• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:48

wootah

They see me trollin'

Interessant @BenSKIP, ik ben benieuwd naar de resultaten.
Als is het dan misschien een beetje wij van wc eend als ze het zelf testen ;)

Ondertussen kwam ik deze video tegen over kabels krimpen: YouTube: Cable Lugs: They Look Right. They're Not.
Ik heb mijn eigen accu kabels gekrimpt, ik dacht correct, maar ondanks het juiste materiaal heb ik toch de vleugels die worden omschreven.
Misschien heb ik te ver door gekrimpt met mijn hydraulische krimper.
Desalniettemin zijn mijn kabels overgedimensioneerd, dus misschien maakt dat het verschil. Zelfs onder de hoogste belasting die ik zelf kan opwekken blijft alles koud (misschien 1 a 2 graden boven de kamer temperatuur)

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-05 21:43
Beetje WC-eend ja, maar ze hebben het over certificeren en dat kunnen ze niet zelf.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:45

Dogooder

dus...

Sorry voor de lange post, maar we hebben het nu al een aantal pagina's gehad over de impact van een thermische runaway van een LFP cell. En ik wil die impact ook helemaal niet bagatelliseren, maar we moeten het ook maar eens hebben over de kans. En met name hoe je de kans kunt minimaliseren.

Gelukkig zijn we het allemaal unaniem mee eens dat LFP veiliger is dan NMC. Dat betekent niet dat er geen risico meer is, maar wel dat het risico in de praktijk vaak verschuift van chemische instabiliteit naar installatiefouten, slechte verbindingen en interne cel beschadigingen door verkeerd laden.

Het grootste praktische risico van een LFP thuisbatterij zit hem voor mij in de assemblage en contactweerstand. LFP werkt op lage spanningen en hoge stromen. 120A is geen uitzondering.
Een miniscule weerstand door een niet goed aangedraaide bout, een ringetje tussen de busbar en de terminal, of oxidatie/ vuiligheid op de contactoppervlakte kan al leiden tot een enorme hitteontwikkeling. Bij deze hoge stromen zorgt elke milliohm aan extra weerstand P=I^2*R.
Genoeg voorbeelden online van gesmolten behuizingen.
Dus zorg dat je je accupakket schoon en precies assembleert. Met een momentsleutel, met IPA en een borstel om vettigheid/vuiligheid van de busbars of terminals te halen. Controleer of alle krimkous op de juiste lengte is zorg dat alle contacten zo plat mogelijk op elkaar zitten.

Dat gezegd te hebben kunnen we door naar de chemie. Dendrieten, Plating en "Dead Lithium"
Dendrieten zijn microscopische lithium-naalden die in extreme gevallen door de separator heen kunnen groeien, met interne kortsluiting als mogelijk gevolg. Het proces begint bij lithium plating.

• Intercalatie-stress: Lithium-ionen moeten tijdens het laden in de grafiet-anode "kruipen". Als dit te snel gaat (hoge C-rate) of bj hoge SOC(hoge celspanning), hopen de ionen zich op aan de oppervlakte. Lithium plating ontstaat wanneer de grafiet-anode het lithium niet snel genoeg kan opnemen (bij koude cellen, hoge laadstroom of hoge SOC). Daardoor zakt de lokale anodepotentiaal richting 0V (t.o.v. Li/Li⁺) en slaan lithium-ionen liever neer als lithium-metaal dan dat ze nog netjes in het grafiet intercaleren. Dit metaal zet zich af als een dun laagje. Omdat dit laagje ongelijkmatig is, ontstaan er scherpe puntjes. Deze puntjes trekken door hun vorm nog meer ionen aan (het zogenaamde "tip effect"), waardoor de dendrietvorming kan worden versterkt. Vooral bij hoge SOC (dus hoge celspanning)

• De rol van Temperatuur: Lage temperaturen (bijv. in een ongeïsoleerde schuur) verhogen de viscositeit van het elektrolyt en vertragen de diffusie. Bij laden onder de 10~15°C neemt plating-risico sterk toe, zeker bij >0,5C en richting hoge SOC.

Hoge temperaturen daarentegen, boven 40~45°C versnellen SEI-groei en elektrodegradatie sterk door chemische stress. De zogenaamde SEI-laag (Solid Electrolyte interfase) begint dan te reageren met het elektrolyt. Dit verhoogt de interne weerstand en dat zorgt voor degradatie.

• Dead Lithium: Wanneer dendrieten afbreken door thermische expansie of ontlading, verliezen ze hun elektrische verbinding. Dit "Dead Lithium" doet niet meer mee; je capaciteit neemt permanent af (SOH-degradatie).

Je hoort vaak de 20-80% regel. Ik heb dat zelf, en vele met mij, ingebakken in de maximale en minimale cel voltage.
Ik hanteer: Min: 2.64V en Max: 3.445V waarbij ik minimum SOC op 8% heb staan.
Daarmee vermijd ik chemische stress in de batterij. De ionen "overnachten" in een staat van lage chemische spanning.
Zoals hierboven beschreven, ontstaan dendrieten door hoge stroom bij een hoge verzadigingsgraad. Omdat de batterij nooit de 100% verzadiging (3.65V) raakt is de kans op plating bij 0,5C laden aanzienlijk kleiner, mits de termperatuur niet te laag is.

zelf checken
De delta cell voltage (het verschil tussen de hoogste en laagste celspanning) kan je veel vertellen over je batterij. Zeker als kijkt naar trends over tijd/ aantal cycli.
Een lage delta cell voltage is een goede indicatie dat je pack mechanisch en elektrisch goed in elkaar zit (gelijke interne weerstand en geen slechte verbindingen). Dat verlaagt het risico op lokale overbelasting, maar plating wordt vooral bepaald door absolute omstandigheden zoals temperatuur, laadstroom en hoge SOC.

Statisch (in rust)
De delta is bij voorkeur laag (<10–20mV), maar interpreteer dit vooral bij hogere en lagere SOC waar de curve steiler is. Dan weet je dat alle cellen in dezelfde staat zijn er dat er geen zwakke cellen zijn. Let wel op dat een actieve balancer dit natuurlijk kan verhullen. Dus kijk niet alleen op 100% SOC, maar ook eens op lagere SOCs.
Mijn systeem heeft na 101 cycli een delta van 3mV in rust bij een SOC van 10%. Dit betekent dat mijn cellen nog zeer goed in balans zijn.

Dynamisch (onder last)
Dit is de lakmoesproef voor de assemblage.
Trek een stevige stroom uit je batterij, ikzelf heb 120A gedaan. Dit gaf een waarde onder de 15mV als Delta. Dit zegt dat de contactweerstand minimaal is en dat de batterijen zeer goed "matched" zijn qua interne weerstand.
Meet je hier nu hogere waardes (bv >50mv), dan wijst dat op extra weerstand (cel of verbinding). Bij hoge stromen kan dat leiden tot extra warmteontwikkeling. Ga op zoek naar een zwakke cel, maar controleer ook je bouten, of maak de busbars schoon met Isopropylalcohol.
Als je delta onder belasting plots stijgt t.o.v. eerdere meting, is dat een duidelijke indicator dat er iets verandert (cel of verbinding. Kijk voornamelijk naar trends over tijd/cycli, als de interne weerstand toeneemt dan wijst dit op cel-degradatie.

Mijn advies:
Laad niet met te hoge eindspanning. Bij een gematigde spanning en normale temperatuur is 0,5C doorgaans ruim binnen de veilige marge en verklein je het risico op plating en dendrietvorming.
Laad nooit met hoge stromen onder de 15 graden.
Kijk naar de delta cel voltage, in rust en onder last. Als dat nette waardes geeft heb je gewoon een nette strakke batterij staan.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-05 17:33

zalkc

cvz.eu

@Dogooder Duidelijk verhaal!
Pakket 1 op 10% 0.001V
Pakket 2 op 10% 0.003V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMx_bHmYs17R4fD4XaXHYfTSWFc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0duCadvXxDQYm6wTMJQvhvp4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0x2JcG4OnOn1zA8Y3ibWbZFHrs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rIqwpVfRz8Wg8N0WHwtiTstC.png?f=fotoalbum_tile
Ik ga morgen eens kijken wat mijn 2 zelfbouwbakken doen onder last.
Onder 50A last.
Pakket 1 op 40% 0.005V
Pakket 2 op 40% 0.003V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVsH_BnakfLvkF3uQ1sy7jZStDY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sJVNoAO60wovsKdVoMErxjqa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bIIWb2qs7JTQAjkNJJs0rx7gW8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gWJshFK49m5nsqmP72inm5rn.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 110% gewijzigd door zalkc op 05-05-2026 17:27 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dogooder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:14:
Sorry voor de lange post,

• De rol van Temperatuur: Lage temperaturen (bijv. in een ongeïsoleerde schuur) verhogen de viscositeit van het elektrolyt en vertragen de diffusie. Bij laden onder de 10~15°C neemt plating-risico sterk toe, zeker bij >0,5C en richting hoge SOC.
Ik vind die temperatuur van 10-15 graden wel interessant, wat is de bron hier voor?

Volgens mij is de spec van al die prismatische cellen dat je nooit >0.5C moet laden..
Dus misschien niet zo heel spannend? Ik bedoel, hoe is die relatie met temperatuur en zeg 0.3C of 0.2C?
Hoge temperaturen daarentegen, boven 40~45°C versnellen SEI-groei en elektrodegradatie sterk door chemische stress. De zogenaamde SEI-laag (Solid Electrolyte interfase) begint dan te reageren met het elektrolyt. Dit verhoogt de interne weerstand en dat zorgt voor degradatie.

• Dead Lithium: Wanneer dendrieten afbreken door thermische expansie of ontlading, verliezen ze hun elektrische verbinding. Dit "Dead Lithium" doet niet meer mee; je capaciteit neemt permanent af (SOH-degradatie).
Misschien handig om een bron te vermelden, liefst met harde cijfers, heel concreet. als ik 5 x per jaar mijn accu een keer tot 40 graden belast, hoeveel cycles verlies ik dan?

Zonder cijfers is het ook lastig om keuzes te maken. Moet ik echt die 40 graden vermijden of is het niet erg als het eens een keertje voorkomt? Om eerlijk te zijn zou ik me er niet te druk over maken, maar dagelijks 40 graden aantikken lijkt me niet zo handig.
Je hoort vaak de 20-80% regel. Ik heb dat zelf, en vele met mij, ingebakken in de maximale en minimale cel voltage.
Dat vind ik een gek verhaal, omdat juist het verhaal was bij LFP dat deze juist wel prima tot 100% geladen kan worden en dat je juist NMC zoveel mogelijk op 80% wil houden.

Misschien heb je een bron die dit staaft?

Overgigens is dit eigenlijk een onderwerp voor Veiligheid Energy Storage System (ESS)//1777925752

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 05-05-2026 00:23 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je wilt zelfs LFP regelmatig naar 100% laden vanwege balancering van de cellen en vooral de calibratie van het EMS. Altijd van 10-80% is juist fout voor LFP.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• wootah

wootah

They see me trollin'

Ik zelf gebruik 150mv vanaf de veilige limieten.
Dus minimaal 2,65V
Maximaal 3,5V

Voor cell balancering is het wel belangrijk dat je de hoge voltages een beetje opzoekt. En cell balancering wordt als belangrijk beschouwd ook in de Eve spec sheets.

Met 3,445V zit je net aan het begin van het oplopen van het voltage eigenlijk. Het kan wel, maar met absorptie tijd ben je dan wel ff bezig.

• wootah

wootah

They see me trollin'

daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:36:
Je wilt zelfs LFP regelmatig naar 100% laden vanwege balancering van de cellen en vooral de calibratie van het EMS. Altijd van 10-80% is juist fout voor LFP.
Naja, LFP is een beetje vreemd.
Off-grid garage heeft een keer een video gemaakt waar hij heeeeeeeeeeel lang een cel op een laag voltage, 3,2V om maar wat te noemen, constant voltage aan het laden was.
Het voltage was dus 3,2V maar de accu was verzadigd, nagenoeg 100% vol.
Ook bij een lager voltage, bijvoorbeeld 3,5V kun je in een veel kortere tijd de cell opladen naar >99%.

Maar wat je wel wil is de capaciteit verdelen tussen de cellen. Aangezien je normaal in het nominale voltage bereik niet zoveel kan zeggen hoe vol iedere cell zit, is een naar een hoger voltage handiger, en omdat het voltage zeer snel hard oploopt aan het einde is dan het verschil (delta voltage) ook het extreemst en zegt dan wel iets over hoe vol een individuele cel zit. :)

Maar stel, je laad hem op naar 100%, echt vol, geen elektron kan er meer bij, en koppelt daarna de accu af en laat hem een aantal dagen staan, dan zal je zien dat het voltage gedaald is, maar dan heb je nog steeds nagenoeg die 100%, het is niet de zelfontlading die je dan ziet maar een soort voltage stabilisering.

Hoe dat chemisch precies zit moet je niet aan mij vragen 8)7
Dit is informatie die ik heb geleerd na het zien van heel veel experimenten.

Oh, en waarom wil je dan balanceren? Naja een reden is dat de interne weerstand van een LFP cel nogal afhankelijk is van de SOC van die cel. Weerstand wil je zo veel mogelijk gelijk houden tijdens de werking. Als je dingen parallel aansluit dan lost natuurkunde het voor je op, maar in serie geschakelde cellen krijg je andere problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door wootah op 05-05-2026 00:51 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:20

pvg

Dogooder bedoelt met de 20-80% regel volgens mij het spanningsbereik dat gebruikt wordt van de absoluut maximale spanningen van een LFP cel. Dus niet SoC…

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:19
Als die 20-80% in SOC of celspanning zo kritisch is, waarom maken de fabrikanten dit dan (blijkbaar) niet duidelijker in de specs? :?

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:20

pvg

Simpel360 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 07:15:
Als die 20-80% in SOC of celspanning zo kritisch is, waarom maken de fabrikanten dit dan (blijkbaar) niet duidelijker in de specs? :?
1) Omdat fabrikanten een marketingafdeling hebben…
2) Het is niet zo zwart-wit: laden tot 3.55 of zelfs 3.6V is niet meteen een groot risico, maar wel meer dan laden tot 3.45V. Het verschil in capaciteit is hooguit enkele procenten. Wat is dit je waard?

• Dogooder

Dogooder

dus...

Q schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:22:
[...]

Ik vind die temperatuur van 10-15 graden wel interessant, wat is de bron hier voor?

Volgens mij is de spec van al die prismatische cellen dat je nooit >0.5C moet laden..
Dus misschien niet zo heel spannend? Ik bedoel, hoe is die relatie met temperatuur en zeg 0.3C of 0.2C?
Dit is heel erg afhankelijk van de chemie van de cel en kan per fabrikant verschillen, ik zeg alleen dat het risico op plating sterk toeneemt. Hoeveel en of dat nog acceptabel is is niet te zeggen. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Cycle-life model for graphite-LiFePO4 cells, J. Wang, wat ik ook als bron heb gebruikt voor mijn verhaal. Dan valt het bij 0,5C laden allemaal wel mee en ik denk dat de spec van de fabrikant hier veel meer leidend is. Maar het risico op plating neemt wel toe bij lagere temperatuur.
[...]

Misschien handig om een bron te vermelden, liefst met harde cijfers, heel concreet. als ik 5 x per jaar mijn accu een keer tot 40 graden belast, hoeveel cycles verlies ik dan?

Zonder cijfers is het ook lastig om keuzes te maken. Moet ik echt die 40 graden vermijden of is het niet erg als het eens een keertje voorkomt? Om eerlijk te zijn zou ik me er niet te druk over maken, maar dagelijks 40 graden aantikken lijkt me niet zo handig.
Ook hier weer, dit is heel erg afhankelijk van het type cel wat je hebt en of die een acceptabele degradatie hebben. De LFP in mijn auto wordt bewust naar 50 graden gestookt voor snelladen. Maar in de regel is wel dat boven de 40 graden de kans op degradatie toeneemt.
Voor jou geval, een keertje 40 graden is denk ik te verwaarlozen. Het is degradatie, dat is zonde, maar niet gevaarlijk.
[...]

Dat vind ik een gek verhaal, omdat juist het verhaal was bij LFP dat deze juist wel prima tot 100% geladen kan worden en dat je juist NMC zoveel mogelijk op 80% wil houden.

Misschien heb je een bron die dit staaft?
Dat je LFP naar 100% moet laden komt door de vlakke voltage curve. Waar je die 100% zet is aan jouw en het bms. En ik bedoelde hier eigenlijk 80% van de totale range van 3.65V.
Overgigens is dit eigenlijk een onderwerp voor Veiligheid Energy Storage System (ESS)//1777925752
Daar staat het toch?

• Q
  • Nu online

Q

Dogooder schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:34:
Dit is heel erg afhankelijk van de chemie van de cel en kan per fabrikant verschillen, ik zeg alleen dat het risico op plating sterk toeneemt. Hoeveel en of dat nog acceptabel is is niet te zeggen.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Cycle-life model for graphite-LiFePO4 cells, J. Wang, wat ik ook als bron heb gebruikt voor mijn verhaal. Dan valt het bij 0,5C laden allemaal wel mee en ik denk dat de spec van de fabrikant hier veel meer leidend is. Maar het risico op plating neemt wel toe bij lagere temperatuur.
Maar wat moet je hier nu concreet mee thuis, als het spul in je garage of schuur hangt, dan is het niet ondenkbaar dat het daar 10-15 graden is af en toe.

Je wordt op een gegeven moment gewoon een soort full-time sysadmin van je (D)ESS met 10000 regels Node Red om de boel 'veilig' te houden?
Ook hier weer, dit is heel erg afhankelijk van het type cel wat je hebt en of die een acceptabele degradatie hebben. De LFP in mijn auto wordt bewust naar 50 graden gestookt voor snelladen. Maar in de regel is wel dat boven de 40 graden de kans op degradatie toeneemt.
Voor jou geval, een keertje 40 graden is denk ik te verwaarlozen. Het is degradatie, dat is zonde, maar niet gevaarlijk.
Tja, snelladen heeft een voordeel en een prijs, dat is niet echt 'zonde' het is gewoon een trade-off.
Misschien beetje muggenzifterij van mij.

Maar op een gegeven moment kom je op een punt dat het uberhaupt gebruiken van je ESS degradatie dus 'zonde' is en dat je de boel maar beter kunt loskoppelen. Ik ben flauw, maar het gaat om die balans tussen nuttig gebruik en degradatie en mijn indruk is dat er soms te weinig informatie is om er echt een concrete keuze over te maken behalve dan dat de uitersten wel bekend zijn en zoveel mogelijk vermeden zouden moeten worden.
Dat je LFP naar 100% moet laden komt door de vlakke voltage curve. Waar je die 100% zet is aan jouw en het bms. En ik bedoelde hier eigenlijk 80% van de totale range van 3.65V.
Dat was mij niet helder, ik begrijp het nu, dank!
Daar staat het toch?
Inderdaad mijn fout 100% 8)7

• Dogooder

Dogooder

dus...

Q schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:24:
[...]

[...]

Maar wat moet je hier nu concreet mee thuis, als het spul in je garage of schuur hangt, dan is het niet ondenkbaar dat het daar 10-15 graden is af en toe.
Als dat het geval is en je wil het risico op plating en het vormen van dendrieten voorkomen dan zou ik toch kijken hoe je, al dan niet dynamisch, je max laadstroom en max SOC naar beneden kan bijstellen. Het gaat hier voornamelijk over laden. Ontladen is over het algemeen niet zo'n probleem, maar als de batterij te koud is dan levert hij gewoon niet zo veel.
Je wordt op een gegeven moment gewoon een soort full-time sysadmin van je (D)ESS met 10000 regels Node Red om de boel 'veilig' te houden?
We zitten hier ook in het Veiligheid Energy Storage System (ESS) topic. En hier is eigenlijk je BMS voor om dit continue in de gaten te houden. Ik haal alleen nog wat factoren aan die niet standaard in een BMS zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door Dogooder op 05-05-2026 10:38 ]

• Q
  • Nu online

Q

Heeft wat jaren terug plaatsgevonden

• wootah

wootah

They see me trollin'

En als belangrijk aandachtspunt: ventileren kun je leren.
Grote kans dat dan z'n gebouwtje nog zou staan, misschien in combinatie met een plofluik oid.

• Q
  • Nu online

Q

wootah schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:40:
En als belangrijk aandachtspunt: ventileren kun je leren.
Grote kans dat dan z'n gebouwtje nog zou staan, misschien in combinatie met een plofluik oid.
Ik heb heel veel vragen over de details want die zijn niet gegeven, dat is erg jammer.
Het kan pech zijn met een cel met een fabricage fout, maar mogelijk was er meer aan de hand.
Bij de twee “bekende” explosies in DLD waarbij huizen werden opgeblazen waren het in beide gevallen geen zelfbouw accu’s meen ik, ook interessant.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:27
Uitleg over een brand/explosie met een flinke LFP batterij.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Q
  • Nu online

Q

die heb ik hier boven net gepost ;)

• BenSKIP
BOOOOOM

met LFP

"Hier zijn mensen die anderen BANG proberen te maken."

Ja VAST!
Hier gewoon WEER een voorbeeld dat LFP dus eigenlijk gevaarlijker is dan NMC / Li-ion. Want dat brand en dit stoot H2 gas uit en explodeerd, maar blaast ook GIFTIG gas uit. Dus..... Ven-Tie-Leee-Ren!

[ Voor 16% gewijzigd door BenSKIP op 05-05-2026 21:17 ]

• wootah

wootah

They see me trollin'

Over ventilatie gesproken, in plaats van een dure atex ventilator is een bilge blower misschien een goede budget optie. Dit zijn ventilatoren die de moterruimte van een boot afzuigen waar mogelijk explosieve benzine dampen kunnen hangen.
Zo eentje bijvoorbeeld: https://www.bluemarinesto...ic-electric-bilge-blower/
Als hij aan ISO 8846 voldoet is de motor als het goed is explosievast.
Ook zijn deze vaak 12V of 24V DC, waarbij je eventueel met een gel lood accu een soort UPS kan maken waardoor ze lang blijvend draaien zelfs met stroomuitval.

• BenSKIP
Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je mag zelf kiezen aan welke kant van "risico = kans * effect" je wilt gaan zitten. Ik blijf zeggen kans is klein, effect is groot. Voor mij is daarnee het risico groot, maar anderen vinden kans zwaarder wegen.

Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!

Wil je toch inzage in mijn denkwijze, lees dan vooral verder en misschien dat je risicobeoordeling toch anders gaat zien.
Niet dat dat mijn doel is, want wat jij doet/laat zal mij aan mijn derrière oxideren.

En dan nu de theorie in:

Eén EVE MB31 cel KAN >250 liter gas uitstoten.
(We gaan continu uit van het meest extreme scenario, want dat is gebruikelijk bij externe veiligheid. (Ookal hebben we het hier over de interne veiligheid.)

We zetten even wat meer licht op de meest gevaarlijke componenten die vrij kunnen komen.

H₂ = 40% → 100 L H₂
CO = 20% → 50 L CO

H₂ (20–50%) dominant voor explosie (zeer lage ontstekingsgrens, hoge ontstekingswaarde)
CO (10–30%) dominant voor acute toxiciteit
CO₂ (10–30%) verstikkingsrisico in afgesloten ruimtes
Koolwaterstoffen (tot ~10%) dragen bij aan brand/explosie
HF (<1%) klein volume, maar hoog risico (corrosie + longschade)

Om te kunnen rekenen nemen we de volgende waarden die veelal genoemd worden, al is de deviatie ruimer.

40% van de 250 L is H2(g)
H2 kent een LEL van 4% en daar wil je (naar mijn bescheiden mening) onder blijven.
20% is CO (Sluipmoordenaar onder de gassen, niet te zien, niet te ruiken, bind aan hemoglobine in het bloed waardoor O2 geen kans krijgt.)

1 cel faalt = snel afblazen 250 L gas = 40% H₂ = 100 L H₂
Maar.... daar wil je onder blijven dus hanteer je Max 1% H₂ (¼ van LEL)? (Ruim veilige marge)

Het benodigde verdunningsvolume:
Om 100 L H₂ tot 1% te verdunnen is nodig:
10 m³ luchtvolume om onder 1% H₂ te blijven zonder ventilatie.

Dus.... voor 1 cel heb je 10 m³ aan ruimte nodig.
Heb je meer cellen? 10m³ * aantal cellen.

16S = 160m³
Is je ruimte kleiner dan 160m³, advies: ACH verhogen! (AirChanges/Hour)
Heb je 16 cellen dan moet je dus het tekort aan "ruimte" gaan "vergroten" door lucht te gaan verversen.
Voor 1x 16S zit je dus al op een ACH van 160.
Persoonlijk denk ik: H(our) te breed, maaar.... gaan bij 1 falende cel meerdere cellen in TR?

Bij TR verloopt het afblazen kortdurend en heftig. Vokgende aanname:
Totale gasvrijgave: +/- 250 L in +/- 60 s? (Ik denk zelf in minder tijd!)
H₂ = +/-40% = 100 L H₂ = 0.1 m³/min
Explosiepreventie (H₂) met veiligheidsmarge ≤ 1 vol% (≈25% van de LEL).

ongeveer 350 CFM per falende cel bij 1% LEL.
Minimumgrens (2% H₂) = 175 CFM per cel!

1 CFM = 1,75m³ per uur.
Ik noem hier CFM omdat se meeste ventilatoren een CFM aanduiding hebben.

Een 4 inch (100mm) EC fan komt op +/- 200 CFM
(6 inch EC fan +/- 400 CFM)

Dat is dus net aan voldoende voor 1 (a 2) afblazende EVE MB31 cellen voor H2 (g)

Om deze reden zeg ik ventilatie is een must have.

Voor CO worden de waardes EXTREEM (x100)
Dat trekt geen enkele industriele ventilator. Om deze reden zeg ik detectie = evacuatie.

Om deze reden heb ik detectie + alarmering op VOC, CO2, CO, temperatuur en H2.
Als je < 50 ppm CO wilt houden (En dat is al kritisch! De brandweer hanteert 8 PPM op de Dräger pieper.) En je wilt dit middels ventilatie voor elkaar krijgen dan heb je >30.000 CFM per cel nodig! Dat is alleen haalbaar in de buitenlucht, niet in enige behuizing!
Note: CO en H2 zijn lichter dan lucht. Accu in kelder, opening in de woning? RISICO!

Disclaimer: Dit hoef je niet te doen. Ik raad het aan. Vind jij de kans te klein en bespaar je liever €300 uit, prima goed. Vind je dat vrouw, kinderen, jij, je buren meer waard zijn dan €300? En/of wil je het effect mitigeren? Plaats dan detectie + alarmering + ventilatie.
Wil je enigszins aan de PGS 37 voldoen, dan is bovenstaand een MUST HAVE.

Vind je het allemaal onzin, waarom heb je dit alles dan toch gelezen? Ik had je toch al gewaarschuwd?

[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 06-05-2026 06:22 ]

• BenSKIP
wootah schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:48:
Over ventilatie gesproken, in plaats van een dure atex ventilator is een bilge blower misschien een goede budget optie. Dit zijn ventilatoren die de moterruimte van een boot afzuigen waar mogelijk explosieve benzine dampen kunnen hangen.
Zo eentje bijvoorbeeld: https://www.bluemarinesto...ic-electric-bilge-blower/
Als hij aan ISO 8846 voldoet is de motor als het goed is explosievast.
Ook zijn deze vaak 12V of 24V DC, waarbij je eventueel met een gel lood accu een soort UPS kan maken waardoor ze lang blijvend draaien zelfs met stroomuitval.
Een EC fan is borstelloos (maar niet afgeschermd) toch wordt dit bij vroeg intreden al als voldoende aangewezen, maar ATEX is beter.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:18
BenSKIP schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 05:36:
Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je mag zelf kiezen aan welke kant van "risico = kans * effect" je wilt gaan zitten. Ik blijf zeggen kans is klein, effect is groot. Voor mij is daarnee het risico groot, maar anderen vinden kans zwaarder wegen.

Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!

Wil je toch inzage in mijn denkwijze, lees dan vooral verder en misschien dat je risicobeoordeling toch anders gaat zien.
Niet dat dat mijn doel is, want wat jij doet/laat zal mij aan mijn derrière oxideren.

En dan nu de theorie in:

Eén EVE MB31 cel KAN >250 liter gas uitstoten.
(We gaan continu uit van het meest extreme scenario, want dat is gebruikelijk bij externe veiligheid. (Ookal hebben we het hier over de interne veiligheid.)

We zetten even wat meer licht op de meest gevaarlijke componenten die vrij kunnen komen.

H₂ = 40% → 100 L H₂
CO = 20% → 50 L CO

H₂ (20–50%) dominant voor explosie (zeer lage ontstekingsgrens, hoge ontstekingswaarde)
CO (10–30%) dominant voor acute toxiciteit
CO₂ (10–30%) verstikkingsrisico in afgesloten ruimtes
Koolwaterstoffen (tot ~10%) dragen bij aan brand/explosie
HF (<1%) klein volume, maar hoog risico (corrosie + longschade)

Om te kunnen rekenen nemen we de volgende waarden die veelal genoemd worden, al is de deviatie ruimer.

40% van de 250 L is H2(g)
H2 kent een LEL van 4% en daar wil je (naar mijn bescheiden mening) onder blijven.
20% is CO (Sluipmoordenaar onder de gassen, niet te zien, niet te ruiken, bind aan hemoglobine in het bloed waardoor O2 geen kans krijgt.)

1 cel faalt = snel afblazen 250 L gas = 40% H₂ = 100 L H₂
Maar.... daar wil je onder blijven dus hanteer je Max 1% H₂ (¼ van LEL)? (Ruim veilige marge)

Het benodigde verdunningsvolume:
Om 100 L H₂ tot 1% te verdunnen is nodig:
10 m³ luchtvolume om onder 1% H₂ te blijven zonder ventilatie.

Dus.... voor 1 cel heb je 10 m³ aan ruimte nodig.
Heb je meer cellen? 10m³ * aantal cellen.

16S = 160m³
Is je ruimte kleiner dan 160m³, advies: ACH verhogen! (AirChanges/Hour)
Heb je 16 cellen dan moet je dus het tekort aan "ruimte" gaan "vergroten" door lucht te gaan verversen.
Voor 1x 16S zit je dus al op een ACH van 160.
Persoonlijk denk ik: H(our) te breed, maaar.... gaan bij 1 falende cel meerdere cellen in TR?

Bij TR verloopt het afblazen kortdurend en heftig. Vokgende aanname:
Totale gasvrijgave: +/- 250 L in +/- 60 s? (Ik denk zelf in minder tijd!)
H₂ = +/-40% = 100 L H₂ = 0.1 m³/min
Explosiepreventie (H₂) met veiligheidsmarge ≤ 1 vol% (≈25% van de LEL).

ongeveer 350 CFM per falende cel bij 1% LEL.
Minimumgrens (2% H₂) = 175 CFM per cel!

1 CFM = 1,75m³ per uur.
Ik noem hier CFM omdat se meeste ventilatoren een CFM aanduiding hebben.

Een 4 inch (100mm) EC fan komt op +/- 200 CFM
(6 inch EC fan +/- 400 CFM)

Dat is dus net aan voldoende voor 1 (a 2) afblazende EVE MB31 cellen voor H2 (g)

Om deze reden zeg ik ventilatie is een must have.

Voor CO worden de waardes EXTREEM (x100)
Dat trekt geen enkele industriele ventilator. Om deze reden zeg ik detectie = evacuatie.

Om deze reden heb ik detectie + alarmering op VOC, CO2, CO, temperatuur en H2.
Als je < 50 ppm CO wilt houden (En dat is al kritisch! De brandweer hanteert 8 PPM op de Dräger pieper.) En je wilt dit middels ventilatie voor elkaar krijgen dan heb je >30.000 CFM per cel nodig! Dat is alleen haalbaar in de buitenlucht, niet in enige behuizing!
Note: CO en H2 zijn lichter dan lucht. Accu in kelder, opening in de woning? RISICO!

Disclaimer: Dit hoef je niet te doen. Ik raad het aan. Vind jij de kans te klein en bespaar je liever €300 uit, prima goed. Vind je dat vrouw, kinderen, jij, je buren meer waard zijn dan €300? En/of wil je het effect mitigeren? Plaats dan detectie + alarmering + ventilatie.
Wil je enigszins aan de PGS 37 voldoen, dan is bovenstaand een MUST HAVE.

Vind je het allemaal onzin, waarom heb je dit alles dan toch gelezen? Ik had je toch al gewaarschuwd?
Intressant stukje maar wat is LEL? En kan je aangeven aan welk type sensoren (nummer/merk) je moet denken voor die €300 behalve dat de CO en H2 moeten kunnen waarnemen. Daar is ook een legio aan sensoren in.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• BenSKIP
LEL = Lowest Explosions Level
HEL = HIGHEST ....
Tussen deze waardes KAN de boel BOEM doen. Daarbuiten is het mengsel te arm / te rijk.

Zelf gebruik ik de https://www.alibaba.com/x/1lAdvzv?ck=pdp
Dat is een all-in-one, maar heeft nog domotica, FAN en toeters en bellen nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 06-05-2026 19:35 ]

• Q
  • Nu online

Q

Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Wil je er niets van weten? Vind je het allemaal onzin? Dan nu niet meer verder lezen!

Ik ga even direct zijn: Ik vind je toon en stijl van communiceren onprettig en bijdragen aan een onprettige sfeer in dit topic.

Mijn doel is niet om je slecht te laten voelen of je aan te vallen. Ik wil je alleen vragen om wat vriendelijker hier te reageren.

• BenSKIP
deleted

[ Voor 93% gewijzigd door BenSKIP op 06-05-2026 17:23 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:46
Ik weet dat ik nu weer als paniekzaaier bestempeld zal worden, dat maar even meteen gezegd hebbende..... Je [...]
Net als @Q vindt ik je toon en manier van schrijven alles behalve prettig.

Wat is nu je doel?
- Dat we de accu buiten plaatsen?
- Voor 300,-- detectie aanschaffen?

Daarmee wordt de risico niet minder ;).

Ik denk dat je beter je eigen LFP cellen de hand af kan doen, dan pas heb je de risico afegedekt |:(.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• BenSKIP
Jazsie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Net als @Q vindt ik je toon en manier van schrijven alles behalve prettig.

Wat is nu je doel?
- Dat we de accu buiten plaatsen?
- Voor 300,-- detectie aanschaffen?

Daarmee wordt de risico niet minder ;).

Ik denk dat je beter je eigen LFP cellen de hand af kan doen, dan pas heb je de risico afegedekt |:(.
@Jazsie Ik ben het niet eens met je mening.

Met het buiten plaatsen wordt het risico wel degelijk minder. Elke bedrijfsmatige EOS staat (verplicht) buiten vanwege de CO problematiek. En als de accu buiten staat is de kans op schade aan gebouwen ook kleiner. ;)

Deze informatie krijg je als je de PGS 37-1 / -2 cursus volgt.

Mijn bericht is verder vriendelijk en onderbouwt informatief.

Donkere zonnebril 8) af en glimlach :*) aan, dan valt mijn toon echt wel mee. Ik heb wat zwarte humor, ieder voeltje zingt zoals het gebekt is.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

DIt topic gaat over veiligheid bij ESS systemen, ik zie @BenSKIP een goede berekening weergeven wat het risico is van een afblazende accucel.

Zelf heb ik een ruime zolder van 120m3 die wel geventileerd is, dit betekend dat ik 1 afblazende defecte eve cel krap aan kan lijden zonder groot gevaar. Als er meer gaan dan is er echt wel iets meer aan de hand, waarschijnlijk dat je huis al in de fik staat om een willekeurige reden.

Het nadeel is wel dat CO niet te verdunnen valt, dus als je rookmelder gaat moet je dus niet op zolder eerst gaan kijken wat er aan de hand is, maar direct naar buiten.

Lijkt mij een prima verhaal, niet leuk om te horen misschien, maar zeker passend in dit topic. Bewustwording is 1.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• BenSKIP
@zalkc , dank voor je bijdrage. Juist dit is inderdaad mijn intentie. Bewustwoording. Ik verplicht niemand ergens toe en schrijf ook dat meningen verdeeld zijn en het mij niet uitmaakt welk 'kamp' je kiest. LFP kent een heel klein brandgevaar, maar naam mijn mening zit het vernijn juist meer in de kans op een naar mijn idee groter probleem dan brand, namelijk verstikking / explosie.

Mijn cellen de handen afdoen.... :*) :*) :*) sorry sorry sorry, ik kon het niet laten! . :*) :*) :*) .... hoeft niet, want ik krijg meldingen visueel, akoestisch en via GSM dat de batterij in storing is, een te hoge temperatuur heeft of aan het afblazen is.

• habbekrats
Nog even terugkomend op dat filmpje van gisteren over die explosie. Op een bepaald moment zie je het inwendige restant van 1 van de accu's. Het lijkt erop dat er meerdere cellen parallel staan om een hoge capaciteit te halen. Nu is er al eens eerder wat gebeurt met eenzelfde setup. Het probleem is wanneer je bv 4 cellen parallel zet en dat 16 sets in serie dat je BMS de cellen niet goed kan bewaken. Stel dat 1 van de 4 parallelle cellen niet goed meer werkt dan geen de andere 3 zich bv ontladen naar cel 4. Je BMS zal niet direct ingrijpen.
Neem je gewoon 1 cel per bms aansluiting dan zit je al een stuk veiliger.

Dan over wat @benskip terecht berekend de hoeveelheden gassen die kunnen ontstaan. Dat houd in dat de ruimte groot genoeg moet zijn of gedwongen ventilatie toepassen.

Er speelt bij mij ook iets anders, ik woon volledig vrijstaand. Wat moet je in een rijtjeshuis/flat als je handige buurman ook zoiets in elkaar knutselt en natuurlijk niet op Tweakers leest. Dan heb je nog die stekker batterijen die Truus bij de AH koopt en ergens in de gang onder de trap zet. Na 10 jaar werken onder de trap weggestopt zou daar wel eens wat mis mee kunnen gaan.
m.a.w. Je kunt met de onkunde van je buren ernstige schade oplopen.

• Jazsie
BenSKIP schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:33:
[...]

@Jazsie Ik ben het niet eens met je mening.

Met het buiten plaatsen wordt het risico wel degelijk minder. Elke bedrijfsmatige EOS staat (verplicht) buiten vanwege de CO problematiek. En als de accu buiten staat is de kans op schade aan gebouwen ook kleiner. ;)

Deze informatie krijg je als je de PGS 37-1 / -2 cursus volgt.

Mijn bericht is verder vriendelijk en onderbouwt informatief.

Donkere zonnebril 8) af en glimlach :*) aan, dan valt mijn toon echt wel mee. Ik heb wat zwarte humor, ieder voeltje zingt zoals het gebekt is.
Dan zijn we beiden het eens dat we beiden het met elkaar oneens mee zijn _/-\o_.
habbekrats schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Er speelt bij mij ook iets anders, ik woon volledig vrijstaand. Wat moet je in een rijtjeshuis/flat als je handige buurman ook zoiets in elkaar knutselt en natuurlijk niet op Tweakers leest. Dan heb je nog die stekker batterijen die Truus bij de AH koopt en ergens in de gang onder de trap zet. Na 10 jaar werken onder de trap weggestopt zou daar wel eens wat mis mee kunnen gaan.
m.a.w. Je kunt met de onkunde van je buren ernstige schade oplopen.
Dat vraag ik mij ook af, alleen al die stekker batterijen zijn wel allemaal goedgekeurd voor consumenten gebruik...

Durf wel te stellen dat deze doelgroep alles behalve zoals @BenSKIP zijn mbt veiligheid ;).

• BenSKIP
@Jazsie dat neem ik direct als waarheid aan. Er zijn ookal eerder vrij heftige discussies geweest mbt cellen horizontaal gebruiken, hoge C waardes hanteren, hoge voltages aanhouden, koude cellen laden, enz enz. in mijn in mijn ogen geheel onverstandig.

Allemaal zaken waar de fabrikant negatief advies op geeft. Dat ik een stapje extra doe weet ik. Dat dit mogelijk overkill is weet ik ook.

Ik hanteer, better be safe than sorry, om eerder gemotiveerde redenen. Voor die paar euro extra kan je de verzekeraar ook aantonen dat je er zoveel als mogelijk aan gedaan hebt om het zo veilig mogelijk te maken.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je dan kijkt naar melders, is iets zoals de Heiman Zigbee Koolmonoxide Detector dan een goeie om in ieder geval ook via Home Assistant / Zigbee, alerting te doen?

En dan samen met een Tuya ZigBee Luchtkwaliteit Detector PM2.5 Formaldehyde VOC CO2 Temperatuur Vochtigheid 6in1 Smart Air Box Sensor voor de rest van de waardes?

Hier zou je dan ook je ventilator op kunnen sturen of andere zaken?

Beter iets dan niets denk ik dan?

• Dogooder

Dogooder

dus...

Een LFP accupakket zal nooit intrinsiek veilig worden. En daarin heeft @BenSKIP, ongeacht de toon, gelijk. Maar ik hoop dat we in dit topic wel kunnen bespreken hoe we een accupakket richting "praktisch extreem veilig", althans in dezelfde risico klasse als de CV-ketel, wasdroger of verstofte playstation.

Een LFP cel gaat gelukkig niet zomaar in thermal runaway en het waterstof en CO ontstaat als het elektrolyt begint te ontbinden bij hoge temperatuur (~ 270°C). Dit kan komen door:
  • een externe bron, maar dan staat er waarschijnlijk al iets anders in de fik
  • Overladen, door een kapotte lader en een kapot BMS kan de batterij ver over de 3.65 V komen. Maar slechte assemblage kan ook grote ongelijkheid in cellen veroorzaken waardoor er ook voltage pieken kunnen ontstaan.
  • Interne kortsluiting door bijvoorbeeld dendrieten. Maar om veel H2 gas te produceren heb je ook een dikke kortsluiting nodig. Een enkel dendriet naald zal verdampen en wat gas produceren, maar geen kettingreactie veroorzaken als de rest van de cel nog koel is.
Daarvoor pleit ik voor een Defense in Depth aanpak:
  1. Preventie, behandel je cellen met liefde, niet te hoge voltages, niet te hoge stromen, let op de temperatuur. Maar ook, zorg voor goede assemblage! Heel belangrijk.
  2. Monitoring, kijk naar je delta cel voltage, bij hoge en lage soc en onder last. Een LFP cel gaat niet zomaar in thermal runaway, Daar gaat meestal al falen aan vooraf met verhoogde interne weerstand wat gedetecteerd kan worden als je oplet. Een zwakke cel zal sneller dalen in voltage in rust (zelf ontlading) of sneller pieken bij laden. De absolute waardes zijn misschien nog niet eens zo heel belangrijk, al ben ik wel benieuwd hoe de plug-in battery packs het doen vs de zelfbouw, maar kijk naar de trend. bijvoorbeeld van 4mV naar 15mV in 500 cycles is een rustige trend van degradatie. Maar van 15mV naar 40mV in 20 cycles, dan moet je echt wel gaan zoeken.
  3. Detectie, en hier komen de sensoren. Ik heb zelf de SEN0572 H2 sensor + esphome met het idee( ik moet het nog doen) om die aan de Rapid Shutdown van de omvormer te schakelen. Omdat ook dat het verschil kan maken tussen 120m2 gas en een sissertje. Uiteraard kan er al een zorgelijke hoeveelheid gas zijn ontstaan voordat het drukventiel op de cel knapt, maar wat ik eerder zei: intrinsiek veilig kan niet, maar we kunnen wel ons best doen naar praktisch extreem veilig. En een early warning van H2 gas kan je ook nog net de tijd geven om jezelf in veiligheid te brengen.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Gezien de discussie toch maar een goedkope CO melder bij de action meegepakt van 13 euro, niet zo luxe als iot melders, maar goed genoeg als waarschuwing om uit de buurt te blijven.

• BenSKIP
Alleen maar goed Zalkc. Ik heb meegemaakt dat kinderenen boven een shisha lounge met spoed naar het ZH moesten vanwege de blootstelling aan CO en bewoners met een oude / slecht onderhouden geiser / CV idem.

Eén cel doet het veelvoudige in een veel kortere tijd -ALS- deze gaat.

Als de discussie dit losgemaakt heeft, kan ik alleen maar tevreden terugkijken: Doel bereikt!

• BenSKIP
Interessant: Tesla gebruiks sparkers in de EOS systemen.

YouTube: Built Like a Bunker: FULL REPORT

Deze ontsteken H² (g) naar 'brand' voor er ophoping plaats kan vinden.

Ook hier word nogmaals aangegeven dat LFP niet in woningen, maar zeker niet in kelders moet.

• Q
  • Nu online

Q

Ondertussen worden die kant-en-klare thuisaccu met genoeg capaciteit om een huis op te blazen lekker verkocht aan Sjonnie en Anita, en daarnaast gepromoot door de bekende influencer Ketelklets 😆

Uiteindelijk gaat er niets veranderen totdat verzekeraars zich hier actief mee gaan bemoeien en eisen stellen. Tot die tijd gaan mensen al dan niet geïnformeerd een eigen afweging maken.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:18
Verzekeringstechnisch kies ik nu toch voor kant en klaar batterijen gekocht bij een EU leverancier ipv zelfbouw of import buiten de EU. Het prijsverschil is het niet meer waard vooor de rust die ik er van krijg. Ik vermoed mocht er ooit gezeik komen dat de aankoop van een CE gekeurde batterij de strijd met de verzekering makkelijker maakt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• habbekrats
Q schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:32:
Ondertussen worden die kant-en-klare thuisaccu met genoeg capaciteit om een huis op te blazen lekker verkocht aan Sjonnie en Anita, en daarnaast gepromoot door de bekende influencer Ketelklets 😆

Uiteindelijk gaat er niets veranderen totdat verzekeraars zich hier actief mee gaan bemoeien en eisen stellen. Tot die tijd gaan mensen al dan niet geïnformeerd een eigen afweging maken.
Ik vraag mij dit af, al jeren geen stepjes en e-bike accu's in de kamer op te laden, gsm niet aan de lader laten liggen in de nacht. Gebeurt gewoon wat ze ook roepen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een thuisbatterij is toch van een heel andere orde, zeker als die groter is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BenSKIP
YouTube: LFP Battery Explosion Risk! What you NEED to know..

Zelfs Will Prowse gaat gebruikers nu informeren.

• Q
  • Nu online

Q

Ik vind het leuk om te zien dat hij absoluut ook de risico's erkent, maar dat hij ook de indruk heeft dat het risico heel klein is.

Hij noemt ook duidelijk de scenario's waarin het mis gaat:
  1. Laden bij lage temperatuur (dendriet vorming is kortsluiting)
  2. Teveel C laden / ontladen
  3. Teveel laden of teveel ontladen
  4. Doorboren
De eerste drie punten zijn allemaal afgedekt met een werkend BMS, daar is deze voor. Kans op BMS falen op een manier die de veiligheid compromitteert zoals Will beschreef lijkt mij niet groot.

Om het risico écht te beperken zou ik een systeem altijd zo inregelen dat de BMS (behalve balancen) nooit iets hoeft te doen. Je systeem, zoals de Victron Cerbo regelt alles qua stroom en voltages en waarborgt dat alles binnen de juiste parameters blijft. Strikt genomen zou je dan zonder BMS :o kunnen draaien en alleen een (neeey) balancer op de cellen kunnen zetten. Natuurlijk doe je dat niet, maar de BMS zie ik als een secundair safety device. Als je BMS moet ingrijpen is er in mijn ogen iets mis.

Verder vond ik de oplossingen / mitigerende zaken ook wel grappig, is allemaal voorbij gekomen hier denk ik.

• BenSKIP
YouTube: DIY LFP Battery Explosion! It IS Possible!

H² blijkt wederom een kleiner probleem dan het afgassen van alle "nasty gasses"

• Jazsie
Wilde deze video ook posten, je bent me voor :).

Goede informatieve test. 24V en 30A laden op een cell is wel -ultieme- misbruik :+.

Leuk dat al die batterij boxen geen "venting" gaten hebben, tenminste de DIY boxen die ik ben tegen gekomen zijn vrijwel compleet dicht :9.

• Q
  • Nu online

Q

BenSKIP schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:43:
YouTube: DIY LFP Battery Explosion! It IS Possible!

H² blijkt wederom een kleiner probleem dan het afgassen van alle "nasty gasses"
Wel grappige video, ik heb 'm ook gezien. Maar ik ben niet zo tevreden over de test setup. Toen de cel heel erg begon uit te gassen was de ontsteker al lang en breed verbrand en het vuur uit.

We hebben wel wat 'ontbrandingen' gezien maar ik denk - al ben ik verre van een expert - geen H2 explosie gezien. Met mijn middelbare school verstand was die houten afdekplaat met gewicht de lucht in gegaan bij een 'echte' H2 explosie (misschien niet ver maar wel zichtbaar).

Ff googlen vond ik deze stomme video, dit is wat ik verwacht. Die van de pringles bus geeft wel een leuk beeld.

YouTube: 5 Awesome Hydrogen Explosions!

Een wat serieuzere video:

YouTube: Shaking Buildings Over a Mile Away!

Ik denk dat die H2 juis vrij kwam toen de flinke uitgassing begon en Will snel wegrende.Die witte rookwolk zou ik wel ontstoken willen zien in een afgesloten ruimte....

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 26-05-2026 01:32 ]

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Q
Will heeft een explosie bewust voorkomen door een vonk-generator in te zetten. Hierdoor werd het waterstof/lucht-mengsel ontstoken zodra aan de juiste condities werd voldoen. Ophoping en één grote klap heb je daardoor niet gezien.

Will gaf ook aan dat een vonkgenerator om dezelfde reden door Tesla wordt gebruikt in hun industriële ESS'sen: Voorkomen dat er een gevaarlijke hoeveelheid waterstof ontstaat door regelmatig kleine beetjes te ontsteken.
Een H2-sensor kan de vonkgenerator starten.

• wootah

wootah

They see me trollin'

Ik zag hem ook verschijnen op youtube en ik wist dat ik weer een duscussie kon vinden in dit topic :D

Wat ik eigenlijk een beetje mistte was ten eerste een temperatuur sensor op de cel zelf.

Ik heb het idee dat het extra afgassen van waterstof kwam omdat er tijdens het vullen van het aquarium, ook wellicht wat spettertjes water in de accu zelf (door het anti explosie ventiel) terecht kwamen.
Als het lithium mengsel in de cel puur genoeg is reageert dat misschien met water en dan krijg je een hevige reactie.

• Jazsie
Kortom, goede ventilatie en eventueel een onsteker erbij :).

Laten we ook eerlijk zijn dat dit een extreme situatie is, 24V en 30A laden voor meer dan 30min op een enkele cell (en toen gebeurde er nog niks) is wel een hele kleine kans... zal niet zeggen geen om ophef te voorkomen ;).

Het zelfde als dat LPF niet brand maar op filmpjes zie je het wel branden nadat er een dikke ijzeren staaf door heen wordt gestoken...

Goede/informatieve tests maar in de praktijk is de kans dat zo iets gebeurt...

Ik ga weer aan de tekentafel voor mijn batterij hok om wat ventilatie toe te voegen :9.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste