Meerdere bronnen, het liefst. WarMonitor3 is vaak snel, maar niet altijd even betrouwbaar omdat hij informatie doorgeeft zonder het te checken. Daarom is het fijn om er een tweede bron bij te hebben.Tens schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:06:
[...]
Daarom misschien ISW als bron gebruiken?
[Twitter]
Ik volg hem wel, vind zijn kaartjes altijd wel prettig.RoD schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:15:
[...]
Meerdere bronnen, het liefst. WarMonitor3 is vaak snel, maar niet altijd even betrouwbaar omdat hij informatie doorgeeft zonder het te checken. Daarom is het fijn om er een tweede bron bij te hebben.
De meeste clubs nemen overigens aan dat de verplaatsingen richting Kherson (en ook veel genoemd Zaporizhia) zijn om verdedigende posities in te nemen. Een Russisch offensief zou echt een aap uit de hoge hoed zijn.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
"I can't tell you whether we are directly tasking British and American satellites, but we have very good satellite imagery," says head of Ukraine’s military intelligence
— Jerome Starkey (@jeromestarkey) 2 augustus 2022
Wink wink
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja, eens. Wat ik net zei over het momentum dat veranderd is: Rusland lijkt verschuivingen te moeten doen ter verdediging, in plaats van voor aanvallen. Wat dat betreft biedt de update van ISW ook dergelijke inzichten: https://www.understanding...paign-assessment-august-1Tens schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Ik volg hem wel, vind zijn kaartjes altijd wel prettig.
De meeste clubs nemen overigens aan dat de verplaatsingen richting Kherson (en ook veel genoemd Zaporizhia) zijn om verdedigende posities in te nemen. Een Russisch offensief zou echt een aap uit de hoge hoed zijn.
We zagen ook al Oekraïense aanvallen in Zaporizhia, dus Oekraïne klopt nadrukkelijk aan de deur. Uiteraard moeten we afwachten of zich dat in de komende weken ook gaat vertalen in resultaten.Russian forces are reportedly continuing to transfer troops from northern Donetsk Oblast to support defensive positions in southern Ukraine and may be halting the Slovyansk campaign for the time being. The Ukrainian Main Military Intelligence (GUR) Representative Vadym Skibitsky stated that Russian forces withdrew airborne tactical groups from Donetsk Oblast and redeployed the units to occupied Kherson Oblast territories two weeks ago.[1] Skibitsky added that Russian forces are also redeploying elements of the Eastern Military District (EMD) operating in Slovyansk to southern Ukraine and are transferring a large number of troops to Crimea to prepare to defend occupied Kherson and/or Zaporizhia Oblasts against Ukrainian counteroffensives. The UK Defense Ministry also noted that Russian forces likely identified Zaporizhia Oblast as a vulnerable front in need of reinforcement, and the Ukrainian General Staff reported that Russian forces are regrouping in Zaporizhia Oblast.[2] Social media footage has shown Russian forces moving equipment and personnel to both Zaporizhia and Kherson Oblasts in recent weeks.[3]
The Russian withdrawal of some troops from northern Donetsk Oblast will deprive the Slovyansk effort of necessary combat power, in the same way that Russian forces neglected the Zaporizhia and Kherson Oblasts fronts during offensive operations in Luhansk Oblast. The withdrawal will likely create an opportunity for Ukrainian forces to launch a counteroffensive on the Izyum axis, just as the Russian capture of Luhansk Oblast allowed Ukraine to set conditions for a counteroffensive in Kherson Oblast. The Russian redeployment of troops to Zaporizhia Oblast also suggests that Ukrainian counteroffensives are not confined to Kherson Oblast and will likely take place throughout the southern axis.
Deze ook meteen maar even meenemen:
Totaal geen verrassing, maar blij dat het in ieder geval duidelijk is gemaakt.ISW assesses that Russian forces were responsible for the killing of 53 Ukrainian POWs in an explosion at a Russian-controlled prison in Olenivka, Donetsk Oblast on July 28. Two US officials anonymously confirmed to Politico on August 1 that no traces of US-provided High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS), Ukraine’s most precise artillery system, were found at the prison site.
Dat vind ik inderdaad juist een stuk boeiender. Wat ik begreep is dat in de Kherson Oblast (die loopt toch tot aan de Krim?) de Russen eigenlijk alleen de snelwegen en de grote doorgaande verbindingen in handen hebben, maar dat in veel dorpjes en steden er helemaal geen Rus te vinden is. Ze hebben simpelweg de manschappen niet.Fanta schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:06:
[...]
Ze hebben de mankracht niet om alle dorpjes achter het front ook letterlijk te bezetten, dus dat zegt echt niet zo gek veel. Veel dorpjes worden vrij snel weer door UA heroverd of zijn 'contested', ook achter de frontlinie. Laat RF alles maar naar het zuiden brengen, dan schieten we het daar kapot. Ja, dat is optimistisch. Maar zo lang de aanvoer van westerse wapens blijft lopen en UA Russisch materieel kapot blijft schieten, is optimisme ook realistisch.
In de stad Kherson kom je dan wel veel Russen tegen, maar het is wat ik begreep echt niet zo dat je op elke vierkante meter in bezet gebied ook echt een Rus tegen komt.
Evenals je in WO2 in Friesland eigenlijk vaak maar weinig merkte van de Duitse bezetting.
Heeft iemand daar meer informatie over?
Volg @NLwartracker en @bayraktar_1love, die hebben bronnen in Cherson en posten daar regelmatig over. Er is veel weerstand in de stad, maar de Russen voeren ook een terreurregime met martelingen en verdwijningen.Snow_King schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:36:
[...]
Dat vind ik inderdaad juist een stuk boeiender. Wat ik begreep is dat in de Kherson Oblast (die loopt toch tot aan de Krim?) de Russen eigenlijk alleen de snelwegen en de grote doorgaande verbindingen in handen hebben, maar dat in veel dorpjes en steden er helemaal geen Rus te vinden is. Ze hebben simpelweg de manschappen niet.
In de stad Kherson kom je dan wel veel Russen tegen, maar het is wat ik begreep echt niet zo dat je op elke vierkante meter in bezet gebied ook echt een Rus tegen komt.
Evenals je in WO2 in Friesland eigenlijk vaak maar weinig merkte van de Duitse bezetting.
Heeft iemand daar meer informatie over?
Daarmee heb je het over de stad of de Oblast?RoD schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:39:
[...]
Volg @NLwartracker en @bayraktar_1love, die hebben bronnen in Cherson en posten daar regelmatig over. Er is veel weerstand in de stad, maar de Russen voeren ook een terreurregime met martelingen en verdwijningen.
Mijn vraag is dus eigenlijk of je een KM of 30 achter de frontlinie eigenlijk wel veel van de Russische aanwezigheid ziet.
Anoniem: 421923
ondanks dat alles hebben de Russen helemaal niet veel grond bezet, voor een 'tweede leger ter wereld'.Tweak_ers schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:45:
[...]
Nou ja, lees voor de grap eens 2 maanden terug in het eerdere topic.
Toen werd met de levering van Javelins al iedere keer geroepen dat het nu echt winst werd voor Ukraine. De Russen liepen toen ook al rennend terug naar Rusland. Materiaal stopte massaal, geen bevoorrading. Toen was echt het moment dat Ukraine land terug ging pakken.
Realiteit is dat nu 2 maanden later de Russen in het oosten echt heel veel grond hebben bezet.
Je hebt het over een Russische bril, maar ik vind de optimistische toon in dit topic ook niet altijd heel eerlijk en realistisch.
Hoewel ik zeker hoop dat de Russen helemaal kapot gaan.
Hun tankcolonnes worden gewoon constant gestopt enzo, oa door Javelins dus dat concept klopt wel degelijk.
En ik durf mijn hand wel in het vuur te steken dat himars momenteel ook een gamechanger is waardoor de Russen vastlopen.
Paar maand terug was dat inderdaad javelin en bayraktar, en nu himars. Het heeft allemaal impact waar de Russen door vastlopen. Ik wil over twee maand best toegeven dat himars nu impact had en over twee maand niet meer maar dan is het wel weer iets anders.
Feit blijft dat de Russen gewoon hun reputatie niet waar kunnen maken.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-08-2022 10:09 ]
Ah ok niet goed begrepenSnow_King schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:05:
[...]
Daarmee heb je het over de stad of de Oblast?
Mijn vraag is dus eigenlijk of je een KM of 30 achter de frontlinie eigenlijk wel veel van de Russische aanwezigheid ziet.
zag van de week ook een kort fimpje van het Kherson-front.
Ook prima te begrijpen waarom het daar allemaal zo traag gaat: er wordt gevochten om de bosranden rond de velden/akkers. Dat zijn behoorlijk dichtbegroeide stroken waarbinnen het een soort 'Vietnam-oorlog' is in de bush-bush. Dat gaat gewoon niet snel. Niet voor de Russen en niet voor UA.
Ook prima te begrijpen waarom het daar allemaal zo traag gaat: er wordt gevochten om de bosranden rond de velden/akkers. Dat zijn behoorlijk dichtbegroeide stroken waarbinnen het een soort 'Vietnam-oorlog' is in de bush-bush. Dat gaat gewoon niet snel. Niet voor de Russen en niet voor UA.
Ik denk ook dat het een kwestie is van koffiedik kijken. Realistische gesproken; als Rusland Oekraïne volledig weet in te nemen is de eigenlijke reactie van NATO achter gesloten deuren 'nou en?'. We verliezen wat toegang tot olie en gasvelden die ontdekt waren maar hebben NATO kunnen uitbreiden en de Russen op kosten gejaagd ten koste van een sokpop (Oekraïne). En ik weet dat dit een onpopulaire manier van kijken is (eentje waar ik zelf ook gewetensbezwaren bij zou hebben maar feitelijk is het zo)
Ik denk dat niemand moet vergeten dat het niet NATO tegen Rusland is; het is Rusland tegen Oekraïne (met enige NATO ondersteuning). Een land met een enorm leger tegen een land wat iets van 1/4 het leger heeft van Rusland. Zelfs als Rusland wint is het een afgang voor Rusland en geen gezichtsverlies voor NATO. Het zou natuurlijk leuk zijn als Oekraïne wint en ik zie ze nog wel terrein boeken. Maar de bottom line is dat Oekraïne wordt gebruikt om Rusland uit te hollen en dat lukt aardig. Het aller mooiste is nog dat er mensen het voor Rusland op nemen uit pro-Russisch of anti-westers sentiment en niet erkennen wat er eigenlijk plaats vind omdat ze dat in hun eigen mindset niet kunnen inzien.
Dit is natuurlijk de gitzwarte mij die dit zegt. Maar feitelijk komt het daar op neer. We maken goedkoop gebruik van Poetins trots en poging tot verdediging van economische belangen om NATO uit te breiden en Rusland te verzwakken en dat is aardig gelukt.
Ik denk dat niemand moet vergeten dat het niet NATO tegen Rusland is; het is Rusland tegen Oekraïne (met enige NATO ondersteuning). Een land met een enorm leger tegen een land wat iets van 1/4 het leger heeft van Rusland. Zelfs als Rusland wint is het een afgang voor Rusland en geen gezichtsverlies voor NATO. Het zou natuurlijk leuk zijn als Oekraïne wint en ik zie ze nog wel terrein boeken. Maar de bottom line is dat Oekraïne wordt gebruikt om Rusland uit te hollen en dat lukt aardig. Het aller mooiste is nog dat er mensen het voor Rusland op nemen uit pro-Russisch of anti-westers sentiment en niet erkennen wat er eigenlijk plaats vind omdat ze dat in hun eigen mindset niet kunnen inzien.
Dit is natuurlijk de gitzwarte mij die dit zegt. Maar feitelijk komt het daar op neer. We maken goedkoop gebruik van Poetins trots en poging tot verdediging van economische belangen om NATO uit te breiden en Rusland te verzwakken en dat is aardig gelukt.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
https://twitter.com/flash...&t=bPJgQPkMBVtmjXJ_VZEbCARoD schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:39:
[...]
Volg @NLwartracker en @bayraktar_1love, die hebben bronnen in Cherson en posten daar regelmatig over. Er is veel weerstand in de stad, maar de Russen voeren ook een terreurregime met martelingen en verdwijningen.
Dit is ook nog een goede bron van informatie.
Tweets delen tussen embed tags is een nog betere bron van informatie..Emryte schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:35:
[...]
https://twitter.com/flash...&t=bPJgQPkMBVtmjXJ_VZEbCA
Dit is ook nog een goede bron van informatie.
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Hoezeer ik ook hoop dat UA zsm zegeviert, kan ik moeilijk naar dit soort filmpjes kijken. In de meeste gevallen zijn de voertuigen leeg (praat ik mezelf wellicht aan), maar in andere gevallen gaat het wel gewoon om soldaten dit gedood worden. Soldaten die misschien wel weten waar ze mee bezig zijn, misschien ook niet..Emryte schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:52:
De eerste meme video’s van 5000 vernietigde Russische voertuigen komen online.
[Twitter]
enige ondersteuning? je weet hoeveel er al die kant op is gegaan? De fase RU vs. UA zijn we allang voorbij.Auredium schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:26:
Ik denk dat niemand moet vergeten dat het niet NATO tegen Rusland is; het is Rusland tegen Oekraïne (met enige NATO ondersteuning).
Gebruikt door EU/NATOMaar de bottom line is dat Oekraïne wordt gebruikt om Rusland uit te hollen en dat lukt aardig.
Afgezien van de obvious Rusland moet zijn poten thuis houden spelen de grondstoffen en voedselproductie ter plekke ook een rol. Die kopen we liever van UA dan van RU.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
edit verkeerde quote om zeer welvarend te worden.
[ Voor 90% gewijzigd door Rofdof op 02-08-2022 10:51 ]
Doet mij weinig. Ondertussen weten ze ook wat ze daar doen. En ze krijgen grote bedragen om daar te moorden en te verkrachten.Laurensius88 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Hoezeer ik ook hoop dat UA zsm zegeviert, kan ik moeilijk naar dit soort filmpjes kijken. In de meeste gevallen zijn de voertuigen leeg (praat ik mezelf wellicht aan), maar in andere gevallen gaat het wel gewoon om soldaten dit gedood worden. Soldaten die misschien wel weten waar ze mee bezig zijn, misschien ook niet..
Het russische volk vind het ook allemaal maar best. Het enige wat ze vervelend vinden is dat de mc donalds dicht is en ze geen volkswagen meer kunnen kopen.
Nog afgezien van de ellende in oukranie en afrika vinden ze het ook allemaal oke dat putin hun eigen land nu helemaal naar de tering sloopt. Een land wat heel veel potentie had (heeft) om zeer welvarend te worden.
Ik betwist dat argument. Momenteel stuurt NATO surplus naar Oekraïne. Het is NATO tegen Rusland op het moment dat er NATO troepen en NATO vliegtuigen met NATO tanks het opnemen tegen Rusland. Het zijn nu gedoneerde wapens die NATO laat gebruiken door Oekraïense soldaten. Het is al eerder geopperd hier maar als het daadwerkelijk NATO tegen Rusland zou zijn dan stonden onze troepen nu voor Moskou en drukte Poetin op de rode knop. Het is nog steeds een proxy conflict gezien vanuit de ogen van NATO.Tens schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:46:
[...]
enige ondersteuning? je weet hoeveel er al die kant op is gegaan? De fase RU vs. UA zijn we allang voorbij.
[...]
Gebruikt door EU/NATO
Afgezien van de obvious Rusland moet zijn poten thuis houden spelen de grondstoffen en voedselproductie ter plekke ook een rol. Die kopen we liever van UA dan van RU.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
een proxy als in: wij betalen de oorlog financieel, UA betaalt in bloed.Auredium schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Ik betwist dat argument. Momenteel stuurt NATO surplus naar Oekraïne. Het is NATO tegen Rusland op het moment dat er NATO troepen en NATO vliegtuigen met NATO tanks het opnemen tegen Rusland. Het zijn nu gedoneerde wapens die NATO laat gebruiken door Oekraïense soldaten. Het is al eerder geopperd hier maar als het daadwerkelijk NATO tegen Rusland zou zijn dan stonden onze troepen nu voor Moskou en drukte Poetin op de rode knop. Het is nog steeds een proxy conflict gezien vanuit de ogen van NATO.
De kans dat nog UA nog zou bestaan zonder de NATO bemoeienis lijkt me toch bijzonder klein. (Geen munitie meer voor ex sovjet artillerie bv. Geen westerse anti-tank wapens etc)
https://telegra.ph/Spisok...i-za-25---31-iyulya-08-01
Volgens Volyamedia zijn ze bij Kherson aan beide zijde aan het afwachten.
Zij spreken over 22-24 brigades, maar niet op volle sterke.
https://wartranslated.com...d-feygin-daily-broadcast/
Avdiika en Peski werden inderdaad weer veel genoemd op de pro-Russische kanalen. (Maar daar zijn de Russen zich al heel lang aan het stuklopen op de verdediging van Oekraïne. Daar alleen schijnen ze duizenden manschappen verloren te hebben. Maar volgens de pro-Russische kanalen zijn ze gestopt met infanterie lukraak vooruit sturen, en verschuilen ze zich nu voornamelijk achter artillerie. )
Russen zijn trouwens altijd zo positief over zichzelf, die lui kunnen zichzelf echt het hardste dissen en elkaar hersenloos noemen en weet ik wat nog meer allemaal.
Volgens Volyamedia zijn ze bij Kherson aan beide zijde aan het afwachten.
Zij spreken over 22-24 brigades, maar niet op volle sterke.
Komt ook overeen met Arestovych. Ook hij noemt de incompleetheid van de verzamelde/bijeengeschraapte eenheden. Maar wat mij daar ook aan opvalt, is het laatste stukje. Des te meer Russen zich daar verzamelen, des te beter voor het plan van Oekraïne. (Lijkt dan inderdaad een soort laatste krachtmeting te gaan worden, hoe vertaal je 'throwing the kitchen sink' in het Nederlands? Wanhoopsoffensief inderdaad? Hopelijk weten ze die kitchen sink tegen te houden, en dan eindelijk het tij te keren.)De regio Kherson ontvangt nog steeds versterkingen uit de oblast Nizjni Novgorod en de zuidelijke Oeral. Een groep van 22-24 brigades (niet op volle sterkte) wordt gevormd op de zuidelijke oever van de Dnjepr voor een mogelijke offensieve actie naar Mykolaiv.
Tegelijkertijd is de timing van het offensief zelfs voor officieren in de eenheden nog niet duidelijk. Sommigen zeggen dat het enkele weken voor het referendum zal beginnen om de AFU naar Mykolaiv te stuwen, terwijl anderen laten doorschemeren dat de Russische strijdkrachten eerst actieve actie van de AFU willen afwachten en na het begin van het Oekraïense offensief willen toeslaan.
De Oekraïense zijde versterkt ook haar groepering in de regio Mykolayiv. Wanneer en wie het eerst zal toeslaan, zal in de komende twee weken duidelijk worden.
https://wartranslated.com...d-feygin-daily-broadcast/
Ik vind dat ze wel fijne artikelen hebben, komt in principe ook overeen met wat andere bronnen melden, maar dan aangevuld met een beetje extra.3 🇷🇺 armies (about 30 BTGs) deployed, command posts on both sides. Right bank about 22-25 BTGs. 🇷🇺 plans offensive on Kryvyi Rih and Mykolaiv. Citizens should not worry, 🇷🇺 forces are not battle-ready – inflated personnel, many missing, low morale and bad equipment.
🇷🇺 objective is to prepare until 6th of August, but offensive could be delayed. Expecting 🇷🇺 to advance in 2 opposing directions, and get stopped. It would be more complicated, if 🇷🇺 would choose not to attack, and only defend.
🇺🇦 has enough forces to stop 🇷🇺. Enough weapons to stop 🇷🇺 offensive, and create conditions for 🇺🇦 offensive. Yesterday 🇷🇺 train with 40 carts was destroyed. 🇺🇦 has specific intent, the more 🇷🇺 arrives there, the better.
Avdiika en Peski werden inderdaad weer veel genoemd op de pro-Russische kanalen. (Maar daar zijn de Russen zich al heel lang aan het stuklopen op de verdediging van Oekraïne. Daar alleen schijnen ze duizenden manschappen verloren te hebben. Maar volgens de pro-Russische kanalen zijn ze gestopt met infanterie lukraak vooruit sturen, en verschuilen ze zich nu voornamelijk achter artillerie. )
Naar aanleiding van de aanval op de commandopost van de Zwarte Zeevloot, zijn ze iets meer gedoken in de sabotage-en verkenningsgroepen.De gevechten in de richting van Donetsk zijn de afgelopen week heviger geworden. De namen Peski en Avdejevka zijn weer opgedoken. De Russische strijdkrachten hebben in deze gebieden nog geen noemenswaardige overwinningen geboekt. De Russische artillerie wordt weer met toenemende kracht ingezet omdat granaten en materieel uit de regio Rostov zijn aangekomen.
Blijkbaar is het behoorlijk makkelijk in Russisch bezet gebied te komen.Op de Krim werd het hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot door een drone beschoten. De Oekraïense strijdkrachten ontkennen hun betrokkenheid, maar volgens onze informatie was de beschieting een "krachtproef" voor een sabotage- en verkenningsgroep die zich op de Krim had gevestigd.
En als je dan achter de linies bent, dan is het tijd om wat speldenprikjes uit te voeren om te kijken wat er gebeurt. Ook goed om te lezen dat er al wat voorbereidend werk wordt gedaan op de Krim.Volgens het Russische leger komen Oekraïense sabotageploegen gemakkelijk de Krim binnen, vermomd als Russische soldaten of burgers.
"Het is een doorgang daar. Je kunt iemand een hand geven en erdoor komen, je kunt er gewoon doorheen glippen als je een dekmantel hebt, documenten of gewoon weet waar je heen moet. Ze komen meestal van de kant van Zaporizhzhya Oblast, voorbij Melitopol. Een bataljon kan erdoorheen worden geleid als ze dat willen," zei een Russische hoge officier over de veiligheid van de Krim.
Russen zijn trouwens altijd zo positief over zichzelf, die lui kunnen zichzelf echt het hardste dissen en elkaar hersenloos noemen en weet ik wat nog meer allemaal.
Russen zijn zelf behoorlijk achterdochtig, dat er vanuit Oekraïne meer mensen de Krim binnenwandelen om vanuit binnenuit aanvallen uit te voeren.Volgens de Russische officieren testen de DRG's de Russische contraspionage en het leger op de Krim en brengen zij kwetsbaarheden aan het licht. Na de beschieting van het hoofdkwartier werden verschillende veiligheidsprotocollen van zowel het leger als het ministerie van Binnenlandse Zaken onmiddellijk in werking gesteld, maar deze leverden geen resultaat op.
"De jongens zijn bekwaam. Ze gedragen zich als de "Tsjechen" in de Eerste Campagne. Ze doen ergens een intimiderende aanval, houden zich dan gedeisd en houden bij welke wegen geblokkeerd zijn, welke eenheden op scherp zijn gezet, welke routes ze naartoe hollen, welke installaties onder verscherpte bewaking worden gesteld. Je loopt elke week langs een school en dan gaat er ergens een knal af en plotseling is de school onder verscherpte bewaking. Dus het is of het hoofdkwartier of het pakhuis, of allebei tegelijk. Agenten en lokale autoriteiten hebben geen hersens. Ze beschieten hun eigen doelwitten, ook al hebben onze legerofficieren ze niet eerder in brand gestoken," zei een andere Russische officier, die de Krim regelmatig bezoekt voor zijn dienst, maar in een andere regio van Oekraïne vecht.
Volgens Russische officieren zal de AFU het aantal DRG's op de Krim opbouwen om bij een Oekraïens offensief effectieve aanvallen in de Russische achterhoede te kunnen uitvoeren, de bevoorrading te verstoren of extra troepen naar het schiereiland te lokken.
Dit wordt weer een Russisch drama daar in Kherson. De Ukraïners schieten met artillerie n Himars al die BTG's aan puin over de stad heen. De Russen hebben nauwelijk landingsvaartuigen en die paar die ze hadden zijn inmiddels voor een deel gezonken. De brug ligt aan puin, en als het ze al lukt om die te repareren wordt het een keer of 20 een kolonne afschieten.
Nul kans dat ze de stad kunnen behouden.
Nul kans dat ze de stad kunnen behouden.
Nonsensical line goes here <---
Ik lees constant over die "trein" met "40" wagons die vernietigd is, maar ik zie 0 bewijs van dit huzarenstukje.
Misschien dat iemand betere bronnen heeft, maar ik heb nog niks gevonden erover.
Misschien dat iemand betere bronnen heeft, maar ik heb nog niks gevonden erover.
als Anton Gershchenko het zegt, is dat goed genoeg? Of wil je satellietbeelden zien?TrekDr0p schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:26:
Ik lees constant over die "trein" met "40" wagons die vernietigd is, maar ik zie 0 bewijs van dit huzarenstukje.
Gershchenko is adviseur voor het ministerie van Interne Zaken van Oekraine. Die deelt heel veel info dat ook gewoon klopt.
Als hij het zegt, zal het mogelijk wel het geval zijn.
40 wagons is niet iets wat je even onder het tapijt veegt.
En het is niet alsof ie even langs kan rijden om te filmen
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-08-2022 11:41 ]
Maar na een paar dagen zou je wel verwachten dat er iemand een foto'tje ergens op twitter heeft gemikt, net zoals met de zinkende MoskvaAnoniem: 421923 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
als Anton Gershchenko het zegt, is dat goed genoeg? Of wil je satellietbeelden zien?
Gershchenko is adviseur voor het ministerie van Interne Zaken van Oekraine. Die deelt heel veel info dat ook gewoon klopt.
In de reddit thread over deze trein zag ik ook nog nergens foto's terug komen.
https://www.reddit.com/r/...f_over_40_cars_destroyed/
PSN
Waarom er een limiet op levering HIMARS zit: (tweets van 25 juli)
A strong & accurate comment by Ukraine DefMin Reznikov.
— Mark Hertling (@MarkHertling) 25 juli 2022
Interestingly, I read several articles in major newspapers this weekend - all written by journalist - implying "We must give UKRAINE more HIMARs."
There are reasons we have provided the limited number & type systems. 1/11 https://t.co/FvLzlFBNsL
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
@Jerie Kan je het antwoord er ook bij zetten? Je post stelt nu een vraag met het antwoord achter een link. Dank.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Ik kan het wel even voor je interpreteren:J2S schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:35:
@Jerie Kan je het antwoord er ook bij zetten? Je post stelt nu een vraag met het antwoord achter een link. Dank.
0) (niet echt een voor of tegen): HIMARS vs. MLRS -> HIMARS is beter, want wendbaarder, eenvoudiger, en logistiek/maintenance daardoor makkelijker.
1. Er zijn niet zoveel HIMARS systemen (unclassified estimates say about 500).
2. Training van crew heeft tijd nodig
3. HIMARS zijn in gebruik in het leger/marine en zijn daar nodig (danwel als contigency plan).
En daarbij:
*) er is niet genoeg steady-stream munitie (per maand ca. 5800 missiles fired door de al aanwezige 16x HIMARS alleen al vs. per jaar 9000 missiles produced)
*) Risico dat de wapens later anders gebruikt gaan worden
[ Voor 18% gewijzigd door Garyu op 02-08-2022 13:56 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik mis daar alleen nog het punt dat het tijd kost om het goed te integreren in het leger.Garyu schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:41:
[...]
Ik kan het wel even voor je interpreteren:
0) (niet echt een voor of tegen): HIMARS vs. MLRS -> HIMARS is beter, want wendbaarder, eenvoudiger, en logistiek/maintenance daardoor makkelijker.
1. Er zijn niet zoveel HIMARS systemen (unclassified estimates say about 500).
2. Training van crew heeft tijd nodig
3. HIMARS zijn in gebruik in het leger/marine en zijn daar nodig (danwel als contigency plan).
En daarbij:
*) er is niet genoeg steady-stream munitie (per maand ca. 5800 missiles fired door de al aanwezige 16x HIMARS alleen al vs. per jaar 9000 missiles produced)
*) Risico dat de wapens later anders gebruikt gaan worden
> Vinden doelen op geschikte afstand
> Logistiek voor het afleveren van onderdelen en munitie opstarten
etc.
PSN
Dat heb ik al eens aangehaald zien worden op andere momenten. Je kan UA niet wel in 1x 100 HIMARS systemen geven, maar de vraag is dan of ze die wel goed kunnen inzetten.YakuzA schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Ik mis daar alleen nog het punt dat het tijd kost om het goed te integreren in het leger.
> Vinden doelen op geschikte afstand
> Logistiek voor het afleveren van onderdelen en munitie opstarten
etc.
En als dat niet lukt heb je het risico dat ze in Russische handen vallen of vernietigd worden door de Russen.
Door ze nu in kleine batches aan UA te verstrekken kan je goed timen aan beide kanten. Logistiek op orde krijgen en ze zo effectief mogelijk inzetten.
Voordeel is ook dat ze dan per stuk alles beter georganiseerd hebben, ik neem aan dat de kolonne met de 2 HIMARS'en ook altijd een standaard BUK/Pantsir luchtafweer mee hebben rijden.Snow_King schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:34:
[...]
Dat heb ik al eens aangehaald zien worden op andere momenten. Je kan UA niet wel in 1x 100 HIMARS systemen geven, maar de vraag is dan of ze die wel goed kunnen inzetten.
En als dat niet lukt heb je het risico dat ze in Russische handen vallen of vernietigd worden door de Russen.
Door ze nu in kleine batches aan UA te verstrekken kan je goed timen aan beide kanten. Logistiek op orde krijgen en ze zo effectief mogelijk inzetten.
Anders loop je weer zo'n risico met drones etc.
En zo kunnen ze tenminste continu melden dat ze er 0 verloren zijn:
https://www.ukrinform.net...-not-a-single-himars.html
Operational Command ‘South’: Ukraine has lost not a single HIMARS
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2022 14:52 ]
PSN
Laten we het hopen, als Mykolaiv daadwerkelijk omsingeld wordt zie ik het somber in:sugarlevi01 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:11:
Des te meer Russen zich daar verzamelen, des te beter voor het plan van Oekraïne. (Lijkt dan inderdaad een soort laatste krachtmeting te gaan worden, hoe vertaal je 'throwing the kitchen sink' in het Nederlands? Wanhoopsoffensief inderdaad?
Dat de Russen überhaupt in staat zijn de stad massaal met artillerie te beschieten is zorgelijk. Met een maximaal bereik van 30km zijn ze dichterbij zijn dan online kaarten suggereren, artillerie staat tenslotte kilometers achter de frontline.'Gigantische explosies in Mykolaiv, bestuur vreest dat stad tweede Marioepol wordt'
In de nacht van maandag op dinsdag is de zuidelijke stad Mykolaiv getroffen door hevige aanvallen. "Rond 4 uur 's nachts klonken er in Mykolaiv gigantische explosies in verschillende districten van de stad", schrijft de burgemeester op Telegram.
Het is onbekend hoeveel slachtoffers er zijn gevallen. Van zaterdagavond tot zondagochtend werd Mykolaiv ook al geteisterd door hevige aanvallen. Het stadsbestuur van Mykolaiv laat weten dat ze vrezen dat "Mykolaiv een tweede Marioepol " aan het worden is.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Vertaal jij de explosies die in dat bericht worden genoemd naar "massaal met artillerie te beschieten"? Met de daarachter gekoppelde zorgen? Ik vind dat iets te positief vanuit Rusland gedacht.hoevenpe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:32:
[...]
Laten we het hopen, als Mykolaiv daadwerkelijk omsingeld wordt zie ik het somber in:
[...]
Dat de Russen überhaupt in staat zijn de stad massaal met artillerie te beschieten is zorgelijk. Met een maximaal bereik van 30km zijn ze dichterbij zijn dan online kaarten suggereren, artillerie staat tenslotte kilometers achter de frontline.
Al dagen heeft men het over zware beschietingen en kruisraketten worden meestal expliciet benoemd. Wat kan het anders zijn dan artillerie?Sjoerd001 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:38:
Vertaal jij de explosies die in dat bericht worden genoemd naar "massaal met artillerie te beschieten"?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Smerch artillerie bijvoorbeeld?hoevenpe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
Al dagen heeft men het over zware beschietingen en kruisraketten worden meestal expliciet benoemd. Wat kan het anders zijn dan artillerie?
Wikipedia: BM-30 Smerch
Ook de Grad atillery kunnen tot de 50 km, afhankelijk van de raketten:Maximum firing range 120 km (75 mi) (9M542 rocket)
Wikipedia: BM-21 Grad
Op deepstatemap zitten ze nog ruim binnen die range iig:Maximum firing range 0.5–52 km
https://deepstatemap.live/#10.5/46.8462/32.3347
Voor de 'standaard' artillerie met de 152mm zal Mykolaev idd net buiten range liggen.
[ Voor 51% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2022 15:55 ]
PSN
De Telegraaf schreef:hoevenpe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
Al dagen heeft men het over zware beschietingen en kruisraketten worden meestal expliciet benoemd. Wat kan het anders zijn dan artillerie?
https://www.ukrinform.net...d-almost-40-missiles.htmlDe stad Mykolaiv is in de nacht van maandag op dinsdag geteisterd door meerdere hevige explosies
"massive shelling 40 missiles"
Elders las ik S300 (wat dacht ik een S2A was?)
https://news.yahoo.com/ru...lery-range-083203956.html
Hier kun je lezen dat ze meer dan 30 km halen.
Zitten verder beboste stukken. Dit is gewoonweg lukraak een stad stuk schieten voor je wordt verslagen. Slowclap."The Russians have drawn up self-propelled artillery units of the Pion type. Their range, depending on the shells used, is up to 47 kilometres.
They are transferring them from Crimea to Kherson Oblast. Enemy troops then reach a safe distance and fire on Mykolaiv. The Pions are capable of reaching two areas - the remote area of Korabelniy and part of the Ingulsky district of the city of Mykolaiv.
They bring them 10-15 kilometers out of Kherson and, from there, fire within the set radius. Our artillery can strike over 20-30 kilometers - it does not reach them.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
En aan de andere kant:
https://www.ukrinform.net...-invaders-in-ukraine.html
https://www.ukrinform.net...-invaders-in-ukraine.html
Dat is nog maar een speldeprik van hetgeen er allemaal veroverd en vernietigd is door de russen maar het is een beginA total of 1,054 settlements have already been liberated from Russian invaders in Ukraine.
The relevant statement was made by Deputy Head of the Office of the President of Ukraine Kyrylo Tymoshenko at a briefing, an Ukrinform correspondent reports.
“Currently, a total of 1,054 settlements have already been de-occupied. Within all the areas liberated from Russian occupation, prompt recovery works are underway,” Tymoshenko told.
In particular, Zhytomyr Region continues to rebuild the infrastructure objects and residential houses damaged by Russian troops. Local residents are directly involved in the restoration of their homes.
“The state has undertaken to reimburse for expenses,” Tymoshenko stressed.
In his words, a building of Zhytomyr Polytechnic State University has already been fully renovated. Roofs and windows were replaced in more than 13 schools and kindergartens.
According to Tymoshenko, Sumy Region continues to recover from numerous enemy shelling and bombardments.
“Routine repair works were completed in the administrative building of Sumyoblenergo. Mobile connection interruptions are being fixed within the Myropillia united territorial community. A poultry farm fully resumed operation in the village of Vilshanka,” Tymoshenko noted.
Je linkt naar een Telegraaf artikel. Een krant die bekend staat om paniek zaaien.hoevenpe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:32:
[...]
Laten we het hopen, als Mykolaiv daadwerkelijk omsingeld wordt zie ik het somber in:
[...]
Dat de Russen überhaupt in staat zijn de stad massaal met artillerie te beschieten is zorgelijk. Met een maximaal bereik van 30km zijn ze dichterbij zijn dan online kaarten suggereren, artillerie staat tenslotte kilometers achter de frontline.
Lege stranden en lange rijen bij de voedselbank in Odesa
Aardige rapportage. Had er niet bij stil gestaan dat een leraar remote les kan geven aan Oekraïnse kinderen in het buitenland. Ik moet toegeven: efficiënt.
Die van het gratis bolletje ijs als-ie geel + blauw is vind ik wel mooi. Maar omgerekend naar NL maatstaven 15 EUR voor een ijsje is gortig.
Aardige rapportage. Had er niet bij stil gestaan dat een leraar remote les kan geven aan Oekraïnse kinderen in het buitenland. Ik moet toegeven: efficiënt.
Ik dacht dat alcohol tijdelijk verboden was?De eigenaar van een Turkse dönertent, een van de weinigen die open is, beklaagt zich over de 60 procent huur die hij nog moet betalen, en blijft daarom bier en wodka schenken. ‘Ik moet het toch ergens vandaan halen.’
Die van het gratis bolletje ijs als-ie geel + blauw is vind ik wel mooi. Maar omgerekend naar NL maatstaven 15 EUR voor een ijsje is gortig.
[ Voor 10% gewijzigd door Jerie op 02-08-2022 16:09 ]
Nou ja ik wil best mensen geloven op hun geloofwaardigheid.Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:41:
[...]
als Anton Gershchenko het zegt, is dat goed genoeg? Of wil je satellietbeelden zien?
Hij heeft het meestal wel bij het juiste einde.
Maar dat zo iets groots al zolang zonder ook maar 1 beeldmateriaal kan blijven vind ik wel een beetje moeilijker te geloven.
Als er 40 wagons zijn vernietigd moet dat wel opgemerkt zijn door mensen en in die gebieden wonen/leven denk ik genoeg UA mensen die dit wel online willen/kunnen gooien.
En er zijn genoeg satelliet fanatiekelingen die van deze vuurhaarde/rook wel al wat online hadden gezet om het bevestigen.
Dus ik blijf nog een beetje sceptisch over deze 40 wagons.
Alcoholverbod was maar tijdelijk voor 2 of 3 maanden.Jerie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:06:
Lege stranden en lange rijen bij de voedselbank in Odesa
[...]
Ik dacht dat alcohol tijdelijk verboden was?
Momenteel in Odessa is het tot 20u toegestaan alcohol te verkopen, officieel na 20u savonds niet meer tot de volgende ochtend.
PSN
Ik blijf ook sceptisch. Dat Geraschenko dat zegt is zeker mooi, maar ook hij is wel eens wat te optimistisch. Ik zeg niet dat het niet klopt, maar voor het goeie gevoel zou een visuele bevestiging wel mooi zijn.TrekDr0p schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
Nou ja ik wil best mensen geloven op hun geloofwaardigheid.
Maar dat zo iets groots al zolang zonder ook maar 1 beeldmateriaal kan blijven vind ik wel een beetje moeilijker te geloven.
Als er 40 wagons zijn vernietigd moet dat wel opgemerkt zijn door mensen en in die gebieden wonen/leven denk ik genoeg UA mensen die dit wel online willen/kunnen gooien.
En er zijn genoeg satelliet fanatiekelingen die van deze vuurhaarde/rook wel al wat online hadden gezet om het bevestigen.
ik kan je een close-up foto laten zien (ken je vast al wel) maar ik kan niet bewijzen dat dat ook daadwerkelijk op die locatie is en als gevolg van deze aanval.TrekDr0p schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:17:
[...]
Nou ja ik wil best mensen geloven op hun geloofwaardigheid.
De closeup van de 4 kapotte tankwagons was van paar dagen eerder iigAnoniem: 421923 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:47:
[...]
ik kan je een close-up foto laten zien (ken je vast al wel) maar ik kan niet bewijzen dat dat ook daadwerkelijk op die locatie is en als gevolg van deze aanval.
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html
https://i.postimg.cc/HW76G4bv/1007.jpg
PSN
Klopt dat het moeilijk is. Een ding is wel dat er naar kort gebruik wordt gemaakt van voertuigen die ontploffenLaurensius88 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Hoezeer ik ook hoop dat UA zsm zegeviert, kan ik moeilijk naar dit soort filmpjes kijken. In de meeste gevallen zijn de voertuigen leeg (praat ik mezelf wellicht aan), maar in andere gevallen gaat het wel gewoon om soldaten dit gedood worden. Soldaten die misschien wel weten waar ze mee bezig zijn, misschien ook niet..
Ten eerste werkt de embed tag niet met twitter accounts. Ten tweede kom je, op de manier joe je het nu brengt, arrogant over. Daarnaast is hef een account die tweets posts die ook vaak door anderen wordt gepost, zoals Warmonitor. Alleen ze proberen zo goed mogen alles te controlerenFanta schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:37:
[...]
Tweets delen tussen embed tags is een nog betere bron van informatie..
En ook al weet je waar je mee bezig bent, als je niet luistert gaan ze achter iedereen aan. Je vrienden, je familie.Laurensius88 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Iedereen doet hier wel zo makkelijk dat de Russen moeten opstaan tegen Poetin. Dat is niet zo makkelijk.
Niet alleen worden er nog remote lessen gegeven aan gevluchte kinderen, ook is er vanuit de UA regering gratis een online lesprogramma beschikbaar gemaakt waarin al het officiële lesmateriaal voor het primair en voortgezet onderwijs is opgenomen.Jerie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:06:
Had er niet bij stil gestaan dat een leraar remote les kan geven aan Oekraïnse kinderen in het buitenland. Ik moet toegeven: efficiënt.
Mijn vrouw begeleidt hier in 2 verschillende plaatsen Oekraïense kinderen op school en gebruikt daar ook dat lesmateriaal voor. Het is goed materiaal, uitgebreid inclusief uitleg, toetsmateriaal, examenvoorbereiding etc.
Kinderen kunnen afhankelijk van welke groep & niveau ze zitten de "gewone" Oekraiense lessen volgen en een deel kan online examen doen.
weinig te vinden idd, wel deze:RoD schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:39:
[...]
Ik blijf ook sceptisch. Dat Geraschenko dat zegt is zeker mooi, maar ook hij is wel eens wat te optimistisch. Ik zeg niet dat het niet klopt, maar voor het goeie gevoel zou een visuele bevestiging wel mooi zijn.
Using #HIMARS, Ukraine’s military bombed an ammunition depot and 40-car train in Brylivka, Ukraine, carrying Russian troops/military equipment from Crimea to the Russian-occupied Kherson region. Photos of the area before/after are attached. Unsure of the Russian casualty count. pic.twitter.com/joLZcKrn2U
— ChicMik (@ChyMik) 1 augustus 2022
maar er wordt ook een ammo opslag genoemd die vlak naast het spoor ligt
Brylivka blast
— ChicMik (@ChyMik) 1 augustus 2022
July 29, 2022 pic.twitter.com/XUNZr1ESge
#Ukrayna Silahlı kuvvetleri, işgal altında bulunan #Herson'a bağlı #Brılivka kasabasındaki #Rus mühimmat deposunu vurdu. pic.twitter.com/ALK3H9vX3G
— QHA - Kırım Haber Ajansı (@qha_kirimhaber) 29 juli 2022
edit:
#Brylivka als zoekterm op twitter geeft best meer, maar geen enkele mij bekende heeft die tweets overgenomen
[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 02-08-2022 19:16 ]
Fantastisch. Nu ik erover nadenk ook verantwoordelijk en logisch ivm Covid. Dat zal ongetwijfeld hebben gestimuleerd dat in gang te zetten.stefanass schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Niet alleen worden er nog remote lessen gegeven aan gevluchte kinderen, ook is er vanuit de UA regering gratis een online lesprogramma beschikbaar gemaakt waarin al het officiële lesmateriaal voor het primair en voortgezet onderwijs is opgenomen.
Mijn vrouw begeleidt hier in 2 verschillende plaatsen Oekraïense kinderen op school en gebruikt daar ook dat lesmateriaal voor. Het is goed materiaal, uitgebreid inclusief uitleg, toetsmateriaal, examenvoorbereiding etc.
Kinderen kunnen afhankelijk van welke groep & niveau ze zitten de "gewone" Oekraiense lessen volgen en een deel kan online examen doen.
Online examens ben ik niet zo kapot van ivm privacy van de leefomgeving (en computer) van het kind. Maar in deze tijden is dat even ondergeschikt (met de nadruk op even).
Moet je nu echt weer twijfel aanwakkeren en angst zaaien?hoevenpe schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:32:
Ik kan moeilijk geloven dat je nu nog steeds niet weet dat RU ook lang afstandswapens heeft.
Ze delen het niet omdat ze het net als wij niet kunnen verifiëren of debunken. Want in beide gevallen kun je er op ingaan.Tens schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:03:
[...]
weinig te vinden idd, wel deze:
[Twitter]
maar er wordt ook een ammo opslag genoemd die vlak naast het spoor ligt
[Twitter]
[Twitter]
edit:
#Brylivka als zoekterm op twitter geeft best meer, maar geen enkele mij bekende heeft die tweets overgenomen
Heb even gezocht...
Hoe lang is zo'n trein met 40 vrachtwagens? 1 oplader is volgens Europese maatstaven 13 meter. Praat je al gauw over een trein van een halve kilometer. Is het niet knap als je dat allemaal weet op te blazen? Hoe kan een HIMARS dat allemaal raken?
Deze foto lijkt me nog het meest interessant. Omdat je de omgeving hier nog enigzins ziet.
Maar mij lukt geolocaten niet met Apple of Google Maps. De kwaliteit is ruk, geen street view. Rond 46,42552, 33,15565 lijken prima plekken voor wapenopslag, dicht bij het spoor. Ook is dit een tussenstation tussen Kherson en Krim. Het zit op de route. Meer heb ik niet. Het is maar goed dat ik geen OSINT medewerker ben
Heb je de gaten in die brug gezien, netjes op één lijn? Dus onmogelijk is het niet.Jerie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:11:
Hoe kan een HIMARS dat allemaal raken?
Berichtgeving noemt vaak specifiek dat de locs geraakt zijn. In elk geval afdoende schade om het spoor een aantal dagen onbruikbaar te maken, wat op zich al een pluspunt is.
Daarvan kan ik de hoogspanningsleidingen weer niet plaatsen op maps.Deze foto lijkt me nog het meest interessant. Omdat je de omgeving hier nog enigzins ziet.
Maar wat anderen ook zeggen het zal niet voor niets niet overgenomen zijn door de mainstream media.
tja dan zouden ze 40 raketten moeten hebben gebruikt?Jerie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Ze delen het niet omdat ze het net als wij niet kunnen verifiëren of debunken. Want in beide gevallen kun je er op ingaan.
Heb even gezocht...
Hoe lang is zo'n trein met 40 vrachtwagens? 1 oplader is volgens Europese maatstaven 13 meter. Praat je al gauw over een trein van een halve kilometer. Is het niet knap als je dat allemaal weet op te blazen? Hoe kan een HIMARS dat allemaal raken?
Deze foto lijkt me nog het meest interessant. Omdat je de omgeving hier nog enigzins ziet.
[Afbeelding]
Maar mij lukt geolocaten niet met Apple of Google Maps. De kwaliteit is ruk, geen street view. Rond 46,42552, 33,15565 lijken prima plekken voor wapenopslag, dicht bij het spoor. Ook is dit een tussenstation tussen Kherson en Krim. Het zit op de route. Meer heb ik niet. Het is maar goed dat ik geen OSINT medewerker ben
Of hebben ze gebruikt gemaakt van strategisch geplaatste raketten en secundary explosions de rest hebben laten doen?
Kans is groter dat ze hebben aangevallen tijdens het uitladen.
Een trein met 40 wagons is daar gestopt om uit te laden voor verder vervoer naar sublocaties.
omringende gebouwen danwel bij het uitladen een bulkopslag raken werkt ook.
Anyway, misschien heb je hier wat aan?: De locatie van de rode stip heeft bij mij geen bebouwing.
De locatie die Gerashchenko noemt is in het dorpje zelf en er is wel enige schade te zien daar
46.42343757585283, 33.15944548322151
https://www.google.com/ma...594429,532m/data=!3m1!1e3
:fill(white):strip_exif()/f/image/fGCXnP4eFY2wm3zmfigIsYhC.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FErGlbDu7eVNdFf8n1S0YaI2.png?f=user_large)
/f/image/n6jqhCbgNq5eYfokuoIhIaXB.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/932PGnlmP3zMj4CiTklGOyGp.png?f=user_large)
/f/image/oa5HLZTHbWSFqqHZkE9egIyS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8J0mwkT8kMnZdmij9F00A6Ez.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 02-08-2022 21:12 ]
Die hoogspanningsleidingen zie je op Apple en Google Maps maar ze lopen parallel aan het spoor. Het zijn er aardig wat. Het is minstens een dubbel spoor. Daardoor is die foto vanuit de stad genomen. Die hoogspanningsdingen die over het spoor gaan kan ik niet plaatsen.Tens schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:30:
[...]
Heb je de gaten in die brug gezien, netjes op één lijn? Dus onmogelijk is het niet.
Berichtgeving noemt vaak specifiek dat de locs geraakt zijn. In elk geval afdoende schade om het spoor een aantal dagen onbruikbaar te maken, wat op zich al een pluspunt is.
[...]
Daarvan kan ik de hoogspanningsleidingen weer niet plaatsen op maps.
Maar wat anderen ook zeggen het zal niet voor niets niet overgenomen zijn door de mainstream media.
De kwaliteit van deze foto's is ruk, niveautje iPhone SE. Resolutie is ook laag. Maar 's nachts maak je nou eenmaal met een mid range of goedkope smartphone minder goede foto's.
Maar deze foto
https://pbs.twimg.com/med...U?format=jpg&name=900x900
Is uit 2006, en van Google Maps:
https://goo.gl/maps/VfXuiZTLREn8XzsK6
Dat voeg je alleen maar toe als je credibility wilt. Dient verder geen functie.
Een reverse image search op die foto met die trein geeft hits. Bijvoorbeeld deze van 25 feb:
https://twitter.com/x_clort_x/status/1497242112223584281
En nog een bron uit 6 april 2021:
https://en.newizv.ru/arti...pulling-troops-to-donbass
Kortom, dit is bullshit
En dan nog iets anders. Dit figuur post 4x dezelfde tweet "Killed by the ‘Ginzu knife’ of high-precision Hellfire missiles…" o.O
[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 02-08-2022 21:10 ]
wellicht wat offtopic voor hier, maar die examens worden (in ons geval) voor zo ver mogelijk op school gedaan, op door de gemeente gedoneerde chromebooksJerie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
Online examens ben ik niet zo kapot van ivm privacy van de leefomgeving (en computer) van het kind. Maar in deze tijden is dat even ondergeschikt (met de nadruk op even).
Emryte schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:29:
[...]
Klopt dat het moeilijk is. Een ding is wel dat er naar kort gebruik wordt gemaakt van voertuigen die ontploffen
[...]
Ten eerste werkt de embed tag niet met twitter accounts. Ten tweede kom je, op de manier joe je het nu brengt, arrogant over. Daarnaast is hef een account die tweets posts die ook vaak door anderen wordt gepost, zoals Warmonitor. Alleen ze proberen zo goed mogen alles te controleren
offtopic:
Op mijn werk is Twitter geblokkeerd. Daardoor kan ik niet op links klikken. Embedded tekst kan ik wel zien, waardoor ik een preview krijg en kan bepalen of het de moeite waard is om op mijn smartphone even te kijken. Was niet arrogant bedoeld.
Op mijn werk is Twitter geblokkeerd. Daardoor kan ik niet op links klikken. Embedded tekst kan ik wel zien, waardoor ik een preview krijg en kan bepalen of het de moeite waard is om op mijn smartphone even te kijken. Was niet arrogant bedoeld.
Een korte impressie bij de soldaten aan het front ergens in de buurt van Izium.
PSN
Nitter al geprobeerd? https://github.com/zedeus/nitter/wiki/InstancesFanta schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
offtopic:
Fanta schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
offtopic:
offtopic:
Is niet erg, maar nu begrijp ik het. Normaal hou ik daar al rekening mee, maar jammer genoeg kan het niet met een account
Is niet erg, maar nu begrijp ik het. Normaal hou ik daar al rekening mee, maar jammer genoeg kan het niet met een account
Gelukkig hebben we daar nitter voor.Emryte schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:07:
[...]
offtopic:
No account, no problems
https://nitter.net/Flash43191300
Maar een account page valt idd niet te embedden
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2022 22:36 ]
PSN
Weer een buitenlandse gast op bezoek in Oekraïne. Dit maal echter in de Krim bij Sergey Aksyonov, daar kwam Jaroslav Doubrava uit Tsjechië langs. Hij was voorheen lid van de communistische partij tot 2010, was ook een ‘onafhankelijke’ observeerder in 2014 bij de verkiezingen in LNR, en ook bij DNR. Hij is daarom verklaard als een ongewenste persoon in Oekraïne en veel mensen in Tsjechië willen niets met hem te doen hebben, bij een recente speech in de senaat liep het zo goed als volledig leeg toen hij Russische desinformatie begon te vertellen….
https://t.me/Aksenov82/1264
En beter nieuws, het Azov telegram kanaal heeft weer een boodschap geplaatst:
https://t.me/polkazov/4509
https://t.me/Aksenov82/1264
——I am glad to welcome to the Republic of Crimea our friend and guest from the Czech Republic, public figure Yaroslav Doubrava, who is known for his many years of support for our country and initiatives to establish friendly and partnership relations with Russia.
Together with Mr. Doubrava, we discussed issues of interaction within the framework of cultural exchange between our peoples, raised the topic of business relations in the light of recent events, and considered other opportunities for cooperation.
It is especially important that such meetings with our foreign friends, who are not afraid to publicly express their support for the Crimeans and all residents of Russia, directly affect how residents of other countries perceive all the events taking place on the territory of our peninsula. I think that defending your ideals and principles is a manifestation of real courage and the best character traits. Crimeans are always open for dialogue, good neighborliness and mutually beneficial cooperation with people of good will.
Thank you Mr Doubrava for visiting!
En beter nieuws, het Azov telegram kanaal heeft weer een boodschap geplaatst:
https://t.me/polkazov/4509
‼️Response to the information regarding the recognition of the "Azov" regiment as a "terrorist organization" in the Russian Federation.
After the public execution of the prisoners of war of the "Azov" regiment in Olenivka, Russia is looking for new excuses and explanations for its war crimes. The Supreme Court of Russia recognized the "Azov" regiment as a "terrorist organization".
This pathetic empire, which every day threatens to destroy the civilized world with nuclear weapons, whose president said he will "slay his opponents in their outhouse", blew up houses with its own citizens, suffocated its own and Syrian women and children with poisonous gas, must be punished once and for all.
We call on the US State Department and authorized bodies of other states that consider themselves civilized to recognize the Russian Federation as a terrorist state!
Russia has been proving this status with its daily actions for many years. Its army and special services commit war crimes every day. Acquiescence to these crimes or silence is complicity!
The whole world must unite once and for all against the terrorist state!
Glory to Ukraine!
Victory is ours!
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Vanmorgen zag ik nog een bericht in de Volkskrant van gisteravond dat mij wat minder positief stemde.
Volkskrant lifeblog
De rest van het bericht lees ik meer als de invulling die de Volkskrant eraan geeft. Met de statement (standaard riedel): "wanneer slaat de ambitie van meer terreinwinst om in de behoefte tot onderhandelen."
Volkskrant lifeblog
Met dit signaal laat Oekraïne zichzelf in de kaart kijken. Niet handig, zou je dan denken. Er moet dus een reden zijn dat dit desondanks gebeurt. We hebben Oekraïne al de stelling horen betrekken dat ze (veel) meer zware wapens nodig heeft. Dit signaal zou gelezen kunnen worden als "Zie je wel, we moeten meer wapens hebben". Toch komt dat signaal indit statement niet duidelijk naar boven drijven. Het signaal is, in mijn ogen ten minste, te lezen als een soort verontschuldiging: "Het is echt heel zwaar". Dat geloof ik graag, maar een verontschuldiging? Waarom deel je dat nu, terwijl je jezelf er ook meer mee blootgeeft?Zelensky: ondanks wapenleveringen lukt het Oekraïne niet om het Russische leger te verslaan
Volgens president Volodimir Zelensky lukt het het Oekraïense leger niet om de Russische troepen te boven te komen, ondanks Amerikaanse leveringen van artillerie. ‘Dit is bijzonder goed te voelen in de gevechten, vooral in de Donbasregio’, zei hij tijdens zijn nachtelijke videoboodschap aan de natie.
‘Het is gewoon de hel daar’, vervolgt hij. ‘Woorden kunnen het niet beschrijven.’
De rest van het bericht lees ik meer als de invulling die de Volkskrant eraan geeft. Met de statement (standaard riedel): "wanneer slaat de ambitie van meer terreinwinst om in de behoefte tot onderhandelen."
Het deed mij vanmorgen denken over niet meer nodig is naast wapens, zij het dat de mission creep er dan nog verder insluipt. NAVO troepen beveiligen uncontested Oekraïens grondgebied zodat het Oekraïense leger meer gewicht op de linie kan zetten. Een dergelijke aanpak vergroot wel het risico voor een direct contact tussen Russen en NAVO. Op zich zijn we niet helemaal onbekend met die situatie, want dat risico was bijvoorbeeld in Syrië ook al levensgroot aanwezig. Vergeleken met Syrië is Oekraïne nog een duidelijker situatie.De strijd tussen de Oekraïense en Russische troepen is al enkele weken tot stilstand aan het komen, met de Donbasregio in Russische handen. De door Amerika geleverde Himars-raketsystemen helpen de Oekraïners, omdat ze het verdedigende leger in staat stellen om doelenwitten achter de Russische linies te bestoken. Het gaat bijvoorbeeld om het vernietigen van commandoposten en distributiecentra, waardoor het voor het Russische leger moeilijker wordt om de oorlog te coördineren.
Echter zorgt deze nieuwe vuurkracht niet voor een doorbraak. Sommige analisten noemen de huidige situatie een patstelling, al wagen Rusland en Oekraïne zich nog niet aan die benaming. Dat zou kunnen komen omdat beide landen nog denken territoriale winst te boeken voordat ze een staakt-het-vuren willen overwegen.
Liam van de Ven
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Om dan toch met iets bemoedigends af te sluiten, in datzelfde
liveblog, gisteravond laat:
liveblog, gisteravond laat:
Of er worden teveel pilletjes geslikt door de Russische strijdkrachten of het regiem is zo verstikkend geworden dat uit lijfsbehoud word gelogen naar de leiding toe.22:47 2/8/2022
Pentagon: Rusland heeft geen enkel Himars-raketsysteem vernietigd
Rusland heeft geen Himars-raketsystemen vernietigd, aldus het Pentagon. De door Amerika geleverde Himars-systemen zijn een doorn in het oog van de Russische troepen, omdat ze door Oekraïne gebruikt worden om strategische doelen ver achter de linies te raken. Het Kremlin zei vandaag dat zes van de twaalf Himars-systemen in Oekraïne vernietigd zijn.
Rusland zegt met grote regelmaat dat het Himars-systemen uitschakelt. Echter is er nog geen bewijs geleverd dat ook maar één van de twaalf raketsystemen uitgeschakeld is. Het is een typisch voorbeeld van Russische desinformatie, waarbij de legertop regelmatig zegt strategische en tactische doelen te hebben bereikt die naderhand niet geverifieerd kunnen worden.
Ook heeft Rusland gezegd dat het vijf Harpoon-raketsystemen heeft uitgeschakeld, en meer dan dertig M777 houwitsers. Persbureau Reuters kon de bewering niet verifiëren.
Liam van de Ven
[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 03-08-2022 07:29 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dit staat haaks tegenover de berichten over “het momentum” in dit topic.teacup schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:22:
Vanmorgen zag ik nog een bericht in de Volkskrant van gisteravond dat mij wat minder positief stemde.
Volkskrant lifeblog
[...]
Met dit signaal laat Oekraïne zichzelf in de kaart kijken. Niet handig, zou je dan denken. Er moet dus een reden zijn dat dit desondanks gebeurt. We hebben Oekraïne al de stelling horen betrekken dat ze (veel) meer zware wapens nodig heeft. Dit signaal zou gelezen kunnen worden als "Zie je wel, we moeten meer wapens hebben". Toch komt dat signaal indit statement niet duidelijk naar boven drijven. Het signaal is, in mijn ogen ten minste, te lezen als een soort verontschuldiging: "Het is echt heel zwaar". Dat geloof ik graag, maar een verontschuldiging? Waarom deel je dat nu, terwijl je jezelf er ook meer mee blootgeeft?
[...]
Het deed mij vanmorgen denken over niet meer nodig is naast wapens, zij het dat de mission creep er dan nog verder insluipt. NAVO troepen beveiligen uncontested Oekraïens grondgebied zodat het Oekraïense leger meer gewicht op de linie kan zetten. Een dergelijke aanpak vergroot wel het risico voor een direct contact tussen Russen en NAVO. Op zich zijn we niet helemaal onbekend met die situatie, want dat risico was bijvoorbeeld in Syrië ook al levensgroot aanwezig. Vergeleken met Syrië is Oekraïne nog een duidelijker situatie.
Toch benieuwd wie gelijk heeft. Ben bang dat alleen de tijd dit zal leren.
Tsja, en dan deelt Moskou video "bewijs" van een raketinslag op de 2e verdieping van een gebouw en zie je wel, een HIMARS vernietigd. Geen spoortje van een HIMARS te zien, maar als Rusland het zegt zal het wel kloppen.teacup schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:26:
[...]
Of er worden teveel pilletjes geslikt door de Russische strijdkrachten of het regiem is zo verstikkend geworden dat uit lijfsbehoud word gelogen naar de leiding toe.
[...]
Dat van die vernietigde M777's kan wel kloppen. Er zijn al meerdere beelden van vernietigde M777's bekend. En da's niet zo gek ook. Getrokken artillerie, ook al heeft het een licht voordeel qua bereik over de meeste Russische artillerie, kan nu eenmaal niet zo snel in stelling gebracht worden en binnen een minuut weer vertrekken zoals een SPG.
Ik denk dat dit puur politiek is. Even weer de aandacht op UA wat het moeilijk heeft, in de hoop dat er nog meer wapens die kant op gaan.teacup schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:22:
Volkskrant lifeblog
[...]
Met dit signaal laat Oekraïne zichzelf in de kaart kijken. Niet handig, zou je dan denken. Er moet dus een reden zijn dat dit desondanks gebeurt. We hebben Oekraïne al de stelling horen betrekken dat ze (veel) meer zware wapens nodig heeft. Dit signaal zou gelezen kunnen worden als "Zie je wel, we moeten meer wapens hebben". Toch komt dat signaal indit statement niet duidelijk naar boven drijven. Het signaal is, in mijn ogen ten minste, te lezen als een soort verontschuldiging: "Het is echt heel zwaar". Dat geloof ik graag, maar een verontschuldiging? Waarom deel je dat nu, terwijl je jezelf er ook meer mee blootgeeft?
[...]
Ik vind het toch opmerkelijk omdat het een behoorlijk andere uitspraak is. Normaal is het in de trand van "we trappen alle russen eruit".Fanta schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:15:
[...]
Ik denk dat dit puur politiek is. Even weer de aandacht op UA wat het moeilijk heeft, in de hoop dat er nog meer wapens die kant op gaan.
Dit lijkt meer op "het is tevergeefs wat we proberen"
Tsja, het kan prima een andere tactiek zijn.Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:19:
[...]
Ik vind het toch opmerkelijk omdat het een behoorlijk andere uitspraak is. Normaal is het in de trand van "we trappen alle russen eruit".
Doen alsof je op/zwak bent en ondertussen in het geheim een gigantisch offensief voorbereiden en de russen overrompelen...?Fanta schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:20:
[...]
Tsja, het kan prima een andere tactiek zijn.
Laten we het hopen. Hoe eerder die orcs eruit getrapt zijn of dood hoe beter.
Dat, of gewoon hopen dat een noodkreet meer of snellere leveringen oplevert. Of de boel een beetje op gang houden.Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:23:
[...]
Doen alsof je op/zwak bent en ondertussen in het geheim een gigantisch offensief voorbereiden en de russen overrompelen...?
Laten we het hopen. Hoe eerder die orcs eruit getrapt zijn of dood hoe beter.
Het probleem aan Oekrainse kant lijkt steeds meer niet het aantal manschappen te zijn, maar voornamelijk het gebrek aan (zware) wapens en training voor de nieuwe soldaten.Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:19:
[...]
Ik vind het toch opmerkelijk omdat het een behoorlijk andere uitspraak is. Normaal is het in de trand van "we trappen alle russen eruit".
In dat kader gezien is het wel passend bij de oproep tot meer wapens.
PSN
Nu weet ik wel dat een deel van de russische soldaten niet de crème de la crème is maar dit bericht vindt ik wel frappant.
https://www.newsweek.com/...ide-himars-report-1730220
Niks geen HIMARS, gewoon zelf in de fik gestoken door onjuist gebruik van rookgranaten. Het moet niet gekker wordenRussian soldiers reportedly blew up their own ammunition while unloading train cars under the cover of a smoke screen meant to hide the process from view and protect them from HIMARS attacks, according to Ukrainian intelligence.
The Main Directorate of Intelligence of Ukraine's Defense Ministry said in a new report Tuesday that the explosion took place on Monday. A train with military equipment and ammunition for Russian forces arrived at the Kalanchak station in Ukraine's Kherson region on Sunday, and the personnel began unloading the next morning, the report said. An explosion was reportedly heard in the work area at about 11:20 a.m. local time.
Immediately after the explosion, the convoy of train cars began moving in the direction of Crimea "without any warning," and Russia's personnel "scattered in panic," according to the report. While the intelligence agency said that it was not possible to determine the nature of the explosion, it presumed that it was due to "careless" handling of the ammunition or a fire "that arose as a result of inept use of pyrotechnics during the creation of a smoke screen."

Is dat die trein die zogenaamd door HIMARS getroffen zou zijn ("40 rail cars destroyed")?Indoubt schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:15:
Nu weet ik wel dat een deel van de russische soldaten niet de crème de la crème is maar dit bericht vindt ik wel frappant.
[...]
Niks geen HIMARS, gewoon zelf in de fik gestoken door onjuist gebruik van rookgranaten. Het moet niet gekker worden
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
kanaal van Gerashchenko:
Russische piloten wordt gevraagd om hun vliegtuigen te landen zonder te remmen.
Of bij touchdown in z'n achteruit om af te remmen ipv te remmen.
Conclusie: te weinig spareparts.
Sancties for the win.
Sancties for the win.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 03-08-2022 09:22 ]
Andere stad en andere dag.Garyu schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
Is dat die trein die zogenaamd door HIMARS getroffen zou zijn ("40 rail cars destroyed")?
Dus lijkt me van niet?
PSN
de Russen hebben naar verluid ook al foto's gedeeld van een vernietigde Himars.ZenTex schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:44:
[...]
Tsja, en dan deelt Moskou video "bewijs" van een raketinslag op de 2e verdieping van een gebouw en zie je wel, een HIMARS vernietigd. Geen spoortje van een HIMARS te zien, maar als Rusland het zegt zal het wel kloppen.
Dat van die vernietigde M777's kan wel kloppen. Er zijn al meerdere beelden van vernietigde M777's bekend. En da's niet zo gek ook. Getrokken artillerie, ook al heeft het een licht voordeel qua bereik over de meeste Russische artillerie, kan nu eenmaal niet zo snel in stelling gebracht worden en binnen een minuut weer vertrekken zoals een SPG.
In werkelijkheid bleek het een vrachtwagen te zijn die M777 trok, aldus UA.
Tot nu toe nog geen Himars vernietigd.
Volgens mij een andere, dit was als ik het goed heb een eerdere datum (19 mei) maar is nu pas bekend geworden voor zover ik weet.Garyu schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
Is dat die trein die zogenaamd door HIMARS getroffen zou zijn ("40 rail cars destroyed")?
dat is niet 'lijkt steeds meer' maar dat is al maanden zo, allang bekend ook precies de reden waarom UA al maanden op meer zware wapens vraagt.YakuzA schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Het probleem aan Oekrainse kant lijkt steeds meer niet het aantal manschappen te zijn, maar voornamelijk het gebrek aan (zware) wapens en training voor de nieuwe soldaten.
In dat kader gezien is het wel passend bij de oproep tot meer wapens.
UA heeft manschappen maar geen zware wapens.
RF heeft zware wapens maar geen (gemotiveerde) manschappen.
Ik zou het verhaal voorlopig iig nog even anekdotisch opvatten:Indoubt schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Volgens mij een andere, dit was als ik het goed heb een eerdere datum (19 mei) maar is nu pas bekend geworden voor zover ik weet.
Het UK MoD neemt het HIMARS<>trein verhaal iig wel over in hun reports:Newsweek was not able to independently verify the report on the Kalanchak explosion, and the Ukrainian directorate did not specify how it obtained the information.
"As a result of a Ukrainian strike against a Russian ammunition train in Kherson oblast, southern Ukraine, it is highly unlikely the rail link connecting Kherson with Crimea remains operational. Russian forces are likely to repair the railway line within a few days, although it will remain a vulnerability for Russian forces and their logistical resupply route from Crimea into Kherson," the ministry said.

[ Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 03-08-2022 09:28 ]
PSN
Lees: deze strijd zit in een padstelling / dit gaat nog heel lang duren.teacup schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:22:
Volkskrant lifeblog
[...]
[...]
Het deed mij vanmorgen denken over niet meer nodig is naast wapens, zij het dat de mission creep er dan nog verder insluipt. NAVO troepen beveiligen uncontested Oekraïens grondgebied zodat het Oekraïense leger meer gewicht op de linie kan zetten. Een dergelijke aanpak vergroot wel het risico voor een direct contact tussen Russen en NAVO. Op zich zijn we niet helemaal onbekend met die situatie, want dat risico was bijvoorbeeld in Syrië ook al levensgroot aanwezig. Vergeleken met Syrië is Oekraïne nog een duidelijker situatie.
Maar ik zie Z. Zelensky er ook voor aan zich zwakker voor te doen dan hij is.
remblokken/remschijven (of wat er ook gebruikt word) lijken mij nu niet technologische hoogstandjesAnoniem: 421923 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:19:
kanaal van Gerashchenko:
Sancties for the win.

airbags en allerlei remsystemen etc. ook niet, maar toch is de Russische auto-industrie op z'n gat en brengt auto's uit die hier in Nederland niet eens de weg op zou mogen. 30 jaar geleden.Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:34:
[...]
remblokken/remschijven (of wat er ook gebruikt word) lijken mij nu niet technologische hoogstandjes
Tal van zaken zullen gepatenteerd zijn of anderssoortig niet zelf te maken vooralsnog.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 03-08-2022 09:38 ]
We weten niet of het echt is, die satellietbeelden die @Anoniem: 421923 deelde lijken wel van het station te zijn. Ik kreeg gisteravond FIRMS niet aan de praat en zou wel willen weten waar ze vandaan zijn gehaald.Garyu schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
De beelden die gedeeld werden maar niet werden overgenomen waren stuk voor stuk nep. Dat heb ik aangetoond met bewijzen.
Ik vind het toch een beetje gek om Zelensky af te korten naar Z in dit conflict..Jerie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Lees: deze strijd zit in een padstelling / dit gaat nog heel lang duren.
Maar ik zie Z. er ook voor aan zich zwakker voor te doen dan hij is.
Je laatste zin is er eentje die ik zelf nog niet had bedacht. Dit kan inderdaad ook nog. De voortdurende miscommunicatie spiegelend die de Russen zelf ook voortdurend hanteren.Jerie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Lees: deze strijd zit in een padstelling / dit gaat nog heel lang duren.
Maar ik zie Z. er ook voor aan zich zwakker voor te doen dan hij is.
Het momentum hebben en het Russische leger verslaan zijn twee totaal verschillende dingen.Tweak_ers schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:42:
[...]
Dit staat haaks tegenover de berichten over “het momentum” in dit topic.
Ja en neeTweak_ers schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:42:
[...]
Dit staat haaks tegenover de berichten over “het momentum” in dit topic.
Het momentum in de Donbass (Siversk/Bakhmut) lijkt nog bij Rusland te blijven liggen.
Het momentum bij Izium/Sloviansk in de buurt lijkt te keren doordat Rusland daar troepen wegtrekt om Zaporozha en Kherson Oblast te versterken.
Het momentum bij Kherson Oblast lijkt momenteel meer bij Oekraine te liggen.
PSN
maar ze komen ook niet verder dan: het spoor zal een paar dagen onbruikbaar zijn.YakuzA schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:25:
Het UK MoD neemt het HIMARS<>trein verhaal iig wel over in hun reports:
De man was voorheen comediant / acteur en heeft rechten gestudeerd. Nou zie je dat laatste met regelmaat bij politici maar de combinatie van het eerste niet.teacup schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:47:
[...]
Je laatste zin is er eentje die ik zelf nog niet had bedacht. Dit kan inderdaad ook nog. De voortdurende is communicatie spiegelend die de Russen zelf ook voortdurend hanteren.
Hier kun je de man zien in die hoedanigheid: Servant of the People op Netflix. Aanrader.
Een comediant / acteur bespeelt het publiek. Hij moet zich voortdurend verplaatsen in de gedachtegang en gevoelens van de kijker, en daar op anticiperen.
Ik krijg bij het type comediant wel vaak 'beste stuurlui' gevoel maar in dit geval kreeg hij het voordeel van de twijfel.
Fair maar aan de andere kant wil ik niet ~4% van het alfabet contamineren met een negatieve associatie. Daar hebben we het woord ork al voor. Zo beter dan?Fanta schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:40:
[...]
Ik vind het toch een beetje gek om Zelensky af te korten naar Z in dit conflict..
op de foto van de brand zie je hoogspanningsmasten, zoveel dat er een verdeelstation in de buurt moet zijn. Niet te vinden op maps. Die leidingen langs het spoor is gewone bovengrondse laagspanning. Nog meer fake bewijs dus.Jerie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:54:
[...]
Die hoogspanningsleidingen zie je op Apple en Google Maps maar ze lopen parallel aan het spoor. Het zijn er aardig wat. Het is minstens een dubbel spoor. Daardoor is die foto vanuit de stad genomen. Die hoogspanningsdingen die over het spoor gaan kan ik niet plaatsen.
doe anders even rechtsklik op die foto en dan 'zoeken op web'.Tens schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:19:
[...]
op de foto van de brand zie je hoogspanningsmasten, zoveel dat er een verdeelstation in de buurt moet zijn. Niet te vinden op maps. Die leidingen langs het spoor is gewone bovengrondse laagspanning. Nog meer fake bewijs dus.
Ik kom dan uit bij een locatie in Donetsk:
Ilovaisk is een stad in de gemeente Khartsyzk, Oblast Donetsk, Oekraïne.
En deze twitter-draad van Strelkov:
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1552872419987267589
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 03-08-2022 11:43 ]
Klopt reverse image search levert dat ook op maar zo te zien wel van eind juli deze foto. Het ligt rechtsonder Donetsk is grote trein hub aldus Wikipedia en Google Maps bevestigd dat. De vraag is of HIMARS dat kan raken.Anoniem: 421923 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:40:
[...]
doe anders even rechtsklik op die foto en dan 'zoeken op web'.
Ik kom dan uit bij een locatie in Donetsk:
Ilovaisk is een stad in de gemeente Khartsyzk, Oblast Donetsk, Oekraïne.
met gemak. Ze hebben al diepere doelen geraakt in DNR/LNR.Jerie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:47:
[...]
Klopt reverse image search levert dat ook op maar zo te zien wel van eind juli deze foto. Het ligt rechtsonder Donetsk is grote trein hub aldus Wikipedia en Google Maps bevestigd dat. De vraag is of HIMARS dat kan raken.
Vanuit Kramatorsk is het een heel eind en dat is ook nog maar 100km en 120km kunnen ze al wel raken als het goed is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8piKAGEzL1JDFwEw5VAjay1v.png?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 03-08-2022 11:52 ]
haha ja ik heb 1 aflevering gezien tot nu toe, moet de rest nog kijken.Jerie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:36:
[...]
De man was voorheen comediant / acteur en heeft rechten gestudeerd. Nou zie je dat laatste met regelmaat bij politici maar de combinatie van het eerste niet.
Hier kun je de man zien in die hoedanigheid: Servant of the People op Netflix. Aanrader.
Een comediant / acteur bespeelt het publiek. Hij moet zich voortdurend verplaatsen in de gedachtegang en gevoelens van de kijker, en daar op anticiperen.
Ik krijg bij het type comediant wel vaak 'beste stuurlui' gevoel maar in dit geval kreeg hij het voordeel van de twijfel.
Ik had al eerder deze gezien, blijft leuk:
de president van Oekraine wordt gebeld door Merkel met felicitaties dat ze bij de EU mogen komen.
Helaas blijkt het een foutje te zijn, het was de bedoeling om Montenegro te bellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 03-08-2022 12:31 ]
Dit vond ik een interessante tweet / filmpje dus plaats hem hier.
Vanwege een aantal redenen trouwens.
1. Blijkbaar opereren ze die himars ook in batterij opstelling. Dat had ik niet verwacht. Ik had verwacht dat die dingen constant verspreid zouden staan om bij een evt counter attack zo min mogelijk verliezen te lijden.
2. Er wordt ook overdag gevuurd. Ik dacht dat het alleen 's nachts feest was.
3. Er vanuit gaande dat ze allemaal op hetzelfde doel worden afgevuurd is er dus een doel wat overdag 18 HIMARS raketten op z'n kop heeft gekregen. Een trein misschien?
1. Blijkbaar opereren ze die himars ook in batterij opstelling. Dat had ik niet verwacht. Ik had verwacht dat die dingen constant verspreid zouden staan om bij een evt counter attack zo min mogelijk verliezen te lijden.
3. Er vanuit gaande dat ze allemaal op hetzelfde doel worden afgevuurd is er dus een doel wat overdag 18 HIMARS raketten op z'n kop heeft gekregen. Een trein misschien?
A battery of 3 M142 HIMARS rocket launchers fires off a salvo, somewhere in the East of Ukraine...🇺🇦🔥pic.twitter.com/Rvc4AQ2xce
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 3 augustus 2022
Dat betekent, stam + t .
ja dat is de manier waarop je grotere doelwitten zoals zo'n trein te grazen kan nemen.Apache4u schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:31:
[Embed]
Ik wist ook niet dat ze het op klaarlichte dag doen maar kan ook verrassingseffect zijn: ineens ook overdag en daarna langere tijd niet meer.
de Oekrainse propagandamolen heeft weer een trailer in de informatieoorlog maar misschien dat ie hier al gepost is:
When night falls in ukraine and big lights fill the sky
everyone knows.... it'sHImars 'o clock
Himars on tour, coming soon, to a Russian ammunition depot near you
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 03-08-2022 12:40 ]
Voor zover ik dit snap is dat zo omdat ze ook mobiele luchtafweer mee hebben rijden. 6 tot 8 groepjes die rond rijden met HIMARS zijn makkelijker te verdedigen dan een 20-tal los rondrijdende launchers.Apache4u schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:31:
In elk filmpje werden ze per groep van 2 of 3 ingezet idd. (in het filmpje lijken het er ook 4 te zijn ipv 3?)
Ook qua logistiek voor bevoorrading/onderhoud zal dit misschien schelen?
Had ook verwacht dat er meer snachts wordt gelanceerd ook mede ivm beperken burger slachtoffers, maar in vorige filmpjes was het soms ook overdag idd.2. Er wordt ook overdag gevuurd. Ik dacht dat het alleen 's nachts feest was.
(zo'n brug bij Kherson bijv zullen ze eigenlijk alleen snachts beschieten)
De raketten zijn individueel te richten natuurlijk, dus het kunnen best 6 salvo's van 3 op verschillende doelen zijn.3. Er vanuit gaande dat ze allemaal op hetzelfde doel worden afgevuurd is er dus een doel wat overdag 18 HIMARS raketten op z'n kop heeft gekregen. Een trein misschien?
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 03-08-2022 13:18 ]
PSN
Dit is niet Strelkov. Wel overigens een nuttig account om te volgen mbt relevante updates, ik heb hem ook in mijn lijst.Anoniem: 421923 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:40:
Da's dezelfde persoon toch?RoD schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:07:
[...]
Dit is niet Strelkov. Wel overigens een nuttig account om te volgen mbt relevante updates, ik heb hem ook in mijn lijst.
Wikipedia: Igor Girkin
Girkin = Strelkov
Dat betekent, stam + t .
Ja maar het is niet Strelkov/Girkin die achter dit account zit.Apache4u schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Da's dezelfde persoon toch?
Wikipedia: Igor Girkin
Girkin = Strelkov
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid