[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 216 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58

koboy

Heb een idee voor een icon

True schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:53:
[...]

offtopic:
Je laat de berekening wel ten goede komen van je EV keuze als je vergelijkt met een Passat/Superb. Een IONIQ 6 vergelijkt beter met een Golf hatchback of met een Octavia sedan - als uitrusting en qua ruimte (achterin en in de kofferbak) is de vergelijking nog steeds niet echt eerlijk.

Ik zie bij straatladen 11kW dat freshmile en chargenow veruit de goedkoopste zijn, dat scheelt op ~55 kWh al snel 25% (!). Voor @rainier15 is het handig om wellicht met de chargeprice app te kijken naar wat praktijk tarieven met verschillende aanbieders van passen.
offtopic:
Er is meer dan alleen maar ruimte in de kofferbak...... De ruimte achterin de Ioniq 6 is echt gigantisch, veel meer dan de Octavia/golf vandaar de passat/superb die ook qua wielbasis meer in de buurt komen.
Daarnaast kun je bij hatchbacks zoals de passat en superb de koffer inhoud op papier niet vergelijken want er is niet vastgelegd hoe die gemeten moet worden. Denk hierbij aan de uitneembare hoedenplank en zo. Voorbeeldje: onze vorige auto een Karoq had op papier een grotere kofferbak. In de praktijk past er VEEL meer in de Ioniq 6. Een snelle berekening met een meetlint gaf voor de karoq 360 liter van vloer naar hoedenplank met op papier 521 liter. De ruimte van het reservewiel (dat we hadden!) en boven de hoedenplank (tot onderkant raam?) is dus meegerekend! Voor de Ioniq 6 geeft mijn meetlint ongeveer 400 liter, de ruimte onder de vloer en de frunk niet meegenomen

Let bij laden met Freshmile op dat je per gestarte kWh EN per minuut betaalt..... Bij de meeste palen kom je dan uit op 45 cent mits je de 11kW kan halen en je de auto loskoppelt zodra (bijna) klaar.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:03
dekoningterijk schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb het idee dat deze website nog niet is geactualiseerd, want de tarieven voor laden op straat in Utrecht zijn vorige maand iets gestegen. En het prijsverschil komt vooral door de aanbieders volgens mij. De Total-palen zijn bijvoorbeeld 3 cent per kwh goedkoper dan de Equans-palen. En de We Drive Solar-palen zijn weer iets duurder dan de Equans-palen.

De goedkoopste optie in Utrecht is nu (voor mij in ieder geval) de OVO-app/pas met het 2 euro-abonnementje waarmee je 10 procent korting krijgt. Of de Northe-app als je bij de Vattenfall-palen laadt.
Die Northe app is voor korting bij Vattenfall? Zag SEK valuta in de app staan. Geen Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:27:
[...]

Die Northe app is voor korting bij Vattenfall? Zag SEK valuta in de app staan. Geen Euro.
Dat betwijfel ik. Een kijkje in mijn Northe-app levert € 0,36 bij Vattenfalllaadpalen die via Vattenfalls eigen app € 0,29 kosten.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
rainier15 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:18:
[...]

Dank voor de tips. Ook even via de (anwb laadpas) app gekeken. De laadpaal bij mij in de buurt rekent €0,81(Last Mile Solutions) per Kwh 8)7 . Zie ook prijzen van rond de €0,48 cent idd. Dit geeft waardevolle info voor de overweging. Het gaat met deze prijzen een (mild) Hybride worden en geen EV. Nogmaals dank!
De Last Mile Solutions zijn vaak hele oude 'vergunningspalen' uit het tijdperk van voor de eerste provinciale concessies, even uit mijn hoofd, van voor 2010. Toen mochten operators zelf palen plaatsen na aanvraag vergunning. Deze laadpalen zijn vaak schreeuwend duur.
Reken gemiddeld met de € 0,39 en 0,46.

Bij aanschaf van mijn auto kon het destijds goed uit om een oude diesel in te ruilen voor Full-Electric. Bij een prijspeil van rond de €0,40-0,50 was het voor mij per km brandstof goedkoper. Hoge aanschafwaarde gecompenseerd door de € 2000 wegenbelastingkorting per jaar. En soepsidie O-)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Pr088 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:32:
[...]

Dat betwijfel ik. Een kijkje in mijn Northe-app levert € 0,36 bij Vattenfalllaadpalen die via Vattenfalls eigen app € 0,29 kosten.
Ik dacht dat te lezen. My mistake. Ik zie wel alles in SEK ipv euro's. Of ik lees eroverheen maar naar euro zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:41:
[...]

Ik dacht dat te lezen. My mistake. Ik zie wel alles in SEK ipv euro's. Of ik lees eroverheen maar naar euro zetten?
Zou kunnen hoor. Ik heb Vattenfall palen gecheckt die ik wel eens gebruik in de buurt bij schoonfamilie.
Even in de instellingen kijken? Ik heb de app gewoon in Nederlands en in €uros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Pr088 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:46:
[...]

Zou kunnen hoor. Ik heb Vattenfall palen gecheckt die ik wel eens gebruik in de buurt bij schoonfamilie.
Even in de instellingen kijken? Ik heb de app gewoon in Nederlands en in €uros.
Deze app toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGyqSLE3hROnxcJCX3zxOS5x0Lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIAnvU9LGaJn7VKRDsrLpdQF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 10:56

gvg

Lintesir schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:49:
Na het bericht van E-Flux dat ze 2 cent extra per kWh gaan rekenen ben ik me opnieuw aan het oriënteren om misschien een andere laadpas als standaard te kiezen. Nu was ik in de veronderstelling dat de gemeente Utrecht afspraken maakt met de verschillende aanbieders om de prijzen zo veel mogelijk gelijk te houden. Op de website staat:

[...]

Als ik in verschillende laadapps kijk zie ik echter vrij uiteenlopende prijzen, van 40 cent per kWh tot wel 53 cent. Wat is hier de verklaring voor?
Laadpaalaanbieder =/ laadpasaanbieder?
Kijk je wel in de app van de CPO of kijk je bij een MSP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWnQ8gUhgAFfyk-isIcxFMgXanU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELL9RzXPz5nspx3mECzRD8EA.jpg?f=fotoalbum_large :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:31
Pr088 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:32:
[...]

In Utrecht staan 'oude' Vattenfall-palen, die bij Vattenfall zelf 42 cent (0,4265 eur) per kwh kosten. De 29 cent geldt in het gebied Gelderland/Overijssel. In Utrecht is Northe daadwerkelijk goedkoper bij de Vattenfall-palen.

[ Voor 10% gewijzigd door dekoningterijk op 05-11-2024 13:44 . Reden: kleine toevoeging over dat dit tarief bij Vattenfall zelf geldt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:14
gvg schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:32:
[...]

Laadpaalaanbieder =/ laadpasaanbieder?
Kijk je wel in de app van de CPO of kijk je bij een MSP?
Ik dacht dat de laadpasaanbieders meestal gewoon het tarief van de laadpaal doorberekenen, of is dat niet zo? En zo niet, doen ze er dan een standaard bedrag bovenop, en staat dat dan ergens? Ik vind het allemaal nog vrij ondoorzichtig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
Roelant schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:19:

Ik check de tarieven periodiek (en/of als er iets verandert, zoals nu vanaf 1 dec dat e-flux een kWh-tarief invoert voor de abonnementsloze pas) en zet ze in een excel, om voor ons gebruik snel aan te kunnen geven welke pas ze het beste kan gebruiken. Kan van maand tot maand een paar tientjes schelen. Maar blijkbaar moet ik dat dus niet in het weekend doen, want dan gebeuren er rare dingen. :P
als je verwacht dat paar tientjes per maand kan schelen waarom neem je dan niet E-flux abonnement 2.67. Als je dat voor 1 dec doet scheelt je dat ook die 8.26 setup kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 10:56

gvg

Lintesir schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:58:
[...]

Ik dacht dat de laadpasaanbieders meestal gewoon het tarief van de laadpaal doorberekenen, of is dat niet zo? En zo niet, doen ze er dan een standaard bedrag bovenop, en staat dat dan ergens? Ik vind het allemaal nog vrij ondoorzichtig :?
Dat is alleen zo als de laadpasaanbieder en eigenaar van de laadpaal hetzelfde zijn, dus Vattenfall laadpas (MSP) bij een Vattenfall paal (CPO). Wanneer laadpas (MSP) en paaleigenaar (CPO) verschillend zijn, zal je altijd in de app van de laadpas moeten kijken wat het laden kost. Daar zit geen standaard logica in. De enige waarbij je het niet zou hoeven te controleren is wellicht EWE-Go (is Duits). Die rekenen €0,52/kWh bij hun eigen palen en €0,62 bij palen van derden. In heel Europa en voor zowel AC als DC.

Als je de prijs zeker wil weten moet je in de app kijken, waarvan je de laadpas (of app) wil gebruiken om te laden. Go-charge (Nederlands) en Chargeprice (Duits) hebben apps die je laten zien welke pas het goedkoopste is, maar dan moet je dat eigenlijk alsnog controleren in de app van de pasaanbieder om echt zeker te zijn. (Chargeprice heeft een veel grotere database dan Go-charge, dus ik gebruik altijd die eerste om prijzen te checken.)

Electroverse is de enige die ik ken, die in Nederland meestal de prijs aan lijkt te houden van de laadpaaleigenaar (zonder opslag of starttarief). Maar anderen zullen vast ook nog andere kennen.

Het ís ontzettend ondoorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
gvg schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:52:
[...]

Dat is alleen zo als de laadpasaanbieder en eigenaar van de laadpaal hetzelfde zijn, dus Vattenfall laadpas (MSP) bij een Vattenfall paal (CPO). <knip>
En zelfs dit is geen garantie.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Roelant schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:19:
[...]

Ze heeft niet geladen, dus nee. :P
Maar hoopte idd dat iemand anders het misschien ook gezien/wel getest had, vandaar mijn vraag. :)

Ik check de tarieven periodiek (en/of als er iets verandert, zoals nu vanaf 1 dec dat e-flux een kWh-tarief invoert voor de abonnementsloze pas) en zet ze in een excel, om voor ons gebruik snel aan te kunnen geven welke pas ze het beste kan gebruiken. Kan van maand tot maand een paar tientjes schelen. Maar blijkbaar moet ik dat dus niet in het weekend doen, want dan gebeuren er rare dingen. :P
Ik heb het ook gezien, maandagochtend rond een uur of 10.00, helaas geen screenshots gemaakt. Daar kwamen ook mijn variabele tarieven vandaan in het snellaad overzicht, ik was al verbaasd dat ze van hun vaste prijzen leken af te wijken. Waarschijnlijk een foutje, aldus Shell maar ze gaan het nog verder uitzoeken.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-05 20:49
@tapelectric Sommige laadpunten zijn niet zichtbaar op de kaart in de Tap app. Is het mogelijk om op basis van een charger ID de tarieven te zien?
Bijvoorbeeld:
- NL*FAS*E3134501
- NL*EVN*EAL750*1

Als het in de Tap app niet mogelijk is maar iemand een linkje heeft waar dit te zien is dan houd ik mij ook aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-05 16:30

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
denneappel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:17:
@tapelectric Sommige laadpunten zijn niet zichtbaar op de kaart in de Tap app. Is het mogelijk om op basis van een charger ID de tarieven te zien?
Bijvoorbeeld:
- NL*FAS*E3134501
- NL*EVN*EAL750*1

Als het in de Tap app niet mogelijk is maar iemand een linkje heeft waar dit te zien is dan houd ik mij ook aanbevolen.
Hi @denneappel, je kunt zoeken via laadpaal ID:

Bijv 313450 of AL750. Ik voeg voor het gemak screenshots van Prijs Intel toe.

^Nico

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKUKgOQ--ES40vthDt0utc82Jmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxr1nrrnDXrvANEZG748DrVp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWNpZ4BbqjMPPT1p5CQO3GqX6Uw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a2oxmqxdkqJZ4nJpgkODaqIz.png?f=fotoalbum_large

Tap Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hopiconjo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:20:
als je verwacht dat paar tientjes per maand kan schelen waarom neem je dan niet E-flux abonnement 2.67. Als je dat voor 1 dec doet scheelt je dat ook die 8.26 setup kosten
Omdat dat niet substantieel voordeliger is (opnieuw: voor ons gebruiksscenario), soms zelfs duurder en sowieso inflexibeler. Dat gebruiksscenario is een PHEV waar we 4x per week aan een AC-paal zo'n 11 tot 13 kWh mee laden (de rest aan huis, dan rijden we in de praktijk volledig elektrisch).

Dat is bij een Vattenfall- of TotalEnergies-paal. Op dit moment is het dan het goedkoopst om bij TotalEnergies de E-flux pas te gebruiken en bij Vattenfall de Vattenfall-pas (want geen starttarief en lagere kWh-prijs dan met E-flux bij die paal).

Zelfs als we alles bij TE zouden laden, is de besparing die het E-flux abonnement* oplevert 1,73 per maand (als je rekent met 4 weken/maand, laat het een keer 31 cent meer of minder zijn). Dat verlies je weer in maanden waar je niet vaak genoeg laadt (vakanties, ziekte, paal niet beschikbaar), want dan loopt je abonnement gewoon door.

En omdat vooraf niet zeker is welke paal beschikbaar is, is juist fijn om bij beide terecht te kunnen en dan (toch) zo voordelig mogelijk de laden door de juiste pas te gebruiken. Dat zijn ze in de tijd dat we dit doen (sinds 2022) ondertussen allemaal al eens geweest: Shell, ANWB, E-flux, Vattenfall en eerder zelfs nog Vandebron (toen nog met abo van €1,50). Het verschil tussen de goedkoopste en duurste pas is op dit moment pakweg € 20 en was op z'n hoogst zo'n € 60.

*) Het E-flux abonnement kost afaik €3,23 trouwens? :)
Hachy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:09:
Ik heb het ook gezien, maandagochtend rond een uur of 10.00, helaas geen screenshots gemaakt. Daar kwamen ook mijn variabele tarieven vandaan in het snellaad overzicht, ik was al verbaasd dat ze van hun vaste prijzen leken af te wijken. Waarschijnlijk een foutje, aldus Shell maar ze gaan het nog verder uitzoeken.
Ha, thanks, blij dat ik niet gek ben! Ik baal idd ook dat ik geen screenshots genomen heb, maargoed, zijn dan allebei dan nu niet meer de enige die het gezien hebben. Ben benieuwd of (en hoor graag als) je toch nog iets anders terug hoort van ze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
DemivanGool schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:15:

Ten tweede: ik stond gister enthousiast bij een Tesla Supercharger om er vervolgens achter te komen dat de laadkabel zó kort is dat ik dacht dat hij niet in mijn laadpoort zou passen en ik onverrichter zake weggereden ben :') Iemand tips hiervoor? De Superchargers staan ook al dusdanig ver op de stoep en achter van die lage balkjes waar ik met mijn auto niet overheen kan,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAvPqJoj6fqvMQ4pSUcNXtQdZ04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFLvjZ1132rwhbBRaru2fLLK.jpg?f=fotoalbum_large :)

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:16
Waar zit je laadpoort? Meestal is het op te lossen door de auto ofwel links of rechts tegen de paal aan te parkeren. Zeker als het zo verlaten is als op de foto, kun je er wel voor kiezen om in het 'verkeerde' vak of op de rand van een vak te gaan staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Nova163 op 06-11-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Nova163 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:14:
[...]

Waar zit je laadpoort? Meestal is het op te lossen door de auto ofwel links of rechts tegen de paal aan te parkeren.
linksvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:14

Hans1956

Pixel 8 Pro

Er is toch genoeg plaats om je auto anders neer te zetten. Die witte lijnen mag je ook op gaan staan. ☺️

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-05 20:16
Oh ja, linksvoor, maar niet aan de voorkant, maar aan de zijkant van de auto? Ik kan me voorstellen dat er dan inderdaad niet veel aan te doen is. Misschien de grindbak in rijden naast de laadpaal?

De onze zit linksvoor voorop de auto. Dan red je het altijd net.

[ Voor 6% gewijzigd door Nova163 op 06-11-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:38
In dit geval moet je dus overdwars gaan staan, moet ik ook met de Mach-e. Of je kan vaak aan de meest rechtse kant gaan staan als er ruimte is.

De oudere kabels zijn inderdaad te kort.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
Nova163 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:16:
[...]

Oh ja, linksvoor, maar niet aan de voorkant, maar aan de zijkant van de auto? Ik kan me voorstellen dat er dan inderdaad niet veel aan te doen is. Misschien de grindbak in rijden naast de laadpaal?

De onze zit linksvoor voorop de auto. Dan red je het altijd net.
linksvoor zijkant inderdaad. Als ik hem “midden” voor de paal zet, red ik het ook niet. Nu stond hij netjes in het vak, maar pak ik eigenlijk de verkeerde laadpaal. Het was niet druk, dus er had ook niemand echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 00:01
Potverdorie, hadden ze dat niet een week eerder kunnen doen... Dan had ik een goedkope terugreis naar huis gehad na mijn vakantie in Zweden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 09:50

GateKeaper

#1 Procastinator

Roelant schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:04:
Dit weekend kreeg ik in Shell Recharge app ineens andere tarieven bij twee laadpalen waar mijn partner regelmatig laad - €0,32 bij een Vattenfall paal en €0,42 bij een TotalEnergies paal. Sinds gister staan ze "gewoon" weer op €0,53. Hebben ze ineens een weekendtarief ofzo? Of zou het een bugje zijn geweest dat ze perongeluk inkooptarieven lieten zien oid?
Ik zie nu net dat hier in de buurt de tarieven van de TotalEnergies palen omhoog zijn gegaan. Van € 0,35 naar € 0,53 / kwh, en zie dus ook nu pas dat ik de laatste paar keer dat ik geladen heb, dat hogere tarief heb betaald. Heerlijk, dat gebrek aan transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:12
GateKeaper schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:21:
[...]

Ik zie nu net dat hier in de buurt de tarieven van de TotalEnergies palen omhoog zijn gegaan. Van € 0,35 naar € 0,53 / kwh, en zie dus ook nu pas dat ik de laatste paar keer dat ik geladen heb, dat hogere tarief heb betaald. Heerlijk, dat gebrek aan transparantie.
de tarieven dienen vooraf gepubliceerd te zijn. achteraf met terugwerkende kracht corrigeren dat mag niet. dus dat kan je gewoon terug krijgen. over het algemeen krijg je dan het complete bedrag teruggestort.

Neem aan dat het wel gepubliceerd was.. en je niet zonder te checken bent gaan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

boyette schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:30:
[...]

de tarieven dienen vooraf gepubliceerd te zijn. achteraf met terugwerkende kracht corrigeren dat mag niet. dus dat kan je gewoon terug krijgen. over het algemeen krijg je dan het complete bedrag teruggestort.

Neem aan dat het wel gepubliceerd was.. en je niet zonder te checken bent gaan laden?
Ongetwijfeld. Maar het is een paal hier in de buurt, waar ik dus meermaals per week sta (prive rijder, afhankelijk van publieke palen). Ik plug de stekker erin, tick de paal aan met mijn laadpas, en klaar.

Dus ja, het is mijn eigen schuld. Maar ik had echt gewoon geen idee dat de tarieven waren gewijzigd. Had ik dit bericht vandaag niet gezien, dan had ik er rustig nog een paar weken staan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:04
GateKeaper schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:39:
[...]

Ongetwijfeld. Maar het is een paal hier in de buurt, waar ik dus meermaals per week sta (prive rijder, afhankelijk van publieke palen). Ik plug de stekker erin, tick de paal aan met mijn laadpas, en klaar.

Dus ja, het is mijn eigen schuld. Maar ik had echt gewoon geen idee dat de tarieven waren gewijzigd. Had ik dit bericht vandaag niet gezien, dan had ik er rustig nog een paar weken staan laden.
Dus de les is dat je eigenlijk, waar je ook (openbaar) laad, ook als je er dagelijks staat, je het beste toch elke keer weer in de bijpassende app even de prijs opzoekt.

Heel irritant en dat doet bijna niemand, denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
GateKeaper schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:39:
[...]

Tarieven kunnen op elk moment wijzigen en als je niet de laadpas van de paal zelf gebruikt.. dan wordt je daarover niet geinformeerd.. want je bent aan het roamen

wees daarvan bewust..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:30
Roelant schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:07:
[...]

Dat is bij een Vattenfall- of TotalEnergies-paal. Op dit moment is het dan het goedkoopst om bij TotalEnergies de E-flux pas te gebruiken en bij Vattenfall de Vattenfall-pas (want geen starttarief en lagere kWh-prijs dan met E-flux bij die paal).
Waar staat jouw Total Energies laadpaal dan? Vaak is Total Energies met de OVO Charge laadapp incl. een Light Boost het goedkoopst. In Noord-Holland betaal je dan bijv. € 0,38 per kWh.

Waar staat jouw Vattenfall laadpaal dan? Als het Incharge tarief onder de € 0,36 per kWh ligt, dan is die pas inderdaad de beste optie. Echter, er zijn ook gebieden waar je met de Incharge pas bijv. € 0,4786 per kWh betaalt. Dan kan je beter de Northe app gebruiken, omdat je dan € 0,36 betaalt.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
nathalia schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:47:
Waar staat jouw ... OVO Charge laadapp ... Northe app ...
MRA-gebied, dus je tarieven kloppen, maar ik beperk me tot aanbieders van groene stroom (en dat zijn dit allebei niet). :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Roelant schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:49:
[...]

MRA-gebied, dus je tarieven kloppen, maar ik beperk me tot aanbieders van groene stroom (en dat zijn dit allebei niet). :)
Hoe een MSP een groene stroom garantie kan bieden snap ik totaal niet. De CPO is de partij met het energiecontract en dus de keuze voor groene energie.
Het is dus ofwel een leugen van de marketing afdeling van de MSP of alle palen in Nederland draaien al op groene energie.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-05 17:16

WCA

koboy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:35:
[...]

Hoe een MSP een groene stroom garantie kan bieden snap ik totaal niet. De CPO is de partij met het energiecontract en dus de keuze voor groene energie.
Het is dus ofwel een leugen van de marketing afdeling van de MSP of alle palen in Nederland draaien al op groene energie.
Zal wel allemaal op papier zijn, dat is met groene stroom sowieso natuurlijk.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
koboy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:35:
Ik ga er vanuit dat dat op dezelfde manier werkt als thuis het verschil met de netbeheerder en energiemaatschappij waar je de stroom afneemt.

Als je thuis groene stroom afneemt, betekent dat (ook) niet letterlijk dat de stroom die uit jouw stopcontact komt en jij gebruikt altijd precies afkomstig is van die ene windmolen, waterkrachtcentrale of waar in Europa/Nederland het dan ook vandaan komt volgens wat er in jouw energiemix staat.

Het betekent wel dat de provider waar jij klant bent en die stroom afneemt, zich verplicht om jouw verbruik in te kopen op die manier - en dat dat dus ergens namens jou het stroomnet opgepompt wordt, in plaats van de goedkopere/grijze energie die ze anders zouden inkopen en het net op pompen. Ik heb me er niet in verdiept, maar zou me niet verbazen als dat vergelijkbaar werkt bij CPO vs MSP.

Nog even los van het feit dat we hier volgens mij niet zijn om elkaars keuzes op dat gebied te be- of veroordelen. Ik oordeel niet over het feit dat jij of anderen er (als ik het zo lees) niet voor kiezen, en denk dat het niet te veel gevraagd is dat dat dan andersom ook niet gebeurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

WCA schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:11:
[...]

Zal wel allemaal op papier zijn, dat is met groene stroom sowieso natuurlijk.
Het is hetzelfde als dat KPN zou zeggen: met ons mobiele abonnement gaat er geen verkeer over Chinese apparatuur. Zo lang je op het eigen netwerk van KPN zit zou dat kunnen, maar zodra je aan het roamen bent in het buitenland is die claim waardeloos.
Zelfde voor opladen: als je met een Vandebron pas bij een Vandebron paal oplaad dan klopt het, maar zodra je aan een Allego paal hangt heeft Vandebron daar helemaal niets meer over te zeggen.

N.B. ik weet dat er een jaar of wat geleden flink Huawei apparatuur in het mobiele net van KPN zat, zal nog steeds wel zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Roelant schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:26:
[...]

Ik ga er vanuit dat dat op dezelfde manier werkt als thuis het verschil met de netbeheerder en energiemaatschappij waar je de stroom afneemt.

Als je thuis groene stroom afneemt, betekent dat (ook) niet letterlijk dat de stroom die uit jouw stopcontact komt en jij gebruikt altijd precies afkomstig is van die ene windmolen, waterkrachtcentrale of waar in Europa/Nederland het dan ook vandaan komt volgens wat er in jouw energiemix staat.

Het betekent wel dat de provider waar jij klant bent en die stroom afneemt, zich verplicht om jouw verbruik in te kopen op die manier - en dat dat dus ergens namens jou het stroomnet opgepompt wordt, in plaats van de goedkopere/grijze energie die ze anders zouden inkopen en het net op pompen. Ik heb me er niet in verdiept, maar zou me niet verbazen als dat vergelijkbaar werkt bij CPO vs MSP.

Nog even los van het feit dat we hier volgens mij niet zijn om elkaars keuzes op dat gebied te be- of veroordelen. Ik oordeel niet over het feit dat jij of anderen er (als ik het zo lees) niet voor kiezen, en denk dat het niet te veel gevraagd is dat dat dan andersom ook niet gebeurt. :)
Ik oordeel ook niet, maar tenzij de betreffende MSP contracten heeft afgesloten met ALLE CPO's waar ze mee in een roaming netwerk zitten is die groene stroom claim waardeloos.
Maar het zou me niet verbazen als alle CPO's in Nederland werken op basis van groene stroom.
Maar zeker bij gebruik in het buitenland (met een sterk andere energiemix) is de claim op zijn minst twijfelachtig.

Voor mijn stroom thuis weet ik trouwens zeker dat die 100% groen is. Ik lever meer terug dan ik afneem..... En ja, ik heb voor die tijd eigenlijk altijd bewust gekozen voor groene stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:27
koboy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:36:
[...]

Ik oordeel ook niet, maar tenzij de betreffende MSP contracten heeft afgesloten met ALLE CPO's waar ze mee in een roaming netwerk zitten is die groene stroom claim waardeloos.
Maar het zou me niet verbazen als alle CPO's in Nederland werken op basis van groene stroom.
Maar zeker bij gebruik in het buitenland (met een sterk andere energiemix) is de claim op zijn minst twijfelachtig.
Op https://laadpastop10.nl kun je zien of een MSP gebruik maakt van groene stroom of niet. Ik heb er een paar bekeken. Zo leveren Shell, Vandebron en Eneco groene stroom, E-flux en Tap dan weer niet. Hiermee is niet de vraag beantwoord of dit bij roaming ook wordt afgedwongen bij de CPO. Misschien kan @Hachy daar iets meer over zeggen?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:45
Ik zou er niet teveel naar kijken. Die certificaten zijn sowieso redelijk betekenisloos.
Zo verkoopt Noorwegen haar groene stroom certificaten aan ons, omdat alle stroom in Noorwegen toch al groen is opgewekt. Dus consumenten daar hebben geen behoefte aan dergelijke claims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
boyette schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:50:
[...]

Tarieven kunnen op elk moment wijzigen en als je niet de laadpas van de paal zelf gebruikt.. dan wordt je daarover niet geinformeerd.. want je bent aan het roamen

wees daarvan bewust..
Roamen... het moet niet gekker worden zeg. Wat een circus is het geworden met die laadpaal-jungle. Ik zal er scherp op letten maar het is absoluut geen reclame voor elektrisch rijden. Als ik de vraag krijg van iemand wat dat kast dan kan ik alleen maar zeggen "ja nee hangt van een miljoen factoren af en de stand van de maan en welk merk en welke pas en ...". Ze helpen zichzelf niet echt heh :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:31
Fr33z schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:53:
[...]

Roamen... het moet niet gekker worden zeg. Wat een circus is het geworden met die laadpaal-jungle. Ik zal er scherp op letten maar het is absoluut geen reclame voor elektrisch rijden. Als ik de vraag krijg van iemand wat dat kast dan kan ik alleen maar zeggen "ja nee hangt van een miljoen factoren af en de stand van de maan en welk merk en welke pas en ...". Ze helpen zichzelf niet echt heh :+
Je zal 90% van je laadsessies ofwel op je eigen oprit doen (als je die hebt), of bij een paal vlakbij je woning (en daar kan je je pas op af stemmen).
De rest heeft echt niet zo veel effect op je rekening van energie. (en kan behoorlijk laag uitvallen als je Tesla of Ionity abo neemt voor vakanties en langere trips.

Maar in het totaal budget van een auto valt de energie component niet zo zwaar uit hoor, zeker niet als je zoals een gemiddelde nederlander maar 15000km per jaar doet.
Aan een verbruik van 17kWh/100km en laden aan 50ct/kWh is dat 1275€ per jaar. (en dan reken ik al met relatief duur laden)
Afschrijving, banden en belasting liggen een factor hoger.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemivanGool
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
MichielFRL schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:14:
[...]

De oudere generatie Supercharges zijn afgestemd op Tesla’s die allemaal linksachter de laadpoort hebben. Onze Dolphin heeft de laadpoort in het voorspatbord aan de rechterzijde. Afhankelijk van de situatie/drukte ga ik dwars in het vak staan (kost dus 2 vakken) of als het kan druk ik de voorkant van de Dolphin tussen 2 laadpalen. De nieuwere Supercharges staan vaak naast het parkeervak en hebben een langere kabel. Dan is laden geen probleem.
Zelfs dat is hier uiteindelijk niet gelukt :') Wordt hier in de buurt iig geen Superchargen zolang de V4 er nog niet is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemivanGool
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
Zjanzjak schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:09:
[...]

Geen topic op tweakers, wel een facebook groep (ben zelf ook lid ondanks dat ik een Renault Megane E Tech rijd) waar je af en toe wel eens wat nuttigs voorbij ziet komen.
Wel een privé groep (genaamd 'Fiat 500e NL/BE (EU)') maar aanmelden is in 1 klik geregeld.
Uiteraard weet @yannienl je ook het nodige te vertellen.

Oh en laden bij Tesla, gewoon doen, beetje common sense gebruiken, ik sta zelf ook soms overdwars (Breda en Middelburg) om te kunnen laden terwijl ik toch niemand in de weg sta.
Thanks! Ben alleen lid van een wereldwijde maar zal eens kijken. Was helaas in Breda geen ruimte om het overdwars te proberen, had zelf ook ingeschat dat ook dat zeer waarschijnlijk niet ging lukken maar ik kan het altijd nog eens proberen als ik in de buurt ben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Vandaag vier uur lang vanuit van der Valk gewerkt en de auto aan de paal gehangen. Kom ik terug; geladen: 0 kwh. 🤦

Alle lampjes branden en knipperden op de juiste manier.

Echt waardeloos dat je eigenlijk alleen op de apps kan vertrouwen, en dus elke keer weer de app moet openen om prijzen te controleren, en bevestigen dat je echt aan 't laden bent.

Uiteraard, het gaat niet altijd mis. En vaker goed dan verkeerd. Maar juist die enkele keer, is echt vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:31
GateKeaper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:30:
Vandaag vier uur lang vanuit van der Valk gewerkt en de auto aan de paal gehangen. Kom ik terug; geladen: 0 kwh. 🤦

Alle lampjes branden en knipperden op de juiste manier.

Echt waardeloos dat je eigenlijk alleen op de apps kan vertrouwen, en dus elke keer weer de app moet openen om prijzen te controleren, en bevestigen dat je echt aan 't laden bent.

Uiteraard, het gaat niet altijd mis. En vaker goed dan verkeerd. Maar juist die enkele keer, is echt vervelend.
Met welke auto?

Mijn gewoonte is om dat bij locaties waar ik zelden kom bij het verlaten van de auto even op het dashboard te bekijken en dan een kwartier later even in de app.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:32:
[...]

Met welke auto?

Mijn gewoonte is om dat bij locaties waar ik zelden kom bij het verlaten van de auto even op het dashboard te bekijken en dan een kwartier later even in de app.
Peugeot e-2008. Ik kom daar wel vaker, en tot noch toe heeft het altijd gewoon gewerkt. Dat is dus ook het irritante. Dat je er gewoon niet vanuit kan gaan dat een paal de volgende keer niet in prijs is verdubbeld (zie mijn bericht eerder deze week, bij Total), of dat het uberhaupt werkt.

Ik heb de auto sinds juli, en het is mij tot noch toe slechts 2x overkomen dat er niet geladen werd.

Sorry, klaagdag. Rot week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
GateKeaper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:36:
[...]

Peugeot e-2008. Ik kom daar wel vaker, en tot noch toe heeft het altijd gewoon gewerkt. Dat is dus ook het irritante. Dat je er gewoon niet vanuit kan gaan dat een paal de volgende keer niet in prijs is verdubbeld (zie mijn bericht eerder deze week, bij Total), of dat het uberhaupt werkt.

Ik heb de auto sinds juli, en het is mij tot noch toe slechts 2x overkomen dat er niet geladen werd.

Je merkt toch direct ter plaatse of de auto begint met laden. Dat is een kwestie van 10-30 seconden bij de auto blijven staan als je hem aankoppelt.

Je kan het horen en voelen en ik neem aan ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
GateKeaper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:36:
[...]

Misschien kun je ergens instellen dat je een push melding krijgt dat laden gestart is. Hoef je niet de app te openen en weet je gelijk dat er iets niet goed gaat als je niet binnen paar minuten een melding krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

boyette schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:39:
[...]

Je merkt toch direct ter plaatse of de auto begint met laden. Dat is een kwestie van 10-30 seconden bij de auto blijven staan als je hem aankoppelt.

Je kan het horen en voelen en ik neem aan ook zien.
Klopt. En nogmaals, de lampjes knipperden op de juiste manier. Zowel de kleur op de paal, als het groen knipperende lampje in de auto. Alles leek dus in orde te zijn.
jeroenkb schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:15:
[...]

Misschien kun je ergens instellen dat je een push melding krijgt dat laden gestart is. Hoef je niet de app te openen en weet je gelijk dat er iets niet goed gaat als je niet binnen paar minuten een melding krijgt
Ovo stuurde een melding dat het laden was gestart. Zal eens zien of de peugeot app ook iets heeft. Idealiter inderdaad een "hey, het werkt niet" berichtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRw1KYnMypEtOKHwDl14w5RBxJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yza5p0Wz0lASNpdAcnmZdFo6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORg7wUnYVUsRLgutD9IBtx9-GJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2ZjGpXhJbcSTxAlUuSWhH6U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
Roelant schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:49:
[...]

Ik raadde je aan de OVO Charge app en Northe app te gebruiken. Je hebt helemaal gelijk dat dat geen aanbieders van groene stroom zijn. Het is jouw goed recht die passen daarom niet te willen gebruiken.

Je gaf aan bij de TotalEnergies laadpaal de E-Flux laadpas te gebruiken
Je gaf aan bij de Vattenfall paal de InCharge laadpas te gebruiken

Zowel E-Flux als InCharge zijn toch ook geen aanbieders van groene stroom? Waarom wil je die passen dan wel gebruiken? Of begrijp ik je wellicht niet goed?

Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyberdj
vanaalten schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:43:
[...]

Dus de les is dat je eigenlijk, waar je ook (openbaar) laad, ook als je er dagelijks staat, je het beste toch elke keer weer in de bijpassende app even de prijs opzoekt.

Heel irritant en dat doet bijna niemand, denk ik zo.
Ik wel 😁. Check altijd de prijs en maak soms ook een printscreen van het tarief in de app vd betreffende aanbieder. Zo ging ik een keer aan de snellader die volgens de app (Electroverse) ongeveer 45ct/kWh kostte laden en na beeindiging sessie bleek het 95ct te zijn. Printscreen (incl unieke ID van de lader) vd app + factuur toegestuurd aan Electroverse en het te veel betaalde terug gekregen (in de vorm van laadtegoed). Het heeft nog weken geduurd tot de prijs in de app van Electroverse aangepast is overigens.

Rij nu een jaar elektrisch (38000km gereden) en sinds kort een 2e EV aangeschaft (hoera, 2000 euro subsidie gekregen) en kan melden dat ik na een jaar van de 14 pasjes er eigenlijk 3 sporadisch gebruik:

-Plugsurfing (er is een paal waar ik al een jaar gratis kan laden met plugsurfing pas, terwijl andere pasjes beginnen bij 45ct/kWh)
-Electroverse in het begin (hier waren ook een aantal palen een tijdje gratis of heel goedkoop)
-Volvo laadpas (alleen aan de snellader op vakantie, 40ct/kWh in Frankrijk en 50ct/kWh in de rest van Europa (gratis abonnement voor 1 jaar [normaal 14,95/mnd] onlangs opgezegd)).

Voor de rest laad ik tegenwoordig op het werk (gratis), bij Tesla (nu met 2 EV’s een jaarabonnement genomen, wat op 8,33/mnd uitkomt) ik kan er laden voor 23ct/kWh (26 ct tussen 16 en 20u) en thuis (23ct/kWh in nacht en weekend).

offtopic
Totaal voor 1500,- geladen in een jaar, wat neerkomt op ca 20ct/kWh. (uitgaande van 20kWh/100km)

Reken ik dat om naar benzine dan had diezelfde hoeveelheid km’s me 5320,- gekost (8l/100km).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nathalia
Ook al is snelladen bij Tesla tegenwoordig wel heel erg goedkoop.... Wellicht moet je wel eens snelladen bij een andere aanbieder. Voor iedereen die dat incidenteel wel eens moet doen, hierbij weer een actueel tarievenoverzicht met de goedkoopste passen/apps:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGai-Eq4T7_3SPqhF3A0gprHDJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CrjCe19tSgKYZVYH32jNPWhy.png?f=fotoalbum_large

Ken je goedkopere passen of apps die voldoen aan de voorwaarden in de gele disclaimer bovenaan het overzicht? Laat het dan weten! Dan pas ik het overzicht aan.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
GateKeaper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:26:
[...]

Ovo stuurde een melding dat het laden was gestart. Zal eens zien of de peugeot app ook iets heeft. Idealiter inderdaad een "hey, het werkt niet" berichtje.
Dat is wel balen.

Ik ga altijd uit van de melding van de auto dat hij gestart is met laden. Vind ik het meest betrouwbaar.

Hopelijk kan dat bij Peugeot ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
nathalia schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:47:
Zowel E-Flux als InCharge zijn toch ook geen aanbieders van groene stroom? Waarom wil je die passen dan wel gebruiken? Of begrijp ik je wellicht niet goed?
Scherp opgemerkt! Ik gebruik idd. E-flux en InCharge. Als bron gebruik ik laadpastop10.nl idd. en ben er naar aanleiding van deze opmerking...
pmiddeld schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:09:
Op https://laadpastop10.nl kun je zien of een MSP gebruik maakt van groene stroom of niet. Ik heb er een paar bekeken. Zo leveren Shell, Vandebron en Eneco groene stroom, E-flux en Tap dan weer niet. Hiermee is niet de vraag beantwoord of dit bij roaming ook wordt afgedwongen bij de CPO. Misschien kan @Hachy daar iets meer over zeggen?
... even opnieuw ingedoken. InCharge staat daar als groen aangegeven, dus dat "klopt" gewoon.

Voor E-flux is er iets geks aan de hand: als ik filter op "100% groen" dan wordt E-flux weergegeven (op basis daarvan heb ik ze geselecteerd), maar als ik bij de details kijk inderdaad niet. Zie dit screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7viaiw89l2q7jsARme3FQuA_cw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/li1pYLwgpnnghXnbtVaAe4Pq.png?f=fotoalbum_medium

Bugje wellicht, maar daar kan @Hachy waarschijnlijk dan ook wel iets over zeggen als 'ie toch bezig is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 31-05 14:00
nathalia schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:30:
Ook al is snelladen bij Tesla tegenwoordig wel heel erg goedkoop.... Wellicht moet je wel eens snelladen bij een andere aanbieder. Voor iedereen die dat incidenteel wel eens moet doen, hierbij weer een actueel tarievenoverzicht met de goedkoopste passen/apps:

[Afbeelding]

Ken je goedkopere passen of apps die voldoen aan de voorwaarden in de gele disclaimer bovenaan het overzicht? Laat het dan weten! Dan pas ik het overzicht aan.
Best wel bizar eigenlijk. Tussen goedkoopste en duurste zit meer dan 100% prijsverschil. Snap niet dat dit gewoon nog kan/mag.

Alsof je bij de Shell voor een liter euro-95 €2,12 betaald en bij de BP €4,24. Dat zou door de consument niet geaccepteerd worden.

Helaas hebben ‘wij’ als consument voor de bizarre laadpaal kosten die macht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Speelt ook mee dat je het aan de paal zelf gewoon niet ziet. Niet iedereen gaat apps vergelijken, zeker de vele leaserijders met een laadpas van de baas niet.

Vraag me overigens wel af hoe Tesla zo laag kan zitten. Leveren zij gewoon voor kostprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
GateKeaper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:49:
Niet iedereen gaat apps vergelijken, zeker de vele leaserijders met een laadpas van de baas niet.
Dat is vaak de gedachte. Nu werk ik voor een grote IT reus en wij hebben gewoon een (niet toereikend) brandstof budget. Dus ook voor mij als leaserijder ‘loont het de moeite’ om ‘goedkoop!’ te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

GM15 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:55:
[...]

Dat is vaak de gedachte. Nu werk ik voor een grote IT reus en wij hebben gewoon een (niet toereikend) brandstof budget. Dus ook voor mij als leaserijder ‘loont het de moeite’ om ‘goedkoop!’ te laden.
offtopic:
Maar dat soort fratsen heb je toch ook alleen maar bij Cap? 8)7

Ik las dat enkelen wat problemen hadden met de My Renault/Mobilize pas. Het is mij gewoon gelukt om er een te bestellen afgelopen weekend/deze week en had die vandaag ook al binnen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
True schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:59:
[...]

offtopic:
Maar dat soort fratsen heb je toch ook alleen maar bij Cap? 8)7
;) idd

[ Voor 4% gewijzigd door GM15 op 07-11-2024 23:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:53
De 12 v4 supercharger stalls in Gorinchem langs de a15 zijn open 🍾🍾

https://supercharge.info/map?siteID=8440

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 16:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

GateKeaper schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:49:
Speelt ook mee dat je het aan de paal zelf gewoon niet ziet. Niet iedereen gaat apps vergelijken, zeker de vele leaserijders met een laadpas van de baas niet.

Vraag me overigens wel af hoe Tesla zo laag kan zitten. Leveren zij gewoon voor kostprijs?
Standaardisatie, volume, goede contracten met hotels (Van der Valk), winkelcentra en restaurants (merk uitstraling), laadplaatsen langs autowegen. Elektriciteit is de kosten niet, zeker niet bij langlopende contracten met leveranciers.

De leercurve leert dat per verdubbeling van de verkochte hoeveelheden de kosten met ca. 14 procent dalen (in constante euro’s of dollar). Dat geldt voor eigenlijk alle producten.

Ik vermoed dat de andere leveranciers gebruik maken van de onduidelijkheid in de prijsstructuur.
Concessieverleners zijn geen partij, omdat die alleen incidenteel onderhandelen. (Ik ken iemand die gespecialiseerd is in onderhandelingen met (lokale) overheden) ze kunnen dus de verwarring “bewust” in stand houden.

Het heeft alle kenmerken van een oligopolie, waarbij de grote spelers de succesvolle innovators opkopen (zie bijv. Vandebron en hier in Den Haag Vattenfal). De incidentele prijsstijging van de “kostprijs” - inval in Oekraïne - leidt tot een snelle stijging van stroomprojs en een geleidelijke daling.

Tenslotte speelt mee, dat de meeste EV-rijders zakelijk rijden en meer belangstelling hebben voor de bijtelling dan voor de prijs van stroom.

(Ik zal nog maar een keer herhalen dat je gemeenschapsvoorzieningen, water, riool (zie de Britten), stroom, gezondheidszorg NOOIT moet uitbesteden aan “de markt”. Het is een hoax dat dit goedkoper is en betere kwaliteit).

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Lelie op 08-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:35

kaanmijo

Picobello B.V.

LigeTRy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:26:
De 12 v4 supercharger stalls in Gorinchem langs de a15 zijn open 🍾🍾

https://supercharge.info/map?siteID=8440
Wat een ontzettend vreemde locatie is dit. Er staan 5 minuten verderop al 24 V3's in Meerkerk en 5 minuten de andere kant op al 11 in Vuren. Snap niet zo goed wat hier de toegevoegde waarde van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
kaanmijo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:32:
[...]

Wat een ontzettend vreemde locatie is dit. Er staan 5 minuten verderop al 24 V3's in Meerkerk en 5 minuten de andere kant op al 11 in Vuren. Snap niet zo goed wat hier de toegevoegde waarde van is.
Inderdaad wel een beetje gek. Ik gok dat die in vuren (V2's) eruit gaan of vervangen zullen worden, Tesla vindt het ook fijn om bij vd Valk palen neer te zetten, dat is bij Gorinchem ook het geval. Volgens mij is het bij de SuC vuren ook best vaak druk, maar daar heb ik geen data van. Meerkerk is wel meer dan 5 minuutjes omrijden als je vanuit Rotterdam richting Deil gaat of andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39

spartacusNLD

This is Sparta!!

LigeTRy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:40:
[...]

Inderdaad wel een beetje gek. Ik gok dat die in vuren (V2's) eruit gaan of vervangen zullen worden, Tesla vindt het ook fijn om bij vd Valk palen neer te zetten, dat is bij Gorinchem ook het geval. Volgens mij is het bij de SuC vuren ook best vaak druk, maar daar heb ik geen data van. Meerkerk is wel meer dan 5 minuutjes omrijden als je vanuit Rotterdam richting Deil gaat of andersom
Ik snap er ook niks van. Tiel heeft aan de snelweg een van der valk met Allego snelladers. Had dan daar die nieuwe V4 naast geplaatst. De infrastructuur is er al klaar voor. Had in het wegenkaart veel logischer geweest. Het stukje A15 tussen Geldermalsen en Nijmegen heeft helemaal geen Tesla laders. En de andere kant op dus nu dicht op elkaar twee locaties 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 08-11-2024 11:06 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
spartacusNLD schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:04:
[...]

Ik snap er ook niks van. Tiel heeft wel een van der valk met Allego snelladers. Had dan daar die nieuwe V4 naast geplaatst. Had in het wegenkaart veel logischer geweest. Het stukje A15 tussen Geldermalsen en Nijmegen heeft helemaal geen Tesla laders. En de andere kant op dus nu dicht op elkaar twee locaties 8)7
Tiel heeft een tijdje op de Tesla pagina als "planned" gestaan, maar die is er inmiddels weer vanaf, inderdaad een veel betere plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39

spartacusNLD

This is Sparta!!

LigeTRy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:06:
[...]

Tiel heeft een tijdje op de Tesla pagina als "planned" gestaan, maar die is er inmiddels weer vanaf, inderdaad een veel betere plek.
Jammer.. voor wie zijn stem nog niet gebruikt heeft:
https://www.tesla.com/nl_nl/suggest-superchargers

a.u.b. even stemmen op ''van der valk Tiel'' als supercharger locatie :)

(Ja, ik woon in Tiel)

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:35

kaanmijo

Picobello B.V.

LigeTRy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:40:
[...]

Niet alleen het feit dat er al zoveel Superchargers daar staan maakt het raar, maar Van der Valk Gorinchem heeft zelf ook al 5 (?) Allego snelladers staan daar. Daarnaast staan er nog een hele rits normale 11/22kW laders. Wordt een soort oplaadfestijn daar als dit zo doorgaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
kaanmijo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:36:
[...]
Wordt een soort oplaadfestijn daar als dit zo doorgaat :+
Je hoort mij niet klagen, bij Vuren staan ook wat allego laders. Meer laders meer beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Niet alleen het feit dat er al zoveel Superchargers daar staan maakt het raar, maar Van der Valk Gorinchem heeft zelf ook al 5 (?) Allego snelladers staan daar. Daarnaast staan er nog een hele rits normale 11/22kW laders. Wordt een soort oplaadfestijn daar als dit zo doorgaat :+
Heel veel hiervan zal bepaald zijn door waar ze grote netaansluitingen nog kunnen krijgen/beschikbaar hebben, als dit lokaties zijn waar al een grote netaansluiting is die capaciteit over heeft, dan is het makkelijk om daar extra laders te plaatsen. Wachten op nieuwe aansluitingen kan jaren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 23:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja het is een beetje curieus. Goed, Tesla doet veel bij Van der Valk, dus die locatie is niet zo vreemd. Van de andere kant doen ze ook wel wat met de Goudreinet. Vuren heeft een fijne 20 kV aansluiting naar de 150 kV Zaltbommel. in Gorinchem ligt een 50 kV lijn naar 150 kV Arkel.
Vuren heeft ook veel ruimte om nog veel meer laadpalen neer te zetten.

Van de andere kant zou je bij Gorinchem misschien nog beter op de parkeerplaats van de evenmentenhal iets willen doen want ik weet niet of je bij de Van der Valk nog veel kunt uitbreiden. Maar misschien heb je dan het risico dat de laders ge-ICEt worden als er iets te doen is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:49
[...]

Hier in het dorp zitten twee van der Vall hotels met SuC's. Een ervan heeft ook nog een aantal andere snelladers zelfs. En daarnaast ook een hele rij AC laders.
Ik kom er weleens als ik een weekend heb, waarbij ik wat meer rijd. Die andere snelladers worden ook gewoom gebruikt. Onbegrijpelijk, omdat die een stuk duurder zijn dan de SuC's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fisherman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:33:
[...]

Hier in het dorp zitten twee van der Vall hotels met SuC's. Een ervan heeft ook nog een aantal andere snelladers zelfs. En daarnaast ook een hele rij AC laders.
Ik kom er weleens als ik een weekend heb, waarbij ik wat meer rijd. Die andere snelladers worden ook gewoom gebruikt. Onbegrijpelijk, omdat die een stuk duurder zijn dan de SuC's.
Zakelijke rijders met een pas van de zaak, volkomen te begrijpen, maar het is niet de goedkoopste manier voor de betaler inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

fisherman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:33:
[...]

Hier in Leiderdorp is het open markt model, dus duur. Met Freshmile op Allego nog te doen met 45 cent. Ik kan 10 minuten rijden (en 10 minuten terug) naar de Tesla, en daar dan laden voor 35 cent met 100kW. Ik kan ook de Allego paal er naast pakken, dan trek ik tussen de 230 en 100kW, dik 150 gemiddeld, wat me dan minder 45 cent per kWh kost. Snelheid is voor mij op dat moment belangrijker dan dat prijsverschil.
N.B. Die 100kW is een beperking van de Ioniq 6 die aan 400V laders gewoon niet sneller gaat, en dat dikke half uur is me het prijsverschil t.o.v. de Allego paal op de hoek ook niet waard. Gelukkig zijn we niet afhankelijk van de Allego en kunnen vaak genoeg buitenshuis goedkoop laden.

[ Voor 9% gewijzigd door koboy op 08-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:43

Tweaker.nu

we all float down here

Net geladen bij een Qwello paal (NLQWCE6CR9311) met de Northe-app en was enigzins verrast door de afrekening. Er is 106 euro afgeschreven voor 19 kWh. Ik heb hier al meerdere malen geladen en dan betaalde ik 0.43 per kWh. In de app staat staat een prijs voor 5 SEK. Nu is er ineens een tijdcomponent van 17 eurocent per minuut berekend! Dit is echter nergens vermeld in de app of op de website van Northe. Ik heb maar even support gemaild over hoe ze dit gaan oplossen

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tweaker.nu schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:02:
Net geladen bij een Qwello paal (NLQWCE6CR9311) met de Northe-app en was enigzins verrast door de afrekening. Er is 106 euro afgeschreven voor 19 kWh. Ik heb hier al meerdere malen geladen en dan betaalde ik 0.43 per kWh. In de app staat staat een prijs voor 5 SEK. Nu is er ineens een tijdcomponent van 17 eurocent per minuut berekend! Dit is echter nergens vermeld in de app of op de website van Northe. Ik heb maar even support gemaild over hoe ze dit gaan oplossen
Als ik 19 kWh deel door een 11 kW lader kom ik uit op 1,7uur en dan keer 60 en keer 17 ct is dat €17,62. Hoe lang heb je 'm (onnodig) aan de lader gehad of is dit een tragere lader of laadt je auto trager dan 11 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
koboy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:21:
[...]

Hier in Leiderdorp is het open markt model, dus duur. Met Freshmile op Allego nog te doen met 45 cent. Ik kan 10 minuten rijden (en 10 minuten terug) naar de Tesla, en daar dan laden voor 35 cent met 100kW. Ik kan ook de Allego paal er naast pakken, dan trek ik tussen de 230 en 100kW, dik 150 gemiddeld, wat me dan minder 45 cent per kWh kost. Snelheid is voor mij op dat moment belangrijker dan dat prijsverschil.
N.B. Die 100kW is een beperking van de Ioniq 6 die aan 400V laders gewoon niet sneller gaat, en dat dikke half uur is me het prijsverschil t.o.v. de Allego paal op de hoek ook niet waard. Gelukkig zijn we niet afhankelijk van de Allego en kunnen vaak genoeg buitenshuis goedkoop laden.
Dus eigenlijk heb je er doorgaans heel weinig aan, aan die 800 volt architectuur. De meeste palen zijn volgens mij nog altijd 400 volt en veel auto's halen tegenwoordig ook wel 250kW op die palen.
Het werkt dus eigenlijk meer in je nadeel.
Ik heb met de Tesla nog niet bij andere stations geprobeerd. Geen idee of die net zo goed werken als de SuC's icm Tesla. Met mijn vorige auto heb ik wel bij andere stations geladen.
Ik rijd overigens prive, vandaar dat ik prijs wel belangrijk vind. Doorgaans probeer ik zoveel mogelijk gratis thuis te laden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

fisherman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:03:
[...]

Dus eigenlijk heb je er doorgaans heel weinig aan, aan die 800 volt architectuur. De meeste palen zijn volgens mij nog altijd 400 volt en veel auto's halen tegenwoordig ook wel 250kW op die palen.
Ik heb met de Tesla nog niet bij andere stations geprobeerd. Geen idee of die net zo goed werken als de SuC's icm Tesla. Met mijn vorige auto heb ik wel bij andere stations geladen.
Ik rijd overigens prive, vandaar dat ik prijs wel belangrijk vind. Doorgaans probeer ik zoveel mogelijk gratis thuis te laden natuurlijk.
Volgend mij staan die 800V auto’s in de top 5 snelst ladende auto’s. B.v. De Taycan en de Ioniq6. Als je niet zelf hoeft te betalen, is dat een betere keus.

De nieuwste Audi heeft een topoplossing hiervoor, maar is voor meeste mensen buiten bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-05 20:49
[...]

Doorgaans probeer ik zoveel mogelijk gratis thuis te laden natuurlijk.
Zelfs met een dynamisch contract is dit nog niet heel vaak mogelijk toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:22
koboy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:36:
[...]

Voor mijn stroom thuis weet ik trouwens zeker dat die 100% groen is. Ik lever meer terug dan ik afneem..... En ja, ik heb voor die tijd eigenlijk altijd bewust gekozen voor groene stroom.
100% groen Is alleen wat je zelft opwekt. De stroom die je krijgt kan uit de bruinkool centrale uit Duitsland komen dat door certificaten groen is gemaakt. In mijn ogen niet groen en het grootste bedrog dat er is (vanuit overheid en leveranciers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Alleen Tesla is blijven hangen in de 400V zelfs voor de v4 laders. Alle andere partijen zetten al een paar jaar 800V+ laders neer.
De nieuwste 400V modellen zie je nu richting de 180/190kW voor lagere tijd gaan (tot een procent of 40). Daarvoor werden dat soort snelheden alleen met een korte piek gehaald. De Ioniq 5 die nu 3 jaar oud is stond als 800V auto die 3 jaar geleden al 200kW+ te stampen tot 45%, een zakte pas onder de 100kW vlak voor de 80%. Het gemiddelde van ongeveer 150kW (10-80%) is nog steeds hoog, zeker als je het vergelijkt met de volgens evdatabase 108kW van de model 3 Highland!
De nieuwste 800V modellen doen nu 300kW, zeker die met 100kWh+ accu's.

Grootste probleem van de 400V architectuur is de fysieke beperking in de laadstroom. De aansluitingen en kabels zijn er gewoon niet op gespecificeerd. Om die 200kW te halen op 400V moeten de kabels al vloeistof gekoeld worden, anders worden ze te dik. 800V laden halveert de laadstroom en maakt de hogere laadsnelheid en praktisch mogelijk.

Je Tesla gaat het prima doen bij andere snelladers, je betaalt alleen wat het, zeker omdat je een gratis Tesla abbo hebt.
Ik rijd ook prive en prijs is voor mij ook belangrijk. Ik let daarom ook op waar ik oplaad, maar gemak mag ook wat kosten. 45 minuten kwijt zijn om te gaan snelladen bij Tesla of op de hoek wat meer betalen, op vakantie eerder door kunnen etc.
Ik heb wel voor snelladen nooit meer dan 45 cent/kWh betaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:56
spartacusNLD schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:12:
[...]

Jammer.. voor wie zijn stem nog niet gebruikt heeft:
https://www.tesla.com/nl_nl/suggest-superchargers

a.u.b. even stemmen op ''van der valk Tiel'' als supercharger locatie :)

(Ja, ik woon in Tiel)
Ik wist helemaal niet dat je locaties kon voorstellen. Ik mis in Amsterdam echt een locatie aan de kant van Diemen/Oost/Zaanstad.
Vind het best bijzonder dat daar niets zit.
Er zitten wat snelladers van Avia en BP Puls en een Allego in Noord. Maar die zijn allemaal verschrikkelijk duur.

Zelf voorgesteld bij de Marie Baronlaan een TESLA te maken. Er zit een tankstation met wat e-flux snelladers voor een belachelijke prijs. Je zou hopen dat Tesla hier een mooi laadpunt kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Azqi schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:26:
[...]

Volgend mij staan die 800V auto’s in de top 5 snelst ladende auto’s. B.v. De Taycan en de Ioniq6. Als je niet zelf hoeft te betalen, is dat een betere keus.

De nieuwste Audi heeft een topoplossing hiervoor, maar is voor meeste mensen buiten bereik.
Als alle laadpalen 800V zouden zijn heb je gelijk. Maar met een 800V auto laad je bij een 400V laadpaal doorgaans langzamer dan met een 400V auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

fisherman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:38:
[...]

Als alle laadpalen 800V zouden zijn heb je gelijk. Maar met een 800V auto laad je bij een 400V laadpaal doorgaans langzamer dan met een 400V auto.
Het grootste deel van de palen is maar 11/22kW, boeit totaal niet voor 800V auto's. })

400V snelladers zijn een zeldzaamheid aan het worden. Alleen Tesla plaatst ze nog, de anderen hebben ze (grotendeels) vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
koboy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:55:
[...]

Het grootste deel van de palen is maar 11/22kW, boeit totaal niet voor 800V auto's. })

400V snelladers zijn een zeldzaamheid aan het worden. Alleen Tesla plaatst ze nog, de anderen hebben ze (grotendeels) vervangen.
Die 800v gaat over de dc

11/22kw zijn ac laders dat heeft er niets mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
koboy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:54:
[...]

Alleen Tesla is blijven hangen in de 400V zelfs voor de v4 laders. Alle andere partijen zetten al een paar jaar 800V+ laders neer.
De nieuwste 400V modellen zie je nu richting de 180/190kW voor lagere tijd gaan (tot een procent of 40). Daarvoor werden dat soort snelheden alleen met een korte piek gehaald. De Ioniq 5 die nu 3 jaar oud is stond als 800V auto die 3 jaar geleden al 200kW+ te stampen tot 45%, een zakte pas onder de 100kW vlak voor de 80%. Het gemiddelde van ongeveer 150kW (10-80%) is nog steeds hoog, zeker als je het vergelijkt met de volgens evdatabase 108kW van de model 3 Highland!
De nieuwste 800V modellen doen nu 300kW, zeker die met 100kWh+ accu's.

Grootste probleem van de 400V architectuur is de fysieke beperking in de laadstroom. De aansluitingen en kabels zijn er gewoon niet op gespecificeerd. Om die 200kW te halen op 400V moeten de kabels al vloeistof gekoeld worden, anders worden ze te dik. 800V laden halveert de laadstroom en maakt de hogere laadsnelheid en praktisch mogelijk.

Je Tesla gaat het prima doen bij andere snelladers, je betaalt alleen wat het, zeker omdat je een gratis Tesla abbo hebt.
Ik rijd ook prive en prijs is voor mij ook belangrijk. Ik let daarom ook op waar ik oplaad, maar gemak mag ook wat kosten. 45 minuten kwijt zijn om te gaan snelladen bij Tesla of op de hoek wat meer betalen, op vakantie eerder door kunnen etc.
Ik heb wel voor snelladen nooit meer dan 45 cent/kWh betaald!
Mijn model 3 RWD blijft tot 70 pricent ook wel boven de 100kW. Volgens mij is die curve softwarematig aangepast in de loop van de tijd. De nieuwe Y RWD met de Blade blijft zelfs tot dan op 170kW dacht ik. NMC accu's weet ik zo niet. Een minuut of 20 is snel genoeg. Ik had hiervoor een auto waarbij je een uur moest wachten. Dan is alles beter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel3
  • Niet online
Tweaker.nu schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:02:
Ik heb exact hetzelfde probleem en heb ze ook gemaild. Volgens mij kunnen ze niet heel veel anders doen dan het bedrag aanpassen, want in de app staat nog steeds 5 SEK en geen prijs per minuut. Laten we hopen dat de oude prijzen nog even blijven, anders wordt laden bij mij in de buurt echt niet leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Electroverse heeft in de APP nu opeens 0,35 cent voor de Equans Amsterdam palen. Terwijl Equans zelf nog 0,276 rekent.
Ik heb Electroverse gemailed want heb het idee dat er ergens een foutje is gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 11:27
kevertje1977 schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:09:
Electroverse heeft in de APP nu opeens 0,35 cent voor de Equans Amsterdam palen. Terwijl Equans zelf nog 0,276 rekent.
Ik heb Electroverse gemailed want heb het idee dat er ergens een foutje is gemaakt.
De tijd dat Electroverse goedkoop was is echt wel voorbij. Ze hebben het afgelopen jaar de prijzen fors verhoogd.10 cent prijsverhoging lijkt me niet ongewoon voor Electroverse. Dat hebben ze bij mij in de buurt ook gedaan bij de Park&Charge-palen. Zij willen ook (het liefst forse) winst maken. Maar als Equans aan de paal nog 27,6 cent rekent gebruik je toch gewoon een app die dat CPO-tarief (evt. met een kleine winstmarge) vraagt? Zoals bv. Tap. Laden met de Vattenfall-app kost trouwens ook maar 30,6ct./kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 10:50
Of-Aaargh schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:14:

De tijd dat Electroverse goedkoop was is echt wel voorbij. Ze hebben het afgelopen jaar de prijzen fors verhoogd.10 cent prijsverhoging lijkt me niet ongewoon voor Electroverse. Dat hebben ze bij mij in de buurt ook gedaan bij de Park&Charge-palen. Zij willen ook (het liefst forse) winst maken. Maar als Equans aan de paal nog 27,6 cent rekent gebruik je toch gewoon een app die dat CPO-tarief (evt. met een kleine winstmarge) vraagt? Zoals bv. Tap. Laden met de Vattenfall-app kost trouwens ook maar 30,6ct./kWh.
Net als bovenstaand denk ook ik dat er geen fout is gemaakt maar dat dit dus het nieuwe tarief is.
Als aanvulling, als ik in de ANWB app een paar laadpunten aanklik zie ik bij sommige een prijs van 27 cent en bij sommige 30 cent, wel allemaal met een starttarief van 34 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:19
Gewoon accepteren dat prijzen elke maand kunnen veranderen. Equance Amsterdam: daar zou ik deze maand met Eflux laaden. Kost 28 cent per kWh (+ 31 cent startkosten). Let op dat hun prijzen veranderen per 1 december... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Usta schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:46:
[...]

Gewoon accepteren dat prijzen elke maand kunnen veranderen. Equance Amsterdam: daar zou ik deze maand met Eflux laaden. Kost 28 cent per kWh (+ 31 cent startkosten). Let op dat hun prijzen veranderen per 1 december... ;)
En je moet daar ook elektroverse bijv niet de schuld van geven die berekenen de prijzen gewoon door..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
Usta schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:46:
[...]

Waarom zou je niet de charge-assist app gebruiken ? Die gebruik ik nu. Dan betaal je direct aan Equans : 0,276 zonder eenmalige kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 22:05
Ik heb ondertussen een leuke situatie.

Splinternieuwe Shell Recharge Advanced Flex aan de paal hangen, mooi ding. 7,5 meter kabel, 11kW ingesteld. Blij mee.

Nu heeft mijn werkgever in alle wijsheid een contract gesloten met BP Fuel & Charge laadpassen in plaats van de vrij universele Travelcard waar ik al 1,5 jaar prima mee kan laden, ook thuis. En ik citeer:
Alles-in-één oplossing — Tanken op ruim 1.500 locaties in Nederland én toegang tot 100% van de publieke laadpalen.
Ik houd de pas voor de publiek ingestelde laadpaal, gaat van groen naar blauw en laden maar. In de Shell app zie ik ook terug dat er een laadsessie gestart is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJVRcA9PRrONnuN4DlK-LLLUXjs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tlotdPh3F8xjiBxWkWkwWEPQ.png?f=user_large

Maar.... wat staat er na het afronden van de laadsessie? Onbekend laadpasnummer.

Dus ik denk, toch even aan de BP zijde kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLqiZXzLQ8aMAi-B4BFRyodzrvk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5ybufn15GiD0uEtDHcUZdQQ2.png?f=user_large

Kijk, daar zijn de laadsessies ook gewoon bekend. Met de relatie gelegd naar mijn EVSE-ID (laadpaalnummer). Geautoriseerd met kaart, helemaal goed.

Dus ik bel met de Shell: waarom staat er Onbekend laadpasnummer en wat gebeurt er nu met de verrekening van de kosten met de laadpashouder? De laadsessie wordt vrijgegeven met een pas die jullie blijkbaar herkennen - want anders kan ik mijn bonuskaart er ook voor houden.
Ja, dat snap ik ook niet. Wat raar. Nou maakt u geen zorgen, de kosten zullen door Shell gewoon aan u betaald worden.
Oké en aan wie wordt door Shell dan de factuur gestuurd voor de laadkosten als deze niet aan een laadpashouder kunnen worden verhaald?
Goede vraag, waarschijnlijk aan uzelf.
:')

Dus dan maar de BP bellen - die zijn drámáátisch bereikbaar telefonisch, dus 6 uur later werd ik teruggebeld (terugbelverzoek).

Ik heb BP voorgelegd, waarom registreren jullie de laadsessie, op mijn EVSE-ID, allemaal juist - maar kan Shell het laadpasnummer niet lezen? En wat gebeurt er nu, dit is gewoon een opennbare laadpaal en zoals jullie zelf adverteren zijn 100% van de openbare laadpalen ondersteund.
O, dat is raar. Dat snap ik ook niet. Wat wilt u precies bereiken? Reimbursement van uw werkgever neem ik aan? Ja, gek, raar.... ja eigenlijk zou u een backoffice van Vattenfall moeten nemen want dat werkt wel.
Ehm. 100% openbare laadpalen, Shell, wat heb ik met Vattenfall te maken? En ja, reimbursement ja. Van iedere laadpashouder die oplaadt aan deze openbare laadpaal, want ik ben slechts één van de gebruikers en ik wil iedere publieke laadactie uiteraard vergoed hebben - inclusief die van mijn werkgever.
Ja, nee, duidelijk, snap ik. Maar ik weet het ook niet. Ik ga uw probleem noteren en ga het laten uitzoeken.
Dusss.... totdat ik óf de eerste factuur heb waar het wél goed op staat, óf BP duidelijkheid verschaft maar even stoppen met mijn werkgever gratis kWh verschaffen.

Maar even serieus. Wat is dit voor ellende, hoe kan een laadpas die op 100% van de openbare laadpunten moet werken, niet begrepen worden door een grote partij als Shell Recharge. En hoezo heeft BP nu weer een laadpas met een 18-cijferige code in plaats van de gebruikelijke NL-TCE-xxxxx-x code. Shell en BP wijzen naar elkaar en lijken het niet te begrijpen - beginnen maar willekeurige dingen te roepen (Vattenfall...).

Ik ben er ieder geval weer druk mee. Binnenkort komt er een Kia EV6 met een 84kWh accu en dat wordt een ellendige situatie als ik dit niet werkend krijg.

Over de investering in een andere laadpaal nog niet gesproken.

Iemand ervaring met een soortgelijk issue?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gieliovd520 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:12:
Ik heb ondertussen een leuke situatie.

Splinternieuwe Shell Recharge Advanced Flex aan de paal hangen, mooi ding. 7,5 meter kabel, 11kW ingesteld. Blij mee.

Nu heeft mijn werkgever in alle wijsheid een contract gesloten met BP Fuel & Charge laadpassen in plaats van de vrij universele Travelcard waar ik al 1,5 jaar prima mee kan laden, ook thuis. En ik citeer:
[...]

Ik houd de pas voor de publiek ingestelde laadpaal, gaat van groen naar blauw en laden maar. In de Shell app zie ik ook terug dat er een laadsessie gestart is.

[Afbeelding]

Maar.... wat staat er na het afronden van de laadsessie? Onbekend laadpasnummer.

Dus ik denk, toch even aan de BP zijde kijken:
[Afbeelding]

Kijk, daar zijn de laadsessies ook gewoon bekend. Met de relatie gelegd naar mijn EVSE-ID (laadpaalnummer). Geautoriseerd met kaart, helemaal goed.

Dus ik bel met de Shell: waarom staat er Onbekend laadpasnummer en wat gebeurt er nu met de verrekening van de kosten met de laadpashouder? De laadsessie wordt vrijgegeven met een pas die jullie blijkbaar herkennen - want anders kan ik mijn bonuskaart er ook voor houden.

[...]

Oké en aan wie wordt door Shell dan de factuur gestuurd voor de laadkosten als deze niet aan een laadpashouder kunnen worden verhaald?

[...]

:')

Dus dan maar de BP bellen - die zijn drámáátisch bereikbaar telefonisch, dus 6 uur later werd ik teruggebeld (terugbelverzoek).

Ik heb BP voorgelegd, waarom registreren jullie de laadsessie, op mijn EVSE-ID, allemaal juist - maar kan Shell het laadpasnummer niet lezen? En wat gebeurt er nu, dit is gewoon een opennbare laadpaal en zoals jullie zelf adverteren zijn 100% van de openbare laadpalen ondersteund.

[...]

Ehm. 100% openbare laadpalen, Shell, wat heb ik met Vattenfall te maken? En ja, reimbursement ja. Van iedere laadpashouder die oplaadt aan deze openbare laadpaal, want ik ben slechts één van de gebruikers en ik wil iedere publieke laadactie uiteraard vergoed hebben - inclusief die van mijn werkgever.

[...]

Dusss.... totdat ik óf de eerste factuur heb waar het wél goed op staat, óf BP duidelijkheid verschaft maar even stoppen met mijn werkgever gratis kWh verschaffen.

Maar even serieus. Wat is dit voor ellende, hoe kan een laadpas die op 100% van de openbare laadpunten moet werken, niet begrepen worden door een grote partij als Shell Recharge. En hoezo heeft BP nu weer een laadpas met een 18-cijferige code in plaats van de gebruikelijke NL-TCE-xxxxx-x code. Shell en BP wijzen naar elkaar en lijken het niet te begrijpen - beginnen maar willekeurige dingen te roepen (Vattenfall...).

Ik ben er ieder geval weer druk mee. Binnenkort komt er een Kia EV6 met een 84kWh accu en dat wordt een ellendige situatie als ik dit niet werkend krijg.

Over de investering in een andere laadpaal nog niet gesproken.

Iemand ervaring met een soortgelijk issue?
Hier maak je toch gewoon het probleem van van je WG/wagenpark? Of lees ik ergens overheen dat deze situatie door jouw keuze tot stand komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 07:51
daniel3 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:50:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem en heb ze ook gemaild. Volgens mij kunnen ze niet heel veel anders doen dan het bedrag aanpassen, want in de app staat nog steeds 5 SEK en geen prijs per minuut. Laten we hopen dat de oude prijzen nog even blijven, anders wordt laden bij mij in de buurt echt niet leuk meer.
Ok ik heb er helaas mee te maken. In de app ook 5 SEK en de 7e op de paal nog geladen geladen. Toen was het ongeveer €0,43. Nu net geladen en met 50.24kWh €80,49 moeten aftikken. Ga ze ook een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 22:05
Het is mijn laadpaal, omdat ik weiger een wurgcontract te tekenen bij mijn werkgever om een "gratis" laadpaal door hen te laten plaatsen. Zij rekenen hier €2700 voor, die in 4 jaar wordt afgeschreven. Ik doe niet aan dit soort constructies, dus heb een eigen paal geplaatst 1,5 jaar geleden.

En ja, de werkgever is van laadpasaanbieder veranderd en deze lijkt niet op mijn laadpaal te werken. Dus dat is mijn probleem, want ik "verkoop" mijn zonnestroom aan mijn werkgever. Ik heb hier mijn laadpaal, PV setup en alles op afgestemd.

De werkgever is heel simpel hierin: dit is de laadpas waarmee wij werken. Als je niet via ons een laadpaal neemt, moet je op de zaak, langs de snelweg of openbaar laden aan de straat.

Zij zijn niet bereid mee te denken om het wél werkend te krijgen op mijn oprit.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
@Gieliovd520 Maar dan ga je toch 'netjes' op de zaak (ac) of langs de snelweg (dc- een stuk duurder!) laden?
Als ze ooit wijzer worden, zul je het wel zien.
Uit je bericht in het EV6 topic lees ik dat je toch geen privé kilometers gaat rijden met die auto, dus dan maakt dat niet (veel) uit.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Peter-036 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:59:
@Gieliovd520 Maar dan ga je toch 'netjes' op de zaak (ac) of langs de snelweg (dc- een stuk duurder!) laden?
Als ze ooit wijzer worden, zul je het wel zien.
Uit je bericht in het EV6 topic lees ik dat je toch geen privé kilometers gaat rijden met die auto, dus dan maakt dat niet (veel) uit.
Maar dat is geen oplossing want:
  • onhandiger dan thuis laden en kost meer tijd;
  • de investering van de EVSE moet er natuurlijk wel uit via de opgewerkte zonnestroom :9
Gieliovd520 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:50:
Het is mijn laadpaal, omdat ik weiger een wurgcontract te tekenen bij mijn werkgever om een "gratis" laadpaal door hen te laten plaatsen. Zij rekenen hier €2700 voor, die in 4 jaar wordt afgeschreven. Ik doe niet aan dit soort constructies, dus heb een eigen paal geplaatst 1,5 jaar geleden.

En ja, de werkgever is van laadpasaanbieder veranderd en deze lijkt niet op mijn laadpaal te werken. Dus dat is mijn probleem, want ik "verkoop" mijn zonnestroom aan mijn werkgever. Ik heb hier mijn laadpaal, PV setup en alles op afgestemd.

De werkgever is heel simpel hierin: dit is de laadpas waarmee wij werken. Als je niet via ons een laadpaal neemt, moet je op de zaak, langs de snelweg of openbaar laden aan de straat.

Zij zijn niet bereid mee te denken om het wél werkend te krijgen op mijn oprit.
Dit geeft wat meer context. Ik zou tot vervelends toe gaan aansturen op een oplossing en aangeven dat dit niet werkt zoals het zou horen te werken. Mosterd na de maaltijd, maar zijn die Shell Recharge palen niet roemruchtig in dit topic m.b.t. de backoffice die je hier verplicht bij hebt?

Pagina: 1 ... 180 ... 216 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2