Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De ACM verwacht in 2025 de ontwerp-methodebesluiten vast te stellen, en zal dan ook meer in detail kunnen vertellen hoe de nieuwe reguleringsmethode er uit gaat zien. In 2026 stelt de ACM dan de definitieve methodebesluiten vast, zodat de ACM de tarieven vanaf 2027 kan vaststellen volgens deze nieuwe methode.Impossibl3 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:27:
Tennet heeft alleen dit aangegeven voor nu:
https://www.tennet.eu/nl/...nsporttarieven-vanaf-2027
https://tennet-drupal.s3....njaars-tariefprognose.pdf
Of de samenvatting:
https://www.solar365.nl/n...-vanaf-2027-66a7acae.html
Het is dus nog een grote vraag wat het nettarief gaat doen.
Dus het is nog afwachten
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
En als je de aggregaat ook gaat gebruiken als warmtebron?Andrehj schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:10:
@Franciesco Ik heb daar ook wel eens aan gerekend, maar het idee al snel weer verworpen:Voordelen zijn er eigenlijk niet. Kortom, en eigen aggregaat is een erg slecht idee.
- Een aansluiting op het elektriciteitsnet is door de belastingteruggave bijna gratis, en daarmee dus oneindig veel goedkoper dan zo'n aggregaat.
- Een groot deel van de dag (de nacht) verbruiken we hooguit 200W. Dan draait zo'n aggregaat verre van optimaal. Rendement is dan ook om te huilen.
- Aggregaat gaat slecht samen met PV, of de samenwerking is in ieder geval moeilijk af te stemmen.
- Uit de 3x25A elektriciteitsaansluiting kan ik 17 kW trekken. Je hebt al een heel dik aggregaat nodig om dat te kunnen (en die draait dan 99% van de tijd erg inefficiënt).
- De elektriciteitsaansluiting ligt er al, een aggregaat moet je nog kopen.
- Een aggregaat geeft herrie.
- De stroom uit het net is met ca 25 ct/kWh veel goedkoper dan de 45 ct/kWh van het aggregaat, en dat is nog exclusief afschrijving en onderhoud.
- Een aggregaat geeft stank.
- Een aggregaat moet je onderhouden.
- Een aggregaat moet je steeds met diesel bijvullen.
- Een aggregaat gaat nooit de betrouwbaarheid van je netaansluiting halen.
Stel je neemt een watergekoelde aggregaat en die sluit je aan op je cv
Dan benut je de warmte ook nog eens, dan gaat het rendement heel snel omhoog
Met een accu kan je ervoor zorgen dat je aggregaat altijd op zijn efficiëntste toerental kan draaien
En beperk je de stank en lawaai overlast tot een beperkt aantal uren
Allemaal waar.Andrehj schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:10:
@Franciesco Ik heb daar ook wel eens aan gerekend, maar het idee al snel weer verworpen:Voordelen zijn er eigenlijk niet. Kortom, en eigen aggregaat is een erg slecht idee.
- Een aansluiting op het elektriciteitsnet is door de belastingteruggave bijna gratis, en daarmee dus oneindig veel goedkoper dan zo'n aggregaat.
- Een groot deel van de dag (de nacht) verbruiken we hooguit 200W. Dan draait zo'n aggregaat verre van optimaal. Rendement is dan ook om te huilen.
- Aggregaat gaat slecht samen met PV, of de samenwerking is in ieder geval moeilijk af te stemmen.
- Uit de 3x25A elektriciteitsaansluiting kan ik 17 kW trekken. Je hebt al een heel dik aggregaat nodig om dat te kunnen (en die draait dan 99% van de tijd erg inefficiënt).
- De elektriciteitsaansluiting ligt er al, een aggregaat moet je nog kopen.
- Een aggregaat geeft herrie.
- De stroom uit het net is met ca 25 ct/kWh veel goedkoper dan de 45 ct/kWh van het aggregaat, en dat is nog exclusief afschrijving en onderhoud.
- Een aggregaat geeft stank.
- Een aggregaat moet je onderhouden.
- Een aggregaat moet je steeds met diesel bijvullen.
- Een aggregaat gaat nooit de betrouwbaarheid van je netaansluiting halen.
Al hoeft b.v. een nachtverbruik van b.v. 200W geen issue te zijn met een aggregaat mits je ook een thuisbatterij hebt. Waar ik vanuit ga, anders is het wat mij betreft sowieso geen goed idee om off grid te willen gaan. Die batterij vul je dan op hoger vermogen via het aggregaat waardoor hij op een optimaal rendement draait. En uiteraard alleen als de batterij leeg dreigt te raken en er onvoldoende PV opwek op korte termijn verwacht wordt.
Het ging ook over de toekomst en om dan het laatste stukje tekort aan opwek op te vangen.
Dus als de netkosten (op jaarbasis) erg hoog worden in relatie tot de korte tijd van het jaar dat je nog potentieel een "beetje" energie tekort komt en het stroomnet nodig hebt. Bijvoorbeeld vooral in december en januari en misschien nog iets in november en februari.
Dat is nu nog hypothetisch vanwege de vermindering energiebelasting (€635,19 in 2025), saldering en netto positieve terugleververgoeding maar kan natuurlijk anders worden. Wellicht dat voor sommige situaties zo'n aggregaat dan wel interessant wordt. Al heeft iets fossiels zoals gezegd niet mijn voorkeur.
Je hebt niet meegekregen dat de differentiatie zit in (voor 3 fase aansluiting): 3x25 A, 3x35 A, 3x50A, 3x65A?waarbij iedere stap een forse hoeveelheid geld per jaar meer kost? Wij betalen 2400 euro (3x50 A) meer dan voor de 3x25A gevraagd wordt.Domba schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:22:
[...]
Nederland is enigste land in EU die nog geen differentiatie heeft voor kleinverbruikers,
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Correcter is om te stellen dat er geen differentiatie is voor huishoudens. Bijna elk huishouden kan uit met een 3x 25A. Ze betalen allemaal evenveel nettarieven, of je nu een flat hebt met stadsverwarming of een vrijstaande woning met een dak vol zonnepanelen, een warmtepomp en twee EV's op de oprit.daemonix schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:10:
[...]
Je hebt niet meegekregen dat de differentiatie zit in (voor 3 fase aansluiting): 3x25 A, 3x35 A, 3x50A, 3x65A?waarbij iedere stap een forse hoeveelheid geld per jaar meer kost? Wij betalen 2400 euro (3x50 A) meer dan voor de 3x25A gevraagd wordt.
KV-aansluitingen groter dan 3x 25A worden primair gebruikt door bedrijven en utiliteitsgebouwen.
Grootte van je accu:Droplollie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:46:
Hebben hier al eens mensen gebruik gemaakt van de betaalde rapportages van accuberekening.nl ?
Ik overweeg zelf de aanschaf van een thuisbatterij, maar wil niet dagen bezig zijn om de juiste capaciteit te berekenen. Mensen hier die ervaring hebben met deze rapportages en er iets over kunnen delen?
In de zomer wil je de helft van je dagelijkse PV opwek in je accu om later tegen een betere prijs te verkopen.
In de winter wil je de helft van je dagelijkse verbruik met lage tarieven laden om de dure uren te overbruggen
Grootte van je omvormer:
Je wil de accu met max 0,2 of 0,25 C laden/ontladen, dus in 5 of 4 uur tijd. Dat is ook meestal het tijdvak van dure of goedkope stroom.
Mijn situatie even als voorbeeld:
Mooie zomerdag levert 30 kWh op, dus accu 15 kWh
Winterdag met vorst is 30 kWh, dus accu 15 kWh
15 kWh x 0,2 = 3 kW omvormer, wordt Victron MP2-5000 want die is bij 3 kW het meest efficiënt.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Ik weet van de verschillende capaciteitstarieven, maar ook dat ~95% van de bemeten kleinverbruiker aansluitingen dezelfde captar hebben als voor 3x25A.daemonix schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:10:
[...]
Je hebt niet meegekregen dat de differentiatie zit in (voor 3 fase aansluiting): 3x25 A, 3x35 A, 3x50A, 3x65A?waarbij iedere stap een forse hoeveelheid geld per jaar meer kost? Wij betalen 2400 euro (3x50 A) meer dan voor de 3x25A gevraagd wordt.
3x50A is minder dan 1% van alle bemeten kleinverbruiker aansluitingen, iets meer landelijk dan stedelijk.
Je zal er een goede reden voor hebben, want de net-transportkosten zijn per kW 3x zo hoog als voor 3x25A per kW met de huidige methodebesluit verdeelsleutel.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja heb er gebruik van gemaakt. Gewoon als installateur en adviseur benieuwd wat ik zou krijgen.Droplollie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:46:
Hebben hier al eens mensen gebruik gemaakt van de betaalde rapportages van accuberekening.nl ?
Ik overweeg zelf de aanschaf van een thuisbatterij, maar wil niet dagen bezig zijn om de juiste capaciteit te berekenen. Mensen hier die ervaring hebben met deze rapportages en er iets over kunnen delen?
Moet zeggen dat ik de website momenteel te veel vind aansturen op een account aanmaken en geld betalen voor iets wat je ook met een paar vuistregels kan inschatten….
Wat je krijgt is heel veel data en tekst en de uitkomst kun je met wat andere aannames in je calculatie geheel anders doen uit laten komen.
Mijn advies; koop iets wat modulair is en van een vertrouwd merk. En bij een installateur die je kan en wil blijven ondersteunen de komende 10 jaar.
Richt je niet op handelen maar op slim inkopen voor eigen gebruik en icm pv uiteraard voor zelfconsumptie
Als je iets kleiner koopt dan uit onderstaand uitkomst komt is ook geen groot probleem. Je gebruikt dan maximaal je accu in ieder geval. En vaak kun je prima dan extra momenten benutten om naast pv consumptie bijvoorbeeld in de nacht al weer iets bij te laden. Voor de dure ovhtend uren. Dit doet uiteraard de EMS zelf van bijvoorbeeld je Growatt lader/omvormer en hoef jij je niet deuk over te maken. Te groot doe je enkel voor mijn omzet en zal je investering minder laten renderen al moeten we dit ook niet te zwaar nemen. Niks doen is ook zonde namelijk.
Om het uit te rekenen maak ik gebruik van een aantal gegevens:
Winter;
Doel:
Twee vaste goedkope momenten van per 24u om in te kopen voor eigen consumptie.
Bereken je benodigde accu door je consumptie incl evt warmtepomp over 24u te delen door twee. De uitkomst /0,8 ivm bruikbare energie.
Voorbeeld 12kWh verbruik op een winterdag is gewenste accu 7,5 kWh
Zomer;
Doel;
Zelf consumptie van je eigen zonnestroom. Voor de uren met onvoldoende eigen opwek.
Bereken je benodigde accu door je consumptie op te zoeken en ga voor een gemiddelde van consumptie tussen 17:00 tot en met 10:00. De uitkomst /0,8 ivm bruikbare energie.
Voorbeeld verbruik gem 350W kom je op verbruik van 5,59kWh /0.8 is gewenst accu van 7.5 kWh.
Let op:
1 dat je van de genoemde accu capaciteit bij aanbieders je 80% bruikbare energie uit kan halen.
2 neem een elektrische auto niet mee in je accu grootte berekeningen. Deze moet je vooral laden in de goedkope uren en op pv opwek. Dus in de winter in de nacht en in de zomer een eventuele combi van nacht en pv opwek (tijdens de vrije dagen).
Nb
Ik overweeg zelf een eenvoudige calculator te maken zonder marketing wall. Mocht ik wat hebben staan zal ik het hier delen om waardevolle input te kunnen ontvangen.
Toevallig vrijwel zelfde uitkomst in zomer en winter.
Ik zou bij een woning met een warmtepomp niet te veel alles willen opvangen want je kunt ook slim sturen naar de goedkopere uren al heb je wel vaak je draai uren nodig voor goede cop en warmteverlies te compenseren. Aangezien je dan over 30-40% van het jaar hebt zou ik niet je gehele investering hierop baseren en de uitkomst van zomer en winter kun je dus een weging op toepassen; winter uitkomst 30% zomer uitkomst 70%
Tips?
Schiet gerust op mijn inzichten.
[ Voor 57% gewijzigd door ErikVers op 17-04-2025 17:34 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Die zou ik aanpassen naar 'het moment dat PV opwek niet toereikend is voor standaard verbruik'. Wie panelen op oost heeft liggen kan om 07:00 al 1kW opwekken, wie panelen op west heeft liggen begint later maar red die 1kW misschien wel tot 20:30.ErikVers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:27:
Zomer;
Doel;
Zelf consumptie pv opwek tijdens zons onder tot zonopgang.
Bereken je benodigde accu door je consumptie te berekenen van 17:00 tot en met 10:00. De uitkomst /0,8 ivm bruikbare energie.
Voorbeeld verbruik gem 350W kom je op verbruik van 5,59kWh /0.8 is gewenst accu van 7.5 kWh.
Thanks.jadjong schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:03:
[...]
Die zou ik aanpassen naar 'het moment dat PV opwek niet toereikend is voor standaard verbruik'. Wie panelen op oost heeft liggen kan om 07:00 al 1kW opwekken, wie panelen op west heeft liggen begint later maar red die 1kW misschien wel tot 20:30.
Ik probeer het simpel te houden want zie veel mensen anders tijdens de stappen afhaken.
Wel een idee om expert modus te maken waarbij men dan met dit soort zaken kan verfijnen.
Ik heb hem voor nu hiernaartoe ge edit;
Zomer;
Doel;
Zelf consumptie van je eigen zonnestroom. Voor de uren met onvoldoende eigen opwek.
Bereken je benodigde accu door je consumptie op te zoeken en ga voor een gemiddelde van consumptie tussen 17:00 tot en met 10:00.
[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 17-04-2025 08:49 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Als je begeeft op dynamisch contract, kan je ook kijken naar opwek van 10-17 uur aan PV opwek die wilt opslaan, je kan altijd nog in avond of ochtend piek terugleveren,
Voorlopig hebben we nog wel paar honderd uur negatieve prijzen.
Een totaal andere benadering heb je bij eilandbedrijf (uitgestelde teruglevering) en dynamisch contract dan is piekvermogen van belang en daarmee ligt min of meer de minimale opslagcapaciteit vast met huidige LPF cel-chemie die is 4x of 5x het nominaal vermogen voor continue gebruik.
Continue gebruik heb je bij opslag van alle PV opwek en teruglevering, bij veel andere inzet toepassingen is die vaak maar kortstonding en lukt dat nog goed met opslagcapaciteit van 2x het vermogen
De verwachting is dat voorstel voor netwerkkosten nieuwe methode besluit na de zomer (Q3) ingedient wordt bij ACM voor de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027, als die in grote mate afhankelijk wordt van netbelasting, dan is elektrisch koken iets om meerekening te houden ook wordt nog op gas gekookt.
Die activiteit is bij meeste in de periode van hoogste nettarief dan.
Bij de wijk voor wijk aanpak voor verzwaring wordt een overeenkomst met de gemeente gesloten en de warmtevraag vastgelegd of tenminste de intentie op termijn een warmtenet of all-electric, bij beide is dat electrisch koken.
Dat is een lastige omdat je moet inschatten hoeveel kWh/dag en of er rekening mee moet houden voor het vermogen om een groot deel uit accu te voorzien, waardoor minimale opslagcapaciteit groeit.
Verder heb ik het script voor de batterij simulatie aangepast zodat die makkelijk kan draaien in bijvoorbeeld Visual Studio op een reguliere PC en er zijn wat zaken die dubbel waren er uit gehaald. Ik heb ook de beperkingen van de omvormer toegevoegd en je krijgt nu per maand een tabel hoeveel kWh je omvormer niet heeft kunnen verwerken ondanks de vraag. Daarnaast heb ik uitgedokterd hoe ik de laad/ontlaad efficiëntie kan mee nemen in de simulatie. Deze heb ik alleen nog niet geprogrammeerd maar hoop ik een deze dagen er in te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door Impossibl3 op 17-04-2025 10:58 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Domba had het in de eerste plaats over verhoudingen tussen oplagcapaciteit (kWh) en (piek)vermogen van de omvormer(s) (kW) en de C-ratio die daarmee samengaat.Impossibl3 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:44:
@Domba als ik kijk naar mijn 3 fase kookplaat dan is het heel sporadisch dat ik boven de 1 kWh uit kom aan verbruik om avond eten te maken. Zo veel energie vraagt dat dus ook niet.
Dat is een totaal andere (en betere) benadering dan louter en alleen kijken naar de hoeveel kWh opslag in een batterij.
Het heeft weinig zin om voldoende kWh opslag voorradig te hebben wanneer het gevraagde vermogen niet continu kan geleverd worden noch wanneer daardoor een ongunstige C-ratio zou ontstaan.
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Als het gelijkmatig over de uren verdeelt is heb je niet zoveel vermogen nodig, maar bij meeste, is het zo dat koken boven op overige verbruik komt en je tenminste een deel wilt afvangen met uit de accu.Impossibl3 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:44:
@Domba als ik kijk naar mijn 3 fase kookplaat dan is het heel sporadisch dat ik boven de 1 kWh uit kom aan verbruik om avond eten te maken. Zo veel energie vraagt dat dus ook niet.
Over algemeen dient met meer accu vermogen ook de opslagcapaciteit toe te nemen, om te verdelen over meerdere celpakketten, om de warmte ontwikkeling die kwadratisch gaat met de stroom vanwege interne weerstand in de cel/pakket niet te veel te laten oplopen.
De netverzwaring kampt met vertragingen, bij de netwerkkosten verschuiving van vast naar verbruik en tijd, dat kan wel op jaarbasis netwerkkosten voor 2/3 van huishoudens gunstiger/lager worden, maar wil niet zeggen dat nettarief + levertarief goedkoop is tussen 17-21 uur, die wordt alleen maar hoger door de vertragingen omdat enige jaren meer moet overbrugt worden
De kWh prijs kan vlot oplopen tot 50-70ct/kWh, die je (deels) kunt ontwijken op die uren uit accu te voorzien mits die het vermogen heeft.
Bij mij is het net wie de knoppen bedient en of je boosterfunctie gebruikt, ik kom niet boven 4kW als piek bij kook activiteit rond 2300W op andere momenten, mijn partner doet het wat sneller, alle plekken bezet, magnetron voor ontdooien, nog waterkoker erbij om de al 50-60graden uit de kraan verder op te warmen, voor nog iets sneller.
*) De link betreft 380kV lijn van Dodewaard naar Zuid Limburg, 380kV/150kV is al verzwaard zeer recent en met de 150kV opgesplitst in Noordelijk deel bij Boxmeer, maar dient verder verzwaard te worden (grondverwerving, levertijd benodigde trafo etc) en zuidelijke deel waar beschemd diersoort leeft op beoogde plek van uitbreiding. waardoor 3 pockets ontstaan die via 380kV lijn verbonden zijn..
Omdat de gascentrale in midden pocket gaat afschalen.
De netwerkbeheerder zal zuinig zijn als die mogelijkheid krijgt om met tijd en verbuik afhankelijke netwerkkosten,als eerste daarmee te sturen ipv de kosten over te nemen om de gascentrale op volle capaciteit te behouden, waardoor tenminste 2 jaar langer op slot zit en die verplichting/toezeggingen zijn aangegaan (ook gemeentes) voor RES (regionale-energiestrategie) nu klem zitten.
Het is zeker niet de enigste regio, Utrecht,deel Gelderland en Flevopolder is het nog krapper, met een sleutelrol voor een nieuw station om die in Unecso erfgoed (Utrecht-noord) te willen bouwen en een nieuwe locatie gezocht moest worden, wat tijd kost. Die zitten op randje van instellen van wachtrij voor kleinverbruikers.
Edit: Het 380kV station ervoor van de meest zuidelijk met vertraging, was het plan dat die een diepe aanlanding van 2of 3x2GW wind op zee zou krijgen, maar die verbinding is uit Rhine-corridor traject gegooit door de mininster voor een waterstofleiding en daarvoor moet een nieuwe route gezocht worden. Vanwege re-dispatch al gaan de netwerkkosten met paar honderd miljoen omhoog die omgeslagen moeten worden.
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 17-04-2025 12:43 ]
En als de massa overgaat op het verplaatsen van gebruik naar de nachturen (dmv thuisaccu's, EV laden, wasmachine e.d.), dan gaat gegarandeerd de prijs in de nacht ook omhoog en blijft er geen goedkoop moment over. Dan is een thuisaccu alleen nog leuk om je eigen PV-opbrengst over de dag uit te smeren en heb je er alleen in de lente en herfst echt wat aan (winter te weinig zon, zomer te weinig verbruik). Of ben ik dan te pessimistisch?Domba schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:08:
@ErikVersEr zijn twee grotere veranderingen opkomst einde salderen (die is al in te schatten) en een andere netwerkkosten verdeling met verschuiving naar gebruik en tijd (in de winter heb je dan waarschijnlijk 1 goedkoop moment)
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Hangt van je eigen verbruikersprofiel af, hoe je omgaat met je benodigde energie en eventuele opslag.
De nachturen zijn hier al lang niet meer de goedkoopste ogenblikken om stroom van het net af te nemen.
Dat zijn de daguren tussen 10:00 en 14:00 uur.
Wanneer je door een uitgekiende implementatie van PV en thuisaccu in verhouding tot je eigen verbruikersprofiel er voor kan zorgen dat je productie is afgestemd op je winterverbruik komt het nog maar zelden voor dat je in de winter stroom van het net nodig hebt.
Uiteraard heb je tussen maart en september dan te veel overproductie voor alleen het verbruik in de woning. Maar dat kan dan weer opgevangen worden door deze over te hevelen naar de accu van de BEV.
Die laatste kan in de winter eventueel dan ook als een back up voor de thuisaccu en PV zorgen.
Wie bijna onafhankelijk is van het net en hoofdzakelijk zorgt in het voorzien van de eigen energiebehoeften heeft er geen boodschap meer aan hoe overheden, netbeheerders, energieleveranciers en andere consumenten reageren op of via dat net.
Dan blijft alleen een positief verhaal over dat niet meer beïnvloed wordt door het (negatieve) gedrag van anderen.
Je creëert dan immers je eigen speelveld met eigen voorwaarden en opereert niet meer in een gedeeld speelveld afhankelijk van de andere spelers.
[ Voor 75% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 13:08 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
In de (vroege) lente en (late) herfst kun je inderdaad met je thuisaccu het overschot van PV over de dag uitsmeren. Met een beetje geluk red je het er precies mee.
In de winter is de PV-opbrengst in kWh te weinig om de hele dag te overbruggen.
In de late lente, vroege herfst en zomer is de PV-opbrengst dermate hoog, dat het zowel mijn verbruik afdekt alsook accu zou kunnen vullen. Onderaan de streep lever je nog steeds terug.
Bij meerdere zonnige zomerdagen, zal de accu alleen de nacht hoeven overbruggen en staat dan al gauw weer volledig gevuld (tenzij je een auto te laden hebt).
Is deze ook te draaien op een imac of moet ik iets anders installeren?Impossibl3 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:44:
Verder heb ik het script voor de batterij simulatie aangepast zodat die makkelijk kan draaien in bijvoorbeeld Visual Studio op een reguliere PC en er zijn wat zaken die dubbel waren er uit gehaald. Ik heb ook de beperkingen van de omvormer toegevoegd en je krijgt nu per maand een tabel hoeveel kWh je omvormer niet heeft kunnen verwerken ondanks de vraag. Daarnaast heb ik uitgedokterd hoe ik de laad/ontlaad efficiëntie kan mee nemen in de simulatie. Deze heb ik alleen nog niet geprogrammeerd maar hoop ik een deze dagen er in te zetten.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
over 1 uur genomen zit je denk ik dan wel goed, maar de bepaalde factor is hier niet zo zeer de energieverbruik ( in kWh) maar het opgenomen vermogen ( in W) van de inductie kookplaat en die zal heel vaak beduidend meer dan de 800W bedragen die een normale PIB kan gaan leveren.Impossibl3 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:44:
Daarmee zal hij dus m’n bij koken je dus wel wat stroom uit het net moeten verbruiken. Op zich niet erg, maar daarmee zul je dus niet helemaal op NOM uit komen, wil je dat wel kun je de batterijen achter hun eigen groep plaatsen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Gelukkig kan mijn (hybride) omvormer dit gevraagde vermogen prima aan waardoor de benodigde energie allemaal uit de batterij komt indien hij voldoende geladen is.
Ja het is een Jupyter Notebook met Python. Dus dat moet overal op kunnen draaien. Mogelijk moet je wel wat modules of libraries nog installeren.clodders schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:10:
[...]
Is deze ook te draaien op een imac of moet ik iets anders installeren?
Vandaag komt er nog eentje met efficiëntie berekening op de pagina te staan. Volgens mij klopt die.
Oke goed punt. Ik kijk voor mijzelf dan ook naar een omvormer die 5400W kan leveren en op zijn eigen groep zit. Dan heb je er niet zo vaak last vanMacD007 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:17:
[...]
over 1 uur genomen zit je denk ik dan wel goed, maar de bepaalde factor is hier niet zo zeer de energieverbruik ( in kWh) maar het opgenomen vermogen ( in W) van de inductie kookplaat en die zal heel vaak beduidend meer dan de 800W bedragen die een normale PIB kan gaan leveren.
Daarmee zal hij dus m’n bij koken je dus wel wat stroom uit het net moeten verbruiken. Op zich niet erg, maar daarmee zul je dus niet helemaal op NOM uit komen, wil je dat wel kun je de batterijen achter hun eigen groep plaatsen.
[...]
Met deze regering is de glazenbol van extra matglas, die schuiven zaken graag door en komen dan met een verrrassing.
De kale marktprijs is meer internationaal, de netten hangen in EU aan elkaar.
Het is de vraag hoe krap de technisch transportcapaciteit wordt en hoeveel vertragingen er nog optreden, de bottleneck zijn de koppelstations hoogspanning naar middenspanningsvlak
Hoeveel ruimte de energieleverancier dan krijgen van deze regering om "mee te helpen" die hebben op moment min of meer de enigste prijsprikkel voor verschuiven van piekbelasting.
De netwerkbeheerder krijgt die pas als een deel van vaste netwerkkosten naar verbruik in de kWh prijs verschuiven en dat kan 2028 ingevoerd zijn.
Daarmee heeft die in principe ook de mogelijkheid om per HV-onderstation een extra opslag of beloning voor andere momenten er in te verwerken als technische limiet eerder verwacht wordt of al eens overschreden is voor verzwaring gereed is. Het net zit niet op alle momenten van de dag vol.
Yep.. te pessimistisch…gaafst schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:44:
[...]
En als de massa overgaat op …….. Of ben ik dan te pessimistisch?
1/ het is wel een beetje een illusie om te denken dat wat je nu verzint over 5 jaar geen aanpassing behoeft.
2/ “massa” past zich wel aan, maar dat duurt echt heel lang. Mensen die hier op tweakers zitten lopen echt jaren voor en blijven dat doen.
Zo was het de afgelopen 10 a 20 jaar en zo zal het denk ik wel blijven.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Die mogelijkheid tot uitbreiden noemde ik al als voorwaarde met de eis dat modulair moet zijn. Of praten we langs elkaar heen?Domba schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:08:
@ErikVers Een andere randvoorwaarde die ik zou toevoegen, dat er zicht is op mogelijkheid dat de opslagcapaciteit de eerste 3-5 jaar nog uitgebreidt kan worden. Er zijn twee grotere veranderingen opkomst einde salderen (die is al in te schatten) en een andere netwerkkosten verdeling met verschuiving naar gebruik en tijd (in de winter heb je dan waarschijnlijk 1 goedkoop moment)
Als je begeeft op dynamisch contract, kan je ook kijken naar opwek van 10-17 uur aan PV opwek die wilt opslaan, je kan altijd nog in avond of ochtend piek terugleveren,
Voorlopig hebben we nog wel paar honderd uur negatieve prijzen.
Een totaal andere benadering heb je bij eilandbedrijf (uitgestelde teruglevering) en dynamisch contract dan is piekvermogen van belang en daarmee ligt min of meer de minimale opslagcapaciteit vast met huidige LPF cel-chemie die is 4x of 5x het nominaal vermogen voor continue gebruik.
Continue gebruik heb je bij opslag van alle PV opwek en teruglevering, bij veel andere inzet toepassingen is die vaak maar kortstonding en lukt dat nog goed met opslagcapaciteit van 2x het vermogen
De verwachting is dat voorstel voor netwerkkosten nieuwe methode besluit na de zomer (Q3) ingedient wordt bij ACM voor de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027, als die in grote mate afhankelijk wordt van netbelasting, dan is elektrisch koken iets om meerekening te houden ook wordt nog op gas gekookt.
Die activiteit is bij meeste in de periode van hoogste nettarief dan.
Bij de wijk voor wijk aanpak voor verzwaring wordt een overeenkomst met de gemeente gesloten en de warmtevraag vastgelegd of tenminste de intentie op termijn een warmtenet of all-electric, bij beide is dat electrisch koken.
Dat is een lastige omdat je moet inschatten hoeveel kWh/dag en of er rekening mee moet houden voor het vermogen om een groot deel uit accu te voorzien, waardoor minimale opslagcapaciteit groeit.
Ps
Wat betreft variabele nettarieven; daar reken ik al deels mee en ga vanuit dat rond 2030 in werking treedt. Dit zal in de praktijk ervoor zorgen dat iedereen in soort van huidige dynamische tariefstelling komt. Voor vast is dit een nieuwe wereld voor dynamisch zal het eindresulataat naar verwachting bijna gelijk zijn aan huidige tarief stelling omdat de financiele prikkel voor iedereen gaat gelden om de “dure uren” (van netto inkoop tarief) het net minder te gaan belasten.
Wat betreft einde salderen daar reken ik al mee. Vandaar dat ik ook vooral inzet op slim inkopen en zelf consumptie en minder op handel.
[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 17-04-2025 15:24 ]
Ik denk dat je een heel deel in de goede richting denkt. De variabele net tarieven zullen wel een nieuwe prikkel zijn die uitwisselbaar is naar verwachting met huidige verschil in de uur tarieven.gaafst schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:44:
[...]
En als de massa overgaat op het verplaatsen van gebruik naar de nachturen (dmv thuisaccu's, EV laden, wasmachine e.d.), dan gaat gegarandeerd de prijs in de nacht ook omhoog en blijft er geen goedkoop moment over. Dan is een thuisaccu alleen nog leuk om je eigen PV-opbrengst over de dag uit te smeren en heb je er alleen in de lente en herfst echt wat aan (winter te weinig zon, zomer te weinig verbruik). Of ben ik dan te pessimistisch?
In combinatie met vasthouden van je eigen pv opwek (natuurlijk zonder saldering) zijn dat de belangrijkste parameters voor mij op de midden lange termijn.
De dynamische tarieven zullen waarschijnlijk worden afgevlakt door de thuis batterijen. De onbelans zal naar ik vermoed worden afgevlakt door de handelaren (groot zakelijke projecten die los komen momenteel) en minder interessant zijn voor de particulier door de komst van belasting op je onbelans handel.
[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 17-04-2025 15:35 ]
Als je ziet hoe snel het ging met een paar thuisbatterijen en de onbalansmarkt, zal het met dynamische tarieven ook wel snel afvlakken als er meer batterijen komen en het nachtverbruik stijgt. En door de (paniek over de) afschaffing van de salderingsregeling en daarmee een overschot aan (voor de particulier) waardeloze PV energie zou het met de batterijen zomaar eens wat sneller kunnen gaan dan je verwacht.Stefannn schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:33:
[...]
2/ “massa” past zich wel aan, maar dat duurt echt heel lang. Mensen die hier op tweakers zitten lopen echt jaren voor en blijven dat doen.
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Ik doelde op het totaaltarief. Ook (vooral?) het (dynamische) nettarief zal meegaan met de verschuiving van de afname.ErikVers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:28:
[...]
Ik denk dat je een heel deel in de goede richting denkt. De variabele net tarieven zullen wel een nieuwe prikkel zijn die uitwisselbaar is naar verwachting met huidige verschil in de uur tarieven.
Je ziet dat er links meer energie van het net nodig is tgv de (ont)laad verliezen dan in de situatie rechts zonder verliezen.
![]() | ![]() |
SOC. Hier zie je dat er met verliezen minder wordt geladen en meer wordt ontladen afhankelijk van de vraag om NOM te draaien.
![]() | ![]() |
Waar ik nog naar wil kijken of ik de (ont)laad efficiëntie kan gieten in een formule zodat deze afhankelijk is van de vraag. Alle omvormers hebben een optimaal punt met weinig verliezen en een punt waar veel verliezen zijn.
Mochten mensen nog een fout in de efficiëntie berekening zien hoor ik het graag (en ook hoe het aangepast moet worden). Het script is getest op 1 maand aan data die ook op GitHub staat.
Maar dan heb ik ook voldoende PV en heb dus geen netstroom nodig.Independent schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:52:
[...]
Hangt van je eigen verbruikersprofiel af, hoe je omgaat met je benodigde energie en eventuele opslag.
De nachturen zijn hier al lang niet meer de goedkoopste ogenblikken om stroom van het net af te nemen.
Dat zijn de daguren tussen 10:00 en 14:00 uur.
Ik weet niet of jij een warmtepomp hebt, maar dit is zo goed als onmogelijk. De zon schijnt amper in de winter (niet eens voldoende voor het "sluipverbruik") en als de zon al eens schijnt, wordt het door de glaspui al zo warm dat de WP niet aan gaat. De WP trekt alleen stroom als er geen zon is. Ondanks bijna 9kWp PV kost gaat er 600+kWh de WP in, waarvan bijna niets uit PV. De gesimuleerde 30kWh batterij kan na een zonnige dag max 1 dag de WP van stroom voorzien.Wanneer je door een uitgekiende implementatie van PV en thuisaccu in verhouding tot je eigen verbruikersprofiel er voor kan zorgen dat je productie is afgestemd op je winterverbruik komt het nog maar zelden voor dat je in de winter stroom van het net nodig hebt.
deels heb je volgens mij wel gelijk, zeker mbt de winter, hoewel in combinatie met dynamisch daar mogelijk wel ook nog iets te halen valt om op goedkopere tijden je batterij vol te laden en dan deze juist op de dure tijden in te zetten en zodoende je verbruik zo laag mogelijk te houden, eigenlijk zou jejuist daarvoor ook een iets grotere capaciteit kunnen gebruiken.gaafst schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:44:
[...]
En als de massa overgaat op het verplaatsen van gebruik naar de nachturen (dmv thuisaccu's, EV laden, wasmachine e.d.), dan gaat gegarandeerd de prijs in de nacht ook omhoog en blijft er geen goedkoop moment over. Dan is een thuisaccu alleen nog leuk om je eigen PV-opbrengst over de dag uit te smeren en heb je er alleen in de lente en herfst echt wat aan (winter te weinig zon, zomer te weinig verbruik). Of ben ik dan te pessimistisch?
zomers zal je juist weer een iets lagere capaciteit nodig kunnen hebben omdat door de lange tijd met zonnestroom daar je donkere tijden gewoon duidelijk minder is, echter je verbruik isdan nog steeds heel laag tot nul.
Mijn eigen simulaties laten in ieder geval zien dat ik vanaf maart t/m oktober vrijwel op NOM kan gaan zitten, kies ik voor een iets grotere capaciteit kan ik zelfs een behoorlijk reductie (zelfs met warmtepomp) in combinatie met een dynamisch tarief behalen. Het sweetspot ligt dus eigenlijk net boven de capaciteit wat je voor maart-oktober nodig zou moeten hebben.
Als ik echter ziedat 3 kWh rond de 800 euro (nu) kost, en mogelijk volgend jaar nog maar slechts rond 600 euro is, zou ik met 6 kWh extra ook mijn verbruik in de winter aanzienlijk kunnen verlagen.
Ik denk dat we het zelfde bedoelenErikVers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:17:
[...]
Die mogelijkheid tot uitbreiden noemde ik al als voorwaarde met de eis dat modulair moet zijn. Of praten we langs elkaar heen?
Reken op eerder, 2028.Ps
Wat betreft variabele nettarieven; daar reken ik al deels mee en ga vanuit dat rond 2030 in werking treedt. Dit zal in de praktijk ervoor zorgen dat iedereen in soort van huidige dynamische tariefstelling komt. Voor vast is dit een nieuwe wereld voor dynamisch zal het eindresulataat naar verwachting bijna gelijk zijn aan huidige tarief stelling omdat de financiele prikkel voor iedereen gaat gelden om de “dure uren” (van netto inkoop tarief) het net minder te gaan belasten.
Als het aan minister ligt 2027, er zijn inmiddels diverse regios, die met huidige toename piekbelasting al eerder MW's te kort komen op de transformatoren dan de verzwaring gereed is.
Het is wachten op eerste regio met wachtrij voor verzwaring aansluiting 1f->3f, voor laadpaal of nieuwe keuken, die zit nu in de doorlooptijd en op enkele plekken kan dat al oplopen naar een jaar. (alle netbeheerders hebben een stroonnetchecker)
Het is een iets andere benadering met de nadruk op kWh opslag, de nuance tussen ondersteund tov volledig (vermogen belangrijk), dan wordt al lastiger voor mij vanwege eigen ervaring.Wat betreft einde salderen daar reken ik al mee. Vandaar dat ik ook vooral inzet op slim inkopen en zelf consumptie en minder op handel.
Ik gebruik sinds 2016 geen gas meer en bijna 3 jaar eilandsetup.(volledig ontkoppeld verbruik en netgebruik), dan zijn de afwegingen net iets anders, ook bij mij staat eigenverbruik voorop.
En laat een thuisaccu afgestemd op je opwek en verbruik je eigen opwek van direct naar indirect verbruik verschuiven.gaafst schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:01:
[...]
Maar dan heb ik ook voldoende PV en heb dus geen netstroom nodig.
Wanneer je door de dag meer opwekt dan verbruikt en de overproductie opslaat in je accu kan je tijdens de dure uren en de nacht je verbruik uit je accu halen. Dan heb je het net tijdens de nacht ook niet nodig.
Wanneer je door de dag al alle PV stroom direct opverbruikt is er uiteraard ook niets op te slaan voor uitgesteld verbruik. Maar dan is je productielijn te klein in verhouding tot je verbruik.
Ja ik heb o.a. twee warmtepompen in huis die ingezet worden wanneer de omstandigheden daar optimaal voor zijn (en dus ook niet wanneer de woning putje winter alleen al door de zonne-instraling kan worden opgewarmd).
Maar toegegeven, ik woon waarschijnlijk zuidelijker dan jij. Meer zon en minder koud in de winter.
[ Voor 33% gewijzigd door Independent op 17-04-2025 18:22 ]
Ik denk het wel, ik zie de massa niet zo snel echt in beweging komen. Een stekker batterij is nog vrij laag drempelig, maar de betere oplossingen zijn een stuk complexer, nemen behoorlijk wat ruimte in, etc.gaafst schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:44:
[...]
Met dit kabinet is het zeer onwaarschijnlijk dat er beleid gaat komen dat de kosten van elektriciteit plotseling enorm veel gaat verhogen, hoe moeten de hard werkende burger die al niets over houdt dat immers gaan betalen? Als de prijsstijging geleidelijk wordt doorgevoerd dan slikken mensen het, wennen ze aan de nieuwe kosten en gaan ze weer verder. Er gaat ook niemand minder auto rijden als de brandstof 2 dubbeltjes per liter duurder wordt, we zuchten een keer, klagen er over, maar uiteindelijk blijven we gewoon even veel rijden.
Dat is nogal situatie afhankelijk. Zo zou ik met 30kWh opgenomen vermogen mijn woning tot wel een week kunnen verwarmen in de winter met mijn “oude” Panasonic type H.gaafst schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:01:
[...]
Maar dan heb ik ook voldoende PV en heb dus geen netstroom nodig.
[...]
Ik weet niet of jij een warmtepomp hebt, maar dit is zo goed als onmogelijk. De zon schijnt amper in de winter (niet eens voldoende voor het "sluipverbruik") en als de zon al eens schijnt, wordt het door de glaspui al zo warm dat de WP niet aan gaat. De WP trekt alleen stroom als er geen zon is. Ondanks bijna 9kWp PV kost gaat er 600+kWh de WP in, waarvan bijna niets uit PV. De gesimuleerde 30kWh batterij kan na een zonnige dag max 1 dag de WP van stroom voorzien.
En bij mijn woning kan ik genoeg warmte in vloer bufferen ook al schijnt de zon. Zo is elke woning net ff anders wat betreft zon instraling en accumulerend vermogen en warmteverlies.
Ja het klopt inderdaad dat er genoeg winterdagen zijn dat er vrijwel niks wordt opgewekt.
Geen kritiek, wel een nuance.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 17-04-2025 19:32 ]
Onjuist @Femme, dit is gericht op particulieren EN kleine ondernemers. Er zijn zat particulieren zat (mensen met zwembaden, sauna's en zo) die een verzwaarde aansluiting hebben.Femme schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:22:
[...]
Correcter is om te stellen dat er geen differentiatie is voor huishoudens. Bijna elk huishouden kan uit met een 3x 25A. Ze betalen allemaal evenveel nettarieven, of je nu een flat hebt met stadsverwarming of een vrijstaande woning met een dak vol zonnepanelen, een warmtepomp en twee EV's op de oprit.
KV-aansluitingen groter dan 3x 25A worden primair gebruikt door bedrijven en utiliteitsgebouwen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik neem aan dat je het niet over een zonnige winterweek had.
Gaat mijn inziens om zeer lage prcentages huishoudens die zwembaden en sauna's hebben, precies wat ik zeg.daemonix schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:38:
[...]
Onjuist @Femme, dit is gericht op particulieren EN kleine ondernemers. Er zijn zat particulieren zat (mensen met zwembaden, sauna's en zo) die een verzwaarde aansluiting hebben.
Ik vermoed dat de 6m2 aan heatpipe zonneboiler bijdragen.Franciesco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:42:
@ErikVers uit nieuwsgierigheid: wat voor woning heb je als je die in de winter een week lang met 30kWh stroom op temperatuur kan houden? Dat is ca 4kWh per dag, dus laten we zeggen 16kWh aan warmte met een COP van 4. Ik zou willen dat mij dat ook zou lukken
Die leveren 600kWh+ /m2 per jaar, in de winter ongeveer 50/60% van de maximale (zomer)maanden.
Voor het vergelijk is het handig die kWh even mee te rekenen voor het vergelijk van energiebehoefte van het huis.
HeyFranciesco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:42:
@ErikVers uit nieuwsgierigheid: wat voor woning heb je als je die in de winter een week lang met 30kWh stroom op temperatuur kan houden? Dat is ca 4kWh per dag, dus laten we zeggen 16kWh aan warmte met een COP van 4. Ik zou willen dat mij dat ook zou lukken
Wel wat off topic maar ik ben nogal een cop nerd. Dus ik draai enkel overdag en heb het over een winter week met 7+ dan draai ik een cop van ergens rond de 6 met water op 26/27 graden. Zonder tapwater. Ps ik overdrijf vast iets en zit gemiddeld eerder op een 5kWh. De woning is een twee onder 1 kap van 2012 maar beter geïsoleerd dan de toen geldende standaard tijdens de bouw (in eigen opdracht) en glas op het zuiden.
Een volgende bouw project hoop ik richting passief te gaan en tip daar zijn mooie topics over hier op tweakers 👍👌
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 17-04-2025 22:00 ]
Mooi streven!ErikVers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:58:
[...]
Hey
Wel wat off topic maar ik ben nogal een cop nerd. Dus ik draai enkel overdag en heb het over een winter week met 7+ dan draai ik een cop van ergens rond de 6 met water op 26/27 graden. Zonder tapwater. Ps ik overdrijf vast iets en zit gemiddeld eerder op een 5kWh. De woning is een twee onder 1 kap van 2012 maar beter geïsoleerd dan de toen geldende standaard tijdens de bouw (in eigen opdracht) en glas op het zuiden.
Een volgende bouw project hoop ik richting passief te gaan en tip daar zijn mooie topics over hier op tweakers 👍👌
Dus ik gokte mis met de zonneboiler, of doet die sww?
Ik had het enkel over verbruik (opgenomen en niet thermisch) en enkel voor verwarmen. Dus zonder tapwater (DHW).Get!em schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:57:
[...]
Ik vermoed dat de 6m2 aan heatpipe zonneboiler bijdragen.
Die leveren 600kWh+ /m2 per jaar, in de winter ongeveer 50/60% van de maximale (zomer)maanden.
Voor het vergelijk is het handig die kWh even mee te rekenen voor het vergelijk van energiebehoefte van het huis.
Ps.
De pvt panelen liggen op het oosten en heb ik enkel op de boiler aangesloten. Ze geven geen ondersteuning aan de warmtepomp voor woning verwarmen. Wel wordt de warmtepomp voor tapwater ingezet als de zonnecollectoren het niet redden.
Klopt doet enkel sww.Get!em schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:06:
[...]
Mooi streven!
Dus ik gokte mis met de zonneboiler, of doet die sww?
Ik kan uren typen over warmtepompen en boilers ed. Mijn excuus, laten we weer naar het topic onderwerp gaan 👍🫡
Wel kunnen we stellen dat voor >80% van particulieren er geen differentiatie in de praktijk nu is omdat die groep tot de max van 3x25A (1x40A enz) tariefstelling zit. Dat is waar @Femme naar ik vermoed op doelt. Hier gaat er een 12.000kWh of meer zonder enige moeite door de 3x25A op jaar basis. Iets meer differentiatie onderin had ook ervoor gezorgd dat men bijvoorbeeld met 3x15A was gaan bouwen. Met de juiste aansturing lijkt me dat geen probleem.daemonix schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:38:
[...]
Onjuist @Femme, dit is gericht op particulieren EN kleine ondernemers. Er zijn zat particulieren zat (mensen met zwembaden, sauna's en zo) die een verzwaarde aansluiting hebben.
Goed dat ze nu verandering in tariefstelling gaan uitwerken. De prikkel om slimmer te gaan sturen zorgt voor betere spreiding op het net. Hopelijk weten we ook de minder bedeelde mee te krijgen zodat niet alleen de slimmeriken met budget (zoals ik/wij iig) met de winst er van door gaan.
[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 17-04-2025 22:56 ]
GraagErikVers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:47:
[...] laten we weer naar het topic onderwerp gaan 👍🫡
Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Ok, dat plaatst het e.e.a. in perspectief. Maar nog steeds netjes hoor!ErikVers schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:58:
[...]
Hey
Bij mij komt de watertemp van de WP ook nauwelijks boven de 26 graden, maar op een "winterdag" met een graad of 7 overdag gaat er toch iets van 7kWh door heen. B.v. 8 december met een min temp van 5,3, max temp 7,7 en gemiddelde temp 6,3 was het WP verbruik 6,76kWh. En dat in combinatie met het overige verbruik en regelmatig te weinig overschot in die periode maakt dat de thuisbatterij dan maar beperkt gevuld kan worden en snel leeg is. Maar goed, ook in die periode ben ik blij dat ik mijn opwek vrijwel 100% zelf kan verbruiken door de thuisbatterij.
PS: zelf heb ik ook een grote interesse voor het Passiefhuis principe (en isolatie en gerelateerde onderwerpen in het algemeen). En een droom van mij is dan om zoveel mogelijk biobased te bouwen en ook direct off grid te gaan wat energie betreft. Wie weet ooit
Nou… ik heb 2024 eens bekeken…Domba schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:35:
[...]
Je betaald nu vaste netwerkkosten.
Als ik Enexis neem is dat voor tot 3x25A €475,92/jaar incl BTW, daarvan is €383,91 transportkosten als die grotendeels verschoven wordt naar per kWh en dit is de post die sterk stijgt door de verzwaring en met de tijd verdubbelt.
Huishoudens verbruiken zeer verschillend, van klein appartement tot villa, maar als je dat deel door het gemiddelde verbruik is dat nu al 12ct/kWh incl. en voor iemand die maar 1400kWh/jaar afneemt 27,4ct/kWh als je volledig van bezit aansluiting (vaste kosten) naar verbruik zou verschuiven.
Om verzwaring te beperken , is het voornamelijk noodzakelijk om de ~15% piekbelastingsmomenten af te vlakken, door verschuiven, meer over de dag te verdelen.
Dan krijg je dat het uren duurder worden en andere goedkoper.
Dat wordt nogeens versterkt doordat eigenlijk te laat pas echt in beweging is gekomen (netcongestie) en bepaalde uren veel duurder worden om het gebruik te remmen omdat de technische max grens eerder bereikt wordt dan de verzwaring gereed kan zijn op diverse plekken.
Al in 2012 waren de eerste rapporten al, wil je verzwarig beperken dat je de transportkosten deel weer zou moeten verschuiven van vaste netwerkkosten naar verbruik.
Alleen komt dat met meer onzekerheid voor de inkomsten van de netwerkbeheerder en die zolang mogelijk vast heeft gehouden aan vaste netwerkkosten met zeer hoge zekerheid voor de inkomsten en dividend voor de aandeelhouders..
Voor de inkomsten is de regionale netwekbeheerder heel sterk afhankelijk van de huishoudens, die met de tijd alleen maar meer potentiele mogelijkheden hebben gekregen om bij variabel maken dure uren te kunnen ontwijken, met alleen maar meer onzekerheid voor de te verwachten inkomsten voor de netwerkbeheerder. En indirect de aandeelhouders (overheid/ provincie/gemeentes) die rekenen op dividend ipv extra capitaal aanvulling (denk capitaal injectie Stedin, waar overheid in gestapt is)
Neem mij als voorbeeld ik ben zoal diverse uren los van de netaansluiting met volledig ontkoppeling van het net gebruik en moment van werkelijk verbruik en opwek, door opslag in thuisaccu.
Economisch niet bepaald rendabel op moment maar in principe kan de hoofdschakelaar van Maart/April tot September/Oktober uit staan.
In de winter kan ik me de 4-5 uur dat ik van het net wil laden uitzoeken om de thuisaccu te laden en warmtepomp de 15kWh warmtebuffer te laten vullen en in de zomer de 3-4 uur om PV opwek overschot terug te leveren.
Mede vanwege de kostenstructuur met vaste netwerkkosten zijn we een buitenbeentje in de EU, ook op andere vlakken heeft het impact gehad, zoals de woning dat er gewoon geen ruimte is voor bijv een warmtebuffer om afname over de dag te kunnen spreiden.
Over de zomer periode heb ik een netto energie overschot van 3700kWh.
Over hele hele jaar had ik een netto energie tekort van 4000kWh maar ik had last van een “energie slurp boosdoener (oude koelkast die nu vervangen is)”. Het ziet er naar uit dat ik nu op een netto jaar tekort van 3000kWh ga uitkomen.
Maar goed…dat zomer netto overschot van 3700kWh kan ik dus met geen mogelijkheid middels een batterij “zelf consumeren”.
Wat wordt dan op de wat langere termijn de beste aanpak?
- in de basis waarschijnlijk bij dreigende teruglevering laden en op beste EPEX moment terug leveren maar dat levert erg weinig op.
- voldoende grote batterij en hopen op gunstige onbalans verkoop momenten?
- anders?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Een "dreigende" teruglevering levert je (zonder EV) niet direct iets op maar het kost je toch ook niets?
Alle productie die je zelf kan verbruiken (wanneer je in de zomer en mogelijks voor- en najaar meer produceert dan je verbruikt zal dat tegen de 100% aanlopen) is dan een besparing op een netafnamekost.
Een batterij buiten de saldering van energiebelastingen proberen terug te verdienen via handel lijkt me idd onbegonnen werk.
[ Voor 56% gewijzigd door Independent op 18-04-2025 10:39 ]
Al het andere is onzeker en meegenomen als het financieel wat oplevert. Zeker nadat de salderingsregeling beeindigd is.
Is daar iets speciaals voor nodig of is het onderdeel van de standaard installatie? Ik neig naar de Zendure en de onafhankelijke werking van de cloud vind ik belangrijk. Ik had dacht ik gelezen dat de EVA Power stopt met werken wanneer er geen actieve internet verbinding is.Taro schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:50:
[...]
Naast Victron kan dit nu ook met de Zendure accu's icm Shelly 3EM.
Hangt natuurlijk ook van je doel af. Automatisch handelen met bijv. dynamische tarieven vereist natuurlijk wel cloud toegang ivm ophalen van de Nord Pool data. Maar de Zendure producten zijn via Bluetooth te bedienen als er geen Wifi/internet beschikbaar is en dan zijn een aantal opties beperkt. Maar bijv. een tijdschema met laden/ontladen zal prima werken. Via Home Assistant icm Zendure integratie wordt in de laatste release ook getest met lokale toegang.ELD schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:01:
[...]
Is daar iets speciaals voor nodig of is het onderdeel van de standaard installatie? Ik neig naar de Zendure en de onafhankelijke werking van de cloud vind ik belangrijk. Ik had dacht ik gelezen dat de EVA Power stopt met werken wanneer er geen actieve internet verbinding is.
Verder kan een Shelly lokaal werken, dus nul op de meter werkt als het goed is ook (Nog niet getest door de internetverbinding te verbreken). En ik heb een Zendure 3-fase meter binnengekregen die volgens mij als doel heeft om 100% lokale communicatie mogelijk te maken, de elektricien heeft helaas nog geen tijd gehad die te installeren en er is nog geen product documentatie van beschikbaar, dus weet ik hopelijk snel. Hun P1-meter krijg ik binnenkort ook binnen, die zou ook lokaal moeten werken.
Een andere optie is de everHome Ecotracker P1-meter, vorige week ontvangen en die werkt binnenkort ook volledig lokaal en kan met de Zendure App worden gekoppeld. Je koppelt dan natuurlijk wel je everHome account en de onderliggende devices worden via de Cloud opgehaald. Daarna verloopt communicatie lokaal.
De vraag wat je buiten de cloud om wil kunnen doen is belangrijk om aan te kunnen geven of dat wel/niet haalbaar is, maar er is veel mogelijk.
Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Voor mij is alleen nul op de meter en het manueel bepalen van de laad/ontlaad tijden interessant. Ik heb een EV en een PHEV die ik kan laden om de batterij te ontladen. Wat ik vooral wil voorkomen is dat ik straks apparatuur heb die niet werkt wanneer een leverancier failliet gaat en de clouddienst er niet meer is.Taro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:53:
[...]
De vraag wat je buiten de cloud om wil kunnen doen is belangrijk om aan te kunnen geven of dat wel/niet haalbaar is, maar er is veel mogelijk.
Uiteraard komt dat met een prijs voor wie het niet zelf allemaal kan installeren en configureren.
Dat is dan weer een voordeel van de PI installaties. Je hebt er nauwelijks kennis voor nodig. Maar dat heeft dan weer andere nadelen.
Een perfect systeem dat gelijktijdig aan alle technische en energetisch eisen kan voldoen en heel goedkoop is daar is het blijkbaar toch nog even op wachten.
Met “dreigend” bedoel ik dat ik die teruglever en (straks) niet meer salderend kan opnemen.Independent schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:31:
Ik begrijp je doelstelling niet goed.
Een "dreigende" teruglevering levert je (zonder EV) niet direct iets op maar het kost je toch ook niets?
Alle productie die je zelf kan verbruiken (wanneer je in de zomer en mogelijks voor- en najaar meer produceert dan je verbruikt zal dat tegen de 100% aanlopen) is dan een besparing op een netafnamekost.
Een batterij buiten de saldering van energiebelastingen proberen terug te verdienen via handel lijkt me idd onbegonnen werk.
Eigenlijk het wegvallen van het primaire saldering voordeel dus.
Dus.. ik ga straks 3700kWh terugleveren, dat is mijn netto zomer overschot dat ik met geen mogelijkheid in een batterij kan stoppen en dat het overschot is over de dag/nacht heen.
Terwijl ik over het jaar nu al een tekort van 3000kWh heb dus ik zal straks 6700kWh gaan afnemen.
Tja… ik ga echt wel met een batterij optimale afname momenten kiezen. En de EV en warmtepomp en zelfs jacuzzi ga ik wel “slim plannen”.
Maar ja.. die 3700kWh lever ik dus wel terug. Ik gok zo dat ik zal proberen daartoe het beste EPEX tarief en misschien zelfs onbalans moment te kiezen.
Maar goed….. slimmer gaat denk ik niet….. of toch nog?
Probeer hier thuis de energierekening zo laag mogelijk te krijgen door een combinatie van:Independent schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:31:
Ik begrijp je doelstelling niet goed.
- +-9000 Wp zonnepanelen
- 1 EV met 54 kWh bruto opslag, volledig thuisladen
- 1 EV met 82 kWh bruto opslag, volledig thuisladen
- 33.5 kWh thuisaccu
- Dynamische tarieven
- Home Assistant
- 5 goedkoopste uren per dag worden de accu's met maximaal laadvermogen gevuld, mits onder de 20 cent/kWh, anders NOM
- 3 duurste uren in de avond terugleveren, met iets lager vermogen zodat er capaciteit beschikbaar blijft voor NOM
- 2 duurste uren in de ochtend terugleveren, met iets lager vermogen zodat er capaciteit beschikbaar blijft voor NOM
- EV's worden automatisch binnen die 5 goedkoopste uren per dag geladen door de slimme laadpaal (maar zou ook via HA kunnen).
:strip_exif()/f/image/I6yvaUhuAr7D9Yvt7gFXjQeO.png?f=user_large)
/f/image/s1mb8nOtCgXnFexYfprIijrE.png?f=fotoalbum_large)
Deze combinatie werkt voor nu erg mooi en is ook geschikt voor >1-1-2027. Daarnaast is het huidige laad-/ontlaadvermogen 9900 Watt, vanaf volgende week 10.750 Watt, dus ook prima om een EV snel mee te vullen.
Dat zou volgens mij moeten kunnen, mits natuurlijk je gridaansluiting het op dat moment wel gewoon doet.ELD schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:04:
[...]
Voor mij is alleen nul op de meter en het manueel bepalen van de laad/ontlaad tijden interessant. Ik heb een EV en een PHEV die ik kan laden om de batterij te ontladen. Wat ik vooral wil voorkomen is dat ik straks apparatuur heb die niet werkt wanneer een leverancier failliet gaat en de clouddienst er niet meer is.
En hou er wel rekening mee dat alle tussenliggende schakels dan ook zonder cloud/internet moeten werken, anders heb je alsnog ergens een single point of failure.
Heb hier sinds vorige week ook nog een accu omvormer met 2400 Watt off-grid stopcontact erop, in noodgevallen plug ik daar wel direct de mobiele thuislader in
Ik heb hier tabel gepost, die is met huidige tarieven na 2026, afname incl EB&BTW en rechts alleen marktprijs voor teruglevering.Stefannn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:16:
[...]
Nou… ik heb 2024 eens bekeken…
Over de zomer periode heb ik een netto energie overschot van 3700kWh.
Over hele hele jaar had ik een netto energie tekort van 4000kWh maar ik had last van een “energie slurp boosdoener (oude koelkast die nu vervangen is)”. Het ziet er naar uit dat ik nu op een netto jaar tekort van 3000kWh ga uitkomen.
Maar goed…dat zomer netto overschot van 3700kWh kan ik dus met geen mogelijkheid middels een batterij “zelf consumeren”.
Wat wordt dan op de wat langere termijn de beste aanpak?
- in de basis waarschijnlijk bij dreigende teruglevering laden en op beste EPEX moment terug leveren maar dat levert erg weinig op.
- voldoende grote batterij en hopen op gunstige onbalans verkoop momenten?
- anders?
Hoeveel spread je nodig hebt is geheel afhankelijk van EB & BTW tarief vanaf 2027, die zullen niet het zelfde zijn als nu. Er is een afbouwpad maar daar wordt nog weleens vanaf geweken* . Deze is uit belastingplan 2025 voor definitieve vaststelling, die 0,10154 werd.
:strip_exif()/f/image/iLfluwn0cAtFF2jWaAZhUMtI.png?f=user_large)
Voor dynamisch heb je een voldoende grote accu nodig zonder reductie van PV opwek om de negatieve uren te overbruggen en dat kan wat je niet voor eigenverbruik nodig hebt met uitgestelde teruglevering wat meer voor de teruglevering krijgen. In 2023 was dat gem. ~9.5ct/kWh, 2024 gem 11.8ct/kWh en sinds Q3 '24 is de spread fors opgelopen voor 2025 is het nog erg vroeg PV-overschot zit nu op ~14ct/kWh.
Om een echte inschatting te kunnen maken is het wachten tot netcode voorstel voor de netwerkkosten bij ACM ingedient wordt.
In 2024 was dat Q1 25 ingedient zou worden, nu is het al over de zomer getild Q3, in iedergeval na de geplande debatten overbekostiging van de netverzwaring en de nettarieven (mei) in de 2e kamer.
*) edit voorjaarsnota 2025 gaat de energiebelasting vermindering naar 529,10 euro excl BTW in 2026 (2025 € 524,95), maar ook dat de verwachting is dat energiebelasting niet verder daalt 0,0913/kWh (met 2900kWh/j tov verwachting in belastingplan 2025 € 10 minder daalt)
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 18-04-2025 15:32 ]
Ik weet niet goed hoe jij de rekening maakt maar een consument met PV heeft nooit 100% direct verbruik. Dat schommelt gemiddeld rond de 30% direct verbruik.Stefannn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:20:
[...]
Met “dreigend” bedoel ik dat ik die teruglever en (straks) niet meer salderend kan opnemen.
Eigenlijk het wegvallen van het primaire saldering voordeel dus.
Dus.. ik ga straks 3700kWh terugleveren, dat is mijn netto zomer overschot dat ik met geen mogelijkheid in een batterij kan stoppen en dat het overschot is over de dag/nacht heen.
Terwijl ik over het jaar nu al een tekort van 3000kWh heb dus ik zal straks 6700kWh gaan afnemen.
Tja… ik ga echt wel met een batterij optimale afname momenten kiezen. En de EV en warmtepomp en zelfs jacuzzi ga ik wel “slim plannen”.
Maar ja.. die 3700kWh lever ik dus wel terug. Ik gok zo dat ik zal proberen daartoe het beste EPEX tarief en misschien zelfs onbalans moment te kiezen.
Maar goed….. slimmer gaat denk ik niet….. of toch nog?
Zonder saldering en zonder thuisaccu moet je al heel slim en doordacht plannen om aan 50% direct verbruik te komen.
Met een thuisaccu moet je minder doordacht plannen en zeker met een WP en laadpaal kan je via indirect verbruik je verbruik van eigen productie flink optillen.
Het direct verbruik is ook niet zo belangrijk. Dat is uiteindelijk de zelfvoorzienigheidsgraad.
Zonder accu zat ik met een direct verbruik van 25% en een zelfvoorzienigheidsgraad rond de 50%
Met accu is het eigen verbruik gestegen richting 85% en de zelfvoorzienigheidsgraad tot boven de 99%.
En het is dat laatste dat uiteindelijk je afrekening zal bepalen.
Mij maakt het niet uit dat ik 15% van de productie zelf niet kan verbruiken maar des te meer dat ik minder dan 1% nog van het net moet inkopen.
ps. Hier in Vlaanderen zijn we - toch diegenen die zich niet tot de laatste dag en met alle mogelijke middelen krampachtig aan de analoge meter blijven vastklampen - de post 1/1/27 situatie al gewoon en werken we daar elke dag mee.
Werken via een dynamisch contract kan zinvol zijn wanneer je verbruik nog altijd hoger is dan de productie. Wanneer je het net nauwelijks nog nodig hebt is er echter een andere situatie van toepassing. De kost van een dynamisch contract overstijgt dan het eventuele voordeel van af en toe een algere afnameprijs en hogere terugleverprijs. Toch hoe men in Vlaanderen telt (geen verrekening energiebelasting).
Ik heb wel het n=1 voordeel dat ik in de winter de EV thuis niet moet opladen. Alle overproductie gaat gestuurd in de EV (toch als ie aan de woning kan gekoppeld worden en gezien we beiden voornamelijk van thuis uit werken is dat ook een voordeel dat niet iedereen heeft). Is er geen overproductie wordt de EV gewoon geladen waar hij op dat ogenblik niks staat te doen en er een laadpaal in de buurt is.
We kunnen o.a. laden op de parking van het werk van mevrouw en ik ga minstens vijf dagen per week naar de fitness voor een tweetal uurtjes en daar staan ook tien laadpunten van 22 kW. En voor de rest zien wel wel waar het uitkomt. In Vlaanderen is de situatie nog altijd zo dat de vrije en best gelegen parkeerplaatsen meestal deze aan een vrije laadpaal zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Independent op 18-04-2025 17:29 ]
Betreffende jouw
-direct verbruik
-indirect verbruik en
-zelfvoorzieningsgraad
daar zijn vaak verwarringen over.
Dit zal te maken hebben met het feit dat alle 3 sterk afhankelijk zijn van
-periode in het jaar
-max pv opwek
-huisverbruik
-Wtp (en)
-EV wel/niet
en daarna
-wel/niet batterij
Jouw opening met direct-verbruik 25%, welke berekening gebruik jij dan?
en welke met de zelfvoorzieningsgraad?
en na plaatsing batterij?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ivo gaat je daar geen nuttig antwoord op geven, heb ik ook al meermaals gevraagd.Hansieo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:54:
@Independent
...
en daarna
-wel/niet batterij
Jouw opening met direct-verbruik 25%, welke berekening gebruik jij dan?
en welke met de zelfvoorzieningsgraad?
Hij weet het niet of wil het niet delen, maar draait er sowieso omheen met nog eens 1000 woorden waar je niks aan hebt.
De zelfconsumptie geeft aan hoeveel procent van de geproduceerde energie je zelf heb verbruikt (en die je dus niet op het net heb geinjecteerd).Hansieo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:54:
@Independent
Betreffende jouw
-direct verbruik
-indirect verbruik en
-zelfvoorzieningsgraad
...
Zonder accu is dat direct verbruik. Met accu is dat de som van direct en indirect verbruik.
De zelfvoorziening geeft aan hoeveel procent van de verbruikte energie je zelf heb geproduceerd (en dus niet uit het net heb moeten halen).
Zelfconsumptie = (Productie - Injectie)/Productie
Zelfvoorziening = (Consumptie - Afname)/Consumptie
Je kan dat per dag/week/maand/jaar berekenen.
De 99% zelfvoorziening slaan over het hele jaar.
In december en januari is dat minder en tussen februari en november 100%.
Het thuisladen van de BEV is daarbij inbegrepen.
Doordat je bij een thuisaccu minder gaat terugleveren aan het net en bijgevolg niet alleen direct verbruik hebt maar indirect plus direct verbruik stijgt de zelfvoorzienigheidsgraad. Wat je zonder accu zou terugleveren (productie welke niet zelf meer kan verbruikt worden) hou je met een aacu zelf bij en kan je zonder tussenkomst van het net later zelf verbruiken.
Ik ga dat uiteraard niet telkens manueel zelf uitrekenen.
De software van de thuisaccu en de netbeheerder (die mijn systeem kan uitlezen) doen dat geautomatiseerd voor mij over de tijdsintervallen die ik opvraag.
[ Voor 35% gewijzigd door Independent op 18-04-2025 18:32 ]
In Nederland zal je moeten rekenen. Het abbo (vaste leverkosten) is lager voor dynamisch, maar vast kan een cashback hebben.Independent schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:21:
[...]
Werken via een dynamisch contract kan zinvol zijn wanneer je verbruik nog altijd hoger is dan de productie. Wanneer je het net nauwelijks nog nodig hebt is er echter een andere situatie van toepassing. De kost van een dynamisch contract overstijgt dan het eventuele voordeel van af en toe een algere afnameprijs en hogere terugleverprijs. Toch hoe men in Vlaanderen telt (geen verrekening energiebelasting).
Maar er is een catch, je dient PV & thuisaccu >800W te registreren en dat staat dan in centraal aansluit register waar energieleverancier toegang toe krijgt of die de info ook gebruik is een andere.
Daarnaast kan die beschikken over eerdere jaren historische SJA/SJI (standaard jaar afname/invoedng) en die hoeft niet overeen te komen, omdat er paar criteria zijn wanneer die berekend wordt en moment van overstap kan daar invloed hebben, maar na paar jaar is die wel gelijk
Als die zo laag zit, dan is een slimme meter die je uit laat lezen (is geen verplichting in NL) door netwerkbeheerder wel handig.
Anders moet je energieleverancier de meterstanden valideren en ontloop je het circus van dat die wel eens <50% en/of >200% van de vorige histiorisch afname/invoeding, voor een van je telwerken, kan liggen.
Mijn ervaring in verleden was, dat sommige energieleveranciers daar dankbaar gebruik van maakte om dan standen te schatten voor de jaarrekening, ondanks ze tijdig een foto van meter met dagblad met datum er naast ontvangen hadden en dat ook bevestigen, maar "niet overtuigd" waren.
Als je uiteindelijk een credit nota hebt ontvangen, wordt je eventuele geschil gesloten, maar wil nog niet zeggen dat de historische standen ook aangepast worden.
En dan zit je met meterstanden die je niet meer inloopt in de volgende contractperiode met een nul op meter strategie en bij volgende jaarrekening begint circus opnieuw met nog ongeloofwaardigere, door nog groter verschil.
Als je aan begin van jaarperiode een E-mail met foto van meter gestuurd hebt, zal je misschien nog geschil moeten starten, maar is een zitting niet nodig voor de creditnota.
Sinds 3 jaar verhuist, is niet meer aan de orde, daar ik dynamisch ben en spread van day ahead benut en woning nog niet energetisch op orde heb.
Maar toch even mijn cijfers over de maand maart 2025 met thuisbatterij:
Direct verbruik: 17%
Indirect+direct verbruik (zelfconsumptie): 29%
Zelfvoorzieningsgraad: 99% (alleen door de schakeltijden geen 100%)
Het grote verschil tussen (in)direct verbruik en zelfvoorzieningsgraad komt doordat ik een grote PV installatie heb in verhouding tot mijn jaarverbruik. Dat heb ik bewust zo gedaan omdat ik ook in de winter zoveel mogelijk mijn eigen energie-broek wil kunnen ophouden. En dat resulteert automatisch in een laag (in)direct verbruik in de betere maanden. In ieder geval tot het moment dat terugleveren geld gaat kosten. Want dan zal ik mijn PV productie waarschijnlijk terugschroeven als ik het overschot zelf niet kan gebruiken. wat dan een hoger (in)direct verbruik gaat geven. En in extreme mate zelfs een gelijk (in)direct verbruik en zelfvoorzieningsgraad kan opleveren.
:strip_exif()/f/image/dqnCCeQiXnjxFPRTyKT8ZHa1.png?f=user_large)
100% is ook haalbaar als ik wat variabelen aanpas, maar het probleem met dergelijke statistieken is dat terugleveren uit je accu's richting het net wordt gezien als teruglevering, dus niet als bijv. "zelf verbruik met surplus" en dus je percentage van zelfvoorziening weer lager wordt.
KPI's kan je altijd sturen en beïnvloeden, belangrijkste doel is dat iedereen vanaf 1-1-2027 zoveel mogelijk eigen opgewekte zonnestroom zelf verbruikt en we alleen het overschot terugleveren. 100% is daarom vermoedelijk ook een utopie omdat veel mensen meer opwekken dan ze verbruiken en dus is 100% zelfverbruik eigenlijk onmogelijk, behalve op dagen waarop je accucapaciteit vooruit schuift
Super bedankt @Domba !!Domba schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:10:
[...]
Ik heb hier tabel gepost, die is met huidige tarieven na 2026, afname incl EB&BTW en rechts alleen marktprijs voor teruglevering.
Hoeveel spread je nodig hebt is geheel afhankelijk van EB & BTW tarief vanaf 2027, die zullen niet het zelfde zijn als nu. Er is een afbouwpad maar daar wordt nog weleens vanaf geweken* . Deze is uit belastingplan 2025 voor definitieve vaststelling, die 0,10154 werd.
[Afbeelding]
Voor dynamisch heb je een voldoende grote accu nodig zonder reductie van PV opwek om de negatieve uren te overbruggen en dat kan wat je niet voor eigenverbruik nodig hebt met uitgestelde teruglevering wat meer voor de teruglevering krijgen. In 2023 was dat gem. ~9.5ct/kWh, 2024 gem 11.8ct/kWh en sinds Q3 '24 is de spread fors opgelopen voor 2025 is het nog erg vroeg PV-overschot zit nu op ~14ct/kWh.
Om een echte inschatting te kunnen maken is het wachten tot netcode voorstel voor de netwerkkosten bij ACM ingedient wordt.
In 2024 was dat Q1 25 ingedient zou worden, nu is het al over de zomer getild Q3, in iedergeval na de geplande debatten overbekostiging van de netverzwaring en de nettarieven (mei) in de 2e kamer.
*) edit voorjaarsnota 2025 gaat de energiebelasting vermindering naar 529,10 euro excl BTW in 2026 (2025 € 524,95), maar ook dat de verwachting is dat energiebelasting niet verder daalt 0,0913/kWh (met 2900kWh/j tov verwachting in belastingplan 2025 € 10 minder daalt)
en ook @Independent en @Franciesco.
Uiteindelijk kiest iedereen zijn eigen weg maar het helpt enorm om de input van anderen te horen.
Foutje... eerder gemelde 3700kWh overschot was van 2023, inmiddels heb ik een EV en zit ik op:
2500kWh netto overschot in de zomer
3000kWh netto tekort over het hele jaar
Daarmee zit ik dus op 5500kWh afname in de winter, dat is al beter dan de 7000 waar ik eerst bang voor was.
Ik heb warmtepomp, Laadpaal en Jacuzzi waar ik behoorlijk wat vraag mee kan sturen.
Gemiddeld overschot per dag in zomer 2024 was:
april | 2,6 kWh |
Mei | 18,7 kWh |
juni | 18,7 kWh |
juli | 22,3 kWh |
augustus | 22,1 kWh |
Met al jullie input is de conclusie dus eigenlijk:
Om dit overschot "zo nuttig mogelijk te gebruiken" moet je proberen het in een batterij te krijgen en op een zo gunstig mogelijk moment terugleveren.
De belangrijkste implicatie die dat heeft is dat dit een argument geeft om een grotere batterij te nemen dan dat ik eerst voor ogen had.
Gebaseerd op "groot genoeg voor nacht behoefte" (zomer) of "groot genoeg voor dure tijd behoefte" (winter) kwam ik op een 10 a 15kWh batterij.
Op basis van bovenstaande is een 20kWh batterij te verdedigen. Eigenlijk zelfs 25kWh maar ik gok dat de meerprijs daarvan niet opweegt tegen de baten.
En die 20kWh moet ik dus ook in 5 a 6 uur kunnen opladen. Op zich gaat dat nog steeds wel met een 1fase lader van 3.6kW. Maar goed... dat is wel op de rand.
Dank voor de inputs. Regeren is vooruit zien.
Ik overweeg om binnen 2 jaar een thuisaccu aan te schaffen. Zelfbouw is geen optie voor mij. Ik wacht mede omdat er misschien in de toekomst een subsidie mogelijkheid aan zou kunnen komen.Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:18:
[...]
Om dit overschot "zo nuttig mogelijk te gebruiken" moet je proberen het in een batterij te krijgen en op een zo gunstig mogelijk moment terugleveren.
Mijn zonnepanelen liggen op NO (2220 Wp) en ZW (8140 Wp). Ik wek nu 9000 kWh op, direct zelfverbruik ligt op 3400 kWh, teruglevering dus 5600 kWh, waarvan ik 4400 kWh saldeer. Dynamisch contract.
Ik kan voor <€1700 6 panelen (2600 Wp) bij laten leggen op de NO kant.
Mijn overweging: meer panelen op de oostkant geven mij (met 2027 in mijn achterhoofd):
Vroeger op de dag meer vermogen voor zelfverbruik en desgewenst om vroeger op de dag mijn Zappi op zonnestroom te laten laden. Overschot lever ik terug tegen marktprijs.
Langer in het jaar meer opwek.
Met een accu thuis is mijn strategie voor de toekomst om zoveel mogelijk te laden op zonnestroom op het midden van de dag (TLV laag) zodat ik daar nachtverbruik mee kan afdekken. In de ochtend en namiddag eigen gebruik en evt terugleveren tegen marktprijs.
Bij te laag PV input laden op de goedkoopste uren.
Ik hang tussen het scenario om de panelen niet bij te leggen en dat geld te investeren in het accu verhaal en het wel bijleggen (+ alsnog accu) vanwege meer onafhankelijkheid. Aangezien veel van jullie al een stuk verder zijn met het bezit en ervaring van een accu hoor ik graag jullie input.
Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Ok, als ik dezelfde methode toepas op hele afgelopen jaar kom ik op:Independent schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:25:
[...]
De zelfconsumptie geeft aan hoeveel procent van de geproduceerde energie je zelf heb verbruikt (en die je dus niet op het net heb geinjecteerd).
Zonder accu is dat direct verbruik. Met accu is dat de som van direct en indirect verbruik.
De zelfvoorziening geeft aan hoeveel procent van de verbruikte energie je zelf heb geproduceerd (en dus niet uit het net heb moeten halen).
Zelfconsumptie = (Productie - Injectie)/Productie
Zelfvoorziening = (Consumptie - Afname)/Consumptie
Je kan dat per dag/week/maand/jaar berekenen.
De 99% zelfvoorziening slaan over het hele jaar.
In december en januari is dat minder en tussen februari en november 100%.
Het thuisladen van de BEV is daarbij inbegrepen.
Doordat je bij een thuisaccu minder gaat terugleveren aan het net en bijgevolg niet alleen direct verbruik hebt maar indirect plus direct verbruik stijgt de zelfvoorzienigheidsgraad. Wat je zonder accu zou terugleveren (productie welke niet zelf meer kan verbruikt worden) hou je met een aacu zelf bij en kan je zonder tussenkomst van het net later zelf verbruiken.
Ik ga dat uiteraard niet telkens manueel zelf uitrekenen.
De software van de thuisaccu en de netbeheerder (die mijn systeem kan uitlezen) doen dat geautomatiseerd voor mij over de tijdsintervallen die ik opvraag.
(9.171-6.022)/9.171 ~34% zelfconsumptie
(5.817-2.668)/5.817 ~54% Zelfvoorzieningsheidgraad, en dit dan zónder batterij.
als ik dan een slordige 1.000kWh kan verschuiven (10kWh batterij?) dan zal de TvT (in mijn geval?) best wel lang zijn daar ik éérst mijn mooie G.C. contract uitzit tot 2027 en daarná pas de batterij terug moet gaan verdienen.
(kom ik tóch weer uit op mijn subscript..

(ps: hoe kom jij aan jouw 99% ?? is jouw huis niet all-elektric? ofwel WtP(en) verbruik in de winter?)
@Franciesco
Als ik naar mijn Maart kijk:
Zelfconsumptie: 34%
Zelfvoorzieningsheid: 66% (wederom.... dit is dus zonder batterij)
Weet jij wat maart (vroeger?) deed zónder batterij?
(ps: hoe kom jij aan jouw 99% ?? is jouw huis niet all-elektric? ofwel WtP(en) verbruik in de winter?)
[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 19-04-2025 09:12 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Weet je zeker dat je dat goed uitrekent?Hansieo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:02:
[...]
Ok, als ik dezelfde methode toepas op hele afgelopen jaar kom ik op:
als ik dan een slordige 1.000kWh kan verschuiven (10kWh batterij?) dan zal de TvT (in mijn geval?) best wel lang zijn daar ik éérst mijn mooie G.C. contract uitzit tot 2027 en daarná pas de batterij terug moet gaan verdienen.
(kom ik tóch weer uit op mijn subscript..)
@Franciesco
Totale opwek pv - totale teruglevering = direct verbruik.
Direct verbruik + totale afname energ.lev. = totaal verbruik.
Direct verbruik / totaal verbruik = zelfvoorziening.
Direct verbruik / totale opwek = zelfconsumptie of zelfverbruik.
hierbij:Sjamo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:16:
[...]
Weet je zeker dat je dat goed uitrekent?
Totale opwek pv - totale teruglevering = direct verbruik.
Direct verbruik + totale afname energ.lev. = totaal verbruik.
Direct verbruik / totaal verbruik = zelfvoorziening.
Direct verbruik / totale opwek = zelfconsumptie of zelfverbruik.
Totale opwek pv - totale teruglevering = direct verbruik. (zijnde, 9.171-6.022) =3.149
Direct verbruik + totale afname energ.lev. = totaal verbruik. (zijnde, 3.149+2.668= 5.817)
Direct verbruik / totaal verbruik = zelfvoorziening. 54%
Direct verbruik / totale opwek = zelfconsumptie of zelfverbruik. 34%
Ons huis is vrijstaand NO Groningen, 600m3, 2x MHI L/L en één EV (slurp model
Waarschijnlijk wat je zelf ook al bedacht had.Sportmind schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:39:
[...]
Ik overweeg om binnen 2 jaar een thuisaccu aan te schaffen. Zelfbouw is geen optie voor mij. Ik wacht mede omdat er misschien in de toekomst een subsidie mogelijkheid aan zou kunnen komen.
Mijn zonnepanelen liggen op NO (2220 Wp) en ZW (8140 Wp). Ik wek nu 9000 kWh op, direct zelfverbruik ligt op 3400 kWh, teruglevering dus 5600 kWh, waarvan ik 4400 kWh saldeer. Dynamisch contract.
Ik kan voor <€1700 6 panelen (2600 Wp) bij laten leggen op de NO kant.
Mijn overweging: meer panelen op de oostkant geven mij (met 2027 in mijn achterhoofd):
Vroeger op de dag meer vermogen voor zelfverbruik en desgewenst om vroeger op de dag mijn Zappi op zonnestroom te laten laden. Overschot lever ik terug tegen marktprijs.
Langer in het jaar meer opwek.
Met een accu thuis is mijn strategie voor de toekomst om zoveel mogelijk te laden op zonnestroom op het midden van de dag (TLV laag) zodat ik daar nachtverbruik mee kan afdekken. In de ochtend en namiddag eigen gebruik en evt terugleveren tegen marktprijs.
Bij te laag PV input laden op de goedkoopste uren.
Ik hang tussen het scenario om de panelen niet bij te leggen en dat geld te investeren in het accu verhaal en het wel bijleggen (+ alsnog accu) vanwege meer onafhankelijkheid. Aangezien veel van jullie al een stuk verder zijn met het bezit en ervaring van een accu hoor ik graag jullie input.
Als je voor weinig geld kan bijleggen is dat wel slim.
Maar ik heb ook op "NO" en die leveren maar 50% van mijn "ZW" panelen.
Met alle belasting perikelen is "zelf voordienend" worden wel heel handig.
En accu's gaan het komende jaar nog wel wat in prijs dalen. De sweet-aankoop-spot zal denk vlak voor de bouwvak 2026 zijn.
En daarmee heb ik je probleem geen millimeter simpeler gemaakt
Mooie cijfersHansieo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:33:
[...]
hierbij:
Totale opwek pv - totale teruglevering = direct verbruik. (zijnde, 9.171-6.022) =3.149
Direct verbruik + totale afname energ.lev. = totaal verbruik. (zijnde, 3.149+2.668= 5.817)
Direct verbruik / totaal verbruik = zelfvoorziening. 54%
Direct verbruik / totale opwek = zelfconsumptie of zelfverbruik. 34%
Ons huis is vrijstaand NO Groningen, 600m3, 2x MHI L/L en één EV (slurp model)(géén thuisbatterij)
Hier scheelt thuisbatterij trouwens fors, maar aangezien het grootste deel van onze afname in de winter zit (airco plus warm water), zullen we voorlopig nog een stevige afname houden op jaarbasis. Ik weet het nog niet precies, maar verwacht dat we naar rond de 1400 tot 1500kWh afname zullen gaan als we hetzelfde comfortniveau als afgelopen jaar aan gaan houden. Het afgelopen notajaar (tot okt '24) was onze afname 1700kWh met iets minder comfort.
Dank voor je antwoord!Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:40:
[...]
Waarschijnlijk wat je zelf ook al bedacht had.
Als je voor weinig geld kan bijleggen is dat wel slim.
Maar ik heb ook op "NO" en die leveren maar 50% van mijn "ZW" panelen.
Met alle belasting perikelen is "zelf voordienend" worden wel heel handig.
En accu's gaan het komende jaar nog wel wat in prijs dalen. De sweet-aankoop-spot zal denk vlak voor de bouwvak 2026 zijn.
En daarmee heb ik je probleem geen millimeter simpeler gemaakt
Haha, misschien niet maar als klankbord help je (en mede tweakers!) zeker wel!
Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Kijk, daar benoem je precies het "probleem" ik kan ónmogelijk mijn wintermaanden opwek wegstrepen tegen de 2 tóch al superzuinige L/L WtP-en verbruik.Sjamo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:43:
[...]
Mooie cijfersZo hoog ben ik nooit gekomen met zelfvoorziening. Het bleef hier steken op 42% tot 43% op jaarbasis. Geen electrische auto maar dan nog.
Hier scheelt thuisbatterij trouwens fors, maar aangezien het grootste deel van onze afname in de winter zit (airco plus warm water), zullen we voorlopig nog een stevige afname houden op jaarbasis. Ik weet het nog niet precies, maar verwacht dat we naar rond de 1400 tot 1500kWh afname zullen gaan als we hetzelfde comfortniveau als afgelopen jaar aan gaan houden. Het afgelopen notajaar (tot okt '24) was onze afname 1700kWh met iets minder comfort.
Oftewel blijven er honderden kWh-tjes nodig uit het net in deze periode.
De rest kan dan uit de (evt.) batterij en daarmee zakt het B.M. ver terug naar (voor mij) té hoge TvT.
* note, ja de EV laden op piek momenten help goed bij overschotten,
maar hakt er op in als de opwek in nov-dec-jan laag is, dan moet het helaas flink uit het net.
Voor eigengebruik kan je @ErikVers vuistregels wel gebruiken, @Independent en mij is weer een stap verder en zit er een grote component onafhankelijkheid in.Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:18:
[...]
Super bedankt @Domba !!
Uiteindelijk kiest iedereen zijn eigen weg maar het helpt enorm om de input van anderen te horen.
Foutje... eerder gemelde 3700kWh overschot was van 2023, inmiddels heb ik een EV en zit ik op:
Daarmee zit ik dus op 5500kWh afname in de winter, dat is al beter dan de 7000 waar ik eerst bang voor was.
Ik heb warmtepomp, Laadpaal en Jacuzzi waar ik behoorlijk wat vraag mee kan sturen.
april 2,6 kWh Mei 18,7 kWh juni 18,7 kWh juli 22,3 kWh augustus 22,1 kWh
De belangrijkste implicatie die dat heeft is dat dit een argument geeft om een grotere batterij te nemen dan dat ik eerst voor ogen had.
Gebaseerd op "groot genoeg voor nacht behoefte" (zomer) of "groot genoeg voor dure tijd behoefte" (winter) kwam ik op een 10 a 15kWh batterij.
Op basis van bovenstaande is een 20kWh batterij te verdedigen. Eigenlijk zelfs 25kWh maar ik gok dat de meerprijs daarvan niet opweegt tegen de baten.
En die 20kWh moet ik dus ook in 5 a 6 uur kunnen opladen. Op zich gaat dat nog steeds wel met een 1fase lader van 3.6kW. Maar goed... dat is wel op de rand.
Die stap verder kan ook grotendeels door later uitbreiden als er meer info is, maar dan gaat ook vermogen van de thuisaccu een rol spelen.
Maar een grote stap op zich is al vertrouwd raken met dynamisch, op dit moment dynamisch contract en zoals het er nu naar uit ziet op termijn ook met netwerkkosten binnen de terugverdien tijd van een thuisaccu.
Eigenverbruik verhogen is een vrij zekere, valt een flink deel van je afname in 2e EB schijf (>2900kWh) dan is het beperkt wat je vooruit kan kijken en inschatten.
De voorjaarsnota zitten de grote posten niet in, het "zoet" is nu ruim uitgedragen, defensie (NL wil wat hebben om aan te kondingen tijdens NAVO-top in juni in Den Haag), stikstofdossier en aanvullend klimaatpakket die komt nog voor Mei.
Daarvoor zou geen extra reserveringen voor nodig zijn in de begroting, die komt dan met nodige normeringen (verplichtingen) en beprijzingen om de stimuleringen te bekostigen.
Het gat is behoorlijk groot om doelen van 2030 weer in zicht te krijgen.
Een 10-15TWh voor elektra en kandidaten voor nieuwe windparken op zee staan niet in de rij, die willen meer garanties, als ook niet zo snel de transportcapaciteit er is dat het nog kan mee tellen.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat uit de hoge hoed komt.
op zich een duidelijk verhaal, echter dat is maar de helft van het hele verhaal in combinatie met een thuis-batterij.Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:18:
[...]
Super bedankt @Domba !!
april 2,6 kWh Mei 18,7 kWh juni 18,7 kWh juli 22,3 kWh augustus 22,1 kWh
zet nu eens bij deze getallen ook je donker verbruik op de zelfde dag en nacht tot de volgende dag de zon weer opkomt., heb je natuurlijk een EV waar je nog wat kwijt kunt is dat natuurlijk een pre.
:strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large)
als ik naar mijn eigen verbruik in deze periode kijk kom ik echter niet hoger dan ergens tussen 3-5 kWh (als ik de periode is groter maak (mei-augustus) zou ik tot circa 6 kWh wel kwijt kunnen, maar zeker niet elke dag.
waar ik zelf heb gezien dat je in feite met 3 periodes zit waar je rekening mee zou moeten (kunnen) houden.
Heb je een EV die dagelijks een behoorlijke slok energie kan hebben is dat natuurlijk weer een heel andere zaak.
die periodes zijn te verdelen in voorjaar en najaar (dus lente (maart-april) en herfst (september-oktober))
zomer (mei-augustus)
winter (november-februari)
tijdens de winter zou je met een dynamisch contact er ook mee kunnen spelen om tijdens de goedkope tijden energie te laden en deze zoveel mogelijk tijdens dedure tijden weer te gebruiken, echter daarvoor heb je wel een aanzienlijke andere capaciteit nodig dan als je puur kijkt naar de andere twee periodes waar je zo veel mogelijk op NOM wilt gaan zitten.
Ah... ik geloof dat je bedoelt:MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:58:
[...]
op zich een duidelijk verhaal, echter dat is maar de helft van het hele verhaal in combinatie met een thuis-batterij.
zet nu eens bij deze getallen ook je donker verbruik op de zelfde dag en nacht tot de volgende dag de zon weer opkomt., heb je natuurlijk een EV waar je nog wat kwijt kunt is dat natuurlijk een pre.
[Afbeelding]
als ik naar mijn eigen verbruik in deze periode kijk kom ik echter niet hoger dan ergens tussen 3-5 kWh (als ik de periode is groter maak (mei-augustus) zou ik tot circa 6 kWh wel kwijt kunnen, maar zeker niet elke dag.
waar ik zelf heb gezien dat je in feite met 3 periodes zit waar je rekening mee zou moeten (kunnen) houden.
Heb je een EV die dagelijks een behoorlijke slok energie kan hebben is dat natuurlijk weer een heel andere zaak.
die periodes zijn te verdelen in voorjaar en najaar (dus lente (maart-april) en herfst (september-oktober))
zomer (mei-augustus)
winter (november-februari)
tijdens de winter zou je met een dynamisch contact er ook mee kunnen spelen om tijdens de goedkope tijden energie te laden en deze zoveel mogelijk tijdens dedure tijden weer te gebruiken, echter daarvoor heb je wel een aanzienlijke andere capaciteit nodig dan als je puur kijkt naar de andere twee periodes waar je zo veel mogelijk op NOM wilt gaan zitten.
[...]
- op die stevige zomerdagen houd ik netto over 24uur 22kWh over.
- maar verbruik snachts 8 a 10kWh.
- dus daarmee wek ik overdag netto (onder aftrek van direct gebruik) 30kWh op
Dus om dat volledig te kunnen opslaan en op een gunstig moment terug te kunnen leveren moet de batterij naar 30kWh.
Pfew.... dat vind ik wel erg fors.
En of dat een positief kosten/baten sommetje wordt weet ik nog niet.
Maar je hebt helemaal gelijk dat ik dat even over het hoofd had gezien.
Ik heb inderdaad EV die ik behoorlijk vaak overdag kan laden.
Ik ben sinds 2 weken aan het "oefenen".
Nog tot 1 februari een vast contract maar ik monitor het tibber tarief nu live mee.
Vorig contract had geen terugleverkosten maar huidig contract wel.
Vorig jaar heb ik 6000kWh gesaldeerd maar toen heb ik de auto altijd gewoon bij thuiskomst geladen.
Inmiddels heb ik de laadpaal een "smart" modus gegeven:
- enkel laden als er een energie overschot is
- tenzij de batterij onder de 30% komt, dan mag hij snachts tussen 1 & 5 op 11kW laden.
Vorig jaar 3000kWh grotendeels snachts "in de auto gestopt". Daarvan zou ik ongeveer 2000kWh van "zon overschot" moeten kunnen doen. Kortom: doel om dit jaar (zonder batterij) op 4000kWh salderen uit te komen.
Dan wordt terugverdienen als dat 1 van je doelen is heel erg moeilijk/lang.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Klopt.. daarom gaf ik ook aan “dat het nog maar de vraag was of dat kosten/baten sommetje ging kloppen”.habbekrats schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:29:
@Stefannn Bij een 30 kWh thuisaccu of meer ben ik van mening dat zelf bouwen het betaalbaarst is. Als je een compleet systeem moet kopen zit je zomaar tussen de 10-20k afhankelijk van merk en mogelijkheden.
Dan wordt terugverdienen als dat 1 van je doelen is heel erg moeilijk/lang.
Nu heb ik enorm veel zelf gebouwd, “alles eigenlijk”, zowel hakken&breken, loodgieten, electriciteit, electronica, printplaten en software zelfs tot op driver nivo…… maar ik ga vooralsnog geen accu zelf bouwen.
Het risico mbt veiligheid is me te groot.
De 30kWh is dus “wat nodig is om de hele zomer alles overdag te kunnen laden en op een later moment te kunnen verkopen”, maar ik denk dat ik toch op 15 a 20kWh uit ga komen.
Om er later alsnog 10-15 kWh extra bij te plaatsen, zo werkt het in de praktijkStefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:03:
[...]
De 30kWh is dus “wat nodig is om de hele zomer alles overdag te kunnen laden en op een later moment te kunnen verkopen”, maar ik denk dat ik toch op 15 a 20kWh uit ga komen.
Iedere kWh die je niet gebruikt heeft een nog slechtere ROI dan een gemiddelde thuisaccu standaard al heeft, dus begin inderdaad klein(er), maar hou rekening met later kunnen opschalen.
sorry, ik volg je met juist deze getallen eigenlijk niet,Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:13:
[...]
Ah... ik geloof dat je bedoelt:
- op die stevige zomerdagen houd ik netto over 24uur 22kWh over.
- maar verbruik snachts 8 a 10kWh.
- dus daarmee wek ik overdag netto (onder aftrek van direct gebruik) 30kWh op
mijn conclusie (met deze beperkte data) zou eerder zijn dat je circa 8-10 kWh aan opslag nodig zou hebben.
maar wat is je avond-nacht verbruik in bv april en september per dag, en dat zowel qua opwek als ook avond-nacht verbruik, ik verwacht dat je hier enkele kWh meer zou hebben en eerder richting 10-15 kWh zou aankomen, hou met ook rekening met je RTE verliezen, je bent circa grofweg 20-25% kwijt van de kWh die je er instopt versus wat je er weer uit kunt halen uit de batterijen.
Dus om dat volledig te kunnen opslaan en op een gunstig moment terug te kunnen leveren moet de batterij naar 30kWh.
Pfew.... dat vind ik wel erg fors.
En of dat een positief kosten/baten sommetje wordt weet ik nog niet.
Maar je hebt helemaal gelijk dat ik dat even over het hoofd had gezien.
Ik heb inderdaad EV die ik behoorlijk vaak overdag kan laden.
Ik ben sinds 2 weken aan het "oefenen".
Nog tot 1 februari een vast contract maar ik monitor het tibber tarief nu live mee.
Vorig contract had geen terugleverkosten maar huidig contract wel.
Vorig jaar heb ik 6000kWh gesaldeerd maar toen heb ik de auto altijd gewoon bij thuiskomst geladen.
Inmiddels heb ik de laadpaal een "smart" modus gegeven:
- enkel laden als er een energie overschot is
- tenzij de batterij onder de 30% komt, dan mag hij snachts tussen 1 & 5 op 11kW laden.
Vorig jaar 3000kWh grotendeels snachts "in de auto gestopt". Daarvan zou ik ongeveer 2000kWh van "zon overschot" moeten kunnen doen. Kortom: doel om dit jaar (zonder batterij) op 4000kWh salderen uit te komen.
Benieuwd: De Zendure producten ook al onder een vergrootglas gehad? Op evt. hoog vermogen na kan je daar vermoedelijk best wel veel vinkjes zetten?jadjong schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:11:
Moet de eerste stapelbare/koppelbare accu die zowel op veiligheid als functies alle vinkjes heeft nog tegenkomen.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz
Dezelfde overweging als jij heeft mij tot de aankoop van 1x victron 5000 + 2 accuboxen van 15kw,ik snap niet goed waarom iedereen het over 1 dag heeft.
Bij 1 dag goedkope stroom kan ik nu 3 dagen uitzingen.
Geen zon\wind ,stroom duur ,kan ik laden uitstellen.
Ga het niet uitrekenen maar denk dat in het voor/najaar dit best veel kan schelen.
Heb er wel 2 extra laders naast staan zodat ik de accu's in +/- 5 uur kan vol pompen,voor/najaar,s'nachts,met een timer.
Accu zelfbouw van bijv yixiang stelt echt niks voor,moet alleen kabelklem hydraulisch hebben, 20€ bij Ali
Dirk
Als ik zoek op wat zij gebruiken als interne zekering kom ik alleen post van jou tegen over de meerwaarde van T-class bij hoge vermogens. Maar niets van de fabrikant zelf hoe ze de 'Overvoltage, Overcurrent, Short-circuit, Overheat Protections' gaan waar maken. Aan de andere kant is met een 3kW per unit het gevaar van celldumping ook minder groot dan bij eentje die 20kW in een 48V unit heeft.Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:21:
[...]
Benieuwd: De Zendure producten ook al onder een vergrootglas gehad? Op evt. hoog vermogen na kan je daar vermoedelijk best wel veel vinkjes zetten?
Bij hoge vermogens in serie neemt de system-weerstand af terwijl die bij parallelle stapels met kleine vermogens per unit juist toe neemt.
20 gestapelde units van 1kWh per stuk is makkelijker te beveiligen dan twee van 10kWh per stuk.
Nee, tenzij je echt weet wat je aan het doen bent, waarbij een elekrotechnische opleiding (minimaal op MBO vlak) eigenlijk wel een must zou moeten zijn en daarbij de nodige kennis op mn DC vlak.Aziona schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:48:
@Stefannn Is zelfbouw niet juist veiliger omdat je dan weet wat erin zit?
Een eenvoudige cursus installatietechniek zwakstroom AC is hierbij in mijn ogen echt onvoldoende.
Dus mensen die zich daar mee al lang mee bezig houden en zich als hobby zich daar ook goed in hebben weten ingewerkt en zich ook aan de veiligheidsvoorschriften houden kan het prima.
ik vrees echter dat hier hele volkstammen een andere mening zijn toegedaan, en dat mag uiteraard.
en dan je opmerking, je weet wat er in zit
Aziona schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:48:
@Stefannn Is zelfbouw niet juist veiliger omdat je dan weet wat erin zit?
Dirduc schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:57:
Stefann
Dezelfde overweging als jij heeft mij tot de aankoop van 1x victron 5000 + 2 accuboxen van 15kw,ik snap niet goed waarom iedereen het over 1 dag heeft.
Bij 1 dag goedkope stroom kan ik nu 3 dagen uitzingen.
Geen zon\wind ,stroom duur ,kan ik laden uitstellen.
Ga het niet uitrekenen maar denk dat in het voor/najaar dit best veel kan schelen.
Heb er wel 2 extra laders naast staan zodat ik de accu's in +/- 5 uur kan vol pompen,voor/najaar,s'nachts,met een timer.
Accu zelfbouw van bijv yixiang stelt echt niks voor,moet alleen kabelklem hydraulisch hebben, 20€ bij Ali
Dirk
@MacD007 : dat onderschrijf ik volledigMacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:03:
[...]
Nee, tenzij je echt weet wat je aan het doen bent, waarbij een elekrotechnische opleiding (minimaal op MBO vlak) eigenlijk wel een must zou moeten zijn en daarbij de nodige kennis op mn DC vlak.
Een eenvoudige cursus installatietechniek zwakstroom AC is hierbij in mijn ogen echt onvoldoende.
Dus mensen die zich daar mee al lang mee bezig houden en zich als hobby zich daar ook goed in hebben weten ingewerkt en zich ook aan de veiligheidsvoorschriften houden kan het prima.
ik vrees echter dat hier hele volkstammen een andere mening zijn toegedaan, en dat mag uiteraard.
en dan je opmerking, je weet wat er in zitis dat echt zo of is het meer richting prijs versus kwaliteit bij de eerste dan toch het voortouw neemt (anders had je namelijk net zo goed een kant en klaar systeem kunnen kopen vrees ik).
@Dirduc : voor het bouwen zelf ben ik nog niet eens zo bang. Ik ben handig genoeg dat ik redelijk weet wat goed en fout is.
@Aziona : dat weet je dus waarschijnlijk niet.
Een victron omvormer heb ik niet zoveel zorgen over.
De lifepo4 accu’s is echter redelijk wildwest (of het moet inmiddels verbeterd zijn, ik check dat niet zo regelmatig).
Als je dat goed wilt doen dan moet je de fabrikant goed kennen. Heel zeker weten dat er een CE merk op zit dat “niet zelf is getekend”, maar “fatsoenlijk met testen is afgedekt”. En zeker weten dat daar garantie op zit. Ook als je huis affikt.
In veel gevallen ben je nog aangewezen op eigen import vanuit China, danwel via een tussenpersoon met een mooie website maar die je als het puntje bij paaltje komt niet de garantie kan bieden en ook niet het Chinese kaf van koren gescheiden heeft.
Het is daarbij niet zo dat alle Chinese accu’s slecht zijn. De goede komen ook heel vaak uit China. Alleen is het wel prettig als er een westers gerenommeerd bedrijf achter staat dat het productieproces en en de kwaliteits controle helemaal onder de loep heeft genomen.
Ieder zijn ding. Maar ik kijk de kat nog even uit de boom.
De boel gaat heel snel nu trouwens. Dit gaat heel snel goed komen.
Wat ik bedoel..MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:19:
[...]
sorry, ik volg je met juist deze getallen eigenlijk niet,
mijn conclusie (met deze beperkte data) zou eerder zijn dat je circa 8-10 kWh aan opslag nodig zou hebben.
maar wat is je avond-nacht verbruik in bv april en september per dag, en dat zowel qua opwek als ook avond-nacht verbruik, ik verwacht dat je hier enkele kWh meer zou hebben en eerder richting 10-15 kWh zou aankomen, hou met ook rekening met je RTE verliezen, je bent circa grofweg 20-25% kwijt van de kWh die je er instopt versus wat je er weer uit kunt halen uit de batterijen.
[...]
Ik heb nu nog geen batterij.
In juli heb ik over een mooi zomer etmaal (24uur) 22kWh netto over maar een nachtverbruik van 8kWh.
Dus… ik wek dan van ochtend tot avond 38kWh op Maar. heb dan ook een direct gebruik van 8kWh dus houd ‘s avonds 30kWh over. Tot de volgende ochtend consumeer ik dan nog 8kWh dus ik kom netto op 22kWh terugleveren over een etmaal.
Dus in het extreme geval laad ik die 30kWh overdag in een accu en lever die tussen 19:00 en 21:00 tegen max tarief terug.
Maar dat is dus waarschijnlijk economisch niet handig. Met alle verliezen en bovendien “dat dat maar over 2 maanden zo is” is dat alleen zinnig als batterijen spotgoedkoop zouden zijn.
Maar goed….
Inderdaad 10..15kWh als “work horse nuttig”, en dus iets van 30kWh als bovengrens “waar je in ieder geval nog iets mee kan verzinnen”.
Nb… die 22kWh per dag komt uit mijn totale overschot over de maand juli 2024 gedeeld door 31.
ja, nu snap ik het. Echter je vergeet hierbij dat je deze laad-sessie slechts één keer kunt doen, namelijk dag 1. de volgende dag is je 30 kWh batterij helaas slechts voor 8 kW leeg, en zit er dus nog voor 22 kWh er in, dus de volgende dag waar je weer zeg maar 38 kWh aan zonnestroom paraat hebt ga je alsnog 30 kWh aan het net terugleveren.Stefannn schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:26:
[...]
Wat ik bedoel..
Ik heb nu nog geen batterij.
In juli heb ik over een mooi zomer etmaal (24uur) 22kWh netto over maar een nachtverbruik van 8kWh.
Dus… ik wek dan van ochtend tot avond 38kWh op Maar. heb dan ook een direct gebruik van 8kWh dus houd ‘s avonds 30kWh over. Tot de volgende ochtend consumeer ik dan nog 8kWh dus ik kom netto op 22kWh terugleveren over een etmaal.
Dus in het extreme geval laad ik die 30kWh overdag in een accu en lever die tussen 19:00 en 21:00 tegen max tarief terug.
de clue is nu juist er voor te zorgen dat zo veel mogelijk je batterij aan de vroege morgen op het begin dat je zonnepanelen weer beginnen te werken ook zo veel mogelijk leeg is.
klopt, zeker niet met de huidige prijzen.Maar dat is dus waarschijnlijk economisch niet handig. Met alle verliezen en bovendien “dat dat maar over 2 manden zo is” is dat alleen zinnig als batterijen spotgoedkoop zouden zijn.
naar mijn mening gooi je met 30 kWh capaciteit thuis-batterij gewoon onnodig geld weg, het kan als jegaat handelen, maar ik betwijfel of dit verdienmodel nog lang genoeg interessant blijft. Bright heeft daar ook al iets over geschreven.Maar goed….
Inderdaad 10..15kWh als “work horse nuttig”, en dus iets van 30kWh als bovengrens “waar je in ieder geval nog iets mee kan verzinnen”.
maar kijk maar eerst eens wat je in april en september/oktober verbruikt, want dan zijn de dagen nog iets korter en zal mogelijk je thuis-verbruik nog iets hoger liggen.
Nb… die 22kWh per dag komt uit mijn totale overschot over de maand juli gedeeld door 31.
Nee, niet vergeten, dat was nu net de crux van het hele gedachte experiment:MacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:44:
[...]
ja, nu snap ik het. Echter je vergeet hierbij dat je deze laad-sessie slechts één keer kunt doen, namelijk dag 1. de volgende dag is je 30 kWh batterij helaas slechts voor 8 kW leeg, en zit er dus nog voor 22 kWh er in,
- die 22kWh moet je dan volledig terugleveren (ik gok tussen 19:00 en 21:00) als de teruglever prijs op de max zit.
Dat was een beetje de opzet van de originele vraag “wat kan ik zinnig met mijn 22kWh/dag overschot doen behalve weggooien”.
Dit is zo’n beetje het “maximaal zinnige” (tenzij iemand nog wat slims weet), maar gaat het kwa kosten/baten niet trekken.
—> ik ben echter altijd wel blij met zo’n “maximaal zinnig” statement. Dat geeft in ieder geval een basis om vervolgens te gaan “schalen” richting “economisch zinvol”.
Mijn woning is all-electric en de cijfers van afgelopen maart waren inclusief verwarming (L/W WP) en ook inclusief laden van de (prive) EV.Hansieo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:02:
[...]
@Franciesco
Cijfers van voor de batterij heb ik niet paraat, maar die waren veeeel lager. O.a. omdat ik toen nog maar erg beperkt lette op PV opwek zoveel mogelijk direct verbruiken. Daarnaast zijn er veel dingen gewijzigd sinds die tijd zoals ook de PV installatie zelf en een EV lader die automatisch op PV overschot kan laden. Daarnaast heb ik diverse verbeteringen gemaakt in de isolatie van de woning.
Na bijna 1 jaar meten met mijn 10kWh tje, er komt nog iets meer geel bij, maar geen 54%Hansieo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:02:
[...]
Ok, als ik dezelfde methode toepas op hele afgelopen jaar kom ik op:
(kom ik tóch weer uit op mijn subscript..)
@Franciesco
:strip_exif()/f/image/5B0BwRga7PVjgxlR2XAJWUkh.png?f=user_large)
rood=netafname, geel=verbruik eigenopwek, blauw=verbruik accu
Ook alles elektrisch hier, maar wat hogere getallen omdat bedrijfsmatig er bij zit, verder goed vergelijkbaar met jouw situatie
Overigens, de situatie kun je niet vergelijken met @Independent. Belgie dus minder stook, en hij stookt hout vanuit eigen grond en laadt BEV extern wanneer PV opbrengst te weinig is.
Ik vindt die 54% die je nu al haalt zonder accu een hele mooie prestatie.
Zelf ga ik het systeem binnenkort uitbreiden naar 45kWh, en verwacht hiermee nog eens 1200kWh/jaar extra netafname te voorkomen. Het 's winter verleggen van afname en een beetje epex-handel maken dat het als zelfbouw wel te doen is financieel.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh
Ja in de zomer zal je veel weg gooien zo het net op voor nop. Ongeacht de grote van je batterij. Op een gegevenmoment is die namelijk afgetopt en kan er niets meer bij terwijl je in de nacht teweinig gebruikt om hem te legen (of je dumpt het op het net voor een iets hogere vergoeding dan wanneer je dat doet als de zon schijnt).
bedankt voor je toelichting....Franciesco schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:23:
[...]
Mijn woning is all-electric en de cijfers van afgelopen maart waren inclusief verwarming (L/W WP) en ook inclusief laden van de (prive) EV.
Cijfers van voor de batterij heb ik niet paraat, maar die waren veeeel lager. O.a. omdat ik toen nog maar erg beperkt lette op PV opwek zoveel mogelijk direct verbruiken. Daarnaast zijn er veel dingen gewijzigd sinds die tijd zoals ook de PV installatie zelf en een EV lader die automatisch op PV overschot kan laden. Daarnaast heb ik diverse verbeteringen gemaakt in de isolatie van de woning.
Maar nu is dit jaar maart wel heúl vriendelijk voor ons geweest met een enorm zonne overschot.
Kijk ik naar vorig jaar maart (en maart dáárvoor) dan was het incl RTE al eigenlijk niet/nauwelijks meer mogelijk of je zou wel héél veel kWp moeten hebben.
Ikzelf wek gemiddeld 9.500 per jaar op, dus wellicht heb jij veel meer opwek per jaar?
Onze situatie lijkt toch wel op elkaar als ik het zo lees, dus ben ik best nieuwsgierig wat het voor míj zou betekenen. Hoeveel kWp wek jij op? en hoe groot is jouw batt? Hoeveel kWh verbruik jij in dec? & in Jan?
Dank voor je eerlijke visie,Srednier schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:35:
[...]
Na bijna 1 jaar meten met mijn 10kWh tje, er komt nog iets meer geel bij, maar geen 54%
[Afbeelding]
rood=netafname, geel=verbruik eigenopwek, blauw=verbruik accu
Ook alles elektrisch hier, maar wat hogere getallen omdat bedrijfsmatig er bij zit, verder goed vergelijkbaar met jouw situatie
Overigens, de situatie kun je niet vergelijken met @Independent. Belgie dus minder stook, en hij stookt hout vanuit eigen grond en laadt BEV extern wanneer PV opbrengst te weinig is.
Ik vindt die 54% die je nu al haalt zonder accu een hele mooie prestatie.
Zelf ga ik het systeem binnenkort uitbreiden naar 45kWh, en verwacht hiermee nog eens 1200kWh/jaar extra netafname te voorkomen. Het 's winter verleggen van afname en een beetje epex-handel maken dat het als zelfbouw wel te doen is financieel.
en nu begrijp ik de @Independent resultaten beter, waar en hoe die cijfertjes tot stand gekomen zijn.
Jouw 10kWh batterij, heb je enig idee hoeveel kWh je hebt kunnen verschuiven?
(ps: F#$@ mooi 29kWp piek man
Ik heb zo'n DIY-kit thuisaccu van 15kWh, en de mogelijkheid om er nog 15 bij te plaatsen met weinig moeite. Nu is dat nog 2200 euro als ik precies hetzelfde er bij zet. Mocht het de komende 2 jaar nog een keer in de actie gaan voor 1500. denk ik dat ik om benTaro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:10:
[...]
Om er later alsnog 10-15 kWh extra bij te plaatsen, zo werkt het in de praktijk
Iedere kWh die je niet gebruikt heeft een nog slechtere ROI dan een gemiddelde thuisaccu standaard al heeft, dus begin inderdaad klein(er), maar hou rekening met later kunnen opschalen.
Maar ja, ik heb nu 15 panelen op een dak waar er ook 24 passen... En een DEYE 12k omvormer die dat fluitend aankan. Maar ik vrees dat ik niemand vind die alleen de panelen op het dak wil leggen. Of gaat dat tegenwoordig makkelijker?
Zoek een zzp klussen man zonder hoogtevrees en het is zo gepieptzalkc schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:25:
[...]
Ik heb zo'n DIY-kit thuisaccu van 15kWh, en de mogelijkheid om er nog 15 bij te plaatsen met weinig moeite. Nu is dat nog 2200 euro als ik precies hetzelfde er bij zet. Mocht het de komende 2 jaar nog een keer in de actie gaan voor 1500. denk ik dat ik om ben
Maar ja, ik heb nu 15 panelen op een dak waar er ook 24 passen... En een DEYE 12k omvormer die dat fluitend aankan. Maar ik vrees dat ik niemand vind die alleen de panelen op het dak wil leggen. Of gaat dat tegenwoordig makkelijker?
1 PVoutput . Dongen NB
Ze hebben geen zak te doen toch die zonnepanelenboeren? Die komen heis wel opdagen om jou installatie uit te breiden...zalkc schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:25:
[...]
Er moet toch wel een ander merk zijn die net zo makkelijk is in de installatie en vrij op de markt beschikbaar is voor installateurs (dus geen zonneplan accu).