Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 7 ... 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Nieuwsberichtje op de FP over thuisaccu's in België:

nieuws: Vlaanderen kreeg in 2022 75 procent meer subsidieaanvragen voor thuis...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Er is mij verteld dat de mail met Teams-link nog komt, dus wees gerust :)

Ik heb de vragen wat gebundeld per onderwerp, zo zijn ze algemener en ik denk dat we er zo efficiënter doorheen kunnen. Ook maar een soort "lichte agenda" van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/flljkglf6aSQWfXyYZpqfaAG.png

Verder heb ik afgesproken dat ik de vragen aan de heren van Sessy zal stellen, zodat we voorkomen dat het rommelig wordt. Als er nog vervolg/detailvragen zijn, gooi die dan maar in de Teams-chat, dan zal ik die er zo goed mogelijk tussendoor frummelen.

Ik heb er zin in!

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 20-01-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Top! Lekker bezig!
Nog een vraag van mijn kant.
Zijn er aansluit schema's beschikbaar voor 1 en 3 fase en voor meerdere batterijen?
Even benieuwd of ik 6 sessy's op een b20 krachtgroep kan maken. En wordt er een 6mA DC verklaring geleverd of moet deze op een type B aardlekschakelaar. Of worden potentiële dc lekstromen anders opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
De mail met de uitnodiging is verstuurd naar de mensen die deelname aangevraagd hebben, ik heb 'm ook binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 10:09
hier ook. helemaal top. ben benieuwd. complimenten aan jou en ook aan twan en roeland van sessy dat ze dit gaan doen. zouden er meer moeten doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

m.b.t. ijzer fosfaat accu (LiFePO4) en brandveiligheid, is dit mogelijk interessant om te kijken: YouTube: Dangerous vs. Safe batteries, Explosion and fire test!

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05:30
@JeroenH
Peet-je schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 00:21:
[...]

Verder kwam ik deze tegen: Thuisbatterijen in Nederland nog niet populair, maar Ron heeft er al wel eentje - Filmpje

Ron (wie wat waar, Tweaker, embargo?) heeft er al een in gebruik (!), ook nog verder niets vanuit Sessy over vernomen....

En bijzonder, want offgrid, wel een 48V poort dan?

(Hele artikel is te vinden bij NOS 17-1 jl.: Subsidie zonnepaneel eraf, die van thuisbatterij erbij?
https://nos.nl/l/2460200

Dat dus |:(

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-06 19:41
Bedankt voor jullie komst was een leuke Sessy!

@JeroenH bedankt voor het in goede banen leiden van de vragen.

Eentje die we misschien zijn vergeten, de 48V poort! Die zit er zeker nog op. Let wel, dat is voor advanced users only ;) Maar een 48VDC netwerk in je huis,een hybride Sessy m.b.v. een externe MPPT, een 230VAC noodstroom omvormer, of een Sessy USB-PD add-on. De hardware is erop voorbereid.

@ZuinigeRijder Hier kun je onze reactie vinden op milieu-centraal :)
https://sessy.nl/onze-reactie-op-milieu-centraal/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 19:29
Ik kan niet wachten om het terug te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:05
Komt er ook een afzonderlijk Sessy Topic op DEI? (of op de Tweakers Smarthome sectie ?)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik vind het artikel van milieucentraal een duidelijk, goed onderbouwd verhaal. Jullie reactie komt op mij over als een paniekreactie waarmee het verhaal van milieucentraal juist wordt versterkt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 15-06 18:28
@eLScha ben het niet met je eens. De reactie van Sessy geeft hun visie over de aangestipte punten van millieucentraal. Of je het eens bent met die visie is uiteraard een tweede en kan ieder voor zich bepalen.

Overigens zeg ik dit niet als een “Sessy-aanhanger” (heb er geen in bestelling staan). Wel heb ik interesse in een thuisbatterij om met name de afhankelijkheid van energiemaatschappijen te verminderen en een backup voor de stroomvoorziening in huis te kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

ThaDude

Hang Loose

@JeroenH Ik kon gisteren helaas niet meedoen maar ben wel geïnteresseerd in de antwoorden. Komen deze nog ergens te staan? :)

Heb overigens 2 sessy gekocht en twijfel over een 3e

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Franciesco schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:14:
@eLScha ben het niet met je eens. De reactie van Sessy geeft hun visie over de aangestipte punten van millieucentraal. Of je het eens bent met die visie is uiteraard een tweede en kan ieder voor zich bepalen.
En juist die reactie is naar mijn mening geen verhaal van goed onderbouwde feiten om serieus op het milieucentraal-verhaal in te gaan. Als je zo’n reactie geeft, dan moet je met een sterk inhoudelijk verhaal komen.

1 voorbeeld uit het verhaal:
Batterijen zijn een goede buffer die de pieken kunnen verlagen, zodat we met de huidige infrastructuur meer energie op kunnen wekken en verbruiken.
Milieucentraal zegt:
Daarom helpen thuisbatterijen overbelasting en stroomfiles voorkomen. Maar het effect is beperkt. Deels omdat huishoudens via hun zonnepanelen en stroomverbruik nu nog geen grote bijdrage leveren aan de overbelasting. En deels omdat een thuisbatterij te klein is om op een zomerdag alle zonnestroom op te slaan, de rest gaat alsnog richting het net.
Hier verwacht ik dan een inhoudelijk argument van Sessy. Hun reactie zegt eigenlijk nog niets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mij wel.

er zijn 2 miljoen huizen met zonnepanelen. Dat levert op zonnige dagen zeker een significante druk op het net. Het is niet voor niets dat op die dagen de prijs naar 0, of zelfs negatief gaat.
Een aansturing door bepaalde algoritmes van de batterijen kan dat in de toekomst gewoon beperken. Maar voor dat zover is zullen er eerst meer batterijen moeten komen. Daarnaast kunnen mensen met dynamische contracten en batterijen als Sessy, gebruik maken van die momenten door helpen te ontlasten op de goedkoopste momenten. Batterij om 9 uur 's ochtends ontladen om om 2 uur alles op te slaan om zo geen negatieve bedragen te moeten betalen.

En dat de batterij klein is, Ja, per stuk wel. Maar als miljoenen mensen hem hebben en goed aansturen is het opeens wel veel.

Tenzij die 80% kale energieprijs als vergoeding er echt gaat komen, ga ik gewoon voor een batterij. Ik ben er van overtuigd dat het gewoon werkt. In andere landen hoor ik van mensen ook gewoon dat ze er blij mee zijn en dat ze het gewoon terugverdienen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ThaDude schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:51:
@JeroenH Ik kon gisteren helaas niet meedoen maar ben wel geïnteresseerd in de antwoorden. Komen deze nog ergens te staan? :)

Heb overigens 2 sessy gekocht en twijfel over een 3e
Jazeker, ik ben ze aan het uittypen, en ik post dat hier in dit optic. Daarna (kijken of dat vanavond nog lukt) ga ik, ook met medeneming van de informatie van gisteravond, verder schaven aan de openingspost van het Sessy-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Jazeker, ik ben ze aan het uittypen, en ik post dat hier in dit optic. Daarna (kijken of dat vanavond nog lukt) ga ik, ook met medeneming van de informatie van gisteravond, verder schaven aan de openingspost van het Sessy-topic.
Schiet eens even op man! :P :9B

Geintje neem je tijd en doe het goed ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaraldBou
Je hebt er veel werk van @JeroenH! Mocht je in de toekomst hulp nodig hebben, geef maar een seintje. Ik vond het, voor wat ik er van mee heb gekregen tenminste, een goede setting waarin de Sessy mannen open en transparant waren. En eerlijk is eerlijk: het lijkt er op dat deze startup ook daadwerkelijk een leuk product gaat leveren. Het allermooist zou zijn als we het product na plaatsing zo kunnen upgraden dat het ook (al dan niet beperkt) gaat werken bij stroomuitval. Al was het alleen maar om specifieke apparatuur zoals koelkast, (bij-)verwarming en zonnepanelen hun werk te laten continueren bij tijdelijke uitval.
Wat mij nog niet helemaal helder is, is hoe ik mijn 2 bestelde Sessy apparaten moet plaatsen straks. In elkaars verlengde op 1 fase of juist verdeeld over 2 fasen. (Ja, ik zit vooral op tweakers om elke dag wat van anderen bij te leren....🥴).
Het nog te openen sessy-topic krijgt in mijn persoon in ieder geval 1 volger, maar ik gok dat het er in ieder geval 21 zullen worden....😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

ewf

Dat gezeur over de problemen in het net is volgens mij gewoon flauwekul!!
OP het moment dat de prijs naar 0 gaat is er dus genoeg stroom zodat de generatoren niet meer hoeven te draaien (of minder) en dus geen of minder fossiele brandstoffen gebruiken, dus kostprijs -> 0.

De netproblemen komen door zonneweides en windmolens, dat levert veel piek.

Ken maar weinig mensen met (veel) meer Wp op hun dak dan wat ze op piek gebruiken (elektrisch koken, oven, etc). Hoe moet dat nu als iedereen (zoals men wil) elektrisch gaat rijden??

Alleen al om van dit gezeur af te zijn zou ik al een accu willen hebben. ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door ewf op 21-01-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Je zou het ook om kunnen draaien hè. We kunnen tegenwoordig redelijk goed voorspellen wanneer het waait en of de zon flink gaat schijnen.
Op die momenten kun je ook als electriciteitsnet eerdere minder kolen op het vuur gooien en minder gas en biomassa gaan verbranden en aan die toko's minder geld uitgeven omdat er andere stroom is met een gunstiger tarief in de vorm van zonnestroom.
ewf schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:03:
OP het moment dat de prijs naar 0 gaat is er dus genoeg stroom zodat de generatoren niet meer hoeven te draaien (of minder) en dus geen of minder fossiele brandstoffen gebruiken, dus kostprijs -> 0.

De netproblemen komen door zonneweides en windmolens, dat levert veel piek.

Ken maar weinig mensen met (veel) meer Wp op hun dak dan wat ze op piek gebruiken (elektrisch koken, oven, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:16
Ken maar weinig mensen met (veel) meer Wp op hun dak dan wat ze op piek gebruiken (elektrisch koken, oven, etc). Hoe moet dat nu als iedereen (zoals men wil) elektrisch gaat rijden??
Het gaat om gelijktijdigheid. Niet iedereen zet op het zelfde moment de oven aan, op gaat op volle kracht een pan water opwarmen. Dus het traditionele gebruik kan het net wel aan.

Zonnepanelen zijn gewoon het eerste waarbij dat niet meer klopt. Maar inderdaad warmtepompen of EV-laders zijn ook een probleem. EV-laders op straat kunnen nog wel geprogrammeerd worden om gezamelijk een maximale belasting te hebben. Voor EV-lader thuis gaat dat moeilijker.

Voor een WP heb je niets aan een accu. Die is in de winter wel leeg.

Voor een EV wordt het nog moeilijker. Is je thuisaccu groot genoeg? In de winter wil je je thuis accu 's nachts laden. En dan heb je nog het verlies van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40

TFHfony

Professional Weirdo

Het probleem is dat mijn zonnepanelen om 13:00 's middags 6000W op staan te wekken in de zomer, terwijl mijn huis er dan 200W gebruikt. En zo ligt hier de halve wijk vol waar allemaal hetzelfde gebeurd.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

OP het moment dat de prijs naar 0 gaat is er dus genoeg stroom zodat de generatoren niet meer hoeven te draaien..
Het probleem met het huidige net is dat het overschot niet op de locaties terecht kan komen waar deze dan bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:23

BCM

Beide is geen flauwekul:
* In de zomer (Zon is qua piek echt dominant) is er meer productie dan er in geheel NL wordt afgenomen. In de omringende landen is het niet anders dus kunnen we nergens heen met de energie. --> Gevolg, prijs is nul. Doordat de zon na een paar uur weer weg is en conventioneel dan het op moet vangen (en dus moet blijven draaien), wordt de prijs negatief.
* Ooit is ons net ingericht om van 14 lokaties (productie) te stromen naar alle afnemers. Tegenwoordig stroomt het alle kanten op. Worden wijken ineens producent etc etc. Daar moeten uitbreidingen op het net voor komen die er niet zomaar zijn. Tevens kan niet 1 schakel worden vervangen maar moeten vele schakels verzwaard worden. Netverzwaaring is vaak erg complex.

Cedo Nulli

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Gisteravond was er dus een online bijkomst waar twee van de oprichters van Sessy heel leuk en open vertelden over hun product, en al onze vragen (en meer) naar mijn idee goed beantwoord hebben. Ik meen dat er ongeveer 18 Tweakers deelnamen (ik kan het aantal niet meer checken) en dat was naar mijn idee precies een goed aantal.

Na een introductie van Twan en Roeland over zichzelf, en over het idee voor een accu en uiteindelijk het product Sessy tot stand kwam, zijn we de vragen die we verzameld hadden afgegaan. Hieronder de vragen + antwoorden:

V: Hoe gaat het met de planning van de uitlevering c.q. de daadwerkelijke uitlevering?
A: Drie mensen hebben in Q4 '22 een prototype geplaatst gekregen. Voor Q1 '23 is de planning om er in februari zeker 90 uit te leveren, in maart meer. Er is voorraad voor meer dan 900 Sessy's. Voornaamste bottleneck is installatie, niet productie.

V: Zijn de batch 3 units hetzelfde als de batch 1 units, of zit daar doorontwikkeling in?
A: Qua hardware zullen ze identiek zijn, hoogstens wat kleine aanpassingen die de productie vereenvoudigen. Software zal zeker verder ontwikkeld zijn, maar de gehele installed base ontvangt de nieuwe versies.

V: Komt er een gedetailleerde datasheet beschikbaar met zaken als aansluitschema, efficiencycurve, IP-rating etc.?
A: Ja, er komt zeker een datasheet beschikbaar, en het is idee is om los daarvan voor "techneuten/tweakers" veel diepgaander informatie te publiceren.

V: Specs op website lijken aangepast van 2kW -> 2,2kW/1,7kW. Klopt dit en waarom?
A: De waarde van 2kW (laden en ontladen) was een streefwaarde gedurende de ontwikkeling. Toen tijdens het ontwikkelproces duidelijk werd dat deze waarde bij het laden hoger kon, en bij het ontladen lager uitpakte, is dit aangepast.

V: Hoe werkt het interne blussysteem precies?
A: Er zit een "aerosole blusunit" in de Sessy. Deze is gevuld met een korrelvormige substantie, welke als de unit getriggerd wordt in een gas omgezet wordt. Hoe dit precies werkt kon niet exact uit de doeken gedaan worden, maar ze zijn effectief. De unit kan zowel elektrisch als themrmisch geactiveerd worden.
(Eigen toevoeging @JeroenH na wat googlen: gezien de omschrijving zal iets zijn wat hier op lijkt)

V: Is het mogelijk meerdere Sessy’s op meerdere locaties in huis te hebben?
A: Ja, als de stroomaansluiting maar voldoende stevig is, en de units van netwerk/internetconnectiviteit kunnen worden voorzien kan dat.

V: Hoe zit het met de koppeling aan populaire domotica-systemen zoals Home Assistant?
A: De Sessy wordt met wifi of ethernet op het huisnetwerk aangesloten. Via een API kan de status van de accu worden uitgelezen (o.a. state of charge, rate of charge/discharge,etc) en kan in de open modus de accu ook aangestuurd worden. Native integratie in Home Assistant en Homey gaan komen.

V: o Wat zijn de technische details van de aansluiting op de slimme meter? Kan dit P1 of met CT-klemmen? Is een P1 splitter mogelijk, wordt deze meegeleverd? Meerdere Sessy’s? Wat is de maximale afstand Sessy <-> slimme meter.
A: Bij aanwezigheid van een slimme meter gaat aansluiting via de P1 poort. Is die niet aanwezigheid, dan CT-klemmen. Indien nodig plaatst Sessy een passieve P1-splitter. Max afstand wordt bepaald door stroomaansluiting en wifi/ethernet aansluiting.

V: In sommige modi waarin de Sessy kan werken is cloud-connectiviteit nodig. Wat zijn daar de details van?
A: Dit hangt van de modus af waarin de accu wordt gebruikt:
- Nul op de meter (sessy probeert verbruik en levering zoveel mogelijk te compenseren); cloud-connectiviteit niet strikt noodzakelijk.
- Open mode (aangestuurd door gebruik zelf, via bv. HA); cloud-connectiviteit niet strikt noodzakelijk.
- Dynamische regeling (accu laadt/ontlaad bij lage/hoge elektriciteitsprijzen); wel contact met een cloud-dienst nodig voor prijsinformatie.
Voor alle modi: netwerktoegang/cloudconnectiviteit wel aan te raden ivm softwareupdates.

V: Is er (met de nodige slagen om de arm omdat niemand in de toekomst kan kijken, en elke situatie anders is, iets te zeggen over het financiële voordeel wat de behalen kan zijn met een Sessy?
A: Daadwerkelijk terugverdienen alleen mogelijk met een dynamisch contract en dynamische regeling. terugverdientijd wordt ook afhankelijk van het (nog te bepalen) teruglevertarief. Als dat teruglevertarief laag blijkt zou ± 3 jaar haalbaar moeten zijn. Anders 4-6 jaar. De hoeveelheid zonne- en wind-energie nemen nog altijd snel toe, dus prijsfluctuaties ook -> gunstig voor de terugverdientijd van een thuisaccu.
Verwachte levensduur Sessy: er zit 10 jaar of 6000 cycles capaciteitsgarantie op de accu, aan het einde van die periode moet nog 80% vd capaciteit opgeslagen en geleverd kunnen worden (4 kWh). De overige componenten van de accu zijn begroot op een levensduur van zo'n 15 jaar.

V: Zou het de levensduur van de accu verlengen door deze gedurende de winter uit te schakelen, omdat er dan nauwelijks zonne-energie is om op te slaan?
A: Waarschijnlijk niet veel. Indien een Sessy wordt uitgeschakeld, dan zeer zeker niet doen met ontladen accu,dit is funest.

Dat waren de vooraf verzamelde vragen. Tijdens de call werden er via de chat nog een paar vragen gesteld:

V: Je hebt het over een team? Hoeveel mensen werken er aan Sessy? Wat is het plan kwa ondersteuning zodra de units worden uitgeleverd? (Servicedesk bemensing oid?)
A: Ik kon niet snel genoeg meetypen (sorry) toen de diverse teams binnen het bedrijf werden opgesomd, maar er zitten momenteel twee mensen op customer support.

V: Wat is de round trip efficiency van de Sessy:
A: Peak round trip efficiency is zo'n 90%, dit percentage zakt als er meer richting het minimum (nul) en het maximum vermogen wordt geladen en ontladen.
De Sessy is overigens actief gekoeld met fans, die bij hogere vermogens kunnen aanslaan.

V: Vraag hoe snel reageert de sessy op vermogen wijzigingen  500w en 1500W is dit  binnen 1 sec of 3 sec of 10 sec ?
A: De Sessy reageert binnen 1ms, en na 100ms is de sinus netjes. Bij aansturing uit P1-poort (DSMR-protocol) natuurlijk trager, afhankelijk van de snelheid waarmee de ASMR-telegrammen binnenkomen.

V: Wat is het standby verbruik van de Sessy? 
A: 3-4 watt als de Sessy niets staat te doen

V: Wordt er een 6mA DC verklaring geleverd of moet deze op een type B aardlekschakelaar. Of worden potentiële dc lekstromen anders opgelost?
A: (met dank aan @Mister I) Sessy levert een DC 6 mA verklaring. Per Sessy lijkt de DC lekstroom ongeveer 1,5 mA te zijn. Hierdoor kom je in de knoop als er meer dan 5 Sessy's geplaatst worden. Ze moeten dan op een Type B aardlekschakelaar aangesloten worden, anders loop je het risico dat je aardlekschakelaar verblind raakt en daardoor niet meer reageert op andere lekstromen. Goed om hier rekening te houden met meerdere Sessy's.

V: Hoe zit het met de 48V-poort die de Sessy zou hebben?
A: Die zit er zeker nog op. Let wel, dat is voor advanced users only ;) Maar een 48VDC netwerk in je huis,een hybride Sessy m.b.v. een externe MPPT, een 230VAC noodstroom omvormer, of een Sessy USB-PD add-on. De hardware is erop voorbereid.

NB: als ik ergens een feitelijke fout heb gemaakt omdat ik niet goed heb opgelet, het niet goed heb getypt tijdens de sessie, of het niet snap (of alledrie ;) ), wijs me daar gerust op, dan pas ik het nodige aan.

Al met al een erg fijne en zéér informatieve sessie, vind ik persoonlijk. Echt heel leuk om te zien dat een bedrijf de waarde inziet van een sterke community en daar ook de tijd voor zoiets in wil steken. Het heeft mijn vertrouwen in het product en het bedrijf vergroot, en ik verheug me om mijn Sessy in ontvangst te nemen.

Ten eerste Twan en Roeland zeer bedankt voor jullie tijd en moeite, maar de deelnemers ook bedankt voor het inleveren van de goede vragen en de aanwezigheid bij de sessie.

Ik ga ga me nu werpen op het afmaken van de openingspost van het Sessy-topic. Ik hoop die morgenavond wel af te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:05:
[...]

V: Wat is de round trip efficiency van de Sessy:
A: Peak round trip efficiency is 94-95% bij 40-50% van het maximale vermogen. Richting de 2kW zakt de RTE tot zo 88-90%. Bij vermogens onder de 30% zakt de RTE richting de 80%.
De Sessy is overigens actief gekoeld met fans, die bij hogere vermogens kunnen aanslaan.

...
@JeroenH bedankt voor het duidelijke en overzichtelijke verslag.
Ik heb een opmerking mbt de round trip efficiency. Ik begreep (maar ik kan het mis hebben) dat de genoemde percentages niet "round trip" waren maar "een kant uit" en dat ze voor round trip nog moeten worden gecorrigeerd voor de andere kant (en misschien ook nog voor het laad/ontlaad rendement van de accu).
Misschien kan @Twan_V hier alsnog duidelijkheid over verschaffen?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-06 19:41
Mooi werk @JeroenH maar het klopt wat @KC27 zegt. Vanaf 30% belasting tot 100% ligt de efficiëntie 1 kant op op zon 94/95%. Bij een vermogen van 20% 90/91%.

Daarmee is de RTE maximaal 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Twan_V schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:38:
Mooi werk @JeroenH maar het klopt wat @KC27 zegt. Vanaf 30% belasting tot 100% ligt de efficiëntie 1 kant op op zon 94/95%. Bij een vermogen van 20% 90/91%.

Daarmee is de RTE maximaal 90%
Aangepast!

Gevonden op Twitter, dit is een imposante lijst waarschuwingen op een SolarEdge thuisbatterij zeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/KdMOoxUi66MMcQmdbBfpHn6j.png

Bron

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ik was eigenlijk op zoek naar vergelijking van RTE waardes, het lijkt erop dat 90% vrij standaard is. Op zich ook niet zo gek, de gebruikte accu's en omvormers zijn ondertussen zo doorontwikkeld dat er niet veel meer verbetering te halen valt.

Het enige waar ik een beetje tegenaan loop is dat ik hem wilde inzetten om mijn sluipverbruik te compenseren, met 1,7kW uitgaand vermogen is die 30% drempel dus ~510 Watt. Mijn sluipverbruik is daar ruim onder (~220Watt en stabiel), wat dus zou inhouden dat er dan ~20% verlies is, dat is dan best wel zonde...

b.t.w. Bij een search kwam ik toevallig een scriptie over een jaar aan data van het gebruik van een thuis accu in BE (komt wel uit 2020): https://alphaess.be/wp-co..._Terugverdientijd_Web.pdf
Voor u ligt mijn monografie ‘De terugverdientijd van een thuisbatterij, de analyse van één jaar
data in Vlaanderen’.

De motivatie van dit onderzoek kwam er na het zoveelste artikel dat in de pers verscheen over
de terugverdientijd van een thuisbatterij waarbij de conclusie mij steeds met verstomming
sloeg. Een grondige analyse op basis van echte data werd nooit eerder gedaan en moet voor
eens en voor altijd duidelijkheid brengen.

Deze scriptie is geschreven in het kader van mijn afstuderen aan de opleiding Batterijspecialist
van SYNTRA Limburg in Genk. Van Maart 2020 tot en met mei 2020 ben ik bezig geweest
met het onderzoek, analyse van de data en het schrijven van de scriptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
20% is best veel natuurlijk. Maar (en dan praat ik over de periode na het salderen) stel je krijgt 80% van het kale leveringstarief als terugleververgoeding. Dan is op dat punt de batterij gelijkwaardig, maar... je bespaart ook alle belastingen die je anders zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ArthurMorgan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:06:
Dan is op dat punt de batterij gelijkwaardig, maar... je bespaart ook alle belastingen die je anders zou moeten betalen.
Bij leveren bespaar ik ook op belasting, gebruik/terug leveren wordt tegen elkaar weggestreept vóór de belasting.

[ Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 23-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Daarom zeg ik in mijn tweede zin ook "over de periode na het salderen". :)

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-01-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ArthurMorgan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:13:
Daarom zeg ik in mijn tweede zin ook "over de periode na het salderen". :)
Ik dacht dat je 'netto' bedoelde.. zie nu in dat je 'wanneer salderen is afgeschaft wordt bedoelt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
DukeBox schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:08:
Het enige waar ik een beetje tegenaan loop is dat ik hem wilde inzetten om mijn sluipverbruik te compenseren, met 1,7kW uitgaand vermogen is die 30% drempel dus ~510 Watt. Mijn sluipverbruik is daar ruim onder (~220Watt en stabiel), wat dus zou inhouden dat er dan ~20% verlies is, dat is dan best wel zonde...
Ja, dan verdampt er best wat energie. Dit zal echter voor alle thuisaccu's gelden denk ik zo, en voor grotere misschien nog wel in grotere mate dan voor een kleintje als de Sessy. Zo'n apparaat heeft natuurlijk iets van "vaste kosten" (in energie) die bij elk vermogen "betaald" moeten worden, en dat hakt er meest in bij lage vermogens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:23
Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je meerdere Sessy’s aansluit. Gaan ze dan allemaal een beetje leveren of is er een soort master/slave regeling en gaat er maar 1 Sessy leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

JeroenH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:36:
Ja, dan verdampt er best wat energie.
Het kan wel een trigger zijn om te kijken of je dingen kan combineren. Dus niet een stabiel (sluip)verbruik van 220Watt over 12 uur maar 4 uur lang 660Watt gebruiken om zo de efficiëntie hoger te krijgen.

Een andere optie is om te kijken of je wat met de 48VDC kan doen, ik neem aan dat de ontlading dan een stuk efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

DJP! schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:50:
Ik ben wel benieuwd hoe het zit als je meerdere Sessy’s aansluit. Gaan ze dan allemaal een beetje leveren of is er een soort master/slave regeling en gaat er maar 1 Sessy leveren.
Misschien ook fase-specifieke levering, dus 3 sessy's, een voor elke fase?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:36
ArthurMorgan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:06:
20% is best veel natuurlijk. Maar (en dan praat ik over de periode na het salderen) stel je krijgt 80% van het kale leveringstarief als terugleververgoeding. Dan is op dat punt de batterij gelijkwaardig, maar... je bespaart ook alle belastingen die je anders zou moeten betalen.
Geen ervaring met stand alone accu, hopelijk geeft het specifieke topic voor Sessy later meer inzicht.

Voor een all in one is dat percentage niet vast als een Deye 12k
Je hebt namelijk 24/7 extra apparatuur in gebruik en die verbruikt tussen 70-106Watt (misschien zelfs iets meer, nog niet op de limiet gebruikt voor langere tijd)
Bij het laden en ontladen van de accu zelf gaat bij mij met ca 94%, dat kan zelfs iets beter,
maar ik heb 4 BMS-en in gebruik het zou kunnen met twee, die hebben iets minder eigenverbruik.

Voor als houd ik nog geen rekening met de temperatuur van de Deye, door laden of ontladen te wat te reduceren als de temperatuur van omvormer (verlies) te hard oploopt en fan's aanslaan (die fan's zijn verre van geruisloos), voor actieve koeling, daar is in mijn geval volgens mij nog wel de nodige procenten te winnen (tot gem. 20-30Watt minder eigenverbruik).

December was
Grid import 1632.9kWh + PV 22.2kWh- 2.0 kWh Grid export/ Verbruikers 1549.0KWh (93,6%)
waarvan 27.5% accu, het laden zelf 456.1 kWh erin en ontladen 430.6 kWh eruit(94,4%)

In Januari wordt aandeel welke via de accu verloopt voor verbruik hoger zal tegen de 50% worden, daar ik met lager prijs verschil reken en meer PV opwek (voor december was ik nog van een verschil van 20% uitgegaan)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik was eigenlijk op zoek naar vergelijking van RTE waardes, het lijkt erop dat 90% vrij standaard is. Op zich ook niet zo gek, de gebruikte accu's en omvormers zijn ondertussen zo doorontwikkeld dat er niet veel meer verbetering te halen valt.

b.t.w. Bij een search kwam ik toevallig een scriptie over een jaar aan data van het gebruik van een thuis accu in BE (komt wel uit 2020): https://alphaess.be/wp-co..._Terugverdientijd_Web.pdf

[...]
Wat is precies je doel van het sluipverbruik compenseren?
Financieel word je er niet veel wijzer van, aangezien 's nachts zijn de (dynamische) tarieven relatief laag zijn.
Ook het net word er qua (over)belasting niet veel wijzer van.
Dus ik zie niet zo snel een ideologisch argument (verduurzaming/vermindering fossiel of net"problemen" verminderen) of een financiele....
Of is het puur optimalisering van eigengebruik? Maar dan kom je eigenlijk grof capaciteit tekort. Alhowel de eerste kwh's opslagcapaciteit natuurlijk de grootste impact hebben, zoals eerder al door enkele Tweakers aangetoont met simulaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

bbbrumbrum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:20:
Wat is precies je doel van het sluipverbruik compenseren?

Dus ik zie niet zo snel een ideologisch argument (verduurzaming/vermindering fossiel of net"problemen" verminderen) of een financiele....
Het korte antwoord is 0 op de meter. Het financiële plaatje komt bij mij op de 2e plaats, ik wil in eerste instantie zo min mogelijke milieu impact hebben. Dat zou ook kunnen betekenen dat de accu er niet komt.

Als bijkomende reden, wanneer het net daardoor stabieler wordt waar ik met mijn panelen ook een deeltje van veroorzaak, wil ik daar best mijn verantwoording in oppakken en iets aan doen aangezien ik ook de financiële middelen ervoor heb.
Of is het puur optimalisering van eigengebruik? Maar dan kom je eigenlijk grof capaciteit tekort. Alhowel de eerste kwh's opslagcapaciteit natuurlijk de grootste impact hebben, zoals eerder al door enkele Tweakers aangetoont met simulaties.
Ook dat, ik heb al zoveel mogelijk geoptimaliseerd maar mijn eigen 'pieken' en 'dalen' kan ik niet afvangen met mijn zonnepanelen. Ik heb ongeveer 3kW nodig om mijn eigen verbruik te compenseren in de donkere uren. Ik heb genoeg productie, zelfs op een dag als vandaag om ruim meer op te wekken dan dat ik verbruik. Het idee is dan ook om 2 of misschien zelfs 3 Sessys te nemen om een langere periode te overbruggen, ook verwacht ik dat de levensduur dan beter wordt wanneer ik ze in tandem/span aan ga sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaraldBou
de sessy is volgens mij niet eens groot genoeg om zo'n grote verzameling stickers te kunnen herbergen ;)
JeroenH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Aangepast!

Gevonden op Twitter, dit is een imposante lijst waarschuwingen op een SolarEdge thuisbatterij zeg:

[Afbeelding]

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:03
Antwoord op startpost: Als consument niet. Heb zelf een thuisaccu maar deze zakelijk ingezet en gebruik het voor onderzoeksdoeleinden.
En dan nog is het een flinke investering. Heb overigens niet de reacties allemaal doorgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Vaevictis_ als het topic al 3 kwart jaar verder is en 26 pagina's telt (bij de default instelling) dan heeft een antwoord op de TS zonder op zijn minst de laatste 2/3 pagina's door te gaan niet echt nut meer.

Het is voor de meesten in NL hoe dan ook nog even afwachten wat de markt en politiek gaan doen. Gaat de saldering afbouw wel/niet/sneller van start en komt er wel/geen subsidie op thuis accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:31:
Antwoord op startpost: Als consument niet. Heb zelf een thuisaccu maar deze zakelijk ingezet en gebruik het voor onderzoeksdoeleinden.
En dan nog is het een flinke investering. Heb overigens niet de reacties allemaal doorgelezen.
Dat klinkt als een 100% financieel perspectief. Er zijn - zeker hier op Tweakers - meerdere redenen denkbaar om aan zoiets te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

^ Plus dat in BE het financieel wél opgaat in de veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
JeroenH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Dat klinkt als een 100% financieel perspectief. Er zijn - zeker hier op Tweakers - meerdere redenen denkbaar om aan zoiets te beginnen.
@JeroenH Dat heb je toch mis, want onderzoek kost geld. Het betreft een onderzoek voor netcongestie in welke mate een virtual power plant hier verlichting kan bieden.

Dat het financieel niet uit kan hoeft het inderdaad niet minder interessant te maken. Het is overigens niet heel erg duurzaam en hoop dat er geen subsidie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DukeBox schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:05:
^ Plus dat in BE het financieel wél opgaat in de veel gevallen.
België is natuurlijk andere situatie hopelijk gaan wij ook snel stoppen met salderen en dan wordt energie opslag en gebruik tegen dynamische tarieven ook interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Las vandaag dat de Duitse leverancier sonnen ook de Nederlandse markt gaat betreden. Dat houdt in dat Shell (eigenaar van Sonnen) het blijkbaar interessant vindt om deze markt te betreden of mede op te starten. Shell is een poosje geleden ook eigenaar geworden van newmotion, dus verwerft zich een steeds betere plek in de electrificering. Naast de batterij werkt Sonnen in Duitsland ook aan een samenbinding van haar klanten/gebruikers en biedt als een soort community/groep gezamenlijke particuliere producenten haar overproductie op de markt aan.
Op zich een slimme gedachte om batterij-eigenaren in delen van het jaar samen met hun zonnepanelen als energieproducent in te zetten. Zit ik me plotseling af te vragen: zouden batterij-eigenaren, los van welke batterij het is, dat zelf ook niet kunnen organiseren? Iets als "Tweakers-energy" of zo? Of zou je dat alleen op een bepaald platform (Sonnen, BYD, Sessy,etc) moeten doen omdat die batterijen per merk allemaal dezelfde taal spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HaraldBou schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:09:

Op zich een slimme gedachte om batterij-eigenaren in delen van het jaar samen met hun zonnepanelen als energieproducent in te zetten. Zit ik me plotseling af te vragen: zouden batterij-eigenaren, los van welke batterij het is, dat zelf ook niet kunnen organiseren? Iets als "Tweakers-energy" of zo? Of zou je dat alleen op een bepaald platform (Sonnen, BYD, Sessy,etc) moeten doen omdat die batterijen per merk allemaal dezelfde taal spreken.
Er zijn wel redelijk laagdrempelige wegen om via een tussenpartij die fungeert als programma- en balanceringsverantwoordelijke toegang te krijgen tot de markt.

Ik ben bezig om een laadplein bij een bedrijf met een grootverbruikersaansluiting aan te sturen om zelfconsumptie te optimaliseren en dynamische energieprijzen te benutten. We willen dat doen via Edmij (maar er zijn meer van dit soort bedrijven) via welke we energie kunnen inkopen of verkopen op de spotmarkt. Het betekent wel dat we achteraf afgerekend gaan worden voor al dan niet moedwillig veroorzaakte onbalans ten opzichte van de energie die in een bepaald uur vooraf is ingekocht of verkocht. Zo'n partij kan als congestion service provider ook toegang geven tot de congestiemarkt en kan noodvermogen aanbieden aan Tennet (moet je wel schaalgrootte hebben). Het onderling verhandelen van energie is ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
OK, interessant, maar we moeten hier niet off-topic gaan, denk ik. Ik zag het vooral als bijproduct van thuisbatterijen en de mogelijkheid om een soort home-battery-cooperatie oid te starten. Maar... wellicht zijn er straks meer leveranciers die dat gaan bedenken, naast Sonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
HaraldBou schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:36:
OK, interessant, maar we moeten hier niet off-topic gaan, denk ik. Ik zag het vooral als bijproduct van thuisbatterijen en de mogelijkheid om een soort home-battery-cooperatie oid te starten. Maar... wellicht zijn er straks meer leveranciers die dat gaan bedenken, naast Sonnen
Waar zit met de huidige wetgeving de meerwaarde van zo'n home-battery-cooperatie? Of moet dat wachten op de nieuwe energiewet?

Je kan op dit moment zelf met een thuisbatterij direct handelen voor dynamisch prijzen. Of gaat het je om de onbalans, etc. markten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Mij gaat het om de disbalans op de markt.
Ik heb sterk de indruk dat de energieomslag grotendeels decentraal moet gaan plaatsvinden, waarbij de kracht van decentraal met zich mee gaat brengen dat de centrale stroomvoorzieningen alleen dan moeten bijspringen in het net als er een partij is die heel veel stroom vraagt voor zware productieprocessen of als er tekorten ontstaan.
Maar: ik ruil mijn gevoel graag in voor betere voorspellingen hoor.
Een TLV van welke partij dan ook is eigenlijk inkoop van stroom door partijen die het elders weer duurder verhandelen. Dus dat zou je in theorie ook zelf moeten kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
HaraldBou schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:54:
Een TLV van welke partij dan ook is eigenlijk inkoop van stroom door partijen die het elders weer duurder verhandelen. Dus dat zou je in theorie ook zelf moeten kunnen doen.
Als je teruglevert via een van de dynamische leveranciers dan krijg je ongeveer wat er voor stroom betaald wordt. Het is niet logisch om meer te krijgen dan dat. Bij PV kan je natuurlijk geen garanties geven wanneer en hoeveel je levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Laden zou je wel kunnen doen met meer dan 510 Watt. Scheelt toch weer 5% verlies.
Wat ik begreep uit de videocall is dat je als gebruiker een slider krijgt waarbij je het niveau van laden en ontladen kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Heeft die sessy om te werken een internet aansluiting nodig?
De startup ziet ook een toekomstig businessmodel in het balanceren van het stroomnet. Daarbij wordt de thuisbatterij deels aangestuurd door netbeheerders.
bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Domba schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:43:
Heeft die sessy om te werken een internet aansluiting nodig?
Staat in de post van @JeroenH JeroenH op pagina 26.
V: In sommige modi waarin de Sessy kan werken is cloud-connectiviteit nodig. Wat zijn daar de details van?
A: Dit hangt van de modus af waarin de accu wordt gebruikt:
- Nul op de meter (sessy probeert verbruik en levering zoveel mogelijk te compenseren); cloud-connectiviteit niet strikt noodzakelijk.
- Open mode (aangestuurd door gebruik zelf, via bv. HA); cloud-connectiviteit niet strikt noodzakelijk.
- Dynamische regeling (accu laadt/ontlaad bij lage/hoge elektriciteitsprijzen); wel contact met een cloud-dienst nodig voor prijsinformatie.
Voor alle modi: netwerktoegang/cloudconnectiviteit wel aan te raden ivm softwareupdates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

KaasOmelet schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:34:
Laden zou je wel kunnen doen met meer dan 510 Watt. Scheelt toch weer 5% verlies.
Dat wordt een beetje lastig 's nachts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
DukeBox schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Dat wordt een beetje lastig 's nachts ;)
Juist niet toch? Ga voor een dynamisch contract. Stroom is 's nachts tussen 01:00 en 05:00 meestal het goedkoopst. Ideaal voor in de winter als er weinig zon uren zijn.
Zet Sessy in de dynamische modus en de rest gaat vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 20:20
Q:
Wat is nu waar en niet waar... Ik zie de bomen niet meer door het bos.
Worden batterijen goedkoper, of juist duurder?

Of, je leest op de meer serieuze bronnen dat wegens de steeds toenemende vraag naar batterijen (zowel PV, als automotive,...), de grondstofschaarste de prijzen van PV batterijen zal doen stijgen. Lees: investeer nu als een batterij in je huishouden nu al meerwaarde kan bieden.
Andere gerespecteerde bronnen spreken dan weer van een dalende prijstrend, met gunstige prospecties tot 2030. Lees: plaats voldoende panelen voor een initiële investering en kijk nog 's naar de batterij marktprijzen binnen dit en 1-2 jaar.

Wat moet je nou geloven?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
@plong
Zie Tony Seba: YouTube: The Great Transformation [Part 1] - Patterns of Change, Key Technolo...
en ga dan naar 05:05

Dit is deel 1 van 5 maar alle vijf de filmpjes zijn zeker de moeite waard om te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:53
Wie zou mij wat advies kunnen geven of mij even in de goede richting kunnen helpen.

Momenteel heb ik 10 zonnepanelen op het platte dak van de schuur liggen richting zuid. Aangesloten met micro omvormers op 1 fase. We hebben een 3 fase aansluiting.

Nu wil ik panelen bijplaatsen op west. Hierbij wil ik eigenlijk alvast rekening houden met eventueel een eventueel accu systeem. Dat zou zelfbouw kunnen zijn maar een kant en klaar systeem is ook prima.

Ik zat te kijken naar een SolarEdge StorEdge 3 fase 5kW.
Dit is een omvormer waarop je direct een 48 batterij kunt aansluiten.
Dat accu systeem zou ik dan later kunnen aansluiten.

Maar nu las ik het volgende hierover op https://www.zonnefabriek....-fasen-batterij-omvormer/

“Met drie 1-fasen omvormers heb je meer flexibiliteit”, vertelt An Geysenbergh, trainer bij SMA Benelux. “Een drie-fasen omvormer levert normaal gesproken precies dezelfde hoeveelheid stroom per fase. Maar in een huis zijn veel van de verbruikers één-fasig, zoals wasmachines of vaatwassers. Wanneer de wasmachine aan staat, zou je op de fase waarop die is aangesloten, méér stroom willen invoeren vanuit de batterij, dan op de overige twee fasen. Met een drie-fasen omvormer kan dat niet, maar met 3 één-fase toestellen wel.” Dat verklaart dan ook meteen waarom de 3-fasige StorEdge wel kan worden gebruikt in een net-gekoppeld systeem, maar niet in een off-grid of back-up systeem, wanneer het openbare net plat ligt. Dit in tegenstelling tot een systeem met 3 Sunny Island omvormers.

Dan zou ik dus denken dat zo'n StorEdge systeem helemaal niet handig is! Wat als 1 fase 2 kW nodig heeft en de andere fases bijv. 200 watt. Het systeem moet op alle fases het zelfde leveren dus effectief lever je dan terug aan het net?

Zit nu toch te denken om maar gewoon voor de goedkoopste oplossing te gaan en later eventueel naar een los accu systeem te gaan kijken. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Flappie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:32:
Wie zou mij wat advies kunnen geven of mij even in de goede richting kunnen helpen.

Momenteel heb ik 10 zonnepanelen op het platte dak van de schuur liggen richting zuid. Aangesloten met micro omvormers op 1 fase. We hebben een 3 fase aansluiting.

Nu wil ik panelen bijplaatsen op west. Hierbij wil ik eigenlijk alvast rekening houden met eventueel een eventueel accu systeem. Dat zou zelfbouw kunnen zijn maar een kant en klaar systeem is ook prima.

Maar nu las ik het volgende hierover op https://www.zonnefabriek....-fasen-batterij-omvormer/

“Met drie 1-fasen omvormers heb je meer flexibiliteit”, vertelt An Geysenbergh, trainer bij SMA Benelux. “Een drie-fasen omvormer levert normaal gesproken precies dezelfde hoeveelheid stroom per fase. Maar in een huis zijn veel van de verbruikers één-fasig, zoals wasmachines of vaatwassers. Wanneer de wasmachine aan staat, zou je op de fase waarop die is aangesloten, méér stroom willen invoeren vanuit de batterij, dan op de overige twee fasen. Met een drie-fasen omvormer kan dat niet, maar met 3 één-fase toestellen wel.” Dat verklaart dan ook meteen waarom de 3-fasige StorEdge wel kan worden gebruikt in een net-gekoppeld systeem, maar niet in een off-grid of back-up systeem, wanneer het openbare net plat ligt. Dit in tegenstelling tot een systeem met 3 Sunny Island omvormers.

Dan zou ik dus denken dat zo'n StorEdge systeem helemaal niet handig is! Wat als 1 fase 2 kW nodig heeft en de andere fases bijv. 200 watt. Het systeem moet op alle fases het zelfde leveren dus effectief lever je dan terug aan het net?

Zit nu toch te denken om maar gewoon voor de goedkoopste oplossing te gaan en later eventueel naar een los accu systeem te gaan kijken. Wat denken jullie?
Ik denk dat je meter intern saldeert over de fasen.
Vermogen in is vermogen uit.
Als je dus bijv. Op elk van de drie fasen 500 watt gebruikt maar op 1 fase 1500 watt terug levert is het resultaat 0.

Als het net plat ligt dan moet je naar eiland bedrijf en het net loskoppelen.

Als je nu het net zou willen ontlasten dan moet je naar een oplossing per fase.
Maar meestal is de drijfveer financieel... en dat lost de meter dan intern wel op.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 25-01-2023 21:43 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Flappie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:32:

Niet elke 3 fase hybride omvormer is het zelfde, je hebt er 1 nodig die met scheve fase belasting overweg kan.
Eigenlijk zijn dat heel veel merken die dat kunnen en maar paar die er moeite mee hebben of enkel noodstroom zijn en eigenlijk geen volwaardige hybride.
Maar een 3 fase hybride is een forse investering, daar de slimme meter als ferraris meetmethode dien te meten (enkel netto van alle fase bepaald welk telwerk loopt), kan je ook kijken naar een 1 fase hybride die ook overweg kan met AC koppeling, zodat je systeem met micro omvormers niet hoeft te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
je hebt sowieso nu al een invoer op 1 fase, ik zou de gemakkelijkste weg kiezen en nu een 3 fasen oplossing voor je volgende panelen kiezen en de accu daar aan koppelen.
uiteindelijk gaat het er om om alles binnen het huis te houden en de meter lost dit grotendeels zelf op...

het is ook een beetje afhankelijk van het feit of je een grote energieverbruiker hebt, bijvoorbeeld een auto. hoe heb je de laadpaal geconfigureerd en welke oplossing past daar het beste bij.

zo maar wat gedachten bij deze vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 15-06 18:28
@Flappie wat je volgens mij zoekt is een (hybride) omvormer die overweg kan met zogenaamde “unbalanced loads”. Een voorbeeld die dit kan zijn de SMA Smart Energy hybride omvormers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
Gisteren update ontvangen van Team Sessy omtrent de stand van zaken.

Met name het testen van prototypes, certificering, productie en het installatietraject zijn hierin genoemd.
Tevens nog enige geschiedenis inzake het ontstaan van het product.

Fijn, zoals ik al eerder aangaf was communicatie vanuit het team een "dingetje".
Wat niet wegneemt dat je alles wel zelf kon en kunt vragen, doch niet iedereen heeft concrete vragen, maar is toch wel benieuwd naar de status.
Dit geeft een veel beter beeld voor nu, thnx.

De Teams meeting heb ik eveneens als zeer positief ervaren. Prettig dat dit mogelijk is gemaakt en er gereageerd wordt op de input.

Al met al d:)b , keep us posted @Twan_V @Legan2

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:34
Wij hebben ons aangemeld voor een Sessy thuisbatterij.

Alle stappen die we hier tot nu toe gezet hebben de afgelopen jaren, zijn gezet met het oog op het meer toekomstbestendig maken van onze woning met hopelijk toegevoegd comfort, het verlagen van de maandlasten op een manier waarop we onze financiele stabiliteit niet in gevaar brengen, en als laatste, om op onze manier een bijdrage te leveren aan de energie-transitie.

Hiervoor hebben we onze woning (gedeeltelijk) geïsoleerd, we hebben airco gekozen voor verwarmen en koelen van onze woning, we hebben het onderhoud van ons huis (gevel en dak gerenoveerd, dak verstevigd) op peil gebracht en we hebben met inductie-koken, een warmtepompboiler, een kleine eboiler en decentrale co2-gestuurde ventilatie in onze woonkamer ons huis van het gas gehaald. Ook hebben we zonnepanelen laten plaatsen met een licht overschot voor ons gebruik.

Natuurlijk is alles in beweging momenteel, salderen of niet meer, energieprijzen (gunstig contract tot mei '25) en een energie-transitie die lijkt te bestaan uit een reeks stappen voor- en achteruit, waarbij verschillende partijen sterk wisselende belangen hebben.

In het kader daarvan hebben wij besloten te kiezen voor 1 Sessy thuisbatterij.
Wij denken dat dit past bij onze doelen, waarbij 1 voldoende is om ons directe verbruik wat op te hogen.

Wij gaan er vanuit dat we om in te kunnen spelen op de markt met dynamische energieprijzen in elk geval 2x de thuisbatterij nodig zouden hebben, maar het is een bewuste keuze geweest dat (nu) niet te doen.

Wij kijken uit naar deze nieuwe stap. Wij hebben niet het idee dat wij deze investering gaan terugverdienen, zeker niet volledig, maar zoals gezegd is dat dus ook niet ons doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
Klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht. Gefeliciteerd, je hebt een besluit genomen.
En ik kan je besluit goed volgen.
Zijn de mannen van Sessy ook vast erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytsmabeer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:08
Onze situatie is nu dat we met onze panelen meer opwekken dan we op dit moment gebruiken. We verwachten wel dat het langzaamaan verschuiven zal. En volgend jaar misschien zelf al meer gebruiken dan we opwekken.

Wat is nu handig om te doen.

1. Uitbreiding van onze zonnepanelen, zodat we weer overschot creëren
Of
2. Thuisaccu aanschaffen zodat we efficiënt onze stroom kunnen gebruiken en dus later onze panelen uitbreiden.

Grutte Pier [Wa oars] http://www.gruttepier.org

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als er meer panelen passen heb je er te weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:48
ytsmabeer schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:11:
Onze situatie is nu dat we met onze panelen meer opwekken dan we op dit moment gebruiken. We verwachten wel dat het langzaamaan verschuiven zal. En volgend jaar misschien zelf al meer gebruiken dan we opwekken.

Wat is nu handig om te doen.

1. Uitbreiding van onze zonnepanelen, zodat we weer overschot creëren
Of
2. Thuisaccu aanschaffen zodat we efficiënt onze stroom kunnen gebruiken en dus later onze panelen uitbreiden.
1, want je hebt nog minimaal 23 maanden een perfecte batterij zonder enige vorm van verlies, namelijk salderen. Die thuisaccu levert de komende 2 jaar niets op, behalve als je over gaat op een dynamisch contract en actief gaat laden en ontladen op basis van de uurtarieven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het heeft wat langer geduurd dan ik dacht, waarvoor excuus, maar Het Sessy thuisaccu verzameltopic staat online:

Het Sessy thuisaccu verzameltopic

Ik denk overigens dat het een goed idee is om één extra topicstarter toe te voegen, die de OP ook bij kan werken enz. Hebben we vrijwilligers?

-edit-

Oh, en sowieso tips voor toevoegingen/wijzigingen aan de OP zijn welkom. Tag me in het topic of stuur me een DM.

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 30-01-2023 10:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
En niemand die me even op deze fout in die vraag/antwoord-port van de Teams-sessie wijst ook ;)
V: Vraag hoe snel reageert de sessy op vermogen wijzigingen 500w en 1500W is dit binnen 1 sec of 3 sec of 10 sec ?
A: De Sessy reageert binnen 1ms, en na 100ms is de sinus netjes. Bij aansturing uit P1-poort (DSMR-protocol) natuurlijk trager, afhankelijk van de snelheid waarmee de ASMR-telegrammen binnenkomen.
ASMR-telegrammen? Fluistert je slimme meter dan je verbruikswaarden heel zachtjes in je oor? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
JeroenH schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:31:
En niemand die me even op deze fout in die vraag/antwoord-port van de Teams-sessie wijst ook

n.v.t.
Nou, bij deze dan, in TS 2013 O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12BOM09vNizg7QPzPY3FhEhR7SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bql6QsY9ocOcOUoKvj32N3w7.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi topic verder _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Peet-je schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Nou, bij deze dan, in TS 2013 O-)

[Afbeelding]

Mooi topic verder _/-\o_
Hehe, wel consequent twee keer ;) Aangepast, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-06 14:55
Goede dag,

Wij hebben de laatste 2 jaar flink geïnvesteerd om alles te vergroenen. Van Warmtepomp, elektrische auto tot een flink aantal Zonnepanelen.

Omdat in 2025 de salderingregeling wordt afgebouwd vraag ik me af of het dan handig is om een thuisaccu te kopen in 2025 of iets later.

Wij lopen tegen het probleem aan dat we twee systemen hebben.

2016 hebben we 20 panelen SS310M-10T S-energie laten plaatsen met een goodwe 5000d-ns omvormer.

Op ons plattedak hebben we in 2022 nog 10 panelen laten leggen (i.v.m. warmtepomp) Sunpower, type SPR-MAX6-
435-AC

omdat dit twee verschillende systemen zijn vraag ik me af hoe ik dit in combinatie met een thuisaccu geregeld gaan krijgen.

Gezien Goodwe 400v of meer systeem is en Sunpower/enpfase 230v wordt dit een leuke combi.

Enige wat ik me kan bedenken is dat ik de oude SS310M panelen met een Micro omvormer uitrust en dan bijvoorbeeld een Enpfase of ander accu merk aansluit. Alleen wordt dit een dure hobby, 20 micro omvormers plus installatie en accu van minimaal 10kw of meer.

Iemand Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:54:
omdat dit twee verschillende systemen zijn vraag ik me af hoe ik dit in combinatie met een thuisaccu geregeld gaan krijgen.

Iemand Tips?
Een AC-accu zou een optie kunnen zijn, die werkt onafhankelijk je merk omvormer(s), sterker nog, die zou je zelfs kunnen plaatsen zonder dat je zonnepanelen hebt.

Dit legt het verschil tussen AC-accu's en DC-accu's redelijk uit. Of google naar iets als "AC vs DC home battery"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@bjornricardo33
Ik heb twee pv-systemen met schaduw problematiek. Daarom heb ik 5 jaar geleden gekozen voor Solaredge met optimizers. Het Solaredge accusysteem (StoreEdge) was voor mij te duur, dus ik heb gekozen voor een systeem waarbij de accu's niet worden gevoed door pv, maar uit het net: AC -> DC -> accu -> DC -> AC.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:26

de Peer

under peer review

bjornricardo33 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:54:
Goede dag,

Wij hebben de laatste 2 jaar flink geïnvesteerd om alles te vergroenen. Van Warmtepomp, elektrische auto tot een flink aantal Zonnepanelen.

Omdat in 2025 de salderingregeling wordt afgebouwd
Ho ho, dat is voorlopig nog niet zeker hoor. Ik zou sowieso eerst even afwachten of dat deze keer wel echt doorgaat.
vraag ik me af of het dan handig is om een thuisaccu te kopen in 2025 of iets later.
Ik zou eerst kijken of er nog plek is voor (nog) meer panelen.

Ik denk zelf dat een accu de komende jaren nog niet interessant is. niet interessant genoeg voor mij in ieder geval. Het is maar net welk rendement je wilt behalen natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:00:
Ho ho, dat is voorlopig nog niet zeker hoor. Ik zou sowieso eerst even afwachten of dat deze keer wel echt doorgaat.
Inderdaad, het moet nog door de Eerste Kamer, en met wat ik zo lees is het geen gegeven dat dat in één keer / zonder wijzigingen / überhaupt lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
En ook als de salderingsregeling wordt afgebouwd, wordt hij niet gelijk afgeschaft. In het huidige plan wordt de salderingsregeling nog voor 64% toegepast in 2025 en 2026, In 2027 nog 55%, in 2028 nog 46%.

Kortom - zelfs als het doorgaat as planned - kun je er tot 2027 nog meer dan 55% salderen. Over het overige deel van de stroom die je teruglevert zul je een (zeer kleine) vergoeding krijgen. Pas in 2031 zal saldering op 0 staan in het huidige plan.

Thuisbatterijen zullen echt nog flinke stappen moeten maken om interessant te worden, zelfs in de huidig geplande salderingsafbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:36:
Thuisbatterijen zullen echt nog flinke stappen moeten maken om interessant te worden, zelfs in de huidig geplande salderingsafbouw.
No worries, thuisbatterijen zitten grofweg op de curve waar zonnepanelen in ± 2000 zaten. Komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:17:
[...]

No worries, thuisbatterijen zitten grofweg op de curve waar zonnepanelen in ± 2000 zaten. Komt goed.
Daar heb ik ook alle vertrouwen in.

Maar als consument is het wel zo handig om te begrijpen wanneer je precies moet instappen om een goede investering te doen. Dat moment komt wel steeds dichterbij, maar het moment is er nog niet.

(ik heb overigens al wel voorgesorteerd door een hybride omvormer te nemen bij m'n zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:20:
Dat moment komt wel steeds dichterbij, maar het moment is er nog niet.
Dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk ;) Zo heb ik al een kleine (5 kWh) accu in bestelling staan, komt hopelijk dit kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk ;) Zo heb ik al een kleine (5 kWh) accu in bestelling staan, komt hopelijk dit kwartaal.
Hoe werkt deze business case dan uit voor jou qua investeringen, opbrengst etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:22:
[...]

Dat overweeg ik ook, al realiseer ik mij dat de business case de komende jaren zeker niet gemaakt kan worden. Ik zie het meer als een kennismaking met de thuisbatterij, bekijken wat de mogelijkheden zijn, hoe het in de praktijk werkt, leuk project, kijken hoe je het eigen verbruik zo hoog mogelijk maken etc. Allemaal niet zozeer financieel gemotiveerde overwegingen want financieel is er eigenlijk niets dat op kan tegen salderen. Al is het uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling dát zo'n accu wat op gaat leveren.

Het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat het nog wel eens een flinke tijd zal duren totdat het financieel begint te renderen, en dat die accu in feite al versleten is tegen de tijd dat hij eindelijk financieel wat op gaat leveren?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:30:
Hoe werkt deze business case dan uit voor jou qua investeringen, opbrengst etc?
@Glenfiddich vat mijn beweegredenen heel goed samen. Ik realiseer me dat ik er heel vroeg bij ben, en dat deze accu misschien niet financieel rendabel zal zijn binnen zijn levensduur. Omdat het een relatief kleine accu is is de prijs ook relatief laag, en daarom wilde ik het in dit stadium al wel doen.

Mijn eerste zonnepanelen kocht ik in 2006 à € 6 per Wp, dat was net qua investering/financiële opbrengst net zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:49:
[...]

@Glenfiddich vat mijn beweegredenen heel goed samen. Ik realiseer me dat ik er heel vroeg bij ben, en dat deze accu misschien niet financieel rendabel zal zijn binnen zijn levensduur. Omdat het een relatief kleine accu is is de prijs ook relatief laag, en daarom wilde ik het in dit stadium al wel doen.

Mijn eerste zonnepanelen kocht ik in 2006 à € 6 per Wp, dat was net qua investering/financiële opbrengst net zoiets...
Fair enough, ik begrijp ook dat het leuk / interessant is om een first mover te zijn. Alleen financieel is het dat vaak niet.

Voor mij lijkt met name de opslagcapaciteit erg klein om het functioneel te maken in mijn situatie. Ik heb tussen 8 uur vanochtend en nu (10.54) al 7.5 KwH teruggeleverd aan het net. Vandaag zal dat oplopen naar ongeveer 15-20 KwH terugglevering.

Met een 5KwH batterij kan ik dus net in de ochtend 2 uurtjes zonnepanelen opbrengst opslaan, de rest van de dag blijf ik dan alsnog terugleveren aan het net. En dat is dan in februari, in juli zal de KwH teruglevering nog een stuk hoger zijn.

Zonder het helemaal door te rekenen lijkt me dat - in mijn situatie - een thuisbatterij van 20+ KwH het interessant zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Precies; het blijft ook een beetje koffiedik kijken, en het zou me ook niet verbazen dat als het salderen inderdaad over een paar jaar wordt afgebouwd de vraag naar accu's enorm gaat toenemen en daarmee misschien ook wel de prijzen. Ik ben er dan liever vroeg bij. En daarbij ben ik dol op gadgets en projectjes :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Requiem19 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:56:
Voor mij lijkt met name de opslagcapaciteit erg klein om het functioneel te maken in mijn situatie. Ik heb tussen 8 uur vanochtend en nu (10.54) al 7.5 KwH teruggeleverd aan het net.
Voor de ROI (zowel geld als milieu) is het nu meer bedoeld is om gebruik buiten de terug levering te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het is kWh ;)

En inderdaad, ook hier zal 5 kWh op veel dagen niet voldoende zijn om de hele 24h cyclus te dekken, maar op dagen als gisteren kom ik een heel eind. De accu heeft ook een vermogen van slechts 2,2 kW (laden) en 1,7 kW (ontladen), dus stevige pieken dek ik er ook niet geheel mee af. Ik zie het als een begin.

Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Toq7ZtzsCzY8Rodxct7ZMyfb.png

Bij accu's heb je ook nog zoiets als de afnemende meeropbrengst; ik schat in dat als ik boven de 10 kWh zou plaatsen, dat meer-gedeelte steeds minder nuttig zal worden.

Maar dat gaan we allemaal zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DukeBox schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Voor de ROI (zowel geld als milieu) is het nu meer bedoeld is om gebruik buiten de terug levering te compenseren.
Dat volg ik niet helemaal, kun je dat toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:10:
[...]

Het is kWh ;)

En inderdaad, ook hier zal 5 kWh op veel dagen niet voldoende zijn om de hele 24h cyclus te dekken, maar op dagen als gisteren kom ik een heel eind. De accu heeft ook een vermogen van slechts 2,2 kW (laden) en 1,7 kW (ontladen), dus stevige pieken dek ik er ook niet geheel mee af. Ik zie het als een begin.

Gisteren:
[Afbeelding]

Bij accu's heb je ook nog zoiets als de afnemende meeropbrengst; ik schat in dat als ik boven de 10 kWh zou plaatsen, dat meer-gedeelte steeds minder nuttig zal worden.

Maar dat gaan we allemaal zien.
Aangezien wij hier de intentie hebben onze Sessy vooralsnog alleen voor verhogen direct verbruik te gebruiken, heb ik goed door onze energy-app gekeken (voor p1, homewizzard).

Het is verleidelijk te denken dat een batterij alle energie op moet pakken in de zomer, maar voor ons had dat helemaal geen zin. Net als in de winter. Wij willen proberen de energie in de batterij zoveel mogelijk in beweging te houden.

Om die reden heb ik voor de zomer gekeken naar wat we zo gemiddeld alsnog afnamen van de energieleverancier, op bewolkte momenten en gedurende de nacht. Voor de winter heb ik gekeken naar wat we alsnog terugleveren.

Het grappige daarbij was dat die getallen ongeveer overeenkwamen. In de zomer gebruiken we ongeveer 2 tot 6kWh, waarbij 6 een uitzondering is. In de winter leveren we tussen de 0 en 8kWh terug ongeveer, waarbij 8 een grote uitzondering is, zeker niet in december/januari. Tussen de 1 en 4kWh kwam hier het meeste voor.

Dus wilden wij niet richten op de pieken maar op waar voor ons de grootste, breedste winst (niet letterlijk) te behalen was, dan was het bruikbare volume van deze batterij perfect voor ons.

We denken ons directe verbruik hiermee fors te kunnen verhogen, hopenlijk zo'n 25%, misschien nog een paar procenten meer.
Klopt het dat jij een soortgelijke afweging hebt gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Sjamo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:48:
Klopt het dat jij een soortgelijke afweging hebt gemaakt?
Yep, klopt, ik ben eerste instantie van plan de accu in nul-op-de-meter modus te gebruiken, en dan te kijken hoeveel het percentage zelf gebruikte elektriciteit stijgt. Het is duidelijk dat dat financieel nu nog niets oplevert, maar ik vind de informatie die het me oplevert wel waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 21:16
Leuk om de ervaringen te volgen. Kan het qua milieubelasting wel iets opleveren? Ik denk aan: geen beroep doen op het net op piekmomenten (waarop veel grijze stroom geproduceerd wordt) of juist iets terugleveren als er weinig zon of wind is?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
rubenos schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:29:
Leuk om de ervaringen te volgen. Kan het qua milieubelasting wel iets opleveren? Ik denk aan: geen beroep doen op het net op piekmomenten (waarop veel grijze stroom geproduceerd wordt) of juist iets terugleveren als er weinig zon of wind is?
Dat is iets wat wij actief proberen, ook nu zonder accu.

Wij hebben precies de tijden ingesteld voor het verwarmen door onze boilers, en verwarming van ons huis (en koelen), gebeurt voornamelijk wanneer de omstandigheden optimaal zijn en we onze eigen zonne-energie kunnen gebruiken. Hiermee proberen we dus door de dag heen de piek weg te nemen. Ook onze zonnepanelen en omvormers hebben we daar grotendeels op uitgezocht.

Veel mensen vinden dat erg raar, omdat we nu nog salderen, en het dus geen financieel voordeel brengt. Maar onze verduurzaming is geen verdienmodel, we hebben andere doelen daar in en daar past dit wel bij.

Ook de accu zullen we, hopenlijk, kunnen gaan gebruiken om zoveel mogelijk stroom hier rechtstreeks te gebruiken. Alles wat we hier houden belast het net niet.

Uiteraard kunnen we niet voorkomen (nu), dat we nog steeds stroom moeten in- en verkopen. Maar het niet perfect kunnen of willen doen is voor ons geen reden dit niet te doen. Op z'n allerminst gaat het ons veel leren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 18:52
JeroenH schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:17:
[...]

Door die accu's werken je panelen ook in de nacht en in de winterse maanden.

Een gezin met een warmtepomp heeft toch helemaal niks aan een thuisaccu.

Gemiddelde dagverbruik van onze warmtepomp in een a++++ woning in januari 30 kwh per 24 uur.

Opbrengst 20 panelen in januari 4 kwh per 24 uur. Ofwel de accu laad niet vanaf november tot en met maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:40
lonehitman schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:57:
[...]

Door die accu's werken je panelen ook in de nacht en in de winterse maanden.

Een gezin met een warmtepomp heeft toch helemaal niks aan een thuisaccu.

Gemiddelde dagverbruik van onze warmtepomp in een a++++ woning in januari 30 kwh per 24 uur.

Opbrengst 20 panelen in januari 4 kwh per 24 uur. Ofwel de accu laad niet vanaf november tot en met maart.
Zal heel erg verschillen per situatie. Hier (vrijstaande woning 180 m2) verbruik voor warmtepomp inclusief verntilatie (Nilan Compact P Geo) 293 kWh, is 9.5 kWh per dag.
Opwek 247 kWh = 8 kWh per dag. Hiervan heb ik 166 kWh teruggeleverd. Met een accu zou de teruglevering naar bijna naar 0 kunnen in januari.
Pagina: 1 ... 7 ... 65 Laatste