]

Ja dat soort dingen zijn een lastige. Een aantal pagina's geleden is dit ook besproken.
Zelf kan mijn laadtijd heel erg wisselen. Het volledig opladen van mijn auto kan aan een 11 kW paal van 5-6 uur tot wel 12 uur duren. Afhankelijk van een auto die wel/niet aan de andere aansluiting van de paal staat te laden. Ik heb ook een classic ioniq dus zonder app dus ik kan niks bijhouden. Het is altijd een gok. Soms verwacht ik dat hij vol is en blijkt hij maar tot 60% te zijn geladen omdat er vlak na mij een 2e auto is begonnen te laden. Soms werkt het ook weer de andere kant op.

Meestal haal ik mijn auto direct weg als hij (bijna) vol is. Maar mochten ze een idle tarief gaan instellen als ik lig te slapen dan zou ik daar wel van balen. Dan beperk ik de laadsnelheid wel in het menu in de auto voor die gevallen.
Ja klopt ik weet dat je de oplaadtijd kunt beïnvloeden. Daarom vind ik een idle tarief ook geen oplossing, want als dat ingevoerd wordt, dan gaat iedereen de laadsnelheid aanpassen.

Ik denk dat een goede oplossing lastig te bedenken is. Ik zie hier in dit topic vaak regeltjes bedacht worden die uiteindelijk altijd wel weer nadelig blijken voor een bepaalde doelgroep. En eigenlijk alleen maar omdat een klein percentage van de EV rijders structureel een laadplek misbruiken als parkeerplek voor langere tijd.

Ik zou bijna zeggen, maak een wet die het verbied te staan bij een paal zodra je niet meer aan het laden bent, maar handhaaf alleen bij mensen die er duidelijk aantoonbaar misbruik van maken. Maar daar is waarschijnlijk geen geld/capaciteit voor

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-04 21:13
Jeroen O schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:13:
[...]

Ja klopt ik weet dat je de oplaadtijd kunt beïnvloeden. Daarom vind ik een idle tarief ook geen oplossing, want als dat ingevoerd wordt, dan gaat iedereen de laadsnelheid aanpassen.

Ik denk dat een goede oplossing lastig te bedenken is. Ik zie hier in dit topic vaak regeltjes bedacht worden die uiteindelijk altijd wel weer nadelig blijken voor een bepaalde doelgroep. En eigenlijk alleen maar omdat een klein percentage van de EV rijders structureel een laadplek misbruiken als parkeerplek voor langere tijd.

Ik zou bijna zeggen, maak een wet die het verbied te staan bij een paal zodra je niet meer aan het laden bent, maar handhaaf alleen bij mensen die er duidelijk aantoonbaar misbruik van maken. Maar daar is waarschijnlijk geen geld/capaciteit voor
Ik denk dat we het ook allemaal anders zien, maar het is op zich heel makkelijk op te lossen.

Iedereen bekijkt het hier steeds maar vanaf de kant dat je auto 100% vol moet en dat je nooit precies weet hoe lang dat duurt.
Wat mij betreft is het helemaal niet relevant hoe vol je accu moet zijn.
Gewoon maximaal 3 uur laden en daarna een dikke blocking fee, zo weet je altijd wanneer je daar weg moet en zo maak je netjes plaats voor de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Laadpaalkleven op AC wordt best vaak overschat als probleem. Natuurlijk komt het voor maar het is de kunst het wel in perspectief te kunnen blijven zien.

In Den Haag hadden ze bijvoorbeeld uitgezocht dat laadsessies van 24 uur in minder dan 1,5% van alle gevallen voorkomt. Ze hebben ook gemeten wat er gebeurt als op die locaties een laadpaal wordt bijgeplaatst.

De 1,5% verlaagde toen naar 0,4%. Meten is dus weten, in 99,6% van de gevallen wordt er korter geladen. Nu is 24h in mijn ogen wel zeer lang, maar het geeft toch een indicatie dat grote excessen dus relatief mee lijken te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
yannienl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ik denk dat we het ook allemaal anders zien, maar het is op zich heel makkelijk op te lossen.

Iedereen bekijkt het hier steeds maar vanaf de kant dat je auto 100% vol moet en dat je nooit precies weet hoe lang dat duurt.
Wat mij betreft is het helemaal niet relevant hoe vol je accu moet zijn.
Gewoon maximaal 3 uur laden en daarna een dikke blocking fee, zo weet je altijd wanneer je daar weg moet en zo maak je netjes plaats voor de volgende.
3 uur? Daar kom je in sommige gevallen niet ver mee. Ik hoef echt niet altijd 100% te laden maar met 200-240km bereik heb ik het soms wel bijna allemaal "nodig"

Er staan hier genoeg palen die maximaal 11kW leveren op 3 fases. Dat is dus 3,6kW op 1 fase. En soms moet je die ene fase dus zelfs verdelen over 2 auto's waardoor je in theorie maar 1,8kW laadsnelheid hebt.
En ja... dat komt hier dus best vaak voor. Heb wel eens gemeten met een OBD dongle wat nou het vermogen is als ik samen met een E-golf van een van de buren en dat is minder dan 2kW.
3 uur laden zou dan 6 kWh betekenen waar ik ongeveer 50 kilometer op kan rijden.

Waarom ze fase 1 op de ene aansluiting ook fase 1 op de andere aansluiting maken is mij onduidelijk maar dat is een ander verhaal. Technisch zou het toch mogelijk moeten zijn om dat te draaien?

Het lijkt mij een betere oplossing om het te splitsen?
Een pas/provider met een hoger kWh tarief zonder (of pas later) een blocking fee
Of
Een provider met een lager tarief die via een app (niet van de auto zelf) aangeeft dat het laden klaar is. Vanaf dan een X aantal uren of minuten om je auto weg te halen.

Voor DC laden ben ik het met je eens. laatst zag ik iemand zijn auto parkeren bij Fastned met 70% resterend. Die is gelijk met ons gaan eten en kwam ruim 1,5 uur later samen met ons weer terug. Dat terwijl het hartstikke druk was op dat moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 21-04-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Hansieo schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:37:

of... zijn laadpunt zit in de neus... en kon hij er niet "makkelijk" bij.

dan had hij de auto iets naar achter moeten zetten....te lui?
Yup, waarschijnlijk gewoon luiheid, en laat ik het woord asociaal niet in mijn mond nemen, maar netjes vind ik het niet. Gewoon 1 extra plek bezet houden.

Ik kom slechts 23 jaar in die garage, en geloof me, de plekken zijn ruim zat, indien gewenst is er ruimte om naar achteren te gaan.
Maar dat is het dus ook gewoon niet, deze wagen vaker gezien, op 1 van de andere laadplekken en daar stond hij wel juist. Als in, hij stond op de plek met het bijbehorende laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Headshot_NL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:48:
[...]

3 uur? Daar kom je in sommige gevallen niet ver mee. Ik hoef echt niet altijd 100% te laden maar met 200-240km bereik heb ik het soms wel bijna allemaal "nodig"

Er staan hier genoeg palen die maximaal 11kW leveren op 3 fases. Dat is dus 3,6kW op 1 fase. En soms moet je die ene fase dus zelfs verdelen over 2 auto's waardoor je in theorie maar 1,8kW laadsnelheid hebt.
En ja... dat komt hier dus best vaak voor. Heb wel eens gemeten met een OBD dongle wat nou het vermogen is als ik samen met een E-golf van een van de buren en dat is minder dan 2kW.
3 uur laden zou dan 6 kWh betekenen waar ik ongeveer 50 kilometer op kan rijden.

Waarom ze fase 1 op de ene aansluiting ook fase 1 op de andere aansluiting maken is mij onduidelijk maar dat is een ander verhaal. Technisch zou het toch mogelijk moeten zijn om dat te draaien?

Het lijkt mij een betere oplossing om het te splitsen?
Een pas/provider met een hoger kWh tarief zonder (of pas later) een blocking fee
Of
Een provider met een lager tarief die via een app (niet van de auto zelf) aangeeft dat het laden klaar is. Vanaf dan een X aantal uren of minuten om je auto weg te halen.

Voor DC laden ben ik het met je eens. laatst zag ik iemand zijn auto parkeren bij Fastned met 70% resterend. Die is gelijk met ons gaan eten en kwam ruim 1,5 uur later samen met ons weer terug. Dat terwijl het hartstikke druk was op dat moment.
Nogmaals, het is helemaal niet relevant hoe ver je komt of hoe vol je batterij moet zijn.
Zelfs in jouw voorbeeld is 50km in de meeste gevallen meer dan genoeg om naar een snellader te rijden.

Je hebt niks hoeven doen voor die 50km range, je bent er geen tijd mee verloren dus daarna even een kwartiertje laden bij een snellader om af te toppen is toch prima.

Maar dat zeg ik, zo zie ik het. Gewoon heel simpel, iedereen weet waar hij of zij of hen aan toe is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
yannienl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:02:
[...]

Nogmaals, het is helemaal niet relevant hoe ver je komt of hoe vol je batterij moet zijn.
Zelfs in jouw voorbeeld is 50km in de meeste gevallen meer dan genoeg om naar een snellader te rijden.

Je hebt niks hoeven doen voor die 50km range, je bent er geen tijd mee verloren dus daarna even een kwartiertje laden bij een snellader om af te toppen is toch prima.

Maar dat zeg ik, zo zie ik het. Gewoon heel simpel, iedereen weet waar hij of zij of hen aan toe is.
Hmmm, ik zou hier echt niet blij mee zijn en sta wel aan de kant van @Headshot_NL.
Ik woon op 90km van m'n werk. Vertrek 's-ochtends rond 06:15 van huis. Stel dat ik 50km haal tot de snellader, daar een kwartiertje laad, heb ik 19kWh erbij - maar kom ik een kwartier later aan bij m'n werk. Wellicht nog wat later want rond die tijd begint de file zich daar op te bouwen.

Vervolgens: er is te weinig AC-laadcapaciteit op mijn werk, als ik om 07:30 arriveer. Net dat kwartiertje maakt het verschil. Dus goede kans dat ik voor de terugweg niet genoeg in de accu heb - en kan ik weer een kwartiertje bij een snellader laden, met goede kans dat ik wat meer file vlak bij huis ga pakken.

Dus, oude situatie in 2019: een diesel die 900+km op een tank haalt, eens per week een tankstop van ~5 minuten. Nieuwe situatie als ik meega in jouw voorstel: een elektrische auto waarbij ik drie keer per week (de rest thuiswerkdagen) een half uur bij een snellader sta te wachten. Terwijl dat nou net het argument was wat je als elektrisch rijder kon gebruiken tegen fossiele verbruikers: "ik hoef tenminste niet bij de pomp te wachten, ik tank terwijl ik slaap!"

Ik ben het met je eens dat asociaal gedrag niet OK is, maar als er te weinig laadcapaciteit is, moet er misschien capaciteit bijgeplaatst worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wesco
[...]

De AC laadpalen zijn niet bedoeld om genoeg bij te laden om naar een DC snellader te rijden. Het is net andersom.

De DC snelladers zijn bedoeld om voldoende bij te laden om op je bestemming te kunnen komen, en daar weer bij/vol te laden aan een AC laadpaal.

Dat er soms te weinig AC laadpalen zijn, en dat sommige auto's er langer dan nodig aan blijven hangen is een ander verhaal. Met een extra connectie-tarief wat na 12, 18 of 24 uur uur gaat lopen valt al een boel op te lossen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
[...]

Op die manier draai je eigenlijk toch de rollen om? Nu heb je een normale AC lader voor je meest voorkomende laadsessies en de DC voor als je onderweg bent en "niet anders kunt".
Op die manier zullen de snelladers nog drukker worden met alle bijkomende gevolgen denkende aan het stroomnetwerk. Waarom je auto volgooien met 100 kW vermogen als dat ook "rustig" op 11kW kan?

Een maximale tijd lijkt mij geen slecht plan maar 3 uur is toch wel kort. Maak er dan 5/6 uur van op normale tijden. Bijvoorbeeld enkel tussen 08:00 - 21:00. Dan voorkom je ook dat iemand die laat thuis komt een wekker moet zetten om de auto te verplaatsen.

Ik hoef mijn auto ook helemaal niet vol. Meestal zit hij ergens tussen de 60 en 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Headshot_NL schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:15:
[...]

Op die manier draai je eigenlijk toch de rollen om? Nu heb je een normale AC lader voor je meest voorkomende laadsessies en de DC voor als je onderweg bent en "niet anders kunt".
Op die manier zullen de snelladers nog drukker worden met alle bijkomende gevolgen denkende aan het stroomnetwerk. Waarom je auto volgooien met 100 kW vermogen als dat ook "rustig" op 11kW kan?

Een maximale tijd lijkt mij geen slecht plan maar 3 uur is toch wel kort. Maak er dan 5/6 uur van op normale tijden. Bijvoorbeeld enkel tussen 08:00 - 21:00. Dan voorkom je ook dat iemand die laat thuis komt een wekker moet zetten om de auto te verplaatsen.

Ik hoef mijn auto ook helemaal niet vol. Meestal zit hij ergens tussen de 60 en 80% maar
AC thuisladen is inderdaad voor je meest voorkomende sessies, maar publieke AC laders niet. Dan heb je nog steeds te maken met anderen.

Net als Duitse aanbieders een blocking fee na 3 uur of tussen 21:00-09:00 zonder blocking fee.
Wat ik zeg is niet nieuw en in Duitsland heel normaal heb ik begrepen.
Zie ook Elli, zelfde voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

Oekol

waka waka hey hey

Wilde schreef op donderdag 20 april 2023 @ 23:24:
[...]

Hier in Amersfoort iemand die hem rustig 24 tot 48u laat staan en daarmee een plek voor een ander blokkeert.
Dat klinkt als mijn buurman. Toch geen volvo he?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
yannienl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:26:
[...]
AC thuisladen is inderdaad voor je meest voorkomende sessies, maar publieke AC laders niet. Dan heb je nog steeds te maken met anderen.

Net als Duitse aanbieders een blocking fee na 3 uur of tussen 21:00-09:00 zonder blocking fee.
In Nederland heeft een minderheid van alle huizen een oprit of eigen parkeerplek met mogelijkheid voor een thuislader. Dus steeds meer EV-rijders zullen afhankelijk zijn van publieke AC-laadpalen.

In Duitsland is de situatie niet helemaal vergelijkbaar denk ik.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
yannienl schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:26:
[...]

Dat is zeker niet de insteek van snelladers.
Zelf heb ik thuis een oprit met AC lader. Maar momenteel betaal ik liever rond de 30 cent per kWh om openbaar te laden zodat ik thuis kan terugleveren voor 98 cent per kWh.
Maar de mensen zonder optie om thuis te laden sluit je nu dus uit.

En met snelladen heb je toch ook te maken met anderen? Neem het voorbeeld van @vanaalten, op die manier krijg je straks enorme files voor de snelladers, ook al is het maar een kwartiertje laden.

Ik praat het helemaal niet goed dat je een laadpaal na het volladen onnodig bezet blijft houden maar soms is het lastig in te schatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Iedereen zou gewoon zijn frisse verstand moeten gebruiken, dan is er voldoende begrip voor die ene die met reden wat langer blijft staan. Helaas blijkt een bepaald percentage mensen dit gewoon niet te kunnen..

Zelfde zie je aan de pomp: mensen die hun waggie aan de pomp laten staan en vrolijk binnen een patatje gaan eten. We moeten er maar mee dealen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:27:
[...]

Nee, dat zijn er dan al twee :) Dit betreft een Hyundai. Ik plak er binnen kort een a4tje op en vraag vriendelijk rekening met elkaar te houden. Gebruik je gezonde verstand. Ik denk dat dat voldoende gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Laatst online: 15:20
Ik ben momenteel op reis en heb de Enel X RFID nog niet binnen. Bij Ionity werkt de app in elk geval perfect :-). Er lijken idd geen kWh afgetrokken te worden van mijn bundel. Ik klaag niet voorlopig :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:59
Hachy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:42:
Laadpaalkleven op AC wordt best vaak overschat als probleem. Natuurlijk komt het voor maar het is de kunst het wel in perspectief te kunnen blijven zien.

In Den Haag hadden ze bijvoorbeeld uitgezocht dat laadsessies van 24 uur in minder dan 1,5% van alle gevallen voorkomt. Ze hebben ook gemeten wat er gebeurt als op die locaties een laadpaal wordt bijgeplaatst.

De 1,5% verlaagde toen naar 0,4%. Meten is dus weten, in 99,6% van de gevallen wordt er korter geladen. Nu is 24h in mijn ogen wel zeer lang, maar het geeft toch een indicatie dat grote excessen dus relatief mee lijken te vallen.
Het is natuurlijk pas een probleem, als iemand er een probleem mee heeft. Als je buurman met EV op elke werkdag net iets eerder thuis is na zijn werkdag dan jij en niet de moeite neemt om hem voor het slapen gaan nog even van de lader af te halen... Dan kan dat zomaar werkdag op werkdag als een probleem worden ervaren. Er zijn natuurlijk nog vele variabelen van toepassing, maar gaat om het idee. De berekening met 24u is inderdaad wel erg lang, zou zelf eerder geïnteresseerd zijn in cijfers in de orde van 12u ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Misschien zouden ze zoals nu bij je thuis is: piek en daltarieven kunnen invoeren? Zeg maar zoals bij de NS ook doet, overdag goedkoper laden. Maar tijdens piektijden duurder?

Dan zou ik als parttime werker, welke met de fiets naar het werk gaat: mijn auto overdag opladen, mits dat financieel goedkoper is. Op die manier kan avonds iemand anders laden, want ik heb het immers al overdag gedaan.

Maar vooralsnog vindt ik het handiger, om gewoon om de twee weken met het boodschappen doen in Maasmechelen België de auto kosteloos op te laden.

Nu hou ik ook daadwerkelijk de aanbiedingen van Albert Heijn België en Lidl België in de gaten, zodat ik net enkel en alleen voor laden er naartoe rij. Een uurtje aan de lader daar en de accu zit weer 80% vol. Ik denk dat semi-snelladen ook niet verkeerd is, als je geen haast heb.

De laadsnelheid is lager, met maximaal 18kw. Alleen niet zo langzaam als AC, dus je hebt binnen 2 uur echt wel je accu helemaal volgeladen! Maja er worden eigenlijk nooit laadpalen geplaatst, welke vervolgens beperkt worden op hun laadsnelheid. Terwijl ik dit tot nu toe heel praktisch vindt: daar zou ik best voor willen betalen, als dat goedkoper is dan zo'n moderne snellader welke tot 200kw gaat. Haalt mijn auto toch niet.... 50kw is de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Zjanzjak schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:49:
[...]

Yup, waarschijnlijk gewoon luiheid, en laat ik het woord asociaal niet in mijn mond nemen, maar netjes vind ik het niet. Gewoon 1 extra plek bezet houden.

Ik kom slechts 23 jaar in die garage, en geloof me, de plekken zijn ruim zat, indien gewenst is er ruimte om naar achteren te gaan.
Maar dat is het dus ook gewoon niet, deze wagen vaker gezien, op 1 van de andere laadplekken en daar stond hij wel juist. Als in, hij stond op de plek met het bijbehorende laadpunt.
Hm. Ik heb dit vorige maand ook gedaan. Simpelweg omdat ik wilde laden op een punt waar al iemand aan het "crossladen" was. Ik moest dus mijn kabel op zijn/haar aansluitpunt zetten. Ik vond deze aso een aso (uiteraard ;) ). En geheid vond de volgende persoon die wilde laden mij weer een aso...

Uiteindelijk is het geheel weer "uncrossed" gekomen, maar je weet niet wat de oorzaak is en waarom iemand dit doet. Als het niet geregeld voorkomt is het gewoon "shit happens", accepteren en fluitend naar buiten lijkt me O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Laatst online: 22:37
[...]

@Headshot_NL heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 11-4 kreeg hij/zij bevestiging dat 'ie binnen twee weken geleverd zou worden en op 21-4 was de pas nog niet gearriveerd.
@CrazyMinded heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 31-3 nagevraagd en werd bevestigd dat deze binnen twee weken geleverd zou worden; 21-4 nog niet gearriveerd.
Ik heb ook op 20-3 besteld en niets ontvangen. Ook niets gehoord maar zelf ook niet gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
iRbn schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:01:
[...]

Ik ben momenteel op reis en heb de Enel X RFID nog niet binnen. Bij Ionity werkt de app in elk geval perfect :-). Er lijken idd geen kWh afgetrokken te worden van mijn bundel. Ik klaag niet voorlopig :P
idem bij mij, worden niet afgetrokken van de bundel, 1 sessie is al 1 week oud, de andere van een paar dagen terug, 100 kWh totaal maar nog steeds mijn volledige bundel. Met de vorige bundels was dit binnen de 30 minuten verrekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

Oekol

waka waka hey hey

Wilde schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:50:
[...]

Nee, dat zijn er dan al twee :) Dit betreft een Hyundai. Ik plak er binnen kort een a4tje op en vraag vriendelijk rekening met elkaar te houden. Gebruik je gezonde verstand. Ik denk dat dat voldoende gaat zijn.
Hmm ja. Ik heb nogmaals een openbare paal aangevraagd iets dichterbij (lees: perfect voor mij) die afgewezen was twee jaar geleden. Is nu wel geplaatst, stroom is aangekoppeld afgelopen woensdag alleen nog wachten tot ik 'm mag gebruiken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ja, die had ik ook gezien, en 'ergens' (uiteraard weer vergeten waar) gelezen dat het 'gratis' was.
Als je ook op 1 van die foto's klikt van die Chargemap-pagina zie je dit, lees maar links onderaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1lSBsSFb3v16i9NcIJQ_Ks9I5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcwamLBVpz5nm4IVd8oszwRm.jpg?f=fotoalbum_large

Weet alleen niet van wanneer die foto is, dus had ik de ijdele hoop dat misschien 1 vd mensen hier wel eens kwam in die garage en uitsluitsel kon/kan geven. ;)
oltk schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:16:
Hm. Ik heb dit vorige maand ook gedaan. Simpelweg omdat ik wilde laden op een punt waar al iemand aan het "crossladen" was. Ik moest dus mijn kabel op zijn/haar aansluitpunt zetten. Ik vond deze aso een aso (uiteraard ;) ). En geheid vond de volgende persoon die wilde laden mij weer een aso...

Uiteindelijk is het geheel weer "uncrossed" gekomen, maar je weet niet wat de oorzaak is en waarom iemand dit doet. Als het niet geregeld voorkomt is het gewoon "shit happens", accepteren en fluitend naar buiten lijkt me O+
Jouw situatie begrijp ik wel.
Maar in mijn geval waren al die plekken leeg toen ik het in de app checkte voordat ik van huis wegging om half 7 in de ochtend. Het is een goed half uur rijden naar kantoor, kan me door jou geschetste scenario dus niet zo voorstellen. Dat er in dat half uur iemand komt, dat doet, de ander er naast ook, en dat er dan weer 1 persoon weggaat... wel erg veel bedrijvigheid rond 7 uur in de ochtend op een doordeweekse dag.
En dat alles in een half uur! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]
Bel ze even? Kijk op de website van de parkeergarage? Maar ook even kijken in de app van je laadpas, als ik de laadpunten daar kan vinden en staat een prijs bij. Dan denk ik dat de informatie op Chargemap outdated is.

Maar het is goed mogelijk dat het gratis is: je betaald immers de parkeerkosten al, dus in feite betaal je indirect toch ervoor. Ik vind het ook echt lastig om uit te dokteren of het gratis is of niet?

Wij gaan binnenkort naar Keukenhof: volgens Chargemap gratis, maar in de Plugsurfing app zie ik een kWh tarief van € 0,32 staan. En Keukenhof zelf benoemd alleen dat ze oplaadpunten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb even het snelladen getest bij de Shell (A6) met Freshmile.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlAOSASfmJtAAXE0IHCoBxxzlME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MvqWTjISgvdufRIMOJqLO89j.png?f=user_large

Een fraaie 26 cent de kWh _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 19:57
Gunner schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:56:
Ik heb even het snelladen getest bij de Shell (A6) met Freshmile.

[Afbeelding]

Een fraaie 26 cent de kWh _/-\o_
Heel bijzonder trouwens, op de A6 richting het zuiden is het 30 ct + 30 ct en richting het noorden is het 21/7.

Beiden 175 kW laders

Jij bent dan bij de Lepelaar geweest denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

maharens schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 17:08:
[...]

Heel bijzonder trouwens, op de A6 richting het zuiden is het 30 ct + 30 ct en richting het noorden is het 21/7.

Beiden 175 kW laders

Jij bent dan bij de Lepelaar geweest denk ik?
Ja, maar de andere kant is geen Shell maar Total. Wel aan beide kanten Fastned. Total heeft wel hun eigen snelladers op het terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Oekol schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:27:
[...]

Heb er ook zo een, niet in Afoort overigens.
Volvo PHEV staat rustig het hele weekend aan de lader, terwijl die een uur of 3-4 vol is. Zijn vrouw heeft ook zoiets, van peugeot, zelfde verhaal. Gelukkig zijn er genoeg laadpunten en mensen die wel sociaal zijn. Maar dit kan niet lang meer goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hachy schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:42:

Dit soort statistiek heb je niet veel aan als die 1,5 of 0,4 allemaal in jouw straat zit.
Je kunt ook uitstekend verdrinken in water dat gemiddeld 10 centimeter diep is, als het hier en daar ook 5 meter diep is.
Ieder exces is er één teveel.
en 24u is natuurlijk bespottelijk lang. Dit soort dingen moet je meten op max 12u of minder.
met 11kW is de gemiddelde batterij in 4u van 20 naar 90% wat in 99 van de 100 gevallen meer dan genoeg is voor volgende rit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Marco-Peters schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 16:47:

Maar het is goed mogelijk dat het gratis is: je betaald immers de parkeerkosten al, dus in feite betaal je indirect toch ervoor. Ik vind het ook echt lastig om uit te dokteren of het gratis is of niet?
Deze is lastig om uit te dokteren ja. De ene app 'ziet' ze niet eens, de andere wel, en hangt er weer een prijs aan, dan lees je weer ergens dat het gratis is maar de site van de parking zelf biedt dan weer geen uitkomst.

Ik parkeer daar al tig jaar, ligt mooi centraal en dichtbij 1 van mijn favoriete straten (Kammenstraat) dus toen recent het idee hier opborrelde bedacht ik me ineens; goh zouden ze ook wat laadpunten hebben?
Ja dus, en als je dan ergens leest dat het laden gratis is, gaat het hart van ons Ollanders harder kloppen. :D

Na goed, hier dus niemand mee bekend dus dan is het een kwestie van uitproberen, we gaan het beleven. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
Jeroen O schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:34:
[...]

Gewoon betere plannen en zorgen dat je niet 4,5u een laadpaal onnodig bezet houdt.
Dat er nog andere plekken vrij waren is een geluk bij een ongeluk, maar had je vantevoren ook niet kunnen bedenken. Gewoon je verantwoordelijkheid nemen en niet alleen aan jezelf denken.
(niet persoonlijk bedoelt, maar meer in het algemeen. Als iedereen wat meer aan de ander dacht zou de wereld een betere plek zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 21-04-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:41:
[...]

Deze is lastig om uit te dokteren ja. De ene app 'ziet' ze niet eens, de andere wel, en hangt er weer een prijs aan, dan lees je weer ergens dat het gratis is maar de site van de parking zelf biedt dan weer geen uitkomst.
Ja en ik heb begrepen dat die apps het ook niet altijd bij het rechte eind hebben: omdat ze er soms gewoon een prijs aan vast hangen, ookal is het gratis. Dat is vanwege een algoritme ofzo.

Ik heb Keukenhof nu ook gevraagd of die laadpunten gratis zijn, of niet: maja kreeg uiteraard nog niet een antwoord, want ik werd enkel door een chatbot te woord gestaan.

Naar mijn mening zouden ze wel mogen vermelden wat het kost, want als ik zie dat sommige AC laadpunten meer dan € 0,60 voor een kWh vragen. Dan vind ik dat verre van transparant en eigenlijk van de gekke, dat ik in drie apps moet checken: welke laadpas is het goedkoopste. Bij mij schijnbaar Plugsurfing ( Nissan ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Medjai schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:30:
[...]

Ik heb ook op 20-3 besteld en niets ontvangen. Ook niets gehoord maar zelf ook niet gemaild.
19de besteld, 2-4 gemaild, 5-4 antwoord van vertraging en twee weken geduld, 17-4 weer eens gemaild en nog geen antwoord en nog geen kaart.

Oh, dan had ik @vanaalten moeten quoten natuurlijk 8)7

[edit]
Kijk even online en zie nu dit staan, zou de kaart woensdag verzonden zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSE2p8iN6qLEQAZhNksnGLqcG8w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQTJQzbAuCNshBdKzhaAkPQk.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door hjs op 21-04-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:57:
[...]

Ja en ik heb begrepen dat die apps het ook niet altijd bij het rechte eind hebben: omdat ze er soms gewoon een prijs aan vast hangen, ookal is het gratis. Dat is vanwege een algoritme ofzo.

Ik heb Keukenhof nu ook gevraagd of die laadpunten gratis zijn, of niet: maja kreeg uiteraard nog niet een antwoord, want ik werd enkel door een chatbot te woord gestaan.

Naar mijn mening zouden ze wel mogen vermelden wat het kost, want als ik zie dat sommige AC laadpunten meer dan € 0,60 voor een kWh vragen. Dan vind ik dat verre van transparant en eigenlijk van de gekke, dat ik in drie apps moet checken: welke laadpas is het goedkoopste. Bij mij schijnbaar Plugsurfing ( Nissan ).
vandaag naar keukenhof geweest. maar had geen laadbehoefte, dus kan je op dat punt niet verder helpen.
Wel ongelofelijk druk. De infrastructuur is totaal niet op dergelijke pieken in bezoekers berekend. Alles loopt vast.
Overigens vind ik het best transparant als je een hoog tarief in een app ziet. Dat is dan maar duidelijk, daar laad ik niet, in elk geval niet voor dat tarief.

Pagina: 1 ... 46 ... 213 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2