[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:26
Peter-036 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:33:
Gistermiddag in Den Bosch (Pettelaar park&ride) voor 53 cent/kWh met m'n Eneco pasje.
Voor de stroom aardig aan de prijs! Maar daarnaast voor 5,10 euro 6 uur geparkeerd en met 4 personen naar het centrum en terug.
Twee weken geleden op het NDSM terrein in A'dam naar een restaurant geweest. Het was pokkeweer en het vinden van een parkeerplek was een drama. Tot ik een vrije plek zag bij een laadpaal, dubbel win!
In alle hektiek volstrekt vergeten te kijken of ik moest betalen voor het parkeren.
Het resultaat: een laadbeurt van 80 euro....
Het eten was heerlijk overigens (Pllek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
IceTeaGX schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:24:
Freshmile maakt het niet gemakkelijk zo:
Ionity Gueux, nabij Reims: 85ct/kWh
https://charge.freshmile.com/location/FRIOY402604
Andere kant van de snelweg, Ionity Virginy: 0.25ct/kWh + 0.15ct/min
https://charge.freshmile.com/location/FRIOY401701

Tenzij er iemand manueel alle ionity stations moet aanpassen, vraag ik me toch af waarom het zo onregelmatig verloopt. Dit zijn toch bewuste acties?
Toevoeging:
IONITY Champfleury stond vanmorgen nog op 0.25+0.15
Nu staat deze ondertussen terug op het oorspronkelijke 0.30+0.45,
Voor de snelle laders onder ons beter dan fixed 0.85.
https://charge.freshmile.com/location/FRIOY438501

Het wordt zo wel heel moeilijk om een route te plannen.

---Edit---
Even wat dieper zitten graven in de json data:
"name": "IONITY Champfleury"
"tariff_id": "rapide-temps-interop"
"tarrif_name": "Rapide temps + Interop (20) - 14\/04\/2023"
"tariff_alt_text": "\u20ac 0.30 \/ started kWh + \u20ac 0.45 \/ min.\r\nThe pricing continues as long as the vehicle remains plugged in."

"name": "IONITY Gueux"
"tariff_id": "rapide-kwh-16062023"
"tariff_name": "Rapide kWh Interop (20) - 16\/06\/2023"
"tariff_alt_text": "\u20ac 0.85 \/ started kWh."

"name": "IONITY Vrigny"
"tariff_id": "normal-temps-interop-01"
"tarrif_name": "Normal temps + Interop (20) - 16\/06\/2023"
"tariff_alt_text": "\u20ac 0.25 \/ started kWh + \u20ac 0.15 \/ min.\r\nThe pricing continues as long as the vehicle remains plugged in."

Dit doet toch vermoeden dat ze de ionity snelladers, als standaardladers hebben ingesteld, wat duidelijk een vergissing was. Waarom ze vervolgens deels naar 0.85 fix en deels teug naar de "klassieke" structuur overstappen, kan ik hier niet uit opmaken.
Precies toch veel manueel werk daar.

[ Voor 39% gewijzigd door IceTeaGX op 17-11-2023 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:03
multikoe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:33:
[...]

Het is wel grappig: rondom mijn huis staan binnen een straal van 400 meter drie Greenflux palen en één Vattenfal paal. Die Vattenfal paal is veel goedkoper (34 ct/kWh t.o.v. minimaal 48 ct/kWh voor de Greenflux palen). Je zou verwachten dat die ene Vattenfal paal, die nota bene in het centrum van de stad staat, altijd bezet zou zijn, maar ik kan er bijna altijd laden :)
Met andere woorden: als vervolg op mijn opmerking onder het bericht van @hansvanhengel : kennelijk is een groot deel van de EV-eigenaren helemaal niet zo bezig met de goedkoopste laadpaal te vinden en daarmee kan Greenflux in mijn buurt gewoon nog lekker hoge prijzen blijven vragen.
Zou het niet zo zijn dat het merendeel van de EV rijders een leaseauto met laadkaart van de werkgever heeft?
En bij de privé eigenaars zullen er veel zijn die al tevreden zijn dat ze weten hoe het werkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:50
Tommie12 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:35:
[...]
Zou het niet zo zijn dat het merendeel van de EV rijders een leaseauto met laadkaart van de werkgever heeft?
En bij de privé eigenaars zullen er veel zijn die al tevreden zijn dat ze weten hoe het werkt.
Ik vermoed inderdaad dat dit het is. Een groot deel van de elektrische rijders doet dit zakelijk. Zeker wanneer het werknemers zijn met een pasje van de zaak is er geen incentive om naar de prijs te kijken. Maar ook de ondernemer zal belangrijkere dingen aan z’n hoofd hebben dan de laagste energieprijs. Economisch gesproken resulteert dit in een lage prijselasticiteit van de vraag. Dus als het duurder wordt dan heeft dat relatief weinig invloed op de vraag. Tja, dan zou ik het als aanbieder ook wel weten. Als je een veel grotere marge kan hebben en nauwelijks klanten verliest dan weet je het wel.

De slechte transparantie helpt ook niet om die prijselasticiteit van de vraag te vergroten. Ik begrijp best dat sommige consumenten al blij zijn als het werkt.

Ik heb het geluk dat ik in Gelderland woon en veel Vattenfall palen in de buurt heb waar ik geregeld toch al parkeer en dus gelijk voor 31ct kan laden. Vanaf januari thuis weer een voordelig energiecontract zodat ik daar met 26ct kan laden. Ik heb me ook maar voorgenomen om me niet al te druk te maken om die incidentele keer dat ik wat duurder moet laden. Ik rijd Tesla dus op lange trips kan ik zonder nadenken naar de Supercharger navigeren en weet dat ik een goede prijs krijg.

Die ene keer dat ik dan wat meer betaal neem ik voor lief. Overigens gaat het sowieso maar om weinig geld. Als ik alle kosten van de auto doorreken dan komen met 20k kilometers per jaar m’n energielasten niet boven de 10% uit van de Total Cost of Ownership. Het gaat relatief nergens om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 23:22
Jazsie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:56:
[...]

Komt uit op ~70ct de kWh met 40kW laden die ik max kan (eerder ~35kW).

Helaas gaat die vlieger niet op voor mij.

Dit is echt een sport als je dagelijks doet DC laden, voor die 4-5x per maand zie ik de moeite nu al niet meer zitten om te zoeken naar een laadpas die goedkoper is en zo ja voor hoe lang dat is :+.
Haha, ja. Laadstations veranderen weliswaar niet zo vaak van prijs als benzinestations, maar wel vele male heftiger. Ik zie het niet gebeuren dat een benzinepomp een tijdje € 1/liter kost en dan opeens € 3/liter, terwijl procentueel vergelijkbare tariefsveranderingen nu wel met Freshmile gebeuren.

Ik heb net het eerste jaar EV achter de rug en heb nu ruim 25 apps die iets met opladen te maken hebben op mijn telefoon. :o
En iets van 14 accounts/pasjes, waarvan ik het merendeel nooit gebruik, de helft heb ik zelfs nooit in gebruik genomen. Wel voor betaald, maar dan waren de tarieven alweer minder gunstig of waren bundels verdwenen (o.a. Enel-X, BeCharge, Elli).

En ik zie de afgelopen weken in dit topic weer pasjes en aanbieders voorbij komen waarbij ik denk: goh, misschien wel handig om te hebben (Thüga, Electroverse, Bump)... Maar met al die werkloze pasjes en binnenkort een nieuw energiecontract (daltarief 24,9 ct/kWh) ben ik wat terughoudender. :+

Misschien wel leuk om te delen welke pasjes/accounts die ik wel vaak gebruik/gebruikt heb:
  • Freshmile - vooral voor de zeer scherpe snellaadtarieven die nu helaas bijna overal over zijn. Soms ook goedkoper voor AC-laden, uitgaande van 10-11 kW en niet de hele nacht aan de paal hangen
  • ChargePoint - soms fors duurder, maar soms ook gewoon CPO-tarief zonder toeslag of starttarief
  • Vattenfall - woon in Gelderland, dus 31,19 cent/kWh bij Vattenfall AC-palen
  • Smoov gedurende de korte tijd dat Allego-palen in Gelderland 30 cent/kWh waren (is nu 39,5 cent /kWh)
Verder tijdens de zomervakantie vooral gebruik gemaakt van Tesla met abo en Shell Recharge (die waren toen in Luxemburg vrij goedkoop).
En ik heb ook nog een FastNed-account. Die vind ik wel heel gebruiksvriendelijk: gewoon auto in pluggen, laden en je krijgt de rekening. Maar niet echt goedkoop, dus gebruik ik niet meer. Wel handig als backup, want in Nederland bijna bij elk pompstation langs de snelweg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeFke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcmGawTExm2JBOCaFFKf9BnkrA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMOvRRGtSr8gXrLupzzcuGx8.png?f=fotoalbum_large

Ik wist niet dat de prijs in NL zoveel duurder is dan in België, ik laad momenteel aan 0,107 thuis ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
mmelonline schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:02:

Ah ja excuus ik had wat specifieker moeten zijn 8)7
Thuis laden AC, staat een Allego paal voor mn deur ongeveer, woonachtig in het mooie Veere en rij een Tesla M3
Na Thüga is Freshmile dan wel duurder maar goedkoper in vergelijk met de gangbare passen.
Zit je rond de 46 a 47 cent bij de grote parkeerplaats (Oudestraat), wel hopen dat je alleen aan het laden bent.
Als ernaast iemand anders staat zal je de 11 kWh niet halen denk ik en wordt het duurder.
Met Freshmile zit je niet vast aan een abonnement maar het gaat wel op tijd (4 cent per minuut).

Qua snelladen is er in jouw beurt niet echt wat goedkopers dan de Tesla charger te Middelburg.

Maar dat neemt niet weg dat ik wel voor het goedkoopste tarief ga.
Kom ik boven de zeg maar 45 cent uit ofzo dan laat ik het laden ter plaatse wel en los ik het anders op.
Tenzij vakantie, dan doen we niet (zo) moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crupa
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:03
vraagje:
Iemand uit België die de Freshmile laadpas gebruikt en via vennootschap werkt?
Ik zie namelijk nergens een veld om mijn btw nummer in te voeren.
En zijn de facturen die je van Freshmile krijgt met Franse of met Belgische btw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Dat speelt ongetwijfeld mee. Maar ik vermoed dat ook werkgevers zullen gaan letten op het laadgedrag en de bijbehorende kosten. Dus ook daar voorspel ik dat de marktwerking gaat zorgen voor concurrerende prijzen en keuze voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
multikoe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:32:
[...]

Dat speelt ongetwijfeld mee. Maar ik vermoed dat ook werkgevers zullen gaan letten op het laadgedrag en de bijbehorende kosten. Dus ook daar voorspel ik dat de marktwerking gaat zorgen voor concurrerende prijzen en keuze voor de consument.
Dat zal zich af spelen op het niveau van de kaarten.
Ik kan me best inbeelden dat een groot bedrijf met 1000 EV's en bv Shell laadkaarten een korting krijgt die we als particulier niet krijgen (net zoals met tankkaarten).

En als Total dan meer korting geeft dan Shell... dan wordt er onderhandeld of gewisseld...
Een werkgever kan moeilijk een lijst gaan maken van laders waar je wel of niet mag gaan, dat wordt voor de chauffeur nogal moeilijk...

Als particulier kan je enkel stemmen met de voeten. Laden waar het redelijk is, en weg blijven bij te hoge prijzen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 17-11-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeFke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-08-2024
Crupa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:45:
vraagje:
Iemand uit België die de Freshmile laadpas gebruikt en via vennootschap werkt?
Ik zie namelijk nergens een veld om mijn btw nummer in te voeren.
En zijn de facturen die je van Freshmile krijgt met Franse of met Belgische btw ?
ik heb die op de tweede adresregel gezet :-)
staat tenminste de BTW-nummer ergens op de factuur, mijn kaart is nog onderweg ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:50
ik heb momenteel 1 laadpas en drie zijn er nog onderweg, 4 stuks vind ik al aan de hoge kant. Als ik lees dat er vele een veelvoud hebben aan laadpassen lijkt me het een heel gedoe om te bepalen welke laadpas je gaat gebruiken. Steeds de apps openen kost ook tijd. Of zie ik dit verkeerd? Ik zal hoofdzakelijk thuisladen en maar incidenteel gebruik gaan maken van de openbare laadpalen (langere ritten, vakantie). Ik heb nog bij geen laadpaal gestaan aangezien ik nog geen auto heb (begin december aflevering), Zie je de prijs alleen in de betreffende app of wordt dit ook ergens op de laadpaal vermeld? en zoals @Tommie12 vermeld:

En bij de privé eigenaars zullen er veel zijn die al tevreden zijn dat ze weten hoe het werkt. En daar kan ik mij ook bij aansluiten.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38

koboy

Heb een idee voor een icon

dextertje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:06:
[...]

Heb zelf een Ioniq5 en vond het afgelopen zomervakantie best een goede optie. :)
Alleen inderdaad V3-palen werkten niet m.u.v. 1x, maar dat ging maar met 42 kW en was alleen om te testen.
Vond het niet erg om met 96 kW te laden, had met een half uur genoeg geladen.
Kan inderdaad bij andere palen 2x zo snel (onze versie met 58 kWh-accu) gaat overigens niet sneller dan 175 kW), maar was goedkoop (stuk goedkoper dan nu) en wel constant 96 kW tot 80%.

Heb het overigens de afgelopen maanden niet meer getest, hoe het nu gaat op een V3-paal, omdat ik sinds september weer voornamelijk thuis laadt.
Voor zo ver ik weet heeft Tesla de firmware die de problemen bij de V3 palen voor ons oplost nog niet naar de palen gepusht (als hij al af is...).
Ik had de zomervakantie nog een Enel bundel, dus goedkoper was het bij Tesla ook niet. Nu is het prijsverschil (met Freshmile/Thuega) ook zo klein geworden dat het prijsverschil voor mij niet opweegt tegen de extra wachttijd. Nu is de auto net iets sneller op 80% dan de familie naar het toilet kan; het laden an sich is dus geen vertragende factor.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:09
Crupa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:45:
vraagje:

Ik ga er vanuit Franse BTW want het adres op de factuur is ook in Frankrijk.
Het percentage btw is 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wakkie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:57:
ik heb momenteel 1 laadpas en drie zijn er nog onderweg, 4 stuks vind ik al aan de hoge kant. Als ik lees dat er vele een veelvoud hebben aan laadpassen lijkt me het een heel gedoe om te bepalen welke laadpas je gaat gebruiken. Steeds de apps openen kost ook tijd. Of zie ik dit verkeerd? Ik zal hoofdzakelijk thuisladen en maar incidenteel gebruik gaan maken van de openbare laadpalen (langere ritten, vakantie). Ik heb nog bij geen laadpaal gestaan aangezien ik nog geen auto heb (begin december aflevering), Zie je de prijs alleen in de betreffende app of wordt dit ook ergens op de laadpaal vermeld? en zoals @Tommie12 vermeld:

En bij de privé eigenaars zullen er veel zijn die al tevreden zijn dat ze weten hoe het werkt. En daar kan ik mij ook bij aansluiten.
Ik heb er één van mijn werkgever.

Daarenboven heb ik nog Tesla account, Shell kaart, Plugsurfing kaar, en nog 2 accounts op mijn telefoon die ik aangemaakt heb op vakantie in Zweden omdat niks anders werkte.

De kaart van mijn werkgever gebruik ik zowat 1 keer per maand, en dat is vooral omdat ik dan een laadplaats als parking kan gebruiken als er amper iets anders beschikbaar is. Ik sluit aan en zet het laden op de laagste snelheid... Zelden moet ik echt laden.

Tesla gebruik ik op langere trips omdat het zo makkelijk is, maar als er vlakbij een andere Snellaadpaal is, dan gebruik ik die met de kaart van mijn werkgever.
Shell, Freshmile, Plugsurfing nog niet moeten gebruiken....

Ik ga niks meer preventief aan maken, gewoon omdat ik veel minder buitenshuis moet laden dan verwacht. Als er nood aan is, dan zal ik het ter plaatse wel uitzoeken. Ofwel maak ik dan een account aan, of ik zoek een andere laadpaal in de buurt, of ik plan de trip anders.
In de praktijk is het laden een stressvrijer dan aanvankelijk verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Welke kaart raden jullie aan die het minste opslag rekent ?

Situatie in de garage van de VVE is dat ik een eigen laadpaal heb laten installeren die afhankelijk is van het tarief van de VVE.
Als ik in de portal van de laadpaal kijk rekent (bluecurrent) 1.54 incl btw door naar de pashouder.
Maar bij Greenchoice is de factuur 1.94 incl btw
Dat is vreemd want het eenmalige tarief zou 36 cent incl btw moeten zijn.

Het gaat om centen maar ik wil het snappen voor ik een pas kies waarmee ik in deze garage ga laden straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
Wakkie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:57:
ik heb momenteel 1 laadpas en drie zijn er nog onderweg, 4 stuks vind ik al aan de hoge kant. Als ik lees dat er vele een veelvoud hebben aan laadpassen lijkt me het een heel gedoe om te bepalen welke laadpas je gaat gebruiken. Steeds de apps openen kost ook tijd. Of zie ik dit verkeerd?
Nee, het kost steeds tijd en het is soms een heel gedoe om te bepalen. Ik ben er m.n. voor buitenlandse laadpalen véél te veel tijd aan kwijt geweest.

Maar aan de andere kant zijn de prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders ook behoorlijk groot. Zo kostten de Allego-palen in Gelderland een tijdje 30 ct/kWh, terwijl die met ChargePoint 57 ct/kWh waren.
En van de ene op de andere dag steeg de prijs van 30 ct naar 39,5 ct bij Allego.

Als je het eenmaal hebt uitgezet, blijft het meestal wel een paar maanden stabiel, maar wees alert, want prijsverhogingen kunnen heftig zijn.

Zie een paar pagina's terug: mensen werden verrast dat ze opeens 85 ct/kWh moesten betalen met Freshmile i.p.v. 21 ct/kWh + 7 ct/minuut.

Ik raad daarom in elk geval aan om altijd vlak voor je gaat laden te checken of de prijs die je moet gaan afrekenen overeenkomt met wat je verwacht.
Ik zal hoofdzakelijk thuisladen en maar incidenteel gebruik gaan maken van de openbare laadpalen (langere ritten, vakantie). Ik heb nog bij geen laadpaal gestaan aangezien ik nog geen auto heb (begin december aflevering), Zie je de prijs alleen in de betreffende app of wordt dit ook ergens op de laadpaal vermeld? en zoals @Tommie12 vermeld:
De prijs zie je meestal alleen in de app, het is nu nog heel erg zeldzaam dat een prijs op een laadpaal wordt vermeldt. En je kunt voor dezelfde paal met de ene pasaanbieder 2x zoveel kwijt zijn als de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
koboy schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:02:
[...]

Voor zo ver ik weet heeft Tesla de firmware die de problemen bij de V3 palen voor ons oplost nog niet naar de palen gepusht (als hij al af is...).
Ik had de zomervakantie nog een Enel bundel, dus goedkoper was het bij Tesla ook niet. Nu is het prijsverschil (met Freshmile/Thuega) ook zo klein geworden dat het prijsverschil voor mij niet opweegt tegen de extra wachttijd. Nu is de auto net iets sneller op 80% dan de familie naar het toilet kan; het laden an sich is dus geen vertragende factor.
Wat duurt dat lang bij Tesla om die problemen op te lossen... hopelijk is het volgende zomer (dan zijn er alweer 2 jaar voorbij, sinds de constatering van die problemen) beter.
Ik vond het wachten bij de Tesla laadlocaties gemiddeld wel wat prettiger om te wachten dan de gemiddelde andere snellaadpaal. Bij mij was dat altijd bij een vd Valk op het parkeerterrein.
Alleen wel irritant dat de kabels zo kort zijn dat als je laadklep rechtsachter zit, je 2 laadplekken bezet moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 18-11-2023 09:41 . Reden: Zie TW; gewoon ranten om het ranten is niet gewenst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Wakkie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:04:
[...]

Bizar eigenlijk. Je bent aan de goden overgeleverd. :(
Daar is dit topic voor, zodat je jezelf in elk geval geïnformeerd kan overleveren. ;)
De nieuwsbrief van laadpastop10.nl kan overigens ook nuttig zijn, daardoor was ik op de hoogte van de prijsverhoging van Allego van 30 naar 39,5 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01
Vattenfall gaat binnenkort ook de tarieven verhogen om in de richting van €0,50/kWh terecht te komen. In ieder geval voor MRA-e gebied, daarbuiten weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:09
multikoe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:27:
[...]

Misschien je iets minder druk maken?
Je ziet nu heel duidelijk de gevolgen van de vrije markt: in principe mag iedereen vragen wat hij wil en zo lang consumenten niet weglopen zou ik dat ook gewoon doen. Waarom geld laten liggen?
Maar zodra het aanbod steeds groter wordt en de consument steeds meer keuze krijgt, zullen de prijzen steeds dichter bij elkaar komen te liggen en uiteindelijk ontstaat ongeveer dezelfde situatie als nu met brandstof.
dit zijn niet de gevolgen van een vrije markt.

dit zijn de perikelen van een startende markt en de ontwikkelen van een nichemarkt die zich moet ontwikkelen naar een verzadigde markt van volledige concurrentie.

ik zeg het vast ook niet goed maar ik bedoel dat dit nog een markt is in ontwikkeling waarin de concurrentie nog niet volledig functioneert
maar dat wordt steeds beter.

mvos en Cpos zullen steeds meer roaming overeenkomsten gaan maken met elkaar
en uiteindelijk zullen de prijzen nog flink gaan dalen
en in dit geval ruikt ook de concurrentie uit het buitenland mogelijkheden

ook hier zullen prijsvechters gaan komen maar de marges zijn klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
multikoe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:33:
[...]

Het is wel grappig: rondom mijn huis staan binnen een straal van 400 meter drie Greenflux palen en één Vattenfal paal. Die Vattenfal paal is veel goedkoper (34 ct/kWh t.o.v. minimaal 48 ct/kWh voor de Greenflux palen). Je zou verwachten dat die ene Vattenfal paal, die nota bene in het centrum van de stad staat, altijd bezet zou zijn, maar ik kan er bijna altijd laden :)
Met andere woorden: als vervolg op mijn opmerking onder het bericht van @hansvanhengel : kennelijk is een groot deel van de EV-eigenaren helemaal niet zo bezig met de goedkoopste laadpaal te vinden en daarmee kan Greenflux in mijn buurt gewoon nog lekker hoge prijzen blijven vragen.
omdat 80% van de ev rijders zakelijk of lease zijn en het niet boeit

ook dat zal gaan veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:51
DaCoTa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:22:
Vattenfall gaat binnenkort ook de tarieven verhogen om in de richting van €0,50/kWh terecht te komen. In ieder geval voor MRA-e gebied, daarbuiten weet ik niet.
Oh, dat is balen zeg! Heb sinds ik mijn EV heb (sinds eind maart 2023) altijd heerlijk goedkoop (€0,34 per) kunnen laden bij de ene Vattenfall paal bij mij in de wijk. Jammer dat dat voordeeltje binnenkort dan voorbij is :|

Overigens, ik was vanmiddag bij Van der Valk in Almere om met mijn vrouw te lunchen en zag allemaal laadpalen staan op de parkeerplaats. Dacht: mooi, kan de auto even bijladen terwijl we aan het lunchen zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIqdMlmUxm_Apo9HTPOJVAL-KZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8l1JyLciVwZDkWMmW96Sa1k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik keek in Chargeprice app welke laadpas die ik bezit hier het goedkoopste zou zijn, en dat zou de Vattenfall pas zijn. Maar verder dan een 'wachten op verbinding' kwam het niet met die pas. Heb vervolgens ook nog mijn Road / E-flux pas geprobeerd, maar die gaf hetzelfde resultaat. Omdat mijn vrouw inmiddels ongeduldig begon te worden heb ik het maar opgegeven en de auto thuis weer aan de Vattenfall paal in de wijk gekoppeld waar die wel meteen begon te laden.

Weet iemand hier waarmee je wel succesvol kunt laden bij Van der Valk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
kevertje1977 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:28:
[...]

Ik ga er vanuit Franse BTW want het adres op de factuur is ook in Frankrijk.
Het percentage btw is 20%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auTTIkcck5mIsCcz61nNfh5ea1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXs0xklKaXI1zGdr8mcFHk2K.png?f=fotoalbum_large

Franse BTW dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:07
Haay schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:45:
[...]

Oh, dat is balen zeg! Heb sinds ik mijn EV heb (sinds eind maart 2023) altijd heerlijk goedkoop (€0,34 per) kunnen laden bij de ene Vattenfall paal bij mij in de wijk. Jammer dat dat voordeeltje binnenkort dan voorbij is :|

Overigens, ik was vanmiddag bij Van der Valk in Almere om met mijn vrouw te lunchen en zag allemaal laadpalen staan op de parkeerplaats. Dacht: mooi, kan de auto even bijladen terwijl we aan het lunchen zijn:
[Afbeelding]

Ik keek in Chargeprice app welke laadpas die ik bezit hier het goedkoopste zou zijn, en dat zou de Vattenfall pas zijn. Maar verder dan een 'wachten op verbinding' kwam het niet met die pas. Heb vervolgens ook nog mijn Road / E-flux pas geprobeerd, maar die gaf hetzelfde resultaat. Omdat mijn vrouw inmiddels ongeduldig begon te worden heb ik het maar opgegeven en de auto thuis weer aan de Vattenfall paal in de wijk gekoppeld waar die wel meteen begon te laden.

Weet iemand hier waarmee je wel succesvol kunt laden bij Van der Valk?
https://www.valkexclusief.nl/faciliteiten/valk-energy/faq/

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:55
Dat klopt inderdaad. Het tarief gaat in het MRA-e gebied per 13 december 2024 van € 0,34 naar € 0,4899:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bXB8ln2hJSZCXiTH8q9HeY7t0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/htyTcHtHLhRUn6wvpq0B7i5w.png?f=fotoalbum_large

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
nathalia schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:07:
[...]

Dat klopt inderdaad. Het tarief gaat in het MRA-e gebied per 13 december 2024 van € 0,34 naar € 0,4899:

[Afbeelding]
Hoe interpreteer ik die tabel, gaan alle tarieven naar €0,49, of alleen MRA?

Staat ook niet duidelijk op de pagina. https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven

Als dat alleen MRA is, dan snap ik helemaal niks van hoe ze tot die tarieven komen.

[ Voor 16% gewijzigd door DaCoTa op 17-11-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
DaCoTa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:14:
[...]

Staat ook niet duidelijk op de pagina. https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven

Als dat alleen MRA is, dan snap ik helemaal niks van hoe ze tot die tarieven komen.
Op basis van de uitlijning van de tabel, zou ik verwachten alleen MRA.
Hoop dat het ook echt zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]

Volgens mij is het per regio anders. Ik weet dat ik Gelderland elk jaar 1 keer aangepast kan worden en wel op 1-6.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
boyette schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:32:
dit zijn niet de gevolgen van een vrije markt.

dit zijn de perikelen van een startende markt en de ontwikkelen van een nichemarkt die zich moet ontwikkelen naar een verzadigde markt van volledige concurrentie.
Beide natuurlijk. Omdat de markt nog in ontwikkeling is variëren de prijzen, maar dat kan alleen als er geen centrale entiteit is die de prijzen bepaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:30
Ik heb net mijn Nescafe-pasje toegevoegd aan de Bump-app op mijn iphone SE(2022).

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
multikoe schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:23:
[...]

Beide natuurlijk. Omdat de markt nog in ontwikkeling is variëren de prijzen, maar dat kan alleen als er geen centrale entiteit is die de prijzen bepaalt.
bij een centrale entiteit is er geen concurrentie alleen gebaseerd op service misschien

nu is die centrale entiteit vervangen voor concurrentie en dat gaat uiteindelijk in deze markt wel functioneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
de provinciale palen kunnen ze zomaar niet verhogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb dit topic al enkele maanden niet meer gevolgd, en ik had een enkele vattenfall-paal in MRA-gebied die nu nog blijkbaar die 34 cent is, maar ik word zo moe van dat arbitraire gedoe rondom die tarieven. Waarom kan het in Gelderland wel 31 cent zijn maar in MRA-gebied moet het verhoogd worden naar 48 cent?

Als dit bij fossiele brandstoffen zou gebeuren zou het 8-uur journaal hier mee openen maar op EV-gebied accepteren we dit klakkeloos.

Om erg moe van te worden.
Beetje egoistisch vind je ook niet? Want als je wel in MRA-gebied woont ben je dus slachtoffer van zoiets arbitrairs. Leuk al die concessies, maar jan-met-de-pet snapt daar niets van.

Als je al zo'n spaarzame Vattenfall-paal kan vinden in je nabijheid.

Je zou er bijna weer fossiel van gaan rijden. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. :F

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 18-11-2023 00:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:10
Sinds kort kun je nu ook bij Tesla laden zonder een account aan te maken. Op de Tesla kaart klik je op de gewenste locatie en daar is dan een optie om na invulling van je gegevens te kunnen laden. Werkt nog niet overal maar o.a. wel in NL, D, Fr.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:07
Voor wie er iets mee kan, net gelezen op de Duitse Pepper, MyDealz:

https://www.mydealz.de/de...euge-stand-q42023-2266716

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:50
Mijn Octopus Electroverse kaart is binnen. Verrassend genoeg hebben ze ook mijn naam op de kaart gedrukt 😏
Besteld op 3 november
Straks proberen of de kaart ook echt werkt

[ Voor 14% gewijzigd door Slinnenb op 18-11-2023 10:15 ]

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dextertje
Gunner schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:37:
[...]

Beetje egoistisch vind je ook niet? Want als je wel in MRA-gebied woont ben je dus slachtoffer van zoiets arbitrairs. Leuk al die concessies, maar jan-met-de-pet snapt daar niets van.
:o
Beetje zure reactie, die had ik niet zien aankomen. :F
Ik heb er juist belang bij dat Vattenfall in MRA-gebied niet het tarief verhoogd. Want ik laad niet zo veel openbaar, maar soms is het handig om AC te laden als je wat verder op bezoek bent; bijvoorbeeld bij familie in MRA-gebied.

Ik uitte slechts mijn hoop dat de tariefsverhoging niet voor heel Nederland zou gelden. Misschien zit er onderbewust wat eigenbelang bij mijn hoop, maar het is niet uit egoïsme: ik gun mijn mede EV-rijders goede en transparante tarieven, want als heel NL, of nog liever, heel Europa, heldere transparante tarieven heeft die genoeg met fossiel kunnen concurreren, dan helpt dat de transitie. En ja, ook voor mijzelf zou het fijn zijn.

Want je hebt beslist gelijk: als opeens in de MRA de benzineprijs in een dag van € 1,70 naar € 2,45 verhoogd zou worden, maar niet in de rest van Nederland, dan zou het 8-uurjournaal ermee openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:02
Slinnenb schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:14:
Mijn Octopus Electroverse kaart is binnen. Verrassend genoeg hebben ze ook mijn naam op de kaart gedrukt 😏
Besteld op 3 november
Straks proberen of de kaart ook echt werkt
Volgens de PostNL app is die van mij ook onderweg! Dat is goed nieuws!

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@dextertje Bedankt voor je toelichting, je hebt gelijk, ik had m'n frustratie over die verhoging niet op jouw post moeten afreageren.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
nathalia schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:07:
[...]

[Afbeelding]
Fijn dit. Freshmile nu duur, Vattenfall nu ook omhoog. Dan gaan we maar naar Bump voor €0,41/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Benny schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:58:
[...]

Fijn dit. Freshmile nu duur, Vattenfall ook omhoog. Dan gaan we maar naar Bump voor €0,41/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-09 16:38
kevertje1977 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:56:
Vanochtend in Alkmaar :
Bloemaertlaan 20. Total Energies. Scannen QR code gaat naar de charge-assist app.
Start tarief : 0,30 . Costs per kWh : 0.61
een paal verderop :
Willem Hedastraat 2.
Start tarief : 0,30 . Costs per kWh : 0.54

Ik probeerde de (Engelse) Electroverse APP waarin de prijs 0,35 is op deze palen.
Helaas wilde de transactie niet starten.

Daarna niet meer geladen want met alle andere apps was het tarief minimaal 0,50ct of meer.
Er zijn in Alkmaar ook Vattenfall palen met pas van Vattenfall € 0,34.

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Vandaag bij Shell-Recharge Ruwiel proberen te laden met FreshMile maar mijn pasje werd niet geaccepteerd.
Er was maar 1 paal nog beschikbaar. De rest stond wel te laden.

Of het aan FM lag weet ik niet maar ik wilde geen Shell pas proberen met hun belachelijke tarieven.

Eind oktober met FM nog bij Shell Muiden kunnen laden.
Nu ben ik zonder te laden weer de A2 op gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 23:49
cyberdj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:17:
[...]

Heb je wel eerst een creditcard gekoppeld aan de Bump app?

Ik heb een oude RFID hoteldeurpas gebruikt (CitizenM). Doet het prima, morgen eens ergens laden. Heb al tarieven gecheckt op vakantiebestemming (Frankrijk), waar Bump met 0,41/kWh veruit het goedkoopste is (op een Freshmile paal notabene, die zelf 0,594/kWh + 0,05/min rekenen).
Hoe werkt dit nu eigenlijk? Bij de payments een CC toegevoegd, dan lege kaart proberen te lezen.... nada..

Nog met wat kaarten geprobeerd... allemaal niks.. maar CC op een bankpas leest die zo hop in.... iPhone14 Pro.

Doe ik wat fout? of hoe functioneert dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
spidertje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:37:
[...]

Hoe werkt dit nu eigenlijk? Bij de payments een CC toegevoegd, dan lege kaart proberen te lezen.... nada..

Nog met wat kaarten geprobeerd... allemaal niks.. maar CC op een bankpas leest die zo hop in.... iPhone14 Pro.

Doe ik wat fout? of hoe functioneert dit?
Het scannen van NFC kaarten in de Bump app op een iPhone is heel selectief in wat voor kaart hij acepteert. Zie ook vanaalten in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 23:49
vanaalten schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:43:
[...]

Het scannen van NFC kaarten in de Bump app op een iPhone is heel selectief in wat voor kaart hij acepteert. Zie ook vanaalten in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Mmm….. zoals altijd is het mooie PSV de redder in nood…. Zie dat de kaart van Supporters Vereniging kan worden ingelezen, eens een keer proberen mee te laden dan maar. Wellicht net even voor een wedstrijd dan is het spul vast extra opgeladen voor de wedstrijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
kevertje1977 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:27:
Vandaag bij Shell-Recharge Ruwiel proberen te laden met FreshMile maar mijn pasje werd niet geaccepteerd.

Of het aan FM lag weet ik niet maar ik wilde geen Shell pas proberen met hun belachelijke tarieven.

Mijn FM pas wordt ook geweigerd bij Shell Recharge (in dit geval 1 van de overgebleven goedkope van 0,21+0,07). 2 maal geprobeerd, 2 maal niet gelukt. Sessie start en zegt na 1 sec “Sessie beeindigd 0:01”
Wel even de Shell Recharge pas gebruikt om defect aan paal/auto uit te sluiten, die deed het wel. Na 5kWh gestopt 😂

[ Voor 7% gewijzigd door cyberdj op 18-11-2023 17:31 ]

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Gisteren voor het eerst met de Thuega pas geladen aan de Allego paal hier. 60 kWh voor 22 euro. Freshmile is nu gedegradeerd tot eerste backup.
Dank Freshmile, het waren 6 mooie maanden!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kevertje1977 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:27:

in welke richting was dit
richting ams ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-08 20:55
Hallo,

Ik erger me al een tijdje aan het feit dat de prijzen van Ubitricity, Total Energies en Vattenfall zo uiteenlopen. Total Energies plaatst bijna alle nieuwe laadpalen hier in de gemeente. In mijn straat kost het opladen bij een Ubitricity-paal €0,51 per kWh, Total Energies-paal straat hier achter €0.55 per kWh terwijl het bij een Vattenfall-paal twee straten verderop slechts €0,34 per kWh is.

Een paar maanden geleden heeft Ubitricity (mogelijk onderdeel van Shell) de laadpaal in mijn straat in Heerhugowaard overgenomen van Total Energies. Sindsdien werken de passen van andere aanbieders, zoals Vattenfall, MKB Brandstof en E-flux, niet meer bij deze paal. Ik merk dat ik steeds meer palen van Ubitricity tegenkom waar andere laadpassen niet werken.

Het begint op een soort monopolie te lijken.

Ik heb Ubitricity om reactie gevraagd en kreeg dit als antwoord
Allereerst bieden we onze oprechte excuses aan voor deze situatie en het late antwoord.

We kunnen bevestigen dat we in contact zijn met diverse providers om een overeenkomst te sluiten zodat hun RFIDs geaccepteerd kunnen worden op ubitricity laadpunten.
Helaas kan het even duren voordat de overeenkomst wordt geïmplementeerd, en we kunnen op dit moment nog geen tijdsbestek aan u verstrekken.
Hoewel we uiteraard begrijpen dat u uw voorkeurs-RFID wilt gebruiken, willen we u informeren dat er alternatieven zijn.

We hebben onze laadpunten voorzien van een QR-code en NFC-tag om u te helpen uw voertuigen op te laden als uw RFID-kaart niet wordt geaccepteerd. We bieden deze Pay-As-You-Go-optie als een snelle oplossing voor u om te gebruiken. U kunt eenvoudig de QR-code of NFC-tag scannen met uw smartphone en betalen via een creditcard of Apple Pay/Google Pay. De kilowattuur (kWh) die u laadt, worden precies gemeten en u ontvangt direct na het stoppen van uw laadproces een factuur via e-mail.

[ Voor 1% gewijzigd door rodb op 18-11-2023 21:22 . Reden: Correctie laadpalen worden allemaal geplaatst door Total Energies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
rodb schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:17:
Hallo,

Ik erger me al een tijdje aan het feit dat de prijzen van Ubitricity, Total Energies en Vattenfall zo uiteenlopen. Total Energies plaatst bijna alle nieuwe laadpalen hier in de gemeente. In mijn straat kost het opladen bij een Ubitricity-paal €0,51 per kWh, Total Energies-paal straat hier achter €0.55 per kWh terwijl het bij een Vattenfall-paal twee straten verderop slechts €0,34 per kWh is.

Een paar maanden geleden heeft Ubitricity (mogelijk onderdeel van Shell) de laadpaal in mijn straat in Heerhugowaard overgenomen van Total Energies. Sindsdien werken de passen van andere aanbieders, zoals Vattenfall, MKB Brandstof en E-flux, niet meer bij deze paal. Ik merk dat ik steeds meer palen van Ubitricity tegenkom waar andere laadpassen niet werken.

Het begint op een soort monopolie te lijken.

Ik heb Ubitricity om reactie gevraagd en kreeg dit als antwoord

[...]
dus gewoon de Vattenfall paal gebruiken en die andere negeren dan gaat de rest vanzelf omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Laatst online: 17:56
Het is mij wel gelukt om verschillende pasjes of gedeactiveerde druppels van andere laad providers te koppelen in de Bump charge app. Maar het is mij nog niet gelukt om een lasdsessie te starten tot nu toe. De pas wordt herkend, de paal wordt even blauw en daarna stopt het ook weer meteen. Je hoeft toch niet zoals met FreshMile eerst tegoed in de app te zetten? Heeft iemand betere ervaring? Ik heb EV Box en Allego geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Planet X schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:52:
Het is mij wel gelukt om verschillende pasjes of gedeactiveerde druppels van andere laad providers te koppelen in de Bump charge app. Maar het is mij nog niet gelukt om een lasdsessie te starten tot nu toe. De pas wordt herkend, de paal wordt even blauw en daarna stopt het ook weer meteen. Je hoeft toch niet zoals met FreshMile eerst tegoed in de app te zetten? Heeft iemand betere ervaring? Ik heb EV Box en Allego geprobeerd.
staan die palen wel gewoon zichtbaar in de app
en heb je het ook vanuit de app proberen te starten ?

en een betalingsmethode gekoppeld in je account ?

ps. een gedeactiveerde pas van een andere laadprovider is nog steeds een gedeactiveerde pas van een andere laadprovider ook als je die gaat koppelen aan een andere app
dat lijkt me niet handig

[ Voor 15% gewijzigd door boyette op 19-11-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
Planet X schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:52:
De passen zijn misschien niet meer actief, maar kunnen nog herkend worden door het achterliggend systeem en zodanig geblokkeerd worden. Ik zou aanraden om een zo neutraal mogelijke pas/druppel te gebruiken.

PS, freshmile heeft geen tegoed nodig op de pas, als er een creditkaart aan gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
boyette schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:45:
[...]

in welke richting was dit
richting ams ?
Ja klopt. Tussen breukelen en vinkeveen, de shell pomp zelf is dicht maar de shell-recharge en de starbucks is gewoon open

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
rodb schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:17:
Hallo,

Ik erger me al een tijdje aan het feit dat de prijzen van Ubitricity, Total Energies en Vattenfall zo uiteenlopen.
Je kan gerust zijn. De prijs bij Vattenfall wordt binnenkort netjes opgetrokken tot 49 ct/kWh :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-08 15:47
IceTeaGX schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:10:
[...]

De passen zijn misschien niet meer actief, maar kunnen nog herkend worden door het achterliggend systeem en zodanig geblokkeerd worden. Ik zou aanraden om een zo neutraal mogelijke pas/druppel te gebruiken.

PS, freshmile heeft geen tegoed nodig op de pas, als er een creditkaart aan gekoppeld is.
In de uitleg van het koppelen staat ook dat je geen laadpas van andere providers mag gebruiken voor dit doel. Waarschijnlijk gaat dit ook op voor de inactieve variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

pmiddeld schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:53:
[...]

Je kan gerust zijn. De prijs bij Vattenfall wordt binnenkort netjes opgetrokken tot 49 ct/kWh :+
in Amsterdam EO. De rest van het land is nog niks over bekend. In sommige provincies is het afgesproken dat dit maar 1 keer per jaar mag.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
spartacusNLD schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:58:
[...]

in Amsterdam EO. De rest van het land is nog niks over bekend. In sommige provincies is het afgesproken dat dit maar 1 keer per jaar mag.
Inderdaad, in MRA-e gebied. Daar ligt Heerhugowaard, waar @rodb woont, toch in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-08 20:55
pmiddeld schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:18:
[...]

Inderdaad, in MRA-e gebied. Daar ligt Heerhugowaard, waar @rodb woont, toch in?
Ja dat zal hier dus ook gelden, wel jammer de prijzen tussen vattenval en de andere aanbieders hier was vaak €0.17-0.35 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
boyette schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:41:
[...]
de provinciale palen kunnen ze zomaar niet verhogen
Wat is een provinciale paal? Ik dacht dat de aanbesteding op gemeente-nivo gedaan werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
DaCoTa schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:04:
[...]

Wat is een provinciale paal? Ik dacht dat de aanbesteding op gemeente-nivo gedaan werd?
gedeeltelik

in Brabant heb je gemeente palen van Vattenfall maar ook van de provincie

dus zou zomaar kunnen dat die tarieven gaan verschillen. uiteindelijk afhankelijk van de aanbesteding per paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 14:02
Vattenfall op 9 oktober:
De tarieven worden jaarlijks per 1 januari vastgesteld. Aangezien de tarieven de laatste tijd behoorlijk omlaag zijn gegaan, is onze verwachting dat je dit per 1 januari 2024 ook terug gaat zien in het laadtarief.
Context: dit gaat over het laadtarief van de Vattenfall palen in Noord-Brabant.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
ericafterdark schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:36:
Vattenfall op 9 oktober:

De tarieven worden jaarlijks per 1 januari vastgesteld. Aangezien de tarieven de laatste tijd behoorlijk omlaag zijn gegaan, is onze verwachting dat je dit per 1 januari 2024 ook terug gaat zien in het laadtarief.

Context: dit gaat over het laadtarief van de Vattenfall palen in Noord-Brabant.
Zijn pas in mijn dorp (te Brabant) een aantal nieuwe Vattenfall laadpunten bijgekomen.
39,9 cent is de prijs, zelf laad ik nu voornamelijk thuis voor nog geen 32 cent maar mocht Vattenfall daaronder komen met de prijs dan ga ik mijn Vattenfall-laadpas weer eens onder het stof vandaan halen. :P
Dat ene straatje achterom lopen is ook de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
IceTeaGX schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:10:
[...]

Het is wonder boven wonder vandaag wel gelukt bij een Allego paal om tmet Bump e laden met dezelfde druppel die ik gedeactiveerd had bij een eerdere aanbieder. Bij EV Box was het vrijdag niet gelukt. Toch bedankt voor het meedenken.
Overigens zag ik vandaag dat Octopus zijn prijzen heeft aangepast, kost nu ook 57 cent bij Allego.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09 15:46
voor de mensen die aral pulse snelladers willen gebruiken in duitsland voor 2 cent per minuut:

Afbeeldingslocatie: https://static.mydealz.de/threads/raw/b2iE5/2268041_1/fs/895x577/qt/65/2268041_1.jpg

download de app:
https://www.enercity.de/p.../elektromobilitaet/easygo

bron:
https://www.mydealz.de/de...-app-von-enercity-2268041

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Planet X schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:39:
[...]

Het is wonder boven wonder vandaag wel gelukt bij een Allego paal om tmet Bump e laden met dezelfde druppel die ik gedeactiveerd had bij een eerdere aanbieder. Bij EV Box was het vrijdag niet gelukt. Toch bedankt voor het meedenken.
Overigens zag ik vandaag dat Octopus zijn prijzen heeft aangepast, kost nu ook 57 cent bij Allego.
waarom doen jullie dat niet gewoon via de app... wat is zo belangrijk om dat met een pas te kunnen doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:09
Vandaag ook met Bump geladen. Gelukt bij de tweede poging/paal. BIj de eerste, van EVBox (bij andere providers een tarief van soms meer dan 1 euro) lukte het niet. Zoals eerder gemeld, wordt geel, je hoort 'm vergrendelen. In de auto komt het scherm om te gaan laden, maar deze blijft een tijdje op nul staan en verdwijnt dan. Daarna lukte dit zelfs niet meer. Vervolgens stukje verder gereden in het dorp naar een paal van Equans en daar geen enkel probleem. Geladen a 41 cent.
Ik heb in de app een al jaren verlopen OV chipkaart kunnen koppelen en een credit card toegevoegd als betaalmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
boyette schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:57:
[...]

waarom doen jullie dat niet gewoon via de app... wat is zo belangrijk om dat met een pas te kunnen doen ?
Omdat ik geen pasjes in de zak wil hebben heb ik altijd 3 druppels aan mijn sleutelbos hangen. De app gebruiken duurt mij veel te lang. Al is de app van Bump zo slecht nog niet. De laadsessie wordt ook direct getoond zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Planet X schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:03:
[...]

Omdat ik geen pasjes in de zak wil hebben heb ik altijd 3 druppels aan mijn sleutelbos hangen. De app gebruiken duurt mij veel te lang. Al is de app van Bump zo slecht nog niet. De laadsessie wordt ook direct getoond zag ik.
ok de app gebruiken duurt te lang..

ik heb die ervaring niet
doe alles met een app

en de juiste app openen gaat veel makkelijker en sneller dan de juiste pas zoeken of hopen dat een pasje werkt

daarbij is de facturatie veelzijdiger sneller en de sessies zijn vaak te volgen

misschien daar eens op focussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
boyette schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:08:
[...]

ok de app gebruiken duurt te lang..

ik heb die ervaring niet
doe alles met een app

en de juiste app openen gaat veel makkelijker en sneller dan de juiste pas zoeken of hopen dat een pasje werkt

daarbij is de facturatie veelzijdiger sneller en de sessies zijn vaak te volgen

misschien daar eens op focussen
Als je met app laadt is de kans groter dat je op een slecht moment de stekker niet meer uit de paal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:26:
[...]

Als je met app laadt is de kans groter dat je op een slecht moment de stekker niet meer uit de paal krijgt.
:?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

App <-> MSP <-> schakelpunt <-> CPO <-> laadpunt
En deze route 2x, bij start en stop. Wanneer er hier iets misgaat start de sessie niet, of komt de kabel niet los bij stoppen.

Pas -> laadpunt <-> CPO <-> schakelpunt <-> MSP bij starten. Voor stoppen weet het laadpunt/CPO welke pas gebruikt is voor de start, en dus ook werkte gebruikt mag worden voor stoppen. De rest van de afhandeling kan ergens een queue in.
Vooral bij stoppen veel minder communicatie stappen, en dus punten waar het mis kan gaan.
Denk dat je rustig kan zeggen dat wanneer je dagen lang moet wachten tot je sessie zichtbaar is in de app/website, dat je dan ontsnapt bent aan het plegen van een telefoontje om je kabel los te krijgen van het laadpunt als je de app had gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
koboy schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:46:
[...]

App <-> MSP <-> schakelpunt <-> CPO <-> laadpunt
En deze route 2x, bij start en stop. Wanneer er hier iets misgaat start de sessie niet, of komt de kabel niet los bij stoppen.

Pas -> laadpunt <-> CPO <-> schakelpunt <-> MSP bij starten. Voor stoppen weet het laadpunt/CPO welke pas gebruikt is voor de start, en dus ook werkte gebruikt mag worden voor stoppen. De rest van de afhandeling kan ergens een queue in.
Vooral bij stoppen veel minder communicatie stappen, en dus punten waar het mis kan gaan.
Denk dat je rustig kan zeggen dat wanneer je dagen lang moet wachten tot je sessie zichtbaar is in de app/website, dat je dan ontsnapt bent aan het plegen van een telefoontje om je kabel los te krijgen van het laadpunt als je de app had gebruikt.
dat is alleen een theoretisch risico.

ik heb zoiets 1x meegemaakt en dat was zelfs met een pasje en dan kan je nog altijd de ontgrendeling laten forceren vanuit de auto waardoor de paal de kabel ontkoppelt

daar is namelijk een truuk voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TissueAndLube
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/124LL1DgwEHTORNcZunIjq0Sx7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uV6NMHyMa9DDGUH8DX1rCVf8.png?f=fotoalbum_large

Ook mijn eerste laadpoging met Thuga is geslaagd! Dank jullie wel voor het aanraden <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 16:38
Ik heb het één keer gehad dat ik na het laden met de Bump-app de kabel niet meer los kreeg van de laadpaal, en ik de Allego-helpdesk moest bellen om de kabel te laten deblokkeren.
Aan de andere kant is het me ook wel gebeurd dat ik met geen mogelijkheid een laadsessie gestart kreeg met mijn Vattenfall-laadpas op een Vattenfall-laadpaal, en het vervolgens met de Vattenfall-app juist wel lukte. Maar ook wel eens andersom. Ik bedoel maar, YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Iemand enig idee hoe je een tarief kan weten als de laadpaal op prive-grond staat ?
Kan je ergens vooraf het laadpaal nummer invoeren bij de kaart-afhandelaar ?

Want uiteindelijk weet deze kaart-afhandelaar na de sessie wel een tarief.

Reden: ik weet wat de CPO berekend voor een specifieke paal maar een transactie bij bijvoorbeeld Greenchoice is compleet anders afgerekend. En reacties van dat soort partijen blijven uit.

[ Voor 28% gewijzigd door kevertje1977 op 20-11-2023 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kevertje1977 schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:10:
Iemand enig idee hoe je een tarief kan weten als de laadpaal op prive-grond staat ?
Kan je ergens vooraf het laadpaal nummer invoeren bij de kaart-afhandelaar ?

Want uiteindelijk weet deze kaart-afhandelaar na de sessie wel een tarief.

Reden: ik weet wat de CPO berekend voor een specifieke paal maar een transactie bij bijvoorbeeld Greenchoice is compleet anders afgerekend. En reacties van dat soort partijen blijven uit.
wat de CPO berekend zegt niet altijd iets over wat de MVO berekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
boyette schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:04:
[...]

wat de CPO berekend zegt niet altijd iets over wat de MVO berekent
MVO ?

Ik weet wat BlueCurrent (de laadpaal in dit geval) berekend want ik kan dat zien in de portal.
Ik kan zien wat GreenChoice mij berekend als pashouder.
Waarom er dan toch iets tussen zit is mij een raadsel.

En hoe moet je dat dan weten als je een paal tegenkomt waar niets op staat.
Ik tref dat vaak aan bij bedrijven. Complete onduidelijkheid omdat je zelfs geen QR code kan scannen en ze vaak niet op een publieke kaart staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kevertje1977 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:07:
[...]

MVO ?

Ik weet wat BlueCurrent (de laadpaal in dit geval) berekend want ik kan dat zien in de portal.
Ik kan zien wat GreenChoice mij berekend als pashouder.
Waarom er dan toch iets tussen zit is mij een raadsel.

En hoe moet je dat dan weten als je een paal tegenkomt waar niets op staat.
Ik tref dat vaak aan bij bedrijven. Complete onduidelijkheid omdat je zelfs geen QR code kan scannen en ze vaak niet op een publieke kaart staan.
dan check je het in de apps eerst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
boyette schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:15:
[...]

Naar mijn mening niet echt een behulpzame reactie. Desalniettemin, ik denk dat hij/zij bedoelde dat die palen niet in de app voorkomen (want niet publiek) EN geen QR-code hebben voor meer informatie. RFID-kaart ervoor werkt wel, maar als je pas achteraf de prijs kan zien is het een beetje gokken.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Mirabis schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:30:
[...]

Naar mijn mening niet echt een behulpzame reactie. Desalniettemin, ik denk dat hij/zij bedoelde dat die palen niet in de app voorkomen (want niet publiek) EN geen QR-code hebben voor meer informatie. RFID-kaart ervoor werkt wel, maar als je pas achteraf de prijs kan zien is het een beetje gokken.
als dat zo is dan is het geen publieke laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
boyette schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:15:
[...]

Exact zoals al gezegd :

Welke APP want je weet meestal niet wat voor een paal het is.
Op de apps die ik gebruik staan dit soort (prive) palen niet.
Denk aan hotelgarages, bedrijven, semi-publieke locaties, etc.

Technisch zou je denken dat je als EV-rijder ook een tarief kan opvragen VOOR je de pas van je keuze gebruikt. Immers is het na de sessie wel direct zichtbaar wat het kost.
Dat is mijn punt : waarom het niet mogelijk maken dat je ook vooraf een soort scan kan doen met een pas of app zodat je weet wat je te wachten staat.

[ Voor 12% gewijzigd door kevertje1977 op 20-11-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kevertje1977 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:33:
[...]

Exact zoals al gezegd :

Welke APP want je weet meestal niet wat voor een paal het is.
Op de apps die ik gebruik staan dit soort (prive) palen niet.
Denk aan hotelgarages, bedrijven, semi-publieke locaties, etc.

Technisch zou je denken dat je als EV-rijder ook een tarief kan opvragen VOOR je de pas van je keuze gebruikt. Immers is het na de sessie wel direct zichtbaar wat het kost.
Dat is mijn punt : waarom het niet mogelijk maken dat je ook vooraf een soort scan kan doen met een pas of app zodat je weet wat je te wachten staat.
Soms moet je daarvoor een aantal apps checken
gebruik daarvoor universele apps die niet gerelateerd zijn aan specifieke CPOs dan heb je meer kans.

Bijv. &charge is een goede app waar 99% van de publieke palen in staan en daar kan je makkelijk checken van welke CPO de paal is.
Dan kan je van daaruit de juiste app er bij zoeken waarin je er gebruik van kunt maken

misschien kan je eens een voorbeeld geven van een paal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
boyette schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:37:
[...]

Soms moet je daarvoor een aantal apps checken
gebruik daarvoor universele apps die niet gerelateerd zijn aan specifieke CPOs dan heb je meer kans.

Bijv. &charge is een goede app waar 99% van de publieke palen in staan en daar kan je makkelijk checken van welke CPO de paal is.
Dan kan je van daaruit de juiste app er bij zoeken waarin je er gebruik van kunt maken

misschien kan je eens een voorbeeld geven van een paal?
In het verlengde daarvan, kun je bij iedere paal zien welke ID een paal heeft? Bij Thüga zie ik dit als EVSE ID (bijvoorbeeld NLNUOEALF*0016366*2). Ik heb de palen nog nooit goed geïnspecteerd, maar vraag me af of ergens de ID staat.
Concreet zie ik in de Electroverse app bij een bepaalde locatie 5 (groepen) laadpalen staan, die allemaal een ander tarief hebben. Uiteraard wil ik dan de goedkoopste paal hebben, maar dan moet ik wel weten hoe ik die herken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevertje1977
cyberdj schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:55:
[...]

In het verlengde daarvan, kun je bij iedere paal zien welke ID een paal heeft? Bij Thüga zie ik dit als EVSE ID (bijvoorbeeld NLNUOEALF*0016366*2). Ik heb de palen nog nooit goed geïnspecteerd, maar vraag me af of ergens de ID staat.
Concreet zie ik in de Electroverse app bij een bepaalde locatie 5 (groepen) laadpalen staan, die allemaal een ander tarief hebben. Uiteraard wil ik dan de goedkoopste paal hebben, maar dan moet ik wel weten hoe ik die herken.
Als het goed is geinstalleerd staat het paal-nummer op de paal.
Maar dat is helaas niet altijd zo, dan word het sowieso lastig.

Er is nog veel regelgeving nodig wat mij betreft. De eis dat je vooraf kan zien wat je gaat betalen met een pasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
kevertje1977 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:12:
[...]

Als het goed is geinstalleerd staat het paal-nummer op de paal.
Maar dat is helaas niet altijd zo, dan word het sowieso lastig.

Er is nog veel regelgeving nodig wat mij betreft. De eis dat je vooraf kan zien wat je gaat betalen met een pasje.
ja dit is heel vaak niet zo
als er echt 10 palen bij elkaar staan zonder enig fysiek kenmerk en je en die zijn van verschillende operators dan kan je alleen aan het type paal zien aan de buitenkant van wie die zou kunnen zijn.

Maar dat gebeurt niet vaak
Dan kan je nog de kabel in de paal doen en kijken in sommige apps zie je dan welke paal plotseling bezet wordt...

dan kan je het daar aan herkennen

of gewoon en sessie proberen dan weet je het voor de volgende keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
boyette schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:32:
[...]

als dat zo is dan is het geen publieke laadpaal
Ik denk dat dat vaak zo is, maar niet persé altijd.
Bij m'n werk zijn afgelopen maanden wat laadpalen vervangen. De oude palen stonden in de apps maar nu niet meer. De nieuwe palen staan er al twee maanden en werken gewoon met gangbare laadpassen - maar staan niet in de laadpaal-apps. Dat gaat wel een keer gebeuren (Q1 2024 begreep ik), maar vooralsnog zijn het dus publieke laadpalen die niet in een laadpaal-app zijn.

(en ja, als je dan gaat laden met een pas die afrekent op basis van het CPO tarief, dan kan je lelijk verrast worden door de prijs en dat kan je vooraf dus niet zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
vanaalten schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat dat vaak zo is, maar niet persé altijd.
Bij m'n werk zijn afgelopen maanden wat laadpalen vervangen. De oude palen stonden in de apps maar nu niet meer. De nieuwe palen staan er al twee maanden en werken gewoon met gangbare laadpassen - maar staan niet in de laadpaal-apps. Dat gaat wel een keer gebeuren (Q1 2024 begreep ik), maar vooralsnog zijn het dus publieke laadpalen die niet in een laadpaal-app zijn.

(en ja, als je dan gaat laden met een pas die afrekent op basis van het CPO tarief, dan kan je lelijk verrast worden door de prijs en dat kan je vooraf dus niet zien)
je werkgever kan dit zelf instellen of ze de palen publieklijk zetten.
In dit geval is het geen publieke laadpaal (meer dan). Dan kan je nog steeds laden met pasjes en je werkgever stelt in welke pasjes.

Anders zou je helemaal niet kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Hachy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:08:
Ik heb weer twee laadkompassen gemaakt. Ik hoop dat mainstream nederland Freshmile gaat begrijpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijne tabellen, maar door de Freshmile-tarieven zonder minuut-tarief erin te zetten, zullen veel mensen zich vergissen (zie bijvoorbeeld CharlieBulldog in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"). Freshmile lijkt een stuk goedkoper dan het in werkelijkheid is.
Misschien uitgaan van laden met 120 kW, dus de halve minuutprijs meerekenen om de prijzen enigszins realistisch weer te geven. Of een range prijzen, bij bijvoorbeeld tussen 60-180 kW laadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
boyette schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:42:
[...]

je werkgever kan dit zelf instellen of ze de palen publieklijk zetten.
In dit geval is het geen publieke laadpaal. Dan kan je nog steeds laden met pasjes en je werkgever stelt in welke pasjes.

Anders zou je helemaal niet kunnen laden.
Hoe dit alles precies werkt weet ik niet, maar in mijn specifieke geval:
Laadpalen in de parkeergarage van de High Tech Campus in Eindhoven. Dus niet specifiek voor mijn werkgever, maar publiek toegankelijk voor iedere bezoeker van de Campus, is gewoon publiek toegankelijk terrein. De laadpalen werken in elk geval met passen van NL-MAB (die dus CPO-tarief gebaseerd zijn) en ESB (vast tarief per kWh en bepaald niet gebruikelijk in Nederland).

Nou weet ik niet wat de definitie is van 'publieke laadpaal'. Als dat is "moet in een laadpaal app te zien zijn", dan heb je gelijk - maar als de definitie is "voor iedereen toegankelijk en bruikbaar", dan zijn die gewoon publieke laadpalen die niet in een laadpaal app te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
vanaalten schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:47:
[...]

Hoe dit alles precies werkt weet ik niet, maar in mijn specifieke geval:
Laadpalen in de parkeergarage van de High Tech Campus in Eindhoven. Dus niet specifiek voor mijn werkgever, maar publiek toegankelijk voor iedere bezoeker van de Campus, is gewoon publiek toegankelijk terrein. De laadpalen werken in elk geval met passen van NL-MAB (die dus CPO-tarief gebaseerd zijn) en ESB (vast tarief per kWh en bepaald niet gebruikelijk in Nederland).

Nou weet ik niet wat de definitie is van 'publieke laadpaal'. Als dat is "moet in een laadpaal app te zien zijn", dan heb je gelijk - maar als de definitie is "voor iedereen toegankelijk en bruikbaar", dan zijn die gewoon publieke laadpalen die niet in een laadpaal app te zien zijn.
is dat P9 of welke precies?
ik zie daar heel veel verschillende laadpalen van verschillende merken ook

de laadpalen van p5 p6 en p9 zijn gewoon in de apps zichtbaar en te gebruiken via apps

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 20-11-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Coasterfreak schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:41:
voor de mensen die aral pulse snelladers willen gebruiken in duitsland voor 2 cent per minuut:
Waarschuwing aan ieder: deze fout is alweer gecorrigeerd (halleluja maandagochtend in Duitsland) en zo ben je weer bijna een euro lichter de kWh, benieuwd wat dit grapje enercity gekost heeft.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
fewips schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:51:
[...]

Waarschuwing aan ieder: deze fout is alweer gecorrigeerd (halleluja maandagochtend in Duitsland) en zo ben je weer bijna een euro lichter de kWh, benieuwd wat dit grapje enercity gekost heeft.
jammer, dan kan de app van enercity er weer af ('t is dat ik de accu al geladen had gisterochtend en het bericht te laat zag, anders was ik wel even gaan laden net over de grens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik ga dit weekend naar Parijs. Een paar jaar geleden heb ik bij een aanbieding een gratis Mango tolpas + Kiwhi laadpas besteld. De tolpas heeft het altijd goed gedaan in Italië, de laadpas heb ik nog nooit gebruikt. Nu wil ik de laadpas waarschijnlijk a.s. weekend gebruiken. Ik heb ondertussen begrepen dat Mango is omgezet naar Fulli, maar de app van Mango op mijn telefoon werkt nog steeds, maar is niet meer te downloaden in Playstore. Maar er is ook een Fulli app beschikbaar. Is de Mango app nu eigenlijk niet meer bruikbaar en moet de Fulli app gebruikt worden? En ik zie op de Fulli site dat de tolpas in Frankrijk, Spanje en Portugal te gebruiken is, maar ik zie niks meer over Italië (waar ik vaak heen ga). Iemand ervaring met de Mango/Fulli tolpas in Italië?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
Kijk op de site van Fulli, Hulp &Contact.

Bij de vraag Werkt mijn badge ook in het buitenland staat o.a:

Je badge werkt ook in het buitenland als je kiest voor de Fulli Nomade badge, waarmee je op snelwegen in Frankrijk, Spanje, Portugal en zelfs Italië mag rijden.
Je kunt er ook mee betalen voor parkeren in meer dan 1000 parkeergarages in deze landen.
Als je al klant bent, ga dan naar je online klantenzone en klik op "wijzig aanbod", of bezoek een van onze winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
pmiddeld schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:01:
Ik ga dit weekend naar Parijs. Een paar jaar geleden heb ik bij een aanbieding een gratis Mango tolpas + Kiwhi laadpas besteld. De tolpas heeft het altijd goed gedaan in Italië, de laadpas heb ik nog nooit gebruikt. Nu wil ik de laadpas waarschijnlijk a.s. weekend gebruiken. Ik heb ondertussen begrepen dat Mango is omgezet naar Fulli, maar de app van Mango op mijn telefoon werkt nog steeds, maar is niet meer te downloaden in Playstore. Maar er is ook een Fulli app beschikbaar. Is de Mango app nu eigenlijk niet meer bruikbaar en moet de Fulli app gebruikt worden? En ik zie op de Fulli site dat de tolpas in Frankrijk, Spanje en Portugal te gebruiken is, maar ik zie niks meer over Italië (waar ik vaak heen ga). Iemand ervaring met de Mango/Fulli tolpas in Italië?
Bump is frans misschien een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
boyette schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:50:
[...]

is dat P9 of welke precies?
ik zie daar heel veel verschillende laadpalen van verschillende merken ook

de laadpalen van p5 p6 en p9 zijn gewoon in de apps zichtbaar en te gebruiken via apps
P4 (specifiek garage P4-oost). In elk geval Shell Recharge, Vattenfall en 'laadpaal app' laten daar nu geen palen zien (wat ook overeenkomt met wat iemand van de Campus mij schreef: zichtbaar in de gangbare apps rond Q1 2024).

Maar goed, is denk ik allemaal niet zo belangrijk. Ik denk dat over het algemeen een paal die niet in een laadpaal app staat geen publieke paal is - waar deze discussie mee begon. Maar er zijn dus uitzonderingen.

[ Voor 16% gewijzigd door vanaalten op 20-11-2023 12:39 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2