Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 71 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:42
Pakhaas schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:13:
Ook een optie. Waar kan ik inzien hoe de dynamische tarieven zich over de dag ontwikkelen? Overdag kunnen we vaak van de zonnepanelen laden en als er overdag niet genoeg zon is kan het ook van het net. Ik neem aan dat de prijzen overdag het laagste zijn? En midden in de nacht? Want dan zouden we ook kunnen laden.

Maar zo lang we kunnen salderen wordt dit toch nog bij elkaar weggestreept?
Het staat vrij om te Googlen hoor.
Hier kun je bijvoorbeeld de uurprijs per dag zien, per leverancier. https://www.stroomperuur.nl/

Prijzen zijn over algemeen zomers het laagste tussen 12-16 uur. Ook is s nachts vaak wat voordeliger. Ook s weekends vaak voordelig. Rond pieken in stroomgebruik duurder. Dat is vaak van 7-10 en 18-22 uur.

Kwestie van vraag en aanbod. Veel wind en zon maakt stroom goedkoper en veel vraag maakt het duurder. Vraag is niet alleen particulier, maar ook bijvoorbeeld van energie-intensieve industrie, kantoren, verlichting etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Pr088 op 16-08-2025 15:20 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-10 19:40

Tao

DPC DE_KOMETEN

Pakhaas schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:31:
Bedankt. Dat is een goed idee om eens te gaan vergelijken. Ons huidig contract loopt eind november dit jaar af. Bij een modelcontract krijg je dan weer geen geld voor je teruggeleverde stroom. Ik zal eens gaan puzzelen met de spreadsheet.
Bij een aantal leveranciers krijg je wel een terugleververgoeding (b.v. bij Energiek 4 cent/kW).
@haaibaa2 : nog niet alle leveranciers rekenen terugleverkosten.
Het is dus even zoeken en puzzelen.
En inderdaad: check ook eens dynamische contracten.

[ Voor 4% gewijzigd door Tao op 16-08-2025 15:19 ]

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ook een optie. Waar kan ik inzien hoe de dynamische tarieven zich over de dag ontwikkelen?
De startpost van het dynamische tarieven topic

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-08-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:33
Bedankt. Valt mij zelfs op dat de hogere tarieven niet eens zoveel hoger zijn dan ons vaste tarief van 0.2467.

Nadeel lijkt mij wel dat we overdag ook minder krijgen voor ons stroom. Maar 585 heb je er niet zomaar uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:44:
Bedankt. Valt mij zelfs op dat de hogere tarieven niet eens zoveel hoger zijn dan ons vaste tarief van 0.2467.
Je moet ook naar de herfst en winter kijken he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Pakhaas En vergeet niet het tarief te checken op btw en energiebelasting.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:26
Pakhaas schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:44:

Nadeel lijkt mij wel dat we overdag ook minder krijgen voor ons stroom. Maar 585 heb je er niet zomaar uit.
Ik zit met vergelijkbare overwegingen.
12000kWh consumptie,
9500kWh pv opwek
6000kWh salderen
Ik heb EV en warmtepomp
Geen batterij (nog niet)

Sinds mei reken ik op basis van actuele consumptie cq levering op basis van actuele prijs zowel de kosten voor dynamisch contract als vast contract uit.
Voor vast gebruik ik 27ct (mijn contract) - 10ct (terugleverkosten) = 17ct.
Dynamisch gewoon tibber tarief en belasting.

Sinds mei:
352euro verdiend dynamisch
299euro verdiend vast

Dynamisch heeft overdag heel laag tarief maar tot 11:00 en na 16:00 heel behoorlijk.
Ik laad de EV sinds mei alleen op zonnestroom

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:23
Maar zo lang we kunnen salderen wordt dit toch nog bij elkaar weggestreept?
Bij een dynamisch contract saldeer je niet de kWh's maar de energiebelasting van elke afgenomen kWh.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:46
haaibaa2 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:31:
Let op: modelcontracten hebben wel teruglever kosten, dat was niet zo tot 1 januari dit jaar. Dat is niet meer zo. Zie hier de documentatie van het ACM daarover: https://www.acm.nl/system...ents/focus-op-energie.pdf
Er is bij mijn weten (en met het volgen van het Modelcontract-topic) nog geen enkele leverancier die terugleverkosten bij een modelcontract rekent.
Pakhaas schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:31:
Bedankt. Dat is een goed idee om eens te gaan vergelijken. Ons huidig contract loopt eind november dit jaar af. Bij een modelcontract krijg je dan weer geen geld voor je teruggeleverde stroom. Ik zal eens gaan puzzelen met de spreadsheet.
En ze geven dacht ik wel allemaal een terugleververgoeding.

Energiek lijkt op het moment het gunstigste modelcontract te hebben. Per 1-1-2026 kunnen tarieven wijzigen en zou er wel TLK toegevoegd kunnen worden en TLV verlaagd en vaste kosten omhoog, etc.
(Maar hoeft niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Er is bij mijn weten (en met het volgen van het Modelcontract-topic) nog geen enkele leverancier die terugleverkosten bij een modelcontract rekent.

[...]

En ze geven dacht ik wel allemaal een terugleververgoeding.

Energiek lijkt op het moment het gunstigste modelcontract te hebben. Per 1-1-2026 kunnen tarieven wijzigen en zou er wel TLK toegevoegd kunnen worden en TLV verlaagd en vaste kosten omhoog, etc.
(Maar hoeft niet.)
Terugleverkosten zitten gewoon verwerkt in het hogere vastrecht bedrag a 150 euro. Dus alleen gunstig als je veel teruglevering hebt.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
mrme12345 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Terugleverkosten zitten gewoon verwerkt in het hogere vastrecht bedrag a 150 euro. Dus alleen gunstig als je veel teruglevering hebt.
Klopt.
(Maar niet waar ACM en @haaibaa2 het over hadden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Klopt.
(Maar niet waar ACM en @haaibaa2 het over hadden.)
Dus rekenen ze wel terugleverkosten (daar ging het toch ook om), maar doen ze dat door middel van een verhoogd vastrecht....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
mrme12345 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Dus rekenen ze wel terugleverkosten (daar ging het toch ook om), maar doen ze dat door middel van een verhoogd vastrecht....
Ja en nee. Ze verrekenen mogelijk terugleverkosten in vaste lasten, maar rekenen geen echte terugleverkosten, zoals wel gebeurd in hun andere contractsvormen.

Wat zeker klopt is dat een modelcontract alleen interessant is met veel teruglevering.

Ik wilde er alleen op wijzen, omdat voor sommige de berekening voor wel/geen accu toch anders wordt. Maar modelcontracten wordt vaak overheen gekeken. Als er hier dan ook nog verkeerde info over modelcontracten komt te staan, en er daardoor niet naar wordt gekeken, is dat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:25:
[...]

Ja en nee. Ze verrekenen mogelijk terugleverkosten in vaste lasten, maar rekenen geen echte terugleverkosten, zoals wel gebeurd in hun andere contractsvormen.

Wat zeker klopt is dat een modelcontract alleen interessant is met veel teruglevering.

Ik wilde er alleen op wijzen, omdat voor sommige de berekening voor wel/geen accu toch anders wordt. Maar modelcontracten wordt vaak overheen gekeken. Als er hier dan ook nog verkeerde info over modelcontracten komt te staan, en er daardoor niet naar wordt gekeken, is dat jammer.
Prima, en voor mensen met veel teruglevering blijft het interresant! Maar ze rekenen gewoon indirect terugleverkosten. Zo doen veel leveranciers het. Nu weer ontopic ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 12:37
mrme12345 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Je kunt geen onderscheid maken tussen wel/geen zonnepanelen. Aangezien ze dezelfde kosten rekenen bij mensen zonder panelen lijkt het mijn een beetje ver gaan om te spreken van 1 op 1 doorberekening hiervan.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb op de "solarisator" van de hier geciteerde website een verbruikssituatie
met warmtepomp - zonder en met 15 kWh thuisaccu gesimuleerd.
5,3 kWp op zuid / 45°, huishoudelijk stroomverbruik 4000 kWh, wp stroomverbruik 2000 kWh
(de tariefsituatie in D is natuurlijk afwijkend - daarom geen gesimuleerde kosten hier)

Het resultaat zonder thuisaccu:
28 % Ihres Strombedarfs können Sie mit PV-Strom decken.
510 kWh Solarstrom nutzt Ihre Wärmepumpe. Das entspricht 25 % Ihres Strombedarfs zum Heizen.

Het resultaat met 15 kWh thuisaccu:
56 % Ihres Strombedarfs können Sie mit PV-Strom decken.
960 kWh Solarstrom nutzt Ihre Wärmepumpe. Das entspricht 48 % Ihres Strombedarfs zum Heizen.

Het verschil komt overeen met 1680 kWh extra vermeden netafname (28% van 6000 kWh)
Of een thuisaccu van 15 kWh hierdoor financieel interessant is? Ik ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 17-08-2025 10:46 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
dunklefaser schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:11:
@koekjah Diverse websites beschikbaar om o.a. de grootte van een thuisaccu installatie te simuleren.
O.a. via jeroen.nl en "Solar- und Speicherrechner"
Dankjewel! Die tool klopt aardig. Ik zit, zonder echt mijn best te doen (en met een warmtepomp die in de zomer vanwege het hogere rendement consequent 's nachts koelt), volgens eigen metingen op 40% (dus 40% van het jaarverbruik komt direct uit de PV). De tool schat dit op 37%.
Met 15 kWh accu zou dit naar 74% gaan.
Blijft een lastige business case...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:10:
5,3 kWp op zuid / 45°, huishoudelijk stroomverbruik 4000 kWh, wp stroomverbruik 2000 kWh
(de tariefsituatie in D is natuurlijk afwijkend - daarom geen gesimuleerde kosten hier)

510 kWh Solarstrom nutzt Ihre Wärmepumpe. Das entspricht 25 % Ihres Strombedarfs zum Heizen.

960 kWh Solarstrom nutzt Ihre Wärmepumpe. Das entspricht 48 % Ihres Strombedarfs zum Heizen.

Het verschil komt overeen met 1680 kWh extra vermeden netafname (28% van 6000 kWh)
Of een thuisaccu van 15 kWh hierdoor financieel interessant is? Ik ben benieuwd.
Met welke stroom prijs reken je dan?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

klump4u schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Met welke stroom prijs reken je dan?
Misschien kan je de eigen situatie wat de werkelijke stroomprijs betreft zelf invullen?
Hangt van zoveel factoren af - vast contract en hoogte TLV/TLK - dynamisch contract? etc. pp.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:10
dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:10:

Die 1680 kWh kosten je toch om en nabij 450 euro, kom je toch op tvt 6 jaar met zelfbouw, en 9/10 jaar met kant en klaar.
Zonnepanelen hebben een grotere tvt,dus je kunt beter in accu investeren
Dit zonder salderen bekeken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:06:
[...]

Misschien kan je de eigen situatie wat de werkelijke stroomprijs betreft zelf invullen?
Hangt van zoveel factoren af - vast contract en hoogte TLV/TLK - dynamisch contract? etc. pp.
Ikzelf reken anders, alles wat ik niet aan een energieleverancier hoef te betalen is budget om energie besparende spullen aan te schaffen. In 2012 bij aanleg eerste zonnepanelen was mijn energierekening €180,- p/m, nu 13 jaar later heb ik in de loop van de jaren alles elektrisch plus een thuis accu en een energierekening van -€900,- per jaar. Hopelijk nu goed voorbereidt op einde saldering in 2027 (heb nog kleine anderhalf jaar om te fine tunen).
Maar als ik met €0,25 per kWh reken dan bespaar je €420,- per jaar en kost een 14,4kWh thuis accu €3600,- met creatief aanschaffen. dus een kleine 9 jaar om terug te verdienen ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Die 1680 kWh kosten je toch om en nabij 450 euro, kom je toch op tvt 6 jaar met zelfbouw, en 9/10 jaar met kant en klaar.
@klump4u Deze tweaker zou dan volgend jaar ca. € 300,- besparen, of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Ook zonnepanelen kunnen een hele korte tvt hebben als je ze zelf legt. Zeker als je een plat dak hebt is dat eenvoudig. En dan is de tvt 2 jaar, althans dat was bij mij voor 3kWp exta opwek. Heeft me in totaal 500 euro gekost (6 x 45 euro voor panelen, 6 x 30 euro voor onderconstructie en wat klein materiaal enz). Is wel zo goed als je batterijen met zelfbouw berekent je ook zonnepanelen mee moet nemen met optie van zelf installeren enz. Dan kost het namelijk nauwelijks iets en ben je in de winter minder afhankelijk van net afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
mrme12345 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

Ook zonnepanelen kunnen een hele korte tvt hebben als je ze zelf legt. Zeker als je een plat dak hebt is dat eenvoudig. En dan is de tvt 2 jaar, althans dat was bij mij voor 3kWp exta opwek. Heeft me in totaal 500 euro gekost (6 x 45 euro voor panelen, 6 x 30 euro voor onderconstructie en wat klein materiaal enz). Is wel zo goed als je batterijen met zelfbouw berekent je ook zonnepanelen mee moet nemen met optie van zelf installeren enz. Dan kost het namelijk nauwelijks iets en ben je in de winter minder afhankelijk van net afname.
Heb je ze aangesloten op je bestaande omvormer? Dat scheelt een hoop geld. Anders is de terugverdientijd wel wat langer. Maar goed. Ik overweeg extra oost-westpanelen te laten leggen (naast de zuidgerichte panelen die ik al heb). Tvt komt in mijn eigen berekening op 6,5 jaar, inclusief 1 jaar salderen. Nog steeds prima en interessanter dan een kant en klaar accu!

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Heb je ze aangesloten op je bestaande omvormer? Dat scheelt een hoop geld. Anders is de terugverdientijd wel wat langer. Maar goed. Ik overweeg extra oost-westpanelen te laten leggen (naast de zuidgerichte panelen die ik al heb). Tvt komt in mijn eigen berekening op 6,5 jaar, inclusief 1 jaar salderen. Nog steeds prima!
Ja daar heb je gelijk in, dat heb ik niet meegenomen in de 500 euro. Ik heb ze aangesloten op een Zendure PV omvormer/batterij systeem. Die kun je zonder PV gebruiken maar ook rechtstreeks als PV omvormer zodat de batterijen direct geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tja - de topictitel luidt dan ook: "Thuisaccu: (al) interessant (voor mij)?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:06:
Tja - de topictitel luidt dan ook: "Thuisaccu: (al) interessant (voor mij)?"
Zeker! Maar in dit topic -logisch- kijken mensen naar thuisaccu's als een besparingsoptie, terwijl ik adviseer om breder te kijken, zeker als je het als een financiële kwestie ziet. Accu's kunnen zelfconsumptie verhogen. Maar voor het geld is vaak net zo interessant om te kijken naar (extra) zonnepanelen. Je weet wel, die dingen waar iedereen over schreeuwt 'dat het alleen maar geld kost als salderen stopt' O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

dunklefaser schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

@klump4u Deze tweaker zou dan volgend jaar ca. € 300,- besparen, of niet?
Tja dat is dan langer en moet je het dan willen? Wat gaat einde salderen brengen? en wat ga je dadelijk voor heffing krijgen als je in de avond of in de nacht gaat terugleveren met een accu? Iedereen heeft eigen variabelen en rekent daar mee. Mij heeft alles onder de streep niks gekost t.o.v. niks ondernemen en daar pluk ik nu al de vruchten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik adviseer ook om niet naar thuisaccu's als enige bespaar of financiële optie te kijken,
maar wat je ook doet is heel individueel en resultaten uit het verleden . . .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:14:
Mij heeft alles onder de streep niks gekost t.o.v. niks ondernemen en daar pluk ik nu al de vruchten van.
Dat bestaat natuurlijk niet, maar je had al eerder aangegeven dat geld op de bank niks waard was in jouw ogen, je leeft in een andere werkelijkheid.
Zet je "niks ondernemen" eens weg op de S&P500 en kijk dan eens wat het je gekost heeft en hoeveel je nog moet terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:18
mitsumark schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Dat bestaat natuurlijk niet, maar je had al eerder aangegeven dat geld op de bank niks waard was in jouw ogen, je leeft in een andere werkelijkheid.
Zet je "niks ondernemen" eens weg op de S&P500 en kijk dan eens wat het je gekost heeft en hoeveel je nog moet terugverdienen.
Aangezien de eigen werkelijkheid van klump4u voor hem veel aangenamer is kunnen we klump4u beter in zijn eigen werkelijkheid laten leven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal maar als ik niks had ondernomen kan ik ook niks wegzetten op de S&P500 lijkt mij en had ik nog steeds een flinke energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Batilan schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Aangezien de eigen werkelijkheid van klump4u voor hem veel aangenamer is kunnen we klump4u beter in zijn eigen werkelijkheid laten leven :+
Zeg wat zinvols of zeg niks maar dit voegt niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal maar als ik niks had ondernomen kan ik ook niks wegzetten op de S&P500 lijkt mij en had ik nog steeds een flinke energierekening.
Wat ik bedoel is dat niks investeren in zonnepanelen, warmtepomp, accu's je ook wat oplevert, namelijk rendement.
Dat mis je nu en dus kan het zomaar zijn dat het je onder de streep wel wat kost, als je die streep zet onder je complete huishoudboekje, ipv alleen de energie sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Of gewoon Nebius group. Ruim 170% rendement sinds eind maart.

Maar mensen die de NEXUS nemen doen dit denk ik niet voor het geld maar omdat ze wat goeds willen doen voor de onbalansmarkt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Wat ik bedoel is dat niks investeren in zonnepanelen, warmtepomp, accu's je ook wat oplevert, namelijk rendement.
Dat mis je nu en dus kan het zomaar zijn dat het je onder de streep wel wat kost, als je die streep zet onder je complete huishoudboekje, ipv alleen de energie sectie.
Die opbrengsten zijn virtueel en kunnen ook vreselijk tegenvallen bij een beurscrash zoals in 2008 en eerder. Niet ter zake doend en totaal niet relevant voor dit topic.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

mitsumark schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

De eerste investering in 2012 was €3500,- euro voor 10 panelen waarvan ik €1500,- terug heb gekregen aan subsidies. had ik die €3500,- gespaard/belegd of iets dergelijks had ik dan nu ook een energierekening van 0 en alles elektrisch in en om het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
daemonix schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Die opbrengsten zijn virtueel en kunnen ook vreselijk tegenvallen bij een beurscrash zoals in 2008 en eerder. Niet ter zake doend en totaal niet relevant voor dit topic.
De toekomstige opbrengsten van zonnepanelen en andere maatregelen zijn ook onzeker. Momenteel zelfs minder zeker dan (lange termijn) beleggen imo.
Zolang er (voor mij) in de titel staat en het toch ook een financiële aangelegenheid is vind ik dat we het vergelijk mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
klump4u schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

De eerste investering in 2012 was €3500,- euro voor 10 panelen waarvan ik €1500,- terug heb gekregen aan subsidies. had ik die €3500,- gespaard/belegd of iets dergelijks had ik dan nu ook een energierekening van 0 en alles elektrisch in en om het huis?
Weet ik niet, ik ken je andere investeringen, tijden en kosten niet.
Enige wat ik wel weet is dat die 3500 nu 17500 zou zijn geweest. Die investering heeft je dus naast besparingen onderaan de streep ook 14k rendement gekost.
Achteraf misschien makkelijk praten, maar dat geldt ook voor de investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:54
mitsumark schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Weet ik niet, ik ken je andere investeringen, tijden en kosten niet.
Enige wat ik wel weet is dat die 3500 nu 17500 zou zijn geweest. Die investering heeft je dus naast besparingen onderaan de streep ook 14k rendement gekost.
Achteraf misschien makkelijk praten, maar dat geldt ook voor de investering.
Dan vergeet je de energielasten mee te nemen. Die zou je voor een goed vergelijk maandelijks uit je portefeuille moeten onttrekken.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:40
klump4u schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Even flauw: Als je voor € 3500,- bitcoins had gekocht, waren die nu € 70000,- waard geweest.

Als je alles van tevoren weet.....

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Daarom is economie ook een zgn keuzewetenschap O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:02
Jojan265 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Even flauw: Als je voor € 3500,- bitcoins had gekocht, waren die nu € 70000,- waard geweest.

Als je alles van tevoren weet.....
klopt, maar niet te vergelijken.
Panelen kon je vrij nauwkeurig berekenen, en uitkomst 95% positief

BTC, beetje als gokken in casino (niet helemaal)
je wéét dat banken het niet leuk vinden, dus moét het wel omhoog (en ik had gelijk... :+ )
net als defensie aandelen toen de ple**is losbrak.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
ArjoK schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:52:
Dan vergeet je de energielasten mee te nemen. Die zou je voor een goed vergelijk maandelijks uit je portefeuille moeten onttrekken.
Die moet je ook meenemen ja, maar die neem ik dan weer mee als verschil toekomstige inleg.
3500 investering (zonnepanelen all-in laten installeren) in 2012 gaf realistisch gezien 4 tientjes per maand vermindering van de energierekening, dan kun je bv 540 inleggen ipv 500, en dat tikt over de jaren inderdaad ook aan.
Puur theoretisch maakt het dan eigenlijk weinig uit (over 12 jaar), over een (nog) langere periode kun je dan inderdaad beter de rekening verlagen. Dat is dan imo de daadwerkelijke terugverdientijd, niet de 6 jaar waar destijds mee geadverteerd werd.

Maargoed, ik weet niet of je anno 2025 een investering (van 3500) kunt doen die zo'n lange termijn winst geeft, de energiemarkt is grilliger/onvoorspelbaarder geworden t.o.v. 2012.
De beleggingsmarkt evenzo :+

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 17-08-2025 15:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:40
mitsumark schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
Die moet je ook meenemen ja, maar die neem ik dan weer mee als verschil toekomstige inleg.
3500 investering (zonnepanelen all-in laten installeren) in 2012 gaf realistisch gezien 4 tientjes per maand vermindering van de energierekening, dan kun je bv 540 inleggen ipv 500, en dat tikt over de jaren inderdaad ook aan.
Puur theoretisch maakt het dan eigenlijk weinig uit (over 12 jaar), over een (nog) langere periode kun je dan inderdaad beter de rekening verlagen. Dat is dan imo de daadwerkelijke terugverdientijd, niet de 6 jaar waar destijds mee geadverteerd werd.

Maargoed, ik weet niet of je anno 2025 een investering (van 3500) kunt doen die zo'n lange termijn winst geeft, de energiemarkt is grilliger/onvoorspelbaarder geworden t.o.v. 2012.
De beleggingsmarkt evenzo :+
Of de TVT 6 jaar was of niet weet ik niet meer. Ik heb mijn eerste PV laten installeren in 2014. Geld stond op de bank, rente niet hoog en wel zoveel spaargeld op de bank dat we extra belasting moesten gaan betalen.
Toen voor €5400 3000WP aan panelen gelegd die direct een rendement hadden van 15%.
Ik wilde toen niet (en nu nog steeds niet) investeren in aandelen. Waarom niet? Omdat ik er geen omkijken naar wil hebben.
Geld op de bank staat daar en of ik daar nu wel of niet naar omkijk, ik weet vrij zeker dat het bedrag dat daar staat niet lager gaat worden.
Ik sluit me dus volledig aan bij wat @klump4u zegt. Voor mij was die PV toen al een goed idee en nu ruim 10 jaar later kijk ik erop terug als nog steeds een goed idee. Sterker nog, 2,5 jaar gelden heb ik nog 19 extra panelen bijgelegd zodat bijna al mijn dakoppervlak vol met PV ligt.
In de tussentijd zijn we van het gas af gegaan, staat er een EV naast het huis en hebben we met een jaarverbruik van ongeveer 10MWh een energierekening van om en nabij €0. Waar ik in 2013 met 4600kWh en 2100 m3 gas nog een energierekening van zo'n €2000 per jaar had.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zalkc
ArPi75 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Of de TVT 6 jaar was of niet weet ik niet meer. Ik heb mijn eerste PV laten installeren in 2014. Geld stond op de bank, rente niet hoog en wel zoveel spaargeld op de bank dat we extra belasting moesten gaan betalen.
Toen voor €5400 3000WP aan panelen gelegd die direct een rendement hadden van 15%.
Ik wilde toen niet (en nu nog steeds niet) investeren in aandelen. Waarom niet? Omdat ik er geen omkijken naar wil hebben.
Geld op de bank staat daar en of ik daar nu wel of niet naar omkijk, ik weet vrij zeker dat het bedrag dat daar staat niet lager gaat worden.
Ik sluit me dus volledig aan bij wat @klump4u zegt. Voor mij was die PV toen al een goed idee en nu ruim 10 jaar later kijk ik erop terug als nog steeds een goed idee. Sterker nog, 2,5 jaar gelden heb ik nog 19 extra panelen bijgelegd zodat bijna al mijn dakoppervlak vol met PV ligt.
In de tussentijd zijn we van het gas af gegaan, staat er een EV naast het huis en hebben we met een jaarverbruik van ongeveer 10MWh een energierekening van om en nabij €0. Waar ik in 2013 met 4600kWh en 2100 m3 gas nog een energierekening van zo'n €2000 per jaar had.
Ik herken mij hier ook wel in, zelf ben ik in 2012 begonnen met PV en heb altijd geprobeerd om de rekening op 0,-- te houden. Bij mij is de EV (36.000 km/j) de enige megaverbruiker die het nagenoeg onmogelijk maakt, te weinig dak oppervlak om 11MW op jaarbasis op te wekken. Ik zit nu op 1000€ in het jaar aan energie. Maar als ik nog benzine had gereden was ik 3500€ kwijt alleen al aan brandstof.

Wat trouwens ook een stuk rendement is wat je vaak niet meeneemt is de inflatie op de energiemarkt. Jouw 2000€ in 2013 is nu ook alweer 3750€ als je het vandaag afsluit. En dat is nog exclusief wat je voorheen kwijt was bij Shell.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
ArPi75 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Energetisch rendement van 15% zegt niks over financieel rendement, wat waarschijnlijk meer vergelijkbaar was met een spaarrekening van 6%, wat dat betreft: goed gedaan!
Zulke bedragen (tot de belastingdrempel) alleen op een spaarrekening zetten zou niemand je aanraden, hopelijk haal je nu wat meer uit je geld?
Ik kijk in principe ook niet om naar m'n ETF's, die groeien vanzelf, laatste 10 jaar met meer dan 10% per jaar (waarbij lange termijn 7-8% te verwachten valt).

Mijn PV waren in 2015 5000 euro netto voor 3570WP, TVT 6,5 jaar (bij nacalculatie klopte dit ook ongeveer, maar de prijzen waren stabiel).
Nu zou ik geen TVT of rendement meer durven plakken op zonnepanelen, en op een accu al helemaal niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zalkc
mitsumark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:36:
[...]

Energetisch rendement van 15% zegt niks over financieel rendement, wat waarschijnlijk meer vergelijkbaar was met een spaarrekening van 6%, wat dat betreft: goed gedaan!
Zulke bedragen (tot de belastingdrempel) alleen op een spaarrekening zetten zou niemand je aanraden, hopelijk haal je nu wat meer uit je geld?
Ik kijk in principe ook niet om naar m'n ETF's, die groeien vanzelf, laatste 10 jaar met meer dan 10% per jaar (waarbij lange termijn 7-8% te verwachten valt).

Mijn PV waren in 2015 5000 euro netto voor 3570WP, TVT 6,5 jaar (bij nacalculatie klopte dit ook ongeveer, maar de prijzen waren stabiel).
Nu zou ik geen TVT of rendement meer durven plakken op zonnepanelen, en op een accu al helemaal niet.
Ik begrijp vooral hieruit dat je heel enthousiast bent van je beleggingen en je rendementen daarop. En ik gun het je van harte. En met jouw rendementen is zelfs het hebben van een eigen huis niet een hele interessante investering.

Maar het is geen punt van discussie in dit topic wat mij betreft. Waar het hier over gaat is het hobbymatig bezig zijn met je elektra in verschillende situaties. En we verzwijgen hier, denk ik, allemaal stelselmatig hoeveel uur het ons kost om hier mee bezig te zijn ;)
Waar het de meesten hier vooral om gaat is de sport van het laag houden van de elektra rekening en bonuspunten als je geld toe krijgt, maar voor de meesten zal het nooit meer opleveren als 2 tot 3.000€ op jaarbasis. Ook is het voor een aantal meer idealistisch om zoveel mogelijk onafhankelijk te kunnen zijn en in de eigen behoefte te voorzien.

In mijn ogen blijft dit een semi-serieuze hobby waar je goed geld mee kan besparen, maar geen manier om rijk van te worden. En met beleggen is je doel toch echt om er geld mee te verdienen, als je creatief bent zie je het misschien als besparing op je VRH ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 00:36
Terug naar het onderwerp: Is de thuisbatterij nu al interessant voor mij?

Voor mijzelf 2 overwegingen:
- het wordt pas echt interessant vanaf 1 januari 2027 (salderen stopt).
- de batterij techniek staat voor een omslag die het veel voordeliger gaat maken.
grote vraag: wanneer?

Hier een interessant filmpje met een perspectief:
YouTube: How CATL Made Batteries 90% Cheaper (And What Happens Next)

Vond nog dit commentaar bij het Youtube filmpje:
"Sodium is already here. As a consumer in the EU I can Import 210AH sodium cells DDP (delivery and duty paid) for around 80€/kWh.
Also in China the Baochi Energy Storage Station uses Sodium Batteries + Grid Forming Inverters."

[ Voor 23% gewijzigd door JosTM op 20-08-2025 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
zalkc schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Ik begrijp vooral hieruit dat je heel enthousiast bent van je beleggingen en je rendementen daarop. En ik gun het je van harte. En met jouw rendementen is zelfs het hebben van een eigen huis niet een hele interessante investering.

Maar het is geen punt van discussie in dit topic wat mij betreft. Waar het hier over gaat is het hobbymatig bezig zijn met je elektra in verschillende situaties. En we verzwijgen hier, denk ik, allemaal stelselmatig hoeveel uur het ons kost om hier mee bezig te zijn ;)
Waar het de meesten hier vooral om gaat is de sport van het laag houden van de elektra rekening en bonuspunten als je geld toe krijgt, maar voor de meesten zal het nooit meer opleveren als 2 tot 3.000€ op jaarbasis. Ook is het voor een aantal meer idealistisch om zoveel mogelijk onafhankelijk te kunnen zijn en in de eigen behoefte te voorzien.

In mijn ogen blijft dit een semi-serieuze hobby waar je goed geld mee kan besparen, maar geen manier om rijk van te worden. En met beleggen is je doel toch echt om er geld mee te verdienen, als je creatief bent zie je het misschien als besparing op je VRH ;).
Tja, voor mij zou een thuisaccu inderdaad een puur financiele aankoop/investering zijn, andere mogelijke voordelen/doelen zijn voor mij niet relevant.
Ik vind het financiële juist voor dit topic (al snap ik dat niet iedereen dat zo ziet), en als je dan alleen naar de energierekening kijkt maar niet naar de andere financiele aspecten ben je niet compleet imo. Kun je net zo goed ook weglaten wat het heeft gekost.
Voor hobby zou ik persoonlijk eerder hier kijken: Zelf een powerwall bouwen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
zalkc schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Ik herken mij hier ook wel in, zelf ben ik in 2012 begonnen met PV en heb altijd geprobeerd om de rekening op 0,-- te houden. Bij mij is de EV (36.000 km/j) de enige megaverbruiker die het nagenoeg onmogelijk maakt, te weinig dak oppervlak om 11MW op jaarbasis op te wekken. Ik zit nu op 1000€ in het jaar aan energie. Maar als ik nog benzine had gereden was ik 3500€ kwijt alleen al aan brandstof..
damn, 11MW, dan heb je een goeie 27000 paneeltjes nodig, zit ik dan met mijn 8kW omvormer; wat zijn eenheden toch belangrijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
borft schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

damn, 11MW, dan heb je een goeie 27000 paneeltjes nodig, zit ik dan met mijn 8kW omvormer; wat zijn eenheden toch belangrijk ;)
Kan het niet meer wijzigen maar het moet inderdaad megawatt uur zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

borft schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Misschien moeten we overstappen op SI-eenheden?
dus MWh -> 3,6 GJ
kW mag blijven?, is kJ/s - hetzelfde getal
Just my 2 pW, PWh or whatever O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
picoWatt of PetaWattuur? ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
JosTM schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:27:

- de batterij techniek staat voor een omslag die het veel voordeliger gaat maken.

"Sodium is already here. As a consumer in the EU I can Import 210AH sodium cells DDP (delivery and duty paid) for around 80€/kWh.
Also in China the Baochi Energy Storage Station uses Sodium Batteries + Grid Forming Inverters."
Houd er wel rekening mee dat straks misschien iedereen op thuisbatterijen duikt, net als een paar jaar geleden op zonnepanelen. Installateurs hebben het druk, prijzen lopen op of dalen niet, levertijden etc.
Ik zie ook het perspectief van batterijontwikkeling wel, het gaat o.a. in de auto-industrie razendsnel met nieuwe batterijen, efficiency, prijs, snellaadtijden enz. Maar voor dat je het weet zit je 3-4 jaar te wachten, terwijl je dan al rendement had kunnen maken (en komend salderingsjaar nog kunt meepakken). Dus het te kort door de bocht om te denken dat het 'allemaal goedkoper wordt' en dat wachten de beste keuze is.

Overigens wacht ik ook, vooral omdat de euro's eerst in een warmtepomp, extra zonnepanelen, bruiloft volgend jaar, aandelen, spaarrekening eventueel vervanging dakkapel gaan. Jullie mogen raden welke volgorde mijn vriendin aanhoudt :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

Pr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
Overigens wacht ik ook, vooral omdat de euro's eerst in een warmtepomp, extra zonnepanelen, bruiloft volgend jaar, aandelen, spaarrekening eventueel vervanging dakkapel gaan. Jullie mogen raden welke volgorde mijn vriendin aanhoudt :D
1. zonnepanelen
2. warmtepomp,
3. aandelen
4. spaarrekening
5. dakkapel

en als er dan nog wat geld over is, op huwelijksreis, dat is veel leuker om geld aan uit te geven dan aan een feest :D (gelukkig heb ik een man die ook geen groot trouwfeest wilde, onze huwelijksreis was duurder dan het feestje :p)

edit:
en dan vergeet ik nog te typen wat ik eigenlijke wilde communiceren:

Ik wil een thuisaccu gewoon omdat dat daarmee in ieder geval mijn cent in het zakje doe voor het proberen het energienet te balanceren. Ik vind het gewoon zonde (en niet geld-zonde, maar gewoon zonde) dat de stroom die nu opgewekt wordt, niet door mezelf gebruikt kan worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Wailing_Banshee op 20-08-2025 14:39 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Pr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:23:
[...]

Houd er wel rekening mee dat straks misschien iedereen op thuisbatterijen duikt, net als een paar jaar geleden op zonnepanelen. Installateurs hebben het druk, prijzen lopen op of dalen niet, levertijden etc.
Ik zie ook het perspectief van batterijontwikkeling wel, het gaat o.a. in de auto-industrie razendsnel met nieuwe batterijen, efficiency, prijs, snellaadtijden enz. Maar voor dat je het weet zit je 3-4 jaar te wachten, terwijl je dan al rendement had kunnen maken (en komend salderingsjaar nog kunt meepakken). Dus het te kort door de bocht om te denken dat het 'allemaal goedkoper wordt' en dat wachten de beste keuze is.
Als het echt opeens zo'n vaart loopt bestel ik wel (tijdelijk) 5-10kWh plug&play spul, dat blijft wel verkrijgbaar denk ik.
En als het echt-echt moet kan ik het wel zelf bouwen/installeren ook, beter dan maanden wachten en 250 euro per uur betalen... Ik schat het makkelijker in dan zonnepanelen, en die heb ik op het platte dak ook zelf gelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 20-08-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc

Onderschat ook niet de prijsdaling in LFP rond de 50€/kWh is momenteel gewoon te koop. Dus ik vraag mij af of het prijsverschil zoveel gaat uitmaken, zeker geen 90% meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:26

Mijn glazen bol….
- NU oriënteren
- VOOR komende zomer installeren
Laat genoeg voor lage prijzen
Vroeg genoeg om de gekte voor te zijn

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:24
Stefannn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Mijn glazen bol….
- NU oriënteren
Jup dat is ook mijn tactiek. Met mijn vrouw al afgesproken dat we een deel van de belastingteruggave hiervoor gaan gebruiken. Voelt de batterij toch als gratis aan O-). Net niet voor komende zomer maar wel in de zomermaanden dat, dat ding er dan staat.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:57
In mijn beleving gaan ontwikkelingen eerder geleidelijk dan dat er ineens enorme stappen zijn. Dat zie ik b.v. ook in de elektrische auto industrie: de batterijen van nu zijn niet wezenlijk anders dan die van wat jaren terug. Ze zijn met name groter en wat goedkoper geworden. Maar niet de helft goedkoper ofzo.

Ik denk dat dat ook logisch is: oude technieken wil men (de industrie) vaak niet direct afschrijven als er iets ontwikkeld is wat beter is. Dat "betere" product wordt dan eerder wat duurder in de markt gezet of voor een gelijke prijs aan het oude en het oude wordt dan iets goedkoper.
Significant omzetverlies door een nieuw goedkoper product die een oud duur product vervangt vindt de industrie denk ik ook niet zo leuk.

Vraag en aanbod (het marktsentiment) speelt natuurlijk ook een rol in de prijsontwikelingen. en daar heb je vaak weinig grip op.

Zelf heb ik een tijdje geleden al besloten om niet te wachten (op de next big thing die altijd gaat komen) maar al in te stappen om ervaring op te doen met de thuisbatterij. En om er gewoon plezier aan te beleven want ik vind het leuk en een prettig idee om minder energieafhankelijk te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Mijn glazen bol….
- NU oriënteren
Daarom wordt er bij ons dit jaar een stuk bijgebouwd zodat we later daar een accu pakket in kwijt kunnen... (dat is niet de hoofdreden, dat is met name voor cv ketel [hangt nu nog in de voorraadkast] en de omvormer [hangt onder de trap, en maakt best wel wat lawaai!])

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Franciesco schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:14:
In mijn beleving gaan ontwikkelingen eerder geleidelijk dan dat er ineens enorme stappen zijn. Dat zie ik b.v. ook in de elektrische auto industrie: de batterijen van nu zijn niet wezenlijk anders dan die van wat jaren terug. Ze zijn met name groter en wat goedkoper geworden. Maar niet de helft goedkoper ofzo.

Ik denk dat dat ook logisch is: oude technieken wil men (de industrie) vaak niet direct afschrijven als er iets ontwikkeld is wat beter is. Dat "betere" product wordt dan eerder wat duurder in de markt gezet of voor een gelijke prijs aan het oude en het oude wordt dan iets goedkoper.
Significant omzetverlies door een nieuw goedkoper product die een oud duur product vervangt vindt de industrie denk ik ook niet zo leuk.

Vraag en aanbod (het marktsentiment) speelt natuurlijk ook een rol in de prijsontwikelingen. en daar heb je vaak weinig grip op.

Zelf heb ik een tijdje geleden al besloten om niet te wachten (op de next big thing die altijd gaat komen) maar al in te stappen om ervaring op te doen met de thuisbatterij. En om er gewoon plezier aan te beleven want ik vind het leuk en een prettig idee om minder energieafhankelijk te zijn.
Technieken vind ik best snel gaan hoor. Kijk maar eens naar de specificaties van auto's van 5 jaar geleden en nu. Ik stond dit zomer te laden naast een ID3 77kwh GTX uit 2024/2025. Die laadt gewoon 2x zo snel als mijn ID3 58kwh 1st Plus uit 2020. Stond zelf rond de 80kW te trekken boven de 40%. Die ID3 uit 2025 ging gewoon tot 80% door met 120-130kW. De techniek van laden/accu's en prijs worden echt beter. Als je ook ziet hoe fabrikanten hun eigen EV prijzen verlagen. Dat kan niet alleen maar marge inleveren zijn. De bouwkosten van de EVs dalen ook ergens in de keten. En mijn verwachting is ook bij batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 17-10 15:25

PinusRigida

I put the p in pool.

Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Daarom wordt er bij ons dit jaar een stuk bijgebouwd zodat we later daar een accu pakket in kwijt kunnen... (dat is niet de hoofdreden, dat is met name voor cv ketel [hangt nu nog in de voorraadkast] en de omvormer [hangt onder de trap, en maakt best wel wat lawaai!])
Wanneer de moment er dan is kan je wellicht keuze maken om ook je omvormer te vervangen naar een stille hybride omvormer.

Die van mij is geruisloos op wat klikjes na wanneer hij load aan het verdelen is tussen thuisbatterij en actueel verbruik, bvb. wanneer grootverbruikers aan -en afslaan (kookvuur, droogkast, waterkoker,...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

PinusRigida schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:49:
[...]
Wanneer de moment er dan is kan je wellicht keuze maken om ook je omvormer te vervangen naar een stille hybride omvormer.

Die van mij is geruisloos op wat klikjes na wanneer hij load aan het verdelen is tussen accu en actueel verbruik, bvb. wanneer grootverbruikers aanslaan (kookvuur, droogkast, waterkoker,...).
Ja, dat is het idee. Ik heb een heel mooi systeem gezien wat ik eigenlijk ook wel heel graag wil. En daar zit inderdaad ook een hybride omvormer bij.

We hebben nu een omvormer met actieve koeling en die ventilatoren hoor je wel, als de zon er lekker op staat (ik hoor of er wolken voor de zon zitten :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 17-10 15:25

PinusRigida

I put the p in pool.

Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:05:
[...]

Ja, dat is het idee. Ik heb een heel mooi systeem gezien wat ik eigenlijk ook wel heel graag wil. En daar zit inderdaad ook een hybride omvormer bij.

We hebben nu een omvormer met actieve koeling en die ventilatoren hoor je wel, als de zon er lekker op staat (ik hoor of er wolken voor de zon zitten :p)
Ik wou het er idd. nog bij zetten :D : actieve koeling t.o.v. passief is wel een groot verschil op gebied van geluid idd.

En qua koeling is het wel ok.
Net even gecheckt en momenteel is interne temp. van omvormer module 44°C, radiator 44°C, Single Plate Ambient temp. 50°C, thuisaccu die eronder hangt geeft 29°C aan.

Met deze temperaturen heb je geen actieve koeling meer nodig. Op de warmste dagen deze zomer (wanneer het echt heet was, +30°C buiten) tikte de ambient temp 54°C aan en de batterij 32°C Da's allemaal ruim binnen de veiligheidsmarges.
(en dan moet je rekenen dat mijn garagepoort de hele namiddag rechtstreekse zon pakt, en de garage dus van nature uit al best warm is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:57
Pr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

Technieken vind ik best snel gaan hoor. Kijk maar eens naar de specificaties van auto's van 5 jaar geleden en nu. Ik stond dit zomer te laden naast een ID3 77kwh GTX uit 2024/2025. Die laadt gewoon 2x zo snel als mijn ID3 58kwh 1st Plus uit 2020. Stond zelf rond de 80kW te trekken boven de 40%. Die ID3 uit 2025 ging gewoon tot 80% door met 120-130kW. De techniek van laden/accu's en prijs worden echt beter. Als je ook ziet hoe fabrikanten hun eigen EV prijzen verlagen. Dat kan niet alleen maar marge inleveren zijn. De bouwkosten van de EVs dalen ook ergens in de keten. En mijn verwachting is ook bij batterijen.
58kWh versus 77kWh max laadsnelheid vergelijken is natuurlijk niet helemaal eerlijk.

Als ik kijk naar mijn eigen prive auto: een Kia EV6 met 77kWh batterij. Die kan max 240kW opladen, in 2021 gepresenteerd. Vorig jaar is er de facelift uitgekomen met 84kWh batterij bij gelijk gewicht en die kan met max 258kW laden. Laadtijd 10-80% is gelijk gebleven (18 min in optimale condities). In dit voorbeeld is de vooruitgang ook zeker aanwezig, maar in mijn ogen niet schokkend. En dat is een beetje wat ik bedoelde: in een paar jaar tijd worden de specs niet ineens "verdubbeld" ofzo. Het gaat veelal geleidelijk.

Desalniettemin hoop ik natuurlijk ook op een verdere daling van thuisbatterijprijzen in €/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Franciesco schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

58kWh versus 77kWh max laadsnelheid vergelijken is natuurlijk niet helemaal eerlijk.

Als ik kijk naar mijn eigen prive auto: een Kia EV6 met 77kWh batterij. Die kan max 240kW opladen, in 2021 gepresenteerd. Vorig jaar is er de facelift uitgekomen met 84kWh batterij bij gelijk gewicht en die kan met max 258kW laden. Laadtijd 10-80% is gelijk gebleven (18 min in optimale condities). In dit voorbeeld is de vooruitgang ook zeker aanwezig, maar in mijn ogen niet schokkend. En dat is een beetje wat ik bedoelde: in een paar jaar tijd worden de specs niet ineens "verdubbeld" ofzo. Het gaat veelal geleidelijk.

Desalniettemin hoop ik natuurlijk ook op een verdere daling van thuisbatterijprijzen in €/kWh.
Niet helemaal nee, maar de 58kwh van 2020 kan max 120kw en de 77kwh (2020) versie kan iets van 140kw op de top. Een enorm vlakke curve die het 2025 model liet zien, gemiddeld dubbel zo snel als mijn kleinere 2020 model is significant. Hij sloot later aan dan ik en knalde in de tijd dat ik van 20-80% ging zelf ook van 20 naar 80. Echt bizar veel sneller. Verdubbeld in 5 jaar.

Waarschijnlijk is de stijging bij jouw KIA EV6 niet zo groot omdat het al een snellaadkanon is.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 20-08-2025 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

Ik wil een thuisaccu gewoon omdat dat daarmee in ieder geval mijn cent in het zakje doe voor het proberen het energienet te balanceren. Ik vind het gewoon zonde (en niet geld-zonde, maar gewoon zonde) dat de stroom die nu opgewekt wordt, niet door mezelf gebruikt kan worden.
Ja zo dacht ik er ook over, heb er nu twee maanden mee gespeeld, weet wat ie allemaal kan, vanaf volgende week op mijn sap een dynamisch contract, kan ik er jaartje mee handelen, en vanaf 2027 gewoon nom gaan draaien, tot bijna niks meer van het net halen (hoop ik)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Mijn glazen bol….
- NU oriënteren
Ik heb in mijn achterhoofd ook nog altijd dat we voor 2027 een nieuw kabinet hebben (hopelijk maar 1...), en wie weet waar die nog mee komen. Misschien wel een nieuwe subsidieregeling voor thuisaccu's.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Mijn glazen bol….
- NU oriënteren
Ik denk niet dat er 'een gekte' komt. Zo interessant is het tenslotte niet. Dus ik zou rustig afwachten de komende jaren.

Beetje Betalen voor beetje stroom is geen ramp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:10:
[...]

Ik heb in mijn achterhoofd ook nog altijd dat we voor 2027 een nieuw kabinet hebben (hopelijk maar 1...), en wie weet waar die nog mee komen. Misschien wel een nieuwe subsidieregeling voor thuisaccu's.
Daar zou ik niet vanuit gaan. Denk dat ze het eerder ontmoedigen dan subsidiëren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:12:
[...]

Daar zou ik niet vanuit gaan. Denk dat ze het eerder ontmoedigen dan subsidiëren.
Ja precies, best lachwekkend eigenlijk, salderen stopt want we (regering)willen onze miljoenen belasting terug, maar die zien ze helemaal niet terug als iedereen aan de accu gaat.
Net zo komisch als de tabak accijns, we verhogen hem om de schatkist te vullen, met als resultaat 500 miljoen minder want iedereen koopt over de grens.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben benieuwd of nieuwere thuisbatterijen met elkaar kunnen samenwerken.

ik heb nu bv een AlphaESS thuisbatterij die handelt en een backup is bij stroomuitval., maar ook 3 DIY accu's (per fase) die voor NOM zorgt.
Ik moet de DIY accu's wel zelf managen (geautomatiseerd) zodat de twee systemen elkaar niet bijten, als de Alph laad of ontlaad, gaan de DIY accu's uit zodat ze niet elkaar laden/ontladen. Voor capaciteitsuitbreiding zal nieuwere systemen misschien voordeliger dan de huidige uit te breiden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nog mensen naar het webinar van Saltion gekeken zo net? Reacties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
[...]

Ik hoop het niet, ik zie liever een vorm van compensatie voor huurders die panelen hebben gekregen en dit doorberekend zagen in de huurprijs. Als een subsidie voor thuisaccu's, laten we eerlijk zijn, dat zijn niet de arme mensen die ze aanschaffen en op dit moment kan het plaatje gewoon uit, zeker bij vervanging van de omvormer of nieuwe installaties. Hooguit dat je de BTW op panelen en accu's naar 0% brengt (misschien ook maar gewoon 9% zo duur zijn panelen niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:15
Door de veelheid aan aanbieders en variaties, met bijbehorende topics ben ik het spoor een beetje bijster. Misschien kan iemand mij een goede startplek (topics of YouTube, etc) wijzen om me verder te verdiepen in het onderwerp "thuisaccu"? (zonder 200+ pagina's door te moeten scrollen :P )
Had hier (of in een ander topic) al wel een linkje gevonden naar een Duitse "Solarisator" berekening, maar zullen vast nog meer handige dingen zijn.

Zonnepanelen (14 panelen op het westen, 5kW max) zijn aanwezig en na de overstap op een full electric WP en het verwijderen van de gas-aansluiting deze winter, lijkt een thuisaccu de volgende logische stap. Een EV is er (nog) niet. Maar zoals met alles kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, alleen hangt daar dan ook weer een prijskaartje aan...

In de basis hoef ik geen super-de-luxe systeem vol met toeters en bellen. Belangrijkste lijkt me nu het optimaliseren van het eigen gebruik, door het 'window' van goedkope (eigen) zonne-energie op te rekken. Bijvoorbeeld de vaatwasser die hier vanuit praktische overwegingen nog altijd 's nachts draait of een wasmachine die 's ochtends vroeg aangaat.
Tegelijk zie ik ook bij diverse systemen de optie om als backup te kunnen dienen bij een stroomuitval. Op dit moment niet heel erg noodzakelijk, maar mijn verwachting is toch wel dat de stroomstoringen ook in deze regio de komende jaren zullen toenemen. Dus dat zou dan weer wel 1 van de extra's zijn die ik interessant vind bij zo'n ding... En daarmee vallen volgens mij al veel plug-in batterijen af, want 9 van de 10x ben ik waarschijnlijk toch niet thuis om apparaten om te gaan pluggen als er een keer een storing is.

En tot slot is er nog het dilemma of het niet slimmer is om eerst de capaciteit van de zonnepanelen uit te breiden door er nog een aantal op het oosten te plaatsen... 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Merijn. schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:17:
Door de veelheid aan aanbieders en variaties, met bijbehorende topics ben ik het spoor een beetje bijster. Misschien kan iemand mij een goede startplek (topics of YouTube, etc) wijzen om me verder te verdiepen in het onderwerp "thuisaccu"? (zonder 200+ pagina's door te moeten scrollen :P )
Had hier (of in een ander topic) al wel een linkje gevonden naar een Duitse "Solarisator" berekening, maar zullen vast nog meer handige dingen zijn.

Zonnepanelen (14 panelen op het westen, 5kW max) zijn aanwezig en na de overstap op een full electric WP en het verwijderen van de gas-aansluiting deze winter, lijkt een thuisaccu de volgende logische stap. Een EV is er (nog) niet. Maar zoals met alles kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, alleen hangt daar dan ook weer een prijskaartje aan...

In de basis hoef ik geen super-de-luxe systeem vol met toeters en bellen. Belangrijkste lijkt me nu het optimaliseren van het eigen gebruik, door het 'window' van goedkope (eigen) zonne-energie op te rekken. Bijvoorbeeld de vaatwasser die hier vanuit praktische overwegingen nog altijd 's nachts draait of een wasmachine die 's ochtends vroeg aangaat.
Tegelijk zie ik ook bij diverse systemen de optie om als backup te kunnen dienen bij een stroomuitval. Op dit moment niet heel erg noodzakelijk, maar mijn verwachting is toch wel dat de stroomstoringen ook in deze regio de komende jaren zullen toenemen. Dus dat zou dan weer wel 1 van de extra's zijn die ik interessant vind bij zo'n ding... En daarmee vallen volgens mij al veel plug-in batterijen af, want 9 van de 10x ben ik waarschijnlijk toch niet thuis om apparaten om te gaan pluggen als er een keer een storing is.

En tot slot is er nog het dilemma of het niet slimmer is om eerst de capaciteit van de zonnepanelen uit te breiden door er nog een aantal op het oosten te plaatsen... 8)7
Om met je laatste punt te beginnen, zeker doen die uitbreiding van je zonnepanelen. Die zijn zo goedkoop nu en ideaal natuurlijk in combinatie met direct aangesloten batterijen (of via ac laden). In de winter (dure uren) kun je niet genoeg opwek hebben.

Mbt batterijen zou ik zeggen verdiep je in 3 merken: Zendure, Homewizard en Marstek. Daar zijn binnen tweakers drie grote forumonderwerpen over en de meest verkochte in de NL markt. En lees wat reviews (die ook vaak in de topicstart staan). Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:56
Pr088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

pfff nou nou, mijn 2021 Ioniq 5 laadt al op 225 kW over een groot bereik van de laadcurve, die VW's zijn gewoon achterlijk traag. Na 2022 doet de Ioniq 5 al standaard 235 kW.

Batterij'en zullen niet veel goedkoper worden de komende jaren tenzij er spectaculaire nieuw technieken beschikbaar komen. De auto industrie kan al amper de vraag naar accu's aan en we kopen in NL nog maar 20% van nieuwe auto's electrisch, en daar is NL al wel een voorop lopende partij mee.

Mede hierom heb ik afgelopen 2 jaar al in 62,4 kWh accu capaciteit geinvesteerd, dat levert nu goed geld op en met het salderen nog een jaar. Na 2027 kan ik mijn verbruikskosten, die fors zijn met 2 electrische auto's en all-electric huis, zo laag mogelijk houden door samen met mijn Tibber contract de accu's slim te sturen op de laagste grid-prijs cq PV productie.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:40
Merijn. schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:17:

Ik sluit me aan bij een vorige reactie dat PV bijleggen een goede optie is gezien de huidige prijs. Bovendien geeft een oost-west opstelling ook een mooie verdeling over de dag.

Voor de accu kan ik zeggen: Kijk ook naar Sigenergy. Daar is ook een Tweakers topic van en Sigenergy is één van de partijen die middels een gateway indien gewenst je hele huis als backup kunnen runnen bij stroomuitval waarbij de PV ook gewoon blijft produceren.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
rvdgaag schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:26:
[...]

pfff nou nou, mijn 2021 Ioniq 5 laadt al op 225 kW over een groot bereik van de laadcurve, die VW's zijn gewoon achterlijk traag. Na 2022 doet de Ioniq 5 al standaard 235 kW.

Batterij'en zullen niet veel goedkoper worden de komende jaren tenzij er spectaculaire nieuw technieken beschikbaar komen. De auto industrie kan al amper de vraag naar accu's aan en we kopen in NL nog maar 20% van nieuwe auto's electrisch, en daar is NL al wel een voorop lopende partij mee.

Mede hierom heb ik afgelopen 2 jaar al in 62,4 kWh accu capaciteit geinvesteerd, dat levert nu goed geld op en met het salderen nog een jaar. Na 2027 kan ik mijn verbruikskosten, die fors zijn met 2 electrische auto's en all-electric huis, zo laag mogelijk houden door samen met mijn Tibber contract de accu's slim te sturen op de laagste grid-prijs cq PV productie.
Geef VW maar een klap om de oren hoor. Naast jouw Ioniq 5 zijn er nauwelijks betaalbare 800V auto's op de markt uit 2020/2021. Ioniq 6 en EV6? Dan houdt het wel een beetje op met betaalbaar en beiden fors duurder dan mijn ID3 en Corsa. Die ook geen betere laadcurve heeft.

De rek is er nog lang niet uit. Zowel in techniek (voor auto's dan) als in kosten van accu's. Er is altijd wel weer een Chinees die het beter en goedkoper kan. En de Duitse autobouwers trekken het been wel bij, als je kijkt naar Audi, Mercedes, BMW en -ja ook- VW.

Ik laad met 2 EVs gemiddeld met een Tibber contract voor zo'n 10-11 cent per kwh de auto's. Hoeveel goedkoper doe jij dat? 62kwh is een hele grote accu. Is zoiets wel financieel interessant, zeg met een terugverdientijd van 10-15 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
ArPi75 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:54:
[...]

Ik sluit me aan bij een vorige reactie dat PV bijleggen een goede optie is gezien de huidige prijs. Bovendien geeft een oost-west opstelling ook een mooie verdeling over de dag.

Voor de accu kan ik zeggen: Kijk ook naar Sigenergy. Daar is ook een Tweakers topic van en Sigenergy is één van de partijen die middels een gateway indien gewenst je hele huis als backup kunnen runnen bij stroomuitval waarbij de PV ook gewoon blijft produceren.
Eerst meer PV inderdaad, het is nu spotgoedkoop.

En nu nog een vervolgstap. Als je locatie daarvoor geschikt is kun je ook kijken naar een hybride omvormer voor een laag voltage batterij van bijvoorbeeld NKON. Dit is wel wat ingewikkelder en afhankelijk van je eigen situatie of je dit wil, maar je kunt dan wel een groter systeem aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
Pas wanneer bidirectioneel laden wordt toegestaan komt er in dit huishouden een elektrische auto. Nu werkt het verdienmodel maar 1 richting op.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:59

Ethirty

Who...me?

Sonero schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:52:
Pas wanneer bidirectioneel laden wordt toegestaan komt er in dit huishouden een elektrische auto. Nu werkt het verdienmodel maar 1 richting op.
Vooral lekker dure bezine blijven tanken zou ik zeggen. Ik “tank” zo goed als gratis zonne-energie.

Snap niet zo goed dat mensen een “verdienmodel” zoeken maar vergeten dat ze anders ook duizenden euro’s aan het alternatief uitgeven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Sonero schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:52:
Welk verdienmodel? Ik laad de auto's gemiddeld tegen 10-11 cent per kWh. Verbruik is 16kwh/100km. Omgerekend 2 cent per kilometer. Dat redde ik vroeger met diesel tanken echt niet hoor :9~.
Als je een accu wilt zou ik die gewoon kopen. Niet een overpriced versie met 19 inch lichtmetalen wielen eronder 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

kmf schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:53:
Ik ben benieuwd of nieuwere thuisbatterijen met elkaar kunnen samenwerken.

ik heb nu bv een AlphaESS thuisbatterij die handelt en een backup is bij stroomuitval., maar ook 3 DIY accu's (per fase) die voor NOM zorgt.
Ik moet de DIY accu's wel zelf managen (geautomatiseerd) zodat de twee systemen elkaar niet bijten, als de Alph laad of ontlaad, gaan de DIY accu's uit zodat ze niet elkaar laden/ontladen. Voor capaciteitsuitbreiding zal nieuwere systemen misschien voordeliger dan de huidige uit te breiden.
Heb hier verschillende merken thuisaccu's naast elkaar staan ter test en het blijft toch iedere keer gedoe. Je kunt het beste voor 1 merk/type gaan en daarmee opschalen ipv merken gaan combineren.

Zelfs als ze dezelfde strategie volgen hebben ze invloed op elkaar, of je moet regelmatig handmatig ingrijpen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zalkc
Pr088 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:16:
[...]

Welk verdienmodel? Ik laad de auto's gemiddeld tegen 10-11 cent per kWh. Verbruik is 16kwh/100km. Omgerekend 2 cent per kilometer. Dat redde ik vroeger met diesel tanken echt niet hoor :9~.
Als je een accu wilt zou ik die gewoon kopen. Niet een overpriced versie met 19 inch lichtmetalen wielen eronder 8)
Kijk je uit dat je nu niet 2x je winst rekent ;)

Ik probeer meestal het totaalplaatje te pakken om dat te voorkomen.

Mijn hele systeem (PV+Accu+Omvormer) heeft een technische levensduur van 25 jaar en heeft 7500€ gekost. Ik kan hiervan 4-5.000 kWh direct gebruiken = 100-125MWh in totaal en komt neer op 6.0-7.5ct per kWh
Dit kan ik alleen redden (die 5.000 kWh direct gebruik) door mijn EV, mijn WP is namelijk in het verkeerde seizoen actief.

Mijn energiebehoefte is 10-11.000 kWh per jaar (auto 5-6 + huis 5). Ik zal dus ook 6.000 kWh moeten inkopen. Komt neer op 100€ bij de energiemij per maand. Daarbij komt dus nog 25€ aan afschrijving thuissysteem (7500€ / 300 maanden).

Nu mis ik nog 2 'investeringen' in dit totaal beeld (3 als je de eigen oprit meeneemt), de extra kosten voor de EV en WP ten opzichte van de fossiele oplossing. Over de EV kan ik kort zijn, die zijn er niet echt meer, ik heb net een Kona besteld en die heeft ook een hybride variant die net zo duur is.
De 2e is een warmtepomp, deze is 6500-8000 duurder (excl. subsidie) dan een CV ketel en dit moet eigenlijk ook via de energierekening terugkomen. Dus hier ook 30€ per maand meenemen (7200€/240 maanden).

Dus, voor 155€ per maand zit ik warm en rijd ik 35.000 km/j en weet je wat het mooie is, dat is krap de helft wat ik anders kwijt zou zijn geweest aan benzine.
Als ik benzine zou rijden en een CV ketel had zou ik 300€ aan benzine en 200€ aan energie kwijt zijn per maand, dat is dik 4.000€ meer per jaar! Dus als de omvormer er een keer wat eerder uit klapt kan ik het wel lijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Laatst online: 16:24
zalkc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:46:
[...]
Dus als de omvormer er een keer wat eerder uit klapt kan ik het wel lijden ;)
Mits je het geld dan ook opzij heb gezet en niet hebt uitgegeven aan andere dingen ;).

Maar goed dat geldt voor iedere besparing.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:51
Ethirty schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Vooral lekker dure bezine blijven tanken zou ik zeggen. Ik “tank” zo goed als gratis zonne-energie.

Snap niet zo goed dat mensen een “verdienmodel” zoeken maar vergeten dat ze anders ook duizenden euro’s aan het alternatief uitgeven.
Voor de meerprijs van een ev kan ik ruim 200k km rijden dat rij ik in mijn leven niet meer weg. Uiteindelijk is alles gewoon een rekensom naar situatie en zal er voor een aanzienlijk deel uitkomen dat een ev simpelweg zichzelf nooit terug verdiend en voor enadere die een groot dak hebben en toevallig thuis zijn als er geladen moet worden zal een ev meter uit kunnen pakken. Ik kan noet van mijn iniminie dak laden en zou letterlijk 63 cent per kWh moeten betalen voor laden. Dat kost per km meer als benzine.

Vrienden van me wonen aan de Duitse grens en daar loont het al helemaal niet. Uiteindelijk kan iedereen zijn geld maar 1x uitgeven en door te verdienen aan bepaalde constructies kunnen ze meer met hun geld. Dat is ook weer goed voor de economie.

Het thuis laden met eigen stroom is echter wel op tal van manieren een luxe die voor het overgrote deel van de Nederlanders niet op gaat.
We hebben geen dak ruimte, geen eigen oprit, geen enorme zak geld voor een ev (kost al snel 20k meer voor een auto met goede radius) en geen grote hoeveelheden geld om een relatie grote installi panelen neer te kwakken inclusief laadpaal, verbouwing meterkast enz en dan moet je ook nog eens op de juiste tijd thuis zijn.

Daar gaat een thuis accu ook. Iet voor helpen want dan moet je echt een het grote accu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Heb hier verschillende merken thuisaccu's naast elkaar staan ter test en het blijft toch iedere keer gedoe. Je kunt het beste voor 1 merk/type gaan en daarmee opschalen ipv merken gaan combineren.

Zelfs als ze dezelfde strategie volgen hebben ze invloed op elkaar, of je moet regelmatig handmatig ingrijpen.
Zijn dit stekker accus of aan omvormers gelinkt?

Ik zit zelf aan een stekker accu te denken met eventueel de optie om later een 2de accu neer te zetten. En dit dan geschakeld via een smart plug/slimme meter om te laden.
Een 2de zou dan echter via een nieuwe omvorme moeten. Dit zou dan de primaire accu worden. Voor zover ik weet registreert de slimme meter namelijk niets van opwek als de accu aan de omvormer gaat laden. Alleen excessen worden dan geregistreerd
door de slimme meter en dus geladen in de stekker accu.
2x een stekker accu zonder communicatie tussen beide lijkt me wel een probleem.

Wat zijn precies de problemen waar je tegenaan loopt? Altijd interessant om inzicht te krijgen in scenarios waar we mogelijk nog niet over nagedacht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
[...]

De politiek is hier zo enorm traag dat ik niet de illusie heb dat hier nog iets gaat veranderen voor 2027 or zelfs 2028.
Persoonlijk ben ik ook tegen een accu subsidie. Die gaat dan wederom maar mensen met het meeste geld.

De beste hoop die ik heb is dat de boete gaat verdwijnen maar ook dat denk ik niet. Ik denk dat we al blij mogen zijn als boete min tlv positief blijft...al is dat nu in sommige contracten al niet het geval (contracten met staffels).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:09
computerjunky schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:05:
Het thuis laden met eigen stroom is echter wel op tal van manieren een luxe die voor het overgrote deel van de Nederlanders niet op gaat.
We hebben geen dak ruimte, geen eigen oprit, geen enorme zak geld voor een ev (kost al snel 20k meer voor een auto met goede radius) en geen grote hoeveelheden geld om een relatie grote installi panelen neer te kwakken inclusief laadpaal, verbouwing meterkast enz en dan moet je ook nog eens op de juiste tijd thuis zijn.
Soms lijkt het alsof mensen hier vergeten hoe bevoorrecht ze zijn, allemaal financiële en ruimtelijke mogelijkheden hebben die de meeste mensen in een klein huis/appartement of een kleine beurs niet hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

hoevenpe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 03:29:
[...]
Soms lijkt het alsof mensen hier vergeten hoe bevoorrecht ze zijn, allemaal financiële en ruimtelijke mogelijkheden hebben die de meeste mensen in een klein huis/appartement of een kleine beurs niet hebben.
Daar heb je gelijk in maar vaak hebben die mensen dat ook zelf bewerkstelligd in de loop der jaren en mogen daar best trots op zijn, Iedere situatie is anders maar er zijn ook genoeg mensen die andere (financiele) keuzes maken en die roepen vaak het hardst dat het allemaal alleen is weggelegd voor de 'rijkere'. Het leven bestaat uit keuzes maken en het is soms verrekte moeilijk om daar de goede in te maken. Ik heb altijd de filosofie gehad dat ik het geld dat ik sinds 2012 bespaar op energiekosten investeer in dingen die mijn rekening nog lager maken en dat heeft geleidt tot een all electric woning en een negatieve energierekening van 900 euro.
Ben ik dan bevoorrecht? Ja dat ben ik maar ik had die winst ook kunnen verbrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

computerjunky schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:17:
[...]
Zijn dit stekker accus of aan omvormers gelinkt?
Zijn stekker accu's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evf02DOaGa56m41ho7fnispq80k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGPec2rDDgQDfyzF2rkhURfZ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zit zelf aan een stekker accu te denken met eventueel de optie om later een 2de accu neer te zetten. En dit dan geschakeld via een smart plug/slimme meter om te laden.
Een 2de zou dan echter via een nieuwe omvorme moeten. Dit zou dan de primaire accu worden. Voor zover ik weet registreert de slimme meter namelijk niets van opwek als de accu aan de omvormer gaat laden. Alleen excessen worden dan geregistreerd
door de slimme meter en dus geladen in de stekker accu.
2x een stekker accu zonder communicatie tussen beide lijkt me wel een probleem.
Je kunt stekker accu's beter niet schakelen via smart plugs, dat moet je aan het BMS van de accu zelf overlaten door bijv. de juiste strategie te kiezen, of aansturing via Home Assistant.

Heb er hier bijv. wel smart plugs tussen zitten, maar dat is voor verbruikmeting per device én voor noodgevallen dat ik op afstand een device uit kan zetten.
Wat zijn precies de problemen waar je tegenaan loopt? Altijd interessant om inzicht te krijgen in scenarios waar we mogelijk nog niet over nagedacht hebben.
Als ze exact dezelfde stroomstrategie volgen zoals maximaal laden of maximaal ontladen dan is er weinig aan de hand. Gisteren kreeg ik de Marstek binnen, de Zendure's waren al 100% vol en er was nog zonne opwek. Dus de Marstek op NOM gezet, gekoppeld aan de Shelly en die begon te laden. Maar toen nam de zonne opwek af en ipv dat de Marstek minder ging laden, gingen de Zendure's terugleveren door de blijvende vraag van de Marstek en werd de Marstek nog maar voor 50% vanuit de zon geladen, de andere 50% kwam uit de Zendure's.

Daarom het advies: Blijf bij 1 merk, dan kunnen meerdere omvormers met elkaar praten en trekken ze gezamenlijk op ipv elkaar tegen te werken en bijv. elkaar op te gaan laden. Over laad- en ontlaadverliezen gesproken....

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022

pvg

Zet er een EV met laadpaal naast en probeer te laden vanuit PV en het feest is compleet… je hebt een centrale controller nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Taro
Heb je nou de V3 al staan?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Ja, de Marstek Venus E V3.0 is gisteren binnengekomen.

Op de resellers/importeurs na misschien wel de eerste in NL? :)

Op de Solar Solutions 2025 Beurs met ze in contact gekomen, maandje geleden kwamen ze op de lijn of ik de V3 wilde reviewen. Gisteren binnengekomen, aangesloten en ingesteld. Even NOM gedraaid en gaat straks op 800 Watt dynamisch laden. 2500 is helaas geen optie ivm de andere omvormers die met 2400 laden en de max van de stopcontacten, maar goed, mag de pret niet drukken.

Leuk ding, wel al een aantal nadelen gevonden:
  1. De voorkant is nog steeds niet vingerafdruk proof, foto's maken is een drama als je niet steeds je eigen voeten/schoenen in beeld wil hebben :)
  2. De klepjes zijn relatief lastig open te maken, je hebt het idee dat je iets kapot maakt
  3. De 230V stekker sluit je aan op een soort plug, maar het ringetje daarvan zat niet goed vast en je beweegt dan die hele plug, lijkt me niet zo wenselijk met de kabels die binnenin zitten en ook meebewegen
  4. Je kunt niet bij de handvatten als de klepjes openstaan, dus optillen is dan nog lastiger
  5. De ophangbeugel ziet er tov het gewicht een beetje fragiel uit
  6. Het is niet direct duidelijk hoe je de Shelly Pro 3EM koppelt in de app. Bij Zendure log je in met je Shelly account, maar bij Marstek moet je ervoor zorgen dat RPC over UDP poort 1010 open staat. Sommige apps gebruiken een andere poort, dus is niet handig
Maar mijn vrouw vindt de Marstek een stuk mooier dan de Zendure's, dus ik vermoed dat ik de Zendure's maar allemaal in moet ruilen ;)

Nee, leuk apparaat, kan hem wel aanraden. Al gaat mijn voorkeur vooralsnog uit naar de Zendure's en ik wil ze niet naast elkaar blijven gebruiken, dus de Marstek zal vermoedelijk over een aantal weken wel weer "verdwijnen". Volgende week komt ook nog de NextEnergy binnen, dan worden de conflicten nog groter om bijv. NOM te testen, dus ik moet even kijken hoe ik dit op termijn allemaal inricht zodat ik wel een mooie testopstelling heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:56
Pr088 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:21:
[...]

Ik laad met 2 EVs gemiddeld met een Tibber contract voor zo'n 10-11 cent per kwh de auto's. Hoeveel goedkoper doe jij dat? 62kwh is een hele grote accu. Is zoiets wel financieel interessant, zeg met een terugverdientijd van 10-15 jaar?
Gebruik zelf ook Tibber maar ik krijg geld toe op het laden van de auto (wij hebben 3 EV's waarvan 1 zakelijk). Tibber zit ergens tussen de 10 en 16 cent als ik laad, de zakelijke vergoeding per kWh is voor mij 34,1 ct

Die grote accu was voor mij geen financiele rekensom, gewoon leuk omdat het kan zegmaar. Terugverdienen doe ik het denk ik niet, boeit me ook niet.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hoevenpe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 03:29:
[...]

Klein en kleine moet je veranderen in normaal en normale

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
computerjunky schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:24:
[...]
De politiek is hier zo enorm traag dat ik niet de illusie heb dat hier nog iets gaat veranderen voor 2027 or zelfs 2028.
Persoonlijk ben ik ook tegen een accu subsidie. Die gaat dan wederom maar mensen met het meeste geld.

De beste hoop die ik heb is dat de boete gaat verdwijnen maar ook dat denk ik niet. Ik denk dat we al blij mogen zijn als boete min tlv positief blijft...al is dat nu in sommige contracten al niet het geval (contracten met staffels).
Ik heb er nog eens even over nagedacht. En op zich ben ik het eens dat dan weer de subsidie naar mensen met geld gaat. Maar...
Accu's pakken het onbalansprobleem aan en het grote overschot op de piekmomenten. Daardoor zouden de kosten daarvan omlaag gaan en dus ook de terugleverkosten voor iedereen met zonnepanelen. Dus uiteindelijk heeft iedereen (met panelen of dynamisch contract) er baat bij. Lijkt me.
Eigenlijk vergelijkbaar met zonnepanelen, de stroomprijs is ook gedaald doordat er zoveel zonnepanelen liggen.
(En waarschijnlijk dat men dan wel weer iets verzint om mensen met een accu bepaalde kosten op te leggen...)
Pagina: 1 ... 71 ... 81 Laatste