Jazsie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:56:
[...]
Komt uit op ~70ct de kWh met 40kW laden die ik max kan (eerder ~35kW).
Helaas gaat die vlieger niet op voor mij.
Dit is echt een sport als je dagelijks doet DC laden, voor die 4-5x per maand zie ik de moeite nu al niet meer zitten om te zoeken naar een laadpas die goedkoper is en zo ja voor hoe lang dat is

.
Haha, ja. Laadstations veranderen weliswaar niet zo vaak van prijs als benzinestations, maar wel vele male heftiger. Ik zie het niet gebeuren dat een benzinepomp een tijdje € 1/liter kost en dan opeens € 3/liter, terwijl procentueel vergelijkbare tariefsveranderingen nu wel met Freshmile gebeuren.
Ik heb net het eerste jaar EV achter de rug en heb nu ruim 25 apps die iets met opladen te maken hebben op mijn telefoon.
En iets van 14 accounts/pasjes, waarvan ik het merendeel nooit gebruik, de helft heb ik zelfs nooit in gebruik genomen. Wel voor betaald, maar dan waren de tarieven alweer minder gunstig of waren bundels verdwenen (o.a. Enel-X, BeCharge, Elli).
En ik zie de afgelopen weken in dit topic weer pasjes en aanbieders voorbij komen waarbij ik denk: goh, misschien wel handig om te hebben (Thüga, Electroverse, Bump)... Maar met al die werkloze pasjes en binnenkort een nieuw energiecontract (daltarief 24,9 ct/kWh) ben ik wat terughoudender.
Misschien wel leuk om te delen welke pasjes/accounts die ik wel vaak gebruik/gebruikt heb:
- Freshmile - vooral voor de zeer scherpe snellaadtarieven die nu helaas bijna overal over zijn. Soms ook goedkoper voor AC-laden, uitgaande van 10-11 kW en niet de hele nacht aan de paal hangen
- ChargePoint - soms fors duurder, maar soms ook gewoon CPO-tarief zonder toeslag of starttarief
- Vattenfall - woon in Gelderland, dus 31,19 cent/kWh bij Vattenfall AC-palen
- Smoov gedurende de korte tijd dat Allego-palen in Gelderland 30 cent/kWh waren (is nu 39,5 cent /kWh)
Verder tijdens de zomervakantie vooral gebruik gemaakt van Tesla met abo en Shell Recharge (die waren toen in Luxemburg vrij goedkoop).
En ik heb ook nog een FastNed-account. Die vind ik wel heel gebruiksvriendelijk: gewoon auto in pluggen, laden en je krijgt de rekening. Maar niet echt goedkoop, dus gebruik ik niet meer. Wel handig als backup, want in Nederland bijna bij elk pompstation langs de snelweg te vinden.