RD schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:36:
[...]
Volgens mij goed uitgelegd. Koelen en verwarmen van twee zolderkamers en kijkend of iemand ervaring heeft met hetzelfde en of een thuisbatterij zin heeft. Langere termijn altijd wel, maar goed. Is het nog te vroeg, wachten een jaar of twee? Of haalt men er al voordeel uit?
Ik krijg het idee dat je toch niet helemaal duidelijk bent.
- Je wil 4400wp aan PV leggen
- daar een thuisaccu aan knopen
- voor 2 zolderkamers te koelen en verwarmen
Het klinkt haast alsof je dit alleen voor de airco (luchtwarmtepoomp) wil doen. En je verder compleet niet op het net zit. Dat is een nogal rare situatie. Maar als dat het is dan:
- voor de winter is PV productie altijd laag, en verwarming vaak hoog. Nu kun je met zoveel PV waarschijnlijk een heel eind komen in de winter, zolang het niet een paar dagen donkergrijs weer is.
- In de zomer kun jij niet met 1 airco alles opstoken wat je opwekt, of je moet pinguins willen fokken op zolder.
- een off-grid opstelling is best wel een stevige investering voor 2 zolderkamers.
Als ik het wat groter trek wordt het verhaal wat logischer:
- Je gebruikt de PV voor je hele huishouden en gekoppeld aan het net
- Omdat je het over een redelijke hoeveelheid PV hebt kun je waarschijnlijk de woning deels gasloos verwarmen met een airco. Ik gebruik zelf 5000kWh per jaar voor een 2^1 woning uit 2021 en heb 6000wp aan PV vermogen.
- een accu kan je heel goed de nacht door brengen, buiten de winter om, of het nu airco of de warmtepomp is, ik ben vaak ergens in de nacht wel rond de 3kWh kwijt aan gebruik, in de winter is dit veel meer.
-- in de maanden maart,april, september, oktober kun je met een accu redelijk je gebruiksprofiel uitvlakken (aanname dat PV passend is op gebruik), wat je overdag teveel opwekt kun je 's nachts wel weer kwijt, waardoor je afname en teruglevering zich tegen elkaar wegstrepen.
-- in de maanden mei tot augustus leveren je panelen zoveel op dat je het niet weg krijgt, of je moet een EV hebben, maar met 35kWh productie per dag moet je best veel rijden.
-- in de winter gebruik ik tussen de 250 en 450 kWh per maand voor de warmtepomp, netto
Met die opwek en gebruiksverschillen wil ik je alleen maar meegeven dat PV panelen geen stabiele stroombron zijn, in de zomer komt het je strot uit en in de winter doen ze bijna niks. Terwijl je gebruik voor verwarming precies omgekeerd gaat zijn.
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh