• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:04

Introductie

Dit topic is voor iedereen die
  1. Zich oriënteert op een ESS (Energy Storage System);
  2. Een ESS wil bouwen/kopen en zich afvraagt met welke veiligheidsissues rekening gehouden moet worden;
  3. Een Systeem bezit en zich afvraagt of de veiligheid optimaal is verbetert kan worden.
Deze TS zal langzaam worden opgebouwd met nieuwe informatie. Informatie uit nuttige discussies zal ik in de TS opnemen.

De verschillende fasen van een ESS zijn hieronder benoemd. Iedere fase heeft zijn eigen veilheidsaspecten.

Ontwerpfase

Zorg ervoor dat het systeem intrinsiek veilig is. Hou bij alle componenten rekening met de veiligheid van het systeem. Denk hierbij aan:
  • Kabels
  • Zekeringen
  • Bedradingskanalen
  • Veiligheidssensoren
  • Brandbestrijding
Branddetectie
Branddetectie kan met behulp van
Aspiratiedetectie
Rookmelders
Hittemelders
Gasdetector
(AI) Camerasystemen
Door de toename van branden zijn er tegenwoordig een groot aantal camerasystemen beschikbaar voor het detecteren van brand. Voorbeelden hiervan zijn:

Bouwfase

Gebruiksfase

Onderhoud
AC zijde
DC zijde

Uitgebruikname

Algemene relevante informatie:

Een groot aantal organisaties geeft nuttige informatie over een ESS en veiligheid. deze informatie wordt zoveel mogelijk hieronder weergegeven.

Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) heeft een studie uitgevoerd "Verkenning toekomstige batterijtypen en veiligheid" [1].

Aanleiding onderzoek:
De eerste introductie van Lithium-ion buurtbatterijen in Nederland maakte de brandweer enigszins bezorgd.1 In de afgelopen jaren hebben NIPV en de brandweer in Nederland steeds meer geleerd over de technologie, veiligheidsrisico’s en bestrijding van incidenten met Lithium-ion batterijen. De technische ontwikkelingen en innovaties op het gebied van nieuwe batterijen staan echter niet stil en zijn omvangrijk. Ook het aantal batterijsystemen voor stationaire opslag, ook wel energieopslagsystemen (EOS’en) genoemd, en elektrische voertuigen zullen in de komende jaren in wereldwijd en ook in Nederland enorm toenemen. Het is van belang voor de brandweer in Nederland om hierop voorbereid te zijn.

Resultaten onderzoek:
Bij huidige Lithium-ion batterijen wordt de thermal runaway als het belangrijkste veiligheidsrisico gezien. Tijdens een thermal runaway komen brandbare en toxische gassen vrij. Het openbreken van batterijcellen maakt een ploffend geluid en het vrijkomen van de gassen een sissend geluid. Gassen en dampen die onder meer vrijkomen zijn weergegeven in Figuur 1. Een beoordeling van gassen en dampen die in het specifieke geval van een Na-ion batterij vrijkomen kan men hier [2] vinden. Meer informatie over gassen die vrijkomen bij een Thernal runaway van een LiFePO4 batterij kan men hier [3] vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyXr1-Rtzg6gnbsw6nA1MKSnHfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q2THQSoKwpKtgOSllMuFvbY7.png?f=fotoalbum_large
Figuur 1:Toxisch en brandbaar gasmengsel Thermal Runaway Lithium-ion

Er s een onderzoek uitgevoerd om vanuit veiligheidsperspectief de ontwikkelingen van nieuwe batterijen in hoofdlijnen te beschrijven en vooruit te blikken op de betekenis daarvan voor het bedrijfsleven, de brandweer en veiligheidsregio’s. Voor de volledige doelstelling, afbakening, onderzoeksmethode, resultaten en conclusie verwijs ik naar het onderzoeksrapport.

Hieronder worden voor de huidige en nieuwe generaties Lithium-ion batterijen de veiligheidsanalyse samengevat in radardiagrammen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFQhWK0DvKLaEn7nspSQSkNZPwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fETnAjWAY75ObdXK3yd3AxrM.png?f=user_large
Figuur 2: Radardiagram huidige Lithium-ion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vcEkY7b3Hgo7hpXS9KhrthCMOQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V25vr4MBE5KdQLbgr9oCpmsp.png?f=user_large
Figuur 3: Radardiagram veiligheidsanalyse nieuwe generatie Lithium-ion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRpcOrCgakLcmSDRsaHYiXW4cgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/siTkuBm7i5JG0znjDOgezRHW.png?f=user_large
Figuur 4: Radardiagram veiligheidsanalyse sodium-ion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ1EdMm058ThmgZn1eEVxKwHNpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qEmuQ1aJLYIcVV3saFdSbiyy.png?f=user_large
Figuur 5: Radardiagram veiligheidsanalyse Redox-Flow

Conclusie:
Voor de nieuwe generatie Lithium-ion batterij gelden in hoofdlijnen dezelfde risico’s als voor de huidige Lithium-ion batterijen. Het veiligheidsprobleem van de thermal runaway met de bijbehorende effecten toxische wolk, batterijbrand en dampwolkexplosie of wolkbrand, blijft bij alle subtypen Lithium-ion bestaan. Met de introductie van Solid-State batterijen zullen de grootte van de kans en ernst van deze effecten wel afnemen, maar de genoemde effecten zullen niet volledig worden uitgesloten. Aangezien de effecten van vergelijkbare aard en de systeemopbouw hetzelfde zijn, verwachten wij dat de mate van bestrijdbaarheid slechts beperkt wordt verbeterd ten opzichte van de huidige Lithium-ion batterijen.
PGS 37-1 Richtlijn voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen
Het informatiepunt Leefomgeving heeft in 2023 een richtlijn (PGS-37-1) uitgegeven voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen. Deze norm geeft invulling aan:
  • Omgevingsveiligheid;
  • Arbeidsveiligheid;
  • Brand- en rampenbestrijdingen.
Alhoewel deze richtlijn niet van toepassing is op particuliere ESS’s en de richtlijn zich richt op systemen van meer dan 20 kWh is het zinvol om zoveel mogelijk aan deze richtlijn te voldoen.

Binnen het toepassingsgebied van de PGS 37-1 zijn de volgende typicals te onderscheiden:
Typicals op basis van behuizing:
Typical 1: Zelfstandig EOS in (aangepaste) container
Typical 2: Energieopslagpark
Typical 3: EOS-park met niet-betreedbare behuizingen in de openlucht

Typicals op basis van plaatsing:
Typical 4: Mobiel EOS
Typical 5: Inpandig EOS met eigen ruimte
Typical 6: Inpandig EOS in een open ruimte

De richtlijn geeft de scenario’s die van toepassing zijn op een typical, waarbij per typical de gerelateerde doelen en maatregelen zijn vermeld. Tevens geeft de richtlijn de grondslag (arbeidsveiligheid, omgevingsveiligheid, brandpreventie, rampbestrijding) van de maatregel.

Ik heb een spreadsheet* gemaakt met verschillende opties om de data te filteren. De meest interessante zijn:

*Deze spreadsheet is niet gevalideerd. De spreadsheet heeft de optie te reageren (alle suggesties zijn welkom).

Noodzakelijke maatregelen per typical
In de kolom maatregel maak de selectie van lege cellen ongedaan (en zorg dat alle maatregelen geselecteerd zijn). Selecteer “Ja”In de kolom met de eerder bepaalde typical. Nu zie je alle maatregelen die van toepassing zijn op de geselecteerde typical, inclusief een referentie en tijdsperiode waarin de maatregel geïmplementeerd moet zijn. Tevens zie je of de maatregel betrekking heeft op arbeidsveiligheid, omgevingsveiligheid, brandpreventie of rampenbestrijding.

Scenario’s per typical
In de kolom scenario maak de selectie van lege cellen ongedaan (en zorg dat alle scenario’s geselecteerd zijn). Selecteer “Ja” in de kolom met de eerder bepaalde typical. Nu zie je alle scenario’s die van toepassing zijn op de geselecteerde typical. Tevens zie je de doelen die gerelateerd zijn aan het desbetreffende scenario.
Maatregelen typical 6
Hieronder een lijst van alle maatregelen die van toepassing zijn op typical 6 (het is de bedoeling dat ze allemaal clickable worden):
Maatregel#BeschrijvingImplementatie termijn
M37 Verwijderen energiedrager na thermal runaway of brand Direct, geen overgangstermijn
M3 Traceerbaarheid 3 maanden
M4 Procedure omgang met mogelijk beschadigde energiedragers 3 maanden
M26 Locatiekeuze - bedrijfsterrein 3 maanden
M36 Noodstopvoorziening 3 maanden
M38 Toegang tot het EOS 3 maanden
M39 Vervanging energiedrager 3 maanden
M40 Actuele handleiding 3 maanden
M41 Ventilatiesysteem - controle en onderhoud 3 maanden
M42 Periodieke controle 3 maanden
M45 Algemene documentatie-eisen - bewaartermijn 3 maanden
M46 Competentie-eisen conform NEN 3140 3 maanden
M47 Instructie personeel 3 maanden
M8 Klimaatbeheersing 1 jaar
M13 Brandwerendheid - aanvullende eis inpandig EOS 1 jaar
M24 Locatiekeuze en aanrijdbeveiliging - inpandig EOS 1 jaar
M34 Preventief afschakelen op basis van alarmeringen 1 jaar
M35 Afschakelen op basis van detectie 1 jaar
M44 Algemene documentatie-eisen - registratiesysteem 1 jaar
M64 Noodplan 1 jaar
M65 Noodplan - beproeven 1 jaar
M66 Pictogrammen EOS 1 jaar
M67 Pictogrammen hybride EOS 1 jaar
M10 Brandwerendheid - doorvoeringen 2 jaar
M48 Bliksembeveiliging en beveiliging elektrotechnische installaties 2 jaar
M49 Onderdelen bliksembeveiligingssysteem 2 jaar
M57 Brandbeheerssysteem 2 jaar
M58 Eisen UPD 2 jaar
M59 Vijfjaarlijkse beoordeling UPD 2 jaar
M60 Bewaren gegevens UPD 2 jaar
M19 Ventilatiesysteem 5 jaar
M21 Noodventilatie 5 jaar
M32 Gasdetectie (koolstofmonoxide (CO) en waterstof (H2) 5 jaar
M33 Monitoring EOS 5 jaar
M2 Minimale veiligheidseisen EOS en energiedrager 10 jaar
M18 Integriteit EOS 10 jaar
M9 Brandwerendheid 10 jaar*
Brandweer
De brandweer heeft tips voor de beste plek, aanschaf, plaatsing en onderhoud van een ESS.

Literatuur:

[1] Verkenning toekomstige batterijtypen en veiligheid, Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) - Nederlandse Academie voor Crisisbeheersing en Brandweerzorg, 2023
[2] Arnaud Bordes, Guy Marlair, Aurélien Zantman, Alexandra Chesnaye, Pierre-Alexandre Le Lore, et al.. Safety Evaluation of a Sodium-Ion Cell: Assessment of Vent Gas Emissions under Thermal Runaway. ACS Energy Letters, 2022, 7 (10), pp.3386-3391. 10.1021/acsenergylett.2c01667. ineris03854339
[3] Thermal Runaway Vent Gases from High-Capacity Energy Storage LiFEPO4 Lithium Iron, Energies 2023, 16(8), 3485

Geschiedenis

VersieDatumWijzigingen
1.003AUG2024Initiële versie
1.114AUG2024Informatie NIPV toegevoegd, sectie literatuur toegevoegd
1.1.116AUG2024Safety Evaluation of a Sodium-Ion Cell: Assessment of Vent Gas Emissions under Thermal Runaway geintegreerd in TS met dank aan @JT
1.316SEP2024Lijst met maatregelen voor typical 6 toegevoegd
1.3.130SEP2024Referentie met voorbeeld uitwerking maatregel M3 toegevoegd
1.412OKT2024Informatie branddetectie met camera's toegevoegd
1.4.119OKT2024Informatie over gasdetectie (met dank aan @DiXY ) en aspiratie rook detectie (met dank aan @DJP! ) toegevoegd. Artikel [3] toegevoegd over de gassen die vrijkomen bij een thermal runaway van een LiFePO4 batterij (met dank aan @cj1 en @Ies Korpershoek )

[ Voor 225% gewijzigd door John245 op 19-10-2024 21:06 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• John245
Peterhardenberg schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:32:
[...]

Laat ik dan maar als eerste een mening posten.

Veiligheid is niet onderhandelbaar.

..
Dat ben ik geheel met je eens.

Mijn mening is

Op veiligheid mag je nooit besparen.

Toen ik er op geattendeerd ben dat Mega zekeringen onveilig zijn in combinatie met LiFePO4 batterijen heb ik ook netjes de Mega zekeringen vervangen door Class T zekeringen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvAvYLrgFFFq2_74LAQwCJMknMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtAgWLdWf4DVyuDJMebR8cC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X882X7pFlYGih4DAcxjAoisyJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYS2somr5wEcNncrcmittJTw.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• John245
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:17:
@John245: compliment.
Het is goed om de vele aspecten van batterij-systemen in aparte topics te ordenen anders loopt alles door elkaar heen.

Ik heb bij de aanleg van mijn systeem de brandweer om advies gevraagd en de opstelling aan hen voorgelegd. Daar hebben ze een speciale dienst voor. Bel ze voor het e-mail-adres in jouw regio. Niet het noodnummer.

Advies 1: Plaats werkschakelaars in de aanvoer- en de afvoer-leiding op een plaats die makkelijk en snel toegankelijk is.
Advies 2: Plaats rookmelders en CO (koolmonoxide) melders. Kies professionele versies met batterijen die 10 (!) jaar meegaan.
Advies 3: Bij brand (of twijfel): wegwezen! Niets doen, niks blussen, alleen rennen. Bel 112. Waarschuw buren.

Ik heb ook een extra melder in de meterkast opgehangen. De melders schakelen met een relais de hele installatie uit.
Zie MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"

(Ik heb dit ook elders geplaatst, maar het past goed in dit specifieke topic)
@MJ de Bruijn Welke merk/model CO meter heb jij? En waarschuwt deze netjes bij een waarde van 10 ppm CO, zoals aangegeven in de richtlijn? (zie hieronder). Ik heb een aantal CO meters bekeken maar deze waarschuwen bij 20 of 50 ppm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxV8syy__6BrIyamERbdrl0QBbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvVoc11j9eYN0zmL4vAhDlyI.png?f=fotoalbum_large

• John245
Maatregel M66 in de PGS 37-1 richtlijn beschrijft het volgende (hieronder is een door mij aangevulde versie, voor de originele tekst gebruik de link):

Pictogrammen EOS

Aan de buitenzijde van een EOS moeten veiligheidstekens zijn aangebracht. In ieder geval betreft dit het openvuur- en rookverbod, zoals vastgelegd in NEN-EN-ISO 7010 onder nummer P003.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPxyQc_J8GvxroRTBjk3u9MAyHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3bbVfpZnAvr35hUKoWPcQhI7.webp?f=user_large

Aanvullend moeten de volgende waarschuwingspictogrammen zijn aangebracht:
elektrocutiegevaar, NEN-EN-ISO 7010, onder nummer W012;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKQ6AGq3dLwYdV-1Eanta4fjMSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rv4NIDaPOGyQsSkBYI38W22t.png?f=fotoalbum_large

waarschuwing opladen batterijen, NEN-EN-ISO 7010, onder nummer W026.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VmWXM324UZ8Ngt3TxGlFl62x1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nd5Xc1urKfNtxSvuSC6fWNBe.png?f=user_large

De veiligheidstekens moeten altijd, op een goed zichtbare plaats, aan de buitenkant van het EOS zijn aangebracht. Je kunt hiervoor onderstaand schema aanhouden van de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidssignalisatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDwoFOajxrg4cbyMjPdSY8mpXOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJ89mNTpaB23uB5xsXbpEx44.jpg?f=fotoalbum_large
Bron

Deze maatregel is van toepassing op alle typicals.

Hoe gaan jullie hier mee om?
  1. Plakken jullie ook nog waarschuwingen op de componenten?
  2. Plakken jullie ook nog waarschuwingen op de bedradingskokers?
  3. Beschouwen jullie de ruimte waarin het ESS/EOS staat als buitenzijde? Of beschouwen jullie het gehele gebouw als buitenzijde?
  4. Plakken jullie nog extra labels in de meterkast?
Graag ontvang ik jullie mening of dit toegevoegd wordt aan de TS (bijvoorbeeld een kopje “identificatie”) met als voordeel dat alles bij elkaar blijft. Of een klein stukje over identificatie in de TS met een bookmark hierheen?

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:58
John245 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:40:

Hoe gaan jullie hier mee om?
  1. Plakken jullie ook nog waarschuwingen op de componenten?
  2. Plakken jullie ook nog waarschuwingen op de bedradingskokers?
  3. Beschouwen jullie de ruimte waarin het ESS/EOS staat als buitenzijde? Of beschouwen jullie het gehele gebouw als buitenzijde?
  4. Plakken jullie nog extra labels in de meterkast?
Ik heb ooit in het verleden deze in elkaar geknutseld om nieuwsgierige aagjes af te schrikken / even te laten nadenken voordat ze ergens aan gaan zitten. Het idee was om ze inderdaad op de batterijen en draadkokers te plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmO5mPlA6JQFOJrlhH7yjo0jBPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wFyYgaIxbCrGRdS2QtZUEM8V.png?f=user_large

Ik denk dat ik op de deur van de inloop kast waar alles in komt een wat formeler gelamineerd A4-tje plak met de waarschuwingen zoals jij liet zien, bedankt voor de plaatjes, de versies die ik had zagen er minder fancy uit :D

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• PentaClover
Misschien is deze beter voor op de behuizing van de batterijen zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3RZjOFvxcg_STySz2LVSYRFiU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pqgCJWbhiOMqu95b8impFDFq.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• PentaClover
Het valt me trouwens op dat een 9L blusmiddel nog niet eens voldoende is om 1 enkele LiFePo4 cell te blussen, die is al snel meer dan 900 Wh , laat staan dat je er dan 16x in een batterij hebt zitten, en zelfs meerdere batterijen dan gaat het karretje met 100L ook niet genoeg zijn ...

Afbeeldingslocatie: https://www.avbatterijveiligheid.nl/wp-content/uploads/in-de-praktijk.jpg

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-03 20:12
@John245 Wat een ontzettend goed initiatief om dit topic te beginnen.
Ik zal ook een boon in de pot doen. Gister heb ik gevraagd aan een lokale brandweerman wat nou de standaard maat aansluiting is wat ze gebruiken voor een droge blusaansluiting. Dit blijkt de Storz koppeling te zijn met Nokmaat 81.

Afbeeldingslocatie: https://leidingshop.nl/storz-aluminium-koppeling-1x-binnendraad/?variant=2-inch-nk-81

In mijn geval heb ik een seperate aanbouw gemaakt aan de woning waarin zich de accus + multiplussen zich bevinden. Aan de buitenkant wil ik graag een aansluiting maken voor de brandweer. Die aansluiting loopt rechtstreeks naar de patchkast waar de cellen in zijn opgeslagen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• John245
Maatregel M3 in de PGS 37-1 richtlijn definieert de eisen met betrekking tot traceerbaarheid. De eis is hieronder overgenomen en ik toon hoe ik deze eis voor mijn systeem heb ingevuld.
M3 Traceerbaarheid
De energiedrager die ingebouwd wordt in het EOS moet zodanig geïdentificeerd zijn (bijvoorbeeld voorzien zijn van een serienummer, productienummer of productiedatum) dat in geval van het terugroepen van een defecte energiedrager een terugroepactie (recall) ondernomen kan worden.

Toelichting
Doel is dat van een EOS geregistreerd is welke energiedrager in welk EOS is ingebouwd, en waar het EOS geplaatst is.

Op de locatie van een mobiel EOS moet alleen een situatietekening beschikbaar zijn waarop het EOS is weergegeven.

Van toepassing op
  • Alle typicals
Grondslag
  • Arbeidsveiligheid
  • Brandpreventie
  • Omgevingsveiligheid
Voorbeeld van invulling van maatregel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBTgfSBIQiW7HEOFVulkdMMLy74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pK5qflVHHTQVgMzWsddEQl8.jpg?f=fotoalbum_large

• John245

• John245
PCJR schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Uiteraard. Dat doe ik met brandblussers in huis ook. En voor water hebben we watermelders etc. En voor snijwonden hebben we verband :)

Nog tips voor een betaalbare kalium garage blussert? 30m3 ongeveer.
Wandje timmeren en de ruimte kleiner maken. :)

Lijstje met andere fabrikanten (status 2020) maar die zijn ook onbetaalbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqueUuEYxXGaSRCWihTcuyNfk0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovkOhptIwxo25ppSmUXgcXok.png?f=fotoalbum_large

• John245
Het wordt weer een beetje veiliger de Maus Stixx Pro V1's zijn binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0aJUHwHbckd1Ck_-khgbLRxYf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WiRbUf47ASmXCrmrSJsGP07.jpg?f=fotoalbum_large

• John245
Apollo90 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je ook een foto van jou batterij kast? Ben zeer benieuwd hoe dit eruit ziet straks.

Weet iemand overigens een degelijke Hitte, CO en rook melder met een i/o poort welke ik op de cerbo kan aansluiten? Mogen ook apparte units zijn. Wil deze namelijk in de meterkast en in de technische ruimte hangen en dan met een kabel aan de i/o poort van de cerbo hangen voor alarm programeren.
Ze komen in de Pylontechs, maar dit is de huidige opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfm0gzrAcr3u5dabmg8_tbyBAqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uz9MvqewlVEiTcg5ZE8geYBR.jpg?f=fotoalbum_large

• John245
NetWorker schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

Passen ze in de Pylontechs? En ik zie dat je er twee extra hebt? Komen die dan boven in de groepenkast?
Daar passen ze in. Dit is de interne ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHLaWi-tnapn47z8ilbAZRcqyjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfdjicbxKBOdjeJ4iHg9MZNT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb contact gehad met MAUS HQ. Die schrijven:
"To ensure you have the correct amount of potassium inside the battery compartment, you would need to take the internal volume of the Pylontech US 5000, which is approximately 0.0299 cubic meters, and multiply it by ten. This would give you the proper amount of potassium required to adequately suppress potential fire risks within the space.

For this volume, I recommend either:

1 x MAUS Stixx PRO 5 (0.5m³ coverage) for comprehensive protection, or
2 x MAUS Stixx PRO V1 (0.2m³ coverage each) to cover the space effectively.

Attaching the overview of the MAUS Stixx PRO-series. "

Dus ik kom nog tekort. Maar het inderdaad ook de bedoeling om de HVK en de vier (4) OVK;s van een Stixx Pro te voorzien.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZOS6Th2SfvrpLW5c_Pn2gm0W4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MY3T1rLh9IW2ZHfmKCRz3Q1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen van die fransduitse site :p

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:43

HermanGast

Exige GT3

Het minste wat je kunt doen is de digital inputs gebruiken voor brandmelder en als die afgaat je systeem volledig stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu8v_mcsiCHoc7IdhLe08IvfFcM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WDd1SeqpRS8uv5xpdXU7sxOS.jpg?f=user_large
Je output relais gebruiken richting BMS-en (Pylontech heeft zo’n handige NO input voor het uitschakelen) en de MP’s helemaal uitzetten.

Welke rook/temp/gas/brand meters zijn geschikt (wat willen we meten?) en hebben deze melders ook nog een potentiaalvrij contact om aan te sluiten op de inputs van de Cerbo/Ekrano?

[ Voor 20% gewijzigd door HermanGast op 12-10-2024 15:20 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

Als het nieuwe nummering of andere versie is zou ik geen vertrouwen meer hebben in de fabrikant.
Niet helemaal nummervast :?
Op hun eigen website…. https://www.eielectronics.nl/producten/hittemelders/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgKAjrwp4cG8M5sMaH6dNFZsya0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kg6pVdc0fzgFoVDp8PH9oPMh.jpg?f=fotoalbum_large
Ei140 (plaatje) of Ei144e (tekst)?
En echt ontzettend onduidelijk hoe je ze bedraad of draadloos met de accessoires en relais aan kunt sluiten.
Evengoed wel 2 melders besteld (hitte en all-in-one plus relais). Volgende week experimenteren.

[ Voor 19% gewijzigd door HermanGast op 12-10-2024 23:45 ]

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• John245
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w70Z1jD_wr-rE04taITcbygH8AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPtErGWqKOWeQTLcH4DjfVuP.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien deze stickers er ook nog bij plakken...

Als ik ze op internet op zoek lijkt het meer dat dit een verplichting is in AU/NZ.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:12:
[...]

De impact is particulier kleiner.
Met DC on/off schakelaar op ieder accu. US5000B?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RPvGhcKLUh-dfVr2e1x_tfHuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hQut5DccFlaBWASs9Z26fQh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door HermanGast op 13-10-2024 09:14 ]

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-04 18:53
Jojan265 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Tijdens werkzaamheden (voor aanvang uiteraard) maatregelen nemen, zodat je kunt de-zoneren.
Ik zal de werkvergunning voor de schoonmaakster vast klaar leggen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6TSJj8b4RvyTFigOPUE_qXPr9k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/JQimli55gA1GE4trwDhC0YcM.gif?f=user_large

Mijn zelfbouw thuis accu

• John245
Een Maus Stixx Pro past ook in een Lynx distributor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm924W9ieCpnYmUljK2jraVfXN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q4uFtsLTM9mwmPbxArvXFID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWe84cqJJmZYaZMwRl0AFZXOYas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2uwbq8PZKCqmJVQPcq7zyLD.jpg?f=fotoalbum_large

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Wellicht ga ik eens kijken naar de grote MAUS Ego 150 (1 of 2 stuks) voor het blussen van de hele ruimte. Als toevoeging na het afschakelen van omvormers en accu’s bij BMS-alarm of accukast van ca. 50-60 graden. Als dat stroomloos maken niet helpt, dan bij 68 graden de MAUS openen.
Flinke kostenpost, maar nieuw huis is duurder…

23,8 m3, dus een model 150 en een model 100 zouden de klus samen kunnen klaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKshiqletqlurNXwaApuT7he4HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fn6KZkpBxa6xebzp8CGcBQo0.jpg?f=fotoalbum_large
Plus detectiedraad.

[ Voor 44% gewijzigd door HermanGast op 20-10-2024 20:47 ]

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Heeft iemand al eens de Pylontechs uitgezet met de RJ45 contact console pin 1 en 2? Werkt dat hetzelfde als de rode startknop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNsXVu0yrJiuHDsDB_033ytJus4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fj9jpsmz1yxKr4LTqLTbvDV1.png?f=fotoalbum_large

Als dat goed werkt zet ik ze uit zodra ik ergen 45 tot 50 graden meet.

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 12-11-2024 21:20 ]

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:38
Nog even een belangrijke. Bi-directional RCD's.
YouTube: Bi-Directional RCDs: Your Install May Be at Risk

Dit voor zowel DC als AC zijde.
Vaak zie ik slechts de 2P(pole) DC breakers, maar het moeten 3P breakers zijn, anders wordt er niet tweezijdig ingegrepen. - pool links, + pool rechts.
Foto's als voorbeeld.
Tenzij je het slechts als disconnect gebruikt.... maar dan waren er goedkopere alternatieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y844-O99THVwPNr6c8EPtgKxx5I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gF6TxnKKLFE4dULbWfa4OKim.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptVWCcsJn-6mdbPnbKLhgDIpD1Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JE3bG3gz4sYlpWLE9dzuRDUX.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 76% gewijzigd door BenSKIP op 14-11-2024 07:34 ]

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

HermanGast schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:28:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNsXVu0yrJiuHDsDB_033ytJus4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fj9jpsmz1yxKr4LTqLTbvDV1.png?f=fotoalbum_large
Dat ga ik zeker doen, en als het werkt zoals verwacht, dan via een RJ45 patchpanel en ShellyPro 3’s.
Er gebeurt helemaal niets als je pin 1 en 2 verbindt. Heb het ook andersom geprobeerd, pin 7 en 8, want de RJ45 zit ondersteboven.
Wellicht werkt een droog contact niet, maar moet en wat spanning op? Logic level, 3,3V of 5V?

[ Voor 44% gewijzigd door HermanGast op 26-11-2024 21:24 ]

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:03
BenSKIP schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:26:
+ en - in en + en - uit.... meet echter zowel inkomend als uitgaand.
Ik kijk nu naar deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wU9HhBLooBeltlhHWqgZdtnssQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYwJ774Vz0VhPq6Ch1CyoQ0j.jpg?f=fotoalbum_large

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:16:
[...]

Dat ziet er heel goed uit. Ben wel nieuwsgierig naar een plaatje als deze geïnstalleerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mq3txb5G8e05JyBZWvmYgBUIsto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYV7j8csMgauAFbpcluMnTeL.jpg?f=fotoalbum_large
Een beetje lastig om hier foto van te maken met spiegelende oppervlakken…. Uitstroomopening is aan de onderzijde.
De electrische actuator komt in de loop van de week.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

De verzekering is weer up-to-date met nieuw polisblad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVCSCzIR1V_XdWz7RIS2NfxpGto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrmvA0dgW8zo1Ext5CwqOHwt.jpg?f=fotoalbum_large
Ondanks dat ik alles zelf heb uitgezocht, geplaatst en aangesloten is het geheel geaccepteerd en meeverzekerd.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

KabouterSuper schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:19:
[...]

Als scepticus, er staat mijns inziens dat je een vervangende accu krijgt als deze gejat/beschadigd/oid wordt. Dat is niet hetzelfde als dat brandschade door je accu verzekerd is. Of ben ik te kritisch? Ik ben wat wantrouwig nadat ik erachter kwam dat de Goudse verzekeringen een duurzaamheidsopslag rekent voor de verzekering van warmtepomp en zonnepanelen.
Je bent inderdaad te kritisch. De zin is onderdeel van een complete polis van 5 pagina’s. Dat leeswerk wil ik iedereen besparen en gaat voorbij aan het onderwerp.
In de voorbeiding is uitgebreid stilgestaan bij risico’s, uitvoering en locatie van de accu’s met ondersteunende tekeningen, beschrijvingen, facturen en foto’s.
De berekening van hoeveelheid blusmateriaal in relatie tot de afmetingen van de ruimte en de capaciteit van de accu’s had ik ook toegevoegd. Dus goed mn best gedaan om niet alleen voor de verzekering, maar vooral ook voor eigen veiligheid een weldoordachte opzet te maken.

De verzekering is all-risk en heeft o.a. de volgende clausule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzbCgQeBPx3LEeGZb_CYqWxeYk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gcq2qYia0NTLp2k40Sb2lwy.jpg?f=fotoalbum_large
Voor mij niet zo boeiend of ik al dan niet een nieuwe accu vergoed krijg, dat risico kan ik wel hebben, maar wil niet dat het huis onverzekerd is. Daardoor is het expliciet benoemen van de thuisbatterij een belangrijk onderdeel van de polis.

[ Voor 46% gewijzigd door HermanGast op 05-02-2025 20:04 ]

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-04 21:26

wootah

They see me trollin'

gAzu schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:36:
Zitten er eigenlijk borstelloze motoren in zo'n mechanische ventilatie?
Goed punt!
Hij ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlyGNWq_e6Lq0-k_n6f6fo6l-j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cAw7TWdo3oEl0M6GwyIffPk.jpg?f=fotoalbum_large

Het exacte modelnummer R3G190-RC05-20 kan ik niet vinden op de website van ebm-papst, maar dit modelnummer zit in de buurt: https://www.ebmpapst.com/...-fans/p/R3G190RC0505.html

Zo te zien is het een motor die direct met AC gevoed wordt, alleen komt er ook nog een 2e 3pin kabel uit voor PWM, de rest is dan waarschijnlijk aarde en rotatie puls? In ieder geval zit er waarschijnlijk meer in de motor zelf dan magneten en spoelen.
Nergens staat specifiek beschreven of het brushless is, maar, aangezien mechanische ventilatie boxen zo'n 15 jaar mee moeten kunnen gaan en continu draaien denk ik dat dat niet kan met borstels zonder veel onderhoud.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@MacD007 Voel er niet zoveel voor om de powerkabels buiten op de muur te hebben. Bestaat er iets waarmee je op afstand een aantal automaten kunt uitschakelen. Bijvoorbeeld door middel van zo'n knop:

Afbeeldingslocatie: https://assets.cef.co.uk/images/pdg/cefco_pbs1_es-flap/512x512/cefco_pbs1_es-flap.webp

• BenSKIP
Buiten op de muur kan prima.

Waterdichte doos en wartels gebruiken.

En voor je DC een 3pole breaker met shunt release gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHGeqdZXRVEqLCblz97Jzbht7DQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gF6TxnKKLFE4dULbWfa4OKim.png?f=fotoalbum_large
Als extra, waarom niet?
JKbms kan lokaal automatisch triggeren.
Dan een handmatige en één op WiFi voor op afstand.
Ik zie daar geen probleem in.

[ Voor 52% gewijzigd door BenSKIP op 17-03-2025 05:24 ]

• BenSKIP
Beste mensen,
Ik heb het volgende aerosol gevonden: https://www.alibaba.com/x/AzPpPv?ck=pdp
Deze is zowel met een glazen ampul als met een electrische trigger te koop. (Ook hybride)
Ik heb inmiddels contact met de verkoper. Hij geeft aan dat de stuksprijs tegenover verzendkosten erg duur is en adviseert meerdere producten te kopen.
Zou dit een idee zijn voor een groepsaankoop?
Ik heb al even gekeken, voor €5,45 kan het naar DHL service station doorgestuurd worden. En voor
een euro extra naar een huisadres. (tot 20kg)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un7u4-47FuZvilu337KnMLNNsmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1nTGEUqdjRQW3eCGhZZw0z1R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door BenSKIP op 27-04-2025 08:12 ]

• BenSKIP
@wootah
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe-gVtefafBL7IcHLRQGRpDkOAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3GWrCUG7nOx2dSE5naEiDOEN.png?f=user_large
Dit als indicatie. Wordt er meer gekocht, dan gaat de prijs wat naar beneden. Ik weet nog niets te zeggen over de transportkosten. Dat hangt sterk af van de bestelling.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
BenSKIP schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:34:
@wootah Ik wil niet vervelend zijn, cellenbeton is slechts een idee bij brand, maar weer niet bij een eventuele explosie, dan krijg je de gehele constructie om je oren. De boel (hermetisch) afsluiten is sowieso geen goed idee. De warmte moet eruit kunnen.

Dat afblazende cellen altijd ontbranden is niet juist. Daarover zijn al diverse video's gedeeld.
Is sterk afhankelijk van soort en type en vorm, waarbij veelal tests (dat zag je ook bij de eerder aangehaalde testen dit relatief kleine units zijn geweest.
waarbij tevens de hoeveelheid vrijkomende gassen per kWh capaciteit ook nog eens behoorlijk kan afwijken, met een range van 500 tot wel 6.000 l/kWh. Dat is dus een behoorlijke hoeveelheid gas wat ook vrij moet kunnen komen (tussen 0,5 m3 en 6m3 qua volume) voor 1 kWh unit, stel wel hebben een 5 kWh unit en gaan we uit van dat de hele batterij door de beschreven kettingreactie uiteindelijk gaat ontgassen (waarbij je wel of gaan, de verwachting is mn dat zeker bij langdurige brandduur de temperatuur in de directe omgeving ook zo hoog is dat de aanwezige brandbare stoffen ook zonder een onstekingsvonk cq vuur zullen gaan ontbranden.
bedenk echter dat de hoeveelheid vrijkomend gas, zeker in het begin waar veelal cel na cel gaat ontgassen (doorloopt 5 stadia totaal), in het stadium 3 zal de batterij ontgassen, dit duurt tot stadium 4 is bereikt. Na het ontgassen zal de temperatuur nog een heel stuk sneller en hoger stijgen. DE SOC speelt hierbij ook nog een grote rol, bij 25% en lager komt veelal niet verder dan het 2de stadium en zal dus niet ontgassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEmg1Hkv4auSro_DGMbrgDKgh3U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FXWHiw7ATXbPn1oKNwJGucrZ.jpg?f=user_large
bron: Thermal Runaway Characteristics and Modeling of LiFePO4 Power
Battery for Electric Vehicles 2023.
Deze hoeveelheden zullen echter alleen met en met gaan vrijkomen, duszeker niet in één keer.
in de praktijk zijn deze batterijen ook nog eens voorzien van een omkasting, (wat bij tests veelal niet het geval is), heb je meerdere batterijen naast elkaar staan is een goede brandwerende scheiding wel van voordeel, bedenk wel dat deze minimaal 120 min zou moeten zijn. Binnen deze tijd zal de brandweer mogelijk aanvullende maatregelen genomen hebben.

Ga je bouwkundige maatregelen uitvoeren dan is het ook handig om de batterijen is een soort brandveilige bak te plaatsen, waarbij de brandweer deze in geval van nood makelijk van buitenaf kan vullen.

kijk je dan naar de samenstelling van dat gas en de hierbij hoorende LEL en UEL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv7Dyc98KbEFIpKyWWaZNE07H4w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EVQxAP9GtstUk8gU6u5hqKuV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jc8fRLd_msv0_H_gwjnED7opos=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T7RfyjvEsVK1SLH6cJkvfx0c.jpg?f=user_large

bron:

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2025 22:42 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
wootah schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:07:
@BenSKIP een storz ja, ik ben niet bekend met alle namen

Ik ben nog steeds aan het brainstormen. Cellenbeton blokken hoeft niet de uiteindelijke keus zijn.
Een snelle berekening geeft dat een muurtje van 1x1m (want veel hoger hoeft 't water niet te staan voor mijn accu) een druk van zo'n 500KG moet kunnen houden als daar water tegen aan drukt.
Uiteindelijk moet ik toch een constructie berekening laten maken, dus dan kijkt er een expert naar.

@MacD007 misschien is een soort van water container makkelijker wat dat betreft ja. Alleen plastic is niet zo ideaal inderdaad :)
ik bedoelde dus dit, en denk dan alleen het frame en maak daaromheen een bekisting van beton, eventueel nog wat krimpbewapening er bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lqf--ZPjt5CEBZDpFM_Kcc6Y1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5JaOX6LjsoeLTETc2djXFRDl.webp?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• BenSKIP
@wootah Dank voor het delen van deze presentatie. Indrukwekkend wat deze man even achter elkaar plakt.

Eerder had ik al voorgesteld gezamenlijk Aerosolen aan te kopen. Ik heb hiervoor een fabrikant gevonden die deze patronen met zowel een elektronische als een thermische activator produceert.

Bij deze de informatie (en prijslijst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEeAmCAOwOykftabcJ0n7sMocbI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/38tNl347W8BujU8FCOVKcPjD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe-gVtefafBL7IcHLRQGRpDkOAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3GWrCUG7nOx2dSE5naEiDOEN.png?f=user_large

Stuur mij bij interesse even een PM.

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:10
Zomaar, ter informatie voor iedereen die (nog) vertrouwen heeft in het CE keurmerk...
Op Chinese goederen staat vaak een CE logo. Dat betekent China Export.
Het heeft niets van doen met Europese (veiligheids) normen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jla15lVjKMMCNAM4u4Fp-mXY-Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f6Ctj3HT3dYm2SQkLX6rfFK.jpg?f=fotoalbum_large

• BenSKIP
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Sorry, het CE teken zelf is mega beschermd door een reeks van EU wetten. Er staan behoorlijke straffen op voor het misbruik. Alleen het is dus zoals hier boven al is aangegeven geen teken cq logo maar een markering, juridisch dus een groot verschil.
Voor thuis-batterijen weet ik dat zeker al 6 richtlijnen op deze mogelijk van toepassing zijn, mogelijk zelfs nog meer.
Dus dit betekend dat je al met zeker van deze afzonderlijke richtlijnen en de eisen die daarin beschreven staan aan moet voldoen.
En niet vergeten, dit zijn dus de minimale eisen waaraan het product moet voldoen, soms mag dat een bedrijf zelf doen en documenteren en soms zal dit door een daarvoor bevoegd onafhankelijke instantie moeten gebeuren, dit is in de richtlijnen verwoord.
Laat je echter niet misleiden door de naam richtlijn, want daar is niets vrijblijvend aan, deze term omschrijft namelijk een EU wet die verplicht in de nationale wetgeving van elk EU land omgezet moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z34ZEfL4tncxLpf9LvIAtkzF_wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O2JywwF1hmqrra4oh3GyTJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaeBa1lgoO4Ge9CSuqCKst2wlY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1c6MNYsmaxeoENSfBqvkMNwX.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij het CE certificaat voor de JKBMS.

[ Voor 28% gewijzigd door BenSKIP op 24-06-2025 08:06 ]

• Jesaul
  • Laatst online: 18:11
BenSKIP schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:43:
Overdruk zorgt ook voor afvoer. Accu's moet je ook in de winter niet isoleren. Die moeten verwarmd kunnen worden met een heating pad. Er zijn al branden geweest bij geïsoleerde accusystemen. Overdruksystemen zijn eveneens bedoeld om gassen af te voeren / rook van buiten niet toe te laten. Veel trappenhuizen hebben overdruksystemen, het zijn immers vluchtwegen die je niet vol rook hebben wil. Als je binnen een trappenhuis wat rook loslaat wordt om veiligheidsredenen de gassen ook naar buiten afgevoerd. Lucht in een garage inblazen kan er dus prima voor zorgen dat gassen / dampen worden afgevoerd. Puntafzuiging is efficiënter voor hetgeen jij bereiken wil, jij bouwt als ik het goed begrepen heb een box in een box systeem.
Ja, ik wil zo'n klassiek systeem bouwen: "Ventilatie van brandbare veiligheidskast".
Samen met geforceerde koeling tijdens het verwarmen. En thermische isolatie en verwarming in de winter.
Afbeeldingslocatie: https://globalspill.com.au/wp-content/uploads/2024/03/Vent-kit-assembly-pic-600x597.jpg
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61l+bBAcnfL._SL1438_.jpg

• BenSKIP
https://www.alibaba.com/x/1l9pdBu?ck=pdp

All-in-ONE sensor. Perfect passend voor de ESS/EOS.

Energy Storage Safety Multi-in-One Sensor Module ZEH100

to Detect Carbon Monoxide Hydrogen VOC Smoke Temperature

Production Description:
The 5-in-1 module with integrated carbon monoxide, hydrogen, VOC, smoke and temperature sensors has been developed as a detection and alarm module for use in complex environments.
The module uses different principle sensors to detect carbon monoxide, hydrogen, VOC, smoke and temperature in a complex environment in real time.

Feature:
High temperature resistance; Fast response; High precision; Long life; Light alarm function; Support CAN and 485 communication mode.

Application:
Detection and alarm in energy storage applications and security detection.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swPziqAB3JaBz1tXxoq6UwIZwhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gr1gvEGcA2AoHkdRbi7JQB2w.png?f=fotoalbum_large

But the catch is.....

Het KAN dit allemaal..... maar de controller om zaken zoals RPM van een PMW fan aansturen, een relais aantrekken voor een alarm etc. ontbreekt (nog).
De sensor 'praat' RS485 en CAN. Hebben wij ESS tweakers er knappe koppen tussen zitten die deze sensor acties kan laten uitvoeren?

Dan hebben we een alleskunner die naast ROOK, Temperatuur, H2(gas), CO(gas) detecteren kan meteen iets wat taken aansturen kan.

Op het moment is de sensor 'on promotion': +/- € 115,- (INCLUSIEF: Verzendkosten & BTW)
Groter inkopen is gunstiger.

• BenSKIP
Voor de geinteresseerden, bij deze het protocol van de ZEH100.

Kan iemand hier iets moois voor schrijven voor een ESP32 board?

1.) RPM optoeren vanaf 22'C via PWM signaal
2.) Ventilatie op VOLLE toeren bij de detectie van CO / H2
3.) Aantrekken relais voor optisch / akoestisch alarm?
4.) ____

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEW2F3IhdFStBsKh-eu2riBSc-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNIOOBcm1JBJ4EZKTLlNCIjM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYD0VJSJsHF1uVkVSdBhwVJD7Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKwim5GgCPUhWXYn6GuGbmPv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm5aEL9ngeU1N6VGznuG1EfBVCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73U4OfWaET2bXKa13YoWBwRo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STEkMA8IvyOZWeCEE5r4UNTTEH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgYih4KlQGE30D7j8QkHDKKk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5PRx2uj-IIJD2Le3O02FNWDPsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGxPpaY5re4axvx489j9pmAL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door BenSKIP op 22-09-2025 16:29 ]

• John245
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:24:
@BenSKIP
Mag ik aannemen dat je geen brandbare materialen in je huis hebt?
Dat je blusinstallaties in elke ruimte hebt want er zal maar een slechte verbinding in één van de lasdozen zitten?
Dat je elk jaar je gasleidingen laat controleren want na xx jaar weet je maar nooit? En ze lopen wel van je meterkast helemaal naar de ketel op zolder (aanname, ik ken je huis niet) met allerlei koppelingen.

Kansen van al die zaken hierboven zijn klein, maar efect groot
Misschien een idee om realistisch en praktisch te blijven? En voor de duidelijkheid: realistisch en praktisch blijven is niet hetzelfde als bagatelliseren.
@BenSKIP en mijzelf en nog vele anderen gebruiken sticks om de effecten op high risk locaties te miimaliseren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0aJUHwHbckd1Ck_-khgbLRxYf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WiRbUf47ASmXCrmrSJsGP07.jpg?f=fotoalbum_large

• BenSKIP
Ik moet terugkomen op mijn vorige bericht.
Zie artikel 3.35a van het CONCEPT wijzigingenbesluit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t38S2Heo8QuNkDT8c7FBK5mSSB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KpbNSaxbeAHsOMvPQTFu3ah8.png?f=user_large
b. ten behoeve van een woonfunctie, niet gelegen in een woongebouw als
bedoeld in bijlage I bij het Besluit bouwwerken leefomgeving of ten
behoeve van een combinatie van woonfuncties.

[ Voor 26% gewijzigd door BenSKIP op 30-03-2026 12:12 ]

Pagina: 1