De “bundels” waren en zijn soort van abonnementen, met een auto renewal vd bundel elke maand. Maar je kan op elk moment opzeggen (je verliest natuurlijk je kWh die je niet gebruikt hebt) en ook meerdere bundels per maand nemen als er 1 op is. Dan begint de nieuwe 30 dagen termijn te lopen.pmiddeld schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:52:
[...]
Volgens mij zijn dit abonnementen, geen bundels. Je ziet ook dat ze afgeprijsd zijn dus ze bestonden al.
Vertel mij wat over de bundels van EnelX, hun brakke app en de waardeloze klantenservice. Ik probeer al anderhalve maand om mijn geld terug te krijgen. Vanwege een geactiveerde bundel die de volgende dag al niet meer geldig was en waardoor ik nietsvermoedend met de pas 145 kWh tegen het reguliere tarief heb geladen op de terugweg van vakantie. Ze hebben hun fout toegegeven, maar crediteren lijkt te moeilijk voor ze. Als goedmakertje kreeg ik een promocode voor een Flat large bundel (die ik niet meer nodig had). Die code bleek verlopen op dezelfde dag als hun mailtje gestuurd was.
Ik zou graag mijn account opheffen, maar dat zal ook wel niet lukken...
Zo, dat moest er even uit!

Zo, dat moest er even uit!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Tja vergis je niet dat je niet over moet houden of eroverheen moet gaan want dan telt elke als kostprijs op je bundel.Allie74 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:16:
[...]
320 komt voor mij lekker uit, dit is zo’n beetje mijn maandverbruik.
Tot 1 augustus gelukkig geen prijsstijging, dit forum maar goed in de gaten blijven houden voor de prijsontwikkelingen.
Ik vind Enel X totaal niet gebruikersvriendelijk. App is traag met vinden van palen, starten met laden met de app werken niet, kaart werkt niet, klantenservice weet het ook niet precies en heeft uiteindelijk maar besloten om de palen bij ons in de straat uit de app te gooien.
Gelukkig heb ik wel mijn 45 euro teruggekregen maar die 16 euro voor de pas ben ik kwijt.
ps. Wie heeft die naam Enel X verzonnen?! Maat van mij vroeg 3 keer, WAT ZEG JE NOU? ANAL?

Ben t ermee eens dat de app buggy en ongebruiksvriendelijk is, maar dat zijn naar mijn ervaring tal van laadapps (zeker in buitenland). Over algemeen kan k er prima laadsessies mee starten, ook met de pas, alleen ze roamen gewoon bij minder aanbieders dan wat de app soms lijkt te beloven (mijn ervaring; als er staat RFID only, dan doet ie t sws meestal niet).anc schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:41:
[...]
Tja vergis je niet dat je niet over moet houden of eroverheen moet gaan want dan telt elke als kostprijs op je bundel.
Ik vind Enel X totaal niet gebruikersvriendelijk. App is traag met vinden van palen, starten met laden met de app werken niet, kaart werkt niet, klantenservice weet het ook niet precies en heeft uiteindelijk maar besloten om de palen bij ons in de straat uit de app te gooien.
Gelukkig heb ik wel mijn 45 euro teruggekregen maar die 16 euro voor de pas ben ik kwijt.
ps. Wie heeft die naam Enel X verzonnen?! Maat van mij vroeg 3 keer, WAT ZEG JE NOU? ANAL?
Enel; tja het is Italiaans, een van de grote energiereuzen van Europa (stuk groter dan Vattenfall). De “ontdekkers van de elektriciteit”, hebben dit hoogtepunt in technische ontwikkeling nooit meer echt kunnen overtreffen

Lees ik het nou goed dat je echt maar 1x een bundel per maand kan activeren en dat je zelfs bij het uitzetten van de bundel je tegoed nog kan opmaken ?
Starting March 27, 2023, on the monthly renewal date, all subscriptions will be updated automatically as described above. We remind you that in case of need you can change or deactivate your subscription directly from the Enel X Way app and the modification/deactivation will be active from the next monthly renewal (conditions described in Art. 4 of the Terms and Conditions document). In this way you will be able to continue using the remaining kWh included in your Flat subscription until the scheduled expiration date. After making a rate change, the new selected tariff plan will be in activated and, until it is in effect, you will not be able to: deactivate the current tariff plan or make further plan changes.
Ik weet niet wat voor Allego-palen jij in de buurt hebt staan, maar bij mij rekenden ze eind oktober nog rond de € 0,37, toen ging het rap omhoog naar € 0,60 en € 0,67 en nu vragen ze € 0,356/kWh. Best prima met de elektraprijzen meebewogen imo.davidov2008 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:53:
[...]
Allego had hier een concessie voor een aantal jaar tegen 36 cent, en is pas sinds een jaar ofzo omhoog gegaan. Nu nog 4 jaar tegen 67 cent ? Ondertussen laad je bij wijze van een dorp verderop tegen de helft.
Verder wel eens dat het het allemaal zo transparant is als een betonnen muur.
@Ophidian Nee, heb ik ook al vragen voor uitstaan.
Volgens mij is de app nog steeds bruikbaar.Coasterfreak schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:25:
@Hachy
denk dat je PRE kunt schrapen...
[Afbeelding]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
In mijn vandebron app ook nog steeds de hoge prijzen in Harderwijk, op Houtwal na. Overigens zijn zo goed als alle Allego palen in Nijkerk wel over naar 35 cent. Aangezien het hier rond de 60 is ben ik daar wat vaker te vinden.Gumball schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:10:
[...]
Hier in mijn stadje, Harderwijk, staan ook Allego palen maar E-Flux geeft nog gewoon 67 cent aan.
Hopen dat Park 'n Charge binnenkort flink omlaag gaat.
Veel onduidelijker kunnen ze het niet zeggen blijkbaar.Brotuck schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:11:
Lees ik het nou goed dat je echt maar 1x een bundel per maand kan activeren en dat je zelfs bij het uitzetten van de bundel je tegoed nog kan opmaken ?
[...]
Het lijkt er op dat het nu echt maandelijkse bundels worden en wissel dan ook eens per maand?
dus als je bundel loopt tot datum X dan kun je best aangeven dat je wilt wisselen maar dan gaat die wissel in op datum X, tot die datum verbruik je van de oude bundel en als die op is variabel tarief?
e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV
Ik had ook al een vraagteken bij die "van/voor" prijzen.davidov2008 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:59:
[...]
Let wel; deze zogenaamde “promotie” prijzen zijn dus tot 1 augustus aanstaande, daarna gelden de nu doorgestreepte bedragen. Ofwel; 40 cent voor de hoogste bundel, 50 cent voor de middelste en 61 cent voor de kleinste.
Ik snap best dat ze de prijzen willen verhogen maar het hele mailtje probeert het positief te brengen ? “Er zijn nieuwe tarieven beschikbaar gemaakt” “We hebben de bundels vergroot“ Ehm. … ja en de prijzen nog veel verder verhoogd 😂
Je prijzen flink verhogen en t dan promotie noemen; dat is wel een sterke
In NL mag dat alleen als de van prijzen de voorafgaande 3 maanden echt gehanteerd zijn.
Dacht eigenlijk dat dit Europese regel was.
Maar mogelijk klopt jouw interpretatie en bedoelen zij te zeggen dat het nieuwe producten zijn die tijdens de intro die loopt tot 1/8 goedkoper zijn. Dan betaal je daarna de hoofdprijs als je niet uitkijkt.
Even opletten met de vakantieplanning dan (maar goed wij overwegen om toch maar weer te gaan vliegen, dan hebben we hier geen last van, al voelt dat ook wel lullig ).
Het mag van mij nog veel dynamischer, zoals uurprijzen op basis van de spotmarkt. Reken gewoon het hoogste tarief van de komende 8 uur met een maximum laadtijd van 8 uur, en het verschil tussen die piek en de rest is je winst. Is dat verschil te klein, dan verhoog je het zodanig dat je als laadpaalboer alsnog 10 cent per kWh eraan overhoudt.davidov2008 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:53:
Ik zou er voor zijn dan CPO tarieven elke 3 mnd wijzigen en obv korte termijn elektra prijzen. Dat is eerlijker, net als de benzine prijzen.
Voordelen:
- Ondanks prijsfluctuaties, gegarandeerd inkomen voor de laadpaalboer.
- EV-rijder weet vooraf wat het tarief gaat zijn voor een transactie die dan start.
- De prijs zal zelden extreem afwijken van de marktprijs (zoals nu).
- Prijsbewuste EV-rijders kunnen vooraf bepalen wat het goedkoopste moment gaat zijn om een transactie te starten, met natuurlijk een wat groter risico dat de paal dan bezet zal zijn.
- Als er toch een keer een enorme piek in het tarief zit, is er een stevige incentive om op dat moment niet te laden, wat het net ontlast.
Nog een rekenvoorbeeldje: je ging laden op 3 maart 2023 om 18:00 en bent 8 uur blijven staan laden op 11 kW (dat is een flinke accu trouwens, als je 88 kWh incl. overhead

4 uur met 11 kW laden op 7 februari 2023, transactie begint om 11:00. Inkoopprijs is op dat moment 0,16 €/kWh, maar het hoogste van de komende 8 uur geldt, en er komt nog een dubbeltje aan heffingen op, dus het tarief wordt 0,40 €/kWh. Deze laadbeurt van 44 kWh kost de EV-rijder 17,60 €, maar de laadpaalboer slechts 7,04 €. Winst is 10,56 € oftewel er is een whopping 24 cent per kWh verdiend!
28 september 2022 vanaf 19:00, 8 uur laden op 7,2 kW: verkoopprijs 0,80 €/kWh, en die ~58 kWh bij elkaar kostten samen 46,08 €, waar de laadpaalboer 13,25 € heeft verdiend. Duur, maar je had ook de auto een uurtje later aan de lader kunnen hangen. Okay, dan kun je pas om 4 uur naar bed in plaats van om 3 uur (ik ga er even van uit dat je de laadpaal ook 's nachts vrijmaakt voor iemand die thuiskomt van een nachtdienst of een feestje), maar je bent nu voor 38,02 € klaar. Of je laadt van 20:00 tot middernacht en de volgende dag (nog zo'n dure dag) nog een keertje van 20:00 tot middernacht, en dan ben je voor 38,30 € klaar voor de twee laadbeurten bij elkaar. Hoef je niet eens op te blijven. Heb je zelfs op deze belachelijk dure dagen toch "maar" zo'n 0,67 €/kWh betaald (hoi Allego), en de laadpaalboer nog altijd een ruime 10 cent per kWh opgeleverd.
Nou heb ik een aantal stevige aannames gedaan, natuurlijk. Misschien moet een laadpaal meer dan 10 cent per kWh opleveren om rendabel te zijn (zou me verbazen, maar het is niet mijn vakgebied), of misschien zijn de overheidsheffingen wel meer dan 10 cent per kWh (ik dacht dat 't goedkoper was voor bedrijven, maar wederom: niet mijn vakgebied), maar het principe zou ook met andere cijfers toch moeten kunnen werken. Prijzen vooraf bekend, en toch mee-profiteren van goedkopere momenten, een reden om de dure momenten te vermijden, en niet bang hoeven zijn dat de laadpaal op rood gaat omdat de exploitant failliet is omdat de dynamische prijzen niet handig uitkwamen.
Oh nee, alsjeblieft niet zo dynamisch!Juerd schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:37:
[...]
Het mag van mij nog veel dynamischer, zoals uurprijzen op basis van de spotmarkt. Reken gewoon het hoogste tarief van de komende 8 uur met een maximum laadtijd van 8 uur, en het verschil tussen die piek en de rest is je winst. Is dat verschil te klein, dan verhoog je het zodanig dat je als laadpaalboer alsnog 10 cent per kWh eraan overhoudt.
Voordelen:Rekenvoorbeeldje: je gaat laden op 13 maart 2023 om 23:51 (oftewel wanneer ik dit schrijf) en het huidige kWh-tarief is 0,02 €/kWh. De 7 uren hierna is het ook praktisch gratis, met als hoogtepunt 0,11/kWh voor de laatste van die 8 uren. Uitgaande van 0,10 €/kWh aan extra opslagen, komt dat op 0,21 €/kWh als laadprijs. Stel dat ik 6 uur lang ga laden met 11 kW, dan zouden die 66 kWh me in dit geval 13,86 € kosten. Maar als de laadpaal voor dynamische tarieven werkt, is de inkoopprijs maar 7,04 € geweest. Winst op deze transactie: 6,82 € oftewel 0,10 €/kWh.
- Ondanks prijsfluctuaties, gegarandeerd inkomen voor de laadpaalboer.
- EV-rijder weet vooraf wat het tarief gaat zijn voor een transactie die dan start.
- De prijs zal zelden extreem afwijken van de marktprijs (zoals nu).
- Prijsbewuste EV-rijders kunnen vooraf bepalen wat het goedkoopste moment gaat zijn om een transactie te starten, met natuurlijk een wat groter risico dat de paal dan bezet zal zijn.
- Als er toch een keer een enorme piek in het tarief zit, is er een stevige incentive om op dat moment niet te laden, wat het net ontlast.
Nog een rekenvoorbeeldje: je ging laden op 3 maart 2023 om 18:00 en bent 8 uur blijven staan laden op 11 kW (dat is een flinke accu trouwens, als je 88 kWh incl. overhead). Het hoogste inkooptarief vas 0,21 €/kWh, maar de overige 7 uren van het venster van 8 uur was dat 0,16; 0,16; 0,16; 0,15; 0,13; 0,15; 0,15 €/kWh. Met het dubbeltje aan opslagen zou het verkoop-kWh-tarief voor de gehele transactie 0,31 €/kWh worden, en die 88 kWh kosten samen dan dus 27,28 € als we de minimumwinst negeren. Maar het kostte de laadpaalboer 22,77 € aan inkoop: marge is nu slechts 4,51 €, oftewel ongeveer 0,05 €/kWh. Dat is te weinig, vanwege het minimum van 0,10 €/kWh die we hadden bepaald als gegarandeerde winstmarge voor de laadpaalboer, en dus zou het tarief niet 0,31 €/kWh, maar 0,36 €/kWh worden.
4 uur met 11 kW laden op 7 februari 2023, transactie begint om 11:00. Inkoopprijs is op dat moment 0,16 €/kWh, maar het hoogste van de komende 8 uur geldt, en er komt nog een dubbeltje aan heffingen op, dus het tarief wordt 0,40 €/kWh. Deze laadbeurt van 44 kWh kost de EV-rijder 17,60 €, maar de laadpaalboer slechts 7,04 €. Winst is 10,56 € oftewel er is een whopping 24 cent per kWh verdiend!
28 september 2022 vanaf 19:00, 8 uur laden op 7,2 kW: verkoopprijs 0,80 €/kWh, en die ~58 kWh bij elkaar kostten samen 46,08 €, waar de laadpaalboer 13,25 € heeft verdiend. Duur, maar je had ook de auto een uurtje later aan de lader kunnen hangen. Okay, dan kun je pas om 4 uur naar bed in plaats van om 3 uur (ik ga er even van uit dat je de laadpaal ook 's nachts vrijmaakt voor iemand die thuiskomt van een nachtdienst of een feestje), maar je bent nu voor 38,02 € klaar. Of je laadt van 20:00 tot middernacht en de volgende dag (nog zo'n dure dag) nog een keertje van 20:00 tot middernacht, en dan ben je voor 38,30 € klaar voor de twee laadbeurten bij elkaar. Hoef je niet eens op te blijven. Heb je zelfs op deze belachelijk dure dagen toch "maar" zo'n 0,67 €/kWh betaald (hoi Allego), en de laadpaalboer nog altijd een ruime 10 cent per kWh opgeleverd.
Nou heb ik een aantal stevige aannames gedaan, natuurlijk. Misschien moet een laadpaal meer dan 10 cent per kWh opleveren om rendabel te zijn (zou me verbazen, maar het is niet mijn vakgebied), of misschien zijn de overheidsheffingen wel meer dan 10 cent per kWh (ik dacht dat 't goedkoper was voor bedrijven, maar wederom: niet mijn vakgebied), maar het principe zou ook met andere cijfers toch moeten kunnen werken. Prijzen vooraf bekend, en toch mee-profiteren van goedkopere momenten, een reden om de dure momenten te vermijden, en niet bang hoeven zijn dat de laadpaal op rood gaat omdat de exploitant failliet is omdat de dynamische prijzen niet handig uitkwamen.
Ik heb vier laadpassen en doe zo'n vier keer per week laden bij een AC-paal, met twee favoriete laadpalen. Ik heb echt geen zin om telkens bij een paal te parkeren en eerst vier laad-apps door te browsen om te achterhalen wat de gunstigste pas van dat moment is.
Dan liever tarieven eens per kwartaal of misschien per maand bijwerken. Vind het geen probleem om eens per maand even te kijjken welke pas voor welke paal het meest gunstige is.
Wat mij betreft voelt het nu al dynamisch aan, alleen dan wel puinhoop dynamisch met in gebieden waar een monopoly is voor bepaalde leveranciers.
Waarom niet gewoon een contract bij een leverancier met een tarief voor x periode dat geldt bij elke laadpaal.
Waarom niet gewoon een contract bij een leverancier met een tarief voor x periode dat geldt bij elke laadpaal.
Dat is wel raar. Op de site staat inderdaad 55 cent maar in de app niet? Normaal gesproken zijn ze vrij accuraat.Ophidian schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:55:
Heeft iemand al de juiste prijs in de Shell app? Staat bij mij nog steeds op 59 cent, zou 55 moeten zijn sinds 1 maart.
Maar het is al iets beter dan een prijsverlaging aankondigen maar het dan uiteindelijk niet doen.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het juiste tarief is €0,59/kWh en de site wordt aangepast.
Wat een faal zegHachy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:51:
Het juiste tarief is €0,59/kWh en de site wordt aangepast.

Het is ook direct verwerkt zie ik.
[Voor 9% gewijzigd door Gunner op 14-03-2023 09:55]
Kunnen jullie in de Elli app nog een sessie starten?
Als ik op de beschikbare paal tik dan gebeurt er niks, ook bij andere palen.
App opnieuw opstarten doet ook niks, cache verwijderen en app opnieuw installeren ook niet.
Als ik met de pas start dan komt de actieve sessie ook niet meer in de app rechtsonder in als batterij.
Betreft android 13 (fold4).
Update
Ook als ik op select connector tik gebeurt er niks.
App opnieuw opstarten doet ook niks, cache verwijderen en app opnieuw installeren ook niet.
Als ik met de pas start dan komt de actieve sessie ook niet meer in de app rechtsonder in als batterij.
Update
[Voor 8% gewijzigd door yannienl op 14-03-2023 09:58]
eergisteren nog zonder problemen kunnen laden met de laadpasyannienl schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:53:
Ja de pas werkt prima maar het gaat om de app.freegeek schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:58:
[...]
eergisteren nog zonder problemen kunnen laden met de laadpas
Ik vrees idd dat je gelijk hebt als in het zo lees. Een gestopte bundel blijft doorlopen tot het einde van de maand…Brotuck schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:11:
[...]
Nadelig voor mij helaas, ben volledig afhankelijk van publiek laden en dat betekent dat ik 1/4 van mijn maandverbruik tegen full price moet laden bij Shell oid.
Gisteren was het bij mij nog 67 ct.Sandro! schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:38:
[...]
Ik weet niet wat voor Allego-palen jij in de buurt hebt staan, maar bij mij rekenden ze eind oktober nog rond de € 0,37, toen ging het rap omhoog naar € 0,60 en € 0,67 en nu vragen ze € 0,356/kWh. Best prima met de elektraprijzen meebewogen imo.
Klopt maar dat hangt van de concessie af volgens mij. Het kan zijn dat nieuwe palen werken met meer dynamische tarieven en andere weer met 5 jaar tarieven. Zie de hoge prijzen nu in Utrecht bijvoorbeeld.Sandro! schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:38:
[...]
Ik weet niet wat voor Allego-palen jij in de buurt hebt staan, maar bij mij rekenden ze eind oktober nog rond de € 0,37, toen ging het rap omhoog naar € 0,60 en € 0,67 en nu vragen ze € 0,356/kWh. Best prima met de elektraprijzen meebewogen imo.
In de Smoov app kan je de prijzen van de Allego palen zien, in bv Harderwijk en Groningen is het allemaal nog 62-67 cent. In bv. Zwolle is het werkelijk een slagveld; ene Allego paal 67 ander 35 cent. Bijv Zuiderkerkstraat 32 en Hertenstraat 1 (laag) vs. van der Laenstraat 95 en Van Ittersumstraat 158 (hoog). Dit alles ligt een paar honderd meter uit elkaar. En uiteraard als gebruiker volstrekt ontransparant tenzij je een steeds in de app gaat kijken. Kan niet eens op prijs sorteren

Edit; En vergelijkingsapps als Chargeprice.app lijken hopeloos achter te lopen; Alle Allego palen in heel NL staan in deze app op 37 cent via Elbizz/CPO? Dat is volgens mij een tarief van voor 2021. Jaguar Premium staat er ook nog in met 29 cent, MoveMove met 31 cent enz... Daar heb je dus ook helemaal niets aan. En heb ook nog geen goed bruikbaar alternatief gevonden, om te kijken welke kaart ik ' onderweg' het beste kan toepassen of welke laadpaal k t beste kan kiezen.
[Voor 17% gewijzigd door davidov2008 op 14-03-2023 10:41]
die app is brakyannienl schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:03:
[...]
Ja de pas werkt prima maar het gaat om de app.
Klopt, maar ik gebruikte hem juist om de blocking fee te omzeilen.
Via de app na 3 uur de sessie stoppen en weer starten.
Mijn auto is in de meeste gevallen niet na 3 uur vol.
Aangezien de paal zon 300 meter verderop zit was het altijd makkelijk om het via de app te doen.
op mijn paal heb ik geen blocking fee, er staat wel idle time 60 minuten inde app maar de fee is 0yannienl schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:07:
[...]
Klopt, maar ik gebruikte hem juist om de blocking fee te omzeilen.
Via de app na 3 uur de sessie stoppen en weer starten.
Mijn auto is in de meeste gevallen niet na 3 uur vol.
Aangezien de paal zon 300 meter verderop zit was het altijd makkelijk om het via de app te doen.

Geen probleem met de app.yannienl schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:53:
Update
Ente Nazionale per l'energia ELettrica, staatsenergiebedrijf van Italië. Die X weet ik niet maar conform jouw suggestie iets met X-rated?anc schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:41:
[...]

Ik denk dat het verschil 'm zit in het feit of de paal onderdeel van de concessie is, ook in Gelderland-Overijssel. Daar staan nl. ook nog oudere Allego-palen, de donkergrijze, die geen onderdeel van de concessie uitmaken. De lichtgrijze Ecotap-Allego-palen zitten wel in de concessie. Die zouden nu 35 cent/kWh moeten zijn.davidov2008 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Klopt maar dat hangt van de concessie af volgens mij. Het kan zijn dat nieuwe palen werken met meer dynamische tarieven en andere weer met 5 jaar tarieven. Zie de hoge prijzen nu in Utrecht bijvoorbeeld.
In de Smoov app kan je de prijzen van de Allego palen zien, in bv Harderwijk en Groningen is het allemaal nog 62-67 cent. In bv. Zwolle is het werkelijk een slagveld; ene Allego paal 67 ander 35 cent. Bijv Zuiderkerkstraat 32 en Hertenstraat 1 (laag) vs. van der Laenstraat 95 en Van Ittersumstraat 158 (hoog). Dit alles ligt een paar honderd meter uit elkaar. En uiteraard als gebruiker volstrekt ontransparant tenzij je een steeds in de app gaat kijken. Kan niet eens op prijs sorteren
Als ik het logo bekijk denk ik dat met de X 'cross' wordt bedoeld. In de zin van middelpunt waar vraag en aanbod van bedrijven, consumenten, producenten, ketenbedrijven etc bij elkaar komen.pmiddeld schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:08:
[...]
Ente Nazionale per l'energia ELettrica, staatsenergiebedrijf van Italië. Die X weet ik niet maar conform jouw suggestie iets met X-rated?
Welke site kijk jij?Gunner schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:19:
[...]
Dat is wel raar. Op de site staat inderdaad 55 cent maar in de app niet? Normaal gesproken zijn ze vrij accuraat.
Maar het is al iets beter dan een prijsverlaging aankondigen maar het dan uiteindelijk niet doen.
Ik zie hier nog steeds 59 cent staan
Is aangepast. Gister stond er wel 55 cent.Medjai schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:39:
[...]
Welke site kijk jij?
Ik zie hier nog steeds 59 cent staan
Volgens mij heeft Shell zelf nooit een verlaging publiekelijk aangekondigd.
In dit geval zijn ze vergeten om een getalletje aan te passen op de website, in de app zelf stonden de tarieven wel goed.
In dit geval zijn ze vergeten om een getalletje aan te passen op de website, in de app zelf stonden de tarieven wel goed.
Aan alles komt een eind.
Is ook niet de eerste keer, deze verlaging werd ook een verhoging uiteindelijk.Medjai schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:06:
[...]
haha, lekker bezig bij shell dan. Wel verlagingen aankondigen maar uiteindelijk nooit doorvoeren
Mijn hemel... ook al flink de hoogte in.
Ik kan m'n auto weer beter met mijn eigen zonnepanelen gaan opladen middels de granny charger.
TLV is nog maar iets van 29cent.
Laadverlies volgens de ANWB maar voor lief nemen https://www.anwb.nl/auto/...0van%20merk%20en%20model.
tot 30% laadverlies is nogal wat zeg...kijk ik wel vanop
Ik laadt in principe thuis, maar heb toch een account genomen bij E-Flux en dat natuurlijk getest bij Fastned. Het ging maar om enkele Kwh, maar ik schrok wel van de prijs: 59,6 ct per kwh. Thuis laad ik voor 23 ct. Is dit normaal?
Ja. Je kan thuis/AC-laden niet direct vergelijken met snelladen. Snelladers zitten vaak op gewilde plaatsen naast een snelweg meestal en de extra kosten zijn natuurlijk ook nog voor het gemak van een kortere oplaadtijd.Poecillia schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:53:
Ik laadt in principe thuis, maar heb toch een account genomen bij E-Flux en dat natuurlijk getest bij Fastned. Het ging maar om enkele Kwh, maar ik schrok wel van de prijs: 59,6 ct per kwh. Thuis laad ik voor 23 ct. Is dit normaal?
een kleine 60 cent valt nog wel mee.
Zelfde als je in een dorp tankt of langs de snelweg, ook een prijsverschil.Poecillia schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:53:
Alleen in het geval van electrisch laden betaal je dan gewoon meer dan het dubbele.
En wat al aangegeven werd, FastNed is snelladen, dat is in de regel ook duurder dan laden in bijvoorbeeld je woonplaats.
Het sneller laden komt gewoon met een prijs.
Uitzonderingen daar gelaten.
Ik laadt thuis voor 82 cent. Door het prijsplafond is dit natuurlijk lager en ben ik nog niet overgestapt, maar dan valt die 59,6 cent nog mee voor Fastnet. Morgen komt mijn eerste EV, overmorgen mijn laadstation, dus ik heb al wat goedkopere opties op het oog, maar die zitten allen boven de 23 cent die jij thuis betaalt.Poecillia schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:53:
Openbaar laden met 11 of 22kW kost hier in Zeeland 67 cent. In Rotterdam betaal je daar de helft voor.
@bert pit Nog eventjes, betreft diverse gemeenten in Zuid-Holland. Sommige palen tot eind 2024, sommigen worden al eerder duurder:
https://www.ad.nl/auto/wa...ls-in-rotterdam~a22495c2/
Steam: -MiDe- BattleTag: MiDe#2179 Discord: -MD-#1579
Met een Freshmile pas zit je in Zeeland op € 0.25 per kWh + € 0.03 per minuut en bij sommige palen zag ik ook voor € 0.19 per kWh + € 0.03 per minuut.bert pit schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:17:
Openbaar laden met 11 of 22kW kost hier in Zeeland 67 cent. In Rotterdam betaal je daar de helft voor.
Als dat zo is dan betaal je al met al een bedrag van tussen de 36 cent per kWh en 41 cent per kWh.
Is een pak minder dan die 67 cent.

Btw, prijsplafond is natuurlijk wel tot 2900 kWh, met een electrische wagen schiet je daar het dubbele overheen.
Goeie tip die Freshmile. De goedkope palen die ik kon vinden die minder dan 40 cent kosten staan achter een slagboom bij een hotel of zo.Zjanzjak schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:12:
[...]
Met een Freshmile pas zit je in Zeeland op € 0.25 per kWh + € 0.03 per minuut en bij sommige palen zag ik ook voor € 0.19 per kWh + € 0.03 per minuut.
Als dat zo is dan betaal je al met al een bedrag van tussen de 36 cent per kWh en 41 cent per kWh.
Is een pak minder dan die 67 cent.
Btw, prijsplafond is natuurlijk wel tot 2900 kWh, met een electrische wagen schiet je daar het dubbele overheen.
Betreffende het prijsplafond: gelukkig is het hier vaak zonnig en heb ik ook zonnepanelen, dus voorlopig met het salderen denk ik het net te redden. Maar we gaan het zien. Ik heb ook geen EV uit economische nood.

Fastned is goed bezig: https://www.autoweek.nl/a...orgingsplaats-van-europa/
Aan alles komt een eind.
Als de kabels dan ook iets langer mogen is het helemaal perfect.
Stond gisteren bij Nieuwegein bij de FN, auto's staan kris kras door elkaar. Half op de weg, zodat niemand erdoor kon. Denk niet dat je dit zou doen op een publieke laadpaal bij jou in de straat.
Ik zie dat hier in Noord Holland ook vaak gebeuren, maar de kabels bij Fastned hangen hier gewoon aan een arm dus zelfs als je aansluiting aan de verkeerde kant zit kan je de kabel zo ver uittrekken dat je het makkelijk haalt.. Veel mensen hebben dat niet door..kx22 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Als de kabels dan ook iets langer mogen is het helemaal perfect.
Stond gisteren bij Nieuwegein bij de FN, auto's staan kris kras door elkaar. Half op de weg, zodat niemand erdoor kon. Denk niet dat je dit zou doen op een publieke laadpaal bij jou in de straat.
Een vraagje,
Wij krijgen de Skoda Enyaq binnen kort heel erg benieuwd.
Maar we gaan in april naar Spanje toe en het is een lease auto dus een pas krijgen we van de lease maatschappij.
Welke passen hebben we verder nodig in buitenland om normaal te kunnen laden? Hebben jullie tips?
Maar we gaan in april naar Spanje toe en het is een lease auto dus een pas krijgen we van de lease maatschappij.
Welke passen hebben we verder nodig in buitenland om normaal te kunnen laden? Hebben jullie tips?
Soms is het beter om niks te zeggen, daar ben ik alleen niet zo goed in....
Op zich kun je het waarschijnlijk wel met de pas van de LM af. Eventueel Tesla app erbij maar dan zit je met declareren. Waar in Spanje? Als je verder gaat moet je wellicht wel wat met Tesla of een andere pas/app.Seikbal schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:48:
Een vraagje,
Erg interessant artikel, dank voor het delen! Hier in de wijk staan best wel wat palen die onder het oude goedkope contract vallen. Er komen ook steeds meer palen bij die onder het nieuwe dure contract vallen. Verhouding nu is 7 oud vs 3 nieuw. Er staan 3 nieuwe in de planning, hopelijk verhuizen de leaserijders naar de nieuwe palen.-MD- schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:34:
@bert pit Nog eventjes, betreft diverse gemeenten in Zuid-Holland. Sommige palen tot eind 2024, sommigen worden al eerder duurder:
Ik zou voor de zekerheid ook een gratis laadpas van Shell Recharge aanvragen en meenemen. Die werkt bijna overal (maar niet bij Tesla) en kan dus als backup dienen voor als je pas van de leasemaatschappij niet werkt.Seikbal schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:48:
Een vraagje,
Dit het ik ook maar gedaan.
Krijg vanuit de zaak een pas.
En vandaag een Shell Recharge en en Tesla account aangemaakt.
Voor het geval dat!
Krijg vanuit de zaak een pas.
En vandaag een Shell Recharge en en Tesla account aangemaakt.
Voor het geval dat!
Zoals gezegd de Shell Recharge pas maar als je zoekt op 'Spanje' in dit topic en ook in het topic van 'Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa' dan kom je vast nog een boel handige tips tegen.Seikbal schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:48:
Een vraagje,
Laatste factuur gehad van plugsurfing/Jaguar. Ondanks dat ze het abo direct stopzetten geen restitutie. Dat is wat raar.
Die 30% klopt niet helemaal. Ik rijd een id3. Op 11Kw is het verlies 9% op een granny dus 13% dus maar 4%extra.Supershiva schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Mijn hemel... ook al flink de hoogte in.
Ik kan m'n auto weer beter met mijn eigen zonnepanelen gaan opladen middels de granny charger.
TLV is nog maar iets van 29cent.
Laadverlies volgens de ANWB maar voor lief nemen https://www.anwb.nl/auto/...0van%20merk%20en%20model.
tot 30% laadverlies is nogal wat zeg...kijk ik wel vanop
Ik heb een Shell pas erbij van de zaak (maar in het buitenland krijg ik die kosten gewoon doorberekend). Als backup heb ik Tesla aangemaakt en mijn creditcard gekoppeld en heb ik een GreenChoice pas aangevraagd (want helemaal gratis). Ik wil nog een Elbizz en/of een ANWB pas aanvragen, dan moet ik volgens mij zat dekking hebben.Seikbal schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:48:
Een vraagje,
Hoeveel km per jaar rij je en naar welke passen zit je nu te kijken?FFW schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:29:
[Afbeelding]
Mijn werkgever wilde dat ik wat vaker op het werk verschijn, wat terug te zien is in de laadkosten.
Tijd voor een andere laadpas. Bij ANWB betaal ik nu altijd € 0,60 per kWh in Nederland, de laatste maanden zijn die kosten snel gestegen.
&Charge heeft zijn manier om foto's toe te voegen veranderd. Je moet nu dicht bij de paal zijn om foto's te kunnen toevoegen. Ook krijg je nu voor elke foto 3 km (max. 4 foto's).
Ik vind het wel jammer want op straat al die foto's toevoegen en nummerborden onleesbaar maken vind ik wel een gehannes.
Ik vind het wel jammer want op straat al die foto's toevoegen en nummerborden onleesbaar maken vind ik wel een gehannes.
Ik zou er sowieso een pas die het CPO tarief berekend erbij pakken.FFW schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:29:
[Afbeelding]
Mijn werkgever wilde dat ik wat vaker op het werk verschijn, wat terug te zien is in de laadkosten.
Tijd voor een andere laadpas. Bij ANWB betaal ik nu altijd € 0,60 per kWh in Nederland, de laatste maanden zijn die kosten snel gestegen.
Zelf heb ik een E-flux en een Shell pas.
E-flux gebruik ik voor alle palen die onder de vaste kwh prijs van Shell zit.
Aan alles komt een eind.
FFW schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:29:
Ligt er ook aan waar er geladen wordt, zou dat Brabant zijn dan beveel ik daarnaast nog een Vattenfall en Freshmile pas aan.Jaapio_B schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:59:
Ik zou er sowieso een pas die het CPO tarief berekend erbij pakken.
Zelf heb ik een E-flux en een Shell pas.
E-flux gebruik ik voor alle palen die onder de vaste kwh prijs van Shell zit.
Bedankt voor de reacties van een ieder. Ik vind het echt een hele puzzel met al die passen. Heb er nu voor de zekerheid dus meerdere aangevraagd (ANWB / Shell / Tesla). Voor NL hoop ik toch met de default pas die ik erbij krijg een heel eind te komen.Griffin schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:47:
[...]
Ik heb een Shell pas erbij van de zaak (maar in het buitenland krijg ik die kosten gewoon doorberekend). Als backup heb ik Tesla aangemaakt en mijn creditcard gekoppeld en heb ik een GreenChoice pas aangevraagd (want helemaal gratis). Ik wil nog een Elbizz en/of een ANWB pas aanvragen, dan moet ik volgens mij zat dekking hebben.
Volledig elektrisch rijden voelt al spannend, laat staan het hele laadpalen en laadpassen vraagstuk. Daar zit je helemaal niet op te wachten. Fijn om te lezen hier wat de ervaringen zijn van een ieder.

Soms is het beter om niks te zeggen, daar ben ik alleen niet zo goed in....
Ik heb me nooit in passen verdiept, maar ik rijd 30.000km per jaar en dat allemaal in een iPace.
Ik heb een 30 kW DC lader op de oprit staan maar daar betaal ik momenteel meer dan 85c per kWh voor..dus ik kies er voor om op de lokale AC laders te laden. Dat gaat prima, het is alleen met de ANWB pas erg duur geworden.
Van de laadpaal producent heb ik een Ecotap druppel, die heb ik net geprobeerd en is een stuk goedkoper.
Verder heb ik nog een Vattenfall kaart maar dat is mij te onduidelijk omdat Vattenfall geen BTW rekenen.
Ik heb een 30 kW DC lader op de oprit staan maar daar betaal ik momenteel meer dan 85c per kWh voor..dus ik kies er voor om op de lokale AC laders te laden. Dat gaat prima, het is alleen met de ANWB pas erg duur geworden.
Van de laadpaal producent heb ik een Ecotap druppel, die heb ik net geprobeerd en is een stuk goedkoper.
Verder heb ik nog een Vattenfall kaart maar dat is mij te onduidelijk omdat Vattenfall geen BTW rekenen.
@FFW Hoe komt het dat de energie uit je 30 kW DC lader op je oprit je €0,85 per kWh kost?
85c per kWh is wel een beetje waanzin ja. Pak tibber en je kunt hem in de daluurtjes volladen. Met een 30kW lader helemaal handig. Desnoods op een SAPje als je nog met PV zit waardoor overstap naar dynamisch misschien niet handig is.
Ja en de ZH pas voor ZH (mits deelnemende gemeente).Zjanzjak schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:01:
[...]
[...]
Ligt er ook aan waar er geladen wordt, zou dat Brabant zijn dan beveel ik daarnaast nog een Vattenfall en Freshmile pas aan.
doe eens een fatsoenlijk energiecontract afsluiten voor je woning waar stroom nu voor rond de 40 cent/kwh is ipv wat je nu hebtFFW schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:28:
Ik heb me nooit in passen verdiept, maar ik rijd 30.000km per jaar en dat allemaal in een iPace.
https://www.independer.nl/energie/
of een aanbieder die per uur rekent, kun je op sommige momenten voor bijna niks laden.
[Voor 5% gewijzigd door Coasterfreak op 17-03-2023 18:44]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ja ik zou me daar zeker eens in moeten verdiepen, We hebben UC en die zijn erg duur als je boven het plafond bent gekomen, nu € 0,75 per kWh. (door een paar keer per week de ipace vol te gooien bv)
Dus dit weekend ga ik het eens vergelijken dank je wel
Dus dit weekend ga ik het eens vergelijken dank je wel

Voor Vattenfall kan je als ondernemer een BTW nummer opgeven, dan wordt de BTW verlegd. Want het gaat via het Zweedse moederbedrijf en je kunt geen Nederlandse voorbelasting aftrekken.FFW schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:28:
Je kunt ze je KvK-nummer en BTW-nummer mailen op incharge@vattenfall.nl
Ik ben afhankelijk van publiek laden en bij mijn wagen (MY) zit een vrij lange stugge kabel die niet lekker op te bergen is. Daarnaast staat de laadpaal die voor mij het meest praktisch is half in de bosjes
. Nu twijfel ik er over om of een kortere kabel aan te schaffen (meeste palen hier heb ik aan 2m al voldoende), of een gekrulde laadkabel zoals eerder genoemd:
Laadkabel Gekruld Spiraal Type 2 - 16A 3 fase (11 kW) - 5 meter
Zijn er ervaringen met gekrulde kabels m.b.t. lakschade of vandalisme/baldadigheid? Zijn natuurlijk mooie kabels om aan te trekken/hangen.

Zo'n kabel kan ik makkelijk in een zijvak schuiven. Nu zag ik online een:Hachy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:24:
Ik gebruik daarvoor deze coiled cable.
Die is in dagelijks gebruik maar 1m lang ofzo lang maar kan je uitrekken tot een meter of vijf als het echt moet.
[Afbeelding]
Laadkabel Gekruld Spiraal Type 2 - 16A 3 fase (11 kW) - 5 meter
Zijn er ervaringen met gekrulde kabels m.b.t. lakschade of vandalisme/baldadigheid? Zijn natuurlijk mooie kabels om aan te trekken/hangen.
[Voor 16% gewijzigd door -MD- op 18-03-2023 00:27. Reden: 32A 22kW verhaal weggehaald, wagen kan maar tot 11kW A/C laden.]
Steam: -MiDe- BattleTag: MiDe#2179 Discord: -MD-#1579
Weer een nieuwe prijsstunter op de markt? Laadkaart van ESB uit Duitsland, ook voor buitenlanders beschikbaar volgens Nextmove:
YouTube: nextnews: teure Kostenfalle, billige Ladetarife, VW ID.2, Audi Softw...
0.38eu per kWh AC, 0.48eu per kWh DC (incl Ionity). 5eu per maand, maandelijks opzegbaar. Maar ze noemen in het filmpje ook nog steeds JuicePass, nog altijd de beste deal alleen prepaid met bundels en de onhandige app. Maar daarbij overal 0.31eu per kWh, mits exact binnen de bundel.
YouTube: nextnews: teure Kostenfalle, billige Ladetarife, VW ID.2, Audi Softw...
0.38eu per kWh AC, 0.48eu per kWh DC (incl Ionity). 5eu per maand, maandelijks opzegbaar. Maar ze noemen in het filmpje ook nog steeds JuicePass, nog altijd de beste deal alleen prepaid met bundels en de onhandige app. Maar daarbij overal 0.31eu per kWh, mits exact binnen de bundel.
Prepaid bundel is voor veel mensen toch onzin.The__Virus schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:49:
Weer een nieuwe prijsstunter op de markt? Laadkaart van ESB uit Duitsland, ook voor buitenlanders beschikbaar volgens Nextmove:
Hangen jullie dan zo dikwijls aan de snellader?
Ik denk dat voor 80% van de EV rijders dat enkel gebeurt als ze op vakantie gaan, en dan is het voor een keer of 10 te snelladen per jaar. In totaal pakweg 400 kWh.
Als die dan 25ct te duur betaald worden spreken we over …. 100€ per jaar.
Wil je daar dan een abo van 5€ pm voor af sluiten als je niet eens zeker bent dat je dat gaat gebruiken?
esb laadpas is verbonden met ladenetz. kun je gewoon ac paal voor je deur ermee gebruiken.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ik denk dat het je nog zal verbazen hoeveel mensen afhankelijk zijn van snelladers, de bundels bestaan immers niet voor niks.Tommie12 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:51:
[...]
Prepaid bundel is voor veel mensen toch onzin.
Hangen jullie dan zo dikwijls aan de snellader?
Ik denk dat voor 80% van de EV rijders dat enkel gebeurt als ze op vakantie gaan, en dan is het voor een keer of 10 te snelladen per jaar. In totaal pakweg 400 kWh.
Als die dan 25ct te duur betaald worden spreken we over …. 100€ per jaar.
Wil je daar dan een abo van 5€ pm voor af sluiten als je niet eens zeker bent dat je dat gaat gebruiken?
Ik ben één van die mensen die vaak aan de snellader staat omdat ik thuis geen mogelijkheid heb om te laden. Alleen als ik weet dat ik de volgende dag ver weg moet dan zet ik hem aan de ac paal 300 meter verderop.
Ik betaal ook 5 euro per maand en heb dan vast tarief van 39 cent ac en 49 cent dc via elli en dat is het voor nu nog steeds meer dan waard.
ik ben niet afhankelijk van snelladers, maar vind ze wel enorm handig. Ik betaal een abbo bij Elli voor 12,99 pm en betaal in NL 35 ct AC en 45ct DC. En bijvoorbeeld in Frankrijk is het helemaal goedkoop met de afrekenen per minuut methode. Vind het prima zo
Bedankt allemaal voor de tips & tricks in dit topic. Als nieuwe EV rijder schrok ik van de prijzen aan de paal, maar maak nu dankbaar gebruik van Envy X om te laden voor €0,35 kWh.
Waar ik vooral verbaasd over ben; hoe kan het dat er nog geen kaart beschikbaar lijkt te zijn met een overzicht van alle laadpunten, en hierbij een suggestie met welke kaart/abbo combi je het voordeligst uit bent? https://www.chargeprice.app/ lijkt in de buurt te komen, maar is verre van compleet. Is dit een gat om in te springen of zie ik een alternatief over het hoofd?
Waar ik vooral verbaasd over ben; hoe kan het dat er nog geen kaart beschikbaar lijkt te zijn met een overzicht van alle laadpunten, en hierbij een suggestie met welke kaart/abbo combi je het voordeligst uit bent? https://www.chargeprice.app/ lijkt in de buurt te komen, maar is verre van compleet. Is dit een gat om in te springen of zie ik een alternatief over het hoofd?
MRTN
Wanneer ik zoek op de site van Elli komen er andere - hogere - tarieven voorbij. Hoe heb jij deze tarieven vast kunnen leggen?Brotuck schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:31:
ik ben niet afhankelijk van snelladers, maar vind ze wel enorm handig. Ik betaal een abbo bij Elli voor 12,99 pm en betaal in NL 35 ct AC en 45ct DC. En bijvoorbeeld in Frankrijk is het helemaal goedkoop met de afrekenen per minuut methode. Vind het prima zo
MRTN
Ik was op 19 december net op tijd om nog een jaarcontract te krijgen voor deze tarieven, een dag later werd het verhoogd.Martin11468 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:10:
[...]
Wanneer ik zoek op de site van Elli komen er andere - hogere - tarieven voorbij. Hoe heb jij deze tarieven vast kunnen leggen?
ja hier ook.yannienl schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:36:
[...]
Ik was op 19 december net op tijd om nog een jaarcontract te krijgen voor deze tarieven, een dag later werd het verhoogd.
zelfs de city abbo (voor onze 2e auto) is goedkoper dan de highway met nieuwe voorwaarden
Iemand ervaring met de Bosch laadpas?
Begin dit jaar heb ik een aantal keer met de Bosch laadapp geladen en toen een laadpas aangevraagd.
Afgelopen dinsdag, op mijn werkplek geladen aan een laadpaal die niet op de app staat en daarom de laadpas gebruikt.
Netjes aan- en af-gemeld, incl verandering van ledkleur.
Bij het laden via de app kreeg ik, na het laden, snel een email met de kosten en ook in de app kreeg ik de kosten snel te zien.
Nu, na een paar dagen, heb ik nog steeds geen bericht. Niet in de app (de laadpas staat hierin gekoppeld), niet via email en ook nog geen afschrijving van de creditcard.
Iemand ervaring hoelang zoiets kan duren?
Begin dit jaar heb ik een aantal keer met de Bosch laadapp geladen en toen een laadpas aangevraagd.
Afgelopen dinsdag, op mijn werkplek geladen aan een laadpaal die niet op de app staat en daarom de laadpas gebruikt.
Bij het laden via de app kreeg ik, na het laden, snel een email met de kosten en ook in de app kreeg ik de kosten snel te zien.
Nu, na een paar dagen, heb ik nog steeds geen bericht. Niet in de app (de laadpas staat hierin gekoppeld), niet via email en ook nog geen afschrijving van de creditcard.
Niet met de Bosch laadpas an sich maar dat komt volgens mij bij elke laadpas-aanbieder voor.jbbrans schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:25:
Iemand ervaring met de Bosch laadpas?
Zo kan ik nog steeds een Vattenfall lading van half januari niet terug vinden, en zo ook een Freshmile lading begin Februari. Allebei op kantoor geladen (openbare parkeergarage).
Dus vooralsnog niet hoeven te betalen voor een goede 40 kw.
Maar dat zal vast nog wel een keertje komen.
O ja, en nog een lading van eind februari (ergens bij de Loonse en Drunense duinen) die ik dan wel in mijn Vattenfall app zie maar waar nog steeds geen bedrag aan vast hangt.
Envy X?Martin11468 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:09:
Bedankt allemaal voor de tips & tricks in dit topic. Als nieuwe EV rijder schrok ik van de prijzen aan de paal, maar maak nu dankbaar gebruik van Envy X om te laden voor €0,35 kWh.
of Enel X Way?
Vandaag de Freshmile pas ontvangen. Ivm meerdere geplande vakanties Frankrijk en daarbij relatief goedkoop laden hier in de buurt. Helaas lijkt de pas niet te werken op de Allego paal hier om de hoek in Zeewolde. Ligt dit aan het type Allego paal?
Hmmm, mijn Freshmile pas werkt op kantoor lang niet bij alle (er zijn er 60) laadpunten, krijg het gewoon niet aan de praat, maar bij het laadpunt waar ik weet dattie werkt, werktie altijd. Maar dat zijn Joulz (voorheen Greenflux) palen. Qua Allego heb ik het nog maar bij 2 laadpunten geprobeerd en dat ging goed.BreiTech schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:32:
Vandaag de Freshmile pas ontvangen. Ivm meerdere geplande vakanties Frankrijk en daarbij relatief goedkoop laden hier in de buurt. Helaas lijkt de pas niet te werken op de Allego paal hier om de hoek in Zeewolde. Ligt dit aan het type Allego paal?
Waren alle twee 11 kW palen trouwens, in verschillende plaatsen.
Ah, hier is weer een leuke:
Met ESB FLEXmobil kan je op het Hele ladenetz roamingnetwerk laden voor €0,38/kWh AC en €0,48/kWh DC. Hieronder valt ook alles van o.a. Allego, Vattenfall, LMS, Engie, Shell Recharge en vele anderen.
€5,- per maand, maandelijks opzegbaar. Geen addertjes zoals blokkeertarieven.
Met ESB FLEXmobil kan je op het Hele ladenetz roamingnetwerk laden voor €0,38/kWh AC en €0,48/kWh DC. Hieronder valt ook alles van o.a. Allego, Vattenfall, LMS, Engie, Shell Recharge en vele anderen.
Ik heb deze laadpas vandaag aangevraagd, heb gisteren namelijk een tweede hands Opel Ampera-e gekocht.Hachy schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:45:
Mijn originele plan om was voor een e-flux abonnement te gaan zodat ik voor 37 cent bij mijn werk kan laden.
Maar met dit abonnement kan ik ook thuis laden bij een allego paal voor 38 cent en voor dat gemak betaal ik dan wel 1,77 per maand extra.
Aanvragen ging gemakkelijk, wel is alle communicatie in het duits, er is in je profiel wel een optie om communicatie taal te kiezen maar vervolgens is de enige optie duits

Nu is het wachten tot de laadpas binnen is, ik zal verdere ervaringen later delen.
Ging hier ook goed dat aanvragen, wel via Chrome gedaan met vertalenCrazyMinded schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:15:
[...]
Aanvragen ging gemakkelijk, wel is alle communicatie in het duits, er is in je profiel wel een optie om communicatie taal te kiezen maar vervolgens is de enige optie duits![]()
Nu is het wachten tot de laadpas binnen is, ik zal verdere ervaringen later delen.

Gebruik de laatste maanden BeCharge en dat werkt opzich prima maar denk dat ik in de zomer niet aan die 250kWh ga komen per maand.
Nu maar hopen dat de kaart binnen is voordat de maand van BeCharge om is

E flux is nu weer van 70 cent naar 35cent incl btw gegaan. Gaan we weer deze pas gebruiken.
Coolblue 70 cent, Shell recharge 60+ cent en mkb brandstof 50 cent. De prijzen verschillen enorm tegenwoordig.
Openbare laadpalen.
Coolblue 70 cent, Shell recharge 60+ cent en mkb brandstof 50 cent. De prijzen verschillen enorm tegenwoordig.
Openbare laadpalen.
Het grote verschil zit in het feit dat E-flux het CPO tarief één op één doorberekent en dat Coolblue en Shell (en waarschijnlijk ook mkb) hun eigen kwh prijs rekenen.sweeeetje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:27:
E flux is nu weer van 70 cent naar 35cent incl btw gegaan. Gaan we weer deze pas gebruiken.
Openbare laadpalen.
Met E-flux kan de prijs bij iedere laadpaal anders zijn terwijl je met de andere altijd weet wat je gaat betalen.
Aan alles komt een eind.
Alleen jammer dat je hem niet bij Fastned kunt gebruiken, daar sta ik regelmatig.Hachy schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:45:
Dan blijft Elli voor mij toch nog steeds de beste keuze.
Ben al een paar weken aan het meelezen en sinds vrijdag in het bezit van een Volvo (particulier) met een accu van 11kWh. Afhankelijk van publieke laadpalen.
Heb nu pasjes van Vattenfall, Shell Recharge en Shuttel. Shuttel is op dit moment voor mij het voordeligst met de Allego palen om mijn huis heen.
Is het normaal dat je in de portal van Shuttel bij je laadsessies niet de prijs ziet staan wat de sessies uiteindelijk hebben gekost? Of is dit hoe ze allemaal (Vattenfall, Shell, etc.) werken?
Als je bij ESB Flexmobil een account hebt aangemaakt dan kun je deze URL gebruiken die alles in het engels toont https://esb.emobilitycloud.com/en/account/profile
Heb nu pasjes van Vattenfall, Shell Recharge en Shuttel. Shuttel is op dit moment voor mij het voordeligst met de Allego palen om mijn huis heen.
Is het normaal dat je in de portal van Shuttel bij je laadsessies niet de prijs ziet staan wat de sessies uiteindelijk hebben gekost? Of is dit hoe ze allemaal (Vattenfall, Shell, etc.) werken?
Als je bij ESB Flexmobil een account hebt aangemaakt dan kun je deze URL gebruiken die alles in het engels toont https://esb.emobilitycloud.com/en/account/profile
Dat is mooi die duidelijkheid van altijd weten wat je gaat betalen, maar minder mooi als dat bij de huidige prijsontwikkeling vaak teveel is.Jaapio_B schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Met E-flux kan de prijs bij iedere laadpaal anders zijn terwijl je met de andere altijd weet wat je gaat betalen.
Heb sinds kort een Peugeot e-208 en stond op het punt voor €4500 te investeren in een laadpaal en oprit bestraten maar heb nu Freshmile en Enel X Way ontdekt dankzij dit topic en ik vind het wel ff prima zo 
Koop wel een lange granny charger, beetje profiteren van de zonne-energie (9 paneeltjes op dak), af en toe gratis laden bij de Lidl en verder met Enel X Way en Freshmile. Thuisladen is dan nog amper goedkoper en voordat ik die investering eruit heb zouden we jaren verder zijn. Oke het gemak van een thuislader en auto op de oprit is wel fijn maar komt later wel.
Anyway, bedankt voor de tips hier

Koop wel een lange granny charger, beetje profiteren van de zonne-energie (9 paneeltjes op dak), af en toe gratis laden bij de Lidl en verder met Enel X Way en Freshmile. Thuisladen is dan nog amper goedkoper en voordat ik die investering eruit heb zouden we jaren verder zijn. Oke het gemak van een thuislader en auto op de oprit is wel fijn maar komt later wel.

Pas goed op met Shuttel Services, deze toko brengt hogere tarieven in rekening dan ze vooraf communiceren.MichelatNL schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:11:
Ben al een paar weken aan het meelezen en sinds vrijdag in het bezit van een Volvo (particulier) met een accu van 11kWh. Afhankelijk van publieke laadpalen.
Die komt mooi op tijd, dank!Hachy schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:45:

PVOutput | 10320 Wp op Zuid en West
Had het gelezen en dacht probeer het een paar keer en dan zien wat er voor rekening komt. Met max 11kWh kan er niet veel mis gaan.Hachy schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:57:
[...]
Pas goed op met Shuttel Services, deze toko brengt hogere tarieven in rekening dan ze vooraf communiceren.
Dat ze met een foute prijs communiceren en niet de moeite nemen om de prijs op de website aan te passen is eigenlijk voor mij al zoiets van ik gebruik ze niet meer.
Geldt dat ook voor ionity? Zag dat ik niet de 35%ct betaalde van de be charge 500 gisteren bij een ioniq lader in Orijk bv.Brotuck schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:31:
Nog een interessante voor Evbox? Een dergelijke paal hebben ze op m'n werk. Ook Enel X doet 't daar niet op.Hachy schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:45:
Equans hier op de hoek al voor €0,38. 300 meter verder nog €0,31...maar ach, deze is zo goed als privé.

[Voor 7% gewijzigd door PlayerGoods op 19-03-2023 17:00]
Ik weet niet of je thuis “goedkope” stroom hebt, maar je hoeft niet perse voor de dure oplossing met 11kW 3 fase thuislader te kiezen. Je kan altijd opladen aan een 1 fase granny charger, idealiter met een buiten stopcontact. Ik gebruikte een WCD in de garage en kabel onder deur door. Wel een 3x2,5mm2 verlengkabel gekocht. Deze groep was alleen de garage, waar verder niks aan was behalve soms TL licht dus geen probleem voor continu last van 2,6kW.Benny schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:49:
Heb sinds kort een Peugeot e-208 en stond op het punt voor €4500 te investeren in een laadpaal en oprit bestraten maar heb nu Freshmile en Enel X Way ontdekt dankzij dit topic en ik vind het wel ff prima zo
Deze oplossing is goedkoop (koste mij niks maar mss een paar 100e voor een groep en stopcontact), en voldoet voor dagelijks gebruik. In 12 uur tijd kan je 30-32kW bijladen en dat is meestal meer dan ik in 2-3 dagen oprij.
Inmiddels verhuisd en geen eigen oprit dus nu afhankelijk van publiek laden (met Enel). Het is prima maar het gemak van altijd een beschikbare lader voor je eigen deur is wel een kleine investering waard.
[Voor 3% gewijzigd door davidov2008 op 19-03-2023 17:18]
Ionity heeft een nog lager tarief, als ik me niet vergis in NL 0,35ct. Maar ik pak meestal Fastned tbhspidertje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:18:
[...]
Geldt dat ook voor ionity? Zag dat ik niet de 35%ct betaalde van de be charge 500 gisteren bij een ioniq lader in Orijk bv.
[Voor 4% gewijzigd door Brotuck op 19-03-2023 19:56]
Je zal vast verwijzen naar een specifieke laadpaal, want E-Flux heeft niet echt een vast tarief.sweeeetje schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:27:
Openbare laadpalen.
Ik heb weer de mazzel dat er op een paar km buiten mijn dorp ook echt een E-Flux 22 kW paal staat.
In de E-Flux app staat er dat er 31 cent gerekend wordt maar als ik dan in de app de 'factuur' doorneem kom ik zelfs op nog geen 28 cent uit. Raar maar ik klaag niet haha.