Michieas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:43:
Al een poosje ben ik aan een accu systeem aan het onderzoeken of dat het iets kan zijn om ons eigenverbruik van de zonnepanelen te verhogen.
Nu heb ik veel "groot"verbruikers in huis. 3F fornuis, 3F laadpaal, warmtepomp, airco en een jacuzzi. Deze zitten allemaal netjes verdeeld over de 3 fasen en geven geen problemen.
Qua zonnepanelen hebben we 2 sets (Goodwe, SolarEdge) welke beiden op een "eigen" fase zijn aangesloten.
Huidig energiecontract loopt tot januari 2028 (normaal 0,19c en dal 0,16c)
Mijn aanname is dat met gebruik van de handel op de onbelansmarkt je niet perse jou eigen (maximaal) verbruik verhoogd en je accupakket sneller aan zijn laadcycli zal zitten waardoor de afschrijving sneller gaat.
Uiteraard zal een accupakket na zijn laadcycli, met bijvoorbeeld 70% resterend, nog prima zijn werk kunnen doen. Ook vanwege mijn lang lopend contract kan ik daar ook niet aan mee doen.
Wat is niet helemaal helder is krijg is het maximaal afgegeven vermogen bij gebruik van de accu. Ik zie veel waarden voorbij komen met bv 3kwh, 5kwh.
Met het oog op het afschaffen van de salderingsregeling en de erg magere vergoeding voor het terugleveren (waarbij mij het onduidelijk is of dat je dan nog steeds een teruglever vergoeding moet betalen) zou ik graag het volgende zien.
De zonnepanelen laden al het stroom aan het accupakket.
Mijn apparatuur in huis verbruiken tegelijkertijd alleen stroom vanuit het accupakket.
Wanneer de zon onder gaat gebruikt de apparatuur eerst de stroom uit het accupakket vooral netstroom te gebruiken.
Dat betekend dat, zoals ik het bekijk, een accupakket nodig heb welke 3F is en, kortstondig, hoge vermogens kan leveren. Alleen dit stuk is mij nog onduidelijk of dat dat kan, bestaat en realistisch is.
Natuurlijk zullen er momenten zijn dat netstroom nodig ook al is bv de accu nog vol. Bijvoorbeeld met het laden van de auto op 3F. Wellicht dat dit in de toekomst aangepast kan worden met slim laden icm HA.
Wat voor een soort installatie zoek ik of zijn de huidige "thuis"accu systemen hier nog niet op voorbereid.
Of zijn deze installaties er wel maar door het hoge vermogen vraagstuk nog erg duur in de aanschaf.
Het hangt er vanaf wat je wil investeren maar houdt rekening met de tegeltjes wijsheid " accu raakt niet vol of niet leeg".
Ik heb een soortgelijke setting, maar heb maar een een-fase laadpaal, die ook nog eens op max 12 A is gezet.
Sinds kort heb ik een Marstek 5.12 kwh accu.
Voor mij werkt het perfect, ik heb zelfs dagen dat ik per saldo nog geen kwh terug lever resp moet bij kopen. Ik heb een dag gehad dat ik op exact 0 uit kom...
Ik heb zelfs dagen dat de accu zelfs ruim meer dan 2 cycli kan draaien.
Maar daarvoor moet ik wel mijn verbruikers slim achter elkaar inzetten en dat kan omdat ik veel thuis werk of ik kan mijn ega als remote inzetten.
Mijn schema, op een mooie zonnige dag ;
- 's ochtends - accu weer van 0 laden tot minimaal 70 % (ik heb oost/west panelen)
- bij 50 % kan al de (vaat)wasmachine en wp-droger aan,
- rond 11.00 tot 13.00 kan de auto worden geladen, meestal 3 a 4 uur.
- rond 14.00 a 15.00 gaat de verwarming van de jacuzzi aan.
- rond 18.00 eten maken
- rond 19.00 in de jacuzzi
- vanaf 21.00 tot de volgende ochtend draait het huis op de accu.
Je raad het al, het kan bijna niet op, saldo 0
Maar dan, op een minder mooie dag ?
- hele dag accu zien vol te krijgen...
- misschien de vaatwasser, droger aan ?
In de winter verwacht ik dat de warmtepomp zowat alle beschikbare zonnestroom weg vangt en de accu uitrust.
Als jet het rendabel wil houden zou ik het langzaam opbouwen en voor jouw case op maat maken.
(en vergeet niet dat accusystemen aanzienlijke verliezen hebben)