Kijk even in victron ontwerp topic: Het grote Victron ontwerp topicSportmind schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:24:
Ik heb gelezen over de factor 1.0 rule bij Victron setups. Wat ik begrijp is dat wanneer je off grid wilt zijn, je genoeg accu en omvormer capaciteit moet hebben tov je zonnepanelen omvormer. Dit weer in verband met tijd die nodig is om load veranderingen op te kunnen vangen (synchroniseren). Voor mijn Solaredge se9K omvormer heb ik dan grofweg (9/1.5)*5 kWh = ~30 kWh aan minimale opslag nodig om hieraan te voldoen. Bij andere accu systemen dan Victron kom ik dit niet tegen in de specificaties of aandachtspunten. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is met een Victron systeem? Of is er geen verschil en zijn het eisen die bij andere aanbieders later "uit de hoge hoed" komen als je een backup systeem zou willen?
En wat als je accu's vol zijn met een Victron systeem en je bent off grid, loop je dan alsnog niet tegen problemen aan?
en hier zit er ook 1 tussen die dat perfect uitlegt. Weet alleen niet meer welke:
https://www.youtube.com/@HHalewijn/videos
In het kort:
- Als je omvormer op de backupzijde zit moet deze door victron teruggeregeld kunnen worden op basis van frequentie. Anders blijft die leveren terwijl accu vol is.
- Bij de meeste andere systemen tekenen ze de omvormer op de netzijde. De backupzijde is daar net zo riskant.
- Er zijn er ook die ervan uitgaan dat je DC aanlevert op de thuisbatterij. Dan kunnen ze gewoon stoppen met afnemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 29-05-2025 12:45 ]