Toon posts:

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 11:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

eLScha schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Maar wat los je hier dan precies mee op? Ik wil het graag begrijpen.

Zelfs een accu van 20kwh zit in de zomer al vol voor het moment dat je maximaal gaat terugleveren. Je piekbelasting op het net verandert niet.

Diezelfde accu heeft in de winter nooit genoeg capaciteit om airco / warmtepomp / overig verbruik te dekken. Je piekbelasting op het net verandert niet.

Je draagt zelfs eerder bij aan onvoorspelbaarheid van je capaciteitsvraag. Op het moment dat je accu vol is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Op het moment dat je accu leeg is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Als iedereen accu’s heeft staan draagt dat dus bij aan de onvoorspelbaarheid van het aanbod en de vraag van stroom.

Ik snap het Tweakers-gehalte aan de accu, maar hoe het bijdraagt aan het oplossen van de netcongestie zie ik echt niet.
Een accu is mijn inziens veel te duur om 'm in te zetten als een domme asset. Er is een vorm van energiemanagement nodig om een accu efficiënt in te kunnen zetten.

Die 20 kWh in je voorbeeld ga je inzetten om de piek van je opwek op te slaan. Energie is dan doorgaans het minst waard dus als je EMS stuurt op dynamische energieprijzen in combinatie met een forecast van je opwek en het gebruik van het huis wordt het laden automatisch ingepland op momenten dat er het meeste energie wordt teruggeleverd in de wijk. Voor het terugleveren aan de woning (of eventueel het netwerk, hoewel dat met de huidige hoge energiebelasting niet snel aantrekkelijk is) geeft een accu prioriteit aan de dure uren in de ochtend en de avond. Thuisaccu's zorgen dan wel degelijk voor minder congestie op het lokale netwerk.

De financiële incentives om een buurtaccu aantrekkelijk te maken zie ik nog niet zo voor me. Als buurtgenoten (via een VvE of energiecoöperatie) energie kunnen opslaan in zo'n buurtaccu zonder meteen de volle mep aan energiebelasting te betalen voor het onttrekken van energie uit de buurtaccu zie ik het nog wel gebeuren.

Voor andere commerciële partijen is het veel logischer om accu's neer te zetten bij wind- en zonneparken of industriële verbruikers.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:48
Rimco schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:51:
@Jazsie Zit er bij jou dan ook nog iets aangesloten op AC-output? Want dat lijkt namelijk in de uitleg van Victron belangrijk. Ze geven aan dat het setpoint van de registers die je noemt het setpoint is van het vermogen op AC-in. Maar als je dus 1000W op AC-out verbruikt en 1000W als setpoint geeft, doet de accu alsnog niks... Je zou dan continue het verbruik om AC-out moeten monitoren en dat bij je setpoint optellen, maar ik geef liever een statisch getal door.

Daarom wilde ik graag even kijken wat jouw praktijkervaring is.
Neen, ik gebruik enkel de AC-Input. Ja heb een stopcontact op de AC-Out, maar dat is puur voor noodgeval :+

Kan best kloppen wat je zegt, zou ik moeten testen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
eLScha schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Maar wat los je hier dan precies mee op? Ik wil het graag begrijpen.

Zelfs een accu van 20kwh zit in de zomer al vol voor het moment dat je maximaal gaat terugleveren. Je piekbelasting op het net verandert niet.
Kwestie van sturing en de prijsprikkel, day ahead heeft wel heel vaak twee kameel bulten
Waarom zou je op hoge uurtarieven willen opslaan?
Zeker voor ochtend bult is het geheel ontladen van accu om in lagere tarief uren de opwek op te vangen
Diezelfde accu heeft in de winter nooit genoeg capaciteit om airco / warmtepomp / overig verbruik te dekken. Je piekbelasting op het net verandert niet.

Je draagt zelfs eerder bij aan onvoorspelbaarheid van je capaciteitsvraag. Op het moment dat je accu vol is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Op het moment dat je accu leeg is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Als iedereen accu’s heeft staan draagt dat dus bij aan de onvoorspelbaarheid van het aanbod en de vraag van stroom.

Ik snap het Tweakers-gehalte aan de accu, maar hoe het bijdraagt aan het oplossen van de netcongestie zie ik echt niet.
Blijf het wel in perspectief zien, zeker als je over congestie hebt.

-Huishoudens zijn amper 20% van het totale elektriciteit verbruik
-pas 25% van HH heeft zonnepanelen
Als ook, waar denk je dat de curtentailment valt met de regionale RES2.0 verplichting voor 2030?

(Huishoudens krijgen geen vergoeding voor curtentailment, commerciele wel (met SDE+(+)) opgenomen in netcode sinds oktober 2022, de nwe projecten die staan te trappelen met een SDE+ van 2021 worden zelfs aangesloten op 50% van de piekcapaciteit en congestie met congestiemanagment met marktconforme vergoedingen geeft die projecten zelfs een voorspelbaarheid van de inkomsten zoals het nu geregeld is, de kosten worden door netbeheerder doorberekend aan de verbruikers)

-met een thuisaccu waarmee je in eiland mode kan heb je geen gedoe met oplopende netspanning
-een thuisaccu verhoogd het eigenverbruik, want als ik kijk 2/3 is belastingen (nu mag je nog salderen dan, maar een accu gaat meerdere jaren mee)

-tov Buurtaccu, (buiten de verliezen DC>AC>DC>opslag>DC>AC plus commerciele marge), je levert zonder belastingen, maar bij gebruik zijn wel belastingen van toepassing voor kleinverbruikers, de belastingen rond opslag in accu zijn voor kleinverbruikers niet zo aangepast als voor grootverbruikers, de belasting aanpassingen voor net ondersteuning met accu's is expliciet alleen voor >3x80A aansluitingen

-Thuisaccu is niet de enigste belasting van het net, zonder thuisaccu heb je ook WP, inductie-koken en laden EV nog.

-meer dan de helft van onderstations die volzitten zijn afname, door toenemende electrificatie

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 11:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Congestie bij huishoudens heeft betrekking op capaciteitstekort in het lokale laagspanningsnet. Er zijn momenteel nog niet echt grote problemen. De voornaamste uiting is de netspanning die te ver oploopt op momenten met veel teruglevering waardoor omvormers uitschakelen. Dat wordt nu tijdelijk gefixed door een hogere netspanning toe te staan.

Als iedereen lomp auto's gaat laden rond het avonduur en tegelijkertijd de inducitiekookplaat en oven aanzet terwijl er ook nog wat warmtepompen meedraaien voor ruimte- en tapwaterverwarming zijn er wel problemen te verwachten. Oude wijken zijn uitgelegd op 1,6 kW continuvermogen per huishouden.

De problemen zijn te voorkomen door slimmer om te gaan met energie en het energiegebruik van flexibelere verbruikers zoals laadpunten/EV's, warmtepompen en slimme vaatwassers, wasmachines of wasdrogers te verplaatsen naar momenten waarop de belasting laag is (of juist een zware belasting door opwekkers). Vooral elektrisch laden en warmtepompen zijn hiervoor goede kandidaten.

Thuisaccu's uiteraard ook. In mijn optiek is het wel logischer om eerst de flexibilieit van EV's/laadpunten en warmtepompen op orde te krijgen en daarna pas te investeren in een thuisaccu. Het is zonde om een auto op te laden of een warmtepomp te laten draaien op energie uit een accu, kun je beter het laden of verwarmen verplaatsen naar momenten met goedkope stroom.

Voor de politiek ligt er de taak om de juiste financiële incentives te creëren. Voor een huishouden boeit het op dit moment niet op welke moment het netwerk belast wordt. Een time of use netwerktarief zou flexibiliteit een beetje kunnen aanmoedigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
Er mag ook wel werk gemaakt worden van een kader wat die ´slimme vaatwassers´ en dergelijke mogelijk maakt.
Ja, een tweaker kan dit zelf wel ombouwen en met de voorspelling uit home assistent aansturen, maar mijn vrouw stelt (na de nodige uitleg) de wasmachine en vaatwas in met startuitstel.

Maar waar zijn de toestellen die ook voor een normale consument werken, dus die met dat startuitstel zelf het ideale moment kiezen (gestuurd door slimme meter, voorspelling zonnepanelen, aansturing netbeheerder)? Maak een kader van aanstuurbaarheid (open en universeel), verplicht het op toestellen die A++ hebben zodat het geproduceerd wordt en de prijs zakt, en we zijn vertrokken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:32
Net als een hoop andere Tweakers lijkt een thuisaccu mij leuk om te hebben. Bijvoorbeeld om het percentage eigen verbruik te vergroten. Of het financieel uit kan laat ik even in het midden, maar het lijkt me logisch dat je hoe dan ook een zo laag mogelijke prijs wilt betalen per kWh opslag (zonder concessies te doen op veiligheid etc). Uiteraard heb ik gezocht naar allerlei producten en zodoende kwam ik ook BlauHoff tegen. Ik zie bijvoorbeeld een 10kWh accu voor € 4.590,74. Lijkt mij vergeleken de rest een prima prijs. Toch kon ik er op dit forum amper iets over vinden. Vertrouwen jullie het merk niet? Waren en redenen om niet naar BlauHoff te kijken? Of zijn jullie er simpelweg net als ik ook niet bekend mee? Persoonlijk voelt een Sessy heel fijn omdat het een Nederlands bedrijf is. Maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met BlauHoff, gezien de relatief lagere prijs.

Zowel voor Sessy als BlauHoff is het voor mij nog niet interessant, maar dat neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.

Toevoeging: misschien zie ik iets anders over het hoofd waardoor die accu niet interessant is. Ik leer graag bij :)

[Voor 5% gewijzigd door Zenomyscus op 01-03-2023 10:16]

• Domba
  • Nu online
@Femme Ik zit dan in het buitengebied, de transformator waar ik dan op aangesloten zit heeft nog niet direct problemen, dat zit bij 150kV koppelstation.
Heeft 7 afgaande laagspanning lijnen, historisch zo gegroeit zit ik alleen op een afgaande lijn met 3x25A , daarnaast zit een recente 3x320A met opwek en nog vijf 3x160A waarop meerdere woningen zitten, deels met opwek.
Aan de andere zijde heb je een aantal afgaande middenspanning (10kV) lijnen die inmiddels een eigentrafo voor de deur hebben.

De krapte aan transportcapaciteit zit stroomopwaarts bij het 150kV koppelstation. Daar wordt al druk aan gewerkt om te verdubbelen en als dat is klaar is kan weer begonnen worden aan volgende uitbreiding omdat uitbreiding waar nog aangewerkt wordt al helemaal vol zit, maar er komt ook een moment dat de 10kV ringkabel vol zit en dat is ook een materiaal kwestie het is nu zo op moment dat als ze kabel hebben dat die gelegt wordt

De 10kV ringkabel zit nog niet helemaal vol,
Maar Injectie (teruglevering)congestiemanagment zie ik 1,2,3 nog niet werken, op moment netbeheerder daarvoor aanklopt (ca een dag van te voren) is de opwek al verkocht, al ze al bereid zijn capaciteit te reserveren of beschikbaar te stellen (zat niet in business case)
Of het moet komen van nieuwe projecten komen die nog hengelen naar een SDE++ en daarvoor eerst een (minimaal non-firm) ATO moeten hebben of nu nog beschermde kleinverbruikers als de 10kV ringkabel paar uur vol zit en er sprake is van beperking. De verruiming tot 264.5V biedt dan wat ruimte op laagspanning , maar weinig op de 10kV middenspanning als ook uit efficientie we in NL eigenlijk een spanningsvlak missen tussen 10kV en de 150kV, die veel andere landen wel hebben voor regionale distributie

Afname congestie management zal mogelijk beter werken, maar voor injectie managment niet bepaald.
De netwerkbeheerder kan dan alleen nog tegen betaling re-dispatchen of tegen vergoeding (onbalans op kwartierbasis) een aantal ingeschreven deelnemers vragen om tijdelijk fors meer af te nemen, welke netbeheerder aan de verbruikers mag door berekenen.

Wil je lokale congestie erin verwerken, zal je naar een geheel ander systeem moeten, een nodal systeem per 380kV of 150kV substation of per regionale energiestrategie regio, ipv huidige zonal systeem met landelijk 1 biedzone die een koperen plaat is.
Dat is een meerjarig traject waarbij de kleinverbruiker nauwelijks beschermt is of bij aan tafel zit, daar het RES traject tot 2030 nu behoorlijk taakstellend is ingericht en de provincie een spil rol heeft met onbekende politieke kleur tot na de verkiezingen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:56:
Er mag ook wel werk gemaakt worden van een kader wat die ´slimme vaatwassers´ en dergelijke mogelijk maakt.
Ja, een tweaker kan dit zelf wel ombouwen en met de voorspelling uit home assistent aansturen, maar mijn vrouw stelt (na de nodige uitleg) de wasmachine en vaatwas in met startuitstel.

Maar waar zijn de toestellen die ook voor een normale consument werken, dus die met dat startuitstel zelf het ideale moment kiezen (gestuurd door slimme meter, voorspelling zonnepanelen, aansturing netbeheerder)? Maak een kader van aanstuurbaarheid (open en universeel), verplicht het op toestellen die A++ hebben zodat het geproduceerd wordt en de prijs zakt, en we zijn vertrokken.
Een slimme wasmachine blijft een dom ding natuurlijk. Je moet wel binnen zeg een uur nadat de was klaar is de was er zelf uit kunnen halen, anders kun je weer opnieuw gaan wassen.

Hier heb ik twee Solax-omvormers hangen (9kW/stuk, 20kW piek aan panelen erachter) waar vrij eenvoudig de Solax-accu's aan gehangen kunnen worden, maar voorlopig zie ik er nog geen business case in anders dan "leuk". Pas als de saldering verder wordt afgebouwd en de plannen rondom teruglevering vastliggen kan ik gaan kijken of de accu's gaan lonen, maar als de teruglevering een procent of 80 gaan worden van het leveringstarief moet een accu wel erg zijn best doen om lonend te zijn, zelfs met extreem slim gebruik.

Daarnaast produceren mijn panelen op een dag als vandaag al zo'n 100kWh, als er een technologie komt die (enigzins betaalbaar) die capaciteit heeft of een veelvoud daarvan als buffer wordt het al interessanter (maar dan moet alsnog de teruglevering niet 100% zijn zoals die nu is)

[Voor 14% gewijzigd door pagani op 01-03-2023 11:41]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
In Duitsland zijn de batterij opslagsystemen in combinatie met zonnepanelen veel populairder.
Het aantal DC gekoppelde batterijen percentage wordt daar steeds groter, natuurlijk mede door de hogere efficiëntie.

Hier een test van 2023. En hier kun je de hele PDF downloaden met de resultaten.

LFP batterijen hebben de overhand, mede door langere levensduur.

En dit zijn de winnaars bij de test uit 2023:

Hier een Duitstalige video over de resultaten.

[Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-03-2023 12:49]

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:22
In Duitsland krijg je ook veel minder voor terug leveren, daar is het veel rendabeler om zelf zoveel mogelijk te gebruiken. Die 8,5 cent per kWh schiet niet echt op terug leveren rendabel te maken.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:44
Hierbij een link naar mijn post over een simulatieprogramma voor een thuisbatterij.
Hiermee kan je zelf bepalen of het rendabel is, met echte data.
WillemD61 in "Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant"

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Gisteren had ik een PV leverancier over de vloer. En hij begon ook even kort over de thuisaccu en dan niet als verkoper maar meer als wat er allemaal op de markt speelt.
Zo toonde hij ook een wat foto's met een apparaat welke je "tussen" je thuisaccu en het net kan stoppen.
Deze kijkt zelf naar de live tarieven en op basis van jouw ingesteld wensen zou deze zelfs je accu kunnen leeg trekken en leveren aan het net wanneer de tarieven gunstig zijn. Bijvoorbeeld vroege ochtend om deze later tegen gunstigere tarieven en/of pv te vullen.

Dit lijkt mij wel een leuke ontwikkeling maar hij zij zelf ook van wacht maar eerst 3 a 5 jaar. En die mening deel ik ook wel. En tegen die tijd maar eens kijken of het dan wel financieel aantrekkelijk is (of niet ;) )

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

The-Source schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:45:
Zo toonde hij ook een wat foto's met een apparaat welke je "tussen" je thuisaccu en het net kan stoppen.
Deze kijkt zelf naar de live tarieven en op basis van jouw ingesteld wensen zou deze zelfs je accu kunnen leeg trekken en leveren aan het net wanneer de tarieven gunstig zijn.
De meeste accu's kunnen dat wel (vaak een van de selling points). Waarschijnlijk heb jij de APS ELS-xK gezien, daar kan je eigen accu(s) naar wens op aansluiten en er zit ook een off-grid uitgang en kan ook bij (net) stroom uitval je omvormers online houden.

De sessy (is een apart topic over) kan dat overigens ook allemaal en de open modus geeft je toegang tot alle denkbare mogelijkheden, het enige dat ik daar mis is de off-grid optie of op zijn minst een optie om de omvormer(s) online te houden en de accu op te laden.

[Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 04-04-2023 10:55]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
@DukeBox er werd een donker kastje op een foto getoond, deze was bij de energiebeurs in A'dam te zien.
Op de foto leek het kleiner dan een A4tje te zijn en +/- 6 cm dik (voor zover het in te schatten is).
Neemt niet weg dat ik eerst naar een PV uitbreiding zit te kijken.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:49
Klopt mijn volgende redenatie?
De besparing met een batterij van 5kwh is bij 150 dagen volledig opladen maximaal het verschil tussen je terugleververgoeding en je prijs per kwh wat je betaalt aan je energieleverancier? Er vanuit gaande dat je al maximaal gesaldeerd hebt.
Dus stel prijs per kwh is 0,51 euro, terugleververgoeding is 0,21 euro. Dan heb je per jaar een voordeel van 750kwh *0,30cent =225 euro.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

0xygen500 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:43:
De besparing met een batterij van 5kwh is bij 150 dagen volledig opladen maximaal het verschil tussen je terugleververgoeding en je prijs per kwh wat je betaalt aan je energieleverancier? Er vanuit gaande dat je al maximaal gesaldeerd hebt.
Dus stel prijs per kwh is 0,51 euro, terugleververgoeding is 0,21 euro. Dan heb je per jaar een voordeel van 750kwh *0,30cent =225 euro.
Met de nadruk op maximaal ja, want de omzet-verliezen gaan er nog af, en de afschrijving van de accu zelf ook natuurlijk. Dus in jouw voorbeeld kom je dan niet positief uit.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is het verschil tussen via de accu terugleveren of direct? Voor beide krijg je TLV, de accu zorgt alleen voor meer verlies.

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Mijn mening: Zolang we in Nederland nog kunnen salderen, dan is een thuis-accu overbodig.

edit: interessanter is zoeken naar mogelijkheden als koppeling van e-cars battery to home connection

[Voor 37% gewijzigd door yingli405 op 15-04-2023 13:10]

All electric: 12xYingli 405 Wp, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION en Hyundai IONIQ Electric

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 13:05
yingli405 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:05:
Mijn mening: Zolang we in Nederland nog kunnen salderen, dan is een ttuis-accu overbodig.
Mijn mening - dit is tweakers. Ook al is het misschien niet financieel dekkend, het is best tof om als eiland te kunnen draaien. mocht daarnaast iemand onze stroomvoorzieningen saboteren, dan ben je ook spekkoper

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53
Met de mogelijkheid van salderen is een thuisaccu niet financieel voordelig. Tenzij je variabele tarieven hebt die elk uur kunnen wisselen, en je op de duurdere momenten ook wilt profiteren van lagere tarieven en je de accu als een soort buffer gebruikt.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• ErnstvV
Dan moet je wel een installatie hebben die inderdaad in eiland mode kan werken. Bij mijn omvormer moet je daarvoor een speciale aansluiten maken, de normale uitgang naar het net wordt afgeschakeld bij het wegvallen van de netspanning. Uiteindelijk wil je niet de buren ook nog van stroom voorzien in zo’n geval.
Daar wordt de installatie best wat ingewikkelder van.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 13:05
Ja, cool :)

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:30
En het wordt nog minder. Die 5kWh accu kun je misschien maar voor 80% gebruiken. Tel daar nog laad- en ontlaadverliezen bij op.

Het wordt misschien pas interessant als de saldering is afgeschaft en er een capaciteitstarief wordt ingesteld, zoals in België.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• ErnstvV
Jojan265 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:25:
[...]

En het wordt nog minder. Die 5kWh accu kun je misschien maar voor 80% gebruiken. Tel daar nog laad- en ontlaadverliezen bij op.

Het wordt misschien pas interessant als de saldering is afgeschaft en er een capaciteitstarief wordt ingesteld, zoals in België.
Sommige kan je tot 90% ontladen en ik dacht dat die van Huaweii tot 100% kan. Maar 5 kW is wel erg weinig, dat heb je zo vol en weer leeg.

• 0xygen500
ErnstvV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:28:
[...]

Sommige kan je tot 90% ontladen en ik dacht dat die van Huaweii tot 100% kan. Maar 5 kW is wel erg weinig, dat heb je zo vol en weer leeg.
Zat te kijken naar een sessy accu. Vandaar 5kW

• ErnstvV
0xygen500 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 15:23:
[...]

Zat te kijken naar een sessy accu. Vandaar 5kW
Kan die genoeg leveren, ik dacht dat die maximaal 2000W terug kan leveren. Dan kan het met een paar gebruikers toch ineens hard gaan en moet je alsnog energie van het net halen.

• 0xygen500
ErnstvV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:05:
[...]

Kan die genoeg leveren, ik dacht dat die maximaal 2000W terug kan leveren. Dan kan het met een paar gebruikers toch ineens hard gaan en moet je alsnog energie van het net halen.
Product informatie
Batterij
5 kWh bruikbare capaciteit
Vermogen
2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen
Afmetingen
44 x 50 x 20cm

In een dag kan je het dus wel opladen tot 5kwh en in de avond verbruiken.

• ErnstvV
0xygen500 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:07:
[...]

Product informatie
Batterij
5 kWh bruikbare capaciteit
Vermogen
2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen
Afmetingen
44 x 50 x 20cm

In een dag kan je het dus wel opladen tot 5kwh en in de avond verbruiken.
Dan moet je niet een oven en inductiekookplaat tegelijk aan doen. 1,7 kW zit je zo aan.

• 0xygen500
ErnstvV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:18:
[...]

Dan moet je niet een oven en inductiekookplaat tegelijk aan doen. 1,7 kW zit je zo aan.
Klopt, dan zou je meerdere moeten hebben, dan wordt je teruglevertijd nog hoger.

• bbbrumbrum
  • Niet online
0xygen500 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:25:
[...]

Klopt, dan zou je meerdere moeten hebben, dan wordt je teruglevertijd nog hoger.
Teruglevertijd?

Maar zoals aangegeven, in jouw situatie kost een accu alleen maar geld, en dat word alleen maar nadeliger bij gebruik van een dure accu/omvormer combi zoals Sessy.

• 0xygen500
Maakt iemand hier al gebruik van een batterij van bliq batterijen?
@bbbrumbrum bedoel voordat de batterij zich financieel heeft terug verdient.

[Voor 37% gewijzigd door 0xygen500 op 16-04-2023 19:38]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstvV
0xygen500 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 17:25:
[...]

Ik denk dat dat ook wel beetje een lastig punt is van de Sessy, om je piek verbruik af te dekken heb je niet genoeg aan één sessy. Dan wordt het toch best kostbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 22:06
ErnstvV schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:16:
Dan moet je wel een installatie hebben die inderdaad in eiland mode kan werken. Bij mijn omvormer moet je daarvoor een speciale aansluiten maken, de normale uitgang naar het net wordt afgeschakeld bij het wegvallen van de netspanning. Uiteindelijk wil je niet de buren ook nog van stroom voorzien in zo’n geval.
Daar wordt de installatie best wat ingewikkelder van.
Dat valt allemaal heel erg mee. Mijn Deye hybrid 3phase 12kw heeft gewoon een LOAD (ofwel EPS) uitgang, daar kan ik desgewenst het huis op aansluiten. Op de Grid aansluiting dan het net van buiten.

Klaar, dat is alles. Valt het grid weg loopt het huis ongemerkt door op solar+accu. Niet ingewikkeld :)

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• PCJR
Onbekend schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:13:
Met de mogelijkheid van salderen is een thuisaccu niet financieel voordelig. Tenzij je variabele tarieven hebt die elk uur kunnen wisselen, en je op de duurdere momenten ook wilt profiteren van lagere tarieven en je de accu als een soort buffer gebruikt.
Dit doe ik dus in de winter. Dynamisch + accu. Laden in goedkoopste uur en (grotendeels) rest van de dag met wat solar, geen grid meer nodig. In de netto teruglevermaanden accu uit, en leverancier met hoogste tlv 8)

ps: geen island mode omvormer of iets nodig... is hier niet van toepassing (las ik hierboven)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 0xygen500
@PCJR wat verdien je met terugleveren middels zo'n batterij en wat zijn de specs van je batterij?

• PCJR
yingli405 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:05:
Mijn mening: Zolang we in Nederland nog kunnen salderen, dan is een thuis-accu overbodig.

edit: interessanter is zoeken naar mogelijkheden als koppeling van e-cars battery to home connection
Ik heb nu 2 winters met een dynamisch contract en een 6kwh accu gedaan. Stel ik verbruik 4 maanden 400kwh per maand (meen dat dit mijn situatie is).

Dan is zonder accu: 4x 400kwh x 40? cnt = zoveel euro kwijt
Dan is met accu: 4x 400kwh x 15cnt (meen dat dit mijn gemiddelde tarief was met de goedkoopste uren) = zoveel euro kwijt.

Verschil weet je dan, dus dan heb je je voordeel per jaar. Mijn accu was 1200 euro = x jaar "terugverdientijd" (die term hoor ik zoveel, schijnt nogal belangrijk te zijn...) :>

-> nee, niet salderen, in de (zoals hierboven gezegd) zomermaanden kies ik de (duurste) leverancier met de hoogste tlv. Dat staat bij mij totaal los van de winter. Brengt onder de streep meer geld in de kassa :+

• PCJR
Jojan265 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 13:25:
[...]

Mijn 6kwh accu gebruik ik voor 100%. Van 2.8v per cell tot 3.60v per cell. Dat is 99.8%, swa.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:57
0xygen500 schreef op zondag 16 april 2023 @ 19:36:
Maakt iemand hier al gebruik van een batterij van bliq batterijen?
@bbbrumbrum bedoel voordat de batterij zich financieel heeft terug verdient.
Zit even te kijken na een Bliq Batterij, ben er nog niet van overtuigd. De laad en ontlaad snelheid zijn groter dan de Sessy. Maar volgens mij is de garantie van de Sessy weer beter. 80% na 10 jaar vs 60% na 10 jaar. Daarnaast is de Sessy zelf aan te sturen. Ik weet niet of de Bliq dat ook heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
0xygen500 schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:03:
@PCJR wat verdien je met terugleveren middels zo'n batterij en wat zijn de specs van je batterij?
Ik gebruik de accu niet om terug te leveren. Zoals uitgelegd (maar ik doe t met plezier :) ) zie ik zomer en winter helemaal los van elkaar.

Winter is accu + dynamisch. Zomer is accu uit, en zoveel mogelijk het net op terugleveren. Daarom boeit mij in mijn netto teruglever maanden het kwh tarief helemaal niet, enkel de teruglever vergoeding. Dit is alleen voordelig naarmate je een degelijk overschot hebt per jaar gezien.

Zie hier de onderverdeling:

Ik heb momenteel 16x120Ah accu, met 100A BMS. Dat is 5kw laden en ontladen. Echter mijn nieuwe Deye kan 12kw aan, dat is 240A. Komende jaren wil ik de accu upgraden voor een 15kwh pack, 16x 280Ah cellen. En een 200A Seplos BMS.

Een LF280K cell kost momenteel 110-120 euro. En de BMS rond 200 euro dacht ik. Dus voor 2500 euro moet ik wel een 15kwh accupackje kunnen knutselen 8)

[Voor 4% gewijzigd door PCJR op 16-04-2023 21:11]

• 0xygen500
DJP! schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:07:
[...]

Zit even te kijken na een Bliq Batterij, ben er nog niet van overtuigd. De laad en ontlaad snelheid zijn groter dan de Sessy. Maar volgens mij is de garantie van de Sessy weer beter. 80% na 10 jaar vs 60% na 10 jaar. Daarnaast is de Sessy zelf aan te sturen. Ik weet niet of de Bliq dat ook heeft?
Bliq is toch niet ook na 10 jaar 80%?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 0xygen500
@PCJR helder. Interessante insteek. Die 2500 euro is natuurlijk een heel andere grootte 10k voor 15kwh van bliq.

• DJP!
Van de Bliq website https://bliq.energy/nl/bliq-bundle-1/

Deze garantie verzekerd je van een minimale capaciteit van 60% na 10 jaar, of zodra er 15,3MWh aan stroom doorheen is gegaan.

Ook die 15,3MWh is maar de helft van de Sessy garantie. Sessy bied 6000 cycles garantie, 6000 x 5kWh = 30MWh

Maar beide bedrijven zijn redelijk nieuw en moeten zich qua garantie nog bewijzen.

Maar het grote voordeel van Bliq is denk ik de schaalbaarheid, je hebt veel meer keuzes qua batterij en omvormer grote.

[Voor 13% gewijzigd door DJP! op 16-04-2023 21:33]

• 0xygen500

Lijkt wat inconsistentie in hun website te zitten @DJP!

• DJP!
Hopelijk lezen ze hier mee en corrigeren ze het. Het is wel een leuke oplossing wat ze aanbieden, alleen jammer van de maandelijkse kosten. Zouden ze ook iets van een open modus hebben waarmee je zelf de set kunt aansturen?

• 0xygen500
Die maandelijkse kosten zijn gewoon 2 dagen per maand wat je kwijt bent aan kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 17:05
PCJR schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:04:
[...]

Ik heb nu 2 winters met een dynamisch contract en een 6kwh accu gedaan. Stel ik verbruik 4 maanden 400kwh per maand (meen dat dit mijn situatie is).

Dan is met accu: 4x 400kwh x 15cnt (meen dat dit mijn gemiddelde tarief was met de goedkoopste uren) = zoveel euro kwijt.

Verschil weet je dan, dus dan heb je je voordeel per jaar. Mijn accu was 1200 euro = x jaar "terugverdientijd" (die term hoor ik zoveel, schijnt nogal belangrijk te zijn...) :>

-> nee, niet salderen, in de (zoals hierboven gezegd) zomermaanden kies ik de (duurste) leverancier met de hoogste tlv. Dat staat bij mij totaal los van de winter. Brengt onder de streep meer geld in de kassa :+
Ik vind die 15 cent nogal moeilijk te geloven aangezien alleen de energiebelasting al 15 cent is. dan zou de prijs ex belasting 4 maanden 0 cent geweest zijn. En dat in een periode dat de prijzen torenhoog waren.

• PCJR
hanev001 schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:46:
[...]

Ik vind die 15 cent nogal moeilijk te geloven aangezien alleen de energiebelasting al 15 cent is. dan zou de prijs ex belasting 4 maanden 0 cent geweest zijn. En dat in een periode dat de prijzen torenhoog waren.
True, t gaat ook meer richting 20cnt. Met wat grotere accu kun je nog iets goedkoper uitkomen, dan heb je nog minder vaak het net nodig in de avond.

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02:57
0xygen500 schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:42:
Die maandelijkse kosten zijn gewoon 2 dagen per maand wat je kwijt bent aan kosten.
Heb jij een bliq batterij?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 0xygen500
KaasOmelet schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:54:
[...]

Heb jij een bliq batterij?
Nee, maar ben uitgegaan van het een prijs die in het midden zit van wat zij zeggen. 2-8 euro per dag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hanev001
PCJR schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:32:
[...]

True, t gaat ook meer richting 20cnt. Met wat grotere accu kun je nog iets goedkoper uitkomen, dan heb je nog minder vaak het net nodig in de avond.

[Afbeelding]
Ook die 20 cent is te laag Je leverprijs is volgens dit overzicht:
9,35 cent + 12,6 cent met daarboven op de BTW en dan kom ik op 26,56 cent uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
hanev001 schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:25:
[...]

Ook die 20 cent is te laag Je leverprijs is volgens dit overzicht:
9,35 cent + 12,6 cent met daarboven op de BTW en dan kom ik op 26,56 cent uit.
Onder de 20ct moet well lukken all-in gekeken naar de prijzen van dit jaar tot nu toe maar dan moet je een flinke vermogen hebben om in korte tijd je accu te laden, daarnaast zou deze toch wel in omvang groter moeten zijn want er zijn ook genoeg dagen dat de prijs +20ct was.

Richting de zomer met PV panelen heb je er meer profijt van, een goed gedimensioneerde installatie zou je 6-8 maanden "off grid" moeten kunnen geven.

Maar tja, salderen is er ook nog.

Voor mij is het idee dat je toch wat minder afhankelijk bent van de grote energieleveranciers (boeven zijn het) al een reden genoeg om een thuis accu aan te schaffen.

Wel op DIY basis want we zijn Tweakers :9. Kant en klaar is naar mijn mening veels te prijzig momenteel.

Hobby mag wat kosten maar moet ook leuk blijven >:).

• yingli405
  • Niet online
PCJR schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:04:
[...]

Dit klinkt leuk, maar wat kost zo'n omvormer wel niet en andere bijkomende zaken?

All electric: 12xYingli 405 Wp, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION en Hyundai IONIQ Electric

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
yingli405 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:48:
[...]

Dit klinkt leuk, maar wat kost zo'n omvormer wel niet en andere bijkomende zaken?
Geld.

Nee, maar zonder grapjes, je kunt t zo gek maken als je zelf wilt.

Er zijn volgens mij prima goedkopere growatt hybride inverters die met 5kw laden ontladen. Het hoeft niet meteen zo heftig te zijn met wat ik heb gekocht.

Zelfde verhaal met de accu. Buiten dat zijn er geen andere bijkomende zaken, ja, wat dikke accukabel...

• yingli405
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:59:
[...]

Geld.

Nee, maar zonder grapjes, je kunt t zo gek maken als je zelf wilt.

Er zijn volgens mij prima goedkopere growatt hybride inverters die met 5kw laden ontladen. Het hoeft niet meteen zo heftig te zijn met wat ik heb gekocht.

Zelfde verhaal met de accu. Buiten dat zijn er geen andere bijkomende zaken, ja, wat dikke accukabel...
OK.
De volgende vragen: Wat doen / zeggen de verzekeraars hierover? Moeten wij niet extra premie betalen ivm extra brandgevaar?

Heb je toevallig ook een schematische aansluitschema om te delen met ons?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PCJR
yingli405 schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:23:
[...]

OK.
De volgende vragen: Wat doen / zeggen de verzekeraars hierover? Moeten wij niet extra premie betalen ivm extra brandgevaar?

Heb je toevallig ook een schematische aansluitschema om te delen met ons?
Verzekeraars zeggen er verder niks over. Maar ik raad je zeker aan de polis en voorwaarden te lezen en ze eens op te bellen en het te vragen.

Ik kan alvast verklappen dat jou gsm en laptop accus 100x gevaarlijker/risicovoller zijn 😎

Schema niet up to date, ben 2 maanden terug van 1f naar 3f gegaan. Ik heb hier wel nog wat info
Www.philipperosier.nl
Deye is een beetje solark broerje...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:30:
[...]

Verzekeraars zeggen er verder niks over. Maar ik raad je zeker aan de polis en voorwaarden te lezen en ze eens op te bellen en het te vragen.

Ik kan alvast verklappen dat jou gsm en laptop accus 100x gevaarlijker/risicovoller zijn 😎

Schema niet up to date, ben 2 maanden terug van 1f naar 3f gegaan. Ik heb hier wel nog wat info
Www.philipperosier.nl
Hartelijk dank voor de waardevolle informaties, thnx!

• ErnstvV
PCJR schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:59:
[...]

Dat valt allemaal heel erg mee. Mijn Deye hybrid 3phase 12kw heeft gewoon een LOAD (ofwel EPS) uitgang, daar kan ik desgewenst het huis op aansluiten. Op de Grid aansluiting dan het net van buiten.

Klaar, dat is alles. Valt het grid weg loopt het huis ongemerkt door op solar+accu. Niet ingewikkeld :)
Je moet dan nog wel een extra leiding naar je meterkast trekken plus daar een automatische schakelaar toevoegen die schakeld op het moment dat de netspanning weg valt.
Het is op zich te overzien, dat klopt.

• Jazsie
ErnstvV schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:29:
[...]

Je moet dan nog wel een extra leiding naar je meterkast trekken plus daar een automatische schakelaar toevoegen die schakeld op het moment dat de netspanning weg valt.
Neen hoor, gebruik je de "LOAD" uitgang dan schakelt de omvormer automatisch tussen grid en eiland wanneer het grid eruit ligt.

Ok ok, een kabel van en naar je meterkast is wel nodig idd...

[Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 17-04-2023 17:45]

• PCJR
ErnstvV schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:29:
[...]

Nee hoor.

Als je permanent grid op grid connection hebt, en je huis op load heb je alleen een extra kabel nodig. Geen switch ofzo.

En verder heb ik gewoon 1 kabel liggen. Mocht het grid een keer wegvallen, zet ik de hoofdschaklaar uit, maak ik in de inverter de grid los, verplaats ik die naar LOAD, en dan heb ik ook eilandbedrijf. Ook geen extra kabel nodig, en ook geen switch of ATS.

:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstvV
PCJR schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:45:
[...]

Nee hoor.

Als je permanent grid op grid connection hebt, en je huis op load heb je alleen een extra kabel nodig. Geen switch ofzo.

En verder heb ik gewoon 1 kabel liggen. Mocht het grid een keer wegvallen, zet ik de hoofdschaklaar uit, maak ik in de inverter de grid los, verplaats ik die naar LOAD, en dan heb ik ook eilandbedrijf. Ook geen extra kabel nodig, en ook geen switch of ATS.

:)
Dat kan inderdaad ook, handmatig schakelen is inderdaad ook mogelijk, als je een korte onderbreking niet erg vindt.

• DukeBox
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik ben zelf van plan om mijn groepen kast op te splitsen, auto, kookgroep, wasmachine, droger en oven (en later evt. warmtepomo) alleen via grid, de rest via protected load. Het voordeel is dat ik al voor alles aardlekautomaten heb dus kan dat vrij eenvoudig herindelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-06 14:02
Hoi Tweakers,

Ik ben toe aan een nieuwe omvormer voor mijn zonnepanelen en overweeg om dan maar direct een Hybride omvormer op te hangen, zodat ik er in de (nabije) toekomst een accu aan kan knopen. Onze woning is all electric, desondanks is ons energieverbruik erg laag.

Het verbruik op de afbeelding is van heel 2022, met de teruglevering van een 6x335Wp PV installatie. Onlangs is daar 10x375Wp bijgelegd, dus de opwek en teruglevering gaat fors omhoog. Het idee is om met een kleine accu 9-10 maanden per jaar onafhankelijk te worden.

Als omvormer heb ik een Growatt MIN 3000 XH op het oog, de meest budgetvriendelijke optie (~€500,-).

De eventuele thuisaccu zou dan een 5,12kWh Blauhoff worden (~€1650,-).

Blauhoff is compatible met Growatt volgens diverse site's, en in de Growatt MIN 3000 XH datasheet lees ik dat de omvormer compatible is met een Growatt ARK XH accu.

Is er hier iemand die ervaring heeft met deze componenten?
Hoor graag jullie mening.

• Domba
  • Nu online
G-addict schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:45:
Hoi Tweakers,

Als omvormer heb ik een Growatt MIN 3000 XH op het oog, de meest budgetvriendelijke optie (~€500,-).

De eventuele thuisaccu zou dan een 5,12kWh Blauhoff worden (~€1650,-).
Naar welke Blauhoff kijk je dan precies?

de 3000 XH is een HV-hybride voor accu's van 360-500V DC
De zoekfunctie op die Blauhoff site geeft me geen HV-thuisaccu's

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-06 16:46
Mijn gedachten:

Ik dacht dat een accu noglangena niet rendabel is, zolang we kunnen/mogen salderen.

Dat salderen is nog erg onzeker.. en kan zomaar nog een tijdje doorgaan.

Maar stel dat de saldering straks 0.0 is........ is een batterij dan wél rendabel??
en zo ja, bij marge? of overduidelijk?

• ErnstvV
Ik zou een accu kopen van dezelfde fabrikant als je omvormer of op zijn minst aangeraden wordt door de fabrikant. Een hybride omvormer communiceert met de accu, zou wel vervelend zijn als dat net niet lekker loopt.

Als je huis al all-electric is, is het misschien goed naar het maximale vermogen wat de accu kan leveren te kijken. Het is jammer als de accu genoeg energie bevat maar het niet kan leveren omdat die aan zijn maximale piekvermogen zit. Dan moet je alsnog stroom uit het net trekken terwijl je accu nog vol genoeg ziet.

• G-addict
Domba schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:15:
[...]

Naar welke Blauhoff kijk je dan precies?

de 3000 XH is een HV-hybride voor accu's van 360-500V DC
De zoekfunctie op die Blauhoff site geeft me geen HV-thuisaccu's
Even een ordinaire bol.com link 😀

https://www.bol.com/nl/nl...cu-5kwh/9300000105353221/

In de advertentie wordt een aantal omvormer merken genoemd waar de accu aan gekoppeld kan worden. Vandaar dat dit het eerste is wat in mij opkomt.

Ik heb eerlijk gezegd nog vrijwel geen kennis van de thuisaccu. Wellicht is mijn combi dus technisch helemaal geen optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-06 16:54
Hansieo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:42:
Maar stel dat de saldering straks 0.0 is........ is een batterij dan wél rendabel??
De opbrengst kan je natuurlijk al uit gaan rekenen. Per dag heb je elektriciteit die je afneemt tegen een bepaalde prijs, en je hebt elektriciteit die de invoedt en daar krijg je weer een vergoeding voor (voorgesteld is ten minste 80% van de kale leveringsprijs).

Dus per dag weet je hoeveel je nuttig kan opslaan zelf kan gebruiken.

Bij een dynamisch tarief komen daar nog wat mogelijkheden bij. Bijv. 's winters als het 's nachts goedkoper is de accu volladen en dat overdag gebruiken. 's Zomers niet overdag invoeden, maar zoveel mogelijk 's avonds en 's nachts.

Op basis daarvan heb je een schatting van de opbrengst per jaar, gegeven een accu met een bepaalde capaciteit. Dat kan je dan weer afzetten tegen de kosten van het systeem.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• G-addict
Mijn gedachten:

Ik dacht dat een accu noglangena niet rendabel is, zolang we kunnen/mogen salderen.

Nog niet zolang geleden vonden veel mensen zonnepanelen ook onzin.

Je kunt alles afwachten en hopen dat de energie weer bijna graris wordt, wat denk ik niet gaat gebeuren.

Je kunt wachten tot accu's goedkoper worden, door de elektrificatie gaat dat waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren.

Je kunt wachten op subsidie, maar de kostprijs wordt dan verhoogd met het subsidiebedrag. Kijk naar de zonnepanelen en warmtepompen.

Je kunt ook gewoon stukje bij beetje met de tijd meegaan. Hoeft niet allemaal tegelijk, af en toe wat doen. En ja, het zal niet voor iedereen lukken om het benodigde bedrag vrij te maken. Maar als het kan, gewoon doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErnstvV
G-addict schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Nog niet zolang geleden vonden veel mensen zonnepanelen ook onzin.

Je kunt alles afwachten en hopen dat de energie weer bijna graris wordt, wat denk ik niet gaat gebeuren.

Je kunt wachten tot accu's goedkoper worden, door de elektrificatie gaat dat waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren.

Je kunt wachten op subsidie, maar de kostprijs wordt dan verhoogd met het subsidiebedrag. Kijk naar de zonnepanelen en warmtepompen.

Je kunt ook gewoon stukje bij beetje met de tijd meegaan. Hoeft niet allemaal tegelijk, af en toe wat doen. En ja, het zal niet voor iedereen lukken om het benodigde bedrag vrij te maken. Maar als het kan, gewoon doen.
Als je van plan bent je accu systeem in de toekomst uit te breiden is een Huawei systeem misschien wel handig. Die claimen dat je eerst met 5kWh kunt beginnen en later er nog 2x5 bij kan zetten. Andere fabrikanten zijn daar wat terughoudender in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
G-addict schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:27:
[...]
Even een ordinaire bol.com link 😀

https://www.bol.com/nl/nl...cu-5kwh/9300000105353221/

In de advertentie wordt een aantal omvormer merken genoemd waar de accu aan gekoppeld kan worden. Vandaar dat dit het eerste is wat in mij opkomt.

Ik heb eerlijk gezegd nog vrijwel geen kennis van de thuisaccu. Wellicht is mijn combi dus technisch helemaal geen optie.
Dat zijn andere serie modelen voor LV-thuiaccu's, het is echt een stukje inlezen, er is geen standaard voor communicatie hybride met BMS van thuisaccu.
SPF serie kan niet terugleveren, is een off-grid met net ondersteuning en SPH kan wel terugleveren,

Als ook dat je beter eerst kunt achterhalen welke BMS in dat model Blauhoff zit, gezien het lijkt op een ouder model PACE-BMS gezien poort volgorde, is het extra oppasen dat het geen "gen1" is (een 50A/70A wordt niet meer gemaakt) met de BLH-5kW,
Foto's zijn van 3 verschillende modelen (BLH/box-R/industriële versie) die hebben verschillende BMS-en,

Welke PCB versie het is, is ook niet geheel onbelangrijk bij PACE.

In Jakiper zit ook een PACE-BMS wel 100A is al wel een nieuwere PCB versie met RS232 in het midden, en zoek maar eens op "Jakiper gen1" (uit mijn geheugen was dat PCB versie 21.x)

• G-addict
ErnstvV schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:05:
[...]

Als je van plan bent je accu systeem in de toekomst uit te breiden is een Huawei systeem misschien wel handig. Die claimen dat je eerst met 5kWh kunt beginnen en later er nog 2x5 bij kan zetten. Andere fabrikanten zijn daar wat terughoudender in.
Modulair uitbreiden heb ik al bij meer fabrikanten gezien. In ieder geval bedankt.!

• G-addict
Domba schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Dat zijn andere serie modelen voor LV-thuiaccu's, het is echt een stukje inlezen, er is geen standaard voor communicatie hybride met BMS van thuisaccu.
SPF serie kan niet terugleveren, is een off-grid met net ondersteuning en SPH kan wel terugleveren,

Als ook dat je beter eerst kunt achterhalen welke BMS in dat model Blauhoff zit, gezien het lijkt op een ouder model PACE-BMS gezien poort volgorde, is het extra oppasen dat het geen "gen1" is (een 50A/70A wordt niet meer gemaakt) met de BLH-5kW,
Foto's zijn van 3 verschillende modelen (BLH/box-R/industriële versie) die hebben verschillende BMS-en,

Welke PCB versie het is, is ook niet geheel onbelangrijk bij PACE.

In Jakiper zit ook een PACE-BMS wel 100A is al wel een nieuwere PCB versie met RS232 in het midden, en zoek maar eens op "Jakiper gen1" (uit mijn geheugen was dat PCB versie 21.x)
Ik zie het al, veel nieuwe afkortingen haha. Dat wordt idd inlezen.

Er is dus -nog- geen gestandaardiseerde communicatie, ieder voor zich.

Misschien is dan zon stand alone systeem zoals sessy ook nog wel een logische optie. Al lijkt het mij dat je wel wat extra verlies hebt door het omzetten vsn DC naar AC en weer terug naar DC...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G-addict
PCJR schreef op zondag 16 april 2023 @ 21:09:
[...]

Ik gebruik de accu niet om terug te leveren. Zoals uitgelegd (maar ik doe t met plezier :) ) zie ik zomer en winter helemaal los van elkaar.

Winter is accu + dynamisch. Zomer is accu uit, en zoveel mogelijk het net op terugleveren. Daarom boeit mij in mijn netto teruglever maanden het kwh tarief helemaal niet, enkel de teruglever vergoeding. Dit is alleen voordelig naarmate je een degelijk overschot hebt per jaar gezien.

Zie hier de onderverdeling:

[Afbeelding]

Ik heb momenteel 16x120Ah accu, met 100A BMS. Dat is 5kw laden en ontladen. Echter mijn nieuwe Deye kan 12kw aan, dat is 240A. Komende jaren wil ik de accu upgraden voor een 15kwh pack, 16x 280Ah cellen. En een 200A Seplos BMS.

Een LF280K cell kost momenteel 110-120 euro. En de BMS rond 200 euro dacht ik. Dus voor 2500 euro moet ik wel een 15kwh accupackje kunnen knutselen 8)

[Afbeelding]
Interessant, mooie zelfbouw. Snap je beredenatie met winter dynamisch en zomer hoogste tlv prima.

Het plaatje van 2022 is dus met 5kWh accu. Hoeveel zou het verbruik in november, december, januari en februari zijn geweest zonder de accu?

• PCJR
G-addict schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Interessant, mooie zelfbouw. Snap je beredenatie met winter dynamisch en zomer hoogste tlv prima.

Het plaatje van 2022 is dus met 5kWh accu. Hoeveel zou het verbruik in november, december, januari en februari zijn geweest zonder de accu?
Verbruik van het huis is rond 400kwh per maand. Met of zonder accu maakt niks uit ;)
Verschil is dat t een goedkopere constructie is met accu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G-addict
PCJR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Verbruik van het huis is rond 400kwh per maand. Met of zonder accu maakt niks uit ;)
Verschil is dat t een goedkopere constructie is met accu.
Goedkoper door dynamisch ja. Maar 400kWh elke maand, dan verwarm je niet elektrisch neem ik aan?
Maar laat ik het anders vragen, hoeveel energie heb je in deze maanden ongeveer in en uit de accu kunnen halen? Mijn 6 panelen deden niet zo veel in die maanden, ben benieuwd wat de 16 panelen doen straks. Of doe je ook op goedkope momenten laden en op dure momenten ontladen?

En je gebruikt een deye omvormer icm een zelfbouw accu. Dat werkt zo te zien. Kan dat met elke willekeurige omvormer die bij de accu past, of is deye een soort van open source?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
G-addict schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:47:
[...]

Goedkoper door dynamisch ja. Maar 400kWh elke maand, dan verwarm je niet elektrisch neem ik aan?
Maar laat ik het anders vragen, hoeveel energie heb je in deze maanden ongeveer in en uit de accu kunnen halen? Mijn 6 panelen deden niet zo veel in die maanden, ben benieuwd wat de 16 panelen doen straks. Of doe je ook op goedkope momenten laden en op dure momenten ontladen?

En je gebruikt een deye omvormer icm een zelfbouw accu. Dat werkt zo te zien. Kan dat met elke willekeurige omvormer die bij de accu past, of is deye een soort van open source?
Ik verwarm niet elektrisch idd, komt wasl eind dit jaar, dan komt er een wp.

Hoeveel energie in en uit de accu zou ik moeten nakijken, ik had de afgelopen 2 winters een Sofar HYD500EP en vanaf afgelopen maart 2023 een 3fase Deye. Ik heb dus de grafieken niet meer.

In de winter had ik de omvoremr zo ingesteld dat ie gewoon tussen 02:00-05:00 de accu deed volladen (dit waren meestal de goekoopste uren van de dag). Als er weinig zon was de dag ervoor, en ik had flink gekookt enzo, dan was de accu leeg tegen 23:00 en dan ging er in de laadperiode 6kWh in. Maar soms was er aardig wat zon en dan was er maar 3 kWh nodig om sncahts de accu vol te krijgen.

De accupack is altijd hetzelfde geweest. Een hybrid omvormer die 48-58v aan kan en niet perse een canbus communicatie met de bms moet hebben, kan een zelfbouw accu aan. Sofar en Deye kunnen dat iig. En hebben ook canbus voor BMSsen die hun protocol ondersteunen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• G-addict
PCJR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:22:
[...]

Ik verwarm niet elektrisch idd, komt wasl eind dit jaar, dan komt er een wp.

Hoeveel energie in en uit de accu zou ik moeten nakijken, ik had de afgelopen 2 winters een Sofar HYD500EP en vanaf afgelopen maart 2023 een 3fase Deye. Ik heb dus de grafieken niet meer.

In de winter had ik de omvoremr zo ingesteld dat ie gewoon tussen 02:00-05:00 de accu deed volladen (dit waren meestal de goekoopste uren van de dag). Als er weinig zon was de dag ervoor, en ik had flink gekookt enzo, dan was de accu leeg tegen 23:00 en dan ging er in de laadperiode 6kWh in. Maar soms was er aardig wat zon en dan was er maar 3 kWh nodig om sncahts de accu vol te krijgen.

De accupack is altijd hetzelfde geweest. Een hybrid omvormer die 48-58v aan kan en niet perse een canbus communicatie met de bms moet hebben, kan een zelfbouw accu aan. Sofar en Deye kunnen dat iig. En hebben ook canbus voor BMSsen die hun protocol ondersteunen :)
Ik vind het super interessant. Volgens mij zie ik op jouw foto 8 cellen in de houten bak? Dus dan 8x120 cellen+200 BMS+1300 omvormer+150 overige? Dan heb je voor zon 2600 dus een 5kWh thuisaccu.

Hoe zit het met brandveiligheid? Zover ik weet zijn lithium accu's nogal gevoelig qua laden en ontladen als het meer dan 1 cel betreft. Bij de verbranding van lithium komt zuurstof vrij wat blussen nogal bemoeilijkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
@phicoh @G-addict
Allereerst bedank voor jullie input.

Stapje voor stapje klinkt voor mij meestal goed, maar gezien mijn leeftijd zou ik toch graag wat sneller rendement wensen.

Moet ik dan gaan stoeien met "dagkontract/prijzen" en scripts gaan maken om een redelijk rendement te halen?

Ik wek ca 9.500kWh (ZO en ZW) op en gebruik nu ca 7.500kWh (full electric & EV), dus mijn overcapaciteit is niet bijster veel.

Gezien mijn laatse recente (ZO) uitbreiding is mijn jaargrafiek (HomeWizzard) nog niet optimaal maar ik denk wel dat ik kan stellen dat nov en feb zwaar zullen worden voor een batterij oplossing en dec-jan een complete no-go.

Zelf dacht ik aan nog even wachten tot er een EV komt die inzetbaar is, (mits redelijk geprijsd)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
G-addict schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:27:
[...]

Ik vind het super interessant. Volgens mij zie ik op jouw foto 8 cellen in de houten bak? Dus dan 8x120 cellen+200 BMS+1300 omvormer+150 overige? Dan heb je voor zon 2600 dus een 5kWh thuisaccu.

Hoe zit het met brandveiligheid? Zover ik weet zijn lithium accu's nogal gevoelig qua laden en ontladen als het meer dan 1 cel betreft. Bij de verbranding van lithium komt zuurstof vrij wat blussen nogal bemoeilijkt.
Zijn 16 cellen :), LiFePO4 accu's. 16x 3.2V = 51.2V (=48V systeem).

Als je meer zelfbouw info wilt, check vooral ook het Zelf een powerwall bouwen topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Hansieo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:42:
@phicoh @G-addict
Allereerst bedank voor jullie input.

Stapje voor stapje klinkt voor mij meestal goed, maar gezien mijn leeftijd zou ik toch graag wat sneller rendement wensen.

Moet ik dan gaan stoeien met "dagkontract/prijzen" en scripts gaan maken om een redelijk rendement te halen?

Ik wek ca 9.500kWh (ZO en ZW) op en gebruik nu ca 7.500kWh (full electric & EV), dus mijn overcapaciteit is niet bijster veel.

Gezien mijn laatse recente (ZO) uitbreiding is mijn jaargrafiek (HomeWizzard) nog niet optimaal maar ik denk wel dat ik kan stellen dat nov en feb zwaar zullen worden voor een batterij oplossing en dec-jan een complete no-go.

Zelf dacht ik aan nog even wachten tot er een EV komt die inzetbaar is, (mits redelijk geprijsd)
Er zijn diverse manieren om rendement te halen. Puur je zonne energie opslaan en die dan gebruiken wanneer de zon er niet is.

Met dynamisch contract kan je ook handelen. Kopen op goedkoopste uur/uren van de dag en verkopen op de duurste uur/uren van de dag.

Of een combinatie van beiden is ook een optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Zijn 16 cellen :), LiPO4 accu's. 16x 3.2V = 51.2V (=48V systeem).

Als je meer zelfbouw info wilt, check vooral ook het Zelf een powerwall bouwen topic.
Je bedoeld LiFePO4 denk ik?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-06 16:54
Hansieo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:42:
@phicoh @G-addict

In Nederland is het, zolang de salderingsregeling er nog is, moeilijk om rendement te halen met een accu.

De keuze tussen vast/variabel/dynamisch is een kwestie van doorrekenen. Bij voorkeur met scripts die je verbruik/invoeding opslaan, en die de historisch dynamische prijzen downloaden.

Het vergelijken van totaal verbruik met totale opwek is typische iets dat logisch is als je kan salderen, maar niet logisch meer is als je een losse terugleververgoeding krijgt. In het laaste geval wil je kijken hoe je die 9500 kWh zo rendabel mogelijk kan gebruiken.

Als je toch al een accu hebt, dan kan je die in de winter opladen met goedkope stroom uit het net, om die stroom te gebruiken als de prijzen hoog zijn. Dan maakt het minder uit dat je in de winter weinig opbrengt hebt uit je PV (natuurlijk alleen bij dynamische prijzen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
Mijn gedachten:

Hier in België lopen we voor, saldering is al tijdje afgeschaft (met de nodige Belgische compromissen voor bestaande gebruikers). Speel eens met deze tool, daarmee kan je het netjes simuleren op basis van je eigen verbruiksdata: https://mijn-thuisbatterij.be/

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
Ik hoorde net van een maatje van mij in Engeland 0.00 subsidie op transitie goederen.

Lijkt daar normaal te zijn dat indíen mensen overgaan op PV, ze dan (bijna) automatisch een batterij van >5kW nemen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• G-addict
Hansieo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:31:
Ik hoorde net van een maatje van mij in Engeland 0.00 subsidie op transitie goederen.

Lijkt daar normaal te zijn dat indíen mensen overgaan op PV, ze dan (bijna) automatisch een batterij van >5kW nemen...
Hebben zonnepanelen überhaupt nut daar? De zon schijnt tovh niet in het VK.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansieo
Hij zou ommenabij dezelfde opwek rendement hebben als hier... volgens zijn net ontvangen offerte...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:05
Mijn gedachten:

Dit is ons financiele plaatje voor een accu (bij gegeven data) wanneer de saldering helemaal weg is. Uiteraard heeft elke verandering effect op de uitkomst. Blij dat ik nu een sheet heb die dit voor me uitrekent :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hansieo
@Sjamo
Dit ziet er héél netjes uit d:)b , ik ga ook eens wat stoeien, even m'n grijze cellen opschudden _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 22:41
Sjamo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:36:
[...]
Dit is ons financiele plaatje voor een accu (bij gegeven data) wanneer de saldering helemaal weg is. Uiteraard heeft elke verandering effect op de uitkomst. Blij dat ik nu een sheet heb die dit voor me uitrekent :)
[Afbeelding]
Jouw jaarverbruik is niet interessant voor een thuisaccu. Het plaatje zou er al anders uitzien als je een WPB (verbruik 2 á 3 KWh per dag) of een WP (verbruik 10 á 20 KWh per dag gedurende zes maanden per jaar) zou hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanev001
Aziona schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Jouw jaarverbruik is niet interessant voor een thuisaccu. Het plaatje zou er al anders uitzien als je een WPB (verbruik 2 á 3 KWh per dag) of een WP (verbruik 10 á 20 KWh per dag gedurende zes maanden per jaar) zou hebben.
Een WPB zou het plaatje inderdaad anders maken omdat je die het hele jaar gebruikt. Een WP zal weinig invloed hebben omdat je die in de winter laat draaien als de zonnepanelen weinig opleveren en een batterij niets heeft om op te laden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 22:41
hanev001 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:05:
[...]
Een WP zal weinig invloed hebben omdat je die in de winter laat draaien als de zonnepanelen weinig opleveren en een batterij niets heeft om op te laden.
Ik lever anders in de periode oktober tot en met maart nog best een hoop terug.
Heb onlangs zelf een model gemaakt op basis van mijn dagelijkse meterstanden. Conclusie was ook negatief. Wordt anders als de prijs lager wordt: zelfbouw en/of subsidie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjamo
Aziona schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Wij gebruiken geen gas, wel een wpb, een eboiler en we verwarmen middels airco, oftewel l/l warmtepomp.

Ik gebruik deze sheet alleen om te kijken wat verschillende data voor effect gaan hebben hier, en op die manier werkt het goed voor ons.

Wanneer salderen stopt en we meer gaan betalen voor stroom dan we nu doen (gemiddeld 21,5 cent/kWh) dan zullen we zeker gaan kijken naar een batterij. Mijn voornaamste reden daarvoor is het proberen de maandelijkse kosten voor stroom zo laag mogelijk te houden zonder er qua aanschaf al te veel op te verliezen. We zouden hiermee minder gevoelig zijn voor eventueel stijgende stroomprijzen. Wanneer de stroomprijs verandert, verandert de uitkomst van ons schema sterk. Zelfs bij een betrekkelijk kleine verandering.

Uit dit schema komt dezelfde conclusie als wanneer ik naar onze stroom-cijfers op homewizzard kijk.

Het beste zou bij ons passen een batterij tussen de 2,5 en 4kWh effectief. Daarom is een 5kWh batterij voor ons de juiste richting, omdat die naar verwachting na een 10 jaar nog zo'n 4kWh effectief beschikbaar zal hebben.
Ons afname in de tussenseizoenen en zomer ligt tussen meestal 1,8 en een enkele keer 5kWh. In de winter ligt onze teruglevering tussen meestal zo'n 1,5kWh en soms 5kWh. We Verwachten dat onze pv-productie wat zal gaan toenemen (lichte uitbreiding pv), dus dat zal zeker niet minder worden.

Maar meer dan gemiddeld een 2 tot hooguit (en onwaarschijnlijk) 3kWh per dag via de batterij gaan wij met ons verbruik dus niet halen, dat klopt.

[Voor 34% gewijzigd door Sjamo op 06-05-2023 14:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjamo
Nvt

[Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 06-05-2023 14:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:44
Wij verbruiken (voordat wij onze zonnepanelen hadden) ongeveer 3500kWh per jaar, omgerekend een kleine 10kWh uur per dag.
Nu hebben wij 9 zonnepanelen.
Is het dan ook nodig om een 10kWh thuisaccu hebben als het salderen afgeschaft wordt? Of kan worden volstaan met een kleinere accu?
We verwarmen nu nog met gas en hebben een benzine wagen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
Mijn jaarverbruik was vergelijkbaar met dat van jou, zo’n 3500kWh/jaar. Ik heb voor 11kWh batterijcapaciteit. Nu met de langere dagen is er nog ongeveer 75% lading is ‘s morgens als de panelen genoeg beginnen op de wekken om het directe verbruik af te dekken. Als de zon een beetje mee werkt zijn de accu’s voor 11 uur vol. Nu heb ik wel 9300Wp aan panelen liggen. Een winterperiode heb ik nog niet echt mee gemaakt dus kan niets zeggen over hoeveel ik dan uit de accu’s zou gebruiken maar ik verwacht dat ze dan vaak helemaal leeg zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
Cobb schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:14:
Wij verbruiken (voordat wij onze zonnepanelen hadden) ongeveer 3500kWh per jaar, omgerekend een kleine 10kWh uur per dag.
Nu hebben wij 9 zonnepanelen.
Is het dan ook nodig om een 10kWh thuisaccu hebben als het salderen afgeschaft wordt? Of kan worden volstaan met een kleinere accu?
We verwarmen nu nog met gas en hebben een benzine wagen.
Jaar en dagverbruik is in mijn opinie een slechte raadgever.
Als je zonnepanelen hebt, zit je als tussen de 25% en 35% direct verbruik. Daar is geen accu voor nodig.
Je piek in de avond wil je reduceren en anders opvangen met accu. Daar moet dus aandacht liggen wil je geen energie afnemen.
Wil je ook met uurtarieven gaan handelen, moet je groter denken.
Zie ook artikel huis op 10A aansluiting. https://www.eplucon.nl/concepten/erfgebonden-energie/ vraagt weer een andere benadering.

Dus einddoel en gedrag bewoners maken onderdeel uit van de benadering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dapdodo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:48:
[...]

Jaar en dagverbruik is in mijn opinie een slechte raadgever.
Als je zonnepanelen hebt, zit je als tussen de 25% en 35% direct verbruik. Daar is geen accu voor nodig.
Je piek in de avond wil je reduceren en anders opvangen met accu. Daar moet dus aandacht liggen wil je geen energie afnemen.
Wil je ook met uurtarieven gaan handelen, moet je groter denken.
Zie ook artikel huis op 10A aansluiting. https://www.eplucon.nl/concepten/erfgebonden-energie/ vraagt weer een andere benadering.

Dus einddoel en gedrag bewoners maken onderdeel uit van de benadering.
Uh en hoe doen ze dat op een zomerdag als voor de middag de accu vol is en je dan maar 2,3kW kan terugleveren? Beetje zonde van de PV.
Daarnaast is een portiekaansluiting helemaal niet zoveel goedkoper, en krijg je daar ook volle mep energiebelastingkorting op?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
bbbrumbrum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Uh en hoe doen ze dat op een zomerdag als voor de middag de accu vol is en je dan maar 2,3kW kan terugleveren? Beetje zonde van de PV.
Daarnaast is een portiekaansluiting helemaal niet zoveel goedkoper, en krijg je daar ook volle mep energiebelastingkorting op?
600euro*20jaar=12k euro noem het maar niks. Misschien niet tov de invenstering, maar als de kWh prijzen blijven stijgen, misschien toch interessant. Vooral als je rekenkundig de milieu factoren maar jouw kant op laat vallen.
En overschot laat je gewoon vervallen, die haal je niet uit de zonnepanelen. Kunst is natuurlijk om alles terug te leveren tot je niet verder kan en dan je accu pas opladen. Is beetje beleggen met het weer. En zorgen voor een passief huis.
Zonnige dag, pas vanaf 11uur laden oid.
Die pieken moeten we toch nog een keer vanaf.
Als ik op jaarbasis reken, zou het bij mij ook moeten kunnen. Of ik dat zo ingericht krijg? Daarvoor ben ik nog data aan het verzamelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dapdodo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:53:
[...]
600euro*20jaar=12k euro noem het maar niks.
Waar haal je dit vandaan?
Bij Enexis zie ik €325 voor 3x25A, €119 voor een bemeten 1x10A. Dat is een goeie €200. En daarbij blijft de vraag staan of je bij een 1x10 aansluiting ook de heffingskorting ontvangt. Denk/hoop het eerlijk gezegd wel.

En daarnaast “moet” de besparing op vastrecht eigenlijk de accu & omvormer terugverdienen. Met €200 per jaar word dat taaie kost.

Maar het is inderdaad een kunst om met een 10kWP installatie (toch wel gangbaar op Tweakers, en zeker met een of meerdere EV’s geen overbodige luxe) zoveel mogelijk terug te leveren op het rietje dat 2,3kW huisaansluiting heet. Op een goeie voorjaarsdag klapt er hier tegen de 70kWh van het dak (9450WP).

Je hele installatie en ook accu/omvormer setup word er wel lekker simpel van als alles 1-fase is.

Echter, we hadden het ook over EV… Dat word ook wel een dingetje op 1-fase. Goede kans dat je die niet volkrijgt op een winternacht waar de WP ook nog een gedeelte van je huisaansluiting voor zich neemt.

Maargoed: hoe groot is die accu eigenlijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02:57
bbbrumbrum schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:01:
[...]
Maargoed: hoe groot is die accu eigenlijk?
YouTube: Korte film - 10 Ampèrevilla
Op 21 seconden in het fragment.
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee