Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 73 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:30
Is het niet slimmer om een accu overbemeten te kopen? Zo kan je op een goede voor of najaar dag een deel van een slechtere dag compenseren (ongeveer 60-70 dagen per jaar in mijn geval als ik het zo in mijn data zie) en je hoeft je accu niet constant helemaal leeg te trekken en vol te laden. Mijn nacht verbruik zou met 3.5 al te dekken zijn maar toch heb ik als minimumeis een 4.5 kWh accu en liever iets meer voor het bevorderen van de levensduur en dus die extra dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:57
Dat hangt uiteraard van je doel af.

Maar voor mijn situatie/wensen is het volmondig ‘ja’. Over het aantal cycli en de levensduur maak ik mij geen zorgen. Maar die grotere batterij kan wel een tekort aan PV opwek opvangen voor een langere tijd. Mits er tussendoor dagen zijn met voldoende PV overschot zodat de batterij weer kan opladen. Zo niet (bv meerdere donkere en koude winterdagen achter elkaar), dan is het ‘alleen’ uitstel totdat ook die grotere batterij leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:31
Franciesco schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:41:
Dat hangt uiteraard van je doel af.

Maar voor mijn situatie/wensen is het volmondig ‘ja’. Over het aantal cycli en de levensduur maak ik mij geen zorgen. Maar die grotere batterij kan wel een tekort aan PV opwek opvangen voor een langere tijd. Mits er tussendoor dagen zijn met voldoende PV overschot zodat de batterij weer kan opladen. Zo niet (bv meerdere donkere en koude winterdagen achter elkaar), dan is het ‘alleen’ uitstel totdat ook die grotere batterij leeg is.
Dat is ook mijn idee, alleen ontbreekt mij de ervaring of dat in de praktijk zinvol is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Dat is ook mijn idee, alleen ontbreekt mij de ervaring of dat in de praktijk zinvol is.
Dit hangt zo erg af van de hoeveelheid PV die je hebt. Je kan best genoeg hebben aan een 20kWh accu, maar als die op een goede dag moet 'snel-laden' omdat je maar twee uurtjes zon hebt dan vindt die accu 20kW aan PV niet fijn. Een 100kWh accu vindt het minder erg om kortstondig 10-20kW door zijn strot geduwd te krijgen.
Nou komt 20kW aan PV op een dag in november overeen met 100 panelen strak op het zuiden, dus dat is niet echt representatief voor 99,99% van Nederland.
Als ik de batterij-simulatie van HomeAssistant moet geloven zou een 100kWh batterij hier ongeveer vier weken extra '0 op de meter/netafname' betekenen tegenover een 20kWh variant. Dat is twee weken eerder plezier in het voorjaar en twee weken langer plezier in het najaar. Een besparing van een kleine 600kWh in afname, wat met verval van salderen 40 jaar kost om het prijsverschil tussen 20kWh en 100kWh accu te compenseren. Een extra weekje slecht weer met minder PV en je warmtepomp laat het voordeel als sneeuw voor de zon verdwijnen. :+

Op dit moment is de vraag op de topictitel nog altijd NEE voor heel veel huishoudens. :P Koop zo'n ding als je een nieuwe hobby zoekt, nog ergens kruimels weet te verzamelen in de energiehandel, het nodig hebt om af en toe je netaansluiting een boost te geven en neem genoegen met krap acht maanden per jaar aan onafhankelijkheid van het net. Wil je meer onafhankelijkheid dan gaat de prijs sneller omhoog dan het voordeel wat je geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:42
computerjunky schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:30:
Is het niet slimmer om een accu overbemeten te kopen? Zo kan je op een goede voor of najaar dag een deel van een slechtere dag compenseren (ongeveer 60-70 dagen per jaar in mijn geval als ik het zo in mijn data zie) en je hoeft je accu niet constant helemaal leeg te trekken en vol te laden. Mijn nacht verbruik zou met 3.5 al te dekken zijn maar toch heb ik als minimumeis een 4.5 kWh accu en liever iets meer voor het bevorderen van de levensduur en dus die extra dagen.
Ik heb nu 34kWh staan en kan daar bij normaal gebruik minimaal 2 dagen meer overbruggen. Heb 5kWp aan zonnepanelen en met weer zoals de afgelopen week (redelijk grijs hier) heb ik de accu geen enkele dag vol gekregen maar ook nooit leeg. Schommel al de hele week tussen de 25 en 90% en pas bij twee mooie dagen gaat hij weer naar 100%. Laad hem heel soms op een goedkoop uurtje (dynamisch tarief) even 20% bij maar dat is in de zomer maar heel zelden.

Reden van de grote accu is overigens ook dat ik dan in de winter optimaal gebruik kan maken van mijn dynamisch contract, kan nu rustig met 8 of 9kW laden zonder de accu te veel te belasten en dus twee uur laden weer een hele dag aan stroom opslaan, kan ik die andere goedkopere uren gebruiken om een of beide EV’s ook nog wat te laden.

Ben ook begonnen met een kleinere set en merkte dat ik er best veel mee bezig was, met de huidige set kijk ik er het grootste deel van het jaar amper naar om, zit toch genoeg in. Geen capaciteit angst meer zeg maar.

Best kans overigens dat ik volgend jaar toch nog een nieuw setje PV plaats, deze zijn al weer 13 jaar oud en iets meer capaciteit zou ik nog wel leuk vinden, ook om meer zonnestroom in de EV’s te kunnen stoppen, hebben er meerdere dagen in de week een op de oprit staan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:40

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Ik heb 5,25 kw pv panelen oost-west. Wek max circa 35 kwh op een goede dag. Ik heb de Marstek 5,12 kwh nu 2,5 maanden en maar zelden het idee gehad dat ie groter moest zijn. Het is wel de bedoeling dat het rendabel blijft, een 2e accu verdiend zich bij mij niet binnen redelijke termijn terug.

Als je overdag het gebruik kan plannen kan je optimaal je opwek aanwenden. En er zijn inderdaad ook dagen dat je de accu niet vol krijgt.

Edit:
Gevoelsmatig lijkt mij (alles) auto laden uit een accu ook niet echt tot een voordeel te leiden. Je hebt al de omzettings verliezen en de afschrijving van je accu. Zelfs met een relatief goedkope Marstek is er al geen winst te behalen. Ik betaal nu circa € 0,23 all in per kwh.

[ Voor 24% gewijzigd door Metsubsidie op 26-08-2025 21:02 ]

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

computerjunky schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:30:
De Marstek 5,12 kwh heeft effectief maar 4,1 kwh …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Metsubsidie schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

De Marstek 5,12 kwh heeft effectief maar 4,1 kwh …
Dus bij sommige accu's zit deze vol laad en ontlaad beveiliging ingebakken of is dit reserve capacity voor degradatie?
Of is dit puur omdat een accu niet volledig te ontladen ontladen is?

Een 24 volt 200ah accu is op papier ook 4.8kWh maar effectief kan je die maar 4-4.2kWh ontladen van wat ik gezien heb en dat is dan een volledige charge van vol naar leegen dus snelle slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Er wordt ontladen tot op 11%, dat levert na omzettingsverliezen dus circa 4,1 a 4,2 kwh bruikbare stroom.

Edit:
Ik verdien met het huidige prijs regime de Marstek a € 1.500 in minimaal 7 a 8 jaar terug. Bij afschaffing van de salderingsregeling zal dat een stuk korter worden.
Toch zou ik zeggen als je zonnepanelen hebt , schaf een accu aan. 5,12 kwh bruto is voldoende voor veel huishoudens. Kleiner werkt vaak net niet en groter wordt minder rendabel.

[ Voor 62% gewijzigd door Metsubsidie op 27-08-2025 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Metsubsidie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:47:
Er wordt ontladen tot op 11%, dat levert na omzettingsverliezen dus circa 4,1 a 4,2 kwh bruikbare stroom.

Edit:
Ik verdien met het huidige prijs regime de Marstek a € 1.500 in minimaal 7 a 8 jaar terug. Bij afschaffing van de salderingsregeling zal dat een stuk korter worden.
Toch zou ik zeggen als je zonnepanelen hebt , schaf een accu aan. 5,12 kwh bruto is voldoende voor veel huishoudens. Kleiner werkt vaak net niet en groter wordt minder rendabel.
Met all electric kan je je inkoopprijs stevig drukken en kom je niet makkelijk weg met 5kWh… afhankelijk van het doel uiteraard.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:47
computerjunky schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 02:31:
[...]

Dus bij sommige accu's zit deze vol laad en ontlaad beveiliging ingebakken of is dit reserve capacity voor degradatie?
Of is dit puur omdat een accu niet volledig te ontladen ontladen is?

Een 24 volt 200ah accu is op papier ook 4.8kWh maar effectief kan je die maar 4-4.2kWh ontladen van wat ik gezien heb en dat is dan een volledige charge van vol naar leegen dus snelle slijtage.
Als een accu 5 kWh inhoud heeft, en het rendement van de omvormer is 90 procent, dan kun je er maar 4.5 kWh uit krijgen.
Als je dan ook telkens tien procent er in laat zitten bij ontladen dan kom je vervolgens op 4 kWh....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:51
reneeke1970 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Als een accu 5 kWh inhoud heeft, en het rendement van de omvormer is 90 procent, dan kun je er maar 4.5 kWh uit krijgen.
Als je dan ook telkens tien procent er in laat zitten bij ontladen dan kom je vervolgens op 4 kWh....
Sommige accu's hebben ook een DoD van 100%. In de meeste gevallen "reserveert" de BMS dan accuvermogen dat er bruto wel is, maar wat de software nooit ter beschikking stelt.
Deze accu's mogen dan van 0-100% gebruikt worden in plaats van bijvoorbeeld 5-95% waardoor je 10% capaciteit ogenschijnlijk onbenut laat.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ArPi75 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Sommige accu's hebben ook een DoD van 100%. In de meeste gevallen "reserveert" de BMS dan accuvermogen dat er bruto wel is, maar wat de software nooit ter beschikking stelt.
Deze accu's mogen dan van 0-100% gebruikt worden in plaats van bijvoorbeeld 5-95% waardoor je 10% capaciteit ogenschijnlijk onbenut laat.
Dat doen ze in ev ja, zodat monteurs altijd kunnen rijden.
Dit ging over een simpele marstek,maar geld voor iedere stekker thuis accu waarmee je bedonderd word, want hij is wel 5 kWh hoor.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:37
mrme12345 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Om met je laatste punt te beginnen, zeker doen die uitbreiding van je zonnepanelen. Die zijn zo goedkoop nu en ideaal natuurlijk in combinatie met direct aangesloten batterijen (of via ac laden). In de winter (dure uren) kun je niet genoeg opwek hebben.

Mbt batterijen zou ik zeggen verdiep je in 3 merken: Zendure, Homewizard en Marstek. Daar zijn binnen tweakers drie grote forumonderwerpen over en de meest verkochte in de NL markt. En lees wat reviews (die ook vaak in de topicstart staan). Succes!
De zonnepanelen via de batterij laten lopen lijkt/ klinkt inderdaad het meest optimaal. Dan weet je zeker dat de zonnestroom altijd eerst door de accu gaat. Alleen in ons geval denk ik praktisch lastig uitvoerbaar: de panelen hebben micro-omvormers achterop zitten en stroom gaat daarna met stroomkabel vanaf het dak naar de kelder, onder het hele huis door en dan weer naar boven (over 3 fasen) de meterkast in. Dat is tijdens grote verbouwing/ renovatie aangelegd en nu niet zonder hak- en breekwerk te veranderen.. Gaat de vrouw niet leuk vinden. 8)7 Een uitbreiding van de panelen zou nog op die bestaande aansluiting kunnen. (als ik de tekeningen/ installatie dingen van de batterijen goed begrijp, gaat het rechtstreeks aansluiten van een zonnepaneel op accu niet via een 'normale' stroomkabel)
ArPi75 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:54:
[...]
Voor de accu kan ik zeggen: Kijk ook naar Sigenergy. Daar is ook een Tweakers topic van en Sigenergy is één van de partijen die middels een gateway indien gewenst je hele huis als backup kunnen runnen bij stroomuitval waarbij de PV ook gewoon blijft produceren.
Thnx, dat Sigenergy heeft een gelikte site en product ziet er ook hoogwaardig uit. Installateur van de zonnepanelen noemde dat merk ook al. Vinkt ook alles op mijn wensenlijstje aan... Waarschijnlijk daardoor wel stevig aan de prijs. :X
zalkc schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:47:
[...]
Eerst meer PV inderdaad, het is nu spotgoedkoop.
En nu nog een vervolgstap. Als je locatie daarvoor geschikt is kun je ook kijken naar een hybride omvormer voor een laag voltage batterij van bijvoorbeeld NKON. Dit is wel wat ingewikkelder en afhankelijk van je eigen situatie of je dit wil, maar je kunt dan wel een groter systeem aanleggen.
Omvang van de batterij is nog een beetje de vraag voor mij. Handelen is niet mijn doel en dynamische contract ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd.. Mede omdat ons verbruik piekt in de winter door de WP en voor mijn gevoel dat juist het moment is waarop de prijzen bij een dynamisch contract hoog zijn.
Extra panelen zijn denk ik in verhouding ook vooral pas relevant als er een accu is: anders levert het na 2027 alleen maar een hogere terugleverboete op, of ik moet de boel uit gaan schakelen in de zomer... :? Dat zou dan weer iets als HA noodzakelijk maken om beetje slim te kunnen regelen en niet steeds zelf naar de meterkast te moeten rennen.

Van de week even een snelle blik op de P1 meter geworpen en zag dat we vanaf maart ongeveer dagelijks minimaal 10kW terugleveren, maar of dat dan een goede maatstaf is voor de omvang van de batterij..? Het nachtelijk verbruik moet ik nog eens verder induiken. Maar dat is voornamelijk de standaard keuken dingen zoals koelkast en vriezer en vaatwasser, met af en toe een vroege wasbeurt van de wasmachine. En natuurlijk kookplaat in de wintermaanden als de zon om 17:00 uur al weg is...
Vanwege de WP wordt alle eigen opwek van oktober tot maart momenteel wel zelf verbruikt schat ik. Die liet ik afgelopen winter over het algemeen overdag draaien en 's avonds/ 's nachts in een stille modus.

Heb al wel door dat wat het ook wordt, als ik het goed wil doen, is mijn gestelde budget van 5k niet genoeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Merijn. schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

De zonnepanelen via de batterij laten lopen lijkt/ klinkt inderdaad het meest optimaal. Dan weet je zeker dat de zonnestroom altijd eerst door de accu gaat. Alleen in ons geval denk ik praktisch lastig uitvoerbaar: de panelen hebben micro-omvormers achterop zitten en stroom gaat daarna met stroomkabel vanaf het dak naar de kelder, onder het hele huis door en dan weer naar boven (over 3 fasen) de meterkast in. Dat is tijdens grote verbouwing/ renovatie aangelegd en nu niet zonder hak- en breekwerk te veranderen.. Gaat de vrouw niet leuk vinden. 8)7 Een uitbreiding van de panelen zou nog op die bestaande aansluiting kunnen. (als ik de tekeningen/ installatie dingen van de batterijen goed begrijp, gaat het rechtstreeks aansluiten van een zonnepaneel op accu niet via een 'normale' stroomkabel)
Het rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen op een batterij waar al een pv omvormer in zit gaat via de standaard kabels van de zonnepaneel met meestal MC4 connectoren (uitzondering is ZinVolt bijvoorbeeld die met Anderson aansluiting werkt, maar die leveren een verloopkabel naar MC4 en de meeste overige hebben gewoon de standaard MC4 connectoren waarmee je ze aansluit zoals zendure, anker enz).

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
Dus... ik krijg regelmatig reclame voor thuisbatterijen in mijn socials.

Paar maand geleden een 3-tal bedrijven een offerte laten maken voor 10kWh met inverter.
Beste prijs zat rond de 6000€, en voor die prijs gaat het niet gebeuren.
Volgens mijn simulatie zou ik 400€ besparen per jaar, en ik verwacht dat het ten hoogste 6-7 jaar (liever nog 5) duurt voor ik dat terug verdien.
Dus... ik vermijd de reclames gedurende een paar maanden tot ik gisteren nog een ad zag met: Verlaagde prijzen, nu dubbele capaciteit voor je investering.

En ja, ze bellen snel terug en willen heel graag aan huis komen voor een offerte. Maar na wat aandringen kreeg ik dan toch een richtprijs voor 10kWh van 9000€ inclusief bidirectioneel laden, AI handel etc.
Kon mijn lach niet in houden...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:19
Tommie12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:29:

Paar maand geleden een 3-tal bedrijven een offerte laten maken voor 10kWh met inverter.
Volgens mijn simulatie zou ik 400€ besparen per jaar, en ik verwacht dat het ten hoogste 6-7 jaar (liever nog 5) duurt voor ik dat terug verdien.
Je zegt 'verwacht', maar ik gok dat je 'wil' bedoelt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Tommie12 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:29:

Dus... ik vermijd de reclames gedurende een paar maanden tot ik gisteren nog een ad zag met: Verlaagde prijzen, nu dubbele capaciteit voor je investering.

En ja, ze bellen snel terug en willen heel graag aan huis komen voor een offerte. Maar na wat aandringen kreeg ik dan toch een richtprijs voor 10kWh van 9000€ inclusief bidirectioneel laden, AI handel etc.
Kon mijn lach niet in houden...
ALLE bedrijven die actief promoten kan je eigenlijk gewoon negeren. Stuk voor stuk oplichters. Een 5kWh accu zou momenteel niet meer als 1400 moeten kosten. En ze zijn er al vanaf 800 euro van wat ik zo 123 zie als je omvormer al geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
computerjunky schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

ALLE bedrijven die actief promoten kan je eigenlijk gewoon negeren. Stuk voor stuk oplichters. Een 5kWh accu zou momenteel niet meer als 1400 moeten kosten. En ze zijn er al vanaf 800 euro van wat ik zo 123 zie als je omvormer al geschikt is.
Mijn omvormer(s) zijn momenteel niet geschikt.
Ik heb er ééntje van 4kVA en één van 5 kVA.
De 4kVA is 15 jaar oud, maar valt nog onder GSC in België. Als die omvormer begeeft hang ik zeker een hybride, en dan zou ik misschien zelf 2 batterijen van 5 kWh van 800€ durven aan sluiten als ik die omvormer zelf wat kan instellen.

Maar ik overweeg ook om het simpel te houden en gewoon 1 of 2 van die Marstek batterijen te kopen als ze onder de 1000€ per stuk gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Merijn. schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:18:

Omvang van de batterij is nog een beetje de vraag voor mij. Handelen is niet mijn doel en dynamische contract ben ik ook nog niet helemaal van overtuigd.. Mede omdat ons verbruik piekt in de winter door de WP en voor mijn gevoel dat juist het moment is waarop de prijzen bij een dynamisch contract hoog zijn.
Extra panelen zijn denk ik in verhouding ook vooral pas relevant als er een accu is: anders levert het na 2027 alleen maar een hogere terugleverboete op, of ik moet de boel uit gaan schakelen in de zomer... :? Dat zou dan weer iets als HA noodzakelijk maken om beetje slim te kunnen regelen en niet steeds zelf naar de meterkast te moeten rennen.
Als je de prijzen van een dynamisch contract kan drukken in de winter door goedkoop te laden en duur te onladen, is het by far goedkoper. In de winter is het met warmtepomp nu ook al ruim voordeliger dan een vast contract. De terugleverboete heb je met dynamisch ook niet (ik vind het overigens geen boete).

Stap over de emotie heen, all electric dynamisch is goedkoper. Ook zonder accu.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Bij de focus op een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad is het vooral de persoonlijke data die je dit kan vertellen: zowel historische als de data die nog gaat komen in b.v. de a.s. herfst, winter. Lever je sommige dagen terug en heb je daarna een tekort en dus netafname en daarna weer overschot met teruglevering tot gevolg, dan zou die extra batterijcapaciteit zinvol kunnen zijn. In welke mate is a.d.h.v. die data eenvoudig uit te rekenen.

De stappen die je daarmee kan maken worden wel steeds kleiner naarmate je meer opslagcapaciteit hebt. Uiteraard alles in combinatie met eigen opwek en verbruik, vandaar de ‘persoonlijke data’ die hiervoor nodig is.
Zelf heb ik op basis daarvan mijn opslagcapaciteit afgelopen februari verhoogd waarvan ik met name de 3 wintermaanden profijt heb. En tzt met een dynamisch contract ook meer ruimte hebt om op de goedkopere uren energie op te slaan als er een tekort is of dreigt aan eigen opwek.

Voor de duidelijkheid: ‘zinvol’ in de betekenis van het verhogen van de zelfvoorzieningsgraad, niet perse financieel zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Miezie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:55:
Die laden in 4 uur is wel een goeie [..]

Qua sizing: zit wat in, wel wat aan de grote kant denk ik als je het financieel gaat doorrekenen.
Is dat de samenvatting van zijn verhaal?

(Ben na 10 minuten en de zoveelste YouTube reclame weer afgehaakt; vond 'm te lang van stof.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Gwaihir schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

Is dat de samenvatting van zijn verhaal?

(Ben na 10 minuten en de zoveelste YouTube reclame weer afgehaakt; vond 'm te lang van stof.)
Daar zou het in essentie best op uit kunnen komen ja…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Franciesco schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Bij de focus op een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad is het vooral de persoonlijke data die je dit kan vertellen: zowel historische als de data die nog gaat komen in b.v. de a.s. herfst, winter. Lever je sommige dagen terug en heb je daarna een tekort en dus netafname en daarna weer overschot met teruglevering tot gevolg, dan zou die extra batterijcapaciteit zinvol kunnen zijn. In welke mate is a.d.h.v. die data eenvoudig uit te rekenen.

De stappen die je daarmee kan maken worden wel steeds kleiner naarmate je meer opslagcapaciteit hebt. Uiteraard alles in combinatie met eigen opwek en verbruik, vandaar de ‘persoonlijke data’ die hiervoor nodig is.
Zelf heb ik op basis daarvan mijn opslagcapaciteit afgelopen februari verhoogd waarvan ik met name de 3 wintermaanden profijt heb. En tzt met een dynamisch contract ook meer ruimte hebt om op de goedkopere uren energie op te slaan als er een tekort is of dreigt aan eigen opwek.

Voor de duidelijkheid: ‘zinvol’ in de betekenis van het verhogen van de zelfvoorzieningsgraad, niet perse financieel zinvol.
Financieel zal een extra accu denk ik niet gauw zinvol zijn maar dat vind ik onbelangrijk. Het nut zal denk ik zijn dat je in het mindere seizoen de opbrengst van een mooie dag in de accu kunt stoppen als je die zelf niet direct kunt opmaken en je dan als de volgende dag erg slecht is kunt overbruggen. Daarnaast heb je dan ook wat meer buffer. Maar eens kijken naar een leuke aanbieding voor de BYD module. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een nog te bouwen tuinhuis / overkapping. Daar kan ik natuurlijk mooi een aantal zonnepanelen op kwijt.

De huidige zonnepanelen liggen op het dak van het huis op de zuidkant, mooie opbrengst.

Nu was ik alvast een beetje aan het denken: er zijn 2 opties. Zonnepanelen op overkapping naar zuid richten. Of zonnepanelen naar oost òf west richten.

En dan komt de relatie met dit topic: Op Zuid zal er veel meer opbrengst zijn, maar in de late uurtjes niet meer zoveel. Met de andere optie zou er minder opbrengst zijn en vooral aan het einde van de dag meer maar vooral langer opbrengst.
De vraag is dus een beetje; wil je panelen op Zuid hebben en die opbrengst in een batterij steken? Of wil je ze juist niet op Zuid hebben (gegeven al panelen op Zuid) zodat je in de avond uren nog elektrisch kan koken direct met zonnestroom?

Ik vind het vergroten van de batterij geen probleem om eventueel een capaciteit probleem op te lossen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Financieel zal een extra accu denk ik niet gauw zinvol zijn maar dat vind ik onbelangrijk. Het nut zal denk ik zijn dat je in het mindere seizoen de opbrengst van een mooie dag in de accu kunt stoppen als je die zelf niet direct kunt opmaken en je dan als de volgende dag erg slecht is kunt overbruggen. Daarnaast heb je dan ook wat meer buffer. Maar eens kijken naar een leuke aanbieding voor de BYD module. :)
Inderdaad, zo bekijk ik het ook: ik wil zo min mogelijk netafname. Dus elke kWh die ik in de periode met beperkte opwek teruglever maar daarna weer van het net moet afnemen vind ik er 1 te veel :)
Vandaar dat ik er een batterij bij geplaatst had. Met black Friday zijn er wel een kortingsacties, ook voor de BYD HVM zoals ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Tanuki zelf overweeg ik ook een slechte oude schuur te vervangen voor een nieuwe. En die ga ik op zuid-zuid-west orienteren met de vorm van een kapschuur of evt lessenaarsdak zodat 1 zijde van het hellend dak duidelijk groter is dan de andere zijde. En dus meer ruimte voor PV. Reden is dat ik in de periode van ongeveer maart t/m oktober genoeg opwek heb icm thuisbatterij om zelfvoorzienend te kunnen zijn. Maar de andere maanden het veelal niet vanzelfsprekend is. Als de zon dan een keer schijnt heb ik meer aan een ZZW orientatie dan aan OZO en WNW.
De situatie kan anders zijn als je veel meer Wp kwijt kunt op oost+west samen dan alleen op zuid.

• PeterZ(on)
Franciesco schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Inderdaad, zo bekijk ik het ook: ik wil zo min mogelijk netafname. Dus elke kWh die ik in de periode met beperkte opwek teruglever maar daarna weer van het net moet afnemen vind ik er 1 te veel :)
Vandaar dat ik er een batterij bij geplaatst had. Met black Friday zijn er wel een kortingsacties, ook voor de BYD HVM zoals ik heb.
Ik heb in Duitsland wel een adres voor een nette prijs maar dat is wel een stukje rijden want naar NL verzenden doen ze niet. Maar het heeft geen haast.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:11
Tanuki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:22:
Ik heb een nog te bouwen tuinhuis / overkapping. Daar kan ik natuurlijk mooi een aantal zonnepanelen op kwijt.

De huidige zonnepanelen liggen op het dak van het huis op de zuidkant, mooie opbrengst.

Nu was ik alvast een beetje aan het denken: er zijn 2 opties. Zonnepanelen op overkapping naar zuid richten. Of zonnepanelen naar oost òf west richten.

En dan komt de relatie met dit topic: Op Zuid zal er veel meer opbrengst zijn, maar in de late uurtjes niet meer zoveel. Met de andere optie zou er minder opbrengst zijn en vooral aan het einde van de dag meer maar vooral langer opbrengst.
De vraag is dus een beetje; wil je panelen op Zuid hebben en die opbrengst in een batterij steken? Of wil je ze juist niet op Zuid hebben (gegeven al panelen op Zuid) zodat je in de avond uren nog elektrisch kan koken direct met zonnestroom?

Ik vind het vergroten van de batterij geen probleem om eventueel een capaciteit probleem op te lossen.
Ik zou gaan voor verplaatsen en zelfverbruik zonder accu verhogen.
Met een accu heb je rendementsverliezen die minstens zo hoog zijn als de verloren opbrengst van de verplaatsing van zuid naar oost/west. Hou bij een accu rekening met een RTE van 80-85%. Dus minstens 15-20% verlies. Dat is best wel veel 'schuifruimte' met je zuidgerichte zonnepanelen.

Als je al een accu hebt staan zoals een Zundure, dan is een extra accupakketje natuurlijk makkelijk gekocht en minder handwerk dan verplaatsen. Misschien is de afweging wel: wil ik meer werk zelf doen, of kies ik voor het gemak van een extra module? (als je een hele nieuwe accu met omvormer moet aanschaffen verandert de afweging weer...)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:32
Miezie schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

Als je de prijzen van een dynamisch contract kan drukken in de winter door goedkoop te laden en duur te onladen, is het by far goedkoper. In de winter is het met warmtepomp nu ook al ruim voordeliger dan een vast contract. De terugleverboete heb je met dynamisch ook niet (ik vind het overigens geen boete).

Stap over de emotie heen, all electric dynamisch is goedkoper. Ook zonder accu.
Dit geldt voor mij ook. Toen mijn vaste contract zonder TLB afliep zou ik van -€600 per jaar (ontvangen) naar > €300 (betalen) per jaar gaan. Zoals ik het nu bereken op basis van mijn historische winterverbruik ga ik met dynamisch (zonder accu) rond de € 0 uitkomen.

Met een accu hoop ik daar een beetje in de buurt te blijven als de saldering eraf gaat door zoveel mogelijk overschot van de zonnestroom in de duurdere uren te verkopen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Tanuki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:22:

Ik interpreteer dat het om een plat dak gaat….

Naar oost richten gaat ten koste van west dus levert niks op
Naar west richten gaat ten koste van oost dus levert ook niks op
Naar zuid richten gaat ten koste van noord en is dus handig want de zon staat nooit noord.

Lijkt flauw maar is het niet.
Om het te begrijpen…..l
Stel je legt ze plat horizontaal en bedekt het dak helemaal compleet (is niet handig want vervuilt heel snel).
Dan vang je alle zonlicht dat van alle richtingen op het dak komt komt.
De enige reden dat een schuine plaatsing wat extra oplevert is omdat het instraling vangt die anders buiten het dak oppervlak viel >> daarvoor “til je dus 1 rand van je horizontale paneel op”.
Maar “alles wat je optilt creëert direct schaduw mbt instraling van de overliggende zijde.

Vanwege dit principe zie je op grote fabrieksdaken vaak “om en om” schuin geplaatste panelen.
De opbrengst is gelijk aan een volledige horizontale legging maar de helling zorgt voor vuil afvoer als het regent.

Oost/west opstelling is wel heel handig op een schuin dak als dat toevallig zo georiënteerd is.
Ten behoeve van winter zon is een verticale plaatsing op een zuid oppervlak ook een idee.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Stefannn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Ik interpreteer dat het om een plat dak gaat….

Naar oost richten gaat ten koste van west dus levert niks op
Naar west richten gaat ten koste van oost dus levert ook niks op
Naar zuid richten gaat ten koste van noord en is dus handig want de zon staat nooit noord.

Lijkt flauw maar is het niet.
Om het te begrijpen…..l
Stel je legt ze plat horizontaal en bedekt het dak helemaal compleet (is niet handig want vervuilt heel snel).
Dan vang je alle zonlicht dat van alle richtingen op het dak komt komt.
De enige reden dat een schuine plaatsing wat extra oplevert is omdat het instraling vangt die anders buiten het dak oppervlak viel >> daarvoor “til je dus 1 rand van je horizontale paneel op”.
Maar “alles wat je optilt creëert direct schaduw mbt instraling van de overliggende zijde.

Vanwege dit principe zie je op grote fabrieksdaken vaak “om en om” schuin geplaatste panelen.
De opbrengst is gelijk aan een volledige horizontale legging maar de helling zorgt voor vuil afvoer als het regent.

Oost/west opstelling is wel heel handig op een schuin dak als dat toevallig zo georiënteerd is.
Ten behoeve van winter zon is een verticale plaatsing op een zuid oppervlak ook een idee.
Klopt helemaal. Ik ging er van uit dat de vrager een schuin dak heeft oost-west. Op een plat dak maakt het inderdaad niets uit.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

• Tanuki
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Klopt helemaal. Ik ging er van uit dat de vrager een schuin dak heeft oost-west. Op een plat dak maakt het inderdaad niets uit.
Bedankt voor je reactie! En @Stefannn ook uiteraard! Maar inderdaad, ik heb dus 1 dak nu, op zuid gericht, met 13 zonnepanelen. :)
En ik heb in de toekomst nog een dak(je) op de overkapping achter in de tuin. In principe op zuid te richten, dan te vullen met zonnepanelen, easy.

Maar ik heb ook nog de optie, gezien de overkapping er nog niet staat, om hem bijvoorbeeld met een punt-dak te doen o.i.d., dan zou ik bijvoorbeeld een aantal panelen op west en een aantal op oost kunnen leggen.
Als ik hem met een plat dak zou doen, zou ik alles op een bepaalde helling naar west kunnen richten.

De 13 panelen op de voorkant van het huis, op het hellende dak op zolder blijven dus. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Pr088
Tanuki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Bedankt voor je reactie! En @Stefannn ook uiteraard! Maar inderdaad, ik heb dus 1 dak nu, op zuid gericht, met 13 zonnepanelen. :)
En ik heb in de toekomst nog een dak(je) op de overkapping achter in de tuin. In principe op zuid te richten, dan te vullen met zonnepanelen, easy.

Maar ik heb ook nog de optie, gezien de overkapping er nog niet staat, om hem bijvoorbeeld met een punt-dak te doen o.i.d., dan zou ik bijvoorbeeld een aantal panelen op west en een aantal op noord kunnen leggen.
Als ik hem met een plat dak zou doen, zou ik alles op een bepaalde helling naar west kunnen richten.

De 13 panelen op de voorkant van het huis, op het hellende dak op zolder blijven dus. :)
Noordzijde lijkt me minder interessant, westzijde wel zeker, op een schuin dak. Als je naar de openbare weg richt dan zou ik ook even bij de gemeente informeren of dat mag. Mogelijk heeft de welstand dan nog eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Noordzijde lijkt me minder interessant, westzijde wel zeker, op een schuin dak. Als je naar de openbare weg richt dan zou ik ook even bij de gemeente informeren of dat mag. Mogelijk heeft de welstand dan nog eisen.
Pff. :p Gaat goed met een baby om je heen, "een aantal op west en een aantal op oost" uiteraard; Niet op noord. :)

Het is niet naar de openbare weg gericht, het is in de achtertuin.

Over een tijdje eens wat verder op inzoomen, maar zeker goede feedback dit. :) Directe zelfconsumptie lijkt me dus ook daadwerkelijk beter dan de batterij laden (want dat kan ook, maar mogelijk minder rendabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Ik heb in Duitsland wel een adres voor een nette prijs maar dat is wel een stukje rijden want naar NL verzenden doen ze niet. Maar het heeft geen haast.
Welke winkel is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
https://solarhandel24.de/ Hier of elders op Tweakers had iemand daar al eens wat gekocht.

• Franciesco
Geen verkeerde prijs voor een HVM batterij inderdaad!

• PeterZ(on)
Franciesco schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:53:
Geen verkeerde prijs voor een HVM batterij inderdaad!
En de HVS is zelfs nog iets goedkoper. :)

• Franciesco
Dat zou kunnen, maar ik heb nooit het voordeel van de HVS in gezien. Eigenlijk alleen maar nadelen tov de HVM omdat die minder ver op te schalen is. Maar jij kunt dat natuurlijk anders zien.

• PeterZ(on)
Franciesco schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:59:
Dat zou kunnen, maar ik heb nooit het voordeel van de HVS in gezien. Eigenlijk alleen maar nadelen tov de HVM omdat die minder ver op te schalen is. Maar jij kunt dat natuurlijk anders zien.
Ja dat had ik destijds ook gelezen, maar voor mij kwam de HVS beter uit dus die is het voor mij geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:07

Ethirty

Who...me?

Tanuki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Pff. :p Gaat goed met een baby om je heen, "een aantal op west en een aantal op oost" uiteraard; Niet op noord. :)

Het is niet naar de openbare weg gericht, het is in de achtertuin.

Over een tijdje eens wat verder op inzoomen, maar zeker goede feedback dit. :) Directe zelfconsumptie lijkt me dus ook daadwerkelijk beter dan de batterij laden (want dat kan ook, maar mogelijk minder rendabel).
Heel simpel, wil je maximale piekopwek, zoals iedereen deed toen salderen nog de norm was, dan plaats je alles op zuid.

Wil je zoveel mogelijk je eigen stroom verbruiken en je opbrengst over de dag verdelen, dan pak je zoveel mogelijk windrichtingen. In Nederland zijn er genoeg dagen dat zelfs noord nuttig kan zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Ethirty schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:23:
[...].... In Nederland zijn er genoeg dagen dat zelfs noord nuttig kan zijn.
Dat hoor ik vaker, en de reden zou zijn dat op bewolkte dagen alle panelen ongeveer gelijk opbrengen ongeacht de richting. Echter op die dagen brengen de panelen relatief gezien zo weinig op dat ik me afvraag of het nuttig is om daarvoor de panelen aan te schaffen.

Ik moet ook toegeven dat het misschien met de huidige lage prijzen nog interessant kan zijn en dat ik het nooit heb doorgerekend, maar als voorheen panelen op Zuid een TVT van 6-7 jaar hadden, dan zou de TVT op Noord minstens het dubbele, maar mogelijk nog wel langer zijn geweest).

Ik had bijvoorbeeld op 22 augustus een opbrengst van 19,7 kWh terwijl ik op 19 augustus 50 kWh binnen had, dat is het verschil tussen een mooie en een bewolkte dag.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

ArPi75 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:20:
[...]

Dat hoor ik vaker, en de reden zou zijn dat op bewolkte dagen alle panelen ongeveer gelijk opbrengen ongeacht de richting. Echter op die dagen brengen de panelen relatief gezien zo weinig op dat ik me afvraag of het nuttig is om daarvoor de panelen aan te schaffen.

Ik moet ook toegeven dat het misschien met de huidige lage prijzen nog interessant kan zijn en dat ik het nooit heb doorgerekend, maar als voorheen panelen op Zuid een TVT van 6-7 jaar hadden, dan zou de TVT op Noord minstens het dubbele, maar mogelijk nog wel langer zijn geweest).

Ik had bijvoorbeeld op 22 augustus een opbrengst van 19,7 kWh terwijl ik op 19 augustus 50 kWh binnen had, dat is het verschil tussen een mooie en een bewolkte dag.
Noord deed op een schuin. dak bij ons vorige huis 50/60%. Nu ligt het er wat anders bij en heb ik ook schaduwpanelen, die roeptoeteren ook schattig mee. Met de huidige kleine meerprijzen kan je het meepakken als je toch bezig bent... Terugverdienen doe je ze zeker, het duurt alleen wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:14
Ethirty schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Heel simpel, wil je maximale piekopwek, zoals iedereen deed toen salderen nog de norm was, dan plaats je alles op zuid.

Wil je zoveel mogelijk je eigen stroom verbruiken en je opbrengst over de dag verdelen, dan pak je zoveel mogelijk windrichtingen. In Nederland zijn er genoeg dagen dat zelfs noord nuttig kan zijn.
Dat verhaal gaat enkel op in een scenario zonder accu en zelfs dan nog vraag ik mij af of noord wel rendabel gaat zijn. Wat leveren panelen op noord nu op? Zeker als ze op een graad of 45 liggen? Dat geeft enkel leuke opbrengst in de zomer als je toch al genoeg binnen krijgt van de andere panelen. Met salderen kon dat uit, omdat je alles wat je op een mooie dag in het net pompte er weer op een gewenst moment uit kon trekken, maar zonder salderen krijg je het niet rond gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 12:37
Ik was bezig met een mini systeem om wat te kunnen doen met mijn oude panelen.
Victron 100/50 mppt regelaar 180€
Victron 12/800 phoenix omvormer 170€
NKON Leisure pro 12.8V / 314Ah (4kWh) LFP accu 400€

Voor onder de 800 euro kun je toch een best leuk systeempje opbouwen wat je met 150 cycli per jaar in 6 jaar terug kan verdienen. Hoewel het volkrijgen van de accu met 640WP wel een beetje een uitdaging gaat zijn ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• reneeke1970
Oilman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Dat verhaal gaat enkel op in een scenario zonder accu en zelfs dan nog vraag ik mij af of noord wel rendabel gaat zijn. Wat leveren panelen op noord nu op? Zeker als ze op een graad of 45 liggen? Dat geeft enkel leuke opbrengst in de zomer als je toch al genoeg binnen krijgt van de andere panelen. Met salderen kon dat uit, omdat je alles wat je op een mooie dag in het net pompte er weer op een gewenst moment uit kon trekken, maar zonder salderen krijg je het niet rond gerekend.
Juist op bewolkte regenachtige dagen, als iedereen tekort heeft, doet een noord paneel net zoveel als een zuid. Diffuus licht kent geen richting.
Dus als zelf voorziening het doel is, moet je gewoon iedere vierkante meter vol leggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:34
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

Juist op bewolkte regenachtige dagen, als iedereen tekort heeft, doet een noord paneel net zoveel als een zuid. Diffuus licht kent geen richting.
Dus als zelf voorziening het doel is, moet je gewoon iedere vierkante meter vol leggen
Bijna net zoveel inderdaad :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwShQwgN70JPQb3HfnWkTVnxSAs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4qFMkSJhZOrMWhGahMzBfBLe.png?f=user_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Maar in deze tijd genoeg opwek hebben is veel gemakkelijker dan straks in de donkere maanden. Zeker icm een thuisbatterij (onderwerp van dit topoc) waarmee je in deze tijd een slechtere dag relatief gemakkelijk kunt overbruggen, mocht je überhaupt een dagje tekort hebben.

Zoals ik laatst ook al zei zou ik me bij bijleggen van PV focussen op de tijd dat een tekort aan energie eerder vanzelfsprekend dan uitzondering is. En dan levert PV op zuid met een zekere hellingshoek vaak meer op, tenzij je veel meer Wp kwijt kunt op oost en west samen.
In de donkere maanden doet noord niet veel, terwijl bij een dag met wat zon in diezelfde periode zuid ineens veel meer opbrengt en noord nog steeds niet veel doet tenzij de hellingshoek heel flauw is.
Voor de winter wat extra panelen in verticale richting kan ook nog een idee zijn wat laatst ook al genoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Franciesco schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:55:
Maar in deze tijd genoeg opwek hebben is veel gemakkelijker dan straks in de donkere maanden. Zeker icm een thuisbatterij (onderwerp van dit topoc) waarmee je in deze tijd een slechtere dag relatief gemakkelijk kunt overbruggen, mocht je überhaupt een dagje tekort hebben.

Zoals ik laatst ook al zei zou ik me bij bijleggen van PV focussen op de tijd dat een tekort aan energie eerder vanzelfsprekend dan uitzondering is. En dan levert PV op zuid met een zekere hellingshoek vaak meer op, tenzij je veel meer Wp kwijt kunt op oost en west samen.
In de donkere maanden doet noord niet veel, terwijl bij een dag met wat zon in diezelfde periode zuid ineens veel meer opbrengt en noord nog steeds niet veel doet tenzij de hellingshoek heel flauw is.
Voor de winter wat extra panelen in verticale richting kan ook nog een idee zijn wat laatst ook al genoemd werd.
Je kunt een berg alternatieven opnoemen die allemaal beter zijn.
Maar iedereen snapt dat je pas noord gaat leggen als alle andere richtingen vol zijn.
En als je op een plat dak alles graag zuid zet, kun je toch de tussen ruimte benutten om op te vullen met noord. Levert precies net zoveel op als oost west

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:12:
[...]

Maar iedereen snapt dat je pas noord gaat leggen als alle andere richtingen vol zijn.
En als je op een plat dak alles graag zuid zet, kun je toch de tussen ruimte benutten om op te vullen met noord. Levert precies net zoveel op als oost west
Kortom: kijken naar de maximale opbrengst per m2 dakoppervlak. Dus bij plat dak: rug aan rug, richting maakt niet uit.
Schuin dak is het al voor je besloten… het is allemaal niet heel ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Miezie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Kortom: kijken naar de maximale opbrengst per m2 dakoppervlak. Dus bij plat dak: rug aan rug, richting maakt niet uit.
Schuin dak is het al voor je besloten… het is allemaal niet heel ingewikkeld.
U bent geslaagd voor uw installateurs diploma.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

En hoeveel van die bewolkte dagen hebben we in het jaar dat het echt wat toevoegt? Van april tot oktober zit een economisch gekozen accu toch al snel vol voordat de dag voorbij is, extra panelen op noord zorgen enkel dat de accu eerder vol zit, maar het voegt dus effectief niets toe. In de periode van het jaar dat je iedere extra opbrengst goed kan gebruiken doen ze echter bijna niets, ook niet op bewolkte dagen. Dus leuk als je zelf legt en voor weinig kan plaatsen, maar om het te laten doen vrees ik dat de TVT langer wordt dan de economische levensduur van de installatie.

Edit: Even in HA in mijn eigen data terug gezocht vanaf 1 april, de enige dagen hier dat extra panelen op noord wat hadden uitgericht was 16-17 april. Beide dagen waren koud en volledig bewolkt, dus weinig PV opbrengst en de WP is zelfs nog even aangeslagen. Van 18 april tot nu toe zou het geen enkele meerwaarde hebben i.c.m. een accu.

Oost-west of zuid is i.c.m. een accu ook niet zo spannend, zonder accu (en salderen) heeft het een grotere impact.

[ Voor 19% gewijzigd door Oilman op 29-08-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:12:
[...]

Ja ok, als dat de insteek was. Maar dan nog: wat levert het qua energie op in de periode dat het er toe doet?

Zelf heb ik nog een NNO dak (45 graden) waar geen PV op ligt. Waarschijnlijk past daar iets van 10kWp op (22 panelen). Volgens Thomas Berger zou dat in de maanden november t/m februari (waar het mij voornamelijk om te doen zou zijn) 60, 51, 60 en 78kWh opleveren. Het is niet niks. Maar er vanuitgaande dat dat enigszins klopt zet dat weinig zoden aan de dijk.

Maar wie weet als het net de laatste kWhtjes zijn die ik tekort kom om ooit off grid te kunnen… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Franciesco schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Ja ok, als dat de insteek was. Maar dan nog: wat levert het qua energie op in de periode dat het er toe doet?

Zelf heb ik nog een NNO dak (45 graden) waar geen PV op ligt. Waarschijnlijk past daar iets van 10kWp op (22 panelen). Volgens Thomas Berger zou dat in de maanden november t/m februari (waar het mij voornamelijk om te doen zou zijn) 60, 51, 60 en 78kWh opleveren. Het is niet niks. Maar er vanuitgaande dat dat enigszins klopt zet dat weinig zoden aan de dijk.

Maar wie weet als het net de laatste kWhtjes zijn die ik tekort kom om ooit off grid te kunnen… ;)
Dan moet je even op PV output gaan zoeken of je zon installatie kan vinden, kun je de produktie bekijken.
Of een oproepje doen op Tweakers in het grote jou productie topic

Het grote "jouw productie" topic - Deel 10

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 29-08-2025 20:00 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:23
Die panelen op noord zijn waarschijnlijk nog steeds gunstiger dan een accu, zeker als je die op een bestaande omvormer kan insteken of toch al een omvormer moest kopen (dat laatste kan ook voor een accu gelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mitsumark schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:21:
Die panelen op noord zijn waarschijnlijk nog steeds gunstiger dan een accu, zeker als je die op een bestaande omvormer kan insteken of toch al een omvormer moest kopen (dat laatste kan ook voor een accu gelden).
Noord werkt op zijn best met bewolkte dagen, geen enkele omvormer staat dan op max, dus die kun je altijd bij steken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:54
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

https://solarhandel24.de/ Hier of elders op Tweakers had iemand daar al eens wat gekocht.
Ik heb daar een omvormer en batterij gekocht. Onvoorstelbaar wat daar weg gesleept wordt. Ik heb me verbaasd over de grootte van het bedrijf. Alles was ook prima georganiseerd. Ik heb het zelf opgehaald. Betalen bij ophalen. Dus ook niets vooraf of zo. Wel strakke planning. Ophalen op die datum om zo laat. Een uurtje eerder (had ik even over gebeld) ging niet ivm de logistiek in het magazijn. Ook wel logisch als er zo veel gehaald en verscheept wordt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:49:
[...]

U bent geslaagd voor uw installateurs diploma.
Misschien wel, maar ik vind het ook echt… voor al het andere kan elke installateur de meeropbrengst van panelen ongeveer uitrekenen in zijn/haar software en ook aangeven wat het in welk deel dan het jaar ongeveer doet.

Als je nu ongeveer je gebruikt afdekt kan het niet uit. Als je een EV moet laden zit er ook een balans in…

[ Voor 13% gewijzigd door Miezie op 30-08-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zwerius schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:25:
[...]

Ik heb daar een omvormer en batterij gekocht. Onvoorstelbaar wat daar weg gesleept wordt. Ik heb me verbaasd over de grootte van het bedrijf. Alles was ook prima georganiseerd. Ik heb het zelf opgehaald. Betalen bij ophalen. Dus ook niets vooraf of zo. Wel strakke planning. Ophalen op die datum om zo laat. Een uurtje eerder (had ik even over gebeld) ging niet ivm de logistiek in het magazijn. Ook wel logisch als er zo veel gehaald en verscheept wordt.
Op Trustpilot lees ik wel veel klachten over hen, vooral over de communicatie en levertijd. Maar goed, met iets bestellen en ter plekke betalen loop je toch weinig risico denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:54
PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:40:
[...]

Op Trustpilot lees ik wel veel klachten over hen, vooral over de communicatie en levertijd. Maar goed, met iets bestellen en ter plekke betalen loop je toch weinig risico denk ik.
levertijd was voor mij niet zo'n issue. ik had het ophalen gekoppeld aan een kleine vakantie daar in de buurt en dus al ruim van te voren besteld.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Franciesco schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Je kan bij mijn PVO kijken, daar liggen ze op 55 graden onder een vrij steile 25 graden hoek.
De opbrengst in de winter is beroerd omdat alles in de schaduw van bomen ligt als de zon al schijnt.
Met /\/\/\ heb ik onderlinge schaduw als de zon laag staat, het is echter de enige manier om zoveel pv kwijt te kunnen.
2200kWh van 3240Wp op een 2500W AC omvormer valt me nog mee, gelukkig heb ik de investering er al lang uit.
Ik moet zeggen dat de lage prijzen me wel doen nadenken om nog groter te gaan op N/W, het liefst zo dat er minder onderlinge schaduw is of ik vergroot Z/W dat dan naar N/O verhuist.
Ik heb 1 fase 35A dus dat wordt al lastig, 6500W AC continu komt soms voor en de losse 760Wp doet daar tot 714W AC bovenop.
Aangezien de SMA omvormers blijven zal de piek niet hoger worden maar wel langer kunnen duren.
Voor batterijen is er weinig budget en ik zie het rendement niet snel toenemen, te riskant voor mij.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 20:10
Oilman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:43:
[...]

Hier panelen op 15 graden noord en 195 graden zuid. Dakhoek tov horizontaal 40 graden
Hieronder per maand de opbrengst van een noord paneel tov een zuid paneel in de betreffende maand
Aug 2024 : 43%
Sep 2024 : 29%
Oct 2024 : 25%
Nov 2024 : 22%
Dec 2024 : 43%
Jan 2025 : 27%
Feb 2025 : 24%
Mar 2025 : 17%
Apr 2025 : 28%
May 2025 : 52%
Jun 2025 : 67%
Jul 2025 : 63%
gemiddelde over 3 jaar: 44%

Hoogste opbrengst naar mijn ervaring bereikt op de dagen dat de zon door een wolkendek schijnt. Het licht kaatst dan via het aardoppervlak en de wolken heen en weer.

Ik vind het de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:14:
[...]

Ophalen en aldaar betalen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83293322
Edit: post herschreven nu met link

[ Voor 51% gewijzigd door natural colour op 02-09-2025 09:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
natural colour schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Onlangs op een Tweakers forum gelezen dat je kan ophalen en gelijk moet betalen, vóóraf betalen kon niet... en dan nog ophalen volgens afspraak op een door het bedrijf bepaalde dag en tijd.
Als ik hun website open (1 minuut werk), dan staat er meteen "2% korting bij vooruitbetaling". Dus ik denk dat je ook wel vooruit kunt betalen. Ook even zelf zoeken jongens. De eigen hersentjes laten kraken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
Strontvlieg schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Hier panelen op 15 graden noord en 195 graden zuid. Dakhoek tov horizontaal 40 graden
Hieronder per maand de opbrengst van een noord paneel tov een zuid paneel in de betreffende maand
Aug 2024 : 43%
Sep 2024 : 29%
Oct 2024 : 25%
Nov 2024 : 22%
Dec 2024 : 43%
Jan 2025 : 27%
Feb 2025 : 24%
Mar 2025 : 17%
Apr 2025 : 28%
May 2025 : 52%
Jun 2025 : 67%
Jul 2025 : 63%
gemiddelde over 3 jaar: 44%

Hoogste opbrengst naar mijn ervaring bereikt op de dagen dat de zon door een wolkendek schijnt. Het licht kaatst dan via het aardoppervlak en de wolken heen en weer.

Ik vind het de moeite waard.
Maar zet er nu eens bij hoeveel kWh het opgeleverd heeft. December 2024 lijkt een mooie opbrengst met 44%, maar was een dramatische grijze maand, dus hoeveel heeft het nu daadwerkelijk opgeleverd?

Het kon uit met salderen als je goedkoop kon plaatsen, maar zonder salderen wordt het gewoon een stuk lastiger verhaal om het rond gerekend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
Oilman schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

Maar zet er nu eens bij hoeveel kWh het opgeleverd heeft. December 2024 lijkt een mooie opbrengst met 44%, maar was een dramatische grijze maand, dus hoeveel heeft het nu daadwerkelijk opgeleverd?

Het kon uit met salderen als je goedkoop kon plaatsen, maar zonder salderen wordt het gewoon een stuk lastiger verhaal om het rond gerekend te krijgen.
De absolute getallen van de kWh uren lijken me niet zo interessant. Die getallen zijn immers afhankelijk van de specifieke situatie. Aantal panelen, piekvermogen per paneel etc. Je kan overal tabelletjes vinden hoe de zonneopbrengst over de maanden van het jaar verdeeld is. Ik heb het daarom voor noord en zuid relatief gehouden.
De genoemde percentages zijn maandgemiddelden en fluctereren ook binnen een maand enorm, afhankelijk van de weersomstandigheden. Het beste richtgetal lijkt me daarom de jaargemiddelden of overall gemiddelden. In de zomer ligt het percentages aanzienlijk hoger omdat de ochtend- en avondzon direct op de noordpanelen schijnen en de zon op een gegeven moment zo hoog aan de hemel staat dat ie ook over de nok heen op het noordvlak schijnt. In de winter schijnt de zon op een zonnige dag behoorlijk loodrecht op de zuidpanelen. De dag is echter kort dus totale opbrengst is nog steeds niet heel hoog.

De business case voor het apart aanleggen van een zonnepanelen systeem op noord is totaal anders dan alles in één keer erop leggen. Ik heb op noord ook alleen maar gelegd omdat de installateurs toch al op het dak stonden en toch al een omvormer aan het installeren waren. Dan is het een kwestie van 2 manuurtjes om nog een paar panelen te leggen. Ik heb buren die er nu spijt van hebben dat ze om die reden noord niet in een keer meegenomen hebben. Achteraf bijleggen is een stuk duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

[...]

Als je nou 45% van een paneel op zuid neemt dan weet je hoeveel kWh het is. Een 450wp paneel is ongeveer 450kwh. Nou dan weet je ongeveer wat het doet…

Het kan uit als je panelen goedkoop zijn en je veel zelf doet.. als je al afdoende hebt liggen heb je er niet zoveel aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20
[...]

Dat was ook precies mijn idee toen ik de tabel zag. Inderdaad is die 'mooie' waarde voor december vertekend doordat de vrijwel hele maand grijs was. De 4 dagen dat er hier wèl enige zon was (1, 8, 20 en 23 december) is er zo'n 45% van de maand-opbrengst geproduceerd en heeft Noord relatief weinig bijgedragen.

Op de grijze dagen doet Noord relatief natuurlijk meer. Maar die dagen was de opbrengst peanuts. Bijvoorbeeld 5,9,10,12,13,15,16,18,19,21,24,25,26,28,29,30,31 december was hier de opbrengst minder dan 2kWh totaal van 30 panelen van 400 kWp. Dat terwijl de dag behoefte deze dagen tussen de 25 en 50 kWh ligt (alleen WP geen EV).

Volgens mij kunnen alleen de absolute getallen meer inzicht geven in dit extra rendement in de winter wanneer je de extra opbrengst ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Hier de maanden maart t/m oktober zelfvoorzienend bij gebruik accu. Dan heb ik geen behoefte aan extra opbrengst als salderen er niet meer is.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 01-09-2025 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zit al een tijdje te kijken naar een extra BYD 2,5kWh HVS accu en de goedkoopste zitten rond de 1000euro en dan nog ex btw, maar in Duitsland zijn ze al te koop voor 750euro waar je dan geen btw hoeft te betalen. Dus waarom zijn de prijzen hier zo hoog vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 19:38
PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:40:
Ik zit al een tijdje te kijken naar een extra BYD 2,5kWh HVS accu en de goedkoopste zitten rond de 1000euro en dan nog ex btw, maar in Duitsland zijn ze al te koop voor 750euro waar je dan geen btw hoeft te betalen. Dus waarom zijn de prijzen hier zo hoog vraag ik mij af.
Nederland is een kleinere markt, in Duitsland word een batterij vaak standaard met de zonnepanelen geleverd, geloof zelfs dat t verplicht is / was.

En natuurlijk de hebberigheid van de Nederlandse-verkoper / hogere bestaandskosten (huur, verzekering, salarissen..)
Dat merk je met alle grote zaken: airco's, wpb, zonne-panelen, keuken-apparatuur... omdat je eigenlijk gewoon de subsidie erboven op betaald en deze later, (als je aan alles voldoet) aan subsidie terug krijgt. Het is soms zelfs gunstiger om het bijvoorbeeld uit italië te laten komen en dan geen recht te hebben op subsidie dan het in Nederland te kopen met subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 10:56
PeterZ(on) schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:40:
Moet je wel een Duits adres hebben of een verkoper die meewerkt bij bv afhalen of een Duits DHLpostkastje bij je in de buurt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57

Tazzios

..

Zou dit topic opgelost zijn met onderstaande?

we garanderen dat je de batterij in 4 jaar 100% hebt terugverdiend, anders leggen wij het verschil bij.
https://www.nextenergy.nl/smart-home/plug-in-batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
Tazzios schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:52:

we garanderen dat je de batterij in 4 jaar 100% hebt terugverdiend, anders leggen wij het verschil bij.
Nee, die lui zijn natuurlijk failliet over 3 jaar mocht die garantie ingeroepen worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:57

Tazzios

..

@Fr33z bedankt voor je bijdrage! ik zou willen dat iedereen op Tweakers zulke goede onderbouwde reacties geeft. Want dan zijn we lekker snel klaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Tazzios schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:15:
@Fr33z bedankt voor je bijdrage! ik zou willen dat iedereen op Tweakers zulke goede onderbouwde reacties geeft. Want dan zijn we lekker snel klaar :+
Er zit wel wat in de reactie.

Ik zou zeggen: nee, het is een mooie actie en voor nu het risico allicht waard, maar tussen de regels door zie je dat er gerekend wordt met de energiebelasting en met zonneopbrengst, de TVT wordt dus redelijk rooskleurig voorgesteld met een variabele waar de overheid vast nog wat mee wil doen enerzijds en anderzijds een variabele die ook deels in de TVT van zonnepanelen zit. Maar het geeft wel aan dat er een acceptabele TVT kan zijn voor de kleinere goedkopere accu's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
Tazzios schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:15:
Dat klopt , ik verbaas me dan ook over een topic van honderden pagina's waar eigenlijk steeds hetzelfde antwoord is: misschien ja maar waarschijnlijker nee, zeker gelet op onzekere toekomstige ontwikkelingen mbt energieprijzen, contracten, kosten etc.

Maar goed ik wil best rekenen hoor. Stel je neemt 1 zo'n nextnrgy-ding van 2,1 kWh voor 999 euro. Moet je jaarlijks 250 euro mee besparen om uit te komen. Stel je zonnestroom het net opsturen ipv zelf gebruiken is 0 euro waard. Het lukt je 150x in een jaar om.die accu overdag te laden van zonnestroom en dan snachts weer leeg voor eigen consumptie. Verlies heb je ook, stel RTE is 75%. De helft van t verlies komt.uit waardeloze stroom die over is dus die reken ik niet. Hou ik 12,5% verlies over.

150 dagen x 2,1 kwh x 0,875 = 275 kwh extra zonnestroom uit eigen panelen gebruiken per jaar maar dan savonds.

Je gaat mij niet wijsmaken dat ik 250 euro per jaar kan besparen op mijn energierekening door 275 kWh eigen verbruik te reduceren. Die stroom kost op t slechtste moment 0,30 euro/kWh --> 82,50 eur/jaar

Waar kan ik me inschrijven? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05:26
Ik heb mijn oog een beetje laten vallen op een zendure thuisaccu maar ben (buiten dat kennissen van mij de homewizard hebben) nog niet zo thuis in de wereld van thuisaccu's. Uiteraard lees ik hier fanatiek mee maar dan heb ik toch nog wat technische vragen. Zijn de thuisaccu's (of eigenlijk de regelaars) er ook in 3 fasen? Moeten de serieuze thuisaccu's rechtstreeks op de zonnepanelen? Werkt het HEMS systeem bv. ook met mijn Mitsubishi warmtepomp, of kan ik dat maken door bv een relaiscontact? Geeft zo'n 'toren aan batterijen' veel warmte af, kan hij bv in de garage bijkeuken of op zolder? Er zijn misschien hier al wel wat dingen besproken maar ik kon niet alles terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ja. Ja. Ja. Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
squareware schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:23:
[...]

Nederland is een kleinere markt, in Duitsland word een batterij vaak standaard met de zonnepanelen geleverd, geloof zelfs dat t verplicht is / was.

En natuurlijk de hebberigheid van de Nederlandse-verkoper / hogere bestaandskosten (huur, verzekering, salarissen..)
Dat merk je met alle grote zaken: airco's, wpb, zonne-panelen, keuken-apparatuur... omdat je eigenlijk gewoon de subsidie erboven op betaald en deze later, (als je aan alles voldoet) aan subsidie terug krijgt. Het is soms zelfs gunstiger om het bijvoorbeeld uit italië te laten komen en dan geen recht te hebben op subsidie dan het in Nederland te kopen met subsidie.
De markt is toch gewoon Europees, en dat er wat verschil zit tussen landen kan natuurlijk best, maar zoveel?

@habbekrats Als ik op zo'n Duitse site, met verzending naar NL, een bestelling doe betaal je nog steeds geen BTW. En al zou je die wel moeten betalen scheelt het nog steeds 25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:04

Tao

DPC DE_KOMETEN

Los van wat @Fr33z al schreef: als je 4 batterijtjes bij ze bestelt, rekenen ze 4000,- incl. btw voor 10kW.
Bij NKON koop je er 1 van 32kW voor 3400 incl. BTW. https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html Dat scheelt een hele boel, waar tegenover die "garantie" mager afsteekt. Dan heb ik het nog niet over RTE of op-/ontlaadsnelheid of total cycles e.d.
Lijkt mij geen goede deal dus, my 2 cts.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Wil je op de 2e en 3e ja nog wat toelichting geven? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pr088

Opgelost is een groot woord. Ik zou zeggen van niet, omdat veel mensen op dit forum niet afhankelijk willen zijn van een leverancier. Let op: NextEnergy garandeert alleen als je ook een dynamische contract bij hen afsluit. Je kunt de batterij voor € 999,- ex btw kopen zonder dynamische contract, zonder garantie.
Dus in feite kopen ze je loyaliteit voor 4 jaar. Daar zit ook hun verdienmodel in denk ik. Ze kunnen we een paar tientjes of misschien wel € 100 besparen op marketing dankzij hun stabiele klantenbestand. Je 'opzegtermijn' op dynamisch is immers normaal 1 maand. En nu de facto 4 jaar (als je wilt voorkomen dat de garantie vervalt). En ze hebben opgesteld, regelbaar vermogen. Daar zitten de winsten voor NextEnergy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bouwertje schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:57:
[...]

Wil je op de 2e en 3e ja nog wat toelichting geven? :P
Je grootse verlies, en daardoor warmte, zit hem in de omzetting van verschillende spanningen. Zonnepanelen zijn gelijkstroom, variërend van 30V bij een enkel paneel tot 1500V bij een hele boel panelen. De omvormers van zonnepanelen maken van die 30-1500V gelijkstroom iets wat 230V wisselstroom is. Het gros van de accu-systemen is 48V gelijkstroom, met een omvormer die er 230V wisselstroom van maakt zodat je er in huis ook wat aan hebt. Zorg je dat al die spanningen een beetje in de buurt van elkaar liggen dan hoeft er minder omgezet te worden, als je dan ook nog panelen op de accu zet heb je de gelijkspanning <> wisselspanning <> gelijkspanning conversie niet meer nodig om stroom van het dak in de accu te proppen.
Het mooiste is een een stel panelen op het dak die +/- 400V produceren, dat rechtstreeks in een +/- 400V accu duwen en je daar een 3 fase omvormer bij hebt die ook vrolijk wordt van die spanning en er 230V wisselspanning van maakt voor gebruik in huis. Bijkomend voordeel is dat je door de hogere spanning aan de kant van de batterij niet met dikke snoeren hoeft te werken en de warmte-ontwikkeling/verlies in het accupakket en bekabeling/zekeringen ook veel minder is. Nadeel is dat 400V gelijkspanning van de accu niet zo heel geschikt is om zelf in elkaar te klussen op basis van losse onderdelen die je zelf bij elkaar sprokkelt. Alles boven de 60V is niet meer veilig om aan te likken. :+
Het aansturen van een warmtepomp kan je prima doen met een stuk externe software die er bijvoorbeeld voor kiest om legionella te gaan doden als de zon nog schijnt maar de accu al vol is. Verder zou ik die pomp lekker zelf zijn gang laten gaan, het gebrek aan comfort wat je hebt door de pomp uit te zetten bij lege accu en zo stroom te besparen weegt wat mij betreft niet op tegen de besparing in kosten. Hooguit dat je de pomp uitschakelt als de batterij ook een noodstroomvoorziening heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Bouwertje schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:27:
Ik heb mijn oog een beetje laten vallen op een zendure thuisaccu maar ben (buiten dat kennissen van mij de homewizard hebben) nog niet zo thuis in de wereld van thuisaccu's. Uiteraard lees ik hier fanatiek mee maar dan heb ik toch nog wat technische vragen. Zijn de thuisaccu's (of eigenlijk de regelaars) er ook in 3 fasen? Moeten de serieuze thuisaccu's rechtstreeks op de zonnepanelen? Werkt het HEMS systeem bv. ook met mijn Mitsubishi warmtepomp, of kan ik dat maken door bv een relaiscontact? Geeft zo'n 'toren aan batterijen' veel warmte af, kan hij bv in de garage bijkeuken of op zolder? Er zijn misschien hier al wel wat dingen besproken maar ik kon niet alles terug vinden.
Lijkt me goed je zendure vragen in het zendure topic te stellen.

En qua warmte, ja ze geven wat warmte af maar dat stelt niet veel voor. De ruimte waarin ze staan wordt iets warmer (afhankelijk van de grootte van de ruimte), maar dan hebben we het over 1 of 2 graden max schat ik in. In mijn bijkeuken nog geen enkele keer gemerkt dat het veel warmer wordt dan voorheen en die is 6 m2 of zo.

En mbt de warmtepompboiler, dat doe ik ook via een relais en dat werkt perfect (veel zon, gaat die aan).

En HEMS zelf doet niets met jouw warmtepomp. Maar dat is ook het voordeel van Zendure, er is een open API waarmee je hem aan kunt sturen en als je warmtepomp ook in HA zit kun je daar mee doen wat je wil in combinatie met de Zendures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 10:56
@PeterZ(on) probeer mar te bestellen, wanneer het Adres NL is kan de steuer niet verrekend worden.
Woon je dicht bij de grens dan gewoon ophalen.
Op tweakers kun je ook vinden hoe je een Duitse DHL post picup adres kunt krijgen. Hetzelfde als in NL in een deurtjes wand.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20
Tao schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:49:
[...]

Los van wat @Fr33z al schreef: als je 4 batterijtjes bij ze bestelt, rekenen ze 4000,- incl. btw voor 10kW.
Bij NKON koop je er 1 van 32kW voor 3400 incl. BTW. https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html Dat scheelt een hele boel, waar tegenover die "garantie" mager afsteekt. Dan heb ik het nog niet over RTE of op-/ontlaadsnelheid of total cycles e.d.
Lijkt mij geen goede deal dus, my 2 cts.
Niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je volgens mij nog een omvormer (voor deze capaciteit best een 3-fasen variant), bekabeling, zekeringen. en HEMS erbij moet rekenen. Op "een eenvoudige thuisbatterij samenstellen" heb ik al een soortgelijke vergelijking gemaakt.

Uitkomst is nog steeds dat het voordeliger kan overigens :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Batilan schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:29:
[...]

Niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je volgens mij nog een omvormer (voor deze capaciteit best een 3-fasen variant), bekabeling, zekeringen. en HEMS erbij moet rekenen. Op "een eenvoudige thuisbatterij samenstellen" heb ik al een soortgelijke vergelijking gemaakt.

Uitkomst is nog steeds dat het voordeliger kan overigens :*)
En de uitkomst is ook dat zelfs met goedkopere batterijen het zeer de vraag is of je er genoeg aan overhoud in een periode van bijv. 4 of 6 of weetikveel hoeveel jaar. Ik ben he benieuwd naar situaties waarbij het financieel hout snijdt maar ik ken ze (nog) niet.

Iemand die een voorbeeld heeft waar het wel enigszins interessant lijkt financieel?

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 01-09-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
habbekrats schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:17:
@PeterZ(on) probeer mar te bestellen, wanneer het Adres NL is kan de steuer niet verrekend worden.
Woon je dicht bij de grens dan gewoon ophalen.
Op tweakers kun je ook vinden hoe je een Duitse DHL post picup adres kunt krijgen. Hetzelfde als in NL in een deurtjes wand.
Ik heb het niet daadwerkelijk geprobeerd, jij wel? Alleen bij een webshop die ik probeerde en NL invulde bleef de prijs gelijk en had niet de indruk dat die bij daadwerkelijk bestellen nog zou veranderen. Ophalen kan natuurlijk ook maar ik koop toch liever in NL als het ff kan, tenzij net over de grens. :) Maar goed, het ging mij in het eerste bericht meer over het grote prijsverschil wat ik opmerkelijk vind. Meestal zijn de prijsverschillen niet zo groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Fr33z schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:51:
[...]

En de uitkomst is ook dat zelfs met goedkopere batterijen het zeer de vraag is of je er genoeg aan overhoud in een periode van bijv. 4 of 6 of weetikveel hoeveel jaar. Ik ben he benieuwd naar situaties waarbij het financieel hout snijdt maar ik ken ze (nog) niet.

Iemand die een voorbeeld heeft waar het wel enigszins interessant lijkt financieel?
Als je heel veel panelen hebt en een hele grote accu en een dynamisch contract zou je er een businessmodel van kunnen maken. Er is hier volgens mij iemand die daar leuk aan verdient.

Maar dan ben je wel een grote schuur, honderd+ panelen, >100kWh aan accu en een 3x80A aansluiting verder. :P

Als je het niet kan uitrekenen of de investering kan betalen is een accu economisch zelden een goed idee. En toch komt de vraag hier ongeveer elke pagina meerdere keren langs.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
mrme12345 schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:08:
[...]

Lijkt me goed je zendure vragen in het zendure topic te stellen.

En qua warmte, ja ze geven wat warmte af maar dat stelt niet veel voor. De ruimte waarin ze staan wordt iets warmer (afhankelijk van de grootte van de ruimte), maar dan hebben we het over 1 of 2 graden max schat ik in. In mijn bijkeuken nog geen enkele keer gemerkt dat het veel warmer wordt dan voorheen en die is 6 m2 of zo.

En mbt de warmtepompboiler, dat doe ik ook via een relais en dat werkt perfect (veel zon, gaat die aan).

En HEMS zelf doet niets met jouw warmtepomp. Maar dat is ook het voordeel van Zendure, er is een open API waarmee je hem aan kunt sturen en als je warmtepomp ook in HA zit kun je daar mee doen wat je wil in combinatie met de Zendures.
Ik heb inderdaad het Zendure forum gevonden, bedankt voor de tip. Ik moet nog wel veel leren hoor ik wel. Wel wat ervaring met HA maar nog niet echt met accu’s. Alvast bedankt voor jullie feedback. Is er buiten de zendure nog meer wat ik kan volgen qua merk en mogelijkheden?

[ Voor 3% gewijzigd door Bouwertje op 01-09-2025 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Strontvlieg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

De absolute getallen van de kWh uren lijken me niet zo interessant. Die getallen zijn immers afhankelijk van de specifieke situatie. Aantal panelen, piekvermogen per paneel etc. Je kan overal tabelletjes vinden hoe de zonneopbrengst over de maanden van het jaar verdeeld is. Ik heb het daarom voor noord en zuid relatief gehouden.
De genoemde percentages zijn maandgemiddelden en fluctereren ook binnen een maand enorm, afhankelijk van de weersomstandigheden. Het beste richtgetal lijkt me daarom de jaargemiddelden of overall gemiddelden. In de zomer ligt het percentages aanzienlijk hoger omdat de ochtend- en avondzon direct op de noordpanelen schijnen en de zon op een gegeven moment zo hoog aan de hemel staat dat ie ook over de nok heen op het noordvlak schijnt. In de winter schijnt de zon op een zonnige dag behoorlijk loodrecht op de zuidpanelen. De dag is echter kort dus totale opbrengst is nog steeds niet heel hoog.

De business case voor het apart aanleggen van een zonnepanelen systeem op noord is totaal anders dan alles in één keer erop leggen. Ik heb op noord ook alleen maar gelegd omdat de installateurs toch al op het dak stonden en toch al een omvormer aan het installeren waren. Dan is het een kwestie van 2 manuurtjes om nog een paar panelen te leggen. Ik heb buren die er nu spijt van hebben dat ze om die reden noord niet in een keer meegenomen hebben. Achteraf bijleggen is een stuk duurder.
Het jaargemiddelde doet er niet toe, want je hebt 6+ maanden toch een elektriciteitsoverschot en laat dat nu net de maanden zijn dat de panelen op noord relatief veel leveren. Uiteindelijk zijn het niet de percentages die de energierekening laag houden, maar de daadwerkelijke kWh's.

De maand die er in bovengenoemde data positief leek uit te springen voor een systeem op noord was december 2024. Als ik ons systeem op ZW met dakhelling van pak 'm beet 45 graden erbij pak dan heeft het in die hele maand wel geteld 70 kWh opgeleverd, terwijl er meer dan 6 kWP ligt. Laten we even doorrekenen met die optimistische 44%, dan kom je dus op noord met een even groot systeem op 30 kWh voor die maand. Al kost de stroom gemiddeld 1 Euro per kWh, dan zijn er nog erg veel van dit soort maanden nodig om de investering terug te verdienen.

Daarom zelf de manager hier thuis overtuigd om een carport voor de carport te bouwen met een dak van zonnepanelen, waarvan de helft op ZO komt en de andere helft vooral voor de WAF mee doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strontvlieg
Oilman schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:49:
[...]

Het jaargemiddelde doet er niet toe, want je hebt 6+ maanden toch een elektriciteitsoverschot en laat dat nu net de maanden zijn dat de panelen op noord relatief veel leveren. Uiteindelijk zijn het niet de percentages die de energierekening laag houden, maar de daadwerkelijke kWh's.

De maand die er in bovengenoemde data positief leek uit te springen voor een systeem op noord was december 2024. Als ik ons systeem op ZW met dakhelling van pak 'm beet 45 graden erbij pak dan heeft het in die hele maand wel geteld 70 kWh opgeleverd, terwijl er meer dan 6 kWP ligt. Laten we even doorrekenen met die optimistische 44%, dan kom je dus op noord met een even groot systeem op 30 kWh voor die maand. Al kost de stroom gemiddeld 1 Euro per kWh, dan zijn er nog erg veel van dit soort maanden nodig om de investering terug te verdienen.

Daarom zelf de manager hier thuis overtuigd om een carport voor de carport te bouwen met een dak van zonnepanelen, waarvan de helft op ZO komt en de andere helft vooral voor de WAF mee doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPbE0WsLmWS63zJbXZYzVzQtVOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQUbbL5WLCYs6SEKgfXAWkVh.png?f=fotoalbum_large
Hier dan de bijdrage over 12 maanden tussen N en Z. Ik wil niet weten wat de ROI is als je alleen de wintermaanden meetelt ongeacht of ze op N of Z liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Strontvlieg schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:47:
[...]

[Afbeelding]
Hier dan de bijdrage over 12 maanden tussen N en Z. Ik wil niet weten wat de ROI is als je alleen de wintermaanden meetelt ongeacht of ze op N of Z liggen.
Ik wil nog steeds weten of er nou ergens iemand is die wel geld verdient aan die accu. Iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:24
Fr33z schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:05:
[...]

Ik wil nog steeds weten of er nou ergens iemand is die wel geld verdient aan die accu. Iemand ?
Als je (veel) op de onbelans markt handelt waarschijnlijk wel, maar als iedereen aan de accu gaat houdt dat ook op.

En na afschaffen salderen wordt die rekensom ook weer anders.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 02-09-2025 14:09 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
[...]

Er zijn wel mensen die er geld aan verdienen. Er is al een voorbeeld voorbij gekomen van een Tweaker met een Homevolt. Die zit nu na een jaar op 10% return. Dus over 9 jaar begint hij echt met verdienen.
Zelfbouwers mogelijk nog sneller, maar de meeste accubouwers hebben de accu's maximaal 4 of 5 jaar. Dus er zijn nog weinig (al) geld aan het verdienen.

@Taro bespaart behoorlijk, maar heeft ook een installatie waar je 'u' tegen zegt.
Voor 'geld verdienen' kun je beter gaan werken, de beurs opgaan, of nog een paar zonnepanelen strategisch neerleggen. Kun je nog een ruim jaar salderen. Afhankelijk van je situatie en je stroomverbruik zijn zonnepanelen nu rendabeler dan een accu. Zeker als je kunt bijleggen en ze kunt aansluiten op een bestaande omvormer.
Reken op z'n minst met een accu op een terugverdientijd van 10-15 jaar. Misschien in een slimme setup na saldering 10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
[...]

Tuurlijk wordt er geld verdiend met accu's. Kijk ook maar eens bij het day ahead forum onderwerp. Er zijn er veel die een hogere terugleverprijs weten te realiseren dan de leverprijs (door goedkoop te laden en duur te ontladen, rekening houdende met afschrijving en RTE). En na saldering is dat nog steeds rendabel door 2 strategieen:
- NOM gedurende de periode maart-oktober (afhankelijk van hoe hoog je verbruik is en hoeveel opslag je hebt, bij mij lukt dat al perfect, zit over de periode maart tot en met heden op slechts 45 kWh van het net voor een full electric huis)
- gedurende herfst en wintermaanden goedkoop laden en dat zelf verbruiken gedurende goedkope uren

En wat dat dan betekent voor terugverdientijd is lastig te bepalen, daarvoor zijn er teveel variabelen (aanschafprijs, aantal cycli, je verbruik, je opwek, je capaciteit, je vermogen om te schuiven in verbruik, toekomstige tarieven enz)

[ Voor 11% gewijzigd door mrme12345 op 02-09-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
mrme12345 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:31:
[...]

Tuurlijk wordt er geld verdiend met accu's. Kijk ook maar eens bij het day ahead forum onderwerp. Er zijn er veel die een hogere terugleverprijs weten te realiseren dan de leverprijs (door goedkoop te laden en duur te ontladen, rekening houdende met afschrijving en RTE). En na saldering is dat nog steeds rendabel door 2 strategieen:
- NOM gedurende de periode maart-oktober (afhankelijk van hoe hoog je verbruik is en hoeveel opslag je hebt, bij mij lukt dat al perfect, zit over de periode maart tot en met heden op slechts 45 kWh van het net voor een full electric huis)
- gedurende herfst en wintermaanden goedkoop laden en dat zelf verbruiken gedurende goedkope uren
Interessant. Maar 'hoger dan leverprijs' is dan meer 10-15 cent of 30 cent pet kwh?

En je NOM verhaal.klinkt zeker interessant maar hoeveel kWh accu heb je dan staan? En wat was de situatie voor de accu gedurende maart -oktober?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:36:
[...]

Interessant. Maar 'hoger dan leverprijs' is dan meer 10-15 cent of 30 cent pet kwh?

En je NOM verhaal.klinkt zeker interessant maar hoeveel kWh accu heb je dan staan? En wat was de situatie voor de accu gedurende maart -oktober?
Ja daar is in algemeen niets over te zeggen, moet je dat day ahead forum voor volgen. En zeker geen 30 cent natuurlijk, eerder dat je gemiddelde terugleverprijs hoger is dan de leverprijs in een range van 5-15 cent. Maar dat is voor iedereen anders.

Ik heb 20 kWh staan, maar zoveel hoef je daar niet voor te hebben. Je kunt, afhankelijk van je verbruik en opwek, ook vaak al met 5 kWh uit de voeten.

Situatie voor maart-oktober was fors lager natuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5fTE2DTrCpLqisuzZKr7MblpOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A47Pjqex3CjSMpNR1ajzXo4f.jpg?f=fotoalbum_large

Linksboven zie je klein blauw streepje, dat is 2025 vanaf 1-8 (mijn afrekening loopt van aug tot en met juli). En je ziet dat ik elk jaar al geprobeerd heb eigen verbruik te verhogen (via warmtepomp smiddags draaien en ev zoveel mogelijk op zonne-energie laden enz). Maar met batterijen (klein begonnen aug vorig jaar en vanaf januari 8 kWh en dat steeds verder uitgebreid) dat het echt zoden aan de dijk zet. Ik richt me nu op een percenateg van 95% verbruik afdekken met eigen opwek in periode maart tot en met september.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
[...]

Netto verdienen nog lang niet in mijn geval. Accu staat er net 3 maanden. Wel verschuiving in inkoop/verkoop prijs en -hoeveelheden.

Juli: inkoop 142 kWh tegen € 0,208 per kWh en verkoop 482 kWh tegen €0,317 per kWh
Aug: inkoop 340 kWh tegen € 0,156 per kWh en verkoop 653 kWh tegen € 0,297 per kWh

Eigen verbruik van PV gaat omhoog (dat is vanaf 2027 interessant):
Juni 24: 31%, Juni 25: 55%
Juli 24: 29%, Juli 25: 60%
Aug 24: 27%, Aug 25: 45%

Overigens is in mijn geval geld verdienen geen doel. Het geld was beschikbaar, het is een leuke (nieuwe) hobby, ik ben minder afhankelijk van de eventueel nog volgende meer of minder stupide besluiten van het rijk. Daarnaast ben ik voorbereid op een stroomstoring. Ik schat dat ik van maart - oktober technisch gezien offgrid zou kunnen doorgaan en ook in de winter kan ik worst-case minimaal een paar uur stroomuitval zelf opvangen.
Ik doe overigens niet mee aan onbalanshandel, dit is puur het resultaat van dyanmische tarieven.

Pagina: 1 ... 73 ... 81 Laatste