[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 251 252 Laatste
Acties:

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
joepie de p schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:11:
Vraagje: zijn er BEV-rijders die nooit meer gebruik maken van een laadpas? Ik zie in mijn omgeving steeds meer QR codes op 11 kW palen staan. DC-laders werken met diverse betaalmethodes en soms is een abbo goedkoper (Electra, Ionity) of makkelijker (Fastned autocharge). Ik gebruik nog steeds een pas vanuit gewoonte maar ik overweeg om die op te zeggen, ik betaal daarvoor nog maandelijkse pasfee.
Ik gebruik mijn laadpas gewoon heel zelden, dat is enkel nodig bij lange trips.
Met QR codes moet je heel hard opletten omdat er fraude mee gepleegd wordt.

Je kan beter kijken naar de aanbieder, die app of website openen, en dan daarmee een laadsessie starten. Dat is wat complexer, maar minder kans op fraude.
Er zijn ook laadpassen zonder abo kosten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:50
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:07:
[...]

Ik gebruik mijn laadpas gewoon heel zelden, dat is enkel nodig bij lange trips.
Met QR codes moet je heel hard opletten omdat er fraude mee gepleegd wordt.

Je kan beter kijken naar de aanbieder, die app of website openen, en dan daarmee een laadsessie starten. Dat is wat complexer, maar minder kans op fraude.
Er zijn ook laadpassen zonder abo kosten.
Met een maand abo bij Ionity moet je sinds kort toch weer die app gebruiken ondanks dat je een laadpas hebt, want anders loop je de kans onverwacht te veel te betalen, want bij een maand abo gelden sinds kort vanaf prijzen i.p.v. een vaste prijs. https://www.ionity.eu/subscriptions 8)7

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:14:
[...]

Met een maand abo bij Ionity moet je sinds kort toch weer die app gebruiken ondanks dat je een laadpas hebt, want anders loop je de kans onverwacht te veel te betalen, want bij een maand abo gelden sinds kort vanaf prijzen i.p.v. een vaste prijs. https://www.ionity.eu/subscriptions 8)7
Ik zie toch echt vaste prijzen op die site bij subsciptions…

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
[...]

Gisteren nog spotgoedkoop op een chademolader geladen bij ionity zonder abonnement met pas

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:21:
[...]

Ik zie toch echt vaste prijzen op die site bij subsciptions…
Dat is bij een jaar abo, klink maar op "montly".

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:25:
[...]

Dat is bij een jaar abo, klink maar op "montly".
Zou dat geen foutje zijn?
De prijs is in elk geval hetzelfde.

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:28:
[...]

Zou dat geen foutje zijn?
De prijs is in elk geval hetzelfde.
Lijkt mij geen foutje, er staat vanaf dus niet vast.

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:11
Haha dank voor het compliment maar dit is toch echt Davidovgpt :+

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50
SE7EN11 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:58:
Wellicht enkel voor Tesla rijders?

[Afbeelding]

[...]
Ja, Tesla-rijders krijgen korting bij Tesla-laders. Alle anderen moeten een betaald abonnement nemen voor dezelfde prijzen.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:33:
[...]

Is dat niet omdat er bij andere leden van de charge league hogere prijzen kunnen/zullen gelden?
Bij ionity lijkt het me gewoon vast.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:14
Puppetmaster schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:32:
[...]

Is dat niet omdat er bij andere leden van de charge league hogere prijzen kunnen/zullen gelden?
Bij ionity lijkt het me gewoon vast.
Ik kan dit bevestigen dat dit niet klopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMhKk3Hy35OjrIgiA9D6UbpFqD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RA1wEoCZoyaVbCzSiBqGN8ox.png?f=user_large

En dan deze ook in DE waar 0,39 cent hoort te gelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqdIbMUtNGDIr2Yzu1_kwSjG0FE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Desf8PQ2VHQxlhE7O8llvtnZ.png?f=user_large

Het enige verschil wat ik heb kunnen vinden is dat de ene op de snelweg was en de andere er langs. Maar de "vaste" 0,39 cent prijs lijkt niet meer te gelden.

• thomvh
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:33:
[...]

Ik kan dit bevestigen in het werkelijke gebruik in DE de afgelopen dagen.

• Tommie12
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:37:
[...]

Ik kan dit bevestigen dat dit niet klopt:
[Afbeelding]

En dan deze ook in DE waar 0,39 cent hoort te gelden:
[Afbeelding]

Het enige verschil wat ik heb kunnen vinden is dat de ene op de snelweg was en de andere er langs. Maar de "vaste" 0,39 cent prijs lijkt niet meer te gelden.
En jij hebt dus een maandelijkse subscription?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:33
[...]

Ook nog…
Ik zit nu in UK en heb mijn mobilize pas weer een maand abbonement van 5 euro gegeven.
(Werkt dus ook nog steeds zonder Renault mits je dat al had in 2024)
Zojuist 2x bij Ionity geladen en 0.43 pond/kWh afgerekend. Terwijl dat bij het duurdere Ionity abonnement 0.46 zou zijn.
Pfew.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 07-04-2026 11:11 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• thomvh
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:52:
[...]

En jij hebt dus een maandelijkse subscription?
Yes, IONITY Power om precies te zijn.

• PeterZ(on)
Het Ionity Go abo is ook verdwenen in mijn app, maar die paar cent prijsvoordeel is er als ik het goed zie nog wel.

• thomvh
Ik las in de Electroverse app ook dat de voorwaarden van Ionity veranderen per 1 April.

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:10:
[...]

Ook nog…
Ik zit nu in UK en heb mijn mobilize pas weer een maand abbonement van 5 euro gegeven.
(Werkt dus ook nog steeds zonder Renault mits je dat al had in 2024)
Zojuist 2x bij Ionity geladen en 0.43 pond/kWh afgerekend. Terwijl dat bij het duurdere Ionity abonnement 0.46 zou zijn.
Pfew.
Ja Mobilize heeft bij mij de afgelopen vakantie ook nog altijd gewerkt :) , alleen de Ioniq niet met defecte laadpoortvergrendeling. :( Dus nu betaal je bij Ionity voor een abo ruim het dubbele zonder een gegarandeerde prijs, ze kunnen dus ook zomaar het dubbele vragen. Had je maar in de app moeten kijken. :-(

• thomvh
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:19:
[...]

Ja Mobilize heeft bij mij de afgelopen vakantie ook nog altijd gewerkt :) , alleen de Ioniq niet met defecte laadpoortvergrendeling. :( Dus nu betaal je bij Ionity voor een abo ruim het dubbele zonder een gegarandeerde prijs, ze kunnen dus ook zomaar het dubbele vragen. Had je maar in de app moeten kijken. :-(
To be fair, het staat ook op de website:
All prices are the current minimum prices and may be adjusted by IONITY at any time. The charging price at the charging station may be higher.All prices include local VAT and other price components.View ChargeLeague charging station prices here.

• Tommie12
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:24:
[...]

To be fair, het staat ook op de website:

[...]
Dus je mag 5 of 12€ abo per maand betalen... en je weet alleen dat je 'meer dan 39ct' gaat betalen.
Dergelijke contracten, daar mag de EU van mij eens een dikke streep door trekken of plat kloppen met 1000 regeltjes. WTF.

Morgen krijg je een offerte voor een auto: "die gaat minstens 40k kosten"... om dan 80k te mogen afrekenen of zo...

• thomvh
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
[...]

Dus je mag 5 of 12€ abo per maand betalen... en je weet alleen dat je 'meer dan 39ct' gaat betalen.
Dergelijke contracten, daar mag de EU van mij eens een dikke streep door trekken of plat kloppen met 1000 regeltjes. WTF.

Morgen krijg je een offerte voor een auto: "die gaat minstens 40k kosten"... om dan 80k te mogen afrekenen of zo...
Is toch niet anders dan Tesla doet? Je krijgt korting ten opzichte van het standaard tarief. Alleen hoe IONITY het nu omschrijft zegt niet echt dat je korting krijgt tenopzichte van het vaste tarief. Daar mogen ze inderdaad wel wat duidelijker over zijn. E.g. als de vaste tarieven tussen de 60 en 70 cent liggen en je krijgt daar 40% op vind ik het ook prima.

• PeterZ(on)
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:57:
[...]

Is toch niet anders dan Tesla doet? Je krijgt korting ten opzichte van het standaard tarief. Alleen hoe IONITY het nu omschrijft zegt niet echt dat je korting krijgt tenopzichte van het vaste tarief. Daar mogen ze inderdaad wel wat duidelijker over zijn. E.g. als de vaste tarieven tussen de 60 en 70 cent liggen en je krijgt daar 40% op vind ik het ook prima.
Niet helemaal mee eens, bij Tesla betaal je met een abo hetzelfde tarief als wat een Tesla rijder moet betalen. Dat is m.i. toch iets anders dan korting, hoewel het daar wel op neer komt maar wel met een andere insteek. Tesla biedt ook geen abo aan met vanaf prijzen. Wat Ionity doet is niet erg transparant want het kan van alles zijn, dus ik wijk dan liever uit naar een aanbieder met vaste prijzen. Deed ik al, want Mobilize is voor mij to go. :)

• thomvh
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:19:
[...]

Niet helemaal mee eens, bij Tesla betaal je met een abo hetzelfde tarief als wat een Tesla rijder moet betalen. Dat is m.i. toch iets anders dan korting, hoewel het daar wel op neer komt maar wel met een andere insteek. Tesla biedt ook geen abo aan met vanaf prijzen. Wat Ionity doet is niet erg transparant want het kan van alles zijn, dus ik wijk dan liever uit naar een aanbieder met vaste prijzen. Deed ik al, want Mobilize is voor mij to go. :)
Mobilize is voor nu vast. Als zijn werkelijk het IONITY abbo doorbelasten met korting zal dat ook nog wel gaan wijzigen hoor.

Snap niet helemaal wat je het verschil vind tussen Tesla en IONITY in dit geval. Tesla heeft ook geen vaste prijzen. De prijzen voor Tesla rijders zijn toch echt kortings prijzen of een andere staffel of hoe je het ook wilt noemen. Daarbij is het bij Tesla ook een wild weste, de prijs kan van alles zijn. Je zult altijd moeten checken of het uberhaupt een interessante prijs is. Net als bij IONITY nu dus. Ik denk dat dit gewoon IONITY haar nieuwe prijsstelling wordt, dat gaan BMW en Renault met hun platformen dan ook gewoon zo doorberekenen. Daarbij lijkt het in mijn terugreis afgelopen weekend dat het een snelweg en niet snelweg prijs is op dit moment van 3 cent verschil. Uberhaupt heeft er altijd in hun voorwaarden gestaan dat de prijzen op elk moment gewijzigd mogen worden. Dus zover was het een "vaste" prijs.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

Galois

1811 - 1832

Een hybride aan de laadpaal is vaak niet de meest financieel verstandige keuze.

Ik heb even een snelle berekening gemaakt met verschillende benzineprijzen (de huidige prijzen in NL en BE).

Ik rijd met de hybride zo'n 45 km (12 kWh), dus te vergelijken met ongeveer 3 L benzine. Dan zouden dit de kWh prijzen moeten zijn aan laadpalen om 'even duur' te zijn. Menig laadpaal is duurder!

De hybride aan de openbare laadpaal is er dus alleen voor 'uit milieuoverwegingen'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcc7MKLl0H_UUHrjBSYOO8I-QMI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DRswBw266B1rVCpFZmuLo5EZ.jpg?f=user_large

(of maak ik rekenfouten?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• thomvh
Galois schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:02:

Ik heb even een snelle berekening gemaakt met verschillende benzineprijzen (de huidige prijzen in NL en BE).

Ik rijd met de hybride zo'n 45 km (12 kWh), dus te vergelijken met ongeveer 3 L benzine. Dan zouden dit de kWh prijzen moeten zijn aan laadpalen om 'even duur' te zijn. Menig laadpaal is duurder!

De hybride aan de openbare laadpaal is er dus alleen voor 'uit milieuoverwegingen'.

[Afbeelding]

Je zit goed te rekenen. Er zijn echter genoeg palen die onder de range die jij hier pakt zitten. Je moet even goed in je eigen omgeving kijken. Maar bij mij zijn de Vattenfall palen met een tarief van 33 cent. Al sprak ik laatst iemand die zelf laden bij Q-Park (0,69 cent per kWh en 1,60 start tarief) voordeliger vond dan brandstof.

Even iets in deze lijn, hybrides bij snelladers heb ik echt nooit gesnapt...

• Plucky
  • Niet online

[Afbeelding]

Zolang het overgrote deel van Zuid-Holland (SGZH1 +SGZH2) vol staat met laadpalen met tarieven van EUR 0,32 - EUR 0,40 lijkt me dat de hybrides daar nog een plausibele reden hebben om aan de lader te hangen...

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50

[Afbeelding]

Je berekening maakt inderdaad duidelijk dat het blijkbaar minder loont om als hybride elektrische rijder ook nog een benzinemotor mee te moeten zeulen. Een verbruik van 12 kWh op 45 km (dus omgerekend meer dan 26kWh/100 km) is erg fors, tenzij je van laadpaal naar laadpaal constant 130 op de snelweg rijdt. De meeste EV's hebben een gemiddeld verbruik zo tussen 14 en 18 kWh/100km, en dan ligt het omslagpunt een stuk lager.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• thomvh
Of-Aaargh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:49:
[...]

Je berekening maakt inderdaad duidelijk dat het blijkbaar minder loont om als hybride elektrische rijder ook nog een benzinemotor mee te moeten zeulen. Een verbruik van 12 kWh op 45 km (dus omgerekend meer dan 26kWh/100 km) is erg fors, tenzij je van laadpaal naar laadpaal constant 130 op de snelweg rijdt. De meeste EV's hebben een gemiddeld verbruik zo tussen 14 en 18 kWh/100km, en dan ligt het omslagpunt een stuk lager.
Moet denk ik toch echt eens naar mijn eigen EV gaan kijken, want ik zit ook vaak rond de 21/22kWh/100 al is dat wel veel snelweg rijden 8)7

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:45

[Afbeelding]

45km op 12 kWh is een verbruik van 26,6 kWh op 100. Dat is voor een elektrische motor/auto wel erg onzuinig. Of je trapt flink door op de snelweg. 20 kWh op 100 moet toch ook lukken?
Uitgaande van je berekening zal het wel kloppen, maar je rekent m.i. wel erg onzuinig in het nadeel van EV's. AC kun je prima palen vinden onder de 50 cent per kWh, dus nog steeds voordeliger.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Plucky
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:00:
[...]

45km op 12 kWh is een verbruik van 26,6 kWh op 100. Dat is voor een elektrische motor/auto wel erg onzuinig. Of je trapt flink door op de snelweg. 20 kWh op 100 moet toch ook lukken?
Uitgaande van je berekening zal het wel kloppen, maar je rekent m.i. wel erg onzuinig in het nadeel van EV's. AC kun je prima palen vinden onder de 50 cent per kWh, dus nog steeds voordeliger.
18 - 21 kWh op 100 lukt prima met een hybride.
Kwestie van niet als eerste weg willen zijn bij het rode licht en een beetje anticiperen in het verkeer... :)

• PeterZ(on)
Plucky schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:15:
[...]

18 - 21 kWh op 100 lukt prima met een hybride.
Kwestie van niet als eerste weg willen zijn bij het rode licht en een beetje anticiperen in het verkeer... :)
Afgelopen vakantie had ik een C5 Aircross plugin als vervangauto voor mijn defecte Ioniq en zat ik op meer dan 20kWh/100km terwijl ik dat met mijn Ioniq met rond de 8kWh/100 doe. Het waren lokale ritjes van zo'n 25km enkele rit en niet harder dan 60/70kmh. Was blij dat ik heen en terug kon komen, wat een verbruik. :-(

• thomvh
PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:36:
[...]

Afgelopen vakantie had ik een C5 Aircross plugin als vervangauto voor mijn defecte Ioniq en zat ik op meer dan 20kWh/100km terwijl ik dat met mijn Ioniq met rond de 8kWh/100 doe. Het waren lokale ritjes van zo'n 25km enkele rit en niet harder dan 60/70kmh. Was blij dat ik heen en terug kon komen, wat een verbruik. :-(
8?! Ik doe echt wat fout in mijn Polestar 😅

• PeterZ(on)
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:40:
[...]

Maar de Polestar staat dacht ik ook niet bekend om zijn lage verbruik. Nog ff een foto van het verbruik met mijn Ioniq op dat bewuste traject in Spanje, dus een behoorlijk verschil met die C5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU7yjfA_p4KWGjU4KNdS88dRxdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdcJ5OoE5IkV2jdXHF56SY6k.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:33
[...]

@PeterZ(on) heeft een IONIQ uit 2017, 28kWh als ik het goed heb. Niet te verwarren met de IONIQ 5.
Dat heeft zeker wat uitdagingen, maar het geeft wel aan dat je met een veel lager gewicht extreem zuinig kan rijden.
Erg leerzaam altijd!

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• thomvh
Stefannn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:32:
[...]

@PeterZ(on) heeft een IONIQ uit 2017, 28kWh als ik het goed heb. Niet te verwarren met de IONIQ 5.
Dat heeft zeker wat uitdagingen, maar het geeft wel aan dat je met een veel lager gewicht extreem zuinig kan rijden.
Erg leerzaam altijd!
Zeker leerzaam! Moet zeggen dat ik mijn auto nu voor het eerst in warme temperaturen rijd. Heb hem in December gekocht. Dus ben benieuwd of het verbruik ook omlaag gaat.

Even back on topic: Ik las toevallig net ergens anders dat 16kWh/100km ongeveer 1:53 is benzine. Dus dan wordt die tabel hierboven toch heel anders als je zuinig met je Hybride kan rijden.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:14
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:53:
Even back on topic: Ik las toevallig net ergens anders dat 16kWh/100km ongeveer 1:53 is benzine. Dus dan wordt die tabel hierboven toch heel anders als je zuinig met je Hybride kan rijden.
Het is simpele wiskunde, je moet alleen de parameters weten en dan ist zo uitgerekend.

Welke prijs hanteer je voor de kWh, welke prijs hanteer je voor de benzine, wat is het gemiddelde kWh per 100 kilometer en wat is het gemiddelde verbruik van de benzine auto waar je mee vergelijkt.

• Pr088
[...]

Nee, Ioniq 28kWh is een zuinigheidsbeest. Heb een kameraad met die auto en die rapporteert ook fluitend 10-12kwh per 100km. Zelfs nu het 10-15 graden is en nog niet 20+.

En Polestar staat niet bekend als een zuinige EV. Maar ik verwacht dat die bij mooi zomerweer ook wel naar de 15 op 100 kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 07-04-2026 20:05 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
thomvh schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:53:
[...]

Zeker leerzaam! Moet zeggen dat ik mijn auto nu voor het eerst in warme temperaturen rijd. Heb hem in December gekocht. Dus ben benieuwd of het verbruik ook omlaag gaat.

Met een hogere buitentemperatuur gaat je verbruik echt wel omlaag hoor. Komt goed ;)

Pagina: 1 ... 251 252 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2