Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 70 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:57
Ok @Aziona , bij zelfbouw zal het financiele voordeel anders zijn dan bij kant en klaar/geinstalleerd door een derde partij. Al weet ik niet of het gezien de extra complexiteit echt voordeliger is. En in je reactie zie ik er ook geen berekening van (no offense).

Hoe ben je van plan om per huishouden (/per stroommeter) de boel aan te sturen? Elke omvormer zijn eigen management systeem per huishouden? En kan dat dan op 1 batterij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:16
Franciesco schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:21:
Ok @Aziona , bij zelfbouw zal het financiele voordeel anders zijn dan bij kant en klaar/geinstalleerd door een derde partij. Al weet ik niet of het gezien de extra complexiteit echt voordeliger is. En in je reactie zie ik er ook geen berekening van (no offense).

Hoe ben je van plan om per huishouden (/per stroommeter) de boel aan te sturen? Elke omvormer zijn eigen management systeem per huishouden? En kan dat dan op 1 batterij?
Kosten heb ik berekend, zijn vergelijkbaar (maar niet lager) dan een eigen thuisbatterij maar wel met een aantal voordelen. Mocht dit project een vervolg krijgen dan laat ik het weten in dit forum.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:47:
[...]
Kosten heb ik berekend, zijn vergelijkbaar (maar niet lager) dan een eigen thuisbatterij maar wel met een aantal voordelen. Mocht dit project een vervolg krijgen dan laat ik het weten in dit forum.
Hoe ga je de veiligheidsgaranties geven? Je zult het toch moeten laten aansluiten door een erkende en goede installateur in verband met de verzekeringen. Dan valt het voordeel van zelfbouw snel weg.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
daemonix schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:03:
[...]Hoe ga je de veiligheidsgaranties geven? Je zult het toch moeten laten aansluiten door een erkende en goede installateur in verband met de verzekeringen. Dan valt het voordeel van zelfbouw snel weg.
Hetzelfde als gebruikelijk bij warmtepompen: in eigen beheer (laten) installeren en door een installateur laten aansluiten of keuren.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:00
Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Hetzelfde als gebruikelijk bij warmtepompen: in eigen beheer (laten) installeren en door een installateur laten aansluiten of keuren.
Je zult ook moeten voldoen (met een lithiumhoudend EOS) aan De PGS-richtlijn 37-1, Lithiumhoudende energiedragers: energieopslagsystemen (EOS); Richtlijn voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen. Dat kan nogal wat consequenties met zich meebrengen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
hansvk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:38:
[...]Je zult ook moeten voldoen (met een lithiumhoudend EOS) aan De PGS-richtlijn 37-1, Lithiumhoudende energiedragers: energieopslagsystemen (EOS); Richtlijn voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen. Dat kan nogal wat consequenties met zich meebrengen.
NIet voor kleine installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:40:
[...]
Vanaf 20 kWh. Daar zal je vast boven zitten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Aziona schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:40:
[...]
Dit zal geen kleine installatie worden anders heb je er niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Samenvatting: Niet aan beginnen. Ben blij dat ik niet hoef te bedenken hoe ik "Nee, bedankt voor je aanbod" netjes ga verwoorden als buur.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:43
Makkelijk te lezen info pgs 37-1 en pgs 37-2 https://iplo.nl/thema/ext...et%20'grote%20batterijen'.

Als eigen particuliere gebruiker heb je hier (nog) niet mee van doen. Voor een buurt batterij met gemeente vergunning loop je hier waarschijnlijk wel tegen aan. Wel gaat de pgs vooral nog over Li-Ion en niet LFP.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 12:37
habbekrats schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 06:32:
Makkelijk te lezen info pgs 37-1 en pgs 37-2 https://iplo.nl/thema/ext...et%20'grote%20batterijen'.

Als eigen particuliere gebruiker heb je hier (nog) niet mee van doen. Voor een buurt batterij met gemeente vergunning loop je hier waarschijnlijk wel tegen aan. Wel gaat de pgs vooral nog over Li-Ion en niet LFP.
Het gaat over lithium batterijen dus ook Lithiumijzerfosfaat. Dat die chemie geen thermal runway kent wordt geen onderscheid voor gemaakt. Waar het specifiek gaat over ventilatie en plofgevaar is het dan weer meer toepasselijk.

Hoewel de brandweer soms lijkt te willen dat je in een kale betonnen bak woont zonder gas of elektra, hebben ze best wel verstand over de regels omtrent dit soort systemen. Ik zou het van te voren wel willen toetsen voordat ze ineens aan de deur staan ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
zalkc schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

Het gaat over lithium batterijen dus ook Lithiumijzerfosfaat. Dat die chemie geen thermal runway kent wordt geen onderscheid voor gemaakt. Waar het specifiek gaat over ventilatie en plofgevaar is het dan weer meer toepasselijk.

Hoewel de brandweer soms lijkt te willen dat je in een kale betonnen bak woont zonder gas of elektra, hebben ze best wel verstand over de regels omtrent dit soort systemen. Ik zou het van te voren wel willen toetsen voordat ze ineens aan de deur staan ;)
Voor particulieren geld er geen vergunnings of meldplicht. Brandweer of wat dan ook gaat niet bij jou op de stoep staan. ( behalve bij brand 8) ). Waar je wel tegen aan gaat lopen als je woonhuisverzekering hier iets van verlangt. Dat kan ook inhouden dat je EV auto geparkeerd in de VVE garage of je eigen aangebouwde garage hier ook onder gaat vallen.

Alle accupakket verkopers hoor je er niet over, zelf plaatsing op je houten zolder mogelijk.
Mijn accu staat in de aangebouwde garage, daar zit een brandmuur en brandwerende deur in.
Mijn hele systeem zit in een stalen kast met brand en temperatuur sensoren.
Ik heb niet het idee om daar dan zelf iets aan te gaan blussen.

Als toevoeging zou ik nog een Co of Co2 melder er bij kunnen zetten.
Daarnaast gaat de IEC 62933 ook nog meespelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@habbekrats
Als toevoeging zou ik nog een Co of Co2 melder er bij kunnen zetten.
Co2 is niet correct - Co is kobalt en het is een indexcijfer, dus CO₂ is de chemische formule van koolstofdioxide. - CO is de formule van koolstofmonoxide
IEC 62933 zal wel kloppen :+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
dunklefaser schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:11:
@habbekrats

[...]

Co2 is niet correct - Co is kobalt en het is een indexcijfer, dus CO₂ is de chemische formule van koolstofdioxide. - CO is de formule van koolstofmonoxide
IEC 62933 zal wel kloppen :+
Ex/Ox /CO/CO2 meters
Het elektrolyt van li-ion batterijen bevat organische oplosmiddelen zoals
bijvoorbeeld dimethylcarbonaat. Bij verbranding komt er ook
koolmonoxide CO en CO2 vrij. De concentraties CO en CO2 blijken bij
brandproeven vele malen hoger te zijn dan HF en HCl. De gassen CO en
CO2 kunnen daarom worden toegepast als tracer voor andere
gevaarlijke stoffen. Let op; gebruik van ex-ox meters in hoge
concentraties corrosieve dampen kan leiden tot beschadiging van de
meetapparatuur. Vooral de O2 sensor is kwetsbaar voor corrosieve
dampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@habbekrats Voor de volledigheid nog de bron bij het RIVM (Juli 2019):
"Detectiemiddelen bij brand met li-ion batterijen"

Kan vroegtijdige detectie i.c.m. een automatisch blussysteem zoiets voorkomen?
Schuur in brand gevlogen vermoedelijk door "accu".
Ik ga nog informeren om welk type accu het ging.

[ Voor 37% gewijzigd door dunklefaser op 02-08-2025 18:10 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Yixiang DIY DIY box, met een nette fuse erin die volgens Andy zelfs beter is dan een T-Class fuse (maar dat moet de praktijk natuurlijk wel uitwijzen.... ;) ):

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:21:
Yixiang DIY DIY box, met een nette fuse erin die volgens Andy zelfs beter is dan een T-Class fuse (maar dat moet de praktijk natuurlijk wel uitwijzen.... ;) ):
[YouTube: This new Yixiang DIY Kit could save you some money! And look at these features!!!]
Ik had hem gezien vanmiddag, is een erg mooie kit, met veel verbeteringen. Wel bijzonder dat OGG en Yixiang zo samenwerken aan het verbeteren.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

zalkc schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:52:
[...]

Ik had hem gezien vanmiddag, is een erg mooie kit, met veel verbeteringen. Wel bijzonder dat OGG en Yixiang zo samenwerken aan het verbeteren.
Het is natuurlijk een mooie manier van marketing. Je steekt er voornamelijk engineeringsuren in terwijl iemand anders het denkwerk voor je heeft gedaan én het ook nog aandacht geeft via social media.

Andy kan merken maken of breken via zijn kanaal, altijd goed om zo iemand als uithangbord voor je merk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:00:
[...]

Het is natuurlijk een mooie manier van marketing. Je steekt er voornamelijk engineeringsuren in terwijl iemand anders het denkwerk voor je heeft gedaan én het ook nog aandacht geeft via social media.

Andy kan merken maken of breken via zijn kanaal, altijd goed om zo iemand als uithangbord voor je merk te hebben.
Je weet dan ook niet wat hij er voor betaald krijgt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

daemonix schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Je weet dan ook niet wat hij er voor betaald krijgt...
Naar mijn weten krijgt hij de producten gratis en geen financiële vergoeding. Ik ga er vanuit dat hij daar eerlijk en transparant over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:24
Oilman schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:00:
[...]

Ik zou eerst eens wat data uit de slimme meter gaan verzamelen. Hoe vaak wordt die 3x 25A daadwerkelijk dicht getrokken? Dat zal mogelijk gebeuren als de auto geladen wordt, maar daar buiten? Waarom een systeem gaan dimensioneren op een situatie die bijna nooit voorkomt? Auto accu laden uit een andere accu via 230V is immers niet echt aan te raden qua efficiëntie.

Voor eilandgebruik kan ik me voorstellen dat de jacuzzi verwarmen wel even gelaten kan worden. Als ik naar mijn eigen data kijk, 3F WP, 3F inductie, 2 ovens, Quooker, maar dus geen laadpaal en jazuzzi, kom ik eigenlijk nooit boven de 10 kW uit, sterker nog ik moet gaan zoeken naar momenten dat ik meer dan 8 kW trek. De piekjes van 8-10 kW zit puur in het koken in de winter, dus als ik zou dimensioneren op eiland bedrijf dan zou 8 kW eigenlijk al genoeg zijn als we die ene keer met een beetje beleid koken.

Bovenstaande is gegenaraliseerd naar totaal vermogen. Per fase kan het mogelijk scheef lopen, maar dat is vaak wel enigzins te compenseren met een logische indeling van de verbruikers in de groepenkast.
Ik heb een P1 meter lopen vanaf eind december en heb denk toch een aardig idee van de gevraagde vermogens.
Ik zie daar in de winter gemiddelde max van 5kW met uitschieters tot 15kW.
De fases heb ik al wel zoveel mogelijk gelijk belast. Momenteel laden we de EV met 5A op zonnige dagen.
Ik hoop over een jaar weer een elektrisch auto te mogen leasen die meer gebruikt zal worden en wat vaker zal moeten laden maar hier hoef ik niet op voor te breiden.
Dus wellicht dat ik goed uit zou kunnen als basis met een 5kWh uitgangsvermogen maar wel op 3 fases.
Metsubsidie schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Het hangt er vanaf wat je wil investeren maar houdt rekening met de tegeltjes wijsheid " accu raakt niet vol of niet leeg".

Ik heb een soortgelijke setting, maar heb maar een een-fase laadpaal, die ook nog eens op max 12 A is gezet.
Sinds kort heb ik een Marstek 5.12 kwh accu.

Voor mij werkt het perfect, ik heb zelfs dagen dat ik per saldo nog geen kwh terug lever resp moet bij kopen. Ik heb een dag gehad dat ik op exact 0 uit kom...

Ik heb zelfs dagen dat de accu zelfs ruim meer dan 2 cycli kan draaien.

Maar daarvoor moet ik wel mijn verbruikers slim achter elkaar inzetten en dat kan omdat ik veel thuis werk of ik kan mijn ega als remote inzetten.

Mijn schema, op een mooie zonnige dag ;
- 's ochtends - accu weer van 0 laden tot minimaal 70 % (ik heb oost/west panelen)
- bij 50 % kan al de (vaat)wasmachine en wp-droger aan,
- rond 11.00 tot 13.00 kan de auto worden geladen, meestal 3 a 4 uur.
- rond 14.00 a 15.00 gaat de verwarming van de jacuzzi aan.
- rond 18.00 eten maken
- rond 19.00 in de jacuzzi
- vanaf 21.00 tot de volgende ochtend draait het huis op de accu.

Je raad het al, het kan bijna niet op, saldo 0 :*)

Maar dan, op een minder mooie dag ?
- hele dag accu zien vol te krijgen...
- misschien de vaatwasser, droger aan ?
:'(

In de winter verwacht ik dat de warmtepomp zowat alle beschikbare zonnestroom weg vangt en de accu uitrust.

Als jet het rendabel wil houden zou ik het langzaam opbouwen en voor jouw case op maat maken.

(en vergeet niet dat accusystemen aanzienlijke verliezen hebben)
Wij proberen momenteel goed rekening te houden met "stroom verbruiken wanneer de zon schijnt". Dus ook de wasmachine, droger en auto op die momenten.
Ik verwacht dat het grootste "winst" in eigen gebruik in het voor en najaar is. Toch nog veel zon maar wel kortere dagen en in de avond meer stroomverbruik.
In de winter zal de opgewekte stroom waarschijnlijk meteen verbruikt worden. Dat scheelt wellicht uiteindelijk ook in het aantal cycli van de accu's waardoor deze langer nuttiger gebruikt kunnen worden.

Op de minder mooie dagen kan je dan toch proberen zoveel mogelijk zonnestroom te verbruiken. Als alles wat opgewekt word 100% verbruikt word heb je geen kosten aan afgenomen stroom en geen kosten aan terugeleverde stroom.
zalkc schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:09:
[...]

Ik heb een ESS wat zelfstandig kan draaien.

Ik heb een DEYE hybride omvormer van 12kw hiermee laad ik met mijn 7.5kW PV een 7kW accu op met een opslag van 16,1kWh (ik kan dit systeem uitbreiden naar het dubbele met de 12kW beperking van de omvormer, en dan moet ik echt eerst nieuwe kabels gaan trekken)

De omvormer kan in eilandbedrijf werken en kent een grid en een load uitgang, hiermee kun je alles op het loadnetwerk van stroom voorzien als de grid een keer uitvalt (mits accu en PV stroom leveren). Ik heb momenteel alleen wat stopcontacten en een krachtstroom aansluiting op een verdeeldoos gezet, voor nood.
zo ongeveer:
[Afbeelding]

Als je zoiets zelf zou willen
https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html (of de 16 kWh voor 1800)
Omvormer is rond de 1800-2000
Kabels en installatie 500-1500 (maar vind maar eens iemand)

Maar er zijn veel meer setups denkbaar.
Ik zoek niet perse een off-grid systeem maar misschien dat mijn "eisen" daar wel naar toe sturen.
Ook moet ik me meer verdiepen in termen en aansluit mogelijkheden.
Als ik het geod begrijp is het zonnepaneel - omvormer - 230V - omvormer - accu - omvormer - 230V als ik een accu achter de omvormer van de ZP aan zou sluiten met de bijbehorende verliezen.
Daarom zijn er nu ook accu's waar dat is ingebouwd en gecombineerd (bv Tesla accu als ik het goed begrijp)

Werkt jou systeem op de manier dat eerst al het stroom uit de accu word verbruikt en wanneer deze een te laag vermogen kan leveren of leeg de NET stroom bijspringt of werkt dat niet in combinatie met elkaar?
walletje-w schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:31:
[...]

Maar kookplaat is toch vaak al 3 fases? Dus 1/3e van de last stel max 5kW extra op 1 fase. Dan de quooker erbij 2,2kW. Zit je op 18kW aan vermogen. Quooker is ook maar kort en de kookplaat ook. Die laat je nooit continue op 5kW (per fase) aan staan. Je kunt een fase ook nog kort even overbelasten voordat die eruit springt en dan is de quooker al weer uit. Ik betwijfel of je dat dus wel zo makkelijk red.
Ons fornuis zijn 3 ovens, 4 kookplaten en 1 warmhoud plaat. Ik weet wat de verdeling is op welke fase. Daar zou natuurlijk rekening mee gehouden kunnen worden. Ik denk dat ik 90% van de gevallen er 2 kookplaten en soms nog 1 oven erbij tegelijk aanstaan. Maar die staan bijna nooit op vol vermogen.

Ik zal nog even wat verder in HA data van de P1 meter moeten graven om een goed beeld te krijgen van de afgenomen vermogens zonder zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 21:55
Michieas schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:36:
Ik heb een P1 meter lopen vanaf eind december en heb denk toch een aardig idee van de gevraagde vermogens.
Ik zie daar in de winter gemiddelde max van 5kWh met uitschieters tot 15kWh.
afgenomen vermogens zonder zonnepanelen.
Dat kan niet. Vermogen is in kW. Energie meet je (o.a.) in kWh. Bedoel je het maximale dagverbruik (in kWh)? Dan is 5 - 15 kWh (zeker met een warmtepomp) niet erg veel.
Of bedoel je het maximale afgenomen vermogen (in kW)? Dan is 15 kW weer erg hoog.
Hier (in een all-electric woning, maar zonder EV) is de hoogste gemeten piek afgelopen jaar (verder terug gaat Domoticz niet) maar 7.3 kW totaal (totaal dus van alle fasen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Michieas schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:36:

Ik zoek niet perse een off-grid systeem maar misschien dat mijn "eisen" daar wel naar toe sturen.
Ook moet ik me meer verdiepen in termen en aansluit mogelijkheden.
Als ik het geod begrijp is het zonnepaneel - omvormer - 230V - omvormer - accu - omvormer - 230V als ik een accu achter de omvormer van de ZP aan zou sluiten met de bijbehorende verliezen.
Daarom zijn er nu ook accu's waar dat is ingebouwd en gecombineerd (bv Tesla accu als ik het goed begrijp)

Werkt jou systeem op de manier dat eerst al het stroom uit de accu word verbruikt en wanneer deze een te laag vermogen kan leveren of leeg de NET stroom bijspringt of werkt dat niet in combinatie met elkaar?
De accu wordt met 50V gelijkstroom geladen, daar zit geen echte omvorming in aangezien de panelen al gelijkstroom leveren.

De stroomvraag/load in huis wordt in deze volgorde ingevuld, PV, Accu, Net
Het stroomaanbod wordt in deze volgorde gebruikt, stroomvraag/load, Accu, Net

Als ik 3kW aan PV opwekking heb en een accu die 5kW kan leveren (en vol genoeg zit) Dan is bijvoorbeeld 9kW aan stroomgebruik als volgt ingevuld, eerst de 3 kW van de PV, daarna de 5kW van de Accu en aangezien dat niet genoeg is komt daar 1kW aan netinvoeding bij. Bij 6kW gebruik, 3kW van de PV en 3kW it de accu, 0 vanuit het net. Bij 2 kW aan gebruik, 2kW uit de PV en de overige 1kW gaat of de accu in als die niet vol is of wordt aan het net geleverd.

Het kan natuurlijk ook allemaal anders worden opgezet als je dat zelf wil, maar dit is de basis opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Andrehj schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Dat kan niet. Vermogen is in kW. Energie meet je (o.a.) in kWh. Bedoel je het maximale dagverbruik (in kWh)? Dan is 5 - 15 kWh (zeker met een warmtepomp) niet erg veel.
Of bedoel je het maximale afgenomen vermogen (in kW)? Dan is 15 kW weer erg hoog.
Hier (in een all-electric woning, maar zonder EV) is de hoogste gemeten piek afgelopen jaar (verder terug gaat Domoticz niet) maar 7.3 kW totaal (totaal dus van alle fasen).
Ik heb het aangepast.
Gemiddeld maximaal afgenomen vermogen is 5kW.
Gemiddeld verbruik in de winter was 40kWh per dag.
De hoge vermogens van 13-15kW zie ik tijdens de legionella run. Dan wellicht fornuis aan, jacuzzi, quooker en de Warmtepomp.
zalkc schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

De accu wordt met 50V gelijkstroom geladen, daar zit geen echte omvorming in aangezien de panelen al gelijkstroom leveren.

Als ik 3kW aan PV opwekking heb en een accu die 5kW kan leveren (en vol genoeg zit) Dan is bijvoorbeeld 9kW aan stroomgebruik als volgt ingevuld, eerst de 3 kW van de PV, daarna de 5kW van de Accu en aangezien dat niet genoeg is komt daar 1kW aan netinvoeding bij. Bij 6kW gebruik, 3kW van de PV en 3kW it de accu, 0 vanuit het net. Bij 2 kW aan gebruik, 2kW uit de PV en de overige 1kW gaat of de accu in als die niet vol is of wordt aan het net geleverd.

Het kan natuurlijk ook allemaal anders worden opgezet als je dat zelf wil, maar dit is de basis opzet.
zalkc schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Ah duidelijk.
Maar dan moet de accu wel direct aan de omvormer aangesloten zitten. In mijn geval of een Good we of een Solaredge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Michieas schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:46:
De hoge vermogens van 13-15kW zie ik tijdens de legionella run. Dan wellicht fornuis aan, jacuzzi, quooker en de Warmtepomp.
Maar een legionellarun plan je toch niet tijdens het koken? Die plan je op een tijdstip dat er veel PV is, en zo weinig mogelijk andere verbruikers. Dus bijvoorbeeld ergens midden overdag, op een dag dat er zo weinig mogelijk mensen thuis zijn.
En een jacuzzi. Tsja, als je het nou over stroomverspillers hebt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Maar een legionellarun plan je toch niet tijdens het koken? Die plan je op een tijdstip dat er veel PV is, en zo weinig mogelijk andere verbruikers. Dus bijvoorbeeld ergens midden overdag, op een dag dat er zo weinig mogelijk mensen thuis zijn.
Je hebt geen controle over een legionella run mag ik hopen. En mag iedereen voor zichzelf beslissen of ze een Jacuzzi willen? (Ik heb er geen en wil er ook geen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Het, wat mij betreft terechte, punt van @Andrehj is dat je grootverbruikers c.q. verbruikers die een hoog vermogen vragen vaak kunt sturen in moment. Dat geldt ook voor de eventuele anti-legionella run van een boiler, laden van de EV (bv langer op laag vermogen gedurende de dag of nacht), vaat- en wasmachine etc.
Door het e.e.a. slim te plannen heb je een veel lager benodigd piekvermogen en kun je dan i.c.m. PV en thuisbatterij ook zonder of met beperkte netafname toe

Zelf doe ik dat ook met een full electric huishouden inclusief 2 EVs. Mijn hybride omvormer+ batterij kan max 10kW over 3 fases leveren. Dat is eigenlijk altijd ruim voldoende zo lang ik de EV's oplaad buiten de piekmomenten van koken en/of oplaad tijdens voldoende PV opwek. Meestal kom ik niet veel verder dan 5 á 6kW vermogen. Soms wat meer, maar dat is dan in het gros van de gevallen een bewuste keuze omdat er veel PV opwek is er dan ondanks die hogere piek toch geen netafname is.

Voor de volledigheid: ik gebruik mijn PV+batterijsysteem om jaarrond een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad te bereiken. M.a.w.: om zo min mogelijk netafname te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:23
daemonix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Je hebt geen controle over een legionella run mag ik hopen. En mag iedereen voor zichzelf beslissen of ze een Jacuzzi willen? (Ik heb er geen en wil er ook geen)
Mijnlegionella run vind altijd plaats om 13:37. Dat kun je, neem ik aan, bij moderne ( warmte pomp) boilers sinds de jaren 80 zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
haaibaa2 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Mijnlegionella run vind altijd plaats om 13:37. Dat kun je, neem ik aan, bij moderne ( warmte pomp) boilers sinds de jaren 80 zelf instellen.
Ik dacht dat dat ding zelf kon en moest bepalen of een run nodig is. Bij de mijne (een moderne uit 2021) kan ik het in ieder geval niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 16:16

V-8

daemonix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:59:
[...]

Ik dacht dat dat ding zelf kon en moest bepalen of een run nodig is. Bij de mijne (een moderne uit 2021) kan ik het in ieder geval niet. ;)
Bij de meeste is idd wel een tijdvenster in te stellen waarop het zou mogen..

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Andrehj schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Legionella run doe hij elke zondag om 14u. Dan heb ik het hoogste vermogen vanuit de zonnepanelen.
Koken kan ik rustig de hele dag door doen hoor.
Jij hebt waarschijnlijk ook apparatuur in huis welke ik onnodig vind.
Uiteraard zou ik uit kunnen zoeken hoe ik deze bijvoorbeeld beter aan kan sturen om stroom verbruik beter te regelen.
Nu heb ik gelezen dat mijn warmtepomp, Vaillant Arotherm plus, een functie zou moeten hebben om zijn activiteiten uit te voeren wanneer er overschot van zonnepanelen is.
Hier zal ik ook even in moeten duiken hoe en wat.
Franciesco schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:18:
Het, wat mij betreft terechte, punt van @Andrehj is dat je grootverbruikers c.q. verbruikers die een hoog vermogen vragen vaak kunt sturen in moment. Dat geldt ook voor de eventuele anti-legionella run van een boiler, laden van de EV (bv langer op laag vermogen gedurende de dag of nacht), vaat- en wasmachine etc.
Door het e.e.a. slim te plannen heb je een veel lager benodigd piekvermogen en kun je dan i.c.m. PV en thuisbatterij ook zonder of met beperkte netafname toe

Zelf doe ik dat ook met een full electric huishouden inclusief 2 EVs. Mijn hybride omvormer+ batterij kan max 10kW over 3 fases leveren. Dat is eigenlijk altijd ruim voldoende zo lang ik de EV's oplaad buiten de piekmomenten van koken en/of oplaad tijdens voldoende PV opwek. Meestal kom ik niet veel verder dan 5 á 6kW vermogen. Soms wat meer, maar dat is dan in het gros van de gevallen een bewuste keuze omdat er veel PV opwek is er dan ondanks die hogere piek toch geen netafname is.

Voor de volledigheid: ik gebruik mijn PV+batterijsysteem om jaarrond een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad te bereiken. M.a.w.: om zo min mogelijk netafname te hebben.
Mag ik vragen wat voor een accu + hybride omvormer jij hebt staan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
daemonix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:28:
Je hebt geen controle over een legionella run mag ik hopen.
Die opmerking snap ik niet. Bij elke zichzelf respecterende warmtepomp kun je gewoon in het menu instellen met welke frequentie (in dagen) en op welke tijd hij zijn legionellarun uitvoert. Lijkt me ook nogal logisch dat je dit wilt sturen ivm netbelasting, gebruik van PV-stroom en dynamische energieprijzen.
En mag iedereen voor zichzelf beslissen of ze een Jacuzzi willen? (Ik heb er geen en wil er ook geen)
Dat is een maatschappelijke vraag die te ver gaat voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Andrehj schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:53:
[...]

Dat is een maatschappelijke vraag die te ver gaat voor dit topic.
Wel een beetje, niet zozeer voor de accu's, maar voor het verwerken van je eigen PV opbrengst is het wel interessant.

We leven nu voor het eerst in een tijd dat energie overvloedig is, zij het nog een beperkt aantal momenten. Het opslaan van die energie in een accu, EV, koeling, warmteopslag in de bodem, of in warm water is alleen maar toe te juichen. En daarmee zijn zaken die vroeger als verspilling werden gezien ineens een stuk minder verspillend.

En de discussie of je 'waardeloze' energie opslaat in een thuisaccu, zwembadverwarming, airco, EV opladen, wasmachine aanzetten, etc.. is wel de basis voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Michieas schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:37:
[...]
Mag ik vragen wat voor een accu + hybride omvormer jij hebt staan?
Een SMA TriPower SmartEnergy hybride omvormer met BYD HVM batterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Franciesco schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:59:
Een SMA TriPower SmartEnergy hybride omvormer met BYD HVM batterijen.
Dat is precies de configuratie die ik ook op het oog heb.
(Maar ik kan er met een negatieve energierekening van € 900 per jaar, dalende accuprijzen, een energiecontract zonder terugleverboete en nog anderhalf jaar salderingsregeling nog heel erg moeilijk een positieve businesscase aan hangen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Andrehj Bij mij is de situatie soortgelijk: geen terugleverkosten tot einde saldering en een negatieve jaarrekening.

Toen ik wat jaren terug mijn PV installatie uitgebreid heb, heb ik daar voor een relatief kleine meerprijs direct een hybride omvormer i.p.v. reguliere omvormer genomen. De batterijen die een paar jaar later kwamen zijn veruit het duurste onderdeel van mijn installatie en deze ga ik hoogst waarschijnlijk ook niet terug verdienen. Maar eigenlijk interesseert me dat ook helemaal niet: ik wil wat energie betreft graag zo onafhankelijk mogelijk zijn van derden zoals de overheid en energiemaatschappijen. Dat lukt nu al voor een heel groot deel van het jaar (m.n. december en januari zijn de grootste uitdaging). En mocht verbonden zijn aan het stroomnet ooit financieel niet meer aantrekkelijk zijn, dan sluit ik off grid gaan niet uit. Nu is dat voor mij nog niet haalbaar plus dat een net aansluiting nog geld opbrengt door m.n. de terugleververgoeding en de vermindering energiebelasting. Maar wie weet is dat ooit anders door technische ontwikkelingen en aangepaste regelgeving.

Daarnaast wilde ik graag noodstroom hebben omdat in het verleden (sinds ik de batterijen heb niet meer) de stroom er meerdere keren af geweest is voor een flink aantal uren.
Ook vind ik zo'n batterijsysteem gewoon leuk :)

Overigens: tijdens Black Friday is er nog wel eens iets van 10% korting te halen op onder meer batterijen. De investering blijft groot, maar daardoor wel weer ietsjes aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 19:35
Mijn Enphase zonne-energiesysteem is voorzien van een Enphase Envoy Standard.

Welke thuisbatterij(en) moet ik overwegen als ik een passende thuisbatterij hiervoor wil hebben? Is dat idealiter een Enphase Encharge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:40
piwakawaka schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:28:
Mijn Enphase zonne-energiesysteem is voorzien van een Enphase Envoy Standard.

Welke thuisbatterij(en) moet ik overwegen als ik een passende thuisbatterij hiervoor wil hebben? Is dat idealiter een Enphase Encharge?
Je geeft wel heel weinig info.... Wat is het doel van de batterij, hoeveel kWh heb je nodig of wil je hebben, met/zonder noodstroom, vermogen van de omvormer, uitbreidbaar j/n.

Verder moet je als ik me niet vergis een envoy metered hebben met CT-spoelen als je de Enphase batterij wilt.
PS, mijn panelen zijn ook van Enphase micro's voorzien en ik heb een Evoy metered met spoelen, maar ik heb niet voor de Enphase oplossing gekozen als batterij.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 19:35
ArPi75 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Je geeft wel heel weinig info.... Wat is het doel van de batterij, hoeveel kWh heb je nodig of wil je hebben, met/zonder noodstroom, vermogen van de omvormer, uitbreidbaar j/n.

Verder moet je als ik me niet vergis een envoy metered hebben met CT-spoelen als je de Enphase batterij wilt.
PS, mijn panelen zijn ook van Enphase micro's voorzien en ik heb een Evoy metered met spoelen, maar ik heb niet voor de Enphase oplossing gekozen als batterij.
Excuses.
Ik wist niet, dat doel, aantal kWh, noodstroom, vermogen omvormer en uitbreidbaarheid bepalend zijn voor waar de stroom uiteindelijk opgeslagen gaat worden. Ik zocht alleen naar thuisbatterijen die goed kunnen samenwerken met een Enphase-systeem. Het doel, aantal kWh, etc. wou ik vervolgens tegen de batterijen aan houden. Ik benader het (bij permissie) dus vanaf de andere kant.

Mijn antwoorden:
- doel: eigen gebruik
- aantal kWh: ik gebruik nu jaarlijks zo'n 8.000 kWh
- noodstroom: niet noodzakelijk
- vermogen omvormer: geen idee
- uitbreidbaarheid: ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sigenstor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
piwakawaka schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Excuses.
Ik wist niet, dat doel, aantal kWh, noodstroom, vermogen omvormer en uitbreidbaarheid bepalend zijn voor waar de stroom uiteindelijk opgeslagen gaat worden. Ik zocht alleen naar thuisbatterijen die goed kunnen samenwerken met een Enphase-systeem. Het doel, aantal kWh, etc. wou ik vervolgens tegen de batterijen aan houden. Ik benader het (bij permissie) dus vanaf de andere kant.

Mijn antwoorden:
- doel: eigen gebruik
- aantal kWh: ik gebruik nu jaarlijks zo'n 8.000 kWh
- noodstroom: niet noodzakelijk
- vermogen omvormer: geen idee
- uitbreidbaarheid: ja
Eigen verbruik maximaliseren doen ze allemaal.

Bij 8.000 kWh per jaar zit je op gemiddeld ongeveer 22kWh per dag. In de zomer is dat te weinig met wat serieuze PV en in de winter is het waarschijnlijk teveel, maar als je ergens tussen de 16 en 24 kWh gaat zitten, dan heb je wellicht een setup die prima bij je past. Kun je echter in de zomer goed sturen door veel stroom te gebruiken als de zon schijnt, dan is een kleinere capaciteit wellicht ook nog prima te doen. Verder kun je (met een dynamisch energiecontract) nog een klein beetje handelen door te verkopen op dure momenten en eventueel in te kopen op goedkope momenten.

Vermogen omvormer is meer van belang bij noodstroom; je moet dan bepalen wat je allemaal wilt kunnen blijven gebruiken bij noodstroom en dat vermogen moet dan geleverd kunnen worden. Zonder noodstroom is het handig om te kijken wat je PV oplevert. Fijn als de volledige opwek de accu in kan. Capaciteit is dan ook wel van belang in verband met de laadsnelheid.

Uitbreidbaar, er zijn een aantal systemen die goed uitbreidbaar zijn door later extra batterijen bij te stapelen. Zelf heb ik voor Sigenery Sigenstor gekozen en ik denk dat ik daar een goede keuze aan heb gemaakt. Uitbreidbaar tot bijna 60kWh per stapel tegenwoordig en vanaf 5kWh mogelijk. Met gateway heb je ook noodstroom, zonder gateway niet, maar zijn de kosten wat lager. Over andere systemen kan ik weinig zeggen, maar er zijn meer modulaire systemen in elk geval.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@piwakawaka die antwoorden helpen een hoop, want je doel is dus niet 'investering terugverdienen', 'handelen op epex/onbalans', 'dure avondstroom vermijden' etc.
Bij bovenstaande doelen zou je een omvormer die meer vermogen kan leveren goed kunnen gebruiken, bijvoorbeeld koken verbruikt weinig kWh maar heeft wel 3 kW+ nodig.
Het kan nog wel de moeite waard zijn om in je P1 data te duiken (of die vanaf nu bij te gaan houden) om te bepalen hoe de 8000 kWh over het jaar verdeeld zijn.
Je zit met Enphase sowieso aan een AC gekoppelde accu vast, behalve iets hogere verliezen heeft dat nauwelijks consequenties. De keuze is daar reuze.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Gebruikt iemand hier een goede methode om de accu actief te koelen. Ik zie in de zomer de temperatuur al snel oplopen tot boven de 35 graden, en soms even de 40 aantikkend als het warm weer is.

Het meest voor de hand liggende is om minder snel te willen (ont)laden, aan de andere kant wil ik ook dat vermogen gebruiken. Het spul is geschikt voor 0.5C en ik heb het ingesteld op 0.4C om niet te veel op de randen te gaan zitten.

Liever zou ik de accu actief koelen door een ventilator aan te zetten boven de 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10 15:56
Klimaatbeheersing ofwel airco/warmtepomp.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Jazsie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:36:
Klimaatbeheersing ofwel airco/warmtepomp.
Dat hakt er qua kosten wel stevig in, ik denk niet dat ik de verlengde levensduur daarmee kan verantwoorden ;)

Realistisch gezien gaat mijn systeem in 25 jaar 4000 cycli volmaken. Dus ik vraag mij wel af of het veel nut heeft om de levensduur te optimaliseren. Het ding zal eerder qua jaren aan zijn einde zijn dan aan cycli. Maar ik wil ook zeker niet een quick-win laten liggen door pieken af te vlakken.

zijn er ventilators die op home assistant werken bijvoorbeeld? En waar ervaringen mee zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:25
zalkc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Dat hakt er qua kosten wel stevig in, ik denk niet dat ik de verlengde levensduur daarmee kan verantwoorden ;)

Realistisch gezien gaat mijn systeem in 25 jaar 4000 cycli volmaken. Dus ik vraag mij wel af of het veel nut heeft om de levensduur te optimaliseren. Het ding zal eerder qua jaren aan zijn einde zijn dan aan cycli. Maar ik wil ook zeker niet een quick-win laten liggen door pieken af te vlakken.

zijn er ventilators die op home assistant werken bijvoorbeeld? En waar ervaringen mee zijn?
Half Tweakers heeft ventilators die al dan niet via Home Assistant werken. Voor radiatoren, convectoren, processors en… accu’s en omvormers. Voorbeeld, inclusief metingen van het effect : Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
zalkc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Met een smart plug zou dat eenvoudig te automatiseren zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
hansvk schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:24:
[...]

Met een smart plug zou dat eenvoudig te automatiseren zijn.
Ik heb echt breinrot, dit is natuurlijk zo voor de hand liggend dat ik er weer niet aan denk. Laatst was ik op zoek naar een lichtsensor om de zonneschermen te automatiseren, totdat ik ergens las dat iemand dat via zijn PV panelen deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zalkc Wat mag het kosten qua tijd en geld en wat is het effect van de koeling met ventilatoren
op de levensduur van accupacks? Voor omvormers (vermogenselektronica/condensatoren) is dit volgens bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-10 19:54
zalkc schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb echt breinrot, dit is natuurlijk zo voor de hand liggend dat ik er weer niet aan denk. Laatst was ik op zoek naar een lichtsensor om de zonneschermen te automatiseren, totdat ik ergens las dat iemand dat via zijn PV panelen deed.
Ik gebruik mijn west systeem als lichtsensor voor het systeem dat de huisverlichting automatiseert. Werkte prima behalve als er sneeuw op de panelen lag. Het duurde even voordat ik dat doorkreeg toen midden op de dag alle lampen aangingen.

Nu met een dynamisch contract heb ik een tweede scenario waarbij dat gebeurt: als er curtailment plaatsvindt (bij mij bij een EPEXspot onder de -2.248 cent) gaan ook de lampen aan. Daar is allemaal wel omheen te programmeren maar ik vond deze onverwachte neveneffecten toch wel bijzonder ;)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik heb Hue bewegingssensoren buiten hangen die ik wil gaan gebruiken maar ben nog op zoek naar de cutoff. ;) Maar we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
dunklefaser schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:58:
@zalkc Wat mag het kosten qua tijd en geld en wat is het effect van de koeling met ventilatoren
op de levensduur van accupacks? Voor omvormers (vermogenselektronica/condensatoren) is dit volgens bekend.
Eigenlijk wil ik ze onder de 30 graden houden waarbij een ventilator op 35 graden gaat koelen tot onder de 30, mits de omgevingstemperatuur dat toelaat.

Ik zit nu te denken aan een soort radiotorventilator op een smartswitch. 2 uurtjes werk en een paar tientjes, liefst haal ik wat bij de kringloop en flans wat in elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:53
zalkc schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Eigenlijk wil ik ze onder de 30 graden houden waarbij een ventilator op 35 graden gaat koelen tot onder de 30, mits de omgevingstemperatuur dat toelaat.

Ik zit nu te denken aan een soort radiotorventilator op een smartswitch. 2 uurtjes werk en een paar tientjes, liefst haal ik wat bij de kringloop en flans wat in elkaar.
Waarom switch? Werkt jou accu snachts niet, gewoon 5 of 10 watt ventilator en continu laten draaien. Blijft ie altijd op zijn koelst.
Als jij gaat starten bij dertig graden duurt het uren voordat dat beetje lucht je cell intern laat afkoelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:48:
[...]

Waarom switch? Werkt jou accu snachts niet, gewoon 5 of 10 watt ventilator en continu laten draaien. Blijft ie altijd op zijn koelst.
Als jij gaat starten bij dertig graden duurt het uren voordat dat beetje lucht je cell intern laat afkoelen.
Is ook een idee.
Zet een paar case fan's in serie en je kan ze ook aansluiten op de accu zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
zalkc schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Is ook een idee.
Of kies voor 48v ventilator :)

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik ben bij toeval op verkeerdgeleverd.nl tegen een Rittal 230v ventilator met tempvoeler aangelopen. SK 3240.500 en SK 3235.450 Voeler hangt boven in de kast in de MPII 5000 die het warmst wordt. Koelt de batterij ook mee. Vanaf een graad of 35 gaat de fan steeds harder draaien. Blaast mooi door de kast waar ook de 2 16 kWh batterijen inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
zalkc schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Is ook een idee.
Ik heb de comfort speed van de radiator af getrokken, dubbele functie nu

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:31
zalkc schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:51:
Gebruikt iemand hier een goede methode om de accu actief te koelen. Ik zie in de zomer de temperatuur al snel oplopen tot boven de 35 graden, en soms even de 40 aantikkend als het warm weer is.

Het meest voor de hand liggende is om minder snel te willen (ont)laden, aan de andere kant wil ik ook dat vermogen gebruiken. Het spul is geschikt voor 0.5C en ik heb het ingesteld op 0.4C om niet te veel op de randen te gaan zitten.

Liever zou ik de accu actief koelen door een ventilator aan te zetten boven de 30 graden.
Als je LFP accu hebt is dat een beetje zorgen maken om niks, die kunnen tot 60c en tot 45c is optimaal.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-10 20:31

koekjah

Luctor et emergo

Ik ben me aan het orienteren op een thuisaccu, niet om te handelen in energie maar vooral om in de zomermaanden 0 op de meter te raken en daarmee ook een deel terugleverkosten te vermijden.

Daarvoor moet ik natuurlijk weten wat mijn verbruik is tussen grofweg 19uur en 07 uur (dat zijn de uren waarop mijn PVs niets meer opwekken). Maar hoe kan ik dat berekenen? Ik heb HW+ dus kan de data per 15 min downloaden, maar dan moet ik alsnog handmatig alles gaan berekenen. Is er een eenvoudigere manier?

Overigens verwacht ik dat we best veel verbruiken in dat tijdsbestek. Behalve de vaatwasser die standaard draait, douchen we altijd savonds (warmtepomp) en draait de airco snachts bij 20+

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
@koekjah Of jij het eenvoudig vindt weet ik niet. Maar ik heb een scripje aangepast die kijkt naar de optimale batterij capaciteit om NOM te draaien. Doe er je voordeel mee.

https://github.com/Thijs9...er/Simulate_Battery.ipynb

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:02
koekjah schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:10:
Ik ben me aan het orienteren op een thuisaccu, niet om te handelen in energie maar vooral om in de zomermaanden 0 op de meter te raken en daarmee ook een deel terugleverkosten te vermijden.

Daarvoor moet ik natuurlijk weten wat mijn verbruik is tussen grofweg 19uur en 07 uur (dat zijn de uren waarop mijn PVs niets meer opwekken). Maar hoe kan ik dat berekenen? Ik heb HW+ dus kan de data per 15 min downloaden, maar dan moet ik alsnog handmatig alles gaan berekenen. Is er een eenvoudigere manier?

Overigens verwacht ik dat we best veel verbruiken in dat tijdsbestek. Behalve de vaatwasser die standaard draait, douchen we altijd savonds (warmtepomp) en draait de airco snachts bij 20+
Eerste groffe benadering is: 0.5 * jaargebruik / 365
Oftewel: de helft van het jaargebruik (alleen de nachten dus) en dat dan gedeeld door het aantal dagen in een jaar om op het “gemiddeld verbruik per nacht” te komen.
In de zomer is het minder.
In de winter is het meer.
Warmtepomp trekt het nog meer scheef richting winter.
Als je een laadpaal “dom” gebruikt (dus elke dag opladen als je om 18:00 thuis komt) trekt dat de boel ook scheef.
Maar….
Als je geen historische uurwaarden hebt is het een dikke duim.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:23
Stefannn schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:37:
[...]

Eerste groffe benadering is: 0.5 * jaargebruik / 365
Oftewel: de helft van het jaargebruik (alleen de nachten dus) en dat dan gedeeld door het aantal dagen in een jaar om op het “gemiddeld verbruik per nacht” te komen.
In de zomer is het minder.
In de winter is het meer.
Warmtepomp trekt het nog meer scheef richting winter.
Als je een laadpaal “dom” gebruikt (dus elke dag opladen als je om 18:00 thuis komt) trekt dat de boel ook scheef.
Maar….
Als je geen historische uurwaarden hebt is het een dikke duim.
Ik vind dit een leuke benadering. In mijn geval lijkt die ook te kloppen. Ik heb nu 1 jaar lang een batterij simulatie draaien en kom met een 15 kWh accu goed uit. Een grotere accu levert niet veel meer extra op. Mijn jaarverbruik is 11 MWh. We hebben een EV (zoveel mogelijk laden op zon), een warmtepomp en warmtepompboiler in ons gasloos huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKNdkwYKh0JyFywreWAYGCbvJ7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mhJcm98ieeHonzMsC65fi5Lc.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Dan zou ik op ongeveer 8kWh uit moeten komen, zal dat eens vergelijken met de HW data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:58

Warmtepomp kun je waarschijnlijk zo regelen dat hij opwarmt tijdens zonuren. Ook de vaatwasser kun je overdag draaien. Je verbruik tijdens de uren zonder zon ziet er dan al heel anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@koekjah Diverse websites beschikbaar om o.a. de grootte van een thuisaccu installatie te simuleren.
O.a. via jeroen.nl en "Solar- und Speicherrechner"
Er zijn zeker nog een paar meer te vinden.
- Ik gebruik trouwens een simpel spreadsheet om de verbruiks- en pv-data "in kaart" te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Gewoon je slimme meter uitlezen, dan zie je per dag wat je van het net af trekt.
Misschien heeft je leverancier dat al in een app staan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14

Eigenlijk maakt het toch niet uit wanneer je stroom uit het net haalt, maar meer dat je stroom uit het net haalt, als je meterstanden per kwartier hebt, kan je dat dus prima zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
borft schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:05:
Eigenlijk maakt het toch niet uit wanneer je stroom uit het net haalt, maar meer dat je stroom uit het net haalt, als je meterstanden per kwartier hebt, kan je dat dus prima zien.
Dat is niet altijd waar.

Als je een dynamisch contract hebt maakt het voor je totale kosten wel degelijk uit wanneer je elektriciteit uit het net afneemt. Gisteravond tussen 20:00 en 21:00 kostte een kWh 48,1ct. Ik ben blij dat mijn thuisbatterij gedurende dat uur de "gratis" zonnestroom van overdag kon leveren. Dat bespaarde me wel wat.

Plus, ik zie heel regelmatig dat mijn thuisbatterij ook overdag nog genoeg doet om vraagpieken die de zonnestroom overstijgen op te vangen. Na een stukje ontladen bij zo'n piek laadt hij dan weer op. Op dat soort dagen zie ik 6 of 7 kWh geleverd worden door de batterij.

Ik heb sinds agfelopen juni 2 Homewizard plugin-batterijen, dus 5,4 kWh en 1600/1600 watt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:02
Is een kleine thuisaccu interessant als je nu over gaat op een dynamisch contract zonder panelen? (cv ketel op gas) koken doen we op elektriciteit. kijken elke dag wel paar uur tv (75")

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

flaskk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:38:
Is een kleine thuisaccu interessant
dat hangt van je doelstelling af. Financieel gezien in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
JeroenH schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Dat is niet altijd waar.

Als je een dynamisch contract hebt maakt het voor je totale kosten wel degelijk uit wanneer je elektriciteit uit het net afneemt. Gisteravond tussen 20:00 en 21:00 kostte een kWh 48,1ct. Ik ben blij dat mijn thuisbatterij gedurende dat uur de "gratis" zonnestroom van overdag kon leveren. Dat bespaarde me wel wat.

Plus, ik zie heel regelmatig dat mijn thuisbatterij ook overdag nog genoeg doet om vraagpieken die de zonnestroom overstijgen op te vangen. Na een stukje ontladen bij zo'n piek laadt hij dan weer op. Op dat soort dagen zie ik 6 of 7 kWh geleverd worden door de batterij.

Ik heb sinds agfelopen juni 2 Homewizard plugin-batterijen, dus 5,4 kWh en 1600/1600 watt.
ja, ik snap je punt, maar, zijn doel was niet kosten besparen, zijn doel was nul op de meter, en dan moet je dus je capaciteit afstemmen op hoeveel je uit het net trekt, en dan maakt het tijdstip dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-10 21:13

Ethirty

Who...me?

[...]

Als je geen hele gekke dingen doet rond die tijd (zoals je auto laden met 22kW) bespaar je misschien 2 kwartjes? Niet echt een goed argument voor een dure thuisbatterij. :)

Zelf ben ik ook maar eens begonnen met wat van die batterij simulaties op te zetten. Maar met alleen wat gedragsaanpassingen heb ik sinds maart al geen energie rekening meer. Ik ben vooral benieuwd wat het de komende maanden aan data gaat opleveren. Tot nu toe lijkt meer dan 15kWh zinloos, tenzij ik mijn auto ermee ga laden op piekuren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Dat is niet altijd waar.

Geloof toch dat jullie hetzelfde zeggen, gaat er uiteindelijk om wat er totaal over de hele dag uit het net komt, dat bepaalt de accu grootte

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco

Als je zoveel mogelijk 0 op de meter wilt hebben, dan is het slim om verder te kijken dan alleen een batterij. Zoals @deejeebv al opmerkt kan het opwarmen van boilerwater vaak gepland worden. Idem voor de vaatwasser etc. Daardoor kun je waarschijnlijk met een kleinere batterij toe. En/of een grotere periode 0 op de meter draaien. Dus niet alleen de hier vaak genoemde ‘zomer’ wat de aller gemakkelijkste tijd is.

Zelf doe ik dat al een tijdje (bijna 2 jaar). En voor mij werkte het een soort van verslavend. D.w.z. dat het een beetje een sport is om steeds verder te optimaliseren zodat er zo min mogelijk netafname is. Het verbruik terugdringen is daar overigens ook een onderdeel van.
Gelukkig voor mij staat mijn vrouw hier hetzelfde in. Het blijft immers een huishouden waarbij je dit samen moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
flaskk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:38:
Is een kleine thuisaccu interessant als je nu over gaat op een dynamisch contract zonder panelen? (cv ketel op gas) koken doen we op elektriciteit. kijken elke dag wel paar uur tv (75")
Een klein beetje, je kunt overdag goedkoop laden, zodat je het avonds niet duur hoeft te kopen.
Maar of je de investering ermee terug verdient betwijfel ik. Met zelfbouw is die kans al groter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Bedankt voor alle reacties. Wij willen (en kunnen) ons niet op alles aanpassen, zo draaien we de vaatwasser gewoon na het eten savonds. Ik kan ze boiler van de warmtepomp inderdaad instellen zodat hij alleen overdag opwarmt, echter... dan zitten we savonds en dus ook 's-ochtends na (of met een beetje pech tijdens) het douchen met koud water.

Waar het mij vooral om gaat is dat ik het overschot aan stroom dat ik opwek overdag, savonds kan gebruiken en daarmee iets meer richting 0 op de meter kan sturen. Mes snijdt aan twee kanten: minder terugleverkosten en minder stroom van het net.

@reneeke1970 ik kan zeker via de leverancier, maar ook via mijn HW zien wat ik verbruik. Echter wil ik in een specifieke periode (1 mei tot 1 oktober) mijn gemiddelde verbruik tussen 19 en 07 uur weten. Dat betekent dus alsnog handmatig gaan rekenen en dat is veel werk. Denk dat ik 't maar bij een grof gemiddelde hou 😁

Zit zelf overigens aan de Marstek te denken (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:32
koekjah schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
....

@reneeke1970 ik kan zeker via de leverancier, maar ook via mijn HW zien wat ik verbruik. Echter wil ik in een specifieke periode (1 mei tot 1 oktober) mijn gemiddelde verbruik tussen 19 en 07 uur weten. Dat betekent dus alsnog handmatig gaan rekenen en dat is veel werk. Denk dat ik 't maar bij een grof gemiddelde hou 😁
...
Excel is je vriend om dit uit je data te trekken in niet meer tijd dan het reageren op deze post...

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

dat hangt van je doelstelling af. Financieel gezien in ieder geval niet.
Een grote ook nauwelijks, tenzij je gaat handelen met hulp van een algoritme van een één of andere leverancier.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet alleen de capaciteit is van belang, ook de snelheid waarmee de accu kan laden en ontladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Bedankt voor alle reacties. Wij willen (en kunnen) ons niet op alles aanpassen, zo draaien we de vaatwasser gewoon na het eten savonds. Ik kan ze boiler van de warmtepomp inderdaad instellen zodat hij alleen overdag opwarmt, echter... dan zitten we savonds en dus ook 's-ochtends na (of met een beetje pech tijdens) het douchen met koud water.

Waar het mij vooral om gaat is dat ik het overschot aan stroom dat ik opwek overdag, savonds kan gebruiken en daarmee iets meer richting 0 op de meter kan sturen. Mes snijdt aan twee kanten: minder terugleverkosten en minder stroom van het net.

Zit zelf overigens aan de Marstek te denken (x2)
Hoezo moet je daar aan rekenen? Als je app zegt 20 kWh terug levering en 5 kWh afname dan weet je toch dat je die dag een accu nodig zou hebben gehad van 5 kWh. Of die 5 kWh snachts ontstaan is, of overdag door een piek van je vaatwasser maakt niet uit.
Alleen richting winter word het lastiger want dan komt de vraag of jou panelen de berekende accu wel vol krijgt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-10 19:40

Tao

DPC DE_KOMETEN

https://www.youtube.com/watch?v=6bgzKKnLTf0

If it's too good to be true, it probably is...

Desondanks is het wel een erg interessante optie, die potentieel misschien ook in de toekomst een off-grid optie kan bieden (gezien de capaciteit)?
Tesla is er mee bezig, CATL idem en nog een derde bedrijf. Misschien horen we meer op Tesla's battery day in september?
Nu nog de nadelen opsnorren,de benodigde ontwikkeltijd voor marktpresentatie en de kosten kunnen inschatten....

edit: @Impossibl3 Yup, die zag ik ook. Prima aanvulling!

[ Voor 5% gewijzigd door Tao op 15-08-2025 16:23 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zout batterijen zijn groot en zwaar. Dat gaat niet succesvol zijn in een auto. Voor thuis is het ook nog heel groot wil je een beetje capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:27
daemonix schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:41:
Zout batterijen zijn groot en zwaar. Dat gaat niet succesvol zijn in een auto. Voor thuis is het ook nog heel groot wil je een beetje capaciteit hebben.
Scheelt in gewicht zo'n 1/3e op het complete pakket en in volume maar 1/4e. Dat valt mee imo, voor een thuistoepassing althans.

Voor een auto is LFP ook al een behoorlijke factor minder geschikt dan NMC, maar het heeft andere voordelen, zout zie ik echt niet gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Wij willen (en kunnen) ons niet op alles aanpassen, zo draaien we de vaatwasser gewoon na het eten savonds.
Dit vind ik altijd wel een interessante, stel dat je de vaatwasser nou gewoon 's avonds vult net als anders, maar je kijkt even snel wanneer de goedkoopste uren zijn en drukt een paar keer op +1H uitgesteld starten. Dat is toch prima te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:51
Taro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Dit vind ik altijd wel een interessante, stel dat je de vaatwasser nou gewoon 's avonds vult net als anders, maar je kijkt even snel wanneer de goedkoopste uren zijn en drukt een paar keer op +1H uitgesteld starten. Dat is toch prima te doen?
Met een beetje slimme vaatwasser en wat automatisering kiest hij het tijdstip zelf :) Miele@Home, maar andere merken is het ook mee mogelijk.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

John245 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:39:
[...]

Met een beetje slimme vaatwasser en wat automatisering kiest hij het tijdstip zelf :) Miele@Home, maar andere merken is het ook mee mogelijk.
Jawel, maar als mensen zeggen dat ze deze uit gewoonte direct na het eten aanzetten vermoed ik niet dat ze een slimme vaatwasser hebben :)

Hier een slimme wasmachine en kookplaat, als de vaatwasser kapot gaat wordt dat ook een HomeConnect / Home Assistant variant, maar tot die tijd gewoon meerdere keren: +1 uur indrukken ivm uitgesteld starten, kleine moeite.

Zelfs de kinderen doen dat hier tegenwoordig uit gewoonte. Hoeft die stroom in de avond ook niet uit de accu's te komen, die komt gewoon overdag uit de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
[...]

Zoals de hele BSH groep. Dus Neff, Siemens, Bosch en Gaggenau.

Edit: Daarbij kiest de app van het apparaat gewoon de goedkoopste tijd. Nog een verbeter puntje zou zijn als je zegt hij moet om 07:00 klaar zijn. Zoek dan tussen nu en dan de goedkoopste tijd. Anders draait die in de zomer altijd overdag. Ik kan mij voorstellen dat, dat niet heel wenselijk is.

Nu moet je dat zelf programeren. Ook niet heel ingewikkeld prima integratie met HA.

[ Voor 37% gewijzigd door Impossibl3 op 15-08-2025 21:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-10 21:21
[...]

Met een slimme echtgenoot (m/v/x) lukt prima. Heb je geen "slimme" vaatwasser voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:27
Taro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Jawel, maar als mensen zeggen dat ze deze uit gewoonte direct na het eten aanzetten vermoed ik niet dat ze een slimme vaatwasser hebben :)

Hier een slimme wasmachine en kookplaat, als de vaatwasser kapot gaat wordt dat ook een HomeConnect / Home Assistant variant, maar tot die tijd gewoon meerdere keren: +1 uur indrukken ivm uitgesteld starten, kleine moeite.

Zelfs de kinderen doen dat hier tegenwoordig uit gewoonte. Hoeft die stroom in de avond ook niet uit de accu's te komen, die komt gewoon overdag uit de panelen.
Wat doet een slimme kookplaat, minder vermogen als de zon niet schijnt?

Ik heb verder ook geen slimme apparaten.
Vaatwasser gaat hier altijd vanaf ~4 uur in de nacht, kan ie om 7 uur na het wassen gelijk open om te drogen.
Auto laden doen we niet slim, maar wel in de daluren (als het uitkomt zondag middag, maar we hebben sinds kort 2 EV's dus de planning is lastiger geworden).
De was doen we eigenlijk ook alleen in het weekend, of soms een keertje 's nachts.
Daar gaat een accu niks aan veranderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

mitsumark schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:47:
[...]

Wat doet een slimme kookplaat, minder vermogen als de zon niet schijnt?

Ik heb verder ook geen slimme apparaten.
Vaatwasser gaat hier altijd vanaf ~4 uur in de nacht, kan ie om 7 uur na het wassen gelijk open om te drogen.
Auto laden doen we niet slim, maar wel in de daluren (als het uitkomt zondag middag, maar we hebben sinds kort 2 EV's dus de planning is lastiger geworden).
De was doen we eigenlijk ook alleen in het weekend, of soms een keertje 's nachts.
Daar gaat een accu niks aan veranderen..
Kookplaat doet hier 3.7 kW per fase, afhankelijk van welk deel van de kookplaat je inschakelt wisselt de belasting per fase. Het sllimme deel in de kookplaat heeft tov de wasmachine idd geen effect mbt energietarief.

Een slimme accu zal in de goedkope uren laden, of met zonne-overschot laden, zodat je in de duurdere uren stroom uit de accu's ipv het net afneemt. Daar verandert een accu dus wel iets aan mits je deze slim aanstuurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 15-08-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Taro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Jazeker! Sterker nog, het is een slimme vaatwasser van Siemens die dit automatisch kan doen. Het is grotendeels macht der gewoonte, fijn om de vaatwasser savonds uit te kunnen ruimen want daar hebben we simpelweg de volgende ochtend geen tijd voor (en ik sta er niet eerder voor op). Hetzelfde geldt voor wanneer we thuiskomen van werk en moeten gaan koken, geen zin om eerst die vaatwasser uit te ruimen. Heb ik graag wat kosten voor over 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Scheelt in gewicht zo'n 1/3e op het complete pakket en in volume maar 1/4e. Dat valt mee imo, voor een thuistoepassing althans.

Voor een auto is LFP ook al een behoorlijke factor minder geschikt dan NMC, maar het heeft andere voordelen, zout zie ik echt niet gebeuren.
Heb je daar een voorbeeld van?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Tsja eigenlijk zouden we het toch helemaal niet over vaatwassers en wasmachines moeten hebben. Dat zet weinig zoden aan de dijk en zonde om daar je energie in te steken.
Doet me denken aan 'verduurzamen' anno 2010: Ja ik heb wat lampen vervangen door spaarlampen en daar 1% energieverbruik mee bespaard, we moeten tenslotte ook aan onze kleinkinderen denken en een schone aarde doorgeven.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 16-08-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:41
Ik ben me een tijdje aan het verdiepen in de thuis batterijen en vraag me af of dit voor ons al rendabel kan zijn.
Op dit moment krijgen wij voor teruglevering € 0.1230 en kunnen wij (net als iedereen) tot eind 2026 salderen. Wij wekken zo'n +/- 6000kwh per jaar op en verbruiken direct ongeveer 1000kwh van de in totaal 2500kwh verbruik. Volgende week vrijdag komt er een kleine EV waarmee we wat meer stroom direct willen gebruiken (zijn beide voldoend dagen thuis om overdag te laden). We hebben een terugleverboete van 585 euro, maar ik verwacht dat die lager gaat worden door de komst van de EV, dit zal dan 50 of 103 euro lager zijn. De vaatwasser en wasmachine draait alleen overdag.

Mijn idee is dat zo lang het salderen bestaat, dan kan ik alleen wat verdienen aan het verlagen van de terugleverboete door het verhogen van het direct verbruik. Dus dat zal dan zo'n 50-100 euro per jaar zijn. De TVT wordt dan zo'n 13 jaar bij bijv een Marstek van 1299. Het wordt natuurlijk anders als straks het salderen verdwenen is.

Zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 16-08-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-10 19:40

Tao

DPC DE_KOMETEN

Pakhaas schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:07:
Ik ben me een tijdje aan het verdiepen in de thuis batterijen en vraag me af of dit voor ons al rendabel kan zijn.
Op dit moment krijgen wij voor teruglevering € 0.1230 en kunnen wij (net als iedereen) tot eind 2026 salderen. Wij wekken zo'n +/- 6000kwh per jaar op en verbruiken direct ongeveer 1000kwh van de in totaal 2500kwh verbruik. Volgende week vrijdag komt er een kleine EV waarmee we wat meer stroom direct willen gebruiken (zijn beide voldoend dagen thuis om overdag te laden). We hebben een terugleverboete van 585 euro, maar ik verwacht dat die lager gaat worden door de komst van de EV, dit zal dan 50 of 103 euro lager zijn. De vaatwasser en wasmachine draait alleen overdag.

Mijn idee is dat zo lang het salderen bestaat, dan kan ik alleen wat verdienen aan het verlagen van de terugleverboete door het verhogen van het direct verbruik. Dus dat zal dan zo'n 50-100 euro per jaar zijn. De TVT wordt dan zo'n 13 jaar bij bijv een Marstek van 1299. Het wordt natuurlijk anders als straks het salderen verdwenen is.

Zie ik wat over het hoofd?
Je zou nog kunnen kijken of een modelcontract je lasten kunnen verlagen. Daarbij mogen er geen terugleverkosten gerekend worden. Scheelt je al 585,- euries. Maar wellicht verschillen de vaste kosten en/of de kW prijs. Je kunt dit narekenen in een GoogleDocs spreadsheet uit een ander topic hier https://gathering.tweaker...message/82965718#82965718
Die spreadsheet vind je via https://docs.google.com/s...d=840711896#gid=840711896

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:23
Tao schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Je zou nog kunnen kijken of een modelcontract je lasten kunnen verlagen. Daarbij mogen er geen terugleverkosten gerekend worden. Scheelt je al 585,- euries. Maar wellicht verschillen de vaste kosten en/of de kW prijs. Je kunt dit narekenen in een GoogleDocs spreadsheet uit een ander topic hier https://gathering.tweaker...message/82965718#82965718
Die spreadsheet vind je via https://docs.google.com/s...d=840711896#gid=840711896
Let op: modelcontracten hebben wel teruglever kosten, dat was niet zo tot 1 januari dit jaar. Dat is niet meer zo. Zie hier de documentatie van het ACM daarover: https://www.acm.nl/system...ents/focus-op-energie.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bedankt. Dat is een goed idee om eens te gaan vergelijken. Ons huidig contract loopt eind november dit jaar af. Bij een modelcontract krijg je dan weer geen geld voor je teruggeleverde stroom. Ik zal eens gaan puzzelen met de spreadsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Tao schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:17:
[...]

Waarschijnlijk is een dynamisch contract voordeliger. Geen terugleverkosten en gemiddeld krijg je nog wel wat voor de stroom. Ik kreeg met zonnepanelen op het zuiden afgelopen maand gemiddeld nog 7,5 cent per kWh terug (+ nog 10,15ct ex btw saldering).
Dat is weliswaar minder dan jouw 12ct, maar voordat het verschil 585 euro terugleverkosten is goedgemaakt... Plus voordeliger laden op dynamisch contract.
Ik denk dat je dynamisch voordeliger uit bent dan te hannessen met modelcontracten.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ook een optie. Waar kan ik inzien hoe de dynamische tarieven zich over de dag ontwikkelen? Overdag kunnen we vaak van de zonnepanelen laden en als er overdag niet genoeg zon is kan het ook van het net. Ik neem aan dat de prijzen overdag het laagste zijn? En midden in de nacht? Want dan zouden we ook kunnen laden.

Maar zo lang we kunnen salderen wordt dit toch nog bij elkaar weggestreept?
Pagina: 1 ... 70 ... 80 Laatste