Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 74 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Is het trouwens niet interessant om in de topic-start een lijst te maken met opties en prijs per kWh voor alle 3 de groepen accu's (stekker, via pv omvormer en standalone).

Zo kunnen we per groep meteen zien wat de goedkoopste accu is per kWh, want het is momenteel echt een drama om de goedkoopste accu te vinden.
Een simpele lijst met prijs per kWh of prijs per accu zou echt een zeer grote hulp zijn voor velen die een accu willen maat door de bomen het bos niet meer zien.

Het is immers de prijs die bepaald of het al interessant is of niet.

Als we allemaal even accu's die we vinden indelen in de juiste categorie + een link + de prijs en naam specificeren hebben we in notime een behoorlijke overzichtelijke lijst.

Ik kijk af en toe even wat de prijzen doen en dit zou het flink makkelijker maken voor velen.

Ideaal zou via de pricewatch zijn maar gezien dit niet de shops zijn die in de pricewatch staan gaat dat niet lekker werken denk ik.

Zomaar een ideetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
@PeterZ(on) ik kwam deze optie nog tegen.
Wel even contact opnemen voor zwaardere pakketten.
https://www.huifkarverzendservice.nl/
Je geeft leveranties in Norhorn op, factuur gewoon op je eigen adres.

Misschien dat dit wel lukt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Fr33z schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:05:
[...]

Ik wil nog steeds weten of er nou ergens iemand is die wel geld verdient aan die accu. Iemand ?
Ja, ongeveer 500 euro per jaar, maar dat stopt na salderen haha.
Maar nog anderhalf jaar doet de 15 kWh op dynamisch laag inkopen en hoog verkopen.
Ongeveer 1.50 euro per dag winst.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Ik wil nog steeds weten of er nou ergens iemand is die wel geld verdient aan die accu. Iemand ?
Over 5 jaar is de investering in onze accu terugverdiend en gaan we verdienen. Doel was piekscheren om terug te kunnen gaan van een 3x50A naar een 3x25 A aansluiting. Dat staat nog los van de EPEX handel en NOM.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:24
computerjunky schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:33:
Is het trouwens niet interessant om in de topic-start een lijst te maken met opties en prijs per kWh voor alle 3 de groepen accu's (stekker, via pv omvormer en standalone).

Zo kunnen we per groep meteen zien wat de goedkoopste accu is per kWh, want het is momenteel echt een drama om de goedkoopste accu te vinden.
Een simpele lijst met prijs per kWh of prijs per accu zou echt een zeer grote hulp zijn voor velen die een accu willen maat door de bomen het bos niet meer zien.

Als we allemaal even accu's die we vinden indelen in de juiste categorie + een link + de prijs en naam specificeren hebben we in notime een behoorlijke overzichtelijke lijst.

Ik kijk af en toe even wat de prijzen doen en dit zou het flink makkelijker maken voor velen.

Ideaal zou via de pricewatch zijn maar gezien dit niet de shops zijn die in de pricewatch staan gaat dat niet lekker werken denk ik.

Zomaar een ideetje.
Het idee is wel goed, maar in de praktijk wordt dat heel lastig. Accumodules zijn misschien nog wel vergelijkbaar op prijs per kwh opslag, maar dan nog omvormers, wel of niet mogelijk tot invoeding DC vanaf zonnepanelen, wel of niet een installateur nodig, omvormervermogen, RTE. Ook veel variabelen... Goede accus met dito aansturingen kosten gewoon meer. Zelfbouw is goedkoper, maar risicovoller als je niet weet wat je doet. Niet voor iedereen weggelegd.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:20
Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:57:
[...]

Het idee is wel goed, maar in de praktijk wordt dat heel lastig. Accumodules zijn misschien nog wel vergelijkbaar op prijs per kwh opslag, maar dan nog omvormers, wel of niet mogelijk tot invoeding DC vanaf zonnepanelen, wel of niet een installateur nodig, omvormervermogen, RTE. Ook veel variabelen... Goede accus met dito aansturingen kosten gewoon meer. Zelfbouw is goedkoper, maar risicovoller als je niet weet wat je doet. Niet voor iedereen weggelegd.
Er zijn heel veel specifieke features maar iedereen moet voor zichzelf maar uitzoeken of de accu binnen je prijsklasse die je instelt al voldoet. Je kan er natuurlijk een hele tabel met features van maken maar dan wordt het al heel snel heel ingewikkeld inderdaad.

Vandaar de opties type, prijs, capaciteit. Dat is de basis om op voor te borduren en filtert al snel het gros eruit.
Mocht iemand het dan leuk vinden features per accu toe te voegen is dat mooi meegenomen.

Voor mij is bijvoorbeeld prijs, capaciteit en manier van aansluiten het aller belangrijkste (geen compatible omvormer). Maar als extra feature zou ik wel graag een stekker voor off grid willen hebben omdat hij naast de vriezer komt en die toch wel behoorlijk wat waarde heeft bij een storing plus lekken zou mijn vloer verzieken. Maar als dat er niet op zit, so be it. Het moet vooral rendabel zijn.

Zelfbouw moeten we denk ik lekker in een eigen topic houden. Al is het interessant vaan sommigen denk ik dat het gros daar niet op zitten te wachten.
Al zou ik persoonlijk best geïnteresseerd zijn in een ready made setup door andere tweakerss als dat het flink goedkoper maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50
[...]

Hier 64kWh aan accus, ik heb ze zelf gebouwd. In totaal zo'n 6500 à 7000 euro voor kwijt geweest. Hier zitten ook de Victron Multiplus II (2x, komt er nog één bij richting de winter) en alle kabels, gereedschappen en andere toebehoren bij inbegrepen.

Opbrengst in de maand augustus was 372 euro (1347 kWh), En ik heb hiervoor voor 140 euro ingekocht (736 kWh). Natuurlijk hebben mijn zonnepanelen hier ook aan bij gedragen (1250 kWh).

Ik krijg dus 232 euro overgemaakt van Tibber. Ik weet nog niet hoe het in de winter maanden gaat. Maar ook dan zijn er 's nacht goedkope periodes (door windenergie). Of je dit geld verdienen kunt/wilt noemen weet ik niet. Maar het levert meer op dan spaarrente bij de bank.

Ik probeer tot 2017 zoveel mogelijk opbrengst te krijgen, in 2027 ga ik over op nul op de meter strategie (tenminste als onze overheid niet weer wat nieuws verzint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
timenator schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:26:
[...]

Hier 64kWh aan accus, ik heb ze zelf gebouwd. In totaal zo'n 6500 à 7000 euro voor kwijt geweest. Hier zitten ook de Victron Multiplus II (2x, komt er nog één bij richting de winter) en alle kabels, gereedschappen en andere toebehoren bij inbegrepen.

Opbrengst in de maand augustus was 372 euro (1347 kWh), En ik heb hiervoor voor 140 euro ingekocht (736 kWh). Natuurlijk hebben mijn zonnepanelen hier ook aan bij gedragen (1250 kWh).

Ik krijg dus 232 euro overgemaakt van Tibber. Ik weet nog niet hoe het in de winter maanden gaat. Maar ook dan zijn er 's nacht goedkope periodes (door windenergie). Of je dit geld verdienen kunt/wilt noemen weet ik niet. Maar het levert meer op dan spaarrente bij de bank.

Ik probeer tot 2017 zoveel mogelijk opbrengst te krijgen, in 2027 ga ik over op nul op de meter strategie (tenminste als onze overheid niet weer wat nieuws verzint).
Interessant. Maar hoeveel kWhs zijn er in augustus nou in/uit/door je accu gegaan dan? En 64 kWh is wel echt veeeeeeel, krijg je dat in een halve dag vol.of weer leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:12
Een vraag die ik hier toch verrassend weinig geadresseerd zie.
Wat is in praktijk het standpunt mbt veiligheid, en dan met name brand veiligheid???

Ik ga komend jaar aan de accu.
Ik heb in principe 2 keuzes.
1/ huidige Solaredge 3fase PV omvormer die op zolder hangt vervangen voor een hybride 3 fase omvormer en accu’s op zolder plaatsen.
2/ accu’s buiten plaatsen met aparte 3 fase omvormer.

(1) heeft (als ik het goed begrepen heb) als voordeel dat de verliezen lager zijn en dat het waarschijnlijk stand-alone off grid kan werken. Maar… de zolder wordt in de zomer super heet. En “als” er brand uitbreekt dan brandt mijn hele huis af.
(2) geeft meer verliezen. Ik moet er waarschijnlijk een regen bescherming voor maken. Misschien gaat het in de winter wel mis omdat het te koud is. Rendement is minder. Stand alone off-grid PV & batterij operationeel zal lastig worden. Maar….. het wordt zomers minder heet en ALS het in de fik gaat dan heb je goede kans dat mijn huis het overleeft.

Opinions?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:42
Ik heb enkele beginners vragen, ik zit nu nog op een model contract wat ik op jaarbasis naar 0 saldeer. Omdat er wellicht ook terug lever boetes op model contracten komen zit naar een thuis batterij te kijken wat ik in combinatie met een dynamisch contract wil gaan gebruiken. Handelen op de onbalans markt is niet echt iets wat ik wil doen.

Ik heb 2 zonne panelen installaties.
  • 330 wp * 20 = 6600 op zuid met een SE7K, deze is niet geschikt voor batterijen
  • 435wp * 16 = 6960 op O/W met een Growatt MOD 4000 TL3 XH BP3 fase, batterij ready.
Ik heb een formule gebruikt om de benodigde batterij capaciteit te berekenen en kwam op 22kWh uit.
Hier een overzicht van mijn afname en terug lever van de afgelopen maand gemiddeld per dag bekeken (jaja elk jaar is anders...):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE-KOFkQyRUwGAYcIwknvxSevsw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vSzcUt7yQSRPEvDJi6naVPBm.png?f=user_large
  • In de zomer maanden zou ik met 4 tot 7kWh aan batterij genoeg hebben, afhankelijk van de airco, wasmachine, afwasmachine (nee, de vrouw doet dat gewoon in de avond, dit is niet verlegbaar :) )
  • begin lente, eind herfst (nog vroeg donker) zou ik 11 tot 13kWh kunnen gebruiken (soms airco, verwarmen/koelen).
  • in de winter heb ik uiteraard te weinig opwek en verbruikt mijn warmte pomp 30 tot 45kWh op een dag. Dit zou ik met een 20 tot 25kWH batterij in de toekomst overdag tegen laag tarief de batterij vullen in in de nacht de warmte pomp wanneer nodig door te laten draaien.
-> Klopt mijn denkwijze? Wat zijn jullie tips, waar kan ik beter rekening mee houden?

Nu ben ik van mening dat batterijen in de komende jaren nog goed in prijs zullen dalen, dit afgezien van de mogelijke dumping in de EU door China door de Trump tarieven. Vandaar dat ik zou willen beginnen met bv 10kWh of 15kWh en de batterij in de toekomt als het dirt cheap is naar 20 tot 25kWh uitbreiden. Vandaar:
- Ik zoek een uitbreidbaar systeem
- Stekker oplossing heeft te laag laad en ontlaad vermogen
- Ik zoek naar een goedkope oplossing.... :)

Ik zie met mijn Growatt omvormer (6000W laden, 4400W ontladen) dat een goede match de Growatt APX HV batterij is... 10k = 2600euro ex, 15kWh = 3700 ex btw. En in de toekomst kan dat groter worden. Nog wel stevig aan de prijs.

Nu zag ik ook zoiets in verschillende YT videos voorbij komen. 16kWh voor 1775.. tel er nog 400 ofzo voor shipping en je hebt voor 2200 euro incl btw een 16kWh batterij, die volgende we website op mijn growatt omvormer werkt en ook uitbreidbaar is. Nu moet ik nog kijken of dit ook echt zou werken, maar qua prijs scheelt het veel!

Wat zijn nog andere opties qua batterij oplossingen? En die basen green batterij, zou dat werken? Als ik een betere omvormer nodig heb is dat natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Stefannn Bij LFP is kans dat de accu in brand vliegt omdat het huis in brand staat groter dan de kans dat de accu in brand vliegt uit zichzelf. LFP kent geen thermal runaway. Waar je wel rekening mee moet houden is afgassen, als het mis gaat om wat voor reden dan ook dan onstaat er CO en H2. Geen fijne combi. CO is dodelijk in de concentraties die worden geloosd, en H2 heeft wat explosieve eigenschappen... Een explosie is waarschijnlijker dan brand. CO monitoring en H2 monitoring in de ruimte waar de accu's staan wordt aangeraden. Lees het Veiligheid Energy Storage System (ESS) maar eens.

Mijn accu staat buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:01

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Mijn accu staat in een tuinhuisje 25 meter van mijn huis. Geen grappen met brand of gassen in mijn huis.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
Fr33z schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:48:
[...]

Interessant. Maar hoeveel kWhs zijn er in augustus nou in/uit/door je accu gegaan dan? En 64 kWh is wel echt veeeeeeel, krijg je dat in een halve dag vol.of weer leeg?
In augustus is er 1400,5 kWh in de accus gegaan en 1348,3 kWh uit de accus gekomen (96,3%). En 64kWh is inderdaad wel veel. Echter was het behoorlijk verslavend om de accus te bouwen (ik zie het meer als hobby).

Ik laad de accus met max 10kWh, dan wel door de Multiplussen samen, dan wel een combinatie van de Multiplussen en zonneenergie. Meestal duurt het 6 à 7 uur om ze vol te krijgen.

Zoals gezegd is het plan om er een derde Multiplus bij te plaatsen zodat ik komende winter met 15kWh kan laden (waarschijnlijk 's nachts). Kijkend naar de historische dynamische prijzen is er 's nachts wel een periode van 4 uur waar de prijs het laagst is. Dan kan overdag het huis, inclusief warmtepomp, op de accu's draaien.

Bijkomend voordeel van de Multiplussen vind ik dat ze in geval van stroomstoringen ook het huis blijven voorzien van energie. Mijn ongefundeerde verwachting is dat de stroomvoorziening in de toekomst wel eens wat onstabieler kan gaan worden dan wij in Nederland gewend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timenator
Stefannn schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:58:
Wat is in praktijk het standpunt mbt veiligheid, en dan met name brand veiligheid???
Ik ben van mening dat de LiFePo4 cellen veilig zijn. Deze zijn niet te vergelijken met Li-Ion cellen of andere cellen met Lithium erin. De laatst genoemde zijn veel gevoeliger voor ontbranding bij schade.

Het enige waar je volgens mij wel voor moet oppassen is dat je de kabels voldoende dik kiest. En het allerbelangrijkste is dat je geen weerstanden in je verbindingen introduceert. Dus maak je verbindingen (krimpen van je connectoren) perfect.

P = I2 x R, grote stromen heb je nodig voor je vermogen, de weerstand wil je zo laag mogelijk houden. Stroom door weerstand wordt warm en is dus een verlies. Daarnaast kan het met gemak gaan gloeien. Dit geld natuurlijk ook voor het aandraaien van moeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39
timenator schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:22:
[...]

Ik laad de accus met max 10kWh, dan wel door de Multiplussen samen, dan wel een combinatie van de Multiplussen en zonneenergie. Meestal duurt het 6 à 7 uur om ze vol te krijgen.

Zoals gezegd is het plan om er een derde Multiplus bij te plaatsen zodat ik komende winter met 15kWh kan laden (waarschijnlijk 's nachts). Kijkend naar de historische dynamische prijzen is er 's nachts wel een periode van 4 uur waar de prijs het laagst is. Dan kan overdag het huis, inclusief warmtepomp, op de accu's draaien.
Je bedoelt waarschijnlijk dat je met 10kW laad en naar 15kW wil gaan. Al sms maar 15 kWh laad is een 64 kWh accu flink overgedimensioneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 13:06

1/ huidige Solaredge 3fase PV omvormer die op zolder hangt vervangen voor een hybride 3 fase omvormer en accu’s op zolder plaatsen.

(1) heeft (als ik het goed begrepen heb) als voordeel dat de verliezen lager zijn en dat het waarschijnlijk stand-alone off grid kan werken. Maar… de zolder wordt in de zomer super heet. En “als” er brand uitbreekt dan brandt mijn hele huis af.
(2) geeft meer verliezen. Ik moet er waarschijnlijk een regen bescherming voor maken. Misschien gaat het in de winter wel mis omdat het te koud is. Rendement is minder. Stand alone off-grid PV & batterij operationeel zal lastig worden. Maar….. het wordt zomers minder heet en ALS het in de fik gaat dan heb je goede kans dat mijn huis het overleeft.

Opinions?
Persoonlijk zou ik de omvormer en accu's buiten plaatsen. Het liefst in een geïsoleerd hok met goede ventilatiemogelijkheden. De paar meter verlenging van je DC PV-kabels zal niet veel verlies opleveren door het hoge voltage, hoewel je bij een hoogvoltage accu hetzelfde kabelverlies zal gaan hebben als je de omvormer op zolder laat staan. Bij laag voltage is het wel zaak om de accu bij de omvormer te laten staan met 20 euro per meter voor een kabel ;)

De kans dat het misgaat is klein, maar bij grote installaties kan de impact best groot zijn als het wel mis gaat, je camping gasflessen sla je ook liever in de schuur op als op zolder.

Misschien nog een marterverjager erbij zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online

Opinions?
Ikzelf ben ook geneigd mijn (nog te bouwen) accu buiten te zetten, ookal heb ik de omvormer van de zonnepanelen op zolder hangen. Of ik dan de solar kabels verleng en ze naar beneden doe en vervolgens via de kruipruimte richting buiten doe, dat is een tweede.

Ik heb nog behoefte om extra solar te plaatsen op een (nog te plaatsen) tuinhuis. Dus ik kan beide omvormers sowieso al niet bij elkaar hangen.

Omwille van veiligheid en de mogelijkheid dat het grondig fout kan gaan, wil ik een accu echt niet op zolder hebben staan.

Recent zijn er 2 branden geweest in ons dorp, bij de ene brand zijn 4 huizen afgebrand (batterij is vooralsnog niet de (bewezen) oorzaak, maar toch). En een week later een afvalverwerkingsbedrijf, wederom is een batterij niet de oorzaak. Maar het zet je wel aan het denken, als je die ravage ziet. Je bent gewoon *alles* kwijt. Echt, alles.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:02
computerjunky schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:33:

Zomaar een ideetje.
Ik denk dat dit overzichtje je hiermee mogelijk wat op weg kan helpende. Afbeelding bevat overzicht tabel met op de 7e rij makkelijk vergelijkbaar €/kWh die ik zelf ook gebruikt heb om de goedkoopste uit te kiezen

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:45

HHF

olympusdenk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:07:
[...]

Ik denk dat dit overzichtje je hiermee mogelijk wat op weg kan helpende. Afbeelding bevat overzicht tabel met op de 7e rij makkelijk vergelijkbaar €/kWh die ik zelf ook gebruikt heb om de goedkoopste uit te kiezen

[...]
Hou er wel rekening mee dat prijs niet alles is. Je zult eerst moeten bepalen wat je eisen zijn (wel/geen zonnepanelen aansluiten, hoeveel zp, wat het maximum kWh is etc. Daarom staan er in de tabel ook de belangrijkste technische kenmerken.

15 kWp panelen, gasloos, warmteponp, 1EV 80 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Fr33z schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:36:
[...]

Interessant. Maar 'hoger dan leverprijs' is dan meer 10-15 cent of 30 cent pet kwh?

En je NOM verhaal.klinkt zeker interessant maar hoeveel kWh accu heb je dan staan? En wat was de situatie voor de accu gedurende maart -oktober?
Hierbij wat inzicht in wat de accu's hier opleveren:
  • Augustus: 90,03
  • Juli: 86,15
  • Juni: 83,91
  • Mei: 73,44 (Toen had ik minder capaciteit)
  • April: 51,91 (Toen had ik nóg iets minder capaciteit)
---+
385,44 Euro in 5 maanden tijd. Al vanaf oktober 2024 bezig, maar pas vanaf april 2025 gaan meten met een HomeWizard 3-fase kWh meter incl. dynamische tarieven. Er zit in de laatste maand iets PV vervuiling aangezien ik er micro-omvormers bij heb gezet, die meet ik apart, maar op 1 daarvan nu tijdelijk de Marstek V3 zitten, dus wordt onzuiver.

En dat resulteert dan in deze gemiddelde tarieven bij Zonneplan over dit jaar incl. belasting & BTW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKizi6i4sJqvBshyAoOVsNchtbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tzY4dGLirbHoHzaYy0XKplIc.png?f=fotoalbum_large

En het jaargemiddelde (Voor de volledigheid: incl. volledig thuisladen 2 EV's,etc.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/478FQ6jACY_mjA7_1Fi4UXRp08w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fLcmT5DGIf9pV0lHoEIDmvl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 02-09-2025 20:22 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HHF

HHF

Onder de bijgewerkte vergelijkingstabel. voor stekkerakku's van de bekende merken.
Bij alle systemen is de prijs gebaseerd op een systeem van ongeveer 10 kWh.
Er is geen rekening gehouden met speciale aanbieding of uitvoerig gezocht naar de goedkoopste aanbieders. Prijzen variëren van dag tot dag, dus doe je eigen prijsvergelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsgPqvWD-GoaQpilsJD_cFhW0no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhO2EvOuMqDEnf96fYJLQSwk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door HHF op 03-09-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:02
HHF schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:16:
[...]

Hou er wel rekening mee dat prijs niet alles is. Je zult eerst moeten bepalen wat je eisen zijn (wel/geen zonnepanelen aansluiten, hoeveel zp, wat het maximum kWh is etc. Daarom staan er in de tabel ook de belangrijkste technische kenmerken.
Nee dat klopt dat geeft @computerjunky ook al aan denk ik in zijn post, dat hij graag de prijzen binnen groep wil vergelijken (dus stekker-accu, direct, of andere vormen richting zelfbouw). Dank voor ook nog even het updaten van het tabelletje

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

olympusdenk schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:55:
[...]

Nee dat klopt dat geeft @computerjunky ook al aan denk ik in zijn post, dat hij graag de prijzen binnen groep wil vergelijken (dus stekker-accu, direct, of andere vormen richting zelfbouw). Dank voor ook nog even het updaten van het tabelletje
De tabel is bedoeld voor stekker akku's. Zelfbouw ben je een stuk goedkoper uit maar kost veel tijd en met hoge ampères door de kabels moet je wel weten wat je doet.
Vaste akku's is een heel andere wereld, met nog meer aanbieders. Daar mag iemand anders proberen een tabel van te maken. :) Is lastiger omdat je er vaak een BMS en omvormer bij moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Taro waar vind ik dat maandtabelletje in zonneplan?

Ik krijg onderstaand alleen, of moet je eerst minimaal 12maand onder contract zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9jZ9-t6M5S80Vh0-V_MBGuA55A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hG3VCsJdZLLH56PK3xdoGUkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

habbekrats schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:47:
@Taro waar vind ik dat maandtabelletje in zonneplan?

Ik krijg onderstaand alleen, of moet je eerst minimaal 12maand onder contract zijn.
[Afbeelding]
Verder naar beneden scrollen -> Jaaroverzicht.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
habbekrats schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:21:
[...]

Moet je wel een Duits adres hebben of een verkoper die meewerkt bij bv afhalen of een Duits DHLpostkastje bij je in de buurt.
ik heb begin dit jaar ook zo'n batterij (7,7 kWh) in Duitsland gekocht met hybride omvormer. Dus zonder BTW. Geen enkel probleem. Wel zelf opgehaald.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@Tanuki @zalkc @timenator @daemonix
Dank voor de reacties.
Kortom:
- kans op brand is nihil
- gevaar op vrijkomende brandbare en giftige gassen is wel aanwezig
- eventueel ongeluk is wel een “over & out” ervaring
- heeft een aantal van jullie, in volle wetenschap dat kans op ongelukken klein is, toch gemotiveerd de boel buiten te plaatsen.

Eigenlijk bevestigt dit precies het geschetste dilemma.
- de kans op ongelukken is heel klein maar de impact heel hoog.
- Ik neig naar buiten plaatsen. Is beter voor de gemoedsrust.

Dat wordt dan waarschijnlijk wel een aparte omvormer op een 3fase aansluiting naar de meterkast.
- nieuwe hybride omvormer bij de accu zou 20 tot 30 meter verlenging van de PV hoogvolt kabels betekenen. Ik moet er nog beter over nadenken maar dat wordt toch erg lastig.
- volledig off grid waarbij PV en accu in eilandmode kunnen werken wordt dan lastig maar realistisch gezien is dat niet zo erg. Ik heb de afgelopen 15 jaar ongeveer 2x een paar uur stroomuitval gehad. Zelfs als dat 10x zoveel wordt red ik het met de accu en EV met V2L wel. En in ieder geval 100x beter dan de buren.

Dank voor de inputs

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Zwerius schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:21:
[...]

ik heb begin dit jaar ook zo'n batterij (7,7 kWh) in Duitsland gekocht met hybride omvormer. Dus zonder BTW. Geen enkel probleem. Wel zelf opgehaald.
Dat was al duidelijk, maar een goedkope omvormer ophalen uit zuid Duitsland als je in Groningen woont koste mij dan 150€ aan alleen benzine.

De escape zijn daarvoor
DHL postbus dicht bij de grens, let op gewicht DHL Packstation: gratis afhaalpunt in DLD voor Nederlanders
https://www.huifkarverzendservice.nl/ gewicht van te voren overleggen of ophalen in Twente of laten versturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
@Stefannn Het verlies door het verlengen van die hoog voltage kabels valt volgens mij in de praktijk erg mee. Je kan er best een 10-20 meter aan toevoegen zonder grote problemen. Ik moet het zelf ook nog verder uitzoeken, maar het is iig een optie/scenario dat ik overweeg.

Inderdaad, de kans dàt het fout gaat is klein, maar aan de andere kant, als het dan fout gaat om wat voor reden dan ook, dan is de schade niet te overzien. De LiFePo batterijen staan vooral bekend om de gassen die dan vrij komen, dat wil je natuurlijk ook niet op je zolder: Als je niet thuis bent, of een nachtje ligt te slapen, en dus een x minuten/uren die gassen hun ding laat doen voordat je het door hebt, dan is de schade ook immens.

Je kunt wel wat maatregelen nemen, zoals een blusinstallatie, die zit volgens mij soms ook ingebouwd in bepaalde systemen, maar toch, ik vind het nog steeds niet aantrekkelijk om potentieel een huis op te geven, "tenzij ik geluk heb en er niets gebeurt".

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:08
habbekrats schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:58:
[...]

Dat was al duidelijk, maar een goedkope omvormer ophalen uit zuid Duitsland als je in Groningen woont koste mij dan 150€ aan alleen benzine.

De escape zijn daarvoor
DHL postbus dicht bij de grens, let op gewicht DHL Packstation: gratis afhaalpunt in DLD voor Nederlanders
https://www.huifkarverzendservice.nl/ gewicht van te voren overleggen of ophalen in Twente of laten versturen
Die verzendservicestation's zijn een bekende optie voor als men niet naar het buitenland wil verzenden en je iets als een rfid card wil hebben. Maar voor een installatie als een omvormer of loodzware accu's toch niet echt handig en betaal je vaak twee keer voor transport. En ook voor de garantie is zo'n route ook niet echt handig.

Maar blijft nog steeds de vraag waarom die BYD accu's in D zoveel goedkoper zijn dan hier. Kan zomaar een derde schelen per accu.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:49:
[...]

Die verzendservicestation's zijn een bekende optie voor als men niet naar het buitenland wil verzenden en je iets als een rfid card wil hebben. Maar voor een installatie als een omvormer of loodzware accu's toch niet echt handig en betaal je vaak twee keer voor transport. En ook voor de garantie is zo'n route ook niet echt handig.

Maar blijft nog steeds de vraag waarom die BYD accu's in D zoveel goedkoper zijn dan hier. Kan zomaar een derde schelen per accu.
Meer concurrentie dan in NL markt en natuurlijk btw vrijstelling voor Duitse ingezetenen.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mrme12345 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:05:
[...]

Meer concurrentie dan in NL markt en natuurlijk btw vrijstelling voor Duitse ingezetenen.
Ik vergelijk de prijs in beide landen natuurlijk zonder btw, als ik dat wel doe scheelt het bijna de helft.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:07:
[...]

Ik vergelijk de prijs in beide landen natuurlijk zonder btw, als ik dat wel doe scheelt het bijna de helft.
Ja dan is het de grotere markt en meer concurrentie in DLD, zie je ook met Zendure, Anker en Marstek prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:49:
[...]

Die accu en zonnepaneel bedrijven in Duitsland zijn soms zeer groot, soms meer dan 155 medewerkers en 20.000 m² logistiek, valt niet tegen te concurreren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mrme12345 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:08:
[...]

Ja dan is het de grotere markt en meer concurrentie in DLD, zie je ook met Zendure, Anker en Marstek prijzen.
Dat zijn merken waar ik niet naar kijk. Maar als ik dat wel doe, bijvoorbeeld de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Pro. Dan kost die zonder btw bij solarhandel24.de 799euro en bij offgridpowerstation.nl 899euro. Tel dan de btw nog bij de Duitse prijs op en dan maakt het weinig meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:17:
[...]

Dat zijn merken waar ik niet naar kijk. Maar als ik dat wel doe, bijvoorbeeld de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Pro. Dan kost die zonder btw bij solarhandel24.de 799euro en bij offgridpowerstation.nl 899euro. Tel dan de btw nog bij de Duitse prijs op en dan maakt het weinig meer uit.
Ja moet je wel goed zoeken. Het willekeurige voorbeeld wat jij aanhaalt is al voor 635 euro te koop in DLD (kijk maar op idealo.de) en dan scheelt het dus toch fors met NL. En ook bij andere merken is DLD fors goedkoper, ook excl btw. Grotere markt en de markt lijkt volwassener voor batterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
En de nl economie is een graai economie.
De nl leverancier rijd in Mercedes, en de Duitse in een skoda....
De nl verkoper heeft bling bling showroom, de Duitse handelt vanuit oude loods...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
mrme12345 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:20:
[...]

Ja moet je wel goed zoeken. Het willekeurige voorbeeld wat jij aanhaalt is al voor 635 euro te koop in DLD (kijk maar op idealo.de) en dan scheelt het dus toch fors met NL. En ook bij andere merken is DLD fors goedkoper, ook excl btw. Grotere markt en de markt lijkt volwassener voor batterijen.
Het was even een snelle zoekslag, maar die 635 is met btw ook 750. Maar je hebt gelijk, het scheelt idd. Dus toch maar over de grens kopen. Nu alleen nog een aanbieder vinden die net over de grens zit en waar je kan afhalen en geen btw hoeft te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:39:
[...]

Het was even een snelle zoekslag, maar die 635 is met btw ook 750. Maar je hebt gelijk, het scheelt idd. Dus toch maar over de grens kopen. Nu alleen nog een aanbieder vinden die net over de grens zit en waar je kan afhalen en geen btw hoeft te betalen.
Ja dat heb ik ook gedaan. Moet je nog steeds wel een Duits adres hebben bij bestellen en goed Duits kunnen praten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Tanuki schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:09:
@Stefannn Het verlies door het verlengen van die hoog voltage kabels valt volgens mij in de praktijk erg mee. Je kan er best een 10-20 meter aan toevoegen zonder grote problemen. Ik moet het zelf ook nog verder uitzoeken, maar het is iig een optie/scenario dat ik overweeg.

Inderdaad, de kans dàt het fout gaat is klein, maar aan de andere kant, als het dan fout gaat om wat voor reden dan ook, dan is de schade niet te overzien. De LiFePo batterijen staan vooral bekend om de gassen die dan vrij komen, dat wil je natuurlijk ook niet op je zolder: Als je niet thuis bent, of een nachtje ligt te slapen, en dus een x minuten/uren die gassen hun ding laat doen voordat je het door hebt, dan is de schade ook immens.

Je kunt wel wat maatregelen nemen, zoals een blusinstallatie, die zit volgens mij soms ook ingebouwd in bepaalde systemen, maar toch, ik vind het nog steeds niet aantrekkelijk om potentieel een huis op te geven, "tenzij ik geluk heb en er niets gebeurt".
Klopt! Dat verlies valt wel mee.
Het is meer “behoorlijk complex” om het van de nok van mijn schuine dak naar een box in de tuin te routen.
Maar ik ben er al over aan het denken… het is wellicht wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
reneeke1970 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:23:
De nl verkoper heeft bling bling showroom, de Duitse handelt vanuit oude loods...
Dit is wel generaliserend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:14

MrFish

Untitled

Om nog even in te haken op het financiële nut van een thuisbatterij: hieronder de verdiensten van mijn 32 kWh victron systeem (operationeel sinds maart, met in maart slechts nog 16 kWh). 'Kosten vast contract' zijn een schatting uitgaande van 22 ct/kWh, 13 ct/kWh TLK en 35% eigenverbruik, zonder thuisbatterij. In dit tempo heb ik 'm met een jaar of 4 terugverdiend, al wordt dat uiteraard wat langer wanneer het salderen stopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v0V8Pgsn-ZmuIeZGLA39U4mPYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NU8Ed2rmmjK37cCPFIoH2dTl.png?f=fotoalbum_large

Als iemand belangstelling heeft in de volledige spreadsheet, dan deel ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Tuurlijk :z alsof er hier geen mensen te vinden zijn die met minder marge genoegen zouden nemen als dat kon zodat ze gewoon prima verdienen. Duitsland is 6x zo groot, niet gek dat je daar schaalvoordelen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Waar jij en ik (en velen anderen) ook gewoon aan meedoen, wij kopen ook in het buitenland en graaien hier de subsidies ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:01:
[...]

Waar jij en ik (en velen anderen) ook gewoon aan meedoen, wij kopen ook in het buitenland en graaien hier de subsidies ;)
Ja daar moet ik je wel gelijk in geven.
Boodschappen al twee jaar uit Duitsland, net als drank en brandstof. Alleen LPG tank ik hier.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24
[...]
Als je op de day ahead markt EPEX handelt (bijvoorbeeld DESS van Victron) dan verdien je geld.
Mijn batterij doet met DESS 250 cycli per jaar. Gemiddeld heb je 11~13 cent per kWh prijsverschil. Dat is 10 cent na alle verliezen.

De winst van mijn 16 kWh batterij is dan 250 x 0,10 x 16 = €400 per jaar.

Oftewel € 25 per kWh batterij opslag winst per jaar.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007

Ethirty

Who...me?

Alleen nu nog instappen is andere koek lijkt me.

Over iets meer dan een jaar wordt het verschil tussen in- en verkoop veel kleiner, dan heb je €400 verdient na investering van - ik noem maar wat - €8K. Sowieso zit je dan al op 20 jaar voor je geld gaat verdienen, maar alleen als de inkomsten op dat niveau blijven.

Hebben de energie-traders daar ook al aan gerekend? Hoeveel blijft er over als er van die 10ct misschien 0,1ct overblijft?

[ Voor 14% gewijzigd door Ethirty op 03-09-2025 20:19 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
1e dagje zonneplan dynamisch met 1 marstek
Over een week hoop ik de 2e te ontvangen, dan kunnen we weer wat verder spelen met de stroom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRCkEHDccM5ayZgHrSQLN-KZ4fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncL7mVLg0Rly94GHcw0OfKz3.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHV9pr0b5Fc-RqKM4hjz8RxSQkI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R8H2JN3jtehbpyu2UZvqUjiw.png?f=fotoalbum_large
Zonder batterij, veel eenvoudiger :*)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Ethirty In 2027 ga je een ander verhaal krijgen, meer NOM stroom die je niet hoeft in te kopen is ook voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Pim57 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:54:
[...]

Als je op de day ahead markt EPEX handelt (bijvoorbeeld DESS van Victron) dan verdien je geld.
Mijn batterij doet met DESS 250 cycli per jaar. Gemiddeld heb je 11~13 cent per kWh prijsverschil. Dat is 10 cent na alle verliezen.

Precies, en € 25 per kWh moet zeker te behalen zijn, zie ook mijn resultaten: ik zit nu op €27 per kWh in een half jaar.

@Ethirty Ook vanaf 2027 heeft een thuisbatterij zin, alleen zul je dan vrijwel geen EPEX-handel meer doen. Voor je PV opwek kun je dan tenminste nog een goede prijs krijgen, ca ~12 ct/kWh, in plaats van vrijwel niks.
Van maart t/m augustus heb ik 6000 kWh opgewekt met mijn zonnepanelen. Met een vast contract, zonder thuisbatterij zou daarvan straks zo'n driekwart regelrecht het net op gaan voor ... 0.25 ct/kWh. Met een thuisbatterij en een dynamisch contract levert dat in ieder geval nog zo'n €540 op (meer nog, want je zelfconsumptie gaat omhoog dus je vermijdt ook relatief dure inkoop). Maar we gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:09

pvg

Van die 10ct/kWh moet dan nog wel de afschrijving van de accu af: min. ca. 2.5ct/kWh. Dus je raakt nog 25% kwijt.

• Pr088
MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:52:
[...]

Precies, en € 25 per kWh moet zeker te behalen zijn, zie ook mijn resultaten: ik zit nu op €27 per kWh in een half jaar.

@Ethirty Ook vanaf 2027 heeft een thuisbatterij zin, alleen zul je dan vrijwel geen EPEX-handel meer doen. Voor je PV opwek kun je dan tenminste nog een goede prijs krijgen, ca ~12 ct/kWh, in plaats van vrijwel niks.
Van maart t/m augustus heb ik 6000 kWh opgewekt met mijn zonnepanelen. Met een vast contract, zonder thuisbatterij zou daarvan straks zo'n driekwart regelrecht het net op gaan voor ... 0.25 ct/kWh. Met een thuisbatterij en een dynamisch contract levert dat in ieder geval nog zo'n €540 op (meer nog, want je zelfconsumptie gaat omhoog dus je vermijdt ook relatief dure inkoop). Maar we gaan het zien :)
Je onderschat mijn inziens de terugleververgoeding voor stroom bij een dynamisch contract. Die is nu bij mij gemiddeld ruim 5 cent kale prijs (zonder saldering). Waarom zou dat anders zijn na wegvallen saldering?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

• MrFish

MrFish

Untitled

Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:20:
[...]

Je onderschat mijn inziens de terugleververgoeding voor stroom bij een dynamisch contract. Die is nu bij mij gemiddeld ruim 5 cent kale prijs (zonder saldering). Waarom zou dat anders zijn na wegvallen saldering?
Dat is heel netjes. Ik ging even uit van de gepubliceerde terugleververgoedingen bij vaste contracten. Het hangt, bij dynamisch, ook erg af van de oriëntatie van je panelen.

• reneeke1970
[...]

Omdat wij het een beetje verplaatsen via accu naar duurdere uren.
En jou 5 cent is laag, heb er al gehoord die niet onder 6.5 komen. Zit je bij zonneplan ?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:21:
1e dagje zonneplan dynamisch met 1 marstek
Over een week hoop ik de 2e te ontvangen, dan kunnen we weer wat verder spelen met de stroom

[Afbeelding]
Ex prijzen zijn wel wat eerlijker....

Dat jij niet voor zelfbouw gaat valt wel beetje tegen hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 17:06
[...]

Dit jaar is dit tot heden toe bij mij € 0,12 per kale kWh inclusief gebruik maken van mijn batterijen.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• reneeke1970
Ethirty schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:17:
Alleen nu nog instappen is andere koek lijkt me.

Over iets meer dan een jaar wordt het verschil tussen in- en verkoop veel kleiner, dan heb je €400 verdient na investering van - ik noem maar wat - €8K. Sowieso zit je dan al op 20 jaar voor je geld gaat verdienen, maar alleen als de inkomsten op dat niveau blijven.

Hebben de energie-traders daar ook al aan gerekend? Hoeveel blijft er over als er van die 10ct misschien 0,1ct overblijft?
Maak van die 8k maar 2.5k.
Traden zal er niet meer bij zijn, maar PV verplaatsen naar dure uren (15/25)cent ex. En uitsparen eb met nom draaien
Dus ik denk, of hoop, dan nog steeds 500 per jaar te besparen, dus tvt 5 jaar

1 PVoutput . Dongen NB

• Pr088
clodders schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:55:
[...]

Dit jaar is dit tot heden toe bij mij € 0,12 per kale kWh inclusief gebruik maken van mijn batterijen.
Precies. Dan pak je dus 7ct meer dan ik doe, zonder batterij. Ik 'dump' vooral 's middags veel stroom op het net met zonnepanelen op zuiden en de helft van de dagen geen mogelijkheid een auto te laden overdag.
Maar sowieso: voor terugleveren krijg je echt wel meer dan 0.25 cent

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:04:
[...]

Precies. Dan pak je dus 7ct meer dan ik doe, zonder batterij. Ik 'dump' vooral 's middags veel stroom op het net met zonnepanelen op zuiden en de helft van de dagen geen mogelijkheid een auto te laden overdag.
Zonder saldering valt dat echt wel tegen. Zie hier de situatie voor vandaag. Maar 1x boven de 25 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXIIlyw1Lw5auXbMARIP3UZPy_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZfVKsSnl3X1vTliyrluPsol.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• dunklefaser
  • Laatst online: 23:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Impossibl3 Gaat het nu om 0,25 cent wat @Pr088 schrijft of 25 cent?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

reneeke1970 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:57:
[...]

Maak van die 8k maar 2.5k.
Traden zal er niet meer bij zijn, maar PV verplaatsen naar dure uren (15/25)cent ex. En uitsparen eb met nom draaien
Dus ik denk, of hoop, dan nog steeds 500 per jaar te besparen, dus tvt 5 jaar
16kWh voor 2.5k? Zelfbouw ali-express is niet voor iedereen hè ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 17:50
Pim57 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet of dit vér afwijkt...

16kWh á 400,=(?) kost ~€6.400 aan investering.
"winst" per jaar € 400,= >>> geeft een TvT van...... 16 jaar, terwijl 2027 het salderen afloopt... :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Impossibl3 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:07:
[...]

Zonder saldering valt dat echt wel tegen. Zie hier de situatie voor vandaag. Maar 1x boven de 25 cent.

[Afbeelding]
Ik beargumenteer dat 'een kwart cent' oftewel 'nul komma vijfentwintig cent per kwh' (0,25 cent kwh) die in de media vaak voorbijkomt een veel te lage vergoeding is als je een dynamisch contract hebt.

Ik heb even mijn factuur er bij gepakt
10,15 cent saldering ex btw
7,85 cent kale prijs ex btw
Btw wordt ook nog verrekend.

Dus ik krijg na 1-1-2027 ruim 12 cent minder (saldering + btw), maar alsnog 5-7 cent per kwh, is mijn verwachting. Op de goedkope middaguren zal het misschien 0-2 cent per kwh zijn, maar zonnepanelen zijn echt niet meteen kostenposten. Integendeel, de winst zit straks in zelfgebruikte kwh's. Daarom overweeg ik om naast zuid, nog fors uit te breiden op oost-west. En nog een jaar volle bak salderen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:04:
[...]

Dat klopt verkoop gemiddeld € 0,29 per kWh
In de periode dan mijn warmtepomp veel stroom vraagt koop ik mijn stroom in op het laagste prijs moment. vaak ik de nacht.
Dit scheelt gemiddeld € 0,07 per kWh

[ Voor 15% gewijzigd door clodders op 04-09-2025 10:59 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• reneeke1970
Ethirty schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:13:
[...]

16kWh voor 2.5k? Zelfbouw ali-express is niet voor iedereen hè ;)
Niks met Ali te maken, kun je gewoon in nl kopen.
Ik heb wel veel in polen besteld en was zelfs maar 2200 kwijt.
En als je twee linkse handen hebt dan houd het snel op ja.
Maar ook kant en klaar valt reuze mee, bij een Rotterdams bedrijf kun je 10 kWh voor 1200 afhalen. Neem daar een omvormer naar keuze bij en klaar. Een victron 3000va kost 600 euro. Een 5000va is 800 euro.
Daar in Rotterdam hebben ze alleen deye,een 5 kW voor 700 is de goedkoopste dacht ik.

1 PVoutput . Dongen NB

• Pr088
clodders schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:53:
[...]

Dat klopt verkoop gemiddeld € 0,29 per kWh
In de periode dan mijn warmtepomp veel stroom vraagt koop ik mijn stroom in op het laagste prijs moment. vaak ik de nacht.
Dit scheelt gemiddeld € 0,07 per kWh
Maar met 7 cent 'rendement' en wat verliezen door een 85-90% RTE van je batterij, dan is je terugverdientijd behoorlijk denk ik? Met 23kwh SolarEdge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
MrFish schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:40:
[...]

Dat is heel netjes. Ik ging even uit van de gepubliceerde terugleververgoedingen bij vaste contracten. Het hangt, bij dynamisch, ook erg af van de oriëntatie van je panelen.
Het hangt er vanaf inderdaad. Maar al mijn panelen liggen pal op het zuiden en ik kan lang niet al mijn opwek zelf verbruiken. Zit op 20-25% zelfverbruik (ligt zo laag omdat mijn laadpaal 'voluit gaat' tijdens het laden en dus niet in een NOM stand draait).
Bottemline: het kan misschien nog wel hoger. Ik 'dump' veel zon 's middags. Dus dat is niet het meeste lucratief. Dus als je veel oost-west hebt of strategisch kunt terugleveren d.m.v. een batterij, dan kan het echt hoger zijn.

Conclusie: ga dynamisch, de vaste contracten zijn echt onrendabel. Nu, dankzij de terugleverkosten en mogelijk na 2026 door de lage vergoeding per kale kwh.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Wat is jullie ervaring met een accu in combinatie met een elektrische auto?

Situatie: Overdag laad je jouw accu lekker op met de zonnepanelen, zeg zo'n 20kwh op een zomerse dag.
Vervolgens sluit jij om 20:00 uur braaf je auto aan, dat 70kwh nodig heeft.

Gevolg; thuisaccu leeg, en je sluipstroom wat je juist wilt opvangen kan je niet meer opvangen want de accu is leeg.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Luchtbakker schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:37:

Situatie: Overdag laad je jouw accu lekker op met de zonnepanelen, zeg zo'n 20kwh op een zomerse dag.

Gevolg; thuisaccu leeg, en je sluipstroom wat je juist wilt opvangen kan je niet meer opvangen want de accu is leeg.

Ik heb dat opgelost door mijn laadpaal helemaal buiten mijn thuisbatterij te houden; de laadpaal zit aangesloten vóór de energiemeter van mijn Victron systeem. Node-RED stuurt de laadpaal aan op basis van de EPEX prijzen (goedkoopste drie uur per dag). EV's opladen uit je thuisaccu is nu nog niet interessant. Vanaf 2027 misschien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:28

Ersus

Zuid-Limburg

Jouw geschetste situatie heb ik vooraf in mijn planning meegenomen maar nog niet mogen ervaren.
Een parallel uitbreiding met nog eens 3x 8kVA om in som met ca 38kW vermogen 150kWh te mogen verdelen zal de huidige ervaring er niet slechter op maken is mijn vermoeden.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

reneeke1970 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:05:
[...]

Maar ook kant en klaar valt reuze mee, bij een Rotterdams bedrijf kun je 10 kWh voor 1200 afhalen. Neem daar een omvormer naar keuze bij en klaar. Een victron 3000va kost 600 euro. Een 5000va is 800 euro.
Daar in Rotterdam hebben ze alleen deye,een 5 kW voor 700 is de goedkoopste dacht ik.
Geen idee welk bedrijf je bedoeld. De importeur vraagt 1300 voor een 3kW Deye, een 3f 10kW gaat al over de 2200. En dan heb je nog accu’s en divers installatie materiaal nodig. Diezelfde importeur verkoopt ook een 5kWh accu voor 3000 :X

#team_UTC+1

• Luchtbakker

Luchtbakker

MrFish schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:44:
[...]

Ik heb dat opgelost door mijn laadpaal helemaal buiten mijn thuisbatterij te houden; de laadpaal zit aangesloten vóór de energiemeter van mijn Victron systeem. Node-RED stuurt de laadpaal aan op basis van de EPEX prijzen (goedkoopste drie uur per dag). EV's opladen uit je thuisaccu is nu nog niet interessant. Vanaf 2027 misschien wel.
Hoe moet ik dat zien? Hoe zou ik mijn laadpaal vóór de energiemeter kunnen plaatsen? Het klinkt alsof je dan een tweede energiemeter moet krijgen apart voor de paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:29:
[...]

Maar met 7 cent 'rendement' en wat verliezen door een 85-90% RTE van je batterij, dan is je terugverdientijd behoorlijk denk ik? Met 23kwh SolarEdge?
Het verlies over het gehele jaar is ca 9 %.
De terugverdient tijd is heel afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden .
Mijn eigen verbruik van ca 6.100 kWh kost niets en krijg nu nog geld toe.
De verwachting is dat dit tussen de 600 en € 630,-- ligt.
Omdat alles uit eigen middelen is betaald scheel dit ook bij mijn inkomstenbelasting

• MrFish

MrFish

Untitled

Luchtbakker schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:55:
[...]

Hoe moet ik dat zien? Hoe zou ik mijn laadpaal vóór de energiemeter kunnen plaatsen? Het klinkt alsof je dan een tweede energiemeter moet krijgen apart voor de paal.
Victron werkt met een losse energiemeter (dus niet je P1-meter). Je kunt zelf bepalen welke groepen je wel of niet daarachter zet.

• Pr088
clodders schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:56:
[...]

Het verlies over het gehele jaar is ca 9 %.
De terugverdient tijd is heel afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden .
Mijn eigen verbruik van ca 6.100 kWh kost niets en krijg nu nog geld toe.
De verwachting is dat dit tussen de 600 en € 630,-- ligt.
Omdat alles uit eigen middelen is betaald scheel dit ook bij mijn inkomstenbelasting
Bij de box-3 bedoel je? 91% RTE is netjes! Verwacht je de 600 vol te kunnen houden na salderen?

• reneeke1970
Ethirty schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:54:
[...]

Geen idee welk bedrijf je bedoeld. De importeur vraagt 1300 voor een 3kW Deye, een 3f 10kW gaat al over de 2200. En dan heb je nog accu’s en divers installatie materiaal nodig. Diezelfde importeur verkoopt ook een 5kWh accu voor 3000 :X
Nou dan moet je niet bij die importeur kopen haha. Het bedrijf staat ook op marktplaats, prijzen zijn ook laag omdat ze ex btw verkopen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Linksom of rechtsom heb je toch 20kWh (minus verliezen) bespaard? En als je gewoon elke dag een beetje laad ipv wachten tot je auto leeg is heb je ook geen 70kWh nodig ;)

#team_UTC+1

• Luchtbakker

Luchtbakker

Ethirty schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:06:
[...]

Linksom of rechtsom heb je toch 20kWh (minus verliezen) bespaard? En als je gewoon elke dag een beetje laad ipv wachten tot je auto leeg is heb je ook geen 70kWh nodig ;)
Heb je ergens ook wel gelijk in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Ethirty schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:06:
[...]

@Luchtbakker
ik heb (nog) geen thuisaccu maar wel een EV (met 500km wltp)
Ik laad die tegenwoordig zoveel mogelijk strict direct van de PV. Alleen als ik een verre tocht gepland heb laad ik hem de nacht ervoor vanuit het grid tot het nivo dat ik nodig heb. En ik laad nachts als het nivo onder de 25% komt.
Gevolg: Veel vaker dan voorheen staat de auto met 25...70% lading op de oprit.

Dat was in het begin even wennen. Het voelde een beetje "eng" om de range op 130km te hebben staan en toch niet bij te laden (bij bewolking).
Ik heb er aan moeten wennen. Maar het blijkt compleet geen probleem.
Ik rijd echt NOOIT 125km op een dag zonder dat dat een "geplande verre tocht" is.
(En mocht ik ooit spontaan voor een 300km trip worden uitgenodigd dan zijn er onderweg altijd voldoende snelladers)

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24
Hansieo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:16:
[...]

Ik weet niet of dit vér afwijkt...

16kWh á 400,=(?) kost ~€6.400 aan investering.
"winst" per jaar € 400,= >>> geeft een TvT van...... 16 jaar, terwijl 2027 het salderen afloopt... :?
De terugverdientijd hangt natuurlijk van je investering af.

Maar ook na 2027 verdien je met je batterij door je solar opbrengst naar de dure uren te verschuiven.
En in de winter de dure uren te overbruggen met goedkope stroom uit wind.

Zowel in de zomer als de winter kun je nog steeds met gemiddeld € 0,10 prijsverschil rekenen.
Je winst blijft nog steeds € 25 per kWh per jaar, alleen met een andere strategie.

Na 2027 raak je wel het salderen voordeel kwijt, maar daar heeft iedereen met Solar last van.
En handelen op de dayahead EPEX markt kan alleen nog bij extreme prijsverschillen. (Ik gok max 30 dagen per jaar)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:08
Luchtbakker schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:18:
[...]

Heb je ergens ook wel gelijk in :)
Precies zo doe ik dat ook. Ik heb 15 kWh accu. Wanneer deze vol is en auto dient geladen te worden, dan maximaal 10 kWh laden zodat je de nacht nog kunt doorkomen met NOM.

• Pr088
reneeke1970 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:05:
[...]

Stuur maar even een linkje. 10kwh voor 1200? Lijkt me onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

MajaMestreech schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:40:
[...]

Precies zo doe ik dat ook. Ik heb 15 kWh accu. Wanneer deze vol is en auto dient geladen te worden, dan maximaal 10 kWh laden zodat je de nacht nog kunt doorkomen met NOM.
Ik rijdt met regelmaat grote stukken, en mijn planning zakelijk is ook erg onberekenbaar. Ik moet dus welke dag wel met een volle accu van huis. Half/kwart laden is voor mij echt geen optie.

Voorbeeldje; gisteren was de planning sat ik maar 100km zou rijden, en uiteindelijk werd het ruim 400. Als ik niet vol haf geladen had ik het zonder fastnet niet gered.

En ik heb een hekel aan laden onderweg :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:22:
[...]

Geloof ik eigenlijk wel. Bij NKON heb je 5.12 kWh voor 700,-- en 16 kWh voor 1600,-- in de BTW

1200 voor 10 kWh klinkt dan niet ongeloofwaardig.

• habbekrats
@luchtbakker Mijn broer rijd ook voor het bedrijf EV. Had hiervoor diesel. Werkgever heeft de lader + installatie betaald. Krijgt voor thuisladen een vergoeding 29ct/kwh. Met zijn dynamisch contract houd hij nog gewoon nog meer geld over door slim laden.

• Luchtbakker

Luchtbakker

habbekrats schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
@luchtbakker Mijn broer rijd ook voor het bedrijf EV. Had hiervoor diesel. Werkgever heeft de lader + installatie betaald. Krijgt voor thuisladen een vergoeding 29ct/kwh. Met zijn dynamisch contract houd hij nog gewoon nog meer geld over door slim laden.
Dat is hier ook het geval. Wij krijgen 35 cent bij een dynamisch contract. Regelmatig zit ik onder de 20 cent all-in. Daar wordt in 2027 de thuis accu van betaald :)

Mede ook daarom ben ik niet happig op laden buiten de deur. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Luchtbakker op 04-09-2025 16:54 ]

• zalkc
habbekrats schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
Dit kan in de toekomst nog een belastingdingetje worden. Maar verder een goede regeling van de werkgever, goedkoper als publiek laden en toch interessant voor de werknemer. Gaat je mogelijk wel een paar jaar kosten om de lader en installatie terug te verdienen.

Aangezien de leaserijder een lui dier is als het gaat om laden of tanken (is toch een pasje van de zaak, boeie!!) kan het de werkgever weleens 25ct kWh schelen, de Shell Recharge rekent een vaste kWh prijs per laadpaal en middelt het uit, die zit nu op 55ct kWh. Op jaarbasis 5.000 kwh voor 30.000km is 1250€

Als ik het zo doorreken is het gewoon ook een goede deal voor de werkgever om energie zo goedkoper in te kopen. Publiek laden is gewoon schandalig duur geworden.

Even een geforceerde draai naar de thuisaccu, als je je thuisaccu kunt legen in je leaseauto wordt de som best mooi. 100 kWh overschot uit je PV die je nu nog een 10 cent netto oplevert met netinjectie, kun je ook voor 29ct kwijt in een EV van de zaak. Is snel 15-20€ per week in de zonnige maanden. En met een dynamisch contract kan het nog mooier worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Pr088 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:22:
[...]

Weet je marktplaats niet te vinden?
Thuisbatterij - 10kWh- low voltage - Laagste prijs garantie!
€ 1.200,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
reneeke1970 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:26:
[...]

Weet je marktplaats niet te vinden?
Thuisbatterij - 10kWh- low voltage - Laagste prijs garantie!
€ 1.200,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ik vertrouw dat niet helemaal https://www.scamadviser.com/nl/check-website/e2c.energy
https://e2c-solar.nl/is ook leuk.

• daemonix
  • Niet online
En ineens onderhoudsmodus voor die site...

• reneeke1970
Gewoon contact met ze opnemen, dan kun je langs komen. Als je op het deye forum gaat kijken zie je dat tientallen er al een omvormer opgehaald hebben

1 PVoutput . Dongen NB

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

“Chinezen” dacht ik hier te lezen, die het voor een fractie van de prijs van de importeur via marktplaats verkopen? 🤔

En dan fronzen we onze wenkbrauwen wel over de accu-cowboy?

Toch fijn als je zo veel geld over hebt dat zaken als service en garantie je helemaal niks interesseren.

#team_UTC+1

• The Source
  • Laatst online: 23:42
wat voor omvormer heb ik nodig voor een low voltage batterij? En kan dat gecombineerd worden met solar input?

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

reneeke1970 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:26:
[...]

Gewoon contact met ze opnemen, dan kun je langs komen. Als je op het deye forum gaat kijken zie je dat tientallen er al een omvormer opgehaald hebben
Even KVK.nl gecontroleerd bedrijf komt niet voor als e2c-Energy of Solar.

• reneeke1970
The Source schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:18:
wat voor omvormer heb ik nodig voor een low voltage batterij? En kan dat gecombineerd worden met solar input?
Meest voorkomende is een deye of victron,maar er zijn nog tientallen anderen

1 PVoutput . Dongen NB

• Tanuki
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:12:
[...]

Meest voorkomende is een deye of victron,maar er zijn nog tientallen anderen
Is dat nou echt de beste en simpelste manier?

Mijn Growatt hybride omvormer los koppelen, de solar stekkers in zo een deye of Victron omvormer pluggen en daarachter dan een batterij van nkon/aliexpress/polen/... zetten?

Het voelt zo zuur om die 8 maanden oude Growatt te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 02:54
Ik heb er onlangs mijn Deye omvormer gehaald. Is zeker geen scam. Vind het zelfs ongepast om dat te moeten benoemen. Ik zie ze al jaren langskomen op MP tegen zeer concurrerende prijzen. Dat zou je anders niet zo lang volhouden.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Wat ik hier toepas is het volgende: De laadpaal/EV's volgen hetzelfde schema als de thuisaccu's via Home Assistant:

Lage prijzen: EV en thuisaccu's laden
Hoge prijzen: EV stop, thuisaccu's ontladen
NOM: Knop via Home Assistant om de laadpaal wel/niet te compenseren vanuit de accu's.

De EV's trekken hier dus nooit onbedoeld de thuisaccu's leeg.

Indien nodig kan ik handmatig een schema toevoegen aan de laadpaal om tijdens dure uren te laden als het echt nodig is, en dan dus via die toggle bepalen om dat vanuit het net of de thuisaccu's te laten komen.

Pagina: 1 ... 74 ... 76 Laatste