Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 75 ... 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:53
Volgt iemand trouwens actief de prijs trend van accu's? Is het nog steeds dalende of is het al aan het stagneren of staat het al stil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:40
Tanuki schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:42:
[...]

Is dat nou echt de beste en simpelste manier?

Mijn Growatt hybride omvormer los koppelen, de solar stekkers in zo een deye of Victron omvormer pluggen en daarachter dan een batterij van nkon/aliexpress/polen/... zetten?

Het voelt zo zuur om die 8 maanden oude Growatt te vervangen.
Nee in jou geval niet denk ik.
Het is even rekenen, hangt van de prijs van een Growat accu af. Maar daar zul je wel van schrikken want is waarschijnlijk hoog voltage

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:48
Aziona schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:07:
[...]

Ik heb er onlangs mijn Deye omvormer gehaald. Is zeker geen scam. Vind het zelfs ongepast om dat te moeten benoemen. Ik zie ze al jaren langskomen op MP tegen zeer concurrerende prijzen. Dat zou je anders niet zo lang volhouden.
Het kan inderdaad best goed zijn hoor. Maar tegen zulke prijzen, moet een verkoper toch ergens op besparen? Service, garantie?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

computerjunky schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:47:
Volgt iemand trouwens actief de prijs trend van accu's? Is het nog steeds dalende of is het al aan het stagneren of staat het al stil ?
Ja, daalt.

Zie hier bijv. dat ik eind 2024 nog 811.91 Euro betaalde voor 2 kWh en de laatste keer 707.85 Euro per 3 kWh heb betaald voor Zendure. Dus 1,5x zoveel opslag voor een lager bedrag.

Bij Marstek zie je bijv. de prijs ook gaandeweg dalen van de 5.12 kWh modellen, die je nu voor +-1299 Euro kunt krijgen, dat lag eerder rond de 1499-1899 Euro.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:56
Ben je met de keuze van een hybride omvormer meteen gebonden aan het merk thuisaccu?
Of is er bijvoorbeeld ook een merk omvormer wat compatible is met meerdere merken accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:17
Pim57 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:54:
[...]

Als je op de day ahead markt EPEX handelt (bijvoorbeeld DESS van Victron) dan verdien je geld.
Mijn batterij doet met DESS 250 cycli per jaar. Gemiddeld heb je 11~13 cent per kWh prijsverschil. Dat is 10 cent na alle verliezen.

De winst van mijn 16 kWh batterij is dan 250 x 0,10 x 16 = €400 per jaar.

Oftewel € 25 per kWh batterij opslag winst per jaar.
Dankje, interessante info. Lijkt mij dus financieel.totaal niet interessant dan toch? Stel ik.koop een 5 kWh marstekaccu voor 1300 euro. Verdien je een whopping 125 euro per jaar mee. Klopt ongeveer toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Fr33z schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:28:
[...]

Dankje, interessante info. Lijkt mij dus financieel.totaal niet interessant dan toch? Stel ik.koop een 5 kWh marstekaccu voor 1300 euro. Verdien je een whopping 125 euro per jaar mee. Klopt ongeveer toch?
Yes. Dus minstens 10 jaar om terug te verdienen. Maar het is dus ook niet verlieslatend op de lange termijn. Zie het nu als een hobby (voor de mensen die graag NOM willen / duurzaamheid), niet als een geldmachine.
Zoals hieronder terecht opgemerkt door @de Peer : accu's zijn o.a. door het grondstoffengebruik en het verlies van energie moeilijk duurzaam te noemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Pr088 op 05-09-2025 09:57 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:17:
[...]

Nee in jou geval niet denk ik.
Het is even rekenen, hangt van de prijs van een Growat accu af. Maar daar zul je wel van schrikken want is waarschijnlijk hoog voltage
Dat zijn inderdaad hoog voltage accu's, 500 EUR voor 2,5 kWh

"Nee in jou geval niet denk ik" betekent dus, "eigenlijk wel"? Op het moeten omwisselen van de omvormer na?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:03

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:35:
[...]

Yes. Dus minstens 10 jaar om terug te verdienen. Maar het is dus ook niet verlieslatend op de lange termijn. Zie het nu als een hobby (voor de mensen die graag NOM willen / duurzaamheid), niet als een geldmachine.
nou laat dat duurzaamheid maar weg hoor, dat is natuurlijk niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tanuki schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:38:
[...]

Dat zijn inderdaad hoog voltage accu's, 500 EUR voor 2,5 kWh

"Nee in jou geval niet denk ik" betekent dus, "eigenlijk wel"? Op het moeten omwisselen van de omvormer na?
Hij is om te wisselen voor een deye inderdaad, die is laag voltage. En je hebt naar keuze één of drie fase modellen. Van jou link naar de accu staat ook bij dat je voor hoog voltage minimaal drie nodig hebt, beter nog meer om het effectiefste voltage te behalen

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 05-09-2025 10:00 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fr33z schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:28:
[...]

Iets meer, want je spaart straks ook energie belasting uit. Dus tvt is 8/9 jaar, altijd nog beter dan die van zonnepanelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:55
Ragnar9999 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:41:
Ben je met de keuze van een hybride omvormer meteen gebonden aan het merk thuisaccu?
Of is er bijvoorbeeld ook een merk omvormer wat compatible is met meerdere merken accu's?
Dat hangt af van het merk/type hybride omvormer. Diverse omvormer merken ondersteunen meerdere merken en types (veelal hoog voltage) batterijen. Sommige hebben zelfs een grote lijst die ondersteund wordt. B.v. Solis. Bij SMA, als ander voorbeeld, is de lijst wat korter maar zijn het er ook nog 6.
Check de websites van de diverse opties voor de compatibele batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:41
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:32:
[...]Het kan inderdaad best goed zijn hoor. Maar tegen zulke prijzen, moet een verkoper toch ergens op besparen? Service, garantie?
Voor mij staat scam gelijk aan oplichting vandaar mijn reactie maar je hebt helemaal gelijk. Om eerlijk te zijn verwacht ik ook geen service van hen en ten aanzien van garantie verwacht ik een Aliexpress-houding, maar voor deze prijzen vind ik het een acceptabel risico. Het worden een soort consumergoods.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Aziona schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:04:
[...]
Voor mij staat scam gelijk aan oplichting vandaar mijn reactie maar je hebt helemaal gelijk. Om eerlijk te zijn verwacht ik ook geen service van hen en ten aanzien van garantie verwacht ik een Aliexpress-houding, maar voor deze prijzen vind ik het een acceptabel risico. Het worden een soort consumergoods.
En daar zit op termijn ook het probleem. Consumergoods vraagt in Nederland op consumentenrecht. Recht op reparatie, goede service etc... Daar ben ik bang voor, al vergeten bestaande partijen het ook vaak.
Heb vorig jaar ellenlange discussies gehad met mijn online leverancier van laptop. Die verwees na een defect - na reparatie onder garantie- steeds naar 'fabrieksgarantie van 2 jaar is verlopen'... Ontkende volledig dat garantie voor de verkopers rekening is. Niet voor de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:56
@Aziona Tegenwoordig doe ik eerst wat onderzoek, vooral bij MP aanbieders
1 de nl website staat in onderhoud ook als je via Google search de website aanklikt.
2 ga je naar de in mijn ogen rommelige Engelse site dan vind ik daar geen algemene voorwaarden in het NL.
3 Een aan review zijn ronduit slecht.
4 de eigenaren doen erg hun best om allerlei gegevens te verbergen.

Ophalen is voor mij niet te doen 275km

Het kan dus best ok zijn, ik zou de eigenaren dan adviseren de website en voorwaarden issue's te verbeteren.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 09:37
reneeke1970 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:12:
[...]

Meest voorkomende is een deye of victron,maar er zijn nog tientallen anderen
Ik zie victron veel voorbij komen, maar lijkt me meer gericht op zelfbouwers en/of complexe setups. Wat zou het beste zijn voor mij?

Ik heb een 16x435wp O/W string op een 3 fase 4kWh GoodWe hybride omvormer. Omdat die low volt batterijen veel goedkoper zijn dan bv de GoodWe batterijen zou ik de omvormer graag vervangen. Graag monitoren en eventueel aansturen in HA. Wat zou het prijsverschil voor een vergelijkbare setup zijn voor deye of victron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
The Source schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:00:
[...]

Ik zie victron veel voorbij komen, maar lijkt me meer gericht op zelfbouwers en/of complexe setups. Wat zou het beste zijn voor mij?

Ik heb een 16x435wp O/W string op een 3 fase 4kWh GoodWe hybride omvormer. Omdat die low volt batterijen veel goedkoper zijn dan bv de GoodWe batterijen zou ik de omvormer graag vervangen. Graag monitoren en eventueel aansturen in HA. Wat zou het prijsverschil voor een vergelijkbare setup zijn voor deye of victron?
De kleinste drie fase deye is zeker 1000 euro, misschien wel 1200 dat is kwestie van even zoeken.
Een victron hang je erbij, niet in plaats van. Die laad en ontlaad vanaf het net, met een extra kWh meter draai je zo nom.
3000va is 600 euro
5000va is 800 euro.
KWh meter is tussen 80 en 140 euro.
En dan nog naar keuze een low voltage accu erbij, prijs weet je inmiddels wel.
Victron kan je met ha aansturen, ik doe dat niet, geen verstand van

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:13
Taro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:39:
[...]

Ja, daalt.

Zie hier bijv. dat ik eind 2024 nog 811.91 Euro betaalde voor 2 kWh en de laatste keer 707.85 Euro per 3 kWh heb betaald voor Zendure. Dus 1,5x zoveel opslag voor een lager bedrag.

Bij Marstek zie je bijv. de prijs ook gaandeweg dalen van de 5.12 kWh modellen, die je nu voor +-1299 Euro kunt krijgen, dat lag eerder rond de 1499-1899 Euro.
Interessant. Voor mijn specifieke geval (+/- 1000kWh Nom winst/jaar) daalt de prijs dus sneller dan mijn jaarlijkse winst. Ik wacht voorlopig nog even af voor ik instap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
The Source schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:00:
[...]

De vraag is eerst: ga je voor een optimale setup of ga je voor prijs/kwaliteit? Je omvormer omwisselen kost best wel wat. Helemaal 3-fase omvormers zijn duur. Je bent zo 1000-1500 extra kwijt. Je kunt ook de omvormerverliezen accepteren en batterij op je meterkast aansluiten (AC). Dan heb je weliswaar een lagere RTE, maar je spaart heel wat kosten en kunt praktisch elke batterij kiezen. Dus ik weet niet of je de goedkopere low-voltage batterijen wel 'terugverdiend' als je een nieuwe omvormer moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:35:
[...]

De vraag is eerst: ga je voor een optimale setup of ga je voor prijs/kwaliteit? Je omvormer omwisselen kost best wel wat. Helemaal 3-fase omvormers zijn duur. Je bent zo 1000-1500 extra kwijt. Je kunt ook de omvormerverliezen accepteren en batterij op je meterkast aansluiten (AC). Dan heb je weliswaar een lagere RTE, maar je spaart heel wat kosten en kunt praktisch elke batterij kiezen. Dus ik weet niet of je de goedkopere low-voltage batterijen wel 'terugverdiend' als je een nieuwe omvormer moet aanschaffen.
Hij moet ruim 3000 euro betalen voor 15 kWh, dus het kan nogal snel uit bij hem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:05
Fritso schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:23:
[...]

Interessant. Voor mijn specifieke geval (+/- 1000kWh Nom winst/jaar) daalt de prijs dus sneller dan mijn jaarlijkse winst. Ik wacht voorlopig nog even af voor ik instap.
Dat is inderdaad een beetje zo.
Maar vanaf 2027 neemt je jaaropbrengst rap toe. Gemiddeld zit ongeveer 1/3 van je energiegebruik in een nacht waar een dag met PV overschot tegenover staat. Zonder salderen is dat PV overschot weinig waard, met accu dus (grote duim) 1/3 van je jaargebruik tegen je elektriciteitstarief als winst (nog los van onbalansmarkt).
Ik verwacht derhalve 2de helft 2027 wel een rush. Eerste helft 2027 zou wel eens de "sweet spot" van aanschaffen kunnen zijn.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Taro schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:39:
[...]

Ja, daalt.

Thx, goed om te weten.

Helaas staan deze producten/shops niet in de pricewatch dus altijd was lastiger om de prijs te tracken als je er niet actief mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Stefannn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:03:
Ik verwacht derhalve 2de helft 2027 wel een rush. Eerste helft 2027 zou wel eens de "sweet spot" van aanschaffen kunnen zijn.
Misschien tegen die tijd tijd voor een thuisaccu aanbiedingen topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:47:
[...]

nou laat dat duurzaamheid maar weg hoor, dat is natuurlijk niet zo.
Dit vind ik wel een interessante vraag.
Is het nu duurzaam om een thuisbatterij te hebben?

Positieve effecten:
- Opslag en later gebruik van duurzame energie -> besparing CO2 emissies
- Minder curtailment van PV, ook op nationaal niveau als alle huishoudens met PV ook een batterij hebben
- Ontlasting grid, waardoor meer elektrificatie mogelijk

Nadelige effecten:
- Energieverliezen omvormer en batterij
- CO2 emissie bij productie batterij
- Milieu-effecten productie batterij (denk aan mijnbouw etc.)

Zijn de positieve effecten groter dan de negatieve?

De CO2 emissies zouden niet zo moeilijk uit te rekenen moeten zijn. Ik vind echter heel wisselende getallen over CO2 emissies bij batterijproductie.

Iemand dit wel eens uitgezocht?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 09:37
Pr088 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:35:
[...]
Ik heb snel een ruwe berekening gemaakt voor mijn situatie.
Afhankelijk van welke omvormer ik kies levert het vervangen van mijn huidige veel geld op omdat de HV batterij zo veel duurder is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N7167B7LEgv_lzEU-NjTwqzA10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHxnKB5oTmlYyqr4xWvnWnux.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard is de uitbreidbaarheid en garantie van de bovenstaande HV oplossing wel veel beter.

Overigens verwacht ik dat batterijen nog hard zullen zakken in prijs ivm Trump en de import tarieven. Verschillende chinese goederen worden al gedumpt in de EU (chemicalien) en hopelijk volgen batterijen ook nog... afgezien van de ontwikkelingen en volumes die prijzen ook zullen laten zakken.

Ik vraag me ook af wat energie maatschappijen of de overheid gaat of kan verzinnnen om ons weer op kosten te jagen zodra ik een batterij heb en de saldering is afgeschaft.

[ Voor 81% gewijzigd door The Source op 05-09-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:03

de Peer

under peer review

SebastiaanPs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:17:
[...]

Positieve effecten:
- Minder curtailment van PV, ook op nationaal niveau als alle huishoudens met PV ook een batterij hebben

Nadelige effecten:

De CO2 emissies zouden niet zo moeilijk uit te rekenen moeten zijn. Ik vind echter heel wisselende getallen over CO2 emissies bij batterijproductie.

https://www.milieucentraa.../#Thuisbatterij-en-milieu

geen 100% antwoord, wel beetje duiding.

Denk dat je wel kunt aanvoelen dat je de milieubelasting niet zo maar kunt compenseren binnen de leeftijd van de accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 12:37
SebastiaanPs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:17:
[...]

Positieve effecten:

Nadelige effecten:

Moet wel een formule voor te vinden zijn.

Uitgaande van de aanname dat vrijwel alle lage prijzen en overschot ontstaan door groene energie, of het nu windmolens of PV is, op een gegeven moment wil je een batterij laden in een overschot situatie.

Aanname 2, batterijen gaan langer meer als het economische leven (100%-80%), maar we beperken ons tot dit punt en gaan uit van 5000 cycli levensduur

In basis vervang je dus Gascentrale energie met PV energie
Het verschil tussen PV (27gr) Wind (11gr) en gas (490gr) gram/kWh zet ik op 475 gram in het nadeel van een gascentrale.
https://www.energids.be/n...-ton-co2-precies-in/2141/

Het milieueffect van LFP zie ik als redelijk herstelbaar, er lijkt geen stevige permanente schade te blijven bij de ontginning. Maar heb dit niet verder onderzocht.

Een LFP accu komt volgens milieu centraal uit op 100 kg/kWh (beetje vrije interpretatie)

100.000/475 = 210 en een beetje
Is een accu dan met 210 cycli al CO2 neutraal? Nee je hebt ook nog de installatie en specifiek de omvormer die vaal wordt vervangen. In dit rapport op pagina 34-35 wordt de CO2 van omvormers behandeld. Ik ga uit van een 10kW omvormer gemiddeld en volgens dat model zou dat dan 500kg CO2 kosten.

Nu is het lastig rekenen omdat de sizing van je systeem veel uitmaakt. Maar het is duidelijk dat je dus minimaal 1.040 kWh extra moet rekenen om de omvormer eruit te krijgen.

Voor een systeem van 10kWh opslag heb je dus 314 cycli nodig om de footprint teniet te doen. Met laadverlies is dat 350 cycli. In principe kun je de CO2 kosten dus 14 keer compenseren als dit ten kostte gaat van een gascentrale.

--toevoeging
Het grote probleem in deze berekening is de aanname dat die energie die je het injecteert niet alsnog ten kostte gaat van een gascentrale, want die 70% van Nederland zonder panelen kan die stroom ook wel gebruiken. Dus hoe vaak is die stroom daadwerkelijk overtollig en onbruikbaar. Het aantal afgeschakelde kWh's lijkt me redelijk beperkt. Als je rekent met een accu van 1kWh opslag per 1kW PV neemt de footprint van je installatie toe met 10-20% lijkt het. Maar is dat een effectieve maatregel als je de stroom injecteert en de CO2 besparing in een groot aantal gevallen dus gelijk blijft op regionaal/landelijk niveau.

[ Voor 11% gewijzigd door zalkc op 05-09-2025 15:00 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Nu online
zalkc schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:38:
--toevoeging
Het grote probleem in deze berekening is de aanname dat die energie die je het injecteert niet alsnog ten kostte gaat van een gascentrale, want die 70% van Nederland zonder panelen kan die stroom ook wel gebruiken. Dus hoe vaak is die stroom daadwerkelijk overtollig en onbruikbaar. Het aantal afgeschakelde kWh's lijkt me redelijk beperkt. Als je rekent met een accu van 1kWh opslag per 1kW PV neemt de footprint van je installatie toe met 10-20% lijkt het. Maar is dat een effectieve maatregel als je de stroom injecteert en de CO2 besparing in een groot aantal gevallen dus gelijk blijft op regionaal/landelijk niveau.
Exact. Je thuisbatterij voorkomt alleen CO2 emissies als jouw PV productie niet door een ander wordt gebruikt.
Bij een overschot aan duurzame energie (op nationaal/internationaal niveau) wordt er PV/wind afgeschakeld en alleen op die momenten bespaart een batterij CO2 emissie.
Sterker nog, tijdens uren zonder een overschot aan duurzame energie zorgt de batterij juist voor extra CO2 emissie doordat dezelfde energie nu elders (niet duurzaam) moet worden opgewekt en die hoeveelheid energie zelfs groter is door de laad- en ontlaadverliezen.

In Duitsland is de curtailment van renewable energy best fors:
Germany has seen renewable production hit record highs, yet grid limitations routinely force wind farms in the north to curtail generation because the electricity can’t be transported efficiently to demand-heavy regions in the south. In 2023 alone, these constraints led to the curtailment of approximately 19 TWh of renewable energy – enough to power over 5.6 million German households for a year.
Bron: https://www.smart-energy....we-must-heed-the-warning/

Voor NL heb ik de curtailment cijfers nog niet direct kunnen vinden. Het aantal uren met negatieve elektriciteitsprijzen op de day-ahead markt was 458 uur in 2024.

Kent iemand de curtailment cijfers voor NL?

Ik heb al diverse Tweakers voorbij zien komen die een thuisbatterij (ook) vanwege duurzame motieven hebben, maar dan moet dat wel kloppen natuurlijk.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:42
computerjunky schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:47:
Dalende

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
SebastiaanPs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:42:
[...]

Exact. Je thuisbatterij voorkomt alleen CO2 emissies als jouw PV productie niet door een ander wordt gebruikt.
Bij een overschot aan duurzame energie (op nationaal/internationaal niveau) wordt er PV/wind afgeschakeld en alleen op die momenten bespaart een batterij CO2 emissie.
Sterker nog, tijdens uren zonder een overschot aan duurzame energie zorgt de batterij juist voor extra CO2 emissie doordat dezelfde energie nu elders (niet duurzaam) moet worden opgewekt en die hoeveelheid energie zelfs groter is door de laad- en ontlaadverliezen.

In Duitsland is de curtailment van renewable energy best fors:

[...]

Bron: https://www.smart-energy....we-must-heed-the-warning/

Voor NL heb ik de curtailment cijfers nog niet direct kunnen vinden. Het aantal uren met negatieve elektriciteitsprijzen op de day-ahead markt was 458 uur in 2024.

Kent iemand de curtailment cijfers voor NL?

Ik heb al diverse Tweakers voorbij zien komen die een thuisbatterij (ook) vanwege duurzame motieven hebben, maar dan moet dat wel kloppen natuurlijk.
Er is een goede zaak te maken om de 'groene'-belastingen op de energie wel te salderen voor geleverde groene stroom. Maar de wetgever ziet dit momenteel anders.

Voor mij persoonlijk is het duurzaam omdat ik NOM wil draaien en dus zo min mogelijk grijze stroom wil afnemen in de nacht als de zon uitstaat. Maar in het grote verhaal is een individuele batterij niet groen, misschien als je het op grid niveau kan toepassen, maar niet in 1 huis.

Maar goed de vervelende oom op de verjaardag loopt ook de hele tijd te roepen dat iedereen met panelen het gewoon om het geld doet en niet om het milieu moet ik soms gelijk geven. En in dat kader is de batterij inderdaad een egoïstische maatregel, want blijkbaar is er geen behoefte aan mijn opgewekte energie die ik niet zelf kan gebruiken.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
https://www.rtl.nl/nieuws...eens-stuk-minder-nog-maar

Rendement 2025 tov 2024 bijna gehalveerd (aug 25 zelfs een kwart van aug 24), herkennen tweaker eigenaren dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:41

Ethirty

Who...me?

mitsumark schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:18:
https://www.rtl.nl/nieuws...eens-stuk-minder-nog-maar

Rendement 2025 tov 2024 bijna gehalveerd (aug 25 zelfs een kwart van aug 24), herkennen tweaker eigenaren dit ook?
Die Zonneplan accu is een mooi voorbeeld, vanaf 2027 vermoed ik dat hij geld gaat kosten. Want je energie verbruik is veel hoger dan zonder en straks krijg je de belasting over het ontladen niet meer terug. Als dan ook de vergoedingen teruglopen is het snel over met rendement halen.

Wil niet zeggen dat je er niet aan kan verdienen, een aantal mensen hierboven geeft aan nu een redelijk rendement te halen, maar dat is met veel eigen inspanning, eigen algoritmes etc.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Dat de onbalans en Day ahead minder wordt is ook het gevolg van subsidies ISDE door de overheid. Ik ben nu betrokken bij 2 projecten 1 x 8MWh op alleen Day ahead en een 30MWh ook op onbalans. Die 30MWh doet heel wat als er een overschot dreigt. Oftewel de zonneplan accu kan niet goedkoop laden.
Het bedrijf waar we dit mee doen heeft veel meer op stapel staan. Dus de negatieve prijzen overdag gaat minder worden.

Vorig jaar al een project mee gedaan 10MWh eboiler, dat bedrijf had veel warmwater nodig. Daar stonden 2 x 10MWh gasketels een buffertank op niveau te houden. Met de eboiler konden ze in de goedkope uren goedkoper verwarmen dan gas.
Dat verwarmen doe ze nog steeds met een rekenmethode wanneer het uit kan om de eboiler aan te zetten cop =1 gasketel doet ~ 1100 m3/h voor 10MWh warmte.

[ Voor 32% gewijzigd door habbekrats op 05-09-2025 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Ethirty schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:53:
[...]

Die Zonneplan accu is een mooi voorbeeld, vanaf 2027 vermoed ik dat hij geld gaat kosten. Want je energie verbruik is veel hoger dan zonder en straks krijg je de belasting over het ontladen niet meer terug. Als dan ook de vergoedingen teruglopen is het snel over met rendement halen.

Wil niet zeggen dat je er niet aan kan verdienen, een aantal mensen hierboven geeft aan nu een redelijk rendement te halen, maar dat is met veel eigen inspanning, eigen algoritmes etc.
Ik heb zelf altijd het gevoel gehad dat de onbalans handel niet blijvend is. Meer capaciteit levert een gebalanceerder net op. En als er genoeg 'handelaren' zijn is die markt opgedroogd.

Voor mij is de rekensom eenvoudiger met NOM, ik ben op weg om dit jaar 2.500kWh uitgesteld te gebruiken. met 22ct op mijn vaste contract is dat 550€, nu is er nog een vergoeding van netto 10ct voor salderen dus dit en volgend jaar zit ik op 300€ netto rendement. Ik reken 3750€ aan totale investering voor de accu capaciteit (een deel van de omvormer is ook ingezet om de PV uit te breiden). Ik gok dat ik alles nog steeds in 8 jaar heb terugverdiend.

Wat ik in het hele plaatje eerst verkeerd heb ingeschat (en dit is later gecompenseerd met meer PV en ook meegnomen in de berekening) is het verbruik van de hybride omvormer, het apparaat staat altijd aan en dat vreet best veel stroom, 500kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Als je hier eens wat doorheen gaat lijkt het of de onbalansmarkt minder lucratief wordt.
https://onbalansmarkt.com/resultaten/2025-08

Als je de zelfde maand van 2024 neemt zie verschillen. Wel jammer dat de gebruikers schijnbaar verschijnen en weer verdwijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
Hebben we "allemaal" wel zien aankomen dat die markt minder wordt, de vraag is of de (totale) opbrengst sneller omlaag gaat dan de kWh prijzen.
Ik wacht sowieso nieuw kabinet nog even af en ontwikkelingen in 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zie dat ondertussen de For-E Capacitor ook in NL verkocht wordt. Belgisch product. Zijn er al ervaringen mee?
In Belgie is/was het interessant omdat het niet als batterij gezien werd.

Op prijsniveau zitten ze nu op de Sigen / SolarEdge prijsrange.

[ Voor 38% gewijzigd door Get!em op 09-09-2025 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
zalkc schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:38:
[...]

Moet wel een formule voor te vinden zijn.

Uitgaande van de aanname dat vrijwel alle lage prijzen en overschot ontstaan door groene energie, of het nu windmolens of PV is, op een gegeven moment wil je een batterij laden in een overschot situatie.

Aanname 2, batterijen gaan langer meer als het economische leven (100%-80%), maar we beperken ons tot dit punt en gaan uit van 5000 cycli levensduur

In basis vervang je dus Gascentrale energie met PV energie
Het verschil tussen PV (27gr) Wind (11gr) en gas (490gr) gram/kWh zet ik op 475 gram in het nadeel van een gascentrale.
https://www.energids.be/n...-ton-co2-precies-in/2141/

Het milieueffect van LFP zie ik als redelijk herstelbaar, er lijkt geen stevige permanente schade te blijven bij de ontginning. Maar heb dit niet verder onderzocht.

Een LFP accu komt volgens milieu centraal uit op 100 kg/kWh (beetje vrije interpretatie)

100.000/475 = 210 en een beetje
Is een accu dan met 210 cycli al CO2 neutraal? Nee je hebt ook nog de installatie en specifiek de omvormer die vaal wordt vervangen. In dit rapport op pagina 34-35 wordt de CO2 van omvormers behandeld. Ik ga uit van een 10kW omvormer gemiddeld en volgens dat model zou dat dan 500kg CO2 kosten.

Nu is het lastig rekenen omdat de sizing van je systeem veel uitmaakt. Maar het is duidelijk dat je dus minimaal 1.040 kWh extra moet rekenen om de omvormer eruit te krijgen.

Voor een systeem van 10kWh opslag heb je dus 314 cycli nodig om de footprint teniet te doen. Met laadverlies is dat 350 cycli. In principe kun je de CO2 kosten dus 14 keer compenseren als dit ten kostte gaat van een gascentrale.

--toevoeging
Prachtige berekening _/-\o_ Mooi om wat getallen te zien, heel inzichtelijk. Ik vind vooral het laatste punt treffend, het is namelijk nogal een statement om te zeggen dat je met je opgeslagen zonnestroom 1-op-1 een gascentrale ontlast. Het lastige lijkt me dat je dat als consument helemaal niet kunt weten want er is geen enkele manier om te zien wat de balans op het grotere geheel is.

ik zie in elk geval bij mij thuis dat mijn panelen wel flink stroom produceren maar in de laatste 5 jaar nog nooit is gestopt omdat de netspanning te hoog oploopt. conclusie: mijn zonnestroom is overdag in mijn huis zeker over maar gaat via het net wel naar de buren of een andere plek waar het wordt gebruikt. Op micro-niveau dus geen curtailment te bekennen en dus ook weinig duurzaamheidswinst te behalen door het zelf te bewaren tot in de avond. Je kunt daarom niet zomaar zeggen dat ik een aanzienlijke co2-besparing zou halen als ik een thuisbatterij neer zou zetten.

• SebastiaanPs
  • Nu online
Fr33z schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:26:
[...]

Prachtige berekening _/-\o_ Mooi om wat getallen te zien, heel inzichtelijk. Ik vind vooral het laatste punt treffend, het is namelijk nogal een statement om te zeggen dat je met je opgeslagen zonnestroom 1-op-1 een gascentrale ontlast. Het lastige lijkt me dat je dat als consument helemaal niet kunt weten want er is geen enkele manier om te zien wat de balans op het grotere geheel is.

ik zie in elk geval bij mij thuis dat mijn panelen wel flink stroom produceren maar in de laatste 5 jaar nog nooit is gestopt omdat de netspanning te hoog oploopt. conclusie: mijn zonnestroom is overdag in mijn huis zeker over maar gaat via het net wel naar de buren of een andere plek waar het wordt gebruikt. Op micro-niveau dus geen curtailment te bekennen en dus ook weinig duurzaamheidswinst te behalen door het zelf te bewaren tot in de avond. Je kunt daarom niet zomaar zeggen dat ik een aanzienlijke co2-besparing zou halen als ik een thuisbatterij neer zou zetten.
Particuliere PV wordt volgend mij door de gewone NLer zelden afgeschakeld. Correct me if I’m wrong. De grote professionele installaties worden veel vaker afgeschakeld.

Zou het zo zijn dat je bij negatieve kale dynamische energieprijzen erop kan vertrouwen dat er een (duurzaam) stroomoverschot is?
En dat je dus alleen in die uren duurzaam bezig bent als je je PV energie in een batterij opslaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
SebastiaanPs schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:23:
[...]

Particuliere PV wordt volgend mij door de gewone NLer zelden afgeschakeld. Correct me if I’m wrong. De grote professionele installaties worden veel vaker afgeschakeld.

Zou het zo zijn dat je bij negatieve kale dynamische energieprijzen erop kan vertrouwen dat er een (duurzaam) stroomoverschot is?
En dat je dus alleen in die uren duurzaam bezig bent als je je PV energie in een batterij opslaat?
Nee helaas. Dat is niet zo eenvoudig te stellen. Hangt van veel zaken af die je gewoon niet weet of kunt weten als particulier met je thuisbatterij.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:24

Bravo

Second Best

Fr33z schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:38:
[...]

Nee helaas. Dat is niet zo eenvoudig te stellen. Hangt van veel zaken af die je gewoon niet weet of kunt weten als particulier met je thuisbatterij.
Zou je dat iets meer kunnen toelichten?

Op basis van de DA markt zou je verwachten dat met lage/negatieve prijzen het aanbod wordt geleverd door PV/Wind (en de basislast van fossiel/nuclear die negatief wordt aangeboden). Ik zou verwachten dat iedere kWh die je dat extra afneemt wordt door een vermindering van curtailment geleverd door die prijsgroep PV/Wind (tenzij het enorme onbalans oplevert).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• habbekrats
@SebastiaanPs Er zijn wat proeven in Zeeland mee geweest, zelf uitzetten en een bonus krijgen.
https://nos.nl/artikel/25...ze-zonnepanelen-uitzetten

Daarnaast kunnen netbeheerders ervoor kiezen om de netspanning wat te laten oplopen zodat de 253V grens eerder bereikt wordt. Of ze dat ook doen, geen idee.

Grotere bedrijven zetten ze meestal zelf weer uit als de vergoeding onder nul komt ook windparken zie je op zonnige windere dagen tegen 11:00 zomaar flink aftoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
habbekrats schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:04:
@SebastiaanPs Er zijn wat proeven in Zeeland mee geweest, zelf uitzetten en een bonus krijgen.
https://nos.nl/artikel/25...ze-zonnepanelen-uitzetten

Daarnaast kunnen netbeheerders ervoor kiezen om de netspanning wat te laten oplopen zodat de 253V grens eerder bereikt wordt. Of ze dat ook doen, geen idee.

Grotere bedrijven zetten ze meestal zelf weer uit als de vergoeding onder nul komt ook windparken zie je op zonnige windere dagen tegen 11:00 zomaar flink aftoeren.
Zolang Vattenfall en Essent geen variabel tarief aan de laadpaal aanbieden zal ik blijven twijfelen aan de daadwerkelijke reden achter alle berichten over het stroomnet. Ze kunnen het net op piek en dal moment ontzetten ontlasten door laadpalen voor EV's dynamisch te prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
zalkc schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:18:
[...]

Zolang Vattenfall en Essent geen variabel tarief aan de laadpaal aanbieden zal ik blijven twijfelen aan de daadwerkelijke reden achter alle berichten over het stroomnet. Ze kunnen het net op piek en dal moment ontzetten ontlasten door laadpalen voor EV's dynamisch te prijzen.
Alleen als de transportcapaciteit beschikbaar is, en laat dat nou ook een probleem zijn....

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• zalkc
daemonix schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:30:
[...]

Alleen als de transportcapaciteit beschikbaar is, en laat dat nou ook een probleem zijn....
Is toch prima lokaal te regelen?
Moet je wel iets bedenken voor de verrekening, maar dat is vast wel in een zakelijk contractje te vangen.

• daemonix
  • Niet online
zalkc schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:50:
[...]

Is toch prima lokaal te regelen?
Moet je wel iets bedenken voor de verrekening, maar dat is vast wel in een zakelijk contractje te vangen.
Hoe dan? Je bent bekend met het KISS principe? Dat wordt jouw oplossing allesbehalve.

• Fr33z
Bravo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:35:
[...]

Zou je dat iets meer kunnen toelichten?

Op basis van de DA markt zou je verwachten dat met lage/negatieve prijzen het aanbod wordt geleverd door PV/Wind (en de basislast van fossiel/nuclear die negatief wordt aangeboden). Ik zou verwachten dat iedere kWh die je dat extra afneemt wordt door een vermindering van curtailment geleverd door die prijsgroep PV/Wind (tenzij het enorme onbalans oplevert).
[YouTube: The grid wastes solar. YOU can have it!]
Hoe zou je dan op basis van de Day ahaed markt moeten zien dat er curtailment bij grote windparken of PV optreedt? Ik zie geen manier waarop je dat zou kunnen weten.

Maar stel dat het zo is, dat je bijv. op woensdagmiddag ziet dat de energieprijs negatief is EN je daardoor aanneemt dat er ergens curtailment wordt gedaan dan zou je kunnen beslissen om je eigen zonnestroom niet op het net te stoppen maar voor jezelf te bewaren in de avond/nacht. Dat kan. Maar jouw mini-beslissing om wel/niet stroom te gebruiken doet niks met de curtailment van een groot windpark of zonnepark. Dus is het helemaal niet te zeggen dat jouw acties meer of minder groene stroomproductie veroorzaken. In de modellen die voorspellen wat de stroomprijs wordt zit al meegenomen dat er in bepaalde wijken ongeveer X hoeveelheid zonnestroom wordt gemaakt. Stel dat dat niet gebeurt omdat iedereen thuisaccu's inzet dan is het weer de vraag hoeveel transportcapaciteit er is.

Het net is niet 1 grote koperen plaat, er kan bijvoorbeeld best netcongestie zijn in Limburg terwijl de windstroom in flevoland tegen de plinten klotst. Prijzen zijn geen proxy voor (lokale) congestie of voor curtailment helaas.

De puzzel is complex.

• Bravo

Bravo

Second Best

zalkc schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:18:
[...]

Maar dit heeft Vattenfall net geintroduceerd op haar eigen palen (en je moet een Vattenfall tag hebben).
https://www.bnr.nl/nieuws...e-tarieven-voor-laadpalen

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• zalkc
daemonix schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:10:
[...]

Hoe dan? Je bent bekend met het KISS principe? Dat wordt jouw oplossing allesbehalve.
Blijkbaar kan het dus wel, maar goed ik zal het wel niet snappen ;)
Bravo schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:40:
[...]

Maar dit heeft Vattenfall net geintroduceerd op haar eigen palen (en je moet een Vattenfall tag hebben).
https://www.bnr.nl/nieuws...e-tarieven-voor-laadpalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Fr33z schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:39:
[...]

Hoe zou je dan op basis van de Day ahaed markt moeten zien dat er curtailment bij grote windparken of PV optreedt? Ik zie geen manier waarop je dat zou kunnen weten.
De grafieken van vraag en aanbod voor dit uur laten duidelijk zien dat de prijselasticiteit laag is, dus dat PV/Wind (zeer waarschijnlijk) de merit order vervult
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZ5Yl6WvIEFxD3GSTBbzxLpp57Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F58aMo22TQ3CJseNDxKL3V8I.png?f=fotoalbum_large

Dit is niet direct uit de uurprijs zelf af te leiden, maar meestal als deze rond de 0 hangt zijn vraag en aanbod vergelijkbaar met wat in dit plaatje te zien is en volgt uit de marginale kosten van deze bronnen.

Al leer ik graag bij als deze ervaring/aanname foutief is.
Maar stel dat het zo is, dat je bijv. op woensdagmiddag ziet dat de energieprijs negatief is EN je daardoor aanneemt dat er ergens curtailment wordt gedaan dan zou je kunnen beslissen om je eigen zonnestroom niet op het net te stoppen maar voor jezelf te bewaren in de avond/nacht. Dat kan. Maar jouw mini-beslissing om wel/niet stroom te gebruiken doet niks met de curtailment van een groot windpark of zonnepark. Dus is het helemaal niet te zeggen dat jouw acties meer of minder groene stroomproductie veroorzaken. In de modellen die voorspellen wat de stroomprijs wordt zit al meegenomen dat er in bepaalde wijken ongeveer X hoeveelheid zonnestroom wordt gemaakt. Stel dat dat niet gebeurt omdat iedereen thuisaccu's inzet dan is het weer de vraag hoeveel transportcapaciteit er is.
Als ik de stroom niet lever in mijn woonwijk omdat ik het in een batterij stop, wie dan wel? De levering van mijn buurman was al bedacht. Er gaat ook geen gascentrale spontaan op de onbalansmarkt meedraaien; de curtailende partijen zijn ook daar actief en hebben capaciteit over die ze veel goedkoper kunnen aanbieden dan een fossiele leverancier.
En als we dit massaal gaan doen, dan gaan die modellen daar heus wel op aangepast worden, omdat deze acties anders met kosten op de onbalansmarkt verrekend worden.
Het net is niet 1 grote koperen plaat, er kan bijvoorbeeld best netcongestie zijn in Limburg terwijl de windstroom in flevoland tegen de plinten klotst. Prijzen zijn geen proxy voor (lokale) congestie of voor curtailment helaas.
Eens, het is niet een grote koperen plaat. Maar de opwek staat niet alleen in zee of in Flevoland. PV is wijdverspreid, Wind op land heeft een zwaartepunt in Flevoland. Waar vandaag blijkbaar behoorlijk wat energie niet wordt opgewekt.
Capaciteit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNa_kqMhGicoJnL9OtK5-DZ7oyA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gdLvJ5CMNz30UQ3cN20fsbb6.png?f=user_large
https://klimaatmonitor.da...oard/monitor-wind-op-land
Benutting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4Z00WgKSk5Rj15PYeRxe4gDmLg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1zDGcbHEkW88L1iQt5xhftGK.png?f=user_large
https://energieopwek.nl filter: wind op land
53% van de 2150 MWh aan wind in Flevoland wordt benut, en dat lijkt mij niet omdat er geen wind is op die locatie.
De puzzel is complex.
Maar behoorlijk goed te leggen met een aantal brokken informatie.
Er zijn vast een aantal situaties waar dit niet helemaal opgaat, zoals veel opwek op zee die door transportcapaciteit niet naar verbruikers in het hele land kan worden gestuurd. Door de huidige methodiek moet dan redispatch worden toegepast (minder opwek op zee, meer opwek op een locatie dat het wel bij de gebruiker terecht kan komen).

Ik ben benieuwd naar de update het dataportaal van ned.nl wat ook de vraagzijde inzichtelijk gaat maken

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Thuisaccu nog interessant (voor wie)?
"Holland Solar: geef eerlijke informatie over opbrengst thuisbatterij"
Voor wie is dit verhaal relevant?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:49
De thuisbatterij komt er bij de adviseurs/ specialisten van het AD niet zo goed vanaf:
"Liveblog" over energie bij het AD

--
Edit: bewust mijn eigen mening over de antwoorden die gegeven worden er niet bij gezet, wilde alleen even het bericht hier delen. :X

[ Voor 20% gewijzigd door Merijn. op 11-09-2025 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Merijn. schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:55:
De thuisbatterij komt er bij de adviseurs/ specialisten van het AD niet zo goed vanaf:
Ik heb niet zo'n hele hoge hoed op van de 'specialisten', bijvoorbeeld:
Vraag van Frank: Verdien je een thuisbatterij terug door met energie te handelen op de energiemarkt?

Simone: Je kunt je opgewekte energie verhandelen via allerlei batterijaanbieders. Dan handel je niet zelf, dat doet je batterijaanbieder voor je. En net als bij beleggen geldt ook hier: ‘resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’.

Het is al met al onzeker of je de batterij terugverdient. Dit is afhankelijk van veel verschillende factoren en die ontwikkelen zich snel en zijn moeilijk te voorspellen. Als je geld wilt besparen, dan zijn er betere manieren om dit te doen: bijvoorbeeld door meer van je zonnestroom te verbruiken. Of door het geld wat je in een thuisbatterij zou willen stoppen te gebruiken voor de optimale isolatie van je huis.
Nee, hoor als je dynamisch gaat kan de batterij dat zelf prima voor je regelen (of handmatig ingrijpen).
Vraag van Ronald: Thuisaccu’s met een stekker hebben een kleine capaciteit maar zijn relatief goedkoop. Zijn deze de moeite waard om aan te schaffen?

Simone: Daar kun je maar weinig stroom in opslaan, dus ook die verdien je niet terug binnen de levensduur.
Kijk eens in het Zendure topic, dan zie je dat het best uit kan.
Vraag van K. Schilstra: Wat zijn goede redenen om een accu te plaatsen?

Simone: Er is geen goede reden. Het is niet goed voor je portemonnee en de planeet. Het kost veel energie en grondstoffen om een accu te maken. Ze zijn heel erg milieubelastend. Het geld dat je in een batterij zou willen investeren, kun je beter investeren in de verdere verduurzaming van je huis. Met stip op 1: zo optimaal mogelijk isoleren. Dat levert het meeste op.
Nee hoor. Duurzamer dan op gas stoken als je huis full-electric is en zonnepanelen hebt. LeFePO of LFP batterijen zijn helemaal niet zo milieubelastend en bovendien is zo goed als alles terug te winnen. Daarnaast is een business case zoals de onze (van 3x50 A naar 3x 25 A) heel snel volledig terugverdiend.

etc, etc. Wat een gepruts en vooroordelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zalkc
Merijn. schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:55:
Begrijp ik ergens ook wel, de business case is lastig te maken en voor de gemiddelde consument is het erg moeilijk om te weten hoe het allemaal in elkaar zit.

Hier in het topic zien we veel mensen die zich verdiept in de materie hebben en het wel werkend hebben gekregen voor hun situatie, maar ik zie vrijwel geen users hier die via een Bolk of 1Komma5 bijvoorbeeld het voor elkaar hebben.

En ik merk ook wel dat ik zelf in een bubbel raak hier, de installaties zijn over het algemeen erg groot en vaak in combinatie met full-electric huis en EV op de eigen oprit. Daarnaast hebben de meesten ook een goed inzicht in hun gebruik en vinden het leuk om in controle te zijn.
Terwijl er aan de andere kant heel veel huizen zijn met maar een paar paneeltjes en weinig stroomgebruik in de zomer, die kunnen echt maar een paar euro besparen met NOM. En voor handel moet je echt goed weten wat je doet, die stap is voor de gemiddelde consument met zijn slapende energiecontract erg groot. Bovenop het feit dat een heel groot deel van de Nederlanders de energierekening als een gegeven iets zien, net zoals de huur en zorgverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
daemonix schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:18:
[...]
Ik heb ook expres mijn mening over de antwoorden achterwege gelaten. :+
Het wordt nu veel te zwart-wit of eenzijdig belicht wat mij betreft. Maar zoals @zalkc ook al zegt: met de 'gemiddelde' huiseigenaar in het achterhoofd, kan dat niet anders. Ik gok dat de meeste vraagstellers daar nog nooit van Tweakers gehoord hebben..

• Pr088
[...]

[...]

Nee, hoor als je dynamisch gaat kan de batterij dat zelf prima voor je regelen (of handmatig ingrijpen).

[...]

[...]

Nee hoor. Duurzamer dan op gas stoken als je huis full-electric is en zonnepanelen hebt. LeFePO of LFP batterijen zijn helemaal niet zo milieubelastend en bovendien is zo goed als alles terug te winnen. Daarnaast is een business case zoals de onze (van 3x50 A naar 3x 25 A) heel snel volledig terugverdiend.

Het is heel afhankelijk van je eigen use-case.
3x50 naar 3x25A. Hoe vaak zou dat voorkomen in Nederland? 99% van de mensen kon en kan prima werken met 3x25A en heeft nog nooit een 3x50 overwogen. Woon jij in een villa met sauna en verwarmd zwembad? :*)

• Fr33z
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik zie dat toch anders. Duurzamer dan iets anders is maar zeeer de vraag bij thuisbatterijen, daar hebben mensen op vorige pagina's juist een mooie berekening van gemaakt. Dus op dat stuk ben ik het zeker eens met AD.

Jouw stelling over gas stoken of all electric onderschrijf ik wel maar is ook onlogisch. Als je nu nog gas verbruikt in je woning kun je je geld qua verduurzaming beter steken in isoleren of een warmtepomp, dat zet echt zoden aan de dijk qua vernindering fossiel en co2. Thuisbatterij zou in theorie als laatste kers op de (onzekere) taart kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Een thuisbatterij DIY kan best terug verdiend worden denk, sneller als een thuisbatterij verkoper. Vanmiddag stond hier achterop het bokkeblad weer een advertentie met een voorlichtingsavond over thuisbatterijen. Aan de foto te zien Sigenstor. Dit geïnstalleerd verdien je niet zomaar terug.

Dat geemmer van o.a. Milieu Centraal slaat nergens op, een EV met LFP wordt de hemel in geprezen. De recycling van LFP zit rond de 90% Dat is al bijna gelijk aan een gewone auto.

• SebastiaanPs
  • Nu online
Nog even door op de vraag of het nu duurzaam is om een batterij te hebben om je eigen zonnestroom op te slaan en later te gebruiken.
Zie ook: zalkc in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Hoeveel niet-groene stroom neem je nou af?
Ik heb data van mijn huishouden: warmtepomp, geen EV. De warmtepomp, afwasmachine, wasmachine en droger draaien overdag grotendeels op PV. Bron is de Electricity Maps integratie in Home Assistant, die mijn P1 data bijhoudt.

Van 18 juli tot 11 sept heb ik 488 kWh verbruikt:
- 218 kWh eigen PV energie
- 197 kWh low carbon energie van het net
- 73 kWh non low carbon energie van het net

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jodgSNO0Co8_Rlo3oSXF64M830Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0bHZX9r8sSMCFCIIBbigfJY.jpg?f=fotoalbum_large

Stel die non low carbon energie heeft een footprint van 400 gCO2eq/kWh, dan heb ik uitstoot van 29 kg CO2eq veroorzaakt met mijn afname van grijze stroom.

De potentiële winst in vermeden afname van grijze stroom is dus wel vrij beperkt voor een normaal huishouden.

De productie van een LFP batterij zou volgens deze bron gemiddeld zo’n 54.7 kg CO2eq/ kWh kosten.
Daarnaast de omvormer: die zou volgens de bron uit de post van @zalkc ~ 120 kg CO2eq/kWp.
Voor een thuisbatterij van 8 kWh met een omvormer van 2.5 kW kom je dan op 738 kg CO2eq.

Conclusie:
Duurzaam is die thuisbatterij niet zo snel. Die 738 kg CO2eq uitstoot door de productie van batterij en omvormer compenseert zich niet makkelijk door het vermeden gebruik van grijze stroom.

Schiet maar :)

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:32

ErikVers

e-Duurzaam

Tazzios schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:52:
Zou dit topic opgelost zijn met onderstaande?

we garanderen dat je de batterij in 4 jaar 100% hebt terugverdiend, anders leggen wij het verschil bij.
https://www.nextenergy.nl/smart-home/plug-in-batterij
Ik heb de voorwaarden niet gelezen maar zag wel dat enkel werkt icm afsluiten dynamische energie. Ze kunnen dus laden en ontladen en onbalans toepassen op jouw accu en ik gok dat ze met terugverdienen ook de voordelen van dynamisch mee tellen en dan kom je al snel aan de €250 p/jaar

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ErikVers
  • Registratie: April 2020

ErikVers

e-Duurzaam

Fr33z schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:27:
[...]

Dat klopt , ik verbaas me dan ook over een topic van honderden pagina's waar eigenlijk steeds hetzelfde antwoord is: misschien ja maar waarschijnlijker nee, zeker gelet op onzekere toekomstige ontwikkelingen mbt energieprijzen, contracten, kosten etc.

Maar goed ik wil best rekenen hoor. Stel je neemt 1 zo'n nextnrgy-ding van 2,1 kWh voor 999 euro. Moet je jaarlijks 250 euro mee besparen om uit te komen. Stel je zonnestroom het net opsturen ipv zelf gebruiken is 0 euro waard. Het lukt je 150x in een jaar om.die accu overdag te laden van zonnestroom en dan snachts weer leeg voor eigen consumptie. Verlies heb je ook, stel RTE is 75%. De helft van t verlies komt.uit waardeloze stroom die over is dus die reken ik niet. Hou ik 12,5% verlies over.

150 dagen x 2,1 kwh x 0,875 = 275 kwh extra zonnestroom uit eigen panelen gebruiken per jaar maar dan savonds.

Je gaat mij niet wijsmaken dat ik 250 euro per jaar kan besparen op mijn energierekening door 275 kWh eigen verbruik te reduceren. Die stroom kost op t slechtste moment 0,30 euro/kWh --> 82,50 eur/jaar

Waar kan ik me inschrijven? :z
Ga er maar vanuit dat ze ook gaan laden bij negatief of 0 tarief en weer ontladen bij >€0,30 /kWh en dan kun je ook naar 2 cycle per dag dus maar zo een 500 cycle per jaar. Nadeel is wel dat na 4 jaar je accu ook al goed gebruikt is.

Ps ik ben sowieso overtuigd dat een accu op de 6000cycle vaak prima terug te verdienen is zonder saldering. Maar zou vooral inzetten op zelf consumptie en dynamische tarieven (dempen van de piektarieven). Onbalans zou ik niks mee doen. En schreeuwerige of ondoorzichtige acties al helemaal niet 😜👌

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Nkon is zijn ESS programma aan het uitbreiden.

Noemenswaardig, een 16kWh batterij voor 1599,95 (1323€ ex BTW)
https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Daarmee is de grens van 100€/kWh gepasseerd, volgens mij voor het eerst in NL? Ze zijn leuk bezig daar :)

(het klinkt haast als een reclamebericht, maar dat is het niet, ik wordt niet door ze betaald. Ben gewoon naar de prijsontwikkeling aan het kijken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:05:
[...]

Het is heel afhankelijk van je eigen use-case.
3x50 naar 3x25A. Hoe vaak zou dat voorkomen in Nederland? 99% van de mensen kon en kan prima werken met 3x25A en heeft nog nooit een 3x50 overwogen. Woon jij in een villa met sauna en verwarmd zwembad? :*)
Nee hoor, we hebben geen sauna. :P

Maar de use case die wordt voorgesteld in het AD is wel eenzijdig: je neemt een batterij met energiecontract van de batterijleverancier af. De wereld is veel groter dan dat. @zalkc geeft een mooi maar incompleet voorbeeld van een veel goedkopere batterij (zonder omvormer!).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 17:23
Waarom zou je een thuisaccu eigenlijk moeten terugverdienen? Mensen vervangen in een nieuw huis vaak direct de standaard of aanwezige keuken, idem voor de badkamer of geven veel geld uit aan een wereldreis. Allemaal zaken die nooit geld opleveren maar juist veel kosten.

Mijn reden om een thuisaccu aan te schaffen was de nogal brakke leveringszekerheid met die oude bovenleiding die regelmatig stuk ging of eruit lag wegens onderhoud. Dan is het toch wel prettig als je tijdens die periode koffie kunt zetten of de verlichting aan kunt doen, enz.... En straks na stoppen van de saldering ook zonder netverbruik de nacht doorkomt. Ga ik de aanschafkosten terugverdienen? Geen idee, nooit uitgerekend. Ik wilde het gewoon hebben, net zoals die keuken, badkamer of vakantie. :)

Overigens, vanmorgen mijn nieuwe BYD HVS module toegevoegd die ik in D had gekocht. Helaas niet zonder btw maar met €865 toch stukken goedkoper dan hier in NL. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
daemonix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:54:
[...]

Nee hoor, we hebben geen sauna. :P

Maar de use case die wordt voorgesteld in het AD is wel eenzijdig: je neemt een batterij met energiecontract van de batterijleverancier af. De wereld is veel groter dan dat. @zalkc geeft een mooi maar incompleet voorbeeld van een veel goedkopere batterij (zonder omvormer!).
Ik gok dat je mijn laatste post bedoeld? Want in alle andere berekeningen neem ik altijd de omvormer mee. Hoewel ik soms de kabels wel en niet meereken en ook een keer de omvormer heb verdeeld over de aanleg van extra PV waar ik anders ook een omvormer voor nodig had.

De set die ik heb kostte 4250,-- voor 16kWh, mijn huidige geprojecteerde netto uitnutting van het systeem is > 2.500 kWh meer eigen gebruik door opslag. De gemeten uitnutting is 1934 kWh in 180 dagen, mijn verwachting voor de winter / rest van het jaar is gemiddeld 4-5 kWh per dag, in oktober t/m februari vorig jaar heb ik 820 teruggeleverd die nu binnen zal blijven, daar komt dan ook nog half september en half maart bij.

Om dit rendabel te maken met een stroomprijs van 25ct bij een vast contract moet ik dus meer dan 17.000 kWh uit de accu gaan halen. Ik verwacht dat mij dat 6 tot 7 jaar gaat kosten. Als ik het systeem met bovenstaande accu had gebouwd dan was het 2400kWh minder geweest en had me een klein jaar gescheeld.

Nu is mijn omvormer in staat om die leuke accu die ik noemde er extra bij te kunnen doen, hoewel ik betwijfel of ik zelf mijn yixiang en deze seplos in master/slave draaiende krijg. Maar als ik dat doe ga ik met mijn systeem maar beperkt plezier er van hebben. Ik heb 50 dagen in het jaar gevonden dat ik de energie binnenkreeg en ook kwijt kon. Met 750kWh/jaar (iets naar beneden afgerond in verband met je SoC instellingen) . Als ik dat opdezelfde manier bereken moet ik er 6400 kWh uit halen en dan ben ik 8-9 jaar verder. Dit was voordat ik een andere auto kocht, mijn nieuwe EV heeft een zuiniger verbruik en grotere accu waardoor ik meer strategisch kan bufferen. Nog een voordeel is de langere levensduur voor beide accu's door lagere (ont-)laadsnelheden en minder cycli als systeem. Hoewel ik betwijfel of ik met mijn patroon van 200 cycli per jaar ooit die batterij aan zijn einde ga krijgen van naar verwachting 6000 cycli.

Disclaimers
- Laadverliezen en omvormerverliezen zijn grotendeels meegenomen
- Uitgaand van de situatie na 2026 bij een vast contract, tot einde salderen gaat het met halve snelheid, er komt dus nog de periode van het salderen bovenop de berekende tvt
- Alles zit in de BTW, geen onbalanshandel of dynamisch contract
- Geschat 2.000€ aan eigen uren in de aanleg, opzet, installatie, afstelling en uitzoekwerk is niet meegenomen
- De 2e accu die ik noem had vooral nut voor het laden van de EV, de 50 dagen dat ik de accu kon inzetten zijn voornamelijk (80%) in de zomer waarbij er vaak meerdere dagen achter elkaar zijn waarbij ik overschot heb. Met de grotere accu in de nieuwe EV kan ik ook de auto vollledig laden in het weekend en er de rest van de week met dagelijks steeds 10-12 kWh bij laden het weekend halen waarin die overdag aan de lader kan. Bij de vorige lukte dat niet.

[ Voor 7% gewijzigd door zalkc op 12-09-2025 10:00 . Reden: Foutje in de uitnutting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:48
zalkc schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:43:
Nkon is zijn ESS programma aan het uitbreiden.

Noemenswaardig, een 16kWh batterij voor 1599,95 (1323€ ex BTW)
https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Daarmee is de grens van 100€/kWh gepasseerd, volgens mij voor het eerst in NL? Ze zijn leuk bezig daar :)

(het klinkt haast als een reclamebericht, maar dat is het niet, ik wordt niet door ze betaald. Ben gewoon naar de prijsontwikkeling aan het kijken.)
Inderdaad een interessante prijs, ik had hem een maandje geleden ook al (indirect) genoemd, maar intussen is de prijs dus nog verder omlaag gekomen met € 200,- en zijn ze door de € 100,- grens per kWh heen. Alleen nog wel een goede inverter erbij rekenen natuurlijk :), het is niet een echte plug & play 'thuisaccu' wat dat betreft.

Ik vraag me wel af hoe de cellen in deze kast gemonteerd zijn, de recente discussies over liggende cellen maken me toch wat zenuwachtig (maar zo lang ze gemonteerd zijn volgens voorschriften van de fabrikant zal het wel OK zijn).

Laat maar, dit is een andere :+ Maar inderdaad nog net wat interessanter qua prijs/kWh, mist alleen verwarming en brandblusser qua specs t.o.v. de andere NKON ESS 16 kWh batterij.

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 12-09-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21
Interessant onderwerp dit!

Ik zit ook al een tijdje na te denken over de toekomstige aanschaf van een thuis accu (of meer dan 1) om met name het verbruikt s'nachts te kunnen afvangen, en ook een deel van het dagverbruik. Echter weet ik niet wat nu in mijn situatie handig is.

Op dit moment heb ik nog een oude draaischijf meter, welke vrolijk terug draait met de 3780Wp zonnepanelen op ZZO richting (sinds 2017, dus al lang en breed terug verdiend).
Ik zit nog te wachten op de eerste brief vanuit de netbeheerder dat ze de ferrarismeter komen vervangen. Watermeter is onlangs wel vervangen dit terzijde.
Mijn energie verbruik is onder de streep aan het eind van het jaar tussen de 300 en 500 kwh (gas rond de 1100m3), ik lever zo'n 3200-3500 terug per jaar. Gas verbruik met name door koken en warm water bad/douche en in de koude maanden CV.

Klopt het dat zolang ik nog die oude terugdraaiende ferraris meter heb, dat dan een thuis accu nog helemaal niet interessant is?

Ik verwacht dus wel dat de oude ferrarismeter binnenkort of in de eerste helft van 2026 vervangen gaat worden.
Ik wil dan meteen de aansluiting ook laten verhogen van 1x35A naar 3x25A (ivm nieuwe keuken/kookplaat, moet dit toch al gebeuren), Wellicht dat dit dan kosteloos kan? Geen idee eigenlijk?

Mijn huidige energie contract (4jr vast) bij Inova loopt af in april-2026. Ik zal dan in jan/feb een overstap of verlenging moeten gaan doen.
De vraag is hier wat is dan een slimme keuze met de thuis-accu's in het vooruitzicht,en tegen die tijd een digitale stroommeter (SMR5), qua energie contract.

Als ik het goed begrijp zal dan een dynamisch contract en 3 thuis accu's (voor elke fase 1, bv 3x Marstek 5kw) een goede oplossing zijn?
Maar wellicht zit ik er naast en is een andere oplossing veel slimmer.

Kortom ik heb nog een boel vragen, maar die hoop ik hier beantwoord te kunnen krijgen.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 17:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Chris12 Direct een vraag: Hoe meet je de teruglevering?
Niet met de draaischijfmeter natuurlijk - die registreert alleen het saldo.
3-fase betekent trouwens niet één accu per fase, belangrijk is de omvormer.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
dunklefaser schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:19:
@Chris12 Direct een vraag: Hoe meet je de teruglevering?
Niet met de draaischijfmeter natuurlijk - die registreert alleen het saldo.
3-fase betekent trouwens niet één accu per fase, belangrijk is de omvormer.
Apparte kwh meter in de meterkast voor de zonnepanelen groep, en 1 kwh meter die alles meet behalve de zonnepanelen groep.

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Chris12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:34:
Interessant onderwerp dit!

Ik zit ook al een tijdje na te denken over de toekomstige aanschaf van een thuis accu (of meer dan 1) om met name het verbruikt s'nachts te kunnen afvangen, en ook een deel van het dagverbruik. Echter weet ik niet wat nu in mijn situatie handig is.

Op dit moment heb ik nog een oude draaischijf meter, welke vrolijk terug draait met de 3780Wp zonnepanelen op ZZO richting (sinds 2017, dus al lang en breed terug verdiend).
Ik zit nog te wachten op de eerste brief vanuit de netbeheerder dat ze de ferrarismeter komen vervangen. Watermeter is onlangs wel vervangen dit terzijde.
Mijn energie verbruik is onder de streep aan het eind van het jaar tussen de 300 en 500 kwh (gas rond de 1100m3), ik lever zo'n 3200-3500 terug per jaar. Gas verbruik met name door koken en warm water bad/douche en in de koude maanden CV.

Klopt het dat zolang ik nog die oude terugdraaiende ferraris meter heb, dat dan een thuis accu nog helemaal niet interessant is?
Ja, volledig. Je saldeert nu volledig en kunt geen dynamisch contract gebruiken voor handel omdat die een slimme meter nodig hebben. Dan blijft er geen use case over die het interessant maakt.
Ik verwacht dus wel dat de oude ferrarismeter binnenkort of in de eerste helft van 2026 vervangen gaat worden.
Ik wil dan meteen de aansluiting ook laten verhogen van 1x35A naar 3x25A (ivm nieuwe keuken/kookplaat, moet dit toch al gebeuren), Wellicht dat dit dan kosteloos kan? Geen idee eigenlijk?
Hoewel de netbeheerder al wel in je meterkast bezig is is het vervangen van je aansluiting een wat complexer verhaal, hiervoor moet echt wel wat meer gebeuren in de meterkast om de 2 extra fases aan te sluiten. Daarbij is er vaak ook extra werk noodzakelijk om je groepen opnieuw in te delen, maar dat is voor de elektriciën, niet voor de netbeheerder.

Een meter vervangen is een kort klusje waarvoor er verder niks hoeft te worden aangepast aan je meterkast.
Mijn huidige energie contract (4jr vast) bij Inova loopt af in april-2026. Ik zal dan in jan/feb een overstap of verlenging moeten gaan doen.
De vraag is hier wat is dan een slimme keuze met de thuis-accu's in het vooruitzicht,en tegen die tijd een digitale stroommeter (SMR5), qua energie contract.

Als ik het goed begrijp zal dan een dynamisch contract en 3 thuis accu's (voor elke fase 1, bv 3x Marstek 5kw) een goede oplossing zijn?
Maar wellicht zit ik er naast en is een andere oplossing veel slimmer.

Kortom ik heb nog een boel vragen, maar die hoop ik hier beantwoord te kunnen krijgen.
Er zijn zoveel oplossingen mogelijk dat je dat niet zo kan stellen.
Het belangrijkste is inzicht in je eigen verbruik, en met een ferrarismeter is dat best lastig om te krijgen. Daarnaast is het ook verstandig om te kijken naar andere zaken, vaak is het beter om eerst te kijken of je verder kan isoleren of op een andere manier je stroomgebruik in te delen. Een batterij is vaak een sluitstuk op je maatregelen, daar moet je geen geld aan uit gaan geven als de zolder nog niet geïsoleerd is bijvoorbeeld ;)

Ik heb ooit eerder hier een post geschreven die ik zo even zal qouten om wat dieper op de batterijkeuzes in te gaan.
zalkc schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Ik begrijp je punt.

Maar aan de andere kant is de situatie ook wel heel erg dynamisch. Prijzen veranderen snel, op vrijwel alle vlakken. Regelgeving is veranderlijk. En mensen hebben andere doelen. En ook de mate van tijdsinvestering is wisselend, iemand wil misschien alles zelf doen, een ander heeft liever een simpel apparaat wat het gewoon doet zonder omkijken ernaar.

Ik ga lekker in mijn IT rol springen en de WMK toets uitwerken

Willen
Redenen om een thuisaccu te nemen:
  • Autarkie / off-grid
  • Netinstabiliteit (noodstroom/peakshaving)
  • Verhogen eigen gebruik PV
  • Handel
  • Inspelen op dynamische tarieven of andere incentives
  • Hobby
  • Mis er vast nog 1 of 2
Voor een aantal gevallen zijn de kosten niet van belang, voor andere gevallen zijn juist de kosten belangrijk maar zijn de andere zaken weer niet interessant. Echter, als je weet wat je wil is het makkelijker

Mogen
Waar moet ik rekening mee houden:
  • Zakelijk of particulier maakt verschil
  • Meterkast en aansluiting
  • Subsidievoorwaarden
  • Regels van je energiecontract en netbeheerder
  • Regelgeving omtrent plaatsing van een Accu systeem
  • Richtlijnen en normen zoals NEN en PGS37-1
  • Voorwaarden van je verzekering
  • Eventuele meldplichten
  • Brandveiligheid
  • VVE of Woningbouw reglementen
  • ...
Wordt vaak over het hoofd gezien, maar is zeker goed om even bij stil te staan. Als je je BTW terugvraagt via de KOR ben je mogelijk zakelijk bezig, dit kan veel uitmaken in bepaalde gevallen.

Kunnen
Wat verwacht ik van het systeem:
  • Hoeveel opslagcapaciteit
  • Hoeveel Watt laden en leveren
  • Uitbreidbaarheid / modulair
  • Onderhoud en garantie
  • Plaatsing
  • Welke functies
    • noodstroom
    • automatisch traden
    • connectiviteit met internet
    • peakshaving
    • aantal fasen
    • hybride systeem icm PV
    • EV laden met DC
    • etc..
  • Etc...
Nu heb je een shoppinglist om gericht te zoeken wat je wil, neem ook mee welke punten primair en welke van secundair belang voor je zijn. Noodstroom is leuk, maar als je dat 1000 euro extra kost is het misschien toch wat minder interessant.

Als laatste is het verstandig om alle parameters duidelijk te krijgen, in combinatie met de betrouwbaarheid. Stroom kost nu een kwartje inkoop met vast contract, maar heeft geen enkele betrouwbaarheid voor de komende jaren wat het gaat doen.

Ook is het goed om beperkingen op te nemen. Als je niet een dynamisch contract hebt is het verkopen van je stroom compleet zinloos, Dat beperkt je in het aantal cycli dat je per jaar gebruik maakt van je batterij. Zo zijn er nog tientallen dingen te bedenken.

Neem gerust over en vul aan.

[ Voor 32% gewijzigd door zalkc op 12-09-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
@zalkc Qua isolatie is alles al wel gedaan hier in huis. Vloer/dak/muren etc. Huis is energie label A.

Wat bedoel je precies met het stroomverbruik in te delen?

CV en vloerverwarming wordt aangestuurd middels slimme knoppen van Tado met instel mogelijkheden (aparte thermostaat) per kamer. Dat scheelde al een hoop op de gasrekening.

Sluipverbruik heb ik al een jaar gemonitord gehad met slimme tussenstekkers voor de groot verbruikers (koel/vries (2x)/tv meubel/aquarium/NAS servers en netwerk spul/Camera's (4st)/Airco/was en droogmachine). Dit zit rond de 300/500 watt continu. Wordt allemaal inzichtelijk gemaakt trouwens in domoticz en dashticz.
De onnodige verbruikers zijn gelimiteerd.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@zalkc ik had deze k gezien, alleen jammer van de Seplos bms. @Batilan Die brandblusser moet je je niet teveel van voorstellen. Werkt maar kort, als de energietoevoer naar het brandende gedeelte niet afgeschakeld word gaat het waarschijnlijk gewoon weer branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Chris12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:42:
@zalkc Qua isolatie is alles al wel gedaan hier in huis. Vloer/dak/muren etc. Huis is energie label A.

Wat bedoel je precies met het stroomverbruik in te delen?

CV en vloerverwarming wordt aangestuurd middels slimme knoppen van Tado met instel mogelijkheden (aparte thermostaat) per kamer. Dat scheelde al een hoop op de gasrekening.

Sluipverbruik heb ik al een jaar gemonitord gehad met slimme tussenstekkers voor de groot verbruikers (koel/vries (2x)/tv meubel/aquarium/NAS servers en netwerk spul/Camera's (4st)/Airco/was en droogmachine). Dit zit rond de 300/500 watt continu. Wordt allemaal inzichtelijk gemaakt trouwens in domoticz en dashticz.
De onnodige verbruikers zijn gelimiteerd.
Als je naar 3 fasen wil gaan is het wel aan te raden om je gebruik ook over 3 fasen te verdelen. Je hebt nu 40A op 1 fase dat kun je waarschijnlijk niet zo laten zitten.

Als je het meeste al gedaan hebt kom je inderdaad op het punt, "wat wil je nu?" Als je het plat slaat op het rendement van je PV kom je op het verhogen van je eigen verbruik uit oftewel een NOM(nul op de meter) opzet.
Als je al je stroom zelf wil gebruiken heb je een accu nodig die amper in je huis past, zomer en winter zijn te ongelijk om dat te doen. Maar wat is nu de ideale maat? En verwacht ik ook veranderingen in de toekomst zoals een warmtepomp of laadpaal? Ga ik die veranderingen opvangen door de opslag uit te breiden en op sommige delen, zoals de omvormers, daar al op voorbereid te zijn?

Het simpelste wat je kunt doen is gaan rekenen met een plugin batterij op 1 fase en ga eens na wat die je zou opleveren. hoeveel dagen gaat die vol, en kun je al die energie ook kwijt. Want in de zomer is een verbruik in huis van 1-2kWh 's nachts gebruikelijk zonder warmtepomp of aquaria. Die cijfers heb je zelf nu ook wel. Als je dan weet wat je over een jaar teruggeleverd en ingekocht hebt op het net, waarbij je steeds de laagste van de 2 neemt, op dezelfde dag kun je bepalen hoeveel kWh je dan binnen de deur zou houden.

Sommetje voor tvt wordt dan Kosten apparaat / (netto stroomprijs * aantal kWh extra eigen verbruik).
Marstek 5.12 kWh plugin = 1250€ (dacht ik)
netto stroomprijs = 25ct voor niet saldeerbaar, terugleverkosten voor saldeerbaar
Extra eigen verbruik = 500 (hou het aan op 1.25-1.5 kWh per dag, geen idee of dit logisch is)

1250 / (0.25 * 500) = 10 jaar
of met salderen in jou situatie met ferrarismeter
1250 / ( 0 * 500 ) = N/A

Al het andere met dynamisch inkopen en verkopen is een extraatje als je dat goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
habbekrats schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:04:
@zalkc ik had deze k gezien, alleen jammer van de Seplos bms. @Batilan Die brandblusser moet je je niet teveel van voorstellen. Werkt maar kort, als de energietoevoer naar het brandende gedeelte niet afgeschakeld word gaat het waarschijnlijk gewoon weer branden.
Die brandblussers zijn inderdaad voor de vorm, ze lossen geen kortsluiting op, en voor je LFP cellen maakt het niks uit. Hopelijk maken ze veel lawaai en werken ze als extra brandmelder ;)

Mijn accu staat in een kast die bekleed is met fermacelplaat met voldoende ventilatie van onderaf. Daar heb ik meer vertrouwen in. Nu nog de rest van het gezin leren om niet elk horizontaal oppervlak als opbergmogelijkheid te willen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
Chris12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:34:
Ja klopt.
Je zou bijna kunnen zeggen dat je met een Ferrarismeter het net gebruikt als accu. Want het verbruik 's nachts op de meter loopt overdag weer terug. (En zelfs het winterverbruik pak je zomers terug.)

Overigens denk ik niet dat het vervangen zo snel zal gaan, dat je eerste helft 2026 al een nieuwe hebt. Er stond ergens aangegeven dat de verwachting is in 2029 alle analoge meters te hebben vervangen.
Ah, gevonden: https://nos.nl/artikel/25...olgend-jaar-boete-krijgen
"De RDI wil dat eind 2029 alle draaischijfmeters zijn verdwenen."
Ik ben benieuwd hoe lang het dus nog gaat duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
Truus01 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:28:
[...]

Ja klopt.
Je zou bijna kunnen zeggen dat je met een Ferrarismeter het net gebruikt als accu. Want het verbruik 's nachts op de meter loopt overdag weer terug. (En zelfs het winterverbruik pak je zomers terug.)

Overigens denk ik niet dat het vervangen zo snel zal gaan, dat je eerste helft 2026 al een nieuwe hebt. Er stond ergens aangegeven dat de verwachting is in 2029 alle analoge meters te hebben vervangen.
Het is waarschijnlijk wel zo dat @Chris12 zodra hij een upgrade naar 3x25A bij zijn netbeheerder aanvraagt er meteen een nieuwe slimme meter bij krijgt. @Chris12 houd rekening met wachttijden bij de aanpassing naar 3x25A. Zonde als je een half jaar met nieuwe keuken en een inductiekookplaat op 1-fase zit (en daarna weer moet ombouwen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:31:
[...]

Het is waarschijnlijk wel zo dat @Chris12 zodra hij een upgrade naar 3x25A bij zijn netbeheerder aanvraagt er meteen een nieuwe slimme meter bij krijgt. @Chris12 houd rekening met wachttijden bij de aanpassing naar 3x25A. Zonde als je een half jaar met nieuwe keuken en een inductiekookplaat op 1-fase zit (en daarna weer moet ombouwen).
Het is niet alleen waarschijnlijk maar een zekerheid dat er een nieuwe en dus slimme meter komt. Er mag geen Ferrarismeter meer worden geplaatst en de huidige zal een enkelfase meter zijn. Dus dan wordt een batterij mogelijk interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:31
[...]

Ja klopt.

Lijkt mij een tiepvoudje...moet eind2026 zijn. Anders gaan hele volksstammen protesteren die een slimme meter hebben dat het niet eerlijk is dat huishoudens met een ferraris meter nog steeds kunnen salderen. Het is alleen de vraag of de netbeheerders over voldoende slimme meters beschikken om dit te realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Ja klopt.

Het is nog veel gekker, er moeten ook nog 2,7 miljoen slimme meters worden vervangen omdat KPN het oude gprs netwerk wil uitschakelen. En ik gok dat een slimme meter vervangen door een nieuwe sneller zal gaan dan een ferraris vervangen die veel in oude huizen zit en dus lastiger is. Benieuw waar ze de monteurs vandaan halen om dat allemaal te doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@PeterZ(on) Er zijn meerdere scenarios
1 KPN laat het GPRS netwerk langer in de lucht
2 Eerst de ferrais meters vervangen, de slimme meters met GPRS4 telwerken blijven wel gewoon werken.

Voor de mensen met een dynamisch contract en een niet communicerende slimme meter kunnen aanvraag doen voor versnelde wissel. GPRS blijft tot 1-1-2029 in de lucht dus kunnen de ferraris monteurs gelijk door.

De nieuwe meters zijn modulair gebouwd en een communicatie module wissel is dan nog sneller.
De nieuwe generatie heeft dan ook een netwerk aansluiting, weg met die ellendige P1 zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:04:
[...]

Het is nog veel gekker, er moeten ook nog 2,7 miljoen slimme meters worden vervangen omdat KPN het oude gprs netwerk wil uitschakelen. En ik gok dat een slimme meter vervangen door een nieuwe sneller zal gaan dan een ferraris vervangen die veel in oude huizen zit en dus lastiger is. Benieuw waar ze de monteurs vandaan halen om dat allemaal te doen.
AI?

Gastarbeiders zijn minder populair de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
habbekrats schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:12:
@PeterZ(on) Er zijn meerdere scenarios
1 KPN laat het GPRS netwerk langer in de lucht
2 Eerst de ferrais meters vervangen, de slimme meters met GPRS4 telwerken blijven wel gewoon werken.

Voor de mensen met een dynamisch contract en een niet communicerende slimme meter kunnen aanvraag doen voor versnelde wissel. GPRS blijft tot 1-1-2029 in de lucht dus kunnen de ferraris monteurs gelijk door.

De nieuwe meters zijn modulair gebouwd en een communicatie module wissel is dan nog sneller.
De nieuwe generatie heeft dan ook een netwerk aansluiting, weg met die ellendige P1 zooi.
Kan ook, er zullen vast meerdere opties mogelijk zijn. Maar KPN zal dat vast niet gratis doen schat ik in, dus dat speelt dan ook mee. We gaan het zien, ik probeer mijn ferraris i.i.g. zo lang mogelijk te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:37
PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:04:
[...]

Prioriteiten stellen:
1. Huis heeft zonnepanelen volgens maps en niet gemeld. Want bij aanmelden energieleveren.nl krijgt je al direct een 4 teller-meter.
2. Huizen met negatief of laag verbruik tov van grootte.
3. ....
4. Asbest...
x. Appartementen die geen/maximaal 2 zonnepaneeltjes aan balkon hebben.
x. 4 teller ferrari meters
Denk dat je na 2 al de ergste hebt gehad en als het klopt dat 30% van de huizen zonnepanelen heeft en dit dan evenredig is verdeeld over de ferrarismeters, je nog heel ver kan komen in 2026.

Maar goed on-topic: Deze truc geldt natuurlijk ook voor thuisbatterijen als je ermee gaat handelen. Echter lijkt me dat muv van 1 wel onder dezelfde categorieën vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om het topic over thuisbatterijen te kapen. Er zijn genoeg andere topics die gaan over de oude meters en het vervangen ervan.
Maar @MajaMestreech, ik denk niet dat het een typfout was. (Die zijn anders te melden aan tikfout@nos.nl)
Dapdodo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:25:
Prioriteiten stellen:
1. Huis heeft zonnepanelen volgens maps en niet gemeld. Want bij aanmelden energieleveren.nl krijgt je al direct een 4 teller-meter.
2. Huizen met negatief of laag verbruik tov van grootte.
3. ....
4. Asbest...
x. Appartementen die geen/maximaal 2 zonnepaneeltjes aan balkon hebben.
x. 4 teller ferrari meters
Denk dat je na 2 al de ergste hebt gehad en als het klopt dat 30% van de huizen zonnepanelen heeft en dit dan evenredig is verdeeld over de ferrarismeters, je nog heel ver kan komen in 2026.

Maar goed on-topic: Deze truc geldt natuurlijk ook voor thuisbatterijen als je ermee gaat handelen. Echter lijkt me dat muv van 1 wel onder dezelfde categorieën vallen.
1. Ik vraag mij af of zoiets met de privacyregels wel mag.
Bij het aanmelden krijg je niet direct al een 4 teller-meter. Ik denk dat de meeste mensen met zonnepanelen en een Ferrarismeter ze gewoon netjes hebben aangemeld. Je mocht (en mag!) het voorstel voor een digitale meter gewoon negeren/weigeren.
2. Ook weer de vraag of de netbeheerder zomaar aan die gegevens mag komen onder de privacywetgeving.
3. ?
4. ?
??
Al met al moeten álle Ferrarismeters gewisseld worden, plus oude digitale meters en zijn er niet genoeg mensen om dit snel te kunnen doen.

Ik hoop ook voor de monteurs dat ze het per gebied inplannen. En dat ze niet van de ene plek naar de andere plek moet, omdat daar toevallig iemand woont met zonnepanelen, terwijl die bij de buren ernaast ook gewisseld moet worden, maar die staat lager op de lijst omdat die geen panelen heeft.

Ik verwacht in 2027 nog een aanzienlijk aantal mensen met een Ferrarismeter en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:52:
Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om het topic over thuisbatterijen te kapen. Er zijn genoeg andere topics die gaan over de oude meters en het vervangen ervan.
Maar @MajaMestreech, ik denk niet dat het een typfout was. (Die zijn anders te melden aan tikfout@nos.nl)

[...]

1. Ik vraag mij af of zoiets met de privacyregels wel mag.
Bij het aanmelden krijg je niet direct al een 4 teller-meter. Ik denk dat de meeste mensen met zonnepanelen en een Ferrarismeter ze gewoon netjes hebben aangemeld. Je mocht (en mag!) het voorstel voor een digitale meter gewoon negeren/weigeren.
2. Ook weer de vraag of de netbeheerder zomaar aan die gegevens mag komen onder de privacywetgeving.
1 Ja, dat mag van de privacy regels, sterker nog het is een verplichte vervanging die je niet kunt weigeren als je zonnepanelen hebt. Wat je wel kunt weigeren is het op afstand uitlezen.
2 Ja, de netbeheerder heeft een (erg voor de hand liggend) gerechtvaardigd belang en dan is er geen probleem met de AVG, enige voorwaarde is dat er een DPIA moet zijn. Die is er vast. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:37
@Truus01
0. Bekende weigeraars, dag 1 brief (mogen ze nog weigeren), dan 2e poging met keuze doen of straat open graven en afsluiten. Ik hoop snel dat de eerste liefst nog voor/in de winter wordt afgesloten en dat op sociale media plaatst als huilie huilie. Zijn we van dit gezeik af. Dit weigeren kost jaren mankracht die we met zijn allen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 00:36
Met deze prijzen wordt een thuisbatterij snel interressant:

https://www.ess-news.com/...a-balcony-storage-system/

2,12 kWh voor €500, inclusief ingang voor zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dapdodo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:09:
@Truus01
0. Bekende weigeraars, dag 1 brief (mogen ze nog weigeren), dan 2e poging met keuze doen of straat open graven en afsluiten. Ik hoop snel dat de eerste liefst nog voor/in de winter wordt afgesloten en dat op sociale media plaatst als huilie huilie. Zijn we van dit gezeik af. Dit weigeren kost jaren mankracht die we met zijn allen betalen.
Beetje zwart wit hè. Ik heb 1 keer een brief gekregen voor het plaatsen van een slimme meter, maar mijn keus voor een domme digitale meter werd later in een ander project meegenomen en dus de SM geweigerd. En ik zal niet de enige zijn waar het zo is gegaan. Dus om dit als gezeik te kwalificeren snap ik niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Dapdodo veel van de oude meters zitten nog in garages en dat soort voorzieningen achter een 10A zekering. Die kunnen ze in 2030 ook nog wel eens doen. Ze moeten nog 700.000 ferraris meters doen ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:55
Nieuws van BYD wat ik nog niet eerder tegen gekomen was:

BYD HVE batterijen met ondiepe torens van 14cm tot max 3x 23,6kWh = ~71kWh totaal. Alleen i.c.m. BYD hybride omvormers (1 fase of 3 fasen tot 15k)
https://www.bydenergy.com...e=PRODUCT_CATEGORY_ENERGY
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4fTXbV3twJZPYgUSr2f-MI0WZs=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/cC74DMrKvzwp5uayPggoZ7rz.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlQ2t35Lyj8n_NJQGpEzsTWZBVs=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qtC9ieVrVKQfXdzFREuGfBYi.gif?f=fotoalbum_tile
BYD HVB batterijen met torens tot max 3x29,6kWh = ~89kWh totaal. Lijkt de opvolger voor de HVM en HVS, al blijven deze voorlopig ook nog op de markt begreep ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNm3zQ9Bhiny-H5fTn820Rf7vIs=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/jY0k8FzS5MMLVICsmHT1dluN.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOtNo0srMzqDSStk7JT7JoIHKOo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BetzpWcKYs1LbVaZYQPREQSO.png?f=fotoalbum_tile
PS: 'HV*', dus allen zijn hoog voltage batterijen.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 12-09-2025 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
daemonix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:59:
[...]

1 Ja, dat mag van de privacy regels, sterker nog het is een verplichte vervanging die je niet kunt weigeren als je zonnepanelen hebt. Wat je wel kunt weigeren is het op afstand uitlezen.
2 Ja, de netbeheerder heeft een (erg voor de hand liggend) gerechtvaardigd belang en dan is er geen probleem met de AVG, enige voorwaarde is dat er een DPIA moet zijn. Die is er vast. ;)
1) Nee, het is pas vanaf de wijziging van de wet een verplichte vervanging. Dus pas vanaf 1-1-2026 mag je niet meer weigeren. En dat geldt ook voor mensen met een analoge meter zonder zonnepanelen.
2) Nee, álle analoge meters moeten vervangen worden, dus is er geen gerechtvaardigd belang bij het uitzoeken of er huizen zijn met negatief of laag verbruik tov van grootte, om die voorrang te willen geven.
Overigens is eea ook helemaal niet in het belang van de netbeheerder, maar van de energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Dapdodo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:09:
@Truus01
Apart...
Er wordt juist vaak beweerd dat door de weigeraars het salderen nog moe(s)t blijven, omdat er anders ongelijkheid ontstaat. Omdat mensen met een terugdraaimeter automatisch salderen tov mensen die met een digitale meter dan niet meer zouden kunnen/mogen salderen.

De overheid komt nu met een wet. En de consequenties voor het blijven weigeren zijn duidelijk, namelijk na een weigering volgt een dwangsom.

Ik zie ook niet in hoe het weigeren al jaren mankracht kost (en al helemaal niet hoe we dit met z'n allen betalen). Een automatisch gegenereerde brief de deur uit doen en niks doen als er geen reactie (of een actieve weigering) op volgt, kost geen mankracht. En de monteurs hebben het al druk genoeg, dus die zijn misschien zelfs blij dat ze niet ook nog die weigeraar z'n meter moeten wisselen.

En afsluiten zal niet gebeuren. Dan moet het wel heel ver gaan. Dan zijn die dwangsommen al aan de orde geweest. En waarschijnlijk de eerste rechtszaak ook al. Dan moet het toch echt wel heel vreemd lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Truus01 Anders hangen de netbeheerders bij de weigeraars maar de meter buiten aan de muur of een kastje aan de eigendomsgrens zoals in veel landen ook gebeurt. Uiteraard betaald de weigeraar de kosten hiervoor. In België zijn ze al wat verder daar zijn de eerste weigeraars na dwangsommen en brieven al veroordeeld tot medewerking. https://www.tijd.be/onder...oten-deuren/10581818.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Laatst online: 15:32
Dit topic ging toch over thuisaccu's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

denneappel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:37:
"Ging" inderdaad :)

Graag weer ontopic aub.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:04:
Nieuws van BYD wat ik nog niet eerder tegen gekomen was:

BYD HVE batterijen met ondiepe torens van 14cm tot max 3x 23,6kWh = ~71kWh totaal. Alleen i.c.m. BYD hybride omvormers (1 fase of 3 fasen tot 15k)
[Afbeelding][Afbeelding]
BYD HVB batterijen met torens tot max 3x29,6kWh = ~89kWh totaal. Lijkt de opvolger voor de HVM en HVS, al blijven deze voorlopig ook nog op de markt begreep ik.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind vooral de HVB erg interessant, alleen jammer dat die op dit moment nog niet met heel veel inverters te gebruiken is. Hetzelfde voor meerdere stacks parallel gebruiken; die bijna 90 kWh zou wel lekker zijn.

• Merijn.
Ik ben benieuwd of mijn redenering klopt, los van het wel of niet terug verdienen van een thuisbatterij, dus schiet maar lek als het onzin is...

Ons huidige (1 jarige) energiecontract bij United Consumers loopt nog tot zomer 2026. We krijgen €0,10 voor iedere teruggeleverde kWh en betalen ongeveer €1,- per dag aan teruglever boete. Dan is het, zeker met (nu nog) het salderen, toch helemaal niet handig om een thuisbatterij in te zetten, maar zouden we juist maximaal in moeten zetten op terugleveren..?
Super simpel gerekend moeten we gemiddeld minimaal 10kWh per dag terugleveren om 'quitte' te spelen met de terugleverboete. En alles boven die 10kWh per dag (en ons totale jaarverbruik) is dan eigenlijk positief lijkt mij..
Of mis ik dan ergens een essentieel punt?

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:25
denneappel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:37:
Ja, en niet zo verwonderlijk dat mensen met een draaischijfmeter zich het meeste afvragen.
Ik heb nog twee ferraris van meters. Geweldig spul. Twee merken, verschillende jaargangen en al meer dan een halve eeuw trouw dienst gedaan.
En ja, ik heb vervanging en alle intimidatiepogingen van eneco/stedin getrotseerd.
Niet alleen om, maar zeker te weten dat hun valsheid mij wakker schudde.
Dit adres is meer dan een eeuw een trouwe klant geweest en ze hebben mij op mijn ziel getrapt.
Ik moest om de haverklap mijn meterstanden opgeven. Met zeer dwingende aanmaningen zonder enige toelichting, want niets te doen met een jaarafrekening.
Maar plots zijn beide meters op de afkeurlijst verschenen. De ene ter vervanging in dit jaar en de andere
volgend jaar.
Ok, en jammer, want een reden om slim te weigeren was het domme van die meters.
Ik maar hopen op wel echt slimme meters.
Want laten we wel wezen. De zogenaamde slimme meters die geplaatst zijn en worden geplaats zijn tenenkrommend antiek in dit digitale tijdperk.
Waarom?
Angst voor het massale slimmer volk en angst voor hun verdienmodel?
Dus aldus, ben ik als een slimme meid geworden en kijk naar de toekomst en dus volg ik dit topic.
Prijs/kwaliteit is voor mij heel belangrijk. Milieu telt voor mij heel zwaar, maar het voelt heel naar als je daarvoor gestraft wordt.
Een thuisbatterij als ontsnapping ipv deeloplossing van overheidsfalen?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Merijn. schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 00:06:
Ik ben benieuwd of mijn redenering klopt, los van het wel of niet terug verdienen van een thuisbatterij, dus schiet maar lek als het onzin is...

Ons huidige (1 jarige) energiecontract bij United Consumers loopt nog tot zomer 2026. We krijgen €0,10 voor iedere teruggeleverde kWh en betalen ongeveer €1,- per dag aan teruglever boete. Dan is het, zeker met (nu nog) het salderen, toch helemaal niet handig om een thuisbatterij in te zetten, maar zouden we juist maximaal in moeten zetten op terugleveren..?
Super simpel gerekend moeten we gemiddeld minimaal 10kWh per dag terugleveren om 'quitte' te spelen met de terugleverboete. En alles boven die 10kWh per dag (en ons totale jaarverbruik) is dan eigenlijk positief lijkt mij..
Of mis ik dan ergens een essentieel punt?
Hangt er van af of je in de avond en nacht minder, meer of exact 10 kWh op kunt maken. Als je ipv overdag terug te leveren die stroom in een accu kan opslaan en op andere momenten zelf kunt verbruiken bespaar je die 1 Euro boete per dag + je neemt op andere momenten 10 kWh minder af maal 0,xx Euro/kWh. Laten we voor het gemak zeggen 1 Euro + 2,50 Euro = 3,50 Euro per dag besparing. Dan kan een accu interessant zijn, omdat je tot 31-12-2026 dat per zonnige dag kunt besparen en vanaf 1-1-2027 waarschijnlijk nog minder voor iedere teruggeleverde kWh krijgt.

Verbruik je echter nauwelijks stroom in de donkere uren, dan zou ik nu inderdaad maximaal terugleveren boven die 10 kWh als dat gemakkelijk kan. Maar je hebt weinig aanvullende informatie gegeven, dus een echt goed advies is nog niet mogelijk :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:04:

De datasheet zegt van niet. Voor meer dan 48V moet je HVS+ of HMS+ hebben.
Pagina: 1 ... 75 ... 81 Laatste