greg-a schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:35:
Hoe werkt dat met E-Flux en FastNed (FN)? Ik heb in de FN app m'n EFlux laadpas toegevoegd en dat als standaard betaal optie geselecteerd. Maar toen ik naar de FN lader ging en de auto aan de lader hing (ik heb Autocharge) kreeg ik evengoed het FN tarief gefactueerd, maar dan via E-Flux. Ik had verwacht/gehoopt het Eflux tarief van EUR 0.49 te moeten betalen - had een hoop gescheeld.
Ja, het klopt dat je het Fastned-tarief moet betalen, ook al heb je de E-Flux/Road.io laadpas ingesteld als standaard betaaloptie.
De reden hiervoor ligt in de manier waarop de autorisatie van de laadsessie plaatsvindt. Wanneer je met de laadpas of app een laadsessie wilt starten, gebeurt dit op basis van een token-ID die is gekoppeld aan je laadpas of app. Als je een laadpas aanbiedt of een remote start via de app uitvoert, wordt de gekoppelde token-ID doorgegeven aan het netwerk waarmee de Charge Point Operator (CPO) is verbonden. In dit geval kunnen er twee dingen gebeuren: ofwel communiceert geen enkele eMSP waarmee Fastned is verbonden dat deze token-ID van hen is, wat resulteert in een mislukte autorisatie en je niet kunt laden; ofwel geeft een eMSP aan dat de token-ID van hen is, maar dan kan het nog steeds zijn dat ze niet bevestigen dat je bij het laadpunt kunt laden. Laten we echter ervan uitgaan dat de eMSP toestemming geeft om te laden; dan weet de CPO welk tarief hij moet rekenen voor de specifieke eMSP, en kan de eMSP het tarief doorberekenen aan jou, zoals dit in hun app wordt weergegeven.
Bij Autocharge vindt de autorisatie van de laadsessie plaats op basis van het MAC-adres van de auto. Wanneer je de lader in de auto steekt, controleert de laadpaal of het gecommuniceerde MAC-adres voorkomt in de database van Fastned en of dit adres toestemming heeft om te laden. Hierdoor kan het systeem niet vaststellen met welke eMSP-provider het te maken heeft en welk tarief er moet worden gerekend, behalve het standaard Fastned-tarief. In dit geval fungeert je laadpas in de app van Fastned alleen als betaalmiddel, vergelijkbaar met een creditcard.
Zal Fastned dit snel veranderen? Waarschijnlijk niet. De reden dat Fastned Autocharge heeft ontwikkeld, is om het starten van een laadsessie te vergemakkelijken. De grootste oorzaak van het niet starten van laadsessies is een fout in de autorisatie met de token-ID. Als Fastned het mogelijk maakt voor eMSP's om ook Autocharge aan te bieden met hun tarieven, betekent dit dat er bij elke laadsessie opnieuw een autorisatie moet plaatsvinden op basis van de token-ID, wat de oorspronkelijke doelstelling van de ontwikkeling teniet zou doen.
Dus, als je wilt profiteren van goedkopere tarieven, zet Autocharge uit en maak gebruik van de "ouderwetse" laadpas of app.
P.S. Dat het niet werkt zoals je had gedacht, is begrijpelijk. Er staat namelijk nergens aangegeven welk tarief je zou moeten betalen. Ik zou je aanraden om een geschil aan te maken voor je laadsessie bij E-Flux met de reden dat je een verkeerd tarief hebt betaald. Vermeld hierbij dat het vooraf niet duidelijk is dat je, wanneer je de optie Autocharge in combinatie met de laadpas gebruikt, het standaard Fastned-tarief betaalt in plaats van het eMSP-tarief. Dit kan als misleidend worden ervaren. Afhankelijk van de kwaliteit van de klantenservice is de kans groot dat je laadsessie wordt gecorrigeerd naar het E-Flux-tarief.