Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 66 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:53
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Kun je dat eens voorrekenen? Ben wel benieuwd of dat uit kan.
Denk dat jij dat heel goed zelf kunt, je installeert zelf dus je weet wat de opgewekte stroom kost als je alle uitgeschakelde uren mee telt vanwege boetes of negatieve prijzen op dynamisch contract. En met dat contract kun je zeker 50 procent van alle dagen wel een keertje goedkoop tot bijna gratis laden, dus waarom zou je nog panelen nemen?
Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf weten, ik hoop dat ik mensen aan het denken zet, de Tweakers hier denken daar anders over dat weet ik. Maar gelukkig lezen hier ook non Tweakers.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:04:
[...]

Als je nog aan zonnepanelen moet beginnen, zou ik ze juist lekker achterwege laten. Koop van dat geld een accu met dynamisch contract. Voor jezelf laden op goedkope momenten en dan de hele dag op draaien. Levert meer besparing dan zonnepanelen, die kosten straks alleen maar geld
Als je blindelings uit gaat van wat de Telegraaf dagelijks roeptoetert wel, anders lonen panelen echt nog wel, mits je uiteraard probeert zoveel mogelijk zelf te verbruiken of op te slaan.

Er is niets goedkoper dan voor 42 Euro een paneel halen en daarna minder stroom a 20-35 ct/kWh in te hoeven kopen. Een simpele rekensom leert dat je dat al snel terugverdient. Uiteraard wel los van de installatie.

Hier schaal ik juist verder op met panelen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-10 18:38
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Denk dat jij dat heel goed zelf kunt, je installeert zelf dus je weet wat de opgewekte stroom kost als je alle uitgeschakelde uren mee telt vanwege boetes of negatieve prijzen op dynamisch contract. En met dat contract kun je zeker 50 procent van alle dagen wel een keertje goedkoop tot bijna gratis laden, dus waarom zou je nog panelen nemen?
Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf weten, ik hoop dat ik mensen aan het denken zet, de Tweakers hier denken daar anders over dat weet ik. Maar gelukkig lezen hier ook non Tweakers.
Ja dat kan ik wel maar was benieuwd naar jouw berekening, ben altijd in om iets te leren. :) Maar tussen goedkoop inkopen en dan later zelf verbruiken of verkopen zit toch niet meer dan een cent of 10 gok ik zo. Dan moet je dus daarmee die accu terug verdienen en dat zie ik nog niet zo snel. Stel met een 5kWh accu doe je denk ik 1 cyclus per dag wat je dan 50 cent oplevert.

Dus ik denk dat je met een paar panelen beter scoort, zeker als je terugleveren aan het net uitschakelt en daar dus niet voor hoeft te betalen. Een accu verdien je niet snel terug in mijn optiek. Ik heb hem omdat ik noodstroom wil hebben en het wel leuk vind en voor straks als het salderen eraf is. Maar echt aan verdienen zie ik nog niet zo gauw.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:27
Taro schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Als je blindelings uit gaat van wat de Telegraaf dagelijks roeptoetert wel, anders lonen panelen echt nog wel, mits je uiteraard probeert zoveel mogelijk zelf te verbruiken of op te slaan.

Er is niets goedkoper dan voor 42 Euro een paneel halen en daarna minder stroom a 20-35 ct/kWh in te hoeven kopen. Een simpele rekensom leert dat je dat al snel terugverdient. Uiteraard wel los van de installatie.

Als je zelf binnen je huidige systeem kunt opschalen wellicht, maar zelfs een paneel van 42 euro kost all-in al gauw 200+ voordat ie op je dak ligt met montagemateriaal, aangesloten met een omvormer (op je meterkast, die wellicht een uitbreiding nodig heeft), en je van energie voorziet op het moment dat je er eigenlijk niet zoveel aan hebt (want wanneer zonnepanelen leveren, is de stroom het goedkoopst in te kopen).
En ik zie ook nog voldoende offertes voor 1 euro per Wp, dan kost je paneeltje 400 euro...
Ik denk nog wel dat ze tot op zekere hoogte sneller terugverdienen dan de gemiddelde accu, maar ik vind het een risico om nu te beginnen / verder uit te breiden, of het moet echt voor heel erg weinig kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

mitsumark schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:20:
[...]
Als je zelf binnen je huidige systeem kunt opschalen wellicht, maar zelfs een paneel van 42 euro kost all-in al gauw 200+ voordat ie op je dak ligt met montagemateriaal, aangesloten met een omvormer (op je meterkast, die wellicht een uitbreiding nodig heeft), en je van energie voorziet op het moment dat je er eigenlijk niet zoveel aan hebt (want wanneer zonnepanelen leveren, is de stroom het goedkoopst in te kopen).
En ik zie ook nog voldoende offertes voor 1 euro per Wp, dan kost je paneeltje 400 euro...
Ik denk nog wel dat ze tot op zekere hoogte sneller terugverdienen dan de gemiddelde accu, maar ik vind het een risico om nu te beginnen / verder uit te breiden, of het moet echt voor heel erg weinig kunnen.
Jawel, maar je kunt ook naar bijv. kleinere sets, micro-omvormers, balkonsets, etc. kijken.

Heb hier in de achtertuin tijdelijk 4 panelen van in totaal 1.880 Wp staan, per 2 panelen met een micro-omvormer op buitenstopcontacten. Vandaag hebben die 4 panelen 10 kWh opgeleverd, opgeslagen in accu's en vanavond voor 30+ ct/kwh teruggeleverd. 2-3 weken geleden samen met een mede-Tweaker 2x2 panelen met een platdakset geïnstalleerd op een thuisaccu omvormer. Die set deed gisteren 8.34 kWh en heeft 8 kWh opslag, is nu nog mooi aan het terugleveren.

1 van de 2 EV's nog met 6 kWh vanaf de panelen geladen. Om 23:00 3 airco's aangezet op de slaapkamers en dan ziet gisteren er zo uit terwijl de accu's de komende uren nog blijven terugleveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7fU0vMjy2QZEJ0JCOR326TtcQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/louIoVuv8BtQzBoJcom4hmQT.png?f=fotoalbum_large

Laat je inderdaad een installateur langskomen dan loopt de prijs op. Maar sinds ik micro-omvormers, balkonset thuisaccu's, etc. heb ontdekt wordt het allemaal ook wel een stukje toegankelijker en goedkoper. Voelde mij eerst niet comfortabel met het zelf aansluiten en plaatsen van zonnepanelen, maar nu wel. Is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar als je je erin verdiept is het niet enorm complex en dus een stuk goedkoper.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Taro schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:35:
[...]

Jawel, maar je kunt ook naar bijv. kleinere sets, micro-omvormers, balkonsets, etc. kijken.

Heb hier in de achtertuin tijdelijk 4 panelen van in totaal 1.880 Wp staan, per 2 panelen met een micro-omvormer op buitenstopcontacten. Vandaag hebben die 4 panelen 10 kWh opgeleverd, opgeslagen in accu's en vanavond voor 30+ ct/kwh teruggeleverd. 2-3 weken geleden samen met een mede-Tweaker 2x2 panelen met een platdakset geïnstalleerd op een thuisaccu omvormer. Die set deed gisteren 8.34 kWh en heeft 8 kWh opslag, is nu nog mooi aan het terugleveren.

1 van de 2 EV's nog met 6 kWh vanaf de panelen geladen. Om 23:00 3 airco's aangezet op de slaapkamers en dan ziet gisteren er zo uit terwijl de accu's de komende uren nog blijven terugleveren:
[Afbeelding]

Laat je inderdaad een installateur langskomen dan loopt de prijs op. Maar sinds ik micro-omvormers, balkonset thuisaccu's, etc. heb ontdekt wordt het allemaal ook wel een stukje toegankelijker en goedkoper. Voelde mij eerst niet comfortabel met het zelf aansluiten en plaatsen van zonnepanelen, maar nu wel. Is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar als je je erin verdiept is het niet enorm complex en dus een stuk goedkoper.
Zelf ook 2 paneeltjes op mn garage (bij)gelegd, wel tijdje geleden dus nog wat duurder.
Maar dat is inderdaad wel de reden waarom ik stekkeraccu's nog wel interessant vindt, hopelijk gaan ze snel naar 100 euro per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[...]
Tis precies dit soort afwegingen waar de politiek op aan het sturen is:
Geen thuisbatterijen en zonnepanelen bij particulieren i.v.m. belastingopbrengsten.

Mijn 0,500 Euro op de wat langere termijn:
Er komt straks een tarief voor elke kWh wat via de energiemeter loopt. :+
En of dat dan afname is van het net of "produktie" via zonnepanelen en/of batterijen - dat gaat niet meer uitmaken.
Andere "sturende" maatregelen zijn wellicht bouwvoorschriften en verzekeringsmaatschappijen - dit vanwege het "enorme" brandgevaar.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:25:
[...]

Geen thuisbatterijen en zonnepanelen bij particulieren i.v.m. belastingopbrengsten.

En of dat dan afname is van het net of "produktie" via zonnepanelen en/of batterijen - dat gaat niet meer uitmaken.
Andere "sturende" maatregelen zijn wellicht bouwvoorschriften en verzekeringsmaatschappijen - dit vanwege het "enorme" brandgevaar.
Hoe sturen ze hier dan precies op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:43
De grootste onzekere factor in veel financiële kwesties is de onbetrouwbare zwalkende overheid.
Dichtbij is de afbouw van de salderingsregeling ie nu maar ineens in 2027 gewoon stopt i.p.v. 2031.

Subsidie, in 2016 een pelletkachel met 500 euro subsidie gekocht, er komt nog een dag dat er een subsidie gegeven wordt op verwijdering.
Warmtepompen subsidie, hoe groter vermogen is meer subsidie. Slimmer zou zijn om een subsidie op een zo energie zuinig mogelijke complete installatie.

Mocht het zo onbetrouwbaar en duur worden dan zou je beter off-grid zijn, ware het niet dat de overheid dan nog wel iets bedenkt om je te belasten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Hoe sturen ze hier dan precies op?
Marktwerking - energiebedrijven hebben de vrije hand als het gaat om terugleverboetes en dito vergoedingen - er is weinig of geen regelgeving. En de ACM toetst alleen achteraf. Waardoor het rendement op zijn minst twijfelachtig is te noemen.

Subsidieregelingen worden versobert of verdwijnen waardoor je als particular veel opstartkapitaal nodig hebt.

Gecombineerd met het risico denken resulteert dit erin dat het grootste deel geen geld (meer) uitgeeft aan zonnepanelen en/of accu's. Waardoor op termijn de energietarieven nivelleren (er is geen onbalans/overcapaciteit meer) en de belastingopbrengsten weer maximaal zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Het helpt altijd om er indien mogelijk op tijd bij te zijn en niet té lang de kat uit de boom te blijven kijken en uit te gaan van het negatieve dat er aan zit te komen. Spring vroegtijdig op de trein als je er nog voordelen uit kunt halen, zodat je je investering al hebt terugverdiend als de regelgeving soberder wordt.

En vergeet niet deze ronde op een politieke partij te stemmen die energietransitie wél belangrijk vindt en pro-actief gaat oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:19
deejeebv schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:24:
[...]

Als je die stroom opwekt met je panelen kost deze niets. Ik denk dat na afschaffen van de saldering juist de combinatie van zonnepanelen en thuisaccu het beste rendeert.
PAS OP..... kosts niets bestaat niet!!. :N

Is hier al eens voorbij geweest dat de opwek-kosten (aanschaf / totaal opgewekte kWh-tjes)
rond de € 0.05 zal zitten. e.e.a. afhankelijk van hoe/wanneer/eigen-inbreng.

Ga je de omvormer vaker afknijpen/aftoppen, dan gaat natuurlijk de opgewekte kWh prijs omhoog!
en je krijgt straks maar € 0.0025/ kWh (geen tikvoud)..... reken uit je "winst" :F

Ga je dit optellen bij de batterij cyclus prijs dan kan het plaatje er wel eens héél scheef er uit gaan zien.

Kortom, alleen batterij (zonder PV) lijkt mij een lastige B.C. maar het zou mij óók niet verbazen als érgens op de wereld een tweaker roept: ja hoor, het kan, ik doe dit al... (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
De overheid en netbeheerders sleutelen al aan de netbeerkosten, is geen enkele besparing op te halen.
Op dit moment is een aansluiting 1fase of 3x25A bijna gratis door de korting van € 635,19

De snode plannen, capaciteitstarief . Dat botst natuurlijk weer met dynamische contracten.

Mocht het wel doorgaan dan kan je accu natuurlijk prima peakshaven.

wtf is alles in het Engels vertaald?

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 21-06-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]
Precies, denken vanuit het standpunt dat iemand nog nieuw moet beginnen, en niet zoveel geld op de bank heeft staan, dat kunnen velen hier niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Hansieo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Is hier al eens voorbij geweest dat de opwek-kosten (aanschaf / totaal opgewekte kWh-tjes)

Ga je de omvormer vaker afknijpen/aftoppen, dan gaat natuurlijk de opgewekte kWh prijs omhoog!
en je krijgt straks maar € 0.0025/ kWh (geen tikvoud)..... reken uit je "winst" :F

Ga je dit optellen bij de batterij cyclus prijs dan kan het plaatje er wel eens héél scheef er uit gaan zien.

Kortom, alleen batterij (zonder PV) lijkt mij een lastige B.C. maar het zou mij óók niet verbazen als érgens op de wereld een tweaker roept: ja hoor, het kan, ik doe dit al... (8>
Nou ik ken er drie, en die hebben alle drie tijdens renovatie hun panelen van de woningbouw, niet meer terug laten plaatsen. Die mogelijkheid werd hun gelukkig aangeboden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Hansieo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Hoe recent is dat sommetje? Mijn sommetje in 2015 zei iets van 7-8ct, maar dat is al ff geleden, en ik vraag me af of ze dat gaan halen, ze moeten nog 15 jaar mee... (gelukkig hebben ze zichzelf al terugbetaald)
Anno 2025 is ~2/3e van de opgewekte stroom al nagenoeg niks waard (tenzij je ook investeert in een accu, maar die business case reken je ook niet zomaar rond), dus zit je imo eerder op 15ct/kWh.
En dan hebben we het nog niet over 5-10-15-20 jaar van nu.
Ik denk ook serieus dat wanneer je vandaag de dag moet kiezen dat een accu wellicht een betere investering is, zeker als je al een paar paneeltjes hebt liggen.
Echter, voor die accu is het lange termijn perspectief ook onduidelijk, zou nog eerder mn geld stoppen in bitcoin dan vertrouwen op de overheid (en energiemaatschappijen). :+
Misschien dat de combinatie van panelen en accu het minste risico geeft, maar dus ook de grootste investering.
Puur op risico denk ik dat ik het geld nog ff in de hand hou.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 21-06-2025 10:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Precies, denken vanuit het standpunt dat iemand nog nieuw moet beginnen, en niet zoveel geld op de bank heeft staan, dat kunnen velen hier niet.
Dat kunnen heel veel mensen zeker wel, alleen is het niet zo dat je hier bepaalde zaken niet mag bespreken omdat andere mensen er niet over kunnen beschikken of in een andere situatie zitten.

Als je een huurwoning hebt en een vast bedrag per maand/jaar betaalt voor je zonnepanelen, dan is het inderdaad niet interessant om die te houden. Het kost je geld. Maar stel dat je een achtertuintje hebt, of een balkon, dan zijn er mogelijkheden. Hoorde laatst van iemand dat die volgens mij 18-20 Euro/maand voor de panelen op het huurhuis betaalt. Voor 2-3x dat bedrag heb je 1 paneel van jezelf en daar moet dan uiteraard nog een micro-omvormer bij en een buitenstopcontact als die nog niet aanwezig is. Iedere maand een bedrag moeten afdragen vs een eenmalige investering pakt over enkele jaren gezien heel anders uit.

Woon je 5 hoog in Amsterdam, zonder balkon of tuin: Dan heb je geen van deze mogelijkheden en zal een thuisaccu niet lonen, los van of er voldoende middelen beschikbaar zijn om die aan te schaffen. Maar grote kans dat die betreffende persoon daar dan ook niet mee bezig is en hier dus niet dagelijks zit.

Je hebt zeker een terecht punt hoor, maar als iemand hier zegt "Zonnepanelen lonen niet meer!", dan is dat een te algemene en brede uitspraak die niet voor iedereen opgaat en krijg je dus reactie van mensen voor wie het wel loont. Als je zou zeggen: Als huurder die 25 Euro per maand moet afdragen voor zonnepanelen loont het niet meer! dan krijg je andere reacties.

Dus in plaats van passief en tussen de regels door op anderen af te geven kan je ook kritisch naar jezelf kijken, het ligt nooit 100% aan een ander, je hebt er ook zelf invloed op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Airw0lf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:25:
[...]

Energie wordt afgerekend per kWh. Energiebelasting ook en de huidige nettarieven worden mogelijk ingeruild voor time-of-use tarieven op basis van getransporteerde energie (dus ook per kWh).

Alles wat je zelf opwekt en direct verbruikt of tussentijds opslaat in een accu valt daar uiteraard buiten, dat is niet meetbaar voor de meter van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Femme schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:23:
[...]

Energie wordt afgerekend per kWh. Energiebelasting ook en de huidige nettarieven worden mogelijk ingeruild voor time-of-use tarieven op basis van getransporteerde energie (dus ook per kWh).

Alles wat je zelf opwekt en direct verbruikt of tussentijds opslaat in een accu valt daar uiteraard buiten, dat is niet meetbaar voor de meter van de netbeheerder.
Yup - klopt allemaal en is de status op dit moment... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:31

Osxy

Holy crap on a cracker

Airw0lf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Yup - klopt allemaal en is de status op dit moment... :+
Dit zal dan eerder in de vorm van belasting op aanschaf van zonnepanelen en accu’s dan op verbruik/opwek. Of in theorie obv theoretisch rendement zoals ook op vermogen heel lang het geval was.

Op basis van meters zal niet 123 er doorheen komen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Taro schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Dat kunnen heel veel mensen zeker wel, alleen is het niet zo dat je hier bepaalde zaken niet mag bespreken omdat andere mensen er niet over kunnen beschikken of in een andere situatie zitten.

Als je een huurwoning hebt en een vast bedrag per maand/jaar betaalt voor je zonnepanelen, dan is het inderdaad niet interessant om die te houden. Het kost je geld. Maar stel dat je een achtertuintje hebt, of een balkon, dan zijn er mogelijkheden. Hoorde laatst van iemand dat die volgens mij 18-20 Euro/maand voor de panelen op het huurhuis betaalt. Voor 2-3x dat bedrag heb je 1 paneel van jezelf en daar moet dan uiteraard nog een micro-omvormer bij en een buitenstopcontact als die nog niet aanwezig is. Iedere maand een bedrag moeten afdragen vs een eenmalige investering pakt over enkele jaren gezien heel anders uit.

Woon je 5 hoog in Amsterdam, zonder balkon of tuin: Dan heb je geen van deze mogelijkheden en zal een thuisaccu niet lonen, los van of er voldoende middelen beschikbaar zijn om die aan te schaffen. Maar grote kans dat die betreffende persoon daar dan ook niet mee bezig is en hier dus niet dagelijks zit.

Je hebt zeker een terecht punt hoor, maar als iemand hier zegt "Zonnepanelen lonen niet meer!", dan is dat een te algemene en brede uitspraak die niet voor iedereen opgaat en krijg je dus reactie van mensen voor wie het wel loont. Als je zou zeggen: Als huurder die 25 Euro per maand moet afdragen voor zonnepanelen loont het niet meer! dan krijg je andere reacties.

Dus in plaats van passief en tussen de regels door op anderen af te geven kan je ook kritisch naar jezelf kijken, het ligt nooit 100% aan een ander, je hebt er ook zelf invloed op.
Ik hoef niet kritisch naar mezelf te kijken, ik verdien drie keer zoveel met mijn panelen dan jij, dus....
Ik kijk vanuit het standpunt voor mensen die nog niks hebben. En waarschuw ze voor het onheil wat gaat komen. Jij dringt alleen maar continu jou werkwijze op, ik houd die van mij voor mezelf. Maar even goeie vrienden verders hoor. Nu ga ik weer verder met door Noorwegen toeren, volledig offgrid,terwijl iedereen hier zenuwachtig word als ze avonds geen stekker kunnen vinden haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
mitsumark schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Hoe recent is dat sommetje? Mijn sommetje in 2015 zei iets van 7-8ct, maar dat is al ff geleden, en ik vraag me af of ze dat gaan halen, ze moeten nog 15 jaar mee... (gelukkig hebben ze zichzelf al terugbetaald)
Anno 2025 is ~2/3e van de opgewekte stroom al nagenoeg niks waard (tenzij je ook investeert in een accu, maar die business case reken je ook niet zomaar rond), dus zit je imo eerder op 15ct/kWh
.
En dan hebben we het nog niet over 5-10-15-20 jaar van nu.
Ik denk ook serieus dat wanneer je vandaag de dag moet kiezen dat een accu wellicht een betere investering is, zeker als je al een paar paneeltjes hebt liggen.
Echter, voor die accu is het lange termijn perspectief ook onduidelijk, zou nog eerder mn geld stoppen in bitcoin dan vertrouwen op de overheid (en energiemaatschappijen). :+
Misschien dat de combinatie van panelen en accu het minste risico geeft, maar dus ook de grootste investering.
Puur op risico denk ik dat ik het geld nog ff in de hand hou.
We hebben beide gelijk.. _/-\o_
zoals ik aangaf afhankelijk van wanneer en hoe.
Ja, jouw berekening van toen, met 7á8 ct is zeer reëel.
De ~5 ct van veel zelf doen en goed inkopen is/was mogelijk...

en ja, dat nieuwe installaties snel over de 10ct/kWh heen gaan (door terugschroeven opwek) klopt ook.
(leuk als je na inleveren 0.25ct/kWh!! terugkrijgt... _O- _O-

Tuurlijk zijn er mensen met uitzonderlijke situaties, met o.a. hoog? energieverbruik, EV en bijkomende kWh baas-vergoedingen en-wat-al-meer.... (lees o.a. @de Peer ) voor wie het een andere B.C. geeft.

Maar uitzonderingen heb je altijd, net als met batterijen.
Er zijn hier mensen met batterij installatie waar je van gaat kwijlen (oa. @Taro maar er zijn er meer..)
en ook die geven regelmatig aan dat de B.C. lastig is en soms ook meer "hobby" is dat iets mag kosten.

Batterij /panelen/ EV /SAP het blijven allemaal zéér persoonlijke B.C. situaties en zolang de overheid blijft Klöten, blijft er onzekerheid en blijven (te)véél mensen langs de zijlijn.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 23:34
habbekrats schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:09:
De overheid en netbeheerders sleutelen al aan de netbeerkosten, is geen enkele besparing op te halen.
Op dit moment is een aansluiting 1fase of 3x25A bijna gratis door de korting van € 635,19

De snode plannen, capaciteitstarief . Dat botst natuurlijk weer met dynamische contracten.

Mocht het wel doorgaan dan kan je accu natuurlijk prima peakshaven.

wtf is alles in het Engels vertaald?
Ga maar een rekenen aan die € 635,19 energiebelastingvermindering, de overheid heeft geen 3,9 miljard aan inkomsten aan energiebelasting van de huishoudens. Het elektraverbruik van huishoudens is niet opgelopen naar 38 TWh, terwijl inkomsten op gas en autobrandstoffen terugloopt van huishoudens, zelfs als je BTW meeneemt.

Belgie hebben capaciteitstarief en die puzzelen al even op een flexibiliteitsplan als omzetting van een EU richtlijn.

De nieuwe tijdsgebonden nettarieven, bieden de mogelijkheid voor een voet van 100-200W waar de nettarieven niet op toegepast worden, zodat vermindering energiebelasting afgebouwd kan worden en staatskas niet langer lekt.
Aan tijdsgebonden nettarieven zit ook haken en ogen, de 2e kamer wil het bedrijfsleven ontzien, maar 2/3 van de verzwaringskosten dienen wel gefinacieert te worden, dat lukt niet met een beetje meer verschuiven naar de nettarieven voor de 20-30TWh verbruik van de huishoudens.

Ik weet nog van ruim 10 jaar geleden, dat kleine beetje PV op kleinverbruikers aansluiting stelt niets voor, toen er nog meer opwek op kleinverbruikers aansluitingen was dan groot verbruiker aansluitingen, de verhoudingen hebben zich anders ontwikkelt.
De verschuiving van een deel van de vaste netwerkkosten naar tijdsgebonden nettarieven, geeft handelings perspectief ook die met een klein appartament op een tussen verdieping met kleine thuisaccu (die groot deel van de verschuiving kan ontwijken), maar zet ook de financiering van de netverzwaring onderdruk.

In 2024 is voor voor eerst voor regionetwerkbeheerders wat deze transporteren aan TWh's gestegen na jaren van daling/ redelijk stabiel, maar nog steeds lager dan 2019, terwijl er wel >5% meer aansluiting bij zijn gekomen.

Met tijdsgebonden nettarieven zal het getransporteerde volume eerder stabiliseren voor aantal jaren waar de investeringen voor netverzwaring over omgeslagen dienen te worden en ook de thuisaccu binnen bereik van dat kleine appartement op een tussenverdieping binnen bereik brengen en binnen 5-7 jaar de investering er ook uit heeft.
De amortisering, waar kabinet op wil inzetten, van de verzwaringskosten, werkt op hoogspanningsvlak het vlak waar Tennet actief is, niet voor regionale netwerkbeheerders. Ca 50% van de huidige transportdeel in de vaste netwerkkosten is een doorbelasting van Tennet kosten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:42:
[...]

Ik hoef niet kritisch naar mezelf te kijken, ik verdien drie keer zoveel met mijn panelen dan jij, dus....
Dat is niet waar ik naar verwees en ik ben niet bezig met een wedstrijd wie de langste of meeste heeft.
Ik kijk vanuit het standpunt voor mensen die nog niks hebben. En waarschuw ze voor het onheil wat gaat komen.
Heel goed.
Jij dringt alleen maar continu jou werkwijze op, ik houd die van mij voor mezelf.
Je kijkt er met een gekleurde negatieve bril naar. Als hier wordt gezegd dat zonnepanelen bijplaatsen niets meer oplevert en je alleen accu's moet kopen, dan reageer ik daar inderdaad op door uit te leggen dat het ook anders kan. Als je dat ziet als "mijn werkwijze continue opdringen", dan is de vraag of dat aan mij of aan jou ligt.
Maar even goeie vrienden verders hoor. Nu ga ik weer verder met door Noorwegen toeren, volledig offgrid,terwijl iedereen hier zenuwachtig word als ze avonds geen stekker kunnen vinden haha
Have fun d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 21-06-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-10 12:37
Die opmerking over de kleine installaties is ook wel een aardig idee.

Koop 2 paneeltjes en een microomvormer voor in de tuin, koppel die aan een kleine 5kW accu en je hebt voor krap 1500 euro 800kWh op jaarbasis, 25 jaar economische afschrijving = 7.5 ct per kWh.

Ook ideaal voor de caravan.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 21:55
zalkc schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:44:
Die opmerking over de kleine installaties is ook wel een aardig idee.

Koop 2 paneeltjes en een microomvormer voor in de tuin, koppel die aan een kleine 5kW accu en je hebt voor krap 1500 euro 800kWh op jaarbasis, 25 jaar economische afschrijving = 7.5 ct per kWh.

Ook ideaal voor de caravan.
Mijn caravan gebruikt ca 6 kWh per (zomer)dag. Maal 20 gebruiksdagen per jaar is ca 120 kWh. Op de camping is de stroom meestal inclusief, en anders tot wel 1 euro per kWh. Gemiddeld ca 50 cent per kWh.
Ik zou dus ~60 euro per jaar kunnen besparen (en dan tel ik de extra kosten van het meeslepen van al die massa nog niet eens mee).
1500 / 60 = geeft een terugverdientijd van 25 jaar....

Toch niet zo'n goed idee voor een gewone caravan dus. Hooguit voor een stacaravan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Mijn caravan gebruikt ca 6 kWh per (zomer)dag. Maal 20 gebruiksdagen per jaar is ca 120 kWh. Op de camping is de stroom meestal inclusief, en anders tot wel 1 euro per kWh. Gemiddeld ca 50 cent per kWh.
Ik zou dus ~60 euro per jaar kunnen besparen (en dan tel ik de extra kosten van het meeslepen van al die massa nog niet eens mee).
1500 / 60 = geeft een terugverdientijd van 25 jaar....

Toch niet zo'n goed idee voor een gewone caravan dus. Hooguit voor een stacaravan.
Wel als je 200 dagen weg gaat zoals ik, dan is het ineens 2.5 jaar. Ik spaar niet alleen de kosten van stroom uit, ook de kosten van de staan plaats, nu sta ik 80 procent van de dagen gratis of voor 7 euro, wat Duitsland en Frankrijk veel hanteerd op gemeente plaatsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 18:18

JT

VETAK y0

Osxy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Met een klein beetje moeite kan je het eigen verbruik een heel stuk hoger dan die 30% krijgen. Daarnaast is levensduur van zonnepanelen een stuk betrouwbaarder en minder aan slijtage onderhevig.

Daarnaast impliceerde je dat het geld kost om panelen te hebben en dat is niet waar, het rendement is wel veranderd.

Het grappige is dat je uit gaat van de dynamische contracten met enorm goedkope momenten, die deels worden veroorzaakt door zonnepanelen.
Nog los van dat de aanname dat je elke dag voor 15 cent in kunt kopen onzin is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Same here. Ik heb allemaal op zuidoost liggen, daar komen er nog 2 bij (dan ligt het vol op die orientatie). Bakken opbrengst in de dure ochtenduren. Ik wat op het zuiden maar op het westen nog niks, dat is de voorkant van de woning. Daar wil ik ook bijleggen, voor opbrengst in de dure avonduren. Ik denk dat dat meer rendeert dan een accu op dit moment. Zeker de hele dure van merken als Enphase.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
JT schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Same here. Ik heb allemaal op zuidoost liggen, daar komen er nog 2 bij (dan ligt het vol op die orientatie). Bakken opbrengst in de dure ochtenduren. Ik wat op het zuiden maar op het westen nog niks, dat is de voorkant van de woning. Daar wil ik ook bijleggen, voor opbrengst in de dure avonduren. Ik denk dat dat meer rendeert dan een accu op dit moment. Zeker de hele dure van merken als Enphase.
Heb net de prijs binnen voor het vervangen van mijn panelen op zzw, daar liggen nu 15X310 Wp panelen en ik wil er 15x510Wp op leggen (hoopte op meer, maar dat werd wat krap allemaal). Omvormer was al berekend op deze mogelijkheid.

Grapje kost me 1750 euro, en levert me 250 per jaar op, gerekend op 33% eigen gebruik. Ik kan namelijk weinig met opslag doen met deze extra capaciteit, hooguit een aantal dagen, maar dat is in de marge.

Voor mij is steeds meer het doel om steeds minder te maken te hebben met het net. Mijn ideale uitkomst voor komend jaar zou zijn 6MW inkopen, 4MW verkopen, 6MW direct verbruik

Als ik dan reken dat de gehele installatie met thuisaccu en panelen 6500 euro heeft gekost en ik daarmee tussen de 1200 tot 1500 euro bespaar per jaar, dan denk ik dat het PV verhaal nog wel uitkan.

Nu twijfel ik weer of ik de 15 oude panelen nog op NNW ga leggen. Het houd nooit op...
zalkc schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:22:
Ik zit in twijfel...

Afgelopen maart een ESS neergezet met 16kWh DIY kit en een DEYE 12k hybride omvormer.

Kerncijfers:
12.000 kWh load per jaar 50/50 (gasloos) huis en EV
5000 kWh opwek via PV op dak
900 kWh opwek met stekkerpanelen op schuurdak (is 1600 WP installatie maar erg beroerde zonligging)
Alles via HA gekoppeld

Ik zie in mijn metingen dat ik nog 60-80 cycli per jaar zou kunnen verbeteren met een 2e batterij, deze kan ik kwijt op de huidige omvormer. Kosten rond de 2000 euro Heeft wel een lange terugverdientijd op die manier van 12 jaar. Is niet direct een probleem, een hobby mag ook geld kosten ;)

Voor dat geld kan ik ook de installatie op het dak vervangen met een 8700 WP aan zonnepanelen. Panelen zijn erg goedkoop momenteel en de omvormer kan het aan lijkt het, maar dat moet ik nog wat verder uitzoeken. Zit een beetje op het kantelpunt van 1 of 2 stringen als ik het zo snel kon overzien. De terugverdientijd krijg ik niet lekker uitgerekend. Maar het zal zeker helpen om het in 2026 nog te kunnen salderen.

Nu heb ik geen eindeloze voorraad geld hier voor over, ondanks dat het ook een soort hobby is, dus waar ga ik mijn budget voor 2026 aan uit geven

Batterij erbij
+ installatie is nu nog goed leverbaar en compatibel met BMS van de eerste batterij
+ kan het direct gebruiken
+ lijkt logisch om eerder te doen als de extra PV, want waar sla ik de extra opwekking anders in op?

Panelen vervangen
+ laatste stukje saldering scheelt aardig in de tvt, daarnaast komt er een nieuw kabinet en is de BTW 0% nog maar de vraag of het blijft.
+ panelen zijn erg goedkoop door ingestorte markt en ook arbeid is makkelijker in te kopen (lopen nu wel wat installateurs rond die elke klus aanpakken)
+ extra panelen dempen ook in de winter het verbruik direct

Nadeel blijft gewoon dat ik in de zomer maar gemiddeld 16 kWh per dag in de auto kwijt kan. Alleen wel steeds met 2x in de week een dag dat ik ongeveer 35kWh moet laden.

Kortom, ik weet nog niet zo goed of ik nu niets moet doen en het eerst eens een heel jaar moet aankijken met de huidige set, of dat ik toch de optie PV of Accu beter kan doen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:22

Gamer

mobile

Ondertussen 2 extra batterijen erbij geplaatst, is nu een SBR192.
Zijn op een 14-tal dagen tijd al goed gebalanceerd moet ik zeggen.

Na upgrade naar firmware V26 is dit automatisch, hoef je geen extra handelingen meer te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EVtHsx1mPoTod5dSFmSwg75ZdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P6imDBvQDaDiJwo7bWr1XW7S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iESApaXic043DLYYnxfa6H2ZFSE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M6MxfxMSBJrasrSCRB9fzIT0.png?f=user_large

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zalkc schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:16:
[...]
.....Nu twijfel ik weer of ik de 15 oude panelen nog op NNW ga leggen. Het houd nooit op...

[...]
Ik heb zoveel mogelijk extra panelen neergelegd dit jaar (€42/stuk!). Reden is de opbrengst in de mindere maanden. Als mijn batterij vol is bij negatieve tarieven, dan schakel ik de PV uit. In de donkere maanden heb ik die extra opbrengst echter hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Is dat ook daadwerkelijk een plicht? Alle terminologie op die website doet namelijk niet blijken dat het een plicht is. Maar eerder een gunst.

Is er een wettelijke verplichting om batterijen (en zonnepanelen) te registreren?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:49
Tanuki schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Is dat ook daadwerkelijk een plicht? Alle terminologie op die website doet namelijk niet blijken dat het een plicht is. Maar eerder een gunst.

Is er een wettelijke verplichting om batterijen (en zonnepanelen) te registreren?
Het antwoord is ja. Per 27 april 2019 moeten alle zonnepanelen en andere opwekinstallaties voldoen aan nieuwe Europese en landelijke eisen. Alleen als uw installatie daaraan voldoet, kunt u energie terugleveren aan het energienet.
Zie publicatie op de site
https://www.zelfenergiepr...netcode-elektriciteit.pdf

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
clodders schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:58:
[...]

Het antwoord is ja. Per 27 april 2019 moeten alle zonnepanelen en andere opwekinstallaties voldoen aan nieuwe Europese en landelijke eisen. Alleen als uw installatie daaraan voldoet, kunt u energie terugleveren aan het energienet.
Zie publicatie op de site
https://www.zelfenergiepr...netcode-elektriciteit.pdf
TLDR. In het hele stuk komt het woord accu of batterij niet voor als ik daar naar zoek. Bovendien gebruik ik de thuisaccu niet om terug te leveren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:49
PeterZ(on) schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:31:
[...]

TLDR. In het hele stuk komt het woord accu of batterij niet voor als ik daar naar zoek. Bovendien gebruik ik de thuisaccu niet om terug te leveren.
Kijk maar eens op de site van je netbeheerder dan krijg je alle informatie te zien

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-10 21:27
vraagje: sinds een maand een digitale teller (België - een van de mensen die door de overheid werd opgelicht - maar 7 jaar kunnen terugdraaien..). Nu zie ik dat al mijn productie wordt geinjecteerd, ik verbruik zoveel mogelijk overdag als ik thuis ben, en 's avonds moet ik dus van het net gebruiken en dus betalen.

Ik kijk voor een batterij en komt uit bij alpha ess (7.4kwh - PV vermogen is 3.68kwh).

Maar vraag mij eigenlijk af of het wel slim is om opnieuw duizenden euro's te investeren ipv gewoon alles te laten zoals het nu is, en de rekeningen te betalen...

Ik word er wat moedeloos van feitelijk!

Bedankt voor de inzichten!

Tom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

verhto schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:32:
vraagje: sinds een maand een digitale teller (België - een van de mensen die door de overheid werd opgelicht - maar 7 jaar kunnen terugdraaien..). Nu zie ik dat al mijn productie wordt geinjecteerd, ik verbruik zoveel mogelijk overdag als ik thuis ben, en 's avonds moet ik dus van het net gebruiken en dus betalen.

Ik kijk voor een batterij en komt uit bij alpha ess (7.4kwh - PV vermogen is 3.68kwh).

Maar vraag mij eigenlijk af of het wel slim is om opnieuw duizenden euro's te investeren ipv gewoon alles te laten zoals het nu is, en de rekeningen te betalen...

Ik word er wat moedeloos van feitelijk!

Bedankt voor de inzichten!

Tom
Breng eerst je eigen verbruik en PV opbrengst goed in kaart. In zomer zowel als winter. Lees je vervolgens goed in op de vele fora, sites, youtube kanalen, Facebook groepen enz.
Zeker niet onbelangrijk: wat zijn je motieven om eventueel een thuisbatterij aan te schaffen. Hou die goed tegen het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-10 20:49
Ook ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een thuisbatterij. Dat zal zeer waarschijnlijk pas eind 2026 zijn met de bedoeling te komen tot meer eigen gebruik van de opgewekte zonnestroom na het beëindigen van de salderingsregeling. Handelen overweeg ik niet.

Nou is mijn huidige, 13 jaar oude PV installatie, bij lange na niet genoeg om, na de aanschaf van een electrische auto in 2020, aan de totale behoefte te voldoen. Totaal gemiddeld "slechts" 2.500 kWh (10 x 250 Wp) per jaar aan opbrengst en een totaal jaarverbruik van 3.300- 3.500 kWh inclusief een Cooker (2019) en de auto.
Van de 2.500 kWh PV-opbrengst wordt ongeveer 42% direct verbruikt en dus circa 58% teruggeleverd. De auto gebruikt ongeveer 1.300 kWh per jaar.

Mijn huidige vaste energiecontract loopt midden 2027 af. Zeer waarschijnlijk zal dat worden opengebroken door de leverancier in verband met de wettelijke wijziging van de salderingsregeling.

Ik heb hier in dit forum al veel gelezen maar waar ik niet uitkom is het volgende. Waarop baseer je de keuze voor een plugin batterij, bijvoorbeeld de HomeWizard, ZinVolt of Marstek, allemaal in verhouding redelijk goedkoop maar vaak bestaande uit meerdere gekoppelde units, of op een batterij met een grotere opslag die dient te worden aangesloten op een vaste netaansluiting, bijvoorbeeld een SolarEdge, Growatt of LG. Is dat alleen om de behoorlijk hogere prijs van de laatstgenoemde soort batterijen of ook om andere redenen. Of zijn er ook andere, belangrijke redenen om voor de ene soort of de andere soort thuisbatterijn te kiezen. Ben benieuwd.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Meubelmaker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:48:
Ook ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een thuisbatterij. Dat zal zeer waarschijnlijk pas eind 2026 zijn met de bedoeling te komen tot meer eigen gebruik van de opgewekte zonnestroom na het beëindigen van de salderingsregeling. Handelen overweeg ik niet.

Nou is mijn huidige, 13 jaar oude PV installatie, bij lange na niet genoeg om, na de aanschaf van een electrische auto in 2020, aan de totale behoefte te voldoen. Totaal gemiddeld "slechts" 2.500 kWh (10 x 250 Wp) per jaar aan opbrengst en een totaal jaarverbruik van 3.300- 3.500 kWh inclusief een Cooker (2019) en de auto.
Van de 2.500 kWh PV-opbrengst wordt ongeveer 42% direct verbruikt en dus circa 58% teruggeleverd. De auto gebruikt ongeveer 1.300 kWh per jaar.

Mijn huidige vaste energiecontract loopt midden 2027 af. Zeer waarschijnlijk zal dat worden opengebroken door de leverancier in verband met de wettelijke wijziging van de salderingsregeling.

Ik heb hier in dit forum al veel gelezen maar waar ik niet uitkom is het volgende. Waarop baseer je de keuze voor een plugin batterij, bijvoorbeeld de HomeWizard, ZinVolt of Marstek, allemaal in verhouding redelijk goedkoop maar vaak bestaande uit meerdere gekoppelde units, of op een batterij met een grotere opslag die dient te worden aangesloten op een vaste netaansluiting, bijvoorbeeld een SolarEdge, Growatt of LG. Is dat alleen om de behoorlijk hogere prijs van de laatstgenoemde soort batterijen of ook om andere redenen. Of zijn er ook andere, belangrijke redenen om voor de ene soort of de andere soort thuisbatterijn te kiezen. Ben benieuwd.
De keuze baseer je op:
1. Prijs / Terugverdientijd
De plug-in/stekkerbatterijen zijn goedkoper en verdienen zich dus makkelijker terug.
Houdt wel rekening met een meerkosten doordat je misschien een nieuwe groep moet aanleggen of een groep moet vrijspelen (plug-inbatterij het liefste op een aparte groep)

2. Installatiegemak
Scheelt in de kosten

3. Omvormervermogen
Stekkerbatterijen hebben een veel lager omvormervermogen, dus kunnen minder voeden/opladen. Als je veel wilt laden of ontladen in een korte periode dan is een geïnstalleerde batterij een must.

4. Batterijcapaciteit
Spreekt voor zich.

Dit meewegen ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Meubelmaker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:48:

Volgens mij zijn er ook een aantal merken die zich richten op hun batterij echt slim maken. Een aantal pluginfabrikanten doen dat zoals Marstek en HomeWizard maar ook Sessy doet dat. Ik weet niet in hoeverre er (hybride) omvormers zijn die dit ook doen, verder dan inkopen op het goedkoopste moment en verkopen op het duurste moment (volgens mij doet SolarEdge dag?). Nu kun je dat natuurlijk heel mooi aansturen met Home Assistant maar dan moet je er wel zin in hebben dat allemaal zelf te gaan doen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Pr088 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:02:
[...]

De keuze baseer je op:
1. Prijs / Terugverdientijd
De plug-in/stekkerbatterijen zijn goedkoper en verdienen zich dus makkelijker terug.
Houdt wel rekening met een meerkosten doordat je misschien een nieuwe groep moet aanleggen of een groep moet vrijspelen (plug-inbatterij het liefste op een aparte groep)

2. Installatiegemak
Scheelt in de kosten

3. Omvormervermogen
Stekkerbatterijen hebben een veel lager omvormervermogen, dus kunnen minder voeden/opladen. Als je veel wilt laden of ontladen in een korte periode dan is een geïnstalleerde batterij een must.

4. Batterijcapaciteit
Spreekt voor zich.

Dit meewegen ;)
bedoel je aanschafprijzen?? ik dacht dat de per/kWh juist duurder is (batterij type meegenomen..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hansieo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:10:
[...]

bedoel je aanschafprijzen?? ik dacht dat de per/kWh juist duurder is (batterij type meegenomen..)
Dat is zeker zo. Pak de goedkoopste hybride-omvormer met 3,6kw, doe er een Dyness 10kWh-accu aan en je hebt een kWh-prijs die je met een pluginaccu niet haalt. Maar die hoeft dan ook niet geinstalleerd te worden en kun je makkelijk bedienen met een app. Tenzij je 2500w wil gebruiken en je geen groep over hebt, dan is er ook iets van installatie nodig.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
JT schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Dat is zeker zo. Pak de goedkoopste hybride-omvormer met 3,6kw, doe er een Dyness 10kWh-accu aan en je hebt een kWh-prijs die je met een pluginaccu niet haalt. Maar die hoeft dan ook niet geinstalleerd te worden en kun je makkelijk bedienen met een app. Tenzij je 2500w wil gebruiken en je geen groep over hebt, dan is er ook iets van installatie nodig.
nu ga jij uit van een hybride omvormer, maar als je al een klaar (geen hybride) systeem hebt?

welke 2 vergelijk jij nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hansieo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:16:
[...]

nu ga jij uit van een hybride omvormer, maar als je al een klaar (geen hybride) systeem hebt?

welke 2 vergelijk jij nu?
Plugin vs hybride met losse accu. Je kunt natuurlijk ook een losse omvormer nemen maar volgens mij ben je dan niet veel goedkoper uit, mede omdat een niet-PV omvormer geen btw-vrijstelling heeft. Dus dan net zo goed je gewone stringomvormer vervangen met een hybride waarmee je een conversieslag tussen ac en dc overslaat als je laadt vanuit je PV-opbrengst. Met micro's ligt dat mogelijk anders ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 23-06-2025 17:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JT schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:18:
[...]

Plugin vs hybride met losse accu. Je kunt natuurlijk ook een losse omvormer nemen maar volgens mij ben je dan niet veel goedkoper uit, mede omdat een niet-PV omvormer geen btw-vrijstelling heeft. Dus dan net zo goed je gewone omvormer vervangen met een hybride waarmee je een conversieslag tussen ac en dc overslaat als je laadt vanuit je PV-opbrengst.
Dat is iets te makkelijk geredeneerd. Ik ga mijn 33 micro omvormers niet weggooien, en zijn ongetwijfeld meer mensen die een soortgelijke constructie hebben. Tevens ga ik mijn IQ7+ micro omvormers niet vervangen door een IQ8 om dezelfde prijs reden. Als je dan in geval van problemen met het net een eilandbedrijf wilt dan kun je niet anders dan een grote batterij installatie nemen, en niet met een stopcontact ding aan de gang gaan. Jammer van het AC-DC-AC verlies, maar dat is dan niet anders.

Zoals eerder gemeld kunnen die kleine batterijen geen grote vermogens leveren, en zijn niet voldoende voor een all-electric huis.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

daemonix schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:28:
[...]

Dat is iets te makkelijk geredeneerd. Ik ga mijn 33 micro omvormers niet weggooien, en zijn ongetwijfeld meer mensen die een soortgelijke constructie hebben. Tevens ga ik mijn IQ7+ micro omvormers niet vervangen door een IQ8 om dezelfde prijs reden. Als je dan in geval van problemen met het net een eilandbedrijf wilt dan kun je niet anders dan een grote batterij installatie nemen, en niet met een stopcontact ding aan de gang gaan. Jammer van het AC-DC-AC verlies, maar dat is dan niet anders.

Zoals eerder gemeld kunnen die kleine batterijen geen grote vermogens leveren, en zijn niet voldoende voor een all-electric huis.
Ik heb mijn post iets aangepast.

Theoretisch kun je een aantal van die thuisaccu's tegelijk gebruiken. Drie Marstek Venus 5kWh op een eigen groep geeft 7500w aan vermogen. Dat is best fors. Volgens mij kunnen die dingen sinds kort samenwerken als je dat in de app instelt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dan nog kun je geen automatisch eilandbedrijf doen...

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 23-06-2025 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

JT schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:30:
[...]
Theoretisch kun je een aantal van die thuisaccu's tegelijk gebruiken. Drie Marstek Venus 5kWh op een eigen groep geeft 7500w aan vermogen. Dat is best fors. Volgens mij kunnen die dingen sinds kort samenwerken als je dat in de app instelt.
Kan ook in de praktijk, hier kunnen we 3x1200 + 3x2400 + 3x800 = 13.200 Watt tegelijk terugleveren via de aanwezige stekkeromvormers.

Heb de vermogens beperkt, leveren iedere avond in de duurste 3 dynamische uren 8+ kW terug. Screenshot van afgelopen zaterdagavond 21:22 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUO6KjZyNFW3PXmZkwf_kzRAnT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xpMbHRINfFANlF6WrIVkPjnW.png?f=fotoalbum_large

De meeste nieuwe stekkerthuisaccu's hebben off-grid uitgangen, maar daarmee kan je inderdaad niet je huis in eilandmode zetten. Maar bijv. je koelkast en vriezer op zo'n uitgang aansluiten helpt natuurlijk al veel.

Edit: En in theorie (en waarschijnlijk ook praktijk) zou je een kabel kunnen maken met aan beide kanten een stekker, dan de hoofdaansluiting uiteraard wel uitzetten, maar daarmee zou je misschien alsnog je huis van stroom kunnen voorzien vanuit een off-grid aansluiting. Maar laten we daar maar niet mee beginnen, want als je vergeet je hoofdschakelaar uit te zetten bij stroomuitval is dit erg gevaarlijk voor monteurs die aan het stroomnetwerk werken.

[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 23-06-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hmm, je weet dat je eigenlijk niet meer dan een ampere of 10-12A continu per wcd mag leveren? Bij hogere stromen ga je echt wel dingen smelten, zie sommige voorbeelden van autoladers die 16A trokken. Ben benieuwd wat de verzekering hiervan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25
daemonix schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:18:
Hmm, je weet dat je eigenlijk niet meer dan een ampere of 10-12A continu per wcd mag leveren? Bij hogere stromen ga je echt wel dingen smelten, zie sommige voorbeelden van autoladers die 16A trokken. Ben benieuwd wat de verzekering hiervan vindt.
En toch heeft mijn electrien doodleuk een 3 fase 16 amp automaat in de meterkast gezet waarbij het bekend was dat het een 11 kW autolader is (ik laad met 1 fase, auto kan niet met meer laden, varierend over de fases, afhankelijk van de fase met de meeste ruimte) . Toen wist ik niet beter maar ja misschien toch maar vervangen naar een 20 amp automaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Impossibl3 op 23-06-2025 18:43 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

daemonix schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:18:
Daarom heb ik ze ook begrensd zoals ik aangaf en ze leveren nooit allemaal tegelijkertijd terug. Daarnaast zijn het speciaal hiervoor aangelegde dedicated stopcontacten, het is niet zo dat ze er al 10 jaar hangen en ook voor andere zaken zijn gebruikt zoals ik wel vaak bij die doorgebrande stopcontacten met autolader zie. Heb er een Flir op gehouden tijdens een test, max bij 3600 Watt dat ik heb gezien was 36 graden. Maar ik gebruik ze dus niet op 3600 Watt. Daarnaast wisselen ze gedurende de dag constant van strategie en dus laadvermogen. Groot deel van de dag staan ze ook niets te doen, of draaien ze nul op de meter met 0-100 Watt.

Alle genoemde omvormers zitten overigens verspreid over 3 fases en 6 groepen. En 2 ervan zijn micro-omvormers die alleen overdag sporadisch max 800 Watt terugleveren.

Heb aan alle vereisten van de verzekering voldaan, alles is aangelegd door een gecertificeerd elektricien en ik heb bevestiging van de verzekering dat thuisaccu en woning zijn verzekerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 23-06-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
daemonix schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:34:
Dan nog kun je geen automatisch eilandbedrijf doen...
Daar zou in Q1 van dit jaar een oplossing voor komen.
Maar is steeds maar uitgesteld - geen idee wanneer nu wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Impossibl3 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:41:
[...]

En toch heeft mijn electrien doodleuk een 3 fase 16 amp automaat in de meterkast gezet waarbij het bekend was dat het een 11 kW autolader is (ik laad met 1 fase, auto kan niet met meer laden, varierend over de fases, afhankelijk van de fase met de meeste ruimte) . Toen wist ik niet beter maar ja misschien toch maar vervangen naar een 20 amp automaat.
Dat had jouw eektricien prima gedaan. Dat mag namelijk gewoon op 16 A afzekeren en levert geen problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
JT schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Per kWh is een groter systeem goedkoper, maar ik bedoel te zeggen dat investeringskosten vooral je terugverdientijd bepalen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25
daemonix schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Dat had jouw eektricien prima gedaan. Dat mag namelijk gewoon op 16 A afzekeren en levert geen problemen op.
Hmm dus je mag wel voor een langere tijd 3,7 kW per fase belasten op een 16 ampere automaat (of te wel 11 kW op 3 fase, 230x16x3=11kW). Dan snap ik het niet meer de discussie over lange tijd wel en niet de automaat op de automaat waarde belasten.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:46
Wel een mooie centrale, 0,2 erin en 8 eruit _/-\o_

Maar ik begrijp hieruit dat je dat niet kan meten met de app van zappi? Of je zou nog een set ct klemmen op de kabels specifiek voor de accu's moeten aansluiten? Wat bij jouw vrijwel niet te doen is omdat je een flink aantal hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Impossibl3 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Hmm dus je mag wel voor een langere tijd 3,7 kW per fase belasten op een 16 ampere automaat (of te wel 11 kW op 3 fase, 230x16x3=11kW). Dan snap ik het niet meer de discussie over lange tijd wel en niet de automaat op de automaat waarde belasten.
Mijn 3 fase easee is ook op een 16A automaat gezet. Maar ik gebruik tegenwoordig een lagere laadsnelheid van 6kW, dit is meer in lijn met de accu, ik voel me meer senang met 0,35C voor langere tijd. Beetje een compromis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

rube schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:33:
[...]

Wel een mooie centrale, 0,2 erin en 8 eruit _/-\o_
Ja, mooie multiplier he :)
Maar ik begrijp hieruit dat je dat niet kan meten met de app van zappi? Of je zou nog een set ct klemmen op de kabels specifiek voor de accu's moeten aansluiten? Wat bij jouw vrijwel niet te doen is omdat je een flink aantal hebt?
Ik heb voor de Zappi 3 CT-klemmen om de 3-fase hoofdaansluiting en 1 CT-klem om de 1-fase PV. Als de stroom daar niet langs gaat dan moet ie gokken wat de bron ervan is zoals in dit geval.

Maar ik heb nu al 10 CT-klemmen in de meterkast zitten, het is goed zo. Heb een 3-fase kWh meter op de set in de garage, dus kan het prima allemaal meten. Heb daarnaast ook nog een Shelly Pro 3EM en Zendure Smart Meter 3CT in de meterkast zitten om zaken te monitoren. En ik kan alle omvormers ook uitlezen via een App en Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcTDUBXi8YerHwau8wMya6IYyXo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6OSZcrRDqSnYXSP0J88pxfor.png?f=fotoalbum_large

En de fases:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMhR3KBZJtSDDAtPM_ReaKppepU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OtgPmlfH5PNSsTCgaoNqOpEP.png?f=fotoalbum_large

Onderverdeelkast garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPUxjvQu8gNOscz-O1HP2YkFXQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large

4x ABB stopcontacten, met iets aangepaste bekabeling waardoor ze beter tegen hoger vermogen/temperatuur zouden moeten kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxigeFYeCk_tNRluYeP6GfLhC9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large

En zo ziet het geheel er op dit moment uit, waarbij ik van de 2 middelste omvormers er nog 1 heb liggen. Daarvoor staan nog 2 accu's in bestelling. Daarna wil ik de 3 hogere torens uitfaseren, samen met een andere toren met nog 3 stuks die buiten staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7azYnIHeQqGDu8xZVmKAgD3Fm6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fW9aUaojxDfHJdYADbFZQaq.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk wil ik dan 3x 2400AC omvormers met ieder 6x3 kWh accu's hebben staan en verder niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Beter lezen, ik had het niet over de automaten maar over de wandcontactdoos. Nogal een verschil. ;) De automaten gaan prima om met 16A daar zijn ze op gemaakt. Een wcd (wandcontactdoos) niet, die kan kortdurend tegen 16 A (als je tenminste een exemplaar hebt die daarop ontworpen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
daemonix schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:19:
[...]

Beter lezen, ik had het niet over de automaten maar over de wandcontactdoos. Nogal een verschil. ;) De automaten gaan prima om met 16A daar zijn ze op gemaakt. Een wcd (wandcontactdoos) niet, die kan kortdurend tegen 16 A (als je tenminste een exemplaar hebt die daarop ontworpen is).
Ik weet wel dat WCD's minimaal 10A moeten kunnen hebben volgens de norm, maar moderne WCD's van bijvoorbeeld kopp/jung/gira/etc.. zijn meestal geschikt voor 16A. Maar zeker niet blind ergens van uitgaan dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:49
daemonix schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Rekening houdend met de 80% “regel” waarbij langdurige belasting op maximaal 80% van de maximale capaciteit wordt gezet heb je voor een 11kW lader inderdaad een 20A (aardlek)automaat nodig. Kijk maar eens naar het verschil in warmte tussen een 16A en een 20A automaat bij langdurig gebruik op 11kW.

Ik heb onze beide laadpalen op 20A afgezekerd. Verschil tussen handwarm en onplezierig warm in de groepenkast terwijl ik lig te slapen. Dus nee, ik vind niet dat die elektricien het goed gedaan heeft. Hij heeft een balans gezocht tussen selectiviteit en maximaal vermogen en mag waarschijnlijk van de NEN geen 20A plaatsen omdat dat niet selectief zou zijn ten opzichte van de 25A automaten op de hoofdaansluiting maar zou dan de laadpaal op 13A moeten beperken. Selectiviteit is bij automaten overigens toch vaak een utopie.

6 uur lang een auto laden op 11kW is wel wat anders dan 2 minuten een waterkoker

[ Voor 3% gewijzigd door Himalaya op 23-06-2025 23:40 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Himalaya schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:36:
[...]

Rekening houdend met de 80% “regel” waarbij langdurige belasting op maximaal 80% van de maximale capaciteit wordt gezet heb je voor een 11kW lader inderdaad een 20A (aardlek)automaat nodig. Kijk maar eens naar het verschil in warmte tussen een 16A en een 20A automaat bij langdurig gebruik op 11kW.

Ik heb onze beide laadpalen op 20A afgezekerd. Verschil tussen handwarm en onplezierig warm in de groepenkast terwijl ik lig te slapen. Dus nee, ik vind niet dat die elektricien het goed gedaan heeft. Hij heeft een balans gezocht tussen selectiviteit en maximaal vermogen en mag waarschijnlijk van de NEN geen 20A plaatsen omdat dat niet selectief zou zijn ten opzichte van de 25A automaten op de hoofdaansluiting maar zou dan de laadpaal op 13A moeten beperken. Selectiviteit is bij automaten overigens toch vaak een utopie.

6 uur lang een auto laden op 11kW is wel wat anders dan 2 minuten een waterkoker
Waar haal je die "80% regel" vandaan? Kijk eens naar de specificaties van de automaten. Daar komt nergens zo'n regel voor hoor. Ik weet niet wie je dit wijs gemaakt heeft maar het is niet de fabrikant en ook niet de wet- en regelgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
zalkc schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Ik weet wel dat WCD's minimaal 10A moeten kunnen hebben volgens de norm, maar moderne WCD's van bijvoorbeeld kopp/jung/gira/etc.. zijn meestal geschikt voor 16A. Maar zeker niet blind ergens van uitgaan dus.
Nee, dat is (met uitzondering) altijd 10/12 A en kortdurend 16 A, ook die van Kopp/Jung en Gira.

Voor veilig 16 A (blauw) heb je de CEE contacdozen, net als voor 32 A. (rood)

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 24-06-2025 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
daemonix schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 00:39:
[...]

Waar haal je die "80% regel" vandaan? Kijk eens naar de specificaties van de automaten. Daar komt nergens zo'n regel voor hoor. Ik weet niet wie je dit wijs gemaakt heeft maar het is niet de fabrikant en ook niet de wet- en regelgever.
Komt niet uit de lucht vallen
https://www.installatiejo...-iec-61439-en-de-80-regel ( wel een (gratis) account nodig om te lezen.) Achtergrond ligt in de snelle veroudering van componenten als je die dingen elke dag flink belast. Mocht je flink pv en laadpaal hebben zou ik ook eens naar de warmtelast van de verdeler kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:45

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De ‘groepsbelastingstroom’ maakt dat eenvoudiger: de fabrikant (of paneelbouwer) van het verdeelsysteem moet de ‘groepsbelastingstroom’ met een stroomwaarde opgeven. En dat is veel eenduidiger, een berekening is niet meer nodig.
Omdat ik nieuwsgierig was naar de rationele achter die 80% regel ben ik wat gaan zoeken. Begrijp uit bovenstaande artikel dat het voor kantoorgebouwen en industrie wel gegolden heeft maar nu niet meer als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 00:40:
[...]

Nee, dat is (met uitzondering) altijd 10/12 A en kortdurend 16 A, ook die van Kopp/Jung en Gira.

Voor veilig 16 A (blauw) heb je de CEE contacdozen, net als voor 32 A. (rood)
De kleur zegt niets over de stroomsterkte maar over het aantal pennen. In Europa is dat grotendeels blauw voor 3P en rood voor 5P met 230V tussen fase en nul. Sta je op een boot kan er zomaar 480V of 600-nogwat uit komen. :+ In theorie zit dan de aardpen op een andere plek waardoor je niet jouw 230V apparaat in kan prikken, maar dat is theorie. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
daemonix schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 00:39:
[...]

Het is een goede vuistregel, bij langdurig maximale belasting doe je vaker aan overdimensionering. In mijn kast was het temperatuurverschil na 3 uur 11kW laden tussen een 16A alamat en een 20A alamat zomaar 40 graden gemeten met een infrarood camera. Ik vond dat geen fijn idee en ben dus van de 16 naar 20A automaten gegaan nadat ik eerst gewoon lange tijd de laadpalen op 13A had afgesteld. En ik heb daarnaast ook een rookmelder in de meterkast.

En zoals ik al zei, voor de selectiviteit hoef je het niet te laten, bij een goede kortsluiting slaat niet alleen de 16A eruit maar kan ook zomaar je 25A C-karakteristiek hoofdautomaat gewoon mee gaan. Heb het al twee keer meegemaakt bij een defecte laadkabel.

Waar je dus gelijk hebt dat het geen wet is is het (vind ik, en veel installateurs met mij) het wel een goed advies bij zwaar belaste groepen een maatje groter te gaan. Doen we hier met bekabeling ook, geeft ook lagere verliezen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
offtopic:
Die vuistregel is prima voor bedrijfskasten waar continu veel grootverbruikers zitten, maar zijn compleet zinloos voor een particuliere meterkast. Als jouw meterkast 40 graden warmer wordt door een 16 A automaat en niet warmer wordt bij een 20 A automaat dan zou ik vooral de aansluitingen eens controleren of een A merk automaat nemen. Ik heb daar met een meterkast met 20 automaten en 2 laders geen last van. Wordt het handwarm? Ja. Daar is het voor gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
daemonix schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:14:
offtopic:
Die vuistregel is prima voor bedrijfskasten waar continu veel grootverbruikers zitten, maar zijn compleet zinloos voor een particuliere meterkast. Als jouw meterkast 40 graden warmer wordt door een 16 A automaat en niet warmer wordt bij een 20 A automaat dan zou ik vooral de aansluitingen eens controleren of een A merk automaat nemen. Ik heb daar met een meterkast met 20 automaten en 2 laders geen last van. Wordt het handwarm? Ja. Daar is het voor gemaakt.
Maar huisinstallaties zijn de afgelopen jaren natuurlijk van een eenvoudig stroomverbruikertje naar echte powerhouses gegaan, zoals bij ons all electric, 35kWh 3-fase thuisaccu waar binnenkort het hele huis achter hangt, twee laadpalen, dikke set zonnepanelen. Hele andere situatie dan in mijn huis 10 jaar geleden.

De (NEN-EN-)IEC 61439 schrijft o.a. voor dat je het circuit incl. automaat dimensioneert op 125%. Dit is bekender als de "80%-regel". Meestal zijn de draden wel dik genoeg en hoef je alleen de automaat te upgraden. In sommige gevallen (zoals bij PV en medisch gebruikte ruimten) schrijft de NEN 1010 voor dat een groepenkast aan die norm moet voldoen, maar het is in overige situaties ook verstandig.

De NEN1010 verplicht je dus (nog) tot niks maar dat neemt niet weg dat hij ook gedateerd begint te worden en niet overal meer aansluit bij de werkelijkheid. Maar installateurs zitten bij het aansluiten van thuisaccu's, EV laders en PV vaak gevangen tussen het voldoen aan de NEN1010 of kiezen voor bijvoorbeeld de IEC 61439.

Ik heb overigens de foto's er nog even bij gezocht, verschil is een dikke 20 tot 25 graden op de bovenkant van de Alamat dus daar heb ik overdreven maar (voor mij) nog altijd substantieel. En alles zit netjes en superstrak in elkaar met een A-merk, met momentsleutel (accukabels etc) en momentschroevendraaier vastgezet en gecontroleerd.

Weer even ontopic; Thuisaccu's zijn echt leuk, vind het fantastisch dat mijn hele huis (op de autoladers na) bijna 8 maanden per jaar een soort van off-grid draait op puur zonnestroom, maar het vergt wel een goede installatie want je gaat mogelijk je groepenkast op een heel andere wijze gebruiken. En ik ben misschien te voorzichtig maar dan ben ik dat maar ;) En of ik het terug ga verdienen dat kan ik over 10 tot 15 jaar vertellen, ik heb er om heel eerlijk te zijn geen uitgebreide berekening op los gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Himalaya schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:59:
[...]

Maar huisinstallaties zijn de afgelopen jaren natuurlijk van een eenvoudig stroomverbruikertje naar echte powerhouses gegaan, zoals bij ons all electric, 35kWh 3-fase thuisaccu waar binnenkort het hele huis achter hangt, twee laadpalen, dikke set zonnepanelen. Hele andere situatie dan in mijn huis 10 jaar geleden.

De (NEN-EN-)IEC 61439 schrijft o.a. voor dat je het circuit incl. automaat dimensioneert op 125%. Dit is bekender als de "80%-regel". Meestal zijn de draden wel dik genoeg en hoef je alleen de automaat te upgraden. In sommige gevallen (zoals bij PV en medisch gebruikte ruimten) schrijft de NEN 1010 voor dat een groepenkast aan die norm moet voldoen, maar het is in overige situaties ook verstandig.

De NEN1010 verplicht je dus (nog) tot niks maar dat neemt niet weg dat hij ook gedateerd begint te worden en niet overal meer aansluit bij de werkelijkheid. Maar installateurs zitten bij het aansluiten van thuisaccu's, EV laders en PV vaak gevangen tussen het voldoen aan de NEN1010 of kiezen voor bijvoorbeeld de IEC 61439.

Ik heb overigens de foto's er nog even bij gezocht, verschil is een dikke 20 tot 25 graden op de bovenkant van de Alamat dus daar heb ik overdreven maar (voor mij) nog altijd substantieel. En alles zit netjes en superstrak in elkaar met een A-merk, met momentsleutel (accukabels etc) en momentschroevendraaier vastgezet en gecontroleerd.

Weer even ontopic; Thuisaccu's zijn echt leuk, vind het fantastisch dat mijn hele huis (op de autoladers na) bijna 8 maanden per jaar een soort van off-grid draait op puur zonnestroom, maar het vergt wel een goede installatie want je gaat mogelijk je groepenkast op een heel andere wijze gebruiken. En ik ben misschien te voorzichtig maar dan ben ik dat maar ;) En of ik het terug ga verdienen dat kan ik over 10 tot 15 jaar vertellen, ik heb er om heel eerlijk te zijn geen uitgebreide berekening op los gelaten.
Zometeen weer verder on-toppic, maar ik herken het gevoel helemaal. Ik vind het zelf ook fantastisch om het hele huis 8 maanden van het jaar los van het net te kunnen draaien.

Helaas heb ik 'de papieren' niet en val onder de gevaarlijke categorie 'net genoeg kennis om het knap te verkloten'. Heb in de vorige eeuw nog wel HTS Elektro gedaan, maar ben na de propedeuse richting de IT gegaan. Daarom vind ik het ook veel te leuk om zelf zoveel mogelijk alles zelf aan te leggen, ook omdat ik het dan allemaal wat beter begrijp als het gaat over de nieuwe duurzaamheidsproducten.

Wat ik wel doe is luisteren, en vragen stellen. Mijn thuisaccu is een DIY-kit, en daarbij heb ik in dit forum ook echt wel de kritieken die ik kreeg op mijn eerste gedachtes verwerkt. Ik voel me redelijk senang bij de huidige installatie, behalve bij de huidige zonnepanelen die ik binnenkort vervang, de aanleg van de oude installatie was best wel nonchalant op punten.

Daarbij laat ik het meterkastwerk voor het 3-fase deel ook doen daar mijn neefje die wel de juiste papieren heeft, en ik laat hem dan ook zien wat ik zelf gedaan heb, geen officiële controle, maar toch een kleine review.

Wat ik wel geleerd heb is om niet eigenwijs te zijn. Ook de opmerking over 10A vs 16A stopcontacten zijn ook wel dingen die ik weer meeneem en extra op let. En ik moet nog de automaat vervangen van de omvormer. Er zit nu een 12kW apparaat op een 16A ipv 20A automaat. Ook al haal ik nooit die 12kW met mijn omvormer, als die het kan moet de installatie daar ook geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Effect van de thuisaccu wordt steeds beter zichtbaar

per 21 maart 2025 draait het beestje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdXW7JJihjamZFs-1PGk0DDYfQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AiqY3JtOtJKdn02WvnGBoaS1.png?f=user_large

Teruglevering (mijn gebruik is erg beinvloed door de EV wel of niet thuisladen)
*tot 24 juni 127kWh, extrapolatie naar 160 middels d3
% berekend op gemiddelde 2023&2024 in vergelijking met 2025 waarin de accu aanwezig is.
maand202320242025Reductie TLabsoluut
april464466271-41.7%-184
mei586655265-57.3%-355.5
juni690588160*-75.0%-479

[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 25-06-2025 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-10 17:40
JeroenH schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:22:
[...]

[...]

Dat zijn inderdaad in een notedop de twee zaken waartussen ik heen en weer geslingerd word.
In België beboeten ze tegenwoordig.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
zalkc schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:19:
Effect van de thuisaccu wordt steeds beter zichtbaar

per 21 maart 2025 draait het beestje

[Afbeelding]

Teruglevering (mijn gebruik is erg beinvloed door de EV wel of niet thuisladen)
*tot 24 juni 127kWh, extrapolatie naar 160 middels d3
% berekend op gemiddelde 2023&2024 in vergelijking met 2025 waarin de accu aanwezig is.
maand202320242025Reductie TLabsoluut
april464466271-41.7%-184
mei586655265-57.3%-355.5
juni690588160*-75.0%-479
@zalkc hoe groot is je accu en in welke verhouding tot zonnepanelen (hoeveel kwh en Wp?) 75% terugdringen van terugleveren is _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:07:
[...]

@zalkc hoe groot is je accu en in welke verhouding tot zonnepanelen (hoeveel kwh en Wp?) 75% terugdringen van terugleveren is _/-\o_
En welk type/merk accu? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
[...]

Volgens het boekje 15*310Wp 4650 ZZO op 35 graden, leveren meer op, zo rond de 5500kWh, teruglevering in heel 2024 was 4476kWh.

Ik heb een 16kWh accu, dat paste het beste bij wat ik ook kwijt kan. Laden is 1 ding maar weer kwijt kunnen is soms net zo lastig.

Die 75% is wel wat vertekend, juni is een rare maand met afwisselende perioden van zon en bewolking dit jaar. Ik zit nu op 80% eigen gebruik voor deze maand. Dat zou een opwek van 800kWh betekenen, en overeenkomt met april dit jaar waar ik op 65% eigen gebruik zat. Maar toen was de zonnige periode meer aaneengesloten.

Voor de periode 25 maart tot 25 juni heb ik nu dit (de middelste klopt niet, die is van juni lijkt het)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKKfccPoJrtDTE8MhhwbgDaZKGo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DMAg7Mld7DCOEnn7SOIArpsR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door zalkc op 25-06-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
zalkc schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:39:
[...]

Volgens het boekje 15*310Wp 4650 ZZO op 35 graden, leveren meer op, zo rond de 5500kWh, teruglevering in heel 2024 was 4476kWh.

Ik heb een 16kWh accu, dat paste het beste bij wat ik ook kwijt kan. Laden is 1 ding maar weer kwijt kunnen is soms net zo lastig.

Die 75% is wel wat vertekend, juni is een rare maand met afwisselende perioden van zon en bewolking dit jaar. Ik zit nu op 80% eigen gebruik voor deze maand. Dat zou een opwek van 800kWh betekenen, en overeenkomt met april dit jaar waar ik op 65% eigen gebruik zat. Maar toen was de zonnige periode meer aaneengesloten.
Gebruik je voor het 'opmaken' ook je EV?
En het merk? (nieuwsgierig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
Een zelfbouw YIXIANG v2 kit met 16x EVE MB31 314Ah cellen

Off grid garage heeft dezelfde gereviewed, de batterijdoos is daarna inderdaad verbeterd op een aantal punten. Zo heb ik wel al de flexibele busbars bijvoorbeeld.

Alles loopt via een DEYE sun 12k sg04lp3-eu hybride omvormer.
Als je zelfbouw niet ziet zitten zijn de Dyness 5.0 een aanrader. Bijna net zo goedkoop en beter schaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Pr088 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Gebruik je voor het 'opmaken' ook je EV?
En het merk? (nieuwsgierig)
Mijn MG5 snoept aardig mee, maar het is een illusie dat je die compleet kan voeden. Met mijn rijgedrag van 36.000 km/jaar (6000kWh bij 16.6kWh/100km) kan i dat niet dekkend krijgen ;)

Accu merk staat hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
zalkc schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Mijn MG5 snoept aardig mee, maar het is een illusie dat je die compleet kan voeden. Met mijn rijgedrag van 36.000 km/jaar (6000kWh bij 16.6kWh/100km) kan i dat niet dekkend krijgen ;)

Accu merk staat hierboven
Mijn vraag was vooral bedoeld richting laadverliezen. Heb je met een DC-accu, omzetting naar AC en weer omvormen naar DC (omvormer in de auto) niet heel veel verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Pr088 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Mijn vraag was vooral bedoeld richting laadverliezen. Heb je met een DC-accu, omzetting naar AC en weer omvormen naar DC (omvormer in de auto) niet heel veel verlies?
Ja, maar dat is vergelijkbaar met een plugin batterij. Ik kan wel DC de accu opladen met de panelen, en dat is ook het enige waarmee ik oplaad. In principe had ik dat verlies toch ook al in de situatie van het salderen.

Daarbij is DC laden van je auto niet zo makkelijk voor elkaar te krijgen als particulier vooreen paar kWh uit je thuisbatterij.

[ Voor 11% gewijzigd door zalkc op 25-06-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
zalkc schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Een zelfbouw YIXIANG v2 kit met 16x EVE MB31 314Ah cellen

Off grid garage heeft dezelfde gereviewed, de batterijdoos is daarna inderdaad verbeterd op een aantal punten. Zo heb ik wel al de flexibele busbars bijvoorbeeld.

[YouTube: Upgraded Yixiang DIY Kit V2 with new DC Breaker and Fire Extinguisher. But no QC?]

Alles loopt via een DEYE sun 12k sg04lp3-eu hybride omvormer.
Als je zelfbouw niet ziet zitten zijn de Dyness 5.0 een aanrader. Bijna net zo goedkoop en beter schaalbaar
Zijn die ook geschikt voor AC coupling? Of enkel via een hybride omvormer?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Tanuki schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:04:
[...]

Zijn die ook geschikt voor AC coupling? Of enkel via een hybride omvormer?
Je hebt een omvormer nodig, deze zit niet in de batterij ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 09:57
[...]

Vanwaar zo de focus op het reduceren van de teruglevering? En niet op het reduceren van netafname?
Zeker nadat de salderingsregeling afgelopen is, is dat mijn inziens veel interessanter. En zou je beter daar naar kunnen kijken icm PV en thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Franciesco schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Vanwaar zo de focus op het reduceren van de teruglevering? En niet op het reduceren van netafname?
Zeker nadat de salderingsregeling afgelopen is, is dat mijn inziens veel interessanter. En zou je beter daar naar kunnen kijken icm PV en thuisbatterij.
Reductie van verbruik is altijd een goed idee.
Reductie van afname van het net ook. Maar waarmee compenseer je dat? Met een buffer. Water (bijvoorbeeld groot SSW vat) of een batterij. Twee kanten van dezelfde medaille.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zalkc
Franciesco schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:47:
[...]

Die reductie is vrij snel en heftig te doen, gewoon de auto de deur uit.

Ik gebruik 4700 kWh voor een full electric woning 2^1
Mijn EV vreet 6000 kWh

Ik zou kunnen kiezen voor gas of benzine om het net te ontlasten, maar dat is een stap terug in mijn ogen.

En ik bespaar redelijk wat energie juist door geen gas of benzine te gebruiken
Met benzine zou ik 18.000 kWh verbranden (8.9 kwh/l 1:18 verbruik)
Met gas zit ik ook vlot op 13.200 kWh (10kWh/m3)
Reken daar je standaard 3.500 kWh bij (gas en elektra op gemiddelde 2^1)
en ik kom op in totaal 34.700 kWh uit wat ik anders zou opstoken.

Mijn energetische footprint is dus 70% kleiner geworden en ik heb nu alles min of meer zonder gebruik van fossiel.
Dit jaar hoop ik 4.000 kWh zelf direct te gebruiken (, met de extra PV moet dat >5.000 worden.)
Daarnaast lever ik ook. nog 2.000 kWh aan groene stroom terug.

Er moet dus nog 4.700 kWh worden opgewekt voor ons gezin, en daarmee hebben we alles gedekt

Maar niet om flauw te doen, ook elke kWh die ik niet teruglever en opsla, zijn er 2 die niet over het hoeven te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Pr088 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Reductie van verbruik is altijd een goed idee.
Reductie van afname van het net ook. Maar waarmee compenseer je dat? Met een buffer. Water (bijvoorbeeld groot SSW vat) of een batterij. Twee kanten van dezelfde medaille.
Eigenlijk moet er meer aandacht voor warmte opslag in de bodem komen, je hebt grond gebonden warmtepompen die je juist in de zomer overtollige energie kan laten opslaan in de bodem die je er in de winter weer uit haalt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:32
Ik heb wat scenario's doorgerekend voor mijn situatie om te kijken wat de belangrijkste factoren zijn die het rendement van een thuisbatterij bepalen - vond het zelf wel inzichtelijk. De belangrijkste conclusie die ik trek is dat dit rendement met name wordt bepaald door de gasprijs - hoe hoger deze is, hoe rendabeler een thuisbatterij wordt. Wij gebruiken huishoudelijk ongeveer 3500kWh per jaar, dan nog een warmtepomp die ongeveer 1800kWh per jaar verbruikt (alleen voor verwarmen) en een elektrische boiler die 2100kWh per jaar verbruikt. (Nog) geen EV, maar de boiler kan je een beetje vergelijken met eentje die gemiddeld 40km per dat rijdt - deze kan ook goed geregeld worden om op zon/windenergie te draaien. PV opwek is 7800kWh per jaar gemiddeld, een beetje verdeeld over verschillende oriëntaties. Ik heb een jaar lang verbruikscijfers (huishoudelijk + warmtepomp obv buitentemperatuur + boiler op 'goedkope momenten' - in totaal max 45kWh per dag), PV opwek (max 59kWh per dag), en dynamische prijzen per uur gebruikt voor een model waar 2 verschillende strategieën met elkaar worden vergeleken:

1. maximaal handelen - dwz zo veel mogelijk laden op goedkope momenten, ook van het net, en zo veel mogelijk terugleveren op dure momenten (vergelijkbaar met Trade Mode in Victron DESS). Daarnaast de PV ook veel direct terugleveren.

2. maximaal eigen verbruik - dwz zo veel mogelijk PV zelf in huis gebruiken en het overschot op dure momenten (vergelijkbaar met Green Mode in Victron DESS).

Ik heb nu 30kWh aan batterijen - ik heb ook gekeken wat uitbreiden naar 60kWh zou betekenen (omdat dit relatief goedkoop kan - 30kWh was in totaal 8700 euro, 60kWh zou op 12000 euro uitkomen, die extra 30kWh is dus net iets meer dan 100 euro/kWh).

Tot 31-12-2026 is het duidelijk dat strategie 1 optimaal is, daarna slaat dit om naar strategie 2 in het basisscenario. Tot het einde van salderen is het rendement daardoor het hoogst, daarna loopt dit voor de grotere batterij met 40% terug - het rendement van de kleinere batterij blijft ongeveer gelijk. De grotere batterij rendeert dus pas als er mee gehandeld kan worden, maar omdat dit tot einde salderen al kan is de TVT vergelijkbaar met de kleinere batterij. Hoe dichter we tegen 2027 aankomen, hoe minder ik hierdoor een grote opslagcapaciteit aan zou raden. 30kWh is voor ons redelijk optimaal - ongeveer de helft van de maximale PV-opwek, waardoor de capaciteit op relatief veel dagen benut wordt - en ongeveer de helft van de maximale stroomvraag in de winter - waardoor de duurste uren op veel dagen in de winter kunnen worden ontweken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Dw1XG1GcPs58h3zZnZEbqkJlPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLkoG46bwSo8FBPaBMghHiYp.png?f=fotoalbum_large

Linkerkant van de tabel zijn allemaal euro/jaar voor variabele elektriciteitskosten. Rechterkant van de tabel zijn de terugverdientijden (TVT in jaar) van de batterijen (met de eerste 1.5 jaar meegenomen).

Daarnaast heb ik het basisscenario gevarieerd - eerst door variabele netbeheerskosten in te voeren. Die zie ik er wel aankomen in de komende 4-6 jaar. De precieze vorm is nog niet bekend, ik ben maar uitgegaan van het voorstel van Netbeheer Nederland/Berenschot. Met een batterij kun je hier op sturen omdat je kan laden op de momenten dat de netbeheerkosten het laagst zijn (deze komen vaak - maar niet altijd - overeen met de laagste dynamische tarieven). Overigens gaan de vaste netbeheerskosten dan wel omlaag - dat is in dit model niet meegenomen. Maar voor huishoudens die relatief veel elektriciteit gebruiken - zoals wij - zullen (zonder batterij) de kosten wel omhoog gaan. Voor kleinere huishoudens - met name als deze aangesloten zijn aan een warmtenet - zullen de kosten hierdoor juist (relatief) dalen.

De tweede variatie was een toe- of afname van de gemiddelde elektriciteitsprijzen met 50% door een toename van de gasprijs - tegelijk neemt dan de variatie in dagelijkse elektriciteitsprijzen met 50% toe. Omhoog - scenario 'energiecrisis' - is dit positief voor het rendement van thuisbatterijen. Omlaag - scenario 'goedkoop gas' is dit negatief voor het rendement. Het effect hiervan is duidelijk het hoogst. De grotere batterij rendeert relatief beter bij hogere gasprijzen (want dan wordt handelen weer interessant).

De derde variatie was alleen een toe- of afname van de dagelijks variatie - en niet het gemiddelde. Gaat de variatie omhoog (scenario 'veel extra zon/windenergie + weinig extra batterijen) dan gaat het rendement (natuurlijk) omhoog. De andere kant op (scenario 'weinig extra zon/windenergie + veel extra batterijen) gaat het omlaag. Maar ik vond vooral de grootte van het effect wel interessant. De TVT in het basisscenario is met ~10 jaar zeker niet geweldig - al helpen de eerste 1.5 jaar nog wel (maar wellicht zijn de accu's over 1.5 jaar weer goedkoper). De grotere batterij rendeert relatief beter bij hogere variatie (want ook dan wordt handelen weer interessant).

[ Voor 17% gewijzigd door JBtL op 27-06-2025 00:39 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:20
[...]

Het ging over de maximale belasting van de wcd's, de stopcontacten. Die mogen over langere tijd maar 10A hebben. Automaten van 16A kunnen gewoon over langere tijd 16A hebben en daar kun je dan je auto mee laden met 16A via een Mennekes stopcontact. Dan laadt je dus nu met maximaal 3,7kW en een andere auto met maximaal 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Is er iemand met een Fronius en BYD accu die weet wat "Accumodus: Opstarten" betekent, ik kan er nergens iets over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgI-C2SuuDRkXofUL7kqTlfANT0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B8x1A6hvb8Mt4UnuFfCJq0E2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
zalkc schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Die reductie is vrij snel en heftig te doen, gewoon de auto de deur uit.

Ik gebruik 4700 kWh voor een full electric woning 2^1
Mijn EV vreet 6000 kWh

Ik zou kunnen kiezen voor gas of benzine om het net te ontlasten, maar dat is een stap terug in mijn ogen.

En ik bespaar redelijk wat energie juist door geen gas of benzine te gebruiken
Met benzine zou ik 18.000 kWh verbranden (8.9 kwh/l 1:18 verbruik)
Met gas zit ik ook vlot op 13.200 kWh (10kWh/m3)
Reken daar je standaard 3.500 kWh bij (gas en elektra op gemiddelde 2^1)
en ik kom op in totaal 34.700 kWh uit wat ik anders zou opstoken.

Mijn energetische footprint is dus 70% kleiner geworden en ik heb nu alles min of meer zonder gebruik van fossiel.
Dit jaar hoop ik 4.000 kWh zelf direct te gebruiken (, met de extra PV moet dat >5.000 worden.)
Daarnaast lever ik ook. nog 2.000 kWh aan groene stroom terug.

Er moet dus nog 4.700 kWh worden opgewekt voor ons gezin, en daarmee hebben we alles gedekt

Maar niet om flauw te doen, ook elke kWh die ik niet teruglever en opsla, zijn er 2 die niet over het hoeven te gaan.
Mijn opmerking/vraag om de focus juist op netafname vermindering te leggen ging uiteraard over de thuisbatterij. Want daarmee kun je verbruik in de uren met onvoldoende PV opwek (en dat hoeven niet perse de avond en nachturen te zijn) op zijn minst gedeeltelijk opvangen. Wat je niet meer afneemt van het net, hoef je niet in te kopen wat zeker vanaf 2027 gunstig zal zijn.

Daarnaast, maar niet echt on topic, kun je de netfname inderdaad verkleinen door minder te verbruiken. Extern energie aankopen door weer fossiel te gaan rijden zie ik niet als oplossing maar meer als ontwijking ;)

PS: zelf heb ik nu ca 1,5 jaar een thuisbatterij icm een full electric woning en rijd ik ook elektrisch. En ondanks mijn gunstige contract richt ik mij vooral op zo min mogelijk netafname te hebben. In deze periode van het jaar is dat gemakkelijk in mijn situatie.
Teruglevering beperken, waar het in eerste instantie om ging, is voor mij persoonlijk nog niet relevant omdat elke teruggeleverde kWh geld opbrengt. Zodra dat anders is, zal ik de teruglevering gaan aanpassen.
Of je moet het uit overtuiging doen om het net (op bepaalde uren) te ontlasten, maar datzelfde zou je kunnen zeggen over netafname tijdens piekuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:02
Franciesco schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Mijn opmerking/vraag om de focus juist op netafname vermindering te leggen ging uiteraard over de thuisbatterij. Want daarmee kun je verbruik in de uren met onvoldoende PV opwek (en dat hoeven niet perse de avond en nachturen te zijn) op zijn minst gedeeltelijk opvangen. Wat je niet meer afneemt van het net, hoef je niet in te kopen wat zeker vanaf 2027 gunstig zal zijn.

Daarnaast, maar niet echt on topic, kun je de netfname inderdaad verkleinen door minder te verbruiken. Extern energie aankopen door weer fossiel te gaan rijden zie ik niet als oplossing maar meer als ontwijking ;)

PS: zelf heb ik nu ca 1,5 jaar een thuisbatterij icm een full electric woning en rijd ik ook elektrisch. En ondanks mijn gunstige contract richt ik mij vooral op zo min mogelijk netafname te hebben. In deze periode van het jaar is dat gemakkelijk in mijn situatie.
Teruglevering beperken, waar het in eerste instantie om ging, is voor mij persoonlijk nog niet relevant omdat elke teruggeleverde kWh geld opbrengt. Zodra dat anders is, zal ik de teruglevering gaan aanpassen.
Of je moet het uit overtuiging doen om het net (op bepaalde uren) te ontlasten, maar datzelfde zou je kunnen zeggen over netafname tijdens piekuren.
Ik probeer je te begrijpen.
Met “Afname beperken” bedoel je geloof niet “gebruik verminderen”. Dat helpt natuurlijk altijd maar dat is niet wat je bedoelt te zeggen geloof ik.
Dan is “afname beperken” denk ik hetzelfde als “direct gebruik stimuleren”? Of mis ik daar nog een nuance?
Daar ben ik het wel mee eens.
Dat komt a Defacto dan overeen met “salderen beperken” hetgeen een goede oefening voor 2027 is.
En nu handig als je (zoals ik nu nog) een vast contract hebt want dat bespaart op teruglever kosten.
En dat komt ook overeen met “accu-heen-en-weer-slingeren beperken” hetgeen bespaart op round trip efficiency.
Op dit moment heb ik EV al naar “direct gebruik stimuleren” gezet. Voor de winter ga ik nog zoiets maken met de warmtepomp.

Eh… dat is toch wat je bedoelt? Of mis ik nog een nuance?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@Stefannn “afname beperken” is niet hetzelfde als “direct gebruik stimuleren”. Direct verbruik verhogen kun je immers ook doen door zinloos allerlei apparatuur aan te zetten, wat extra te gaan rijden met de EV etc. Of een paar zonnepanelen uit te zetten (als je het percentueel bekijkt).

Met netafname beperken bedoel ik, in het kader van dit topic, gewoon eigen overtollige opwek opslaan in een thuisbatterij om later zelf te gebruiken in tijden dat er niet voldoende eigen opwek is. Zeker vanaf 2027 betaal je over elke kWh die je van het net afneemt de kale prijs en belastingen. Misschien/hopelijk krijg je nog iets terug voor elke kWh die je teruglevert aan het stroomnet. Maar dat is afwachten en in het geval van een dynamisch contract ook dan vast nog afhankelijk van de day ahead markt.

Een hoog (percentueel) direct verbruik is kinderspel als je een systeem (b.v. PV omvormer) hebt die automatisch terugregelt als je overschot hebt. Maar als je daarna weer energie moet inkopen van het stroomnet heb je aan dat terugregelen relatief weinig gehad. En daarom snap ik de focus niet op direct verbruik.
De kunst is gedurende de gehele dag (of zelfs jaarrond) de netafname zoveel mogelijk te beperken. En daar kan een thuisbatterij een grote rol in spelen. Idem door de verhouding verbruik en PV opwek, maar dat is hier niet echt on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Franciesco schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:06:
@Stefannn “afname beperken” is niet hetzelfde als “direct gebruik stimuleren”. Direct verbruik verhogen kun je immers ook doen door zinloos allerlei apparatuur aan te zetten, wat extra te gaan rijden met de EV etc. Of een paar zonnepanelen uit te zetten (als je het percentueel bekijkt).

Met netafname beperken bedoel ik, in het kader van dit topic, gewoon eigen overtollige opwek opslaan in een thuisbatterij om later zelf te gebruiken in tijden dat er niet voldoende eigen opwek is. Zeker vanaf 2027 betaal je over elke kWh die je van het net afneemt de kale prijs en belastingen. Misschien/hopelijk krijg je nog iets terug voor elke kWh die je teruglevert aan het stroomnet. Maar dat is afwachten en in het geval van een dynamisch contract ook dan vast nog afhankelijk van de day ahead markt.

Een hoog (percentueel) direct verbruik is kinderspel als je een systeem (b.v. PV omvormer) hebt die automatisch terugregelt als je overschot hebt. Maar als je daarna weer energie moet inkopen van het stroomnet heb je aan dat terugregelen relatief weinig gehad. En daarom snap ik de focus niet op direct verbruik.
De kunst is gedurende de gehele dag (of zelfs jaarrond) de netafname zoveel mogelijk te beperken. En daar kan een thuisbatterij een grote rol in spelen. Idem door de verhouding verbruik en PV opwek, maar dat is hier niet echt on topic.
Ik kan het verkeerd begrepen hebben, maar de mensen hier die voornamelijk NOM draaien, overdag opslaan van PV om de nacht door te komen, werken hier al mee.

Ik doe dat zelf ook, maar ik krijg het niet perfect afgestemd. Ik laad max 16kWh op overdag en de rest gaat het net op,dus na de middag met mooi weer ben ik weer aan het terugleveren en zit de 'regenton' vol. Als ik thuiskom en de EV moet weer vol red ik dat niet met 16kWh maar heb ik soms 30kWh nodig. Mijn voordeel zit er dan in dat ik de eerste 16 niet van het net hoef te halen. Nog voordeliger zou zijn om altijd de auto aan de oplader te hebben als ik werk, maar dan heb ik eigenlijk ook geen auto nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:02
Franciesco schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:06:

Ah,
Ik was niet op zoek naar schijnbesparingen zoals panelen uitzetten of extra veel gebruiken.
Maar…
De crux van jouw motto is dus (als ik het goed begrijp):
- voorrang op eigen gebruik uit accu (danwel direct van pv) in tegenstelling tot “terugleveren als dat op EPEX of onbalans iets oplevert”.
Op korte termijn zou je jezelf daarmee tekort kunnen doen (omdat de EPEX cq onbalans prijs erg goed is)
Op lange termijn is jouw gedachte (denk ik) dat je daarmee onafhankelijkheid genereert die je immuun maakt voor markt grillen.
Een robuuste keuze dus

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@zalkc oorspronkelijk reageerde ik op iemand die zeer enthousiast werd van een persoon die zijn teruglevering met 75% gereduceerd had. Dat snapte ik niet want ging dus niet over NOM of wat daar ook voor door mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Franciesco schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:27:
@zalkc oorspronkelijk reageerde ik op iemand die zeer enthousiast werd van een persoon die zijn teruglevering met 75% gereduceerd had. Dat snapte ik niet want ging dus niet over NOM of wat daar ook voor door mag gaan.
Ik zat deze maand op 75% reductie. Voor mij is NOM wel degelijk wat ik wil bereiken. Ik handel niet op de markt, en heb geen dynamisch contract.

Maar ik word er wel heel blij van dat ik mijn PV steeds efficiënter kan gebruiken. Ik lijk zelfs boven verwachting de accu te gebruiken, ik ging uit van 2MWh via de accu dit jaar maar ik denk dat 2.5MWh ook gaat lukken :) ik zit nu vanaf 21 maart al op 1.2MWh, dan ga ik de resterende 1.3 wel halen in 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:27:
Dat was op mijn post. Waarbij ik schijnmaatregelen natuurlijk helemaal niet bedoelde, maar wilde weten op welke manier hij dat deed (grootte van de batterij/ sturen verbruik etc, omvang zonnepaneleninstallatie, laadgedrag EV). Want ik kom zo rond de 25% eigen gebruik zonder accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
zalkc schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 23:25:
[...]

Ik zat deze maand op 75% reductie. Voor mij is NOM wel degelijk wat ik wil bereiken. Ik handel niet op de markt, en heb geen dynamisch contract.

Maar ik word er wel heel blij van dat ik mijn PV steeds efficiënter kan gebruiken. Ik lijk zelfs boven verwachting de accu te gebruiken, ik ging uit van 2MWh via de accu dit jaar maar ik denk dat 2.5MWh ook gaat lukken :) ik zit nu vanaf 21 maart al op 1.2MWh, dan ga ik de resterende 1.3 wel halen in 9 maanden.
En bedoel je dan met NOM alleen zo min mogelijk netafname? Of ook zo min mogelijk netinjectie? Als je beide wilt bereiken is een hoog eigen gebruik inderdaad ook belangrijk.

Als het je alleen om zo min mogelijk netafname gaat, dan is percentage zelfverbruik niet belangrijk. Sterker nog: als het de ambitie is om jaarrond zo min mogelijk netafname te hebben, dan zal het percentage zelfverbruik automatisch laag zijn. Want zeker tijdens de maanden met weinig opwek (mn december en januari en in iets mindere mate november en februari) zul je dan veel capaciteit PV hebben liggen om (enigszins) significant de netafname te verlagen. En dat resulteert dan weer in veel te veel opwek in de maanden zoals nu. En dus een laag zelfverbruik.

Bovenstaande (jaarrond zo min mogelijk netafname) is zoals ik er in zit. Maar uiteraard kan dat voor ieder anders zijn. Ik probeerde alleen te achterhalen waarom sommige zo gefocust zijn op het verminderen van teruglevering cq een hoog zelfverbruik.
Pagina: 1 ... 66 ... 80 Laatste