Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.623 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:32
mierenfokker schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:39:
[...]

Dit dus. Wat dacht je van een batterij met een brand in huis. Die dingen horen naar mijn mening niet inpandig aanwezig te zijn.
Gas lijkt me een groter probleem dan een batterij. Je kan bij elke oplossing een probleem zoeken maar ik vraag me af of dat ons verder brengt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mierenfokker schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:39:
[...]

Dit dus. Wat dacht je van een batterij met een brand in huis. Die dingen horen naar mijn mening niet inpandig aanwezig te zijn.
Mensen met lage inkomens die op dit moment hun energierekening niet kunnen betalen (waar dit topic over gaat) hebben wel even andere zaken aan hun hoofd dan een discussie voeren over waar je een thuisaccu plaatst...

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik heb door een relatiebreuk een nieuw modelcontract moeten afsluiten en ga 4,10 per m3 en 0,90 per kWh betalen, dat was wel even schrikken.
Gelukkig heb ik geen laag inkomen en kan ik het wel betalen maar voor mensen met wel een laag inkomen is dit niet leuk.
Het zal mij benieuwen hoe dit opgelost gaat worden.
Arme mensen subsidie geven is ook niet echt eerlijk voor de rest. Maar mensen in de kou laten zitten helemaal niet. Over duivelse dilemma's gesproken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
cytherea schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:10:
Ik heb door een relatiebreuk een nieuw modelcontract moeten afsluiten en ga 4,10 per m3 en 0,90 per kWh betalen, dat was wel even schrikken.
Gelukkig heb ik geen laag inkomen en kan ik het wel betalen maar voor mensen met wel een laag inkomen is dit niet leuk.
Het zal mij benieuwen hoe dit opgelost gaat worden.
Arme mensen subsidie geven is ook niet echt eerlijk voor de rest. Maar mensen in de kou laten zitten helemaal niet. Over duivelse dilemma's gesproken..
Je neemt toch geen contract met deze tarieven? Gewoon variabel is stukken slimmer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
giantgiantus schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:11:
[...]

Je neemt toch geen contract met deze tarieven? Gewoon variabel is stukken slimmer lijkt me.
Heb je een link van een aanbieder? Welke ik ook bekijk het ligt allemaal rond deze prijs. Het enige wat ik op dit moment kan afsluiten is een variabel modelcontract. Ik zit nu bij Vattenfall maat Eneco en Engie is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
cytherea schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:18:
[...]

Heb je een link van een aanbieder? Welke ik ook bekijk het ligt allemaal rond deze prijs. Het enige wat ik op dit moment kan afsluiten is een variabel modelcontract. Ik zit nu bij Vattenfall maat Eneco en Engie is hetzelfde.
We praten langs elkaar heen denk ik. Je hebt een contract met variabele prijzen afgesloten. Ik begreep uit je post dat je een contact met vaste prijzen had afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22
cytherea schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:18:
[...]

Daar is een topic voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:44
Ivow85 schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:11:
[...]

Zakken met geld nemen de problemen in Groningen niet weg.

Zakken met geld nemen überhaupt zelden problemen weg.

En de hoeveelheid gas die we komende winter uit Groningen kunnen halen is sowieso Europees gezien een druppel op een gloeiende plaat en zal daarmee weinig effect hebben op de gasprijzen in Europa.

De huidige problematiek bij de bron aanpakken lijkt me dan ook efficiënter. Gewoon zo veel mogelijk afkicken van onze fossiele verslavingen. Ja, dat kost nu op korte termijn even veel geld en men zal daardoor een stap terug moeten doen in welvaart en comfort. So be it.
Kernenergie. Omdat we het met zonnepanelen en windmolens alleen niet gaan redden.

En wat betreft gas uit Groningen ben ik het wel met je eens. Zou een oplossing voor Nederland zijn maar hoeveel meer is mogelijk?

Maar we dwalen weer af, de lage inkomens waar het hier over gaat kunnen zonnepanelen niet eens betalen. Kom ik toch weer terug bij kernenergie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:59
@Alpina en hoe ga je die kerncentrales op termijn van energie voorzien?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Alpina schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:22:
[...]

Kernenergie. Omdat we het met zonnepanelen en windmolens alleen niet gaan redden.

En wat betreft gas uit Groningen ben ik het wel met je eens. Zou een oplossing voor Nederland zijn maar hoeveel meer is mogelijk?

Maar we dwalen weer af, de lage inkomens waar het hier over gaat kunnen zonnepanelen niet eens betalen. Kom ik toch weer terug bij kernenergie…
KWH zon is veel goedkoper dan een KWH nucleair. Zon kan ook door bedrijven aangelegd worden, hoeft niet allemaal particlier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tot er een goede manier komt om mega hoeveelheden electriciteit op te slaan zal je iets moeten hebben als de zon en wind niet genoeg opleveren. Dat was altijd Russisch gas maar ja.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:04

Dennis1812

Amateur prutser

giantgiantus schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:11:
[...]

Die zijn er nu ook niet meer.
Alleen model contact is mogelijk. Dat is per definitie variabel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:30
giantgiantus schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:25:
KWH zon is veel goedkoper dan een KWH nucleair. Zon kan ook door bedrijven aangelegd worden, hoeft niet allemaal particlier.
Gelukkig schijnt de zon ook 24/7. Als het straks koud is in de winter en de energievraag groter is, zeker als we straks ook allemaal elektrisch moeten verwarmen en als alle auto's in de avond aan de lader hangen omdat de volgende dag weer gewerkt moet worden. Nu zijn de dagen lekker lang, maar dat is vanaf oktober t/m maart wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
TheBrut3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:23:
[...]

Gelukkig schijnt de zon ook 24/7. Als het straks koud is in de winter en de energievraag groter is, zeker als we straks ook allemaal elektrisch moeten verwarmen en als alle auto's in de avond aan de lader hangen omdat de volgende dag weer gewerkt moet worden. Nu zijn de dagen lekker lang, maar dat is vanaf oktober t/m maart wel anders.
Dat bedoelde ik: Op welk net? Ik ken nu al nieuwbouwwijken die savonds ff zonder stroom zitten, want alle EV’s aan de lader.

En met alleen zonnepanelen en windmolens kom je geen winter door.
Ik ben ook volledig voor milieuzuinige alternatieven hoor maar voor nu zullen de oude vervuilende kerncentrales open moeten blijven over heel Europa waarin we de komende tijd naar alternatieve ‘groene’ ‘low carbon’ hoe je het wil noemen mini kerncentrales moeten gaan kijken voor 2030. Of er moet tegen die tijd weer een beter alternatief zijn (ik denk het niet)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
Ivow85 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:24:
@Alpina en hoe ga je die kerncentrales op termijn van energie voorzien?
Dit is by far de domste opmerking die ik op tweakers heb gelezen.

On topic: hopelijk gaat de trend van dalende gasprijs komende weken voortzetten. Ontkoppelen van de stroom tarieven van het gastarief Europees zou ook al helpen in deze exponentieel geëxplodeerde markt. Als de electriciteit prijs zakt, is er minder reparatie nodig. Helaas laat die regelgeving maar op zich wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
brothermaynard schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:37:
[...]

Helaas de werkelijkheid hoe nog veel mensen over de energiecrisis denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:48
[...]

On topic: hopelijk gaat de trend van dalende gasprijs komende weken voortzetten. Ontkoppelen van de stroom tarieven van het gastarief Europees zou ook al helpen in deze exponentieel geëxplodeerde markt. Als de electriciteit prijs zakt, is er minder reparatie nodig. Helaas laat die regelgeving maar op zich wachten
Ik hoop het voor iedereen in Nederland, maar las net https://www.ad.nl/nieuws/...hade-toebrengen~a9d674b3/ en dan heb ik er een hard hoofd in. De tijdelijke verlaging naar 9% is leuk en een tegemoetkoming ook, hoop toch op een prijsplafond en winst maximalisering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 22:20

_Apache_

For life.

R0181 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:29:
Ik lees hierboven diverse reacties dat zonder auto alles makkelijk te doen is. Maar ik lees geen enkele reactie dat boodschappen doen wanneer de supermarkt niet op loopafstand is, verdraaid makkelijk is met een auto, zoniet bijna onmogelijk is zonder auto. Zeker als je wel eens een kratje bier haalt of grote artikelen bij een bouwmarkt of Ikea. Kratjes bier meenemen in de bus of achterop je E-bike gaat toch lastig worden, zeker als het weer ook nog eens slechter wordt straks in het najaar/winter.
hier doen we geen boodschappen meer met de auto.

Bakfiets, gaan makkelijk de weekboodschappen in. En als de fiets eenmaal rolt, merk je niets meer van het gewicht.
Een Urban Arrow heeft 270kg draagvermogen. Dat zijn 3 volwassen kerels :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Waarom is het een domme opmerking? Ook kerncentrales hebben 'brandstof' nodig, in de vorm van uranium. En dat is niet bepaald een onuitputtelijke bron.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:48
Ivow85 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:52:
[...]

Waarom is het een domme opmerking? Ook kerncentrales hebben 'brandstof' nodig, in de vorm van uranium. En dat is niet bepaald een onuitputtelijke bron.
Klopt, er was een voorraad voor maar een jaar of 1
50 tegen de huidige kosten. Nu de prijs van stroom is gestegen zal het aantal jaren ook wel behoorlijk gestegen zijn, daarentegen zal de vraag wel gaan toenemen.

Leuk artikel: https://wisenederland.nl/artikel/uranium/?cn-reloaded=1

Maar: we stappen dan van de ene fossiele brandstof over op de volgende uitputtende.... Gaan we deze keer dan wel denken hoe we dat over 100-200 jaar gaan oplossen als het op is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 06:39
_Apache_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:48:
[...]

Bakfiets, gaan makkelijk de weekboodschappen in. En als de fiets eenmaal rolt, merk je niets meer van het gewicht.
Met een laag inkomen is zo'n Urban Arrow ook niet te betalen. 7(8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 12:11

BeaM-R

Powerrrrr

[...]

Fiets van 6500 euro. Daar kan je heel wat voor tanken.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

BeaM-R schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:04:
[...]

Fiets van 6500 euro. Daar kan je heel wat voor tanken.
Inmiddels 6k euro ja, niet toen wij m kochten.

En niemand zegt dat je die moet kopen, genoeg fietsen die goedkoper zijn. En e-Bike hoeft ook niet, als je degelijke versnellingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:14

Jrz

––––––––––––

President schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:37:

Daltarief wordt eindelijk weer echt een stuk goedkoper!
Toch vreemd, want 'ze' zeggen ook dat de terugleververgoeding zo laag is omdat er overdag een overproductie is. Dal zou dan durder moeten zijn dan piek.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:54
HMR90 schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:01:
[...]

Kratje bier halen kan ook prima op een gewone fiets. Heb je geen dure bakfiets voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

_Apache_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:06:
[...]

Inmiddels 6k euro ja, niet toen wij m kochten.

En niemand zegt dat je die moet kopen, genoeg fietsen die goedkoper zijn. En e-Bike hoeft ook niet, als je degelijke versnellingen hebt.
[...]

Ik vind die een typische reactie. 'Ja maar dat kan ik helemaal niet....'
Niemand zegt dat je precies die moet kopen. Ik zeg überhaupt niets in de gebiedende wijs.
Er zijn fietsen aan de passen, tweedehand fiets in allerlei vormen, met of zonder bak.

In het (audio) book "Rich Dad Poor Dad" word er uitgelegd hoe een kind met twee vaders leert omgaan met geld. Hoe mensen verschillend over geld denken. Vond het een eye opener. Audio boek staat op YT

Zo kijken mensen vaak niet op als er naar een auto gekeken word (die een belachelijke hoeveel geld kost in aanschaf En operationele kosten), waarbij soms de kosten van opties meer kosten dan een goede ebike.

Maar 'wat zijn die fietsen toch duur'. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Mij ebike rent in ieder geval rondjes om andere vervoersmiddelen als het gaat om kosten en gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
_Apache_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:25:
[...]

[...]

Ik vind die een typische reactie. 'Ja maar dat kan ik helemaal niet....'
Niemand zegt dat je precies die moet kopen. Ik zeg überhaupt niets in de gebiedende wijs.
Er zijn fietsen aan de passen, tweedehand fiets in allerlei vormen, met of zonder bak.

In het (audio) book "Rich Dad Poor Dad" word er uitgelegd hoe een kind met twee vaders leert omgaan met geld. Hoe mensen verschillend over geld denken. Vond het een eye opener. Audio boek staat op YT

Zo kijken mensen vaak niet op als er naar een auto gekeken word (die een belachelijke hoeveel geld kost in aanschaf En operationele kosten), waarbij soms de kosten van opties meer kosten dan een goede ebike.

Maar 'wat zijn die fietsen toch duur'. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Mij ebike rent in ieder geval rondjes om andere vervoersmiddelen als het gaat om kosten en gebruiksgemak.
En in steden ook nog snelheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:13
President schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:00:
[...]
50 tegen de huidige kosten.
Heb je hier een 'Enter' verkeerd geplaatst of had het een komma moeten zijn :) ?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:30
Maar: we stappen dan van de ene fossiele brandstof over op de volgende uitputtende.... Gaan we deze keer dan wel denken hoe we dat over 100-200 jaar gaan oplossen als het op is?
Dan zijn we al aan het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:27
offtopic:
De auteur van "Rich Dad, Poor dad" heeft min of meer toegegeven dat hij het hele verhaal uit zijn duim gezogen heeft, en zijn bedrijf (dat ervan beschuldigd werd mensen op gevaarlijke vastgoedavonturen te sturen), is inmiddels fallliet
.
Een auto kan natuurlijk dingen die een e-bike niet kan. En veel mensen met slechtbetaalde beroepen zijn afhankelijk van een auto voor hun dagelijkse werk. 15km met de fiets naar een loods waar je dozen moet sjouwen van 23u tot 7u is niet altijd even prettig. Of op de fiets van schoonmaakadres naar schoonmaakadres rijden als er vijf minuten reistijd in je planning zit.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat een hoop mensen een auto hebben, terwijl ze hem absoluut niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Ik ga hem geen scammer noemen, maar ik zou ook niet teveel vertrouwen op het advies van Robert Kiyosaki omdat de beste man op z'n minst fishy advies geeft die op dezelfde basis leunt als de gemiddelde complottheorie (met een stukje waarheid als basis en daarop voortbouwend complete onzin).

edit:
Oh ik zie dat @CVTTPD2DQ mij voor was. Ik heb m'n browsertab te lang open laten staan :p

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 04-09-2022 12:50 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Jrz schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:11:
[...]

Toch vreemd, want 'ze' zeggen ook dat de terugleververgoeding zo laag is omdat er overdag een overproductie is. Dal zou dan durder moeten zijn dan piek.
Vooral in het weekend is er een overschot aan zonnestroom en de spotprijs dus zeer laag of negatief. Dat is dus onderdeel van de dal uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
CVTTPD2DQ schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:47:
[...]

Een auto kan natuurlijk dingen die een e-bike niet kan. En veel mensen met slechtbetaalde beroepen zijn afhankelijk van een auto voor hun dagelijkse werk. 15km met de fiets naar een loods waar je dozen moet sjouwen van 23u tot 7u is niet altijd even prettig. Of op de fiets van schoonmaakadres naar schoonmaakadres rijden als er vijf minuten reistijd in je planning zit.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat een hoop mensen een auto hebben, terwijl ze hem absoluut niet nodig hebben.
Die dozen-schuiver kan prima met een goedkoop 1-op-40 a 50 rijdend brommertje dat stukje naar zijn werk rijden.
En ja, als het regent of ijskoud is, natuurlijk is een auto dan comfortabler. Dat zal niemand ontkennen. Maar dat is de keuze die je als individu moet maken: heb ik de extra kosten van een auto er voor over en kan ik die ook dragen door het benodigde geld niet aan andere zaken uit te geven.

En die schoonmaker (en thuiszorg medewerker) moet van die voor het uitvoeren van de werkzaamheden benodigde auto gewoon het probleem van de werkgever maken. De werkgever is wettelijk verplicht om de voor de taak benodigde arbeidsmiddelen beschikbaar te stellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 04-09-2022 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Stukfruit schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:49:
[...]

Ik ga hem geen scammer noemen, maar ik zou ook niet teveel vertrouwen op het advies van Robert Kiyosaki omdat de beste man op z'n minst fishy advies geeft die op dezelfde basis leunt als de gemiddelde complottheorie (met een stukje waarheid als basis en daarop voortbouwend complete onzin).

edit:
Oh ik zie dat @CVTTPD2DQ mij voor was. Ik heb m'n browsertab te lang open laten staan :p
Klopt, lees ook die verhalen. Doet voor mij niet onder dat een hoop mensen toch anders naar geld (en kosten, en waarde) zouden moeten en kunnen kijken.

De gedachte dat je zaken nieuw moet kopen en dat er een zweem van schaamte hangt boven tweedehands vind ik zo typisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 15:51

diondokter

Dum spiro, spero

_Apache_ schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:03:
[...]

Klopt, lees ook die verhalen. Doet voor mij niet onder dat een hoop mensen toch anders naar geld (en kosten, en waarde) zouden moeten en kunnen kijken.

De gedachte dat je zaken nieuw moet kopen en dat er een zweem van schaamte hangt boven tweedehands vind ik zo typisch.
Hmmmm nou ja... Ik weet niet of mensen veel schaamte hebben voor tweedehands hoor. Ik hoor ook regelmatig mensen 'opscheppen' over wat voor koopje ze wel niet gevonden hebben.

Voor mijzelf heb ik net ook weer de nadelen ondervonden van tweedehands. Ik ben pas geleden op mezelf gaan wonen en had een wasmachine nodig. Ik zat te twijfelen tussen nieuw en tweedehands. Nieuw is duurder, maar wel zuiniger.
Uiteindelijk voor tweedehands gegaan omdat ik daar een mooie tegen kwam.
Maar nu nog geen drie maanden later is het ding al weer kapot gegaan omdat het plastic van de motor ophanging volledig afgeknapt is. En ja, heb geen garantie.

Repareren is duurder dan dat ding waard is. Dus als ik nu weer een tweedehandse koop, dan ben ik uiteindelijk (bijna) even duur uit als een nieuwe middenklasser en heb ik er alsnog eentje die minder zuinig is en waar ik weer geen garantie op zal hebben. Ik heb er nu wel spijt van dat ik niet meteen een nieuwe heb gekocht.

Oftewel, het spreekwoord is toch zeker af en toe waar dat goedkoop duurkoop is. Dat is sowieso iets waar mensen met een laag inkomen vaak tegen aanlopen. Het is vaak best duur om weinig geld te hebben.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-06 11:23

Mfpower

In dubio

Af en toe is dit topic weer een schoolvoorbeeld in hoog en droog vertellen hoe een ander zo sober mogelijk zijn leven in moet richten en anders niet zeuren, terwijl de gemiddelde tweaker in z’n leasebak op kosten van de zaak met amper kosten EUropa kan doorscheuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Mfpower schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:32:
Af en toe is dit topic weer een schoolvoorbeeld in hoog en droog vertellen hoe een ander zo sober mogelijk zijn leven in moet richten en anders niet zeuren, terwijl de gemiddelde tweaker in z’n leasebak op kosten van de zaak met amper kosten EUropa kan doorscheuren.
Is denk ik niet echt de intentie hoor. Je ziet veel mensen de status quo als de enige mogelijk uitkomst zien. Bv boodschappen was een mooi voorbeeld. Mijn ouders hadden vroeger geld genoeg maar hebben besloten om boodschappen toen met fiets te doen. Spaart stiekem heel veel ritjes uit, is gezond en is in the end helemaal niet sober maar veel fijner.
Ander voorbeeld waren zonnepanelen. Ik denk dat het voor een groep mensen met lage inkomens best nuttig kan zijn 2 paneeltjes tweedehands op te pikken en op stopcontact aan te sluiten.

Er komt bij dat soort ideeën een stortvloed aan mensen over je heen die zeggen dat t allemaal niet kan, terwijl ik denk dat het een nuttige tip kan zijn om de rekeningen behapbaar te houden.

[ Voor 20% gewijzigd door giantgiantus op 04-09-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Hier komen er genoeg op fiets/e-bike/scooter/brommer, naar hun dozen sjouw baan, of kantoor van waaruit ze naar werklocatie rijden. Maar het is de stad en ze doen het vaak niet om het geld. De meesten hebben geen zin na afloop van de werkdag een uur in de file te staan om bij Utrecht weg te komen, vooral niet als ze de hele dag al in de auto hebben gezeten. Met de scooter of (e)fiets scheur je dan weer zo binnendoor naar huis. Ook als het regent, eigenlijk juist als het regent, en iedereen vergeten is hoe je ook alweer moet autorijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-06 14:37
[...]

Ik heb die Urban Arrow even gegoogeld, daar kan je zelfs meerdere kratjes bier in meenemen als ze in de aanbieding zijn. >:)
Ik zag tevens de prijzen, daar heb je ook een leuke 2e handsauto voor en voor de prijs van de Arrow Tender (10K) bijna een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
[...]
Daar kan je ook een auto voor kopen.
Bij mij in de buurt zie ik ze ook regelmatig rijden, maar diegenen die ze hebben hebben ook een auto erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-06 17:43
giantgiantus schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:42:
[...]

Is denk ik niet echt de intentie hoor.

[...]
Ander voorbeeld waren zonnepanelen. Ik denk dat het voor een groep mensen met lage inkomens best nuttig kan zijn 2 paneeltjes tweedehands op te pikken en op stopcontact aan te sluiten.
Maar je geeft zo wel een leuk voorbeeld. De auto moet weg maar ze moeten ook tweedehands zonnepanelen kopen. Van welk geld moeten ze dat doen? Hoe krijgen ze ze thuis? Waar moeten ze ze dan laten?

En dan is het maar te hopen dat die tweedehands dingen het blijven doen want anders ben je €xxx kwijt waar je ook een paar weken van had kunnen eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:13
In Duitsland kan het blijkbaar wel...

Steuerfreier Energiebonus von bis zu 3000 Euro kommt

Hier verplicht de overheid de werkgevers om meer te gaan betalen, waarbij effectief meer dan 80% van die verhoging rechtstreeks naar diezelfde overheid gaat.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07

Onbekend

...

Wat verwacht je dan anders? "Advies" van mensen om meer te blijven uitgeven dan dat je eigenlijk kan betalen om vervolgens vele jaren lang vast te zitten aan terugbetalingsregeling?

Voor iedereen zijn de kosten voor energie en boodschappen hoger geworden, en dat is onafhankelijk van of je arm of rijk bent. Ook al zullen armere mensen eerder in de problemen komen, de rijken vinden het ook niet leuk om hun vermogen snel te zien dalen en proberen ook hier en daar te besparen.
En hier op het forum lees je veel adviezen om om te gaan met de huidige financiële situatie. Deze adviezen kan (deels) opvolgen of gewoon naast je neerleggen. Maar het is inderdaad not done om straks te klagen over geldproblemen terwijl je de adviezen zelf in de wind hebt geslagen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
[...]
Je vergeet nog dat het weer ook een grote rol speelt, in een auto zit je droog en warm en bij hitte zet je de airco aan. Op je fiets naar je werk in storm, regen, kou, extreme hitte en eventuele sneeuw, is toch een stuk oncomfortabeler dan met de auto. Plus dat een auto je gemak en vrijheid geeft, je kan gaan en staan waar en wanneer je wilt en bent niet afhankelijk van openbaar vervoer, die vaak maar tot een bepaalde tijd beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

diondokter schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:15:
[...]

Voor mijzelf heb ik net ook weer de nadelen ondervonden van tweedehands. Ik ben pas geleden op mezelf gaan wonen en had een wasmachine nodig. Ik zat te twijfelen tussen nieuw en tweedehands. Nieuw is duurder, maar wel zuiniger.
En ook dat is maar deels waar... :S

Zie hier:
ehtweak in "het meest betrouwbare wasmachinemerk"

M.a.w. er is geen algemeen en universeel antwoord dat nieuw beter is c.q. goedkoper...
Het omgekeerde trouwens ook niet. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Onbekend schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:11:
[...]

Wat verwacht je dan anders? "Advies" van mensen om meer te blijven uitgeven dan dat je eigenlijk kan betalen om vervolgens vele jaren lang vast te zitten aan terugbetalingsregeling?

Voor iedereen zijn de kosten voor energie en boodschappen hoger geworden, en dat is onafhankelijk van of je arm of rijk bent. Ook al zullen armere mensen eerder in de problemen komen, de rijken vinden het ook niet leuk om hun vermogen snel te zien dalen en proberen ook hier en daar te besparen.
En hier op het forum lees je veel adviezen om om te gaan met de huidige financiële situatie. Deze adviezen kan (deels) opvolgen of gewoon naast je neerleggen. Maar het is inderdaad not done om straks te klagen over geldproblemen terwijl je de adviezen zelf in de wind hebt geslagen.
Wat verwacht ik anders? Dat dit probleem collectief en niet individueel wordt opgelost. Al vanaf dag 1 worden rijken gesubsidieerd met de warmtepompen en pv installaties en worden de belastingen voor de mensen die dit niet kunnen betalen verhoogd. En wat je hier ziet is dat de schuld vervolgens gelegd wordt bij mensen die of niet vroeg genoeg waren ingestapt of helemaal niet konden instappen.

Ook voor mij geldt: ik wil energie geen zonnepanelen. Een paar mensen kunnen zgn. Zelfvoorzienend worden en plukken de vruchten van alles terwijl energie een nutsvoorziening is en zou moeten zijn. Het is me nog steeds een raadsel waarom ik mijn dak niet ter beschikking kan stellen aan een energiemaatschappije die dan vervolgens collectief het probleem van saldering/overschot/opslag oplost zo danig dat arm en rijk hiervan profiteert. Het systeem van neo liberalisme op de energiemarkt is zo groot en zo ingebakken dat ook hier op een forum er maar vanuit gaat dat het ieders eigen schuld of verdienste is als het gaat om energie armoede of rijkdom.

Ondertussen kunnen de haves zonder schuldgevoel een jacuzzi hebben (want indivdueel overschot) en kan de rest zijn auto inleveren en naar de voedselbank omdat privatize profits socializes losses. /rant.

Edit: en Ja ik vind dat iedereen een plicht heeft om in deze tijden te bezuinigen. Het zou niet mogen kunnen dat de jacuzzi rijke door zij m’n overschot dit gratis kan doen terwijl de ander in de kou zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 04-09-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
R0181 schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:18:
[...]

Plus dat een auto je gemak en vrijheid geeft,
Uit persoonelijke ervaring voegt een auto een hele set aan verantwoordelijkheden toe met als gevolg dat het gemak reuze mee valt en de vrijheid relatief gezien zelfs afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
En in een ander topic klagen dat de leasebak van 80k toch wel 1300 per maand bijtelling was.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 10:33
Tuurlijk alles is de schuld vam de leasbak rijders…..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
Napo schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:38:
[...]
Uit persoonelijke ervaring geeft een auto een hele set aan verantwoordelijkheden toe met als gevolg dat het gemak reuze mee valt en de vrijheid relatief gezien zelfs afneemt.
Mijn persoonlijke ervaring is anders, ik heb al vanaf mijn 18e jaar auto's gehad en zou er niet aan moeten denken om geen auto te hebben en afhankelijk te worden van het OV.
Ik weet niet wat jij met verantwoordelijkheden bedoelt, maar voor mij weegt het gemak in ieder geval veel meer op dan het ongemak vanwege het bezit van een auto.
Ik ga weleens naar locaties waar geen OV komt en met de fiets te ver weg is, dan geeft mijn auto toch wel degelijk de vrijheid om daar te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
R0181 schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:01:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring is anders, ik heb al vanaf mijn 18e jaar auto's gehad en zou er niet aan moeten denken om geen auto te hebben en afhankelijk te worden van het OV.
De realiteit is dat het niet of de auto is of het OV, er zijn meer mogelijkheden en zeker als je kijkt naar gemiddeldes zie je dat veel reisbeweging ook met een ander middel gedaan kunnen worden. Ook hier ervaring met een periode een prive-auto, leaseauto en geruime periode zonder auto dus eigenlijk wel alle smaken van autobezit mogen meemaken.

De priveauto heeft in beginsel een beperkt inzicht in de maandelijkse kosten, de variabele kosten van het rijden zelf zijn nog wel goed zichtbaar maar met onderhoud is het nodig - en dat heb je bij overige middelen ook zoals witgoed - om een reservering aan te houden om die te kunnen dekken. Niet iedere maand even makkelijk laat staan dat het lastig wordt als er meerdere zaken onderhoud nodig hebben.

Als ik dan kijk naar de noodzaak (of gemak) van de auto en wat dat mag kosten zijn er tegenwoordig prima oplossingen als de deelauto, beschikbaarheid is prima en kosten zijn significant lager dan zelf een auto bezitten.
Ik weet niet wat jij met verantwoordelijkheden bedoelt, maar voor mij weegt het gemak in ieder geval veel meer op dan het ongemak vanwege het bezit van een auto.
Genoeg zaken die tijd en of geld vragen om het middel rijdend te houden en mocht het niet werken dan gaat de planning van zowel die dag als latere dagen in de week redelijk overhoop. Autobezit is helaas geen rozengeur en manenschijn, deels afkoopbaar door een nieuwere auto te kopen maar ook dat is niet echt de realiteit van lage inkomens.
Ik ga weleens naar locaties waar geen OV komt en met de fiets te ver weg is, dan geeft mijn auto toch wel degelijk de vrijheid om daar te komen.
Genoeg andere manieren beschikbaar om daar tegenwoordig te komen, als dat een wekelijkse exercitie is dan kan het autobezit zeker voordelen hebben, is dat sporadisch dan is het relatief duur om dat gemak te voorzien maar dat is natuurlijk eenieder zijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:00
[...]

50 tegen de huidige kosten. Nu de prijs van stroom is gestegen zal het aantal jaren ook wel behoorlijk gestegen zijn, daarentegen zal de vraag wel gaan toenemen.

Leuk artikel: https://wisenederland.nl/artikel/uranium/?cn-reloaded=1

Over 100 jaar boeit me niet. Dan ben ik er toch al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Ivow85 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:52:
[...]

Ja maar zo kun je toch bezig blijven? Hoe worden de zonnepanelen, Accu’s, EV’s etc.
alles wat ‘duurzaam’ is gemaakt denk je?

Het is niet voor niets dat de grondstoffen zoals Kobalt, Nikkel, Koper, Uranium, Lithium etc. een verdere stijging gaan zien.

Dit zal zo door blijven gaan tot alles op is. En dan? Wie weet gaan we het dan wel op andere planeten halen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
@Alpina er is een zeer belangrijk verschil tussen gebruik en verbruik van grondstoffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:03
giantgiantus schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:09:
[...]

Als je meegegaan was met de hype van zonnepanelen en warmtepomp was je nu immuun voor stijgende energierekening. En qua diesel is het denk ik inderdaad zo dat nieuwe inzichten de overheid heeft gedwongen om het eea anders in te zien. Plus natuurlijk de grootschalige fraude van onze oosterburen.
Ik vind het zelfs jammer dat ik niet mee kon met de hype. Helaas ben ik net een aantal jaar te laat geboren. Als ik 5 jaar eerder was had ik in 2015 die eerste woning gekocht en kon ik in de jaren daarna rustig mee met de hype. Helaas nu een duur huis en geen budget voor zonnepanelen. Gelukkig wel voor isoleren, dus dat scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Ivow85 schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:45:
@Alpina er is een zeer belangrijk verschil tussen gebruik en verbruik van grondstoffen.
Goed punt! Maar wou toch even aangeven dat ook de duurzame opties niet uit de lucht komen vallen zoals veel mensen denken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Alpina schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:14:
[...]

Goed punt! Maar wou toch even aangeven dat ook de duurzame opties niet uit de lucht komen vallen zoals veel mensen denken ;)
Dat is uiteraard correct. Alle grondstoffen zijn in zekere zin 'schaars'. Daarom wordt er bijvoorbeeld ook naarstig gezocht naar bijvoorbeeld het toepassen van zout-batterijen in plaats van de nu gebruikelijke accu's met zeldzame metalen.
Voor opslag van duurzame energie tbv periodes zonder zon/wind is formaat en gewicht niet zo'n belangrijk criterium. Maar het aantal laad-cycles en de kostprijs des te meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zenomyscus schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:00:
[...]

Ik vind het zelfs jammer dat ik niet mee kon met de hype. Helaas ben ik net een aantal jaar te laat geboren. Als ik 5 jaar eerder was had ik in 2015 die eerste woning gekocht en kon ik in de jaren daarna rustig mee met de hype. Helaas nu een duur huis en geen budget voor zonnepanelen. Gelukkig wel voor isoleren, dus dat scheelt :)
Wees maar blij!

Als je 9 jaar terug was begonnen met zonnepanelen en net voor deze energie ellende overgestapt bent op een warmtepomp en warmtepomp boiler.

Wordt je weggezet als rijk en asociaal.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Ivow85 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:31:
[...]

Dat is uiteraard correct. Alle grondstoffen zijn in zekere zin 'schaars'. Daarom wordt er bijvoorbeeld ook naarstig gezocht naar bijvoorbeeld het toepassen van zout-batterijen in plaats van de nu gebruikelijke accu's met zeldzame metalen.
Voor opslag van duurzame energie tbv periodes zonder zon/wind is formaat en gewicht niet zo'n belangrijk criterium. Maar het aantal laad-cycles en de kostprijs des te meer.
Ik zag het net toen ik Kobalt typte wou ik het toch even zeker weten, maar ze zijn dus al bezig met Kobaltvrije batterijen. Interessante ontwikkelingen de komende jaren, zonder meer. Hopelijk gaat dat niet ten koste van de lagere inkomens om ontopic te blijven. Een uitdaging dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:34:
[...]

Wees maar blij!

Als je 9 jaar terug was begonnen met zonnepanelen en net voor deze energie ellende overgestapt bent op een warmtepomp en warmtepomp boiler.

Wordt je weggezet als rijk en asociaal.
Dat is een negatieve manier om dit te zeggen. Het probleem is niet dat je dit doet als je dit kan, ik snap wel dat je voor jezelf zorgt. het probleem is dat dit niet gecollecteerd is waardoor de enorme scheiding van haves en have-nots in de samenleving toeneemt. De opgebrachte energie - en de eventuele opbrengsten zouden niet voor jou als individu moeten zijn maar voor de samenleving als geheel, evengoed dat dat zou moeten gelden voor de investeringen die jij hebt gedaan. Ik zie niet zozeer jou als asociaal als wel de “samen” leving die de energie en de opbrengst en de problematiek niet collectiveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hielko schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:27:
[...]

Dat lijkt me dan vooral een kwestie om te zorgen dat de bijstand/minimumloon/toeslagen etc inderdaad voldoende zijn voor een bestaansminimum (in de huidige omstandigheden van hoge energieprijzen).
Even verder in dit topic.
Dat werkt denk ik sterker marktverstorend omdat er grote individuele verschillen zitten in de betaalde (gas)prijs. Ingrijpen in toeslagen e.d. zijn dus niet doelmatig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Mfpower schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:39:
[...]

Dat is een negatieve manier om dit te zeggen. Het probleem is niet dat je dit doet als je dit kan, ik snap wel dat je voor jezelf zorgt. het probleem is dat dit niet gecollecteerd is waardoor de enorme scheiding van haves en have-nots in de samenleving toeneemt. De opgebrachte energie - en de eventuele opbrengsten zouden niet voor jou als individu moeten zijn maar voor de samenleving als geheel, evengoed dat dat zou moeten gelden voor de investeringen die jij hebt gedaan. Ik zie niet zozeer jou als asociaal als wel de “samen” leving die de energie en de opbrengst en de problematiek niet collectiveert.
Jaaaja

Dus omdat ik afgelopen jaren nu en dan een vakantie overgeslagen heb om te investeren in het verlagen van mijn woonlasten moet ik dat nu ook maar voor een ander ophoesten.

Diezelfde lui die wel lachend 2 weken weg zijn en nu klagen dat alles zo duur kost...

De ik doe werkelijk alles wat ik kan mensen die in de shit komen gun ik wel steun.

Maar is toch echt ook wel een enorm aantal mensen dat liever klaagt dan actie onderneemt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:50:
[...]

Jaaaja

Dus omdat ik afgelopen jaren nu en dan een vakantie overgeslagen heb om te investeren in het verlagen van mijn woonlasten moet ik dat nu ook maar voor een ander ophoesten.

Diezelfde lui die wel lachend 2 weken weg zijn en nu klagen dat alles zo duur kost...

De ik doe werkelijk alles wat ik kan mensen die in de shit komen gun ik wel steun.

Maar is toch echt ook wel een enorm aantal mensen dat liever klaagt dan actie onderneemt.
Er zijn ook mensen die al niet op vakantie kunnen omdat ze niet rondkomen en wellicht al in de schulden zitten door de gestegen kosten van leven. Die mensen krijgen ook nog eens de verduurzaamheids lening niet omdat daar een krediet check aan zit. Zit je met je 500 euro plus lasten en mag je niet 50 per maand lenen om je prijs te halveren.

Dit is allemaal gevolg van neo liberaal management beleid en het lijkt erop dat jij in hetzelfde geloof bent gestapt door zowel jouw succes als de ellende van een ander te koppelen aan individuele keuzes. Dit is waardoor we de klimaat race verliezen, en ook mensen stuk gaan van armoede komende winter.

Wanneer er wel visie was geweest en we dit collectief hadden aangepakt konden zowel jij als de “arme” op vakantie. Misschien niet de duurste maar er was voor iedereen wat mogelijk. We hebben decennia aan aardgasbaten weggegooid. We hadden ook een duurzaam investeringsfonds kunnen opzetten zoals de Noren hebben gedaan waar zowel jouw warmtepomp als die van de minder bedeelde uit betaald had kunnen worden.

https://interactioninstit...1/IISC_EqualityEquity.png

En

https://pics.me.me/thumb_...our-side-sit-25489744.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:50:
[...]

Jaaaja

Over wat voor percentage van de lage inkomens hebben we het dan die lachend 2 weken op vakantie zijn? En is dat percentage dermate hoog dat we dan als collectief besluiten om niets mogelijk te maken en daarmee accepteren dat het verschil in welvaart enkel op blijft lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:04

Dennis1812

Amateur prutser

Dan kunnen we ook zeggen dat we geen scholen meer faciliteren. Immers valt een deel uit.
Of geen kassa's, een deel steelt toch.
Profiteurs houdt je altijd. Het merendeel is geen profiteur en loopt gewoon vast.

Huizen kopen gaat de laatste jaren steeds lastiger, hypotheken zijn vrijwel onmogelijk op normale salarissen. Boodschappen onbetaalbaar en energie nu ook.
Men loopt vast.

Als je al jaren alles op orde hebt. Nodig eens mensen uit die het minder hebben voor een bordje eten en een warme avond. En geef een bakje met restjes mee. Scheelt ze 2 avonden koken en 1 avond stoken. En het is nog gezellig ook.

Er is gewoon een grote groep die overal qua timing precies goed is ingestapt. Maar echt NIEMAND heeft deze prijzen kunnen voorspellen. Dit is geen normaal risico meer van toevallig verkeerde aanschaf. Net als dat corona geen ondernemersrisico was. En deze zijn dan ook zeer ruim gecompenseerd.
Nu tijd voor de burgers.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Mfpower schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:01:
[...]

Er zijn ook mensen die al niet op vakantie kunnen omdat ze niet rondkomen en wellicht al in de schulden zitten door de gestegen kosten van leven. Die mensen krijgen ook nog eens de verduurzaamheids lening niet omdat daar een krediet check aan zit. Zit je met je 500 euro plus lasten en mag je niet 50 per maand lenen om je prijs te halveren.

Dit is allemaal gevolg van neo liberaal management beleid en het lijkt erop dat jij in hetzelfde geloof bent gestapt door zowel jouw succes als de ellende van een ander te koppelen aan individuele keuzes. Dit is waardoor we de klimaat race verliezen, en ook mensen stuk gaan van armoede komende winter.

Wanneer er wel visie was geweest en we dit collectief hadden aangepakt konden zowel jij als de “arme” op vakantie. Misschien niet de duurste maar er was voor iedereen wat mogelijk. We hebben decennia aan aardgasbaten weggegooid. We hadden ook een duurzaam investeringsfonds kunnen opzetten zoals de Noren hebben gedaan waar zowel jouw warmtepomp als die van de minder bedeelde uit betaald had kunnen worden.

https://interactioninstit...1/IISC_EqualityEquity.png

En

https://pics.me.me/thumb_...our-side-sit-25489744.png
Beter lezen.

Ik zei dat de mensen die er alles aan gedaan hebben van mij steun mogen hebben.

De mensen die standaard alles op maken niet omdat het moet maar omdat het kan.
Twee weekjes weg zijn en nog niet thuis zijn al beginnen te jammeren dat het geld op is.
Die kunnen om mij in de kou zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Barrycade

Through the...

The haves and have nots, ja mooi verhaal.
We zijn al ster in Nederland in nivellering maar als we nog meer moeten nivelleren kunnen we Lenin ook wel gaan opgraven.

Stond ook een artikel in de Volkskrant over pandjeshuizen. Hebben het drukker wegens de oplopende kosten. Dus ook oudere vrouw die wat financiële tegenslag had en familie-erfstukken kwam belenen. Das natuurlijk zuur. Maar wat ook werd aangestipt: verhaal van de eigenaar van dat pandjeshuis over middeninkomens die hun nieuwe iPhone kwamen inleveren, want oh ja gestegen energieprijzen.

Kijk snap dat een smartphone vrijwel onmisbaar is, dus prima om te kopen. Helaas zijn de gebruikers van die smartphones blijkbaar niet smart genoeg om de nering naar de tering te zetten. Dus een Androidje van 120 kan je ook op internetten en mee whatsappen.

Hoe gaan we dat nu nivelleren? Financieel inzicht kan je niet transplanteren. Hele groep mensen zijn opgegroeid zonder financiële tegenslag. Meeste hebben ook geen buffer, dus net na de vakanties is de bankrekening leeg. En komt de verhoging van je energierekening om de hoek.

Mijn schoonvader is energiecoach, die komt als vrijwilliger bij mensen van de woningbouw. De meeste hebben geen idee wat hun verbruik is of hoeveel ze per maand betalen.
En die 800 euro van de gemeente, tja je kan er ook 2 refurbished iPhones van kopen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Barrycade schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:19:
We zijn al ster in Nederland in nivellering maar als we nog meer moeten nivelleren kunnen we Lenin ook wel gaan opgraven.

Stond ook een artikel in de Volkskrant over pandjeshuizen. Hebben het drukker wegens de oplopende kosten. Dus ook oudere vrouw die wat financiële tegenslag had en familie-erfstukken kwam belenen. Das natuurlijk zuur. Maar wat ook werd aangestipt: verhaal van de eigenaar van dat pandjeshuis over middeninkomens die hun nieuwe iPhone kwamen inleveren, want oh ja gestegen energieprijzen.

Kijk snap dat een smartphone vrijwel onmisbaar is, dus prima om te kopen. Helaas zijn de gebruikers van die smartphones blijkbaar niet smart genoeg om de nering naar de tering te zetten. Dus een Androidje van 120 kan je ook op internetten en mee whatsappen.

Hoe gaan we dat nu nivelleren? Financieel inzicht kan je niet transplanteren. Hele groep mensen zijn opgegroeid zonder financiële tegenslag. Meeste hebben ook geen buffer, dus net na de vakanties is de bankrekening leeg. En komt de verhoging van je energierekening om de hoek.

Mijn schoonvader is energiecoach, die komt als vrijwilliger bij mensen van de woningbouw. De meeste hebben geen idee wat hun verbruik is of hoeveel ze per maand betalen.
En die 800 euro van de gemeente, tja je kan er ook 2 refurbished iPhones van kopen....
We nivelleren op de verkeerde manier. Collectieve zaken worden geprivatiseerd (privatize costs, socialize losses) en tegelijkertijd loont werken niet (zie topic onbestaan midden inkomens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:19:

Precies dat.

We moeten wel een iPhone anders doen we niet mee.
Huh wat gas en stroom kostda..
Elke maand nieuwe nikes voor de kids anders doen ze niet mee.
Nieuwe tv 65 inch want die andere was ook al 2 jaar oud 7(8)7

Kijk mijn buurvrouwen die met haar 85 en een aow moet rondkomen in een oud huis wil ik best steunen desnoods met een verlengsnoer opdat ze het gratis warm kan houden.

Maar dat andere volk....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd

Armoede heeft helaas als bij effect dat je iq omlaag gaat en ook helaas minder goede beslissingen gaat nemen.

Die iPhone en die vakantie die je niet kunt betalen hebben een groot sociaal effect, het gevoel dat je erbij hoort. Rationeel niet terecht, maar instinctief zijn we kudde dieren. En hoe minder geld je hebt hoe lager de ratio en hoe sterker het instinct. Mensen willen niet gezien worden als arm. Het duurt vijf jaar voordat iemand die in de problemen komt zover komt om daar hulp bij te zoeken. Zo groot is ons interne kuddegevoel om mee te kunnen doen met de buren.

Zowel onderwijs als collectiviteit kunnen deze effecten mitigeren. Maar dan moet ook kapitaal belast worden, arbeid meer lonen en nuts voorzieningen in de handen van de overheid zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door Mfpower op 04-09-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Mfpower schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:45:
https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd

Armoede heeft helaas als bij effect dat je iq omlaag gaat en ook helaas minder goede beslissingen gaat nemen.

Die iPhone en die vakantie die je niet kunt betalen hebben een groot sociaal effect, het gevoel dat je erbij hoort. Rationeel niet terecht, maar instinctief zijn we kudde dieren. En hoe minder geld je hebt hoe lager de ratio en hoe sterker het instinct. Mensen willen niet gezien worden als arm.
Nou ben ik naast rijk en asociaal ook nog dom _O-

Je wilt niet weten hoe ik vroeger opgegroeid ben :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:23:
[...]

Precies dat.

Kijk mijn buurvrouwen die met haar 85 en een aow moet rondkomen in een oud huis wil ik best steunen desnoods met een verlengsnoer opdat ze het gratis warm kan houden.

Maar dat andere volk....
Dan veroordeel je te snel denk ik.

Wat ik zoe bijvoorbeeld zijn 4 katten die samen met gemakt ruim €100 in de maand aan voer kosten. Die katten zijn tenslotte alles wat ze hebben.

Die iphone is een buitenkansje dus laten we hem maar pakken. Nu hebben we het geld maar morgen mischien niet. Kans pakken.

Ja we zijn uit eten geweest maar eigenlijk hadden we dat niet moeten doen. Maar we hadden het echt even nodig.

Het is heel makkelijk om te oordelen over de uitgiften van anderen maar laten we daar alsjeblieft van wegblijven. Helemaal als we zelf niet in de situatie zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:15
[...]

Precies dat.

Maar dat andere volk....
Dit topic gaat over lage inkomens, die hebben dat allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Precies dat.

Maar dat andere volk....
[sarcasme]
Maar die buurvrouw van 85, heeft die wel genoeg gedaan om dit te voorkomen? Had ze dit niet aan kunnen zien komen? Jaren gehad om het voor te zijn maar het blijkbaar constant nagelaten.
[/sarcasme]

We leggen allemaal ergens een arbitraire grens maar de voorbeelden die je aanhaalt lijken mij ook niet de norm. De focus hier, en dat zie je ook in de politiek, ligt bijzonder vaak bij grote outliers waardoor we dan maar niets doen omdat het dan potentieel bij de verkeerde groepen terecht komt. Dat we daarmee een grote groep niet ondersteunen is het negatieve zijeffect.

Je kan het natuurlijk ook gewoon complex maken in de uitvoering, iedereen die aanspraak wil maken in een regeling de financieen van de afgelopen 7 jaar laten overhandigen en als ze onnodige luxeuitgave hebben gedaan dat in mindering brengen. Vakantie van meer dan 400 euro? Te luxe! iPhone? Te luxe, zelfs als ddeze tweedehands was.

Linksom of rechtsom zitten er groepen in de problemen en met de huidige afwezigheid van acties zal dat probleem zich niet oplossen maar enkel verergeren. Dan helaas maar wat steun naar die onverletten die niets hebben geinvesteerd.

En wellicht wat meer voor de vorm van het topic, zonder enige bandbreedte aan "lage inkomens" komen we consequent terug op outliers met naar mijn vermoeden niet een echt laag inkomen, die staan zeer zeker onder druk waardoor je ook problemen krijgt in middeninkomens maar is dat de scope van dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Kenny_026 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:53:
[...]

Wat ik zoe bijvoorbeeld zijn 4 katten die samen met gemakt ruim €100 in de maand aan voer kosten. Die katten zijn tenslotte alles wat ze hebben.

Die iphone is een buitenkansje dus laten we hem maar pakken. Nu hebben we het geld maar morgen mischien niet. Kans pakken.

Ja we zijn uit eten geweest maar eigenlijk hadden we dat niet moeten doen. Maar we hadden het echt even nodig.

Het is heel makkelijk om te oordelen over de uitgiften van anderen maar laten we daar alsjeblieft van wegblijven. Helemaal als we zelf niet in de situatie zitten.
Mischien heb je een punt maar dan eerder omdat ik bijv. Niks met horeca heb hoezo heb je dat nodig?
Uit eten snap ik niks van dat je dat nodig hebt.

Dat zal dan een te kort koming aan mijn kant zijn waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:12:
Het merendeel is geen profiteur en loopt gewoon vast.

Huizen kopen gaat de laatste jaren steeds lastiger, hypotheken zijn vrijwel onmogelijk op normale salarissen. Boodschappen onbetaalbaar en energie nu ook.
Men loopt vast.
Men loopt vast omdat men verwacht dat de overheid het voor ze gaat regelen met geld dat door anderen verdiend is. Ik denk dat er op zich best draagvlak voor sociale voorzieningen kan zijn, maar dan moet er wel gestuurd worden op vermindering van het aantal mensen dat aanspraak maakt of een verhoogd risico heeft om in de toekomst aanspraak te maken.

Daarnaast zou het helpen als een plafond voor belastinggelden en de bestemming van belastinggelden in de grondwet komt. Een overheid moet zich beperken tot de kerntaken: handhaving van wetten, rechtspraak en defensie. Nagenoeg alle andere zaken kunnen met privaat initiatief geregeld worden. Hiermee voorkom je ook dat groepen burgers tegenover elkaar komen te staan als het gaat om verdeling van middelen. Er is een grote meerderheid van mensen die sociale zekerheid in stand wil houden. Die kunnen zich buiten de overheid om organiseren in private broodfondsen en daar vrijwillig aan bijdragen. Dit leidt tot een systeem waarbij de kosten/baten veel beter beheerst worden. Het huidige systeem kraakt omdat de belastingen voor werkende mensen te hoog zijn waardoor mensen geen buffers kunnen opbouwen om financiële tegenslagen op te vangen en zij geen directe inspraak hebben over hoe de sociale voorzieningen ingeregeld worden.
Er is gewoon een grote groep die overal qua timing precies goed is ingestapt. Maar echt NIEMAND heeft deze prijzen kunnen voorspellen. Dit is geen normaal risico meer van toevallig verkeerde aanschaf.
Volgens mij stijgt het aantal mensen dat afhankelijk is van toeslagen al jaren en is er geen beleid dat de aanwas van nieuwe burgers die geen eigen middelen of lage verdiencapaciteit hebben beperkt. Het is mijn inziens al heel lang duidelijk dat het een onhoudbare situatie is. Ondanks alle verwijten richting neo-liberalisme neemt de belastingdruk voor burgers en bedrijven alleen maar toe omdat grote groepen mensen menen dat iedere financiële tegenslag gecompenseerd moet worden door de overheid.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Napo schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:57:
[...]

[sarcasme]
Maar die buurvrouw van 85, heeft die wel genoeg gedaan om dit te voorkomen? Had ze dit niet aan kunnen zien komen? Jaren gehad om het voor te zijn maar het blijkbaar constant nagelaten.
[/sarcasme]

We leggen allemaal ergens een arbitraire grens maar de voorbeelden die je aanhaalt lijken mij ook niet de norm. De focus hier, en dat zie je ook in de politiek, ligt bijzonder vaak bij grote outliers waardoor we dan maar niets doen omdat het dan potentieel bij de verkeerde groepen terecht komt. Dat we daarmee een grote groep niet ondersteunen is het negatieve zijeffect.

Je kan het natuurlijk ook gewoon complex maken in de uitvoering, iedereen die aanspraak wil maken in een regeling de financieen van de afgelopen 7 jaar laten overhandigen en als ze onnodige luxeuitgave hebben gedaan dat in mindering brengen. Vakantie van meer dan 400 euro? Te luxe! iPhone? Te luxe, zelfs als ddeze tweedehands was.

Linksom of rechtsom zitten er groepen in de problemen en met de huidige afwezigheid van acties zal dat probleem zich niet oplossen maar enkel verergeren. Dan helaas maar wat steun naar die onverletten die niets hebben geinvesteerd.

En wellicht wat meer voor de vorm van het topic, zonder enige bandbreedte aan "lage inkomens" komen we consequent terug op outliers met naar mijn vermoeden niet een echt laag inkomen, die staan zeer zeker onder druk waardoor je ook problemen krijgt in middeninkomens maar is dat de scope van dit topic?
Ik ben het ook zeker eens met steun aan de groep die het nodig heeft.
Dat er een groep bij zit die het zelf verkloot vergroot mijn ergenis alleen wel aan het feit dat je als je toevallig "geluk" hebt gehad om alles op het juiste moment te doen je dan weg gezet wordt als rijk en asociaal.

Ik ben niet in rijkdom opgegroeid er moest gewerkt worden voor je ook maar iets kreeg school tot waar het wettelijk nodig was.
Maar daarmee ben ik ook nog een opgezadeld met een lager iq lees ik hier net....

Ik vind het een bijzonder topic..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:04:
[...]

Dat er een groep bij zit die het zelf verkloot vergroot mijn ergenis alleen wel aan het feit dat je als je toevallig "geluk" hebt gehad om alles op het juiste moment te doen je dan weg gezet wordt als rijk en asociaal.

Ik ben niet in rijkdom opgegroeid er moest gewerkt worden voor je ook maar iets kreeg school tot waar het wettelijk nodig was.
Maar daarmee ben ik ook nog een opgezadeld met een lager iq lees ik hier net....

Die relatief kleine groep is niet de norm. Want een groot deel van die groep heeft ook simpelweg niet het vermogen of de ondersteuning om op bepaalde macro economische situaties te anticiperen. Veel gevallen die je wegzet als niet willen kunnen wel eens heel dicht tegen het niet kunnen aanzitten. Laten we van het veroordelen wegblijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:59
Ronald.42 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:04:
[...]

Jij bent rijk geworden op het juiste moment. Wat als deze prijsstijgingen gekomen waren op het moment dat jouw ouders arm waren? Dan had je misschien wel op straat gestaan met je knuffeltje omdat jouw ouders, die je overigens niet zelf hebt uitgekozen, misschien ergens te veel geld aan hebt uitgegeven en waar sommigen in de maatschappij zeggen dat die mensen het daarom verdienen om in de kou te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
ari3 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:01:
[...]

Men loopt vast omdat men verwacht dat de overheid het voor ze gaat regelen met geld dat door anderen verdiend is.
Is dat zo? Waar blijkt dit uit?
Ik denk dat er op zich best draagvlak voor sociale voorzieningen kan zijn, maar dan moet er wel gestuurd worden op vermindering van het aantal mensen dat aanspraak maakt of een verhoogd risico heeft om in de toekomst aanspraak te maken.
Dat doen we natuurlijk al, je zit dat we veel voorzieningen aan het afbouwen zijn en lastiger maken om er aanspraak op te maken. Enerzijds positief maar anderszijds heeft het negatieve gevolgen waardoor je in een cyclus vast komt te zitten waar lastig uit te komen is.
Dat zie je bijvoorbeeld in de bijstand waar het hebben van geen vermogen een eis is waardoor spaarzaamheid wordt gestraft. Toegang tot zorg is lastig door de eigen bijdrage en zo zijn er waarschijnlijk nog wel een set aan voorbeelden.
Daarnaast zou het helpen als een plafond voor belastinggelden en de bestemming van belastinggelden in de grondwet komt. Een overheid moet zich beperken tot de kerntaken: handhaving van wetten, rechtspraak en defensie.
Plafond op basis van wat? Bedrag per inwoner? Percentage van het BBP? Natuurlijk moet er gekeken worden hoe geld uitgegeven wordt en of het doelmatig is, puur een plafond vaststellen is dat eveneens niet.
Nagenoeg alle andere zaken kunnen met privaat initiatief geregeld worden. Hiermee voorkom je ook dat groepen burgers tegenover elkaar komen te staan als het gaat om verdeling van middelen. Er is een grote meerderheid van mensen die sociale zekerheid in stand wil houden. Die kunnen zich buiten de overheid om organiseren in private broodfondsen en daar vrijwillig aan bijdragen. Dit leidt tot een systeem waarbij de kosten/baten veel beter beheerst worden. Het huidige systeem kraakt omdat de belastingen voor werkende mensen te hoog zijn waardoor mensen geen buffers kunnen opbouwen om financiële tegenslagen op te vangen en zij geen directe inspraak hebben over hoe de sociale voorzieningen ingeregeld worden.
Individualisering is juist één van de problemen waarmee we zitten. Hoe effectief zijn de aanbestedingen voor openbaar vervoer en hoe gaat het nu met de zorgverzekeraars en de postmarkt. Het huidige systeem kraakt inderdaad maar dat is niet doordat de uitgaven van de nationale overheid zo groot, dat ligt aan veel factoren. Dat je stelt dat private organisaties dit beter kunnen mag wel met voorbeelden ondersteund worden.
[...]
Volgens mij stijgt het aantal mensen dat afhankelijk is van toeslagen al jaren en is er geen beleid dat de aanwas van nieuwe burgers die geen eigen middelen of lage verdiencapaciteit hebben beperkt. Het is mijn inziens al heel lang duidelijk dat het een onhoudbare situatie is. Ondanks alle verwijten richting neo-liberalisme neemt de belastingdruk voor burgers en bedrijven alleen maar toe omdat grote groepen mensen menen dat iedere financiële tegenslag gecompenseerd moet worden door de overheid.
Iedere financiele tegenslag gecompenseerd moet worden, heb je hier enige voorbeelden van? Leuke one-liner maar dat is niet de realiteit, de overheid lijkt eerder spaarzaam in generieke oplossingen dan dat ze daar graag voor kiezen.

Daarnaast maak je nu effectief de koppeling met immigratie?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Daarnaast zou het helpen als een plafond voor belastinggelden en de bestemming van belastinggelden in de grondwet komt. Een overheid moet zich beperken tot de kerntaken: handhaving van wetten, rechtspraak en defensie. Nagenoeg alle andere zaken kunnen met privaat initiatief geregeld worden. Hiermee voorkom je ook dat groepen burgers tegenover elkaar komen te staan als het gaat om verdeling van middelen. Er is een grote meerderheid van mensen die sociale zekerheid in stand wil houden. Die kunnen zich buiten de overheid om organiseren in private broodfondsen en daar vrijwillig aan bijdragen. Dit leidt tot een systeem waarbij de kosten/baten veel beter beheerst worden. Het huidige systeem kraakt omdat de belastingen voor werkende mensen te hoog zijn waardoor mensen geen buffers kunnen opbouwen om financiële tegenslagen op te vangen en zij geen directe inspraak hebben over hoe de sociale voorzieningen ingeregeld worden.
Kijk de libertariërs melden zich ook..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23

Honesty

kattenneus!

Arjantje72 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:54:
[...]

Dit topic gaat over lage inkomens, die hebben dat allemaal niet.
Dan denk ik dat je geen goed beeld hebt van de lage inkomens en hoe sommige hun weinige geld uitgeven. Ik werk veel met de onderkant en juist daar is die grote iphone veel belangrijker dan ergens anders. Wij kunnen nog denken ik doe een jaar langer met mijn telefoon dan bespaar ik 40 euro per maand en die kan ik aflossen ofzo maar voor hun(generaliserend) is die iphone of nikes alle status die er is. Daarnaast als je alle maanden al geld te kort komt dan motiveert dat ook niet om te sparen of te reseveren voor je eigen risico of de energierekening die hoger uitvalt dan kijk je niet veel verder meer dan de dag van morgen.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 20-06 23:56
[...]
Daarnaast zou het helpen als een plafond voor belastinggelden en de bestemming van belastinggelden in de grondwet komt. Een overheid moet zich beperken tot de kerntaken: handhaving van wetten, rechtspraak en defensie. Nagenoeg alle andere zaken kunnen met privaat initiatief geregeld worden. Hiermee voorkom je ook dat groepen burgers tegenover elkaar komen te staan als het gaat om verdeling van middelen. Er is een grote meerderheid van mensen die sociale zekerheid in stand wil houden. Die kunnen zich buiten de overheid om organiseren in private broodfondsen en daar vrijwillig aan bijdragen.
Gelukkig kennen we niet wat jij hier voorstelt. Want dan was het bijvoorbeeld ook onmogelijk geweest om nu in te spelen op deze energiecrisis. En dan waren mensen nog veel verder van huis. Denken dat je in de grondwet (weet je ook hoe lastig dat is om te wijzigen) of andere wet alles vooraf correct kunt inschatten en alloceren is naïever dan ik woorden voor kan vinden.

En de zorg voor de armen valt buiten jouw takenpakket van de overheid. Je denkt werkelijk dat bijv. het privatiseren van een sociaal bestaansminimum mensen niet tegenover elkaar plaatst? Hoe werkt dat dan: ik heb het niet nodig dus betaal er niet aan mee. Iemand anders heeft het wel nodig maar kan er om exact die reden niet voor betalen. En dan denk jij dat er daardoor geen tegenstellingen ontstaan in de samenleving :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
marcelcee schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:18:
[...]

En de zorg voor de armen valt buiten jouw takenpakket van de overheid. Je denkt werkelijk dat bijv. het privatiseren van een sociaal bestaansminimum mensen niet tegenover elkaar plaatst? Hoe werkt dat dan: ik heb het niet nodig dus betaal er niet aan mee. Iemand anders heeft het wel nodig maar kan er om exact die reden niet voor betalen. En dan denk jij dat er daardoor geen tegenstellingen ontstaan in de samenleving :?
Het is de snelweg richting de VS, waar een persoonlijk failisement op de loer ligt als je geen werkgever vindt met zorgverkzering als arbeidsvoorwaarde en je een unluck roll hebt op je D36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
marcelcee schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:18:
Ik denk dat de mogelijkheid om niet mee te doen in een bepaalde verzekering een essentieel drukmiddel is om invloed uit te oefenen op de voorwaarden (waaronder betaalbaarheid) of om alternatieve verzekeringen op te richten. Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat zonder betalingsdwang veel mensen niet zouden willen bijdragen. Ik wijs daarbij op het feit dat al decennia lang, nadat er verkiezingen zijn geweest, er meerderheden gevormd worden die een vorm van sociale zekerheid in stand houden. Tevens geven Nederlanders gul aan goede doelen. Er is dus een grote meerderheid die vrijwillig mee zal doen, zeker als er iets te kiezen valt qua voorwaarden, ik maak me daar geen zorgen om.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-06 19:27
[...]

Men loopt vast omdat men verwacht dat de overheid het voor ze gaat regelen met geld dat door anderen verdiend is. Ik denk dat er op zich best draagvlak voor sociale voorzieningen kan zijn, maar dan moet er wel gestuurd worden op vermindering van het aantal mensen dat aanspraak maakt of een verhoogd risico heeft om in de toekomst aanspraak te maken.

[...]
Een overheid moet er in mijn optiek voor zorgen dat groepen mensen niet in de verdrukking komen. De bedeelden en rijken redden zich wel. Jouw "private" organisatie is in feite de overheid of waarin zit volgens jou het verschil? Maar privaat wil zeggen dat deze in handen is van de rijken en dus zal het nooit vertrouwd worden door armere groepen.

Eens dat de belastingdruk piept en kraakt maar dat is altijd al zo geweest.

Uiteindelijk kun je nooit mensen een gelijk inkomen geven omdat als iedereen een goed inkomen heeft alle prijzen stijgen waardoor er altijd een groep zal zijn die je de armen noemt. Ik denk dat als je mensen niet beloont voor bijzonder werk of maken van goede maatschappelijke en economische keuzes met grote impact in overheden en bedrijven zal je economisch geen steek verder komen als land mondiaal gezien vervolgens verarmen en je sociale zekerheid onbetaalbaar worden.

Er zal altijd een onderkant zijn maar waarbij je die zo veel mogelijk wil beschermen tegen dingen waar ze geen invloed op hebben en mensen die nog lager dan de onderkant vallen daar tegen wil beschermen. Daarbij moet denk ik zijn dat volwassene alle mogelijkheden en kansen hebben om hun leven te veranderen met een schone lei te beginnen als ze daarvoor kiezen en bereid zijn daar hard voor te werken. En kinderen moeten zo goed als mogelijk gelijke kansen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
Hier krijg ik net ook de schrik. Jaarcheck ging van 350 bijbetalen naar 1000. Advies is om nu naar 493 pm te gaan. Betaal nu 350 pm

[ Voor 6% gewijzigd door Captain Planet op 04-09-2022 20:41 ]

You and I have memories longer than the road ahead

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:20
[...]

Wat mensen doen is alles direct van de bankrekening afhalen zodat er niks te halen valt en vervolgens komen ze overal voor in aanmerking als ze ineens schulden hebben want geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
Captain Planet schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:41:
Hier krijg ik net ook de schrik. Jaarcheck ging van 350 bijbetalen naar 1000. Advies is om nu naar 493 pm te gaan. Betaal nu 350 pm
Dat is een stevige! Erg groot huis of minimale isolatie (mogelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Advies moet waarschijnlijk 433pm zijn (€1000 bijbetalen gedeeld door 12 maanden = €83 en een beetje).

Neemt niet weg wat FabianGTI ook aangeeft, dat dit een forse is.

Je kunt er voor kiezen, als je een vast contract hebt dat nog even doorloopt, om het maandbedrag te laten zoals het is. Je hoeft echt geen bank te spelen voor een Eneco of een Vattenfall (ik blijf even weg van de kleine spelers die nu op omvallen staan).
Denk er wel aan dat je volgend jaar dan weer 1000 euro bij moet betalen (Als je niks kunt doen aan het verbruik en de kosten zelf)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18

mwa

Arthas schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:16:
[...]

Advies moet waarschijnlijk 433pm zijn (€1000 bijbetalen gedeeld door 12 maanden = €83 en een beetje).

Neemt niet weg wat FabianGTI ook aangeeft, dat dit een forse is.

Je kunt er voor kiezen, als je een vast contract hebt dat nog even doorloopt, om het maandbedrag te laten zoals het is. Je hoeft echt geen bank te spelen voor een Eneco of een Vattenfall (ik blijf even weg van de kleine spelers die nu op omvallen staan).
Denk er wel aan dat je volgend jaar dan weer 1000 euro bij moet betalen (Als je niks kunt doen aan het verbruik en de kosten zelf)
En welke kleine spelers staan nu op omvallen volgens jouw glazen bol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:39
mwa schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:19:
[...]

Volgens zijn glazen bol gok ik op PrikEnergie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
mwa schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:19:
[...]

PrikEnergie
GioStyle schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:21:
[...]

Volgens zijn glazen bol gok ik op PrikEnergie. :+
;)

[ Voor 21% gewijzigd door Arthas op 04-09-2022 21:22 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Ik hoop echt heel erg dat dit sarcastisch bedoeld is?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:37:
[...]

Ik hoop echt heel erg dat dit sarcastisch bedoeld is?
Het is meer zo'n: Ik ken iemand die..... opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
PP_Sound schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:01:
[...]
Het is meer zo'n: Ik ken iemand die..... opmerking.
Je bedoelt dat hij zelf met een iPhone in zijn zak, samen met zijn 4 katten uit is gaan eten? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ik leg die voorschot adviezen lekker naast me neer en houd mijn voorschot op dat van mijn laatste jaarcontract staan, zo zullen veel mensen met een laag inkomen denken en kan dat wel begrijpen.
Kan zelf de afrekening na een jaar wel dragen maar laat mijn energieleverancier graag peentjes zweten en ga lekker lang wachten om te betalen met uiteindelijk een betalingsregeling

Dat is ook marktwerking.

[ Voor 8% gewijzigd door PP_Sound op 04-09-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
R0181 schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:04:
[...]

Je bedoelt dat hij zelf met een iPhone in zijn zak, samen met zijn 4 katten uit is gaan eten? >:)
Die is voor jouw rekening. ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wellicht dwalen we wat af, maar om mensen die geld tekort hebben te betichten van onnozel handelen als ze hun geld niet verstandig (lees: zoals mensen met genoeg geld denken te doen als ze ooit in die situatie zitten) uitgeven is op zijn best een totaal gebrek aan inlevingsvermogen.

Ik denk dan ook dat de stropop die opgetuigd wordt niet correct is, niet op alle vlakken. Maar probeer je eens in te leven in ouders met weinig geld. Wellicht voel je je een slechte ouders, als je je kind niet alles kan geven wat je zou willen. Het is, misschien, niet zo leuk dat ze met hun kinderfeestje gewoon naar de speeltuin gaan ipv bowlen met friet. Of dat ze op maandag een kringgesprek voeren waarin klasgenootjes weekendjes weg zijn geweest, terwijl zij de restjes op moesten warmen, want eind van de maand. En als je dan € 100,- “over” hebt, dan gun je je kinderen die veelgewenste Nikes, mede omdat dat de pestkans ook verkleind…

Is dat verstandig? Vanuit mijn perspectief zeg ik van niet, maar toch kan ik me er iets bij voorstellen en denk dat het wat makkelijk is om dit soort besluiten in de discussie te trekken om ze te kunnen zeggen “ik kan het toch ook, dus waarom hebben zij hulp nodig”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Planet
  • Registratie: April 2005
Tussenwoning van 100 m3. Maar ik zit al sinds april noodgedwongen op een variabel (losvast) contract van Oxxio. Maar volgens de app zijn de tarieven niet veranderd.

You and I have memories longer than the road ahead

Pagina: 1 ... 32 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.