Veiligheid Energy Storage System (ESS)

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-10 19:47
wootah schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:48:
Over ventilatie gesproken, in plaats van een dure atex ventilator is een bilge blower misschien een goede budget optie. Dit zijn ventilatoren die de moterruimte van een boot afzuigen waar mogelijk explosieve benzine dampen kunnen hangen.
Zo eentje bijvoorbeeld: https://www.bluemarinesto...ic-electric-bilge-blower/
Als hij aan ISO 8846 voldoet is de motor als het goed is explosievast.
Ook zijn deze vaak 12V of 24V DC, waarbij je eventueel met een gel lood accu een soort UPS kan maken waardoor ze lang blijvend draaien zelfs met stroomuitval.
Een EC fan is borstelloos (maar niet afgeschermd) toch wordt dit bij vroeg intreden al als voldoende aangewezen, maar ATEX is beter.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:16
BenSKIP schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 05:36:
Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je mag zelf kiezen aan welke kant van "risico = kans * effect" je wilt gaan zitten. Ik blijf zeggen kans is klein, effect is groot. Voor mij is daarnee het risico groot, maar anderen vinden kans zwaarder wegen.

Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!

Wil je toch inzage in mijn denkwijze, lees dan vooral verder en misschien dat je risicobeoordeling toch anders gaat zien.
Niet dat dat mijn doel is, want wat jij doet/laat zal mij aan mijn derrière oxideren.

En dan nu de theorie in:

Eén EVE MB31 cel KAN >250 liter gas uitstoten.
(We gaan continu uit van het meest extreme scenario, want dat is gebruikelijk bij externe veiligheid. (Ookal hebben we het hier over de interne veiligheid.)

We zetten even wat meer licht op de meest gevaarlijke componenten die vrij kunnen komen.

H₂ = 40% → 100 L H₂
CO = 20% → 50 L CO

H₂ (20–50%) dominant voor explosie (zeer lage ontstekingsgrens, hoge ontstekingswaarde)
CO (10–30%) dominant voor acute toxiciteit
CO₂ (10–30%) verstikkingsrisico in afgesloten ruimtes
Koolwaterstoffen (tot ~10%) dragen bij aan brand/explosie
HF (<1%) klein volume, maar hoog risico (corrosie + longschade)

Om te kunnen rekenen nemen we de volgende waarden die veelal genoemd worden, al is de deviatie ruimer.

40% van de 250 L is H2(g)
H2 kent een LEL van 4% en daar wil je (naar mijn bescheiden mening) onder blijven.
20% is CO (Sluipmoordenaar onder de gassen, niet te zien, niet te ruiken, bind aan hemoglobine in het bloed waardoor O2 geen kans krijgt.)

1 cel faalt = snel afblazen 250 L gas = 40% H₂ = 100 L H₂
Maar.... daar wil je onder blijven dus hanteer je Max 1% H₂ (¼ van LEL)? (Ruim veilige marge)

Het benodigde verdunningsvolume:
Om 100 L H₂ tot 1% te verdunnen is nodig:
10 m³ luchtvolume om onder 1% H₂ te blijven zonder ventilatie.

Dus.... voor 1 cel heb je 10 m³ aan ruimte nodig.
Heb je meer cellen? 10m³ * aantal cellen.

16S = 160m³
Is je ruimte kleiner dan 160m³, advies: ACH verhogen! (AirChanges/Hour)
Heb je 16 cellen dan moet je dus het tekort aan "ruimte" gaan "vergroten" door lucht te gaan verversen.
Voor 1x 16S zit je dus al op een ACH van 160.
Persoonlijk denk ik: H(our) te breed, maaar.... gaan bij 1 falende cel meerdere cellen in TR?

Bij TR verloopt het afblazen kortdurend en heftig. Vokgende aanname:
Totale gasvrijgave: +/- 250 L in +/- 60 s? (Ik denk zelf in minder tijd!)
H₂ = +/-40% = 100 L H₂ = 0.1 m³/min
Explosiepreventie (H₂) met veiligheidsmarge ≤ 1 vol% (≈25% van de LEL).

ongeveer 350 CFM per falende cel bij 1% LEL.
Minimumgrens (2% H₂) = 175 CFM per cel!

1 CFM = 1,75m³ per uur.
Ik noem hier CFM omdat se meeste ventilatoren een CFM aanduiding hebben.

Een 4 inch (100mm) EC fan komt op +/- 200 CFM
(6 inch EC fan +/- 400 CFM)

Dat is dus net aan voldoende voor 1 (a 2) afblazende EVE MB31 cellen voor H2 (g)

Om deze reden zeg ik ventilatie is een must have.

Voor CO worden de waardes EXTREEM (x100)
Dat trekt geen enkele industriele ventilator. Om deze reden zeg ik detectie = evacuatie.

Om deze reden heb ik detectie + alarmering op VOC, CO2, CO, temperatuur en H2.
Als je < 50 ppm CO wilt houden (En dat is al kritisch! De brandweer hanteert 8 PPM op de Dräger pieper.) En je wilt dit middels ventilatie voor elkaar krijgen dan heb je >30.000 CFM per cel nodig! Dat is alleen haalbaar in de buitenlucht, niet in enige behuizing!
Note: CO en H2 zijn lichter dan lucht. Accu in kelder, opening in de woning? RISICO!

Disclaimer: Dit hoef je niet te doen. Ik raad het aan. Vind jij de kans te klein en bespaar je liever €300 uit, prima goed. Vind je dat vrouw, kinderen, jij, je buren meer waard zijn dan €300? En/of wil je het effect mitigeren? Plaats dan detectie + alarmering + ventilatie.
Wil je enigszins aan de PGS 37 voldoen, dan is bovenstaand een MUST HAVE.

Vind je het allemaal onzin, waarom heb je dit alles dan toch gelezen? Ik had je toch al gewaarschuwd?
Intressant stukje maar wat is LEL? En kan je aangeven aan welk type sensoren (nummer/merk) je moet denken voor die €300 behalve dat de CO en H2 moeten kunnen waarnemen. Daar is ook een legio aan sensoren in.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• BenSKIP
LEL = Lowest Explosions Level
HEL = HIGHEST ....
Tussen deze waardes KAN de boel BOEM doen. Daarbuiten is het mengsel te arm / te rijk.

Zelf gebruik ik de https://www.alibaba.com/x/1lAdvzv?ck=pdp
Dat is een all-in-one, maar heeft nog domotica, FAN en toeters en bellen nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 06-05-2026 19:35 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!

Wil je toch inzage in mijn denkwijze, lees dan vooral verder en misschien dat je risicobeoordeling toch anders gaat zien.
Niet dat dat mijn doel is, want wat jij doet/laat zal mij aan mijn derrière oxideren.
Vind je het allemaal onzin, waarom heb je dit alles dan toch gelezen? Ik had je toch al gewaarschuwd?
Ik ga even direct zijn: Ik vind je toon en stijl van communiceren onprettig en bijdragen aan een onprettige sfeer in dit topic.

Mijn doel is niet om je slecht te laten voelen of je aan te vallen. Ik wil je alleen vragen om wat vriendelijker hier te reageren.

• BenSKIP
deleted

[ Voor 93% gewijzigd door BenSKIP op 06-05-2026 17:23 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10 02:42
Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je [...]
Net als @Q vindt ik je toon en manier van schrijven alles behalve prettig.

Wat is nu je doel?
- Dat we de accu buiten plaatsen?
- Voor 300,-- detectie aanschaffen?

Daarmee wordt de risico niet minder ;).

Ik denk dat je beter je eigen LFP cellen de hand af kan doen, dan pas heb je de risico afegedekt |:(.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• BenSKIP
Jazsie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Net als @Q vindt ik je toon en manier van schrijven alles behalve prettig.

Wat is nu je doel?
- Dat we de accu buiten plaatsen?
- Voor 300,-- detectie aanschaffen?

Daarmee wordt de risico niet minder ;).

Ik denk dat je beter je eigen LFP cellen de hand af kan doen, dan pas heb je de risico afegedekt |:(.
@Jazsie Ik ben het niet eens met je mening.

Met het buiten plaatsen wordt het risico wel degelijk minder. Elke bedrijfsmatige EOS staat (verplicht) buiten vanwege de CO problematiek. En als de accu buiten staat is de kans op schade aan gebouwen ook kleiner. ;)

Deze informatie krijg je als je de PGS 37-1 / -2 cursus volgt.

Mijn bericht is verder vriendelijk en onderbouwt informatief.

Donkere zonnebril 8) af en glimlach :*) aan, dan valt mijn toon echt wel mee. Ik heb wat zwarte humor, ieder voeltje zingt zoals het gebekt is.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:03

zalkc

cvz.eu

DIt topic gaat over veiligheid bij ESS systemen, ik zie @BenSKIP een goede berekening weergeven wat het risico is van een afblazende accucel.

Zelf heb ik een ruime zolder van 120m3 die wel geventileerd is, dit betekend dat ik 1 afblazende defecte eve cel krap aan kan lijden zonder groot gevaar. Als er meer gaan dan is er echt wel iets meer aan de hand, waarschijnlijk dat je huis al in de fik staat om een willekeurige reden.

Het nadeel is wel dat CO niet te verdunnen valt, dus als je rookmelder gaat moet je dus niet op zolder eerst gaan kijken wat er aan de hand is, maar direct naar buiten.

Lijkt mij een prima verhaal, niet leuk om te horen misschien, maar zeker passend in dit topic. Bewustwording is 1.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• BenSKIP
@zalkc , dank voor je bijdrage. Juist dit is inderdaad mijn intentie. Bewustwoording. Ik verplicht niemand ergens toe en schrijf ook dat meningen verdeeld zijn en het mij niet uitmaakt welk 'kamp' je kiest. LFP kent een heel klein brandgevaar, maar naam mijn mening zit het vernijn juist meer in de kans op een naar mijn idee groter probleem dan brand, namelijk verstikking / explosie.

Mijn cellen de handen afdoen.... :*) :*) :*) sorry sorry sorry, ik kon het niet laten! . :*) :*) :*) .... hoeft niet, want ik krijg meldingen visueel, akoestisch en via GSM dat de batterij in storing is, een te hoge temperatuur heeft of aan het afblazen is.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:41
Nog even terugkomend op dat filmpje van gisteren over die explosie. Op een bepaald moment zie je het inwendige restant van 1 van de accu's. Het lijkt erop dat er meerdere cellen parallel staan om een hoge capaciteit te halen. Nu is er al eens eerder wat gebeurt met eenzelfde setup. Het probleem is wanneer je bv 4 cellen parallel zet en dat 16 sets in serie dat je BMS de cellen niet goed kan bewaken. Stel dat 1 van de 4 parallelle cellen niet goed meer werkt dan geen de andere 3 zich bv ontladen naar cel 4. Je BMS zal niet direct ingrijpen.
Neem je gewoon 1 cel per bms aansluiting dan zit je al een stuk veiliger.

Dan over wat @benskip terecht berekend de hoeveelheden gassen die kunnen ontstaan. Dat houd in dat de ruimte groot genoeg moet zijn of gedwongen ventilatie toepassen.

Er speelt bij mij ook iets anders, ik woon volledig vrijstaand. Wat moet je in een rijtjeshuis/flat als je handige buurman ook zoiets in elkaar knutselt en natuurlijk niet op Tweakers leest. Dan heb je nog die stekker batterijen die Truus bij de AH koopt en ergens in de gang onder de trap zet. Na 10 jaar werken onder de trap weggestopt zou daar wel eens wat mis mee kunnen gaan.
m.a.w. Je kunt met de onkunde van je buren ernstige schade oplopen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jazsie
BenSKIP schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:33:
[...]

@Jazsie Ik ben het niet eens met je mening.

Met het buiten plaatsen wordt het risico wel degelijk minder. Elke bedrijfsmatige EOS staat (verplicht) buiten vanwege de CO problematiek. En als de accu buiten staat is de kans op schade aan gebouwen ook kleiner. ;)

Deze informatie krijg je als je de PGS 37-1 / -2 cursus volgt.

Mijn bericht is verder vriendelijk en onderbouwt informatief.

Donkere zonnebril 8) af en glimlach :*) aan, dan valt mijn toon echt wel mee. Ik heb wat zwarte humor, ieder voeltje zingt zoals het gebekt is.
Dan zijn we beiden het eens dat we beiden het met elkaar oneens mee zijn _/-\o_.
habbekrats schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Er speelt bij mij ook iets anders, ik woon volledig vrijstaand. Wat moet je in een rijtjeshuis/flat als je handige buurman ook zoiets in elkaar knutselt en natuurlijk niet op Tweakers leest. Dan heb je nog die stekker batterijen die Truus bij de AH koopt en ergens in de gang onder de trap zet. Na 10 jaar werken onder de trap weggestopt zou daar wel eens wat mis mee kunnen gaan.
m.a.w. Je kunt met de onkunde van je buren ernstige schade oplopen.
Dat vraag ik mij ook af, alleen al die stekker batterijen zijn wel allemaal goedgekeurd voor consumenten gebruik...

Durf wel te stellen dat deze doelgroep alles behalve zoals @BenSKIP zijn mbt veiligheid ;).

• BenSKIP
@Jazsie dat neem ik direct als waarheid aan. Er zijn ookal eerder vrij heftige discussies geweest mbt cellen horizontaal gebruiken, hoge C waardes hanteren, hoge voltages aanhouden, koude cellen laden, enz enz. in mijn in mijn ogen geheel onverstandig.

Allemaal zaken waar de fabrikant negatief advies op geeft. Dat ik een stapje extra doe weet ik. Dat dit mogelijk overkill is weet ik ook.

Ik hanteer, better be safe than sorry, om eerder gemotiveerde redenen. Voor die paar euro extra kan je de verzekeraar ook aantonen dat je er zoveel als mogelijk aan gedaan hebt om het zo veilig mogelijk te maken.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je dan kijkt naar melders, is iets zoals de Heiman Zigbee Koolmonoxide Detector dan een goeie om in ieder geval ook via Home Assistant / Zigbee, alerting te doen?

En dan samen met een Tuya ZigBee Luchtkwaliteit Detector PM2.5 Formaldehyde VOC CO2 Temperatuur Vochtigheid 6in1 Smart Air Box Sensor voor de rest van de waardes?

Hier zou je dan ook je ventilator op kunnen sturen of andere zaken?

Beter iets dan niets denk ik dan?

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:36

Dogooder

dus...

Een LFP accupakket zal nooit intrinsiek veilig worden. En daarin heeft @BenSKIP, ongeacht de toon, gelijk. Maar ik hoop dat we in dit topic wel kunnen bespreken hoe we een accupakket richting "praktisch extreem veilig", althans in dezelfde risico klasse als de CV-ketel, wasdroger of verstofte playstation.

Een LFP cel gaat gelukkig niet zomaar in thermal runaway en het waterstof en CO ontstaat als het elektrolyt begint te ontbinden bij hoge temperatuur (~ 270°C). Dit kan komen door:
  • een externe bron, maar dan staat er waarschijnlijk al iets anders in de fik
  • Overladen, door een kapotte lader en een kapot BMS kan de batterij ver over de 3.65 V komen. Maar slechte assemblage kan ook grote ongelijkheid in cellen veroorzaken waardoor er ook voltage pieken kunnen ontstaan.
  • Interne kortsluiting door bijvoorbeeld dendrieten. Maar om veel H2 gas te produceren heb je ook een dikke kortsluiting nodig. Een enkel dendriet naald zal verdampen en wat gas produceren, maar geen kettingreactie veroorzaken als de rest van de cel nog koel is.
Daarvoor pleit ik voor een Defense in Depth aanpak:
  1. Preventie, behandel je cellen met liefde, niet te hoge voltages, niet te hoge stromen, let op de temperatuur. Maar ook, zorg voor goede assemblage! Heel belangrijk.
  2. Monitoring, kijk naar je delta cel voltage, bij hoge en lage soc en onder last. Een LFP cel gaat niet zomaar in thermal runaway, Daar gaat meestal al falen aan vooraf met verhoogde interne weerstand wat gedetecteerd kan worden als je oplet. Een zwakke cel zal sneller dalen in voltage in rust (zelf ontlading) of sneller pieken bij laden. De absolute waardes zijn misschien nog niet eens zo heel belangrijk, al ben ik wel benieuwd hoe de plug-in battery packs het doen vs de zelfbouw, maar kijk naar de trend. bijvoorbeeld van 4mV naar 15mV in 500 cycles is een rustige trend van degradatie. Maar van 15mV naar 40mV in 20 cycles, dan moet je echt wel gaan zoeken.
  3. Detectie, en hier komen de sensoren. Ik heb zelf de SEN0572 H2 sensor + esphome met het idee( ik moet het nog doen) om die aan de Rapid Shutdown van de omvormer te schakelen. Omdat ook dat het verschil kan maken tussen 120m2 gas en een sissertje. Uiteraard kan er al een zorgelijke hoeveelheid gas zijn ontstaan voordat het drukventiel op de cel knapt, maar wat ik eerder zei: intrinsiek veilig kan niet, maar we kunnen wel ons best doen naar praktisch extreem veilig. En een early warning van H2 gas kan je ook nog net de tijd geven om jezelf in veiligheid te brengen.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:03

zalkc

cvz.eu

Gezien de discussie toch maar een goedkope CO melder bij de action meegepakt van 13 euro, niet zo luxe als iot melders, maar goed genoeg als waarschuwing om uit de buurt te blijven.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• BenSKIP
Alleen maar goed Zalkc. Ik heb meegemaakt dat kinderenen boven een shisha lounge met spoed naar het ZH moesten vanwege de blootstelling aan CO en bewoners met een oude / slecht onderhouden geiser / CV idem.

Eén cel doet het veelvoudige in een veel kortere tijd -ALS- deze gaat.

Als de discussie dit losgemaakt heeft, kan ik alleen maar tevreden terugkijken: Doel bereikt!

• BenSKIP
Interessant: Tesla gebruiks sparkers in de EOS systemen.

YouTube: Built Like a Bunker: FULL REPORT

Deze ontsteken H² (g) naar 'brand' voor er ophoping plaats kan vinden.

Ook hier word nogmaals aangegeven dat LFP niet in woningen, maar zeker niet in kelders moet.

• Q

Q

Ondertussen worden die kant-en-klare thuisaccu met genoeg capaciteit om een huis op te blazen lekker verkocht aan Sjonnie en Anita, en daarnaast gepromoot door de bekende influencer Ketelklets 😆

Uiteindelijk gaat er niets veranderen totdat verzekeraars zich hier actief mee gaan bemoeien en eisen stellen. Tot die tijd gaan mensen al dan niet geïnformeerd een eigen afweging maken.

• Impossibl3
Verzekeringstechnisch kies ik nu toch voor kant en klaar batterijen gekocht bij een EU leverancier ipv zelfbouw of import buiten de EU. Het prijsverschil is het niet meer waard vooor de rust die ik er van krijg. Ik vermoed mocht er ooit gezeik komen dat de aankoop van een CE gekeurde batterij de strijd met de verzekering makkelijker maakt.

• habbekrats
Q schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:32:
Ondertussen worden die kant-en-klare thuisaccu met genoeg capaciteit om een huis op te blazen lekker verkocht aan Sjonnie en Anita, en daarnaast gepromoot door de bekende influencer Ketelklets 😆

Uiteindelijk gaat er niets veranderen totdat verzekeraars zich hier actief mee gaan bemoeien en eisen stellen. Tot die tijd gaan mensen al dan niet geïnformeerd een eigen afweging maken.
Ik vraag mij dit af, al jeren geen stepjes en e-bike accu's in de kamer op te laden, gsm niet aan de lader laten liggen in de nacht. Gebeurt gewoon wat ze ook roepen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een thuisbatterij is toch van een heel andere orde, zeker als die groter is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BenSKIP
YouTube: LFP Battery Explosion Risk! What you NEED to know..

Zelfs Will Prowse gaat gebruikers nu informeren.

• Q

Q

Ik vind het leuk om te zien dat hij absoluut ook de risico's erkent, maar dat hij ook de indruk heeft dat het risico heel klein is.

Hij noemt ook duidelijk de scenario's waarin het mis gaat:
  1. Laden bij lage temperatuur (dendriet vorming is kortsluiting)
  2. Teveel C laden / ontladen
  3. Teveel laden of teveel ontladen
  4. Doorboren
De eerste drie punten zijn allemaal afgedekt met een werkend BMS, daar is deze voor. Kans op BMS falen op een manier die de veiligheid compromitteert zoals Will beschreef lijkt mij niet groot.

Om het risico écht te beperken zou ik een systeem altijd zo inregelen dat de BMS (behalve balancen) nooit iets hoeft te doen. Je systeem, zoals de Victron Cerbo regelt alles qua stroom en voltages en waarborgt dat alles binnen de juiste parameters blijft. Strikt genomen zou je dan zonder BMS :o kunnen draaien en alleen een (neeey) balancer op de cellen kunnen zetten. Natuurlijk doe je dat niet, maar de BMS zie ik als een secundair safety device. Als je BMS moet ingrijpen is er in mijn ogen iets mis.

Verder vond ik de oplossingen / mitigerende zaken ook wel grappig, is allemaal voorbij gekomen hier denk ik.

• BenSKIP
YouTube: DIY LFP Battery Explosion! It IS Possible!

H² blijkt wederom een kleiner probleem dan het afgassen van alle "nasty gasses"

• Jazsie
Wilde deze video ook posten, je bent me voor :).

Goede informatieve test. 24V en 30A laden op een cell is wel -ultieme- misbruik :+.

Leuk dat al die batterij boxen geen "venting" gaten hebben, tenminste de DIY boxen die ik ben tegen gekomen zijn vrijwel compleet dicht :9.

• Q

Q

BenSKIP schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:43:
YouTube: DIY LFP Battery Explosion! It IS Possible!

H² blijkt wederom een kleiner probleem dan het afgassen van alle "nasty gasses"
Wel grappige video, ik heb 'm ook gezien. Maar ik ben niet zo tevreden over de test setup. Toen de cel heel erg begon uit te gassen was de ontsteker al lang en breed verbrand en het vuur uit.

We hebben wel wat 'ontbrandingen' gezien maar ik denk - al ben ik verre van een expert - geen H2 explosie gezien. Met mijn middelbare school verstand was die houten afdekplaat met gewicht de lucht in gegaan bij een 'echte' H2 explosie (misschien niet ver maar wel zichtbaar).

Ff googlen vond ik deze stomme video, dit is wat ik verwacht. Die van de pringles bus geeft wel een leuk beeld.

YouTube: 5 Awesome Hydrogen Explosions!

Een wat serieuzere video:

YouTube: Shaking Buildings Over a Mile Away!

Ik denk dat die H2 juis vrij kwam toen de flinke uitgassing begon en Will snel wegrende.Die witte rookwolk zou ik wel ontstoken willen zien in een afgesloten ruimte....

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 26-05-2026 01:32 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Q
Will heeft een explosie bewust voorkomen door een vonk-generator in te zetten. Hierdoor werd het waterstof/lucht-mengsel ontstoken zodra aan de juiste condities werd voldaan. Ophoping en één grote klap heb je daardoor niet gezien.

Will gaf ook aan dat een vonkgenerator om dezelfde reden door Tesla wordt gebruikt in hun industriële ESS'sen: Voorkomen dat er een gevaarlijke hoeveelheid waterstof ontstaat door regelmatig kleine beetjes te ontsteken.
Een H2-sensor kan de vonkgenerator starten.

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-10 10:54

wootah

They see me trollin'

Ik zag hem ook verschijnen op youtube en ik wist dat ik weer een duscussie kon vinden in dit topic :D

Wat ik eigenlijk een beetje miste was ten eerste een temperatuur sensor op de cel zelf.

Ik heb het idee dat het extra afgassen van waterstof kwam omdat er tijdens het vullen van het aquarium, ook wellicht wat spettertjes water in de accu zelf (door het anti explosie ventiel) terecht kwamen.
Als het lithium mengsel in de cel puur genoeg is reageert dat misschien met water en dan krijg je een hevige reactie.

• Jazsie
Kortom, goede ventilatie en eventueel een onsteker erbij :).

Laten we ook eerlijk zijn dat dit een extreme situatie is, 24V en 30A laden voor meer dan 30min op een enkele cell (en toen gebeurde er nog niks) is wel een hele kleine kans... zal niet zeggen geen om ophef te voorkomen ;).

Het zelfde als dat LFP niet brand maar op filmpjes zie je het wel branden nadat er een dikke ijzeren staaf door heen wordt gestoken...

Goede/informatieve tests maar in de praktijk is de kans dat zo iets gebeurt...

Ik ga weer aan de tekentafel voor mijn batterij hok om wat ventilatie toe te voegen :9.

• daemonix
  • Niet online
LFP niet LPF. We doen hier niet aan politiek...

• BenSKIP
Volgens mij is het zo gegaan in de video (Maar corrigeer mij als ik het verkeerd gezien heb.) Cel ging afblazen, H2 kwam vrij. H2 werd direct afgefakkeld met de vonkgenerator. (Explosiegrens: tussen LEL en HEL is niet bereikt.) Afgeblazen mix van "nasty gasses" was HUGE. Dit verstoorde eveneens de verhoudingen tussen brandbaar gas (explosief mengsel) mede door CO2.

-Het deksel van het aquarium was niet gasdicht. (En maar beter ook, want net als bij vuurwerk is de hoeveelheid kruit niet zo zeer bepalend voor de klap, maar des te meer welke compressie het vuurwerk heeft. (Net als in een auto.) Hogere compressie, bigger boom, meer energie die vrijkomt.

-De bedrading van de vonkgenerator was (helaas te) snel weg.

Mijn stellingen:

1.) Ook als was die vonkgenerator vroeg in de video nog wel in werking, dan was er geen explosie gekomen omdat H2(g) niet kon ophopen. (Mengsel bleef buiten LEL-HEL, alleen binnen dit gebied is het mengsel explosief.)

2.) Als Will de vonkgenerator pas later had aangezet, had het deksel eraf kunnen klappen. Dan bevond het mengsel zich mogelijk wel binnen LEL-HEL.

3.) De verdampte electrolyt oplossing (het witte gas onderin het aquarium (+ CO2 = immers ook zwaarder dan lucht) had alsnog een brandwolk of explosie tot gevolg kunnen geven.

Het meest gevaarlijke was onzichtbaar en is helaas ook niet gemeten. --> CO. De geurloze, onzichtbare moordenaar.

Wat ik eveneens mis in deze video zijn thermo probes en cellen links en rechts van deze cel. Ik zou graag zien welke temperaturen de cel bereikt, maar belangrijker, hoe snel de naastgelegen cellen opwarmen en gaan afblazen.

• BenSKIP
Over temperaturen gesproken, ik had eerder aangegeven dat ik middels een iTead (SOnOff TH) de temperatuur monitoren kan en dat ik bij 70'C dit SOnOff relais laat omslaan om de shunt op de MCCB te triggeren.

Ik heb daar nu de GEYA GRT8-M1 tussen gezet, want de SOnOff zet hier een continu stroom op, waardoor de spoel van de shunt kan doorbranden. Met de GEYA kan ik een single shot geven om de shunt te triggeren en blijft de spoel van de shunt in leven.

Ruimte > 70'C = ellende = trigger = accu-packs stroomloos.

Dit houdt geen TR tegen, maar kan kan deze wel vertragen.

Deze functioneert in de multi fail-safe layers op temperatuur en qua kosten valt dit enorm mee. Misschien iets om over na te denken?

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Bij venting de gassen afvoeren is een aandachtspunt.

Ik wil de cellen in een F90 chemieopslagkast gaan plaatsen. F90 betekent dat de temperatuur in de kast pas na 90 minuten 180ºC wordt. Hopelijk is de brandweer eerder ter plaatse. De kast heeft een inhoud van 0,95 m3 en een luchttoevoer en -afvoer kanaal met een diameter van 75 mm.

Bij een 50Ah cel in een 82 liter ruimte lees ik in figuur 9 dat bij "burst 1" de druk in de testruimte in een paar seconde oploopt naar van 0 naar 1,5 bar (110 kPa per seconde). Bij een afvoer 9 meter hoogteverschil en daardoor natuurlijke trek van circa 86 Pa gaan de gassen ook de ruimte in. Elders lees ik dat er al snel 265 liter gas uit een 280Ah cel kan gaan ontsnappen.

Dan kun je een Atex ventilator op de kast plaatsen die > 10 keer per uur de kastruimte ververst (minimaal 2,64 liter per seconde). Dat is dan een kast met een totaal energieverbruik van 8,5 watt inclusief kleurenscherm en alle controlesystemen. Gaat zo'n afzuigventilator wil genoeg volumestroom creëren bij zo'n drukverschil om de gassen door de pijp af te voeren, of ontsnapt alsnog een groot deel van de uitgestoten gassen via de aanzuigopening?

Hoeveel zin heeft het plaatsen van een terugslagklep (a.k.a. koude rookklep) op de ventilatieluchttoevoer?

--
Terzijde: die studie toont in die kleine 82 liter testruimte dat de "omgevingstemperatuur" geleidelijk oploopt tot zo'n 225ºC, dan volgt de burst, blijft de temperatuur nog steeds maar langzaam oplopen, tot de tweede burst. Pas dan meet het uitgestoten gas een piektemperatuur van 350ºC. Gemiddeld 300ºC over circa 250 seconden. Daarmee verwacht ik niet dat je (glad geschuurd) hout (zonder scheuren) snel tot ontbranding krijgt. De oppervlaktetemperatuur van de cel komt sowieso niet boven de 240ºC (circa 10~11 minuten boven 200ºC).
Conclusie 1: Hout voor de behuizing van een batterij kan vermoedelijk wel, al hebben de punten waar het gas tegen aan zou kunnen spuiten wat isolatie-aandacht nodig.
Conclusie 2: Het brandrisico van LFP bij keuze van passende materialen lijkt mij laag tot nihil, 99% van de thermal runaway temperaturen komen niet boven het niveau van een huis-tuin-en-keuken bakoven. (standaard siliconen gaan doorgaans al snel tot 200ºC voordat ze überhaupt beginnen te smelten)

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 15-06-2026 22:42 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• habbekrats

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:46
10K voor een kast,,,,

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 15-06-2026 08:43 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• cj1
  • Niet online

cj1

1. Precies dat.

Die chemiekasten F90 staan nog wel eens tweedehands op Marktplaats (categorie: brandblussers & brandkasten). Al zijn deze kasten gevoelig voor verkeerd transport. Het maakt al uit of je de kast over de lang of korte zijde kantelt. De handleiding van mijn kast meldt:
OPGELET: ...Ondeskundig transport kan tot verborgen schade aan de beschermende brandisolatie leiden!...
2. En @habbekrats dat dit soort kasten gemaakt worden voor NCM/NMA Li-Ion. Overkill voor (de lagere temperaturen van) LFP. Dat is ook een probleem wat ik heb met PGS37-1 typical 6: alle chemie over 1 kam scheren, maar misschien heb ik verkeerd gelezen? (Nog afgezien dat PGS37 veel te veel verplichtingen schept voor de kleinste MKB-bedrijven zoals eenpitters of maatschappen; bij relatief kleine batterijen, zeg zo tot 100 kWh;)

[ Voor 9% gewijzigd door cj1 op 15-06-2026 09:35 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Q

Q

@cj1 heb jij al een werkend systeem of ben je nog steeds in de research opbouw fase?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@cj1 Je komt zelf al tot de conclusie dat brand/temperatuur niet echt een risico is bij LFP. Hoe kom je dan tot de conclusie dat zo'n brandkast een goed idee is?

• cj1
  • Niet online

cj1

bbbrumbrum schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:12:
...Hoe kom je dan tot de conclusie dat zo'n brandkast een goed idee is?
  • Een behuizing voor de cellen heb ik nodig.
  • De kast beschermd de cellen een tijdje tegen brand van buiten af.
  • Er zitten ventilatieaansluitingen op, die het makkelijk maken om de gassen met een pijp naar buiten het pand te voeren.
  • De deuren zijn zelfsluitend.
  • De kast is vrijstaand dragend (hoeft niet zoals Andy's rek aan een muur verankerd te worden voordat de legroosters het gewicht kunnen dragen)
  • Afsluitbaar met sleutel

[ Voor 23% gewijzigd door cj1 op 15-06-2026 23:16 ]

• daemonix
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:29:
[...]
  • Een behuizing voor de cellen heb ik nodig.
  • De kast beschermd de cellen een tijdje tegen brand van buiten af.
  • Er zitten ventilatieaansluitingen op, die het makkelijk maken om de gassen met een pijp naar buiten het pand te voeren.
  • De deuren zijn zelfsluitend.
Ik kan je argumentatie niet volgen: bij brand van buitenaf staat de boel al in de hens en zal brand bij de batterij de zaak niet verergeren. Vrijwel iedere behuizing volstaat, je moet meer rekening met CO en H2 houden dan met iets anders. Ik zie ook het nut van zelfsluitende deuren niet. Als je zo veel geld aan een kast uit geeft, kies dan een brandveiliger oplossing zoals bijvoorbeeld Sigenergy die biedt. Die mag je gewoon buiten zetten en heeft een keurige behuizing. ;)

• cj1
  • Niet online

cj1

daemonix schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:39:
[...]
bij brand van buitenaf staat de boel al in de hens en zal brand bij de batterij de zaak niet verergeren.
Als de cellen gaan gassen, dan gaat dat m.i. de brand wel verergeren.
Vrijwel iedere behuizing volstaat, je moet meer rekening met CO en H2 houden dan met iets anders.
Op vrijwel iedere andere behuizing zitten geen ventilatieaansluitingen.
Ik zie ook het nut van zelfsluitende deuren niet. Als je zo veel geld aan een kast uit geeft,
Volgens mij schreef ik Marktplaats. Mijn kast heeft minder gekost dan één Seplos behuizing bij Nkon. Dan is er na de eerste set met cellen nog ruimte over om 3 extra 16S setjes te plaatsen.
kies dan een brandveiliger oplossing zoals bijvoorbeeld Sigenergy die biedt. Die mag je gewoon buiten zetten en heeft een keurige behuizing. ;)
Een Sigenergy oplossing past niet bij "powerwall zelf bouwen". Als ik iets kant en klaar zou kopen dan neig ik naar iets met UL-certificaat, dat lijkt de Sigen batterij niet te hebben.
Buiten zetten is wat minder gunstig vanwege het uitzicht, koperdiefstal en dekking van de inboedelverzekering.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 15-06-2026 20:37 ]

• cj1
  • Niet online

cj1

wootah schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:52:
...
Waar ik denk dat er wat verwarring over is hoe ik de ventilatie wil realiseren. De lucht loopt in principe zo:
luchtfilter -> mechanische ventilatie -> luchtbuis -> vuurbestendige terugslagklep -> EOS kast -> kachelpijp naar buiten.
Is het nog iets geworden met de vuurbestendige terugslagklep?

De kortstondig gemeten piek vlak bij het "burst ventiel" van de prismatische LFP cel was 350ºC bij uitgassen. Voordat die gassen de terugslagklep hebben bereikt zijn ze vermoedelijk al lang afgekoeld tot onder de 260ºC.

In hoeverre zou zo'n "Kaltrauchsperre" volstaan als "vuurbestendige" terugslagklep?

• daemonix
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Als de cellen gaan gassen, dan gaat dat m.i. de brand wel verergeren.

[...]

Op vrijwel iedere andere behuizing zitten geen ventilatieaansluitingen.

[...]

Volgens mij schreef ik Marktplaats. Mijn kast heeft minder gekost dan één Seplos behuizing bij Nkon. Dan is er na de eerste set met cellen nog ruimte over om 3 extra 16S setjes te plaatsen.

[...]

Een Sigenergy oplossing past niet bij "powerwall zelf bouwen". Als ik iets kant en klaar zou kopen dan neig ik naar iets met UL-certificaat, dat lijkt de Sigen batterij niet te hebben.
Buiten zetten is wat minder gunstig vanwege het uitzicht, koperdiefstal en dekking van de inboedelverzekering.
Zelfbouw is niet het onderwerp van dit. forum, veiligheid wel. UL certificatie is niet van belang als je niet naar de VS of Canada exporteert. Buiten zetten heeft geen impact op de verzekering want hij is nagelvast met het huis verbonden als je het goed doet. Risico op koperdiefstal is nihil gezien het gewicht van de accu en de bevestiging. Live de bedrading wegknippen is inderdaad gevaarlijk.... voor idioot die dat probeert.

• cj1
  • Niet online

cj1

...Om deze reden zeg ik ventilatie is een must have.

Voor CO worden de waardes EXTREEM (x100)
Dat trekt geen enkele industriele ventilator. Om deze reden zeg ik detectie = evacuatie.

Om deze reden heb ik detectie + alarmering op VOC, CO2, CO, temperatuur en H2.
Als je < 50 ppm CO wilt houden (En dat is al kritisch! De brandweer hanteert 8 PPM op de Dräger pieper.) En je wilt dit middels ventilatie voor elkaar krijgen dan heb je >30.000 CFM per cel nodig! Dat is alleen haalbaar in de buitenlucht, niet in enige behuizing!
De truuc die je hier toe kunt passen is de behuizing van de cellen verkleinen: zet de cellen in een kast, of monteer platen om een open rek. Door minder volume kun je met minder ventilatiecapaciteit toe. Die behuizing vervolgens met een pijp naar buiten afzuigen (de behuizing op onderdruk brengen).

De ruimte waarin de kast staat zou ik van een extra CO-melder voorzien, om personen die de ruimte willen betreden te waarschuwen bij koolmonoxide.

Slim lijkt mij om een ≥200ºC temperatuurbestendige terugslagklep op de aanzuigopening te plaatsen. Zodra de ventilatie stroomvoorziening (UPS) uitvalt, dan zullen de gassen een hele tijd lang niet de ruimte in stromen. Eigenaardig is dat een ventilatie terugslagventiel voor typical 6 niet in de PGS37-1 staat, wel bij M56 voor de bluswateraansluiting van typical 1, 2 en 4.

Toby Doorn biedt als CO- en rookmelder de Ei3016 als rookdetector en Ei3018 als CO melder met Ei128RBU relais module om bijv. een ventilator te schakelen. Maar die consumenten EN50291-1 CO-melders hebben volgens mij allemaal hetzelfde probleem: traag. Er is > 35~50 PPM CO nodig, en dan duurt het nog maximaal 90~120 minuten voordat het ding alarm gaat geven. Zelfs bij 300 ppm duurt het vaak nog tot 3 minuten voordat er een alarm komt.

Als je op tijd wilt gaan ventileren bij LiFePO4 is er volgens mij een andere strategie nodig dan wachten op zo'n trage CO-melder.

De Aldes inline XS-125 buisventilator die Toby aanbiedt lijkt mij helemaal niet geschikt voor de toepassing: maximum exhaust air temperature: 60°C. Zijn Ruck EM160L buisventilator
is niets beter: ook tot 60ºC.

Een (horeca) foam ventilatorbox gaat al tot 100~110ºC.

[ Voor 28% gewijzigd door cj1 op 20-06-2026 21:59 ]

• habbekrats
@cj1 De PGS37-1 gaat over opslag niet in werking zijnde. De PGS37-2 wel

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:44:
@cj1 De PGS37-1 gaat over opslag niet in werking zijnde. De PGS37-2 wel
De PGS zelfs schrijft (het omgekeerde):
37-1 = energieopslagsystemen (EOS = ESS) = omgaan met 'grote batterijen'/gekoppelde lithiumbatterijen die worden gebruikt om energie op te slaan en vervolgens elektriciteit te leveren = in gebruik, zelfs niet in opbouw / of na buiten gebruik stelling
37-2 = opslag van lithiumhoudende energiedragers = bijvoorbeeld laptops, e-bikes, in elektrische of hybride voertuigen

• cj1
  • Niet online

cj1

Al die door de EN 50291 norm vertraagde CO-melders zijn onbruikbaar.

Het beste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden qua gasdetectie voor EOS is de Evikon E2673A, speciaal ontwikkeld voor BESS off gassing. Helaas 24V voeding en 30VDC relais.

• habbekrats
cj1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:41:
Al die door de EN 50291 norm vertraagde CO-melders zijn onbruikbaar.

Het beste wat ik tot nu toe heb kunnen vinden qua gasdetectie voor EOS is de Evikon E2673A, speciaal ontwikkeld voor BESS off gassing. Helaas 24V voeding en 30VDC relais.
Daar wordt je setup wel even 1000 duurder mee, ik ken weinig thuisbatterijen waar deze melder inzit. Dan wordt zo'n Anker solix onbetaalbaar mee.

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Daar wordt je setup wel even 1000 duurder mee, ik ken weinig thuisbatterijen waar deze melder inzit. Dan wordt zo'n Anker solix onbetaalbaar mee.
Volgens het Deens brandveiligheidsinstituut zijn de aanbevelingen in Nederland (overigens is Nederland het enige land met een CO PPM aanbeveling volgens dat rapport) als volgt:
For BESS with capacities over 100 kWh, NL1 recommends using CO sensor (in range of 0-200 ppm) that is cross-sensitive to H2.
Voor nu denk ik:
  • Onder de 100 kWh blijven.
  • Een losse Action €13 CO-melder in de kast en eentje in de ruimte.
  • De 100~110ºC 250m3/uur ventilator (UPS gevoed) schakelen via het BMS relais op temperatuur en parallel met een simpele mechanische thermostaat, bijvoorbeeld boven de 30~40ºC (beetje afhankelijk van de maximale ruimtetemperatuur).

[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 21-06-2026 14:04 ]

• cj1
  • Niet online

cj1

Voor € 325 is er wel een Schabus 20 PPM CO-melder met direct alarm (zonder vertraging).

Nadelen: iedere 3 jaar naar de fabrikant voor onderhoud, voldoet nog steeds niet aan PGS eis 10 PPM
Voordeel: de sensor kan bij <=28ºC en RV>=40% wel 10 jaar mee.

• BenSKIP
Er worden hier een beetje elkaar bijtende adviezen gegeven, hoewel ik de denkwijze wel volgen kan. Ik zal het in mijn ogen 'bijtende' benoemen en uitleggen waarom ik denk dat deze elkaar bijten.

Ja, als je een eerdere melding hebben wil, dan kan je de ruimte verkleinen, je zal eerder de concentratie verkrijgen waardoor de electronica in melding gaat. EENS! Maar.... dit is een "voordeel".

Dit "voordeel" bijt namelijk direct met de wens om een zo laag mogelijke PPM te willen behouden. Een hogere PPM is een snellere stap richting het explosieve mengsel tussen LEL en HEL. Je wilt bij afgassing juist een zo groot mogelijke ruimte hebben zodat 1.) de CO en H2 grens laag blijft, 2.) de compressie laag blijft.

1.) De kans neemt of nadelige gevolgen blijft lager, 2.) de amplitude van de explosie is lager. (Bij CO, de kans op verspreiding is lager. (Dit voorbeeld eerder ook al aangegeven: Een klein beetje brandstof onder heftige compressie geeft een hoger rendement.) Daarom test je een motor op compressie en daarom is de wikkel rondom een rotje strak. Als je de 'wikkel' om LFP gaat verkleinen neemt bij afgassen ook de amplitude van de BOEM toe.

Toename in "druk" betekend ook dat gassen zich nog sneller tussen naden en kieren gaan doorbewegen. Dit wil je voorkomen.

Wil je een snelle CO detectie, plaats de melder dan direct BOVEN je cellen. Op de hoogste plek. CO is lichter dan lucht en zal dus opstijgen. Zorg ervoor dat deze luchtlaag niet turbulent is (snellere detectie)

Reminder: CO is kleur en reukloos, wordt makkelijker dan zuurstof gebonden aan hemoglobine, dat stofje waardoor rode bloedlichamen zuurstof kunnen transporteren.

Op welk gas wil je triggeren?

Op CO of op H2?

Mijn advies: CO.

De CEL in TR zal dit in de hoogste concentratie uitblazen en het is VEEL gevaarlijker dan H2. (Giftig!)

Wat namelijk vergeten wordt is de blootstellingsduur aan CO.

Lig je 8 uur in 6.4 PPM, dan rust je eeuwig,

"Kortdurend" kan het menselijk lichaam 'hoge' concentraties doorstaan. (Als voldoende zuurstof aanwezig /toegevoegd is/wordt.)

Vanaf 50 ppm: Dit is een concentratie waarbij bij langdurige blootstelling klachten zoals hoofdpijn en lichte misselijkheid kunnen ontstaan.

200 ppm: Kan binnen enkele uren leiden tot hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid.

400 ppm: Kan binnen enkele minuten leiden tot hevige hoofdpijn en misselijkheid; hogere blootstelling is levensbedreigend.

800 ppm: Kan binnen een enkele seconden tot ernstige symptomen zoals duizeligheid, braken en stuiptrekkingen. Er is een hoog risico op bewusteloosheid en fatale gevolgen.

*Ik heb meegemaakt dat de Drager CO melder direct na de instap ging gillen, terwijl de mensen aanwezig daar nog rustig rondstapten. Ook de concentratie rode bloedcellen in je bloed is van belang!

Wat wel werkt en geen beperking geeft:
Maak een lichtgewicht frame boven de cellen / liefst omgekeerd trechter vormig. Drapeer daar een licht materiaal omheen. Maak een uitsparing in het midden van die trechter en plaats daarin de sensor.

Geen compressie, wel een snellere detectie. (turbulentie neemt af)

Met heel veel fantasie krijg je dan zoiets als dit.

_________/ * \__________

| draperie rondom |

________ cellen ________

trechtervormig, 'zwevend' plafond, in het midden * de sensor, daaromheen een lichtgewicht barriere tegen turbulentie van lucht, bijvoorbeeld een 'rok' van opengeknipte vuilniszakken.

Compressie: Nee

Hogere PPM in de box / in de ruimte: NEE

Hogere PPM bij sensor: JA

Schoonheid: -100%

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 25-06-2026 10:59 . Reden: Toon aangepast, nu is deze hopelijk allergie-vrij. ]

• BenSKIP
Gotion (Cn) heeft een Na-ion cel uitgebracht.

Die Na-ion beloofd 261Wh/kg. Dat is veel hoger dan de MB31 heeft.

Bron: CarNewsChina.com

Belangrijk om te weten is dat de 261 Wh/kg-versie (nog) niet bedoeld is voor stationaire thuisaccu's. Gotion richt deze versie op lichte EV's en drones. De Na-ion cellen voor energieopslag leggen juist de nadruk op:

-zeer lange levensduur (tot circa 20.000 cycli geclaimd),

-uitstekende prestaties bij lage temperaturen,

-hogere veiligheid,

-lagere materiaalkosten,

-minder of geen actieve koeling nodig.

In 2028 zou er een cel bedoeld voor de thuisaccu komen.

• Q

Q

BenSKIP schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 04:45:
Gotion (Cn) heeft een Na-ion cel uitgebracht.

Die Na-ion beloofd 261Wh/kg. Dat is veel hoger dan de MB31 heeft.

Bron: CarNewsChina.com

Belangrijk om te weten is dat de 261 Wh/kg-versie (nog) niet bedoeld is voor stationaire thuisaccu's. Gotion richt deze versie op lichte EV's en drones. De Na-ion cellen voor energieopslag leggen juist de nadruk op:

-zeer lange levensduur (tot circa 20.000 cycli geclaimd),

-uitstekende prestaties bij lage temperaturen,

-hogere veiligheid,

-lagere materiaalkosten,

-minder of geen actieve koeling nodig.

In 2028 zou er een cel bedoeld voor de thuisaccu komen.
Ik heb daar ook idd iets van gezien, maar nog niets concreets in onze handen dus. Dat vind ik altijd jammer met dit soort info.

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:20
BenSKIP schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:33:
@Jaszie, als het goed is wordt de ZEH100 deze week geleverd. ESP32 heb ik binnen. Heb eveneens een Lilly (nogwat) SIM800L binnen, zodat ik bij netwerk uitval toch berichten kan ontvangen. Zodra de ZEH100 binnen is ga ik eens kijken of ik de boel aan elkaar knopen kan.
Ben jij (of iemand anders van dit forum) nog in staat geweest de ZEH100 in gebruik te nemen het lijkt mij een hele fijne sensor?

• habbekrats
Even een vraag / info

Ik heb op de buitendeur van mijn garage een A4 gepastificeert met daarop info over mijn thuisbatterij.

Capaciteit / max laadontlaad vermogen
Type batterij aantal cellen
Een bovenaanzicht met de locatie
Mijn telefoonnummer.

Stond netjes alleen hangt niet eens direct in de zon maar ziet er al flets uit. Iemand iedeëen hoe ik dit duurzamer maak?

In de meterkast heb ik ook info hangen met hetzelfe als buiten + de handelingen om alles stroomloos te maken HS uit en Accu-uit-Net schakelaar stand Uit.

Ik ben nu begonnen met een map te maken over mijn hele systeem

Tekeningen elektrische installatie, plattegrond
Onderdelen cellen, bms,omvormers ed
Instellingen bms,omvormers, mppt omvormers
Ipadressen/webpagina's
Wachtwoorden

Waarom ik de map maak is kortgeleden buurtgenoot overleden 35 jaar Vrouw Kinderen weten niets van het systeem of inlog gegevens. Dus stel er gebeurt iets met mij dat ik niet meer in staat ben om onderhoud e.d. te doen dan hoop ik dat hulp toch met mijn systeem uit de weg kan en misschien veilig afbreken.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-10 17:27
habbekrats schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:29:
Even een vraag / info

Ik heb op de buitendeur van mijn garage een A4 gepastificeert met daarop info over mijn thuisbatterij.

Capaciteit / max laadontlaad vermogen
Type batterij aantal cellen
Een bovenaanzicht met de locatie
Mijn telefoonnummer.

Stond netjes alleen hangt niet eens direct in de zon maar ziet er al flets uit. Iemand iedeëen hoe ik dit duurzamer maak?

In de meterkast heb ik ook info hangen met hetzelfe als buiten + de handelingen om alles stroomloos te maken HS uit en Accu-uit-Net schakelaar stand Uit.

Ik ben nu begonnen met een map te maken over mijn hele systeem

Tekeningen elektrische installatie, plattegrond
Onderdelen cellen, bms,omvormers ed
Instellingen bms,omvormers, mppt omvormers
Ipadressen/webpagina's
Wachtwoorden

Waarom ik de map maak is kortgeleden buurtgenoot overleden 35 jaar Vrouw Kinderen weten niets van het systeem of inlog gegevens. Dus stel er gebeurt iets met mij dat ik niet meer in staat ben om onderhoud e.d. te doen dan hoop ik dat hulp toch met mijn systeem uit de weg kan en misschien veilig afbreken.
Goed plan, maar bij mij komt er elk jaar weer wat nieuws bij of wordt de installatie weer aangepast..
De brandweer ziet het liefst een schakelaar aan de gevel die alles, AC en DC uitschakelt, geen zwart geblakerde kaart.

Is een een ge-emailleerde schild niet wat? brandwerend en met wat nep-roest erop lijkt net echt oud :+

20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;

• BenSKIP
misja schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Ben jij (of iemand anders van dit forum) nog in staat geweest de ZEH100 in gebruik te nemen het lijkt mij een hele fijne sensor?
Ik ben firmware aan het schrijven.

Doel is om een EC 230V fan aan te sturen bij elk alarm, de fan UIT te zetten bij brand, en de EC fan middels PWM en Delta T op toeren te wisselen.

Als extra.... bij een alarm een SMS uitzenden met daarin de sensordata.

En dus ook middels SMS opdrachten de sensordata uitlezen en via SMS verkrijgen.

• Q

Q

BenSKIP schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:05:
[...]

Als extra.... bij een alarm een SMS uitzenden met daarin de sensordata.

En dus ook middels SMS opdrachten de sensordata uitlezen en via SMS verkrijgen.
Wat ga je doen als je een alarm krijgt via SMS?

• daemonix
  • Niet online
Q schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:10:
[...]

Wat ga je doen als je een alarm krijgt via SMS?
Eerste vlucht naar huis boeken vanuit Nieuw Zeeland? ;)

• BenSKIP
"Hahaa"

Laat ik de vraag terug stellen....

Stel je krijgt wel een SMS en je leest de verzonden waardes, wat zou jij doen?

Conclusie:

-Te hoge temperatuur

-CO

-H2

-Vluchtig organische stoffen

-Rook
  1. Ik hoef die onzin niet te weten en het boeit mij niets wat het kan.
  2. Ik zou niets doen, want ik heb geen vrouw, kinderen, huisdieren of buren.
  3. Ik zou niets doen, want ik kan er toch niets mee. (Denk je?)
  4. Ik weet eigenlijk niet eens wat het allemaal al kan en begrijp ook niet dat het hiermee aan PGS37 voldoet.
  5. Klinkt interessant waar hij mee bezig is, laat ik hem daar via PM naar vragen.

[ Voor 71% gewijzigd door BenSKIP op 20-09-2026 17:08 ]

• Q

Q

BenSKIP schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:08:
"Hahaa"

Conclusie:

-Te hoge temperatuur

-CO

-H2

-Vluchtig organische stoffen

-Rook
  1. Ik hoef die onzin niet te weten en het boeit mij niets wat het kan.
  2. Ik zou niets doen, want ik heb geen vrouw, kinderen, huisdieren of buren.
  3. Ik zou niets doen, want ik kan er toch niets mee. (Denk je?)
  4. Ik weet eigenlijk niet eens wat het allemaal al kan en begrijp ook niet dat het hiermee aan PGS37 voldoet.
  5. Klinkt interessant waar hij mee bezig is, laat ik hem daar via PM naar vragen.
Ik zie geen reden om een PM te sturen omdat dit een open discussie is in een forum, dat is juist het mooie van een forum. Daar kunnen andere mensen ook mee doen en eventueel iets van opsteken. :)

Ik stelde mijn vraag omdat ik niet goed begrijp hoe een SMS daadwerkelijk gaat helpen bij veiligheid. Stel je mist het bericht?
Ik weet eigenlijk niet eens wat het allemaal al kan en begrijp ook niet dat het hiermee aan PGS37 voldoet.
Dat is interessant, kun je misschien uitleggen hoe het versturen van die informatie per SMS er voor zorgt dat je aan de PGS37 voldoet? Ik ben benieuwd en ik ben waarschijnlijk niet de enige.

Daemonix maakt een grap maar die maakt wel het punt waar ik aan dacht: als je buitenshuis bent is het te laat. Als je in huis bent wil je toch gewoon een keihard alarm af laten gaan zodat iedereen naar buiten kan rennen, SMS lijkt mij niets toe te voegen, of mis ik iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 21-09-2026 07:28 ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:08
Q schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:26:
[...]

Ik zie geen reden om een PM te sturen omdat dit een open discussie is in een forum, dat is juist het mooie van een forum. Daar kunnen andere mensen ook mee doen en eventueel iets van opsteken. :)

Ik stelde mijn vraag omdat ik niet goed begrijp hoe een SMS daadwerkelijk gaat helpen bij veiligheid. Stel je mist het bericht?

[...]

Dat is interessant, kun je misschien uitleggen hoe het versturen van die informatie per SMS er voor zorgt dat je aan de PGS37 voldoet? Ik ben benieuwd en ik ben waarschijnlijk niet de enige.

Daemonix maakt een grap maar die maakt wel het punt waar ik aan dacht: als je buitenshuis bent is het te laat. Als je in huis bent wil je toch gewoon een keihard alarm af laten gaan zodat iedereen naar buiten kan rennen, SMS lijkt mij niets toe te voegen, of mis ik iets?
Van een sms is de dekking beter als de roaming voor internet(gsm), die is niet overal 100%. Een appie heeft dan een uitdaging terwijl de sms wel nog binnen komt.

Of je dan nog op bijvoorbeeld wel kan bellen of op een camera kan kijken is dan de vraag.

Of de buren alarmeren via sms, die is minder invasief dan een extra appie op hun telefoon.

Denken in mogelijkheden, of het nuttig is hangt af van de opvolging die gegeven wordt aan de sms.

• Jesaul
  • Laatst online: 22:18
BenSKIP schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:08:
"Hahaa"

Ik zou deze baby automatisch hebben gebruikt.

https://www.svb24.com/en/ocean-technologies-engine-compartment-blower-12-v-750-m3-hour-150-mm-flex-mount.html

• BenSKIP
Met "één SMSje" kan ik alles uitlezen en bedienen. Vanuit ELKE hoek van de wereld waar GSM dekking is.

• Q

Q

BenSKIP schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:00:
Met "één SMSje" kan ik alles uitlezen en bedienen. Vanuit ELKE hoek van de wereld waar GSM dekking is.
Dat was helder, maar je beantwoord de andere vragen helaas niet.
kun je misschien uitleggen hoe het versturen (edit: en op afstand bedienen) van die informatie per SMS er voor zorgt dat je aan de PGS37 voldoet? Ik ben benieuwd en ik ben waarschijnlijk niet de enige.
Je opmerking over het voldoen aan de PGS37 vind ik erg interessant.

Ook zie ik het risico niet afgedekt waarbij je een SMS bericht mist, dus dan weet je niet dat jij moet handelen.

Ik kan dat niet rijmen met een veilig systeem omdat het dan van teveel onzekerheden afhankelijk is. Als we kijken naar de informatie die je in je SMS krijgt, dan is dat allemaal data waar je gewoon grenswaarden voor kunt instellen waarboven (of beneden) het systeem automatisch afschakelt, lijkt mij een stuk betrouwbaarder en dus veiliger?

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 21-09-2026 14:17 ]

• agraaff
  • Laatst online: 16:39
Let je op dat het wel een vonkvrije fan is? want je wil als de accu's stuk gaan en gan ontgassen niet het vonkje leveren :)

• BenSKIP
@Q
Ik kan zowel automatisch als handmatig alle van belangzijnde data inzien. Systemen gaan zowel automatisch uit (M35) maar kunnen ook handmatig bediend worden. (M34/M35)
Ik neem aan dat je de PGS37 kent en dus ook de daarin genoemde maatregelen kent?
Ook dat ik SMSjes zou missen is afgedekt. Deze zitten namelijk in LOOP en van GSM naar GSM en vaste lijn kan je ook bellen. (Ook SMS'n)
M32 Gasdetectie koolstofmonoxide (CO) en waterstof (H2)
M33Monitoring EOS
M34Preventief afschakelen op basis van alarmeringen
M35Afschakelen op basis van detectie
M36Noodstopvoorziening
Alleen de BMS inregelen en wat CO melders ophangen voldoet niet.

Ik kan (nog) niet aan alle 67 maatregelen voldoen, (o.a. die blusleiding maakt het een beetje jammer) maar ik kom heel veel verder dan menig andere thuisaccu eigenaar. Wat ik bereiken wil is: "Alles wat mogelijk is en van mij verlangt mag worden", is aanwezig en werkt naar behoren. Dit kan ik zelfs aan tafel bij de verzekeraar aantonen, door SMSjes te zenden en automatisch terug te ontvangen. Dit mag zij/hij (op één na) zelf allemaal uitproberen. Daar is ook gewoon een camera voor beschikbaar die 24/7 draait zodat er ook visueel aantoonbaar gemaakt kan worden wat er gebeurd. Van knipperende ledjes op basis van toerental als bewegende delen.
Alles kan met één SMS uit, bijna alles kan met één SMS weer aan.

• Jesaul
agraaff schreef op maandag 21 september 2026 @ 15:32:
[...]

Let je op dat het wel een vonkvrije fan is? want je wil als de accu's stuk gaan en gan ontgassen niet het vonkje leveren :)
Ja.

Iso 8846

https://www.iso.org/obp/ui/es/#iso:std:iso:8846:ed-1:v1:en

• Q

Q

BenSKIP schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:12:
@Q
Ik kan zowel automatisch als handmatig alle van belangzijnde data inzien. Systemen gaan zowel automatisch uit (M35) maar kunnen ook handmatig bediend worden. (M34/M35)
Ik neem aan dat je de PGS37 kent en dus ook de daarin genoemde maatregelen kent?
Ook dat ik SMSjes zou missen is afgedekt. Deze zitten namelijk in LOOP en van GSM naar GSM en vaste lijn kan je ook bellen. (Ook SMS'n)
M32 Gasdetectie koolstofmonoxide (CO) en waterstof (H2)
M33Monitoring EOS
M34Preventief afschakelen op basis van alarmeringen
M35Afschakelen op basis van detectie
M36Noodstopvoorziening
Alleen de BMS inregelen en wat CO melders ophangen voldoet niet.

Ik kan (nog) niet aan alle 67 maatregelen voldoen, (o.a. die blusleiding maakt het een beetje jammer) maar ik kom heel veel verder dan menig andere thuisaccu eigenaar. Wat ik bereiken wil is: "Alles wat mogelijk is en van mij verlangt mag worden", is aanwezig en werkt naar behoren. Dit kan ik zelfs aan tafel bij de verzekeraar aantonen, door SMSjes te zenden en automatisch terug te ontvangen. Dit mag zij/hij (op één na) zelf allemaal uitproberen. Daar is ook gewoon een camera voor beschikbaar die 24/7 draait zodat er ook visueel aantoonbaar gemaakt kan worden wat er gebeurd. Van knipperende ledjes op basis van toerental als bewegende delen.
Alles kan met één SMS uit, bijna alles kan met één SMS weer aan.
Bedankt voor je reactie, ik was nog niet inhoudelijk bekend met de PGS37, mede omdat ik niet boven de 20kWh opslag zit.

P.S. Wat is "LOOP" trouwens? En waarom gaat het opeens over vaste telefoonlijnen?

Ik vind het nog wat onduidelijk, dus ik heb zelf even de tekst er bij genomen van de PGS37 (1). En daarin staat inderdaad dat je het systeem op afstand moet kunnen uitschakelen. Aangezien de implementatie niet uitmaakt is SMS verder prima denk ik voor wat het is.

Mijn vermoeden is ook bevestigd dat het systeem alsnog volautomatisch moet kunnen afschakelen bij detectie van problemen, als er niet tijdig handmatig gereageerd wordt, dus prima verder.

Persoonlijk vind ik het wel ver gaan om te proberen aan de PSG37 te voldoen omdat deze duidelijk niet is geschreven voor private thuisgebruikers, maar gericht is op bedrijfsomgevingen. Klein voorbeeld:
Op basis van het meetbereik van de CO-sensor en de geringe afmetingen van een energiedragercompartiment dan wel de opstellingsruimte van het EOS zal veelal één CO-sensor volstaan. Omwille van bedrijfszekerheid moeten echter minimaal twee CO-sensoren zijn aangebracht waarbij de vervolgacties geactiveerd worden indien één sensor de genoemde waarden detecteert.

Toelichting 2: Indien het EOS niet voorzien is van het genoemde koolstofmonoxidedetectiesysteem, dan moet worden aangetoond dat met het gebruikte detectiesysteem afblazen op celniveau veroorzaakt door overdruk ('venting') en thermal-runawaysituaties vroegtijdig worden gedetecteerd.
Wie heeft thuis de CO sensor dubbel uitgevoerd en dat deze ook correct worden uitgelezen?

Ik denk zelf - maar dat is mijn persoonlijke mening - dat de PSG37 absoluut ter inspiratie kan dienen om je eigen energie systeem veiliger te maken, pick and choose wat bij je situatie en risico profiel past.

Voor een thuis situatie vind ik volautomatische afschakeling veel belangrijker omdat er mensen in de buurt kunnen zijn en reactie tijd veel belangrijker is.

Maar goed, als je puur de PSG37 wilt volgen dan moet je inderdaad remote je systeem kunnen afschakelen :)

Toevoeging: Ik denk echter niet dat deze regel geschreven is met het idee dat een thuisgebruiker iets doet op afstand. Maar veel meer een controle kamer of een bedrijf dat een alarmcentrale runt en kan reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 21-09-2026 18:02 ]

• BenSKIP
O.a Stached (YT) heeft aangegeven dat mensen naar afblazende cellen rennen om deze te willen blussen. Gevolg: Enstige longschade, brandwonden en zelfs sterfgevallen. Ook in NL, DE bij calamiteiten en EV branden en elders bij RVs.

Mijn software zegt: Ga naar buiten en ruimten waar rook/nevel is, niet betreden. Als je de ruimte vol 'mist' ziet staan weet je naar mijn idee genoeg en kan je de buren alarmeren en brandweer bellen. Ondertussen deeed mijn software al -KLIK- UIT

De mogelijkheden zijn groots en ik kan daar ook maatwerk voor schrijven.

Voor commerciele toepassingen is het er al en is het duur. Voor de DIYr is het er nu dus ook.

[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 23-09-2026 09:19 ]

• BenSKIP
Q schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:59:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik was nog niet inhoudelijk bekend met de PGS37, mede omdat ik niet boven de 20kWh opslag zit.

P.S. Wat is "LOOP" trouwens?
Een geautomatiseerde herhaling van acties.

En waarom gaat het opeens over vaste telefoonlijnen?

SMSjes naar een vaste lijn worden voorgelezen zodra je opneemt., voordeel, je bent meteen wakkeer gebeld. Dit kan dus absoluut voordelen hebben.
Ik vind het nog wat onduidelijk, dus ik heb zelf even de tekst er bij genomen van de PGS37 (1). En daarin staat inderdaad dat je het systeem op afstand moet kunnen uitschakelen. Aangezien de implementatie niet uitmaakt is SMS verder prima denk ik voor wat het is.

Thanks! Maar het doet het ook automatisch. (waarschuwing / calamiteit = alarm =UIT)

Mijn vermoeden is ook bevestigd dat het systeem alsnog volautomatisch moet kunnen afschakelen bij detectie van problemen, als er niet tijdig handmatig gereageerd wordt, dus prima verder.

Het kan beiden, het systeem zal eerst waarschuwen als grenzen worden overschreden en bij alarm autonoom handelen. Het kan ook zijn dat de alarmering wordt overgeslagen en de grens meteen ALARM is. (Uit mijn hoofd weet ik even niet welke nu de waarschuwing overslaat... H2 of CO)
H2 en CO zijn op zich niet direct gevaarlijk. H2 is goed af te zuigen, voor CO kom je absoluut zuigkracht tekort. (Of ik moet automatiseren dat het alle muren laat kantelen.... dan zou het wel weer loslopen.) :+
Persoonlijk vind ik het wel ver gaan om te proberen aan de PSG37-1 te voldoen omdat deze duidelijk niet is geschreven voor private thuisgebruikers, maar gericht is op bedrijfsomgevingen. Klein voorbeeld:

Deels eens.... De PGS37-1 aansturing in de Omgevingswet wordt in 2028 verwacht. De EOS wordt een MBA. Er wordt gesproken om de 10-50kWh (bedrijfsmatig) onder een melding te laten vallen vallen en daarboven onder een vergunning. (Naar verwachting) Dat de wetgever daar voor nu voor m.b.t. woningen (geen woongebouwen) geen aansturing aan geeft is afwachten tot zich calamiteiten gaan voortdoen. En deze gebeuren al.... dus we weten eigenlijk al dat de PGS37-1 tzt ook voor woningen gelden gaat.

Side-step... middels een machtiging komt het BG alsnog bij je over de vloer om de boel te kunnen inspecteren. Reken dan maar meteen op minimaal 3 man. Bestuursrechtelijk toezichthouder, politieagent ter bevriezing en een expert.

Bij woongebouwen geldt al, dat als de EOS voor de gehele flat draait daar toezicht op gehouden zal worden. Maar niet als de appartementen een eigen EOS hebben. Het bijzondere is dat zoutaccu's direct onder een vergunning gaan vallen, terwijl Lithium gevaarlijker is.
[...]
Wie heeft thuis de CO sensor dubbel uitgevoerd en dat deze ook correct worden uitgelezen?

Ik en inmiddels enkele anderen.... de multi-sensor is gecalibreerd. De vraag is in hoeverre deze ook geijkt is en het deze calibratie blijft behouden, maar de basis is er.

Ik denk zelf - maar dat is mijn persoonlijke mening - dat de PSG37 absoluut ter inspiratie kan dienen om je eigen energie systeem veiliger te maken, pick and choose wat bij je situatie en risico profiel past.

Eens

Voor een thuis situatie vind ik volautomatische afschakeling veel belangrijker omdat er mensen in de buurt kunnen zijn en reactie tijd veel belangrijker is.

Jep... zo is het ook ontworpen.

Maar goed, als je puur de PSG37 wilt volgen dan moet je inderdaad remote je systeem kunnen afschakelen :)

Dat doet het automatisch bij calamiteiten en je kan er handmatig voor kiezen als je dit zelf nodig vind.

Toevoeging: Ik denk echter niet dat deze regel geschreven is met het idee dat een thuisgebruiker iets doet op afstand. Maar veel meer een controle kamer of een bedrijf dat een alarmcentrale runt en kan reageren.

Je denkt hier naar mijn idee en mening mis, die regel uit de PGS37-1 werkt in mijn setup exact op dezelfde niveau's als bij een commerciele voorziening (met centrale)
-Waarschuwen (handmatige keuze)
-Alarm (automatisch UIT)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:41
Ik heb nog geen thuis batterij, maar zit wel met de veiligheid.
Eigenlijk wil ik mijn 10kWh batterij niet IN huis hebben.
Ik heb op de zolder verdieping een klein dakterras en wil eigenlijk de batterij buiten plaatsen.
in Engeland hebben ze kennelijk veel meer regels omtrent thuis accus.
Daarom ben ik geinteresseerd in deze Engelse behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://www.eco-ess.co.uk/wp-content/uploads/2026/07/ChatGPT-Image-Jul-20-2026-at-11_45_36-AM-1024x683.png
Van Eco-ESS.
Ik weet nog niet wat ie kost of ie leverbaar is in Nederland, maar in concept biedt het wel de bescherming (denk ik) die ik zoek.
Biedt isolatie, ventilatie en brandveiligheid.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Jesaul
GarBaGe schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:22:
Ik heb op de zolder verdieping een klein dakterras en wil eigenlijk de batterij buiten plaatsen.
in Engeland hebben ze kennelijk veel meer regels omtrent thuis accus.
Daarom ben ik geinteresseerd in deze Engelse behuizing:
[Afbeelding]
Van Eco-ESS.
Ik weet nog niet wat ie kost of ie leverbaar is in Nederland, maar in concept biedt het wel de bescherming (denk ik) die ik zoek.
When installed in accordance with Eco-ESS guidance, the enclosure is designed to offer EI90 (90-minute) fire-resistant performance, providing valuable time in the event of a fault or fire.

Het is dus gewoon een grote brandwerende kast met slechte ventilatie. Het zal een brand niet voorkomen als er te veel gassen ophopen die snel afgevoerd moeten worden.

• BenSKIP
GarBaGe schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:22:
in Engeland hebben ze kennelijk veel meer regels omtrent thuisaccu's.
Daarom ben ik geïnteresseerd in deze Engelse behuizing:
[Afbeelding]
Van Eco-ESS.
Vooropgesteld, het is een mooie kast, maar isolatie is een NO-NO, leuk in de winter maar absoluut NOT DONE in de zomer, al zie ik wel fans.... dus misschien dat het mee gaat vallen. Het moet niet warmer dan 45'C worden. Ik zou het in ieder geval uit de zon plaatsen. Bij koude invloed (buiten) NIET laden als de cellen < 0'C zitten, je beschadigd daar de cellen mee. Bij de meeste cellen kan je tot -30'C ontladen en met ontladen worden je cellen ook wel weer wat warmer.
Wat betreft brandveiligheid zie ik hier ook een isseu. Geen idee waar je het wil plaatsen, maar dit is slechts een metalen kist die bij hitte bezwijken zal. Als je het tegen iets aan wil bouwen wat niet 60 minuten WBDBO is, dan zou ik daar even naar kijken. Als het tegen een gemetselde buitenmuur aan komt... geen probleem.
Ik zie wel dat je er ook brandwerende vezelplaat in plaatsen kan, ik zou dat wel doen.
Ik zou daar niet mijn inverter ook bijplaatsen. Echt packs only, want de inverter wordt echt wel warm. Conform PGS37-1 moet er eigenlijk ook "klimaatbeheersing" aanwezig zijn. Om die reden zou ik daar dus geen warmtebron aan toevoegen. Cellen worden doorgaans niet warmer dan handwarm, dus is die klimaatbeheersing niet nodig.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:41
BenSKIP schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:15:
[...]

Vooropgesteld, het is een mooie kast, maar isolatie is een NO-NO, leuk in de winter maar absoluut NOT DONE in de zomer, al zie ik wel fans.... dus misschien dat het mee gaat vallen. Het moet niet warmer dan 45'C worden. Ik zou het in ieder geval uit de zon plaatsen. Bij koude invloed (buiten) NIET laden als de cellen < 0'C zitten, je beschadigd daar de cellen mee. Bij de meeste cellen kan je tot -30'C ontladen en met ontladen worden je cellen ook wel weer wat warmer.
Wat betreft brandveiligheid zie ik hier ook een isseu. Geen idee waar je het wil plaatsen, maar dit is slechts een metalen kist die bij hitte bezwijken zal. Als je het tegen iets aan wil bouwen wat niet 60 minuten WBDBO is, dan zou ik daar even naar kijken. Als het tegen een gemetselde buitenmuur aan komt... geen probleem.
Ik zie wel dat je er ook brandwerende vezelplaat in plaatsen kan, ik zou dat wel doen.
Ik zou daar niet mijn inverter ook bijplaatsen. Echt packs only, want de inverter wordt echt wel warm. Conform PGS37-1 moet er eigenlijk ook "klimaatbeheersing" aanwezig zijn. Om die reden zou ik daar dus geen warmtebron aan toevoegen. Cellen worden doorgaans niet warmer dan handwarm, dus is die klimaatbeheersing niet nodig.
Ik wil kwa thuisaccu een Sessy nemen.
Maar de behuizing van Sessy standaard is niet geschikt voor buiten.
Ik wil hem op mijn dakterras plaatsen (buiten) tegen een muur (van de buren) die bedekt is met Trespa.
Vermoedelijk is Trespa niet brandwerend genoeg en heb ik daar ook nog wat nodig.
Eerlijk gezegd, ik heb er zelf weinig verstand van, maar ik heb wel het idee dat veel standaard oplossingen binnen Nederland naar mijn idee veel te weinig brandveiligheid biedt, wanneer je LFP ineens een thermal runaway heeft.
Ik zoek vermoedelijk een metalen behuizing die de vlammen kan binnenhouden, de giftige gassen in de buitenlucht kan dumpen en niet wegsmelt van de intense hitte.
Bij normaal gebruik moeten de accus niet te koud worden in de winter (verwarming) en in de zomer voldoende ventilatie om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• BenSKIP
@GarBaGe De kans op TR bij LFP is klein, de kans op brand bij LFP is kleiner dan dat ze gaan afgassen.

Brandwerende gipsvezelplaat is bij de grotere doehetzelfers te koop. Wees verstandig, laat het daar meteen op maat zagen, want het stoft erg. Fermacell & Promatect zijn de marktleiders. F'oegah.... hanteerde we 2x 22mm voor 60 minuten, maar dat hoeft inmiddels niet meer. Onthoud daarbij ook dat de kans op brand erg klein is. Trespa is wel brandvertragend, maar het ligt aan het type en de dikte die het aantal minuten bepaald. De 2 merknamen die ik noemde wil je niet nat hebben, dan wordt het zacht en snel vies en slecht. Om deze reden zei ik breng het aan de binnenzijde aan. Ik zag daar wel ruimte voor in die kast. Maar die kast lijkt een AI afbeelding te zijn, want er wordt beschreven dat deze isolerend en brandvertragend is, maar dat is dat metalen hok op de afbeelding absoluut niet. De Deye kan naar buiten, deze is daarvoor gemaakt, toch zou ik er wel een afdakje boven doen.

Er zijn verwarmingsmatjes te koop, ik heb de EEL matjes. Ik heb daar de Yixiang box (V1) een klein beetje voor moeten modificeren.

• Impossibl3
GarBaGe schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:08:
[...]

Ik wil kwa thuisaccu een Sessy nemen.
Maar de behuizing van Sessy standaard is niet geschikt voor buiten.
Ik wil hem op mijn dakterras plaatsen (buiten) tegen een muur (van de buren) die bedekt is met Trespa.
Vermoedelijk is Trespa niet brandwerend genoeg en heb ik daar ook nog wat nodig.
Eerlijk gezegd, ik heb er zelf weinig verstand van, maar ik heb wel het idee dat veel standaard oplossingen binnen Nederland naar mijn idee veel te weinig brandveiligheid biedt, wanneer je LFP ineens een thermal runaway heeft.
Ik zoek vermoedelijk een metalen behuizing die de vlammen kan binnenhouden, de giftige gassen in de buitenlucht kan dumpen en niet wegsmelt van de intense hitte.
Bij normaal gebruik moeten de accus niet te koud worden in de winter (verwarming) en in de zomer voldoende ventilatie om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen.
Ik zou een metalen tuinhuis kiezen als behuizing geplaatst in de schaduw waar je omvormer en accu in kunnen staan.

Die dingen luchten vaak best prima desnoods met wat extra gaten aan de achterkant hoog (met gaas tegen insecten) en laag aan de zijkant met een kapje er over voor lucht circulatie.

Als accu een Nkon ESS Pro 16kW omdat deze verwarmingselementen heeft en een omvormer (MultiRS) er naast in het huisje.

• Q

Q

BenSKIP schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:29:
Mijn software zegt: ....

De mogelijkheden zijn groots en ik kan daar ook maatwerk voor schrijven.

Voor commerciele toepassingen is het er al en is het duur. Voor de DIYr is het er nu dus ook.
Is deze code ook open-source beschikbaar?
P.S. Wat is "LOOP" trouwens? --> Een geautomatiseerde herhaling van acties.
Oh gewoon een programmeer loop zoals we die van iedere programmeertaal kennen, ik vond het wat cryptisch, maar ik begrijp het.
Thanks! Maar het doet het ook automatisch. (waarschuwing / calamiteit = alarm =UIT)
Deels eens.... De PGS37-1 aansturing in de Omgevingswet wordt in 2028 verwacht. De EOS wordt een MBA. Er wordt gesproken om de 10-50kWh (bedrijfsmatig) onder een melding te laten vallen vallen en daarboven onder een vergunning. (Naar verwachting) Dat de wetgever daar voor nu voor m.b.t. woningen (geen woongebouwen) geen aansturing aan geeft is afwachten tot zich calamiteiten gaan voortdoen. En deze gebeuren al.... dus we weten eigenlijk al dat de PGS37-1 tzt ook voor woningen gelden gaat. Side-step... middels een machtiging komt het BG alsnog bij je over de vloer om de boel te kunnen inspecteren. Reken dan maar meteen op minimaal 3 man. Bestuursrechtelijk toezichthouder, politieagent ter bevriezing en een expert.
Je speculeert dus nu dat als er zich calamiteiten (individuele incidenten met thuis-accu's) zich gaan voordoen dat dan opeens eisen worden gesteld aan installaties die in één klap 99.9% van de batterij installaties onrendabel zal maken, geloof ik persoonlijk niets van.

Ik en inmiddels enkele anderen.... de multi-sensor is gecalibreerd. De vraag is in hoeverre deze ook geijkt is en het deze calibratie blijft behouden, maar de basis is er.
Wat goed! Calibratie is volgens mij geen eis.

Het probleem is natuurlijk wel dat de balans van veiligheidsmaatregelen ook betekent dat als je alle maatregelen toepast, je ESS totaal financieel onrendabel zal worden. Bij bedrijven zijn de installaties groter, het verbruik groter en waarschijnlijk dan ook de businesscase veel makkelijker rond te krijgen met alle relevante maatregelen uit de PSG37.
Ik las ook een stukje over de vaste telefoon lijn en dat je daar op berichtjes kon ontvangen om zo wakker gebeld te worden met een spreekstem, maar ik zie dat deze na een edit weg is, je had zelf ook wel door dat dit geen goed verhaal was. :D

[ Voor 155% gewijzigd door Q op 23-09-2026 21:34 ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:08
Je speculeert dus nu dat als er zich calamiteiten (individuele incidenten met thuis-accu's) zich gaan voordoen dat dan opeens eisen worden gesteld aan installaties die in één klap 99.9% van de batterij installaties onrendabel zal maken, geloof ik persoonlijk niets van.
[...]

Je vergeet denk ik de verzekeraars, die hebben sneller een clausule in de voorwaarden dan dat er een wet is.

• BenSKIP
Dit is een PRIMA verhaal en het is ook gewoon waar. Als dat verwijderd is, dan is dat zeker niet bewust gedaan. Nee, de firmware is niet open-source.

• BenSKIP
@Q
"Je ESS totaal financieel onrendabel" = Pertinente ONZIN!

"Je ESS totaal financieel onrendabel"

Je weet geenszins wat het kost en roept zomaar ongefundeerd dat het onrendabel is.

Het draait als pilot bij een aantal mensen en zij zitten nu op verjaardagen SMSjes naar hun accu's te sturen en SMSjes te ontvangen waarin ze de 'realtime' sensorwaardes ontvangen.
En dit noem jij in één zin financieel onrendabel. :D Zo grappig!

Maar je vraagt wel of het open-source te verkrijgen is. Nee, natuurlijk niet. ;)

Onrendabel =

-Je accu weg moeten halen, omdat het nergens aan voldoet.

-Brand / Explosie hebben gehad, terwijl dit voorkomen / beperkt had kunnen worden.

-Geen dekking via verzekering hebben.

Maar... ik kan niet in jou beurs kijken, dus misschien dat je gelijk hebt. Maar je kent de componentkosten niet... dus gebaseerd op WAT deed je deze uitspraak?

Op het moeten investeren in alle PGS37-1 voorzieningen? Deze zijn toch (negenoeg) allemaal te automatiseren?
Ik had gelezen dat mensen wat CO melders thuis opgehangen hebben... leuk voor als je thuis bent, maar deze doen alleen piepen en misschien zelfs H2 ontsteken.
Ben je van huis, dan kan je niets / hoor je niets / weet je niets.

Ik heb daarin de verandering gemaakt. Alles is op elk moment in te zien en te schakelen en als je niet schakelen wil/kan, dan doet dit het zelf wel.
Dummy proof, tot nu toe. Op het moment ben ik verzoekjes vanuit de pilotgroep aan het implementeren. Zij wilde het niet alleen via local html inzien, maar ook aanvullend per SMS ontvangen. Kleine fix....

Via MQTT naar HA.... dat wordt een lastiger uitdaging. Gaat vast ook lukken....

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 24-09-2026 08:56 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:11
Ik word een beetje moe van dit verhaal, volgens mij heeft BenSkip een leuk idee bedacht waar een aantal mensen echt blij mee zal zijn.
Een aantal anderen hier vindt/denkt/weet dat dit misschien overbodig/goedkoper zelf te doen/of wat dan ook is.

Prima toch allemaal, maar waarom moeten we elkaar daar zo op aanvallen?
Laat toch lekker, wil ik mijn huis af laten fakkelen als ik niet thuis ben, dan is dat mijn keuze.
Als anderen graag op afstand zien dat hun huis affakkeld (want dat voorkom je niet met het uit zetten van je systeem) dan moet hij dat zelf weten.

• BenSKIP
:*)
Begrijpelijke reactie.
Deels waar... maar je vergeet dat je een TR al van KM's ver aan kan zien komen. Via diverse parameters. Voordat die fakkel komt doe je -KLIK- uit.

• Q

Q

Simpel360 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:41:

Je vergeet denk ik de verzekeraars, die hebben sneller een clausule in de voorwaarden dan dat er een wet is.
Zou best kunnen, maar dat is allemaal speculatie. Ik ben meer van de zwaluw in de hand.

• Q

Q

hfolkers schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:55:
Ik word een beetje moe van dit verhaal, volgens mij heeft BenSkip een leuk idee bedacht waar een aantal mensen echt blij mee zal zijn.
Een aantal anderen hier vindt/denkt/weet dat dit misschien overbodig/goedkoper zelf te doen/of wat dan ook is.

Prima toch allemaal, maar waarom moeten we elkaar daar zo op aanvallen?
Laat toch lekker, wil ik mijn huis af laten fakkelen als ik niet thuis ben, dan is dat mijn keuze.
Als anderen graag op afstand zien dat hun huis affakkeld (want dat voorkom je niet met het uit zetten van je systeem) dan moet hij dat zelf weten.
Ik zie persoonlijk wel dat mijn schrijven en conversatie met BenSkip niet zo goed gelezen en begrepen wordt. Ik fakkel niemand af. Ik vroeg waarom mensen keuzes maken. Zoals dat SMS-verhaal. Blijkt - en daar leerde ik van - dat dit iets is uit de PSG37 die BenSkip graag zoveel mogelijk wil naleven. In die zin heeft hij gewoon gelijk om dat dan te doen.

Maar BenSkip schreef ook dingen op over mogelijke scenario's waarvan ik sterk betwijfelde dat dit iets oplevert voor veiligheid, maar dat is gelukkig weggehaald.

• Q

Q

BenSKIP schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:17:
Dit is een PRIMA verhaal en het is ook gewoon waar. Als dat verwijderd is, dan is dat zeker niet bewust gedaan. Nee, de firmware is niet open-source.
Maar je onderbouwd het niet. Een SMS naar je telefoon terwijl je ligt te slapen vind ik niet nuttig, ook niet als toevoeging op het volgende. Wat je wilt is een keihard alarm dat door het hele huis te horen is zoals een rookmelder, dat is genoeg (voor thuis). De SMS ga je niet eens opmerken :D

• Jesaul
Q schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:53:
De SMS ga je niet eens opmerken :D
om 3 uur 's nachts!

• Q

Q

BenSKIP schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:46:
@Q
"Je ESS totaal financieel onrendabel" = Pertinente ONZIN!
Capslock gebruik maakt je argument / onderbouwing niet beter / sterker. ;) Niet zo emotioneel, dat voegt niets toe.
"Je ESS totaal financieel onrendabel"

Je weet geenszins wat het kost en roept zomaar ongefundeerd dat het onrendabel is.
Dat klopt. Dat weet ik niet over jouw oplossing. Maar als jij zoveel mogelijk de PGS37 wilt toepassen dan hangen daar kosten aan en ik denk / schat zelf in dat je ESS dan financieel onrendabel wordt. Maar zie graag mijn ongelijk bewezen. Zouden andere mensen hier ook wat van kunnen opsteken.

En om precies te zijn: het ging mij meer om het principe, helemaal niet om jouw specifieke ESS build. De vraag is dus veel meer wat een adequaat 'goed genoeg' veiligheidsniveau is voor thuis situaties. Alles is een compromis, ook veiligheid vs kosten.

Als je de PSG37 met minimale kosten en wat automatisering kunt realiseren, dan heb ik het fout en bijvoorbaat excuus. Ik heb nog niet de hele PSG37 doorgelezen.

Toevoeging: heel veel eisen uit de PSG37 hebben te maken met fysieke eisen en dat automatiseer je niet weg. Maar de hele context is een bedrijfsomgeving, niet een thuis-situatie dus veel risico's zijn ook niet relevant. Tenzij je per ongeluk thuis met je vorkheftruck je accu's doorboort :+
Het draait als pilot bij een aantal mensen en zij zitten nu op verjaardagen SMSjes naar hun accu's te sturen en SMSjes te ontvangen waarin ze de 'realtime' sensorwaardes ontvangen.
En dit noem jij in één zin financieel onrendabel. :D Zo grappig!
Leuk, maar wat is hier de waarde van behalve dat het leuk is? En wat heeft dit met 'rendabel' te maken? Dat jij 'iets' hebt gemaakt met SMS berichten is leuk, maar dat stukje had niet echt iets met mijn opmerking te maken over het wel of niet financieel haalbaar zijn van jouw ESS systeem.

Het ging mij meer om het toepassen van al die PSG37 maatregelen, ik denk dat je dan snel je businesscase ziet verdampen.
Maar je vraagt wel of het open-source te verkrijgen is. Nee, natuurlijk niet. ;)
Waarom niet? Waarom is dat natuurlijk dat het niet open-source is?
Onrendabel =

-Je accu weg moeten halen, omdat het nergens aan voldoet.
Het is niet verkeerd om vooruit te kijken maar persoonlijk ben ik daar helemaal niet bang voor. Mede omdat de wetgever over het algemeen redelijk is en rekening houdt met bestaande installaties.

Laten we wel wezen, zelfs je eigen systeem voldoet nog niet aan de hele PSG37 en moet mogelijk van de muur :D Ik plaag maar je snapt mijn punt wel.

Ik voorzie wel dat mensen misschien nog wat geld moeten uitgeven aan aanpassingen, maar ik verwacht absoluut niet - want dat impliceer je wel - dat 99% hier van de mensen die een DIY setup hebben gebouwd hun accu van de muur mogen schroeven.
-Brand / Explosie hebben gehad, terwijl dit voorkomen / beperkt had kunnen worden.
Het zou top zijn als er specifieke regelgeving komt gericht op alle thuis accu's, inclusief stekker accu's zodat mensen precies weten wat verwacht wordt van hun installatie.
-Geen dekking via verzekering hebben.
Vooralsnog geen probleem, veel mensen hier hebben dit gecheckt met hun eigen verzekering.
Maar... ik kan niet in jou beurs kijken, dus misschien dat je gelijk hebt. Maar je kent de componentkosten niet... dus gebaseerd op WAT deed je deze uitspraak?
Nogmaals, het ging niet over jouw systeem, maar meer om het hele idee dat als je thuis de PSG37-1 wilt naleven, het systeem voor thuisgebruik waarschijnlijk onrendabel wordt.
Op het moeten investeren in alle PGS37-1 voorzieningen? Deze zijn toch (negenoeg) allemaal te automatiseren?
Ik had gelezen dat mensen wat CO melders thuis opgehangen hebben... leuk voor als je thuis bent, maar deze doen alleen piepen en misschien zelfs H2 ontsteken.
Ben je van huis, dan kan je niets / hoor je niets / weet je niets.
Ben je van huis, dan kan je niets, hoor je niets en weet je niets. En dat is niet erg, want dat zou ook niet nodig moeten zijn. Je systeem schakelt af volledig automatisch want dat is het enige wat écht veilig is.
Ik heb daarin de verandering gemaakt. Alles is op elk moment in te zien en te schakelen en als je niet schakelen wil/kan, dan doet dit het zelf wel.
Dummy proof, tot nu toe. Op het moment ben ik verzoekjes vanuit de pilotgroep aan het implementeren. Zij wilde het niet alleen via local html inzien, maar ook aanvullend per SMS ontvangen. Kleine fix....

Via MQTT naar HA.... dat wordt een lastiger uitdaging. Gaat vast ook lukken....
Ik ga ondertussen war-dialen naar NL telefoon nummers om wat ESS systemen uit te zetten :+

Oh, en een loopje maken die de systemen aan en uit zet totdat er iets stuk gaat 😬😅

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 24-09-2026 13:38 ]

• BenSKIP
Q schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:11:
[...]

Capslock gebruik maakt je argument / onderbouwing niet beter / sterker. ;) Niet zo emotioneel, dat voegt niets toe.

[...]

Dat klopt. Dat weet ik niet over jouw oplossing. Maar als jij zoveel mogelijk de PGS37 wilt toepassen dan hangen daar kosten aan en ik denk / schat zelf in dat je ESS dan financieel onrendabel wordt. Maar zie graag mijn ongelijk bewezen. Zouden andere mensen hier ook wat van kunnen opsteken.

En om precies te zijn: het ging mij meer om het principe, helemaal niet om jouw specifieke ESS build. De vraag is dus veel meer wat een adequaat 'goed genoeg' veiligheidsniveau is voor thuis situaties. Alles is een compromis, ook veiligheid vs kosten.

Als je de PSG37 met minimale kosten en wat automatisering kunt realiseren, dan heb ik het fout en bijvoorbaat excuus. Ik heb nog niet de hele PSG37 doorgelezen.

Toevoeging: heel veel eisen uit de PSG37 hebben te maken met fysieke eisen en dat automatiseer je niet weg. Maar de hele context is een bedrijfsomgeving, niet een thuis-situatie dus veel risico's zijn ook niet relevant. Tenzij je per ongeluk thuis met je vorkheftruck je accu's doorboort :+

[...]

Leuk, maar wat is hier de waarde van behalve dat het leuk is? En wat heeft dit met 'rendabel' te maken? Dat jij 'iets' hebt gemaakt met SMS berichten is leuk, maar dat stukje had niet echt iets met mijn opmerking te maken over het wel of niet financieel haalbaar zijn van jouw ESS systeem.

Het ging mij meer om het toepassen van al die PSG37 maatregelen, ik denk dat je dan snel je businesscase ziet verdampen.

[...]

Waarom niet? Waarom is dat natuurlijk dat het niet open-source is?

[...]

Het is niet verkeerd om vooruit te kijken maar persoonlijk ben ik daar helemaal niet bang voor. Mede omdat de wetgever over het algemeen redelijk is en rekening houdt met bestaande installaties.

Laten we wel wezen, zelfs je eigen systeem voldoet nog niet aan de hele PSG37 en moet mogelijk van de muur :D Ik plaag maar je snapt mijn punt wel.

Ik voorzie wel dat mensen misschien nog wat geld moeten uitgeven aan aanpassingen, maar ik verwacht absoluut niet - want dat impliceer je wel - dat 99% hier van de mensen die een DIY setup hebben gebouwd hun accu van de muur mogen schroeven.

[...]

Het zou top zijn als er specifieke regelgeving komt gericht op alle thuis accu's, inclusief stekker accu's zodat mensen precies weten wat verwacht wordt van hun installatie.

[...]

Vooralsnog geen probleem, veel mensen hier hebben dit gecheckt met hun eigen verzekering.

[...]

Nogmaals, het ging niet over jouw systeem, maar meer om het hele idee dat als je thuis de PSG37-1 wilt naleven, het systeem voor thuisgebruik waarschijnlijk onrendabel wordt.

[...]

Ben je van huis, dan kan je niets, hoor je niets en weet je niets. En dat is niet erg, want dat zou ook niet nodig moeten zijn. Je systeem schakelt af volledig automatisch want dat is het enige wat écht veilig is.

[...]

Ik ga ondertussen war-dialen naar NL telefoon nummers om wat ESS systemen uit te zetten :+

Oh, en een loopje maken die de systemen aan en uit zet totdat er iets stuk gaat 😬😅

Sux7 met "BELLEN" want mijn firmware reageert alleen op SMS. (Dat stond er nog maar -veel- keer.)
Ik geloof niet dat jou nummer in de safelist voorkomt.
Externen kennen de commando's niet.
Dus... maak jij je loopje maar.

War-dialen.... Laten we elders beginnen: ik, kim, sim, kip, aap, raak, rem, vis, maan, pet, meet, been, boot, doos....

Niet open-source... omdat ik bashers/leechers niet zo waarderen kan. :+
(En het hier ook altijd dezelfde is.)

Gebeld worden op de VASTE lijn, die de SMS voorleest, daar wordt je dus wel wakker van ook om 03:00 uur.
Ook vast niet gelezen dat het autonoom werkt?

"Ben je van huis, dan kan je niets, hoor je niets en weet je niets. En dat is niet erg, want dat zou ook niet nodig moeten zijn. Je systeem schakelt af volledig automatisch want dat is het enige wat écht veilig is."

Nou inderdaad... en zonder systeem doet het dus nul.

En... welk systeem had jij die dit autonoom schakelen voor je doet? (Echo?)

[ Voor 63% gewijzigd door BenSKIP op 24-09-2026 14:23 ]

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:30
In mijn optiek wordt het woord “afstand” veel te ruim genomen. Er wordt bedoeld dat je niet IN de ruimte met het ESS moet om de boel af te schakelen. Daar gaat het in de PGS vooral over, een betreedbare ruimte. Je voldoet ook aan de eis door vanuit huis 15m verderop te kunnen uitschakelen met een simpele handeling.

@BenSKIP Als jouw systeem een SMS kan sturen bij een dreiging van waarden die buiten hun veilige grenzen komen, kan het ook preventief de boel uitschakelen. Haal de “emotionele” mens er dan tussenuit…

• Q

Q

BenSKIP schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:13:
[...]
Sux7 met "BELLEN" want mijn firmware reageert alleen op SMS. (Dat stond er nog maar -veel- keer.)
Ik geloof niet dat jou nummer in de safelist voorkomt.
Externen kennen de commando's niet.
Dus... maak jij je loopje maar.

War-dialen.... Laten we elders beginnen: ik, kim, sim, kip, aap, raak, rem, vis, maan, pet, meet, been, boot, doos....
Tja, ik zeg war-dialen maar je snapt mijn punt gelukkig wel. Je kunt ook nooit tegen een leuk grapje. :D
Niet open-source... omdat ik bashers/leechers niet zo waarderen kan. :+
(En het hier ook altijd dezelfde is.)
Wat een negativiteit, en ik hoop dat je dan ook verder niet 'leecht' van open-source software.
Gebeld worden op de VASTE lijn, die de SMS voorleest, daar wordt je dus wel wakker van ook om 03:00 uur.
Je moet wakker worden van een fysiek alarm, niet van een telefoontje. Da's niet veilig. Teveel risico's in de keten dat het niet werkt.
Ook vast niet gelezen dat het autonoom werkt?
Al meerdere keren erkend dus over niet lezen gesproken....
"Ben je van huis, dan kan je niets, hoor je niets en weet je niets. En dat is niet erg, want dat zou ook niet nodig moeten zijn. Je systeem schakelt af volledig automatisch want dat is het enige wat écht veilig is."

Nou inderdaad... en zonder systeem doet het dus nul.

En... welk systeem had jij die dit autonoom schakelen voor je doet? (Echo?)
Nee 'cat'. of 'copy con:'.

• BenSKIP
@DavidZH Dat "op afstand" wordt wel degelijk ruim bedoeld. Zo ook bij LPG tankstations. Bij LPG tankstations is er zowel een lokale knop als een systeem dat op afstand alles moet kunnen platleggen..
Die "emotionele mens" kan aan/uit gezet worden. Ben je een techy, dan zie je graag wat er gebeurd. Ben je een noob, dan laat je dit lekker weg. Zeker omdat het anders alleen paniek zaaien kan en misschien en dat niet eens nodig hoeft te zijn. Waar de pilot nu draait is onder een clubje van 5 man die allemaal een technische achtergrond hebben. Die vinden het allemaal dus maar wat leuk om elkaar (en anderen) te tonen wat hun systeem doet en kan. Ze roepen dan wel gekscherend en wijzend dat ik alles uitzetten kan, maar dat is niet juist. De safelist vullen ze zelf en het draait slechts lokaal dus ik kan daar niet eens bij. Maar iedereen in die kamer kijkt dan verschrikt op "Zou je dat wel doen?" en daar hebben zij dan weer lol mee.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-10 21:38
Ik ben bepaald niet bang voor een ‘probleem’ met mijn ESS, en onder andere door meneer SKIP heb ik de PGS37 in meer detail gelezen.

Op basis van de NIPV presentaties heb ik er uiteindelijk voor gekozen om een deel van onze schuur op te offeren om de accu’s naar buiten te verhuizen. Waarmee ik in mijn beleving de grootste impact vanuit de in de PGS37 genoemde risico’s heb gemitigeerd.

Voor bedrijven is de PGS37 vanaf 1 januari 2027 verplicht vanaf een installatie capaciteit van 20kwh, inclusief oa:

- de jaarlijkse audit door een externe en gecertificeerde partij uitgevoerd

- het gedocumenteerde en gecommuniceerde nood plan wat ieder jaar gedocumenteerd herzien moet worden

- een noodstop systeem en een ventilatie systeem welke ook ieder jaar geaudit moeten worden

Om deze reden denk ik dat de meeste bedrijven alleen installaties met minder dan 20kwh zullen plaatsen. Voor particulieren geldt deze verplichting niet, maar wel het advies om zo goed mogelijk aan de PGS37 te voldoen, en ik kan me voorstellen dat verzekeringen in de toekomst hier op zullen gaan sturen. Vooralsnog denk ik dat de meeste mensen hier al ruim voldoende bewust zijn van de risico’s en maatregelen.

• BenSKIP
Nee, zelfs bij MKB staan al steeds vaker >20kWh EOSn. Ondernemers zijn ook net mensen die hun gratis zonnestroom willen kunnen opslaan. :)

De grotere bedrijven hebben serieuse installaties staan. 4x 60kWh en 2x 200kWh. En dit zijn dan nog niet eens de hele grote.

• habbekrats
Ik ben kort geleden overgestapt met verzekeringen. In de begeleidende brief staan een heleboel tips en wat hints welke claim op een verzekeringsdeel gemaakt kan worden.

Stekkerbatterij = inboedel met wat tekst over waar en waar niet neer te zetten en te denken aan de groep/belasting.

Vast aangesloten = opstal batterijsysteem is verzekerd mits vakkundig aangelegd op een veilige plaats. De accucellen /systeem zijn expliciet uitgesloten de gevolgschade dus niet.

Vakkundig laat hier dus ruimte voor nette zelfbouw mits je ook je tekenwerk en documentatie op orde hebt.

Overigens is het rapport in opdracht van Netbeheer Nederland van 2025 ook uitgebracht, er zijn geen thuisaccu branden gemeld. Wel door accu's in fietsen, stepjes ed.

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 26-09-2026 10:01 ]

• Beer070
habbekrats schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:43:
Ik ben kort geleden overgestapt met verzekeringen. In de begeleidende brief staan een heleboel tips en wat hints welke claim op een verzekeringsdeel gemaakt kan worden.

Stekkerbatterij = inboedel met wat tekst over waar en waar niet neer te zetten en te denken aan de groep/belasting.

Vast aangesloten = opstal batterijsysteem is verzekerd mits vakkundig aangelegd op een veilige plaats. De accucellen /systeem zijn expliciet uitgesloten de gevolgschade dus niet.

Vakkundig laat hier dus ruimte voor nette zelfbouw mits je ook je tekenwerk en documentatie op orde hebt.

Overigens is het brandweer rapport van 2025 ook uitgebracht, er zijn geen thuisaccu branden gemeld. Wel door accu's in fietsen, stepjes ed.
Lijkt me voor de meesten hier geen probleem om aan die verzekeringsvoorwaarden te voldoen. Hoewel mijn documentatie toevallig vandaag ook achter loopt. Hopelijk volgend weekend weer op orde.

• BenSKIP
Dus wij tweakers zijn E-installateurs en wij kunnen op pspier aantonen dat het door een proffesional geinstalleerd is?

• Q

Q

BenSKIP schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:14:
Dus wij tweakers zijn E-installateurs en wij kunnen op pspier aantonen dat het door een proffesional geinstalleerd is?
Als ‘vakkundig’ juridisch betekent iemand die het vanuit een professie goed aanlegt (kundig in vak/beroep) zullen de meeste zelfbouwers dat waarschijnlijk niet kunnen.

Wat hier de waarheid is en of de soep zo heet gegeten wordt, weten we niet. Mijn gevoel zegt dat het allemaal niet zo hard van stapel zal lopen. Mensen branden kaarsen of roken in huis.

Ff wachten op het eerste incident en kijken naar de juridische afwikkeling 😌 of iemand moet hier veel meer van weten?

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 03-10-2026 20:59 ]

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:02
BenSKIP, ik heb twee Deye 12k parallel en 90 kWh LV deels zelfbouw. Accu moet nog groter worden. Veiligheid begint wel een dingetje te worden. Kun je vertellen wat wijsheid is? Verder via pm?

Bedankt

• Beer070
BenSKIP schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:14:
Sorry, ik was even druk met meterkasten vervangen…

Als je voor 300 euro je NEN3140 kunt halen heb je al de benodigde certificering om een meterkast te mogen plaatsen bij iemand anders, thuis mag dit sowieso. De erkenningsorganisties willen graag dat je je bij hen aansluit, maar wettelijk is dit niet verplicht. De verzekering stelt geen eisen aan specifieke erkenningen door papieren tijgers. Enige eis is dat het deugdelijk werk is.

Als laatste: zeer veel installateurs, en zeker de mensen met betere kwaliteit werk, hebben nooit meer papiertjes gehaald dan MBO2. Voor die groep heb ik groot respect hoe goed zij hun werk doen, en ik heb meer vertrouwen in hun ervaring dan een certificaat van installIQ.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste