Tweak_ers schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
Ja en nee.
Je geeft een steunpakket van 53 miljard, maar intussen lever je oude rommel wat anders ontmanteld had moeten worden.
Ter vergelijk, voor 53 miljard had je (hypothetisch) eenmalig 10.600 HIMARS kunnen leveren.
Ik weet het, dan heb je alleen de unit, zonder rekening te houden met ammo, onderhoud en bedrijfskosten. Maar het ging even om de tegenstelling.
ook die analyses stappen over een heel belangrijk punt heen: je helpt hun niet met 1 specifiek ding, het is een combinatie van zaken die ze nodig hebben, ook budget om bv. een regering draaiende te houden, logistieke middelen, zware wapens, maar ook simpelweg voeding of basale uitrusting, enz. enz. Bovenal: het moet allemaal bruikbaar en bestuurbaar zijn. Daarnaast moet het materiaal ook nog toepasbaar zijn in het gebied waar het ingezet gaat worden, moet het repareerbaar zijn, moeten de vervangonderdelen daar te krijgen zijn, enz.
De term 'oude rommel' is een oversimplificatie om het heel voorzichtig te zeggen. Vergeet niet dat Oekraïne zelf ook om heel vele van 'die oude rommel' vroeg en nog altijd vraagt, omdat het bijzonder snel inzetbaar is voor hun, ze hebben de infrastructuur er al voor en de logistiek (denk bv. aan munitie wat geschikt is).
That being said, kunnen we verwachten dat veel zaken langzaam upgrades gaan krijgen in wat geleverd gaat worden. Als ik even kijk naar de lijsten wat geleverd zijn vanaf het begin, ontrek ik me ook niet aan het idee dat tranchwise steeds materiaal wordt geleverd voor heel specifieke problemen op te lossen waarbij de lange termijn goal lijkt te zijn om de Russische middelen laag voor laag te ontmantelen, zie ook dat er nu raketten lijken aan te komen specifiek voor luchtafweer uit te schakelen.
Canada stuurt ook special forces voor trainingen te gaan geven in Oekraïne, waarbij (al zullen we dat niet zo snel weten) men misschien specifiek special forces gaat trainen/opleiden, wat ook zou kunnen wijzen op het verder laten doorgroeien van het Oekraïnse leger om weer een volgende stap te kunnen zetten richting het effectief profiteren van de kaalslag waar Rusland mee te maken heeft.