[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 16:59
Nova163 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:11:
Hoe komen jullie achter het tarief van een semi-publieke laadpaal? Bijvoorbeeld in een parkeergarage. Ik kan ze niet vinden in de apps van laadpasaanbieders en ook niet online. Het voelt nu een beetje als Russisch roulette wat je betaald.
marcieking schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:46:

Gewoon een pas ertegenaan met een vast tarief.
Als je het tarief echt wil weten (wat ik altijd graag wil haha) dan beter een pas van bijvoorbeeld E-Flux/Road, zij rekenen nagenoeg hetzelfde tarief namelijk, half uurtje laden en dan in de app, of dahboard, kijken wat het tarief is. Wil je gewoon het goedkoopste laden dan idd de/een pas met vast tarief.

Of hier vragen of iemand het tarief weet en de desbetreffende parkeergarage benoemen.
Jazsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:01:
Ik laad niet vaak publiek, enkel wanneer echt nodig. Vorige week in Rotterdam interparking (Markthal) viel me wel op dat ie niet op max ging laden maar eerder tussen de 3-6,5kW. Resultaat was een niet volle accu die ik wel nodig had om thuis te komen :P.
En dat voor 54 cent de kW, ook niet de goedkoopste. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:31
multikoe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:56:
[...]

Vorige week in Groningen in de parkeergarage onder het Forum een paar uur aan de lader gestaan. Achteraf zag ik dat hij met 3,5 kW had geladen, terwijl de paal daar (in mijn herinnering) 11 kW aan zou moeten kunnen. Nu waren wel alle palen (er zijn er 28 geloof ik) bezet, dus ik kan me voorstellen dat ze de palen wat geknepen hebben.
Voor mij prima, maar ik merk wel dat de variabele snelheden nog niet in mijn hoofd zitten. Ik was er eerlijk gezegd zonder nadenken van uit gegaan dat ik in de vijf uur dat ik er stond mijn accu vol had kunnen pompen. Nu kwam ik aan met 40% en reed weg met 62%. Net genoeg voor de terugweg....
stond er iemand naast je ook te laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ik heb voor bij mij in de straat bij de gemeente een extra openbare laadpaal aangevraagd (vattenval). De beschikbare palen zijn savonds eigenlijk altijd bezet. Iemand die hier ervaring mee heeft? Wat is de kans dat dit wordt toegezegd? Of is de kans nul wegens een overvol stroomnet?

Kreeg wel een mailtje van vattenval dat ze mijn verzoek binnen 5 dagen oppakken :+ ik schat mijn kansen laag in.

[ Voor 17% gewijzigd door spartacusNLD op 28-11-2023 10:00 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:59:
Ik heb voor bij mij in de straat bij de gemeente een extra openbare laadpaal aangevraagd (vattenval). De beschikbare palen zijn savonds eigenlijk altijd bezet. Iemand die hier ervaring mee heeft? Wat is de kans dat dit wordt toegezegd? Of is de kans nul wegens een overvol stroomnet?

Kreeg wel een mailtje van vattenval dat ze mijn verzoek binnen 5 dagen oppakken :+ ik schat mijn kansen laag in.
dat moet je bij de gemeente aanvragen niet bij Vattenfall en het hangt af van de gemeente hoe ze er mee omgaan.

ik heb er 1 recht voor mijn deur gekregen terwijl dat niet conform beleid was maar ze deden niet moeilijk

soms ligt er ook al een plan klaar. wanneer het druk wordt is dit of dat de volgende paal die gaat komen en dan is de plaats ook al bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
[...]

Vorige week in Groningen in de parkeergarage onder het Forum een paar uur aan de lader gestaan. Achteraf zag ik dat hij met 3,5 kW had geladen, terwijl de paal daar (in mijn herinnering) 11 kW aan zou moeten kunnen. Nu waren wel alle palen (er zijn er 28 geloof ik) bezet, dus ik kan me voorstellen dat ze de palen wat geknepen hebben.
Voor mij prima, maar ik merk wel dat de variabele snelheden nog niet in mijn hoofd zitten. Ik was er eerlijk gezegd zonder nadenken van uit gegaan dat ik in de vijf uur dat ik er stond mijn accu vol had kunnen pompen. Nu kwam ik aan met 40% en reed weg met 62%. Net genoeg voor de terugweg....
Precies dit, had ik dus ook :). Ben gewend om altijd op "volle bak" te laden.

Bij mij waren 3/4 palen bezet (iets van 60 palen totaal).

Uit endelijk dus toch nog effe de DC lader moeten nemen :P.
Zjanzjak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:28:
Als je het tarief echt wil weten (wat ik altijd graag wil haha) dan beter een pas van bijvoorbeeld E-Flux/Road, zij rekenen nagenoeg hetzelfde tarief namelijk, half uurtje laden en dan in de app, of dahboard, kijken wat het tarief is. Wil je gewoon het goedkoopste laden dan idd de/een pas met vast tarief.

Of hier vragen of iemand het tarief weet en de desbetreffende parkeergarage benoemen.
Moet E-Flux wel werken met de paal, zie toch vaak dat laadpalen niet voorkomen in de app en ook echt niet werken of dat er geen prijzen bij staan.
Zjanzjak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:28:
En dat voor 54 cent de kW, ook niet de goedkoopste. :(
In vergelijking met mijn woonlocatie (Limburg) wel ja, maar nog steeds goedkoper dan DC laden.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:05:
[...]

dat moet je bij de gemeente aanvragen niet bij Vattenfall en het hangt af van de gemeente hoe ze er mee omgaan.

ik heb er 1 recht voor mijn deur gekregen terwijl dat niet conform beleid was maar ze deden niet moeilijk

soms ligt er ook al een plan klaar. wanneer het druk wordt is dit of dat de volgende paal die gaat komen en dan is de plaats ook al bekend
Ik heb bij gemeente online een aanvraag gedaan. Kreeg vervolgens een bevestiging vanuit de provincie en vervolgens ook een mail van vattenval incharge.

Er is een plan van de gemeente online te vinden, maar die is al meer dan 3 jaar niet meer bijgewerkt. Er staan ondertussen al meer palen dan er in het plan staan. Ik ben benieuwd.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:19:
[...]

Ik heb bij gemeente online een aanvraag gedaan. Kreeg vervolgens een bevestiging vanuit de provincie en vervolgens ook een mail van vattenval incharge.

Er is een plan van de gemeente online te vinden, maar die is al meer dan 3 jaar niet meer bijgewerkt. Er staan ondertussen al meer palen dan er in het plan staan. Ik ben benieuwd.
dat is wel bijgewerkt maar dat is dan niet de publicatie waar jij naar kijkt

de provincie dat zijn andere palen

misschien is dat het provincieplan waar je naar kijkt
of juist die van de gemeente terwijl de provincie er ook palen door heen plaatst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:05:
[...]
Misschien niet heel handig om heel stellig onzin te posten.

In ieder geval bij de gemeente Leiden is het beleid dat je direct een aanvraag bij een laadpaalexploitant doet, die het daarna met de gemeente regelt. Dat kan in jouw gemeente weer anders zijn, maar je kunt niet stellen dat de aavraag altijd naar de gemeente moet.

https://gemeente.leiden.n...keren/openbare-laadpalen/

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

marcieking schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:32:
[...]

In ieder geval bij de gemeente Leiden is het beleid dat je direct een aanvraag bij een laadpaalexploitant doet, die het daarna met de gemeente regelt. Dat kan in jouw gemeente weer anders zijn, maar je kunt niet stellen dat de aavraag altijd naar de gemeente moet.

Mijn gemeente verwijst direct naar https://www.laadpaalaanvragen-oost.nl/. Wat weer een directe koppeling heeft met vattenval blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
marcieking schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:32:
[...]

in dit geval voldeed de betrokkene niet aan de eisen die daarvoor gesteld worden. de reden was puur drukte. dus die procedure kan je niet volgen. dan zul je dus gewoon naar de gemeente moeten stappen voor een uitzondering

ik zou niet in welke gemeente dat niet zo is

het gaat hier niet om een reguliere aanvraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

@Jazsie ik ga niet beweren dat ik het niet ook om de portemonnee doe maar ik probeer als het enigszins praktisch uitvoerbaar is inderdaad zo veel mogelijk ritten elektrisch te doen. Simpel gezegd mijn vrouw en ik pakken de EV voor diegene die op die dag de meeste kilometers moet doen. Maar we zijn er nu al zo blij mee dat we als we het geld hadden we de 7zitter blind zouden ruilen voor nog een (equivalente) EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:38:
[...]

Mijn gemeente verwijst direct naar https://www.laadpaalaanvragen-oost.nl/. Wat weer een directe koppeling heeft met vattenval blijkbaar.
dat is voor een reguliere aanvraag daar is hier geen sprake van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:46:
[...]
dat is voor een reguliere aanvraag daar is hier geen sprake van
Oke, we gaan het meemaken :)

Ik ga wel onderzoeken hoe ik bij de gemeente om een uitzondering kan vragen als mijn huidige aanvraag wordt afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:50:
[...]

Oke, we gaan het meemaken :)

Ik ga wel onderzoeken hoe ik bij de gemeente om een uitzondering kan vragen als mijn huidige aanvraag wordt afgewezen.
deze wordt afgewezen vanwege:
Er staat nog geen laadpaal in een straal van 250 meter van uw woonadres in de binnenstad of 200 meter van uw woonadres buiten de singels

vandaar mijn reactie

dus die procedure is zinloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:52:
[...]
deze wordt afgewezen vanwege:
Er staat nog geen laadpaal in een straal van 250 meter van uw woonadres in de binnenstad of 200 meter van uw woonadres buiten de singels

vandaar mijn reactie

dus die procedure is zinloos
Maar is er dan ook nog een procedure hoeveel laadpalen er moeten zijn? er zijn in onze straat 4 laadpalen (2 palen met 2 punten) voor ongeveer 12 electrische auto's. En dan ook nog auto's van mensen die verder weg wonen en zelf ook problemen ervaren met te weinig laadpalen. Standaard zijn ze savonds bezet.

[ Voor 9% gewijzigd door spartacusNLD op 28-11-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
spartacusNLD schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:55:
[...]

Maar is er dan ook nog een procedure hoeveel laadpalen er moeten zijn? er zijn in onze straat 4 laadpalen (2 palen met 2 punten) voor ongeveer 12 electrische auto's. En dan ook nog auto's van mensen die verder weg wonen en zelf ook problemen ervaren met te weinig laadpalen. Standaard zijn ze savonds bezet.
er is een afdeling in de gemeente die daar over gaat
die even bellen of mailen en vragen wat ze kunnen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:59
boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:55:
[...]

stond er iemand naast je ook te laden ?
Ik schreef: "Nu waren wel alle palen (er zijn er 28 geloof ik) bezet". Dus ja: er was nog één plek vrij en daar kon ik laden.
Dus dat hij trager laadt, dat is prima, geen problemen mee. Maar het was vooral dat ik me ergerde aan mezelf dat ik daar (met alle uren die ik in deze groep doorbreng) toch nog geen rekening mee had gehouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Jazsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:31:
Precies dit, had ik dus ook :). Ben gewend om altijd op "volle bak" te laden.

Bij mij waren 3/4 palen bezet (iets van 60 palen totaal).

Uit endelijk dus toch nog effe de DC lader moeten nemen :P.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat zowel mijn vrouw als mijn zoon, die op deze trip allebei mee waren, net zo relaxed zijn als ik als het gaat om laden. We wisten dat we de trip naar Groningen niet op één lading konden doen. In Groningen zijn meerdere parkeergarages met laadplekken, maar we hadden er een beetje rekening mee gehouden dat alle palen bezet zouden zijn. We hielden er dus ook rekening mee dat we op de terugweg een kwartiertje zouden moeten snelladen. Geen probleem. Zoals het nu ging was het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
multikoe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:35:
[...]

Ik schreef: "Nu waren wel alle palen (er zijn er 28 geloof ik) bezet". Dus ja: er was nog één plek vrij en daar kon ik laden.
Dus dat hij trager laadt, dat is prima, geen problemen mee. Maar het was vooral dat ik me ergerde aan mezelf dat ik daar (met alle uren die ik in deze groep doorbreng) toch nog geen rekening mee had gehouden :)
je auto kan niet 3 fase laden toch?
dat is de reden denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
kevertje1977 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:26:
[...]

Telefonisch geholpen bij Octopus Electroverse ? Ik kan geen telefoonnummer vinden helaas.
Dat ging over ChargePoint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kevertje1977 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:26:
[...]

Telefonisch geholpen bij Octopus Electroverse ? Ik kan geen telefoonnummer vinden helaas.
dat ging idd niet over electroverse maar ook die kan je gewoon bellen hoor en ook daar wordt je netjes te woord gestaan

+44 808 164 1088

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
HTT-Thalan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:46:
@Jazsie ik ga niet beweren dat ik het niet ook om de portemonnee doe maar ik probeer als het enigszins praktisch uitvoerbaar is inderdaad zo veel mogelijk ritten elektrisch te doen. Simpel gezegd mijn vrouw en ik pakken de EV voor diegene die op die dag de meeste kilometers moet doen. Maar we zijn er nu al zo blij mee dat we als we het geld hadden we de 7zitter blind zouden ruilen voor nog een (equivalente) EV.
Ik doelde meer op de tijd en niet kosten.
3x40min stoppen of de helft daarvan omdat je op locatie kan laden is toch wel een verschil.

Zelf ook geen problemen met wachten maar als het niet hoef en dus praktischer is dan ga ook ik liever daar voor :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Ik heb sinds 13 november een thuga abbonement genomen en ik dacht ergens in mijn profiel te hebben gezien wat de huidig geldende tarieven zijn. In mijn geval van 13-11-2023 tot 13-12-2023. Dit zou 35/39 ct AC en 42/47(ofzo) DC moeten zijn, echter ik kan deze pagina nu niet meer vinden. Ik ben ingelogd in het klantenportaal en zit al even te zoeken maar zie het nergens meer staan. Is het aangepast of kijk ik niet goed? Weet iemand dit toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Gecko123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:34:
Ik heb sinds 13 november een thuga abbonement genomen en ik dacht ergens in mijn profiel te hebben gezien wat de huidig geldende tarieven zijn. In mijn geval van 13-11-2023 tot 13-12-2023. Dit zou 35/39 ct AC en 42/47(ofzo) DC moeten zijn, echter ik kan deze pagina nu niet meer vinden. Ik ben ingelogd in het klantenportaal en zit al even te zoeken maar zie het nergens meer staan. Is het aangepast of kijk ik niet goed? Weet iemand dit toevallig?
idd tarieven weggehaald van de publieke site
ook staat er op de site dat er geen nieuwe laadpassen meer worden uitgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:43:
[...]

je auto kan niet 3 fase laden toch?
dat is de reden denk ik
Ik kan bij alle AC laadpalen gewoon minimaal 11 kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:41:
[...]

Hoe komen we er nu achter wat de tarieven zijn dan? Als het is verhoogd wil ik de boel snel annuleren en mogen ze die pas houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-08 15:47
Benny schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:17:
[...]

Hoe komen we er nu achter wat de tarieven zijn dan? Als het is verhoogd wil ik de boel snel annuleren en mogen ze die pas houden
Ik sta nu te laden. Zodra sessie vanavond klaar is en online staat weet ik of deze pas nog zinvol is…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
[...]

Hmm, is hier sprake van een patroon?
Alle laadpaal/-pasaanbieders hier die ik interessant vind/vond, verhogen hun tarieven/geven geen laadpassen meer uit aan NL/houden gewoon op met hun diensten in NL... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
[...]

Misschien ben ik kippig maar ik zie de tarieven ook niet meer in me account zelf.. Mijn maand loopt t/m vandaag..

Dan ben ik wel benieuwd wat er morgen staat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jazsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:57:
[...]

Ik doelde meer op de tijd en niet kosten.
3x40min stoppen of de helft daarvan omdat je op locatie kan laden is toch wel een verschil.

Zelf ook geen problemen met wachten maar als het niet hoef en dus praktischer is dan ga ook ik liever daar voor :).
Nou ja dat dus :P. De parkeerplaats bleek toch wel stroom te hebben (met verlengsnoer) maar ik heb de gok niet genomen en ben onderweg bij een fastcharge gestopt dus kwam met 80% accu aan op bestemming. Prima voor de rit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43

koboy

Heb een idee voor een icon

Pjotr70 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:24:
[...]

Ik sta nu te laden. Zodra sessie vanavond klaar is en online staat weet ik of deze pas nog zinvol is…..
Mijn sessie van eergisteren staat nog gewoon op 39/35 cent.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
dextertje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:26:
[...]

Alle laadpaal/-pasaanbieders hier die ik interessant vind/vond, verhogen hun tarieven/geven geen laadpassen meer uit aan NL/houden gewoon op met hun diensten in NL... ;w
het patroon is
lokale aanbieders leveren goedkope tarieven voor hun eigen klantenkring.
Zetten die publiek omdat ze niet verwachten dat dat grote gevolgen heeft en als je in het geval van Thuga zo wat klanten lokt kun je die misschien ook klant maken van je corebusiness.
Het gevolg is echter iets wat men niet had verwacht.

Nederlanders die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ontdekken deze aanbieding en maken er massaal gebruik van. Om te voorkomen dat dit uit de hand loopt wordt het aanbod beperkt omdat dit mogelijk tot exorbitante kosten kan leiden. Bovendien zijn nederlanders niet interessant voor hun core business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

dextertje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:26:
[...]

Thüga geeft helemaal geen laadpassen meer uit, ook niet in Duitsland. Ze gaven aan dat de stroom voor laden duurzaam was en uit waterkracht kwam. Misschien is het overschot dat ze hiervan hebben op?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
multikoe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:03:
[...]

Ik kan bij alle AC laadpalen gewoon minimaal 11 kW laden.
ja als er niemand anders aan de andere kant van de paal hangt.
En dat zou je wel kunnen als je auto 3 fasen kan laden.

Maar met een 1 fase auto + delen gaat het naar 3.7 kw dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
koboy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:40:
[...]

Thüga geeft helemaal geen laadpassen meer uit, ook niet in Duitsland. Ze gaven aan dat de stroom voor laden duurzaam was en uit waterkracht kwam. Misschien is het overschot dat ze hiervan hebben op?
dat had ik al gezegd toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:41:
[...]

ja als er niemand anders aan de andere kant van de paal hangt.
En dat zou je wel kunnen als je auto 3 fasen kan laden.

Maar met een 1 fase auto + delen gaat het naar 3.7 kw dat is normaal.
Ik heb een 2020 model en kan dus 3 fasen laden. Om de discussie nog verder dicht te timmeren: ik heb echt nog nooit aan een publieke laadpaal langzamer geladen dan 6 kW en ik sta zeer regelmatig met andere auto's aan dezelfde laadpaal. Ik kan er in mijn wijk gewoon van uitgaan dat ik rond de 10 kW kan laden. Vandaar dat die 3.4 kW me opviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
multikoe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:45:
[...]

Ik heb een 2020 model en kan dus 3 fasen laden. Om de discussie nog verder dicht te timmeren: ik heb echt nog nooit aan een publieke laadpaal langzamer geladen dan 6 kW en ik sta zeer regelmatig met andere auto's aan dezelfde laadpaal. Ik kan er in mijn wijk gewoon van uitgaan dat ik rond de 10 kW kan laden. Vandaar dat die 3.4 kW me opviel.
Dan is er inderdaad een andere oorzaak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 14-09 09:59
boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:21:
[...]

Dan is er inderdaad een andere oorzaak..
Hèhè :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-09 15:41
Gecko123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:34:
Nee het is weggehaald, ik zie ook niks meer. Dat is vaak geen goede voorbode voor de toekomst. :|
Ik zie nu niet eens meer wanneer mijn abbo afloopt. Dit is overigens vandaag......

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Brotuck schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:42:
[...]

Nee het is weggehaald, ik zie ook niks meer. Dat is vaak geen goede voorbode voor de toekomst. :|
Ik zie nu niet eens meer wanneer mijn abbo afloopt. Dit is overigens vandaag......
met geluk gaan ze de bestaande klanten behouden maar aangezien ze alles weg hebben gehaald waarschijnlijk niet.

Ik had al gewacht met het aanvragen van die abonnement omdat ik dit al had verwacht de tariefstructuur was niet echt een winstgevend model meer een service voor bestaande klanten of middel om klanten te trekken voor de corebusiness.

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 28-11-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
boyette schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:48:
[...]

met geluk gaan ze de bestaande klanten behouden maar aangezien ze alles weg hebben gehaald waarschijnlijk niet.

Ik had al gewacht met het aanvragen van die abonnement omdat ik dit al had verwacht de tariefstructuur was niet echt een winstgevend model meer een service voor bestaande klanten of middel om klanten te trekken voor de corebusiness.
Of men heeft het maandabbo aangepast en is nu bezig de site te updaten. We wachten maar even rustig af.

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Brotuck schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:50:
[...]

Of men heeft het maandabbo aangepast en is nu bezig de site te updaten. We wachten maar even rustig af.
Ze zijn aan het rekenen geslagen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ochvu9RZrSXy7jj_GHt6fLYpGm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GzZKbxkZd6CytQweA3CL8mWg.png?f=user_large

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 20:40
Hoe lang duurt het normaal ongeveer voordat een Thuga laad sessie op hun portaal (ladevorgange) zichtbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Simon59 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:59:
Hoe lang duurt het normaal ongeveer voordat een Thuga laad sessie op hun portaal (ladevorgange) zichtbaar is?
Kan wel een paar uurtjes duren

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
cyberdj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:54:
[...]

[Afbeelding]
dat was te verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-08 15:47
koboy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:38:
[...]

Mijn sessie van eergisteren staat nog gewoon op 39/35 cent.
Sessie van vandaag idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 16:59
Jazsie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:31:

In vergelijking met mijn woonlocatie (Limburg) wel ja, maar nog steeds goedkoper dan DC laden.
Weet niet precies wanneer je naar de Markthal bent geweest vorige week maar als dit na 20 november was...
Want, als je vanuit Limburg komende langs Dordrecht en Zwijndrecht was gereden kwam je langs Ionity Sandelingen Oost, snelladen voor 40 cent. Of klein omweggetje en dan bij Oosterhout daar de Ionity kunnen pakken, ook 40 cent. Deze prijzen gelden wel alleen tussen 21-11 en 29-11. ;)
cyberdj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:54:
Ondanks dat ik met een half-Duitse getrouwd ben, wat staat er nou ongeveer in dat plaatje?
Kan er niet echt chocola van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Klopt. Ze zijn momenteel uitzonderlijk laag geprijsd. Maar wat is momenteel het alternatief? Ik wil echt niet terug naar Shell met 55 ct per kWh.

Hoe kan je als EV rijder nu nog aantrekkelijk rijden? De jaarmarktprijs voor een kWh lijkt redelijk stabiel rond de 12 ct momenteel. 55ct/1,21 minus 6ct =39ct excl btw/energiebelasting
39ct minus 12ct energieinkoop = 27 cent marge per kWh.

Wat doet een laadpaal dagelijks? 75 kWh?Een laadpaal die 75 kWh per dag een auto laad levert dan ruim € 7.000,- per jaar op. Dat is een mooie businesscase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
Gecko123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:12:
[...]

Klopt. Ze zijn momenteel uitzonderlijk laag geprijsd. Maar wat is momenteel het alternatief? Ik wil echt niet terug naar Shell met 55 ct per kWh.
Bump €0,41/kWh geen vaste en geen start kosten?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:59
Gecko123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:12:
[...]

Hoe kan je als EV rijder nu nog aantrekkelijk rijden? De jaarmarktprijs voor een kWh lijkt redelijk stabiel rond de 12 ct momenteel. 55ct/1,21 minus 6ct =39ct excl btw/energiebelasting
39ct minus 12ct energieinkoop = 27 cent marge per kWh.

Wat doet een laadpaal dagelijks? 75 kWh?Een laadpaal die 75 kWh per dag een auto laad levert dan ruim € 7.000,- per jaar op. Dat is een mooie businesscase.
Man jij hebt het gevonden, vertel, hoe laat jij de energie springen van de producent tot aan je paal zonder tussenliggende schakels? Zou ik ook wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
bruneelm schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:35:
[...]

Man jij hebt het gevonden, vertel, hoe laat jij de energie springen van de producent tot aan je paal zonder tussenliggende schakels? Zou ik ook wel willen.
Bedankt voor de aanvulling. 400 euro jaarlijkse netbeheerkosten? Kom ik alsnog net iets onder de 7000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberdj
  • Laatst online: 10-12-2024
Zjanzjak schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:44:
[...]

Ondanks dat ik met een half-Duitse getrouwd ben, wat staat er nou ongeveer in dat plaatje?
Kan er niet echt chocola van maken.
Even vrij vertaald:
We berekenen op dit moment de nieuwe prijs voor u. Door de aan verandering onderhevige energiemarkt neemt dat wat tijd in beslag. Zodra het aanbod beschikbaar is, is dat terug te vinden op de gebruikelijke plek op onze website.
Bestaande klanten kunnen de actuele prijzen terugvinden op de laatste rekening of in de berichtenbox in het account.
(+ wat uitleg hoe je dan je laatste rekening kunt vinden).

Het is het AI antwoord van de chatbot op de vraag wat het laadtarief DC is. Dus in hoeverre dat aansluit op de laadpalen is nog maar de vraag (het kan ook zomaar een antwoord zijn op de vraag wat het energietarief bij Thüga is voor een particulier).

Ze schrijven ook nog ergens dat het tarief in de app zichtbaar is per lader, dat is echter niet het geval (komt nog wellicht). Anyway, ik verwacht wel dat ze uiteindelijk nog met een communicatie komen. Het blijven wel Duitsers, die houden zich over het algemeen wel aan de afspraken (en in principe heb je elke maand de tarieven vast staan). Mijn maand loopt 5 dec af. Als de tarieven gaan stijgen, is het wat mij betreft weer over met Thüga. Is nu maar 1ct goedkoper dan de paal in de straat (oke, na 20kWh is het 6ct goedkoper). Als ik ongeveer 40kWh per laadbeurt laadt, moet ik toch al 4x per maand 40kWh laden om de 5 euro “eruit” te krijgen. Had de Thüga pas vooral genomen voor DC laden, maar eigenlijk is dat ook onnodig daar ik ook vaak langs een goedekope(re) Tesla locatie kom (Weert, 0,42kWh zonder korting). Kortom, gaan de prijzen omhoog bij Thüga, dan houdt het voor mij op.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Simon59 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:59:
Ik heb geloof ik vrijdagavond staan laden en die sessie is niet zichtbaar.
Die vier daarvoor waren wel vrij snel zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon59
hjs schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:18:
[...]

Ik heb geloof ik vrijdagavond staan laden en die sessie is niet zichtbaar.
Die vier daarvoor waren wel vrij snel zichtbaar.
Mijn sessie van vanmiddag is nu wel zichtbaar.
Tarieven zijn de bekende 39 en 35 cent.
Laadpas vorige week woensdag ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
Simon59 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:20:
[...]

Bump €0,41/kWh geen vaste en geen start kosten?🤔
Op de factuur van Bump staat 20% Franse VAT. Dat klopt niet, want voor opladen in Nederland zouden ze 21% Nederlandse BTW moeten rekenen.

Mijn Nissan Leaf is van de zaak, dus BTW terugkrijgen, zou wel fijn zijn. Met Franse VAT is dat lastig. Ik ben alleen bang dat als ik daarover ga klagen, ze mij (en jullie) als Nederlandse klant blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Peejeehuu schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:28:
[...]

Op de factuur van Bump staat 20% Franse VAT. Dat klopt niet, want voor opladen in Nederland zouden ze 21% Nederlandse BTW moeten rekenen.

Mijn Nissan Leaf is van de zaak, dus BTW terugkrijgen, zou wel fijn zijn. Met Franse VAT is dat lastig. Ik ben alleen bang dat als ik daarover ga klagen, ze mij (en jullie) als Nederlandse klant blokkeren.
kan zijn dat de btw alleen verkeerd wordt weergegeven
als het incl. btw klopt
dus dan maakt het niet uit

anders wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]
BTW op laadsessies is al lange tijd een punt van discussie op Europees niveau. Niet elke lidstaat beschouwt een laadsessie als een 'goed' maar sommige landen hanteren het uitgangspunt dat een MSP een dienst verleent.

Bij een 'goed' is het land waar geladen wordt leidend, bij een dienst de vestigingsplaats van de contractpartij. Maingau doet bijvoorbeeld hetzelfde. Zo lang er geen verplichte regulering komt blijven er dus verschillen tussen Europese MSP's bestaan in de manier van BTW afhandeling.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
Hachy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:05:
[...]

BTW op laadsessies is al lange tijd een punt van discussie op Europees niveau. Niet elke lidstaat beschouwt een laadsessie als een 'goed' maar sommige landen hanteren het uitgangspunt dat een MSP een dienst verleent.

Bij een 'goed' is het land waar geladen wordt leidend, bij een dienst de vestigingsplaats van de contractpartij. Maingau doet bijvoorbeeld hetzelfde. Zo lang er geen verplichte regulering komt blijven er dus verschillen tussen Europese MSP's bestaan in de manier van BTW afhandeling.
Je schrijf “Maingau doet hetzelfde”, maar Maingau stuurt keurig per land een factuur met de BTW van het land waar je oplaadt. Dat is dus juist niet hetzelfde als Bump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Thuga liep gister af, staat vandaag nog steeds niets over tarieven en ook nog niets afgeschreven of aangekondigde afschrijving..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Peejeehuu schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:26:
[...]

Je schrijf “Maingau doet hetzelfde”, maar Maingau stuurt keurig per land een factuur met de BTW van het land waar je oplaadt. Dat is dus juist niet hetzelfde als Bump.
Oh dan is dat inmiddels waarschijnlijk veranderd. Ze hebben nog heel lang bewust de Duitse BTW op de factuur gezet.

Misschien vooruitlopend op allerlei branche afspraken / gedragscodes. De algemene opinie in de markt is inderdaad dat je het per land met BTW van dat land moet factureren.

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 29-11-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 13:53
multikoe schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:28:
[...]

Vattenfal heeft in mijn wijk één laadpaal staan en is daarmee verreweg de goedkoopste in de wijk met 34 ct/kWh. Daarnaast staan er een paar greenflux palen en ook daar is Vattenfall één van de goedkopere met 54 ct/kWh. Als het significant goedkoper kan, dan hoor ik dat graag :)

Maar mijn punt was meer: als je voornamelijk thuis laadt en dan ook nog eens een hybride rijdt (waarmee ik aanneem dat je ook nog km's maakt op benzine), dan zou ik persoonlijk geen energie steken (hihi) in het zoeken naar de allergoedkoopste oplossing. En ik ben me er van bewust dat dat een sterk persoonlijke opvatting is :)
Ik ontdek zojuist dat dat feestje voorbij is, Vattenfall is op een Greenflux paal 10ct per kWh duurder geworden en duurder dan mijn Anwb-pasje

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
mk1992 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:47:
[...]

Ik ontdek zojuist dat dat feestje voorbij is, Vattenfall is op een Greenflux paal 10ct per kWh duurder geworden en duurder dan mijn Anwb-pasje
Dat klopt, zie ik ook net. Ik betaal nu 0.5856 ct/kWh bij Greenflux en gelukkig nog wel 0.34 ct/kWh bij Vattenfal zelf. Overigens betaal ik aan de Greenflux paal nu via Bump 0.41 ct/kWh. Keuze is nu snel gemaakt...

Ik heb overigens een ANWB laadpas, maar ik zie via de Onderweg app geen prijzen bij laadstations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 13:53
multikoe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:13:
[...]

Dat klopt, zie ik ook net. Ik betaal nu 0.5856 ct/kWh bij Greenflux en gelukkig nog wel 0.34 ct/kWh bij Vattenfal zelf. Overigens betaal ik aan de Greenflux paal nu via Bump 0.41 ct/kWh. Keuze is nu snel gemaakt...

Ik heb overigens een ANWB laadpas, maar ik zie via de Onderweg app geen prijzen bij laadstations?
Nee ANWB heeft een aparte app voor de laadpas, die heet ..... ANWB Laadpas. Daar staat alles in en dus niet in de 'alles in 1' onderweg-app :P

Bump, is dat met een maandelijks abonnement?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
yannienl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:36:
Thuga liep gister af, staat vandaag nog steeds niets over tarieven en ook nog niets afgeschreven of aangekondigde afschrijving..
Hier hetzelfde, de vraag is blijft de pas wel werken nu ? Ik kan het vandaag niet uittesten helaas.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 07:05
Ik dacht dat de abonnementsperiode bij Thüga voor een aantal van ons liep t/m 29 november. Althans zo is dat bij mij wel. Vanavond nog maar even snel bijladen tot de laatste kWh voor 35 cent...
Ben benieuwd wat voor nieuws er morgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
mk1992 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:16:
[...]

Nee ANWB heeft een aparte app voor de laadpas, die heet ..... ANWB Laadpas. Daar staat alles in en dus niet in de 'alles in 1' onderweg-app :P

Bump, is dat met een maandelijks abonnement?
Ik gebruik hem gewoon zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Brotuck schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:38:
[...]

Hier hetzelfde, de vraag is blijft de pas wel werken nu ? Ik kan het vandaag niet uittesten helaas.
Haha ik ook niet, morgenochtend rond 0430 ga ik erachter komen tenzij hier iemand eerder is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Op de site van Thuega gevonden:
Bitte beachten Sie, dass wir aktuell keine neuen Ladekarten ausgeben können!

En gezien het feit dat we al een tijdje niks horen en de website compleet aangepast is denk ik dat we ervanuit kunnen gaan dat we de pas mogen terugsturen. Of men is intern nog druk aan het bespreken hoe of wat.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Brotuck schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:29:
Op de site van Thuega gevonden:
Bitte beachten Sie, dass wir aktuell keine neuen Ladekarten ausgeben können!

En gezien het feit dat we al een tijdje niks horen en de website compleet aangepast is denk ik dat we ervanuit kunnen gaan dat we de pas mogen terugsturen. Of men is intern nog druk aan het bespreken hoe of wat.
Nou ja, met Bump kom ik nog wel een eind.. Kost me met snelladen gemiddeld 1,25 euro per sessie meer..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 01:32
[...]
Het kan nog erger: een week of drie geleden hadden wij een dagje geparkeerd en geladen in de Q-park Museum Centrum in Groningen (Herepoortenmolendrift 2, naast de Pathé op het Zuiderdiep). In de 7h47m die we geladen hadden was er maar liefst 9,95 kWh bijgeladen, voor een tarief van circa € 0,70 per kWh (Shell Recharge/NewMotion community laadpaal).

Nou kan onze Opel Ampera-e maar met 1 fase AC-laden (max. 7,4 kW), maar dit was met nog geen 1,3 kW laadsnelheid toch wel een nieuw dieptepunt. Vooral omdat we 's ochtends met een praktisch lege accu daar waren aangekomen vanuit Utrecht. De accu was bij vertrek uit Utrecht al niet volgeladen, dus het was op de heenweg al schipperen tussen te laat aankomen of ergens onderweg nog moeten opladen (of stranden).

Bij vertrek terug was onze Ampera-e dus nog maar rond de 20% opgeladen. Genoeg om de McDonalds in Drachten te halen, waar de Vattenfall snellaadpaal gelukkig net vrij kwam. Nou moesten we toch wat eten dus daar hadden we ruim de tijd voor; na ruim drie kwartier was de Ampera-e weer voldoende bijgeladen voor de rest van de terugreis naar Utrecht.

Nou is het snelladen met de Ampera-e al geen feest (max. 53 kW maar meestal gemiddeld rond de 35 kW), maar als de (semi-)publieke AC-laders het dan ook laten afweten worden langere dagtrips wel steeds meer een uitdaging.

Ik heb ook de indruk dat de publieke AC-laders op straat tegenwoordig langzamer laden dan enkele jaren terug. Deels zal dit zijn door goedkopere net-aansluitingen (3x25A aansluiting voor het laagste tarief, dus max. 17 kW voor twee laadpunten), deels door het dynamisch laden waarbij er bij veel vraag naar electriciteit geknepen wordt op de aansluiting.

Als je met 3 fasen op AC kunt laden (max. 11 kW) dan valt daar nog wel mee te leven, maar ik heb nu al een paar keer gehad dat na een nacht opladen aan een publieke laadpaal onze accu nog (lang) niet is volgeladen. Meest recent 28,2 kWh in 11h05m hier aan de publieke laadpaal in Utrecht (2,5 kW laadsnelheid), en het is ook nog wel eens minder. Dat is wel vervelend als je lange ritten voor de boeg hebt.

Nu snap ik dat het schipperen is met de capaciteit van het electriciteitsnetwerk in Nederland en dat de zon 's nachts niet schijnt, maar het is wel jammer dat EV-rijders met een 1 fase AC-ladende auto hierdoor behoorlijk beperkt worden als je afhankelijk bent van publieke AC-laadpalen. Met goed plannen en tijdig laden valt er mee te leven, maar het is niet ideaal.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
Wesco schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:40:
[...]

Het kan nog erger: een week of drie geleden hadden wij een dagje geparkeerd en geladen in de Q-park Museum Centrum in Groningen (Herepoortenmolendrift 2, naast de Pathé op het Zuiderdiep). In de 7h47m die we geladen hadden was er maar liefst 9,95 kWh bijgeladen, voor een tarief van circa € 0,70 per kWh (Shell Recharge/NewMotion community laadpaal).
Wat ik meest vervelend vind is dat je er dus niet van op aan kan. Als voorafgaand in een app al kunt zien dat de paal traag laadt: prima, dan hou ik daar rekening mee. Maar nu wordt je op het slechtst mogelijke moment geconfronteerd met een probleem.

Gelukkig heb ik hier in de wijk geen problemen, ik laad vrijwel altijd tegen de 10kW en dat is voor mij prima. Ik hang met rond het eten of soms erna aan de lader en haal ik hem de volgende morgen vol weer op. Dat gaat tot nu toe uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

yannienl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:17:
[...]

Haha ik ook niet, morgenochtend rond 0430 ga ik erachter komen tenzij hier iemand eerder is..
afgelopen nacht geladen bij Thüga voor 39/35 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsnc-G7UOHJ0tMfnGYd6vMbvSWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lkOn57rdr8seAbePQbaQ8J0t.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door hjs op 29-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
hjs schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:05:
[...]

afgelopen nacht geladen bij Thüga voor 39/35 cent.

[Afbeelding]
Is jouw nieuwe maand al in gegaan? Mijne vandaag zonder te weten wat het tarief is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

yannienl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:16:
[...]

Is jouw nieuwe maand al in gegaan? Mijne vandaag zonder te weten wat het tarief is..
Ik heb gezocht waar ik dat terug moet vinden, maar zie nergens een datum staan |:(
Pas is 4-11 ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door hjs op 29-11-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

yannienl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:16:
[...]

Jongens, we hebben hier te maken met DUITSERS. Als er ergens verplichtingen door bedrijven worden nageleefd is het wel daar.
Als er een tariefwijziging komt, wordt die ruim vooraf bekendgemaakt en kun je net als bij telefoon, energie etc gebruik maken van de mogelijkheid het contract te ontbinden.
Je hebt een contract waarbij je abonnementsgeld betaalt voor een dienst tegen bepaalde voorwaarden. Europese regels schrijven voor dat je op de hoogte gebracht moet worden van wijzigingen in de voorwaarden, en dat je dan zonder opzegtermijn het contract kunt beëindigen.

Zelfs een Italiaans bedrijf als Enel stuurde netjes een mailtje. Charge my Hyundai deed dat voor het betaalde abonnement ook.
Persoonlijk verwacht ik dat Thuga de boel even aankijkt en doorrekent. De stormloop hebben ze duidelijk niet verwacht, want geloof dat ze zelfs binnen Duitsland tot de goedkopere horen.
Als ze geen buitenlandse klanten meer willen hoop ik dat ze een ESB achtige constructie hanteren waarbij bestaande klanten geluk hebben, er alleen geen nieuwe meer bijkomen.
In het ergste geval gaan we weer terug naar Freshmile (of Bump).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hachy schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:05:
[...]

elektriciteit is geen dienst
daar hoef je weinig discussie over te voeren volgens mij

maar de als iets incl. bijv. 41 cent is

en de btw daarvan is 20 of 21 dat boeit voor de eindgebruiker niet

[ Voor 7% gewijzigd door boyette op 29-11-2023 23:32 ]

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:36
Wesco schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:40:
[...]

Als je met 3 fasen op AC kunt laden (max. 11 kW) dan valt daar nog wel mee te leven, maar ik heb nu al een paar keer gehad dat na een nacht opladen aan een publieke laadpaal onze accu nog (lang) niet is volgeladen. Meest recent 28,2 kWh in 11h05m hier aan de publieke laadpaal in Utrecht (2,5 kW laadsnelheid), en het is ook nog wel eens minder. Dat is wel vervelend als je lange ritten voor de boeg hebt.
Ik hou de snelheid van het laden bij :
Equans (straat) laden in Amsterdam Oost : gemiddeld met ongeveer 0,12 -> 0,17 kWh per minuut. (laatste keren allemaal 0,16/0,17)
Total in Zaandam : 0,1292 per kWh per minuut

Ik zie hier in Amsterdam nog niet echt een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

[...]

Maingau vroeg of vraagt 19% Duitse btw, ESB Flexmobil en Thüga ook.

Enel Italiaanse en Freshmile vraagt Franse BTW in Nederland voor Nederlandse laadsessies. En zo zijn er nog een paar.

Ik spaar het allemaal op en in januari 2024 vraag ik de BTW zakelijk terug via het EU portal in al deze landen.

Tot de tijd dat ik niets heb onvtvangen boek ik het weg als bijzondere lasten in mijn boekhouding (gewone kosten). Mocht ik het toch terug krijgen streep ik het weg als bijzondere baten.

Ik zou persoonlijk geen BTW terug gaan vragen over goederen of diensten waarvoor de leverancier de BTW niet in Nederland heeft afgedragen. En het missen van een Nederlands BTW nummer is een sterke indicatie daarvan.

[ Voor 14% gewijzigd door Malarky op 30-11-2023 08:31 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• multikoe
kevertje1977 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:15:
[...]

Ik hou de snelheid van het laden bij :
Equans (straat) laden in Amsterdam Oost : gemiddeld met ongeveer 0,12 -> 0,17 kWh per minuut. (laatste keren allemaal 0,16/0,17)
Total in Zaandam : 0,1292 per kWh per minuut

Ik zie hier in Amsterdam nog niet echt een verschil.
kWh/minuut is een erg rare dimensie. Ik moest de calculator erbij pakken, maar:
0,12 kWh/minuut = 7,2 kW
0,1292 kWh/minuut = 7,8 kW
0,16 kWh/minuut = 9,6 kW
0,17 kWh/minuut = 10.2 kW
Dat zijn getallen waar iedereen zich wat bij kan voorstellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkvisje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-04 14:44
Hi All, Vraag, ik krijg vanaf volgende week mijn Cupra formentor. Ik ga volgend jaar verhuizen en dan neem ik een laadpaal. Dus voor nu zal het vooral nog laden zijn bij de palen in de wijk (zuid-holland werk en prive ben ik hier het meeste).

Ik zal waarschijnlijk op het begin gaan naar een pas met abbo, ivm wat vaker laden.

Maar ik zie de bomen door het bos niet meer met al die aanbieders, e-flux.io, anwb ?

Wat is aan te raden? Meerdere passen, met een abbo niet handig denk ik?

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 15:30
Als je in Zuid-Holland woont/werkt is de gratis pas van 50five een aanrader. Kijk op www.laadpastop10.nl wel even naar de deelnemende gemeenten.?

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 17:20
<knip>
Bij nader inzien meer een vraag voor in het thuisladen topic }:O

[ Voor 83% gewijzigd door db I Delirium op 30-11-2023 11:23 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
boyette schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:31:
[...]

elektriciteit is geen dienst
daar hoef je weinig discussie over te voeren volgens mij

maar de als iets incl. bijv. 41 cent is

en de btw daarvan is 20 of 21 dat boeit voor de eindgebruiker niet
Niet elke lidstaat in EU denkt daar hetzelfde over. Er is geen Europese overeenstemming of je MSP de BTW op de laadkosten als dienst of als goed in rekening moet/mag brengen.

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:10

Tripl3 D

Brother in Arms

grunaubaby schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:01:
Als je in Zuid-Holland woont/werkt is de gratis pas van 50five een aanrader. Kijk op www.laadpastop10.nl wel even naar de deelnemende gemeenten.?
Het lijkt erop dat dit de opvolger van de Engie laadpas is. B)

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Darkvisje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-04 14:44
Heel gunstig dit, alle gemeente waar ik regelmatig ben staan er tussen. Thanks voor de tip!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 01:32
In twee dagen twee nieuwe artikelen over de beveiligingsproblemen met laadpassen:

https://www.nrc.nl/nieuws...ijden-niet-waard-a4182556 (bekijk ook de gelinkte Youtube-video voor meer uitleg)

https://harmvandenbrink.m...ts-potential-078dd50f1514

Hoewel de krakkemikkige (of eigenlijk ontbrekende) beveiliging van laadpassen al jarenlang bekend is, lijkt er weinig zicht op snelle verbeteringen. Enerzijds vanwege de beperkte opbrengst van gehackte laadpassen (je kunt er niet direct geld mee verdienen maar alleen mee laden op kosten van een ander), anderzijds vanwege de grote aantallen laadpassen, laadpalen, en aanbieders van laadpassen.

Drie tips om hier niet het slachtoffer van te worden:
1. Deel nooit het laadpasnummer dat op je laadpas staat (bv. via een foto van je laadpas of schermprint van je afrekening), hiermee kan via sommige apps op kosten van jouw laadpas geladen worden.
2. Blokkeer laadpassen en/of accounts die je niet (meer) gebruikt, zodat ze niet ongemerkt misbruikt kunnen worden.
3. Bewaar je laadpassen en laaddruppels op een veilige plek, zodat ze niet stiekum gekopieerd kunnen worden.

Bonus-tip: houd je facturen en afschrijvingen van laadpassen goed in de gaten of er geen verdachte afschrijvingen op plaats vinden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Hoewel mijn abonnementsperiode voorbij is, heb ik vandaag nog zonder problemen met de Thüga-kaart op de LMS/Park&Charge-paal in mijn straat kunnen laden voor de oude prijs van 35/39 ct/kWh. Staat netjes vermeld in mijn portal.
Er staan echter nog steeds geen tarieven (nieuw of oud) op de website.

• boyette
Of-Aaargh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:18:
Hoewel mijn abonnementsperiode voorbij is, heb ik vandaag nog zonder problemen met de Thüga-kaart op de LMS/Park&Charge-paal in mijn straat kunnen laden voor de oude prijs van 35/39 ct/kWh. Staat netjes vermeld in mijn portal.
Er staan echter nog steeds geen tarieven (nieuw of oud) op de website.
Hoezo abonnementsperiode voorbij?
Heb je dat opgezegd dan ?

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:05
Elbizz hanteert dezelfde tarieven als 50five is mijn ervaring in Z-H.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
dextertje schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:34:
[...]

Absoluut gezien misschien geen fors bedrag, gezien de prijzen van al het vertier in die buurt, zal het ook menigeen niet snel opvallen. :+ )
Maar wel een fors verschil: 62 ct/kWh is bijna 35% meer dan 46 ct/kWh.
Ben benieuwd wat er uit komt.

Ik heb zoiets ook wel bij Vattenfall en Chargepoint gehad. In het geval van Vattenfall duurde het heel lang (ging via Whatsapp) maar kreeg ik uiteindelijk de hele sessie gratis.
Bij Chargepoint belde ik en regelden ze direct dat ze het prijsverschil als saldo op mijn kaart zetten.
Inmiddels 0 reactie ondanks verstuurd bericht op 5 nov, 24 nov telefonisch contact, 24 nov mail contact. Vandaag wel factuur in de bus. Meteen gedeeltelijk betwist en als de incasso is storneer ik die en maak het juiste bedrag over. Gaat om weinig geld, maar wel om het principe :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Of-Aaargh
boyette schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:29:
[...]

Hoezo abonnementsperiode voorbij?
Heb je dat opgezegd dan ?
De factuurperiode liep van 29 oktober t/m 29 november. Dus nu begint de tweede maand. Al is ook daar niets meer van te zien op de portal.

• boyette
Ophidian schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:52:
[...]

Inmiddels 0 reactie ondanks verstuurd bericht op 5 nov, 24 nov telefonisch contact, 24 nov mail contact. Vandaag wel factuur in de bus. Meteen gedeeltelijk betwist en als de incasso is storneer ik die en maak het juiste bedrag over. Gaat om weinig geld, maar wel om het principe :+
wat werd er gezegd aan de telefoon ?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
boyette schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:27:
[...]

wat werd er gezegd aan de telefoon ?
Dat ze alleen per mail konden helpen en dat ze onderbezet zijn.

Nu dus maar alles per mail, meteen zwart op wit.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• boyette
Ophidian schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:37:
[...]

Dat ze alleen per mail konden helpen en dat ze onderbezet zijn.

Nu dus maar alles per mail, meteen zwart op wit.
ah ze zijn onderbezet makes sense zullen wel grote toestroom krijgen nu

maar dan kan het antwoord op de mail natuurlijk wel even duren

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 21:31

tomic

Smexylittlebabe!

Wie gebruikt in Noord Holland BUMP op de Total palen? Welk RFID pasje gebruik je?

ik heb 3 passen gekoppeld in de app.
Betaalwijze (cc) gekoppeld.

Elke keer knippert de paal even en springt dan knipperend rood. Snap niet wat ik fout doe?

Toch maar een weblog?

• Gecko123
Ik weet niet of dit bekend is maar mijn Thüga kaart lijkt niet te werken bij Fastned Mienscheer. Werkt deze helemaal niet bij Fastned? Welke providers nog meer niet of wat is jullie ervaring (ook met andere DC netwerken) tot nu toe?

Lastmilesolutions op AC werkt hier overigens prima

[ Voor 16% gewijzigd door Gecko123 op 30-11-2023 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Gecko123 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:11:
Ik weet niet of dit bekend is maar mijn Thüga kaart lijkt niet te werken bij Fastned Mienscheer. Werkt deze helemaal niet bij Fastned? Welke providers nog meer niet of wat is jullie ervaring (ook met andere DC netwerken) tot nu toe?

Lastmilesolutions op AC werkt hier overigens prima
Thüga maakt gebruik van het ladenetz netwerk. De kaart met palen kun je hier vinden: https://lademap.ladenetz.de/

Zo te zien geen Fastned, Ionity Bodegraven staat er wel op. Allego moet het wel doen, shell recharge ook. Denk dat alle DC palen waar Freshmile het doet ook moeten werken met Thüga. Freshmile maakt ook (deels?) Gebruik van het ladenetz netwerk.

Zelf nog geen DC geladen met Thüga, wel met Freshmile, voornamelijk bij Allego.

[ Voor 17% gewijzigd door koboy op 30-11-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Thuega werkt iig ook niet bij Total Energies. Staan overigens ook niet op de external partners bij Ladenetz. Net wel geprobeerd uiteraard.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Brotuck schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:54:
Thuega werkt iig ook niet bij Total Energies. Staan overigens ook niet op de external partners bij Ladenetz. Net wel geprobeerd uiteraard.
Volgens thuega kan je niet laden bij total palen, vervolgens ga je contoleren of dat ook echt niet kan en het blijkt te kloppen.
Wat is precies de nieuwswaarde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
boyette schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:00:
[...]

Volgens thuega kan je niet laden bij total palen, vervolgens ga je contoleren of dat ook echt niet kan en het blijkt te kloppen.
Wat is precies de nieuwswaarde?
Je weet maar nooit, misschien werkte het toch 😀

Pagina: 1 ... 106 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2