Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.516 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bulle bas schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 00:24:
Ik heb de speculaties gemist? Ik vind die vraag interessant, want de fatalistische toon was een stijlbreuk.
In dit forum geen complottheorieën gelukkig, Met die uitspraak was ik met mijn gedachten meer buiten dit forum aan het denken. Zelenskyy zou dit bij een briefing hebben uitgesproken. Toen ik mijn post gisteren maakte dacht ik dat dit gisterochtend was gebeurt, maar Ik heb het woensdagochtend gepost (teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-W31") reagerend op een Lifeblog van de Volkskrant op dinsdagavond. Nu is Volkskrant echt een Europese krant die zijn uiterste best doet om genuanceerd te berichten. Haar duiding van nieuwsfeiten neem ik nog wel serieus. Ik had hetzelfde als jij: "Wat? lees ik dit nu goed?". In het forum is er nog wat over heen en weer gepraat. Misschien nog wel goed om wat andere media erbij te zoeken, kwam ik woensdag niet aan toe.
Ik meen dat je Schröder bedoelt, voor de lezers die het zich afvragen.
Yep, Schroder, Schroder en Schroder only.
Dat vind ik een scherpe invalshoek. Ik moet zeggen dat het mij opvalt dat ik juist geen rapportages voorbij zie komen van Amnesty International over de Russische genocidale neigingen. Dat kan eraan liggen dat ik onvoldoende opmerkzaam ben, maar ik denk dat dat de toegang tot inspectie aan Oekraiense kant vele malen groter is. Ik geloof niet dat de leden die op de loonlijst van IA staan overal mogen snuffelen aan Russische zijde, waar rechtspraak op bestelling gaat en zo ongeveer elke buitenlandse organisatie als staatsgevaarlijk danwel terroristisch wordt bestempeld. Zelfs het laatste restje enigzins vrije pers is er vertrokken.

In die omstandigheden kan men geen vrij onderzoek doen. De PR-druk kan een rol spelen, maar ook het mankement wat onze pers parten speelt: both sidism. Ik kan me voorstellen dat IA geen kritiek wil krijgen dat ze slechts een pion zijn van het westen en slechts de westerse agenda volgen. Door juist UA te bekritiseren geef je jezelf een aura van onafhankelijkheid. Dan krijg je de situatie dat men bij elk 'incident' beide partijen elk 50% krediet geeft. En geeft Rusland vandaag lezing A, en spreekt het morgen die lezing tegen met lezing B, dan zet je dat als nieuwsredactie gewoon door want je wil geen censuur plegen, en duiding eromheen is teveel werk en zou misschien wel kritiek van partijdigheid kunnen oproepen.

Het is goed om kritisch te zijn op de "good guys", inderdaad om de geloofwaardigheid van die instituties hoog te houden. Maar als de context wordt weggelaten kan je met kleine waarheden toch een grote leugen verkopen. Daarvan heeft Amnesty zich geen rekenschap gegeven, zo lijkt het. Daarnaast, lijken de main points wat weinig realiteitszin te hebben. Als Oekraine het veld inloopt om granaatjes te koppen is het morgen klaar met dat land. We zien het bij natuurrampen zoals bosbranden elk jaar weer: een deel weigert te vertrekken en komt om. Als UA een stad moet verdedigen dan moet dat vanuit de bebouwde kom.

Nog een andere mogelijke reden: ik denk dat Amnesty veel mensen aantrekt van de links-ideologische/pacifistische kant. In nederland hebben we er niet veel voorbeelden van, maar in Duitsland, de VS en zo wat landen meer heb je een hardnekkig en luid contingent links/pacifisme dat vanaf dag 1 roept dat Oekraïne zich moet overgeven, dat het westen imperialistisch is, dat oorlog nooit een oplossing is en zo de gekmakende riedel meer. Naast de vijfde kolonne die we kennen in de vorm van bijv Baudet, hebben we ook kwaardaardige, domme ideologische verblindheid aan de andere kant van het hoefijzer.
Een getuigenis die door een linkse UA-student is geschreven (staat los van dit rapport want werd geschreven voordat dit rapport werd gepubliceerd):

Nog een ander opmerkelijk feit: de Oekraiense afdeling van Amnesty International is niet gekend bij het opstellen van het rapport.

[Twitter]

Dit is wat de autoriteit op het gebied van urban warfare zegt:

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

Valt me op dat in brede kring het rapport van Amnesty gekraakt wordt als losgezongen van de realiteit.
De reactie van Amnesty zelf roept vragen op of de kritiek wel begrepen wordt:
[Twitter]
Amnesty zal dit moeten uitleggen, of indien dat niet lukt moeten intrekken. Maar het kwaad is al geschied.
Zelf acht ik het ook niet waarschijnlijk dat AI dikke vrinden met Rusland zou zijn. Rusland heeft in een eerder stadium alle ngo's als westerse agenten bestempeld. Dat rijmt niet met elkaar. Maar Amnesty is ook een ngo met beperkte capaciteit. De Russische overtredingen zijn misschien ook "too big to swallow" voor ze. Zelf heb ik Bits For Freedom eens gewezen op de loophole die ontstaat met het delen van onze betalingsgegevens met derde partijen (payment providers). Iets wat iedereen aangaat. Maar ze besloten om dat te laten liggen. Voor mij viel Bits For Freedom toen wat van een voetstuk. Om die reden mijn opmerking. ngo's doen wat noodzakelijk is, maar ook ngo's zijn organisaties die zich moeten bekommeren om hun eigen voortbestaan. En media-aandacht is een middel om bestaansrecht te onderstrepen. Het is naïef te veronderstellen dat dit niet mede beinvloedt waar ze zich tegenaan bemoeien.

Jouw punt over de Oekraïense afdeling vind ik opmerkelijk. Je andere redenen klinken mij ook wel plausibel in de oren. Ik heb Amnesty best hoog zitten, maar de afgelopen dagen wel allemaal wat bij elkaar. De AI actie kon even gemist worden. Ik hoop dat de VS AU wat kan coachen t.a.v. verdere stappen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackMonkey schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 03:14:
[...]

Het is ongelukkig, maar je kan aan de URL al zien dat dat dit op zijn minst van 2019 is. Lang voordat Putin de Z als symbool claimde. Ik denk dat we een probleem krijgen als we alles voor alle mogelijke conflicten (vooraf) moeten aanpassen. Ik vraag mij dus eigenlijk een beetje af wat je probeert te zeggen.
ik vond het gewoon grappig om te zien. Verder niks.
Beetje ironisch om daar Oekraieners naast te stoppen. Tuurlijk is het totaal iets anders maar het zijn de leuke dingetjes voor een ironische glimlach.

Over de andere onderwerpen... ik had in 2014 zware kritiek op die 'speelgoedbeest-foto' en 'ring-foto' van de SBU toen met MH17. Een rebel hield die pop omhoog en sloeg een kruisje maar dat was op de foto niet te zien.
Ook de 'ring die gestolen werd', werd juist ingezameld.
Nee Oekraine en sowieso welke inlichtingendienst dan ook verzint natuurlijk walgelijke dingen.
Maar ik moest nog even denken aan Olenivka, waar naar verluid Wagner zich als beesten hebben gedragen.
Martelen van POW's en vervolgens bruut vermoorden.
En vervolgens Oekraine de schuld geven.

Dan moet je wel heel boosaardig zijn in je brein om Oekraine de schuld te geven dat ze bewust hun eigen helden (die ze graag terug willen hebben) zouden vermoorden om de Russen in kwaad daglicht te zetten.
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten komt niet eens in de buurt van de boosaardigheid van die gedachtengang.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 08:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:33:
[...]

Zelf acht ik het ook niet waarschijnlijk dat AI dikke vrinden met Rusland zou zijn. Rusland heeft in een eerder stadium alle ngo's als westerse agenten bestempeld. Dat rijmt niet met elkaar. Maar Amnesty is ook een ngo met beperkte capaciteit. De Russische overtredingen zijn misschien ook "too big to swallow" voor ze.

[...]
Amnesty bericht royaal over Rusland, alleen luistert niemand. Een greep uit enkele tellen zoeken op de website:

https://www.amnesty.org/e...-the-invasion-of-ukraine/

https://www.amnesty.org/e...forces-new-investigation/

https://www.amnesty.org/e...t-block-and-beach-resort/

https://www.amnesty.org/e...an-pow-must-face-justice/

https://www.amnesty.org/e...-crimes-against-humanity/

https://www.amnesty.org/e...ion-of-international-law/

https://www.amnesty.org/e...harkiv-new-investigation/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik moet echt denken aan een variant van 'two wrongs don't make a right'.
Amnesty kan honderd artikelen schrijven waarin ze de Russen bekritiseren.
Neemt niet weg dat Oekraine hier de verdedigende partij is die hun grondgebied met hand en tand verdedigt.

Als Rusland niet wil dat Oekraine zich waar dan ook verschanst, dan hadden ze het land niet binnen moeten vallen.
Rusland gebruikt praktisch alle conventionele wapens in haar arsenaal om het land naar de verdommenis te schieten en heeft niet het recht om sier te maken met dit ene rapport.
Als die ambassade in London dan uitgerekend daarmee aan de haal gaat is dat de definitie van ironie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Annesty International is al vaak genoeg aan de kant van de monsters gaan staan in hun zucht naar absolute objectiviteit.

Ooit heb ik op school ook een brief naar Belgrado gestuurd namens AI. Waar precies voor werd niet uitgelegd, dat AI een actie voor iemand deed was genoeg. Misschien was het wel de actie voor Vojislav Šešelj die toen vast zat voor zijn politieke overtuigingen dat Kroaten hun hart met een roestige lepel moest worden verwijderd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:14:
Annesty International is al vaak genoeg aan de kant van de monsters gaan staan in hun zucht naar absolute objectiviteit.

Ooit heb ik op school ook een brief naar Belgrado gestuurd namens AI. Waar precies voor werd niet uitgelegd, dat AI een actie voor iemand deed was genoeg. Misschien was het wel de actie voor Vojislav Šešelj die toen vast zat voor zijn politieke overtuigingen dat Kroaten hun hart met een roestige lepel moest worden verwijderd.
Interessant: leg maar eens uit waarom de Oekraïense burgers, voor wiens rechten Amnesty hier opkomt, monsters zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:14:

AI doet geen acties voor mensen die tot geweld oproepen, hoogstens als ze ter dood veroordeeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:23:
[...]

Interessant, leg maar eens uit waarom de Oekraïense burgers, aan wiens kant Amnestie hier staat, monsters zijn.
Effectief worden de Oekrainse burgers aan de monsters gegeven door de suggesties van AI als de Russen de nu onverdedigde steden zonder problemen kunnen veroveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

https://www.ukrinform.net...four-su25-jets-media.html
The Ministry of Defense of North Macedonia announced that it has decided to hand over to Ukraine four Su-25 attack aircraft.
Noord-Macedonie wind er geen doekjes om. ;)

Na eerst al hun tanks (die ze ironisch genoeg een 10-tal jaar geleden gedoneerd hadden gekregen van Rusland) ook al hun Su-25's (uit storage, grappig genoeg ooit gedoneerd door Oekraine)
North Macedonia Air Brigade. The Republic of Macedonia purchased three single-seat Su-25s and one Su-25UB following incursions and attacks by Albanian insurgents. The aircraft were supplied by Ukraine after having been withdrawn from Ukrainian Air Force service.[54] The aircraft were retired in 2004.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

IJzerlijm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:26:
[...]

Effectief worden de Oekrainse burgers aan de monsters gegeven door de suggesties van AI als de Russen de nu onverdedigde steden zonder problemen kunnen veroveren.
Dat krijg je inderdaad als een stel wereldvreemden dat soort rapporten gaat maken. Het Oekraïense leger zal echt niet willen dat hun burgers onnodig gevaar lopen dus als er goede alternatieven zijn zullen ze dat zeker doen, maar die zijn er niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Dat krijg je inderdaad als een stel wereldvreemden dat soort rapporten gaat maken. Het Oekraïense leger zal echt niet willen dat hun burgers onnodig gevaar lopen dus als er goede alternatieven zijn zullen ze dat zeker doen, maar die zijn er niet altijd.
En vergeet niet dat het ook niet zo is dat die Oekraïense mama zo’n goed leven heeft als de Russen de tent overnemen. Dus daar heb je minimaal in moreel opzicht ook een prima steekhoudende verdedigingslijn: Dit is noodzakelijk kwaad om erger te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

Jerie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:28:
Mijn hypothese is dat ze ook op Nederlandse fora zitten, en wegkomen middels "residential proxies". Vooralsnog nog geen hard bewijs voor dat ik publiek kan delen.
Als je ziet hoe veel er al geschreven is over de Russische beïnvloeding op/in Nederland ben ik het met je eens dat ze wel aanwezig moeten zijn op Nederlandse fora. Wellicht meer op de ene plek dan de andere, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze dat niet doen. Met korte one-liners, en sowieso de teloorgang van het Nederlands, in veel reactie kanalen waar je voornamelijk korte berichten ziet zonder echt een goede discussie mogelijkheid te hebben vallen ze minder op tussen alle berichten.
https://www.groene.nl/art...pelen-op-westerse-angsten
https://www.nrc.nl/dossier/russische-beinvloeding/ (wel meeste achter een paywall)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:57

polthemol

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:26:
[...]

lekker kort door de bocht en zwart-wit wat je hier neer gooit. Het is ook niet wat Amnesty beweert. Hun bewering is dat er weinig moeite wordt genomen door Oekraïne om de burgers weg te halen uit strijdtonelen en dat Oekraïne zelf van delen in de stad, waar ook burgers zitten, een strijdtoneel maakt door er militaire acties uit te voeren, zoals bv. artillerie vanaf die locaties af te vuren.

Nuances zijn belangrijk en deze oneliners helpen daar niet bij.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

polthemol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

lekker kort door de bocht en zwart-wit wat je hier neer gooit. Het is ook niet wat Amnesty beweert. Hun bewering is dat er weinig moeite wordt genomen door Oekraïne om de burgers weg te halen uit strijdtonelen en dat Oekraïne zelf van delen in de stad, waar ook burgers zitten, een strijdtoneel maakt door er militaire acties uit te voeren, zoals bv. artillerie vanaf die locaties af te vuren.

Je zegt hier dat Oekraine steden een strijdtoneel maakt. Dat dus de steden geen strijdtoneel zouden zijn als er geen Oekrainse miltairen zouden zijn. En dat klopt misschien ook wel, de moorden en deportaties die optreden nadat de Russen een stad in nemen kan je niet als strijd bestempelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Je zegt hier dat Oekraine steden een strijdtoneel maakt. Dat dus de steden geen strijdtoneel zouden zijn als er geen Oekrainse miltairen zouden zijn. En dat klopt misschien ook wel, de moorden en deportaties die optreden nadat de Russen een stad in nemen kan je niet als strijd bestempelen.
aub, stop met deze manier van discussie voeren als je een discussie wil voeren. Je bent nu woorden in mijn mond aan het leggen.

Als ik in een woonwijk artillerie afvuur op de vijand, maak ik dat gebied tot een doelwit. Amnesty hun punt is dat je een verplichting hebt ervoor te zorgen dat je je burgers eerst weg haalt daar of je artillerie daar niet plaatst. Dat staat los van hoe fris Rusland al dan niet is en hoe ze om gaan om ingenomen gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

polthemol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

aub, stop met deze manier van discussie voeren als je een discussie wil voeren. Je bent nu woorden in mijn mond aan het leggen.

Als ik in een woonwijk artillerie afvuur op de vijand, maak ik dat gebied tot een doelwit. Amnesty hun punt is dat je een verplichting hebt ervoor te zorgen dat je je burgers eerst weg haalt daar of je artillerie daar niet plaatst. Dat staat los van hoe fris Rusland al dan niet is en hoe ze om gaan om ingenomen gebied.
En hoe ziet Amnesty International het dan voor zich? Dat het Oekrainse leger even wat trucks en manschappen van het front weghaalt om burgers die liever niet vertrekken (voor wat voor reden dan ook) toch weg te halen? Of dat ze de artillerie een paar kilometer achter de stad zetten waar ze de Russische linie mogelijk niet meer bereiken (en bij terugvuren er dan gegarandeerd alsnog Russische artillerie op de burgers gaat landen). Of dat ze de artillerie voor de stad zetten, waar het sitting-ducks zijn?
‘De Oekraïense regering moet er onmiddellijk voor zorgen dat ze haar troepen uit de buurt van bevolkte gebieden plaatst, of ze moet burgers evacueren uit gebieden waar het leger actief is. Legers mogen ziekenhuizen nooit gebruiken om oorlog te voeren en mogen alleen scholen of woningen gebruiken als laatste redmiddel als er geen haalbare alternatieven zijn’, zegt Agnès Callamard.
Dit laat weinig ruimte over voor nuance en het is heel zwart wit. Makkelijk gezegd vanaf een kantoortje in een veilig Europees land. Overigens is er eerder in het artikel wel nuance, daar wordt nog wel gesproken over haalbaarheid, maar die nuance noemt mevr. Callamard niet. Ik vraag me overigens af of AI dan ook gedegen onderzoek gedaan heeft of er alternatieve locaties en gevechtstactieken zijn die niet tot burgerslachtoffers en decimeren van het Oekraïense leger leiden, ik neem aan dat als zij een manier hebben om de Russen te verslaan we die allemaal graag zouden horen.

@Jerie @Qwerty-273 In de begindagen van de oorlog waren er op dit forum ook best wat users die wel heel erg pro-Rusland waren en vormen van mentale gymnastiek bedreven waar ik nog steeds bijna kortsluiting van krijg. Dat is nu wel stukken minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

polthemol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Zonder verdere details is er niet veel te concluderen uit het ene voorbeeld dat genoemd wordt door Amnesty en de onderbouwing is voor categorisch Oekraine te beschuldigen van het in gevaar brengen van burgers.
In one town in Donbas on 6 May, Russian forces used widely banned and inherently indiscriminate cluster munitions over a neighbourhood of mostly single or two-storey homes where Ukrainian forces were operating artillery. Shrapnel damaged the walls of the house where Anna, 70, lives with her son and 95-year-old mother.

Anna said: “Shrapnel flew through the doors. I was inside. The Ukrainian artillery was near my field… The soldiers were behind the field, behind the house… I saw them coming in and out… since the war started… My mother is… paralyzed, so I couldn’t flee.”
-Wat voor artillerie gaat het hier om?
-Is de positionering van deze artillerie bevolen door de Oekrainse commandostructuur of de beslissing geweest van een enkele bemanning?
-Waren er alternatieven voor de positionering van deze artillerie die net zo militair effectief zouden zijn geweest?
-Was de aanwezigheid van deze artillerie de enige aanleiding voor het beschieten van het dorp?

In tegenstelling tot artikelen en petities over Rusland die nul effect hebben heeft dit wel degelijk effect. Significante delen van de bevolking in Europa staan open voor het idee Oekraine te verraden voor goedkope energie en omdat het voor de huidge regeringen een afgang zou zijn. Dat Amnesty International, een organisatie met een sterke reputatie nu dit de wereld inslingert geeft ze een extra argument.

Gemeten in petities en artikelen zal AI heus wel meer de misdaden van de Russen aangeven dan die van Oekraine. Alleen hebben duizend petities tegen Putin nul effect in de echte wereld en een enkele tegen Oekraine een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Hoho, nu leg je er zelf heel veel in, zoals dat ze artillerie vanaf die locaties afvuren.
Het ging voornamelijk om posten die ze opzetten, een uitvalsbasis, een rustpunt dat opgezet werd. Een plek om te eten, te rusten.
Ze hebben één voorbeeld van artillerie, en eentje waar ze in de buurt van een ziekenhuis beschietingen uitvoerden.

En burgers evacueren, dat is iets waar ze toch wel zeker mee bezig zijn. Er wordt al maanden opgeroepen om de omgeving te verlaten, maar vooral de oudjes willen gewoon vaak niet. Moet je ze met geweld afvoeren? En veel van de mensen die blijven zijn ook nog Russische gezind, en doen zelf vrolijk de posities van het leger doorgeven aan de Russen.
Het is wat dat betreft ook behoorlijk typische dat ze allemaal oudere mensen opvoeren in hun stuk. Dat geeft bij mij al wat wrijving, gezien bovenstaande.

En moeten ze hier in Bakhmut, nu ook maar vertrekken, omdat er nog mensen zijn?

Houd er trouwens ook rekening mee dat de Russen weten waar alle bestaande militaire faciliteiten zijn, en die ook allemaal platbombarderen. En alles waarvan ze weten dat er ooit in de afgelopen honderd jaar een militair object heeft gestaan.
Dus Amnesty kan wel leuk zeggen:
Most residential areas where soldiers located themselves were kilometres away from front lines. Viable alternatives were available that would not endanger civilians – such as military bases or densely wooded areas nearby, or other structures further away from residential areas.
Maar die eerste optie is dus prut. Er zijn al genoeg barakken gebombardeerd. Yavoriv, waar veel van het vreemdelingenlegioen zich ophield bijvoorbeeld als beste voorbeeld, helemaal in het begin al. Maar er zijn er meer geweest.

Die tweede optie zou een mogelijkheid zijn, maar goed, het blijven gewoon mensen. Ukraïne heeft veel zelfstandige opererende eenheden. Veel van de voorbeelden die Amnesty opvoert, gaat het om één of twee trucks die ergens stonden. Dat is waarschijnlijk gewoon dommigheid, mensen vinden het zelf ook prettig om bij andere mensen in de buurt te zijn. En het kunnen ook TDF's zijn geweest, die vooral plaatselijk in de steden ondersteuning gaven.

Ik snap de kritiek van Amnesty, maar ik vind te kort door de bocht, en behoorlijk hard wat ze nu gedaan hebben.

Waar ik nog het meeste over val, is dat ze de eigen tak genegeerd hebben, misschien ook als idee om 'onafhankelijk' te zijn. Maar het is gewoon een beetje een domme actie om dit nu zo naar buiten te brengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
https://www.understanding...paign-assessment-august-4

Interessante update van ISW vandaag. De highlight:
Ukraine is likely seizing the strategic initiative and forcing Russia to reallocate forces and reprioritize efforts in response to Ukrainian counteroffensive operations. Russian forces are increasingly transferring personnel and equipment to Kherson and western Zaporizhia Oblasts at the expense of their efforts to seize Slovyansk and Siversk, which they appear to have abandoned. Russian forces are also redeploying military equipment – artillery and aviation in particular – to Crimea from elsewhere in Ukraine. Russian forces have previously withdrawn from or suspended offensive operations on Kharkiv City and the southern axis to prioritize capturing Luhansk Oblast, but they did so on their own initiative based on the changing priorities of their commanders. Russian forces in this case appear to be responding to the Ukrainian counteroffensive threat in Kherson Oblast rather than deliberately choosing objectives on which to concentrate their efforts. Even after Ukrainian forces defeated the Russian attempt to seize Kyiv early in the war, the Russians were able to choose freely to concentrate their operations in the east. Ukraine’s preparations for the counteroffensive in Kherson and the initial operations in that counteroffensive combined with the dramatic weakening of Russian forces generally appear to be allowing Ukraine to begin actively shaping the course of the war for the first time.
Voor het eerst deze oorlog dat we een kanteling zien. Niet langer is het Oekraïne die reageert, maar nu is het Oekraïne die initiatief neemt. Dit zagen we natuurlijk al aankomen gezien de ontwikkelingen bij Cherson en de Russische troepenverplaatsingen, maar het begint nu echt zichtbaar te worden. Wishful thinking: ik hoop dat dit het einde betekent van Russische aanvalsaspiraties.

Wat is er dan voor nodig?
The seriousness of the dilemma facing the Russian high command likely depends on Ukraine’s ability to sustain significant counteroffensive operations on multiple axes simultaneously. If Ukraine is able to press hard around Izyum as it continues rolling into the counteroffensive in Kherson, then Russian forces will begin confronting very difficult choices. They will likely need to decide either to abandon their westward positions around Izyum in favor of defending their ground lines of communications (GLOCs) further north and east or to commit more personnel and equipment to try to hold the current front line. Such forces would have to come from another axis, however, putting other Russian gains at risk.
Positieve signalen. Maar duidelijk is dat het traag zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
sugarlevi01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Hoho, nu leg je er zelf heel veel in, zoals dat ze artillerie vanaf die locaties afvuren.
Het ging voornamelijk om posten die ze opzetten, een uitvalsbasis, een rustpunt dat opgezet werd. Een plek om te eten, te rusten.
Ze hebben één voorbeeld van artillerie, en eentje waar ze in de buurt van een ziekenhuis beschietingen uitvoerden.

En burgers evacueren, dat is iets waar ze toch wel zeker mee bezig zijn. Er wordt al maanden opgeroepen om de omgeving te verlaten, maar vooral de oudjes willen gewoon vaak niet. Moet je ze met geweld afvoeren? En veel van de mensen die blijven zijn ook nog Russische gezind, en doen zelf vrolijk de posities van het leger doorgeven aan de Russen.
Het is wat dat betreft ook behoorlijk typische dat ze allemaal oudere mensen opvoeren in hun stuk. Dat geeft bij mij al wat wrijving, gezien bovenstaande.

[YouTube: The Policeman Who Risks Everything To Help Ukraine's Frontline Villagers]

En moeten ze hier in Bakhmut, nu ook maar vertrekken, omdat er nog mensen zijn?

[YouTube: 'Now It's Even Worse': Residents Hold Out In Ukraine's Frontline City Of Bakhmut]

Houd er trouwens ook rekening mee dat de Russen weten waar alle bestaande militaire faciliteiten zijn, en die ook allemaal platbombarderen. En alles waarvan ze weten dat er ooit in de afgelopen honderd jaar een militair object heeft gestaan.
Dus Amnesty kan wel leuk zeggen:

[...]

Maar die eerste optie is dus prut. Er zijn al genoeg barakken gebombardeerd. Yavoriv, waar veel van het vreemdelingenlegioen zich ophield bijvoorbeeld als beste voorbeeld, helemaal in het begin al. Maar er zijn er meer geweest.

Die tweede optie zou een mogelijkheid zijn, maar goed, het blijven gewoon mensen. Ukraïne heeft veel zelfstandige opererende eenheden. Veel van de voorbeelden die Amnesty opvoert, gaat het om één of twee trucks die ergens stonden. Dat is waarschijnlijk gewoon dommigheid, mensen vinden het zelf ook prettig om bij andere mensen in de buurt te zijn. En het kunnen ook TDF's zijn geweest, die vooral plaatselijk in de steden ondersteuning gaven.

Ik snap de kritiek van Amnesty, maar ik vind te kort door de bocht, en behoorlijk hard wat ze nu gedaan hebben.

Waar ik nog het meeste over val, is dat ze de eigen tak genegeerd hebben, misschien ook als idee om 'onafhankelijk' te zijn. Maar het is gewoon een beetje een domme actie om dit nu zo naar buiten te brengen.
het was een voorbeeld uit het rapport wat het punt was waar het over ging ;)

@IJzerlijm enerzijds zeker een dilemma, ik begrijp dat punt. Aan de andere kant is een Amnesty er niet om welke overheid dan ook te steunen en zal _alles_ uiteindelijk door Rusland als propaganda gaan worden opgevoerd. Ik denk niet dat je je als organisatie in die propagandastrijd moet gaan inlaten door een eigen rapport niet uit te brengen omdat het onwelvallig zou kunnen zijn. Even los of de inhoud goed gemaakt is, ik heb niet de middelen om dat voldoende te controleren (en besef me dat bij elke oorlog onschuldige burgers per definitie de grootste slachtoffers zijn).

De kneejerk reactie die we hier ook zien echter van 'ja maar Rusland dan!' is echter een beetje ongepast en ongemakkelijk. Een goed functionerende overheid staat open voor kritiek, dat is inherent aan goed kunnen functioneren. Incasseren, rapport bekijken, eventueel beleid bijstellen waar nodig en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik zie niet echt een dilemma. De burgers van Oekraine zijn het meest geholpen met de vernietiging van het Russische materiaal dat ze beschiet en de troepen die klaar staan ze te deporteren of executeren als de Oekrainse verdediging valt. Niets anders zal dat bereiken, helemaal niet AI petities.

Oekraine vecht voor hun bestaan en de regels zijn niet absoluut dat het altijd fout is een kanon in een woonwijk te zetten, de mogelijkheid dat het niet anders kan wordt geaccepteerd.
Article 58 [ Link ] -- Precautions against the effects of attacks

The Parties to the conflict shall, to the maximum extent feasible:

(a) without prejudice to Article 49 [ Link ] of the Fourth Convention, endeavour to remove the civilian population, individual civilians and civilian objects under their control from the vicinity of military objectives;

(b) avoid locating military objectives within or near densely populated areas;

(c) take the other necessary precautions to protect the civilian population, individual civilians and civilian objects under their control against the dangers resulting from military operations.
Wat de 'maximum extent feasible' is kan je over twisten. In een land dat door een veel groter land wordt aangevallen is niet zo heel veel feasible, de complete evacuatie van Kyiv en Kharkiv bijvoorbeeld is onmogelijk. Net zoals het verdedigen van die steden zonder militairen in die steden te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:32
polthemol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

het was een voorbeeld uit het rapport wat het punt was waar het over ging ;)

@IJzerlijm enerzijds zeker een dilemma, ik begrijp dat punt. Aan de andere kant is een Amnesty er niet om welke overheid dan ook te steunen en zal _alles_ uiteindelijk door Rusland als propaganda gaan worden opgevoerd. Ik denk niet dat je je als organisatie in die propagandastrijd moet gaan inlaten door een eigen rapport niet uit te brengen omdat het onwelvallig zou kunnen zijn. Even los of de inhoud goed gemaakt is, ik heb niet de middelen om dat voldoende te controleren (en besef me dat bij elke oorlog onschuldige burgers per definitie de grootste slachtoffers zijn).

De kneejerk reactie die we hier ook zien echter van 'ja maar Rusland dan!' is echter een beetje ongepast en ongemakkelijk. Een goed functionerende overheid staat open voor kritiek, dat is inherent aan goed kunnen functioneren. Incasseren, rapport bekijken, eventueel beleid bijstellen waar nodig en klaar.
Het probleem zit 'm voor AI natuurlijk in hun doelstellingen; mensenrechtenschendingen aankaarten icm objectiviteit. Je kan heel objectief melden wat Oekraïne fout doet, maar het netto effect kan wel eens zijn dat er meer mensenrechtenschendingen plaatsvinden als je dat doet.

En dat is waar iedereen volgens mij over valt. Ja, in absolute termen is het fout wat Oekraïne doet, maar relatief kan het juist wel de goede keuze zijn. Een beetje het idee dat liegen fout is, maar liegen tegen de Duitsers over waar de Joden verstopt zaten de goede keuze is.

Een gevaarlijke helling, i know, maar dat is juist waarom context en details zo belangrijk zijn. Iets waar AI duidelijk geen boodschap aan heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Emgeebee op 05-08-2022 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
Jerie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:28:
Mijn hypothese is dat ze ook op Nederlandse fora zitten, en wegkomen middels "residential proxies". Vooralsnog nog geen hard bewijs voor dat ik publiek kan delen.
Wat geloof je precies?

Want ik verwijs met dit soort stellingen wel graag naar deze regel:

Extraordinary claims require extraordinary evidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Emgeebee schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

Het probleem zit 'm voor AI natuurlijk in hun doelstellingen; mensenrechtenschendingen aankaarten icm objectiviteit. Je kan heel objectief melden wat Oekraïne fout doet, maar het netto effect kan wel eens zijn dat er meer mensenrechtenschendingen plaatsvinden als je dat doet.

En dat is waar iedereen volgens mij over valt. Ja, in absolute termen is het fout wat Oekraïne doet, maar relatief kan het juist wel de goede keuze zijn. Een beetje het idee dat liegen fout is, maar liegen tegen de Duitsers over waar de Joden verstopt zaten de goede keuze is.

Een gevaarlijke helling, i know, maar dat is juist waarom context en details zo belangrijk zijn. Iets waar AI duidelijk geen boodschap aan heeft.
dan zou je je als AI gaan lenen om actief propaganda te gaan voeren afhankelijk van welke overheid je wel of niet waardeert. Dat pakt nooit goed uit. Dit is een 'het doel heiligt de middelen'-redenatie, ook die pakken in de historie zelden goed uit. Je WOII-vergelijking doet daar ook geen recht aan.

Waarom het niet goed valt zal eerder zijn omdat we ook in deze oorlog denken in termen van goed en kwaad. Dat betekend dat de goede kant (Oekraïne obviously) in onze ogen ook geen kwaad doet of niets slecht doet. Als er iets komt waaruit blijkt dat dat wel zo is, krijgen we de kritiek die we hier ook lezen: 'ja maar hunnie dan!' of de politieke 'dit schaad ons doel!'.

Dus de enige zinnige, inhoudelijke reactie is om te kijken of de analyse in dat rapport klopt, waren er andere opties, heeft de (al dan niet lokale) overheid voldoende gedaan en konden ze wel iets doen. Al de rest is vooral beledigd reageren.

(en voor de duidelijkheid: ik heb 0 twijfel dat in welke oorlog dan ook elke partij oorlogsmisdaden pleegt, danwel acties die onderzoek nodig hebben. Het is inherent aan een oorlog, maar het is ook inherent aan proberen zo goed mogelijk te functioneren, dat zoiets onderzoek krijgt, ongeacht of de partij aan de goede kant staat of niet. Als men selectief erin gaat shoppen, ga je slechts de reputatie krijgen van een schijntribunaal / PR-ploeg te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...sk-port-this-morning.html
Three vessels with grain left Ukrainian ports this morning
De graan 'corridor' lijkt nu aardig opgestart, met de target van 100 schepen/maand komt er hopelijk een flinke lading graan/mais/etc aan om de voedselprijzen enigszins onder controle te houden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 20:00
Tweak_ers schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Wat geloof je precies?

Want ik verwijs met dit soort stellingen wel graag naar deze regel:

Extraordinary claims require extraordinary evidence
Het is een hypothese, het staat hem vrij om iets te denken/vinden. Hij claimt (nog) niet dat iets waar is of niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlevi01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

tja als de jeugd al eerder is weggetrokken naar de grote stad, de jongere mannen al verplicht het leger in moesten etc. dan zijn het overwegend ouwe knarren die je dan nog kan filmen. Dat zijn de enige die er nog zijn.
En vaak ook degenen die niets anders hebben dan hun huisje in de regio waar ze zijn opgegroeid al generaties lang. Die gaan niet weg en zien wel wat er van komt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 11:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUL8DB6V44SmhagTwcPsI4bQ2ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fk9qNcSCRzQVyrbdH59pWvJI.jpg?f=fotoalbum_large

Snap de frustratie van Oekraïne wel…
Wie wordt er hier aangevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

polthemol schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

dan zou je je als AI gaan lenen om actief propaganda te gaan voeren afhankelijk van welke overheid je wel of niet waardeert. Dat pakt nooit goed uit. Dit is een 'het doel heiligt de middelen'-redenatie, ook die pakken in de historie zelden goed uit. Je WOII-vergelijking doet daar ook geen recht aan.

Waarom het niet goed valt zal eerder zijn omdat we ook in deze oorlog denken in termen van goed en kwaad. Dat betekend dat de goede kant (Oekraïne obviously) in onze ogen ook geen kwaad doet of niets slecht doet. Als er iets komt waaruit blijkt dat dat wel zo is, krijgen we de kritiek die we hier ook lezen: 'ja maar hunnie dan!' of de politieke 'dit schaad ons doel!'.
Als het verkeerde handelen van de good guy niet bekritiseerd mag worden gaan we inderdaad niet de goede kant op. Met alle Russische misdaden had ik eerder verwacht dat lokale units hun zelfbeheersing zouden verliezen en oog om oog, tand om tand zouden toepassen. Dat heb ik nog niet gezien, en het verbaast me, want de omstandigheden waar de Oekraïners in moeten opereren vergt erg veel zelfbeheersing.
De inhoud van het rapport is iets dat voor mij en militaire experts vragen oproept. Dus een toelichting zou denk ik welkom zijn: hoe had UA in gemelde gevallen het anders moeten doen, was dat mogelijk geweest en welke prijs zou dat hebben gekost. De lokale afdeling van AI zou daar vanaf de grond vast wat context kunnen geven. Die is echter uit het rapport geweerd.
Dus de enige zinnige, inhoudelijke reactie is om te kijken of de analyse in dat rapport klopt, waren er andere opties, heeft de (al dan niet lokale) overheid voldoende gedaan en konden ze wel iets doen. Al de rest is vooral beledigd reageren.

(en voor de duidelijkheid: ik heb 0 twijfel dat in welke oorlog dan ook elke partij oorlogsmisdaden pleegt, danwel acties die onderzoek nodig hebben. Het is inherent aan een oorlog, maar het is ook inherent aan proberen zo goed mogelijk te functioneren, dat zoiets onderzoek krijgt, ongeacht of de partij aan de goede kant staat of niet. Als men selectief erin gaat shoppen, ga je slechts de reputatie krijgen van een schijntribunaal / PR-ploeg te zijn).
In het algemeen (uiteraard) eens met jouw uitgangspunt: kritiek absorberen, verwerken en toepassen. De stap voorafgaand is nagaan of de kritiek hout snijdt. Het viel mij op dat nogal wat mensen met specialisme in defensie de kritiek op zijn zachtst gezegd merkwaardig vonden. Maar de meest rode vlag die ik zie is dat men de lokale afdeling overruled heeft. Dat wil zeggen dat de lokale afdeling van AI in UA niet objectief is, in ieder geval volgens het hoofdkantoor. Als ik lid was van die lokale afdeling en ik zie dat mijn intel met contextuele afweging van tafel geveegd wordt, dan zou ik a) eens tot inkeer moeten komen over mijn functioneren, of b) een heel stevige grudge hebben tov het hoofdkantoor.
Uit de reactie van de lokale afdeling is b meer zichtbaar dan a. Dan is een van beide partijen dus erg koppig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
bulle bas schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:35:
In het algemeen (uiteraard) eens met jouw uitgangspunt: kritiek absorberen, verwerken en toepassen. De stap voorafgaand is nagaan of de kritiek hout snijdt. Het viel mij op dat nogal wat mensen met specialisme in defensie de kritiek op zijn zachtst gezegd merkwaardig vonden. Maar de meest rode vlag die ik zie is dat men de lokale afdeling overruled heeft. Dat wil zeggen dat de lokale afdeling van AI in UA niet objectief is, in ieder geval volgens het hoofdkantoor. Als ik lid was van die lokale afdeling en ik zie dat mijn intel met contextuele afweging van tafel geveegd wordt, dan zou ik a) eens tot inkeer moeten komen over mijn functioneren, of b) een heel stevige grudge hebben tov het hoofdkantoor.
Uit de reactie van de lokale afdeling is b meer zichtbaar dan a. Dan is een van beide partijen dus erg koppig.
Misschien is de lokale afdeling te biased? Zouden ze niet onafhankelijk kunnen oordelen hierover? De kans is groot dat er eigen familieleden deel worden van een dergelijk onderzoek. Maar ook hier weer: we weten het niet, maar dit zal nagegaan moeten worden. Dat is ook grofweg mijn punt: ik denk niet dat we in staat zijn om hier kritiek op te geven. Zelfs als je militair expert bent, heb je (afhankelijk misschien ook van je positie, enz.) niet het overzicht om te kunnen vaststellen of men in bv. Mariupol meer had kunnen of moeten doen of dat men in Cherson onzorgvuldig handelde.

Want ook een feit is dat er genoeg vreemde dingen gebeuren in oorlogen en dat heel veel informatie incompleet is. Het maakt een analyse en nog meer een analyse van een analyse bijzonder ingewikkeld en vooral als het over specifieke gebeurtenissen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bulle bas schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Maar de meest rode vlag die ik zie is dat men de lokale afdeling overruled heeft. Dat wil zeggen dat de lokale afdeling van AI in UA niet objectief is, in ieder geval volgens het hoofdkantoor. Als ik lid was van die lokale afdeling en ik zie dat mijn intel met contextuele afweging van tafel geveegd wordt, dan zou ik a) eens tot inkeer moeten komen over mijn functioneren, of b) een heel stevige grudge hebben tov het hoofdkantoor.
De lokale afdeling speelt geen rol vanwege bias maar ook het risico dat die mensen onder druk gezet worden door hun eigen regering/omgeving of dat achteraf sancties/vervolging volgen. Amnesty hakt vaker met dat bijltje en heeft daar heldere regels voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

tja als de jeugd al eerder is weggetrokken naar de grote stad, de jongere mannen al verplicht het leger in moesten etc. dan zijn het overwegend ouwe knarren die je dan nog kan filmen. Dat zijn de enige die er nog zijn.
En vaak ook degenen die niets anders hebben dan hun huisje in de regio waar ze zijn opgegroeid al generaties lang. Die gaan niet weg en zien wel wat er van komt.
Precies dat meeste andere mensen zijn dus al vertrokken of geëvacueerd.
Wat over is, zijn de mensen die niet willen. En de mensen die Rusland steunen.

Wat als ze met die laatste categorie hebben gesproken, die dus Russische propaganda verspreiden?
Daarnaast zijn mensen ook gewoon dom. Die zien wel de militair, en de bom neerkomen. En dan is het omdat die militair daar zat viel de bom. Die twee hoeven niet met elkaar in verbinding te staan gezien de willekeurige wijze van beschieten. En als ze dat wel staan, kunnen de militairen daar ook zijn om direct te kunnen verdedigen. Dan wel andere ondersteuning te bieden. Veel mensen vinden het ook prettig om mensen in uniform in de buurt te hebben, dan voelen ze zich beschermd.

Met die ziekenhuizen vraag ik het me ook af. Hier in Utrecht zit ook het militair hospitaal aan het UMC vast.
Als Duitsland Nederland binnenvalt, gaan we dan net doen alsof dat niet meer bestaat? En zeker geen militairen in de buurt daar laten ophouden? Moeten ze allemaal incognito? In het heetst van de strijd snel in een gewone kloffie en fiat panda overstappen?

Wat mij het meeste stoort, is dat Oekraïne open staat voor kritiek, enorm hun best doen om het goed te doen. En nu zoekt Amnesty zonder ruggespraak met de lokale afdeling, en zonder het gesprek aan te gaan met Oekraïne, met dit rapport de internationale publiciteit. Wat ook nog enorm veel voeding biedt aan Rusland.
Gewoon dom, onnadenkend, geen feeling met de maatschappij wat dat betreft, geen oog voor de consequenties. Schijnheilig boontjes gedrag.
Ze zijn er om misstanden aan te kaarten, en dat kan ook op een andere manier, daarvoor hoef je niet de publiciteit op te zoeken.
Zoals ik al zei Oekraïne staat gewoon open voor kritiek, erkennen dat ze fouten maken (zie dat NL maar eens doen maar ook Amnesty kan dat blijkbaar niet), proberen zichzelf te verbeteren, en ze doen er alles aan om misstanden aan te pakken. Dus zo de publiciteit opzoeken, is echt een mes in de rug.

En ze missen ook duidelijk zelfreflectie. Gezien de reactie van Agnes. Dat terwijl er behoorlijke goede kritiek op het rapport is, doet ze alles af als trol, misinformatie en propaganda. En slaan ze zichzelf nog even extra hard op de borst over hun onpartijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sugarlevi01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Met die ziekenhuizen vraag ik het me ook af. Hier in Utrecht zit ook het militair hospitaal aan het UMC vast.
Als Duitsland Nederland binnenvalt, gaan we dan net doen alsof dat niet meer bestaat? En zeker geen militairen in de buurt daar laten ophouden? Moeten ze allemaal incognito? In het heetst van de strijd snel in een gewone kloffie en fiat panda overstappen?
Een militair ziekenhuis is heel wat anders dan een artilleriestuk. Militaire ziekenhuizen mogen even min beschoten worden als elk ander ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

downtime schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Een militair ziekenhuis is heel wat anders dan een artilleriestuk. Militaire ziekenhuizen mogen even min beschoten worden als elk ander ziekenhuis.
Jij noemt het ziekenhuizen, Rusland noemt het biolabs die legitieme doelen zijn. Of geeft een ander de schuld van de aanval. Of noemt alle slachtoffers crisis actors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
Alpina schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:21:
[Afbeelding]

Snap de frustratie van Oekraïne wel…
Wie wordt er hier aangevallen?
Natuurlijk heeft ieder gevolg een oorzaak. Maar zo ver ik het rapport van AI begrijp gaat het specifiek om gevallen vanwaar Ukraine nabij ziekenhuizen tegenaanvallen heeft uitgevoerd richting Russische troepen. Waarna de Russen terugvuurden en het ziekenhuis raakte.

Tja, los van dat Rusland de aggressor is en pertinent fout. Is de actie van Ukraine om vanaf dat punt tegenaanvallen te starten op zijn zachts gezegd “niet heel handig gekozen”.

Tijdens een oorlog gebeuren altijd vanuit alle kanten zaken die niet goed zijn. Dat staat volledig los van de schuldvraag en het grotere plaatje.

Waarom zou AI dit niet mogen aanstippen? Als bewezen is dat het hier daadwerkelijk gebeurd is en mis gaat. Tja, dat kan.

Of Ukraine kan dit anders aanpakken, of de huidige aanpak is onderaan de streep het beste om een doel te bereiken. In oorlogen vallen altijd burgerslachtoffers, het is zaak die schade te beperken. Het is een lastige afweging, hoeveel slachtoffers geoorloofd zijn om een bepaald doel te bereiken is erg lastig voor Ukraine te beantwoorden. Maar dat is wel de essentie.

Dat neemt niet weg dat Rusland verantwoordelijk is voor al die slachtoffers, alleen moet Ukraine schipperen tussen acceptatie en doelen. Lijkt mij erg lastig en moeilijk voor Ukraine, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
Tweak_ers schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

Natuurlijk heeft ieder gevolg een oorzaak. Maar zo ver ik het rapport van AI begrijp gaat het specifiek om gevallen vanwaar Ukraine nabij ziekenhuizen tegenaanvallen heeft uitgevoerd richting Russische troepen. Waarna de Russen terugvuurden en het ziekenhuis raakte.

Tja, los van dat Rusland de aggressor is en pertinent fout. Is de actie van Ukraine om vanaf dat punt tegenaanvallen te starten op zijn zachts gezegd “niet heel handig gekozen”.

Tijdens een oorlog gebeuren altijd vanuit alle kanten zaken die niet goed zijn. Dat staat volledig los van de schuldvraag en het grotere plaatje.

Waarom zou AI dit niet mogen aanstippen? Als bewezen is dat het hier daadwerkelijk gebeurd is en mis gaat. Tja, dat kan.

Of Ukraine kan dit anders aanpakken, of de huidige aanpak is onderaan de streep het beste om een doel te bereiken. In oorlogen vallen altijd burgerslachtoffers, het is zaak die schade te beperken. Het is een lastige afweging, hoeveel slachtoffers geoorloofd zijn om een bepaald doel te bereiken is erg lastig voor Ukraine te beantwoorden. Maar dat is wel de essentie.

Dat neemt niet weg dat Rusland verantwoordelijk is voor al die slachtoffers, alleen moet Ukraine schipperen tussen acceptatie en doelen. Lijkt mij erg lastig en moeilijk voor Ukraine, overigens.
Vooral frustrerend lijkt mij. Ben het wat betreft AI verder met je eens hoor, maar bestaat er (in deze tijd) een misselijker volkje als de russen?
Ik laat me graag verrassen.

Beetje de pestkop van de school en we weten allemaal hoe die het best aangepakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02

Fanta

FordPerformance™️

Alpina schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Vooral frustrerend lijkt mij. Ben het wat betreft AI verder met je eens hoor, maar bestaat er (in deze tijd) een misselijker volkje als de russen?

Beetje de pestkop van de school en we weten allemaal hoe die het best aangepakt worden.
*misselijker dan. En verder erg generaliserend, dat lijkt me niet nodig..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Fanta schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

*misselijker dan. En verder erg generaliserend, dat lijkt me niet nodig..
Bepaal jij dat?

Laat ik het dan op het russische leger houden voor jou.

[ Voor 11% gewijzigd door Alpina op 05-08-2022 13:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Volyamedia heeft een uitgebreid artikel gepubliceerd over de martelingen tijdens deze oorlog. Ik kan het aanraden om het met behulp van vertaler helemaal te lezen. (alhoewel ik toch de helft hier weer quote na het door deepl gehaald te hebben, dus hoeft ook niet perse.)

Het laat ook weer zien, hoezeer de Oekraïne hun uiterste best doet om het goede te doen. Leren, en zelfreinigend vermogen hebben. In tegenstelling tot een Rusland.

Het is een paar dagen geleden al gepubliceerd. Maar ik moest het even op mij in laten werken geloof ik.

https://telegra.ph/Esli-n...-na-vojne-v-Ukraine-08-03

Van beide kampen kwamen in het begin verhalen over martelingen en doden van gevangen.
Half maart begonnen Oekraïense verhalen aan de Russische te worden toegevoegd. In de oblast Chernihiv werden gevangen genomen AFU-soldaten en strijders van het leger op de grond gelegd en verpletterd door een tank. In de regio Kiev zijn verschillende vrouwen die per auto probeerden te evacueren, verkracht, neergeschoten en verbrand. In Volnovakha werden gevangenen in de knieën geschoten en bij sommigen werden de ogen uitgestoken. Deze verhalen waren ook gebaseerd op informatie die onze gesprekspartners van de AFU bereikten. Sommige uit onderscheppingen van Russische onderhandelingen, sommige van burgers die aan de bezetting waren ontsnapt.

Eind maart en begin april, toen de Russische groep zich terugtrok uit de regio's Zhytomyr, Kiev, Tsjernihiv en Sumy, werden sommige van deze verhalen bevestigd. Foto's van gedode en verminkte burgers waren in alle media te zien.

Er werden ook verscheidene gevallen bevestigd in de regio's Donetsk en Luhansk, waar AFU-soldaten onmiddellijk na de strijd gewonde soldaten van de LDPR en de Russische strijdkrachten afmaakten.
Gebruik van enge verhalen over castratie door de Russen zelf, om hun manschappen niet alleen in het gareel te houden, maar ook als motivatie techniek. Versterkt door een wat domme emotionele uitspraak van het hoofd van de medische brigade.
Terzelfder tijd, eind maart, verspreidden zich onder de Russische troepen geruchten over massale castratie van Russische krijgsgevangenen. Aanleiding was een interview met Gennady Druzenko, hoofd van het Oekraïense mobiele hospitaalproject, waarin hij zei dat hij zijn artsen opdracht had gegeven gevangenen te castreren.

Dit citaat werd door alle Russische media overgenomen en werd onmiddellijk opgepikt door propagandisten van het leger en begon "echte verhalen" te worden.

Druzenko verontschuldigde zich vrijwel onmiddellijk voor zijn woorden, noemde ze een uiting van emotie en legde uit dat niemand en niemand iemand castreert, maar dat de geruchten reeds een eigen leven zijn gaan leiden en zich met wilde vaart door het leger en de Russische militaire kringen hebben verspreid.

"Militairen zijn eenvoudige mannen, waar zijn ze het meest bang voor om beroofd te worden? C... mij. Degenen die slimmer zijn, zijn nog banger achter hun ogen. Daarom zijn deze verhalen zo goed gefundeerd in de lege hoofden van soldaten en officieren. Politieke instructeurs en commandanten zijn blij, want als een soldaat bang is om gevangen genomen te worden, betekent dit dat hij niet zal weglopen en tot het einde zal vechten. De verhalen over castratie werden steeds gedetailleerder en werden regelmatig onder de aandacht van het personeel gebracht. Ik weet het nog uit Afghanistan, toen de officieren ons, de idioten, bang maakten om niet naar dukhans en markten te rennen. Ik maakte mijn eigen soldaten in Tsjetsjenië bang, zodat ze op hun post zouden blijven en niet in de buitenwijken naar wodka zouden zoeken. Later hoorde ik mijn verhalen van hen, met nieuwe details. Het werkte hier net zo, alleen om andere redenen. De soldaten en officieren waren niet gemotiveerd. We moesten ze niet alleen laten vechten, maar ook harder maken. Als ik in Tsjetsjenië en mijn commandanten in Afghanistan het zeiden om soldaten af te schrikken iets doms te doen, dan zeiden hier de stafbijters het om hen boos te maken en te provoceren," zegt een Russische officier die in Oekraïne vecht.
Aan beide kanten van de linies, werden gewonden en soldaten die zich overgaven, doodgeschoten.
In het heetst van de strijd met woede en de adrenaline nog door de aderen gierend.
"We namen het Russische bolwerk in, er waren vier overlevenden, één werd hysterisch, zijn stem brak, hij begon bijna te krijsen: "Heb medelijden!" Maar goed dat ik er al was, want een van mijn jongens stond op het punt hem neer te schieten. Ik slaagde erin hem neer te slaan. Ik schudde hem door elkaar en zijn ogen waren wit van woede. Toen we de gevangenen overdroegen, kwam de commandant naar ons toe en hij zei: Ik kon me niet beheersen. De man was er kapot van dat we net overal door ze werden beschoten, en nu lagen ze krijsen en om medelijden te smeken. Als ik er niet was geweest, zou hij die gevangene hebben uitgeschakeld en de anderen zouden zijn neergeschoten. Allemaal in een krankzinnige fabriek na een veldslag," zegt een Oekraïense officier die in de regio Kharkiv vecht.

Dit is de meest voorkomende situatie waarin gevangenen van beide zijden kunnen worden gedood of geslagen. Een soldaat in de strijd, vooral een beginneling, kan zichzelf en zijn emoties niet volledig beheersen. Elke actie van een overgegeven vijand kan een inadequate reactie uitlokken.
En daardoor ook vaak als impuls uit angst.
In de eerste maand van de gevechten vonden dergelijke schietpartijen op krijgsgevangenen onmiddellijk na de gevechten langs de hele linie plaats. Volgens Russische en Oekraïense officieren werden gevangenen in de meeste gevallen niet uit wreedheid maar uit angst gedood.

"We zijn geen cyborgs hier. Iedereen is een levend persoon. Ieders zenuwen zijn gespannen. En het lijkt alsof het schieten is afgenomen, en dan staat er iemand rechtop met zijn handen omhoog. Eerst werd hij neergeschoten, gewoon als een reflex, dat het een gevaar was. Twee van hen hebben we later aan hospikken gegeven, de jongens leken het overleefd te hebben, er waren er ook die onmiddellijk cargo 200 waren," zegt een Oekraïense officier die in de regio Luhansk vecht.
Oekraïne heeft dat probleem grotendeels onder controle gekregen. Onder andere door ervaring. Maar ook omdat de meer ervaren er op bedacht zijn en ingrijpen als het mis dreigt te gaan, mits ze in de buurt zijn.
Volgens het Oekraïense leger was het aantal gevallen waarin gevangenen onmiddellijk na de strijd werden gedood, eind april en mei al tot een minimum gedaald.

"De jongens hebben ervaring opgedaan, we zijn al rustig aan het vechten. We weten wat we moeten doen en hoe we het moeten doen. We schieten bijna nooit op zenuwen. Alleen als iemand jong is, maar dan blijkt dat de broeders in de buurt zijn, hebben ze tijd om te stoppen", - zegt de Oekraïense officier.
Daarnaast is de leiding van Oekraïne er ook fel op.
Bovendien zal het doodschieten van gevangenen door Oekraïense militairen onvermijdelijk tot problemen leiden voor de hele eenheid.

"Je wordt daarna weggesleept. Rechercheurs, ondervragingen, ze zullen iedereen in een hurkzit zetten. Ik had er een in mijn eenheid, hij bleef maar zeggen dat hij zijn ouders zou wreken, zij verbleven in Mariupol, en hij was van Kovel, hij woonde daar voor de oorlog. Ik zal ze vermoorden, zei hij. Ik heb met hem gepraat. Ik legde uit dat het zijn taak was om te vechten en te leven voor de bevrijding van Mariupol. En als ik nog meer "ik zal doden" hoor, dan arresteer ik hem en dan zit hij in de voorhechtenis, en van daaruit kun je niet veel oorlog voeren. Hij werd meteen rustig," zegt de commandant van een Oekraïense eenheid die in Zaporizja vecht.
Dit in tegenstelling tot de Russen. Die nieuwe (ongetrainde) eenheden blijven aanvoeren. En een gebrek aan
leiding en militaire politie hebben. Waardoor het blijft gebeuren. En steeds erger wordt.
Het Russische leger heeft het probleem van het neerschieten van gewonden en krijgsgevangenen nog niet opgelost. Deels omdat het leger zelf geen stappen onderneemt, deels door de voortdurende aanwezigheid van nieuwe eenheden aan het front.

"Dit (het doodschieten van gevangenen na de strijd) gebeurde ook in maart, het gebeurt nu ook. Iedereen is nerveus, bang voor alles, iemand laat 's nachts een scheet op een stelling, peloton schiet op klaarlichte dag. En we hebben een hoop dwazen, machinegeweer in de hand, een snotaap voelt zich als God. De Oekraïners zijn koppig. Hij lijkt zich overgegeven te hebben, hij krijgt een woord, hij krijgt er vijf voor terug. Dus ze laten hem oprotten of ze schieten hem meteen neer. Ik heb al een oogje op mijn kont gezet voor dat. Maar je kunt niet iedereen in de gaten houden. Soms schieten ze de gewonden die gevangen genomen zijn en de hele gevangenen dood. Je legt die klootzakken uit dat ze met jou hetzelfde zullen doen als met de krijgsgevangenen, niemand is immuun voor krijgsgevangenschap. Als je geen kogel wilt, schiet jezelf dan niet neer. Degenen die het niet begrijpen, probeer ik weg te sturen," verklaart een Russische officier die in de LNR vecht.

Er is geen militaire politie aan het front of in de achterhoede, dus de officieren en ondercommandanten zorgen zelf voor de orde in de eenheden. In de Russische gewapende formaties is te veel gebonden aan het gedrag van individuele commandanten. Waar er voldoende officieren en sergeanten zijn, zullen de krijgsgevangenen min of meer menselijk worden behandeld, waar er geen zijn, kunnen zij worden doodgeschoten. Voor soldaten en officieren van de Strijdkrachten van Oekraïne verandert overgave daarom telkens in een loterij, waarvan de verliezer de dood is.
Maar beide kanten hebben moeite zich in te houden, wanneer ze beeldmateriaal vinden op de telefoons van de krijgsgevangenen.
Het ticket naar het hiernamaals voor deelnemers aan de oorlog aan beide zijden zullen video's of foto's zijn van wreedheden tegen burgers of het leger van de vijand. Degenen die dergelijke beelden in hun telefoons aantreffen, worden niet naar achteren of naar een locatie gebracht, maar ter plaatse gedood of met hen wordt nagespeeld wat zij op de video of foto hebben gezien.
Vooral nadat de beelden van Bucha en Irpin naar buiten kwamen, was het voor veel Oekraïners moeilijk zich in te houden. Vooral bij de gevangen genomen Russen.
Daar hebben ze vrijwel directe andere bewakers voor aangesteld. Mensen met al morele of religieuze bezwaren en daardoor niet het leger zelf in wilden. (Slim om die op de bewaking te zetten. )
Toen het geweld tegen burgers bekend werd na de bevrijding van Bucha en andere nederzettingen in Noord-Oekraïne, weerklonk het aan de fronten en aan het thuisfront.

"Er waren gevallen van Russische gevangenen die werden geslagen, er waren geruchten dat sommigen zelfs werden gewurgd," zegt een Oekraïense penitentiair beambte die in het detentiecentrum van Kiev werkte. Het geweld in de achterhoede werd snel gestopt nadat de autoriteiten hadden ingegrepen. De autoriteiten veranderden in allerijl de teams van bewakers en begonnen bewakers voor gevangenen te vormen uit vrijwilligers die moreel of religieus ongeschikt of onvoorbereid waren om in de frontlinie te dienen.
In de frontlinies werd veel mensen de hand in eerste instantie nog boven het hoofd gehouden. Maar er zijn psychologen op de eenheden afgestuurd. En die zijn voorlichting gaan geven, over hoe hier mee om te gaan. Wat blijkbaar goed werkte was ze voorhouden dat ze niet anders dan de Russen zouden zijn door dit gedrag, en hun menselijkheid moesten vasthouden.
"Na Bucha waren er veel gevallen waarin gevangenen niet met ceremonie werden behandeld. Hun benen en armen werden gebroken, ze werden in de knieën geschoten, ze werden gewoon gedood. Gedurende de hele maand april gebeurden dergelijke incidenten hier en daar. De commandanten handelden het zelf af, niets ging naar boven. Ik ben nog steeds verbaasd, want het was niet de dreiging met straf die werkte, het was het verhaal dat wij niet zijn zoals de orcs. We moeten ze laten zien dat we weten hoe we menselijk kunnen blijven. Dit werd verteld in de eenheden door psychologen gedetacheerd vanuit het hoofdkwartier, ja, ze gingen naar de frontlinie. Wij, de commandanten, vertelde hetzelfde. Het effect van Bucha was in mei voorbij, iedereen was gekalmeerd, maar in de eerste dagen was het moeilijk, soms wilden we de jongens niet tegenhouden," zegt de Oekraïense officier.
In de Donbas, met Popasna en Rubizhne, is het vervolgens weer gruwelijk misgelopen. En zijn mensen gruwelijk om het leven gebracht, met natuurlijk weer de nodig wraakacties over en weer. (Ik bespaar jullie de details.)
Het hoogtepunt van de brutaliteit in het voorjaar werd gevormd door de gevechten om bevolkte gebieden in de LNR en de DNR, met name om Popasna en Rubizhne. In stedelijke gevechten, waar de situatie en de posities voortdurend veranderden, werden gevangenen vaak onverwacht meegenomen. En de gevangenen kwamen oog in oog te staan met degenen die hen gevangen hadden genomen, zonder de mogelijkheid om naar achteren te gaan of, in het algemeen, officieel krijgsgevangenen te worden. Voor sommigen van hen stond de hel op het punt los te breken.
Volgens de Russen gebeuren de meeste wreedheden uiteindelijk in de achterlinies.
Tijdens de gevechten om Severodonetsk, herhaalde de situatie zich. De beruchte video van de castratie van een Oekraïense krijgsgevangene werd juist in Severodonetsk gefilmd, waar veel huurlingen aan Russische zijde vochten.

Russische officieren en sommige huurlingen zeggen dat de wreedheden zijn begaan door degenen die niet aan het front stonden.

"Er is gewoon geen tijd daar. Het is makkelijker om neergeschoten te worden en dat is het. Terwijl jij daar de slager speelt, halen ze je zelf neer. En een normale man, zelfs als hij een militair is, zal niet in staat zijn een levende man af te slachten. Ja, we zijn gewend aan bloed, aan pijn, maar er zijn geen mensen die gedood willen worden," zegt de Russische huurling.
En zijn er teveel sociopaten (en boeren) het leger ingeronselt. Daarnaast wordt het geweld ook aangejaagd door de verhalen van de leiding van en geënsceneerde beelden die de Russen verspreiden.
"Daar (in Severodonetsk) waren veel van die nogal collectieve boeren, Kalmyks, Basjkirs uit dorpen, degenen die gewend waren aan vuile arbeid. Voor hen is bloed normaal. Ze slachten en slachten thuis vee, en de mens is voor hen net als vee. Ik heb drie oorlogen meegemaakt, ik heb veel gezien, maar ik ben een stadsmens, en ik begrijp dat ik in het dorp van mijn schoonmoeder niet eens een varken kan slachten. Degenen die dergelijke dingen met mensen doen zijn ofwel maniakken of, wat nog erger is, eenvoudige boerenjongens die een zwijn kunnen doden of een man castreren", is een Russische hoge officier die in de LNR vecht ervan overtuigd.

Volgens kaderleden van het leger is een andere uitbarsting van wreedheden onder Russische huurlingen en aannemers gebeurd omdat zij begonnen iedereen mee te slepen naar de oorlog, en met geld en voordelen diegenen lokten die qua ontwikkelingsniveau nog ergens in de Middeleeuwen zitten. Daarnaast heeft ook het ophitsen door de politieke afdeling van het leger, die geënsceneerde video's van Oekraïense gruweldaden verspreidden en de boodschap dat noodzakelijk is om hun strijdmakkers te wreken, een rol gespeeld.
Het ruilen van gevangen wordt daardoor ook moeilijker. Oekraïne heeft daar geen zin meer in, en blijft zelf dus ook minder redelijk, wanneer er dit soort gruwelheden begaan wordt jegens hen.
Ik wist in 2014 dat ik met diezelfde militairen van de AFU kon onderhandelen, als dat nodig was. We ruilden zelf onze gevangenen, en soms deelden we rantsoenen. In deze oorlog delen we geen voedsel, maar we konden in de lente rustig gevangenen ruilen. Hier gaan zij terug, wij gaan vooruit, daar gaan wij, zij nemen het dorp in. Nu met al deze shit, met de afgeslachte, gestroopte, met al dit wat onze mensen en zij doen is het moeilijker geworden om te onderhandelen" - zegt een Russische militair die in Zaporizja aan het vechten is.
En dan komen we weer terug op het stukje angst dat Rusland gebruikt om hun troepen te motiveren.
Publicatie van die castratie, is volgens een officier ook opzettelijk gedaan. Om te zorgen dat de Russen zelf niet meer durven over te lopen, uit angst dat Oekraïners hetzelfde gaan doen met hun uit wraak.
Volgens het Russische leger is de video van de castratie van een Oekraïense militair niet toevallig op het internet terechtgekomen. Dergelijk materiaal wordt niet gepubliceerd uit vrees dat de daders toch gestraft zullen worden. De publicatie van deze video is opzettelijk gemaakt om Russische soldaten te motiveren. Om te motiveren door angst.

"Wie zou zich, na wat ze deze arme man hebben aangedaan, als gevangenen overgeven aan de Oekraïners? Ik begrijp dat ze niet iedereen de ballen afsnijden, maar dat is niet uit te leggen aan de soldaten. Er wordt hun al verteld wat er in gevangenschap met hen zal gebeuren, de meesten houden een granaat achter de hand voor het geval zij geen andere keuze hebben dan zichzelf op te blazen en niet te lijden. Dit wordt expres gedaan, om de mensen nog meer te verdelen. Dus zullen ze bang zijn om over te lopen, dus zullen ze bang zijn om zich over te geven, dus zullen ze gewoon bang zijn en beter gehoorzamen," aldus een Russische stafofficier.
Angst en geld zijn de twee hefbomen waarover de Russische leiders beschikken om de mensen te controleren. Geld werkt alleen bij aannemers en huurlingen, angst werkt bij iedereen.
Debiel ook. Als je die lijntjes bij elkaar brengt, enerzijds Rusland dat bewust geruchten, verhalen en zelf beeldmateriaal maakt, om de eigen troepen te motiveren.
En dan anderzijds als hun troepen gruwelijkheden begaan, mogelijk ook uit reactie op verhalen die ze zelf gefabriceerd hebben. Dat ook weer gebruiken als olie op het vuur, want ho pas op, straks gaan de Oekraïners wraak nemen, dus pas op.

Ik heb er nooit zo bij stil gestaan dat dit bewust aangewakkerd wordt vanuit de leiding, als motivatie. Er geen interesse in hebben, of als middel om Oekraïners uit te lokken en in een kwaad daglicht stellen, volg ik. Een beetje motivatie ook. Maar als bovenstaande analyse van sommige Russische officieren waar is, is dat behoorlijk ziek. Slim enerzijds, maar wel ziek. En dom, maar ze hebben toch geen achtzaamheid voor levens, het is niet meer dan een werktuig. Dus wat dat betreft niet boeiend voor ze. Maar toch.

Maar wel een verklaring, waarom de Russen zo obstinaat zijn qua overgeven en opgeven. Ondanks de condities waaronder ze moeten functioneren. Je verwacht dat er voor je een zekere dood en marteling staat te wachten, en een vlucht naar achteren gaat ook niet. Ook daar zijn al genoeg verhalen over naar buiten gebracht, doodschieten, opsluiten, aan de schandpaal genageld, je huurloon terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02

Fanta

FordPerformance™️

Alpina schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Bepaal jij dat?

Laat ik het dan op het russische leger houden voor jou.
Niet alleen voor mij, maar ook voor de rest van het forum. Generaliseren is gewoon niet nodig.

P.S. Als ik zeg 'lijkt mij', dan bepaal ik dat dus ja..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05

bloody

0.000 KB!!

De Russen zijn bezig om de Antonovsky brug te fixen (klik de links voor wat videootjes):

Intussen worden voertuigen/mensen met een geknutselde ferry overgezet:

Maar het lijkt dat de brug nog iets langer buiten bedrijf blijft: https://t.me/s/strelkovii

Strelkov:
About an hour ago, the Armed Forces of Ukraine again launched a missile attack on the Antonovsky bridge in Kherson. The bridge is closed to traffic.

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 05-08-2022 14:49 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sugarlevi01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Wat mij het meeste stoort, is dat Oekraïne open staat voor kritiek, enorm hun best doen om het goed te doen. En nu zoekt Amnesty zonder ruggespraak met de lokale afdeling, en zonder het gesprek aan te gaan met Oekraïne, met dit rapport de internationale publiciteit. Wat ook nog enorm veel voeding biedt aan Rusland.
Gewoon dom, onnadenkend, geen feeling met de maatschappij wat dat betreft, geen oog voor de consequenties. Schijnheilig boontjes gedrag.
Ze zijn er om misstanden aan te kaarten, en dat kan ook op een andere manier, daarvoor hoef je niet de publiciteit op te zoeken.
Zoals ik al zei Oekraïne staat gewoon open voor kritiek, erkennen dat ze fouten maken (zie dat NL maar eens doen maar ook Amnesty kan dat blijkbaar niet), proberen zichzelf te verbeteren, en ze doen er alles aan om misstanden aan te pakken. Dus zo de publiciteit opzoeken, is echt een mes in de rug.

En ze missen ook duidelijk zelfreflectie. Gezien de reactie van Agnes. Dat terwijl er behoorlijke goede kritiek op het rapport is, doet ze alles af als trol, misinformatie en propaganda. En slaan ze zichzelf nog even extra hard op de borst over hun onpartijdigheid.
Voor Amnesty is het business as usual. Elk rapport wordt gevolgd door verwijten en rücksichtlos neutraal zijn is het enige wat ze eraan kunnen doen. Zo stel jij voor dat ze hun rapport geheim moeten houden om alleen de Oekraiense autoriteiten te informeren. Er hoeft maar 1 persoon dat rapport te lekken en Amnesty staat dan te boek als club die mensenrechtenschendingen onder de pet houdt omdat het even niet populair is om een land aan te spreken.

Amnesty heeft dit gezeur intern en extern steeds. Rapport over de situatie van vluchtelingen in Nederland? Dan gaan Nederlandse leden vragen of er aan de andere kant van de wereld geen dingen gebeuren die veel erger zijn. Rapport over de situatie van Palestijnen? Amnesty zal wel anti-Israel en anti-semitisch zijn. Amnesty steunt het recht op abortus? Religieuze groepen worden boos. Amnesty vindt iets van vrouwenbesnijdenis? Amnesty zijn elitaire westerlingen die de rest van de wereld willen vertellen dat hun cultuur niet deugt.

Amnesty zal altijd het probleem houden dat hun opvattingen en hun rapporten een groep mensen niet uitkomt. En als ze zich daardoor laten leiden dan blijft er niets van hun geloofwaardigheid over.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat wij al te lang ons laten sidetracken door het Amnestie verhaal. Twee fouten maken geen goed en ik weet zeker dat de Oekraïners ook niet allemaal 'white knights' zijn. Het is oorlog en de waarheid sneuvelt als eerste.

Dat gezegd hebben betekend een paar vlekken op het blazoen van de Oekraïners niet dat wij onmiddellijk onze support moeten intrekken. Er is hier veel meer aan de hand op wat schuine oorlogsdaden moet afrekenen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alpina schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

definieer 'Russen'.
De etnische Russen zijn waarschijnlijk nauwelijks echt bezig in UA.
Voornamelijk andere volkjes, bijv. Chechen, Buryats etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Voor Amnesty is het business as usual. Elk rapport wordt gevolgd door verwijten en rücksichtlos neutraal zijn is het enige wat ze eraan kunnen doen. Zo stel jij voor dat ze hun rapport geheim moeten houden om alleen de Oekraiense autoriteiten te informeren. Er hoeft maar 1 persoon dat rapport te lekken en Amnesty staat dan te boek als club die mensenrechtenschendingen onder de pet houdt omdat het even niet populair is om een land aan te spreken.

Amnesty heeft dit gezeur intern en extern steeds. Rapport over de situatie van vluchtelingen in Nederland? Dan gaan Nederlandse leden vragen of er aan de andere kant van de wereld geen dingen gebeuren die veel erger zijn. Rapport over de situatie van Palestijnen? Amnesty zal wel anti-Israel en anti-semitisch zijn. Amnesty steunt het recht op abortus? Religieuze groepen worden boos. Amnesty vindt iets van vrouwenbesnijdenis? Amnesty zijn elitaire westerlingen die de rest van de wereld willen vertellen dat hun cultuur niet deugt.

Amnesty zal altijd het probleem houden dat hun opvattingen en hun rapporten een groep mensen niet uitkomt. En als ze zich daardoor laten leiden dan blijft er niets van hun geloofwaardigheid over.
Stel je de ruimschoots onderbouwde kritiek, van tal van experts, op onderzoek, opbouw, inhoud, publicatie en uitwerking van dit rapport. Nu echt gelijk aan, ja maar anti-abortus bewegingen, ja maar Nederland wijst ook wel eens met een vingertje? Wij hoeven niet te luisteren naar kritiek, want mensen hebben toch wel kritiek?

Dit is dus weer een behoorlijk voorbeeld van het gebrek aan zelfreflectie wat ik benoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlevi01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:40:

Ik heb er nooit zo bij stil gestaan dat dit bewust aangewakkerd wordt vanuit de leiding, als motivatie. Er geen interesse in hebben, of als middel om Oekraïners uit te lokken en in een kwaad daglicht stellen, volg ik. Een beetje motivatie ook. Maar als bovenstaande analyse van sommige Russische officieren waar is, is dat behoorlijk ziek. Slim enerzijds, maar wel ziek. En dom, maar ze hebben toch geen achtzaamheid voor levens, het is niet meer dan een werktuig. Dus wat dat betreft niet boeiend voor ze. Maar toch.

Maar wel een verklaring, waarom de Russen zo obstinaat zijn qua overgeven en opgeven. Ondanks de condities waaronder ze moeten functioneren. Je verwacht dat er voor je een zekere dood en marteling staat te wachten, en een vlucht naar achteren gaat ook niet. Ook daar zijn al genoeg verhalen over naar buiten gebracht, doodschieten, opsluiten, aan de schandpaal genageld, je huurloon terugbetalen.
ik schreef het al eerder aangaande Olenivka: deze hele denkmethode toont aan hoe ziek 'de Russen' zijn.
Dat is niet slecht, dat is letterlijk 'evil'.
Natuurlijk heb je psychologie in de oorlogvoering maar een krijgsmacht die dergelijke denkwijzen hanteert en uitvoert is evil.

En nee, de Russen zijn niet de enige op de wereld vandaag de dag, en al helemaal niet in de wereldgeschiedenis die soortgelijke methoden hanteert.

Maar goed, als we jouw observatie hanteren was de Russische legerleiding misschien weer extra bezorgd voor overlopers en opgevers (refuseniks) dat ze Olenivka hebben uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de Russische militairen weer even extra bang zouden zijn om zich over te geven. Immers UA moet haast wel woest zijn om de marteling en brute moord van tientallen van hun Azovstal-helden.
Ze verdraaien het voor de rest van de wereld door initieel te zeggen dat UA het zou hebben gedaan (al dan niet per ongeluk) maar mogelijkt de gewone Russsische zandhaas wel beter? Die kennen de beruchte mafketels van Wagner inmiddels ook wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sugarlevi01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Stel je de ruimschoots onderbouwde kritiek, van tal van experts, op onderzoek, opbouw, inhoud, publicatie en uitwerking van dit rapport. Nu echt gelijk aan, ja maar anti-abortus bewegingen, ja maar Nederland wijst ook wel eens met een vingertje? Wij hoeven niet te luisteren naar kritiek, want mensen hebben toch wel kritiek?

Dit is dus weer een behoorlijk voorbeeld van het gebrek aan zelfreflectie wat ik benoemde.
Het gaat mij niet om de inhoudelijke kritiek maar om de kritiek dat Oekraine anders behandeld moet worden of niet bekritiseert mag worden omdat ze een goede reden hebben of omdat iemand anders nog ergere dingen doet.
AI doet onderzoek en rapporteert. En de uitkomsten komen niet iedereen goed uit. AI kan Oekraine niet anders behandelen dan elk ander land wat mensenrechten schendt. Elk land heeft wel een excuus waarom het mensenrechten schendt (of waarom het niet echt een schending is) en AI kan niet al die excuses tegen het licht houden en dan bedenken dat de ene schending gerapporteerd moet worden en een ander niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 12:24
@downtime Wat me gewoon het meeste stoort aan dat rapport van Amnesty, is dat het niet alleen maar een rapport is, maar ook een wapen.

Hoewel Rusland de rapporten van Amnesty gebruikt als bodem voor in de kattenbak, grijpen ze nu dit rapport aan voor hun eigen propagandadoeleinden ("zie je wel dat de Oekraïners nazi's zijn, zelfs Amnesty vindt dat"). Daarmee wordt je als 'mensenrechten-ngo' gewoon onderdeel van het conflict. Dat je ondertussen ook honderden of duizenden rapporten over Rusland hebt gepubliceerd maakt dat niet anders (want die liggen in de kattenbak).

En dat Rusland het rapport misbruikt voor hun internettrollen is dan nog tot daar aan toe, maar ze lijken met hun 'we moeten alle wandaden rapporteren' niet te beseffen dat ze met dat vodje artillerieaanvallen op ziekenhuizen en scholen legitimeren. "Want daar zitten volgens Amnesty immers Oekraïense soldaten", aldus welke Kremlim-spreekbuis-naar keuze. En dus met meer burgerslachtoffers als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:55
[...]Maar zo ver ik het rapport van AI begrijp gaat het specifiek om gevallen vanwaar Ukraine nabij ziekenhuizen tegenaanvallen heeft uitgevoerd richting Russische troepen. Waarna de Russen terugvuurden en het ziekenhuis raakte.
Wat is in dit geval nabij ziekenhuizen? Staat de afstand ook in dat rapport?
Er zijn dus in ieder geval niet vanuit ziekenhuizen tegenaanvallen uitgevoerd (wat overigens verboden is).
Maar wanneer die tegenaanvallen 100 meter vanaf ziekenhuizen zijn gedaan dan valt de UA soldaten niks te verwijten, sterker nog, zij kunnen er niks aan doen dat de RU zo onnauwkeurig zijn in het terugvuren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rclahsen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:14:
@downtime Wat me gewoon het meeste stoort aan dat rapport van Amnesty, is dat het niet alleen maar een rapport is, maar ook een wapen.

Hoewel Rusland de rapporten van Amnesty gebruikt als boden voor in de kattenbak, grijpen ze nu dit rapport aan voor hun eigen propagandadoeleinden ("zie je wel dat de Oekraïners nazi's zijn, zelfs Amnesty vindt dat"). Daarmee wordt je als 'mensenrechten-ngo' gewoon onderdeel van het conflict. Dat je ondertussen ook honderden of duizenden rapporten over Rusland hebt gepubliceerd maakt dat niet anders (want die liggen in de kattenbak).

En dat Rusland het rapport misbruikt voor hun internettrollen is dan nog tot daar aan toe, maar ze lijken met hun 'we moeten alle wandaden rapporteren' niet te beseffen dat ze met dat vodje artillerieaanvallen op ziekenhuizen en scholen legitimeren. "Want daar zitten volgens Amnesty immers Oekraïense soldaten", aldus welke Kremlim-spreekbuis-naar keuze. En dus met meer burgerslachtoffers als gevolg.
En wat zouden ze dan moeten doen? AI kan er niets aan doen dat Rusland z’n kont afveegt met zo’n rapport. Dat kan moeilijk een reden zijn voor AI om te zwijgen over Oekraiense schendingen.
In bijna elk conflict ter wereld spelen dit soort issues en je lijkt van AI te verwachten dat ze partij kiezen voor de club die de mensenrechten net wat minder schendt dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

downtime schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

In bijna elk conflict ter wereld spelen dit soort issues en je lijkt van AI te verwachten dat ze partij kiezen voor de club die de mensenrechten net wat minder schendt dan de ander.
'net'??
Ik vind het vrij bijzonder dat je dit op durft te schrijven. Russen zijn imho beesten vergeleken met UA.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
@downtime

Je kunt zo'n rapport ook niet maken of niet publiceren.

Amnesty weet namelijk dat Rusland vrij selectief is in het informatiegebruik. Dat wat ze niet uitkomt dat belandt in de kattenbak. Dat wat ze uitkomt, zoals het rapport van Amnesty komt na het achtuurjournaal in dat discussieprogramma waar ze gasten namelijk een enorm harde Sarmat krijgen van een berekening hoe snel een ICBM Berlijn, Parijs of Londen bereikt.

Dan kun je wel een betoog houden in de trant van 'wij zijn onafhankelijk, dus we rapporteren alle wandaden', maar als je weet dat de agressor selectief is in de informatie, dan ben je als ngo behoorlijk naïef als je denkt dat je dan onafhankelijk blijft. Want de facto kies je dan partij voor de agressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:32

Zewatanejo

Fine Thanks!

rclahsen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:48:
@downtime

Amnesty weet namelijk dat Rusland vrij selectief is in het informatiegebruik. Dat wat ze niet uitkomt dat belandt in de kattenbak. Dat wat ze uitkomt, zoals het rapport van Amnesty komt na het achtuurjournaal in dat discussieprogramma waar ze gasten namelijk een enorm harde Sarmat krijgen van een berekening hoe snel een ICBM Berlijn, Parijs of Londen bereikt.

Dan kun je wel een betoog houden in de trant van 'wij zijn onafhankelijk, dus we rapporteren alle wandaden', maar als je weet dat de agressor selectief is in de informatie, dan ben je als ngo behoorlijk naïef als je denkt dat je dan onafhankelijk blijft. Want de facto kies je dan partij voor de agressor.
Wat AI wel had kunnen doen. zowel voor UA als voor RU een onderzoek doen, een rapport maken en gelijktijdig publiceren. Nu is het scheef, maar natuurlijk niet onterecht dat er onderzoek gedaan wordt.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Het gaat er niet om dat AI niet iets mag aanstippen. Uiteraard is het voorkomen van burgerslachtoffers een goed streven, dus als het UA leger buiten de stad zijn doelen kan bereiken dan valt dat te verkiezen boven intrek nemen in een school. Maar het punt hier is dat AI een beschuldiging uit naar UA. Er wordt het leger onbehoorlijk gedrag verweten. Laten we het voorbeeld nemen van het schieten in de buurt van een ziekenhuis, dan zijn er grofweg twee mogelijkheden:

1. UA zit daar omdat juist op dit punt het leger de stad moet verdedigen. Je kan wel in een veld gaan zitten, maar dan nemen de Russen gewoon intrek in de stad, en dat wil je voorkomen. Het is dus militaire noodzaak.
2. UA zit daar niet uit militaire noodzaak maar gebruikt het ziekenhuis als een soort menselijk schild om terugschieten te ontmoedigen. Zeer onwaarschijnlijk, de Russen vuren met alle liefde op ziekenhuizen, zijn ze dol op.

AI heeft geen bewijs geleverd voor punt 2, terwijl met het rapport wel de suggestie wordt gewekt dat het UA leger zich onbehoorlijk gedraagt. En als je dan weet dat punt 1 sowieso relevant is in deze oorlog omdat vanwege de artilleriebeschietingen en de manier van oorlogvoeren men zich absoluut niet in het open veld kan ophouden, dan is het een schandelijk rapport van AI.

Daarbij komt nog dat Rusland sowieso civiele doelen beschiet. Dus waar het leger zich ook bevindt, burgers blijven gevaar lopen. En dan ook nog je lokale afdeling negeren bij het opstellen van het rapport, want als buitenstaanders zullen we het vast beter weten. Walgelijk.

Omdat het rapport maar blijft dooretteren en inmiddels fors wordt uitgebuit door de Russen en het me na een nachtje slapen niet lekker zit, ben ik er toch nog eens even goed doorheen gegaan. Dat er geen bewijs is voor punt 2 blijkt goed uit de voorbeelden die ze weten te noemen:

• Anekdotes van bewoners uit Mykolaiv, Bakhmut, Lysychansk en Charkiv. Steden die simpelweg platgebombardeerd worden door de Russen. Quotes als “I don’t understand why our military is firing from the cities and not from the field.” zijn het enige "bewijs" dat ze hebben. Kortom, geen relevantie.
• Soldaten in ziekenhuizen: "In two towns, dozens of soldiers were resting, milling about, and eating meals in hospitals. In another town, soldiers were firing from near the hospital." Poeh, soldaten die uitrusten en maaltijden eten in een ziekenhuis. Schokkend. En soldaten die van vlakbij het ziekenhuis schieten... dan zullen ze daar wel een reden voor hebben gehad? Zie punt 1.
• Soldaten in scholen: zoals AI zelf in de eerste zin al zegt: "The Ukrainian military has routinely set up bases in schools in towns and villages in Donbas and in the Mykolaiv area. Schools have been temporarily closed to students since the conflict began". Kortom, de rest hoef je eigenlijk al niet meer te lezen. Ofja, misschien de laatste zin: Ukraine is one of 114 countries that have endorsed the Safe Schools Declaration, an agreement to protect education amid armed conflict, which allows parties to make use of abandoned or evacuated schools only where there is no viable alternative. |:(

Dat is alles. En wat is dan de conclusie van AI?
"The Ukrainian government should immediately ensure that it locates its forces away from populated areas, or should evacuate civilians from areas where the military is operating. Militaries should never use hospitals to engage in warfare, and should only use schools or civilian homes as a last resort when there are no viable alternatives,” said Agnès Callamard.
1x een anekdote van het vuren nabij een ziekenhuis, en that's it. Voor het gebruiken van scholen of bewoonde gebieden is verder geen bewijs geleverd dat er geen noodzaak voor was, terwijl we aan de andere kant weten dat er militair gezien wel bittere noodzaak is om de steden te verdedigen en daar aanwezig te zijn in plaats van in het open veld.

Whataboutism is niet goed, maar we moeten de situatie wel in context plaatsen. Rusland is bezig met een nietsontziende genocidale oorlog, en dan vindt AI het nodig om UA er op te wijzen dat ze zich beter kunnen laten afslachten in het open veld. Zullen ze dan liever hebben dat de Russen nog de kans krijgen om de bevolking in steden te martelen en verkrachten voordat ze ze doodschieten? Is dat een beter alternatief? Dan kan UA in ieder geval zeggen dat zij de burgerbevolking wél hebben ontzien!

Kortom, AI mag dit verwijt alleen maken als er ook bewijs is voor punt 2. Zo niet, dan slaan je conclusies nergens op, en is het niets meer dan Russische propaganda en draag je bij aan de genocide. En dat bewijs, dat is er dus niet.

Veel tekst, maar eigenlijk komt het hier op neer:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZU2eSHXkAAxqto?format=jpg&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

@downtime

Dan kun je als AI wel stoppen. Elk rapport zal aangegrepen worden door de tegenstanders van de mensen over wie het rapport is geschreven. Vind jij dat AI over Israel moet zwijgen zolang Palestijnen ook dingen doen die niet door de beugel kunnen? Conflicten en mensenrechtenschendingen gaan hand in hand, want het ene leidt tot het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Zewatanejo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:55:
[...]

Wat AI wel had kunnen doen. zowel voor UA als voor RU een onderzoek doen, een rapport maken en gelijktijdig publiceren. Nu is het scheef, maar natuurlijk niet onterecht dat er onderzoek gedaan wordt.
Er zijn diverse onderzoeken gedaan door AI over de aanvallen van RU waarbij de verzonnen verhalen van RU ontkracht werden. Helaas komen die onderzoeken pas weken later wat voor de media niet meer interessant is en dus geen aandacht meer krijgen. Maar de "waarheid" verhalen van RU blijven nog wel bij veel sympathisanten hangen doordat de media geen rectificatie publiceert.

Met het rapport over UA moet AI ook beseffen dat je het juist aanwakkert dat RU denkt dat ze gelijk hebben om UA te vernietigen van het kwaad.

Het onderzoek is zeker niet onterecht maar de timing vind ik wel misplaatst.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vond "De Speld" vandaag dan ook erg treffend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fnls4Nv1QLccZh93b4D00NGEb-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OPvmFBoy4ZkVqJEI4gL4MpSv.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

het is een rapport, een van de velen van AI.
Laten we er niet teveel gewicht aan geven en er voornamelijk gewoon kennis van nemen en verder laten voor wat het is.

Otherwise the Russkies win...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:55
RU heeft voor de tweede keer vandaag de kerncentrale in Zaporizhzhia beschoten. Dit keer zijn drie treffers aan de zijkant van de centrale waargenomen; het stikstofoxide gebouw en de aangrenzende technische ruimte zijn beschadigd.
Bron: LiveUAmap
Wat ik nou zo vreemd vind; op de kaart van LiveUAmap wordt de centrale weergegeven als liggend in door de Russen gecontroleerd gebied. Waarom dan nog beschieten?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:34
Yaksa schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:56:
RU heeft voor de tweede keer vandaag de kerncentrale in Zaporizhzhia beschoten. Dit keer zijn drie treffers aan de zijkant van de centrale waargenomen; het stikstofoxide gebouw en de aangrenzende technische ruimte zijn beschadigd.
Wat ik nou zo vreemd vind; op de kaart van LiveUAmap wordt de centrale weergegeven als liggend in door de Russen gecontroleerd gebied. Waarom dan nog beschieten?
Wellicht héél vergezocht, maar misschien willen ze uiteindelijk de kerncentrale opblazen en verlaten ze daarna het zuiden en focussen ze zich meer op het oosten? Wellicht dat de straling als een soort buffer kan dienen? Nogmaals, dit is heel vergezocht.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ps3gamer91 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

Wellicht héél vergezocht, maar misschien willen ze uiteindelijk de kerncentrale opblazen en verlaten ze daarna het zuiden en focussen ze zich meer op het oosten? Wellicht dat de straling als een soort buffer kan dienen? Nogmaals, dit is heel vergezocht.
denk het ook. Ik ga er vanuit dat de Russen groot belang hebben bij de zuidkust.
Het hernieuwde concept van Novorossiya is er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ps3gamer91 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

Uit stupiditeit kan het vast gebeuren, maar als vooropgesteld plan lijkt me dit niet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russen houden rock concert in Azovstal

Ziet er eerder uit als 'singer songwriter' maar ach geef het een naampje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBbi1xUJE90hZvOr2w68A4uS8vI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwEVqOCiAK2Es99bJ7WHqu4d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVCv45EX5gn5gSAuOBYnRhX9xk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajncs1YTrrVJ6lUobsuygX5e.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een prachtig gezicht!

Filmpje:
https://twitter.com/Geras...tatus/1555546315819458564

Naar verluid een formatie T-72 tanks in Kherson oblast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8e4xspoPO_VFaNx2qxM2b-mihk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OAxbXDDUwcoG7WkR05y1Snwk.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yaksa schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:56:
De Russen schijnen artillerie bij die kerncentrale te plaatsen. Een niet te competente Rus die denkt dat het Oekraiense artillerie is kan genoeg zijn om andere Russen op de kerncentrale te laten schieten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rclahsen

De eerste rijen bij de stembus voor het annexatiereferendum in Kherson vormen zich al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rclahsen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:02:
[Twitter]
De eerste rijen bij de stembus voor het annexatiereferendum in Kherson vormen zich al :P
ik stem voor onafhankelijkheid van Kherson.
Kyiv doet er te lang over om het te bevrijden :+

Laat Kherson de klus maar klaren om de Krim te heroveren!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

downtime schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

De Russen schijnen artillerie bij die kerncentrale te plaatsen. Een niet te competente Rus die denkt dat het Oekraiense artillerie is kan genoeg zijn om andere Russen op de kerncentrale te laten schieten.
Misschien kan AI er wel een rapportje over maken dat het not done is om een nucleaire ramp uit te lokken voor de soldaten van RU (of iedereen in Europa)….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

dr.lowtune schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Misschien kan AI er wel een rapportje over maken dat het not done is om een nucleaire ramp uit te lokken voor de soldaten van RU (of iedereen in Europa)….
Wellicht kan amnesty Finland hier weer een (schandelijke) rol spelen.

Bizar toch, gewoon Russische desinformatie gebruiken.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
dr.lowtune schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:40:
[...]

Dit en eigenlijk al de nuclaire spierballentaal vanuit rusland sinds de ‘speciale operatie’.

Het was even wat rustiger maar nu met China-Taiwan komt het ‘verboden woord’ ww3 weer steeds vaker voorbij. Is dit niet eerder een cold war 2?

Ondertussen is Erdogan weer even op de koffie geweest en wij, de westerse wereld zouden hem dankbaar moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfNH6MmRabLH2CUAp0bl8RvIB7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XdpL36ZpSKjg2gCiMa5k0D5.jpg?f=fotoalbum_large

En

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOwKJoPG8XxZf3cJNLnWVH_ZLZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD6bqohZtlAEZpO6jzrvudDB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
bloody schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:53:
[...]

Wellicht kan amnesty Finland hier weer een (schandelijke) rol spelen.
[Embed]
Bizar toch, gewoon Russische desinformatie gebruiken.
downtime schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:07:
[...]

Dan kun je als AI wel stoppen.
Misschien is het inderdaad geen slecht idee als Amnesty zichzelf gewoon opheft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rclahsen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

[...]

Misschien is het inderdaad geen slecht idee als Amnesty zichzelf gewoon opheft.
dit is wat er gebeurt als je van 0 naar chaos gaat in 1 seconde.

Misschien een cursus nuance nemen :P

Nieuwer op Twitter is de naam van het schip wat mogelijk geraakt zou zijn:
Vasily Bykov
Wikipedia: Project 22160 patrol ship
Is een patrol boat. In maart zou die al geraakt zijn maar recenter zonder schade weer gesignaleerd.
Het zal allemaal wel.
Maak me maar wakker als er grotere schepen worden geraakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2022 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:20:
[...]
Nieuwer op Twitter is de naam van het schip wat mogelijk geraakt zou zijn:
Vasily Bykov
Wikipedia: Project 22160 patrol ship
Is een patrol boat. In maart zou die al geraakt zijn maar recenter zonder schade weer gesignaleerd.
Het zal allemaal wel.
Maak me maar wakker als er grotere schepen worden geraakt.
Eerst zien, dan geloven ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Je kan het zien, er zijn beelden :) Vandaag beelden gezien waarbij het schip met een zwarte, verbrandde achterkant een haven invoer. Zal zo eens kijken of ik die nog kan vinden, maar dit kwam op de bekende kanalen voorbij. Of dat ook verband houdt met de beelden van de drone-operator met die brand op zee, dat is niet bekend, maar de schade is er wel degelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 05-08-2022 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Meer wapens: https://www.reuters.com/w...apons-package-2022-08-05/
The Biden administration's next security assistance package for Ukraine is expected to be $1 billion, one of the largest so far, and include munitions for long-range weapons and armored medical transport vehicles, three sources briefed on the matter told Reuters on Friday.

...and include munitions for HIMARS, NASAMS surface-to-air missile system ammunition and as many as 50 M113 armored medical transports.
Duur pakket, maar opvallend genoeg vooral gefocused op munitie. HIMARS-munitie is logisch... de NASAMS impliceert dat we die ook snel in Oekraïne gaan zien, maar dat er verder naast de 50 medische voertuigen geen andere zaken in het pakket zitten, dat valt me wel op. Blijkbaar is dit nu waar Oekraïne vooral behoefte aan heeft? Geen IFVs, extra artillerievoertuigen, etc. Opvallend.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:37
Na een weekje vakantie van weinig activiteit en alleen dit forum een beetje bij houden, ben ik weer in wat informatie gedoken. Het is niet veel, omdat het meeste al behandeld is.

Troepen distributie

Op twitter heeft Def Mon een troepen distributie gemaakt van Rusland met twitter draadje. De distributie bestaat uit een totaal van 120 BTG's waar de PMC (Wagner) en pro-russische rebellen (DPR) deel uit van maken.
Algemeen overzicht:
Huidig:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZZJBcvXoAEJI-H?format=jpg&name=large

Voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FWGSIKjWAAE65Tc?format=jpg&name=large
.
Details over Kherson en Zaporizhzhia front:

Niet alle troepen zijn telkens aan de frontlinie, Rusland maakt ook gebruik van operationele reserves.

Troepen distributie Kherson front:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZZKMgoWIAAaslp?format=jpg&name=4096x4096

Troepen distributie Zaporizhzhia:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZZKOTnWYAIpRkY?format=jpg&name=4096x4096

Ook behandeld Defmon niet de effectiviteit van de BTG's. Het is een kort twitter draadje.

Wekelijkse update van Jomini of the he West

Ik heb zover niet gezien dat de wekelijkse updates van het twitter account Jomini of the West. Ik post de afbeeldingen, ga het nu niet uitgebreid behandelen. De informatie staat in principe in de afbeeldingen
Algemeen front
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZM0k5OWAAE2wml?format=jpg&name=4096x4096
.
Kharkov front
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZM1traWIAcZ4xz?format=jpg&name=4096x4096
.
Donetsk front
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZM188kXkAE8jZz?format=jpg&name=4096x4096
.
Zaporizhzhia front
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZM2F9IWYAEcp8b?format=jpg&name=4096x4096
.
Odessa-Kherson front
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZM2bw7WYAAiWNS?format=jpg&name=4096x4096
.
Zwarte Zee, marine activiteiten
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZM2q0oWAAEVcz7?format=jpg&name=4096x4096
.
Luchtmacht activiteiten
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FZM28lJWAAAi2S-?format=jpg&name=4096x4096

De volgende keer zal ik er wat meer in verdiepen, maar het is ook van twee dagen gelden. Ook al is het front grotendeels statisch, kunnen er toch al dingen veranderd zijn.

game pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Amnesty International Ukraine Head Oksana Pokalchuk has decided to leave her post
https://www.ukrinform.net...-office-head-resigns.html
In her words, the press release issued by Amnesty International on August 4, 2022, should have considered two parties and taken into account the position of the Ukrainian Defense Ministry. Amnesty International asked the ministry for a commentary but provided very little time to respond. Hence, the organization created material that sounded as support for Russian narratives. Seeking to protect civilians, that survey became an instrument of Russian propaganda instead.

[ Voor 53% gewijzigd door YakuzA op 05-08-2022 23:23 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:27:
het is een rapport, een van de velen van AI.
Laten we er niet teveel gewicht aan geven en er voornamelijk gewoon kennis van nemen en verder laten voor wat het is.

Otherwise the Russkies win...
Daar is het te laat voor; De diarree aan misinformatie en misplaatste verontwaardiging heeft de schijnwerpers er vol op gemikt, helaas voor het merendeel niet op het rapport zelf maar op een wazig stropopversie. Putin zou er trots op zijn, ware het niet dat het nu van Oekraïense kant komt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2022 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
@downtime

Sorry hoor, maar wat een onzin.
Dus omdat de agressor selectief is kun jij niet meer objectief zijn?!

Als je écht objectief bent, kun je de reactie van iedereen op je rapport volledig negeren. Je staat los van alle partijen en zo werkt objectiviteit.

Ik snap niet dat iedereen over dit ene rapport valt, terwijl er ook tientallen tegen Rusland liggen. Het is dus niet alsof AI tegen Ukraine is en vóór Rusland. Naast alle rapporten over wandaden van Rusland zie ik dit als “verbeterpunt” voor Ukraine.
RoD schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:57:
[...]

Het gaat er niet om dat AI niet iets mag aanstippen. Uiteraard is het voorkomen van burgerslachtoffers een goed streven, dus als het UA leger buiten de stad zijn doelen kan bereiken dan valt dat te verkiezen boven intrek nemen in een school. Maar het punt hier is dat AI een beschuldiging uit naar UA. Er wordt het leger onbehoorlijk gedrag verweten. Laten we het voorbeeld nemen van het schieten in de buurt van een ziekenhuis, dan zijn er grofweg twee mogelijkheden:

1. UA zit daar omdat juist op dit punt het leger de stad moet verdedigen. Je kan wel in een veld gaan zitten, maar dan nemen de Russen gewoon intrek in de stad, en dat wil je voorkomen. Het is dus militaire noodzaak.
2. UA zit daar niet uit militaire noodzaak maar gebruikt het ziekenhuis als een soort menselijk schild om terugschieten te ontmoedigen. Zeer onwaarschijnlijk, de Russen vuren met alle liefde op ziekenhuizen, zijn ze dol op.

AI heeft geen bewijs geleverd voor punt 2, terwijl met het rapport wel de suggestie wordt gewekt dat het UA leger zich onbehoorlijk gedraagt. En als je dan weet dat punt 1 sowieso relevant is in deze oorlog omdat vanwege de artilleriebeschietingen en de manier van oorlogvoeren men zich absoluut niet in het open veld kan ophouden, dan is het een schandelijk rapport van AI.

Daarbij komt nog dat Rusland sowieso civiele doelen beschiet. Dus waar het leger zich ook bevindt, burgers blijven gevaar lopen. En dan ook nog je lokale afdeling negeren bij het opstellen van het rapport, want als buitenstaanders zullen we het vast beter weten. Walgelijk.

Omdat het rapport maar blijft dooretteren en inmiddels fors wordt uitgebuit door de Russen en het me na een nachtje slapen niet lekker zit, ben ik er toch nog eens even goed doorheen gegaan. Dat er geen bewijs is voor punt 2 blijkt goed uit de voorbeelden die ze weten te noemen:

• Anekdotes van bewoners uit Mykolaiv, Bakhmut, Lysychansk en Charkiv. Steden die simpelweg platgebombardeerd worden door de Russen. Quotes als “I don’t understand why our military is firing from the cities and not from the field.” zijn het enige "bewijs" dat ze hebben. Kortom, geen relevantie.
• Soldaten in ziekenhuizen: "In two towns, dozens of soldiers were resting, milling about, and eating meals in hospitals. In another town, soldiers were firing from near the hospital." Poeh, soldaten die uitrusten en maaltijden eten in een ziekenhuis. Schokkend. En soldaten die van vlakbij het ziekenhuis schieten... dan zullen ze daar wel een reden voor hebben gehad? Zie punt 1.
• Soldaten in scholen: zoals AI zelf in de eerste zin al zegt: "The Ukrainian military has routinely set up bases in schools in towns and villages in Donbas and in the Mykolaiv area. Schools have been temporarily closed to students since the conflict began". Kortom, de rest hoef je eigenlijk al niet meer te lezen. Ofja, misschien de laatste zin: Ukraine is one of 114 countries that have endorsed the Safe Schools Declaration, an agreement to protect education amid armed conflict, which allows parties to make use of abandoned or evacuated schools only where there is no viable alternative. |:(

Dat is alles. En wat is dan de conclusie van AI?

[...]

1x een anekdote van het vuren nabij een ziekenhuis, en that's it. Voor het gebruiken van scholen of bewoonde gebieden is verder geen bewijs geleverd dat er geen noodzaak voor was, terwijl we aan de andere kant weten dat er militair gezien wel bittere noodzaak is om de steden te verdedigen en daar aanwezig te zijn in plaats van in het open veld.

Whataboutism is niet goed, maar we moeten de situatie wel in context plaatsen. Rusland is bezig met een nietsontziende genocidale oorlog, en dan vindt AI het nodig om UA er op te wijzen dat ze zich beter kunnen laten afslachten in het open veld. Zullen ze dan liever hebben dat de Russen nog de kans krijgen om de bevolking in steden te martelen en verkrachten voordat ze ze doodschieten? Is dat een beter alternatief? Dan kan UA in ieder geval zeggen dat zij de burgerbevolking wél hebben ontzien!

Kortom, AI mag dit verwijt alleen maken als er ook bewijs is voor punt 2. Zo niet, dan slaan je conclusies nergens op, en is het niets meer dan Russische propaganda en draag je bij aan de genocide. En dat bewijs, dat is er dus niet.

Veel tekst, maar eigenlijk komt het hier op neer:
[Afbeelding]
Met dit soort laatjes ben je toch zelf af? Lekker overdrijven om een punt te maken, terwijl de Russische bergen op de achtergrond stuk voor stuk ook door Amnesty worden gerapporteerd.

Over “torture and rape” is meermaals gerapporteerd.

Al die steden ook, Mariopul noemt men bij zelfs “theatre of clear war crime”.

Dit soort plaatjes wekken de indruk dat ze alleen naar Ukraine kijken en dat is feitelijk onjuist.
Het tegenovergestelde is waar. Er liggen heel veel harde rapporten tegen Rusland en nu een mild rapport tegen Ukraine waar iedereen opeens over valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 04:00:
[...]

Daar is het te laat voor; De diarree aan misinformatie en misplaatste verontwaardiging heeft de schijnwerpers er vol op gemikt, helaas voor het merendeel niet op het rapport zelf maar op een wazig stropopversie. Putin zou er trots op zijn, ware het niet dat het nu van Oekraïense kant komt.
Waar dan?!
Er is werkelijk niemand die ik nu hoor: “nou dat Ukraine moet maar eens stoppen”.

Ik vind de meeste reacties hier zwaar overdreven. En propaganda in Rusland zelf? Tja, als je al jaren alleen maar verteld dat Ukraine vol nazi’s zitten. Overigens riepen ze bij de bombardementen van ziekenhuizen direct aan het begin van de oorlog al dat ze het per ongeluk raakten ivm soldaten daar. Dus dit rapport verandert weinig aan de propaganda boodschappen van Rusland.

Dat is ook het nadeel van propaganda, alles is inmiddels al lang gezegd in Rusland en er komt niets nieuws meer bij.

Jullie maken het veel groter dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweak_ers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:04:
[...]

Waar dan?!
Er is werkelijk niemand die ik nu hoor: “nou dat Ukraine moet maar eens stoppen”.

...
Nee, maar wel bijvoorbeeld:
During his nightly address, Zelenskiy accused Amnesty of “immoral selectivity” that helps a terrorist state by portraying the victim and aggressor as the same and ignoring what the aggressor is doing. Zelenskiy said that there cannot be – even hypothetically – any condition under which any Russian attack on Ukraine becomes justified.
Bron: https://www.theguardian.c...lians-in-russia-crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
RoD schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:07:
https://www.understanding...paign-assessment-august-4

Interessante update van ISW vandaag. De highlight:

[...]

Voor het eerst deze oorlog dat we een kanteling zien. Niet langer is het Oekraïne die reageert, maar nu is het Oekraïne die initiatief neemt. Dit zagen we natuurlijk al aankomen gezien de ontwikkelingen bij Cherson en de Russische troepenverplaatsingen, maar het begint nu echt zichtbaar te worden. Wishful thinking: ik hoop dat dit het einde betekent van Russische aanvalsaspiraties.

Wat is er dan voor nodig?

[...]

Positieve signalen. Maar duidelijk is dat het traag zal gaan.
Klopt inderdaad.

Al begint er wel iets anders te gebeuren voor ondersteuning en training.
De Logistics die UA gebruikt gaat onder toezicht komen van de US om dit op NAVO standaarden te gebruiken.

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

En zag al berichten voorbij komen er toch verwacht word de Russen nu drones van Iran gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dit is wat Zelenskiy zegt, logisch dat hij dat zegt.

“any condition under which any Russian attack on Ukraine becomes justified”

Dit is werkelijk nergens zo uitgelegd, behalve in Rusland, maar daar is het niets nieuws onder de zon. Dat legden ze al jaren zo uit.

Dus compleet niet aan de orde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tweak_ers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Dit is werkelijk nergens zo uitgelegd, behalve in Rusland, maar daar is het niets nieuws onder de zon. Dat legden ze al jaren zo uit.

Wel aan de orde: Zelinsky beweert hier dat Amnesty meewerkt aan een dergelijk goedpraten, terwijl in het gewraakte rapport Amnesty juist extra de moeite heeft genomen om precies dat te weerleggen. Verder strookt:
Zelenskiy accused Amnesty of “immoral selectivity” that helps a terrorist state by portraying the victim and aggressor as the same and ignoring what the aggressor is doing.
ook niet helemaal met de inhoud. Te beginnen bij de suggestie dat de beschuldigingen in ernst ook maar in de buurt komen van de gruwelen van de kant van het Russiche leger.

Een ander voorbeeld, deze keer van een mede-tweaker die kritiek levert op Amnesty:
Je verdedigt waar je aangevallen wordt, als dat midden in een woonwijk is, heb je weinig keus. Het is niet alsof je de Russen even naar een open veldje kan sturen om het daar uit te vechten.
Dat klopt inderdaad, en als je het rapport gezien had dan wist je dat ook Amnesty daar rekening mee houdt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2022 08:51 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:21

servies

Veni Vidi Servici

Tweak_ers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Laten we alle handpoppen van Putin in west Europa even niet vergeten.en alle sukkeltjes die daar achteraan lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Wel aan de orde: Zelinsky beweert hier dat Amnesty meewerkt aan een dergelijk goedpraten, terwijl in het gewraakte rapport Amnesty juist extra de moeite heeft genomen om precies dat te weerleggen. Verder strookt:

[...]

ook niet helemaal met de inhoud. Te beginnen bij de suggestie dat de beschuldigingen in ernst ook maar in de buurt komen van de gruwelen van de kant van het Russiche leger.
Sorry ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Ik bedoelde dat het goedpraten van Russisch handelen niet aan de orde is.
servies schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:30:
[...]

Laten we alle handpoppen van Putin in west Europa even niet vergeten.en alle sukkeltjes die daar achteraan lopen...
Ja, hier heb ik altijd wat moeite mee, handpoppen? Die veranderen door dit rapport opeens van pro-Ukraine naar pro-Rusland? Of waren ze al pro-Russisch? Want dan verandert er de facto niets.

Al die eerdere rapportages tegen Rusland hebben ze al niet van inzicht doen veranderen, dus wat denk/hoop je precies te winnen met een extra rapport tegen Rusland?

Voor deze mensen wordt de situatie feitelijk niet anders. Je wint en verliest niets met een dergelijk rapport, of welk ander rapport van AI dan ook.

Alhoewel, als ze dit rapport van AI serieus nemen, moeten ze de tientallen rapporten tegen Rusland van hetzelfde AI eigenlijk ook serieus nemen. Want met het serieus nemen van een rapport, impliceer je indirect dat de auteur de waarheid nastreeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak_ers op 06-08-2022 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tweak_ers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:57:
[...]

Met dit soort laatjes ben je toch zelf af? Lekker overdrijven om een punt te maken, terwijl de Russische bergen op de achtergrond stuk voor stuk ook door Amnesty worden gerapporteerd.

Dit soort plaatjes wekken de indruk dat ze alleen naar Ukraine kijken en dat is feitelijk onjuist.
Het tegenovergestelde is waar. Er liggen heel veel harde rapporten tegen Rusland en nu een mild rapport tegen Ukraine waar iedereen opeens over valt.
Een rapport over Oekraine heeft alleen meer effect dan duizend over Rusland. Het lot van Oekraine ligt voor een groot deel in handen van steun door het democratische westen waar de publieke opinie bespeeld kan worden door rapporten zoals deze die 'zie je wel, beide partijen zijn slecht' sentimenten aanwakkeren.

Amnesty maakt zichzelf misschien wel wijs dat hun veroordelingen van Rusland iets uitmaken maar er zal geen granaat minder worden afgeschoten door Rusland. Misschien juist wel veel meer nu ze de schuld bij degenen kunnen leggen waar de granaten landen, Oekraine heeft tenslotte niet al die mensen uit Nikolaiv geevacueerd zoals Amnesty eist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tweak_ers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Sorry ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Ik bedoelde dat het goedpraten van Russisch handelen niet aan de orde is.
Inderdaad. Met de toevoeging dat de suggesties van de kant van (voorstanders van) Oekraïne dat het rapport van Amnesty dat wel doet een ondermijning is die we kunnen missen als kiespijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
IJzerlijm schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Een rapport over Oekraine heeft alleen meer effect dan duizend over Rusland. Het lot van Oekraine ligt voor een groot deel in handen van steun door het democratische westen waar de publieke opinie bespeeld kan worden door rapporten zoals deze die 'zie je wel, beide partijen zijn slecht' sentimenten aanwakkeren.

Amnesty maakt zichzelf misschien wel wijs dat hun veroordelingen van Rusland iets uitmaken maar er zal geen granaat minder worden afgeschoten door Rusland. Misschien juist wel veel meer nu ze de schuld bij degenen kunnen leggen waar de granaten landen, Oekraine heeft tenslotte niet al die mensen uit Nikolaiv geevacueerd zoals Amnesty eist.
Je ziet dingen die er niet zijn.
Nogmaals, er is werkelijk niemand die ik nu opeens hoor zeggen: “zie je wel, beide partijen zijn slecht” die voorheen pro-Ukraine was.

Of heb je werkelijk de hoop dat mensen die pro-Rusland zijn ombuigen? Ik zou daar niet te veel moeite instoppen, want dat gaat toch niet gebeuren. Beetje realistisch blijven 😉

Ik houd wel van objectiviteit en plaatjes zoals hier eerder gedeeld werden ga ik persoonlijk echt heel slecht op. Je doet daarmee overkomen dat AI enkel kritisch is op Ukraine en totaal niet op Rusland. Terwijl de waarheid compleet tegenovergesteld is.

Eigenlijk ben je daarmee desinformatie over AI aan het verspreiden en die je precies hetzelfde (in het klein), wat Rusland al jaren over Ukraine doet.

Ik kan daarom slecht tegen dat soort overdreven plaatjes die heel ver van de werkelijkheid staan.

Iets met een pot die verwijt de ketel.
Verlaag je toch niet tot het niveau van Rusland.

[ Voor 20% gewijzigd door Tweak_ers op 06-08-2022 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Volgens mij is de boosheid niet zozeer op het AI rapport, maar is er een grote angst over de desinformatie/propaganda van Rusland en de effectiviteit daarvan.

Gevolg van die angst is dat je eigenlijk zegt ‘er mag geen kritiek op Oekraine zijn, want dat gaat Rusland hoe dan ook gebruiken’.

Dat is een erg gevaarlijke gedachte, want daarmee verbied je bepaalde publicaties/zienswijzen, waardoor je een gecontroleerde staatsmedia creeert.

Veel belangrijker is volgens mij dat we/de media/ai de context goed blijven uitleggen. In dit geval is dat denk ik:

- Dat UA niets gedaan heeft dat een schending van het oorlogsrecht is (zoals schieten vanuit ziekenhuizen
- Dat UA de veiligheid van haar burgers vooropstelt
-Dat UA in deze oorlog soms gedwongen is om snel keuzes te maken en niet altijd tijd heeft om burgers te evacueren
- Dat ze natuurlijk pogen om zoveel mogelijk weg te blijven van bevolkte gebieden, maar ze sons geen keuze hebben door hoe Rusland het oorlogsrecht constant schendt
- Dat de eventuele fouten in het niet vallen bij hoe Rusland stelselmatig het oorlogsrecht bewust en rucksichtloss schend
- Dat UA altijd bezig is om te kijken hoe zij haar strategie kan verbeteren om burgers veilig te houden en dat evt verbeterpunten in het rapport bekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Tweak_ers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Ja, hier heb ik altijd wat moeite mee, handpoppen? Die veranderen door dit rapport opeens van pro-Ukraine naar pro-Rusland? Of waren ze al pro-Russisch? Want dan verandert er de facto niets.
Wie zegt dat iemand perse pro-iets moet zijn? Kan het niet zijn dat ze neutraal erna kijken en dan van elke kant de schrijnende zaken gewoon benoemen?

Rusland doet verschrikkelijke dingen. Ik lees verhalen over verkrachtingen en martelingen en dat moet aan de kaak worden gesteld.

Maar het is ook al meerdere malen naar voren gekomen dat Ukraine zijn bevolking als menselijk schild gebruikt. Dat is voorheen toch al vanuit meerdere invalshoeken vastgesteld.

Misschien heb je als Ukraine geen keuze en dwingt de agressor je helaas in deze rol, maar goed... ik snap niet dat er nu zoveel ophef komt op iets wat dus benoemt word? Als het zo is, dan is het toch zo? Wil niet zeggen dat iemand pro-Rusland is?

Amnesty constateert gewoon verschrikkelijke dingen en brengt dit aan het licht. Is dat verkeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 06-08-2022 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Requiem19 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:18:
Volgens mij is de boosheid niet zozeer op het AI rapport, maar is er een grote angst over de desinformatie/propaganda van Rusland en de effectiviteit daarvan.

Gevolg van die angst is dat je eigenlijk zegt ‘er mag geen kritiek op Oekraine zijn, want dat gaat Rusland hoe dan ook gebruiken’.

Dat is een erg gevaarlijke gedachte, want daarmee verbied je bepaalde publicaties/zienswijzen, waardoor je een gecontroleerde staatsmedia creeert.

Veel belangrijker is volgens mij dat we/de media/ai de context goed blijven uitleggen. In dit geval is dat denk ik:

- Dat UA niets gedaan heeft dat een schending van het oorlogsrecht is (zoals schieten vanuit ziekenhuizen
- Dat UA de veiligheid van haar burgers vooropstelt
-Dat UA in deze oorlog soms gedwongen is om snel keuzes te maken en niet altijd tijd heeft om burgers te evacueren
- Dat ze natuurlijk pogen om zoveel mogelijk weg te blijven van bevolkte gebieden, maar ze sons geen keuze hebben door hoe Rusland het oorlogsrecht constant schendt
- Dat de eventuele fouten in het niet vallen bij hoe Rusland stelselmatig het oorlogsrecht bewust en rucksichtloss schend
- Dat UA altijd bezig is om te kijken hoe zij haar strategie kan verbeteren om burgers veilig te houden en dat evt verbeterpunten in het rapport bekeken worden.
Nog het belangrijkste punt:
Als het leger van UA zich terugtrekt uit steden ipv ze te verdedigen of zich overgeeft na omsingeling, dan worden de inwoners vervolgens afgeslacht, gemarteld, verkracht of ontvoerd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Nog het belangrijkste punt:
Als het leger van UA zich terugtrekt uit steden ipv ze te verdedigen of zich overgeeft na omsingeling, dan worden de inwoners vervolgens afgeslacht, gemarteld, verkracht of ontvoerd.
Dan is die boosheid volledig misplaatst want, wonder boven wonder, Amnestie beweert ook helemaal niet dat het leger zich moet terugtrekken uit steden zonder ze te verdedigen. De kern van de kritiek van Amnestie is dat het Oekraïense leger meer kan doen om burgers van hun eigen operaties weg te houden. Een gigantisch verschil, want er zijn ook andere manieren om dat te doen dan alleen maar weg blijven uit bewoonde gebieden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:43
Tweak_ers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:56:
[...]

Ik houd wel van objectiviteit en plaatjes zoals hier eerder gedeeld werden ga ik persoonlijk echt heel slecht op. Je doet daarmee overkomen dat AI enkel kritisch is op Ukraine en totaal niet op Rusland. Terwijl de waarheid compleet tegenovergesteld is.

Eigenlijk ben je daarmee desinformatie over AI aan het verspreiden en die je precies hetzelfde (in het klein), wat Rusland al jaren over Ukraine doet.
Niemand zegt dat ze totaal niet kritisch zijn op Rusland. Maar waar is dan het rapport van AI over dezelfde zaken vanuit Rusland? Dat is er niet. De artikelen op de AI website die kritisch zijn op Rusland, zijn vooral reacties van AI op claims van Oekraïne of zaken die "groot" in het nieuws zijn , en NIET vanuit "eigen" onderzoek. Als je op de AI website terugzoekt bij het nieuws valt daarbij op hoeveel bekende zaken van Russische oorlogsmisdaden er niet genoemd worden.

Dat men bij AI blijkbaar er voor gekozen heeft om in dit geval - uit eigen beweging - Oekraïne te onderzoeken en niet Rusland is al apart te noemen. Dat men dan daarnaast ook niet dezelfde feiten vanuit Russische zijde onderzoekt of zelfs maar noemt getuigt m.i. niet van de door jou genoemde onpartijdigheid. Naast de kanttekeningen die anderen al terecht geplaatst hebben bij dit onderzoek.

Tel daarbij de uitspraken vanuit Finland op en hun track record mbt Navalny, dan heeft ook dit Amnesty-onderzoek een vieze bijsmaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Dan is die boosheid volledig misplaatst want, wonder boven wonder, Amnestie beweert ook helemaal niet dat het leger zich moet terugtrekken uit steden zonder ze te verdedigen. De kern van de kritiek van Amnestie is dat het Oekraïense leger meer kan doen om burgers van hun eigen operaties weg te houden. Een gigantisch verschil, want er zijn ook andere manieren om dat te doen dan alleen maar weg blijven uit bewoonde gebieden.
Dit is wat ze letterlijk in het rapport zeggen. Een paar kilometer van het front houdt de oorlog op en moeten militairen in bossen kamperen of in militaire bases zodat Rusland die eenvoudig kan bombarderen.
Most residential areas where soldiers located themselves were kilometres away from front lines. Viable alternatives were available that would not endanger civilians – such as military bases or densely wooded areas nearby, or other structures further away from residential areas.
Wat precies de kwalificaties van degenen zijn die dit oordeel over hoe je een land moet verdedigen vellen is onduidelijk, zoals vrijwel alles weten we niet wat er waar door wie precies gezien is.

[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 06-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tweak_ers schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:57:
[...]

Sorry hoor, maar wat een onzin.
Dus omdat de agressor selectief is kun jij niet meer objectief zijn?!

Als je écht objectief bent, kun je de reactie van iedereen op je rapport volledig negeren. Je staat los van alle partijen en zo werkt objectiviteit.

Ik snap niet dat iedereen over dit ene rapport valt, terwijl er ook tientallen tegen Rusland liggen. Het is dus niet alsof AI tegen Ukraine is en vóór Rusland. Naast alle rapporten over wandaden van Rusland zie ik dit als “verbeterpunt” voor Ukraine.

[...]

Je hebt de tekst van mijn reactie dus niet gelezen en alleen naar het plaatje gekeken. Oekraïne wordt simpelweg vals beschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:43:
[...]

Dit is wat ze letterlijk in het rapport zeggen. Een paar kilometer van het front houdt de oorlog op en moeten militairen in bossen kamperen of in militaire bases zodat Rusland die eenvoudig kan bombarderen.

[...]

Wat precies de kwalificaties van degenen zijn die dit oordeel over hoe je een land moet verdedigen vellen is onduidelijk, zoals vrijwel alles weten we niet wat er waar door wie precies gezien is.
Je slaat alleen wel de meteen daaropvolgende zin over:
Amnesty International is not aware that the Ukrainian military who located themselves in civilian structures in residential areas asked or assisted civilians to evacuate nearby buildings – a failure to take all feasible precautions to protect civilians.
Later in het rapport staat bovendien (nadruk toegevoegd):
The Ukrainian government should immediately ensure that it locates its forces away from populated areas, or should evacuate civilians from areas where the military is operating.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2022 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Je slaat alleen wel de meteen daaropvolgende zin over:

[...]
Het is een zin waar je niet veel mee kan.
Amnesty International is not aware that the Ukrainian military who located themselves in civilian structures in residential areas asked or assisted civilians to evacuate nearby buildings – a failure to take all feasible precautions to protect civilians.
Wat heeft AI de burgers daar gevraagd? Willen de mensen weg? Is het Oekrainse leger de enige partij die in staat is een evacuatie te doen en als ze dat niet doen gebeurt het dus nooit door de burgers zelf of civiele hulpdiensten? Heeft het Oekrainse leger de middelen om een evacuatie te doen maar kiezen ervoor het niet te doen? Wat is het effect op de strijd als het Oekrainse leger hun transportmiddelen inzet voor de evacuatie van mensen en niet transport van troepen en materiaal?

Daarom is het belangrijk om voor een objectief oordeel, iets waar AI zo enorm op hamert, ook militaire experts te betrekken in wat een precies 'feasible' is in de meest intense oorlog in decennia. Zoals ik het lees zijn het mensen die geen enkel verstand hebben van militaire zaken en zien zij de evacuatie van honderdduizenden mensen als een simpele zaak waar Oekraine laakbaar is door het niet te doen. De suggestie dat dit opzettelijk gebeurt omdat burgerdoden goed uitkomen volgt dan vanzelf.

edit: daarbij speelt ook dat een evacuatie niet een simpele overgang is van onvelig naar veilig. Voertuigen vol vluchtende mensen zijn ook aangevallen door de Russen.
Three killed while evacuating in bus near Kherson - reports
Three people have reportedly been killed by Russian shelling while evacuating in a minibus near Kherson, Ukraine’s military is reporting.

Ukraine’s Operational Command ‘South’ reported that three people died from the attack on the bus near Dovhove.

The minibus was reportedly carrying seven people evacuating from the temporarily occupied village of Starosillia in the Kherson region.
https://www.theguardian.c...ting-752-cases-of-treason

Wie draagt hier de schuld volgens AI voor? Misschien doet Oekraine niet genoeg hun best de evacuatie veilig te laten verlopen.

[ Voor 24% gewijzigd door IJzerlijm op 06-08-2022 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

[...]

Wat heeft AI de burgers daar gevraagd? Willen de mensen weg? Is het Oekrainse leger de enige partij die in staat is een evacuatie te doen en als ze dat niet doen gebeurt het dus nooit door de burgers zelf of civiele hulpdiensten? Heeft het Oekrainse leger de middelen om een evacuatie te doen maar kiezen ervoor het niet te doen? Wat is het effect op de strijd als het Oekrainse leger hun transportmiddelen inzet voor de evacuatie van mensen en niet transport van troepen en materiaal?

Daarom is het belangrijk om voor een objectief oordeel, iets waar AI zo enorm op hamert, ook militaire experts te betrekken in wat een precies 'feasible' is in de meest intense oorlog in decennia. Zoals ik het lees zijn het mensen die geen enkel verstand hebben van militaire zaken en zien zij de evacuatie van honderdduizenden mensen als een simpele zaak waar Oekraine laakbaar is door het niet te doen. De suggestie dat dit opzettelijk gebeurt omdat burgerdoden goed uitkomen volgt dan vanzelf.

edit: daarbij speelt ook dat een evacuatie niet een simpele overgang is van onvelig naar veilig. Voertuigen vol vluchtende mensen zijn ook aangevallen door de Russen.

[...]

Wie draagt hier de schuld volgens AI voor? Misschien doet Oekraine niet genoeg hun best de evacuatie veilig te laten verlopen.
Ik veronderstel dat Amnesty iets in gedachte had als:

https://www.theguardian.c...cuation-of-donetsk-region

https://www.theguardian.c...-zaporizhzhia-to-evacuate

al dan niet in combinatie met op kleinere schaal de stereotiep vloekende soldaat die "get the fuck out of here!" naar de buren brult, bij wijze van spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Ik veronderstel dat Amnesty iets in gedachte had als:

https://www.theguardian.c...cuation-of-donetsk-region

https://www.theguardian.c...-zaporizhzhia-to-evacuate

al dan niet in combinatie met op kleinere schaal de stereotiep vloekende soldaat die "get the fuck out of here!" naar de buren brult, bij wijze van spreken.
Ik heb bijna de indruk dat Amnestey wat van zich moest laten horen om maatschappelijk relevant te blijven en voldoende geld op te halen bij de volgende collecte. Er moest wat geschreven worden, wat maakt niet uit. Negatieve publiciteit is tenslotte ook publiciteit

Of denk ik nu te negatief. Misschien ben ik nog niet wakker.I ga nog maar eens een kofietje maken voor mezelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

[...]

[...]

Dat was ook mijn punt tav dit rapport: het roept vragen tot kritiek op, vanwege de inhoud, niet omdat het ongemakkelijk is. Als UA krijgsgevangenen zou mishandelen dan zou het alleen maar goed zijn dat te rapporteren.
De houding van UA is tot nu toe steeds geweest om daar als de kippen bij te zijn, door bijvoorbeeld gewetensbezwaarden de bewaking op zich te laten nemen. Ik vond dat een slimme zet. UA is zich wel bewust van haar reputatie.

Dat de lokale afdeling @downtime niet gekend wordt in het rapport, kan ik ten dele volgen. Je noemt goede redenen waarom je de verantwoordelijkheid van het rapport niet bij de lokale afdeling legt. Echter, spreek je de taal niet en ken je de cultuur niet, dan maak je goede kans een slechte rapportage maken. De mensen die je dan te spreken krijgt en wat je ervan gaat horen kan al de uitkomst zijn van een bijzondere selectie.
Zeker in een land met pro-russische elementen, infiltratie en waar russische desinformatie welig tiert wordt het een stevige klus om de sjibbolets wel te onderscheiden.

Dus voor de input was ik zeker samen opgetrokken met lokale mensen die de cultuur goed begrijpen, weet hebben van de militaire context en beperkingen. Dan kan je nog steeds het auteurschap van het rapport bij de lokale afdeling weghouden.

De reactie van het hoofd van AI dat iedereen die aanmerkingen heeft op het rapport een trol is en desinformatie verspreid maakt de zaak niet beter. Ik zie serieuze militaire analisten en academici met specialisatie in gewapende conflicten niet zo snel als trollen. Als het rapport stevig gefundeerd is, is het een stuk eenvoudiger om er op inhoudelijke gronden achter te staan.
Nu wordt de kritiek niet gepareerd, maar wordt de intentie van de critici niet zomaar in twijfel getrokken, maar als kwaadaardig beoordeeld. Dat is nogal wat.

Of we het nou willen of niet, de rapportages van een AI hebben invloed op de oorlog. Men werkt niet in een vacuüm. Dan is het niet meer dan logisch--nee, dan is het vereist--dat men zich rekenschap geeft van zorgvuldigheid en compleetheid.

Het zou kunnen dat bovenstaande prima is afgedekt bij het tot stand komen van dat rapport. Dan had ik als hoofd van IA dat ook met trots verdedigd in plaats van te kiezen voor de tegenaanval. Men moet het rapport niet aanpassen of terugtrekken vanwege ophef. Maar het moet wel verdedigd worden als er serieuze kritiek of vragen leven.
Pagina: 1 ... 4 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid