Ik ben ook aan het rekenen geslagen met een thuisaccu i.c.m. een dynamisch contact en daarbij wat inzichten opgedaan die misschien ook wel voor anderen interessant zijn.
Situatie
Jaarverbruik 3850 kWh, PV opwek 5400 kWh, consumptie van net 2600 kWh, teruglevering 4100 kWh. 3x25A aansluting. Nu nog geen airco of warmtepomp (hopelijk snel wel), geen EV.
Verdienmodellen- Meer PV opwek zelf verbruiken
- Extra PV opwek op gunstig moment terugleveren
- Op gunstig moment inkopen in de winter
De laatste twee hebben natuurlijk alleen zin bij een dynamisch contract. Deze verdienmodellen zijn redelijk immuun voor overheidsbeleid, dus met een beetje geluk verandert de business case dan niet echt.
Daarnaast spelen de volgende een rol:
- Gezien locatie bestaande PV alleen een AC-gekoppelde accu realistisch
- Geen cloud koppeling
- HA koppeling grote pré
Berekeningen- Via https://solar.htw-berlin.de/rechner/unabhaengigkeitsrechner/
- Via historische data uit Home Assistant en historische dynamische prijzen van https://jeroen.nl
- en een Python script
Allereerst matcht de uitkomst van de rekentool van HTW Berlin goed met mijn HA data als ik mijn daadwerkelijke opwek gedeeld door 1000 als PV-leistung gebruik.
Met een Python script heb ik de voordelen van een dynamisch contract doorgerekend. Gemiddeld (zonder belastingen) zou ik dan 11ct/kWh betalen voor consumptie en zo'n 3,5ct/kWh ontvangen voor mijn productie. De consumptie is in lijn wat ik op energievergelijkingssites te zien kreeg. Echter de opbrengst is slechts de helft (!) als waarmee op zulke sites wordt gerekend.
Conclusie, in mijn scenario, zonder salderen en zonder cashback deals, is er voordeel te halen uit een dynamisch contract.
Ik heb daarna gekeken hoeveel consumptie ik zou kunnen uitsparen door een accu van 2, 5 en 15kWh.
Grofweg komt dat neer op € 160, € 300 en € 400 besparing op jaarbasis. Als je de TVT op zo'n 7 jaar stelt, is het budget beperkt: € 1100, € 2100 en € 2800. Grotere accu's i.c.m. de door mij gekozen verdienmodellen leveren eigenlijk niks meer op.
Als kleine accu zou je met een stekker-accu wat kunnen doen waarschijnlijk, maar aangezien ik wel gecharmeerd ben van Victron, ben ik daarmee verder gaan rekenen.
Een 3-fase Victron systeem is best duur als je een 15 kWh accu bouwt. Gelukkig salderen 3-fase meters over alle fasen, dus scheelt een 1-fase accu systeem een boel euro's. Je levert natuurlijk in op vermogen, maar een 15kWh laden/ontladen op 0.2C is zo'n 3kW, iets wat een MP2 5000 in z'n eentje kan.
Maar moet het een MP2 5000 zijn? Nee, een MP2 3000, die aanmerkelijk goedkoper is, zou in mijn scenario nagenoeg even goed werken. Er waren in mijn historische data geen dagen waar ik over 5 uur 3 kW PV vermogen overschot had, maar geen 10 uur lang 1.5 kW PV overschot. (Of 4 uur versus 8 etc). Op zich wel logisch, je hebt veel vermogen in de zomer als de dagen lang zijn.
Conclusie: Ofwel een kleine stekker-accu in een aanbieding scoren. Ofwel een 15 kWh DIY(kit) systeem bouwen. Minder heeft weinig zin, vanwege de sweet-spot van cellen en vaste kosten voor behuizingen, zekering, kabels, etc. Qua omvormer/inverter is kleine versie economischer (MP2 3000 ipv MP2 5000 scheelt bijna een jaar TVT). TVT van 7 jaar is haalbaar.