multikoe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:56:
[...]
Vorige week in Groningen in de parkeergarage onder het Forum een paar uur aan de lader gestaan. Achteraf zag ik dat hij met 3,5 kW had geladen, terwijl de paal daar (in mijn herinnering) 11 kW aan zou moeten kunnen. Nu waren wel alle palen (er zijn er 28 geloof ik) bezet, dus ik kan me voorstellen dat ze de palen wat geknepen hebben.
Voor mij prima, maar ik merk wel dat de variabele snelheden nog niet in mijn hoofd zitten. Ik was er eerlijk gezegd zonder nadenken van uit gegaan dat ik in de vijf uur dat ik er stond mijn accu vol had kunnen pompen. Nu kwam ik aan met 40% en reed weg met 62%. Net genoeg voor de terugweg....
Het kan nog erger: een week of drie geleden hadden wij een dagje geparkeerd en geladen in de Q-park Museum Centrum in Groningen (Herepoortenmolendrift 2, naast de Pathé op het Zuiderdiep). In de 7h47m die we geladen hadden was er maar liefst 9,95 kWh bijgeladen, voor een tarief van circa € 0,70 per kWh (Shell Recharge/NewMotion community laadpaal).
Nou kan onze Opel Ampera-e maar met 1 fase AC-laden (max. 7,4 kW), maar dit was met nog geen 1,3 kW laadsnelheid toch wel een nieuw dieptepunt. Vooral omdat we 's ochtends met een praktisch lege accu daar waren aangekomen vanuit Utrecht. De accu was bij vertrek uit Utrecht al niet volgeladen, dus het was op de heenweg al schipperen tussen te laat aankomen of ergens onderweg nog moeten opladen (of stranden).
Bij vertrek terug was onze Ampera-e dus nog maar rond de 20% opgeladen. Genoeg om de McDonalds in Drachten te halen, waar de Vattenfall snellaadpaal gelukkig net vrij kwam. Nou moesten we toch wat eten dus daar hadden we ruim de tijd voor; na ruim drie kwartier was de Ampera-e weer voldoende bijgeladen voor de rest van de terugreis naar Utrecht.
Nou is het snelladen met de Ampera-e al geen feest (max. 53 kW maar meestal gemiddeld rond de 35 kW), maar als de (semi-)publieke AC-laders het dan ook laten afweten worden langere dagtrips wel steeds meer een uitdaging.
Ik heb ook de indruk dat de publieke AC-laders op straat tegenwoordig langzamer laden dan enkele jaren terug. Deels zal dit zijn door goedkopere net-aansluitingen (3x25A aansluiting voor het laagste tarief, dus max. 17 kW voor twee laadpunten), deels door het dynamisch laden waarbij er bij veel vraag naar electriciteit geknepen wordt op de aansluiting.
Als je met 3 fasen op AC kunt laden (max. 11 kW) dan valt daar nog wel mee te leven, maar ik heb nu al een paar keer gehad dat na een nacht opladen aan een publieke laadpaal onze accu nog (lang) niet is volgeladen. Meest recent 28,2 kWh in 11h05m hier aan de publieke laadpaal in Utrecht (2,5 kW laadsnelheid), en het is ook nog wel eens minder. Dat is wel vervelend als je lange ritten voor de boeg hebt.
Nu snap ik dat het schipperen is met de capaciteit van het electriciteitsnetwerk in Nederland en dat de zon 's nachts niet schijnt, maar het is wel jammer dat EV-rijders met een 1 fase AC-ladende auto hierdoor behoorlijk beperkt worden als je afhankelijk bent van publieke AC-laadpalen. Met goed plannen en tijdig laden valt er mee te leven, maar het is niet ideaal.