Vanwege een dakrenovatie ga ik mijn zonnepanelen installatie aanpassen en uitbreiden. Hierbij komen 2 bestaande 1 fase omvormers te vervallen (Fronius (5 jr) en SMA (15 jr). Vanwege de dakrenovatie komt er een volledige steiger om het huis dus dat geeft mooi de gelegenheid om zelf de panelen te leggen.
Kan zijn dat ik voor panelen op Oost en West nog een andere keuze maak en dat de batterij niet direct - maar binnen 2 jaar geplaatst gaat worden.
Opzet:
12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R Tiger Neo N-Type (Oost (nieuwe panelen))
Azimut: -90 °, Helling: 30 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 5,16 kWp
12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R Tiger Neo N-Type (west (nieuwe panelen))
Azimut: 90 °, Helling: 30 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 5,16 kWp
9 x LG Electronics Inc. LG320N1K-A5 (Neon 2 Black) (zuid (plat dak, bestaande panelen))
Azimut: 0 °, Helling: 10 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 2,88 kWp
Voor de hybride omvormer en batterij zit ik te twijfelen tussen:
- SMA Sunny Tripower Smart Energy 10.0 (STP10.0-3SE-40)
- SMA Sunny Home Manager 2.0
- BYD HVM 11.0 (Battery Box Premium)
of
- Fronius Symo GEN24 plus, 10.0
- FRONIUS SMART METER TS 65A -3
- BYD HVM 11.0 (Battery Box Premium)
Oost en West komen op 2 parallel strings op 1 MPPT, Zuid komt op aparte MPPT
Zover ik kan nagaan zijn beide opstellingen redelijk identiek, zowel wat betreft functionaliteit en prijs.. Backup etc. vind ik minder belangrijk en is voor mij geen keuze argument.
Wat voor mij belangrijk is, is een zo goed mogelijke integratie met het EMS systeem. Beschik over een EV (60 KW) met een Zappi 3 fase lader en een Nibe F2120 / VVM320 warmtepomp. Gebruik daarnaast homeassistant.
Eén opvallend verschil vond ik dat de SMA geen dynamische prijzen ondersteund. Vanuit SMA kreeg ik door dat je wel handmatig in blokken van een uur prijzen kunt invoeren maar dat spotmarkt prijzen (nog) niet ondersteund worden. Daarnaast wordt de Fronius actief gekoeld (meer geluid) en de SMA passief (komt in de afgesloten bijkeuken te hangen.)
Iemand anders die argumenten heeft voor de keuze voor SMA of Fronius configuratie? Of nog andere alternatieven heeft. Hoor graag jullie adviezen.