Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ik ben benieuwd naar hun reactie. Zwart wit gezien klopt het wel want bmw spreekt op hun charging site niet over bepaalde time-windows wat Allego zelf wel doet. Ik ben nu ook fijn op 0.25c aan het laden. :-)gremsems schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:56:
[Afbeelding]
BMW heeft de "plakboete" tussen 23.00 en 07.00 bij Allego gewoon snachts meegeteld.
Heb contact opgenomen met BMW, want dit lijkt me niet de bedoeling.
[ Voor 3% gewijzigd door Auke 325ci op 07-02-2025 13:20 ]
Da's zeker interessant. Ik zag bij mij wel dat de Electroverse deze paal (en de paal bij mij in de buurt) eerst als paal van TotalEnergies had weergegeven, maar nadat ik in het zoekfilter op CircleK had geklikt, kreeg ik de juiste prijzen te zien.boeha schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:27:
Gisteren snel geladen met octopus electroverse bij cirkel k snel lader voor 30 cent per kWh dat is momenteel goedkoper dan Tesla, doe er je voordeel mee[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel een groot verschil met de standaardprijs, ben benieuwd hoe lang nog...
Circle K neemt Total Energies over (https://totalenergies.nl/...overgenomen-door-circle-k), dus dat zal wel een effect zijn van die transitie nog.dextertje schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:30:
Ik zag bij mij wel dat de Electroverse deze paal (en de paal bij mij in de buurt) eerst als paal van TotalEnergies had weergegeven, maar nadat ik in het zoekfilter op CircleK had geklikt, kreeg ik de juiste prijzen te zien.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Reactie die ik heb ontvangen op mijn mail.Auke 325ci schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:19:
[...]
Ik ben benieuwd naar hun reactie. Zwart wit gezien klopt het wel want bmw spreekt op hun charging site niet over bepaalde time-windows wat Allego zelf wel doet. Ik ben nu ook fijn op 0.25c aan het laden. :-)
:strip_exif()/f/image/xq3BM8HKOIajyql7R9EwMoM3.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen lader thuis...Pr088 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:18:
[...]
Lekker lijstjes droppen!
Mijn lijstje
- Nederland: Vattenfall, Eneco, Shell Recharge, Elektroverse, Mobilize en TAP Electric (perfecte app, was met een klein abonnementje mijn go-to, nu niet meer dankzij eigen laadpaal thuis)
- Duitsland: EWE GO (app), ENBW (app), Maingau
- Belgie: Geen?
Verder de apps van FastNed, Tesla, Ionity (gebruik ik eigenlijk nooit)
Standaard Vattenfall thuis / eflux werk
If needed, heb tesla m3h (privé) , dus de tesla superchargers.
Verder (digi) backup-passen : anwb, electroverse, tango en evway (allen dus gelinkt aan betaalmethode : cc/paypal/sepa)
klaarstaande apps : x-way, nextcharge, Northe en Tap (maar dus (nog) niet gelinkt aan betaalmethode)
Buitenland nog geen ervaring mee, maar ivm vakantieplannen naar Oostenrijk en Italië/Dolemieten, dus wat extra opties erbij genomen naast de 3 standaard laadmogelijkheden van NL.
Gebruik go charge voor tarieven vergelijk, maar dat dekt alleen nl en kan er niet al mijn passen in terugvinden, dus zoek nog iets voor beter en Europees prijsoverzicht per laadpaal....
Op de site van Ionity lees ik toch echt €0,33 of bedoel je via Mobilize?
:strip_exif()/f/image/Q0OjvPDngcPkbxbi1LwNWrqg.png?f=user_large)
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Via Mobilze uiteraard, maar die 29ct is alleen in Frankrijk en met €4,99 abo. Zolang het nog duurt.Hachy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Op de site van Ionity lees ik toch echt €0,33 of bedoel je via Mobilize?
[Afbeelding]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ah oke dus we kunnen wel stellen dat de hele discussie dus over 4 cent per kWh verschil gaat en dan ook alleen in Frankrijk. (in DE zijn ze allebei 39). Niet echt een big deal dus.PeterZ(on) schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:19:
[...]
Via Mobilze uiteraard, maar die 29ct is alleen in Frankrijk en met €4,99 abo. Zolang het nog duurt.
Wat prijs betreft niet, maar Mobilze heeft een RFID card en Ionity niet, dus Mobilize heeft mijn voorkeur. Chargemap heeft ook een Ionity abo maar dat is duurder en per kWh is het ook duurder. Ik snap ook niet dat Ionity geen RFID card heeft, op Feesboek de ene na de andere reactie gaat er over.Hachy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:21:
[...]
Ah oke dus we kunnen wel stellen dat de hele discussie dus over 4 cent per kWh verschil gaat en dan ook alleen in Frankrijk. (in DE zijn ze allebei 39). Niet echt een big deal dus.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
86 kWh en het was vrij mild 5°C à 7°C klein beetje zon af en toe, geen WP trouwens.Sjoerd001 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:38:
[...]
Thnx voor de testen en je bericht. Geruststellend dat met een ruime 30min laden je maar 1% hebt verbruikt 😜 Nou weet ik niet wat de totaal capaciteit is, maar dat is dan niet zoveel. Pas deed ik 5 minuten voorverwarmen en de auto was volledig ontdooid en verwarmd.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja, dat snap ik, RFID is betrouwbaarder. Toch valt het onderaan de streep met de app ook wel mee; ik heb best wel veel Ionity stations met de app geactiveerd, In Frankrijk, Zwitserland en Italië tot nu toe zonder problemen. In Duitsland wel 1 of 2x meegemaakt dat door slecht GSM bereik niet werkte maar dat is wel een uitzondering.PeterZ(on) schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Wat prijs betreft niet, maar Mobilze heeft een RFID card en Ionity niet, dus Mobilize heeft mijn voorkeur. Chargemap heeft ook een Ionity abo maar dat is duurder en per kWh is het ook duurder. Ik snap ook niet dat Ionity geen RFID card heeft, op Feesboek de ene na de andere reactie gaat er over.
Zoals met zoveel dingen heeft iedereen zijn/haar voorkeur. Wel of geen OPD, het vastzetten van bepaalde instellingen in de auto, enz... Jammer dat aanbieders daar niet altijd rekening mee houden.Hachy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:17:
[...]
Ja, dat snap ik, RFID is betrouwbaarder. Toch valt het onderaan de streep met de app ook wel mee; ik heb best wel veel Ionity stations met de app geactiveerd, In Frankrijk, Zwitserland en Italië tot nu toe zonder problemen. In Duitsland wel 1 of 2x meegemaakt dat door slecht GSM bereik niet werkte maar dat is wel een uitzondering.
Chargeprice! Controleer wel de tarieven, want die kloppen niet altijd. Prima app om van te voren even mee te kijken hoe je op bestemming betaalbaar kunt laden. Was voor mij afgelopen zomer Northe in Oost Beieren, vorig jaar in Zell am See was het Stromladen.Ted038 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:56:
[...]
Gebruik go charge voor tarieven vergelijk, maar dat dekt alleen nl en kan er niet al mijn passen in terugvinden, dus zoek nog iets voor beter en Europees prijsoverzicht per laadpaal....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Niet alleen in Friesland, op een hoop meer plekken zoals NH ook. OVO was de eerste die het omhoog gooide bij Total, toen volgden Bump, E-Flux Road en nu ook Vattenfall. Vraag mij af of dit puur de wijziging in belastingkorting is, of dat de overname van Total hier ook mee te maken heeft. Als Electroverse ook verhoogt, ben ik benieuwd wie er nog een <45 ct alternatief weet voor AC laden.MichielFRL schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:55:
De prijs per kWh van de TotalEnergies palen in Fryslân zijn met 10 cent per kWh gestegen naar vanaf €0,48 /kWh. Zo wordt laden bij Tesla steeds aantrekkelijker.
Voor degenen die dit ook proberen en het niet lukt: de postcode + 0 moet wel toevallig bestaan in Duitsland. Stel dat mijn postcode bijvoorbeeld 1234 is. Als 12340 niet bestaat in Duitsland, dan kun je geen pas bestellen. De postcode 12304 bestaat wel in Duitsland, dus ik heb het op die manier geprobeerd icm 'Plaats NL'. Mocht ik na drie weken niets hebben ontvangen dan zijn ze er bij de post niet ingetuind.HansAuutB schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Was afgelopen zomer.
Vlgs mij via de website; in de app zie ik nu geen mogelijkheid.
Cijfers postcode + nul (want 5 posities gevraagd).
En bij woonplaats achter de plaats een aantal spaties en daarna NL-postcode.
5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio
Tuurlijk wel. Welke reactie had je dan willen hebben?Auke 325ci schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:49:
Aan dat antwoord heb je dus helemaal niks..
Zie ook de eerdere post van hopiconjo die op hetzelfde neerkomt.
hopiconjo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:36:
[...]
Nav van deze discussie heb ik BMW gemaild voor een uitleg.
Bedankt voor uw e-mail en voor het delen van uw bevindingen betreffende de blokkeringstoeslagen bij de Allego laadstations.
Wij begrijpen uw zorgen over de blokkeringstoeslagen en willen graag enige duidelijkheid verschaffen. Zoals aangegeven op de Allego website, worden blokkeringstoeslagen (overstay fees) alleen toegepast op oplaadsessies die langer dan vijf uur duren tussen 07.00 en 23.00 uur, en bedragen €0,05 per minuut (€3,00 per uur).
Bij gebruik van de BMW laadpas voor uw laadsesssies zijn de kosten na 299 min. 1.68 EUR/uur.
Op dit moment kan het inderdaad zijn dat deze specifieke informatie niet zichtbaar is in de BMW app. We betreuren dit ongemak en zullen deze kwestie doorgeven aan ons technisch team om te onderzoeken of we deze informatie beter kunnen weergeven in de app.
Voor nu kunt u ervan uitgaan dat de blokkeringstoeslagen niet van toepassing zijn buiten de genoemde tijden en voorwaarden zoals beschreven door Allego. Mocht u tijdens een laadproces met onze laadpas vragen of twijfels hebben, adviseren wij u om direct de kosten op ons webportaal: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/map te raadplegen.
Wij waarderen uw begrip in deze zaak en zijn u dankbaar dat u ons op dit probleem heeft geattendeerd. Mocht u nog verdere vragen hebben of aanvullende ondersteuning nodig hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Op de website van Circle K staat een tarief van €0,4792 per kWh.gertvdijk schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:34:
[...]
Circle K neemt Total Energies over (https://totalenergies.nl/...overgenomen-door-circle-k), dus dat zal wel een effect zijn van die transitie nog.
Jammer van deze verhoging.
In de screenshot staat niet of de blokkeer kosten binnen bepaalde tijden wel of niet gelden met BMW charging. In je geciteerde tekst wel, die is tenminste duidelijk ;-)Brundle010 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Tuurlijk wel. Welke reactie had je dan willen hebben?
Zie ook de eerdere post van hopiconjo die op hetzelfde neerkomt.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Auke 325ci op 07-02-2025 17:13 ]
Deze kost met het Hyundai Flex contract (dus zonder abonnementskosten) €0,36/kWh en €0,59 starttarief. Dat is CPO (Smoov) €0,62/kWh. Tel uit je winst.koboy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Dat is dan zeker op een concessie paal van Allego..... Voor zo ver ik hier kan zien is Allego hier nog steeds £@&#+ duur, maar heb geen zin om Hyundai te spekken met een maand abbo geld om er dan achter te komen dat ze nog steeds gewoon CPO rekenen.
Kun je kijken wat de paal op de Gabriel Metzustraat 4 in Leiden kost?
Voor zolang het duurt zullen we er maar bij zeggen.
P.S. Na 299 minuten €1,80/uur.
:strip_exif()/f/image/6FW8pIoFaqU9OlxU5dhM0hoh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door pmiddeld op 07-02-2025 17:37 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Total geeft op de website aan dat het 44 cent is. Dat was 36 cent (inclusief btw). Ik controleer het altijd via m’n zakelijke laadpas. Die doet CPO tarief.MichielFRL schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:55:
De prijs per kWh van de TotalEnergies palen in Fryslân zijn met 10 cent per kWh gestegen naar vanaf €0,48 /kWh. Zo wordt laden bij Tesla steeds aantrekkelijker.
https://totalenergies.nl/elektrisch-rijden/vind-laadpunt
Ik zal eens kijken of ik nu ook 48 cent dan moet aftikken. Zou raar zijn. Total had met die aanbesteding afgesproken dat het bedrag rond de 36 cent zou komen te zitten, exclusief die belasting die er per 1 januari erop kwam.
https://nklnederland.nl/w...ken-deel-II_juni-2022.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 07-02-2025 17:27 ]
Bedankt voor de tip! Ik heb het overzicht er meteen op aangepast:boeha schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:27:
Gisteren snel geladen met octopus electroverse bij cirkel k snel lader voor 30 cent per kWh dat is momenteel goedkoper dan Tesla, doe er je voordeel mee[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/2a0qCBHvCUhmPtxTbWAdIfB4.png?f=fotoalbum_large)
Mazda MX-30
Niet dat je reactie niet klopt, maar waar je op reageert ging over het snelladen bij Circle K. Ik vermoed dat je het hebt over AC-laden.MichielFRL schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:08:
Op de website van Circle K staat een tarief van €0,4792 per kWh.
Jammer van deze verhoging.
Context, bericht van @boeha hier: boeha in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
en van @dextertje dextertje in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Cool!pmiddeld schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:12:
[...]
Deze kost met het Hyundai Flex contract (dus zonder abonnementskosten) €0,36/kWh en €0,59 starttarief. Dat is CPO (Smoov) €0,62/kWh. Tel uit je winst.Zie ChargemyHyundai app. Overigens hier in concessiegebied Gelderland dezelfde prijs. Is toch 5 cent goedkoper.
Voor zolang het duurt zullen we er maar bij zeggen.
P.S. Na 299 minuten €1,80/uur.
[Afbeelding]
Inderdaad mooi voor zo lang het duurt, zelfs een fractie goedkoper dan SGZH1!
Was zelf alleen in de war gebracht door een oude versie van de Hyundai oplaad app die om 1 of andere manier het starttarief bovenaan zet

Moet duidelijk een nieuwe bril
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Nee hoor, ik zit hier ook in open markt model. Stond er ook versteld van, maar wel erg blij mee.koboy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Dat is dan zeker op een concessie paal van Allego..... Voor zo ver ik hier kan zien is Allego hier nog steeds £@&#+ duur, maar heb geen zin om Hyundai te spekken met een maand abbo geld om er dan achter te komen dat ze nog steeds gewoon CPO rekenen.
Kun je kijken wat de paal op de Gabriel Metzustraat 4 in Leiden kost?
Met abbo van €5 per maand kost de voor jou gevraagde laadpaal ook €0,31 per kWh.
/f/image/327CuWzGq9a3aTFRWUbWBLrs.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt de prijzen overigens gewoon bekijken zonder de app [link]
Of voor Kia eigenaren [link]
Tav bovenstaande mail heb ik vannacht geladen bij een Allego paal met mijn BMW pas.hopiconjo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:36:
[...]
Nav van deze discussie heb ik BMW gemaild voor een uitleg.
Bedankt voor uw e-mail en voor het delen van uw bevindingen betreffende de blokkeringstoeslagen bij de Allego laadstations.
Wij begrijpen uw zorgen over de blokkeringstoeslagen en willen graag enige duidelijkheid verschaffen. Zoals aangegeven op de Allego website, worden blokkeringstoeslagen (overstay fees) alleen toegepast op oplaadsessies die langer dan vijf uur duren tussen 07.00 en 23.00 uur, en bedragen €0,05 per minuut (€3,00 per uur).
Bij gebruik van de BMW laadpas voor uw laadsesssies zijn de kosten na 299 min. 1.68 EUR/uur.
Op dit moment kan het inderdaad zijn dat deze specifieke informatie niet zichtbaar is in de BMW app. We betreuren dit ongemak en zullen deze kwestie doorgeven aan ons technisch team om te onderzoeken of we deze informatie beter kunnen weergeven in de app.
Voor nu kunt u ervan uitgaan dat de blokkeringstoeslagen niet van toepassing zijn buiten de genoemde tijden en voorwaarden zoals beschreven door Allego. Mocht u tijdens een laadproces met onze laadpas vragen of twijfels hebben, adviseren wij u om direct de kosten op ons webportaal: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/map te raadplegen.
Wij waarderen uw begrip in deze zaak en zijn u dankbaar dat u ons op dit probleem heeft geattendeerd. Mocht u nog verdere vragen hebben of aanvullende ondersteuning nodig hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Na verrast te zijn met ruim €10 blokkeringskosten heb ik vanmorgen een mail gestuurd en bovenstaande mail gequote.
Heb vandaag geen mail terug ontvangen, dus zoujuist gebeld met BMW Charging Solutions.
Het antwoord verbaast me niks, maar is totaal anders dan de mail hierboven.
Ik kreeg namelijk te horen dat BMW inderdaad blokkeerkosten in rekening brengt na 299 minuten ongeacht het tijdstip.
Op mijn vraag of ze er bij BMW CS vanuit gaan dat men snachts hun bed uitgaat, werd lacherig gedaan: "Tja, dat zijn nou eenmaal de regels"
Dus we hebben nu een mail waarin staat dat er geen blokkeerkosten zijn tussen 23.00 uur en 07.00 uur.
Een medewerker die verteld dat ze er wel zijn ongeacht het tijdstip.
En 1 klant, moi, die kan bevestigen dat er inderdaad blokkeerkosten worden gerekend na 23.00 uur.
Ik wacht het antwoord op het mailtje nog even af, maar feit blijft dat ze na 23.00 uur gewoon doortellen en je dus gewoon "de lul" bent als je 's nachts je auto laat laden.
Doe ermee wat je wil, maar ik vind het persoonlijk te achterlijk voor woorden en bijna onbeschoft om te denken dat men 's nachts maar hun auto wegzet.
Klanten "service" onvoldoende.
Zonder gelijk een hele discussie aan te willen slingeren, ergens is het wel logisch toch? je houd nou eenmaal een paal bezet.gremsems schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:11:
[...]
Doe ermee wat je wil, maar ik vind het persoonlijk te achterlijk voor woorden en bijna onbeschoft om te denken dat men 's nachts maar hun auto wegzet.
Klanten "service" onvoldoende.
Mensen die onregelmatige diensten lopen worden toch ook verwacht om om 13:00 in de middag hun auto te verplaatsen, waar ook zij een wekker voor moeten zetten omdat ze na hun nachtdienst aan het slapen zijn?
Nu snap ik dat we niet met iedereen rekening kunnen houden. Maar ik probeer hem wel in perspectief te plaatsen.
Vanuit de energietransitie en drukte op het energienet zou het wenselijk zijn als de auto pas om 1 uur 's nachts begint met laden. Dan moet je niet stimuleren dat mensen hun auto al vóór 11 uur opgeladen en al weghalen. Dat is het paard achter de wagen spannen. Je moet mensen zoveel mogelijk stimuleren hun auto 's nachts op te laden. Dus ik zou zeggen: korting als je hem na 11 uur 's avonds aanzet en voor tien uur 's morgens weer vertrekt.WishmasterNL schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:46:
[...]
Zonder gelijk een hele discussie aan te willen slingeren, ergens is het wel logisch toch? je houd nou eenmaal een paal bezet.
Mensen die onregelmatige diensten lopen worden toch ook verwacht om om 13:00 in de middag hun auto te verplaatsen, waar ook zij een wekker voor moeten zetten omdat ze na hun nachtdienst aan het slapen zijn?
Nu snap ik dat we niet met iedereen rekening kunnen houden. Maar ik probeer hem wel in perspectief te plaatsen.
Van een plek waar het 's ochtends tussen zeven en negen zoeken is naar een laadplek, heb ik nog nooit gehoord. Nog even afgezien van het feit dat het onwenselijk is om te stimuleren dat mensen tussen zeven en negen de auto gaan laden. Dan is het spitsuur op het energienet.
[ Voor 11% gewijzigd door DDDikkiedik op 07-02-2025 19:57 ]
Na mn nachtdienst blijf ik liggen hoor.WishmasterNL schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:46:
[...]
Zonder gelijk een hele discussie aan te willen slingeren, ergens is het wel logisch toch? je houd nou eenmaal een paal bezet.
Die auto komt in de avond weer wel.
Mag je verwachten wat je wilt.
Zolang Vattenfall er geen geld voor rekent zet ik geen wekker.
En anders pak ik de diesel wel weer naar het werk.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dat is precies het punt wat ik probeerde te maken. Men verwacht het wel, maar dat is dus eigenlijk hetzelfde als verwachten dat mensen om 03:00 uur even hun auto gaan verplaatsen.Dennis1812 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:13:
[...]
Na mn nachtdienst blijf ik liggen hoor.
Die auto komt in de avond weer wel.
Mag je verwachten wat je wilt.
Zolang Vattenfall er geen geld voor rekent zet ik geen wekker.
En anders pak ik de diesel wel weer naar het werk.
Het perspectief is dat we het ene nou eenmaal dag noemen en het ander nacht. Ongeacht of iemand onregelmatig werkt ofniet...WishmasterNL schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:46:
[...]
Op pijnlijke wijze heb ik recentelijk de verschillende tarieven per laadpaal en laadpas al uitgevonden. Na onderzoek kwam ik erachter dat in Utrecht een Vattenfal laadpas voor de totalenergies (beheerd door Greenflux) het voordeligst was op 0.38€ inc. Btw. Nu zie ik dat dit sinds vandaag opeens verhoogd is naar 0.51€. Ouch. Ik heb al heel wat mogelijkheden opgezocht voor een goedkoper alternatief, maar alles in Utrecht is opeens 0.5€+. Iemand een idee wat hier opeens gebeurd is?
Nou, je kan even teruglezen en zien dat hierover al is gepost. Je noemt niet specifiek een laadpaal waarop ik het kan controleren, maar bijvoorbeeld: _Guido_ in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3" waarin Electroverse een alternatief kan zijn, ook eventueel voor goedkoop snelladen bij TotalEnergies/CircleK: boeha in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3" en daarvan zijn er ook een paar rond Utrecht:Stijnbdj schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 01:03:
Op pijnlijke wijze heb ik recentelijk de verschillende tarieven per laadpaal en laadpas al uitgevonden. Na onderzoek kwam ik erachter dat in Utrecht een Vattenfal laadpas voor de totalenergies (beheerd door Greenflux) het voordeligst was op 0.38€ inc. Btw. Nu zie ik dat dit sinds vandaag opeens verhoogd is naar 0.51€. Ouch. Ik heb al heel wat mogelijkheden opgezocht voor een goedkoper alternatief, maar alles in Utrecht is opeens 0.5€+. Iemand een idee wat hier opeens gebeurd is?
/f/image/DBlq44fO6uixNdYVjWsB0Po7.png?f=fotoalbum_medium)
Wat ik in de regio Amsterdam zie is dat de laadpalen bij Electroverse er 2 keer in staan, zowel met TotalEnergies prijzen als met CircleK prijzen.boeha schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:27:
[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat het dan vaak mis gaat en dat kan je zien aan wanneer ze voor het laatst gebruikt zijn. De palen met het lage tarief zijn nog niet gebruikt dus als je je pasje of app gebruikt kan je niet laden op die Circle-K prijzen maar kom je uit op de TotalEnergie prijs.
Voorbeeld: Vorticellaweg 2, 1035 VB Amsterdam , en ook Verlengde van Marwijk Kooystraat 40, 1114 AC Duivendrecht
Ik zal het vandaag eens gaan proberen.
Electroverse (kan ook via de app) kost je 42 cent aan de AC palen bij Equans en TotalEnergies in Utrecht.Stijnbdj schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 01:03:
Toch even een vraag voor een nieuwe elektrische rijder in Utrecht die door de laadpassen het bos niet meer ziet..
Nog steeds niet zo voordelig als op andere plekken maar stukje goedkoper dan wat je noemt.
kevertje1977 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 07:34:
[...]
Wat ik in de regio Amsterdam zie is dat de laadpalen bij Electroverse er 2 keer in staan, zowel met TotalEnergies prijzen als met CircleK prijzen.
Mijn ervaring is dat het dan vaak mis gaat en dat kan je zien aan wanneer ze voor het laatst gebruikt zijn. De palen met het lage tarief zijn nog niet gebruikt dus als je je pasje of app gebruikt kan je niet laden op die Circle-K prijzen maar kom je uit op de TotalEnergie prijs.
Voorbeeld: Vorticellaweg 2, 1035 VB Amsterdam , en ook Verlengde van Marwijk Kooystraat 40, 1114 AC Duivendrecht
Ik zal het vandaag eens gaan proberen.
:strip_exif()/f/image/GQ8Zc9ho66nVZdHXejugnkNu.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat prima in Amsterdam;-)
instagram: ioniq5nline
Ik heb hier ook al een paar posts over geplaatst en zit in hetzelfde schuitje. Sinds halverwege december laad ik mijn hybride via openbare laadpalen in Utrecht.Stijnbdj schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 01:03:
Toch even een vraag voor een nieuwe elektrische rijder in Utrecht die door de laadpassen het bos niet meer ziet..
Na wat onderzoek en prijsvergelijking begon ik met een ANWB laadpas, waarmee ik voor zo’n 38 cent per kWh kon laden. In 2025 steeg dat ineens naar 43 cent, en halverwege januari zelfs naar 53 cent… Tijd voor een andere pas.
Toen stapte ik over op Vattenfall, waar het tarief weer rond de 38 cent lag. Maar na twee keer laden zag ik deze week dat ook Vattenfall de prijs had verhoogd naar 51 cent…
Net als anderen hier in het topic heb ik nu een Electroverse-pas aangevraagd, zodat ik weer voor 42 cent kan laden. Laden via de app lukte nog niet, maar misschien heb ik een stap gemist. Straks nog eens proberen.
Ik denk dat er twee dingen spelen:
1. Het is winter, dus de stroomtarieven liggen hoger.
2. Elke laadpasaanbieder (MSP) voert de tarieven van de paalaanbieder (CPO) op zijn eigen tempo door. Hoe strakker een MSP dit proces op orde heeft, hoe sneller de verhoogde tarieven worden doorgevoerd.
We gaan het de komende periode merken...
[ Voor 13% gewijzigd door Sjoerd001 op 08-02-2025 10:52 ]
Dank voor de tip ben ooit begonnen met kia charge totdat ze steeds duurder werden. Het enige waar ik mee zit zijn die rottige blokkeerkosten gezien mijn auto 12-16 uur nodig heeft om vol te laden. Kia geeft niet aan tussen welke tijdstippen deze niet gerekend worden.Sandervans schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Nee hoor, ik zit hier ook in open markt model. Stond er ook versteld van, maar wel erg blij mee.
Met abbo van €5 per maand kost de voor jou gevraagde laadpaal ook €0,31 per kWh.
[Afbeelding]
Je kunt de prijzen overigens gewoon bekijken zonder de app [link]
Of voor Kia eigenaren [link]
Ik heb gisteren nog geladen bij FastNed, met mijn (digitale) EWE GO pas gekoppeld. Rekent keurig € 0,62 per kWh af. Dus -volgens mij- nog steeds de goedkoopste. Geen RFID pas, geen abbonement.nathalia schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik heb het overzicht er meteen op aangepast:
[Afbeelding]
De kunst is om de EWE GO pas als betaalmiddel toe te voegen in de FastNed app. Bestel er gratis 1 in de EWE GO app. Waarschijnlijk krijg je de fysieke pas niet, maar wel een rekening van € 0,00 met daarop een laadpasnummer.
[ Voor 16% gewijzigd door Pr088 op 09-02-2025 08:13 ]
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Zit zelf met hetzelfde probleem, mijn Kona doet ook maar 1-fase laden. Ben wat dat betreft allang blij dat Allego 4.5kWh levert op 1-fase in plaats van de 3.6kWh die ik vaak krijg op andere 3-fase 11kWh laadpalen. Weet overigens niet of dit standaard is voor Allego-palen.Wingie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:44:
[...]
Dank voor de tip ben ooit begonnen met kia charge totdat ze steeds duurder werden. Het enige waar ik mee zit zijn die rottige blokkeerkosten gezien mijn auto 12-16 uur nodig heeft om vol te laden. Kia geeft niet aan tussen welke tijdstippen deze niet gerekend worden.
Wat betreft de blokkeerkosten, ga er maar vanuit dat deze gelden voor de gehele dag. Als je een paar pagina's terug leest zie je dezelfde discussie over de blokkeerkosten voor BMW-eigenaren. BMW gebruikt hetzelfde platform als Hyundai en Kia. De Hyundai laadpas wordt geleverd door Digital Charging Solutions GmbH, dat zal waarschijnlijk hetzelfde zijn voor Kia en BMW laadpassen.
Fastned met EweGo is €0,62nathalia schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik heb het overzicht er meteen op aangepast:
[Afbeelding]
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Heb ook nog even gekeken wat het tarief doet in Utrecht bij Greenflux, dit is €0,43 per kWh met een starttarief van €0,35.
Als ik de info van kia charge goed interpreteer houden ze de blokkeertarieven van de aanbieder aan dus voor allego zou dit niet tussen 23:00 en 07:00 zijn. Ben alleen benieuwd of de 5 uur laden vanaf 07:00 weer opnieuw start of dat er doorgeteld wordt als je bijv. je auto om 20:00 in de avond aan de lader zet. Mijn huidige kaartaanbieder reset dit om 07:00 in de ochtend en telt dan weer 4 uur.Sandervans schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Zit zelf met hetzelfde probleem, mijn Kona doet ook maar 1-fase laden. Ben wat dat betreft allang blij dat Allego 4.5kWh levert op 1-fase in plaats van de 3.6kWh die ik vaak krijg op andere 3-fase 11kWh laadpalen. Weet overigens niet of dit standaard is voor Allego-palen.
Wat betreft de blokkeerkosten, ga er maar vanuit dat deze gelden voor de gehele dag. Als je een paar pagina's terug leest zie je dezelfde discussie over de blokkeerkosten voor BMW-eigenaren. BMW gebruikt hetzelfde platform als Hyundai en Kia. De Hyundai laadpas wordt geleverd door Digital Charging Solutions GmbH, dat zal waarschijnlijk hetzelfde zijn voor Kia en BMW laadpassen.
Wat hier gebeurd is? Total heeft de tarieven verhoogd.Stijnbdj schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 01:03:
Nou, het was meer dat het gebruik van de Vattenfall-pas op die TotalEnergies palen de goedkope uitzondering was voor een aantal weken. Volgens mij is het tarief "gewoon" wat verhoogd per 1 januari voor reguliere passen, maar dat is geen nieuws nu in februari.Hachy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:09:
Wat hier gebeurd is? Total heeft de tarieven verhoogd.
Wellicht is het dus meer Vattenfall die wat heeft verhoogd?
[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 08-02-2025 16:12 ]
Het ging bij Kadoelen ook prima maar er zijn daar maar 2 175kW chargers en die bleef bovendien steken op 81kW (omdat er al 1 stond te laden ?) , en zakte al vrij snel naar 68kW .
Er is bij deze Total nog een 3e lader, maar die is maar 50kW en heeft type2, ccs en chademo
Prijs was overigens 0,3025 , hetzelfde als voor Equans AC palen in Amsterdam
Jammer dat het zo langzaam ging.
24 minuten
30,57 kWh
1,2738 kWh per minuut
[ Voor 11% gewijzigd door kevertje1977 op 08-02-2025 16:41 ]
Welk Fastned laadpunt kan jij in de app van EweGo vinden dan? Ik kom ze niet tegen in de app...
Mazda MX-30
Hoe bedoel je dit? Dat ging toch alleen om palen van > 2024?Sjoerd001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:48:
[...]
Toen stapte ik over op Vattenfall, waar het tarief weer rond de 38 cent lag. Maar na twee keer laden zag ik deze week dat ook Vattenfall de prijs had verhoogd naar 51 cent…
Mijn boefje is liev!
Oh dat bedoel je. Niet elke MSP gaat even snel mee met de CPO. Maar Total was ook vrij laat met de verhoging, pas ergens in de 3e/4e week van Januari.gertvdijk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:11:
[...]
Nou, het was meer dat het gebruik van de Vattenfall-pas op die TotalEnergies palen de goedkope uitzondering was voor een aantal weken. Volgens mij is het tarief "gewoon" wat verhoogd per 1 januari voor reguliere passen, maar dat is geen nieuws nu in februari.
Wellicht is het dus meer Vattenfall die wat heeft verhoogd?
Dat is geen vereiste om het te laten werken. Fastned heeft ook heel lang niet in de Maingau app gestaan.nathalia schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:43:
[...]
Welk Fastned laadpunt kan jij in de app van EweGo vinden dan? Ik kom ze niet tegen in de app...
Mijn sessie van gister ging op rekeningnummer ondanks dat de EWE GO pas als default staat..Hachy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:16:
[...]
Dat is geen vereiste om het te laten werken. Fastned heeft ook heel lang niet in de Maingau app gestaan.
Ze waren ook sinds december offline in Nederland tot iets langer dan een week geleden en lang niet alle laders die er toen instonden zijn terug..
Misschien werkt het bij een ander wel, maar bij mij gister niet..
Update
Het zou ook kunnen dat het niet werkt omdat je op dit moment een sessie niet via de app kunt starten.. Voor nu kun je alleen laden met de fysieke pas aldus nieuwsbericht van EWE GO..
[ Voor 15% gewijzigd door yannienl op 08-02-2025 19:31 ]
Bij mij ging het best wel snel, had vantevoren wel mijn batterijconditioneringsknopje ingedrukt, en vlak voordat ik aankwam, kwam melding in beeld conditionering compleet.kevertje1977 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Het ging bij Kadoelen ook prima maar er zijn daar maar 2 175kW chargers en die bleef bovendien steken op 81kW (omdat er al 1 stond te laden ?) , en zakte al vrij snel naar 68kW .
Er is bij deze Total nog een 3e lader, maar die is maar 50kW en heeft type2, ccs en chademo
Prijs was overigens 0,3025 , hetzelfde als voor Equans AC palen in Amsterdam
Jammer dat het zo langzaam ging.
24 minuten
30,57 kWh
1,2738 kWh per minuut
:strip_exif()/f/image/hRNcS9NN7H63jGOfmkqTYQmM.jpg?f=fotoalbum_large)
instagram: ioniq5nline
Dank!Sandervans schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:04:
Ben er nog eens wat verder ingedoken en Digital Charging Solutions heeft ook een eigen app, Charge Now, deze is beschikbaar voor iedereen. Tarief voor de Allego-palen is in de app €0,37 per kWh en een starttarief van €0,35. Zover ik kan zien moet je wel eenmalig €10 betalen voor het startpakket + laadpas. Hier lijkt niet onderuit te komen.
Heb ook nog even gekeken wat het tarief doet in Utrecht bij Greenflux, dit is €0,43 per kWh met een starttarief van €0,35.
Tarief voor alle allego palen (binnen en buiten concessie cq 48 / 63 ct CPO) in Groningen/Drenthe lijkt 0.37 te zijn, wel altijd 0.35 start tarief (maar: geen maandelijkse abo kosten), en blokkeringskosten na 299min zal net als BMW wel 24/7 gelden dus geen optie bij midden in nacht laden. Althans ik kan nergens vinden dat er een tijdsbeperking zou zijn.
Nu ik een abonnement geactiveerd heb, is het laden via de app ook actief. Je hoeft niet te wachten op de pas dus.
Het overzicht nogmaals aangepast. Met alle input komen we er wel!Hachy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:16:
[...]
Dat is geen vereiste om het te laten werken. Fastned heeft ook heel lang niet in de Maingau app gestaan.
/f/image/kRDar3UvCWW3rXkLMYEma3iR.png?f=fotoalbum_large)
Mazda MX-30
Bij ons in de buurt, Benoordenhout, is er maar een enkele Vattenfall beschikbaar, Van Hoogenhoucklaan 87 bijvoorbeeld. Op de OVO kaart staan ze zowel als Equans (unavailable) als Vattenfall, ook in de weergave voor 64 ct maar wanneer geselecteerd voor 44ct/kWh (excl korting). Eén ervan, de eerste, is trouwens ter plekke gereserveerd voor “Mijn Wagen” met een rode stikker en de het dreigement van een boete.da_Mastah schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:05:
Een tip voor Haagse EV-rijders, per vandaag heeft OVO/Bonnet ook Vattenfall toegevoegd aan hun netwerk. Dat betekent dat je (net als vroeger bij Equans) weer met hen kan laden, en met een boost van €2 per maand de kWh prijs kan verlagen van 44 naar 40 cent :-)
Gelukkig nog steeds een aantal Equans beschikbaar, 36ctkWh.
Wat wordt hier mee bedoelt?:Jan Lelie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:37:
[...]
Bij ons in de buurt, Benoordenhout, is er maar een enkele Vattenfall beschikbaar, Van Hoogenhoucklaan 87 bijvoorbeeld. Op de OVO kaart staan ze zowel als Equans (unavailable) als Vattenfall, ook in de weergave voor 64 ct maar wanneer geselecteerd voor 44ct/kWh (excl korting). Eén ervan, de eerste, is trouwens ter plekke gereserveerd voor “Mijn Wagen” met een rode stikker en de het dreigement van een boete.
Gelukkig nog steeds een aantal Equans beschikbaar, 36ctkWh.
"Eén ervan, de eerste, is trouwens ter plekke gereserveerd voor “Mijn Wagen” met een rode stikker en de het dreigement van een boete. "
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Streetview laat zien dat die plek gereserveerd is (op kenteken) voor een Arts. Het RDW geeft echter op op dat kenteken aan dat het om een hybride auto gaat. Vreemd dus dat een 'publieke' laadpaal door een benzine auto wordt geclaimd.True schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:08:
[...]
Wat wordt hier mee bedoelt?:
"Eén ervan, de eerste, is trouwens ter plekke gereserveerd voor “Mijn Wagen” met een rode stikker en de het dreigement van een boete. "
[ Voor 17% gewijzigd door GM15 op 10-02-2025 06:54 ]
Gezien het wltp-verbruik van 1,600 l/100 km gaat het om een phevGM15 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 06:51:
[...]
Streetview laat zien dat die plek gereserveerd is (op kenteken) voor een Arts. Het RDW geeft echter op op dat kenteken aan dat het om een hybride auto gaat. Vreemd dus dat een 'publieke' laadpaal door een benzine auto wordt geclaimd.
Precies, een grote tank benzine dus om van A naar B te kunnen. Dat er op kenteken gereserveerde plaatsen zijn voor invaliden, artsen,etc,... is helemaal prima. Dat een 'publieke' laadpaal op deze manier wordt geclaimd. (en dan helemaal met briefjes als 'Dit is mijn plek') komt op mij over als arrogant en elitair. Had dan gewoon de aansluitende 'normale' parkeerplaats laten reserveren. En als je dan toch dat acuutje van die BMW wilt laden de aanwezige 'publieke' laadpaal gebruiken.martinBMW schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:58:
[...]
Gezien het wltp-verbruik van 1,600 l/100 km gaat het om een phev
Klopt. Bijzonder dat de gemeente hierin is meegegaan en niet een nieuw verkeersbesluit heeft genomen om de arts een parkeerplekje verderop te geven.GM15 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Precies, een grote tank benzine dus om van A naar B te kunnen. Dat er op kenteken gereserveerde plaatsen zijn voor invaliden, artsen,etc,... is helemaal prima. Dat een 'publieke' laadpaal op deze manier wordt geclaimd. (en dan helemaal met briefjes als 'Dit is mijn plek') komt op mij over als arrogant en elitair. Had dan gewoon de aansluitende 'normale' parkeerplaats laten reserveren. En als je dan toch dat acuutje van die BMW wilt laden de aanwezige 'publieke' laadpaal gebruiken.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Inmiddels wat meer ervaring met Monta, en het is toch een verdomd handige app. Standaard hield hij inderdaad 80% van mijn accucapaciteit aan, maar dit kan je dus per laadsessie instellen. Je kan tot een bepaald percentage laden, waarvan hij standaard de auto instelling overneemt, maar ook continu (laden tot je stopt of je auto stopt) of een ander ingesteld percentage.GateKeaper schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:32:
Vandaag Monta geprobeerd, fijne duidelijke app en icm Total in Leeuwarden erg voordelig (37 cent, electroverse 42 cent). Laadpas is niet nodig, je kan Google Pay of je credit card koppelen en de sessie via de app starten.
De koppeling met je auto lijkt handig, maar dat betekent wel dat ik nu niet verder kan laden dan 80%. Die koppeling gaat er dus weer uit, want eenmaal gekoppeld, kan je dat ook niet veranderen.
Samen met het kunnen filteren op prijs (op de kaart), is dit echt veruit de beste app die ik ben tegengekomen.
(Voor zij die het gemist hebben, ja, dit is percentage laden bij AC palen. Het is niet de AC paal die het doorgeeft, maar de app communiceert via de fabrikant app/api (in mijn geval Peugeot) met de auto).
Durven nog niet meer publiekelijk te laden...
Mijn boefje is liev!
Nee, klopt, maar dat komt meer door de prijs
Het is geen officieel verkeersbord en dus ook niet handhaafbaar.GM15 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 06:51:
[...]
Streetview laat zien dat die plek gereserveerd is (op kenteken) voor een Arts.
De gemeente Den Haag heeft er wel vaker een handje van om allerlei fantasiebebording te plaatsen, ook voor ambassades etc.
Dit soort bullshit:
:strip_exif()/f/image/VUSqjCdaLGmOywaUuADr9vsw.jpg?f=fotoalbum_large)
Kom dan met een goed voorbeeldASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Het is geen officieel verkeersbord en dus ook niet handhaafbaar.
De gemeente Den Haag heeft er wel vaker een handje van om allerlei fantasiebebording te plaatsen, ook voor ambassades etc.
Dit soort bullshit:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/cEX7toAHmgVePh1TSHSpr7bF.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn boefje is liev!
Waarom? Denk je dat die dokter het hele land doorcrosst? Hij of zij zal waarschijnlijk vooral kleine rondjes rijden. Maar mag ook nooit stil komen te staan als hij wat verderop moet zijn. Dit lijkt me een goede keuze.GM15 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Precies, een grote tank benzine dus om van A naar B te kunnen. Dat er op kenteken gereserveerde plaatsen zijn voor invaliden, artsen,etc,... is helemaal prima. Dat een 'publieke' laadpaal op deze manier wordt geclaimd. (en dan helemaal met briefjes als 'Dit is mijn plek') komt op mij over als arrogant en elitair. Had dan gewoon de aansluitende 'normale' parkeerplaats laten reserveren. En als je dan toch dat acuutje van die BMW wilt laden de aanwezige 'publieke' laadpaal gebruiken.
Dat is wel officiële bebording en prima handhaafbaar, in tegenstelling tot dat "gereserveerd voor arts" bordje.
Dus nee, ik vind dat geen goed voorbeeld.
Overigens is op streetview te zien dat dat gereserveerd bordje er al stond voordat de laadpaal daar is neergezet.
[ Voor 20% gewijzigd door ASW1 op 10-02-2025 10:01 ]
Inderdaad. En daarom, een oplettende ambtenaar had kunnen denken: dat gaat niet samen als we precies hier een laadpaal plaatsen.ASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Dat is wel officiële bebording en prima handhaafbaar, in tegenstelling tot dat "gereserveerd voor arts" bordje.
Dus nee, ik vind dat geen goed voorbeeld.
Overigens is op streetview te zien dat dat gereserveerd bordje er al stond voirdat de laadpaal daar is neergezet.
Waarschijnlijk heeft de arts die laadpaal aangevraagd.Pr088 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Inderdaad. En daarom, een oplettende ambtenaar had kunnen denken: dat gaat niet samen als we precies hier een laadpaal plaatsen.
Zou kunnen, dit wordt lekker hypothetisch, maar veel gemeenten kennen alleen laadpalen toe bij volledige elektrische voertuigen, niet voor PHEV. Misschien is Den Haag een uitzondering.MikeyMan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:04:
[...]
Waarschijnlijk heeft de arts die laadpaal aangevraagd.
Je kunt in DH inderdaad ook aanvragen met een hybride auto.Pr088 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:05:
[...]
Zou kunnen, dit wordt lekker hypothetisch, maar veel gemeenten kennen alleen laadpalen toe bij volledige elektrische voertuigen, niet voor PHEV. Misschien is Den Haag een uitzondering.
Auto in het.aangrenzende vak neerzetten en dan met een lange kabel gaan opladen? Wel bereid zijn om een mooie bezwaarbrief te maken en het eventueel voor te laten komen.....ASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:14:
[...]
Je kunt in DH inderdaad ook aanvragen met een hybride auto.
Bord staan namelijk bij het parkeervak, niet als onderbord bij de laadpaal......
Edit: bedenk me net dat ze je dan waarschijnlijk gaan pakken op de gevaar zetting van de lange kabel over de stoep.....
[ Voor 12% gewijzigd door koboy op 10-02-2025 10:41 ]
Zoals ik al aangaf, dat "gereserveerd" bordje is geen RVV bord en heeft daarom geen rechtswerking.koboy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Bord staan namelijk bij het parkeervak, niet als onderbord bij de laadpaal......
Maar mogelijk wel onder de APV. Je kunt er donder op zeggen dat de arts gaat klagen, en dat er een boete gaat worden uitgeschreven. Een boete die geen stand gaat houden, maar waar je wel even voor zal moeten vechten.ASW1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Zoals ik al aangaf, dat "gereserveerd" bordje is geen RVV bord en heeft daarom geen rechtswerking.
?!?, heeft gewoon een 40 liter benzinetank, het is geen BEV maar een PHEV. Een laadpaal 'claimen' om de rede die je noemt is hier dan ook geen argument.DDDikkiedik schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Waarom? Denk je dat die dokter het hele land doorcrosst? Hij of zij zal waarschijnlijk vooral kleine rondjes rijden. Maar mag ook nooit stil komen te staan als hij wat verderop moet zijn. Dit lijkt me een goede keuze.
Ik ben al even afwezig geweest in dit topic. Maar eens in de zoveel tijd toch wel leuk/misschien nuttig om te kijken of ik nog wel de goede laadpassen gebruik.nathalia schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:39:
[...]
Het overzicht nogmaals aangepast. Met alle input komen we er wel!
[Afbeelding]
Heb al even zitten zoeken hier, maar vind niet echt een antwoord. kan je zo'n ewe-go laadpas in Nederland aanvragen? Of kun je de app gebruiken bij bijvoorbeeld fastned?
Dank voor de uitgebreidde respons! Ondertussen is Vattenfal nog verder verhoogd naar 0,57€ per kwh, dus deze is officieel uit de portomonee gehaald. Met de electroverse-pas inderdaad weer terug op 0,42€. Per app werkt het laden bij mij perfect, maar toch ook maar de fysieke pas nog besteld.Sjoerd001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:48:
[...]
Ik heb hier ook al een paar posts over geplaatst en zit in hetzelfde schuitje. Sinds halverwege december laad ik mijn hybride via openbare laadpalen in Utrecht.
Na wat onderzoek en prijsvergelijking begon ik met een ANWB laadpas, waarmee ik voor zo’n 38 cent per kWh kon laden. In 2025 steeg dat ineens naar 43 cent, en halverwege januari zelfs naar 53 cent… Tijd voor een andere pas.
Net als anderen hier in het topic heb ik nu een Electroverse-pas aangevraagd, zodat ik weer voor 42 cent kan laden. Laden via de app lukte nog niet, maar misschien heb ik een stap gemist. Straks nog eens proberen.
Ik denk dat er twee dingen spelen:
1. Het is winter, dus de stroomtarieven liggen hoger.
2. Elke laadpasaanbieder (MSP) voert de tarieven van de paalaanbieder (CPO) op zijn eigen tempo door. Hoe strakker een MSP dit proces op orde heeft, hoe sneller de verhoogde tarieven worden doorgevoerd.
Monta is ook nog een optie in Utrecht. Ik heb een paar palen in de buurt die nog op 0.37€ zitten (lessepstraat 11 bijvoorbeeld). Wel blijf ik met Monta hebben dat de laadsessie goed start, maar bij het stoppen er geen communicatie mogelijk is tussen de laadpaal en de app. Ondertussen nu al 2 keer met de total energies centrale gebeld of ze aub mijn kabel konden vrijgeven, gezien dit nog niet helemaal lekker werkt. Monta is dus zeker een goede optie, mits je geen haast hebt om de laadsessie te stoppen
Hoe ik het heb gedaan:Prullenbak84 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:54:
[...]
Ik ben al even afwezig geweest in dit topic. Maar eens in de zoveel tijd toch wel leuk/misschien nuttig om te kijken of ik nog wel de goede laadpassen gebruik.
Heb al even zitten zoeken hier, maar vind niet echt een antwoord. kan je zo'n ewe-go laadpas in Nederland aanvragen? Of kun je de app gebruiken bij bijvoorbeeld fastned?
1. De app van EWE GO downloaden, account aanmaken etc. Daarmee kun je ook via de app snelladers in Duitsland bedienen.
2. Vervolgens kun je in de app een laadpas aanvragen, die je waarschijnlijk niet thuisgestuurd krijgt (ze verzenden niet naar Nederland). Ze maken wel een laadpas voor je aan.
3. De laadpas kun je met het laadpasnummer virtueel gebruiken en toevoegen als betaalmiddel aan je FastNed app.
4. Laden bij FastNed via je FastNed-app.
5. Het lijkt dan (soms) of je € 0.74 betaalt, maar je krijgt keurig een factuur van EWE GO met € 0,62 per kWh
Eerder in dit topic is besproken dat er problemen zijn bij EWE GO met laden via de app, buiten Duitsland.
Ik heb afgelopen vrijdagavond (zaterdagochtend) rond 00:00 uur op bovenstaande manier succesvol getankt bij FastNed Assen-Noord.
[ Voor 10% gewijzigd door Pr088 op 10-02-2025 13:31 ]
Weet iemand of dit ook met FastNed Autocharge werkt?Pr088 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
[...]
Hoe ik het heb gedaan:
1. De app van EWE GO downloaden, account aanmaken etc. Daarmee kun je ook via de app snelladers in Duitsland bedienen.
2. Vervolgens kun je in de app een laadpas aanvragen, die je waarschijnlijk niet thuisgestuurd krijgt (ze verzenden niet naar Nederland). Ze maken wel een laadpas voor je aan.
3. De laadpas kun je met het laadpasnummer virtueel gebruiken en toevoegen als betaalmiddel aan je FastNed app.
5. Het lijkt dan (soms) of je € 0.74 betaalt, maar je krijgt keurig een factuur van EWE GO met € 0,62 per kWh
Eerder in dit topic is besproken dat er problemen zijn bij EWE GO met laden via de app, buiten Duitsland.
Ik heb afgelopen vrijdagavond (zaterdagochtend) rond 00:00 uur op bovenstaande manier succesvol getankt bij FastNed Assen-Noord.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Dit lukte bijna. Helaas is t niet (meer) zo dat ze niet naar Nederland versturen, maar ik kan niet eens een Nederlands adres invullen.Pr088 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
[...]
Hoe ik het heb gedaan:
Of vul je gewoon je eigen adres in, maar met land “Duitsland”?
Vroeger met Maingau kon dat gewoon. volgens mij werkt autocharge ongeacht je betaalmethode. Maar ik kan hier naast zitten.LT1970 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:33:
[...]
Weet iemand of dit ook met FastNed Autocharge werkt?
Dit werkt prima; gewoon de instructies volgen in fastned app. Zorg dat je provider als betaalmethode is toegevoegd. Is eenmalige iets dan zie je vanzelf in fastned app dat autocharge actief isLT1970 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:33:
[...]
Weet iemand of dit ook met FastNed Autocharge werkt?
Na bestelling van een kaart krijg ik wel een bevestigingsmail met factuur, maar geen laadpascodePr088 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:20:
[...]
Hoe ik het heb gedaan:

En deze werkwijze lukt alleen voor Fastned lijkt me. Ik heb de kaart besteld met achter de plaatsnaam NL+postcode. Plus een Duitse bestaande random postcode in het daarvoor bestemde vakje. We gaan het zien.
Bij Ionity Frankrijk: 56ct per 3 maart.
Bij Ionity DE, Oostenrijk, NLD: 66ct per 3 maart.
Ik moet nog even een bezwaar indienen van mijn oplaadsessie van gisteren. In de app stond nog 50ct, maar na de laadsessie werd 60 ct. in rekening gebracht. Maar snel een screenshot gemaakt, een paar uur nadat ik klaar was met laden werd de prijs in de app pas verhoogd.
Ik zie het ja, 57ct... Gewoon 20ct duurder dan vorige weekStijnbdj schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:17:
[...]
Dank voor de uitgebreidde respons! Ondertussen is Vattenfal nog verder verhoogd naar 0,57€ per kwh, dus deze is officieel uit de portomonee gehaald. Met de electroverse-pas inderdaad weer terug op 0,42€. Per app werkt het laden bij mij perfect, maar toch ook maar de fysieke pas nog besteld.
Monta is ook nog een optie in Utrecht. Ik heb een paar palen in de buurt die nog op 0.37€ zitten (lessepstraat 11 bijvoorbeeld). Wel blijf ik met Monta hebben dat de laadsessie goed start, maar bij het stoppen er geen communicatie mogelijk is tussen de laadpaal en de app. Ondertussen nu al 2 keer met de total energies centrale gebeld of ze aub mijn kabel konden vrijgeven, gezien dit nog niet helemaal lekker werkt. Monta is dus zeker een goede optie, mits je geen haast hebt om de laadsessie te stoppen.

Hmm. Bij mij stond op de rekening: "Ladekarte 0479E****** à € 0,00.pmiddeld schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:55:
[...]
Na bestelling van een kaart krijg ik wel een bevestigingsmail met factuur, maar geen laadpascode![]()
En deze werkwijze lukt alleen voor Fastned lijkt me. Ik heb de kaart besteld met achter de plaatsnaam NL+postcode. Plus een Duitse bestaande random postcode in het daarvoor bestemde vakje. We gaan het zien.
Bij jou dus niet?
Hier (ook) niet, in ieder geval...helaas.Pr088 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:35:
[...]
Hmm. Bij mij stond op de rekening: "Ladekarte 0479E****** à € 0,00.
Bij jou dus niet?
Wellicht kunnen we proberen om het overzicht van @nathalia uit te breiden met de tweede beste optie, voor als EWE-go niet werkt. Of begrijp ik dat je bijvoorbeeld bij Ionity en shell wel met de app kan laden?
[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-02-2025 15:48 ]
Ik heb momenteel een laadsessie lopen via eSolutions aan een Allego laadpaal. In de app kan ik sessie niet meer zien, maar auto is gewoon nog aan laden.
Iemand dit meegemaakt en misschien oplossing heeft om sessie via app te stoppen?
Gaat in dit geval om een BYD Atto 3 indien het wat toegevoegde waarde heeft aan me vraag.
[ Voor 15% gewijzigd door SnowBigQ op 10-02-2025 17:05 ]
Als je daarmee de kabel aan de voertuigkant los krijgt is het afwachten wat er aan de kant van de laadpaal gebeurt...MartijnA3 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:52:
[...]
...
En als ik op internet kijk, dan is de suggestie om de kabel los te krijgen 2x op de unlock knop op de afstandbediening te klikken of de knop op het bestuurdersportier. Heb je dat ook geprobeerd?
Op de laadpaal staat meestal een telefoonnummer van de cpo, die kunnen ook vast helpen.
Op dat punt zou ook de laadkabel vrijgegeven moeten worden, anders de auto even op- en van- slot zetten.
Als dat niet werkt, zul je da laadpaaluitbater (All
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Het kaartnr staat bijpmiddeld schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:55:
[...]
Na bestelling van een kaart krijg ik wel een bevestigingsmail met factuur, maar geen laadpascode![]()
EWE Go Charging Tariff --> EWE Go Charging Card
Bij mij stond het kaartnr overigens ook op de factuur (van nul).
Ik heb eigen pc+0 ingevuld
En achter plaatsnaam NL-postcode
Kaart netjes ontvangen (zomer 2024).
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Nee, daar staat alleen “your charging card will be shipped soon”HansAuutB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:06:
[...]
Het kaartnr staat bij
Dus maar hopen dat dat waar is
[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-02-2025 18:17 ]
Daar staat het bij mij ook niet, alleen een contractcode. Jij hebt mazzel dat jouw postcode + 0 bestaat in Dld, die van mij niet. Het is ook geen ramp verder.HansAuutB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:06:
[...]
Het kaartnr staat bij
67ct bij EnBW en dat zou 23% korting zijn? hoe berekenen zij dat dan?greg-a schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:18:
krijg net een mail van de anwb, met de laadpas van ANWB betaal van van 14/2 tot 2/3 67ct bij EnBW (23% korting volgends de ANWB).
Bij Ionity Frankrijk: 56ct per 3 maart.
Bij Ionity DE, Oostenrijk, NLD: 66ct per 3 maart.
Als ik in mijn EnbW app kijk zie ik 3 tarieven, afhankelijk van abo, maar zelfs het hoogste tarief (59ct bij geen abo) is lager dan het ANWB 23% korting tarief. Als je wel een EnBW abo neemt kun je naar 49ct of 39ct.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Heb net geprobeerd met eigen pc + 0 maar dat wordt niet geaccepteerd. Waarschijnlijk omdat mijn pc in Dld. niet bestaat. Doodlopende weg dus schijnbaar.HansAuutB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:06:
[...]
Het kaartnr staat bij
Ik heb het toen gedaan met mijn normale adres en als land Duitsland. Dat werkt dus niet meer?Dropje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:28:
[...]
Heb net geprobeerd met eigen pc + 0 maar dat wordt niet geaccepteerd. Waarschijnlijk omdat mijn pc in Dld. niet bestaat. Doodlopende weg dus schijnbaar.
Update
Ik kan me alleen niet meer herinneren of ik het in de app of op de site heb gedaan..
Wellicht kan je de site proberen:
https://portal.ewe-go.de/register
[ Voor 18% gewijzigd door yannienl op 11-02-2025 10:00 ]
Ook via de site lukt het niet. Helaas maar is niet anders.yannienl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:58:
[...]
Ik heb het toen gedaan met mijn normale adres en als land Duitsland. Dat werkt dus niet meer?
Update
Ik kan me alleen niet meer herinneren of ik het in de app of op de site heb gedaan..
Wellicht kan je de site proberen:
https://portal.ewe-go.de/register
Dank voor het meedenken.
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2