Toon posts:

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:05
lonehitman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Door die accu's werken je panelen ook in de nacht en in de winterse maanden.

Een gezin met een warmtepomp heeft toch helemaal niks aan een thuisaccu.

Gemiddelde dagverbruik van onze warmtepomp in een a++++ woning in januari 30 kwh per 24 uur.

Opbrengst 20 panelen in januari 4 kwh per 24 uur. Ofwel de accu laad niet vanaf november tot en met maart.
Ik kan me voorstellen dat dat zo lijkt adhv je eigen situatie, maar bijvoorbeeld onze situatie is anders. Heel ruw gerekend hoop ik in de maanden nov, dec, jan, febr samen zo'n 150kWh meer rechtstreeks te gebruiken dmv de accu dan we nu kunnen. Voor ons is dat heel wat.

Uiteraard is onze situatie anders. Kleine tussenwoning bj 57, voorlopig energielabel E, wel een aantal zaken nageisoleerd, 2 personen, altijd iemand thuis, 8 zonnepanelen.

Zoiets je ziet op de actuele printscreens die ik net maakte, blijft er hier ondanks dat we verwarmen nog genoeg energie over, die we met een accu vanavond zouden kunnen gebruiken voor koken en verwarmen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 11:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Door die accu's werken je panelen ook in de nacht en in de winterse maanden.

Een gezin met een warmtepomp heeft toch helemaal niks aan een thuisaccu.

Gemiddelde dagverbruik van onze warmtepomp in een a++++ woning in januari 30 kwh per 24 uur.

Opbrengst 20 panelen in januari 4 kwh per 24 uur. Ofwel de accu laad niet vanaf november tot en met maart.
Een accu ga je altijd gebruiken in combinatie met dynamische energietarieven, anders heeft het geen zin.

Een warmtepomp wil je dan zoveel mogelijk in de goedkope uren laten verwarmen. In de winter is dat doorgaans 's nachts. Er komt nog veel windenergie op zee bij om dit leuk te maken. Een accu ga je niet gebruiken om energie in op te slaan waar je later een warmtepomp op kunt laten draaien, dan kun je goedkoper direct warmte bufferen in beton of een groot buffervat.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
Femme schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:13:
Een accu ga je altijd gebruiken in combinatie met dynamische energietarieven, anders heeft het geen zin.
Beetje sterk gesteld, maar ok.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-06 13:57
[...]
Dit moet je echt per situatie bekijken. Wij hebben geen warmtepomp(enkel pelletkachel), onze batterij laadt ook in de wintermaanden gewoon op overdag. Die stroom gebruiken wij dan 's avonds. Uiteraard is de opwek minder, maar in januari waren er ook zonnige dagen zoals vandaag.

• JeroenH
Matomatisch schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:33:
Dit moet je echt per situatie bekijken.
Dat is precies de juist insteek denk ik. Net zoals een PV-installatie maatwerk is, is een accu dat ook, afhankelijk van PV, verbruik, verbruikspatroon, verwachtingen, enz.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Beetje sterk gesteld, maar ok.
Ik beetje met een accu hobby'en om zelfconsumptie te verhogen is leuk maar daar ga je 'm niet mee terugverdienen. Sowieso niet in Nederland zolang er nog gesaldeerd kan worden.

Voor bedrijven is al een stapeling van verdienmodellen nodig om accu's interessant te maken. Voor consumenten zal dat ook zo zijn. Dan gaat het om een combinatie van verhogen van zelfconsumptie (lagere energiekosten), benutten van dynamische tarieven (lagere energiekosten), peak shaving (lagere netwerktarieven), benutten van time of use netwerktarieven (lagere netwerktarieven) of het beschikbaar stellen van flexibiliteit aan een aggregator zodat die het op markten kan inzetten waar je als consument geen toegang toe hebt. Als je dat doet heb je jaarrond iets aan een accu.

Veel hangt af van de politieke keuzes. De beprijzing van energie en netwerkkosten is er in Nederland nog niet op gericht op flexibel gebruik van energie aan te moedigen (eerder het tegengestelde is het geval).

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:38
deejeebv schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Zal heel erg verschillen per situatie. Hier (vrijstaande woning 180 m2) verbruik voor warmtepomp inclusief verntilatie (Nilan Compact P Geo) 293 kWh, is 9.5 kWh per dag.
Opwek 247 kWh = 8 kWh per dag. Hiervan heb ik 166 kWh teruggeleverd. Met een accu zou de teruglevering naar bijna naar 0 kunnen in januari.
Vergeet niet eigenverbruik van de extra apparatuur van standalone accu of gebruik van de accu, zoals een hybride omvormer die 24/7 aanstaat, als laden of ontladen van ook niet zonder verlies is (5-8%)

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
Femme schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Een warmtepomp wil je dan zoveel mogelijk in de goedkope uren laten verwarmen. In de winter is dat doorgaans 's nachts. Er komt nog veel windenergie op zee bij om dit leuk te maken. Een accu ga je niet gebruiken om energie in op te slaan waar je later een warmtepomp op kunt laten draaien, dan kun je goedkoper direct warmte bufferen in beton of een groot buffervat.
Moet je dan de daling van het rendement van de WP ook niet meenemen als je in de nacht gaat verwarmen :?
Stel, overdag 5 graden, in de nacht -2 (of extremer, zoals op dit moment, nachtvorst, overdag tussen de 7-13 graden ongeveer). Dan mag de energie in de nacht goedkoper zijn, als je COP overdag (veel?) beter is dan kan je de hogere energieprijs soms voor lief nemen.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ybos schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Moet je dan de daling van het rendement van de WP ook niet meenemen als je in de nacht gaat verwarmen :?
Stel, overdag 5 graden, in de nacht -2 (of extremer, zoals op dit moment, nachtvorst, overdag tussen de 7-13 graden ongeveer). Dan mag de energie in de nacht goedkoper zijn, als je COP overdag (veel?) beter is dan kan je de hogere energieprijs soms voor lief nemen.
Die dip in COP bij lagere buitentemperatuur speelt vooral bij l/w warmtepompen. Bij een w/w warmtepomp (zoals de mijne) speelt dat niet.
Maar in deze periode van het jaar kun je ook heel goed verwarmen met je wp tijdens de dagdip van de dynamische prijzen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• DrDeJe
  • Laatst online: 23:14
Denk dat een hoop van de bezitter (of toekomstige bezitters) van thuis accu’s het vooral tof, interessant etc. vinden. We zitten bijvoorbeeld niet voor niets hier op Tweakers 😀 Persoonlijk houd ik me nu ook totaal niet bezig met “terug verdienen” van de accu. Tis meer zo vaak mogelijk op de accu de avond en nacht doorkomen om op die manier, zo min mogelijk stroom in te kopen. (Zal lang niet altijd gaan wanneer overdag de zon te kort schijnt). Maar tis wel leuk.
En als de trend doorzet t.a.v. dynamische prijzen, dan kan de Sessy (bijvoorbeeld) straks ook handelen met in- en verkoop van elektra. Zelfstandig inkopen wanneer het goedkoop is en verkoop als het prijsverschil dusdanig is dat het winst genereert.
Maar nogmaals, das persoonlijk niet mijn eerste behoefte. 0 op de meter is vandaag interessanter (voor ons dan).

Tesla model 3 2019 Long Range

• JeroenH
Femme schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:01:
daar ga je 'm niet mee terugverdienen.
Mijn punt was dat je schreef:
En dat zijn toch twee verschillende dingen, afhankelijk van hoe je er in staat. @DrDeJe vat het in zijn of haar post wel goed samen denk ik:
DrDeJe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:54:
We zitten bijvoorbeeld niet voor niets hier op Tweakers 😀

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

DrDeJe schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:54:
Denk dat een hoop van de bezitter (of toekomstige bezitters) van thuis accu’s het vooral tof, interessant etc. vinden. We zitten bijvoorbeeld niet voor niets hier op Tweakers 😀 Persoonlijk houd ik me nu ook totaal niet bezig met “terug verdienen” van de accu. Tis meer zo vaak mogelijk op de accu de avond en nacht doorkomen om op die manier, zo min mogelijk stroom in te kopen. (Zal lang niet altijd gaan wanneer overdag de zon te kort schijnt). Maar tis wel leuk.
En als de trend doorzet t.a.v. dynamische prijzen, dan kan de Sessy (bijvoorbeeld) straks ook handelen met in- en verkoop van elektra. Zelfstandig inkopen wanneer het goedkoop is en verkoop als het prijsverschil dusdanig is dat het winst genereert.
Maar nogmaals, das persoonlijk niet mijn eerste behoefte. 0 op de meter is vandaag interessanter (voor ons dan).
haha ik kan me hier dus niets bij voorstellen he. Ik heb andere hobby's dan stroom verbruiken via een accu :D

mijn motieven zijn louter financiëel en/of vanuit duurzaamheidsperspectief, en daarom begin ik er voorlopig nog niet aan.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-06 16:54
de Peer schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:28:
haha ik kan me hier dus niets bij voorstellen he. Ik heb andere hobby's dan stroom verbruiken via een accu :D

mijn motieven zijn louter financiel en/of vanuit duurzaamheidsperspectief.
Het lijkt mij wel spannend om een Sessy zelf aan te sturen. Inschatten wat een goed moment is om te laden en hoeveel er op welke tijd terug geleverd moet worden.

• de Peer

de Peer

under peer review

phicoh schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Het lijkt mij wel spannend om een Sessy zelf aan te sturen. Inschatten wat een goed moment is om te laden en hoeveel er op welke tijd terug geleverd moet worden.
aldoende leert men. daar wordt je vanzelf handiger in. en je ziet al steeds meer integraties/automations komen dus dat is straks redelijk kant en klaar.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:25
hier een 5kwh batterij, en die is geschikt voor een 4-tal uurtjes ons verbruik van zonnepanelen savonds te voorzien (dus nadat de zon onder is)
dit natuurlijk van februari tot en met november (in december en januari is de batterij zelden vol)
denk er nog wel eentje bij te zetten, en zo van maart tot oktober de nacht ook door te kunnen geraken

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:01
JeroenH schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:21:
[...]

Mijn punt was dat je schreef:

[...]

En dat zijn toch twee verschillende dingen, afhankelijk van hoe je er in staat. @DrDeJe vat het in zijn of haar post wel goed samen denk ik:

[...]
Uiteindelijk kun je bij alles wat je doet zeggen 'maar het is een hobby'. Dat is natuurlijk prima. Iedereen mag hobby's hebben. En dit is ook nog eens een hobby met een mooie excentrieke motivatie, namelijk om het milieu te helpen.

Maar het punt is voor mij in ieder geval dat op dit moment een thuisbatterij het hobby-matige nog nauwelijks ontstijgt in bijna alle use-cases. Dat kan snel veranderen en wat zeker helpt is dat de early adopters, zoals enkelen hier, aan het beta-testen zijn voor de late adopters.

En natuurlijk hebben de early adopters straks een (kleine) voorsprong omdat ze meer praktische ervaring hebben. Maar de mainstream zal uiteindelijk toch een meer kant en klaar pakket willen in zijn of haar woning. En dat moment lijkt mij nog wel eventjes te duren..

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:25
Tijd terug al eens wat grafieken van mijn simulatie geplaatst, hierbij een updateje. Sinds eind januari liggen er 34 panelen op het dak (10 op Zuid, 12 op Oost en 12 op West).

Ik simuleer dus alleen overtollige PV-stroom die de accu's in gaan indien dat 'over' is.

Vooralsnog is in mijn situatie een 5 kWh accu het meest interessant.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

_Arthur schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:27:
Tijd terug al eens wat grafieken van mijn simulatie geplaatst, hierbij een updateje. Sinds eind januari liggen er 34 panelen op het dak (10 op Zuid, 12 op Oost en 12 op West).

Ik simuleer dus alleen overtollige PV-stroom die de accu's in gaan indien dat 'over' is.

[Afbeelding]
Interessant, hier ben ik ook mee bezig, maar dan een simulatie op basis van mijn dynamische energieprijzen.
Ik meet de waarde van de stroom in de thuisbatterij met (kWh geladen * spotprijs) wat een gemiddelde prijs per kWh geeft in die batterij.

Wanneer de dynamische prijs lager is dan de gemiddelde prijs in de batterij, dan laad ik op (ik kijk een paar uur vooruit om het laagste punt te pakken) en als de dynamische prijs hoger is dan het gemiddelde in de batterij neem ik af (kijk wederom een paar uur vooruit om tijdens de piek-prijs te ontladen en te compenseren).

Ik heb nog geen harde cijfers en ik weet niet of ik het AC-DC-AC rendement van 90% helemaal vertrouw, maar het gaat in deze winterdagen al snel om 10 to 20 euro per dag.

In de zomer kan ik het natuurlijk precies andersom doen. Laden tijdens negatieve prijs en ontladen/terugverkopen tijdens positieve prijs.

Ik wil dit een jaar meten en dan een investeringsbeslissing maken.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Domba
JackBol schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:41:
[...]
Interessant, hier ben ik ook mee bezig, maar dan een simulatie op basis van mijn dynamische energieprijzen.

<knip>

Ik heb nog geen harde cijfers en ik weet niet of ik het AC-DC-AC rendement van 90% helemaal vertrouw, maar het gaat in deze winterdagen al snel om 10 to 20 euro per dag.
90% daar zal je best voor moeten doen, tenminste als je vergelijkt tov geen.
DC Accu laden en ontladen moet wel lukken voor 5-7% verlies, maar je hebt ook nog PVdc>Batt DC, AC>DC en DC > AC zoals met mijn All in One Deye 12k hybride

December 1655.1kWh overall 93.7%, via accu 26% met in/uit 94.4% (104.1kWh gebruik Deye+accu)

Zag er niet verkeerd uit, laten we benutting wat opschroeven de strings op de Deye van 3120Wp ~400Vmpp naar naar 4680Wp ~600Vmpp en meer via de acculaten lopen
Voor december ging ik uit voor inzet accu voor uurtarief verschil van 20%
(Volgens datasheet kan er 15.6kWp op met input Voc 550V(160V-800V) per string en MPPT range 200V-600V)

Januari 1271.8kWh overall 90.6%, via accu 47,7% met in/uit 94.3% (119.4kWh gebruik Deye+accu)

Minder kWh's meer via accu, het verlies loopt op in percentage, maar ook eigenverbruik gaat in absolute waarden omhoog, toewijzen aan een onder loopt vast, dan van alles opvragen
Komt de fabrikant met:
" Max. DC input power of each string should be less than 3250W and its Voc should be less than 450V in zero-export application."
Info, nergens te vinden of een tecnische onderbouwing.
20kWp weer her-bekabelen en tot die tijd, maar zero export switch niet gebruiken (was zo handig in de HA sturing) en opnieuw beginnen terwijl ik strategie aangepast had naar 60% via thuisaccu van totale verbruik en teruglevering, maar inmiddels wel onder 90% ((589.5kWh tot nu toe) gezakt.

Eerste week van Februari doet nog zeer en eind van het jaar verder, want we zitten op kantelpunt van meer opwek dan verbruik en ik meet de strings niet apart met losse CT-sensoren, ben daar aangewezen op info van de omvormer, waarvan ik weet dat die 25-60W gebruikt van de DC zijde als dat beschikbaar is.

• Requiem19
JackBol schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Ik meet de waarde van de stroom in de thuisbatterij met (kWh geladen * spotprijs) wat een gemiddelde prijs per kWh geeft in die batterij.

Wanneer de dynamische prijs lager is dan de gemiddelde prijs in de batterij, dan laad ik op (ik kijk een paar uur vooruit om het laagste punt te pakken) en als de dynamische prijs hoger is dan het gemiddelde in de batterij neem ik af (kijk wederom een paar uur vooruit om tijdens de piek-prijs te ontladen en te compenseren).

In de zomer kan ik het natuurlijk precies andersom doen. Laden tijdens negatieve prijs en ontladen/terugverkopen tijdens positieve prijs.

Ik wil dit een jaar meten en dan een investeringsbeslissing maken.
Wat de investering misschien interessanter maakt is het standpunt innemen dat je dit doet als btw-ondernemer, vergelijkbaar met de zonnepanelen.

Dat betekent dat je alle btw op de investeringskosten terug kunt vragen en je vervolgens voor de KOR kunt aanmelden, zodat je geen btw verschuldigd bent over de opbrengsten.

De belastingdienst zal hier vermoedelijk een beetje gaan tegenstribbelen, maar als je het juridisch bekijkt is het in mijn ogen beargumenteer dat het vergelijkbaar is met 'zonnepaneelondernemer' zijn, een casus waarin het EU Hof van Justitie in de zaak Fuchs vrij duidelijk was (en die NL moest volgen).

Als thuisbattrerijen icm dynamisch stroom terugleveren aan het net tegen vergoeding meer gemeengoed gaan worden zullen er meer mensen zijn die dit zullen gaan proberen en krijgen we uiteindelijk ook weer jurisprudentie hierover.

De hobby van sommige mensen hier is om het hele thuisbattrij gebeuren te tweaken. Mijn hobby zou zijn om te kijken of ik voor jurisprudentie kan zorgen in de btw... iedereen z'n eigen hobby 8).

• de Peer

de Peer

under peer review

Requiem19 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Wat de investering misschien interessanter maakt is het standpunt innemen dat je dit doet als btw-ondernemer, vergelijkbaar met de zonnepanelen.

Dat betekent dat je alle btw op de investeringskosten terug kunt vragen en je vervolgens voor de KOR kunt aanmelden, zodat je geen btw verschuldigd bent over de opbrengsten.

De belastingdienst zal hier vermoedelijk een beetje gaan tegenstribbelen, maar als je het juridisch bekijkt is het in mijn ogen beargumenteer dat het vergelijkbaar is met 'zonnepaneelondernemer' zijn, een casus waarin het EU Hof van Justitie in de zaak Fuchs vrij duidelijk was (en die NL moest volgen).

Als thuisbattrerijen icm dynamisch stroom terugleveren aan het net tegen vergoeding meer gemeengoed gaan worden zullen er meer mensen zijn die dit zullen gaan proberen en krijgen we uiteindelijk ook weer jurisprudentie hierover.

De hobby van sommige mensen hier is om het hele thuisbattrij gebeuren te tweaken. Mijn hobby zou zijn om te kijken of ik voor jurisprudentie kan zorgen in de btw... iedereen z'n eigen hobby 8).
ja de boel BTW vrij maken is het het minste dat de overheid zou kunnen doen als ze dit willen stimuleren.

• Requiem19
de Peer schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:20:
[...]

ja de boel BTW vrij maken is het het minste dat de overheid zou kunnen doen als ze dit willen stimuleren.
De overheid kan dat niet zomaar btw-vrij maken, daarvoor is goedkeuring nodig van de EU. Die goedkeuring is onlangs gegeven voor o.a. zonnepanelen, maar bij mijn weten nog niet voor thuisbatterijen en alle toebehoren hierbij.

Dit is weer typisch een geval waarin de markt / economie voorloopt op de regelgeving. Maar ik zie in ieder geval op dit moment al kansen om de investering 17,3% goedkoper te maken (17,3% is het btw-bedrag dat je terugkrijgt = 21/121 * netto bedrag = 17,3%).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Gezien de kennisachterstand bij onze volksvertegenwoordiging die tot uiting kwam in het recente salderingsdebat verwacht ik dat we nog wel een paar jaar moeten aanrommelen op de energiemarkt voordat de politiek begrijpt wat er nodig is om opslag en flexibel energiegebruik door kleinverbruikers te stimuleren. Je hebt nu partijen die pleiten voor de salderingsregeling en tegelijkertijd willen dat er buurtaccu's komen 8)7 .

De huishoudens die mogelijkheden en middelen hebben voor PV zullen de komende jaren nog flink blijven doorinvesteren (naast nieuwe installaties ook uitbreidingen). De huishoudens die achterblijven zullen in toenemende mate hun toevlucht zoeken tot contracten met dynamische tarieven. Het prijsverschil tussen dynamische prijzen en prijzen in vaste en variabele contracten zal toenemen. Het gaat steeds moeilijker en duurder worden om de kosten van salderen te verhalen op huishoudens zonder PV. Hopelijk komt dan vanzelf het besef dat er iets gedaan moet worden om consumenten (met name die met PV) slimmer met energie om te laten gaan.

• Domba
Femme schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:52:
[...]

Gezien de kennisachterstand bij onze volksvertegenwoordiging die tot uiting kwam in het recente salderingsdebat verwacht ik dat we nog wel een paar jaar moeten aanrommelen op de energiemarkt voordat de politiek begrijpt wat er nodig is om opslag en flexibel energiegebruik door kleinverbruikers te stimuleren. Je hebt nu partijen die pleiten voor de salderingsregeling en tegelijkertijd willen dat er buurtaccu's komen 8)7 .

De huishoudens die mogelijkheden en middelen hebben voor PV zullen de komende jaren nog flink blijven doorinvesteren (naast nieuwe installaties ook uitbreidingen). De huishoudens die achterblijven zullen in toenemende mate hun toevlucht zoeken tot contracten met dynamische tarieven. Het prijsverschil tussen dynamische prijzen en prijzen in vaste en variabele contracten zal toenemen. Het gaat steeds moeilijker en duurder worden om de kosten van salderen te verhalen op huishoudens zonder PV. Hopelijk komt dan vanzelf het besef dat er iets gedaan moet worden om consumenten (met name die met PV) slimmer met energie om te laten gaan.
Is maar de vraag of ze de energiearmoede voorblijven en dat is afhankelijk van de politieke stroming.

Er zijn twee grote bewegingen en dat is aardgas naar electriciteit en brandstoffen naar EV beide inkomsten bronnen van overheid en beide stappen gaan met een efficientie verbetering,
Voor de overheids duurzaamheids doelen kan niet zomaar de belasting op elektra gelijkmatig worden verhoogt.
Het is nu al in verhouding hoe meer je verbruikt de belasting erop al degresief is, maar de industrie moet nog grote stappen zetten en hun aandeel om duurzame doelen te halen is groot in totale energieverbruik, daarbij krijgen huishoudens met eigen middelen langzaam meer mogelijkheden.
Dat bij een electriceitsnetwerk dat al geplaagd wordt door congestie verwacht ik dat de curtentailment in opwek eerder en meer bij de huishoudens terecht gaat komen, de overheid zal graag de inkomsten uit totaal energieverbruik willen behouden.

Huishoudens zonder eigen opwek zullen vanwege de kosten, zuiniger omgaam springen met electriciteit en met eigen opwek andere bestemmingen gaan zoeken in de vormen om het achter de meter te houden.
Dat is niet alleen etmaal opslag maar ook seizoensopslag bijv van warmte

Op moment is bij kWh-prijs van 30ct/kWh al 18ct belastingen en heb je 2,5kWh-injectie (met 80% terugleververgoeding 3,125kWh) nodig voor elke 1kWh niet saldeerbare afname finacieel 1:1 te compenseren., dat vang je niet op met meer of efficientere PV (meer Wp/m2).

Ik zelf kijk daarom nu al en ik heb de mogelijkheden, naar een beetje meer PV (200% van mijn netaansluiting) en naar seizoen opslag (zand-warmtebuffer, niks nieuws) of ik dat op papier technisch voor elkaar krijg om er investeringkosten op te plakken. In de winter is verwarming mijn grootste post terwijl de PV opwek minimaal is.

• JeroenH
Om energie voor (woning)verwarming te drukken is er m.i. maar één toekomstbestendige weg: druk de vraag helemaal aan het begin van de keten, m.a.w.: isoleren, isoleren, isoleren. Daarmee neem je de noodzaak weg voor allerlei ingewikkelde en dure technische truuks om warmte op te wekken en op te slaan.

https://www.villadelphia.nl/modern/passiefhuis-utrecht.html

Dit is nu nog onbetaalbaar, omdat het (te) weinig wordt gedaan en de hele keten vanaf projectontwikkelaars, architecten, aannemers, hypotheekverstrekkers, overheden en huizenkopers er geen ervaring mee hebben.

Maar het zou toch moeten kunnen hier de norm van te maken?

• KC27
  • Niet online
[...]

Ik heb bij enkele politieke partijen aangekaart om de energiebelasting op elektriciteit per uur te differentiëren naar rato van CO2 emissie van de benodigde energiemix van dat uur. Dus veel kolen gas: een hogere belasting; veel zon en wind: een lagere belasting. Hiermee stimuleer je (net als met dynamische prijzen) gebruikers om hun verbruik goedkoper en energie-efficient te maken. Het zou wel facultatief moeten zijn en budget neutraal. Het werkt ook alleen bij mensen met een slimme meter.
Bij consumenten met een slimme meter kan dit heel snel worden doorgevoerd.
Hiermee wordt ook de usecase van een thuisaccu een stuk interessanter. En ... de vervuiler betaalt!!!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

KC27 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:13:
[...]

Ik heb bij enkele politieke partijen aangekaart om de energiebelasting op elektriciteit per uur te differentiëren naar rato van CO2 emissie van de benodigde energiemix van dat uur. Dus veel kolen gas: een hogere belasting; veel zon en wind: een lagere belasting. Hiermee stimuleer je (net als met dynamische prijzen) gebruikers om hun verbruik goedkoper en energie-efficient te maken. Het zou wel facultatief moeten zijn en budget neutraal. Het werkt ook alleen bij mensen met een slimme meter.
Bij consumenten met een slimme meter kan dit heel snel worden doorgevoerd.
Hiermee wordt ook de usecase van een thuisaccu een stuk interessanter. En ... de vervuiler betaalt!!!
Wow, dat vind ik dus echt nogal ver gaan. Dus omdat mensen nu eenmaal ook energie nodig hebben op momenten dat de grote energieproducenten daar geen duurzame bron voor hebben gerealiseerd (met name winter) zijn de gebruikers ineens de foute vervuilers die “gestraft” of “gestimuleerd” moeten worden?

Dat is allemaal leuk en aardig voor de happy few die zóveel panelen kunnen leggen dat zelfs in de winter nog genoeg opgewekt kan worden om de accu gevuld te houden maar de rest van NL wordt gewoon keihard genaaid op die manier zonder daar ook maar iets aan te kunnen doen.

Mooi fout is niet lelijk

• KC27
  • Niet online
Glenfiddich schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Wow, dat vind ik dus echt nogal ver gaan. Dus omdat mensen nu eenmaal ook energie nodig hebben op momenten dat de grote energieproducenten daar geen duurzame bron voor hebben gerealiseerd (met name winter) zijn de gebruikers ineens de foute vervuilers die “gestraft” of “gestimuleerd” moeten worden?

Dat is allemaal leuk en aardig voor de happy few die zóveel panelen kunnen leggen dat zelfs in de winter nog genoeg opgewekt kan worden om de accu gevuld te houden maar de rest van NL wordt gewoon keihard genaaid op die manier zonder daar ook maar iets aan te kunnen doen.
Ik stelde wel voor "facultatief", dus als jij niet kan/wil schuiven met je verbruik dan doe je toch lekker niet mee. Maar wie wordt er echt genaaid met onze hoge fossiele energieconsumptie?

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02:57
_Arthur schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:27:

[Afbeelding]
Dank voor deze simulatie. Super interessant. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Neem ik een 5, 10 of 20 kWh accu? Hoe onderbouw jij de keuze voor de 5 kWh accu?
Ik heb ook veel minder panelen dan jij. Slechts 15 stuks van 405 Wp.

• Domba
JeroenH schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:28:
Om energie voor (woning)verwarming te drukken is er m.i. maar één toekomstbestendige weg: druk de vraag helemaal aan het begin van de keten, m.a.w.: isoleren, isoleren, isoleren. Daarmee neem je de noodzaak weg voor allerlei ingewikkelde en dure technische truuks om warmte op te wekken en op te slaan.

https://www.villadelphia.nl/modern/passiefhuis-utrecht.html

Dit is nu nog onbetaalbaar, omdat het (te) weinig wordt gedaan en de hele keten vanaf projectontwikkelaars, architecten, aannemers, hypotheekverstrekkers, overheden en huizenkopers er geen ervaring mee hebben.

Maar het zou toch moeten kunnen hier de norm van te maken?
Is niet voor mij weggelegd, ik heb een opknapper, toen in 1832 kadaster werd opgericht stond er al iets.

Ik ga zeker niet onder de 15kWhwarmte/m2 halen, ben al blij met ca 25-30kWhwarmte/m2 voor een heel seizoen en dat is nog net te overzien, dan moet ik nog wel een seizoens warmtebuffer volume van formaat van een 20-voet container voor elkaar krijgen voor 300m2, daarvoor heb ik dan wel alle PV opwek in de winter maanden voor alle overige elektra verbruikers beschikbaar.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 14:41
KaasOmelet schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:31:
[...]

Dank voor deze simulatie. Super interessant. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Neem ik een 5, 10 of 20 kWh accu? Hoe onderbouw jij de keuze voor de 5 kWh accu?
Ik heb ook veel minder panelen dan jij. Slechts 15 stuks van 405 Wp.
De keuze van de accu wordt niet bepaald door je zonnepanelen maar door de grootte van je afname in de niet-zon uren. Dus hoe groot moet je accu zijn om hem ~250 keer per jaar leeg te krijgen.

Cedo Nulli

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:32:
De keuze van de accu wordt niet bepaald door je zonnepanelen maar door de grootte van je afname in de niet-zon uren.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, als je (véél) panelen hebt wil je juist dat de energie die deze opwekken zo min mogelijk impact hebben op de stabiliteit van het net. Dan moet je de overbrugging uit rekenen dat de accu's deze energie op kunnen nemen om deze later terug te kunnen leveren (al dan niet alleen voor eigen gebruik).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• BCM
DukeBox schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, als je (véél) panelen hebt wil je juist dat de energie die deze opwekken zo min mogelijk impact hebben op de stabiliteit van het net. Dan moet je de overbrugging uit rekenen dat de accu's deze energie op kunnen nemen om deze later terug te kunnen leveren (al dan niet alleen voor eigen gebruik).
Dus je bedoelt dat je meer omvormer capaciteit wil ophangen dan aan netaansluiting capaciteit beschikbaar is?
(Incl rekening houdend met de minimale afname van het huis)
Dat is wel een hele extreme situatie. En dan zou ik mij meer afvragen of het dan niet handiger is om te curtailen op de omvormers voordat RTE verliezen het interresant maken om daar een accu voor te nemen.

Cedo Nulli

• Omnicron1
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-02 19:22
Vergeet even niet dat wat je overdag verzameld, in de nacht (deels) zou kunnen gebruiken om je woning op te laten draaien. Ik heb geen warmte pomp, en die gaat er voorlopig ook niet komen.
Maar ik redeneer wel wat ik niet afneem, hoef ik ook niet te betalen. Dus overdag bij zonlicht de zwaardere gebruikers aan accu wat bijladen en in de nacht proberen te gebruiken.

Dan maar niets terug leveren, want waarom moet ik 83 eurocent per KWH betalen bij Essent, terwijl ik zelf lever ?
maar dat levert me slechts 5 eurocent per kwh op ?
Da's een mooie winst die ze dan in hun zak steken. en wij maar leveren.
Ik heb alvast een aanbetaling gedaan voor een Sessy systeem, 2 maal 5 kWh. da's voor ons meer dan zat.
Max is 2 van dat soort unit per fase ( ik heb slechts een fase dus dat zit wel snor)

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

als je (véél) panelen hebt wil je juist dat de energie die deze opwekken zo min mogelijk impact hebben op de stabiliteit van het net.
serieus? Dat is maar net wat je doelstelling is natuurlijk. Persoonlijk houd ik daar geen rekening mee. Ik vind dat de stabiliteit van het net de verantwoordelijkheid van de netbeheerder is. Als ze mij financieel compenseren of subsidie geven op een accu wil ik ze best tegemoet komen.

• Domba
[...]
Net-stabiliteit van het net is een taak van netbeheerders en die contracteren daar partners voor, ik houd daar geen rekening mee, als ze iets opzetten op 1kW of 1kWh basis en klein gebruiker aan kan deelnemen, wil ik er nog overdenken.
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:06:
[...]
Dus je bedoelt dat je meer omvormer capaciteit wil ophangen dan aan netaansluiting capaciteit beschikbaar is?
(Incl rekening houdend met de minimale afname van het huis)
Dat is wel een hele extreme situatie. En dan zou ik mij meer afvragen of het dan niet handiger is om te curtailen op de omvormers voordat RTE verliezen het interresant maken om daar een accu voor te nemen.
Weinig extreems aan als je het niet hebt over enkel netgebonden omvormers, maar over hybride omvormers met een thuisaccu.

Met netaansluiting van 3x25A (17kW) kan bij een hybride omvormer in eiland mode setup prima achter de omvormer een 3x35A , (24kW) thuis-net draaien. (LOAD/EPS uitgang hoe je het ook wilt noemen)

De klein verbruiker 3x25A netaansluiting moet je in eiland mode setup zien als een "ophaalbrug" waar beperkt (17kW) 2 richtingen overheen kan

In het huisnet zelf, daar kunnen prima een paar 1 of 3 fase grid-tie type omvormers draaien of je maakt zoals bij mijn hybride gebruik van aparte ingang op de hybride die frequentie geregeld de grid-tie type omvormers kan uitschakelen als opwek even niet uitkomt.

• BCM
Omnicron1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:24:
Dan maar niets terug leveren, want waarom moet ik 83 eurocent per KWH betalen bij Essent, terwijl ik zelf lever ?
Ehhhh, wat een populistische maar totaal ongefundeerde mening. Als jij appels koopt voor 1 euro per kilo, eis jij in de zomer ook dat de appels die van je eigen appelboom afvallen door de groenteboer worden teruggekocht voor hetzelfde bedrag?

OK, ik vind een spread van 78 cnt tussen levering en terugleveringstarief ook vrij veel ook al is ongeveer 30 cent in dit voorbeeld belasting. Maar dat neemt niet weg dat er tal van factoren zoals ongelijktijdigheid zorgen voor een prijsverschil. Kijk maar eens naar de dynamische tarieven op de zonnige uren vs de avond uren.

Cedo Nulli

• BCM
[b]Domba schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:27:
Weinig extreems aan als je het niet hebt over enkel netgebonden omvormers, maar over hybride omvormers met een thuisaccu.

Met netaansluiting van 3x25A (17kW) kan bij een hybride omvormer in eiland mode setup prima achter de omvormer een 3x35A , (24kW) thuis-net draaien. (LOAD/EPS uitgang hoe je het ook wilt noemen)

De klein verbruiker 3x25A netaansluiting moet je in eiland mode setup zien als een "ophaalbrug" waar beperkt (17kW) 2 richtingen overheen kan
PV
17 kW, daar kun je zonder verliezen ~ 20 kW aan zonnepanelen op kwijt. Dat zijn 50 panelen op de huidige standaard. Dat vind ik al vrij extreem ja!

Hybride Omvormers
3x35A --> 25 kW Hybride omvormer kost alleen al aan omvormers ~ 12k tot 15k. Ook dat vind ik vrij extreem!

Aansluiting
Ok, 3x25 is niet heel ruim maar voor door wat slim beheer (laadpunt beheer, warmtepomp sturing, goed verdelen over de fases) kunnen de meeste huizen daar prima mee uitkomen. Dus vind ik een behoefte van 3x35 extreem ja!

Cedo Nulli

• Requiem19
Omnicron1 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:24:
Vergeet even niet dat wat je overdag verzameld, in de nacht (deels) zou kunnen gebruiken om je woning op te laten draaien. Ik heb geen warmte pomp, en die gaat er voorlopig ook niet komen.
Maar ik redeneer wel wat ik niet afneem, hoef ik ook niet te betalen. Dus overdag bij zonlicht de zwaardere gebruikers aan accu wat bijladen en in de nacht proberen te gebruiken.

Da's een mooie winst die ze dan in hun zak steken. en wij maar leveren.
Ik heb alvast een aanbetaling gedaan voor een Sessy systeem, 2 maal 5 kWh. da's voor ons meer dan zat.
Max is 2 van dat soort unit per fase ( ik heb slechts een fase dus dat zit wel snor)
Als ik het goed heb kost een Sessy systeem EUR 3.250 per stuk. Je gaat dus EUR 6.500 investeren, correct?

Een Sessy kan 1.7 kWh ontladen. Jij kunt dus in totaal 3.4 kWh uit je Sessy gebruiken om in de nacht geen stroom uit het net te gebruiken.

De business case is dan dat je die 3.4 kWh niet teruglevert aan het net voor 5 cent, maar in je accu opslaat en zelf gebruikt.

Laten we zeggen dat de marktconforme gemiddelde prijs voor 1 kWh 40 cent is ipv 5 cent. Jij bespaart, uitgaande van die bedragen, per dag dus maximaal 3,4 kWh x 35 cent (=> verschil marktconforme prijs kWh tov teruglever tarief). Dit komt neer op maximaal EUR 1.19 per dag.

Op deze manier verdient je jouw investering ad EUR 6.500 terug in 5.462 dagen, wat overeenkomt met 15 jaar. De vraag is of de Sessy's echter zo lang meegaan...

Even opnieuw met dank aan @JeroenH en @Glenfiddich:"

Een Sessy kan 5 kWh ontladen. Jij kunt dus in totaal 10 kWh uit je 2 Sessy's gebruiken om in de nacht geen stroom uit het net te gebruiken.

De business case is dan dat je die 10 kWh niet teruglevert aan het net voor 5 cent, maar in je accu opslaat en zelf gebruikt.

Laten we zeggen dat de marktconforme gemiddelde prijs voor 1 kWh 40 cent is ipv 5 cent. Jij bespaart, uitgaande van die bedragen, per dag dus maximaal 10 kWh x 35 cent (=> verschil marktconforme prijs kWh tov teruglever tarief). Dit komt neer op maximaal EUR 3,50 per dag.

Op deze manier verdient je jouw investering ad EUR 6.500 terug in 1857 dagen, wat overeenkomt met 5 jaar. De vraag is of de Sessy's echter zo lang meegaan...

Zitten er totaal verkeerde aannames in mijn verhaal hierboven, of is het meer een principe kwestie dan een financiele kwestie?

[Voor 17% gewijzigd door Requiem19 op 16-02-2023 16:30]

• JeroenH
Beetje beter op de eenheden letten AUB!

Een Sessy kan met maximaal 1,7kW ontladen (dit is vermogen)
Een Sessy heeft een capaciteit van 5kWh (dit is energie)

De rest van je berekening heb ik verder niet bekeken.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

@Requiem19 Niet 1.7 kWh, maar 1.7 kW, dus 1700 Watt vermogen per Sessy.

Mooi fout is niet lelijk

• Domba
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:17:
[...]

PV
17 kW, daar kun je zonder verliezen ~ 20 kW aan zonnepanelen op kwijt. Dat zijn 50 panelen op de huidige standaard. Dat vind ik al vrij extreem ja!
Een tussenwoning in een rijtje zal geen 198m2 (72m2 is nog leeg) dakruimte hebben en nog zie ik hier op tweakers regelmatig die meer>20kWp PV
Hybride Omvormers
3x35A --> 25 kW Hybride omvormer kost alleen al aan omvormers ~ 12k tot 15k. Ook dat vind ik vrij extreem!
2 x Deye SUN12K SG04PL3 parallel is ~7k, maak je gebruik van zero export dan kan beste 3x 3,25kWp max hybride hebben en de rest op normale grid-tie type omvormers
Aansluiting
Ok, 3x25 is niet heel ruim maar voor door wat slim beheer (laadpunt beheer, warmtepomp sturing, goed verdelen over de fases) kunnen de meeste huizen daar prima mee uitkomen. Dus vind ik een behoefte van 3x35 extreem ja!
Een net aansluiting van 3x25A is meest gunstige is ~€19/kW/j waar 3x35A aansluiting al >€50/kW/j zit

[Voor 1% gewijzigd door Domba op 16-02-2023 16:36. Reden: typo's]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:43
Requiem19 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:24:
Een Sessy kan 1.7 kWh ontladen. Jij kunt dus in totaal 3.4 kWh uit je Sessy gebruiken om in de nacht geen stroom uit het net te gebruiken.
Ontladen met een maximale snelheid van 1.7kW, dat is dus niet per uur. De volledige 5kWh per batterij kan in de nacht gebruikt worden, in een paar uur is hij wel leeg.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

TFHfony

Professional Weirdo

@Requiem19 Als je er dan nog rekening mee houdt dat sommige mensen de Sessy in de voorverkoop gekocht hebben, á 2750 Euro... Dan wordt de berekening nog interessanter.

[Voor 35% gewijzigd door TFHfony op 16-02-2023 16:33]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Requiem19
TFHfony schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:32:
@Requiem19 Als je er dan nog rekening mee houdt dat sommige mensen de Sessy in de voorverkoop gekocht hebben, á 2750 Euro... Dan wordt de berekening nog interessanter.
Dat zou - met de gebruikte fictieve getallen - de terugverdientijd verlagen van 1857 dagen (5 jaar) naar 1571 dagen (4,3 jaar).

De onderliggende aanname is overigens wel dat je iedere dag dus beide Sessy's oplaadt met 10 kWh via je zonnepanelen.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25

TFHfony

Professional Weirdo

Requiem19 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:34:
[...]

Dat zou - met de gebruikte fictieve getallen - de terugverdientijd verlagen van 1857 dagen (5 jaar) naar 1571 dagen (4,3 jaar).

De onderliggende aanname is overigens wel dat je iedere dag dus beide Sessy's oplaadt met 10 kWh via je zonnepanelen.
Klopt. En dat is van maart / oktober prima te doen, maar daarna wordt dat normaal gesproken best een issue. Maar de terugverdientijd van zo'n Sessy ligt in zo'n geval een beetje gelijk met zonnepanelen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• hoevenpe
Requiem19 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:34:
In de winter lukt dat niet, een TVT van 7-8 jaar lijkt me logischer.

• BCM
Requiem19 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:24:
[...]

Als ik het goed heb kost een Sessy systeem EUR 3.250 per stuk. Je gaat dus EUR 6.500 investeren, correct?

De business case is dan dat je die 3.4 kWh niet teruglevert aan het net voor 5 cent, maar in je accu opslaat en zelf gebruikt.

Laten we zeggen dat de marktconforme gemiddelde prijs voor 1 kWh 40 cent is ipv 5 cent. Jij bespaart, uitgaande van die bedragen, per dag dus maximaal 3,4 kWh x 35 cent (=> verschil marktconforme prijs kWh tov teruglever tarief). Dit komt neer op maximaal EUR 1.19 per dag.

Op deze manier verdient je jouw investering ad EUR 6.500 terug in 5.462 dagen, wat overeenkomt met 15 jaar. De vraag is of de Sessy's echter zo lang meegaan...

Even opnieuw met dank aan @JeroenH en @Glenfiddich:"

Een Sessy kan 5 kWh ontladen. Jij kunt dus in totaal 10 kWh uit je 2 Sessy's gebruiken om in de nacht geen stroom uit het net te gebruiken.

De business case is dan dat je die 10 kWh niet teruglevert aan het net voor 5 cent, maar in je accu opslaat en zelf gebruikt.

Laten we zeggen dat de marktconforme gemiddelde prijs voor 1 kWh 40 cent is ipv 5 cent. Jij bespaart, uitgaande van die bedragen, per dag dus maximaal 10 kWh x 35 cent (=> verschil marktconforme prijs kWh tov teruglever tarief). Dit komt neer op maximaal EUR 3,50 per dag.

Op deze manier verdient je jouw investering ad EUR 6.500 terug in 1857 dagen, wat overeenkomt met 5 jaar. De vraag is of de Sessy's echter zo lang meegaan...

Zitten er totaal verkeerde aannames in mijn verhaal hierboven, of is het meer een principe kwestie dan een financiele kwestie?
Je komt in de buurt:
RTE - Ik hoop dat je 90% haalt dus dat zo betekenen voor 1 cyclus van 10kWh een resultaat van 3,45 (je moet er 1 kWh meer instoppen)

Dan moet je wel in staat zijn om in de niet-zon uren +10 kWh op te kunnen maken en in de zon uren 11 kWh te maken om de batterij volledig te gebruiken.
Even er vanuitgaan dat dit lukt voor 250 dagen van het jaar ben je al meer als 7 jaar onderweg.

Cedo Nulli

• DukeBox

DukeBox

BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:06:
Ja en nee, ik heb regelmatig meer PV vermogen beschikbaar dan dat mijn hoofdaansluiting is afgezekerd, daarom moet ik mijn terug levering nu limiteren op mijn omvormer. Ik zou natuurlijk een zwaardere aansluiting kunnen nemen (die aanzienlijk duurder is) maar liever zou ik dat dan opslaan in een accu zodat die niet 'verloren' gaat.

De reacties over dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor de stabiliteit ben ik het op zich wel mee eens maar dat neemt niet weg dat ik daar zelf wél een stukje de oorzaak van ben. Oftewel, zoals ik ook al eens eerder postte wil ik daar ook mijn eigen steentje aan bijdragen.

• BCM
DukeBox schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Ja en nee, ik heb regelmatig meer PV vermogen beschikbaar dan dat mijn hoofdaansluiting is afgezekerd, daarom moet ik mijn terug levering nu limiteren op mijn omvormer. Ik zou natuurlijk een zwaardere aansluiting kunnen nemen (die aanzienlijk duurder is) maar liever zou ik dat dan opslaan in een accu zodat die niet 'verloren' gaat.
Ok, dat kan ik begrijpen.
Ik ben in die zin een homo economicus en wordt niet zo erg gedreven door investeren voor het gevoel. Maar ik snap dat curtailment onhandig voelt. Ben wel benieuwd naar een echte BC berekening wanneer curtialment het gaat verliezen op opslag. Mijn eerste gevoel is dat curtialment het heel lang gaat winnen!

Cedo Nulli

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

De reacties over dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor de stabiliteit ben ik het op zich wel mee eens maar dat neemt niet weg dat ik daar zelf wél een stukje de oorzaak van ben. Oftewel, zoals ik ook al eens eerder postte wil ik daar ook mijn eigen steentje aan bijdragen.
Het kromme is alleen, dat als je accu eenmaal financieel uitkan, je over nog langere tijd je aansluiting maximaal gaat belasten. De limiet qua aantal panelen is hiermee immers opgerekt: ergo: meer PV legguhhh!

• Sjamo
Zou het verschil zo groot zijn?

Ik reken zelf met gemiddeld 2kWh per dag (1 sessy).

Op dit moment is mijn kale inkoopprijs 6 cent, mijn inkoopprijs inclusief alle verbruiksafhankelijke kosten 21,5 cent (gemiddeld). Dat is ongeveer 3,5x onze kale inkoopprijs. We hebben
een terugleververgoeding van 11 cent

In 2025 loopt ons contract af en ik reken dan met een totale inkoopprijs van 50 cent. Teruggerekend zou dan onze kale inkoopprijs 14 cent zijn, en daarmee onze terugleververgoeding (80%) ongeveer 11cent.

Dat betekent dat ik met elke kWh die ik rechtstreeks verbruik kan besparen 50 cent- 11 cent terugleververgoeding = 39 cent. X 750kWh (ongeveer 2kWh per dag in een jaar), is 260 euro (290x 0,9 ivm 10% verlies) de maximale opbrengst per jaar voor ons bij deze cijfers?

Daarmee zouden we bij een stabiele situatie de batterij in zo'n 13 jaar kunnen terugverdienen, maar dat is wel erg veel koffiedik-kijken.

Dus, financieel hebben wij op dit moment weinig verwachtingen. Maar dat was dan ook niet ons doel.

Wij gaan er vanuit dat we bij een vakantie ook niet kijken naar de terugverdientijd, en dan hebben we hier ook nog eens langer plezier van :)

Wat mij betreft is de zaak voor een batterij in combinatie met dynamische stroomprijzen nog niet helder. Alles is nog teveel in beweging momenteel, teveel onzekerheden, om te denken dat dit financieel iets positiefs zou toevoegen. De prijzen zouden dan die 10% verlies moeten overbruggen, plus de snellere afschrijving van de batterij.

We houden het wel in de gaten maar we hebben er geen haast mee.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:43
[...]

Even los van de netstabiliteit en verzwaring vd aansluiting, u ben er mee bekend dat zekeringen een bepaalde mate (karakteristiekafhankelijk) van overbelasting accepteren?

• BCM
Sjamo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:46:

Wij gaan er vanuit dat we bij een vakantie ook niet kijken naar de terugverdientijd, en dan hebben we hier ook nog eens langer plezier van :)
Ok, zoals ik al aangaf. Voor mij is energie gelijk. Ook al komt het van mijn leverancier of van mijn zonnepanelen. Ik heb er weinig meer plezier van als het uit een accu komt.

Als je het voor het milieu doet, zo duurzaam is een accu ook weer niet! Het net gebruiken als accu en het kostenverschil voor lief nemen, is misschien wel duurzamer! Dan kunnen accu's op grootschalige manier worden ingezet en echt geoptimaliseerd worden.

Cedo Nulli

• BCM
Simpel360 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:50:
[...]
Even los van de netstabiliteit en verzwaring vd aansluiting, u ben er mee bekend dat zekeringen een bepaalde mate (karakteristiekafhankelijk) van overbelasting accepteren?
O ja, maar die vlieger gaat slecht op voor zon en EV laden (ben ik al achter gekomen).
Eventjes 27A op een 25A gaat prima maar 35A voor 10 min was toch echt voldoende om de zekering eruit te gooien.
Zon kan echt voor een overbelasting voor uren zorgen en dan is een kleine overbelasting al voldoende. (zo ook Ev laden)

Cedo Nulli

• Domba
[...]
Als dynamisch uurtarief gebruiker vind ik het wel typisch dat je oorzaak bij de kleinverbruiker wilt leggen ook bij de dynamische uurtarief gebruiker, die uitgesloten is van deelname aan deze commerciele activiteit.

Het is de netwerkbeheerder en dan de landelijke die de biedzone (want dat is de day ahead markt) faciliteert met randvoorwaarde dat biedzone NL als een koperen plaat moet zien en de verschillende stabiliteits onderdelen als ook de re-dispatch uitbesteed aan commerciele partijen met een drempel van 1MW(h).
Ook dat er nog een flink aantal commerciele in de rij staan met verzoeken ik geloof samen >12 GW(h) in totaal voor toegang tot het net en gedeeltelijke deelname in netstabilisatie.

• Sjamo
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Ok, zoals ik al aangaf. Voor mij is energie gelijk. Ook al komt het van mijn leverancier of van mijn zonnepanelen. Ik heb er weinig meer plezier van als het uit een accu komt.

Als je het voor het milieu doet, zo duurzaam is een accu ook weer niet! Het net gebruiken als accu en het kostenverschil voor lief nemen, is misschien wel duurzamer! Dan kunnen accu's op grootschalige manier worden ingezet en echt geoptimaliseerd worden.
Het al of niet duurzame aspect is zeker iets waar we over nagedacht hebben. Wat dat betreft geldt dat voor meerdere onderdelen van onze "verduurzaming". Maar ergens moet je een kant op, en wat mij betreft brengt stil blijven zitten ons zeker niet meer in de richting van de gestelde doelen voor 2030.

Op dit moment is overbelasting van het net op piek-uren een groot probleem dat de ontwikkeling de goede kant op ophoudt. Je kan, zoals veel mensen doen, zeggen dat dat de verantwoordelijkheid is van de netbeheerders. En ja, uiteraard. Maar wat hebben we daar aan uiteindelijk?

Dit is van ons een onderdeel van onze poging om onze belasting van het net te minimaliseren, zowel inkomend als uitgaand. Dat doen we al zonder batterij, en de batterij past daar goed in. Ik geloof vast dat er betere alternatieven gaan komen, alles is in beweging nu. Maar dat heeft wat tijd nodig, en de problemen zijn er nu.

Heel onze verduurzaming is een kwestie van het maken van lastige ongemakkelijke keuzes, maar wij hebben er in elk geval voor gekozen actief, en binnen ons vermogen en naar beste kunnen deel te nemen aan dit proces.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:43
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:55:
[...]

O ja, maar die vlieger gaat slecht op voor zon en EV laden (ben ik al achter gekomen).
Eventjes 27A op een 25A gaat prima maar 35A voor 10 min was toch echt voldoende om de zekering eruit te gooien.
Zon kan echt voor een overbelasting voor uren zorgen en dan is een kleine overbelasting al voldoende. (zo ook Ev laden)
35A terugleveren en gelijktijdig EV laden.....
Da's een beste hoeveelheid geplaatst PV :o

• BCM
Sjamo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Het al of niet duurzame aspect is zeker iets waar we over nagedacht hebben. Wat dat betreft geldt dat voor meerdere onderdelen van onze "verduurzaming". Maar ergens moet je een kant op, en wat mij betreft brengt stil blijven zitten ons zeker niet meer in de richting van de gestelde doelen voor 2030.

Op dit moment is overbelasting van het net op piek-uren een groot probleem dat de ontwikkeling de goede kant op ophoudt. Je kan, zoals veel mensen doen, zeggen dat dat de verantwoordelijkheid is van de netbeheerders. En ja, uiteraard. Maar wat hebben we daar aan uiteindelijk?

Dit is van ons een onderdeel van onze poging om onze belasting van het net te minimaliseren, zowel inkomend als uitgaand. Dat doen we al zonder batterij, en de batterij past daar goed in. Ik geloof vast dat er betere alternatieven gaan komen, alles is in beweging nu. Maar dat heeft wat tijd nodig, en de problemen zijn er nu.

Heel onze verduurzaming is een kwestie van het maken van lastige ongemakkelijke keuzes, maar wij hebben er in elk geval voor gekozen actief, en binnen ons vermogen en naar beste kunnen deel te nemen aan dit proces.
Dat de batterij in onze toekomst een grote rol gaat spelen, ben ik het helemaal mee eens. Of dat de thuisbatterij gaat zijn, daar heb ik moeite mee.
Schaal grootte, de toegangkelijkheid tot verschillende markten, forcastingsmogelijkheden, analyse kracht en gelijktijdigheid zorgen ervoor dat gecentraaliseerde batterijen VEEL beter uitgenut zullen worden. En dan is het milieu voordeel veel groter!

En ja er zullen ook kleinere batterijen nodig zijn om lokale congestie problemen weg te nemen maar over het algemeen zijn wij en het milieu gebaat bij grootschaligere batterijen!~

Cedo Nulli

• BCM
Simpel360 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:10:
[...]

35A terugleveren en gelijktijdig EV laden.....
Da's een beste hoeveelheid geplaatst PV :o
35 A was in dit geval een afname door de EV die (nog) niet geloadbalanced werd. Maar de richting maakt niks uit voor een zekering.

Cedo Nulli

• Sjamo
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Dat de batterij in onze toekomst een grote rol gaat spelen, ben ik het helemaal mee eens. Of dat de thuisbatterij gaat zijn, daar heb ik moeite mee.
Schaal grootte, de toegangkelijkheid tot verschillende markten, forcastingsmogelijkheden, analyse kracht en gelijktijdigheid zorgen ervoor dat gecentraaliseerde batterijen VEEL beter uitgenut zullen worden. En dan is het milieu voordeel veel groter!

En ja er zullen ook kleinere batterijen nodig zijn om lokale congestie problemen weg te nemen maar over het algemeen zijn wij en het milieu gebaat bij grootschaligere batterijen!~
Zoals ik zei, dit is een actie nu van ons, in afwachting van betere opties die in ontwikkeling zijn. Dat ongeacht of dat buurt-batterijen zijn, andere batterijen of heel andere dingen. Ik weet het niet.

Wat ik weet is dat ik hoop dat de verduurzamingsbal door zal rollen in voldoende tempo, ook als het niet altijd perfect is.

• Domba
Sjamo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:02:
[...]
Misschien eens een beetje verdiepen in congestie en letten op welke rol ACM heeft gespeeld hier.

Als een lokale netwerkbeheerder congestie of een station volzit meldt, dan is dat op basis van verstrekte capaciteiten en wat nu vaak ziet dat media de 3 voor teruglevering en wel voor groot verbruikers aansluitingen >3x80A volzitten eruit pikt en als kop gebruikt terwijl de netbheerder gelijktijdig nog 4 stations meldt, veelal niet eens de zelfde, dat deze vol zitten voor afname/verbruik ivm toenemende electrificatie.
En PV ligt niet alleen op woningen, is al lang niet meer het grootste aandeel van alle PV, (reken simpel alle PV achter een 3x25A of 3x35A tot woningdeel) dan heb je het misschien over 25-30% van alle PV

• JeroenH
Sjamo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:19:
Zoals ik zei, dit is een actie nu van ons, in afwachting van betere opties die in ontwikkeling zijn. Dat ongeacht of dat buurt-batterijen zijn, andere batterijen of heel andere dingen. Ik weet het niet.

Wat ik weet is dat ik hoop dat de verduurzamingsbal door zal rollen in voldoende tempo, ook als het niet altijd perfect is.
Exact dit. Ik zie nog geen enkele actie op het vlak van blok-, straat-, buurt- of fokkinghuge-batterij, dus dan ga ik zelf aan de gang. Wachten op partijen waarvan ik weet dat ze achter de feiten aanlopen (lees: overheden) heeft me nog nooit wat opgeleverd.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:41
Terugverdienen,

Hieronder een overzicht van mijn situatie
Verbruik per maand en terug levering per maand
Wat kan er max in de accu of de terug levering of het verbruik. (het kleinste getal)
Dit betekend voor mij. dat er per jaar max 1250 kWh door de accu kan worden geleverd/opgeslagen.
En dit alleen als de accu voldoende capaciteit heeft.

Verbruik. Terug max naar accu
jan 427 kWh 26 kWh 26 kWh.
Feb 289 kWh 135 kWh 135 kWh
maa 206 kWh 500 kWh 206 kWh
Apr 144 kWh 541 kWh 144 kWh
Mei. 78 kWh 747 kWh 78 kWh
juni 62 kWh 809 kWh 62 kWh
jul 85 kWh 691 kWh 85 kWh
aug 104 kWh 684 kWh 104 kWh
sep 116 kWh 438 kWh 116 kWh
okt 182 kWh 240 kWh 182 kWh
nov 331 kWh. 77 kWh 77 kWh
dec 546 kWh 13 kWh 13 kWh

• DukeBox

DukeBox

Simpel360 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:50:
u ben er mee bekend dat zekeringen een bepaalde mate (karakteristiekafhankelijk) van overbelasting accepteren?
Ja, maar 2x zoveel langdurig is een nogo.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:15:
[...]

35 A was in dit geval een afname door de EV die (nog) niet geloadbalanced werd. Maar de richting maakt niks uit voor een zekering.
Richting maakt zeker wel uit, het EV verbruik verlaagt de teruglevering richting net.

• Domba
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:14:
[...]
Heb je een voorbeeld, met betrekking dat milieu voordeel?

Ik zie argument zo vaak voorbij komen, maar nog geen echt LCA vergelijk gezien.

Voor een grotere accu aan middenspanning heeft oa netstabiliteit als verdienmodel, dat heeft een thuisaccu niet.
Als ik in zo'n accu container met >500kW capaciteit rond kijk zie ik geen andere componenten dan mijn thuisaccu, alleen heel heel veel meer en soms zelfs kleine cellen <100Ah config.

Edit: mocht op basis zijn van milieu centrale zijn, veel thuisaccu's hebben al LFP cellen en via zelfbouw is dat zeker 95% en milieu centrale heeft het nog over li-ion als standaard.
Ook als je kijkt naar de metalen die concreet worden genoemd als bezwaarlijk, koper, nikkel, cobalt en mangaan. Welke van deze zitten in een LPF-cel?
Meeste die naar thuisaccu kijken, kijken ook naar dynamisch of dat wat is, wat milieu centrale in het geheel buiten beschouwing laat.

[Voor 24% gewijzigd door Domba op 16-02-2023 19:29]

• BCM
bbbrumbrum schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:21:
[...]

Richting maakt zeker wel uit, het EV verbruik verlaagt de teruglevering richting net.
Nietwaar. Richting maakt niet uit. Stroom een of andere kant op laat een zeker net zo snel klappen. Dus een 25A zeker zal na gereden tijd door 35A belasting eruit klappen. Ongeacht de richting. Zon plus laden kan de totale stroom verminderen.

Cedo Nulli

• BCM
JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Exact dit. Ik zie nog geen enkele actie op het vlak van blok-, straat-, buurt- of fokkinghuge-batterij, dus dan ga ik zelf aan de gang. Wachten op partijen waarvan ik weet dat ze achter de feiten aanlopen (lees: overheden) heeft me nog nooit wat opgeleverd.
Wat een ongeinformeerde quote. Als je onder een steen leeft, zie je niks.
Sorry, dat komt bij mij niet zo realisctisch over. Er is een gigantische ontwikkeling gaande op grotere batterij systemen. Levertijden voor grotere netgebonden systemen zijn op dit moment de bottleneck.

Google: giga storage, semper power etc etc

[Voor 17% gewijzigd door BCM op 16-02-2023 20:46]

Cedo Nulli

• BCM
Domba schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Heb je een voorbeeld, met betrekking dat milieu voordeel?

Ik zie argument zo vaak voorbij komen, maar nog geen echt LCA vergelijk gezien.

Voor een grotere accu aan middenspanning heeft oa netstabiliteit als verdienmodel, dat heeft een thuisaccu niet.
Als ik in zo'n accu container met >500kW capaciteit rond kijk zie ik geen andere componenten dan mijn thuisaccu, alleen heel heel veel meer en soms zelfs kleine cellen <100Ah config.

Edit: mocht op basis zijn van milieu centrale zijn, veel thuisaccu's hebben al LFP cellen en via zelfbouw is dat zeker 95% en milieu centrale heeft het nog over li-ion als standaard.
Ook als je kijkt naar de metalen die concreet worden genoemd als bezwaarlijk, koper, nikkel, cobalt en mangaan. Welke van deze zitten in een LPF-cel?
Meeste die naar thuisaccu kijken, kijken ook naar dynamisch of dat wat is, wat milieu centrale in het geheel buiten beschouwing laat.
De milieu-impact verschilt niet veel groot of klein maar de uitbating van een grote batterij zal veel beter. Denk aan dayahead optimalisatie, Intraday, ancillary services (FCR, aFRR, mFRR) en ook congestimanagement. Dit zal door complexe modellen worden geoptimaliseerd waardoor de toegevoegde waarde het grootst zal zijn.
Dat integenstelling tot een huisbatterij die enkel voor energiebelastingontwijking, dynamische tarieven of voor netcapaciteit worden gebruikt maar dat hoeft niet in lijn te zijn met de omgeving (markt of net) om de batterij heen.

Cedo Nulli

• DrDeJe
  • Laatst online: 23:14
@BCM
Ik wil het gezellig houden hier op Tweakers hoor. Maar wanneer ik zo terug lees heb je een behoorlijke mening. En dat mag! En dat je duidelijk bent mag ook. En dat je geen thuis accu wilt. Prima.

Maar geef je mede Tweakers ook wat ruimte alsjeblieft 🙏 We zitten met z’n allen bij elkaar op dit Forum omdat we interesse hebben op het gebied van thuis accu’s. Mogelijk zelfs plannen om er een aan te schaffen. Omdat we Tweakers zijn en het wél leuk vinden. Voor onszelf. Voor het milieu. Een ieder voor zijn of haar eigen reden. Veel van ons proberen hier wat vragen te stellen, info te halen en/of te delen. Of soms ervaringen te delen.

Nogmaals, dat je er (duidelijk) tegen bent of andere ideeën hebt mag. Maar geef een ieder een beetje ruimte.

Thnx. 🤙

Tesla model 3 2019 Long Range

• BCM
DrDeJe schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:35:
@BCM
Ik wil het gezellig houden hier op Tweakers hoor. Maar wanneer ik zo terug lees heb je een behoorlijke mening. En dat mag! En dat je duidelijk bent mag ook. En dat je geen thuis accu wilt. Prima.

Maar geef je mede Tweakers ook wat ruimte alsjeblieft 🙏 We zitten met z’n allen bij elkaar op dit Forum omdat we interesse hebben op het gebied van thuis accu’s. Mogelijk zelfs plannen om er een aan te schaffen. Omdat we Tweakers zijn en het wél leuk vinden. Voor onszelf. Voor het milieu. Een ieder voor zijn of haar eigen reden. Veel van ons proberen hier wat vragen te stellen, info te halen en/of te delen. Of soms ervaringen te delen.

Nogmaals, dat je er (duidelijk) tegen bent of andere ideeën hebt mag. Maar geef een ieder een beetje ruimte.

Thnx. 🤙
Ok, laat ik iets nuance inbrengen. Op zich trekt de batterij opslag mij ook als speeltje, begrijp me niet verkeerd.

Tevens zie ik daadwerkelijk een nut als ondersteuning van de netaansluiting of als economisch middel om een reductie van kosten mee te behalen.

En ik zal mijn argumentatie zuiver feitelijk houden. (je hebt een punt!)

Cedo Nulli

• Domba
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:55:
[...]

De milieu-impact verschilt niet veel groot of klein maar de uitbating van een grote batterij zal veel beter. Denk aan dayahead optimalisatie, Intraday, ancillary services (FCR, aFRR, mFRR) en ook congestimanagement. Dit zal door complexe modellen worden geoptimaliseerd waardoor de toegevoegde waarde het grootst zal zijn.
Dat integenstelling tot een huisbatterij die enkel voor energiebelastingontwijking, dynamische tarieven of voor netcapaciteit worden gebruikt maar dat hoeft niet in lijn te zijn met de omgeving (markt of net) om de batterij heen.
Meeste op een een ander spanningsvlak en voor een aantal is een grote batterij een mogelijkheid, maar niet de enige oplossing. Zelfs een zonnepark kan mFRR zijn, bijv zonnepark Dorhout Meeus,

Op zelfde spanningsvlak zit een wijkbatterij, Rijsenhout heeft een aantal jaren een pilot gestaan voor 35 woningen, als je het gebruik ziet maar 16354kWh in het eerste jaar, mijn thuisaccu moet harder werken wel voor 15 van zulke woningen en dat is nog zonder handel (laden om later terug te leveren). En dat die kosten raming >€140k voor 5 jaar, ook was het maar een pilot.

Ik vindt het niet heel efficient en mij ontgaat de meerwaarde dan ook, een batteruj die een beetje staat te verpieteren ipv 400-500 cycles per jaar te draaien,

• JeroenH
BCM schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Wat een ongeinformeerde quote. Als je onder een steen leeft, zie je niks.
Sorry, dat komt bij mij niet zo realisctisch over. Er is een gigantische ontwikkeling gaande op grotere batterij systemen. Levertijden voor grotere netgebonden systemen zijn op dit moment de bottleneck.

Google: giga storage, semper power etc etc
Ik overdreef wat, maar je kunt niet met droge ogen beweren dat er al veel gebeurt in Nederland...

Plus wat @DrDeJe zegt.

• Domba
JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:02:
[...]
Ik overdreef wat, maar je kunt niet met droge ogen beweren dat er al veel gebeurt in Nederland...

Plus wat @DrDeJe zegt.
Eigenlijk konden de commerciele voor grote batterijen pas uit de startblokken nadat dat dubbele BTW was weggenomen met belastingplan van 2022 en er staan echt wel een paar in de rij bij Tennet, pas daarna kunnen die aan de slag.

Als afbouw salderen van start gaat, krijgen we met een thuisaccu ook te maken met het dubbele BTW issue,
Ergens in dit jaar zou er een onderzoeksrapport moeten verschijnen met een oplossingsrichting voor klein verbruikers

• BCM
Domba schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Meeste op een een ander spanningsvlak en voor een aantal is een grote batterij een mogelijkheid, maar niet de enige oplossing. Zelfs een zonnepark kan mFRR zijn, bijv zonnepark Dorhout Meeus,

Op zelfde spanningsvlak zit een wijkbatterij, Rijsenhout heeft een aantal jaren een pilot gestaan voor 35 woningen, als je het gebruik ziet maar 16354kWh in het eerste jaar, mijn thuisaccu moet harder werken wel voor 15 van zulke woningen en dat is nog zonder handel (laden om later terug te leveren). En dat die kosten raming >€140k voor 5 jaar, ook was het maar een pilot.

Ik vindt het niet heel efficient en mij ontgaat de meerwaarde dan ook, een batteruj die een beetje staat te verpieteren ipv 400-500 cycles per jaar te draaien,
Spanningsvlak maakt in NL niet uit voor de mogelijkheden om een batterij in te zetten. mFRR met een zonnepark is iets wat leuk klinkt maar uiterst inefficiënt zal zijn. Dat betekend dat er lang capaciteit achter gehouden moet worden voor het geval mFRR wordt afgeroepen.

Ik ben niet bekend met de uitbating van een individuele batterij. Ik ken verschillende uitbaters die zich op grotere batterijen richten en elk met hun eigen methodiek wordt gepoogd de maximale uitnutting van de batterij (binnen de garantievoorwaarden van de leverancier) te behalen.

Precies je laatste punt is voor mij een van de motivaties om kritisch te zijn op een thuisbatterij. Ik ben bang dat een thuisbatterij niet verder komt als 250 cycles per jaar terwijl idd 400-500 beter past binnen een levensduur.

Cedo Nulli

• BCM
JeroenH schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:02:
[...]

Plus wat @DrDeJe zegt.
Ja, dat wil ik wel.

Tot voor een 1,5 jaar geleden was de BC voor een batterij opslag nauwelijks rond te krijgen en moest er echt gezocht worden naar valuestacking om een realistisch plan rond te krijgen. En nu is de markt zo overspannen dat er levertijden van jaren ipv weken in de projecten worden opgenomen. Er zijn al projecten van meer dan 50 MWh opgeleverd, komende eerste projecten van 100 MWh snel live en het aantal projecten rond de 10 MWh, zijn niet meer te tellen. Ook implementaties bij wind- en zonneparken zijn er vele. Tevens ken ik projecten van kleine DC grids om snelladen van vrachtwagens mogelijk te maken. Of zijn er grootverbruikers die batterijen gebruiken voor net ondersteuning.

Cedo Nulli

• Domba
@BCM mFRR kent een beschikbaarheids vergoeding,
Dorhout Meeus was nog een SDE+ project op een gesloten distributiesysteem om middenspannings net te omzeilen,
Zodadelijk lijkt het erop dat nieuwe projecten voor een zonnepark, minimaal een non-firm ATO moeten hebben voor ze SDE++ kunnen aanvragen

• BCM
Domba schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:46:
@BCM mFRR kent een beschikbaarheids vergoeding,
Dorhout Meeus was nog een SDE+ project op een gesloten distributiesysteem om middenspannings net te omzeilen,
Zodadelijk lijkt het erop dat nieuwe projecten voor een zonnepark, minimaal een non-firm ATO moeten hebben voor ze SDE++ kunnen aanvragen
Aha, dat maakt dit een vrij unieke case. Ondanks dat ik denk vrij goed te weten hoe mFRR in zijn verschillende soorten werkt, vind ik het vrij uniek dat een zonnepark daar aan meedoet. Maar goed, volgens mij is dat vrij ver offtopic.

Cedo Nulli

• Domba
Er zijn flink wat projecten die hengelen naar een aansluiting.

Ik zie dus wel een rol voor een thuisaccu, maar dan meer in plaats van wijk/buurt accu, wat een commerciele activiteit is die netbeheerder op basis van oa EU-regels niet mag vervullen.
Zeker waar het laagspannings net nog ontworpen is op een gelijktijdigheid van 1,5kW en dat zijn nog heel veel kilometers kabel, daar is volledige overstap op inductie koken al een issue, laat staan EV's

Voor thuisaccu's als ook overige apparatuur heeft de ontwikkeling niet stilgestaan, die kunnen inmiddels gemakkelijk overweg met een inductie kookplaat of inschakelpieken tot 100%. (het zijn geen eerste generatie tesla powerwalls meer)
Uiteindelijk zal wel het gehele laagspannings verzwaart dienen te worden, maar dat is niet vandaag op morgen, als ook dat er heel veel 10kV/230V trafo bij gezullen moeten worden geplaatst,
Ook mist NL het 33kV (of 50kV die we ooit hadden) spanningsvlak voor betere efficientie en om vlotter op in te spelen, een spanningsvlak wat andere landen vaak wel hebben.

Mijn thuisaccu biedt de mogelijkheid om meer opwek te hebben dan mijn netaansluiting, als ook de mogelijkheid geeft om boven 250V in eiland mode te gaan, de netspanning mag bij een volgende netcode update zelfs oplopen tot 264.5V voordat normalle grid-tie omvormers dienen uit te schakelen.

Voor individuele thuisaccu zie ik geen directe ancillary services weggelegd, dat is fabrikant of portals, maar ook slimme laadpalen als je er gebruik van maakt, een flink aantal samenvoegd tot een VPP (virtuele power plant).
Bijvoorbeeld Sonnen vult zoiets in met smartlaadpalen en thuisaccu's bijna 50% van de primaire FRR wat Tennet Duitsland daarvoor beschikbaar heeft of vraagt aan de markt..

Zo ben ik wel benieuwd of we voor NL day ahead het kararistieke kameelbulten profiel nog houden, als veel zonneparken en windmolens een batterij van 1-10MW(h) krijgen nu beide op 1 aansluiting mogen, het is veelal de leverbaarheid dat ze er nog niet staan

• DukeBox

DukeBox

Domba schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:17:
Ik zie dus wel een rol voor een thuisaccu, maar dan meer in plaats van wijk/buurt accu,
Wat ik het grootste nadeel vind is dat je dan altijd met een DC->AC->DC oplossing moet werken met de gerelateerde verliezen bij conversie. Bij PV geïntegreerde/gekoppelde thuisaccus scheelt het 2x een omzetting.

PV -> net (1x, DC -> AC), net -> buurtaccu (2x, AC -> DC), buurtaccu -> net (3x, DC -> AC).
vs.
PV -> thuisaccu, thuisaccu -> net (1x, DC -> AC).

Neemt overigens niet weg dat ik zelf ook voor een AC oplossing zal (moeten) gaan i.v.m. gebruik van micro's

[Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2023 12:34]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Interessant topic! Deze was ik nog niet tegen gekomen.. *Schaam* }:O

Ik ben sinds een week bezig met het installeren van een batterijsysteem thuis. Specs:
  • Batterij: 2x LG Chem Resu 6.5 48V ( 13kWh bruto )
  • Uitbreidingsbox: LG Resu Plusbox
  • Omvormer: Solax SK SU 3000E
De zonneboiler gaat van het dak af en op die plek kan ik straks ongeveer 3500Wp kwijt. Ik leg binnendoor het huis de solarkabels (10mm2) aan tot aan de omvormer.

Ik doe, bijna, al het aansluitwerk zelf. Alleen de 35mm2 kabels laat ik op maat maken en monteren. Daarvoor heb ik het gereedschap domweg niet. Ik heb geen momentsleutel en geen tang om 35mm2 kabelogen te persen op een kabel.

Dat is resultaat tot dusverre. Alles hangt op zijn plek en de kabelgoot hangt voor een deel. Hopelijk kan ik volgende week een betonboorder laten komen om een 80mm gat te boren door de muur. Daarna kan ik een goot gaan graven in de achtertuin en de mantelbuizen plaatsen.

En daarna mijn favoriete werk; Kruipen onder de vloer. :X

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hoevenpe
mkleinman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:41:
Niet die drie flessen drank linksonder? ;)

• mkleinman

mkleinman

hoevenpe schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:54:
[...]

Niet die drie flessen drank linksonder? ;)
Die zijn helaas leeg :P. (Appelcider overigens, door vrijwilligers gemaakt op de Fruithof in Frederiksoord; Daar ben ik ook vrijwilliger :) ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
mkleinman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:41:
Interessant topic! Deze was ik nog niet tegen gekomen.. *Schaam* }:O

Ik ben sinds een week bezig met het installeren van een batterijsysteem thuis. Specs:
  • Batterij: 2x LG Chem Resu 6.5 48V ( 13kWh bruto )
  • Uitbreidingsbox: LG Resu Plusbox
  • Omvormer: Solax SK SU 3000E
De zonneboiler gaat van het dak af en op die plek kan ik straks ongeveer 3500Wp kwijt. Ik leg binnendoor het huis de solarkabels (10mm2) aan tot aan de omvormer.

Ik doe, bijna, al het aansluitwerk zelf. Alleen de 35mm2 kabels laat ik op maat maken en monteren. Daarvoor heb ik het gereedschap domweg niet. Ik heb geen momentsleutel en geen tang om 35mm2 kabelogen te persen op een kabel.

[Afbeelding]

Dat is resultaat tot dusverre. Alles hangt op zijn plek en de kabelgoot hangt voor een deel. Hopelijk kan ik volgende week een betonboorder laten komen om een 80mm gat te boren door de muur. Daarna kan ik een goot gaan graven in de achtertuin en de mantelbuizen plaatsen.

Vanwaar de keuze voor deze producten? Ik heb je blog doorgenomen maar er wellicht overheen gelezen. Vooral benieuwd naar de keuze voor de LG accu’s.

• mkleinman

mkleinman

Niek_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Vanwaar de keuze voor deze producten? Ik heb je blog doorgenomen maar er wellicht overheen gelezen. Vooral benieuwd naar de keuze voor de LG accu’s.
Dit was een buitenkans en ik had geen keuze in soort en merk batterij.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:48
JackBol schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:46:
[...]

Thanks! Zeer interessant inderdaad! Ik ga dit weekend even verder Googlen op basis van deze info.

Heb jij ervaring met de ESS? Heeft die een API ingang waarmee je kan regelen op welk niveau hij de net aansluiting wil houden? Voor PV laden is 0 inderdaad de juiste setting, maar ik wil dat dus door de dag heen geautomatiseerd kunnen aanpassen.

Edit: ESS mode 3 is precies wat ik zoek!
https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3
Nog verder gekomen hier mee?

Ik heb het inmiddels tijdje draaien, net zoals jij met als doel test opstelling.
Aansturing doe ik via HA en Node-Red .

Victron in ESS mode 3, ik kan ieder seconden aangeven wat ie moet doen (laden/ontladen/wachten) en ook het vermogen is traploos regelbaar.

Werkt top met Victron :).

Test opstelling:
- Victron Multuplus 1200VA (1000W ontladen en 800W laden).
- Victron Venus GX
- BMW 16S (60V) Li-ion batterij pack x2. Bij mekaar 4-5 kWh.
- JK BMS aangesloten via RS485 op de Venus GX.

Kosten totaal 750,-- (uiteraard is niet alles nieuw gekocht).

Hier test en programmeer ik momenteel mee terwijl ondertussen grotere powerwall in aanbouw is :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Jazsie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Ik heb het inmiddels tijdje draaien, net zoals jij met als doel test opstelling.

Victron in ESS mode 3, ik kan ieder seconden aangeven wat ie moet doen (laden/ontladen/wachten) en ook het vermogen is traplaas regelbaar.

Test opstelling:
- Victron Venus GX

Hier test en programmeer ik momenteel mee terwijl ondertussen grotere powerwall in aanbouw is :).
Ik was nog bezig met verdiepen welke hardware ik nodig had maar dit lijkt een prima begin!

Hoe stuur je aan? Via modbus of HTTP?

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Jazsie
Modbus TCP @JackBol.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:22
DukeBox schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Wat ik het grootste nadeel vind is dat je dan altijd met een DC->AC->DC oplossing moet werken met de gerelateerde verliezen bij conversie. Bij PV geïntegreerde/gekoppelde thuisaccus scheelt het 2x een omzetting.

PV -> net (1x, DC -> AC), net -> buurtaccu (2x, AC -> DC), buurtaccu -> net (3x, DC -> AC).
vs.
PV -> thuisaccu, thuisaccu -> net (1x, DC -> AC).

Neemt overigens niet weg dat ik zelf ook voor een AC oplossing zal (moeten) gaan i.v.m. gebruik van micro's
Ik ben zelf ook geen voorstander van AC gekoppelde batterijen, vandaar dat ik een hybride omvormer heb gekocht met DC gekoppelde accus.
Maar uiteindelijk zal er nog steeds een spanningsomzetting nodig zijn. Er komt minimaal 500v van mijn panelen terwijl de accu met rond de 400v geladen wordt. Dat moet ook omgezet worden. Het zal altijd efficiëntere zijn dan eerst baan DC naar AC en weer terug, maar zal je niets verbazen als een groot gedeelte van de omzetting gelijk is.

• DukeBox

DukeBox

ErnstvV schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:17:
..maar zal je niets verbazen als een groot gedeelte van de omzetting gelijk is.
Het hangt wel een groot deel af van hoeveelheid vermogen en gebruikte componenten, dc naar ac is met kleinere vermogend doorgaans minder efficiënt.
Neemt niet weg dat je met een eigen AC accu (zoals Sessy, APS) altijd nog de DC kant kan gebruiken van de accu.

• mkleinman

mkleinman

Grote update! Grootste en lastigste etappe vandaag gedaan wat betreft de kabels. Alle kabels liggen nu vanaf de meterkast tot in de schuur.

De kabels eerst in twee mantelbuizen gedaan, buiten een greppel gegraven die onderin de kruipruimte uit komt.

Eerst deze spaghetti gesorteerd en bij elkaar gedaan.

Mantelbuizen liggen in de grond en gaan via ventilatierooster naar binnen.

Kabels binnen in de schuur..

Kabels meterkast.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 22:06
Die kabelogen persen aan de accukabels kan met een 6 of 9 ton krik tang van bij HBM voor een paar tientjes.
Eerste wat ik vorig jaar besteld had... ;)

Hier is de Deye besteld, 12kW hybrid 3 phase unbalanced, heerlijk apparaat (heb m nog niet eens vast gehad... 48kg). Bestaande solar 2x 9stuks 415wp oostwest blijven liggen. 7500kwh opwek in 2022.

Moet nog even 5x 6mm2 trekken van mk naar de garage waar ie op de plaats komt van de HYD5000EP die weg mag. Is gelukkig maar een meter of 2 aan kabel. Ik pak wel flex draad met hulsjes, ben die massieve 6mm2 helemaal zat. Al helemaal in de meterkast om daarmee te frotten :+

Ook al alle onderdelen voor de mk binnen, moet nog alles ombouwen van 1f naar 3f. 3x 4pol aardlekautomaat was al dik 300 euro, niet normaal meer tegenwoordig.

Binnenkort mss ook wat fotos, heb van de situatie nu, hier wat staan: https://www.philipperosier.nl/

[Voor 5% gewijzigd door PCJR op 27-02-2023 12:16]

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jazsie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Victron in ESS mode 3, ik kan ieder seconden aangeven wat ie moet doen (laden/ontladen/wachten) en ook het vermogen is traploos regelbaar.

Test opstelling:
- Victron Venus GX

Kan je meer details geven hoe mode 3 nou echt werkt? Het liefst zou ik "laden/ontladen/wachten" willen instellen zoals je zegt, maar alle documentatie lijkt te vertellen dat het dan alsnog een setpoint is aan de AC-in kant, niet direct de inverter zelf:
Note that the point of control is the AC-input, not the inverter/charger itself.

Power to/from AC-input = Power to/from battery + Power to/from AC-output
https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Jazsie
Setpoint stel je in via modbus TCP op register 37 (voor L1 = enkel fase) via een GX device waar de omvormer is op aangesloten.

Stuur je 1000, dan zal ie de accu met 1000W laden. Stuur je -1000, dan zal ie 1000W terug voeden naar het net.
(Zie "3.2 Using ModbusTCP" sectie van de site).

Dit moet je minimaal 1x per minuut doen, anders stop de Victron ermee (veiligheid).

Zo stuur ik de Victron ieder seconden aan om zo 0 op de meter uit te komen of wanneer de energie uurprijs laag is vol vermogen te laden en wanneer de uurprijs hoog is vol vermogen te ontladen.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jazsie Zit er bij jou dan ook nog iets aangesloten op AC-output? Want dat lijkt namelijk in de uitleg van Victron belangrijk. Ze geven aan dat het setpoint van de registers die je noemt het setpoint is van het vermogen op AC-in. Maar als je dus 1000W op AC-out verbruikt en 1000W als setpoint geeft, doet de accu alsnog niks... Je zou dan continue het verbruik om AC-out moeten monitoren en dat bij je setpoint optellen, maar ik geef liever een statisch getal door.

Daarom wilde ik graag even kijken wat jouw praktijkervaring is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:26
Sjamo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Maar wat los je hier dan precies mee op? Ik wil het graag begrijpen.

Zelfs een accu van 20kwh zit in de zomer al vol voor het moment dat je maximaal gaat terugleveren. Je piekbelasting op het net verandert niet.

Diezelfde accu heeft in de winter nooit genoeg capaciteit om airco / warmtepomp / overig verbruik te dekken. Je piekbelasting op het net verandert niet.

Je draagt zelfs eerder bij aan onvoorspelbaarheid van je capaciteitsvraag. Op het moment dat je accu vol is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Op het moment dat je accu leeg is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Als iedereen accu’s heeft staan draagt dat dus bij aan de onvoorspelbaarheid van het aanbod en de vraag van stroom.

Ik snap het Tweakers-gehalte aan de accu, maar hoe het bijdraagt aan het oplossen van de netcongestie zie ik echt niet.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:44
eLScha schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Zelfs een accu van 20kwh zit in de zomer al vol voor het moment dat je maximaal gaat terugleveren. Je piekbelasting op het net verandert niet.

Diezelfde accu heeft in de winter nooit genoeg capaciteit om airco / warmtepomp / overig verbruik te dekken. Je piekbelasting op het net verandert niet.

Je draagt zelfs eerder bij aan onvoorspelbaarheid van je capaciteitsvraag. Op het moment dat je accu vol is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Op het moment dat je accu leeg is ga je sneller dan gemiddeld meer van het net vragen. Als iedereen accu’s heeft staan draagt dat dus bij aan de onvoorspelbaarheid van het aanbod en de vraag van stroom.

Ik snap het Tweakers-gehalte aan de accu, maar hoe het bijdraagt aan het oplossen van de netcongestie zie ik echt niet.
Bij zonsondergang levert een zonnepaneel geen elektriciteit meer aan het net. Als de accu vol zit kan je bijvoorbeeld op “dure” avond / nacht tijden je elektriciteit verkopen cq zelf gebruiken.

Kan mij voorstellen bij accu gebruik dat de teruglevering gespreider gaat worden. Net als dat je b.v. een zonnepanelen installatie niet alleen op het zuiden hebt.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
[...]...Ik snap het Tweakers-gehalte aan de accu, maar hoe het bijdraagt aan het oplossen van de netcongestie zie ik echt niet.
Daarvoor moet er nog een kader komen imho; maar je kan er al mee experimenteren als je een dynamisch energietarief hebt: dan heb je bij stroomtekorten een hoge prijs (interessant om de batterij te ontladen, op moment dat er veel vraag is --> minder netcongestie); en bij bij stroomoverschotten een lage prijs (interessant om de batterij op te laden, op moment dat er weinig vraag is --> minder netcongestie).
Inschatting is dat de spread (prijsverschil hoog-laag) zelfnivellerend zal zijn: grote spread geeft veel terugverdienen van batterijen, waardoor er veel geïnstalleerd worden en de pieken beter afgevlakt worden; dat heeft dan weer als gevolg dat de spread zakt en er minder te verdienen is met een batterij dus minder geïnstalleerd worden.
Men begint ook in te zien dat er op hogere snelheden zal geschakeld moeten worden op het net naar prijzen toe (voor grote producenten en gebruikers), op 5-minuten basis blijkt veel beter te passen bij hernieuwbare opwek.

Ik verwacht dat we over x jaar overal variabele tarieven hebben, dan wordt de business-case van een thuisbatterij helemaal anders (ook in de winter).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:22
[...]

Mijn 12 kWh accu zat vanmorgen rond 11 uur al vol. De lading rond 7 uur, het moment dat mijn 9,3 kWp panelen gingen leveren, was 50%. Dus inderdaad, de piek van terug leveren haal je er, zeker als het straks zomer wordt, niet af. Ik heb mijn accu ook puur voor eigen verbruik niet als net ontlasting. Dan heb je zo veel accu's nodig, dat is niet realistisch.
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee