• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-03 13:00
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:56:
@BenSKIP
Dank voor je toevoeging in je edit. Maar kun je vertellen waar ik kan vinden dat deze eisen/richtlijnen zijn opgesteld of aangepast naar aanleiding van de Tesla incidenten waar jij naar verwijst? Want die relatie mis ik.

Nogmaals. de vraag was:
Waar leg je de grens tussen acceptabel en niet-acceptabel? Immers, een 100% risico-vrije of gevolg-vrije installatie zul je nooit bereiken.
1. Normen volgen altijd NA incendenten.
2. Eens

• BenSKIP
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:59:
[...]

Ik bestrijd dat ik "slechts de optimist" uithang. Maar ik ben wel realistisch en wil een acceptabele situatie als het gaat om risico en gevolg. En dus vraag ik naar onderbouwing van beweringen.

Als je daar moeite mee hebt, so be it.
Jij was die "optimist" ook niet. Dus snap je hele verweer niet.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:08:
[...]

Jij was die "optimist" ook niet. Dus snap je hele verweer niet.
ok, my bad.

• Hermarcel
  • Niet online
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:05:
[...]

1. Normen volgen altijd NA incendenten.
2. Eens
Tav punt 1: Normen worden ook pro-actief opgesteld. Geen idee of dathier ook zo is. Maar ik begrijp dat ik geen antwoord ga krijgen.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:50
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:27:
Je hebt deels gelijk. Inderdaad geen gas in mijn huis. Ik bagatelliseer niets, ik verwerp de stelling van de Tesla en geef aan dat ook LFP niet de heilige graal is. Als mensen stellen dat LFP 'relatief' veilig is, dan is vast in relatie met Li-ion en dan geef ik ze gelijk. LFP doet ook gewoon BOEM! YouTube: Electric Boat Explodes While Charging: LFP Batteries
Zegt geen ruk zo'n fik, we weten de oorzaak niet wel het gevolg
-Goed en degelijk aangesloten?
-Overladen ?
-Plaatsing onder in een afgesloten boot, konden de gassen wel weg ?

En er zijn al miljoenen Tesla's die rondrijden ik heb niet echt het idee dat er elke week 50 in de fik staan door ondoordacht laden/ontladen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:19
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:24:
@BenSKIP
Mag ik aannemen dat je geen brandbare materialen in je huis hebt?
Dat je blusinstallaties in elke ruimte hebt want er zal maar een slechte verbinding in één van de lasdozen zitten?
Dat je elk jaar je gasleidingen laat controleren want na xx jaar weet je maar nooit? En ze lopen wel van je meterkast helemaal naar de ketel op zolder (aanname, ik ken je huis niet) met allerlei koppelingen.

Kansen van al die zaken hierboven zijn klein, maar efect groot
Misschien een idee om realistisch en praktisch te blijven? En voor de duidelijkheid: realistisch en praktisch blijven is niet hetzelfde als bagatelliseren.
@BenSKIP en mijzelf en nog vele anderen gebruiken sticks om de effecten op high risk locaties te miimaliseren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0aJUHwHbckd1Ck_-khgbLRxYf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WiRbUf47ASmXCrmrSJsGP07.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Hermarcel
  • Niet online
@John245
Die kende ik nog niet. Ik kende alleen de chinese uitvoering die in batterijkasten wordt meegeleverd. Daarbij had ik zoiets van "baat het niet dan schaadt het niet".

Maar dit is een zweeds product. Vind ik toch meer overtuigend.

Thanks!

• BenSKIP
Dank John245, maar ook deze kitkatreep is de bekende druppel op de gloeiende plaat. Voor de mensen die een pack in huis willen zetten: Don't!
En... lees EERST dit GEHELE draadje.... :O

• John245
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:42:
Dank John245, maar ook deze kitkatreep is de bekende druppel op de gloeiende plaat. Voor de mensen die een pack in huis willen zetten: Don't!
En... lees EERST dit GEHELE draadje.... :O
Inderdaad, als je dat blind plaatst wel. Maar de leverancier kan precies vertellen hoeveel er nodig zijn. En dat zijn er meer als dat je denkt. :)

En ik ben het natuurlijk een dat ze het hele topic moeten lezen. :)

En ook eens geen accu in huis. Hier netjes alles in de kelder onder de garage.

[ Voor 13% gewijzigd door John245 op 23-11-2025 16:08 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Hermarcel
  • Niet online
ik zou er eentje in elke verdeler zetten. Zijn afgesloten kasten hier

• John245
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:30:
ik zou er eentje in elke verdeler zetten. Zijn afgesloten kasten hier
Verdeler is groepenkast?

• Hermarcel
  • Niet online
ja, niet meterkast. Die hebben we hier in portugal niet. Hoofdverdeler en onderverdelers overal. Ingebouwd in de muur, op de muur, buiten, binnen.

Mijn hoofdzekeringen zitten aan de straat. Meter ook, maar niet bij elkaar. Is "anders" dan in Nederland.

De grid-kabels zijn bovengronds. De wijktrafo hangt ook in een mast. Dus maar "geïnvesteerd" in overspanningsbeveiliging in de hoop dat dat de schade door bliksem beperkt.

[ Voor 52% gewijzigd door Hermarcel op 23-11-2025 16:45 ]

• John245
Hermarcel schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:36:
ja, niet meterkast. Die hebben we hier in portugal niet. Hoofdverdeler en onderverdelers overal. Ingebouwd in de muur, op de muur, buiten, binnen.

Mijn hoofdzekeringen zitten aan de straat. Meter ook, maar niet bij elkaar. Is "anders" dan in Nederland.

De grid-kabels zijn bovengronds. De wijktrafo hangt ook in een mast. Dus maar "geïnvesteerd" in overspanningsbeveiliging in de hoop dat dat de schade door bliksem beperkt.
daar hebben wij ze ook en in de victron distributor

• Hermarcel
  • Niet online
@John245
Waarom in de distributor?

• John245
In verband met de connecties daar.

• Hermarcel
  • Niet online
@John245
Ah, ok. Ik dacht misschien ivm met fuses die vervelend doen bij een sluiting. Maar dat geldt natuurlijk ook voor normale verbindingen.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:44
HermanGast schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:37:
[...]
Je bent inderdaad te kritisch. De zin is onderdeel van een complete polis van 5 pagina’s. Dat leeswerk wil ik iedereen besparen en gaat voorbij aan het onderwerp.
In de voorbeiding is uitgebreid stilgestaan bij risico’s, uitvoering en locatie van de accu’s met ondersteunende tekeningen, beschrijvingen, facturen en foto’s.
De berekening van hoeveelheid blusmateriaal in relatie tot de afmetingen van de ruimte en de capaciteit van de accu’s had ik ook toegevoegd. Dus goed mn best gedaan om niet alleen voor de verzekering, maar vooral ook voor eigen veiligheid een weldoordachte opzet te maken.

De verzekering is all-risk en heeft o.a. de volgende clausule:
[Afbeelding]
Voor mij niet zo boeiend of ik al dan niet een nieuwe accu vergoed krijg, dat risico kan ik wel hebben, maar wil niet dat het huis onverzekerd is. Daardoor is het expliciet benoemen van de thuisbatterij een belangrijk onderdeel van de polis.
Ik ben onderhand ook weer aan mijn onderwerp verzekeringen begonnen. Zie mijn Deye topic, hier had ik het ook aangekaart. Welke verzekering heb je het over in je bericht?

Ik ken die zin in je snapshot. Ik ken een aantal documenten/polissen ondertussen en vele lijken some gewoon kopie-plak werk... :+
Overigens heb ik nog NERGENS gezien dat zelfbouw accu geen probleem is. In de polis staat vaak wel iets zoals hierboven, maar als ik dan telefonisch de situatie uitleg krijg ik vaak te horen dat de installatie wel deugedelijk en confirm regels moet zijn gedaan.

En daar zit het hem net... Wat is deugdelijk. Dat is voor mij zoals ik het heb gemaakt, het draait notabene al 3-4 jaar probleemloos. Echter een ktritische schade expert kan roepen, dat e.e.a. in een kabelgootje had moten zitten, het dus niet duegdelijk is, en mijn huis na een brand uit de accu (ik tref een hoopje as aan), dus weggegooid is. 0 euro van de verzekering.

Een stuk of 5 verzekeraars heb ik gevraagd of ik wat foto's kan mailen of hierop een expert zijn mening c.q. acceptatie kan geven. Maar dat lukt tot nu toe nergens.
Antwoord; schade onderzoek doen we altijd na de schade. :+ Ja, dat schiet lekker op...

Ik ben bezig met het lijstje, maar, nog niet 1 waar ik echt een goed gevoel bij heb, iemand tips? :>

centraal beheer Bel (055) 579 8000. gebeld -> kunnen geen zekerheid geven, ze zeggen enkel "als het goed gemonteerd is, geen probleem" ze kunnen niet een expert naar fotos laten kijken en beoordelen.

ASN ( brengen onder bij NN maat hebben wel andere voorwaarden)
070 - 35 69 335 -> kunnen het niet nu bepalen of beoordelen. kunnen geen expert er nu naar laten kijken

FBTO whatsapp -> maandag 23e gaat mij een expert terugbellen hierover

ZLM -> mailed, reactie gekregen, schijnt voor nu gedekt te zijn, extra vraag per mail gesteld.
eigen installaties zijn verzekerd. Gaat niet, enkel Brabant

Klaverblad -> gemailed contactformulier

ING bellen 0202288 888 -> zelfde polis als NN, geen dekking boven de 20kwh

NN 088 663 0663 -> niet verzekerd, alleen onder de 20kwh zoals in de polis staat

eigenhuis -> Opgroen, 085 0811 552, gebeld en is uitgezet. ga per mail reactie krijgen

ANWB ?

allizanz direct 010-3006540 -> We kijken te allen tijde naar de oorzaak. Als er brand ontstaat zal dat door een expert worden bekeken. Los van of de installatie wel of niet juist is geplaatst. Vooraf kunnen we daarom eigenlijk nooit aangeven of dit onder de dekking valt. Wel kun je in onze voorwaarden (https://www.allianzdirect...onen/voorwaarden_04.1.pdf) zien welke uitsluitingen er eventueel wel van toepassing zijn.

Allianz 088 - 577 2828 -> er staat niks slechts over in de voorwaarden, maar een helder eenduidig antwoord op zelfbouw staat er ook niet (en kan ook niet via mail gegeven worden) fotos beoordelen kan ook niet

besured, zelfde als NN/ING, enkel onder de 20kwh verhaal
unive
asr
unigarant
inshared
lemonade
de internationale
promovendum: max 20kwh, en gekeurd, anders geen dekking "als er niet wordt voldaan aan de vereisten is schade aan of als gevolg van duurzame verbeteringen niet verzekerd."

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:29
@PCJR Had het al gezegd in ander topic, maar ben blij met je vondst van ZLM. Dat kan wel eens mijn toekomstige verzekeraar zijn i.v.m. de polisvoorwaarden.

• BenSKIP
Dit blijft een gevoelig onderwerp. Vanwege PGS 37-1 / -2 nemen enkele verzekeraars die <20kW over. Daarbij stellen anderen eisen waar geen enkele installatie / installateur aan voldoen kan. Bijvoorbeeld het CE keurmerk. Dit moet op de gehele installatie, niet per onderdeel. Daar ga je dus al nat. Alleen de fully integrated systemen kunnen daaraan voldoen. Daarom blijf ik hameren op het brandcompartiment met een WBDBO van 60. Daarmee dek je slechts het stukje brand. Explosie? You're FUCKED. Mitigeren: Breng een plofluik aan.
Gebruik detectie voor CO, temperatuur, H2 en rook, zet de BMS kritisch. Pas een trip shunt toe, die naast BMS de gehele zooi stroomloos zet. Pas een fail safe toe. Dus een dubbele ITTT. Als voorbeeld: Ik heb een sOnOff TH die de temp van de ruimte meet, bij 60'C gaat het relais om en gaat DC stroomloos. Ditzelfde doet de ZEH100 op ruimte temperatuur, maar ook op rook, CO, H2, enz Daarnaast ook de tempsensor van de Deye aangesloten (wat deze exact doet bij welke grens is nergens terug te lezen (is eigenlijk bedoeld voor loodzuur accus) Dan nog een separate rook/CO melder en alles NO contacten van de JK aangesloten op een externe alarmering bij temperatuur overschrijding.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:50
BenSKIP schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 03:40:
Dit blijft een gevoelig onderwerp. Vanwege PGS 37-1 / -2 nemen enkele verzekeraars die <20kW over. Daarbij stellen anderen eisen waar geen enkele installatie / installateur aan voldoen kan. Bijvoorbeeld het CE keurmerk. Dit moet op de gehele installatie, niet per onderdeel. Daar ga je dus al nat. Alleen de fully integrated systemen kunnen daaraan voldoen. Daarom blijf ik hameren op het brandcompartiment met een WBDBO van 60. Daarmee dek je slechts het stukje brand. Explosie? You're FUCKED. Mitigeren: Breng een plofluik aan.
Gebruik detectie voor CO, temperatuur, H2 en rook, zet de BMS kritisch. Pas een trip shunt toe, die naast BMS de gehele zooi stroomloos zet. Pas een fail safe toe. Dus een dubbele ITTT. Als voorbeeld: Ik heb een sOnOff TH die de temp van de ruimte meet, bij 60'C gaat het relais om en gaat DC stroomloos. Ditzelfde doet de ZEH100 op ruimte temperatuur, maar ook op rook, CO, H2, enz Daarnaast ook de tempsensor van de Deye aangesloten (wat deze exact doet bij welke grens is nergens terug te lezen (is eigenlijk bedoeld voor loodzuur accus) Dan nog een separate rook/CO melder en alles NO contacten van de JK aangesloten op een externe alarmering bij temperatuur overschrijding.
Als het je gaat om veiligheid kun je alles verzinnen en doen om het steeds veiliger te maken, ik heb ook een accu ruimte met brandwerend materiaal gemaakt en actieve ventilatie. Installatie is beter gedaan dan de gemiddelde professional, het is officieus gecontroleerd door 2 personen met de juiste keuringspapieren met warmtebeeldcamera en al. Maar puntje bij paaltje, het zijn en blijft een zelfbouw ESS via zonnepanelensuper van Toby en verzekeraars kunnen daar gewoon moeilijk over gaan doen, en dan kan je wel de mega fuse met een t-class vervangen, dat interesseert de verzekeraar helemaal niks. Het enige wat ik redelijk kan weerleggen is grove nalatigheid. Daarbij wordt een Bulgaar met 2 dagen NEN training, die vorige week nog in de kas stond, op papier meer kunde toevertrouwd dan iemand die dit hobbymatig doet en misschien wel veel meer ervaring en kennis heeft. Dat ik alles met een dure momentsleutel heb aangedraaid en elk moment van mijn systeem uit mijn hoofd ken is minder belangrijk als het papiertje van Igor die de momentaanduiding op de accutol van de gamma ook wel goed genoeg vind.

Kortom het gaat de verzekering niet om veiligheid maar om verantwoordelijkheid, en veiligheid doe je voornamelijk voor jezelf.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• PCJR
Leuk verhaal ook van BenSKIP, maar gaat veel te ver. Helemaal panisch klinkt het bijna.

Heb je ook 4 extra gordels in jej auto gemonteerd, gewoon, voor meer veiligheid? Flauwekul he, maar gaat allemaal te ver :)

Gewoon het nodige, en wij zelfbouwers doen dan vaak al een stapje meer. Weet je, je kunt nog 87 veiligheidssystemen bouwen, en in de nacht vliegt je lipo e-bike of e-step in de fik, en die had je net in de gang laten staan voor die ene keer. Lol. Sta je dan, huis afgefikt, maar je lifepo4bunker van 3 meter dikke betonplaat staat nog overeind... Hebben we niks aan :+

Kortom, terug naar de basis; welke verzekering is het meest geschikt voor DIY accubouwers :>
ZLM kan ik niet eens kiezen in Limburg.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:25
Het is toch ook een stukje bewustwording?

In de kerstboom doe je ook geen echte kaarsjes meer, is de sfeer ook minder door.

Zo raar is het niet om te kijken naar de voorwaarden en een stuk lijfsbehoud.
Een verzekering heeft maar 2 doelen, niet uitbetalen is er daar 1 van :+

• BenSKIP
De opmerking over "panisch zijn" begrijp ik niet. Maar als ik je nou vertel dat een EOS onder externe veiligheid komt te vallen als je meer dan 20kw hebt en daarbij veiligheids voorzieningen in duplo uitgevoerd dienen te zijn... Heet het dan nog steeds 'panisch'? Of heet dat dan ineens voortschrijdend inzicht? Het maakt mij weinig uit welke kant het dubbeltje nu omvalt, je hebt hier mensen tussen zitten die 240A uit één 16S battery janken en je hebt hier de mensen zitten die daar anders over denken. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de kans op een calamiteit heel klein is, maar bij externe veiligheid kijk je slechts naar het gevolg op de omgeving als een calamiteit zich voordoet met enig effect op mensen, dieren of planten. Ik weet hier mensen te noemen met een DUUR earosol kanon of DURE thermische bewakingscamera voor kopen, ik kan daar alleen respect voor hebben, dat zijn de mensen die verder kijken dan de neus lang is. Mijn oplossingen zijn budgetvriendelijker en werken vergelijkbaar. Natuurlijk heb je altijd bashers, daar ben ik er misschien zelf ook wel een van, ik houd slechts even rekening met wat binnnekort mogelijk wetgeving wordt, zodat ik mijn geld maar één keer uit hoef te geven.
Eerder wetgeving was veelal niet van toepassing op bewoners. In de Omgevingswet kijkt men slechts of er op een locatie een Mba aanwezig is. En zodra de PGS 37-1 /-2 vanuit de Ow aangestuurd is en je braaf je accu (VERPLICHT) gemeld hebt, gaan diensten met een machtiging tot binnentreden gewoon bij je binnenkijken. Als daar door de stunters of Bob de bouwers door het veroorzaken van calamiteiten niet eerder voor gaan zorgen. (Amen) En ik heb ze al gehoord hoor 'bij mij kom je niet binnen.' Artikel 184 Sr. helpt daarbij. Veiligheidsregio's en milieudiensten worden al geschoold want de aansturing PGS 37 komt. *O*

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 26-03-2026 06:57 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Aan de andere kant kennen veiligheidsregio's niet altijd het verschil tussen NMC en LFP batterijen en gaan ze er van uit dat LFP net zo gevaarlijk is... Bron: kennis bij een veiligheidsregio die LFP gevaren zwaar overschat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• zalkc
daemonix schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:12:
Aan de andere kant kennen veiligheidsregio's niet altijd het verschil tussen NMC en LFP batterijen en gaan ze er van uit dat LFP net zo gevaarlijk is... Bron: kennis bij een veiligheidsregio die LFP gevaren zwaar overschat.
Hangt er van af, ik zie wel paralellen met de wapendiscussie waarbij luchtdrukgeweren als even gevaarlijk worden bestempeld als klein kaliber geweren. In beide gevallen zijn er risico's en als je die wil voorkomen schaf je geen van beide aan. Maar er zijn ook redenen waarom de ene soort zwaar gereguleerd is en de andere vrijwel niet. En daar kun je van beide kanten wat van vinden.

En er zijn altijd specifieke situaties waarbij de grens tussen de twee erg gaat vervagen.

[ Voor 6% gewijzigd door zalkc op 26-03-2026 09:25 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• PCJR
zalkc schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Hangt er van af, ik zie wel paralellen met de wapendiscussie waarbij luchtdrukgeweren als even gevaarlijk worden bestempeld als klein kaliber geweren. In beide gevallen zijn er risico's en als je die wil voorkomen schaf je geen van beide aan. Maar er zijn ook redenen waarom de ene soort zwaar gereguleerd is en de andere vrijwel niet. En daar kun je van beide kanten wat van vinden.

En er zijn altijd specifieke situaties waarbij de grens tussen de twee erg gaat vervagen.
Hbe je ook GBB als aansturing?

• zalkc
PCJR schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Hbe je ook GBB als aansturing?
Nope, ik heb een dodelijk simpel systeem, een soort regenton waar PV energie in opgeslagen wordt en daarna gebruikt wordt om mij de nacht door te brengen en met het restant de auto te laden. Ik weet dat ik 25% vandaag nodig heb om de nacht door te komen en de rest is de EV in gegaan.

Het hangt allemaal wel aan HA omdat ik ook alles wil kunnen aansturen als de stroom uitvalt via LAN.

En airsoft is voor in het bos, op de baan schiet ik graag .223 of .30-06, hoewel ik voor de competitie gewoon KKP 10M schiet ;)

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:27
Hallo tweakers,

De lieden van saltion zeggen, dat hun batterij niet brandbaar is en dus veilig om binnen neer te zetten.
Waar traditionele batterijen lithium gebruiken, kiest Saltion voor grafeen-zout. Dit maakt onze batterij volledig niet-brandbaar, vrij van schadelijke gassen en 100% recyclebaar.
Ziet de wetenschap dat ook zo?

• daemonix
  • Niet online
Denk het wel, maar wat ik niet genoemd zie worden is het gewicht. Hoe zwaar is dat spul en is een beton(verdiepings)vloer er wel op berekend?

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 27-03-2026 17:09 ]

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:27
Gewicht lijkt me geen beperkende factor. Andere accu's zijn ook niet licht. En als je een auto in een garage kan parkeren, zal een accu ook wel gaan. Ook al zal 'ie per kWh zwaarder zijn dan een lithium batterij.

Het gaat me meer om de claim dat 'ie niet brandbaar is en geen ventilatie behoeft (want geen gassen). Dat zou dit toch tot een veelbelovend product moeten maken, als het allemaal klopt.

• daemonix
  • Niet online
b_g_e schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:27:
Gewicht lijkt me geen beperkende factor. Andere accu's zijn ook niet licht. En als je een auto in een garage kan parkeren, zal een accu ook wel gaan. Ook al zal 'ie per kWh zwaarder zijn dan een lithium batterij.

Het gaat me meer om de claim dat 'ie niet brandbaar is en geen ventilatie behoeft (want geen gassen). Dat zou dit toch tot een veelbelovend product moeten maken, als het allemaal klopt.
Je weet dat er een maximale last per m2 geldt, zeker op een verdiepingsvloer? Een auto heeft een betrekkelijk lage last per m2 omdat het gewicht over 4 wielen wordt verdeeld. Als je die batterij modules stapelt is dat een heel ander verhaal.

Het verhaal over niet brandbaar klinkt geloofwaardig. Of dat echt zo is zal de toekomst uitwijzen.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste