Ik fiets ook wel eens door het dorp en als ik op basis van mijn eigen observatie zie dat meer als de helft van alle huizen nog lang niet alles benut is wat kan, dan durf ik wel te stellen dat er bij veel mensen nog wel ruimte is om wat meer te doen. Ik zie hier in de nieuwbouwwijk ook nog zat huizen die 2 paneeltjes op het dak hebben omdat moest van het bouwbesluit.
Maar dat kan ik nogal moeilijk kwantificeren in cijfers, die laatstgenoemde worden gewoon bij de 3 miljoen huishoudens met PV geteld.
Zelfs een eigen oprit betekent niet dat je Panelen kan en mag plaatsen,
Mogen is situatie afhankelijk, net zoals dat een oprit ook niet betekend dat je auto mag rijden. Kunnen is met een oprit vaak al een optie. Zet een carport neer, wel een vergunning nodig maar krijg je meestal wel, en gebruik PV als dakmateriaal, is goedkoper als OSB plaat.
dat je genoeg panelen kan plaatsen om elektrisch te kunnen rijden,
Wie zegt dat dat moet? ? Een EV helpt ook om je eigen gebruik te verhogen en minder te salderen, meer als je wasmachine. Wederom de carport, daar past 9*510 WP op, 3000 kWh opbrengst per jaar is mogelijk, dat is 18.000 kilometer en zelfs meer als wat de gemiddelde auto rijd. Ook hier geld dat ik alleen maar een oplossing bedenk voor een door jou gesteld probleem, aangezien je niet volledig bent in wat er wel en niet kan kan ik dus niet bepalen of het realistisch is. In een antwoord kun je aangeven waarom dit niet zou kunnen en dan kunnen mensen meedenken wat dan wel zou werken
je überhaupt thuis ben overdag om te laden,
Dat is een lastige inderdaad, bij ons is die elke werkdag wel weg. Toch lukt het mij met een 16kWh thuisbatterij en de weekenddagen om deze in de zomer zonder stroom in te kopen te rijden.
je geld hebt voor een ev die toch 20k meer kost als een simpele benzine auto en geld en ruimte heb voor een groot accu systeem.
Ik kan al 2 EV's vinden die nieuw minder kosten als 20k, ik durf te wedden dat u een simpele benzineauto weer ziet als iets waar je de paardentrailer achter kan hangen en in 1 ruk naar de andere kant van het land moet kunnen rijden met een gezin van 7, dan gaat het inderdaad niet lukken.
Maar het verschil tussen een nieuwe VW Golf en de ID.4 is 4.000€, de ID.3 die beter vergelijkbaar is, maar iets kleiner, is zelfs 6.000€ goedkoper. Door het Telegraafsentiment is de tweedehandsmarkt zelfs gunstiger voor elektrisch.
Accu's hebben vooral ruimte nodig om te ventileren, maar zijn verder zo groot als een stevige koffer. Aangezien je geen geld meer vakantie denkt te hebben kun je die dus op marktplaats zetten en daar de accu plaatsen. Of je zet het onder je carport.
Die carport (exclusief de carport zelf, maar dat lukt je wel onder de 2.000) komt voor mij nu uit op
450€ PV platen
1800€ NKON 16kWH LV batterij
700€ Solis hybride omvormer S5-EH1P4.6K-L
350€ laadpaal
300€ kabels en dergelijke
Totaal 3600€ Dat komt overeen met 2 jaar tanken (als je 1:18 rijd en 18k km per jaar), effectief kun je waarschijnlijk 2/3 van het jaar hier mee toe. Dus in 3 jaar terugverdiend.
Als je all die sommen bij elkaar op telt blijft er van die 45% een paar procent over.
niet in mijn ogen.
Als ik zou willen kan ik mijn tuin vol leggen. En nog 8 panelen op noord. Dan zit ik op zo'n 32 panelen. Daar heb ik echter niets aan omdat alle andere factoren het nooit rendabel gaan maken. Ik kan in theorie ook een accu plaatsen maar als die meer als 700 euro kost gaat die ook nooit rendabel zijn, tenzij ik 20 panelen
meer heb dan mag hij 900 kosten maar dat maakt doe 20 panelen weer nooit rendabel.
Rendabel is een lastig fenomeen. Je moet het sowieso kunnen gebruiken. Nu pakt u wel zelf 1 specifieke situatie en meent dat die toepasbaar is op 90% van de bevolking.
Er zijn dus 8.2 miljoen woningen met heel veel verschillende situaties en maar in een klein deel van de gevallen is alles rendabel te rekenen door een standaard hoog verbruik, een ev, een accu een oprit enz enz.
Ook zonder dat alles is al een hoop mogelijk. Voor 2250€ kun je met het systeem wat ik net beschreef maar dan met een 5kWh accu en zonder laadpaal, thuis ook al een hoop doen. 2000 kWh eigen gebruik lijkt me haalbaar en dat bespaart je 500€ per jaar obv 25ct kWh stroomprijs. Op een gegeven moment ben je wel beperkt door wat je per jaar aan stroom verbruikt. Als je minder dan 2500 kWh/jaar verbruikt dan gaat het niet lukken.
Leuk voor mensen waarbij alles recht te rekenen is maar de realiteit is dat als je het geheel puur financieel bekijkt het vaak niet recht te breien is. En dan hebben we het nog niet eens over gemiste rentes die je met een investering eigenlijk mee moet nemen.
Net zoals dat alles recht te rekenen is, is ook alles krom te rekenen. Zo was er ook een user die rekende met 10% rendement op de S&P 500, terwijl voor de gemiddelde Nederlander de 1.5% op de spaarrekening eerder relevant is. Ik heb trouwens mijn situatie een paar posts terug al voorgerekend waar afschrijving en dergelijke in mee waren genomen, ik heb daar 30€ renteverlies per maand uit weg gelaten omdat ik de som niet recht kreeg met hou ik die moest verrekenen met de reservering voor de afschrijving.
Doe je alles uit de goedheid van je hart prima maar breng het niet als een oplossing want dat is het niet. Zo goed als iedereen doet alleen wat voor het geld.
Breng het ook niet als een onmogelijkheid, mensen die in dit topic meelezen weten al vrij goed of het praktisch kan op de grote lijnen. Ze willen gewoon weten of het interessant voor hun is, zie TT, en die vraag is inderdaad ook vaak financieel van aard.
Daarom ook mijn reply. Het is irritant steeds te lezen dat het allemaal wel kan en dat het allemaal wel terug te verdienen is terwijl al mijn rekensommen wat anders schreeuwen. Ik zou graag willen dat meer rendabel is zodat mijn geld niet op een spaarrekening staat niets te doen dan wat rente vangen maar het is gewoon niet realistisch.
Theorie is leuk praktijk is realiteit.
U heeft blijkbaar een situatie waarin het niet lukt om het rendabel te krijgen. Dat is vervelend en dat begrijp ik. Maar dat is niet onze schuld, en het betekend ook niet dat het dus voor niemand uit zou kunnen. Zeker na het einde van salderen is het voor veel gevallen gewoon haalbaar, maar uiteraard niet allemaal. Mijn eigen ouders zitten ook in een situatie waarbij het niet gaat lukken, de factor die daar meespeelt is gewoon de leeftijd van 80+ een terugverdientijd van meer als 5 jaar in hun woning is mogelijk al te ambitieus.
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh