Dan loop ik achter, ik ga het eens onderzoeken

Hoe dat kan met een Solis of Goodwe omvormer.
Edit: NextEnergy begint vanaf 6000 euro en de laagste capaciteit die ze bieden is 5kWh. Dat is 1200 euro per kWh. Mooi dat je meer keuze uit merken hebt maar het is nog duurder

Frank Energy lijkt dan wat gunstiger met de grootste keuze. Sessy met 3300 euro voor 5kWh, Alpha Energy met 4400 euro voor 7,7kw, Midea 10kWh voor 5000 euro. 1000 euro goedkoper dan de 6,6kWh Homevolt maar 3,4kWh meet opslag. De Homevolt heeft wel een 6kW 3fase omvormer maar een batterij op bijna 1C laden en ontladen is niet gunstig voor de levensduur.
Conclusie: NextEnergy vind ik aanschafprijstechnisch niet interessant maar Frank Energy zou nog best kunnen. Alleen de vraag is inderdaad hoeveel rendement je hebt als je het binnenkort niet meer kan gebruiken op de onbalansmarkt.
Ten tweede: het is maar de vraag hoe lang de handel op de onbalans markt nog rendement oplevert.
Gezien de verwachte tekorten op termijn verwacht ik eigenlijk dat het wel blijft, zolang je er op kan handelen (wat jouw onderstaande punt aanstipt).
Ten derde: EPEX handel is op lange termijn interessanter omdat de onbalans markt gaat verdwijnen voor particulieren, de netbeheerders hebben erg veel last van te snel reagerende thuisaccu's op de onbalans markt omdat die overreageren. Zie punt 1.
Dat is wel jammer. Je zou zeggen dat als er 200MW nodig is dat de providers inzichtelijk hebben wat er beschikbaar is en op maat bij schakelen. Of heeft het ermee te maken dat dan 5 providers 200MW bijschakelen en je dan dus die overreactie hebt?
Pr088 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:36:
[...]
Vergeet niet mee te rekenen dat Zonneplan inclusief installatie rekent en je bij zelfbouw handig moet zijn of een installateur moet inschakelen (mogelijk sowieso voor aanpassingen in meterkast / extra groep?).
Dus de vergelijking moet je wel eerlijk maken.
Ah, dat is dan wel een plusje. En natuurlijk snap ik ook dat je wat extra lapt voor support en dergelijke. Het ziet er ook gelikt uit en is alles in 1 (kun je trouwens ook een nadeel vinden). Ik vind het prijsverschil nog steeds wel fors al begin ik mij nu af te vragen of Zonneplan niet gezakt is in prijs. Tibber daarentegen niet, daar ben je ex btw 922 euro per kwh kwijt voor de 6,6kwh. Wel 3 fase, net zoals mijn voorgestelde setup en 10 jaar garantie.
[
Voor 16% gewijzigd door
JT op 10-06-2025 20:26
]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning