Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:59
PeterZ(on) schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Kun je dat eens voorrekenen? Ben wel benieuwd of dat uit kan.
Denk dat jij dat heel goed zelf kunt, je installeert zelf dus je weet wat de opgewekte stroom kost als je alle uitgeschakelde uren mee telt vanwege boetes of negatieve prijzen op dynamisch contract. En met dat contract kun je zeker 50 procent van alle dagen wel een keertje goedkoop tot bijna gratis laden, dus waarom zou je nog panelen nemen?
Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf weten, ik hoop dat ik mensen aan het denken zet, de Tweakers hier denken daar anders over dat weet ik. Maar gelukkig lezen hier ook non Tweakers.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:04:
[...]

Als je nog aan zonnepanelen moet beginnen, zou ik ze juist lekker achterwege laten. Koop van dat geld een accu met dynamisch contract. Voor jezelf laden op goedkope momenten en dan de hele dag op draaien. Levert meer besparing dan zonnepanelen, die kosten straks alleen maar geld
Als je blindelings uit gaat van wat de Telegraaf dagelijks roeptoetert wel, anders lonen panelen echt nog wel, mits je uiteraard probeert zoveel mogelijk zelf te verbruiken of op te slaan.

Er is niets goedkoper dan voor 42 Euro een paneel halen en daarna minder stroom a 20-35 ct/kWh in te hoeven kopen. Een simpele rekensom leert dat je dat al snel terugverdient. Uiteraard wel los van de installatie.

Hier schaal ik juist verder op met panelen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:52
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Denk dat jij dat heel goed zelf kunt, je installeert zelf dus je weet wat de opgewekte stroom kost als je alle uitgeschakelde uren mee telt vanwege boetes of negatieve prijzen op dynamisch contract. En met dat contract kun je zeker 50 procent van alle dagen wel een keertje goedkoop tot bijna gratis laden, dus waarom zou je nog panelen nemen?
Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf weten, ik hoop dat ik mensen aan het denken zet, de Tweakers hier denken daar anders over dat weet ik. Maar gelukkig lezen hier ook non Tweakers.
Ja dat kan ik wel maar was benieuwd naar jouw berekening, ben altijd in om iets te leren. :) Maar tussen goedkoop inkopen en dan later zelf verbruiken of verkopen zit toch niet meer dan een cent of 10 gok ik zo. Dan moet je dus daarmee die accu terug verdienen en dat zie ik nog niet zo snel. Stel met een 5kWh accu doe je denk ik 1 cyclus per dag wat je dan 50 cent oplevert.

Dus ik denk dat je met een paar panelen beter scoort, zeker als je terugleveren aan het net uitschakelt en daar dus niet voor hoeft te betalen. Een accu verdien je niet snel terug in mijn optiek. Ik heb hem omdat ik noodstroom wil hebben en het wel leuk vind en voor straks als het salderen eraf is. Maar echt aan verdienen zie ik nog niet zo gauw.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Als je blindelings uit gaat van wat de Telegraaf dagelijks roeptoetert wel, anders lonen panelen echt nog wel, mits je uiteraard probeert zoveel mogelijk zelf te verbruiken of op te slaan.

Er is niets goedkoper dan voor 42 Euro een paneel halen en daarna minder stroom a 20-35 ct/kWh in te hoeven kopen. Een simpele rekensom leert dat je dat al snel terugverdient. Uiteraard wel los van de installatie.

Als je zelf binnen je huidige systeem kunt opschalen wellicht, maar zelfs een paneel van 42 euro kost all-in al gauw 200+ voordat ie op je dak ligt met montagemateriaal, aangesloten met een omvormer (op je meterkast, die wellicht een uitbreiding nodig heeft), en je van energie voorziet op het moment dat je er eigenlijk niet zoveel aan hebt (want wanneer zonnepanelen leveren, is de stroom het goedkoopst in te kopen).
En ik zie ook nog voldoende offertes voor 1 euro per Wp, dan kost je paneeltje 400 euro...
Ik denk nog wel dat ze tot op zekere hoogte sneller terugverdienen dan de gemiddelde accu, maar ik vind het een risico om nu te beginnen / verder uit te breiden, of het moet echt voor heel erg weinig kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mitsumark schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:20:
[...]
Als je zelf binnen je huidige systeem kunt opschalen wellicht, maar zelfs een paneel van 42 euro kost all-in al gauw 200+ voordat ie op je dak ligt met montagemateriaal, aangesloten met een omvormer (op je meterkast, die wellicht een uitbreiding nodig heeft), en je van energie voorziet op het moment dat je er eigenlijk niet zoveel aan hebt (want wanneer zonnepanelen leveren, is de stroom het goedkoopst in te kopen).
En ik zie ook nog voldoende offertes voor 1 euro per Wp, dan kost je paneeltje 400 euro...
Ik denk nog wel dat ze tot op zekere hoogte sneller terugverdienen dan de gemiddelde accu, maar ik vind het een risico om nu te beginnen / verder uit te breiden, of het moet echt voor heel erg weinig kunnen.
Jawel, maar je kunt ook naar bijv. kleinere sets, micro-omvormers, balkonsets, etc. kijken.

Heb hier in de achtertuin tijdelijk 4 panelen van in totaal 1.880 Wp staan, per 2 panelen met een micro-omvormer op buitenstopcontacten. Vandaag hebben die 4 panelen 10 kWh opgeleverd, opgeslagen in accu's en vanavond voor 30+ ct/kwh teruggeleverd. 2-3 weken geleden samen met een mede-Tweaker 2x2 panelen met een platdakset geïnstalleerd op een thuisaccu omvormer. Die set deed gisteren 8.34 kWh en heeft 8 kWh opslag, is nu nog mooi aan het terugleveren.

1 van de 2 EV's nog met 6 kWh vanaf de panelen geladen. Om 23:00 3 airco's aangezet op de slaapkamers en dan ziet gisteren er zo uit terwijl de accu's de komende uren nog blijven terugleveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7fU0vMjy2QZEJ0JCOR326TtcQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/louIoVuv8BtQzBoJcom4hmQT.png?f=fotoalbum_large

Laat je inderdaad een installateur langskomen dan loopt de prijs op. Maar sinds ik micro-omvormers, balkonset thuisaccu's, etc. heb ontdekt wordt het allemaal ook wel een stukje toegankelijker en goedkoper. Voelde mij eerst niet comfortabel met het zelf aansluiten en plaatsen van zonnepanelen, maar nu wel. Is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar als je je erin verdiept is het niet enorm complex en dus een stuk goedkoper.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:35:
[...]

Jawel, maar je kunt ook naar bijv. kleinere sets, micro-omvormers, balkonsets, etc. kijken.

Heb hier in de achtertuin tijdelijk 4 panelen van in totaal 1.880 Wp staan, per 2 panelen met een micro-omvormer op buitenstopcontacten. Vandaag hebben die 4 panelen 10 kWh opgeleverd, opgeslagen in accu's en vanavond voor 30+ ct/kwh teruggeleverd. 2-3 weken geleden samen met een mede-Tweaker 2x2 panelen met een platdakset geïnstalleerd op een thuisaccu omvormer. Die set deed gisteren 8.34 kWh en heeft 8 kWh opslag, is nu nog mooi aan het terugleveren.

1 van de 2 EV's nog met 6 kWh vanaf de panelen geladen. Om 23:00 3 airco's aangezet op de slaapkamers en dan ziet gisteren er zo uit terwijl de accu's de komende uren nog blijven terugleveren:
[Afbeelding]

Laat je inderdaad een installateur langskomen dan loopt de prijs op. Maar sinds ik micro-omvormers, balkonset thuisaccu's, etc. heb ontdekt wordt het allemaal ook wel een stukje toegankelijker en goedkoper. Voelde mij eerst niet comfortabel met het zelf aansluiten en plaatsen van zonnepanelen, maar nu wel. Is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar als je je erin verdiept is het niet enorm complex en dus een stuk goedkoper.
Zelf ook 2 paneeltjes op mn garage (bij)gelegd, wel tijdje geleden dus nog wat duurder.
Maar dat is inderdaad wel de reden waarom ik stekkeraccu's nog wel interessant vindt, hopelijk gaan ze snel naar 100 euro per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[...]
Tis precies dit soort afwegingen waar de politiek op aan het sturen is:
Geen thuisbatterijen en zonnepanelen bij particulieren i.v.m. belastingopbrengsten.

Mijn 0,500 Euro op de wat langere termijn:
Er komt straks een tarief voor elke kWh wat via de energiemeter loopt. :+
En of dat dan afname is van het net of "produktie" via zonnepanelen en/of batterijen - dat gaat niet meer uitmaken.
Andere "sturende" maatregelen zijn wellicht bouwvoorschriften en verzekeringsmaatschappijen - dit vanwege het "enorme" brandgevaar.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:25:
[...]

Geen thuisbatterijen en zonnepanelen bij particulieren i.v.m. belastingopbrengsten.

En of dat dan afname is van het net of "produktie" via zonnepanelen en/of batterijen - dat gaat niet meer uitmaken.
Andere "sturende" maatregelen zijn wellicht bouwvoorschriften en verzekeringsmaatschappijen - dit vanwege het "enorme" brandgevaar.
Hoe sturen ze hier dan precies op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
De grootste onzekere factor in veel financiële kwesties is de onbetrouwbare zwalkende overheid.
Dichtbij is de afbouw van de salderingsregeling ie nu maar ineens in 2027 gewoon stopt i.p.v. 2031.

Subsidie, in 2016 een pelletkachel met 500 euro subsidie gekocht, er komt nog een dag dat er een subsidie gegeven wordt op verwijdering.
Warmtepompen subsidie, hoe groter vermogen is meer subsidie. Slimmer zou zijn om een subsidie op een zo energie zuinig mogelijke complete installatie.

Mocht het zo onbetrouwbaar en duur worden dan zou je beter off-grid zijn, ware het niet dat de overheid dan nog wel iets bedenkt om je te belasten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:09:
[...]

Hoe sturen ze hier dan precies op?
Marktwerking - energiebedrijven hebben de vrije hand als het gaat om terugleverboetes en dito vergoedingen - er is weinig of geen regelgeving. En de ACM toetst alleen achteraf. Waardoor het rendement op zijn minst twijfelachtig is te noemen.

Subsidieregelingen worden versobert of verdwijnen waardoor je als particular veel opstartkapitaal nodig hebt.

Gecombineerd met het risico denken resulteert dit erin dat het grootste deel geen geld (meer) uitgeeft aan zonnepanelen en/of accu's. Waardoor op termijn de energietarieven nivelleren (er is geen onbalans/overcapaciteit meer) en de belastingopbrengsten weer maximaal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het helpt altijd om er indien mogelijk op tijd bij te zijn en niet té lang de kat uit de boom te blijven kijken en uit te gaan van het negatieve dat er aan zit te komen. Spring vroegtijdig op de trein als je er nog voordelen uit kunt halen, zodat je je investering al hebt terugverdiend als de regelgeving soberder wordt.

En vergeet niet deze ronde op een politieke partij te stemmen die energietransitie wél belangrijk vindt en pro-actief gaat oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:13
deejeebv schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:24:
[...]

Als je die stroom opwekt met je panelen kost deze niets. Ik denk dat na afschaffen van de saldering juist de combinatie van zonnepanelen en thuisaccu het beste rendeert.
PAS OP..... kosts niets bestaat niet!!. :N

Is hier al eens voorbij geweest dat de opwek-kosten (aanschaf / totaal opgewekte kWh-tjes)
rond de € 0.05 zal zitten. e.e.a. afhankelijk van hoe/wanneer/eigen-inbreng.

Ga je de omvormer vaker afknijpen/aftoppen, dan gaat natuurlijk de opgewekte kWh prijs omhoog!
en je krijgt straks maar € 0.0025/ kWh (geen tikvoud)..... reken uit je "winst" :F

Ga je dit optellen bij de batterij cyclus prijs dan kan het plaatje er wel eens héél scheef er uit gaan zien.

Kortom, alleen batterij (zonder PV) lijkt mij een lastige B.C. maar het zou mij óók niet verbazen als érgens op de wereld een tweaker roept: ja hoor, het kan, ik doe dit al... (8>

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
De overheid en netbeheerders sleutelen al aan de netbeerkosten, is geen enkele besparing op te halen.
Op dit moment is een aansluiting 1fase of 3x25A bijna gratis door de korting van € 635,19

De snode plannen, capaciteitstarief . Dat botst natuurlijk weer met dynamische contracten.

Mocht het wel doorgaan dan kan je accu natuurlijk prima peakshaven.

wtf is alles in het Engels vertaald?

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 21-06-2025 10:11 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]
Precies, denken vanuit het standpunt dat iemand nog nieuw moet beginnen, en niet zoveel geld op de bank heeft staan, dat kunnen velen hier niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Hansieo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Is hier al eens voorbij geweest dat de opwek-kosten (aanschaf / totaal opgewekte kWh-tjes)

Ga je de omvormer vaker afknijpen/aftoppen, dan gaat natuurlijk de opgewekte kWh prijs omhoog!
en je krijgt straks maar € 0.0025/ kWh (geen tikvoud)..... reken uit je "winst" :F

Ga je dit optellen bij de batterij cyclus prijs dan kan het plaatje er wel eens héél scheef er uit gaan zien.

Kortom, alleen batterij (zonder PV) lijkt mij een lastige B.C. maar het zou mij óók niet verbazen als érgens op de wereld een tweaker roept: ja hoor, het kan, ik doe dit al... (8>
Nou ik ken er drie, en die hebben alle drie tijdens renovatie hun panelen van de woningbouw, niet meer terug laten plaatsen. Die mogelijkheid werd hun gelukkig aangeboden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Hansieo schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Hoe recent is dat sommetje? Mijn sommetje in 2015 zei iets van 7-8ct, maar dat is al ff geleden, en ik vraag me af of ze dat gaan halen, ze moeten nog 15 jaar mee... (gelukkig hebben ze zichzelf al terugbetaald)
Anno 2025 is ~2/3e van de opgewekte stroom al nagenoeg niks waard (tenzij je ook investeert in een accu, maar die business case reken je ook niet zomaar rond), dus zit je imo eerder op 15ct/kWh.
En dan hebben we het nog niet over 5-10-15-20 jaar van nu.
Ik denk ook serieus dat wanneer je vandaag de dag moet kiezen dat een accu wellicht een betere investering is, zeker als je al een paar paneeltjes hebt liggen.
Echter, voor die accu is het lange termijn perspectief ook onduidelijk, zou nog eerder mn geld stoppen in bitcoin dan vertrouwen op de overheid (en energiemaatschappijen). :+
Misschien dat de combinatie van panelen en accu het minste risico geeft, maar dus ook de grootste investering.
Puur op risico denk ik dat ik het geld nog ff in de hand hou.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 21-06-2025 10:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Precies, denken vanuit het standpunt dat iemand nog nieuw moet beginnen, en niet zoveel geld op de bank heeft staan, dat kunnen velen hier niet.
Dat kunnen heel veel mensen zeker wel, alleen is het niet zo dat je hier bepaalde zaken niet mag bespreken omdat andere mensen er niet over kunnen beschikken of in een andere situatie zitten.

Als je een huurwoning hebt en een vast bedrag per maand/jaar betaalt voor je zonnepanelen, dan is het inderdaad niet interessant om die te houden. Het kost je geld. Maar stel dat je een achtertuintje hebt, of een balkon, dan zijn er mogelijkheden. Hoorde laatst van iemand dat die volgens mij 18-20 Euro/maand voor de panelen op het huurhuis betaalt. Voor 2-3x dat bedrag heb je 1 paneel van jezelf en daar moet dan uiteraard nog een micro-omvormer bij en een buitenstopcontact als die nog niet aanwezig is. Iedere maand een bedrag moeten afdragen vs een eenmalige investering pakt over enkele jaren gezien heel anders uit.

Woon je 5 hoog in Amsterdam, zonder balkon of tuin: Dan heb je geen van deze mogelijkheden en zal een thuisaccu niet lonen, los van of er voldoende middelen beschikbaar zijn om die aan te schaffen. Maar grote kans dat die betreffende persoon daar dan ook niet mee bezig is en hier dus niet dagelijks zit.

Je hebt zeker een terecht punt hoor, maar als iemand hier zegt "Zonnepanelen lonen niet meer!", dan is dat een te algemene en brede uitspraak die niet voor iedereen opgaat en krijg je dus reactie van mensen voor wie het wel loont. Als je zou zeggen: Als huurder die 25 Euro per maand moet afdragen voor zonnepanelen loont het niet meer! dan krijg je andere reacties.

Dus in plaats van passief en tussen de regels door op anderen af te geven kan je ook kritisch naar jezelf kijken, het ligt nooit 100% aan een ander, je hebt er ook zelf invloed op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Airw0lf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:25:
[...]

Energie wordt afgerekend per kWh. Energiebelasting ook en de huidige nettarieven worden mogelijk ingeruild voor time-of-use tarieven op basis van getransporteerde energie (dus ook per kWh).

Alles wat je zelf opwekt en direct verbruikt of tussentijds opslaat in een accu valt daar uiteraard buiten, dat is niet meetbaar voor de meter van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Femme schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:23:
[...]

Energie wordt afgerekend per kWh. Energiebelasting ook en de huidige nettarieven worden mogelijk ingeruild voor time-of-use tarieven op basis van getransporteerde energie (dus ook per kWh).

Alles wat je zelf opwekt en direct verbruikt of tussentijds opslaat in een accu valt daar uiteraard buiten, dat is niet meetbaar voor de meter van de netbeheerder.
Yup - klopt allemaal en is de status op dit moment... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:40

Osxy

Holy crap on a cracker

Airw0lf schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:42:
[...]

Yup - klopt allemaal en is de status op dit moment... :+
Dit zal dan eerder in de vorm van belasting op aanschaf van zonnepanelen en accu’s dan op verbruik/opwek. Of in theorie obv theoretisch rendement zoals ook op vermogen heel lang het geval was.

Op basis van meters zal niet 123 er doorheen komen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Taro schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Dat kunnen heel veel mensen zeker wel, alleen is het niet zo dat je hier bepaalde zaken niet mag bespreken omdat andere mensen er niet over kunnen beschikken of in een andere situatie zitten.

Als je een huurwoning hebt en een vast bedrag per maand/jaar betaalt voor je zonnepanelen, dan is het inderdaad niet interessant om die te houden. Het kost je geld. Maar stel dat je een achtertuintje hebt, of een balkon, dan zijn er mogelijkheden. Hoorde laatst van iemand dat die volgens mij 18-20 Euro/maand voor de panelen op het huurhuis betaalt. Voor 2-3x dat bedrag heb je 1 paneel van jezelf en daar moet dan uiteraard nog een micro-omvormer bij en een buitenstopcontact als die nog niet aanwezig is. Iedere maand een bedrag moeten afdragen vs een eenmalige investering pakt over enkele jaren gezien heel anders uit.

Woon je 5 hoog in Amsterdam, zonder balkon of tuin: Dan heb je geen van deze mogelijkheden en zal een thuisaccu niet lonen, los van of er voldoende middelen beschikbaar zijn om die aan te schaffen. Maar grote kans dat die betreffende persoon daar dan ook niet mee bezig is en hier dus niet dagelijks zit.

Je hebt zeker een terecht punt hoor, maar als iemand hier zegt "Zonnepanelen lonen niet meer!", dan is dat een te algemene en brede uitspraak die niet voor iedereen opgaat en krijg je dus reactie van mensen voor wie het wel loont. Als je zou zeggen: Als huurder die 25 Euro per maand moet afdragen voor zonnepanelen loont het niet meer! dan krijg je andere reacties.

Dus in plaats van passief en tussen de regels door op anderen af te geven kan je ook kritisch naar jezelf kijken, het ligt nooit 100% aan een ander, je hebt er ook zelf invloed op.
Ik hoef niet kritisch naar mezelf te kijken, ik verdien drie keer zoveel met mijn panelen dan jij, dus....
Ik kijk vanuit het standpunt voor mensen die nog niks hebben. En waarschuw ze voor het onheil wat gaat komen. Jij dringt alleen maar continu jou werkwijze op, ik houd die van mij voor mezelf. Maar even goeie vrienden verders hoor. Nu ga ik weer verder met door Noorwegen toeren, volledig offgrid,terwijl iedereen hier zenuwachtig word als ze avonds geen stekker kunnen vinden haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:13
mitsumark schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Hoe recent is dat sommetje? Mijn sommetje in 2015 zei iets van 7-8ct, maar dat is al ff geleden, en ik vraag me af of ze dat gaan halen, ze moeten nog 15 jaar mee... (gelukkig hebben ze zichzelf al terugbetaald)
Anno 2025 is ~2/3e van de opgewekte stroom al nagenoeg niks waard (tenzij je ook investeert in een accu, maar die business case reken je ook niet zomaar rond), dus zit je imo eerder op 15ct/kWh
.
En dan hebben we het nog niet over 5-10-15-20 jaar van nu.
Ik denk ook serieus dat wanneer je vandaag de dag moet kiezen dat een accu wellicht een betere investering is, zeker als je al een paar paneeltjes hebt liggen.
Echter, voor die accu is het lange termijn perspectief ook onduidelijk, zou nog eerder mn geld stoppen in bitcoin dan vertrouwen op de overheid (en energiemaatschappijen). :+
Misschien dat de combinatie van panelen en accu het minste risico geeft, maar dus ook de grootste investering.
Puur op risico denk ik dat ik het geld nog ff in de hand hou.
We hebben beide gelijk.. _/-\o_
zoals ik aangaf afhankelijk van wanneer en hoe.
Ja, jouw berekening van toen, met 7á8 ct is zeer reëel.
De ~5 ct van veel zelf doen en goed inkopen is/was mogelijk...

en ja, dat nieuwe installaties snel over de 10ct/kWh heen gaan (door terugschroeven opwek) klopt ook.
(leuk als je na inleveren 0.25ct/kWh!! terugkrijgt... _O- _O-

Tuurlijk zijn er mensen met uitzonderlijke situaties, met o.a. hoog? energieverbruik, EV en bijkomende kWh baas-vergoedingen en-wat-al-meer.... (lees o.a. @de Peer ) voor wie het een andere B.C. geeft.

Maar uitzonderingen heb je altijd, net als met batterijen.
Er zijn hier mensen met batterij installatie waar je van gaat kwijlen (oa. @Taro maar er zijn er meer..)
en ook die geven regelmatig aan dat de B.C. lastig is en soms ook meer "hobby" is dat iets mag kosten.

Batterij /panelen/ EV /SAP het blijven allemaal zéér persoonlijke B.C. situaties en zolang de overheid blijft Klöten, blijft er onzekerheid en blijven (te)véél mensen langs de zijlijn.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
habbekrats schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 10:09:
De overheid en netbeheerders sleutelen al aan de netbeerkosten, is geen enkele besparing op te halen.
Op dit moment is een aansluiting 1fase of 3x25A bijna gratis door de korting van € 635,19

De snode plannen, capaciteitstarief . Dat botst natuurlijk weer met dynamische contracten.

Mocht het wel doorgaan dan kan je accu natuurlijk prima peakshaven.

wtf is alles in het Engels vertaald?
Ga maar een rekenen aan die € 635,19 energiebelastingvermindering, de overheid heeft geen 3,9 miljard aan inkomsten aan energiebelasting van de huishoudens. Het elektraverbruik van huishoudens is niet opgelopen naar 38 TWh, terwijl inkomsten op gas en autobrandstoffen terugloopt van huishoudens, zelfs als je BTW meeneemt.

Belgie hebben capaciteitstarief en die puzzelen al even op een flexibiliteitsplan als omzetting van een EU richtlijn.

De nieuwe tijdsgebonden nettarieven, bieden de mogelijkheid voor een voet van 100-200W waar de nettarieven niet op toegepast worden, zodat vermindering energiebelasting afgebouwd kan worden en staatskas niet langer lekt.
Aan tijdsgebonden nettarieven zit ook haken en ogen, de 2e kamer wil het bedrijfsleven ontzien, maar 2/3 van de verzwaringskosten dienen wel gefinacieert te worden, dat lukt niet met een beetje meer verschuiven naar de nettarieven voor de 20-30TWh verbruik van de huishoudens.

Ik weet nog van ruim 10 jaar geleden, dat kleine beetje PV op kleinverbruikers aansluiting stelt niets voor, toen er nog meer opwek op kleinverbruikers aansluitingen was dan groot verbruiker aansluitingen, de verhoudingen hebben zich anders ontwikkelt.
De verschuiving van een deel van de vaste netwerkkosten naar tijdsgebonden nettarieven, geeft handelings perspectief ook die met een klein appartament op een tussen verdieping met kleine thuisaccu (die groot deel van de verschuiving kan ontwijken), maar zet ook de financiering van de netverzwaring onderdruk.

In 2024 is voor voor eerst voor regionetwerkbeheerders wat deze transporteren aan TWh's gestegen na jaren van daling/ redelijk stabiel, maar nog steeds lager dan 2019, terwijl er wel >5% meer aansluiting bij zijn gekomen.

Met tijdsgebonden nettarieven zal het getransporteerde volume eerder stabiliseren voor aantal jaren waar de investeringen voor netverzwaring over omgeslagen dienen te worden en ook de thuisaccu binnen bereik van dat kleine appartement op een tussenverdieping binnen bereik brengen en binnen 5-7 jaar de investering er ook uit heeft.
De amortisering, waar kabinet op wil inzetten, van de verzwaringskosten, werkt op hoogspanningsvlak het vlak waar Tennet actief is, niet voor regionale netwerkbeheerders. Ca 50% van de huidige transportdeel in de vaste netwerkkosten is een doorbelasting van Tennet kosten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:42:
[...]

Ik hoef niet kritisch naar mezelf te kijken, ik verdien drie keer zoveel met mijn panelen dan jij, dus....
Dat is niet waar ik naar verwees en ik ben niet bezig met een wedstrijd wie de langste of meeste heeft.
Ik kijk vanuit het standpunt voor mensen die nog niks hebben. En waarschuw ze voor het onheil wat gaat komen.
Heel goed.
Jij dringt alleen maar continu jou werkwijze op, ik houd die van mij voor mezelf.
Je kijkt er met een gekleurde negatieve bril naar. Als hier wordt gezegd dat zonnepanelen bijplaatsen niets meer oplevert en je alleen accu's moet kopen, dan reageer ik daar inderdaad op door uit te leggen dat het ook anders kan. Als je dat ziet als "mijn werkwijze continue opdringen", dan is de vraag of dat aan mij of aan jou ligt.
Maar even goeie vrienden verders hoor. Nu ga ik weer verder met door Noorwegen toeren, volledig offgrid,terwijl iedereen hier zenuwachtig word als ze avonds geen stekker kunnen vinden haha
Have fun d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 21-06-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:49
Die opmerking over de kleine installaties is ook wel een aardig idee.

Koop 2 paneeltjes en een microomvormer voor in de tuin, koppel die aan een kleine 5kW accu en je hebt voor krap 1500 euro 800kWh op jaarbasis, 25 jaar economische afschrijving = 7.5 ct per kWh.

Ook ideaal voor de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
zalkc schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:44:
Die opmerking over de kleine installaties is ook wel een aardig idee.

Koop 2 paneeltjes en een microomvormer voor in de tuin, koppel die aan een kleine 5kW accu en je hebt voor krap 1500 euro 800kWh op jaarbasis, 25 jaar economische afschrijving = 7.5 ct per kWh.

Ook ideaal voor de caravan.
Mijn caravan gebruikt ca 6 kWh per (zomer)dag. Maal 20 gebruiksdagen per jaar is ca 120 kWh. Op de camping is de stroom meestal inclusief, en anders tot wel 1 euro per kWh. Gemiddeld ca 50 cent per kWh.
Ik zou dus ~60 euro per jaar kunnen besparen (en dan tel ik de extra kosten van het meeslepen van al die massa nog niet eens mee).
1500 / 60 = geeft een terugverdientijd van 25 jaar....

Toch niet zo'n goed idee voor een gewone caravan dus. Hooguit voor een stacaravan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Mijn caravan gebruikt ca 6 kWh per (zomer)dag. Maal 20 gebruiksdagen per jaar is ca 120 kWh. Op de camping is de stroom meestal inclusief, en anders tot wel 1 euro per kWh. Gemiddeld ca 50 cent per kWh.
Ik zou dus ~60 euro per jaar kunnen besparen (en dan tel ik de extra kosten van het meeslepen van al die massa nog niet eens mee).
1500 / 60 = geeft een terugverdientijd van 25 jaar....

Toch niet zo'n goed idee voor een gewone caravan dus. Hooguit voor een stacaravan.
Wel als je 200 dagen weg gaat zoals ik, dan is het ineens 2.5 jaar. Ik spaar niet alleen de kosten van stroom uit, ook de kosten van de staan plaats, nu sta ik 80 procent van de dagen gratis of voor 7 euro, wat Duitsland en Frankrijk veel hanteerd op gemeente plaatsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

JT

VETAK y0

Osxy schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Met een klein beetje moeite kan je het eigen verbruik een heel stuk hoger dan die 30% krijgen. Daarnaast is levensduur van zonnepanelen een stuk betrouwbaarder en minder aan slijtage onderhevig.

Daarnaast impliceerde je dat het geld kost om panelen te hebben en dat is niet waar, het rendement is wel veranderd.

Het grappige is dat je uit gaat van de dynamische contracten met enorm goedkope momenten, die deels worden veroorzaakt door zonnepanelen.
Nog los van dat de aanname dat je elke dag voor 15 cent in kunt kopen onzin is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

JT

VETAK y0

Taro schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Same here. Ik heb allemaal op zuidoost liggen, daar komen er nog 2 bij (dan ligt het vol op die orientatie). Bakken opbrengst in de dure ochtenduren. Ik wat op het zuiden maar op het westen nog niks, dat is de voorkant van de woning. Daar wil ik ook bijleggen, voor opbrengst in de dure avonduren. Ik denk dat dat meer rendeert dan een accu op dit moment. Zeker de hele dure van merken als Enphase.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:49
JT schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Same here. Ik heb allemaal op zuidoost liggen, daar komen er nog 2 bij (dan ligt het vol op die orientatie). Bakken opbrengst in de dure ochtenduren. Ik wat op het zuiden maar op het westen nog niks, dat is de voorkant van de woning. Daar wil ik ook bijleggen, voor opbrengst in de dure avonduren. Ik denk dat dat meer rendeert dan een accu op dit moment. Zeker de hele dure van merken als Enphase.
Heb net de prijs binnen voor het vervangen van mijn panelen op zzw, daar liggen nu 15X310 Wp panelen en ik wil er 15x510Wp op leggen (hoopte op meer, maar dat werd wat krap allemaal). Omvormer was al berekend op deze mogelijkheid.

Grapje kost me 1750 euro, en levert me 250 per jaar op, gerekend op 33% eigen gebruik. Ik kan namelijk weinig met opslag doen met deze extra capaciteit, hooguit een aantal dagen, maar dat is in de marge.

Voor mij is steeds meer het doel om steeds minder te maken te hebben met het net. Mijn ideale uitkomst voor komend jaar zou zijn 6MW inkopen, 4MW verkopen, 6MW direct verbruik

Als ik dan reken dat de gehele installatie met thuisaccu en panelen 6500 euro heeft gekost en ik daarmee tussen de 1200 tot 1500 euro bespaar per jaar, dan denk ik dat het PV verhaal nog wel uitkan.
zalkc schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:22:
Ik zit in twijfel...

Afgelopen maart een ESS neergezet met 16kWh DIY kit en een DEYE 12k hybride omvormer.

Kerncijfers:
12.000 kWh load per jaar 50/50 (gasloos) huis en EV
5000 kWh opwek via PV op dak
900 kWh opwek met stekkerpanelen op schuurdak (is 1600 WP installatie maar erg beroerde zonligging)
Alles via HA gekoppeld

Ik zie in mijn metingen dat ik nog 60-80 cycli per jaar zou kunnen verbeteren met een 2e batterij, deze kan ik kwijt op de huidige omvormer. Kosten rond de 2000 euro Heeft wel een lange terugverdientijd op die manier van 12 jaar. Is niet direct een probleem, een hobby mag ook geld kosten ;)

Voor dat geld kan ik ook de installatie op het dak vervangen met een 8700 WP aan zonnepanelen. Panelen zijn erg goedkoop momenteel en de omvormer kan het aan lijkt het, maar dat moet ik nog wat verder uitzoeken. Zit een beetje op het kantelpunt van 1 of 2 stringen als ik het zo snel kon overzien. De terugverdientijd krijg ik niet lekker uitgerekend. Maar het zal zeker helpen om het in 2026 nog te kunnen salderen.

Nu heb ik geen eindeloze voorraad geld hier voor over, ondanks dat het ook een soort hobby is, dus waar ga ik mijn budget voor 2026 aan uit geven

Batterij erbij
+ installatie is nu nog goed leverbaar en compatibel met BMS van de eerste batterij
+ kan het direct gebruiken
+ lijkt logisch om eerder te doen als de extra PV, want waar sla ik de extra opwekking anders in op?

Panelen vervangen
+ laatste stukje saldering scheelt aardig in de tvt, daarnaast komt er een nieuw kabinet en is de BTW 0% nog maar de vraag of het blijft.
+ panelen zijn erg goedkoop door ingestorte markt en ook arbeid is makkelijker in te kopen (lopen nu wel wat installateurs rond die elke klus aanpakken)
+ extra panelen dempen ook in de winter het verbruik direct

Nadeel blijft gewoon dat ik in de zomer maar gemiddeld 16 kWh per dag in de auto kwijt kan. Alleen wel steeds met 2x in de week een dag dat ik ongeveer 35kWh moet laden.

Kortom, ik weet nog niet zo goed of ik nu niets moet doen en het eerst eens een heel jaar moet aankijken met de huidige set, of dat ik toch de optie PV of Accu beter kan doen.
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste