En hoe dik maak jij die betonnen muren?wootah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:32:
Je leest ff niet mee en opeens is het topic een pagina verder![]()
[...]
Tja, dit is het lastige punt.
Zoals ik al heb gezegd is niet mijn doel om gecertificeerd PGS 37-1 te zijn. Het is een norm, het verteld wat je moet doen maar niet precies hoe (bijv. gebruik product x en sluit het op y manier aan). Er is een ruimte voor creatieve invulling hoe je iets implementeerd, maar wat is het alternatief als je een EOS wil? Niks proberen te implementeren?
Ik denk dat de PGS 37-1 norm een goed uitgangspunt is om een EOS veiliger te maken. Zelfs als je dingen selectief implementeerd omdat bepaalde dingen binnen de redelijkheid niet echt te doen zijn voor consumenten, verhoog je de veiligheid voor een EOS. Anders kunnen we maar beter beslissen dat consumenten gewoon geen EOS mag hebben.
Wat voor mij het belangrijkste is, dat ik het risico beperk (bijv. juiste BMS instellingen, correcte bekabeling, aandraaimomenten, zekeringen) en als er wat dan gebeurt, bijv. ontgassen dat ik de gevolgen van een incident zoveel mogelijk beperk door PGS items te implementeren.
Over wat andere discussies:
Firepro wordt aangestuurd met een hittemelder zo heb ik begrepen: https://www.nauticpro.nl/...dmelder-firepro-80-100-c/ heel speciaal is deze niet, gewoon iets wat af gaat bij dezelfde temperatuur range en daarop een aerosol blusser laten af gaan is ongeveer wat er moet gebeuren.
Certificeringen zijn leuk, maar iedere rook, hitte en CO melder moet voldoen aan de regels.
Ik zie ook een aantal CO2 sensors voorbij komen, maar volgens de PGS is een CO sensor voldoende, zoals ik eerder zei zijn deze melders vrij gangbaar en oké voor een jaar of 10. CO sensors hebben ook een gevoeligheid voor H2, dus dat is voor mij een zeer betaalbare optie die het zelfde effect moet hebben.
Uiteindelijk hebben mijn partner en ik besloten het schuurtje te vervangen door een garage. Daarbij reserveren we 1m2 betonnen "kast" voor de accu.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8