Ik heb het nog even getest bij mijn Volkswagen ID.7 aan een laadpaal van werk (dat weet de auto overigens niet) ik betaal er indirect gewoon voor met de laadpas (van werk), maar bij een factuur wordt er door Shell Recharge wat weggestreept.
Enfin zo rond 13.00 was de auto op 80% SoC, dit is ook het doel om naar toe te laden.
Omstreeks 13.15 heb ik meermaals in de VW app voor 30min de auto voorverwarmd (interieur niet accu, voor degenen die mogelijk denken dat dat kan via de VW app) op 21,5C (zone: beide voorstoelen), stuurverwarming + stoelverwarming (zone: beide voorstoelen).
Ik heb een aantal keer in die lopende 30 minuten het voorverwarmen kortstondig gestopt en opnieuw gestart (puur om langer dan 30min te kunnen voorverwarmen).
De SoC zakte om omennabij 13.45 van 80% naar 79%.
Om ongeveer 14.24 vond mijn ID.7 het prettig om weer een procentje te laden waar die na 6 minuten mee klaar was.
In de grafieken is dan ook mooi te zien dat ik lekker aan het verwarmen was, dat de auto op dat moment geen stroom trok vanuit de laadpaal en toen het batterijpercentage zakte naar 79% hij er nog 45 minuten over moest doen om daadwerkelijk weer te gaan laden.
Kortom in de Volkswagen ID.7 lijkt het er duidelijk op dat verwarmen altijd vanuit de accu komt en gebaseerd op de laadinstellingen er dan weer opnieuw (binnen dezelfde laadsessie) wordt bijgeladen. Je kunt er niet van op aan dat die netjes je %-target aanhoudt tijdens het klimatiseren.
Fun fact (not) tijdens het eerste paarse 'notReadyForCharging' balkje gaf de VW app ook éénmalig een foutmelding dat laden niet mogelijk was, geen idee waarom.
Eigenlijk wil ik nog een ander testscenario af: het target SoC aanpassen naar 90% (éénmalig) en kijken of die dan bij klimatiseren zakt nara 89% en dan wel zelf wilt gaan laden opnieuw naar 90% en niet dan terug gaat naar de standaard 80% en pas onder de 80% weer gaat laden naar 79%. Dit zou voor een voorbereiding voor een lange rit wel nadelig kunnen zijn bij grote temperatuurverschillen waarbij het klimatiseren echt een behoorlijke impact heeft op de SoC.
Edit:
Zojuist zakte de SoC weer naar 79% en nu begon die wel direct met laden. Hier kan ik geen pijl op trekken.
[
Voor 5% gewijzigd door
True op 06-02-2025 15:47
]