Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 12 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RikHa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Bij een kennis ben ik zoiets aan het bouwen als wat jij wil. Kijk:

[Afbeelding]

Dat is een MP 48-5000-70. Hier is ook een 1 x 35A aansluiting. Kan dus prima. Ook je omvormer je je op AC-out aansluiten zodat je bij een grid-down situatie gewoon door kan draaien op je batterij en zonnepanelen. De batterij bij deze setup heeft hij zelf gebouwd met wat goede raad van mij. Het is een 280 Ah 16s batterij, zeg 14 kWh.
mis een beetje details ;) zoals hangt dit op zolder of bij de MK ? ziet er netjes uit trouwens.

Tja vanalles

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat zit er in dat linker kastje? En waarom wel Victron, maar alle dinrail spul van (vage) Chinese afkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:12
vso schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:31:
[...]

mis een beetje details ;) zoals hangt dit op zolder of bij de MK ? ziet er netjes uit trouwens.
Het hangt in zijn schuur/garage. Er gaat een 4x6mm2 grondkabel door de tuin en door de kruipruimte naar de meterkast. In de meterkast zit een omschakelaar waarmee hij kan kiezen rechtstreeks Liander of via het ESS systeem.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:12
Dat is een PV combiner. Er komen 3 strings van 2 panelen van het dak die in die box samenkomen en het is gelijk overspanningsbeveiliging.
En waarom wel Victron, maar alle dinrail spul van (vage) Chinese afkomst?
Het is Emat in het groepenkastje en in de meterkast zit een Hager omschakelaar.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Met een systeem werkingsgraad van 66% is een thuisaccu minder rendabel. Men vergeet vaak de standby verliezen mee te nemen. Bijvoorbeeld 10 Watt geeft over een maand al weer 8.8 kWh extra verlies. Dus je moet rekening houden met systeem verliezen bij je rendementsbepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:36
RikHa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:15:
[...]
Het is Emat in het groepenkastje en in de meterkast zit een Hager omschakelaar.
Jij druft om emat spul te gebuiken, zeker bij langdurig hoog vermogens... ben het met @bbbrumbrum eens.

Ik zou de hele meterkast vervangen door hager/abb/eaton/schneider automaten.

Maar wie ben ik, niet mijn huissie ;-)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:06
Jazsie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Jij druft om emat spul te gebuiken, zeker bij langdurig hoog vermogens... ben het met @bbbrumbrum eens.

Ik zou de hele meterkast vervangen door hager/abb/eaton/schneider automaten.

Maar wie ben ik, niet mijn huissie ;-)
Heb je een echt voorbeeld?
Ik heb nog geen echt voorbeeld kunnen vinden of fors hogere dispensatie warmte kunnen meten

EMAT is een huismerk met import componenten, een enkele distributeur, geen product innovatie en webwinkel/installateur is de fabrikant.
Wat de prijs laag hield

Met NEN1010:2020, (implementatie van EU-richtlijn) verschuift dat nu ook voor a-merken, bij aanpassingen ook dat webwinkel/installateur de "fabrikant" van de groepenkast wordt, onder Supervisie van de A-merken aanpassen of componenten bij plaatsen is heel fors beperkt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Beetje offtopic maar welk voorbeeld zoek je? op YT zie je tests met emat en een A-merk en het verschil wat er gebeurd als beiden doorbranden etc...

Ik weet dat jij ook -chinees- import spul hebt in je meterkast, hoeft niet perse slecht te zijn echter emat staat gewoon bekend dat ze slecht zijn, ieder elektricien die langer in het vak zit zal dit beamen.

Ze werken prima tot dat er iets mis gaat, helaas is de kwaliteit dan niet altijd zoals het hoort.

Dit is mijn persoonlijke mening, ga dan ook niet verder in discussie. Het is ieder aan zich eigen en ik geef enkel mijn mening/ervaring over emat automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:00:
Beetje offtopic maar welk voorbeeld zoek je? op YT zie je tests met emat en een A-merk en het verschil wat er gebeurd als beiden doorbranden etc...
Graag een linkje zoals op YT, mag ook via PM
Ik weet dat jij ook -chinees- import spul hebt in je meterkast, hoeft niet perse slecht te zijn echter emat staat gewoon bekend dat ze slecht zijn, ieder elektricien die langer in het vak zit zal dit beamen.

Ze werken prima tot dat er iets mis gaat, helaas is de kwaliteit dan niet altijd zoals het hoort.

Dit is mijn persoonlijke mening, ga dan ook niet verder in discussie. Het is ieder aan zich eigen en ik geef enkel mijn mening/ervaring over emat automaten.
Klopt ik heb import componenten in mijn groepenkast.

De belangrijkste reden dat een elektricien beter zeker geen EMAT of ander huismerk componenten kon gebruiken, ivm aansprakelijkheid, is verdwenen, die is nu voor A-merken, na implementatie van EU richtlijn, ook gewoon verlegt naar de elektricien

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgens mijn berekeningen is thuisaccu vooral nog spielerei als je geen overproductie hebt en een vast contract in NL (€0,30/kWh), correct?

Mijn situatie:
4440Wp 45 graden hoek, azimuth 211 graden geen schaduw, 3-fase omvormer
3700Wp 8 graden hoek, azimuth 211 graden, schaduw bij zeer lage zon in winter op midden vd dag (dak huis), 1-fase omvormer

Geschat 6800kWh opbrengst (nog geen vol jaar gehad).

Verbruik:
3500kWh huishouden (zeer beperkt verplaatsbaar)
1500kWh warmtepomp (beperkt verplaatsbaar qua moment op de dag)
4500kWh autoladen (volledig te automatiseren / verplaatsen)

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 12-08-2023 22:56 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-10 22:10
@_eLMo_ Sterker, je kan je geld op dit moment beter in minder optimaal liggende PV panelen steken. In jouw geval zeker, omdat je opwek nog minder is dan je verbruik. Ik was zelf geïnteresseerd in een thuisaccu, maar na wat sommetjes (vooral doordat je rekening moet houden met het rendement van laden/ontladen) werd het me wel duidelijk dat voor de meesten in NL een thuisbatterij financieel pas interessant wordt als de salderingsregeling helemaal is afgebouwd (minimaal over 7,5 jaar dus). Ik heb de vergelijking gemaakt met een nog ongebruikt dakvlak voor PV op het noordwesten (richting noord, en 40 graden helling ook nog), en dat kwam er een stuk beter uit, terwijl de investering vergelijkbaar zou zijn. En qua CO2-uitstoot is dat ook nog verreweg de betere optie. Over 7,5 jaar zijn de panelen wellicht al terugverdiend en ga ik nog een keer rekenen.

Al kan de situatie natuurlijk tussendoor veranderen, ik begreep dat er misschien een hogere energiebelasting kan komen vanaf 2900 kWh verbruik, als dat een groot verschil is met het tarief eronder kan de batterij wel weer uit misschien.

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 14-08-2023 09:40 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

JBtL schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:26:
@_eLMo_
Al kan de situatie natuurlijk tussendoor veranderen, ik begreep dat er misschien een hogere energiebelasting kan komen vanaf 2900 kWh verbruik, als dat een groot verschil is met het tarief eronder kan de batterij wel weer uit misschien.
Dat zou de transitie naar warmtepompen en electrische auto's weer mooi stimuleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:12

ewf

Not!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@_eLMo_ Het is nog volledig onduidelijk of wetsvoorstel afbouw salderingsregeling wordt aangenomen, door 1e kamer.
Maar voor het geval probeer eens naar beste kunnen voor eerste jaar te berekenen en hoeveel verschil een thuisaccu maakt
De impact is groter dan dat je nog maar 64% van je verbruik zou mogen salderen.
Art31c in het voorstel heeft een 2e zin voor per periode, in de krapste zin, zou hoog tarief en laag tarief al twee periodes kunnen zijn, we kunnen daar wel wat verduidelijking (jurisprudentie) gebruiken
En het is 64% van de ingevoede kWh's die in aanmerking komen zolang deze minder is dan je afname per jaar.
Er is een apart topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
JWT schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:49:
[...]

Dat zou de transitie naar warmtepompen en electrische auto's weer mooi stimuleren ;)
Extra schijf staat al in de wet Het tarief is alleen nog gelijk aan 2900t/m10000. Maar lijkt vooralsnog niet te worden gebruikt, wellicht in de toekomst om thuisbatterijen te stimuleren? ;)

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Domba schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:33:
@_eLMo_ Het is nog volledig onduidelijk of wetsvoorstel afbouw salderingsregeling wordt aangenomen, door 1e kamer.
Maar voor het geval probeer eens naar beste kunnen voor eerste jaar te berekenen en hoeveel verschil een thuisaccu maakt
De impact is groter dan dat je nog maar 64% van je verbruik zou mogen salderen.
Art31c in het voorstel heeft een 2e zin voor per periode, in de krapste zin, zou hoog tarief en laag tarief al twee periodes kunnen zijn, we kunnen daar wel wat verduidelijking (jurisprudentie) gebruiken
En het is 64% van de ingevoede kWh's die in aanmerking komen zolang deze minder is dan je afname per jaar.
Er is een apart topic
Kan mijn berekening wel even delen, misschien kan er nog iemand gaten in schieten. Maar 64% salderen heb ik zeker meegenomen, en maakte het nog geen positief verhaal. Pas vanaf 2030 was er een licht positief saldo, 2031 (als salderen helemaal is afgebouwd(?)) is er een licht positief rendement te maken.

Uitgangspunten:

1. Ik ga niet handelen op de day-ahead markt (lijkt me sowieso op de lange termijn kansloos - als dat rendabel is dan stapt een commerciële partij zonder hoge energiebelasting wel in), en geen dynamische tarieven (dat is wellicht wat kansrijker, maar ik zie beperkte Intraday verschillen die dit rendabel zou kunnen maken (was wel tijdelijk zo, maar weer interessanter voor grotere partijen om in te stappen), bovendien is mijn opwek op veel zomerse dagen een stuk groter dan ik in een batterij van relatief beperkte grootte zou kunnen stoppen. Doel is dus puur om het eigen verbruik van de zonnepanelen te verhogen
2. Ik ga uit van een AC-gekoppeld systeem, met 15% laad/ontlaad verlies
3. Ik ga er bij de berekening van uit dat ik over een maand gezien alle geleverde stroom kan opvangen met overschot zonnepanelen als en voor zover dat er is (is een beperkte overschatting).
4. Ik heb een jaarlijks verbruik van 6500 kWh (full-electric verwarming, geen EV), de opwek (inclusief extra panelen, want zonder overschot wordt het wel een heel lastig verhaal) is 8900 kWh per jaar. Eigen verbruik zonder batterij 2300 kWh, met batterij 4400 kWh, dus 2100 kWh gaat de batterij in, die daarvoor 350 kWh verliest.
5. De batterij is ca. 12 kWh om het eigen verbruik in de nacht te dekken, en het systeem kost 3600 euro (ik reken met 300 euro/kWh, volgens mij alleen haalbaar als je het zelf bouwt), en wordt in 15 jaar afgeschreven.

Elektriciteitstarieven: 2024-2026 37/38 ct/kWh (huidig 3-jaarscontract) daarna 30 ct/kWh
Terugleververgoeding: 2024-2026 12 ct/kWh daarna 10 ct/kWh.

Volgens mij reken ik hiermee nog redelijk in het voordeel van een batterij, maar als ergens een inschatting mis is hoor ik het graag.

Met 100% saldering (in ieder geval 23/24) kost dit 350 kWh aan opwek a 12ct terugleververgoeding, levert niks op, en kost 240 euro per jaar aan afschrijving -> dus 282 euro negatief

Met 64% saldering (in 25/26?) kost dit 350 kWh aan opwek a 12 terugleververgoeding, levering gaat terug van 4200 naar 2100 kWh, teruglevering van 6600 kWh - vaarvan 2688 gesaldeerd naar 4150 kWh - waarvan 1344 gesaldeerd. Dit levert 189 euro op. Samen met de afschrijving 93 euro negatief.

Dit gaat zo een tijdje door, waarbij door de afbouw van de salderingsregeling, de afschrijving van de batterij steeds beter wordt gecompenseerd door de opbrengst van het verhoogde zelfgebruik. Uiteindelijk wordt dit een licht positief saldo in 2030 (bij 28% saldering) en positief vanaf 2031 - ca. 150 euro per jaar, of wel een rendement van 4% per jaar op de investering van 3600 euro, ook nog geen vetpot.

Het goedkoper worden van batterijen kan nog wel een flink verschil uitmaken, maar volgens mij is de 3600 euro nu al redelijk scherp voor een 12 kWh batterij met BMS en omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@JBtL Is een scherpe prijs voor de investering,
Je verlies is waarschijnlijk groter daar deze 24/7 aanstaat.
Via de route die je schets denk ik niet dat je het veel eerder redt.

Ik maak bijna exact dubbel zo intensief gebruik van de accu met dynamisch contract,
Het aantal cycles (175) dat jouw accu in een jaar doet in jouw benadering, daar zit ik dit jaar al boven
(ja dat kost ook meer overschot, maar benut ook dynamisch kale uurtarief, geen heel groot verschilt met ca 3,5ct/kWh meer voor elke ingevoede kWh)

Ik heb een wat groter systeem en zit wel op dynamisch met all-electric, In de winter laad ik op goedkoper uren voor eigen verbruik en daar buiten verschuif ik via tijdelijke opslag een deel van de opwek de rest is voor eigenverbruik,
Door accu is mijn eigenverbruik naar 75-80% gegaan, komende winter hoop ik minder af te nemen (maar dat is door isolatie) en hoop ergens rond 2000-2500kWh afname totaal per jaar uit te komen.
Ik tel de accu/hybride niet los van de PV omdat ik door verhuizing opnieuw begonnen ben,
Ik heb mijn setup welke veel DIY is die eruit als ik 6 jaar lang eigenverbruik boven 70% kan houden en deze kWh's tegen 25ct/kWh mag rekenen
(ROI voor PV en thuisaccu apart, kan ik niet maken, want zonder thuisaccu met zoveel PV en overschot zou ik geen dynamisch contract hebben of invoeding van PV-opwek verschuiven, maar een variabel contract en op variabel is nu een thuisaccu helemaal niet rendabel)

Punt 1. dat is nog maar de vraag,
Er is een berg initiatieven voor grote grid opslag, maar meeste is oa afhankelijk van een nieuwe energiewet, voor die geplaattst wordt.
Op moment kent de wet het begrip opslagsysteem niet, dat betekent dat accuopslag gezien wordt als verbruiker en die betaalt op moment forse nettransport kosten en niet als producent zoals zonnepark/windmolen/centrales, die kosten niet hebben.
Een accu bij windmolen of zonnepark op "cable pooling" zal wel helemaal voorbereid/uitgewerkt worden, maar werkelijke plaatsing zal afhankelijk zijn van oa energiewet en leverbaarheid.
(Day a head is maar deel van de markt, gemiddelde prijs zakt nog steeds met 0,5 ct voor elke GW aan zon en windopwek die erbij komt)
Een nieuwe energiewet, dit is niet de eerste poging, vorige sneuvelde in de 1e kamer en bij deze ook weer wordt meerdere aanpassingen (gaswet/EU richtlijnen/ modernisering/nieuw beleid) geprobeert in eens erin te krijgen, een glazen bol nodig voor wanneer we die wet hebben,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 21:02
Het gaat toch sneller dan ik dacht. Met de val van het kabinet leek de afbouw van de salderingsregeling (en daarmee de terugverdiencapaciteit van de thuisaccu) weer even ver weg maar vandaag lijkt vandebron toch een manier gevonden te hebben om de kosten van zonnepaneelhouders ook op zonnepaneelhouders te gaan verhalen. https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Als je de tabel omrekent kom je uit op 10 cent per kWh kosten voor elke terug geleverde kWh, ook als je die saldeert. Dus als je 5500 kWh opwekt per jaar en maar 2000 kWh direct zelf gebruikt (wat geen gek eigen verbruik percentage is) kost dit je straks 350 euro per jaar extra bij hen.

Als dit verder niet direct juridisch gezeik oplevert voor vandebron verwacht ik dat de rest snel gaat volgen. Benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:47
Niltag schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:36:
Het gaat toch sneller dan ik dacht. Met de val van het kabinet leek de afbouw van de salderingsregeling (en daarmee de terugverdiencapaciteit van de thuisaccu) weer even ver weg maar vandaag lijkt vandebron toch een manier gevonden te hebben om de kosten van zonnepaneelhouders ook op zonnepaneelhouders te gaan verhalen. https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Als je de tabel omrekent kom je uit op 10 cent per kWh kosten voor elke terug geleverde kWh, ook als je die saldeert. Dus als je 5500 kWh opwekt per jaar en maar 2000 kWh direct zelf gebruikt (wat geen gek eigen verbruik percentage is) kost dit je straks 350 euro per jaar extra bij hen.

Als dit verder niet direct juridisch gezeik oplevert voor vandebron verwacht ik dat de rest snel gaat volgen. Benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Dan weten we in ieder geval 1 ding zeker: De milieudoelstellingen worden voor 2030 niet gehaald. Wie gaat er dan nog zonnepanelen leggen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:51

Sebazzz

3dp

Niltag schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:36:

Het bedrag is wel gebaseerd op na saldering, dus in die zin is er nog geen relatie met de thuisaccu.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is natuurlijk wel een eerste aanzet tot de ROI van een thuis accu voor mensen met een vast contract en PV. Ook triggerd het mensen om (zoals ook op hun site staat) om meer na te denken wanneer je energie gebruikt om zo terug levering te dempen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:41
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Peterhardenberg op 15-08-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Peterhardenberg schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:54:
Klopt dat wel "na saldering?"
Ik lees terug levering en niet netto terug levering, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
[...]
Het voorbeeld van hun blogpost is raar. Ze geven het voorbeeld van 2000kWh opwek en 2000kWh verbruik, maar vervolgens wordt je wel in de staffel van 2000kWh ingedeeld van 252 euro per jaar.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:41
Er word berekend voor saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dus effectief geen saldering meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:19

HermanGast

Exige GT3

Een vast bedrag per dag…. Ingeschat op het aantal kWh dat je gaat terugleveren.
Dus straf als je veel PV hebt. Vreemd dat er geen rekening gehouden wordt met het tijdstip van de dag (tarief per uur).
Denk dat het ze veel klanten gaat kosten.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:14
HermanGast schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:15:
Dus straf als je veel PV hebt. Vreemd dat er geen rekening gehouden wordt met het tijdstip van de dag (tarief per uur).
Wel eerlijk. En als het eerste schaap over de dam is durven de andere aanbieders dit ook wel te gaan communiceren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Wel eerlijk. En als het eerste schaap over de dam is durven de andere aanbieders dit ook wel te gaan communiceren.
Denk dat een deel van het probleem is dat veel “energieleveranciers” gewoon ordinaire handelaren zijn die zelf niet in de buurt komen van ons electriciteitsnet.
Had liever gezien dat er beter nagedacht/vooruitgeblikt werd door netbekeerder/overheid/producenten van energie over de energietransitie, met name tijdelijke opslag en capaciteit van het net.

Achter de feiten aanlopen en als enige maatregel kostenverhoging ….. worden we niet blij van.

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 15-08-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
HermanGast schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

Denk dat een deel van het probleem is dat veel “energieleveranciers” gewoon ordinaire handelaren zijn die zelf niet in de buurt komen van ons electriciteitsnet.
Had liever gezien dat er beter nagedacht/vooruitgeblikt werd door netbekeerder/overheid/producenten van energie over de energietransitie, met name tijdelijke opslag en capaciteit van het net.

Achter de feiten aanlopen en als enige maatregel kostenverhoging ….. worden we niet blij van.
Ik ben met je eens dat de transitie harder gaat als we aankunnen, waardoor alles in onbalans ontstaat.

Ze hadden inderdaad beter na kunnen denken en de transitie wat geleidelijker laten verlopen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Ik ben met je eens dat de transitie harder gaat als we aankunnen, waardoor alles in onbalans ontstaat.

Ze hadden inderdaad beter na kunnen denken en de transitie wat geleidelijker laten verlopen.
Denk niet dat Putin wilde luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05

de Peer

under peer review

Sebazzz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Het voorbeeld van hun blogpost is raar. Ze geven het voorbeeld van 2000kWh opwek en 2000kWh verbruik,
euh nee, dat voorbeeld staat er helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

HermanGast schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

Nouja, met Vandebron hoop je idealiter: Ze hebben zelf een sloot windmolens, die ze gemakkelijk aan en uit kunnen zetten wanneer ze willen. Ze hebben klanten die energie verbruiken en terugleveren, en de combinatie terugleveren kunnen ze afstemmen met de activering van de zonnepanelen. Wanneer er echt geen wind en stroom is, kopen ze stroom in. Bottom line betaal je dan kostprijs, plus wat winst voor Vandebron. Lekker goedkoop zou dat dus moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-10 17:40
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

euh nee, dat voorbeeld staat er helemaal niet?
2500kWh opwek, 2000kWh teruglevering = saldering 2000kWh en teruglevering 500kWh
Hier kun je dat zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEdiREuJvDDcSjB4UxXufOAH1LU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrSnHdYl6KAWbb49ZBAMJqHf.jpg?f=fotoalbum_large

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Peet-je schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

2500kWh opwek, 2000kWh teruglevering = saldering 2000kWh en teruglevering 500kWh
Hier kun je dat zien.
[Afbeelding]
precies. dus geen "2000kWh opwek en 2000kWh verbruik" waar ik op reageerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Peet-je schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Hier kun je dat zien.
[Afbeelding]
Dus onderaan de streep lever je 500kWh en betaal je (65 - 252) daarvoor dus 187 Euro.
Voorheen ontving je 65 Euro.

Het leest wel anders als ze salderen als opbrengst opvoeren…

[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 15-08-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

precies. dus geen "2000kWh opwek en 2000kWh verbruik" waar ik op reageerde.
Yep, zo is het voor anderen wellicht ook te volgen O-)

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52
Dit is gewoon naaierij...

Als je een toeslag hebt op je neeto teruglevering (dus na het salderen) OK... (ofja, eigenlijk niet OK, maar ALLAH)

Maar VDB rekent een toeslag over de deel INCL salderen. Dat werkt niet bevorderend, op geen enkel vlak.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
HermanGast schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Dus onderaan de streep betaal je (65 - 252) dus 187 Euro.
Voorheen ontving je 65 Euro.

Het leest wel anders als ze salderen als opbrengst opvoeren…
Bij teruglevering van evt. overschot wel, anderen betalen bij bijv. NOM €252 in deze schaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

PCJR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:09:
Maar VDB rekent een toeslag over de deel INCL salderen. Dat werkt niet bevorderend, op geen enkel vlak.
Inderdaad, bij precies NOM 2000kWh in en 2000kWh uit, 100% salderen en je moet toch fors ( €252 ) betalen…
Je zou je afvragen of daarmee het salderen nog wel correct wordt nageleefd… De salderingsregeling is best duidelijk beschreven en dit lijkt niet te kloppen. Wegstrepen is wegstrepen.

Als VDB zelf producent is, of contracten beheert namens wind- en zonneparken, leggen ze de kleine producenten (ons) een heffing op die daarmee lijkt op oneerlijke concurrentie ?

Iemand al uitgerekend wat circa €252 x klantenbestand (met PV) oplevert voor de aandeelhouders? Lees helemaal niets over plannen van VDB om zinvol te investeren met de opbrengst van die maatregel….

Denk dat wij die investering in (thuis)batterijen maar op ons moeten nemen… ;). Zijn we weer terug bij het topic!

[ Voor 51% gewijzigd door HermanGast op 15-08-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
HermanGast schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:15:
Volgens de blog vann de bron is daar geen "vaste" terugleveringskosten
Heb je een dynamisch contract? Dan is de vergoeding voor teruglevering altijd gelijk aan de inkoopprijs op dat moment. Vaste terugleveringskosten zijn daarom niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:09
HermanGast schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:19:
[...]

Inderdaad, bij precies NOM 2000kWh in en 2000kWh uit, 100% salderen en je moet toch fors ( €252 ) betalen…
Je zou je afvragen of daarmee het salderen nog wel correct wordt nageleefd… De salderingsregeling is best duidelijk beschreven en dit lijkt niet te kloppen. Wegstrepen is wegstrepen.

Als VDB zelf producent is, of contracten beheert namens wind- en zonneparken, leggen ze de kleine producenten (ons) een heffing op die daarmee lijkt op oneerlijke concurrentie ?

Iemand al uitgerekend wat circa €252 x klantenbestand (met PV) oplevert voor de aandeelhouders? Lees helemaal niets over plannen van VDB om zinvol te investeren met de opbrengst van die maatregel….

Denk dat wij die investering in (thuis)batterijen maar op ons moeten nemen… ;). Zijn we weer terug bij het topic!
En Wat als de sladering dadelijk terug gaat lopen, wat nog steeds hetvoorstel is. Gaan ze dan de heffing er af halen? Ik verwacht het eerlijk gezegd niet

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Domba schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:31:
[...]

Volgens de blog vann de bron is daar geen "vaste" terugleveringskosten

[...]
VDB:
“Wat zijn vaste terugleveringskosten?

Vaste terugleveringskosten is een nieuwe prijscomponent op de energierekening van Vandebron-klanten. Het is een vast bedrag per dag dat je als klant betaalt voor het terugleveren van zonne-energie. “

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:53
Louwke schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

En Wat als de sladering dadelijk terug gaat lopen, wat nog steeds hetvoorstel is. Gaan ze dan de heffing er af halen? Ik verwacht het eerlijk gezegd niet
tuurlijk wel... net als "kwartje van Kok" en de ACM zal ons bijstaan... O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:53
HermanGast schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:49:
[...]

VDB:
“Wat zijn vaste terugleveringskosten?

Vaste terugleveringskosten is een nieuwe prijscomponent op de energierekening van Vandebron-klanten. Het is een vast bedrag per dag dat je als klant betaalt voor het terugleveren van zonne-energie. “
volgens mij krijg je een teruglever-stempelkaart, zodat je kortingen krijgt bij:....

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 11:28

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb voor mijzelf een berekening gemaakt of een thuisaccu interessant is op basis van mijn verbruiksdata (per dag) van vorig jaar. Wat ik dan doe is dat alles wat ik normaal terug lever zie als laadvermogen voor de accu, tot de maximale capaciteit is bereikt. En alles wat ik opnam van het net zie ik als ontlading van de accu, totdat deze leeg is. Ik ga er daarbij vanuit dat er geen saldering meer is. En het actuele tarief is het hele jaar gelijk, en zelf in te vullen.

Allereerst zie ik dat een accu van 5kWh bij mij ongeveer de sweet spot zou zijn. De efficiency van de accu is dan 46,3% ten opzichte van het opgenomen vermogen van het elektriciteitsnet. Ga je de accu opschalen naar 6kWh dan stijgt de efficiency nog maar minimaal wat de terugverdientijd niet ten goede komt.

Ik bereken met flink wat natte vinger werk een kostprijs van 1.000 euro per kWh voor de accu. Als ik dat verreken met een all-in kWh tarief van 0,25 euro dan kom ik op een terugverdientijd van 16,6 jaar. Ik denk dat als een accu voor mij interessant wil zijn de aanschafprijs stevig moet dalen of de elektriciteitsprijs flink moet stijgen. Met een prijsplafond van 0,40 euro per kWh is de terugverdientijd overigens 10,4 jaar.

Wat is volgens jullie een realistische terugverdientijd? Ik bedoel, na 10 jaar gaat je accu ook wel enigszins slijten lijkt me. Het moet niet zo zijn dat je na 15 jaar weer een hele nieuwe installatie moet aanschaffen. want dan verdien je de aanschaf nooit terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

3raser schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:05:
want dan verdien je de aanschaf nooit terug.
tsja en toch is dat tot nu toe wel telkens de conclusie. leuk voor de hobby maar rijk ga je er niet mee worden.
Ik zou op zijn minst afwachten of de salderingsregeling er af gaat of niet.
tot die tijd heb je een gratis batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ik heb voor mijzelf een berekening gemaakt of een thuisaccu interessant is op basis van mijn verbruiksdata (per dag) van vorig jaar. Wat ik dan doe is dat alles wat ik normaal terug lever zie als laadvermogen voor de accu, tot de maximale capaciteit is bereikt. En alles wat ik opnam van het net zie ik als ontlading van de accu, totdat deze leeg is. Ik ga er daarbij vanuit dat er geen saldering meer is. En het actuele tarief is het hele jaar gelijk, en zelf in te vullen.

Allereerst zie ik dat een accu van 5kWh bij mij ongeveer de sweet spot zou zijn. De efficiency van de accu is dan 46,3% ten opzichte van het opgenomen vermogen van het elektriciteitsnet. Ga je de accu opschalen naar 6kWh dan stijgt de efficiency nog maar minimaal wat de terugverdientijd niet ten goede komt.

Ik bereken met flink wat natte vinger werk een kostprijs van 1.000 euro per kWh voor de accu. Als ik dat verreken met een all-in kWh tarief van 0,25 euro dan kom ik op een terugverdientijd van 16,6 jaar. Ik denk dat als een accu voor mij interessant wil zijn de aanschafprijs stevig moet dalen of de elektriciteitsprijs flink moet stijgen. Met een prijsplafond van 0,40 euro per kWh is de terugverdientijd overigens 10,4 jaar.

Wat is volgens jullie een realistische terugverdientijd? Ik bedoel, na 10 jaar gaat je accu ook wel enigszins slijten lijkt me. Het moet niet zo zijn dat je na 15 jaar weer een hele nieuwe installatie moet aanschaffen. want dan verdien je de aanschaf nooit terug.
Hoe kom jij aan 1.000 Euro per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik ben wel benieuwd naar de berekening, op dit moment saldeer ik ongeveer wat ik verbruik ..

maar in praktijk geloof ik best dat ik 50-80% niet direct zou afnemen .. + als het leverings tarief niet per dag maar per KwH (staffels?) zou wordt het dan intressant(er)

ik hoop dat energie leveranciers niet gaan straffen voor PV/Thuis accu(s) maar belonen voor interactief kunnen (terug)leveren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

tsja en toch is dat tot nu toe wel telkens de conclusie. leuk voor de hobby maar rijk ga je er niet mee worden.
Ik zou op zijn minst afwachten of de salderingsregeling er af gaat of niet.
tot die tijd heb je een gratis batterij.
Zolang ik kan salderen was ik ook zeker niet van plan een accu aan te schaffen. Maar kijkende naar de toekomst leek het me alvast een mooie berekening om te maken.
John245 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Hoe kom jij aan 1.000 Euro per kWh?
Dat is wat ik lees op internet. Ook vond ik een enkele site waarbij een 10kWh installatie 8.290 euro kost en dan moet je het installeren er nog bij rekenen. Een andere website toonde een all-in prijs met installatie van 9.600 euro voor een 10kWh accu. Dus een globale raming van 1.000 per kWh leek me geen slecht uitgangspunt.
vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

ik ben wel benieuwd naar de berekening, op dit moment saldeer ik ongeveer wat ik verbruik ..

maar in praktijk geloof ik best dat ik 50-80% niet direct zou afnemen .. + als het leverings tarief niet per dag maar per KwH (staffels?) zou wordt het dan intressant(er)

ik hoop dat energie leveranciers niet gaan straffen voor PV/Thuis accu(s) maar belonen voor interactief kunnen (terug)leveren ..
Ik heb de berekening in een Google Sheet, die mag je van mij best inzien. De data is mijn actuele verbruik per dag van heel 2022. Alleen in oktober mis ik enkele dagen. Toen was blijkbaar de datakoppeling niet in orde.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

3raser schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Zolang ik kan salderen was ik ook zeker niet van plan een accu aan te schaffen. Maar kijkende naar de toekomst leek het me alvast een mooie berekening om te maken.

[...]

Dat is wat ik lees op internet. Ook vond ik een enkele site waarbij een 10kWh installatie 8.290 euro kost en dan moet je het installeren er nog bij rekenen. Een andere website toonde een all-in prijs met installatie van 9.600 euro voor een 10kWh accu. Dus een globale raming van 1.000 per kWh leek me geen slecht uitgangspunt.

[...]

Ik heb de berekening in een Google Sheet, die mag je van mij best inzien. De data is mijn actuele verbruik per dag van heel 2022. Alleen in oktober mis ik enkele dagen. Toen was blijkbaar de datakoppeling niet in orde.

***members only***
dank, zit er hetzelfde in, wilde eigenlijk dezelfde vraag stellen.

ik persoonlijk zou meer voor een 10kwh/15kwh batterij gaan (lees in mijn eigen situatie) wellicht ook voor jou handig ? ja de kosten zijn hoger maar door de ontlading / cycli te verspreiden over meerdere accu's is het ver ontladen beperkt(er) en opladen minder dagen waar ik niks gebruik en dus hopenlijk een langere levensduur.

+ hoeveel verbruik kan je er nog eens afschaven door dingen echt uit te zetten ?

inmiddels dankzij @Jazsie weet ik wel dat ik 1 of meerdere Multiplus ga aanschaffen, enige is kan ik 3x multiplus inzetten om die inductie plaat te kunnen gebruiken met een 15kw accu (en dus blijven op een 1 fase 35A ipv verzwaring naar 3x35A dat zou nog minder maandelijkse kosten betekenen ..

intressant denk ik zou zijn is hoeveel je netto "afneemt" van je leverancier in deze berekening en hoeveel je terug levert

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

ik persoonlijk zou meer voor een 10kw/15kw batterij gaan (lees in mijn eigen situatie) wellicht ook voor jou handig ? ja de kosten zijn hoger maar door de ontlading / cycli te verspreiden over meerdere accu's is het ver ontladen beperkt(er) en opladen minder dagen waar ik niks gebruik en dus hopenlijk een langere levensduur.

+ hoeveel verbruik kan je er nog eens afschaven door dingen echt uit te zetten ?

inmiddels dankzij @Jazsie weet ik wel dat ik 1 of meerdere Multiplus ga aanschaffen, enige is kan ik 3x multiplus inzetten om die inductie plaat te kunnen gebruiken met een 15kw accu (en dus blijven op een 1 fase 35A ipv verzwaring naar 3x35A dat zou nog minder maandelijkse kosten betekenen ..

intressant denk ik zou zijn is hoeveel je netto "afneemt" van je leverancier in deze berekening en hoeveel je terug levert
bedoel je niet kWh ipv kW? Dat maakt nogal uit in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

bedoel je niet kWh ipv kW? Dat maakt nogal uit in deze context.
gaat het om de schrijffaut of wil je een ander punt maken,

ik neem aan dat je gezien het gebrek aan toelichting wat dat verschil dan wel niet zou zijn ;) daar nogal wat ruimte in is .. hoe je de opmerking had willen laten overkomen :9B

Dat kW niet de standaard notatie is van thuisbatterijen zou best wel eens kunnen :9B zullen we daar niet te veel van wakker liggen ?

ps post aangepast :+

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

gaat het om de schrijffaut of wil je een ander punt maken,

ik neem aan dat je gezien het gebrek aan toelichting wat dat verschil dan wel niet zou zijn ;) daar nogal wat ruimte in is .. hoe je de opmerking had willen laten overkomen :9B

Dat kW niet de standaard notatie is van thuisbatterijen zou best wel eens kunnen :9B zullen we daar niet te veel van wakker liggen ?

ps post aangepast :+
Nee ik vroeg me oprecht af of het je om de opslagcapaciteit (kWh) of om de ontlaadsnelheid (kW) ging. Vooral omdat je het het ook specifiek over ontlading had.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-08-2023 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

[...]

ik persoonlijk zou meer voor een 10kwh/15kwh batterij gaan (lees in mijn eigen situatie) wellicht ook voor jou handig ? ja de kosten zijn hoger maar door de ontlading / cycli te verspreiden over meerdere accu's is het ver ontladen beperkt(er) en opladen minder dagen waar ik niks gebruik en dus hopenlijk een langere levensduur.

Als ik in mijn sheet de accu capaciteit op 15kWh zet dan zie ik de effectiviteit stijgen van 46,3% naar 60,26%. Geen overdreven stijging vind ik zelf voor het verdrievoudigen van de capaciteit. Als de accu eenmaal vol zit ga je alsnog terug leveren, wat waarschijnlijk dus vooral tijdens de zomer veel zal gebeuren. En de capaciteit zal tijdens de winter nooit vol worden geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:07:
[...]

Nee ik vroeg me oprecht af of het je om de opslagcapaciteit (kWh) of om de ontlaadsnelheid (kW) ging. Vooral omdat je het het ook specifiek over ontlading had.
Ik ga voor 16 kW ontlading met een piek van 27kW.

Donderdag komen de eerste onderdele binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

3raser schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Als ik in mijn sheet de accu capaciteit op 15kWh zet dan zie ik de effectiviteit stijgen van 46,3% naar 60,26%. Geen overdreven stijging vind ik zelf voor het verdrievoudigen van de capaciteit. Als de accu eenmaal vol zit ga je alsnog terug leveren, wat waarschijnlijk dus vooral tijdens de zomer veel zal gebeuren. En de capaciteit zal tijdens de winter nooit vol worden geladen.
ik ben meer geintreseerd in de cycli immers dat zegt meer over de levensduur van de accu, dat 100% niet haalbaar is weten we wel teminste dat vermoed ik. terugleveren/op via het netladen tja .. so be it.
Wat ik wel jammer vind is dat mijn hypotheek verstrekker dit ook niet zo boeiend vind (nog) .. anders had ik er allang 1 staan nu zal het in fase(s) moeten.

hmm ~15% is inderdaad niet een hoge stijging .. gezien het fictief is wanneer zit je het dichts bij de 90% dan ?

Ben wel benieuwd de reacties van de meer ervaren tweakers, en als ik tijd heb ga ik dergelijke topics eens doorlezen ....

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:02
[...]

3x25A is net zo duur per maand als 1x35A en geeft je 17kW. Waarom zou je 3x35A nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:28:
hmm ~15% is inderdaad niet een hoge stijging .. gezien het fictief is wanneer zit je het dichts bij de 90% dan ?
Mijn berekening laat zien dat ik nooit een hogere score haal dan 79%. Dat is dus ongeacht de capaciteit van de accu. Blijkbaar vullen mijn zonnepanelen de accu nooit voldoende om de winter door te komen. Dan moet ik meer panelen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
JBtL schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:26:
Dezelfde berekening nog eens gedaan, maar nu met een `Vandebron' contract. Nu geeft de batterij al vanaf 2025 (in geval van de eerste stap afbouw salderen) een positief resultaat :P. Maar ik heb wel het systeemrendement met 85% wat te rooskleurig ingeschat schijnbaar, wat is realistischer, 70%,75% of 80%?

• JWT

JWT

vso schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

ik ben meer geintreseerd in de cycli immers dat zegt meer over de levensduur van de accu, dat 100% niet haalbaar is weten we wel teminste dat vermoed ik.
Volgens Andy is leeftijd van de cellen belangrijker dan de cycli qua degradatie, omdat bij een thuisbatterij (iig bij wat capaciteit) het aantal cycli niet zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 18:25
Wij hebben nu al PV en een hybride omvormer zou (nog) niet nodig zijn om een batterij aan te sluiten. Dus kom ik uit op een retrofit/AC systeem. Ik heb met name gekeken naar de Solax X3 retrofit en naar victron als oplossing. Voordeel van victron is dat de kritieke groepen snel van stroom kan voorzien en de (meeste) apparatuur dus geeneens merkt als het stroomnet uitvalt. Nadeel van victron is dat ik voor een 3 fase systeem een behoorlijk aantal componenten nodig heb om het allemaal aan de praat te krijgen. De Solax lijkt een simpelere oplossing (ook 3 fase) maar omschakelen duurt een paar seconden.

Meest ideale zou zijn als victron een 3 fase oplossing in 1 apparaat zou hebben.... maar da tis er niet voor zover ik weet.

Weet er iemand een systeem met het victron gedrag, maar dan wel eenvoudiger, en uiteraard 3-fasen?

[ Voor 8% gewijzigd door HiBe op 18-08-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Ik heb voor mezelf in een simulatie gemodelleerd of een thuisaccu interessant genoeg is. Dit is blijkbaar niet het geval. In mijn situatie is het beter om te wachten op onze volgende EV met V2G:

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YyMb5XWGDW3YtK7vpBfnldaIjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIY12It2s2u2yIQWwhcBpCF1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-dNKvyBkT2F7uD4pyhd_cQTQxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LPvxRBrvmHIP5gmQWPRWsXR.png?f=fotoalbum_large

Thuisaccu 11 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlBEOHCfBrZG776FBem9raPSIbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9chfo6vn9HUN6flGm8S53bzP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p08mUsdGVTCkygeUJZjpwNJ0hsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Go7idILMNb1P7i5LXpzjdKT.png?f=fotoalbum_large

EV met V2G:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOxtFIoUPlF2dzWiH_qZ4eKMQy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H87YLcKTfoa1vB9uCfENgEIW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVW89TpBWyj32nehYeFmN5F4Lz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HsJeJIoli4anKGbSHL5uGUwB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Jojan265 op 18-08-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@HiBe Kijk eens naar Deye, bestaande omvormers kunnen op MI ingang (retrofit)
Ik weet niet helemaal wat je met Vitron gedrag bedoelt, Deye heeft geen trafo als Vitron

De Deye Sun 12k de zwaarste uit de serie kan tot 12kW, 4kW per fase met 50% piekvermogen extra (retrofit),
met PV op mppt van Deye en huis verbruikers verplaatst naar LOAD/UPS achter de omvormer tot wel 11kW piek op 1 fase, maar zal dit moeten begrenzen voor bekabeling en de componenten in groepenkast of op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Jojan265 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:44:
Ik heb voor mezelf in een simulatie gemodelleerd of een thuisaccu interessant genoeg is. Dit is blijkbaar niet het geval. In mijn situatie is het beter om te wachten op onze volgende EV met V2G:

Huidige situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thuisaccu 11 kWh:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

EV met V2G:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met welke software heb je de emulatie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:36
Jojan265 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:44:
Ik heb voor mezelf in een simulatie gemodelleerd of een thuisaccu interessant genoeg is.
Hmm, hoe bereken je dat dan? Ik dacht gewoon te kijken naar de maanden maart t/m oktober. Gemiddeld verbruik ik op momenten dat er geen zon schijnt dus iets van 5kwh tot 10 kWh per dag wat op de meter wordt geteld (dus los van het verbruik wat direct door de zon wordt gedekt). Als ik uitga van 5kwh per dag in 8 maanden = 240 dagen = 1200 kWh... En zelfs met tarieven van (0,40 aan kostprijs - 0,10 teruglevevergoeding) 0,30 wat dat bespaart per kWh kom ik uit op een besparing van 400 euro op jaarbasis... Maar aangezien dat mij zeker 5000 euro gaat kosten is het een teruglevertijd van zeker 12 jaar... Dan ben ik toch echt gekke Henkie om dat te doen.
Nu is het heel algemeen hoor, maar ik kom nu nog uitt op 600kwh-700 kWh teveel aan opwekking na saldering wat ik expres had gedaan ivm toekomstige elektrische verwarming

Even van elke maand de laatste week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnjd5TCkXqUsxidsP9y4tqc1B_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnTUlyqCaKFtcjrzHDuk0HJp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccOBphwwagPQeRH6cEXgCHqQnWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LHylHKtMaaecS3NKy3dBrJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LcJAQbbE6FyqJgnDGL9jANVgJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rM1eZspYgavrDdkJ7rR9ooH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3Gm03rnjhHvWr1MjEvNN6LsOTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hf1Cj6rqvXMwHhdIngygKJAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngsvuVAKKxMkn2j7jzJSq2CDk_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EIeqIsvxFw0daM6zXz4BWpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bnoMYzecybUVUVjENBmIg1TXIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzgMO0H2STajBMVKdx48HZyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT7D-AmJh0aRmpLAsbcbIoKeoTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcnVda1j4DTVjy32EAOC8Trq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMkVqevPsV4QPHdFKhRE5Ix4kmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WN2T4eex6cpo7EU8bSgb1blf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbD7jm47u31ACsneQLrwNH6ArKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBETtI20MANVogcVbOWfr9OE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMbodQweet7IFGZwpoopI1oGF90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjWQ4x4CP3PcFc54HNxpiUTX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 139% gewijzigd door President op 18-08-2023 12:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 01:24
Voor iedereen die bezorgd is over de Van de Bron terugleverheffing, en eventuele leveranciers die volgen; voordat je allemaal berekeningen gaat doen, weet dat elke leverancier (ook Vdb) verplicht is een 'modelcontract' aan te bieden, waarbij het niet toegestaan is dergelijke extra voorwaarden te stellen. Zoals ook inmiddels bevestigd door de ACM. Het kan natuurlijk zijn dat het teruglevertarief niet aantrekkelijk is voor dat contract, maar zo lang je er voor zorgt dat je alleen in dat contract blijft zo lang je kan salderen, heb je daar geen last van.
Daarnaast is er de mogelijkheid dat leveranciers de vaste leveringskosten van hun modelcontracten fors gaan verhogen, om zo het gebruik daarvan te ontmoedigen.

Vandebron lijkt de strategie te hebben om saldeerders op de kast te jagen, zodat ze vertrekken naar een andere leverancier. Bij VdB blijven, maar verzoeken om over te stappen naar hun modelcontract is wellicht een betere keuze en misschien helpt dat ook om te voorkomen dat meer leveranciers dit soort heffingen gaan introduceren. Iedereen staat natuurlijk vrij om naar het Vdb modelcontract over te stappen. Overigens is het een goede gewoonte van meerdere leveranciers om het modelcontract goed te verstoppen op hun site, maar ik heb nog niet gezocht bij hen.

On topic: neem in je 'business case' dus voorlopig maar niet deze extra heffingen mee, want ze zouden we eens van zeer tijdelijke aard kunnen zijn, gezien het kunnen uitwijken naar de modelcontracten.

[ Voor 18% gewijzigd door ntram op 18-08-2023 22:10 . Reden: Punt van vaste leveringskosten modelcontract toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zit op dynamisch, nergens last van :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:54:
Zit op dynamisch, nergens last van :).
Topper. Hier ook dynamisch met PV. Betaal gewoon het eerlijke tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
John245 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Met welke software heb je de emulatie gedaan?
PV*SOL premium van valentin-software.

https://valentin-software.com/en/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
Zijn zoutwater batterijen hier op GoT al ergens ter sprake gekomen? Kan ik me ergens inlezen? Is er een reden waarom dit type batterijen eigenlijk bijna nooit besproken worden? Zijn ze niet interessant voor de particulier? Of wellicht niet performant genoeg?

https://stroomwinkel.nl/natrium-ion-zoutwater-accu-12v.html

Ik heb weinig kennis ivm electra, en ik lees steeds dat het ding weinig 'piekstroom' aan kan. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Strijkijzer, microgolf en oven, en daarmee overvraag je al de batterij?

De voordelen (als je er de plaats voor hebt uiteraard) zijn wel enorm. Nauwelijks risico op thermische schade, geen brandgevaar, en eigenlijk zeer veilig. En niet zo duur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 11:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Amos_x zie https://docplayer.nl/1155...ion-exchange-battery.html voor wat specs, 88% cycle efficiency bij slechts 0.1 C charge/discharge (ongeveer best case) maakt hem voor handelen al totaal ongeschikt.
Dat zakt naar 80% op ongeveer 0.3C en de maximum ontlaadstroom van 0.4C geeft aan dat je voor een 2 kW waterkoker al een flinke accu nodig hebt waarvan een kwart van de capaciteit al direct in warmte omgezet wordt, nog voordat die energie uit de wisselrichter komt (~90-95%) of uit de lader gekomen is (ook 90-95%).

Voor offgrid gelden andere dingen om op te letten en zijn ze mogelijk wel interessant, dat hangt vooral van de prijs per kWh af.

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 21-08-2023 10:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Laatst online: 11-06-2024
Proton_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:11:
@Amos_x zie https://docplayer.nl/1155...ion-exchange-battery.html voor wat specs, 88% cycle efficiency bij slechts 0.1 C charge/discharge (ongeveer best case) maakt hem voor handelen al totaal ongeschikt.
Dat zakt naar 80% op ongeveer 0.3C en de maximum ontlaadstroom van 0.4C geeft aan dat je voor een 2 kW waterkoker al een flinke accu nodig hebt waarvan een kwart van de capaciteit al direct in warmte omgezet wordt, nog voordat die energie uit de wisselrichter komt (~90-95%) of uit de lader gekomen is (ook 90-95%).

Voor offgrid gelden andere dingen om op te letten en zijn ze mogelijk wel interessant, dat hangt vooral van de prijs per kWh af.
Duidelijk, ongeschikt dus.

Zal in m'n pauze de link eens doornemen, eens kijken wat ik er van begrijp :$
Als je veel ruimte hebt (vrijstaande villa bvb met grote garage) kan je de nadelen er waarschijnlijk wel met "bruteforcen" wat uithalen (gewoon een heel arsenaal aan die dingen neerzetten) maar dat gaat boven m'n petje.

Jammer, want de verkooppraatjes (op de websites) schetsen voor de leuk een heel ander plaatje... Het viel me ook al op dat er slechts 1 of 2 fabrikanten zijn (zwitsers of zo denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyk
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-07-2024
President schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Hmm, hoe bereken je dat dan? Ik dacht gewoon te kijken naar de maanden maart t/m oktober. Gemiddeld verbruik ik op momenten dat er geen zon schijnt dus iets van 5kwh tot 10 kWh per dag wat op de meter wordt geteld (dus los van het verbruik wat direct door de zon wordt gedekt). Als ik uitga van 5kwh per dag in 8 maanden = 240 dagen = 1200 kWh... En zelfs met tarieven van (0,40 aan kostprijs - 0,10 teruglevevergoeding) 0,30 wat dat bespaart per kWh kom ik uit op een besparing van 400 euro op jaarbasis... Maar aangezien dat mij zeker 5000 euro gaat kosten is het een teruglevertijd van zeker 12 jaar... Dan ben ik toch echt gekke Henkie om dat te doen.
Nu is het heel algemeen hoor, maar ik kom nu nog uitt op 600kwh-700 kWh teveel aan opwekking na saldering wat ik expres had gedaan ivm toekomstige elektrische verwarming

Even van elke maand de laatste week

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf ook gerekend met terugverdienmodellen. Zelf kwam ik uit op 3 tot 4 jaar. Daarbij verschillende statistieken erbij gehaald, zoals nachtverbruik, opwekkingsuren, capaciteitsverlies, en zo voort. Uiteraard wel ervanuit gaande dat je 0% saldeert.

Overigens zijn er goedkopere thuisaccu's in de markt te vinden. Als je (al) een geschikte omvormer hebt, dan heb je al voor 3.500 euro een thuisaccu van 10kWh met 8 jaar garantie tegen 70 of 75% DoD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
tonyk schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

Ik heb zelf ook gerekend met terugverdienmodellen. Zelf kwam ik uit op 3 tot 4 jaar. Daarbij verschillende statistieken erbij gehaald, zoals nachtverbruik, opwekkingsuren, capaciteitsverlies, en zo voort. Uiteraard wel ervanuit gaande dat je 0% saldeert.

Overigens zijn er goedkopere thuisaccu's in de markt te vinden. Als je (al) een geschikte omvormer hebt, dan heb je al voor 3.500 euro een thuisaccu van 10kWh met 8 jaar garantie tegen 70 of 75% DoD.
Tegen een prijs van 0,30 (kosten - teruglevering) zou ik voor 3.500 euro dus zeker 12.000kwh verbruik moeten compenseren met de accu... Dat gaat mij echt niet in 3-4 jaar lukken.....

Omvormer is denk wel ok. Heb Enphase iq 7+ in combinatie met envoy s metered, alles 3 fase aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-10 18:25
President schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

Tegen een prijs van 0,30 (kosten - teruglevering) zou ik voor 3.500 euro dus zeker 12.000kwh verbruik moeten compenseren met de accu... Dat gaat mij echt niet in 3-4 jaar lukken.....

Omvormer is denk wel ok. Heb Enphase iq 7+ in combinatie met envoy s metered, alles 3 fase aangesloten
ik snap deze berekening niet helemaal. hoe kom je op 0,30 prijs? (Wat zijn kosten en wat zijn opbrengsten in dit geval?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
HiBe schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

ik snap deze berekening niet helemaal. hoe kom je op 0,30 prijs? (Wat zijn kosten en wat zijn opbrengsten in dit geval?).
Een prijs van 0,40kwh per uur die normaal verkocht kan worden voor 0,10 teruglevering

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
tonyk schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

En welke accu zou dat dan zijn? Ik ben pas net dit topic tegengekomen, ga 'm volgen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

garp schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:34:
[...]

En welke accu zou dat dan zijn? Ik ben pas net dit topic tegengekomen, ga 'm volgen ;-)
2 x Pylontech US5000 is minder dan 3k

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:12

Zenix

BOE!

Vanaf januari tot nu toe heb ik 1200kWh van de grid binnen gekregen. Ik doe nog weinig aan optimalisatie, dus ik kan nog een paar honderd kWh besparen door het allemaal slimmer te maken. En misschien kan ik nog de accu extra opladen tijdens goedkope periodes enz, maar hoevaak is dat gaat gebeuren is nog niet duidelijk. De besparing is in theorie dus een 300-400 euro. Ik heb een nieuwe hybride omvormer nodig en 10kWh in dit geval en dan ben ik met de Pylontech en een Deye omvormer dik 5k kwijt. Terugverdientijd dus meer dan 10 jaar. Ik heb Oost-west. En dat is zonder salderen, anders helmaal niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
En je punt is @Zenix ?
Het gaat niet altijd om fincancieel gewin...

NB: hele topic gelezen? >:) ;)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:12

Zenix

BOE!

Jazsie schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:44:
En je punt is @Zenix ?
Het gaat niet altijd om fincancieel gewin...

NB: hele topic gelezen? >:) ;)
Ja, dit topic volg ik al een tijdje en diverse mensen hebben berekeningen gemaakt. Maar elke situatie is anders natuurlijk. Maar de concensus is dat het niet rendabel is. Het is wel leuk speelgoed.

Ik verwacht overigens wel dat ik in de toekomst een accu ga kopen, maar dat zal de komende 2-3 jaar nog niet zijn. Via mijn werkgever kan ik elke 5 jaar zo'n 1500 investeren in duurzaamheid, accu valt daar nog niet onder. Maar indien dat wel zou gebeuren, dan kan het financieel er nog wel uit.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Zenix schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:21:
[...]
Maar de concensus is dat het niet rendabel is. Het is wel leuk speelgoed.
Als je kijkt naar je huidige situatie voegt het mogelijk weinig toe. Je kunt echter de situatie ook veranderen door bijv. over te stappen op dynamische tarieven en daarmee te gaan handelen, inderdaad slim te gaan sturen, etc. en dan kan het wél rendabel zijn.

Dat het in jouw geval niet rendabel is betekent niet dat het voor anderen ook niet rendabel is. Die consensus komt dan waarschijnlijk van mensen met dezelfde situatie en uitgangspunten, want voor anderen is het al wél rendabel.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 09:01
Taro schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:36:
[...]
Dat het in jouw geval niet rendabel is betekent niet dat het voor anderen ook niet rendabel is. Die consensus komt dan waarschijnlijk van mensen met dezelfde situatie en uitgangspunten, want voor anderen is het al wél rendabel.
Heb je voorbeelden van mensen voor wie het wel rendabel is? In Nederland?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Turrican schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:47:
[...]

Het is met name rendabel als je creatieve definities van 'rendabel' gaat hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
Met thuisaccu moet je het hebben van dynamisch en dat is een glazenbol.
Over paar jaar kun je pas zeggen hoeveel je terugverdiend hebt, het enigste waar je mee kunt rekenen is vermeden uitgave wat niet over de netbeheerders meter gaat.
Ik ben eind 2021 verhuist en ingezet op zoweinig mogelijk heen en weer over netbeheerdersmeter, naar woning zonder PV met een SJA (standaardjaarafname) van 16MWh all-electric
Geen gebrek aan dakoppervlak en huisinstallatie die nog van 1965 was.

Met de oplopende prijzen begin 2021 al, kan je voorstellen wat het voorschot wat je kwijt bent voor je dat na installatie PV dat naar beneden hebt.
Als je dat afzet tegen PV 27ct/Wp; montagemateriaal €65/paneel, hybride omvormers €2700/st; accu DIY ~€150/kWh (aanpassing huisinstallatie €1945)

Dan is een groot deel van investering is wat je anders bij energieleverancier parkeert tot na jaarafrekening.
(En ja ik heb in 2022 heb ik naar Innova 1j vast gekeken, SJA zat nog in de weg ivm voorschotten (op basis van SJA 1350kWh/maand tegen a €0.91), was ik een jaar eerder verhuist dan zou dat het geworden zijn, op basis van werkelijk meterstanden zou ik die voorschotten pas ergens in Mei /Juni tot nul gereduceerd kunnen hebbe, ipv parkeren heb ik het geinvesteerd in een accu)

Saldeervolume voor komende zal komende winter <3500kWh zijn, door tijdens laagste 3 tariefuren te laden in winter en terug te leveren op hoogste tarief uren in de middag/zomer, houdt ik daar ~€40/MWh aan over rest aan overschot tegen 12-15ct/kWh.

Als je alleen met vermeden uitgave rekent met wat achter de meter blijft , kom ik op ca 7 jaar.
Zie je het niet als een geheel, maar los dan heb je PV in 1,5jaar terug (bij prijs van 35ct/kWh) en ~11 jaar voor accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]

Ik volg o.a. op LinkedIn een aantal personen die berichten delen incl. opbrengst grafieken. In hun geval is het een combinatie van:
  • Zelfbouw, dus vaak goedkoper dan kant en klare oplossingen
  • Actief handelen op basis van dynamische tarieven
  • Goede algoritmes om laag in te kopen en hoog zelf te verbruiken
  • Voldoende capaciteit om beide (handelen + zelfconsumptie) te kunnen combineren
  • Het verbruik/terugleveren goed kunnen sturen dmv 1 of meerdere EV's, want het hoeft immers geen negatieve stroomrekening te zijn, maar kan ook een besparing in gebruik zijn door bijv. overdag >30 kWh tegen 18 cent op te slaan en 's avonds/nachts te laden om te voorkomen dat je dan met bijv. 30-45 ct/kWh de auto volgooit.
Ik weet niet of het vanuit de betreffende personen gewaardeerd wordt als ik hier ga linken naar dergelijke berichten, maar ik zag recent nog iemand met een opbrengst van -1350 Euro in een maand tijd, al heb je het dan over flinke opslag icm mogelijk 3x35A waar natuurlijk per jaar ook weer hogere kosten aan zitten.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-10 09:01
Taro schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:39:
[...]
Het verbruik/terugleveren goed kunnen sturen dmv 1 of meerdere EV's, want het hoeft immers geen negatieve stroomrekening te zijn, maar kan ook een besparing in gebruik zijn door bijv. overdag >30 kWh tegen 18 cent op te slaan en 's avonds/nachts te laden om te voorkomen dat je dan met bijv. 30-45 ct/kWh de auto volgooit.
Brrrr, je EV opladen vanuit een thuisaccu (waarschijnlijk via AC), de horror... helemaal mooi als je ook nog zonnepanelen hebt zonder hybride omvormer, maar een aparte thuisaccu... DC -> AC -> DC -> AC -> DC...

Kan me niet voorstellen dat dat beter/goedkoper is dan gewoon je zonneenergie terugleveren (op een normaal contract, dus niet dynamisch) en dan gewoon lekker salderen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Ik heb afgelopen jaar netto 600 euro verdiend door de combinatie dynamisch contract en thuisaccu (zelfbouw 8000 euro).
Hiermee koop ik in bij lage prijzen (groene stroom) en lever ik terug bij hoge prijzen en draag zo bij aan de vermindering van fossiele opwek.
Naast dat beperkte financiële en klimaat rendement ben ik klaar voor de afbouw van de saldering want dan zal het financiële rendement zeker toenemen.
Tenslotte: het was en is nog steeds een leuke hobby 😊

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Turrican schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:13:
[...]

Brrrr, je EV opladen vanuit een thuisaccu (waarschijnlijk via AC), de horror... helemaal mooi als je ook nog zonnepanelen hebt zonder hybride omvormer, maar een aparte thuisaccu... DC -> AC -> DC -> AC -> DC...

Kan me niet voorstellen dat dat beter/goedkoper is dan gewoon je zonneenergie terugleveren (op een normaal contract, dus niet dynamisch) en dan gewoon lekker salderen...
Ben je oprecht geïnteresseerd in oplossingen/mogelijkheden of heb je je mening al klaar staan, denk je in problemen en kan ik mijn tijd beter ergens anders aan besteden?

Enige tijd geleden waren er regelmatig negatieve prijzen overdag met een vrij hoog tarief in de avonduren. Dan loont dit ondanks de AC/DC omzetverliezen echt wel. Op dagen waarop het verschil kleiner is en de prijzen niet onder 0 duiken dan is dat uiteraard minder/niet interessant. Maar om het maar direct in de "brrr, horror" hoek te drukken zonder enige nuance...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:23
de Peer schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:31:
[...]

Het is met name rendabel als je creatieve definities van 'rendabel' gaat hanteren.
ik vraag me ook wel eens af wanneer een strijkijzer of een gourmetset rendabel is.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Taro schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:47:
Dan loont dit ondanks de AC/DC omzetverliezen echt wel.
Tegenwoordig zijn de AC/DC verliezen niet eens veel hoger dan DC/DC en daar ontkom he hoe dan ook niet aan. Maar het hangt wel erg af van de meest optimale belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
DukeBox schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:06:
[...]

Tegenwoordig zijn de AC/DC verliezen niet eens veel hoger dan DC/DC en daar ontkom he hoe dan ook niet aan. Maar het hangt wel erg af van de meest optimale belasting.
DC/AC Deye 12k @10kW>> 5,2% verlies (je hebt ook nog ~1.5-2% warmte in cellen zelf die je niet meet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Domba schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:17:
(je hebt ook nog ~1.5-2% warmte in cellen zelf die je niet meet)
Die heb je met DC conversie ook.

Daarnaast vergeet men ook verlies via het net. Terug leveren naar 'je buren' zal niet echt wat uitmaken maar een afgelegen boerderij met een varkensstal vol panelen (en vaak de buren ook) moet vaak een flinke afstand afleggen naar de groot verbruikers. Als je (een deel) in accu's opslaat voor eigen gebruik is er netto niet eens zoveel verlies aan energie.

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 15-09-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Voor mij scheelt het een capaciteitstarief. Je hebt effectief 3x50A voor de prijs van 3x25A. Nou is 3x50A niet heel populair in woonhuizen, maar 3x35A komt geregeld voor en dat is toch +/- 500.- op jaarbasis wat je bespaart met een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
DukeBox schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:18:
[...]
Die heb je met DC conversie ook.
Klopt, is mijn grootste rem op moment om op vol vermogen te laden of ontladen en celtemperatuur <35 graden te houden.
De ruimte met hybride en accu's krijgt dan ook een airco om ruimte temperatuur naar beneden te krijgen voor lagere cel temperatuur .

4-5 uur PV opslaan en daarna 2-3 uur met 10kW gaat nog net als buitentemperatuur <25graden is,
1 uur beide hybride op 70% (17kW) terugleveren alleen als cellen bij aanvang niet te warm zijn, wat eigenlijk niet vaak lukt tussen april en oktober vanwege opwarming van de ruimtetemperatuur door verlies tijdens laden en buitentemperatuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik volg al een tijdje de topics voor thuisbatterijen en ben aan het rekenen of het interessant voor mij is. Tot nu toe komt de rekensom bij mij altijd nog negatief uit. Ik heb vloerkoeling/verwarming, een EV en een warmtepomp met dynamische tarieven en 16 zonnepanelen die allemaal slim worden geregeld op dynamische tarieven.

Maar nou komt het. Ik heb voor de deur een kleine sloep liggen met een 10pk benzine buitenboordmotor. En ik zit te kijken om deze om te gaan bouwen naar elektrisch. De motoren rond die klasse zijn vaak 48v en de accu's zijn best vergelijkbaar. Als ik dan toch ga investeren in batterijen voor de boot, dan zou datzelfde ook prima gebruikt kunnen worden voor opslag en terugleveren. De boot staat toch meestal niets te doen.

Ik ben wel benieuwd wat de beren op de weg gaan zijn. Ik heb zitten zoeken, maar het lijkt erop dat ik de enige ben met dit idee...

Als ik bijvoorbeeld een ePropulsion E163 (8345Wh - 48V) accu in mijn boot ga hebben dan zou ik deze met een omvormer toch prima ook kunnen inzetten als thuisaccu? In de winter dat ding naar binnen, en in de zomer ligt hij in de boot.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat kan, omvormer er bij en het werkt. Hoeveel kWh accu heb je thuis nodig?

• Proton_
  • Laatst online: 11:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Reteip Volgens mij moet dat wel werken, maar als je inverter/charger niet met het BMS kan praten dan moet je die vrij conservatief instellen omdat hij de maximale (ont)laadstroom en SoC etc niet van de accu doorkrijgt. Die is o.a. afhankelijk van de temperatuur en onbalans.
Je zou dus kunnen meewegen of Deye of Victron met je beoogde accu kunnen communiceren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Ik vind het een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

HaraldBou schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:48:
[...]

ik vraag me ook wel eens af wanneer een strijkijzer of een gourmetset rendabel is.... 8)
Ha, de eerste weet ik. Als je genoeg kleding na gebruik weer doorverkoopt. Iets met kinderen die groeien en hobby ofzo van de vriendin :)

Gourmetset moet ik even over denken in het private domein.. ;)
Pagina: 1 ... 12 ... 79 Laatste