Veiligheid Energy Storage System (ESS)

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:45
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:15:
terug naar mijn vraag dan maar?

Want uit de reacties begrijp ik dat tot nu toe niemand H2 detectie heeft?
Met deze sensor kan je zoiets wel fabriceren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:22
Goed gevonden! Maar die prijzen zijn te ge-Trumped.

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-12 21:54
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:15:
terug naar mijn vraag dan maar?

Want uit de reacties begrijp ik dat tot nu toe niemand H2 detectie heeft?
Gebruik hier de de MiCS4514 gekoppeld aan een ESP. Heb de sensor hier aangeschaft https://nl.mouser.com/Pro...252BYplVG4egl%252Bg%3D%3D.

• BenSKIP
Nog een veiligheids dingetje gevonden. De JK bms kan op 2 kanalen een relais aantrekken. Daar zou je de programeerbare
https://a.aliexpress.com/_ExNggwQ
aan kunnen koppelen zodat deze jou eigen triggers meld.
overtemperatuur <-- (lijkt mij hierbij het meest nuttig)
ondertemperatuur
overspanning
onderspanning
etc
Doosje heeft 4 kanalen, dus goed voor 2 of 4 JK's.
Zo kan je 'snachts mogelijk net even iets voor de ellende rechtop in je bed gezet worden.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:01

pvg

BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:30:
Nog een veiligheids dingetje gevonden. De JK bms kan op 2 kanalen een relais aantrekken. Daar zou je de programeerbare
https://a.aliexpress.com/_ExNggwQ
aan kunnen koppelen zodat deze jou eigen triggers meld.
overtemperatuur <-- (lijkt mij hierbij het meest nuttig)
ondertemperatuur
overspanning
onderspanning
etc
Doosje heeft 4 kanalen, dus goed voor 2 of 4 JK's.
Zo kan je 'snachts mogelijk net even iets voor de ellende rechtop in je bed gezet worden.
De BMS heeft al een ingebouwde pieper die je ook kunt programmeren als ik het me goed herinner… maar die zit in de BMS en kun je elders misschien niet horen…

[ Voor 4% gewijzigd door pvg op 05-08-2025 22:48 ]

• BenSKIP
precies dat :-D
Daarom deze als extra

• Kluns
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-12 23:15
Ik heb momenteel m'n Pylontech US2000Cs elks achter een Mega fuse hangen aan een DC bus bar en van daaruit ga ik naar een enkele class T fuse (225A).
Nu is dat natuurlijk niet zo veilig aangezien die Mega fuses niet tegen de hoge kortsluitstromen bestand zijn die LFP batterijen met zich meebrengen.
Daarom wil ik deze vervangen door de correcte zekering.
Een class T fuse per batterij incl. houders is enerzijds prijzig (al snel 100 euro per batterij), maar bovendien zit ik met een praktisch probleem aangezien de class T fuses van 110A een M6 ipv een M8 oog hebben.
De Adler EF3 fuses zouden een interessant en goedkoop alternatief kunnen zijn, maar deze zijn traag en beginnen pas bij 150A, wat te veel is voor de Pylontech kabels.
Ongetwijfeld zijn er hier nog mensen die met een gelijkaardige setup zitten.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik zie grofweg 3 soorten oplossingen, maar heb bij alle 3 m'n bedenkingen:
1) Custom cable laten maken voor pylontech met een M6 oog en een class T fuse gebruiken (zou niet zo direct weten waar ik dit kan laten doen en zelf ga ik me er niet aan wagen)
2) Een mega en een Adler EF3 combineren per batterij
3) Een soort boutverbinding waaraan ik de pylontech kabel enerzijds en een M8-M6 kabel anderzijds mee verbind, maar dat is weer een extra verbinding

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Kluns
Waarom is de Adler EF3 te traag voor je?

• BenSKIP
Ik heb onlangs een goedkope oplossing gepost.
Een snelle Class T fuse met CE keur van Ali.

• John245
Kluns schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:53:
Ik heb momenteel m'n Pylontech US2000Cs elks achter een Mega fuse hangen aan een DC bus bar en van daaruit ga ik naar een enkele class T fuse (225A).
Nu is dat natuurlijk niet zo veilig aangezien die Mega fuses niet tegen de hoge kortsluitstromen bestand zijn die LFP batterijen met zich meebrengen.
Daarom wil ik deze vervangen door de correcte zekering.
Een class T fuse per batterij incl. houders is enerzijds prijzig (al snel 100 euro per batterij), maar bovendien zit ik met een praktisch probleem aangezien de class T fuses van 110A een M6 ipv een M8 oog hebben.
De Adler EF3 fuses zouden een interessant en goedkoop alternatief kunnen zijn, maar deze zijn traag en beginnen pas bij 150A, wat te veel is voor de Pylontech kabels.
Ongetwijfeld zijn er hier nog mensen die met een gelijkaardige setup zitten.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik zie grofweg 3 soorten oplossingen, maar heb bij alle 3 m'n bedenkingen:
1) Custom cable laten maken voor pylontech met een M6 oog en een class T fuse gebruiken (zou niet zo direct weten waar ik dit kan laten doen en zelf ga ik me er niet aan wagen)
2) Een mega en een Adler EF3 combineren per batterij
3) Een soort boutverbinding waaraan ik de pylontech kabel enerzijds en een M8-M6 kabel anderzijds mee verbind, maar dat is weer een extra verbinding
Ad 1) dat kan hier

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• BenSKIP
YouTube: Electric Boat Explodes While Charging: LFP Batteries

Cabrio bootje na H2 explosie door LFP.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Jammer dat er nooit details beschikbaar zijn over wat er is toegepast en wat er écht is gebeurd.
Hier is de boodschap vooral dat de accu mogelijk in een ongeschikte ruimte stond.

• BenSKIP
te vochtig, ik denk ook te warm, maar vooral te weinig ventilatie

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het is kiezen tussen twee kwaden (brand of explosie) en deze brandweer expert lijkt een sterke voorkeur voor brand te hebben…

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11 17:34

wootah

They see me trollin'

Deze brandweerman is duidelijk erg gepassioneerd, en heeft ook wel goede punten. Uit eerdere video's maakte ik op dat hij in principe de PGS norm maar niks vind, het onderdompelen van auto's in bakken water ook niet enz.
Ik vind het een beetje lastig wat hij nou wil met accu's, misschien het liefst geen lithium accu's.

Ik zag deze laatst ook voorbij komen: https://www.omropfryslan....trische-autos-kan-blussen
Er staat in dat in alle provincies, behalve Friesland, de brandweer een soort water snij apparaat heeft die door de accu behuizing heen gaat en direct the behuizing kan vullen met water of zoiets, best een interessante oplossing.

• BenSKIP
https://www.alibaba.com/x/1l9pdBu?ck=pdp

All-in-ONE sensor. Perfect passend voor de ESS/EOS.

Energy Storage Safety Multi-in-One Sensor Module ZEH100

to Detect Carbon Monoxide Hydrogen VOC Smoke Temperature

Production Description:
The 5-in-1 module with integrated carbon monoxide, hydrogen, VOC, smoke and temperature sensors has been developed as a detection and alarm module for use in complex environments.
The module uses different principle sensors to detect carbon monoxide, hydrogen, VOC, smoke and temperature in a complex environment in real time.

Feature:
High temperature resistance; Fast response; High precision; Long life; Light alarm function; Support CAN and 485 communication mode.

Application:
Detection and alarm in energy storage applications and security detection.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swPziqAB3JaBz1tXxoq6UwIZwhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gr1gvEGcA2AoHkdRbi7JQB2w.png?f=fotoalbum_large

But the catch is.....

Het KAN dit allemaal..... maar de controller om zaken zoals RPM van een PMW fan aansturen, een relais aantrekken voor een alarm etc. ontbreekt (nog).
De sensor 'praat' RS485 en CAN. Hebben wij ESS tweakers er knappe koppen tussen zitten die deze sensor acties kan laten uitvoeren?

Dan hebben we een alleskunner die naast ROOK, Temperatuur, H2(gas), CO(gas) detecteren kan meteen iets wat taken aansturen kan.

Op het moment is de sensor 'on promotion': +/- € 115,- (INCLUSIEF: Verzendkosten & BTW)
Groter inkopen is gunstiger.

• John245
BenSKIP schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 02:48:
https://www.alibaba.com/x/1l9pdBu?ck=pdp

All-in-ONE sensor. Perfect passend voor de ESS/EOS.

Energy Storage Safety Multi-in-One Sensor Module ZEH100

to Detect Carbon Monoxide Hydrogen VOC Smoke Temperature

Production Description:
The 5-in-1 module with integrated carbon monoxide, hydrogen, VOC, smoke and temperature sensors has been developed as a detection and alarm module for use in complex environments.
The module uses different principle sensors to detect carbon monoxide, hydrogen, VOC, smoke and temperature in a complex environment in real time.

Feature:
High temperature resistance; Fast response; High precision; Long life; Light alarm function; Support CAN and 485 communication mode.

Application:
Detection and alarm in energy storage applications and security detection.

[Afbeelding]

But the catch is.....

Het KAN dit allemaal..... maar de controller om zaken zoals RPM van een PMW fan aansturen, een relais aantrekken voor een alarm etc. ontbreekt (nog).
De sensor 'praat' RS485 en CAN. Hebben wij ESS tweakers er knappe koppen tussen zitten die deze sensor acties kan laten uitvoeren?

Dan hebben we een alleskunner die naast ROOK, Temperatuur, H2(gas), CO(gas) detecteren kan meteen iets wat taken aansturen kan.

Op het moment is de sensor 'on promotion': +/- € 115,- (INCLUSIEF: Verzendkosten & BTW)
Groter inkopen is gunstiger.
Heb jij de "ZED100 communication protocol file" kunnen vinden?

• BenSKIP
Ik ben met de fabrikant van de ZEH100 in gesprek en heb je vraag voorgelegd.

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 21-09-2025 03:51 ]

• BenSKIP
Voor de geinteresseerden, bij deze het protocol van de ZEH100.

Kan iemand hier iets moois voor schrijven voor een ESP32 board?

1.) RPM optoeren vanaf 22'C via PWM signaal
2.) Ventilatie op VOLLE toeren bij de detectie van CO / H2
3.) Aantrekken relais voor optisch / akoestisch alarm?
4.) ____

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEW2F3IhdFStBsKh-eu2riBSc-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNIOOBcm1JBJ4EZKTLlNCIjM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYD0VJSJsHF1uVkVSdBhwVJD7Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKwim5GgCPUhWXYn6GuGbmPv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm5aEL9ngeU1N6VGznuG1EfBVCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73U4OfWaET2bXKa13YoWBwRo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STEkMA8IvyOZWeCEE5r4UNTTEH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgYih4KlQGE30D7j8QkHDKKk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5PRx2uj-IIJD2Le3O02FNWDPsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGxPpaY5re4axvx489j9pmAL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door BenSKIP op 22-09-2025 16:29 ]

• BenSKIP
Ben op zoek gegaan naar een techneut die dit weet te programmeren:
Multi sensor ZEH100

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:16
Zo te zien is het ModBus of CanBus, voor beide protocollen heb je een extra bordje nodig. Heb je enig idee hoe duur deze multi sensor is? En hoe accuraat over langere tijd?

Op zich lijkt me dit wel een leuke sensor om iets mee te doen als deze niet al te duur is.

• BenSKIP
Ik weet dat ik dat xtra board nodig heb, ik weet zelf alleen niet hoe dat moet. Deze mult-sensor kost ongeveer 70-90 euro (Laat ik voorzichtig zijn, onbekend is hoeveel dat all-in is, maar ik gok een kleine 100 euro.)

[ Voor 80% gewijzigd door BenSKIP op 29-09-2025 16:00 ]

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:54
Het is een koud kunstje om deze sensor uit te lezen. Ieder platform kan dat. Vraag is meer wat je met die data wil doen en hoe die besturing er dan uitziet.

Waveshare maakt kleine kastjes die modbus toegankelijk maken via ethernet. Zet zoiets ertussen en je kan alle kanten op.

• BenSKIP
Ik wil niet alleen uitlezen, ik wil bij het behalen van grenswaarden ook acties.
Bij temperatuur toename een PWM signaal optoeren van een EC fan, bij H2/CO optoeren naar MAX rpm, bij rook en 70°C fan uit. (brand, dus geen zuurstof meer toevoegen.)

• BenSKIP
Direct een bericht naar je GSM als een drempelwaarde van een dry-contact van de JK (inverter) BMS wordt overschreden met een iTead Open-Door sensor: https://www.youtube.com/watch?v=0uHTZ9d3KpE

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-12 13:18
Die Winsen ZEH100 is wel interessant. Helaas niet goed verkrijgbaar (behalve via Alibaba) anders had ik wel poging gewwaagd met RS485 modbus. Documentatie is beschikbaar dus uitlezen moet goed te doen zijn :).

Ivm testen is het toch wel handig om het zelf in bezit te hebben, maakt het debuggen stuk makkelijker :9.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• BenSKIP
@Jaszie, als het goed is wordt de ZEH100 deze week geleverd. ESP32 heb ik binnen. Heb eveneens een Lilly (nogwat) SIM800L binnen, zodat ik bij netwerk uitval toch berichten kan ontvangen. Zodra de ZEH100 binnen is ga ik eens kijken of ik de boel aan elkaar knopen kan.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:59
Nog iemand met een poging verschillende chemie batterijen.

[ Voor 37% gewijzigd door habbekrats op 02-11-2025 21:24 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik mis daarin dat LiFePO4 dan wel alleen afgassen, maar dat gas bestaat uit H2 en CO. Beide heel, heel vervelend in een afgesloten huis. Ik mis de maatregelen daarbij.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• habbekrats
daemonix schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:28:
Ik mis daarin dat LiFePO4 dan wel alleen afgassen, maar dat gas bestaat uit H2 en CO. Beide heel, heel vervelend in een afgesloten huis. Ik mis de maatregelen daarbij.
Op het werk hebben we tegenwoordig elektrische heftrucs en ander spul. Zit volgens mij ook LFP in. Maat regelen zijn simpel gehouden, ontruimen en brandweer bellen.

• BenSKIP
daemonix schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:28:
Hier loopt een lijntje over in de ZEH100 post.

• BenSKIP
habbekrats schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:45:
[...]

Op het werk hebben we tegenwoordig elektrische heftrucs en ander spul. Zit volgens mij ook LFP in. Maat regelen zijn simpel gehouden, ontruimen en brandweer bellen.
De brandweer doet helemaal NIETS als het pand leeg is. Dat wordt "gecontroleerd uit laten branden"

• habbekrats
BenSKIP schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:52:
[...]

De brandweer doet helemaal NIETS als het pand leeg is. Dat wordt "gecontroleerd uit laten branden"
Wat de brandweer doet weet ik niet, bedrijfsregel is bellen en melden.

• BenSKIP
habbekrats schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:00:
[...]

Wat de brandweer doet weet ik niet, bedrijfsregel is bellen en melden.
Dat weet ik wel, als bekend is dat er een Lithium batterij aanwezig is, gaan ze niet naar binnen, als er geen mensen binnen zijn, daarmee kan het brandweer personeel namelijk met diverse risico's in aanraking komen. Water erop heeft geen zin. De exotherme reactie die al snel meer dan 400'C wordt kan je niet blussen met water. Ze zullen omliggende panden proberen te sparen.
Allemaal naar buiten naar een verzamelplaats is inderdaad het enige wat je doen kan.

• daemonix
  • Niet online
Er is geen directe exotherme reactie bij LiFePO4, wel de mogelijkheid tot een explosie van de aanwezige waterstof of vergiftiging door de aanwezigheid van koolmonoxide.

• BenSKIP
@daemonix Een exotherme reactie betreft een chemische reactie die warmte produceert.
YouTube: Torture Testing Lithium Batteries: Do LiFeP04 Batteries Explode or B...
Ook LFP geeft een exotherme reactie van > 400'C

• daemonix
  • Niet online
BenSKIP schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:25:
@daemonix Een exotherme reactie betreft een chemische reactie die warmte produceert.
YouTube: Torture Testing Lithium Batteries: Do LiFeP04 Batteries Explode or B...
Ook LFP geeft een exotherme reactie van > 400'C
Ik weet wat een exotherme reactie is. LiFePO4 heeft geen thermal runaway. Ze kunnen branden, maar dan staat je huis ook al in brand.

• habbekrats

Causes of LiFePO4 Thermal Runaway

While LiFePO4 batteries are known for their stable thermal behavior compared to other lithium-ion chemistries
(such as lithium cobalt oxide), thermal runaway can still occur due to various factors:

a. Overcharging: Overcharging a LiFePO4 battery can cause excessive internal heat generation, leading to
thermal runaway. Charging beyond the recommended voltage range can force the battery to undergo unwanted reactions that cause the temperature to rise uncontrollably.

b. Short Circuits: A short circuit, whether internally (due to a defect) or externally (caused by physical damage or improper connections), can create a sudden surge of current. This can generate significant heat and, if not properly managed, trigger thermal runaway.

c. Physical Damage: Batteries exposed to external physical damage (e.g., impact, puncturing, or crushing) can disrupt the internal structure, causing short circuits or chemical reactions that lead to thermal runaway.

d. Poor Battery Management Systems (BMS): LiFePO4 batteries rely on Battery Management Systems (BMS) to monitor and control temperature, voltage, and current levels. A malfunction or failure in the BMS may result in improper monitoring and control, causing the battery to overcharge, over-discharge, or overheat, leading to a risk of thermal runaway.

e. Elevated Temperatures: External factors, such as high ambient temperatures or inadequate cooling in
systems that use LiFePO4 batteries, can also contribute to thermal runaway. Excessive heat can degrade the battery's internal components and potentially lead to failure.

Hazards of LiFePO4 Thermal Runaway

The hazards of thermal runaway in LiFePO4 batteries are serious, though less extreme than those seen in other lithium-ion chemistries. These include:

a. Fire: Excessive heat caused by thermal runaway can cause the battery to ignite, creating a fire hazard,
especially in confined spaces where ventilation is poor.

b. Toxic Gas Emissions: During thermal runaway, LiFePO4 batteries can release toxic gases such as hydrogen fluoride, which can be harmful to human health and the environment.

c. Explosions: Although LiFePO4 batteries are considered safer in terms of explosive risk compared to other
lithium-ion batteries, if the temperature and pressure within the battery continue to rise without relief, it may
eventually lead to an explosion.

d. Damage to Devices and Surrounding Areas: Thermal runaway in LiFePO4 batteries can cause extensive
damage to the device or equipment in which the battery is housed, as well as surrounding structures. This can lead to costly repairs and potential hazards to people nearby.

Solutions to Mitigate Thermal Runaway Risks

While the risk of thermal runaway in LiFePO4 batteries is low compared to other lithium-ion chemistries, it is still essential to implement preventive measures to reduce the likelihood of thermal runaway. Here are some
solutions:
a. Robust Battery Management Systems (BMS): A well-designed BMS is crucial to ensuring safe operation. The BMS should monitor the voltage, temperature, and current levels, providing protective shutdown mechanisms if any parameter exceeds safe limits. Regular calibration and maintenance of the BMS are also vital.

b. Proper Charging and Discharging Protocols: Users must follow manufacturer recommendations for charging and discharging the batteries. This includes using chargers that are compatible with LiFePO4 batteries and ensuring that they do not exceed recommended voltage or current limits.

c. Adequate Cooling Systems: Implementing proper cooling systems, especially in high-demand applications (e.g., electric vehicles, energy storage systems), can help maintain the temperature of the battery within safe operating limits. This is crucial for preventing the battery from overheating.

d. Protective Enclosures: Using protective casings or enclosures can shield the battery from external physical damage. These casings should also be designed to dissipate heat and manage pressure buildup in case of an issue, preventing catastrophic failure.

e. Safe Storage and Handling: LiFePO4 batteries should be stored in a cool, dry place, away from extreme
temperatures, direct sunlight, and flammable materials. Proper handling techniques, including avoiding impacts or punctures, can also minimize risks.

f. Regular Inspections: Periodic inspection of LiFePO4 batteries, including checking for any signs of damage, degradation, or malfunction, can prevent thermal runaway incidents. Batteries that show signs of swelling, leaking, or corrosion should be replaced immediately.
Conclusion
While LiFePO4 batteries are generally safer than other lithium-ion chemistries, understanding the potential
risks, including thermal runaway, is essential. By knowing the causes of thermal runaway and implementing the appropriate safety measures, we can maximize the benefits of LiFePO4 batteries while minimizing the
associated risks. Advances in battery technology, such as improved BMS, better thermal management, and
more robust battery designs, are continually making LiFePO4 batteries even safer for a wide range of
applications.

Met een aantal simpele maatregelen kun je al veel zaken uitsluiten.

Nog wat kijkplezier
Wel apart, lashelm op maar geen adem bescherming.

• daemonix
  • Niet online
En je wetenschappelijke bron is?

• BenSKIP
Je hebt je stelling: "Er is geen directe exotherme reactie bij LiFePO4" zojuist zelf ontkracht, je weet immers wat het is.

[ Voor 11% gewijzigd door BenSKIP op 10-11-2025 20:00 ]

• daemonix
  • Niet online
BenSKIP schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:59:
Je hebt je stelling: "Er is geen directe exotherme reactie bij LiFePO4" zojuist zelf ontkracht, je weet immers wat het is.
Nee. Ik vraag om de bron. Ik ontkracht niets. Ik zie alleen een hele rij stellingen zonder bronvermelding.
Ik ga overigens altijd wel uit van een fatsoenlijk BMS, dat wil bij de goedkope prullaria nog wel eens ontbreken.

Daarnaast is veruit het grootste risico gelegen in het spuien van CO en H zoals in die video zonder benoemen wordt getoond. Beide dodelijk en veel gevaarlijker dan brand.

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 10-11-2025 20:13 ]

• BenSKIP
Niet om vervelend te willen doen, maar je geeft aan dat een LFP cel geen warmte ontwikkeld. (Exotherme reactie). "Er is geen directe exotherme reactie bij LiFePO4"
Daarna zeg je dat er geen Thermal runaway plaatsvinden zal. Stelling 1 heb je zelf al ontkracht door aan te geven dat je weer wat een exotherme reactie is, want als je je een beetje in LFP verdiept hebt, weet je dat de cellen heet worden en gaan afblazen als ze overladen of kortgesloten worden. Wat je zelf al beschrijft. (Afblazen en branden)
Ook met LFP is het zeer onverstandig ze in huis te nemen. (Zie topic: Veiligheid ESS) Je huis in brand, moet dus eigenlijk niet kunnen als je de PGS 37 -1 & -2 hanteert. Eerder was ik ook van mening dat LFP minder gevaarlijk is. Dat is ook zo, als je ze met Li-ion vergelijkt. Maar minder gevaarlijk maakt ze nog steeds niet veilig. Ik ben ook door voortschrijdend inzicht wijzer geworden. Mijn accu staat dan ook niet in huis en staat dan ook in een WBDBO compartiment van minimaal 60 minuten, voorzien van detectie etc.

• John245
BenSKIP schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:28:
Niet om vervelend te willen doen, maar je geeft aan dat een LFP cel geen warmte ontwikkeld. (Exotherme reactie). "Er is geen directe exotherme reactie bij LiFePO4"
Daarna zeg je dat er geen Thermal runaway plaatsvinden zal. Stelling 1 heb je zelf al ontkracht door aan te geven dat je weer wat een exotherme reactie is, want als je je een beetje in LFP verdiept hebt, weet je dat de cellen heet worden en gaan afblazen als ze overladen of kortgesloten worden. Wat je zelf al beschrijft. (Afblazen en branden)
Ook met LFP is het zeer onverstandig ze in huis te nemen. (Zie topic: Veiligheid ESS) Je huis in brand, moet dus eigenlijk niet kunnen als je de PGS 37 -1 & -2 hanteert. Eerder was ik ook van mening dat LFP minder gevaarlijk is. Dat is ook zo, als je ze met Li-ion vergelijkt. Maar minder gevaarlijk maakt ze nog steeds niet veilig. Ik ben ook door voortschrijdend inzicht wijzer geworden. Mijn accu staat dan ook niet in huis en staat dan ook in een WBDBO compartiment van minimaal 60 minuten, voorzien van detectie etc.
Ik kan bevestigen dat LFP ook themal runaway heeft. @daemonix zie de TS voor de bron.

• habbekrats
Ik denk dat alle batterij systemen die nu op de markt zijn veilig gebruikt kunnen worden.

1 Mechanische beschadiging, gaat bij een vaste thuisbatterij niet snel gebeuren.
2 BMS gebruiken, op yt stond een filmpje zonder BMS werkte prima werd gezegd.
3 Gij zult niet overladen en diep ontladen.
4 Geen kortsluiting maken ( Goede zekering toepassen)
5 Extreme temperaturen voorkomen
6 regelmatige inspectie / monitoring.
7 opstellingsruimte niet in huis maar in de aanbouw of extern.

Net als een auto kun je een LFP prima gebruiken als je je aan wat regels conformeert.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:13
habbekrats schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:03:
Ik denk dat alle batterij systemen die nu op de markt zijn veilig gebruikt kunnen worden.

1 Mechanische beschadiging, gaat bij een vaste thuisbatterij niet snel gebeuren.
2 BMS gebruiken, op yt stond een filmpje zonder BMS werkte prima werd gezegd.
3 Gij zult niet overladen en diep ontladen.
4 Geen kortsluiting maken ( Goede zekering toepassen)
5 Extreme temperaturen voorkomen
6 regelmatige inspectie / monitoring.
7 opstellingsruimte niet in huis maar in de aanbouw of extern.

Net als een auto kun je een LFP prima gebruiken als je je aan wat regels conformeert.
Valt een garage tegen de woning ook onder aanbouw?

• habbekrats
Pakhaas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:23:
[...]

Dat ligt eraan hoe de garage tegen het woonhuis aanzit, ik heb een brandmuur en een brandwerende deur 30 minuten. Mijn houten dak beschot van de garage/schuur loopt ook niet door naar het woonhuis. Wil niet zeggen dat een andere garage niet geschikt is, bij brand is het zaak dat je op tijd gewaarschuwd wordt en kunt ontsnappen.

• Pakhaas
habbekrats schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:15:
[...]

Dat ligt eraan hoe de garage tegen het woonhuis aanzit, ik heb een brandmuur en een brandwerende deur 30 minuten. Mijn houten dak beschot van de garage/schuur loopt ook niet door naar het woonhuis. Wil niet zeggen dat een andere garage niet geschikt is, bij brand is het zaak dat je op tijd gewaarschuwd wordt en kunt ontsnappen.
Bij ons is de buitenmuur van het huis de binnenmuur van de garage. De deur komt uit in de bijkeuken. Ontsnappen kan sowieso. Nu moet ik nog uitzoeken hoe veilig die LiFePO4 icm met Victron zijn.

• John245
Pakhaas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:50:
[...]

Bij ons is de buitenmuur van het huis de binnenmuur van de garage. De deur komt uit in de bijkeuken. Ontsnappen kan sowieso. Nu moet ik nog uitzoeken hoe veilig die LiFePO4 icm met Victron zijn.
Kun je ook ontsnappen na een explosie?

• Pakhaas
John245 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:20:
[...]

Kun je ook ontsnappen na een explosie?
Haha hangt er vanaf of na die explosie het hele huis plat ligt. Maar in principe kunnen we via de voordeur, raam, tuindeuren en bijkeuken naar buiten. Boven kunnen we vanuit de slaapkamer op de bijkeuken komen.

Maar heeft niemand hier de batterij aan het huis en allemaal in een losse schuur in de tuin?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:53
Ja iedereen hier heeft hem aan het einde van de oprijlaan staan in het utiliteitsgebouw :+ Veiligheid boven alles.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 21-11-2025 08:38 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Pakhaas
V_ger schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:38:
Ja iedereen hier heeft hem aan het einde van de oprijlaan staan in het utiliteitsgebouw :+ Veiligheid boven alles.
Ja dat is ook zo. Iedereen in NL heeft voldoende ruimte om het huis :D

• BenSKIP
Pakhaas schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:23:
[...]

Doorgaans wel.
Als de tussenliggende muur minimaal 60 minuten (WBDBO) brandwerend is (brandcompartiment) en er voldoende afstand tussen gevelopeningen (ramen / deuren) zit verklein je risico's.
Mocht de WBDBO lager zijn, dan kan je daar een (extra) brandwerende plaat tegenaan zetten. Deze WBDBO van 60 moet dan rondom aanwezig zijn. Je kan dus ook gevel-symmetrisch de WBDBO verhogen. Dit mag zowel aan de binnen- als buitenkant. Maar de gemeente ziet graag uniformiteit.

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 21-11-2025 10:31 ]

• Pakhaas
BenSKIP schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:24:
[...]

Doorgaans wel.
Als de tussenliggende muur minimaal 60 minuten (WBDBO) brandwerend is (brandcompartiment) en er voldoende afstand tussen gevelopeningen (ramen / deuren) zit verklein je risico's.
Mocht de WBDBO lager zijn, dan kan je daar een (extra) brandwerende plaat tegenaan zetten. Deze WBDBO van 60 moet dan rondom aanwezig zijn. Je kan dus ook gevel-symmetrisch de WBDBO verhogen. Dit mag zowel aan de binnen- als buitenkant. Maar de gemeente ziet graag uniformiteit.
Bedankt! Ik ga inderdaad de achterwand bekleden met brandwerende platen en een ombouw maken met brandwerend materiaal. Zal mij er in verdiepen. De garage heeft verder geen ramen. Het is puur een deur vanuit de bijkeuken en een (electrisch) garagedeur naar buiten.

Ik wil sowieso de garage nog isoleren. Gipsplaten met 180min brandwerend is dan voldoende? https://www.jongeneel.nl/...000x1200x6mm/p/E500200507

[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 21-11-2025 10:44 ]

• John245
Pakhaas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:35:
[...]

Haha hangt er vanaf of na die explosie het hele huis plat ligt. Maar in principe kunnen we via de voordeur, raam, tuindeuren en bijkeuken naar buiten. Boven kunnen we vanuit de slaapkamer op de bijkeuken komen.

Maar heeft niemand hier de batterij aan het huis en allemaal in een losse schuur in de tuin?
Hier in een vrijstaande kelder met muren van 375 mm beton.

• John245
V_ger schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:38:
Hier wel in ieder geval. :9

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:16
Pakhaas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:41:
[...]

Bedankt! Ik ga inderdaad de achterwand bekleden met brandwerende platen en een ombouw maken met brandwerend materiaal. Zal mij er in verdiepen. De garage heeft verder geen ramen. Het is puur een deur vanuit de bijkeuken en een (electrisch) garagedeur naar buiten.

Ik wil sowieso de garage nog isoleren. Gipsplaten met 180min brandwerend is dan voldoende? https://www.jongeneel.nl/...000x1200x6mm/p/E500200507
Van mij mag je doen wat je wil. Het voornaamste probleem met lfp accu’s is het waterstof gas. Als je iets wil doen aan veiligheid is goede ventilatie belangrijker dan brandwerend. Minstens 6x alle lucht in de ruimte per uur verversen zou vrijwel alle explosies voorkomen. Een kast maken met actieve ventilatie/afzuiging naar buiten gaat dan heel veel helpen.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:50

HermanGast

Exige GT3

En is het ooit voorgekomen dat een accu met een goed werkend BMS de cell temperatuur zo hoog laat oplopen dat er een thermal runaway ontstaat? Uitgangspunt lijkt me dat BMS de inverter stopt zodra cell temp buiten werkbereik komt.
Tweede vraag of een kortsluiting met een juist afgezekerde AC en DC kant op de installatie een thermal runaway kan veroorzaken?
Als antwoorden NEE en NEE zijn, wat moet er dan gebeuren voordat een accu gaat uitgassen?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Beer070
HermanGast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:15:
En is het ooit voorgekomen dat een accu met een goed werkend BMS de cell temperatuur zo hoog laat oplopen dat er een thermal runaway ontstaat? Uitgangspunt lijkt me dat BMS de inverter stopt zodra cell temp buiten werkbereik komt.
Tweede vraag of een kortsluiting met een juist afgezekerde AC en DC kant op de installatie een thermal runaway kan veroorzaken?
Als antwoorden NEE en NEE zijn, wat moet er dan gebeuren voordat een accu gaat uitgassen?
Verdrinken.
Letterlijk continu kortsluiting onderwater bijvoorbeeld.
Mag ook een zwaar (erg zwaar) gewicht wat van grote hoogte op jouw accu behuizing valt en de stalen plaat over alle polen kortsluiting laat maken. (Bijvoorbeeld een auto die je kelder in rijdt, of een betonnen verdieping die naar beneden komt.
Onder ‘normale’ omstandigheden gebeurt dit sowieso niet. Zekering op zekering, BMS die uitschakelt, etc etc etc. De accu’s die tot nu toe geëxplodeerd zijn zaten niet in een thuis batterij opstelling in Nederland. Dat waren fatbike accu’s, drone accu’s, en hier en daar een auto accu na een ongeluk. De EV’s lopen sowieso een enorm veel groter risico dan thuis.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:01

pvg

HermanGast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:15:
Een productiefout met een gaatje in de folie van de accucel, of een dendriet die door de folie heen prikt over lifetime. Dan gaat geen BMS of zekering voorkomen dat de cel al zijn energie dumpt (het voorkomt wel erger, bijv dat andere accupakketten meegaan).

• BenSKIP
Pakhaas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:41:
[...]

Op welke afstand zit de brandweer? Deze kunnen voorkomen dat jij het huis van je buren gaat aanstralen.
Ze zullen NUL,NUL / NADA / NAKKO met je accu doen.
Voldoende ventilatie aanbrengen is belangrijk. >6x batteryroom per uur. (Moet dan ook voldoende aanvoer zijn!) Dus gekruist (onder) invoer overzijde (BOVEN!) afvoer

• Pakhaas
BenSKIP schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:08:
[...]

Op welke afstand zit de brandweer? Deze kunnen voorkomen dat jij het huis van je buren gaat aanstralen.
Ze zullen NUL,NUL / NADA / NAKKO met je accu doen.
Voldoende ventilatie aanbrengen is belangrijk. >6x batteryroom per uur. (Moet dan ook voldoende aanvoer zijn!) Dus gekruist (onder) invoer overzijde (BOVEN!) afvoer
Vrijstaand huis. Wel heel pessimistisch allemaal. Staan al heel wat batterijen in NL. Er vliegt niet wekelijks 1 in de fik.

Hoe bereken ik die 6x batteryroom. Bedoel je de oppervlakte van de accu's?

Het gaat om Lifepo4 batterijen. Wat ik overal lees is dat die relatief veilig zijn. https://nl.redwaybattery....teries-need-to-be-vented/

[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 22-11-2025 22:30 ]

• Beer070
Pakhaas schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:24:
[...]

Vrijstaand huis. Wel heel pessimistisch allemaal. Staan al heel wat batterijen in NL. Er vliegt niet wekelijks 1 in de fik.

Het gaat om Lifepro4 batterijen. Wat ik overal lees is dat die relatief veilig zijn. https://nl.redwaybattery....teries-need-to-be-vented/
Ik hou het super optimistisch. Als je een Tesla met 60km per uur en 80kwh aan accu’s tegen een muur kan rijden zonder dat er brand komt, dan zal het in huis echt wel meevallen.
De ‘ruimte’ waar je accu’s in staan behoort volgens PGS 6x per uur geventileerd te worden. Stel je hebt een hok van 2x2x2m waar je accu’s in staan, dan heb je dus 8m3 en moet je zorgen voor 6x8 = 48m3 ventilatie per uur. Deze stroomt inderdaad het beste van onderen in, en van boven uit (naar buiten, niet naar je woonkamer).
Hiermee wordt de opbouw van een eventueel explosief gas mengsel in vrijwel alle gevallen voorkomen.
Als je het geheel in een afgesloten kast zet met eigen ventilatie aanvoer en afvoer naar buiten heb je maar een heel kleine fan nodig. Ik sprak een paar weken met Toby van de Zonnepanelensuper en hij is erg betrokken bij de veiligheidsnormen. Hij is bezig om een set voor ventilatie samen te stellen die met de juiste backup mechanisme ook blijft lopen als je hoofd accu’s aan het smelten zijn. Super interessant om te horen waar hij allemaal over heeft nagedacht.

• Hermarcel
  • Niet online
Moeten de ventilatoren in zo'n ventilatiesysteem dan ook een onafhankelijke voeding hebben? Het is niet ondenkbaar, lijkt me, dat juist bij een calamiteit de stroom uitvalt en de ventilatie stopt.

• Beer070
Hermarcel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:32:
Moeten de ventilatoren in zo'n ventilatiesysteem dan ook een onafhankelijke voeding hebben? Het is niet ondenkbaar, lijkt me, dat juist bij een calamiteit de stroom uitvalt en de ventilatie stopt.
Daar had hij het wel over met een separate 12v accu voor de ventilatie. Maar ja hoe hou je die goed en opgeladen… })

• Hermarcel
  • Niet online
Het wordt er niet eenvoudiger op

• Beer070
In Portugal hoeft dat niet, daar is de PGS-37 nog op siësta 😂

• Beer070
Overigens is de hoeveelheid energie in een fles alcohol of wasbenzine ook stevig. Als je daar 5 liter van hebt kan je ook een aardige knal krijgen. Maar die hebben we thuis ook allemaal netjes in de zuur kast bewaard toch?

• habbekrats
Wat te denken van een 11 kg propaan fles , te ver gezocht mensen. Ik heb nog geen meldingen gezien van LFP die een ontploffing veroorzaakt hebben. Wel een Li-ion batterij opslag in Duitsland met een foute firmware.

• BenSKIP
Pakhaas schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:24:
[...]

Het gaat om Lifepo4 batterijen. Wat ik overal lees is dat die relatief veilig zijn. https://nl.redwaybattery....teries-need-to-be-vented/
Je hebt in dit topic niet alle posts met video's bekeken?
Je moet zitten op RISICO
"Kans" (klein) * "effect" (GROOT!)
volume batteryroom = M³ * 6

• BenSKIP
Beer070 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:52:
[...]

Ik hou het super optimistisch. Als je een Tesla met 60km per uur en 80kwh aan accu’s tegen een muur kan rijden zonder dat er brand komt, dan zal het in huis echt wel meevallen.
De ‘ruimte’ waar je accu’s in staan behoort volgens PGS 6x per uur geventileerd te worden. Stel je hebt een hok van 2x2x2m waar je accu’s in staan, dan heb je dus 8m3 en moet je zorgen voor 6x8 = 48m3 ventilatie per uur. Deze stroomt inderdaad het beste van onderen in, en van boven uit (naar buiten, niet naar je woonkamer).
Hiermee wordt de opbouw van een eventueel explosief gas mengsel in vrijwel alle gevallen voorkomen.
Als je het geheel in een afgesloten kast zet met eigen ventilatie aanvoer en afvoer naar buiten heb je maar een heel kleine fan nodig. Ik sprak een paar weken met Toby van de Zonnepanelensuper en hij is erg betrokken bij de veiligheidsnormen. Hij is bezig om een set voor ventilatie samen te stellen die met de juiste backup mechanisme ook blijft lopen als je hoofd accu’s aan het smelten zijn. Super interessant om te horen waar hij allemaal over heeft nagedacht.
En de spontane Tesla branden en die van fietsaccu's zie je dan niet omdat je smart optimistische bril dat die beelden automatisch blokkeren? (NMC Li-ion)
Waarom bouwt een Chinese auto fabrikant een automatisch uitwerpbare accu? (Weet niet of dit LFP is.) Vast omdat zij ook optimistisch zijn. PGS 37 maakt ook een specifieke uitzondering voor LFP.
Deze staat helemaal achterop de achterkant van dat lege A4tje.

• habbekrats
@BenSKIP Je vergelijking met Tesla gaat mank, bijna alle branden met Tesla's zijn ongeluk impact beschadiging. Zo'n Tesla brand kan dan direct ontstaan of pas later als er na de beschadiging weer geladen ontladen gaat worden. Ik neem maar aan dat je thuisbatterij niet aan de rit gaat.

• BenSKIP
@habbekrats Nouwww nee. Er gaat niets mank. "BIJNA" alle Tesla's..... dus bevestig je mijn stelling.
Kans KLEIN * Effect GROOT!
Nog mooier, de Chinees die de battery pack lanceert is van Chery (iCar 03) en heeft CATL LFP cellen.

[ Voor 35% gewijzigd door BenSKIP op 23-11-2025 10:12 ]

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:21
In het kader van prefentie, batterijen, omvormers, zekeringen etc zijn meestal ontworpen naar en voldoen aan specifieke veiligheidseisen. Maar hoe zit dat met de meest gangbare BMSen zoals bv JK en Seplos? Ik zie hier nergens wat over en met het tempo waarmee bv JK updates uitbrengt kan ik me amper voorstellen dat ze aan bv IEC 61508 voldoen. Zijn er wel BMSen die aan dit soort standaarden voldoen? Of is inderdaad de BMS op dit moment de zwakste schakel in de veiligheidsketen?

• Hermarcel
  • Niet online
@BenSKIP
Mag ik aannemen dat je geen brandbare materialen in je huis hebt?
Dat je blusinstallaties in elke ruimte hebt want er zal maar een slechte verbinding in één van de lasdozen zitten?
Dat je elk jaar je gasleidingen laat controleren want na xx jaar weet je maar nooit? En ze lopen wel van je meterkast helemaal naar de ketel op zolder (aanname, ik ken je huis niet) met allerlei koppelingen.

Kansen van al die zaken hierboven zijn klein, maar efect groot
Misschien een idee om realistisch en praktisch te blijven? En voor de duidelijkheid: realistisch en praktisch blijven is niet hetzelfde als bagatelliseren.

• Hermarcel
  • Niet online
@bernieW
BMS, DC-automaat en smeltveiligheid.
BMS en DC-automaat zijn chinees. Maar smeltveiligheid is Adler (duits?) voor een reden.

Edit:
Hoe geweldig een BMS ook is, de enige aktie die genomen kan worden is het verbreken van de "accustroom naar binnen of naar buiten toe". Een cel die op tilt slaat, kan daar zomaar mee doorgaan.

[ Voor 42% gewijzigd door Hermarcel op 23-11-2025 10:30 ]

• BenSKIP
Je hebt deels gelijk. Inderdaad geen gas in mijn huis. Ik bagatelliseer niets, ik verwerp de stelling van de Tesla en geef aan dat ook LFP niet de heilige graal is. Als mensen stellen dat LFP 'relatief' veilig is, dan is vast in relatie met Li-ion en dan geef ik ze gelijk. LFP doet ook gewoon BOEM! YouTube: Electric Boat Explodes While Charging: LFP Batteries

[ Voor 60% gewijzigd door BenSKIP op 23-11-2025 10:33 ]

• Hermarcel
  • Niet online
@BenSKIP
Welke maatregelen zijn er afgekondigd door instanties naar aanleiding van de Tesla risico's (waar ik me niet in verdiept heb)? Of komt het zo sporadisch voor dat instanties dat niet noodzakelijk vonden? En valt het dus onder acceptabel risico?

Edit:
Wat ik bedoel is: Waar leg je de grens tussen acceptabel en niet-acceptabel?

[ Voor 14% gewijzigd door Hermarcel op 23-11-2025 10:34 ]

• BenSKIP
Och och och.... jij wilt voor elke stelling die mensen doen een onderbouwing? Ben je jurist of sportverslaggever ofzo? Juristen willen ook altijd jurisprudentie of certificaten zien. Of heb je gewoon zin om te becommentariëren?
En om je vraag te beantwoorden: JA (UNECE R100)

[ Voor 9% gewijzigd door BenSKIP op 23-11-2025 10:42 ]

• Hermarcel
  • Niet online
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:37:
Och och och.... jij wilt voor elke stelling die mensen doen een onderbouwing? Ben je jurist of sportverslaggever ofzo? Juristen willen ook altijd jurisprudentie of certificaten zien. Of heb je gewoon zin om te becommentariëren?
Misschien wil je je post nog even nalezen? Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:21
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:37:
Lijkt me toch wel inherent aan het Tweakers forum dat als je een stelling poneert, je dit kunt toelichten en onderbouwen? Anders kunnen we net zo goed naar facebook verhuizen.

• BenSKIP
@BernieW Heb ik toch al gedaan? Snap niet helemaal waar de ruis vandaan komt. Ik zeg hetzelfde als anderen. "Ja, ELKE accu is een in potentie een extra onveilige situatie." Als ik dan lees dat mensen liever slechts de optimist uithangen, dan mag dat. Maar geef daarbij wel aan dat dat optimisme niet gegrond is. Als we daarbij gehele huisinstallaties ook in stelling willen brengen, kan ik daarbij ook aangeven dat het beton van je huis wellicht nog radioactief zal zijn. Maar daar ging het helemaal niet om, toch?

• Hermarcel
  • Niet online
@BenSKIP
Dank voor je toevoeging in je edit. Maar kun je vertellen waar ik kan vinden dat deze eisen/richtlijnen zijn opgesteld of aangepast naar aanleiding van de Tesla incidenten waar jij naar verwijst? Want die relatie mis ik.

Nogmaals. de vraag was:
Waar leg je de grens tussen acceptabel en niet-acceptabel? Immers, een 100% risico-vrije of gevolg-vrije installatie zul je nooit bereiken.

• Hermarcel
  • Niet online
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:52:
@BernieW Heb ik toch al gedaan? Snap niet helemaal waar de ruis vandaan komt. Ik zeg hetzelfde als anderen. "Ja, ELKE accu is een in potentie een extra onveilige situatie." Als ik dan lees dat mensen liever slechts de optimist uithangen, dan mag dat. Maar geef daarbij wel aan dat dat optimisme niet gegrond is. Als we daarbij gehele huisinstallaties ook in stelling willen brengen, kan ik daarbij ook aangeven dat het beton van je huis wellicht nog radioactief zal zijn. Maar daar ging het helemaal niet om, toch?
Ik bestrijd dat ik "slechts de optimist" uithang. Maar ik ben wel realistisch en wil een acceptabele situatie als het gaat om risico en gevolg. En dus vraag ik naar onderbouwing van beweringen.

Als je daar moeite mee hebt, so be it.

• Beer070
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:59:
[...]

Ik bestrijd dat ik "slechts de optimist" uithang. Maar ik ben wel realistisch en wil een acceptabele situatie als het gaat om risico en gevolg. En dus vraag ik naar onderbouwing van beweringen.

Ik denk dat ik de optimist ben. Ik ga dalijk nog even 3 fasen Russisch roulette doen zonder handschoenen 😎. I feel lucky today 😂

• BenSKIP
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:56:
@BenSKIP
Dank voor je toevoeging in je edit. Maar kun je vertellen waar ik kan vinden dat deze eisen/richtlijnen zijn opgesteld of aangepast naar aanleiding van de Tesla incidenten waar jij naar verwijst? Want die relatie mis ik.

Nogmaals. de vraag was:
Waar leg je de grens tussen acceptabel en niet-acceptabel? Immers, een 100% risico-vrije of gevolg-vrije installatie zul je nooit bereiken.
1. Normen volgen altijd NA incendenten.
2. Eens

• BenSKIP
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:59:
[...]

Jij was die "optimist" ook niet. Dus snap je hele verweer niet.

• Hermarcel
  • Niet online
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:08:
[...]

Jij was die "optimist" ook niet. Dus snap je hele verweer niet.
ok, my bad.

• Hermarcel
  • Niet online
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:05:
[...]

1. Normen volgen altijd NA incendenten.
2. Eens
Tav punt 1: Normen worden ook pro-actief opgesteld. Geen idee of dathier ook zo is. Maar ik begrijp dat ik geen antwoord ga krijgen.

• habbekrats
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:27:
Je hebt deels gelijk. Inderdaad geen gas in mijn huis. Ik bagatelliseer niets, ik verwerp de stelling van de Tesla en geef aan dat ook LFP niet de heilige graal is. Als mensen stellen dat LFP 'relatief' veilig is, dan is vast in relatie met Li-ion en dan geef ik ze gelijk. LFP doet ook gewoon BOEM! YouTube: Electric Boat Explodes While Charging: LFP Batteries
Zegt geen ruk zo'n fik, we weten de oorzaak niet wel het gevolg
-Goed en degelijk aangesloten?
-Overladen ?
-Plaatsing onder in een afgesloten boot, konden de gassen wel weg ?

En er zijn al miljoenen Tesla's die rondrijden ik heb niet echt het idee dat er elke week 50 in de fik staan door ondoordacht laden/ontladen.

• John245
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:24:
@BenSKIP
Mag ik aannemen dat je geen brandbare materialen in je huis hebt?
Dat je blusinstallaties in elke ruimte hebt want er zal maar een slechte verbinding in één van de lasdozen zitten?
Dat je elk jaar je gasleidingen laat controleren want na xx jaar weet je maar nooit? En ze lopen wel van je meterkast helemaal naar de ketel op zolder (aanname, ik ken je huis niet) met allerlei koppelingen.

Kansen van al die zaken hierboven zijn klein, maar efect groot
Misschien een idee om realistisch en praktisch te blijven? En voor de duidelijkheid: realistisch en praktisch blijven is niet hetzelfde als bagatelliseren.
@BenSKIP en mijzelf en nog vele anderen gebruiken sticks om de effecten op high risk locaties te miimaliseren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0aJUHwHbckd1Ck_-khgbLRxYf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WiRbUf47ASmXCrmrSJsGP07.jpg?f=fotoalbum_large

• Hermarcel
  • Niet online
@John245
Die kende ik nog niet. Ik kende alleen de chinese uitvoering die in batterijkasten wordt meegeleverd. Daarbij had ik zoiets van "baat het niet dan schaadt het niet".

Maar dit is een zweeds product. Vind ik toch meer overtuigend.

Thanks!

• BenSKIP
Dank John245, maar ook deze kitkatreep is de bekende druppel op de gloeiende plaat. Voor de mensen die een pack in huis willen zetten: Don't!
En... lees EERST dit GEHELE draadje.... :O

• John245
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:42:
Dank John245, maar ook deze kitkatreep is de bekende druppel op de gloeiende plaat. Voor de mensen die een pack in huis willen zetten: Don't!
En... lees EERST dit GEHELE draadje.... :O
Inderdaad, als je dat blind plaatst wel. Maar de leverancier kan precies vertellen hoeveel er nodig zijn. En dat zijn er meer als dat je denkt. :)

En ik ben het natuurlijk een dat ze het hele topic moeten lezen. :)

En ook eens geen accu in huis. Hier netjes alles in de kelder onder de garage.

[ Voor 13% gewijzigd door John245 op 23-11-2025 16:08 ]

• Hermarcel
  • Niet online
ik zou er eentje in elke verdeler zetten. Zijn afgesloten kasten hier

• John245
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:30:
ik zou er eentje in elke verdeler zetten. Zijn afgesloten kasten hier
Verdeler is groepenkast?

• Hermarcel
  • Niet online
ja, niet meterkast. Die hebben we hier in portugal niet. Hoofdverdeler en onderverdelers overal. Ingebouwd in de muur, op de muur, buiten, binnen.

Mijn hoofdzekeringen zitten aan de straat. Meter ook, maar niet bij elkaar. Is "anders" dan in Nederland.

De grid-kabels zijn bovengronds. De wijktrafo hangt ook in een mast. Dus maar "geïnvesteerd" in overspanningsbeveiliging in de hoop dat dat de schade door bliksem beperkt.

[ Voor 52% gewijzigd door Hermarcel op 23-11-2025 16:45 ]

• John245
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:36:
ja, niet meterkast. Die hebben we hier in portugal niet. Hoofdverdeler en onderverdelers overal. Ingebouwd in de muur, op de muur, buiten, binnen.

Mijn hoofdzekeringen zitten aan de straat. Meter ook, maar niet bij elkaar. Is "anders" dan in Nederland.

De grid-kabels zijn bovengronds. De wijktrafo hangt ook in een mast. Dus maar "geïnvesteerd" in overspanningsbeveiliging in de hoop dat dat de schade door bliksem beperkt.
daar hebben wij ze ook en in de victron distributor

• Hermarcel
  • Niet online
@John245
Waarom in de distributor?

• John245
In verband met de connecties daar.

• Hermarcel
  • Niet online
@John245
Ah, ok. Ik dacht misschien ivm met fuses die vervelend doen bij een sluiting. Maar dat geldt natuurlijk ook voor normale verbindingen.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste