Capslock gebruik maakt je argument / onderbouwing niet beter / sterker.

Niet zo emotioneel, dat voegt niets toe.
"Je ESS totaal financieel onrendabel"
Je weet geenszins wat het kost en roept zomaar ongefundeerd dat het onrendabel is.
Dat klopt. Dat weet ik niet over jouw oplossing. Maar als jij zoveel mogelijk de PGS37 wilt toepassen dan hangen daar kosten aan en ik denk / schat zelf in dat je ESS dan financieel onrendabel wordt. Maar zie graag mijn ongelijk bewezen. Zouden andere mensen hier ook wat van kunnen opsteken.
En om precies te zijn: het ging mij meer om het principe, helemaal niet om jouw specifieke ESS build. De vraag is dus veel meer wat een adequaat 'goed genoeg' veiligheidsniveau is voor thuis situaties. Alles is een compromis, ook veiligheid vs kosten.
Als je de PSG37 met minimale kosten en wat automatisering kunt realiseren, dan heb ik het fout en bijvoorbaat excuus. Ik heb nog niet de hele PSG37 doorgelezen.
Toevoeging: heel veel eisen uit de PSG37 hebben te maken met fysieke eisen en dat automatiseer je niet weg. Maar de hele context is een bedrijfsomgeving, niet een thuis-situatie dus veel risico's zijn ook niet relevant. Tenzij je per ongeluk thuis met je vorkheftruck je accu's doorboort

Het draait als pilot bij een aantal mensen en zij zitten nu op verjaardagen SMSjes naar hun accu's te sturen en SMSjes te ontvangen waarin ze de 'realtime' sensorwaardes ontvangen.
En dit noem jij in één zin financieel onrendabel.

Zo grappig!
Leuk, maar wat is hier de waarde van behalve dat het leuk is? En wat heeft dit met 'rendabel' te maken? Dat jij 'iets' hebt gemaakt met SMS berichten is leuk, maar dat stukje had niet echt iets met mijn opmerking te maken over het wel of niet financieel haalbaar zijn van jouw ESS systeem.
Het ging mij meer om het toepassen van al die PSG37 maatregelen, ik denk dat je dan snel je businesscase ziet verdampen.
Maar je vraagt wel of het open-source te verkrijgen is. Nee, natuurlijk niet.

Waarom niet? Waarom is dat natuurlijk dat het niet open-source is?
Onrendabel =
-Je accu weg moeten halen, omdat het nergens aan voldoet.
Het is niet verkeerd om vooruit te kijken maar persoonlijk ben ik daar helemaal niet bang voor. Mede omdat de wetgever over het algemeen redelijk is en rekening houdt met bestaande installaties.
Laten we wel wezen, zelfs je eigen systeem voldoet nog niet aan de hele PSG37 en moet mogelijk van de muur

Ik plaag maar je snapt mijn punt wel.
Ik voorzie wel dat mensen
misschien nog wat geld moeten uitgeven aan aanpassingen, maar ik verwacht absoluut niet - want dat impliceer je wel - dat 99% hier van de mensen die een DIY setup hebben gebouwd hun accu van de muur mogen schroeven.
-Brand / Explosie hebben gehad, terwijl dit voorkomen / beperkt had kunnen worden.
Het zou top zijn als er specifieke regelgeving komt gericht op alle thuis accu's, inclusief stekker accu's zodat mensen precies weten wat verwacht wordt van hun installatie.
-Geen dekking via verzekering hebben.
Vooralsnog geen probleem, veel mensen hier hebben dit gecheckt met hun eigen verzekering.
Maar... ik kan niet in jou beurs kijken, dus misschien dat je gelijk hebt. Maar je kent de componentkosten niet... dus gebaseerd op WAT deed je deze uitspraak?
Nogmaals, het ging niet over jouw systeem, maar meer om het hele idee dat als je thuis de PSG37-1 wilt naleven, het systeem voor thuisgebruik waarschijnlijk onrendabel wordt.
Op het moeten investeren in alle PGS37-1 voorzieningen? Deze zijn toch (negenoeg) allemaal te automatiseren?
Ik had gelezen dat mensen wat CO melders thuis opgehangen hebben... leuk voor als je thuis bent, maar deze doen alleen piepen en misschien zelfs H2 ontsteken.
Ben je van huis, dan kan je niets / hoor je niets / weet je niets.
Ben je van huis, dan kan je niets, hoor je niets en weet je niets. En dat is niet erg, want dat zou ook niet nodig moeten zijn. Je systeem schakelt af volledig automatisch want dat is het enige wat écht veilig is.
Ik heb daarin de verandering gemaakt. Alles is op elk moment in te zien en te schakelen en als je niet schakelen wil/kan, dan doet dit het zelf wel.
Dummy proof, tot nu toe. Op het moment ben ik verzoekjes vanuit de pilotgroep aan het implementeren. Zij wilde het niet alleen via local html inzien, maar ook aanvullend per SMS ontvangen. Kleine fix....
Via MQTT naar HA.... dat wordt een lastiger uitdaging. Gaat vast ook lukken....
Ik ga ondertussen war-dialen naar NL telefoon nummers om wat ESS systemen uit te zetten
Oh, en een loopje maken die de systemen aan en uit zet totdat er iets stuk gaat 😬😅
[
Voor 5% gewijzigd door
Q op 24-09-2026 13:38
]