Veiligheid Energy Storage System (ESS)

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-05 22:22
Ik moet terugkomen op mijn vorige bericht.
Zie artikel 3.35a van het CONCEPT wijzigingenbesluit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t38S2Heo8QuNkDT8c7FBK5mSSB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KpbNSaxbeAHsOMvPQTFu3ah8.png?f=user_large
b. ten behoeve van een woonfunctie, niet gelegen in een woongebouw als
bedoeld in bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving of ten
behoeve van een combinatie van woonfuncties.

[ Voor 26% gewijzigd door BenSKIP op 30-03-2026 12:12 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:21
BenSKIP schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:10:
Zie artikel 3.35a van het CONCEPT wijzigingenbesluit.[Afbeelding]
Dus of nu een grote accu aanleggen of straks niet groter gaan dan 20 kWh maak ik hieruit op als je niet als MBA wil worden geclassificeerd met alle vergunninigvelening er omheen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:24

wootah

They see me trollin'

Ik zag het kort bij de telegraaf voorbij komen in mijn google nieuws overzicht. Niet dat ik normaal de telegraaf lees, maar daar stellen ze:
Bij alle systemen die meer dan 20 kilowattuur aan elektriciteit kunnen opslaan wordt een melding verplicht. Dat is evenveel als grofweg veertig accu's van e-bikes. Thuisbatterijen en accu's van voertuigen zijn uitgezonderd.
Maar uit de tekst van het concept is de uitzondering specifiek voor huizen en niet bijv wooncomplexen?

• Jesaul
  • Laatst online: 16:46
Dus of nu een grote accu aanleggen of straks niet groter gaan dan 20 kWh maak ik hieruit op als je niet als MBA wil worden geclassificeerd met alle vergunninigvelening er omheen.
Dat is nuttige informatie. Ik moet de capaciteit eerst op 10 registreren en die vervolgens uitbreiden.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wootah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:30:
Ik zag het kort bij de telegraaf voorbij komen in mijn google nieuws overzicht. Niet dat ik normaal de telegraaf lees, maar daar stellen ze:

[...]

Maar uit de tekst van het concept is de uitzondering specifiek voor huizen en niet bijv wooncomplexen?
Mooi dat mijn 400kWh thuisbatterij uitgezonderd is van deze regels.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:38

zalkc

cvz.eu

Impossibl3 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Ik heb al wel mijn 16kWh aangemeld, maar de uitbreiding naar 32kWh nog niet, moet ik dat nu wel of niet doen?

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Impossibl3
zalkc schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Ik heb al wel mijn 16kWh aangemeld, maar de uitbreiding naar 32kWh nog niet, moet ik dat nu wel of niet doen?
Geen idee. Ik ken de complete tekst niet.

• wootah

wootah

They see me trollin'

BenSKIP, waar heb je dit vandaan?

• BenSKIP
Impossibl3 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Euhmmm? Je bedoeld?
Hierin staat slechts dat een thuisaccu NIET als MBA gezien wordt. Milieudiensten komen daarvoor dus niet aan huis. Verder staat het woord 'vergunning' nergens beschreven.

• BenSKIP
wootah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:30:

[...]

Net andersom..... als elke woning in een wooncomplex een eigen accu heeft NIET
Als voor al die woningen in een wooncomplex één accu aanwezig is, dan WEL.
Net als het hebben van allemaal kleine CV installaties in een flat of één grote t.b.v. blokverwarming.

• BenSKIP
wootah schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:32:
[...]

BenSKIP, waar heb je dit vandaan?
Google
Concept Wijzigingsbesluit energieopslagsystemen voor elektrische energie en opslag van energiedragers voor elektrische energie
Artikel 3.35a

Maar let vooral op het woord -CONCEPT-

Ga dit voor jezelf niet 'romantiseren'. De lobby vanuit elke veiligheidsregio is STERK aanwezig. Die van de Milieu/Omgevingsdiensten IDEM alsook die van de energiemaatschappijen die dit als een beperkende factor op het netwerk ervaren.

Dit staat geheel LOS van de verplichting tot het aanmelden van de thuisaccu!
https://www.energieleveren.nl/

[ Voor 33% gewijzigd door BenSKIP op 01-04-2026 11:45 ]

• wootah

wootah

They see me trollin'

Het aanmelden heb ik al lang geleden gedaan net voordat ik mijn installatie in gebruik heb genomen @BenSKIP

Maar het is interessant om nu al even het concept van het wetbesluit te lezen, en de mogelijke gevolgen mochten we wel onder de zware regels vallen.

Ik heb hem hier gevonden voor de mensen die interesse hebben: https://www.internetconsu...ag_elektrische_energie/b1

• Impossibl3
Dank @wootah. Hierbij even de knip/plak actie van de onderdelen die in mijn optiek relevant zijn.
Artikel 3.35a. (aanwijzing milieubelastende activiteit)
1. Als milieubelastende activiteit als bedoeld in artikel 2.1 wordt aangewezen het exploiteren van een energieopslagsysteem voor elektrische energie met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh.

2. Onder de aanwijzing valt niet het exploiteren van een energieopslagsysteem voor elektrische energie:
a. voor pleziervaartuigen, vaartuigen, voertuigen of werktuigen; of
b. ten behoeve van een woonfunctie, niet gelegen in een woongebouw als bedoeld in bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving of ten behoeve van een combinatie van woonfuncties.
Vooral de toelichting in 3.2 is interessant op blz 15.
3.2 Energieopslagsysteem voor elektrische energie
In dit wijzigingsbesluit wordt onder een energieopslagsysteem voor elektrische energie verstaan een verzameling van rekken met batterijen die zich vaak in een ruimte, gebouw of omgebouwde zeecontainer bevindt. Systemen met een energieopslagcapaciteit van minder dan 20 kWh zijn uitgezonderd van het toepassingsbereik van de milieubelastende activiteit, omdat bij deze systemen geen risico’s voor de omgevingsveiligheid worden verwacht. Deze ondergrens is in PGS 37-1 opgenomen en is tot stand gekomen via een gestructureerde risicobenadering gebaseerd op een representatief, gangbaar energieopslagsysteem met lithiumhoudende energiedragers. Uit deze benadering volgt dat relevante scenario’s pas kunnen optreden vanaf een vermogen van 20kWh. Dit is bovendien in lijn met de ondergrens van de Amerikaanse standaard6, waar veel internationale producten van energieopslagsystemen zich aan hebben verbonden. De grens van 20 kWh wordt bepaald aan de hand van een laadniveau (ook bekend als ‘state-of-charge’) van 100%.

Energieopslagsystemen voor pleziervaartuigen, vaartuigen, voertuigen of werktuigen, vallen ook niet onder het toepassingsbereik van de milieubelastende activiteit omdat die systemen vanwege hun mobiele karakter geen bijdrage leveren aan het plaatsgebonden risico. Daarnaast zijn energieopslagsystemen ten behoeve van de eigen woonfunctie ook van het toepassingsbereik van de milieubelastende activiteit uitgesloten. Daarbij gaat het om systemen waarvan de elektriciteit direct in een woongebouw wordt gebruikt en waarvan het vermogen veelal kleiner is dan 20 KWh. Buurtbatterijen, zoals energieopslagsystemen ten behoeve van meerdere woningen, vallen niet onder deze uitzondering.
Uit de toelichting maak ik ook op dat de PGS voor particulieren niet verplicht is maar je leest er wel uit dat het aanbevolen is om er rekening mee te houden.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:27
Impossibl3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:31:
Dank @wootah. Hierbij even de knip/plak actie van de onderdelen die in mijn optiek relevant zijn.

[...]

[...]

Het vervelende is dat die regels veranderen door lobbyclubjes. Vroeger mocht je ook zelf een warmtepomp installeren en gewoon isde subsidie aanvragen. Dankzij het lobbyen het Doekle Terpstra clubje bij de politiek moet je nu via een installateur. In NL zijn warmtepompen - boilers stelselmatig duurder. Die subsidie verdwijnt grotendeels in de installateurs zak.
Uit de toelichting maak ik ook op dat de PGS voor particulieren niet verplicht is maar je leest er wel uit dat het aanbevolen is om er rekening mee te houden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• habbekrats

[...]

[...]

Het vervelende is dat die regels veranderen door lobbyclubjes. Vroeger mocht je ook zelf een warmtepomp installeren en gewoon isde subsidie aanvragen. Dankzij het lobbyen het Doekle Terpstra clubje bij de politiek moet je nu via een installateur. In NL zijn warmtepompen - boilers stelselmatig duurder. Die subsidie verdwijnt grotendeels in de installateurs zak.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Die aanbeveling is wel logisch, eerlijk is eerlijk.
Iemand die een keer 32 kWh heeft staan, zoals ik ;), mag best wel de aanbevelingen doornemen en (deels) toepassen. Het is toch een stukje veiligheid. Maar er zijn ook particulieren die >200 kWh hebben neergezet als verdienmodel, dan hoop ik toch wel dat ze het niet midden in de woonkamer of onder hun bed hebben neergezet. Voor die groep kun je je nog wel eens gaan afvragen in hoeverre dit een particulier karakter heeft. Dat is het lastige van regelgeving, die grijze gebieden blijven vaak erg groot.

Ik bedoel hier niemand persoonlijk mee, ik weet dat er een aantal op dit forum zijn die dit gewoon allemaal keurig hebben staan. Maar ik sluit niet uit dat er nog gevallen zijn die dat minder netjes gedaan hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door zalkc op 01-04-2026 20:13 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• BenSKIP
Deels waar.... airco's warmtepompen met een gesloten circuit voor koudemiddelen mag je zelf installeren. Voor het andere moet je gecertificeerd zijn.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17:10
BenSKIP schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:36:
[...]

Deels waar.... airco's warmtepompen met een gesloten circuit voor koudemiddelen mag je zelf installeren. Voor het andere moet je gecertificeerd zijn.
binnenkort moet je voor R290 ook 'gecertificeerd' zijn.
Voor het vullen van een R32 circuit is het aan te raden om een expert in te schakelen, er zijn genoeg bedrijven die jou de hele airco laten installeren en dan alleen de laatste controle en afvullen doen voor een klein bedragje.

• BenSKIP
Terug op de verzekeringen en het CONCEPT.
Het (misschien) niet hoeven voldoen aan de wetgeving (PGS 37-1 / -2) voor een accu <20kWh staat volledig haaks de de 'wensen' van de verzekeraars.

[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 04-04-2026 11:19 ]

• Beer070
BenSKIP schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:17:
Terug op de verzekeringen en het CONCEPT.
Het (misschien) niet hoeven voldoen aan de wetgeving (PGS 37-1 / -2) voor een accu <20kWh staat volledig haaks de de 'wensen' van de verzekeraars.
Volgens mij is PGS 37-1/-2 geen wetgeving maar een richtlijn. De NEN1010 is een 'norm' en dus ook geen wetgeving. Er is een bouwbesluit uit 2012 dat aan de NEN1010 moet worden voldaan. Dit is van toepassing op nieuwe opleveringen, en in principe wanneer minstens 25% van de buitenschil vervangen wordt.

Voor zover ik weet is er geen bouwbesluit op basis waarvan de PGS 37 wordt afgedwongen.
Er is wel een NEN 4288:2020 wat gaat over het veilig beheren van een energie opslag systeem, en wat op basis van de ARBO wetgeving kan worden aangeraden (veilig werken voor medewerkers), maar wat dus niet van toepassing is op thuis systemen.
In mijn beleving is het voor verzekeraars bijzonder moeilijk om aan te geven waar aan voldoen moet worden. Zolang er in de basis veilig wordt gewerkt en geen excessieve misstanden zijn heb ik er vertrouwen in dat er wordt betaald.

Wat anekdotes:
Een kennis van mij heeft zijn bedrijf op een bovenverdieping zien afbranden omdat de onderburen de kapotte vaatwasser zelf hadden gerepareerd en daarna de aardlek vervangen door een 20A installatie automaat, waarna ze voor het weekend de vaatwasser hebben aangezet en zijn gaan bieren.
Ook die onderburen zijn vergoed door de verzekering, dus ik maak me relatief weinig zorgen.

Ik kwam gisteren bij kennissen die in hun net gekochte huis de kookplaat, oven, koelkast, vaatwasser en wasmachine op een groep hadden zitten, waarvan een deel op 1.5mm2 draad. Ook zij zijn verzekerd, er is via de bank een technische keuring gedaan die dit niet heeft gezien... Wat kan je anders al consument nog verwachten?

Ik ben van mening dat de meeste mensen hier op tweakers heel veel beter nadenken over de gevolgen van wat ze maken, en daardoor ook voorzichtiger zijn dan heel veel professionele bedrijven. Als er iemand twijfels heeft over wat hij/zij doet, dan zijn hier genoeg mensen die graag helpen met ideeën en adviezen over de betere aanpak. Dit is een van de redenen dat ik graag betaal aan tweakers.

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-05 15:14
In een Youtube filmpje over hergebruik van EV accu's in China kwam ik een bijzondere implementatie van een veiligheidsmaatregel tegen als de packs opnieuw ingezet worden; YouTube: China's retired EV batteries now light villages, store solar power a... . De individuele packs staan in een eigen bak, en die worden in geval van thermal runaway automatisch onder water gezet. Hoop wel dat zo'n individuele bak niet overloopt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet de container maar de individuele pizzadoos in de container wordt volgepompt met water. Dat is een gesloten systeem waar aan de ene kant koud water in gaat en aan de andere kant warm water uit komt.

De vraag is hoever je dit thuis voor elkaar kan krijgen, de gemiddelde waterleiding heeft moeite met meer dan 20 liter per minuut. Voor meer liters per minuut zal je vlak na de watermeter af moeten takken met dezelfde diameter buis en de mazzel hebben dat er bij jou hoge waterdruk geleverd wordt. Om een standaard 15kWh accupack te koelen heb je 150 liter water nodig, er van uitgaande dat die binnen komt met een temperatuur van +/- 15C en dat de accu zijn energie dumpt met 1C (die andere C :+). Dan heb je een uur de tijd om die 150 liter te vergaren en dat moet wel lukken. Alleen is een thermal runaway nou net niet de situatie waarbij de accu rustig zijn energie kwijt raakt, eerder dat in een minuut tijd alle 15kWh er uit vliegt en dan moet je in een tijdsspanne van die ene minuut ook al dat water bij de accu zien te krijgen. En weer weg natuurlijk, want anders wordt het stoom en daar wordt je binnenshuis ook niet vrolijk van.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Waarom niet beginnen met hetzelfde principe als een toilet? Stortbak staat klaar, mocht er wat mis zijn "spoel" je het in je accu tank. Nadeel is wel dat je er goed voor moet zorgen dat er geen lek is. Wellicht is een goede dompelpomp dan beter ofzo.
Ik weer dat ik uit de meeste kranen in huis ongeveer 9L per minuut kan krijgen, dat houd je dan wel even vol.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Leuke video voor mensen die hardnekkig volhouden dat ze hun accu op wielen wel naar buiten rijden als het mis gaat (o.a. Harold Halewijn :X ). Dit is voor NMC niet LFP, maar ook bij LFP komt fors CO vrij…

YouTube: He Tried to Put Out an E-Bike Fire… and It Killed Him

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 07-04-2026 09:21 ]

• BenSKIP
Beer070 schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:18:
[...]

Volgens mij is PGS 37-1/-2 geen wetgeving maar een richtlijn. De NEN1010 is een 'norm' en dus ook geen wetgeving. Er is een bouwbesluit uit 2012 dat aan de NEN1010 moet worden voldaan. Dit is van toepassing op nieuwe opleveringen, en in principe wanneer minstens 25% van de buitenschil vervangen wordt.

Voor zover ik weet is er geen bouwbesluit op basis waarvan de PGS 37 wordt afgedwongen.
Er is wel een NEN 4288:2020 wat gaat over het veilig beheren van een energie opslag systeem, en wat op basis van de ARBO wetgeving kan worden aangeraden (veilig werken voor medewerkers), maar wat dus niet van toepassing is op thuis systemen.
In mijn beleving is het voor verzekeraars bijzonder moeilijk om aan te geven waar aan voldoen moet worden. Zolang er in de basis veilig wordt gewerkt en geen excessieve misstanden zijn heb ik er vertrouwen in dat er wordt betaald.

Wat anekdotes:
Een kennis van mij heeft zijn bedrijf op een bovenverdieping zien afbranden omdat de onderburen de kapotte vaatwasser zelf hadden gerepareerd en daarna de aardlek vervangen door een 20A installatie automaat, waarna ze voor het weekend de vaatwasser hebben aangezet en zijn gaan bieren.
Ook die onderburen zijn vergoed door de verzekering, dus ik maak me relatief weinig zorgen.

Ik kwam gisteren bij kennissen die in hun net gekochte huis de kookplaat, oven, koelkast, vaatwasser en wasmachine op een groep hadden zitten, waarvan een deel op 1.5mm2 draad. Ook zij zijn verzekerd, er is via de bank een technische keuring gedaan die dit niet heeft gezien... Wat kan je anders al consument nog verwachten?

Ik ben van mening dat de meeste mensen hier op tweakers heel veel beter nadenken over de gevolgen van wat ze maken, en daardoor ook voorzichtiger zijn dan heel veel professionele bedrijven. Als er iemand twijfels heeft over wat hij/zij doet, dan zijn hier genoeg mensen die graag helpen met ideeën en adviezen over de betere aanpak. Dit is een van de redenen dat ik graag betaal aan tweakers.
Euhmmmm..... zodra de PGS wordt aangewezen vanuit de Omgevingswet en dat gaat niet heel lang meer gebeuren, is de PGS 37 -1 / -2 gewoon wetgeving geworden. Ook (enkele delen) van de NEN1010 is gewoon wetgeving, omdat deze vanuit het Bbl aangewezen wordt. Het Bouwebesluit 2012 bestaat niet meer. Niet vervelend bedoeld, maar je wetskennis loopt een beetje achter. Vanaf 01-01-2024 is de Omgevingswet van kracht waar het Bbl en de Bal een onderdeel van is.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BenSKIP schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:59:
[...]

Euhmmmm..... zodra de PGS wordt aangewezen vanuit de Omgevingswet en dat gaat niet heel lang meer gebeuren, is de PGS 37 -1 / -2 gewoon wetgeving geworden. Ook (enkele delen) van de NEN1010 is gewoon wetgeving, omdat deze vanuit het Bbl aangewezen wordt. Het Bouwebesluit 2012 bestaat niet meer. Niet vervelend bedoeld, maar je wetskennis loopt een beetje achter. Vanaf 01-01-2024 is de Omgevingswet van kracht waar het Bbl en de Bal een onderdeel van is.
Heb je een bron dat dit ook voor consumenten gaat gelden?

• BenSKIP
@bbbrumbrum Als je terugleest dan heb ik zelf gepost dat in het CONCEPT wijzigingenbesluit woningen met een accu van <20kWh uitgesloten worden. Staat de accu elders dan een woning (BV in een woongebouw (Lees: bijvoorbeeld een flat) of heb je meer >20kWh dan valt de accu formeel (mogelijk) wel onder de Omgevingswet. En dus zou je aan Bbl en Bal voorschriften moeten voldoen. Maar.... het is vooralsnog een CONCEPT.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
ntram schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:14:
In een Youtube filmpje over hergebruik van EV accu's in China kwam ik een bijzondere implementatie van een veiligheidsmaatregel tegen als de packs opnieuw ingezet worden; YouTube: China's retired EV batteries now light villages, store solar power a... . De individuele packs staan in een eigen bak, en die worden in geval van thermal runaway automatisch onder water gezet. Hoop wel dat zo'n individuele bak niet overloopt.
Je krijgt een lifepo4 niet aan de thermal runaway..... tenzij je er een hark doorheen jast 8)

Laat dat nou nergens, in welk huis dan ook, in NL 1 van de testcases zijn :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
wootah schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 00:06:
Waarom niet beginnen met hetzelfde principe als een toilet? Stortbak staat klaar, mocht er wat mis zijn "spoel" je het in je accu tank. Nadeel is wel dat je er goed voor moet zorgen dat er geen lek is. Wellicht is een goede dompelpomp dan beter ofzo.
Ik weer dat ik uit de meeste kranen in huis ongeveer 9L per minuut kan krijgen, dat houd je dan wel even vol.
Ik zou me eerder zorgen maken over je draadloze stofzuiger die altijd maar aan de muur is aan het opladen, mobieltjes met lipo accu's, ebike, esteps, gps/smart horloges met lipo batterijen, rc autootjes, draadloze scheerapparaten etc etc.
En nog meer zorgen over een wasdroger die al 4 jaar draait en waar je het paneel nog nooit van eraf hebt geschroefd om het opgehoopte stof eruit te zuigen... Daar ontstaan namelijk de meeste thuisbranden ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Beer070
PCJR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:43:
[...]

Je krijgt een lifepo4 niet aan de thermal runaway..... tenzij je er een hark doorheen jast 8)

Met een hark lukt het ook niet. Met een zeer ernstige kortsluiting direct op de polen van een cel lukt het wel om gasvorming te krijgen, maar ook daar moet je aardig je best voor doen. Veel waarschijnlijker is gasvorming wanneer je een cel in de oven of magnetron opwarmt. Gasvorming kan je uiteindelijk gewoon weg ventileren en dan is er niet zo veel aan de hand. Alleen als gassen in volume met zuurstof mengen en exploderen wordt het vervelend. En dat heet inderdaad geen thermal runaway, maar een overschot aan waterstofgas.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:46

DropjesLover

Dit dus ->

b_g_e schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:47:
Hallo tweakers,

De lieden van saltion zeggen, dat hun batterij niet brandbaar is en dus veilig om binnen neer te zetten.
[...]

Ziet de wetenschap dat ook zo?
Ja. Natrium-batterijen zijn niet zelf ontbrandend.
Schakel je hem zo dat hij (ook) je EV laadt, dan is er blijkbaar geen probleem...
BenSKIP schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 03:40:
Dit blijft een gevoelig onderwerp. Vanwege PGS 37-1 / -2 nemen enkele verzekeraars die <20kW over. Daarbij stellen anderen eisen waar geen enkele installatie / installateur aan voldoen kan. Bijvoorbeeld het CE keurmerk. Dit moet op de gehele installatie, niet per onderdeel. Daar ga je dus al nat. Alleen de fully integrated systemen kunnen daaraan voldoen. Daarom blijf ik hameren op het brandcompartiment met een WBDBO van 60. Daarmee dek je slechts het stukje brand. Explosie? You're FUCKED. Mitigeren: Breng een plofluik aan.
Gebruik detectie voor CO, temperatuur, H2 en rook, zet de BMS kritisch. Pas een trip shunt toe, die naast BMS de gehele zooi stroomloos zet. Pas een fail safe toe. Dus een dubbele ITTT. Als voorbeeld: Ik heb een sOnOff TH die de temp van de ruimte meet, bij 60'C gaat het relais om en gaat DC stroomloos. Ditzelfde doet de ZEH100 op ruimte temperatuur, maar ook op rook, CO, H2, enz Daarnaast ook de tempsensor van de Deye aangesloten (wat deze exact doet bij welke grens is nergens terug te lezen (is eigenlijk bedoeld voor loodzuur accus) Dan nog een separate rook/CO melder en alles NO contacten van de JK aangesloten op een externe alarmering bij temperatuur overschrijding.
CE is een behoorlijke wassen neus.
Een CE mag elk bedrijf zelf aanbrengen. Waar het om gaat dat er een risico-inventarisatie gedaan is, dat de risico's gewaardeerd worden (dat mag je dikke duim zijn, maar ook een (deels subjectief) rating systeem), en hoe vervolgens de risico's verminderd cq weggenomen worden. Let wel, dat kan een eenvoudig regeltje in de handleiding zijn.

Ik ken een voorbeeld van een explosiveilige industriele boormachine, met ATEX certificaat en al, waarbij het certificaat en handleiding zeggen "niet gebruiken in een explosie-gevaarlijke omgeving" (oftewel, verwijder alle gassen, zet er voldoende ventilatie overheen, etc etc). Volkomen legitiem.
Simpele boormachine, moest wel een veelvoud kosten natuurlijk, want ATEX certificaat bij.

Sindsdien kijk ik iets anders / kritischer naar de kleine lettertjes van dingen :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• BenSKIP
DropjesLover schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:02:

Schakel je hem zo dat hij (ook) je EV laadt, dan is er blijkbaar geen probleem...
Ja? ... zeker NIET!
Hoe verzin je het? "Blijkbaar geen probleem" Want?
Daarmee wordt je thuisaccu van >20kWh "kleiner"? Ga je je thuisaccu van >20kWh dan te heet wassen, zodat het een <20kWh accu wordt? Of.... laad jij je EV via een BlauweTand verbinding of een de energie die Yomanda je ingestraalt heeft?

Omdat het geen "huisinstallatie" betreft? Waar denk je dat die laadpaal dan op aangesloten is?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

BenSKIP schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:11:
[...]

Ja? ... zeker NIET!
Hoe verzin je het? "Blijkbaar geen probleem" Want?
Daarmee wordt je thuisaccu van >20kWh "kleiner"? Ga je je thuisaccu van >20kWh dan te heet wassen, zodat het een <20kWh accu wordt? Of.... laad jij je EV via een BlauweTand verbinding of een de energie die Yomanda je ingestraalt heeft?

Omdat het geen "huisinstallatie" betreft? Waar denk je dat die laadpaal dan op aangesloten is?
Regels zijn regels. Zo staat het er imho.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• wootah

wootah

They see me trollin'

@DropjesLover of gewoon V2X? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSOFSIOEhlKThxmUQV0Pb7xV7Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7t9pxmFsyfmFLkPnqNemCijr.jpg?f=fotoalbum_large

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:58
Waar ai al niet goed voor is :+

• BenSKIP
DropjesLover schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:35:
[...]

Regels zijn regels. Zo staat het er imho.
In dat geval zal jij voor het laden van je EV ook geen kosten maken. Aangezien het laden van je EV volgens jou niet tot je huisaansluiting behoord.

Dit soort home-brew interpretatie bedoelde ik dus eerder met het 'romantiseren'.

Het AI plaatje betreft het laden van een voertuig. Dit valt erbuiten. DropjesLover claimt dat als je de thuisaccu (dus de huisopstelling) ook voor het laden van de EV gebruikt (een deel) van die >20kWh niet meetellen zal.
Met de AI opstelling zou je wel van het gezever af zijn... hoewel.... Je zou nog een brandmuur tussen aanhanger en woning moeten hebben staan.

• Simpel360
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 03:08:
[...]

Met de AI opstelling zou je wel van het gezever af zijn... hoewel.... Je zou nog een brandmuur tussen aanhanger en woning moeten hebben staan.
Daar is in het ai plaatje al op geanticipeerd, alles wordt nat gehouden :*)

_O-

[ Voor 39% gewijzigd door Simpel360 op 10-04-2026 07:02 ]

• habbekrats
Wat testen met lfp accu's

• BenSKIP
interessante video, helaas maar lage capaciteits cilindrische cellen.

• Q

Q

Ik denk dat die test niet echt representatief is. Testen met de prismatische celln die de meeste mensen hier toepassen lijkt mij relevanter.

• Beer070
BenSKIP schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:16:
interessante video, helaas maar lage capaciteits cilindrische cellen.
Tweede test is met prismatische cellen.

Ik zat achteraf over de test na te denken… als je een jerrycan met 5 liter wasbenzine in de gangkast hebt staan, en daar sla je een spijker door bij een brandende kaars. Ben je dan verbaast dat het mis gaat?
Is dat een reden om geen 5 liter benzine in huis te halen?

• BenSKIP
Euhmm? 5 liter benzine kan niet spontaan in brand gaan. Lithium wel. Deze test wordt op deze wijze uitgevoerd omdat je dan zekerheid hebt dat je een interne short hebt. Dendrieten in cellen zorgen hiervoor.... dit kan 10-15 jaar of langer duren voor dit gebeurd... vanaf levensdag 1 van de cel worden deze gevormd, dat is nou eenmaal de onomkeerbare chemische eigenschap van Lithium. Dit proces is te versnellen door op hoge C te laden/te ontladen, cellen bij koude te laden, cellen te heet te laten worden (25°C optimaal) Om deze redenen hameren we ook zo op lage C, ventilatie, detectie!

[ Voor 40% gewijzigd door BenSKIP op 27-04-2026 08:00 ]

• BenSKIP
PCJR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:43:
[...]

Dit is helaas niet waar. Ook LFP kan in thermal runaway komen. De kans op brand door TR is kleiner, maar de kans op een giftige gaswolk / explosie is groter.
Die "hark" vormt de cel zelf.

Omdat men hier vrijwel altijd de wetenschappelijke bronnen willen nalezen: (LMGTFY)
https://www.nature.com/articles/s41467-025-62824-5
https://www.mdpi.com/1996-1073/16/9/3745

[ Voor 15% gewijzigd door BenSKIP op 27-04-2026 08:22 ]

• Beer070
BenSKIP schreef op maandag 27 april 2026 @ 07:39:
Euhmm? 5 liter benzine kan niet spontaan in brand gaan. Lithium wel. Deze test wordt op deze wijze uitgevoerd omdat je dan zekerheid hebt dat je een interne short hebt. Dendrieten in cellen zorgen hiervoor.... dit kan 10-15 jaar of langer duren voor dit gebeurd... vanaf levensdag 1 van de cel worden deze gevormd, dat is nou eenmaal de onomkeerbare chemische eigenschap van Lithium. Dit proces is te versnellen door op hoge C te laden/te ontladen, cellen bij koude te laden, cellen te heet te laten worden (25°C optimaal) Om deze redenen hameren we ook zo op lage C, ventilatie, detectie!
benzine kan ook prima 'spontaan' ontbranden, met een lucifer, extra warmte, gloeiende kooltjes en het loslaten in de oven, of de zon. Tevens is olie gevoelig voor militaire conflicten, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.nu.nl/algemee...zuiden-irak-in-brand.html
Het kan 10 of 15 jaar duren, maar uiteindelijk gaat bijna alle benzine in brand. Dat is nou eenmaal de onomkeerbare chemische eigenschap van brandstoffen, dat ze reageren met zuurstof.
Ik durf te stellen dat zelfs onder de meest slechte omstandigheden binnen de veiligheidskaders van LFP accus, deze nog steeds meerdere orden van grootte veiliger zijn dan veel brandstoffen, en ik vind ook dat de juiste veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden binnen realistische kaders.

• BenSKIP
*PROEST*

"Spontane verbranding van benzine door de zon."

Herstel....
"Jij hebt GELIJK!"

[ Voor 94% gewijzigd door BenSKIP op 28-04-2026 03:36 ]

• Q

Q

BenSKIP schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 00:41:
*PROEST*

"Spontane verbranding van benzine door de zon."

Herstel....
"Jij hebt GELIJK!"
Ik vind deze toon aanslaan niet zo constructief.
Laten we elkaar niet belachelijk proberen te maken, nergens voor nodig.

Een fles wasbenzine of spiritus staat inert in een kast. Dat lijkt mij een heel ander risico dan een accu die chemische stress ervaart en waar vele kWh aan energie in-en uit stroomt (conform punt dat iemand anders al maakte). Ik weeg dat risico echt anders / groter.

Ik wil de risico’s van een thuisaccu niet bagataliseren, maar als je ‘m in huis plaatst vind ik dat (nogsteeds) redelijk.

• Beer070
Dank voor je begrip! Nu weet je precies hoe ik het beleef als jij het over spontaan ontbrandende accu’s hebt. ;-)

@Q er gebeuren meer ongelukken met wasbenzine en hete olie dan met accu’s. Blijkbaar ontstaan 22% van de thuisbranden in de keuken. En ja, met misbruikte accu’s gebeuren ook ongelukken, maar net als met olie of wasbenzine hoeven we daar in mijn beleving niet overdreven moeilijk over te doen.

• Q

Q

Beer070 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:44:
@Q er gebeuren meer ongelukken met wasbenzine en hete olie dan met accu’s. Blijkbaar ontstaan 22% van de thuisbranden in de keuken. En ja, met misbruikte accu’s gebeuren ook ongelukken, maar net als met olie of wasbenzine hoeven we daar in mijn beleving niet overdreven moeilijk over te doen.
Het is prima om te relativeren, maar keukenbranden - wat ik wel een goed voorbeeld vind om te relativeren - zijn wel situatie specifiek. Veel mensen koken niet op een manier dat ze écht risico lopen (frituren / hete olie).
Dus krijg je al snel dat het risico erg persoonlijk wordt. En het verhaal met wasbenzine en spiritus vind ik gewoon niet sterk, ik heb uitgelegd waarom, en ik blijf daarbij.

De LFP prismatische cellen zijn continue in actief gebruik en het is altijd mogelijk dat er in een cel toch een defect zit en je op zijn minst uitgassing krijgt = explosie gevaar. In Duitsland zijn door defecte accu's twee huizen weggeslagen. Het risico is echt aanwezig. En uiteindelijk moet je met het gebruik van LFP cellen stoppen bij een SoH van meestal rond de 70% omdat het risico van kortsluiting door dendrietvorming te groot wordt.

Ook aan LFP hangen serieuze risico's, en soms heb ik het gevoel dat de grens tussen relativeren en bagataliseren overschreden wordt. Of dat fair is mogen mensen zelf bepalen.

• Beer070
Q schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:51:
[...]

Het is prima om te relativeren, maar keukenbranden - wat ik wel een goed voorbeeld vind om te relativeren - zijn wel situatie specifiek. Veel mensen koken niet op een manier dat ze écht risico lopen (frituren / hete olie).
Dus krijg je al snel dat het risico erg persoonlijk wordt. En het verhaal met wasbenzine en spiritus vind ik gewoon niet sterk, ik heb uitgelegd waarom, en ik blijf daarbij.

De LFP prismatische cellen zijn continue in actief gebruik en het is altijd mogelijk dat er in een cel toch een defect zit en je op zijn minst uitgassing krijgt = explosie gevaar. In Duitsland zijn door defecte accu's twee huizen weggeslagen. Het risico is echt aanwezig. En uiteindelijk moet je met het gebruik van LFP cellen stoppen bij een SoH van meestal rond de 70% omdat het risico van kortsluiting door dendrietvorming te groot wordt.

Ook aan LFP hangen serieuze risico's, en soms heb ik het gevoel dat de grens tussen relativeren en bagataliseren overschreden wordt. Of dat fair is mogen mensen zelf bepalen.
Ik ben het voor een zeer groot deel met jou eens. In mijn beleving is het grootste gevaar van accus, en ook brandbare middelen zoals spiritus, benzine, olie, vetten, en plastics, bij een bestaande brand.
Het NIPV heeft een analyse gedaan van 8 thuis batterij incidenten waarbij in een heel aantal gevallen de oorsprong van de brand niet in de accu ontstond:
https://nipv.nl/wp-conten...jding-Thuisbatterijen.pdf
Ter vergelijking, het aantal incidenten met fiets accu's is volgens de brandweer 400x per jaar, en deze NIPV incidenten zijn over een periode van 7 jaar.

• BenSKIP
Internationaal (ter vergelijking)
In het VK: ±1330 lithiumbatterijbranden in 2024 (≈ 3–4 per dag)
In de VS: schattingen van 1000–3000 incidenten per jaar.
https://nl.redway-tech.co...ry-fires-have-there-been/

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 28-04-2026 13:42 ]

• Q

Q

BenSKIP schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:41:
We zijn specifiek geïnteresseerd in thuisaccu branden / explosies. Link naar willekeurige website draagt ook niet echt gewicht wat mij betreft, onafhankelijk onderzoekspaper ‘iets meer’. 🤷‍♀️

• BenSKIP
Ah, we gingen trechteren.
In dat geval zijn er al meer dan voldoende voorbeelden voorbij gekomen.
YouTube: LFP Batteries Aren't as Safe as You Think

[ Voor 36% gewijzigd door BenSKIP op 28-04-2026 14:57 ]

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:52:
Ah, we gingen trechteren.
In dat geval zijn er al meer dan voldoende voorbeelden voorbij gekomen.
YouTube: LFP Batteries Aren't as Safe as You Think
Vooropgesteld dat: Ik ben het met je eens dat aan het gebruik van iedere soort batterij risico's kleven (zoals met alles, uiteraard) en ook LFP-cellen niet zonder gevaar komen.

Deze video vertelt dat een LFP cel thermal runaway kan bereiken als je maar genoeg je best doet. Dat kan met de hiervoor genoemde wasbenzine of benzine ook? Dat de gevolgen van een LFP in thermal runaway mogelijk problematischer zijn dan die van andere cellen door een lagere ontbrandingstemperatuur etc zijn is belangrijke informatie maar m.i. moeten we het hier hebben over hoe het risico op thermal runaway van een LFP cel zich verhoudt tot andersoortige lithium-gebaseerde cellen. Het is nogal makkelijk om gewoon een url naar een filmpje te plaatsen en verder niets te zeggen. Kom nou eens met cijfers en een stukje onderbouwing daarvan.

• BenSKIP
Ik heb het continu over feitelijkheden dat ook LFP in thermal runaway geraken kan en dat dit een chemische eigenschap is. Dan word onzinnig aangehaald dat benzine eveneens dit risico kent. Ik heb overal en continu aangegeven dat dat kans erg klein is, maar het effect veel groter. Zeker omdat LFP niet als Li-ion / NMC gaat branden, maar gaat afgassen en dan niet alleen giftige gassen maar ook H² gaat uitblazen. Iedereen weet wat H² doet. LFP is dan wel +/- 30 jaar oud, maar het wordt pas 10 jaar op grote schaal toegepast. Aangezien LFP volgens fabrieksopgave na 10 jaar pas op 80% SOH zit, is het goed verklaarbaar dat er nog weinig incidenten met LFP bekend zijn. Maar om LFP qua eigenschappen met benzine te vergelijken en daarbij externe bronnen aan te halen die bij LFP niet nodig zijn, moet slechts het doel hebben om een feitelijke stelling te verwerpen die volledig onjuist is en daardoor dan ook volledig faalt. Continu wordt er lichzinnig over risico's gedaan en dat vind ik helemaal prima, niet mijn: vrouw, kind huis, buurman. Wel vind ik het van belang er continu op te wijzen dat het risico wellicht groter is en er we allemaal de 'benzine' stelling omarmen en er gemakshalve vanuit gaan dat het allemaal wel meevalt.
Vroeger werdt roken als 'gezond' aanbevolen en ook asbest had van die prachtige eigenschappen.
Van beide wisten de fabrikanten van de nadelen en werdt dit onder het kleed gehouden. Zelf vind ik het behoorlijk kortzichtig om onzin op tafel te leggen om het risico belachelijk te willen maken.
Jullie vragen mij hie groot dat risico dan is, dat is een heel andere discussie, ik heb het continu slechts over het effect en niet over de kans, dus kan er blijvend gevraagd worden naar kans of risico, dat is simpelweg nog niet bekend en per situatie (en vooral per gebruiker) anders.

PS. Om je vraag te beantwoorden... NEE, dit kan met benzine NIET.
Je kan een fles benzine opwarmen, bevriezen, doorprikken, schudden, stoten, enz. Als één van de vijf (was voorheen 3) factoren voor brand weghaalt dan doet benzine NIETS.
1. Brandstof
2. Zuurstof
3. Ontstekingstemperatuur - voldoende warmte om de Chemische reactie te starten
4. onsteking (de verbrandingsreactie zelf (kettingreactie)
5. Mengverhouding

Het venijn zit vooral in 4.
Bij benzine moet je deze toevoegen, bij Lithium is dit een feature waar je slechts versnellende invloed op hebben kan.

[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 28-04-2026 17:35 ]

• wootah

wootah

They see me trollin'

Ik ben het volledig eens met @BenSKIP.
In deze verhitte discussie zijn de punten die hij opnoemt gewoon feiten, ondanks de kleine kans zoals hij aangeeft.

Ook is de marketing molen van accu fabrikanten hard bezig. Denk aan natrium ion, de nieuwste hype die zo veilig zou zijn, ik heb kortgeleden nog een filmpje gezien van een bluetti natrium mobiele accu die beschoten werd en qua explosies er erger uit zag dan alle demo's van lithium cellen die ik heb gezien.

Wellicht is de kans klein dat er iets met je LFP accu gebeurt, maar als er iets gebeurt is het beter om dat te kunnen detecteren en de gevaren zoveel mogelijk te reduceren, want stoppen gaat je niet lukken zomaar.

De PGS norm is goed maar de grootste punten wat mij betreft los van de veilige elektrische installatie en instellingen: brandvertragende omgeving, ventilatie die ook gestuurd is op detectie van gassen.

Zelf ben ik bezig met een idee voor een kleine accu huisje in de achtertuin om het van andere gebouwen af te houden.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:51
wootah schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:01:
Ik ben het volledig eens met @BenSKIP.
In deze verhitte discussie zijn de punten die hij opnoemt gewoon feiten, ondanks de kleine kans zoals hij aangeeft.

Ook is de marketing molen van accu fabrikanten hard bezig. Denk aan natrium ion, de nieuwste hype die zo veilig zou zijn, ik heb kortgeleden nog een filmpje gezien van een bluetti natrium mobiele accu die beschoten werd en qua explosies er erger uit zag dan alle demo's van lithium cellen die ik heb gezien.

Wellicht is de kans klein dat er iets met je LFP accu gebeurt, maar als er iets gebeurt is het beter om dat te kunnen detecteren en de gevaren zoveel mogelijk te reduceren, want stoppen gaat je niet lukken zomaar.

De PGS norm is goed maar de grootste punten wat mij betreft los van de veilige elektrische installatie en instellingen: brandvertragende omgeving, ventilatie die ook gestuurd is op detectie van gassen.

Zelf ben ik bezig met een idee voor een kleine accu huisje in de achtertuin om het van andere gebouwen af te houden.
Note to self:"Niet schieten op mijn accu's".
Thanks man 😉
Als alternatief kan ik ze natuurlijk in een bunker plaatsen.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
BenSKIP schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:21:
Ik heb het continu over feitelijkheden dat ook LFP in thermal runaway geraken kan en dat dit een chemische eigenschap is. Dan word onzinnig aangehaald dat benzine eveneens dit risico kent. Ik heb overal en continu aangegeven dat dat kans erg klein is, maar het effect veel groter. Zeker omdat LFP niet als Li-ion / NMC gaat branden, maar gaat afgassen en dan niet alleen giftige gassen maar ook H² gaat uitblazen. Iedereen weet wat H² doet. LFP is dan wel +/- 30 jaar oud, maar het wordt pas 10 jaar op grote schaal toegepast. Aangezien LFP volgens fabrieksopgave na 10 jaar pas op 80% SOH zit, is het goed verklaarbaar dat er nog weinig incidenten met LFP bekend zijn.
100% met je eens, met als kanttekening dat we in 10 jaar een minimale hoeveelheid incidenten hebben gezien. In de cup-is-half-full wereld zouden we kunnen concluderen dat er _betrekkelijk_ weinig issues optreden met bijv. fabrieksfouten, configuratie fouten en/of cowboys die met 1C ontladen et cetera. Tevens denk ik dat het gebruik van LFP pas in de recente jaren een significante stijging kent en we uit die jaren ook _betrekkelijk_ weinig incidenten kennen.
Maar om LFP qua eigenschappen met benzine te vergelijken en daarbij externe bronnen aan te halen die bij LFP niet nodig zijn, moet slechts het doel hebben om een feitelijke stelling te verwerpen die volledig onjuist is en daardoor dan ook volledig faalt. Continu wordt er lichzinnig over risico's gedaan en dat vind ik helemaal prima, niet mijn: vrouw, kind huis, buurman. Wel vind ik het van belang er continu op te wijzen dat het risico wellicht groter is en er we allemaal de 'benzine' stelling omarmen en er gemakshalve vanuit gaan dat het allemaal wel meevalt.
Het vergelijken is mijn fout en inderdaad niet correct. Ik denk echter niet dat er hier lichtzinnig gedaan wordt over de risico's, maar dat men daarin een verschillende drempelwaarde kent.
Vroeger werdt roken als 'gezond' aanbevolen en ook asbest had van die prachtige eigenschappen.
Van beide wisten de fabrikanten van de nadelen en werdt dit onder het kleed gehouden. Zelf vind ik het behoorlijk kortzichtig om onzin op tafel te leggen om het risico belachelijk te willen maken.
Ik denk dat we hier de mist in gaan. Daar waar jij vindt dat men hier het risico belachelijk maakt, maakt een ander het juist bespreekbaar doordat er ook aan het opslaan van brandstof risico's kleven.
Jullie vragen mij hie groot dat risico dan is, dat is een heel andere discussie, ik heb het continu slechts over het effect en niet over de kans, dus kan er blijvend gevraagd worden naar kans of risico, dat is simpelweg nog niet bekend en per situatie (en vooral per gebruiker) anders.
We vragen je naar de kans omdat we graag willen beoordelen hoe ver we moeten gaan met het treffen van onze maatregelen. Immers: de kans dat een vliegtuig crasht is klein maar niet 0 en toch gaan we met z'n allen massaal de wereld rond in zo'n aluminium buis..

• wootah

wootah

They see me trollin'

V_ger schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:32:
[...]

Note to self:"Niet schieten op mijn accu's".
Thanks man 😉
Als alternatief kan ik ze natuurlijk in een bunker plaatsen.
Je weet het met Amerikanen, zelf als ze het met een spijker doen is het nog met een nailgun :+

Maar goed, ik krijg de originele video niet meer gevonden van "the solar pit", misschien dat hij hem toch heeft verwijderd ofzo.
Hier heeft iemand nog een lollige montage gemaakt van de effecten: YouTube: Stay Salty My Friends!

Desalniettemin, de verhalen over sodium ion zijn allemaal: brand niet, ontploft niet, super veilig, nog veiliger dan LFP.
Ik heb nog nooit een LFP cel zo zien weg schieten als een raket, en volgens mij ook nog geen NMC cellen.
Hier ook een ARC test met sodum ion: YouTube: Sodium-ion ARC (accelerated rate calorimetry)
Idem zeer heftig qua reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door wootah op 28-04-2026 21:40 ]

• BenSKIP
Mooi voorbeeld dat vliegtuig.
Auto = Li-ion / NNC
Risico = kans * effect
Kans (relatief) GROOT, effect relatief klein (blikschade) of beperkt aantal doden
Zelf voedende brand, nauwelijks blusbaar, maar met het toepassen van de juiste voorzieningen is de brand te mitigeren.
Vliegtuig = LFP
Kans relatief KLEIN, effect relatief GROOT

Eén EVE MB31 kan 100M³ gas emiteren.
Voor één MB31 cel is een ACH van 111.000 benodigd tegen CO toxiciteit en voor H² LEL al een ACH 100. Waarbij een ACH van 100 met industiele systemen al niet eens haalbaar is. Die ACH van 111.000 voor CO kan dus geen enkel ventilatiesysteem aan.

Welk risico groter/kleiner is, daar is vooralsnog onvoldoende data voor.

EDIT: ACH voor CO lijkt mij veel te hoog, zal deze opnieuw berekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door BenSKIP op 29-04-2026 10:00 ]

• Q

Q

BenSKIP schreef op woensdag 29 april 2026 @ 00:00:
Vergelijking benzine = op vakantie gaan per spreeuw, die kan immers ook 'vliegen'.
Ik zie de toegevoegde waarde voor dit topic niet zo om maar te blijven door te gaan op dit onderwerp, zeker niet op deze toon. Ik vind dat een beetje jammer. Niet goed voor dit topic en de sfeer hier, wat mij betreft dan.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Inderdaad @Q: laten we het wel gezellig houden ja.
Iedereen weet dat @BenSKIP een sterke voorstander is van de maximale veiligheidsmaatregelen. Maar niet iedereen hoeft er zo in te staan, en als dat dan zo is hoeven we niet vervelend te doen tegen elkaar.

• BenSKIP
Jullie hebben wel een (beetje) gelijk.
Ik heb contact met EVE opgenomen om hen te vragen of ze een gecontoleerde temp meting op TR cellen willen uitvoeren. En vooral om dan ook de naastgelegen cellen te monitoren. Vooralsnog staan ze daar positief tegenover, omdat ook zij willen inzetten op certificering. Zodra ik meer weet, kom ik hierop terug. Het is van cruciaal belang om te weten of bij TR het bij 1 cel blijft, of dat ze alle 16 (in mijn geval alle 64) gaan.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

BenSKIP schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:41:
Natuurlijk is elke brand een gevaar en mogelijk een persoonlijk drama.
Maar... Aangezien een Nederlands gemiddeld huishouden van 2.2 mensen (18M / 8.3 woningen) al zeker 5* lithium accu's in huis heeft, maakt dat het domweg heel zelden voor komt op het totaal aantal accu's in omloop.

* Als ik kijk naar ons huishouden; mobiele telefoons, tablet, elektrische fiets, draadloze stofzuiger, stofzuigrobot, accu-gereedschap, scheerapparaat, fietslampen, massage-gun, nachtlampjes, controllers van console, draadloze muis, draadloze koptelefoon (earpods 2) en dat is nog los van kinderspeelgoed en god weet wat meer...

En dat zijn voor het overgrote gedeelte systemen met absoluut minimale beveiligingen, maar ook met zeer geringe stromen/verbruikers, of risico op beschadigingen.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 29-04-2026 14:39 ]

BThGvNeOA

• wootah

wootah

They see me trollin'

Interessant @BenSKIP, ik ben benieuwd naar de resultaten.
Als is het dan misschien een beetje wij van wc eend als ze het zelf testen ;)

Ondertussen kwam ik deze video tegen over kabels krimpen: YouTube: Cable Lugs: They Look Right. They're Not.
Ik heb mijn eigen accu kabels gekrimpt, ik dacht correct, maar ondanks het juiste materiaal heb ik toch de vleugels die worden omschreven.
Misschien heb ik te ver door gekrimpt met mijn hydraulische krimper.
Desalniettemin zijn mijn kabels overgedimensioneerd, dus misschien maakt dat het verschil. Zelfs onder de hoogste belasting die ik zelf kan opwekken blijft alles koud (misschien 1 a 2 graden boven de kamer temperatuur)

• BenSKIP
Beetje WC-eend ja, maar ze hebben het over certificeren en dat kunnen ze niet zelf.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:00

Dogooder

dus...

Sorry voor de lange post, maar we hebben het nu al een aantal pagina's gehad over de impact van een thermische runaway van een LFP cell. En ik wil die impact ook helemaal niet bagatelliseren, maar we moeten het ook maar eens hebben over de kans. En met name hoe je de kans kunt minimaliseren.

Gelukkig zijn we het allemaal unaniem mee eens dat LFP veiliger is dan NMC. Dat betekent niet dat er geen risico meer is, maar wel dat het risico in de praktijk vaak verschuift van chemische instabiliteit naar installatiefouten, slechte verbindingen en interne cel beschadigingen door verkeerd laden.

Het grootste praktische risico van een LFP thuisbatterij zit hem voor mij in de assemblage en contactweerstand. LFP werkt op lage spanningen en hoge stromen. 120A is geen uitzondering.
Een miniscule weerstand door een niet goed aangedraaide bout, een ringetje tussen de busbar en de terminal, of oxidatie/ vuiligheid op de contactoppervlakte kan al leiden tot een enorme hitteontwikkeling. Bij deze hoge stromen zorgt elke milliohm aan extra weerstand P=I^2*R.
Genoeg voorbeelden online van gesmolten behuizingen.
Dus zorg dat je je accupakket schoon en precies assembleert. Met een momentsleutel, met IPA en een borstel om vettigheid/vuiligheid van de busbars of terminals te halen. Controleer of alle krimkous op de juiste lengte is zorg dat alle contacten zo plat mogelijk op elkaar zitten.

Dat gezegd te hebben kunnen we door naar de chemie. Dendrieten, Plating en "Dead Lithium"
Dendrieten zijn microscopische lithium-naalden die in extreme gevallen door de separator heen kunnen groeien, met interne kortsluiting als mogelijk gevolg. Het proces begint bij lithium plating.

• Intercalatie-stress: Lithium-ionen moeten tijdens het laden in de grafiet-anode "kruipen". Als dit te snel gaat (hoge C-rate) of bj hoge SOC(hoge celspanning), hopen de ionen zich op aan de oppervlakte. Lithium plating ontstaat wanneer de grafiet-anode het lithium niet snel genoeg kan opnemen (bij koude cellen, hoge laadstroom of hoge SOC). Daardoor zakt de lokale anodepotentiaal richting 0V (t.o.v. Li/Li⁺) en slaan lithium-ionen liever neer als lithium-metaal dan dat ze nog netjes in het grafiet intercaleren. Dit metaal zet zich af als een dun laagje. Omdat dit laagje ongelijkmatig is, ontstaan er scherpe puntjes. Deze puntjes trekken door hun vorm nog meer ionen aan (het zogenaamde "tip effect"), waardoor de dendrietvorming kan worden versterkt. Vooral bij hoge SOC (dus hoge celspanning)

• De rol van Temperatuur: Lage temperaturen (bijv. in een ongeïsoleerde schuur) verhogen de viscositeit van het elektrolyt en vertragen de diffusie. Bij laden onder de 10~15°C neemt plating-risico sterk toe, zeker bij >0,5C en richting hoge SOC.

Hoge temperaturen daarentegen, boven 40~45°C versnellen SEI-groei en elektrodegradatie sterk door chemische stress. De zogenaamde SEI-laag (Solid Electrolyte interfase) begint dan te reageren met het elektrolyt. Dit verhoogt de interne weerstand en dat zorgt voor degradatie.

• Dead Lithium: Wanneer dendrieten afbreken door thermische expansie of ontlading, verliezen ze hun elektrische verbinding. Dit "Dead Lithium" doet niet meer mee; je capaciteit neemt permanent af (SOH-degradatie).

Je hoort vaak de 20-80% regel. Ik heb dat zelf, en vele met mij, ingebakken in de maximale en minimale cel voltage.
Ik hanteer: Min: 2.64V en Max: 3.445V waarbij ik minimum SOC op 8% heb staan.
Daarmee vermijd ik chemische stress in de batterij. De ionen "overnachten" in een staat van lage chemische spanning.
Zoals hierboven beschreven, ontstaan dendrieten door hoge stroom bij een hoge verzadigingsgraad. Omdat de batterij nooit de 100% verzadiging (3.65V) raakt is de kans op plating bij 0,5C laden aanzienlijk kleiner, mits de termperatuur niet te laag is.

zelf checken
De delta cell voltage (het verschil tussen de hoogste en laagste celspanning) kan je veel vertellen over je batterij. Zeker als kijkt naar trends over tijd/ aantal cycli.
Een lage delta cell voltage is een goede indicatie dat je pack mechanisch en elektrisch goed in elkaar zit (gelijke interne weerstand en geen slechte verbindingen). Dat verlaagt het risico op lokale overbelasting, maar plating wordt vooral bepaald door absolute omstandigheden zoals temperatuur, laadstroom en hoge SOC.

Statisch (in rust)
De delta is bij voorkeur laag (<10–20mV), maar interpreteer dit vooral bij hogere en lagere SOC waar de curve steiler is. Dan weet je dat alle cellen in dezelfde staat zijn er dat er geen zwakke cellen zijn. Let wel op dat een actieve balancer dit natuurlijk kan verhullen. Dus kijk niet alleen op 100% SOC, maar ook eens op lagere SOCs.
Mijn systeem heeft na 101 cycli een delta van 3mV in rust bij een SOC van 10%. Dit betekent dat mijn cellen nog zeer goed in balans zijn.

Dynamisch (onder last)
Dit is de lakmoesproef voor de assemblage.
Trek een stevige stroom uit je batterij, ikzelf heb 120A gedaan. Dit gaf een waarde onder de 15mV als Delta. Dit zegt dat de contactweerstand minimaal is en dat de batterijen zeer goed "matched" zijn qua interne weerstand.
Meet je hier nu hogere waardes (bv >50mv), dan wijst dat op extra weerstand (cel of verbinding). Bij hoge stromen kan dat leiden tot extra warmteontwikkeling. Ga op zoek naar een zwakke cel, maar controleer ook je bouten, of maak de busbars schoon met Isopropylalcohol.
Als je delta onder belasting plots stijgt t.o.v. eerdere meting, is dat een duidelijke indicator dat er iets verandert (cel of verbinding. Kijk voornamelijk naar trends over tijd/cycli, als de interne weerstand toeneemt dan wijst dit op cel-degradatie.

Mijn advies:
Laad niet met te hoge eindspanning. Bij een gematigde spanning en normale temperatuur is 0,5C doorgaans ruim binnen de veilige marge en verklein je het risico op plating en dendrietvorming.
Laad nooit met hoge stromen onder de 15 graden.
Kijk naar de delta cel voltage, in rust en onder last. Als dat nette waardes geeft heb je gewoon een nette strakke batterij staan.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

@Dogooder Duidelijk verhaal!
Pakket 1 op 10% 0.001V
Pakket 2 op 10% 0.003V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMx_bHmYs17R4fD4XaXHYfTSWFc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0duCadvXxDQYm6wTMJQvhvp4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0x2JcG4OnOn1zA8Y3ibWbZFHrs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rIqwpVfRz8Wg8N0WHwtiTstC.png?f=fotoalbum_tile
Ik ga morgen eens kijken wat mijn 2 zelfbouwbakken doen onder last.
Onder 50A last.
Pakket 1 op 40% 0.005V
Pakket 2 op 40% 0.003V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVsH_BnakfLvkF3uQ1sy7jZStDY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sJVNoAO60wovsKdVoMErxjqa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bIIWb2qs7JTQAjkNJJs0rx7gW8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gWJshFK49m5nsqmP72inm5rn.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 110% gewijzigd door zalkc op 05-05-2026 17:27 ]

• Q

Q

Dogooder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:14:
Sorry voor de lange post,

• De rol van Temperatuur: Lage temperaturen (bijv. in een ongeïsoleerde schuur) verhogen de viscositeit van het elektrolyt en vertragen de diffusie. Bij laden onder de 10~15°C neemt plating-risico sterk toe, zeker bij >0,5C en richting hoge SOC.
Ik vind die temperatuur van 10-15 graden wel interessant, wat is de bron hier voor?

Volgens mij is de spec van al die prismatische cellen dat je nooit >0.5C moet laden..
Dus misschien niet zo heel spannend? Ik bedoel, hoe is die relatie met temperatuur en zeg 0.3C of 0.2C?
Hoge temperaturen daarentegen, boven 40~45°C versnellen SEI-groei en elektrodegradatie sterk door chemische stress. De zogenaamde SEI-laag (Solid Electrolyte interfase) begint dan te reageren met het elektrolyt. Dit verhoogt de interne weerstand en dat zorgt voor degradatie.

• Dead Lithium: Wanneer dendrieten afbreken door thermische expansie of ontlading, verliezen ze hun elektrische verbinding. Dit "Dead Lithium" doet niet meer mee; je capaciteit neemt permanent af (SOH-degradatie).
Misschien handig om een bron te vermelden, liefst met harde cijfers, heel concreet. als ik 5 x per jaar mijn accu een keer tot 40 graden belast, hoeveel cycles verlies ik dan?

Zonder cijfers is het ook lastig om keuzes te maken. Moet ik echt die 40 graden vermijden of is het niet erg als het eens een keertje voorkomt? Om eerlijk te zijn zou ik me er niet te druk over maken, maar dagelijks 40 graden aantikken lijkt me niet zo handig.
Je hoort vaak de 20-80% regel. Ik heb dat zelf, en vele met mij, ingebakken in de maximale en minimale cel voltage.
Dat vind ik een gek verhaal, omdat juist het verhaal was bij LFP dat deze juist wel prima tot 100% geladen kan worden en dat je juist NMC zoveel mogelijk op 80% wil houden.

Misschien heb je een bron die dit staaft?

Overgigens is dit eigenlijk een onderwerp voor Veiligheid Energy Storage System (ESS)//1777925752

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 05-05-2026 00:23 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je wilt zelfs LFP regelmatig naar 100% laden vanwege balancering van de cellen en vooral de calibratie van het EMS. Altijd van 10-80% is juist fout voor LFP.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• wootah

wootah

They see me trollin'

Ik zelf gebruik 150mv vanaf de veilige limieten.
Dus minimaal 2,65V
Maximaal 3,5V

Voor cell balancering is het wel belangrijk dat je de hoge voltages een beetje opzoekt. En cell balancering wordt als belangrijk beschouwd ook in de Eve spec sheets.

Met 3,445V zit je net aan het begin van het oplopen van het voltage eigenlijk. Het kan wel, maar met absorptie tijd ben je dan wel ff bezig.

• wootah

wootah

They see me trollin'

daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:36:
Je wilt zelfs LFP regelmatig naar 100% laden vanwege balancering van de cellen en vooral de calibratie van het EMS. Altijd van 10-80% is juist fout voor LFP.
Naja, LFP is een beetje vreemd.
Off-grid garage heeft een keer een video gemaakt waar hij heeeeeeeeeeel lang een cel op een laag voltage, 3,2V om maar wat te noemen, constant voltage aan het laden was.
Het voltage was dus 3,2V maar de accu was verzadigd, nagenoeg 100% vol.
Ook bij een lager voltage, bijvoorbeeld 3,5V kun je in een veel kortere tijd de cell opladen naar >99%.

Maar wat je wel wil is de capaciteit verdelen tussen de cellen. Aangezien je normaal in het nominale voltage bereik niet zoveel kan zeggen hoe vol iedere cell zit, is een naar een hoger voltage handiger, en omdat het voltage zeer snel hard oploopt aan het einde is dan het verschil (delta voltage) ook het extreemst en zegt dan wel iets over hoe vol een individuele cel zit. :)

Maar stel, je laad hem op naar 100%, echt vol, geen elektron kan er meer bij, en koppelt daarna de accu af en laat hem een aantal dagen staan, dan zal je zien dat het voltage gedaald is, maar dan heb je nog steeds nagenoeg die 100%, het is niet de zelfontlading die je dan ziet maar een soort voltage stabilisering.

Hoe dat chemisch precies zit moet je niet aan mij vragen 8)7
Dit is informatie die ik heb geleerd na het zien van heel veel experimenten.

Oh, en waarom wil je dan balanceren? Naja een reden is dat de interne weerstand van een LFP cel nogal afhankelijk is van de SOC van die cel. Weerstand wil je zo veel mogelijk gelijk houden tijdens de werking. Als je dingen parallel aansluit dan lost natuurkunde het voor je op, maar in serie geschakelde cellen krijg je andere problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door wootah op 05-05-2026 00:51 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:19

pvg

Dogooder bedoelt met de 20-80% regel volgens mij het spanningsbereik dat gebruikt wordt van de absoluut maximale spanningen van een LFP cel. Dus niet SoC…

• Simpel360
Als die 20-80% in SOC of celspanning zo kritisch is, waarom maken de fabrikanten dit dan (blijkbaar) niet duidelijker in de specs? :?

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:19

pvg

Simpel360 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:15:
Als die 20-80% in SOC of celspanning zo kritisch is, waarom maken de fabrikanten dit dan (blijkbaar) niet duidelijker in de specs? :?
1) Omdat fabrikanten een marketingafdeling hebben…
2) Het is niet zo zwart-wit: laden tot 3.55 of zelfs 3.6V is niet meteen een groot risico, maar wel meer dan laden tot 3.45V. Het verschil in capaciteit is hooguit enkele procenten. Wat is dit je waard?

• Dogooder

Dogooder

dus...

Q schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:22:
[...]

Ik vind die temperatuur van 10-15 graden wel interessant, wat is de bron hier voor?

Volgens mij is de spec van al die prismatische cellen dat je nooit >0.5C moet laden..
Dus misschien niet zo heel spannend? Ik bedoel, hoe is die relatie met temperatuur en zeg 0.3C of 0.2C?
Dit is heel erg afhankelijk van de chemie van de cel en kan per fabrikant verschillen, ik zeg alleen dat het risico op plating sterk toeneemt. Hoeveel en of dat nog acceptabel is is niet te zeggen. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Cycle-life model for graphite-LiFePO4 cells, J. Wang, wat ik ook als bron heb gebruikt voor mijn verhaal. Dan valt het bij 0,5C laden allemaal wel mee en ik denk dat de spec van de fabrikant hier veel meer leidend is. Maar het risico op plating neemt wel toe bij lagere temperatuur.
[...]

Misschien handig om een bron te vermelden, liefst met harde cijfers, heel concreet. als ik 5 x per jaar mijn accu een keer tot 40 graden belast, hoeveel cycles verlies ik dan?

Zonder cijfers is het ook lastig om keuzes te maken. Moet ik echt die 40 graden vermijden of is het niet erg als het eens een keertje voorkomt? Om eerlijk te zijn zou ik me er niet te druk over maken, maar dagelijks 40 graden aantikken lijkt me niet zo handig.
Ook hier weer, dit is heel erg afhankelijk van het type cel wat je hebt en of die een acceptabele degradatie hebben. De LFP in mijn auto wordt bewust naar 50 graden gestookt voor snelladen. Maar in de regel is wel dat boven de 40 graden de kans op degradatie toeneemt.
Voor jou geval, een keertje 40 graden is denk ik te verwaarlozen. Het is degradatie, dat is zonde, maar niet gevaarlijk.
[...]

Dat vind ik een gek verhaal, omdat juist het verhaal was bij LFP dat deze juist wel prima tot 100% geladen kan worden en dat je juist NMC zoveel mogelijk op 80% wil houden.

Misschien heb je een bron die dit staaft?
Dat je LFP naar 100% moet laden komt door de vlakke voltage curve. Waar je die 100% zet is aan jouw en het bms. En ik bedoelde hier eigenlijk 80% van de totale range van 3.65V.
Overgigens is dit eigenlijk een onderwerp voor Veiligheid Energy Storage System (ESS)//1777925752
Daar staat het toch?

• Q

Q

Dogooder schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:34:
Dit is heel erg afhankelijk van de chemie van de cel en kan per fabrikant verschillen, ik zeg alleen dat het risico op plating sterk toeneemt. Hoeveel en of dat nog acceptabel is is niet te zeggen.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Cycle-life model for graphite-LiFePO4 cells, J. Wang, wat ik ook als bron heb gebruikt voor mijn verhaal. Dan valt het bij 0,5C laden allemaal wel mee en ik denk dat de spec van de fabrikant hier veel meer leidend is. Maar het risico op plating neemt wel toe bij lagere temperatuur.
Maar wat moet je hier nu concreet mee thuis, als het spul in je garage of schuur hangt, dan is het niet ondenkbaar dat het daar 10-15 graden is af en toe.

Je wordt op een gegeven moment gewoon een soort full-time sysadmin van je (D)ESS met 10000 regels Node Red om de boel 'veilig' te houden?
Ook hier weer, dit is heel erg afhankelijk van het type cel wat je hebt en of die een acceptabele degradatie hebben. De LFP in mijn auto wordt bewust naar 50 graden gestookt voor snelladen. Maar in de regel is wel dat boven de 40 graden de kans op degradatie toeneemt.
Voor jou geval, een keertje 40 graden is denk ik te verwaarlozen. Het is degradatie, dat is zonde, maar niet gevaarlijk.
Tja, snelladen heeft een voordeel en een prijs, dat is niet echt 'zonde' het is gewoon een trade-off.
Misschien beetje muggenzifterij van mij.

Maar op een gegeven moment kom je op een punt dat het uberhaupt gebruiken van je ESS degradatie dus 'zonde' is en dat je de boel maar beter kunt loskoppelen. Ik ben flauw, maar het gaat om die balans tussen nuttig gebruik en degradatie en mijn indruk is dat er soms te weinig informatie is om er echt een concrete keuze over te maken behalve dan dat de uitersten wel bekend zijn en zoveel mogelijk vermeden zouden moeten worden.
Dat je LFP naar 100% moet laden komt door de vlakke voltage curve. Waar je die 100% zet is aan jouw en het bms. En ik bedoelde hier eigenlijk 80% van de totale range van 3.65V.
Dat was mij niet helder, ik begrijp het nu, dank!
Daar staat het toch?
Inderdaad mijn fout 100% 8)7

• Dogooder

Dogooder

dus...

Q schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:24:
[...]

[...]

Maar wat moet je hier nu concreet mee thuis, als het spul in je garage of schuur hangt, dan is het niet ondenkbaar dat het daar 10-15 graden is af en toe.
Als dat het geval is en je wil het risico op plating en het vormen van dendrieten voorkomen dan zou ik toch kijken hoe je, al dan niet dynamisch, je max laadstroom en max SOC naar beneden kan bijstellen. Het gaat hier voornamelijk over laden. Ontladen is over het algemeen niet zo'n probleem, maar als de batterij te koud is dan levert hij gewoon niet zo veel.
Je wordt op een gegeven moment gewoon een soort full-time sysadmin van je (D)ESS met 10000 regels Node Red om de boel 'veilig' te houden?
We zitten hier ook in het Veiligheid Energy Storage System (ESS) topic. En hier is eigenlijk je BMS voor om dit continue in de gaten te houden. Ik haal alleen nog wat factoren aan die niet standaard in een BMS zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Dogooder op 05-05-2026 10:38 ]

• Q

Q

Heeft wat jaren terug plaatsgevonden

• wootah

wootah

They see me trollin'

En als belangrijk aandachtspunt: ventileren kun je leren.
Grote kans dat dan z'n gebouwtje nog zou staan, misschien in combinatie met een plofluik oid.

• Q

Q

wootah schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:40:
En als belangrijk aandachtspunt: ventileren kun je leren.
Grote kans dat dan z'n gebouwtje nog zou staan, misschien in combinatie met een plofluik oid.
Ik heb heel veel vragen over de details want die zijn niet gegeven, dat is erg jammer.
Het kan pech zijn met een cel met een fabricage fout, maar mogelijk was er meer aan de hand.
Bij de twee “bekende” explosies in DLD waarbij huizen werden opgeblazen waren het in beide gevallen geen zelfbouw accu’s meen ik, ook interessant.

• habbekrats
Uitleg over een brand/explosie met een flinke LFP batterij.

• Q

Q

die heb ik hier boven net gepost ;)

• BenSKIP
BOOOOOM

met LFP

"Hier zijn mensen die anderen BANG proberen te maken."

Ja VAST!
Hier gewoon WEER een voorbeeld dat LFP dus eigenlijk gevaarlijker is dan NMC / Li-ion. Want dat brand en dit stoot H2 gas uit en explodeerd, maar blaast ook GIFTIG gas uit. Dus..... Ven-Tie-Leee-Ren!

[ Voor 16% gewijzigd door BenSKIP op 05-05-2026 21:17 ]

• wootah

wootah

They see me trollin'

Over ventilatie gesproken, in plaats van een dure atex ventilator is een bilge blower misschien een goede budget optie. Dit zijn ventilatoren die de moterruimte van een boot afzuigen waar mogelijk explosieve benzine dampen kunnen hangen.
Zo eentje bijvoorbeeld: https://www.bluemarinesto...ic-electric-bilge-blower/
Als hij aan ISO 8846 voldoet is de motor als het goed is explosievast.
Ook zijn deze vaak 12V of 24V DC, waarbij je eventueel met een gel lood accu een soort UPS kan maken waardoor ze lang blijvend draaien zelfs met stroomuitval.

• BenSKIP
Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je mag zelf kiezen aan welke kant van "risico = kans * effect" je wilt gaan zitten. Ik blijf zeggen kans is klein, effect is groot. Voor mij is daarnee het risico groot, maar anderen vinden kans zwaarder wegen.

Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!

Wil je toch inzage in mijn denkwijze, lees dan vooral verder en misschien dat je risicobeoordeling toch anders gaat zien.
Niet dat dat mijn doel is, want wat jij doet/laat zal mij aan mijn derrière oxideren.

En dan nu de theorie in:

Eén EVE MB31 cel KAN >250 liter gas uitstoten.
(We gaan continu uit van het meest extreme scenario, want dat is gebruikelijk bij externe veiligheid. (Ookal hebben we het hier over de interne veiligheid.)

We zetten even wat meer licht op de meest gevaarlijke componenten die vrij kunnen komen.

H₂ = 40% → 100 L H₂
CO = 20% → 50 L CO

H₂ (20–50%) dominant voor explosie (zeer lage ontstekingsgrens, hoge ontstekingswaarde)
CO (10–30%) dominant voor acute toxiciteit
CO₂ (10–30%) verstikkingsrisico in afgesloten ruimtes
Koolwaterstoffen (tot ~10%) dragen bij aan brand/explosie
HF (<1%) klein volume, maar hoog risico (corrosie + longschade)

Om te kunnen rekenen nemen we de volgende waarden die veelal genoemd worden, al is de deviatie ruimer.

40% van de 250 L is H2(g)
H2 kent een LEL van 4% en daar wil je (naar mijn bescheiden mening) onder blijven.
20% is CO (Sluipmoordenaar onder de gassen, niet te zien, niet te ruiken, bind aan hemoglobine in het bloed waardoor O2 geen kans krijgt.)

1 cel faalt = snel afblazen 250 L gas = 40% H₂ = 100 L H₂
Maar.... daar wil je onder blijven dus hanteer je Max 1% H₂ (¼ van LEL)? (Ruim veilige marge)

Het benodigde verdunningsvolume:
Om 100 L H₂ tot 1% te verdunnen is nodig:
10 m³ luchtvolume om onder 1% H₂ te blijven zonder ventilatie.

Dus.... voor 1 cel heb je 10 m³ aan ruimte nodig.
Heb je meer cellen? 10m³ * aantal cellen.

16S = 160m³
Is je ruimte kleiner dan 160m³, advies: ACH verhogen! (AirChanges/Hour)
Heb je 16 cellen dan moet je dus het tekort aan "ruimte" gaan "vergroten" door lucht te gaan verversen.
Voor 1x 16S zit je dus al op een ACH van 160.
Persoonlijk denk ik: H(our) te breed, maaar.... gaan bij 1 falende cel meerdere cellen in TR?

Bij TR verloopt het afblazen kortdurend en heftig. Vokgende aanname:
Totale gasvrijgave: +/- 250 L in +/- 60 s? (Ik denk zelf in minder tijd!)
H₂ = +/-40% = 100 L H₂ = 0.1 m³/min
Explosiepreventie (H₂) met veiligheidsmarge ≤ 1 vol% (≈25% van de LEL).

ongeveer 350 CFM per falende cel bij 1% LEL.
Minimumgrens (2% H₂) = 175 CFM per cel!

1 CFM = 1,75m³ per uur.
Ik noem hier CFM omdat se meeste ventilatoren een CFM aanduiding hebben.

Een 4 inch (100mm) EC fan komt op +/- 200 CFM
(6 inch EC fan +/- 400 CFM)

Dat is dus net aan voldoende voor 1 (a 2) afblazende EVE MB31 cellen voor H2 (g)

Om deze reden zeg ik ventilatie is een must have.

Voor CO worden de waardes EXTREEM (x100)
Dat trekt geen enkele industriele ventilator. Om deze reden zeg ik detectie = evacuatie.

Om deze reden heb ik detectie + alarmering op VOC, CO2, CO, temperatuur en H2.
Als je < 50 ppm CO wilt houden (En dat is al kritisch! De brandweer hanteert 8 PPM op de Dräger pieper.) En je wilt dit middels ventilatie voor elkaar krijgen dan heb je >30.000 CFM per cel nodig! Dat is alleen haalbaar in de buitenlucht, niet in enige behuizing!
Note: CO en H2 zijn lichter dan lucht. Accu in kelder, opening in de woning? RISICO!

Disclaimer: Dit hoef je niet te doen. Ik raad het aan. Vind jij de kans te klein en bespaar je liever €300 uit, prima goed. Vind je dat vrouw, kinderen, jij, je buren meer waard zijn dan €300? En/of wil je het effect mitigeren? Plaats dan detectie + alarmering + ventilatie.
Wil je enigszins aan de PGS 37 voldoen, dan is bovenstaand een MUST HAVE.

Vind je het allemaal onzin, waarom heb je dit alles dan toch gelezen? Ik had je toch al gewaarschuwd?

[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 06-05-2026 06:22 ]

• BenSKIP
wootah schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:48:
Over ventilatie gesproken, in plaats van een dure atex ventilator is een bilge blower misschien een goede budget optie. Dit zijn ventilatoren die de moterruimte van een boot afzuigen waar mogelijk explosieve benzine dampen kunnen hangen.
Zo eentje bijvoorbeeld: https://www.bluemarinesto...ic-electric-bilge-blower/
Als hij aan ISO 8846 voldoet is de motor als het goed is explosievast.
Ook zijn deze vaak 12V of 24V DC, waarbij je eventueel met een gel lood accu een soort UPS kan maken waardoor ze lang blijvend draaien zelfs met stroomuitval.
Een EC fan is borstelloos (maar niet afgeschermd) toch wordt dit bij vroeg intreden al als voldoende aangewezen, maar ATEX is beter.

• Impossibl3
BenSKIP schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 05:36:
Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je mag zelf kiezen aan welke kant van "risico = kans * effect" je wilt gaan zitten. Ik blijf zeggen kans is klein, effect is groot. Voor mij is daarnee het risico groot, maar anderen vinden kans zwaarder wegen.

Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!

Wil je toch inzage in mijn denkwijze, lees dan vooral verder en misschien dat je risicobeoordeling toch anders gaat zien.
Niet dat dat mijn doel is, want wat jij doet/laat zal mij aan mijn derrière oxideren.

En dan nu de theorie in:

Eén EVE MB31 cel KAN >250 liter gas uitstoten.
(We gaan continu uit van het meest extreme scenario, want dat is gebruikelijk bij externe veiligheid. (Ookal hebben we het hier over de interne veiligheid.)

We zetten even wat meer licht op de meest gevaarlijke componenten die vrij kunnen komen.

H₂ = 40% → 100 L H₂
CO = 20% → 50 L CO

H₂ (20–50%) dominant voor explosie (zeer lage ontstekingsgrens, hoge ontstekingswaarde)
CO (10–30%) dominant voor acute toxiciteit
CO₂ (10–30%) verstikkingsrisico in afgesloten ruimtes
Koolwaterstoffen (tot ~10%) dragen bij aan brand/explosie
HF (<1%) klein volume, maar hoog risico (corrosie + longschade)

Om te kunnen rekenen nemen we de volgende waarden die veelal genoemd worden, al is de deviatie ruimer.

40% van de 250 L is H2(g)
H2 kent een LEL van 4% en daar wil je (naar mijn bescheiden mening) onder blijven.
20% is CO (Sluipmoordenaar onder de gassen, niet te zien, niet te ruiken, bind aan hemoglobine in het bloed waardoor O2 geen kans krijgt.)

1 cel faalt = snel afblazen 250 L gas = 40% H₂ = 100 L H₂
Maar.... daar wil je onder blijven dus hanteer je Max 1% H₂ (¼ van LEL)? (Ruim veilige marge)

Het benodigde verdunningsvolume:
Om 100 L H₂ tot 1% te verdunnen is nodig:
10 m³ luchtvolume om onder 1% H₂ te blijven zonder ventilatie.

Dus.... voor 1 cel heb je 10 m³ aan ruimte nodig.
Heb je meer cellen? 10m³ * aantal cellen.

16S = 160m³
Is je ruimte kleiner dan 160m³, advies: ACH verhogen! (AirChanges/Hour)
Heb je 16 cellen dan moet je dus het tekort aan "ruimte" gaan "vergroten" door lucht te gaan verversen.
Voor 1x 16S zit je dus al op een ACH van 160.
Persoonlijk denk ik: H(our) te breed, maaar.... gaan bij 1 falende cel meerdere cellen in TR?

Bij TR verloopt het afblazen kortdurend en heftig. Vokgende aanname:
Totale gasvrijgave: +/- 250 L in +/- 60 s? (Ik denk zelf in minder tijd!)
H₂ = +/-40% = 100 L H₂ = 0.1 m³/min
Explosiepreventie (H₂) met veiligheidsmarge ≤ 1 vol% (≈25% van de LEL).

ongeveer 350 CFM per falende cel bij 1% LEL.
Minimumgrens (2% H₂) = 175 CFM per cel!

1 CFM = 1,75m³ per uur.
Ik noem hier CFM omdat se meeste ventilatoren een CFM aanduiding hebben.

Een 4 inch (100mm) EC fan komt op +/- 200 CFM
(6 inch EC fan +/- 400 CFM)

Dat is dus net aan voldoende voor 1 (a 2) afblazende EVE MB31 cellen voor H2 (g)

Om deze reden zeg ik ventilatie is een must have.

Voor CO worden de waardes EXTREEM (x100)
Dat trekt geen enkele industriele ventilator. Om deze reden zeg ik detectie = evacuatie.

Om deze reden heb ik detectie + alarmering op VOC, CO2, CO, temperatuur en H2.
Als je < 50 ppm CO wilt houden (En dat is al kritisch! De brandweer hanteert 8 PPM op de Dräger pieper.) En je wilt dit middels ventilatie voor elkaar krijgen dan heb je >30.000 CFM per cel nodig! Dat is alleen haalbaar in de buitenlucht, niet in enige behuizing!
Note: CO en H2 zijn lichter dan lucht. Accu in kelder, opening in de woning? RISICO!

Disclaimer: Dit hoef je niet te doen. Ik raad het aan. Vind jij de kans te klein en bespaar je liever €300 uit, prima goed. Vind je dat vrouw, kinderen, jij, je buren meer waard zijn dan €300? En/of wil je het effect mitigeren? Plaats dan detectie + alarmering + ventilatie.
Wil je enigszins aan de PGS 37 voldoen, dan is bovenstaand een MUST HAVE.

Vind je het allemaal onzin, waarom heb je dit alles dan toch gelezen? Ik had je toch al gewaarschuwd?
Intressant stukje maar wat is LEL? En kan je aangeven aan welk type sensoren (nummer/merk) je moet denken voor die €300 behalve dat de CO en H2 moeten kunnen waarnemen. Daar is ook een legio aan sensoren in.

• BenSKIP
LEL = Lowest Explosions Level
HEL = HIGHEST ....
Tussen deze waardes KAN de boel BOEM doen. Daarbuiten is het mengsel te arm / te rijk.

Zelf gebruik ik de https://www.alibaba.com/x/1lAdvzv?ck=pdp
Dat is een all-in-one, maar heeft nog domotica, FAN en toeters en bellen nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 06-05-2026 19:35 ]

• Q

Q

Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!

Ik ga even direct zijn: Ik vind je toon en stijl van communiceren onprettig en bijdragen aan een onprettige sfeer in dit topic.

Mijn doel is niet om je slecht te laten voelen of je aan te vallen. Ik wil je alleen vragen om wat vriendelijker hier te reageren.

• BenSKIP
deleted

[ Voor 93% gewijzigd door BenSKIP op 06-05-2026 17:23 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 17:48
Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je [...]
Net als @Q vindt ik je toon en manier van schrijven alles behalve prettig.

Wat is nu je doel?
- Dat we de accu buiten plaatsen?
- Voor 300,-- detectie aanschaffen?

Daarmee wordt de risico niet minder ;).

Ik denk dat je beter je eigen LFP cellen de hand af kan doen, dan pas heb je de risico afegedekt |:(.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• BenSKIP
Jazsie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Net als @Q vindt ik je toon en manier van schrijven alles behalve prettig.

Wat is nu je doel?
- Dat we de accu buiten plaatsen?
- Voor 300,-- detectie aanschaffen?

Daarmee wordt de risico niet minder ;).

Ik denk dat je beter je eigen LFP cellen de hand af kan doen, dan pas heb je de risico afegedekt |:(.
@Jazsie Ik ben het niet eens met je mening.

Met het buiten plaatsen wordt het risico wel degelijk minder. Elke bedrijfsmatige EOS staat (verplicht) buiten vanwege de CO problematiek. En als de accu buiten staat is de kans op schade aan gebouwen ook kleiner. ;)

Deze informatie krijg je als je de PGS 37-1 / -2 cursus volgt.

Mijn bericht is verder vriendelijk en onderbouwt informatief.

Donkere zonnebril 8) af en glimlach :*) aan, dan valt mijn toon echt wel mee. Ik heb wat zwarte humor, ieder voeltje zingt zoals het gebekt is.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

DIt topic gaat over veiligheid bij ESS systemen, ik zie @BenSKIP een goede berekening weergeven wat het risico is van een afblazende accucel.

Zelf heb ik een ruime zolder van 120m3 die wel geventileerd is, dit betekend dat ik 1 afblazende defecte eve cel krap aan kan lijden zonder groot gevaar. Als er meer gaan dan is er echt wel iets meer aan de hand, waarschijnlijk dat je huis al in de fik staat om een willekeurige reden.

Het nadeel is wel dat CO niet te verdunnen valt, dus als je rookmelder gaat moet je dus niet op zolder eerst gaan kijken wat er aan de hand is, maar direct naar buiten.

Lijkt mij een prima verhaal, niet leuk om te horen misschien, maar zeker passend in dit topic. Bewustwording is 1.

• BenSKIP
@zalkc , dank voor je bijdrage. Juist dit is inderdaad mijn intentie. Bewustwoording. Ik verplicht niemand ergens toe en schrijf ook dat meningen verdeeld zijn en het mij niet uitmaakt welk 'kamp' je kiest. LFP kent een heel klein brandgevaar, maar naam mijn mening zit het vernijn juist meer in de kans op een naar mijn idee groter probleem dan brand, namelijk verstikking / explosie.

Mijn cellen de handen afdoen.... :*) :*) :*) sorry sorry sorry, ik kon het niet laten! . :*) :*) :*) .... hoeft niet, want ik krijg meldingen visueel, akoestisch en via GSM dat de batterij in storing is, een te hoge temperatuur heeft of aan het afblazen is.

• habbekrats
Nog even terugkomend op dat filmpje van gisteren over die explosie. Op een bepaald moment zie je het inwendige restant van 1 van de accu's. Het lijkt erop dat er meerdere cellen parallel staan om een hoge capaciteit te halen. Nu is er al eens eerder wat gebeurt met eenzelfde setup. Het probleem is wanneer je bv 4 cellen parallel zet en dat 16 sets in serie dat je BMS de cellen niet goed kan bewaken. Stel dat 1 van de 4 parallelle cellen niet goed meer werkt dan geen de andere 3 zich bv ontladen naar cel 4. Je BMS zal niet direct ingrijpen.
Neem je gewoon 1 cel per bms aansluiting dan zit je al een stuk veiliger.

Dan over wat @benskip terecht berekend de hoeveelheden gassen die kunnen ontstaan. Dat houd in dat de ruimte groot genoeg moet zijn of gedwongen ventilatie toepassen.

Er speelt bij mij ook iets anders, ik woon volledig vrijstaand. Wat moet je in een rijtjeshuis/flat als je handige buurman ook zoiets in elkaar knutselt en natuurlijk niet op Tweakers leest. Dan heb je nog die stekker batterijen die Truus bij de AH koopt en ergens in de gang onder de trap zet. Na 10 jaar werken onder de trap weggestopt zou daar wel eens wat mis mee kunnen gaan.
m.a.w. Je kunt met de onkunde van je buren ernstige schade oplopen.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 17:48
BenSKIP schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:33:
[...]

@Jazsie Ik ben het niet eens met je mening.

Met het buiten plaatsen wordt het risico wel degelijk minder. Elke bedrijfsmatige EOS staat (verplicht) buiten vanwege de CO problematiek. En als de accu buiten staat is de kans op schade aan gebouwen ook kleiner. ;)

Deze informatie krijg je als je de PGS 37-1 / -2 cursus volgt.

Mijn bericht is verder vriendelijk en onderbouwt informatief.

Donkere zonnebril 8) af en glimlach :*) aan, dan valt mijn toon echt wel mee. Ik heb wat zwarte humor, ieder voeltje zingt zoals het gebekt is.
Dan zijn we beiden het eens dat we beiden het met elkaar oneens mee zijn _/-\o_.
habbekrats schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Er speelt bij mij ook iets anders, ik woon volledig vrijstaand. Wat moet je in een rijtjeshuis/flat als je handige buurman ook zoiets in elkaar knutselt en natuurlijk niet op Tweakers leest. Dan heb je nog die stekker batterijen die Truus bij de AH koopt en ergens in de gang onder de trap zet. Na 10 jaar werken onder de trap weggestopt zou daar wel eens wat mis mee kunnen gaan.
m.a.w. Je kunt met de onkunde van je buren ernstige schade oplopen.
Dat vraag ik mij ook af, alleen al die stekker batterijen zijn wel allemaal goedgekeurd voor consumenten gebruik...

Durf wel te stellen dat deze doelgroep alles behalve zoals @BenSKIP zijn mbt veiligheid ;).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• BenSKIP
@Jazsie dat neem ik direct als waarheid aan. Er zijn ookal eerder vrij heftige discussies geweest mbt cellen horizontaal gebruiken, hoge C waardes hanteren, hoge voltages aanhouden, koude cellen laden, enz enz. in mijn in mijn ogen geheel onverstandig.

Allemaal zaken waar de fabrikant negatief advies op geeft. Dat ik een stapje extra doe weet ik. Dat dit mogelijk overkill is weet ik ook.

Ik hanteer, better be safe than sorry, om eerder gemotiveerde redenen. Voor die paar euro extra kan je de verzekeraar ook aantonen dat je er zoveel als mogelijk aan gedaan hebt om het zo veilig mogelijk te maken.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je dan kijkt naar melders, is iets zoals de Heiman Zigbee Koolmonoxide Detector dan een goeie om in ieder geval ook via Home Assistant / Zigbee, alerting te doen?

En dan samen met een Tuya ZigBee Luchtkwaliteit Detector PM2.5 Formaldehyde VOC CO2 Temperatuur Vochtigheid 6in1 Smart Air Box Sensor voor de rest van de waardes?

Hier zou je dan ook je ventilator op kunnen sturen of andere zaken?

Beter iets dan niets denk ik dan?

• Dogooder

Dogooder

dus...

Een LFP accupakket zal nooit intrinsiek veilig worden. En daarin heeft @BenSKIP, ongeacht de toon, gelijk. Maar ik hoop dat we in dit topic wel kunnen bespreken hoe we een accupakket richting "praktisch extreem veilig", althans in dezelfde risico klasse als de CV-ketel, wasdroger of verstofte playstation.

Een LFP cel gaat gelukkig niet zomaar in thermal runaway en het waterstof en CO ontstaat als het elektrolyt begint te ontbinden bij hoge temperatuur (~ 270°C). Dit kan komen door:
  • een externe bron, maar dan staat er waarschijnlijk al iets anders in de fik
  • Overladen, door een kapotte lader en een kapot BMS kan de batterij ver over de 3.65 V komen. Maar slechte assemblage kan ook grote ongelijkheid in cellen veroorzaken waardoor er ook voltage pieken kunnen ontstaan.
  • Interne kortsluiting door bijvoorbeeld dendrieten. Maar om veel H2 gas te produceren heb je ook een dikke kortsluiting nodig. Een enkel dendriet naald zal verdampen en wat gas produceren, maar geen kettingreactie veroorzaken als de rest van de cel nog koel is.
Daarvoor pleit ik voor een Defense in Depth aanpak:
  1. Preventie, behandel je cellen met liefde, niet te hoge voltages, niet te hoge stromen, let op de temperatuur. Maar ook, zorg voor goede assemblage! Heel belangrijk.
  2. Monitoring, kijk naar je delta cel voltage, bij hoge en lage soc en onder last. Een LFP cel gaat niet zomaar in thermal runaway, Daar gaat meestal al falen aan vooraf met verhoogde interne weerstand wat gedetecteerd kan worden als je oplet. Een zwakke cel zal sneller dalen in voltage in rust (zelf ontlading) of sneller pieken bij laden. De absolute waardes zijn misschien nog niet eens zo heel belangrijk, al ben ik wel benieuwd hoe de plug-in battery packs het doen vs de zelfbouw, maar kijk naar de trend. bijvoorbeeld van 4mV naar 15mV in 500 cycles is een rustige trend van degradatie. Maar van 15mV naar 40mV in 20 cycles, dan moet je echt wel gaan zoeken.
  3. Detectie, en hier komen de sensoren. Ik heb zelf de SEN0572 H2 sensor + esphome met het idee( ik moet het nog doen) om die aan de Rapid Shutdown van de omvormer te schakelen. Omdat ook dat het verschil kan maken tussen 120m2 gas en een sissertje. Uiteraard kan er al een zorgelijke hoeveelheid gas zijn ontstaan voordat het drukventiel op de cel knapt, maar wat ik eerder zei: intrinsiek veilig kan niet, maar we kunnen wel ons best doen naar praktisch extreem veilig. En een early warning van H2 gas kan je ook nog net de tijd geven om jezelf in veiligheid te brengen.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Gezien de discussie toch maar een goedkope CO melder bij de action meegepakt van 13 euro, niet zo luxe als iot melders, maar goed genoeg als waarschuwing om uit de buurt te blijven.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste