Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hermarcel schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Even wat credits voor de man: Hij gebruikt wel degelijk druksensoren. Met de momentsleutel controleert hij welk aanhaalmoment met de juiste druk overeenkomt. Daardoor weet hij welk moment nodig is om de juiste druk te krijgen voor mensen zonder druksensoren.
Kijk maar op dit tijdstip: YouTube: Ich werde nie wieder Akkuzellen so stark verspannen! 😱 Neue Erkenntn...

En verder inderdaad wat ik al zei:

[...]

We zitten dus op dezelfde lijn :)
Prima, dan is hij de eerste waarvan ik weet dat hij het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:49
wat betreft bulged cells en het "opnieuw" in vorm persen even contact met EVE opnemen.

Catherine Chen
+86 199 7310 7598

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:17
Q schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat niemand weet wat de opgelegde kracht precies zal zijn. Of je nu zelf knutselt of zon DIY Yixiang doos koopt. Niemand heeft de spullen om het te meten.
Er moet iets van compressie zijn, daarom draai je ze aan met een moment sleutel zodat je iig niet teveel hebt.
Die verticale boxen voldoen daarom ook niet die vertrouwen op zwaartegracht waardoor de onderste te veel en de bovenste accu's geen compressie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

agraaff schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Er moet iets van compressie zijn, daarom draai je ze aan met een moment sleutel zodat je iig niet teveel hebt.
Die verticale boxen voldoen daarom ook niet die vertrouwen op zwaartegracht waardoor de onderste te veel en de bovenste accu's geen compressie hebben.
De oriëntatie vind ik belangrijker en spannender dan dat wat cellen iets meer of minder ‘compressie’ ervaren.

Je hebt gelukkig tegenwoordig ook verticale behuizingen waarin de cellen in twee rijen rechtop boven elkaar staan, daar zou ik naar kijken. Liggen ze ook niet op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
@V_ger Ze zeggen hier dat je met 2 bouten, dus met 4 moeren 5Nm per moer aantrekken moet.

https://zeilersforum.nl/i...mrekenen-naar-nm?start=50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:56

wootah

They see me trollin'

BenSKIP schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:05:
@V_ger Ze zeggen hier dat je met 2 bouten, dus met 4 moeren 5Nm per moer aantrekken moet.

https://zeilersforum.nl/i...mrekenen-naar-nm?start=50
Ik heb in mijn yixiang box ze aangedraait op 1nm, want ik heb 6 schroeven en toevallig zat de aandruk plaat toen tegen de rest van de metalen behuizing, dus verder ging ie sowieso niet.
Overigens staat in de specsheet van EVE cellen ook onder welke SOC 300kg moet worden gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
dus zitten er ook elconex veren tussen? want de SOC verandert steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:17
Wat zijn dat, M4 bouten?
https://www.technicon.nl/...r_schroefverbindingen.pdf
Ik weet niet of ze deze normen hebben genoemd in de handleiding?

https://convertlive.com/n...naar/newton-meter-243#300
je zou voor 300Kg 2940nm moeten aandraaien, dat kan nooit kloppen, dan moeten het heel flinke bouten zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door agraaff op 23-07-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Amy Peng van QSO beweerd dat de A40L battery tester 6-8Ah te weinig registreert, zij beweert dat ELKE EVE MB31 meer dan 330Ah capaciteit hebben zou. Nou begrijp ik wel dat de EBC A40L niet gekalibreerd is, maar 6-8Ah minder meten vind ik dan wel weer wat te "toevallig". Normaal gesproken zou ik dan een deviatie + & - x% verwachten. Wie kan de bewering van Amy bevestigen of ontkrachten? We spreken over nog geen 2% meer dan dat de A40L aangeeft het is dan ook verwaarloosbaar, maar waar zou deze deviatie in kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
In het kader van -Durf te vragen- het volgende:

Wie zou aan de hand van de volgende detector iets moois kunnen bedenken om een PWM fan te laten optoeren bij detectie?

Of een relais te doen sluiten? (alarmering)

https://a.aliexpress.com/_EwikmR0

Ik kan namelijk (zelf) geen leuke H2 sensor vinden.

Zelf dacht ik een shelly te kunnen gebruiken.
https://www.shelly.com/pr...=1&_psq=0-10&_ss=e&_v=1.0

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 05-08-2025 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:01
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 03:44:
In het kader van -Durf te vragen- het volgende:

Wie zou aan de hand van de volgende detector iets moois kunnen bedenken om een PWM fan te laten optoeren bij detectie?

Of een relais te doen sluiten? (alarmering)

https://a.aliexpress.com/_EwikmR0

Ik kan namelijk (zelf) geen leuke H2 sensor vinden.

Zelf dacht ik een shelly te kunnen gebruiken.
https://www.shelly.com/pr...=1&_psq=0-10&_ss=e&_v=1.0
In de Topic Start staat toch een exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
jawel, maar Hitma levert niet aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:45
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:51:
jawel, maar Hitma levert niet aan particulieren.
Heb je dat nagevraagd. Soms willen ze wel leveren maar dan moet je afzien van je rechten als consument.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:17
John245 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Heb je dat nagevraagd. Soms willen ze wel leveren maar dan moet je afzien van je rechten als consument.
Dat is wel een twijfelachtige constructie, want je kunt hier wettelijk geen afstand van doen (dwingend recht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ik gebruik deze constructie ook niet vaak. En niet alle bedrijven willen dit doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
terug naar mijn vraag dan maar?

Want uit de reacties begrijp ik dat tot nu toe niemand H2 detectie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:15:

Met deze sensor kan je zoiets wel fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Goed gevonden! Maar die prijzen zijn te ge-Trumped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:44
BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:15:

Gebruik hier de de MiCS4514 gekoppeld aan een ESP. Heb de sensor hier aangeschaft https://nl.mouser.com/Pro...252BYplVG4egl%252Bg%3D%3D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Nog een veiligheids dingetje gevonden. De JK bms kan op 2 kanalen een relais aantrekken. Daar zou je de programeerbare
https://a.aliexpress.com/_ExNggwQ
aan kunnen koppelen zodat deze jou eigen triggers meld.
overtemperatuur <-- (lijkt mij hierbij het meest nuttig)
ondertemperatuur
overspanning
onderspanning
etc
Doosje heeft 4 kanalen, dus goed voor 2 of 4 JK's.
Zo kan je 'snachts mogelijk net even iets voor de ellende rechtop in je bed gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:09

pvg

BenSKIP schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:30:
Nog een veiligheids dingetje gevonden. De JK bms kan op 2 kanalen een relais aantrekken. Daar zou je de programeerbare
https://a.aliexpress.com/_ExNggwQ
aan kunnen koppelen zodat deze jou eigen triggers meld.
overtemperatuur <-- (lijkt mij hierbij het meest nuttig)
ondertemperatuur
overspanning
onderspanning
etc
Doosje heeft 4 kanalen, dus goed voor 2 of 4 JK's.
Zo kan je 'snachts mogelijk net even iets voor de ellende rechtop in je bed gezet worden.
De BMS heeft al een ingebouwde pieper die je ook kunt programmeren als ik het me goed herinner… maar die zit in de BMS en kun je elders misschien niet horen…

[ Voor 4% gewijzigd door pvg op 05-08-2025 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
precies dat :-D
Daarom deze als extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03:29
Ik heb momenteel m'n Pylontech US2000Cs elks achter een Mega fuse hangen aan een DC bus bar en van daaruit ga ik naar een enkele class T fuse (225A).
Nu is dat natuurlijk niet zo veilig aangezien die Mega fuses niet tegen de hoge kortsluitstromen bestand zijn die LFP batterijen met zich meebrengen.
Daarom wil ik deze vervangen door de correcte zekering.
Een class T fuse per batterij incl. houders is enerzijds prijzig (al snel 100 euro per batterij), maar bovendien zit ik met een praktisch probleem aangezien de class T fuses van 110A een M6 ipv een M8 oog hebben.
De Adler EF3 fuses zouden een interessant en goedkoop alternatief kunnen zijn, maar deze zijn traag en beginnen pas bij 150A, wat te veel is voor de Pylontech kabels.
Ongetwijfeld zijn er hier nog mensen die met een gelijkaardige setup zitten.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik zie grofweg 3 soorten oplossingen, maar heb bij alle 3 m'n bedenkingen:
1) Custom cable laten maken voor pylontech met een M6 oog en een class T fuse gebruiken (zou niet zo direct weten waar ik dit kan laten doen en zelf ga ik me er niet aan wagen)
2) Een mega en een Adler EF3 combineren per batterij
3) Een soort boutverbinding waaraan ik de pylontech kabel enerzijds en een M8-M6 kabel anderzijds mee verbind, maar dat is weer een extra verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Kluns
Waarom is de Adler EF3 te traag voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik heb onlangs een goedkope oplossing gepost.
Een snelle Class T fuse met CE keur van Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Kluns schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:53:
Ik heb momenteel m'n Pylontech US2000Cs elks achter een Mega fuse hangen aan een DC bus bar en van daaruit ga ik naar een enkele class T fuse (225A).
Nu is dat natuurlijk niet zo veilig aangezien die Mega fuses niet tegen de hoge kortsluitstromen bestand zijn die LFP batterijen met zich meebrengen.
Daarom wil ik deze vervangen door de correcte zekering.
Een class T fuse per batterij incl. houders is enerzijds prijzig (al snel 100 euro per batterij), maar bovendien zit ik met een praktisch probleem aangezien de class T fuses van 110A een M6 ipv een M8 oog hebben.
De Adler EF3 fuses zouden een interessant en goedkoop alternatief kunnen zijn, maar deze zijn traag en beginnen pas bij 150A, wat te veel is voor de Pylontech kabels.
Ongetwijfeld zijn er hier nog mensen die met een gelijkaardige setup zitten.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik zie grofweg 3 soorten oplossingen, maar heb bij alle 3 m'n bedenkingen:
1) Custom cable laten maken voor pylontech met een M6 oog en een class T fuse gebruiken (zou niet zo direct weten waar ik dit kan laten doen en zelf ga ik me er niet aan wagen)
2) Een mega en een Adler EF3 combineren per batterij
3) Een soort boutverbinding waaraan ik de pylontech kabel enerzijds en een M8-M6 kabel anderzijds mee verbind, maar dat is weer een extra verbinding
Ad 1) dat kan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
YouTube: Electric Boat Explodes While Charging: LFP Batteries

Cabrio bootje na H2 explosie door LFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jammer dat er nooit details beschikbaar zijn over wat er is toegepast en wat er écht is gebeurd.
Hier is de boodschap vooral dat de accu mogelijk in een ongeschikte ruimte stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
te vochtig, ik denk ook te warm, maar vooral te weinig ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Het is kiezen tussen twee kwaden (brand of explosie) en deze brandweer expert lijkt een sterke voorkeur voor brand te hebben…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 13:56

wootah

They see me trollin'

Deze brandweerman is duidelijk erg gepassioneerd, en heeft ook wel goede punten. Uit eerdere video's maakte ik op dat hij in principe de PGS norm maar niks vind, het onderdompelen van auto's in bakken water ook niet enz.
Ik vind het een beetje lastig wat hij nou wil met accu's, misschien het liefst geen lithium accu's.

Ik zag deze laatst ook voorbij komen: https://www.omropfryslan....trische-autos-kan-blussen
Er staat in dat in alle provincies, behalve Friesland, de brandweer een soort water snij apparaat heeft die door de accu behuizing heen gaat en direct the behuizing kan vullen met water of zoiets, best een interessante oplossing.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste