MacD007 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:35:
[...]
Lijkt me niet, zonder nu een beoordeling over jouw vakkundige kennis en ervaring te doen, moet je juist bij een goed bedrijf ervan uitgaan dat deze over de vakkunde beschikt, en ja beunhaas wil je daar dus zeker niet bij hebben, helaas weten deze jongens ook hun prijs, kijk maar eens wat de actuele normen bij de NEN kosten, en dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke cursussen en opleidingen. En die worden natuurlijk doorberekend.
Oké, goede mening en ik geef je ook gelijk maar tergelijkertijd bevestig je ook mijn mening.
Ja, NEN dingen downloaden kosten veel geld, cursussen en opleidingen ook. En als je de echte professionals op de stoep hebt staan helemaal prima.
Het punt is, zoals je zegt, veel normen zijn nog oud en van toepassing, je hebt genoeg cowboys die ff in een markt springen.
Ik heb het zelf gezien met de installatie van mij zonnenpanelen, die gingen zo op de rug met 1 hand aan de ladder omhoog, geen probleem.
Hetzelfde ga je, of kun je nu al zien met thuis accu's iedereen spring in de markt en gaat aan de slag. Op social media kom je van alles tegen, ik heb mijn yixiang accu box al rechtop in een meterkast zien staan (die moet plat liggen) enz.
Veel word in doosjes gestopt, dicht geschroeft, wat instellingen er bij en het zal wel goed zijn, ofzo.
Zodoende heb ik laatst ook mijn groepenkast eens open gemaakt, gemonteerd door een groot professioneel bedrijf uit de regio dat hele nieuwbouw wijken aansluit enz. De baas is een oude vakman, allerlei nen certificeringen op de site enzo, top zou je denken toch?
Helaas, ik vond mijn groepenkast een grote rommel, oké, kan gebeuren, maar m'n beltrafo hebben ze aan de belkabel bevestigd door wat draadjes aan elkaar te draaien, los hangend, een beetje uit elkaar, maar gewoon open en bloot koper. Oké, het zal wel los lopen, maar dat mag je niet verwachten van zo'n bedrijf die ook minimaal marktconform alles aan je doorberekend.
Misschien kunnen jij en ik, en andere mensen in dit draadje een goede beoordeling geven of iets netjes is geïnstalleerd, maar de gemiddelde consument? Die ziet wat hangen, lampjes branden, stroomrekening omlaag gaan ofzo en dan is het goed.
Sowieso zie je dat de gemiddelde consument voor goedkoop gaat, waarom is het bij zaken als de action zo druk? Zie de gigantische stroom paketten uit Temu?
Perfect voor de cowboys die ff binnen een dag een accu ergens neer pleuren.
Regelgeving loopt of achter of er wordt weinig gecontroleerd/gehandhaafd. Ik denk dat het batterijpaspoort een goede verbetering is, maar ja, pas vanaf 2027 verplicht.
Dus, er zijn vast genoeg goede bedrijven die je zeker moet vertrouwen, maar, het is lastig zelf te controleren of je een goede te pakken hebt.
Uiteindelijk ga ik mijn accu verplaatsen, naar een nieuw te bouwen garage, met airco, afzuiging, vanalles. En dan laat ik de inverter netjes aansluiten door een gecertificeerde elektricien.
Overigens is mijn accu cel weldegelijk CE gecertificeerd, het is niet china export, ik ben me daar van bewust.
Ik heb het certificaat nog wat beter gelezen en de cellen zijn geslaagd voor de EMS
Naja, het is iets.