Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:44
Hansieo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:12:
[...]

vergeet niet dat als je bv

5kW uit een 10kWh thuisbatterij gaat trekken (0.5C)
dit véél "slechter" voor de batterij levensduur is dan bv

5kW uit een 60kW autobatterij (0.08C)
ik verwacht dan minimale levensduur afname
Dat is wel heel relevante informatie voor thuisbatterijen, bijv de Marstek batterij die bij de instelling “nul op de meter” dit zo goed mogelijk probeert te benaderen door elke honderd of paar honderd Watt te reguleren. Zie bijv: SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Heb je een bron voor dat effect van laag vermogen ‘trekken’ op de levensduur?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:57

JT

VETAK y0

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Dat is wel heel relevante informatie voor thuisbatterijen, bijv de Marstek batterij die “nul op de meter” zo goed mogelijk probeert te benaderen door elke honderd of paar honderd Watt te reguleren. Zie bijv: SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Het probleem daarbij is dan wel weer dat bij dergeljik lage vermogens je RTE flink afneemt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:55
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Dat is wel heel relevante informatie voor thuisbatterijen, bijv de Marstek batterij die bij de instelling “nul op de meter” dit zo goed mogelijk probeert te benaderen door elke honderd of paar honderd Watt te reguleren. Zie bijv: SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Oooeeee, ik denk dat dit bij veel mensen al een bekend gegeven was(is..)

Google eens op battery C-rate, en je komt veel interessante informatie tegen.
Niet alleen life-span maar ook totaal te onttrekken capaciteit die lager is bij hoge C-rates.
suc6

(als startpunt: https://batteryuniversity.com/article/bu-402-what-is-c-rate )

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Hansieo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:47:
[...]

Oooeeee, ik denk dat dit bij veel mensen al een bekend gegeven was(is..)

Google eens op battery C-rate, en je komt veel interessante informatie tegen.
Niet alleen life-span maar ook totaal te onttrekken capaciteit die lager is bij hoge C-rates.
suc6

(als startpunt: https://batteryuniversity.com/article/bu-402-what-is-c-rate )
Dank!

Veel interessante informatie inderdaad:
- hier een studie die laat zien dat een C rate van 0.25 juist iets meer life cycles geeft dan een C rate van 0.5 of 1.0 (kleine verschillen, zie fig 4b in het paper)
- op Reddit wordt hier er gesteld dat een C rate van onder de 0.2 juist nadelig is voor de levensduur van een batterij, maar dat het erg afhangt van het type cel etc

Dus je wil dat de C rate van de batterij past bij het gebruikspatroon, zodat je door gebruik met een erg lage C rate geen overmate degradatie krijgt?

De Marstek batterij met een capaciteit van 5.12 kWh (zie Marstek topic start, paragraaf 3.2 specs) heeft dus een C1 rate van 5.12 kW? Dus een C 0.2 rate van 1.02 kW, waar je liever niet onder komt vanwege degradatie? Of begrijp ik het nog niet goed?

Edit: in de specs staat voor zowel het 2.56 kWh als het 5.12 kWh model “Rated Grid Input/Output Current” van 10.9 A, wat met 230V neerkomt op 2.507 kVA, dus 2.5 kW voor beide modellen. Wat klopt er niet aan mijn redenering?

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 10-06-2025 11:31 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Dank!

- hier een studie die laat zien dat een C rate van 0.25 juist iets meer life cycles geeft dan een C rate van 0.5 of 1.0 (kleine verschillen, zie fig 4b in het paper)
- op Reddit wordt hier er gesteld dat een C rate van onder de 0.2 juist nadelig is voor de levensduur van een batterij, maar dat het erg afhangt van het type cel etc

Dus je wil dat de C rate van de batterij past bij het gebruikspatroon, zodat je door gebruik met een erg lage C rate geen overmate degradatie krijgt?

De Marstek batterij met een capaciteit van 5.12 kWh (zie Marstek topic start, paragraaf 3.2 specs) heeft dus een C1 rate van 5.12 kW? Dus een C 0.2 rate van 1.02 kW, waar je liever niet onder komt vanwege degradatie? Of begrijp ik het nog niet goed?

Edit: in de specs staat voor zowel het 2.56 kWh als het 5.12 kWh model “Rated Grid Input/Output Current” van 10.9 A, wat met 230V neerkomt op 2.507 kVA, dus 2.5 kW voor beide modellen. Wat klopt er niet aan mijn redenering?
je bent al een heel stuk beter geïnformeerd / wijzer geworden... _/-\o_

Dat het type cel afhankelijk is moge duidelijk zijn.
Anders zou bv 50kmh rijden met een EV (0.08C ??)je batterij snel naar de schroothoop helpen,
terwijl het juist bij de EV andersom is.
Rustig rijden levert je een héél sterk toegenomen bereik op, en mijn Polestar z'n batterij is nu met 4,5 jaar nog super fit... als ik mijn range bekijk.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-06 09:24
Hoi allemaal,

Ik lees veel waar ikzelf weinig van begrijp. Ik ben opzoek om verder te verduurzamen maar ook om potentieel minder afhankelijk te zijn, klaar te zijn voor de toekomst, te besparen/verdienen op de thuis batterij. Ik heb zonnepanelen maar de EV staat overdag op het werk. We overwegen een 20KwH batterij via Zonneplan met alles erbij, wandlader, dynamische contract. Idee is om energie verbruik in het huis te optimaliseren, samen met het laden van de auto, daarnaast batterij in te zetten voor handel. Om gedeelte van de investering terug te verdienen.
Met de informatie die wij hebben lijkt dit nu de juiste keuze. Wat is jullie advies hierop, vooral doen of toch wat haken en ogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:09
AaronV3366 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:42:
Hoi allemaal,

Ik lees veel waar ikzelf weinig van begrijp. Ik ben opzoek om verder te verduurzamen maar ook om potentieel minder afhankelijk te zijn, klaar te zijn voor de toekomst, te besparen/verdienen op de thuis batterij. Ik heb zonnepanelen maar de EV staat overdag op het werk. We overwegen een 20KwH batterij via Zonneplan met alles erbij, wandlader, dynamische contract. Idee is om energie verbruik in het huis te optimaliseren, samen met het laden van de auto, daarnaast batterij in te zetten voor handel. Om gedeelte van de investering terug te verdienen.
Met de informatie die wij hebben lijkt dit nu de juiste keuze. Wat is jullie advies hierop, vooral doen of toch wat haken en ogen?
De afgelopen week zijn hier een aantal discussies en posts over gegaan. Als je even terugzoekt vind je het vrij snel in dit topic. De conclusie is dat het terugverdienen van een thuisbatterij voor de meeste gebruikers en huishoudens lang duurt of mogelijk zelfs niet haalbaar is binnen de levensduur van de batterij. Clubs als Zonneplan kunnen meer rendement voor je genereren met onbalanshandel en dan is terugverdientijd haalbaar(der). Let wel: behaalde rendementen in het verleden bieden -net als op de beurs- geen garantie voor de toekomst.

Zelf ben ik in een vergelijkbare situatie met een EV die overdag op werk staat, zonnepanelen op zuidkant en eigen laadpaal op oprit eerst naar een dynamisch contract gegaan. Dan heb je geen terugleverkosten voor je zonnestroom, weliswaar tegen 's middags lage opbrengsten (maar niet vaak negatief zolang je kunt salderen). Je EV laden kan heel goed op een dag dat je thuiswerkt en 's weekends. Dan is de stroom het goedkoopste.
Daar eerst eens een jaar mee aan de gang. Dan misschien nog eens kijken naar een thuisbatterij. Dat is mijn strategie en advies.

Als je het geld op de plank hebt liggen en wilt hobby'en dan kan Zonneplan een idee zijn. Het is op zich een nette club, met een goede klantenservice. Geen cowboys. Wel is het maar zeer de vraag of je het in de 6-8 jaar die zij voorspellen ook daadwerkelijk kunt terugverdienen. Winst maken in de eerste 10 jaar is optimistisch. Qua rendement kun je met je EV -denk ik- beter kijken of je nog wat panelen kunt toevoegen aan je dak, bijvoorbeeld op oost-west. Of een zonneboiler ter ondersteuning van je warmwatervoorziening (zit je nog op gas of heb je een warmtepomp?)

Dus ik zou de volgende volgorde aanhouden:
- Optimaliseren van energiegebruik (minder verbruiken of zelfverbruik zonnepanelen verhogen)
- Dynamisch contract overwegen
- EV dynamisch laden (kan heel gunstig uitvallen als je particulier laadt! Ik zit zo rond de 13 cent inclusief belasting voor ruim 2000 kWh EV-laden dit jaar. )
- Warmtepomp?
- Thuisbatterij overwegen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 21:34
AaronV3366 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:42:
Hoi allemaal,

Met zo'n batterij zit je vast bij Zonneplan (voor zover ik weet tenminste). Ik zou zo'n constructie nooit nemen. Altijd een batterij nemen waarmee je niet aan een bepaalde leverancier vastzit.
Wat is je doel met de batterij? Wil je zoveel mogelijk van je zonneopwek zelf gebruiken? Dynamisch inkopen als het goedkoop is en daarna zelf gebruiken/cq op het net terugzetten tegen een hoger tarief? Ook het laatste is een gok, er zijn mensen die verwachten dat wanneer salderen niet meer mogelijk is, de inkoop- en verkoopprijzen van dynamisch dichter bij elkaar gaan liggen. Aangezien je verlies hebt t.a.v. het opladen en ontladen van een batterij (ca. 75%, uiteraard wat verschillend per batterij) moet je wel een redelijk verschil tussen inkoop en verkoop hebben om er wat winst uit te halen.
Zelf je overopwek gebruiken is de meest safe manier om te gaan besparen. Check dan wat je 's nachts nodig hebt aan kWh. Een lege auto opladen met een batterij is ook niet zo efficiënt (ivm de verliezen).

Zelf heb ik een simpele 5,12 kWh batterij stekkerbatterij gekozen. We hebben nog geen EV, wel een gasloos huis. Gedurende 8-9 maanden kan ik met de opwek dan mijn nachtverbruik dekken. Dat is dan mijn winst. Op dit moment nog een modelcontract zonder terugleverkosten, opwek is iets minder dan verbruik over het jaar heen, dus ik zit op ca. 0 euro kosten. Hopelijk volgend jaar ook nog zonder terugleverkosten (maar vermoed het niet), dan ga ik weer kijken wat dan het gunstigst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

metam schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Met zo'n batterij zit je vast bij Zonneplan (voor zover ik weet tenminste). Ik zou zo'n constructie nooit nemen. Altijd een batterij nemen waarmee je niet aan een bepaalde leverancier vastzit.
Op zich snap ik je punt. Wat je alleen dan mist is handel op de onbalansmarkt. Daar tegenover staat dan weer dat die accu's megaduur zijn per kwh. Ik heb er het gevoel bij dat de winst die ermee te halen valt al op voorhand door de leverancier bij je afgerekend wordt door een zeer hoge prijs per kwh. Pak je een Dyness 10kwh-accu en een 5kw 3fase omvormer dan ben je voor 2600 ex btw klaar. 10kwh 1 fase bij Zonneplan is 4000 euro ex btw...Die Dyness met 1fase is zelfs grofweg 2200-2300.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:09
JT schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Op zich snap ik je punt. Wat je alleen dan mist is handel op de onbalansmarkt. Daar tegenover staat dan weer dat die accu's megaduur zijn per kwh. Ik heb er het gevoel bij dat de winst die ermee te halen valt al op voorhand door de leverancier bij je afgerekend wordt door een zeer hoge prijs per kwh. Pak je een Dyness 10kwh-accu en een 5kw 3fase omvormer dan ben je voor 2600 ex btw klaar. 10kwh 1 fase bij Zonneplan is 4000 euro ex btw...Die Dyness met 1fase is zelfs grofweg 2200-2300.
Vergeet niet mee te rekenen dat Zonneplan inclusief installatie rekent en je bij zelfbouw handig moet zijn of een installateur moet inschakelen (mogelijk sowieso voor aanpassingen in meterkast / extra groep?).
Dus de vergelijking moet je wel eerlijk maken.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Ten eerste: je kunt prima zonder zo'n vaste provider als zonneplan meedoen met de onbalans handel.
Ten tweede: het is maar de vraag hoe lang de handel op de onbalans markt nog rendement oplevert.
Ten derde: EPEX handel is op lange termijn interessanter omdat de onbalans markt gaat verdwijnen voor particulieren, de netbeheerders hebben erg veel last van te snel reagerende thuisaccu's op de onbalans markt omdat die overreageren. Zie punt 1.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

daemonix schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Ten eerste: je kunt prima zonder zo'n vaste provider als zonneplan meedoen met de onbalans handel.
Dan loop ik achter, ik ga het eens onderzoeken :) Hoe dat kan met een Solis of Goodwe omvormer.

Edit: NextEnergy begint vanaf 6000 euro en de laagste capaciteit die ze bieden is 5kWh. Dat is 1200 euro per kWh. Mooi dat je meer keuze uit merken hebt maar het is nog duurder :P Frank Energy lijkt dan wat gunstiger met de grootste keuze. Sessy met 3300 euro voor 5kWh, Alpha Energy met 4400 euro voor 7,7kw, Midea 10kWh voor 5000 euro. 1000 euro goedkoper dan de 6,6kWh Homevolt maar 3,4kWh meet opslag. De Homevolt heeft wel een 6kW 3fase omvormer maar een batterij op bijna 1C laden en ontladen is niet gunstig voor de levensduur.

Conclusie: NextEnergy vind ik aanschafprijstechnisch niet interessant maar Frank Energy zou nog best kunnen. Alleen de vraag is inderdaad hoeveel rendement je hebt als je het binnenkort niet meer kan gebruiken op de onbalansmarkt.
Ten tweede: het is maar de vraag hoe lang de handel op de onbalans markt nog rendement oplevert.
Gezien de verwachte tekorten op termijn verwacht ik eigenlijk dat het wel blijft, zolang je er op kan handelen (wat jouw onderstaande punt aanstipt).
Ten derde: EPEX handel is op lange termijn interessanter omdat de onbalans markt gaat verdwijnen voor particulieren, de netbeheerders hebben erg veel last van te snel reagerende thuisaccu's op de onbalans markt omdat die overreageren. Zie punt 1.
Dat is wel jammer. Je zou zeggen dat als er 200MW nodig is dat de providers inzichtelijk hebben wat er beschikbaar is en op maat bij schakelen. Of heeft het ermee te maken dat dan 5 providers 200MW bijschakelen en je dan dus die overreactie hebt?
Pr088 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:36:
[...]

Vergeet niet mee te rekenen dat Zonneplan inclusief installatie rekent en je bij zelfbouw handig moet zijn of een installateur moet inschakelen (mogelijk sowieso voor aanpassingen in meterkast / extra groep?).
Dus de vergelijking moet je wel eerlijk maken.
Ah, dat is dan wel een plusje. En natuurlijk snap ik ook dat je wat extra lapt voor support en dergelijke. Het ziet er ook gelikt uit en is alles in 1 (kun je trouwens ook een nadeel vinden). Ik vind het prijsverschil nog steeds wel fors al begin ik mij nu af te vragen of Zonneplan niet gezakt is in prijs. Tibber daarentegen niet, daar ben je ex btw 922 euro per kwh kwijt voor de 6,6kwh. Wel 3 fase, net zoals mijn voorgestelde setup en 10 jaar garantie.

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 10-06-2025 20:26 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ik zie wel een use-case voor mij waar ik onze 14kWh thuisaccu met een een simpele 230v -48v 30 accu-lader de thuisaccu kan laden met V2L

Met voldoende PV moet je dan redelijk offgrid afkunnen.

Helaas hebben de beide EV's hier helaas geen native V2L support, de third-party v2l adapter voor Tesla vind ik nog wat spannend, en duur.

[ Voor 41% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2025 19:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-06 10:58
revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:54:
ik zie wel een use-case voor mij waar ik onze 14kWh thuisaccu met een een simpele 230v -48v 30 accu-lader de thuisaccu kan laden met V2L

Met voldoende PV moet je dan redelijk offgrid afkunnen.

Helaas hebben de beide EV's hier helaas geen native V2L support, de third-party v2l adapter voor Tesla vind ik nog wat spannend, en duur.
Stevige vorstdag is bij mij toch soms 50kWh aan warmtepomp gebruik. Hoewel het dan ook wel vaak helder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
zalkc schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Stevige vorstdag is bij mij toch soms 50kWh aan warmtepomp gebruik. Hoewel het dan ook wel vaak helder is.
Slechte isolatie van je huis? Dat soort verbruik heb ik hier (nieuwbouw 2021) niet gezien.

Edit: vrijstaand, 215 m2. A+++

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 11-06-2025 09:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

daemonix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Slechte isolatie van je huis? Dat soort verbruik heb ik hier (nieuwbouw 2021) niet gezien.
Type huis (vrijstaand/tussen), Nieuwbouw, locatie, vorm van huis, aantal mensen thuis, type verwarming.

Er zijn hier zoveel variabelen. Daar is geen vergelijk op te maken. Anders zou ook iedereen wel afkunnen met een 4kW L/W warmtepomp.

Kijk bijv naar de graaddagen, die verschillen enorm per regio en binnen de regio ook nog sterk (binnen / buiten bebouwde kom). Als je dan een tussenwoning in Den Haag vergelijkt met een vrijstaand huis in buitengebied van Oost Gelderland kom je alleen al op basis van klimaat en woningtype op factoren groter dan 2 verschil.
Afbeeldingslocatie: https://www.datadame.nl/wp-content/uploads/2025/01/Graaddagen_per_provincie-1536x1048.jpg

Ik had hier op Noord - Veluwe ook meerdere nachten met -7C tot -10C afgelopen winter en had nog nachtvorsten tot half mei. Dusdanig dat zelfs het HR++ glas hier binnenkant condens had.
Maximale dagverbruik van alleen warmtepomp liep op die dagen op tot 35kWh. Mijn broer op Zuid-Veluwe kwam op dezelfde getallen uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@daemonix , @Get!em Beetje veel OT - misschien iets voor de duurzame kroeg?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:49:
@daemonix , @Get!em Beetje veel OT - misschien iets voor de duurzame kroeg?
Jup, sorry.

In kader van topic: Keuze en sizing van thuisbatterij kan dus heel erg verschillen ook met je type huisverbruik en je doel.
Met full electric huishouden, met pieken van 30-50kWh per dag consumptie (meestal winter en warmtepomp), is offgrid met thuisaccu op dit moment bijna onbetaalbaar* en in winter nauwelijks haalbaar als je niet een enorm PV installatie hebt.

Best haalbare is dan dus peak-shaving en nachtelijk sluipverbruik proberen te overbruggen.

*het onbetaalbare is discussie obv je eigen portomonnee en de (eventuele) daling in prijzen.
Met de luxe kant en klare batterijen en offgrid/eilandbedrijf gateway zit je nog steeds op €1000/kWh, maar met zelfbouw is €100/kWh al bijna haalbaar.
Laagste €/kWh voor plugin batterij zie ik momenteel bij de Marstek varianten, waar ondertussen onder de €250/kWh haalbaar is. Maar dan zit je met de schaalbaarheid als je er meer dan 3 wilt.

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 11-06-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:23
Hansieo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:12:
[...]

vergeet niet dat als je bv

5kW uit een 10kWh thuisbatterij gaat trekken (0.5C)
dit véél "slechter" voor de batterij levensduur is dan bv

5kW uit een 60kW autobatterij (0.08C)
ik verwacht dan minimale levensduur afname
Met een 50kWh batterij ga je toch gewoon met 17kW laden/ontladen (3x25A).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Type huis (vrijstaand/tussen), Nieuwbouw, locatie, vorm van huis, aantal mensen thuis, type verwarming.

Er zijn hier zoveel variabelen. Daar is geen vergelijk op te maken. Anders zou ook iedereen wel afkunnen met een 4kW L/W warmtepomp.

Kijk bijv naar de graaddagen, die verschillen enorm per regio en binnen de regio ook nog sterk (binnen / buiten bebouwde kom). Als je dan een tussenwoning in Den Haag vergelijkt met een vrijstaand huis in buitengebied van Oost Gelderland kom je alleen al op basis van klimaat en woningtype op factoren groter dan 2 verschil.
[Afbeelding]

Ik had hier op Noord - Veluwe ook meerdere nachten met -7C tot -10C afgelopen winter en had nog nachtvorsten tot half mei. Dusdanig dat zelfs het HR++ glas hier binnenkant condens had.
Maximale dagverbruik van alleen warmtepomp liep op die dagen op tot 35kWh. Mijn broer op Zuid-Veluwe kwam op dezelfde getallen uit.
Dit jaar 4 dagen gehad dat de warmtepomp een verbruik had van tussen de 30 en 35 kWh en 26 dagen tussen de 20 en 30 kWh en de andere dagen onder de 20 kWh. Woon in Brabant en de binnen temperatuur is gemiddeld 22 graden.
Heb batterijen staan met voldoende laad en ontlaad capaciteit waardoor ik in de winter deze op de goedkoopste momenten kan laden en de dure momenten van 6 uur tot 10 uur en van 16 uur tot 21 uur kan overbruggen.
Hieronder hoe ik met mijn batterijen omga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7CpWTt22qFEURV8DU-luequgH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXVCWPdWdbw87VuedLUd9uZB.png?f=fotoalbum_large

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

clodders schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Dit jaar 4 dagen gehad dat de warmtepomp een verbruik had van tussen de 30 en 35 kWh en 26 dagen tussen de 20 en 30 kWh en de andere dagen onder de 20 kWh. Woon in Brabant en de binnen temperatuur is gemiddeld 22 graden.
Heb batterijen staan met voldoende laad en ontlaad capaciteit waardoor ik in de winter deze op de goedkoopste momenten kan laden en de dure momenten van 6 uur tot 10 uur en van 16 uur tot 21 uur kan overbruggen.
Hieronder hoe ik met mijn batterijen omga.

[Afbeelding]
Mooie setup! En mooi verbruik.

Ik heb even opgezocht bij mij voor afgelopen winter:
Alleen warmtepomp heating (zonder sww) hier bij mij (1990 huis) 7 dagen > 30kWh, 47 dagen 20-30kWh.

Met een accu zoals jij (23kWh) zou ik dan dus inderdaad op meeste dagen kunnen uitkomen, waarbij je inkoopt op goedkoopste momenten van de dag. Ik heb eens nagevraagd, maar investering in zo'n systeem als jij, kost me hier, incl inrichting en backupinterface zo'n €14-20k afhankelijk van aanbieder.

Misschien dat ik die overweging nog maak later, maar is me nu te veel investering, terwijl ik (heel onverantwoord) nog gewoon Grid als batterij gebruik (volledig salderen, zonder terugleverkosten) en me dat momenteel nog steeds geld oplevert, incl laden EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
daemonix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Edit: vrijstaand, 215 m2. A+++
Als aanvulling (en wat off-topic); Als je isolatie wil specificeren is het beter om bv de Rc waarde weer te geven dan een energielabel wat beïnvloed wordt door hoeveelheid zonnepanelen, type warmtepomp, ventilatieklasse etc. Zeker het "oude" type label (die zonder keuring aangevraagd konden worden) kan een heel vertekend beeld geven tov de werkelijkheid!

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
mitsumark schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Met een 50kWh batterij ga je toch gewoon met 17kW laden/ontladen (3x25A).
in mijn geval (Zappi) meestal gewoon 1F laden, (17kWh opwek is hóóg..)

want dat gaat met de Zappi dan op zonnestroom van ~1,4kWh ~7.4kWh. (hoger?? dan gewoon retour)

Heb ik haast, dán pas 3F.

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 11-06-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:23
Hansieo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:05:
[...]

in mijn geval (Zappi) meestal gewoon 1F laden, (17kWh opwek is hóóg..)

want dat gaat met de Zappi dan op zonnestroom van ~1,4kWh ~7.4kWh. (hoger?? dan gewoon retour)

Heb ik haast, dán pas 3F.
Jij hebt het over het laden van je auto, ik over handelen op de energiemarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Dank!

Je pakt hier de capaciteit in kWh (5.12) als vermogen kW, daar gaat het niet goed.

Een Marstek van 5.12 kWh capaciteit met 2.5 kW vermogen = 0.488C waarde.
Een Marstek van 2.5 kWh capaciteit met 2.5 kW vermogen = 1C waarde.

Beide zijn eigenlijk te hoog, maar vooral de 2.5 kWh versie zou je niet te vaak/veel met 2.5 kW moeten laden en ontladen.

Voor de 2.5 kWh versie is laden en ontladen met 800 Watt (0.32C) de betere keuze mbt levensduur.

Ik streef hier zelf naar een waarde tussen 0.2-0.25C, ook ivm warmteontwikkeling. Heb hier nu bijv. onder 1 van de 2400 Watt omvormers maar 6 kWh aan accu's staan, die laad en ontlaad ik vooralsnog met maximaal 1500 Watt, totdat de extra accu's binnenkomen, pas dan stel ik 2400 Watt in. Via de instellingen kan je hem nu al prima op 2400 Watt zetten, maar dat is voor de levensduur en warmteontwikkeling niet aan te bevelen. Fabrikanten gebruiken dit echter wel vaak om klanten te scoren, lekker met veel vermogen laden en ontladen, je accu in 1 uur vol! Ja, heel fijn, maar de vraag is of je dat moet willen...

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-06 10:58
Ik zit nu zelf op max 0.4 deels ook omdat ik weet dat ik met mijn aantal cycles per jaar rond de 150-200 zit. Maar ik kan niet een goede tabell vinden van wat de trade off werkelijk is. 1C kan stevige impact hebben tot wel 50% kortere levensduur, maar verder kom ik vooral tegen dat onder de 0.5 goed is en 0.2 een soort ideaal.

Aan de andere kant is er ook een simpel argument, of je vandaag 2 batterijen koopt om de levensduur te verdubbelen (paralel) of na je 1e batterij eerder een 2e koopt (serieel) lijkt me de 2e optie op termijn goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Je pakt hier de capaciteit in kWh (5.12) als vermogen kW, daar gaat het niet goed.

Beide zijn eigenlijk te hoog, maar vooral de 2.5 kWh versie zou je niet te vaak/veel met 2.5 kW moeten laden en ontladen.

Voor de 2.5 kWh versie is laden en ontladen met 800 Watt (0.32C) de betere keuze mbt levensduur.

Ik streef hier zelf naar een waarde tussen 0.2-0.25C, ook ivm warmteontwikkeling. Heb hier nu bijv. onder 1 van de 2400 Watt omvormers maar 6 kWh aan accu's staan, die laad en ontlaad ik vooralsnog met maximaal 1500 Watt, totdat de extra accu's binnenkomen, pas dan stel ik 2400 Watt in. Via de instellingen kan je hem nu al prima op 2400 Watt zetten, maar dat is voor de levensduur en warmteontwikkeling niet aan te bevelen. Fabrikanten gebruiken dit echter wel vaak om klanten te scoren, lekker met veel vermogen laden en ontladen, je accu in 1 uur vol! Ja, heel fijn, maar de vraag is of je dat moet willen...
Dank!
Begrijp ik het goed dat de Marstek met de instelling NOM regelmatig ook 100-200W zal laden/ontladen, dus 0.04-0.08C? Wat vind jij daarvan?
Zou je voor een goede levensduur het laad/ontlaadvermogen liefst moeten begrenzen op bijv 0.15-0.40C? En dus niet je cycles en levensduur moeten verspillen aan laag vermogen voor dekken van sluipverbruik?
Ik probeer te leren…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
zalkc schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:58:
[...]
Ik zit nu zelf op max 0.4 deels ook omdat ik weet dat ik met mijn aantal cycles per jaar rond de 150-200 zit. Maar ik kan niet een goede tabell vinden van wat de trade off werkelijk is. 1C kan stevige impact hebben tot wel 50% kortere levensduur, maar verder kom ik vooral tegen dat onder de 0.5 goed is en 0.2 een soort ideaal.
Een 50% kortere levensduur zou bijv. kunnen betekenen dat je ipv 6000 cycles maar 3000 cycles met nog 60-80% resterende capaciteit kunt maken. Dat is met 150-200 cycles per jaar nog steeds 15-20 jaar, dus zou geen probleem moeten zijn. Je hebt ook zoiets als calendar aging, wat dan inmiddels ook een rol gaat spelen.
Aan de andere kant is er ook een simpel argument, of je vandaag 2 batterijen koopt om de levensduur te verdubbelen (paralel) of na je 1e batterij eerder een 2e koopt (serieel) lijkt me de 2e optie op termijn goedkoper ;)
Een passend omvormer vermogen bij de capaciteit heeft echter ook een ander voordeel: Teveel opslag met te weinig vermogen betekent dat je niet goed op bijv. lage en hoge dynamische tarieven kunt inspelen. Of dat je tijdens het draaien van NOM (pieken van) grote verbruikers niet op kunt vangen.

Idealiter heb je voldoende opslag icm 1-3 omvormers (afhankelijk van het aantal fases) om alleen laag in te hoeven kopen of al het overschot te laden en de rest van de tijd te kunnen uitzingen én de pieken op te kunnen vangen, netjes verspreid over alle fases. Als kost dat in verhouding natuurlijk weer meer en gaat ten koste van de ROI. Maar ROI is niet altijd de voornaamste reden, het is ook gewoon leuk dat het kan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 17:05

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Taro schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Interesting; Ik heb meerdere Tesla Powerwalls. Die hebben 13.5 kWh elk aan opslagcapaciteit en een 5kW laad mogelijkheid. Die gebruik ik zelden, alleen in de winter als er in de nacht uit het net goedkoop geladen wordt, maar met deze berekening zou elke Powerwall op 13.5/5= 2.7C zitten wat in jouw ogen dus mega slecht is. Toch is dat de standaard aanbieding van Tesla. Klopt er dan iets niet?

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Judge Ming andersom, 5/13.5.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 17:05

Judge Ming

Full electric per 8/2024

I stand corrected. :X

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-06 22:57

Tao

DPC DE_KOMETEN

Kennen jullie een Chinese firma Motoma? Hebben een NL website, en bieden voor 4 mille een 20 kWh capaciteit thuisbatterij LiFePo4 aan excl. installatie. (O.a. via Bol.com.)

Een teken dat er meer concurrentie komt, en de prijzen verder gaan dalen.
https://motoma.com/nl/bat...wind-and-solar-power.html en dus https://www.motoma.nl

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DIt stukje bij Bol.com geeft me niet heel erg veel vertrouwen:

Batterij

Accu/batterij capaciteit in mAh

40 mAh
Voltage
48 V
Oplaadbaar
Ja
Vooraf opgeladen
Ja
Aantal stuks in verpakking
1 stuk(s)

Productinformatie

Merk
MOTOMA
Verpakkingsinhoud

LiFePO4 20.48kwh M91 PRO
MPN (Manufacturer Part Number)
M91 PRO
EAN
8719327730881
Verpakkingsgewicht
40 kg

Verpakking

Verpakking breedte
80 cm
Verpakking hoogte
52 cm
Verpakking lengte
88 cm

Overige kenmerken

Batterij formaat geschikt voor batterijbox
AAAA
CE markering
Zichtbaar
Kleur
PRO serie Design
Product breedte
62 cm
Product gewicht
184 kg
Product hoogte
44 cm
Product lengte
72 cm
Taal handleiding
Engels | Nederlands

EAN

EAN
8719327730881

Productveiligheid

Verantwoordelijk marktdeelnemer in de EU

Bekijk gegevens

Je vindt dit artikel in

Categorieën

Batterijboxen Elektronica Batterijen en opladers

Merk
MOTOMA

Documenten
Bekijk de CE-markering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
Tao schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:55:
Kennen jullie een Chinese firma Motoma? Hebben een NL website, en bieden voor 4 mille een 20 kWh capaciteit thuisbatterij LiFePo4 aan excl. installatie. (O.a. via Bol.com.)

Een teken dat er meer concurrentie komt, en de prijzen verder gaan dalen.
https://motoma.com/nl/bat...wind-and-solar-power.html en dus https://www.motoma.nl
Lijkt leuk, want ik ben nog steeds op zoek naar een goedkopere batterij dan die van BYD om aan een SMA hybrid inverter te knopen.
Ze zeggen inderdaad dan ze compatible zijn met SMA, en verwijzen naar een link voor de installatie, maar op die link staat helemaal niks over SMA, en de batterij is een standaard 51V (laagspanning) systeem, die helemaal niet aan een SMA hybrid inverter past.
Voorlopig lijkt het me niks dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07
@Tao De NL website staat vol met spelfouten en google translate zinnen.

Het adres Boekweitstraat 64 2153 GL Nieuw-Vennep is ook een zonnehemelshop gevestigd.
Lees de algemene voorwaarden eens door, dit zijn geen standaard artikelen maar is druk in gesleuteld te nadele van de klant. https://www.motoma.nl/contents/nl/terms.html
artikel 1.4
artikel 1.7 gaat het ineens over zonnepanelen?
artikel 5 annulering 20% van een offerte bedrag die je nog niet eens weet?
artikel 6.3 offerte is dus geen cent waard.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste