[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:17
Coasterfreak schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:09:
huh, wats gebeurd met "we communiceren nieuwe prijzen niet meer via email"?
Dat wordt in de mail van gisteren ook uitgelegd:
"Alhoewel we je onlangs hebben laten weten dat we je niet langer zullen informeren over prijswijzigingen, zijn we van mening dat dit belangrijke bericht voor jou als EV-rijder enige toelichting behoeft."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MarkV6 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:31:
Een week was ik blij met mijn e-flux pasje. Vrijwel overal is de ac laden €0.31. Nu zie ik dat ze op €0.50 staan. Een prijsverhoging van 62%. Zijn ze nog duurder dan Shell.
Is mijn nieuwe klant bonus verlopen ofzo?
Wees blij dat je niet in een Allego gebied woont, dan mag je 0,60 aftikken met je EFlux pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:11

Kju

roelst1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:16:
Ik heb sinds kort een Tesla voor de deur staan, maar ik begrijp nog altijd geen drol van het hele laadpalensysteem. Ik kan gelukkig gratis laden op kantoor en 2020 tarief voor de deur, maar ik heb het idee dat ik binnenkort een pasjeshouder moet gaan kopen voor alle laadpassen.

Is dat nou echt het idee, of zie ik iets volledig over het hoofd? Van wat ik begrijp in deze thread (en elders op het internet) is dat elke locatie weer een andere goedkope paal+pas combinatie heeft. Heeft iemand een korte samenvatting voor me hoe dit hele laadpaal+laadpas systeem werkt (als dat überhaupt mogelijk is)? En zijn er misschien goede tips om zo goedkoop mogelijk te laden op verschillende punten?

Edit: Ter verduidelijking: ik heb ook de OP gelezen en hoewel zeer informatief, zie ik door de bomen het bos niet meer. Zo wordt er verwezen naar laadpastop10, maar daar staan weer prijzen die ik totaal niet logisch vind. Neem bijvoorbeeld E-Flux, met dat ding zou het 63 euro per 200kWh kosten, maar vervolgens staat bij de beschrijving dat zij puur de prijs van de laadpaal overnemen. Hoe kan je dan een prijs per kWh opgeven als de prijs per laadpaal significant kan verschillen? Wat een puinhoop :').

Daarnaast viel het me op dat de meeste laadpalen geen display hebben voor de huidige stroomprijs. Moet ik dan echt voor elke laadpas ook weer een aparte app gaan installeren en bij elke locatie de prijzen in de apps vergelijken?
Dat van laadpastop10 had ik ook maar werd laatst op deze pagina gewezen. Ik begon in eerste instantie ook met een hele stapel laadpassen maar had op gegeven moment door dat ik 80% van het jaar thuis laad. Voor het incidentele snelladen onderweg gebruikte ik hoofdzakelijk Fastned en Ionity toen ik nog E-tron charging service gebruikte. Nu de E-tron weg is zal ik op gegeven moment een abo bij Elli nemen maar ik heb nu al twee maanden maar een paar keer buiten moeten laden (AC met Engie Zuid-Holland pas). Ik heb een Kia Niro EV 2022 in afwachting op een Model Y en heb tot nu toe genoeg range om onderweg nauwelijks op te hoeven laden. Ik heb de afgelopen maanden de auto alleen aan de laadpaal gehangen als ik geen normale parkeerplaats kon vinden :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
...
Edit: Ter verduidelijking: ik heb ook de OP gelezen en hoewel zeer informatief, zie ik door de bomen het bos niet meer. Zo wordt er verwezen naar laadpastop10, maar daar staan weer prijzen die ik totaal niet logisch vind. Neem bijvoorbeeld E-Flux, met dat ding zou het 63 euro per 200kWh kosten, maar vervolgens staat bij de beschrijving dat zij puur de prijs van de laadpaal overnemen. Hoe kan je dan een prijs per kWh opgeven als de prijs per laadpaal significant kan verschillen? Wat een puinhoop :').

Daarnaast viel het me op dat de meeste laadpalen geen display hebben voor de huidige stroomprijs. Moet ik dan echt voor elke laadpas ook weer een aparte app gaan installeren en bij elke locatie de prijzen in de apps vergelijken?
Voor in je eigen straat / buurt is het wel handig om de prijzen even te bekijken en een geschikte pas te hebben met een redelijk tarief als je niet zelf thuis kan laden. Voor de rest: superchargers voor lange ritten en een pasje met vast tarief per kWh voor een keer laden in parkeergarage in een stad oid. Ja, misschien kun je op jaarbasis een paar tientjes besparen door allerlei pasjes te verzamelen en steeds te kijken wat het voordeligste is maar dat kost een hoop tijd.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 15:39
...
Bij een laadpaal bepaal je een tarief dat afhankelijk is van de laadpas. De laadpaal zelf weet daar helemaal niets van, die rekent alleen in kWh. Daarom zal je zelf moeten uitzoeken welke pas waar het goedkoopste is, als je een paar centen wilt besparen. Vergelijk het met een supermarkt: je kan een paar centen besparen door de prijzen van alle artikelen bij alle supermarkten te vergelijken en dan overall de goedkoopste te halen. Zo kan je ook euro's besparen door de prijzen van alle passen op alle laadpalen vergelijken. Maar het kost tijd en of je daar nu gelukkig van wordt is maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelst1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 15:52
Laurens__ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:00:
[...]

Voor in je eigen straat / buurt is het wel handig om de prijzen even te bekijken en een geschikte pas te hebben met een redelijk tarief als je niet zelf thuis kan laden. Voor de rest: superchargers voor lange ritten en een pasje met vast tarief per kWh voor een keer laden in parkeergarage in een stad oid. Ja, misschien kun je op jaarbasis een paar tientjes besparen door allerlei pasjes te verzamelen en steeds te kijken wat het voordeligste is maar dat kost een hoop tijd.
Wat ik van laadpastop10 begrijp is dat het niet om een paar % gaat, maar dat het in sommige gevallen het dubbele is. Dat lijkt me toch behoorlijk significant. Ik rij ruim 40.000km per jaar, dus dan lopen de kosten hard op.
RJan61 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:08:
[...]

Bij een laadpaal bepaal je een tarief dat afhankelijk is van de laadpas. De laadpaal zelf weet daar helemaal niets van, die rekent alleen in kWh. Daarom zal je zelf moeten uitzoeken welke pas waar het goedkoopste is, als je een paar centen wilt besparen. Vergelijk het met een supermarkt: je kan een paar centen besparen door de prijzen van alle artikelen bij alle supermarkten te vergelijken en dan overall de goedkoopste te halen. Zo kan je ook euro's besparen door de prijzen van alle passen op alle laadpalen vergelijken. Maar het kost tijd en of je daar nu gelukkig van wordt is maar de vraag.
Maar bij de supermarkt staan de prijzen er wél netjes bij. Als ik daar op het kaartje zie dat een pak rijst 5 euro kost, dan denk ik wel twee keer na voordat ik het daar koop. Daarnaast zijn er blijkbaar laadpassen die direct het tarief van de paal overnemen, dus dat getalletje zou zeer handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:19
roelst1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:13:
[...]
Maar bij de supermarkt staan de prijzen er wél netjes bij. Als ik daar op het kaartje zie dat een pak rijst 5 euro kost, dan denk ik wel twee keer na voordat ik het daar koop. Daarnaast zijn er blijkbaar laadpassen die direct het tarief van de paal overnemen, dus dat getalletje zou zeer handig zijn.
Vergelijken met een supermarkt is in mijn beleving onjuist.
Je internet aanbieder voor thuis is misschien een betere vergelijking.
Wij betalen aan een provider. Maar het internet blijft gelijk.
We openen thuis allemaal dezelfde tweaker pagina, maar betalen allemaal verschillende tarieven.
Zo ook met je stroom en gas aansluiting. Iedereen betaald iets anders.

Het komt volgens mij gewoon door de geld stroom. Die is niet vergelijkbaar met diesel/benzine of supermarkt produkten.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Een display met de actuele prijs? dat zou leuk zijn :P
Nee, uiteindelijk hou je 1 of 2 apps over die je toch gebruikt om beschikbaarheid te bekijken (ook niet altijd 100 procent waterdicht) en waar ook de actuele prijs staat.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
driel24 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:22:
[...]

We openen thuis allemaal dezelfde tweaker pagina, maar betalen allemaal verschillende tarieven.

Het komt volgens mij gewoon door de geld stroom. Die is niet vergelijkbaar met diesel/benzine of supermarkt produkten.
Het hangt nogal af van het soort pas wat je gebruikt.
Als je overal bijvoorbeeld een Shell Recharge pas gebruikt, heb je (bijna?) overal hetzelfde bedrag en heb je geen display of zo op de laadpaal nodig.
Als je echter overal een Engie laadpas gebruikt, dan wordt bij elke paal het tarief gebruikt van de laadpaaleigenaar en zou een display er op echt wel zinnig zijn - en dan vind ik de supermarkt-vergelijking helemaal zo gek nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23
Op zich zou het wel handig zijn als er op de laadpaal het CPO tarief staat vermeld.

Dan kunnen wij als gebruikers gemakkelijk bepalen of je een pas moet gebruiken die het CPO tarief doorberekend of een pas met een vast tarief.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
De EU zou hier moeten ingrijpen. Het is belachelijk dat ieder pasje een ander tarief heeft. Het is een hele studie zo. Helemaal in het buitenland. Je zou gewoon met je bankpas moeten kunnen betalen tegen het tarief die de aanbieder vraagt.
Normaal zou het niet zoveel uitmaken maar als het bij een laadpaal voor €0.31 kan en thuis voor €0.57 dan wel.
In de US betaal je met creditcard alleen hebben ze daar geen standaard laadstekker.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:18
Wat een klaagzang allemaal, wees blij dat er verschillende aanbieders en prijzen zijn want dan valt er tenminste wat te kiezen. Men wil wel goedkoop laden maar er niets voor doen en dat gaat volgens mij niet goed samen. Wil je zekerheid en geen verrassingen, neem dan een aanbieder met vaste prijzen. Wil je goedkoop laden, dan zul je er wat moete voor moeten doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
MarkV6 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:37:
De EU zou hier moeten ingrijpen. Het is belachelijk dat ieder pasje een ander tarief heeft. Het is een hele studie zo. Helemaal in het buitenland. Je zou gewoon met je bankpas moeten kunnen betalen tegen het tarief die de aanbieder vraagt.
Normaal zou het niet zoveel uitmaken maar als het bij een laadpaal voor €0.31 kan en thuis voor €0.57 dan wel.
In de US betaal je met creditcard alleen hebben ze daar geen standaard laadstekker.
Voor je een brief naar de EU gaat sturen ;) bedenk je dan wel dat je dankzij al die pasjes vaak goedkoper kunt laden bij een laadpaal dan het eigen (ad-hoc) tarief! Al die pasjes hebben ons dus ook een hoop geld bespaard. En zoals hierboven ook al gezegd, je hoeft niet een hele stapel pasjes te hebben, meestal zijn 2 a 3 pasjes voldoende. Vooral op de plekken waar je vaak komt loont het om het voordeligste pasje te hebben.

Pinnen klinkt in theorie natuurlijk leuk, en is waarschijnlijk in veel gevallen ook een stuk praktischer, maar bedenk wel dat hier een paar nadelen aan kleven. Voor snelladers zou het zeker handig zijn als je er ook kan pinnen, maar voor laadpalen in de wijk/parkeergarage is het echt niet wenselijk (zie ook: MadMan81 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2")

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 15:39
driel24 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:22:
[...]

De vergelijking ging mij vooral over het feit dat je voor veel extra tijd en moeite de mogelijkheid hebt om wat te besparen. En dat het maar de vraag is of je zover wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
roelst1 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:13:
[...]

Wat ik van laadpastop10 begrijp is dat het niet om een paar % gaat, maar dat het in sommige gevallen het dubbele is. Dat lijkt me toch behoorlijk significant. Ik rij ruim 40.000km per jaar, dus dan lopen de kosten hard op.

[...]

Je hebt helemaal gelijk, het is raar dat we het zo (of eigenlijk niet) hebben geregeld in Nederland. Maar dat is wat het is op dit moment, het is al jaren zo en zal niet zo snel veranderen. Dat is koren op de molen van aanbieders als Shell, want die verkopen 'zekerheid' met hun 'vaste' tarieven (die steeds wijzigen overigens) maar voor inkopers bij bedrijven voelt het wel vertrouwd om te werken met vaste tarieven, het alternatief voelt voor de inkopers mogelijk als 'aan de goden overgeleverd' en dat vinden ze niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:21
Met al dat prijsstijgingsgeweld om me heen ga ik het steeds bijzonderder vinden dat ik nog voor 28 cent per kWh kan laden in regio Rijnmond. 1 januari 2023 komt de hoge BTW er weer in maar dan is het nog steeds maar 31 cent. Tenzij daar ook een verrassing op de loer ligt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:10
juwlez schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:27:
TotalEnergies heeft zijn tarieven per vandaag (zonder aankondiging) verhoogd naar €0,50 KWh incl 9% btw. Was €0,31 cent.
Ik had het net op tijd gezien. Snel geswitched naar vattenfall, daar rekende ze nog 36ct voor dezelfde paal.

Wat is jullie verwachting, al die bedrijven gaan het omhoog gooien? Want winstmaximalisatie is enige doel uiteindelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-08-2023
Hi,
Kabel lijkt vastgevroren te zitten aan publieke laadpaal.

Geen stroom aansluiting in de buurt, dus kan er geen föhn opzetten. Heeft iemand de tip??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Laatst online: 13-09 14:10
Oranje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:37:
Hi,

Geen stroom aansluiting in de buurt, dus kan er geen föhn opzetten. Heeft iemand de tip??
Theedoek/handoek met warm water doordrenken en eromheen leggen?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 16:27
Hi,

laden opnieuw starten zodat er wat warmte in de stekker komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Het lijkt er op dat vattenfall nu het beste tarief heeft maar die geeft geen pasjes meer uit. Kan ook met creditcard maar alleen op eigen laadpalen.

De provincie was eerst de grootste aandeelhouder van de energie maatschappijen en hebben dit voor miljarden aan investeerders verkocht. En die hebben als doel winst maken.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje
Dala schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:39:
[...]

Theedoek/handoek met warm water doordrenken en eromheen leggen?

Succes!
Lijkt mij niet het handigst met elektra?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09 15:32
Oranje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:44:
[...]

Zo lang de stekker erin zit moet dit geen probleem zijn; een flinke regenbui kunnen ze immers ook tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruben-e
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 16:41
Iets tussendoor, wat vinden we hier van de palen van ParknCharge? Buurt staat er vol mee en twijfel een beetje over hun model.

De palen zijn voorzien van 1x 5.7kw en 1x 17kw. In theorie werkt het eerlijk delen model goed, pak de 5,7kw als je langer de tijd hebt en pak de 17kw als je sneller wil laden. Alleen in een wijk met een hoge laaddruk valt er niet zoveel te kiezen, men kiest doorgaans toch wel voor de snelle aansluiting, ookal staan ze er de hele dag. Ook zie ik regelmatig PHEVs en andere die <11kw kunnen laden aan de 17kw hangen. Als je dan wel veel moet laden sta je wel een lange tijd aan de 5.7kw. En daarbij zijn er bijna geen EVs die uberhaupt 17kw kunnen benutten.
Andere palen met 2x 11kw lijkt dan wel eerlijker omdat het gelijk verdeelt wordt. En uiteindelijk kun je dan sneller weer weg zijn (vooral bij een klever aan de andere aansluiting), wat ten goede komt voor de laaddruk in de wijk.

Ben dan wel weer gecharmeerd van hun tarief per uur om kleven te voorkomen. Al maakt het voor de leaserijders weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:04:
Wat een klaagzang allemaal, wees blij dat er verschillende aanbieders en prijzen zijn want dan valt er tenminste wat te kiezen. Men wil wel goedkoop laden maar er niets voor doen en dat gaat volgens mij niet goed samen. Wil je zekerheid en geen verrassingen, neem dan een aanbieder met vaste prijzen. Wil je goedkoop laden, dan zul je er wat moete voor moeten doen.
Komaan, je kan het toch niet normaal vinden dat je met de ene pas 80ct betaalt en met een andere de helft.
Dan gaat er iets goed fout, vooral omdat de transparantie slecht is,en dus concurrentie niet goed kan spelen.

En dan niet kunnen laden omdat je pas niet werkt, en je de lokale app niet aan de gang krijgt omdat je geen inwoner bent van land xx.... dat moet echt beter.

De EU werkt aan nieuwe voorschriften, en ik hoop dat ze snel gepubliceerd worden, want dan kan je er op aan dat de installateurs zo snel mogelijk die voorschriften gaan volgen.
Ik weet dat betalen met een CC of ander betaalmiddel voorzien is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:21
Hi,

Accuföhn?
Ik heb zelf van de Lidl een aantal hobby-accu-apparaten op het 20V systeem van Parkside. Ik zie dat die een accuföhn hebben voor drie tientjes (da's dus zonder de accu).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oranje
jackaubrey schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:39:
[...]

laden opnieuw starten zodat er wat warmte in de stekker komt?
Held! Hij is los oOo
Thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:54:
[...]

Komaan, je kan het toch niet normaal vinden dat je met de ene pas 80ct betaalt en met een andere de helft.
Dan gaat er iets goed fout, vooral omdat de transparantie slecht is,en dus concurrentie niet goed kan spelen.

En dan niet kunnen laden omdat je pas niet werkt, en je de lokale app niet aan de gang krijgt omdat je geen inwoner bent van land xx.... dat moet echt beter.

De EU werkt aan nieuwe voorschriften, en ik hoop dat ze snel gepubliceerd worden, want dan kan je er op aan dat de installateurs zo snel mogelijk die voorschriften gaan volgen.
Je hebt mij niet horen zeggen dat het niet beter kan met het laden en makkelijker maar zo erg als men vaak doet voor komen is het toch echt niet. Met 1 pas kun je in heel NL laden voor een vaste prijs. Wil je goedkoper, dan moet je wat onderzoek doen. Dus zo erg is het allemaal niet.

Dat je in het buitenland tegen problemen met lokale passen en apps aanloopt moet echt beter, maar ook daar loont het om wat onderzoek te doen. Ik heb tijdens mijn vakantie naar Spanje nergens problemen gehad en kon overal laden.

En als de EU gaat verplichten dat je op elke laadpaal met CC of bankpas moet kunnen betalen vrees ik dat dat het aantal nieuwe laders enorm zal remmen en de prijzen zullen stijgen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 23:51
Oranje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:44:
[...]

Als de auto niet aan het laden is is de laadspanning onderbroken in de lader en de auto dus de kabel is spanningsvrij....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Als je op deze manier benzine zou moeten tanken zouden er kamervragen over komen. Dan heb je tankstations waar nergens een prijs staat. Kijk maar in de app van je pasje. En alleen met bepaalde pasje betaald kan worden met een start tarief, parkeertarief, roaming tarief, abonnement.
En als je niet oplet is de prijs morgen 66% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
MarkV6 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:58:
[...]

Als je op deze manier benzine zou moeten tanken zouden er kamervragen over komen. Dan heb je tankstations waar nergens een prijs staat. Kijk maar in de app van je pasje. En alleen met bepaalde pasje betaald kan worden met een start tarief, parkeertarief, roaming tarief, abonnement.
En als je niet oplet is de prijs morgen 66% hoger.
Gebeurt bij laadpalen ook :)

https://zoek.officielebek.../ah-tk-20192020-2363.html
en
https://zoek.officielebek.../ah-tk-20192020-1771.html

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
Het grote verschil tussen de EV- en fossiele markt is dat er een partij tussen jou en de uiteindelijke leverancier zit/kan zitten: de MSP (laadpasaanbieder).

Jij hebt een contract met de MSP, de MSP heeft weer een contract met de CPO (laadpaalaanbieder). Jouw pasaanbieder is dan ook verantwoordelijk om jou (vooraf) inzicht te gegeven in de tarieven. Hoe ze dat doen mogen ze zelf weten, glossy folder, website, app, etc. Als het vooraf maar duidelijk is wat het jou gaat kosten. De ACM is hier sinds vorige jaar ook scherper op aan het controleren: https://www.acm.nl/nl/pub...r-volledig-duidelijk-zijn

Bij de meeste laadpalen kun je ook rechtstreeks met de CPO afrekenen (ad-hoc tarief). Of via hun app, of via een pinterminal (vaak bij snelladers) of een QR-code (vaak bij AC locaties). In dat geval moeten zij jou vooraf duidelijk maken wat de kosten zullen zijn.

Een schermpje op een laadpaal zou alleen het ad-hoc tarief kunnen laten zien, niet dat van jouw laadpas. Daarom denk ik dat dit eerder voor meer verwarring zorgt, dan helderheid: de kans is groot dat het scherm een andere prijs laat zien dan dat van jouw laadpasaanbieder. Dit gaat waarschijnlijk voor vragen en irritatie zorgen bij mensen. Een goede oplossing (zonder appjes) is lastig ben ik bang.

Cupra Born

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
MadMan81 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:50:
Een goede oplossing (zonder appjes) is lastig ben ik bang.
Het is juist heel gemakkelijk, de tussenlaag van laadpas aanbieders moet er tussenuit. Je pakt de app van Directlease en aan de kleur van de laadpaal zie je aan de kleur de prijs. (dat is nu voor brandstof) Bij de lader start je de sessie met bankpas of creditcard en meer hoeft het niet te zijn.
De tussenhandel die geld verdient met pasje, apps en opgelden maar zelf geen laadpalen heeft is helemaal niet nodig.
Dus eigenlijk exact hetzelfde als brandstof nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-09 21:46
Tommie12 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:54:
[...]

Dat is toch een stuk beter dan met alle pasjes of apps 80 cent / kWh te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
MarkV6 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:03:
[...]

Het is juist heel gemakkelijk, de tussenlaag van laadpas aanbieders moet er tussenuit. Je pakt de app van Directlease en aan de kleur van de laadpaal zie je aan de kleur de prijs. (dat is nu voor brandstof) Bij de lader start je de sessie met bankpas of creditcard en meer hoeft het niet te zijn.
De tussenhandel die geld verdient met pasje, apps en opgelden maar zelf geen laadpalen heeft is helemaal niet nodig.
Dus eigenlijk exact hetzelfde als brandstof nu.
Voor zakelijke rijders (nog steeds het grootste deel van de huidige EV-rijders), is dat onpraktisch omdat je dan voor iedere laadsessie een aparte factuur zou krijgen (veel meer werk bij de boekhouding). Voor hen is zo'n tussenlaag die de transacties verzamelt en op 1 maandelijkse factuur zet dus erg handig.

Waarom dan niet met een tankpas? Omdat dat feitelijk ook een soort pinpas is en dus die duurdere terminals nodig heeft. Nb. de partijen van die tankpassen hebben ook laadpassen, maar die werken dus met RFID.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MadMan81 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:50:
Het grote verschil tussen de EV- en fossiele markt is dat er een partij tussen jou en de uiteindelijke leverancier zit/kan zitten: de MSP (laadpasaanbieder).

Jij hebt een contract met de MSP, de MSP heeft weer een contract met de CPO (laadpaalaanbieder). Jouw pasaanbieder is dan ook verantwoordelijk om jou (vooraf) inzicht te gegeven in de tarieven. Hoe ze dat doen mogen ze zelf weten, glossy folder, website, app, etc. Als het vooraf maar duidelijk is wat het jou gaat kosten. De ACM is hier sinds vorige jaar ook scherper op aan het controleren: https://www.acm.nl/nl/pub...r-volledig-duidelijk-zijn

Bij de meeste laadpalen kun je ook rechtstreeks met de CPO afrekenen (ad-hoc tarief). Of via hun app, of via een pinterminal (vaak bij snelladers) of een QR-code (vaak bij AC locaties). In dat geval moeten zij jou vooraf duidelijk maken wat de kosten zullen zijn.

Een schermpje op een laadpaal zou alleen het ad-hoc tarief kunnen laten zien, niet dat van jouw laadpas. Daarom denk ik dat dit eerder voor meer verwarring zorgt, dan helderheid: de kans is groot dat het scherm een andere prijs laat zien dan dat van jouw laadpasaanbieder. Dit gaat waarschijnlijk voor vragen en irritatie zorgen bij mensen. Een goede oplossing (zonder appjes) is lastig ben ik bang.
Ik begreep dat die laadpassen er toe dienden om de kosten naar beneden te krijgen. Een betaalautomaat in elke paal zou te duur zijn.

Tja, als ik benzine tank zit daar een bank tussen, en de uitbater moet per paar pompen ook een betaalautomaat mee afschrijven.

Bij electrisch laden zit er ook een bank/creditcardmaatschappij tussen, bovenop de laadpasaanbieder.
Blijkbaar kost die laadpasaanbieder een pak meer dan de afschrijving en kosten van een pinpaslezer. Blijkbaar zit er soms ook nog een roaming partner tussen als je bv bij Allego gaat laden met een Shell of Plugsurfing pas. En elke partner wil een marge...

Als ik in het managment van Fastned (of een andere uitbater van laadinfrastructuur) zou zitten was het simpel: naast de laadpas ook gewoon laden met CC of pinpas aan een tarief wat mooi ter plaatse aangeduid staat zoals bij een fossiele pomp, en dat met een concurrentieel tarief.
Ga jij dan nog met je Shell/Bonnet/Plugsurfing kaart riskeren om meer te betalen?
En iedereen weet: bij XXXX kan ik altijd laden met mijn pinpas.
Dat moet toch een interessant model zijn...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Laatst online: 12:46
Moet ik dan echt voor elke laadpas ook weer een aparte app gaan installeren en bij elke locatie de prijzen in de apps vergelijken?
Ja, en nee.

Als je altijd zo goedkoop mogelijk wil laden, zoals sommigen hier, of als je gewoon beroepsmatig danwel hobbymatig (danwel bovenmatig ;) ) geïnteresseerd bent in de ontwikkelingen, zoals sommigen hier, dan wel.

Als je gewoon voor redelijke prijzen op zo veel mogelijk plekken wil laden, dan niet. Meestal heb je dan aan een paar laadpassen wel voldoende. Kijk welke pas er het goedkoopst is voor de plekken waar je veel komt (zoals de laadpaal in je straat/wijk) en welke het goedkoopst is bij de snelladers. Dan nog één reserve waarvan je min of meer zeker weet dat ie het overal doet en je bent wel zo'n beetje klaar. Ik weet zeker dat er heel veel EV-rijders zijn die alleen dat laatste hebben, en het ze verder vrij weinig kan schelen wat het kost. Dat kan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMan81
Tommie12 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:33:
[...]

Als ik in het managment van Fastned (of een andere uitbater van laadinfrastructuur) zou zitten was het simpel: naast de laadpas ook gewoon laden met CC of pinpas aan een tarief wat mooi ter plaatse aangeduid staat zoals bij een fossiele pomp, en dat met een concurrentieel tarief.
Ga jij dan nog met je Shell/Bonnet/Plugsurfing kaart riskeren om meer te betalen?
Oh, maar voor DC snelladers lijkt me dat ook zeker handig. Zo'n station kost een paar ton, er komen tientallen bezoekers per dag, vaak wordt er wel voor een paar tientjes geladen, etc. Dan maken die kosten van zo'n pinterminal etc niet zoveel meer uit.

Ik ben ook helemaal geen tegenstander van kunnen pinnen bij een snellader. Maar voor AC is het een ander verhaal en ben ik gewoon bang voor een grote kostenstijging.

Een pinterminal kost al snel $400 dollar (https://payter.us/). Dat is alleen de hardware, daar komt nog een extra simkaart+abonnement en een abonnement of opslag per transactie van de payment provider bij. Een publieke AC laadpaal kost een paar duizend euro en heeft (als het een zeer drukke laadpaal is) max 4 bezoekers per dag, maar vaak veel minder. Een RFID reader kost qua hardware 1 of 2 euro en heeft geen extra sim of abonnement nodig. Dus niet alleen de initiële kosten gaan 20% omhoog, ook de maandelijkse kosten en/of kosten per sessie.

Uiteindelijk gaat de CPO dat natuurlijk gewoon doorberekenen en wordt het laden daarmee dus alleen maar (onnodig) duurder.

Samengevat: DC -> prima idee, AC -> nee liever niet

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Tommie12 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:33:
[...]

Gelukkig is dat bij Fastned ook gewoon zo. Daar kun je met je CC betalen, en het tarief staat op het display. Dus wat is hier niet goed aan?
Ja, bij Fastned betaal je met Maingau minder dan wanneer je met CC betaalt. Scheelt je 15 cent per kWh. Hoe dat allemaal administratief werkt en wie dat verschil uiteindelijk betaalt, weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Prullenbak84 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:59:
[...]

Gelukkig is dat bij Fastned ook gewoon zo. Daar kun je met je CC betalen, en het tarief staat op het display. Dus wat is hier niet goed aan?

[...]

Ja, bij Fastned betaal je met Maingau minder dan wanneer je met CC betaalt. Scheelt je 15 cent per kWh. Hoe dat allemaal administratief werkt en wie dat verschil uiteindelijk betaalt, weet ik ook niet.
Dat je bij Fastned met een CC kan betalen wist ik niet. Ze zijn klaar voor de toekomst dus.

Maar je 2de opmerking is gewoon van de pot gerukt.
Stel je eens voor dat ik bij Shell ga tanken met mijn CC en 2€ per liter betaal.
En dan kom ik met een total tankkaart en ik betaal maar 1,4€ (ja, 30% minder...)
Die verschillen zijn gewoon te groot. De markt is echt nog niet rijp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:05:
Mijn punt is een beetje: Destijds ging de BTW naar beneden, en dat is vrolijk een half jaar lang in de zakken van Shell verdwenen, in plaats van die van de consument (wat natuurlijk de bedoeling was). Die ene cent verlaging was natuurlijk een aanfluiting, dat had veel meer moeten zijn. En nu gaat de btw omhoog, maar de tarieven zijn een half jaar geleden al verhoogd. Ongemerkt zijn de tarieven inclusief btw, om even bij AC te blijven dan, van 37 naar 51 cent gegaan. En ze doen nu alsof dat door de btw verhoging (of technisch gezien: terugdraaien van de tijdelijke verlaging) komt, maar dat komt door de stiekeme verhoging van juli.

Het is gewoon smeerlapperij, meer kan ik er niet van maken :P
Er waren veel MSP's die een maand voor de BTW verlaging ook de tarieven al verhoogden. Toen de BTW omlaag ging werd het tarief weer 'als vanouds'. Zijn die dan beter?

Naar mijn mening krijgt Shell nu de volle laag omdat ze de verhoging op hetzelfde moment lieten ingaan als de BTW verlaging (01-07-2022).

Daar lijkt mij erder niets smeerlapperigs aan, behalve misschien dat het iets minder transparant kan overkomen op mensen die niet goed lezen. Wat hadden ze dan moeten doen volgens jou? Het BTW voordeel 1 maand teruggeven en dan alsnog de kosten verhogen? De inkoopprijs van Energie is voor iedereen gestegen.

Alle andere MSP's hebben dan ook verhoogd, alleen op andere momenten. Waar ik me persoonlijk meer aan erger is dat de meeste MSP's weinig tot niets hebben gecommuniceerd over de prijsstijgingen maar zich bleven verschuilen achter 'wij bereken het roaming tarief 1:1 door', ergo we verzwijgen dus dat het tarief van jouw favoriete Allego paal van 35 naar 60 cent stijgt want tja, dat is nu eenmaal hun roaming tarief.

Klanten van zo'n MSP komen 2 maanden na het laden erachter dat ze ineens meer betalen. Je kunt zeggen van Shell wat je wilt maar ze communiceren in elk geval wel...

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 13-12-2022 16:33 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:59:
[...]

[...]

Bij Fastned kon je in de beginjaren juist alleen maar met een app / incasso betalen. Bart Lubbers was fel tegen het model met MSP's en bijbehorende laadpassen. Tot duidelijk werd dat leaserijders overal met één laadpas terecht konden en dus gingen snelladen bij anderen waar de laadpas van de baas wel geaccepteerd werd.

Uiteindelijk hebben ze gelukkig wel de paslezers op hun snelladers aangezet. Wat mij betreft blijven alle betaalmiddelen gewoon geaccepteerd worden, naast elkaar dus. Maximale vrijheid voor de consument en markt en tevens zo weinig mogelijk kans op mislukte laadsessies. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, moge de gebruiksvriendelijkste techniek maar winnen, denk ik dan.

Maingau betaalt overigens het verschil. Fastned krijgt gewoon hun zakelijke tarieven betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:45
Hachy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:38:
[...]
Tot duidelijk werd dat leaserijders overal met één laadpas terecht konden en dus gingen snelladen bij anderen waar de laadpas van de baas wel geaccepteerd werd.
Ik ben nog 1 vd weinigen met een EV op het werk, maar heb gewoon afgesproken dat ik ook met eigen passen mag laden als ik zie dat dat goedkoper is dan de travelcard die ik oorspronkelijk kreeg. Uiteraard kan ik het daarna gewoon declareren.
Laad nu bijv al 2 maanden met mijn shell pas bij allego aangezien die 0,46 rekenen ipv 0,61, als ik naar fastned ga gebruik ik maingau, bij ionity plugsurfing (ps2 deal) etc
Zie het voor mezelf ook een beetje als sport ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
MadMan81 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:53:
[...]
Samengevat: DC -> prima idee, AC -> nee liever niet
Jij denkt alleen maar in problemen. Net als nu met brandstof moet je naast met bankpas ook met een laadpas kunnen betalen. Die provider zal daar dan een provisie voor rekenen.

En een betaal automaat op de laadpaal hoeft niet, onder de €25 of €50 kun je de zelfde kaartlezer ook een bankpas lezen. Een sim kaart zit er ook al in dus het is alleen een kwestie van software.
Maar dan kan de tussenlaag niets verdienen dus die werkt tegen.

Als je op deze pasje manier bananen gaat verkopen hoeft niemand die meer, wij moeten wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Tommie12 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:20:
[...]

Maar je 2de opmerking is gewoon van de pot gerukt.
Ja, is wellicht wel van de pot gerukt. Daar kunnen de meningen over verschillen, en ik weet niet zo goed wat ik ervan vind. Maar maakt het niet minder waar ;)
Hachy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:31:
[...]

Er waren veel MSP's die een maand voor de BTW verlaging ook de tarieven al verhoogden. Toen de BTW omlaag ging werd het tarief weer 'als vanouds'. Zijn die dan beter?

Naar mijn mening krijgt Shell nu de volle laag omdat ze de verhoging op hetzelfde moment lieten ingaan als de BTW verlaging (01-07-2022).

Daar lijkt mij erder niets smeerlapperigs aan, behalve misschien dat het iets minder transparant kan overkomen op mensen die niet goed lezen. Wat hadden ze dan moeten doen volgens jou? Het BTW voordeel 1 maand teruggeven en dan alsnog de kosten verhogen? De inkoopprijs van Energie is voor iedereen gestegen.
Ik zeg ook niet dat andere bedrijven het allemaal beter doen. Maar blijf het van shell een smerig trucje vinden. De smeerlapperigheid zit m wellicht ook vooral in de communicatie. Ze hebben de btw-verlaging gebruikt om de verhoging een beetje te verbloemen.
Alle andere MSP's hebben dan ook verhoogd, alleen op andere momenten. Waar ik me persoonlijk meer aan erger is dat de meeste MSP's weinig tot niets hebben gecommuniceerd over de prijsstijgingen maar zich bleven verschuilen achter 'wij bereken het roaming tarief 1:1 door', ergo we verzwijgen dus dat het tarief van jouw favoriete Allego paal van 35 naar 60 cent stijgt want tja, dat is nu eenmaal hun roaming tarief.

Klanten van zo'n MSP komen 2 maanden na het laden erachter dat ze ineens meer betalen. Je kunt zeggen van Shell wat je wilt maar ze communiceren in elk geval wel...
Dat is ook weer waar. Ik stoor mezelf, zoals ik al zei, vooral aan de communicatie van "o kijk ons eens vriendelijk zijn", maar ondertussen gewoon schaamteloos verhogen. Die hele stijl van Shell, ook in commercials, trek ik heel slecht ("we hebben 9000 laadpalen" Nee, je laadpas is geldig bij 9000 laadpalen). Dat zal wel invloed gehad hebben op mijn kwalificatie "smeerlapperij".

Ik moet ook eerlijk zeggen, ik was in de veronderstelling dat de Allego-paal hier in de straat nog op 44 cent stond, maar die zijn blijkbaar (net gecheckt) nu al naar 60 gegaan. En dan moet de btw dus nog omhoog. Dit bevestigt helemaal jouw punt: De rest doet het stilzwijgend.

Dus nu, dankzij jouw nieuwe informatie, vind ik het gewoon allemaal smeerlappen ;) hahaha
Hachy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:38:
[...]

Bij Fastned kon je in de beginjaren juist alleen maar met een app / incasso betalen. Bart Lubbers was fel tegen het model met MSP's en bijbehorende laadpassen. Tot duidelijk werd dat leaserijders overal met één laadpas terecht konden en dus gingen snelladen bij anderen waar de laadpas van de baas wel geaccepteerd werd.

Uiteindelijk hebben ze gelukkig wel de paslezers op hun snelladers aangezet. Wat mij betreft blijven alle betaalmiddelen gewoon geaccepteerd worden, naast elkaar dus. Maximale vrijheid voor de consument en markt en tevens zo weinig mogelijk kans op mislukte laadsessies. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, moge de gebruiksvriendelijkste techniek maar winnen, denk ik dan.
Helemaal eens. Ik was niet op de hoogte van de geschiedenis en de inschattingsfout die een oprichter ooit gemaakt heeft. Wel leuk om te weten.

Maar op dit moment heeft Fastned het netjes voor elkaar toch? Volgens mij moet je momenteen echt je best doen, om bij een fastned station aan te komen en niet kunnen betalen. Dat was een beetje mijn punt.
Maingau betaalt overigens het verschil. Fastned krijgt gewoon hun zakelijke tarieven betaald.
Grappig. Vraag me af wat daar de winst voor Maingau is. Maar ach, vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-12-2022 08:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laurens__
Even een ander perspectief: Ik heb zelf een laadpaal neergezet die is opgesteld voor openbaar gebruik. Ik heb daar mijn eigen geld in gestoken om die neer te zetten. Omdat ons huis achter een ander huis ligt moest er een tweetal extra lange (en daardoor dikke) kabels in de grond. De paal is aangemeld bij een CPO en een tarief ingesteld waar ik er wat mee verdien t.o.v. de kostprijs. Zo kan ik mijn laadpaal terugverdienen.

Voor elke kWh die hier iemand komt laden krijg ik precies hetzelfde bedrag. Als iemand met een CPO-tarief MSP pas (Vandebron bijvoorbeeld) laadt betaalt diegene het CPO tarief plus een eventuele opslag, Als iemand met een vast-tarief-pas van een MSP (Shell bijvoorbeeld) laadt dan betaalt diegene het tarief van de aanbieder van (het contract van) de pas.

Voor de vast-tarief-pas is het dus het meest onoverzichtelijk vanuit de eigenaar van de paal gezien, want dan betaalt ieder merk pas MSP een ander tarief. De vast-tarief-pas MSP lapt in mijn geval dus geld bij, zo verkondigen ze dat ook zelf op hun websites, de strekking is meestal iets van: "... als uw medewerker met onze pas laadt dan betaalt u altijd hetzelfde tarief, ook als het tarief van de laadpaal hoger is ..."

If the system doesn't work for you, work the system. Dat was al zo toen ik met de bus ging in de tijd van de strippenkaarten, als je net op de rand van een zone bent scheelt het hele strip door net naar de ander de bushalte te lopen. Dit met die laadpassen is in essentie niet veel anders, bekijk het vanuit meerdere perspectieven en doe wat goed bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Er staan in de map van laadpalen heel wat met 'Shell Recharge-community' Die zit dus bij een particulier of het bedrijf op eigen terrein. Hier op het industrie terrein zit er zelfs een voor €0.18
Maar kan je daar zomaar gaan staan? Of is dat zo ingesteld dan alleen pasjes van medewerkers werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
MarkV6 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:56:
Er staan in de map van laadpalen heel wat met 'Shell Recharge-community' Die zit dus bij een particulier of het bedrijf op eigen terrein. Hier op het industrie terrein zit er zelfs een voor €0.18
Maar kan je daar zomaar gaan staan? Of is dat zo ingesteld dan alleen pasjes van medewerkers werken?
Volgens mij, als ze op de kaart staan, en openbaar, dan kun je op zijn minst proberen of het werkt. Ik heb op die manier weleens gratis geladen voor de deur bij een bedrijf (wat op dat moment dicht was, anders had ik het wel even gevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:09:
[...]

Volgens mij, als ze op de kaart staan, en openbaar, dan kun je op zijn minst proberen of het werkt. Ik heb op die manier weleens gratis geladen voor de deur bij een bedrijf (wat op dat moment dicht was, anders had ik het wel even gevraagd).
En dat is dan een mooi voorbeeld waar Shell vet geld verdient als je met hun eigen pas daar gaat laden, want dan betaal je hun vaste tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
Laurens__ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:43:
[...]

En dat is dan een mooi voorbeeld waar Shell vet geld verdient als je met hun eigen pas daar gaat laden, want dan betaal je hun vaste tarief.
Bij shell recharge betaal ik CPO tarief en als dat 0 is, dan is dat 0.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
eltron schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:45:
[...]

Jazeker dat ook! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
maar moet bekennen dat het wat ingewikkeld is /c.q. oplletten om te achterhalen wat onder community by shell valt en wat onder roaming. In laatste geval wel weer vast AC tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMan81
MarkV6 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:27:
[...]
Jij denkt alleen maar in problemen. Net als nu met brandstof moet je naast met bankpas ook met een laadpas kunnen betalen. Die provider zal daar dan een provisie voor rekenen.
Laten we het niet persoonlijk maken en het gezellig houden ;)

Mijn mening over pinnen bij AC is niet zozeer dat ik tegen pinnen ben, maar ik voorzie gewoon een kostenstijging voor het laden bij dit soort laadpalen. Daar is de EV-rijder uiteindelijk niet mee geholpen en helpt ons dus ook niet om de transitie naar elektrisch vervoer te maken.
En een betaal automaat op de laadpaal hoeft niet, onder de €25 of €50 kun je de zelfde kaartlezer ook een bankpas lezen. Een sim kaart zit er ook al in dus het is alleen een kwestie van software.
Dus met een kaartlezer van €50 kun je pinnen? Lijkt me sterk, maar ik laat me graag overtuigen. Waarschijnlijk heb je qua hardware wel gelijk, maar krijg je die terminal bij geen enkele payment service provider aangemeld om daadwerkelijk ook mee te kunnen pinnen. Daar zitten nog wel wat certificeringstrajecten aan vast. Maar nogmaals,ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!
Maar dan kan de tussenlaag niets verdienen dus die werkt tegen.
Wat is de aversie tegen die tussenlaag? Dit is in brandstofland ook heel normaal (denk aan alle tankpassen) en die reken ook gewoon een opslag. Bij (bijna) alle laadpalen kun je nu al(!) direct bij de CPO afrekenen. Vaak moet dit dan wel via hun app of via een QR code. Dus als je echt zonder die tussenlaag wilt, kan dat nu al.

Er zijn genoeg laadpassen waarmee je vaak goedkoper kunt laden bij een laadpaal dan het CPO tarief, doe er je voordeel dus mee zou ik zeggen!

Cupra Born

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Als het een Shell Recharge punt is, niet.

Ik weet niet meer wat het was. Ik gebruikte toen denk ik mijn e-flux en die rekenen altijd CPO tarief. En dat was dus 0 :)
eltron schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:45:
[...]

Als het een Shell Recharge punt is, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
eltron schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:51:
[...]

maar moet bekennen dat het wat ingewikkeld is /c.q. oplletten om te achterhalen wat onder community by shell valt en wat onder roaming. In laatste geval wel weer vast AC tarief.
Je kunt dit in de Shell Recharge app zien als je op een laadpaal klikt

Cupra Born

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
MadMan81 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:02:

[...]

Wat is de aversie tegen die tussenlaag? Dit is in brandstofland ook heel normaal (denk aan alle tankpassen) en die reken ook gewoon een opslag. Bij (bijna) alle laadpalen kun je nu al(!) direct bij de CPO afrekenen. Vaak moet dit dan wel via hun app of via een QR code. Dus als je echt zonder die tussenlaag wilt, kan dat nu al.

Er zijn genoeg laadpassen waarmee je vaak goedkoper kunt laden bij een laadpaal dan het CPO tarief, doe er je voordeel dus mee zou ik zeggen!
Dit vraag ik me ook wel af. Mensen klagen hier dat die tussenlaag het allemaal duurder maakt, maar dat is toch juist niet het geval? Dit hele topic hangt aan elkaar van mensen die de goedkoopste laadpas zoeken. In mijn geval maakt die "dure tussenlaag" het alleen maar goedkoper. Mits je daar de moeite voor wil doen, natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:12:
[...]

Dit vraag ik me ook wel af. Mensen klagen hier dat die tussenlaag het allemaal duurder maakt, maar dat is toch juist niet het geval? Dit hele topic hangt aan elkaar van mensen die de goedkoopste laadpas zoeken. In mijn geval maakt die "dure tussenlaag" het alleen maar goedkoper. Mits je daar de moeite voor wil doen, natuurlijk.
Precies dit. Die tussenlaag maakt het voor ons als particuliere EV rijders juist heel interessant. Afgelopen vakanties nog nooit zo goedkoop onderweg geweest. Kost wel wat moeite.

En die moeite dat lijkt juist het hele issue van deze discussie. Er zijn genoeg passen te vinden waarmee je gewoon het CPO tarief betaalt (en een klein bedrag voor het starten van de sessie). Maar dat is niet wat men wilt. Men wilt een pas die op magische wijze altijd het allerlaagste tarief toepast.

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
[quote]Prullenbak84 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:06:
[...]

Als het een Shell Recharge punt is, niet.

Ik weet niet meer wat het was. Ik gebruikte toen denk ik mijn e-flux en die rekenen altijd CPO tarief. En dat was dus 0 :)

[...]
Oja ik had je bericht net andersom begrepen 8)7
Met een shell pasje laden bij een Shell laadpunt met een laag CPO tarief is altijd al je geld naar Shell, dat is wat dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
MadMan81 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:02:
[...]

Dus met een kaartlezer van €50 kun je pinnen?
Hier bedoel ik dat je onder dit bedrag met NFC kan betalen en geen pincode nodig hebt. Dan is er ook geen pin terminal nodig. Dan kan het met de bestaande hardware.
De OV chip kaart gaat nu ook weg en je kunt met je bankpas inchecken. Die doen dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
[...]

Ik laad vaak bij een "Community by Shell Recharge" paal bij de universiteit hier. Tarief is 23 ct/kWh.
Met de Shell-pas dan. Met alle andere passen betaal ik (fors) meer. Dus voor deze palen gaat jouw stelling in ieder geval niet op.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
MarkV6 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:44:
[...]
Hier bedoel ik dat je onder dit bedrag met NFC kan betalen en geen pincode nodig hebt. Dan is er ook geen pin terminal nodig. Dan kan het met de bestaande hardware.
De OV chip kaart gaat nu ook weg en je kunt met je bankpas inchecken. Die doen dat ook.
De "bestaande hardware" in laadpalen zijn RFID lezers, dus die zou je moeten vervangen door NFC lezers. De OV-Chipkaart is al een NFC kaart, dus die overstap naar bankpas/wearable is inderdaad goed te doen.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
Kan iemand me helpen een final keuze te maken, ik maak gebruik van laadpastop10 en dan kom ik voor mijn publieke laadpaal van Total energie op ElBizz.

Maar als ik het vergelijk met een pas van Greenchoice, is die gemiddeld goedkoper met 81.40 vergeleken met ElBizz met 82.38.

Maar het lijkt erop dat Elbizz alleen een start tarief heeft van 0.06 terwijl Greenchoice een opslag heeft van 0.02 met een start tarief van 0.36. Is dan Elbizz niet ook met gemiddeld 200kWh goedkoper?

Ik mis waarschijnlijk iets en zou gewoon voor de ElBizz moeten gaan maar ik denk dat ik het nog niet goed genoeg begrijp op het moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
pmiddeld schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:19:
[...]

Ik laad vaak bij een "Community by Shell Recharge" paal bij de universiteit hier. Tarief is 23 ct/kWh.
Met de Shell-pas dan. Met alle andere passen betaal ik (fors) meer. Dus voor deze palen gaat jouw stelling in ieder geval niet op.
Aha, die Community dingen kende ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 21:43

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Laurens__ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:33:
….
Voor elke kWh die hier iemand komt laden krijg ik precies hetzelfde bedrag. Als iemand met een CPO-tarief MSP pas (Vandebron bijvoorbeeld) laadt betaalt diegene het CPO tarief plus een eventuele opslag, Als iemand met een vast-tarief-pas van een MSP (Shell bijvoorbeeld) laadt dan betaalt diegene het tarief van de aanbieder van (het contract van) de pas.
….
Behalve dat juist Vandebron GEEN opslag rekent, maar - in combinatie met energie afname - 1,50 / maand. Anders 3.50 / maand. Ik merk dat ik deze pas in Frankrijk op veel plaatsen (langs de autowegen) kan gebruiken en vaak snel de sessiegegevens binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Jan Lelie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:25:
[...]

Behalve dat juist Vandebron GEEN opslag rekent, maar - in combinatie met energie afname - 1,50 / maand. Anders 3.50 / maand. Ik merk dat ik deze pas in Frankrijk op veel plaatsen (langs de autowegen) kan gebruiken en vaak snel de sessiegegevens binnen heb.
Precies, dat is ook waarom ik schrijf eventuele opslag. Vandebron noem ik vooral als voorbeeld van een CPO-tarief-pas provider. In hun geval is de opslag vormgegeven in een maandbedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:20

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb gisterenavond geladen bij BP Pulse Nieuwegein, naast de A27. Wat me daar opviel is dat er een rij van 6 auto's voor Fastned stond, maar dat het bij IONITY en BP compleet leeg en uitgestorven was. Waarom zou je in de rij gaan staan bij Fastned als er 20 meter verderop nog 150kW palen staan om te laden? Kan iemand mij dat uitleggen, behalve "merkbinding"? IONITY is iets duurder dan Fastned, maar BP zit er nog (ver) onder.

Ander ding wat me negatief verraste was de sticker dat de betaalpassen uitgeschakeld worden. BP rekent met je betaalpas 40ct/kWh, maar nu mocht ik dus gewoon het Shell Recharge tarief aftikken (aka 15 euro meer) :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_4iGHUwVzXmkI-rcNaJTj34rWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ETybF7huG1ZY6Mm1IqUVaDh3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Paul Atreides schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:12:
Kan iemand me helpen een final keuze te maken, ik maak gebruik van laadpastop10 en dan kom ik voor mijn publieke laadpaal van Total energie op ElBizz.

Maar als ik het vergelijk met een pas van Greenchoice, is die gemiddeld goedkoper met 81.40 vergeleken met ElBizz met 82.38.

Maar het lijkt erop dat Elbizz alleen een start tarief heeft van 0.06 terwijl Greenchoice een opslag heeft van 0.02 met een start tarief van 0.36. Is dan Elbizz niet ook met gemiddeld 200kWh goedkoper?

Ik mis waarschijnlijk iets en zou gewoon voor de ElBizz moeten gaan maar ik denk dat ik het nog niet goed genoeg begrijp op het moment...
@Paul Atreides
Het gaat niet alleen om de 200kWh, maar ook om het aantal sessies waarmee je die 200kWh afneemt.
1 sessie van 200kWh zou dus bij Greenchoice 0.36*1 + 0.02*200 = 4,36 euro toeslag zijn
1 sessie van 200kWh komt bij ElBizz uit op 0.00*1 + 0.06*200 = 12 euro toeslag

Maar:
200 sessies van 1kWh komt bij Greenchoice uit op 0.36*200 + 0.02*1 = 72.02 euro toeslag
200 sessies van 1kWh komt bij ElBizz uit op 0.00*200 + 0.06*200 = 12 euro toeslag

(toeslag, want bij beide betaal je voor de elektra van de laadpaaleigenaar sowieso 200*CPO tarief)

Ofwel: welk van de twee voor jou het voordeligste is hangt ook af van over hoeveel laadsessies je je 200kWh verdeelt. Dus voor nog beter schatten moet je eerst bepalen hoeveel kWh je verwacht per maand te gebruiken en hoe vaak je laad voor al die kWh-en.

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 14-12-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:33:

Ik zeg ook niet dat andere bedrijven het allemaal beter doen. Maar blijf het van shell een smerig trucje vinden. De smeerlapperigheid zit m wellicht ook vooral in de communicatie. Ze hebben de btw-verlaging gebruikt om de verhoging een beetje te verbloemen.
Ja dat is dan ook je eerste gedachte, dacht ik zelf ook. Maar toen ik er wat langer over nadacht besefte ik me net als jij dat je je kan ergeren aan de toon van een commercial maar als je puur kijkt naar wat ze feitelijk doen, tarieven communiceren, dan kunnen andere MSP's daar nog wat van leren.
Dat is ook weer waar. Ik stoor mezelf, zoals ik al zei, vooral aan de communicatie van "o kijk ons eens vriendelijk zijn", maar ondertussen gewoon schaamteloos verhogen. Die hele stijl van Shell, ook in commercials, trek ik heel slecht ("we hebben 9000 laadpalen" Nee, je laadpas is geldig bij 9000 laadpalen). Dat zal wel invloed gehad hebben op mijn kwalificatie "smeerlapperij".

Ik moet ook eerlijk zeggen, ik was in de veronderstelling dat de Allego-paal hier in de straat nog op 44 cent stond, maar die zijn blijkbaar (net gecheckt) nu al naar 60 gegaan. En dan moet de btw dus nog omhoog. Dit bevestigt helemaal jouw punt: De rest doet het stilzwijgend.
Nou ja, de rest doet feitelijk niets, terwijl ze wel een soort van informatieplicht hebben over CPO's die tarieven wijzigen. Dat heeft immers impact op al hun klanten. Daarom schrijf ik daar juist extra veel over, om verrassingen zoals deze te voorkomen. En dan nog heb je boze mensen die niet lezen en de boodschapper aanvallen... 8)7
Dus nu, dankzij jouw nieuwe informatie, vind ik het gewoon allemaal smeerlappen ;) hahaha
oOo Jij maakt wel vrienden he :*)
Helemaal eens. Ik was niet op de hoogte van de geschiedenis en de inschattingsfout die een oprichter ooit gemaakt heeft. Wel leuk om te weten.
The Fastned Story deel 1 en 2 staat er vol mee, met anti-laadpas sentiment. In de tijdsgeest van 2011-2013 moet je dit een beetje lezen.
Maar op dit moment heeft Fastned het netjes voor elkaar toch? Volgens mij moet je momenteen echt je best doen, om bij een fastned station aan te komen en niet kunnen betalen. Dat was een beetje mijn punt.
Ja, en zo zou het wmb overal moeten zijn. Hoge uptimes, alle betaalmiddelen, goede klantenservice, geen gezeik maar laden en doorrijden :)
Grappig. Vraag me af wat daar de winst voor Maingau is. Maar ach, vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan ;)
Niets, dat kost Maingau geld. Ze hopen dat je -op de dag dat de EU energiemarkt open gaat- ook energie klant van ze wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Atreides
vanaalten schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:04:
[...]

@Paul Atreides
Het gaat niet alleen om de 200kWh, maar ook om het aantal sessies waarmee je die 200kWh afneemt.
1 sessie van 200kWh zou dus bij Greenchoice 0.36*1 + 0.02*200 = 4,36 euro toeslag zijn

Maar:
200 sessies van 1kWh komt bij Greenchoice uit op 0.36*200 + 0.02*1 = 72.02 euro toeslag
200 sessies van 1kWh komt bij ElBizz uit op 0.00*200 + 0.06*200 = 12 euro toeslag

(toeslag, want bij beide betaal je voor de elektra van de laadpaaleigenaar sowieso 200*CPO tarief)

Ofwel: welk van de twee voor jou het voordeligste is hangt ook af van over hoeveel laadsessies je je 200kWh verdeelt. Dus voor nog beter schatten moet je eerst bepalen hoeveel kWh je verwacht per maand te gebruiken en hoe vaak je laad voor al die kWh-en.
Wow helder, bedankt dat je ff de tijd hebt genomen! Er is hier veel informatie te vinden, maar omdat het een lopende discussie is, niet altijd makkelijk te volgen! Net voor het eerst een hybride (Lynk) en het is best moeilijk voor een beginner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:45
kaanmijo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:35:
Ik heb gisterenavond geladen bij BP Pulse Nieuwegein, naast de A27. Wat me daar opviel is dat er een rij van 6 auto's voor Fastned stond, maar dat het bij IONITY en BP compleet leeg en uitgestorven was. Waarom zou je in de rij gaan staan bij Fastned als er 20 meter verderop nog 150kW palen staan om te laden? Kan iemand mij dat uitleggen, behalve "merkbinding"? IONITY is iets duurder dan Fastned, maar BP zit er nog (ver) onder.
Ik zou daar juist ionity pakken, betaal daar maar 0,35 dankzij de polestar/plugsurfing deal.
Alleen staan die ionity palen daar best vreemd, je wordt standaard naar fastned geleid eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
[...]

@Paul Atreides
Hier maak je een fout. De €0,06 van Elbizz is toeslag PER SESSIE, niet per kWh. 1 sessie van 200kWh bij Elbizz kost je dus €0,06*1 + €0,00*200 = €0,06
Maar:

Navenant wordt het voor Elbizz dus €0,06*200 + €0,00*200 = €12,00 toeslag (komt toevallig op hetzelfdebedrag uit).

In de berekening voor Greenchoice zit ook een fout. Moet zijn: €0,36*200 + €0,02*200 = €76,00

Maar de strekking is duidelijk ;)

In feite je ben dus met Greenchoice nooit goedkoper uit. :P

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 14-12-2022 20:00 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Jullie ook zo'n compliment van Shell Recharge gehad?
(ik moest er wel om lachen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRVqGCB3rFtzNz0bbW0uN-5seNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m8W7z5ZuvA5Dgo5HpUZ1huXk.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
eltron schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:16:

[Afbeelding]
Ik weet alleen niet welke lamp ze bedoelen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WssaDGU_eEg54C9WBmvGoM9fX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZLOjbsSEvamfGX0wN0STGlu.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
kaanmijo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:35:
Heeft gewoon met bekendheid te maken denk ik. Kwam er laatst ook achter dat twee BP stations in Amsterdam (Landsmeer A10 en Oude Haagseweg) ook 150 kW palen hadden. Zo van oh doet BP ook al snelladers nu.

Fastned is inmiddels bekend, in het nieuws geweest en door hun opvallende stations ook moeilijk te missen. Ionity en BP of Total palen vallen op een verzorgingsplaats veel minder op, dan moet je echt weten dat die er ook zijn.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Heb ik een tariefstijging gemist ergens?
VandeBron kaart, zelfde aanbieder van de paal, palen staan denk ik 100 meter uit elkaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADwORf9ofFNKhxUhAcru7GDMxRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/insdACT1wzAQEvl2tqJPklwU.jpg?f=fotoalbum_large

In de app van vdBron staan ze beide nu nog op 0,31 / kWh

[ Voor 5% gewijzigd door hjs op 14-12-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
hjs schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:50:
Heb ik een tariefstijging gemist ergens?
VandeBron kaart, zelfde aanbieder van de paal, palen staan denk ik 100 meter uit elkaar

[Afbeelding]

In de app van vdBron staan ze beide nu nog op 0,31 / kWh
Gek ik betaal in Alkmaar op de openbare palen van GreenFlux (MRA-E) nog steeds hetzelfde maar wel allemaal € 0,365 per kWh ex. BTW met Shell Recharge pas van de LM. Die €0,46 cent ex. BTW die VandeBron rekent is dus niet het CPO tarief in ieder geval.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

@Paul Atreides

Maar:

Je neemt wel nogal extreme voorbeelden.
Ik ken geen enkele reden om 200 kW te gaan laden in 200 sessies….

Normaal zijn dat er een 5-6 tal vermoed ik. En spreken we dan nog over euro’s verschil, of worden het centen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Extreme voorbeelden kunnen dingen duidelijk maken maar onzinnige dingen juist niet. Want 200kW laden in 200 sessies is als 200pk tanken in 200 tankbeurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Davidshadow13 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:57:
[...]

Gek ik betaal in Alkmaar op de openbare palen van GreenFlux (MRA-E) nog steeds hetzelfde maar wel allemaal € 0,365 per kWh ex. BTW met Shell Recharge pas van de LM. Die €0,46 cent ex. BTW die VandeBron rekent is dus niet het CPO tarief in ieder geval.
Schijnt afgelopen maandag dus idd tarief te zijn verhoogd :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
eltron schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:16:

[Afbeelding]
Ja, ook gehad. Ik kan 100 lampen een uur laten branden. Misschien zijn dat lampen om een heel boorplatform uit te lichten? Meer dan 50 kW zijn die lampen in mijn geval, maar die van jou lijkt wel zo’n 75 kW!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
pmiddeld schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:53:
[...]

Hier maak je een fout. De €0,06 van Elbizz is toeslag PER SESSIE, niet per kWh. 1 sessie van 200kWh bij Elbizz kost je dus €0,06*1 + €0,00*200 = €0,06
Yep, je hebt gelijk!
[...]

Navenant wordt het voor Elbizz dus €0,06*200 + €0,00*200 = €12,00 toeslag (komt toevallig op hetzelfdebedrag uit).

In de berekening voor Greenchoice zit ook een fout. Moet zijn: €0,36*200 + €0,02*200 = €76,00

Maar de strekking is duidelijk ;)
Yep: ik was flink aan het blunderen. :)
Net wat te gehaast met dingen afronden, dan gaat het mis.
In feite je ben dus met Greenchoice nooit goedkoper uit. :P
Ook hier denk ik dat je gelijk hebt.
Maar dan snap ik laadpastop10.nl niet, als je Elbizz en Greenchoice vergelijkt: hoe kan Greenchoice, met een hogere toeslag zowel per sessie als per kWh, goedkoper uitkomen voor 200kWh (€81,40 voor Greenchoice en €82,38 voor Elbizz)? Misschien als DC-laden meegenomen wordt? Of als de aanschafkosten van de pas worden meegenomen?

@Hachy jij een verklaring hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Atreides
vanaalten schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:21:
[...]

Yep, je hebt gelijk!

[...]

[...]

Maar dan snap ik laadpastop10.nl niet, als je Elbizz en Greenchoice vergelijkt: hoe kan Greenchoice, met een hogere toeslag zowel per sessie als per kWh, goedkoper uitkomen voor 200kWh (€81,40 voor Greenchoice en €82,38 voor Elbizz)? Misschien als DC-laden meegenomen wordt? Of als de aanschafkosten van de pas worden meegenomen?

Ik ben weer confused :) is er toevallig een reken tool die voor je uitrekent hoeveel je totale kosten zijn als je een bepaalde afstand per dag op stroom rijd in een maand? Vind het ook nog een moeilijk verhaal om te beslissen om op stroom te rijden, hybride of benzine aangezien ik ongeveer 0.60ct betaal (CPO)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
Paul Atreides schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:00:
[...]
is er toevallig een reken tool die voor je uitrekent
Een simpel excel sheetje rekent uit dat het omslagpunt benzine/ ev nu op €0.52ct per kWh zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Paul Atreides schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:00:
[...]

Ik ben weer confused :) is er toevallig een reken tool die voor je uitrekent hoeveel je totale kosten zijn als je een bepaalde afstand per dag op stroom rijd in een maand? Vind het ook nog een moeilijk verhaal om te beslissen om op stroom te rijden, hybride of benzine aangezien ik ongeveer 0.60ct betaal (CPO)
Dan is een ander pasje nemen al snel voordelig. Shell gaat per 1 januari naar € 0,51 inc btw dat is goedkoper dan jou CPO tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Laatst online: 13:24
Laurens__ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:26:
[...]

Dan is een ander pasje nemen al snel voordelig. Shell gaat per 1 januari naar € 0,51 inc btw dat is goedkoper dan jou CPO tarief.
ANWB en Coolblue zijn op dit moment goedkoper dan Shell in aanbieders van een vast tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
DjMark schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:43:
[...]

ANWB en Coolblue zijn op dit moment goedkoper dan Shell in aanbieders van een vast tarief.
Vattenfall kan je ook nog naar kijken. Bij mijn favoriete laadpaal thuis (CPO=€0,65/kWh) zou ik met ShellRecharge €0,46/kWh kwijt zijn; ANWB en Coolblue €0,46 en €0,49/kWh; Vattenfall komt op €0,36/kWh.

Maar goed, dat zijn de cijfers van vandaag. Vattenfall is sowieso - vind ik - wat vaag wat de prijs bij een willekeurige paal is, dus regelmatig kijken of je bij een favoriete paal nog de juiste pas gebruikt.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:36
Zojuist in mn mailbox deze mail gekregen:
Aanvullende informatie over uw volgende factuur

Beste Marc,

Door een registratiefout zijn laadsessies op EVBox-laadpunten, zowel in Nederland als in het buitenland, tussen 1 oktober t/m 11 november 2022 niet gefactureerd in de betreffende periodes. Deze laadsessies worden in plaats daarvan toegevoegd aan je sessies in december, die medio januari worden gefactureerd. Onze excuses voor het ongemak.

Als je vragen hebt over de factuur, neem dan gerust contact op via het e-mailadres debiteuren@shellrecharge.com. We helpen je graag.

Met vriendelijke groet,

Shell Recharge

Whoop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
vanaalten schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:21:
[...]

Yep, je hebt gelijk!

[...]

[...]

Goed gevonden, de sessiekosten waren nog niet in dat tarief verwerkt.Fixed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb weer een paar nieuwe tariefkaartjes met CPO eh roamingtarieven, van de grote Nederlandse CPO's. Ze zitten ook in de nieuwsbrief maar voor Tweakers is het toch wel makkelijker om gelijk naar the chase te cutten zeg maar.

Heb het BTW percentage van Januari er direct in verwerkt aangezien dat over 14 dagen al ingaat.

Vattenfall:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZKMdnbr/Vattenfall-2023-v4.jpg

Allego:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/17LZKy8/tarievenplaat-2023.jpg

Total/Pitpoint (dank aan @tomic en @juwlez ) via

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9bM6P9N/Total-pitpoint-2023.jpg

• Brinta
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:46
Heb onderstaand bericht in het Peugeot-topic geplaatst, maar daar geen reactie gehad. Misschien past het ook beter in dit topic, aangezien het over openbare laadpalen gaat.

Ik rij al ruim anderhalf jaar met veel plezier een Peugeot e208. Afgelopen weken wel paar keer rare situaties gehad met laden, waar dat voorheen altijd probleemloos ging:
- Bij een Vattenfall-paal (als ik het mij goed herinner van Alfen) leek het laden te starten: blauw licht op paal en display in auto gaf ook aan dat het laden was gestart. Bij terugkomst bij auto bleek dat er niet tot nauwelijks was geladen.
- Bij een GreenFlux-paal (van Ecotap) ging het maandenlang altijd in een keer goed. De laatste tijd kost het altijd meerdere keren proberen om een succesvolle laadsessie te starten. Vaak blijft het lampje groen knipperen, om uiteindelijk rood te worden. Het groen knipperen kan ook uren duren, en heb ik ook al een keer zien gebeuren bij een Polestar aan dezelfde paal.
- Bij een EV-Box-paal van de week bleef het lichtje ook groen knipperen en is het mij zelfs na 10 minuten proberen niet gelukt een laadsessie te starten. Ook andere kant van paal geprobeerd, en ook bij de paal ernaast lukte niet. Bij de andere palen in de parkeergarage stonden wel auto's te laden.

En dan zijn er afgelopen weken nog diverse (snel)laders geweest waarbij het gewoon in een keer lukte.

Normaal sluit ik altijd eerst de kabel aan op de auto, dan op de paal, swipe dan de Shell Recharge-druppel en na starten van laadsessie doe ik de auto op slot. Heb ook andere volgordes geprobeerd met wisselend succes.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Kabel lijkt nog gewoon schoon en als nieuw. Het zou misschien kunnen liggen aan de koudere buitentemperatuur, maar het probleem treedt soms ook op na anderhalf/twee uur rijden, dus dan zou de accu al wel warm moeten zijn.

• MadMan81
Brinta schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:22:
Heb onderstaand bericht in het Peugeot-topic geplaatst, maar daar geen reactie gehad. Misschien past het ook beter in dit topic, aangezien het over openbare laadpalen gaat.

Ik rij al ruim anderhalf jaar met veel plezier een Peugeot e208. Afgelopen weken wel paar keer rare situaties gehad met laden, waar dat voorheen altijd probleemloos ging:
- Bij een Vattenfall-paal (als ik het mij goed herinner van Alfen) leek het laden te starten: blauw licht op paal en display in auto gaf ook aan dat het laden was gestart. Bij terugkomst bij auto bleek dat er niet tot nauwelijks was geladen.
- Bij een GreenFlux-paal (van Ecotap) ging het maandenlang altijd in een keer goed. De laatste tijd kost het altijd meerdere keren proberen om een succesvolle laadsessie te starten. Vaak blijft het lampje groen knipperen, om uiteindelijk rood te worden. Het groen knipperen kan ook uren duren, en heb ik ook al een keer zien gebeuren bij een Polestar aan dezelfde paal.
- Bij een EV-Box-paal van de week bleef het lichtje ook groen knipperen en is het mij zelfs na 10 minuten proberen niet gelukt een laadsessie te starten. Ook andere kant van paal geprobeerd, en ook bij de paal ernaast lukte niet. Bij de andere palen in de parkeergarage stonden wel auto's te laden.

En dan zijn er afgelopen weken nog diverse (snel)laders geweest waarbij het gewoon in een keer lukte.

Normaal sluit ik altijd eerst de kabel aan op de auto, dan op de paal, swipe dan de Shell Recharge-druppel en na starten van laadsessie doe ik de auto op slot. Heb ook andere volgordes geprobeerd met wisselend succes.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Kabel lijkt nog gewoon schoon en als nieuw. Het zou misschien kunnen liggen aan de koudere buitentemperatuur, maar het probleem treedt soms ook op na anderhalf/twee uur rijden, dus dan zou de accu al wel warm moeten zijn.
Wat mogelijk aan de hand zou kunnen zijn is dat de CP/PP pinnen geen goed contact meer maken. Die pinnen moeten contact maken omdat ze dienen als een soort beveiliging. Het zijn dan ook de laatste pinnen die contact maken als je de kabel in de auto of laadpaal steekt (en ook de eerste waarbij het contact wordt verbroken op het moment dat je de kabel eruit trekt).

Aangezien je geen problemen hebt bij snelladers, zou het dus in jouw kabel kunnen zitten. Wellicht kan je van iemand even een kabel lenen om het bij diezelfde laadpalen nog eens te testen?

Cupra Born

• Brinta
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:46
MadMan81 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:35:
[...]

Wat mogelijk aan de hand zou kunnen zijn is dat de CP/PP pinnen geen goed contact meer maken. Die pinnen moeten contact maken omdat ze dienen als een soort beveiliging. Het zijn dan ook de laatste pinnen die contact maken als je de kabel in de auto of laadpaal steekt (en ook de eerste waarbij het contact wordt verbroken op het moment dat je de kabel eruit trekt).

Aangezien je geen problemen hebt bij snelladers, zou het dus in jouw kabel kunnen zitten. Wellicht kan je van iemand even een kabel lenen om het bij diezelfde laadpalen nog eens te testen?
Ik zal de kabel nog eens goed bekijken. Maar bij sommige niet-snelladers gaat het ook gewoon in een keer goed, maar misschien maken die wat beter contact met de kabel.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb voor het eerst m'n vattenfal pas gebruikt. De app geeft aan 31 cent transactiekosten en 36 cent de kwh. Incl btw

De app zegt ineens dat ik voor 59 cent heb geladen. Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_KGHd1bItD5YLMQuWALb1-vTtg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/0CAZJuZ0jzs4iDHlj2BXvvKC.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 44% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Yes. Verouderde info in de app. Het €0,59 tarief is al actief sinds 7 november.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hachy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:29:
Yes. Verouderde info in de app. Het €0,59 tarief is al actief sinds 7 november.
Dat is toch onacceptabel? Elke andere app wijzigt het tarief direct. Daar moet je toch op kunnen vertrouwen?

Ik heb via whatsapp contact gehad en ze gaat het bij facturatie aangeven. Dus ben ik benieuwd wat daar uit komt. Dit is op z'n minst misleidend te noemen.

ze zeggen op hun site 'check de app voor de laatste tarieven' |:( 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeDmQLhRrWng9AvfTB_TcpaCoC4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/6Xaf9IcBqYZ0Sa30a6d6XQiy.png?f=fotoalbum_small
In onze app lees je precies wat je per kWh betaalt bij een laadpaal. 
Ik heb hiervoor altijd Shell Recharge gebruikt en bij een tariefswijziging was dat 12:00 AM gewoon zichtbaar in hun app. En vattenfall heeft dat een maand later nog niet op orde. Ik vind het echt gewoon ronduit schandalig.

Heb maar een paar screenshots en prints gemaakt want ondanks dat het maar om 15 euro gaat vind ik het gewoon een principezaak dat ik dat verschil natuurlijk terug wil.

[ Voor 52% gewijzigd door Gunner op 15-12-2022 18:13 ]

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:21

Ik denk en klinkt als een kapotte of slecht functionerende OBC (on board charger) betekent dat je tot 10.ampere je je auto nog kunt laden met een granny of kunt snelladen. Zo snel mogelijk terug naar de garage dus. Bij mijn 208 was dit ook en is inmiddels vervangen, kosten waren 3500 euro ex arbeid, gelukkig had ik nog garantie. Hier nog wat meer info

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23

Dit probleem heb ik ook met Alfen laadpalen van Vattenfall in combinatie met mijn e208.

Auto aansluiten en sessie starten met laadpas gaat zonder problemen maar als je na enige tijd terug komt bij de auto is er niks bijgeladen.
Een aantal keer kreeg ik wel een melding van de peugeot app dat het laden is gestopt maar andere keren ook weer niet.

Bij een van de laadpalen sprak ik iemand anders met BMW die ook vond dat de betreffende paal erg traag was.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Heb eigenlijk een soortgelijke ervaring als @Gunner
Ik wou via de Smoov app laden om met CC af te kunnen rekenen.

Kijk ik op de tarieven in die app… 0,60cent per kw

Huh? Mijn shell laadpas is gekoppeld en die zou op die paal 0,46 moeten rekenen.

Ik snap deze ondoorzichtigheid niet meer.

Blijkbaar rekent allego 0,60 cent als CPO tarief, blijkbaar moet je wiskundige zijn om dit te snappen.

Je kan maar beter benzine gaan rijden daar zie je gewoon bij de ingang de tarieven. Waarom kan dit niet met laden.

[ Voor 27% gewijzigd door Slasher op 15-12-2022 20:32 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
Slasher schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:21:
Heb eigenlijk een soortgelijke ervaring als @Gunner
Ik wou via de Smoov app laden om met CC af te kunnen rekenen.

Kijk ik op de tarieven in die app… 0,60cent per kw

Huh? Mijn shell laadpas is gekoppeld en die zou op die paal 0,46 moeten rekenen.
Als je € 0,46/kWh wil betalen, moet je de Shell-pas gebruiken en niet de Smoov-app. Ik snap ook niet helemaal wat het voordeel is van verschillende passen in de Smoov-app registreren.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Sandro! schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:45:
[...]

Als je € 0,46/kWh wil betalen, moet je de Shell-pas gebruiken en niet de Smoov-app. Ik snap ook niet helemaal wat het voordeel is van verschillende passen in de Smoov-app registreren.
Ik dacht dus dat dit niet uitmaakte omdat het ook een allego paal is en ik de shell laaspas gekoppeld had.
Heb gekeken in de smoov app in de historie en in april betaalde ik 0,39.

Waarom rekent Allego zulke bizarre tarieven als het makkelijk veel goedkoper kan.

Exit Smoov dus…. Aan mij verdienen ze niet meer, jammer want was wel makkelijk ivm CC betalen.

Elect a clown, expect a circus.

Pagina: 1 ... 13 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2