teacup schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 23:07:
Iemand die graag complot theorieën zoekt heeft afgelopen dagen wel het een en ander kunnen vinden om te denken dat krachten zich tegen Oekraïne samenballen.
[list]
• Zelenskyy die (verontschuldigend) meldt dat het aan het front toch echt een hel is. Wat heeft de man bewogen, redenen zijn er genoemd, maar we horen liever andere signalen (een 1st world problem dat we iets horen wat we niet willen horen, wie maakt zich daar druk om)
Ik heb de speculaties gemist? Ik vind die vraag interessant, want de fatalistische toon was een stijlbreuk.
• Rusland die zijn vijfde eenmans-kolonne Europa instuurt om de al wat instabiele Europeanen uit het evenwicht te duwen. Was gefascineerd hoe onze pers hierop heeft gereageerd. Een klassiek Pavlov effect (Pavlov...). Bekendheid is alles, het maakt niet uit waarom.
Ik meen dat je Schröder bedoelt, voor de lezers die het zich afvragen.
• En dan vandaag uit de hoek van een ngo's een rapport van Amnesty die duidelijk een eigen autonome koers volgt. Hoe noodzakelijk en terecht hun onderzoek vaak ook is, ik neem maar even aan dat al die onderzoeksresultaten wel terecht zijn. Consequentie hiervan is wel dat de impact van het rapport niet goed lijkt te zijn overzien, en wat het in de dynamiek van die oorlog kan betekenen en hoe het uit context kan worden misbruikt. Belangrijker nog vind ik het gebrek aan context. Er wordt in de presentatie wel op het grote aandeel van de Russen gewezen, maar daar rept het rapport niet over. Evenwichtiger had ik het gevonden dat als je dit als organisatie onderzoekt dat je gewoon kijkt wat er in Oekraïne gebeurt door Russen en Oekraïners en laat dan de verhoudingen voor zich spreken. Waar ik een organisatie als Amnesty van verdenk is dat het een controversiële invalshoek koos (iedereen heeft het wel over de Russen, maar kijk eens wat wij hier hebben...) om de publiciteitswaarde. Want helaas ook een NGO heeft belangen, en voldoende publiciteit is er een van.
[/list]
Dat vind ik een scherpe invalshoek. Ik moet zeggen dat het mij opvalt dat ik juist geen rapportages voorbij zie komen van Amnesty International over de Russische genocidale neigingen. Dat kan eraan liggen dat ik onvoldoende opmerkzaam ben, maar ik denk dat dat de toegang tot inspectie aan Oekraiense kant vele malen groter is. Ik geloof niet dat de leden die op de loonlijst van IA staan overal mogen snuffelen aan Russische zijde, waar rechtspraak op bestelling gaat en zo ongeveer elke buitenlandse organisatie als staatsgevaarlijk danwel terroristisch wordt bestempeld. Zelfs het laatste restje enigzins vrije pers is er vertrokken.
In die omstandigheden kan men geen vrij onderzoek doen. De PR-druk kan een rol spelen, maar ook het mankement wat onze pers parten speelt: both sidism. Ik kan me voorstellen dat IA geen kritiek wil krijgen dat ze slechts een pion zijn van het westen en slechts de westerse agenda volgen. Door juist UA te bekritiseren geef je jezelf een aura van onafhankelijkheid. Dan krijg je de situatie dat men bij elk 'incident' beide partijen elk 50% krediet geeft. En geeft Rusland vandaag lezing A, en spreekt het morgen die lezing tegen met lezing B, dan zet je dat als nieuwsredactie gewoon door want je wil geen censuur plegen, en duiding eromheen is teveel werk en zou misschien wel kritiek van partijdigheid kunnen oproepen.
Het is goed om kritisch te zijn op de "good guys", inderdaad om de geloofwaardigheid van die instituties hoog te houden. Maar als de context wordt weggelaten kan je met kleine waarheden toch een grote leugen verkopen. Daarvan heeft Amnesty zich geen rekenschap gegeven, zo lijkt het. Daarnaast, lijken de main points wat weinig realiteitszin te hebben. Als Oekraine het veld inloopt om granaatjes te koppen is het morgen klaar met dat land. We zien het bij natuurrampen zoals bosbranden elk jaar weer: een deel weigert te vertrekken en komt om. Als UA een stad moet verdedigen dan moet dat vanuit de bebouwde kom.
Nog een andere mogelijke reden: ik denk dat Amnesty veel mensen aantrekt van de links-ideologische/pacifistische kant. In nederland hebben we er niet veel voorbeelden van, maar in Duitsland, de VS en zo wat landen meer heb je een hardnekkig en luid contingent links/pacifisme dat vanaf dag 1 roept dat Oekraïne zich moet overgeven, dat het westen imperialistisch is, dat oorlog nooit een oplossing is en zo de gekmakende riedel meer. Naast de vijfde kolonne die we kennen in de vorm van bijv Baudet, hebben we ook kwaardaardige, domme ideologische verblindheid aan de andere kant van het hoefijzer.
Een getuigenis die door een linkse UA-student is geschreven (staat los van dit rapport want werd geschreven voordat dit rapport werd gepubliceerd):
Back when I was a sociology student at Kyiv-Mohyla, I was stupidly, shamelessly enamoured with the collective western Left. I dreamed of a day when Ukrainian academia would have widespread and popular discussions about colonialism, privilege, and all of the -isms. I read essays by prominent English-speaking activists and thought “oh, if only these brilliant people were to learn about Ukraine and its complicated past, about the discrimination we have faced throughout the centuries, about the genocides and revolutions. They would understand us.
They would probably share valuable experience or help us somehow lay down the theoretical groundwork that would explain all of the traumatic events we’ve witnessed and lived though.” I was… dazzlingly naive.
And now, when my country is under attack from a literal kleptofascist empire that openly declares it’s going to commit ethnic cleansing, when our children and women die in agony, and when our academics and queer activists, nihilists and journalists, writers and liberals, doctors, teachers, feminists and conservatives, Muslims and Jews, atheists and clergymen are desperately fighting against a better-armed, bloodthirsty enemy intent on levelling our cities with the ground, burning our fields, raping us, killing us, blowing up our hospitals and destroying our monuments, I look at the abstract western Left (or, at least, its most vocal part) and I see nothing but scorn in their eyes.
Scorn, condescending, privileged carelessness.
They preach equality and resistance to oppression and yet accuse people like myself (feminist queer women who’ve spent their lives striving for equal rights) of being Nazis because we don’t want to kneel over and die in silence. They talk about the importance of representation and yet shut us up whenever we try and tell them about our experiences. They write books about us without turning to a single Ukrainian expert for guidance or information. They accuse others of being privileged and lacking empathy, and yet can’t seem to grasp the concept that not being in an active war zone and not worrying about your loved ones dying at any given moment is, in fact, privilege. They claim that we do not deserve sympathy because we aren’t doing enough for LGBTQ rights in this country — and then proceed to ignore the LGBTQ soldiers risking their lives on the frontlines. They spout careless, hurtful bullshit, quoting their out-of-touch idols who preach absolute pacifism only because it’s not their lives at stake.
I know not all western leftists are like this. Obviously not. I know many of them do sympathise with our plight, and I’m thankful for their support. But the ones who treat this invasion as an excuse to build long-winded theories about how NATO is some ever present universal evil or treat all of this as some sort of twisted ethics exercise, a trolly problem in which Ukrainians are the sacrificial savages who need to die quietly before real people start suffering from high gas prices or nuclear war… I’ll never forget those.
Nog een ander opmerkelijk feit: de Oekraiense afdeling van Amnesty International is niet gekend bij het opstellen van het rapport.
Dit is wat de autoriteit op het gebied van
urban warfare zegt:
Valt me op dat in brede kring het rapport van Amnesty gekraakt wordt als losgezongen van de realiteit.
De reactie van Amnesty zelf roept vragen op of de kritiek wel begrepen wordt:
Amnesty zal dit moeten uitleggen, of indien dat niet lukt moeten intrekken. Maar het kwaad is al geschied.
[
Voor 4% gewijzigd door
bulle bas op 05-08-2022 00:59
]