Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:25
wootah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:32:
Je leest ff niet mee en opeens is het topic een pagina verder :9

[...]

Tja, dit is het lastige punt.
Zoals ik al heb gezegd is niet mijn doel om gecertificeerd PGS 37-1 te zijn. Het is een norm, het verteld wat je moet doen maar niet precies hoe (bijv. gebruik product x en sluit het op y manier aan). Er is een ruimte voor creatieve invulling hoe je iets implementeerd, maar wat is het alternatief als je een EOS wil? Niks proberen te implementeren?
Ik denk dat de PGS 37-1 norm een goed uitgangspunt is om een EOS veiliger te maken. Zelfs als je dingen selectief implementeerd omdat bepaalde dingen binnen de redelijkheid niet echt te doen zijn voor consumenten, verhoog je de veiligheid voor een EOS. Anders kunnen we maar beter beslissen dat consumenten gewoon geen EOS mag hebben.
Wat voor mij het belangrijkste is, dat ik het risico beperk (bijv. juiste BMS instellingen, correcte bekabeling, aandraaimomenten, zekeringen) en als er wat dan gebeurt, bijv. ontgassen dat ik de gevolgen van een incident zoveel mogelijk beperk door PGS items te implementeren.

Over wat andere discussies:
Firepro wordt aangestuurd met een hittemelder zo heb ik begrepen: https://www.nauticpro.nl/...dmelder-firepro-80-100-c/ heel speciaal is deze niet, gewoon iets wat af gaat bij dezelfde temperatuur range en daarop een aerosol blusser laten af gaan is ongeveer wat er moet gebeuren.
Certificeringen zijn leuk, maar iedere rook, hitte en CO melder moet voldoen aan de regels.

Ik zie ook een aantal CO2 sensors voorbij komen, maar volgens de PGS is een CO sensor voldoende, zoals ik eerder zei zijn deze melders vrij gangbaar en oké voor een jaar of 10. CO sensors hebben ook een gevoeligheid voor H2, dus dat is voor mij een zeer betaalbare optie die het zelfde effect moet hebben.

Uiteindelijk hebben mijn partner en ik besloten het schuurtje te vervangen door een garage. Daarbij reserveren we 1m2 betonnen "kast" voor de accu.
En hoe dik maak jij die betonnen muren?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06 16:19

wootah

They see me trollin'

John245 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:36:
En hoe dik maak jij die betonnen muren?
Nog geen idee, we gaan nog in gesprek met een aannemer en voor die ruimte ga ik uit van de brandwerendheid op ten minste 60min

edit: als ik een beetje google zie ik al snel voor cellenbetonblokken een dikte van 90mm goed moet zijn. Vrij gangbare diktes.

[ Voor 19% gewijzigd door wootah op 05-05-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
wootah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:45:
[...]

Nog geen idee, we gaan nog in gesprek met een aannemer en voor die ruimte ga ik uit van de brandwerendheid op ten minste 60min

edit: als ik een beetje google zie ik al snel voor cellenbetonblokken een dikte van 90mm goed moet zijn. Vrij gangbare diktes.
Ok, Wij hebben hier muren van 375 mm beton.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

@John245 Dat klinkt bijna als een bunker als het geheel van beton is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
wootah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:22:
@John245 Dat klinkt bijna als een bunker als het geheel van beton is
Beton en wapening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
wootah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:45:
[...]

denk daarbij ook aan je plafond, die wil je eigenlijk ook brandwerend.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:03

pvg

MacD007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:02:
[...]

het al vaker voorbij gekomen tuinhuisje/schuurtje is denk ik een optie, echter zie je weer dat deze vaak naast elkaar (met je buren) gekoppeld geplaatst zijn, en daardoor eigenlijk weer onbruikbaar.

kelder is een goede tweede optie, echter ook hier met beperkingen, liefst met een raam welke open kan en liever geen houten plafond en voldoende afstand van een mogelijk trapdoorgang richting 1ste etage. Nu zijn kelders in Nederland mn in de randstad toch al niet standaard. en een berging wat je mn in flatgebouwen ziet is alleen al door de ontbrekende elektrische verbinding (je eigen huisnet) ook geen optie.

buiten ten het huis met een afdakje en goed berijkbaar voor de brandweer is ook een optie, echter wie heeft dat, dan zit je toch al snel minimaal over een twee onder een kap huis te spreken waarbij je zijkant van je huis (deels) afgeschermd hebt.

Garage is hierbij ook een goede optie. deze houd namelijk toch al rekening met een bepaalde brandlast (auto).
Kelder vind ik een heel slecht idee…

Het tuinhuisje dat ik voor ogen heb is klein: formaat kliko-omkasting. Zou bij ons enkele meters van bebouwing komen (van eigen huis en van buren). Hoeveel meter wordt dan veilig geacht?
Het huisje zelf is offerbaar: als het misgaat, mag het afbranden. De voorzieningen die er in komen zijn dus alleen om de accu’s te laten functioneren bij “goed weer” (ventilatie in zomer om warmte af te voeren en evt verwarming voor de winter). Ik ga dus geen actieve veiligheid in het huisje bouwen voor explosie/brand (buiten de standaard elektrische beveiligingen: aardlek/automaten). Ik denk dat actieve systemen te snel complex/duur worden en mogelijk zelfs niet helpen (zie discussies boven).
Ik kan er een blusslang in de buurt hangen 😜.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

@pvg ik denk dat het een grapje is, maar nooit zelf een accu brand gaan blussen met water. Zeker met zo'n geringe straal water van een huis aansluiting kan het leiden tot erger. Of je moet het echt snel onder water kunnen zetten net als de brandweer, maar dan nog, experts bellen!

Ik had met een vriend een discussie. Hij zei: waarom hang je de accu niet aan touwen boven een bak water. Brand het, valt ie vanzelf in een bak water :+

@MacD007 die sla ik niet over nee, waarschijnlijk ook iets van beton of a gyproc plafond systeem ofzo. Er zijn verschillende opties.

[ Voor 14% gewijzigd door wootah op 05-05-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:36
@wootah Ik wil niet vervelend zijn, cellenbeton is slechts een idee bij brand, maar weer niet bij een eventuele explosie, dan krijg je de gehele constructie om je oren. De boel (hermetisch) afsluiten is sowieso geen goed idee. De warmte moet eruit kunnen.

Dat afblazende cellen altijd ontbranden is niet juist. Daarover zijn al diverse video's gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BenSKIP schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:34:
@wootah Ik wil niet vervelend zijn, cellenbeton is slechts een idee bij brand, maar weer niet bij een eventuele explosie, dan krijg je de gehele constructie om je oren. De boel (hermetisch) afsluiten is sowieso geen goed idee. De warmte moet eruit kunnen.

Dat afblazende cellen altijd ontbranden is niet juist. Daarover zijn al diverse video's gedeeld.
Is sterk afhankelijk van soort en type en vorm, waarbij veelal tests (dat zag je ook bij de eerder aangehaalde testen dit relatief kleine units zijn geweest.
waarbij tevens de hoeveelheid vrijkomende gassen per kWh capaciteit ook nog eens behoorlijk kan afwijken, met een range van 500 tot wel 6.000 l/kWh. Dat is dus een behoorlijke hoeveelheid gas wat ook vrij moet kunnen komen (tussen 0,5 m3 en 6m3 qua volume) voor 1 kWh unit, stel wel hebben een 5 kWh unit en gaan we uit van dat de hele batterij door de beschreven kettingreactie uiteindelijk gaat ontgassen (waarbij je wel of gaan, de verwachting is mn dat zeker bij langdurige brandduur de temperatuur in de directe omgeving ook zo hoog is dat de aanwezige brandbare stoffen ook zonder een onstekingsvonk cq vuur zullen gaan ontbranden.
bedenk echter dat de hoeveelheid vrijkomend gas, zeker in het begin waar veelal cel na cel gaat ontgassen (doorloopt 5 stadia totaal), in het stadium 3 zal de batterij ontgassen, dit duurt tot stadium 4 is bereikt. Na het ontgassen zal de temperatuur nog een heel stuk sneller en hoger stijgen. DE SOC speelt hierbij ook nog een grote rol, bij 25% en lager komt veelal niet verder dan het 2de stadium en zal dus niet ontgassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEmg1Hkv4auSro_DGMbrgDKgh3U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FXWHiw7ATXbPn1oKNwJGucrZ.jpg?f=user_large
bron: Thermal Runaway Characteristics and Modeling of LiFePO4 Power
Battery for Electric Vehicles 2023.
Deze hoeveelheden zullen echter alleen met en met gaan vrijkomen, duszeker niet in één keer.
in de praktijk zijn deze batterijen ook nog eens voorzien van een omkasting, (wat bij tests veelal niet het geval is), heb je meerdere batterijen naast elkaar staan is een goede brandwerende scheiding wel van voordeel, bedenk wel dat deze minimaal 120 min zou moeten zijn. Binnen deze tijd zal de brandweer mogelijk aanvullende maatregelen genomen hebben.

Ga je bouwkundige maatregelen uitvoeren dan is het ook handig om de batterijen is een soort brandveilige bak te plaatsen, waarbij de brandweer deze in geval van nood makelijk van buitenaf kan vullen.

kijk je dan naar de samenstelling van dat gas en de hierbij hoorende LEL en UEL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv7Dyc98KbEFIpKyWWaZNE07H4w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EVQxAP9GtstUk8gU6u5hqKuV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jc8fRLd_msv0_H_gwjnED7opos=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T7RfyjvEsVK1SLH6cJkvfx0c.jpg?f=user_large

bron:

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 05-05-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Goede informatie @MacD007
Een vaste brandweerslang aansluiting om de kast te vullen is misschien wel een goed idee.

@BenSKIP ik wil nog steeds een systeem die ventilatie lucht de kast in duwt. Deze inlaat gaat dicht bij brand, dan blijft alleen nog een (kachel) pijp naar buiten open zodat het gas nog steeds passief kan ontsnappen na het blussen van de brand.
Als het goed is moet de ruimte dan zuurstof arm zijn, en er komt ook niks meer bij qua zuurstof, alleen de opgebouwde overdruk gassen ontsnappen naar buiten.

De vraag is, kun je explosies echt inkapselen? Ik denk dat dit heel lastig is. Een explosie luik is een optie, maar zelfs als je materiaalkeuze sterk genoeg is, met een goede explosie knalt waarschijnlijk nog steeds de branddeur uit z'n voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Hoe groot wordt de diameter van die brandweerslang? Want een bak vol laten lopen dat duurt even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
1kg H2(g) levert 120MJ energy. Nu weet ik niet hoeveel kg H2 gas er gevormd kan worden uit 1 cel, maar we weten al dat 1 accubox (en misschien zelfs maar 1 falende cel) een gehele gevel eraf blazen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BenSKIP schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:50:
Hoe groot wordt de diameter van die brandweerslang? Want een bak vol laten lopen dat duurt even.
De normale LD aanvalsslang bij de brandweer is 52 mm, en vergeet niet daar komt echt wel een sloot water uit, met circa 250 l/min (is een beetje afhankelijk van de druk, ergens tussen 10-15 bar), voor het vullen wil je eigenlijk wat minder druk anders spuit je het water er ook weer uit. Dus één m3 is binnen circa 4 min gevuld.
Dat is wel iets anders dan de circa 10-12l/min wat uit je tuinslang komt. _/-\o_

daarom ook mijn advies, maak een bak die qua grote circa een factor 5-7 van de buitenafmeting van de batterij is, zodat er voldoende koelcapaciteit overblijft. dan heb je vaak ook nog voldoende ruimte om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ah excuses, verkeerd gelezen, je wil een storz plaatsen, ik dacht dat je een haspel wilde plaatsen. Daarvan is de standaard 20/20/6. Toen ik je afmetingen en druk las duurde het nog even voor het kwartje viel.

Dan heb je weer met waterdruk te maken. Het is allemaal zo makkelijk niet, enig idee hoeveel kilogrammen dan naar buiten gaan drukken? Dan moet je al denken aan serieus materiaal die die druk kan weerstaan. Gewapend betond komt dan al vrij snel om de hoek kijken. De dompelbak van de brandweer was al eens eerder bezweken toen hier serieus wat water in moest. Als ik dan lees dat de meeste thuisaccu's niet in een kast van enige bouwkundige weestand staan (op enkele uitzonderingen na), dan drukt dat water (als het er al in kan blijven) al die constructies aan bonken. De storz koppeling is op zich geen slecht idee, maar om iets te gaan vullen met water wat daar waarschijnlijk niet op berekend is wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
BenSKIP schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:09:
Ah excuses, verkeerd gelezen, je wil een storz plaatsen, ik dacht dat je een haspel wilde plaatsen. Daarvan is de standaard 20/20/6. Toen ik je afmetingen en druk las duurde het nog even voor het kwartje viel.

Dan heb je weer met waterdruk te maken. Het is allemaal zo makkelijk niet, enig idee hoeveel kilogrammen dan naar buiten gaan drukken? Dan moet je al denken aan serieus materiaal die die druk kan weerstaan. Gewapend betond komt dan al vrij snel om de hoek kijken. De dompelbak van de brandweer was al eens eerder bezweken toen hier serieus wat water in moest. Als ik dan lees dat de meeste thuisaccu's niet in een kast van enige bouwkundige weestand staan (op enkele uitzonderingen na), dan drukt dat water (als het er al in kan blijven) al die constructies aan bonken. De storz koppeling is op zich geen slecht idee, maar om iets te gaan vullen met water wat daar waarschijnlijk niet op berekend is wel.
ja, je moet hierbij de bak wel voldoende sterk maken, dus blokken met gasbeton is vrees ik niet sterk genoeg.
aan de andere kant, de afmeting van de bak zal vermoedelijk niet veel groter worden dan 1 m3.
dus een sterkteberekening maken.
wil je het echter eenvoudig, zou je ook een frame van een oude IBC container nemen (kun je mogelijk voor heel weinig krijgen). Een IBC zelf is wat minder geschikt ivm de brandbaarheid en op het moment van het vullen de kans dat deze niet meer waterdicht is (deels gesmolten kunststof tank). Hat frame heeft namelijk zelfs een hogere veiligheidsmarge (ivm ADR) dan wat je normaal zou gebruiken.

een zendure set van 3 AB3000x plus de 2400 is nog geen 0,12m3 qua volume, dus met een bak van iets minder dan 1 m3 heb je meer dan voldoende ruimte lijkt mij, maak je zo'm bak is het mogelijk ook handig om er een afwatering opening te voorzien. Aangezien dit toch door de brandweer wordt uitgevoerd krijgen hun dat ook wel zonder dit het water er uit (zal toch worden opgevangen, ivm vervuild bluswater).

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 06-05-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

@BenSKIP een storz ja, ik ben niet bekend met alle namen

Ik ben nog steeds aan het brainstormen. Cellenbeton blokken hoeft niet de uiteindelijke keus zijn.
Een snelle berekening geeft dat een muurtje van 1x1m (want veel hoger hoeft 't water niet te staan voor mijn accu) een druk van zo'n 500KG moet kunnen houden als daar water tegen aan drukt.
Uiteindelijk moet ik toch een constructie berekening laten maken, dus dan kijkt er een expert naar.

@MacD007 misschien is een soort van water container makkelijker wat dat betreft ja. Alleen plastic is niet zo ideaal inderdaad :)

[ Voor 4% gewijzigd door wootah op 06-05-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
wootah schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:07:
@BenSKIP een storz ja, ik ben niet bekend met alle namen

Ik ben nog steeds aan het brainstormen. Cellenbeton blokken hoeft niet de uiteindelijke keus zijn.
Een snelle berekening geeft dat een muurtje van 1x1m (want veel hoger hoeft 't water niet te staan voor mijn accu) een druk van zo'n 500KG moet kunnen houden als daar water tegen aan drukt.
Uiteindelijk moet ik toch een constructie berekening laten maken, dus dan kijkt er een expert naar.

@MacD007 misschien is een soort van water container makkelijker wat dat betreft ja. Alleen plastic is niet zo ideaal inderdaad :)
ik bedoelde dus dit, en denk dan alleen het frame en maak daaromheen een bekisting van beton, eventueel nog wat krimpbewapening er bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lqf--ZPjt5CEBZDpFM_Kcc6Y1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5JaOX6LjsoeLTETc2djXFRDl.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:56

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

tja.. we gaan misschien verhuizen.
Nu staat de thuisbatterij (3x seplos box, ongeveer 45kWh met 3x victron multiplus 5000) in een vrijstaande garage. In het nieuwe huis is die optie erg oninteressant.

ik wil mijn thuisbatterij meenemen naar het nieuwe huis en 15kWp solar op DC aansluiten (via victron-MPPTs of eventueel upgrade naar multi-RS solar).

Opties: (huis is een gemeentemonument, dus er valt weinig uit te breiden)
- er is een keldercompartiment, waar ook de CV ketel staat. ongeveer 2m bij 4m groot, 2m hoog. vlakbij de meterkast. komt qua bedrading perfect uit, maar bij brand/ontploffing zijn de gevolgen eigenlijk niet te overzien.
- er is een houten bijgebouwtje/schuurtje. Ik kan daar iets maken. afstand tot meterkast is dan ongeveer 50meter. Verder moeten dan de solarkabels ook allemaal naar dat bijgebouwtje. Dit is veiliger, maar veel ingewikkelder. Bovendien moet ik iets gaan verzinnen qua temperatuur. Want in de winter zal het daar niet warm worden..

nog iemand een idee?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

50 meter is best een eind @prein2. Ik denk dat het dan meer begint te lonen om de panelen AC te koppelen aan de thuis accu (via de victrons natuurlijk).
Je hebt van die cel verwarming pads, geen idee of jouw seplos box die mogelijk kan huisvesten en of de BMS die optie heeft. Maar ook voor de zomer moet je wellicht kunnen koelen in dat houten schuurtje. Wellicht is een simpele lucht/lucht warmte pomp (airco) dan een beter idee?

Of je kan een gebouwtje maken dichterbij je huis als je het niet in de kelder wilt hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door wootah op 06-05-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Strenge regels voor grote batterijen, maar geen eisen voor kleinere accu’s

Voor batterijen met een opslagcapaciteit van meer dan 20 kWh gelden in Nederland strengere veiligheidsregels. Deze regelgeving is gericht op grote energieopslagsystemen. Maar de meeste thuisaccu’s hebben een lagere opslagcapaciteit. “Daarvoor ontbreekt nog regelgeving”, zegt NIPV-onderzoeker Brans.

Alle thuisaccu’s die in Europa worden verkocht hebben een zogenoemde CE-markering. Maar dat is geen keurmerk, waarschuwt keuringsinstantie DEKRA. “Wij zien producten op de markt verschijnen die niet of onjuist getest zijn.”

Fabrikanten mogen de CE-markering zelf op hun producten plaatsen. Met de markering zegt de fabrikant dat zijn product voldoet aan Europese normen op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieubescherming.

Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

@BenSKIP Van jouw artikel:
De kans dat het misgaat schat Neefs tussen de 1 op 100.000 en 1 op 1.000.000. “In Duitsland kiest nu 80 procent van de mensen die zonnepanelen op hun dak leggen voor het plaatsen van een thuisbatterij. Daar heeft tot nu toe nog geen enkel ernstig incident plaatsgevonden.”
We weten dat dat niet helemaal waar is, laatst zag ik nog een iets ouder artikel voorbij komen over iemand die een balkon accu + zonnepaneel installatie had die in vlammen op is gegaan. Nog geen maand in gebruik, van een bekend merk. Ik kan het niet helemaal terugvinden, hij staat ook niet op deze pagina: https://storagewiki.epri....Failure_Incident_Database

De CE markering is leuk inderdaad, eigenlijk stelt dat de fabrikant alleen in staat om in de EU iets te verkopen zover ik begrijp. Al mijn cellen hebben een CE markering, wellicht van Yixiang. Yixiang heeft zelf ook wat documentatie over certificaten enzo, wat dan opzich best redelijk is voor zo'n bedrijf.

Persoonlijk vind ik de grens van 20kWh ook een beetje apart. Ik snap dat PGS niet voor particulieren is bedoeld, maar als je 19kWh hebt die begint te branden heb je als particulier ook een groot probleem.

En dan heb je bedrijven die bij huurders thuis accu's op zo'n manier installeren: https://solarmagazine.nl/...ssible-of-nabije-toekomst (net onder het knieschot van het dak zo te zien)
Ik mag dan niet zoveel zeggen met 32kWh op zolder, maar ik ben geen professioneel bedrijf die daar z'n strik om heen doet. Ik ben me in ieder geval bewust van de gevaren, en ik vraag me af of die huurders iets weten.

De regels hebben een groot grijs gebied en er zijn allerlei bedrijven die er niet eens naar kijken heb ik het idee. De consument weet er vaak ook niks van met allerlei stekker accu's. Zo ook ketel klets die allerlei accu's achter het knieschot had staan en ook nog vermelde dat als je je zorgen maakt om veiligheid als je op vakantie gaat je het beste de accu helemaal moet ontladen en dan los moet koppelen van het net... tja

Misschien voel ik me dan, potentieel onterecht, veiliger dat ik weet wat ik heb gedaan met mijn accu en de instellingen van alles. Bij een gekocht product, zelfs geïnstalleerd door een professioneel bedrijf weet je minder en moet je maar vertrouwen lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

Ik had gister deze lezing gezien bij een conferentie met mensen met hoge gebouwen:

Hij geeft niet echt oplossingen maar heeft het alleen over gevaren.
Hij heeft geen product gezien dat de accu effectief kan blussen. De conclusie lijkt: brand weg -> gevaar voor explosie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Was mij aan het denken om de Marstek of Zendure (die van -20 tot +60 werken en IP65 zijn) ter bescherming in iets zoals onderstaande te plaatsen om hopelijk de levensduur toch wat te verlengen tegen directe weersomstandigheden (wind, regen, zon, ongedierte, etc):
https://www.amazon.nl/Ket...onkergrijs/dp/B08XQVQPQ5/

Een goed idee of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

@Avenger 2.0 Opzich geen gek idee maar ik zie de volgende punten:
  • Ventilatie -> wat doe je als het buiten 40 graden is en de warmte kan niet weg en de accu blijft warmte toevoegen?
  • Ongedierte? zo'n box is niet zo dicht als je denkt
  • Plaats hem in de schaduw
60 graden is enorm hoog voor een LFP cel, zit er echt koeling in die dat regeld?
-20 kan met verwarming geregeld worden ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
wootah schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:35:
@Avenger 2.0 Opzich geen gek idee maar ik zie de volgende punten:
  • Ventilatie -> wat doe je als het buiten 40 graden is en de warmte kan niet weg en de accu blijft warmte toevoegen?
  • Ongedierte? zo'n box is niet zo dicht als je denkt
  • Plaats hem in de schaduw
60 graden is enorm hoog voor een LFP cel, zit er echt koeling in die dat regeld?
-20 kan met verwarming geregeld worden ja
Zie aan beide zijden ventilatie openingen aan de bovenzijde. Dacht om met ventilator aan binnenzijde eventueel luchttoevoer en/of afvoer te forceren indien nodig (bv temperatuur gestuurd).

Warmte zal inderdaad wel ongedierte aantrekken. Hoop dat de IP65 toch het klein ongedierte buiten houdt en de box het grote (muizen, etc).

Schaduw heb ik maar deels, maar hoop dat een grijze box beter is dan bv een zwarte Marstek zonder bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
@wootah Dank voor het delen van deze presentatie. Indrukwekkend wat deze man even achter elkaar plakt.

Eerder had ik al voorgesteld gezamenlijk Aerosolen aan te kopen. Ik heb hiervoor een fabrikant gevonden die deze patronen met zowel een elektronische als een thermische activator produceert.

Bij deze de informatie (en prijslijst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEeAmCAOwOykftabcJ0n7sMocbI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/38tNl347W8BujU8FCOVKcPjD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe-gVtefafBL7IcHLRQGRpDkOAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3GWrCUG7nOx2dSE5naEiDOEN.png?f=user_large

Stuur mij bij interesse even een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BenSKIP schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:58:
@wootah Dank voor het delen van deze presentatie. Indrukwekkend wat deze man even achter elkaar plakt.

Eerder had ik al voorgesteld gezamenlijk Aerosolen aan te kopen. Ik heb hiervoor een fabrikant gevonden die deze patronen met zowel een elektronische als een thermische activator produceert.

Bij deze de informatie (en prijslijst)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stuur mij bij interesse even een PM.
Maar na deze presentatie weet je toch dat dit product (en alle andere) niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

bbbrumbrum schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:51:
Maar na deze presentatie weet je toch dat dit product (en alle andere) niet werken?
Het werkt wel, in de zin van: brand wordt geblust.
Het nadeel is dat je brand inruilt voor een mogelijke explosie want er komt nog steeds gas uit de cellen.

Wellicht is het kiezen tussen 2 kwaden. Maar stel, je blust de brand en daardoor heb je extra tijd om bijvoorbeeld mensen te evacueren is het misschien best wel nuttig.
Het nadeel is dat je dan nog steeds heel heel heel voorzichtig moet ventileren (zonder zuurstof)
Het gas moet weg kunnen denk ik.

Aan de andere kant wat @BenSKIP eerder zei over de tesla megapack's is dat ze gecontroleerd uitfakkelen zie je ook terug bij chinese leveranciers. Misschien is dat nog het beste.

Aan de andere kant heb ik me laatst wat meer verdiept in de sigenstor thuis accu, ik denk redelijk aan de prijs maar wel vet dat je een DC autolader hebt :*)
Het lijkt me een redelijk veilig ontwerp en ik zie de volgende dingen in hun filmpje
  1. Isolatie boven op de cellen (zodat warmte niet omhoog kan naar het volgende pack)
  2. Brandblusser
  3. Aerogel isolatie tussen de cellen
  4. Overdruk ventiel
Zou zo'n aerogel isolatie pad zo'n ding zijn?
Wellicht interessant als je alles zelf bouwt, alleen zal geen enekele standaard cel busbar de juiste afmeting hebben denk ik.
Ik had weer even de AI natuurkundige aan het werk gezet om wat uit te rekenen, voor mijn Eve MB31 cellen, als een cel constant 800 graden is, duurt het 10 uur om de naastgelegen cel op te warmen naar 170 graden.
Helaas blijft de aerogel plaat goed tot zo'n 550 graden volgens de website :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Het toepassen van aerosol heeft meerdere voordelen. De brand wordt geblust, de cellen blijven heet. (Kans op brand is bij LFP ook niet heel groot.) Ja, de cel(len) blijft afgassen en ja er kans alsnog brand ontstaan. Voor mij belangrijker is dat de kans op een explosie afneemt, de LEL / HEL verhoudingen worden enorm verstoord.
Echter.... trek je een deur open en komt er weer zuurstof bij, dan verleg je die balans weer.
Wat @wootah zegt, er ontstaat een enorme overdruk dus veel van de nevel kan op deze wijze (in theorie) probleemloos geïmiteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
@wootah Het linkje waar je naar verwijst lijkt meer een damp kerende laag te zijn.
@bbbrumbrum Uit ander videomateriaal van onder andere de fabrikant, FirePro, MAUS etc blijkt dat een aerosol wel werkt.
https://www.youtube.com/results?search_query=MAUS+lithium
YouTube: Test on Lithium Batteries Fire by FirePro Benelux

Ik wil tweelaags aerosol toepassen.
Eén per batterybox (extra) want ik denk dat de MAUS te klein is.
Eén grote in de "batteryroom"

En zoals de video YouTube: FirePro Fire Protection for Lithium-Ion Batteries wil ik dat de patronen op de thermische ampul afgaan IN de box en vertraagd in de batteryroom middels een vertragings relais. https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A (type F volgens mij.) zodat de met een relais afschakelende fan voldoende nalooptijd krijgt en het aerosol niet naar buiten gezogen wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 15-05-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

@BenSKIP klopt, maar het is ook isolerend. Op aliexpress ook te vinden:
https://a.aliexpress.com/_Eu1FJYw
Aerogel is super isolerend alleen een broos materiaal waardoor het niet echt veel toepassingen buiten ruimtevaart experimenten had. Ik kwam er laatst achter dat men dit tegenwoordig ook in zulke isolatie doeken/dekens verwerkt dmv kleine stukjes aerogel er in te mixen. Het lijkt mij een van de manieren om ook zo'n aerogel laag tussen cellen te realiseren.

Maar nog een vraagje over jouw brandblussers:
Hoe weet je nou dat zo'n thermisch ampul is afgegaan? Of koppel je een CO sensor aan je battery room blusser via een vertraagde start?
Als ik zoiets zou willen kopen zou ik dat sowieso pas na juni in ontvangst kunnen nemen vanwege vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Of een GB (GlassBulb) is afgegaan weet je direct, want je ruimte zit vol witte stof. Dat wordt er door elk spleetje en kiertje wel uitgeblazen.
Voortschrijdend inzicht leert echter het volgende:
Belangrijk om te weten de reactie verloopt exotherm (er vind warmteontwikkeling plaats.) De kleintjes spuwen op 50cm afstand 75'C uit. Dat smelt dus delen binnen je accupack weg.
De grote spuwen op 50cm meer dan 200'C uit! Sta je daar in de buurt, dan wordt je levend verbrand en vertel je het niet meer na.

Het was inderdaad het plan een melder te gebruiken en deze in melding te laten gaan, daarop ventilator uit te schakelen en de vertragingsrelais na X tijd te programmeren, zodat deze de aerosol te triggeren.

Maar gezien het voortschrijdende inzicht ben ik mij aan het bedenken of ik die extra warmte wel in mijn pack hebben wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Nu online
Als je naar falende lifepo4 cellen kijkt blijft dit dikwijls tot 1 cel geïsoleerd door de geringe warmte. Je wil ook niet dat een GB in je thuisbatterij de overige cellen doet ontbranden. Dan bereik je eigenlijk het tegenovergestelde resultaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:49
Ik wil me niet teveel bemoeien met de discussie hier (maar doe het toch heel even hehe :) )...

Veel extreem/complexe oplossingen lees ik. Dure oplossingen, of bijna onhaalbare oplossingen.

Voor een probleem dat eigenlijks nauwelijks aan bod komt. Probleem van een ongeval met een Lifepo4 accu thuis (ik heb er trouwens nog bar weinig van in het nieuws gezien). Ik snap dat dit draadje aandacht geeft aan veiligheid van ESS, maar volgens mij slaan sommigen helemaal door. Veiligheid is prima he, maar teveel is niet echt realistisch. Het schrikt anderen ook af omdat ze denken dat ze permanent een brandweerwagen standby moeten hebben op de oprit...

En dan te bedenken dat sommigen een EV (evt. met erger NMC accupack) op de oprit hebben staan... Elke weekend met de motor gaan touren (veel kans op verkeersongevallen met erge afloop, relatief gekeken). Soms de autogordel niet omdoen. Niet nadenken bij het opladen van een e-bike of step in de hal of garage. Niet elke x jaar de droger uit elkaar halen om deze uit te zuigen van al het stof dat zich daar ophoopt (vaak startende brand). Ik noem maar wat zaken met "hoger risico" ;)

Als iets zou gebeuren komt dat in 99% van de gevallen door een slechte connectie, kabelverbinding of niet aangedraaide schroef. Dus als iemand mij vraagt wat is nu iets dat je beter (het beste) kunt doen bij een (evt. DIY) accupack; een bak water op de oprit klaar hebben staan, een aerosol blusinstallatie van 5k, of een 40 euro momentsleutel kopen en gebruiken... Dan zeg ik die laatste...

Ik heb al mijn schroeven en moeren op Nm vastgezet, ik heb 3 MCCB breakers voor de accupacks, een co2/rook/hitte melder boven de omvormer en de packs en een temperatuur melding. Dat is het. En daar blifjt het ook bij.

Meer doen doe ik niet, want dan moet ik eerst naar andere risicovollere zaken kijken in en om het huis, die zijn namelijk veel gevaarlijker (of de kans is groter dat daar iets misgaat) :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Misschien nog wat belangrijks!

Bijna alle boxen worden geleverd met de gele 3240 epoxy sheets. Deze gele sheets bevatten halonen. GIFTIG! (Wel zuurstof bindend bij brand, maar het vormt dioxines.) GIFTIG!

Je kan beter de FR4 platen hebben.
De werking is verder identiek.

https://www.ztelecinsul.c...-sheet-and-fr4-board.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 06:51
wootah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:46:
@pvg ik denk dat het een grapje is, maar nooit zelf een accu brand gaan blussen met water. Zeker met zo'n geringe straal water van een huis aansluiting kan het leiden tot erger. Of je moet het echt snel onder water kunnen zetten net als de brandweer, maar dan nog, experts bellen!

Ik had met een vriend een discussie. Hij zei: waarom hang je de accu niet aan touwen boven een bak water. Brand het, valt ie vanzelf in een bak water :+

@MacD007 die sla ik niet over nee, waarschijnlijk ook iets van beton of a gyproc plafond systeem ofzo. Er zijn verschillende opties.
Moet je alsnog een flinke waterbak hebben, want door de plonsduik zal ook het nodige water eruit gaan. En het wordt wat minder handig, als er een muis aan dat touw gaat knagen..

Je zou ook een of meerdere stenen bakken kunnen metselen en daar een bodem zand in doen. Een paar zandzakken of een emmer zand ernaast + een paar blusdekens om de de boel af te dekken.

Ik zou me bij een buitenhuisje minder zorgen maken om het plafond. Liever dat dat gelijk instort en het vuur lager houdt, dan dat het materialen bevat, die rookontwikkeling kunnen veroorzaken en mogelijk vonken geven, die nabijgelegen bouwsels kunnen doen ontbranden.

Dan liever zorgen, dat alles rond dat huisje goed tegen hitte kan en niet licht ontvlambaar is.

Bij brand heb je maar beperkte tijd om iets te doen :
Gebeurt het als het buiten donker is, dan worden tijd en mogelijkheden verder beperkt.
De zekering gaat om, je hebt dan buiten waarschijnlijk beperkt licht/zicht.
Dan heb je hooguit 30 seconden, om te proberen of je die brand kunt blussen met een emmer zand, water of een brandblusser.

Stap 1a wordt hopelijk al voor je gedaan : het bellen van de brandweer.

Stap 2 is veiligheid : het weghalen/ in veiligheid brengen van mensen, dieren en evt brandbare goederen.

Stap 3 is afstand bewaren tot de hulptroepen er zijn, die het over kunnen nemen.

LifePo4 batterijen zijn minder giftig dan lithium- ion batterijen, die stoffen als kobalt bevatten.
(google)
Bij een brand in een LiFePO4-accu kunnen er gassen vrijkomen, maar het is belangrijk om te weten dat deze gassen niet per definitie gevaarlijk of brandbaar zijn in de normale verbrandingsoorzaak. LiFePO4 is stabieler dan andere lithium-ion batterijen en heeft een grotere tolerantie voor oververhitting en beschadigingen.
Hieronder een nadere uitleg:

LiFePO4 is stabieler:
LiFePO4-accu's zijn bekend om hun stabiliteit en zijn minder vatbaar voor thermische runaway dan andere lithium-ion batterijen.

Verbrandingsoorzaak:
Bij een brand in een LiFePO4-accu kunnen er gassen vrijkomen, maar dit is afhankelijk van de specifieke oorzaak van de brand.

Let bij maatregelen op, of het gaat om lithium batterijen, lithium-ion batterijen of LiFePo4 batterijen. daar zit verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04:25

HermanGast

Exige GT3

En waarom lezen we niet gewoon (met MQTT) de max cell temp uit en stoppen ruim voor het Thermal-Run-Away punt?

Pylontech voorbeeld:
ALS N/XXXXXXXX/battery/512/System/MaxCellTemperature >= 'Kritische waarde' - 5
DAN W/XXXXXXXX/vebus/274/Dc/0/MaxChargeCurrent = 0
EN/OF W/XXXXXXXX/vebus/274/Mode = 4

En wellicht aanvullend:
- relais schakelen t.b.v. ventilatie, pre-charge van brandblusser, etc...
- Lampen, berichten, signaalgever, wat er maar nodig is om te waarschuwen?

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
HermanGast schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:51:
En waarom lezen we niet gewoon (met MQTT) de max cell temp uit en stoppen ruim voor het Thermal-Run-Away punt?

Pylontech voorbeeld:
ALS N/XXXXXXXX/battery/512/System/MaxCellTemperature >= 'Kritische waarde' - 5
DAN W/XXXXXXXX/vebus/274/Dc/0/MaxChargeCurrent = 0
EN/OF W/XXXXXXXX/vebus/274/Mode = 4

En wellicht aanvullend:
- relais schakelen t.b.v. ventilatie, pre-charge van brandblusser, etc...
- Lampen, berichten, signaalgever, wat er maar nodig is om te waarschuwen?
Standaard functie in de serial-battery driver. Die throttled netjes terug op basis van max temp.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04:25

HermanGast

Exige GT3

V_ger schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Standaard functie in de serial-battery driver. Die throttled netjes terug op basis van max temp.
Wat moet er dan verkeerd gaan, los van schade (fysieke beschadiging), om een runaway te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 23-05-2025 15:02 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
wootah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:55:
@BenSKIP Van jouw artikel:

[...]

We weten dat dat niet helemaal waar is, laatst zag ik nog een iets ouder artikel voorbij komen over iemand die een balkon accu + zonnepaneel installatie had die in vlammen op is gegaan. Nog geen maand in gebruik, van een bekend merk. Ik kan het niet helemaal terugvinden, hij staat ook niet op deze pagina: https://storagewiki.epri....Failure_Incident_Database

De CE markering is leuk inderdaad, eigenlijk stelt dat de fabrikant alleen in staat om in de EU iets te verkopen zover ik begrijp. Al mijn cellen hebben een CE markering, wellicht van Yixiang. Yixiang heeft zelf ook wat documentatie over certificaten enzo, wat dan opzich best redelijk is voor zo'n bedrijf.
niet helemaal juist, CE is wel een voorwaarde dat iets binnen de EU verkocht mag worden, maar lang niet voor alles zijn er deze verplichte CE eisen, bv voor auto’s bestaat er geen CE, voor bv speelgoed en electrische apparatuur dus wel. Vaak vallen producten ook onder verschillende CE productgroepen.
De CE richtlijnen ( per CE productgroep ) zijn in feite de minimale veiligheidseisen ( op basis van veiligheid, gezondheid en milieu) waaraan een product moet voldoen, afhankelijk van de richtlijn mag hij deze beoordeling zelf uitvoeren (hoe is ook geregeld) of dat het door een aangewezen orgaan ( bv tuv, kiwa, enz) is beoordeeld.
De fabrikant cq zijn eu vertegenwoordiger moet naast het bekende CE teken ook een verklaring van overeenstemming opstellen ( er zijn exacte eisen wat hierop moet staan ) hierop kun je o.a. zien op welke CE richtlijnen dit product is beoordeeld en door wie dit is gedaan.
Dit document moet verplicht bij een product worden meegeleverd.
Bij m’n batterijen zie je dat hier wel eens mee gerommeld is, m’n over de toegepaste CE richtlijnen. Voor een leek is dit zeer lastig te controleren. De overheid heeft hierheen controle verplichting maar valt vaak vlink tegen doordat de aangewezen instanties daar onvoldoende op letten.
Persoonlijk vind ik de grens van 20kWh ook een beetje apart. Ik snap dat PGS niet voor particulieren is bedoeld, maar als je 19kWh hebt die begint te branden heb je als particulier ook een groot probleem.

En dan heb je bedrijven die bij huurders thuis accu's op zo'n manier installeren: https://solarmagazine.nl/...ssible-of-nabije-toekomst (net onder het knieschot van het dak zo te zien)
Ik mag dan niet zoveel zeggen met 32kWh op zolder, maar ik ben geen professioneel bedrijf die daar z'n strik om heen doet. Ik ben me in ieder geval bewust van de gevaren, en ik vraag me af of die huurders iets weten.
Ik vrees dat ook bij hobbyisten veiligheid, uitzonderingen daargelaten, niet op een hoge plek staat. Ik vrees dan ook dat het risico m’n voor de brandweer alleen maar groter wordt, en zoals altijd loopt de bouwregelgeving daar weer 15 jaar achteraan. Op dit moment is nog steeds de NEN1010:2015 van toepassing terwijl er al lang de opvolger versie uit 2020 beschikbaar is.
De regels hebben een groot grijs gebied en er zijn allerlei bedrijven die er niet eens naar kijken heb ik het idee. De consument weet er vaak ook niks van met allerlei stekker accu's. Zo ook ketel klets die allerlei accu's achter het knieschot had staan en ook nog vermelde dat als je je zorgen maakt om veiligheid als je op vakantie gaat je het beste de accu helemaal moet ontladen en dan los moet koppelen van het net... tja

Misschien voel ik me dan, potentieel onterecht, veiliger dat ik weet wat ik heb gedaan met mijn accu en de instellingen van alles. Bij een gekocht product, zelfs geïnstalleerd door een professioneel bedrijf weet je minder en moet je maar vertrouwen lijkt het.
Lijkt me niet, zonder nu een beoordeling over jouw vakkundige kennis en ervaring te doen, moet je juist bij een goed bedrijf ervan uitgaan dat deze over de vakkunde beschikt, en ja beunhaas wil je daar dus zeker niet bij hebben, helaas weten deze jongens ook hun prijs, kijk maar eens wat de actuele normen bij de NEN kosten, en dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke cursussen en opleidingen. En die worden natuurlijk doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Het CE keurmerk is niet beschermd, dit mag elke fabrikant toepassen. Zij geven daarmee aan dat het product een veilige productie gebruik en afvalfase heeft en veilig is voor mens dier en plant. Wat bij een batterij in beginsel al niet kan, want zowel de productie, gebruik en afvalfase kennen milieuaspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:48
Zomaar, ter informatie voor iedereen die (nog) vertrouwen heeft in het CE keurmerk...
Op Chinese goederen staat vaak een CE logo. Dat betekent China Export.
Het heeft niets van doen met Europese (veiligheids) normen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jla15lVjKMMCNAM4u4Fp-mXY-Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f6Ctj3HT3dYm2SQkLX6rfFK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:48:
Zomaar, ter informatie voor iedereen die (nog) vertrouwen heeft in het CE keurmerk...
Op Chinese goederen staat vaak een CE logo. Dat betekent China Export.
Het heeft niets van doen met Europese (veiligheids) normen.
[Afbeelding]
Sorry, dit China export wat je soms wel eens ziet is geen formeel teken cq heeft ook geen enkel formele status, zelfs niet in China. Dat is hier op tweakers ook al vaak voorbijgekomen, ik heb in het verleden ook deze misvatting gehad.
Zie hier de reactie van de RVO over de China export, formeel lijkt deze niet eens te bestaan.
Het is niets anders dan proberen een namaak CE teken te maken maar zonder dat je een oneigenlijke CE (fake) zonder de hierbij benodigde documenten te maken hebt.
Het probleem met het CE teken is dat het formeel dus geen teken maar een markering betreft, juridisch een groot verschil, het is hierdoor ook niet als teken cq logo onder het merkenrecht beschermd, iets waar ze nu binnen de EU nu wel mee bezig zijn om dat gemis recht te trekken.

Zie je dus een dergelijk namaak CE wat jij China Export noemd dan kan ik je maar een klein advies geven, skip deze aanbieder en koop daar zeker niets.

Dus zeker bij batterijen vraag vooraf niet alleen het CE teken op maar vraag om de verklaring van overeenstemming en kijk of deze inhoud overeenkomt met de juiste richtlijnen en normen.
Neem hier bv een voorbeeld van een goed merk waar de oorsprong van die documenten vertrouwen geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 24-05-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
BenSKIP schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 03:43:
Het CE keurmerk is niet beschermd, dit mag elke fabrikant toepassen. Zij geven daarmee aan dat het product een veilige productie gebruik en afvalfase heeft en veilig is voor mens dier en plant. Wat bij een batterij in beginsel al niet kan, want zowel de productie, gebruik en afvalfase kennen milieuaspecten.
Sorry, het CE teken zelf is mega beschermd door een reeks van EU wetten. Er staan behoorlijke straffen op voor het misbruik. Alleen het is dus zoals hier boven al is aangegeven geen teken cq logo maar een markering, juridisch dus een groot verschil.
Voor thuis-batterijen weet ik dat zeker al 6 richtlijnen op deze mogelijk van toepassing zijn, mogelijk zelfs nog meer.
Dus dit betekend dat je al met zeker van deze afzonderlijke richtlijnen en de eisen die daarin beschreven staan aan moet voldoen.
En niet vergeten, dit zijn dus de minimale eisen waaraan het product moet voldoen, soms mag dat een bedrijf zelf doen en documenteren en soms zal dit door een daarvoor bevoegd onafhankelijke instantie moeten gebeuren, dit is in de richtlijnen verwoord.
Laat je echter niet misleiden door de naam richtlijn, want daar is niets vrijblijvend aan, deze term omschrijft namelijk een EU wet die verplicht in de nationale wetgeving van elk EU land omgezet moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 24-05-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:48
MacD007 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:13:
Zie je dus een dergelijk namaak CE wat jij China Export noemdt dan kan ik je maar een klein advies geven, skip deze aanbieder en koop daar zeker niets.
Precies. Je hebt goed begrepen waarom ik dit gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootah

wootah

They see me trollin'

MacD007 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:35:
[...]

Lijkt me niet, zonder nu een beoordeling over jouw vakkundige kennis en ervaring te doen, moet je juist bij een goed bedrijf ervan uitgaan dat deze over de vakkunde beschikt, en ja beunhaas wil je daar dus zeker niet bij hebben, helaas weten deze jongens ook hun prijs, kijk maar eens wat de actuele normen bij de NEN kosten, en dan heb ik het nog niet over de noodzakelijke cursussen en opleidingen. En die worden natuurlijk doorberekend.
Oké, goede mening en ik geef je ook gelijk maar tergelijkertijd bevestig je ook mijn mening.
Ja, NEN dingen downloaden kosten veel geld, cursussen en opleidingen ook. En als je de echte professionals op de stoep hebt staan helemaal prima.
Het punt is, zoals je zegt, veel normen zijn nog oud en van toepassing, je hebt genoeg cowboys die ff in een markt springen.
Ik heb het zelf gezien met de installatie van mij zonnenpanelen, die gingen zo op de rug met 1 hand aan de ladder omhoog, geen probleem.
Hetzelfde ga je, of kun je nu al zien met thuis accu's iedereen spring in de markt en gaat aan de slag. Op social media kom je van alles tegen, ik heb mijn yixiang accu box al rechtop in een meterkast zien staan (die moet plat liggen) enz.
Veel word in doosjes gestopt, dicht geschroeft, wat instellingen er bij en het zal wel goed zijn, ofzo.

Zodoende heb ik laatst ook mijn groepenkast eens open gemaakt, gemonteerd door een groot professioneel bedrijf uit de regio dat hele nieuwbouw wijken aansluit enz. De baas is een oude vakman, allerlei nen certificeringen op de site enzo, top zou je denken toch?
Helaas, ik vond mijn groepenkast een grote rommel, oké, kan gebeuren, maar m'n beltrafo hebben ze aan de belkabel bevestigd door wat draadjes aan elkaar te draaien, los hangend, een beetje uit elkaar, maar gewoon open en bloot koper. Oké, het zal wel los lopen, maar dat mag je niet verwachten van zo'n bedrijf die ook minimaal marktconform alles aan je doorberekend.

Misschien kunnen jij en ik, en andere mensen in dit draadje een goede beoordeling geven of iets netjes is geïnstalleerd, maar de gemiddelde consument? Die ziet wat hangen, lampjes branden, stroomrekening omlaag gaan ofzo en dan is het goed.
Sowieso zie je dat de gemiddelde consument voor goedkoop gaat, waarom is het bij zaken als de action zo druk? Zie de gigantische stroom paketten uit Temu?
Perfect voor de cowboys die ff binnen een dag een accu ergens neer pleuren.

Regelgeving loopt of achter of er wordt weinig gecontroleerd/gehandhaafd. Ik denk dat het batterijpaspoort een goede verbetering is, maar ja, pas vanaf 2027 verplicht.

Dus, er zijn vast genoeg goede bedrijven die je zeker moet vertrouwen, maar, het is lastig zelf te controleren of je een goede te pakken hebt.

Uiteindelijk ga ik mijn accu verplaatsen, naar een nieuw te bouwen garage, met airco, afzuiging, vanalles. En dan laat ik de inverter netjes aansluiten door een gecertificeerde elektricien.

Overigens is mijn accu cel weldegelijk CE gecertificeerd, het is niet china export, ik ben me daar van bewust.
Ik heb het certificaat nog wat beter gelezen en de cellen zijn geslaagd voor de EMS :+
Naja, het is iets. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
wootah schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Oké, goede mening en ik geef je ook gelijk maar tergelijkertijd bevestig je ook mijn mening.
Ja, NEN dingen downloaden kosten veel geld, cursussen en opleidingen ook. En als je de echte professionals op de stoep hebt staan helemaal prima.
Het punt is, zoals je zegt, veel normen zijn nog oud en van toepassing, je hebt genoeg cowboys die ff in een markt springen.
een oude norm hoeft niet perse minder te zijn, zolang de uitgangspunten nog kloppen is dat in feite geen probleem.
Als je bv naar de NEN 1010 kijkt zitten de verschillen vaak in details, die soms echter wel belangrijk kunnen zijn.
Ik heb het zelf gezien met de installatie van mij zonnenpanelen, die gingen zo op de rug met 1 hand aan de ladder omhoog, geen probleem.
Nee, helaas is dit gewoon een afweging van het risico, en in dit geval niet eens het eigenlijke risico ( wat best hoog is) maar het risico dat je door de arbeidsinspectie wordt betrapt, want kun weten dat helaas de pakkans vrijwel nihil is door de huidige werkwijze van deze toezichthouder. En dat is politiek gewoon zo gewenst.
Men handhaaft als het gebeurt is, hierdoor heeft men minder personeel nodig die ook nog eens veel minder kennis en kunde moeten hebben, vroeger waren de arbeidsinspecteurs doorgewinterde HVK (hogere veilgheidskundigen met minimaal 20 jaar ervaring).
Hetzelfde ga je, of kun je nu al zien met thuis accu's iedereen spring in de markt en gaat aan de slag. Op social media kom je van alles tegen, ik heb mijn yixiang accu box al rechtop in een meterkast zien staan (die moet plat liggen) enz.
Mensen nemen niet de moeite om handleidingen te lezen, laat staan zich met de eisen vooraf kundig te maken
Veel word in doosjes gestopt, dicht geschroeft, wat instellingen er bij en het zal wel goed zijn, ofzo.
helaas ook dat, maar vergeet niet, het moet vooral goedkoop, dus ook hier zit de fout bij de koper.
Door onkunde koopt deze zaken die risico’s met zich meebrengen die hij niet direct verwacht, maar helaas nalaat om de basis aspecten vooraf te controleren.
Het besef dat zeker bij dit soort producten die vrijwel allemaal uit China komen, is dus het verschil tussen troep en kwaliteit helaas veelal alleen op basis van de prijs te maken, en soms gaat dat zelfs mis.
Zodoende heb ik laatst ook mijn groepenkast eens open gemaakt, gemonteerd door een groot professioneel bedrijf uit de regio dat hele nieuwbouw wijken aansluit enz. De baas is een oude vakman, allerlei nen certificeringen op de site enzo, top zou je denken toch?
Helaas, ik vond mijn groepenkast een grote rommel, oké, kan gebeuren, maar m'n beltrafo hebben ze aan de belkabel bevestigd door wat draadjes aan elkaar te draaien, los hangend, een beetje uit elkaar, maar gewoon open en bloot koper. Oké, het zal wel los lopen, maar dat mag je niet verwachten van zo'n bedrijf die ook minimaal marktconform alles aan je doorberekend.
helaas gebeurt dat en zo zou dat dus niet moeten, ik heb zelf jaren gelden mee mogen werken aan een APK voor gebouwen systeem, ondanks vele positieve reacties is dit door politieke gesteggel er nooit van gekomen. In mijn ogen een gemiste kans.
Misschien kunnen jij en ik, en andere mensen in dit draadje een goede beoordeling geven of iets netjes is geïnstalleerd, maar de gemiddelde consument? Die ziet wat hangen, lampjes branden, stroomrekening omlaag gaan ofzo en dan is het goed.
klopt, kun je overigens ook niet verwachten.
Sowieso zie je dat de gemiddelde consument voor goedkoop gaat, waarom is het bij zaken als de action zo druk? Zie de gigantische stroom paketten uit Temu?

Regelgeving loopt of achter of er wordt weinig gecontroleerd/gehandhaafd. Ik denk dat het batterijpaspoort een goede verbetering is, maar ja, pas vanaf 2027 verplicht.

Dus, er zijn vast genoeg goede bedrijven die je zeker moet vertrouwen, maar, het is lastig zelf te controleren of je een goede te pakken hebt.

Uiteindelijk ga ik mijn accu verplaatsen, naar een nieuw te bouwen garage, met airco, afzuiging, vanalles. En dan laat ik de inverter netjes aansluiten door een gecertificeerde elektricien.

Overigens is mijn accu cel weldegelijk CE gecertificeerd, het is niet china export, ik ben me daar van bewust.
Ik heb het certificaat nog wat beter gelezen en de cellen zijn geslaagd voor de EMS :+
Naja, het is iets. 8)7
Oké veel succes, overigens is het dus geen CE certificering maar een verklaring dat het voldoet aan minimale eisen die in de verklaring vermeld staan, en zelfs die kunnen dus onjuist zijn omdat men bv verplichte vergeten heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
wootah schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:49:
[...]

Naja, het is iets. 8)7
Ik had onlangs een gesprek met iemand die opleidingen verzorgt voor installateurs van zonnepanelen. Tijdens het gesprek zei hij mij dat hij al aan mij hoorde dat ik al met meer kennis en ervaring sprak dan hij van zijn cursisten meekrijgt. Hij zei mij: "Vergeet niet dat mijn cursisten op een ander niveau werken en denken dan jij, deze cursus heb jij niet nodig." Met andere woorden: "Als je bereid bent vooraf na te denken en tijdens het installeren je hoofd er ook gewoon bijhoudt, dan kan iedereen het."
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste