[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 216 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:02
Brotuck schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Ionity heeft een nog lager tarief, als ik me niet vergis in NL 0,35ct. Maar ik pak meestal Fastned tbh
Dit waren mijn sessies:
34,107 kWh. 25,58. Ionity Maingau
0,75 per kwh
33,877 kwh. 19,99. ENBW Maingau
0,59 per kwh
33,735 kwh. 25,30. Ionity. Maingau
0,75 per kwh
42,970 kwh. 27,97. Shell. Shell Recharge
0,65 per kwh
33 587 kwh. 31,91. Ionity BeCharge500
0,95 per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 07:34

FFW

Ik stel vast een te simpele vraag maar bij welke aanbieder kan ik goedkoop AC laden?

de passen die ik nu heb :
ANWB : 0,60
Ecotap : 0,62
Vattenfall : 0,72

ik laad minimaal 0.5 gWh per maand en eigenlijk altijd bij dezelfde AC punten (in een Q-park en op een e-quans paal in onze straat )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

FFW schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:06:
Ik stel vast een te simpele vraag maar bij welke aanbieder kan ik goedkoop AC laden?

ik laad minimaal 0.5 gWh per maand en eigenlijk altijd bij dezelfde AC punten (in een Q-park en op een e-quans paal in onze straat )
Het komt hier inderdaad geregeld voorbij in dit topic. Freshmile, Enel X en dit weekend weer een Duitse aanbieder waar je wel voor onder de 40 cent de kWh kan laden. Freshmile heeft wel een prijs per minuut naast een kWh-tarief, maar per saldo kom je bij maximale snelheid op zo'n 36 cent uit.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:17

Simpel? Dat is nou juist voor velen de moeilijkste vraag haha
Zeer locatie afhankelijk (Equans is in R'dam e.o. bijv 31 cent met de ZH-pas) en hoeveel je gemiddeld laad per maand.

Echt een kwestie van een flink aantal laad-pas aanbieders vergelijken i.c.m. de AC punten die jij gebruikt.
En ook, uit proberen, want soms blijkt een bepaalde pas, of app, niet te werken bij bepaalde laadpunten.
Ik had dit bijvoorbeeld met de Freshmile pas.

https://laadpastop10.nl/ is een fijn uitgangspunt en vanuit daar verder pionieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:01
Hachy schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:45:
Ah, hier is weer een leuke:

Met ESB FLEXmobil kan je op het Hele ladenetz roamingnetwerk laden voor €0,38/kWh AC en €0,48/kWh DC. Hieronder valt ook alles van o.a. Allego, Vattenfall, LMS, Engie, Shell Recharge en vele anderen.

€5,- per maand, maandelijks opzegbaar. Geen addertjes zoals blokkeertarieven.
Ik kan het zo gauw niet vinden, maar werkt deze ook op palen van Total Energies?
Hier bij ons in de gemeente Hoorn barst het van de Total Energies palen namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Supershiva schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Ik kan het zo gauw niet vinden, maar werkt deze ook op palen van Total Energies?
Hier bij ons in de gemeente Hoorn barst het van de Total Energies palen namelijk
Via laadpastop10 kom je bij de laadkaart uit https://maps.ladenetz.de/, en ja. TE/GFX wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
Tommie12 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Prepaid bundel is voor veel mensen toch onzin.
Hangen jullie dan zo dikwijls aan de snellader?
Ik denk dat voor 80% van de EV rijders dat enkel gebeurt als ze op vakantie gaan, en dan is het voor een keer of 10 te snelladen per jaar. In totaal pakweg 400 kWh.
Als die dan 25ct te duur betaald worden spreken we over …. 100€ per jaar.
Wil je daar dan een abo van 5€ pm voor af sluiten als je niet eens zeker bent dat je dat gaat gebruiken?
Neem niet te snel aan dat DC laden niet nodig is.
Ik rij binnen NL 40k kilometers per jaar met een Leaf (30 kWh). Dat kan alleen met DC laders.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:22
lvdmoosdijk schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:32:
[...]

Neem niet te snel aan dat DC laden niet nodig is.
Ik rij binnen NL 40k kilometers per jaar met een Leaf (30 kWh). Dat kan alleen met DC laders.
Respect...

Laat me dan toe te vinden dat die auto gebruikt wordt waarvoor die niet echt ontworpen is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:57
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:36:
[...]

Respect...

Laat me dan toe te vinden dat die auto gebruikt wordt waarvoor die niet echt ontworpen is.
Ik snap alle snelladende mensen ook niet hoor.
Ik ga wel eens met mijn 28kWh vanaf Brabant naar Amsterdam en weer terug. Dat haal ik zonder te laden en dan thuis in de wijk aan een laadpaal.
Maar ik zie op de heen en terugweg altijd de snelladers (Fastned, Shell, Ionity) vol staan met mensen die aan het laden zijn met autos die veel meer bereik hebben.
Vooral mensen bij Ionity laders vind ik interessant. Duurder dan met een benzine auto tanken en toch staat het er altijd vol met mensen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:15
Kodess schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:46:
[...]
Vooral mensen bij Ionity laders vind ik interessant. Duurder dan met een benzine auto tanken en toch staat het er altijd vol met mensen
Verklaring 1: Laadpas van de zaak
Verklaring 2: Gratis/goedkoop abonnement via autofabrikant

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
[...]

Ik ga wel eens met mijn 28kWh vanaf Brabant naar Amsterdam en weer terug. Dat haal ik zonder te laden en dan thuis in de wijk aan een laadpaal.
Maar ik zie op de heen en terugweg altijd de snelladers (Fastned, Shell, Ionity) vol staan met mensen die aan het laden zijn met autos die veel meer bereik hebben.
..
Het is voor mij vrij simpel: de ene laadpaal bij mij in de straat heeft 2 aansluitingen, eentje is al een poosje stuk (meerdere malen gemeld), en de ander is continu bezet. Geen eigen laadmogelijkheid aan huis, dan kom je al snel dat je van huis weg moet met 20-30% accu en dus een snellader nodig hebt...

conclusie: niet iedereen heeft een eigen privé laadpaal, eigen oprit, of een vrije paal in de wijk.

Simpelweg moeten ze verder rijden dan hun range op dat moment toelaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Sanny1987 op 20-03-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:19
pmiddeld schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Of een combinatie van beide ;-)
Via mijn werk het abbo op de Skoda Powerpass waarbij Ionity slechts 0.35 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:14
Hachy schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:45:
Ah, hier is weer een leuke:

Met ESB FLEXmobil kan je op het Hele ladenetz roamingnetwerk laden voor €0,38/kWh AC en €0,48/kWh DC. Hieronder valt ook alles van o.a. Allego, Vattenfall, LMS, Engie, Shell Recharge en vele anderen.

€5,- per maand, maandelijks opzegbaar. Geen addertjes zoals blokkeertarieven.
Dank voor de tip, zojuist aangevraagd. :)
Ik gebruik wekelijks een TotalEnergies paal in De Meern/Utrecht voor zo'n 30 to 40kWh, dus de ESB zou wel eens wat geld kunnen besparen (voor zolang de tarieven interessant blijven - van de Bosch app heb ik precies 1 keer plezier gehad).

Enige wat mij niet lukte was om een bankrekening als betaalmethode in te voeren: ik kon als IBAN niet verder komen dan "NL57" - de vier letters van de bank kon ik niet invoeren. Dus toen maar de credit card gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-05 20:13
[...]

Het is al vaker gezegd, thuisladen is voor velen niet mogelijk.
Ik voel er weinig voor om mijn auto elke dag 500 meter verderop te zetten.
Daarnaast zijn de ac laders hier regelmatig bezet of stuk.

Snelladers zijn gewoon een uitkomst, even laden, bakkie koffie, ff pissen en ik kan weer fris en fruitig de weg op.

Het kost mij 49 cent per kWh om te snelladen, behalve bij ionity maar die hebben wij hier niet. Dus ook nog steeds veel goedkoper dan benzine voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 20:33

anc

[...]

Bij mn EV6 kreeg ik een jaar abo voor Ionity a 29 cent per kwh. Zeker met de huidige prijzen in de straat is dus Ionity zeer gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:36:

Dus je moet een wagen aanschaffen en dan gebruiken waarvoor hij ontworpen is?
Maar je hoeft ze ook niet te snappen. ;)
Ze zullen vast hun reden hebben.
pmiddeld schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Verklaring 3: Gemak
Verklaring 4: Omdat het kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edutch
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:22
[...]

Wat een aannames, met een abbo kan Ionity goedkoop zijn, €0,29. Veel mensen rijden op een dag meer dan het bereik zoals bv in mijn geval vrouw overdag en ik moet als ze thuis is meteen door en dat met een EV6(77,4) dan gaat Ehv-Ams en dan EhV Papendal niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:22
[...]

Dit is hetzelfde als afvragen waarom er zoveel auto's bij een tankstation langs de snelweg staan te tanken.
Iedereen weet dat het duurder is maar toch staan er bij alle tankstations waar je langs komt toch auto's te tanken.

Een groot deel zullen zakelijke rijders zijn met een laadpas die veel en/of lang onderweg zijn en toch even willen stoppen voor een verse kop koffie en een broodje.

Als je afhankelijk bent van publieke laadpalen kan ook gebeuren dat je in een situatie komt dat je niet hebt kunnen laden voor vertrek.
Dan is een stop bij een snellader toch noodzakelijk.

Soms is het gewoon een samenloop van omstandigheden.
Ik moest 2 weken terug toch echt een stop maken bij een snellader omdat het verbruik door de sneeuw en kou toch iets hoger lag dan ik van te voren had verwacht en daarbij ook nog zo'n 10km moest omrijden om iemand af te zetten.
Normaal zou dat omrijden geen probleem zijn geweest.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:21

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik laad bijna alleen maar bij snelladers om hele simpele redenen:

- geen eigen laadpaal mogelijk, wel eigen prive parkeerplaats
- straatladen is duurder / meer ongemak / meer risico op schade / veel te langzaam

Vaak ga ik even een uurtje 60kw laden bij de vattenfall paal bij de lokale mac. Mooi te combineren met een koffie tijdens een saaie teams werkmeeting en goedkoop door de vattenfall leasepas. Lukt dat niet ga ik even 30 min staan bij fastned indien nodig. Ik hoef meestal maar 1x per week de laden dus dat valt heel erg mee.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
[...]Ik snap alle snelladende mensen ook niet hoor. Ik ga wel eens met mijn 28kWh vanaf Brabant naar Amsterdam en weer terug. [...]
Dan heb je dus geen volledig elektrische auto en rijd je voornamelijk op benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HenryP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Dan heb je dus geen volledig elektrische auto en rijd je voornamelijk op benzine.
Jawel, die ioniqs hebben zo'n beperkte accu. en PHEV's hebben geen 28kwh accu, veel minder.

[ Voor 28% gewijzigd door Gunner op 20-03-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:57
Bedankt voor alle reacties, was benieuwd naar redenen en die zijn er volop.

Ik moet ook wel eens snelladen uiteraard, zeker met mijn batterij, maar zou liever doorrijden. Ik laad liever bij een wijklaadpaal waarbij ik 4 minuten moet lopen van/naar huis dan dat ik een kwartier bij een snellader sta.

Maar goed er zijn natuurlijk allerlei redenen en afwegingen.
HenryP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Doe ik dan toch best goed, ik heb in de laatste 1,5 jaar 0x getankt. Heb ook nog niet kunnen vinden waar ik het dan in moet gieten... gewoon in de snellaadpoort? :9

Heb ook al 2x stil gestaan omdat de accu op was. Moet ik toch naar de garage om te zeggen dat de motor defect is, ik verwacht dat ie met een lege accu gewoon over kan dan op de benzine.
(beide keren wel binnen 20m van de laadpaal O-) )

[ Voor 15% gewijzigd door Kodess op 20-03-2023 14:00 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yannienl
Even voor de Elli gebruikers bij wie steeds verkeerde abonnementskosten in rekening wordt gebracht:

This was not an isolated event. A number of other users has also being affected in the Netherlands. Please be reassured that we are working to solve this issue as soon as possible. We will keep you updated regarding the evolution of this issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanKoen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:24
yannienl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:05:
Even voor de Elli gebruikers bij wie steeds verkeerde abonnementskosten in rekening wordt gebracht:

This was not an isolated event. A number of other users has also being affected in the Netherlands. Please be reassured that we are working to solve this issue as soon as possible. We will keep you updated regarding the evolution of this issue.
Ik kreeg van Elli 14,42 terug gestort met de mededeling, dat dit uit goede wil was gedaan en ik over de afgelopen maand geen abo kosten (12,99) hoefde te betalen. Excuus voor het ongemak.

Nu maar weer kijken wat ze komende maand gaan afschrijven…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:28
yannienl schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:05:

Ik ben maar even gestopt met iedere keer reageren op die paar euro extra en nu krijg ik iedere maand gewoon een tegoed gestort achteraf. Dus stap 1 is al gezet. Ik zie wel wanneer ze het gefixed hebben.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Brotuck schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Ik ben maar even gestopt met iedere keer reageren op die paar euro extra en nu krijg ik iedere maand gewoon een tegoed gestort achteraf. Dus stap 1 is al gezet. Ik zie wel wanneer ze het gefixed hebben.
Ja ik was ook al gestopt..
Dit was een reactie die ik vandaag kreeg op een mail van een maand geleden..
Lekker op tijd ook..
Ze zullen het wel druk hebben met verkeerde afschrijvingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 10:28
Zjanzjak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Dus je moet een wagen aanschaffen en dan gebruiken waarvoor hij ontworpen is?

[...]

Maar je hoeft ze ook niet te snappen. ;)
Ze zullen vast hun reden hebben.

[...]

Verklaring 3: Gemak
Verklaring 4: Omdat het kan
Verklaring 5: Ik heb mijn eigen langzaamlader, maar moet vanavond ook nog ff op-en-neer naar Verweggistan, dus moet er ff met geweld een flink aantal km's instoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Ik kan volgende week mijn eerste EV ophalen en ruil dan mijn huidige ICE auto in. Heb als voorbereiding nu passen (aangevraagd) bij ANWB, Vattenfall en E-flux.

Nu heb ik geen eigen oprit en dus ook geen mogelijkheid een thuislader te installeren. Blijft dus over: openbare laadpalen in de wijk. Ik heb eens rondgekeken wat er zoal beschikbaar is, en zie dat vrijwel alle palen hier door Greenflux geopereerd worden, met een tarief van €0,62 per kWh (in E-flux). Ik zie echter ook één of twee Vattenfall palen staan (op iets meer loopafstand) met een tarief van €0,34 per kWh.

Is dat een normale situatie? Dat Greenflux palen bijna het dubbele kosten van Vattenfall palen?

En zijn er nog mogelijkheden voor andere laadpassen om op een Greenflux paal goedkoper dan dat tarief te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Haay schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:43:
[...]

En zijn er nog mogelijkheden voor andere laadpassen om op een Greenflux paal goedkoper dan dat tarief te laden?
Vanmorgen is exact dezelfde vraag langs gekomen. Lees even het topic terug of start op laadpastop10.nl

Hints: freshmile, enel x of die duitse club die zondag werd gepost.
Is dat een normale situatie? Dat Greenflux palen bijna het dubbele kosten van Vattenfall palen?
In de huidige laadpas/energiemarkt; ja. Kan van alles zijn tot lokale afspraken aan toe (concessies).

[ Voor 32% gewijzigd door Gunner op 20-03-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
[...]

Ik kan volgende week mijn eerste EV ophalen en ruil dan mijn huidige ICE auto in. Heb als voorbereiding nu passen (aangevraagd) bij ANWB, Vattenfall en E-flux.

Nu heb ik geen eigen oprit en dus ook geen mogelijkheid een thuislader te installeren. Blijft dus over: openbare laadpalen in de wijk. Ik heb eens rondgekeken wat er zoal beschikbaar is, en zie dat vrijwel alle palen hier door Greenflux geopereerd worden, met een tarief van €0,62 per kWh (in E-flux). Ik zie echter ook één of twee Vattenfall palen staan (op iets meer loopafstand) met een tarief van €0,34 per kWh.

Dat kan per aanbieder verschillen inderdaad.
Ik betaal bijvoorbeeld 39 cent op alle ac laders met een abo van 5 euro per maand.
Of 60 cent met de Shell pas zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:18
[...]

Ik zie echter ook één of twee Vattenfall palen staan (op iets meer loopafstand) met een tarief van €0,34 per kWh.
Die staan meestal bij een bedrijf achter een hek, of je staat bij iemand op de oprit.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
MarkV6 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Die staan meestal bij een bedrijf achter een hek, of je staat bij iemand op de oprit.
Vattenfall € 0,34 ook bij openbare laadpalen, bijvoorbeeld Haarlemmermeer. Is dus afhankelijk van de locatie.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-05 08:27
vanaalten schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Enige wat mij niet lukte was om een bankrekening als betaalmethode in te voeren: ik kon als IBAN niet verder komen dan "NL57" - de vier letters van de bank kon ik niet invoeren. Dus toen maar de credit card gebruikt.
Ik had hetzelfde. Uiteindelijk is het gelukt door mijn rekeningnummer in Notepad in te vullen en dat vervolgens te kopieeren en te plakken in het rekeningnummer-veld van ESB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ben in conclaaf met Plugsurfing omdat ze niet echt welwillend lijken om het teveel betaalde abonnementsgeld terug te betalen.

Situatie: 28 februari Jaguar/Plugsurfing abo beeindigd. Dat was direct gestopt en de hogere tarieven voor die maand waren direct zichtbaar. Maar op de laatste factuur mooi geen refund voor de periode die ik niet heb kunnen gebruiken.

Ik probeer ze duidelijk te maken dat ze er zelf, zonder waarschuwing, voor hebben gekozen om het direct te beeindigen. Dan moet je ook een refund geven voor de twee weken die ik niet heb kunnen gebruiken (even afgezien of ik dat had gewild maar dat is het punt niet).

De klantenservicemedewerker buigt nog niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Gunner schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:07:
[...]

Via laadpastop10 kom je bij de laadkaart uit https://maps.ladenetz.de/, en ja. TE/GFX wordt ondersteund.
Ja dat zag ik ook, alleen kon ik nergens op die kaart de tarieven bekijken.
Ook kon ik de laadpaal die 2 maanden geleden bij ons in de straat is geplaatst niet zien op deze kaart, alleen oudere palen die er al langer staan.

Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

We waren een tijdje op reis, dus nu pas de tijd gevonden om de Bonnet crowd funding door te nemen (vandaag de laatste dag om deel te nemen).

Uit het materiaal op Crowdcube en het restricted document (veel meer dan op de site staat er niet in) maak ik op, dat ze zich volledig gaan richten op het ontwikkelen van een app met real-time gegevens over beschikbaarheid en prijzen van laadpalen in Europa en - 2024/5 - in de VS.

Ze willen de app ontwikkelen met en door hun EV-rijder community. Ze willen 80% van de openbare laadpalen ondersteunen in 2024 en circa 15% ( 1 TWh) in 2025 via hun app laten laden.

Ze verdienen hun geld via kortingen van CPO's, subscriptions van consumenten - er komt een premium abonnement - en zijn gestart met B2B producten.

Ze willen hun groei versnellen om de introductie van EV te ondersteunen en CO2 te reduceren.

Aanvulling: ze zijn 130 % overfunded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Gunner schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:53:
[...]

Jawel, die ioniqs hebben zo'n beperkte accu. en PHEV's hebben geen 28kwh accu, veel minder.
@Kodess gaat van Brabant naar Amsterdam en terug zonder dat er hoeft te worden bijgeladen. Als Kodess een volledige EV heeft die dat kan, koop ik hem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HenryP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:31:
[...]

@Kodess gaat van Brabant naar Amsterdam en terug zonder dat er hoeft te worden bijgeladen. Als Kodess een volledige EV heeft die dat kan, koop ik hem ook.
Elke beetje respectable EV kan dat toch wel? Amsterdam - Eindhoven is 117 km en 117 terug is dat toch geen enkel probleem? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:44
Met 39 kWh accu en geen warmtepomp doe ik geen 2x 117 km op één lading in de winter, hoor. Het zou waarschijnlijk net gaan, met de laatste kilometers in schildpadmodus.

Maar wat maakt 't uit? Gisteren ben ik ook naar Eindhoven gereden, en ik had keuze uit 5 laadpalen binnen 5 minuten lopen van mijn bestemming. Dan ga ik toch gewoon lekker comfortabel met 'n volle accu weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Gunner schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:38:
[...]

Elke beetje respectable EV kan dat toch wel? Amsterdam - Eindhoven is 117 km en 117 terug is dat toch geen enkel probleem? :P
Met een accu van 28 kWh?
Nu? …in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HenryP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:33:
[...]

Met een accu van 28 kWh?
Nu? …in de winter?
Met een ioniq niet nee. Maar genoeg auto’s die dat wel kunnen. Ik dacht dat dat je vraag was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:36
Jan Lelie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:11:
We waren een tijdje op reis, dus nu pas de tijd gevonden om de Bonnet crowdfunding door te nemen (vandaag de laatste dag om deel te nemen).
...
Ik heb wel eens wat crowdfunding-initiatieven gesteund via Kickstarter en andere platformen, met wisselend succes. Maar als ik kijk naar het track record van Bonnet waarbij ze in het begin met kortingen, gratis laadbeurten en referral bonussen strooiden alsof het pepernoten waren, en vervolgens hun hele business model moesten omgooien van vaste tarieven naar CPO-tarieven met korting, zie ik hierin weinig kans op succes.

Hun nieuwe plannen getuigen van een groots optimisme (hun app omvormen naar een Chargemap/Chargeprice concurrent, naar de VS wat een totaal andere markt is, en iets doen met B2B?), maar ik zie er vooral veel ambitie in en maar weinig realisme of een duidelijke business case.

De MSP-markt is een vechtmarkt, waarbij de prijsbewuste consumenten meerdere apps of passen naast elkaar (kunnen) gebruiken voor de laagste prijzen, en waarbij de MSP's continu moeten balanceren tussen rentabiliteit en klantbehoud. Als je dat op Europese schaal wilt doen is dat al een mega-klus met al die verschillende CPO's en tariefstructuren.

Ik zou er niet in durven investeren, maar blijkbaar zijn er al meer dan genoeg anderen die dat wel hebben gedaan, ik ben benieuwd!
Disclaimer: ik heb me niet geregistreerd voor de volledige dataset (vanwege je complete doopceel die Crowdcube daarvoor vraagt), en die dus niet bekeken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Gunner schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:36:
[...]

Met een ioniq niet nee. Maar genoeg auto’s die dat wel kunnen. Ik dacht dat dat je vraag was.
Ik geloof er niks van. Als je op deze site (artikel van 1 feb 2023) kijkt (https://gocar.be/nl/auton...inigste-elektrische-autos), dan zie je dat de zuinigste auto een Dacia Spring is (13kWh/100km), gevolgd door een Fiat 500e (14kWh/100km).

Als je een accu hebt van 28kWh, dan kom je met een Fiat 500e slechts 200km ver. Met de Dacia kom je 215km ver. De af te leggen afstand is 234km. Hoezo, er zijn genoeg auto’s waarmee je dit zonder bijladen kunt halen? :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ok je weet toch wel dat er genoeg auto’s wel 400 km halen ook in de winter? :?

Maar ik staak deze off-topic discussie even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:40
Zjanzjak schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Ik heb weer de mazzel dat er op een paar km buiten mijn dorp ook echt een E-Flux 22 kW paal staat.
In de E-Flux app staat er dat er 31 cent gerekend wordt maar als ik dan in de app de 'factuur' doorneem kom ik zelfs op nog geen 28 cent uit. Raar maar ik klaag niet haha.
E-Flux pashouders krijgen een korting van € 0,03 per kWh (excl. BTW) op laders uitgerust met de E-Flux backoffice. Kortom, als het tarief € 0,31 is, dan wordt dat € 0,2737 per kWh. Als je een Pay as you charge pas hebt, dan komt daar een tarief van € 0,32 per laadbeurt bij.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
HenryP schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Ik geloof er niks van. Als je op deze site (artikel van 1 feb 2023) kijkt (https://gocar.be/nl/auton...inigste-elektrische-autos), dan zie je dat de zuinigste auto een Dacia Spring is (13kWh/100km), gevolgd door een Fiat 500e (14kWh/100km).

Als je een accu hebt van 28kWh, dan kom je met een Fiat 500e slechts 200km ver. Met de Dacia kom je 215km ver. De af te leggen afstand is 234km. Hoezo, er zijn genoeg auto’s waarmee je dit zonder bijladen kunt halen? :O
Ik zat me ook al even te verbazen hoe je in de winter 234km aflegt met een 28kwh accu.
Mijn 500e met 42kwh accu krijg ik op dit moment niet verder dan 200km als ik van 80% naar 20% rijd en dan moet er niet flinke wind zijn..
Van 100% dan sta ik waarschijnlijk bij thuiskomst met 0,5% in de tank zolang ik op de snelweg niet harder dan 100km/h rijd.

In de zomer is dat een ander verhaal, dan red ik het makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-05 22:01
Ik heb vanmorgen een nieuwe Enel X bundel gestart: 145kWh voor 45. Krijg ik de volgende, voor mij raadselachtige factuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89gclLNYstLIeqw1Q3TNNLTQ8ek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vn2IoVRH9cnq9WVlbF3VD54W.png?f=fotoalbum_large

Het eerste deel begrijp ik, dat is de aangeschafte bundel. Het tweede deel is voor mij een raadsel.
Hoe komen zij van 45 naar 72,30?
Iemand dit al eens meegemaakt?

en ik ben er aan gewend dat ik voor een bundeloverschrijding een (kleine) aanvullende nota krijg, normaal in aparte factuur. Maar deze 27,30 verschil kan ik niet herleiden uit deze factuur. Zelfs de telling van de factuur klopt niet.

Update: mailtje gestuurd en blijkbaar ben ik begin februari 39kWh over de bundel heen gegaan. Dure les.
Maar reactie kwam wel als de brandweer, binnen 10 minuten, en dat in de avond. Blijft dat factuur niet duidelijk is, maar toelichting krijg je wel per omgaande.
(en ik vermoed dat de app wat achterliep, anders was ik echt niet zoveel over de bundel heen gegaan)

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 20-03-2023 19:59 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:56

ThaDude

Hang Loose

Ik las vandaag dat er meer Duitse tesla locaties zijn open gegaan voor non-tesla. Nu ik geen tesla meer heb dikke prima lol.

Nu was ik voor onze vakantie alvast wat uitzoekwerk aan het doen. Ook tesla komt naar voren. Nu lees ik alleen in de Tesla app onderstaande:
"U kunt maximaal 5 keer per dag opladen bij een supercharger-locatie"

Is dit nieuw? Was dit altijd al?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

ThaDude schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:41:
Ik las vandaag dat er meer Duitse tesla locaties zijn open gegaan voor non-tesla. Nu ik geen tesla meer heb dikke prima lol.

Nu was ik voor onze vakantie alvast wat uitzoekwerk aan het doen. Ook tesla komt naar voren. Nu lees ik alleen in de Tesla app onderstaande:

Was al zo toen ik twee november 2021 voor het eerst ging testen. Anti-taxi-maatregel noem ik dat.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 07:34

FFW

ik betaal voor AC laden bij ecotap op een verre laadpaal 0,34 en op mijn meest favoriete laadpaal 0,62 . zelfde maatschappij, zelfde laadpaalmodel.. wat een zootje mensen dit is toch niet transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Wesco schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Hun nieuwe plannen getuigen van een groots optimisme (hun app omvormen naar een Chargemap/Chargeprice concurrent, naar de VS wat een totaal andere markt is, en iets doen met B2B?), maar ik zie er vooral veel ambitie in en maar weinig realisme of een duidelijke business case.

De MSP-markt is een vechtmarkt, waarbij de prijsbewuste consumenten meerdere apps of passen naast elkaar (kunnen) gebruiken voor de laagste prijzen, en waarbij de MSP's continu moeten balanceren tussen rentabiliteit en klantbehoud. Als je dat op Europese schaal wilt doen is dat al een mega-klus met al die verschillende CPO's en tariefstructuren.

Ik zou er niet in durven investeren, maar blijkbaar zijn er al meer dan genoeg anderen die dat wel hebben gedaan, ik ben benieuwd!
Disclaimer: ik heb me niet geregistreerd voor de volledige dataset (vanwege je complete doopceel die Crowdcube daarvoor vraagt), en die dus niet bekeken.
Eens. Ze zijn te weinig concreet in hun aanbod, hun concurrentie en de gevoeligheid. Ik heb betere crowd funding initiatieven gezien. Ze bieden alleen een community aan. Ik doe zie er ook vanaf.

De site, Spaans, geeft ook aan weinig achtergrond onderzoek te doen en de documentatie moet je ook nog een keer apart aanvragen, terwijl Crowdcube aangeeft dat ze daar geen voorstander van zijn. Andere ventures zien er wel beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Gunner schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:55:
Ok je weet toch wel dat er genoeg auto’s wel 400 km halen ook in de winter? :?

Maar ik staak deze off-topic discussie even.
Tja… als je de helft van de tekst leest…
Het ging om een auto met een 28 kWh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
nathalia schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:58:
E-Flux pashouders krijgen een korting van € 0,03 per kWh (excl. BTW) op laders uitgerust met de E-Flux backoffice. Kortom, als het tarief € 0,31 is, dan wordt dat € 0,2737 per kWh. Als je een Pay as you charge pas hebt, dan komt daar een tarief van € 0,32 per laadbeurt bij.
Ik tracht je rekensom te begrijpen maar helaas, ik krijg er de vinger niet achter.

Eerst even wat dingen opsommen;, ja het is een pay as you charge pas (privé gebruik) en het gaat om een EFlux laadpaal (code begint met NLEFLEV).
Ik kan trouwens nergens die korting terugvinden op de Eflux site maar dat terzijde.

In de app staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HCjX1Zgr6ALuvPhgm8qvVwZ5Ws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQOVkTTsmaxWu3XArQHvGu9R.jpg?f=user_large

Hier 2 'facturen' van mij;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLIhqxMEcOwK0Y651TMlAUQ4zRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFe4I9hE8bsSUVTE2U8eQ1As.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p4uZNgccOA3QGQFnlByzLP2Syc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OULtlgKzg214SqqiqBUz8c8.jpg?f=fotoalbum_large

In het geval van de laatste factuur;
Je vermenigvuldigt dus 26,35 (kWh) met 0,2737 en je telt daar dan die 32 cent bij op, en dan zou je dus op 7,34 moeten uitkomen. Maar dan ik kom dus op 7,53 uit.

Ergens doe ik dus iets verkeerd, dus waar ga ik de mist in met de rekensom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
eltron schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:12:
Ik heb vanmorgen een nieuwe Enel X bundel gestart: 145kWh voor 45. Krijg ik de volgende, voor mij raadselachtige factuur:

[Afbeelding]

Het eerste deel begrijp ik, dat is de aangeschafte bundel. Het tweede deel is voor mij een raadsel.

en ik ben er aan gewend dat ik voor een bundeloverschrijding een (kleine) aanvullende nota krijg, normaal in aparte factuur. Maar deze 27,30 verschil kan ik niet herleiden uit deze factuur. Zelfs de telling van de factuur klopt niet.

Update: mailtje gestuurd en blijkbaar ben ik begin februari 39kWh over de bundel heen gegaan. Dure les.
Maar reactie kwam wel als de brandweer, binnen 10 minuten, en dat in de avond. Blijft dat factuur niet duidelijk is, maar toelichting krijg je wel per omgaande.
(en ik vermoed dat de app wat achterliep, anders was ik echt niet zoveel over de bundel heen gegaan)
Ik zou een specificatie vragen, want de bovenste drie getallen opgeteld maken geen €59,27 en er wordt 2x BTW over je bundel gerekend (en ook nog BTW over BTW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Ze rekenen de btw dubbel en de optelsom klopt niet. Zeiden ze daar niets over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco

[Afbeelding]

Er is een regel van je factuur weggevallen, namelijk de specificatie van de extra geladen kWh. Een vergelijkbare factuur van mij uit februari ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdfYfgBWtm2orWOBvcfEDNsGCKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ePxDbNmyBDdXpn7Q8W74ui5.png?f=fotoalbum_large

De geel gearceerde regel ontbreekt op jouw factuur. Zoals je aangeeft heb je 39 kWh extra geladen buiten de bundel voor € 0,70 per kWh incl. 22% Italiaanse BTW. Dus dat is 39 x 0,57 (excl. BTW) = € 22,38. Die regel is blijkbaar weggevallen. 22% BTW over € 22,38 = € 4,92 zoals je wel ziet op jouw factuur.

Daarmee klopt ook het totaalbedrag excl. BTW. Dus er gaat iets niet helemaal goed met het genereren van hun facturen.
En inderdaad loopt het bundeltegoed in de app regelmatig een halve dag of zoiets achter, of moet je de My Account-tab refreshen door naar beneden te swipen om je actuele bundeltegoed op te halen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:47
ThaDude schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:41:

Zag ik vorig jaar ook ja, toen ik even een abo nam voor de zomervakantie.
Maar goed, om 5x te moeten laden op 1 dag, moet je ook wel heel veel km rijden dus last zul je er niet van hebben.

Bedoel, zeg dat je met een volle accu vertrekt en gaat laden na 350km.
Dan kun je dus nog 5x zeg even 250km bijladen (80%) dus ruim 1500km rijden.
Dat is, inclusief laadstops, al bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-05 17:57

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
bubbelbart schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Ik had hetzelfde. Uiteindelijk is het gelukt door mijn rekeningnummer in Notepad in te vullen en dat vervolgens te kopieeren en te plakken in het rekeningnummer-veld van ESB.
Goeie tip!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 21:41
Zjanzjak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Ik tracht je rekensom te begrijpen maar helaas, ik krijg er de vinger niet achter.

Eerst even wat dingen opsommen;, ja het is een pay as you charge pas (privé gebruik) en het gaat om een EFlux laadpaal (code begint met NLEFLEV).
Ik kan trouwens nergens die korting terugvinden op de Eflux site maar dat terzijde.

In de app staat dit:
[Afbeelding]

Hier 2 'facturen' van mij;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In het geval van de laatste factuur;
Je vermenigvuldigt dus 26,35 (kWh) met 0,2737 en je telt daar dan die 32 cent bij op, en dan zou je dus op 7,34 moeten uitkomen. Maar dan ik kom dus op 7,53 uit.

Ergens doe ik dus iets verkeerd, dus waar ga ik de mist in met de rekensom?
Het lijkt erop dat deze factuurregels zonder de starttarieven zijn, maar incl korting:

€ 3,81 / 14,68 kWh = 0,278509 €/kWh
€ 7,34 / 26,35 kWh = 0,278558 €/kWh

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Even een vraag over ESB FLEXmobil.

De Total Energies / Greenflux paal die recent (2 maanden terug) bij mij om de hoek is geplaatst staat niet op de laadpaalkaart van ESB Flexmobil terwijl ze wel Total Energies / Greenflux palen ondersteunen.

Zou ik dan evengoed van ESB gebruik kunnen maken om te laden daar of niet?

Ik kom zo gauw geen app van ze tegen in de appstore van apple.
Kijk ik er overheen?

Ik dacht, anders test ik even of ik een laadsessie via app kan starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
In theorie wel. Testen met app gaat niet, want ze hebben geen app. Even afwachten wat de ervaringen van andere Tweakers zijn bij Total of aanvragen en na een maand opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:26

Rincewind

Take me in your arms tonight

Binnenkort krijgen wij ook een EV en ik ben me druk aan het inlezen over laadpalen en de bijbehorende pasjes. Ook in dit topic heb ik veel doorgelezen maar het is voor mij lastig om een aanbeveling te destilleren voor startende EV-rijders zoals ik. Ik neem ook een laadpaal thuis maar wil ook onderweg kunnen laden als dat nodig is bij een lange rit.

Ikzelf woon vlakbij Utrecht, kom daar regelmatig dus denk dat ESB Flexmobil daar wel handig kan zijn maar daar zit weer een abbo aan vast wat ik er misschien niet uit haal. De Electricea-pas lijkt mij ook wel interessant evenals de Maingau pas.

Mijn vraag is kortom eenvoudig: welke pas(sen) zijn goede aanraders om vanaf dag 1 mee te beginnen en goed voorbereid te zijn? Degene hier boven?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pmiddeld
Rincewind schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:58:
Binnenkort krijgen wij ook een EV en ik ben me druk aan het inlezen over laadpalen en de bijbehorende pasjes. Ook in dit topic heb ik veel doorgelezen maar het is voor mij lastig om een aanbeveling te destilleren voor startende EV-rijders zoals ik. Ik neem ook een laadpaal thuis maar wil ook onderweg kunnen laden als dat nodig is bij een lange rit.

Ikzelf woon vlakbij Utrecht, kom daar regelmatig dus denk dat ESB Flexmobil daar wel handig kan zijn maar daar zit weer een abbo aan vast wat ik er misschien niet uit haal. De Electricea-pas lijkt mij ook wel interessant evenals de Maingau pas.

Mijn vraag is kortom eenvoudig: welke pas(sen) zijn goede aanraders om vanaf dag 1 mee te beginnen en goed voorbereid te zijn? Degene hier boven?
Niet persoonlijk bedoeld, maar deze vraag komt zowat elke 2-3 dagen voorbij. Neem even de moeite om een paar pagina's terug te lezen en je bent al een stuk wijzer.
Hint: Met de Shell Recharge pas kan je bijna overal laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Hachy schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:56:
In theorie wel. Testen met app gaat niet, want ze hebben geen app. Even afwachten wat de ervaringen van andere Tweakers zijn bij Total of aanvragen en na een maand opzeggen.
Ik heb even een pas besteld.
We gaan het meemaken, ik hou jullie op de hoogte

Hoe lang duurt het ongeveer voor een pas in huis is, iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyMinded
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 11:34
Supershiva schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:55:
Even een vraag over ESB FLEXmobil.

De Total Energies / Greenflux paal die recent (2 maanden terug) bij mij om de hoek is geplaatst staat niet op de laadpaalkaart van ESB Flexmobil terwijl ze wel Total Energies / Greenflux palen ondersteunen.

Zou ik dan evengoed van ESB gebruik kunnen maken om te laden daar of niet?

Ik kom zo gauw geen app van ze tegen in de appstore van apple.
Kijk ik er overheen?

Ik dacht, anders test ik even of ik een laadsessie via app kan starten
De total fastcharger op mijn woon-werk route staat wel op de kaart alleen wel als defect. Dus ik zou denken dat ze die wel ondersteunen. Misschien is hun kaart nog niet up to date genoeg voor de nieuwe paal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl

Ik zou beginnen met Shell recharge.
Als je daar comfortabel mee bent dan zou ik pas gaan experimenteren.
Blijf dit forum vooral volgen want de mensen hier zijn echt super waardevolle informatiebronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:40
Zjanzjak schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:29:
[...]

De korting op laders uitgerust met de E-Flux backoffice vind je gewoon op de site.

Ga naar https://www.e-flux.io/nl/producten/laadpassen en scroll naar beneden naar de "Veelgestelde vragen".

Bij de vraag "Welke laadtarieven worden er gehanteerd in Nederland?" zie je het volgende staan: "E-Flux pashouders krijgen een korting van €0,03/kWh excl. btw op laders uitgerust met de E-Flux backoffice."

E-Flux heeft een zeer goede klantenservice. Dus als je een vraag hebt over jouw factuur of als je wilt weten hoe de berekening is, dan kan je ze dat bijv. via de chat even vragen. Dan leggen ze uit hoe het laadbedrag tot stand gekomen is.

Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rincewind
  • Laatst online: 19:26

Rincewind

Take me in your arms tonight

pmiddeld schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Niet persoonlijk bedoeld, maar deze vraag komt zowat elke 2-3 dagen voorbij. Neem even de moeite om een paar pagina's terug te lezen en je bent al een stuk wijzer.
Hint: Met de Shell Recharge pas kan je bijna overal laden.
Als je mijn vraag hebt gelezen dan zeg ik ook dat ik dit topic ook grotendeels heb doorgespit maar er komt zo veel informatie voorbij dat het lastig is om het kaf van het koren te scheiden. De TS is ook erg goed maar het ontbreekt daar aan een simpele aanrader voor beginners. Vandaar mijn vraag en blijkbaar ben ik niet de enigste met deze vraag ;) Ik zal de Shell kaart alvast aanvragen: dan kan ik daar de komende periode mee vooruit.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP

Ik heb een laadpaal aan huis. In principe laad ik de auto daarmee elke dag op. ik heb op een volle lading een actieradius van 300-400 km. Dit is o.a. afhankelijk van de volgende factoren: hoe vol ik de accu heb geladen, het weer, de jaargetijde en mijn rijstijl. Het kan een enkele keer gebeuren dat ik onderweg moet bijladen. Om deze reden heb ik een aantal passen zonder abonnement: twee passen waarmee ik kan snelladen (DC) en daarnaast drie passen voor gewoon laden (AC). De passen voor het snelladen zijn uiteraard ook geschikt voor gewoon AC laden. Kijk eens op https://laadpastop10.nl/ welke passen het best bij jouw situatie passen. Omdat ik sporadisch openbaar laad, ik de pasjes gebruik om weer thuis te komen, maak ik me over de kosten niet zo druk. In de praktijk zal je zien dat niet elke pas overal werkt. Als je naar het buitenland gaat, is het verstandig om je dan te verdiepen welke passen je mee moet nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenryP
Update:
Ik heb de volgende passen: Shell Recharge, Maingau, E-flux, ANWB en Plugsurfing
Daarnaast heb ik om bij de Fastned laders* Superchargers van Tesla te kunnen laden de Tesla App gedownload en daar mijn credit card gegevens opgevoerd.

*) Zie voor de verklaring verderop

[ Voor 11% gewijzigd door HenryP op 21-03-2023 15:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltron
HenryP schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:36:
Update:
Ik heb de volgende passen: Shell Recharge, Maingau, E-flux, ANWB en Plugsurfing
Daarnaast heb ik om bij de Fastned laders van Tesla te kunnen laden de Tesla App gedownload en daar mijn credit card gegevens opgevoerd.
Heeft Elon Musk nu ook Fastned al overgenomen? >:)
Ik dacht dat hij zijn handen nog vol had aan Twitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Rincewind schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:53:
De TS is ook erg goed maar het ontbreekt daar aan een simpele aanrader voor beginners. Vandaar mijn vraag en blijkbaar ben ik niet de enigste met deze vraag ;) Ik zal de Shell kaart alvast aanvragen: dan kan ik daar de komende periode mee vooruit.
Eigenlijk is er geen simpele aanrader, daar komt het wel zo'n beetje op neer.
Wat vandaag een aanrader is (vanwege goedkope laadprijs), kan dat morgen weer niet zijn (want duur).
Ook sterk afhankelijk van je locatie en je verbruik.
Je buurman kan, bij wijze van, weer gebaat zijn bij totaal andere passen vanwege het verschil in jullie gebruik.

Mazzel als er iemand in je buurt/regio woont (of veel van de betrefffende regio af weet), op dit forum zit en je alvast wat handige tips kan geven maar in de regel is het een kwestie van zelf uitvogelen.
En bijhouden.

De Shell Recharge pas is handig, omdat je daar in Nederland wel zo'n beetje overal mee terecht kan.
Ook ik heb 'em, maar nog nooit gebruikt want voor mij aan de prijs, dus als back up in geval andere passen niet werken en ik toch echt moet laden. Zo'n beetje om die reden heb ik ook FastNed Autocharge.

Passen waar ik zelf gebruik van maak, in deze volgorde;
1.) E-Flux
2.) Freshmile
3.) Vattenfall

Maar dat is in relatie tot mijn regio (Noord Brabant (west)), mijn kantoor (R'dam) en mijn gebruik (verbruik).

Inmiddels heb ik wel zo'n beetje scherp wat voor mijn dagelijks gebruik de laadpassen moeten zijn.
Maar als ik bijvoorbeeld van het weekend het plan heb om naar een andere plaats te gaan dan ga ik er even een half uurtje voor zitten en zoek met diverse apps en online kaarten welke laders er zijn.
En dan met welke passen (die ik bezit) het dan het goedkoopst is. Of redelijk goedkoop.

https://laadpastop10.nl/ is mijn uitgangspunt en dit forum spit ik dan ook nog even door voor eventuele tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:16
Half uur besteden om goedkoopste lader te vinden...
Het is nogal wat.
Ik gebruik Vattenfall, Plugsurfing het meeste heb ook nog Shell Recharge, ANWB en nog wat.
De eerste twee werkten overal ook Duitsland Zwitserland Frankrijk.
O ja ook de Teslaapp gebruik ik wel op reis. (Niet Tesla maar Volvo)

Ik laad veelal openbaar bij Vattenfall aan de overkant, goedkoper dan thuis, rare wereld.....

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
eltron schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:54:
[...]

Heeft Elon Musk nu ook Fastned al overgenomen? >:)
Ik dacht hij zijn handen nog vol had aan Twitter.
Je hebt gelijk, dit moet natuurlijk de Tesla Superchargers zijn. Ik ga dit in mijn post aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Rincewind schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:53:
[...]
Als je mijn vraag hebt gelezen dan zeg ik ook dat ik dit topic ook grotendeels heb doorgespit maar er komt zo veel informatie voorbij dat het lastig is om het kaf van het koren te scheiden. De TS is ook erg goed maar het ontbreekt daar aan een simpele aanrader voor beginners. Vandaar mijn vraag en blijkbaar ben ik niet de enigste met deze vraag ;) Ik zal de Shell kaart alvast aanvragen: dan kan ik daar de komende periode mee vooruit.
Voor beginners zijn alle NL passen in principe goed. TS aangepast met deze boodschap duidelijk bovenaan.

Dit topic is verder natuurlijk wel voor Tweakers bedoeld 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Hachy op 21-03-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Na een beetje zeuren hebben ze me bij Plugsurfing eindelijk m'n zin gegeven en krijg ik de 5 euro terug. Blijkbaar viel het sterk buiten hun scope of support dus moest het elders gevraagd worden.

Ik kan best een zeur zijn, en daarvoor heb ik me verontschuldigd, maar wat ze doen klopt natuurlijk niet helemaal. Als ze het abo gewoon tot 15 maart hadden laten doorlopen hadden ze niets van me gehoord omdat we dat zijn overeengekomen. Maar de toegang tot lagere prijzen werd direct ontzegd. Dan ga ik wel lastig doen ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yannienl
Gunner schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:48:
Na een beetje zeuren hebben ze me bij Plugsurfing eindelijk m'n zin gegeven en krijg ik de 5 euro terug. Blijkbaar viel het sterk buiten hun scope of support dus moest het elders gevraagd worden.

Ik kan best een zeur zijn, en daarvoor heb ik me verontschuldigd, maar wat ze doen klopt natuurlijk niet helemaal. Als ze het abo gewoon tot 15 maart hadden laten doorlopen hadden ze niets van me gehoord omdat we dat zijn overeengekomen. Maar de toegang tot lagere prijzen werd direct ontzegd. Dan ga ik wel lastig doen ja.
Gelijk heb je, ik ga al zeiken bij Elli om 55 cent want 4,99 is 4,99 en niet 5,54..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:07
Het bedrijf waar ik werk heeft een parkeerterrein met laadpalen. Mijn werkgever geeft aan dat ze met een vast tarief van €0,22 per kwh werken en dat er geen start tarief wordt gerekend per laadsessie.

Nu is mijn vraag; maakt het nog uit welke laadpas ik gebruik of geld bij alle laadpassen het tarief dat door m’n werkgever is vastgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:15
tim.w schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:34:
Het bedrijf waar ik werk heeft een parkeerterrein met laadpalen. Mijn werkgever geeft aan dat ze met een vast tarief van €0,22 per kwh werken en dat er geen start tarief wordt gerekend per laadsessie.

Nu is mijn vraag; maakt het nog uit welke laadpas ik gebruik of geld bij alle laadpassen het tarief dat door m’n werkgever is vastgesteld?
Ja, dat maakt zeker uit. Een pas van oa Shell heeft een vast (hoger) tarief op AC.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
tim.w schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:34:

Natuurlijk maakt dat uit. Wat je werkgever aangeeft is het CPO tarief, dat is wat hij als laadpaalaanbieder vraagt/krijgt. Wat jij betaalt is het MSP tarief van je laadpasaanbieder. Dat kent vele varianten die in dit topic uitgebreid aan de orde komen.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 21-03-2023 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Inspired schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Ja, dat maakt zeker uit. Een pas van oa Shell heeft een vast (hoger) tarief op AC.
Maar het kan ook andersom zijn. Op mijn werk staan 5 laadpalen met backend Shell Recharge met die pas laad ik 30ct/kWh maar met evcompany pas die cpo tarief berekend is het 48ct/kWh.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
eltron schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Natuurlijk maakt dat uit. Wat je werkgever aangeeft is het CPO tarief, dat is wat hij als laadpaalaanbieder vraagt/krijgt. Wat jij betaalt is het MSP tarief van je laadpasaanbieder. Dat kent vele varianten die in dit topic uitgebreid aan de orde komen.
Als ik op laadpastop10 kijk is de Elbizz pas dus een gunstige. Onder tarief staat vermeld: CPO Tarief + €0,06 per sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
evtje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Maar het kan ook andersom zijn. Op mijn werk staan 5 laadpalen met backend Shell Recharge met die pas laad ik 30ct/kWh maar met evcompany pas die cpo tarief berekend is het 48ct/kWh.
Bij shell recharge is er onderscheid tussen het "eigen" laadnetwerk en het netwerk van partners (community by shell recharge), in het eerste geval is het een vast tarief, in het laatste geval betaal je variabel namelijk het CPO tarief, waarbij het dus gunstig is als dat lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:13
Heeft iemand nog recent geladen bij Shell AC palen in combinatie met Enel X?
Afgelopen weekend wilde ik op bestemming laden om de hele terugreis te kunnen maken. Bij het starten via de app kreeg ik direct "something went wrong". Daarna kon ik bij een andere (niet Shell) paal gewoon laden.
Net kwam ik er achter dat hij ook hier bij mij "vaste" paal bij mijn werkplek ook deze melding geeft.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:35
Headshot_NL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:31:
Afgelopen weekend wilde ik op bestemming laden om de hele terugreis te kunnen maken. Bij het starten via de app kreeg ik direct "something went wrong". Daarna kon ik bij een andere (niet Shell) paal gewoon laden.
Net kwam ik er achter dat hij ook hier bij mij "vaste" paal bij mijn werkplek ook deze melding geeft.
ik heb op 20/3 nog geladen bij een shell paal met de enel x pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
freegeek schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Oke, een fysieke pas? Ik heb geen pas en gebruik dus enkel de app. En deze heeft ook gewoon gewerkt bij deze shell palen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:35
Headshot_NL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Oke, een fysieke pas? Ik heb geen pas en gebruik dus enkel de app. En deze heeft ook gewoon gewerkt bij deze shell palen.
fysieke pas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:21
Headshot_NL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:31:
Ik had in februari 23 precies hetzelfde als jij beschrijft, 2x achter elkaar deze melding gehad bij een Shell Recharge paal langs de snelweg. Moest toen uitwijken naar Fastned. Weekje later werkte het wel bij een Shell station langs lokale weg. Ik wijt het aan een wobbly app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-05 19:00
Ik heb bijna twee weken geleden met de fysieke laadpas van Enel X geladen bij Shell Recharge langs de A12. De laadsessie is nog steeds niet in mijn historie zichtbaar en van de Flat Large bundel gehaald. Hier vragen over gesteld bij de klantenservice, die zouden het uitzoeken en de sessie uitvragen bij Shell. Nog steeds niks van gehoord.

Obv mijn ervaring en de verhalen hierboven lijkt dat er iets goed mis is met de koppeling van Shell Recharge met Enel X.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 14:18

FTL

Floris112 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:30:
Ik heb bijna twee weken geleden met de fysieke laadpas van Enel X geladen bij Shell Recharge langs de A12. De laadsessie is nog steeds niet in mijn historie zichtbaar en van de Flat Large bundel gehaald. Hier vragen over gesteld bij de klantenservice, die zouden het uitzoeken en de sessie uitvragen bij Shell. Nog steeds niks van gehoord.

Obv mijn ervaring en de verhalen hierboven lijkt dat er iets goed mis is met de koppeling van Shell Recharge met Enel X.
Relatief veel van onze Allego laadsessies zelfde, ze hebben de data niet meer en vroegen welke datum en hoeveel kWh ik had geladen. Het is chaos bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
freegeek schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Volgens mij werkt EnelX wel op Shell-palen die eigenlijk van Allego zijn. Op de 'echte' Shell palen dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
pmiddeld schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Volgens mij werkt EnelX wel op Shell-palen die eigenlijk van Allego zijn. Op de 'echte' Shell palen dan weer niet.
Hmm dat is vreemd, voorheen heb ik ze wel gebruikt. Maar ze staan ook gewoon als beschikbaar in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cobra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-04 18:42
Vraagje: als je een shell recharge paal thuis hebt met RFID abonnement (leasing). Als je van werk verandert, of je koopt je eigen EV, kan je die paal dan eigenlijk wel in standalone gebruiken ? of ben je steeds verplicht om een shell abonnnement aan te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
the_cobra schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:55:
Vraagje: als je een shell recharge paal thuis hebt met RFID abonnement (leasing). Als je van werk verandert, of je koopt je eigen EV, kan je die paal dan eigenlijk wel in standalone gebruiken ? of ben je steeds verplicht om een shell abonnnement aan te houden ?
Kun je beter even hier vragen: Thuisladen van je EV deel 2

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
FTL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Relatief veel van onze Allego laadsessies zelfde, ze hebben de data niet meer en vroegen welke datum en hoeveel kWh ik had geladen. Het is chaos bij ze.
Zelfde hier, 11/22kw Allego paal niet verwerkt, maar een 300kw paal wel netjes van tegoed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:17
pmiddeld schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:10:
[...]

Hoe kan je zien of het echte shell palen zijn en welke van Allego?
Heb geladen bij de shell bij oirschot en de shell bij gilze, en de shell net voor de moerdijk brug op de a16 en dat werkte allemaal prima met de Enel X kaart.

Was ook binnen 15 minuten zichtbaar in de app.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
eltron schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Nog een aanvullende vraag. De laadpalen op het terrein zijn van EVbox. Werken alle laadpassen op deze laadpalen of gelden hier beperkingen?
Ik zag op de website van EVbox een lijst met roaming partners die vrij beperkt is. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:58
Ben nieuw in het forum - nieuw in het elektrisch rijden trouwens ook - maar lees dit forum graag want alle tips zijn welkom om wat orde te scheppen in laadpaal/pas land.

Zo leek me dit laadpaalkompas wel handig om af en toe te raadplegen, maar ik kan de bron van dat bovenstaande plaatje (van 3 januari dus) niet vinden. Staat dat laadpaalkompas ergens op laadpastop10.nl? Ook google heeft moeite om het te vinden. Zoeken op laadpaalkompas levert eigenlijk alleen hits op tweakers.net.

Wie weet het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
devslashnull schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:13:
[...]
Ben nieuw in het forum - nieuw in het elektrisch rijden trouwens ook - maar lees dit forum graag want alle tips zijn welkom om wat orde te scheppen in laadpaal/pas land.

Zo leek me dit laadpaalkompas wel handig om af en toe te raadplegen, maar ik kan de bron van dat bovenstaande plaatje (van 3 januari dus) niet vinden. Staat dat laadpaalkompas ergens op laadpastop10.nl? Ook google heeft moeite om het te vinden. Zoeken op laadpaalkompas levert eigenlijk alleen hits op tweakers.net.

Wie weet het?
Het laadpaalkompas is door @Hachy, de man achter laadpastop10.nl en de topicstart van dit topic gepost op Twitter:

https://twitter.com/laadp.../1605914162319630336?s=20

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
devslashnull schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Wie weet het?
Ja die maak ik af en toe. Mooi he! 8), Tijd voor een nieuwe.

Pagina: 1 ... 38 ... 216 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2