Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:18
zalkc schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:25:
[...]
Maar ik vrees dat ik niemand vind die alleen de panelen op het dak wil leggen. Of gaat dat tegenwoordig makkelijker?
In huis heb ik alles zelf gedaan, de werkzaamheden op het dak heb ik laten doen. Mocht je een fijne partij in de regio Rotterdam zoeken dan weet ik wel een adres voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerwinFi
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:38
Impossibl3 schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:04:
Weten jullie trouwens waarom ik de hele tijd (spam)mail krijg van die zonnepaneel boeren die nu ook accu's installeren (dat weet ik wel, weinig werk etc). Allemaal komen ze aan met het merk Sigenergy. Komt dat omdat het een redelijke plug and play batterij is of heeft Sigenergy een forse EU/NL promo lopen voor installateurs?

Er moet toch wel een ander merk zijn die net zo makkelijk is in de installatie en vrij op de markt beschikbaar is voor installateurs (dus geen zonneplan accu).
Het is heel eenvoudig om te installeren, ik gok dat dat een van de redenen is.
En ik zag laatst ook een 25% korting code voor de haier rebrand ervan in mijn hOn app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:51
Impossibl3 schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:04:
Weten jullie trouwens waarom ik de hele tijd (spam)mail krijg van die zonnepaneel boeren die nu ook accu's installeren (dat weet ik wel, weinig werk etc). Allemaal komen ze aan met het merk Sigenergy. Komt dat omdat het een redelijke plug and play batterij is of heeft Sigenergy een forse EU/NL promo lopen voor installateurs?

Er moet toch wel een ander merk zijn die net zo makkelijk is in de installatie en vrij op de markt beschikbaar is voor installateurs (dus geen zonneplan accu).
Als je spam mail krijgt van zonnepaneel boeren anders dan leveranciers waarbij je je ooit bewust op een mailinglijst hebt gezet dan betreft dat "marketing bedrijven die niks zelf installeren maar met gekochte mailing lijsten klanten proberen te winnen en die betreffende klanten dan doorverkopen aan lokale installateurs" (of iets dat daar veel op lijkt).
Dergelijke bedrijven gaan meer voor "ziet er leuk uit in de folder" dan voor "ik zal jou eens goed helpen".
NB: ik zeg dat vanuit de situatie dat ik zeer goed bevriend ben met een prettige lokale installateur met meer dan 10 jaar handson ervaring.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:13
Hansieo schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:10:
[...]

bedankt voor je toelichting.... _/-\o_

Maar nu is dit jaar maart wel heúl vriendelijk voor ons geweest met een enorm zonne overschot.
Kijk ik naar vorig jaar maart (en maart dáárvoor) dan was het incl RTE al eigenlijk niet/nauwelijks meer mogelijk of je zou wel héél veel kWp moeten hebben.
Ikzelf wek gemiddeld 9.500 per jaar op, dus wellicht heb jij veel meer opwek per jaar?

Onze situatie lijkt toch wel op elkaar als ik het zo lees, dus ben ik best nieuwsgierig wat het voor míj zou betekenen. Hoeveel kWp wek jij op? en hoe groot is jouw batt? Hoeveel kWh verbruik jij in dec? & in Jan?
Klopt, afgelopen maart was heel zonnig. Maar ook met minder opwek die maand was ik hoogstwaarschijnlijk zelfvoorzienend geweest.

Mijn PV installatie is zoals laatst aangegeven flink overgedimensioneerd als je de opwek per jaar vergelijkt met mijn verbruik. Dat heb ik bewust zo gedaan om ook in de winter zoveel mogelijk energie op te wekken.
De totale PV installatie is 25,81kWp en de opslagcapaciteit is tegenwoordig 44kWh. Die laatst heb ik namelijk afgelopen februari uitgebreid van 22kWh naar 44kWh om met name in de late herfst en vroege voorjaar de zelfvoorzieningsgraad nog wat op te krikken. Maar ook in de wintermaanden heb ik daar soms wat aan als het een erg zonnige dag betreft.

December 2024 heb ik totaal 490kWh verbruikt, januari 2025 was dat meer door voornamelijk de lagere buitentemperaturen: 700kWh. Helaas lag de zelfvoorzieningsgraad die maanden een heel stuk lager want zeker december was een hele sombere maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerwinFi
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:38
Stefannn schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:36:
[...]

Als je spam mail krijgt van zonnepaneel boeren anders dan leveranciers waarbij je je ooit bewust op een mailinglijst hebt gezet dan betreft dat "marketing bedrijven die niks zelf installeren maar met gekochte mailing lijsten klanten proberen te winnen en die betreffende klanten dan doorverkopen aan lokale installateurs" (of iets dat daar veel op lijkt).
Dergelijke bedrijven gaan meer voor "ziet er leuk uit in de folder" dan voor "ik zal jou eens goed helpen".
NB: ik zeg dat vanuit de situatie dat ik zeer goed bevriend ben met een prettige lokale installateur met meer dan 10 jaar handson ervaring.
Dat zal inderdaad ook een reden zijn, ik krijg op instagram heel veel advertenties met verkopers van "Hot Leads" van potentiële thuisbatterij kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:10
Stefannn schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:36:
[...]

Ja dat vermoede had ik al (ooit in een ver verleden van die "service" energie sites ingevuld. Kom daar in geen mogelijkheid van af van die mensen). Maar vindt het dan toch opmerkelijk dat ze allemaal met een Sigenergy komen en niet met iets anders wat er leuk uit zier voor het oog.

Zelf wil ik totale lokale controle over de omvormer/batterij. Dus zoals het er nu uit ziet wordt dat Victron.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:06
Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:15:
[...]

Nee, niet vergeten, dat was nu net de crux van het hele gedachte experiment:
- die 22kWh moet je dan volledig terugleveren (ik gok tussen 19:00 en 21:00) als de teruglever prijs op de max zit.
oke, handelen dan, maar dat betekend dat de batterij en omvormer circa 11 kW in 2 uur moet kunnen terugleveren, dan vallen dus een heleboel systemen af, m’n de PIB.
Deze systemen kosten ook serieus geld, ik vraag me af of je dat in relatief korte tijd van enkele maanden per jaar ooit zult kunnen terug verdienen?
Dat was een beetje de opzet van de originele vraag “wat kan ik zinnig met mijn 22kWh/dag overschot doen behalve weggooien”.
Dit is zo’n beetje het “maximaal zinnige” (tenzij iemand nog wat slims weet), maar gaat het kwa kosten/baten niet trekken.
—> ik ben echter altijd wel blij met zo’n “maximaal zinnig” statement. Dat geeft in ieder geval een basis om vervolgens te gaan “schalen” richting “economisch zinvol”.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:39
Franciesco schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:13:
[...]

Klopt, afgelopen maart was heel zonnig. Maar ook met minder opwek die maand was ik hoogstwaarschijnlijk zelfvoorzienend geweest.

Mijn PV installatie is zoals laatst aangegeven flink overgedimensioneerd als je de opwek per jaar vergelijkt met mijn verbruik. Dat heb ik bewust zo gedaan om ook in de winter zoveel mogelijk energie op te wekken.
De totale PV installatie is 25,81kWp en de opslagcapaciteit is tegenwoordig 44kWh. Die laatst heb ik namelijk afgelopen februari uitgebreid van 22kWh naar 44kWh om met name in de late herfst en vroege voorjaar de zelfvoorzieningsgraad nog wat op te krikken. Maar ook in de wintermaanden heb ik daar soms wat aan als het een erg zonnige dag betreft.

December 2024 heb ik totaal 490kWh verbruikt, januari 2025 was dat meer door voornamelijk de lagere buitentemperaturen: 700kWh. Helaas lag de zelfvoorzieningsgraad die maanden een heel stuk lager want zeker december was een hele sombere maand.
Dat ziet er héél mooi uit allemaal. _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:33:
[...]
oke, handelen dan, maar dat betekend dat de batterij en omvormer circa 11 kW in 2 uur moet kunnen terugleveren, dan vallen dus een heleboel systemen af, m’n de PIB.
Deze systemen kosten ook serieus geld, ik vraag me af of je dat in relatief korte tijd van enkele maanden per jaar ooit zult kunnen terug verdienen?

[...]
Je kunt niet 11kW ín 2u terug leveren, maar gedurende 2u, wat dus 22kWh maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:43
Franciesco schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:13:
[...]

Erg mooi om te zien zulke cijfers :)

Onze situatie is een stuk eenvoudiger, maar voor ons werkt het nu. Wij zijn een beetje de verduurzaming ingerold. Keuzes die we maakten voor zonnepanelen hebben nu invloed op onze keuze voor een batterij.

We hebben destijds ('21) gekozen voor zonnepanelen met micro-omvormers van Enphase. We hadden graag qua batterij voor een systeem als Victron willen kiezen maar hebben besloten dat niet te doen. Om optimaal voordeel te hebben daarvan zouden we oa onze omvormers moeten veranderen en dat vinden we een slecht idee, eigenlijk kapitaalvernietiging.

Bovendien denk ik dat juist de komende jaren enorm veel gaat gebeuren met batterijen en ems's / bms's. Met name hopelijk richting wat meer standaardisering. En misschien batterijen op basis van zout. Geen idee nog.

We hebben er voor gekozen nu ervaring op te doen met een minder groot systeem, dingen te leren. We zijn begonnen met een batterij van Enphase. Inmiddels is daar een plug-in batterij van Homewizard bij gekomen en een 2e daarvan staat in bestelling.

Half mrt zijn we over gegaan op het combineren van de Enphase en de HW plug-in batterij. Dat geeft niet zulke goede cijfers als bij jou, maar dichtbij genoeg voor ons nu :) Voor april zitten we tot nu toe op bijna 98% zelfvoorziening (199kWh dir verbr en 4,3kWh afn).

Dit geeft ons het grote voordeel dat we rustig kunnen kijken hoe een en ander zich ontwikkelt, terwijl we op kleinere schaal toch al voordelen hebben van een batterij. De ontwikkeling gaat nu zo hard dat bijna elke aanschaf gelijk weer verouderd is (nieuwer bijna altijd beter en/of goedkoper), en ik vind het fijn dat we nu niet mee hoeven te doen aan die race :)

Voor de duidelijkheid. Bij voordelen heb ik het niet specifiek over tvt of vooral financieel.
Voordelen van een batterij zien we hier vooral in de richting van vermindering maandlasten, meer comfort (minder afhankelijk van zon bij de keuze voor gebruik van energie) en hopelijk een kleine bijdrage aan de energietransitie (nagenoeg geen verbruik op het piekmoment 16u-23u het grootste deel van het jaar waardoor er meer ruimte komt voor andere gebruikers).

[ Voor 7% gewijzigd door Sjamo op 21-04-2025 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sjamo schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:19:
[...]

Bovendien denk ik dat juist de komende jaren enorm veel gaat gebeuren met batterijen en ems's / bms's. Met name hopelijk richting wat meer standarisering. En misschien batterijen op basis van zout. Geen idee nog.
Dit zei ik ruim 10 jaar geleden ook: ik kies nu een CV ketel want de komende jaren gaan die warmtepompen zich nog enorm ontwikkelen.

8 jaar matig comfort gehad en onnodig gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:16:
[...]

Je kunt niet 11kW ín 2u terug leveren, maar gedurende 2u, wat dus 22kWh maakt.
sorry, ik zei dat ik 11 kW terug wil leveren, dat is dus vermogen, daarzit dus geen tijdseenheid bij, wat ik dus bedoelde dat je als je 11 kW kunt terugleveren (dat is dus 3-fase 16A) en je doet dat 2 uur lang dan heb je uiteindelijk 22 kWh aan energie geleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Beekforel schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:04:
[...]

Dit zei ik ruim 10 jaar geleden ook, ik kies nu een CV ketel want de komende jaren gaan die warmtepompen zich nog enorm ontwikkelen.

De ontwikkeling van warmtepompen die overigens al heel lang bestaan is helemaal niet meer zo groot, laatste grotere ontwikkeling is het gebruik van R290 als koudemiddel, wat echter vooral een milieu aspect heeft. Wat je de laatste 3 jaar hebt kunnen zien dat warmtepompen vooral een heelstuk goedkoper zijn geworden. De Quatt hybride warmtepomp koste in 2023 bv circa 1.600 euro netto en dat was zelfs inclusief installatie. Een nieuwe CV ketel was toen vaak duurder.

om je een idee te geven wat je met een warmtepomp kunt doen is dat mijn gasrekening in 2024 van eerst ruim 1250 m3 in het verleden in 2024 gedaald is naar slechts 160 m3, dat is dus ruim 1.000 m3 minder gas door toepassing van in dit geval zelfs een hybride warmtepomp.
De besparing die ik zou kunnen krijgen door een nieuwe CV ketel, is dermate klein, juist omdat de laatste 10-15 jaar de effectiviteit van HR CV ketels nauwelijks is verbeterd, als je dan al 5% zuiniger kunt stokken heb je al veel bereikt. De voordelen qua SWW productie zijn iets groter, maar dat is slechts een klein deel van je totaal gasverbruik.
Dus door geen warmtepomp te kiezen gooi je eigenlijk veel geld weg.
Daar zijn wel een bepaalde mitsen aan, bij een zeer laag jaarlijks gasverbruik van kleiner dan circa 400 m3 of lager loont een warmtepomp zich minder, dus in een vakantiehuisje wat niet het hele jaar doorlopende gebruikt wordt heeft een warmtepomp vrij weinig zin.
Hoe beter je huis geisoleerd is hoe beter het is, maar dat geld dus ook voor je gas gestookte ketel.

Een thuis-batterij kan hierbij een deel van de oplossing te zijn namelijk in combinatie met een dynamisch tarief op tijden waar de stroom relatief goedkoop is deze op te slaan in de thuis-batterij en dan tijdens dure tijden vooral die opgeslagen stroom weer voor de verwarming te gebruiken, met een warmtepomp lukt dat, natuurlijk kun je dat met een CV niet doen.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 21-04-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Beekforel schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:04:
[...]

Dit zei ik ruim 10 jaar geleden ook, ik kies nu een CV ketel want de komende jaren gaan die warmtepompen zich nog enorm ontwikkelen.

Ik begrijp op zich wat je bedoelt denk ik, maar wat ik niet begrijp is de link naar wat ik schreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Laatst online: 12:29

kujinshi

seven heroes

Half mrt zijn we over gegaan op het combineren van de Enphase en de HW plug-in batterij. Dat geeft niet zulke goede cijfers als bij jou, maar dichtbij genoeg voor ons nu :) Voor april zitten we tot nu toe op bijna 98% zelfvoorziening (199kWh dir verbr en 4,3kWh afn).
Nu en najaar zijn wel de perfecte tijd om goed uit te komen. In de zomer en winter zal je veel slechter uitkomen. In de zomer houd je teveel over, in de winter kom je veel te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sjamo schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:06:
[...]

Ik begrijp op zich wat je bedoelt denk ik, maar wat ik niet begrijp is de link naar wat ik schreef?
Ik bedoel te zeggen dat afwachten niet perse nuttig hoeft te zijn. Ik geloof er niet zo in dat er ineens iets komt wat vele malen efficiënter of goedkoper is, er wordt zeker wel verbeterd maar het is marginaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Beekforel schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:45:
[...]

Ik bedoel te zeggen dat afwachten niet perse nuttig hoeft te zijn. Ik geloof er niet zo in dat er ineens iets komt wat vele malen efficiënter of goedkoper is, er wordt zeker wel verbeterd maar het is marginaal.
sorry, ik volg je niet helemaal, speek je jezelf niet een beetje tegen mbt de eerste zin en het laatste stuk ? :?

wat wel is dat je elke situatie op zich zelf moet beoordelen, wat voor bv de grote meerderheid van toepassing zou kunnen zijn betekende dat niet van zelf dat dit ook voor jou geld.
Dus altijd je eigen situatie beoordelen en daarna handelen of ook niet, die keuze ligt geheel bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Beekforel schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:45:
[...]

Ik denk dat het er een beetje aan ligt. Ik had het over batterijen, en ik denk nog steeds dat we hier de juiste beslissing genomen hebben :) Bovendien is het niet zo dat we geen batterijen gebruiken. We hebben op dit moment 6kWh aan opslagcapaciteit qua batterijen en we gaan binnenkort naar 8,5kWh capaciteit. Ik vind dat best aardig voor ons met ons nom-ideaal :) Maar ik ben ook blij dat we rustig kunnen uitkijken naar alles wat er nog gaat veranderen voordat we naar ons "uiteindelijke" systeem gaan.

Maar ik ben met je eens dat overgaan naar een warmtepomp , mits het ook maar enigszins mogelijk is, vaak een goede beslissing zal zijn. Het is hier elk geval erg goed bevallen. Sinds mrt '21 airco en we zouden niet meer terug willen hier. Heeft al veel geld bespaard en veel comfort gegeven, ook in de zomer. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sjamo schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:04:
[...]

Ik denk dat het er een beetje aan ligt. Ik had het over batterijen, en ik denk nog steeds dat we hier de juiste beslissing genomen hebben :) Bovendien is het niet zo dat we geen batterijen gebruiken. We hebben op dit moment 6kWh aan opslagcapaciteit qua batterijen en we gaan binnenkort naar 8,5kWh capaciteit. Ik vind dat best aardig voor ons met ons nom-ideaal :) Maar ik ben ook blij dat we rustig kunnen uitkijken naar alles wat er nog gaat veranderen voordat we naar ons "uiteindelijke" systeem gaan.

Maar ik ben met je eens dat overgaan naar een warmtepomp , mits het ook maar enigszins mogelijk is, vaak een goede beslissing zal zijn. Het is hier elk geval erg goed bevallen. Sinds mrt '21 airco en we zouden niet meer terug willen hier. Heeft al veel geld bespaard en veel comfort gegeven, ook in de zomer. Heerlijk.
Het deel wat ik quote trok ik eigenlijk wat uit de context, want jullie hebben de keuze al gemaakt om thuisaccu('s) in te zetten en dat is denk ik ook de goeie. Eindeloos wachten tot er wat beters komt is denk ik niet zinvol, dat gold destijds voor warmtepompen maar geldt imo nu ook voor een thuisaccu.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog geen batterij in huis want ik ben nog aan het afwachten... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-04 18:47
Beekforel schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:15:
[...]

Het deel wat ik quote trok ik eigenlijk wat uit de context, want jullie hebben de keuze al gemaakt om thuisaccu('s) in te zetten en dat is denk ik ook de goeie. Eindeloos wachten tot er wat beters komt is denk ik niet zinvol, dat gold destijds voor warmtepompen maar geldt imo nu ook voor een thuisaccu.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog geen batterij in huis want ik ben nog aan het afwachten... :+
Er is nog wel iets verbetering in de accu-cellen maar ik verwacht geen schokkende verbeteringen. Ik denk ook niet dat stijgende verkoop van thuisaccu's in NL nog een prijseffect heeft op accu-cellen die al massaal worden gemaakt voor de auto industrie.

In BMS en domotica zitten nog de meeste kansen op gebruiksvriendelijker maken van een goed thuis systeem. Ik weet dat ik voorlopig niet ga verhuizen, maar als ik kijk naar de hoeveelheid slimme apparatuur in mijn huis vraag ik me steeds meer af hoe je zoiets een beetje soepel kam overdragen aan een toekomstige eigenaar, je mag daar wel een compleet handboek bij leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:57
*offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 22-04-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

paQ

MacD007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:02:
[...]

Een thuis-batterij kan hierbij een deel van de oplossing te zijn namelijk in combinatie met een dynamisch tarief op tijden waar de stroom relatief goedkoop is deze op te slaan in de thuis-batterij en dan tijdens dure tijden vooral die opgeslagen stroom weer voor de verwarming te gebruiken, met een warmtepomp lukt dat, natuurlijk kun je dat met een CV niet doen.
En toch verwacht ik dat bij dynamische contracten er straks nog maar weinig sprake is van "goedkope momenten". En/of dat in de periode je de warmtepomp nodig hebt, en er 10 kWh doorheen jaagt, je ergens op de dag op een 'goedkoop moment' de batterij moet hebben volgeladen en gekregen aan een tarief dat dan relatief laag is, maar ws alsnog hoger ligt dan een standaard energiecontract.

Het handelen kun je denk ik mede om die reden sowieso al terzijde schuiven vanaf 2027 (zaken gaan nivelleren) en daarbij komt de belasting er nog overheen over hetgeen je teruglevert via je accu.

Ik sta enorm op de wip om er (wederom) 4000-7000 euro tegen aan te 'kwakken' in de hoop dat het blijft plakken of dat ik het juiste besluit dan heb genomen.
Het is EN de accu's, EN de laadpaal, EN een EMS, EN een overheid die de doelpalen constant verplaatst.

Kwa autoladen schat ik in zo'n 3MW weg te krijgen via alleen PV, maar ik durf geen voorspelling te doen hoevaak ik 15kWh aan thuisaccu's vol en leeg krijg in een jaar, en tegen welke tarieven dan (heen en terug) bijv.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:16
paQ schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:46:
[...]

Het handelen kun je denk ik mede om die reden sowieso al terzijde schuiven vanaf 2027 (zaken gaan nivelleren) en daarbij komt de belasting er nog overheen over hetgeen je teruglevert via je accu.
Welke belasting bedoel je hierbij?

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Ja, de case dubbele energiebelasting. Maar ik zie niet in wat dat doet met het verdienmodel van degene met de accu; de tweede keer energiebelasting wordt betaald door een andere afnemer toch?

Voor zover ik weet gaat het om het feit dat over die geïmporteerde kWh energiebelasting is betaald en dat het onwenselijk is dat degene die die kWh uit je accu uiteindelijk weer afneemt vervolgens ook weer energiebelasting betaald.

[ Voor 20% gewijzigd door Sportmind op 21-04-2025 21:06 ]

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sportmind schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:00:
[...]

Ja, de case dubbele energiebelasting. Maar ik zie niet in wat dat doet met het verdienmodel van degene met de accu; de tweede keer energiebelasting wordt betaald door een andere afnemer toch?

Voor zover ik weet gaat het om het feit dat over die geïmporteerde kWh energiebelasting is betaald en dat het onwenselijk is dat degene die die kWh uit je accu uiteindelijk weer afneemt vervolgens ook weer energiebelasting betaald.
Da's ook weer zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
*offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 21-04-2025 23:14 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:13
[...]
Kwa autoladen schat ik in zo'n 3MW weg te krijgen via alleen PV, maar ik durf geen voorspelling te doen hoevaak ik 15kWh aan thuisaccu's vol en leeg krijg in een jaar, en tegen welke tarieven dan (heen en terug) bijv.
Hier kun je toch relatief eenvoudig achterkomen door per dag te kijken wat je teruggeleverd en afgenomen hebt? En dan met name van maart t/m oktober als je de periode wat wilt beperken (mede afhankelijk van de PV installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
"wat te doen met het PV overschot als het salderen straks voorbij is"
Vanochtend realiseerde ik het me: "dan is EV dus echt gratis, compleet onafhankelijk van het aantal kilometers".
"als je maar in de zomer rijdt".
Op zich natuurlijk een waarheid als een koe maar ik had me "met mijn 3000kWh tekort op jaarbasis" nog niet gerealiseerd dat de kilometers straks in de zomer echt gratis worden.

NB: het is een beetje filosoferen, niet echt praktisch........ Maar het heeft dus zin om jaarlijkse ritjes vooral in de zomer te plannen (een soort km-opslag in plaats van kWh-opslag).

Verder kan je dus bitcoins gaan minen (ga ik niet doen). Laadpaal voor de buurt neerzetten?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:49
Stefannn schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:34:
Vanochtend realiseerde ik het me: "dan is EV dus echt gratis, compleet onafhankelijk van het aantal kilometers".
Op zich natuurlijk een waarheid als een koe maar ik had me "met mijn 3000kWh tekort op jaarbasis" nog niet gerealiseerd dat de kilometers straks in de zomer echt gratis worden.

NB: het is een beetje filosoferen, niet echt praktisch........ Maar het heeft dus zin om jaarlijkse ritjes vooral in de zomer te plannen (een soort km-opslag in plaats van kWh-opslag).

Verder kan je dus bitcoins gaan minen (ga ik niet doen). Laadpaal voor de buurt neerzetten?
Rijden in de zomer nachten, en overdag (langzaam) laden ;) 8)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:59
@Stefannn Laadpaal voor de buurt alleen als de zon schijnt / accu voldoende vol. reken 30ct/kwh dan ben je een stuk goedkoper dan de paal in de straat. Waarschijnlijk zal er in Nederland regeltjes land wel weer wat zijn dat het niet mag. Misschien op je eigen oprit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo

Ik denk niet dat jij gratis een EV kunt rijden. Iemand moet daar voor op draaien. <+:)
Ja, ik snap wat je bedoelde... de kWh tjes die je opwekt zijn dan gratis... helaas óók niet waar o<:)

Ja, ik snap wat je bedoelde, dat die kWh tjes straks een drol(letje) waard zijn indien je die gaat weggeven.

Maar is die kWh wel gratis? NEE óók niet (of je moet heúl creatief gaan schuiven met posten/afschrijving)

simpel:
Investering panelen €5.000
jaaropwek: 5.000kWh
stel levensduur 15 jaren

Totaal opwek is dan 5.000*15 jaren = 75.000kWh,
en die koste €5.000, dus dat opgewekte kWh-tje KOSTE je € 0.067 ook wel 6,7ct genoemd O-)

Ga je dat weggeven? of ga je daar je EV "op" laten rijden?
stel EV 1:5 (zomer/winter/laadverliezen)
dan is de kWh prijs (in de zomer met overproductie) 6,7ct voor 5 km dus het luttele bedrag van... 1,3ct/km.

En dát zal waarschijnlijk zijn wat je bedoelde? :9B méér tijd om een terrasje te pakken /financiëren?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:05
Hansieo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:06:
[...]

Ik denk niet dat jij gratis een EV kunt rijden. Iemand moet daar voor op draaien. <+:)
Ja, ik snap wat je bedoelde... de kWh tjes die je opwekt zijn dan gratis... helaas óók niet waar o<:)

Ja, ik snap wat je bedoelde, dat die kWh tjes straks een drol(letje) waard zijn indien je die gaat weggeven.

Maar is die kWh wel gratis? NEE óók niet (of je moet heúl creatief gaan schuiven met posten/afschrijving)

simpel:
stel levensduur 15 jaren

en die koste €5.000, dus dat opgewekte kWh-tje KOSTE je € 0.067 ook wel 6,7ct genoemd O-)

dan is de kWh prijs (in de zomer met overproductie) 6,7ct voor 5 km dus het luttele bedrag van... 1,3ct/km.

En dát zal waarschijnlijk zijn wat je bedoelde? :9B méér tijd om een terrasje te pakken /financiëren?
En dan nog de thuisaccu erbij om on-topic te blijven.... Laden 's avonds als de auto weer bij huis staat....
Goedkoop een 15 kWh accu laten installeren à € 5.000. Met eenzelfde afschijving over 15 jaar wordt de kWh prijs zomaar verdubbeld naar € 0,134 -> 2,6 ct/km maar om het zo goedkoop te houden moet je dagelijkse acceradius met de auto uit jou voorbeeld beperkt blijven tot 75km.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
Helemaal juist, daarom lees ik ook graag mee wat de ervaren mensen hier neerpennen.

Ikzelf denk dat áls ik eenmaal naar het "thuisbatterij" concept ga leunen,
dat het er dan een gaat worden met 4 wielen... formaatje 19"+ en ja, ik heb nog tot 2027 om te kijken/lezen hoe de thuisbatterij verder gaat ontwikkelen en voorál.... wat de overheid/e-boeren voor muren gaan opwerpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:48
[...]simpel:
Sunk costs

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

simpel:
stel levensduur 15 jaren

Dat klopt niet helemaal, cq…. Je sommetje klopt wel maar dat zie ik anders.
Ik beschouw mijn “bestaande installatie” (exact, sunk cost zoals @Aziona opmerkt). Die heb ik dus al betaald, of dat je wel of geen goed idee was.
Vanaf 2027 en aannemende dat ik een batterij heb om het nachtgebruik “uit de dagopbrengst te halen”, dan nog heb ik een overschot van 2500kWh. Bij terugleveren is dat heel weinig waard (al kan ik de batterij natuurlijk tijdens de “hoog-zon uren opladen, dan kan je nog een paar centen in de ochtend en avond krijgen bij teruglevering).
Het maakt niet uit of je de panelen wel of niet hebt terugverdiend, vanaf 2027 “is dat wat het waard is”.
Dus dan kan je inderdaad (vrijwel, op die paar centen na) gratis rijden.

“Niet gratis” in de logica van jouw sommetje (dat snap ik wel) “als je het als totale business case zo wil plannen”.
Maar “wel gratis” in de zin van “marginale kosten”, dus het verschil tussen “wel of niet extra kilometers rijden” als de boel er eenmaal ligt.

Nb, de “brainwave” zat er bij mij een beetje in dat ik tot nog toe niet het gevoel had dat ik thuis gratis aan het laden was omdat ik “over 12 maanden 3000kWh tekort heb”.
Vanaf 2027 wordt dat echter “2500kWh overschot in de zomer, zelfs met optimaal nivellerende batterij”.
En “5500kWh tekort in de winter, waarbij de batterij ervoor zorgt dat ik die tegen het laagste tarief mag afrekenen in plaats van tegen een midden tarief”.

(Nb, mijn installatie heeft zichzelf trouwens al terugverdiend, maar dat is voor het sommetje niet relevant)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:20
Komende maandag komt m’n 32 kwh Sigenergy thuis batterij. Krijg ik net een brief van Liander dat de stroom er twee dagen daarna af gaat voor max 4 uur… hoef ik geen generator te regelen voor m’n vijvers en aquaria en kan ik gewoon door werken, dat terug verdienen gaat harder dan verwacht 😅

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:31
Het is maar net vanuit welke energiecontract hoek je het bekijkt.
Met voldoende grote thuisaccu en dynamisch contract is het niet gratis.
Die PV opwek kan je beter in de thuisaccu stoppen voor later terugleveren en de EV kan je waarschijnlijk beter van het net laden tijdens negatieve kwartieren/uren in de zomer.

De kWh-prijs voor uitgestelde teruglevering rond zonsondergang zal waarschijnlijk meer zijn dan de afname bij negatieve kwartierprijs incl EB en BTW voor de EV

De kosten met fossiele opwek lopen op door ETS/ETS2 met de tijd en EU is voor 20% van de LNG afhankelijk van de USA. Die in hoog tempo de dollar onderuit probeert te krijgen en aan het stunten is met importtarieven en net zomin schuwt om de LNG export te benutten dat andere landen ook hogere importheffingen gaan vragen voor goederen uit China.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 10:22
01001000 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:36:
Komende maandag komt m’n 32 kwh Sigenergy thuis batterij. Krijg ik net een brief van Liander dat de stroom er twee dagen daarna af gaat voor max 4 uur… hoef ik geen generator te regelen voor m’n vijvers en aquaria en kan ik gewoon door werken, dat terug verdienen gaat harder dan verwacht 😅
Dan moet je alles wel binnen twee dagen werkend hebben...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Off-grid kunnen draaien is volgens mij ook een backup netwerk nodig. Je bent er niet met alleen een batterij, maar ik neem aan dat je dat al weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35
Nieuwe Natrium batterij van CATL:
This sodium-ion battery achieves the industry’s highest energy density at 175Wh/kg, enabling hybrid electric vehicles to achieve pure electric ranges exceeding 200 kilometers (124 miles) and pure electric vehicles to reach beyond 500 kilometers (310 miles). The battery supports 5C superfast charging and boasts an impressive cycle life of 10,000 charges.
https://carnewschina.com/...ction-sodium-ion-battery/

Lijkt me ideaal voor een thuisbatterij!

Offtopic; die andere accu’s voor EV’s zijn ook niet onaardig. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Mooi hoor! Mag ik vragen wat het je heeft gekost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
zalkc schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:45:
[...]

Off-grid kunnen draaien is volgens mij ook een backup netwerk nodig. Je bent er niet met alleen een batterij, maar ik neem aan dat je dat al weet.
Yup, setup met de homemax met een 0ms switchover we zullen het zien
Andrehj schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:54:
[...]

Dan moet je alles wel binnen twee dagen werkend hebben...
Zou geen probleem moeten zijn, vrij simpele setup die goed toegankelijk is, maar webhebben een deadline 😅
Sportmind schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:58:
[...]

Mooi hoor! Mag ik vragen wat het je heeft gekost?
Set met backup is 20k: 32kwh (4x8kwh), 12kw omvormer en Homemax TP. Zal er later nog een lader module bijnplaatsen en mogelijk nog een extra batterij al zou dat alleen maar zijn om meer met 25kw te laden dus dat zal van de kosten afhangen. Zonne panelen zitten nu nogbop de smart poort omdat ik m’n solar edge nog gebruik, kan ook direct DC aangesloten worden maar dat heeft nu nog niet heel veel zin (iets efficiency winst maar de extra kosten voor ombouwen zijn het niet waard, zal ik doen als ik m’n omvormer moet vervangen over een paar jaar)

[ Voor 36% gewijzigd door 01001000 op 23-04-2025 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Vindt het best prijzig, een DEYE 12k hybride omvormer heb je voor 1800€, en 6 Dyness 5.12kWh voor 800€ ps. (660€ ex BTW), reken daarbij 1000€ voor installatie en je bent voor 7600€ en heel eind.

Maar ik weet verder niets van wat er nog meer bij zit, dus daar kan ik niet over oordelen, en vindt maar eens een goede installateur die weet hoe hij deze producten moet aansluiten en die garantie kan geven op de installatie. Zeker als je gaat handelen volgens de KOR is een erkende installateur vanuit de verzekering wel gewenst.

Aaangezien het systeem vrij groot is zal pgs37-1 ook wel wat extra werk vragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
lol, ik hoor zo af en toe leuke voorbeelden van sunk-costs.

"ik koop mijn sigaretten in Duitsland want daar zijn ze veel goedkoper"
tot zover klopt het.

Dan vraag ik: maar je komt toch uit Amsterdam??? dat is toch aardig wat benzine?
jawel, maar ik had vorige week al vol getankt.... (sunk-costs??)

ok, maar je banden dan? het is toch een slordige 250/300km??
ja hallo, die zijn pas 2 jaar oud... (sunk-costs?)

en toen stopte ik de discussie... :F

En op deze manieren kan je ook de "thuisbatterij" als sunk-costs gaan beschouwen.
Naar míjn idee niet juist, maar iedereen staat vrij om het op een bepaalde manier te bekijken waar je zélf vrede mee hebt. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 20:06
Ik ben al denk ik zeker een half jaar het een en ander aan het uitzoeken voor een thuisbatterij voor mijn persoonlijke situatie. Inmiddels (zelf) de meterkast voorbereid. Een uitbreiding en ingericht naar 3-fase (met een brug op de 3-fase hoofdschakelaar).
Ik heb 1-fase SolarEdge met optimizers en 24 a 305Wp panelen op het dak, ligging ZW, installatie eind 2019. Ik heb kunnen berekenen de investering al terug verdiend te hebben in 2024. Met einde saldering in de nabije toekomst de overweging voor een thuisbatterij. De twijfel is echter tussen een stekkerbatterij (HomeWizard) of een vaste batterij, bijvoorbeeld Sigenergy Sigenstor of Zonneplan Nexus, omdat ik al bij Zonneplan zit.

Nu heb ik via de HomeWizard app een export gemaakt van de P1 data, deze geupload naar ChatGPT en gevraagd om de verbruiken per dag tussen sunset en sunrise te berekenen. Dus de data laat alleen het verbruik zien tussen zonsondergang en zonsopgang.
Daarna een mooi excel bestand gekregen en een draaitabel van gemaakt, zie resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnyUtNWhijs2Tb-YeLW4DRp2eXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYX5KumWROdxN0uIwx9ZmsDy.png?f=fotoalbum_large

Hiermee kan ik globaal inschatten wat ik nodig zou moeten hebben aan capaciteit voor eigen consumptie.
Ik dacht met 2 HomeWizard batterijen mijn verbruik te kunnen opvangen, echter was dat slecht bedacht...
Ik denk zeker wel een 10 kWh batterij minimaal nodig te hebben, dus waarschijnlijk wordt het een vaste opstelling. Wat denken de ervaren gebruikers?

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:02
Bas Post schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:08:
Ik ben al denk ik zeker een half jaar het een en ander aan het uitzoeken voor een thuisbatterij voor mijn persoonlijke situatie. Inmiddels (zelf) de meterkast voorbereid. Een uitbreiding en ingericht naar 3-fase (met een brug op de 3-fase hoofdschakelaar).
Ik heb 1-fase SolarEdge met optimizers en 24 a 305Wp panelen op het dak, ligging ZW, installatie eind 2019. Ik heb kunnen berekenen de investering al terug verdiend te hebben in 2024. Met einde saldering in de nabije toekomst de overweging voor een thuisbatterij. De twijfel is echter tussen een stekkerbatterij (HomeWizard) of een vaste batterij, bijvoorbeeld Sigenergy Sigenstor of Zonneplan Nexus, omdat ik al bij Zonneplan zit.

Nu heb ik via de HomeWizard app een export gemaakt van de P1 data, deze geupload naar ChatGPT en gevraagd om de verbruiken per dag tussen sunset en sunrise te berekenen. Dus de data laat alleen het verbruik zien tussen zonsondergang en zonsopgang.
Daarna een mooi excel bestand gekregen en een draaitabel van gemaakt, zie resultaat:
[Afbeelding]

Hiermee kan ik globaal inschatten wat ik nodig zou moeten hebben aan capaciteit voor eigen consumptie.
Ik dacht met 2 HomeWizard batterijen mijn verbruik te kunnen opvangen, echter was dat slecht bedacht...
Ik denk zeker wel een 10 kWh batterij minimaal nodig te hebben, dus waarschijnlijk wordt het een vaste opstelling. Wat denken de ervaren gebruikers?
Goed startpunt, maar zou je juist niet je nachtverbruik willen afdekken met de opbrengsten van de zonnepanelen die je in je batterij opslaat? De accu kan namelijk kleiner zijn als je hem (deels) voor je nachtverbruik meteen weer leegtrekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 23-04-2025 09:15 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Hansieo schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:39:
[...]

lol, ik hoor zo af en toe leuke voorbeelden van sunk-costs.

"ik koop mijn sigaretten in Duitsland want daar zijn ze veel goedkoper"
tot zover klopt het.

Dan vraag ik: maar je komt toch uit Amsterdam??? dat is toch aardig wat benzine?
jawel, maar ik had vorige week al vol getankt.... (sunk-costs??)

ok, maar je banden dan? het is toch een slordige 250/300km??
ja hallo, die zijn pas 2 jaar oud... (sunk-costs?)

en toen stopte ik de discussie... :F

En op deze manieren kan je ook de "thuisbatterij" als sunk-costs gaan beschouwen.
Naar míjn idee niet juist, maar iedereen staat vrij om het op een bepaalde manier te bekijken waar je zélf vrede mee hebt. B)
Iedereen mag en kan zichzelf vertellen wat hij wil denk ik :)

Hoe ik het zie, is dat ik mijn vakantiegeld kan uitgeven aan 2 weken vakantie, of aan een thuisbatterij. Keuzes waarbij gelukkig iedereen z'n eigen prioriteiten kan en mag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Bas Post schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:08:

[Afbeelding]

Hoe ben je van plan de batterij te gaan gebruiken? Nom, dynamische tarieven, handel? Dat heeft een significante invloed op deze berekening denk ik.

Wanneer je denkt aan Homewizard, dan ben je in principe afhankelijk van eigen opwek. In dat geval is verbruik maar 1 deel van de berekening.

Ik heb zelf per maand mijn opwek naast mijn verbruik gezet. Het laagste geldt. Wanneer ik 20kWh verbruik op een winterdag maar ik lever maar 0,4kWh terug omdat de rest rechtstreeks de oven, de waterkoker en de warmtepomp in is gegaan, dan is die 0,4kWh waar je mee werkt. En daar verlies je dan ook nog een kwart van door omzetting in de batterij.Tenzij je bijvoorbeeld dynamische tarieven gaat gebruiken om "goedkoop" te laden, iets waar de Homewizard pib, zeker nu nog niet goed geschikt voor is.

Ik denk dat een Homewizard pib juist voor "hands off" nom uit eigen opwek een heel goede keuze kan zijn, ik heb er zelf ook 1 en een 2e in bestelling. Maar ik zie zelf niet goed hoe jouw grafiek daar zinnigs over kan zeggen.

Er vanuit gaande dat je straks wanneer salderen is gestopt wat geld wil terug verdienen met de batterij, dan ga je altijd met de eerste batterij het meeste terugverdienen. Nooit het meeste met bijvoorbeeld de rweede batterij. Je kan ook wat verdienen met de tweede batterij maar het zal altijd minder zijn dan met de eerste.

Veel mensen beginnen, voor gebruik van eigen opwek, met 1 batterij, of het aantal batterijen dat ze nodig hebben om het grootste deel van een zomernacht door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 20:06
Sjamo schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:34:
[...]

Hoe ben je van plan de batterij te gaan gebruiken? Nom, dynamische tarieven, handel? Dat heeft een significante invloed op deze berekening denk ik.

Wanneer je denkt aan Homewizard, dan ben je in principe afhankelijk van eigen opwek. In dat geval is verbruik maar 1 deel van de berekening.

Ik heb zelf per maand mijn opwek naast mijn verbruik gezet. Het laagste geldt. Wanneer ik 20kWh verbruik op een winterdag maar ik lever maar 0,4kWh terug omdat de rest rechtstreeks de oven, de waterkoker en de warmtepomp in is gegaan, dan is die 0,4kWh waar je mee werkt. En daar verlies je dan ook nog een kwart van door omzetting in de batterij.Tenzij je bijvoorbeeld dynamische tarieven gaat gebruiken om "goedkoop" te laden, iets waar de Homewizard pib, zeker nu nog niet goed geschikt voor is.

Ik denk dat een Homewizard pib juist voor "hands off" nom uit eigen opwek een heel goede keuze kan zijn, ik heb er zelf ook 1 en een 2e in bestelling. Maar ik zie zelf niet goed hoe jouw grafiek daar zinnigs over kan zeggen.

Er vanuit gaande dat je straks wanneer salderen is gestopt wat geld wil terug verdienen met de batterij, dan ga je altijd met de eerste batterij het meeste terugverdienen. Nooit het meeste met bijvoorbeeld de rweede batterij. Je kan ook wat verdienen met de tweede batterij maar het zal altijd minder zijn dan met de eerste.

Veel mensen beginnen, voor gebruik van eigen opwek, met 1 batterij, of het aantal batterijen dat ze nodig hebben om het grootste deel van een zomernacht door te komen.
Goed punt inderdaad. Mijn usecase zou voornamelijk zijn om eigen opwek op te slaan en later te gebruiken, NOM draaien.
Het mooiste is om import zo min mogelijk te maken. Ik exporteer gemiddeld 3500 kWh en importeer nog 4400kWh. Direct eigen verbruik zonopwek is gemiddeld 2400 kW.
Daarnaast Dynamisch laden, dat zou de wintermaanden "goedkoper stroom" gebruik realiseren.
Onbalans handel is voor mij niet noodzakelijk.
HomeWizard is wel aan het kijken naar Dynamisch laden, daar heb ik een mail over gehad:
Toekomstige updates van de thuisbatterij
We onderzoeken hoe jouw Plug-In Battery nóg slimmer en efficiënter. Bijvoorbeeld door deze uitgesteld te laten starten op basis van jouw verwachte energieopwekking en -verbruik. Door strategisch te laden en ontladen op de juiste momenten, wordt de Plug-In Battery niet alleen duurzamer en efficiënter, maar helpt hij ook beter mee om het stroomnet in jouw wijk te balanceren. Bovendien kun je met een dynamisch energiecontract meer besparen.

Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid om de batterij slim te laden op momenten dat de zon niet schijnt en de dynamische stroomprijzen sterk variëren. Bijvoorbeeld in de winter: de batterij kan efficiënt volladen tijdens voordelige uren en die energie later duurzaam gebruiken in huis.
Daarom vindt ik de keuze op dit moment nog erg moeilijk. Ik ben enorm gecharmeerd van HomeWizard (2x PiB), maar ook van Sigenstor. Ik heb ook een offerte voor een 16kWh systeem van Sigenergy.
Echter wel een groot verschil in investering tussen de beide keuzes.

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-05 20:43
[...]

En toch verwacht ik dat bij dynamische contracten er straks nog maar weinig sprake is van "goedkope momenten". En/of dat in de periode je de warmtepomp nodig hebt, en er 10 kWh doorheen jaagt, je ergens op de dag op een 'goedkoop moment' de batterij moet hebben volgeladen en gekregen aan een tarief dat dan relatief laag is, maar ws alsnog hoger ligt dan een standaard energiecontract.

Ik sta enorm op de wip om er (wederom) 4000-7000 euro tegen aan te 'kwakken' in de hoop dat het blijft plakken of dat ik het juiste besluit dan heb genomen.
Het is EN de accu's, EN de laadpaal, EN een EMS, EN een overheid die de doelpalen constant verplaatst.

In 2021 vertelde iedeeen mij ook dat het nu echt wel klaar was met bitcoin en het geen zin meer had om in te stappen :+ :+

Anyway,
Ik zie een hoop speculatie, over dat dynamisch gaat afvlakken. Als je daar nu al over geen glazenbollen, succes.

Wat betreft accucellen is het enige dat de afgelopen 6 jaar is veranderd; 290Ah is in dezelfde verpakking nu 320Ah geworden... Nou woei wat een vooruitgang.

Verwacht geen wonderen de komende 10 jaar hoor ;) En zo wel; dan de volgende 10 jaar ook weer, dan kun je elke 10 jaar blijven wachten, net zoals je blijft wachten met een auto kopen, een videokaart en een wasmachine; want over x jaar komt er vast iets beters 8)

Ondertussen moeten er nog hete kolen in je stijkbout?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:41
Bas Post schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:50:
[...]

Goed punt inderdaad. Mijn usecase zou voornamelijk zijn om eigen opwek op te slaan en later te gebruiken, NOM draaien.
Het mooiste is om import zo min mogelijk te maken. Ik exporteer gemiddeld 3500 kWh en importeer nog 4400kWh. Direct eigen verbruik zonopwek is gemiddeld 2400 kW.
Daarnaast Dynamisch laden, dat zou de wintermaanden "goedkoper stroom" gebruik realiseren.
HomeWizard is wel aan het kijken naar Dynamisch laden, daar heb ik een mail over gehad:

[...]

Daarom vindt ik de keuze op dit moment nog erg moeilijk. Ik ben enorm gecharmeerd van HomeWizard (2x PiB), maar ook van Sigenstor. Ik heb ook een offerte voor een 16kWh systeem van Sigenergy.
De vraag is natuurlijk wat wil je. Als je kijkt naar een dynamische contract dan moet je ook kijken naar het laad en ontlaad vermogen van een batterij, die bij een HomeWizard zeer laag is. Kijk eens op de site https://www.zelfenergiepr...ie-opslaan/thuisbatterij/ daar vind je nuttige informatie om een juiste keuze te maken.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
[...]

Op welke argumentatie baseer je die afvlakking?

Ik zie sinds 2023 de omgekeerde trend, in heb misschien een andere insteek, maar als je al voor enkel alleen eigenverbruik gaat, houdt dan ook rekening met degradatie en je over 5 jaar of 3000 cycles ook nog steeds voldoende capaciteit hebt.
End of Life van LPF-chemie cellen ligt ergens tussen 60-80% van start als de interne weerstand met 50% is opgelopen.

De gemiddelde ongewogen maandprijs stijgt alleen maar en de trend is dat nog steeds het aantal negatieve uren toeneemt.

Anders tel eens het aantal dagen dat inmiddels de spread in kale marktprijs op een dag groter is dan de kosten die bovenop de marktprijs komen (opslag + energiebelasting en BTW),
De situatie na 2026 als salderen stopt.
Als later dit jaar het netcode voorstel voor variabele netwerkkosten ingediend wordt kan je een nog betere inschatting maken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:09
Domba schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:38:
[...]

Op welke argumentatie baseer je die afvlakking?

Ik zie sinds 2023 de omgekeerde trend, in heb misschien een andere insteek, maar als je al voor enkel alleen eigenverbruik gaat, houdt dan ook rekening met degradatie en je over 5 jaar of 3000 cycles ook nog steeds voldoende capaciteit hebt.
End of Life van LPF-chemie cellen ligt ergens tussen 60-80% van start als de interne weerstand met 50% is opgelopen.

De gemiddelde ongewogen maandprijs stijgt alleen maar en de trend is dat nog steeds het aantal negatieve uren toeneemt.

Anders tel eens het aantal dagen dat inmiddels de spread in kale marktprijs op een dag groter is dan de kosten die bovenop de marktprijs komen (opslag + energiebelasting en BTW),
De situatie na 2026 als salderen stopt.
Als later dit jaar het netcode voorstel voor variabele netwerkkosten ingediend wordt kan je een nog betere inschatting maken.
Vermoedelijk op basis van artikelen als deze.
Ongeveer 6 GW voor het hoogspanningsnet van Flevoland en en nog eens 100 GW voor de rest van Nederland.

Het verdienmodel van energiebedrijven met nóg meer PV-velden en nóg meer windmolens nadert zijn einde, nu moeten de consumenten op een andere manier uit de markt gedrukt bediend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sportmind
Bas Post schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:50:
[...]

[...]

Ik heb toevallig gister voor mezelf een excel in elkaar gefietst om te kijken wat handig is, mocht ik aan de thuisaccu gaan.

Ik ben er eerst maar even van het scenario uitgegaan dat ik mijn overschot zonnestroom wil opslaan voor nachtverbruik. Uit mijn cijfers (grofweg wek ik 8500 kWh op, lever ik 5500 kWh terug en neem ik 4500 kWh af van het net) blijkt dat als ik een 5 kWh accu neem, ik deze op zonnestroom 131 dagen per jaar niet vol krijg en dat deze accu 257 dagen per jaar niet toereikend is qua capaciteit (door mijn vraag over 24h). Ik kan dan wel 1170 kWh extra zonnestroom voor mijn huis gebruiken. Die 5 kWh per dag draai ik zelf wel weg.

10 kWh

169 dagen niet vol op zonnestroom, 149 dagen te weinig capaciteit, 2150 kWh extra opslag zonnestroom.

15 kWh

190 dagen niet vol op zonnestroom, 116 dagen te weinig capaciteit, 3025 kWh extra opslag zonnestroom

20 kWh

233 dagen niet vol, 81 dagen te weinig capaciteit, 3685 kWh extra opslag zonnestroom

Er zijn uiteraard maanden dat ik teveel zonnestroom heb opgeslagen, dan kan ik het overschot tegen beste marktprijs het net opsturen. Daar verdien je dan ook weer een beetje mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 10:22
Sportmind schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:06:
[...]

Ik heb toevallig gister voor mezelf een excel in elkaar gefietst om te kijken wat handig is, mocht ik aan de thuisaccu gaan.

Ik ben er eerst maar even van het scenario uitgegaan dat ik mijn overschot zonnestroom wil opslaan voor nachtverbruik. Uit mijn cijfers (grofweg wek ik 8500 kWh op, lever ik 5500 kWh terug en neem ik 4500 kWh af van het net) blijkt dat als ik een 5 kWh accu neem, ik deze op zonnestroom 131 dagen per jaar niet vol krijg en dat deze accu 257 dagen per jaar niet toereikend is qua capaciteit (door mijn vraag over 24h). Ik kan dan wel 1170 kWh extra zonnestroom voor mijn huis gebruiken. Die 5 kWh per dag draai ik zelf wel weg.

10 kWh

169 dagen niet vol op zonnestroom, 149 dagen te weinig capaciteit, 2150 kWh extra opslag zonnestroom.

15 kWh

190 dagen niet vol op zonnestroom, 116 dagen te weinig capaciteit, 3025 kWh extra opslag zonnestroom

20 kWh

233 dagen niet vol, 81 dagen te weinig capaciteit, 3685 kWh extra opslag zonnestroom

Er zijn uiteraard maanden dat ik teveel zonnestroom heb opgeslagen, dan kan ik het overschot tegen beste marktprijs het net opsturen. Daar verdien je dan ook weer een beetje mee.
Ik zou in de berekening ook meenemen dat je de accu het liefst tussen 20 en 80% wilt houden (en dus eigenlijk maar 60% van de capaciteit gebruikt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Andrehj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:16:
[...]

Ik zou in de berekening ook meenemen dat je de accu het liefst tussen 20 en 80% wilt houden (en dus eigenlijk maar 60% van de capaciteit gebruikt).
Da's een hele goede! Ga ik doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
Sportmind schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:24:
[...]

Da's een hele goede! Ga ik doen.
En kijk ook naar het effect van je gedrag.
Start je je vaatwasser om bijvoorbeeld 11 uur in de ochtend of om 20 uur in de avond dan heeft dat ook zo effecten.

Mocht je P1-data beschikbaar hebben dan is een simulatie wellicht iets voor je:
https://mijn-thuisbatterij.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Sonero schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:37:
[...]

En kijk ook naar het effect van je gedrag.
Start je je vaatwasser om bijvoorbeeld 11 uur in de ochtend of om 20 uur in de avond dan heeft dat ook zo effecten.

Mijn gedrag is al aangepast in de zin dat ik zoveel mogelijk op zonnestroom draai icm dat de prijs het laagst is (SWW, vaatwasser, wasmachine, auto). Dat geldt voor de zomer.

Voor de donkerdere dagen zal het nu nog zonnestroom zijn waar dat kan, maar ook op prijs per uur.

Ik kan volgens mij via MyEnergi (van de Zappi) mijn exportgegevens exporteren. Ga ik proberen op die link die je stuurde. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Andrehj schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:16:
[...]
De meeste thuisaccu's zijn van het type LFP. Deze wil je juist wel tot 100% laden. Ontladen zou je tot 20% kunnen doen. De Marstek Venus-E (5,12 kWh) die ik heb is begrensd op minimaal 12%, maar bij lage temperaturen zou ik iets hoger aanhouden.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 01001000
zalkc schreef op woensdag 23 april 2025 @ 01:04:
Vindt het best prijzig, een DEYE 12k hybride omvormer heb je voor 1800€, en 6 Dyness 5.12kWh voor 800€ ps. (660€ ex BTW), reken daarbij 1000€ voor installatie en je bent voor 7600€ en heel eind.
Sigenergy is geen goedkope oplossing idd, het is ca 3-4k voor installatie/garantie/winst als ik kijk naar de prijs van de de units en de backup box. Maar geen gecertificeerde partij die het goedkoper doet en zonder certificering… success met de activatie en geen 10 jaar garantie :/

Meer diy oplossing is een stuk goedkoper maar de extra brand veiligheid is wel belangrijk en de optie van een auto lader met v2h/g ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Sonero schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:53:
[...]

Vermoedelijk op basis van artikelen als deze.
Ongeveer 6 GW voor het hoogspanningsnet van Flevoland en en nog eens 100 GW voor de rest van Nederland.

Het verdienmodel van energiebedrijven met nóg meer PV-velden en nóg meer windmolens nadert zijn einde, nu moeten de consumenten op een andere manier uit de markt gedrukt bediend worden.
Tennet beheert, twee spanningsvlakken, het EHS-netvlak dat is het landelijke transportnet en het HS-netvlak voor de regio pockets die een flink aantal middenspanningstation voorziet.
De bottleneck op het moment tot ca 2032 zijn de op en afritten van de koppelstations naar EHS-netvlak (380kV/150kV of 220kV/110kV) en naar middenspanning. (150kV-110kV <>20kv/10kV).
Als Tennet al capaciteit/mankracht heeft om een aftakking (aansluiting) te bouwen, kunnen ze weinig transportruimte bieden als de pocket /regio, minder dan flexibel transportcontract dat ze mogen aanbieden van ACM.
Pas als de uitbreiding van HS-netvlak naar EHS-netvlak gereed is en dat is zonder vertraging rond 2029-2031 in dat FGU-deelgebied, Dat is alleen Flevopolder van Flevoland, overige zoals noord-oostpolder valt in een ander deelgebied, ik geloof zelfs twee, van Tennet met andere data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:35
Sonero schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:37:
[...]

Volgens mij gaat hij niet zo goed om met CSV data van homewizard.
Of ik moet als een speer een accu bestellen en 84k/jaar verdienen! :+ 8)7

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
antonboonstra schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:54:
[...]

De meeste thuisaccu's zijn van het type LFP. Deze wil je juist wel tot 100% laden. Ontladen zou je tot 20% kunnen doen. De Marstek Venus-E (5,12 kWh) die ik heb is begrensd op minimaal 12%, maar bij lage temperaturen zou ik iets hoger aanhouden.
JK bms wil je tot 0% laten gaan. En regelmatig ook 100%. Maar allereerst; 0% SOC is niet bij elke accu dezelfde 0%...

Bij mij is 0% 2.85v per cell. Bij een andere accu kan dat anders zijn, dit is instelbaar. JK bms wil graag resetten op 0% en 100%, dus elke dag komt die daar wel aan :) De shunt kan niet zo goed lagere amperes meten, vandaar dat er anders na verloop van tijd soc drift kan zijn.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
PCJR schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:16:
[...]

JK bms wil je tot 0% laten gaan. En regelmatig ook 100%. Maar allereerst; 0% SOC is niet bij elke accu dezelfde 0%...

Bij mij is 0% 2.85v per cell. Bij een andere accu kan dat anders zijn, dit is instelbaar. JK bms wil graag resetten op 0% en 100%, dus elke dag komt die daar wel aan :) De shunt kan niet zo goed lagere amperes meten, vandaar dat er anders na verloop van tijd soc drift kan zijn.
Die 0% en 100% zijn inderdaad net wat je er zelf van maakt. En zolang je goed weet wat de correcte waarden zijn kun je redelijk veilig van 100 naar 0 en terug. Mijn EVE mb 31 cellen staan nu op 2.8 en 3.55 als grenswaarde. Volgens de documentatie zou 2.5 tot 3.65 de normale grens zijn.

Het beetje speling laat 15% van de accu ongebruikt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Laatst online: 12:22
Puppetmaster schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:12:
[...]

Volgens mij gaat hij niet zo goed om met CSV data van homewizard.
Of ik moet als een speer een accu bestellen en 84k/jaar verdienen! :+ 8)7
Oh ik heb deze zojuist gebruikt met de CSV data van homewizard. Met een 20kWh accu kom ik op een besparing van 437euro per jaar (met huidige contract). Dus is het helaas aan mijn zijde nog lastig recht te rekenen echter vanaf volgend jaar zal dit een stuk beter gaan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
epicfailguy23 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:19:
[...]

Oh ik heb deze zojuist gebruikt met de CSV data van homewizard. Met een 20kWh accu kom ik op een besparing van 437euro per jaar (met huidige contract). Dus is het helaas aan mijn zijde nog lastig recht te rekenen echter vanaf volgend jaar zal dit een stuk beter gaan :o
Ik heb niet alles gelezen,maar reken je aan je accu ook met per dag de meeste winst behalen? Door ook vol te laden op goedkoopste uur en te ontladen op de duurste momenten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwHBmZyH2X_uWYaCHCwyZtzUlhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDkCwSUdSMwS8CBMCCvtvFle.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLtQ8Lcuvw_VSR4OTfAPLT2NEsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLal6pobMxkK2Cd1MEsllzcg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
PCJR schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb niet alles gelezen,maar reken je aan je accu ook met per dag de meeste winst behalen? Door ook vol te laden op goedkoopste uur en te ontladen op de duurste momenten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De simulator van https://mijn-thuisbatterij.nl/ gaat uit van vaste tarieven voor zowel afnemen als injectie.
Versnelde degradatie als gevolg van meerdere malen per dag laden / ontladen wordt ook niet meegenomen in de simulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Sonero schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:02:
[...]

De simulator van https://mijn-thuisbatterij.nl/ gaat uit van vaste tarieven voor zowel afnemen als injectie.
Versnelde degradatie als gevolg van meerdere malen per dag laden / ontladen wordt ook niet meegenomen in de simulatie.
Die degradatie valt mee. 9000 cycles. Mb31 zelfs 10.000.

Zeg elke dag een cycle. 24 jaar, mwaaaaa dan hebben we vast allang weer een andere accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
antonboonstra schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:54:
[...]

1x per week en niet te lang op 100% laten staan ja, maar niet dagelijks tot 100% laden en ze daarna urenlang op 100% laten staan.

1x per week is voldoende voor een goede kalibratie en balanceren en beter voor de levensduur.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Taro schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:00:
[...]

1x per week en niet te lang op 100% laten staan ja, maar niet dagelijks tot 100% laden en ze daarna urenlang op 100% laten staan.

1x per week is voldoende voor een goede kalibratie en balanceren en beter voor de levensduur.
Zoals @PCJR al terecht noemt een percentage hoeft weinig te zeggen. In het BMS is ingesteld welke celspanning bij welke SOC hoort en welke veiligheidsmarges worden aangehouden.

Sinds kort log ik ook de (gemiddelde) celspanning, dus ik heb nog niet veel meetwaarden, maar onderstaand wat ik kan uitlezen. Helaas weet ik niet welke cellen zijn toegepast en welke grenswaarden in de documentatie staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrrP38hK_Krwu8704DNjtH3rP3Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PfOQX6t8JN2xcJ81OBFygfpy.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
antonboonstra schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:09:
[...]

Zoals @PCJR al terecht noemt een percentage hoeft weinig te zeggen. In het BMS is ingesteld welke celspanning bij welke SOC hoort en welke veiligheidsmarges worden aangehouden.

Sinds kort log ik ook de (gemiddelde) celspanning, dus ik heb nog niet veel meetwaarden, maar onderstaand wat ik kan uitlezen. Helaas weet ik niet welke cellen zijn toegepast en welke grenswaarden in de documentatie staan.
[Afbeelding]
Klopt, maar het ging mij om de "deze wil je juist tot 100% laden", dat is uiteraard afhankelijk van de accu, BMS, etc. Veel mensen denken dat je LFP accu's probleemloos vaak en lang tot 100% kunt laden, terwijl de enige achterliggende reden van die 100% is dat je daardoor eens in de X tijd de SoC kalibreert en cellen balanceert.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcvdV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04 03:02
Beste, ik overweeg de EvaPower 6Kwh, heb geen slimme meter met P1. Ik heb wel Homey pro en in de groepenkast de Qubino SmartMeter ZHMHTD. Kan ik met de Qubino toch de EvaPower smart maken? Heb geen dynamisch contract maar vast contract voor stroom. Hoef dus niet te handelen, wel graag kunnen instellen alleen batterij op te laden indien drempel (x waarde) terugleveren wordt bereikt. Indien geen teruglevering aan net, dan stroom uit de accu's. Kan dit? Of weten jullie een ander (betaalbare) methode om een P1 signaal te genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcvdV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb1CxVODX0MqWfPOpCCUPQxRpL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7vq38t7YTJw9zNqBhHr4aQq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:59
@MarcvdV Of gewoon een digitale meter erin laten zetten, binnenkort ben je toch aan de beurt. Geen geld meer uitgeven aan andere oplossingen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcvdV
habbekrats schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:01:
@MarcvdV Of gewoon een digitale meter erin laten zetten, binnenkort ben je toch aan de beurt. Geen geld meer uitgeven aan andere oplossingen.
Ik heb een digitale stroommeter van Liander, maar zonder P1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MarcvdV schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:22:
[...]

Ik heb een digitale stroommeter van Liander, maar zonder P1 poort.
Dan wordt echter zonder dat je in je groepenkast een meter moet laten zetten ( bv een Shelly EM ) geen PIB voor je, want daarvoor wordt of gebruik gemaakt van een P1 meter ( echt plug en play ) of de eerder genoemde meter ( geen plug en play meer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-04 22:41
PCJR schreef op donderdag 24 april 2025 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is dit mooie overzicht? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
chrisjam schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:11:
[...]

Wat is dit mooie overzicht? :*)
GBBoptimizer en Tibber :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4f-05nzwOc2yZ0TeRfZYgbWYdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czgiqrlrLtWciXaTAhvpw4GZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWOWdc9jr0pobHdG-_EZJhx42wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SD4xj9ghQC4i2wv6bktMNxZ.jpg?f=fotoalbum_large

April was weer prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 01001000
De stroom ging er voor anderhalf uur af, maar de lichten hebben niet eens geknipperd en de computer bleef gewoon werken. Test geslaagd! Ook erg leuk om te zien dat ik sinds de installatie nog maar 80 watt per dag van het net gebruik, de rest word afgevangen door zonnepanelen en de batterij.

De efficientie valt me ook enorm mee, ik zag hier getallen van 85-90% maar ik zie maar een verlies van ca 1a2% met de batterij. Ik heb nog niet helemaal genoeg data dus misschien is het een data fout, ik zal het even een maand aankijken en dan m’n efficiency oordeel vellen :) Het help waarschijnlijk wel dat mijn load nooit onder de 500-600 watt komt, ook niet in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:16

de Peer

under peer review

01001000 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:52:
[...]
80 watt per dag van het net gebruik
80 Watt per dag, wat bedoel je? 0,08 kWh?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:16

de Peer

under peer review

01001000 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:52:
[...]

maar ik zie maar een verlies van ca 1a2% met de batterij.
dat zal op een reken- of interpretatiefout berusten.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
80 Wh, maar ik zie dat dat voor de eerste deel dag is, betere data hieronder (gemiddeld 12 Wh per dag volgens Vattenfall)
de Peer schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:58:
[...]

dat zal op een reken- of interpretatiefout berusten.
Thanks, daar ga ik nu ook vanuit, tijd om het even op een rijtje te zetten en ik kan er nu helemaal weinig soep meer van maken. Het verschil tussen zonne opbrengst en grid terug levering zou m'n verbruik plus verlies moeten zijn. Dit lijkt redelijk betrouwbaar

Op dit moment heb ik maar 3 volledige dagen, alles in kWh :
Datum29 April30 April1 Meitotaal
Huis verbruik-Sigen App13.4512.8912.9539.29 alleen uit batterij
Zon opbrengst-Sigen App65.1864.0755.79185.04
Batterij laad13.3714.412.440.17
Batterij ontlaad13.8513.3313.2840.46 << ... riiiiight
Grid verbruik-Sigen App0.130.120.140.39
Grid teruglevering-Sigen App37.238.2830.16105.64
Grid verbruik-slimmemeter.nl0.010.010.010.03, Vattenfall geeft: 0.037 kWh aan
Grid teruglevering-slimmemeter.nl37.3738.4630.72106.55
Zon opbrengst (PV Output)65.57564.35456.026185.955

Data in de app lijkt onbetrouwbaar of misleidend. Ik ben er achter dat het huis verbruik alleen word gerekend wat er uit de batterij word verbruikt maar niet mijn stroom verbruik gedurende de daglicht uren met voldoende zon. Dit word wel gemeten maar niet gerapporteerd (real time kan ik het zien)

Download data heeft ook fouten waar er 7 kWh vanuit het net word aangegeven maar Vattenfall of Slimmemeter.nl geeft kloppend aan dat dat 0 kWh is.

Ik ben niet helemaal onder de indruk van de app zullen we dan maar zeggen. Ze laten de gegevens weg waarmee je kan zien wat de efficientie echt is. vraag me af hoe ik het eea nu wel kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@01001000 Een aparte eigen MID gekeurde kWh-meter voor het huisverbruik en bij voldoen lang, ik doe het per maand.
Dan kan je wat er tussen in gebeurt bepalen, er zijn geen normen voor eigenverbruik/verlies weergave, zo te zien zit het eigenverbruik van de thuisaccu in het huisverbruik.

(PV- Output min teruglevering plus afname = ~ huisverbruik + laden accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:26
01001000 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:48:
80 Wh, maar ik zie dat dat voor de eerste deel dag is, betere data hieronder (gemiddeld 12 Wh per dag volgens Vattenfall)

[...]

Thanks, daar ga ik nu ook vanuit, tijd om het even op een rijtje te zetten en ik kan er nu helemaal weinig soep meer van maken. Het verschil tussen zonne opbrengst en grid terug levering zou m'n verbruik plus verlies moeten zijn. Dit lijkt redelijk betrouwbaar

Op dit moment heb ik maar 3 volledige dagen, alles in kWh :
Datum29 April30 April1 Meitotaal
Huis verbruik-Sigen App13.4512.8912.9539.29 alleen uit batterij
Zon opbrengst-Sigen App65.1864.0755.79185.04
Batterij laad13.3714.412.440.17
Batterij ontlaad13.8513.3313.2840.46 << ... riiiiight
Grid verbruik-Sigen App0.130.120.140.39
Grid teruglevering-Sigen App37.238.2830.16105.64
Grid verbruik-slimmemeter.nl0.010.010.010.03, Vattenfall geeft: 0.037 kWh aan
Grid teruglevering-slimmemeter.nl37.3738.4630.72106.55
Zon opbrengst (PV Output)65.57564.35456.026185.955

Data in de app lijkt onbetrouwbaar of misleidend. Ik ben er achter dat het huis verbruik alleen word gerekend wat er uit de batterij word verbruikt maar niet mijn stroom verbruik gedurende de daglicht uren met voldoende zon. Dit word wel gemeten maar niet gerapporteerd (real time kan ik het zien)

Download data heeft ook fouten waar er 7 kWh vanuit het net word aangegeven maar Vattenfall of Slimmemeter.nl geeft kloppend aan dat dat 0 kWh is.

Ik ben niet helemaal onder de indruk van de app zullen we dan maar zeggen. Ze laten de gegevens weg waarmee je kan zien wat de efficientie echt is. vraag me af hoe ik het eea nu wel kan meten.
Wat bij een batterij lastig is, is precies te bepalen wat er aan het begin en eind van een meetreeks in zit. Je moet dus langer meten, dan worden begin- en eindlading minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
Ruben26 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Bij ons wordt 31 maart ook een 5kWh batterij geplaatst van Renon Power Xcellent. Deze batterij is modulair en ik adviseer dat je bij aanschaf daar ook rekening mee houdt.

Sinds enkele jaren houd ik dagelijks de statistieken bij (kan bijv. met dongle en app van Homewizard) en zodra thuisbatterij is aangesloten ga ik kijken wat voor verschil dat gaat brengen. Met deze batterij kom ik al een heel eind, maar ik verwacht in toekomst (volgend jaar?) er nog eentje aan te schaffen.

Mijn einddoel is maximale opwekking (zonnepanelen op voorkant en achterkant van dak en op carpoort) en maximale opslag. Opslag moet voldoende zijn om in winter op goedkoopste moment in te kopen bij volledige dekking. In de zomer is er dan natuurlijk forse overcapaciteit maar dan gaan panelen uit zodra eigen verbruik volledig is voorzien (icm opslag).
@Ruben26 ik ben benieuwd hoe dit systeem je bevalt? En hoe het gehele proces is bevallen? De prijzen zijn zeer competitief maar er zijn ook wat dingen die me zorgen baren zoals dat bolk energy tot nu toe nog steeds de enige importeur is en eigenlijk niet meer doet dan importeren en door derden laat installeren. En dit vanuit een rijtjeshuis. Hoeft niet zo te zijn maar dit voelt als een rode vlag.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste