Veiligheid Energy Storage System (ESS)

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:56

wootah

They see me trollin'

@BenSKIP klopt, maar het is ook isolerend. Op aliexpress ook te vinden:
https://a.aliexpress.com/_Eu1FJYw
Aerogel is super isolerend alleen een broos materiaal waardoor het niet echt veel toepassingen buiten ruimtevaart experimenten had. Ik kwam er laatst achter dat men dit tegenwoordig ook in zulke isolatie doeken/dekens verwerkt dmv kleine stukjes aerogel er in te mixen. Het lijkt mij een van de manieren om ook zo'n aerogel laag tussen cellen te realiseren.

Maar nog een vraagje over jouw brandblussers:
Hoe weet je nou dat zo'n thermisch ampul is afgegaan? Of koppel je een CO sensor aan je battery room blusser via een vertraagde start?
Als ik zoiets zou willen kopen zou ik dat sowieso pas na juni in ontvangst kunnen nemen vanwege vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:49
Of een GB (GlassBulb) is afgegaan weet je direct, want je ruimte zit vol witte stof. Dat wordt er door elk spleetje en kiertje wel uitgeblazen.
Voortschrijdend inzicht leert echter het volgende:
Belangrijk om te weten de reactie verloopt exotherm (er vind warmteontwikkeling plaats.) De kleintjes spuwen op 50cm afstand 75'C uit. Dat smelt dus delen binnen je accupack weg.
De grote spuwen op 50cm meer dan 200'C uit! Sta je daar in de buurt, dan wordt je levend verbrand en vertel je het niet meer na.

Het was inderdaad het plan een melder te gebruiken en deze in melding te laten gaan, daarop ventilator uit te schakelen en de vertragingsrelais na X tijd te programmeren, zodat deze de aerosol te triggeren.

Maar gezien het voortschrijdende inzicht ben ik mij aan het bedenken of ik die extra warmte wel in mijn pack hebben wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:31
Als je naar falende lifepo4 cellen kijkt blijft dit dikwijls tot 1 cel geïsoleerd door de geringe warmte. Je wil ook niet dat een GB in je thuisbatterij de overige cellen doet ontbranden. Dan bereik je eigenlijk het tegenovergestelde resultaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:50
Ik wil me niet teveel bemoeien met de discussie hier (maar doe het toch heel even hehe :) )...

Veel extreem/complexe oplossingen lees ik. Dure oplossingen, of bijna onhaalbare oplossingen.

Voor een probleem dat eigenlijks nauwelijks aan bod komt. Probleem van een ongeval met een Lifepo4 accu thuis (ik heb er trouwens nog bar weinig van in het nieuws gezien). Ik snap dat dit draadje aandacht geeft aan veiligheid van ESS, maar volgens mij slaan sommigen helemaal door. Veiligheid is prima he, maar teveel is niet echt realistisch. Het schrikt anderen ook af omdat ze denken dat ze permanent een brandweerwagen standby moeten hebben op de oprit...

En dan te bedenken dat sommigen een EV (evt. met erger NMC accupack) op de oprit hebben staan... Elke weekend met de motor gaan touren (veel kans op verkeersongevallen met erge afloop, relatief gekeken). Soms de autogordel niet omdoen. Niet nadenken bij het opladen van een e-bike of step in de hal of garage. Niet elke x jaar de droger uit elkaar halen om deze uit te zuigen van al het stof dat zich daar ophoopt (vaak startende brand). Ik noem maar wat zaken met "hoger risico" ;)

Als iets zou gebeuren komt dat in 99% van de gevallen door een slechte connectie, kabelverbinding of niet aangedraaide schroef. Dus als iemand mij vraagt wat is nu iets dat je beter (het beste) kunt doen bij een (evt. DIY) accupack; een bak water op de oprit klaar hebben staan, een aerosol blusinstallatie van 5k, of een 40 euro momentsleutel kopen en gebruiken... Dan zeg ik die laatste...

Ik heb al mijn schroeven en moeren op Nm vastgezet, ik heb 3 MCCB breakers voor de accupacks, een co2/rook/hitte melder boven de omvormer en de packs en een temperatuur melding. Dat is het. En daar blifjt het ook bij.

Meer doen doe ik niet, want dan moet ik eerst naar andere risicovollere zaken kijken in en om het huis, die zijn namelijk veel gevaarlijker (of de kans is groter dat daar iets misgaat) :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Misschien nog wat belangrijks!

Bijna alle boxen worden geleverd met de gele 3240 epoxy sheets. Deze gele sheets bevatten halonen. GIFTIG! (Wel zuurstof bindend bij brand, maar het vormt dioxines.) GIFTIG!

Je kan beter de FR4 platen hebben.
De werking is verder identiek.

https://www.ztelecinsul.c...-sheet-and-fr4-board.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
wootah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:46:
@pvg ik denk dat het een grapje is, maar nooit zelf een accu brand gaan blussen met water. Zeker met zo'n geringe straal water van een huis aansluiting kan het leiden tot erger. Of je moet het echt snel onder water kunnen zetten net als de brandweer, maar dan nog, experts bellen!

Ik had met een vriend een discussie. Hij zei: waarom hang je de accu niet aan touwen boven een bak water. Brand het, valt ie vanzelf in een bak water :+

@MacD007 die sla ik niet over nee, waarschijnlijk ook iets van beton of a gyproc plafond systeem ofzo. Er zijn verschillende opties.
Moet je alsnog een flinke waterbak hebben, want door de plonsduik zal ook het nodige water eruit gaan. En het wordt wat minder handig, als er een muis aan dat touw gaat knagen..

Je zou ook een of meerdere stenen bakken kunnen metselen en daar een bodem zand in doen. Een paar zandzakken of een emmer zand ernaast + een paar blusdekens om de de boel af te dekken.

Ik zou me bij een buitenhuisje minder zorgen maken om het plafond. Liever dat dat gelijk instort en het vuur lager houdt, dan dat het materialen bevat, die rookontwikkeling kunnen veroorzaken en mogelijk vonken geven, die nabijgelegen bouwsels kunnen doen ontbranden.

Dan liever zorgen, dat alles rond dat huisje goed tegen hitte kan en niet licht ontvlambaar is.

Bij brand heb je maar beperkte tijd om iets te doen :
Gebeurt het als het buiten donker is, dan worden tijd en mogelijkheden verder beperkt.
De zekering gaat om, je hebt dan buiten waarschijnlijk beperkt licht/zicht.
Dan heb je hooguit 30 seconden, om te proberen of je die brand kunt blussen met een emmer zand, water of een brandblusser.

Stap 1a wordt hopelijk al voor je gedaan : het bellen van de brandweer.

Stap 2 is veiligheid : het weghalen/ in veiligheid brengen van mensen, dieren en evt brandbare goederen.

Stap 3 is afstand bewaren tot de hulptroepen er zijn, die het over kunnen nemen.

LifePo4 batterijen zijn minder giftig dan lithium- ion batterijen, die stoffen als kobalt bevatten.
(google)
Bij een brand in een LiFePO4-accu kunnen er gassen vrijkomen, maar het is belangrijk om te weten dat deze gassen niet per definitie gevaarlijk of brandbaar zijn in de normale verbrandingsoorzaak. LiFePO4 is stabieler dan andere lithium-ion batterijen en heeft een grotere tolerantie voor oververhitting en beschadigingen.
Hieronder een nadere uitleg:

LiFePO4 is stabieler:
LiFePO4-accu's zijn bekend om hun stabiliteit en zijn minder vatbaar voor thermische runaway dan andere lithium-ion batterijen.

Verbrandingsoorzaak:
Bij een brand in een LiFePO4-accu kunnen er gassen vrijkomen, maar dit is afhankelijk van de specifieke oorzaak van de brand.

Let bij maatregelen op, of het gaat om lithium batterijen, lithium-ion batterijen of LiFePo4 batterijen. daar zit verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

En waarom lezen we niet gewoon (met MQTT) de max cell temp uit en stoppen ruim voor het Thermal-Run-Away punt?

Pylontech voorbeeld:
ALS N/XXXXXXXX/battery/512/System/MaxCellTemperature >= 'Kritische waarde' - 5
DAN W/XXXXXXXX/vebus/274/Dc/0/MaxChargeCurrent = 0
EN/OF W/XXXXXXXX/vebus/274/Mode = 4

En wellicht aanvullend:
- relais schakelen t.b.v. ventilatie, pre-charge van brandblusser, etc...
- Lampen, berichten, signaalgever, wat er maar nodig is om te waarschuwen?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:33
HermanGast schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:51:
En waarom lezen we niet gewoon (met MQTT) de max cell temp uit en stoppen ruim voor het Thermal-Run-Away punt?

Pylontech voorbeeld:
ALS N/XXXXXXXX/battery/512/System/MaxCellTemperature >= 'Kritische waarde' - 5
DAN W/XXXXXXXX/vebus/274/Dc/0/MaxChargeCurrent = 0
EN/OF W/XXXXXXXX/vebus/274/Mode = 4

En wellicht aanvullend:
- relais schakelen t.b.v. ventilatie, pre-charge van brandblusser, etc...
- Lampen, berichten, signaalgever, wat er maar nodig is om te waarschuwen?
Standaard functie in de serial-battery driver. Die throttled netjes terug op basis van max temp.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

V_ger schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Standaard functie in de serial-battery driver. Die throttled netjes terug op basis van max temp.
Wat moet er dan verkeerd gaan, los van schade (fysieke beschadiging), om een runaway te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 23-05-2025 15:02 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
wootah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:55:
@BenSKIP Van jouw artikel:

[...]

We weten dat dat niet helemaal waar is, laatst zag ik nog een iets ouder artikel voorbij komen over iemand die een balkon accu + zonnepaneel installatie had die in vlammen op is gegaan. Nog geen maand in gebruik, van een bekend merk. Ik kan het niet helemaal terugvinden, hij staat ook niet op deze pagina: https://storagewiki.epri....Failure_Incident_Database

De CE markering is leuk inderdaad, eigenlijk stelt dat de fabrikant alleen in staat om in de EU iets te verkopen zover ik begrijp. Al mijn cellen hebben een CE markering, wellicht van Yixiang. Yixiang heeft zelf ook wat documentatie over certificaten enzo, wat dan opzich best redelijk is voor zo'n bedrijf.
niet helemaal juist, CE is wel een voorwaarde dat iets binnen de EU verkocht mag worden, maar lang niet voor alles zijn er deze verplichte CE eisen, bv voor auto’s bestaat er geen CE, voor bv speelgoed en electrische apparatuur dus wel. Vaak vallen producten ook onder verschillende CE productgroepen.
De CE richtlijnen ( per CE productgroep ) zijn in feite de minimale veiligheidseisen ( op basis van veiligheid, gezondheid en milieu) waaraan een product moet voldoen, afhankelijk van de richtlijn mag hij deze beoordeling zelf uitvoeren (hoe is ook geregeld) of dat het door een aangewezen orgaan ( bv tuv, kiwa, enz) is beoordeeld.
De fabrikant cq zijn eu vertegenwoordiger moet naast het bekende CE teken ook een verklaring van overeenstemming opstellen ( er zijn exacte eisen wat hierop moet staan ) hierop kun je o.a. zien op welke CE richtlijnen dit product is beoordeeld en door wie dit is gedaan.
Dit document moet verplicht bij een product worden meegeleverd.
Bij m’n batterijen zie je dat hier wel eens mee gerommeld is, m’n over de toegepaste CE richtlijnen. Voor een leek is dit zeer lastig te controleren. De overheid heeft hierheen controle verplichting maar valt vaak vlink tegen doordat de aangewezen instanties daar onvoldoende op letten.
Persoonlijk vind ik de grens van 20kWh ook een beetje apart. Ik snap dat PGS niet voor particulieren is bedoeld, maar als je 19kWh hebt die begint te branden heb je als particulier ook een groot probleem.

En dan heb je bedrijven die bij huurders thuis accu's op zo'n manier installeren: https://solarmagazine.nl/...ssible-of-nabije-toekomst (net onder het knieschot van het dak zo te zien)
Ik mag dan niet zoveel zeggen met 32kWh op zolder, maar ik ben geen professioneel bedrijf die daar z'n strik om heen doet. Ik ben me in ieder geval bewust van de gevaren, en ik vraag me af of die huurders iets weten.
Ik vrees dat ook bij hobbyisten veiligheid, uitzonderingen daargelaten, niet op een hoge plek staat. Ik vrees dan ook dat het risico m’n voor de brandweer alleen maar groter wordt, en zoals altijd loopt de bouwregelgeving daar weer 15 jaar achteraan. Op dit moment is nog steeds de NEN1010:2015 van toepassing terwijl er al lang de opvolger versie uit 2020 beschikbaar is.
De regels hebben een groot grijs gebied en er zijn allerlei bedrijven die er niet eens naar kijken heb ik het idee. De consument weet er vaak ook niks van met allerlei stekker accu's. Zo ook ketel klets die allerlei accu's achter het knieschot had staan en ook nog vermelde dat als je je zorgen maakt om veiligheid als je op vakantie gaat je het beste de accu helemaal moet ontladen en dan los moet koppelen van het net... tja

Misschien voel ik me dan, potentieel onterecht, veiliger dat ik weet wat ik heb gedaan met mijn accu en de instellingen van alles. Bij een gekocht product, zelfs geïnstalleerd door een professioneel bedrijf weet je minder en moet je maar vertrouwen lijkt het.
Lijkt me niet, zonder nu een beoordeling over jouw vakkundige kennis en ervaring te doen, moet je juist bij een goed bedrijf ervan uitgaan dat deze over de vakkunde beschikt, en ja beunhaas wil je daar dus zeker niet bij hebben, helaas weten deze jongens ook hun prijs, kijk maar eens wat de actuele normen bij de NEN kosten, en dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke cursussen en opleidingen. En die worden natuurlijk doorberekend.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Het CE keurmerk is niet beschermd, dit mag elke fabrikant toepassen. Zij geven daarmee aan dat het product een veilige productie gebruik en afvalfase heeft en veilig is voor mens dier en plant. Wat bij een batterij in beginsel al niet kan, want zowel de productie, gebruik en afvalfase kennen milieuaspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:52
Zomaar, ter informatie voor iedereen die (nog) vertrouwen heeft in het CE keurmerk...
Op Chinese goederen staat vaak een CE logo. Dat betekent China Export.
Het heeft niets van doen met Europese (veiligheids) normen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jla15lVjKMMCNAM4u4Fp-mXY-Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f6Ctj3HT3dYm2SQkLX6rfFK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:48:
Zomaar, ter informatie voor iedereen die (nog) vertrouwen heeft in het CE keurmerk...
Op Chinese goederen staat vaak een CE logo. Dat betekent China Export.
Het heeft niets van doen met Europese (veiligheids) normen.
[Afbeelding]
Sorry, dit China export wat je soms wel eens ziet is geen formeel teken cq heeft ook geen enkel formele status, zelfs niet in China. Dat is hier op tweakers ook al vaak voorbijgekomen, ik heb in het verleden ook deze misvatting gehad.
Zie hier de reactie van de RVO over de China export, formeel lijkt deze niet eens te bestaan.
Het is niets anders dan proberen een namaak CE teken te maken maar zonder dat je een oneigenlijke CE (fake) zonder de hierbij benodigde documenten te maken hebt.
Het probleem met het CE teken is dat het formeel dus geen teken maar een markering betreft, juridisch een groot verschil, het is hierdoor ook niet als teken cq logo onder het merkenrecht beschermd, iets waar ze nu binnen de EU nu wel mee bezig zijn om dat gemis recht te trekken.

Zie je dus een dergelijk namaak CE wat jij China Export noemd dan kan ik je maar een klein advies geven, skip deze aanbieder en koop daar zeker niets.

Dus zeker bij batterijen vraag vooraf niet alleen het CE teken op maar vraag om de verklaring van overeenstemming en kijk of deze inhoud overeenkomt met de juiste richtlijnen en normen.
Neem hier bv een voorbeeld van een goed merk waar de oorsprong van die documenten vertrouwen geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 24-05-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
BenSKIP schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 03:43:
Het CE keurmerk is niet beschermd, dit mag elke fabrikant toepassen. Zij geven daarmee aan dat het product een veilige productie gebruik en afvalfase heeft en veilig is voor mens dier en plant. Wat bij een batterij in beginsel al niet kan, want zowel de productie, gebruik en afvalfase kennen milieuaspecten.
Sorry, het CE teken zelf is mega beschermd door een reeks van EU wetten. Er staan behoorlijke straffen op voor het misbruik. Alleen het is dus zoals hier boven al is aangegeven geen teken cq logo maar een markering, juridisch dus een groot verschil.
Voor thuis-batterijen weet ik dat zeker al 6 richtlijnen op deze mogelijk van toepassing zijn, mogelijk zelfs nog meer.
Dus dit betekend dat je al met zeker van deze afzonderlijke richtlijnen en de eisen die daarin beschreven staan aan moet voldoen.
En niet vergeten, dit zijn dus de minimale eisen waaraan het product moet voldoen, soms mag dat een bedrijf zelf doen en documenteren en soms zal dit door een daarvoor bevoegd onafhankelijke instantie moeten gebeuren, dit is in de richtlijnen verwoord.
Laat je echter niet misleiden door de naam richtlijn, want daar is niets vrijblijvend aan, deze term omschrijft namelijk een EU wet die verplicht in de nationale wetgeving van elk EU land omgezet moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 24-05-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:52
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:13:
Zie je dus een dergelijk namaak CE wat jij China Export noemdt dan kan ik je maar een klein advies geven, skip deze aanbieder en koop daar zeker niets.
Precies. Je hebt goed begrepen waarom ik dit gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

MacD007 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Lijkt me niet, zonder nu een beoordeling over jouw vakkundige kennis en ervaring te doen, moet je juist bij een goed bedrijf ervan uitgaan dat deze over de vakkunde beschikt, en ja beunhaas wil je daar dus zeker niet bij hebben, helaas weten deze jongens ook hun prijs, kijk maar eens wat de actuele normen bij de NEN kosten, en dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke cursussen en opleidingen. En die worden natuurlijk doorberekend.
Oké, goede mening en ik geef je ook gelijk maar tergelijkertijd bevestig je ook mijn mening.
Ja, NEN dingen downloaden kosten veel geld, cursussen en opleidingen ook. En als je de echte professionals op de stoep hebt staan helemaal prima.
Het punt is, zoals je zegt, veel normen zijn nog oud en van toepassing, je hebt genoeg cowboys die ff in een markt springen.
Ik heb het zelf gezien met de installatie van mij zonnenpanelen, die gingen zo op de rug met 1 hand aan de ladder omhoog, geen probleem.
Hetzelfde ga je, of kun je nu al zien met thuis accu's iedereen spring in de markt en gaat aan de slag. Op social media kom je van alles tegen, ik heb mijn yixiang accu box al rechtop in een meterkast zien staan (die moet plat liggen) enz.
Veel word in doosjes gestopt, dicht geschroeft, wat instellingen er bij en het zal wel goed zijn, ofzo.

Zodoende heb ik laatst ook mijn groepenkast eens open gemaakt, gemonteerd door een groot professioneel bedrijf uit de regio dat hele nieuwbouw wijken aansluit enz. De baas is een oude vakman, allerlei nen certificeringen op de site enzo, top zou je denken toch?
Helaas, ik vond mijn groepenkast een grote rommel, oké, kan gebeuren, maar m'n beltrafo hebben ze aan de belkabel bevestigd door wat draadjes aan elkaar te draaien, los hangend, een beetje uit elkaar, maar gewoon open en bloot koper. Oké, het zal wel los lopen, maar dat mag je niet verwachten van zo'n bedrijf die ook minimaal marktconform alles aan je doorberekend.

Misschien kunnen jij en ik, en andere mensen in dit draadje een goede beoordeling geven of iets netjes is geïnstalleerd, maar de gemiddelde consument? Die ziet wat hangen, lampjes branden, stroomrekening omlaag gaan ofzo en dan is het goed.
Sowieso zie je dat de gemiddelde consument voor goedkoop gaat, waarom is het bij zaken als de action zo druk? Zie de gigantische stroom paketten uit Temu?
Perfect voor de cowboys die ff binnen een dag een accu ergens neer pleuren.

Regelgeving loopt of achter of er wordt weinig gecontroleerd/gehandhaafd. Ik denk dat het batterijpaspoort een goede verbetering is, maar ja, pas vanaf 2027 verplicht.

Dus, er zijn vast genoeg goede bedrijven die je zeker moet vertrouwen, maar, het is lastig zelf te controleren of je een goede te pakken hebt.

Uiteindelijk ga ik mijn accu verplaatsen, naar een nieuw te bouwen garage, met airco, afzuiging, vanalles. En dan laat ik de inverter netjes aansluiten door een gecertificeerde elektricien.

Overigens is mijn accu cel weldegelijk CE gecertificeerd, het is niet china export, ik ben me daar van bewust.
Ik heb het certificaat nog wat beter gelezen en de cellen zijn geslaagd voor de EMS :+
Naja, het is iets. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
wootah schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Oké, goede mening en ik geef je ook gelijk maar tergelijkertijd bevestig je ook mijn mening.
Ja, NEN dingen downloaden kosten veel geld, cursussen en opleidingen ook. En als je de echte professionals op de stoep hebt staan helemaal prima.
Het punt is, zoals je zegt, veel normen zijn nog oud en van toepassing, je hebt genoeg cowboys die ff in een markt springen.
een oude norm hoeft niet perse minder te zijn, zolang de uitgangspunten nog kloppen is dat in feite geen probleem.
Als je bv naar de NEN 1010 kijkt zitten de verschillen vaak in details, die soms echter wel belangrijk kunnen zijn.
Ik heb het zelf gezien met de installatie van mij zonnenpanelen, die gingen zo op de rug met 1 hand aan de ladder omhoog, geen probleem.
Nee, helaas is dit gewoon een afweging van het risico, en in dit geval niet eens het eigenlijke risico ( wat best hoog is) maar het risico dat je door de arbeidsinspectie wordt betrapt, want kun weten dat helaas de pakkans vrijwel nihil is door de huidige werkwijze van deze toezichthouder. En dat is politiek gewoon zo gewenst.
Men handhaaft als het gebeurt is, hierdoor heeft men minder personeel nodig die ook nog eens veel minder kennis en kunde moeten hebben, vroeger waren de arbeidsinspecteurs doorgewinterde HVK (hogere veilgheidskundigen met minimaal 20 jaar ervaring).
Hetzelfde ga je, of kun je nu al zien met thuis accu's iedereen spring in de markt en gaat aan de slag. Op social media kom je van alles tegen, ik heb mijn yixiang accu box al rechtop in een meterkast zien staan (die moet plat liggen) enz.
Mensen nemen niet de moeite om handleidingen te lezen, laat staan zich met de eisen vooraf kundig te maken
Veel word in doosjes gestopt, dicht geschroeft, wat instellingen er bij en het zal wel goed zijn, ofzo.
helaas ook dat, maar vergeet niet, het moet vooral goedkoop, dus ook hier zit de fout bij de koper.
Door onkunde koopt deze zaken die risico’s met zich meebrengen die hij niet direct verwacht, maar helaas nalaat om de basis aspecten vooraf te controleren.
Het besef dat zeker bij dit soort producten die vrijwel allemaal uit China komen, is dus het verschil tussen troep en kwaliteit helaas veelal alleen op basis van de prijs te maken, en soms gaat dat zelfs mis.
Zodoende heb ik laatst ook mijn groepenkast eens open gemaakt, gemonteerd door een groot professioneel bedrijf uit de regio dat hele nieuwbouw wijken aansluit enz. De baas is een oude vakman, allerlei nen certificeringen op de site enzo, top zou je denken toch?
Helaas, ik vond mijn groepenkast een grote rommel, oké, kan gebeuren, maar m'n beltrafo hebben ze aan de belkabel bevestigd door wat draadjes aan elkaar te draaien, los hangend, een beetje uit elkaar, maar gewoon open en bloot koper. Oké, het zal wel los lopen, maar dat mag je niet verwachten van zo'n bedrijf die ook minimaal marktconform alles aan je doorberekend.
helaas gebeurt dat en zo zou dat dus niet moeten, ik heb zelf jaren gelden mee mogen werken aan een APK voor gebouwen systeem, ondanks vele positieve reacties is dit door politieke gesteggel er nooit van gekomen. In mijn ogen een gemiste kans.
Misschien kunnen jij en ik, en andere mensen in dit draadje een goede beoordeling geven of iets netjes is geïnstalleerd, maar de gemiddelde consument? Die ziet wat hangen, lampjes branden, stroomrekening omlaag gaan ofzo en dan is het goed.
klopt, kun je overigens ook niet verwachten.
Sowieso zie je dat de gemiddelde consument voor goedkoop gaat, waarom is het bij zaken als de action zo druk? Zie de gigantische stroom paketten uit Temu?

Regelgeving loopt of achter of er wordt weinig gecontroleerd/gehandhaafd. Ik denk dat het batterijpaspoort een goede verbetering is, maar ja, pas vanaf 2027 verplicht.

Dus, er zijn vast genoeg goede bedrijven die je zeker moet vertrouwen, maar, het is lastig zelf te controleren of je een goede te pakken hebt.

Uiteindelijk ga ik mijn accu verplaatsen, naar een nieuw te bouwen garage, met airco, afzuiging, vanalles. En dan laat ik de inverter netjes aansluiten door een gecertificeerde elektricien.

Overigens is mijn accu cel weldegelijk CE gecertificeerd, het is niet china export, ik ben me daar van bewust.
Ik heb het certificaat nog wat beter gelezen en de cellen zijn geslaagd voor de EMS :+
Naja, het is iets. 8)7
Oké veel succes, overigens is het dus geen CE certificering maar een verklaring dat het voldoet aan minimale eisen die in de verklaring vermeld staan, en zelfs die kunnen dus onjuist zijn omdat men bv verplichte vergeten heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
wootah schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Naja, het is iets. 8)7
Ik had onlangs een gesprek met iemand die opleidingen verzorgt voor installateurs van zonnepanelen. Tijdens het gesprek zei hij mij dat hij al aan mij hoorde dat ik al met meer kennis en ervaring sprak dan hij van zijn cursisten meekrijgt. Hij zei mij: "Vergeet niet dat mijn cursisten op een ander niveau werken en denken dan jij, deze cursus heb jij niet nodig." Met andere woorden: "Als je bereid bent vooraf na te denken en tijdens het installeren je hoofd er ook gewoon bijhoudt, dan kan iedereen het."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Avenger 2.0 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:18:
Als je naar falende lifepo4 cellen kijkt blijft dit dikwijls tot 1 cel geïsoleerd door de geringe warmte. Je wil ook niet dat een GB in je thuisbatterij de overige cellen doet ontbranden. Dan bereik je eigenlijk het tegenovergestelde resultaat.
Geringe warmte? Nou nee hoor. Waarom wordt er ook bij LFP gesproken over thermal runaway? Omdat de ene cell de ander dusdanig verwarmt dat deze gaat koken en afblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Sorry, het CE teken zelf is mega beschermd door een reeks van EU wetten. Er staan behoorlijke straffen op voor het misbruik. Alleen het is dus zoals hier boven al is aangegeven geen teken cq logo maar een markering, juridisch dus een groot verschil.
Voor thuis-batterijen weet ik dat zeker al 6 richtlijnen op deze mogelijk van toepassing zijn, mogelijk zelfs nog meer.
Dus dit betekend dat je al met zeker van deze afzonderlijke richtlijnen en de eisen die daarin beschreven staan aan moet voldoen.
En niet vergeten, dit zijn dus de minimale eisen waaraan het product moet voldoen, soms mag dat een bedrijf zelf doen en documenteren en soms zal dit door een daarvoor bevoegd onafhankelijke instantie moeten gebeuren, dit is in de richtlijnen verwoord.
Laat je echter niet misleiden door de naam richtlijn, want daar is niets vrijblijvend aan, deze term omschrijft namelijk een EU wet die verplicht in de nationale wetgeving van elk EU land omgezet moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z34ZEfL4tncxLpf9LvIAtkzF_wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O2JywwF1hmqrra4oh3GyTJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaeBa1lgoO4Ge9CSuqCKst2wlY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1c6MNYsmaxeoENSfBqvkMNwX.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij het CE certificaat voor de JKBMS.

[ Voor 28% gewijzigd door BenSKIP op 24-06-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Illusion

(the art of)

BenSKIP schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:00:
[...]

Kan je één instelling noemen die het CE keur afgeeft of daarop controleert?
Één instelling die CE keur afgeeft/controleert? Ik kan je er tientallen geven. Kijk hier maar onder NANDO: https://webgate.ec.europa...ket-compliance-space/home

Beetje flauw, maar het is net iets gecompliceerder dan je denkt. Voor een groot deel van alle productsoorten heeft de EU besloten dat je het lekker zelf uit mag zoeken, maar voor een aantal high-risk productsoorten is er juist wel een plicht om je producten door een “notified body” onafhankelijk te laten certificeren. Klimspullen bijvoorbeeld.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Zal het anders formuleren.... KOMO, TÜV, NEN e.a. zijn certificerende instanties. Heb je een certificaat, dan heb je CE keur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
BenSKIP schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:00:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij het CE certificaat voor de JKBMS.
Ik ben er niet in thuis maar waar staat EMC voor?
(Is wellicht niet on topic, maar toch :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Electro Magnetic Compatible / Certified

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
Dat is dus precies wat ik bedoel! Certificaat veiligheid? Nee. Kortsluiting? Nee. Overspanning? Nee etc. te veel om op te noemen. Dat het geen magnetisch veld afgeeft... LEUK. Maar niet heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
Graag advies.

Ik ben bezig met het maken van een grote doos van magnesiumoxidepanelen (2-3 cm) en ventilatie. Ik kan geen ventilatieroosters vinden die elektrisch gesloten kunnen worden. Ik heb roosters nodig die de luchttoevoer in geval van brand kunnen blokkeren (en de ventilatie kunnen stoppen). En ik kan ze nog niet vinden. Iemand vertelde dat ze verkrijgbaar zijn op https://firepro.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Dit zijn opschuimende kanalen. Er zit een ring in die bij warmte opzwelt en zo het gat hermetisch afsluit.

Goedkoper is het plaatsen van een TIC Temperature Indicator Controller die bij een te hoge temperatuur de stroomkring verbreekt. Kost maximaal 10 euro, blijft het kanaal wel open, maar voer je niet meer actief zuurstof toe.

[ Voor 51% gewijzigd door BenSKIP op 24-06-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
BenSKIP schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:49:
Dit zijn opschuimende kanalen. Er zit een ring in die bij warmte opzwelt en zo het gat hermetisch afsluit.

Goedkoper is het plaatsen van een TIC Temperature Indicator Controller die bij een te hoge temperatuur de stroomkring verbreekt. Kost maximaal 10 euro, blijft het kanaal wel open, maar voer je niet meer actief zuurstof toe.
in geval van gaslekkage moet ik een ventilatiegat sluiten. alles is in orde, maar ik wil een betrouwbare mechanische oplossing die niet doorbrandt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als ik mag kiezen tussen brand of explosie, dan toch maar brand denk ik. De ruimte afsluiten klinkt als een recept voor een explosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
Q schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:24:
Als ik mag kiezen tussen brand of explosie, dan toch maar brand denk ik. De ruimte afsluiten klinkt als een recept voor een explosie.
Ik maak een grote accubox сфые in de garage. Het doel is om de gassen maximaal af te voeren via de pijp in het dak. Er zitten twee ventilatieopeningen in de kast. Eén daarvan moet gesloten zijn in geval van brandgevaar. Gassen blijven via de luchtleiding door het dak naar de straat ontsnappen. Het tweede gat mag niet geblokkeerd worden. (Of stelt u voor dat de ventilatie van 600 liter/minuut nooit mag worden uitgeschakeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik ben geen expert, maar het bestrijden van brand en ontploffingsgevaar lijkt gewoon tegenstrijdig.
Of je huis nu ontploft of afbrand, je huis is weg. Dus ergens maakt de keuze niet uit.

Maar ik vind een explosie gevaarlijker dan brand (projectielen enzo).
Wat voor afweging jij maakt is aan jou, ik kan je niet wijzen/helpen met officiele richtlijnen.

Het probleem is ook dat als je risico wilt mitigeren dan kost dat geld en dat kan de 'investering' veranderen in een 'hobby die geld mag kosten'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Q schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:24:
Die "keuze" ligt echter niet bij de mens, masr bij de cellen. LFP wordt verkocht als zijnde "explosion proof" maar de praktijk leert anders.
Bij brand is de schade meestal kleiner, bij een explosie weet je zeker dat ook je buren bij je komen aanbellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Jesaul schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:46:
[...]

in geval van gaslekkage moet ik een ventilatiegat sluiten. alles is in orde, maar ik wil een betrouwbare mechanische oplossing die niet doorbrandt
Een brandklep dus, die bestaan ook. Zijn vaak slechts voor eenmalig gebruik. De opschuimende kraag zit om de klep en in het op te schuimen kanaal. Je hebt die in diverse brandklasse, reactie tijd, temperatuur klasse (WTRD) en weerstandsklasse (WBDBO 30/60/90/120)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Q schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:57:
Ik ben geen expert, maar het bestrijden van brand en ontploffingsgevaar lijkt gewoon tegenstrijdig.
Of je huis nu ontploft of afbrand, je huis is weg. Dus ergens maakt de keuze niet uit.

Maar ik vind een explosie gevaarlijker dan brand (projectielen enzo).
Wat voor afweging jij maakt is aan jou, ik kan je niet wijzen/helpen met officiele richtlijnen.

Het probleem is ook dat als je risico wilt mitigeren dan kost dat geld en dat kan de 'investering' veranderen in een 'hobby die geld mag kosten'.
Oorzaak/gevolg van brand is enigszins te mitigeren (voorkomen / beperken)
Een explosie veel minder.
Het klinkt misschien heel stom, maar wil je beiden kansen reduceren, dan moet je kunnen koelen, langdurig en heel veel. Een waterleiding 32mm direct na de watermeter naar je accushed waar een thermische ampul een (paar)douchekop(pen) dichthoud staat heel stom, maar is verreweg de beste keuze om ellende te beperken. Alleen daarmee is een thermal runaway te sussen. Gaat de boel branden (lucky you) ventilatie STOP zetten. Gaat de boel afgassen: volle bak ventileren en HOPEN dat er geen vonkje komt! (Anders alsnog brand of bij ophoping the big bang.)
Eerder had ik het bij ventileren over afzuigen, maar bij nader inzien wordt het "overdruk" creeren dus inblazen. Waarom? het koelende vermogen van warme lucht afzuigen is groter dan koudere lucht in blazen, maar de kans op ontbranding door een vonkje in de vent waar een mogelijk explosief mengsel stromen moet is groter, daarnaast voorkom je hopelijk ook de twee luchtlagen van zware en lichtere luchtlagen doordat de lucht turbulent blijft. Puur theoretisch dan..... waarmee ik uit de buurt van eventuele explosiegrezen blijven wil. Ene gas is giftig, maar heeft deels brandvertragende (dovende) werking CO / CO2 andere deel is hoogst explosief H2. Theoretisch: cellen zijn zelfvoedend bij brand, is er (nog) geen brand, dan die gassen zo goed mogelijk in mengsel houden. Je perst bij overdruk toch wel alles via spleetjes en kiertjes naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
BenSKIP schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 03:45:
Puur theoretisch dan..... waarmee ik uit de buurt van eventuele explosiegrezen blijven wil. Ene gas is giftig, maar heeft deels brandvertragende (dovende) werking CO / CO2 andere deel is hoogst explosief H2. Theoretisch: cellen zijn zelfvoedend bij brand, is er (nog) geen brand, dan die gassen zo goed mogelijk in mengsel houden. Je perst bij overdruk toch wel alles via spleetjes en kiertjes naar buiten.
Er zijn twee problemen met de isolatiebox.
Als je er lucht in moet pompen voor ventilatie, moet deze volledig geïsoleerd zijn. Anders ontsnapt het explosieve gas door de kieren. Maar dan kun je geen deur maken om de box te openen.
Of je kunt het doen zonder volledige isolatie, maar dan moet de lucht eruit geblazen worden. Dit is effectiever, maar vereist duurdere ventilatoren die niet vonken.
Dus de optie om via kieren naar buiten te persen is niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
We spreken hier niet over een isolatiebox. Je moet een batterij NOOIT isoleren, deze moet warmte kwijt kunnen raken. Een EC ventilator voldoet al snel aan ATEX maar is niet voorzien van certificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
BenSKIP schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:15:
We spreken hier niet over een isolatiebox. Je moet een batterij NOOIT isoleren, deze moet warmte kwijt kunnen raken. Een EC ventilator voldoet al snel aan ATEX maar is niet voorzien van certificering.
Sorry, het is niet helemaal duidelijk zonder context. Ik heb het over het isoleren van de kieren in de doos en het afdichten van het luchtkanaal, niet over volledige isolatie. Als de doos twee ventilatiegaten en een deur heeft, zal bij een gaslek alles via de kieren ontsnappen (behalve de ventilatiegaten), wat op zich al ongewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Excuses.... maar hebben wij het over hetzelfde? Ik kan je niet helemaal volgen, dus misschien zit ik op een ander spoor dan jij. Ik heb het niet over een batterybox, maar over een battery-room / shed, garage, berging, kelder. Ik wil mijn battery-box juist niet luchtdicht hebben, want deze moet warmte kwijt kunnen. Ik ventileer mijn batterybox niet, ik ventileer de ruimte waarin deze staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
BenSKIP schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:44:
Excuses.... maar hebben wij het over hetzelfde? Ik kan je niet helemaal volgen, dus misschien zit ik op een ander spoor dan jij. Ik heb het niet over een batterybox, maar over een battery-room / shed, garage, berging, kelder. Ik wil mijn battery-box juist niet luchtdicht hebben, want deze moet warmte kwijt kunnen. Ik ventileer mijn batterybox niet, ik ventileer de ruimte waarin deze staan.
Ik heb het over een ander ontwerp. Ik wil accu's in de garage plaatsen. Maar ik wil de garage veilig maken. En ik wil de accu's in de winter en in de hete zomer gebruiken. In de winter hebben ze isolatie nodig. In de zomer hebben ze geforceerde ventilatie nodig om de warmte af te voeren bij 35 graden. Ik wil de garage NIET ventileren. Er zitten ventilatieopeningen in het plafond van de garage. En mijn idee is om een ​​grote accubak te maken met twee ventilatiegaten. De ventilatie zal via een pijp in het plafond van de garage plaatsvinden om gassen naar buiten af ​​te voeren. Dit vermindert het risico op schade aan de garage zelf. Bovendien schrijven de veiligheidsnormen voor dat gassen naar buiten moeten worden afgevoerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Overdruk zorgt ook voor afvoer. Accu's moet je ook in de winter niet isoleren. Die moeten verwarmd kunnen worden met een heating pad. Er zijn al branden geweest bij geïsoleerde accusystemen. Overdruksystemen zijn eveneens bedoeld om gassen af te voeren / rook van buiten niet toe te laten. Veel trappenhuizen hebben overdruksystemen, het zijn immers vluchtwegen die je niet vol rook hebben wil. Als je binnen een trappenhuis wat rook loslaat wordt om veiligheidsredenen de gassen ook naar buiten afgevoerd. Lucht in een garage inblazen kan er dus prima voor zorgen dat gassen / dampen worden afgevoerd. Puntafzuiging is efficiënter voor hetgeen jij bereiken wil, jij bouwt als ik het goed begrepen heb een box in een box systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 27-06-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesaul
  • Nu online
BenSKIP schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:43:
Overdruk zorgt ook voor afvoer. Accu's moet je ook in de winter niet isoleren. Die moeten verwarmd kunnen worden met een heating pad. Er zijn al branden geweest bij geïsoleerde accusystemen. Overdruksystemen zijn eveneens bedoeld om gassen af te voeren / rook van buiten niet toe te laten. Veel trappenhuizen hebben overdruksystemen, het zijn immers vluchtwegen die je niet vol rook hebben wil. Als je binnen een trappenhuis wat rook loslaat wordt om veiligheidsredenen de gassen ook naar buiten afgevoerd. Lucht in een garage inblazen kan er dus prima voor zorgen dat gassen / dampen worden afgevoerd. Puntafzuiging is efficiënter voor hetgeen jij bereiken wil, jij bouwt als ik het goed begrepen heb een box in een box systeem.
Ja, ik wil zo'n klassiek systeem bouwen: "Ventilatie van brandbare veiligheidskast".
Samen met geforceerde koeling tijdens het verwarmen. En thermische isolatie en verwarming in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://globalspill.com.au/wp-content/uploads/2024/03/Vent-kit-assembly-pic-600x597.jpg
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61l+bBAcnfL._SL1438_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Hoe kan ik .pdf bestanden uploaden? Ik heb aanvullende safetysheets voor de MB31 en aanvullende documenten m.b.t. het CE keurmerk en ROHS wat ik met jullie delen wil. Hierin staat ook beschreven hoe cellen een afkeur of "B status" verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Tweakers ondersteunt geen bijlagen, je kunt alleen plaatjes hosten op tweakers.net zover ik weet.
Je zult de files extern moeten delen vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
Bij deze de LINK naar de bestanden waar ik het over had.
Deze link blijft slechts 21 dagen actief.

[ Voor 16% gewijzigd door BenSKIP op 02-07-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:43:
Bij deze de LINK naar de bestanden waar ik het over had.
Deze link blijft slechts 21 dagen actief.
Hij zegt dat hij maar 6 dagen actief blijft.

Ik heb een kopie gemaakt van de files en hier een link gemaakt die actief blijft totdat ik er niet meer ben. (mijn eigen blog)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Je kan ze ook gewoon via de website downloaden of via de off-grid garage
https://drive.google.com/...rnDcqAd5MjBa2XqEDmJImceIO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Slux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:47:
Je kan ze ook gewoon via de website downloaden of via de off-grid garage
https://drive.google.com/...rnDcqAd5MjBa2XqEDmJImceIO
Als dat dezelfde files zijn dan is dit de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Dit zouden best hetzelfde kunnen zijn, maar ze staan een beetje verstopt bij Andy en niet alle informatie staat bij elkaar. Dit is (volgens EVE) de MB31 info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Limewire, ik wist niet dat dat nog bestond!
De rohs is interessant, die had ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Voor de mensen met een Deye: https://www.deyeinverter....c+eniec61000+iec62920.pdf en https://www.scribd.com/do...nverter-merged-compressed
Wederom een beperkte CE label. Maar mocht er ooit eens naar een keurmerk gevraagd worden, dan is het terug te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door BenSKIP op 02-07-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Zo af en toe het stof van je cellen afblazen schijnt positieve uitwerking te hebben op de levensduur.

The italian tune-up.

https://topgear.nl/autoni...k-voor-elektrische-autos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:17
Vanuit het Victron topic hier heen gestuurd betreft veiligheid accu istallatie:
  • Omschakelaar in de meterkast om de AC van het huis en MP te scheiden (Dit is zowiezo aan te raden voor onderhoud, firmware updates etc.)
  • Noodknop buiten de accu ruimte met brandvertragende kabel om de MP's uit te schakelen.
  • Maximum laad- en ontlaadstroom configureren zodat de boel niet wordt overbelast en daar je DC zekeringen op aanpassen zodat die er uit gaan ruim voordat de boel gaat ontgassen.
  • Rookmelder in de ruimte aangesloten op de Cerbo om de boel uit te schakelen.
  • Vonkvrije ventilator naar buiten die schakelt bij sluiting en/of overtemp en bij afgaan rookmelder. (evt op eigen nood stroom aansluiting)
  • losse brandblusser net buiten de ruimte, met een 3m masker er naast zodat je geen giftige dampen inademt.
  • Als laatste een blus installatie, hoeft niet fancy te zijn, je hebt van die blus bommen die je boven je installatie kan plaatsen, die gaan af bij brand
De brandblussser is er meer voor alles dat beginnend is en geen accu brand. dat zelfde geld voor de blusbom.
Meer ter voorkoming van erger als je er op tijd bij bent. Op het moment dat de vlammen er uit slaan is het vooral snel het huis uit en als mogelijkk onderweg naar buiten de noodknop indrukken.

Als je accu sluiting maakt of te zwaar wordt belast door bijvoorbeel falende BMS dan komt er dacht ik oa waterstof en giftige gas vrij (of is dit alleen voor loodaccu's?), dit wil weg hebben uit de ruimte als mogelijk om te voorkomen dat het een ontploffing geeft uiteindelijk? en je wil ooit de ruimte weer in kunnen lopen.
Verder ook te gebruiken om lucht te verversen als het te warm wordt.
En thermische schakeling (of de noodknop) die de fan uit zet in geval van brand want je wil geen zuurstof toevoegen aan de ruimte.

Wat zijn jullie gedachten hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

@agraaf geen slechte punten, maar volgens de PGS 37-1 norm wil je kunnen ventileren als een CO melder af gaat. Dit moet minimaal 6x het volume van je accu systeem (ruimte) kunnen ventileren per uur als er gassen vrijkomen. Bij brand moet de ventilatie stoppen. Brand detecteren ben ik nog niet helemaal over uit, wellicht is hitte detectie het best want een standaard rookmelder gaat misschien af bij standaard LFP ontgassing.

Voor consumenten zijn er nog niet echt standaard oplossingen in ieder geval.

Let wel, er zijn hier verschillende meniningen in het topic over hoe ver je wilt gaan met veiligheid, allemaal prima natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

agraaff schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:44:

Als je accu sluiting maakt of te zwaar wordt belast door bijvoorbeel falende BMS dan komt er dacht ik oa waterstof en giftige gas vrij (of is dit alleen voor loodaccu's?), dit wil weg hebben uit de ruimte als mogelijk om te voorkomen dat het een ontploffing geeft uiteindelijk? en je wil ooit de ruimte weer in kunnen lopen.
Verder ook te gebruiken om lucht te verversen als het te warm wordt.
En thermische schakeling (of de noodknop) die de fan uit zet in geval van brand want je wil geen zuurstof toevoegen aan de ruimte.

Wat zijn jullie gedachten hierop?
Ik ben geen (verre van een) expert, heb nul relevante professionele expertise op het gebied van veiligheid. Ik heb er wel een persoonlijke interesse in.

Als een LFP accu aan het uitgassen is dan komt er ook waterstof vrij, dat is niet alleen bij lood accu's het geval. (Verder nog zooi giftige gassen en heel veel in een korte tijd, daar wil je niet in staan).

Voorkomen van een explosie of het voorkomen dat een brand erger wordt is "mutually exclusive".
Zoals je aangeeft wil je explosief gas weg hebben, maar ventileren wakkert een brand aan.

Dus het is kiezen tussen twee kwaden, zoals ik het begrijp.
Persoonlijk zou ik kiezen voor brand, liever brand dan een explosie.

Met een brand heb je nog 'kans' dat je huis te redden valt, wat herstel werk maar te overzien.
Bij een explosie worden muren / gevels weggeslagen en mag de boel worden afgebroken en herbouwd.

Bij de 'twee Duitse explosies" waren hele gevels verwoest en was het huis verloren. Maar tja, je huis kan ook geheel of zodanig afbranden dat het ook effectief verloren gaat.

Wie heeft de wijsheid wel in pacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:09

pvg

Q schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Ik ben geen (verre van een) expert, heb nul relevante professionele expertise op het gebied van veiligheid. Ik heb er wel een persoonlijke interesse in.

Als een LFP accu aan het uitgassen is dan komt er ook waterstof vrij, dat is niet alleen bij lood accu's het geval. (Verder nog zooi giftige gassen en heel veel in een korte tijd, daar wil je niet in staan).

Voorkomen van een explosie of het voorkomen dat een brand erger wordt is "mutually exclusive".
Zoals je aangeeft wil je explosief gas weg hebben, maar ventileren wakkert een brand aan.

Dus het is kiezen tussen twee kwaden, zoals ik het begrijp.
Persoonlijk zou ik kiezen voor brand, liever brand dan een explosie.

Met een brand heb je nog 'kans' dat je huis te redden valt, wat herstel werk maar te overzien.
Bij een explosie worden muren / gevels weggeslagen en mag de boel worden afgebroken en herbouwd.

Bij de 'twee Duitse explosies" waren hele gevels verwoest en was het huis verloren. Maar tja, je huis kan ook geheel of zodanig afbranden dat het ook effectief verloren gaat.

Wie heeft de wijsheid wel in pacht?
Losstaande garage of (mini) schuurtje opofferen… Dan kun je met een goede nachtrust genoegen nemen met de minimale veiligheidsmaatregelen (zekeringen, voldoende dikke kabels, BMS met de juiste settings, enz). Onnodig extra risico zoals DC schakelaars, DC relais enz. kun je dan weglaten. Verder: zorg dat je je ontwerp snapt! Zorg dat je elke setting van de BMS kent en waarom die op een bepaalde waarde staat.

Maar ben ook geen expert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Tja, als dat kan dan is dat het veiligste.

Maar het kan niet altijd en ik heb twee mensen geholpen die beiden hun setup of op zolder, of op verdieping 1 boven de meterkast heeft staan. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Hier toch even waarom lùh LFP cell met een lage C-rate geladen en ontladen MOET worden.

Lùh zal er maar mee in lùh maag zitten!

YouTube: Did you compress your battery or adding a preload force on battery?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Tja, ik heb mijn cellen los op de plank gezet zoals Andy. Achteraf heb ik daar mijn bedenkingen bij.
Ik beperk de (ont)laadstroom tot circa 0.2-0.3C, maar tochzie ik dat sommige cellen echt opzwellen.

Ik heb 4 parallelle banken. Met name 1 wijkt echt af van de rest. Omdat ze los staan staan ze nu in een soort zig-zag opstelling.
Kwa capaciteit of dV tussen de cellen zie ik niets raars. Maar echt een heel goed gevoel heb ik er niet bij.

Achteraf alsnog fixeren doet vast meer kwaad dan goed..
Mocht iemand daar wat over te zeggen hebben, laat het weten. Ik zag dat Harold zijn oude cellen wel in een nieuwe behuizing "gedrukt" heeft. De zwelling bij mijn cellen is wel zodanig dat dat niet gaat lukken.

[ Voor 17% gewijzigd door V_ger op 18-07-2025 12:26 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:07:
Hier toch even waarom lùh LFP cell met een lage C-rate geladen en ontladen MOET worden.

Je zal er maar mee in lùh maag zitten!

YouTube: Did you compress your battery or adding a preload force on battery?
Als ik even snel op de transcriptie af ga hebben ze het over 1C en nog veel hoger dat schadelijk is voor de cellen.

Nu mag ik misschien niet extrapoleren / interpreteren, maar dan denk ik dat je met een grens van 0.5C, wat de meeste mensen hier hanteren voor laden / ontladen wel 'goed' zit. Als in: een compromis tussen vlot kunnen laden / ontladen en redelijke levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

V_ger schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:23:
Achteraf alsnog fixeren doet vast meer kwaad dan goed..
Dat kan zijn, maar je kunt ook kiezen om het geleidelijk te doen: iets met DIY platen, spanbanden en iedere week compressie iets strakker zetten?

Mijn setup is niet serieus, maar ik wil niet dat de cellen zo degraderen dat er gevaar ontstaat. Dus mogelijk ga ik ook iets knutselen in de toekomst met wat banden en platen, voor zover dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Het punt is dat als ik iets zou maken, ik geen idee heb van de opgelegde kracht.
Voor eventuele toekomstige uitbreiding lijkt me daarom de EEL CCS batterij wel wat. Dan kan ik ze per blok los op de plank zetten, maar zijn ze wel samengebouwd/gefixeerd.

Nadeel is dat er 1 of andere stekkerverbinding aan zit waarvan me niet duidelijk is hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

V_ger schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:36:
Het punt is dat als ik iets zou maken, ik geen idee heb van de opgelegde kracht.
Voor eventuele toekomstige uitbreiding lijkt me daarom de EEL CCS batterij wel wat. Dan kan ik ze per blok los op de plank zetten, maar zijn ze wel samengebouwd/gefixeerd.

Nadeel is dat er 1 of andere stekkerverbinding aan zit waarvan me niet duidelijk is hoe en wat.
Ik denk dat niemand weet wat de opgelegde kracht precies zal zijn. Of je nu zelf knutselt of zon DIY Yixiang doos koopt. Niemand heeft de spullen om het te meten.

Waar het om lijkt te gaan is dat je de zwelling beperkt bij het ontladen. Als je dat voor elkaar kan krijgen lijkt mij dat 'goed genoeg'. Maar dat is verder aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
0,5C is prima. Er zijn echter ook tweakers die daar boven of zelfs ruim boven zitten. Dan wel met 12v en 24v dozen.

Hoe hoger lùh C rating, lùh groter lùh lans ôh swèhwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
V_ger schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:36:

Vooropgesteld, ik weet niet of achetraf samenpersen verstandig is.
Misschien delamineer je daar de boel wel mee wat mij gevaarlijk lijkt.
Met een spanband de boel bij elkaar houden gaat denk ik niet lukken, daar belast je doorgaans ook vooral slechts de hoeken mee. Je zou iets kunnen bedenken met 4 misschien beter 6 draadeinden en betonplex, en dan dagelijks een halve slag per kant ofzo. Ellende daarmee zal zijn dat de cellen ook als zigzag kunnen gaan verspringen, dus moet het eigenlijk ook al over de lengte vastgezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat niemand weet wat de opgelegde kracht precies zal zijn. Of je nu zelf knutselt of zon DIY Yixiang doos koopt. Niemand heeft de spullen om het te meten.

Waar het om lijkt te gaan is dat je de zwelling beperkt bij het ontladen. Als je dat voor elkaar kan krijgen lijkt mij dat 'goed genoeg'. Maar dat is verder aan jou.
YouTube: Ich werde nie wieder Akkuzellen so stark verspannen! 😱 Neue Erkenntn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Grappige bezigheidstherapie :D

Hoeveel mensen die bezig zijn met DIY accu's gaan zo ver? En ik vind dit nog niet goed genoeg, ik verwacht sensoren tussen de rij cellen die over tijd ook worden uitgelezen. Al is het maar 1 sensor per rij cellen. Alleen dan weet je zeker dat je binnen de tolleranties blijft van de fabrikant.

Mijn Duits is waardeloos dus ik weet niet waarom hij zijn zijn cellen niet meer zo sterk zal aanspannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Grappige bezigheidstherapie :D

Hoeveel mensen die bezig zijn met DIY accu's gaan zo ver? En ik vind dit nog niet goed genoeg, ik verwacht sensoren tussen de rij cellen die over tijd ook worden uitgelezen. Al is het maar 1 sensor per rij cellen. Alleen dan weet je zeker dat je binnen de tolleranties blijft van de fabrikant.

Mijn Duits is waardeloos dus ik weet niet waarom hij zijn zijn cellen niet meer zo sterk zal aanspannen.
Was meer een reaktie op jouw:
;)

Hij meet dus wel en heeft veren gezocht die bij de te verwachten expansie/contractie de kracht gelijk houden.
Hij spant ze nu minder strak aan omdat hij, volgens hemzelf, nu accuraat kan meten.

(Ik heb drie van die DIY Yixiang boxen. Ik denk(!!) dat de compressie van die boxen ergens tussen geen-compressie en optimale-compressie in zal zitten. Ik vind dat ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Hermarcel schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Was meer een reaktie op jouw:

[...]

;)

Hij meet dus wel en heeft veren gezocht die bij de te verwachten expansie/contractie de kracht gelijk houden.
Hij spant ze nu minder strak aan omdat hij, volgens hemzelf, nu accuraat kan meten.
Hij meet wel maar meet hij ook daadwerkelijk wat je moet meten, ik zie geen validatie / controle van aannames.

Geen druk sensor tussen de cellen of aan de uiteinden, zoals ik het begrijp. Dat is wat ik wil zien.

Ik zie hem een digitale moment sleutel uitlezen, hoe goed zich dat vertaalt naar een concrete druk op de cellen, ik snap de natuurkunde/wiskunde dat je een schatting kan doen, maar gedrag van materiaal gaat voor afwijkingen zorgen. Kun je allemaal meenemen in een berekening, maar dat zie ik niet gebeuren.

Hoe goed die accu bouwers het uiteindelijk zelf doen weet ik ook niet.

Ik snap dat je video een beetje tongue-in-cheek bedoeld was en ik misschien wat serieuzer regeer dan bedoeld.
(Ik heb drie van die DIY Yixiang boxen. Ik denk(!!) dat de compressie van die boxen ergens tussen geen-compressie en optimale-compressie in zal zitten. Ik vind dat ok.
Dat lijkt mij gewoon de juiste houding.

Koop gewoon zo'n DIY doos en accepteer dat het wel goed genoeg zal zijn. De cellen zitten goed klem, het materiaal is niet zo rigide dat de boel te strak kan komen te staan. De cellen zullen wel tegendruk ervaren bij het opzwellen. Of dat genoeg is, who knows. Waarschijnlijk meer dan niets.

Of "meer dan niets" misschien wel niet goed genoeg is en niets doet en dat het minimaal '300kg bla bla' moet zijn en anders is het zinloos, who knows?

Het moet leuk blijven en er zijn in een ESS installatie belangrijkere zaken om je druk over te maken.

Iedereen hier is toch proefkonijn / early adopter :D

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 19-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Hij meet wel maar meet hij ook daadwerkelijk wat je moet meten, ik zie geen validatie / controle van aannames.

Geen druk sensor tussen de cellen of aan de uiteinden, zoals ik het begrijp. Dat is wat ik wil zien.
Even wat credits voor de man: Hij gebruikt wel degelijk druksensoren. Met de momentsleutel controleert hij welk aanhaalmoment met de juiste druk overeenkomt. Daardoor weet hij welk moment nodig is om de juiste druk te krijgen voor mensen zonder druksensoren.
Kijk maar op dit tijdstip: YouTube: Ich werde nie wieder Akkuzellen so stark verspannen! 😱 Neue Erkenntn...

En verder inderdaad wat ik al zei:
We zitten dus op dezelfde lijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Hermarcel schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Even wat credits voor de man: Hij gebruikt wel degelijk druksensoren. Met de momentsleutel controleert hij welk aanhaalmoment met de juiste druk overeenkomt. Daardoor weet hij welk moment nodig is om de juiste druk te krijgen voor mensen zonder druksensoren.
Kijk maar op dit tijdstip: YouTube: Ich werde nie wieder Akkuzellen so stark verspannen! 😱 Neue Erkenntn...

En verder inderdaad wat ik al zei:

[...]

We zitten dus op dezelfde lijn :)
Prima, dan is hij de eerste waarvan ik weet dat hij het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
wat betreft bulged cells en het "opnieuw" in vorm persen even contact met EVE opnemen.

Catherine Chen
+86 199 7310 7598

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Q schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Er moet iets van compressie zijn, daarom draai je ze aan met een moment sleutel zodat je iig niet teveel hebt.
Die verticale boxen voldoen daarom ook niet die vertrouwen op zwaartegracht waardoor de onderste te veel en de bovenste accu's geen compressie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

agraaff schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Er moet iets van compressie zijn, daarom draai je ze aan met een moment sleutel zodat je iig niet teveel hebt.
Die verticale boxen voldoen daarom ook niet die vertrouwen op zwaartegracht waardoor de onderste te veel en de bovenste accu's geen compressie hebben.
De oriëntatie vind ik belangrijker en spannender dan dat wat cellen iets meer of minder ‘compressie’ ervaren.

Je hebt gelukkig tegenwoordig ook verticale behuizingen waarin de cellen in twee rijen rechtop boven elkaar staan, daar zou ik naar kijken. Liggen ze ook niet op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
@V_ger Ze zeggen hier dat je met 2 bouten, dus met 4 moeren 5Nm per moer aantrekken moet.

https://zeilersforum.nl/i...mrekenen-naar-nm?start=50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

BenSKIP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:05:
@V_ger Ze zeggen hier dat je met 2 bouten, dus met 4 moeren 5Nm per moer aantrekken moet.

https://zeilersforum.nl/i...mrekenen-naar-nm?start=50
Ik heb in mijn yixiang box ze aangedraait op 1nm, want ik heb 6 schroeven en toevallig zat de aandruk plaat toen tegen de rest van de metalen behuizing, dus verder ging ie sowieso niet.
Overigens staat in de specsheet van EVE cellen ook onder welke SOC 300kg moet worden gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
dus zitten er ook elconex veren tussen? want de SOC verandert steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Wat zijn dat, M4 bouten?
https://www.technicon.nl/...r_schroefverbindingen.pdf
Ik weet niet of ze deze normen hebben genoemd in de handleiding?

https://convertlive.com/n...naar/newton-meter-243#300
je zou voor 300Kg 2940nm moeten aandraaien, dat kan nooit kloppen, dan moeten het heel flinke bouten zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door agraaff op 23-07-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Amy Peng van QSO beweerd dat de A40L battery tester 6-8Ah te weinig registreert, zij beweert dat ELKE EVE MB31 meer dan 330Ah capaciteit hebben zou. Nou begrijp ik wel dat de EBC A40L niet gekalibreerd is, maar 6-8Ah minder meten vind ik dan wel weer wat te "toevallig". Normaal gesproken zou ik dan een deviatie + & - x% verwachten. Wie kan de bewering van Amy bevestigen of ontkrachten? We spreken over nog geen 2% meer dan dat de A40L aangeeft het is dan ook verwaarloosbaar, maar waar zou deze deviatie in kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
In het kader van -Durf te vragen- het volgende:

Wie zou aan de hand van de volgende detector iets moois kunnen bedenken om een PWM fan te laten optoeren bij detectie?

Of een relais te doen sluiten? (alarmering)

https://a.aliexpress.com/_EwikmR0

Ik kan namelijk (zelf) geen leuke H2 sensor vinden.

Zelf dacht ik een shelly te kunnen gebruiken.
https://www.shelly.com/pr...=1&_psq=0-10&_ss=e&_v=1.0

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 05-08-2025 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 03:44:
In het kader van -Durf te vragen- het volgende:

Wie zou aan de hand van de volgende detector iets moois kunnen bedenken om een PWM fan te laten optoeren bij detectie?

Of een relais te doen sluiten? (alarmering)

https://a.aliexpress.com/_EwikmR0

Ik kan namelijk (zelf) geen leuke H2 sensor vinden.

Zelf dacht ik een shelly te kunnen gebruiken.
https://www.shelly.com/pr...=1&_psq=0-10&_ss=e&_v=1.0
In de Topic Start staat toch een exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
jawel, maar Hitma levert niet aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:19
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:51:
jawel, maar Hitma levert niet aan particulieren.
Heb je dat nagevraagd. Soms willen ze wel leveren maar dan moet je afzien van je rechten als consument.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:34
John245 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Heb je dat nagevraagd. Soms willen ze wel leveren maar dan moet je afzien van je rechten als consument.
Dat is wel een twijfelachtige constructie, want je kunt hier wettelijk geen afstand van doen (dwingend recht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ik gebruik deze constructie ook niet vaak. En niet alle bedrijven willen dit doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
terug naar mijn vraag dan maar?

Want uit de reacties begrijp ik dat tot nu toe niemand H2 detectie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:15:

Met deze sensor kan je zoiets wel fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Goed gevonden! Maar die prijzen zijn te ge-Trumped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:44
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:15:

Gebruik hier de de MiCS4514 gekoppeld aan een ESP. Heb de sensor hier aangeschaft https://nl.mouser.com/Pro...252BYplVG4egl%252Bg%3D%3D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Nog een veiligheids dingetje gevonden. De JK bms kan op 2 kanalen een relais aantrekken. Daar zou je de programeerbare
https://a.aliexpress.com/_ExNggwQ
aan kunnen koppelen zodat deze jou eigen triggers meld.
overtemperatuur <-- (lijkt mij hierbij het meest nuttig)
ondertemperatuur
overspanning
onderspanning
etc
Doosje heeft 4 kanalen, dus goed voor 2 of 4 JK's.
Zo kan je 'snachts mogelijk net even iets voor de ellende rechtop in je bed gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:09

pvg

BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:30:
Nog een veiligheids dingetje gevonden. De JK bms kan op 2 kanalen een relais aantrekken. Daar zou je de programeerbare
https://a.aliexpress.com/_ExNggwQ
aan kunnen koppelen zodat deze jou eigen triggers meld.
overtemperatuur <-- (lijkt mij hierbij het meest nuttig)
ondertemperatuur
overspanning
onderspanning
etc
Doosje heeft 4 kanalen, dus goed voor 2 of 4 JK's.
Zo kan je 'snachts mogelijk net even iets voor de ellende rechtop in je bed gezet worden.
De BMS heeft al een ingebouwde pieper die je ook kunt programmeren als ik het me goed herinner… maar die zit in de BMS en kun je elders misschien niet horen…

[ Voor 4% gewijzigd door pvg op 05-08-2025 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
precies dat :-D
Daarom deze als extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03:29
Ik heb momenteel m'n Pylontech US2000Cs elks achter een Mega fuse hangen aan een DC bus bar en van daaruit ga ik naar een enkele class T fuse (225A).
Nu is dat natuurlijk niet zo veilig aangezien die Mega fuses niet tegen de hoge kortsluitstromen bestand zijn die LFP batterijen met zich meebrengen.
Daarom wil ik deze vervangen door de correcte zekering.
Een class T fuse per batterij incl. houders is enerzijds prijzig (al snel 100 euro per batterij), maar bovendien zit ik met een praktisch probleem aangezien de class T fuses van 110A een M6 ipv een M8 oog hebben.
De Adler EF3 fuses zouden een interessant en goedkoop alternatief kunnen zijn, maar deze zijn traag en beginnen pas bij 150A, wat te veel is voor de Pylontech kabels.
Ongetwijfeld zijn er hier nog mensen die met een gelijkaardige setup zitten.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik zie grofweg 3 soorten oplossingen, maar heb bij alle 3 m'n bedenkingen:
1) Custom cable laten maken voor pylontech met een M6 oog en een class T fuse gebruiken (zou niet zo direct weten waar ik dit kan laten doen en zelf ga ik me er niet aan wagen)
2) Een mega en een Adler EF3 combineren per batterij
3) Een soort boutverbinding waaraan ik de pylontech kabel enerzijds en een M8-M6 kabel anderzijds mee verbind, maar dat is weer een extra verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Kluns
Waarom is de Adler EF3 te traag voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik heb onlangs een goedkope oplossing gepost.
Een snelle Class T fuse met CE keur van Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Kluns schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:53:
Ik heb momenteel m'n Pylontech US2000Cs elks achter een Mega fuse hangen aan een DC bus bar en van daaruit ga ik naar een enkele class T fuse (225A).
Nu is dat natuurlijk niet zo veilig aangezien die Mega fuses niet tegen de hoge kortsluitstromen bestand zijn die LFP batterijen met zich meebrengen.
Daarom wil ik deze vervangen door de correcte zekering.
Een class T fuse per batterij incl. houders is enerzijds prijzig (al snel 100 euro per batterij), maar bovendien zit ik met een praktisch probleem aangezien de class T fuses van 110A een M6 ipv een M8 oog hebben.
De Adler EF3 fuses zouden een interessant en goedkoop alternatief kunnen zijn, maar deze zijn traag en beginnen pas bij 150A, wat te veel is voor de Pylontech kabels.
Ongetwijfeld zijn er hier nog mensen die met een gelijkaardige setup zitten.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik zie grofweg 3 soorten oplossingen, maar heb bij alle 3 m'n bedenkingen:
1) Custom cable laten maken voor pylontech met een M6 oog en een class T fuse gebruiken (zou niet zo direct weten waar ik dit kan laten doen en zelf ga ik me er niet aan wagen)
2) Een mega en een Adler EF3 combineren per batterij
3) Een soort boutverbinding waaraan ik de pylontech kabel enerzijds en een M8-M6 kabel anderzijds mee verbind, maar dat is weer een extra verbinding
Ad 1) dat kan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
YouTube: Electric Boat Explodes While Charging: LFP Batteries

Cabrio bootje na H2 explosie door LFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jammer dat er nooit details beschikbaar zijn over wat er is toegepast en wat er écht is gebeurd.
Hier is de boodschap vooral dat de accu mogelijk in een ongeschikte ruimte stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
te vochtig, ik denk ook te warm, maar vooral te weinig ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Het is kiezen tussen twee kwaden (brand of explosie) en deze brandweer expert lijkt een sterke voorkeur voor brand te hebben…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Deze brandweerman is duidelijk erg gepassioneerd, en heeft ook wel goede punten. Uit eerdere video's maakte ik op dat hij in principe de PGS norm maar niks vind, het onderdompelen van auto's in bakken water ook niet enz.
Ik vind het een beetje lastig wat hij nou wil met accu's, misschien het liefst geen lithium accu's.

Ik zag deze laatst ook voorbij komen: https://www.omropfryslan....trische-autos-kan-blussen
Er staat in dat in alle provincies, behalve Friesland, de brandweer een soort water snij apparaat heeft die door de accu behuizing heen gaat en direct the behuizing kan vullen met water of zoiets, best een interessante oplossing.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste