Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 68 ... 70 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:16
daemonix schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:40:
@Pr088 Je rekent verkeerd. Saldering is dan wel, maar het teruglever tarief overdag is een boete als de zon schijnt. Dat saldeert negatief weg. Besparing is dus groter dan wat je denkt.
De 12 cent belasting en inkoop krijg ik bij mijn leverancier terug (saldering). Weliswaar is stroom tussen 12-15 niet veel waard, maar de laatste weken nauwelijks negatief. Dus je krijgt altijd wat. De batterij kan je opbrengst per kwh) verhogen. Maar om de 800 euro terugleverboete bij je vorige leverancier mee te wegen is een dubbeltelling van je winst. Die je ook al pakte met het overstappen naar een dynamisch contract.
Na 1-1-27 is het verhaal anders natuurlijk, wanneer saldering wegvalt. Of begrijp ik jou verkeerd?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:34
Pr088 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:04:
[...]

Het belastingaspect speelt toch niet tot 1-1-27? Ik snap wel dat je je alvast voorbereidt op 'het leven na salderen'.

De terugverdientijd van een auto vinden we meestal niet zo relevant omdat het ons vervoersgemak oplevert. Een accu is niet echt een gebruiksvoorwerp. Jij doet het dus vooral om je eigen verbruik te stimuleren, met een vleugje extra opbrengst voor je zonnestroom?

Als je zo'n 800 per jaar rekent als opbrengst dan heb je een 23kwh systeem geïnstalleerd voor € 5500-6000?
Of reken je met die 1600 per jaar?
Het is maar net hoe je tegen een auto en een batterij aankijkt voor mij zijn het gebruiksvoorwerken die ik iets voor mij doen en waaraan een prijs hangt.
De batterij is het sluitpunt van de verduurzamen van mijn woning en waarmee ik tevreden ben.
Het belastingaspect speelt bij mij wel een rol. Is gefinancierd uit eigen middelen en moet anders over dit bedrag afrekenen met de belastingdienst.
Eenieder moet zelf afwegingen maken, wat voor hem financieel de beste keuze is.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Het is maar net hoe je tegen een auto en een batterij aankijkt voor mij zijn het gebruiksvoorwerken die ik iets voor mij doen en waaraan een prijs hangt.
De batterij is het sluitpunt van de verduurzamen van mijn woning en waarmee ik tevreden ben.
Het belastingaspect speelt bij mij wel een rol. Is gefinancierd uit eigen middelen en moet anders over dit bedrag afrekenen met de belastingdienst.
Eenieder moet zelf afwegingen maken, wat voor hem financieel de beste keuze is.
Je bedoelt met belastingaspect Box-3-vermogensbelasting! Aha! Ja dat scheelt dan wel weer (een beetje).

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Pr088 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:56:
[...]

Je bedoelt met belastingaspect Box-3-vermogensbelasting! Aha! Ja dat scheelt dan wel weer (een beetje).
Het antwoord is ja en laat dat beet je maar weg

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
duysa01 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:06:
[...]

Ik kan de toppen boven 2400 afvangen met de wasmachine en de vaatwasser. Je advies helpt om te gaan voor de zendure. Blijven twee vragen voor me over:

Ik zou het liefst de zendure in de schuur zetten, maar dat is 15 meter van de meterkast af. Is dat mogelijk?
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Let wel op een evt. voltagedrop, ik kreeg foutmeldingen in de garage omdat er daar maar +-227-228V was. Sinds ik er dedicated stopcontacten voor heb die melding nooit meer gezien.

En de Zendure P1-meter die er aan komt (hoop hem morgen of zaterdag te ontvangen) heeft als het goed is een grote range.
En in de wintermaanden met weinig opbrengst van de zonnepanelen, is dan handelen op de day-ahead markt nog wel zinvol?
Wel tot de salderingsregeling voorbij is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:11
clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:58:
Terugverdientijd vind ik niet interessant...
Helemaal prima, moet je zelf weten, is voor de meeste mensen (die na overwegen toch niet aanschaffen) wel het belangrijkst.
...want dit vraag ik ook niet wat de terugverdientijd van mijn auto is.
Snap de relatie niet, maar als je zou willen kun je de tijdswinst van de auto (ten opzichte van lopen, fiets, OV) wel uitdrukken in euro's.
Bv met mijn vorige werk was de auto 40 minuten rijden en het OV ruim 100 minuten. Dat is 2 uur per dag, c.q. 40 uur per maand, keer 25 euro = 1000 euro, daar heb je een meer dan prima gezinsauto voor.
Als je auto in jaar 5 jaar 12000 afschrijft en 12000 overige kosten heeft, is de terugverdientijd 2 jaar en rij je de laatste 3 jaar gratis.
En dan kunnen we tijdswinst voor bv boodschappen, kinderen naar opvang/school, familiebezoekjes, etc, etc er nog bij optellen.
Nog los van minder makkelijk in euro's uit te drukken voordelen (bv flexibiliteit, mogelijkheid tot betere baan (verder weg), of juist verder weg wonen (goedkoper, ruimer)).
Grote kans dat ik die baan en mn huidige huis zonder auto dus überhaupt niet had gehad.
In sommige (veel) situaties is de auto echt wel een aanwinst, mits je die inzet voor "waardevolle" doelen.

Bij een accu heb ik al dit soort positieve voordelen imo niet. Hooguit het gevoel goed bezig te zijn (voor klimaat/netbeheerder/overheid/energiemaatschappij), maar die waardeer ik niet zo hoog (in euro's).
Dit kan natuurlijk ook per situatie/persoon verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:13
mitsumark schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:16:
[...]
Helemaal prima, moet je zelf weten, is voor de meeste mensen (die na overwegen toch niet aanschaffen) wel het belangrijkst.

[...]

Voor mij was dat totaal niet belangrijk, ik heb ook niet gerekend of ik het ooit terugverdien.

Voor mij was noodstroom het belangrijkste omdat hier nogal eens de stroom uitvalt. Wij hebben hier nog van die nostalgische bovenleiding met palen die wel eens omver worden gereden of een zwaan die voor kortsluiting zorgt of dat er een paal moet worden vervangen en dus de stroom eraf gaat.

Maar na het stoppen van de saldering zal ik met maximaal eigen verbruik ook wel weer wat besparen, en daarnaast is het ook leuk om te hebben. En als het geld op de bank staat betaal je ook nog eens belasting. Zo heeft een ieder zo zijn eigen reden voor een thuisaccu. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 12:06

bert pit

asdasd

mitsumark schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:16:
[...]

[...]
Snap de relatie niet, maar als je zou willen kun je de tijdswinst van de auto (ten opzichte van lopen, fiets, OV) wel uitdrukken in euro's.
Bv met mijn vorige werk was de auto 40 minuten rijden en het OV ruim 100 minuten. Dat is 2 uur per dag, c.q. 40 uur per maand, keer 25 euro = 1000 euro, daar heb je een meer dan prima gezinsauto voor.
Als je auto in jaar 5 jaar 12000 afschrijft en 12000 overige kosten heeft, is de terugverdientijd 2 jaar en rij je de laatste 3 jaar gratis.
En dan kunnen we tijdswinst voor bv boodschappen, kinderen naar opvang/school, familiebezoekjes, etc, etc er nog bij optellen.
Nog los van minder makkelijk in euro's uit te drukken voordelen (bv flexibiliteit, mogelijkheid tot betere baan (verder weg), of juist verder weg wonen (goedkoper, ruimer)).
Grote kans dat ik die baan en mn huidige huis zonder auto dus überhaupt niet had gehad.
In sommige (veel) situaties is de auto echt wel een aanwinst, mits je die inzet voor "waardevolle" doelen.

Bij een accu heb ik al dit soort positieve voordelen imo niet. Hooguit het gevoel goed bezig te zijn (voor klimaat/netbeheerder/overheid/energiemaatschappij), maar die waardeer ik niet zo hoog (in euro's).
Een en ander hangt ook samen met de fase van ontwikkeling waarin je je bevindt, althans volgens Maslow.

De fase waarin je je bevindt is relevant omdat die bepaalt welke behoeften op dat moment het belangrijkst voor je zijn en dus of een investering zoals een thuisaccu logisch, noodzakelijk of juist overbodig voelt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08 19:53
Taro schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Let wel op een evt. voltagedrop, ik kreeg foutmeldingen in de garage omdat er daar maar +-227-228V was. Sinds ik er dedicated stopcontacten voor heb die melding nooit meer gezien.

En de Zendure P1-meter die er aan komt (hoop hem morgen of zaterdag te ontvangen) heeft als het goed is een grote range.

[...]

Wel tot de salderingsregeling voorbij is.
Begrijp ik het dan goed dat de accu in de wintermaanden bijna geen functie meer heeft omdat de zonnepanelen weinig opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
duysa01 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:55:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat de accu in de wintermaanden bijna geen functie meer heeft omdat de zonnepanelen weinig opleveren?
Nee, je kunt met een dynamisch contract 's winters ook op goedkope momenten stroom afnemen, die je op dure uren gebruikt. Met een vast contract, met vaste kwh-prijzen is het 's winters inderdaad niet interessant. Dan doe je het om terugleverkosten van je zonnepanelen 's zomers te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
Pr088 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:00:
[...]

Nee, je kunt met een dynamisch contract 's winters ook op goedkope momenten stroom afnemen, die je op dure uren gebruikt. Met een vast contract, met vaste kwh-prijzen is het 's winters inderdaad niet interessant. Dan doe je het om terugleverkosten van je zonnepanelen 's zomers te voorkomen.
Bij een verbruik van 5.760 kWh heb ik hierdoor mijn aankoopkosten met ca € 350 kunnen verlagen
Dus gemiddels ca € 0,06 per kWh. En mijn verbruik vindt plaatst in de periode november - februari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 18:32
De dc lader is echt nog veel te duur! 4500,- Daarbij heeft het alleen zin als je een ev heb welke bidirectioneel kan laden. Dan zou ik voor een 8 of 19 kWh batterij gaan en de rest is de auto. De batterij is er dan voor als ik weg ben en er noodstroom nodig is of om mijn zonnepanelen op te vangen.
De Zappi is voorlopig prima met mijn ev6.

Als ik over een aantal jaar misschien richting een andere ev ga, ga ik er vanuit dat die allemaal bidirectioneel kunnen laden en dat de dc lader enorm in prijs gedaald is. Dan zeker het bekijken waard. Alles volledig geïntegreerd is natuurlijk het beste.

"May The Force be with me"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Darth_Fedor schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:48:
De dc lader is echt nog veel te duur! 4500,- Daarbij heeft het alleen zin als je een ev heb welke bidirectioneel kan laden. Dan zou ik voor een 8 of 19 kWh batterij gaan en de rest is de auto. De batterij is er dan voor als ik weg ben en er noodstroom nodig is of om mijn zonnepanelen op te vangen.
De Zappi is voorlopig prima met mijn ev6.

Als ik over een aantal jaar misschien richting een andere ev ga, ga ik er vanuit dat die allemaal bidirectioneel kunnen laden en dat de dc lader enorm in prijs gedaald is. Dan zeker het bekijken waard. Alles volledig geïntegreerd is natuurlijk het beste.
Heb een CHAdeMO stekker dus dc viel helaas af en inderdaad duur, ondanks dat een nissan Leaf V2G heeft.

Nu de 11 kW ac genomen want alles geïntegreerd:

• Green power charging with Sigenergy home energy solution
• Data tracking & scheduled charging on mySigen App
• Dynamic load management to prevent overload, user-friendly charging*
• Easy installation with less steps and top/bottom entry option
• Integrated residual current failure protection reduces installation costs
• IP65 and wall/pole-mounted installation provide high adaptability

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook met CHAdeMO is het in Nederland niet toegestaan om V2G of V2H te gebruiken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Over LFP en het wel/niet bestaan van brandgevaar:

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 09-07-2025 21:23 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kan iemand deze video eens doorsturen naar de diverse brandweer eenheden en veiligheidsregio's? Er gaan nogal wat sprookjes rond en dit is een mooie debunk van die sprookjes.

Edit: Laatst gesproken met iemand van een veiligheidsregio (hij is militair en bomopruimer) en hij hield ook vol dat alle batterijen brandgevaarlijk en explosiegevaarlijk zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door daemonix op 10-07-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-08 21:58
daemonix schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:19:
Ook met CHAdeMO is het in Nederland niet toegestaan om V2G of V2H te gebruiken.
Toch wordt er nu door Urgenda een V2H pilot gedraaid met een bidirectionele lader en Chademo auto's.

[ Voor 4% gewijzigd door Sportmind op 10-07-2025 10:54 ]

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sportmind schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:54:
[...]

Toch wordt er nu door Urgenda een V2H pilot gedraaid met een bidirectionele lader en Chademo auto's.
Een pilot is iets anders (want vooraf toestemming geregeld!) dan het zo maar gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:11

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Zojuist de aanbieding via VEH ontvangen.

Een Sessy 5,2kWh inclusief installatie voor €3995,-

Op de site van Sessy zelf kost de losse batterij €3550,- dus vraag mij eerlijk gezegd af of dit een goede deal is.
Veel installatie werk zit er volgens mij niet bij.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:50:

Edit: Laatst gesproken met iemand van een veiligheidsregio (hij is militair en bomopruimer) en hij hield ook vol dat alle batterijen brandgevaarlijk en explosiegevaarlijk zijn.
Daar heeft die militair toch gewoon gelijk in. Dat wordt namelijk ook in dat filmpje gezegd.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Daar heeft die militair toch gewoon gelijk in. Dat wordt namelijk ook in dat filmpje gezegd.
Nee, dat wordt niet gezegd over LFP. Wel dat als er brand is door een andere oorzaak, deze ook kunnen branden. Dat is een heel andere case dan dat ze de brand of explosie kunnen starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-08 17:52
daemonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Nee, dat wordt niet gezegd over LFP. Wel dat als er brand is door een andere oorzaak, deze ook kunnen branden. Dat is een heel andere case dan dat ze de brand of explosie kunnen starten.
De vergelijking met een blok hout is wel de meest duidelijke, ja het kan branden, maar het gaat niet uit zichzelf aan. Slechte bekabeling kun je een batterij niet kwalijk nemen, dat kan overal plaats vinden.

Het gas is wel een probleem, als een batterij door externe omstandigheden gaat koken, dan is het gas wat vrijkomt voor 48% H2, en dat kan problematisch zijn. Wederom, als je een blok hout heet genoeg maakt gaat die ook gas produceren, houtgas, wat ook redelijk potent is ;)

Voor een brandweer is het zeker goed om te weten dat dergelijke stoffen aanwezig zijn als er brand is. Blijft de vraag of de 10 bussen haarlak die mevrouw zalkc op zolder opslaat als voorraad niet meer risico opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:20:
[...]

Volgens mij zei het dat wel ergens aan het eind. Ik heb niet alles goed kunnen volgen. Zijn verhaal was voornamelijk dat de BMS het goed beschermde.
Vaak het woord kortsluiting gehoord. Een goede kortsluiting en iedere accu knalt of brand. En dat bedoelde de brandweerman.
Dat kan gewoon eens gebeuren in de praktijk. Vroeger eens meegemaakt met een collega die kortsluiting maakte bij een heftrucaccu. Je wilt het verder niet weten.
Daarom ben ik ook niet zo'n fan om zelf thuisaccu's te bouwen en samen te stellen. Weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:35:
[...]

Volgens mij zei het dat wel ergens aan het eind. Ik heb niet alles goed kunnen volgen. Zijn verhaal was voornamelijk dat de BMS het goed beschermde.
Vaak het woord kortsluiting gehoord. Een goede kortsluiting en iedere accu knalt of brand. En dat bedoelde de brandweerman.
Dat kan gewoon eens gebeuren in de praktijk. Vroeger eens meegemaakt met een collega die kortsluiting maakte bij een heftrucaccu. Je wilt het verder niet weten.
Daarom ben ik ook niet zo'n fan om zelf thuisaccu's te bouwen en samen te stellen. Weet waar je mee bezig bent.
Ga het dan nog eens kijken.... Dan zul je zien dat je het mis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:49:
[...]

Ga het dan nog eens kijken.... Dan zul je zien dat je het mis hebt.
Ik heb de eerste 90 % gezien. Heeft hij in het laatste stukje nog wat laten zien. Bijvoorbeeld een kortsluiting veroorzaken. Zo nee, waar is het "bewijs".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
m-vw schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:01:

Op de site van Sessy zelf kost de losse batterij €3550,- dus vraag mij eerlijk gezegd af of dit een goede deal is.
Same, en de 10,4kWh kost all-in €6.456,- Die kost bij sessy 5500, dus ook opeens dubbele installatiekosten (+450 vs +950)?

Ook sessy:
Sessy is in 2,5 uur op te hangen door een van onze erkende installatiepartners.
Gemiddelde installatiekosten zijn € 500,-.

Beide opties lijken me niet echt interessant, financieel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Ik heb de eerste 90 % gezien. Heeft hij in het laatste stukje nog wat laten zien. Bijvoorbeeld een kortsluiting veroorzaken. Zo nee, waar is het "bewijs".
En waarom stop je op 90%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:11

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

mitsumark schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Same, en de 10,4kWh kost all-in €6.456,- Die kost bij sessy 5500, dus ook opeens dubbele installatiekosten (+450 vs +950)?

Ook sessy:
Sessy is in 2,5 uur op te hangen door een van onze erkende installatiepartners.
Gemiddelde installatiekosten zijn € 500,-.

Beide opties lijken me niet echt interessant, financieel gezien.
Ik vermoed dat ze worst case scenario installatiekosten een beetje verdelen over iedereen. Maar dat verklaart de extra kosten voor de 10,4 niet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
ter lering en vermaak

fire test lfp door een externe bron

YouTube: Sprinklered Test of an 83 kWh Energy Storage System Comprised of Lit...

overladen en kortsluiten van diverse types, lfp gaat pas bij 2 minuten kortsluiting vervormen. Normaal is je zekering dan wel stuk. na 10 minuten is de batterij zowat leeg . Je moet er niet met een bijl in hakken.

YouTube: Dangerous vs. Safe batteries, Explosion and fire test!

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 10-07-2025 21:41 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
m-vw schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:30:
[...]

Ik vermoed dat ze worst case scenario installatiekosten een beetje verdelen over iedereen. Maar dat verklaart de extra kosten voor de 10,4 niet.
Misschien is de 4k zonder echte winst (gemiddeld) en denken ze dat mensen die geld over hebben voor een grotere accu ook wel wat extra in de installatie pot kunnen doen, ondanks dat het evenveel werk is.
Je hebt natuurlijk wel dubbele capaciteit voor slechts 60% extra geld, vast genoeg mensen die dat een goede deal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:33
m-vw schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:01:

Ik heb dezelfde aanbieding gekregen. Zelf vind ik deze aanbieding niet interessant. Vooral omdat ik verwacht dat de prijzen nog omlaag gaan en we hebben nog steeds min of meer salderen. Het geeft wel een mooie vergelijking voor de toekomst.

Toevallig kwam gisteren iemand via marktplaats het oude speelhuisje ophalen van de kinderen. Hij heeft zijn eigen bedrijf in zonnepalen, thuisaccu's etc. Hij zag mijn zonnepanelen liggen en raakte zo aan de praat. zonder al te veel in details te treden zou ik ongeveer 7000 euro kwijt zijn voor het volgende:
- 12 optimizers voor huidige zonnepanelen (14 andere hebben al optimizers)
- zwaardere solaredge omvormer plaatsen ter vervanging van 2 verschillende omvormers
- 3 x module van 4.6 kWh accu
- interface voor back-up
- laadpaal elekrische auto (niet zeker of deze bij de prijs zat)
- Kabelwerk en meterkast aanpassen

Hij zou nog alles op de mail zetten. Dan heb ik wat meer details. Zal mij daarna wat beter inlezen, vooral met de dynamische tarieven en onbalans markt.

Moet daarbij zeggen dat ik niet heel diep in de materie zit. Met mijn beperkte kennis, vind ik dit aanbod toch een stuk beter dan VEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:18

MrFish

Untitled

Inmiddels draait mijn DIY thuisaccu vier maanden: 32 kWh opslag met 3x Victron MultiPlus 5000. Totale kosten waren alles bij elkaar ongeveer € 7000. Ik handel op de EPEX markt bij Tibber, aangestuurd door DESS. We hebben 22 zonnepanelen.

Onderstaand een screenshotje uit een spreadsheet waarin ik de opbrengst in detail bijhoud, inclusief de verschillende soorten verliezen (AC/DC, etc).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u5tO8RfnT9oO9ppLfM_8o65zrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6J5w2wOSU7Uh28fMuwlidHr1.png?f=fotoalbum_large

(Let op, de verliezen van Maart zijn niet helemaal betrouwbaar – die maand heb ik de opslag verdubbeld van 16 naar 32 kWh, waardoor de betreffende kWh-meters niet kloppen voor die maand.)

Om de kosten die ik met een vast contract gemaakt zou hebben te berekenen, ga ik uit van 25 ct/kWh, 13 ct/kWh TLK en 35% eigenverbruik.

Al met al in 4 maanden ruim €500 'bespaard'. Ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55

Fioravanti

Fioravantastisch!

MrFish schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:17:
Inmiddels draait mijn DIY thuisaccu vier maanden: 32 kWh opslag met 3x Victron MultiPlus 5000. Totale kosten waren alles bij elkaar ongeveer € 7000. Ik handel op de EPEX markt bij Tibber, aangestuurd door DESS. We hebben 22 zonnepanelen.

Onderstaand een screenshotje uit een spreadsheet waarin ik de opbrengst in detail bijhoud, inclusief de verschillende soorten verliezen (AC/DC, etc).

[Afbeelding]

(Let op, de verliezen van Maart zijn niet helemaal betrouwbaar – die maand heb ik de opslag verdubbeld van 16 naar 32 kWh, waardoor de betreffende kWh-meters niet kloppen voor die maand.)

Om de kosten die ik met een vast contract gemaakt zou hebben te berekenen, ga ik uit van 25 ct/kWh, 13 ct/kWh TLK en 35% eigenverbruik.

Ik heb ook een paar keer naar zelfbouw zitten kijken, maar dan weet ik nooit helemaal zeker of ik wel alle onderdelen heb uitgezocht voor een complete setup. Zeker met Victron lijken sommige dingen optioneel.
Hoe ziet jouw setup eruit? Of heb je dit toevallig al ergens beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Fioravanti schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Ik heb ook een paar keer naar zelfbouw zitten kijken, maar dan weet ik nooit helemaal zeker of ik wel alle onderdelen heb uitgezocht voor een complete setup. Zeker met Victron lijken sommige dingen optioneel.
Niet in detail, maar in Het grote Victron ontwerp topic komen regelmatig vergelijkbare setups voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:39
Gerardus1956 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:35:
[...]
Weet waar je mee bezig bent.
Deze is sowieso bij zelfbouw het belangrijkste!

Je ziet steeds meer vragen voorbij komen op de diverse forums die impliceren dat ‘het weten waar iemand mee bezig is’ dan ook steeds minder het geval is.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Fioravanti schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Zelfbouw begint met
Wat wil ik
Welke merk / type wil ik
Gewenste laad ontlaad vermogen, batterij grootte, ook offgrid mogelijk?
Materiaal lijst
Ontwerp schema's , opstelling
Aanpassing materiaallijst
Check
Gooi de zaak op Tweakers :)

Bij helemaal zelfbouw heb je een flinke hoeveelheid (speciaal) gereedschap nodig wat niet elke klusser in huis heeft. Ik kan bv van mijn werk beschikken over perstangen, moment sleutels /schroevendraaiers installatie tester thermografie camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Ersus schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Deze is sowieso bij zelfbouw het belangrijkste!

Je ziet steeds meer vragen voorbij komen op de diverse forums die impliceren dat ‘het weten waar iemand mee bezig is’ dan ook steeds minder het geval is.
Wat mij nu wel duidelijk is geworden, het in elkaar zetten van een DIY kit van Seplos op Gobell is niet zo spannend en best leuk om te doen. Als je een voltmeter hebt en de juiste momenten gebruikt kan daar niet veel mis gaan. Hoewel het tegenwoordig niet veel duurder is om 3x een Dyness of Deye unit van 5.12 kWh te kopen.

Waar ik fouten gemaakt heb is in de aansluiting, een kabel niet fixeren op een plek waar beweging kan plaatsvinden en daardoor zichzelf kon loswrikken wat leidde tot een los contact, iets op de muur willen vastzetten en onder een WCD gaan boren en daarbij in de elektrabuis terechtkomen, de omvormer hangt 1 graad scheef omdat ik de keilbouten net iets mis had geboord. Eigenlijk allemaal basisdingen die fout zijn gegaan, omdat het niet je dagelijkse werk is.

Wat gewoon een nadeel is en blijft is dat je vrij moeilijk zelf componenten kan inkopen en die door een elektriciën aan kan laten sluiten. Wat ook logisch is, want hoe kun die garantie geven op een systeem wat die eigenlijk niet kent. Dus zit je al snel weer vast aan de partijen die de hoofdprijs willen en alleen met eigen apparatuur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
MrFish schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:17:

[Afbeelding]

Extrapoleren geeft 5 jaar terugverdientijd, dat zou mooi zijn (al is de toekomst onzeker, hopelijk kom je in de buurt).
Zelfbouw is daarmee wellicht nog wel lonend, anders heb je voor 7k misschien 15kWh opslag, en dan loont het al een stuk minder / wordt de toekomst onzekerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
habbekrats schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Zelfbouw begint met
Wat wil ik
Welke merk / type wil ik
Materiaal lijst
Check

Bij helemaal zelfbouw heb je een flinke hoeveelheid (speciaal) gereedschap nodig wat niet elke klusser in huis heeft. Ik kan bv van mijn werk beschikken over perstangen, moment sleutels /schroevendraaiers installatie tester thermografie camera.
Klopt aardig :D

Ik heb dus nadat ik mijn verhaal hier had geplaatst ook de DC-kabels laten persen. Die kwamen kant en klaar op lengte aan met het juiste oog erop. Voor het moment heb ik eerst de instelling op de schroefmachine gebruikt, en later een momentsleutel geleend om alles na te lopen.

Ook de thermografie camera had ik kunnen gebruiken. Hierboven had ik het al over een losgewrikte aansluiting. Ik heb een kast om de accu staan en hierop had ik de werkschakelaar geplaatst. Deze kast moest een paar keer aan de kant om een backup aansluiting te maken. Hierdoor is de kabel gaan loswrikken, wat met een klemmetje of buisje nooit was gebeurd.
Op een bepaald moment zag ik dat de accu bij 80% stopte met opladen. Bij het doormeten zag ik 55.1V bij de omvormer en 53.8V bij de accu, dat is wel heel veel verlies op 1 meter kabel. De kabel was erg warm bij de schakelaar, voelde als >50 graden. Toen ik de werkschakelaar om wilde zetten om de aansluiting te controleren lukte dat al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
zalkc schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Wat mij nu wel duidelijk is geworden, het in elkaar zetten van een DIY kit van Seplos op Gobell is niet zo spannend en best leuk om te doen. Als je een voltmeter hebt en de juiste momenten gebruikt kan daar niet veel mis gaan. Hoewel het tegenwoordig niet veel duurder is om 3x een Dyness of Deye unit van 5.12 kWh te kopen.

Waar ik fouten gemaakt heb is in de aansluiting, een kabel niet fixeren op een plek waar beweging kan plaatsvinden en daardoor zichzelf kon loswrikken wat leidde tot een los contact, iets op de muur willen vastzetten en onder een WCD gaan boren en daarbij in de elektrabuis terechtkomen, de omvormer hangt 1 graad scheef omdat ik de keilbouten net iets mis had geboord. Eigenlijk allemaal basisdingen die fout zijn gegaan, omdat het niet je dagelijkse werk is.

Wat gewoon een nadeel is en blijft is dat je vrij moeilijk zelf componenten kan inkopen en die door een elektriciën aan kan laten sluiten. Wat ook logisch is, want hoe kun die garantie geven op een systeem wat die eigenlijk niet kent. Dus zit je al snel weer vast aan de partijen die de hoofdprijs willen en alleen met eigen apparatuur werken.
Het is ook zeker niet lastig om wat gaten te boren en dingen vast te zetten en te koppelen aan elkaar.
Lastig wordt het bij de configuratie.

Bij koppeling met backup functie moet je ook fase synchronisatie de kans geven.
Je cellen monitoren ook al doet je BMS dat voor je, altijd even kijken welke cellen 'runners' zijn en je absorptie daarop aanpassen voordat je constant met 'over voltage' alarm van doen krijgt.
Lasten verdeling op de fases of dimensionering van kabels.

Er zijn voldoende zaken die vergeten worden vooraf en voor veel vragen zorgen achteraf, wat op zich niet erg is. Maar het is en blijft best belangrijk om te weten wat men doet en vooral het waarom.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

mitsumark schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Extrapoleren geeft 5 jaar terugverdientijd, dat zou mooi zijn (al is de toekomst onzeker, hopelijk kom je in de buurt).
Zelfbouw is daarmee wellicht nog wel lonend, anders heb je voor 7k misschien 15kWh opslag, en dan loont het al een stuk minder / wordt de toekomst onzekerder.
In de wintermaanden verwacht ik minder of geen winst, maar we gaan het zien. Er zijn hier vast wel anderen met vergelijkbare systemen die daar wel iets over kunnen zeggen. Voor deze conservatie schatting ga ik ervan uit dat ik, met salderen, €130 per maand bespaar in de zomermaanden (zeg: 7 maanden per jaar), en verder niets, dus afgerond € 900 per jaar. Dat kan ik in ieder geval dit en volgend jaar nog volhouden, dat is al €1800.

Als het salderen is afgelopen, wordt het een ander verhaal. Dan moet ik het hebben van zelfconsumptie en (m.i. vooral) het zo goed mogelijk verkopen van mijn PV-opwek in de zomer. Ik exporteer jaarlijks bruto zo'n 4200 kWh (import: 5200 kWh). Met een vast contract is dat in '27 zo goed als niks waard (< 1 ct/kWh), terwijl mijn gemiddelde verkoopprijs nu zo'n 13-15 ct/kWh is (ex btw en energiebelasting, dus representatief voor wat ik er in '27 voor zou krijgen). Dat is dan goed voor zo'n € 500-600 per jaar, exclusief het voordeel van verhoogde zelfconsumptie en goedkoop inkopen/het vermijden van dure uren. Dat brengt de totale terugverdientijd dan op zo'n 11 jaar, maar dat is dan wel een enigszins pessimistische schatting.

Mijn conclusie: je wordt er niet slapend rijk van, maar voor mij is de terugverdientijd redelijk – en een hobby mag ook geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
mitsumark schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:54:
[...]

We woonden voorheen op een klein appartement waar ik geëxperimenteerd heb met een Sessy 5kWh. Zodra je ook maar je huis wil koelen of zelfs verwarmd of verwarmen wil met een Airconditioner, of de wederhelft graag en dus veel bakt in de avonduren, dan is de Sessy 5kWh duur speelgoed als je bedenkt wat je betaald voor deze opslag die max €1,25 vast kan vasthouden aan energie. Het grotere broertje houdt dan met 10kWh € 2,50 vast aan energie. Verliezen buiten beschouwing gelaten.

Daarom dring ik altijd erg aan op het maken van een energieprofiel voor nu maar ook met data voor toekomstige aanschaffingen zoals een EV of volledige elektrificatie van je huishouden.

Na de verhuizing moest het dus wel snel anders en om de saldering nog mee te nemen installeerden we het nodige aan opslag. Dat was omdat ik wel wil proberen te bereiken dat we met ons verbruik in twee jaar al tussen de €8500 en €10000 euro ROI halen wat zeker niet onrealistisch is, dan zijn er twee jaar afgeschreven. De resterende ROI looptijd is dan nog koffiedik kijken maar hoopten we voor 2030 wel grotendeels te halen.

De Tibber afrekeningen liegen er niet om.
De eerste tijd ben je nog aan het experimenteren met instellingen en als je de draai hebt dan gaat het steeds beter en sluit je beter aan op je eigen energieprofiel en in- en verkoop van kWh's.

Vandaag koos ik 5 uren om mee te nemen ondanks dat de zon zich laat zien en de PV tussen de 7kW en 15kW vermogen levert. NodeRed stel ik dan zo in dat de Victrons op vol vermogen laden vanuit mix grid en PV en schakelen op de ingestelde tijd terug naar NOM om resterende PV nog mee te nemen.

Het liefst laad ik tegen 0ct of lager (kaal tarief) ivm het salderingsdeficit waar we door omvang en strategie mee te maken hebben. Tibber saldeert per kalenderjaar en betaald dus iedere maand de factuur volledig uit en factureert na het jaar achteraf de terugbetaling van de EB en BTW. Middels grid kWh's laden aan 15ct, streep ik 15ct salderingsdeficit weg. Op die manier heb je tenminste nog een kWh gekregen voor die 15ct die je toch al moest betalen als je salderingsdeficit hebt.

Zijn er dagen zonder 0ct kaal tarief dan overbrug ik die met de opslag en PV en lever dan de hoogste uurtjes nog kWh's terug. Is PV en opslag niet dekkend dan laad ik aan iets boven de 15ct all in en houdt lopende kosten toch nog ontzettend laag.

De huidige setup met 39*450Wp en 150kWh opslag koste met zelf installatie €27.000 en de volgende bestelling van extra panelen 455Wp 450Wp zit in de pijplijn.

Als je volledig elektrisch bent ingericht wat betreft verwarming en warm water en overweegt om een EV aan te schaffen of al een EV bezit en thuis kan laden, dan is het altijd interessant voldoende opslag en veel PV beschikbaar te hebben, uiteraard met voldoende omvormer vermogen om die capaciteit wel daarheen te krijgen waar je hem wil hebben.

Des te hoger je elektriciteitsverbruik des te sneller verdien je de installatie terug en het geeft je veel speelruimte om aan lage tarieven te laden in de winter. Natuurlijk zijn dat niet altijd genoeg uren om de lading te dekken maar desalniettemin heb je mogelijkheden om je installatie flexibel in te zetten.

Ik deelde dit reeds in andere topics.
Nu halen we met 13000kWh verbruik en 15000kWh opwek en de opslag een negatieve stroomrekening van:
** Consumptie, maand en opbrengst **
902 kWh maart: -€26,-
1059 kWh april: -€178,-
1164 kWh mei: -€406,-
1264 kWh juni: -€420,-
450 kWh juli: -€126,- (actueel)

Een medetweaker wees me op de beperking van de huisaansluiting, maar mijn tegenargument is heel simpel: Als ik de (toekomstige) EV thuis oplaadt op welk tijdstip dan ook heb ik met die beperking van de huisaansluiting niets van doen!

Wel met het willen laden en ontladen tegen attractieve grid tarieven, dit beperkt me dan tot het vermogen beschikbaar vanuit grid en met laden in som met wat de PV toevoegt, en uiteraard het laad- ontlaadvermogen van de Victron installatie, zij het met MPPT's etc.

Intern is het op ten duur de bedoeling, mits nog verkrijgbaar, de mp2 8000VA parallel uit te breiden en zo een beschikbaar vermogen van minimaal 40kW te bereiken. Daarmee kun je een EV al aardig snel laden en je huis voorzien van voldoende vermogen.

En wanneer de salderingsregeling voorbij is dan loont teruglevering naar het grid nog steeds, mits de tarieven nog even blijven zoals ze zijn en er geen capaciteitstarief wordt ingevoerd of andere regelingen die het onaantrekkelijk maken nog terug te leveren. €0,1137 is het gemiddelde aan kWh kaal tarief behaald tot nu met handmatige bediening via NodeRed.

Ook na de salderingsregeling loont een aardige installatie als je een hoog stroomverbruik in huis hebt.
Het is volledig afhankelijk van jouw energieprofiel nu maar ook later, mocht je nog geen EV hebben en in overweging zijn er een toekomstig aan te schaffen.

[ Voor 0% gewijzigd door Ersus op 12-07-2025 16:02 . Reden: ** toegevoegd ** ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
habbekrats schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Zelfbouw begint met
Wat wil ik
Welke merk / type wil ik
Materiaal lijst
Check

Als je gaat zelfbouwen probeer dan deze volgorde aan te houden:
  1. URS
  2. FS
  3. DS eventueel opsplitsen in SDS en HDS
  4. DR
  5. DQ
  6. Commissioning
  7. Testen

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
John245 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Als je gaat zelfbouwen probeer dan deze volgorde aan te houden:
  1. URS
  2. FS
  3. DS eventueel opsplitsen in SDS en HDS
  4. DR
  5. DQ
  6. Commissioning
  7. Testen
Weet het niet zeker maar bedoel je dit? Kun je een volgende keer de naam en link naar je methodiek erbij doen?

User requirements specs
Functional specs
Hardware/software design specs
Design review
Design qualification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
zalkc schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:57:
[...]

Weet het niet zeker maar bedoel je dit? Kun je een volgende keer de naam en link naar je methodiek erbij doen?

User requirements specs
Functional specs
Hardware/software design specs
Design review
Design qualification
Dit bedoelde ik zeker.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:33
zalkc schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:19:
[...]

De vergelijking met een blok hout is wel de meest duidelijke, ja het kan branden, maar het gaat niet uit zichzelf aan. Slechte bekabeling kun je een batterij niet kwalijk nemen, dat kan overal plaats vinden.

Het gas is wel een probleem, als een batterij door externe omstandigheden gaat koken, dan is het gas wat vrijkomt voor 48% H2, en dat kan problematisch zijn. Wederom, als je een blok hout heet genoeg maakt gaat die ook gas produceren, houtgas, wat ook redelijk potent is ;)

Voor een brandweer is het zeker goed om te weten dat dergelijke stoffen aanwezig zijn als er brand is. Blijft de vraag of de 10 bussen haarlak die mevrouw zalkc op zolder opslaat als voorraad niet meer risico opleveren :)
Acht de 30 liter whisky en rum die in mijn houten kast staat wil ook best branden evenalsde ruim 10 liter reserve frituurvet die in de voorraadkast staat.
En ook de 20 flessen camping gas zijn bij een brand wel een probleem. Waarschijnlijk een groter probleem dan een niet te blussen accu. Want de flesjes zijn dan maar een 0.75 liter gas maar wel in vloeibare vorm. Als die busjes barsten en het wordt in 1 keer gas vorm. En daar wil ik niet naast staan.

Zo heeft ieder huishouden wel een lading brandgevaar spul staan waar ze niet eens bij stil staan.

Anyway. Is er ergens een lijst met de goedkoopste prijs per kWh accu's? Ik wil pas een accu in 2026 maar wil hem ook pas als ik 2 a 3 kWh per dag kan gebruiken voor minder als 750 euro. Want ik wil. Iet een zonnepaneel scenario dat ik niet meer terug verdien. Met 750 euro is de tvt 5 jaar wat ook de garantietermijn van velen is. Daarna kan ik dus mijñ panelen pas gaan terugverdienen.

De goedkoopste optie die ik tot nu toe gezien heb is een grote 48v 2.5 kWh camper accu met een lader van een paar tientjes en omvormer naar het net die constant 200 watt terug levert. Maar ik heb geen vertrouwen in elk van de 3 onderdelen dat ze lang mee gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 13-07-2025 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
computerjunky schreef op zondag 13 juli 2025 @ 05:01:
[...]

Acht de 30 liter whisky en rum die in mijn houten kast staat wil ook best branden evenalsde ruim 10 liter reserve frituurvet die in de voorraadkast staat.
En ook de 20 flessen camping gas zijn bij een brand wel een probleem. Waarschijnlijk een groter probleem dan een niet te blussen accu. Want de flesjes zijn dan maar een 0.75 liter gas maar wel in vloeibare vorm. Als die busjes barsten en het wordt in 1 keer gas vorm. En daar wil ik niet naast staan.

Zo heeft ieder huishouden wel een lading brandgevaar spul staan waar ze niet eens bij stil staan.

Anyway. Is er ergens een lijst met de goedkoopste prijs per kWh accu's? Ik wil pas een accu in 2026 maar wil hem ook pas als ik 2 a 3 kWh per dag kan gebruiken voor minder als 750 euro. Want ik wil. Iet een zonnepaneel scenario dat ik niet meer terug verdien. Met 750 euro is de tvt 5 jaar wat ook de garantietermijn van velen is. Daarna kan ik dus mijñ panelen pas gaan terugverdienen.

De goedkoopste optie die ik tot nu toe gezien heb is een grote 48v 2.5 kWh camper accu met een lader van een paar tientjes en omvormer naar het net die constant 200 watt terug levert. Maar ik heb geen vertrouwen in elk van de 3 onderdelen dat ze lang mee gaan.
Het heeft weinig zin om nu al te kijken voor volgend jaar vrees ik. En ik zou eerst helderder zien te krijgen wat je er allemaal mee wil. Een thuisaccu is maar een onderdeel van een compleet systeem met veel variabelen. En daarbij is het gewoon afwachten welk onzalig plan het volgende kabinet weet te verzinnen bij einde salderen. Wat mij betreft laten ze de situatie zoals die is en zorgen ze alleen voor huurders dat daar een oplossing voor komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@computerjunky Als voorbereiding zou je alvast meer pv leggen indien mogelijk. Panelen en omvormers zijn nu nog btw vrij. 2e panelen zijn achterlijk goedkoop 50 euro voor een 400+ watt paneel is al gewoon.

Er bestaat een redelijke kans dat volgend jaar de btw vrijstelling 21% verdwijnt.
Meneer ketelklets heeft er afgelopen dagen een video over gemaakt. YouTube: 2025 solar bodemprijzen

Helemaal als jezelf kunt leggen is het spotgoedkoop en verdien je ze makkelijk terug met allen zelfconsumptie.

Ik heb vorig jaar 5280 wp gelegd op platdak constructie ~ 2200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
zalkc schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Het heeft weinig zin om nu al te kijken voor volgend jaar vrees ik. En ik zou eerst helderder zien te krijgen wat je er allemaal mee wil. Een thuisaccu is maar een onderdeel van een compleet systeem met veel variabelen. En daarbij is het gewoon afwachten welk onzalig plan het volgende kabinet weet te verzinnen bij einde salderen. Wat mij betreft laten ze de situatie zoals die is en zorgen ze alleen voor huurders dat daar een oplossing voor komt.
Wat ik wil is vrij simpel. Ik heb maar 2 doelen. De panelen sneller terugverdienen en nacht verbruik afdekken. Hievoor is een 2.5 a 3 kWh accu voldoende (mits volledig te ontladen) maar met het te halen eigen verbruik mag het niet meer als 750 kosten.
Het extra eigen verbruik zal niet meer zijn als 550 a 600 kWh.

Zaken als dynamisch en laden en ontladen zit ik niet op te wachten gezien een aanzienlijk deel van mij verbruik in de avond en nacht is wanneer je met dynamisch soms wel 50 cent per kWh betaald.

Het kan compleet p1 gestuurd maar ook fixed ontladen en laden bia alleen een homewizzard stekker is ook acceptabel.

Grootste punt is puur prijs en betrouwbaarheid enzo off hands mogi. Ik wil er niet te veel mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
habbekrats schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:22:
@computerjunky Als voorbereiding zou je alvast meer pv leggen indien mogelijk. Panelen en omvormers zijn nu nog btw vrij. 2e panelen zijn achterlijk goedkoop 50 euro voor een 400+ watt paneel is al gewoon.

Er bestaat een redelijke kans dat volgend jaar de btw vrijstelling 21% verdwijnt.
Meneer ketelklets heeft er afgelopen dagen een video over gemaakt. YouTube: 2025 solar bodemprijzen

Helemaal als jezelf kunt leggen is het spotgoedkoop en verdien je ze makkelijk terug met allen zelfconsumptie.

Ik heb vorig jaar 5280 wp gelegd op platdak constructie ~ 2200 euro.
Ik heb nu 3120 liggen maar een jaar verbruik van 2200 waarvan ongeveer 1900 per jaar het net terug op gaat.

Bijleggen op noord zou helpen voor meer eigen verbruik voor 3 a 4 uur maar niet heel het jaar. Al met al dus niet terug te verdienen in de huidige situatie. Bovendien heb ik ook maar een single fase 35a dus dat zou meer kosten met zich mee brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
computerjunky schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:08:
[...]

Wat ik wil is vrij simpel. Ik heb maar 2 doelen. De panelen sneller terugverdienen en nacht verbruik afdekken. Hievoor is een 2.5 a 3 kWh accu voldoende (mits volledig te ontladen) maar met het te halen eigen verbruik mag het niet meer als 750 kosten.

Zaken als dynamisch en laden en ontladen zit ik niet op te wachten gezien een aanzienlijk deel van mij verbruik in de avond en nacht is wanneer je met dynamisch soms wel 50 cent per kWh betaald.

Het kan compleet p1 gestuurd maar ook fixed ontladen en laden bia alleen een homewizzard stekker is ook acceptabel.

Grootste punt is puur prijs en betrouwbaarheid enzo off hands mogi. Ik wil er niet te veel mee bezig zijn.
Mocht je al een hybride omvormer voor laag voltage hebben kun je een Dyness/DEYE/Pylontech systeem opzetten https://www.nkon.nl/dynes...2-4kwh-thuisbatterij.html
Als je nog een andere omvormer moet dan wordt het snel prijziger, dan komt er al snel 500 euro bij. Maar dan is een plugin batterij mogelijk interessanter, zeker als je de installatie niet zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
zalkc schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Mocht je al een hybride omvormer voor laag voltage hebben kun je een Dyness/DEYE/Pylontech systeem opzetten https://www.nkon.nl/dynes...2-4kwh-thuisbatterij.html
Als je nog een andere omvormer moet dan wordt het snel prijziger, dan komt er al snel 500 euro bij. Maar dan is een plugin batterij mogelijk interessanter, zeker als je de installatie niet zelf doet.
Mijn omvormer is helaas niet accu ready.

Het ontlaad vermogen is voor het extra eigen verbruik ook niet erg interessant, Het gros zal max 250-450 watt zijn als ik naar de grafieken kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad90yU92fO1izqbOgv7bndlVOwA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JfHLuyk1gFRDLiyeP138okzg.png?f=user_large

Als ik kijk naar het aantal niet dekkende dagen qua opwek > nacht dan zou een extra capaciteit boven de 3.5 kWh echt maar 10-15% extra opleveren wat dus kostentechnisch niet erg interessant is.
Wat mogelijk wel interessant is is slijtage en capaciteitsverlies waarbij het wel weer rendabel kan worden een iets grotere asccu te halen dan dat ik nu nodig heb. Het liefst zo ik dus 3.5 bruikbare kWh hebben die na slijtage dan dus nog ruim voldoende is. Tenzij de prijs van een kleinere accu natuurlijk kosten technisch slimmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:21
computerjunky schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:54:
[...]

Mijn omvormer is helaas niet accu ready.

Het ontlaad vermogen is voor het extra eigen verbruik ook niet erg interessant, Het gros zal max 250-450 watt zijn als ik naar de grafieken kijk.

[Afbeelding]

Als ik kijk naar het aantal niet dekkende dagen qua opwek > nacht dan zou een extra capaciteit boven de 3.5 kWh echt maar 10-15% extra opleveren wat dus kostentechnisch niet erg interessant is.
Wat mogelijk wel interessant is is slijtage en capaciteitsverlies waarbij het wel weer rendabel kan worden een iets grotere asccu te halen dan dat ik nu nodig heb. Het liefst zo ik dus 3.5 bruikbare kWh hebben die na slijtage dan dus nog ruim voldoende is. Tenzij de prijs van een kleinere accu natuurlijk kosten technisch slimmer is.
Als je maar zo weinig vermogen en kWh nodig hebt, kun je toch ook met 12 volt uit de voeten, dat aanbod is wat ruimer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 12:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@reneeke1970 Welke uitvoering van een 12 V accu had je in gedachte?
Het aanbod aan autoaccu's is zeker wat ruimer, maar . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
reneeke1970 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:32:
[...]

Als je maar zo weinig vermogen en kWh nodig hebt, kun je toch ook met 12 volt uit de voeten, dat aanbod is wat ruimer
Mogelijk, mijn kennis is beperkt en mijn vookeur voor 48v kwam van het "feit" dat het wat efficienter is bij lage vraag van wat ik gelezen had en aangezien dat het gros van mijn situatie is leek dat me slim.

Alle opties staan nog open zolang het maar geld opleverd ipv geld kost. Ik had ook al gekeken naar 2 deep cycle camping accu's maar die zij ook niet heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:06
Als je dakruimte genoeg hebt dan serieus overwegen om ze tweedehands te kopen. Al twee keer 8x255Wp + omvormer + rails/haken gekocht voor 150€ via MP. Die zijn 165x99cm. Die van +400Wp zijn iets van 175x113cm.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, Nissan Leaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:53

de Peer

under peer review

Aziona schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:34:
Als je dakruimte genoeg hebt dan serieus overwegen om ze tweedehands te kopen. Al twee keer 8x255Wp + omvormer + rails/haken gekocht voor 150€ via MP. Die zijn 165x99cm. Die van +400Wp zijn iets van 175x113cm.
Dan zou ik toch eerder nieuw kopen. Dat is maar ietsje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 12:06

bert pit

asdasd

computerjunky schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:08:
[...]

De gemiddelde stroomprijs in de nacht zit op 0,0747 cent daar komt circa 13 cent aan btw en belasting bij. Dus hij zit soms ook op minder dan bovengenoemd. Ik kan mij niet herinneren dat hij ooit 0,5 euro was in de nacht, wel overdag.

Handelen met dynamische energie is de beste manier voor de particulier om geld te verdienen met een thuisaccu. Nom levert minder op. In 2027 wordt dat anders.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zat laatst een video te bekijken van Andrew Till / Mr EV over zijn nieuwe PV en Thuisaccu systeem. Je betaald in de UK overdag 29pence p/kWh en krijgt voor een terug geleverde kWh 15 pence, en voor nachtstroom betaal je 7 pence. Dat zijn toch bedragen waar je blij van wordt. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
PeterZ(on) schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:14:
Ik zat laatst een video te bekijken van Andrew Till / Mr EV over zijn nieuwe PV en Thuisaccu systeem. Je betaald in de UK overdag 29pence p/kWh en krijgt voor een terug geleverde kWh 15 pence, en voor nachtstroom betaal je 7 pence. Dat zijn toch bedragen waar je blij van wordt. :)
Dan wordt het verdienmodel wel positief. Vertelt hij ook waarom de prijsverschillen in het VK zo groot zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Dan wordt het verdienmodel wel positief. Vertelt hij ook waarom de prijsverschillen in het VK zo groot zijn?
Nee daar heeft hij het niet over gehad, ook niet over eventuele andere kosten, hij zei alleen dat hij er zeer tevreden over was en het eerder had moeten doen. Ging mij meer over het verschil met hier, een terug geleverde kWh is hier niets waard en daar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
computerjunky schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Mogelijk, mijn kennis is beperkt en mijn vookeur voor 48v kwam van het "feit" dat het wat efficienter is bij lage vraag van wat ik gelezen had en aangezien dat het gros van mijn situatie is leek dat me slim.

Alle opties staan nog open zolang het maar geld opleverd ipv geld kost. Ik had ook al gekeken naar 2 deep cycle camping accu's maar die zij ook niet heel goedkoop.
Is zeker waar, maar bij slechts 400 watt is een 12 volt omvormer nog efficiënter, en verbruikt ook maar 8 watt in standby.
Accu kun je gaan snuffelen in de camper wereld / forum.
En uiteraard is zelfbouw het goedkoopst.
Vier cellen van 300ah en je hebt al ruim 3 kWh.
4×70 euro, bms van 100,nog wat kabel en zekering en je bent klaar.
Wil je meer kWh, dan ga je naar 24 volt...
Maar wel met die grote cellen blijven werken, de kleintjes van 40/50/100 ah zijn in verhouding stuk duurder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:05:
@reneeke1970 Welke uitvoering van een 12 V accu had je in gedachte?
Het aanbod aan autoaccu's is zeker wat ruimer, maar . . .
Campers hadden tien jaar geleden al lfp ontdekt, dus op die forum moet je wezen, of in de watersport wereld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
PeterZ(on) schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Nee daar heeft hij het niet over gehad, ook niet over eventuele andere kosten, hij zei alleen dat hij er zeer tevreden over was en het eerder had moeten doen. Ging mij meer over het verschil met hier, een terug geleverde kWh is hier niets waard en daar wel.
Ik moet ook nog maar zien of een teruggeleverde kWh na het salderen niks meer waard is. Ik krijg nu netto (kale elektriciteitsprijs, dynamisch tarief, ex belasting) de afgelopen maand 4,5 cent terug. Met volledige productie op zuid-zuid-oost. Geen accu, dus relatief veel teruglevering op onrendabele(re) uren in de middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Pr088 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Ik moet ook nog maar zien of een teruggeleverde kWh na het salderen niks meer waard is. Ik krijg nu netto (kale elektriciteitsprijs, dynamisch tarief, ex belasting) de afgelopen maand 4,5 cent terug. Met volledige productie op zuid-zuid-oost. Geen accu, dus relatief veel teruglevering op onrendabele(re) uren in de middag.
Tibber heeft aangegeven dat ze blijven vergoeden zoals nu het geval is kaal voor iedere kWh die je injecteert.

Teruglevering verschuiven middels opslag maakte van iedere Wh 11,37ct aan deze kant, maar dat is dan ook pas lonend als je voldoende kWh's heen en weer schuift.

Met de huidige panelen prijs loont het alle dakvlakken vol te leggen en middels opslag te schuiven.
Valt de mogelijkheid voor injecteren weg dan is 'alleen leggen wat je verbruik afdekt' weer van toepassing.

Voor opslag ziet dat iets anders uit, daar kun je aan lage tarieven nog kWh's instoppen en die dan zelf verbruiken dan mag de opslag wat ruimer zijn dan dat ze nu meestal adviseren.

Immers kun je zo meerdere uren achter elkaar of zelfs verdeeld over enkele dagen de uren met 'hogere' tarieven overbruggen en op die manier je winst nemen in tijden van lage PV opwek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
reneeke1970 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Is zeker waar, maar bij slechts 400 watt is een 12 volt omvormer nog efficiënter, en verbruikt ook maar 8 watt in standby.
Accu kun je gaan snuffelen in de camper wereld / forum.
En uiteraard is zelfbouw het goedkoopst.
Vier cellen van 300ah en je hebt al ruim 3 kWh.
4×70 euro, bms van 100,nog wat kabel en zekering en je bent klaar.
Wil je meer kWh, dan ga je naar 24 volt...
Maar wel met die grote cellen blijven werken, de kleintjes van 40/50/100 ah zijn in verhouding stuk duurder
In principe heb ik niets tegen zelfbouw zolang het maar geen meterkast werk heeft (stekker dus) en ik niet een software pakket moet fixen om het te regelen. Het is immers in de basis vrij simpel tot je met software gaat sturen.

Kant en klaar is natuurlijk makkelijker maar het voordeel van een eigen systeem opzetten is dat als er 1 onderdeel faalt je dat makkelijk kan fixen/vervangen. Zo'n dichtgetimmerd systeem is toch meteen al een stuk duurder om te vervangen en repareren vrijwel onmogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 14-07-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
computerjunky schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:20:
[...]

In principe heb ik niets tegen zelfbouw zolang het maar geen meterkast werk heeft (stekker dus) en ik niet een software pakket moet fixen om het te regelen. Het is immers in de basis vrij simpel tot je met software gaat sturen.

Kant en klaar is natuurlijk makkelijker maar het voordeel van een eigen systeem opzetten is dat als er 1 onderdeel faalt je dat makkelijk kan fixen/vervangen. Zo'n dichtgetimmerd systeem is toch meteen al een stuk duurder om te vervangen en repareren vrijwel onmogelijk.
Tja.... Officieel mag een stekker maar tot 800 watt. Dan kom je in de thuis accu kant en klaar terecht.
Een victron heeft toch al snel een vaste aansluiting nodig. Zo moeilijk is dat toch niet een automaat erbij zetten in je meterkast.
Die mensen hierzo doen hun hele huis door omvormers sturen, dat vereist anders aansluiten, maar dat is niet nodig in een simpele vorm die alleen maar nom doet.
Ik heb mijn victron ook gewoon bij een pv omvormer automaat erbij gehangen, kan weinig mee fout gaan....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
reneeke1970 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Tja.... Officieel mag een stekker maar tot 800 watt. Dan kom je in de thuis accu kant en klaar terecht.
Een victron heeft toch al snel een vaste aansluiting nodig. Zo moeilijk is dat toch niet een automaat erbij zetten in je meterkast.
Die mensen hierzo doen hun hele huis door omvormers sturen, dat vereist anders aansluiten, maar dat is niet nodig in een simpele vorm die alleen maar nom doet.
Ik heb mijn victron ook gewoon bij een pv omvormer automaat erbij gehangen, kan weinig mee fout gaan....
800 watt is toch prima. Laden op de piek uren en traag ontladen in de avond en nacht . 800 watt is voor het gros van mijn verbruik prima.

Mijn idee is overigens op de gang groep waar alleen de gang verlichting en de schuur op is aangesloten. Een zo goed als prive groep dus want 12 watt aan lampen, de deurbel (hier is ook het stopcontact) en een schuur die nooit gebruikt word sinds ik al mijn gereedschap op accu gekocht heb.
Dit is ook meteen de beste locatie omdat ik hem daar hoog buiten de loopruimte op kan hangen. Ik woon niet groot dus ergens op de grond is ver van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:29
Ik zag de volgende website voorbij komen op Reddit.

Heeft iemand hier al van gehoord? Klinkt mooi, maar is het ook te mooi om waar te zijn?

https://balansenergie.nl/balans-batterij/

48kwh opslag voor een kleine 6000 euro in de btw. Het is dan wel een pilot zeggen ze.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Realest op 14-07-2025 21:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
The_Realest schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:34:

Heeft iemand hier al van gehoord? Klinkt mooi, maar is het ook te mooi om waar te zijn?

48kwh opslag voor een kleine 6000 euro in de btw. Het is dan wel een pilot zeggen ze.
Je betaalt voor de batterij maar gebruik wordt helemaal door balansenergie bepaalt. Jij doet de investering en je krijgt er niets voor terug... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:59

pvg

Jij investeert (6400 euro lijkt ca kostprijs), en balansenergie bepaalt wanneer er wordt geladen en ontladen. Vergelijkbaar met zonneplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 16:01

Tao

DPC DE_KOMETEN

Om voor btw aftrek in aanmerking te komen, moet je (laten) handelen met de batterij.
Je moet alleen nog niet in de KOR zitten, anders krijg je geen btw terug. (Of o.n.v. een evt, partner zetten.)
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Dat werkt dus net zo als b.v. Zonneplan met de onbalansmarkt.

Edit: ze spreken zichzelf op 1 punt wel tegen (het maximale systeem wat plaatsbaar is).

[ Voor 11% gewijzigd door Tao op 14-07-2025 21:59 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online

Je zit ook 2 jaar aan een dynamisch contract vast waarvan de voorwaarden niet bekend zijn. Lees ook even als je na 1 jaar bv er vanaf wilt.

Kan best een leuke gok zijn, de vraag is ook wat je later zelf in de software kan sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Je zit ook 2 jaar aan een dynamisch contract vast waarvan de voorwaarden niet bekend zijn. Lees ook even als je na 1 jaar bv er vanaf wilt.

Kan best een leuke gok zijn, de vraag is ook wat je later zelf in de software kan sleutelen.
Dynamisch contract is eigenlijk per definitie per maand opzegbaar VZIW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
daemonix schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:57:
[...]

klopt alleen daar hebben ze afkoop vergoeding van je goedkope batterij voor uitgevonden.
Bijvoorbeeld: als je na één jaar wilt stoppen, bedraagt de afkoopsom (€5.701 / 24) × 12 = €2.850,50 exclusief btw x 1.21 = 3.449,11 inclusief BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
pvg schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:45:
[...]

Jij investeert (6400 euro lijkt ca kostprijs), en balansenergie bepaalt wanneer er wordt geladen en ontladen. Vergelijkbaar met zonneplan?
Is dus niets voor een tweaker :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc

De componenten kosten rond de 6k, 48x EVE MB31 (denk ik gezien de 314Ah) = 3.000, Deye 12k = 1700 en de batterijbox kan voor 3x 350 = 1050

De kosten voor installatie en investering in de software moet anders worden terugverdiend, dat kan via het gekoppelde stroomcontract of een abonnement op de aansturing. Of ze willen echt eerst een pilot doen waar ze geld op toe leggen.

De omvormer is wel een lawaaiig apparaat kan ik je uit ervaring vertellen

48kWh is wel veel, dat is puur voor de handel lijkt me, niet voor je nachtgebruik in elk geval ;) En ik vraag mij af met de gestage toename van accu's in huishoudens of die onbalansmarkt wel interessant blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door zalkc op 14-07-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 16:01

Tao

DPC DE_KOMETEN

daemonix schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Als je de btw hebt teruggevraagd, zul je de constructie echter wel moeten voortzetten.
Anders wil de "Pluk-me-kaal dienst" :) ook nog wat terug ontvangen...

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:29
Bedankt voor de antwoorden 👍 klinkt vooralsnog beter dan dat het dus is! Zit voorlopig zelf nog goed, dus nog even aankijken wat de batterij markt gaat doen.

Prijzen zakken wel aardig lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-07 04:29
zalkc schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:17:
[...]

De componenten kosten rond de 6k, 48x EVE MB31 (denk ik gezien de 314Ah) = 3.000, Deye 12k = 1700 en de batterijbox kan voor 3x 350 = 1050……
Op de site heb ik geen merknaam van de batterijen gevonden: hoe weet je dat het 48x EVE MB31 betreft?

[ Voor 42% gewijzigd door Bse59 op 15-07-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Bse59 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Op de site heb ik geen merknaam van de batterijen gevonden: hoe weet je dat het 48x EVE MB31 betreft?
Er zijn 2 leveranciers die ik ken die 314Ah cellen leveren, EVE en CATL, en de eerste is toch echt bekender in de thuisaccu wereld.

Wat ik nog net even las in de FAQ, de batterij kan alleen worden geïnstalleerd op locaties die zonder trap bereikbaar zijn

[ Voor 15% gewijzigd door zalkc op 15-07-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
zalkc schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:06:
[...]

Er zijn 2 leveranciers die ik ken die 314Ah cellen leveren, EVE en CATL, en de eerste is toch echt bekender in de thuisaccu wereld.

Wat ik nog net even las in de FAQ, de batterij kan alleen worden geïnstalleerd op locaties die zonder trap bereikbaar zijn
1 module weegt 2x zoveel als een flinke wasmachine, 135kg til je niet zomaar ff naar boven.

Ik zie nog wel meer LFP batterijen van 314Ah: REPT, CABL, Lishen..

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 15-07-2025 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
mitsumark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:42:
[...]

Ik zie nog wel meer LFP batterijen van 314Ah: REPT, CABL, Lishen..
Ik zei daarom initieel ook "denk ik" , daarnaast heb ik de aanname alleen gebruikt om de prijs per cel te kunnen berekenen. En die aanname lijkt me nog steeds niet zo raar, EVE wordt gewoon veel gebruikt in combinatie met 16kWh DIY batterij systemen. En deze hele site ruikt gewoon als een grote order naar een chinees bedrijfje dat een paar honderd "branded" batterijen in elkaar heeft gezet. Bijvoorbeeld zoiets: https://hakadibattery.com...B6?variant=47878626476237

En Ali staat er natuurlijk ook vol mee.

Ze leveren dus gewoon tegen inkoopprijs en installeren dus "gratis" in ruil voor een 2 jarig dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

reneeke1970 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:07:
[...]
Officieel mag een stekker maar tot 800 watt.
Op een gedeelde groep is 800 de max inderdaad, maar op een eigen groep mag het meer dan 800 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
zalkc schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:17:
[...]

48kWh is wel veel, dat is puur voor de handel lijkt me, niet voor je nachtgebruik in elk geval ;) En ik vraag mij af met de gestage toename van accu's in huishoudens of die onbalansmarkt wel interessant blijft.
Voor diegene die het batterijpark beheert zal dat zeker interessant blijven. Zij incasseren de massa, de batterijbetaler deelt uiteindelijk met steeds meer andere batterijbetalers hun geldstroom en als zij veel batterijen beheren dan loont het beslist lijkt mij.

Voor de consument zal dit verhaal steeds minder interessant gaan worden, zakelijk op ten duur ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bse59
zalkc schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Ik zei daarom initieel ook "denk ik" , daarnaast heb ik de aanname alleen gebruikt om de prijs per cel te kunnen berekenen. En die aanname lijkt me nog steeds niet zo raar, EVE wordt gewoon veel gebruikt in combinatie met 16kWh DIY batterij systemen. En deze hele site ruikt gewoon als een grote order naar een chinees bedrijfje dat een paar honderd "branded" batterijen in elkaar heeft gezet. Bijvoorbeeld zoiets: https://hakadibattery.com...B6?variant=47878626476237

En Ali staat er natuurlijk ook vol mee.

Ze leveren dus gewoon tegen inkoopprijs en installeren dus "gratis" in ruil voor een 2 jarig dynamisch contract.
Bij navraag blijkt het om minimaal 3 modules van 16,1 kWh te gaan met Sunwoda 314 LiFePO4 Grade A 10.000 cycli batterijen die o.a. hier verkrijgbaar 48 stuks voor ruim € 2500,-:
https://www.apexiummall.c...50&sort=rating&order=DESC
en daarnaast PACE BMS 200A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bse59
Ersus schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Voor diegene die het batterijpark beheert zal dat zeker interessant blijven. Zij incasseren de massa, de batterijbetaler deelt uiteindelijk met steeds meer andere batterijbetalers hun geldstroom en als zij veel batterijen beheren dan loont het beslist lijkt mij.

Voor de consument zal dit verhaal steeds minder interessant gaan worden, zakelijk op ten duur ook.
Behalve afnemende inkomsten door de verdeling over steeds meer `batterijbetalers’ bestaat bij passief meeregelen op de onbalansmarkt bovendien het risico dat de markt in 'regeltoestand 2' terechtkomt, een situatie waarbij zo'n groot volume meedoet aan het wegpoetsen van de onbalans, dat de onbalans de andere kant opslaat. Dan krijg je in plaats van geld toe ineens een forse rekening gepresenteerd.
Het nieuwe thuisbatterijenbedrijf Balans Energie wil dat vermijden, zoals hier is te lezen:
https://www.entra.nl/410/...eringsmarkt-afrr-betreden
door zich als Balance Service Provider (BSP) op de aFRR (automatic Frequency Restoration Reserve)-markt van TenneT te gaan begeven. Het bedrijf aggregeert daartoe batterijen tot een minimum van 1 MW, waardoor de drempel om te participeren gehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
Bse59 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 01:13:
[...]

Behalve afnemende inkomsten door de verdeling over steeds meer `batterijbetalers’ bestaat bij passief meeregelen op de onbalansmarkt bovendien het risico dat de markt in 'regeltoestand 2' terechtkomt, een situatie waarbij zo'n groot volume meedoet aan het wegpoetsen van de onbalans, dat de onbalans de andere kant opslaat. Dan krijg je in plaats van geld toe ineens een forse rekening gepresenteerd.
Het nieuwe thuisbatterijenbedrijf Balans Energie wil dat vermijden, zoals hier is te lezen:
https://www.entra.nl/410/...eringsmarkt-afrr-betreden
door zich als Balance Service Provider (BSP) op de aFRR (automatic Frequency Restoration Reserve)-markt van TenneT te gaan begeven. Het bedrijf aggregeert daartoe batterijen tot een minimum van 1 MW, waardoor de drempel om te participeren gehaald wordt.
Dat is dus de reden om de aanbieding te doen zoals deze op de website staat, zodat er voldoende deelnemers bijten die het toetreden mogelijk maken en tevens de financiering verzorgen met meer dan 600.000 euro.

Waarbij ik mij afvraag of de EMS software die het moet gaan regelen ook daadwerkelijk inhouse is ontwikkeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Ersus op 17-07-2025 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59
Ersus schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 01:19:
[...]

Dat is dus de reden om de aanbieding te doen zoals deze op de website staat, zodat er voldoende deelnemers bijten die het toetreden mogelijk maken en tevens de financiering verzorgen met meer dan 600.000 euro.

Waarbij ik mij afvraag of de EMS software die het moet gaan regelen ook daadwerkelijk inhouse is ontwikkeld.
In het artikel bij ENTRA is dit er over te lezen:
`Balans Energie is opgericht door compagnons Don Molenaar en Guust Hilte, die eerder het cryptobedrijf Triaconta opzetten. Ze verkochten Triaconta in juni vorig jaar, aan het Britse ICONOMI, een dienstverlener op het gebied van cryptobeleggingen. Balans Energie gebruikt de software en AI-algoritmes die Hilte en Molenaar bij Triaconta ontwikkelden nu om automatisch biedingen te doen op de aFRR-markt.’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-08 11:36
Wilde eigenlijk geen nieuw topic aanmaken voor mijn vraag, aangezien ik al vaker vergelijkbare vragen heb gezien.
Ik ben momenteel serieus aan het kijken om dit jaar nog een thuisbatterij te plaatsen. Ben inmiddels al meer dan een half jaar bezig met oriënteren en heb ook al een aantal bedrijven laten langskomen.

Mijn huidige situatie:
Ik heb twee PV-installaties:
1e installatie: 2200 Wp, uitgerust met een SolarEdge SE2200H en P300 optimizers
2e installatie: 5250 Wp, met Enphase micro-omvormers (IQ7+) en een Enphase Envoy-S Metered (multifase)
De meterkast is 3x25A. Beide PV-installaties zitten elk op een eigen fase en de fasen zijn tijdens de uitbreiding naar 3-fase netjes gebalanceerd.
Ik heb momenteel een modelcontract bij Vattenfall, waardoor ik nog volledig gebruik kan maken van de salderingsregeling zonder terugleverkosten. Daardoor kan ik mijn stroomverbruik voorlopig nog volledig salderen (ik hoef daardoor geen 200 kWh extra per jaar af te nemen/betalen).

Netto import in de zomer: 10–12 kWh per dag
Netto import in de winter: 30–40 kWh per dag (elektrisch verwarmen via airco)

Mijn wens:
In de zomer wil ik zoveel mogelijk NoM (Netto op de Meter) realiseren.
In de winter zou ik de batterij graag op goedkope momenten willen laden (met een dynamisch contract) om zo de stroomkosten deels te drukken.
Handelen op de onbalansmarkt is voor mij geen doel op zich, maar als het mogelijk is, is het mooi meegenomen.

Er zijn inmiddels een paar bedrijven langs geweest, maar die gaven me stuk voor stuk een "cowboy-gevoel". Geen van hen wist überhaupt van het bestaan van het modelcontract, en ze waren vooral bezig met het promoten van onbalansmarkt-handel, enzovoort. Daarnaast waren de prijzen behoorlijk fors: €8.000–15.000 voor een installatie van 10–15 kWh.

Na overleg met een paar elektriciens op mijn werk, gaven zij aan dat de installatie in principe niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, en zij zijn bereid dit (tegen een vergoeding uiteraard) voor me te doen.

Ik kijk momenteel naar drie mogelijke installaties, maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Het is lastig kiezen op basis van betrouwbaarheid en mogelijkheden:

HW plug-and-play accu’s
Lijken vooral geschikt voor NoM, voor zover ik begrepen heb
Prijs: €520 per kWh → ca. €5600 voor ~11 kWh
Middenklasse qua prijs, maar het lijkt de minst flexibele optie

Marstek Venus-E plug-and-play batterij
5.12 kWh per module, combineerbaar tot ca. 10 kWh
Ondersteunt zowel NoM als goedkoop inkopen
Prijs: €220 per kWh → ca. €2220 voor ~10 kWh
Ik heb er wat wisselende verhalen over gelezen die me huiverig maken
Daarnaast de vraag: moet ik hier aparte groepen voor aanleggen?

Growatt ARK 10.2H systeem (met SPA5000TL3 BH-UP, SDM630 en ShineWiFi-X)
Prijs: €420 per kWh → ca. €4300 voor ~10 kWh
Ik heb gemakshalve €500 aan installatiekosten meegenomen
Dit lijkt de meest complete oplossing, maar de vraag is of die extra’s het waard zijn?

Conclusie (of misschien eerder frustratie):
Nu ik dit allemaal zo heb opgeschreven, zie ik pas wat een lap tekst het is geworden 😅 — maar hopelijk maakt het mijn situatie en dilemma duidelijker. Ik hoor graag ervaringen of inzichten van anderen!

[ Voor 38% gewijzigd door Richo999 op 20-07-2025 21:14 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Richo999 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:12:
Wilde eigenlijk geen nieuw topic aanmaken voor mijn vraag, aangezien ik al vaker vergelijkbare vragen heb gezien.
Ik ben momenteel serieus aan het kijken om dit jaar nog een thuisbatterij te plaatsen. Ben inmiddels al meer dan een half jaar bezig met oriënteren en heb ook al een aantal bedrijven laten langskomen.

Mijn huidige situatie:
2e installatie: 5250 Wp, met Enphase micro-omvormers (IQ7+) en een Enphase Envoy-S Metered (multifase)
De meterkast is 3x25A. Beide PV-installaties zitten elk op een eigen fase en de fasen zijn tijdens de uitbreiding naar 3-fase netjes gebalanceerd.
Ik heb momenteel een modelcontract bij Vattenfall, waardoor ik nog volledig gebruik kan maken van de salderingsregeling zonder terugleverkosten. Daardoor kan ik mijn stroomverbruik voorlopig nog volledig salderen (ik hoef daardoor geen 200 kWh extra per jaar af te nemen/betalen).
Zitten je PV omvormers bij elkaar in de buurt?
Waar zou het spul moeten komen te staan, heb je daar voldoende ruimte?

[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 20-07-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
zalkc schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:38:
[...]

Zitten je PV omvormers bij elkaar in de buurt?
Waar zou het spul moeten komen te staan, heb je daar voldoende ruimte?
Locatie word of de kelder onder de meterkast of de garage (heb nog plaatst in een kabelbuis liggen geschikt hiervoor). Beide hebben voldoende ruimte beschikbaar om accus te plaatsten.
PV liggen te ver uit elkaar, als ik beide met elkaar wil verbinden kijk ik naar 30m kabel. SE hangt op in de garage en gaat via een mantelbuis via de kelder naar de meterkast en enphase ligt op het dak welke via de schoorsteen de kelder in gaat om zo naar de meterkast te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Richo999 op 20-07-2025 21:48 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Richo999 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:46:
[...]

Locatie word of de kelder onder de meterkast of de garage (heb nog plaatst in een kabelbuis liggen geschikt hiervoor). Beide hebben voldoende ruimte beschikbaar om accus te plaatsten.
PV liggen te ver uit elkaar, als ik beide met elkaar wil verbinden kijk ik naar 30m kabel. SE hangt op in de garage en gaat via een mantelbuis via de kelder naar de meterkast en enphase ligt op het dak welke via de schoorsteen de kelder in gaat om zo naar de meterkast te komen.
kun je die enPhase nog naar de garage omleiden?

Ik zou toch het liefst die spullen niet in huis willen hebben, de kans is echter zeer klein dat er wat mee gebeurd maar niet 0.

Met je huidige contract heb je geen voordeel tot einde salderen lijkt het. Is het puur voor voorbereid willen zijn?

Persoonlijk zou ik voor een modulair systeem gaan die je makkelijk kan uitbreiden. Met die Growatt APX kun je nog een keer wat bijpluggen. Mocht je een keer een EV krijgen kan dat best interessant zijn, je koopt dit systeem waarschijnlijk voor >25 jaar. Ook kun je het systeem op 3 fasem aansluiten en daardoor grotere gebruikspieken afvangen. Daarbij is een hybride omvormer in staat om PV direct in de accu op te slaan en heeft daardoor bijna geen extra omzetverlies. Je kunt ook nog kijken naar ander systemen zoals laagvoltage die soms iets goedkoper zijn. Mogelijk is de backup stroom een leuk extraatje, zo veel duurder is dat niet maar zeer prettig als je het nodig hebt. Maar het zal je nog steeds pas wat opleveren als je niet meer kan salderen.

Met plugins ben je meer beperkt in je wattage. Maar zijn wel goedkoop in aanschaf, ze kosten je echter geld als je ze nu al gebruikt, je kunt namelijk goedkoper stroom salderen zonder kosten, als dat je het omzetverlies pakt van AC-DC naar DC-AC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:31
Richo999 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:12:

Mijn huidige situatie:

Netto import in de zomer: 10–12 kWh per dag
Netto import in de winter: 30–40 kWh per dag (elektrisch verwarmen via airco)

Mijn wens:
In de zomer wil ik zoveel mogelijk NoM (Netto op de Meter) realiseren.
In de winter zou ik de batterij graag op goedkope momenten willen laden (met een dynamisch contract) om zo de stroomkosten deels te drukken.
Handelen op de onbalansmarkt is voor mij geen doel op zich, maar als het mogelijk is, is het mooi meegenomen.

Er zijn inmiddels een paar bedrijven langs geweest, maar die gaven me stuk voor stuk een "cowboy-gevoel". Geen van hen wist überhaupt van het bestaan van het modelcontract, en ze waren vooral bezig met het promoten van onbalansmarkt-handel, enzovoort. Daarnaast waren de prijzen behoorlijk fors: €8.000–15.000 voor een installatie van 10–15 kWh.

Na overleg met een paar elektriciens op mijn werk, gaven zij aan dat de installatie in principe niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, en zij zijn bereid dit (tegen een vergoeding uiteraard) voor me te doen.

Ik kijk momenteel naar drie mogelijke installaties, maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Het is lastig kiezen op basis van betrouwbaarheid en mogelijkheden:

HW plug-and-play accu’s
Lijken vooral geschikt voor NoM, voor zover ik begrepen heb
Prijs: €520 per kWh → ca. €5600 voor ~11 kWh
Middenklasse qua prijs, maar het lijkt de minst flexibele optie

Marstek Venus-E plug-and-play batterij
5.12 kWh per module, combineerbaar tot ca. 10 kWh
Ondersteunt zowel NoM als goedkoop inkopen
Prijs: €220 per kWh → ca. €2220 voor ~10 kWh
Ik heb er wat wisselende verhalen over gelezen die me huiverig maken
Daarnaast de vraag: moet ik hier aparte groepen voor aanleggen?

Growatt ARK 10.2H systeem (met SPA5000TL3 BH-UP, SDM630 en ShineWiFi-X)
Prijs: €420 per kWh → ca. €4300 voor ~10 kWh
Ik heb gemakshalve €500 aan installatiekosten meegenomen
Dit lijkt de meest complete oplossing, maar de vraag is of die extra’s het waard zijn?

Conclusie (of misschien eerder frustratie):
Nu ik dit allemaal zo heb opgeschreven, zie ik pas wat een lap tekst het is geworden 😅 — maar hopelijk maakt het mijn situatie en dilemma duidelijker. Ik hoor graag ervaringen of inzichten van anderen!
Leuk om hiermee bezig te zijn. Ik kan wel een stukje aanvullen.

Vindt je het leuk om zelf de batterijen aan te sturen? Ik heb 2 Homewizards staan. Ik maak gebruik van een dynamisch contract. In HA zorg ik ervoor dat op de goedkope uren de batterijen automatisch worden geladen. In de dure uren gaan ze in de NOM stand. Homewizard is bezig met een zero_discharge_only functie. Dat betekend dat je op de dure uren kunt ontladen en de batterij niet kunt opladen. Precies wat je wilt dynamisch. Een volledig open API is er niet. Deels open. Voldoende om e.a. te kunnen realiseren (als discharge er ook is dan).

Je kunt de batterijen ieder op een bestaande groep zetten. 1 per bestaande groep. Ik adviseer het niet. Meer een gevoel hier. Ik heb ze op een aparte groep gezet.

Marstek sluit ik me bij aan. Teveel gedoe geweest of nog.... ben gestopt dat topic te volgen. Homewizard heeft zijn dingen ook. Er is daar ook een topic van.

Recent heb ik een Zendure setje gekocht. kWh prijs is gunstiger. Ben het systeem met name aan het inzetten voor in en verkoop op de day ahead. Onbalans zou ik ook van weg blijven. Te ontransparant. Zendure breidt je dan weer uit door batterijen onder de omvormer erbij te zetten. Persoonlijk vind ik deze een betere RTE hebben dan Homewizard weer. Via HA ook aan te sturen.

Homewizard heeft een klantenservice die het druk heeft maar is er iets met je batterij dan is er geen gezeur. Hij wordt dan gewoon omgeruild.

Beide bedrijven hebben hun plussen en minnen. Kun je hier al iets mee?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
zalkc schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:09:
[...]

kun je die enPhase nog naar de garage omleiden?

Ik zou toch het liefst die spullen niet in huis willen hebben, de kans is echter zeer klein dat er wat mee gebeurd maar niet 0.
Alles is mogelijk, enphase installatie ligt in principe allemaal op het dak, enigste wat richting meterkast gaat is de kabel. Komt erop neer dat PV nu allemaal buiten mijn huis staat, wat zou het doel zijn om enphase naar de garage om te leggen?
[...]Met je huidige contract heb je geen voordeel tot einde salderen lijkt het. Is het puur voor voorbereid willen zijn?
ja dat klopt, ik voorzie op dit moment geen grote stappen of innovaties en wil me voorbereiden op de eventuele stormloop en prijsfluctuaties hierdoor vanaf volgend jaar.
[...]Persoonlijk zou ik voor een modulair systeem gaan die je makkelijk kan uitbreiden. Met die Growatt APX kun je nog een keer wat bijpluggen. Mocht je een keer een EV krijgen kan dat best interessant zijn, je koopt dit systeem waarschijnlijk voor >25 jaar. Ook kun je het systeem op 3 fasem aansluiten en daardoor grotere gebruikspieken afvangen. Daarbij is een hybride omvormer in staat om PV direct in de accu op te slaan en heeft daardoor bijna geen extra omzetverlies. Je kunt ook nog kijken naar ander systemen zoals laagvoltage die soms iets goedkoper zijn. Mogelijk is de backup stroom een leuk extraatje, zo veel duurder is dat niet maar zeer prettig als je het nodig hebt. Maar het zal je nog steeds pas wat opleveren als je niet meer kan salderen.

Met plugins ben je meer beperkt in je wattage. Maar zijn wel goedkoop in aanschaf, ze kosten je echter geld als je ze nu al gebruikt, je kunt namelijk goedkoper stroom salderen zonder kosten, als dat je het omzetverlies pakt van AC-DC naar DC-AC.
wil de omzet verliezen minimaliseren vandaar ook de keuze om zoveel mogelijk AC te houden.
Leuk om hiermee bezig te zijn. Ik kan wel een stukje aanvullen.

Vindt je het leuk om zelf de batterijen aan te sturen? Ik heb 2 Homewizards staan. Ik maak gebruik van een dynamisch contract. In HA zorg ik ervoor dat op de goedkope uren de batterijen automatisch worden geladen. In de dure uren gaan ze in de NOM stand. Homewizard is bezig met een zero_discharge_only functie. Dat betekend dat je op de dure uren kunt ontladen en de batterij niet kunt opladen. Precies wat je wilt dynamisch. Een volledig open API is er niet. Deels open. Voldoende om e.a. te kunnen realiseren (als discharge er ook is dan).
Nee, elektrotechniek is niet mijn ding heb er ook wat moeite mee om dit te begrijpen omdat het niet mijn interesse veld maar realiseer me wel dat ik me daar door heen moet slaan om dit te regelen. Wil uiteindelijk een systeem hebben staan waar ik niet elke dag of zelfs elke week mee bezig moet zijn. Wil in principe de boel kunnen insteken, configureren en dan paar keer maand naar kunnen kijken en eventueel bijsturen waar ik dat nodig vind.
Je kunt de batterijen ieder op een bestaande groep zetten. 1 per bestaande groep. Ik adviseer het niet. Meer een gevoel hier. Ik heb ze op een aparte groep gezet.
groepje erbij is ook niet het probleem, heb mijn meterkast redelijk overgedimensioneerd toender tijd.
Marstek sluit ik me bij aan. Teveel gedoe geweest of nog.... ben gestopt dat topic te volgen. Homewizard heeft zijn dingen ook. Er is daar ook een topic van.

Recent heb ik een Zendure setje gekocht. kWh prijs is gunstiger. Ben het systeem met name aan het inzetten voor in en verkoop op de day ahead. Onbalans zou ik ook van weg blijven. Te ontransparant. Zendure breidt je dan weer uit door batterijen onder de omvormer erbij te zetten. Persoonlijk vind ik deze een betere RTE hebben dan Homewizard weer. Via HA ook aan te sturen.

Homewizard heeft een klantenservice die het druk heeft maar is er iets met je batterij dan is er geen gezeur. Hij wordt dan gewoon omgeruild.

Beide bedrijven hebben hun plussen en minnen. Kun je hier al iets mee?
zal Zendure ook eens bekijken, kende ze nog niet heel goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Richo999 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:20:
[...]

[...]

zal Zendure ook eens bekijken, kende ze nog niet heel goed. :)
Is ook uitgebreid forum topic over:
https://gathering.tweaker...message/81253220#81253220

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 20 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Richo999 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Alles is mogelijk, enphase installatie ligt in principe allemaal op het dak, enigste wat richting meterkast gaat is de kabel. Komt erop neer dat PV nu allemaal buiten mijn huis staat, wat zou het doel zijn om enphase naar de garage om te leggen?

[...]

wil de omzet verliezen minimaliseren vandaar ook de keuze om zoveel mogelijk AC te houden.
Je omzetverliezen beperk je vooral door de opwek van je zonnepanelen in DC direct DC aan je batterij te voeden, die pas wordt omgezet naar AC bij teruglevering aan je eigen huis, c.q. net. De vragen van anderen zoals of je het dichtbij je zonnepaneleninstallatie kunt plaatsen houden daar mee verband.

"Zoveel mogelijk AC" houden betekent in de praktijk vaak extra omzettingsverliezen. Dus kijk of je een accu kunt vinden waar je je panelen direct DC kunt aansluiten. Is Enphase zelf niet een optie. Waarschijnlijk duurder, maar ook een betere RTE met je Enphase omvormer, als je die kunt koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-08 08:30

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Je omzetverliezen beperk je vooral door de opwek van je zonnepanelen in DC direct DC aan je batterij te voeden, die pas wordt omgezet naar AC bij teruglevering aan je eigen huis, c.q. net. De vragen van anderen zoals of je het dichtbij je zonnepaneleninstallatie kunt plaatsen houden daar mee verband.

"Zoveel mogelijk AC" houden betekent in de praktijk vaak extra omzettingsverliezen. Dus kijk of je een accu kunt vinden waar je je panelen direct DC kunt aansluiten. Is Enphase zelf niet een optie. Waarschijnlijk duurder, maar ook een betere RTE met je Enphase omvormer, als je die kunt koppelen.
OP geeft aan dat een deel van de PV Enphase heeft. Die liggen op het dak en niet voor niets. Als er schaduwwerking is en je maakt er een 'normale' string van weegt de achteruitgang in opbrengst waarschijnlijk niet op tegen de omzetverliezen.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Dat klopt, maar beide installaties die ik heb zijn niet ingericht om direct een accu te voeden. Om de complexiteit te minimaliseren had ik daarom ook gedacht aan AC-gekoppelde installatie die inderdaad een extra omzet verlies heeft.
Als ik theoritisch kijk zit ik met DC-koppeling op 93-96% efficiente en met een AC-koppeling op 88-92%, dus 5% extra op jaarbasis zal neerkomen op 400kWh extra op jaar basis wat neerkomt op 100 euro. De extra kosten die ik maak om alles DC te maken komt neer op minimaal 1500 euro, dan is mijn ROI 15 jaar om dat beetje extra binnenshuis te houden. in het meest gunstige geval zou ik 7,5-10 jaar ROI hebben, tel ik de rest van de kosten die ik ga maken nog niet mee.
Mocht het nu zo zijn dat mijn Enphase (3 jaar oud) & Solaredge (7 jaar oud) installatie al meer dan 10 jaar oud waren had ik dit willen overwegen ivm slijtage en preventief onderhoud maar dat is nu niet zo.

Enphase levert peperdure accu's die boven in het segment zitten en evengoed AC zijn dus helaas. Daarnaast heb ik heb al een Enphase Envoy-S Metered Multiphase in mijn meterkast die ervoor dient op een accu aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Judge Ming schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:23:
[...]

OP geeft aan dat een deel van de PV Enphase heeft. Die liggen op het dak en niet voor niets. Als er schaduwwerking is en je maakt er een 'normale' string van weegt de achteruitgang in opbrengst waarschijnlijk niet op tegen de omzetverliezen.
Dat hoeft helemaal niet. Enphase wordt ook veel gelegd op plekken waar een string prima kan, omdat een installateur gewoon alleen maar 1 merk gebruikt of omdat de klant graag inzicht per paneel wil bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 68 ... 70 Laatste