Het hoeft niet voor iedereen te gelden om toch een interessante overweging te zijn voor sommigen natuurlijk. Je hebt korte termijn en langere termijn: sommigen kunnen vrij snel al zonder auto (goed ov, dichtbij werk, baanswitch mogelijk, toch al verhuisplannen etc), anderen zouden erop kunnen aansturen voor op langere termijn (andere baan zoeken in zelfde vakgebied, ander vakgebied leren, ander huis zoeken etc.).
Genoeg mensen die denken vast te zitten aan een auto terwijl dat niet zo is of hoeft te zijn, dat is hoe ik Psychodude zijn betoog lees. Zet mensen voor het blok, dan zal een x-percentage vrij snel zonder auto kunnen en een x-percentage binnen 3-5 jaar. Niet voor iedereen, maar het kan voor een gedeelte best een eyeopener zijn en een flinke besparing opleveren.
'Begin nooit aan een auto als het even kan', zei m'n vader altijd, 'daar gaat een veel te groot deel van mijn loon aan op'. Ik heb vanaf het begin van mijn zelfstandige leven aangestuurd om zonder auto te kunnen. Dat uitgangspunt maakte daarmee ook bepaalde keuzes voor mij: dichtbij of in een (beetje fatsoenlijke) stad wonen, banen in de stad of goed te bereiken met fiets/OV. Mijn vriendin kreeg allerlei mooie aanbiedingen voor werk overal en nergens na haar studie, maar ik heb een veto geplaatst op verhuizen en auto nodig hebben; dat zorgde een paar maanden voor frustratie bij haar omdat er (veel) minder keus was, maar uiteindelijk toch een fijne baan gevonden op fietsafstand. Mocht het fout lopen bij/met dat bedrijf, dan heeft ze ondertussen een leuke cv opgebouwd waardoor het voor tig andere bedrijven in de buurt ook interessant is om haar aan te nemen. Een beperkende keuze nu die een stuk minder beperkend wordt in de nabije toekomst.
Je hebt er tot op bepaalde hoogte echt wel invloed op. Het hoeft niet altijd makkelijk of praktisch te zijn maar het levert ons een flinke maandelijkse besparing op wat het voor ons waard maakt, op dit moment. Toch auto nodig? Huurauto's (bedrijf of particulier) staan verspreid door de stad, of ik leen 'm van vrienden.
Je kijkt ook anders tegen reizen of vakantie aan zonder auto. Ik ben met m'n vriendin met de 9 euro-ticket door Duitsland gegaan: flinke rugtas op en gaan, leuke tijd gehad

Een bevriend stel zonder auto is met hun 2 kleine kinderen op fietsvakantie gegaan. Een andere met het vliegtuig naar New York, ook geen auto nodig etc.
En ja, een gedeelte van de Nederlanders kan niet makkelijk verhuizen / van baan wisselen of hun leven zo inrichten dat het zonder kan. Dan is dat zo, niks mis mee, lekker houden dan

Maar niet standaard er vanuit gaan dat het niet/nooit zonder kan.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.