Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.951 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:41
psychodude schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:23:
Een enkeling die ik ken die bijvoorbeeld net als jou heeft besloten om onafhankelijk te worden van de auto, die voorheen ook binnen het kamp behoorde van leven zonder auto is een onmogelijkheid, zie ik stuk voor stuk met de praktijkervaring nu van dat geloof afstappen.
Dat is wellicht een optie als je in een grote stad met relatief goed OV en bijna alles op fietsafstand zit.

In een dorp of periferie is het gewoon geen optie, buiten de randstad zijn de afstanden sowieso veel groter.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:51:
[...]

Zonder auto moeten ze vaak nog veel meer laten. Want kunnen ze niet naar het werk.

Buiten de randstad is OV meestal zeer slecht tot niet bestaand en niet iedereen werkt op fietsafstand of kan dat.
Thuiswerken is ook in zeer veel beroepen onmogelijk.
Als je het een afweging maakt tussen of kunnen fietsen, OV, of autorijden maak je het wel een heel beperkte vergelijking van.

Uiteindelijk blijven het keuzes en ja, er zijn situaties waar een auto de beste optie blijkt maar ook buiten de Randstad is dat geen vaststaand feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Mfpower schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:22:
[...]

Ik kreeg 'm ook vandaag .. per 1-10 loopt m'n vaste contract af en gaan we dit ook betalen.
In de straat is laden met de EV 37 cent, dat kan nog net uit tov benzine. Als het duurder wordt ruil ik de EV in voor een benzineauto. Mijn eigen laadpaal gaat in elk geval op marktplaats.
Ik rij 5-6 km op een kWh. Das toch nog steeds goedkoper dan benzine? Pas als het echt meer dan 50 cent is, gaat dat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:48
hoevenpe schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:22:
[...]

Dat is wellicht een optie als je in een grote stad met relatief goed OV en bijna alles op fietsafstand zit.

In een dorp of periferie is het gewoon geen optie, buiten de randstad zijn de afstanden sowieso veel groter.
(nog even dan want het begint een beetje offtopic te worden)
Toch lijkt dat wel mee te vallen: https://gemiddeldgezien.n...-afstand-woon-werkverkeer

Gemiddeld 14 km woon-werk enkele-reis.
En zelfs in Groningen, Friesland en Drenthe is dat slechts 22 km.
Dat is met een e-bike goed te doen. Ik ken mensen die > 30km e-biken, notabene in de randstad (maar dan om files te omzeilen).

Ja regen is vervelend, hoewel ik zag gisteren een super-duper overdekte e-bike rijden. Al vermoed ik dat dat geen optie is met een laag inkomen.

De autobrandstof is nu weer wat goedkoper maar met een laag inkomen is dat op zeker moment ook niet meer te doen als je ver van je werk zit en toch moet.

[ Voor 7% gewijzigd door mekkieboek op 03-09-2022 12:09 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
mekkieboek schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:06:
[...]
Gemiddeld 14 km woon-werk enkele-reis.
En zelfs in Groningen, Friesland en Drenthe is dat slechts 22 km.

Dat is met een e-bike goed te doen. Ik ken mensen die > 30km e-biken, notabene in de randstad (maar dan om files te omzeilen).
Natuurlijk is dat eventueel te doen, maar daar zijn wat kanttekeningen aan:

E-bike is duur, daar kan je ook een goedkope auto voor kopen. los van het weer.
Veel mensen werken met hun handen, dan heb je simpelweg geen zin om 20 kilometer heen en terug te fietsen voor 5 dagen per week.
Met deze afstanden heb je wel een degelijke e-bike nodig, wat weer uitkomt op punt 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
FabianGTI schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:10:
[...]

Veel mensen werken met hun handen, dan heb je simpelweg geen zin om 20 kilometer heen en terug te fietsen voor 5 dagen per week.
Met deze afstanden heb je wel een degelijke e-bike nodig, wat weer uitkomt op punt 1.
Als je stelt dat een e-bike duur is, hoeveel duurder is dat dat in vergelijking met een auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Napo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:12:
Als je stelt dat een e-bike duur is, hoeveel duurder is dat dat in vergelijking met een auto?
offtopic:
Volgens mij is dat afhankelijk hoeveel van de variabele kosten je onder het tapijt wilt vegen :P
Hoewel een opstart drempel van 1500,- voor een e-bike geen kleinigheid is als je krap bij kas zit. En dan ook nog een diefstalverzekering, want dat schijnt een ding te zijn met e-bikes.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:02
Ik lees hierboven diverse reacties dat zonder auto alles makkelijk te doen is. Maar ik lees geen enkele reactie dat boodschappen doen wanneer de supermarkt niet op loopafstand is, verdraaid makkelijk is met een auto, zoniet bijna onmogelijk is zonder auto. Zeker als je wel eens een kratje bier haalt of grote artikelen bij een bouwmarkt of Ikea. Kratjes bier meenemen in de bus of achterop je E-bike gaat toch lastig worden, zeker als het weer ook nog eens slechter wordt straks in het najaar/winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 17:51

_Apache_

For life.

TerraGuy schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 01:06:
[...]

In Groningen heet dat Regionaal Energie Loket, kun je 50 euro korting krijgen op douchekoppen, SpeedComfort radiatorventilatoren, led-lampen etc. Je kunt ook een gratis energiecoach langs laten komen om je tips te geven.

Ik heb er een dubbele Speedcomfort mee gekocht (nog steeds 40 euro bijbetalen, dure krengen..), verwarming efficiënter maken leek me het meest zinnig. Nu op drie plekken verwarming met ventilatoren gepimpt, 1 SpeedComfort in werkkamer en 2x eigen creatie met temp-sensor in woon/bijkamer: 7x 12cm dikke lownoise-ventilatoren in de radiatorombouw en 6x 6cm achter een enkelvoudige radiator. Nog even uitvogelen hoe ik de keteltemperatuur van 75 naar 70 of 65 graden kan krijgen, en dat zou bij elkaar een merkbare besparing op moeten leveren, 'up to 22%' volgens het marketingpraatje op de SpeedComfort-doos. Ben benieuwd naar de praktijk, is het 5-10% dan is het al zeer netjes.

Daarnaast ook op marktplaats een Methven* 5L/minuut douchekop voor 30 euro gescoord, om m'n oude douchekop te vervangen. Al zal dat hoogstens 1-3m3 per maand besparen, terugverdienen doet ie zich wel maar het gaat niet hard qua besparing.

* Niebla is een rebrand hiervan, las ik hier ergens op GoT
Via ING rente punten kan je een 25%korting voucher pakken.
Mocht je geen ING hebben kan ik ook wel even kijken of ik iets kan betekenen.
Ik raak die ING punten aan de straatstenen niet kwijt :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
_Apache_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:32:
[...]
Via ING rente punten kan je een 25%korting voucher pakken.
Mocht je geen ING hebben kan ik ook wel even kijken of ik iets kan betekenen.
Ik raak die ING punten aan de straatstenen niet kwijt :X
Haha, die rentepunten heb ik ook, nog nooit 1 ervan gebruikt en als ik snel langs mijn overzicht van ING scroll, lijkt het alsof het Euro's zijn en ik opeens rijk ben geworden. Helaas wordt ik dan weer snel ontnuchtert als ik stop met scrollen. :'(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

alexbl69 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:18:
[...]

En jouw ervaringen op dat vlak gelden dus maar voor alle Nederlanders?
Het hoeft niet voor iedereen te gelden om toch een interessante overweging te zijn voor sommigen natuurlijk. Je hebt korte termijn en langere termijn: sommigen kunnen vrij snel al zonder auto (goed ov, dichtbij werk, baanswitch mogelijk, toch al verhuisplannen etc), anderen zouden erop kunnen aansturen voor op langere termijn (andere baan zoeken in zelfde vakgebied, ander vakgebied leren, ander huis zoeken etc.).

Genoeg mensen die denken vast te zitten aan een auto terwijl dat niet zo is of hoeft te zijn, dat is hoe ik Psychodude zijn betoog lees. Zet mensen voor het blok, dan zal een x-percentage vrij snel zonder auto kunnen en een x-percentage binnen 3-5 jaar. Niet voor iedereen, maar het kan voor een gedeelte best een eyeopener zijn en een flinke besparing opleveren.

'Begin nooit aan een auto als het even kan', zei m'n vader altijd, 'daar gaat een veel te groot deel van mijn loon aan op'. Ik heb vanaf het begin van mijn zelfstandige leven aangestuurd om zonder auto te kunnen. Dat uitgangspunt maakte daarmee ook bepaalde keuzes voor mij: dichtbij of in een (beetje fatsoenlijke) stad wonen, banen in de stad of goed te bereiken met fiets/OV. Mijn vriendin kreeg allerlei mooie aanbiedingen voor werk overal en nergens na haar studie, maar ik heb een veto geplaatst op verhuizen en auto nodig hebben; dat zorgde een paar maanden voor frustratie bij haar omdat er (veel) minder keus was, maar uiteindelijk toch een fijne baan gevonden op fietsafstand. Mocht het fout lopen bij/met dat bedrijf, dan heeft ze ondertussen een leuke cv opgebouwd waardoor het voor tig andere bedrijven in de buurt ook interessant is om haar aan te nemen. Een beperkende keuze nu die een stuk minder beperkend wordt in de nabije toekomst.

Je hebt er tot op bepaalde hoogte echt wel invloed op. Het hoeft niet altijd makkelijk of praktisch te zijn maar het levert ons een flinke maandelijkse besparing op wat het voor ons waard maakt, op dit moment. Toch auto nodig? Huurauto's (bedrijf of particulier) staan verspreid door de stad, of ik leen 'm van vrienden.

Je kijkt ook anders tegen reizen of vakantie aan zonder auto. Ik ben met m'n vriendin met de 9 euro-ticket door Duitsland gegaan: flinke rugtas op en gaan, leuke tijd gehad :) Een bevriend stel zonder auto is met hun 2 kleine kinderen op fietsvakantie gegaan. Een andere met het vliegtuig naar New York, ook geen auto nodig etc.

En ja, een gedeelte van de Nederlanders kan niet makkelijk verhuizen / van baan wisselen of hun leven zo inrichten dat het zonder kan. Dan is dat zo, niks mis mee, lekker houden dan :) Maar niet standaard er vanuit gaan dat het niet/nooit zonder kan.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:00

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:51:
[...]

Zonder auto moeten ze vaak nog veel meer laten. Want kunnen ze niet naar het werk.

Buiten de randstad is OV meestal zeer slecht tot niet bestaand en niet iedereen werkt op fietsafstand of kan dat.
Thuiswerken is ook in zeer veel beroepen onmogelijk.
Ik heb het ooit uitgerekend, ik ben nu alles meegerekend 3300 euro op jaarbasis kwijt aan mijn auto (voor ~10k km per jaar). Als ik die auto weg doe heb ik naast trein en bus ook regelmatig een taxi nodig omdat ik vaak op plaatsen moet zijn waar het OV helemaal niet rijdt. En dan lopen de kosten voor OV gebruik nogal op. tot ruim het dubbele van mijn eigen auto. Sterker nog, van het geld dat ik kwijt zou zijn aan het OV op jaarbasis rijdt ik auto én motor. Daarnaast ken ik het ongemak van afhankelijkheid van het OV, gezien mijn ouders geen auto hadden. Eigenlijk altijd later aankomen en eerder weg moeten omdat je anders de trein mist. Op een station staan "wat nu?" als de trein ineens toch niet rijdt door slecht weer/troep op het spoor e.d. Nou hadden we een hele aardige buurman die ons wel eens op station Utrecht is komen ophalen met de auto (200km retour...) maar dat mag natuurlijk niet de bedoeling zijn als het OV een alternatief voor de auto moet voorstellen.

Het is geen alternatief omdat 't niet overal komt en het is veel te duur om echt een alternatief te zijn. OV gebruik zou je in deze situatie (buiten spitstijden) echt niet meer dan hooguit 1000 euro per jaar mogen kosten.

Als je buiten de Randstad woont met een laag inkomen, is de auto weg doen dus niet een realistische optie omdat het alternatief in het meest gunstige geval 1,5x zo duur is. Wat je natuurlijk wel kunt doen is proberen autogebruik zoveel mogelijk te vermijden, immers is brandstof een grote variabele kostenpost. Ik heb mijn auto soms elke dag nodig, maar hij staat ook regelmatig een week stil. Het is ook lastig om een aanhanger achter de bus of trein te knopen :P Al met al ben ik blij dat ik het hok niet vaak nodig heb, maar helemaal zonder is geen optie. Ik heb het geluk dat ik op de fiets naar m'n werk kan, dat scheelt een hoop.

[ Voor 36% gewijzigd door Destruction op 03-09-2022 13:02 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

giantgiantus schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:01:
[...]

Ik rij 5-6 km op een kWh. Das toch nog steeds goedkoper dan benzine? Pas als het echt meer dan 50 cent is, gaat dat veranderen.
Als je puur en alleen naar verbruik kijkt. Ik lease de ev en de vaste kosten zijn daarom hoger dan een benzineauto die ik voor een paar k koop. Ik had 2 jaar geleden hier op tweakers een berekening gemaakt dat het voordeliger was om een nieuwe ev te private leasen dan mijn tweedehands benzine auto door te rijden. Op dit moment is dat niet meer zo. Het verschil was bijna volledig doordat elektriciteit goedkoper was dan benzine. Als het hier bij blijft kan ik doorrijden want het is nu ongeveer even duur. Maar wie weet is over 2 maanden de prijs > 50 ct en dan gaat ie er zeker uit. En bij even duur heb ik wel alle nadelen van een ev. Ik heb mijn ev genomen om te bezuinigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Dennahz

Life feels like hell should.

Wellicht interessant voor mensen die in angst afwachten wat de nieuwe tarieven van Eneco gaan zijn. Dit dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtggjplVcCHQ8V1F--NqBtrNmHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I8QsUEsB82g4TCcgEGTlIGKp.png?f=user_large

Aan de ene kant is dit dus een stuk lager dan het modelcontract, waar er 4,60 per m3 staat. Maar aan de andere kant is het alsnog natuurlijk belachelijk hoog voor iets als gas. (En dan heb ik het nog niet over de stroomprijzen gehad).

We gaan logischerwijs ook niet akkoord met een maandbedrag van >600 EUR o.i.d. (dat "voorstel" komt nog).

Wij hebben de luxe dat we kunnen zeggen van: donder maar op met jullie gas, we verwarmen lekker met de airco en leggen wat extra zonnepanelen om dit te compenseren. Jammer dat de salderingsregeling straks stopt...

Een variabel terugleveringstarief zou wel interessant zijn. Dan sla je je zonne-energie op in een accu en lever je het terug na zonsondergang :) Win/win voor iedereen.

Tips voor goedkopere leveranciers zijn zeker welkom. Alleen denk ik niet dat overstappen nu überhaupt kan lonen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 03-09-2022 12:56 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:45
TerraGuy schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:45:
[...]

Het hoeft niet voor iedereen te gelden om toch een interessante overweging te zijn voor sommigen natuurlijk. Je hebt korte termijn en langere termijn: sommigen kunnen vrij snel al zonder auto (goed ov, dichtbij werk, baanswitch mogelijk, toch al verhuisplannen etc), anderen zouden erop kunnen aansturen voor op langere termijn (andere baan zoeken in zelfde vakgebied, ander vakgebied leren, ander huis zoeken etc.).

Genoeg mensen die denken vast te zitten aan een auto terwijl dat niet zo is of hoeft te zijn, dat is hoe ik Psychodude zijn betoog lees. Zet mensen voor het blok, dan zal een x-percentage vrij snel zonder auto kunnen en een x-percentage binnen 3-5 jaar. Niet voor iedereen, maar het kan voor een gedeelte best een eyeopener zijn en een flinke besparing opleveren.

'Begin nooit aan een auto als het even kan', zei m'n vader altijd, 'daar gaat een veel te groot deel van mijn loon aan op'. Ik heb vanaf het begin van mijn zelfstandige leven aangestuurd om zonder auto te kunnen. Dat uitgangspunt maakte daarmee ook bepaalde keuzes voor mij: dichtbij of in een (beetje fatsoenlijke) stad wonen, banen in de stad of goed te bereiken met fiets/OV. Mijn vriendin kreeg allerlei mooie aanbiedingen voor werk overal en nergens na haar studie, maar ik heb een veto geplaatst op verhuizen en auto nodig hebben; dat zorgde een paar maanden voor frustratie bij haar omdat er (veel) minder keus was, maar uiteindelijk toch een fijne baan gevonden op fietsafstand. Mocht het fout lopen bij/met dat bedrijf, dan heeft ze ondertussen een leuke cv opgebouwd waardoor het voor tig andere bedrijven in de buurt ook interessant is om haar aan te nemen. Een beperkende keuze nu die een stuk minder beperkend wordt in de nabije toekomst.

Je hebt er tot op bepaalde hoogte echt wel invloed op. Het hoeft niet altijd makkelijk of praktisch te zijn maar het levert ons een flinke maandelijkse besparing op wat het voor ons waard maakt, op dit moment. Toch auto nodig? Huurauto's (bedrijf of particulier) staan verspreid door de stad, of ik leen 'm van vrienden.

Je kijkt ook anders tegen reizen of vakantie aan zonder auto. Ik ben met m'n vriendin met de 9 euro-ticket door Duitsland gegaan: flinke rugtas op en gaan, leuke tijd gehad :) Een bevriend stel zonder auto is met hun 2 kleine kinderen op fietsvakantie gegaan. Een andere met het vliegtuig naar New York, ook geen auto nodig etc.

En ja, een gedeelte van de Nederlanders kan niet makkelijk verhuizen / van baan wisselen of hun leven zo inrichten dat het zonder kan. Dan is dat zo, niks mis mee, lekker houden dan :) Maar niet standaard er vanuit gaan dat het niet/nooit zonder kan.
Dan vergeet je voor het gemak even dat de huizen in de stad een heel stuk duurder zijn dan een dorpje een kilometer of 7 van de stad af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
R0181 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:29:
Ik lees hierboven diverse reacties dat zonder auto alles makkelijk te doen is.
Waar lees je dit? Meeste reacties zijn aardig genuanceerd en niet zo zwart wit als je doet overkomen.

Zo ook stelt niemand dat een auto niet handig kan zijn maar dat is wat anders dan noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

reiniero schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:55:
[...]

Dan vergeet je voor het gemak even dat de huizen in de stad een heel stuk duurder zijn dan een dorpje een kilometer of 7 van de stad af.
Ik vergeet niks :> Huizen in de stad zijn inderdaad duurder. Dat wil niet zeggen dat je nooit een huis in een stad zou kunnen krijgen; mijn appartementje in de stad is zeer bescheiden vergeleken met een eengezinswoninkje die ik op het platteland zou kunnen krijgen voor dezelfde prijs. Maar het is genoeg voor 2 en kost geen drol aan energie dus we zijn er voorlopig tevreden mee. Als we kinderen krijgen gaan we wel op zoek waarschijnlijk, al wonen er hier ook gezinnen met meerdere kinderen in soortgelijke appartementen.

Het gaat niet overal en voor iedereen kunnen, maar dat was nu net ook niet het punt wat ik (en volgens mij ook Psychodude) maakte: er zijn waarschijnlijk nog aardig wat mensen die binnen nu en een paar jaar best zonder eigen auto zouden kunnen, als ze daarop zouden/willen aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
Ik lees hierboven diverse reacties dat zonder auto alles makkelijk te doen is. Maar ik lees geen enkele reactie dat boodschappen doen wanneer de supermarkt niet op loopafstand is, verdraaid makkelijk is met een auto, zoniet bijna onmogelijk is zonder auto. Zeker als je wel eens een kratje bier haalt of grote artikelen bij een bouwmarkt of Ikea. Kratjes bier meenemen in de bus of achterop je E-bike gaat toch lastig worden, zeker als het weer ook nog eens slechter wordt straks in het najaar/winter.
offtopic:
Laten bezorgen? Ja is wat duurder maar voor 200 .. 400 EUR elke maand (wat kost een auto onder de streep?) kun je heel wat kratjes bier, Billy's of stoeptegels laten bezorgen, ook beter voor je rug :X . Ja, het is balen als je thuiskomt en de uien bent vergeten met een super die 15 km verderop zit. Die Flits-toko's zitten doorgaans niet in de provincie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Alle dingen die je noemt zijn online te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Ik lees nergens dat het altijd 'makkelijk' is zonder auto.

Wel dat in best veel gevallen er een serieus en voordeliger alternatief voor de auto te bedenken is, ook wanneer je buiten de stad woont. Een fiets/e-bike/scooter kent veel lagere vaste en variabele kosten als een simpel tweedehands autootje. En volstaat doorgaans prima voor alle noodzakelijke verplaatsingen. Werk, boodschappen, school etc ligt voor de meesten ruim binnen een e-bike/scooter afstand.

Wel zullen vooral minder noodzakelijke verplaatsingen wat lastiger kunnen worden. Uitwedstrijd van de sportclub bijvoorbeeld. Of familie/vriendenbezoek wat verder weg.

Maar zeker de in huishoudens met twee auto's, is één auto als je heel strikt kijk vrijwel altijd goed te missen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
Lol, meen je dit serieus? Mijn hele jeugd hadden mijn ouders een auto maar geloof niet dat ik vaak boodschappen heb gedaan met de auto. Een kratje bier past makkelijk op een voordragen en met goede fietstassen past alles makkelijk mee. Ikea bezorgt voor 30 euro dus als je daar 2 keer per jaar naar toe gaat is een auto het ook niet waard. Bouwmarkt bezorgt vaak nog gratis.

Al met al niet heel overtuigend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:45
Om mezelf maar even als voorbeeld te pakken. We wonen in een dorpje een kilometer of 7 van de rand van een grote stad. Zowel mijn vrouw als ik hebben beperkingen waardoor even 15 kilometer fietsen niet meer lukt. Ook moeten we nogal eens naar een ziekenhuis op een uur rijden afstand. Met ov zou dat 2 uur reizen zijn enkele reis en een stuk duurder. Komt nog bij dat ov voor ons beide niet te doen is.
Een huis in de stad hebben we destijds (7 jaar geleden) zeker naar gekeken maar dat was niet te betalen. Inmiddels zijn de huizen alleen maar duurder geworden. Dus kunnen wij zonder auto? Een paar dagen zeker wel. Kunnen vast wel voor een keer een auto van de buren lenen oid. Maar regelmatig met andersmans auto 200km rijden? Zie ik niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
Dennahz schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:55:
Wellicht interessant voor mensen die in angst afwachten wat de nieuwe tarieven van Eneco gaan zijn. Dit dus.

[Afbeelding]

Aan de ene kant is dit dus een stuk lager dan het modelcontract, waar er 4,60 per m3 staat. Maar aan de andere kant is het alsnog natuurlijk belachelijk hoog voor iets als gas. (En dan heb ik het nog niet over de stroomprijzen gehad).

We gaan logischerwijs ook niet akkoord met een maandbedrag van >600 EUR o.i.d. (dat "voorstel" komt nog).

Wij hebben de luxe dat we kunnen zeggen van: donder maar op met jullie gas, we verwarmen lekker met de airco en leggen wat extra zonnepanelen om dit te compenseren. Jammer dat de salderingsregeling straks stopt...

Een variabel terugleveringstarief zou wel interessant zijn. Dan sla je je zonne-energie op in een accu en lever je het terug na zonsondergang :) Win/win voor iedereen.

Tips voor goedkopere leveranciers zijn zeker welkom. Alleen denk ik niet dat overstappen nu überhaupt kan lonen.
Bekenden hebben net verhoging gehad van Eneco naar ,47 overal. Je bent zeker nog maar net klant bij Eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
Mfpower schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:50:
[...]

Als je puur en alleen naar verbruik kijkt. Ik lease de ev en de vaste kosten zijn daarom hoger dan een benzineauto die ik voor een paar k koop. Ik had 2 jaar geleden hier op tweakers een berekening gemaakt dat het voordeliger was om een nieuwe ev te private leasen dan mijn tweedehands benzine auto door te rijden. Op dit moment is dat niet meer zo. Het verschil was bijna volledig doordat elektriciteit goedkoper was dan benzine. Als het hier bij blijft kan ik doorrijden want het is nu ongeveer even duur. Maar wie weet is over 2 maanden de prijs > 50 ct en dan gaat ie er zeker uit. En bij even duur heb ik wel alle nadelen van een ev. Ik heb mijn ev genomen om te bezuinigen.
Neem je dan ook onderhoud ed mee? Ik ben de afgelopen 3 jaar met EV precies 0 keer bij garage geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI

[Afbeelding]

Slim hea, het modelcontract belachelijk duur maken dat mensen direct hun hakken in het zand zetten.
Nu de prijsstijging komt 'valt het allemaal wel mee' en gaan mensen veel sneller akkoord met zo'n prijsstijging.

Dat zullen ze hebben afgekeken bij de politiek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
FabianGTI schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:43:
[...]

Slim hea, het modelcontract belachelijk duur maken dat mensen direct hun hakken in het zand zetten.
Nu de prijsstijging komt 'valt het allemaal wel mee' en gaan mensen veel sneller akkoord met zo'n prijsstijging.

En als je niet akkoord gaat dan huur je een aggregaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:51
Ivow85 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:25:
[...]

Ik lees nergens dat het altijd 'makkelijk' is zonder auto.

Wel dat in best veel gevallen er een serieus en voordeliger alternatief voor de auto te bedenken is, ook wanneer je buiten de stad woont. Een fiets/e-bike/scooter kent veel lagere vaste en variabele kosten als een simpel tweedehands autootje. En volstaat doorgaans prima voor alle noodzakelijke verplaatsingen. Werk, boodschappen, school etc ligt voor de meesten ruim binnen een e-bike/scooter afstand.

Wel zullen vooral minder noodzakelijke verplaatsingen wat lastiger kunnen worden. Uitwedstrijd van de sportclub bijvoorbeeld. Of familie/vriendenbezoek wat verder weg.

Maar zeker de in huishoudens met twee auto's, is één auto als je heel strikt kijk vrijwel altijd goed te missen.
Dat is het hem ook. Individueel kan het best een optie zijn zonder auto te leven. Maar als ik iets geleerd heb van mijn (rand)stadse vrienden is dat men bij iedere gelegenheid elkaar aan zit te gapen waarom er niemand een rijbewijs en auto heeft, om vervolgens maar te moeten skippen voor een concert of verjaardag.

En voor een vakantie is het toch wel erg prettig als er iemand even naar het vliegveld kan rijden omdat het goedkoper is een taxi te pakken wanneer Utrecht - Schiphol er weer eens uitligt.

Dat gaat allemaal goed, totdat iedereen dus z’n auto wegdoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:19
FabianGTI schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:43:
[...]

Het ene heeft toch niets met de andere te maken? Voor nieuwe klanten moet een energieleverancier energie gaan inkopen, en ja, dat is momenteel prijzig. Voor bestaande klanten is er al lang ingekocht, waardoor de prijs ook lager ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

reiniero schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:38:
Om mezelf maar even als voorbeeld te pakken. We wonen in een dorpje een kilometer of 7 van de rand van een grote stad. Zowel mijn vrouw als ik hebben beperkingen waardoor even 15 kilometer fietsen niet meer lukt. Ook moeten we nogal eens naar een ziekenhuis op een uur rijden afstand. Met ov zou dat 2 uur reizen zijn enkele reis en een stuk duurder. Komt nog bij dat ov voor ons beide niet te doen is.
Een huis in de stad hebben we destijds (7 jaar geleden) zeker naar gekeken maar dat was niet te betalen. Inmiddels zijn de huizen alleen maar duurder geworden. Dus kunnen wij zonder auto? Een paar dagen zeker wel. Kunnen vast wel voor een keer een auto van de buren lenen oid. Maar regelmatig met andersmans auto 200km rijden? Zie ik niet zo zitten.
Dan kan het voor jou dus minder makkelijk, dat is ook goed :) Het hoeft niet voor iedereen te kunnen. Tegelijk zijn er genoeg mensen waarbij het wel degelijk nu of in de (nabije) toekomst zou kunnen, als ze hun leven daarop zouden inrichten. Als je op het platteland wilt/moet blijven wonen dan heb je weinig keus. Maar woon je in een beetje een stad dan zijn er alweer meer mogelijkheden om autoloos of autodelend te leven.

Een vriend van mij - in een beetje een stad - gaf aan niet zonder auto te kunnen; daarbij vergeet hij dat hij ook 3 jaar wegens omstandigheden zonder auto heeft geleefd. En dat zonder ongelukkig te worden, dus 'niet kunnen' is niet waar in zijn geval. Hij heeft nu zijn leven zo ingericht dat hij niet zonder kan. Dat is een (onbewuste) keuze geweest, geen noodzaak an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

giantgiantus schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:41:
[...]

Neem je dan ook onderhoud ed mee? Ik ben de afgelopen 3 jaar met EV precies 0 keer bij garage geweest.
Ook ja. Maar het gaat ook om gemak bij dezelfde kosten. Ik moet nu dus publiek gaan laden en als ik zie tot hoeveel frustratie dat laadpaalkleven in de straat al leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
giantgiantus schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:37:
[...]

Lol, meen je dit serieus? Mijn hele jeugd hadden mijn ouders een auto maar geloof niet dat ik vaak boodschappen heb gedaan met de auto. Een kratje bier past makkelijk op een voordragen en met goede fietstassen past alles makkelijk mee. Ikea bezorgt voor 30 euro dus als je daar 2 keer per jaar naar toe gaat is een auto het ook niet waard. Bouwmarkt bezorgt vaak nog gratis.

Al met al niet heel overtuigend.
Wij hadden begin jaren 80 een surfkarretje die achter de fiets kon waar je ook prima boodschappen mee kon halen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
Kenny_026 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:32:
[...]

Wij hadden begin jaren 80 een surfkarretje die achter de fiets kon waar je ook prima boodschappen mee kon halen 😊
Moet je er thuis wel de ruimte voor hebben om deze te stallen en dat is lang niet bij iedereen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
aljooge schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:35:
[...]

Moet je er thuis wel de ruimte voor hebben om deze te stallen en dat is lang niet bij iedereen zo.
Een voordragertje neemt geen ruimte in en dan past alles :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:58
Dit heeft toch echt helemaal niks met de insteek van dit topic te maken? De een fietst, de ander gebruikt de auto.
- De één kan prima zonder auto en vindt zichzelf beter/slimmer dan mensen met een auto
- De ander kan prima zonder auto en begrijpt waarom andere mensen deze nodig hebben, ook kost het veel
- De één kan niet zonder auto vanwege werk op afstand, gezondheid of vanwege tijdsbesparing (1 uur naar huis fietsen vs 20 minuten in de auto en 40 min extra privé tijd) of geluk (gewoon naar familie kunnen gaan wanneer je wilt) en begrijpt niet dat er mensen zijn zonder auto
- De ander heeft een auto en begrijpt ook dat er mensen zijn zonder auto

Kies voor jezelf in welke groep je valt en wees blij met de situatie van jezelf, in plaats van kijken naar en vergelijken met anderen.

Los van dit alles ben ik benieuwd naar de aankondigingen op Prinsjesdag en wat de tarieven deze winter gaan doen. Gaat het toch mee vallen? Of toch niet?

En ik vind nog steeds dat 'lage inkomens' zou moeten worden veranderd. Iemand die alleen woont met modaal salaris of minder in een huur huis heeft straks ook al problemen om het daadwerkelijke verbruik in een wintermaand te kunnen betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Nu online

Dennahz

giantgiantus schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:39:
[...]

Bekenden hebben net verhoging gehad van Eneco naar ,47 overal. Je bent zeker nog maar net klant bij Eneco?
Een jaartje. Wat een oplichters dan dat ze iedereen dan een ander tarief geven. Variabel is variabel lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 03-09-2022 15:49 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FabianGTI schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:10:
[...]

Natuurlijk is dat eventueel te doen, maar daar zijn wat kanttekeningen aan:

Ik woon zelf in Friesland en veel mensen hebben daar gewoon een brommertje of scooter voor woon/werk verkeer. E-bikes zie je natuurlijk ook steeds meer, maar die zijn idd duur in aanschaf.

Zelf heb ik een oud spartametje voor woon/werk verkeer, 6 jaar geleden gekocht voor een habbekrats. Ideaal, daarmee rijd ik ongeveer 80km op een liter benzine :)

Nu is het een minuut of 10-15 fietsen maar daar heb ik gewoon een gruwelijke hekel aan ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:58
Dennahz schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:48:
[...]

Een jaartje. Wat een oplichters dan dat ze iedereen dan een ander tarief geven. Variabel is variabel lijkt me.
Op zich vind ik het niet zo gek dat vaste klanten die jarenlang keurig het variabele tarief betaald hebben anders behandeld worden dan mensen die elk jaar overstappen. Daarnaast kan de energie van bestaande klanten veel eerder worden ingekocht tegen lagere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Naafkap schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:33:
[...]

Op zich vind ik het niet zo gek dat vaste klanten die jarenlang keurig het variabele tarief betaald hebben anders behandeld worden dan mensen die elk jaar overstappen. Daarnaast kan de energie van bestaande klanten veel eerder worden ingekocht tegen lagere tarieven.
Ter herinnering: Voor de prijsstijgingen werd ik elke dag gebeld door weer zo’n energiebedrijf of ik geen goedkopere energie wilde. Was niet af te komen, door die callcenters die maar bleven doorpraten als je te kennen had gegeven geen interesse te hebben. Iedereen deed mee aan deze op zijn minst opdringerige manier van werving om vooral de klanten bij een ander weg te kapen.

Dan vind ik het belonen van de klanten die zich niet om hebben laten praten door die zogenaamde goedkopere callcenters die ze zelf hebben ingeschakeld hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
giantgiantus schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:41:
[...]

Ik al bijna 5x, waarvan al 2x het accupakket vervangen is (allemaal garantie). Als je een nieuwe benzine auto koopt hoef je de eerste 3 jaar ook geen grote onderhoudsbeurten te verwachten.

Even ontopic weer: niet normaal deze prijzen. Ik verwacht 1 januari eigenlijk wel weer een aanpassing door de energieleveranciers: een minder dure!!!

[ Voor 15% gewijzigd door mierenfokker op 03-09-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Even wat kleuring uit de Volkskrant. Grote stijging bij pandhuizen en goudwisselaars
'Ik merk wel dat alles een stuk duurder wordt', zegt Angelique van de Ruit (51), die op zoek is naar een tweedehands telefoon voor haar vriend. Ze moet rondkomen van 50 euro per week. Eten haalt ze op bij de voedselbank. 'Ik wil een gegeven paard niet in de bek kijken, maar het eten dat ik daar krijg, is niet altijd zo voedzaam als ik zou willen. Dan beleen ik een oud mobieltje of een sieraad en kan ik iets extra's op tafel te zetten als mijn kinderen komen eten, of iets kopen wat in de pakketten ontbreekt, zoals wasmiddel.'

Nu het dagelijks leven duurder wordt, ziet inkoper Jeroen de Vrede (35) een nieuwe doelgroep aan de toonbank verschijnen. 'Zzp'ers in de bouw die tijdelijk hun boor of zaagmachine inleveren om de tijd te overbruggen tot ze hun factuur uitbetaald krijgen.' Of, zegt ceo Bakker: 'Mensen met een middeninkomen die een nieuwe iPhone hebben gekocht en na twee weken denken: verrek, dat had ik niet moeten doen, ik moet mijn energierekening nog betale

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Nog wat kleuring uit de Volkskrant
Bakkerij Schreuder uit Uddel luidde onlangs de noodklok bij RTL Nieuws. Vanaf januari 2023 wordt het energiecontract van de bakker aangepast en stijgt de inkoop van elektra van 33 duizend euro per jaar naar 370 duizend euro, een bijna surrealistische stijging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
[...]

Ik vind het wel logisch dat ze klanten die al lang klant zijn belonen. Bij Vattenfall krijg je zelf expliciet 25% blijven korting en geven ze vaste klanten ook nog eens een heel aantrekkelijk tarief. Misschien als relativering, afgelopen jaren ook nooit 100en euro welkomstbonus gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:03

Theo

moederbord

jeroenkb schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:02:
Nog wat kleuring uit de Volkskrant

[...]
Van 33K naar 337K per jaar aan energie voor een bakkerijketen van 5 winkels (plus webshop). Dat is een kostenstijging van 5.000 euro per maand per filiaal. Als je dat als bakkerij niet kan opvangen/verwerken dan heb je een serieus probleem, wetend dat in elke bakkerij al snel 10 man werken en de loonkosten al bijna een tienvoud zijn van de kostenstijging. En dan kan de energiekosten ook van de omzet (en de omzetbelasting!) worden afgetrokken waarmee de uiteindelijke nettokosten dus meevallen.

Dus ja; als zelfstandige kostenpost is het veel, maar kijkend naar een bedrijf dat gewoon een grote omzet maakt is het relatief nog te behappen. Misschien kan dit (eindelijk) een prikkel zijn om hun panden, hun productieproces en restwarmte te optimaliseren gezien die 3 ton een hele mooie prikkel hiervoor is.

Maar om als keten hiervoor de noodklok te gaan luiden dat gaat wel wat ver... Een extra FTE in elke winkel plaatsen kost het bedrijf hetzelfde, en dit is ook niet 'noodklokwaardig'

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Theo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:33:
[...]

Van 33K naar 337K per jaar aan energie voor een bakkerijketen van 5 winkels (plus webshop). Dat is een kostenstijging van 5.000 euro per maand per filiaal. Als je dat als bakkerij niet kan opvangen/verwerken dan heb je een serieus probleem, wetend dat in elke bakkerij al snel 10 man werken en de loonkosten al bijna een tienvoud zijn van de kostenstijging. En dan kan de energiekosten ook van de omzet (en de omzetbelasting!) worden afgetrokken waarmee de uiteindelijke nettokosten dus meevallen.

Dus ja; als zelfstandige kostenpost is het veel, maar kijkend naar een bedrijf dat gewoon een grote omzet maakt is het relatief nog te behappen. Misschien kan dit (eindelijk) een prikkel zijn om hun panden, hun productieproces en restwarmte te optimaliseren gezien die 3 ton een hele mooie prikkel hiervoor is.

Maar om als keten hiervoor de noodklok te gaan luiden dat gaat wel wat ver... Een extra FTE in elke winkel plaatsen kost het bedrijf hetzelfde, en dit is ook niet 'noodklokwaardig'
Het blijft niet bij de dure energierekening. Met dit koopkracht akkoord worden ook de aftrekposten versoberd en de lonen moeten omhoog. Bovendien zijn de inkoopkosten van het meel flink omhoog gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Heeft niks met oplichting te maken, maar met de wijze van inkoop.

Voor de groep klanten die al heel lang klant is en nooit over stapt, kan een energieleverancier al heel gericht voor een lange periode energie inkopen op de termijnmarkt. Dus vooruit inkopen. En dat is door de grote energiebedrijven dan waarschijnlijk ook gedaan. De kans dat het grootste deel van deze groep klanten ook komende jaren nog klant blijft is groot. En daardoor profiteert deze groep klanten er nu van dat een deel van de energie die ze komende winter nodig hebben al bijvoorbeeld in 2020 of begin 2021 is ingekocht. De energieprijzen voor deze groepen worden dus maar deels op actuele prijzen gebaseerd, en deels op oude prijzen van de energie die al eerder is ingekocht.

Voor de mensen die afgelopen jaar een jaarcontract hadden, geldt dat een groot deel van de groep waarbinnen zij vallen bestaat uit jaarlijkse overstappers. Voor die groep gaat een energieleverancier niet al op de termijnmarkt ver vooruit energie inkopen. Dus als het jaarcontract afloopt, worden de nieuwe (variabele) tarieven op basis van de actuele energiemarkt vastgesteld.

Heeft allemaal niks met oplichting of oneerlijk gedrag te maken.

Er zou ook helemaal niemand zijn die het eerlijk zou vinden als alle overstap-bonussen van de afgelopen jaren worden teruggevorderd en vervolgens worden verdeeld over alle Nederlanders, omdat het anders zo zielig is voor de mensen die nooit zijn overgestapt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:29
Theo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:33:

Je doet nu alsof dat de enige kosten zijn die omhoog gaan. De inkoop van meel en granen is gestegen, schijnbaar is er een o oorlog gaande tussen 2 mega producenten van granen. Salarissen gaan ook omhoog, het winkelpersoneel zal niet ver boven minimum zitten. Geen idee welke opgebouwde achterstanden er zijn door corona, nou zal dat bij een bakker wel meevallen.

Bij de lokale bakker hier om de hoek is een tarwe brood nu €2,90 en een volkoren brood €3,10. Dat was voor de vakantie nog €2,40 en €2,50 en begin dit jaar nog €2,20 voor beide. Ik heb besloten over te stappen naar supermarkt brood. Merkbaar minder smakelijk, moet je op de dag eten dat je het uit de vriezer haalt, maar is de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Een brood hier bij een gerenommeerde bakkerij in Arnhem is ook met 50% gestegen. Waar ik voorheen 13 euro kwijt was ben ik nu 19 euro kwijt (speciaal brood vanwege volkoren intolerantie :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:20:
[...]
Geen idee welke opgebouwde achterstanden er zijn door corona, nou zal dat bij een bakker wel meevallen.
Niet bepaald, bakkers hebben juist erg weinig werk gehad door corona.

Het meeste brood etc. wat bakkers maken is voor (lokale) restaurants en die waren natuurlijk allemaal dicht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

aljooge schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:27:
[...]

Ter herinnering: Voor de prijsstijgingen werd ik elke dag gebeld door weer zo’n energiebedrijf of ik geen goedkopere energie wilde. Was niet af te komen, door die callcenters die maar bleven doorpraten als je te kennen had gegeven geen interesse te hebben. Iedereen deed mee aan deze op zijn minst opdringerige manier van werving om vooral de klanten bij een ander weg te kapen.

Dan vind ik het belonen van de klanten die zich niet om hebben laten praten door die zogenaamde goedkopere callcenters die ze zelf hebben ingeschakeld hypocriet.
Wat mij betreft wordt het aantal aanbieders gedecimeerd.

Wat voor nut heeft zo'n whitelabel waar nu iedereen van "ZonderGas" (die ook gewoon gas verkoopt) tot aan de ANWB (ja, die organisatie die iets met auto's doet) mee aan het schermen is? Je hoeft niets van energie te weten.

Je koopt een formule, je verzint een naampje, je maakt wat reclame, je huurt een callcenter in en de euro's stromen binnen.

Ten koste van wie? En wat voeg je dan in vredesnaam toe aan de markt? Hoeveel energieleveranciers hebben we überhaupt en hoeveel daarvan zijn van die kansloze whitelabel-resellers?

Natuurlijk is een paar ton reclame en een paar ton aan agents per jaar een schijntje ten opzichte van de winst, en is ook dat geld dat de economie wordt ingepompt, maar dan nog.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 03-09-2022 20:04 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wat er allemaal gebeurt.op het moment geeft wel aan dat we voor corona een supergeoliede globale logistieke machine hadden echter niet erg resilient. De pandemie verstoort het op een paar plaatsen en alles stort in. Nog een oorlogje er overheen en we zijn waar we nu zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
mierenfokker schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:51:
Een brood hier bij een gerenommeerde bakkerij in Arnhem is ook met 50% gestegen. Waar ik voorheen 13 euro kwijt was ben ik nu 19 euro kwijt (speciaal brood vanwege volkoren intolerantie :P)
Kan je dan niet beter zelf het meel gaan kopen en bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:39

Dennis1812

Amateur prutser

Er staat niet bij hoeveel broden hij daarvoor heeft.
Onze bakker rekent inmiddels 3.40 per brood. Pre covid ongeveer 2.20.

Maarja.. het is zo lekker. Dus overstappen doe ik ook niet. Wel letten we beter op verspilling bij de kinderen bijvoorbeeld en eten we de kapjes voortaan ook gewoon op.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:20:
[...]

Bij de lokale bakker hier om de hoek is een tarwe brood nu €2,90 en een volkoren brood €3,10. Dat was voor de vakantie nog €2,40 en €2,50 en begin dit jaar nog €2,20 voor beide. Ik heb besloten over te stappen naar supermarkt brood. Merkbaar minder smakelijk, moet je op de dag eten dat je het uit de vriezer haalt, maar is de helft van de prijs.
Of je bakt het zelf. Ik ben voor 60 cent klaar en nog veel lekkerder ook ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:46:
Er staat niet bij hoeveel broden hij daarvoor heeft.
Onze bakker rekent inmiddels 3.40 per brood. Pre covid ongeveer 2.20.

Maarja.. het is zo lekker. Dus overstappen doe ik ook niet. Wel letten we beter op verspilling bij de kinderen bijvoorbeeld en eten we de kapjes voortaan ook gewoon op.
De kapjes zijn het lekkerste van een verse brood.
Die zijn altijd voor mij >:)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Zelf bakken is ook lekker. Vooral als die nog warm is. 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
aljooge schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:44:
[...]

Kan je dan niet beter zelf het meel gaan kopen en bakken?
Met 49cent de kWh????? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:01
Hamsteren bij de Appie. 1+1 gratis bakkersbrood voor ik dacht 2,69 ofzo. Prima te doen met een lekkere knapperige korst :+

Never ever dat ik 3,40 voor 1 brood ga neerleggen, hoe lekker die misschien ook is. Maar goed, ieder z'n ding.

[ Voor 33% gewijzigd door DutchOwnage op 03-09-2022 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Heb het laatst gemeten. Brood bakken kost mij 1,2 Kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Dacht precies hetzelfde - moet toch een klein uurtje bakken. Bovendien is meel ook niet goedkoper geworden.

Stond vanmiddag bij de super in de rij voor de kassa, waarbij iemand achter mij driftig een handvol boodschappen aan het puzzelen was met wat contanten. Die kwam wel binnen - want als je nu al je centen aan het tellen bent of was voor een handvol etenswaren, dan staat je een nare verrassing te wachten bij de jaarafrekening als je daar niet bovenop zit.

Ik begin het een beetje een asociale situatie te vinden dat we de resultaten van eigen wanbeleid en een proxyoorlog tegen Rusland afwentelen op deze groep mensen. Dat het geld kost snap ik. Dat we dat moeten ophoesten, prima. Maar dat we het nu aan laten komen op deze minima vind ik niet acceptabel. Je kunt niet alles fixen en lijmen, maar volgens mij is het beleid nu - eenmalige uitkering en succes tot in 2023 - kijken wie dan nog overeind staat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
CodeCaster schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:03:
[...]

Wat voor nut heeft zo'n whitelabel waar nu iedereen van "ZonderGas" (die ook gewoon gas verkoopt) tot aan de ANWB (ja, die organisatie die iets met auto's doet) mee aan het schermen is? Je hoeft niets van energie te weten.

Je koopt een formule, je verzint een naampje, je maakt wat reclame, je huurt een callcenter in en de euro's stromen binnen.

Ten koste van wie? En wat voeg je dan in vredesnaam toe aan de markt? Hoeveel energieleveranciers hebben we überhaupt en hoeveel daarvan zijn van die kansloze whitelabel-resellers?

Natuurlijk is een paar ton reclame en een paar ton aan agents per jaar een schijntje ten opzichte van de winst, en is ook dat geld dat de economie wordt ingepompt, maar dan nog.
Wat mij betreft wordt de hele energiemarkt genationaliseerd en die hele marktwerking afgeschaft.
We worden op dit moment min of meer gegijzeld omdat vaste contracten en overstappen zowat onmogelijk blijken te zijn en de tarieven sowieso totaal ondoorzichtig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door PP_Sound op 03-09-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
Een brood voor 13 euro?? :/ Je kunt toch ook niet-volkoren brood kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Zo’n brood hoef je maar een half uurtje te bakken en even voor te verwarmen. Als je bij deze prijzen 60 cent aan energie kwijt bent is dat erg ruim berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Waar ik voorheen 13 euro kwijt was ben ik nu 19 euro kwijt (speciaal brood vanwege volkoren intolerantie :P)
Een brood voor 19 euro?!? WTF; is dat van speciale goudkorrels gemalen door kabouters en gebakken door elfjes in het maanlicht ofzo? :+

Mag aannemen dat je niet één brood voor 19 euro koopt?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-09 13:52

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ach, wat kaas op het brood en dan even in het tosti-apparaat.

Dan smaakt zelfs het goedkoopste brood van een paar dagen oud nog gewoon prima.

Wat betreft het brood van 19eu.
Ik neem aan tarwe/koren intolerantie; niet 'volkoren intolerantie'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:29
Accretion schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:28:
Ach, wat kaas op het brood en dan even in het tosti-apparaat.

Dan smaakt zelfs het goedkoopste brood van een paar dagen oud nog gewoon prima.
Of het brood even buiten de zak leggen zodat het droog wordt en dan wentelteefjes maken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
DutchOwnage schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:59:
Hamsteren bij de Appie. 1+1 gratis bakkersbrood voor ik dacht 2,69 ofzo. Prima te doen met een lekkere knapperige korst :+

Never ever dat ik 3,40 voor 1 brood ga neerleggen, hoe lekker die misschien ook is. Maar goed, ieder z'n ding.
Over 5 jaar ook bij de appie 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Misschien dwalen we nu wel heel erg af, het heeft met elkaar te maken (energie) maar we hoeven niet te weten van elkaar waar we het brood kopen lijkt me.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
ehtweak schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:19:
[...]

Een brood voor 19 euro?!? WTF; is dat van speciale goudkorrels gemalen door kabouters en gebakken door elfjes in het maanlicht ofzo? :+

Mag aannemen dat je niet één brood voor 19 euro koopt?
4 spelt broden, 1 volkoren. Ik ga weer eens verdiepen in brood bakken. Al tijdje geleden gedaan alleen uit gemakzucht gestopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 19:44
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:05:
[...]

Dacht precies hetzelfde - moet toch een klein uurtje bakken. Bovendien is meel ook niet goedkoper geworden.

Stond vanmiddag bij de super in de rij voor de kassa, waarbij iemand achter mij driftig een handvol boodschappen aan het puzzelen was met wat contanten. Die kwam wel binnen - want als je nu al je centen aan het tellen bent of was voor een handvol etenswaren, dan staat je een nare verrassing te wachten bij de jaarafrekening als je daar niet bovenop zit.

Ik begin het een beetje een asociale situatie te vinden dat we de resultaten van eigen wanbeleid en een proxyoorlog tegen Rusland afwentelen op deze groep mensen. Dat het geld kost snap ik. Dat we dat moeten ophoesten, prima. Maar dat we het nu aan laten komen op deze minima vind ik niet acceptabel. Je kunt niet alles fixen en lijmen, maar volgens mij is het beleid nu - eenmalige uitkering en succes tot in 2023 - kijken wie dan nog overeind staat.
Ik weet niet wie het was in de winkel maar gelukkig weten onze oudjes (80+) nog hoe ze het met minder moeten doen. De nieuwere generatie is een vogeltje voor de kat.

Ik zie het bij mijn eigen grootouders, karig pensioentje en dan ook nog deze absurde prijzen erbij: Ach we hebben de oorlog meegemaakt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Alpina op 03-09-2022 23:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Wat Rusland in ieder geval wel heeft bereikt is dat heel Europa aan het verduurzamen is geslagen.

Hou je over de vraag of er niet toch weer gas uit Groningen moet komen. En daar zit neem ik aan heel Europa ook naar te kijken.

Is het niet onvermijdelijk onder deze omstandigheden? Geven we ondertussen niet meer uit aan alternatieven voor Groningen dan het verstevigen en renoveren van de huizen kost?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Real schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:35:
Wat Rusland in ieder geval wel heeft bereikt is dat heel Europa aan het verduurzamen is geslagen.

Hou je over de vraag of er niet toch weer gas uit Groningen moet komen. En daar zit neem ik aan heel Europa ook naar te kijken.

Is het niet onvermijdelijk onder deze omstandigheden? Geven we ondertussen niet meer uit aan alternatieven voor Groningen dan het verstevigen en renoveren van de huizen kost?
Die gasvoorraad onder Groningen is ook niet oneindig. Beter is daarom om de totale vraag naar aardgas te verminderen i.p.v. steeds de woningen in Groningen te blijven verstevigen.

Maar om bij het onderwerp van dit topic te blijven: Afgelopen jaren konden we profiteren van goedkoop gas uit Rusland. Nu dit niet meer beschikbaar is moeten we over op een alternatief wat duurder is (of dit nu gas uit de US is, of dat we over moeten naar een warmtepomp maakt niet uit).
En wij niet alleen, maar ook onze buurlanden moeten ook ineens alternatieven gaan zoeken, dus zijn de alternatieven ook duurder.
Samengevat blijft de energierekening nog wel eventjes hoog.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Nu online

Dennahz

Sowieso om deze winter te overbruggen vol inzetten op gas uit Groningen en uiteraard de mensen daar royaal compenseren. Ondertussen keihard werken aan een permanente oplossing.

Maar voorlopig is de betaalbaarheid van energie het belangrijkste punt. Klimaat, aardbevingen, whatever doen er even niet toe. Er gaan enorm veel mensen kapot aan deze prijzen. Industrie schaalt al af, bedrijven stoppen ermee. Eerst de prijs omlaag, dan de rest.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Onbekend schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:42:
[...]

Die gasvoorraad onder Groningen is ook niet oneindig. Beter is daarom om de totale vraag naar aardgas te verminderen i.p.v. steeds de woningen in Groningen te blijven verstevigen.
Er zit nog 470 miljard m3 onder de grond in Groningen, genoeg voor zo'n 15 jaar binnenlands gebruik. En in de Noordzee en Waddenzee zit ook nog eens 280 miljard m3 , dus in totaal kunnen we nog ruim 20 jaar vooruit als het alleen voor Nederlands gebruik zou zijn en nog veel langer als het huidige verminderde verbruik door blijft zetten.
https://www.nlog.nl/groningen-gasveld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Probleem is alleen dat Nederland deel uit maakt van een Europese Unie die gelijk op de stoep staan wanneer de gaskraan in NL weer vol open gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

CodeCaster schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:03:
[...]

Als bij zo'n cowboy energie BV het maandelijks voorschot hoger is dan het werkelijk verbruik (de norm), dan krijg je je geld niet terug zodra ze failliet gaan. Er kleven best wat nadelen aan die vrije marktwerking waarbij de leverancier geen producent is en eigenlijk ook geen leverancier maar een administratiekantoor dat eerst aan de aandeelhouders denk.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:41
jeroenkb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:10:
[...]
Het ging over de uitdaging om eens te kijken naar je eigen uitgaven en dat af te zetten tegen een bijstandsuitkering.

In mijn geval zou ik net mijn vaste lasten hebben kunnen betalen en dan niets meer overhebben, waarmee het voor mij duidelijk is (al lang was) dat bijstand absoluut geen vetput is of situatie waar mensen graag inzitten (gratis geld, lui volk etc etc etc).
En met de huidige prijsstijgingen wordt het helemaal onhoudbaar aangezien ik heb gerekend met nog oud contract prijzen.
Ook leuk om even de persoonlijke inflatiecalculator invullen van het CBS. Inflatie voor die groep ligt momenteel tegen de 30-40% ipv de officiële inflatie 13,6% in augustus... CBS calculator laat nog van juli zien (10,3%). Soms nog hoger, afhankelijk hoeveel dingen met energiecomponent iemand heeft.

Die 1300 euro energietoeslag is een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk als je energie van 200 naar 800/mnd is gegaan tenminste. Gemiddelde huur schijnt 550 euro (2019) te zijn (nu vast 600-630) en wat is de maximale huurtoeslag, 380? Vul alles maar in, bedrag onderaan per maand kan natuurlijk niet hoger zijn dan je inkomsten. 70% WML (~1750) = 1225/mnd.

Zelf even een test gedaan. Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mDxx6yK/20220904-inflatie-test.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:55
Zeker niet, industrieën zetten gewoon hun fabriek uit bij deze prijzen: demand destruction. Verduurzamen, kom nou ;).

Wij hebben de luxe dat we kunnen zeggen van: donder maar op met jullie gas, we verwarmen lekker met de airco en leggen wat extra zonnepanelen om dit te compenseren. Jammer dat de salderingsregeling straks stopt..
De overheid en energiebedrijven lachen zich de ballen uit de broek om al die huishoudens die nu pas zonnepanelen nemen en binnen enkele jaren gratis energieleverancier gaan worden. U betaalt de installatie, verdient het nooit meer terug en gaat gratis leveren. Energietransitie geslaagd.

[ Voor 50% gewijzigd door Wietsee. op 04-09-2022 07:30 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Nu online

Dennahz

Wietsee. schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:19:
[...]

De overheid en energiebedrijven lachen zich de ballen uit de broek om al die huishoudens die nu pas zonnepanelen nemen en binnen enkele jaren gratis energieleverancier gaan worden. U betaalt de installatie, verdient het nooit meer terug en gaat gratis leveren. Energietransitie geslaagd.
Dit is dus de enige reden waarom ik twijfel. Jammer dat ze je uiteindelijk altijd weer naaien. Dat lijkt het ultieme doel: gouden bergen beloven en daarna de burger weer in de zak zetten.

M'n huidige panelen betalen zich wel af de komende jaren, maar eventuele nieuwe panelen?

En gratis leveren kunnen ze natuurlijk helemaal op hun buik schrijven. Ze nemen stroom af, dus mogen ze er voor betalen ook. Tenslotte gaat onze stroom gewoon weer door de meter bij de buren.

Denk dat het plaatsen van accu's eigenlijk de enige manier is om dit gedrag te voorkomen. Dan gebruik je echt alles zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 04-09-2022 08:43 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Ware het niet dat het netwerk hier niet op voorbereid is, en het nog heel lang zal duren en veel geld zal kosten voordat hier de vruchten van geplukt zullen worden Sowieso is alles decentraal doen inefficiënt.

Gezien de prijs van energie en er in de toekomst steeds meer noodzaak komt voor zaken als airconditioning en het laden van elektrische auto's, denk ik dat het met terugverdienen wel goed komt.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 04-09-2022 08:43 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
[...]

Als je elektrische rijdt heb je panelen na ongeveer een jaar terugverdiend. Als je alleen puur saldeert kan dat veel langer duren inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:42:
[...]

Dit is dus de enige reden waarom ik twijfel. Jammer dat ze je uiteindelijk altijd weer naaien. Dat lijkt het ultieme doel: gouden bergen beloven en daarna de burger weer in de zak zetten.
Let je wel op als je binnenkort op de snelweg rijdt of naar een ziekenhuis gaat? Is ook allemaal van de boze overheid. Geheid dat je daar ook op de één of andere genaaid wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
[...]

Zeker niet, industrieën zetten gewoon hun fabriek uit bij deze prijzen: demand destruction. Verduurzamen, kom nou ;).

[...]

Stop nou toch met die domme clichés. De overheid zijn doornormale mensen als jij en ik en niemand ook bij de overheid heeft plezier als het niet goed gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Nu online

Dennahz

jeroenkb schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:55:
[...]

Let je wel op als je binnenkort op de snelweg rijdt of naar een ziekenhuis gaat? Is ook allemaal van de boze overheid. Geheid dat je daar ook op de één of andere genaaid wordt.
Er gaat ook heel veel goed in Nederland, maar het lijkt wel zo te zijn dat je uiteindelijk alrijd weer genaaid wordt als je meegaat in de hype. Zonnepanelen, warmtepompen, elektrische auto's.

In België was diesel bijvoorbeeld de heilige graal. Het was geweldig en daarom ook voordelig. Tot de overheid opeens zoiets had van: hoppa, iedereen heeft nu een diesel, we gaan het extra belasten en ontmoedigen. Sta je daar met je dure diesel die je aan de straatstenen niet meer kwijtraakt.

Het is een trend die je veel vaker ziet. Erg jammer. En ben bang dat dat zometeen met EV's en zonnepanelen ook weer zo gaat zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 04-09-2022 09:04 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
Dennahz schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:03:
[...]

Er gaat ook heel veel goed in Nederland, maar het lijkt wel zo te zijn dat je uiteindelijk alrijd weer genaaid wordt als je meegaat in de hype. Zonnepanelen, warmtepompen, elektrische auto's.

In België was diesel bijvoorbeeld de heilige graal. Het was geweldig en daarom ook voordelig. Tot de overheid opeens zoiets had van: hoppa, iedereen heeft nu een diesel, we gaan het extra belasten en ontmoedigen. Sta je daar met je dure diesel die je aan de straatstenen niet meer kwijtraakt.

Het is een trend die je veel vaker ziet. Erg jammer. En ben bang dat dat zometeen met EV's en zonnepanelen ook weer zo gaat zijn.
Als je meegegaan was met de hype van zonnepanelen en warmtepomp was je nu immuun voor stijgende energierekening. En qua diesel is het denk ik inderdaad zo dat nieuwe inzichten de overheid heeft gedwongen om het eea anders in te zien. Plus natuurlijk de grootschalige fraude van onze oosterburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Dennahz schreef op zondag 4 september 2022 @ 00:26:
[...]

Sowieso om deze winter te overbruggen vol inzetten op gas uit Groningen en uiteraard de mensen daar royaal compenseren. Ondertussen keihard werken aan een permanente oplossing.

Maar voorlopig is de betaalbaarheid van energie het belangrijkste punt. Klimaat, aardbevingen, whatever doen er even niet toe. Er gaan enorm veel mensen kapot aan deze prijzen. Industrie schaalt al af, bedrijven stoppen ermee. Eerst de prijs omlaag, dan de rest.
Zakken met geld nemen de problemen in Groningen niet weg.

Zakken met geld nemen überhaupt zelden problemen weg.

En de hoeveelheid gas die we komende winter uit Groningen kunnen halen is sowieso Europees gezien een druppel op een gloeiende plaat en zal daarmee weinig effect hebben op de gasprijzen in Europa.

De huidige problematiek bij de bron aanpakken lijkt me dan ook efficiënter. Gewoon zo veel mogelijk afkicken van onze fossiele verslavingen. Ja, dat kost nu op korte termijn even veel geld en men zal daardoor een stap terug moeten doen in welvaart en comfort. So be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
giantgiantus schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:00:
[...]

Stop nou toch met die domme clichés. De overheid zijn doornormale mensen als jij en ik en niemand ook bij de overheid heeft plezier als het niet goed gaat.
Ik ziet het wel erg rooskleurig in. Ik adviseer u het boek Worst Bank Scenario voor een betere visie op de realiteit, www.bankenfraude.nl.

[ Voor 8% gewijzigd door Wietsee. op 04-09-2022 09:12 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
Wietsee. schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:11:
[...]

Ik ziet het wel erg rooskleurig in. Ik adviseer u het boek Worst Bank Scenario voor een betere visie op de realiteit, www.bankenfraude.nl.
Weet niet of tweakers een goede plek is voor alu-hoedjes geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
giantgiantus schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:13:
[...]

Weet niet of tweakers een goede plek is voor alu-hoedjes geneuzel.
U weet duidelijk niet waar u het over heeft.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

[...]

Hoezo, nooit meer terugverdienen?

Je gebruikt gewoon 'gratis' stroom van je panelen. Zelfs al zou de teruglevering uiteindelijk helemaal niets meer opleveren dan, nog is een kWh tarief van 30ct genoeg om panelen in 10 jaar terug te verdienen.

Momenteel verdien je panelen in minder dan 2 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
Ivow85 schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:15:
[...]

Hoezo, nooit meer terugverdienen?

Je gebruikt gewoon 'gratis' stroom van je panelen. Zelfs al zou de teruglevering uiteindelijk helemaal niets meer opleveren dan, nog is een kWh tarief van 30ct genoeg om panelen in 10 jaar terug te verdienen.

Momenteel verdien je panelen in minder dan 2 jaar terug.
U denk dat €0,00 de bodem is voor uw zonnestroom. Vergeet dat maar. Ik heb het overigens over huishoudens die nu pas beginnen met zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wietsee. op 04-09-2022 09:17 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
The Zep Man schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:42:
[...]

Ware het niet dat het netwerk hier niet op voorbereid is, en het nog heel lang zal duren en veel geld zal kosten voordat hier de vruchten van geplukt zullen worden Sowieso is alles decentraal doen inefficiënt.

Gezien de prijs van energie en er in de toekomst steeds meer noodzaak komt voor zaken als airconditioning en het laden van elektrische auto's, denk ik dat het met terugverdienen wel goed komt.
Het netwerk zal op geen enkele manier last hebben van een overvloed aan zonnepanelen.

Immers: panelen (omvormers) schakelen vanzelf af als er binnen een lus teveel elektriciteit wordt geproduceerd. Nooit zal een overvloed aan panelen leiden tot netwerkproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Wietsee. schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:16:
[...]

U denk dat €0,00 de bodem is voor uw zonnestroom. Vergeet dat maar.
U denkt dat er geen uit-knop op de omvormer zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
Ivow85 schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:17:
[...]

U denkt dat er geen uit-knop op de omvormer zit?
U wordt er druk mee en zal dan via vastrecht belast worden voor excentrieke schommelingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wietsee. op 04-09-2022 09:19 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Nooit gehoord van automatisering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:30
Ik wil nu niet te negatief zijn over zonnepanelen maar stel dat op een bepaald moment particuliere eigenaars negatieve prijzen moeten betalen voor als ze terugleveren op momenten dat er al veel overschot is?

Dan maar de omvormer uitzetten is moeilijk want dan heb je ook geen kWh'en meer voor je eigenverbruik.

Met een eigen batterij zal dan wel een en ander mogelijk zijn. Maar persoonlijk ben ik nogal van de eenvoud. Meer techniek in de woning is ook meer gedoe in de woning (en dan ben ik zelf elektro-techneut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:22:
Ik wil nu niet te negatief zijn over zonnepanelen maar stel dat op een bepaald moment particuliere eigenaars negatieve prijzen moeten betalen voor als ze terugleveren op momenten dat er al veel overschot is?

Dan maar de omvormer uitzetten is moeilijk want dan heb je ook geen kWh'en meer voor je eigenverbruik.

Met een eigen batterij zal dan wel een en ander mogelijk zijn. Maar persoonlijk ben ik nogal van de eenvoud. Meer techniek in de woning is ook meer gedoe in de woning (en dan ben ik zelf elektro-techneut).
Voor een deel van de bevolking is een auto met 50 KWH batterij ook een perfecte buffer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:03:
[...]

Denk je nu werkelijk dat dergelijke beslissingen binnen een overheid gebaseerd zijn op: we gaan burgers eerst ergens inlokken en ze dan naaien?

Een overheid moet gewoon jaarlijks x ophalen om y aan uitgaven te doen. 95% daarvan staat al vast en kun je niet kiezen om niet meer te doen (salarissen onderwijs, gezondheid etc etc etc)

En je moet dan keuzes maken: Nu is er geen wegenbelasting voor EV rijders. Dat gaat dadelijk veranderen. Expres om ons te naaien?
Natuurlijk niet: maar wegenbelasting brengt een bepaalde hoeveelheid geld op die nodig is. Dus als iedereen naar EV over is zul je weer wegenbelasting moeten gaan heffen op EV (of ergens anders het geld vandaag halen; of de salarissen in het onderwijs en de gezondheidszorg omlaag gooien)

En zo gaat het met alles.

Mijn droom is dat iedereen op school les zou krijgen in overheidje spelen en er dan (hopelijk) achterkomt welke duivelse dilemma's men daar dagelijks op zijn / haar bord heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
The Zep Man schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:42:
[...]

Tuurlijk komt dat goed, inderdaad overdag je auto laden, terwijl je zelf thuis aan t werk bent, heerlijk comfortabel in de airco. Met de huidige stroomprijzen verdien je je panelen in een paar jaar terug, zeker als die volstrekt onbetrouwbare overheid die alleen maar als doel heeft ‘jou naaien’ wederom de afbouw van de salderingsregeling uitstelt.

Maar dit zijn allemaal dingen die de lage en midden inkomens geen onderdeel van de discussie zijn. Die hebben geen 4K over voor zonnepanelen, of 1k voor een laadpaal. Als ze al een koophuis en elektrische auto hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:58
Dennahz schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:42:
[...]

Om uiteindelijk met het geld het land weer te draaien en te verbeteren. Om continue weer wegen aan te leggen voor de auto's, fietspaden voor de fietsers, om ook in de nacht je dochter dankzij lantaarnpalen veilig te laten thuiskomen, om kilometers kabels en buizen onder de grond te faciliteren, om gemeentehuizen te laten draaien, om het onderwijs te draaien, om politie te laten werken, etc...

En als het geld op een manier verdwijnt (bijvoorbeeld elektrische auto's vrijstellen van wegenbelasting), dan komt er op en gegeven moment te weinig binnen om bovenstaande te realiseren.. dus wordt het inderdaad tijd om toch weer belasting te gaan hebben, met daarbij het milieu als de grote winnaar.

Laten we niet vergeten dat wij met elkaar de volksvertegenwoordigers hebben gekozen, dus ga er maar vanuit dat alles 'daar' wordt gedaan om de toekomst van je (achter)(klein)kinderen veilig te stellen.

Maar: de overheid als boeman neerzetten of andere alu-hoofdjes discussie horen hier niet echt thuis.

Kreeg net nog een verlening aan bod
Leveringstarief stroom per kWh - normaal € 0,60824
Leveringstarief stroom per kWh - dal € 0,43701
Leveringstarief gas per m³ € 2,20454

Daltarief wordt eindelijk weer echt een stuk goedkoper!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
Wozmro schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:22:

Dit dus. Wat dacht je van een batterij met een brand in huis. Die dingen horen naar mijn mening niet inpandig aanwezig te zijn.
Pagina: 1 ... 31 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.