Oilman schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:00:
[...]
Ik zou eerst eens wat data uit de slimme meter gaan verzamelen. Hoe vaak wordt die 3x 25A daadwerkelijk dicht getrokken? Dat zal mogelijk gebeuren als de auto geladen wordt, maar daar buiten? Waarom een systeem gaan dimensioneren op een situatie die bijna nooit voorkomt? Auto accu laden uit een andere accu via 230V is immers niet echt aan te raden qua efficiëntie.
Voor eilandgebruik kan ik me voorstellen dat de jacuzzi verwarmen wel even gelaten kan worden. Als ik naar mijn eigen data kijk, 3F WP, 3F inductie, 2 ovens, Quooker, maar dus geen laadpaal en jazuzzi, kom ik eigenlijk nooit boven de 10 kW uit, sterker nog ik moet gaan zoeken naar momenten dat ik meer dan 8 kW trek. De piekjes van 8-10 kW zit puur in het koken in de winter, dus als ik zou dimensioneren op eiland bedrijf dan zou 8 kW eigenlijk al genoeg zijn als we die ene keer met een beetje beleid koken.
Bovenstaande is gegenaraliseerd naar totaal vermogen. Per fase kan het mogelijk scheef lopen, maar dat is vaak wel enigzins te compenseren met een logische indeling van de verbruikers in de groepenkast.
Ik heb een P1 meter lopen vanaf eind december en heb denk toch een aardig idee van de gevraagde vermogens.
Ik zie daar in de winter gemiddelde max van 5kW met uitschieters tot 15kW.
De fases heb ik al wel zoveel mogelijk gelijk belast. Momenteel laden we de EV met 5A op zonnige dagen.
Ik hoop over een jaar weer een elektrisch auto te mogen leasen die meer gebruikt zal worden en wat vaker zal moeten laden maar hier hoef ik niet op voor te breiden.
Dus wellicht dat ik goed uit zou kunnen als basis met een 5kWh uitgangsvermogen maar wel op 3 fases.
Metsubsidie schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:33:
[...]
Het hangt er vanaf wat je wil investeren maar houdt rekening met de tegeltjes wijsheid " accu raakt niet vol of niet leeg".
Ik heb een soortgelijke setting, maar heb maar een een-fase laadpaal, die ook nog eens op max 12 A is gezet.
Sinds kort heb ik een Marstek 5.12 kwh accu.
Voor mij werkt het perfect, ik heb zelfs dagen dat ik per saldo nog geen kwh terug lever resp moet bij kopen. Ik heb een dag gehad dat ik op exact 0 uit kom...
Ik heb zelfs dagen dat de accu zelfs ruim meer dan 2 cycli kan draaien.
Maar daarvoor moet ik wel mijn verbruikers slim achter elkaar inzetten en dat kan omdat ik veel thuis werk of ik kan mijn ega als remote inzetten.
Mijn schema, op een mooie zonnige dag ;
- 's ochtends - accu weer van 0 laden tot minimaal 70 % (ik heb oost/west panelen)
- bij 50 % kan al de (vaat)wasmachine en wp-droger aan,
- rond 11.00 tot 13.00 kan de auto worden geladen, meestal 3 a 4 uur.
- rond 14.00 a 15.00 gaat de verwarming van de jacuzzi aan.
- rond 18.00 eten maken
- rond 19.00 in de jacuzzi
- vanaf 21.00 tot de volgende ochtend draait het huis op de accu.
Je raad het al, het kan bijna niet op, saldo 0
Maar dan, op een minder mooie dag ?
- hele dag accu zien vol te krijgen...
- misschien de vaatwasser, droger aan ?
In de winter verwacht ik dat de warmtepomp zowat alle beschikbare zonnestroom weg vangt en de accu uitrust.
Als jet het rendabel wil houden zou ik het langzaam opbouwen en voor jouw case op maat maken.
(en vergeet niet dat accusystemen aanzienlijke verliezen hebben)
Wij proberen momenteel goed rekening te houden met "stroom verbruiken wanneer de zon schijnt". Dus ook de wasmachine, droger en auto op die momenten.
Ik verwacht dat het grootste "winst" in eigen gebruik in het voor en najaar is. Toch nog veel zon maar wel kortere dagen en in de avond meer stroomverbruik.
In de winter zal de opgewekte stroom waarschijnlijk meteen verbruikt worden. Dat scheelt wellicht uiteindelijk ook in het aantal cycli van de accu's waardoor deze langer nuttiger gebruikt kunnen worden.
Op de minder mooie dagen kan je dan toch proberen zoveel mogelijk zonnestroom te verbruiken. Als alles wat opgewekt word 100% verbruikt word heb je geen kosten aan afgenomen stroom en geen kosten aan terugeleverde stroom.
zalkc schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:09:
[...]
Ik heb een ESS wat zelfstandig kan draaien.
Ik heb een DEYE hybride omvormer van 12kw hiermee laad ik met mijn 7.5kW PV een 7kW accu op met een opslag van 16,1kWh (ik kan dit systeem uitbreiden naar het dubbele met de 12kW beperking van de omvormer, en dan moet ik echt eerst nieuwe kabels gaan trekken)
De omvormer kan in eilandbedrijf werken en kent een grid en een load uitgang, hiermee kun je alles op het loadnetwerk van stroom voorzien als de grid een keer uitvalt (mits accu en PV stroom leveren). Ik heb momenteel alleen wat stopcontacten en een krachtstroom aansluiting op een verdeeldoos gezet, voor nood.
zo ongeveer:
[
Afbeelding]
Als je zoiets zelf zou willen
https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html (of de 16 kWh voor 1800)
Omvormer is rond de 1800-2000
Kabels en installatie 500-1500 (maar vind maar eens iemand)
Maar er zijn veel meer setups denkbaar.
Ik zoek niet perse een off-grid systeem maar misschien dat mijn "eisen" daar wel naar toe sturen.
Ook moet ik me meer verdiepen in termen en aansluit mogelijkheden.
Als ik het geod begrijp is het zonnepaneel - omvormer - 230V - omvormer - accu - omvormer - 230V als ik een accu achter de omvormer van de ZP aan zou sluiten met de bijbehorende verliezen.
Daarom zijn er nu ook accu's waar dat is ingebouwd en gecombineerd (bv Tesla accu als ik het goed begrijp)
Werkt jou systeem op de manier dat eerst al het stroom uit de accu word verbruikt en wanneer deze een te laag vermogen kan leveren of leeg de NET stroom bijspringt of werkt dat niet in combinatie met elkaar?
walletje-w schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Maar kookplaat is toch vaak al 3 fases? Dus 1/3e van de last stel max 5kW extra op 1 fase. Dan de quooker erbij 2,2kW. Zit je op 18kW aan vermogen. Quooker is ook maar kort en de kookplaat ook. Die laat je nooit continue op 5kW (per fase) aan staan. Je kunt een fase ook nog kort even overbelasten voordat die eruit springt en dan is de quooker al weer uit. Ik betwijfel of je dat dus wel zo makkelijk red.
Ons fornuis zijn 3 ovens, 4 kookplaten en 1 warmhoud plaat. Ik weet wat de verdeling is op welke fase. Daar zou natuurlijk rekening mee gehouden kunnen worden. Ik denk dat ik 90% van de gevallen er 2 kookplaten en soms nog 1 oven erbij tegelijk aanstaan. Maar die staan bijna nooit op vol vermogen.
Ik zal nog even wat verder in HA data van de P1 meter moeten graven om een goed beeld te krijgen van de afgenomen vermogens zonder zonnepanelen.