Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 67 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 12:37
Franciesco schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:18:
[...]

En bedoel je dan met NOM alleen zo min mogelijk netafname? Of ook zo min mogelijk netinjectie? Als je beide wilt bereiken is een hoog eigen gebruik inderdaad ook belangrijk.
Beide een beetje, ik wil voornamelijk mijn energetische footprint zoveel mogelijk zelf afdekken. En ik zie bij jou meer de stelling dat het een of-of situatie is. Daarbij is er wel een redelijke balans tussen het maximaliseren van opwek en het minimaliseren van netinjectie. Ik kan niet genoeg accu neerzetten om alles op te vangen, dat zou minimaal 3000kWh aan opslag vergen. Om genoeg op te wekken met PV heb ik ongeveer 100 panelen nodig. Dus ik denk dat het het beste is om juist niet in te zetten op de extremen maar er zo efficiënt mogelijk tussenin te zitten. Ik ga hier wel uit dat ik geen gedrag aanpas. De auto laten staan in november, december,januari levert al 50% besparing op qua panelen en accucapaciteit.

Maar mochten de russen bijvoorbeeld ooit binnenvallen dan kan ik nu ook al redelijk zelfvoorzienend te werk gaan. Als ik het gebruik zwaar terugschroef. Maar dan moeten we in de winter genoegen nemen met 16 graden op de zolder met verwarming door de airco. ;) Hoewel 7 kWh per dag wel krap is (9000Wp * 2.5% / 31)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

zalkc schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:44:
[...]
Maar mochten de russen bijvoorbeeld ooit binnenvallen dan kan ik nu ook al redelijk zelfvoorzienend te werk gaan.
Ook als het stroomnet uitvalt, werken je panelen dan door? Dat is ook wel iets om dan rekening mee te houden.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Ook als het stroomnet uitvalt, werken je panelen dan door? Dat is ook wel iets om dan rekening mee te houden.
Ja hoor, die werken gewoon door als je de juiste omvormer hebt gekozen. Nog een thuisaccu erbij en je hebt ook in de nacht stroom. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

PeterZ(on) schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:30:
[...]

Ja hoor, die werken gewoon door als je de juiste omvormer hebt gekozen. Nog een thuisaccu erbij en je hebt ook in de nacht stroom. :)
Maar ook in @zalkc's situatie? Want als je een AC PV omvormer hebt en AC gekoppelde opslag, dan heb je er geen reet aan als de Russen besluiten het stroomnet lam te leggen. Dat is iets waar veel mensen geen rekening mee houden.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:32:
[...]

Maar ook in @zalkc's situatie? Want als je een AC PV omvormer hebt en AC gekoppelde opslag, dan heb je er geen reet aan als de Russen besluiten het stroomnet lam te leggen. Dat is iets waar veel mensen geen rekening mee houden.
Ik weet niet wat hij heeft, daarom zei ik ook als je de juiste omvormer hebt gekozen, want met een regulier systeem zit je idd zonder grid (ook met pv) alsnog zonder stroom.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

PeterZ(on) schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Ik weet niet wat hij heeft, daarom zei ik ook als je de juiste omvormer hebt gekozen, want met een regulier systeem zit je idd zonder grid (ook met pv) alsnog zonder stroom.
Ja idd.

Ga daarom morgen iets ombouwen waardoor 2 micro-omvormers op de off-grid uitgangen van 2 accuomvormers komen. 2 voordelen: Zowel bij 253 Volt of als het grid uitvalt kan je gewoon door blijven laden. Nu al een aantal keer werkzaamheden in de straat gehad en dan is het ook zonde om je zonnepanelen niets te zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:51
Beste @Taro ,
Ik ben info aan het verzamelen om een thuisbatterij te kopen, dus volg ik graag verschillende topics hier op tweakers.
Het is mij wat opgevallen, u bent zeer actief in alle topics betref thuisaccu’s, volgens mij heeft u meerdere en ook verschillende merken.
Voor een beginner, zoals ik, een simpele vraag?
Weke batterij moet ik kopen?

PS: geen ingewikkelde dingen zoals Home assistant , gewoon lekker makkelijk.
In principe heb ik tot 2027 geen haast, heb een stroom contract zonder teruglevering kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:57
chulin schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:07:
Beste @Taro ,
Ik ben info aan het verzamelen om een thuisbatterij te kopen, dus volg ik graag verschillende topics hier op tweakers.
Het is mij wat opgevallen, u bent zeer actief in alle topics betref thuisaccu’s, volgens mij heeft u meerdere en ook verschillende merken.

In principe heb ik tot 2027 geen haast, heb een stroom contract zonder teruglevering kosten.
Dat is net als dat je vraagt welke telefoon je moet kopen, dan is het toch echt tijd dat je eerst zelf wat uitzoek werk doet!

Ik zit er trouwens deels hetzelfde in hoor, economisch gezien ga ik een accu er niet uit halen. Zeker nu ik kan salderen niet, maar ook daarna niet. Een kWh is maar 0,25 euro, dus als ik 6000 euro uitgeeft aan een accu dan moet ik daarvoor zeker 24.000 kWh aan stroom voor gebruiken... Met een jaarverbruik van rond de 4000 kWh gaat dat lang duren, zeker omdat je er niet het hele jaar rond gebruik van kan maken ivm te weinig zon.

Met een dynamisch contract kan je meer, dan kan je gaan handelen op de energiemarkt. Dan kan je vooral gaan opladen als de prijs laag is waarmee je technisch het net wat zou kunnen helpen, maar als je tegelijkertijd met je zonnepanelen teveel stroom aan het opwekken bent is het maar vreemd. En in de winter zou je dns moeten kijken wanneer het overdag goedkoop is zodat je in de nacht je elektrische verwarming kan draaien.

Ik wacht wel rustig tot 2027 om te zien hoe het er dan voor staat, geloof niet dat de prijzen van de accu's in die tijd gigantisch gaan stijgen en heb nu nog een vast contract tot half 2027 dus handelen zit er niet in. En tja, nu wek ik overdag ook 25 Wh. 5kwh gebruik ik zelf, die andere 20kwh gaat het net op. En dan gebruik ik nog wel rond de 5kwh per dag daarnaast, maar om dat uit een batterij te halen gaat mij maar 1,25 euro per dag opleveren aan kosten (en kost technisch 0,50 omdat ik terugleververgoeding ontvang en nog geen terugleverkosten heb, dus technisch levert het maar 0,75 op per dag).

Je zal dus vooral eerst voor jezelf moeten gaan bedenken waarom je een accu zou willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
President schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Dat is net als dat je vraagt welke telefoon je moet kopen, dan is het toch echt tijd dat je eerst zelf wat uitzoek werk doet!

Ik zit er trouwens deels hetzelfde in hoor, economisch gezien ga ik een accu er niet uit halen. Zeker nu ik kan salderen niet, maar ook daarna niet. Een kWh is maar 0,25 euro, dus als ik 6000 euro uitgeeft aan een accu dan moet ik daarvoor zeker 24.000 kWh aan stroom voor gebruiken... Met een jaarverbruik van rond de 4000 kWh gaat dat lang duren, zeker omdat je er niet het hele jaar rond gebruik van kan maken ivm te weinig zon.

Met een dynamisch contract kan je meer, dan kan je gaan handelen op de energiemarkt. Dan kan je vooral gaan opladen als de prijs laag is waarmee je technisch het net wat zou kunnen helpen, maar als je tegelijkertijd met je zonnepanelen teveel stroom aan het opwekken bent is het maar vreemd. En in de winter zou je dns moeten kijken wanneer het overdag goedkoop is zodat je in de nacht je elektrische verwarming kan draaien.

Ik wacht wel rustig tot 2027 om te zien hoe het er dan voor staat, geloof niet dat de prijzen van de accu's in die tijd gigantisch gaan stijgen en heb nu nog een vast contract tot half 2027 dus handelen zit er niet in. En tja, nu wek ik overdag ook 25 Wh. 5kwh gebruik ik zelf, die andere 20kwh gaat het net op. En dan gebruik ik nog wel rond de 5kwh per dag daarnaast, maar om dat uit een batterij te halen gaat mij maar 1,25 euro per dag opleveren aan kosten (en kost technisch 0,50 omdat ik terugleververgoeding ontvang en nog geen terugleverkosten heb, dus technisch levert het maar 0,75 op per dag).

Je zal dus vooral eerst voor jezelf moeten gaan bedenken waarom je een accu zou willen hebben...
Sowieso is een thuis accu zolang de saldering regeling is, niet rendabel, maar toch wil ik mijn eigen een beetje voorbereiden voor de toekomst.
Ook hier een vast contract tot half 2027

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:18
chulin schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Sowieso is een thuis accu zolang de saldering regeling is, niet rendabel, maar toch wil ik mijn eigen een beetje voorbereiden voor de toekomst.
Ook hier een vast contract tot half 2027
Dat valt heel erg mee met een dynamisch contract en in de dure uren terugpompen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
habbekrats schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:35:
[...]

Dat valt heel erg mee met een dynamisch contract en in de dure uren terugpompen.
Ja, het zou best kunnen maar moet ik eerst een thuisaccu hebben, toch? 😉

Ps: trouwens, heb ik net gekeken…
Ik heb nu een accu (lees saldering) wat tot nu toe meer 1100 kWh opgeslagen heeft……
Volgens mij kan het zendure, HW of Marstek, om zo wat te zeggen niets tegen op

[ Voor 27% gewijzigd door chulin op 28-06-2025 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

chulin schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:07:
Beste @Taro ,

Daar is geen simpel antwoord op. Heb je bijv. nagedacht over de volgende factoren?
  1. Waarvoor je de accu wil gaan gebruiken: NOM vanaf 1-1-2027, of vanaf nu tot 1-1-2027 ook nog dynamisch handelen, of volledig off-grid kunnen gaan
  2. Aansturing aan een 3e over laten, of zelf aan de slag gaan met de aansturing. Deze heb je al beantwoord.
  3. Inzicht in je verbruik: Hoeveel kWh verbruik je op een gemiddelde dag.
  4. Moet het een modulair systeem zijn, wil je extra opslag kunnen toevoegen?
  5. Wil je het makkelijk mee kunnen verhuizen
  6. Waar wil je de accu plaatsen, buitenshuis, garage, in huis.
  7. Wil je niet, deels of volledig off-grid kunnen gaan
  8. Wat is het vermogen van je PV omvormer
  9. Etc.
En verder: Lees je vooraf goed in over alle andere mogelijkheden. Zoals via DC een EV laden, off-grid varianten, softwaremogelijkheden, etc.

Ik lees al jaren in de Victron, Sessy, HomeWizard, Marstek en Zendure topics mee. Zelf heb ik nu alleen Zendure producten staan, want de verschillende merken en producten mixen simpelweg niet goed. Eind volgende maand krijg ik ter review een 2+2 kWh thuisaccu van een NL energieprovider, heel benieuwd. Ze hebben allemaal voors en tegens. Belangrijkste is dat de accu op jouw situatie is afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Dank u @Taro
Yep, dat doe ik het nu , gewoon info verzamelen, helaas is voor mij niet zo makkelijk, wellicht heb ik achterstand, maar goed, nog 18 maanden te gaan, het komt goed, denk ik, hoop ik 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:35
zalkc schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Beide een beetje, ik wil voornamelijk mijn energetische footprint zoveel mogelijk zelf afdekken. En ik zie bij jou meer de stelling dat het een of-of situatie is. Daarbij is er wel een redelijke balans tussen het maximaliseren van opwek en het minimaliseren van netinjectie. Ik kan niet genoeg accu neerzetten om alles op te vangen, dat zou minimaal 3000kWh aan opslag vergen. Om genoeg op te wekken met PV heb ik ongeveer 100 panelen nodig. Dus ik denk dat het het beste is om juist niet in te zetten op de extremen maar er zo efficiënt mogelijk tussenin te zitten. Ik ga hier wel uit dat ik geen gedrag aanpas. De auto laten staan in november, december,januari levert al 50% besparing op qua panelen en accucapaciteit.

Maar mochten de russen bijvoorbeeld ooit binnenvallen dan kan ik nu ook al redelijk zelfvoorzienend te werk gaan. Als ik het gebruik zwaar terugschroef. Maar dan moeten we in de winter genoegen nemen met 16 graden op de zolder met verwarming door de airco. ;) Hoewel 7 kWh per dag wel krap is (9000Wp * 2.5% / 31)
Minimaliseren van netinjectie kun je toch ook doen door de omvormer terug te laten regelen? Je slaat dan alleen de overtollige energie op in de thuisbatterij die je binnen redelijke termijn zelf weer kunt gebruiken totdat er weer voldoende opwek is. Het is inderdaad een utopie om alle overtollige energie van de zomer op te slaan voor de winter.

Zoals gezegd wil ik zelf ook zoveel mogelijk in mijn eigen energie voorzien. In deze maanden is dat gemakkelijk, in met name de maanden december en januari red ik dat niet. Ook met 100 panelen zou ik dat niet redden in die maanden. En moet ik dus energie inkopen.
Zo lang ik netto nog geld krijg voor alles wat ik zelf niet kan gebruiken en opslaan in de thuisbatterij + EV en dan dus terugkever aan het net, doe ik dat. Als netinjectie geld gaat kosten, dan regel ik de omvormer terug zodat er niet meer terug geleverd wordt.

Noodstroom hebben is inderdaad een fijne gedachte, mijn systeem kan dat ook.

Het lijkt er op dat we helemaal niet zo verschillend in “de wedstrijd” zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Daar is geen simpel antwoord op. Heb je bijv. nagedacht over de volgende factoren?
  1. Waarvoor je de accu wil gaan gebruiken: NOM vanaf 1-1-2027, of vanaf nu tot 1-1-2027 ook nog dynamisch handelen, of volledig off-grid kunnen gaan
  2. Aansturing aan een 3e over laten, of zelf aan de slag gaan met de aansturing. Deze heb je al beantwoord.
  3. Inzicht in je verbruik: Hoeveel kWh verbruik je op een gemiddelde dag.
  4. Moet het een modulair systeem zijn, wil je extra opslag kunnen toevoegen?
  5. Wil je het makkelijk mee kunnen verhuizen
  6. Waar wil je de accu plaatsen, buitenshuis, garage, in huis.
  7. Wil je niet, deels of volledig off-grid kunnen gaan
  8. Wat is het vermogen van je PV omvormer
  9. Etc.
En verder: Lees je vooraf goed in over alle andere mogelijkheden. Zoals via DC een EV laden, off-grid varianten, softwaremogelijkheden, etc.

Ik lees al jaren in de Victron, Sessy, HomeWizard, Marstek en Zendure topics mee. Zelf heb ik nu alleen Zendure producten staan, want de verschillende merken en producten mixen simpelweg niet goed. Eind volgende maand krijg ik ter review een 2+2 kWh thuisaccu van een NL energieprovider, heel benieuwd. Ze hebben allemaal voors en tegens. Belangrijkste is dat de accu op jouw situatie is afgestemd.
Wordt die accu dan ook netjes aangesloten, opgehangen, etc? Of leveren ze het tot de voordeur en klaar?

Ik vind dat hele accu stuk fysiek ook een lastig iets hoor. In de meeste rijtjeshuizen is er geen ruimte voor de accu dicht bij de deur, waar de omvormer in de meterkast zit.

Maar technisch moet de stroom van de zonnepanelen naar de omvormer gaan en vanuit daar naar de accu + het net.

Dat betekent dat je de omvormer sowieso moet verhuizen naar de plaats waar de accu komt, of in ieder geval tussen de zonnepanelen en de accu. Maar niet dat de stroom vanuit de panelen op zolder naar de omvormer in de meterkast gaat op de begane grond en daarna weer naar de accu op zolder. Dat kost je weer een extra kabel/buis naar zolder toe. Nu zal het verlies niet mega zijn op die afstanden, maar toch wat ineffectief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwIvggyqpXkwGl-ozpyEnRnGvvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnICQh1XpOioHZsu6WoxYvue.jpg?f=fotoalbum_large
Nu moet ik toegeven: ik zou mij er niet eens druk over maken als ik niks terug zou krijgen voor het huidige overschot van 800 kWh.
Maar zou ik kijken naar bijvoorbeeld maart dan zou ik vanaf maart ergens wel een accu kunnen gebruiken om eigen verbruik in bijvoorbeeld de nacht te compenseren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-t3M6Kn5XorsJNA-2lHKzIeiLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYkLDqwkIxZz0VUIJSGqtFe8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door President op 28-06-2025 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

chulin schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:52:
Dank u @Taro
Yep, dat doe ik het nu , gewoon info verzamelen, helaas is voor mij niet zo makkelijk, wellicht heb ik achterstand, maar goed, nog 18 maanden te gaan, het komt goed, denk ik, hoop ik 😉
Het allerbelangrijkste: Niet tot 31-12-2026 wachten of blijven uitstellen. Deel vooral je overwegingen, conclusies, opties, kaders, etc. dan helpt iedereen hier graag. Wel belangrijk dat je niet zomaar je vraag plaatst, maar uiteraard ook zelf alvast even wat uitzoekwerk hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Het allerbelangrijkste: Niet tot 31-12-2026 wachten of blijven uitstellen. Deel vooral je overwegingen, conclusies, opties, kaders, etc. dan helpt iedereen hier graag. Wel belangrijk dat je niet zomaar je vraag plaatst, maar uiteraard ook zelf alvast even wat uitzoekwerk hebt gedaan.
Waarom niet? Verwacht je bepaalde prijsstijgingen?

Hij heeft een vast contract tot half 2027. Dus tot 2027 heeft een accu sowieso financieel geen voordeel. Neem erbij dat panelen in januari niet heel veel opleveren, dan is die accu dus al helemaal niet zo cruciaal.

Los daarvan is half 2026 beginnen met oriënteren wel aan te raden, dan zijn we toch weer een jaartje verder qua ontwikkelingen en kennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

President schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:01:
[...]

Hij heeft een vast contract tot half 2027. Dus tot 2027 heeft een accu sowieso financieel geen voordeel. Neem erbij dat panelen in januari niet heel veel opleveren, dan is die accu dus al helemaal niet zo cruciaal.

Los daarvan is half 2026 beginnen met oriënteren wel aan te raden, dan zijn we toch weer een jaartje verder qua ontwikkelingen en kennis
Ik zie bij heel veel mensen uitstelgedrag, betekent niet dat je al moet kopen, maar wel dat je moet weten waarvoor je wil gaan en wat je ermee wil bereiken.

Bij een vast contract heb je ook in de eerste helft van 2027 al te maken met terugleverboetes, dat je minder terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom, dat je niet meer gratis in januari en februari stroom kunt verbruiken die je in de zomer hebt opgewekt, etc.

Ook een vast contract heeft in H1 van 2027 al nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:30:
[...]

Ik zie bij heel veel mensen uitstelgedrag, betekent niet dat je al moet kopen, maar wel dat je moet weten waarvoor je wil gaan en wat je ermee wil bereiken.

Bij een vast contract heb je ook in de eerste helft van 2027 al te maken met terugleverboetes, dat je minder terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom, dat je niet meer gratis in januari en februari stroom kunt verbruiken die je in de zomer hebt opgewekt, etc.

Ook een vast contract heeft in H1 van 2027 al nadelen.
Mee eens hoor, maar als ik naar mezelf kijk dan zit ik tot augustus 2027 vast aan mijn Greenchoice contract dus heb ik tot die tijd nog helemaal geen terugleverkosten.... En zonder accu betaal ik inderdaad 0,25 voor een khw, maar krijg ik wel 0,115 voor en kWh dus is de winst van een accu maar 13,5 cent per kWh.

Neemt niet weg dat ik begin 2027 met de dan bekende informatie mij kan gaan oriënteren. Of in 2026 als alles dan bekend is natuurlijk, maar ik kan eerst de regelgeving en ontwikkelingen afwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chulin
President schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:42:
[...]

Mee eens hoor, maar als ik naar mezelf kijk dan zit ik tot augustus 2027 vast aan mijn Greenchoice contract dus heb ik tot die tijd nog helemaal geen terugleverkosten.... En zonder accu betaal ik inderdaad 0,25 voor een khw, maar krijg ik wel 0,115 voor en kWh dus is de winst van een accu maar 13,5 cent per kWh.

Neemt niet weg dat ik begin 2027 met de dan bekende informatie mij kan gaan oriënteren. Of in 2026 als alles dan bekend is natuurlijk, maar ik kan eerst de regelgeving en ontwikkelingen afwachten
Hier precies hetzelfde.. dus ff wachten
Aan de andere kant, wil ik zeggen dat echt dankbaar bent voor mensen die alles proberen (lees early adapters) en de weg voor de luie/domme/geenverstand mensen zoals ik vrij maken _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

chulin schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 20:03:
[...]
Aan de andere kant, wil ik zeggen dat echt dankbaar bent voor mensen die alles proberen (lees early adapters) en de weg voor de luie/domme/geenverstand mensen zoals ik vrij maken _/-\o_ _/-\o_
;) d:)b

Kan mij voorstellen dat niet iedereen goed gaat op proberen, falen (hopelijk zonder brand ;) ), scripten, testen, etc. maar ik vind het persoonlijk wel erg leuk. Daarnaast moest er hier thuis ook wel actie worden ondernomen.

Hebben al jaren een tekort aan PV opwek, gingen zelfs richting de 10.000 kWh tekort dit jaar, dus kan niet alles wegsalderen, daardoor ben ik er ook al sinds vorig jaar mee bezig. Probeer op dit moment zoveel mogelijk van de accu's terug te verdienen voordat het 31-12-2026 is. En daarnaast de kostprijs per kWh zo laag mogelijk te houden, zodat er snel zicht is op een positieve ROI.

Verkoop regelmatig iets via Marktplaats en een paar kopers gaven aan het graag op te willen halen, mits ze een rondleiding konden krijgen, prachtig wereldje dit. En iedereen die ik spreek heeft hetzelfde verhaal: Meer opslag, meer panelen en hun wederhelft is er al heel lang klaar mee en ze mogen het er thuis niet meer over hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Haha. Een gedeelte van het verhaal herken ik wel: eigen opslag en een grotere zelfvoorziening werkt een soort van verslavend :)
Gelukkig is mijn vrouw er net zo enthousiast over als ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:49
Ik ben ook aan het rekenen geslagen met een thuisaccu i.c.m. een dynamisch contact en daarbij wat inzichten opgedaan die misschien ook wel voor anderen interessant zijn.

Situatie
Jaarverbruik 3850 kWh, PV opwek 5400 kWh, consumptie van net 2600 kWh, teruglevering 4100 kWh. 3x25A aansluting. Nu nog geen airco of warmtepomp (hopelijk snel wel), geen EV.

Verdienmodellen
  1. Meer PV opwek zelf verbruiken
  2. Extra PV opwek op gunstig moment terugleveren
  3. Op gunstig moment inkopen in de winter
De laatste twee hebben natuurlijk alleen zin bij een dynamisch contract. Deze verdienmodellen zijn redelijk immuun voor overheidsbeleid, dus met een beetje geluk verandert de business case dan niet echt.

Daarnaast spelen de volgende een rol:
- Gezien locatie bestaande PV alleen een AC-gekoppelde accu realistisch
- Geen cloud koppeling
- HA koppeling grote pré

Berekeningen
  1. Via https://solar.htw-berlin.de/rechner/unabhaengigkeitsrechner/
  2. Via historische data uit Home Assistant en historische dynamische prijzen van https://jeroen.nl
  3. en een Python script
Allereerst matcht de uitkomst van de rekentool van HTW Berlin goed met mijn HA data als ik mijn daadwerkelijke opwek gedeeld door 1000 als PV-leistung gebruik.
Met een Python script heb ik de voordelen van een dynamisch contract doorgerekend. Gemiddeld (zonder belastingen) zou ik dan 11ct/kWh betalen voor consumptie en zo'n 3,5ct/kWh ontvangen voor mijn productie. De consumptie is in lijn wat ik op energievergelijkingssites te zien kreeg. Echter de opbrengst is slechts de helft (!) als waarmee op zulke sites wordt gerekend.
Conclusie, in mijn scenario, zonder salderen en zonder cashback deals, is er voordeel te halen uit een dynamisch contract.

Ik heb daarna gekeken hoeveel consumptie ik zou kunnen uitsparen door een accu van 2, 5 en 15kWh.
Grofweg komt dat neer op € 160, € 300 en € 400 besparing op jaarbasis. Als je de TVT op zo'n 7 jaar stelt, is het budget beperkt: € 1100, € 2100 en € 2800. Grotere accu's i.c.m. de door mij gekozen verdienmodellen leveren eigenlijk niks meer op.
Als kleine accu zou je met een stekker-accu wat kunnen doen waarschijnlijk, maar aangezien ik wel gecharmeerd ben van Victron, ben ik daarmee verder gaan rekenen.

Een 3-fase Victron systeem is best duur als je een 15 kWh accu bouwt. Gelukkig salderen 3-fase meters over alle fasen, dus scheelt een 1-fase accu systeem een boel euro's. Je levert natuurlijk in op vermogen, maar een 15kWh laden/ontladen op 0.2C is zo'n 3kW, iets wat een MP2 5000 in z'n eentje kan.
Maar moet het een MP2 5000 zijn? Nee, een MP2 3000, die aanmerkelijk goedkoper is, zou in mijn scenario nagenoeg even goed werken. Er waren in mijn historische data geen dagen waar ik over 5 uur 3 kW PV vermogen overschot had, maar geen 10 uur lang 1.5 kW PV overschot. (Of 4 uur versus 8 etc). Op zich wel logisch, je hebt veel vermogen in de zomer als de dagen lang zijn.

Conclusie: Ofwel een kleine stekker-accu in een aanbieding scoren. Ofwel een 15 kWh DIY(kit) systeem bouwen. Minder heeft weinig zin, vanwege de sweet-spot van cellen en vaste kosten voor behuizingen, zekering, kabels, etc. Qua omvormer/inverter is kleine versie economischer (MP2 3000 ipv MP2 5000 scheelt bijna een jaar TVT). TVT van 7 jaar is haalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@jvanderneut Ik heb hier meerdere offertes voor Victron 1x MPII 3k, 3x MPII 3k, 1x MPII 5k & 3x MPII 5k liggen en dan combinaties met DIY 15 kWh accu's, Pylontechs, etc. En alhoewel ik dat nog steeds een mooi systeem vind, ben ik wel van mening dat als je naar TVT kijkt, je ook onderhoud, installatie, etc. mee moet nemen. Een Victron systeem kan ik niet zelf onderhouden, tenminste, ik kan het wel, maar ik vertrouw mijzelf er niet mee. De installatie door een niet-beunhaas tikt ook flink aan.

Als 1x MPII 3k voldoende is, dan kan je ook naar bijv. een stekkeraccu met 2400 Watt vermogen gaan kijken. Daar kan je zelf accu's bij plaatsen, het geheel een keer van ruimte veranderen of meeverhuizen naar een ander huis. En dan praat je over heel andere bedragen omdat er op misschien een dedicated stopcontact na geen installateur bij komt kijken. Dergelijke accu's hebben vaak ook Home Assistant ondersteuning, NOM mogelijkheden, off-grid uitgangen, etc.

Dus mogelijk ook iets om mee te nemen, uiteindelijk ben ik via Victron, Sessy, Anker Solix X1, etc. bij een aantal stekkeraccu's met flink vermogen uitgekomen en daarmee ook mijn doel bereikt. Waarbij ik wel zelf makkelijk nieuwe accu's kan toevoegen, onderhoud kan doen, etc. Ik stuur ze lokaal aan via Home Assistant, geen cloud verbinding nodig.

Succes met de keuzes en overwegingen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:31
habbekrats schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:35:
[...]

Ik heb een simulatie gedaan met een 10kWh batterij over de dynamischetarieven van 2024 waarbij ik dagelijks in de 3 goedkoopste uren de boel vollaad en de gehele batterij in het huishouden leegtrek. Ik kwam daarmee uit op € 0,24 per kWh gebruik uit batterij (2845 kWh bruikbaar per jaar). Met mijn gebruiksprofiel zonder batterij zou ik iets duurder uit zijn nl. € 0,26 per kWh. Voor die 2 cent verschil kan je financieel de batterij niet verantwoorden. Bij een aanschafprijs van € 2800 moet je dan 140.000 kWh verbruiken maar met slechts 2845 per jaar uit de 10kWh batterij is dat een TVT van 49 jaar... dat ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken.

Ook nog gekeken wat ik had kunnen verdienen bij dagelijks inkoop op de 3 goedkoopste uren en verkoop tijden de 3 duurste... daarmee kwam ik op € 253,40 winst per jaar zolang er nog gesaldeerd kan worden.

Na salderen zou het gebruik van de batterij op deze wijze jaarlijks € 315,13 meer kosten dan geen batterij bij een dynamisch contract. Als ik niet alle dagen laad/ontlaad maar enkel wanneer verkoop zonder EB en btw meer is dan inkoop+inkoopvergoeding+EB+btw, dan kom ik uit op een winst van € 11,87 met de dynamische tarieven van 2024).

Met de dynamische tarieven over 2025 zal het wellicht wat gunstiger kunnen zijn maar voor handelen van stroom op basis van dynamische tarieven zie ik nog even geen toekomst.

Ik wacht nog even en ga voor uitgesteld verbruik van zonneopwek na afschaffen salderen. Dat moet lonen. Of daar dan een dynamisch of vast contact bij komt zie ik tegen die tijd wel.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@ArjoK Ik zit bij Zonneplan ytd afname 20ct /kwh en teruglevering 29ct/kwh start was in december 2024. Dus ik hoop dat het verschil nog wat groter wordt aangezien ik de zomermaanden natuurlijk veel meer PV terug kan leveren in de dure uren. In de winter is het vooral op day-ahead inkoop en verkoop. De teller staat op - €680,- euro. Mocht ik op -€1100 euro uitkomen dit jaar dan sta ik na 6 jaar op 0. (batterij en Victron systeem zat op €6600,-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:26
habbekrats schreef op zondag 29 juni 2025 @ 06:24:
@ArjoK Ik zit bij Zonneplan ytd afname 20ct /kwh en teruglevering 29ct/kwh start was in december 2024. Dus ik hoop dat het verschil nog wat groter wordt aangezien ik de zomermaanden natuurlijk veel meer PV terug kan leveren in de dure uren. In de winter is het vooral op day-ahead inkoop en verkoop. De teller staat op - €680,- euro. Mocht ik op -€1100 euro uitkomen dit jaar dan sta ik na 6 jaar op 0. (batterij en Victron systeem zat op €6600,-)
En dat gaat je jammer genoeg nooit lukken in 6 jaar op 0. Want 1-1-2017 mis je ca 12 cent per kwh die je het net op stuurt (vervallen saldering). Dus of je hebt je accu al sinds 2020 en zit op een dynamische contract met deze resultaten of je TVT is langer.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Impossibl3 Dan gaan er verschuivingen optreden. Na einde salderen zijn er nu weer partijen die de energiebelasting flink willen verlagen en voor een batterijopslag op 0 willen zetten.

En zoals gewoonlijk is de regering ook hier de meest onbetrouwbare factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Mijn omvormer heeft een load en grid aansluiting, de load aansluiting doet het altijd en de omvormer schakelt over op eilandbedrijf als er geen stroom is.

Ik moet dan wel aansluiten op de load uitgang van de omvormer, daar heb ik nu een kleine verdeelkast op zitten met 3 groepen + wcd en een krachtgroep.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
President schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:01:
[...]

Dat hoeft niet waar te zijn, ik meen greenchoice te zien, en ik weet dat die nu een terugleverkosten van 11 ct per kWh rekenen. bespaar je toch al de heeft mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
habbekrats schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:31:
@Impossibl3 Dan gaan er verschuivingen optreden. Na einde salderen zijn er nu weer partijen die de energiebelasting flink willen verlagen en voor een batterijopslag op 0 willen zetten.

En zoals gewoonlijk is de regering ook hier de meest onbetrouwbare factor.
Ja maar zolang dat nog niet zwart op wit staat kan je nog niet zeggen dat je TVT 6 jaar is. Alle beetjes helpen voor de TVT maar iemand die nu zecht je hebt je accu in X jaar terugverdiend op basis van saldering of andere aannames verteld niet het hele verhaal. Niemand van ons heeft een glazen bol dus wat de toekomst brengt geen idee. Met een accu ben je in ieder geval wel minder overgeleverd aan de grillen van anderen. Of dit nu de overheid, netbeheerders of energieleveranciers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Impossibl3 Netbeheerders zijn de uitzondering, die zijn uitsluitend uitvoerend van de wet en mogen niet met eigen ideetjes op de proppen komen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:21
Impossibl3 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Ja maar zolang dat nog niet zwart op wit staat kan je nog niet zeggen dat je TVT 6 jaar is. Alle beetjes helpen voor de TVT maar iemand die nu zecht je hebt je accu in X jaar terugverdiend op basis van saldering of andere aannames verteld niet het hele verhaal. Niemand van ons heeft een glazen bol dus wat de toekomst brengt geen idee. Met een accu ben je in ieder geval wel minder overgeleverd aan de grillen van anderen. Of dit nu de overheid, netbeheerders of energieleveranciers zijn.
Met 5000 op de bank ben je nog minder afhankelijk, en gelijk beschermd voor nog veel meer verschillende grillen van externen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Eens met @Impossibl3. Zelf kijk ik ook vooral naar wat PV en opslag betekent voor mijn eigen stroomvoorziening en zo groot mogelijke energieonafhankelijkheid. Alles wat overschot c.q. een teruggeleverde kWh vanaf 2027 nog oplevert is meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@mitsumark Ja en als je maar 5000 op de bank hebt zou ik toch eerst wat sparen. Maar als je genoeg (fack you) geld hebt dan kan je het aan de inflatie over laten om je geld minder waard te laten worden of je koopt er in je eigen optiek/afwegingen nuttige dingen voor zoals een thuis accu of een nieuwe TV als je dat belangrijk vind.

Mijn punt ging er alleen over dat je een tvt niet kan bepalen omdat de situatie in 2027 en verder nog onduidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig heb ik een eenvoudige boekhouding. 15 jaar geleden voor €10K PV aangeschaft, 14 jaar gratis stroom. Vorig jaar voor €8K een batterij aangeschaft (ruimschoots gefinancierd met de PV opbrengst) voor nog eens 15 jaar gratis stroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:37:
Gelukkig heb ik een eenvoudige boekhouding. 15 jaar geleden voor €10K PV aangeschaft, 14 jaar gratis stroom. Vorig jaar voor €8K een batterij aangeschaft (ruimschoots gefinancierd met de PV opbrengst) voor nog eens 15 jaar gratis stroom.
Heerlijk zo'n boekhouding, op die manier is zelfs een regenton een zeer rendabele investering :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
Impossibl3 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:05:
@mitsumark Ja en als je maar 5000 op de bank hebt zou ik toch eerst wat sparen. Maar als je genoeg (fack you) geld hebt dan kan je het aan de inflatie over laten om je geld minder waard te laten worden of je koopt er in je eigen optiek/afwegingen nuttige dingen voor zoals een thuis accu of een nieuwe TV als je dat belangrijk vind.

Mijn punt ging er alleen over dat je een tvt niet kan bepalen omdat de situatie in 2027 en verder nog onduidelijk is.
Ik zou dan zeggen maak er nog meer fu geld van, al kan het inderdaad geen kwaad om risico te spreiden, zeker als 5-10k inderdaad slechts wisselgeld is.

Eens met de onzekere TVT, zou er echt geen groot aandeel van mn geld in steken.
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:37:
Ik heb dan liever een "ingewikkelde" boekhouding.
Als je 15 jaar geleden 10k in de S&P500 had gestoken, had je nu, na aftrek van de stroomkosten, ~40k op de rekening (de uitzonderlijke goede jaren had je niet kunnen voorspellen, maar met langjarig gemiddeld rendement zou het alsnog 25k zijn).
Hetzelfde "verlies" (gemist rendement ) staat te gebeuren met de 8k van je accu ben ik bang.

Disclaimer: ik beschouw het dan als financieel product, je kunt andere motivatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
5000 euro met 4% inflatie teer je ook maar in elk jaar.
Mijn eerste set pv heeft al 2 x de investering opgebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Het kan geen kwaad om anders te gaan kijken naar dit soort investeringen. Bereken het eens over de technische levensduur en bepaal wat het je kost per kWh. En weeg dat af tegen wat het oplevert.

Mijn hele installatie is dit jaar vervangen en moet per jaar 5 MWh opbrengen voor eigen gebruik, de rest gaat het net in. Alle apparatuur moet 25 jaar meekunnen, ook de omvormer, vroeger waren die goed om 10 jaar mee te kunnen, maar ze zijn een stuk beter geworden.

Dan zit ik op 125 MWh over de gehele levensduur. Systeemkosten zitten op 6500 euro. Prijs per kWh wordt dan 5,2ct. Dat is het enige wat je nu zeker weet, wat het gekost heeft en wat het oplevert. Natuurlijk kan er een keer iets stuk gaan, maar het kan ook zijn dat het beter presteert.

Met alleen panelen zit ik op 1.75 MWh eigen gebruik maar ook minder aanschafkosten, ongeveer de helft. 7.5ct per kWh

De teruggeleverde stroom heeft een variabele waarde, afhankelijk van contracten en overheid.
In mijn situaties voor dit en volgend jaar. kWh prijs - terugleverkosten = 12 ct
Met accu levert dat nog eens 360 euro of 750 euro op zonder accu.

Mijn 'rendement' is dan voor dit en volgend jaar:
1100 euro minder netafname + 360 netinjectie - 260 kosten opwekking = 1200 euro (18%)
385 euro minder netafname + 750 netinjectie - 130 kosten opwekking = 1005 euro (31%)

Na einde saldering zie ik netinjectie als waardeloos, bij gelijkblijvende kWh prijs
1100 euro minder netafname - 260 kosten opwekking = 840 euro (13%)
385 euro minder netafname - 130 kosten opwekking = 255 euro (8%)

Dit rendement van 13% zou op 10k en 15 jaar ongeveer 62k op de rekening beteken. ;)
Maar hier heb je helaas geen rente op rente effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
habbekrats schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:40:
5000 euro met 4% inflatie teer je ook maar in elk jaar.
Mijn eerste set pv heeft al 2 x de investering opgebracht.
Niet als je rendement 10-12% is.
zalkc schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:35:
Het kan geen kwaad om anders te gaan kijken naar dit soort investeringen. Bereken het eens over de technische levensduur en bepaal wat het je kost per kWh. En weeg dat af tegen wat het oplevert.

Mijn hele installatie is dit jaar vervangen en moet per jaar 5 MWh opbrengen voor eigen gebruik, de rest gaat het net in. Alle apparatuur moet 25 jaar meekunnen, ook de omvormer, vroeger waren die goed om 10 jaar mee te kunnen, maar ze zijn een stuk beter geworden.

Dan zit ik op 125 MWh over de gehele levensduur. Systeemkosten zitten op 6500 euro. Prijs per kWh wordt dan 5,2ct. Dat is het enige wat je nu zeker weet, wat het gekost heeft en wat het oplevert. Natuurlijk kan er een keer iets stuk gaan, maar het kan ook zijn dat het beter presteert.

Met alleen panelen zit ik op 1.75 MWh eigen gebruik maar ook minder aanschafkosten, ongeveer de helft. 7.5ct per kWh

De teruggeleverde stroom heeft een variabele waarde, afhankelijk van contracten en overheid.
In mijn situaties voor dit en volgend jaar. kWh prijs - terugleverkosten = 12 ct
Met accu levert dat nog eens 360 euro of 750 euro op zonder accu.

Mijn 'rendement' is dan voor dit en volgend jaar:
1100 euro minder netafname + 360 netinjectie - 260 kosten opwekking = 1200 euro (18%)
385 euro minder netafname + 750 netinjectie - 130 kosten opwekking = 1005 euro (31%)

Na einde saldering zie ik netinjectie als waardeloos, bij gelijkblijvende kWh prijs
1100 euro minder netafname - 260 kosten opwekking = 840 euro (13%)
385 euro minder netafname - 130 kosten opwekking = 255 euro (8%)

Dit rendement van 13% zou op 10k en 15 jaar ongeveer 62k op de rekening beteken. ;)
Maar hier heb je helaas geen rente op rente effect.
Juist die rente op rente tikt aan, zeker over 15-25 jaar.
Je bespaart nu weliswaar 18-13% van je inleg, maar dat bedrag wordt eerder nog lager dan hoger (goed om nu alvast mee te nemen dat je netinjectie straks waarschijnlijk niks meer waard is).
Ik denk dus dat je na 15 jaar realistisch gezien op pakweg 10k winst zit (als alle dubbeltjes jouw kant op vallen 15k), terwijl S&P500 dan op 25-35k winst staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:45

ErikVers

e-Duurzaam

mitsumark schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:31:
[...]

Niet als je rendement 10-12% is.

[...]
Juist die rente op rente tikt aan, zeker over 15-25 jaar.
Je bespaart nu weliswaar 18-13% van je inleg, maar dat bedrag wordt eerder nog lager dan hoger (goed om nu alvast mee te nemen dat je netinjectie straks waarschijnlijk niks meer waard is).
Ik denk dus dat je na 15 jaar realistisch gezien op pakweg 10k winst zit (als alle dubbeltjes jouw kant op vallen 15k), terwijl S&P500 dan op 25-35k winst staat.
Ik heb het idee dat eea wel wat offtopic gaat maar wellicht kan ik de twee verschillende invalshoeken samenbrengen?;

Ik heb al vanaf 2009 elke besparing die ik deed in belegingen gestopt. Dus juist de maandelijkse besparing één op één elke maand als inleg vastgezet. Als eerste voor zonnepanelen later met de warmtepomp en daarna met de verminderde bijtelling EV. Ik moet zeggen dat pakte aan twee kanten leuk uit. Duurzaam besparen en volle bak rendement incl rendement op rendement effect. Het 8e wereldwonder volgens Einstein.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:30
Om ook maar eens een duit in het zakje te doen..
1/ huizen wisselen gemiddeld eens in de 10 jaar van eigenaar. Juist daarom is een terugverdientijd van 7 jaar of minder “prettig”.
Dat betekent dat over die gemiddelde 10 jaar nog 3/7 = 43% extra besparing hebt hetgeen neerkomt op 4.3% per jaar (simpel gezegd, zonder rente op rente) hetgeen dan weer overeenkomt met een goed bank rendement met bijkomend voordeel dat “mocht je niet verhuizen” je toch daarna nog goedkope stroom hebt.
2/ daarbij hangt het ook erg van je levensfase af. Vijftigers kopen wellicht hun laatste grote huis waar ze voorspelbaar langer dan 10 jaar in gaan zitten. En bij die levensfase is een investering die in de opvolgende pensioenfase voor lage vaste kosten zorgt heel handig.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Heb hier: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." mijn Zonneplan overzicht van vandaag, deze maand en dit jaar gedeeld, incl. 42 kWh (volgende maand als het goed is 52 kWh) thuisaccu, 10.000+ Wp panelen en 2 EV's. Mogelijk interessant.

Als ik naar de verdiensten van alleen de accu's kijk, dan haal ik deze maand tot nu toe door een combinatie van handelen op EPEX/Day ahead én een aantal DC aangesloten zonnepanelen een resultaat van 129 Euro winst. Vorige maand was dat 93 Euro, de maand ervoor 69 Euro. Benieuwd naar juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Over de glazen bol gesproken.

Netbeheerders Liander, Stedin en Enexis trekken samen op met Essent, Vattenfall en Eneco om de overbelasting van het net tegen te gaan. Er kunnen 35.000 huishoudens mee doen aan het project en er kan tot €600,-- per jaar verdiend worden door de spits op het stroomnet te vermijden. Het hoe en wat is nog onduidelijk maar goed.

Zonneplan.nl heeft ook interesse om mee te doen.

https://www.essent.nl/ove...teitsnet-in-woonwijk-aan/

En het artikel van het FD waar ik het origineel van daan had (zit achter een paywall).
'Extra korting voor stroomgebruiker die spits op net mijdt' https://fd.nl/bedrijfslev...0630&utm_term=app-android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Impossibl3 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:16:

Netbeheerders Liander, Stedin en Enexis trekken samen op met Essent, Vattenfall en Eneco om de overbelasting van het net tegen te gaan. Er kunnen 35.000 huishoudens mee doen aan het project en er kan tot €600,-- per jaar verdiend worden door de spits op het stroomnet te vermijden. Het hoe en wat is nog onduidelijk maar goed.

En het artikel van het FD waar ik het origineel van daan had (zit achter een paywall).
'Extra korting voor stroomgebruiker die spits op net mijdt' https://fd.nl/bedrijfslev...0630&utm_term=app-android
Tot zover ik zie, geldt dit alleen voor bezitters van thuisaccu's en elektrische auto's. Dus niet voor bezitters van alleen zonnepanelen die ze dan midden op de dag uit moeten zetten.

De exacte voorwaarden heb ik helaas nog niet kunnen vinden, maar de artikelen wijzen allemaal in de richting dat de energieleverancier/netbeheerder op afstand jouw batterij of laadpunt moet kunnen bedienen. :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:28

Het gaat specifiek over 21 wijken waar komende winter de situatie kritiek dreigt te worden.

Je moet dus maar net in zo’n wijk wonen om er gebruik van te kunnen maken.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 23:34

Je moet voor 25/26 wel in een van deze gebieden wonen
Stedin
MS Ring in Dordrecht

Liander
Duiven
West-Betuwe
Gooise Meren
Huizen
Teylingen
Dronten
Apeldoorn
Castricum
Alphen aan den Rijn

Enexis
Tien gebieden in :
Den Bosch
Rosmalen
Nieuwleusen
Balkbrug
Ommen

Edit: nu.nl heeft weer wat meer info.

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 30-06-2025 20:29 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
De energiebedrijven stellen de voordelen voor consumenten samen. Dat aanbod zal bij ieder energiebedrijf anders zijn. Dat kunnen bijvoorbeeld lagere tarieven zijn op bepaalde uren. Essent zet sterk in op de thuisbatterij. Wie er een met een capaciteit van 10 kilowattuur aanschaft bij Essent, krijgt van het energiebedrijf een korting van 500 euro op de reguliere prijs. Dan kost die geen 6300 euro, maar 5800 euro exclusief btw. Met de batterij is jaarlijks tot wel 600 euro te verdienen, zegt het bedrijf. Bij zwaardere batterijen is de korting hoger.

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de aanschaf van thuisbatterijen. De producten en de berekeningen of het apparaat ooit is terug te verdienen, zijn ingewikkeld, stelt de ACM.

Dat is bij het voorstel van Essent niet anders. Vorig jaar bijvoorbeeld werd elektriciteit goedkoper, waardoor investeren in een batterij minder interessant werd. En de vergoeding van 600 euro is eveneens onzeker; het kan ook minder zijn. De consument koopt de batterij wel, maar Essent stuurt het laden en ontladen aan. Daarnaast is er voor consumenten ook een btw-risico: bij thuisbatterijen is btw namelijk niet altijd terug te vragen.
Ik vind dit ook geen echt voordeel wat die mensen krijgen. Je plaatst een 'dure' batterij van 7000 inc. btw en Essent stuurt het laden en ontladen aan. Dan heb ik liever 2 Marsteks voor minder dan de helft en geen energiemij die wel even de aansturing gaat regelen.

Hoe durf je als Essent !!!

Koop dan liever 10.000 van die plug-ins in in China en lever ze net als een internetmodem bij een contract. Desnoods met 15 euro bovenop het contract in de maand als "toestelkosten", 1000 euro inkoop, installatie is een stekker in het stopcontact, en je hebt ze binnen 5.5 jaar terug.

[ Voor 5% gewijzigd door zalkc op 30-06-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:49
Taro schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:50:
@jvanderneut Ik heb hier meerdere offertes voor Victron 1x MPII 3k, 3x MPII 3k, 1x MPII 5k & 3x MPII 5k liggen en dan combinaties met DIY 15 kWh accu's, Pylontechs, etc. En alhoewel ik dat nog steeds een mooi systeem vind, ben ik wel van mening dat als je naar TVT kijkt, je ook onderhoud, installatie, etc. mee moet nemen. Een Victron systeem kan ik niet zelf onderhouden, tenminste, ik kan het wel, maar ik vertrouw mijzelf er niet mee. De installatie door een niet-beunhaas tikt ook flink aan.
Eens, het scheelt dat ik een elektro achtergrond heb. Als je alle uren moet betalen is een stekker-accu moeilijk te verslaan. Nadeel van de huidige stekker-accu's met groot vermogen is dat op laag vermogen (NOM bedrijf) nogal inëfficient zijn. Maar nu nog geen haast, dus we wachten rustig op betere accu's/omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:16
Domba schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:24:
[...]

Je moet voor 25/26 wel in een van deze gebieden wonen
Stedin
MS Ring in Dordrecht

Liander
Duiven
West-Betuwe
Gooise Meren
Huizen
Teylingen
Dronten
Apeldoorn
Castricum
Alphen aan den Rijn

Enexis
Tien gebieden in :
Den Bosch
Rosmalen
Nieuwleusen
Balkbrug
Ommen

Edit: nu.nl heeft weer wat meer info.
Castricum :D
Jammer, ik ga over een paar maanden verhuizen naar de buurtgemeente. :'(

Zal eens wat mensen in mijn omgeving op de hoogte stellen, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
jvanderneut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:49:
[...]
Eens, het scheelt dat ik een elektro achtergrond heb. Als je alle uren moet betalen is een stekker-accu moeilijk te verslaan. Nadeel van de huidige stekker-accu's met groot vermogen is dat op laag vermogen (NOM bedrijf) nogal inëfficient zijn. Maar nu nog geen haast, dus we wachten rustig op betere accu's/omvormers.
Ook die stekker-accu's kunnen nog aanzienlijk efficienter, als consument maar kritisch is en wat concurrentie.

Alleen al als je kijkt naar de efficientie van 10-12kW hybrides, wat die nog doen bij 100W huishoudelijke verbruikers, die ook in staat zijn om noodstroom te verzorgen als het nodig isAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jjincdn2pySHmLfIfhvF26atrIo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7C8Ad9LrZsgjK5fDu1aVvndc.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

jvanderneut schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:49:
[...]
Nadeel van de huidige stekker-accu's met groot vermogen is dat op laag vermogen (NOM bedrijf) nogal inëfficient zijn. Maar nu nog geen haast, dus we wachten rustig op betere accu's/omvormers.
Ik heb verschillende Zendure producten, waaronder de Hyper 2000, SF800Pro en 2400AC. De eerste zit op 81-82% RTE, de 2e op 84% RTE en de laatste, de 2400AC op 84,5-85% RTE. Zijn toch prima waardes? Is incl. NOM.

Ga je inderdaad naar HomeWizard of Marstek kijken dan zie je veel slechtere RTE's, maar de Zendure 2400 AC laat prima waardes zien. Daarom schaal ik hier de komende tijd 3x Hyper 2000 omvormers af richting extra accu's voor de 2400 AC. Iedere extra % RTE is er één, helemaal over heel veel kWh's per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Domba schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:39:
[...]

Ook die stekker-accu's kunnen nog aanzienlijk efficienter, als consument maar kritisch is en wat concurrentie.

Alleen al als je kijkt naar de efficientie van 10-12kW hybrides, wat die nog doen bij 100W huishoudelijke verbruikers, die ook in staat zijn om noodstroom te verzorgen als het nodig is[Afbeelding]
Ik zie dat je dezelfde omvormer hebt als die ik heb, hoe presteren die op deze schaal? Als je ze op zou laden vanaf het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
zalkc schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:46:
[...]

Ik vind dit ook geen echt voordeel wat die mensen krijgen. Je plaatst een 'dure' batterij van 7000 inc. btw en Essent stuurt het laden en ontladen aan. Dan heb ik liever 2 Marsteks voor minder dan de helft en geen energiemij die wel even de aansturing gaat regelen.

Koop dan liever 10.000 van die plug-ins in in China en lever ze net als een internetmodem bij een contract. Desnoods met 15 euro bovenop het contract in de maand als "toestelkosten", 1000 euro inkoop, installatie is een stekker in het stopcontact, en je hebt ze binnen 5.5 jaar terug.
Het is natuurlijk lekker als je een investering met zo'n hoog risico door iemand anders kunt laten doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
zalkc schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:12:
[...]

Ik zie dat je dezelfde omvormer hebt als die ik heb, hoe presteren die op deze schaal? Als je ze op zou laden vanaf het net.
Slechter in het heel lage gebied dan de Goodwe onder de 900-1000W onttrekt die 67-77W meer aan de accu dan die aan AC levert. Geen verdere differentiatie met nog een extra stap 0-300W/300-1000W
De DEYE SG04LP3 is ontwerp van 2020/21, er is al een jaar een nieuwere versie SG05LP3, maar officieel is die nog niet goedgekeurd/ toegelaten voor gebruik in NL.
Daarvoor moet iemand moeite insteken, maar met de dozenschuivers is het lang niet zeker dat er ook weer uitgehaald wordt.

RCT Power is al 5-6 jaar in de top van de HTW tests, toen in 2022 bij testen ook naar 100W gingen kijken was die het jaar erop 2023 ook ineens efficienter en was overal prestatie ook van model bj2022 op model bj 2023 1,3% beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:42
zalkc schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:46:
[...]

Het is een kwestie van goed doorrekenen. Hele dure batterijen blijken soms in de praktijk betaalbaarder omdat de installatie inclusief is. Zelfbouw is op papier natuurlijk altijd goedkoper, maar wie kan er zelf aansluiten? Ik niet!

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Pr088 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:12:
[...]

Het is een kwestie van goed doorrekenen. Hele dure batterijen blijken soms in de praktijk betaalbaarder omdat de installatie inclusief is. Zelfbouw is op papier natuurlijk altijd goedkoper, maar wie kan er zelf aansluiten? Ik niet!
Ik vergeleek met een plug-in batterij. Zolang je het er bij 1 laat is een extra groep ook niet direct nodig.

Zelf aansluiten is als particulier gewoon toegestaan, met de kanttekening dat het deugdelijk moet gebeuren van de verzekering, en voor je eigen nachtrust. En hoewel het niet altijd even makkelijk is en je over zaken echt wel moet doordenken en berekenen is het wel te doen. Ik zou het nooit adviseren, maar ik vertrouw mezelf er wel voldoende mee.

Nadeel is wel dat er een groep is die dat zelfvertrouwen ook heeft maar eigenlijk niks kan en/of te weinig er van af weet. Voor de gemiddelde particulier is dit natuurlijk niet geschikt, en als bedrijf wil je niet aansprakelijk zijn daarvoor.

[ Voor 39% gewijzigd door zalkc op 01-07-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
zalkc schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Ik vergeleek met een plug-in batterij. Zolang je het er bij 1 laat is een extra groep ook niet direct nodig.

Zelf aansluiten is als particulier gewoon toegestaan, met de kanttekening dat het deugdelijk moet gebeuren van de verzekering, en voor je eigen nachtrust. En hoewel het niet altijd even makkelijk is en je over zaken echt wel moet doordenken en berekenen is het wel te doen. Ik zou het nooit adviseren, maar ik vertrouw mezelf er wel voldoende mee.

Nadeel is wel dat er een groep is die dat zelfvertrouwen ook heeft maar eigenlijk niks kan en/of te weinig er van af weet. Voor de gemiddelde particulier is dit natuurlijk niet geschikt, en als bedrijf wil je niet aansprakelijk zijn daarvoor.
Helemaal eens! En bij zelfbouw heb je toch geen recht op btw-teruggave?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Pr088 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Helemaal eens! En bij zelfbouw heb je toch geen recht op btw-teruggave?
Als je de componenten in NL koopt zie ik niet in waarom niet. Ik heb een complete kit gekocht met handleiding en whatsapp ondersteuning, die factuur kan gewoon opgegeven worden.

Ik heb echter geen dynamisch contract, en wil dat ook niet. Daarnaast levert zakelijk gebruik onder de KOR ook wat extra eisen op aan de installatie en de omgeving waar die staat dacht ik. Eisen waar ik wel grotendeels aan voldoe trouwens, op de CO-meter na dan.
-edit- PGS en KOR zijn niet gelinkt

[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 01-07-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-10 16:44
Ik heb al wat gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Misschien is er hier iemand die mij kan helpen.

Op dit moment heb ik de Homewizard Plug-in Accu al een maandje of 3 in combinatie met dynamisch contract en wat zonnepanelen. Deze werkt goed samen met de P1-meter maar het apparaat is met 516 euro per kWh aardig aan de prijs.

Stel dat ik naast de Homewizard ook een Marstek Venus E 2.0 koop, inclusief P1 meter van hen te koop voor 292 euro per kWh. Wat gebeurt er dan in het huis? Kan je 2 P1-meters aansluiten op je teller van Stedin?
Ik kan mij voorstellen dat zowel Marstek als Homewizard tegelijkertijd willen gaan proberen om het verbruik op 0 te zetten terwijl de software niet weet dat er een accu van een concurrent aanwezig is aangenomen dat er geen standaard is en dat dit leidt tot storingen tussen Marstek en Homewizard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43
zalkc schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:39:
[...] Daarnaast levert zakelijk gebruik onder de KOR ook wat extra eisen op aan de installatie en de omgeving waar die staat dacht ik.
Dat durf ik te betwijfelen. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de belastingdienst eisen stelt aan installatie en omgeving om te kunnen voldoen aan de voorwaarden voor de toepassing van de kleine ondernemers regeling.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
vaurits schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:47:
Ik kan mij voorstellen dat zowel Marstek als Homewizard tegelijkertijd willen gaan proberen om het verbruik op 0 te zetten terwijl de software niet weet dat er een accu van een concurrent aanwezig is aangenomen dat er geen standaard is en dat dit leidt tot storingen tussen Marstek en Homewizard.
Dat klopt, als ze beide hun eigen ding doen kan dat chaos opleveren. Je hebt externe aansturing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:20

pvg

jadjong schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Dat klopt, als ze beide hun eigen ding doen kan dat chaos opleveren. Je hebt externe aansturing nodig.
En die chaos kun je ook krijgen als je een onafhankelijke regeling (load balancing en/of PV overschot laden) op een EV lader hebt. Of een WP die slimme dingen met PV overschot wil doen…

[ Voor 7% gewijzigd door pvg op 01-07-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-10 21:15
Ik weet even niet of het hier bekend is, maar je kunt ook een batterij (met omvormer) kopen zonder BTW als je geen dynamisch contract hebt. In Duitsland werd het me aangeboden zonder MwSt.
Ik weet niet of het volgens de regels is, maar het werd me zo aangeboden. Dus prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Zwerius op 01-07-2025 15:43 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Zwerius schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:41:
Ik weet even niet of het hier bekend is, maar je kunt ook een batterij (met omvormer) kopen zonder BTW als je geen dynamisch contract hebt. In Duitsland werd het me aangeboden zonder MwSt.
Ik weet niet of het volgens de regels is, maar het werd me zo aangeboden. Dus prima.
Het klinkt als dat het niet jouw probleem is. In principe is de leverancier degene die de BTW afdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Oh? Zou je mij in een DM (of hier) willen sturen welke leverancier je hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maar heb je hem ook gekocht en daadwerkelijk geen BTW betaald? Aanbieden is iets anders dan kopen tenslotte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:22
daemonix schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:37:
[...]

Maar heb je hem ook gekocht en daadwerkelijk geen BTW betaald? Aanbieden is iets anders dan kopen tenslotte. ;)
Heb ik ook. Marstek accus uit Duitsland. Maar die winkel verstuurd nu niet meer zonder mwst naar het buitenland, heb je dus niks aan helaas.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-10 21:15
Pr088 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Oh? Zou je mij in een DM (of hier) willen sturen welke leverancier je hebt gebruikt?
Solarhandel24.de
Zelf opgehaald

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:11
Ik had 2 batterijen van homewizard, maar dat was helaas voor geen goed huwelijk en die heb ik niet meer.
Nu ben ik aan het oriënteren wat te doen, kijk ik na 2027 als de salderingsregeling ten einde is gekomen , gok ik er op dat de thuisbatterijen goedkoper worden, ik vind het een lastige.
En de ontwikkelingen zullen nu ook wel in een stroomversnelling komen.

Het liefste gewoon een plug systeem, maar dan wel eentje echt zonder zorgen en niet afhankelijke van wifi.
Met het systeem van HomeWizard heb ik heb zelf gewoon veel "pech" meegehad, er zijn er zat die er tevreden over zijn, misschien dat een versie 2.0 in de toekomst beter bij mij past?

Van wat er nu op de markt is , werkt de de Zendure solarflow 2400ac met 2*AB3000X 5.76 kWh mijn interesse , maar ik wel eens kijken of ik de set ergens in het echt kan zien , hoe allemaal aangesloten is en hoe de software daar werkt.

Gezien ik de "scheiding" met homewizard nog aan het verwerken ben, ga ik mij eens inlezen bij dit forum hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:40
ivo1969 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:51:
gok ik er op dat de thuisbatterijen goedkoper worden, ik vind het een lastige.
En de ontwikkelingen zullen nu ook wel in een stroomversnelling komen.
Het bekende argument wat altijd voor uitstel zorgt :)

Laten we wel wezen, Nederland is maar een klein landje, wat we hier besluiten maakt echt geen serieuze impact. De prijs van batterijen daalt al decennia, voornamelijk door de opkomst van EV's, waar met name China nu een voortrekkersrol in speelt. Ook de ontwikkelingen van batterijen komen nu voornamelijk door R&D vanuit de automotive sector. Maar ook daarover kan je prima een trendlijn trekken van de afgelopen 30 jaar. Het staat niet stil, maar "baanbrekende innovaties" zijn niet per sé iets waar we nu op uitkijken.

De wereld is niks veranderd in 2027 als we salderen afschaffen.

Anders gezegd...
  • Ja, thuisbatterijen gaan goedkoper worden, althans een beetje afhankelijk van de inflatie natuurlijk.
  • Ja, batterijen gaan doorontwikkeld worden en 'beter' worden.
Waar het eigenlijk om gaat is denk ik wat anders.
Stel, je accu is over 1.5 jaar €200 goedkoper en bevat 10% meer capaciteit. Maar een plugin accu kan je nu al (afhankelijk van je huishouden) ~300 euro op jaarbasis besparen; €450 over 1.5 jaar.

Doe je er dan verstandig aan om "nog even uit te stellen", of niet? :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:11
Richh schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:19:
[...]

Laten we wel wezen, Nederland is maar een klein landje, wat we hier besluiten maakt echt geen serieuze impact. De prijs van batterijen daalt al decennia, voornamelijk door de opkomst van EV's, waar met name China nu een voortrekkersrol in speelt. Ook de ontwikkelingen van batterijen komen nu voornamelijk door R&D vanuit de automotive sector. Maar ook daarover kan je prima een trendlijn trekken van de afgelopen 30 jaar. Het staat niet stil, maar "baanbrekende innovaties" zijn niet per sé iets waar we nu op uitkijken.

Anders gezegd...
  • Ja, thuisbatterijen gaan goedkoper worden, althans een beetje afhankelijk van de inflatie natuurlijk.
Stel, je accu is over 1.5 jaar €200 goedkoper en bevat 10% meer capaciteit. Maar een plugin accu kan je nu al (afhankelijk van je huishouden) ~300 euro op jaarbasis besparen; €450 over 1.5 jaar.

Nou hoeft zeer zeker geen uitstel te geven , maar de batterijen van HW leken mijn uitstekend geschikt voor mij, maar na paar omruilingen was ik daar wel klaar mee, allemaal netjes opgelost maar toch.
Ben dus nu aan het rond kijken en lezen wat een makkelijk te plaatsen systeem is.

Ik had 2 HW batterijen en was 2790 euro, het mag max zo n 3500 euro kosten.
Ja ik snap je berekening volkomen , maar daarom eens goed lezen en rond kijken wat een goede vervanger voor mij kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 16:30

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Anders gezegd...

Er zijn best wat factoren die groot effect hebben op de berekening. Mijn persoonlijke situatie is bijvoorbeeld: netto 0 verbruik per jaar (na saldering) en vast contract zonder terugleverkosten tot maart 2027.

Dus ik houd met grote interesse de ontwikkelingen in de gaten maar zal waarschijnlijk pas 2e helft 2026 tot aanschaf over. Ondertussen wel druk bezig het eigen verbruik zo hoog mogelijk te krijgen, niet door onnodig verbruik maar door verschuiving van verbruik.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
ivo1969 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:28:
[...]

Nou hoeft zeer zeker geen uitstel te geven , maar de batterijen van HW leken mijn uitstekend geschikt voor mij, maar na paar omruilingen was ik daar wel klaar mee, allemaal netjes opgelost maar toch.
Ben dus nu aan het rond kijken en lezen wat een makkelijk te plaatsen systeem is.

Ik had 2 HW batterijen en was 2790 euro, het mag max zo n 3500 euro kosten.
Ja ik snap je berekening volkomen , maar daarom eens goed lezen en rond kijken wat een goede vervanger voor mij kan zijn
Waarom 2 batterijen?

Mijn ervaring is dat veruit de grootste besparing ontstaat uit 1 batterij en het 'accepteren' dat je niet 100% zelfvoorzienend bent. Met een 2e batterij zouden we zeker nog wat meer besparen, maar de terugverdientijd van de 2e accu is eigenlijk altijd aanzienlijk langer dan die van de eerste :)

Echt volledig waterdichte plug and play systemen zijn er nog niet helemaal. En je bent in alle gevallen afhankelijk van de verbinding tussen slimme meter en batterij, wat eigenlijk altijd weer afhankelijk van je netwerk is. Is een beetje inherent aan de werking ervan helaas...
Ik ben zelf zeer tevreden over mijn Marstek, maar daarvoor heb ik wel behoorlijk wat Tweaker-waardige zaken moeten configureren die ik echt niet iedereen zou aanbevelen.

Heb zelf nog geen ervaring met Zendure, maar wat ik er over lees is het prima spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Osxy schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Er zijn best wat factoren die groot effect hebben op de berekening. Mijn persoonlijke situatie is bijvoorbeeld: netto 0 verbruik per jaar (na saldering) en vast contract zonder terugleverkosten tot maart 2027.
Vooral dat laatste is natuurlijk niet tegenop te boksen! Haha.
Ondertussen wel druk bezig het eigen verbruik zo hoog mogelijk te krijgen, niet door onnodig verbruik maar door verschuiving van verbruik.
Goeie, als je het mij vraagt is dat hoe dan ook altijd #1.

In die fase zou ik ook altijd adviseren aan mensen om hun energieverbruik te begrijpen. Een Homewizard dongle kost helemaal niet zoveel. Of wie Home Assistant draait thuis, een P1-naar-USB kabel kost ook bijna niks. De informatie die je daar vervolgens uit trekt is super waardevol. Hoeveel energie verbruik je 's nachts, wat voor piek verbruikt je inductieplaat, wat kost een wasje draaien eigenlijk? Als je dat in kaart hebt is kiezen voor een thuisbatterij aanzienlijk makkelijker door te rekenen en te begrijpen wat de impact ervan is.

Vergelijking: ik vind het zelf altijd wel grappig om te zien wat benzineprijzen met mensen doen. Iedereen lijkt te weten wat de belasting daarop is, wat ze per 100km aan liters nodig hebben en waar de goedkoopste pomp is. Maar als je begint over energiebelasting, energiecontracten en elektriciteitsverbruik heeft men regelmatig geen enkel idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 21:34
Ik ben van plan een thuisbatterij aan te schaffen, maar ik merk dat ik erg twijfel tussen Zendure plug&play en Sigenergy.

Even mijn situatie: 1 fase meterkast, 3.9 MWh opbrengst zonnepanelen, Platinum Omvormer, 11 jaar oud,
2700 levering elektriciteit, 2700 teruglevering elektriciteit

Geen grote energie slurpers, behalve mijn warmtepomp, maar ben in de winter wel veel weg.

Ik wil een slim EMS, ik ga niet zelf met HA aansturen, vandaar dat ik uit kwam bij Zendure en Sigenergy.

Als ik naar de prijs kijk:

Sigenergy Sigenstor 8kw €6618 (thuisbatterij Nederland)
Zendure Totaal: €4246
  • Ac2400 + 3x AB3000X (8,64kWH) = € 3146
  • Inhuren Elektricien voor 2400 aanpassing, schatting €300
  • Vervangen van Platinum omvormer tzt, schatting €700
  • Zendure P1 meter: € 100
Dat scheelt €2372, en dat vind ik best veel.

Overwegingen:
  • Zendure heeft een dubbel DC/AC omzettings verlies itt Sigenergy
  • Conclusie van Chatgpt op basis van mijn HW p1 meter afgelopen jaar: Zendure is met 2400 vermogen voldoende voor 90–95% van jouw pieken
  • Sigenergy omvormer heeft wel een groter vermogen, 5kw
  • Het kan zijn dat ik in de toekomst in de winter minder weg ben en dus het energie verbruik van de warmtepomp omhoog gaat.
  • De plek van Sigenergy is eenvoudig, in de schuur bij de zonnepanelen.
  • De plek van de Zendure is het handigst binnen in een niet gebruikte kamer vlakbij de meterkast, maar ik vind binnen minder prettig
  • Of de Zendure in de schuur een optie is, weet ik niet. Dat is namelijk 15 á 20 meter van de meterkast.
  • Is het EMS van Sigenergy slimmer? In de tweakers groep zijn ze er erg enthousiast over.
Hopelijk kunnen jullie input/advies geven waar ik een stap verder mee kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:30
[...]

Anders gezegd...

Toch klopt dat niet helemaal.
Kijkend naar warmtepompen…. Die bestaan ook wereldwijd al decennia.
Toch zijn daar de laatste paar jaar een paar zeer Nederlands gerichte scherpe aanbieders bij gekomen: weheat, quatt, debron, adler, en ik vergeet er vast nog een paar.
Eerlijk gezegd dacht ik precies zoals jij het verwoordde, ik was dan ook best verbaasd met deze ontwikkeling.
De basis van dit soort dingen ligt zeer zeker in “aloud spul”, maar packaging, dimensionering en software zijn toegespitst op de Nederlandse markt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

vaurits schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:47:
Ik heb al wat gezocht maar kan het antwoord niet vinden. Misschien is er hier iemand die mij kan helpen.

Op dit moment heb ik de Homewizard Plug-in Accu al een maandje of 3 in combinatie met dynamisch contract en wat zonnepanelen. Deze werkt goed samen met de P1-meter maar het apparaat is met 516 euro per kWh aardig aan de prijs.

Stel dat ik naast de Homewizard ook een Marstek Venus E 2.0 koop, inclusief P1 meter van hen te koop voor 292 euro per kWh. Wat gebeurt er dan in het huis? Kan je 2 P1-meters aansluiten op je teller van Stedin?
Waarom niet de HW verkopen en voor een schaalbaar systeem gaan zoals een Zendur of Victron ?
Ik heb zelf een Victron 5kVa met 15kW samengesteld voor 250 euro per kWh. Voordeel daarvan van bijv. Victron en Zendure is dat je altijd voordelig kan bijschalen en dat je alle functionaliteit heb die je kan bedenken (zeker bij Victron)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-07-2025 20:07 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

duysa01 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:02:
[..]
• Vervangen van Platinum omvormer tzt, schatting €700
Wat bedoel je hier mee?

En met deze?
Zendure heeft een dubbel DC/AC omzettings verlies itt Sigenergy
Ga je direct panelen op de Sigenergy aansluiten dan?

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 02-07-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:07:
[...]

Wat bedoel je hier mee?

Als ik voor zendure kies, moet ik tzt de Platinum omvormer vervangen, is 11 jaar oud.

En met deze?

[...]

Ga je direct panelen op de Sigenergy aansluiten dan?

Dat was wel mijn bedoeling, sigenergy heeft een hybride omvormer die overleg kan met mijn zonnepanelen met Tigo optimizers, als ik de verkopers mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

duysa01 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:08:
Als ik voor zendure kies, moet ik tzt de Platinum omvormer vervangen, is 11 jaar oud
Ah, zo. Bij de ander is ie overbodig en bij de stekkeraccu moet je hem op termijn nog wel vervangen.

De vraag voor jou is waarschijnlijk vooral: Heb je het hogere vermogen nodig. Met een 2e 2400AC erbij op een andere fase kom je ook rond de 5 kW uit als het nodig is, dus upgraden kan altijd.

Ben je ook van plan de DC autolader erbij te nemen? Of staat die daarvoor te ver weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Ah, zo. Bij de ander is ie overbodig en bij de stekkeraccu moet je hem op termijn nog wel vervangen.

Klopt

De vraag voor jou is waarschijnlijk vooral: Heb je het hogere vermogen nodig. Met een 2e 2400AC erbij op een andere fase kom je ook rond de 5 kW uit als het nodig is, dus upgraden kan altijd.

Ben je ook van plan de DC autolader erbij te nemen? Of staat die daarvoor te ver weg?
2e 2400ac: maar dan schurkt de prijs tegen de sigenergy aan, en ik heb maar 1 fase aansluiting.

Nee, ik heb geen elektrische auto, en ook niet op termijn, mijn buscamper is mijn vervoersmiddel, samen met het ov en de elektrische fiets ;)

[ Voor 12% gewijzigd door duysa01 op 02-07-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

duysa01 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:26:
[...]

Nee, ik heb geen elektrische auto, en ook niet op termijn, mijn buscamper is mijn vervoersmiddel, samen met het ov en de elektrische fiets ;)
Ok, en wat is je doel met de accu? Nul op de meter draaien icm de zonnepanelen? Handelen?

Want als je al je zonne opwek wil afvangen moet je omvormer dat vermogen aankunnen. Gaat niet om de laatste 50-100 Watt, maar als je bijv. regelmatig 4500 Watt teruglevert, dan is 5000 Watt omvormervermogen wel handig. Ligt het onder de 2400 Watt en heb je verder geen grote verbruikens, dan volstaat de 2400AC wel.

Hoeveel panelen heb je? Want je zou bij weinig panelen ook bijv. nog met micro-omvormers kunnen werken, al dan niet direct op een stopcontact aangesloten, of op de off-grid uitgang van de 2400AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het grote voordeel van de SIgenergy momenteel is dat die kan zorgen dat je huis stroom blijft krijgen bij netuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:30:
[...]

Ok, en wat is je doel met de accu? Nul op de meter draaien icm de zonnepanelen? Handelen?

Want als je al je zonne opwek wil afvangen moet je omvormer dat vermogen aankunnen. Gaat niet om de laatste 50-100 Watt, maar als je bijv. regelmatig 4500 Watt teruglevert, dan is 5000 Watt omvormervermogen wel handig. Ligt het onder de 2400 Watt en heb je verder geen grote verbruikens, dan volstaat de 2400AC wel.

Hoeveel panelen heb je? Want je zou bij weinig panelen ook bijv. nog met micro-omvormers kunnen werken, al dan niet direct op een stopcontact aangesloten, of op de off-grid uitgang van de 2400AC.
- nom en handelen
- chatgpt op basis van een jaar hw-p1 meter: Je zonnepanelen hebben in totaal 505 keer meer dan 2400 watt (2.4 kW) opgewekt.
Aangezien de data in kwartieren is opgenomen, betekent dit dat dit gedurende 505 kwartieren is gebeurd — oftewel ongeveer 126 uur aan hoge opbrengst.
- 16 panelen met Tigo optimizers, leveren 3.9mwh/jaar
- enige grootverbruiker is de warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

duysa01 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:57:
[...]

- nom en handelen
- chatgpt op basis van een jaar hw-p1 meter: Je zonnepanelen hebben in totaal 505 keer meer dan 2400 watt (2.4 kW) opgewekt.
Aangezien de data in kwartieren is opgenomen, betekent dit dat dit gedurende 505 kwartieren is gebeurd — oftewel ongeveer 126 uur aan hoge opbrengst.
ChatGPT kent geen nuances of het achterliggende doel van je vraag als je die informatie niet meegeeft. 505 keer meer dan 2400 Watt opgewekt met bijv. 2405 Watt in totaal? Of bij wijze van spreken 3500+ Watt?
Het aantal panelen of opbrengst per jaar zegt ook weinig, het gaat om het terugleververmogen. Om nul op de meter te draaien wil je (bijna) alle overtollige zonnestroom kunnen opvangen.

Handelen levert je vanaf 1-1-2027 weinig tot niets meer op. Dat heeft dus alleen nog voor de komende 18 maanden nut, als je accu er staat nog maar 17 maanden.

Heb je een gevoel van waar je heen wil? Is ROI belangrijk? Looks? Verhuisbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:02:
[...]

ChatGPT kent geen nuances of het achterliggende doel van je vraag als je die informatie niet meegeeft. 505 keer meer dan 2400 Watt opgewekt met bijv. 2405 Watt in totaal? Of bij wijze van spreken 3500+ Watt?
Het aantal panelen of opbrengst per jaar zegt ook weinig, het gaat om het terugleververmogen. Om nul op de meter te draaien wil je (bijna) alle overtollige zonnestroom kunnen opvangen.

Handelen levert je vanaf 1-1-2027 weinig tot niets meer op. Dat heeft dus alleen nog voor de komende 18 maanden nut, als je accu er staat nog maar 17 maanden.

Heb je een gevoel van waar je heen wil? Is ROI belangrijk? Looks? Verhuisbaarheid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfK6OhfAoQu7Jcoty9BcFbGpAWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpeauzC20QEQgoMk2ClyalH3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DM34_BdwJg_V_tMYJj8bKdzglnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u1zEjaVGTfBvA2wUuKQ0JiP.jpg?f=fotoalbum_large

Looks en verhuisbaarheid onbelangrijk
Twee plaatjes van vandaag en gisteren mbt de zonnepanelen, ik zal vraag aan chatgpt herformuleren
Handelen levert na 1-1-2027 weinig tot niets meer op is echt helemaal nieuw voor me, wat is de reden daarvan?
Dan blijft nom over, als ik ze in 10 jaar tijd terug verdiend heb is dat ok, geen ramp als dat niet lukt

[ Voor 19% gewijzigd door duysa01 op 02-07-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Ok, laten we het op 3000 teruglevering incl. verbruik houden. Maar dat is maar een paar uur, het overgrote deel zit op 2400 of lager. Heb je ook nog mogelijkheden om met vaatwasser, wasmachine, etc. de top eraf te halen? Want dan zit je met 2400 prima.

Met de Sig kan je sneller schakelen, meer laden en meer ontladen, is ook modulair. Ik hoor je verder weinig eigen mening hebben, puur feiten delen, dan is het ook lastig een bepaalde richting op te sturen.

Wil je panelen bij plaatsen? Nee? En kan je met iets verbruik de toppen eraf halen? Dan zou ik voor een 2400 AC gaan. Wil je wel panelen bij plaatsen, krijg je ooit een EV, WP's, airco, etc. dan kan je of een 2e 2400AC halen en op een aparte groep en stopcontact plaatsen, of nu al beter direct voor de Sig gaan.

De keuze is aan jou gezien je verder geen feedback geeft die richting een oplossingsrichting helpt :)

Edit: Ah, je hebt nog meer info toegevoegd:
duysa01 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:22:
[...]
Looks en verhuisbaarheid onbelangrijk
Twee plaatjes van vandaag en gisteren mbt de zonnepanelen, ik zal vraag aan chatgpt herformuleren
Handelen levert na 1-1-2027 weinig tot niets meer op is echt helemaal nieuw voor me, wat is de reden daarvan?
Dan blijft nom over, als ik ze in 10 jaar tijd terug verdiend heb is dat ok, geen ramp als dat niet lukt
Door het afschaffen van de salderingsregeling per 1-1-2027 wordt handelen minder interessant.

Als ik jou was zou ik de investering zo laag mogelijk houden, zodat de ROI zo goed mogelijk is.

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 02-07-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Stefannn schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:58:
[...]

Toch klopt dat niet helemaal.
Kijkend naar warmtepompen…. Die bestaan ook wereldwijd al decennia.
Toch zijn daar de laatste paar jaar een paar zeer Nederlands gerichte scherpe aanbieders bij gekomen: weheat, quatt, debron, adler, en ik vergeet er vast nog een paar.
Eerlijk gezegd dacht ik precies zoals jij het verwoordde, ik was dan ook best verbaasd met deze ontwikkeling.
De basis van dit soort dingen ligt zeer zeker in “aloud spul”, maar packaging, dimensionering en software zijn toegespitst op de Nederlandse markt.
Hybride warmtepompen zijn dan ook wel relatief uniek. Lang niet overal is een gasaansluiting zo vanzelfsprekend als hier in Nederland (iets met Groningen). Meestal gaat men elders op de wereld voor enkel elektra of enkel gas (en ik denk dat dat in Nederland ook alsnog snel het geval is, want vastrecht). Immers met een warmtepomp verwarmen is geen issue en voor warm water kom je snel op een boilervat, wat in de gemiddeld grotere huizen elders vaak niet zo'n issue is. Maargoed, beetje offtopic :)

Al met al doen Quatt en Adlar verder ook niet echt iets unieks imho, ja de uitstraling en wellicht betere software... Ze zijn vooral scherp omdat ze geen cowboy tarieven voor installatie rekenen, haha.

Gezien je een plugin batterij zelf installeert zit daar de winst niet meer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Taro schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Ok, laten we het op 3000 teruglevering incl. verbruik houden. Maar dat is maar een paar uur, het overgrote deel zit op 2400 of lager. Heb je ook nog mogelijkheden om met vaatwasser, wasmachine, etc. de top eraf te halen? Want dan zit je met 2400 prima.

Met de Sig kan je sneller schakelen, meer laden en meer ontladen, is ook modulair. Ik hoor je verder weinig eigen mening hebben, puur feiten delen, dan is het ook lastig een bepaalde richting op te sturen.

Wil je panelen bij plaatsen? Nee? En kan je met iets verbruik de toppen eraf halen? Dan zou ik voor een 2400 AC gaan. Wil je wel panelen bij plaatsen, krijg je ooit een EV, WP's, airco, etc. dan kan je of een 2e 2400AC halen en op een aparte groep en stopcontact plaatsen, of nu al beter direct voor de Sig gaan.

De keuze is aan jou gezien je verder geen feedback geeft die richting een oplossingsrichting helpt :)

Edit: Ah, je hebt nog meer info toegevoegd:

[...]

Door het afschaffen van de salderingsregeling per 1-1-2027 wordt handelen minder interessant.

Als ik jou was zou ik de investering zo laag mogelijk houden, zodat de ROI zo goed mogelijk is.
Ik kan de toppen boven 2400 afvangen met de wasmachine en de vaatwasser. Je advies helpt om te gaan voor de zendure. Blijven twee vragen voor me over:

Ik zou het liefst de zendure in de schuur zetten, maar dat is 15 meter van de meterkast af. Is dat mogelijk?

En in de wintermaanden met weinig opbrengst van de zonnepanelen, is dan handelen op de day-ahead markt nog wel zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:40
duysa01 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:57:
[...]

- nom en handelen
- enige grootverbruiker is de warmtepomp
Chatgpt is een TAALmodel. Zodra je het ding vraagt te rekenen weet je 1 ding zeker, garantie tot de muisklik. Oftewel je kunt er niet van op.aan dat er iets nuttigs uitkomt. Vraag herformuleren is leuk maar helpt.ook niet.

Is NOM je dus enkele duizenden euro's waard? Want het is hoogst onzeker wat t oplevert, maar als.je t leuke hobby vindt dan gewoon lekker proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:35
Na een jaar mijn batterijen te hebben gebruik in combinatie met een dynamische energiecontract is de financiële uitkomst € 370,— terug ontvangen.
Dit resultaat is een gevolg van 6068 kWh stroom afgenomen en 6351 kWh teruggeleverd.
Voor mijn verbruik van 5.760 kWh heb ik niets betaald en de besparing op basis van het dynamische contract is € 1.652,—. Heb dus ook geen teruglevering kosten van ca € 820,—
Met deze uitkomst ben ik best tevreden.

[ Voor 3% gewijzigd door clodders op 03-07-2025 16:38 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:02:
Na een jaar mijn batterijen te hebben gebruik in combinatie met een dynamische energiecontract is de financiële uitkomst € 370,— terug ontvangen.
Dit resultaat is een gevolg van 6068 kWh stroom afgenomen en 6351 kWh teruggeleverd.
Niet naast heb ik voor mijn verbruik van 5.760 kWh niet betaald en de besparing op basis van het dynamische contract is € 1.652,—. Heb dus ook geen teruglevering kosten van ca € 820,—
Met deze uitkomst ben ik best tevreden.
Netjes, maar als je een dynamische contract had genomen zonder accu waren je terugleverkosten ook € 0.
Dus in de praktijk heeft je accu € 832 opgeleverd dit jaar.

Durf je een 'over-de-duim' kostenplaatje te geven van jouw set-up? Ik zie SolarEdge 23kWh accu op 3-fasen? Dat is aardig aan de prijs. Terugverdientijd ruim 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Pr088 Maar zonder accu kun je dan niet terugleveren in de duren uren maar soms tegen 0 tarief of eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
habbekrats schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:21:
@Pr088 Maar zonder accu kun je dan niet terugleveren in de duren uren maar soms tegen 0 tarief of eronder.
Of teruglevering uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
daemonix schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:23:
[...]

Of teruglevering uitzetten.
habbekrats schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:21:
Beide is waar. Maar zolang saldering geldt is terugleveren op een dynamisch contract helemaal niet erg. Het enige voordeel wat de accu biedt is goedkoop laden en duur ontladen, getuige de ruime 800 euro die @clodders dit jaar meepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:35
Pr088 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Netjes, maar als je een dynamische contract had genomen zonder accu waren je terugleverkosten ook € 0.
Dus in de praktijk heeft je accu € 832 opgeleverd dit jaar.

Durf je een 'over-de-duim' kostenplaatje te geven van jouw set-up? Ik zie SolarEdge 23kWh accu op 3-fasen? Dat is aardig aan de prijs. Terugverdientijd ruim 10 jaar?
Heb al jaren een dynamische contract en zolang ik een warmtepomp en zonnepanelen heb liggen heb ik altijd al geld teruggekregen.
Hiernaast speelt ook nog een belastingtechnische aspect
Zonder batterijen gebruikte ik ca 27 % van mijn opgewekte stroom.
Terugverdientijd vind ik niet interessant want dit vraag ik ook niet wat de terugverdientijd van mijn auto is.
Toch wil ik een inschatting maken van de terugverdientijd en ik verwacht dat deze ca 7 jaar zal zijn.
Mogelijk nog minder als per 1 januari 2028 het nieuwe tijdsafhankelijke nettarief voor kleinverbruikers van kracht wordt.
De terugverdientijd is voor een iedere anders en van vele factoren afhankelijk.
Voor mijn zijn de belangrijkste factoren de laad en ontlaad capaciteit van de batterij in combinatie met het opbrengend vermogen van mijn zonnepanelen. Batterijen worden geladen bij de laagste prijs en ontladen bij de hoogste prijs. Hiervoor is gemiddeld 5 uur nodig met mijn zonnepanelen.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
clodders schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Heb al jaren een dynamische contract en zolang ik een warmtepomp en zonnepanelen heb liggen heb ik altijd al geld teruggekregen.
Hiernaast speelt ook nog een belastingtechnische aspect
Zonder batterijen gebruikte ik ca 27 % van mijn opgewekte stroom.
Terugverdientijd vind ik niet interessant want dit vraag ik ook niet wat de terugverdientijd van mijn auto is.
Toch wil ik een inschatting maken van de terugverdientijd en ik verwacht dat deze ca 7 jaar zal zijn.
Mogelijk nog minder als per 1 januari 2028 het nieuwe tijdsafhankelijke nettarief voor kleinverbruikers van kracht wordt.
De terugverdientijd is voor een iedere anders en van vele factoren afhankelijk.
Voor mijn zijn de belangrijkste factoren de laad en ontlaad capaciteit van de batterij in combinatie met het opbrengend vermogen van mijn zonnepanelen. Batterijen worden geladen bij de laagste prijs en ontladen bij de hoogste prijs. Hiervoor is gemiddeld 5 uur nodig met mijn zonnepanelen.
Het belastingaspect speelt toch niet tot 1-1-27? Ik snap wel dat je je alvast voorbereidt op 'het leven na salderen'.

De terugverdientijd van een auto vinden we meestal niet zo relevant omdat het ons vervoersgemak oplevert. Een accu is niet echt een gebruiksvoorwerp. Jij doet het dus vooral om je eigen verbruik te stimuleren, met een vleugje extra opbrengst voor je zonnestroom?

Als je zo'n 800 per jaar rekent als opbrengst dan heb je een 23kwh systeem geïnstalleerd voor € 5500-6000?
Of reken je met die 1600 per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Pr088 Je rekent verkeerd. Saldering is dan wel, maar het teruglever tarief overdag is een boete als de zon schijnt. Dat saldeert negatief weg. Besparing is dus groter dan wat je denkt.

Pagina: 1 ... 67 ... 80 Laatste