Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.517 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Daarom is het belangrijk om voor een objectief oordeel, iets waar AI zo enorm op hamert, ook militaire experts te betrekken in wat een precies 'feasible' is in de meest intense oorlog in decennia. Zoals ik het lees zijn het mensen die geen enkel verstand hebben van militaire zaken en zien zij de evacuatie van honderdduizenden mensen als een simpele zaak waar Oekraine laakbaar is door het niet te doen. De suggestie dat dit opzettelijk gebeurt omdat burgerdoden goed uitkomen volgt dan vanzelf.
Het is allemaal vaag en laat van alles over aan de verbeelding. Op reddit ging het er ook hard aan toe, of nou onder invloed van trollen of anderzijds was. Maar het rapport biedt daar ook de ruimte voor.

En dat is echt een probleem die opzet van hun 'rapport' (mijn betahoofd vindt het niet echt rapport waardig). Vage bewoordingen. Waar mensen dan zelf allerlei invulling aan gaan geven.

En een alineaatje waarin ze toch even vertellen dat Rusland wel willekeurig beschietingen uitvoert.

Ik kwam dit twitterdraadje tegen, weergave van een gesprek met iemand van amnesty zelf, dat haakt ook wel goed op deze punten aan.
https://threadreaderapp.com/thread/1555646138602201092.html

HRW had trouwens ook een stukje. Maar, daar beschrijven ze ook de Russen. En het zijn voorvallen van een tijdje geleden. En behoorlijk uitgebreid beschreven, precies, ook over wat er gebeurd is. Het probleem blijft bestaan, er worden fouten gemaakt, maar de toon en het beeld dat er geschetst wordt is meteen heel anders. En omdat ook de Russen worden besproken kunnen de Russen het niet als informatie wapen inzetten.
https://www.hrw.org/news/...ses-endangering-civilians

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
Had er tot nu toe geen beelden van gezien:

Zaporizhia region: Russian occupiers use nuclear power plant as a parking lot for military equipment and ammunition depot

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Tens schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:32:
Had er tot nu toe geen beelden van gezien:
Zaporizhia region: Russian occupiers use nuclear power plant as a parking lot for military equipment and ammunition depot
[Twitter]
Of ze brengen explosieven naar binnen om de boel op te blazen, zoals LiveUAMap suggereert.
Bron: LiveUAmap
Over het algemeen zijn kerncentrales niet zodanig gebouwd dat er binnen veel ruimte overblijft om veel voertuigen en grote hoeveelheden munitie op te slaan dus dat van de parkeerplaats geloof ik niet zo.
In het filmpje zie ik buiten ook niet veel militaire voertuigen stilstaan, als in geparkeerd, de voertuigen die wel rijden lijken eerder iets af te leveren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Yaksa schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Of ze brengen explosieven naar binnen om de boel op te blazen, zoals LiveUAMap suggereert.
Over het algemeen zijn kerncentrales niet zodanig gebouwd dat er binnen veel ruimte overblijft om veel voertuigen en grote hoeveelheden munitie op te slaan dus dat van de parkeerplaats geloof ik niet zo.
In het filmpje zie ik buiten ook niet veel militaire voertuigen stilstaan, als in geparkeerd, de voertuigen die wel rijden lijken eerder iets af te leveren.
Is de site opblazen en dan zeggen "dit is het werk van de UA met hun himars" een nieuwe tactiek om te kijken hoe ver putin kan gaan tot de navo of vn gaat ingrijpen?

Denk dat er op een gegeven moment door de navo ingegrepen gaat worden als er fallout in polen of tjechie terecht komt. Dat kan in diverse vormen uiteraard. EU heeft 'nothing to lose' zowat op een full blown oorlog na. Maar een stealth missie met aircrafts zou nog best kunnen om een keer een ammodepot op te blazen verder landinwaarts.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:38
Wordt dat een ‘tactische nuke’ anno 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Is de site opblazen en dan zeggen "dit is het werk van de UA met hun himars" een nieuwe tactiek om te kijken hoe ver putin kan gaan tot de navo of vn gaat ingrijpen?

Denk dat er op een gegeven moment door de navo ingegrepen gaat worden als er fallout in polen of tjechie terecht komt. Dat kan in diverse vormen uiteraard. EU heeft 'nothing to lose' zowat op een full blown oorlog na. Maar een stealth missie met aircrafts zou nog best kunnen om een keer een ammodepot op te blazen verder landinwaarts.
Daar kleven, buiten de gebruikelijke argumenten over directe interventie, ernstige risico's aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:18
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:38:
[...]

Daar kleven, buiten de gebruikelijke argumenten over directe interventie, ernstige risico's aan.
Een Chinese Stealth Fighter? Ik zie de connectie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

met F 117's zou dus geen probleem moeten zijn, daar hebben ze de gegevens al van 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Een Chinese Stealth Fighter? Ik zie de connectie niet.
Het staat nochtans in de titel: 'copied parts from downed US jet'. Het stealth toestel dat tijdens de Kosovo-oorlog werd neergehaald, welteverstaan. Herhaling van een dergelijk incident zou vanuit het oogpunt van de Chinese ontwerpers een mooie update van hun inzicht in westerse stealth technologie kunnen opleveren.

Met het recente nieuws uit Taiwan is dat geen leuk vooruitzicht.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2022 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Het staat nochtans in de titel: 'copied parts from downed US jet'. Het stealth toestel dat tijdens de Kosovo-oorlog werd neergehaald, welteverstaan.
Ik snap 'm nu, normaal wel handig om bij een link dump een korte toelichting te plaatsen als het een groot artikel betreft.

Eigenlijk zeg je dat moderne technologie niet in Oekraïne kan worden gebruikt omdat de techniek dan kan worden gestolen. Met die gedachte zou je de techniek van Amerika dus nooit ergens in kunnen zetten want er is geen land gek genoeg om Amerika zelf aan te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Ik snap 'm nu, normaal wel handig om bij een link dump een korte toelichting te plaatsen als het een groot artikel betreft.

Eigenlijk zeg je dat moderne technologie niet in Oekraïne kan worden gebruikt omdat de techniek dan kan worden gestolen. Met die gedachte zou je de techniek van Amerika dus nooit ergens in kunnen zetten want er is geen land gek genoeg om Amerika zelf aan te vallen.
Excuses voor de onduidelijkheid. Dat hangt van de technologie af; van veel moderne wapens kan je verwachten dat andere landen daar relatief goed een eigen alternatief voor kunnen ontwikkelen, zeker nu middenmoot telefoons en speelgoed drones in principe genoeg techniek bevatten om dat te doen. Stealth vereist, denk ik, toch wel een andere orde van grootte van inspanning.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Daar kleven, buiten de gebruikelijke argumenten over directe interventie, ernstige risico's aan.
Denk je nou echt dat er boven het strijdtoneel bijvoorbeeld geen spionagevliegtuigen van de US rondvliegen?
Zo ja, leg me dan eens uit waarom er bijna constant US Stratotankers in het gebied rondvliegen.
De vliegtuigen die ze aan het bijtanken zijn hebben hun transponder uitstaan, dus we moeten speculeren wat voor soort vliegtuigen het zijn. Ik kan je wel vertellen dat dat waarschijnlijk geen privéjets van rijke Russen die hun land proberen te ontvluchten zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Russen moeten hun materieel uit de Donbas verschepen om het zuiden te versterken:
De Russische troepen concentreren zich momenteel vrijwel zeker in het zuiden van het land, meldt het Britse ministerie van Defensie op basis van eigen inlichtingen. Mogelijk bereiden de Russen zich voor op een aanval van Oekraïne, die in dit gebied bezig is aan een tegenoffensief, of bereiden ze zelf een aanval voor.

Lange konvooien met trucks, tanks, artillerie en andere wapens trekken vanuit de oostelijke Donbas-regio naar het zuiden. Ook vanuit Rusland, de Krim en bezette steden als Marioepol en Melitopol zouden materieel en manschappen die kant op komen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
XWB schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:13:
De Russen moeten hun materieel uit de Donbas verschepen om het zuiden te versterken:

[...]
Mooi doelwit voor de HIMARS wellicht! Hopelijk wordt dat een pijnlijke verplaatsing van troepen en materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alpina schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:08:
Wordt dat een ‘tactische nuke’ anno 2022?
Nee, een dirty bomb.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
bijzonder hoge cijfers vandaag, nacalculatie vanwege de trein eerder deze week?

https://war-bi.prozorro.sale/#/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Tens schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:56:
bijzonder hoge cijfers vandaag, nacalculatie vanwege de trein eerder deze week?

https://war-bi.prozorro.sale/#/
De 'officiele' cijfers zijn lager: https://www.kmu.gov.ua/en...from-24022022-to-06082022

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Mooi doelwit voor de HIMARS wellicht! Hopelijk wordt dat een pijnlijke verplaatsing van troepen en materiaal.
dit dus.
Troepenverplaatsing, verzamelplaatsen van materieel, voorraden...
Dat is gewoon een presenteerblaadje maken voor himars.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En er is weer iemand vergiftigd, deze keer een Pro-Russische separatistenleider in Cherson:
Volodymyr Saldo, het hoofd van het door Rusland benoemde militaire bestuur in de Oekraïense bezette regio Cherson, ligt met vergiftigingsverschijnselen in een kunstmatige coma op een intensive care-afdeling in Moskou. "Vandaag is hij in een speciaal vliegtuig van de Krim naar Moskou gevlogen", meldde het Russische Telegramkanaal Baza.

De 66-jarige Saldo is Oekraïner van geboorte en was al politiek actief voor de Russische invasie. Hij was burgemeester van Cherson tussen 2002 en 2012 en zat daarna tot 2014 in het parlement voor de partij van ex-president Viktor Janoekovitsj. In 2015 verloor hij de verkiezing voor burgemeester van Cherson. Kort na de Russische bezetting van grote delen van Zuid-Oekraïne werd Saldo door Moskou aangesteld als hoofd van het militaire bestuur in Cherson.

[ Voor 29% gewijzigd door XWB op 06-08-2022 14:31 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Yaksa schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Denk je nou echt dat er boven het strijdtoneel bijvoorbeeld geen spionagevliegtuigen van de US rondvliegen?
Zo ja, leg me dan eens uit waarom er bijna constant US Stratotankers in het gebied rondvliegen.
De vliegtuigen die ze aan het bijtanken zijn hebben hun transponder uitstaan, dus we moeten speculeren wat voor soort vliegtuigen het zijn. Ik kan je wel vertellen dat dat waarschijnlijk geen privéjets van rijke Russen die hun land proberen te ontvluchten zijn.
Ik dacht zelf meer voor gevechtsvliegtuigen die continu patrouilleren. De meeste spionagevliegtuigen waar ik over heb gelezen (global hawk / u2) kunnen heel lang in de lucht blijven zonder te tanken. Ik betwijfel wel of ze echt zelf rondvliegen met eigen materiaal boven UA. Bemande toestellen lijkt mij uitgesloten. Er zijn wel artikelen in de NYT verschenen over Amerikaanse aanwezigheid via CIA mbt distributie van wapens. Maar dit zou nog een next level zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

dit dus.
Troepenverplaatsing, verzamelplaatsen van materieel, voorraden...
Dat is gewoon een presenteerblaadje maken voor himars.
ondertussen zullen ze helaas toch wel geleerd hebben....

Uiteraard hoop ik dat ze op een kluitje zitten en een paar himars al hun pods erop leeg schiet ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Rofdof schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:06:
[...]ondertussen zullen ze helaas toch wel geleerd hebben....

Uiteraard hoop ik dat ze op een kluitje zitten en een paar himars al hun pods erop leeg schiet ....
Kwestie van de ARTEMIS een paar rondjes laten vliegen, coördinaten doorseinen en klaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XWB schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:29:
En er is weer iemand vergiftigd, deze keer een Pro-Russische separatistenleider in Cherson:

[...]
En deze
Er is een aanslag op hem gepleegd en hij is in kritieke toestand naar de Krim vervoerd. Maar dat heeft hij dus niet gehaald. Een goeie dag voor de partisanen.

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 06-08-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Kwestie van de ARTEMIS een paar rondjes laten vliegen, coördinaten doorseinen en klaar.
ah nice! Dat is dus die Bombardier die van tijd tot tijd hele lussen trekt tussen Kaliningrad en Roemenië

CL60
Bombardier Challenger 650
CANADAIR CL-600-2B16 CHALLENGER 650 (CL60)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een groep wetenschappers van Yale heeft een behoorlijk grondige analyse van de effecten van de sancties gemaakt. Slide deck en lange versie.

Unbiased zou ik ze niet zo gauw willen noemen, maar het is een bredere blik dan ik in eerdere analyses heb gezien.

Spoiler alert: het ziet er niet best uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat rapport is hier al voorbij gekomen. Ben het met je eens dat het niet unbiased is, het probeert vooral met harde data het vooringenomen standpunt te ondersteunen dat Rusland wel degelijk hard getroffen wordt door onze sancties. Hoop natuurlijk dat hun conclusies kloppen, maar ben op basis van dit rapport nog niet overtuigd.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

The plot thickens.. De persoon die hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor dat schandelijke rapport van Amnesty gaat vrolijk door met het zwart maken van Oekraïne. In een interview met CBS geeft zij aan dat de wapens die naar Oekraïne worden gestuurd niet getracked kunnen worden. En waarom zou iemand van Amnesty daar iets over moeten weten? Wederom wordt Oekraïne ongefundeerd zwart gemaakt. En dat terwijl we van officials vanuit EU/US geen klachten horen.

Inmiddels geloof ik niet meer dat het rapport ter goeder trouw is opgeschreven. AI is wat mij betreft volledig af.

Linkje voor wie het zelf wil zien, al kan ik het niet aanraden: https://www.cbsnews.com/v...-10aab7e&linkId=176116167
Trailer hier: https://twitter.com/CBSNews/status/1555701550319898625

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 06-08-2022 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:22:
Een groep wetenschappers van Yale heeft een behoorlijk grondige analyse van de effecten van de sancties gemaakt. Slide deck en lange versie.

Unbiased zou ik ze niet zo gauw willen noemen, maar het is een bredere blik dan ik in eerdere analyses heb gezien.

Spoiler alert: het ziet er niet best uit.
dus eigenlijk ziet het er prima uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

dus eigenlijk ziet het er prima uit :)
Yeah, eigenlijk wel.

Ik had het al gelezen maar misschien is het feit dat er iets meer aandacht is voor een groter publiek niet slecht. Het maakt in ieder geval een stevig einde aan de russische propaganda slogan: "Sanctions hurt the west more than it hurts us"

Ik moet wel zeggen dat ik verwacht had dat de impact van sancties veel langer op zich zou laten wachten. De impact is zelden snel en in de fast food wereld waarin we tegenwoordig leven kunnen velen daar niet mee omgaan.

Wat me verbaasd is de enorme korting die de Chinezen hebben bedongen (ruim 35$) op een barrel olie en dus ver onder de toch al dalende marktprijs. (gedaald van 117$ bij begin van de oorlog naar 89$ vandaag)

Hun gas kunnen ze niet kwijt anders dan aan West Europa zo ongeveer, Azie neemt maar een kleine fractie en betaald ook vast niet hetzelfde als wij. Bovendien gaat het vele jaren duren om infrastructuur te maken en dat moet ook zonder westerse hulp dit keer.

Of het helpt de oorlog snel te beëindigen daar twijfel ik dan weer aan, ik heb het gevoel dat de russen het idee hebben dat ze niet meer kunnen stoppen. De doden en gewonden lijkt ze niet uit te maken, ook die aan eigen zijde niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Putin kan prima de oorlog stoppen als hij zich aan de doctrine houdt dat het allemaal om de Donbas ging.
maar ik denk dat hij ook wel weet dat een fors deel van het volk heel goed weet dat de oorlog groter is dan alleen de Donbas en als ze de oorlog stoppen en zich terugtrekken op de Krim het gezichtsverlies is.

Terwijl dit toch echt de beste optie is.Terug naar de Krim, misschien zelfs terug uit de Donbas en met geleerde lessen verder werken aan een verbetering van je leger. Bouw in 5 jaar extra pijplijnen naar China om daar het gas af te leveren.

Maar ja, zoveel tijd heeft Putin denk ik niet. Die is al een ouwe knar en kan zich een 10-15 jaren plan niet permitteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:54:
The plot thickens.. De persoon die hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor dat schandelijke rapport van Amnesty gaat vrolijk door met het zwart maken van Oekraïne. In een interview met CBS geeft zij aan dat de wapens die naar Oekraïne worden gestuurd niet getracked kunnen worden. En waarom zou iemand van Amnesty daar iets over moeten weten? Wederom wordt Oekraïne ongefundeerd zwart gemaakt. En dat terwijl we van officials vanuit EU/US geen klachten horen.

Inmiddels geloof ik niet meer dat het rapport ter goeder trouw is opgeschreven. AI is wat mij betreft volledig af.

Linkje voor wie het zelf wil zien, al kan ik het niet aanraden: https://www.cbsnews.com/v...-10aab7e&linkId=176116167
Ik had hem net gekeken ja. Wat een clickbait weer. Totaal geen bewijs, alleen insinuaties.
Typisch Amerikaanse rapportage, grote woorden, uiteindelijk weinig substantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Natuurlijk wil je niet dat die getracked worden. Als het gehacked wordt dan kan de vijand er ook wat mee. Wat een absoluut onzin verhaal is dit weer.

Iedereen doet zijn stinkende best om onder de radar te blijven, te camoufleren, regelmatig te verplaatsen, in te graven, onzichtbaar te blijven voor warmtebeeld etc.

Deze dame is volkomen incapabel of heeft een vuile agenda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:26:
Putin kan prima de oorlog stoppen als hij zich aan de doctrine houdt dat het allemaal om de Donbas ging.
maar ik denk dat hij ook wel weet dat een fors deel van het volk heel goed weet dat de oorlog groter is dan alleen de Donbas en als ze de oorlog stoppen en zich terugtrekken op de Krim het gezichtsverlies is.

Terwijl dit toch echt de beste optie is.Terug naar de Krim, misschien zelfs terug uit de Donbas en met geleerde lessen verder werken aan een verbetering van je leger. Bouw in 5 jaar extra pijplijnen naar China om daar het gas af te leveren.

Maar ja, zoveel tijd heeft Putin denk ik niet. Die is al een ouwe knar en kan zich een 10-15 jaren plan niet permitteren.
En de Krim is ook Oekrains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

En de Krim is ook Oekrains
klopt maar ik verplaats me even naar RU kant voor een goede optie om hier uit te komen. Daarmee behouden ze de Krim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:11:
[...]

klopt maar ik verplaats me even naar RU kant voor een goede optie om hier uit te komen. Daarmee behouden ze de Krim.
ik verplaats me even naar RU kant voor een goede optie om hier uit te komen
Niet doen, ben ik niet van je gewend 8)

Verdienen ze dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

[...]

Niet doen, ben ik niet van je gewend 8)

Verdienen ze dat dan?
nee maar het is wat ik zou doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

nee maar het is wat ik zou doen :)
Waarom? Het enige wat ze verdiend hebben is met z'n allen uiteindelijk aan de Kerch brug gehangen te worden. Uiteraard na due process....

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SkiFan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Waarom? Het enige wat ze verdiend hebben is met z'n allen uiteindelijk aan de Kerch brug gehangen te worden. Uiteraard na due process....
Oekraine kent sinds 2000 geen doodstraf meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:33

J8S

SkiFan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

Ehm, hij is gewoon realistisch. Uiteraard hebben ze dat niet verdiend, maar als de Russen zich nú zouden terugtrekken dan weet ik zeker dat Oekraïne niet in staat is om de Krim terug te veroveren. Dat gaat te lang duren en hoe vaak Westerse leiders ook roepen dat ze Oekraïne blijven steunen gaat dat denk ik gewoon te lang duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
J8S schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Ehm, hij is gewoon realistisch. Uiteraard hebben ze dat niet verdiend, maar als de Russen zich nú zouden terugtrekken dan weet ik zeker dat Oekraïne niet in staat is om de Krim terug te veroveren. Dat gaat te lang duren en hoe vaak Westerse leiders ook roepen dat ze Oekraïne blijven steunen gaat dat denk ik gewoon te lang duren.
Nee, da's niet realistisch. Als Kherson valt, is het Russisch leger uitgevochten. Je ziet nu al dat ze troepen verplaatsen om Kherson te verdedigen. Valt dat Oblast weer naar de Oekraïeners, dan is het Russisch leger ook uitgevochten en is de Krim zeker in te nemen. Vergeet niet dat bevoorraading ook lastig gaat worden zodra de 300 km Himars beschikbaar is. Dan gaat de Kerch brug er als een van de eerste aan. Buiten Kerch zijn er aan de oostzijde van de Krim geen grote havens, en alles aan de westzijde ligt binnen bereik van westerse Neptunes e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Oekraine kent sinds 2000 geen doodstraf meer.
Het was ook niet reëel. Ik ben geen fan van de doodstraf, maar wat de Russen hier allemaal uithalen... Nou nou nou....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
SkiFan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Nee, da's niet realistisch. Als Kherson valt, is het Russisch leger uitgevochten. Je ziet nu al dat ze troepen verplaatsen om Kherson te verdedigen. Valt dat Oblast weer naar de Oekraïeners, dan is het Russisch leger ook uitgevochten en is de Krim zeker in te nemen. Vergeet niet dat bevoorraading ook lastig gaat worden zodra de 300 km Himars beschikbaar is. Dan gaat de Kerch brug er als een van de eerste aan. Buiten Kerch zijn er aan de oostzijde van de Krim geen grote havens, en alles aan de westzijde ligt binnen bereik van westerse Neptunes e.d.
En daarom zijn die "referenda" zo belangrijk.

Als die gebieden na een ongetwijfeld overweldigede meerderheid geannexeerd worden, kan Putin volhouden dat terugveroveren een aanval op het moederland is, en gaan mobiliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Als die gebieden na een ongetwijfeld overweldigede meerderheid geannexeerd worden, kan Putin volhouden dat terugveroveren een aanval op het moederland is, en gaan mobiliseren.
Dat zij dan maar zo. Wat wil hij na dit conflict nog mobiliseren? Zware wapens gaan er rap doorheen, en voor nieuwbouw van z'n leger heeft ie geen middelen meer. Als ie al had kunnen mobiliseren, dan had ie dat al lang gedaan. Hij heeft dit conflict gewoon verloren. Het westen is klaar met Rusland, en van China hoeft ie geen steun te verwachten. Die zijn als de dood voor hun eigen hachje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Het is niet zo dat Putin vol eerbied is voor enige legaliteit. De wet is op bestelling.
Mobiliseren is zo risicovol voor Putin dat hij vermoedt dat dit slecht gaat aflopen voor hem en het is praktisch ook niet haalbaar. Het huidige leger bevoorraden is al een groot probleem.
Het zogenaamde tweede leger stuurt nu al kannonenvlees na 2 dagen training naar het front. Men mobiliseert wat men kan. De Donbas is nog niet in handen. Als straks ook Kherson valt is Putin redelijk af. Ik vermoed dat Putin hoopt dat het vooral slecht zal afstralen op de legerleiding. Tenminste, dat denk ik omdat kritiek op het leger door diverse kopstukken en op social media niet de kop lijkt ingedrukt te worden.
Maar als na afloop van deze operatie de Russen moeten doen alsof er succes is behaald, dan speelt iedereen een toneelstukje terwijl men weet dat de keizer geen kleren draagt.

De grootste hoop die Putin op dit moment kan koesteren is slappe knieën in het westen, waarbij wij bijvoorbeeld gewicht gaan toekennen aan schijnreferenda. Het zou niets anders dan verraad aan democratische waarden zijn. En daarmee is het ook een strijd tussen de vrije wereld en de autocratische wereld. De dictators dezer wereld kijken toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
bulle bas schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:08:
[...]

Het is niet zo dat Putin vol eerbied is voor enige legaliteit. De wet is op bestelling.
Mobiliseren is zo risicovol voor Putin, dat hij vermoedt dat dit slecht gaat aflopen voor hem en het is praktisch ook niet haalbaar. Het huidige leger bevoorraden is al een groot probleem.
Het zogenaamde tweede leger stuurt nu al kannonenvlees na 2 dagen training naar het front. Men mobiliseert wat men kan. De Donbas is nog niet in handen. Als straks ook Kherson valt is Putin redelijk af. Ik vermoed dat Putin hoopt dat het vooral slecht zal afstralen op de legerleiding. Tenminste, dat denk ik omdat kritiek op het leger door diverse kopstukken en op social media niet de kop lijkt ingedrukt te worden.
Maar als na afloop van deze operatie de Russen moeten doen alsof er succes is behaalt, dan speelt iedereen een toneelstukje terwijl men weet dat de keizer geen kleren draagt.

De grootste hoop die Putin op dit moment kan koesteren is slappe knieën in het westen, waarbij wij bijvoorbeeld gewicht gaan toekennen aan schijnreferenda. Het zou niets anders dan verraad aan democratische waarden zijn. En daarmee is het ook een strijd tussen de vrije wereld en de autocratische wereld. De dictators dezer wereld kijken toe.
En in de DPR en LNR is het al sinds het begin zo, militairen komen een fabriek binnen en eisen Ww2 stijl met geweren dat mannen van de leeftijd x en y meegaan.

Ze krijgen een uniform en wapens en een half bakken training en worden ingezet zonder te weten waar wie en welke unit ze inzitten.

Rusland is klaar op wereld toneel, het westen weet nu dat Rusland zonder de big Bombs niks voorstelt.
Helaas moet het volk in Oekraïne er onder leiden om dit te weten te komen.
Maar reken maar dat als de volledige Land Lease op gang komt er meer die kant op gaat.
En de trainingen in de UK zijn 30x beter dan die week / 2 dagen die de meeste Russen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Mektheb schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:18:
[...]

En in de DPR en LNR is het al sinds het begin zo, militairen komen een fabriek binnen en eisen Ww2 stijl met geweren dat mannen van de leeftijd x en y meegaan.

Ze krijgen een uniform en wapens en een half bakken training en worden ingezet zonder te weten waar wie en welke unit ze inzitten.

Rusland is klaar op wereld toneel, het westen weet nu dat Rusland zonder de big Bombs niks voorstelt.
Helaas moet het volk in Oekraïne er onder leiden om dit te weten te komen.
Maar reken maar dat als de volledige Land Lease op gang komt er meer die kant op gaat.
En de trainingen in de UK zijn 30x beter dan die week / 2 dagen die de meeste Russen krijgen.
Heb ik iets gemist? Wat houdt de volledige land lease precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
SkiFan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Dat zij dan maar zo. Wat wil hij na dit conflict nog mobiliseren? Zware wapens gaan er rap doorheen, en voor nieuwbouw van z'n leger heeft ie geen middelen meer. Als ie al had kunnen mobiliseren, dan had ie dat al lang gedaan. Hij heeft dit conflict gewoon verloren. Het westen is klaar met Rusland, en van China hoeft ie geen steun te verwachten. Die zijn als de dood voor hun eigen hachje.
Een economie in de oorlogsstand zetten, Een miljoen ex-dienstplichtigen onder de wapenen roepen. Die mogen dan waarschijnlijk slecht gemotiveerd, getraind en uitgerust zijn: het zijn er wel veel.

En bovenal: een Grote Vaderlandse Oorlog sentiment oproepen.
Dat moet je niet onderschatten. De vorige GVO (WWII) roept nostalgische gevoelens op bij veel oudere russen. Het was de laatste keer dat je trots was geweest op je land, zoiets, Als het om voortbestaan van het vaderland gaat zijn blijken ze toch tot onvoorstelbare prestaties (en offers) in staat te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20
q-enf0rcer.1 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:17:
[...]

Heb ik iets gemist? Wat houdt de volledige land lease precies in?
Moest een E zijn vermoed ik: Wikipedia: Leen- en Pachtwet

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online

Deze uitleg kwam ik tegen:

[Twitter: https://twitter.com/noclador/status/1555988114635726848#m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
SkiFan schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Waaruit blijkt dat China bang is? De hele militaire operatie rond Taiwan laat toch wel zien dat ze totaal niet bang zijn voor de VS.

Het enige wat China in Rusland ziet is goedkope olie en gas. China doet eigenlijk alles uit eigen belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bulle bas schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:08:
[...]
Mobiliseren is zo risicovol voor Putin, dat hij vermoedt dat dit slecht gaat aflopen voor hem en het is praktisch ook niet haalbaar. Het huidige leger bevoorraden is al een groot probleem.
Maar als na afloop van deze operatie de Russen moeten doen alsof er succes is behaalt, dan speelt iedereen een toneelstukje terwijl men weet dat de keizer geen kleren draagt.

Alle westerse bedrijven in de gas, olie en banken sector staan daar ook op het punt te worden genationaliseerd.
Westerse bedrijven zullen de komende 30 jaar ook 2 keer achter de oren krabben voordat er 1 euro wordt geïnvesteerd in Rusland.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Reactie van https://www.facebook.com/blueyellowforukraine/ is er inmiddels ook al. Ze maken duidelijk dat:
-Deze beelden zijn van begin mei, ondanks dat er veel recentere beelden met HIMARS tussen zijn gemonteerd. De situatie toen is niet representatief voor nu
-Dat 30% de frontlinies (nog) niet bereikt betekent niet dat 70% dus op de zwarte markt is beland.
-De Westerse hulp is cruciaal voor het voortbestaan van Oekraine

Verder is het voornamelijk een egotrip van die Amnesty dame die alleen strikte supervisie door haar organisatie van elke granaat die wordt afgeschoten acceptabel acht. Want AI zijn de ultieme arbiters van goed en kwaad.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://threadreaderapp.com/thread/1556092549474820097.html

Lezenswaardig draadje van een voormalig Australische generaal over de shift in initiatief van Rusland naar Oekraïne, wat ervoor nodig is om dit voor elkaar te krijgen en de mogelijke impact. Niet per se veel nieuwe inzichten, maar het is een aardige samenvatting.

We hebben natuurlijk al een voorbeeld in Cherson gezien waarbij de Russen troepen uit het oosten hebben teruggetrokken en naar het zuiden hebben gestuurd, waardoor Oekraïne tegenaanvallen bij Izyum heeft kunnen doen. Phillips OBrien gaf daarbij nog het punt aan dat Oekraïne wellicht helemaal niet op korte termijn Cherson terug wil pakken, maar het gevecht het liefst ten westen van de Dniepr heeft, omdat dit lastiger te bevoorraden is voor de Russen. Een geavanceerde vorm van attritionele oorlogsvoering dus.

De komende weken worden spannend. Ik hoop dat de Russen steeds minder in staat blijken om het oosten aan te vallen, en dat ze leegbloeden in het zuiden. Wat dat betreft was gisteren een goede dag. Massale aanvallen in het oosten, maar bijna overal heeft Oekraïne stand gehouden. Het leger claimt ook 300 Russen te hebben gedood. Dat moeten we natuurlijk met een korrel zout nemen maar het is een hoger getal dan gemiddeld en past bij het strijdbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:20:
https://threadreaderapp.com/thread/1556092549474820097.html

Lezenswaardig draadje van een voormalig Australische generaal over de shift in initiatief van Rusland naar Oekraïne, wat ervoor nodig is om dit voor elkaar te krijgen en de mogelijke impact. Niet per se veel nieuwe inzichten, maar het is een aardige samenvatting.

We hebben natuurlijk al een voorbeeld in Cherson gezien waarbij de Russen troepen uit het oosten hebben teruggetrokken en naar het zuiden hebben gestuurd, waardoor Oekraïne tegenaanvallen bij Izyum heeft kunnen doen. Phillips OBrien gaf daarbij nog het punt aan dat Oekraïne wellicht helemaal niet op korte termijn Cherson terug wil pakken, maar het gevecht het liefst ten westen van de Dniepr heeft, omdat dit lastiger te bevoorraden is voor de Russen. Een geavanceerde vorm van attritionele oorlogsvoering dus.

De komende weken worden spannend. Ik hoop dat de Russen steeds minder in staat blijken om het oosten aan te vallen, en dat ze leegbloeden in het zuiden. Wat dat betreft was gisteren een goede dag. Massale aanvallen in het oosten, maar bijna overal heeft Oekraïne stand gehouden. Het leger claimt ook 300 Russen te hebben gedood. Dat moeten we natuurlijk met een korrel zout nemen maar het is een hoger getal dan gemiddeld en past bij het strijdbeeld.
ik denk dat dat het geval is.
Als Oekraine Kherson had willen terugpakken hadden ze dat sinds juni al kunnen doen, maar dat is niet gebeurd.
Ik denk dat ze het niet kunnen. Dus liever ontlasten ze de Donbas door de Russen naar Kherson te lokken en ze daar bezig te houden.
Een degelijk tegenoffensief kunnen ze niet. Niet met grote pijlen op de kaart. Niet zonder te zware verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
TheekAzzaBreek schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:22:
[...]

Een economie in de oorlogsstand zetten, Een miljoen ex-dienstplichtigen onder de wapenen roepen. Die mogen dan waarschijnlijk slecht gemotiveerd, getraind en uitgerust zijn: het zijn er wel veel.

En bovenal: een Grote Vaderlandse Oorlog sentiment oproepen.
Dat moet je niet onderschatten. De vorige GVO (WWII) roept nostalgische gevoelens op bij veel oudere russen. Het was de laatste keer dat je trots was geweest op je land, zoiets, Als het om voortbestaan van het vaderland gaat zijn blijken ze toch tot onvoorstelbare prestaties (en offers) in staat te zijn.
De USSR heeft het destijds alleen door hulp van de USA gered. Dat sentiment van toen gaat zonder de wapens niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:51

Binnen een paar dagen deze CBS 'rapportage', het AI rapport, en ook dit artikel in de Washington Post met bijvoorbeeld dit soort quotes:
Mayors and analysts told The Washington Post that Zelensky’s government appears to be trying to sideline mayors to maintain control of recovery aid and to weaken any future political rivals. More broadly, several mayors told The Post there is growing concern that amid the war, Zelensky’s administration is backtracking on promises and plans to remove a lingering vestige of the Soviet era by decentralizing power and granting more authority to regional and local governments.

“Autocratic tendencies are beginning to develop in Ukraine during the war,” said Borys Filatov, 50, the powerful mayor of Dnipro in southeastern Ukraine, a city that has become a key conduit for arms and aid to the country’s embattled eastern front. “They are trying to dominate the political field … however, we are not opponents.”
En een artikel in de New York Times dat weliswaar over Taiwan gaat, maar wel dit stukje heeft:
The timing could not be worse. Dear reader: The Ukraine war is not over. And privately, U.S. officials are a lot more concerned about Ukraine’s leadership than they are letting on. There is deep mistrust between the White House and Ukraine President Volodymyr Zelensky — considerably more than has been reported.
En dat allemaal binnen een paar dagen. Dat is allemaal wat te toevallig in mijn ogen, en geeft me het gevoel van een gecoordineerde actie. Mijn onderbuik zegt dat Amerikanen hier voorsorteren op iets, bijvoorbeeld het afdwingen van vrede, zelfs al is het onder voorwaarden waar Oekraine niet alles krijgt wat het wil. WOrdt de wapenhulp te duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Tweak_ers schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 07:30:
[...]

Waaruit blijkt dat China bang is? De hele militaire operatie rond Taiwan laat toch wel zien dat ze totaal niet bang zijn voor de VS.

Het enige wat China in Rusland ziet is goedkope olie en gas. China doet eigenlijk alles uit eigen belang.
Er zit een verschil tussen stoer doen en te ver gaan. Xi weet ook precies hoe ver hij kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:51
IJzerlijm schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:09:
[...]
Reactie van https://www.facebook.com/blueyellowforukraine/ is er inmiddels ook al. Ze maken duidelijk dat:
-Deze beelden zijn van begin mei, ondanks dat er veel recentere beelden met HIMARS tussen zijn gemonteerd. De situatie toen is niet representatief voor nu
-Dat 30% de frontlinies (nog) niet bereikt betekent niet dat 70% dus op de zwarte markt is beland.
-De Westerse hulp is cruciaal voor het voortbestaan van Oekraine
Uitermate 'creatieve' insteek inderdaad.
Eén persoon, van één tamelijk willekeurige ngo stelt dat, op dat moment, 30% van zijn leveringen het front bereikt.
En dat wordt dan gemixt met beelden van HIMARS en M777 alsof het om alle leveringen van alle betrokken partijen gaat.
En dat de resterende 70% van alles, foetsie is richting zwarte markt.
:+
Na de eerdere AI beeldvorming, alsof Ukrainse troepen schieten naast scholen, waar nog 3*3=9 wordt opgedreund, is dit toch ook jammerlijke beeldvorming.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SkiFan
autje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:12:
En dat allemaal binnen een paar dagen. Dat is allemaal wat te toevallig in mijn ogen, en geeft me het gevoel van een gecoordineerde actie. Mijn onderbuik zegt dat Amerikanen hier voorsorteren op iets, bijvoorbeeld het afdwingen van vrede, zelfs al is het onder voorwaarden waar Oekraine niet alles krijgt wat het wil. WOrdt de wapenhulp te duur?
Ik geloof er niks van Een vijand leeg laten bloeden is nog nooit zo goedkoop geweest al dit keer. Voor pak m beet 50 tot 100 miljard zijn we weer 20 jaar (en misschien wel altijd) van de Russen af. Da's een werelddeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Gisteravond is wederom de kerncentrale in Zaporizhzhia beschoten door het Russische leger. Een medewerker is gewond geraakt.
Dan lijkt mij de eerdere bewering dat RU de centrale als parkeer/opslagplaats voor militaire spullen zou gebruiken wat vreemd. Je gaat toch niet op je eigen spullen schieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:52:
Gisteravond is wederom de kerncentrale in Zaporizhzhia beschoten door het Russische leger. Een medewerker is gewond geraakt.
Dan lijkt mij de eerdere bewering dat RU de centrale als parkeer/opslagplaats voor militaire spullen zou gebruiken wat vreemd. Je gaat toch niet op je eigen spullen schieten?
Helaas zou niks mij meer verbazen over wat de Russen daar doen, zowel op het gebied van incompetentie als op kwaadaardigheid. Die centrale zit bijna tegen het front aan, dus in dit geval zou ik, indien de Russen inderdaad geschoten hebben, eerder denken aan de eerste van die twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ander nieuws: getuigenissen over martelingen in de Olenivka gevangenis.
‘Absolute evil’: inside the Russian prison camp where dozens of Ukrainians burned to death

Screams from soldiers being tortured, overflowing cells, inhuman conditions, a regime of intimidation and murder. Inedible gruel, no communication with the outside world, and days marked off with a home-made calendar written on a box of tea.

...

Now recovering in France, Vorosheva said she had no doubt Russia “cynically and deliberately” murdered Ukrainian prisoners of war. “We are talking about absolute evil,” she said.

The fighters were blown up on 29 July in a mysterious and devastating explosion. Moscow claims Ukraine killed them with a US-made precision-guided Himars rocket. Satellite images and independent analysis, however, suggest they were obliterated by a powerful bomb detonated from inside the building.

Russia says 53 prisoners were killed and 75 injured. Ukraine has been unable to confirm these figures and has called for an investigation. The victims were members of the Azov battalion. Until their surrender in May, they had defended Mariupol’s Azovstal steel plant, holding out underground.

A day before the blast, they were transferred to a separate area in the camp’s industrial zone, some distance from the grimy two-storey concrete block where Vorosheva shared a cell with other women prisoners. Video shown on Russian state TV revealed charred bodies and twisted metal bunk beds.

“Russia didn’t want them to stay alive. I’m sure some of those ‘killed’ in the explosion were already corpses. It was a convenient way of accounting for the fact they had been tortured to death,” she said.

‘Absolute evil’: inside the Russian prison camp where dozens of Ukrainians burned to death

Entrepreneur Anna Vorosheva accuses Moscow of murder after spending 100 days in the Olenivka detention centre

Screams from soldiers being tortured, overflowing cells, inhuman conditions, a regime of intimidation and murder. Inedible gruel, no communication with the outside world, and days marked off with a home-made calendar written on a box of tea.

This, according to a prisoner who was there, is what conditions are like inside Olenivka, the notorious detention centre outside Donetsk where dozens of Ukrainian soldiers burned to death in a horrific episode late last month while in Russian captivity.

Anna Vorosheva – a 45-year-old Ukrainian entrepreneur – gave a harrowing account to the Observer of her time inside the jail. She spent 100 days in Olenivka after being detained in mid-March at a checkpoint run by the pro-Russian Donetsk People’s Republic (DNR) in eastern Ukraine.

She had been trying to deliver humanitarian supplies to Mariupol, her home city, which the Russian army had besieged. The separatists arrested her and drove her in a packed police van to the prison, where she was held until early July on charges of “terrorism”.

Now recovering in France, Vorosheva said she had no doubt Russia “cynically and deliberately” murdered Ukrainian prisoners of war. “We are talking about absolute evil,” she said.

The fighters were blown up on 29 July in a mysterious and devastating explosion. Moscow claims Ukraine killed them with a US-made precision-guided Himars rocket. Satellite images and independent analysis, however, suggest they were obliterated by a powerful bomb detonated from inside the building.

Russia says 53 prisoners were killed and 75 injured. Ukraine has been unable to confirm these figures and has called for an investigation. The victims were members of the Azov battalion. Until their surrender in May, they had defended Mariupol’s Azovstal steel plant, holding out underground.

A day before the blast, they were transferred to a separate area in the camp’s industrial zone, some distance from the grimy two-storey concrete block where Vorosheva shared a cell with other women prisoners. Video shown on Russian state TV revealed charred bodies and twisted metal bunk beds.

“Russia didn’t want them to stay alive. I’m sure some of those ‘killed’ in the explosion were already corpses. It was a convenient way of accounting for the fact they had been tortured to death,” she said.

Male prisoners were regularly removed from their cells, beaten, then locked up again. “We heard their cries,” she said. “They played loud music to cover the screams. Torture happened all the time. Investigators would joke about it and ask inmates, ‘What happened to your face?’ The soldier would reply, ‘I fell over’, and they would laugh.

...

Captives arrived and departed every day at the camp, 20km south-west of occupied Donetsk, Vorosheva told the Observer. Around 2,500 people were held there, with the figure sometimes rising to 3,500-4,000, she estimated. There was no running water or electricity.

The atmosphere changed when around 2,000 Azov fighters were bussed in on the morning of 17 May, she said. Russian flags were raised and the DNR colours taken down. Guards were initially wary of the new prisoners. Later they talked openly about how they were going to brutalise and humiliate them, she said.

...

Other detainees confirmed Vorosheva’s version of events and said the Azov soldiers were treated worse than civilians. Dmitry Bodrov, a 32-year-old volunteer worker, told the Wall Street Journal the guards took anyone they suspected of misbehaviour to a special disciplinary section of the camp for beatings.

They emerged limping and moaning, he said. Some captives were forced to crawl back to their cells. Another prisoner, Stanislav Hlushkov, said an inmate who was regularly beaten was found dead in solitary confinement. Orderlies put a sheet over his head, loaded him into a mortuary van and told fellow inmates he had “committed suicide”.
Bron: https://www.theguardian.c...ukrainians-deaths-donetsk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 12:24
Yaksa schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:52:
Er lijkt inderdaad wel wat te zijn gebeurd: . Maar Oekraïne gebruikt nu toch NAVO-munitite (155 mm)? En niet meer 152-mm granaten? Zou in elk geval een aanwijzing zijn dat de Russische beschuldiging niet klopt, wat op zich natuurlijk geen verrassing is.

[ Voor 7% gewijzigd door rclahsen op 07-08-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
SkiFan schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Ik geloof er niks van Een vijand leeg laten bloeden is nog nooit zo goedkoop geweest al dit keer. Voor pak m beet 50 tot 100 miljard zijn we weer 20 jaar (en misschien wel altijd) van de Russen af. Da's een werelddeal.
Dat is ook mijn mening, maar als je in een recessie terechtkomt en eenieder's welvaart daalt, dan wordt je daar (onterecht, imho) voor afgestraft door kiezers, van wie de meesten niet verder kijken dan hun eigen portemonee. "Waarom geven we 50 miljard aan wapens aan Oekraine als we hier in een recessie zitten," zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
autje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Eerder een succesvolle campagne van Rusland. Die beginnen hun momentum wel een beetje kwijt te raken.
Dus beter zet je de Schröders aan het werk, en laat ze zo her en der wat influisteren bij mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
sugarlevi01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Eerder een succesvolle campagne van Rusland. Die beginnen hun momentum wel een beetje kwijt te raken.
Dus beter zet je de Schröders aan het werk, en laat ze zo her en der wat influisteren bij mensen.
Die zie ik niet zo snel Amnesty International, de WP, en de NYT voor hun karretje spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
sugarlevi01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:32:
Die beginnen hun momentum wel een beetje kwijt te raken.
Met de winter voor de deur en Oekraïne dat uit het nieuws verdwenen is het eerder Zelensky die z'n momentum verliest.

Die heeft op relatief korte termijn successen op het slagveld nodig, anders wordt de huidige frontlijn de nieuwe defacto grens van zijn land. Krijgt Rob de Wijk toch gelijk...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

hoevenpe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Met de winter voor de deur en Oekraïne dat uit het nieuws verdwenen is het eerder Zelensky die z'n momentum verliest.

Die heeft op relatief korte termijn successen op het slagveld nodig, anders wordt de huidige frontlijn de nieuwe defacto grens van zijn land. Krijgt Rob de Wijk toch gelijk...
Iemand gaat altijd gelijk krijgen. Zo veel voorspellingen en dus ook zo veel mensen die gelijk kunnen krijgen.

Hoe het allemaal gaat lopen in de aankomende maanden blijft toch giswerk. Je kan een grof idee hebben, maar de uitkomst staat pas vast als het daadwerkelijk zo ver is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:38
autje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:57:
[...]

Dat is ook mijn mening, maar als je in een recessie terechtkomt en eenieder's welvaart daalt, dan wordt je daar (onterecht, imho) voor afgestraft door kiezers, van wie de meesten niet verder kijken dan hun eigen portemonee. "Waarom geven we 50 miljard aan wapens aan Oekraine als we hier in een recessie zitten," zoiets.
Niet ieders welvaart, Shell heeft 18 miljard winst dit jaar, gaat voor een groot deel naar aandeelhouders en werknemers. Dat is al ruim een derde van het budget dat naar Oekraine gaat. Er gaat wel meer scheef dan alleen oorlogsuitgaven en inkomsten van menigeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

autje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:57:
[...]
Name welke ‘recessie’ refereer je? :)
Voorlopig is er nog steeds groei voorspeld, en zolang er groei is, is er niet sprake vak 1 kwartaal achteruitgang bbp, laat staan 2 wat nodig is voor een ‘recessie’
Half juni 2022 heeft DNB nieuwe vooruitzichten naar buiten gebracht. De onzekerheid blijft groot vanwege de oorlog in Oekraïne. DNB verwacht dat onze economie dit jaar met 2,8% groeit.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Waarom zou Oekraïne het momentum in de winter verliezen? Het Russische kannonenvoer is aanmerkelijk minder goed voorzien van de nodige spullen. Ik weet nog van het begin van de oorlog dat je een hoop Russische soldaten met bevriezingsverschijnselen zag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://threadreaderapp.com/thread/1556276622566703109.html

Kamil Galeev heeft zijn licht ook nog even laten schijn over het vodje met Russische propaganda dat AI heeft uitgespuugd. Hij stipte nog een punt aan dat ik nog niet eerder voorbij heb zien komen, maar wat wel zeer relevant is: vanuit Westerse arrogantie en een ivoren toren de situatie proberen te duiden. Samenvatting:
Many see NGOs as a bunch of ultra-privileged Westerners focused on satisfying their ego without any regard for the cost they inflict on the people they're supposed to "help". This view is unfair. It's too generalising. But the @amnesty report is playing to the worst stereotypes
That's what @amnesty report misses completely: the stance of local population. Russian sources give the picture of the locals' extreme hostility to the invaders and the will to resist. Locals are not necessarily the hapless victims as amnesty would portray them. The war that doesn't put civilians in the harm's way is the rich man's delusion. If you believe in such absurdity you probably never fought against a much stronger invader with a propensity for extreme violence. You probably can't even imagine yourself in such situation
Much of anger against @amnesty and their kind comes from them ignoring objective reality. What is worse, they find a moral high ground in ignoring reality, unaware that their ability to ignore it derives from their position of ultra privilege.Staying in the position of ultra-privilege, being carefully sheltered from the real world consequences of their actions, @amnesty dares to preach to those who face existential risks daily and indeed risk losing everything, should they miscalculate only once
Spijker --> kop

En natuurlijk dit:
Worst of all, @amnesty has actively endangered the Ukrainian civilians. Russian authorities endorse their messages because it helps them to avoid responsibility for shelling the Ukrainian residential quarters. Amnesty International just gave them the free pass to do so
Westerse arrogantie en het categorisch weigeren om oost-Europa serieus te nemen is een van de redenen dat we in deze oorlog zitten. Al voor de oorlog werd er met het vingertje gewezen, Duitsland voorop. In plaats van dat er enige realiteitszin ontstaat bij AI, gaan zij er na bijna een half jaar aan genocidale oorlog gewoon mee door.

Walgelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:12:
Waarom zou Oekraïne het momentum in de winter verliezen?
Als westerse kiezers het nieuwe termijnbedrag van hun energierekening zien en/of in de kou zitten verwacht ik veel meer druk om tot een pijnlijk compromis te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Als westerse kiezers het nieuwe termijnbedrag van hun energierekening zien en/of in de kou zitten verwacht ik veel meer druk om tot een pijnlijk compromis te komen.
Daar heb ik nog geen enkel teken van gezien. Ja het is en blijft een risico omdat het westen niet bepaald heeft laten zien een ruggengraat te hebben (wederom, Duitsland voorop), maar voorlopig lijkt de steun blijvend. Daarnaast is de situatie in de VS anders, en die zijn de voornaamste leveranciers van westerse steun. Het is te hopen dat GOP in de VS voldoende steun blijft geven na de midterms, maar tot nu toe hebben ze vrij overweldigend meegestemd met de hulppakketten.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 07-08-2022 16:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Als westerse kiezers het nieuwe termijnbedrag van hun energierekening zien en/of in de kou zit verwacht ik veel meer druk om tot een pijnlijk compromis te komen.
Daar gaat niet de echte pijn komen. Het zal voor de industrie moeilijker zijn. Echt mensen, zet het hele appeasementgekruip uit je hoofd. Want na een compromisje met putin kunnen we niet weer vriendjes worden. Het is heel jammer voor sommige mensen die moeite hebben om afscheid te nemen van de geliefde dictator, maar het is over. Na het verbranden, verminken en martelen van duizenden Oekrainers is er geen plaats meer voor Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
YakuzA schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Name welke ‘recessie’ refereer je? :)
Voorlopig is er nog steeds groei voorspeld, en zolang er groei is, is er niet sprake vak 1 kwartaal achteruitgang bbp, laat staan 2 wat nodig is voor een ‘recessie’

[...]
Ik zei dan ook 'als'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Op Wikipedia heeft iemand al Oekraïne bij ‘current operators’ toegevoegd.
Wikipedia: AGM-88 HARM

Worden wat zure dagen voor de Russische air defense zo te zien.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:48:
[Embed]

Oryxspioenkop meldt het nu (update van 25min terug) ook in hun overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bulle bas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:44:
Het is heel jammer voor sommige mensen die moeite hebben om afscheid te nemen van de geliefde dictator, maar het is over. Na het verbranden, verminken en martelen van duizenden Oekrainers is er geen plaats meer voor Putin.
Hoe dit conflict ook afloopt we zijn de komende jaren niet van Poetin af, tenzij hardliners in Moskou hem afzetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
autje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Die zie ik niet zo snel Amnesty International, de WP, en de NYT voor hun karretje spannen.
Ik wel.

Het stuk waar je naar verwijst is een column van Friedman. Dat is sowieso niet de NYT. Dat is één persoon met een opiniestuk. Die iets in gefluisterd heeft gekregen van een US official. Maar door wie precies? En hoe zwaarwegend en wijdverspreid is de mening van die ene official?

Het stuk van WP, zie ik er persoonlijk sowieso los van. Ik kan mij voorstellen dat het wat rommelt. Vooral als je het in een wat groter verband ziet, waarin Oekraïense overheid sowieso wat strakker de teugels aanhaalt in verband met de oorlog, maar ook de interne strijd tegen corruptie. De burgemeesters zien opeens een deel van hun macht en vrijheid ingeperkt worden. Dat zorgt voor wrevel. Logisch.

En Amnesty, tsja... Die lijken daar met een agenda heen te zijn getrokken. Of dat gewoon arrogantie en idealisme is, of dat daar toch ook enige invloed is geweest.

Vergis je er niet in, Rusland heeft in de afgelopen decennia enorm geïnvesteerd in beïnvloeding in het westen. Niet alleen door middel van social media, maar ook door samenwerking met partijen als de fvd met mensen als Baudet. Het is ook geen verrassing dat alle wappies over de wereld plotseling pro-Russisch waren. Daarnaast hebben ze allerlei mensen, zoals een Schröder maar ook andere politici en mensen met invloed opgenomen in de bestuursraden van hun bedrijven. De oligarchen die hebben ook gezellig vriendjes gemaakt.
En dan heb je nog alle 'illegals' die onze instituten zijn ingeslopen. En dan heb je nog tal van andere spionnen rondlopen.

Afgelopen juni, hebben ze nog een illegal weten te onderscheppen die bij het ICC wilde gaan werken. https://www.rijksoverheid...g-internationaal-strafhof

En de schatting is dat met het uitzetten van diplomaten, 50% van de spionnen die onder de Russische diplomaten zat is uitgezet. Dat betekent dat er nog 50% over is. En dan heb je nog de niet diplomaten.
https://www.theguardian.c...e-invasion-says-mi6-chief

Er wordt door Rusland op heel veel fronten heel hard gewerkt om propaganda te kunnen blijven verspreiden. En useful idiots voor het karretje te blijven spannen. Niet dat alles daar vandaan komt, maar er zal behoorlijk wat gedrukt en gefluisterd worden, om bepaalde signalen door te krijgen, of te versterken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:48:
[Embed]

Hoe gaan ze die afvuren? De launch platforms zijn niet beschikbaar in UA tenzij ze westerse jets hebben, wat ik niet denk.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
bulle bas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Daar gaat niet de echte pijn komen. Het zal voor de industrie moeilijker zijn. Echt mensen, zet het hele appeasementgekruip uit je hoofd. Want na een compromisje met putin kunnen we niet weer vriendjes worden. Het is heel jammer voor sommige mensen die moeite hebben om afscheid te nemen van de geliefde dictator, maar het is over. Na het verbranden, verminken en martelen van duizenden Oekrainers is er geen plaats meer voor Putin.
Het moment waarop Poetin energie als politiek wapen gebruikte was het moment waarop de weg terug was afgesloten. Elke deal over energie is daarna op geen enkele manier meer te vertrouwen. Dat was natuurlijk al zo, maar ze konden altijd de schijn ophouden voor naieve Europese landen. Scenario's waarin westerse landen in ruil voor energie Oekraïne opofferen zijn hierdoor ondenkbaar vanuit onderhandelingsperspectief. Hetzelfde geld voor alle verdragen die Rusland geschonden heeft.

Dat is de realiteit (pun intended) die sommige geopolitieke analisten niet willen inzien, waarbij men ook vaak vergeet dat de VS hierin een flinke vinger in de pap heeft.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:35:
[...]

Hoe gaan ze die afvuren? De launch platforms zijn niet beschikbaar in UA tenzij ze westerse jets hebben, wat ik niet denk.
Dat is idd ook de vraag die eronder staat :)

Zullen het later vast nog zien of ze een zelfde grap hebben gedaan als voor de brimstone, of dat ze iets hebben aangepast zodat hij vanaf een UA vliegtuig kan worden gelanceerd, zoals een PL Mig?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

Dat is idd ook de vraag die eronder staat :)
[Twitter]
Zullen het later vast nog zien of ze een zelfde grap hebben gedaan als voor de brimstone, of dat ze iets hebben aangepast zodat hij vanaf een UA vliegtuig kan worden gelanceerd, zoals een PL Mig?
Navo-migs? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

Het is aan ons in het westen om te realiseren ons ook pijn doet en geld kost.

Maar geen levens, zolang ze dat helder brengen zie ik het probleem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
Dacht hier ook gelijk aan of misschien ?

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Note that one Twitter comment about the 8 destroyed S-300 systems in the last few days and evidence that AGM-88 HARM missiles were being used.

That and now this F-16 image certainly raises some eyebrows, since it is likely more than a simple coincidence.

This is big if it turns out to be true that Ukraine now has F-16s in theater.

Slava Ukraini! 🇺🇦 ✊

(Interesting link: https://twitter.com/UAWea...5ueGM6OJCpf5Qcg59ndQ&s=19)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izwu2hvgngbXsYQOBxQeT6tr6mM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fJLyY4KivEkPzinK4qanBGBh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door Mektheb op 07-08-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57
https://www.modelbouwleuven.com/agm-88-harm.html

Tja…..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zswhWKBHtYXHLFVb--jq2EchP80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVjLC0msvQg54MV0RKtKJxg9.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit dan nep?

[ Voor 77% gewijzigd door Rene op 07-08-2022 18:44 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
Ik blijf het lastig vinden wat nu wel of niet echt is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nox schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:35:
[...]

https://www.thedrive.com/...radiation-missile-concept

Misschien is dit van concept naar realiteit gegaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

Hoe dit conflict ook afloopt we zijn de komende jaren niet van Poetin af, tenzij hardliners in Moskou hem afzetten.
Dat ben ik met je eens, maar de oorlog in Oekraine zal meer en meer een oorlog in Rusland worden. De desinvestering en de structurele schade die de Russische economie ondergaat is zo ernstig, dat het binnenland meer en meer aandacht zal opeisen. Oorlogskrachten zijn schaduwen van de economie, en dat ziet er niet goed uit voor Putin, tenzij we hem te hulp snellen.
Dat laatste zou moreel al onmogelijk zijn, maar buiten dat ook een tactische blunder die zijn gelijke niet zal kennen.

Alles wat Putin vast heeft is niet meer dan een tijdelijke omklemming. Hoe langer hij zich vergrijpt, hoe meer hij zal verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:48
[...]

ik vermoed dat Poetin dit koste wat het kost wil voorkomen om te mobiliseren. De meeste doden vallen aan de Russische kant komen nu uit de economisch achtergestelde gebieden oftewel de arme gebieden, de randstad van Rusland blijft nu buiten schot waardoor het ook relatief rustig blijft in Rusland. Als de doden door mobilisatie ook vol uit die hoek gaan komen zou er zomaar eens meer weerstand kunnen komen van de bevolking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Uit de categorie goed nieuws:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Dat zijn dus al Nederlanders / Engelsen / Zweden / Canadezen en Amerikanen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:37
RoD schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:21:
https://threadreaderapp.com/thread/1556276622566703109.html

Kamil Galeev heeft zijn licht ook nog even laten schijn over het vodje met Russische propaganda dat AI heeft uitgespuugd. Hij stipte nog een punt aan dat ik nog niet eerder voorbij heb zien komen, maar wat wel zeer relevant is: vanuit Westerse arrogantie en een ivoren toren de situatie proberen te duiden. Samenvatting:

[...]

[...]

[...]

Spijker --> kop

En natuurlijk dit:

[...]

Westerse arrogantie en het categorisch weigeren om oost-Europa serieus te nemen is een van de redenen dat we in deze oorlog zitten. Al voor de oorlog werd er met het vingertje gewezen, Duitsland voorop. In plaats van dat er enige realiteitszin ontstaat bij AI, gaan zij er na bijna een half jaar aan genocidale oorlog gewoon mee door.

Walgelijk.
Kamil toont met die berichten goed aan wat voor effecten het rapport van Amnesty heeft bijgedragen of kan bijdragen aan het conflict. Zijn argumenten zijn altijd vrij sterk en laten zien hoe het binnen Rusland wordt ervaren.

Eigenlijk heeft Amnesty zich in haar eigen voeten geschoten met het publiceren van het rapport. Eerlijk gezegd, wie buiten Wedt-Europa, zal Amnesty nog serieus nemen.

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Nieuws waarin een stel *knip*schakers een dieptepunt bereiken met het aanstellen van een Rus als president, die notabene met dubbele tong spreekt. Triest dat ze het afleggen tegen Formule 1, waar alle Russische coureurs wel de laan uit zijn gestuurd. En dat is een sport waar commercie en politiek een heel belangrijke rol spelen.
In zijn slottoespraak voor de opening van de stembus zei Dvorkovitsj dat hij ‘een sterke positie ten opzichte van de tragische gebeurtenissen in Oekraïne’ had ingenomen en dat hij de beslissingen van zijn medebestuursleden had gesteund om Rusland en Belarus uit te sluiten van teamwedstrijden en de Russische bemoeienis met de Fide terug te dringen.

Dvorkovitsj ging voorbij aan het feit dat hij in het buitenland andere dingen pleegt te zeggen dan in Rusland. In een interview met het Amerikaanse tijdschrift Mother Jones noemde hij zich een tegenstander van oorlog, maar kort daarna zei hij op de site van het Russische wetenschapsinstituut Skolkovo dat hij ‘oprecht trots’ is op de soldaten van zijn land dat is getroffen door ‘wrede en zinloze sancties.’
Dmitri Peskov, de perschef van het Kremlin, reageerde met grote tevredenheid op de uitslag. ‘Het presidentschap van de Fide is belangrijk. Dit was een competitieve verkiezing, waarin wij Arkadi Dvorkovitsj, een Russische burger, steunden. Zijn overwinning is heel, heel goed nieuws.’

Volgens Andrey Filatov, de president van de Russische schaakbond, toont de steun van een recordaantal gedelegeerden aan dat Rusland niet geïsoleerd is in de wereld. Filatov heeft aangekondigd dat hij op de laatste congresdag zal aansturen op een stemming over opheffing van de boycot van de nationale teams van Rusland en Belarus.
hou het wat feitelijker in plaats van een neerbuigend waardeoordeel te plakken meteen, dat helpt niet, vooral niet als het kleinerend geschreven is

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 08-08-2022 08:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:37
Voor de geïnteresseerden wordt bij VPRO zomergasten Derk Sauer geïnterviewd die al jarenlang werkzaam was in Rusland als journalist. Het bevat ook beeldmateriaal van de oorlog in Oekraïne

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:18
bulle bas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:06:
Nieuws waarin in de wereld van schaken een dieptepunt wordt bereikt met het aanstellen van een Rus als president, die notabene met dubbele tong spreekt. Triest dat ze het afleggen tegen Formule 1, waar alle Russische coureurs wel de laan uit zijn gestuurd. En dat is een sport waar commercie en politiek een heel belangrijke rol spelen.

[...]

[...]
Aanstellen? Hij was al voorzitter en mag blijven.
Russische teams zijn gebanned van de olympiade die nu bezig is.
Topspeler Karjakin en in ieder geval 1 andere rus hebben ook een flinke schorsing gekregen voor nogal sterke uitspraken in steun aan Rusland, incl schorsing van deelname aan de wereldkampionschapskwalificatie.
Andere russen mogen net als in andere sporten meespelen onder een andere vlag.
Er wordt dus genoeg gedaan.

Edit: En formule 1 is een voornamelijk britse aangelegenheid, met wat Italie, Duitsland, Frankrijk, VS en een raceje in Rusland. Waar schaken wordt gedomineerd door Rusland en ex-Sovjetstaten, veel china en india en redelijk wat europa en VS. Niet echt te vergelijken qua response natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door MrOleo op 07-08-2022 20:53 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
[...]

Voor de bestuurders in Europa is de inval van Rusland in Oekraïne een 9-11 moment geweest. De bewustwording dat we de Russen dit voor altijd af gaan leren. Dat we onze eigen defensie op orde moeten brengen, en dat Oekraïne kost wat kost moet winnen en aan de kant van het westen moet komen. Dit is een overduidelijke strijd van goed tegen kwaad. Net zo ongenuanceerd als WO2 dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sugarlevi01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:23:
En Amnesty, tsja... Die lijken daar met een agenda heen te zijn getrokken. Of dat gewoon arrogantie en idealisme is, of dat daar toch ook enige invloed is geweest.
Amnesty staat nog steeds achter het gewraakte rapport:
Amnesty International neemt niets terug van het rapport waarin geconcludeerd wordt dat Oekraïne zich, net als Rusland, schuldig maakt aan oorlogsmisdaden. Na het uitkomen van het rapport, eerder deze week, heeft president Zelensky van Oekraïne woedend op de organisatie gereageerd.

Het rapport stelde onder meer dat Oekraïne onnodig burgers in gevaar brengt door consequent luchtaanvallen op het Russische leger uit te voeren vanuit dichtbevolkte gebieden zoals woonwijken. Ook zou er een militaire basis zijn gevestigd in een ziekenhuis.

Amnesty zegt te balen van de ontstane ophef. "De prioriteit van Amnesty is het zorgen voor de veiligheid van de burgers. Dat was ons enige doel met onze recente publicatie. Maar voor de duidelijkheid: niets van wat we hebben geschreven over het Oekraïense leger, praat de Russische overtredingen goed."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Putin heeft helemaal geen behoefte om te onderhandelen, laat staan een compromis te zoeken.

Daarnaast heeft Rusland bewezen geen betrouwbare gasleverancier te zijn, dus afspraken met Rusland kunnen niet vertrouwd worden.

Ik denk dat het westen moet realiseren dat goedkoop gas niet meer terug zal komen.

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 5 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid