Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Als ik stront parfum noem en het op me spuit zit ik nog steeds onder de stront. Als ik gas inkoop bij een club die zich niet-Russisch noemt, maar ondertussen nog steeds het gas in Rusland koopt, dan zijn er nog steeds zaken met Rusland.brothermaynard schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:22:
[...]
Als ik het artikel lees, gaan alle landen nu inkopen bij de 'fusie' van de voormalige gazprom dochters. dat heeft dan dus geen directe link met Rusland meer (behoudens het oorspronkelijke moeder bedrijf). Zaken doen met dat bedrijf is binnen de sancties gewoon mogelijk, dus waarom roomser dan de paus?
Dat andere landen zichzelf door een naamswijziging een rein geweten geven moeten zij zelf weten. Ik zou liever zien dat SEFE overtuigend bewijs levert dat ze niet meer gas uit Rusland halen. En anders valt voor mij dat bedrijf nog steeds onder de sanctiemaatregelen.
Dit staat voor mij los van de vraag waarom Jetten niet overtuigd is en de andere landen wel. Het zal wel weer één of ander politiek spelletje zijn. Maar zonder zelf het bewijs in te zien kan ik daar ook verder niks over zeggen. In ieder geval heb ik er alle vertrouwen in dat het niet goed komt.
Het schijnt ook zo te zijn dat via de omweg van Jetten er eigenlijk nog meer geld naar Rusland gaatbrothermaynard schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:22:
[...]
Als ik het artikel lees, gaan alle landen nu inkopen bij de 'fusie' van de voormalige gazprom dochters. dat heeft dan dus geen directe link met Rusland meer (behoudens het oorspronkelijke moeder bedrijf). Zaken doen met dat bedrijf is binnen de sancties gewoon mogelijk, dus waarom roomser dan de paus?
Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG
Voor die kleinere bedrijven is het risico van een faillissement wel groter dan bij een Essent. De kans is dus dat je midden in de winter ineens in een modelcontract van een Essent,Eneco of Vattenfall komt, dus ook met een vast contract ben je nog niet verzekerd van betaalbare energie komende winter. Het kan dan dus in de winter ineens verviervoudigen of misschien nog wel erger.R0181 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:10:
[...]
Dat ligt aan de situatie, als je aan het begin van dit jaar een goedkoop langjarig contract hebt afgesloten en je krijgt dit jaar €1300,= energietoeslag, dit volgend jaar weer en vanaf volgend jaar ruim €100,= per maand erbij vanwege de 10% minimum loonsverhoging en daarbij wordt de zorg- en huurtoeslag ook nog eens verhoogd. Voor die mensen moet het te doen zijn, die gaan er in ieder geval honderden euro's per maand op vooruit, terwijl ze nog jaren lang een goedkoop energietarief hebben.
Neem de 5 jarige Zonder Gas Energie aanbieding, die hier door mede-Tweakers massaal is afgesloten, als die niet omvallen zitten ze nog 4,5 jaar voor een (zeer) laag tarief per maand.
Hoe groter het gat tussen de de huidige tarieven en je vaste contract hoe hoger je risico is. Het nadeel hier van nu is dat als je geluk had met het aflopen van je contract het "te doen" is. Totale waanzin en echt een levensgroot probleem. Voor veel mensen hangt de financiële situatie aan elkaar van geluk, daar is lastig op te plannen.
Ik denk dan ook zeker dat je die paar mensen niet als leidraad moet nemen voor compensatie. Veel lage en midden inkomens hebben echt een groot probleem nu.
Mits de energiemaatschappij zich aan de contracten kan houden en niet openbreekt.R0181 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:10:
[...]
Dat ligt aan de situatie, als je aan het begin van dit jaar een goedkoop langjarig contract hebt afgesloten en je krijgt dit jaar €1300,= energietoeslag, dit volgend jaar weer en vanaf volgend jaar ruim €100,= per maand erbij vanwege de 10% minimum loonsverhoging en daarbij wordt de zorg- en huurtoeslag ook nog eens verhoogd. Voor die mensen moet het te doen zijn, die gaan er in ieder geval honderden euro's per maand op vooruit, terwijl ze nog jaren lang een goedkoop energietarief hebben.
Neem de 5 jarige Zonder Gas Energie aanbieding, die hier door mede-Tweakers massaal is afgesloten, als die niet omvallen zitten ze nog 4,5 jaar voor een (zeer) laag tarief per maand.
Als dat gebeurd ben je verder van huis (als consumnet).
Er zijn ook genoeg mensen die hier geen controle over hebben over hun energie contract, want onderdeel van een groter complex, of wordt door de verhuurder geregeld.
Zo heb ik bijna 10 jaar gewoond in een appartement met blokverwarming. Daar stookte de centrale cv (12 verdiepingen, 48 appartementen) gerust 75 tot 80 DUIZEND kuub gas per jaar. Ga er maar aan staan met je variabele contract (contracten gaan vervolgens via de VvE, en die vergadert op zn hoogst 1 a 2 keer per jaar )
[ Voor 20% gewijzigd door _Apache_ op 01-09-2022 14:15 ]
Ik was de verordening er even bij aan het zoeken (maar dat blijkt geen sinecure) want er schijnt zelfs een expliciete uitzondering te zijn gemaakt voor de import van aardgas. Dat werd bij nieuwsuur (eergisteren meen ik) gemeld door de aan tafel aangeschoven persoon.beuker19 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:59:
[...]
Het schijnt ook zo te zijn dat via de omweg van Jetten er eigenlijk nog meer geld naar Rusland gaat
Edit: zie hier vanaf min 20:30 https://www.npostart.nl/nieuwsuur/25-08-2022/VPWON_1334626
Edit 2: het was even zoeken. Zie art. 1aa lid 3 sub a. De relevante passage luidt:
The prohibition in paragraph 1 shall not apply to:
(a) transactions which are strictly necessary for the direct or indirect purchase, import or transport of natural gas
[ Voor 31% gewijzigd door marcelcee op 01-09-2022 14:39 ]
Over wat spreken we hier dan? Totaal gemistR0181 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:10:
[...]
Dat hangt helemaal af van het solide je energieleverancier is.DaTimMan schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:02:
[...]
Hoe groter het gat tussen de de huidige tarieven en je vaste contract hoe hoger je risico is. Het nadeel hier van nu is dat als je geluk had met het aflopen van je contract het "te doen" is. Totale waanzin en echt een levensgroot probleem. Voor veel mensen hangt de financiële situatie aan elkaar van geluk, daar is lastig op te plannen.
traditioneel gezien koopt een energieleverancier op het moment dat je een contract afsluit voor jouw de verwachte energie over de contractperiode in. Je hebt dan geen risico (behalve als je ineens veel meer verbruikt)
De laatste jaren (sinds onze vrienden van het VVD marktwerking wilden hebben) zijn er meer en meer bedrijven gekomen die 'gokken' op de energiebeurs. Die kopen niet gelijk energie in als je een contract afsluit, maar hopen er op dat de prijzen in de toekomst lager zullen zijn.
We hebben gezien waar dat toe kan leiden.
Daar staat heel veel over geschreven in het gesloten topic. Overstappen naar een nieuwe energieleverancierdfbt schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:16:
[...]
Over wat spreken we hier dan? Totaal gemist
Ik heb in februari een 5 jarig contract bij Zonder Gas voor mijn vriendin afgesloten, €1,068m3 en €0,21kWh dal en €0,25kWh normaal. Ik heb spijt dat ik het toen ook niet voor mezelf heb afgesloten.
Goede reden om samen te gaan wonenR0181 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:22:
[...]
Daar staat heel veel over geschreven in het gesloten topic. Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Ik heb in februari een 5 jarig contract bij Zonder Gas voor mijn vriendin afgesloten, €1,068m3 en €0,21kWh dal en €0,25kWh normaal. Ik heb spijt dat ik het toen ook niet voor mezelf heb afgesloten.
Dat hebben we jarenlang gedaan, toen we nog getrouwd waren (maar dit bevalt ook goed).
Van de winter als mijn tarief de pan uit springt, zal ik er wel veel zitten in haar huis met energielabel A+.
Jan heeft een contract bij energieleverancier A voor een maandelijks bedrag van een X-aantal eurie. Jan klaagt, want hij krijgt ineens een aanpassing waardoor het bedrag bijna zou verdubbelen. Jan zegt; Ik ga dat niet betalen, wij hadden een afspraak voor bedrag X. Daarna stapt Jan over naar energieleverancier B met, in zijn ogen, een contract voor een Y-aantal eurie per maand. Y is maandelijks meer dan X, maar minder dan de nieuwe rekening bij leverancier A.
Ik heb daarop gereageerd met dat energiecontracten niet zo werken, dat kan niet voor een vest bedrag per maand. Jan zei dat dit wel kon, want Ziggo vraagt ook niet meer als je meer download. (Toen was voor mij het gesprek ook gelijk klaar)
Natuurlijk wil energieleverancier A het geld hebben, dus er gaat vast gezeur komen. Geheid dat energieleverancier B straks ook met een aanpassing of jaarafrekening gaat komen.
Wat mij het belangrijkst lijkt is dat straks niemand honger heeft of bevriest.FabianGTI schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:11:
[...]
Bedrijven die voornamelijk aan het bezuinigen zijn, zijn gewoon de productie aan het terugschroeven, wat weer resulteert in tekorten, wat weer resulteert in prijsstijgingen.
Zo zijn er bijvoorbeeld al bakstenen fabrieken die de capaciteit hebben terug geschroefd, waardoor er weer tekorten komen in de bouw.
En al die prijsstijgingen worden ook gewoon door de consument betaald, die al een duurder leven heeft gekregen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo naar de ideeën van het kabinet kijk hebben wij straks alleen wat aan de inkomstenbelasting verlaging, maar hoewel de getallen nog niet bekend zijn verwacht ik niet dat dit de inflatie gaat dekken, zal wel wederom tientjes werk worden.
Onder aan de streep vallen wij weer eens tussen wal en schip.
Dat is wat de regering nu voorkomt.
Dat middeninkomens keihard geraakt worden en nu bij de Aldi een fondue pakket moet halen voor de kerst is kut maar het zwartste scenario wordt voorkomen.
Al blijft dat een impopulaire mening op een forum met voornamelijk hoge inkomens.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
En vanaf hoeveel is een hoog inkomen?Dennis1812 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:07:
Die rekening hoort alleen absoluut niet bij de middeninkomens. Die hoort bij de hoge inkomens en de rijkeren van het land. Niet degene die zich net een klein beetje boven het minimumloon hebben kunnen uitwerken en zich nu weer keihard daarheen getrapt voelen.
Al blijft dat een impopulaire mening op een forum met voornamelijk hoge inkomens.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Niet schijf 1?Ronald.42 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:22:
[...]
En vanaf hoeveel is een hoog inkomen?
Of schijf 1 dat was iets van 68 K toch?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat is toch een deel van het middensegment gezinsinkomen. Rijk zie ik toch wat anders....Dennis1812 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:24:
3x modaal vind ik persoonlijk hoog.
[ Voor 7% gewijzigd door Wimo. op 01-09-2022 21:32 ]
Dat betwijfel ik, Modaal inkomen was modaal voor een redenWimo. schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:32:
[...]
Dat is toch een groot deel van het middensegment gezinsinkomen.
Modaal is het meest voorkomende.Wimo. schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:32:
[...]
Dat is toch een deel van het middensegment gezinsinkomen. Rijk zie ik toch wat anders....
Ga je daar 3x overheen ben je in mijn opinie rijk.
Maar dat is het lastige meteen. Er zijn geen harde definities voor hoog en rijk.
3x modaal uit loondienst als enige inkomsten is al een forse belastingdruk he.. dat zijn ook niet de gezinnen die leven van hun panden of vermogen. Dan moet je nog een heel stuk hoger mikken...Dennis1812 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:35:
[...]
Modaal is het meest voorkomende.
Maar dat is het lastige meteen. Er zijn geen harde definities voor hoog en rijk.
Of.je moet terug willen naar de 72% schijf. De.dag dat dat gebeurt verhuis ik overigens meteen
[ Voor 9% gewijzigd door Wimo. op 01-09-2022 21:39 ]
De Jumbo heeft nog 'verse' hamburgers voor de oude prijs, maar dit zijn nu half om half burgers. Liggen bijna in het rund vak. De duurdere runderhamburgers vroeger 96/98% rund nu 92% bijna bij iedere supermarkt is dat percentage omlaag gegaan.
Zelfs de diepvries hamburgers en frikandellen bevatten minder kipseparator vlees en zijn ineens ook aangelengd met varkenspek i.p.v varkensvlees. De voedingswaarde van al deze producten is flink omlaag gegaan.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik twijfel of dat straks bij normalere energieprijzen ook weer wordt bijgesteld.
Dat zit wel Schnorr.
Dit was mij ook opgevallen. Opzich prima dat het iets duurder wordt, maar blijf dan van de kwaliteit af.Cobb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:59:
Ik loop de afgelopen weken erg kritisch door de supermarkten en ik vermoed dat niet alleen de portemonnee maar ook de gezondheid een knauw gaat krijgen van de lage inkomens groep en ook wel de lage middeninkomens. Net alleen stijgen de prijzen voor allerlei producten maar de porties worden kleiner en veel wordt 'verborgen' aangepast.
De Jumbo heeft nog 'verse' hamburgers voor de oude prijs, maar dit zijn nu half om half burgers. Liggen bijna in het rund vak. De duurdere runderhamburgers vroeger 96/98% rund nu 92% bijna bij iedere supermarkt is dat percentage omlaag gegaan.
Zelfs de diepvries hamburgers en frikandellen bevatten minder kipseparator vlees en zijn ineens ook aangelengd met varkenspek i.p.v varkensvlees. De voedingswaarde van al deze producten is flink omlaag gegaan.
Bij de meeste dingen bij de Aldi is de kwaliteit prima of slecht. Nou waren de tartaartjes daar altijd wel prima, dus die kocht ik af en toe. Nu zijn ze 20% duurder geworden, maar hebben ze ook bindweefsel toegevoegt. Een deel is nu dus hard spul wat niet te kauwen is en tussen je tanden blijft steken. Dus weer een artikel van prima naar slecht en ik koop het niet meer. Kabeljauwfilet daar kan je weinig aan toevoegen op water na, dus met die hebben ze maar wat shrinkflation toegepast. Toch wel erg jammer dat het niet alleen duurder wordt, maar producten gewoon slechter worden gemaakt.

Wat denken ze toch aan onze gezondheid he! Zo fijn!Yucon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:38:
Plus heeft het ook mooi. Om ervoor te zorgen dat je minder suiker binnenkrijgt zijn de frisdrankblikjes nu van 0,33 naar 0,25 gegaan. Ook voor de suikervrije varianten![]()
[Afbeelding]

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Kunnen ze beter lege blikjes verkopen. Geheel suikervrij.Yucon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:38:
Plus heeft het ook mooi. Om ervoor te zorgen dat je minder suiker binnenkrijgt zijn de frisdrankblikjes nu van 0,33 naar 0,25 gegaan. Ook voor de suikervrije varianten![]()
[Afbeelding]
Gaat plus zijn naam veranderen in min?
[ Voor 6% gewijzigd door aljooge op 01-09-2022 22:45 ]
min min is Plusaljooge schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:41:
[...]
Kunnen ze beter lege blikjes verkopen. Geheel suikervrij.
Gaat plus zijn naam veranderen in min?
www.google.nl
Uiteraard wel voor dezelfde vertrouwde prijs als de blikjes van 33 centiliter.Yucon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:38:
[Afbeelding]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Als ze hoeveelheid vlees zelfde houden dan zal de prijs niet een beetje stijgen maar mega.PilatuS schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:23:
[...]
Dit was mij ook opgevallen. Opzich prima dat het iets duurder wordt, maar blijf dan van de kwaliteit af.
Bij de meeste dingen bij de Aldi is de kwaliteit prima of slecht. Nou waren de tartaartjes daar altijd wel prima, dus die kocht ik af en toe. Nu zijn ze 20% duurder geworden, maar hebben ze ook bindweefsel toegevoegt. Een deel is nu dus hard spul wat niet te kauwen is en tussen je tanden blijft steken. Dus weer een artikel van prima naar slecht en ik koop het niet meer. Kabeljauwfilet daar kan je weinig aan toevoegen op water na, dus met die hebben ze maar wat shrinkflation toegepast. Toch wel erg jammer dat het niet alleen duurder wordt, maar producten gewoon slechter worden gemaakt.
Voer voor dieren is bijna 2x zo duur ondertussen niet alleen door Oekraïne maar ook door de droogte (wordt grotendeels met binnenvaart vervoerd. En energie die 3x zo duur is (vlees koeling /productie is erg energie intensief). Nu zal een grote verwerker als de grote slachters wellicht wel wat gehatched hebben, maar zal er eerder vroeger dan later een omslag komen.
Als iedereen geen kunstgrepen doet zal je weer terug naar vroeger moeten; zondag vlees op tafel en woensdag gehakt dag.
En om on topic te blijven, de lage waterstanden helpen ook niet mee qua energieprijzen. Kwartvolle binnenvaart met zielige hoopjes kolen. Koelwater problemen voor kerncentrales en normale energiecentrales.
De voedselprijzen zullen wellicht terug kunnen zakken maar dat zal pas volgend jaar zijn zeker qua vlees prijzen doordat het afhangt van de oogsten van volgend jaar of oogsten die onder de evenaar vandaan moeten komen.
Naast krimpflatie nu ook suikerflatie: de waarde van suikervrij daaltYucon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:38:
[Afbeelding]
Dan zal er vast nog eens 10% of meer bjikomen, maar nu verpesten ze het product. Het is gewoon niet meer te eten op deze manier. Ze zijn van een prima iets naar rotzooi gegaan. Geef mij maar het goede product en dan een hogere prijs.Barrycade schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:34:
[...]
Als ze hoeveelheid vlees zelfde houden dan zal de prijs niet een beetje stijgen maar mega.
Als op deze manier alles complete rotzooi wordt dan liever flink minder er van eten hoor. Ik snap dat ze iets moeten doen en prijs heel belangrijk is. Alleen producten compleet verpesten, daarvan denk ik niet dat dit de manier is. Verder sowieso niets mis met minder vlees eten door de hogere prijs. Nu is het proberen er niet minder van te verkopen door iets eigenlijk helemaal te verpesten.Als iedereen geen kunstgrepen doet zal je weer terug naar vroeger moeten; zondag vlees op tafel en woensdag gehakt dag.
Dat is meer het aspect van de supermarkten die bepaalde groepen voedsel gewoon weer duurder maken, per saldo hebben die een complete toko te runnen. Bij ons merk je al dat het bij de turkse slagers aanzienlijk drukker is geworden, scheelt je rustig 2-3 euro voor een kilo kipfilet tov een supermarkt.Barrycade schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:34:
Als iedereen geen kunstgrepen doet zal je weer terug naar vroeger moeten; zondag vlees op tafel en woensdag gehakt dag.
Ergens hoop je dat er een schokgolf gaat door heel Nederland, weer hier en daar wat 'strijkstokjes' schoonmaken. Net zoals huishoudens flink moeten gaan doorlichten, vind ik het geen slecht idee hetzelfde maar eens bij bedrijven te gaan doen.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Inderdaad, ik ging altijd naar Aldi omdat mijn dochter de kipschnitzels van hun zo lekker vond, nu zijn ze iets van 50 cent duurder geworden per stuk en zitten er steeds harde stukken in, dus die wil ze gelijk niet meer. Dus de prijs is niet alleen verhoogd, de kwaliteit is ook een stuk achteruit gegaan, hiermee schieten ze zichzelf in hun voet, als mensen voor de hogere prijs mindere kwaliteit gaan krijgen.PilatuS schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:23:
[...]
Dit was mij ook opgevallen. Opzich prima dat het iets duurder wordt, maar blijf dan van de kwaliteit af.
Maar goed, ergens is dit meer voor een ander topic.
[ Voor 38% gewijzigd door JeroenNietDoen op 02-09-2022 07:33 ]
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Rijk ben je wanneer je kapitaal bezit. Een hoog inkomen heb je wanneer er iedere maand een leuk salaris wordt overgemaakt.Dennis1812 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:35:
[...]
Het gaat vaak hand in hand. Maar vers afgestudeerden aan de uni zullen een stuk minder rijk zijn dan een 60 jaar oude fabrieksarbeider met een afbetaalde koopwoning.
Ook wat besteedbaar inkomen betreft zit je met dubbelmodaal echt niet riant overigens als je de boot hebt gemist met de huizenmarkt een aantal jaren geleden. Het is wat dat betreft echt een lastige kwestie maar zoals anderen ook aangeven is het probleem veel groter en iets wat in het middeninkomen topic al jaren besproken wordt. Het vereist werkelijk een grote verandering. Onderkennen dat niet alles boven dubbelmodaal automatisch “rijk” is, is enkel een begin inderdaad
Er is in principe niets mis met een langer glijdende schaal voor IB met een hoog eindpercentage, niet dat het bij 3x of 5x modaal al zo'n percentage IB zou moeten gelden maar waar je de grens zou leggen is de vraag.Wimo. schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:38:
[...]
Of.je moet terug willen naar de 72% schijf. De.dag dat dat gebeurt verhuis ik overigens meteen
Maar goed, dat doet weinig af aan lage inkomens en de energierekening en is meer hoe je de lasten over de gehele populatie wil verdelen. Wellicht moeten we dan maar accepteren dat een deel van de populatie vertrekt (al is de roep vaker harder dan de actie)
VF?ByteMe_ schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:11:
Yes... In VF is de maandpremie weer €55 omhoog gegaan...
Buiten dat, zoals wel bekend zegt een maandpremie bijzonder weinig en kan je er pas wat mee met verwacht verbruik en prijs per eenheid.
[ Voor 7% gewijzigd door Napo op 02-09-2022 08:38 ]
Vattenfall?
Video frequency
Voice frequency
Voorwaardelijke Financiering
???
Vragen, vragen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
In de USA kost een salade tegen de €5 en een hamburger €1 ( dan in dollars) en het dan gek vinden dat er zoveel dikke mensen londropen daar.Cobb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:59:
Ik loop de afgelopen weken erg kritisch door de supermarkten en ik vermoed dat niet alleen de portemonnee maar ook de gezondheid een knauw gaat krijgen van de lage inkomens groep en ook wel de lage middeninkomens. Net alleen stijgen de prijzen voor allerlei producten maar de porties worden kleiner en veel wordt 'verborgen' aangepast.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Man: Variable Fighteralexbl69 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:40:
[...]
Video frequency
Voice frequency
Voorwaardelijke Financiering
???
Vragen, vragen.
Less alienation, more cooperation.
Ik vind het wel goed en nuttig om inzage te hebben in al dit soort shenanigans die supermarkten toepassen. Heb even in het shopping forum gekeken en daar zag ik nog geen topic. Ik vind het aan de ene kant meer een actualiteit vraagstuk maar kan mij ook voorstellen dat het een shopping iets is. Kan daar in het feedback forum wel even een vraagje over stellen.JeroenNietDoen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:17:
Maar goed, ergens is dit meer voor een ander topic.
Vrijdag fuck-upNapo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:36:
[...]
Er is in principe niets mis met een langer glijdende schaal voor IB met een hoog eindpercentage, niet dat het bij 3x of 5x modaal al zo'n percentage IB zou moeten gelden maar waar je de grens zou leggen is de vraag.
Maar goed, dat doet weinig af aan lage inkomens en de energierekening en is meer hoe je de lasten over de gehele populatie wil verdelen. Wellicht moeten we dan maar accepteren dat een deel van de populatie vertrekt (al is de roep vaker harder dan de actie)
[...]
VF?
Buiten dat, zoals wel bekend zegt een maandpremie bijzonder weinig en kan je er pas wat mee met verwacht verbruik en prijs per eenheid.
Nee, wat ik per maand zou moeten betalen om te voorkomen dat ik bij het einde van het jaar moet bijbetalen.
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Dat komt ook doordat je hamburgers makkelijk in kan vriezen en naar de woestijn van Nevada kan verschepen. Met een krop sla of een komkommer wordt dat een stukje lastiger.Agent47 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:45:
[...]
In de USA kost een salade tegen de €5 en een hamburger €1 ( dan in dollars) en het dan gek vinden dat er zoveel dikke mensen londropen daar.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dat is al 2 jaar zo. Niet iets wat te maken heeft met de huidige omstandigheden in ieder geval.Yucon schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:38:
[Afbeelding]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
En dan is het straks 2 euro en dan worden we met zijn allen ge-gaslight dat het zo goedkoop is. Vandaag de dag moet je geen werkend geheugen hebben, dat is een stuk gemakkelijker.Insert12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:59:
Bij Vattenfall is de gasprijs weer naar €4,18, begin van de week was het nog €5,08. Hopelijk zet de daling door
Dit zie ik dus ook zo gebeuren. Waar gaan mensen happen is de vraag? Ik denk oprecht dat gas gaat dalen qua prijs en dat mensen massaal een contract voor 3 jaar gaan afsluiten als hij rond de €2 zit.Sandor_Clegane schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:46:
[...]
En dan is het straks 2 euro en dan worden we met zijn allen ge-gaslight dat het zo goedkoop is. Vandaag de dag moet je geen werkend geheugen hebben, dat is een stuk gemakkelijker.
Ik vind een gezin met 2x 1.5x modaal nou niet echt rijk. Modaal is inderdaad modaal, maar in de meeste gezinnen is er meer dan 1 FTE actief, dus gemiddelde gezinsinkomens zitten veelal boven modaal.Dennis1812 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:35:
De gasprijs is ook van 350 naar 220, hopelijk zakt deze weer verder als het onderhoud aan NS1 vandaag of morgen klaar is.Insert12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:59:
Bij Vattenfall is de gasprijs weer naar €4,18, begin van de week was het nog €5,08. Hopelijk zet de daling door
Precies, "we're in the money......."Agent47 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:51:
[...]
Dit zie ik dus ook zo gebeuren. Waar gaan mensen happen is de vraag? Ik denk oprecht dat gas gaat dalen qua prijs en dat mensen massaal een contract voor 3 jaar gaan afsluiten als hij rond de €2 zit.
Prijzen blijven nog wel hoog de komende jaren, de scheepvaart werkt met meerjarige contracten en die worden afgesloten met de huidige prijzen in het achterhoofd dus het verschepen van spullen blijft een kapitaal kosten de komende tijd.
Mja wat is rijk vandaag de dag?TheBrut3 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:56:
[...]
Ik vind een gezin met 2x 1.5x modaal nou niet echt rijk. Modaal is inderdaad modaal, maar in de meeste gezinnen is er meer dan 1 FTE actief, dus gemiddelde gezinsinkomens zitten veelal boven modaal.
[ Voor 48% gewijzigd door dfbt op 02-09-2022 12:03 . Reden: calculaties klopte niet ]
Laten ze die NS1 maar lekker dicht houden. Dan hoeven ze tenminste niet meer te dreigen en is dat ook klaar.TheBrut3 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:57:
[...]
De gasprijs is ook van 350 naar 220, hopelijk zakt deze weer verder als het onderhoud aan NS1 vandaag of morgen klaar is.
Zoals het gezegde gaat: fool me once, shame on you. Fool me twice...
Dat zit wel Schnorr.
Je geen zorgen hoeven maken over hoe je de maand doorkomt.
Was het maar waar. Modaal is €38000 in 2022, anderhalf modaal is dus €57000. Per maand (delen door 12,96) kom je dan uit op €4398 bruto. Netto in mijn sector (CAO Metalektro, dus incl. pernsioenpremie) kom je dan uit op €2932 per maand. Een modaal salaris is €2244 netto zonder vakantiegeld.dfbt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:07:
[...]
Modaal gesproken ligt rond 2022 inclusief vakantiegeld op 2500 netto per maand.
Als jij dus 1.5x modaal verdiend, verdien je 3750 euro netto. Gezinnen met 2x 3750 euro verdienen dus 7500 euro netto samen. Dat ligt toch echt ff een heel stuk verder als wat ik normaal gesproken in het dagelijks leven tegen kom. Ik vind rond de 3700-4400 euro netto voor een gezin met 2 werkende partners een stuk ''beter klinken'' Al hoor je soms nog dat het veel is. Maar dat zou betekenen dat je met 2 personen rond 1.5x Modaal zit. Je uitgave patroon zal weliswaar wat anders zijn met 7500, maar dat je HEEL wat kan sparen is wel degelijk aan de gang met 2x 1.5 modaal.
Mja wat is rijk vandaag de dag?
Een hoog bruto salaris staat niet direct gelijk aan een hoog netto salaris. Om €3000 netto te verdienen moet je een heel behoorlijk bruto salaris verdienen en kom je alsnog vrij eenvoudig in de problemen als de inflatie omhoog schiet.
Sorry, in Nederland rekenen we bruto. Modaal is 38k bruto, 1.5x modaal is 57k bruto, 57k bruto is 40k netto, 40k netto is iets meer dan 3k netto per maand en dan nog vakantiegeld.dfbt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:07:
Als jij dus 1.5x modaal verdiend, verdien je 3750 euro netto.
Edit: En dan kan er nog wat CAO afwijking in zitten zoals @Insert12 aangeeft, maar 1.5x modaal is om en nabij de 3k netto in de maand en lang geen 3750.
[ Voor 15% gewijzigd door TheBrut3 op 02-09-2022 11:18 ]
met 2x 1.5 dus 2x 3000 netto kom je in mijn ogen echt ook nog niet in de problemen lol.Insert12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:15:
[...]
Was het maar waar. Modaal is €38000 in 2022, anderhalf modaal is dus €57000. Per maand (delen door 12,96) kom je dan uit op €4398 bruto. Netto in mijn sector (CAO Metalektro, dus incl. pernsioenpremie) kom je dan uit op €2932 per maand. Een modaal salaris is €2244 netto zonder vakantiegeld.
Een hoog bruto salaris staat niet direct gelijk aan een hoog netto salaris. Om €3000 netto te verdienen moet je een heel behoorlijk bruto salaris verdienen en kom je alsnog vrij eenvoudig in de problemen als de inflatie omhoog schiet.
Met 1x 3000 netto voor 2 personen geloof ik dat wel.
Zullen we dit even goed doen?dfbt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:07:
[...]
Als jij dus 1.5x modaal verdiend, verdien je 3750 euro netto. Gezinnen met 2x 3750 euro verdienen dus 7500 euro netto samen. Dat ligt toch echt ff een heel stuk verder als wat ik normaal gesproken in het dagelijks leven tegen kom. Ik vind rond de 3700-4400 euro netto voor een gezin met 2 werkende partners een stuk ''beter klinken'' Al hoor je soms nog dat het veel is. Maar dat zou betekenen dat je met 2 personen rond 1.5x Modaal zit. Je uitgave patroon zal weliswaar wat anders zijn met 7500, maar dat je HEEL wat kan sparen is wel degelijk aan de gang met 2x 1.5 modaal.
Mja wat is rijk vandaag de dag?
Modaal is 38K per jaar voor een individu, inclusief vakantiegeld. Als je vakantiegeld apart gestort krijgt in mei is dat bruto per maand in alle andere maanden:
38.000 / 1,08 / 12 = 2932 euro bruto per maand. Netto is dat (en dan ga ik ervanuit dat je geen pensioenpremie betaalt): 2369 euro per maand.
Iemand die 1,5 keer modaal verdient kun je niet het netto inkomen x 1,5 doen. Het bruto inkomen van 1,5 x modaal is 2932x1,5= 4398. Dit is netto 3128. Nogmaals, dit is lager als je pensioenpremie betaalt. In het onderwijs / ambtenaren /politie bijvoorbeeld kan dat zo 100 tot 200 euro netto schelen dat je lager zit.
Een gezin met tweemaal 1,5x modaal verdient dus 2x3128 netto = 6256
(interessant is overigens als je als eenverdiener 3 x modaal verdient je maar 5180 euro netto per maand, dit is een grote frustratie voor mij als eenverdiener, mijn vrouw kan niet werken (chronisch ziek). Overigens verdien ik geen 3x modaal maar het verschil in belasting is vergelijkbaar, heel frustrerend en een typisch NL probleem).
Dan is er nog iets als een modaal gezinsinkomen. Dat ligt in 2020 op 54.100 per gezin, waarbij de hoofverdiender 45.100 verdient. Als ik dit laatste voorbeeld doorreken op dezelfde manier hierboven krijgt een modaal gezin (ex vakantiegeld, ex pensioenpremie) per maand 2658 + 694 = 3352 netto op de rekening in Nederland.
Als het lukt om hiervan een huis te kopen krijg je max 236K hypotheek tegen 3,5 procent met (netto) maandlasten 800 euro. Dat kan helemaal niet meer (huizen zijn duurder) en als je particulier moet huren zit je al een stuk hoger. Maar goed, laten we die 800 eens nemen. Als je dan ook nog eens 600 euro aan energie moet betalen ben je dus al 1400 kwijt nog voor je iets anders hebt. Dan heb je nog 1900 euro om van te leven / verzekeringen / auto etc. Ik laat in het midden of je het dan goed hebt of niet. Veel mensen betalen zeker 1200-1400 voor een huis per maand en dan ben je samen met energie nu 2000 kwijt als je pech hebt en dan heb je nog 1300 om van te leven / verzekeren / auto etc.
Allebei 1,5 x modaal verdienen is 114000 euro per jaar. Dat laatste is dus meer dan 2x een modaal gezinsinkomen in Nederland. Kortom, dat komt niet vaak voor. Je zit dan in 2019 bij de rijkste 5 procent huishoudens. (Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...en-ik-vergelijken-inkomen) Dit laatste klopt niet helemaal, thanks @Napo
[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 02-09-2022 11:51 ]
Zie ook het min-of-meer zustertopic:Mfpower schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:35:
offtopic:
(interessant is overigens als je als eenverdiener 3 x modaal verdient je maar 5180 euro netto per maand, dit is een grote frustratie voor mij als eenverdiener, mijn vrouw kan niet werken (chronisch ziek). Overigens verdien ik geen 3x modaal maar het verschil in belasting is vergelijkbaar, heel frustrerend en een typisch NL probleem).
Het (on)bestaan van het middeninkomen
Werken zou moeten lonen in Nederland, maar meer werken doet dat eigenlijk niet. Bij lagere inkomens heb je veel toeslagen die je verliest (waaronder mogelijk de energietoeslag waar je dan geen recht op hebt), en bij hogere inkomens nekt de hoogste IB-schaal je.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Lastig om te zien in de CBS cijfers aangezien de ranges wat anders zijn maar meer dan 100k bruto inkomen per huishouden is zeker niet bijzonder. 1.896.000 particuliere huishoudens hebben meer dan 100k bruto inkomen per jaar wat neerkomt op 24% van alle particuliere huishoudensMfpower schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:35:
[...]
Allebei 1,5 x modaal verdienen is 114000 euro per jaar. Dat laatste is dus meer dan 2x een modaal gezinsinkomen in Nederland. Kortom, dat komt niet vaak voor. Je zit dan in 2019 bij de rijkste 5 procent huishoudens. (Bron: https://www.rtlnieuws.nl/...en-ik-vergelijken-inkomen)
Dat artikel van RTL lijkt gebruik te maken van gestandariseerd inkomen, wat niet gelijk is aan bruto inkomen.
Maar goed, dit wijkt weer af van de lage inkomens.
[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 02-09-2022 11:47 ]
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat mensen daarin slimmer zouden worden. Toen de brandstofprijzen omhoog schoten heb ik de keuze gemaakt om vrijwel onafhankelijk van de auto te worden, waar veel mensen om mij heen de prijs rond de €2,- een koopje vinden, en ineens weer vrolijk doortuffen. Een enkeling besloot om de ICE weg te doen en te verruilen voor een EV, met hetzelfde gedrag maar initieel tegen lagere kosten. Een ICE op benzine is in veel gevallen momenteel de goedkopere optie.Agent47 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:51:
[...]
Dit zie ik dus ook zo gebeuren. Waar gaan mensen happen is de vraag? Ik denk oprecht dat gas gaat dalen qua prijs en dat mensen massaal een contract voor 3 jaar gaan afsluiten als hij rond de €2 zit.
Bij gas zie je iets soortgelijks. Er worden volop alternatieven gezocht (hout/petroleum), een enkeling gaat nu al-electric maar er wordt eigenlijk weinig nagedacht over of je die energie überhaupt nodig hebt.
De komende winter zitten wij onder voorbehoud nog goed qua energieprijs, maar ik probeer zoveel mogelijk te leren van mensen die het allemaal niet meer kunnen betalen en op creatieve wijze toch de winter doorkomen.
Ik zie om mij heen vooral wanhoop. Ik heb iemand hier in de wijk wonen die volgens mij het halve bos gekapt heeft.merauder schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:46:
[...]
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat mensen daarin slimmer zouden worden. Toen de brandstofprijzen omhoog schoten heb ik de keuze gemaakt om vrijwel onafhankelijk van de auto te worden, waar veel mensen om mij heen de prijs rond de €2,- een koopje vinden, en ineens weer vrolijk doortuffen. Een enkeling besloot om de ICE weg te doen en te verruilen voor een EV, met hetzelfde gedrag maar initieel tegen lagere kosten. Een ICE op benzine is in veel gevallen momenteel de goedkopere optie.
Bij gas zie je iets soortgelijks. Er worden volop alternatieven gezocht (hout/petroleum), een enkeling gaat nu al-electric maar er wordt eigenlijk weinig nagedacht over of je die energie überhaupt nodig hebt.
De komende winter zitten wij onder voorbehoud nog goed qua energieprijs, maar ik probeer zoveel mogelijk te leren van mensen die het allemaal niet meer kunnen betalen en op creatieve wijze toch de winter doorkomen.
zijn supermarkten sowieso niet vies van verpakkingen ongemerkt minder ingooien en de prijs hetzelfde houden.Stoney3K schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:04:
[...]
Uiteraard wel voor dezelfde vertrouwde prijs als de blikjes van 33 centiliter.
Met vlees is het een absolute ramp overal. Vlees wordt bij de lokale coop niet eens meer per gram berekend maar soms per aantallen en soms met gewicht
zo zijn 10 hamburgers hier met een totaal gewicht van 650 gram 8 euro 50 maar 4 hamburgers met een totaalgewicht van 400 gram 3.75.
natuurlijk heb je ook 4 hamburgers in de aanbieding die er precies hetzelfde uit zien maar 3,50 kosten helaas heeft die een gewicht van 320 gram.. dus ja leuke aanbieding.. geen peil meer op te trekken de prijzen. je hebt soms 5 verschillende prijzen voor iets dat 100% hetzelfde is hier.
Het ligt aan wat voor soort verdiener je bent. Lagere inkomens (dit topic) hebben mensen problemen en zullen wanhopig worden. Hogere inkomens hebben veelal voldoende geld om te investeren in (al dan niet tijdelijke) alternatieven om bijvoorbeeld het gasverbruik te verminderen.Agent47 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:52:
Ik zie om mij heen vooral wanhoop.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Lang verhaal kort, oké mijn berekening over 7500 euro komt dus ff helemaal te vervallen, zal dit ook aanpassen.
Mijn reactie was wel op iemand die zei dat hij vond dat 2x 1.5 Modaal verdienen in 1 gezin niet rijk is, maar ik vind boven 6.000 netto op de rekening iedere maand dus wel serieus geld. hoe dit dan binnenkomt door 1 werkende en 1 niet, of 2x werkende, 1x fulltime en 1x parttime is dan even achterwegen. Jou voorbeeld dat 1 iemand hoofdverdiener is en andere niet kan werken, en daar serieus op word afgestraft door de belastingdienst vind ik ook echt een kwalijke zaak.
Is ook serieus veel geld. Maar komt wel heel vaak voor in Nederland. Dat laat precies het probleem zien, er is een te grote tweedeling gekomen in NL van mensen die zich weinig zorgen hoeven maken en mensen aan de onderkant van de salaris distributie.dfbt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:00:
[...]
Lang verhaal kort, oké mijn berekening over 7500 euro komt dus ff helemaal te vervallen, zal dit ook aanpassen.
Mijn reactie was wel op iemand die zei dat hij vond dat 2x 1.5 Modaal verdienen in 1 gezin niet rijk is, maar ik vind boven 6.000 netto op de rekening iedere maand dus wel serieus geld. hoe dit dan binnenkomt door 1 werkende en 1 niet, of 2x werkende, 1x fulltime en 1x parttime is dan even achterwegen. Jou voorbeeld dat 1 iemand hoofdverdiener is en andere niet kan werken, en daar serieus op word afgestraft door de belastingdienst vind ik ook echt een kwalijke zaak.
Snap ik, ik ben het ook met je eens dat het veel geld is. Toch is het blijkbaar niet zeldzaam zoals @Napo zegt. En of je rijk bent? Je hebt het in elk geval heel goed, en in veel gevallen zo goed dat je allang in PV/Warmtepomt/isolotie etc hebt geïsoleerd (of dat had gekund) zodat je geen last hebt van de stijgende prijzen. Dubbele winst dus.dfbt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:00:
[...]
Dat van de belastingdienst is by design om tweeverdieners te stimuleren. Vroeger was dit minder heftig maar de aanrechtsubsidie moest worden afgeschaft. Alleen Omtzigt, SGP en CU hebben hier andere ideeën over. In veel andere landen wordt gekeken naar het totaal bruto gezinsinkomen. Hier doen we dat voor toeslagen wel, maar voor belasting niet, wat een scheefgroei kan betekenen als je niet allebei werkt.
Dat is altijd met prijsverhogingen toch? Prijsverhogingen zijn altijd instant, maar prijsverlagingen gaat tijd overheen.Stukfruit schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:16:
Ik twijfel of dat straks bij normalere energieprijzen ook weer wordt bijgesteld.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
En dat wordt versterkt door opkomst bij de verkiezingen. Mensen met hoog inkomen gaan gemiddeld gezien meer stemmen en dus voor hun belangen opkomen. En dat houdt het systeem in stand.giantgiantus schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:12:
[...]
Is ook serieus veel geld. Maar komt wel heel vaak voor in Nederland. Dat laat precies het probleem zien, er is een te grote tweedeling gekomen in NL van mensen die zich weinig zorgen hoeven maken en mensen aan de onderkant van de salaris distributie.
Juist de mensen die het minste vertrouwen hebben in de overheid zouden juist het meest moeten gaan stemmen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W1VADb4DDmEKdrMpPxaS0xTI.jpg?f=user_large)
Zonder definities wat "hoog" en "laag" inkomen is, is het vrij lastig om ook maar iets te concluderen.jeroenkb schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:30:
[...]
En dat wordt versterkt door opkomst bij de verkiezingen. Mensen met hoog inkomen gaan gemiddeld gezien meer stemmen en dus voor hun belangen opkomen. En dat houdt het systeem in stand.
Juist de mensen die het minste vertrouwen hebben in de overheid zouden juist het meest moeten gaan stemmen.
[Afbeelding]
Had het plaatje iets groter moeten knippenNapo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:42:
[...]
Zonder definities wat "hoog" en "laag" inkomen is, is het vrij lastig om ook maar iets te concluderen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m57YJoMiRPpz6XfHVUj3CVeD.jpg?f=user_large)
Het beschikbaar stellen van prijs per meeteenheid is verplicht, dat is in volume, gewicht, lengte of oppervlak. Daar zal de lokale coop niet omheen kunnen. Hoewel het vaak heel klein wordt aangegeven zal het er vast wel beschikbaar zijn.Bartosy schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:56:
[...]
Met vlees is het een absolute ramp overal. Vlees wordt bij de lokale coop niet eens meer per gram berekend maar soms per aantallen en soms met gewicht
[ Voor 5% gewijzigd door Napo op 02-09-2022 12:51 ]
(beetje off-topic maar toch ook weer niet)merauder schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:46:
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat mensen daarin slimmer zouden worden. Toen de brandstofprijzen omhoog schoten heb ik de keuze gemaakt om vrijwel onafhankelijk van de auto te worden, waar veel mensen om mij heen de prijs rond de €2,- een koopje vinden, en ineens weer vrolijk doortuffen.
Als mensen al een keuze hebben. Wonen op OV- of fietsafstand van je werk was altijd al een luxe. Met de huidige woningmarkt is dat nog veel meer het geval. Om nog te zwijgen over mensen met geld die de randstad ontvluchten en ook in de provincie de huizenmarkt verstoren.
Dan nog, autobezit en -gebruik is ontzettend duur. Je zou bijna denken dat mensen een deel vd feitelijke kosten wegredeneren. Of deels worden beinvloed door de niet aflatende stroom met autoreclames, overal. En bijgevolg, als je die kosten toch al hebt gemaakt, is er een neiging om de auto dan ook maar te gebruiken, ook wanneer dat niet perse nodig is.
Er zijn bijna 9 miljoen (CBS) auto's op bijna 18 miljoen (CBS) inwoners (waarvan slechts 12% auto's op naam van een bedrijf). Gezien de inkomensverdeling (CBS) moet het haast wel dat een flink percentage huishoudens met een laag inkomen (zie grafiek) toch een auto bezitten.
Mogelijk kan de grotere actieradius van electrische fietsen dat voor sommigen een werkbaar alternatief maken. Maar ook voor zo'n fiets moet je geld hebben (en hij moet niet gestolen worden).
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Vattenvall gaat per 1 oktober gewoon de prijs verhogen hoor... KachingaaaaTheBrut3 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:57:
[...]
De gasprijs is ook van 350 naar 220, hopelijk zakt deze weer verder als het onderhoud aan NS1 vandaag of morgen klaar is.
probeer serieus te reageren met argumenten als je een discussie wil voeren. Deze wijze van reageren gaat geen goede discussie opleverenmerauder schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:46:
[...]
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat mensen daarin slimmer zouden worden. Toen de brandstofprijzen omhoog schoten heb ik de keuze gemaakt om vrijwel onafhankelijk van de auto te worden, waar veel mensen om mij heen de prijs rond de €2,- een koopje vinden, en ineens weer vrolijk doortuffen. Een enkeling besloot om de ICE weg te doen en te verruilen voor een EV, met hetzelfde gedrag maar initieel tegen lagere kosten. Een ICE op benzine is in veel gevallen momenteel de goedkopere optie.
[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 05-09-2022 12:04 ]
Heb je daar een bron van; mijn contract bij vattenfall loopt af per 1 oktober.mierenfokker schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:12:
[...]
Vattenvall gaat per 1 oktober gewoon de prijs verhogen hoor... Kachingaaaa
Asus Zenbook i7 256gb
Ik zie het volgende als ik inlog op vattenfal:Ghostrider schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:17:
[...]
Heb je daar een bron van; mijn contract bij vattenfall loopt af per 1 oktober.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3XHEUi6hOcX7Fp7y7P4UWGb1.jpg?f=user_large)
https://www.vattenfall.nl...we-tarieven-energiemarkt/Ghostrider schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:17:
Ah dat is fijn om te weten, ik dacht altijd dat supermarkten dit uit goedheid van hun hart deden want je kan wel gemakkelijk vergelijken zoNapo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:48:
[...]
Het beschikbaar stellen van prijs per meeteenheid is verplicht, dat is in volume, gewicht, lengte of oppervlak. Daar zal de lokale coop niet omheen kunnen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Een van die "stomme regeltjes" uit Europa.Sebazzz schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:46:
[...]
Ah dat is fijn om te weten, ik dacht altijd dat supermarkten dit uit goedheid van hun hart deden want je kan wel gemakkelijk vergelijken zo
Bijna alles wat op een label staat van voedselverpakkingen in Europa is gereguleerd.
Ik heb net nog via de RREW actie een Niebla Aurajet 6 L besteld voor 29.95 (a 89,95)
Als je gorgeld op "jouw gemeente en douchekop" heb je mss nog kans dat je een waardebon van 60,- kunt krijgen.
Zo kwam ik er ook achter, het is inmiddels een actie van eind '21 en zag al dat het niet meer bij elke gemeente nog kon.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ik kreeg 'm ook vandaag .. per 1-10 loopt m'n vaste contract af en gaan we dit ook betalen.Ghostrider schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:22:
edit[Afbeelding]
Bij vattenfall
Daarom gaat u per 1 oktober 2022 automatisch over op een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
In de straat is laden met de EV 37 cent, dat kan nog net uit tov benzine. Als het duurder wordt ruil ik de EV in voor een benzineauto. Mijn eigen laadpaal gaat in elk geval op marktplaats.
Mail gekregen vandaagGhostrider schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:17:
[...]
Ik hoop vooral dankzij gedragsverandering, isolatie, lage temperatuurverwarming en energieopslag zoals zonneboilers minder behoefte aan energie te hebben.mierenfokker schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:13:
[...]
probeer serieus te reageren met argumenten als je een discussie wil voeren. Deze wijze van reageren gaat geen goede discussie opleveren
Een staat die roebels betaalt aan Gazprom oprichten in de tuin is nu ook een optie inderdaad.
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 05-09-2022 12:05 ]
Mensen leven veel met de gedachte dat bepaalde zaken noodzakelijk zijn, in plaats van een luxe product. Naast auto's zo ook bijvoorbeeld airco's in Nederland.merauder schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:46:
[...]
Die luxe is dusdanig verworven en eigen gemaakt dat mensen die hier al jaren gebruik van maken, of mee opgegroeid zijn, hier vaak ook maar lastig vanaf kunnen stappen. En er worden al snel allerlei beren opgeworpen om te doen verklaren waartoe het onmogelijk zou zijn.
Een enkeling die ik ken die bijvoorbeeld net als jou heeft besloten om onafhankelijk te worden van de auto, die voorheen ook binnen het kamp behoorde van leven zonder auto is een onmogelijkheid, zie ik stuk voor stuk met de praktijkervaring nu van dat geloof afstappen. En natuurlijk volledig terecht. Het is ook gewoonweg pertinente onzin dat leven in Nederland zonder auto niet tot de mogelijkheden behoort. Verreweg de meeste winst is natuurlijk te behalen bij het volledig de deur uit doen van de auto. Je bent dan namelijk alle kosten kwijt, naast brandstof ook verzekeringen, onderhoud, eventuele parkeerkosten, afschrijving, etc. En daarmee dan ook al snel je nummer 2 (of mogelijk zelfs nummer 1 bij 2 auto's) kostenpost.
Qua energieverbruik een eveneens bijzonder fenomeen dat ik om mij heen in ieder geval vaak zie. In de winter de kachel op 21 - 22 graden, want alles eronder is te koud, 18 - 19 graden, laat staan eventueel nog lager, moet men niet aan denken. Om in de zomer de airco op 18 graden in te stellen

Dit soort uitgavenpatronen zijn doorgaans echter meer een middenklasse probleem dan een probleem van de echt lage inkomens. Maar daarmee juist een groep die indien de huidige prijzen aan blijven houden vermoedelijk relatief gezien in aangewende levensluxe misschien nog wel het meeste gaan inleveren. Zo hoorde ik van de week nog een voorbeeld van een collega die momenteel zit op een maandbedrag van circa 380 in de maand, wat op korte termijn op basis van nieuwe tarieven zal doen stijgen tot bijna 1000 euro in de maand. Dan komt er toch zo'n moment in het leven waarin de vraag komt of zaken als airco, jacuzzi in de tuin, nog wel realistisch zijn om te bezitten anno 2022 - 2023.
Wat dat betreft is het natuurlijk ook wel interessant om te zien hoe de gemiddelde Nederlander zich hierin zal gaan opstellen de komende jaren. Waar komen de prioriteiten voor mensen te liggen. Op wat voor manier past men zich aan. Ergens is het een interessant sociaal experiment op dat vlak.
De daling zet door. We zitten met deze future nu op het niveau van juli.YakuzA schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:11:
[...]
De meeste ttf future grafieken zijn niet zo overzichtelijk idd.
https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Het is verleidelijk om dat aan die dalende groothandelsprijs te koppelen, maar ik weet niet of dat zo is.Insert12 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:59:
Hopelijk zet de daling door
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
In Groningen heet dat Regionaal Energie Loket, kun je 50 euro korting krijgen op douchekoppen, SpeedComfort radiatorventilatoren, led-lampen etc. Je kunt ook een gratis energiecoach langs laten komen om je tips te geven.Bad Brains schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:12:
Misschien een tip voor mensen;
Ik heb net nog via de RREW actie een Niebla Aurajet 6 L besteld voor 29.95 (a 89,95)
Als je gorgeld op "jouw gemeente en douchekop" heb je mss nog kans dat je een waardebon van 60,- kunt krijgen.
Zo kwam ik er ook achter, het is inmiddels een actie van eind '21 en zag al dat het niet meer bij elke gemeente nog kon.
Ik heb er een dubbele Speedcomfort mee gekocht (nog steeds 40 euro bijbetalen, dure krengen..), verwarming efficiënter maken leek me het meest zinnig. Nu op drie plekken verwarming met ventilatoren gepimpt, 1 SpeedComfort in werkkamer en 2x eigen creatie met temp-sensor in woon/bijkamer: 7x 12cm dikke lownoise-ventilatoren in de radiatorombouw en 6x 6cm achter een enkelvoudige radiator. Nog even uitvogelen hoe ik de keteltemperatuur van 75 naar 70 of 65 graden kan krijgen, en dat zou bij elkaar een merkbare besparing op moeten leveren, 'up to 22%' volgens het marketingpraatje op de SpeedComfort-doos. Ben benieuwd naar de praktijk, is het 5-10% dan is het al zeer netjes.
Daarnaast ook op marktplaats een Methven* 5L/minuut douchekop voor 30 euro gescoord, om m'n oude douchekop te vervangen. Al zal dat hoogstens 1-3m3 per maand besparen, terugverdienen doet ie zich wel maar het gaat niet hard qua besparing.
* Niebla is een rebrand hiervan, las ik hier ergens op GoT
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Natuurlijk hebben veel mensen met een laag inkomen een auto. Zeker buiten de Randstad is dat nogal handig. OV is amper een optie. Mogelijk moeten ze daarom andere keuzes maken mbt geen vakantie. Maar een auto geeft wel een enorme mate van vrijheid.mekkieboek schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:48:
Er zijn bijna 9 miljoen (CBS) auto's op bijna 18 miljoen (CBS) inwoners (waarvan slechts 12% auto's op naam van een bedrijf). Gezien de inkomensverdeling (CBS) moet het haast wel dat een flink percentage huishoudens met een laag inkomen (zie grafiek) toch een auto bezitten.
Mogelijk kan de grotere actieradius van electrische fietsen dat voor sommigen een werkbaar alternatief maken. Maar ook voor zo'n fiets moet je geld hebben (en hij moet niet gestolen worden).
Kijk maar in de "armere" wijken, hoeveel auto's er staan.
Zullen de straten straks leeg raken, auto's de deur uit, anders geen gaslicht.
Klopt helemaal ik heb vanaf mijn rijbewijs altijd een auto gehad(eerst lease later van mezelf) en nu sinds een jaar of 5 niet meer.Trichoglossus schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:53:
[...]
Natuurlijk hebben veel mensen met een laag inkomen een auto. Zeker buiten de Randstad is dat nogal handig. OV is amper een optie. Mogelijk moeten ze daarom andere keuzes maken mbt geen vakantie. Maar een auto geeft wel een enorme mate van vrijheid.
Het bespaard ontzettend veel maar je levert ook veel vrijheid is terwijl wij het niet eens slecht hebben.
Wonen 100m van station dus zijn snel overal.
Wonen naast een amberhub(deel auto)
Ik kan zware boodschappen doen met de bedrijfsbus.
Mijn vrouw heeft een tolk die met haar naar afspraken kan gaan(ze heeft een tolk nodig voor de communicatie en daar zit vervoer bij)
Zelfs met al die voordeeltjes mis ik soms de auto terwijl ik zelf een hekel heb aan autorijden, de besparing is mooi meegenomen nu maar als een van onze zonen zijn rijbewijs haalt dan wil ik wel weer een auto omdat er dan ook vaker mee gereden wordt.
Een auto is vrijheid maar ook voor veel mensen een verplicht nummer.
Festina lente
En jouw ervaringen op dat vlak gelden dus maar voor alle Nederlanders?psychodude schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:23:
[...]Het is ook gewoonweg pertinente onzin dat leven in Nederland zonder auto niet tot de mogelijkheden behoort.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het bereiken van het politieke doel van 80% vulgraad EU breed lijkt de markt gerust te hebben gesteld.Real schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:14:
[...]
De daling zet door. We zitten met deze future nu op het niveau van juli.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet alleen een mate van vrijheid, mensen met een laag inkomen doen vaker een beroep dat met de handen gedaan moet worden, daarvoor moeten ze wel naar het bedrijf waar ze werken of op locatie komen.Trichoglossus schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:53:
[...]
Natuurlijk hebben veel mensen met een laag inkomen een auto. Zeker buiten de Randstad is dat nogal handig. OV is amper een optie. Mogelijk moeten ze daarom andere keuzes maken mbt geen vakantie. Maar een auto geeft wel een enorme mate van vrijheid.
Een auto is dan gewoon noodzakelijk, ik heb zelf een collega die nog geen rijbewijs heeft maar die doet 1,5 uur om op het werk te komen wat 20 minuten met de auto is, nogal wiedes als je dan een auto koopt.
Daarnaast is het OV ook niet bepaald goedkoop.
Ik zou er niet aan moeten denken om zonder auto te zitten, en dan gebruik ik hem eigenlijk maar amper.
Waar wij wonen is alles, maar dan ook echt alles, bagger met het OV, dus waarom zou ik dan daarvoor kiezen?
Een enorme vrijheid die als neveneffect minder financiële vrijheid tot gevolg heeft.Trichoglossus schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:53:
[...]
. Maar een auto geeft wel een enorme mate van vrijheid..
Voor alles is het afwegingen maken maar zeker voor lagere inkomens neemt een auto een grote hap uit de financiële middelen. Dat het middel in bepaalde situaties logischer is lijkt me evident maar zelfs dan zul je er andere zaken voor moeten laten.
Zonder auto moeten ze vaak nog veel meer laten. Want kunnen ze niet naar het werk.Napo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:34:
[...]
Een enorme vrijheid die als neveneffect minder financiële vrijheid tot gevolg heeft.
Voor alles is het afwegingen maken maar zeker voor lagere inkomens neemt een auto een grote hap uit de financiële middelen. Dat het middel in bepaalde situaties logischer is lijkt me evident maar zelfs dan zul je er andere zaken voor moeten laten.
Buiten de randstad is OV meestal zeer slecht tot niet bestaand en niet iedereen werkt op fietsafstand of kan dat.
Thuiswerken is ook in zeer veel beroepen onmogelijk.
Ik zit niet bij Vattenfall, maar zouden die prijzen ook gelden als je daar al een variabel contract hebt.Mfpower schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:22:
[...]
Ik kreeg 'm ook vandaag .. per 1-10 loopt m'n vaste contract af en gaan we dit ook betalen.
In de straat is laden met de EV 37 cent, dat kan nog net uit tov benzine. Als het duurder wordt ruil ik de EV in voor een benzineauto. Mijn eigen laadpaal gaat in elk geval op marktplaats.
Dit topic is gesloten.