Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 10 ... 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
17,4kWh??? Jezus. Dat is wel heel weinig voor een PV installatie die dik over de 100kWh/dag kan opbrengen.
Je zou iig minimaal de volledige nacht tegen de volle aansluitwaarde terug willen leveren. Dat is nog steeds maar een klein gedeelte van de totale opbrengst, maar toch. Dan zou de accu dus al minimaal 2x zo groot moeten zijn.

DC lader voor de ZOE is leuk, maar god mag weten wat dat ding kost….

Dit concept is zowel financieel totaal niet interessant en ook niet duurzaam aangezien een groot gedeelte van de energie dus nooit gewonnen word.

Overigens wel goed dat dit soort testopstellingen gedaan worden. Echter helemaal doordacht is het niet.
Of ze moeten 100k moeten betalen voor een dikkere kabel naar locatie ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-05-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-06 21:08
bbbrumbrum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:12:
[...]

Overigens wel goed dat dit soort
Oeh spannend, een cliffhanger :P

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:33
bbbrumbrum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:12:
[...]

17,4kWh??? Jezus. Dat is wel heel weinig voor een PV installatie die dik over de 100kWh/dag kan opbrengen.
Je zou iig minimaal de volledige nacht tegen de volle aansluitwaarde terug willen leveren. Dat is nog steeds maar een klein gedeelte van de totale opbrengst, maar toch. Dan zou de accu dus al minimaal 2x zo groot moeten zijn.

DC lader voor de ZOE is leuk, maar god mag weten wat dat ding kost….

Dit concept is zowel financieel totaal niet interessant en ook niet duurzaam aangezien een groot gedeelte van de energie dus nooit gewonnen word.

Overigens wel goed dat dit soort testopstellingen gedaan worden. Echter helemaal doordacht is het niet.
Of ze moeten 100k moeten betalen voor een dikkere kabel naar locatie ofzo.
Je praat al met heel andere getallen dan mij.
2400 kWh huis
6600 kWh Teruglevering
2300 kWh 6kW warmtepomp
1900 kWh over voor EV met 15.000 km per jaar (nu nog ICE). Rijd alleen in het weekend.

365*24*2,3 kWh = 20.148 kWh transport per jaar mogelijk.
Ik zou dus alles nog heen en terug kunnen persen over die aansluiting in theorie.
Alleen nu nog zien hoe het in de tijd moet en wat daarvoor nodig is.
Als ik dit weet tegen die tijd dat salderen ophoud (voor mij ergens in het 4 jaar afbouw) ben ik al tevreden.
Dan kan ik mijn overwegingen maken tov investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Dapdodo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:30:
[...]

Je praat al met heel andere getallen dan mij.
2400 kWh huis
6600 kWh Teruglevering
2300 kWh 6kW warmtepomp
1900 kWh over voor EV met 15.000 km per jaar (nu nog ICE). Rijd alleen in het weekend.

365*24*2,3 kWh = 20.148 kWh transport per jaar mogelijk.
Ik zou dus alles nog heen en terug kunnen persen over die aansluiting in theorie.
Het idee is juist dat de eigen PV + accu's (van de EV & de accu in de woning) zorgen voor de bulk van de energie.
De 10A aansluiting is er als backbone. Zodat je in de winternachten de accu's langzaam kunt laden.

De ultieme vorm van peak shaving dus. Met als groot nadeel dat je beperkt kunt terugleveren aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
KaasOmelet schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Het idee is juist dat de eigen PV + accu's (van de EV & de accu in de woning) zorgen voor de bulk van de energie.
De 10A aansluiting is er als backbone. Zodat je in de winternachten de accu's langzaam kunt laden.

De ultieme vorm van peak shaving dus. Met als groot nadeel dat je beperkt kunt terugleveren aan het net.
Waar zie je dat die ZOE DC bidirectioneel is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Grote update na diverse tips en opmerkingen. YMVK kabel voor de omvormer vervangen voor 4mm2 en de DC kabels zitten nu beide in een eigen mantelbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JskcA49FWPBX4tIIyMjpqRo4264=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxwglO3eDEoqlXFDVmNdU7dS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3Gjn7NiPqgj7IFgWawsF9ZOWMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA05PfAr3PIDy58k530f2HJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8pV8MnTaLd-rSRfJ7f3xrNQH_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TEBiDyEuDhmHojaho8yJVjz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXytEERX_7ZwbzhctFEKuLGRMOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLxNAgHCcj5qP6oQ1CgJF9wp.jpg?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-06 18:38
Ik ben ook weer een stukje verder met mijn powerwall
2 jaar geleden een nieuwe schuur geplaatst van 6meter bij 5,5meter
Hierop gaan 15 zonnepanelen komen
In de schuur heb ik 1 wand gereserveerd voor mijn powerwall project
De schuur is rondom geïsoleerd en er komt een airco welke zal voorkomen dat het in de schuur gaat vriezen
Tussen het huis en de schuur ligt een mantelbuis met daarin 2kabels van 5x4mm2
1 kabel om stroom bij de omvormer te krijgen en 1 kabel om de stroom weer in het huis te krijgen
Ook heb ik de meterkast al aangepast zodat ik hier kan kiezen of de stroom van het net komt of vanuit de schuurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEhB1AMRKjc6JsksAoxuDZpuRRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56I5tF59rE7PcE5BMXmswVj7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1W_5f58kvGUvQ2YBxYs0WNTbZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LC54dk3y8kCKXP4pDym6gKLP.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren laminaat tegen de osb gemaakt en vandaag kwam de Deye 12kw 3 fase omvormer binnen dus deze ook maar tegen de wand gehangen
Volgende stap wordt het plaatsen en aansluiten van de 15 zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUaF840TmzPgyjAuOJdXQ10uAlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUEjaSrGcnjDqmstoQH7YRt9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEaXCg5c-N1ScbdmHvjWfeslX_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erMBhOuNlAHw89rRJSJ88UNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExO6vWkNR8DQMByKiCxKebgnbyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIOolhoZspvmGlkaPJRUo6jI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4rQspSXXoxO39HGWewFy9xG_v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obXCCTAAMo2momKF2Wbe8dnU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT1PIlwmiMDfFjXUh1j7CQZit04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lD4fg64FGgZvzYWJZArXsCdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IXH8OTR8jmWoA51JUunBUcefwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdK2Tv1Pzm4XfKY5XNkEeNOH.jpg?f=fotoalbum_large

Wederom grote update. Nu de bekabeling netjes en veilig is vanaf de meterkast ben ik begonnen met de bekabeling in de goot.

Zeer tevreden hoe de bekabeling er nu in ligt. Van het weekend verder.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Even los van hoe ik de batterijen (LiFePO4) oplaad. Kun je een bestaande (zonnepanelen-) inverter niet gebruiken om 's nachts de accu's te ontladen en zo terug te leveren? Dus aansluiten op 1 van de 2 MPPT-trackers.

2x 48 volt = 98 volt is voldoende opstartspanning voor mijn 1 fase Solis 2k5 inverter.
Misschien wat zekeringen en een stroombegrenzer er tussen zetten, maar technisch moet dit toch gewoon kunnen?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:52
Maarten69 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:36:
Even los van hoe ik de batterijen (LiFePO4) oplaad. Kun je een bestaande (zonnepanelen-) inverter niet gebruiken om 's nachts de accu's te ontladen en zo terug te leveren? Dus aansluiten op 1 van de 2 MPPT-trackers.

2x 48 volt = 98 volt is voldoende opstartspanning voor mijn 1 fase Solis 2k5 inverter.
Misschien een wat zekeringen en een stroombegrenzer er tussen zetten, maar technisch moet dit toch gewoon kunnen?
Je moet wel buiten je MPPT bereik blijven maar nog steeds binnnen de "werkings" spanning.

En idd zonder "stroombegrenzer" zal ie max leveren.

Hier ook gedaan met een soladin 600, werkt goed :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 09:06
Maarten69 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:36:

Misschien een wat zekeringen en een stroombegrenzer er tussen zetten, maar technisch moet dit toch gewoon kunnen?
Als ik het goed heb begrepen zijn er omvormers die speciaal voor dat doel gemaakt zijn: zowel zonnepanelen als accu spanning/stroom omzetten in wisselspanning (al dan niet in sync met het net), volgens mij heten ze "hybride omvormers" :*)

Maar het staat een ieder vrij om te expermimenteren, het gebruik van zekeringen / stroombegrenzers is dan een belangrijke randvoorwaarde idd.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 22-05-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Je moet wel buiten je MPPT bereik blijven maar nog steeds binnnen de "werkings" spanning.

En idd zonder "stroombegrenzer" zal ie max leveren.

Hier ook gedaan met een soladin 600, werkt goed :)
Buiten? Dit zijn de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO4rUllkb2GMoTJM0YFBMFZJetQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qdafH7trEOBKisW3lC9epzk5.png?f=user_large
Welke spanning zou je dan aanraden?

@Batilan Ik ken ze, maar inderdaad eerst eens experimenteren. Bedankt

[ Voor 25% gewijzigd door Maarten69 op 22-05-2023 14:27 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Tussen de 450-550V is buiten je MPPT voltage bereik @Maarten69.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flopiepower
  • Laatst online: 20-02 22:45
Nou hier sinds kort de storeedge omvormer opgehangen met inline meter.

Heb hier de solaredge 48v 5kw accu aan geknoopt.

Plug en play met solaredge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdzI3wjuJ7GRnGJa2fKNm95j6KE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dner52UTS4YprjLYN0y3XtEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:35

ewf

Hoe maak je een "stroombegrenzer" die ook efficiënt is??

Ik heb hier nog een microomvormer liggen voor 1200W.
Zou handig zijn als ik de stroom kon regelen, dan kan je levering vanaf de accu afstemmen op je verbuik.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 19-06 09:06
Flopiepower schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:04:

[Afbeelding]
Wakostda?

Komt dat in de buurt per kWh (respectivelijk max kW) van de accu die je eerder hebt gepost :+ ?

Ziet er wel netjes uit qua interface (y)
De 30 kWh die je toch nog moest importeren is vanwege hoge pieken die de accu/inverter niet kan leveren of tekort aan accu capaciteit, of 'onbalans' die de inverter niet aan kan (of niet bekend :) )?

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 24-05-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06 09:07
Flopiepower schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:04:

[Afbeelding]
Interessant.
Heb je een losse StoreEdge toegevoegd aan je omvormer? Heb je typenummers of een foto? Ik heb nu een SE5000HD Wave, maar zit ook aan het toevoegen van een accu te denken. Dat wordt of SolarEdge of Sessy. Voor een Sessy is geen StoreEdge nodig,

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Hoewel ik op de lijst sta voor een Sessy zit ik stiekem ook nog wel te kijken naar StorEdge omdat ik een SolarEdge PV installatie heb, StorEdge lijkt dan hoewel wat duurder ook wel wat efficiënter als in minder omvormingsverliezen (bij Sessy doe je DC > AC > DC > AC, en bij StorEdge DC > DC > AC?). Nadeel is wel dat die Li-ion is itt de LiFePo4 van Sessy.

Maar ik snap niet helemaal wat ik dan nodig zou hebben. Komt de StorEdge als een aanvulling op mijn bestaande SE3680H omvormer en daarnaast een batterij? Of moet ik de bestaande SE3680H omvormer vervangen door een nieuwe StorEdge omvormer en komt daar dan de batterij aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 24-05-2023 23:23 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:12
Ik ben ook bezig geweest maar gaat hem helaas niet worden.
Heb een 3500H met 12x 315 Wp liggen. Volgens sommigen mag er nog wat paneel vermogen bij?
Er zou volgens de verkoper, installatie 2019 door hem laten leggen, slecht een 700 Wp bij mogen, tot 120 % omvormer vermogen, hier lees je wel tot 150 %?
Verder interesse voor een accu, de 400V 10KWh werd aanbevolen, daar deze op DV werkt, tussen panelen en omvormer, dus geen omzet verliezen. Accu plaatsen, installeren zou op een € 8500 komen...
Dan gevraagd voor de 48V 5 KWh accu, echter moet ik over op een 3 fasen aansluiten, nu ligt er 1 fase.
Voorlopig dus maar zo laten denk ik, wie weet komt er ook nog een subsidie regeling i.p.v. het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
dinandus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:50:
Heb een 3500H met 12x 315 Wp liggen. Volgens sommigen mag er nog wat paneel vermogen bij?
Er zou volgens de verkoper, installatie 2019 door hem laten leggen, slecht een 700 Wp bij mogen, tot 120 % omvormer vermogen, hier lees je wel tot 150 %?
Verder interesse voor een accu, de 400V 10KWh werd aanbevolen, daar deze op DV werkt, tussen panelen en omvormer, dus geen omzet verliezen. Accu plaatsen, installeren zou op een € 8500 komen...
Dan gevraagd voor de 48V 5 KWh accu, echter moet ik over op een 3 fasen aansluiten, nu ligt er 1 fase.
Voorlopig dus maar zo laten denk ik, wie weet komt er ook nog een subsidie regeling i.p.v. het salderen.
Ook DC gekoppelde accu’s hebben omzetting nodig aangezien de spanning van je panelen gewoon nooit overeen komen met de spanning van je accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
ErnstvV schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Ook DC gekoppelde accu’s hebben omzetting nodig aangezien de spanning van je panelen gewoon nooit overeen komen met de spanning van je accu’s.
Ik vind de informatie van SolarEdge over accu's nogal onduidelijk. Ik kom er niet uit wat ik nu kan met mijn SE5000H HD Wave. Dat is een 1 fase omvormer zonder ingebouwde StorEdge functionaliteit, die aangesloten is op mijn 3 fasen groepenkast. Moet ik nu de StorEdge Interface hebben? En zo ja: welke LG accu?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
dinandus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:50:
Infeite kan je gewoon overdimensioneren hoeveel je wilt zolang je maar binnen het voltage bereik blijft.
PV omvormer "pakt" wat ie kan "pakken" tot het maximum van zijn vermogen.

500% op PV gehad, geen enkel probleem alleen is de vraag eerder of je "mentaal" tegen al die aftopping tegen kan >:).

Je omvormer zal wel veel langer op vol vermogen draaien, dat zal invloed hebben op de levensduur en dat is denk ik vooral de reden waarom men niet meer dan 150% adviseert te overdimensioneren.

8500,-- voor 10kWh vind ik overigens best eens stevige prijs :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
@Jazsie betreft alles van een Solar Edge opstelling, ook een Solar Edge accu.

Je mag me wel per pm een installatie bedrijf noemen, en een wat meer gangbare prijs als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Glenfiddich schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:12:
Hoewel ik op de lijst sta voor een Sessy zit ik stiekem ook nog wel te kijken naar StorEdge omdat ik een SolarEdge PV installatie heb, StorEdge lijkt dan hoewel wat duurder ook wel wat efficiënter als in minder omvormingsverliezen (bij Sessy doe je DC > AC > DC > AC, en bij StorEdge DC > DC > AC?). Nadeel is wel dat die Li-ion is itt de LiFePo4 van Sessy.

Maar ik snap niet helemaal wat ik dan nodig zou hebben. Komt de StorEdge als een aanvulling op mijn bestaande SE3680H omvormer en daarnaast een batterij? Of moet ik de bestaande SE3680H omvormer vervangen door een nieuwe StorEdge omvormer en komt daar dan de batterij aan?
Heb nog wat uitgezocht.
Heb je een HD Wave omvormer of niet, dat is de belangrijkste vraag. Zo ja: de StorEdge Sesti-S4 nemen. Daar kan dan de batterij LG CHEM RESU7H en 10H op. Zo nee: dan de S1 of S2 nemen. En dan is de vraag: wil je LG Chem RESU7H (-> S1) of de LG Chem RESU7H óf RESU10H (-> S2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:13
ewf schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:10:
Hoe maak je een "stroombegrenzer" die ook efficiënt is??

Ik heb hier nog een microomvormer liggen voor 1200W.
Zou handig zijn als ik de stroom kon regelen, dan kan je levering vanaf de accu afstemmen op je verbuik.

Iemand ideeën?
Perfect mogelijk, maar dan zal je zelf de omvormer moeten (om)bouwen en gekeurd krijgen. Eerste is niet zo enorm moeilijk, maar dat gekeurd krijgen wel.

Veel handiger is het als je de omvormer kan aansturen, meestal heb je een RS-485 bus om communicatie met de accu te doen, als je daarop kan inpikken en zo het vermogen kan bijsturen (maximale stroom uit accu bijregelen bijvoorbeeld) dan heb je een perfect gekeurde, zuinige en veilige oplossing waar de 'moeilijkheid' zit in het programmeren, en voor de meesten is dat flink wat eenvoudiger dan electronica ontwerpen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 21:58
Is deze al voorbijgekomen? Mygrid moduleone.

Wij hebben geen ruimte om een batterij op te hangen maar zou wel overwegen zoiets in m'n huiskamer te zetten. Iemand de efficiëntie round trip kunnen vinden?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
GudZ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:42:

Wij hebben geen ruimte om een batterij op te hangen maar zou wel overwegen zoiets in m'n huiskamer te zetten. Iemand de efficiëntie round trip kunnen vinden?
Waarom zou je zoiets neerzetten? De capaciteit is amper genoeg om een nacht mee door te komen en een waterkoker trek al meer vermogen dan dat ding af kan leveren. Misschien handig voor op de camping.

Ook niet zo echt goedkoop, 1699€ voor 1,5kWh. Ik zat ver onder 1€/Wh voor mijn accu.

[ Voor 6% gewijzigd door ErnstvV op 29-05-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online

Mijn verbruik is gemiddeld 1,5-2 kWh per dag (verwarm nog op gas, nog geen zonnepanelen) dus ik zou verwachten dat ik in de doelgroep val. Maar het lijkt me niet interessant, in ieder geval niet in Nederland. Even op een bierviltje gerekend: stel ik koop met variabele tarieven in waardoor ik met gemiddeld 15 cent verschil tussen goedkoopst en duurst kan "laden" en worst-case de duurste kWh's kan vermijden. Dan heb ik er (1,5 x 15 ct) 22,5 cent per dag profijt van. Om die 1600 euro terug te verdienen moet ik dat meer dan 7000 dagen c.q. 20 jaar volhouden. De 6000 cycli ben ik dan al voorbij.
Door (in NL) de teruggave energiebelasting zit ik al op een minimale rekening voor elektriciteit, dus die hoef ik ook niet echt verder te reduceren.

Ik vraag me af of het wel interessant wordt als ik elektrisch ga verwarmen (i.e., met warmtepomp) en/of zonnepanelen ophang, maar dan wordt het verbruik dermate anders dat die 1,5 kWh geen zoden aan de dijk gaat zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:10

de Peer

under peer review

Ik heb hem al 2 a 3 keer besproken zien worden op het forum. En de reacties waren overwegend negatief. Duur en weinig capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-06 13:56
?
SolarEdge schrijft op de 1-fase omvormers een maximum verhouding (Wp totaal tov het onvormvermogen) voor van 1,55.

Maar... in sommige gevallen is dat veel te veel en gaat de omvormer aftoppen, zonde van de energie (zuidopstelling bv). In andere gevallen zou meer ook nog wel kunnen (3 of 4 verschillende orientaties, oost-west, etc). Uiteindelijk gaat het erom dat je alle potentiele op te wekken energie kunt omzetten in stroom, met een zo klein mogelijke omvormer. Soms is bewust een te kleine omvormer neerzetten (en dus aftopping in het ontwerp meenemen) een prima overweging, maar dan moet daar wel een reden aan ten grondslag liggen (bv maximale capaciteit aansluiting, kosten/baten analyse, etc).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Een nieuwe leverancier voor thuisaccu's: Tibber
https://tibber.com/nl/homevolt

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flopiepower
Batilan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Wakostda?

Komt dat in de buurt per kWh (respectivelijk max kW) van de accu die je eerder hebt gepost :+ ?

Ziet er wel netjes uit qua interface (y)
De 30 kWh die je toch nog moest importeren is vanwege hoge pieken die de accu/inverter niet kan leveren of tekort aan accu capaciteit, of 'onbalans' die de inverter niet aan kan (of niet bekend :) )?
De eerder geposte accu kwam niet overeen met de huidige firmware van solaredge, hiervoor zou ik dan eerst een victron ac moeten koppelen welke wel dmv pylontech werkt.

Ik heb van marktplaats een solaredge accu op de kop getikt van 5 kwh. ( 4.6 bruikbaar ) de 48volt versie.

Deze is plug and play te installeren, accu is wel zwaar dus heb 2 rvs steunen eronder gemonteerd. Solaredge gebeld en deze hebben de juiste firmware update op afstand gedaan en alles werkte daarna gelijk naar behoren.

Hoge pieken worden in de avond tot max 4000 watt opgevangen door de accu, Capaciteit is in 90% van de gevallen genoeg om de avond en nacht over te gaan.
Onbalans is bijna niets. De inlinemeter icm omvormer rws uitvoering werken extreem snel in het overnemen van de loads thuis. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJod60O8EPjumxJhDlF6Z6pAAU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOHdhJv8bPFdS7Z2QGfT9scS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvnckWJFaY50ir5dnhvePo4m1zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rsfsgSvMgpKDMDLCMJ4lJI4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
KC27 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:20:
Een nieuwe leverancier voor thuisaccu's: Tibber
https://tibber.com/nl/homevolt
hier iets meer info

Daar omgerekend bijna 8k voor 6.6kw en ruim 11k voor 13.3kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:28
Is er iemand die het écht weet?

Ik ben op zoek naar een SolarEdge batterij-oplossing. Op internet kan ik geen eenduidig antwoord vinden. Mijn leverancier/installateur zegt 'ik weet het niet' en SolarEdge antwoordt niet op e-mails.

Huidige situatie: SolarEdge drie fasen omvormer SE6 (max 6000 Watt) met 41 zonnepanelen (theoretische Wattpiek 11 kW). Werkelijke max productie tussen 7 en 8 kW i.v.m. dak-opstelling.
De overcapaciteit is (bewust) ontstaan door uitbreiding in afwachting van een grotere omvormer met batterij.

Wens: nieuwe SolarEdge omvormer; drie fasen; capaciteit 8 kW (tot eventueel 10 kW); batterij circa 10 kWh, batterij uitbreidbaar tot 20 kWh.
Maar ook: mogelijkheid om vanaf AC (grid) te laden (bijvoorbeeld in de winter met dynamische tarieven).
En: off-grid backup functionaliteit bij uitval stroomnet. Daarbij moet de batterij nog steeds opgeladen worden vanaf de zonnepanelen (indien zon beschikbaar).
Het systeem moet ook off-grid kunnen omgaan met ongelijkmatige belasting van de fases.

Ik weet dat er andere merken zijn die dit soort oplossingen bieden (Victron, SMA etc), maar die werken niet samen met mijn bestaande zonnepanelen-installatie. Ik wil niet helemaal 'om'.

Ik snap dat bij onvoldoende zonlicht (winter) de off-grid functie onvoldoende zal zijn.

Kortom, is dit mogelijk met SolarEdge?
Zo ja, welke producten/types etc heb ik dan nodig?
Is dit dan in Nederland goedgekeurd en leverbaar?
En, indien ja, waar en door wie?

Alternatief is een pure AC oplossing waarbij de bestaande SolarEdge installatie ongewijzigd blijft. Deze moet dan wel een off-grid optie hebben waarbij de SolarEdge omvormer aangestuurd wordt om zonne-energie te blijven leveren.

Heel benieuwd of iemand hier de oplossing weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 11:27
Vanwege een dakrenovatie ga ik mijn zonnepanelen installatie aanpassen en uitbreiden. Hierbij komen 2 bestaande 1 fase omvormers te vervallen (Fronius (5 jr) en SMA (15 jr). Vanwege de dakrenovatie komt er een volledige steiger om het huis dus dat geeft mooi de gelegenheid om zelf de panelen te leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If63pNuAkcyFxoxcjhCLFiZBKoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uIb6L2WJ5UR6PzxBg9eBPqb6.png?f=fotoalbum_large

Kan zijn dat ik voor panelen op Oost en West nog een andere keuze maak en dat de batterij niet direct - maar binnen 2 jaar geplaatst gaat worden.

Opzet:

12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R Tiger Neo N-Type (Oost (nieuwe panelen))
Azimut: -90 °, Helling: 30 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 5,16 kWp

12 x JinkoSolar Holding Co. Ltd. JKM-430N-54HL4R Tiger Neo N-Type (west (nieuwe panelen))
Azimut: 90 °, Helling: 30 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 5,16 kWp

9 x LG Electronics Inc. LG320N1K-A5 (Neon 2 Black) (zuid (plat dak, bestaande panelen))
Azimut: 0 °, Helling: 10 °, Montagewijze: Dak, Piekvermogen: 2,88 kWp

Voor de hybride omvormer en batterij zit ik te twijfelen tussen:

- SMA Sunny Tripower Smart Energy 10.0 (STP10.0-3SE-40)
- SMA Sunny Home Manager 2.0
- BYD HVM 11.0 (Battery Box Premium)

of

- Fronius Symo GEN24 plus, 10.0
- FRONIUS SMART METER TS 65A -3
- BYD HVM 11.0 (Battery Box Premium)

Oost en West komen op 2 parallel strings op 1 MPPT, Zuid komt op aparte MPPT

Zover ik kan nagaan zijn beide opstellingen redelijk identiek, zowel wat betreft functionaliteit en prijs.. Backup etc. vind ik minder belangrijk en is voor mij geen keuze argument.

Wat voor mij belangrijk is, is een zo goed mogelijke integratie met het EMS systeem. Beschik over een EV (60 KW) met een Zappi 3 fase lader en een Nibe F2120 / VVM320 warmtepomp. Gebruik daarnaast homeassistant.

Eén opvallend verschil vond ik dat de SMA geen dynamische prijzen ondersteund. Vanuit SMA kreeg ik door dat je wel handmatig in blokken van een uur prijzen kunt invoeren maar dat spotmarkt prijzen (nog) niet ondersteund worden. Daarnaast wordt de Fronius actief gekoeld (meer geluid) en de SMA passief (komt in de afgesloten bijkeuken te hangen.)

Iemand anders die argumenten heeft voor de keuze voor SMA of Fronius configuratie? Of nog andere alternatieven heeft. Hoor graag jullie adviezen.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@jschoorl2 zelf heb ik de SMA Tripower Smart Energy. Deze heeft ook actieve koeling maar maakt niet veel geluid. Hoorbaar is hij wel/ Hij hangt in de schuur, dus bij mij is geluid sowieso geen issue.

Overigens heb ik de SMA o.a. gekozen vanwege de goede reputatie van SMA omvormers en omdat ik er eentje wilde die voor noodstroom kan zorgen mocht ik t.z.t. ook een batterij gaan aanschaffen. Die batterij heb ik nu dus nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 17:52
Kijk eens naar DEYE omvormers. Enorm kwalitatieve hardware schijnbaar. Ook compatibel met pylontech accu’s dus waarschijnlijk totaalplaatje de helft van de prijs met zo’n setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:20
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:44:

Ik ben op zoek naar een SolarEdge batterij-oplossing. Op internet kan ik geen eenduidig antwoord vinden. Mijn leverancier/installateur zegt 'ik weet het niet' en SolarEdge antwoordt niet op e-mails.

Huidige situatie: SolarEdge drie fasen omvormer SE6 (max 6000 Watt) met 41 zonnepanelen (theoretische Wattpiek 11 kW). Werkelijke max productie tussen 7 en 8 kW i.v.m. dak-opstelling.
De overcapaciteit is (bewust) ontstaan door uitbreiding in afwachting van een grotere omvormer met batterij.

Wens: nieuwe SolarEdge omvormer; drie fasen; capaciteit 8 kW (tot eventueel 10 kW); batterij circa 10 kWh, batterij uitbreidbaar tot 20 kWh.
Maar ook: mogelijkheid om vanaf AC (grid) te laden (bijvoorbeeld in de winter met dynamische tarieven).
En: off-grid backup functionaliteit bij uitval stroomnet. Daarbij moet de batterij nog steeds opgeladen worden vanaf de zonnepanelen (indien zon beschikbaar).
Het systeem moet ook off-grid kunnen omgaan met ongelijkmatige belasting van de fases.

Ik weet dat er andere merken zijn die dit soort oplossingen bieden (Victron, SMA etc), maar die werken niet samen met mijn bestaande zonnepanelen-installatie. Ik wil niet helemaal 'om'.

Ik snap dat bij onvoldoende zonlicht (winter) de off-grid functie onvoldoende zal zijn.

Alternatief is een pure AC oplossing waarbij de bestaande SolarEdge installatie ongewijzigd blijft. Deze moet dan wel een off-grid optie hebben waarbij de SolarEdge omvormer aangestuurd wordt om zonne-energie te blijven leveren.

Dit kan met Victron icm. bestaande SolarEdge omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Zijn SMA en Fronius (en de accu’s) wel leverbaar? Toen ik een systeem wilde kopen hadden de meeste componenten een geschatte levertijd van een jaar. Daarna geprobeerd een Huawei systeem te kopen, dat was ook niet leverbaar. Nu heb ik een SolaX, dat werkt ook prima. Ook prima zelf te installeren, de meeste stekkers zitten er al aan, alleen de stekkers van BMS naar omvormer moesten er aan gemaakt worden. En van de panelen naar omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
ErnstvV schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:49:
Zijn SMA en Fronius (en de accu’s) wel leverbaar? Toen ik een systeem wilde kopen hadden de meeste componenten een geschatte levertijd van een jaar. Daarna geprobeerd een Huawei systeem te kopen, dat was ook niet leverbaar. Nu heb ik een SolaX, dat werkt ook prima. Ook prima zelf te installeren, de meeste stekkers zitten er al aan, alleen de stekkers van BMS naar omvormer moesten er aan gemaakt worden. En van de panelen naar omvormer.
Het is een beetje zoeken maar beide systemen waren voor mij leverbaar. Heb nu een leverancier die zowel sma als batterij levert. Fronius is nog wel heel,lastig te vinden (of je betaald 25%+)

[ Voor 8% gewijzigd door jschoorl2 op 14-06-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:44:

De store edge omvormers van solaredge ( rws ) uitvoering. Deze heb ik nu thuis hangen icm inline meter solaredge. Hierop kunnen BYD 48v batterijen of solaredge 48v batterijen. Beide zijn schaalbaar tot zoon 24 kwh en verkrijgbaar in blokken van 2.5 en 5 kwh.

Om ook backup te draaien ben je een solaredge home hub nodig icm een solaredge home backup module. Voordeel van die back up module is dat er geen inline meter meer tussen moet.

Solaredge app kan nog niet dynamische laden vanaf het gridd met ai. Echter op de site beloven ze deze updates wel in opvolgende firmware. Word dus aan gewerkt door solaredge.

Momenteel ben ik zelf bezig om ook een laadpaal van solaredge hierop te gooien. Deze laad dan puur met zonnestroom de auto. maar zal daar nog wel even over updaten als hij aangesloten is.

Verbruik zonnestroom zal de volgende volgorde hebben straks ( met laadpaal )

1 huis
2 thuis accu 5 kw
3 ev auto 50 kw
4 export gridd

1 fase omvormers van solaredge kunnen worden uitgebreid naar hybride dmv een extra module.

3 fase omvormers van solaredge hebben deze optie niet dacht ik. Denk dat je dus een andere moet insteken voor het systeem wat je omschrijft.

Victron bied wel uitbreiding icm met solaredge omvormers, eventueel zou je er dus een victron multiplusje kunnen aanhangen wanneer je niet een nieuwe 3 f omvormer wil insteken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39aOmxqQK0HCddH0swYq1AV7ow8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4nPoPmqzEwv9HsFWupj5pUI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er bijna. Vandaag met dit warme weer eerst wat kabels vervangen omdat ik niet tevreden was. Daarna de rest van de kabels aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39aOmxqQK0HCddH0swYq1AV7ow8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4nPoPmqzEwv9HsFWupj5pUI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBWvpH7CWcMdopHHh6kc8ZK9f1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZkvUuWoFeQyeQa85g10iH8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hAV5CaHE0kfylgOsxMWVXJiAmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYU5fbP8VEDOx2IOgmp4IHPo.jpg?f=fotoalbum_large

Over 14 dagen wordt de groepenkast aangepast en dan kan de installatie online!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kreeg van een mede eigenaar van een LG accu nog iets aparts te horen. De kabeling die je bij de LG accu's krijgt is niet genummerd zoals je normaal bij netwerkkabels doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm7IWKmqJMjzMIya8J4Q3O8tSvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZOeOROUB5uIYvxrcgGsmAQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kabeltester zegt alleen dat aderpaar 1-2 is verbonden. En als je kijkt naar de codering zijn het 7 witte kabeltjes en 1 oranje. En die oranje zit aan de kant van de LG batterij op nr 5 en aan de kant van de omvormer op pin 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 20:40
Wij gebruiken 4800 kW /jaar en hebben een basis verbruik, dag en nacht, van 450 w/h ( +/- 10-12 kW per dag) Dit gebruik loopt voor 90% over 2 van de 3 fasen. Overdag kan mijn PV dit + normaal gebruik prima afdekken en wordt voldoende terug geleverd. Een batterij zou voor mij een goede oplossing zijn om de nacht uren 'af te dekken'. De installatie is Enphase en vraagt om een AC gekoppelde oplossing. Ik heb al behoorlijk zelf gezocht maar kan maar weinig vinden over 3 fase AC gekoppelde oplossingen. Wel kom ik 3 x 1fase oplossingen tegen. Wat voor mij ook een oplossing is 3 fase laden en ontladen over 2 fasen. Iemand hier ervaring mee? Aangezien ruimte een issue is zoek ik naar een 'single' unit oplossing. Ik hoop op wat input om verder te zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Ies Korpershoek op 18-06-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27
Ies Korpershoek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:15:
Wij gebruiken 4800 kW /jaar en hebben een basis verbruik, dag en nacht, van 450 w/h ( +/- 10-12 kW per dag) Dit gebruik loopt voor 90% over 2 van de 3 fasen. Overdag kan mijn PV dit + normaal gebruik prima afdekken en wordt voldoende terug geleverd. Een batterij zou voor mij een goede oplossing zijn om de nacht uren 'af te dekken'. De installatie is Enphase en vraagt om een AC gekoppelde oplossing. Ik heb al behoorlijk zelf gezocht maar kan maar weinig vinden over 3 fase AC gekoppelde oplossingen. Wel kom ik 3 x 1fase oplossingen tegen. Wat voor mij ook een oplossing is 3 fase laden en ontladen over 2 fasen. Iemand hier ervaring mee?
Knikmops schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:48:
Kijk eens naar DEYE omvormers. Enorm kwalitatieve hardware schijnbaar. Ook compatibel met pylontech accu’s dus waarschijnlijk totaalplaatje de helft van de prijs met zo’n setup.
Er zit ook een PV input op, maar die hoef je niet te gebruiken. Je zal alleen zelf iets moeten automatiseren om de accu naar wens te laden/ontladen.

Dit kan overdag op 3 fases laden, zelfs asymetrisch en in de nacht op 2 fases ontladen. Volgens mij tot 80% scheefstand, dus een 10kW model kan 8kW op een enkele fase laden/ontladen. Als je overdag op 3 fases stroom levert, maar de auto wordt op een enkele fase geladen dan is het mogelijk dat de andere twee fases in de accu eindigen binnen een bepaalde marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
JadJong, super daar ga ik zeker naar kijken bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ies Korpershoek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:15:
Wij gebruiken 4800 kWh /jaar en hebben een basis verbruik, dag en nacht, van 450 W/h ( +/- 10-12 kWh per dag)
Even op de eenheden letten, anders wordt het moeilijk te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
de Peer schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:01:
[...]

Even op de eenheden letten, anders wordt het moeilijk te begrijpen.
Bedankt. Voor alle duidelijkheid ik verbruik dus 405watt per uur 's-nachts dus in totaal +/- 4 kW. Dat wilde ik aangeven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ies Korpershoek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:26:
[...]

Bedankt. Voor alle duidelijkheid ik verbruik dus 405watt per uur 's-nachts dus in totaal +/- 4 kW. Dat wilde ik aangeven.
Nee 405 Watt. Niet per uur ;)
In totaal dus 4 kWh (niet kW)

Graag gedaan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lueHnfcicGeEgHucIeXIV_MN3JQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssgkLNamvfganjLLRzA6YNzH.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel thule toegevoegd. Dit maakt het wel strak af zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Dat ziet er inderdaad netjes uit, mooi weggewerkt zo. Dit zijn DC accu’s toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Nette kabelgoot - ben ook op zoek naar zoiets. Merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27
Attema/Hager/Obo/Legrand/Phoenix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

jschoorl2 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:39:
Nette kabelgoot - ben ook op zoek naar zoiets. Merk?
Hager:
Hager bedradingskanaal + deksel 2000x80x100 mm BA6 grijs (BA68010007030B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ErnstvV schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:03:
Dat ziet er inderdaad netjes uit, mooi weggewerkt zo. Dit zijn DC accu’s toch?
Klopt lg chem resu batterijen. 48v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
Update, contact gehad met de PV installateur.
Samengevat zou ik een Solar Edge Solarwat 10 kWh accu kunnen plaatsen met een 1phase inline meter MTR240 1PC DW MW en om de accu BTW vrij te mogen plaatsen een 2 tal 410 Wp panelen AM 2.0 Pure.
Met de nieuwe panelen met Optimizer 440 zouden deze probleemloos kunnen functioneren in combi met de al voorhanden 300 optimizer op de bestaande panelen?
Ik ga dan met de 3500H HDWave omvormer van nu 3600 Wp naar 4420 Wp, ruim binnen de marge van de omvormer denk ik? Zou liefst nog een 3e paneel erbij leggen, om prijstechnisch net iets beter uit te komen.
Het zou voor € 10.000,00 compleet werkend opgeleverd worden, iemand idee over de prijs? Lijkt mij aan de te hoge kant?

Mijn eigen stroomverbruik van nu 29 % zou verbeteren naar circa 62% is de prognose.
Verder zou mijn stroom productie (opwek) een 50 % verbeteren.
Moet nog telefonisch naar zijn verbeterde stroom productie navragen, lijkt me erg optimistisch door een 820 Wp meer ten opzichte van de huidige 3600 Wp?

Wat zijn jullie bevindingen c.q. ervaringen?

[ Voor 7% gewijzigd door dinandus op 21-06-2023 20:03 . Reden: Extra vraag toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:09
dinandus schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:56:
Update, contact gehad met de PV installateur.
Samengevat zou ik een Solar Edge Solarwat 10 kWh accu kunnen plaatsen met een 1phase inline meter MTR240 1PC DW MW en om de accu BTW vrij te mogen plaatsen een 2 tal 410 Wp panelen AM 2.0 Pure.
Ik ga dan met de 3500H HDWave omvormer van nu 3600 Wp naar 4420 Wp, ruim binnen de marge van de omvormer denk ik? Zou liefst nog een 3e paneel erbij leggen, om prijstechnisch net iets beter uit te komen.
Het zou voor € 10.000,00 compleet werkend opgeleverd worden, iemand idee over de prijs? Lijkt mij aan de te hoge kant?

Mijn eigen stroomverbruik van nu 29 % zou verbeteren naar circa 62% is de prognose.
Verder zou mijn stroom productie (opwek) een 50 % verbeteren.
Moet nog telefonisch naar zijn verbeterde stroom productie navragen, lijkt me erg optimistisch door een 820 Wp meer ten opzichte van de huidige 3600 Wp?

Wat zijn jullie bevindingen c.q. ervaringen?
Op de achterkant van mijn bierviltje staat dat 2 Pylontech accu (totaal 9,6kWh) met een deye 5kW omvormer ongeveer €4.750 moet kosten. een compleet diy set met 16x prismatic cell (15,xxkWh) op dezelfde omvormer komt op net iets meer dan 4K.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hoe gaat je opwek “verbeteren”???
EDIT: dit is een openstaande vraag gaf je zelf ook al aan.

Zpu voor dat geld gewoon je dak volklappen met PV. Dat wekt op, een accu niet.

[ Voor 20% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-06-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 12:25
korte vraagje, heeft iemand het wel eens aangegeven bij de verzekeraar dat je een thuisaccu hebt?
Zoja, doen ze moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-06 16:36
Een antwoord op de topic vraag vanuit Jetten:
Vraag 52 Zijn er al rendabele opties om in het eigen huis batterijen in te zetten of zijn die structureel zeer onrendabel, gelet op de hoge investering en beperkte aantal uren dat ze kunnen worden ingezet?
Met de beoogde afbouw van de salderingsregeling wordt een prikkel gecreëerd om elektriciteit zelf te gebruiken en/of op te slaan. Op dit moment is die prikkel er niet, maar kunnen consumenten met een dynamisch energiecontract wel elektriciteit inkopen tegen gunstige tarieven om op te slaan in de batterij en later te gebruiken. Thuisbatterijen vragen echter een hoge investering en zijn momenteel niet rendabel. Zie hiervoor ook het antwoord op vraag 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
Zoals bekend laten ze veel mogelijkheden onbenut.
Denk wanneer ze ook de accu's zouden stimuleren, lees subsidiëren dat er ook veel overbelaste stroom netten stukken minder belast worden, toch ook van belang met al die zonne productie?
Het geeft in elk geval een stuk verruiming op het stroomnet.

Ondanks het niet rendabele ga ik toch wel over tot de bovengenoemde aanleg ervan.
Nogmaals contact gehad, krijg nu ook een 3e paneel erbij in de set up.

Het verbeterde rendement was bedoeld dat mijn eigen verbruik van nu cirka 30 % zou verbeteren naar een 70 % eigen verbruik.

Iemand iets over de genoemde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:02
dinandus schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:46:
Zoals bekend laten ze veel mogelijkheden onbenut.
Denk wanneer ze ook de accu's zouden stimuleren, lees subsidiëren dat er ook veel overbelaste stroom netten stukken minder belast worden, toch ook van belang met al die zonne productie?
Het geeft in elk geval een stuk verruiming op het stroomnet.

Ondanks het niet rendabele ga ik toch wel over tot de bovengenoemde aanleg ervan.
Nogmaals contact gehad, krijg nu ook een 3e paneel erbij in de set up.

Het verbeterde rendement was bedoeld dat mijn eigen verbruik van nu cirka 30 % zou verbeteren naar een 70 % eigen verbruik.

Iemand iets over de genoemde prijs?
Mits slim, anders zijn de meeste accu's al vol vóór piek moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Mijn accu is inderdaad al om 9 uur vol. Zelfs als ik de rest van de dag puur op accu zou draaien en alleen in rond het piekmoment zou opladen, zou dat hooguit 1,5 uur het net ontlasten. Dat zet amper zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mijn vraag gaat niet echt of het rendabel is of niet ;)
Maar los van het feit dat een thuis accu zeer snel vol zal zijn in de zomer verbruik ik in de avond / nacht toch z'n 6kWh ( gekeken naar een warme nacht met airco aan). Met pv wek ik daarnaast nog 75kWh op.
Met mijn huidige tarief van 21ct per kWh zou je met een accu van ongeveer 7KW wel geteld €1,25 besparen per dag. De ± 50kWh die ik exporteer vertegenwoordigt een waarde van €4,50 bij 9ct/kWh.
Dit is natuurlijk in de zomer. Maar de prijzen moeten dan toch wel heel erg stijgen wil je na bijvoorbeeld 5 jaar en investering eruit kunnen halen? Waar zou dat omslagpunt dan ongeveer liggen?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:49
Er is maar een klein deel van Nederland dat een dynamisch tarief heeft. En met een vast of variabel tarief maakt het niet uit wanneer je PV teruglevert. En met die 80% van het leveringstarief zal dat de komende jaren ook niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
phicoh schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 13:12:

Er is maar een klein deel van Nederland dat een dynamisch tarief heeft. En met een vast of variabel tarief maakt het niet uit wanneer je PV teruglevert. En met die 80% van het leveringstarief zal dat de komende jaren ook niet veranderen.
Ik snap niet hoe jouw reactie relevant is voor het ontlasten van het net. Het maakt zeker wél uit wanneer je teruglevert, bij voorkeur niet tussen 12 en 4 en zeker niet als het ook nog eens lekker waait.
Tijdens de piekuren heb ik 15-20kWh overschot, zo'n grote accu ga ik niet aanschaffen, en daarnaast krijg ik zoiets nooit meer leeg. En dan heb ik nog niet eens zoveel panelen.

Daarnaast kán iedereen een dynamisch contract afsluiten, zeker nu bijna niemand meer een (meerjarig) vast contract heeft kun je zo overstappen. Dan kun je een accu in principe wel terugverdienen, maar doe je er waarschijnlijk alsnog 10 jaar over, dat klinkt als veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
[...]

De Solar Edge set up met de 10 kW accu is wel een slimme set up.
Hij kan zelf in de uitgebreide set ook zelf regelen wanneer de elektrische boiler moet worden verwarmd.
Mooi smart systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Wat doen die accu-installaties eigenlijk als het net verzadigd is? Een gewone omvormer schakelt uit (door te hoge netspanning of netfrequentie); zou er een use-case kunnen gebouwd worden als je de accu's kan inzetten om de opwek op te slaan tot het net weer gezakt is?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-06 05:03
naftebakje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:36:
Wat doen die accu-installaties eigenlijk als het net verzadigd is? Een gewone omvormer schakelt uit (door te hoge netspanning of netfrequentie); zou er een use-case kunnen gebouwd worden als je de accu's kan inzetten om de opwek op te slaan tot het net weer gezakt is?
Zeker! https://www.victronenergy...roduction---features.htmlhttps://www.victronenergy...roduction---features.html

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 09:58
Truus01 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:35:
Een antwoord op de topic vraag vanuit Jetten:
Vraag 52 Zijn er al rendabele opties om in het eigen huis batterijen in te zetten of zijn die structureel zeer onrendabel, gelet op de hoge investering en beperkte aantal uren dat ze kunnen worden ingezet?
Met de beoogde afbouw van de salderingsregeling wordt een prikkel gecreëerd om elektriciteit zelf te gebruiken en/of op te slaan. Op dit moment is die prikkel er niet, maar kunnen consumenten met een dynamisch energiecontract wel elektriciteit inkopen tegen gunstige tarieven om op te slaan in de batterij en later te gebruiken. Thuisbatterijen vragen echter een hoge investering en zijn momenteel niet rendabel. Zie hiervoor ook het antwoord op vraag 4.
Allemaal nogal kort door de bocht. Ik heb 2 winter nu met dynamisch en diy accu kunnen draaien. Dat scheelt wel weer wat in inkoopkosten voor een kwh. Accu laden in de nacht in goedkoopste uurtjes.

In 4-5 winters heb je dan de accu kosten eruit (afhankelik ook weer van je verbruik(spatroon)). Dat is ogv hetzelfde als panelen, en dat is wel rendabel ofwat?! Dan een diy accu dan ook rendabel (of enige accu welke dan iig goedkoper is). Hangt allemaal samen met de aanschafkosten weer. Ik heb 6Kwh voor 1200 euro. Prima te doen. 15kWh kost nu 2300 euro, zijn weer andere prijzen dan de Rolex accu's tegenwoordig.

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 26-06-2023 12:46 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben weer een stap verder. Ik heb intussen gigabit LAN in mijn schuur voor de hybride omvormer. Intussen de omvormer ook aan die kant verbonden met 230V ( Wieland stekker ). Alleen de groepenkast moet nu nog worden aangepakt. Dat gebeurd hopelijk deze of volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
PCJR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Allemaal nogal kort door de bocht. Ik heb 2 winter nu met dynamisch en diy accu kunnen draaien. Dat scheelt wel weer wat in inkoopkosten voor een kwh. Accu laden in de nacht in goedkoopste uurtjes.

In 4-5 winters heb je dan de accu kosten eruit (afhankelik ook weer van je verbruik(spatroon)). Dat is ogv hetzelfde als panelen, en dat is wel rendabel ofwat?! Dan een diy accu dan ook rendabel (of enige accu welke dan iig goedkoper is). Hangt allemaal samen met de aanschafkosten weer. Ik heb 6Kwh voor 1200 euro. Prima te doen. 15kWh kost nu 2300 euro, zijn weer andere prijzen dan de Rolex accu's tegenwoordig.
Dan heb je het alleen over de accu's zelf? En doe je een hoop zelf?
Doorgaans betaal je toch nog 500-750 euro per kWh opslag, in een compleet systeem (5-15kWh) incl installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 09:58
mitsumark schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Dan heb je het alleen over de accu's zelf? En doe je een hoop zelf?
Doorgaans betaal je toch nog 500-750 euro per kWh opslag, in een compleet systeem (5-15kWh) incl installatie.
Heb panelen ook zelf gelegd, plat dak, is geen rocketscience. Ik zeg niet dat iedereen dat kan en moet doen hoor.

En accu ja, 100 of 110 dollar per cell, x16 stuks. Bms naar keuze, paar 100 euro. En hybrid omvormer moet er dan bij of heb je al. Met SE, Enphase enzo zit je wsl vast aan dure accupacks met versleuteld canbus protocol, daarom heb ik vrije accu keuze met Deye.

Soms is het niet anders en zijn de mogelijkheden beperkt. Maar roepen niet rendabel is dus te kort door de bocht.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
PCJR schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:01:
[...]

Heb panelen ook zelf gelegd, plat dak, is geen rocketscience. Ik zeg niet dat iedereen dat kan en moet doen hoor.

En accu ja, 100 of 110 dollar per cell, x16 stuks. Bms naar keuze, paar 100 euro. En hybrid omvormer moet er dan bij of heb je al. Met SE, Enphase enzo zit je wsl vast aan dure accupacks met versleuteld canbus protocol, daarom heb ik vrije accu keuze met Deye.

Soms is het niet anders en zijn de mogelijkheden beperkt. Maar roepen niet rendabel is dus te kort door de bocht.
heel cool dat je dat gemaakt heb, en ook wel knap. Ik ben het alleen niet eens met "niet rendabel is te kort door de bocht" want jouw situatie is uitzonderlijk. Vrijwel niemand behalve de echte diehards heeft 6 kWh opslag voor 1200 euro. Als ik zo ff beetje rondzoek vind ik bijv dit soort prijzen: https://www.stralendgroen...me-high-voltage-batterij/ , 6000 euro ex btw voor 10 kWh. Dan moet het nog geinstalleerd worden etc. Factor 4 of 5 duurder dus. En daarmee is er in NL vrijwel geen scenario waarin het financieel leuk is om accus neer te zetten thuis.

dus vanuit hobby en duurzaamheid is het helemaal mooi en leuk, maar geld ermee verdienen is gewoon in de meeste situaties niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 14:29
naftebakje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:36:
Uit schakelen door te hoge frequentie? Die blijft normaal altijd hetzelfde, onafhankelijk van de belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 19:06
Fr33z schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:13:
[...]

heel cool dat je dat gemaakt heb, en ook wel knap. Ik ben het alleen niet eens met "niet rendabel is te kort door de bocht" want jouw situatie is uitzonderlijk. Vrijwel niemand behalve de echte diehards heeft 6 kWh opslag voor 1200 euro. Als ik zo ff beetje rondzoek vind ik bijv dit soort prijzen: https://www.stralendgroen...me-high-voltage-batterij/ , 6000 euro ex btw voor 10 kWh. Dan moet het nog geinstalleerd worden etc. Factor 4 of 5 duurder dus. En daarmee is er in NL vrijwel geen scenario waarin het financieel leuk is om accus neer te zetten thuis.

dus vanuit hobby en duurzaamheid is het helemaal mooi en leuk, maar geld ermee verdienen is gewoon in de meeste situaties niet haalbaar.
Het kan nog wel wat voordeliger met kant en klare onderdelen. Bijvoorbeeld door een hybride omvormer voor 48V accu te laten installeren (denk aan Growatt of Solis hybride omvormers en een Pylontech accu (https://www.nkon.nl/pylontech-us-5000-48-v.html) te kopen. Dan heb je het over 1.5k voor een 5kWh accu en 1.5k voor de hybride omvormer. Doe je dit bij installatie van je PV systeem dan heb je het waarschijnlijk maar over 500 tot 1k meerkosten voor een hybride omvormer tov een niet hybride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
[...]

Kijk eens naar Pylontech zoals bij Nkon of Gistron voor de 10kWh
Wat nog nodig is een hybride omvormer met een vrij kiesbaar canbus protocol om de plus en min op aansluiten en de communicatiekabel

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Heronimo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:52:
[...]
Het kan nog wel wat voordeliger met kant en klare onderdelen. Bijvoorbeeld door een hybride omvormer voor 48V accu te laten installeren (denk aan Growatt of Solis hybride omvormers en een Pylontech accu (https://www.nkon.nl/pylontech-us-5000-48-v.html) te kopen. Dan heb je het over 1.5k voor een 5kWh accu en 1.5k voor de hybride omvormer. Doe je dit bij installatie van je PV systeem dan heb je het waarschijnlijk maar over 500 tot 1k meerkosten voor een hybride omvormer tov een niet hybride.
Iets groter een 5kw Deye 1 fase

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Rakward schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:44:
[...]Uit schakelen door te hoge frequentie? Die blijft normaal altijd hetzelfde, onafhankelijk van de belasting.
Is een minder voorkomende situatie, maar zit mee in de begrenzingen van een omvormer. De draaiende generator in een energiecentrale gaat sneller draaien als de belasting vermindert, dus dat is een higer-level indicatie of het net in balans is.
Als de trafokast in de straat defect is, zetten ze tot het hersteld is even een dieselgenerator neer (die niet exact op 50Hz draait, waardoor alle omvormers ook uitschakelen; dit is een bewuste keuze omdat die dieselgenerator niet goed om kan met lokale opwek).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Ohh, ik behoor ook tot deze uitzondering dan :+.

Ik zit op ~350,-- EUR per kWh en dat is met een -Victron- omvormer die alles behalve goedkoop is, factor 1,5-2x duurder in vergelijking met Deye omvormer.

Het zou nog stuk goedkoper kunnen maar heb gebruik gemaakt van kant en klaar spul, wel heb ik alles zelf "in elkaar gezet".

Tijd zal vertellen of echt rendabel is, maar het is ohh zo cool om te hebben en toch weer iets minder afhankelijk te zijn van je energieleverancier 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:35:
[...]

Ohh, ik behoor ook tot deze uitzondering dan :+.

Ik zit op ~350,-- EUR per kWh en dat is met een -Victron- omvormer die alles behalve goedkoop is, factor 1,5-2x duurder in vergelijking met Deye omvormer.

Het zou nog stuk goedkoper kunnen maar heb gebruik gemaakt van kant en klaar spul, wel heb ik alles zelf "in elkaar gezet".

Tijd zal vertellen of echt rendabel is, maar het is ohh zo cool om te hebben en toch weer iets minder afhankelijk te zijn van je energieleverancier 8).
Ik zit op iets minder dan 300 euro/kWh.
Totaal 8000 euro geïnvesteerd.
Ik ga het eerste contractjaar (loopt vanaf 1 sept. 2022) ruim 500 euro besparen i.c.m. een dynamisch contract.
Ook met MP's die "lang meegaan" (zie signature).
Als straks saldering wordt afgebouwd staat mijn systeem in de startblokken: opslaan van PV, zoveel mogelijk zelf gebruiken, terugleveren als dyn. tarieven hoog zijn. Dan bespaar ik nog veel meer dan 500 euro/jaar.
Maar 500 euro/jaar is een prima rendement van ruim 6 %, dat krijg je momenteel niet bij de bank.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Het kan dus goedkoper :).

Die besparing @KC27, is dat op basis van puur handelen (koop bij laag, verkoop bij hoog) of wat is je precieze strategie ?

Ben nu nog zelf aan het "spelen" en weet nog niet welk strategie ik ga nemen.
Zit ook op dynamisch contract, ben netto afnemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
KC27 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:25:
[...]

Ik zit op iets minder dan 300 euro/kWh.
Totaal 8000 euro geïnvesteerd.
Ik ga het eerste contractjaar (loopt vanaf 1 sept. 2022) ruim 500 euro besparen i.c.m. een dynamisch contract.
Ook met MP's die "lang meegaan" (zie signature).
Als straks saldering wordt afgebouwd staat mijn systeem in de startblokken: opslaan van PV, zoveel mogelijk zelf gebruiken, terugleveren als dyn. tarieven hoog zijn. Dan bespaar ik nog veel meer dan 500 euro/jaar.
Maar 500 euro/jaar is een prima rendement van ruim 6 %, dat krijg je momenteel niet bij de bank.
Heb je de uren die je eraan hebt gespendeerd ook meegerekend?
Met een inleg van 8k en besparing van 500 per jaar is je terugverdientijd 16 jaar, lijkt mij geen beste investering, puur financieel gezien.
Als je 8k in een (wereldwijd) fonds steekt heb je waarschijnlijk binnen 12 jaar met 6% rendement ook al 8k verdient. Deels onzeker, maar niet minder dan de lange termijn kWh prijzen.

Nogmaals, voor 99 van de 100 mensen kost het minstens 500 per kWh, waarschijnlijker 750.
Misschien als het salderen stopt, mn contract afloopt, en de kWh prijzen relatief hoog zijn (en/of groot verschil tussen dal/piek) dat het loont, nu nog niet voor mij en ook niet voor jan modaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:53:
Het kan dus goedkoper :).

Die besparing @KC27, is dat op basis van puur handelen (koop bij laag, verkoop bij hoog) of wat is je precieze strategie ?

Ben nu nog zelf aan het "spelen" en weet nog niet welk strategie ik ga nemen.
Zit ook op dynamisch contract, ben netto afnemer.
De besparing is inderdaad door handelen (kopen als het goedkoop is, verkopen als het duur is).
Ik gebruik de accu ook als een soort "verzekering" tegen lage dynamische prijzen. Dan laad de accu altijd automatisch en gaat hij terugleveren in de dure uren.
Ik gebruik daarvoor mijn script (nog steeds in ontwikkeling).
Ik had vorig jaar ongeveer 800kWh overproductie. Dat gaat nu voor een deel op aan de laad- en ontlaadverliezen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 26 juni 2023 @ 23:54:
[...]

Heb je de uren die je eraan hebt gespendeerd ook meegerekend?
Met een inleg van 8k en besparing van 500 per jaar is je terugverdientijd 16 jaar, lijkt mij geen beste investering, puur financieel gezien.
Als je 8k in een (wereldwijd) fonds steekt heb je waarschijnlijk binnen 12 jaar met 6% rendement ook al 8k verdient. Deels onzeker, maar niet minder dan de lange termijn kWh prijzen.

Nogmaals, voor 99 van de 100 mensen kost het minstens 500 per kWh, waarschijnlijker 750.
Misschien als het salderen stopt, mn contract afloopt, en de kWh prijzen relatief hoog zijn (en/of groot verschil tussen dal/piek) dat het loont, nu nog niet voor mij en ook niet voor jan modaal.
Voor mij is het hobby(net als @Jazsie ). Dus uren tel ik niet. Net als iemand met een Oldtimer. Die telt zijn uren ook niet en rekent ook niet met terugverdientijd.
Bijkomend voordeel (voor mij niet onbelangrijk): het draagt bij aan betere benutting van duurzame energie en dus minder fossiele energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Exact, voor de hobbyist (2x zo goedkoop) is de investering al twijfelachtig, voor jan modaal gewoon niet interessant.

Beter benutten van duurzame energie kun je imo beter overlaten aan de grote jongens, niet ieder huishouden zelf laten uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mitsumark schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:17:
Beter benutten van duurzame energie kun je imo beter overlaten aan de grote jongens, niet ieder huishouden zelf laten uitvogelen.
En wat lost dat op?

Grotere opslag systemen zijn bijna uitsluitend gefocust op hoogspanning en middenspanning-vlak, dat lost de problemen op laagspanningsvlak nauwelijks op, als ook de verschuiving van de bottleneck nog moet komen als het middenspanningsvlak verzwaard is.
Voor woningen die van gas afgaan en electrificeren, gaan niet minder elektra gebruiken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik denk ook dat voornamelijk peak-shaving interessant is en/of wanneer je een kleine energie aansluiting neemt (10A) en bij veel vraag uit je accu's kan leveren. Met een accu krijg je ook niet de energie op de plekken waar je deze eigenlijk wilt hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:07

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DukeBox Hier inderdaad een "kleine" aansluiting van 3x25A, maar veel meer panelen dan eigenlijk past. Uiteindelijk ongeveer 375-380 euro/kWh voor in totaal 45kWh in 3 stuks Seplos DIY behuizing samen met 3 stuks Victron Multiplus II 8000. Zeker Victron is niet goedkoop, al heb ik ze nog wel goedkoper kunnen krijgen dan online te vinden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRncUokAjQYTlPJrYx7M9P308mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdoVLBeYx3Lrwb7dgBDnjfWt.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste maandje binnen, dynamisch contract met 5 kwh accu

Thuis verbruik;

2x airco
1x zwembad verwarming a 20000 liter
1x elektrische auto

Valt niet tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flopiepower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urgFPA8Sy4MHbQ6A2hqhuk6Xoxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIYyc6xRx4iNGdmRCDiGQZcp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 10:09
Zie ik nu een Solar Edge app, waarin je de sessy batterijen en ander verbruik in je huis kunt samenvatten?
Flopiepower schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:30:
[Afbeelding]

Thuis verbruik;

2x airco
1x elektrische auto

Valt niet tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Flopiepower schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:30:
[Afbeelding]

Thuis verbruik;

2x airco
1x elektrische auto

Valt niet tegen
Iets zegt me dat je veel PV panelen hebt liggen :o.

Je gemiddelde tarieven vallen dan wel weer wat tegen, ik zit voor Juni op 26,85ct verbruik en 23,19ct terugleveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 08-07-2023 23:45 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mk0YTYCa2nrAkwX7JH3m_tJMfAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJW1iVwpIfyUpfB6bTwnUTbK.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn systeem is gisteren online gegaan! Gisteren eerst de groepenkast uitgebreid en daarna de installatie getest. Het duurde even voordat accu 1 online kwam en ik had een storing met de CT sensor in de groepenkast die niet werd gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_QgzBwhPLBBqh5dIZ_u1_ve1j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYtlNuEniiROzDlyGUONw7uR.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe groepenkast. Inclusief 40A remautomaat voor het beveiligen van het huis voor te grote stromen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWXrOj5kaZw9hn6vjWVY9L6dqZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebjooMfRLwROfUHIk86edvTx.jpg?f=fotoalbum_large

Blauwe ledjes :-)

En over blauwe ledjes gesproken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIwosMJs5kfCJSfE4RJCiBetmsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cp7IySLK50JauuLECCPbDl0.jpg?f=fotoalbum_large

Die blauwe leds zijn best fel!

Vanmiddag overigens wederom een CT Fault op het display zo uit het niets. Ik heb nogmaals de CAT6 bekabeling gecontroleerd en die werkt feilloos, ik haal met gemak gigabit met load over die afstand. Zelfs met RJ45 koppelblokje getest zonder problemen.

Ik heb vanmiddag de RJ45 connector op de CT sensor vervangen, sindsdien werkt het systeem weer.

Ik kan intussen ook de omvormer uitlezen en heb eerste aanzet voor een nieuwe pagina op mijn dashboard gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ivbvWiazvppWKT6XFI5sgj7fx8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tkDjIVxXI7Tx90mbY05tYkaR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 20:20
Nou....na alle 40 pagina's doorgelezen te hebben kom ik eigenlijk tot de conclusie dat het leuk is om een accu te hebben maar dat er absoluut (nog) geen noodzaak is zolang je nog kunt salderen.

Los daarvan zou het voor mezelf wel goed voelen als ik b.v. m'n nacht verbruik zou kunnen opvangen met zo'n accu.

Ik denk toch dat ik nog maar een 3e set (tweedehands) panelen ga leggen. Heb gelukkig nog heel veel ruimte in m'n tuin. Voor een maand terug voor weinig een leuk setje er bij gekocht voor weinig. Die mensen gingen zwaardere kopen en deze mochten weg. Dus die staan nu bij mij op zuid/oost. Op zuid/west had ik al een set (huis dak) ik heb nu over de dag een mooie spreiding van opwek. Totaal op een dag als vandaag zo'n 38 kWh. Zou er dan nog wel een set willen hebben op oost/west. Gezien het feit dat we nu ook met L/L warmtepompen verwarmen kunnen we wel wat extra stroom gebruiken. Ik heb nog steeds m'n oude Ferraris meter en heb niet echt het idee dat de netwerk beheerder haast heeft met vervangen. Ook zie ik het nog niet snel gebeuren dat de salderingsregeling wordt afgeschaft. Gebeurd het toch dan hebben we nog een paar jaar in de afbouw regeling.

Wat wel jammer is dat ik maar 5 cent per kWh krijg voor mijn zelf geproduceerde stroom. Da's gezien de prijs die ik betaal voor inkoop een fooi. Dus blij dat ik nu dus die L/L warmte pompen heb. Dan stook ik die terug geleverde kW uren wel daarin op deze winter.

Dit neemt niet weg dat ik puur voor gevoel en de "heb" wel een accu zou willen hebben. Niet om te handelen, maar puur om toch nog wat meer onafhankelijker te zijn van het net in de nacht en avond. Heb niet zo'n grote base load. Ongeveer 150 tot 250 Watt continu tot de ochtend. Als ik kijk naar wat we momenteel van het net trekken op een dag is dat zo ongeveer tussen de 2 en 4 kWh. Bijna niks dus. Maar ik zou het wel een prettig idee vinden om ook bij uitval van het net een dagje noodstroom te hebben voor m'n vriezers en koelkasten e.d. realistisch gezien is dat tot nu toe hier nog nooit gebeurd eigenlijk. Sowieso nooit langer dan een paar uur. Maar toch....

Zit dus stiekem wel te kijken naar een Victron multiplus met een ongeveer 5 kWh accu. Zou dan klein willen beginnen. Heb volgens mij niet direct een 5000 Watt exemplaar nodig. Als ik de huiskamer groep en vriezers e.d. maar kan bedienen. Laten we zeggen 3000 Watt? Volgens mij kunnen ze ook zoiets als "nul op de meter".

Hmmmmm....toch maar eens gaan praten met de beheerder van de pot. Eerst Accu systeem(pje) of toch nog een set tweedehands PV er bij? Wat is wijsheid!

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Doggieman schreef op zondag 9 juli 2023 @ 02:02:
Nou....na alle 40 pagina's doorgelezen te hebben kom ik eigenlijk tot de conclusie dat het leuk is om een accu te hebben maar dat er absoluut (nog) geen noodzaak is zolang je nog kunt salderen.

Los daarvan zou het voor mezelf wel goed voelen als ik b.v. m'n nacht verbruik zou kunnen opvangen met zo'n accu.

Ik denk toch dat ik nog maar een 3e set (tweedehands) panelen ga leggen. Heb gelukkig nog heel veel ruimte in m'n tuin. Voor een maand terug voor weinig een leuk setje er bij gekocht voor weinig. Die mensen gingen zwaardere kopen en deze mochten weg. Dus die staan nu bij mij op zuid/oost. Op zuid/west had ik al een set (huis dak) ik heb nu over de dag een mooie spreiding van opwek. Totaal op een dag als vandaag zo'n 38 kWh. Zou er dan nog wel een set willen hebben op oost/west. Gezien het feit dat we nu ook met L/L warmtepompen verwarmen kunnen we wel wat extra stroom gebruiken. Ik heb nog steeds m'n oude Ferraris meter en heb niet echt het idee dat de netwerk beheerder haast heeft met vervangen. Ook zie ik het nog niet snel gebeuren dat de salderingsregeling wordt afgeschaft. Gebeurd het toch dan hebben we nog een paar jaar in de afbouw regeling.

Wat wel jammer is dat ik maar 5 cent per kWh krijg voor mijn zelf geproduceerde stroom. Da's gezien de prijs die ik betaal voor inkoop een fooi. Dus blij dat ik nu dus die L/L warmte pompen heb. Dan stook ik die terug geleverde kW uren wel daarin op deze winter.

Dit neemt niet weg dat ik puur voor gevoel en de "heb" wel een accu zou willen hebben. Niet om te handelen, maar puur om toch nog wat meer onafhankelijker te zijn van het net in de nacht en avond. Heb niet zo'n grote base load. Ongeveer 150 tot 250 Watt continu tot de ochtend. Als ik kijk naar wat we momenteel van het net trekken op een dag is dat zo ongeveer tussen de 2 en 4 kWh. Bijna niks dus. Maar ik zou het wel een prettig idee vinden om ook bij uitval van het net een dagje noodstroom te hebben voor m'n vriezers en koelkasten e.d. realistisch gezien is dat tot nu toe hier nog nooit gebeurd eigenlijk. Sowieso nooit langer dan een paar uur. Maar toch....

Zit dus stiekem wel te kijken naar een Victron multiplus met een ongeveer 5 kWh accu. Zou dan klein willen beginnen. Heb volgens mij niet direct een 5000 Watt exemplaar nodig. Als ik de huiskamer groep en vriezers e.d. maar kan bedienen. Laten we zeggen 3000 Watt? Volgens mij kunnen ze ook zoiets als "nul op de meter".

Hmmmmm....toch maar eens gaan praten met de beheerder van de pot. Eerst Accu systeem(pje) of toch nog een set tweedehands PV er bij? Wat is wijsheid!
Een thuisaccu komt ook met eigenverbruik door 24/7 apparatuur, vitron 5k is prima tot 3000W, Voor 5k kan je ook kijken naar een 1f Deye 5k, maar voor 5000W verbruik is wel een 10kWh accu nodig om met ontladen beneden 0.5C te kunnen blijven,
Eigenlijk heb je alleen met dynamsich contract pas voordeel aan een thuisaccu, maar met zon en wind waarvan het opgestelde vermogen nog toeneemt,
Komt een dynamisch contract ook met de nodige negatieve tariefuren (ca 200 voor dit jaar, is wel deels glazen bol daar we pas halverwege het jaar zijn, in 2019 eerste keer dat we paar negatieve uren hadden dat ik weett)
Voorlopig kunnen we nog salderen en kan nog steeds belastingen gesaldeerd worden, tijdens negatieve uren die je niet kunt opslaan, mits erop ander moment in het jaar verbruik tegen overstaat.
Echt netto negatieve uren incl heffingen is voor het eerst dit jaar en tot nu toe minder dan 10, dat zijn prijzen dat PV uitschakeld om van net af te nemen tegen een vergoeding die je met terugleveren niet haalt.

Waar het op neerkomt is dat je eigenlijk 4-5 uur van de PV-opwek in zomer wilt kunnen opslaan in de thuis accu, of dat meer worden aan eengesloten uren aan zeer lage of negatieve tariefuren, daar heb je een glazen bol voor nodig. Daarook op termijn er opslag voor de meter zal komen aan de hoogspannings, middenspanning en bij zonneparken en windmolens.
Voor juni kwam ik op een kale terugleverprijs van 10,97ct/kWh, waarbij ik tijdens de 3-4 laagste tarief uren (meer kan ik niet opslaan) de PV opwek opsla en tijdens de avondpiek gedurende 2-4 uur ~2/3 vanuit de thuisaccu teruglever, de andere 1/3 gebruik ik om de nacht door te komen en wat over is dump ik in ochtend 7-8 uur
Ik kan met 0.5C terugleveren, maar in juni met de lange hitte golf en geen airco in de ruimte van de omvormer - thuisaccu, om de temperatuur van accu's niet te veel laten oplopen tijdens ontladen deze gereduceerd naar 0.17-0,31C (~3% verlies tijdens ontladen, is met met 0.4C = 12-13kW // 3%= 360W dat de accu's opwarmen, terwijl deze maar 120-150W passief verliezen aan de omgeving via de wanden van de gesloten kast aan de ruimte)

Op dit moment dien je het te zien als hobby, tenzij je last hebt van hoge netspanning,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-06 20:20
Domba schreef op zondag 9 juli 2023 @ 04:12:
[...]

Op dit moment dien je het te zien als hobby, tenzij je last hebt van hoge netspanning,
Nee...gelukkig nog geen last van verhoogde net spanning. Woon in een buitengebied dus dat valt allemaal nog mee. Wat je al aangeeft: ik zie het dan ook als een hobby voor mezelf. Al zou ik er niet mee gaan handelen. Trekt me gewoon totaal niet. Ik leg er eerst voor een paar centen gewoon nog een derde set bij. Ik weet dat het niet genoeg zal zijn voor de donkere maanden van het jaar. Maar ik kan in die periode als het moet m'n stroom verbruik ook nog wel drukken want heb ook nog een pelletkachel en voor ongeveer 3 jaar pellets. Dus kan wat spelen of ik met pellets verwarm (woonkamer/keuken) of met de L/L warmtepomp. Misschien ook nog wel een combi van beide?

Verder nog steeds bezig met het optimaliseren van verbruik. Dus verbruiken als er opbrengst is. Is wel te doen maar dan moet het gezin wel mee werken (wat redelijk lukt). Wasjes draaien bij voldoende zon en stoofvlees opzetten in de middag. Warmtepomp boiler gaat pas aan in de middag en staat in de nacht uit. Verder ook geen EV of andere energie slurpers. Dus een accu zou wel mooi tijdelijke pieken kunnen opvangen overdag. Maar om hem alleen daarvoor aan te schaffen.....Nee.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:01

Gamer

mobile

Heb nu een 30 dagen een Sungrow SBR096 9,6 kWh batterij, en nog maar 1Kwh elektriciteit moeten aankopen :)
Uitbreiding van de PV installatie gedaan op het Westen zodat er de ganse dag opbrengst kan zijn.
Er lagen er al Zuiden gericht, maar hier heb ik last van uitval, nieuwe doen dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ddGrXnaf1ZjwWnTAGxG2jcU55Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u67ufTrpmjhYL424cvC2eDcf.jpg?f=fotoalbum_large

Data uitlezen uit de omvormer en accu. SoH van de accu is nog steeds 99%.

Alleen sommige dubbele registers komt nog onzin uit. Daar moet ik nog ff naar kijken.

Pagina: 1 ... 10 ... 65 Laatste