Een productiefout met een gaatje in de folie van de accucel, of een dendriet die door de folie heen prikt over lifetime. Dan gaat geen BMS of zekering voorkomen dat de cel al zijn energie dumpt (het voorkomt wel erger, bijv dat andere accupakketten meegaan).HermanGast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:15:
En is het ooit voorgekomen dat een accu met een goed werkend BMS de cell temperatuur zo hoog laat oplopen dat er een thermal runaway ontstaat? Uitgangspunt lijkt me dat BMS de inverter stopt zodra cell temp buiten werkbereik komt.
Tweede vraag of een kortsluiting met een juist afgezekerde AC en DC kant op de installatie een thermal runaway kan veroorzaken?
Als antwoorden NEE en NEE zijn, wat moet er dan gebeuren voordat een accu gaat uitgassen?
Op welke afstand zit de brandweer? Deze kunnen voorkomen dat jij het huis van je buren gaat aanstralen.Pakhaas schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:41:
[...]
Bedankt! Ik ga inderdaad de achterwand bekleden met brandwerende platen en een ombouw maken met brandwerend materiaal. Zal mij er in verdiepen. De garage heeft verder geen ramen. Het is puur een deur vanuit de bijkeuken en een (electrisch) garagedeur naar buiten.
Ik wil sowieso de garage nog isoleren. Gipsplaten met 180min brandwerend is dan voldoende? https://www.jongeneel.nl/...000x1200x6mm/p/E500200507
Ze zullen NUL,NUL / NADA / NAKKO met je accu doen.
Voldoende ventilatie aanbrengen is belangrijk. >6x batteryroom per uur. (Moet dan ook voldoende aanvoer zijn!) Dus gekruist (onder) invoer overzijde (BOVEN!) afvoer
Vrijstaand huis. Wel heel pessimistisch allemaal. Staan al heel wat batterijen in NL. Er vliegt niet wekelijks 1 in de fik.BenSKIP schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:08:
[...]
Op welke afstand zit de brandweer? Deze kunnen voorkomen dat jij het huis van je buren gaat aanstralen.
Ze zullen NUL,NUL / NADA / NAKKO met je accu doen.
Voldoende ventilatie aanbrengen is belangrijk. >6x batteryroom per uur. (Moet dan ook voldoende aanvoer zijn!) Dus gekruist (onder) invoer overzijde (BOVEN!) afvoer
Hoe bereken ik die 6x batteryroom. Bedoel je de oppervlakte van de accu's?
Het gaat om Lifepo4 batterijen. Wat ik overal lees is dat die relatief veilig zijn. https://nl.redwaybattery....teries-need-to-be-vented/
[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 22-11-2025 22:30 ]
Ik hou het super optimistisch. Als je een Tesla met 60km per uur en 80kwh aan accu’s tegen een muur kan rijden zonder dat er brand komt, dan zal het in huis echt wel meevallen.Pakhaas schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:24:
[...]
Vrijstaand huis. Wel heel pessimistisch allemaal. Staan al heel wat batterijen in NL. Er vliegt niet wekelijks 1 in de fik.
Het gaat om Lifepro4 batterijen. Wat ik overal lees is dat die relatief veilig zijn. https://nl.redwaybattery....teries-need-to-be-vented/
De ‘ruimte’ waar je accu’s in staan behoort volgens PGS 6x per uur geventileerd te worden. Stel je hebt een hok van 2x2x2m waar je accu’s in staan, dan heb je dus 8m3 en moet je zorgen voor 6x8 = 48m3 ventilatie per uur. Deze stroomt inderdaad het beste van onderen in, en van boven uit (naar buiten, niet naar je woonkamer).
Hiermee wordt de opbouw van een eventueel explosief gas mengsel in vrijwel alle gevallen voorkomen.
Als je het geheel in een afgesloten kast zet met eigen ventilatie aanvoer en afvoer naar buiten heb je maar een heel kleine fan nodig. Ik sprak een paar weken met Toby van de Zonnepanelensuper en hij is erg betrokken bij de veiligheidsnormen. Hij is bezig om een set voor ventilatie samen te stellen die met de juiste backup mechanisme ook blijft lopen als je hoofd accu’s aan het smelten zijn. Super interessant om te horen waar hij allemaal over heeft nagedacht.
Moeten de ventilatoren in zo'n ventilatiesysteem dan ook een onafhankelijke voeding hebben? Het is niet ondenkbaar, lijkt me, dat juist bij een calamiteit de stroom uitvalt en de ventilatie stopt.
Daar had hij het wel over met een separate 12v accu voor de ventilatie. Maar ja hoe hou je die goed en opgeladen…Hermarcel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 21:32:
Moeten de ventilatoren in zo'n ventilatiesysteem dan ook een onafhankelijke voeding hebben? Het is niet ondenkbaar, lijkt me, dat juist bij een calamiteit de stroom uitvalt en de ventilatie stopt.
In Portugal hoeft dat niet, daar is de PGS-37 nog op siësta 😂
Wat te denken van een 11 kg propaan fles , te ver gezocht mensen. Ik heb nog geen meldingen gezien van LFP die een ontploffing veroorzaakt hebben. Wel een Li-ion batterij opslag in Duitsland met een foute firmware.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Je hebt in dit topic niet alle posts met video's bekeken?Pakhaas schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:24:
[...]
Vrijstaand huis. Wel heel pessimistisch allemaal. Staan al heel wat batterijen in NL. Er vliegt niet wekelijks 1 in de fik.
Het gaat om Lifepo4 batterijen. Wat ik overal lees is dat die relatief veilig zijn. https://nl.redwaybattery....teries-need-to-be-vented/
Je moet zitten op RISICO
"Kans" (klein) * "effect" (GROOT!)
volume batteryroom = M³ * 6
En de spontane Tesla branden en die van fietsaccu's zie je dan niet omdat je smart optimistische bril dat die beelden automatisch blokkeren? (NMC Li-ion)Beer070 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:52:
[...]
Ik hou het super optimistisch. Als je een Tesla met 60km per uur en 80kwh aan accu’s tegen een muur kan rijden zonder dat er brand komt, dan zal het in huis echt wel meevallen.
De ‘ruimte’ waar je accu’s in staan behoort volgens PGS 6x per uur geventileerd te worden. Stel je hebt een hok van 2x2x2m waar je accu’s in staan, dan heb je dus 8m3 en moet je zorgen voor 6x8 = 48m3 ventilatie per uur. Deze stroomt inderdaad het beste van onderen in, en van boven uit (naar buiten, niet naar je woonkamer).
Hiermee wordt de opbouw van een eventueel explosief gas mengsel in vrijwel alle gevallen voorkomen.
Als je het geheel in een afgesloten kast zet met eigen ventilatie aanvoer en afvoer naar buiten heb je maar een heel kleine fan nodig. Ik sprak een paar weken met Toby van de Zonnepanelensuper en hij is erg betrokken bij de veiligheidsnormen. Hij is bezig om een set voor ventilatie samen te stellen die met de juiste backup mechanisme ook blijft lopen als je hoofd accu’s aan het smelten zijn. Super interessant om te horen waar hij allemaal over heeft nagedacht.
Waarom bouwt een Chinese auto fabrikant een automatisch uitwerpbare accu? (Weet niet of dit LFP is.) Vast omdat zij ook optimistisch zijn. PGS 37 maakt ook een specifieke uitzondering voor LFP.
Deze staat helemaal achterop de achterkant van dat lege A4tje.
@BenSKIP Je vergelijking met Tesla gaat mank, bijna alle branden met Tesla's zijn ongeluk impact beschadiging. Zo'n Tesla brand kan dan direct ontstaan of pas later als er na de beschadiging weer geladen ontladen gaat worden. Ik neem maar aan dat je thuisbatterij niet aan de rit gaat.
@habbekrats Nouwww nee. Er gaat niets mank. "BIJNA" alle Tesla's..... dus bevestig je mijn stelling.
Kans KLEIN * Effect GROOT!
Nog mooier, de Chinees die de battery pack lanceert is van Chery (iCar 03) en heeft CATL LFP cellen.
Kans KLEIN * Effect GROOT!
Nog mooier, de Chinees die de battery pack lanceert is van Chery (iCar 03) en heeft CATL LFP cellen.
[ Voor 35% gewijzigd door BenSKIP op 23-11-2025 10:12 ]
In het kader van prefentie, batterijen, omvormers, zekeringen etc zijn meestal ontworpen naar en voldoen aan specifieke veiligheidseisen. Maar hoe zit dat met de meest gangbare BMSen zoals bv JK en Seplos? Ik zie hier nergens wat over en met het tempo waarmee bv JK updates uitbrengt kan ik me amper voorstellen dat ze aan bv IEC 61508 voldoen. Zijn er wel BMSen die aan dit soort standaarden voldoen? Of is inderdaad de BMS op dit moment de zwakste schakel in de veiligheidsketen?
@BenSKIP
Mag ik aannemen dat je geen brandbare materialen in je huis hebt?
Dat je blusinstallaties in elke ruimte hebt want er zal maar een slechte verbinding in één van de lasdozen zitten?
Dat je elk jaar je gasleidingen laat controleren want na xx jaar weet je maar nooit? En ze lopen wel van je meterkast helemaal naar de ketel op zolder (aanname, ik ken je huis niet) met allerlei koppelingen.
Kansen van al die zaken hierboven zijn klein, maar efect groot
Misschien een idee om realistisch en praktisch te blijven? En voor de duidelijkheid: realistisch en praktisch blijven is niet hetzelfde als bagatelliseren.
Dat je blusinstallaties in elke ruimte hebt want er zal maar een slechte verbinding in één van de lasdozen zitten?
Dat je elk jaar je gasleidingen laat controleren want na xx jaar weet je maar nooit? En ze lopen wel van je meterkast helemaal naar de ketel op zolder (aanname, ik ken je huis niet) met allerlei koppelingen.
Misschien een idee om realistisch en praktisch te blijven? En voor de duidelijkheid: realistisch en praktisch blijven is niet hetzelfde als bagatelliseren.
@bernieW
BMS, DC-automaat en smeltveiligheid.
BMS en DC-automaat zijn chinees. Maar smeltveiligheid is Adler (duits?) voor een reden.
Edit:
Hoe geweldig een BMS ook is, de enige aktie die genomen kan worden is het verbreken van de "accustroom naar binnen of naar buiten toe". Een cel die op tilt slaat, kan daar zomaar mee doorgaan.
BMS, DC-automaat en smeltveiligheid.
BMS en DC-automaat zijn chinees. Maar smeltveiligheid is Adler (duits?) voor een reden.
Edit:
Hoe geweldig een BMS ook is, de enige aktie die genomen kan worden is het verbreken van de "accustroom naar binnen of naar buiten toe". Een cel die op tilt slaat, kan daar zomaar mee doorgaan.
[ Voor 42% gewijzigd door Hermarcel op 23-11-2025 10:30 ]
Je hebt deels gelijk. Inderdaad geen gas in mijn huis. Ik bagatelliseer niets, ik verwerp de stelling van de Tesla en geef aan dat ook LFP niet de heilige graal is. Als mensen stellen dat LFP 'relatief' veilig is, dan is vast in relatie met Li-ion en dan geef ik ze gelijk. LFP doet ook gewoon BOEM! YouTube: Electric Boat Explodes While Charging: LFP Batteries
[ Voor 60% gewijzigd door BenSKIP op 23-11-2025 10:33 ]
@BenSKIP
Welke maatregelen zijn er afgekondigd door instanties naar aanleiding van de Tesla risico's (waar ik me niet in verdiept heb)? Of komt het zo sporadisch voor dat instanties dat niet noodzakelijk vonden? En valt het dus onder acceptabel risico?
Edit:
Wat ik bedoel is: Waar leg je de grens tussen acceptabel en niet-acceptabel?
Welke maatregelen zijn er afgekondigd door instanties naar aanleiding van de Tesla risico's (waar ik me niet in verdiept heb)? Of komt het zo sporadisch voor dat instanties dat niet noodzakelijk vonden? En valt het dus onder acceptabel risico?
Edit:
Wat ik bedoel is: Waar leg je de grens tussen acceptabel en niet-acceptabel?
[ Voor 14% gewijzigd door Hermarcel op 23-11-2025 10:34 ]
Och och och.... jij wilt voor elke stelling die mensen doen een onderbouwing? Ben je jurist of sportverslaggever ofzo? Juristen willen ook altijd jurisprudentie of certificaten zien. Of heb je gewoon zin om te becommentariëren?
En om je vraag te beantwoorden: JA (UNECE R100)
En om je vraag te beantwoorden: JA (UNECE R100)
[ Voor 9% gewijzigd door BenSKIP op 23-11-2025 10:42 ]
Misschien wil je je post nog even nalezen? Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op.BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:37:
Och och och.... jij wilt voor elke stelling die mensen doen een onderbouwing? Ben je jurist of sportverslaggever ofzo? Juristen willen ook altijd jurisprudentie of certificaten zien. Of heb je gewoon zin om te becommentariëren?
Lijkt me toch wel inherent aan het Tweakers forum dat als je een stelling poneert, je dit kunt toelichten en onderbouwen? Anders kunnen we net zo goed naar facebook verhuizen.BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:37:
@BernieW Heb ik toch al gedaan? Snap niet helemaal waar de ruis vandaan komt. Ik zeg hetzelfde als anderen. "Ja, ELKE accu is een in potentie een extra onveilige situatie." Als ik dan lees dat mensen liever slechts de optimist uithangen, dan mag dat. Maar geef daarbij wel aan dat dat optimisme niet gegrond is. Als we daarbij gehele huisinstallaties ook in stelling willen brengen, kan ik daarbij ook aangeven dat het beton van je huis wellicht nog radioactief zal zijn. Maar daar ging het helemaal niet om, toch?
@BenSKIP
Dank voor je toevoeging in je edit. Maar kun je vertellen waar ik kan vinden dat deze eisen/richtlijnen zijn opgesteld of aangepast naar aanleiding van de Tesla incidenten waar jij naar verwijst? Want die relatie mis ik.
Nogmaals. de vraag was:
Waar leg je de grens tussen acceptabel en niet-acceptabel? Immers, een 100% risico-vrije of gevolg-vrije installatie zul je nooit bereiken.
Dank voor je toevoeging in je edit. Maar kun je vertellen waar ik kan vinden dat deze eisen/richtlijnen zijn opgesteld of aangepast naar aanleiding van de Tesla incidenten waar jij naar verwijst? Want die relatie mis ik.
Nogmaals. de vraag was:
Waar leg je de grens tussen acceptabel en niet-acceptabel? Immers, een 100% risico-vrije of gevolg-vrije installatie zul je nooit bereiken.
Ik bestrijd dat ik "slechts de optimist" uithang. Maar ik ben wel realistisch en wil een acceptabele situatie als het gaat om risico en gevolg. En dus vraag ik naar onderbouwing van beweringen.BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:52:
@BernieW Heb ik toch al gedaan? Snap niet helemaal waar de ruis vandaan komt. Ik zeg hetzelfde als anderen. "Ja, ELKE accu is een in potentie een extra onveilige situatie." Als ik dan lees dat mensen liever slechts de optimist uithangen, dan mag dat. Maar geef daarbij wel aan dat dat optimisme niet gegrond is. Als we daarbij gehele huisinstallaties ook in stelling willen brengen, kan ik daarbij ook aangeven dat het beton van je huis wellicht nog radioactief zal zijn. Maar daar ging het helemaal niet om, toch?
Als je daar moeite mee hebt, so be it.
Ik denk dat ik de optimist ben. Ik ga dalijk nog even 3 fasen Russisch roulette doen zonder handschoenen 😎. I feel lucky today 😂Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:59:
[...]
Ik bestrijd dat ik "slechts de optimist" uithang. Maar ik ben wel realistisch en wil een acceptabele situatie als het gaat om risico en gevolg. En dus vraag ik naar onderbouwing van beweringen.
1. Normen volgen altijd NA incendenten.Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:56:
@BenSKIP
Nogmaals. de vraag was:
2. Eens
Jij was die "optimist" ook niet. Dus snap je hele verweer niet.Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:59:
[...]
Ik bestrijd dat ik "slechts de optimist" uithang. Maar ik ben wel realistisch en wil een acceptabele situatie als het gaat om risico en gevolg. En dus vraag ik naar onderbouwing van beweringen.
ok, my bad.BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:08:
[...]
Jij was die "optimist" ook niet. Dus snap je hele verweer niet.
Tav punt 1: Normen worden ook pro-actief opgesteld. Geen idee of dathier ook zo is. Maar ik begrijp dat ik geen antwoord ga krijgen.BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:05:
[...]
1. Normen volgen altijd NA incendenten.
2. Eens
Zegt geen ruk zo'n fik, we weten de oorzaak niet wel het gevolgBenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:27:
Je hebt deels gelijk. Inderdaad geen gas in mijn huis. Ik bagatelliseer niets, ik verwerp de stelling van de Tesla en geef aan dat ook LFP niet de heilige graal is. Als mensen stellen dat LFP 'relatief' veilig is, dan is vast in relatie met Li-ion en dan geef ik ze gelijk. LFP doet ook gewoon BOEM! YouTube: Electric Boat Explodes While Charging: LFP Batteries
-Goed en degelijk aangesloten?
-Overladen ?
-Plaatsing onder in een afgesloten boot, konden de gassen wel weg ?
En er zijn al miljoenen Tesla's die rondrijden ik heb niet echt het idee dat er elke week 50 in de fik staan door ondoordacht laden/ontladen.
@BenSKIP en mijzelf en nog vele anderen gebruiken sticks om de effecten op high risk locaties te miimaliseren.Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:24:
@BenSKIP
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
@John245
Die kende ik nog niet. Ik kende alleen de chinese uitvoering die in batterijkasten wordt meegeleverd. Daarbij had ik zoiets van "baat het niet dan schaadt het niet".
Maar dit is een zweeds product. Vind ik toch meer overtuigend.
Thanks!
Die kende ik nog niet. Ik kende alleen de chinese uitvoering die in batterijkasten wordt meegeleverd. Daarbij had ik zoiets van "baat het niet dan schaadt het niet".
Maar dit is een zweeds product. Vind ik toch meer overtuigend.
Thanks!
Dank John245, maar ook deze kitkatreep is de bekende druppel op de gloeiende plaat. Voor de mensen die een pack in huis willen zetten: Don't!
En... lees EERST dit GEHELE draadje....
Inderdaad, als je dat blind plaatst wel. Maar de leverancier kan precies vertellen hoeveel er nodig zijn. En dat zijn er meer als dat je denkt.BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:42:
Dank John245, maar ook deze kitkatreep is de bekende druppel op de gloeiende plaat. Voor de mensen die een pack in huis willen zetten: Don't!
En ik ben het natuurlijk een dat ze het hele topic moeten lezen.
En ook eens geen accu in huis. Hier netjes alles in de kelder onder de garage.
[ Voor 13% gewijzigd door John245 op 23-11-2025 16:08 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
ik zou er eentje in elke verdeler zetten. Zijn afgesloten kasten hier
Verdeler is groepenkast?Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:30:
ik zou er eentje in elke verdeler zetten. Zijn afgesloten kasten hier
ja, niet meterkast. Die hebben we hier in portugal niet. Hoofdverdeler en onderverdelers overal. Ingebouwd in de muur, op de muur, buiten, binnen.
Mijn hoofdzekeringen zitten aan de straat. Meter ook, maar niet bij elkaar. Is "anders" dan in Nederland.
De grid-kabels zijn bovengronds. De wijktrafo hangt ook in een mast. Dus maar "geïnvesteerd" in overspanningsbeveiliging in de hoop dat dat de schade door bliksem beperkt.
Mijn hoofdzekeringen zitten aan de straat. Meter ook, maar niet bij elkaar. Is "anders" dan in Nederland.
De grid-kabels zijn bovengronds. De wijktrafo hangt ook in een mast. Dus maar "geïnvesteerd" in overspanningsbeveiliging in de hoop dat dat de schade door bliksem beperkt.
[ Voor 52% gewijzigd door Hermarcel op 23-11-2025 16:45 ]
daar hebben wij ze ook en in de victron distributorHermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:36:
ja, niet meterkast. Die hebben we hier in portugal niet. Hoofdverdeler en onderverdelers overal. Ingebouwd in de muur, op de muur, buiten, binnen.
In verband met de connecties daar.
@John245
Ah, ok. Ik dacht misschien ivm met fuses die vervelend doen bij een sluiting. Maar dat geldt natuurlijk ook voor normale verbindingen.
Ah, ok. Ik dacht misschien ivm met fuses die vervelend doen bij een sluiting. Maar dat geldt natuurlijk ook voor normale verbindingen.
Ik ben onderhand ook weer aan mijn onderwerp verzekeringen begonnen. Zie mijn Deye topic, hier had ik het ook aangekaart. Welke verzekering heb je het over in je bericht?HermanGast schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:37:
[...]
Je bent inderdaad te kritisch. De zin is onderdeel van een complete polis van 5 pagina’s. Dat leeswerk wil ik iedereen besparen en gaat voorbij aan het onderwerp.
In de voorbeiding is uitgebreid stilgestaan bij risico’s, uitvoering en locatie van de accu’s met ondersteunende tekeningen, beschrijvingen, facturen en foto’s.
De berekening van hoeveelheid blusmateriaal in relatie tot de afmetingen van de ruimte en de capaciteit van de accu’s had ik ook toegevoegd. Dus goed mn best gedaan om niet alleen voor de verzekering, maar vooral ook voor eigen veiligheid een weldoordachte opzet te maken.
De verzekering is all-risk en heeft o.a. de volgende clausule:
[Afbeelding]
Voor mij niet zo boeiend of ik al dan niet een nieuwe accu vergoed krijg, dat risico kan ik wel hebben, maar wil niet dat het huis onverzekerd is. Daardoor is het expliciet benoemen van de thuisbatterij een belangrijk onderdeel van de polis.
Ik ken die zin in je snapshot. Ik ken een aantal documenten/polissen ondertussen en vele lijken some gewoon kopie-plak werk...
Overigens heb ik nog NERGENS gezien dat zelfbouw accu geen probleem is. In de polis staat vaak wel iets zoals hierboven, maar als ik dan telefonisch de situatie uitleg krijg ik vaak te horen dat de installatie wel deugedelijk en confirm regels moet zijn gedaan.
En daar zit het hem net... Wat is deugdelijk. Dat is voor mij zoals ik het heb gemaakt, het draait notabene al 3-4 jaar probleemloos. Echter een ktritische schade expert kan roepen, dat e.e.a. in een kabelgootje had moten zitten, het dus niet duegdelijk is, en mijn huis na een brand uit de accu (ik tref een hoopje as aan), dus weggegooid is. 0 euro van de verzekering.
Een stuk of 5 verzekeraars heb ik gevraagd of ik wat foto's kan mailen of hierop een expert zijn mening c.q. acceptatie kan geven. Maar dat lukt tot nu toe nergens.
Antwoord; schade onderzoek doen we altijd na de schade.
Ik ben bezig met het lijstje, maar, nog niet 1 waar ik echt een goed gevoel bij heb, iemand tips?
centraal beheer Bel (055) 579 8000. gebeld -> kunnen geen zekerheid geven, ze zeggen enkel "als het goed gemonteerd is, geen probleem" ze kunnen niet een expert naar fotos laten kijken en beoordelen.
ASN ( brengen onder bij NN maat hebben wel andere voorwaarden)
070 - 35 69 335 -> kunnen het niet nu bepalen of beoordelen. kunnen geen expert er nu naar laten kijken
FBTO whatsapp -> maandag 23e gaat mij een expert terugbellen hierover
ZLM -> mailed, reactie gekregen, schijnt voor nu gedekt te zijn, extra vraag per mail gesteld.
eigen installaties zijn verzekerd. Gaat niet, enkel Brabant
Klaverblad -> gemailed contactformulier
ING bellen 0202288 888 -> zelfde polis als NN, geen dekking boven de 20kwh
NN 088 663 0663 -> niet verzekerd, alleen onder de 20kwh zoals in de polis staat
eigenhuis -> Opgroen, 085 0811 552, gebeld en is uitgezet. ga per mail reactie krijgen
ANWB ?
allizanz direct 010-3006540 -> We kijken te allen tijde naar de oorzaak. Als er brand ontstaat zal dat door een expert worden bekeken. Los van of de installatie wel of niet juist is geplaatst. Vooraf kunnen we daarom eigenlijk nooit aangeven of dit onder de dekking valt. Wel kun je in onze voorwaarden (https://www.allianzdirect...onen/voorwaarden_04.1.pdf) zien welke uitsluitingen er eventueel wel van toepassing zijn.
Allianz 088 - 577 2828 -> er staat niks slechts over in de voorwaarden, maar een helder eenduidig antwoord op zelfbouw staat er ook niet (en kan ook niet via mail gegeven worden) fotos beoordelen kan ook niet
besured, zelfde als NN/ING, enkel onder de 20kwh verhaal
unive
asr
unigarant
inshared
lemonade
de internationale
promovendum: max 20kwh, en gekeurd, anders geen dekking "als er niet wordt voldaan aan de vereisten is schade aan of als gevolg van duurzame verbeteringen niet verzekerd."
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
@PCJR Had het al gezegd in ander topic, maar ben blij met je vondst van ZLM. Dat kan wel eens mijn toekomstige verzekeraar zijn i.v.m. de polisvoorwaarden.
Dit blijft een gevoelig onderwerp. Vanwege PGS 37-1 / -2 nemen enkele verzekeraars die <20kW over. Daarbij stellen anderen eisen waar geen enkele installatie / installateur aan voldoen kan. Bijvoorbeeld het CE keurmerk. Dit moet op de gehele installatie, niet per onderdeel. Daar ga je dus al nat. Alleen de fully integrated systemen kunnen daaraan voldoen. Daarom blijf ik hameren op het brandcompartiment met een WBDBO van 60. Daarmee dek je slechts het stukje brand. Explosie? You're FUCKED. Mitigeren: Breng een plofluik aan.
Gebruik detectie voor CO, temperatuur, H2 en rook, zet de BMS kritisch. Pas een trip shunt toe, die naast BMS de gehele zooi stroomloos zet. Pas een fail safe toe. Dus een dubbele ITTT. Als voorbeeld: Ik heb een sOnOff TH die de temp van de ruimte meet, bij 60'C gaat het relais om en gaat DC stroomloos. Ditzelfde doet de ZEH100 op ruimte temperatuur, maar ook op rook, CO, H2, enz Daarnaast ook de tempsensor van de Deye aangesloten (wat deze exact doet bij welke grens is nergens terug te lezen (is eigenlijk bedoeld voor loodzuur accus) Dan nog een separate rook/CO melder en alles NO contacten van de JK aangesloten op een externe alarmering bij temperatuur overschrijding.
Gebruik detectie voor CO, temperatuur, H2 en rook, zet de BMS kritisch. Pas een trip shunt toe, die naast BMS de gehele zooi stroomloos zet. Pas een fail safe toe. Dus een dubbele ITTT. Als voorbeeld: Ik heb een sOnOff TH die de temp van de ruimte meet, bij 60'C gaat het relais om en gaat DC stroomloos. Ditzelfde doet de ZEH100 op ruimte temperatuur, maar ook op rook, CO, H2, enz Daarnaast ook de tempsensor van de Deye aangesloten (wat deze exact doet bij welke grens is nergens terug te lezen (is eigenlijk bedoeld voor loodzuur accus) Dan nog een separate rook/CO melder en alles NO contacten van de JK aangesloten op een externe alarmering bij temperatuur overschrijding.
Als het je gaat om veiligheid kun je alles verzinnen en doen om het steeds veiliger te maken, ik heb ook een accu ruimte met brandwerend materiaal gemaakt en actieve ventilatie. Installatie is beter gedaan dan de gemiddelde professional, het is officieus gecontroleerd door 2 personen met de juiste keuringspapieren met warmtebeeldcamera en al. Maar puntje bij paaltje, het zijn en blijft een zelfbouw ESS via zonnepanelensuper van Toby en verzekeraars kunnen daar gewoon moeilijk over gaan doen, en dan kan je wel de mega fuse met een t-class vervangen, dat interesseert de verzekeraar helemaal niks. Het enige wat ik redelijk kan weerleggen is grove nalatigheid. Daarbij wordt een Bulgaar met 2 dagen NEN training, die vorige week nog in de kas stond, op papier meer kunde toevertrouwd dan iemand die dit hobbymatig doet en misschien wel veel meer ervaring en kennis heeft. Dat ik alles met een dure momentsleutel heb aangedraaid en elk moment van mijn systeem uit mijn hoofd ken is minder belangrijk als het papiertje van Igor die de momentaanduiding op de accutol van de gamma ook wel goed genoeg vind.BenSKIP schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 03:40:
Dit blijft een gevoelig onderwerp. Vanwege PGS 37-1 / -2 nemen enkele verzekeraars die <20kW over. Daarbij stellen anderen eisen waar geen enkele installatie / installateur aan voldoen kan. Bijvoorbeeld het CE keurmerk. Dit moet op de gehele installatie, niet per onderdeel. Daar ga je dus al nat. Alleen de fully integrated systemen kunnen daaraan voldoen. Daarom blijf ik hameren op het brandcompartiment met een WBDBO van 60. Daarmee dek je slechts het stukje brand. Explosie? You're FUCKED. Mitigeren: Breng een plofluik aan.
Kortom het gaat de verzekering niet om veiligheid maar om verantwoordelijkheid, en veiligheid doe je voornamelijk voor jezelf.
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Leuk verhaal ook van BenSKIP, maar gaat veel te ver. Helemaal panisch klinkt het bijna.
Heb je ook 4 extra gordels in jej auto gemonteerd, gewoon, voor meer veiligheid? Flauwekul he, maar gaat allemaal te ver
Gewoon het nodige, en wij zelfbouwers doen dan vaak al een stapje meer. Weet je, je kunt nog 87 veiligheidssystemen bouwen, en in de nacht vliegt je lipo e-bike of e-step in de fik, en die had je net in de gang laten staan voor die ene keer. Lol. Sta je dan, huis afgefikt, maar je lifepo4bunker van 3 meter dikke betonplaat staat nog overeind... Hebben we niks aan
Kortom, terug naar de basis; welke verzekering is het meest geschikt voor DIY accubouwers
ZLM kan ik niet eens kiezen in Limburg.
Heb je ook 4 extra gordels in jej auto gemonteerd, gewoon, voor meer veiligheid? Flauwekul he, maar gaat allemaal te ver
Gewoon het nodige, en wij zelfbouwers doen dan vaak al een stapje meer. Weet je, je kunt nog 87 veiligheidssystemen bouwen, en in de nacht vliegt je lipo e-bike of e-step in de fik, en die had je net in de gang laten staan voor die ene keer. Lol. Sta je dan, huis afgefikt, maar je lifepo4bunker van 3 meter dikke betonplaat staat nog overeind... Hebben we niks aan
Kortom, terug naar de basis; welke verzekering is het meest geschikt voor DIY accubouwers
ZLM kan ik niet eens kiezen in Limburg.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Het is toch ook een stukje bewustwording?
In de kerstboom doe je ook geen echte kaarsjes meer, is de sfeer ook minder door.
Zo raar is het niet om te kijken naar de voorwaarden en een stuk lijfsbehoud.
Een verzekering heeft maar 2 doelen, niet uitbetalen is er daar 1 van
In de kerstboom doe je ook geen echte kaarsjes meer, is de sfeer ook minder door.
Zo raar is het niet om te kijken naar de voorwaarden en een stuk lijfsbehoud.
Een verzekering heeft maar 2 doelen, niet uitbetalen is er daar 1 van
De opmerking over "panisch zijn" begrijp ik niet. Maar als ik je nou vertel dat een EOS onder externe veiligheid komt te vallen als je meer dan 20kw hebt en daarbij veiligheids voorzieningen in duplo uitgevoerd dienen te zijn... Heet het dan nog steeds 'panisch'? Of heet dat dan ineens voortschrijdend inzicht? Het maakt mij weinig uit welke kant het dubbeltje nu omvalt, je hebt hier mensen tussen zitten die 240A uit één 16S battery janken en je hebt hier de mensen zitten die daar anders over denken. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de kans op een calamiteit heel klein is, maar bij externe veiligheid kijk je slechts naar het gevolg op de omgeving als een calamiteit zich voordoet met enig effect op mensen, dieren of planten. Ik weet hier mensen te noemen met een DUUR earosol kanon of DURE thermische bewakingscamera voor kopen, ik kan daar alleen respect voor hebben, dat zijn de mensen die verder kijken dan de neus lang is. Mijn oplossingen zijn budgetvriendelijker en werken vergelijkbaar. Natuurlijk heb je altijd bashers, daar ben ik er misschien zelf ook wel een van, ik houd slechts even rekening met wat binnnekort mogelijk wetgeving wordt, zodat ik mijn geld maar één keer uit hoef te geven.
Eerder wetgeving was veelal niet van toepassing op bewoners. In de Omgevingswet kijkt men slechts of er op een locatie een Mba aanwezig is. En zodra de PGS 37-1 /-2 vanuit de Ow aangestuurd is en je braaf je accu (VERPLICHT) gemeld hebt, gaan diensten met een machtiging tot binnentreden gewoon bij je binnenkijken. Als daar door de stunters of Bob de bouwers door het veroorzaken van calamiteiten niet eerder voor gaan zorgen. (Amen) En ik heb ze al gehoord hoor 'bij mij kom je niet binnen.' Artikel 184 Sr. helpt daarbij. Veiligheidsregio's en milieudiensten worden al geschoold want de aansturing PGS 37 komt.
Eerder wetgeving was veelal niet van toepassing op bewoners. In de Omgevingswet kijkt men slechts of er op een locatie een Mba aanwezig is. En zodra de PGS 37-1 /-2 vanuit de Ow aangestuurd is en je braaf je accu (VERPLICHT) gemeld hebt, gaan diensten met een machtiging tot binnentreden gewoon bij je binnenkijken. Als daar door de stunters of Bob de bouwers door het veroorzaken van calamiteiten niet eerder voor gaan zorgen. (Amen) En ik heb ze al gehoord hoor 'bij mij kom je niet binnen.' Artikel 184 Sr. helpt daarbij. Veiligheidsregio's en milieudiensten worden al geschoold want de aansturing PGS 37 komt.
[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 26-03-2026 06:57 ]
Aan de andere kant kennen veiligheidsregio's niet altijd het verschil tussen NMC en LFP batterijen en gaan ze er van uit dat LFP net zo gevaarlijk is... Bron: kennis bij een veiligheidsregio die LFP gevaren zwaar overschat.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hangt er van af, ik zie wel paralellen met de wapendiscussie waarbij luchtdrukgeweren als even gevaarlijk worden bestempeld als klein kaliber geweren. In beide gevallen zijn er risico's en als je die wil voorkomen schaf je geen van beide aan. Maar er zijn ook redenen waarom de ene soort zwaar gereguleerd is en de andere vrijwel niet. En daar kun je van beide kanten wat van vinden.daemonix schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:12:
Aan de andere kant kennen veiligheidsregio's niet altijd het verschil tussen NMC en LFP batterijen en gaan ze er van uit dat LFP net zo gevaarlijk is... Bron: kennis bij een veiligheidsregio die LFP gevaren zwaar overschat.
En er zijn altijd specifieke situaties waarbij de grens tussen de twee erg gaat vervagen.
[ Voor 6% gewijzigd door zalkc op 26-03-2026 09:25 ]
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Hbe je ook GBB als aansturing?zalkc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:24:
[...]
Hangt er van af, ik zie wel paralellen met de wapendiscussie waarbij luchtdrukgeweren als even gevaarlijk worden bestempeld als klein kaliber geweren. In beide gevallen zijn er risico's en als je die wil voorkomen schaf je geen van beide aan. Maar er zijn ook redenen waarom de ene soort zwaar gereguleerd is en de andere vrijwel niet. En daar kun je van beide kanten wat van vinden.
En er zijn altijd specifieke situaties waarbij de grens tussen de twee erg gaat vervagen.
Nope, ik heb een dodelijk simpel systeem, een soort regenton waar PV energie in opgeslagen wordt en daarna gebruikt wordt om mij de nacht door te brengen en met het restant de auto te laden. Ik weet dat ik 25% vandaag nodig heb om de nacht door te komen en de rest is de EV in gegaan.
Het hangt allemaal wel aan HA omdat ik ook alles wil kunnen aansturen als de stroom uitvalt via LAN.
En airsoft is voor in het bos, op de baan schiet ik graag .223 of .30-06, hoewel ik voor de competitie gewoon KKP 10M schiet
Hallo tweakers,
De lieden van saltion zeggen, dat hun batterij niet brandbaar is en dus veilig om binnen neer te zetten.
De lieden van saltion zeggen, dat hun batterij niet brandbaar is en dus veilig om binnen neer te zetten.
Ziet de wetenschap dat ook zo?Waar traditionele batterijen lithium gebruiken, kiest Saltion voor grafeen-zout. Dit maakt onze batterij volledig niet-brandbaar, vrij van schadelijke gassen en 100% recyclebaar.
Denk het wel, maar wat ik niet genoemd zie worden is het gewicht. Hoe zwaar is dat spul en is een beton(verdiepings)vloer er wel op berekend?
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 27-03-2026 17:09 ]
Gewicht lijkt me geen beperkende factor. Andere accu's zijn ook niet licht. En als je een auto in een garage kan parkeren, zal een accu ook wel gaan. Ook al zal 'ie per kWh zwaarder zijn dan een lithium batterij.
Het gaat me meer om de claim dat 'ie niet brandbaar is en geen ventilatie behoeft (want geen gassen). Dat zou dit toch tot een veelbelovend product moeten maken, als het allemaal klopt.
Het gaat me meer om de claim dat 'ie niet brandbaar is en geen ventilatie behoeft (want geen gassen). Dat zou dit toch tot een veelbelovend product moeten maken, als het allemaal klopt.
Je weet dat er een maximale last per m2 geldt, zeker op een verdiepingsvloer? Een auto heeft een betrekkelijk lage last per m2 omdat het gewicht over 4 wielen wordt verdeeld. Als je die batterij modules stapelt is dat een heel ander verhaal.b_g_e schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:27:
Gewicht lijkt me geen beperkende factor. Andere accu's zijn ook niet licht. En als je een auto in een garage kan parkeren, zal een accu ook wel gaan. Ook al zal 'ie per kWh zwaarder zijn dan een lithium batterij.
Het verhaal over niet brandbaar klinkt geloofwaardig. Of dat echt zo is zal de toekomst uitwijzen.
Het blijft een accu: je slaat er energie in op en die energie kan dus ook weer vrijkomen op een ongewenst moment op een ongewenste manier…b_g_e schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:47:
Hallo tweakers,
[...]
Ziet de wetenschap dat ook zo?
Heb je een punt, het grootste brandrisico zit bij een LFP, volgens mij, in kortsluiting en overbelasting, kans lijkt gewoon groter dat je kabels en armaturen eerst gaan fikken voordat je cellen gaan afgassen. En dat is bij een zoutaccu niet ineens anders denk ik.pvg schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:42:
[...]
Het blijft een accu: je slaat er energie in op en die energie kan dus ook weer vrijkomen op een ongewenst moment op een ongewenste manier…
Op zich een pluspunt maar bij een sluiting op een flinke hoeveelheid stroom die waarschijnlijk je bekabeling en andere kunststoffen laten branden. Maar als ik naar mijn setup kijk van 32kWh batterij moet ik even 22000 euro aftikken. Veel geld terugverdientijd oneindig.b_g_e schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:47:
Hallo tweakers,
[...]
Dit soort batterij moet eerst nog veel goedkoper worden.
Er zitten bij een doorsnee (diy) lifepo4 opstelling meer beveiligingen en failsafes dan in een reguliere meterkast met een automaat naar een wasmachine...zalkc schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:57:
[...]
Heb je een punt, het grootste brandrisico zit bij een LFP, volgens mij, in kortsluiting en overbelasting, kans lijkt gewoon groter dat je kabels en armaturen eerst gaan fikken voordat je cellen gaan afgassen. En dat is bij een zoutaccu niet ineens anders denk ik.
Na 3 falende beveiligingscomponenten een overspanning/overladen/onderladen etc, komt veel (ik denk zelfs nog nooit) minder voor dan een brand ergens anders in huis. Overigens krijg je een lifepo4 cell niet aan het branden; enkel door er van buitenaf een hark doorheen te jassen, en zelfs dan moet je moeite doen
Waar gaat het bij accu's en diy setups dan wel (heel af en toe) fout: te dunne (dc) kabels gebruikt, niet goed aangekrimpte kabelschoenen, bouten niet op Nm vastgezet. Zaken die ook in de meterkast en wcd voorkomen, maar dan kijkt met niet vaak boos naar de persoon die het heeft veroorzaker. Helaas zien verzekeringen het ook nog vaak zo.
Ik ben deze week in contact met een tussenpersoon die op papier gaat krijgen dat mijn diy installaties in huis, geen extra problemen gaan geven bij een brand door/vanuit deze installaties.
@PCJR Als ik zie dat mensen Li_ion stepjes in de kamer opladen lijkt mij een LFP batterij een stuk veiliger. Hier in de buurt is laatst brand in de CV ketel ~22 jaar oud waarschijnlijk slecht onderhouden. Valt wel onder de brandverzekering hoorde ik.
Het is wachten op de eerste brand in Nederland in een accuopslag met LFP om eens te kijken wat een verzekeraar doet.
De brandweersite heeft nu ook wat info online staan
https://www.brandweer.nl/...en-veilige-thuisbatterij/
Het is wachten op de eerste brand in Nederland in een accuopslag met LFP om eens te kijken wat een verzekeraar doet.
De brandweersite heeft nu ook wat info online staan
https://www.brandweer.nl/...en-veilige-thuisbatterij/
[ Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 28-03-2026 11:48 ]
Voornaamste probleem voor LFP is langdurige kortsluiting waarbij de belasting dus ook langdurig boven de 2C gaat. na een korte tijd komen er dan een aantal gassen vrij die initieel niet gezond zijn, en waarvan je bij sommige een wat hogere stem krijgt.
Die laatste variant is ook explosief ontbrandbaar (H2). Dit heeft een vergelijkbaar risico profiel met dat van aardgas thuis, waarbij het ook wel eens mis gaat, grote verschil is wel dat de explosieve kracht van waterstofgas significant hoger is. Oplossing voor allebei is zeer goed ventileren (Volgens PG37 de ruimte minstens 6x per uur geheel ventileren als ik het goed heb).
Die laatste variant is ook explosief ontbrandbaar (H2). Dit heeft een vergelijkbaar risico profiel met dat van aardgas thuis, waarbij het ook wel eens mis gaat, grote verschil is wel dat de explosieve kracht van waterstofgas significant hoger is. Oplossing voor allebei is zeer goed ventileren (Volgens PG37 de ruimte minstens 6x per uur geheel ventileren als ik het goed heb).
Ik moet terugkomen op mijn vorige bericht.
Zie artikel 3.35a van het CONCEPT wijzigingenbesluit.:strip_exif()/f/image/KpbNSaxbeAHsOMvPQTFu3ah8.png?f=user_large)
b. ten behoeve van een woonfunctie, niet gelegen in een woongebouw als
bedoeld in bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving of ten
behoeve van een combinatie van woonfuncties.
Zie artikel 3.35a van het CONCEPT wijzigingenbesluit.
:strip_exif()/f/image/KpbNSaxbeAHsOMvPQTFu3ah8.png?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door BenSKIP op 30-03-2026 12:12 ]
Dus of nu een grote accu aanleggen of straks niet groter gaan dan 20 kWh maak ik hieruit op als je niet als MBA wil worden geclassificeerd met alle vergunninigvelening er omheen.BenSKIP schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:10:
Zie artikel 3.35a van het CONCEPT wijzigingenbesluit.[Afbeelding]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik zag het kort bij de telegraaf voorbij komen in mijn google nieuws overzicht. Niet dat ik normaal de telegraaf lees, maar daar stellen ze:
Maar uit de tekst van het concept is de uitzondering specifiek voor huizen en niet bijv wooncomplexen?Bij alle systemen die meer dan 20 kilowattuur aan elektriciteit kunnen opslaan wordt een melding verplicht. Dat is evenveel als grofweg veertig accu's van e-bikes. Thuisbatterijen en accu's van voertuigen zijn uitgezonderd.
Dat is nuttige informatie. Ik moet de capaciteit eerst op 10 registreren en die vervolgens uitbreiden.Dus of nu een grote accu aanleggen of straks niet groter gaan dan 20 kWh maak ik hieruit op als je niet als MBA wil worden geclassificeerd met alle vergunninigvelening er omheen.
Mooi dat mijn 400kWh thuisbatterij uitgezonderd is van deze regels.wootah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:30:
Ik zag het kort bij de telegraaf voorbij komen in mijn google nieuws overzicht. Niet dat ik normaal de telegraaf lees, maar daar stellen ze:
[...]
Maar uit de tekst van het concept is de uitzondering specifiek voor huizen en niet bijv wooncomplexen?
Ik heb al wel mijn 16kWh aangemeld, maar de uitbreiding naar 32kWh nog niet, moet ik dat nu wel of niet doen?Impossibl3 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:25:
[...]
Dus of nu een grote accu aanleggen of straks niet groter gaan dan 20 kWh maak ik hieruit op als je niet als MBA wil worden geclassificeerd met alle vergunninigvelening er omheen.
Geen idee. Ik ken de complete tekst niet.zalkc schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:51:
[...]
Ik heb al wel mijn 16kWh aangemeld, maar de uitbreiding naar 32kWh nog niet, moet ik dat nu wel of niet doen?
BenSKIP, waar heb je dit vandaan?BenSKIP schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:10:
Euhmmm? Je bedoeld?Impossibl3 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:25:
[...]
Dus of nu een grote accu aanleggen of straks niet groter gaan dan 20 kWh maak ik hieruit op als je niet als MBA wil worden geclassificeerd met alle vergunninigvelening er omheen.
Hierin staat slechts dat een thuisaccu NIET als MBA gezien wordt. Milieudiensten komen daarvoor dus niet aan huis. Verder staat het woord 'vergunning' nergens beschreven.
Net andersom..... als elke woning in een wooncomplex een eigen accu heeft NIETwootah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:30:
[...]
Maar uit de tekst van het concept is de uitzondering specifiek voor huizen en niet bijv wooncomplexen?
Als voor al die woningen in een wooncomplex één accu aanwezig is, dan WEL.
Net als het hebben van allemaal kleine CV installaties in een flat of één grote t.b.v. blokverwarming.
Concept Wijzigingsbesluit energieopslagsystemen voor elektrische energie en opslag van energiedragers voor elektrische energie
Artikel 3.35a
Maar let vooral op het woord -CONCEPT-
Ga dit voor jezelf niet 'romantiseren'. De lobby vanuit elke veiligheidsregio is STERK aanwezig. Die van de Milieu/Omgevingsdiensten IDEM alsook die van de energiemaatschappijen die dit als een beperkende factor op het netwerk ervaren.
Dit staat geheel LOS van de verplichting tot het aanmelden van de thuisaccu!
https://www.energieleveren.nl/
[ Voor 33% gewijzigd door BenSKIP op 01-04-2026 11:45 ]
Het aanmelden heb ik al lang geleden gedaan net voordat ik mijn installatie in gebruik heb genomen @BenSKIP
Maar het is interessant om nu al even het concept van het wetbesluit te lezen, en de mogelijke gevolgen mochten we wel onder de zware regels vallen.
Ik heb hem hier gevonden voor de mensen die interesse hebben: https://www.internetconsu...ag_elektrische_energie/b1
Maar het is interessant om nu al even het concept van het wetbesluit te lezen, en de mogelijke gevolgen mochten we wel onder de zware regels vallen.
Ik heb hem hier gevonden voor de mensen die interesse hebben: https://www.internetconsu...ag_elektrische_energie/b1
Dank @wootah. Hierbij even de knip/plak actie van de onderdelen die in mijn optiek relevant zijn.
Vooral de toelichting in 3.2 is interessant op blz 15.Artikel 3.35a. (aanwijzing milieubelastende activiteit)
1. Als milieubelastende activiteit als bedoeld in artikel 2.1 wordt aangewezen het exploiteren van een energieopslagsysteem voor elektrische energie met een energieopslagcapaciteit groter dan 20 kWh.
2. Onder de aanwijzing valt niet het exploiteren van een energieopslagsysteem voor elektrische energie:
a. voor pleziervaartuigen, vaartuigen, voertuigen of werktuigen; of
b. ten behoeve van een woonfunctie, niet gelegen in een woongebouw als bedoeld in bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving of ten behoeve van een combinatie van woonfuncties.
Uit de toelichting maak ik ook op dat de PGS voor particulieren niet verplicht is maar je leest er wel uit dat het aanbevolen is om er rekening mee te houden.3.2 Energieopslagsysteem voor elektrische energie
In dit wijzigingsbesluit wordt onder een energieopslagsysteem voor elektrische energie verstaan een verzameling van rekken met batterijen die zich vaak in een ruimte, gebouw of omgebouwde zeecontainer bevindt. Systemen met een energieopslagcapaciteit van minder dan 20 kWh zijn uitgezonderd van het toepassingsbereik van de milieubelastende activiteit, omdat bij deze systemen geen risico’s voor de omgevingsveiligheid worden verwacht. Deze ondergrens is in PGS 37-1 opgenomen en is tot stand gekomen via een gestructureerde risicobenadering gebaseerd op een representatief, gangbaar energieopslagsysteem met lithiumhoudende energiedragers. Uit deze benadering volgt dat relevante scenario’s pas kunnen optreden vanaf een vermogen van 20kWh. Dit is bovendien in lijn met de ondergrens van de Amerikaanse standaard6, waar veel internationale producten van energieopslagsystemen zich aan hebben verbonden. De grens van 20 kWh wordt bepaald aan de hand van een laadniveau (ook bekend als ‘state-of-charge’) van 100%.
Energieopslagsystemen voor pleziervaartuigen, vaartuigen, voertuigen of werktuigen, vallen ook niet onder het toepassingsbereik van de milieubelastende activiteit omdat die systemen vanwege hun mobiele karakter geen bijdrage leveren aan het plaatsgebonden risico. Daarnaast zijn energieopslagsystemen ten behoeve van de eigen woonfunctie ook van het toepassingsbereik van de milieubelastende activiteit uitgesloten. Daarbij gaat het om systemen waarvan de elektriciteit direct in een woongebouw wordt gebruikt en waarvan het vermogen veelal kleiner is dan 20 KWh. Buurtbatterijen, zoals energieopslagsystemen ten behoeve van meerdere woningen, vallen niet onder deze uitzondering.
Impossibl3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:31:
Dank @wootah. Hierbij even de knip/plak actie van de onderdelen die in mijn optiek relevant zijn.
[...]
Vooral de toelichting in 3.2 is interessant op blz 15.
[...]
Het vervelende is dat die regels veranderen door lobbyclubjes. Vroeger mocht je ook zelf een warmtepomp installeren en gewoon isde subsidie aanvragen. Dankzij het lobbyen het Doekle Terpstra clubje bij de politiek moet je nu via een installateur. In NL zijn warmtepompen - boilers stelselmatig duurder. Die subsidie verdwijnt grotendeels in de installateurs zak.
Uit de toelichting maak ik ook op dat de PGS voor particulieren niet verplicht is maar je leest er wel uit dat het aanbevolen is om er rekening mee te houden.
Het vervelende is dat die regels veranderen door lobbyclubjes. Vroeger mocht je ook zelf een warmtepomp installeren en gewoon isde subsidie aanvragen. Dankzij het lobbyen het Doekle Terpstra clubje bij de politiek moet je nu via een installateur. In NL zijn warmtepompen - boilers stelselmatig duurder. Die subsidie verdwijnt grotendeels in de installateurs zak.Impossibl3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:31:
[...]
Vooral de toelichting in 3.2 is interessant op blz 15.
[...]
Uit de toelichting maak ik ook op dat de PGS voor particulieren niet verplicht is maar je leest er wel uit dat het aanbevolen is om er rekening mee te houden.
Die aanbeveling is wel logisch, eerlijk is eerlijk.Impossibl3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:31:
Iemand die een keer 32 kWh heeft staan, zoals ik
Ik bedoel hier niemand persoonlijk mee, ik weet dat er een aantal op dit forum zijn die dit gewoon allemaal keurig hebben staan. Maar ik sluit niet uit dat er nog gevallen zijn die dat minder netjes gedaan hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door zalkc op 01-04-2026 20:13 ]
Deels waar.... airco's warmtepompen met een gesloten circuit voor koudemiddelen mag je zelf installeren. Voor het andere moet je gecertificeerd zijn.
binnenkort moet je voor R290 ook 'gecertificeerd' zijn.BenSKIP schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:36:
[...]
Deels waar.... airco's warmtepompen met een gesloten circuit voor koudemiddelen mag je zelf installeren. Voor het andere moet je gecertificeerd zijn.
Voor het vullen van een R32 circuit is het aan te raden om een expert in te schakelen, er zijn genoeg bedrijven die jou de hele airco laten installeren en dan alleen de laatste controle en afvullen doen voor een klein bedragje.
Terug op de verzekeringen en het CONCEPT.
Het (misschien) niet hoeven voldoen aan de wetgeving (PGS 37-1 / -2) voor een accu <20kWh staat volledig haaks de de 'wensen' van de verzekeraars.
Het (misschien) niet hoeven voldoen aan de wetgeving (PGS 37-1 / -2) voor een accu <20kWh staat volledig haaks de de 'wensen' van de verzekeraars.
[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 04-04-2026 11:19 ]
Volgens mij is PGS 37-1/-2 geen wetgeving maar een richtlijn. De NEN1010 is een 'norm' en dus ook geen wetgeving. Er is een bouwbesluit uit 2012 dat aan de NEN1010 moet worden voldaan. Dit is van toepassing op nieuwe opleveringen, en in principe wanneer minstens 25% van de buitenschil vervangen wordt.BenSKIP schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:17:
Terug op de verzekeringen en het CONCEPT.
Voor zover ik weet is er geen bouwbesluit op basis waarvan de PGS 37 wordt afgedwongen.
Er is wel een NEN 4288:2020 wat gaat over het veilig beheren van een energie opslag systeem, en wat op basis van de ARBO wetgeving kan worden aangeraden (veilig werken voor medewerkers), maar wat dus niet van toepassing is op thuis systemen.
In mijn beleving is het voor verzekeraars bijzonder moeilijk om aan te geven waar aan voldoen moet worden. Zolang er in de basis veilig wordt gewerkt en geen excessieve misstanden zijn heb ik er vertrouwen in dat er wordt betaald.
Wat anekdotes:
Een kennis van mij heeft zijn bedrijf op een bovenverdieping zien afbranden omdat de onderburen de kapotte vaatwasser zelf hadden gerepareerd en daarna de aardlek vervangen door een 20A installatie automaat, waarna ze voor het weekend de vaatwasser hebben aangezet en zijn gaan bieren.
Ook die onderburen zijn vergoed door de verzekering, dus ik maak me relatief weinig zorgen.
Ik kwam gisteren bij kennissen die in hun net gekochte huis de kookplaat, oven, koelkast, vaatwasser en wasmachine op een groep hadden zitten, waarvan een deel op 1.5mm2 draad. Ook zij zijn verzekerd, er is via de bank een technische keuring gedaan die dit niet heeft gezien... Wat kan je anders al consument nog verwachten?
Ik ben van mening dat de meeste mensen hier op tweakers heel veel beter nadenken over de gevolgen van wat ze maken, en daardoor ook voorzichtiger zijn dan heel veel professionele bedrijven. Als er iemand twijfels heeft over wat hij/zij doet, dan zijn hier genoeg mensen die graag helpen met ideeën en adviezen over de betere aanpak. Dit is een van de redenen dat ik graag betaal aan tweakers.
In een Youtube filmpje over hergebruik van EV accu's in China kwam ik een bijzondere implementatie van een veiligheidsmaatregel tegen als de packs opnieuw ingezet worden; YouTube: China's retired EV batteries now light villages, store solar power a... . De individuele packs staan in een eigen bak, en die worden in geval van thermal runaway automatisch onder water gezet. Hoop wel dat zo'n individuele bak niet overloopt.
Niet de container maar de individuele pizzadoos in de container wordt volgepompt met water. Dat is een gesloten systeem waar aan de ene kant koud water in gaat en aan de andere kant warm water uit komt.
De vraag is hoever je dit thuis voor elkaar kan krijgen, de gemiddelde waterleiding heeft moeite met meer dan 20 liter per minuut. Voor meer liters per minuut zal je vlak na de watermeter af moeten takken met dezelfde diameter buis en de mazzel hebben dat er bij jou hoge waterdruk geleverd wordt. Om een standaard 15kWh accupack te koelen heb je 150 liter water nodig, er van uitgaande dat die binnen komt met een temperatuur van +/- 15C en dat de accu zijn energie dumpt met 1C (die andere C
). Dan heb je een uur de tijd om die 150 liter te vergaren en dat moet wel lukken. Alleen is een thermal runaway nou net niet de situatie waarbij de accu rustig zijn energie kwijt raakt, eerder dat in een minuut tijd alle 15kWh er uit vliegt en dan moet je in een tijdsspanne van die ene minuut ook al dat water bij de accu zien te krijgen. En weer weg natuurlijk, want anders wordt het stoom en daar wordt je binnenshuis ook niet vrolijk van.
De vraag is hoever je dit thuis voor elkaar kan krijgen, de gemiddelde waterleiding heeft moeite met meer dan 20 liter per minuut. Voor meer liters per minuut zal je vlak na de watermeter af moeten takken met dezelfde diameter buis en de mazzel hebben dat er bij jou hoge waterdruk geleverd wordt. Om een standaard 15kWh accupack te koelen heb je 150 liter water nodig, er van uitgaande dat die binnen komt met een temperatuur van +/- 15C en dat de accu zijn energie dumpt met 1C (die andere C
Waarom niet beginnen met hetzelfde principe als een toilet? Stortbak staat klaar, mocht er wat mis zijn "spoel" je het in je accu tank. Nadeel is wel dat je er goed voor moet zorgen dat er geen lek is. Wellicht is een goede dompelpomp dan beter ofzo.
Ik weer dat ik uit de meeste kranen in huis ongeveer 9L per minuut kan krijgen, dat houd je dan wel even vol.
Ik weer dat ik uit de meeste kranen in huis ongeveer 9L per minuut kan krijgen, dat houd je dan wel even vol.
Leuke video voor mensen die hardnekkig volhouden dat ze hun accu op wielen wel naar buiten rijden als het mis gaat (o.a. Harold Halewijn
). Dit is voor NMC niet LFP, maar ook bij LFP komt fors CO vrij…
YouTube: He Tried to Put Out an E-Bike Fire… and It Killed Him
YouTube: He Tried to Put Out an E-Bike Fire… and It Killed Him
[ Voor 4% gewijzigd door Q op 07-04-2026 09:21 ]
Euhmmmm..... zodra de PGS wordt aangewezen vanuit de Omgevingswet en dat gaat niet heel lang meer gebeuren, is de PGS 37 -1 / -2 gewoon wetgeving geworden. Ook (enkele delen) van de NEN1010 is gewoon wetgeving, omdat deze vanuit het Bbl aangewezen wordt. Het Bouwebesluit 2012 bestaat niet meer. Niet vervelend bedoeld, maar je wetskennis loopt een beetje achter. Vanaf 01-01-2024 is de Omgevingswet van kracht waar het Bbl en de Bal een onderdeel van is.Beer070 schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:18:
[...]
Volgens mij is PGS 37-1/-2 geen wetgeving maar een richtlijn. De NEN1010 is een 'norm' en dus ook geen wetgeving. Er is een bouwbesluit uit 2012 dat aan de NEN1010 moet worden voldaan. Dit is van toepassing op nieuwe opleveringen, en in principe wanneer minstens 25% van de buitenschil vervangen wordt.
Voor zover ik weet is er geen bouwbesluit op basis waarvan de PGS 37 wordt afgedwongen.
Er is wel een NEN 4288:2020 wat gaat over het veilig beheren van een energie opslag systeem, en wat op basis van de ARBO wetgeving kan worden aangeraden (veilig werken voor medewerkers), maar wat dus niet van toepassing is op thuis systemen.
In mijn beleving is het voor verzekeraars bijzonder moeilijk om aan te geven waar aan voldoen moet worden. Zolang er in de basis veilig wordt gewerkt en geen excessieve misstanden zijn heb ik er vertrouwen in dat er wordt betaald.
Wat anekdotes:
Een kennis van mij heeft zijn bedrijf op een bovenverdieping zien afbranden omdat de onderburen de kapotte vaatwasser zelf hadden gerepareerd en daarna de aardlek vervangen door een 20A installatie automaat, waarna ze voor het weekend de vaatwasser hebben aangezet en zijn gaan bieren.
Ook die onderburen zijn vergoed door de verzekering, dus ik maak me relatief weinig zorgen.
Ik kwam gisteren bij kennissen die in hun net gekochte huis de kookplaat, oven, koelkast, vaatwasser en wasmachine op een groep hadden zitten, waarvan een deel op 1.5mm2 draad. Ook zij zijn verzekerd, er is via de bank een technische keuring gedaan die dit niet heeft gezien... Wat kan je anders al consument nog verwachten?
Ik ben van mening dat de meeste mensen hier op tweakers heel veel beter nadenken over de gevolgen van wat ze maken, en daardoor ook voorzichtiger zijn dan heel veel professionele bedrijven. Als er iemand twijfels heeft over wat hij/zij doet, dan zijn hier genoeg mensen die graag helpen met ideeën en adviezen over de betere aanpak. Dit is een van de redenen dat ik graag betaal aan tweakers.
Heb je een bron dat dit ook voor consumenten gaat gelden?BenSKIP schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:59:
[...]
Euhmmmm..... zodra de PGS wordt aangewezen vanuit de Omgevingswet en dat gaat niet heel lang meer gebeuren, is de PGS 37 -1 / -2 gewoon wetgeving geworden. Ook (enkele delen) van de NEN1010 is gewoon wetgeving, omdat deze vanuit het Bbl aangewezen wordt. Het Bouwebesluit 2012 bestaat niet meer. Niet vervelend bedoeld, maar je wetskennis loopt een beetje achter. Vanaf 01-01-2024 is de Omgevingswet van kracht waar het Bbl en de Bal een onderdeel van is.
@bbbrumbrum Als je terugleest dan heb ik zelf gepost dat in het CONCEPT wijzigingenbesluit woningen met een accu van <20kWh uitgesloten worden. Staat de accu elders dan een woning (BV in een woongebouw (Lees: bijvoorbeeld een flat) of heb je meer >20kWh dan valt de accu formeel (mogelijk) wel onder de Omgevingswet. En dus zou je aan Bbl en Bal voorschriften moeten voldoen. Maar.... het is vooralsnog een CONCEPT.
Je krijgt een lifepo4 niet aan de thermal runaway..... tenzij je er een hark doorheen jastntram schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:14:
In een Youtube filmpje over hergebruik van EV accu's in China kwam ik een bijzondere implementatie van een veiligheidsmaatregel tegen als de packs opnieuw ingezet worden; YouTube: China's retired EV batteries now light villages, store solar power a... . De individuele packs staan in een eigen bak, en die worden in geval van thermal runaway automatisch onder water gezet. Hoop wel dat zo'n individuele bak niet overloopt.
Laat dat nou nergens, in welk huis dan ook, in NL 1 van de testcases zijn
Ik zou me eerder zorgen maken over je draadloze stofzuiger die altijd maar aan de muur is aan het opladen, mobieltjes met lipo accu's, ebike, esteps, gps/smart horloges met lipo batterijen, rc autootjes, draadloze scheerapparaten etc etc.wootah schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 00:06:
Waarom niet beginnen met hetzelfde principe als een toilet? Stortbak staat klaar, mocht er wat mis zijn "spoel" je het in je accu tank. Nadeel is wel dat je er goed voor moet zorgen dat er geen lek is. Wellicht is een goede dompelpomp dan beter ofzo.
En nog meer zorgen over een wasdroger die al 4 jaar draait en waar je het paneel nog nooit van eraf hebt geschroefd om het opgehoopte stof eruit te zuigen... Daar ontstaan namelijk de meeste thuisbranden
Met een hark lukt het ook niet. Met een zeer ernstige kortsluiting direct op de polen van een cel lukt het wel om gasvorming te krijgen, maar ook daar moet je aardig je best voor doen. Veel waarschijnlijker is gasvorming wanneer je een cel in de oven of magnetron opwarmt. Gasvorming kan je uiteindelijk gewoon weg ventileren en dan is er niet zo veel aan de hand. Alleen als gassen in volume met zuurstof mengen en exploderen wordt het vervelend. En dat heet inderdaad geen thermal runaway, maar een overschot aan waterstofgas.PCJR schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:43:
[...]
Je krijgt een lifepo4 niet aan de thermal runaway..... tenzij je er een hark doorheen jast![]()
Laat dat nou nergens, in welk huis dan ook, in NL 1 van de testcases zijn
Ja. Natrium-batterijen zijn niet zelf ontbrandend.b_g_e schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:47:
Hallo tweakers,
[...]
Schakel je hem zo dat hij (ook) je EV laadt, dan is er blijkbaar geen probleem...BenSKIP schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:10:
CE is een behoorlijke wassen neus.BenSKIP schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 03:40:
Een CE mag elk bedrijf zelf aanbrengen. Waar het om gaat dat er een risico-inventarisatie gedaan is, dat de risico's gewaardeerd worden (dat mag je dikke duim zijn, maar ook een (deels subjectief) rating systeem), en hoe vervolgens de risico's verminderd cq weggenomen worden. Let wel, dat kan een eenvoudig regeltje in de handleiding zijn.
Ik ken een voorbeeld van een explosiveilige industriele boormachine, met ATEX certificaat en al, waarbij het certificaat en handleiding zeggen "niet gebruiken in een explosie-gevaarlijke omgeving" (oftewel, verwijder alle gassen, zet er voldoende ventilatie overheen, etc etc). Volkomen legitiem.
Simpele boormachine, moest wel een veelvoud kosten natuurlijk, want ATEX certificaat bij.
Sindsdien kijk ik iets anders / kritischer naar de kleine lettertjes van dingen
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ja? ... zeker NIET!DropjesLover schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:02:
Schakel je hem zo dat hij (ook) je EV laadt, dan is er blijkbaar geen probleem...
Hoe verzin je het? "Blijkbaar geen probleem" Want?
Daarmee wordt je thuisaccu van >20kWh "kleiner"? Ga je je thuisaccu van >20kWh dan te heet wassen, zodat het een <20kWh accu wordt? Of.... laad jij je EV via een BlauweTand verbinding of een de energie die Yomanda je ingestraalt heeft?
Omdat het geen "huisinstallatie" betreft? Waar denk je dat die laadpaal dan op aangesloten is?
Regels zijn regels. Zo staat het er imho.BenSKIP schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:11:
[...]
Ja? ... zeker NIET!
Hoe verzin je het? "Blijkbaar geen probleem" Want?
Daarmee wordt je thuisaccu van >20kWh "kleiner"? Ga je je thuisaccu van >20kWh dan te heet wassen, zodat het een <20kWh accu wordt? Of.... laad jij je EV via een BlauweTand verbinding of een de energie die Yomanda je ingestraalt heeft?
Omdat het geen "huisinstallatie" betreft? Waar denk je dat die laadpaal dan op aangesloten is?
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
In dat geval zal jij voor het laden van je EV ook geen kosten maken. Aangezien het laden van je EV volgens jou niet tot je huisaansluiting behoord.DropjesLover schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:35:
[...]
Regels zijn regels. Zo staat het er imho.
Dit soort home-brew interpretatie bedoelde ik dus eerder met het 'romantiseren'.
Het AI plaatje betreft het laden van een voertuig. Dit valt erbuiten. DropjesLover claimt dat als je de thuisaccu (dus de huisopstelling) ook voor het laden van de EV gebruikt (een deel) van die >20kWh niet meetellen zal.
Met de AI opstelling zou je wel van het gezever af zijn... hoewel.... Je zou nog een brandmuur tussen aanhanger en woning moeten hebben staan.
Daar is in het ai plaatje al op geanticipeerd, alles wordt nat gehoudenBenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 03:08:
[...]
Met de AI opstelling zou je wel van het gezever af zijn... hoewel.... Je zou nog een brandmuur tussen aanhanger en woning moeten hebben staan.
[ Voor 39% gewijzigd door Simpel360 op 10-04-2026 07:02 ]
:strip_exif()/f/image/7t9pxmFsyfmFLkPnqNemCijr.jpg?f=fotoalbum_large)