Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 72 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 12:37
hoevenpe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 03:29:
[...]

Soms lijkt het alsof mensen hier vergeten hoe bevoorrecht ze zijn, allemaal financiële en ruimtelijke mogelijkheden hebben die de meeste mensen in een klein huis/appartement of een kleine beurs niet hebben.
Mwah, ik ben me er wel redelijk van bewust dat het thuis laden van je EV een bepaalde vorm van rijkdom in zich heeft. En ook dat niet iedereen hiervoor de middelen heeft.

Maar het schiet ook niets op als ik me steeds bezwaard zou voelen dat niet iedereen die mogelijkheden heeft.
Hoe zou je willen zien dat het terugkomt dat mensen zich hier bewust van zijn? Want laten we wel zijn, het onderwerp impliceert gewoon al dat het zal gaan over een situatie waarin mensen deze mogelijkheden hebben.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Truus01 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Ik heb er nog eens even over nagedacht. En op zich ben ik het eens dat dan weer de subsidie naar mensen met geld gaat. Maar...
Accu's pakken het onbalansprobleem aan en het grote overschot op de piekmomenten. Daardoor zouden de kosten daarvan omlaag gaan en dus ook de terugleverkosten voor iedereen met zonnepanelen. Dus uiteindelijk heeft iedereen (met panelen of dynamisch contract) er baat bij. Lijkt me.
Eigenlijk vergelijkbaar met zonnepanelen, de stroomprijs is ook gedaald doordat er zoveel zonnepanelen liggen.
(En waarschijnlijk dat men dan wel weer iets verzint om mensen met een accu bepaalde kosten op te leggen...)
Voor 1339,- heb je al een 5kWh thuisbatterij staan die je zo in het stopcontact steekt, lijkt mij al interessant voor verhuurders om een huurder met 'dure' zonnepanelen gratis aan te bieden b.v.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:00
klump4u schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Voor 1339,- heb je al een 5kWh thuisbatterij staan die je zo in het stopcontact steekt, lijkt mij al interessant voor verhuurders om een huurder met 'dure' zonnepanelen gratis aan te bieden b.v.
Goed idee, ook nog wat huur subsidie erbij, ik ga gelijk zon huisje zoeken, duurt het heel lang voordat ik mijn overwaarde opgegeten heb :)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:31:
[...]

Goed idee, ook nog wat huur subsidie erbij, ik ga gelijk zon huisje zoeken, duurt het heel lang voordat ik mijn overwaarde opgegeten heb :)
Nee daar komen regels voor, alleen doorstromen vanuit een sociale huurwoning, niet voor 'rijke' huis eigenaren ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

zalkc schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Mwah, ik ben me er wel redelijk van bewust dat het thuis laden van je EV een bepaalde vorm van rijkdom in zich heeft. En ook dat niet iedereen hiervoor de middelen heeft.

Maar het schiet ook niets op als ik me steeds bezwaard zou voelen dat niet iedereen die mogelijkheden heeft.
Hoe zou je willen zien dat het terugkomt dat mensen zich hier bewust van zijn? Want laten we wel zijn, het onderwerp impliceert gewoon al dat het zal gaan over een situatie waarin mensen deze mogelijkheden hebben.
Dit blijft inderdaad - ook bij veel andere onderwerpen - vaak een ding. Mag je het niet over vakanties hebben omdat andere mensen niet op vakantie kunnen? Of mag je het niet over een elektrische fiets hebben omdat anderen daar de middelen niet voor hebben? Of moet je om de 5 berichten een disclaimer toevoegen dat je weet dat het niet voor iedereen is weggelegd? Dat lijkt mij ook niet wenselijk.

Het is goed om te beseffen dat elektrisch rijden niet voor iedereen mogelijk is, of een thuisaccu een luxe iets is, of zonnepanelen ook niet zomaar altijd kunnen. Maar dat betekent niet dat de mensen die deze mogelijkheden en producten wel hebben zich moeten inhouden om het erover te hebben. Belangrijkste is dat je je altijd beseft dat bijv. een EV rijden een goede optie is als je de middelen en mogelijkheden voor een eigen oprit en laadpaal hebt en dat als je dat niet hebt, dus op publiek laden bent aangewezen, dat het helemaal niet logischerwijs een goede of haalbare optie is.

Dus in gesprekken en discussies altijd proberen te verplaatsen in de ander. Wat voor de een logisch is hoeft voor de ander niet even logisch te zijn. En zelfs met dezelfde inkomstenstromen kan het zijn dat je in plaats A een vrijstaand huis met driedubbele oprit hebt met een apart bijgebouw voor een accu, waar je in plaats B voor hetzelfde geld blij mag zijn met een appartement met 2m2 aan balkon zonder tuin en de accu niet binnen wil hebben staan. Dus soms komt het ook voort uit andere zaken dan middelen dat je ergens geen mogelijkheden toe hebt. Dus goed om bewust van te zijn, maar niet iets om je voor in te moeten houden, want dan wordt het wel heel lastig om inhoudelijk op bepaalde onderwerpen in te gaan.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:00
klump4u schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:38:
[...]

Nee daar komen regels voor, alleen doorstromen vanuit een sociale huurwoning, niet voor 'rijke' huis eigenaren ;)
Nee nee, da is discriminatie, da mag nie

(Stop mijn geld wel in ouwe sok ,ben ik ook arm)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:40
rvdgaag schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:58:
[...]
Tibber zit ergens tussen de 10 en 16 cent als ik laad,
Ik zie vaak terugkomen dat mensen met een EV bijna of geheel gratis laden. Hier weer tussen 10 en 16 cent.
Nu komt bij mij 16 cent ook regelmatig voor, maar 10 cent komt toch verrekte weinig voor dit jaar.
Kale prijs inderdaad wel, maar voor de stroom die ik inkoop moet ik toch echt ook energiebelasting en BTW betalen. En ja, een deel daarvan krijg ik weer terug via salderen, maar aangezien mijn afname per jaar hoger is dan de teruglevering blijft er voor dat verschil toch echt belasting te betalen.

Mijn gemiddelde laadprijs voor dit jaar zit tot nu toe op 18,3 cent per kWh incl. alles. Met 17,9kWh/100km zit ik dan op een km-prijs van ongeveer 3,3 cent.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21
Truus01 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Ik heb er nog eens even over nagedacht. En op zich ben ik het eens dat dan weer de subsidie naar mensen met geld gaat. Maar...
Accu's pakken het onbalansprobleem aan en het grote overschot op de piekmomenten. Daardoor zouden de kosten daarvan omlaag gaan en dus ook de terugleverkosten voor iedereen met zonnepanelen. Dus uiteindelijk heeft iedereen (met panelen of dynamisch contract) er baat bij. Lijkt me.
Eigenlijk vergelijkbaar met zonnepanelen, de stroomprijs is ook gedaald doordat er zoveel zonnepanelen liggen.
(En waarschijnlijk dat men dan wel weer iets verzint om mensen met een accu bepaalde kosten op te leggen...)
Grotr mwoah. 'Het onbalansprobleem' is te diffuus. Dat er problemen zijn met netcapaciteit is duidelijk maar dat kan ook juist erger worden door thuisbatterijen. Vaak regelen die op de stroomprijs en die is over heel NL gelijk. Maar als het in flevoland hard waait en stroom dus goedkoop is betekent dat niet dat het slim is om in Limburg heel hard accus op te laden.

En het grote overschot aan zonnestroom oppakken in thuisaccus is ook maar de vraag of dat handig is. Vaak produceren je panelen zoveel stroom dat het nooit in je accu past en demp je hooguit het probleem een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
zalkc schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Wat ik problematisch vind is dat veel dinger die voor 90% van de huishoudens niet mogelijk zijn als oplossing aangereikt wordt. Als je dus in zo'n gelukkige situatie zit is dat geweldig voor je maar laten we niet doen alsof die situatie realistisch is voor het gros. Dat is het simpelweg niet.
Zeggen dat iemand maar meer ov neer moet leggen, of thuis moet laden om het weer rendabel te maken is gewoon waanzin. Zo werkt het helaas niet in de praktijk.
Helaas zijn er wel van dit soort posts voorbij gekomen en dat helpt helemaal niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:21
ArPi75 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Ik zie vaak terugkomen dat mensen met een EV bijna of geheel gratis laden. Hier weer tussen 10 en 16 cent.
Nu komt bij mij 16 cent ook regelmatig voor, maar 10 cent komt toch verrekte weinig voor dit jaar.
Kale prijs inderdaad wel, maar voor de stroom die ik inkoop moet ik toch echt ook energiebelasting en BTW betalen. En ja, een deel daarvan krijg ik weer terug via salderen, maar aangezien mijn afname per jaar hoger is dan de teruglevering blijft er voor dat verschil toch echt belasting te betalen.

Mijn gemiddelde laadprijs voor dit jaar zit tot nu toe op 18,3 cent per kWh incl. alles. Met 17,9kWh/100km zit ik dan op een km-prijs van ongeveer 3,3 cent.
Je triggert mij om ook even te kijken wat een (mijn) benzine auto per kilometer kost. In mijn geval (b-segment auto) zou dat ergens tussen de 8 en 9 cent liggen. Bij 12.500 km per jaar is dat ongeveer 1060 euro. In jouw geval ongeveer 415 euro bij dezelfde kilometers. Toch leuk om even bij elkaar te zien 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

computerjunky schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Wat ik problematisch vind is dat veel dinger die voor 90% van de huishoudens niet mogelijk zijn als oplossing aangereikt wordt. Als je dus in zo'n gelukkige situatie zit is dat geweldig voor je maar laten we niet doen alsof die situatie realistisch is voor het gros. Dat is het simpelweg niet.
Zeggen dat iemand maar meer ov neer moet leggen, of thuis moet laden om het weer rendabel te maken is gewoon waanzin. Zo werkt het helaas niet in de praktijk.
Helaas zijn er wel van dit soort posts voorbij gekomen en dat helpt helemaal niemand.
Dat zijn gewoon de feiten. De natuurkunde. Er hoeft ook geen 100 procent oplossing te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:46
klump4u schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:14:
[...]

Daar heb je gelijk in maar vaak hebben die mensen dat ook zelf bewerkstelligd in de loop der jaren en mogen daar best trots op zijn, Iedere situatie is anders maar er zijn ook genoeg mensen die andere (financiele) keuzes maken en die roepen vaak het hardst dat het allemaal alleen is weggelegd voor de 'rijkere'. Het leven bestaat uit keuzes maken en het is soms verrekte moeilijk om daar de goede in te maken. Ik heb altijd de filosofie gehad dat ik het geld dat ik sinds 2012 bespaar op energiekosten investeer in dingen die mijn rekening nog lager maken en dat heeft geleidt tot een all electric woning en een negatieve energierekening van 900 euro.
Ben ik dan bevoorrecht? Ja dat ben ik maar ik had die winst ook kunnen verbrassen.
Eigen keuzes beïnvloeden maar deels de betere uitkomsten in de samenleving. Veel wordt helaas ook bepaald door je afkomst, je IQ (heb je de brains om opleidingen te kunnen volbrengen), je thuissituatie en het netwerk en de vaardigheden die je ouders je in je vroege leven kunnen bieden.
We moeten inderdaad af en toe stilstaan dat we op dit forum zitten met de mensen die tijd en geld hebben om over zoiets als verduurzaming na te denken. Als je niet weet hoe je het einde van de week eten op tafel moet krijgen, dan zijn zonnepanelen net zo zeldzaam als Ufo's.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:10
Ethirty schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:57:
[...]

Vooral lekker dure bezine blijven tanken zou ik zeggen. Ik “tank” zo goed als gratis zonne-energie.

Snap niet zo goed dat mensen een “verdienmodel” zoeken maar vergeten dat ze anders ook duizenden euro’s aan het alternatief uitgeven.
Het verdienmodel van de Belastingdienst. Na 1 januari 2027 verdubbelen ruwweg de kosten van EV rijden. En niet alleen vanwege MRB, dat zagen we al aankomen.
Ja, op dat moment is EV rijden nog steeds goedkoper dan rijden op benzine. Maar wil je terug naar het prijsniveau van nu dan zal dat alleen haalbaar zijn als de auto bidirectioneel kan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:02
Sonero schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Het verdienmodel van de Belastingdienst. Na 1 januari 2027 verdubbelen ruwweg de kosten van EV rijden. En niet alleen vanwege MRB, dat zagen we al aankomen.
@Sonero Waarom nemen naast de verhoging in MRB de kosten nog meer toe in 2017 dan? Zeker als je van je eigen zonne energie laad zie ik nog geen extra toename, wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
computerjunky schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Je lijkt m'n partner wel :+
Maar als je een probleem hebt en het is eigenlijk niet op te lossen, waar ben je dan naar op zoek?

En je overdrijft volgens mij echt met wat er wel en niet mogelijk zou zijn. Volgens het CBS zijn er 8.2 miljoen woningen, waarvan er 5 miljoen in de categorie vallen dat er mogelijk panelen op kunnen (zijnde niet een appartement), 3 miljoen hebben dat al.

45% van de woningen heeft een eigen oprit op deze kaart zie je wel dat het in de randstad een stuk minder is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzKFsWEbjkdQ5xn4jD6zPEsFUVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e6I9uELwMjAUCbqNMSgQqr7m.png?f=fotoalbum_large

Dus stellen dat het voor 90% van de huishoudens allemaal onmogelijk is lijkt me redelijk overdreven.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
ArPi75 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Da's ook netjes hoor! Bij mij zit het deze maand op 15ct, gemiddeld over het jaar denk ik nu rond de 11. Dat zit vooral ook in korting/vergoeding die ik krijg van Tibber, de zogenaamde Grid Rewards voor het uitstellen van laden, of op een ander moment laden. Gaat automatisch onder voorwaarde dat mijn auto vaak aan de stekker hangt. Mijn gemiddelde is o.b.v. thuis laden. Ik kom denk ik ook rond de 17-18ct uit als ik publiek laden van vakanties meeneem. ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Sonero schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Ja, op dat moment is EV rijden nog steeds goedkoper dan rijden op benzine. Maar wil je terug naar het prijsniveau van nu dan zal dat alleen haalbaar zijn als de auto bidirectioneel kan werken.
We zitten hier in een thuisaccu topic, maar dit triggert mij: Hoezo verdubbelen de EV kosten, heb ik iets gemist?

Als je PV hebt, een thuisaccu hebt, eigen laadpaal hebt, dan wordt het vanaf 1-1-2027 handig om je accu in te zetten voor het opslaan van opbrengst uit de zonnepanelen als je niet thuis bent die anders richting het net zou vloeien. Die knal je later vanuit de accu's weer in de EV, dan heb je wat laadverliezen, maar dat is gerommel in de marge en betere oplossingen zijn er niet, dus accepteer je dat. De wegenbelasting wordt iets hoger, maar als je al EV rijdt kan je toch niet zomaar stellen dat de kosten van EV rijden verdubbelen?

Ik heb hier heel bewust de thuisaccucapaciteit op zowel PV als 2 EV's afgestemd. We hebben 54+82=136 kWh aan EV's, 10.660 Wp aan zonnepanelen die op een goede dag 50-55 kWh opbrengen en gemiddeld gezien verbruiken de EV's samen 20-30 kWh/weekdag. Alleen op dinsdag en donderdag staat er geen EV voor de deur, we hebben 50 kWh aan accu opslag. In de zomer voldoende om de opbrengst van een hele dag op te slaan en in de winter voldoende om goedkoop dynamisch in te kopen en de rest van de dag NOM te draaien. De EV's laden dan op dezelfde momenten als de thuisaccu, vaak in de nacht.

Ik zie niet in hoe EV rijden vanaf 1-1-2027 2x zo duur gaat worden en helemaal niet in combinatie met thuisaccu's die ik nu al heb staan? Heel benieuwd.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
jeeedeee schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

@Sonero Waarom nemen naast de verhoging in MRB de kosten nog meer toe in 2017 dan? Zeker als je van je eigen zonne energie laad zie ik nog geen extra toename, wat zie ik over het hoofd?
De toename van de btw. Stel:
Je verbruikt 3.000 kWh per jaar.
Je wekt 3.000 kWh op met zonnepanelen.

Nu (met saldering):
Je betaalt netto €0,- voor stroomverbruik (salderen 1:1).
Je betaalt geen energiebelasting of btw over die 3.000 kWh.

Na afloop van saldering:
Je verbruikt 3.000 kWh → betaalt daar wél belasting over.
Je levert 3.000 kWh terug → krijgt daar een lage vergoeding voor, zonder belastingvoordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Sonero schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:31:
[...]

Nu (met saldering):

Na afloop van saldering:
Je levert 3.000 kWh terug → krijgt daar een lage vergoeding voor, zonder belastingvoordeel.
Iedereen verbruikt sowieso 30% zelf gemiddeld. Dat is al 900 kWh. Daarnaast juist mensen met een EV hebben de mogelijkheid om die 30% fors te verhogen door veel te tanken met zonne-energie. Zeker in combinatie met batterij ga je dan redelijk snel naar 50 tot 70% eigen verbruik. Dus 60% van 3000 is 1800 kWh verbruik je dan zelf.

DIt voorbeeld is zo zwart-wit......3000 kWh terugleveren van je opwek....ik weet niet wat je doel hiermee is.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik ga er van uit dat @Sonero eigenlijk bedoelde
netafname/levering ("verbruik"?) en
netinjectie/teruglevering ("opwek"?)

Verbruik (in huis) en opwek (van de omvormer) kan de netbeheerder niet meten en de energieleverancier ook niet weten.
De "eigenaar" van de aansluiting hopelijk wel (een beetje rekenen), maar dat is niet relevant voor salderen.

Of zich een thuisaccu rekent kan @Sonero misschien met de "solarisator" en de "Unabhängigkeitsrechner" schatten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
[...]

Nu (met saldering):

Na afloop van saldering:
Je bent ervan op de hoogte dat je 635€ (2025) belastingvermindering altijd krijgt? De reden dat veel mensen nu negatieve rekeningen hebben is een door de staat gesponsord fenomeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]

Nu (met saldering):

Na afloop van saldering:
Hierdoor verkondig je dat de kosten van een EV per 1-1-2027 2x zo hoog worden? Wat mij betreft is daar dan wel enige nuance en verdere toelichting op van toepassing voordat anderen dat klakkeloos gaan herhalen. We hebben sowieso al erg veel last van clickbait artikelen op bijv. Telegraaf, Autoblog, AD, etc. en ik zou daarom willen waken voor dergelijke kort door de bocht uitspraken die de meute maar zo weer overneemt en je op verjaardagen niets anders zit te doen dan uit te leggen hoe het daadwerkelijk zit.

Op de hogere MRB en inflatie na verwacht ik niet dat de kosten van een (bestaande) EV per 1-1-2027 hoger worden. En als dat bij iemand wel zo is door het wegvallen van de salderingsregeling, dan worden de kosten van de benodigde energie mogelijk hoger, niet van een EV. Maar hier thuis zitten we al jaren dynamisch, dus zal dat geen kostenverhoging met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
mrme12345 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:41:
[...]

Iedereen verbruikt sowieso 30% zelf gemiddeld. Dat is al 900 kWh. Daarnaast juist mensen met een EV hebben de mogelijkheid om die 30% fors te verhogen door veel te tanken met zonne-energie. Zeker in combinatie met batterij ga je dan redelijk snel naar 50 tot 70% eigen verbruik. Dus 60% van 3000 is 1800 kWh verbruik je dan zelf.

DIt voorbeeld is zo zwart-wit......3000 kWh terugleveren van je opwek....ik weet niet wat je doel hiermee is.
Het is niet mijn doel de EV af te katten. Die is zonder twijfel goedkoper dan benzine. Maar wat mijns inziens beter is wanneer je nu nog een verbrandingsmotor rijdt, is te wachten met aanschaf van een EV tot bidirectioneel laden toegestaan is. Dan heb je werkelijk een thuisaccu.

Een wat uitgebreider voorbeeld met wat aannames. Jaarkilometers 20.000, EV-verbruik 0,17 kWh/km. Totaal verbruik 3.400 kWh per jaar. Eigen opwek 40%, 2.040 kWh van het net nodig.
Stroomprijs net (incl. belasting en btw): €0,30 per kWh. Huidige terugleververgoeding is €0,05 per kWh mits je gebruik hebt gemaakt van die mooie GC hier op het forum. Toekomstige terugleververgoeding (na salderen) wordt €0,01 per kWh als je geluk hebt.

Situatie nu. Je mag zelfopgewekte stroom volledig salderen, dus 1.360 kWh eigen opwek, volledig afgetrokken van verbruik. Je betaalt voor 2.040 kWh van het net á €0,30 per kWh.
Kosten per jaar zijn 2.040 × €0,30 = €612 ofwel €0,03 per km

Na afschaffing saldering moet je alle 3.400 kWh inkopen á €0,30 = €1.020. En levert 1.360 kWh terug tegen €0,01 = €13,60 vergoeding.
En kom je uit op €1.020 - €13,60 = €1.006,40 per jaar, €0,05 per km.

Okay, geen verdubbeling maar +60%.

Dan bidirectioneel. Weer wat aannames voor nodig. Volgens het CBS is het gemiddelde woon-werkverkeer 45 km per dag. Accu is 40 kWh.
Laad je op je werk kan je per dag in EV makkelijk ±8–10 kWh “gratis” stroom meenemen (bij 17–20 kWh/100 km). Dat is genoeg om je huishouden van stroom te voorzien via bidirectioneel laden. Deels indien je een warmtepomp hebt. De stroomprijs op de zaak is van oktober tot april waarschijnlijk de hele dag positief, dan is het gratis laden natuurlijk voorbij.

Zelfs in een conservatief scenario halveert je inkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sonero schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:01:
[...]

Het is niet mijn doel de EV af te katten. Die is zonder twijfel goedkoper dan benzine. Maar wat mijns inziens beter is wanneer je nu nog een verbrandingsmotor rijdt, is te wachten met aanschaf van een EV tot bidirectioneel laden toegestaan is. Dan heb je werkelijk een thuisaccu.

Een wat uitgebreider voorbeeld met wat aannames. Jaarkilometers 20.000, EV-verbruik 0,17 kWh/km. Totaal verbruik 3.400 kWh per jaar. Eigen opwek 40%, 2.040 kWh van het net nodig.
Stroomprijs net (incl. belasting en btw): €0,30 per kWh. Huidige terugleververgoeding is €0,05 per kWh mits je gebruik hebt gemaakt van die mooie GC hier op het forum. Toekomstige terugleververgoeding (na salderen) wordt €0,01 per kWh als je geluk hebt.

Situatie nu. Je mag zelfopgewekte stroom volledig salderen, dus 1.360 kWh eigen opwek, volledig afgetrokken van verbruik. Je betaalt voor 2.040 kWh van het net á €0,30 per kWh.

Na afschaffing saldering moet je alle 3.400 kWh inkopen á €0,30 = €1.020. En levert 1.360 kWh terug tegen €0,01 = €13,60 vergoeding.

Dan bidirectioneel. Weer wat aannames voor nodig. Volgens het CBS is het gemiddelde woon-werkverkeer 45 km per dag. Accu is 40 kWh.
Laad je op je werk kan je per dag in EV makkelijk ±8–10 kWh “gratis” stroom meenemen (bij 17–20 kWh/100 km). Dat is genoeg om je huishouden van stroom te voorzien via bidirectioneel laden. Deels indien je een warmtepomp hebt. De stroomprijs op de zaak is van oktober tot april waarschijnlijk de hele dag positief, dan is het gratis laden natuurlijk voorbij.

Als je nu een occasion koopt (EV) en je koopt van het restant 10-20kwh aan thuisaccu’s hoef je niet op bidirectioneel laden te wachten, maar profiteer je nog wel even van lagere motorrijtuigenbelasting, lagere kosten per km door de kWh’s, minder onderhoud etc.

Bidirectioneel laden is leuk, een thuisaccu leuker…

De auto hier levert me tijdens het salderen al een verlaging aan brandstof op van rond de 300 per maand, onderhoud scheelt een 1000 per jaar, et cetera.. en de funfactor is veel hoger als je het mij vraagt.

En die werkgever die jou met zijn stroom jouw huis laat voeden voor nop? Gaat niet gebeuren…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]

Op zich een interessante discussie, maar dit zal voor iedereen heel anders uitpakken. 30 ct/kWh kan je hier vervangen door 13-14 ct/kWh, er wordt al minder opgewekt dan verbruikt dus 100% tegen elkaar wegstrepen speelt niet, geen sprake van terugleververgoeding maar gewoon normale dynamische tarieven, etc.

Je kunt dus niet stellen dat een EV na 1-1-2027 60-100% duurder wordt. Ik durf wel te stellen dat die los van MRB en inflatie hier ongeveer hetzelfde blijft kosten, tenzij natuurlijk de dynamische tarieven hoger worden doordat mensen panelen uitschakelen en het stroomoverschot terugloopt. Maar uiteindelijk kan je nog steeds goedkoop dynamisch laden én eventuele overschotten in een thuisaccu opslaan waardoor je dat op andere momenten niet duur hoeft in te kopen. Dat het mogelijk in jouw situatie 60-100% duurder zal worden kan, maar dat geldt dus zeker niet voor iedereen.

Laten we wel opletten dat dit een Thuisaccu en geen EV topic betreft... Dus zo lang er geen thuisaccu bij betrokken wordt is het offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:26
@Sonero naast wat al genoemd is, is de berekening wel erg negatief want je gaat er vanuit dat je 0% van het PV overschot die je eerder terugleverde (en later saldeerde) na afloop van de salderingsregeling teruglevert aan het net. Op zijn minstens een gedeelte hiervan kun je direct de auto in stoppen. Hoeveel is uiteraard afhankelijk van de persoonlijke situatie zoals hoe vaak iemand thuis werkt.

Een EV opladen vanuit de thuisbatterij is niet het meest efficiënt. Maar kan (straks) wel een goede optie zijn als de EV overdag vaak de gehele tijd weg is. Een voordeel van eerst in een thuisbatterij stoppen is bovendien dat je niet te maken hebt met minimaal 6A waarop je een EV kunt opladen. Minder overschot dan die 6A kan wel gewoon de thuisbatterij in. En kan dan later op 6A of meer vanuit de thuisbatterij in de auto gestopt worden.

Zelf ben ik van mening dat hoe meer zaken je elektrisch hebt, hoe meer mogelijkheden er zijn om zaken onderling op elkaar af te stemmen. En op die manier de energie die je verbruikt zoveel mogelijk uit eigen opwek haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
[...]

Tja zo kun je nog wel 100 cases. illustreren, niet zo relevant lijkt me. Ik heb een full electric house, incl ev en batterij van 20 kwh en verbruik 6000kwh en wek 9000 op. Mijn rekening is -350 euro per jaar tot 1-1-2027. En na 1-1-2027 wordt dat 15 euro per maand of minder (afhankelijk van dynamisch contract omstandigheden). En dat is dus inclusief volledige enrgienota en volledig tanken........en de batterijen helpen me om een zo laag mogelijke prijs te realiseren na 1-1-2027. (en nu nom voor de lol en duurzaamheid).

Maar zoals @taro ook aangeeft er zijn zoveel verschillende situaties en je kunt dus niet zo iets zwart wits zeggen. Het is wel zo dat voor 99,9 procent de kosten omhoog gaan door afschaffing salderingsregeling. En dat je dus creatief moet zijn om die stijging te compenseren en daar kunnen batterijen heel goed bij helpen. En of dat financieel uitkomt moet ieder voor zichzelf uitrekenen, daar zijn ook weer 100en scenarios voor te bedenken afhankelijk van je omstandigheden, contract enz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Je aannames kloppen deels echt niet. Je zegt dat je 'blij mag zijn met 0,01 per kWh terugleververgoeding. Ik krijg nu al met een dynamisch contract ruim 6,5 cent per kWh die ik teruglever. Zonder salderen hè!
Ik zie niet in waarom dat na 2026 anders wordt. En ik lever behoorlijk wat stroom terug op ongunstige momenten omdat mijn zonnepanelen allemaal op het zuiden liggen.
Stroom inkopen kost ook minder dan €0,30 als je dynamisch gaat. Dat wordt de toekomst en is al veel rendabeler voor EV rijders. Mijn jaargemiddelde voor inkoop van stroom zit op 15 cent. Specifiek voor de EV laden nog lager omdat ik dat kan sturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Pr088 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

Je aannames kloppen deels echt niet. Je zegt dat je 'blij mag zijn met 0,01 per kWh terugleververgoeding. Ik krijg nu al met een dynamisch contract ruim 6,5 cent per kWh die ik teruglever. Zonder salderen hè!
Ik zie niet in waarom dat na 2026 anders wordt. En ik lever behoorlijk wat stroom terug op ongunstige momenten omdat mijn zonnepanelen allemaal op het zuiden liggen.
Stroom inkopen kost ook minder dan €0,30 als je dynamisch gaat. Dat wordt de toekomst en is al veel rendabeler voor EV rijders. Mijn jaargemiddelde voor inkoop van stroom zit op 15 cent. Specifiek voor de EV laden nog lager omdat ik dat kan sturen.
Eens, mensen met dynamisch hebben nu al een ander plaatje en vanaf 1-1-2027 ook. Wel heel benieuwd wat de impact van de salderingsregeling op dynamische tarieven zal zijn aangezien mensen met een vast contract zich dan ineens wél gaan beseffen dat het stroomnet geen grote accu is waarmee je kWh's van de zomer naar de winter kan verplaatsen om je 1:1 elektrische kacheltje domweg aan te zetten.

Vermoed dat men veel meer stroom direct zelf gaat proberen te verbruiken én zoals je nu al ziet in de verschillende thuisaccu topics gaat proberen zoveel mogelijk zelf op te slaan en te verbruiken. Dus de lagere dynamische tarieven zullen mogelijk wat hoger worden, maar de pieken ook iets lager aangezien meer mensen tijdens pieken hun eigen opgewekte stroom gaan verbruiken. Maar of dat dan 0.1 cent of 3 cent extra per kWh gaat worden: Geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 20:34
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:44:
[...]

Eens, mensen met dynamisch hebben nu al een ander plaatje en vanaf 1-1-2027 ook. Wel heel benieuwd wat de impact van de salderingsregeling op dynamische tarieven zal zijn aangezien mensen met een vast contract zich dan ineens wél gaan beseffen dat het stroomnet geen grote accu is waarmee je kWh's van de zomer naar de winter kan verplaatsen om je 1:1 elektrische kacheltje domweg aan te zetten.

Vermoed dat men veel meer stroom direct zelf gaat proberen te verbruiken én zoals je nu al ziet in de verschillende thuisaccu topics gaat proberen zoveel mogelijk zelf op te slaan en te verbruiken. Dus de lagere dynamische tarieven zullen mogelijk wat hoger worden, maar de pieken ook iets lager aangezien meer mensen tijdens pieken hun eigen opgewekte stroom gaan verbruiken. Maar of dat dan 0.1 cent of 3 cent extra per kWh gaat worden: Geen idee :)
De opbrengst van de zomer gaat gewoon teniet want die kun je gewoon nooit opmaken. En moet je voor leveren aan het grid betalen dan zet je het systeem gewoon uit. Als iedereen dat doet zullen ze toch een probleem hebben.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

PeterZ(on) schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:40:
[...]

De opbrengst van de zomer gaat gewoon teniet want die kun je gewoon nooit opmaken. En moet je voor leveren aan het grid betalen dan zet je het systeem gewoon uit. Als iedereen dat doet zullen ze toch een probleem hebben.
Dat is echt heel erg afhankelijk van de situatie. Met dynamisch levert leveren aan het grid gewoon nog steeds geld op.

Hier gaat die opbrengst in de zomermaanden prima op, vandaag weer 71 kWh afgenomen, morgen nog een soortgelijke hoeveelheid om de 2e EV en thuisaccu's te vullen. En dan gedurende de week nog een paar keer de EV's 21 kWh/dag vanuit de accu's laden als de accu's té vol zitten voor alleen NOM en teruglevering tijdens hoge tarieven.

Je moet zorgen voor het zelf kunnen verbruiken van de opgewekte kWh's. Wek je meer op dan je verbruikt, ja, dan heb je uitdagingen. Maar daarmee wordt direct ook de uitdaging duidelijk gemaakt: Verbruik het zelf, een ander heeft er in de zomer geen behoefte meer aan.

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ6DMg7uomQ8SDQ_CcWcA0OG27Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z1zQXI9UAgu6TjMT6splpexO.png?f=fotoalbum_large

Deze maand tot nu toe incl. 2 EV's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU-AG8Uatd5SL8B4tBCdM-9j75E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rrUr9c8v2MvRyqJDoCupFxdu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-10 19:40

Tao

DPC DE_KOMETEN

Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:55:
[...]

Dat is echt heel erg afhankelijk van de situatie. Met dynamisch levert leveren aan het grid gewoon nog steeds geld op.

.............................
Niet helemaal. Er zijn al energieleveranciers die ook bij dynamisch al terugleverkosten rekenen.
https://www.energievergel...amische-energiecontracten

Zou best kunnen dat meerdere leveranciers geld/winst ruiken en dat overnemen, net zoals dat bij Vandebron gebeurde. Nu zijn er inderdaad nog dynamische contracten waarbij dat niet geldt. Nog niet.

N.B. Kan natuurlijk zijn (bij terugleverkosten die lager zijn dan de terugleververgoeding) dat je nog wat in de plus komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tao op 24-08-2025 00:14 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:55:
[...]

Hier gaat die opbrengst in de zomermaanden prima op, vandaag weer 71 kWh afgenomen, morgen nog een soortgelijke hoeveelheid om de 2e EV en thuisaccu's te vullen. En dan gedurende de week nog een paar keer de EV's 21 kWh/dag vanuit de accu's laden als de accu's té vol zitten voor alleen NOM en teruglevering tijdens hoge tarieven.

Je moet zorgen voor het zelf kunnen verbruiken van de opgewekte kWh's. Wek je meer op dan je verbruikt, ja, dan heb je uitdagingen. Maar daarmee wordt direct ook de uitdaging duidelijk gemaakt: Verbruik het zelf, een ander heeft er in de zomer geen behoefte meer aan.

Vandaag:
[Afbeelding]

Deze maand tot nu toe incl. 2 EV's:
[Afbeelding]
Dat ziet er bij mij toch heel anders uit en valt nooit op te maken en toch kom ik aan het eind van het jaar aardig op nul uit of hou een paar honderd kWh over. Als een derde vandaag de dag pv heeft, dan heeft tweederde dat niet en als iedereen zijn overproductie niet terug levert zal men toch de centrales moeten laten werken om die tweederde van stroom te voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RhqeTNHE6mAHD09CWWk07_lmBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JYBjF77xrOc9u9dNhV6uVrp.jpg?f=fotoalbum_large

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:54
PeterZ(on) schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:13:
[...]

Dat ziet er bij mij toch heel anders uit en valt nooit op te maken en toch kom ik aan het eind van het jaar aardig op nul uit of hou een paar honderd kWh over. Als een derde vandaag de dag pv heeft, dan heeft tweederde dat niet en als iedereen zijn overproductie niet terug levert zal men toch de centrales moeten laten werken om die tweederde van stroom te voorzien.
[Afbeelding]
Je overschat denk ik de productie van energie door kleine particulieren. Nu worden windmolens en zonneparken afheschakeld. Dat is meer dan de deuk in het pakje boter door huishoudens die afschakelen.
Terug on topic. Stop zoveel je (op) kan in eigen opslag, daar profiteer jezelf het meest van.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
zalkc schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:00:
[...]

Je lijkt m'n partner wel :+
Maar als je een probleem hebt en het is eigenlijk niet op te lossen, waar ben je dan naar op zoek?

En je overdrijft volgens mij echt met wat er wel en niet mogelijk zou zijn. Volgens het CBS zijn er 8.2 miljoen woningen, waarvan er 5 miljoen in de categorie vallen dat er mogelijk panelen op kunnen (zijnde niet een appartement), 3 miljoen hebben dat al.

45% van de woningen heeft een eigen oprit op deze kaart zie je wel dat het in de randstad een stuk minder is.
[Afbeelding]

Dus stellen dat het voor 90% van de huishoudens allemaal onmogelijk is lijkt me redelijk overdreven.
Dus je pakt 1 deel van een complete som die nodig is om een oplossing te realiseren en daar baseer je je post op. Zelfs een eigen oprit betekent niet dat je Panelen kan en mag plaatsen, dat je genoeg panelen kan plaatsen om elektrisch te kunnen rijden, je überhaupt thuis ben overdag om te laden, je geld hebt voor een ev die toch 20k meer kost als een simpele benzine auto en geld en ruimte heb voor een groot accu systeem. Als je all die sommen bij elkaar op telt blijft er van die 45% een paar procent over.

Als ik zou willen kan ik mijn tuin vol leggen. En nog 8 panelen op noord. Dan zit ik op zo'n 32 panelen. Daar heb ik echter niets aan omdat alle andere factoren het nooit rendabel gaan maken. Ik kan in theorie ook een accu plaatsen maar als die meer als 700 euro kost gaat die ook nooit rendabel zijn, tenzij ik 20 panelen
meer heb dan mag hij 900 kosten maar dat maakt doe 20 panelen weer nooit rendabel. Er zijn dus 8.2 miljoen woningen met heel veel verschillende situaties en maar in een klein deel van de gevallen is alles rendabel te rekenen door een standaard hoog verbruik, een ev, een accu een oprit enz enz.
Leuk voor mensen waarbij alles recht te rekenen is maar de realiteit is dat als je het geheel puur financieel bekijkt het vaak niet recht te breien is. En dan hebben we het nog niet eens over gemiste rentes die je met een investering eigenlijk mee moet nemen.
Doe je alles uit de goedheid van je hart prima maar breng het niet als een oplossing want dat is het niet. Zo goed als iedereen doet alleen wat voor het geld.

Daarom ook mijn reply. Het is irritant steeds te lezen dat het allemaal wel kan en dat het allemaal wel terug te verdienen is terwijl al mijn rekensommen wat anders schreeuwen. Ik zou graag willen dat meer rendabel is zodat mijn geld niet op een spaarrekening staat niets te doen dan wat rente vangen maar het is gewoon niet realistisch.

Theorie is leuk praktijk is realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:50
computerjunky schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 03:45:
Zelfs een eigen oprit betekent niet dat je Panelen kan en mag plaatsen, dat je genoeg panelen kan plaatsen om elektrisch te kunnen rijden, je überhaupt thuis ben overdag om te laden, je geld hebt voor een ev die toch 20k meer kost als een simpele benzine auto en geld en ruimte heb voor een groot accu systeem. Als je all die sommen bij elkaar op telt blijft er van die 45% een paar procent over.
Je kunt een extra EV kopen en als defacto thuisbatterij gebruiken. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 03:51:
[...]

Je kunt een extra EV kopen en als defacto thuisbatterij gebruiken. :)
Haha prijzige accu. Overigens geen oprit en de kosten voor het un de tuin takelen met een helikopter zijn ook niet mis. :+

Wel kijk ik af en toe naar kleine ev accu's op de sloop maar die blijven behoorlijk aan de prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door computerjunky op 24-08-2025 04:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:44:
[...]

Ik ben ook benieuwd!
Helemaal eens dat het effect zal zijn dat men goed doordrongen wordt “dat het net geen grote accu is”.
Het afschaffen van de saldering is ook een abrupt iets met grote bekendheid. Het zal dus niet zo zijn dat “men het oude maar laat aansukkelen”.
Er zal geheid heel veel reclame komen (veel is er al) voor accu’s.
Ik ben ook een beetje benieuwd of de vaste contracten netto negatief zullen zijn voor teruglevering of “nul danwel klein plusje”. Zou best kunnen dat dergelijke contracten als “no risk zonne contract” worden aangeboden. Nooit negatieve prijzen, geen gedoe met uitzetten. Wellicht met een iets hoger vast tarief. Niet voor de tweaker (niet voor mij althans), wel voor de “luie” consument,
Door alle aandacht lijkt me dat vrijwel alle PV bezitters de situatie heroverwegen en een nieuwe beslissing zullen nemen.
Najaar 2026 gaat druk worden!

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Stefannn schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:03:
[...]

Najaar 2026 gaat druk worden!
Yep en dan kunnen de omgevallen cowboy bedrijven die eerst massaal panelen installeerden zich nu op de thuis accu storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ArjoK schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:57:
[...]

Je overschat denk ik de productie van energie door kleine particulieren. Nu worden windmolens en zonneparken afheschakeld. Dat is meer dan de deuk in het pakje boter door huishoudens die afschakelen.
Terug on topic. Stop zoveel je (op) kan in eigen opslag, daar profiteer jezelf het meest van.
Zoals in mijn grafiek van augustus is te zien gaat meer opslag niet helpen, ben nu sinds plaatsing van de accu 99/100% zelfvoorzienend. Als het kouder wordt en de warmtepomp gaat draaien is meer opslag wel nodig voor die 100% denk ik, maar kopen kan altijd. Maar dan nog, overschot van de zomer kun je nooit opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

PeterZ(on) schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:32:
[...]

Zoals in mijn grafiek van augustus is te zien gaat meer opslag niet helpen, ben nu sinds plaatsing van de accu 99/100% zelfvoorzienend. Als het kouder wordt en de warmtepomp gaat draaien is meer opslag wel nodig voor die 100% denk ik, maar kopen kan altijd. Maar dan nog, overschot van de zomer kun je nooit opslaan.
Klopt, Ik zal waarschijnlijk van medio februari tot begin november 100% zelf voorzienend kunnen zijn en de andere maanden flink moeten inkopen. Negatieve energierekening zal er niet meer zijn daar ik dan rond de 2500kWh zou moeten inkopen. Volgens Gaslicht.com zou ik dan een kleine €400,- per jaar kwijt zijn, nog altijd beter dan de €180,- (excl. inflatie en prijsstijgingen) die ik in 2012 per maand betaalde voor het 'vergroenen' hier begon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Dus je pakt 1 deel van een complete som die nodig is om een oplossing te realiseren en daar baseer je je post op. Zelfs een eigen oprit betekent niet dat je Panelen kan en mag plaatsen, dat je genoeg panelen kan plaatsen om elektrisch te kunnen rijden, je überhaupt thuis ben overdag om te laden, je geld hebt voor een ev die toch 20k meer kost als een simpele benzine auto en geld en ruimte heb voor een groot accu systeem. Als je all die sommen bij elkaar op telt blijft er van die 45% een paar procent over.

Als ik zou willen kan ik mijn tuin vol leggen. En nog 8 panelen op noord. Dan zit ik op zo'n 32 panelen. Daar heb ik echter niets aan omdat alle andere factoren het nooit rendabel gaan maken. Ik kan in theorie ook een accu plaatsen maar als die meer als 700 euro kost gaat die ook nooit rendabel zijn, tenzij ik 20 panelen
meer heb dan mag hij 900 kosten maar dat maakt doe 20 panelen weer nooit rendabel. Er zijn dus 8.2 miljoen woningen met heel veel verschillende situaties en maar in een klein deel van de gevallen is alles rendabel te rekenen door een standaard hoog verbruik, een ev, een accu een oprit enz enz.
Leuk voor mensen waarbij alles recht te rekenen is maar de realiteit is dat als je het geheel puur financieel bekijkt het vaak niet recht te breien is. En dan hebben we het nog niet eens over gemiste rentes die je met een investering eigenlijk mee moet nemen.
Doe je alles uit de goedheid van je hart prima maar breng het niet als een oplossing want dat is het niet. Zo goed als iedereen doet alleen wat voor het geld.

Daarom ook mijn reply. Het is irritant steeds te lezen dat het allemaal wel kan en dat het allemaal wel terug te verdienen is terwijl al mijn rekensommen wat anders schreeuwen. Ik zou graag willen dat meer rendabel is zodat mijn geld niet op een spaarrekening staat niets te doen dan wat rente vangen maar het is gewoon niet realistisch.

Praktijk is inderdaad realiteit. Moet je wel de praktijk vertellen. Een ID3 2020 met kilometers (150.000+ ) kun je op de tweedehands markt al voor €13.000 krijgen. Als je een nette tweedehands van die leeftijd wilt kopen ben je -schat ik zo - ook 6-7k kwijt. Het verschil is geen 20k meer. Allang niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Tao schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:13:
[...]

Niet helemaal. Er zijn al energieleveranciers die ook bij dynamisch al terugleverkosten rekenen.
https://www.energievergel...amische-energiecontracten

Zou best kunnen dat meerdere leveranciers geld/winst ruiken en dat overnemen, net zoals dat bij Vandebron gebeurde. Nu zijn er inderdaad nog dynamische contracten waarbij dat niet geldt. Nog niet.

N.B. Kan natuurlijk zijn (bij terugleverkosten die lager zijn dan de terugleververgoeding) dat je nog wat in de plus komt.
Het principe van dynamisch is gebaseerd op vraag en aanbod. Als er dus teveel aanbod is zou de prijs lager (of zelfs negatief) moeten worden waardoor men meer gaat verbruiken en minder gaat terugleveren ipv dat men contractueel met terugleverkosten aan de slag gaat om teruglevering te voorkomen. Effect daarvan is dat mensen alleen stoppen met terugleveren op momenten met een overschot. Dan zet je de panelen uit en gaat de thuisaccu laden. Je kunt natuurlijk zeggen dat terugleverkosten betalen gelijk staat aan negatieve prijzen, maar dat zie ik niet zo aangezien terugleverkosten ook op momenten gelden dat er geen algemeen stroomoverschot is. Het financiële effect kan hetzelfde zijn, maar de markt bepaalt de prijzen en niet de leverancier. Een echt dynamisch contract hanteert dezelfde prijs voor afname als teruglevering zonder addertjes onder het gras. Sterker nog, sommige partijen geven je tegenwoordig ook nog een zonnebonus en geven het goede voorbeeld. Belangrijk om als consumenten te laten zien dat dergelijke partijen ook de meeste klanten houden.

Linksom of rechtsom ben je het beste af als je veel zelf op kunt wekken en veel zelf direct kunt verbruiken en/of opslaan. Wat mij betreft mag het al 1-1-2027 zijn, heb er eigenlijk wel zin in :)

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 24-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Het principe van dynamisch is gebaseerd op vraag en aanbod. Als er dus teveel aanbod is zou de prijs lager (of zelfs negatief) moeten worden waardoor men meer gaat verbruiken en minder gaat terugleveren ipv dat men contractueel met terugleverkosten aan de slag gaat om teruglevering te voorkomen. Effect daarvan is dat mensen alleen stoppen met terugleveren op momenten met een overschot. Dan zet je de panelen uit en gaat de thuisaccu laden. Je kunt natuurlijk zeggen dat terugleverkosten betalen gelijk staat aan negatieve prijzen, maar dat zie ik niet zo aangezien terugleverkosten ook op momenten gelden dat er geen algemeen stroomoverschot is. Het financiële effect kan hetzelfde zijn, maar de markt bepaalt de prijzen en niet de leverancier. Een echt dynamisch contract hanteert dezelfde prijs voor afname als teruglevering zonder addertjes onder het gras. Sterker nog, sommige partijen geven je tegenwoordig ook nog een zonnebonus en geven het goede voorbeeld. Belangrijk om als consumenten te laten zien dat dergelijke partijen ook de meeste klanten houden.

Linksom of rechtsom ben je het beste af als je veel zelf op kunt wekken en veel zelf direct kunt verbruiken en/of opslaan. Wat mij betreft mag het al 1-1-2027 zijn, heb er eigenlijk wel zin in :)
Het is alleen jammer dat 1 van de duurste partijen in de markt (ANWB) met kostenopslag van 4,8 eurocent de meeste dynamische contracten heeft. Resultaat van marketing en clubgevoel ANWB denk ik. En juist Zonneplan en Tibber die lage kosten berekenen en juist veel zuiverder zijn relatief kleine partijen zijn.

Het aantal dynamische energiecontracten neemt toe; op 1 april 2025 hadden 790.000 Nederlandse huishoudens een dergelijk contract (6% van het totaal). Koplopers zijn ANWB Energie (met 35-40% marktaandeel), gevolgd door Zonneplan en NextEnergy. Sinds 2025 is het voor energieleveranciers met meer dan 200.000 klanten verplicht om dynamische contracten standaard aan te bieden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c9_1SU-ZF0tw-GWKw8WgX2fXek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNOgOODkAZ7Kk8BvODXgoJuR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Pr088 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Praktijk is inderdaad realiteit. Moet je wel de praktijk vertellen. Een ID3 2020 met kilometers (150.000+ ) kun je op de tweedehands markt al voor €13.000 krijgen. Als je een nette tweedehands van die leeftijd wilt kopen ben je -schat ik zo - ook 6-7k kwijt. Het verschil is geen 20k meer. Allang niet meer.
Inderdaad, een 2e hands Golf kost inmiddels misschien wel hetzelfde als een 2e hands Tesla met dezelfde leeftijd en km-stand, er zit echt geen 20k verschil meer in. Er zijn zelfs mensen die besluiten hun EV niet te verkopen, maar de accu er uit halen en na het ombouwen als thuisaccu inzetten. O.a. Niro & Leaf accu's hier in verschillende thuisaccu topics langs zien komen :)

Wat wel leuk wordt is als de EV's met V2G/V2X ook in die prijsrange komen, met de juiste laadpaal kan je ze dan als thuisaccu gebruiken. Ben zelf niet voor die oplossing als ik ervoor moest kiezen, liever een thuisaccu die altijd thuis is, maar als het dan toch bij de auto inzit ipv dat je er extra voor moet betalen biedt het wel leuke mogelijkheden.

Ps. ik probeer de EV discussie naar een thuisaccu discussie om te buigen, zullen we gezamenlijk weer proberen volledig ontopic te gaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

mrme12345 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:54:
[...]
Het is alleen jammer dat 1 van de duurste partijen in de markt (ANWB) met kostenopslag van 4,8 eurocent de meeste dynamische contracten heeft. Resultaat van marketing en clubgevoel ANWB denk ik.
De belangrijkste reden dat de ANWB veel dynamische klanten heeft is vermoedelijk dat ze vaak met tarieven zonder energiebelasting schermen richting inderdaad hun eigen clubje die waarschijnlijk vervolgens niet verder oriënteert. Zie het in mijn omgeving ook bij ANWB klanten: Even snel de accu of EV laden want het is gratis of je krijgt geld terug. Vink je de energiebelasting in de app aan (stond standaard uit, weet niet of dat nog zo is) dan wordt een minder rooskleurig plaatje zichtbaar, vervolgens past men het gedrag aan én beseft men ineens dat de ANWB niet de goedkoopste aanbieder was.

Misschien gaat de ANWB ook wel spoedig een thuisaccu aan hun achterban aanbieden, dan kan het nog harder gaan :) Ben ook wel benieuwd of bijv. partijen als IKEA zich hierin gaan mengen. Dat was vroeger niet denkbaar, maar ineens kwamen ze ook met slimme verlichting op de markt, dus waarom niet op termijn met een thuisaccu (nee, niet DIY ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ikea is alweer gauw van de verkoop van zonnepanelen afgestapt maar een plug and play thuisaccu zou daar niet misstaan in het assortiment. De 'Hemma Batteri'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gwaihir schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:58:
Nog mensen naar het webinar van Saltion gekeken zo net? Reacties?
Ik ben toch wel erg nieuwsgierig hoor. En de stilte eromheen alhier is ook veel zeggend?

Pak 'm even weer op waar hij eind juli hier eindigde.
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:29:
Als je bijv. Bright en andere partijen mag geloven zijn er dagelijks prachtige ontwikkelingen rondom bijv. zoutaccu's, Solid State, groene waterstof, EV's met 3x de beloofde range, een nieuwe Tesla killer, etc. In de praktijk zie je echter dat al die nieuwe technieken en "beloftes" vaak nog niet productierijp zijn, gebruikt worden voor het genereren van extra views bij een artikel, etc.
Die artikelen over wat eraan zit te komen, vindi k sowieso rete interessant :).
Als je 't maar clickbait vindt, sla ze dan over?
Zoutaccu's zijn nog niet interessant, over een jaar waarschijnlijk ook nog niet. Over 2-5 jaar zullen er vast beter wordende alternatieven voor LFP zijn, maar voor 1-1-2027 verwacht ik deze niet. LFP wordt ook steeds goedkoper en meer gemeengoed. De kans dat je voor 1-1-2027 of 1-1-2028/2029 een vergelijkbare zoutaccu vindt acht ik nihil. Ja, een zoutaccu is qua grondstoffen beter en qua veiligheid waarschijnlijk ook, maar het moet ook performen qua vermogen, in je huis passen, tilbaar zijn, qua prijs uitkunnen, etc. en daarvoor zijn ze gewoon nog niet volwassen genoeg.
Wanneer worden ze interessant? Dat is inderdaad een goede vraag. Maar ze hoeven niet ineens LFP op alle fronten te verslaan. Groot en ontilbaar is bijv. lang niet altijd een probleem. En nu er wat ontwikkeling in zit, ontstaan ook binnen wat allemaal aangeduid wordt als zoutaccu's grote verschillen.

Die club rondom Salt-ion noemt best een aantal interessante zaken en heeft ook verschillende opstellingen al enige tot geruime tijd draaien. Het is geen 'standaard' zoutwater batterij en de energiedichtheid lijkt best ok. Zelf noemen ze het nogal stoer 'solid state'.

En daar begin ik ze dan ook kwijt te raken: hoe kun je nu serieus met solid state accu's zo ver zijn en niet in het tech-wereldnieuws? Hoe kun je dan crowd backing nodig hebben om je productie te starten, in plaats van dat angel investors of iets als Toyota voor je in de rij staan? En waarom zou je je nodeloos allerlei randzaken aanhalen (zoals eigen omvormers gaan ontwerpen en maken), waar je toch al met iets super ingewikkelds bezig bent?

Het is allemaal vast heel goed bedoeld. Ik houd het op naïef optimisme, gemixt met hier en daar onhandige marketing, maar daar koop je geen werkende opstelling anno 2026 voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-10 22:10
Deze YouTube creator is vaak erg positief. Maar in dit geval bied het ook wel veel positieve zaken. YouTube: How CATL Made Batteries 90% Cheaper (And What Happens Next)

Catl de grootste lifepo fabrikant ter wereld heeft een nieuwe techniek op basis van zout geïntroduceerd wat richting de 10 euro/kWh zou gaan. De performance is gecontroleerd door een third party en dit is niet 1 of andere startup maar dus de leverancier voor een groot deel van alle Ev auto’s.
Volgens mijn initiële berekeningen zou ik zo’n 2500kWh aan opslag nodig hebben om de opbrengst van de zomermaanden naar de wintermaanden te brengen en met deze prijzen kom ik een heel eind in de buurt dat dit een optie zou kunnen zijn financieel gezien. (Zonder ev natuurlijk en of je het terug kunt verdienen is ook nog maar de vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

walletje-w schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:17:
Deze YouTube creator is vaak erg positief. Maar in dit geval bied het ook wel veel positieve zaken. YouTube: How CATL Made Batteries 90% Cheaper (And What Happens Next)

Catl de grootste lifepo fabrikant ter wereld heeft een nieuwe techniek op basis van zout geïntroduceerd wat richting de 10 euro/kWh zou gaan. De performance is gecontroleerd door een third party en dit is niet 1 of andere startup maar dus de leverancier voor een groot deel van alle Ev auto’s.
Volgens mijn initiële berekeningen zou ik zo’n 2500kWh aan opslag nodig hebben om de opbrengst van de zomermaanden naar de wintermaanden te brengen en met deze prijzen kom ik een heel eind in de buurt dat dit een optie zou kunnen zijn financieel gezien. (Zonder ev natuurlijk en of je het terug kunt verdienen is ook nog maar de vraag).
Die 10€/kwh is niet nu he.
Duurt nog 10 jaar voor ze daar zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@walletje-w Bij de gedroomde? capaciteiten van 2500 kWh voor een thuisaccu zie ik al de (zee)container op de oprit voor de deur of in de tuin staan. De energiedichtheid is natuurlijk relatief laag. Om het volume/gewicht enigszins te reduceren is misschien een flowaccu beter (theoretisch O-) ).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:23
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Een echt dynamisch contract hanteert dezelfde prijs voor afname als teruglevering zonder addertjes onder het gras. Sterker nog, sommige partijen geven je tegenwoordig ook nog een zonnebonus en geven het goede voorbeeld. Belangrijk om als consumenten te laten zien dat dergelijke partijen ook de meeste klanten houden.
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:34:
Heb even gekeken naar de NextEnergy voorwaarden en die zijn best interessant, maar ik zit op dit moment bij Zonneplan, heb daar ook automatiseringen op draaien, wil mijn statistieken niet omgooien door te wisselen, etc.
Zolang die zonnebonus niet gebruikt wordt om meer zonnepanelen te verkopen en een deel van de tijd grotere netproblemen te veroorzaken. Zoals onbalansaccu's grotere netproblemen veroorzaken/veroorzaakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

dunklefaser schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:09:
@walletje-w Bij de gedroomde capaciteiten van 2500 kWh voor een thuisaccu zie ik al de (zee)container op de oprit voor de deur of in de tuin staan. De energiedichtheid is natuurlijk relatief laag. Om het volume/gewicht enigszins te reduceren is misschien een flowaccu beter (theoretisch O-) ).
Dat is geen droom maar een nachtmerrie op het gebied van duurzaamheid. Dit moet je toch niet willen als huishouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zalkc
[...]

Dus je pakt 1 deel van een complete som die nodig is om een oplossing te realiseren en daar baseer je je post op.
Ik fiets ook wel eens door het dorp en als ik op basis van mijn eigen observatie zie dat meer als de helft van alle huizen nog lang niet alles benut is wat kan, dan durf ik wel te stellen dat er bij veel mensen nog wel ruimte is om wat meer te doen. Ik zie hier in de nieuwbouwwijk ook nog zat huizen die 2 paneeltjes op het dak hebben omdat moest van het bouwbesluit.
Maar dat kan ik nogal moeilijk kwantificeren in cijfers, die laatstgenoemde worden gewoon bij de 3 miljoen huishoudens met PV geteld.
Zelfs een eigen oprit betekent niet dat je Panelen kan en mag plaatsen,
Mogen is situatie afhankelijk, net zoals dat een oprit ook niet betekend dat je auto mag rijden. Kunnen is met een oprit vaak al een optie. Zet een carport neer, wel een vergunning nodig maar krijg je meestal wel, en gebruik PV als dakmateriaal, is goedkoper als OSB plaat.
dat je genoeg panelen kan plaatsen om elektrisch te kunnen rijden,
Wie zegt dat dat moet? ? Een EV helpt ook om je eigen gebruik te verhogen en minder te salderen, meer als je wasmachine. Wederom de carport, daar past 9*510 WP op, 3000 kWh opbrengst per jaar is mogelijk, dat is 18.000 kilometer en zelfs meer als wat de gemiddelde auto rijd. Ook hier geld dat ik alleen maar een oplossing bedenk voor een door jou gesteld probleem, aangezien je niet volledig bent in wat er wel en niet kan kan ik dus niet bepalen of het realistisch is. In een antwoord kun je aangeven waarom dit niet zou kunnen en dan kunnen mensen meedenken wat dan wel zou werken
je überhaupt thuis ben overdag om te laden,
Dat is een lastige inderdaad, bij ons is die elke werkdag wel weg. Toch lukt het mij met een 16kWh thuisbatterij en de weekenddagen om deze in de zomer zonder stroom in te kopen te rijden.
je geld hebt voor een ev die toch 20k meer kost als een simpele benzine auto en geld en ruimte heb voor een groot accu systeem.
Ik kan al 2 EV's vinden die nieuw minder kosten als 20k, ik durf te wedden dat u een simpele benzineauto weer ziet als iets waar je de paardentrailer achter kan hangen en in 1 ruk naar de andere kant van het land moet kunnen rijden met een gezin van 7, dan gaat het inderdaad niet lukken.

Maar het verschil tussen een nieuwe VW Golf en de ID.4 is 4.000€, de ID.3 die beter vergelijkbaar is, maar iets kleiner, is zelfs 6.000€ goedkoper. Door het Telegraafsentiment is de tweedehandsmarkt zelfs gunstiger voor elektrisch.

Accu's hebben vooral ruimte nodig om te ventileren, maar zijn verder zo groot als een stevige koffer. Aangezien je geen geld meer vakantie denkt te hebben kun je die dus op marktplaats zetten en daar de accu plaatsen. Of je zet het onder je carport.
Die carport (exclusief de carport zelf, maar dat lukt je wel onder de 2.000) komt voor mij nu uit op
450€ PV platen
1800€ NKON 16kWH LV batterij
700€ Solis hybride omvormer S5-EH1P4.6K-L
350€ laadpaal
300€ kabels en dergelijke
Totaal 3600€ Dat komt overeen met 2 jaar tanken (als je 1:18 rijd en 18k km per jaar), effectief kun je waarschijnlijk 2/3 van het jaar hier mee toe. Dus in 3 jaar terugverdiend.
Als je all die sommen bij elkaar op telt blijft er van die 45% een paar procent over.
niet in mijn ogen.
meer heb dan mag hij 900 kosten maar dat maakt doe 20 panelen weer nooit rendabel.
Rendabel is een lastig fenomeen. Je moet het sowieso kunnen gebruiken. Nu pakt u wel zelf 1 specifieke situatie en meent dat die toepasbaar is op 90% van de bevolking.
Er zijn dus 8.2 miljoen woningen met heel veel verschillende situaties en maar in een klein deel van de gevallen is alles rendabel te rekenen door een standaard hoog verbruik, een ev, een accu een oprit enz enz.
Ook zonder dat alles is al een hoop mogelijk. Voor 2250€ kun je met het systeem wat ik net beschreef maar dan met een 5kWh accu en zonder laadpaal, thuis ook al een hoop doen. 2000 kWh eigen gebruik lijkt me haalbaar en dat bespaart je 500€ per jaar obv 25ct kWh stroomprijs. Op een gegeven moment ben je wel beperkt door wat je per jaar aan stroom verbruikt. Als je minder dan 2500 kWh/jaar verbruikt dan gaat het niet lukken.
Net zoals dat alles recht te rekenen is, is ook alles krom te rekenen. Zo was er ook een user die rekende met 10% rendement op de S&P 500, terwijl voor de gemiddelde Nederlander de 1.5% op de spaarrekening eerder relevant is. Ik heb trouwens mijn situatie een paar posts terug al voorgerekend waar afschrijving en dergelijke in mee waren genomen, ik heb daar 30€ renteverlies per maand uit weg gelaten omdat ik de som niet recht kreeg met hou ik die moest verrekenen met de reservering voor de afschrijving.
Breng het ook niet als een onmogelijkheid, mensen die in dit topic meelezen weten al vrij goed of het praktisch kan op de grote lijnen. Ze willen gewoon weten of het interessant voor hun is, zie TT, en die vraag is inderdaad ook vaak financieel van aard.

U heeft blijkbaar een situatie waarin het niet lukt om het rendabel te krijgen. Dat is vervelend en dat begrijp ik. Maar dat is niet onze schuld, en het betekend ook niet dat het dus voor niemand uit zou kunnen. Zeker na het einde van salderen is het voor veel gevallen gewoon haalbaar, maar uiteraard niet allemaal. Mijn eigen ouders zitten ook in een situatie waarbij het niet gaat lukken, de factor die daar meespeelt is gewoon de leeftijd van 80+ een terugverdientijd van meer als 5 jaar in hun woning is mogelijk al te ambitieus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Gwaihir schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:57:
[...]
Als je 't maar clickbait vindt, sla ze dan over?
Ja. Ik haak ook op andere momenten af. Liep laatst naast iemand ergens heen en die begon over groene en witte waterstof, dat we ook waterstof konden gaan delven, want ergens in een natuurgebied bij een berg was dat gevonden, en dan de vrachtwagens die er al zijn kunnen gaan gebruiken voor het vervoer ervan en dat ie daarop wilde wachten want de huidige accu's waren maar niets, etc. etc. Was blij dat we inmiddels bij de auto waren aangekomen :)

Wat ik wel interessant vind zijn de meer technische en niet-commerciële artikelen. Daarnaast kijk ik bijv. ook alle video's van Off-grid garage en Will Prowse op YouTube, of volg anderen die daar diep in duiken. En ja, ook over nieuwe accutechnieken, maar dan wel echt gericht op de technische werking, waarom zaken op een bepaalde manier vanuit engineeringsoogpunt worden opgebouwd enzo. Denk persoonlijk dat de Brights en dergelijke leuk zijn voor als je een elektrische fiets zoekt, maar als je echt diep de materie in wil dan moet je ergens anders zijn en zijn ze veel te oppervlakkig, laagdrempelig en praten ze hun broodheer na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
Pr088 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Ja met die logica kan je een benzine auto voor 2000 halen... Ik kijk gewoon naar de nieuwprijs omdat ik 2dehands autos niet vertrouw . Als die auto nog prima was hadden ze hem niet verkocht. Dat betekent dus dat of de reparaties te duur aan het worden zijn of dat een andere keuze beter is.
En een nette tweedehands voor 6k? Ze zijner met 150.00 km voor veel minder. Dat hoeft voor een beetje radius namelijk helemaal geen dure luxe bak te zijn. Dat een ev vaak standaard een hoop onzin luxe heeft betekend niet dat dat noodzakelijk is.
Een auto is een transport middel niet een manier om te laten zien dat je geen geld meer op de bank hebt.

Nieuwprijs is volgens mijvoor 450 km radius (in de zomer in ideale omstandigheden wat dus matig is) 41k. Een benzine auto basis is 19k.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Zullen we weer op thuisaccu's ipv EV's focussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
computerjunky schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:50:
[...]

Ja met die logica kan je een benzine auto voor 2000 halen... Ik kijk gewoon naar de nieuwprijs omdat ik 2dehands autos niet vertrouw . Als die auto nog prima was hadden ze hem niet verkocht. Dat betekent dus dat of de reparaties te duur aan het worden zijn of dat een andere keuze beter is.
En een nette tweedehands voor 6k? Ze zijner met 150.00 km voor veel minder. Dat hoeft voor een beetje radius namelijk helemaal geen dure luxe bak te zijn. Dat een ev vaak standaard een hoop onzin luxe heeft betekend niet dat dat noodzakelijk is.
Een auto is een transport middel niet een manier om te laten zien dat je geen geld meer op de bank hebt.

Nieuwprijs is volgens mijvoor 450 km radius (in de zomer in ideale omstandigheden wat dus matig is) 41k. Een benzine auto basis is 19k.
Je moet wel appels met appels vergelijken. Als jij een tweedehands auto benzine, ter grootte van een Golf/ID3 wilt kopen uit 2020, met 150k kilometers, dan kom je bijvoorbeeld op dit: https://www.autoscout24.n...level=t10&boost_level=t10
Of dit

https://www.autoscout24.n...level=t10&boost_level=t10

Ben je gewoon meer geld kwijt dan voor een tweedehands benzine, zelfde grootte. Je mag de Golf stoerder vinden en je kunt vast een Peugeot of een Citroen voor minder vinden. Maar voor 13k een auto uit 2020, met ACC, Keyless entry, LED verlichting en vele andere opties.... Het is echt onzin dat EV's tweedehands (te) duur zijn, helemaal als je de brandstof gaat meerekenen.

Als jij alleen nieuwe auto's koopt dan geef ik je een tip om geld te besparen. Koop een tweedehands van 3-5 jaar oud.

Ontopic weer:
@Taro jij hebt Zendures. Ik zit ook wel eens na de Marstek te kijken (om hem op de 2500W stand te zetten op een aparte groep). Wat zijn de voordelen van de Zendures?

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 24-08-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
Pr088 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Je moet wel appels met appels vergelijken. Als jij een tweedehands auto benzine, ter grootte van een Golf/ID3 wilt kopen uit 2020, met 150k kilometers, dan kom je bijvoorbeeld op dit: https://www.autoscout24.n...level=t10&boost_level=t10
Of dit

https://www.autoscout24.n...level=t10&boost_level=t10

Ben je gewoon meer geld kwijt dan voor een tweedehands benzine, zelfde grootte. Je mag de Golf stoerder vinden en je kunt vast een Peugeot of een Citroen voor minder vinden. Maar voor 13k een auto uit 2020, met ACC, Keyless entry, LED verlichting en vele andere opties.... Het is echt onzin dat EV's tweedehands (te) duur zijn, helemaal als je de brandstof gaat meerekenen.

Als jij alleen nieuwe auto's koopt dan geef ik je een tip om geld te besparen. Koop een tweedehands van 3-5 jaar oud.
Nee dat is JOUW standaard. Voor mij is een auto een transport middel geen status symbool. Ik wil een zo groot mogelijke radius voor een zo laag mogelijke prijs. Dat is wat voor mij belangrijk is. Al die elektrische snufjes ben ik liever kwijt dat rijk. Dat zijn alleen maak weer peperdure reparatie punten.

Ik kijk simpelweg naar een goede radius en prijs per gereden km.

En 2de hands vertrouw ik simpelweg niet. Verschillende mensen die 2de hands kopen om me heen en de buurman zit aan zijn 4de auto in 3 jaar (ondertussen de prijs van een nieuwe), stiefvader heeft een auto met elektrische gebreken die niet te repareren zijn omdat zelfs de dealer het niet snapt en een vriend heeft ook autos versleten en terug gebracht door de meest rare defecten en de vorige 2was ook niet probleem vrij (enige betrouwbare die hij had was nieuw en Totaled door een hagelstorm).

Leasebakken worden misbruikt omdat ze niet van jou zijn en waarom doen mensen prima autos weg? Nee dank je ik koop nieuw bespaar de eerste jaren heel veel geld aan onderhoud en apk en rij de auto tot hij op is of te duur word om te repareren.

Mijn nieuwe auto was 8700 destijds en nu is de goedkoopste door de EU helaas al 19k. Ergens tegen 2030 als nieuw benzine verboden gaan worden ga ik kijken wat slim is een nieuwe budget benzine of een ev als ze tegen die tijd beter.
Veel mensen vinden al die fratsen een toevoeging, van familie en vrienden in garages hoor ik dat je beter een zo'n dom mogelijke auto kan hebben want die elektrische fratsen repareren is al heel snel heel duur. En dat is uiteindelijk toch waar het mij om draait. zo goedkoop mogelijk van A naar B en terug.

En dan kom je aan met een afgetrapte bak van 13k met een 200k km stand terwijl je ook gewoon het volgende kan kopen met minder dan de helft van de km voor minder dan een kwart van de prijs:

https://www.autoscout24.n...level=t30&boost_level=t30

Meer een luxe een status icoon die Volkswagen dat boeit me al helemaal niet. Zeker niet gezien de 5 deuken en 7 krassen op mijn auto door aso's die naast je parkeren en de deur tegen je auto aan rammen en je auto bekrassen omdat ze denken dat ze privé parkeerplekken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
computerjunky schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Nee dat is JOUW standaard. Voor mij is een auto een transport middel geen status symbool. Ik wil een zo groot mogelijke radius voor een zo laag mogelijke prijs. Dat is wat voor mij belangrijk is. Al die elektrische snufjes ben ik liever kwijt dat rijk. Dat zijn alleen maak weer peperdure reparatie punten.

En 2de hands vertrouw ik simpelweg niet. Verschillende mensen die 2de hands kopen om me heen en de buurman zit aan zijn 4de auto in 3 jaar (ondertussen de prijs van een nieuwe), stiefvader heeft een auto met elektrische gebreken die niet te repareren zijn omdat zelfs de dealer het niet snapt en een vriend heeft ook autos versleten en terug gebracht door de meest rare defecten en de vorige 2was ook niet probleem vrij (enige betrouwbare die hij had was nieuw en Totaled door een hagelstorm).

Leasebakken worden misbruikt omdat ze niet van jou zijn en waarom doen mensen prima autos weg? Nee dank je ik koop nieuw bespaar de eerste jaren heel veel geld aan onderhoud en apk en rij de auto tot hij op is of te duur word om te repareren.

Mijn nieuwe auto was 8700 destijds en nu is de goedkoopste door de EU helaas al 19k. Ergens tegen 2030 als nieuw benzine verboden gaan worden ga ik kijken wat slim is een nieuwe budget benzine of een ev als ze tegen die tijd beter.
Veel mensen vinden al die fratsen een toevoeging, van familie en vrienden in garages hoor ik dat je beter een zo'n dom mogelijke auto kan hebben want die elektrische fratsen repareren is al heel snel heel duur. En dat is uiteindelijk toch waar het mij om draait. zo goedkoop mogelijk van A naar B en terug.

En dan kom je aan met een afgetrapte bak van 13k met een 200k km stand terwijl je ook gewoon het volgende kan kopen met minder dan de helft van de km voor minder dan een kwart van de prijs:

Meer een luxe een status icoon die Volkswagen dat boeit me al helemaal niet. Zeker niet gezien de 5 deuken en 7 krassen op mijn auto door aso's die naast je parkeren en de deur tegen je auto aan rammen en je auto bekrassen omdat ze denken dat ze privé parkeerplekken hebben.
Vergeet niet dat je in het verkeerde topic zit. Dit is voor Thuisaccu's.
Maar je kunt wel een hele rant opzetten, maar je vergelijkt appels met peren. Als je EV's gaat vergelijken met auto's uit 2007, vergelijk dan met EV's uit 2007. Die zijn er niet. Fatsoenlijke EV's bestonden nog niet in 2007. Dus wat loop je te vergelijken? Je trekt enorm scheve conclusies zoals 'een EV kost 20k meer dan een benzine'... Dat is gewoon niet waar. Prima als jij geen EV wilt rijden omdat de range te beperkt is. Kan ik me voorstellen al valt het in de praktijk voor veel mensen mee (gemiddelde Nederlander rijdt 30km op een dag).

Begin nu alsjeblieft met je bijdragen over Thuisbatterijen. Ik heb al gezegd dat een EV als thuisbatterij -denk ik- geen financieel haalbare kaart is op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

computerjunky schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

In een EV zitten by far minder slijtageonderdelen dan in een conventionele auto… ze zijn in beginsel duurder, maar voordeliger in onderhoud. Een tweedehands die stuk gaat kan… een nieuwe evengoed. Welke auto je ook koopt, als het betrouwbaar moet kan je daar vooraf onderzoek naar doen… en dan heb je een indicatie. Wederom geldt dat ook voor nieuw.

Enfin: on topic. V2G en een auto als thuisaccu is niet zo’n snugger idee is mijn bescheiden mening. Een EV is altijd een beter idee dan een verbrandingsmotor… en die heeft nu nog last van de prijzen van verbrandingsmotoren, de hoge belastingen op elektrische energie door het salderen (o.a.) en door het beleid om de tank benzine laag te houden door inflatie. Die belastingen gaan wel verschuiven en dan gaat de EV wel een vlucht nemen… en dat is voor de transitie een goed idee. Niet als een accu voor je huis, het ding moet rijden…

En als we het dan over een thuisaccu’s hebben… ik blijf me verbazen over het rondrekenen van het rendabele van die dingen, als je het geld hebt om er over na te denken, kan je het best eens doen. We zijn energieverslaafd, we zitten in een transitie, het rendabele zal zich wel ontvouwen… maar dat is vast heel optimistisch gedacht ;-).

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Modbreak:Nu echt weer ontopic aub. Dus wel thuisaccu's en geen EV's.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Pr088 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Ontopic weer:
@Taro jij hebt Zendures. Ik zit ook wel eens na de Marstek te kijken (om hem op de 2500W stand te zetten op een aparte groep). Wat zijn de voordelen van de Zendures?
Ik heb hier zowel Zendure's (2400AC & SF800) als een Marstek Venus E V3.0, dus kan ze mooi vergelijken. Nu 2 dagen met de Marstek gespeeld en al sinds oktober 2024 met Zendure's. Heb in de tussentijd gebruikt: Zendure Ace 1500, Zendure AIO2400, Zendure HUB2000, Zendure SolarFlow Pro 800, Zendure Hyper 2000, off-grid power strip, AB2000, AB2000S, AB3000X accu's. Dus eigenlijk hun hele portfolio hier thuis gehad.

Op dit moment nog staan: 3x Zendure 2400AC met over 1-2 weken in totaal 15x AB3000X accu's en 4x SF800 micro-omvormers. Heb de afgelopen periode heel erg veel tijd besteed om samen met een Tweaker én Zendure hun Home Assistant integratie (door) te ontwikkelen en inmiddels is die voor mij op het punt beland dat ik er echt super blij mee ben. Dat laat ik dan ook zwaar meewegen in mijn oordeel, stuur inmiddels alles via Home Assistant aan en dat ziet er dan vandaag bijv. zo uit, volledig automatisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-kpR1sD_m8ftbxvAqnp7q4bu_c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/22POn8s9iEG2BhHf35onAvT1.png?f=user_large

En gisteren zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4V0c6YiWAAGCyGiVGSNpbg9MNQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/56twpAb203phEzdI4DEXbI6T.png?f=user_large
Eigenlijk heb ik daarmee de voor mij al perfecte opstelling, maar ik kijk natuurlijk wel graag verder en breder.

Veel andere thuisaccu's zoals de Sessy, HomeWizard etc. vind ik niet zo interessant ivm de relatief hoge prijs per kWh. De Sigenergy, Haier (Sigenergy rebrand), Victron oplossingen, etc. vind ik wel interessant. De Marstek vond ik tot nu toe altijd een beetje een cowboy product. Veel dozenschuivers, kortingscodes, gedoe met software, Solar Bouwmarkt die ff een container bestelt en goedkoop in de markt zet, klantenservices die niet reageren, etc. Maar, Marstek bleef toch wel kriebelen.

En na 2 dagen ervaring kan ik zeggen:
  • De Zendure 2400AC's hebben hier een RTE van 85.5%, ik verwacht niet dat Marstek dat kan evenaren, maar de V3 zou 5% meer RTE dan de V2 moeten hebben, dus ben dat nu aan het meten.
  • De modulariteit van de Zendures bevalt mij wel, maar volgens mij heeft Marstek daarvoor de Venus D? Dus is appels met peren vergelijken
  • Mijn vrouw vindt de Marstek mooier dan de Zendure's.
  • Zendure heeft een veel uitgebreidere App, native Home Assistant, MQTT, REST API ondersteuning, waar je bij Marstek met Modbus en een kabel aan de slag moet. Al zou de V3 een API moeten hebben die ik nog niet heb kunnen vinden.
  • De Marstek heeft 100 Watt meer laad- en ontlaadvermogen, maar 2500 Watt op 5.12 kWh is 0.5C, die waarde vind ik té hoog om constant aan te houden. 1250-1500 Watt zou een betere C-waarde zijn, met een Zendure 2400AC kan je met 3-4 accu's prima continue 2400 Watt doen.
  • De Zendure's zijn makkelijker te tillen met +-34 kg/module ipv 65-70 kg.
  • De Marstek kan je aan de muur ophangen.
  • De Marstek ondersteunt de Shelly Pro 3EM, Ecotracker P1 (Zendure ook allebei), maar ook de HomeWizard P1, dat is in NL natuurlijk een mooie pre.
  • De Zendure's hebben verwarming voor als ze in een koude ruimte staan, de Marstek niet.
  • Beide kunnen in de regen staan.
  • Beide hebben een off-grid uitgang.
  • Zendure heeft veel uitgebreidere statistieken.
  • Zendure is wat duurder bij weinig kWh, maar goedkoper bij meer kWh.
  • Zendure heeft ingebouwde aerosol brandvertragers
De conclusie is voor mij op dit moment: De Marstek Venus E V3.0 is een leuke thuisaccu, met modbus/API hopelijk ook goed via Home Assistant aan te sturen. Maar de Zendure's hebben op dit moment nog steeds mijn voorkeur door de native Home Assistant aansturing, hogere RTE, lagere prijs per kWh bij meer kWh, uitgebreidere software, verwarming en wat andere zaken. Maar de Marstek is wel de eerste andere accu waarvan ik denk: Leuk om die erbij te houden d:)b Zou er in mijn situatie geen 2e naast zetten, maar dat is logisch.

Als je een iets lagere RTE prima vindt, 1 product wil hebben, een beperkte app ok vindt, aan de slag wil met modbus/API en aan 5.12 kWh voldoende hebt en het product niet in de kou buiten gaat zetten, dan is de Marstek Venus E V3.0 een prima keuze. Wil je continue 2400 Watt kunnen gebruiken, evt. opschalen, een betere RTE, native Home Assistant ondersteuning, verwarming voor koude winters, etc. dan is de Zendure weer een betere keuze.

Ik test ondertussen nog even verder, maar vind de Marstek echt wel een leuk product. Maar niet leuk genoeg om de Zendures te vervangen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR-pJd_kwNxEsCDBgADQKe7nU4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZd7VugDhhmCVZgHuJoIbr9N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:16:
[...]

Ik heb hier zowel Zendure's (2400AC & SF800) als een Marstek Venus E V3.0, dus kan ze mooi vergelijken. Nu 2 dagen met de Marstek gespeeld en al sinds oktober 2024 met Zendure's. Heb in de tussentijd gebruikt: Zendure Ace 1500, Zendure AIO2400, Zendure HUB2000, Zendure SolarFlow Pro 800, Zendure Hyper 2000, off-grid power strip, AB2000, AB2000S, AB3000X accu's. Dus eigenlijk hun hele portfolio hier thuis gehad.

Op dit moment nog staan: 3x Zendure 2400AC met over 1-2 weken in totaal 15x AB3000X accu's en 4x SF800 micro-omvormers. Heb de afgelopen periode heel erg veel tijd besteed om samen met een Tweaker én Zendure hun Home Assistant integratie (door) te ontwikkelen en inmiddels is die voor mij op het punt beland dat ik er echt super blij mee ben. Dat laat ik dan ook zwaar meewegen in mijn oordeel, stuur inmiddels alles via Home Assistant aan en dat ziet er dan vandaag bijv. zo uit, volledig automatisch:
[Afbeelding]

En gisteren zo:
[Afbeelding]
Eigenlijk heb ik daarmee de voor mij al perfecte opstelling, maar ik kijk natuurlijk wel graag verder en breder.

Veel andere thuisaccu's zoals de Sessy, HomeWizard etc. vind ik niet zo interessant ivm de relatief hoge prijs per kWh. De Sigenergy, Haier (Sigenergy rebrand), Victron oplossingen, etc. vind ik wel interessant. De Marstek vond ik tot nu toe altijd een beetje een cowboy product. Veel dozenschuivers, kortingscodes, gedoe met software, Solar Bouwmarkt die ff een container bestelt en goedkoop in de markt zet, klantenservices die niet reageren, etc. Maar, Marstek bleef toch wel kriebelen.

• De Zendure 2400AC's hebben hier een RTE van 85.5%, ik verwacht niet dat Marstek dat kan evenaren, maar de V3 zou 5% meer RTE dan de V2 moeten hebben, dus ben dat nu aan het meten.
  • De modulariteit van de Zendures bevalt mij wel, maar volgens mij heeft Marstek daarvoor de Venus D? Dus is appels met peren vergelijken
  • Zendure heeft een veel uitgebreidere App, native Home Assistant, MQTT, REST API ondersteuning, waar je bij Marstek met Modbus en een kabel aan de slag moet. Al zou de V3 een API moeten hebben die ik nog niet heb kunnen vinden.
  • De Marstek heeft 100 Watt meer laad- en ontlaadvermogen, maar 2500 Watt op 5.12 kWh is 0.5C, die waarde vind ik té hoog om constant aan te houden. 1250-1500 Watt zou een betere C-waarde zijn, met een Zendure 2400AC kan je met 3-4 accu's prima continue 2400 Watt doen.
  • De Marstek ondersteunt de Shelly Pro 3EM, Ecotracker P1 (Zendure ook allebei), maar ook de HomeWizard P1, dat is in NL natuurlijk een mooie pre.
  • De Zendure's hebben verwarming voor als ze in een koude ruimte staan, de Marstek niet.
De conclusie is voor mij op dit moment: De Marstek Venus E V3.0 is een leuke thuisaccu, met modbus/API hopelijk ook goed via Home Assistant aan te sturen. Maar de Zendure's hebben op dit moment nog steeds mijn voorkeur door de native Home Assistant aansturing, hogere RTE, lagere prijs per kWh bij meer kWh, uitgebreidere software, verwarming en wat andere zaken. Maar de Marstek is wel de eerste andere accu waarvan ik denk: Leuk om die erbij te houden d:)b Zou er in mijn situatie geen 2e naast zetten, maar dat is logisch.

Als je een iets lagere RTE prima vindt, 1 product wil hebben, een beperkte app ok vindt, aan de slag wil met modbus/API en aan 5.12 kWh voldoende hebt en het product niet in de kou buiten gaat zetten, dan is de Marstek Venus E V3.0 een prima keuze. Wil je continue 2400 Watt kunnen gebruiken, evt. opschalen, een betere RTE, native Home Assistant ondersteuning, verwarming voor koude winters, etc. dan is de Zendure weer een betere keuze.

Ik test ondertussen nog even verder, maar vind de Marstek echt wel een leuk product. Maar niet leuk genoeg om de Zendures te vervangen :)

[Afbeelding]
Mooie analyse. Als je naar de foto kijkt lijkt een zendure met 9 kWh bijne net zo groot als een Marstek met 5 kWh of is dat gezichtsbedrog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

mrme12345 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:31:
[...]

Mooie analyse. Als je naar de foto kijkt lijkt een zendure met 9 kWh bijne net zo groot als een Marstek met 5 kWh of is dat gezichtsbedrog?
Even snel gemeten:

Zendure 2400AC + 3xAB3000X met 9 kWh is 2 cm lager dan Marstek Venus E 3.0 met 5 kWh.
De Zendure is echter wel 2x zo diep.
De breedte is ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Hierbij nog 2 foto's van Zendure 2400AC+3xAB3000X vs Marstek Venus E V3.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smzpn_vlzZojqbWgCnQ0FMrwrvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qZ2KCF592neW7cMi3PVoSrX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0RR3PfnCpGmt_d6RpcLESkASAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7ynlojhKJoh4LFr99QbaNiN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

Even snel gemeten:

Zendure 2400AC + 3xAB3000X met 9 kWh is 2 cm lager dan Marstek Venus E 3.0 met 5 kWh.
De Zendure is echter wel 2x zo diep.
De breedte is ongeveer gelijk.
Ok duidelijk, zit inderdaad in de diepte dan :-) Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:16:
[...]

[Afbeelding]

En gisteren zo:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie analyses! Ik overweeg ruimte te maken in een onverwarmde garage en benodigde elektriciteit aan te leggen in samenwerking met een bevriende installateur. Dan is verwarming van de batterij wel een pluspunt.
De HA integratie die je aan het doorontwikkelen bent, doet die alleen NOM of ook een soort dynamisch handelen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Pr088 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:49:
[...]

Mooie analyses! Ik overweeg ruimte te maken in een onverwarmde garage en benodigde elektriciteit aan te leggen in samenwerking met een bevriende installateur. Dan is verwarming van de batterij wel een pluspunt.
De HA integratie die je aan het doorontwikkelen bent, doet die alleen NOM of ook een soort dynamisch handelen?
Een mede-Tweaker heeft de Zendure HA-integratie ontwikkeld, ik heb hem uitgebreid geholpen met testen, debuggen, feedback geven, etc. Inmiddels is die stable en ook officieel tot Zendure integratie benoemd en gesupport door Zendure. Hun devices ondersteunen local MQTT en de nieuwste ook ZenSDK/REST API. Je kunt dus tegenwoordig alle Zendure devices zonder internetverbinding lokaal aansturen.

De integratie zelf heeft een aantal standen:
  • Off
  • Smart NOM
  • Smart Charge
  • Smart Discharge
  • Manual
Daar heeft iemand anders dan weer een schil bovenop gelegd met een "beïnvloedbare P1-meter", die P1-meter kan je naar wens bijsturen en daar kan je bijv. loads vanaf halen of bij optellen, denk aan het maskeren van de load van de laadpaal, een specifiek apparaat als een Quooker, of je geeft alleen een positieve of negatieve waarde mee (=smart charge of smart discharge), een soort NOM, maar dan alleen voor ontladen of laden ipv beide.

Daaromheen heb ik dan zelf de volgende Automatisering gemaakt, te besturen met deze knoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhVQU8mfVL8isrvsaGVOKagzxsQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9MxszwRoMThGcuJqXF5mI7Vm.png?f=user_large

Trigger: Wisselen van het dynamische tarief naar het volgende uur
Check: Accuaansturing aan?
Als:
- Goedkoop laden aan staat én het de 5 goedkoopste uren van de dag betreft OF zondag is en de 6 goedkoopste uren van de dag (ivm SoC ->100% & kalibratie/balanceren)
- Of Onder de 15/17/20 cent laden aan staat
Dan: Maximaal laden

Anders:
Als:
- Duur ontladen aan staat én het 1 van de duurste 3 uren in de avond OF 1 van de duurste 2 uren in de ochtend is
Dan:
- >35 ct/kWh: Maximaal ontladen
- <35 ct/kWh: Op 80% vermogen ontladen

Anders:
Als:
- Tarief >20 ct/kWh
Dan:
- Smart Discharge (dus niet laden met dure zonnestroom, die mag terug het net op, maar wel ontladen bij veel afname)

Anders:
Als:
- Tarief <20 ct/kWh
Dan:
- Smart Charge (Niet ontladen bij afname, dat moet immers gewoon uit het net komen ipv uit de accu's bij lage tarieven en wel opladen met overtollige zonnestroom)

Anders:
Dan:
- NOM (Komt als het goed is nooit bij deze optie uit, maar als achtervang ingesteld.

Het bepalen of je in de duurste of goedkoopste uren zit kan heel mooi met de HA integratie: Cheapest Hours. Dan kan je reeksen of individuele uren markeren, duur of juist goedkoop, etc. en op basis daarvan het laad- en ontlaadgedrag sturen.

Enige wat ik nog zelf doe: Kijken naar de volgende dag en af en toe een knop aan-/uitzetten.

Hopelijk zo een beetje duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Taro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Een mede-Tweaker heeft de Zendure HA-integratie ontwikkeld, ik heb hem uitgebreid geholpen met testen, debuggen, feedback geven, etc. Inmiddels is die stable en ook officieel tot Zendure integratie benoemd en gesupport door Zendure. Hun devices ondersteunen local MQTT en de nieuwste ook ZenSDK/REST API. Je kunt dus tegenwoordig alle Zendure devices zonder internetverbinding lokaal aansturen.

De integratie zelf heeft een aantal standen:
  • Off
  • Smart NOM
  • Smart Charge
  • Smart Discharge
  • Manual
Daar heeft iemand anders dan weer een schil bovenop gelegd met een "beïnvloedbare P1-meter", die P1-meter kan je naar wens bijsturen en daar kan je bijv. loads vanaf halen of bij optellen, denk aan het maskeren van de load van de laadpaal, een specifiek apparaat als een Quooker, of je geeft alleen een positieve of negatieve waarde mee (=smart charge of smart discharge), een soort NOM, maar dan alleen voor ontladen of laden ipv beide.

Daaromheen heb ik dan zelf de volgende Automatisering gemaakt, te besturen met deze knoppen:
[Afbeelding]

Trigger: Wisselen van het dynamische tarief naar het volgende uur
Check: Accuaansturing aan?
Als:
- Goedkoop laden aan staat én het de 5 goedkoopste uren van de dag betreft OF zondag is en de 6 goedkoopste uren van de dag (ivm SoC ->100% & kalibratie/balanceren)
- Of Onder de 15/17/20 cent laden aan staat
Dan: Maximaal laden

Anders:
Als:
- Duur ontladen aan staat én het 1 van de duurste 3 uren in de avond OF 1 van de duurste 2 uren in de ochtend is
Dan:
- >35 ct/kWh: Maximaal ontladen
- <35 ct/kWh: Op 80% vermogen ontladen

Anders:
Als:
- Tarief >20 ct/kWh
Dan:
- Smart Discharge (dus niet laden met dure zonnestroom, die mag terug het net op, maar wel ontladen bij veel afname)

Anders:
Als:
- Tarief <20 ct/kWh
Dan:
- Smart Charge (Niet ontladen bij afname, dat moet immers gewoon uit het net komen ipv uit de accu's bij lage tarieven en wel opladen met overtollige zonnestroom)

Anders:
Dan:
- NOM (Komt als het goed is nooit bij deze optie uit, maar als achtervang ingesteld.

Het bepalen of je in de duurste of goedkoopste uren zit kan heel mooi met de HA integratie: Cheapest Hours. Dan kan je reeksen of individuele uren markeren, duur of juist goedkoop, etc. en op basis daarvan het laad- en ontlaadgedrag sturen.

Enige wat ik nog zelf doe: Kijken naar de volgende dag en af en toe een knop aan-/uitzetten.

Hopelijk zo een beetje duidelijk :)
Crisis! Dat zit goed in elkaar! 8)
Je optie 'EV uit, accu's laden', voor welke situaties heb je die bedacht?
En zie ik goed dat je ventilatoren op je Zedure-omvormers heb gemonteerd (ook van Zendure of een ander merk?) en zonnepanelen via (2x?) een omvormer hebt gekoppeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Pr088 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Crisis! Dat zit goed in elkaar! 8)
Idd, zitten ook heel wat uurtjes in, maar doet nu precies wat ik wil en geen omkijken meer naar, heerlijk :)
Je optie 'EV uit, accu's laden', voor welke situaties heb je die bedacht?
Een paar situaties:
- Als de laadpaal in Eco+ stand staat gaat die automatisch laden bij teruglevering. Maar als ik bijv. 7 kW teruglever omdat de dynamische tarieven >40 ct/kWh zijn, dan wil ik natuurlijk niet dat dat de auto in gaat. Dus dan gaat de laadpaal in Stop mode.
- Soms heeft 1 van de EV's in wat duurdere uren toch even een kleine top-up nodig, dan wil ik kunnen kiezen of dat van het net komt, of uit de accu's

De HA Helper zorgt er dan op basis van die knop voor dat de kW waarde van de laadpaal in mindering wordt gebracht op wat de echte P1-meter meet, in de gemanipuleerde meter zie je dat dan dus niet terug en daardoor negeren de accu's de laadpaal en blijven hun eigen ding doen.
En zie ik goed dat je ventilatoren op je Zedure-omvormers heb gemonteerd (ook van Zendure of een ander merk?) en zonnepanelen via (2x?) een omvormer hebt gekoppeld?
Klopt, samen met een mede-Tweaker bedacht en ge-3D-print. Liepen eerst via een 12v -> 5v USB-stekker, had toen 5-6 omvormers met 6 USB-kabels, dus was niet zo netjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7azYnIHeQqGDu8xZVmKAgD3Fm6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fW9aUaojxDfHJdYADbFZQaq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeeuHJqKA0_-kfaZuIsLsvWcvao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ns6Rp91K3MDIXCEoDM3Ys0IY.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de nieuwe Zendure lijn heeft in iedere omvormer een standaard ventilator uitgang zitten. Dus is men in het Zendure topic actief aan de slag gegaan met het achterhalen van welke plug dat was. Dat is gelukt, toen ook via Ali Express een splitter besteld, die aan elkaar gesoldeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHOSJyuK9_nLtqFgtE9Lt6GfjoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8vHtwOowivZBO0e47MOeMTB.jpg?f=fotoalbum_large

En nu zitten de ventilatoren niet meer op USB hubs, maar worden ze zelf geactiveerd bij >40 graden door de Zendure omvormer. Die begint met 7V en schaalt verder op als de temperatuur verder oploopt. Maar met 2x140mm fans komen die niet meer boven de 41 graden uit bij 2400 Watt continue belasting. Via de USB stekkers kon ik de ventilatoren ook onder de 40 graden laten werken en zag ik 32-34 graden bij 2400 Watt continue, maar dan liever iets warmer zonder allemaal extra USB kabels.

Zendure heeft sinds kort ook een eigen ventilator, maar dat is minder leuk :)

Op dit moment is V3 in ontwikkeling, laatst wat meettesten gedaan ivm optimale hoogte, hoe de kabels te verwerken in de pootjes, etc.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFkwn-t7I8--xoVEAX1A9BumkXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8IFQru7CnIEmv8Ql7hZhCd6X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh0viTik-Mr64DXvwSLXcug6TMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y92TOxF4MkcqjXrFzLAO22dp.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk binnen 2 weken een nieuw prototype en dan weer verder kijken. Leuk om mee bezig te zijn!

En ja, binnen inderdaad 2 micro-omvormers (Zendure SolarFlow 800) hangen en aangesloten op recent 4 extra zelfgeplaatste panelen op het garagedak en in de achtertuin staan ook nog 4 panelen met daarop nog 2x SF800 micro's. Allemaal uiteraard op een eigen groep aangesloten, dus conform de regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Taro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:11:
Hun devices ondersteunen local MQTT en de nieuwste ook ZenSDK/REST API. Je kunt dus tegenwoordig alle Zendure devices zonder internetverbinding lokaal aansturen.
Kan ik dan volkomen zonder internetverbinding en apps?

En zo ja, hebben ze dan ook MPPTs naadloos in die setup?

(Ik probeer nu iets te doen met een Marstek Jupiter-E, maar het is inmiddels wel duidelijk dat hun modbus ondersteuning daarvoor pas met St. Juttemis komt. Dus wil ik ergens voor om gaan ruilen, waarschijnlijk. Ik heb daar 4x een 500W MPPT en 5,12kWh opslag.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
walletje-w schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:17:

Super interessant.

En zij zitten op 175Wh/kg. Northvolts tech op 165Wh/kg. LiFePO op 185Wh/kg. Dat ze zo log zijn als @Taro vreest, valt dus alleszins mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Gwaihir schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:35:
[...]

Kan ik dan volkomen zonder internetverbinding en apps?
In theorie wel, maar je zult voor bijv. firmware updates wel de App moeten blijven gebruiken. En de App kan je ook lokaal via Bluetooth gebruiken.
En zo ja, hebben ze dan ook MPPTs naadloos in die setup?
De SF800Pro heeft 4x MPPT ingebouwd. Op de 2400AC kan je op de off-grid uitgang een micro-omvormer aansluiten.
(Ik probeer nu iets te doen met een Marstek Jupiter-E, maar het is inmiddels wel duidelijk dat hun modbus ondersteuning daarvoor pas met St. Juttemis komt. Dus wil ik ergens voor om gaan ruilen, waarschijnlijk. Ik heb daar 4x een 500W MPPT en 5,12kWh opslag.)
Met een SF800Pro + 1-2 extra AB2000X accu's kan je dat ook bereiken. Die levert echter max 800 Watt aan het net terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Gwaihir schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:38:
[...]
Dat ze zo log zijn als @Taro vreest, valt dus alleszins mee.
Volgens mij heb ik dat niet gezegd en/of zo verwoord?

En eerst zien dan geloven he :) Marketing vs daadwerkelijk produceren en op grote schaal uitleveren zijn 2 heel verschillende dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 25-08-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Taro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:24:
In theorie wel, maar je zult voor bijv. firmware updates wel de App moeten blijven gebruiken. En de App kan je ook lokaal via Bluetooth gebruiken.
Dat is identiek aan wat Marstek doet. (En als 't eenmaal werkt, wat zal een firmware update van zoiets me dan nog brengen..)
Met een SF800Pro + 1-2 extra AB2000X accu's kan je dat ook bereiken. Die levert echter max 800 Watt aan het net terug.
Dat heb ik nu ook en dat moet ook. Hij is echt bij geplugd op een groep in gebruik (i.v.m. bekabeling).

Dank voor de info. Ja, met 2x AB200X dan inderdaad, maar ik betwijfel of dat past alhier. Nog maar 'ns goed de maten opzoeken en proberen te ontdekken waar de kabels erin gaan. (Het lijkt ruim hoger dan de Marstek en het geheel staat in een buitenkast.)

Zag trouwens ook niet meteen een strakke actie daarmee ergens. Die zijn er toch ook vast regelmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Taro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:25:
Volgens mij heb ik dat niet gezegd en/of zo verwoord?

En eerst zien dan geloven he :) Marketing vs daadwerkelijk produceren en op grote schaal uitleveren zijn 2 heel verschillende dingen.
Ik las dat hierin, ja:
Taro schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:29:
maar het moet ook performen qua vermogen, in je huis passen, tilbaar zijn, qua prijs uitkunnen, etc. en daarvoor zijn ze gewoon nog niet volwassen genoeg.
Die zorg ga ik hebben, t.o.v. van andere technieken, wanneer het allemaal minstens twee keer zo groot wordt. Niet bij pakweg 10% verschil, puur op de cellen zelf. Dus ik las erin dat je een heel fors verschil vermoedde.

CATL heeft de product aankondiging in april de pers in gegooid en spreekt erin expliciet over mass production. Dat geeft gerede hoop :*).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 18:39
Harold maakt een uitleg hoe groot je accu zou moeten zijn

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Die laden in 4 uur is wel een goeie wat we hier ook hebben (per toeval). Dat is ook in de winter met goedkoop inkopen een blok wat je wel hebt twee keer per dag.

Qua sizing: zit wat in, wel wat aan de grote kant denk ik als je het financieel gaat doorrekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als ik op die site accuberekening.nl kijk is de eerste vraag hoeveel panelen heb je 8)7. Nou dan haak ik al af, je hebt panelen van 100W en meer dan 500W dus het aantal zegt dus helemaal niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:54
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:12:
Als ik op die site accuberekening.nl kijk is de eerste vraag hoeveel panelen heb je 8)7. Nou dan haak ik al af, je hebt panelen van 100W en meer dan 500W dus het aantal zegt dus helemaal niets.
Verder kom je tegen dat je een account moet aanmaken, analyses kunt bekijken met credits en die credits kunt kopen met ideal of creditcard.
Ik denk dat het die site niet gaat om een mogelijk verdienmodel met accu's, maar om mensen geld afhandig te maken via de site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:12:
Ik vond de berekening hier vrij pragmatisch: hoeveel passen er in deze ruimte? 4... Ok, dan wordt het dat.

En dan blijken we redelijk bij allerlei berekeningsvormen in de buurt te zitten...

Mijn eigen redenatie. was daarbij aanvullend als volgt:
- hoe is mijn reguliere belasting van het net in de dure uren? 95% vd tijd <5000W
- hoeveel gebruik ik op de heftigste dagen: 50kWh ongeveer
- hoeveel heb ik onder vollast ongeveer nodig in de dure uren: 10-15kWh

Dan moet 15-20kWh voldoende zijn en voldoet ook de 5000W van SolarEdge wel.

Dan knal ik nog steeds wel stroom het net op als de accu aan het laden is, maar dat is prima en kan de auto ook afvangen... enig pragmatisme is wel handig in deze nieuwe markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 19:38
Miezie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:55:
[...]

Die laden in 4 uur is wel een goeie wat we hier ook hebben (per toeval). Dat is ook in de winter met goedkoop inkopen een blok wat je wel hebt twee keer per dag.

Qua sizing: zit wat in, wel wat aan de grote kant denk ik als je het financieel gaat doorrekenen.
Ok, maar stel dat die blokken goedkope stroom 3 uur zijn, dan zorgt de berekening voor een advies voor een nog lagere capaciteit accu, terwijl er dus uren bijkomen wanneer de stroom duurder is.
Je zou dus bij een korter blok een grotere accu verwachten om de rest van de dag en nacht op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

squareware schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:48:
[...]

Ok, maar stel dat die blokken goedkope stroom 3 uur zijn, dan zorgt de berekening voor een advies voor een nog lagere capaciteit accu, terwijl er dus uren bijkomen wanneer de stroom duurder is.
Je zou dus bij een korter blok een grotere accu verwachten om de rest van de dag en nacht op te vangen.
En daar zit dus een financieel optimum en ook qua levensduur... En hoeveel wil je overbruggen? En ga je voor alle situaties en maximale investering of ga je voor 9 van de 10 keer voldoende.

Dus het advies is prima en als je dan de excessen ook aanstipt ben je compleet... ik weet dat dat niet in het tweakers DNA. zit, althans dat zie ik wel vaker, maar het is wel de rationele weg denk ik zo. Ik zou ook het liefste zo maximaal mogelijk gaan, maar dan zit je. wel met een investering die echt niett meer te billijken is..... (en warmteproductie die ik in de zomer niet te pruimen vind...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 19:38
Miezie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

En daar zit dus een financieel optimum en ook qua levensduur... En hoeveel wil je overbruggen? En ga je voor alle situaties en maximale investering of ga je voor 9 van de 10 keer voldoende.

Dus het advies is prima en als je dan de excessen ook aanstipt ben je compleet... ik weet dat dat niet in het tweakers DNA. zit, althans dat zie ik wel vaker, maar het is wel de rationele weg denk ik zo. Ik zou ook het liefste zo maximaal mogelijk gaan, maar dan zit je. wel met een investering die echt niett meer te billijken is..... (en warmteproductie die ik in de zomer niet te pruimen vind...).
Ik heb wat dat betreft niet zo'n groot huishouden als de melkveehouder.

Oost 6 panelen en west 6 panelen bij elkaar 4700wp. Watt piek is op een goede dag 2.3 max
Jaar opbrengst in een goed jaar 3300kwh.
Terugdraai meter geeft aan dat ik 3000kwh verbruik, dus mijn jaar verbruik ligt rond de 6300kwh. Gemiddeld uur verbruik 8766/6300= 1.4 kwh dus laten we zeggen bij thuis zijn 1.2 kwh verbruik en bij slapen 0,2kwh.

Kom ik op een accu voor 5,24kwh.
Laten we zeggen een marstek stekker accu. 800watt / 2500watt ontladen.

Innde zomer als de zon om 22.00 weggaat en 6.00 weer terug komt kan ik met die 5.24kwh batterij de nacht prima overbruggen, zoals de berekeningen laten zien.

Maar dat is dan echt aan de hand van alleen je zonnepanelen gebasseerd op de waarde van zonnestroom. Als het salderen stopt, wat zullen de zonnepaneel eigenaren gaan doen: eigen accu vullen en stoppen met leveren? Hoeveel heeft dat voor invloed op de stroom prijs?

Zou wel zonde zijn want op een goede dag levert de installatie het 25kwh op aan zonnestroon, 5 gaat in de accu 15kwh verbruik ik zelf en 5 kwh gaat verloren.
Had ik dan niet beter 10kwh accu kunnen nemen, dat ik 15kwh zelf verbruik 10 in een accu stop, de nacht doorkom met 5kwh en de overige 5kwh snachts verkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
squareware schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Oost 6 panelen en west 6 panelen bij elkaar 4700wp. Watt piek is op een goede dag 2.3 max
Terugdraai meter geeft aan dat ik 3000kwh verbruik, dus mijn jaar verbruik ligt rond de 6300kwh. Gemiddeld uur verbruik 8766/6300= 1.4 kwh dus laten we zeggen bij thuis zijn 1.2 kwh verbruik en bij slapen 0,2kwh.

Innde zomer als de zon om 22.00 weggaat en 6.00 weer terug komt kan ik met die 5.24kwh batterij de nacht prima overbruggen, zoals de berekeningen laten zien.

Maar dat is dan echt aan de hand van alleen je zonnepanelen gebasseerd op de waarde van zonnestroom. Als het salderen stopt, wat zullen de zonnepaneel eigenaren gaan doen: eigen accu vullen en stoppen met leveren? Hoeveel heeft dat voor invloed op de stroom prijs?

Zou wel zonde zijn want op een goede dag levert de installatie het 25kwh op aan zonnestroon, 5 gaat in de accu 15kwh verbruik ik zelf en 5 kwh gaat verloren.
Had ik dan niet beter 10kwh accu kunnen nemen, dat ik 15kwh zelf verbruik 10 in een accu stop, de nacht doorkom met 5kwh en de overige 5kwh snachts verkoop?
Als je het een beetje uitmikt gaat die 5kWh niet verloren.
Dat is waarschijnlijk de opwek TOT 11:00 cq NA 17:00 en die zit dynamisch in het “top teruglevertarief”.
Kortom….
Even aannemende dat je een “zon voorspeller” hebt gemaakt zodat je van te voren weet dat er meer zon komt dan dat in je accu past…
Tot 11:00 helemaal niks doen, geen EV laden en geen accu laden, enkel terugleveren. En dat gaat dan ZONDER roundtrip accu verlies tegen de hoofdprijs.
Van 11:00 tot 17:00 je accu en EV volstoppen.
Na 17:00 weer direct je PV opbrengst tegen “top teruglever tarief” en “zonder round trip verlies” terugleveren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor battery sizing kun je ook HomeAssistant inzetten. Als je dus al wel PV, EV etc hebt en die monitort in HA, kun je Battery Simulators ertussen zetten. Die houd je dan buiten je reguliere Energy dashboard, want anders vervuilt die je eigenlijke statistieken, en geef je dus het best weer met de Energy_flow_card_plus en de period_selector en wat eigen grafieken. Je kunt gewoon meerdere groottes van batterijen simuleren met elk eigen eigenschappen qua omvormerverlies, laad en ontlaadvermogen.

https://github.com/hif2k1/battery_sim/

Standaard draait deze simulatie_batterij op een config met Nul op de Meter en alleen laden vanaf PV. Zo kan ik zien dat in periodes zonder EV laden, ik prima met een 5kWh batterij uitkan, maar in periodes dat ik de EV ook wil laden vanaf de zon er toch nog wat rafelranden aan zitten (met name vanwege de minimum van 6A per fase bij EV) die nu door de simulatie batterij opgepakt worden en dus dan is 20kWh batterij ineens nodig om een betere NOM te krijgen.

De batterij levert naast de eigen vulling en laad/ontlaadvermogen, ook een gesimuleerde sensor op die je P1 simuleert bij gebruik van betreffende batterij (waarbij er dus minder import/export is).

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 26-08-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

In de praktijk lever je dan terug tegen minimaal tarief als je niet alles opslaat. Ik zou zelf de berekening en dan 1 stap hoger proberen aan te houden, de druk op zelfconsumptie verleg je ook wat als je genoeg kW kunt ontladen… dat doet zo’n stekkeraccu typisch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ik heb nu 5,12kWh met bijna 5kWp pv en daarmee draai ik sinds eind mei 100% autark maar dat zal straks met minder pv opbrengst niet meer lukken, tenzij die zo groot is voor seizoensopslag maar dat is er niet, en aan handelen begin ik niet. Blijft voor mij alleen de vraag of die 5,12kWh genoeg is of dat uitbreiding nut heeft, in de zin dat ik dan meer eigenverbruik heb. De financiële kosten/opbrengsten spelen voor mij een ondergeschikte rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Ik heb nu 5,12kWh met bijna 5kWp pv en daarmee draai ik sinds eind mei 100% autark maar dat zal straks met minder pv opbrengst niet meer lukken, tenzij die zo groot is voor seizoensopslag maar dat is er niet, en aan handelen begin ik niet. Blijft voor mij alleen de vraag of die 5,12kWh genoeg is of dat uitbreiding nut heeft, in de zin dat ik dan meer eigenverbruik heb. De financiële kosten/opbrengsten spelen voor mij een ondergeschikte rol.
Knap! Met 5kwh je volledige opwek van 5kwp afvangen. Hoe doe je dat, gewoon uit interesse? Door dagelijks je auto op laag vermogen te laden?
Ik had gedacht dat voor 80-100% eigen gebruik zonnestroom op 5kwp wel 10-15kwh batterij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:31:
[...]

Knap! Met 5kwh je volledige opwek van 5kwp afvangen. Hoe doe je dat, gewoon uit interesse? Door dagelijks je auto op laag vermogen te laden?
Ik had gedacht dat voor 80-100% eigen gebruik zonnestroom op 5kwp wel 10-15kwh batterij vraagt.
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt of dat ik het verkeerd heb weergegeven. Ik heb de accu alleen om het nachtverbruik af te dekken, is de accu vol dan gaat het gewoon het net in. In de zomer kan m.i. niemand alles zelf verbruiken, tenzij je misschien 1 paneeltje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Bij mij ongeveer dezelfde situatie. Ook 5,12 kWh opslag alleen al een maandje eerder (sind eind april), Voor 99,90% autarkisch door sinds 20 april slechts 1,4 kWh uit het openbare net nodig te hebben gehad, terwijl ik in die periode 1404 kWh heb verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYLCEvAGzNVapjjBTu0aaavb8Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FgJkMvSTLDBdkKl9CnECRcu5.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:54

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat je mij niet goed begrijpt of dat ik het verkeerd heb weergegeven. Ik heb de accu alleen om het nachtverbruik af te dekken, is de accu vol dan gaat het gewoon het net in. In de zomer kan m.i. niemand alles zelf verbruiken, tenzij je misschien 1 paneeltje hebt.
Schaf een electrische jacuzzie aan….

Ik krijg met traag ladende EV, accu en jacuzzie wel 30-35 kwh op een dag weg gewerkt. De accu draait dan 2 cycli.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metsubsidie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:53:
[.
Ik krijg met traag ladende EV, accu en jacuzzie wel 30-35 kwh op een dag weg gewerkt. De accu draait dan 2 cycli.
Elke dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:22
[...]

Een accu is geen verbruik, dat is opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Ons basisverbruik is 28kWh per dag. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:54

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Mijn zomer verbruik is gemiddeld 700 - 800 kwh per maand. Dus ja, bijna elke dag , muv vakantie dagen/afwezigheid.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Maar je EV dan? Of doe je die op een laag vermogen aan je zonnepanelen (granny charger?)
Mijn EV gaat met 11kw en zelfs met 6,6kw (VW kan op half vermogen laden) vol over het vermogen van mijn 4800wp installatie heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

Maar je EV dan? Of doe je die op een laag vermogen aan je zonnepanelen (granny charger?)
Mijn EV gaat met 11kw en zelfs met 6,6kw (VW kan op half vermogen laden) vol over het vermogen van mijn 4800wp installatie heen.
Ik kan mijn lader instellen en staat nu meestal op 10A dus dat gaat prima mits de zon schijnt. Het maximum is met mijn 1 fase aansluiting en lader toch maar 3,6kW. Daarnaast heb ik meestal alle tijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metsubsidie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Mijn zomer verbruik is gemiddeld 700 - 800 kwh per maand. Dus ja, bijna elke dag , muv vakantie dagen/afwezigheid.
Ik schat dat ik over het hele jaar gezien een 10kWh per dag verbruik, inclusief alles zoals o.a. verwarmen met wp en EV laden.

Pagina: 1 ... 72 ... 81 Laatste