Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je mag zelf kiezen aan welke kant van "risico = kans * effect" je wilt gaan zitten. Ik blijf zeggen kans is klein, effect is groot. Voor mij is daarnee het risico groot, maar anderen vinden kans zwaarder wegen.
Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!
Wil je toch inzage in mijn denkwijze, lees dan vooral verder en misschien dat je risicobeoordeling toch anders gaat zien.
Niet dat dat mijn doel is, want wat jij doet/laat zal mij aan mijn derrière oxideren.
En dan nu de theorie in:
Eén EVE MB31 cel KAN >250 liter gas uitstoten.
(We gaan continu uit van het meest extreme scenario, want dat is gebruikelijk bij externe veiligheid. (Ookal hebben we het hier over de interne veiligheid.)
We zetten even wat meer licht op de meest gevaarlijke componenten die vrij kunnen komen.
H₂ = 40% → 100 L H₂
CO = 20% → 50 L CO
H₂ (20–50%) dominant voor explosie (zeer lage ontstekingsgrens, hoge ontstekingswaarde)
CO (10–30%) dominant voor acute toxiciteit
CO₂ (10–30%) verstikkingsrisico in afgesloten ruimtes
Koolwaterstoffen (tot ~10%) dragen bij aan brand/explosie
HF (<1%) klein volume, maar hoog risico (corrosie + longschade)
Om te kunnen rekenen nemen we de volgende waarden die veelal genoemd worden, al is de deviatie ruimer.
40% van de 250 L is H2(g)
H2 kent een LEL van 4% en daar wil je (naar mijn bescheiden mening) onder blijven.
20% is CO (Sluipmoordenaar onder de gassen, niet te zien, niet te ruiken, bind aan hemoglobine in het bloed waardoor O2 geen kans krijgt.)
1 cel faalt = snel afblazen 250 L gas = 40% H₂ = 100 L H₂
Maar.... daar wil je onder blijven dus hanteer je Max 1% H₂ (¼ van LEL)? (Ruim veilige marge)
Het benodigde verdunningsvolume:
Om 100 L H₂ tot 1% te verdunnen is nodig:
10 m³ luchtvolume om onder 1% H₂ te blijven zonder ventilatie.
Dus.... voor 1 cel heb je 10 m³ aan ruimte nodig.
Heb je meer cellen? 10m³ * aantal cellen.
16S = 160m³
Is je ruimte kleiner dan 160m³, advies: ACH verhogen! (AirChanges/Hour)
Heb je 16 cellen dan moet je dus het tekort aan "ruimte" gaan "vergroten" door lucht te gaan verversen.
Voor 1x 16S zit je dus al op een ACH van 160.
Persoonlijk denk ik: H(our) te breed, maaar.... gaan bij 1 falende cel meerdere cellen in TR?
Bij TR verloopt het afblazen kortdurend en heftig. Vokgende aanname:
Totale gasvrijgave: +/- 250 L in +/- 60 s? (Ik denk zelf in minder tijd!)
H₂ = +/-40% = 100 L H₂ = 0.1 m³/min
Explosiepreventie (H₂) met veiligheidsmarge ≤ 1 vol% (≈25% van de LEL).
ongeveer 350 CFM per falende cel bij 1% LEL.
Minimumgrens (2% H₂) = 175 CFM per cel!
1 CFM = 1,75m³ per uur.
Ik noem hier CFM omdat se meeste ventilatoren een CFM aanduiding hebben.
Een 4 inch (100mm) EC fan komt op +/- 200 CFM
(6 inch EC fan +/- 400 CFM)
Dat is dus net aan voldoende voor 1 (a 2) afblazende EVE MB31 cellen voor H2 (g)
Om deze reden zeg ik ventilatie is een must have.
Voor CO worden de waardes EXTREEM (x100)
Dat trekt geen enkele industriele ventilator. Om deze reden zeg ik detectie = evacuatie.
Om deze reden heb ik detectie + alarmering op VOC, CO2, CO, temperatuur en H2.
Als je < 50 ppm CO wilt houden (En dat is al kritisch! De brandweer hanteert 8 PPM op de Dräger pieper.) En je wilt dit middels ventilatie voor elkaar krijgen dan heb je >30.000 CFM per cel nodig! Dat is alleen haalbaar in de buitenlucht, niet in enige behuizing!
Note: CO en H2 zijn lichter dan lucht. Accu in kelder, opening in de woning? RISICO!
Disclaimer: Dit hoef je niet te doen. Ik raad het aan. Vind jij de kans te klein en bespaar je liever €300 uit, prima goed. Vind je dat vrouw, kinderen, jij, je buren meer waard zijn dan €300? En/of wil je het effect mitigeren? Plaats dan detectie + alarmering + ventilatie.
Wil je enigszins aan de PGS 37 voldoen, dan is bovenstaand een MUST HAVE.
Vind je het allemaal onzin, waarom heb je dit alles dan toch gelezen? Ik had je toch al gewaarschuwd?
[
Voor 4% gewijzigd door
BenSKIP op 06-05-2026 06:22
]