@
JBtL Is een scherpe prijs voor de investering,
Je verlies is waarschijnlijk groter daar deze 24/7 aanstaat.
Via de route die je schets denk ik niet dat je het veel eerder redt.
Ik maak bijna exact dubbel zo intensief gebruik van de accu met dynamisch contract,
Het aantal cycles (175) dat jouw accu in een jaar doet in jouw benadering, daar zit ik dit jaar al boven
(ja dat kost ook meer overschot, maar benut ook dynamisch kale uurtarief, geen heel groot verschilt met ca 3,5ct/kWh meer voor elke ingevoede kWh)
Ik heb een wat groter systeem en zit wel op dynamisch met all-electric, In de winter laad ik op goedkoper uren voor eigen verbruik en daar buiten verschuif ik via tijdelijke opslag een deel van de opwek de rest is voor eigenverbruik,
Door accu is mijn eigenverbruik naar 75-80% gegaan, komende winter hoop ik minder af te nemen (maar dat is door isolatie) en hoop ergens rond 2000-2500kWh afname totaal per jaar uit te komen.
Ik tel de accu/hybride niet los van de PV omdat ik door verhuizing opnieuw begonnen ben,
Ik heb mijn setup welke veel DIY is die eruit als ik 6 jaar lang eigenverbruik boven 70% kan houden en deze kWh's tegen 25ct/kWh mag rekenen
(ROI voor PV en thuisaccu apart, kan ik niet maken, want zonder thuisaccu met zoveel PV en overschot zou ik geen dynamisch contract hebben of invoeding van PV-opwek verschuiven, maar een variabel contract en op variabel is nu een thuisaccu helemaal niet rendabel)
Punt 1. dat is nog maar de vraag,
Er is een berg initiatieven voor grote grid opslag, maar meeste is oa afhankelijk van een nieuwe energiewet, voor die geplaattst wordt.
Op moment kent de wet het begrip opslagsysteem niet, dat betekent dat accuopslag gezien wordt als verbruiker en die betaalt op moment forse nettransport kosten en niet als producent zoals zonnepark/windmolen/centrales, die kosten niet hebben.
Een accu bij windmolen of zonnepark op "cable pooling" zal wel helemaal voorbereid/uitgewerkt worden, maar werkelijke plaatsing zal afhankelijk zijn van oa energiewet en leverbaarheid.
(Day a head is maar deel van de markt, gemiddelde prijs zakt nog steeds met 0,5 ct voor elke GW aan zon en windopwek die erbij komt)
Een nieuwe energiewet, dit is niet de eerste poging, vorige sneuvelde in de 1e kamer en bij deze ook weer wordt meerdere aanpassingen (gaswet/EU richtlijnen/ modernisering/nieuw beleid) geprobeert in eens erin te krijgen, een glazen bol nodig voor wanneer we die wet hebben,
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant