[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
eltron schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Die verkapte subsidie zit in dit geval in de combinatie met aanschaf van een mecedes. Als je dat doet krijg je een jaar korting. Dat vind ik prima. Heb ook bij benzineautos wel eens aanbiedingen gezien met jaar gratis benzine (tot max).
Maar een laadpasaanbieder moet gewoon iedere klant die de prijs wil betalen accepteren. Dat ze sommige bijzondere klanten extra korting geven is een ander verhaal.
Dit is een variant op de discussies rond grensoverschrijdende zaken rond laadpassen binnen de binnen de EU. We hebben vrij verkeer van personen, goederen en diensten dus.....
Het is eigenlijk precies hetzelfde met de pas die je bij de Ford krijgt. Krijg je enkel bij een nieuwe Mach-e en moet op VIN nummer geregistreerd. Het eerste jaar kosteloos zeer lage tarieven bij Ionity (logisch ook Ford is aandeelhouder daarvan). En alle andere laadpunten zijn CPO tarief zonder additionele kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 08-02-2023 13:27 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 09:11
Vraagje: aankomende vrijdag komt mijn eerste electrische auto, we gaan in april op vakantie en heb inmiddels al wat laadpassen besteld voor de vakantie.

Kan ik eigenlijk met 1 laadpas 2 sessies tegelijk starten? Mijn ouders gaan ook mee op vakantie en zou leuk zijn als wanneer hun ook laden ik hun &charge km's krijg omdat ze daar toch niks mee doen.

Of moet ik dan 2 verschillende passen hebben van maingau bijvoorbeeld maar wel aan het zelfde account?

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:03
Magnetronkip schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:11:
Vraagje: aankomende vrijdag komt mijn eerste electrische auto, we gaan in april op vakantie en heb inmiddels al wat laadpassen besteld voor de vakantie.

Kan ik eigenlijk met 1 laadpas 2 sessies tegelijk starten? Mijn ouders gaan ook mee op vakantie en zou leuk zijn als wanneer hun ook laden ik hun &charge km's krijg omdat ze daar toch niks mee doen.

Of moet ik dan 2 verschillende passen hebben van maingau bijvoorbeeld maar wel aan het zelfde account?
Ehhh bij &charge kan je wel laden betalen met je km's maar naar mijn weten krijg je geen km's voor het laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
One-eye864 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:16:
[...]
Ehhh bij &charge kan je wel laden betalen met je km's maar naar mijn weten krijg je geen km's voor het laden :P
oeps nevermind had niet goed gelezen wat die app nu eigenlijk doet :D |:(

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
Inspired schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Nou, als ik filter op CCS met 50kW of hoger zie ik toch maar bar weinig voor zo'n groot land hoor. ;)
Ik heb wel al geregeld dat bij het hotel in Tsjechie en Polen wel een laadpaal aanwezig is…in ieder geval iets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Inspired schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Nou, als ik filter op CCS met 50kW of hoger zie ik toch maar bar weinig voor zo'n groot land hoor. ;)
Alsof je om de 25km een snellader nodig hebt ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:42
Hopelijk mag ik snel mijn eerste elektrische auto verwelkomen en ter voorbereiding volg ik dit topic al enige tijd. Iets wat ik me afvraag; Is er een app die overzichtelijk de laadtarieven van openbare laadpalen weergeeft en kan adviseren welke laadpas je het beste bij de betreffende laadpaal kan gebruiken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
tim.w schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:19:
Hopelijk mag ik snel mijn eerste elektrische auto verwelkomen en ter voorbereiding volg ik dit topic al enige tijd. Iets wat ik me afvraag; Is er een app die overzichtelijk de laadtarieven van openbare laadpalen weergeeft en kan adviseren welke laadpas je het beste bij de betreffende laadpaal kan gebruiken?
Nope…..
Laadchaos is nog altijd de regel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
tim.w schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:19:
Zo precies niet, bij mijn weten.
Maar hoewel het op eerste gezicht erg ingewikkeld lijkt valt dat in de praktijk best mee.
Over laadpassen en de relatie met laadpalen is veel info te vinden op laadpastop10.nl

In de basis is het zo dat de eigenaar van de laadpaal een tarief vaststelt.
Bij laadpassen heb je 2 categoriën:
1 vast tarief per (soort) laadpaal (AC of DC), ongeacht het tarief dat de eigenaar heeft ingesteld en al dan niet met een abonnement en/of opslag of starttarief.
2 variabel tarief (CPO tarief) dat gelijk is aan tarief dat de eigenaar heeft ingesteld en daarbovenop een opslag of starttarief danwel abonnement.

in de app van categorie 2 kun je ook zien wat het CPO tarief is van de betreffende paal (dat hoort actueel te zijn maar bij prijswijzigingen is er soms vertraging).

Je neemt dan van beide categorieën een kaart die bij jouw laadgedrag de voorkeur heeft en bij een willekeurige laadpaal is dan de vraag of het vaste tarief van 1 hoger of lager is dan het variabele tarief van 2 (rekening houdend met eventuele variabele kosten/opslagen per sessie of kWh). je kiest de voordeligste van die 2.

Dit is de basis.
Dan zijn er daarnaast nog wat bijzonderheden als laadpassen met boetetarieven na verloop van bepaalde tijd of na enige tijd niet meer laden, of situaties met een tarief per minuut ipv per kWh (in buitenland) en bundeltarieven etc.

Afhankelijk van je laadpatroon kan het de moeite lonen om bovenstaande verder te verfijnen en de ontwikkelingen met een korte cyclus te volgen. Wat vandaag het goedkoopst is hoeft dat morgen niet meer te zijn. Als je weinig publiek laadt is vooral relevant dat de kaart een hoge dekking heeft wat betreft de acceptatie of het dan incidenteel iets meer of iets minder kost hoef je je dan niet zo druk om te maken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Iemand dat spel al gespeeld bij E-Flux? Erg geinig!

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Eiríkr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:27:
Iemand dat spel al gespeeld bij E-Flux? Erg geinig!
Wat voor spel? Raadt het laadtarief?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Gunner schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Wat voor spel? Raadt het laadtarief?
Als ik in een browser op een computer naar Mijn Passen > Mijn Verbruik ga, zie ik rechtsboven een raket. Klik daar maar eens op. Je kunt het hele dashboard compleet afschieten. Vermakelijk :9

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:36
Allereerst dank voor de vele goede info hier. Inmiddels een hele set passen rijker, allemaal met voor en nadelen.
In regio Amsterdam heel blij met de Bosch app met 34ct per kWh, dat zullen ze wel een keer aanpassen binnenkort.

Vraagje over Enel x:
Ik heb nu 2 sessies gedaan met de laadpas. Echter verschijnen deze niet in het overzicht door een slome CPO ? (newmotion en green flux). Ik neem aan dat ik pas een nieuwe bundel kan nemen als dit verwerkt is? Als in, een laadsessie wordt pas op verwerkingsdatum van de bundel afgeschreven neem ik aan, en niet met terugwerkende kracht?
Dat maakt het wel een beetje een loterij. Enig idee of er een logica is met verwerkingstijden zodat ik niet elke dag hoef te kijken of er al wat verwerkt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 23:55
stenbk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:55:
Allereerst dank voor de vele goede info hier. Inmiddels een hele set passen rijker, allemaal met voor en nadelen.
In regio Amsterdam heel blij met de Bosch app met 34ct per kWh, dat zullen ze wel een keer aanpassen binnenkort.

Vraagje over Enel x:
Ik heb nu 2 sessies gedaan met de laadpas. Echter verschijnen deze niet in het overzicht door een slome CPO ? (newmotion en green flux). Ik neem aan dat ik pas een nieuwe bundel kan nemen als dit verwerkt is? Als in, een laadsessie wordt pas op verwerkingsdatum van de bundel afgeschreven neem ik aan, en niet met terugwerkende kracht?
Dat maakt het wel een beetje een loterij. Enig idee of er een logica is met verwerkingstijden zodat ik niet elke dag hoef te kijken of er al wat verwerkt is?
Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crab-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:35

Vraagje over Enel x:
Ik heb hetzelfde probleem met Enel X, heb momenteel 4 sessies geladen, ook newmotion (kleine hoeveelheden) maar geen van die sessies komt in het overzicht te staan. Heb hiervoor contact gezocht met Enel X en ben in afwachting van hun reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Vraagje over Enel x:
ik start meestal met de app en is dan vrij snel van bundel afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Je kunt inderdaad met de Charge My EV van Robert Bosch GmbH voor een merkwaardig bedrag van 0.34 laden.
Echter je kunt alleen met credit card betalen welke je in de app moet koppelen.
Een dag na een succesvolle laadsessie wordt ik door mijn bank gebeld, na de transactie van Robert Bosch GmbH is er 4 maal een verdachte afschrijving gedaan die ze geblokkeerd hebben.
Mijn credit card is nu geblokkeerd.
Dus mijn credit card in een app koppelen, ik doe het niet meer.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MarkV6 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:25:
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad eigenlijk.
Vattenfall, Bonnet, Charge Assist etc etc. Kaart is een ICS Gold Card, niet van een (groot)bank. Niet dat dat veel uitmaakt misschien, maar misschien geeft deze aanbieder specifiek een rode vlag ergens.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 09-02-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
Bosch werkt bij mij goed, ik denk dat ze gewoon nog vergeten zijn de nieuwe cpo tarieven overal door te voeren. Geen issue met credit card.
Ps. ICS is onderdeel van ABN.
Mark, je kan ook een virtuele (disposable) credit aanmaken bij bijvoorbeeld revolut.

Ik zal dan toch maar met app gaan laden, vind dat alleen niet zo prettig werken als er veel palen bij elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
stenbk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:32:

Mark, je kan ook een virtuele (disposable) credit aanmaken bij bijvoorbeeld revolut.
Per vandaag ben ik thuis over naar Vattenval voor 54/45 cent dus ik ga weer thuis laden.
Overigens heeft mijn eigen creditcard ook een instelbare limiet per maand.

[ Voor 11% gewijzigd door MarkV6 op 09-02-2023 14:18 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Tommie12 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Nope…..
Laadchaos is nog altijd de regel.
@tim.w Er zijn wel pogingen zoals EVMap, Moovility en Ladefuchs, maar deze houden geen rekening met alle NL laadpassen. En soms zijn ze niet up-to-date.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo Tomasi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:25
Rollo Tomasi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:37:
Nou, zojuist voor het eerst m'n auto geladen op m'n werk. Is een paal van (Libra) Alfen en heb met een pasje van E-Flux geladen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ik nou ga betalen voor deze sessie. De palen heb ik nog niet kunnen vinden op de kaart van diverse apps. Gemeente Ede.

De laadsessie is nog niet zichtbaar op het E-Flux dashboard. In de E-Flux app ontvang ik eens per maand een factuur, als ik het goed begrijp. Iemand enig idee of ik voor die tijd kan zien wat de laadsessie gekost heeft?
Om hier nog even op terug te komen, ik heb inmiddels met passen van E-Flux, Freshmile en Shell Recharge op het werk geladen, bij geen van de drie worden de laadsessies in de app of op het dashboard van de site weergegeven. Daarentegen heb ik met E-Flux bij een EVBox in de buurt geladen en in de app was direct na afloop de laadsessie terug te zien, met de kosten excl. BTW. Mogelijk kan ik dan daadwerkelijk gratis laden op het werk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Laatst online: 22:42
Je kunt inderdaad met de Charge My EV van Robert Bosch GmbH voor een merkwaardig bedrag van 0.34 laden.
Bij Allego-palen bij mij in de buurt gewoon € 0,70/kWh, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
Sandro! schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Geen greenflux in de buurt? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Net aangemeldt. De AC palen van GreenFlux/Total Energies zijn 82,2ct/kWh + 34,4ct. Dat is een nieuw record qua duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
Echter je kunt alleen met credit card betalen welke je in de app moet koppelen.
Een dag na een succesvolle laadsessie wordt ik door mijn bank gebeld, na de transactie van Robert Bosch GmbH is er 4 maal een verdachte afschrijving gedaan die ze geblokkeerd hebben.
Mijn credit card is nu geblokkeerd.
Gedownload, dank voor de tip. 34 cent hier en starttarief van 82 cent. Dat laatste is wel hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stenbk
Malarky schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:47:
[...]

Net aangemeldt. De AC palen van GreenFlux/Total Energies zijn 82,2ct/kWh + 34,4ct. Dat is een nieuw record qua duur.
Precies andersom, dus 34ct per kWh. Dat maakt het heel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:53
Iemand dit wel eens meegemaakt bij Enel?
Gisterochtend aan de snellader gehangen tot 94% (max snelladen van de auto). Toen ik bij de lader kwam de stekker weer opgehangen en doorgereden tot de volgende snellader. Daar kon ik de sessie niet starten omdat ik al een actieve sessie had (van bijna 2 uur). Deze via de app gestopt en weer begonnen met laden.
Alleen zie ik hem niet terugkomen in de historie. Andere keren (bij exact dezelfde lader) stond de laadsessie er wel direct in.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
NelgNL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:47:
[...]
Gedownload, dank voor de tip.
Laat je het ook even weten hoe het met je credit card gaat? Ik weet niet waar het bij mij is misgegaan. Ik heb android 12 en het invullen van je creditcard in een app voelt onveilig.
Er is ook een website van Bosch Electric Vehicle SolutionsHome maar nergens staat iets over een app.
Het zou fishing kunnen zijn, dan hebben ze er wel veel moeite voor gedaan.

Als je mijn recensie van 'Charge my ev' hebt gezien reageert Robert Bosch GmbH met stuur een email naar support@bosch-emobilty.com
Dat heb ik daarnet gedaan en dat email adres bestaat niet.

[ Voor 15% gewijzigd door MarkV6 op 10-02-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stenbk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:15:
Precies andersom, dus 34ct per kWh. Dat maakt het heel aantrekkelijk.
Bosch is ten opzichte van Shell (momenteel de goedkoopste voor fixed rate binnen de bebouwde kom) vanaf ongeveer 3kWh voordeliger. Overigens levert Bosch volgens deze bron geen groene stroom (net als bijv. Jaguar trouwens).

Misschien is Bosch wel interessant voor je overzicht @Malarky?
MarkV6 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:09:
Er is ook een website van Bosch Electric Vehicle SolutionsHome maar nergens staat iets over een app.
Het zou fishing kunnen zijn, dan hebben ze er wel veel moeite voor gedaan.
Op https://www.bosch-mobilit...ns/charging/charge-my-ev/ worden zowel screenshots van de app getoond als naar de app gelinkt.

En in de iOS app store wordt de App gepubliceerd onder dezelfde publisher als alle andere Bosch apps, dus dat ziet er aan die kant zo legit uit als maar kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Roelant schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Bosch is ten opzichte van Shell (momenteel de goedkoopste voor fixed rate binnen de bebouwde kom) vanaf ongeveer 3kW voordeliger. Overigens levert Bosch volgens
Volgens mij leveren alle publieke laadpalen toch wel minimaal 11kW.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
Heb ook een bosch account aangemaakt prijzen hier in de buurt zijn goedkoper als thuis laden. Kon alleen via de app geen kaart bestellen. Even gebeld met ze en ben op de lijst gezet, de kaarten worden eind februari verstuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 21:43
En voor dat je kaart er is zal de prijs wel weer ophoog gegooid zijn. 🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Roelant schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Bosch is ten opzichte van Shell (momenteel de goedkoopste voor fixed rate binnen de bebouwde kom) vanaf ongeveer 3kW voordeliger. Overigens levert Bosch volgens deze bron geen groene stroom (net als bijv. Jaguar trouwens).

Misschien is Bosch wel interessant voor je overzicht @Malarky?
Ohjah, verkeerd gezien die kosten. Heb het overzicht van alle laadpassen op Total Energies bijgewerkt:
Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Bosch is een variabel tarief toch? De EVBox palen bij mij staan voor 38,2ct/kWh en danweer 37,6ct starttarief. Dat lijkt ook het tarief voor Eneco palen in Rotterdam. LMS palen in Rottterdam is danweer 44,6ct/KwH. Ze hanteren denk ik een select aantal rates, maar flat zoals Shell, ANWB, Coolblue etc. is het niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Malarky op 10-02-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
Sandro! schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:15:
[...]

Crimenelen zijn het! En toch zijn de allego palen bijna altijd in gebruuik hier in de buurt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
Headshot_NL schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:16:
Iemand dit wel eens meegemaakt bij Enel?
Gisterochtend aan de snellader gehangen tot 94% (max snelladen van de auto). Toen ik bij de lader kwam de stekker weer opgehangen en doorgereden tot de volgende snellader. Daar kon ik de sessie niet starten omdat ik al een actieve sessie had (van bijna 2 uur). Deze via de app gestopt en weer begonnen met laden.
Alleen zie ik hem niet terugkomen in de historie. Andere keren (bij exact dezelfde lader) stond de laadsessie er wel direct in.
Ja, gebeurt vaker.
Meestal kan je die sessie in de app alsnog stoppen.
Een enkele keer heeft de helpdesk daarbij moeten helpen. Die reageert overigens erg snel.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
Stephan1337 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Crimenelen zijn het! En toch zijn de allego palen bijna altijd in gebruuik hier in de buurt. :)
Dat is omdat mensen met abo's minder betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ben sinds een week ook een EV rijder. Heb een korte verkenning gedaan in de laadpassenjungle (met dank aan de TS) en kwam tot de conclusie dat Vattenfall en E-Flux toch echt de beste opties zijn.
Woon in Gelderland en werk in Overijssel, waar Vattenfall 30ct/kwh rekent zonder starttarief. Dat is op dit moment goedkoper dan thuis laden 8)7

Misschien nog een keer een Maingau pas erbij voor Fastned al verwacht ik die niet vaak te gaan gebruiken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 21:43
Het is altijd handig om het shell pasje te hebben. Zeker handig bij langzame palen met een hoog tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
Wat Allego betreft: kon er een tijd niet terecht met mijn Elli pas (Highway Drive - afgesloten begin december). Inmiddels wordt de kaart wel geaccepteerd en geldt ook hier het AC tarief van 0,35 ;-) Met FreshMile lukt het ook voor datzelfde bedrag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:33
gremsems schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:32:
[...]
Dat is omdat mensen met abo's minder betalen.
Komt natuurlijk bij dat het gros van de EV-rijders een lease-auto heeft met bijbehorende laadpas, en dus geen idee hebben van de laadkosten, danwel er niet in geïnteresseerd zijn omdat ze het toch niet zelf hoeven te betalen.
Nu zijn er misschien wel leasemaatschappijen en bedrijven die proberen de laadkosten enigszins onder controle te houden door het snelladen te beperken, vergelijkbaar met beperkingen op het tanken langs de snelweg.
Maar met de huidige AC-laadtarieven in bv. Utrecht en Amsterdam is dat natuurlijk lastiger, omdat de leaserijders zonder eigen laadpaal toch afhankelijk zijn van de (beschikbare) publieke laadpalen in de buurt van hun huis.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 19:44
Binnen een paar dagen al de Enel X Juicepass mogen ontvangen! Beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
Over Bosch. Korte mail gestuurd naar het mailadres dat in de app staat. Gevraagd om een gratis laadpas. Binnen twee uur een reactie dat ze nu geen passen hebben, maar dat als ik mijn profiel completeer ik de pas krijg zodra deze beschikbaar is.

Vooralsnog een positieve indruk qua snelheid maar ook qua app. Het is op mijn telefoon de snelste en meest overzichtelijke app met alle laadpalen.

Ik ga volgende week met de app laden en zal laten weten hoe het loopt qua credit card transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre61
  • Laatst online: 22:27
Heb je voor de Bosch een laadpas nodig of volstaat de Charge my EV app om te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:55
Andre61 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:27:
Heb je voor de Bosch een laadpas nodig of volstaat de Charge my EV app om te laden?
nou probeer het eens uit en laat het even weten als de eerder geplaatste reacties niet voldoende informatie gaven

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NelgNL
Op mijn werk laad ik voor een stabiele 25 cent. In de straat wisselen de prijzen om de paar weken.

Bij elke tariefswijziging moest ik handmatig opnieuw gaan berekenen welke pas het goedkoopst is bij onze straatpaal. Ik laad alleen met passen zonder abonnement.

Heb daarvoor een simpele spreadsheet in elkaar geflanst. Je kunt zelf met een beetje handigheid de laadpasaanbieder toevoegen en de tarieven updaten. Dat moet je wel zelf doen.

Door rechtsboven het aantal kWh in te vullen dat je denkt te gaan laden worden automatisch alle totaalprijzen berekent en krijgt de goedkoopste een groene kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPLVTKPw04g8WMqDF5yEB_UWVt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pjzWfjK4FNzlOtnrIXe8FUo8.png?f=user_large

Als er interesse is in de Excelsheet dan upload ik deze met liefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
NelgNL schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:02:
Op mijn werk laad ik voor een stabiele 25 cent. In de straat wisselen de prijzen om de paar weken.

Bij elke tariefswijziging moest ik handmatig opnieuw gaan berekenen welke pas het goedkoopst is bij onze straatpaal. Ik laad alleen met passen zonder abonnement.

Heb daarvoor een simpele spreadsheet in elkaar geflanst. Je kunt zelf met een beetje handigheid de laadpasaanbieder toevoegen en de tarieven updaten. Dat moet je wel zelf doen.

Door rechtsboven het aantal kWh in te vullen dat je denkt te gaan laden worden automatisch alle totaalprijzen berekent en krijgt de goedkoopste een groene kleur.

[Afbeelding]

Waar vul jij dan het tarief van die straatpaal in?
Zodra die onder de 0,34 komt is bosch niet meer het voordeligst (en de andere ook niet trouwens).

Zal bij jouw paal misschien niet snel gebeuren, maar ik heb er hier gelukkig wel een paar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre61
  • Laatst online: 22:27
Coasterfreak schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:44:
[...]

nou probeer het eens uit en laat het even weten als de eerder geplaatste reacties niet voldoende informatie gaven
Dat gaat dan nog een paar weken duren, want de wagen is gisteren geproduceerd en wordt binnen een paar weken verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
eltron schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:13:
[...]

Waar vul jij dan het tarief van die straatpaal in?
Zodra die onder de 0,34 komt is bosch niet meer het voordeligst (en de andere ook niet trouwens).

Zal bij jouw paal misschien niet snel gebeuren, maar ik heb er hier gelukkig wel een paar staan.
Ik heb van elke pas een app of site met actuele tarieven. Sommigen rekenen per paalaanbieder een ander tarief, anderen hebben een vaste kwh-prijs voor elke AC-paal. De actuele prijs voor de paal bij mij in de straat vul ik in in de vierde kolom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

[Afbeelding]

Berekening zou niet al te ingewikkeld moeten zijn als je jezelf limiteert door geen Enel of zelfs Jaguar te nemen. Maar met jouw criteria missen toch zeker Elbizz, Chargemap en ChargePoint, die zijn allen regelmatig/altijd goedkoper dan E-Flux en dus ook die andere CPO'ers. ANWB en Coolblue zijn dan ook zeker kandidaten met hun flattarief.

Hier een lijst om je verder te laten inspireren: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 10-02-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
NelgNL schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:30:
[...]

Ik heb van elke pas een app of site met actuele tarieven. Sommigen rekenen per paalaanbieder een ander tarief, anderen hebben een vaste kwh-prijs voor elke AC-paal. De actuele prijs voor de paal bij mij in de straat vul ik in in de vierde kolom.
In dat geval is dus bij E-flux het CPO tarief vermeld.
Bij DIC staat hetzelfde tarief maar die rekent een toeslag van 0,02/kWh toch?
(en tot 16kWh is DIC dan voordeliger dan E-flux).

maar je hebt dus met E-flux wel de optie er tussen staan van situatie dat CPO lager zou zijn de vaste tariefpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

eltron schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:03:
[...]

In dat geval is dus bij E-flux het CPO tarief vermeld.
Bij DIC staat hetzelfde tarief maar die rekent een toeslag van 0,02/kWh toch?
(en tot 16kWh is DIC dan voordeliger dan E-flux).

maar je hebt dus met E-flux wel de optie er tussen staan van situatie dat CPO lager zou zijn de vaste tariefpassen.
DIC zelf spreekt ondertussen van 1ct: https://www.diclaadsystemen.nl/accessoires/dic-laadpas/ en hier: https://www.diclaadsystemen.nl/ ik zie vaker dat tarieven bij laadpastop10 al heel lang niet meer zijn bijgewerkt. Een Ecotpas is volgens een recente test bijv. ook ondertussen 2ct

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 10-02-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Iemand anders bij chargepoint ook dat ze wel heel grote saldo upgrades doen? Twee keer voor 15 euro geladen, 60 euro saldo upgrade.

Voelt toch een beetje gek, hoop ook maar dat het niet een exponentiele verhouding is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:21:
Ik had het niet over het vermogen van de paal, maar het aantal geladen kWh per sessie. ;)
Malarky schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:42:
Bosch is een variabel tarief toch? De EVBox palen bij mij staan voor 38,2ct/kWh en danweer 37,6ct starttarief. Dat lijkt ook het tarief voor Eneco palen in Rotterdam. LMS palen in Rottterdam is danweer 44,6ct/KwH. Ze hanteren denk ik een select aantal rates, maar flat zoals Shell, ANWB, Coolblue etc. is het niet.
Ah, zo ver had ik niet gekeken. Hier in de buurt alleen maar Total Energies en de rest wilde niet laden toen ik eergisteravond keek. Maar zie het nu inderdaad. Uitgerekend een Vattenfall paal die CPO maar 0,34 kost, is bij Bosch 0,44 met een starttarief van 0,376 - dus zelfs dat starttarief wisselt dan blijkbaar. 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Was dat maar waar. De ervaring in de praktijk [voor mij, de afgelopen 3 jaar] is anders, redelijk wat palen die er met 11kW opstaan, blijken dit niet te leveren: of ze kunnen het helemaal niet, of (vaker) niet op dat moment door load balancing achtige trucjes. Ik heb laadtijden zien varieren van 4 tot 10 uur van ±10>100% (2-7kW in mijn geval) bij exact dezelfde paal. Ik heb mn. slechte ervaringen met palen van EVBox door het hele land.

Daarnaast zijn er nog zat EV's op de markt met maar 1-fase AC laden, soms wel tot 7kW op 1-fase maar daar hebben we in NL bijna niks aan. Dus dan zit je op 3,5 na verliezen. En er is nog een groepje EVs met 2-fase (zoals mijn e-Up), die gaat tot ±7kW.

Juist omdat de laadsnelheid zo onvoorspelbaar is, niet alleen per paal (die ik vaak nog niet ken, als ik in een andere plaats ben), maar ook per tijdstip, maakt dat opladen tegen minuut/longstay straf tarief niet aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hoe kies je de beste laadpas voor je elektrische auto?
(volgens de consumentenbond)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 11-02-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Leuk artikel voor iemand nieuw met EV, maar niet volledig:
Er zijn 2 soorten laadpassen: met en zonder abonnement
Ze gaan voorbij aan de bundel laadpassen (Enel, Be Charge), die worden in het geheel niet genoemd, terwijl juist die nu heel interessant zijn. Ook freshmile (betalen per minuut) wordt niet genoemd.
Bij een laadpas zonder abonnement betaal je een starttarief per laadsessie. Bij een laadpas met abonnement betaal je een vast tarief per maand. Je betaalt dan geen starttarief.
Niet waar: Eneco is de bijzondere uitzondering dat je 3 euro p/m betaald en 61ct starttarief. Maar andersom zijn er ook voldoende aanbieders die geen starttarief en geen abbonomentsgeld rekenen: MAINGAU, Chargemap, ChargePoint, Plugsurfing, DIC, Ecotap, EVBox (via app), etc.
Vaak staat op de website van de laadpasaanbieder aangegeven bij hoeveel keer laden je goedkoper uit bent met een abonnement. Laad je meer dan 10 tot 15 keer per maand? Dan ben je over het algemeen voordeliger uit met een maandabonnement.
Van alle aanbieders heb je alleen die keuze bij ANWB (12x), Coolblue (13x), E-Flux (11x) en verder - zover ik weet - nergens.
Er zijn ook laadpassen waarbij er een vast tarief is voor het laden. Over het algemeen is het vaste tarief hoger.
Voor de prijsbewuste consument denk ik dat momenteel vooral de flat-tarieven lager zijn: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3". Al ligt dat met name aan het CPO tarief van de palen in je eigen wijk, maar het aantal palen onder de 40 cent is rap afgenomen laatste tijd.

De waarschuwing voor het opkomende kleeftarief had er ook bij gemogen. En dat de apps van die LMS-adepten het roaming tarief niet tonen: DIC, EV Company, Ecotap, etc. en vaak ook EVBox niet. Maar vooral dat het loont om te kijken of jouw automerk een goedkope laadmogelijkheid heeft: Jaguar, LandRover, KIA, BMW, Mercedes, etc. Ook Tesla laders raken weer aantrekkelijk geprijsd buiten de spits.

[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 11-02-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Roelant schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:39:
[...]

Ik had het niet over het vermogen van de paal, maar het aantal geladen kWh per sessie. ;)
Nou ik las toch echt kW, dus vermogen en daar reageerde ik op. En eigenlijk vooral omdat die termen vaak door elkaar gehaald worden en nieuwkomers op het verkeerde been worden gezet door fout gebruik van eenheden. Zo is kW als pk bij een ICE en kWh als een liter benzine, dus totaal verschillend. En vaak zijn zaken m.b.t. het laden al bijzonder ondoorzichtig zoals @davidov2008 terecht opmerkte. Je denkt met 11kW te laden maar niet met een 1-fase lader in je auto zoals mijn Ioniq. Dus vandaar mijn reactie.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Help.... ik zie door de bomen inmiddels het bos niet meer. :?

Regelmatig zie ik hier prachtige overzichten voorbij komen met de openbare laadpaaltarieven bij gebruik van de verschillende passen. Helaas wijzigen de CPO's (en MSP's?) hun tarieven dermate vaak, dat dit soort overzichten snel verouderd zijn.

Omdat ik aan huis kan laden maak ik weinig gebruik van openbare laadpalen, dus ik ben ook nog eens flink onervaren in het gebruik van de pasjes. Een snellader heb ik tot op heden niet nodig gehad (heb mijn EV pas sinds begin januari in bezit) en mijn dagelijkse ritjes waren tot op heden korter dan 200km. :)

Om toch openbaar te kunnen laden, heb ik begin januari vijf laadpassen aangeschaft (allen zonder abonnement). Is er een mogelijkheid waarbij ik aangekomen op een laadplek (gewone laadpaal of snellaadpaal) eenvoudig en snel kan zien met welke pas ik het goedkoopst uit ben?

Zijn de tarieven op laadpastop10.nl de actuele tarieven?

[ Voor 3% gewijzigd door HenryP op 11-02-2023 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

HenryP schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:14:
Prachtig artikel in VK vandaag waar jouw gevoel wordt uitgelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idqlmAdZpBfLoFfJFTF5_af2cuA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/chByX9y7F0d6YWLUBMnRNWaL.webp?f=user_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:01
Malarky schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:53:
[...]

DIC zelf spreekt ondertussen van 1ct: https://www.diclaadsystemen.nl/accessoires/dic-laadpas/ en hier: https://www.diclaadsystemen.nl/ ik zie vaker dat tarieven bij laadpastop10 al heel lang niet meer zijn bijgewerkt. Een Ecotpas is volgens een recente test bijv. ook ondertussen 2ct
Uit mijn recente test is gebleken dat zowel Ecotap als DIC laadsystemen het CPO-tarief + € 0,02 rekenen. Daarmee zijn ze betrouwbaarder dan andere LMS-aanbieders, die er veel meer opgooien dan dat ze op hun sites beloven. Kortom, als je kiest voor een LMS-pas die gratis aan te vragen is én geen abonnementskosten rekent, dan zou ik voor deze 2 kiezen.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Laatst online: 18:37
HenryP schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:14:

Zijn de tarieven op laadpastop10.nl de actuele tarieven?
Mijn taktiek: excel sheetje met de laadpaalaanbieders in de buurt icm de passen die ik heb.
Voor zover ik zie de enige manier om goed inzicht te krijgen. laadpastop10 heb ik in het begin ter inspiratie gebruikt.
  • Hyundai charge easy, kost 10,- per maand, eerste jaar incl gratis Ionity Premium
  • shell recharge, gratis, voor de gevallen dat de Hyundai pas het niet doet, nog niet nodig gehad
  • vattenfall incharge omdat zowel hier als bij schoonouders daarmee goedkoop (30ct) geladen kan worden
De betaalde Hyundai pas gebruik ik bij onbekende palen; ik weet dan zeker dat ik het Hyundai tarief betaal, 42ct/kwh momenteel, en dus geen verrassingen heb. Qua prijs ook niet echt verkeerd. Dat tientje abo kosten in de maand 'vergeet' ik meestal in de berekeningen, maar het levert ook gemoedsrust op ;-)

Snellladen doe ik zelden, sinds mei '22 de EV, en iets van 6x / 200kWh gedaan. Wel hoera voor het goedkope Ionity tarief van 29ct/kWh :-) (en toevalligerwijs ook ionity op de route die ik reed, want in NL nogal dun gezaaid).

Ergens in mei verloopt het jaar gratis Ionity; die verleng ik denk ik niet wegens te weinig gebruik, maar de Hyundai pas houd ik denk ik wel aan, vooral ivm de prijstransparantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia

[Afbeelding]

Jouw Excel-overzichtje lijkt als 2 druppels water op mijn Excel-overzichtje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnI8N6zY9ZGkiHTXrlydoF6BteQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bC2RKoxhjfpzVh97Mm0tiZ3x.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een invoerveld waar het aantal kWh's kan worden ingevuld. Daar rolt dan bovenstaande uit.

[ Voor 3% gewijzigd door nathalia op 11-02-2023 14:50 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Malarky schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:49:
Van alle aanbieders heb je alleen die keuze bij ANWB (12x), Coolblue (13x), E-Flux (11x) en verder - zover ik weet - nergens.
En dan heb je ook nog variaties die een max per maand kennen als het om starttarief gaat. Zoals Shell Recharge bijvoorbeeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nathalia
Hierbij nog een recent DC-overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3dG7YI1COEQgHNOhs0jIJhok4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xTzsuYXxb1FHZAMVLPLDCqFB.png?f=fotoalbum_large

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
@Eboeker Ik heb een laadpaal op eigen terrein i.c.m. een dynamisch energiecontract. Ik ben daarmee niet afhankelijk van de laadpalen bij mij in de buurt :)

@nathalia De vraag die ik die bij dit soort overzichten heb is:
- in hoeverre zijn dit soort overzichten (inderdaad, met name DC laden) eenvoudig zelf te maken (waar haal je de brongegevens vandaan)?

Uit het artikel geplaatst door @fewips Het artikel beschrijft precies het oerwoud waarin je terecht komt als je op zoek bent naar de prijzen in een bepaalde regio.

Oké, ik moet niet zo moeilijk doen, zullen sommigen wel denken. Ik heb sporadisch een laadpaal “elders” nodig of sporadisch een snellaadpaal, maar zelfs dan wil ik niet (onnodig) teveel betalen voor energie. En dus ben ik op zoek naar een manier om snel een overzicht op te stellen zoals dat van @nathalia.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
LaadpasTop10 is te zien bij de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van AvroTros Radar.

Het gaat over de grote prijsverschillen in de regionale tarieven. Ze hebben op ons kantoor gefilmd en we hebben wat scenes bij verschillende laadpalen op straat opgenomen.

Maandag 13 februari om 20.30 op NPO2

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Dank. (y) Ik verwacht niks nieuws te horen, maar ga wel kijken. Het zou mooi zijn als dit soort programma’s het voor elkaar krijgen dat er meer transparantie zou komen m.b.t. de prijzen. Ik vrees echter dat het ijdele hoop zal blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Je gaat inderdaad niets nieuws horen, maar het is goed dit wat breder uit te meten in de media.

In Utrecht zijn al vragen in de gemeenteraad gesteld n.a.v. de berichtgeving o.a. dit stuk in AD en gaan ze nu kijken of het tarief daar omlaag kan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Als we alleen naar laadpunten vanaf 100kWh in Nederland kijken tot 64ct/kWh:

Prijzen geldig op 15 februari 2023
1 kWhAanbiederDC netwerkNote
€0,2200BMW Charging (Ionity Plus)Ionity€13,00 p/m (12mnd). BMW VIN vereist
€0,2200Mercedes me (Charge L)Ionity€17,90 p/m. Mercedes VIN vereist
€0,2480FreshmileBP*20ct/kWh + 8ct/pm. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,2900KIA Charge (Ionity Power)Ionity€13,00 p/m (12mnd). KIA VIN vereist
€0,3000Nissan Charge (Premium)Ionity€13,00 p/m (12mnd). Nissan VIN vereist
€0,3103Enel X (Flat Large)Allego, BP, GreenFlux, Ionity, Shell70ct/kWh buiten bundel. Geen kleeftarief in NL. Bundel zelfde dag vernieuwen is 2x verbruik betalen
€0,3500Tesla Public SuperchargerTesla€12,99 p/m (niet-Tesla rijders).
Piektarief: 53ct/kWh (16u-20u). Idle fee tot €1
€0,3500Be Charge (Be Electric 500)BP, GreenFlux, Ionity85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle
€0,3500Elli (Drive Highway)Ionity€14.99 p/m (12mnd). Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden. NL laadprijzen
€0,3700FreshmileAllego, BP*, GreenFlux, Shell19ct/kWh + 30ct/pm. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,4100Mercedes me (Charge L)Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€17,90 p/m. Mercedes VIN vereist
€0,5040Fastned GoldFastned€11.99 p/m (-30% op standaardtarief)
€0,5200Jaguar/Land Rover Charging (Platinum)Allego, BP, Fastned, GreenFlux, Ionity, Shell€9,99 p/m. Plugsurfing netwerk
€0,5900MAINGAUAllego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Ionity, ShellKleeftarief 10ct/min na 1u laden
€0,6000BMW ChargingAllego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€13,00 p/m. BMW VIN vereist
€0,6160FreshmileIonity19ct/kWh + 71ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden

*Sommige BP Pulse laders zijn 8ct/min (bijv. BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht, BP Krabbendijke). Veel BP Pulse laders staan niet in de Freshmile app, onbekend of die werken/wat tarief is.

Prijzen van AC-laden voor TotalEnergies op 15 februari: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
De Utrechtse prijs wordt per kwartaal vernieuwd, maar loopt vanwege de verwerkingstijd twee maanden achter op de actuele markprijs. Op 1 maart gaat het tarief nog eens met 2 cent omhoog. De verwachting is dat opladen in juni goedkoper wordt.
Nou dat weten we dan. Het wordt de komende maanden nog duurder! "De marktprijs", wat een grappenmakers. Stroom is heel 2023 nog geen 40 cent geweest:
Kale prijzen: https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-gemiddelden-2023/
Opslag per leverancier: https://enever.nl/energieleveranciers/
Utrecht spant momenteel de kroon met 73 cent per kWh, inclusief btw....Volgens de gemeente Utrecht is actuele laadprijs nu 12 cent per kWh hoger dan de stroomprijs die een consument vorig kwartaal thuis zou betalen bij het afsluiten van een energiecontract.
De Utrechtse prijs wordt per kwartaal vernieuwd, maar loopt vanwege de verwerkingstijd twee maanden achter op de actuele markprijs. Op 1 maart gaat het tarief nog eens met 2 cent omhoog.
Hoezo 12 cent hoger dan de markt? Laten we alsjeblieft niet de prijzen van een Vattenfall of Essent als referentie nemen, maar gewoon de echte marktprijzen. En vanwaar die 2ct verhoging? De energieprijzen waren per 1 januari alweer veel lager.
Het Utrechtse bedrijf We Drive Solar is met een kleine duizend laadpunten de grootste aanbieder in de stad. Eigenaar Robin Berg heeft er begrip voor dat de gemeente één vaste prijs stelt. ,,Daardoor is het voor iedereen duidelijk wat opladen in de publieke ruimte kost. Je wilt niet dat mensen bij wijze van spreken gaan vechten om de goedkoopste paal. Het is nu aan ons samen om opladen aantrekkelijk te houden.’’
Nee, marktwerking moeten we niet willen, stel je voor dat iemand de marktprijs betaald met een beetje opslag, zoals bij dynamische energie. Dan liever dat gewoon echt iedereen teveel kwijt is.

Bijna net zo crimineel als Vattenfall dat doet alsof €3,22 per kuub een redelijke prijs is. Dynamische energie is nooit zo duur geweest, en die traders van Vattenfall zouden op die prijs voor maanden hebben vastgezet. Alleen dat is al een reden om bij die belastingplukkers weg te gaan, ze zetten hun eigen traders met dito topsalarissen te kakken in de media als prutsers. Dan kun je net zo goed naar een dynamische leverancier met bijzonder weinig overhead, laat staan dure traders. Hopelijk vindt de ACM na hun inval bewijs dat Vattenfall inderdaad doelbewust de belastingbetaler aan het tillen is.
Berg ziet dat de hoge prijs niet leidt tot minder gebruik. ,,Er is nog nooit zoveel opgeladen als afgelopen maand.’’
Dat geloof ik wel. Als consumenten nou eens massaal wakker worden en snappen dat de energieprijs echt al enige tijd ruim onder het prijsplafond ligt kunnen ze gewoon weer thuis laden. Hier kun je eenvoudig zien waar je je dynamische energie dient te halen: https://enever.nl/energieleveranciers/. En bij dynamische leveranciers kan je wel elke dag weg. Je kan elke dag weer naar de niet marktconforme prijzen van Vattenfall overstappen voor degenen die bezorgd zijn.

In januari 2023 kon je dus gemiddeld snachts voor 8ct kaal laden. Daar komen 15,24ct belastingen bij en 0,24ct opslag via Tibber (de goedkoopste van Nederland). Ben je dus de hele maand klaar voor minder 24ct, heel dat prijsplafond niet nodig.

[ Voor 133% gewijzigd door Malarky op 15-02-2023 23:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Voor mensen die in Allego gebieden wonen waar alle laadpalen al een tijdje €0,67/kWh zijn nog een aardige besparingstip, met de laadpas van Chargemap betaal je hier vooralsnog €0,43 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Laatst online: 22:42
Zou Shell de laadtarieven niet aanpassen? Zowel op de site als in de app staat nog € 0,55 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, dat hebben ze wel doorgegeven, €0,51. Maar op de site en in de app lijken de tarieven van januari nog te staan. Vragen over gesteld maar helaas nog geen feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Laatst online: 22-12-2024
Hachy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:09:
Je gaat inderdaad niets nieuws horen, maar het is goed dit wat breder uit te meten in de media.

In Utrecht zijn al vragen in de gemeenteraad gesteld n.a.v. de berichtgeving o.a. dit stuk in AD en gaan ze nu kijken of het tarief daar omlaag kan.
Zeer goede post,dankjewel. Vind het heel naar wat er nu in Utrecht gebeurd. Mijn buurman, die het al moeilijk heeft door alle crisissituaties afgelopen jaren, betaalt de hoofdprijs aan openbare laadpalen (dit terwijl de gemeentelijke politici al jaren EV's aan het opdringen zijn). Ondertussen een wijk verder laden de burgemeester en alle politici voor minder dan 20 cent met hun eigen oprit en een goed onderhandelt vastcontract.

Dan wil jan modaal (of in dit geval mijn buurman) een privelaadpaal bij zijn huis plaatsen(+ dynamiscj contract en savond laden), krijgt hij te horen dat de kabel niet over de stoep mag, zelfs niet als er een fatsoenlijke oplossing word geregeld zoals bijvoorbeeld de stoeptegel kabelgoot. (Huis met oprit kost je in utrecht minstens 8ton)

Ik laad zeer voordelig op werk dus heb weinig te klagen, maar die utrechtse politici kunnen echt de pot op. Onbetrouwbare moraalridder elite.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
HenryP schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:58:

@nathalia De vraag die ik die bij dit soort overzichten heb is:
- in hoeverre zijn dit soort overzichten (inderdaad, met name DC laden) eenvoudig zelf te maken (waar haal je de brongegevens vandaan)?

Oké, ik moet niet zo moeilijk doen, zullen sommigen wel denken. Ik heb sporadisch een laadpaal “elders” nodig of sporadisch een snellaadpaal, maar zelfs dan wil ik niet (onnodig) teveel betalen voor energie. En dus ben ik op zoek naar een manier om snel een overzicht op te stellen zoals dat van @nathalia.
Ik heb voor iedere DC-laadpaal-aanbieder (Allego, BP Pulse, Fastned, McDonalds Vattenfall, Shell Recharge en Total Energies) een referentieadres opgeschreven.

Ik open één voor één de apps van Chargepoint, InCharge, Maingau, MVV e-Motion en Shell Recharge en voer bij deze 5 apps het referentieadres in om het huidige tarief op te zoeken.

Kortom, 6 adressen die je in 5 apps invoert. In totaal dus 30 zoekacties. Dit kost me per maand 15 minuten werk om het matrixje up-to-date te maken.

Verder check ik de volgende sites:Kortom, dit kost niet zoveel tijd hoor. Als je eenmaal een template hebt én een lijstje met adressen hebt, dan is het met 20 minuten bijgewerkt. Als je dat eens per maand doet, dan kan je daar een heleboel mensen gelukkig mee maken ;)

Doe het gewoonweg op een manier die jij makkelijk vindt. Ik kijk alleen naar pasjes die gratis aan te vragen zijn en die geen abonnementskosten hebben. Topicstarter Hachy maakt ook wel eens een matrixje (laadkompas) waar je weer andere pas-aanbieders tegenkomt, omdat hij ook betaalde passen of abonnementen meeneemt.

En hij zet Ionity bijvoorbeeld wel in zijn laadkompas, terwijl ik die weer niet meeneem omdat ze maar 10 snellaad-locaties in NL hebben. Ik zou bijv. eerder OrangeGas meenemen waar je op 20 locaties in NL kunt snelladen. Ik heb de grens echter op een minimum van 25 locaties gezet...

Zo doet ieder het op zijn eigen manier. Mooi toch?

[ Voor 17% gewijzigd door nathalia op 12-02-2023 13:05 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:27
Hachy schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:34:
Ja, dat hebben ze wel doorgegeven, €0,51. Maar op de site en in de app lijken de tarieven van januari nog te staan. Vragen over gesteld maar helaas nog geen feedback.
Misschien de prijzen op laadpastop10.nl corrigeren daan €0,55/kWh totdat ze de prijzen ècht verlaagd hebben? Op deze manier is het goedkope reklame voor Shell...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
MarkV6 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:05:
Nu de prijzen zo sterk gestegen zijn zie ik bij de app van Bosch 'Charge my EV' nog steeds lage prijzen. Start tarief van 82ct en 34.4 cent per kWh.
Klopt het dat je alleen met de app kan starten, ik zie niet dat je een kaart kan aanvragen.
Gebruikt iemand de Bosh?
Ik had de tip voor Bosch eerder in het topic gemist, maar: dank voor deze tip!

Afgelopen nacht hier mooi gebruik van gemaakt. Greenflux/TotalEnergies paal in De Meern (CPO tarief €0,73/kWh), waarbij ik met Shell het voordeligste uit zou zijn met €0,55/kWh). Ik gok zo'n 20kWh geladen, scheelt toch best leuk vergeleken met Shell. Ben benieuwd hoe lang dat zo blijft..

Voelde voor mij nog wel wat onwennig, het laden starten/stoppen via een app. Gebruik altijd een pas voor het starten. Nu dus in de app op 'stoppen' drukken en dan bij de paal staan 'hij zal de kabel toch wel vrijgeven...?!?'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:54
Hachy schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:18:
Voor mensen die in Allego gebieden wonen waar alle laadpalen al een tijdje €0,67/kWh zijn nog een aardige besparingstip, met de laadpas van Chargemap betaal je hier vooralsnog €0,43 per kWh.
Dank voor je tip. Ik woon in Amersfoort en in mijn buurt staan ook 2 allego palen. Dan ga ik dat daar ook eens proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Malarky schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:53:
[...]

Graag even doorgeven als je zoiets merkt dan kan ik het meteen fixen en help je veel mensen. Mag ook in mail/DM/whatever. De website van DIC is verouderd. Het is sinds juli echt 2 cent. Ecotap staat al langer op 2 cent.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 12-02-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28
Robert1962 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Dank voor je tip. Ik woon in Amersfoort en in mijn buurt staan ook 2 allego palen. Dan ga ik dat daar ook eens proberen
Ik 'betaalde' laatst bij een 11 kW Allego laadpunt hier in m'n dorp in Brabant 7,60 euro voor 21,1 kWu in bijna 2 uur met de Freshmile-pas.
Omgerekend zat ik dan op net geen 36 cent. Ook niet verkeerd.
Freshmile rekent 19 cent de kWu en 3 cent per minuut.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NelgNL
Gisteren voor het eerst geladen met de Bosch app. Credit card gekoppeld en vanuit de app de sessie gestart en later gestopt. Ging prima en nadien direct de factuur in m'n mailbox. De prijs op de factuur was exact zoals bij de laadpaalinfo genoemd.

Ik ben fan! Eindelijk weer laten onder de 40 cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
NelgNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:30:
Gisteren voor het eerst geladen met de Bosch app. Credit card gekoppeld en vanuit de app de sessie gestart en later gestopt. Ging prima en nadien direct de factuur in m'n mailbox. De prijs op de factuur was exact zoals bij de laadpaalinfo genoemd.

Hmmm, de sessie die ik zaterdagmiddag startte, zondagochtend stopte, heeft bij mij nog geen factuur. In de app staat charging time op N/A; charged energy (en cost) op 0. Dus bij mij hebben ze nog geen afrekening gedaan, ook op de credit card is enkel een reservering en geen afboeking te zien.

Wellicht dat de data van de paal nog niet verwerkt is of zo - geen idee hoe de afhandeling administratief hoort te verlopen.

Maar goed, zal wel goedkomen. En anders heb ik voor 0 euro geladen, vind ik ook prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
Vraagje voor de Elli (highway drive 2022) gebruikers, Ik heb afgelopen weekend in Frankrijk bij een total Energy snellaadstation geladen en zag tot mijn verbazing dat mij 0,21ct per kwh werd aangerekend.
Ik was onder de indruk dat Elli vaste tarieven voor DC, AC en ionity heeft ongeacht de aanbieder's tarief (laadpaaltarief welke op een bord stond aangegeven was "maar" 0,62ct/kwh) of zit ik hier fout in de aanname en pakt ellie ofwel het besproken tarief of het lagere tarief als die lager is dan het besproken tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 18:02

gtp

NelgNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:30:

Werkt de Bosch app ook voor Allego AC laadpalen? Dan ga ik dit ook overwegen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
Hachy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:47:
LaadpasTop10 is te zien bij de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van AvroTros Radar.

Het gaat over de grote prijsverschillen in de regionale tarieven. Ze hebben op ons kantoor gefilmd en we hebben wat scenes bij verschillende laadpalen op straat opgenomen.

Maandag 13 februari om 20.30 op NPO2
En ook leuk je artikel te hebben gelezen in de Autoweek :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
Nl-jeff schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:01:
Vraagje voor de Elli (highway drive 2022) gebruikers, Ik heb afgelopen weekend in Frankrijk bij een total Energy snellaadstation geladen en zag tot mijn verbazing dat mij 0,21ct per kwh werd aangerekend.
Ik was onder de indruk dat Elli vaste tarieven voor DC, AC en ionity heeft ongeacht de aanbieder's tarief (laadpaaltarief welke op een bord stond aangegeven was "maar" 0,62ct/kwh) of zit ik hier fout in de aanname en pakt ellie ofwel het besproken tarief of het lagere tarief als die lager is dan het besproken tarief?
Kan gewoon kloppen.
In Frankrijk staat Elli op een "per minuut" prijs.
Als je een heel snel ladende auto hebt kan jou tarief best mogelijk zijn.

2022 tarief Elli :
France Standard AC 0.06 EUR/min DC 0.31 EUR/min

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-09 22:44
driel24 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Kan gewoon kloppen.
In Frankrijk staat Elli op een "per minuut" prijs.
Als je een heel snel ladende auto hebt kan jou tarief best mogelijk zijn.

2022 tarief Elli :
France Standard AC 0.06 EUR/min DC 0.31 EUR/min
Ah topper daar had ik even overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Malarky schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:56:
Als we alleen naar laadpunten vanaf 100kWh in Nederland kijken tot 64ct/kWh:
Zo'n tabel is goed bedoeld, maar Mercedes klopt al niet meer.
Maandabonnement geworden en de prijzen bij IONITY door Europa soms meer dan verdubbeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA5aZ669IXIDFAczQFn-yRcRAYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fpwooSWU0RhfrOmxyUzfnYbo.png?f=user_large

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

fewips schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:47:
[...]

Zo'n tabel is goed bedoeld, maar Mercedes klopt al niet meer.
Maandabonnement geworden en de prijzen bij IONITY door Europa soms meer dan verdubbeld.
[Afbeelding]
Volgens deze Nederlandse pagina van Mercedes blijven de genoemde prijzen geldig tot 28 februari: https://eu.charge.mercedes.me/web/nl/daimler-nl/tariffs

Dat is zo specifiek opgeschreven door Mercedes dat ik daarvan wel uitga. Uiteraard geldt voor alle prijzen in de tabel:
- Dit gaat om Nederlandse laadprijzen (niet die elders in de wereld);
- Prijzen geldig - zover bekend - op het moment van schrijven, wat er morgen weer (onaangekondigd) verandert weet ik ook niet;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
gtp schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Werkt wel, maar heeft niet zulke voordelige prijzen (tenminste voor Allego GLD-OV), nl. €0,70/kWh + starttarief

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
vanaalten schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Hmmm, de sessie die ik zaterdagmiddag startte, zondagochtend stopte, heeft bij mij nog geen factuur. In de app staat charging time op N/A; charged energy (en cost) op 0. Dus bij mij hebben ze nog geen afrekening gedaan, ook op de credit card is enkel een reservering en geen afboeking te zien.

Wellicht dat de data van de paal nog niet verwerkt is of zo - geen idee hoe de afhandeling administratief hoort te verlopen.

Maar goed, zal wel goedkomen. En anders heb ik voor 0 euro geladen, vind ik ook prima. :)
En als je in de app op Invoice drukt? De download start dan niet, maar ik kreeg toen wel de mail binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
gtp schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Het zal vast werken, maar weet dat Bosch geen vaste kWh-tarief heeft. Deze verschilt per laadpaalaanbieder en is toevallig bij TotalEnergies bij mij heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik krijg geen account geregistreerd bij Charge my EV.. 'register private user' voldoe aan alle (paswoord)voorwaarden maar land en T&C kiezen/accepteren blijft grijs. Weet iemand wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
Gunner schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:23:
Ik krijg geen account geregistreerd bij Charge my EV.. 'register private user' voldoe aan alle (paswoord)voorwaarden maar land en T&C kiezen/accepteren blijft grijs. Weet iemand wat ik fout doe?
Restart van je mobiele telefoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

NelgNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Restart van je mobiele telefoon?
Nee dat was het niet, maar toch bedankt. De velden die grijs leker waren uiteindelijk toch bedienbaar, dat was niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Vanaf a.s. vrijdag ben ik ook E-mobilist met mijn nieuwe Tesla model Y. Mooi moment om hier mee te gaan lezen en discussieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 16:27

anc

Dit weekend na 4 succesvolle laadsessies met de Jaguar app ineens weer drama met stoppen met laden. Knop werd niet zichtbaar en in de app werd bezet aangegeven.
Dus ik belde gisteravond op en werd mij vertelt dat ze de kabel niet los kunnen maken omdat er nog een andere lopende sessie aan dezelfde paal zat. Of ik even de bestuurder kon vragen of we konden resetten... nee dus want ik heb geen idee van wie die auto was.
Dan maar laten hangen en vanochtend gekeken in de app, eindelijk was de andere auto weg en kon ik opnieuw bellen. Kreeg een vriendelijke kerel aan de telefoon die zonder problemen de kabel los kon koppelen. Toen ik aangaf wat er gisteren gebeurde zei hij dat dat andere mensen zijn die niet alle functionaliteiten van de omgeving snappen en dat resetten niet altijd noodzakelijk is. Ze kunnen dus remote ook per aansluiten de kabel loskoppelen...
Zucht!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 19:44
anc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:16:
Dit weekend na 4 succesvolle laadsessies met de Jaguar app ineens weer drama met stoppen met laden. Knop werd niet zichtbaar en in de app werd bezet aangegeven.
Dus ik belde gisteravond op en werd mij vertelt dat ze de kabel niet los kunnen maken omdat er nog een andere lopende sessie aan dezelfde paal zat. Of ik even de bestuurder kon vragen of we konden resetten... nee dus want ik heb geen idee van wie die auto was.
Dan maar laten hangen en vanochtend gekeken in de app, eindelijk was de andere auto weg en kon ik opnieuw bellen. Kreeg een vriendelijke kerel aan de telefoon die zonder problemen de kabel los kon koppelen. Toen ik aangaf wat er gisteren gebeurde zei hij dat dat andere mensen zijn die niet alle functionaliteiten van de omgeving snappen en dat resetten niet altijd noodzakelijk is. Ze kunnen dus remote ook per aansluiten de kabel loskoppelen...
Zucht!!!
Heb ook nog problemen met de app. Het laden van de betaling duurt of ongeveer 5 minuten, of komt niet goed door. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Goed item bij radar tot nu toe!

Maar waarom ze het nu over abonnementen hebben? Die zijn er wel natuurlijk maar is geen standaard.

[ Voor 62% gewijzigd door Gunner op 13-02-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 14:02
anc schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:16:
Zucht!!!
Ik heb nu zo'n 15 laadsessies gehad met de Jaguar app en nu 1x gehad dat ik mijn kabel niet los kreeg.
Dat was bij een Allego paal na het stoppen van de sessie in de app.
Gelukkig had ik een medewerker die niet te moeilijk deed en meteen de kabel los kon maken.

Heb een tijd terug ook een keer gehad dat ik mijn kabel niet terug kreeg en er eerst het standaard helpdesk script moest worden afgewerkt.

Er zitten overigens wel een paar rare dingen in de Jaguar app in combinatie met vattenfall palen.
Zo worden de aansluitingen van de paal 2x weergegeven en als ik sta te laden zij het de enige palen waarbij ik vanuit de app geen mogelijkheid heb om de sessie af te breken.
Gelukkig geeft de paal mijn kabel wel meteen vrij als ik deze uit de auto trek.

Aan alles komt een eind.

Pagina: 1 ... 28 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2