Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 11 ... 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Gamer schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:43:
Heb nu een 30 dagen een Sungrow SBR096 9,6 kWh batterij, en nog maar 1Kwh elektriciteit moeten aankopen :)
Uitbreiding van de PV installatie gedaan op het Westen zodat er de ganse dag opbrengst kan zijn.
Er lagen er al Zuiden gericht, maar hier heb ik last van uitval, nieuwe doen dit niet.
Kun jij met deze opstelling ook off-grid draaien? Ik meen gelezen te hebben dat dat een optie is bij Sungrow. Welke batterij omvormer heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:01

Gamer

mobile

Omvormer is de SH5.0RS met 12x410WP panelen.
De oude Fronius IG40 (PV Zuid) laad zelfs in de voormiddag mijn batterij op, terwijl dit eigenlijk niet zou mogelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMIANkzLgICqGue-si4eUETD77k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M1sOVL0rwmCOlMkpkOIt6lei.png?f=fotoalbum_large

Verbruik juli :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rEbi37SKaMD_2k3G8CYsN2vyyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ax8cmJ7SaKDBmkFRCAhCyOn.png?f=fotoalbum_large

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Gamer schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:39:
Omvormer is de SH5.0RS met 12x410WP panelen.
De oude Fronius IG40 (PV Zuid) laad zelfs in de voormiddag mijn batterij op, terwijl dit eigenlijk niet zou mogelijk zijn.

[Afbeelding]

Verbruik juli :

[Afbeelding]

8)
Maar als het net weg valt door een storing. Heb jij thuis dan nog stroom uit de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Uit interesse las ik wat door dit topic heen en Google wat en kwam uit bij
https://www.solar-outlet.nl/enphase-iq-battery-3t.html

Nu is de capaciteit niet Zo hoog maar de prijs ook niet. Stel je gebruiken elke nacht gemiddeld 2,5 kw (koelen / verwarmen met airco) die je met PV oplaad (uiteraard alleen met overschot) is mijn terugverdien tijd 5-6 jaar .

Nog los van de terugleveren vergoeding en kWh prijs ontwikkeling is het deels ook “omdat het kan” maar als je een PV installatie 10jr wil laten liggen kan het beste een interessante ontwikkeling zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door wd200 op 16-07-2023 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
wd200 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 06:45:
Uit interesse las ik wat door dit topic heen en Google wat en kwam uit bij
https://www.solar-outlet.nl/enphase-iq-battery-3t.html

Nu is de capaciteit niet Zo hoog maar de prijs ook niet. Stel je gebruiken elke nacht gemiddeld 2,5 kw (koelen / verwarmen met airco) die je met PV oplaad (uiteraard alleen met overschot) is mijn terugverdien tijd 5-6 jaar .

Nog los van de terugleveren vergoeding en kWh prijs ontwikkeling is het deels ook “omdat het kan” maar als je een PV installatie 10jr wil laten liggen kan het beste een interessante ontwikkeling zijn.
2.5 kWh is wel erg weinig voor een nachtverbruik als er ook verwarmt mee wordt. Ik begin rond deze tijd van het jaar met 80% van mijn acculading over, waar mijn accucapaciteit 12kWh is. En dat is dus zonder verwarming/koeling op elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
ErnstvV schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:26:
[...]

2.5 kWh is wel erg weinig voor een nachtverbruik als er ook verwarmt mee wordt. Ik begin rond deze tijd van het jaar met 80% van mijn acculading over, waar mijn accucapaciteit 12kWh is. En dat is dus zonder verwarming/koeling op elektriciteit.
Wat voor accu heb je zelf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
wd200 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Wat voor accu heb je zelf ?
Ik heb een SolaX hybride omvormer met 4x3,1kWh SolaX accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 20:27
Flopiepower schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:30:
[Afbeelding]

Eerste maandje binnen, dynamisch contract met 5 kwh accu

Thuis verbruik;

2x airco
1x zwembad verwarming a 20000 liter
1x elektrische auto

Valt niet tegen
Vind je het niet zonde dat je relatief zo weinig teruglevering hebt gekregen terwijl je dadelijk in de winter dure kwhs moet inkopen die ongetwijfeld hoger liggen dan 18c per kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-02 22:45
padoempats schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:09:
[...]

Vind je het niet zonde dat je relatief zo weinig teruglevering hebt gekregen terwijl je dadelijk in de winter dure kwhs moet inkopen die ongetwijfeld hoger liggen dan 18c per kwh?
Er staan nog 12 panelen in 90 graden opstelling, deze doen nu minder goed mee met de rest en zijn bedoeld om ook vandewinter zoveel mogelijk op zonnestroom te draaien.

Ik hoop met deze setup de hoge opbrengst curve in de zomer af te vlakken en naar de winter te verplaatsen.

Het is een nieuwe installatie dus moet dit nog testen en afwachten deze winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Flopiepower schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:31:
[...]

Er staan nog 12 panelen in 90 graden opstelling, deze doen nu minder goed mee met de rest en zijn bedoeld om ook vandewinter zoveel mogelijk op zonnestroom te draaien.

Ik hoop met deze setup de hoge opbrengst curve in de zomer af te vlakken en naar de winter te verplaatsen.

Het is een nieuwe installatie dus moet dit nog testen en afwachten deze winter
Ik bedoelde meer, je betaalde 29c per kWh en je ontving 18c per kWh. Je hebt dus eigenlijk 11 cent per kWh teveel betaald omdat je niet optimaal saldeert. En dit goedkope kWh-overschot kun je in de winter al helemaal niet verzilveren waarbij je kWhs mogelijk nog iets duurder zijn. Met zoveel PV icm dynamisch contract betaal je dus teveel voor je kWhs en je krijgt te weinig voor je verkochte kWhs in vergelijking met een variabel/vast contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:00
goedbedoeld, maar helaas niet de bedoeling...

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 17-07-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:17
padoempats schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:40:
[...]
Ik bedoelde meer, je betaalde 29c per kWh en je ontving 18c per kWh. Je hebt dus eigenlijk 11 cent per kWh teveel betaald omdat je niet optimaal saldeert. En dit goedkope kWh-overschot kun je in de winter al helemaal niet verzilveren waarbij je kWhs mogelijk nog iets duurder zijn. Met zoveel PV icm dynamisch contract betaal je dus teveel voor je kWhs en je krijgt te weinig voor je verkochte kWhs in vergelijking met een variabel/vast contract
Het is ook afhankelijk van met welke variabel/vaste energieleverancier je vergelijkt er zijn zeker 8 leveranciers die salderen per telwerk ook 3-4 als je een slimme meter hebt dat niet kunt oplossen met enkel tarief.

Met dynamisch contract hebt je een glazenbol nodig wat het wordt komende winter.
Inmiddels tenminste 11 van de 69 windmolens van Crosswind draaien&leveren en we hebben voor 2e keer een dag met >12 uur aan een gesloten negatieve uurtarieven.

Ik ben een fase verder met daar ik een thuisaccu heb en kan shiften en houdt ca €107 over aan de kWh's van afgelopen winter die ik mocht salderen. Mijn huidige kale prijs schommelt rond 10-11ct voor wat ik invoed.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Domba schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Het is ook afhankelijk van met welke variabel/vaste energieleverancier je vergelijkt er zijn zeker 8 leveranciers die salderen per telwerk ook 3-4 als je een slimme meter hebt dat niet kunt oplossen met enkel tarief.
Je hebt gewoon de keuze waar je een contract afsluit toch, dus dat is geen probleem. Volledig duidelijk wie het op welke manier doet (als je het even vraagt) en de meesten doen het zoals het hoort: alles over een jaar salderen. Zoals je het brengt klinkt het alsof je er geen controle over hebt. Salderen per telwerk is overigens vaak gunstig, omdat de TLV op normaaltarief vaak hoger is dan dal en je ook verreweg meeste teruglevert op normaaltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
padoempats schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:34:
[...]
Je hebt gewoon de keuze waar je een contract afsluit toch, dus dat is geen probleem. Volledig duidelijk wie het op welke manier doet (als je het even vraagt) en de meesten doen het zoals het hoort: alles over een jaar salderen. Zoals je het brengt klinkt het alsof je er geen controle over hebt. Salderen per telwerk is overigens vaak gunstig, omdat de TLV op normaaltarief vaak hoger is dan dal en je ook verreweg meeste teruglevert op normaaltarief.
Je brengt het als dat je zonder meer met PV en een dynamisch contract slechter af bent
( niet optimaal saldeert , geen kwh's in de winter kunnen verzilveren).
Dat is echt heel erg afhankelijk van ieder zijn situatie voor een dynamisch contract en of iemand echt grote verbruikers heeft, waarmee geschoven kan worden.
(Waar je op reageerde heeft een 5kWh accu, EV, zwembad verwarming)

Ik heb ook minder gebruikelijk orientatie, geeft wel een lager rendement, maar ook andere opwek verdeling over het jaar dan met pal op zuid en dan nog een thuisaccu wat groter, .

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Domba schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:49:
[...]

Je brengt het als dat je zonder meer met PV en een dynamisch contract slechter af bent
( niet optimaal saldeert , geen kwh's in de winter kunnen verzilveren).
Dat is echt heel erg afhankelijk van ieder zijn situatie voor een dynamisch contract en of iemand echt grote verbruikers heeft, waarmee geschoven kan worden.
(Waar je op reageerde heeft een 5kWh accu, EV, zwembad verwarming)

Ik heb ook minder gebruikelijk orientatie, geeft wel een lager rendement, maar ook andere opwek verdeling over het jaar dan met pal op zuid en dan nog een thuisaccu wat groter, .
Ik ging specifiek in op de screenshot van flopiepower waarbij evident staat dat deze zomermaand met goedkoopste kwhs ruim meer wordt betaald over de levering dan voor de teruglevering (+11c) dus is het waarschijnlijk dat de andere maanden niet beter worden. Zo zie ik het overigens bij de meesten dat over een jaar dat het ongunstig uitpakt. Een enkeling die deze maanden een hogere prijs voor teruglevering pakt, maar valt nog maar te bezien of dat gemiddeld over een jaar zo uitpakt.
Diegene die het lukt om deze maanden de saldering te verslaan (hogere prijs voor teruglevering dan levering) halen dit door of panelen uit te zetten en/of rekenen zich deze maand rijk, terwijl je de slechte maanden ook mee moet nemen in het totaal plaatje.
Ik moet de eerste nog zien die met een dynamisch contract en veel pv heeft (zijn jaarverbruik dekt) over een jaar gezien financieel beter af was dan een vast/variabel contract. Ik laat mij overigens graag verrassen, want ik zou graag willen dat het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
padoempats schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:15:
[...]
Ik ging specifiek in op de screenshot van flopiepower waarbij evident staat dat deze zomermaand met goedkoopste kwhs ruim meer wordt betaald over de levering dan voor de teruglevering (+11c) dus is het waarschijnlijk dat de andere maanden niet beter worden. Zo zie ik het overigens bij de meesten dat over een jaar dat het ongunstig uitpakt. Een enkeling die deze maanden een hogere prijs voor teruglevering pakt, maar valt nog maar te bezien of dat gemiddeld over een jaar zo uitpakt.
Diegene die het lukt om deze maanden de saldering te verslaan (hogere prijs voor teruglevering dan levering) halen dit door of panelen uit te zetten en/of rekenen zich deze maand rijk, terwijl je de slechte maanden ook mee moet nemen in het totaal plaatje.
Ik moet de eerste nog zien die met een dynamisch contract en veel pv heeft (zijn jaarverbruik dekt) over een jaar gezien financieel beter af was dan een vast/variabel contract. Ik laat mij overigens graag verrassen, want ik zou graag willen dat het kan
Het is zeker niet eenvoudig.met zoveel PV je moet echt wel wat kunnen sturen
Op basis van de gevens kan ik niet inschatten of netto verbruiker (mocht afname 29ct jaargemiddelde zijn, ben je wat minder kwijt dan voor een variabel contract)

Ik ben een fase verder met meer thuisaccu , all electric & netto opwekker met iets minder extreem en stijle hoek.en ik denk dat ik iets meer PV heb (juni was zon instraling over nederland binnen 5%)

Juni (zit niet bij ZP maar Tibber, die rond niet af op hele kWh)

Afname 34,71kWh kaal maand gem 11,18 ct/kWh *)
Teruglevering 1088.39 kaal maand gem.10.97ct/kWh

*) een issue 21,28,30 juni dat bij geladen werd 0-4AM als inschatting was dat accu leeg zou zijn voor opwek, op basis van rolling 3uur verbruik (mijn automatisch tuin bewateringpompen)

Tot nu alleen uitschakeling rond periode met negatieve uren kaal lager dan -15ct/kwh, met 65% later terugleveren kan levert meer op dan de PV
Tot nu toe alle kWh's vanaf 1-1 dat ik 3,21ct meer voor teruglevering dan gemiddelde van alle afname.zit.
Ik lig op koers, maar wat het wordt, ik heb die glazen bol niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-06 21:59
Ik heb een verbruik van zo’n 7000kWh per jaar (warmtepomp enz). Ook heb ik 9000wp liggen op plat zak zuid. In theorie zou ik daar 9000kWh mee moeten kunnen opwekken (vorig jaar 5000kWh opgewekt met 4800wp). Maar….

In onze straat is de netspanning heel hoog. Van de winter knipperden de lampen en heeft stedin ons op een andere fase gezet, maar maakte weinig uit. Deze zomer schakelen de 2 omvormers om de haverklap uit. Stedin zegt onderzoek te doen, maar buren hebben van het voorjaar ook al geklaagd en nog niets. Combinatie van dansend voltage in winter en hoog in zomer, doet me denken dat de ‘kabels’ hier te dun zijn oid. In elk geval niet iets wat snel kan worden opgelost.

En dus kijken we verder. Ik heb een growatt hybride omvormer waar ook accu’s aan kunnen, dus dat overweeg ik.

Het gaat me er primair om dat ik mijn opwek kwijt kan, maar voor zover ik kan vinden zijn growatt (en ook andere omvormers?) niet zo in te stellen dat ze alleen laden als ie anders af zou schakelen. Zonder die functie is m’n accu in de zomer al binnen 2 uur vol en kan hij niets meer doen tijdens het middaguur als de afschakelingen op zijn ergens zijn.

Wat adviseren jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door georgeboot op 18-07-2023 18:20 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
georgeboot schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:19:
Ik heb een verbruik van zo’n 7000kWh per jaar (warmtepomp enz). Ook heb ik 9000wp liggen op plat zak zuid. In theorie zou ik daar 9000kWh mee moeten kunnen opwekken (vorig jaar 5000kWh opgewekt met 4800wp). Maar….

In onze straat is de netspanning heel hoog. Van de winter knipperden de lampen en heeft stedin ons op een andere fase gezet, maar maakte weinig uit. Deze zomer schakelen de 2 omvormers om de haverklap uit. Stedin zegt onderzoek te doen, maar buren hebben van het voorjaar ook al geklaagd en nog niets. Combinatie van dansend voltage in winter en hoog in zomer, doet me denken dat de ‘kabels’ hier te dun zijn oid. In elk geval niet iets wat snel kan worden opgelost.

En dus kijken we verder. Ik heb een growatt hybride omvormer waar ook accu’s aan kunnen, dus dat overweeg ik.

Het gaat me er primair om dat ik mijn opwek kwijt kan, maar voor zover ik kan vinden zijn growatt (en ook andere omvormers?) niet zo in te stellen dat ze alleen laden als ie anders af zou schakelen. Zonder die functie is m’n accu in de zomer al binnen 2 uur vol en kan hij niets meer doen tijdens het middaguur als de afschakelingen op zijn ergens zijn.

Wat adviseren jullie?
Doe eens een grafiekje van de netspanning, vd P1 poort van je slimme meter (mits DSMR5). Je hebt al een officiele melding gedaan bij de netbeheerder en je buren ook aangespoord dit te doen?
Bij zwager van mij (Liander gebied) hadden ze binnen 6 weken oid de wijktrafo een tap omlaag gezet en ging hij ‘s nachts van >245V op alle fases naar net iets onder de 230V.

Hoeveel loop je mis? Als je dat kan achterhalen weet je ook wat je op moet kunnen slaan. Kans is wel heel groot dat het nooit rendabel gaat zijn, zéker bij een offtheshelf (niet-DIY) oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-07-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Dit is voltage van een kWh meter 4 meter van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IJgPrf3zYXIxi0M7nwVJ8yyQeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DjMeWeDy72dJshaYmRS25E49.png?f=fotoalbum_large

Heb dsmr2 meter dus kan helaas geen voltage van meter afhalen. Benieuwd hoe Stedin z’n onderzoek doet, alle buren hebben zelfde meter… 3 andere buren ook aangespoord melding te maken inderdaad. Andere buur had het 7 weken geleden al gedaan. Stedin zegt 3 maanden lang onderzoek te doen.

Hoe veel ik misloop? Op een dag als vandaag zo’n 5 denk ik. Bij volle zon stuk meer. Dit is 1 omvormer 7 juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtVQXyG36am1c_NCyqDPiU26OyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czr4p8P4wCQWm0JbAZPvosOn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou naar iets als een APC PCS-ELS-5K of vergelijkbaar kunnen kijken.

Dat is een AC oplossing welke je tussen je omvormer hangt. Er zit een AC backup/island aansluiting op én een AC-PV input welke ook in island modus kan draaien. Details heb ik niet maar ik heb begrepen dat deze de spanning 'schoon' aan de omvormer aan kan bieden in peak/valley en peak-shaving modus zodat deze altijd de accu's kan bijladen als daar nog ruimte voor is.
Het mooie is dat je de accu's naar wens (capaciteit/aantal) kan aansluiten en op zich niet vast zit aan een merk (al zou ik wel de HCL aanhouden).

Mogelijk dat growatt ook met iets dergelijks komt maar vooralsnog heb ik niets op de roadmap gezien voor de EU.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
DukeBox schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Je zou naar iets als een APC PCS-ELS-5K of vergelijkbaar kunnen kijken.
Heel mooi ding inderdaad. Waarom specifiek deze? Heb theoretisch al een omvormer namelijk. Van wat ik kan zien lijkt deze niet heel andere functies dat m’n bestaande omvormer te hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-06 05:03
@georgeboot Wat is de afstand van de omvormer naar de meterkast en wat is de draaddikte? Heb je al eens gemeten in de meterkast zelf wat de spanning is als de omvormer de 253 nadert?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
RikHa schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:10:
@georgeboot Wat is de afstand van de omvormer naar de meterkast en wat is de draaddikte? Heb je al eens gemeten in de meterkast zelf wat de spanning is als de omvormer de 253 nadert?
Goed punt inderdaad! 1 omvormer staat in achtertuin; meter of 30 van de meterkast af. Iets van 4v spanningsval bij 3000w. Heb al wel eens geëxperimenteerd (mag niet, weet ik) om die omvormer pas uit te laten gaan bij 355 bijvoorbeeld, maar maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

georgeboot schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:15:
Heel mooi ding inderdaad. Waarom specifiek deze? Heb theoretisch al een omvormer namelijk.
Dit is geen omvormer die je voor je PV kan gebruiken, hij is AC coupled voor zowel je PV als het net. Waarschijnlijk is de roundtrip wel iets minder efficient als dat je je PV (DC) direct erop zou kunnen aansluiten al is DC-DC conversie natuurlijk ook niet zonder enig verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
georgeboot schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:07:
Dit is voltage van een kWh meter 4 meter van de meterkast:
[Afbeelding]

Heb dsmr2 meter dus kan helaas geen voltage van meter afhalen. Benieuwd hoe Stedin z’n onderzoek doet, alle buren hebben zelfde meter… 3 andere buren ook aangespoord melding te maken inderdaad. Andere buur had het 7 weken geleden al gedaan. Stedin zegt 3 maanden lang onderzoek te doen.

Hoe veel ik misloop? Op een dag als vandaag zo’n 5 denk ik. Bij volle zon stuk meer. Dit is 1 omvormer 7 juli:
[Afbeelding]
Met een thuisaccu zou je dit kunnen opvangen, wel goed berekenen hoeveel kWh je misloopt want als dat bv 10 kWh op een dag is en je accu is maar 5 kWh dan loop je als nog de helft mis...

Aan de andere kant gok ik dat je geen dynamisch tarief hebt, dit omdat je opwek gelijk of hoger is dan je verbruik.

Als je dit puur financieel doet, dan zeker nog eens goed berekenen.
Doe je dit omdat je voorbereid wilt zijn op later mbt zoveel mogelijk eigen gebruik of omdat je het leuk/interessant vind.
Heb je daarbij ook nog dynamisch tarief, dan kan het een leuke optie zijn.

Alternatief is de Kubie (https://www.pq-eu.com/) die je voltage doet verlagen in huis zodat je geen uitvallende omvormers meer hebt...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
georgeboot schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:18:
[...]

Goed punt inderdaad! 1 omvormer staat in achtertuin; meter of 30 van de meterkast af. Iets van 4v spanningsval bij 3000w. Heb al wel eens geëxperimenteerd (mag niet, weet ik) om die omvormer pas uit te laten gaan bij 355 bijvoorbeeld, maar maakt weinig uit.
Kabeldikte? Ligt het in een mantelbuis? Dan kun je evt de omvormer naar binnen verhuizen en 30mtr 6mm2 DC leggen.

Accu gaat mss helpen, maar beter eerst naar de rootcause kijken. En degene die het op "zouden" moeten lossen: netbeheerder.
Jazsie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:50:
[...]

Alternatief is de Kubie (https://www.pq-eu.com/) die je voltage doet verlagen in huis zodat je geen uitvallende omvormers meer hebt...
Nee.

Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?

[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-07-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
georgeboot schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:19:

Wat adviseren jullie?
Ik ben niet bekend met Growatt, maar ook om accu te laden, heb je een offgrid geschikte omvormer nodig, waarbij de netaansluiting mag uitvallen zonder dat de omvormer uitvalt als spanning boven 253V komt..

Een dure oplossing zou een deye hybride zijn, waarbij de bestaande omvormers op de micro inverter ingang kunnen worden aangesloten, maar dan heb je best een hoog vermogen 1 fase of 3 fase hybride omvormer nodig dat is met 10kwh accu al rond 5k.
Deye heeft een open canbus, daar kunnen diverse 51.2V accu's zelfs als ze een canbus protocol hebben die niet wordt ondersteunt, gebruikt worden.
Maar het blijft behelpen, want als accu vol is schakelen de bestaande omvormers als nog uit, daar de deye dan de frequentie verhoogt tot 55Hz op de micro inverter ingang.
Betere sturing is er op eigen Deye hybride MPPT's en het huis op de load, maar dat is een forse ingreep in de huisinstallatie en er moet een 3 fase huisaansluiting zijn.
Enkele fase groter dan 5k verwacht ik niet dat die zomaar op voorraad zijn ergens in de EU.
Als Stedin het vlot op lost dan is het wel een hele hoge investering voor paar weken,
Aan accu heb je niet zoveel op variabel of vast contract, wel op dynamisch maar dat moet wel een hobby zijn om de sturing en koppeling op orde te brengen met het aantal negatieve tariefuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 19-07-2023 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-06 06:19
[...]

Met een thuisaccu zou je dit kunnen opvangen, wel goed berekenen hoeveel kWh je misloopt want als dat bv 10 kWh op een dag is en je accu is maar 5 kWh dan loop je als nog de helft mis...

Aan de andere kant gok ik dat je geen dynamisch tarief hebt, dit omdat je opwek gelijk of hoger is dan je verbruik.

Doe je dit omdat je voorbereid wilt zijn op later mbt zoveel mogelijk eigen gebruik of omdat je het leuk/interessant vind.

De investering in een accu voor de use case van een paar kwh per jaar gaat natuurlijk nooit uit.

Technisch gezien zal die kubie wel werken. Stel dat die 100% efficient werkt (geen warmte ontwikkeld), wat natuurlijk niet zo is. Dan lijkt het me heel reeel dat ie de spanning aan de netkant tot boven de 253 volt zou kunnen transformeren. Lijkt me dat dat niet mag en vraag me af of die kubie volgens de normen hier ook op beveiligd moet zijn en afschakelen (black out voor je hele huis). En als deze case nog niet in de norm wordt gecovered dan komt ie er vanzelf wel in.
Wellicht dat je omvormer wel langer in de lucht blijft en dat een deel van de energie (5%?) in de meterkast wordt afgefakkeld in de vorm van warmteontwikkeling.

Die lijn door trekkend zou je ook je omvormer weer online kunnen krijgen door een elektrische kachel (in de tuin) als verbruiker aan te zetten met zeg 25% van je omvormer vermogen. Je fakkelt dan 25% van je pv opbrengst af om de overige 75% in te kunnen voeden. Dit is natuurlijk de hobby variant van een omvormer die zelf vermogen kan terugregelen en je omgeving zal je raar aankijken als je je tuinverwarming aanzet.

Het blijft allemaal gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
[...]

Hier zit je grootste probleem. De afstand + kabeldikte. Beter DC verlengen en AC verkorten zoals al is geopperd.
Waarom is je experiment van pas uitgaan bij 355v niet gelukt? Ik neem aan dat je AC voltage niet zo hoog is gegaan. De instelling werkte niet? Zolang je voltage in de meterkast niet boven de 253v uitkomt zou je je omvormer best pas kunnen laten uitslaan bij zeg 260v. Je spanningsverlies zorgt er voordat de spanning uiteindelijk niet zo hoog komt

[ Voor 13% gewijzigd door padoempats op 19-07-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
[...]

Hoe dik is de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Neem aan dat je bedoeld hoe dik zijn de aders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
[...]

He das een leuk ding, ga ik eens bekijken!

Wat betref je andere punt: ik overweeg idd ook om dynamisch te gaan, maar ben er nog niet helemaal over uit of het financieel zinvol is. Heb alles in HomeAssistant dus panelen uit bij negatief, of accu laden bij goedkoop en ontladen bij duur, gaat allemaal wel lukken. Backupvoorziening is ook mooi met oog op komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 22:54

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Domba schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 02:26:
[...]

Een dure oplossing zou een deye hybride zijn, waarbij de bestaande omvormers op de micro inverter ingang kunnen worden aangesloten, maar dan heb je best een hoog vermogen 1 fase of 3 fase hybride omvormer nodig dat is met 10kwh accu al rond 5k.
Even een tip Deye (en andere hebben) blijkbaar een veiligheidsprobleem met hun microinverters. zoek maar eens op recente filmpjes op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
padoempats schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:37:
[...]

Hier zit je grootste probleem. De afstand + kabeldikte. Beter DC verlengen en AC verkorten zoals al is geopperd.
Waarom is je experiment van pas uitgaan bij 355v niet gelukt? Ik neem aan dat je AC voltage niet zo hoog is gegaan. De instelling werkte niet? Zolang je voltage in de meterkast niet boven de 253v uitkomt zou je je omvormer best pas kunnen laten uitslaan bij zeg 260v. Je spanningsverlies zorgt er voordat de spanning uiteindelijk niet zo hoog komt
Nou hij ging inderdaad wel later uit. Maar als ik zelf alles uit zet, meet ik met veel zon alsnog tegen de 253 uit mijn stopcontact omdat andere mensen in de straat ook opwek hebben. Enige reële zou dan zijn om mn voltageval te compenseren (4v extra), en daarbovenop nog wat extra om wél aan te blijven. Dat wordt te gek natuurlijk.

Kavel vervangen heb ik overwogen, maar het stelt het probleem dus alleen marginaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• georgeboot
4mm²

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• georgeboot
Het ding blijft dus een beetje dat, ja mijn ene omvormer schakelt wat eerder af omdat ie op een lange kabel zit, maar zelfs zou ik die kabel vervangen, dan schakelt die 2v later af en dat betekent praktisch het zelfde in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
niki_lauda schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 14:09:
[...]
Even een tip Deye (en andere hebben) blijkbaar een veiligheidsprobleem met hun microinverters. zoek maar eens op recente filmpjes op Youtube.
Bekend, maar dat gaat niet om de grotere string of hybride omvormers, als ook dat het niet van toepassing is als deze microinverters op een ingang van de h ybride zitten en het zijn niet alleen Deye, bijv ook Enphase en nog een reeks merken, als ook standalone accu's en generatoren zoals de norm wordt uitgelegt is de IQ-relay uit 2022 niet aan de norm.
VDE schermt ook met de internationale norm, maar het gekke is dat grote delen van wereld een afgeleide daarvan gebruiken en bijv een solid state relais wel als een schakelaar zien of software oplossing ook accepteren in combinatie met voor 1 van de 2 en niet expliciet nog een mechanisch relais vereisen, die niet extern mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Domba schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Bekend, maar dat gaat niet om de grotere string of hybride omvormers, als ook dat het niet van toepassing is als deze microinverters op een ingang van de h ybride zitten en het zijn niet alleen Deye, bijv ook Enphase en nog een reeks merken, als ook standalone accu's en generatoren zoals de norm wordt uitgelegt is de IQ-relay uit 2022 niet aan de norm.
VDE schermt ook met de internationale norm, maar het gekke is dat grote delen van wereld een afgeleide daarvan gebruiken en bijv een solid state relais wel als een schakelaar zien of software oplossing ook accepteren in combinatie met voor 1 van de 2 en niet expliciet nog een mechanisch relais vereisen, die niet extern mag zijn.
Met Victron heb je dat gedonder niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
RikHa schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Met Victron heb je dat gedonder niet..
Heb je van Victron, dan micro inverters IP6x die buiten direct onder de PV panelen bevestigd?

Edit: Het gaat niet om de string inverters voor zover ik weet, voldoen alle merken daar, die hoeven niet voor zo'n hoge temperaturen geschikt te zijn.

Multiplus heeft sinds mei 23 certificering voor model GX, (andere versie zal moeten uitzoeken)
Quattro is maar enkelvoudige isolering daar benodig je een UFR1001E om te voldoen, naar huidige uitleg van VDE-norm

[ Voor 43% gewijzigd door Domba op 20-07-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Domba schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Heb je van Victron, dan micro inverters IP6x die buiten direct onder de PV panelen bevestigd?

Edit: Het gaat niet om de string inverters voor zover ik weet, voldoen alle merken daar, die hoeven niet voor zo'n hoge temperaturen geschikt te zijn.

Multiplus heeft sinds mei 23 certificering voor model GX, (andere versie zal moeten uitzoeken)
Quattro is maar enkelvoudige isolering daar benodig je een UFR1001E om te voldoen, naar huidige uitleg van VDE-norm
Nee Victron heeft geen micro omvormers maar ik dacht dat het ging om de AC-in kant van de omvormers. En je hebt gelijk, die oude quattro's voldoen ook niet. Net als de oude Multiplussen. De II serie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
georgeboot schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:25:
Het ding blijft dus een beetje dat, ja mijn ene omvormer schakelt wat eerder af omdat ie op een lange kabel zit, maar zelfs zou ik die kabel vervangen, dan schakelt die 2v later af en dat betekent praktisch het zelfde in mijn geval.
De idee is, als je buren hun inverters stilvallen als de netspanning 1V stijgt zal de netspanning niet verder oplopen, dan zorgt jou 2V marge dat je kan blijven terugleveren.
Maar je wil wel binnen de wet blijven natuurlijk, instellingen omvormer wil je niet aanpassen, je wil de minimale spanningsveld over jou kabel (en bij 3fasen wil je op de fase zitten die het minst oploopt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
naftebakje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:52:
[...]
De idee is, als je buren hun inverters stilvallen als de netspanning 1V stijgt zal de netspanning niet verder oplopen, dan zorgt jou 2V marge dat je kan blijven terugleveren.
Maar je wil wel binnen de wet blijven natuurlijk, instellingen omvormer wil je niet aanpassen, je wil de minimale spanningsveld over jou kabel (en bij 3fasen wil je op de fase zitten die het minst oploopt).
Klopt hoor. Zou ik de kabel vervangen, dan zou ik ~2V spanningsval hebben ipv 4V. Winst, maar mijn andere omvormer die aan kabel van 5 meter zit, valt praktisch net zo vaak uit. Gaat in praktijk niet zo veel uitmaken dus.

Mijn hoop is voorlopig even gevestigd op Stedin. Als ze wijktrafo standje lager kunnen zetten zal dat iets doen, maar vrees dat er hier nog steeds te veel opwek is voor de kwaliteit van de infrastructuur, en dat het vooral de boel uitstelt.

Zijn er praktijkvoorbeelden van mensen die hun netbeheerder zo ver hebben kunnen krijgen aan hun (terug)leververplichting te voldoen door accu’s cadeau te doen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
georgeboot schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:24:
[...]
Zijn er praktijkvoorbeelden van mensen die hun netbeheerder zo ver hebben kunnen krijgen aan hun (terug)leververplichting te voldoen door accu’s cadeau te doen?
Wat denk je zelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

georgeboot schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:24:
[...]

Klopt hoor. Zou ik de kabel vervangen, dan zou ik ~2V spanningsval hebben ipv 4V. Winst, maar mijn andere omvormer die aan kabel van 5 meter zit, valt praktisch net zo vaak uit. Gaat in praktijk niet zo veel uitmaken dus.

Mijn hoop is voorlopig even gevestigd op Stedin. Als ze wijktrafo standje lager kunnen zetten zal dat iets doen, maar vrees dat er hier nog steeds te veel opwek is voor de kwaliteit van de infrastructuur, en dat het vooral de boel uitstelt.

Ze hebben geen terugleververplichting maar een inspanningsverplichting. En over het algemeen wordt geoordeeld dat ze hard genoeg hun best doen met de middelen die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Ja zeg, er gebeuren wel gekkere dingen. Nooit geschoten…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-06 07:13
de Peer schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:57:
[...]
Ze hebben geen terugleververplichting maar een inspanningsverplichting.
Ze hebben in elk geval een spanningsverplichting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-06 22:40

HermanGast

Exige GT3

Ik kom tot deze opstelling als een van de voordeligste zonder de kennis om zelf een thuisaccu te bouwen of onderdelen te importeren:
Victron-II GX €1195
Pylontech US3000C €1148
Victron EM24 €291
Kabelpakket €23
VE.direct USB 31
Dus bij elkaar € 2688

En nog wat minder relevante losse onderdeeltje, schroefjes en 230V bedrading.

Er zitten wel wat puzzeltjes bij het opbouwen. Zo moet je de ESS toepassing (assistent) laden in de GX met je PC en die driver werkte alleen op een van de 2 USB poorten op mn laptop.
Verder is de handleiding van de EM24 wat lastig te vinden. Ik wilde een ander IP adres.
En als laatste moest ik zelf een kabeltje maken voor de communicatie tussen de GX en de Pylontech.

In de nacht nu geen verbruik meer. Optimaal inzet van PV opbrengst. Zal toch best lang duren voordat dit is terugverdiend, maar 6000 laad/ontlaad cycli is 16 jaar….?

Binnenkort uitbreiden naar. 3xUS3000C plus 1xUS5000 = 15kWh

[ Voor 19% gewijzigd door HermanGast op 24-07-2023 07:54 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
HermanGast schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:38:
Ik kom tot deze opstelling als een van de voordeligste zonder de kennis om zelf een thuisaccu te bouwen of onderdelen te importeren:
Victron-II GX €1195
Pylontech US3000C €1148
Victron EM24 €291
Kabelpakket €23
VE.direct USB 31
Dus bij elkaar € 2688

Er zitten wel wat puzzeltjes bij het opbouwen. Zo moet je de ESS toepassing (assistent) laden in de GX met je PC en die driver werkte alleen op een van de 2 USB poorten op mn laptop.
Verder is de handleiding van de EM24 wat lastig te vinden. Ik wilde een ander IP adres.
En als laatste moest ik zelf een kabeltje maken voor de communicatie tussen de GX en de Pylontech.

In de nacht nu geen verbruik meer. Optimaal inzet van PV opbrengst. Zal toch best lang duren voordat dit is terugverdiend, maar 6000 laad/ontlaad cycli is 16 jaar….?

Waar zie jij de Victron-II GX voor €1195?

De Pylontech US3000C zie ik hier voor €1099

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:34

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

KaasOmelet schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Via de groothandels wel te krijgen voor die prijs zie ik (3000w versie). Heb ik eerder zelf ook gedaan, laat maar weten als je meer wilt weten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 19-06 16:46
Welke groothandels raden jullie aan? Ik merk dat veel van de beschikbare prijzen op internet van resellers zijn maar heb wat moeite om de groothandels te vinden.
De ‘where to buy’ pagina van Victron laat voor zover ik kan zien enkel resellers zien. Tenminste, of iedereen bestelt rechtstreeks bij Victron zonder groothandel ertussen.

[ Voor 35% gewijzigd door Niek_ op 27-07-2023 07:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

[...]

De Multiplus-II GX 48/3000/35-32 230V, op 29/6/2023. Zie dat het 1199 was, maar gratis verzenden zat daar bij in.
https://etronixcenter.com/nl/

Het lijstje wordt dan
Victron-II GX €1199
Pylontech US3000C €1099
Victron EM24 €291
Kabelpakket €23
VE.direct USB 31
Dus bij elkaar € 2643

[ Voor 23% gewijzigd door HermanGast op 27-07-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
vast goedbedoeld, maar zeker niet de bedoeling...

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 27-07-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
[...]
Dat is hééél goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-06 13:14
HermanGast schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:52:
[...]

De Multiplus-II GX 48/3000/35-32 230V, op 29/6/2023. Zie dat het 1199 was, maar gratis verzenden zat daar bij in.
https://etronixcenter.com/nl/

Het lijstje wordt dan
Victron-II GX €1199
Pylontech US3000C €1099
Victron EM24 €291
Kabelpakket €23
VE.direct USB 31
Dus bij elkaar € 2643
Let overigens wel op dat je z'n 15% verlies hebt als je van 48v naar 230v gaat. Plus je zou in theorie het beste niet jouw accus 100% ontladen. Dus us3000 alleen is best matig qua capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

snipje, want quote.

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 27-07-2023 22:33 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 09:06
ilaurensnl schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:53:
[...]

Let overigens wel op dat je z'n 15% verlies hebt als je van 48v naar 230v gaat. Plus je zou in theorie het beste niet jouw accus 100% ontladen. Dus us3000 alleen is best matig qua capaciteit.
Ik geloof je graag, maar zie toch altijd graag een verwijzing naar de bron :)
Dit betreft dus alleen de DC/AC conversie, typisch zul je daarvoor ook nog verlies hebben van de AC/DC conversie. Althans ik neem aan dat @HermanGast zijn PV bron via een inverter / AC binnenkrijgt (en niet via een of meerdere Victron MPPT's aangezien die niet in zijn lijstje staat). Dit is ook relevant als je je accu gaat laden vanaf het grid, als de tarieven negatief of zeer laag zijn.

Ik zie her en der verschillende verliezen genoemd worden van enkele % tot 25% waarbij vaak de bron van de gegevens ontbreekt.

[ Voor 18% gewijzigd door Batilan op 27-07-2023 23:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Niek_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:11:
Welke groothandels raden jullie aan? Ik merk dat veel van de beschikbare prijzen op internet van resellers zijn maar heb wat moeite om de groothandels te vinden.
De ‘where to buy’ pagina van Victron laat voor zover ik kan zien enkel resellers zien. Tenminste, of iedereen bestelt rechtstreeks bij Victron zonder groothandel ertussen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Althans ik neem aan dat @HermanGast zijn PV bron via een inverter / AC binnenkrijgt (en niet via een of meerdere Victron MPPT's aangezien die niet in zijn lijstje staat). Dit is ook relevant als je je accu gaat laden vanaf het grid, als de tarieven negatief of zeer laag zijn.
Klopt. Ik heb 13kW PV via AC (Enphase en APS combi). De panelen staan te ver weg (>50m) voor DC laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Ik zie her en der verschillende verliezen genoemd worden van enkele % tot 25% waarbij vaak de bron van de gegevens ontbreekt.
Je verliezen nemen toe als je sneller laden/ontladen instelt, hoeveel precies is afhankelijk van temperaturen en van de producten die je gebruikt. Dat is input voor je algoritme als je het rendement wilt maximaliseren.
Er is best wel info wat te vinden in de berichten van onze mede-tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
HermanGast schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:27:
[...]

Klopt. Ik heb 13kWh PV via AC (Enphase en APS combi). De panelen staan te ver weg (>50m) voor DC laden.
13kWP? Waarom denk je dat ze te ver weg staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

bbbrumbrum schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:18:
[...]

13kWP? Waarom denk je dat ze te ver weg staan?
Klopt 13kWp, ruim 90kWh op de betere zon-dagen. Voor laden met DC zou ik nieuwe bekabeling in moeten graven onder straatwerk en door grasveld… Huidige AC bekabeling heeft niet genoeg diameter.

[ Voor 12% gewijzigd door HermanGast op 28-07-2023 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
HermanGast schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:32:
[...]

Klopt 13kWp, ruim 90kWh op de betere zon-dagen. Voor laden met DC zou ik nieuwe bekabeling in moeten graven onder straatwerk en door grasveld… Huidige AC bekabeling heeft niet genoeg diameter.
Je zou denken dat met 13kWp de DC spanning hoger is dan de AC spanning, en daarmee de stroom lager waardoor je dunnere kabels nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

ErnstvV schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:01:
[...]

Je zou denken dat met 13kWp de DC spanning hoger is dan de AC spanning, en daarmee de stroom lager waardoor je dunnere kabels nodig hebt.
Ik zou andersom denken, maar nog niet goed uitgezocht… Dat DC ongeveer 50-60V zou zijn om de accu’s te laden en dan dikkere kabels?

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 28-07-2023 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
ErnstvV schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:01:
[...]

Dat is niet zo. DC heeft sowieso dikkere kabels nodig dan AC. Victron hanteert de vuistregel AC stroom gedeeld door 8 is draaddikte en voor DC / 3. Dus de iets hogere spanning van laten we zeggen 400 Volt DC (Victron heeft max 450V MPPT's) heeft nog altijd een dikkere kabel nodig.

Disclaimer: het voorbeeld is voor lengtes tot 5 meter maar het gaat even om de verhouding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@RikHa Kabeldikte voor een gegeven vermogen heeft niets met AC of DC te maken, maar met de spanning (want hogere spanning = lagere stroom voor hetzelfde vermogen). Zeker met de komst van HV accu's die over de 400V DC gaan is dat onderscheid relevant :)
Bij hogere spanning kun je je ook meer volts verlies veroorloven.

Of kun je de oorzaak van dit verschil aanwijzen? De natuurkunde zegt in extreme gevallen juist andersom (skin effect bij AC).

@Batilan bron voor dc-ac-dc efficiency van een multiplus-II: https://community.victron...000-efficiency-curve.html

Als je een beetje rond de sweet spot kunt blijven is het minder verlies dan 25%, maar meer kan ook...

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 28-07-2023 11:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 18:37
HermanGast schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:38:
Victron-II GX €1195
Pylontech US3000C €1148
Victron EM24 €291
Kabelpakket €23
VE.direct USB 31
Dus bij elkaar € 2688

Lijkt me een leuke setup om zelf in elkaar te zetten.

Heb je misschien ook het aansluitschema hoe je dat gedaan hebt?

Dat kabeltje tussen de Victron en Pylontech kan je ook kopen volgens mij: The Victron VE.Can to CAN-bus BMS type A Cable, part number ASS030710018 is used for connection with US2000C / US3000C / UP5000 / US5000 / US5000B / Force-L. https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 09:06
Proton_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:13:
@RikHa Kabeldikte voor een gegeven vermogen heeft niets met AC of DC te maken, maar met de spanning (want hogere spanning = lagere stroom voor hetzelfde vermogen). Zeker met de komst van HV accu's die over de 400V DC gaan is dat onderscheid relevant :)

Of kun je de oorzaak van dit verschil aanwijzen? De natuurkunde zegt in extreme gevallen juist andersom (skin effect bij AC).

@Batilan bron voor dc-ac-dc efficiency van een multiplus-II: https://community.victron...000-efficiency-curve.html

Als je een beetje rond de sweet spot kunt blijven is het minder verlies dan 25%, maar meer kan ook...
Thx: dat maakt e.e.a. een stuk inzichtelijker! Zo te zien was deze link hier nog niet langsgekomen?.
Is dat ook de reden dat ze de capaciteit van de '3000' op 2500W specificeren (en van de 5000 op 4000W)?

Hoewel er toch nog wel een flink vermogens gebied is waarbij de efficiëntie boven de 90% ligt, zul je, kijkend naar typische gebruiksgrafieken, inderdaad vaak onder de 90% zitten. In de praktijk zie je immers vaak dat een deel van de tijd het verbruik rond het sluipverbruik zit (met wat hogere intervallen als koelkasten e.d. actief zijn), en zie je pieken van wasmachines, vaatwassers, waterkokers stofzuigers etc. waarin je juist de hogere ook minder efficiënte op te wekken vermogens gaat trekken. (meer dan 1kW verstoken om 5kW op te wekken :? ).

Het maakt ook duidelijk dat, als je je nacht/sluipverbruik wilt afdekken (wat in veel huishoudens vaak onder de 200W zal liggen) dat dat vaak niet heel efficiënt gaat (als ik de efficiëntie wil verhogen, dan kan ik dus beter een wat zwaardere server aanschaffen :*) ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa

Ja ik herinner mij dat ik dat bij de natuurkundelessen ook ooit heb gehoord. In de praktijk gaat men er toch anders mee om. Ik heb de wetenschap uit https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-en.pdf .

Op bladzijde 23 staat dit over DC kabeldikte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHN55f8Y0q1_-kIzkfHSm5d7nWA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FRbJvlW2YXq40BjnOlknPc59.jpg?f=user_large

En op bladzijde blz 52 staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGr1hL89DNY6AG7hOXltUKKP3oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVXZZXcKwKk8KGhT4ScDA8iI.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb Margreet Leeftink hoger zitten dan mijn voormalig natuurkunde leraar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50
Bij AC rekent men met de lengte van een enkele ader, bij DC wordt de lengte van + & - bij elkaar opgeteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

siempie76 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Lijkt me een leuke setup om zelf in elkaar te zetten.

Heb je misschien ook het aansluitschema hoe je dat gedaan hebt?

Dat kabeltje tussen de Victron en Pylontech kan je ook kopen volgens mij: The Victron VE.Can to CAN-bus BMS type A Cable, part number ASS030710018 is used for connection with US2000C / US3000C / UP5000 / US5000 / US5000B / Force-L. https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
Het is erg eenvoudig met deze setup. Ik zal komende dagen wel een overzichtje maken van wat ik tegen ben gekomen en welke aansluitingen er in gebruik zijn. Ook handig voor mezelf om het goed te documenteren.

Standaard kabeltje tussen Victron en Pylontech is aan de korte kant, maar heb er inmiddels eentje in huis. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:29
HermanGast schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:40:
[...]

Het is erg eenvoudig met deze setup. Ik zal komende dagen wel een overzichtje maken van wat ik tegen ben gekomen en welke aansluitingen er in gebruik zijn. Ook handig voor mezelf om het goed te documenteren.

Standaard kabeltje tussen Victron en Pylontech is aan de korte kant, maar heb er inmiddels eentje in huis. Thanks.
Dat kabeltje is er ook in 5 meter uitvoering :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:04
Zijn hier toevallig nog gebruikers van Bliq Energy? Whatsapp klantendienst geeft niet meer thuis (eerder wel contact mee gehad) en ook telefonisch blijft het gewoon overgaan... Als Belg volg ik de Nederlandse energiemarkt niet en heb er ook niet meteen iets over gevonden, maar er zijn toch geen problemen met Bliq?

Als deelnemers aan het pilootproject tussen Bliq en SolarEdge kregen we vorige week een mail dat er toch nog wat issues zijn die moeten opgelost worden voordat het algorithme optimaal kan werken. Maar mijn whatsapp aan de klantendienst blijft ongelezen en telefonisch neemt niemand op...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 19-06 16:46
[crosspost]
Zie hier een hoop berichten over Victron voorbij komen. Ben mezelf aan het oriënteren en kom er net achter dat Victron standaard 5 jaar garantie biedt en dat je dit met nog eens 5 jaar kan uitbreiden voor 10% van de originele aankoopprijs. Dit dient uiterlijk in het 4e jaar aangevraagd te worden. Ik kon deze info hier op het forum niet terugvinden, dus wellicht handig: Meer informatie in de 2e alinea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

Heb nu een batterij van 9,6kWh, en kan redelijk goedkoop een uitbreiding doen van een extra 9,6kWh.
Zonnepanelen zijn natuurlijk aanwezig, 4,6Wp Zuidelijk en 4,9Wp Westen, beiden op een aparte hybride omvormer.

Is dit te verantwoorden aangezien er nu ook een elektrische wagen aanwezig is?
Ik trek nu ongeveer de batterij voor de helft leeg tijdens de nacht zonder opladen wagen.
Woon in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gamer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:33:
Heb nu een batterij van 9,6kWh, en kan redelijk goedkoop een uitbreiding doen van een extra 9,6kWh.
Zonnepanelen zijn natuurlijk aanwezig, 4,6Wp Zuidelijk en 4,9Wp Westen, beiden op een aparte hybride omvormer.

Ik trek nu ongeveer de batterij voor de helft leeg tijdens de nacht zonder opladen wagen.
Wat bedoel je met verantwoorden?
Was die 1e wel te verantwoorden volgens jouw criteria?

Financieel gezien kan een accu niet uit in Nederland zolang we kunnen salderen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 31-07-2023 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

Woon in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Gamer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:33:

Woon in België.
Ligt eraan wat je ermee gaat doen en aan de prijs natuurlijk.

Je moet wel gebruik ervan maken, anders ook zonde...
de Peer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Staat toch duidelijk bij dat ie in BE woont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Ligt eraan wat je ermee gaat doen en aan de prijs natuurlijk.

Je moet wel gebruik ervan maken, anders ook zonde...

[...]

Staat toch duidelijk bij dat ie in BE woont ;)
Ja had ik blijkbaar compleet gemist :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

Heb ik er achteraf bijgevoegd :)

Natuurlijk wil ik er gebruik van maken, al weet ik ook dat 10kWh niet veel is om een auto op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Kan, vergeet de conversie verliezen niet.

Verder geen idee welk soort energie contract je hebt etc.

Moeilijk oordelen verder...

in BE is het in ieder geval wel meer rendabel dan in NL :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Auto laden vanuit accu is wel eigenlijk iets wat je niet moet willen omwille van de (gebrek aan) efficiëntie. Je hebt het wss over minimaal 25% verlies, maar richting de 40% zou ook kunnen als je bij alle stappen op de minst efficiënte bandbreedte van elk appraat zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Is er ergens een soort pricewatch waar we de prijs van bepaalde merken thuisaccu's kunnen volgen? Ik wil namelijk opvolgen hoe de prijs van Huawei accu's evolueert (ik heb een Huawei-omvormer), of moeten we sowieso wachten op nieuwe accutechnologieën om grote verschillen te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Kun je onderbouwen dat dit ook van toepassing is voor de situatie dat de zonnepanelen nog moeten worden aangeschaft en je in een woonwijk woont waar je regelmatig wordt afgeschakeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
nokiaan958GB schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Kun je onderbouwen dat dit ook van toepassing is voor de situatie dat de zonnepanelen nog moeten worden aangeschaft en je in een woonwijk woont waar je regelmatig wordt afgeschakeld?
De vraag is dan hoe vaak de omvormer zich afschakelt vanwege 253V en hoe lang dat dan duurt, samen met de hoeveelheid Wp die je wilt plaatsen. 20 panelen is 8kWh, als je dat 4 uur lang ergens in kwijt moet mag je de portemonnee trekken.
Met 35 cent per kWh en salderen is elke gemiste kWh opbrengst 35 cent, dus 8 euro 40 per dag en 3066 per jaar. Alleen ga ik er dan van uit dat je elke dag in de ellende zit en dat zal vast niet zo zijn, eerder 30-50 dagen per jaar en dan ook nog niet de volledige vier uur per dag. 50x2.5= 125 uren verlies, 125x8kWhx35 cent = 350 euro per jaar.
Een batterij die twee tot vier uur stroom van 8kWp aan panelen op kan vangen is, je raadt het al, 16 tot 32kWh groot en heeft een omvormer nodig die 8kWh kan laden.
Die omvormer zal +-/ 1500 duurder zijn dan eentje zonder batterij
De batterij kan je zelf in elkaar knutselen voor een bedrag tussen de 3500.- en 7000.- of kant en klaar kopen bij een installateur voor 7500.- tot 15000.- (16/32kWh)
Dus 16kWh opslag op basis van zelfbouw is een meerprijs van in ieder geval 5000.-

Ik denk dat het loont om alvast een spanningsmeter bij de hoofdschakelaar te plaatsen en een paar weken de spanning in de wijk te loggen op intervallen van 5 seconde of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

De vraag is dan hoe vaak de omvormer zich afschakelt vanwege 253V en hoe lang dat dan duurt, samen met de hoeveelheid Wp die je wilt plaatsen. 20 panelen is 8kWh, als je dat 4 uur lang ergens in kwijt moet mag je de portemonnee trekken.
Met 35 cent per kWh en salderen is elke gemiste kWh opbrengst 35 cent, dus 8 euro 40 per dag en 3066 per jaar. Alleen ga ik er dan van uit dat je elke dag in de ellende zit en dat zal vast niet zo zijn, eerder 30-50 dagen per jaar en dan ook nog niet de volledige vier uur per dag. 50x2.5= 125 uren verlies, 125x8kWhx35 cent = 350 euro per jaar.
Een batterij die twee tot vier uur stroom van 8kWp aan panelen op kan vangen is, je raadt het al, 16 tot 32kWh groot en heeft een omvormer nodig die 8kWh kan laden.
De batterij kan je zelf in elkaar knutselen voor een bedrag tussen de 3500.- en 7000.- of kant en klaar kopen bij een installateur voor 7500.- tot 15000.- (16/32kWh)
Dus 16kWh opslag op basis van zelfbouw is een meerprijs van in ieder geval 5000.-

Ik denk dat het loont om alvast een spanningsmeter bij de hoofdschakelaar te plaatsen en een paar weken de spanning in de wijk te loggen op intervallen van 5 seconde of iets dergelijks.
De panelen moet zichzelf al terugverdienen, en nu moet je nog een "oplossing" met een eigen terugverdientijd daar bovenop maken?

@nokiaan958GB Wanneer komt de netbeheerder langs voor de wijktrafo?

Maar idd, alvast een P1 dongle ophangen (indien DSMR5 meter), dan kun je daar al een leuke log mee opbouwen. Moet alleen nog wel ff de zon gaan schijnen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:28
jadjong schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Mooie berekening, en ook hier dus +10 jaar terugverdientijd... En 10 jaar is lang om vooruit te kijken in de energie wereld...

Bij mijn pa schakelen de zonnepanelen op een goede dag tot wel 4 uur af, maar dit kan hij oplossingen door de auto te laden met de granny charger (4kW opwek, 2kW laden op een 1fase aansluiting). Het kan dus zomaar zijn dat je met de helft aan opslag ook al een aardig eind ben.

Dat gezegd hebbende kun je het 253v probleem ook voorkomen door de omvormer in de meterkast te (laten) plaatsen of een oversized AC kabel te gebruiken, het is ten slotte een race tegen je buren... Dat kost je een stuk minder dan de 5k

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LinuZZ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:07:
[...]

Mooie berekening, en ook hier dus +10 jaar terugverdientijd... En 10 jaar is lang om vooruit te kijken in de energie wereld...

Bij mijn pa schakelen de zonnepanelen op een goede dag tot wel 4 uur af, maar dit kan hij oplossingen door de auto te laden met de granny charger (4kW opwek, 2kW laden op een 1fase aansluiting). Het kan dus zomaar zijn dat je met de helft aan opslag ook al een aardig eind ben.

Dat gezegd hebbende kun je het 253v probleem ook voorkomen door de omvormer in de meterkast te (laten) plaatsen of een oversized AC kabel te gebruiken, het is ten slotte een race tegen je buren... Dat kost je een stuk minder dan de 5k
Of je stelt gewoon in dat je omvormer bij 255v afschakelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
LinuZZ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:07:
[...]

Tenzij je zonder eigen panelen al 249V binnen krijgt, dan is er weinig speelruimte meer om dikke kabels te verkopen.

Of de accu interessant is heeft met zoveel variabelen te maken dat er geen eenduidig antwoord op is te geven. Misschien is het wel voldoende om een 5kWh accu te plaatsen als alle andere buren dat ook doen, beetje risico spreiden. :+ Of de helft van de buren gaat vanaf volgende week weer thuiswerken met drie 99" schermen en doen om half twee de wasdroger aan, spanning terug naar 243V en jij zit met de accu... :+
Ik zou een accu alleen doen als je er meerdere redenen voor hebt, niet bij een enkele die afhangt van aannames en variabelen waar je zelf geen invloed op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 11:30

fredman159

There are no frogs here ...

Ik weet dat het normaliter de komende jaren waarschijnlijk niet echt enorm rendabel zou zijn om een thuisbatterij te plaatsen, maar nu wil het toeval dat mijn vrouw via haar werk een aanbieding heeft gehad om relatief goedkoop met zo'n ding aan de slag te gaan. Het bedrijf waar ze voor werkt is bezig met een hele range accu's en bijbehorende producten en ze willen hun eigen werknemers laten profiteren (of als proefkonijn gebruiken).

De vraag is in dit geval hoe je de capaciteit van een batterij zou moeten bepalen. Wat is handig? Ik heb iets van 9KWp aan zonnepanelen liggen (1/3 zuid, 1/3 oost en 1/3 west), een EV, L/W warmtepomp. Ik weet dat ik geen hele dag uit de batterij kan slurpen maar het lijkt me wel gaaf om wat load te kunnen spreiden en dergelijke.

Als ik een idee heb van de gewenste capaciteit (zeg 16kwh ofzo) dan kan ik een balletje opgooien en zien wat je krijgt binnen die range en wat de kosten zijn.

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
fredman159 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:38:
Ik weet dat het normaliter de komende jaren waarschijnlijk niet echt enorm rendabel zou zijn om een thuisbatterij te plaatsen, maar nu wil het toeval dat mijn vrouw via haar werk een aanbieding heeft gehad om relatief goedkoop met zo'n ding aan de slag te gaan. Het bedrijf waar ze voor werkt is bezig met een hele range accu's en bijbehorende producten en ze willen hun eigen werknemers laten profiteren (of als proefkonijn gebruiken).

De vraag is in dit geval hoe je de capaciteit van een batterij zou moeten bepalen. Wat is handig? Ik heb iets van 9KWp aan zonnepanelen liggen (1/3 zuid, 1/3 oost en 1/3 west), een EV, L/W warmtepomp. Ik weet dat ik geen hele dag uit de batterij kan slurpen maar het lijkt me wel gaaf om wat load te kunnen spreiden en dergelijke.

Als ik een idee heb van de gewenste capaciteit (zeg 16kwh ofzo) dan kan ik een balletje opgooien en zien wat je krijgt binnen die range en wat de kosten zijn.
Tja, wat wil je precies? Leuk zou natuurlijk zijn als je zelfs in de winter genoeg in je batterij zou zitten om ondanks een gebrek aan zon genoeg te hebben.. maar ja, zeker met een elektrische auto en/of warmtepomp gaat dat onrealistisch (duur) worden aangezien je dan veel capaciteit nodig hebt voor alleen de piekdagen/week en in de zomer maar een fractie van de batterijen gebruikt...

Kijk ik naar mezelf dan gebruik ik op een winterdag na zonnepanelen nog steeds zo'n 5-10kwh... ga ik kijken naar mijn netto verbruik dan kom ik in december al 240kwh te kort.. ook in januari weer iets van 240kwh te kort.

Een 5wh accu is dan leuk voor andere dagen waarop ik meer opwek dan verbruik (maart tot oktober) en ik dde nacht dus zou kunnen doorbrengen op de accu. al zijn er ook dagen waarop ik 10kwh meer gebruik dan ik heb opgewekt, dus dan toch liever iets van 7,5kwh voor mij zodat ik in de basis van maart t/m oktober geen stroom uit het net haal maar puur uit de zon en de accu

[ Voor 18% gewijzigd door President op 09-08-2023 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Auto zou ik sowieso niet meenemen. Enorm (>40% als je pech hebt) veel conversieverlies, en als je >50kWh "moet" laden meeneemt in de "benodigde" capaciteit word het wel een heel groot systeem.

Heb je dynamisch contract? Heb je een SAP?

Wat is je doel? Meer eigenverbruik? Lagere energierekening? Volle bak handelen op DAH?

Eea is ook afhankelijk van wat de hardware gaat zijn, en hoeveel tijd je erin wilt steken om het beestje daadwerkelijk te laten doen wat je wilt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:33
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:47:
Is er ergens een soort pricewatch waar we de prijs van bepaalde merken thuisaccu's kunnen volgen? Ik wil namelijk opvolgen hoe de prijs van Huawei accu's evolueert (ik heb een Huawei-omvormer), of moeten we sowieso wachten op nieuwe accutechnologieën om grote verschillen te zien?
Hoop dat deze categorie er ook binnenkort komt binnen de pricewatch!

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
fredman159 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:38:

Net als alle andere, welke richting wil je op.

Als je dynamisch gaat dan moet je in richting van 4-5 uur denken die je kunt opslaan van wat overblijft van PV opwek, waarbij je overige verbruikers al optimaal van de opwek gebruik maken.
Wat betekent dat je verbruikers als ook de accu moet kunnen sturen en dat is niet altijd even gemakkelijk, zodat aantal kWh van accu zo klein mogelijk kunt houden

Ik neem aan dat je met EV geen netto opwekker bent, dan is er altijd nog belastingen die je kan salderen in 2024 het aantal netto negatieve dynamische uren is nu nog beperkt, maar marktafgeschermde opwek (opwek die day ahead marktprijs niet volgt, zoals PPA's en vaste en variabele energiecontracten) groeit wel minder hard en zal op termijn afgevangen worden als er meer gridopslag komt, maar dat is niet echt voor 2025 te verwachten.
Of afbouw salderingsregeling nog van start gaat in 2025 is nu nog niet bekend,
Ligt bij eerste kamer die in september zeer waarschijnlijk meer vragen heeft die ministers eerst moet beantwoorden voor dat het tot een stemming komt als niet voor die tijd het onderwerp controversieel verklaard wordt vanwege dat het kabinet gevallen is en dat is niet de eerste keer voor de salderingsregeling

Maar het aantal negatieve kale uurtarieven zonder heffingen is al met >300% toegenomen (op dit moment al 212 uren marktprijs negatief en nog meer <1ct/kWh)
Er komt nog meer wind en PV opwek erbij, wat achterblijft is dat het verbruik niet of nauwelijks toeneemt en oa industrie die wel wil electrificeren maar geen passende aansluiting (capaciteit) van netwerkbeheerder kan verkrijgen, het daalt op het moment zelf iets door het eigenverbruik uit meer eigen opwek.
Er is wel heel veel net-verzwaring onderweg maar veel komt pas in 2028-2030 beschikbaar.

Vast/variabel het verschil tussen hoog en laag tarief wordt kleiner met dalende marktprijs, niet iets waar je accu nog rendabel voor kunt inzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:35

ewf

Is het niet handiger te beginnen met je standaard last (sluipverbruik) gedurende de zonneschijn in je accu op te slaan en die gedurende de donkere uren te gebruiken??

Ik denk dat ik met 5 - 7 KWh wat dat betreft uit kan.
Acculader aan als de zon schijnt en inverter aan als het te donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:37
Wat levert een "beter" redement op bij een voorgenomen Solar Edge accu uitbreiding?
Ben er nog niet helemaal uit, of een 10kW welke de 400 V direct betrekt vanuit een 3500H omvormer.
Of toch de 4,8 zeg maar 5 kW versie, welke naast de 3500 H omvormer ook nog een ombouw benodigd van mijn 1 fase 35 A naar een 3 X 25 A aansluiting. Dit is voor de 10 kW accu niet nodig die kan op de 1 fase.
Gaat mij met name om mijn eigen verbruik van de geproduceerde zonne energie van nu cirka 33 % te verbeteren naar een 65 á 70 %.

Heb circa 4800 Wp liggen, en heb na saldering nu noch een 750 a 900 kWh over, waarvoor een vergoeding van circa 6 cent terug betaald word. Zonde, dus eigenlijk eigen opbrengst beter zelf verbruiken. Al is het een flinke financiële investering. Cirka 5250 € voor de 5kW en rond de 7750 € voor de 10 kW versie. Reële prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waarom niet een beter TLV contract nemen dan, kan veel beter dan 6 cent.
Of een SAP, met dynamisch erbij?

Ik weet niet wat je huidige contract bied aan leveringstarief?

Maar even cru gezegd, >EUR1000/kWh is heel veel.
Dat is 17,5cent/kWh enkel en alleen aan kosten voor de accu bij 6k cycli.
Hoe had je bedacht dat terug te verdienen?

Zou zelf voor die 5k PV bijleggen, dat levert het meeste op.
Of meer verbruiken door WP of EV. Zeker met de EV is dat beetje overschot zo weg.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-08-2023 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 11:30

fredman159

There are no frogs here ...

Hartelijk dank voor de feedback. Het is inderdaad onrealistisch om zowel de EV als de warmtepomp tijdens de donkere dagen uit de batterij te voeden, dus ik denk dat het overbruggen van een 'normale' nachtperiode wel een streven kan zijn. En het balanceren van opwek/verbruik gedurende de dag en piekmomenten.

Het is een vrij technisch topic waarvan ik net genoeg weet om te realiseren dat ik er niks vanaf weet, dus dat is een leuke uitdaging en zoektocht :)

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ah OK, je hebt al EV+WP.

Enkel WP gaat je al niet lukken met zo'n kleine (no offence) PV set.

Heel veel dingen klinken heel leuk; eigenverbruik verhogen, zonnestroom opslaan, netwerk ontlasten, verbruik verplaatsen naar goedkope DAH momenten etc.
En dat is ook zeker leuk, maar met een DIY accu van EUR150/kWh is die case financieel al lastig te maken, laat staan met eentje die 6x teveel (uhh zoveel) kost.
Technisch gezien is 3f natuurlijker mooier, maar als je nu met 1f uitkomt (hoe laad je EV?) dan is 1f (zeker met accu/inverter die kan powerassisten) wel een veel makkelijkere oplossing.

Maar ik zou nog steeds voorstellen om even alle info op een rijtje te zetten want dat blijft heel summier.
Alles weegt mee, je contract, je aansluiting, je verbruikers, je verbruik, je mogelijkhgeid tot PV uitbreiding etc etc.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Paar vraagjes .

Growatt 4200WP installatie (14 panelen zuid gericht) zonder accu, op zolder als ik met multiplus + accu's aan de slag wil neem ik aan dat de installatie bij de MK het beste opgesteld kan worden. maar hoe verbind de solar met de accu's met minimaal verlies ? O ja de growatt zit natuurlijk van zolder rechtstreeks op de MK aangesloten met een 230 aansluiting.

Op dit moment lever ik ongeveer 4200(min)-4700 (max) terug en verbruik zit ook in die regio .. ik kan tzt wat extra panelen op zuid kwijt (2 locaties) en noord ook nog wel wat..

Misschien een wat minder slimme vraag: we hebben geen EV/WP of andere "zware last" alleen de wens voor een 3 fase inductie, kan 3x multiplus met 1x 10Kwh accu(pack) dit voor mij "oplossen" ? op dit moment alleen 1x 35A ingang.. ter indicatie 400m3 verbruik waarvan 250 verwarming, de rest is warm water/koken kan ook zijn dat op deze wijze koken wellicht niet handig is
overgens enige reden is dat dit de aanstaande keuken verbouwing een inductieplaat ter discussie staat. voor het verbruik is dat echter geen argument om over te stappen van gas...

leuk experiment / wens is om zoveel mogelijk in huis via POE te laten lopen om conversie verliezen tegen te gaan van powerbricks (waar mogelijk natuurlijk)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RikHa
vso schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:14:
Paar vraagjes .

Growatt 4200WP installatie (14 panelen zuid gericht) zonder accu, op zolder als ik met multiplus + accu's aan de slag wil neem ik aan dat de installatie bij de MK het beste opgesteld kan worden. maar hoe verbind de solar met de accu's met minimaal verlies ? O ja de growatt zit natuurlijk van zolder rechtstreeks op de MK aangesloten met een 230 aansluiting.

Op dit moment lever ik ongeveer 4200(min)-4700 (max) terug en verbruik zit ook in die regio .. ik kan tzt wat extra panelen op zuid kwijt (2 locaties) en noord ook nog wel wat..

Misschien een wat minder slimme vraag: we hebben geen EV/WP of andere "zware last" alleen de wens voor een 3 fase inductie, kan 3x multiplus met 1x 10Kwh accu(pack) dit voor mij "oplossen" ? op dit moment alleen 1x 35A ingang.. ter indicatie 400m3 verbruik waarvan 250 verwarming, de rest is warm water/koken kan ook zijn dat op deze wijze koken wellicht niet handig is
overgens enige reden is dat dit de aanstaande keuken verbouwing een inductieplaat ter discussie staat. voor het verbruik is dat echter geen argument om over te stappen van gas...

leuk experiment / wens is om zoveel mogelijk in huis via POE te laten lopen om conversie verliezen tegen te gaan van powerbricks (waar mogelijk natuurlijk)
Bij een kennis ben ik zoiets aan het bouwen als wat jij wil. Kijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4PR8LJPutu9-fgDqKDjEemStWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSAvEGZnaNjTxOXqXt3UL0aE.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is een MP 48-5000-70. Hier is ook een 1 x 35A aansluiting. Kan dus prima. Ook je omvormer je je op AC-out aansluiten zodat je bij een grid-down situatie gewoon door kan draaien op je batterij en zonnepanelen. De batterij bij deze setup heeft hij zelf gebouwd met wat goede raad van mij. Het is een 280 Ah 16s batterij, zeg 14 kWh.

Pagina: 1 ... 11 ... 65 Laatste