[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 179 ... 214 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:44
Hun diensten is het tot stand brengen van een verbinding en de betaling. Daar betaalde je altijd een starttarief voor. En dat was blijkbaar toereikend.
Toen kwamen de kleefboetes. (onafhankelijk van de CPO)
En nu zie je een verschuiving naar een opslag per kWh (1-3ct)
Deze hebben in mijn ogen niets met hun "diensten" te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:56
Ik denk dat het 35ct starttarief bovenop de CPO-kosten nooit toereikend kon zijn om winst te maken, dus deze stap snap ik en vind ik ook acceptabel.
Het zijn (grotendeels) hun laadpalen niet, zij faciliteren toegang voor een redelijke prijs zodat je -zeker binnen Nederland- niet met 20 passen rond moet lopen waar iedereen zo'n hekel aan heeft.

Jammer dat het moet, maar wel begrijpelijk om te overleven en voor mij transparant genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:40
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:54:
[...]

Een laadpas is natuurlijk ook geen betaalmiddel maar een overeenkomst waarmee je van hun diensten gebruik maakt zodat je bij derden kunt laden. Zelfde als een provider die je toegang geeft tot een telecomnetwerk zoals van bijvoorbeeld KPN.
Ok, maar dan wil ik hun diensten niet meer en gewoon afrekenen met mijn pinpas of credit kaart. Maar dit kan niet. Dus ik ben verplicht diensten zoals E Flux te gebruiken en dan klopt onderstaande quote weer wel.
Madman_K schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:35:
[...]

Het blijven cowboy cowboypraktijken.
Je kan het niet voorstellen dat als je met een bankpas benzine afrekent, er opeens 2ct/Liter bijkomt.
Maar blijkbaar wordt dit wel "normaal" geacht in de laadpaswereld.
Totaal geen toezicht of regulatie, dus zie je dat iedereen daar misbruik van maakt.
Ik snap goed dat ook E Flux moet overleven en ook wij hebben thuis een E Flux pasje voor de auto van mijn vrouw. Ze gebruikt het pasje bijna nooit, omdat ze thuis kan opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 22:27
Ja man, stinkend rijk worden ze. Balen ook dat we met z'n allen verplicht zijn de E-Flux pas te gebruiken.

In ander nieuws, vanochtend gratis geladen. M'n Ecotap pas gebruikt (had mijn E-Flux pas niet bij :+ ) bij een Ecotap laadpunt. Ze hebben de laadpunten vernieuwd maar zijn klaarblijkelijk een paar instellingen vergeten. Leest wel leuk in de facturatie en de Ecotap-app; Energie 0,00 kWh EUR 0,00 / kWh EUR 0,00.
Er staat 0 kWh maar mijn wagen denkt er toch echt anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:58
Pannekoek81 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:02:
[...]

Ok, maar dan wil ik hun diensten niet meer en gewoon afrekenen met mijn pinpas of credit kaart. Maar dit kan niet. Dus ik ben verplicht diensten zoals E Flux te gebruiken en dan klopt onderstaande quote weer wel.

[...]

Ik snap goed dat ook E Flux moet overleven en ook wij hebben thuis een E Flux pasje voor de auto van mijn vrouw. Ze gebruikt het pasje bijna nooit, omdat ze thuis kan opladen.
Je kan toch gewoon je creditcard koppelen aan je MSP?

Wat is daar problematisch aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:58
[...]

Je kan het niet voorstellen dat als je met een bankpas benzine afrekent, er opeens 2ct/Liter bijkomt.
Maar blijkbaar wordt dit wel "normaal" geacht in de laadpaswereld.
Totaal geen toezicht of regulatie, dus zie je dat iedereen daar misbruik van maakt.
Het is onoverzichtelijk, maar E-Flux is hier wel transparant in.
Bij mijn bank worden de tarieven voor het aanhouden van een rekening ook jaarlijks verhoogd. Daar krijg je een mailtje over net als hier. Dan betaal je toch ook niet 'opeens' meer?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 22:06
Pr088 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:32:
[...]
Bij mijn bank worden de tarieven voor het aanhouden van een rekening ook jaarlijks verhoogd. Daar krijg je een mailtje over net als hier. Dan betaal je toch ook niet 'opeens' meer?
Nee je gaat gewoon naar andere bank met redelijker tarieven.
Of in deze vergelijking naar andere MSP als het je niet bevalt.
Overigens zijn beide partijen wel transparant over het feit dat tarieven omhoog gaan, maar niet over verdienmodel en hoe de kosten en tarieven zich tot elkaar verhouden.
Als stroominkoop een kleine 4ct kost waarom moet je dan aan de paal tot 10-20 keer zoveel betalen?
En als de bank jouw spaargeld risicoloos voor 4% bij de ECB kan stallen waarom krijg jij dan nog geen 2% en lees je dan later dat de winst is verdubbeld.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
eltron schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Overigens zijn beide partijen wel transparant over het feit dat tarieven omhoog gaan, maar niet over verdienmodel en hoe de kosten en tarieven zich tot elkaar verhouden.
Als stroominkoop een kleine 4ct kost waarom moet je dan aan de paal tot 10-20 keer zoveel betalen?
En als de bank jouw spaargeld risicoloos voor 4% bij de ECB kan stallen waarom krijg jij dan nog geen 2% en lees je dan later dat de winst is verdubbeld.
Er is ook nog zoiets als belasting.. en veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
eltron schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Dat zeg ik dus. Er zijn veel meer branches die ondoorzichtig zijn net zoals laadpaalaanbieders. Banken in mijn voorbeeld. Verdienmodel en kosten en tarieven zijn bij mijn huisbank ook mijn niet helder. Wat kost een betaalrekening in de lucht houden nu echt? En hoeveel marge zit erop? Geen idee. Is dat echt belangrijk?

Een kWh stroom kost bij mij in huis ook minstens € 0,25 op contractbasis. Inkopen zal misschien 4-5ct zijn, maar het laadpaaltje moet ook geplaatst worden, backoffice, klantenservice en niet vergeten winstmarge.
Mijn eigen gemeente (Groningen) doet laadpalen in eigen beheer en dat kost - zonder winstoogmerk - ook 'gewoon' € 0,46 per kWh (AC, gelukkig wel met palen met een 'zware aansluiting, dus je kunt 2 x 11kW laden).

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:39:
[...]
Mijn eigen gemeente (Groningen) doet laadpalen in eigen beheer en dat kost - zonder winstoogmerk - ook 'gewoon' € 0,46 per kWh (AC, gelukkig wel met palen met een 'zware aansluiting, dus je kunt 2 x 11kW laden).
Tja... de gemeente hier doet 't ook, maar dan voor 33 of 36ct... En tesla weet bij hun DC snelladers stroom te verkopen voor nog minder dan dat. En die zullen toch ook wel boven de kostprijs willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Aankomende EV-rijder hier. Ik zoek een aanvulling op de Shell Recharge van mijn werkgever. Ik begrijp dat ik met de SR in Nederland wel goed zit. Ik heb hiernaast ook al de Tesla app voor de SUCs. Zonder abonnement, app of pas maakt niet zo veel uit en wil de werk creditcard kunnen koppelen.

Ik heb op https://laadpastop10.nl/ gekeken, maar kan niet goed vinden wat overlapt of niet. Qua buitenland moet je denken aan DE/DK/BE/FR/AT/IT en Scandinavië. Als ik weken op vakantie ga zal ik natuurlijk nogmaals goed mijn huiswerk doen, maar voor nu is één of twee extra apps/passen wel handig dat ik er gewoon een weekendje op uit kan zonder nadenken.

Zelf kwam ik de ANWB, Greenchoice en die Mobilize Share (Renault, als dit nog kan als non Renault EV-rijder?) tegen. Maar als ik naar https://laadpastop10.nl/ kijk lijken de SR, ANWB en GC best wat overlap te hebben qua ondersteuning, is dit in het buitenland ook zo of biedt dit meerwaarde?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:34
True schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:39:
Aankomende EV-rijder hier. Ik zoek een aanvulling op de Shell Recharge van mijn werkgever. Ik begrijp dat ik met de SR in Nederland wel goed zit. Ik heb hiernaast ook al de Tesla app voor de SUCs. Zonder abonnement, app of pas maakt niet zo veel uit en wil de werk creditcard kunnen koppelen.

Ik heb op https://laadpastop10.nl/ gekeken, maar kan niet goed vinden wat overlapt of niet. Qua buitenland moet je denken aan DE/DK/BE/FR/AT/IT en Scandinavië. Als ik weken op vakantie ga zal ik natuurlijk nogmaals goed mijn huiswerk doen, maar voor nu is één of twee extra apps/passen wel handig dat ik er gewoon een weekendje op uit kan zonder nadenken.

Zelf kwam ik de ANWB, Greenchoice en die Mobilize Share (Renault, als dit nog kan als non Renault EV-rijder?) tegen. Maar als ik naar https://laadpastop10.nl/ kijk lijken de SR, ANWB en GC best wat overlap te hebben qua ondersteuning, is dit in het buitenland ook zo of biedt dit meerwaarde?
Als het gaat om een extra pas in geval van, dan zou ik denken aan Plugsurfing.

Maar eerlijk, ik dacht ook dat het nodig was, en na een jaar krijg je dan mailtjes om te vragen wanneer je die pas voor de eerste keer gaat gebruiken…

Je kan bij veel laadpalen tegenwoordig gewoon de app installeren en betalen, en binnenkort zal elke nieuwe DC paal een betaalkaart moeten aanvaarden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Kijk vooral van wie de palen zijn waar je vaak gaat laden.
Ik heb heel enthousiast 7 passen aangevraagd in het begin. Maar in praktijk laad ik 99,9% bij Vattenfall palen want zowel bij werk als thuis staan Vattenfall palen.
Al is die thuis goedkoper dan bij het werk.

Dus tot nu toe pas 1x een andere pas gebruikt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:57
Dennis1812 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 00:48:
[...]

Ik heb heel enthousiast 7 passen aangevraagd in het begin. Maar in praktijk laad ik 99,9% bij Vattenfall palen want zowel bij werk als thuis staan Vattenfall palen.

In mijn ogen zijn twee passen meer dan voldoende. Heb zelf Vattenfall en Shell Recharge. Je kan ook altijd nog de Tesla app installeren, bijvoorbeeld voor een (buitenlandse) reis, zodat je onderweg kan snelladen. Afhankelijk hoelang en hoever je gaat rijden, zou een abonnement dan voordeliger kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:19
Nu stond ik deze week in België met Shell Recharge, ANWB, Eneco, Plugsurfing en Electroverse passen, en kon toch niet laden op de parking van (Valk) Hotel Verviers.
En, ja, daar is ook een Tesla SUC, maar de app bleef hangen op aanmelden, dus dat was ik wel beu.
Ik had graag weggereden met 100%, maar de 46% die er nog in zat bracht me eenvoudig naar een snellader onderweg.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Peter-036 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:41:
Nu stond ik deze week in België met Shell Recharge, ANWB, Eneco, Plugsurfing en Electroverse passen, en kon toch niet laden op de parking van (Valk) Hotel Verviers.
En, ja, daar is ook een Tesla SUC, maar de app bleef hangen op aanmelden, dus dat was ik wel beu.
Ik had graag weggereden met 100%, maar de 46% die er nog in zat bracht me eenvoudig naar een snellader onderweg.
Hij komt ook niet voor in de apps van bijvoorbeeld Shell Recharge, ANWB en Electroverse, dan is de kans ook groot dat die passen daar niet werken.
800 meter zuidelijker staan trouwens snelladers van Allego waar al die passen wel hadden gewerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@Zjanzjak Dat klopt, maar om nu van 46% tot 80% te gaan snelladen, om dan de volgende dag onderweg nogmaals te moeten laden, leek me niet handig.
Lekker 'snachts langzaam AC laden tot 100% en daarop (waarschijnlijk) thuiskomen had me wel gepast.

Edit: By the way, die palen stonden in geen enkele app, en zelfs niet bij google, dus vond ik het het proberen waard.

[ Voor 19% gewijzigd door Peter-036 op 01-11-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:04

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ook ik ben gebruiker van e-flux en laad exclusief bij mijn werkgever (geen mogelijkheid om thuis te laden en veel betere tarieven dan in de straat.) Ik had altijd al een abonnement bij hun puur voor gemak. Maar ook financieel is een abonnement na hun meest recente aankondiging van €0,02 per kilowatt extra rekenen in mijn geval voordeliger. Ik heb mijn Excel sheet er even bij gepakt en met mijn laadtarief op werk zou ik gemiddeld zonder abonnement (pas-as-you-go) €92,64 kwijt zijn. Met abonnement €85,42. Fijn om te weten dat voor mij het gemak nu ook daadwerkelijk beter is voor de portemonnee.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Peter-036 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:03:
@Zjanzjak Dat klopt, maar om nu van 46% tot 80% te gaan snelladen, om dan de volgende dag onderweg nogmaals te moeten laden, leek me niet handig.
Lekker 'snachts langzaam AC laden tot 100% en daarop (waarschijnlijk) thuiskomen had me wel gepast.
Ehm, maar je wilde wel snelladen bij Tesla bij de palen die zowat op spuugafstand staan van die palen die je niet aan de praat kreeg?
Peter-036 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:41:
:?

Maar goed;
Peter-036 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:03:
Edit: By the way, die palen stonden in geen enkele app, en zelfs niet bij google, dus vond ik het het proberen waard.
Palen staan trouwens wel in de Chargemap app, maar wel met de info dat de Chargemap pas er niet werkt.
Ze verwijzen wel naar het hotel, waar ik dan mijn bedenkingen bij heb maar ik was wel naar de receptie gestapt (een brutaal mens heeft de halve wereld) om te vragen hoe het nu zat met die laadpunten.
En had je misschien wel kunnen laden met hun hulp, niet geschoten is altijd mis denk ik dan.
Als ik dan toch het plan opvat om 's nachts te gaan laden, dan ga ik er ook voor ook en trek ik alles uit de kast om dat mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

NokiaFan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:39:
[...]

In mijn ogen zijn twee passen meer dan voldoende. Heb zelf Vattenfall en Shell Recharge. Je kan ook altijd nog de Tesla app installeren, bijvoorbeeld voor een (buitenlandse) reis, zodat je onderweg kan snelladen. Afhankelijk hoelang en hoever je gaat rijden, zou een abonnement dan voordeliger kunnen zijn.
Maar volgens mij biedt Vattenfall helemaal geen meerwaarde t.o.v. SR, als ik naar: https://laadpastop10.nl/ kijk zie ik bij Vattenfall staan wat SR ook al heeft staan en bij SR staan dan ook nog:
  • Ladenetz
  • Innogy
  • EnBW
  • EON
Vattenfall biedt m.i. dan gewoon een subset aan van wat SR al kan.
Als ik dan kijk naar Greenchoice of ANWB hebben die 1-1 dezelfde CPO's (zeg ik dat goed?) staan. Dus SR/GC/ANWB zal in theorie hetzelfde aanbieden, wat ze lokaal her en der nog accepteren kan ik niet scherp krijgen.

Met de kennis van nu zou ik denken:
  • Shell Recharge (heb ik dus al)
  • Plugsurfing (toevoeging voor Scandinavië?)
  • ANWB (zelfde dekking als SR, als reserve)
  • Telsa app (SUCs buiten NL want in NL kun je ook zonder app bij SUCs als non-Tesla? -> moet ik even nazoeken)
  • Ionity app (zonder abonnement)
Dan heb ik drie fysieke kaarten zonder dat het direct overkill is en heb ik wat redundantie. Beetje een redelijk plan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:23

koboy

Heb een idee voor een icon

Naast de adviezen van de anderen, is iets met informatie over de auto en het beleid van de werkgever van belang. Als de baas ook in het buitenland betaalt ben je er wel met Shell, Tesla en ANWB. Het gaat er dan vooral om dat het werkt, de allerlaagste prijs maakt niet zo veel uit.

Met een 800V auto niet je er wel rekening mee houden dat je maximale laadsnelheid die de helft gaat bij 400V (Tesla!) snelladers.

Betaalt de baas in het buitenland niet, dan is het heel afhankelijk van waar je bent, kan zelfs nog afwijken per regio en jaar. Voor onderweg zijn Tesla en Ionity abbo's dan handig, op locatie vergt wat meer uitzoekwerk waarbij een app als Chargeprice je wat startpunten geeft

Zelf hier het laatste jaar geen wijziging met geweest in de drie laadpassen (particulier!) ANWB, Freshmile en Shell als backup. Afgelopen zomer op locatie in DE 2x met Northe (app) geladen, rest Ionity abbo (800V Ioniq 6)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:56
True schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:12:
[...]

Maar volgens mij biedt Vattenfall helemaal geen meerwaarde t.o.v. SR, als ik naar: https://laadpastop10.nl/ kijk zie ik bij Vattenfall staan wat SR ook al heeft staan en bij SR staan dan ook nog:
  • Ladenetz
  • Innogy
  • EnBW
  • EON
Als ik dan kijk naar Greenchoice of ANWB hebben die 1-1 dezelfde CPO's (zeg ik dat goed?) staan. Dus SR/GC/ANWB zal in theorie hetzelfde aanbieden, wat ze lokaal her en der nog accepteren kan ik niet scherp krijgen.

• Telsa app (SUCs buiten NL want in NL kun je ook zonder app bij SUCs als non-Tesla? -> moet ik even nazoeken)
Dan heb ik drie fysieke kaarten zonder dat het direct overkill is en heb ik wat redundantie. Beetje een redelijk plan dit?
toon volledige bericht
Vlgs mij kun je bij Tesla als non-Tesla nooit zonder de app. De ingevoerde betaalmethode kan soms wel een laadpas zijn die door de app belast wordt.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:51
HansAuutB schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:15:
[...]

Vlgs mij kun je bij Tesla als non-Tesla nooit zonder de app. De ingevoerde betaalmethode kan soms wel een laadpas zijn die door de app belast wordt.
Nieuwe v4s hebben ook een betaal terminal. Maar dat zijn er nog niet zoveel.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Inspired schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:27:
[...]

Nieuwe v4s hebben ook een betaal terminal. Maar dat zijn er nog niet zoveel.
Ja, oké, maar dat geldt voor alle Europese hpc-laadpalen in gebruik genomen na 1 juli. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:51
HansAuutB schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:34:
[...]

Ja, oké, maar dat geldt voor alle Europese hpc-laadpalen in gebruik genomen na 1 juli. Toch?
Ze zijn al wel iets eerder begonnen ermee. Eind 2023 hadden de eerste v4s het.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

koboy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:16:
[...]

Naast de adviezen van de anderen, is iets met informatie over de auto en het beleid van de werkgever van belang. Als de baas ook in het buitenland betaalt ben je er wel met Shell, Tesla en ANWB. Het gaat er dan vooral om dat het werkt, de allerlaagste prijs maakt niet zo veel uit.

Met een 800V auto niet je er wel rekening mee houden dat je maximale laadsnelheid die de helft gaat bij 400V (Tesla!) snelladers.

Betaalt de baas in het buitenland niet, dan is het heel afhankelijk van waar je bent, kan zelfs nog afwijken per regio en jaar. Voor onderweg zijn Tesla en Ionity abbo's dan handig, op locatie vergt wat meer uitzoekwerk waarbij een app als Chargeprice je wat startpunten geeft

Zelf hier het laatste jaar geen wijziging met geweest in de drie laadpassen (particulier!) ANWB, Freshmile en Shell als backup. Afgelopen zomer op locatie in DE 2x met Northe (app) geladen, rest Ionity abbo (800V Ioniq 6)
Goede punten, het is een ID.7 Tourer Pro S een 400V auto. Vooralsnog laadt ik in het buitenland op kosten van de zaak. Eventueel een optie (zoals in de Tesla app kan) om een alternatieve betaalmethode op te geven is wellicht handig, maar op dit moment zeer zeker niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

• Ladenetz
  • Innogy
  • EnBW
  • EON

toon volledige bericht
Vattenfall is goedkoop bij Vattenfall palen dan ANWB (in mijn straat althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dennis1812 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:50:
[...]

Ja, maar als mijn WG de prijzen interessant had gevonden hadden ze eerder naar Freshmile of ChargeNow moeten kijken als laadoptie. Het gaat mij puur om dekking.
En daarnaast wordt dan ook gezegd: "en anders druk je de creditcard er maar tegenaan", wat natuurlijk nog lang niet overal kan, maar dan heb je een beetje een idee over de mentaliteit hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
True schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:58:
[...]

Ja, maar als mijn WG de prijzen interessant had gevonden hadden ze eerder naar Freshmile of ChargeNow moeten kijken als laadoptie. Het gaat mij puur om dekking.
En daarnaast wordt dan ook gezegd: "en anders druk je de creditcard er maar tegenaan", wat natuurlijk nog lang niet overal kan, maar dan heb je een beetje een idee over de mentaliteit hierin.
Als je niet op de laatste cent kijkt (en dat doet jouw werkgever niet), dan heb je met ANWB (of mijn persoonlijke favoriet TAP Electric) / Vattenfall / Tesla / Ionity een prima dekking, ook op vakantie. In Duitsland specifiek vind ik EWE GO of ENWB te overwegen. Maar daar komen uitdagingen bij kijken, beiden zijn alleen digitaal te gebruiken, ze verzenden geen laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Zjanzjak schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:23:

Ehm, maar je wilde wel snelladen bij Tesla bij de palen die zowat op spuugafstand staan van die palen die je niet aan de praat kreeg?
Moet ik me daar nu voor gaan verantwoorden?

Okee, ja, ik zou daar dan wel tot 80% geladen hebben, een 'voordeel' van 14-18 cent/kWh (x24) leek me wel aanlokkelijk.
Omdat de app niet meewerkte, en ik ook niet per sé moest laden, ben ik dus de volgende morgen vertrokken met 46%, en heb in Venlo geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Peter-036 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:58:

Moet ik me daar nu voor gaan verantwoorden?
_O-

Ja! En een briefje halen bij de conciërge!

Maar goed, je sprak jezelf een beetje tegen dus ik begreep het simpelweg gewoon niet meer. :)
Peter-036 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:58:
Okee, ja, ik zou daar dan wel tot 80% geladen hebben, een 'voordeel' van 14-18 cent/kWh (x24) leek me wel aanlokkelijk.
Omdat de app niet meewerkte, en ik ook niet per sé moest laden, ben ik dus de volgende morgen vertrokken met 46%, en heb in Venlo geladen.
Ah kijk, dat verklaart de boel weer een beetje.

Heads up voor volgende keren bij dat soort laadpunten bij een hotel: Vaak is het tarief lastig of gewoon niet te achterhalen, en zo ook, welke pas er werkt bij dat laadpunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 07:58

Mach

[END]Avengers

Dennis1812 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 00:48:
[...]

Dit dus. Ik heb Vattenfall en eco tap en daar laad ik alles mee voor gunstige tarieven en zonder veel poespas

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:27
Shell Recharge kreeg ik bij de EV, nog nooit gebruikt.
Ik laad 90% van de tijd met de Vattenfall laadpas en de rest bij de Tesla SUC’s.
Als reserve nog de laadpas van de ANWB. De Vattenfall laadpas is tot nu toe overal in Nederland/België/Duitsland geaccepteerd.

Apple | BYD | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Dennis1812 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:50:
Ook bij TotalEnergies en Greenflux laadpalen is Vattenfall goedkoper en geen transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Met opensignal kan je heel makkelijk de zendmasten zien en met ingebouwde conmpas de exacte richting

Dan hoef je niet met de k&k het hele huis door maar het kan simpel met je telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:41

Vanuit leaseplan werd geadviseerd om naast de shell recharge pas de ANWB pas te gebruiken. En die heb ik alleen gebruikt toen ik de shell pas nog niet had.
Ook een tesla ac ount gemaakt en getest. De shell pas kun je koppelen aan je fastned account en dan kun je laden zonder pasje met autocharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
[...]

Vattenfall biedt wel degelijk een meerwaarde: mijn Ecotap laadpas kan nu de prullenbak in, want die had ik juist voor mijn bezoekjes aan Den Haag. Die palen zijn nu allemaal overgenomen door Vattenfall.... dus in veel delen van Nederland staan nu laadpalen van Vattenfall.

In het buitenland waaronder Duitsland wil de Vattenfall laadpas ook nog weleens de goedkoopste zijn: want de Duitsers sturen niet graag hun laadpassen op naar Nederland, dus dan moet je wel je Nederlandse laadpas gebruiken. De rechter kan dan zeggen wat ie wilt, de Duitse bedrijven sturen nog steeds niet die passen naar ons op _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:44
Hoe staat het eigenlijk met de overgang naar Vattenfall in Den Haag per 1 november?
Ik zie in de apps nog veel Equans palen.

Tarief staat nu wel op hun site voor den haag 0.363
https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven#publiektarief

Ofschoon ik in de app van Vattenfall, enkele van hun eigen palen egenkom met 0.605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MathiasMetzger schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:20:
[...]
De rechter kan dan zeggen wat ie wilt, de Duitse bedrijven sturen nog steeds niet die passen naar ons op _O-
Dat valt wel mee hoor, ik heb nog nooit gehad dat een Duitse pas niet naar mij werd gestuurd.
(in mijn geval Maingau en EnbW. Landenkeus NL is er (soms) niet, maar als je NL adres invult komt het gewoon aan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
eltron schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:03:
[...]

Dat valt wel mee hoor, ik heb nog nooit gehad dat een Duitse pas niet naar mij werd gestuurd.
(in mijn geval Maingau en EnbW. Landenkeus NL is er (soms) niet, maar als je NL adres invult komt het gewoon aan.)
@Hachy schreef er iets over in zijn nieuwsbrief: vervolgens schreef ie in een daarop volgende nieuwsbrief, dat de Duitse MSP hun reet afveegde met die gerechtelijke uitspraak. Duitsers zeggen dat niet letterlijk, maar dat is wat ze bedoelen als ze zich niets van een rechtelijke uitspraak aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
kevertje1977 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:59:
Die app heet "Laadpaal App". , heel erg onlogisch. En die update niet direct na de transactie.

https://apps.apple.com/nl/app/laadpaal-app/id906693086
Even terugkomend op dit oude bericht van mei dit jaar.

Het is mij opgevallen dat de 'Laadpaal App' niet echt up to date meer is, met heel veel omwegen kon je vroeger (vroegâh!) via de Greenchoice laden omgeving ook naar een kaartje komen met daarop de tarieven.
Die werkt dus niet meer, zo ook de link die @Hachy op de Laadpas Top 10 pagina heeft staan ( <- overigens niet negatief bedoeld, alleen een constatering want ik weet hoeveel werk er in gestoken wordt, en waardeer de pagina ten zeerste) : https://laadpastop10.nl/chargecard/270/Greenchoice

Zie wel het juiste tarief in de Go Charge app voor de Greenchoice laadpas bij wat betreffende laadpunten.
Vraag mij trouwens af waar zij die info vandaan halen maar dat terzijde, mijn vraag is meer: Gebruikt iemand hier die 'Laadpaal app' nog wel eens, en, worden er dan ook onregelmatigheden gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:08
De 'Laadpaal App' (en andere soortgelijke zoals 'EV Company') app is verschrikkelijk, dus ik gebruik de Greenchoice of EV Company kaarten niet. Het is erg lastig om bij onbekende laadpalen snel de prijzen te checken. Laat maar... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
De Go-Charge app werkt wel goed. Je eigen kaarten toevoegen en de staan dan bovenaan van goedkoop naar duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
MichielFRL schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:23:
De Go-Charge app werkt wel goed. Je eigen kaarten toevoegen en de staan dan bovenaan van goedkoop naar duur.
I know right, alleen jammer dat er een paar passen missen die ik erg graag zou willen zien in de app. ;)
Go-Charge is altijd mijn to go app als begin om achter tarieven te komen, daarna stap ik over naar de apps van de laadpassen waarvan Go Charge zegt dat ze het goedkoopste tarief bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
[...]

• Ladenetz
  • Innogy
  • EnBW
  • EON

toon volledige bericht
Ik heb Vattenfall omdat de openbare laadpaal 80 meter van mijn huis staat. Shell Recharge meer voor onderweg/buitenland en dus incidenteel laden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 11:18
Pr088 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:32:
[...]
Overstappen van E-Flux naar een ander is supersimpel, volgens mij ook als je E-Flux als backend gebruikt. Overstappen van de ene naar de andere bank een stuk ingewikkelder. Bij vergelijkend warenonderzoek dat ik zelf deed kwam ik met de E-Flux pas op de meeste plekken waar ik kom het beste uit en volgens mij nu nog steeds. Ik betaal dan ook graag die paar euro extra voor een goede service dus ik blijf mooi bij E-Flux.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zjanzjak schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:47:
Go-Charge is altijd mijn to go app als begin om achter tarieven te komen, daarna stap ik over naar de apps van de laadpassen waarvan Go Charge zegt dat ze het goedkoopste tarief bieden.
Controleren is belangrijk inderdaad. Bijvoorbeeld Keistraat in Utrecht zegt Go-Charge dat Vattenfall €0,35/kWh is, maar de app van Vattenfall zegt €0,41. Ik heb feedback gelogd via de app.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
TucanoItaly schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:44:
Controleren is belangrijk inderdaad. Bijvoorbeeld Keistraat in Utrecht zegt Go-Charge dat Vattenfall €0,35/kWh is, maar de app van Vattenfall zegt €0,41. Ik heb feedback gelogd via de app.
Netjes.
En dan ga ik dus wel uit van de prijs in de Vattenfall app in dat geval.

Hoe dan ook, zal ook best een flink karwei zijn om elke keer de laatste stand van zaken qua tarieven te laten zien in de Go-Charge app (die af en toe ook wel eens kleine nukken heeft) met al die verschillende MSP's die soms ook niet al te transparant (bewust of onbewust, dat laat ik in het midden) zijn met hun tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Wat is er eigenlijk met allchargecards.com vs laatpastop10
Ze lijken het zelfde alleen hebben ze andere info
Voorbeeld

https://laadpastop10.nl/chargecard/31/Eneco
Vs
https://allchargecards.com/chargecard/31/Eneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CP1977 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:20:
Voorbeeld

Vs
AllChargeCards.com, LaadpasTop10 and LaadpasTop100 are registered trademarks of evXperts.

Waarom ze andere info hebben weet ik dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemivanGool
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
yannienl schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 20:47:
[...]

Hij kan maximaal 85kw snelladen en maximaal 11kw ac laden..
Het voordeel is dat het een 'kleine' batterij is, dus met ac laden is hij in 3 uurtjes vol (bij 10%)..
Ik heb geen verstand van een eigen laadpaal/wallbox, maar kan me voorstellen dat als de prijs elkaar weinig ontloopt, je beter voor een 22kwh kan gaan, ondanks dat deze auto het niet haalt..

Omdat je voornamelijk stadsverkeer rijdt, probeer de one-pedal mode (range mode)..
Als je dat niet gewend bent dan is het even een ritje oefenen en timen, maar zeker bij stadsverkeer regenereert hij dan behoorlijk en je gebruikt je remmen niet want hij komt volledig tot stilstand..
Is ook wel grappig om te zien dat je een bocht eerder nog 12% hebt en het volgende stoplicht opeens 13%..
Ah ja duidelijk, thanks (allemaal)! Heb 'm sinds gister en heb OPD even geprobeerd, maar het lijkt nog niet helemaal m'n ding te zijn. Moet sowieso nog even wennen geloof ik want ik krijg zelfs een hoog verbruik in stadsverkeer met redelijk goed weer voor elkaar :') (Beetje offtopic sorry!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DemivanGool
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
Ben inmiddels eindelijk in het bezit van m'n Fiat 500e en ben al tegen twee dingen aangelopen haha. Ten eerste: klopt het nu dat Electroverse (zonder abonnement, met de gratis laadpas) geen starttarief hanteert? Ik kan er nergens meer iets over terugvinden en m'n geheugen laat me een beetje in de steek na al die laadpasaanbieders die ik in de afgelopen dagen bekeken heb.

Ten tweede: ik stond gister enthousiast bij een Tesla Supercharger om er vervolgens achter te komen dat de laadkabel zó kort is dat ik dacht dat hij niet in mijn laadpoort zou passen en ik onverrichter zake weggereden ben :') Iemand tips hiervoor? De Superchargers staan ook al dusdanig ver op de stoep en achter van die lage balkjes waar ik met mijn auto niet overheen kan, dat ik volgens mij de lader niet kan gebruiken zonder in het verkeerde vak te parkeren of een of andere asociale actie uit te halen. Weet nu niet of dit hier op dit topic gewenst is (indien niet, sorry! Maar er is ook geen specifiek topic voor mijn auto oid), maar heeft iemand tips of betekent dit gewoon dat laden bij de Superchargers in de buurt geen optie voor mij is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

DemivanGool schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:15:
Ben inmiddels eindelijk in het bezit van m'n Fiat 500e en ben al tegen twee dingen aangelopen haha. Ten eerste: klopt het nu dat Electroverse (zonder abonnement, met de gratis laadpas) geen starttarief hanteert? Ik kan er nergens meer iets over terugvinden en m'n geheugen laat me een beetje in de steek na al die laadpasaanbieders die ik in de afgelopen dagen bekeken heb.

Ten tweede: ik stond gister enthousiast bij een Tesla Supercharger om er vervolgens achter te komen dat de laadkabel zó kort is dat ik dacht dat hij niet in mijn laadpoort zou passen en ik onverrichter zake weggereden ben :') Iemand tips hiervoor? De Superchargers staan ook al dusdanig ver op de stoep en achter van die lage balkjes waar ik met mijn auto niet overheen kan, dat ik volgens mij de lader niet kan gebruiken zonder in het verkeerde vak te parkeren of een of andere asociale actie uit te halen. Weet nu niet of dit hier op dit topic gewenst is (indien niet, sorry! Maar er is ook geen specifiek topic voor mijn auto oid), maar heeft iemand tips of betekent dit gewoon dat laden bij de Superchargers in de buurt geen optie voor mij is?
Je auto anders parkeren zodat het wel past.

Tja, dan heb je 2 plekken.
Meestal is toch de helft leeg. Zou mij er geen seconde druk om maken. Moeten ze kabels maar langer maken.

Al komt deze discussie elke 5 paginas wel langs gok ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielFRL
DemivanGool schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:15:Ten tweede: ik stond gister enthousiast bij een Tesla Supercharger om er vervolgens achter te komen dat de laadkabel zó kort is dat ik dacht dat hij niet in mijn laadpoort zou passen en ik onverrichter zake weggereden ben :') Iemand tips hiervoor? De Superchargers staan ook al dusdanig ver op de stoep en achter van die lage balkjes waar ik met mijn auto niet overheen kan, dat ik volgens mij de lader niet kan gebruiken zonder in het verkeerde vak te parkeren of een of andere asociale actie uit te halen.
De oudere generatie Supercharges zijn afgestemd op Tesla’s die allemaal linksachter de laadpoort hebben. Onze Dolphin heeft de laadpoort in het voorspatbord aan de rechterzijde. Afhankelijk van de situatie/drukte ga ik dwars in het vak staan (kost dus 2 vakken) of als het kan druk ik de voorkant van de Dolphin tussen 2 laadpalen. De nieuwere Supercharges staan vaak naast het parkeervak en hebben een langere kabel. Dan is laden geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Bij de nieuwe V4 superchargers is de kabel wat langer, maar het aantal van die SUC's is nog beperkt.
En je doet er mensen die echt snel kunnen laden geen plezier mee als je met 85kW zo'n plek gaat bezetten.
De V4 doet 350kW. Dus als je die nodig hebt is het niet fijn als die bezet zijn met lieden die er traag staan te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-05 14:40
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuus als deze vraag al voorbij was gekomen.

Afgelopen weekend was ik naar Parijs. Ik dacht met een Ionity Power abbonement wel gered te zijn.
Maar wat blijkt, bij 3 van de 4 locaties krijgt de app geen verbinding met de paal waardoor ik niet kan laden.
Ontzettend frustrerend en ook nog niet eerder meegemaakt in deze mate.

Een laadpas werkt toch wel zoveel prettiger!! Is er tegenwoordig nog een laadpasaanbieder waarmee tegen aantrekkelijke tarieven bij de snelladers geladen kan worden?

Uiteindelijk heb ik gefrustreerd maar mijn E-Flux pas gebruikt, maar dan ben je wel veel duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
SNap890 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:08:
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus excuus als deze vraag al voorbij was gekomen.

Afgelopen weekend was ik naar Parijs. Ik dacht met een Ionity Power abbonement wel gered te zijn.
Maar wat blijkt, bij 3 van de 4 locaties krijgt de app geen verbinding met de paal waardoor ik niet kan laden.

Een laadpas werkt toch wel zoveel prettiger!! Is er tegenwoordig nog een laadpasaanbieder waarmee tegen aantrekkelijke tarieven bij de snelladers geladen kan worden?

Uiteindelijk heb ik gefrustreerd maar mijn E-Flux pas gebruikt, maar dan ben je wel veel duurder uit.
De IONITY app was in storing in heel Europa vandaag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

eltron schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:51:
[...]

Bij de nieuwe V4 superchargers is de kabel wat langer, maar het aantal van die SUC's is nog beperkt.
En je doet er mensen die echt snel kunnen laden geen plezier mee als je met 85kW zo'n plek gaat bezetten.
De V4 doet 350kW. Dus als je die nodig hebt is het niet fijn als die bezet zijn met lieden die er traag staan te laden.
Toch bijzonder dat er 99% van de tijd ruimte zat is als ik er langsrijdt en er voldoende vrije palen zijn.
Wat maakt dan dat als je als Tesla eigenaar dusdanig gefrustreerd bent dat die ene auto niet mag laden daar? En enkel jij dat voorrecht mag hebben?

Uiteindelijk beslist Tesla dat iedereen daar mag laden. Dus dan mag dat. Einde.

Dat is telkens het einde van de discussie. Waarom hij nu anders zou zijn geen idee.

Die ene zwarte zaterdag op het jaar dat alles volstaat wacht je maar een kwartiertje. Dat moet je daarna in de file toch ook weer..

Zo, terug OT?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 09:09
eltron schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:51:
[...]

Mag ik het hier toch even mee oneens zijn? Ik sta op vakantie gewoon ook bij een 300 kW lader met mijn Ionic als ik niet anders kan. Ik betaal gewoon voor het gebruik van een laadpaal. Zou mooie boel zijn, zeker als alle langzame palen vervangen gaan worden door snelle palen. Uiteraard kies ik wel de 70kW lader als ik keus heb. Ik heb niets aan een 300 kW paal, maar ik rij er niet voor weg. :+

Laten we gewoon afspreken dat mensen elke laadpaal mogen gebruiken zolang: de laadpalen openbaar zijn, ze ervoor betalen, ze niet kleven en geen andere laadplekken blokkeren. Verder is het gewoon opvoeding om met een langzame lader een paal te kiezen die minder snel is... mits je de keuze hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dennis1812 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:41:
[...]

Toch bijzonder dat er 99% van de tijd ruimte zat is als ik er langsrijdt en er voldoende vrije palen zijn.
Wat maakt dan dat als je als Tesla eigenaar dusdanig gefrustreerd bent dat die ene auto niet mag laden daar? En enkel jij dat voorrecht mag hebben?

Uiteindelijk beslist Tesla dat iedereen daar mag laden. Dus dan mag dat. Einde.

Dat is telkens het einde van de discussie. Waarom hij nu anders zou zijn geen idee.

Die ene zwarte zaterdag op het jaar dat alles volstaat wacht je maar een kwartiertje. Dat moet je daarna in de file toch ook weer..

Zo, terug OT?
Tja ik leg alleen maar iemand met een 500e uit dat hij bij de V4 makkelijker kan laden dan bij de V3 omdat de kabel langer is, maar er helaas nog maar weinig V4 zijn.

Als dat hier al niet meer mag 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door eltron op 03-11-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Madman_K schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:52:
Hoe staat het eigenlijk met de overgang naar Vattenfall in Den Haag per 1 november?
Ik zie in de apps nog veel Equans palen.

Tarief staat nu wel op hun site voor den haag 0.363
https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven#publiektarief

Ofschoon ik in de app van Vattenfall, enkele van hun eigen palen egenkom met 0.605
Het lijkt er op dat ze "deadline" niet gehaald hebben, en niet alle palen tijdig hebben kunnen migreren.
Equans heeft voor oktober niet eens de prijzen gepubliceerd, dus het is allemaal beetje een rommeltje.

Maar een voordelig toeval is dat per 1 november de palen die nog via Equans lopen, in de OVO-app per abuis zijn gereduceerd naar 33 cent /kWh, dus doe er je voordeel mee ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Maar er is ook geen specifiek topic voor mijn auto oid), maar heeft iemand tips of betekent dit gewoon dat laden bij de Superchargers in de buurt geen optie voor mij is?
Geen topic op tweakers, wel een facebook groep (ben zelf ook lid ondanks dat ik een Renault Megane E Tech rijd) waar je af en toe wel eens wat nuttigs voorbij ziet komen.
Wel een privé groep (genaamd 'Fiat 500e NL/BE (EU)') maar aanmelden is in 1 klik geregeld.
Uiteraard weet @yannienl je ook het nodige te vertellen.

Oh en laden bij Tesla, gewoon doen, beetje common sense gebruiken, ik sta zelf ook soms overdwars (Breda en Middelburg) om te kunnen laden terwijl ik toch niemand in de weg sta.

[ Voor 12% gewijzigd door Zjanzjak op 03-11-2024 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
oltk schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:59:
[...]
Verder is het gewoon opvoeding om met een langzame lader een paal te kiezen die minder snel is... mits je de keuze hebt.
Opvoeding? Serieus? Denk je niet dat mensen gewoon de snellader kiezen welke het goedkoopste tarief heeft? Als ik straks een EV met CCS heb, ga ik echt niet aan een 100kW snellader laden, wanneer blijkt dat de 300kW snellader een lager laadtarief heeft.

Het is wat anders als iemand fout gaat parkeren, omdat je anders de stekker niet aangesloten krijgt. Ja dan gewoon heel sneaky vanuit je Tesla de handhaving bellen :+ Met een beetje geluk krijgt de fout geparkeerde ladende EV dan gewoon een boete.

Ik vind dat not done, foutparkeren omdat je anders niet de laadkabel aangesloten krijgt. Dan moet je gewoon naar een andere laadpaal: zo simpel is het.

[ Voor 29% gewijzigd door MathiasMetzger op 03-11-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Harrie van Til

Doe maar blauw

SNap890 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:08:

De Mobilize-pas. Staat genoeg over geschreven in dit topic.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-05 09:09
MathiasMetzger schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:13:
[...]

Opvoeding? Serieus? Denk je niet dat mensen gewoon de snellader kiezen welke het goedkoopste tarief heeft? Als ik straks een EV met CCS heb, ga ik echt niet aan een 100kW snellader laden, wanneer blijkt dat de 300kW snellader een lager laadtarief heeft.
Ok dan. Ik proef irritatie. We voegen aan de algemene laadregel toe: wees opgevoed, indien laadpalen met gelijke prijs. Werp de ketens van het onbegrip van je af. Want dat is een inkoppertje.
verder graag ontopic verder.

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 03-11-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-05 14:40
Harrie van Til schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:14:
[...]

De Mobilize-pas. Staat genoeg over geschreven in dit topic.
Is deze nog te krijgen? Bij mij werkte de Renault app niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Nu online

Harrie van Til

Doe maar blauw

SNap890 schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:54:
[...]

Bij mij ook pas na 3 pogingen in 3 maanden tijd (Android).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
SNap890 schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:54:
[...]

Ja, maar de Renault app is soms vrij brak, de android versie dan.
Het kan ook met de Dacia of Alpine app al betwijfel ik of die veel beter zijn.
Met de Apple versie van de app had ik meer success.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MathiasMetzger schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:13:
[...]

Het is wat anders als iemand fout gaat parkeren, omdat je anders de stekker niet aangesloten krijgt. Ja dan gewoon heel sneaky vanuit je Tesla de handhaving bellen :+ Met een beetje geluk krijgt de fout geparkeerde ladende EV dan gewoon een boete.

Ik vind dat not done, foutparkeren omdat je anders niet de laadkabel aangesloten krijgt. Dan moet je gewoon naar een andere laadpaal: zo simpel is het.
Blijkbaar vind tesla het prima. Hun keuze om iedereen toe te laten.
Daarnaast is de TW vrij duidelijk in deze toch?

Betwijfel overigens of de politie komt hiervoor aangezien de foutparkeerder binnen 30min ongeveer weg is.
En dit de allerlaagste prio heeft voor politie.
Dus dan komen ze en kunnen ze een leeg parkeerterrein aanschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:54
ASW1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:34:
[...]

Nogthans 2 van de 3 keer prima met de app geladen vandaag in Frankrijk. Gisteren ook al 1 keer problemen gehad.

En pas die aan het abbo gekoppeld is zou wel fijn zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

verkeerd

[ Voor 95% gewijzigd door Danfoss op 03-11-2024 23:36 ]

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-05 09:01
ASW1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:34:
[...]

Na een retourtje Italie vorige week, zowel in Duitsland, Zwitserland als Italie bij zowat elke laadstop personen tegengekomen die problemen hadden met laden bij IONITY. Allen hadden geen pas ;( . Daarentegen heb ik als non-tesla eigenaar m.b.v de de Tesla app perfect kunnen laden. N=1 maar als het even kan IONITY + pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:29

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
CP1977 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:20:
Voorbeeld

Vs
Nu niet meer, dank voor de tip.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Op veler verzoek, even tijd gevonden:

edit: update met particuliere Shell tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twhmGb5uSFhgK4PKkztzjTTXB8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sWuLI3XlKg6Hjr5vzfcISZxe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Hachy op 04-11-2024 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Hachy schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:40:
Op veler verzoek, even tijd gevonden:

[Afbeelding]
Iedere keer als ik deze zie, en dan kijk wat is handig om te onthouden, kom ik eigenlijk nooit verder dan, pak maar gewoon tesla en probeer de rest hard te avoiden. En voor vakanties inderdaad misschien een ionity passport erbij. (AC laden doe ik liever alleen thuis).

Blijf 't raar vinden dat die prijzen zo gruwelijk ver uit elkaar liggen (en blijven)

En voor die ene cent verschil tussen e-flux bij fastned, of goldmember bij fastned, dan niet de goldmember ;)

[ Voor 7% gewijzigd door markjanssen op 04-11-2024 14:15 . Reden: fastned ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:07
Hoe werkt dat met E-Flux en FastNed (FN)? Ik heb in de FN app m'n EFlux laadpas toegevoegd en dat als standaard betaal optie geselecteerd. Maar toen ik naar de FN lader ging en de auto aan de lader hing (ik heb Autocharge) kreeg ik evengoed het FN tarief gefactueerd, maar dan via E-Flux. Ik had verwacht/gehoopt het Eflux tarief van EUR 0.49 te moeten betalen - had een hoop gescheeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
E-flux communiceert dat tarief in hun E-Flux app bij elk Fastned station. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li6Gq3IXRyVMG3WjnQRnMLRj5J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uO5c7NXNpN4KXxjHVmj88X0I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
greg-a schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:35:
Hoe werkt dat met E-Flux en FastNed (FN)? Ik heb in de FN app m'n EFlux laadpas toegevoegd en dat als standaard betaal optie geselecteerd. Maar toen ik naar de FN lader ging en de auto aan de lader hing (ik heb Autocharge) kreeg ik evengoed het FN tarief gefactueerd, maar dan via E-Flux. Ik had verwacht/gehoopt het Eflux tarief van EUR 0.49 te moeten betalen - had een hoop gescheeld.
Autocharge betekent vlgs mij Fastned tarief. Dus uitschakelen en E-flux pas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
  • Laatst online: 11-05 21:31
We zijn ons aan het oriënteren op een andere auto, waarbij een EV (Occasion) ook in overweging is.
We wonen in de stad en kunnen dus alleen openbaar laden; echter kan ik nergens de tarieven van de laadpalen bij ons in de buurt vinden. Dit kan alleen met een app met laadpas, maar die hebben we natuurlijk niet. Deze kosten zijn natuurlijk van belang in de berekening.

Weet iemand waar deze tarieven openbaar te vinden zijn?
Of kan iemand de huidige tarieven vertellen van de laadpalen in de stad Groningen.
Dit gaat om de AC laadpaal tarieven uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
rainier15 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:33:
Of kan iemand de huidige tarieven vertellen van de laadpalen in de stad Groningen.
De meeste apps kan je als 'guest' gebruiken, zonder pas, en kan je dus de tarieven in zien.
Mogelijk als je meld waar je woont, dat anderen al kunnen melden wat daar de beste keus is en wat 't kost ;)

In diverse regios zijn consessies, en die hebben vaste (meestal ok) prijzen, op andere plekken is het wat de gek er voor vraagt.

In groningen zie ik prijzen van 38ct tot 46ct redelijk veel voorkomen. En anders is er de supercharger in groningen zuid, voor 30ct ;)

[ Voor 9% gewijzigd door markjanssen op 04-11-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 15:18
rainier15 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:33:
We zijn ons aan het oriënteren op een andere auto, waarbij een EV (Occasion) ook in overweging is.
We wonen in de stad en kunnen dus alleen openbaar laden; echter kan ik nergens de tarieven van de laadpalen bij ons in de buurt vinden. Dit kan alleen met een app met laadpas, maar die hebben we natuurlijk niet. Deze kosten zijn natuurlijk van belang in de berekening.

Woon zelf ook in Groningen. We hebben 3 soorten palen over het algemeen.

2 van Allego en 1 van de gemeente zelf.

Op uiterlijk is er nauwelijks verschil tussen de drie, maar de prijs is erg anders.

Prijzen zijn 0,37, 0,57 en 0,48 respectievelijk, maar verschilt ook per laadpas.

Goedkoopste is inderdaad de nieuwe tesla Supercharger bij Vandervalk Hoogkerk.

N.B. Bij de palen van Allego die 0,57 kosten moet je wel oppassen, die hebben ook een blokkeer tarief per minuut en kan snel oplopen.

[ Voor 6% gewijzigd door hsb85 op 04-11-2024 19:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ShuShu21
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-01 20:34
greg-a schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:35:
Ja, het klopt dat je het Fastned-tarief moet betalen, ook al heb je de E-Flux/Road.io laadpas ingesteld als standaard betaaloptie.

De reden hiervoor ligt in de manier waarop de autorisatie van de laadsessie plaatsvindt. Wanneer je met de laadpas of app een laadsessie wilt starten, gebeurt dit op basis van een token-ID die is gekoppeld aan je laadpas of app. Als je een laadpas aanbiedt of een remote start via de app uitvoert, wordt de gekoppelde token-ID doorgegeven aan het netwerk waarmee de Charge Point Operator (CPO) is verbonden. In dit geval kunnen er twee dingen gebeuren: ofwel communiceert geen enkele eMSP waarmee Fastned is verbonden dat deze token-ID van hen is, wat resulteert in een mislukte autorisatie en je niet kunt laden; ofwel geeft een eMSP aan dat de token-ID van hen is, maar dan kan het nog steeds zijn dat ze niet bevestigen dat je bij het laadpunt kunt laden. Laten we echter ervan uitgaan dat de eMSP toestemming geeft om te laden; dan weet de CPO welk tarief hij moet rekenen voor de specifieke eMSP, en kan de eMSP het tarief doorberekenen aan jou, zoals dit in hun app wordt weergegeven.

Bij Autocharge vindt de autorisatie van de laadsessie plaats op basis van het MAC-adres van de auto. Wanneer je de lader in de auto steekt, controleert de laadpaal of het gecommuniceerde MAC-adres voorkomt in de database van Fastned en of dit adres toestemming heeft om te laden. Hierdoor kan het systeem niet vaststellen met welke eMSP-provider het te maken heeft en welk tarief er moet worden gerekend, behalve het standaard Fastned-tarief. In dit geval fungeert je laadpas in de app van Fastned alleen als betaalmiddel, vergelijkbaar met een creditcard.

Zal Fastned dit snel veranderen? Waarschijnlijk niet. De reden dat Fastned Autocharge heeft ontwikkeld, is om het starten van een laadsessie te vergemakkelijken. De grootste oorzaak van het niet starten van laadsessies is een fout in de autorisatie met de token-ID. Als Fastned het mogelijk maakt voor eMSP's om ook Autocharge aan te bieden met hun tarieven, betekent dit dat er bij elke laadsessie opnieuw een autorisatie moet plaatsvinden op basis van de token-ID, wat de oorspronkelijke doelstelling van de ontwikkeling teniet zou doen.

Dus, als je wilt profiteren van goedkopere tarieven, zet Autocharge uit en maak gebruik van de "ouderwetse" laadpas of app. ;)

P.S. Dat het niet werkt zoals je had gedacht, is begrijpelijk. Er staat namelijk nergens aangegeven welk tarief je zou moeten betalen. Ik zou je aanraden om een geschil aan te maken voor je laadsessie bij E-Flux met de reden dat je een verkeerd tarief hebt betaald. Vermeld hierbij dat het vooraf niet duidelijk is dat je, wanneer je de optie Autocharge in combinatie met de laadpas gebruikt, het standaard Fastned-tarief betaalt in plaats van het eMSP-tarief. Dit kan als misleidend worden ervaren. Afhankelijk van de kwaliteit van de klantenservice is de kans groot dat je laadsessie wordt gecorrigeerd naar het E-Flux-tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
hsb85 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:56:
[...]

Op uiterlijk is er nauwelijks verschil tussen de drie, maar de prijs is erg anders.

Prijzen zijn 0,37, 0,57 en 0,48 respectievelijk, maar verschilt ook per laadpas.

N.B. Bij de palen van Allego die 0,57 kosten moet je wel oppassen, die hebben ook een blokkeer tarief per minuut en kan snel oplopen.
Dank voor de tips. Ook even via de (anwb laadpas) app gekeken. De laadpaal bij mij in de buurt rekent €0,81(Last Mile Solutions) per Kwh 8)7 . Zie ook prijzen van rond de €0,48 cent idd. Dit geeft waardevolle info voor de overweging. Het gaat met deze prijzen een (mild) Hybride worden en geen EV. Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

rainier15 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:18:
[...]

Dank voor de tips. Ook even via de (anwb laadpas) app gekeken. De laadpaal bij mij in de buurt rekent €0,81(Last Mile Solutions) per Kwh 8)7 . Zie ook prijzen van rond de €0,48 cent idd. Dit geeft waardevolle info voor de overweging. Het gaat met deze prijzen een (mild) Hybride worden en geen EV. Nogmaals dank!
Grote kans dat via ANWB duur is. Maar via een andere app weer veel goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShuShu21
[...]

Dat is inderdaad een groot verschil 8)7 . Zou jij kunnen zeggen wat het EVSE ID/ID van de laadpaal is? Of adres van de laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rainier15
ShuShu21 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:22:
[...]

Dat is inderdaad een groot verschil 8)7 . Zou jij kunnen zeggen wat het EVSE ID/ID van de laadpaal is? Of adres van de laadpaal?
Joachim Altinghstraat 2.
Het is dus nog een beetje het Wilde Westen betreft de tarieven als ik het topic lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

rainier15 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:39:
[...]

Joachim Altinghstraat 2.
Het is dus nog een beetje het Wilde Westen betreft de tarieven als ik het topic lees.
Zo even 2 apps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDGPwAj8JdbE1C4ZAwFqydR8ols=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/n2tCfh1FjcrN9l1UP1krVTmC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOhTevO_1AfvuPzbxBHYnWfXuRg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/irTgVrINU4TuQtRjH0uYk2ii.png?f=fotoalbum_tile

Vattenfall en Shell recharge. Het scheelt nogal welk pasje je pakt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Nu online

Harrie van Til

Doe maar blauw

[...]

Joachim Altinghstraat 2.
Maar je hebt allemaal Allegopalen in de direkte omgeving voor €0,39.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShuShu21
[...]

Joachim Altinghstraat 2.
Bedankt voor het doorgeven! Dat klopt, en dit wordt veroorzaakt door drie factoren:

1.Verbinding tussen eMSP en CPO: De manier waarop de eMSP en CPO met elkaar verbonden zijn, speelt een grote rol. Als de verbinding via een hub plaatsvindt, komen er hub fees bij kijken, die uiteindelijk worden doorberekend in het te betalen tarief. Bij een verbinding via OCPI zijn de kosten vaak lager, omdat hiervoor een contract nodig en hier vaak onderhandelingen over plaatsvinden. Dit vergroot de kans dat er ook onderhandelingen plaatsvinden over de tarieven van de CPO.

2.Marge en businessmodel van de eMSP: De marge die een eMSP wil pakken of het businessmodel dat zij hanteren, beïnvloedt ook de tarieven. Sommige eMSP's rekenen de CPO-tarieven rechtstreeks door aan de klant en verdienen bijvoorbeeld aan het aanbieden van een abonnement. Anderen nemen een marge op het tarief dat de CPO doorgeeft. Shell bijvoorbeeld, kijkt daar vaak niet naar en heeft liever een soort standaardtarief, ook al verliezen ze geld op bepaalde laadpalen. Tot slot zijn er CPO's die ook als eMSP optreden en zelf het goedkoopste aanbod doen op hun eigen laadpalen.

3.Tarieven die CPO's doorgeven aan eMSP's: Uit mijn ervaring blijkt dat sommige CPO's behoorlijk ingewikkelde tarieven doorgeven aan eMSP's. Dit kan leiden tot problemen bij de registratie van deze tarieven in de backend van de eMSP. Waardoor elke eMSP ook een eigen invulling kan geven aan een tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirJonn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-03 10:37
nvm - verkeerd berekend

[ Voor 98% gewijzigd door AirJonn op 06-11-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brechtdk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-05 23:08
Vraagje ivm. E-Flux waarop mogelijks iemand het antwoord wel weet. Als je E-Flux koppelt aan de thuislaadpaal voor splitbilling, dan kost dat 5 euro per maand.

Om te kunnen laden moet je dan ook nog de e-flux laadpas aanbieden aan de paal om het laden te authoriseren. Betekent dit dat je dan ook nog 0,31cent per laadbeurt betaalt (indien e-flux laadpas zonder abonnement) aan je eigen laadpaal? Of telt het in deze situatie niet en is dit alleen van toepassing voor bezoekers/andere passen.

[ Voor 35% gewijzigd door brechtdk op 04-11-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
hsb85 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:56:
[...]

Ik woon ook in Groningen. Dit verhaal klopt. Zoek vooral via de Smoov-app of via app van een laadpas-aanbieder zoals ANWB of VandeBron (rekenen allebei het kale tarief + € 0,02 per kWh). Smoov app werkt in Groningen perfect - gewoon even de creditcard koppelen -> QR scannen en gaan.

Tarieven zijn trouwens op dit moment:
€ 0,39 (Allego nieuwe concessie - meerderheid palen is mijn inschatting)
€ 0,57 + blokeertarief (Allego oude concessie - liefst vermijden)
€ 0,46 (Gemeente Groningen / Heijmans - nieuwst - ietsje duurder, wel 22kW palen, dus met z'n tweeën op vol vermogen 11kW AC_/-\o_ )

Mijn ervaring in Groningen, in De Wijert en Oranjebuurt is prima, laadpaalklevers zijn beperkt en eigenlijk altijd ruimte in de straat, soms een straatje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit weekend kreeg ik in Shell Recharge app ineens andere tarieven bij twee laadpalen waar mijn partner regelmatig laad - €0,32 bij een Vattenfall paal en €0,42 bij een TotalEnergies paal. Sinds gister staan ze "gewoon" weer op €0,53. Hebben ze ineens een weekendtarief ofzo? Of zou het een bugje zijn geweest dat ze perongeluk inkooptarieven lieten zien oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Roelant schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:04:
Dit weekend kreeg ik in Shell Recharge app ineens andere tarieven bij twee laadpalen waar mijn partner regelmatig laad - €0,32 bij een Vattenfall paal en €0,42 bij een TotalEnergies paal. Sinds gister staan ze "gewoon" weer op €0,53. Hebben ze ineens een weekendtarief ofzo? Of zou het een bugje zijn geweest dat ze perongeluk inkooptarieven lieten zien oid?
Is dat ook als zodanig gefactureerd ?

Of nog in het geheel niet
Shell duurt altijd even toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
boyette schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:09:
Is dat ook als zodanig gefactureerd ?
Ze heeft niet geladen, dus nee. :P
Maar hoopte idd dat iemand anders het misschien ook gezien/wel getest had, vandaar mijn vraag. :)

Ik check de tarieven periodiek (en/of als er iets verandert, zoals nu vanaf 1 dec dat e-flux een kWh-tarief invoert voor de abonnementsloze pas) en zet ze in een excel, om voor ons gebruik snel aan te kunnen geven welke pas ze het beste kan gebruiken. Kan van maand tot maand een paar tientjes schelen. Maar blijkbaar moet ik dat dus niet in het weekend doen, want dan gebeuren er rare dingen. :P
De factuur komt maandelijks, maar sessie + kosten zijn in mijn ervaring vrij snel (zo niet direct) na de sessie zichtbaar in de app (tabblad account, optie laadgeschiedenis), dus daar zou je het wel in kunnen checken.

[ Voor 9% gewijzigd door Roelant op 05-11-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 19:23

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Dat is dan waarschijnlijk een particuliere paal, daar is het echt wilde westen....

Verder hangt het natuurlijk ook af van je wensen en budget. Wij hebben ruim een jaar geleden een Ioniq 6 gekocht en rijden daar in de praktijk ruim 15kWh/100km mee.
Voor de kostenberekening ben ik uitgegaan van 45ct/kWh, en dan zijn we aardig goedkoper uit dan een vergelijkbare ICE (passat, superb).
Thuis alleen maar dure Allego waar we met Freshmile voor 45ct/kWh laden, maar we laden zo veel mogelijk bij mijn schoonmoeder in de straat voor ruim 30ct.

Misschien dat je bij je werk (in de buurt) goedkoper kunt laden?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:48
Na het bericht van E-Flux dat ze 2 cent extra per kWh gaan rekenen ben ik me opnieuw aan het oriënteren om misschien een andere laadpas als standaard te kiezen. Nu was ik in de veronderstelling dat de gemeente Utrecht afspraken maakt met de verschillende aanbieders om de prijzen zo veel mogelijk gelijk te houden. Op de website staat:
U betaalt voor laden bij een openbare laadpaal € 0,38 per kWh. [..] We proberen de prijzen van alle laadpalen zo veel mogelijk gelijk te houden. We hebben met de laadpaalaanbieders afspraken over de prijzen.
Als ik in verschillende laadapps kijk zie ik echter vrij uiteenlopende prijzen, van 40 cent per kWh tot wel 53 cent. Wat is hier de verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

koboy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:42:
[...]

Dat is dan waarschijnlijk een particuliere paal, daar is het echt wilde westen....

Verder hangt het natuurlijk ook af van je wensen en budget. Wij hebben ruim een jaar geleden een Ioniq 6 gekocht en rijden daar in de praktijk ruim 15kWh/100km mee.
Voor de kostenberekening ben ik uitgegaan van 45ct/kWh, en dan zijn we aardig goedkoper uit dan een vergelijkbare ICE (passat, superb).
Thuis alleen maar dure Allego waar we met Freshmile voor 45ct/kWh laden, maar we laden zo veel mogelijk bij mijn schoonmoeder in de straat voor ruim 30ct.

Misschien dat je bij je werk (in de buurt) goedkoper kunt laden?
offtopic:
Je laat de berekening wel ten goede komen van je EV keuze als je vergelijkt met een Passat/Superb. Een IONIQ 6 vergelijkt beter met een Golf hatchback of met een Octavia sedan - als uitrusting en qua ruimte (achterin en in de kofferbak) is de vergelijking nog steeds niet echt eerlijk.

Ik zie bij straatladen 11kW dat freshmile en chargenow veruit de goedkoopste zijn, dat scheelt op ~55 kWh al snel 25% (!). Voor @rainier15 is het handig om wellicht met de chargeprice app te kijken naar wat praktijk tarieven met verschillende aanbieders van passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
True schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:53:
[...]

offtopic:
Je laat de berekening wel ten goede komen van je EV keuze als je vergelijkt met een Passat/Superb. Een IONIQ 6 vergelijkt beter met een Golf hatchback of met een Octavia sedan - als uitrusting en qua ruimte (achterin en in de kofferbak) is de vergelijking nog steeds niet echt eerlijk.

Ik zie bij straatladen 11kW dat freshmile en chargenow veruit de goedkoopste zijn, dat scheelt op ~55 kWh al snel 25% (!). Voor @rainier15 is het handig om wellicht met de chargeprice app te kijken naar wat praktijk tarieven met verschillende aanbieders van passen.
Freshmile en AC-laden (per saldo) goedkoop?
Weet je het zeker? Heb je een sommetje gemaakt?
Bij (snel) DC-laden kan ik me er iets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:48
Lintesir schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:49:
Als ik in verschillende laadapps kijk zie ik echter vrij uiteenlopende prijzen, van 40 cent per kWh tot wel 53 cent. Wat is hier de verklaring voor?
Ik heb het idee dat deze website nog niet is geactualiseerd, want de tarieven voor laden op straat in Utrecht zijn vorige maand iets gestegen. En het prijsverschil komt vooral door de aanbieders volgens mij. De Total-palen zijn bijvoorbeeld 3 cent per kwh goedkoper dan de Equans-palen. En de We Drive Solar-palen zijn weer iets duurder dan de Equans-palen.

De goedkoopste optie in Utrecht is nu (voor mij in ieder geval) de OVO-app/pas met het 2 euro-abonnementje waarmee je 10 procent korting krijgt. Of de Northe-app als je bij de Vattenfall-palen laadt.
Pagina: 1 ... 179 ... 214 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2