niet helemaal juist, CE is wel een voorwaarde dat iets binnen de EU verkocht mag worden, maar lang niet voor alles zijn er deze verplichte CE eisen, bv voor auto’s bestaat er geen CE, voor bv speelgoed en electrische apparatuur dus wel. Vaak vallen producten ook onder verschillende CE productgroepen.wootah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:55:
@BenSKIP Van jouw artikel:
[...]
We weten dat dat niet helemaal waar is, laatst zag ik nog een iets ouder artikel voorbij komen over iemand die een balkon accu + zonnepaneel installatie had die in vlammen op is gegaan. Nog geen maand in gebruik, van een bekend merk. Ik kan het niet helemaal terugvinden, hij staat ook niet op deze pagina: https://storagewiki.epri....Failure_Incident_Database
De CE markering is leuk inderdaad, eigenlijk stelt dat de fabrikant alleen in staat om in de EU iets te verkopen zover ik begrijp. Al mijn cellen hebben een CE markering, wellicht van Yixiang. Yixiang heeft zelf ook wat documentatie over certificaten enzo, wat dan opzich best redelijk is voor zo'n bedrijf.
De CE richtlijnen ( per CE productgroep ) zijn in feite de minimale veiligheidseisen ( op basis van veiligheid, gezondheid en milieu) waaraan een product moet voldoen, afhankelijk van de richtlijn mag hij deze beoordeling zelf uitvoeren (hoe is ook geregeld) of dat het door een aangewezen orgaan ( bv tuv, kiwa, enz) is beoordeeld.
De fabrikant cq zijn eu vertegenwoordiger moet naast het bekende CE teken ook een verklaring van overeenstemming opstellen ( er zijn exacte eisen wat hierop moet staan ) hierop kun je o.a. zien op welke CE richtlijnen dit product is beoordeeld en door wie dit is gedaan.
Dit document moet verplicht bij een product worden meegeleverd.
Bij m’n batterijen zie je dat hier wel eens mee gerommeld is, m’n over de toegepaste CE richtlijnen. Voor een leek is dit zeer lastig te controleren. De overheid heeft hierheen controle verplichting maar valt vaak vlink tegen doordat de aangewezen instanties daar onvoldoende op letten.
Ik vrees dat ook bij hobbyisten veiligheid, uitzonderingen daargelaten, niet op een hoge plek staat. Ik vrees dan ook dat het risico m’n voor de brandweer alleen maar groter wordt, en zoals altijd loopt de bouwregelgeving daar weer 15 jaar achteraan. Op dit moment is nog steeds de NEN1010:2015 van toepassing terwijl er al lang de opvolger versie uit 2020 beschikbaar is.Persoonlijk vind ik de grens van 20kWh ook een beetje apart. Ik snap dat PGS niet voor particulieren is bedoeld, maar als je 19kWh hebt die begint te branden heb je als particulier ook een groot probleem.
En dan heb je bedrijven die bij huurders thuis accu's op zo'n manier installeren: https://solarmagazine.nl/...ssible-of-nabije-toekomst (net onder het knieschot van het dak zo te zien)
Ik mag dan niet zoveel zeggen met 32kWh op zolder, maar ik ben geen professioneel bedrijf die daar z'n strik om heen doet. Ik ben me in ieder geval bewust van de gevaren, en ik vraag me af of die huurders iets weten.
Lijkt me niet, zonder nu een beoordeling over jouw vakkundige kennis en ervaring te doen, moet je juist bij een goed bedrijf ervan uitgaan dat deze over de vakkunde beschikt, en ja beunhaas wil je daar dus zeker niet bij hebben, helaas weten deze jongens ook hun prijs, kijk maar eens wat de actuele normen bij de NEN kosten, en dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke cursussen en opleidingen. En die worden natuurlijk doorberekend.De regels hebben een groot grijs gebied en er zijn allerlei bedrijven die er niet eens naar kijken heb ik het idee. De consument weet er vaak ook niks van met allerlei stekker accu's. Zo ook ketel klets die allerlei accu's achter het knieschot had staan en ook nog vermelde dat als je je zorgen maakt om veiligheid als je op vakantie gaat je het beste de accu helemaal moet ontladen en dan los moet koppelen van het net... tja
Misschien voel ik me dan, potentieel onterecht, veiliger dat ik weet wat ik heb gedaan met mijn accu en de instellingen van alles. Bij een gekocht product, zelfs geïnstalleerd door een professioneel bedrijf weet je minder en moet je maar vertrouwen lijkt het.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge