AC koppeling heeft wat mij betreft als voordeel dat de batterij dan niet naast de omvormer hoeft.Tanuki schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:08:
[...]
Ik vind het vooral ook jammer dat, mocht mijn Growatt ooit kapot gaan / vervangen worden, ik verplicht ben weer een Growatt te nemen (een keuze waar ik nu achteraf eigenlijk al minder blij mee ben). Of het zou zo moeten zijn dat ik mijn HV Growatt batterijen wèl weer makkelijk aan een andere omvormer zou kunnen koppelen.
Inderdaad, er zijn wat voordelen. Ik vind vooral die dunnere kabels wel fijn, want doordat die kabels niet zo dik hoeven, zou dat moeten betekenen dat er ook minder warmteontwikkeling zou moeten zijn, dus minder gevaar / risico.
Inderdaad, AC gekoppeld zou er voor zorgen dat de 230V AC die wordt afgenomen weer moet worden omgezet naar xV DC. Daar horen conversie verliezen bij. Die zouden "verwaarloosbaar" te noemen kunnen zijn, bij een bepaalde setup of bij een bepaalde grootte accu.
Daarnaast zou je met bijvoorbeeld Victron initieel de AC gekoppelde batterij kunnen doen, en op een later moment het Victron systeem rechtstreeks aan een nieuwe omvormer kunnen hangen, zodat je dat conversie-verlies enz kunt oplossen.
Daarnaast heb je dan met Victron ook meer capabilities / uitbreidingsmogelijkheden / koppelmogelijkheden enz. En meer invloed op het regelen van alles.
Maar met Victron ben je onder de streep weer flink duurder uit, gok ik. Ik heb wat prijzen zitten bekijken en dat telt aardig snel op. Zeker als je 3x de Multi RS wilt plaatsen (gezien 3 fase aansluiting).
Dus ik zit met een aardig dilemma.Welke kant moet ik nu op, om op termijn toch een mooie setup te hebben die liefst toch niet 100% Growatt afhankelijk / vendor-locked is?
Dan heb je meer flexibiliteit in het kiezen van een brandveilige locatie.
Ikzelf zit te denken richting "schuurtje". Als het op de omvormer zou moeten zou het op zolder moeten.
(ik heb momenteel geen hybride omvormer, maar vraag me al vast af wat ik wil doen als die stuk gaat)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV