Een accu is mijn inziens veel te duur om 'm in te zetten als een domme asset. Er is een vorm van energiemanagement nodig om een accu efficiënt in te kunnen zetten.eLScha schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:11:
[...]
Maar wat los je hier dan precies mee op? Ik wil het graag begrijpen.
Zelfs een accu van 20kwh zit in de zomer al vol voor het moment dat je maximaal gaat terugleveren. Je piekbelasting op het net verandert niet.
Diezelfde accu heeft in de winter nooit genoeg capaciteit om airco / warmtepomp / overig verbruik te dekken. Je piekbelasting op het net verandert niet.
Je draagt zelfs eerder bij aan onvoorspelbaarheid van je capaciteitsvraag. Op het moment dat je accu vol is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Op het moment dat je accu leeg is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Als iedereen accu’s heeft staan draagt dat dus bij aan de onvoorspelbaarheid van het aanbod en de vraag van stroom.
Ik snap het Tweakers-gehalte aan de accu, maar hoe het bijdraagt aan het oplossen van de netcongestie zie ik echt niet.
Die 20 kWh in je voorbeeld ga je inzetten om de piek van je opwek op te slaan. Energie is dan doorgaans het minst waard dus als je EMS stuurt op dynamische energieprijzen in combinatie met een forecast van je opwek en het gebruik van het huis wordt het laden automatisch ingepland op momenten dat er het meeste energie wordt teruggeleverd in de wijk. Voor het terugleveren aan de woning (of eventueel het netwerk, hoewel dat met de huidige hoge energiebelasting niet snel aantrekkelijk is) geeft een accu prioriteit aan de dure uren in de ochtend en de avond. Thuisaccu's zorgen dan wel degelijk voor minder congestie op het lokale netwerk.
De financiële incentives om een buurtaccu aantrekkelijk te maken zie ik nog niet zo voor me. Als buurtgenoten (via een VvE of energiecoöperatie) energie kunnen opslaan in zo'n buurtaccu zonder meteen de volle mep aan energiebelasting te betalen voor het onttrekken van energie uit de buurtaccu zie ik het nog wel gebeuren.
Voor andere commerciële partijen is het veel logischer om accu's neer te zetten bij wind- en zonneparken of industriële verbruikers.