Er zijn flink wat projecten die hengelen naar een aansluiting.
Ik zie dus wel een rol voor een thuisaccu, maar dan meer in plaats van wijk/buurt accu, wat een commerciele activiteit is die netbeheerder op basis van oa EU-regels niet mag vervullen.
Zeker waar het laagspannings net nog ontworpen is op een gelijktijdigheid van 1,5kW en dat zijn nog heel veel kilometers kabel, daar is volledige overstap op inductie koken al een issue, laat staan EV's
Voor thuisaccu's als ook overige apparatuur heeft de ontwikkeling niet stilgestaan, die kunnen inmiddels gemakkelijk overweg met een inductie kookplaat of inschakelpieken tot 100%. (het zijn geen eerste generatie tesla powerwalls meer)
Uiteindelijk zal wel het gehele laagspannings verzwaart dienen te worden, maar dat is niet vandaag op morgen, als ook dat er heel veel 10kV/230V trafo bij gezullen moeten worden geplaatst,
Ook mist NL het 33kV (of 50kV die we ooit hadden) spanningsvlak voor betere efficientie en om vlotter op in te spelen, een spanningsvlak wat andere landen vaak wel hebben.
Mijn thuisaccu biedt de mogelijkheid om meer opwek te hebben dan mijn netaansluiting, als ook de mogelijkheid geeft om boven 250V in eiland mode te gaan, de netspanning mag bij een volgende netcode update zelfs oplopen tot 264.5V voordat normalle grid-tie omvormers dienen uit te schakelen.
Voor individuele thuisaccu zie ik geen directe ancillary services weggelegd, dat is fabrikant of portals, maar ook slimme laadpalen als je er gebruik van maakt, een flink aantal samenvoegd tot een VPP (virtuele power plant).
Bijvoorbeeld Sonnen vult zoiets in met smartlaadpalen en thuisaccu's bijna
50% van de primaire FRR wat Tennet Duitsland daarvoor beschikbaar heeft of vraagt aan de markt..
Zo ben ik wel benieuwd of we voor NL day ahead het kararistieke kameelbulten profiel nog houden, als veel zonneparken en windmolens een batterij van 1-10MW(h) krijgen nu beide op 1 aansluiting mogen, het is veelal de leverbaarheid dat ze er nog niet staan
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant