Ik heb wat scenario's doorgerekend voor mijn situatie om te kijken wat de belangrijkste factoren zijn die het rendement van een thuisbatterij bepalen - vond het zelf wel inzichtelijk. De belangrijkste conclusie die ik trek is dat dit
rendement met name wordt bepaald door de gasprijs - hoe hoger deze is, hoe rendabeler een thuisbatterij wordt. Wij gebruiken huishoudelijk ongeveer 3500kWh per jaar, dan nog een warmtepomp die ongeveer 1800kWh per jaar verbruikt (alleen voor verwarmen) en een elektrische boiler die 2100kWh per jaar verbruikt. (Nog) geen EV, maar de boiler kan je een beetje vergelijken met eentje die gemiddeld 40km per dat rijdt - deze kan ook goed geregeld worden om op zon/windenergie te draaien. PV opwek is 7800kWh per jaar gemiddeld, een beetje verdeeld over verschillende oriëntaties. Ik heb een jaar lang verbruikscijfers (huishoudelijk + warmtepomp obv buitentemperatuur + boiler op 'goedkope momenten' - in totaal max 45kWh per dag), PV opwek (max 59kWh per dag), en dynamische prijzen per uur gebruikt voor een model waar 2 verschillende strategieën met elkaar worden vergeleken:
1. maximaal handelen - dwz zo veel mogelijk laden op goedkope momenten, ook van het net, en zo veel mogelijk terugleveren op dure momenten (vergelijkbaar met Trade Mode in Victron DESS). Daarnaast de PV ook veel direct terugleveren.
2. maximaal eigen verbruik - dwz zo veel mogelijk PV zelf in huis gebruiken en het overschot op dure momenten (vergelijkbaar met Green Mode in Victron DESS).
Ik heb nu 30kWh aan batterijen - ik heb ook gekeken wat uitbreiden naar 60kWh zou betekenen (omdat dit relatief goedkoop kan - 30kWh was in totaal 8700 euro, 60kWh zou op 12000 euro uitkomen, die extra 30kWh is dus net iets meer dan 100 euro/kWh).
Tot 31-12-2026 is het duidelijk dat strategie 1 optimaal is, daarna slaat dit om naar strategie 2 in het basisscenario. Tot het einde van salderen is het rendement daardoor het hoogst, daarna loopt dit
voor de grotere batterij met 40% terug - het rendement van de kleinere batterij blijft ongeveer gelijk. De grotere batterij rendeert dus pas als er mee gehandeld kan worden, maar omdat dit tot einde salderen al kan is de TVT vergelijkbaar met de kleinere batterij. Hoe dichter we tegen 2027 aankomen, hoe minder ik hierdoor een grote opslagcapaciteit aan zou raden. 30kWh is voor ons redelijk optimaal - ongeveer de helft van de maximale PV-opwek, waardoor de capaciteit op relatief veel dagen benut wordt - en ongeveer de helft van de maximale stroomvraag in de winter - waardoor de duurste uren op veel dagen in de winter kunnen worden ontweken.
Linkerkant van de tabel zijn allemaal euro/jaar voor variabele elektriciteitskosten. Rechterkant van de tabel zijn de terugverdientijden (TVT in jaar) van de batterijen (met de eerste 1.5 jaar meegenomen).
Daarnaast heb ik het basisscenario gevarieerd - eerst door variabele netbeheerskosten in te voeren. Die zie ik er wel aankomen in de komende 4-6 jaar. De precieze vorm is nog niet bekend, ik ben maar uitgegaan van het voorstel van
Netbeheer Nederland/Berenschot. Met een batterij kun je hier op sturen omdat je kan laden op de momenten dat de netbeheerkosten het laagst zijn (deze komen vaak - maar niet altijd - overeen met de laagste dynamische tarieven). Overigens gaan de vaste netbeheerskosten dan wel omlaag - dat is in dit model niet meegenomen. Maar voor huishoudens die relatief veel elektriciteit gebruiken - zoals wij - zullen (zonder batterij) de kosten wel omhoog gaan. Voor kleinere huishoudens - met name als deze aangesloten zijn aan een warmtenet - zullen de kosten hierdoor juist (relatief) dalen.
De tweede variatie was een toe- of afname van de gemiddelde elektriciteitsprijzen met 50% door een toename van de gasprijs - tegelijk neemt dan de variatie in dagelijkse elektriciteitsprijzen met 50% toe. Omhoog - scenario 'energiecrisis' - is dit positief voor het rendement van thuisbatterijen. Omlaag - scenario 'goedkoop gas' is dit negatief voor het rendement. Het effect hiervan is duidelijk het hoogst. De grotere batterij rendeert relatief beter bij hogere gasprijzen (want dan wordt handelen weer interessant).
De derde variatie was alleen een toe- of afname van de dagelijks variatie - en niet het gemiddelde. Gaat de variatie omhoog (scenario 'veel extra zon/windenergie + weinig extra batterijen) dan gaat het rendement (natuurlijk) omhoog. De andere kant op (scenario 'weinig extra zon/windenergie + veel extra batterijen) gaat het omlaag. Maar ik vond vooral de grootte van het effect wel interessant. De TVT in het basisscenario is met ~10 jaar zeker niet geweldig - al helpen de eerste 1.5 jaar nog wel (maar wellicht zijn de accu's over 1.5 jaar weer goedkoper). De grotere batterij rendeert relatief beter bij hogere variatie (want ook dan wordt handelen weer interessant).
[
Voor 17% gewijzigd door
JBtL op 27-06-2025 00:39
]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler